De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.673 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
@ds23man nee hoor, dat mis ik niet.

Dat opwekvermogen wordt duurder, maar nog steeds goedkoper dan continu gas verbruiken in huis.Nog even los van de kosten van dijkverzwaring, etc...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

Tot de batterijtech goedkoop genoeg is geworden dat het massaal ingezet kan worden als buffer en dan is fossiel helemaal niet meer nodig. De verlaging van kosten voor zon/wind staat niet op zich, accutech gaat op dezelfde manier exponentieel omlaag in kosten.

Lijkt me hilarisch om over een tijdje, en dat zou een stuk sneller kunnen gaan dan 2050, met je ICE etc hetzelfde probleem te hebben als EVs nu in de meeste landen: geen tankstations om betrouwbaar grote afstanden af te leggen :p.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@ds23man heb je een bron van ramp-uptijden van 6 uur voor steg?
Ik vind hele andere cijfers, bijvoorbeeld
https://www.dynamictidalp...ektriciteitscentrales.pdf die het heeft over 2-4 uur. Ook wordt de prima regelsnelheid van windturbines genoemd (0-100% of andersom in 60 seconden), uiteraard gemaximeerd naar de beschikbare wind.
Solar is nog sneller en kan binnen milliseconden reageren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:43
reneeke1970 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:55:
Dit hebben jullie straks allemaal in huis....
Hmmm, nee.

De lithium-accu's voor mobiele toepassingen (auto's, vrachtwagens, bussen) zijn geoptimaliseerd om veel vermogen af te geven en energie te bevatten per kilogram en per liter. Bij stationaire toepassingen is dat veel minder van belang, daar zijn prijs per kWh, laad/ontlaadefficiëntie, groot aantal laadcycli en, jawel, veiligheid belangrijker factoren.

Check deze grafiekjes voor de diverse soort lithium-accu's, en dan vooral het item safety. Vergelijk vooral NCA (Lithium Nickel Cobalt Aluminium Oxide, wordt veel gebruikt in EV's - zat het in deze bus? ik weet het niet maar best kans) met LFP (Lithium Iron Phosphate, wordt veel gebruikt in stationaire toepassingen zoals, jawel, huisaccu's).

De ene lithium-accu != de andere lithium accu.

En dan nog iets. Elke geconcentreerde opslag van energie heeft risico's (en, om heel specifiek te zijn, risico != gevaar). Waterstof, gecomprimeerd gas (zelfs als het onbrandbaar gas betreft), een vacuum, gesmolten zout, brandbare vloeistoffen of gassen, chemische accu's, vliegwielen, iets heel hoog optillen - al deze zaken hebben hun eigen risico's. Het is nog niet zo heel lang geleden dat auto's rijdende bommen waren, waarbij sommige modellen zeer makkelijk in brand vlogen na zelfs kleine aanrijdinkjes. Maar ondanks de traagheid van de industrie kwamen er wetten en regels, en zag de industrie uiteindelijk ook wel in dat veiligheid een selling point is. En zelfs met dat alles in gedachten: in Nederland branden per jaar meer dan 5000 auto's uit, en daar is niet veel heisa over. Dat vinden we kennelijk met zijn allen een aanvaardbaar risico.

Met EV's verwacht ik dat het precies bovenstaand pad zal volgen*. Ja, in de begintijd zullen er meer EV's uitbranden. Maar er zullen regels en wetten komen, de industrie zal er zelf ook aan werken (je merklogo zwartgeblakerd op het account van een populaire "insta-ster" is nou eenmaal anno nu niet zo lekker voor je verkoopcijfers), het aantal brandende EV's zal dalen tot een punt die we met zijn allen aanvaardbaar vinden. Let maar op. Mensen, vooral groepen mensen, leren nl. niet zo best van het verleden :)

* Als je nog de illusie hebt waterstof voor personenauto's iets gaat worden; daarvoor zou precies hetzelfde gelden. Waterstof heeft zijn eigen risico's, er zouden de eerste tijd meerdere ongelukken gebeuren, wetten/regels/betere techniek/dalend aantal ongevallen tot aanvaardbaar niveau etc etc etc

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:36
en daar zijn dan de opties conentionele centrales neerzetten/ombouwen die maar een tien procent van de tijd aangaan maar wel voltijds bemand moeten worden en dan inderdaad de hiifdprijs kosten of nog meer renewable bouwen en waterstof oid als energiedrager maken en dat opslaan als het waait en gebruiken als het niet waait. wat weer als voordeel heeft dat je het niet alleen als energiedrager kunt gebruiken maar ook als feedstock voor de chemische industrie / kunstmest / hoogovens.
maar als je probeert uit te rekenen hoeveel dan..
yara kunstmest en de hoogovens gebruiken samen meer gas dan de rest van bederland bij elkaar ofzo. en dan wil je daarnaast nog 6 donkere maanden aan energie opslaan…
het zijn interessante tijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

JeroenH schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:52:
[...]
waterstof voor personenauto's
Heh. Ik daag mensen uit om het snellader-equivalent te vinden van deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.motor1.com/images/mgl/y86Gl/s6/a-hydrogen-refueling-station-exploded-in-sandvika-norway-source-nrk-no.webp
Zeg maar, dat er een complete site maandenlang buiten gebruik is. Zelfs een uitgefikte trafo heeft minder impact.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Nederland zet met buurlanden massaal in op windenergie van de Noordzee
In totaal willen de vier landen 150 gigawatt vermogen op zee bouwen. Welk deel Nederland voor zijn rekening neemt, wordt pas later dit jaar duidelijk, maar diverse betrokkenen rekenen op ongeveer 70 gigawatt vermogen op zee in 2050.
Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/ekMc-HlW9Yj7K88OKr2TA5quHV8/diocontent/216491703/_fitwidth/763?appId=93a17a8fd81db0de025c8abd1cca1279&quality=0.8&desiredformat=webp

Overigens, het is nu windstil. Toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUQvLmE8vdKi8CvivNBXq0VN958=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Si0Q9NATJmmgKQQqXWzAAXZo.png?f=fotoalbum_large
Oostzee, Ierse zee... Interconnects interconnects interconnects.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 18-05-2022 21:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:13
Lochnes schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:04:
en daar zijn dan de opties conentionele centrales neerzetten/ombouwen die maar een tien procent van de tijd aangaan maar wel voltijds bemand moeten worden en dan inderdaad de hiifdprijs kosten of nog meer renewable bouwen en waterstof oid als energiedrager maken en dat opslaan als het waait en gebruiken als het niet waait. wat weer als voordeel heeft dat je het niet alleen als energiedrager kunt gebruiken maar ook als feedstock voor de chemische industrie / kunstmest / hoogovens.
maar als je probeert uit te rekenen hoeveel dan..
yara kunstmest en de hoogovens gebruiken samen meer gas dan de rest van bederland bij elkaar ofzo. en dan wil je daarnaast nog 6 donkere maanden aan energie opslaan…
het zijn interessante tijden
Yara kunstmest: we komen om in de stront in Nederland en toch moet er kunstmest gemaakt worden.

Kunnen we bepaalde bedrijven niet simpelweg ongewenst verklaren?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:29
Joris748 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:53:
[...]

Yara kunstmest: we komen om in de stront in Nederland en toch moet er kunstmest gemaakt worden.

Vraag da even aan de VVD....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:30
Joris748 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:53:
Vraag maar eens aan de boeren. Door onbegrijpelijke wetgeving mogen ze niet meer mest op hun land uitrijden, maar kunstmest mag wel. Zelfs de koemestkorrels mogen ze niet als alternatief gebruiken voor de (veel te dure) kunstmest.
Zo worden de boeren gedwongen om voor veel geld van hun mest af te komen, en vervolgens voor nog veel meer geld weer kunstmest terug te kopen. Allemaal dankzij wetten uit Brussel en Den Haag.
De regelgeving waarmee boeren geconfronteerd worden is echt krankzinnig.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Hoe zit dat precies met omvormers en de groepenkast?

Ik heb inmiddels al 2 omvormers hangen (beide van 2100 Watt max) maar wil nog een derde ophangen van 3600 Watt (ook 1 fase). Uiteraard hebben deze straks dan alle drie een eigen groep enzo, maar kan ik in de meterkast zelf nog problemen verwachten of regelt dat zichzelf wel allemaal?

We hebben overigens een 3x25. Misschien dat een 3-fase omvormer uiteindelijk beter uitpakt met 3 keer iets op 1 fase heeft de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Andrehj schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:21:
[...]

Vraag maar eens aan de boeren. Door onbegrijpelijke wetgeving mogen ze niet meer mest op hun land uitrijden, maar kunstmest mag wel. Zelfs de koemestkorrels mogen ze niet als alternatief gebruiken voor de (veel te dure) kunstmest.
Zo worden de boeren gedwongen om voor veel geld van hun mest af te komen, en vervolgens voor nog veel meer geld weer kunstmest terug te kopen. Allemaal dankzij wetten uit Brussel en Den Haag.
De regelgeving waarmee boeren geconfronteerd worden is echt krankzinnig.
Krankzinnig of is het zonder kennis van zaken gewoon makkelijk blaten? Er is nl wel degelijk een prima reden voor die je met 2 seconden googlen kan vinden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15:26
Er was enige maanden geleden iemand van Yara op de buis, NOS journaal den ik. Die verklaarde zoiets dat het bedrijf open staat voor verandering, want hun kijk erop is dat ze met de stijgende lijn( qua gasprijs) vanzelf ophouden te bestaan omdat dat niet rendabel wordt.

En idd @Joris748 we strooien stikstof korrels op het land. Snapt u het nog?

In het verleden was Yara welkom, lekker veel gas gebruiken. Dat was een bijdrage aan onze welvaart... En die stikstofkorrels zijn een belangrijk wapen in de voedselvoorziening...
Als het niet uit NL komt dan moet het ergens anders vandaan komen. Schept weer ruimte voor geopolitieke druk want we kunnen niet zomaar zonder kunstmest. Dan moet de reguliere landbouw op zijn kop en is er minder productie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:45:
Ik weet de achtergrond hier niet van, maar holy cow hier wil je niet in zitten als dit gebeurt:

[YouTube: An Electric Bus Caught Fire After Battery Explosion in Paris]
Tsjah kut, hier een fossiele bus die boem doet:

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Proton_ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:37:
https://www.dynamictidalp...ektriciteitscentrales.pdf die het heeft over 2-4 uur. Ook wordt de prima regelsnelheid van windturbines genoemd (0-100% of andersom in 60 seconden), uiteraard gemaximeerd naar de beschikbare wind.
https://www.wartsila.com/...fficiency-and-flexibility

Hier een MER van de ombouw van een Steg centrale in Belgie naar een piekcentrale:

https://mer.lne.be/merdatabank/uploads/merntech3269.pdf

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Óf mijn zonnepanelen zijn weg, óf de hagelbuien heben net Hilversum bereikt ;) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mRPqRwohhikosm46V2wnKKvn_Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7RhwigbrvyrQV7dcOfqHwWPM.png?f=user_large

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

JeroenH schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:38:
Óf mijn zonnepanelen zijn weg, óf de hagelbuien heben net Hilversum bereikt ;) :

[Afbeelding]
Bij mij thuis wordt het ook snel meer bewolkt, maar ik vrees dat het nóg donkerder wordt...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INgRExXT_7jsHdgKbUeXfR640lQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ESWrZ9ob4kKbe6MD5eaWzIr.png?f=fotoalbum_large

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:37:
Ik herken het eerder genoemde ook niet. Was ooit bij een van de oudste STEG WKK centrales van Nederland en die waren er juist trots op dat ze al binnen 5 minuten energie konden leveren. (D.w.z. de eerste vijf minuten kostte het opstarten stroom, daarna leverden ze al 'n beetje en gestaag meer.)

Belangrijker nog, denk ik, waarom zou het over koud opstarten moeten gaan? Wanneer zo'n centrale toch al rustig mee draait - o.a. omdat hij toch ook warmte moet leveren - kan hij snel een flink stuk omhoog / omlaag, met behoud van het hoge rendement. Die gasturbine reageert immers snel en de stoomturbine (+WKK) gaan wel door het rendement hoog te houden.

Die reactietijd, daar zijn tal van oplossingen voor, daar komen we wel uit. Ik zie wat @Lochnes ook al naar voren bracht als 't echte probleem: op de huidige koers, houden we uiteindelijk flink wat / forse centrales over die vaak tot altijd klaar moeten staan, maar nauwelijks draaiuren maken. Dat kost nogal per kWh..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08

ericplan

5180 Wp PV

Ik trap er ook iedere keer weer in. Even snel voor het eten een nieuwe tabel in een bestaande sql-database maken. Handig, copy een bestaande tabelstructuur en haal wat velden weg.
Dat drop commando moest dus voor de nieuwe tabel gelden, niet voor de bron, stommerd. Helaas, backup nog niet goed geregeld dus data kwijt. Gelukkig is het stookseizoen voorbij en liggen die gegevens ook elders vast.

Wel binnenkort gegevens over het stroomverbruik van de e-boiler met behulp van een nieuwe 3-fase kWh-meter met modbus.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:30
mcDavid schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:31:
[...]

De clou is dat er dan dus grofweg de helft minder gas verstookt wordt, dan wanneer iedereen een CV-ketel heeft.
De benodigde elektra wekken we dan wel weer op met gasgestookte centrales, maar een kniesoor die daar op let

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Johan Bogle schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:20:
[...]
De benodigde elektra wekken we dan wel weer op met gasgestookte centrales, maar een kniesoor die daar op let
Of anders met hele gezonde ‘biomassa’ (=bossen opstoken en net doen of dat duurzaam is)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy

Termy

Johan Bogle schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:20:
[...]
Beter lezen. Het punt is juist dat je de helft van het gas nodig hebt als je er elektra van maakt om een WP te voeden tov gas verbranden in een HR ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Termy schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:23:
[...]

Beter lezen. Het punt is juist dat je de helft van het gas nodig hebt als je er elektra van maakt om een WP te voeden tov gas verbranden in een HR ketel.
Jij beter lezen. Waar denk je dat die elktra vandaan komt? Van de zonnepanelen en windmolens 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Gwaihir schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:12:
[...]

Ik herken het eerder genoemde ook niet. Was ooit bij een van de oudste STEG WKK centrales van Nederland en die waren er juist trots op dat ze al binnen 5 minuten energie konden leveren. (D.w.z. de eerste vijf minuten kostte het opstarten stroom, daarna leverden ze al 'n beetje en gestaag meer.)

Belangrijker nog, denk ik, waarom zou het over koud opstarten moeten gaan? Wanneer zo'n centrale toch al rustig mee draait - o.a. omdat hij toch ook warmte moet leveren - kan hij snel een flink stuk omhoog / omlaag, met behoud van het hoge rendement. Die gasturbine reageert immers snel en de stoomturbine (+WKK) gaan wel door het rendement hoog te houden.

Die reactietijd, daar zijn tal van oplossingen voor, daar komen we wel uit. Ik zie wat @Lochnes ook al naar voren bracht als 't echte probleem: op de huidige koers, houden we uiteindelijk flink wat / forse centrales over die vaak tot altijd klaar moeten staan, maar nauwelijks draaiuren maken. Dat kost nogal per kWh..
Een paar linkjes lezen zou wel handig zijn.

Nu op herhaling:

https://www.wartsila.com/...fficiency-and-flexibility

En:

https://mer.lne.be/merdatabank/uploads/merntech3269.pdf

Om je even wat te verklappen, een gemiddelde STEG centrale mag met een huidige vergunning niet eens draaien op gereduceerd vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dank voor je bron, alleen: die zegt iets heel anders dan 2-4 uur; namelijk 50 minuten
https://www.wartsila.com/...-vs-gas-turbine-ramp-rate

Maar goed, als je punt was dat er een bovengrens is aan de hoeveelheid renewables die we op het net kunnen toelaten, dan is dat wel debunked denk ik. Welk percentage fossiele opwek we standby moeten houden is zeker een interessante vraag, net als wat dat mag kosten. De volledige maximale vraag online houden lijkt me op voorhand zinloos en onbetaalbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Termy

Termy

Johan Bogle schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:25:
[...]
Jij beter lezen. Waar denk je dat die elktra vandaan komt? Van de zonnepanelen en windmolens 😂
Wat? Ben je nu aan't trollen? Ik probeer het nog 1 keer:

Verbranden gas in HR ketel: 8 kWh warmte
Verbanden gas in gascentrale: 4 kWh elektrisch
WP met COP 4 draaien op elektra van gas: 16 kWh warmte.

Kortom, voor dezelfde warmte gemiddeld de helft van het gas nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Proton_ schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:33:
[...]

Dank voor je bron, alleen: die zegt iets heel anders dan 2-4 uur; namelijk 50 minuten

Maar goed, als je punt was dat er een bovengrens is aan de hoeveelheid renewables die we op het net kunnen toelaten, dan is dat wel debunked denk ik. Welk percentage fossiele opwek we standby moeten houden is zeker een interessante vraag, net als wat dat mag kosten. De volledige maximale vraag online houden lijkt me op voorhand zinloos en onbetaalbaar.
Een Steg centrale is een combi van een gasturbine die met de uitlaatgassen via een stoomketel extra opwekkingsvermogen heeft.

De gasturbine kan inderdaad heel snel opstarten maar het duurt wel een aantal uren voor de ketel heet is (2-4 uur met de laatste versies). Laten we even van een uur of 6 uitgaan dat het stoomgedeelte meegaat draaien, dan heb je het over een rendement van 30%. De 60% wordt pas gehaald na 6 uur. Bijkomend probleem is dat een gasturbine bijna niet beneden de 50% belasting kan draaien qua uitstoot maar ook niet wat betreft interne vervuiling. Geloof niet alle jubelverhalen die energieopwekkers het net op slingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Proton_ schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:33:
[...]

Ik kan de grafiek waar die 50 minuten genoemd wordt totaal niet correleren met wat in de tekst staat. In de tekst praten ze over 10%/minuut (10 minuten) tot 55MW/min voor een 880 MW CCGT plant (16 minuten).
En in de grafiek is het eerst 10 minuten niets, dan 5 minuten naar 20%, dan weer 10 minuten niets en dan 2,5%/minuut.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ds23man kan je voor deze leek het verschil uitleggen tussen een combined cycle gas turbine plant en een steg centrale?
De CCGT staat in je bron als 50 minuten naar full load. GE zelf zegt 30minuten. Full load voor CCGT is inclusief stoom.
Jij zegt 2-4 uur voor gas + 6 uur stoom, de bron waarmee je het onderbouwt zegt 50 minuten. Ik denk dat ik iets meer voorkauwen nodig heb ;)

Ja, dat is als de boel warmgehouden wordt. Ja, dat kost gas, maar dat is een schijntje vergeleken met in bedrijf zijn. Rendement bij laaglast is daarom oninteressant, omdat het in absolute termen over weinig brandstof gaat. Elke opwek met renewables scheelt gas.

https://www.ge.com/gas-power/products/gas-turbines/7ha
The 7HA combined cycle plant ramps up to full load in less than 30 minutes and features a novel configuration that supports simplified installation and maintenance. A 15% park mode enables customers to lower fuel burn and plant shutdown/startup costs during periods of low demand while providing a faster ramp to full load.
@Maasluip dat is de koude start sequence, waarbij diverse onderdelen/warmtewisselaars eerst egaal op temperatuur moeten komen voordat ze belast kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ds23man schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:26:
Een paar linkjes lezen zou wel handig zijn.
Je had ze zelf nog niet gelezen dan? Ik denk vooral dat toelichten wat je daar zo specifiek uit pakt en waarom handig zou zijn!
Om je even wat te verklappen, een gemiddelde STEG centrale mag met een huidige vergunning niet eens draaien op gereduceerd vermogen.
Verklappen? Dat is een geheimpje wat alleen jij kent, ook al zijn vergunningen openbaar? :?
ds23man schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:06:
Bijkomend probleem is dat een gasturbine bijna niet beneden de 50% belasting kan draaien qua uitstoot maar ook niet wat betreft interne vervuiling.
Dit dus: tussen 50% en 100% kan naar hartenlust gekozen en gevarieerd worden met (wanneer de stoomketel eenmaal warm is) erg weinig impact op het rendement. Daar kun je echt wel wat mee.

Bovendien gaat bij WKK die warmte uit de 6 uur opstarten van de stoomcyclus ook niet verloren. Ja, het duurt zo lang voordat je (flink) stroom maakt, maar wanneer (de centrale en dus) die cyclus dan weer uit gezet wordt, mogen de warmteafnemers op die restwarmte douchen. Het is wat verschoven in de tijd, maar in feite haal je die 60% rendement dan voor (vrijwel) elke verstookte kuub gas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
laten we alsjeblieft niet doen alsof een paar uur reactietijd een groot probleem is. We kunnen echt ruim van tevoren inschatten wanneer zo'n centrale nodig is. Grofweg een week van te voren weten we al wat het weer gaat doen en hoeveel zon- en wind er verwacht kan worden, en 24 uur van tevoren staan de prijzen zelfs al vast op basis van de verwachte vraag- en aanbod curves.

Zo'n piekcentrale wordt gewoon precies lang genoeg van te voren opgestart, zodat hij kan leveren op het moment dat de piek komt en niet eerder of later.

De grootste constraint voor het berekenen van backup-capaciteit is nog altijd: het opvangen van een grote energiecentrale die (ineens) crasht. Wat dat betreft is decentrale opwek juist betrouwbaarder. Als een windmolen of zonnedak uitvalt, heeft dat maar een hele minimale impact op het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Hier staat eigenlijk alles wel in:

https://www.dynamictidalp...ektriciteitscentrales.pdf

In 2009 zag de overheid toch al wat problemen aankomen wat betreft hernieuwbare energie.

Een paar maanden geleden ging het bijna mis bij de zuiderburen. Ze hadden een recordopbrengst aan windenergie die tegen de ochtend onverwacht weg viel. Ze hebben daar waterkrachtcentrales die opeens vol aan de bak moesten en dat was ook niet genoeg. Daarom zijn alle noodeenheden die op vloeibare brandstoffen ( kerosine) draaien ook ingezet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Nog even een aanvulling over onze buren, een quote met plaatje van het Hoogspanningsnet forum:

Vandaag nog eens iets speciaal: afgelopen nacht stond er heel veel wind, maar tegen de ochtend steeg de luchtdruk en viel de wind grotendeels weg. Op enkele uren tijd gingen we van 4 naar 1 GW windproductie. Deze scherpe daling viel samen met de normale ochtendlijke stijging van het verbruik, dit zorgde voor een zeer snel stijgende vraag naar productie. Het ging zelfs zo snel dat de gascentrales het schijnbaar niet konden volgen. Uiteraard komen de pompcentrales van Coo en Plate-Taille op zo'n moment in werking, maar dat was zelfs niet genoeg waardoor voor een uurtje ook de turbojets moesten bijspringen.

Deze turbojets zijn een zestal kleine, relatief eenvoudige elektriciteitscentrales die op kerosine werken en in enkele minuten 20MW per stuk kunnen leveren door via een oude vliegtuigmotor een generator aan te drijven. Het is meteen duidelijk dat deze centrales duur en vervuilend zijn in gebruik, maar in noodgevallen is het soms toch nodig ze te gebruiken.

In de grafiek staan ze aangeduid als "liquid fuel"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7igWpie49jHQkQUKWVfkuBrZKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P4NabomWcsmkwioVkVZRsqE3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:32
Kan de Chint aardlekautomaat 3-polig+nul 16A B-kar 30mA (2015B16) gebruikt worden voor een 3 fase kookplaat?

Ik vermoed van wel, maar wil het toch even zeker weten.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
PASware schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:32:
Kan de Chint aardlekautomaat 3-polig+nul 16A B-kar 30mA (2015B16) gebruikt worden voor een 3 fase kookplaat?

Ik vermoed van wel, maar wil het toch even zeker weten.
offtopic:
Ik weet niet waarom je dat in hemelsnaam in dit topic vraagt, maar op zich wel? Behalve dat je je moet afvragen of je dat merk uberhaupt in je meterkast wilt hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:32
mcDavid schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:49:
[...]

offtopic:
Ik weet niet waarom je dat in hemelsnaam in dit topic vraagt, maar op zich wel? Behalve dat je je moet afvragen of je dat merk uberhaupt in je meterkast wilt hebben...
Excuus als verkeerde topic is, maar Chint is prut? Zo ja, wat is er mis mee?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Denk dat je beter je vraag hier plaatst:

Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-09 00:24
ds23man schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:29:
Nog even een aanvulling over onze buren, een quote met plaatje van het Hoogspanningsnet forum:

Vandaag nog eens iets speciaal: afgelopen nacht stond er heel veel wind, maar tegen de ochtend steeg de luchtdruk en viel de wind grotendeels weg. Op enkele uren tijd gingen we van 4 naar 1 GW windproductie. Deze scherpe daling viel samen met de normale ochtendlijke stijging van het verbruik, dit zorgde voor een zeer snel stijgende vraag naar productie. Het ging zelfs zo snel dat de gascentrales het schijnbaar niet konden volgen. Uiteraard komen de pompcentrales van Coo en Plate-Taille op zo'n moment in werking, maar dat was zelfs niet genoeg waardoor voor een uurtje ook de turbojets moesten bijspringen.

Deze turbojets zijn een zestal kleine, relatief eenvoudige elektriciteitscentrales die op kerosine werken en in enkele minuten 20MW per stuk kunnen leveren door via een oude vliegtuigmotor een generator aan te drijven. Het is meteen duidelijk dat deze centrales duur en vervuilend zijn in gebruik, maar in noodgevallen is het soms toch nodig ze te gebruiken.

[Afbeelding]
Noodgevallen, neem aan max 1x per kwartaal of zo. Wegvallen van de wind? Beetje vage reden, zou geen invloed mogen hebben op het systeem. En die noodcapaciteit is ook eindig, stel er staan veel centrales in onderhoud, en er ontploft ergens een ketel, dan spreek je van een noodgeval. Als niet genoeg, enkele seconden om een regio af te schalen! Welke keuze maak je dan, Zeeland of Groningen ver weg van het midden? Is al eens eerder gebeurd, toen was het dacht ik Zeeland en niet Rotterdam wat toen meer voor de hand lag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

[Afbeelding]
Het is me nog een raadsel wat je punt is. Ik dacht dat het 'grote penetratie van renewables is onmogelijk/vervuilend/duur' of iets dergelijks was, maar misschien is het dat je denkt dat het net er instabieler van wordt.

Wil je de stukjes uit de bronnen die je als onderbouwing wil gebruiken ook even quoten, want ik heb ze gelezen en blijf toch met een andere mening achter. Ik zie echt geen probleem in inefficiente machines standby te hebben staan voor een paar draaiuren per jaar, dus misschien kan je je daar op richten: waarom is dat een probleem? Hoe duur is dat dan? Hoeveel capaciteit heb je nodig voor 6 negens beschikbaarheid?

Overigens, dat België een groot probleem heeft met onbetrouwbare kerncentrales, weinig interconnect-vermogen en weinig flexibiliteit in opwek (2 GW aan gas?) is al jaren duidelijk.
Dat blijkt ook uit de enorme prijsverschillen tussen FR, NL en BE die regelmatig optreden (zie Proton_ in "De Duurzame Kroeg deel 4" ). Waarom stroom verkopen voor €2/MWh als je bij de buren €180/MWh kan vangen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ds23man schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:06:
Een paar maanden geleden ging het bijna mis bij de zuiderburen. Ze hadden een recordopbrengst aan windenergie die tegen de ochtend onverwacht weg viel. Ze hebben daar waterkrachtcentrales die opeens vol aan de bak moesten en dat was ook niet genoeg. Daarom zijn alle noodeenheden die op vloeibare brandstoffen ( kerosine) draaien ook ingezet.
Dat is toch, zelfs nu al, simpelweg een keuze van 't wel best vinden zo?

100MW aan noodvermogen zet Tesla in een vloek en een zucht voor ze neer, als ze van die kerosine af willen, of die een schakel naar achter willen zetten in de volgorde van inschakelen.

Voor dergelijke relatief korte piekvraag, zijn accu's nu al een prima haalbare oplossing. Praktisch én economisch gezien, want voor zulke netstabilisatie-inzet wordt ook nu al fors betaald per MW vermogen (zelfs als 't alleen maar klaar staat, niet eens benut wordt).

En dan eerst nog die interconnects. Helemaal terecht dat @Proton_ die erbij haalt m.i. Daar komt helemaal niets flitsend nieuws of spannends aan te pas en toch zijn ze nog niet meer aangelegd..

Ik lees hier vooral dat er nog niet echt 'n probleem ervaren wordt, eerlijk gezegd (kennelijk zelfs niet in België). Dus helemaal niet dat 't onoplosbaar zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 19:56
Het is hier tenslotte de duurzame kroeg:

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3406548/bilthovens-crematorium-is-van-het-gas-af-mensen-maken-ook-voor-na-hun-dood-graag-duurzame-keuzes
Een crematie in een gasoven kost zo’n 50-60 kubieke meter gas. Dat betekent dat 20 crematies al een jaarverbruik (1500 m3) van een gemiddeld huishouden aan gas verbruiken. Een elektrische crematie kost zo’n 75 kWh aan stroom. Dat is nog steeds veel stroom (het gemiddeld jaarverbruik van een gezin is 2500 kWh), maar het grootste deel wordt opgewekt met zonnepanelen.
Zouden die elektrische ovens nu zoveel beter geïsoleerd zijn dan de voormalige gasovens? Met zulke temperaturen kun je immers geen COP van 6,7 bereiken (50 [m3]* 10 [kWh/m3]/75 [kWh]).
“Eigenlijk hebben ze 24 uur per dag en 365 dagen per jaar een temperatuur van zo’n 500 graden. Het zou teveel energie kosten om ze ’s nachts uit te zetten. Bij een crematie loopt de temperatuur op tot 800 graden.”
Hier kunnen ook wel vraagtekens bij gezet worden lijkt me, lijkt me meer een kwestie van dat je teveel vermogen en dus zwaardere aansluiting nodig hebt om van 20 naar 800 graden op te warmen binnen afzienbare tijd.

[ Voor 20% gewijzigd door RulazZ op 20-05-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15:26
mv_ak schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:54:
[...]

Noodgevallen, neem aan max 1x per kwartaal of zo. Wegvallen van de wind? Beetje vage reden, zou geen invloed mogen hebben op het systeem. En die noodcapaciteit is ook eindig, stel er staan veel centrales in onderhoud, en er ontploft ergens een ketel, dan spreek je van een noodgeval. Als niet genoeg, enkele seconden om een regio af te schalen! Welke keuze maak je dan, Zeeland of Groningen ver weg van het midden? Is al eens eerder gebeurd, toen was het dacht ik Zeeland en niet Rotterdam wat toen meer voor de hand lag.
Gaat dat laatste over een situatie in 2005?
Toen was het ff spannend rond R'dam zuid. Nu woon ik daar zuidelijk van. We hebben een van de betrouwbaarste netten. Als het echt foute boel is heb ik liever dat ze mij tijdelijk stroomloos maken dan dat de industrie hier plat gaat. Los van de risico's is dat een milieurampje op zich. Allerlei processen gaan dan afblazen en affakkelen.
Het is wel een probleem voor zorginstellingen etc. Je aggregaat zal net weigeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik gebruik van 1 mei tot 1 okt geen gas. Weet iemand of je dan gewoon een half jaar je aansluiting kan stopzetten?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

BarryH schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:28:
Ik gebruik van 1 mei tot 1 okt geen gas. Weet iemand of je dan gewoon een half jaar je aansluiting kan stopzetten?
Je kan laten verzegelen natuurlijk. Maar dat is vrij prijzig. Duurder dan niet verzegelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Lijkt me sterk dat ze er niet voor gezorgd hebben dat steeds aan/uit duurder is dan gewoon 0 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:48

twain4me

BarryH schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:28:
ja dat kan, je schiet er alleen weinig mee op.

https://www.stedin.net/aansluiting/tijdelijk-afsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Iemand een idee of er een relatie is tussen het zoveelste "uitstel" van de salderingsregeling
en de "proefballon" van netbeheer NL? (Enexis?) over een soort capaciteitstarief voor
het afgenomen (laden EV)/ingevoede (pv) vermogen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dunklefaser schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:02:
Iemand een idee of er een relatie is tussen het zoveelste "uitstel" van de salderingsregeling
en de "proefballon" van netbeheer NL? (Enexis?) over een soort capaciteitstarief voor
het afgenomen (laden EV)/ingevoede (pv) vermogen?
Het zou samen kunnen vallen, maar ik denk niet dat er een bewustje was. doordat salderen controversieel was verklaard is het saldren dosier gewoon op de plank gezet. en konden ze het gewoon niet meer afmaken voor 2023 Maargoed je zou het kunnen wobben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56
Update 1: Nieuwe baan dichterbij, zie lijstje onderaan. Jippie!
Update 2: Vanavond is een belangrijk moment en valt de beslissing voor een WP in dit huis of niet. HELP!

Ik heb m'n partner al voorgegloeid, maar ze loopt nog niet warm voor een renovatie en de daarbij behorende kosten. Ten eerste een vraag betreft didactiek: Hoe leg je aan je partner gezonken kosten uit? >:)

Ik leg uit dat de tijdlijn loopt vanaf nu en niet vanaf de vorige beslissing. In 2021 een nieuwe ketel met radiatoren opgehangen in het kader van kennis/tijd/budget. Nu is de situatie veranderd en baseren we onze beslissing daarop. Geldt trouwens niet alleen voor de CV maar ook voor de plintjes en een laminaatvloertje. Voor de samenleving creëert het spul op marktplaats vast nog wel wat waarde en wordt het niet volledig afgeschreven.

Mijn noodgreep zijn een filmje van smeltende ijskappen en statistieken over astmatische kinderen... :?

2018 vegetariër
2019 een jaar zonder auto geleefd (nu voor carrière weer auto maar dat gaat ook weer veranderen.
2021 appartement verbouwd met goeddeels hergebruik van materialen, hout, laminaat, meubels veel 2e-hands. Jammer dat toen het elektrificeren nog niet bij mij was aangekomen dus ik heb een CV-boer langs gehad.
2022 overgestapt naar Triodos bank
2022 diverse verzekeringen overgestapt naar ASR
2022 Baan op 10km afstand per augustus. Dat ga ik fietsen en daarmee bespaar ik ruim anderhalve ton CO2. De auto stoot volgens fabrieksgegevens 105g/km uit. Met 15.000km is dat 1.575kg CO2 besparing.
2022 planning: vloerisolatie & vloerverwarming
2023 planning: WP & WPB

Edit: smiley

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Gezonken kosten moet je even vertalen naar hoeveel paar extra schoenen..... :+ :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

GudZ schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:34:
Update 2: Vanavond is een belangrijk moment en valt de beslissing voor een WP in dit huis of niet. HELP!

Ik heb m'n partner al voorgegloeid, maar ze loopt nog niet warm voor een renovatie en de daarbij behorende kosten. Ten eerste een vraag betreft didactiek: Hoe leg je aan je partner gezonken kosten uit?

Ik leg uit dat de tijdlijn loopt vanaf nu en niet vanaf de vorige beslissing. In 2021 een nieuwe ketel met radiatoren opgehangen in het kader van kennis/tijd/budget. Nu is de situatie veranderd en baseren we onze beslissing daarop. Geldt trouwens niet alleen voor de CV maar ook voor de plintjes en een laminaatvloertje. Voor de samenleving creëert het spul op marktplaats vast nog wel wat waarde en wordt het niet volledig afgeschreven.

Mijn noodgreep zijn een filmje van smeltende ijskappen en statistieken over astmatische kinderen... :?

2018 vegetariër
2019 een jaar zonder auto geleefd (nu voor carrière weer auto maar dat gaat ook weer veranderen.
2021 appartement verbouwd met goeddeels hergebruik van materialen, hout, laminaat, meubels veel 2e-hands. Jammer dat toen het elektrificeren nog niet bij mij was aangekomen dus ik heb een CV-boer langs gehad.
2022 overgestapt naar Triodos bank
2022 diverse verzekeringen overgestapt naar ASR
2022 Baan op 10km afstand per augustus. Dat ga ik fietsen en daarmee bespaar ik ruim anderhalve ton CO2. De auto stoot volgens fabrieksgegevens 105g/km uit. Met 15.000km is dat 1.575kg CO2 besparing.
2022 planning: vloerisolatie & vloerverwarming
2023 planning: WP & WPB
in nederland helpt de overheid door te melden dat het uitgangspunt hybride is en dus het minimale wat gaat gebeuren in de toekomst. dus de overstap moet je dan hoe-dan-ook maken. het moment kan je zelf kiezen. Voordelen van nu: Relatief veel subsidie, makkelijk gratis van het gas af. Nadelen: wp monteuren zitten bomvol, grote investering. De kat uit de boom kijken is vaak niet eens zoon hele slechte keuze. overegens is het niet heel gezond voor je relatie als je iemand aan de haren moet meeslepen. respect voor elkaars standpunten is gewoon erg belangrijk, of je het er nu eens mee bent of niet. je geprekspartner min of meer te dom vinden om jouw visie te snappen (Hoe leg je aan je partner gezonken kosten uit?) Is niet echt de route die ik zou willen bewandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56
twain4me schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:54:
[...]
''..overegens is het niet heel gezond voor je relatie als je iemand aan de haren moet meeslepen. respect voor elkaars standpunten is gewoon erg belangrijk, of je het er nu eens mee bent of niet. je geprekspartner min of meer te dom vinden om jouw visie te snappen (Hoe leg je aan je partner gezonken kosten uit?) Is niet echt de route die ik zou willen bewandelen.''
Hear, hear.
Info: Dom vind ik haar niet hoor, maak je geen zorgen. Het was ook stiekem meer geinig bedoeld, maar er had misschien een smiley bij gekund.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:21
twain4me schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:54:
[...]

in nederland helpt de overheid door te melden dat het uitgangspunt hybride is en dus het minimale wat gaat gebeuren in de toekomst. dus de overstap moet je dan hoe-dan-ook maken. het moment kan je zelf kiezen. voordelen van nu relatief veel subsidie, makkelijk gratis van het gas af. Nadelen: wp monteuren zitten bomvol, grote investering. De kat uit de boom kijken is vaak niet eens zoon hele slechte keuze. overegens is het niet heel gezond voor je relatie als je iemand aan de haren moet meeslepen. respect voor elkaars standpunten is gewoon erg belangrijk, of je het er nu eens mee bent of niet. je geprekspartner min of meer te dom vinden om jouw visie te snappen (Hoe leg je aan je partner gezonken kosten uit?) Is niet echt de route die ik zou willen bewandelen.
Ik ben erg benieuwd hoe het met die agenda's gaat zitten als iedereen in 2026 'opeens' (sarcasme, niemand moet ik weet het maar als je zo rondvraagt en kijkt hebben sommige mensen dit niet begrepen) over moet op een warmtepomp. Overigens heb ik een gezonde hoeveel scepsis tegenover het plan zoals het nu is gepresenteerd. Ik zie het nog wel gebeuren dat er overal kleine, slecht ingeregelde (ventilatie)warmtepompen naast CV ketels worden geplaatst want dubbel cashen voor de monteurs. Maar veel klagende mensen vanwege hoog stroom/gasverbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door kevineppo op 22-05-2022 16:53 ]

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

kevineppo schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:08:
[...]

Ik ben erg benieuwd hoe het met die agenda's gaat zitten als iedereen in 2026 'opeens' over moet op een warmtepomp. Overigens heb ik een gezonde hoeveel scepsis tegenover het plan zoals het nu is gepresenteerd. Ik zie het nog wel gebeuren dat er overal kleine, slecht ingeregelde (ventilatie)warmtepompen naast CV ketels worden geplaatst want dubbel cashen voor de monteurs. Maar veel klagende mensen vanwege hoog stroom/gasverbruik.
zeker, mijn punt was dat het de denk richting van de nederlandse regering aangeeft. inhoudelijk valt er weinig over te zeggen, daar zijn er teweinig details voor bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

In 2026 moet niet opeens iedereen om. Pas bij VERVANGING van de CV ketel moet minimaal een hybride oplossing gekozen worden. Dus je zal zien dat er de komende jaren nog heel wat keteltjes vervangen worden....

[ Voor 25% gewijzigd door ds23man op 22-05-2022 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
ds23man schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:16:
In 2026 moet niet opeens iedereen om. Pas bij VERVANGING van de CV ketel moet minimaal een hybride oplossing gekozen worden. Dus je zal zien dat er de komende jaren nog heel wat keteltjes vervangen worden....
Vandaar de aanhalingstekens. Maar als ik even rondproef bij mijn familie en aanverwanten lijkt dat bericht niet bij iedereen even duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

kevineppo schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:18:
[...]

Vandaar de aanhalingstekens. Maar als ik even rondproef bij mijn familie en aanverwanten lijkt dat bericht niet bij iedereen even duidelijk.
Het is ook wel behoorlijk sensationteel gepresenteerd op tv. de verplichting van rookmelders heeft nog niet de helft van de aandacht gekregen, wie kan daar immers op tegen zijn. maarja er zijn genoeg anti wp mensen dus dat is makkelijk scoren, lekker olie op het vuur gooien. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
kevineppo schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:08:
[...]

Ik ben erg benieuwd hoe het met die agenda's gaat zitten als iedereen in 2026 'opeens' over moet op een warmtepomp. Overigens heb ik een gezonde hoeveel scepsis tegenover het plan zoals het nu is gepresenteerd. Ik zie het nog wel gebeuren dat er overal kleine, slecht ingeregelde (ventilatie)warmtepompen naast CV ketels worden geplaatst want dubbel cashen voor de monteurs. Maar veel klagende mensen vanwege hoog stroom/gasverbruik.
Niemand moet in 2026 over, je mag daarna alleen geen nieuwe CV meer laten monteren. Maar in 2025 mag het nog wel...
En daarna zelf monteren ziet ook niemand....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
reneeke1970 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:49:
[...]

Niemand moet in 2026 over, je mag daarna alleen geen nieuwe CV meer laten monteren. Maar in 2025 mag het nog wel...
En daarna zelf monteren ziet ook niemand....
Zie mijn edit, dat is mij wel duidelijk ja. Overigens hoop ik dat niet iedereen opeens maar zelf CV ketels gaat installeren. Die gasketelwet is er immers niet voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Daar zal ook wel weer een oplossing voor bedacht worden. Denk aan alleen uitlevering aan installateurs en via je opstalverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
kevineppo schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:54:
[...]

Zie mijn edit, dat is mij wel duidelijk ja. Overigens hoop ik dat niet iedereen opeens maar zelf CV ketels gaat installeren. Die gasketelwet is er immers niet voor niks.
Zijn in de fabriek afgesteld, dus zie het probleem niet. Heb er zelf 3 gehangen en alleen laten keuren voor garantie en onderhoud contract. Was altijd goed, enige wat getest word is de dichtheid van gasleiding.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ds23man schreef op zondag 22 mei 2022 @ 17:01:
Daar zal ook wel weer een oplossing voor bedacht worden. Denk aan alleen uitlevering aan installateurs en via je opstalverzekering.
België, Duitsland...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

De gasketelwet slaat vnl op op het CO verhaal in een woning, zijn nogal wat dooien gevallen in het recentelijke verleden ( afvoerkanalen). Vandaar dat alleen nog een gecertificeerde installateur binnenkort nog mogen installeren en onderhouden.

https://www.rovc.nl/kenni...AEgL4pvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@GudZ
Heb je onderburen? Dan is wellicht vloerisolatie niet zo zinvol. Soort materiaal voor laminaat maakt wel veel uit, pvc voelt heel koud en voert warmte snel door (weer een pre bij vloerverwarming)
Heb je al goed glas in de ramen?
Vloerverwarming is geen must. Overcapaciteit in radiatoren is ook een optie. De crux is gewoon de benodigde aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
ds23man schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:16:
Dan nog, een hybridepomp gaan verplichten als we van het gas af moeten, dure investering en een hoop subsidiegeld die je nooit meer terug verdient en dan maar hopen dat je gemeente ook niet beslist om binnen 10 jaar van het gas af te gaan.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@GudZ Vloerverwarming in een appartement is vaak lastig, als je bovenin woont ben je de warmte van de onderburen kwijt als je isoleert, isoleer je niet dan hebben de onderburen plafondverwarming, verder zijn in veel flats de vloeren niet stevig genoeg om de vloerverwarming in te frezen, dan komt je vloer dus centimeters omhoog.
Daarom hebben wij in ons appartement gekozen voor een Airco warmtepomp, kun je ook nog lekker mee koelen in een warme zomer.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

HereIsTom schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:41:
[...]

Dan nog, een hybridepomp gaan verplichten als we van het gas af moeten, dure investering en een hoop subsidiegeld die je nooit meer terug verdient en dan maar hopen dat je gemeente ook niet beslist om binnen 10 jaar van het gas af te gaan.
Hybride is niet verplicht, het staat je vrij verstandigere keuzes te maken voor je situatie. ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• JeroenH
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqFkMHTDBGFqSXicXf9abb75zBI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdGKq6Ri2czuIcTvEKEN8p8e.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:19

Onbekend

...

twain4me schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:33:
[...]

Hybride is niet verplicht, het staat je vrij verstandigere keuzes te maken voor je situatie. ;)
Helaas is het wel zo in de media gekomen en gecommuniceerd dat een hybride cv-ketel verplicht wordt.
Persoonlijk had ik liever iets anders zien staan zoals "Nieuwe volledig gasgestookte cv-ketels niet meer toegestaan".
HereIsTom schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:41:
[...]

Gemeentes gaan niet zelfstandig mensen verplichten om van het gas af te gaan. Stel je voor dat je net vorig jaar een nieuwe cv-ketel en gasfornuis hebt gekocht en in 2033 is er geen gas meer beschikbaar...

Voor juist erg oude huizen waar nog vele duizenden euro's in isolatie geïnvesteerd moet worden, is zo'n hybridepomp een goede tussenoplossing. Het gasverbruik wordt dan al een stuk minder, dus je bent al goed op weg voor de voorbereiding om helemaal van het gas af te gaan. Een volledige verwarming o.b.v. een warmtepomp is nu vaak nog niet goed mogelijk in oude huizen omdat deze vaak in de binnenstad en ook nog dicht tegen elkaar aan zijn gebouwd.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33
GudZ schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:34:

Ik heb m'n partner al voorgegloeid, maar ze loopt nog niet warm voor een renovatie en de daarbij behorende kosten. Ten eerste een vraag betreft didactiek: Hoe leg je aan je partner gezonken kosten uit? >:)

Heb je haar al een berekening laten zien van investeringskosten, besparingen en terugverdientijd?

Als je zelf een WP gaat installeren kun je heel snel een overzicht maken van de benodigde investeringen, en op basis van je gasverbruik een schatting maken van je terugverdientijd. Maar dat hangt er dus vanaf hoe installatie-savvy je bent.

Als je het moet laten doen, én veel moet veranderen qua leidingwerk: tsja, dan verdien je zo'n pomp niet eens terug in deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
twain4me schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:33:
[...]

Ik snap dat je zelf beter verstandig een keuze kunt maken om van het gas af te komen, maar veel mensen zijn niet verstandig of snappen er niks van en door dit soort berichten van de overheid wordt men dus ook op het verkeerde been gezet.

Wij hebben de keuze al gemaakt, doordat in ons appartement vloerverwarming e.d. niet mogelijk is of tegen hele hoge koste en grote verbouwingen hebben we nu een Airco warmtepomp en dat werkt perfect, geen gasverbruik meer voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Net weer een (onnodig) probleem letterlijk in aanbouw gezien. op een woning bij om de hoek worden op dit moment zonnepanelen geplaatst, helemaal goed. Maar ja, in deze wijk heerst beschermd stadsgezicht. Ik heb even door de openbare bekendmakingen gebladerd, en ik kan er niets van terugvinden voor dit adres. Ben bang dat ze geen vergunning hebben aangevraagd, waarschijnlijk omdat ze geen idee hadden dat dit "moet", maar ik hoop maar dat we dit over een tijdje niet in de krant zien in de categorie "gemeente dwingt bewoners zonnepanen te verwijderen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Onbekend schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:21:
[...]

Gemeentes gaan niet zelfstandig mensen verplichten om van het gas af te gaan. Stel je voor dat je net vorig jaar een nieuwe cv-ketel en gasfornuis hebt gekocht en in 2033 is er geen gas meer beschikbaar...

Voor juist erg oude huizen waar nog vele duizenden euro's in isolatie geïnvesteerd moet worden, is zo'n hybridepomp een goede tussenoplossing. Het gasverbruik wordt dan al een stuk minder, dus je bent al goed op weg voor de voorbereiding om helemaal van het gas af te gaan. Een volledige verwarming o.b.v. een warmtepomp is nu vaak nog niet goed mogelijk in oude huizen omdat deze vaak in de binnenstad en ook nog dicht tegen elkaar aan zijn gebouwd.
Niet verplicht? Maar dat wordt wel verplicht!

Tegen je zin van het gas? Vanaf 2024 zou dat kunnen;
https://www.rtlnieuws.nl/...tsvoorstel-1-januari-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
Onbekend schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:21:
[...]

[...]

Nou het lijkt er op dat dat dus wel zo is, in nieuwe wetgeving krijgen gemeenten wel het mandaat om aan te wijzen dat gas er uit gaat per XX datum.

edit: zoals @HereIsTom ook schreef dus,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

JeroenH schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:28:
Net weer een (onnodig) probleem letterlijk in aanbouw gezien. op een woning bij om de hoek worden op dit moment zonnepanelen geplaatst, helemaal goed. Maar ja, in deze wijk heerst beschermd stadsgezicht. Ik heb even door de openbare bekendmakingen gebladerd, en ik kan er niets van terugvinden voor dit adres. Ben bang dat ze geen vergunning hebben aangevraagd, waarschijnlijk omdat ze geen idee hadden dat dit "moet", maar ik hoop maar dat we dit over een tijdje niet in de krant zien in de categorie "gemeente dwingt bewoners zonnepanen te verwijderen".
Misschien wel te hopen en dat de gemeentes dan eens gaan nadenken en openbaar kritiek krijgen over al die regeltjes over beschermde stadsgezichten.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

HereIsTom schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:36:
[...]

Ze zullen iets van dwang moeten inbouwen want dwarsliggers blijf je houden.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Of die mensen denken fu*k it, jullie hoeven de rekening niet te betalen! Het lijkt me dat er wel een lampje gaat branden als je de eerste bent die er panelen op legt en verder nog niemand iets heeft liggen na al die jaren.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[...]

klump4u schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:12:
[...]
Ze zullen iets van dwang moeten inbouwen want dwarsliggers blijf je houden.
Dit is niets nieuws....aansluiten op stadsverwarming is ook op veel plaatsen verplicht gesteld (in Nederland). Daar zijn al de nodige rechtszaken over gevoerd of dat wel mag.
Conclusie, tenzij de huiseigenaar al een beter alternatief had, kan de gemeente en energieleverancier/netbeheerder je het heel lastig maken.

Maak je borst maar nat als de gemeente een wurgcontract afsluit met een zogenaamde duurzame biocentrale in combinatie met een warmtenet. En snel daarna het gas afsluit. Daar ga je niet zomaar onderuit komen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:19

Onbekend

...

[...]

Dat bericht had ik gemist.
Maar dat blijkt dus per gemeente flink te verschillen. Bij ons in de gemeente gaan ze niemand verplichten, en gaan tot 2050 zelf geen invloed uitoefenen op de gasleidingen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:59
[...]

Het is nu nog een wetsvoorstel toch? Nog niet aangenomen door de tweede kamer en nog niet door de eerste kamer geweest. Dat wil niet zeggen dat dit er nooit komt, maar het is ook mogelijk dat er nog een en ander aan veranderd (kan zowel gunstig als minder gunstig zijn). Bovendien kan de invoering ook nog uitgesteld worden zoals we ook met het afschaffen van de salderingsregeling zien. Hugo de Jonge heeft niet een heel goed track record met beloftes waar kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

KabouterSuper schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:32:
[...]

[...]

Dit is niets nieuws....aansluiten op stadsverwarming is ook op veel plaatsen verplicht gesteld (in Nederland). Daar zijn al de nodige rechtszaken over gevoerd of dat wel mag.
Conclusie, tenzij de huiseigenaar al een beter alternatief had, kan de gemeente en energieleverancier/netbeheerder je het heel lastig maken.

Maak je borst maar nat als de gemeente een wurgcontract afsluit met een zogenaamde duurzame biocentrale in combinatie met een warmtenet. En snel daarna het gas afsluit. Daar ga je niet zomaar onderuit komen.
Lijkt me sterk dat je met een bestaande koopwoning verplicht word je aan te sluiten op een warmtenet, voor nieuwbouw en huizen van de woonvereniging kan ik me dat voorstellen, ik heb een koop-hoekwoning uit 1952 en hoef alleen nog maar de gaskookplaat te vervangen door inductie en kan dan nog dit jaar gratis de aansluiting laten verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
klump4u schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:13:
[...]

Lijkt me sterk dat je met een bestaande koopwoning verplicht word je aan te sluiten op een warmtenet, voor nieuwbouw en huizen van de woonvereniging kan ik me dat voorstellen, ik heb een koop-hoekwoning uit 1952 en hoef alleen nog maar de gaskookplaat te vervangen door inductie en kan dan nog dit jaar gratis de aansluiting laten verwijderen.
Je hebt gelijk, ik heb het onjuist verwoord.
De rechtszaken gaan over het niet aan laten sluiten bij nieuwbouw of het daarna af laten sluiten.
De bekendste zijn Utrecht en Amsterdam.
Leidsche Rijn in Utrecht: https://www.bespaarenergi...ing-leidsche-rijn-vervalt
Sluisbuurt Amsterdam: https://solarmagazine.nl/...gelijkwaardig-alternatief

Saillant detail in het tweede geval; Amsterdam wilde zelfs voorkomen dat bewoners zonnepanelen zouden leggen als alternatieve energiebron:
https://geoplan.nl/amster...aansluiting-op-warmtenet/

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@KabouterSuper Interessant. Ik zit in Terwijde dus dat is zeker relevant voor mij. Overigens staat in mijn koopcontract dat ik van de stadsverwarming af mag als ik overstap naar een alternatief met lagere CO2-uitstoot. Makkelijk zat met een L/W WP, maar helaas leent het huis zich niet zo voor zo'n opstelling. Zelfs L/L WP (kijken we nu sowieso al naar) + WPB is niet zo makkelijk want die WPB heeft hetzelfde probleem.

Maar goed, vooralsnog is er geen enorme noodzaak om van de stadsverwarming af te gaan hier. Het vastrecht is wel vrij fors (500 ish alles bij elkaar) maar aangezien het niet triviaal is om te vervangen is kosten drukken met L/L WP (en kunnen koelen en zo) mogelijk goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Termy schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:17:
@KabouterSuper Interessant. Ik zit in Terwijde dus dat is zeker relevant voor mij. Overigens staat in mijn koopcontract dat ik van de stadsverwarming af mag als ik overstap naar een alternatief met lagere CO2-uitstoot. Makkelijk zat met een L/W WP, maar helaas leent het huis zich niet zo voor zo'n opstelling. Zelfs L/L WP (kijken we nu sowieso al naar) + WPB is niet zo makkelijk want die WPB heeft hetzelfde probleem.

Maar goed, vooralsnog is er geen enorme noodzaak om van de stadsverwarming af te gaan hier. Het vastrecht is wel vrij fors (500 ish alles bij elkaar) maar aangezien het niet triviaal is om te vervangen is kosten drukken met L/L WP (en kunnen koelen en zo) mogelijk goed genoeg.
Wat zit er allemaal in die 500 euro? Ook huur en onderhoud of vervanging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

klump4u schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:19:
[...]

Wat zit er allemaal in die 500 euro? Ook huur en onderhoud of vervanging?
Het is zelfs 550 en dat zijn alle vaste kosten, dus inclusief huur, vastrecht en meettarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik zou denk ik “heel brutaal” gewoon even aanbellen met de medeling:
“Fantastisch dat jullie ook duurzaam bezig zijn en zonnepanelen leggen, heel goed!
Maar weet je ook dat in deze wijk er een beschermd stadsgezicht is en dit door de gemeente misschien niet gewaardeerd wordt?”
als je uitlegt dat jij het daar ook niet mee eens bent heb je misschien nog wel gemeenschappelijk draagvlak om er iets tegen te beginnen, wie weet. Want idioot is het.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gerco-M schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:29:
[...]

Ik zou denk ik “heel brutaal” gewoon even aanbellen met de medeling:
“Fantastisch dat jullie ook duurzaam bezig zijn en zonnepanelen leggen, heel goed!
Maar weet je ook dat in deze wijk er een beschermd stadsgezicht is en dit door de gemeente misschien niet gewaardeerd wordt?”
als je uitlegt dat jij het daar ook niet mee eens bent heb je misschien nog wel gemeenschappelijk draagvlak om er iets tegen te beginnen, wie weet. Want idioot is het.
tsja gemeentes hebben iets te makkelijk beschermde stads en dorp gezichten gemaakt. je kan vaak gewoon zien dat ze hebben gekozen om tot een grote weg of een watertje te benoemen. de laatste straten gaat dan echt helemaal nergens meer over. grappig is dat ze dan voor de dingen die geld kosten niet bij het centrum horen. hondepoep kar rijdt er bijna niet, veel zwerfvuil etc, laks met handhaving etc.
Opzich ben ik voor beschermde stadsgezichten en beperkingen bij veranderingen aan dat gezicht maar hoe het is ingevuld slaat vaak echt nergens op, ik zou willen dat ze een voorbeeld namen aan monumenten zodat er gewoon heel exact geformuleerd moet worden wat en waarom het bijzonder is, dan kan je er als architect en eigenaar tenminste iets mee. dit is eigenlijk gewoon een foto genomen in 1995 (?) en zo moet het eigenlijk blijven.. Een rijksmonument is zo streng nog niet. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
KabouterSuper schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:32:
[...]

[...]

Het gas afsluiten kan ik nog begrijpen, maar verplicht een contract aangaan voor een warmtenet, ik neem aan dat Nederland dan in opstand komt, we leven toch niet in een dictatuur :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

HereIsTom schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:50:
[...]

Het gas afsluiten kan ik nog begrijpen, maar verplicht een contract aangaan voor een warmtenet, ik neem aan dat Nederland dan in opstand komt, we leven toch niet in een dictatuur :(
bij de vorige energie transitie toen nederland van stadsgas afging en verplicht naar aardgas. (of je had geen gas meer) waren er hele wijken in rep en roer omdat men geen stoofvlees meer kon maken. ze hebben toen van die warmhoud plaatjes laten maken zodat men gewoon stoofvlees kon maken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
tsjoender schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:08:
[...]

Het is nu nog een wetsvoorstel toch? Nog niet aangenomen door de tweede kamer en nog niet door de eerste kamer geweest. Dat wil niet zeggen dat dit er nooit komt, maar het is ook mogelijk dat er nog een en ander aan veranderd (kan zowel gunstig als minder gunstig zijn). Bovendien kan de invoering ook nog uitgesteld worden zoals we ook met het afschaffen van de salderingsregeling zien. Hugo de Jonge heeft niet een heel goed track record met beloftes waar kunnen maken.
Hoe blij wordt jij van je gas aansluiting als 50% inmiddels heeft opgezegd? Dus Eur 400,- vastrecht.

Ik denk dat de klanten gaan wegrennen zodra 50 procent weg is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

BarryH schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:22:
[...]

Hoe blij wordt jij van je gas aansluiting als 50% inmiddels heeft opgezegd? Dus Eur 400,- vastrecht.

Ik denk dat de klanten gaan wegrennen zodra 50 procent weg is
ls de laatste 1 miljard moet betalen zou ik ook rennen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:48

martijn v o

Certified by Enphase.

Dan heb je wel behoorlijk de tijd om nog wat (bij) te sparen :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
twain4me schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:59:
[...]

bij de vorige energie transitie toen nederland van stadsgas afging en verplicht naar aardgas. (of je had geen gas meer) waren er hele wijken in rep en roer omdat men geen stoofvlees meer kon maken. ze hebben toen van die warmhoud plaatjes laten maken zodat men gewoon stoofvlees kon maken. :+
Zal best, maar ze komen er hier niet in met hun warmtenet of stadswarmte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
HereIsTom schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:15:
[...]

Zal best, maar ze komen er hier niet in met hun warmtenet of stadswarmte!
Zo is da, dan nog liever een gastank in de tuin

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
reneeke1970 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:20:
[...]

Zo is da, dan nog liever een gastank in de tuin
Is hier niet nodig, wij verwarmen al elektrisch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
HereIsTom schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:21:
[...]

Is hier niet nodig, wij verwarmen al elektrisch ;)
Ik ook, maar ik stel me voor dat ik een brief zou krijgen van de gemeente....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:20

Seafarer

XXX

twain4me schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:59:
[...]

Stoof vlees doe je op een petroleum brander. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Seafarer schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:18:
[...]

Stoof vlees doe je op een petroleum brander. ;)
En ook een halve dag bouillon trekken voor soep.
Het hele huis rook ernaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqhog7qAmGh2iebv6B0YG7l8OjI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/X36tS6DUjjDt6YZr42JOpOFk.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 45% gewijzigd door klump4u op 23-05-2022 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
klump4u schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:17:
[...]

En ook een halve dag bouillon trekken voor soep.
Het hele huis rook ernaar.
[Afbeelding]
Gewoon op de houtkachel... althans in de winter 👍
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGDwpc_SiAtrf7NpfFEailQXLCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4k95teUfykI06ayJFKHatHn.jpg?f=fotoalbum_large

Het is wel een houtcv dus wordt niet bloedje heet 😉

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:20

Seafarer

XXX

Ronald.42 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:26:
[...]

Gewoon op de houtkachel... althans in de winter 👍
[Afbeelding]

Het is wel een houtcv dus wordt niet bloedje heet 😉
hout cv. Had ik niet gedacht hij lijkt zo klein. Hoeveel kW is dit kacheltje dan?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Pagina: 1 ... 68 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.