PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
- Chaoss
- Registratie: December 2000
- Laatst online: 14-01 18:20
Dat is meer ten gunste van de hardware decompression die gedaan kan worden.Chaoss schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:47:
CBP maakt in ieder geval goed gebruik van de SSD in de PS5:
[Twitter]
Ik denk dat het verschil relatief gezien erg groot is omdat de textures van dezelfde grootte zijn als die van de PS4 versie. Bij andere games heeft de PS5 versie vaak hogere resolutie textures.
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
- Chaoss
Compressie scheelt uiteraard ook, en de PS5 heeft inderdaad ook een goeie compressie.
Dat zou inderdaad ook kunnen, ik dacht zelf dat het vaker plaatsen van data eigenlijk niet meer voorkwam na het CD/DVD tijdperk, aangezien een HDD sowieso wel fragmenteert. Maar wellicht dat daar in de PS3/4 actief wat beheerd op wordt.Chaoss schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:10:
Grootste verschil is denk ik dat assets in de last gen versie meerdere keren voorkomen omdat de engine ze anders niet snel genoeg kan inlezen vanaf de HDD (teveel zoektijd). Bij de snelle SSD is het niet nodig om dezelfde assets meerdere keren in de dataset te plaatsen want de disk is nu snel.geneog om deze op te zoeken.
Compressie scheelt uiteraard ook, en de PS5 heeft inderdaad ook een goeie compressie.
- Chaoss
Yup ontwikkelaars moesten echt nadenken welke data waar geplaatst moest worden, en met als gevolg dat een object zoals brievenbus in Spiderman wel tig keer in de dataset kwam staan.Magic schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:14:
[...]
Dat zou inderdaad ook kunnen, ik dacht zelf dat het vaker plaatsen van data eigenlijk niet meer voorkwam na het CD/DVD tijdperk, aangezien een HDD sowieso wel fragmenteert. Maar wellicht dat daar in de PS3/4 actief wat beheerd op wordt.
Thanks, weer wat geleerdChaoss schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:16:
[...]
Yup ontwikkelaars moesten echt nadenken welke data waar geplaatst moest worden, en met als gevolg dat een object zoals brievenbus in Spiderman wel tig keer in de dataset kwam staan.
Tip, probeer toch een disc edition te scoren, zo veel leuke games heel goedkoop voor te krijgen! PS5 is ook mijn eerste ps en ben echt heel blij dat er discs in kunnenJuancho schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:47:
Nog nooit een spel console gehad, altijd wat sport games als FIFA en FM gespeeld op de PC. Maar wil nu toch wel eens een PS5 Digital edition proberen om een paar leuke shooters als Call Of Duty of GTA te kunnen spelen. Net als FIFA. Maargoed, we weten allemaal dat het vrijwel onmogelijk is om een PS5 te kopen momenteel dus dat wordt nog vele maanden wachten ben ik bang voor
The space between is where you'll find me hiding, waiting for you
Wel over nagedacht maar ik ben eigenlijk helemaal niet zo'n gamer. Heb er de tijd ook amper voor. Leek me alleen leuk om af en toe eens lekker op de bank een spelletje te spelen, denk eerst vooral sport spelletjes. En ik hoorde juist van anderen dat als je niet zo'n flinke gamer bent...je beter de digital versie kon nemen?BaRF schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:41:
[...]
Tip, probeer toch een disc edition te scoren, zo veel leuke games heel goedkoop voor te krijgen! PS5 is ook mijn eerste ps en ben echt heel blij dat er discs in kunnen
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Als je weinig games koopt dan verdien je het verschil van de 100 euro inderdaad wat minder snel terug, maar door de bundels die overal verkocht worden vind je spiderman: miles morales, R&C drift apart, AC:Valhalla, Ghost of Tsushima enzovoort voor 20-30 euro op marktplaats. Met 3 games heb je dus je 100 euro investering in de disc editie er al uit, zeker als je ze daarna ook nog weer voor hetzelfde geld doorverkoopt. Om niet te spreken over de PS4 games die nog overal verkocht worden.Juancho schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:43:
[...]
Wel over nagedacht maar ik ben eigenlijk helemaal niet zo'n gamer. Heb er de tijd ook amper voor. Leek me alleen leuk om af en toe eens lekker op de bank een spelletje te spelen, denk eerst vooral sport spelletjes. En ik hoorde juist van anderen dat als je niet zo'n flinke gamer bent...je beter de digital versie kon nemen?
Verwijderd
Weet je zeker dat je niet de trial aan het spelen bent? Ik heb toch echt de disc nodig.Runaque schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:53:
CP2077 is na de PS5 update te spelen zonder disk blijkbaar! Denk dat er snel een update gaat volgen om te voorkomen dat iedereen hun games op de markt gooien!
Weet je zeker dat je niet de gratis Trial versie hebt geinstalleerd? Ik krijg geen andere versie te kiezen, kan de PS5 upgrade nog niet eens downloaden... begin er nu wel echt klaar mee te zijn met deze game... Zo moeilijk kan het toch niet zijn om de PS Store op orde te hebben...?Runaque schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:53:
CP2077 is na de PS5 update te spelen zonder disk blijkbaar! Denk dat er snel een update gaat volgen om te voorkomen dat iedereen hun games op de markt gooien!
Schijnbaar moest ik op de knop "Gratis" drukken, ik kreeg 2 opties: "Download" en "Gratis" ik had in eerst instantie op download gedrukt en dat downloadde alleen de Trial versie, toen ik gratis drukte ging hij wel de goeie versie downloaden. Yey, 2 daagjes om CP77 uit te spelen (gaat nooit lukken natuurlijk, misschien de eerste paar missies), want als HFW er is gaat CP77 weer de hoek in, en na HFW komt GT7, dus dan is het HFW tussendoor uitspelen en hoofdzakelijk GT7 spelen.
[ Voor 30% gewijzigd door Kalder op 16-02-2022 16:05 ]
🎶 Gets a little messy in heaven 🎶
Zelfs als je niet veel speelt haal je dat 100 euro verschil er uiteindelijk wel uit, games zijn op disc veel goedkoper te krijgen dan digitaal.Juancho schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:43:
[...]
Wel over nagedacht maar ik ben eigenlijk helemaal niet zo'n gamer. Heb er de tijd ook amper voor. Leek me alleen leuk om af en toe eens lekker op de bank een spelletje te spelen, denk eerst vooral sport spelletjes. En ik hoorde juist van anderen dat als je niet zo'n flinke gamer bent...je beter de digital versie kon nemen?
Is denk ik echt voor iedereen anders. Disc zou voor mij niet handig zijn om meerdere redenen.dutchgio schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:56:
[...]
Zelfs als je niet veel speelt haal je dat 100 euro verschil er uiteindelijk wel uit, games zijn op disc veel goedkoper te krijgen dan digitaal.
Verwijderd
Ja dat is best verwarrend. Omdat hij ook niet aangeeft wat je dan precies download of wat je dan koopt als je op gratis klikt.Kalder schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:55:
[...]
Weet je zeker dat je niet de gratis Trial versie hebt geinstalleerd? Ik krijg geen andere versie te kiezen, kan de PS5 upgrade nog niet eens downloaden... begin er nu wel echt klaar mee te zijn met deze game... Zo moeilijk kan het toch niet zijn om de PS Store op orde te hebben...?
Schijnbaar moest ik op de knop "Gratis" drukken, ik kreeg 2 opties: "Download" en "Gratis" ik had in eerst instantie op download gedrukt en dat downloadde alleen de Trial versie, toen ik gratis drukte ging hij wel de goeie versie downloaden. Yey, 2 daagjes om CP77 uit te spelen (gaat nooit lukken natuurlijk, misschien de eerste paar missies), want als HFW er is gaat CP77 weer de hoek in, en na HFW komt GT7, dus dan is het HFW tussendoor uitspelen en hoofdzakelijk GT7 spelen.
Ik kan redenen als UHD Bluray films als een voorbeeld nemen moest je een 4K paneel hebben, daarnaast bijvoorbeeld afspelen van DVD's en gewone Bluray films!Kenny_026 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:13:
[...]
Is denk ik echt voor iedereen anders. Disc zou voor mij niet handig zijn om meerdere redenen.
Dat is ook meteen de reden dat ik de disc versie gekocht heb omdat de PS4 al wat leeftijd had en moest deze eruit vallen, dan had ik die 100€ die ik minder betaald zou hebben aan de digital PS5 mogen uitgeven aan een BD-speler.
Ja das precies waar ik op doel. Ik wil geen hoesjes meer in huis hebben (switch daargelaten). Dus ik kijk alles via een stream.Runaque schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:24:
[...]
Ik kan redenen als UHD Bluray films als een voorbeeld nemen moest je een 4K paneel hebben, daarnaast bijvoorbeeld afspelen van DVD's en gewone Bluray films!
Dat is ook meteen de reden dat ik de disc versie gekocht heb omdat de PS4 al wat leeftijd had en moest deze eruit vallen, dan had ik die 100€ die ik minder betaald zou hebben aan de digital PS5 mogen uitgeven aan een BD-speler.
Daarnaast doe ik met een maatje al bijna 10 jaar aan gamesharing wat de prijs van games halveert. Bijkomend voordeel is dat we beide de ps4 aan mijn zoon gegeven hebben. Die kan dus alles spelen wat wij ook spelen.
Digital was voor mij een no brainer maar dat is voor ieder anders.
Dit vertelt me toch dat het om het gehele game gaat, niet gewoon de demo.Kalder schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:55:
[...]
Weet je zeker dat je niet de gratis Trial versie hebt geinstalleerd? Ik krijg geen andere versie te kiezen, kan de PS5 upgrade nog niet eens downloaden... begin er nu wel echt klaar mee te zijn met deze game... Zo moeilijk kan het toch niet zijn om de PS Store op orde te hebben...?
Again, dat staat er niet bij als je niet op gratis drukt.Runaque schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:55:
[...]
Dit vertelt me toch dat het om het gehele game gaat, niet gewoon de demo.
[Afbeelding]
Ik heb op Gratis gedrukt, dan downloaden.Kalder schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:03:
[...]
Again, dat staat er niet bij als je niet op gratis drukt.
Das leuk voor je, maar als je in eerst instantie 2 opties krijgt bij dezelfde titel: "Downloaden" en "Gratis" dan is het toch niet vanzelf sprekend dat je eerst op gratis moet drukken? Ik drukte in eerst instantie op downloaden en dat werkte dus niet want daardoor kreeg je alleen de trial.Runaque schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:08:
[...]
Ik heb op Gratis gedrukt, dan downloaden.
Dat wil zeggen dat je de game via de store gekocht hebt, ik had "gratis" en "24,99€" als optie. Ik heb dan wel de fysieke versie van het game, dus ik heb uiteraard niet op opnieuw kopen geklikt, dus was de enige optie de gratise.Kalder schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:10:
[...]
Das leuk voor je, maar als je in eerst instantie 2 opties krijgt bij dezelfde titel: "Downloaden" en "Gratis" dan is het toch niet vanzelf sprekend dat je eerst op gratis moet drukken? Ik drukte in eerst instantie op downloaden en dat werkte dus niet want daardoor kreeg je alleen de trial.
Klaarblijkelijk werkt de store dus niet voor iedereen hetzelfde. Ik had gister de optie om 25 te betalen maar kon verder alleen de trial downloaden, nu is dat blijkbaar veranderd.Runaque schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:11:
[...]
Dat wil zeggen dat je de game via de store gekocht hebt, ik had "gratis" en "24,99€" als optie. Ik heb dan wel de fysieke versie van het game, dus ik heb uiteraard niet op opnieuw kopen geklikt, dus was de enige optie de gratise.
Verder ook nutteloze discussie, want het werkt ondertussen gewoon en heb gewoon de PS5 versie nu.
Heb het alleen geschreven zodat andere mensen weten dat ze op gratis moeten klikken en niet op downloaden als ze die 2 opties krijgen.
[ Voor 17% gewijzigd door Kalder op 16-02-2022 18:14 ]
Verwijderd
Komt omdat je de trial al eerder hebt gedownload. Dan zijn de opties anders. Best verwarrend en het is een beetje trial and error.Kalder schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:13:
[...]
Klaarblijkelijk werkt de store dus niet voor iedereen hetzelfde. Ik had gister de optie om 25 te betalen maar kon verder alleen de trial downloaden, nu is dat blijkbaar veranderd.
Verwijderd
En de store via de webbrowser mogen ze ook op de schop nemen. Sinds die nieuwe shop gebruik ik dat ding nooit meer. Want een drama is dat.Steven030 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:16:
Uiteindelijk draait het om de games en het gamen, maar dat hele upgrade systeem met verschillende versies en kosten hadden ze wel gebruiksvriendelijker mogen maken
Ik had alleen €24,99 als optie. Op een gegeven moment was die prijs weg en kon ik hem gratis in mijn mandje gooien. Heb ook de trial niet gedownload.Runaque schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:11:
[...]
Dat wil zeggen dat je de game via de store gekocht hebt, ik had "gratis" en "24,99€" als optie. Ik heb dan wel de fysieke versie van het game, dus ik heb uiteraard niet op opnieuw kopen geklikt, dus was de enige optie de gratise.
Vind het free upgraden op PS5 ook best een gedoe. Op de één of andere manier kan ik nu mijn PS4 save voor Cyberpunk ook niet gebruiken. Die was meteen corrupt. Dat gaat allemaal op Xbox wel een stuk makkelijker.
Hoop dat dit in de toekomst wat makkelijker wordt (al is het nog maar de vroeg tot wanneer we die PS4 - PS5 upgrades gaan krijgen).
Nou ja, eerst overmorgen Horizon maar. Na al die recensies enorm zin om de game te gaan spelen.
[ Voor 34% gewijzigd door Timothy3000 op 16-02-2022 20:23 ]
Dit was een probleem in Europa bij bepaalde bezitters met disk. De update werkte verder prima zoals elke andere update in de rest van de wereld. Daar was het net als hier (nadat het werkte) de optie PS5 en klaar. Aan de saves zou nog wat gewerkt mogen worden, maar als de geruchten kloppen dat ze met een nieuwe streaming service komen voor zowel PS4 als PS5 games dan zal dat daar ook onderdeel van zijn dat je saves overal beschikbaar zijn.Timothy3000 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:19:
[...]
Ik had alleen €24,99 als optie. Op een gegeven moment was die prijs weg en kon ik hem gratis in mijn mandje gooien. Heb ook de trial niet gedownload.
Vind het free upgraden op PS5 ook best een gedoe. Op de één of andere manier kan ik nu mijn PS4 save voor Cyberpunk ook niet gebruiken. Die was meteen corrupt. Dat gaat allemaal op Xbox wel een stuk makkelijker.
Hoop dat dit in de toekomst wat makkelijker wordt (al is het nog maar de vroeg tot wanneer we die PS4 - PS5 upgrades gaan krijgen).
Nou ja, eerst overmorgen Horizon maar. Na al die recensies enorm zin om de game te gaan spelen.
Maar goed dit is even "leuk", maar ik denk nog steeds niet dat ik hem veel verder ga spelen. Deze week draait om Forbidden West. Toch wel naar mijn gevoel de eerste echte next-gen game als je naar de scale, graphics, kleine details van bijvoorbeeld dieren, belachelijk gedetailleerd zijn.
Maar goed, da's ook een beetje gezeur. Ben allang blij dat zoveel games zo'n free upgrade geven.
Verwijderd
Ik speel ook nog wel eens bewust de ps4 versie. Als ik bijvoorbeeld nog een paar trophies moet halen. Dus vind het wel fijn dat ik zelf kan kiezen welke geïnstalleerd gaat worden.Timothy3000 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:51:
Ik zou het zelf wel wat relaxter vinden als je, wanneer je een PS4 game in je PS5 stopt en er is de optie tot free upgrade, dit gewoon meteen automatisch gebeurt. Zit je ook niet steeds met die twee icoontjes op je dashboard.
Maar goed, da's ook een beetje gezeur. Ben allang blij dat zoveel games zo'n free upgrade geven.
Ja, dat is ook wel weer waar. Zou imo dan relaxt zijn als je bij instellingen kunt kiezen welke versie standaard geïnstalleerd wordt (of dat je daar kiest dat je elke keer zelf wilt kiezen). En als je dan toch een keer toch de andere versie wil downloaden kun je er dan alsnog handmatig voor kiezen.Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:13:
[...]
Ik speel ook nog wel eens bewust de ps4 versie. Als ik bijvoorbeeld nog een paar trophies moet halen. Dus vind het wel fijn dat ik zelf kan kiezen welke geïnstalleerd gaat worden.
Wat nu vooral wat vervelend is is dat je steeds met die twee icoontjes zit of dat sommige games ineens alsnog de PS4 versie installeren.
Of juist handiger om disc versie te hebben. Het is 100 euro duurder. Maar als je juist niet veel gamed en je toe bent aan een andere game zijn die vaak fysiek goedkoper.Juancho schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:43:
[...]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Verwijderd
Idem hier. Er van uitgaande dat ik 'm ergens kon kopen, ga ik sowieso voor de disc versie.MissMe NL schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 02:46:
[...]
Of juist handiger om disc versie te hebben. Het is 100 euro duurder. Maar als je juist niet veel gamed en je toe bent aan een andere game zijn die vaak fysiek goedkoper.
Is voor iedereen een andere afweging natuurlijk, en erg persoonlijk, maar ik ben nog niet helemaal klaar om volledig disc-loos te gaan.
De argumenten zijn al zo vaak uitvoerig besproken, en een echte 'discussie' is het ook niet echt. Aangezien er geen 'correct' standpunt is.
In mijn geval:
- af en toe nog een blu-ray kijken. Heb er heel weiniig, meer om nostalgische redenen dan. Of ik wil gewoon die mogelijkheid hebben (nog eens band of brothers kijken
)
- Ik besef wel degelijk dat een disc zonder internet toegang niets meer voorstelt. Soms wordt de volledige game vervangen met een 'update' (zie CP2077), dus de data is nutteloos. Ik zie het meer als een 'portable license' die niet vasthangt aan een account. Het schijfje is de license. Enkel sony uitgegeven games hebben genoeg QA/QC ondergaan dat de 1.00 versie op disc 15 jaar later nog gewoon speelbaar is
- mijn bescheiden aantal game discs van ps4 kunnen spelen
- games uitlenen/wisselen met familie of kenissen.
In de app is het anders best duidelijk. Even aanklikken voor het hele plaatje.Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:23:
[...]
En de store via de webbrowser mogen ze ook op de schop nemen. Sinds die nieuwe shop gebruik ik dat ding nooit meer. Want een drama is dat.
:strip_exif()/f/image/ilgfhjHh9Xhp3mxhopONHbOf.jpg?f=fotoalbum_medium)
Duidelijk te zien wat de gratis proefversie is en wat je koopt. Nu zal het best zijn dat het met de upgrade iets minder duidelijk is, maar voor de koper is het duidelijk zat.
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Thanks meteen besteldVerwijderd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:36:
Voor wie de game Death stranding nog niet gespeeld heeft, hij is nu voor 10 euro te krijgen bij Mediamarkt. Die game kan je voor 10 euro extra upgraden naar de ps5 director's cut. Voor dat geld kan je hem niet laten liggen.
Verwijderd
De eerste keer zie je dit inderdaad. Echter als je eenmaal de proefversie hebt gedownload, dan zie je alleen nog de knop downloaden staan in de store. Dan lijkt het alsof je de game gekocht hebt, terwijl je alleen de proefversie download. Als je dan kan upgraden, zie je twee knoppen staan: Downloaden en gratis. En er wordt nergens vermeld wat dit nu precies doet. Maar het downloaden is dus voor de trial en de knop gratis is voor het upgraden. Dit kan echt zoveel beter.thunder8 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:43:
[...]
In de app is het anders best duidelijk. Even aanklikken voor het hele plaatje.
[Afbeelding]
Duidelijk te zien wat de gratis proefversie is en wat je koopt. Nu zal het best zijn dat het met de upgrade iets minder duidelijk is, maar voor de koper is het duidelijk zat.
Nu ik hem heb geupgrade zie ik dit staan, ook niet heel duidelijk:
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2022 09:56 ]
En voor sommige mensen met de disc van de PS4 versie in de console staat er nog steeds €24,95 ipv gratis. Vervelende bug.Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:51:
[...]
De eerste keer zie je dit inderdaad. Echter als je eenmaal de proefversie hebt gedownload, dan zie je alleen nog de knop downloaden staan in de store. Dan lijkt het alsof je de game gekocht hebt, terwijl je alleen de proefversie download. Als je dan kan upgraden, zie je twee knoppen staan: Downloaden en gratis. En er wordt nergens vermeld wat dit nu precies doet. Maar het downloaden is dus voor de trial en de knop gratis is voor het upgraden. Dit kan echt zoveel beter.
Dat hele gezeik met PS4 vs PS5 versies maakt het er allemaal niet duidelijker op, dat moet toch makkelijker kunnen?
Ik heb nooit een Xbox (Microsoft) gehad maar las ergens dat die het wel beter doen hierin of heb ik het mis?
[ Voor 6% gewijzigd door schumi2004 op 17-02-2022 15:51 ]
Mijn mening is dat er een groter drama van gemaakt wordt dan het is. Alleen met CP2077 gaat het mis, doordat die blijkbaar gebruik maken van een regiolock die anderen niet gebruiken. En dat ze nu ook nog eens een proefversie aanbieden voor potentiële nieuwe klanten maakt het niet duidelijker blijkbaar.schumi2004 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:09:
Ik vind dat Sony dat hele update gebeuren wel eens op de schop mag doen.
Dat hele gezeik met PS4 vs PS5 versies maakt het er allemaal niet duidelijker op, dat moet toch makkelijker kunnen?
Ik heb nooit een Xbox gehad maar las ergens dat (Microsoft) die het wel beter doen hierin of heb ik het mis?
Bij elke andere game, krijg ik of de melding dat er een PS5 versie beschikbaar is of ga ik naar de store voor de betaalde update. Die koop ik, kan dan de PS5 versie downloaden. Daarna opstarten, checken of de savegame werkt en dan weg met de PS4 versie.
Verwijderd
Het is niet alleen bij Cyberpunk 2077, dat jij de problemen niet ervaart betekent niet dat ze er niet zijn.thunder8 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:35:
[...]
Mijn mening is dat er een groter drama van gemaakt wordt dan het is. Alleen met CP2077 gaat het mis, doordat die blijkbaar gebruik maken van een regiolock die anderen niet gebruiken. En dat ze nu ook nog eens een proefversie aanbieden voor potentiële nieuwe klanten maakt het niet duidelijker blijkbaar.
Bij elke andere game, krijg ik of de melding dat er een PS5 versie beschikbaar is of ga ik naar de store voor de betaalde update. Die koop ik, kan dan de PS5 versie downloaden. Daarna opstarten, checken of de savegame werkt en dan weg met de PS4 versie.
Ander voorbeeld waar ik problemen mee heb is bij FF7 remake, ik bezit de disc versie maar heb ook de ps plus versie geclaimed. Beide zijn up te graden, ik had de disc versie geupgrade. Maar ik wil eigenlijk ook kunnen gamen zonder de disc bij deze game. In de store is het alleen niet mogelijk om de disc en digital versie te upgraden. Dus als je eenmaal 1 van deze hebt geupgrade dan heb je daarna gewoon pech.
De FF7 upgrade is sowieso verwarrend, want als je de PS4 variant gekocht hebt dan kun je de upgrade doen naar FF7 Remake Intergrade, maar als je de PS+ versie hebt kun je diezelfde upgrade doen, maar dan is de extra Intergrade content niet beschikbaarVerwijderd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:38:
[...]
Het is niet alleen bij Cyberpunk 2077, dat jij de problemen niet ervaart betekent niet dat ze er niet zijn.
Ander voorbeeld waar ik problemen mee heb is bij FF7 remake, ik bezit de disc versie maar heb ook de ps plus versie geclaimed. Beide zijn up te graden, ik had de disc versie geupgrade. Maar ik wil eigenlijk ook kunnen gamen zonder de disc bij deze game. In de store is het alleen niet mogelijk om de disc en digital versie te upgraden. Dus als je eenmaal 1 van deze hebt geupgrade dan heb je daarna gewoon pech.
Ondanks alle nadelen, vind ik de huidige shop beter navigeerbaar en functioneel beter dan de oude. Je kunt nu (de meeste) games kopen die je ooit via plus geclaimd hebt, zodat je ze nog houd als je plus ooit afloopt. En ook ben ik een paar keer tegengekomen dat ik een pakket kon kopen waarvan ik een deel van de content al bezit. Eerder was dat onmogelijk.
[ Voor 16% gewijzigd door Magic op 17-02-2022 10:52 ]
Misschien heb je hier nog iets aan: YouTube: Steps on How To Upgrade the Free PS Plus Final Fantasy 7 Remake (FF7...Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:38:
[...]
Het is niet alleen bij Cyberpunk 2077, dat jij de problemen niet ervaart betekent niet dat ze er niet zijn.
Er staat in de store schijnbaar een aparte upgrade voor de PS+ versie.
Je hebt dus de PS5 gewoon kunnen claimen toch zonder problemen? Dat het nu aan de "verkeerde" versie hangt is jammerlijk, maar je kan ook zeggen dat het aan de juiste zit, want zonder PS+ kan je straks alsnog de PS5 versie spelen, terwijl degene die de PS+ versie heeft geupgrade niet meer kan spelen als zijn abo verlopen is. Dat je de disc in de PS5 moet doen is toch niet het einde van de wereld?Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:38:
[...]
Daarnaast is dit een ander probleem dan hierboven is beschreven. Hier gaat het om het feit dat een game 2x in je library zit door een gratis versie in PS+. Dat staat buiten het upgraden van een betaalde game, ondanks dat de bewuste game in dit geval ook geupgrade kan worden.
Tot nu toe is CP2077 de enige die weer loopt te kloten met regiolocks. DAT slaat nergens op, maar na de release van een bugfest van jewelste is dat ook weer niet zo heel verwonderlijk. Ik zeg ook niet dat de PS-store niet voor verbetering vatbaar is, maar het is ook niet het einde van de wereld.
Kun je de Integrade content niet kopen wanneer je de PS+ versie hebt? Want wanneer je de game op disc hebt moet je die ook nog extra aanschaffen he. Alleen de upgrade van de base game is gratis.Magic schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:43:
[...]
De FF7 upgrade is sowieso verwarrend, want als je de PS4 variant gekocht hebt dan kun je de upgrade doen naar FF7 Remake Intergrade, maar als je de PS+ versie hebt kun je diezelfde upgrade doen, maar dan is de extra Intergrade content niet beschikbaar
Verwijderd
Dan alsnog klopt dat hele systeem toch niet? Het probleem ben je nu wel een beetje aan het bagatelliseren. Iedereen klaagt er enorm over en het is compleet onduidelijk hoe je soms moet upgraden. Het kan ook nog eens per game verschillen. Dat ik nu 1 van de 2 heb geupgrade en de andere niet kan upgraden is nog steeds een probleem. Waarom werkt dit op deze manier? Je moet toch gewoon beide kunnen upgraden.thunder8 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:52:
[...]
Je hebt dus de PS5 gewoon kunnen claimen toch zonder problemen? Dat het nu aan de "verkeerde" versie hangt is jammerlijk, maar je kan ook zeggen dat het aan de juiste zit, want zonder PS+ kan je straks alsnog de PS5 versie spelen, terwijl degene die de PS+ versie heeft geupgrade niet meer kan spelen als zijn abo verlopen is. Dat je de disc in de PS5 moet doen is toch niet het einde van de wereld?
Daarnaast is dit een ander probleem dan hierboven is beschreven. Hier gaat het om het feit dat een game 2x in je library zit door een gratis versie in PS+. Dat staat buiten het upgraden van een betaalde game, ondanks dat de bewuste game in dit geval ook geupgrade kan worden.
Tot nu toe is CP2077 de enige die weer loopt te kloten met regiolocks. DAT slaat nergens op, maar na de release van een bugfest van jewelste is dat ook weer niet zo heel verwonderlijk. Ik zeg ook niet dat de PS-store niet voor verbetering vatbaar is, maar het is ook niet het einde van de wereld.
Dat je dan zegt je hebt er toch 1 van 2 kunnen upgraden, dus wat zeur je nou? Dat vind ik een beetje een dooddoener.
Dit soort dingen kunnen gewoon veel beter, dat je de optie krijgt om hem te upgraden als je de disc erin doet is verder helemaal prima. Alleen het probleem is dat dit dus niet altijd zo werkt. Bij final fantasy 7 moest je weer in de store zoeken naar een titel genaamd: Final fantasy 7 remake upgrade voor wie de ps4 versie bezit. Dat is toch sowieso niet handig. Je moet gewoon de disc erin kunnen stoppen en direct kunnen upgraden.
Verwijderd
Thanks voor de link, helaas kan ik die versie niet vinden in mijn store. Op de ps5 niet en ook niet in de store via de webbrowser. Ik krijg daar hetzelfde resultaat, alleen de upgrade die ik al heb gedaan (derde van rechtsonder)Raem schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:50:
[...]
Misschien heb je hier nog iets aan: YouTube: Steps on How To Upgrade the Free PS Plus Final Fantasy 7 Remake (FF7...
Er staat in de store schijnbaar een aparte upgrade voor de PS+ versie.
:strip_exif()/f/image/8pbKPpYbmYz9ccpmGMILshnY.jpg?f=fotoalbum_large)
En als ik daar op klik, dan krijg ik de melding dat ik hem al heb gekocht. Download ik die versie dan vraagt hij om de disc als ik de game wil starten.
:strip_exif()/f/image/4fFz7VnumMk1ydPTCzXCnAZ9.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: In de reacties van die Youtube video lees ik meer mensen met dit probleem. Blijkbaar moet je dan contact opnemen met Sony zodat ze de licentie verwijderen. Omslachtig dus.
[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2022 11:24 ]
Jij noemt het bagataliseren / een dooddoener, ik noem het first world problems. Je hebt de PS5 gratis kunnen claimen, installeren en je kan hem spelen. Het enige verschil tussen beide versies is alleen het verschil dat jij de disc erin moet doen. Is dat nu zoveel moeite? En als het zoveel moeite is, waarom koop je de games niet gewoon digitaal? Dan hoef je nooit meer een disc te plaatsen. Ik heb voor mijn PS4 geen enkele titel op disc gekocht en ben op de PS5 full digital gegaan, omdat ik ook niet meer kon herinneren wanneer ik voor het laatst een DVD of Blu-ray gekeken heb. En ook in de PS-Store zijn nagenoeg alle games regelmatig in de aanbieding, ik heb tot op heden nog geen enkele titel full-price gekocht, ook niet op de PS4. Dat argument is ook niet echt meer valide.Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:00:
[...]
Dan alsnog klopt dat hele systeem toch niet? Het probleem ben je nu wel een beetje aan het bagatelliseren. Iedereen klaagt er enorm over en het is compleet onduidelijk hoe je soms moet upgraden. Het kan ook nog eens per game verschillen. Dat ik nu 1 van de 2 heb geupgrade en de andere niet kan upgraden is nog steeds een probleem. Waarom werkt dit op deze manier? Je moet toch gewoon beide kunnen upgraden.
Dat je dan zegt je hebt er toch 1 van 2 kunnen upgraden, dus wat zeur je nou? Dat vind ik een beetje een dooddoener.
Dit soort dingen kunnen gewoon veel beter, dat je de optie krijgt om hem te upgraden als je de disc erin doet is verder helemaal prima. Alleen het probleem is dat dit dus niet altijd zo werkt. Bij final fantasy 7 moest je weer in de store zoeken naar een titel genaamd: Final fantasy 7 remake upgrade voor wie de ps4 versie bezit. Dat is toch sowieso niet handig. Je moet gewoon de disc erin kunnen stoppen en direct kunnen upgraden.
Sowieso snap ik eerlijk gezegd niet waarom je een game claimt in PS+, terwijl je die game al gekocht hebt. Ik zie daar echt totaal geen meerwaarde in.
Maar hey, dit is mijn mening. Jij mag een andere mening hebben. Ik heb eigenlijk weinig problemen met de PS Store. De PS+ games zouden iets makkelijker in de store te vinden mogen zijn, maar aangezien ik de titels hier in een topic al zie, kan ik ook makkelijk even zoeken en claimen via mijn telefoon. Kan zelfs de download alvast aanzetten zodat ik thuis meteen 1 van die games kan spelen. De oude store was helemaal een draak. Het is nu al een stuk beter geworden en ook van de app hebben ze eindelijk werk van gemaakt. Zijn er verbeterpunten? Zeker, dat strijd ik ook niet af. Maar bagger is het zeker niet, het is al een heel stuk beter dan het was 2 jaar geleden.
Verwijderd
Maar nu begin je over waarom ik bepaalde keuzes maak, waarom claim ik een ps plus game als ik de disc versie al heb. Waarom is het zo moeilijk om een disc in de console te stoppen?thunder8 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:24:
[...]
Jij noemt het bagataliseren / een dooddoener, ik noem het first world problems. Je hebt de PS5 gratis kunnen claimen, installeren en je kan hem spelen. Het enige verschil tussen beide versies is alleen het verschil dat jij de disc erin moet doen. Is dat nu zoveel moeite? En als het zoveel moeite is, waarom koop je de games niet gewoon digitaal? Dan hoef je nooit meer een disc te plaatsen. Ik heb voor mijn PS4 geen enkele titel op disc gekocht en ben op de PS5 full digital gegaan, omdat ik ook niet meer kon herinneren wanneer ik voor het laatst een DVD of Blu-ray gekeken heb. En ook in de PS-Store zijn nagenoeg alle games regelmatig in de aanbieding, ik heb tot op heden nog geen enkele titel full-price gekocht, ook niet op de PS4. Dat argument is ook niet echt meer valide.
Sowieso snap ik eerlijk gezegd niet waarom je een game claimt in PS+, terwijl je die game al gekocht hebt. Ik zie daar echt totaal geen meerwaarde in.
Maar hey, dit is mijn mening. Jij mag een andere mening hebben. Ik heb eigenlijk weinig problemen met de PS Store. De PS+ games zouden iets makkelijker in de store te vinden mogen zijn, maar aangezien ik de titels hier in een topic al zie, kan ik ook makkelijk even zoeken en claimen via mijn telefoon. Kan zelfs de download alvast aanzetten zodat ik thuis meteen 1 van die games kan spelen. De oude store was helemaal een draak. Het is nu al een stuk beter geworden en ook van de app hebben ze eindelijk werk van gemaakt. Zijn er verbeterpunten? Zeker, dat strijd ik ook niet af. Maar bagger is het zeker niet, het is al een heel stuk beter dan het was 2 jaar geleden.
Maar dat is hier toch helemaal het probleem niet? Het gaat er om dat je de game niet op de juiste manier kan claimen. Waarom iemand dat doet dat moet iemand toch helemaal zelf weten of niet? Dat is de discussie ook helemaal niet. Het werkt niet, punt. Ik betaal ervoor (disc versie en ps plus) dus dan heb ik er toch gewoon recht op.
Je moet in de app op je telefoon naar de store gaan en dan het tabje "Abonnementen". Daar staan de PS+ games en kun je ze claimen. Hoef je ze niet handmatig te zoeken.thunder8 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:24:
[...]
De PS+ games zouden iets makkelijker in de store te vinden mogen zijn, maar aangezien ik de titels hier in een topic al zie, kan ik ook makkelijk even zoeken en claimen via mijn telefoon.
Jammer dat het niet lukt. Ik had inderdaad ook gelezen over die licenties laten verwijderen, maar dat lijkt me ook niet ideaal. Dit soort dingen is overigens voor mij wel de reden geweest om bewust de PS+ versie van FF7 niet te claimen. Zijn in het verleden helaas al vaker problemen geweest met verschillende versies bij andere games.Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:01:
[...]
Thanks voor de link, helaas kan ik die versie niet vinden in mijn store. Op de ps5 niet en ook niet in de store via de webbrowser. Ik krijg daar hetzelfde resultaat, alleen de upgrade die ik al heb gedaan (derde van rechtsonder)
[Afbeelding]
En als ik daar op klik, dan krijg ik de melding dat ik hem al heb gekocht. Download ik die versie dan vraagt hij om de disc als ik de game wil starten.
[Afbeelding]
Edit: In de reacties van die Youtube video lees ik meer mensen met dit probleem. Blijkbaar moet je dan contact opnemen met Sony zodat ze de licentie verwijderen. Omslachtig dus.
Het is toch gewoon niet gebruiksvriendelijk? Ik denk dat er al heel wat minder technisch begaafde mensen per ongeluk PS4 versies hebben gespeeld op hun PS5.. De concurrent laat zien dat het door smart delivery gewoon makkelijk kan met een automatische patch inclusief save games, zoals het bijvoorbeeld ook op een iPhone werkt. Maar goed, als ze de Ps4 nou eindelijk eens los gaan laten en focussen op current gen zijn we er sowieso van afthunder8 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:24:
[...]
Jij noemt het bagataliseren / een dooddoener, ik noem het first world problems. Je hebt de PS5 gratis kunnen claimen, installeren en je kan hem spelen. Het enige verschil tussen beide versies is alleen het verschil dat jij de disc erin moet doen. Is dat nu zoveel moeite? En als het zoveel moeite is, waarom koop je de games niet gewoon digitaal? Dan hoef je nooit meer een disc te plaatsen. Ik heb voor mijn PS4 geen enkele titel op disc gekocht en ben op de PS5 full digital gegaan, omdat ik ook niet meer kon herinneren wanneer ik voor het laatst een DVD of Blu-ray gekeken heb. En ook in de PS-Store zijn nagenoeg alle games regelmatig in de aanbieding, ik heb tot op heden nog geen enkele titel full-price gekocht, ook niet op de PS4. Dat argument is ook niet echt meer valide.
Euhm, als jij slechts 1 van beide had gehad, gekocht of geclaimd, dan had jij dit issue niet gehad. Dan had je de versie die hebt geupgrade en was er geen probleem geweest. Dus je keuze om zowel de gekochte game te hebben en deze ook nog eens te claimen via PS+ is onderdeel van het probleem. Of je nu dat recht hebt of niet, Sony vind blijkbaar dat je slechts recht hebt om 1 van beide te upgraden. En daar mag je het niet mee eens zijn, maar dat is nu eenmaal een feit. Als ik een game gekocht heb, claim ik hem niet via PS+, waarom zou ik ook? En als ik daarmee voorkom dat ik later problemen kan krijgen bij een upgrade, dan is dat juist pré om hem niet te claimen.Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:26:
[...]
Maar nu begin je over waarom ik bepaalde keuzes maak, waarom claim ik een ps plus game als ik de disc versie al heb. Waarom is het zo moeilijk om een disc in de console te stoppen?
Maar dat is hier toch helemaal het probleem niet? Het gaat er om dat je de game niet op de juiste manier kan claimen. Waarom iemand dat doet dat moet iemand toch helemaal zelf weten of niet? Dat is de discussie ook helemaal niet. Het werkt niet, punt. Ik betaal ervoor (disc versie en ps plus) dus dan heb ik er toch gewoon recht op.
Maar dit is nog steeds niet onderdeel van het probleem wat deze hele discussie in gang zette. CP2077 loopt te kutten met regiocoderingen en daar kan de gebruiker niets aan doen, omdat die niet kan zien welke versie die krijgt als deze gekocht wordt op disc. En aangezien deze studio als enige nog blijkbaar loopt te klooien hiermee, is dat een issue veroorzaakt door die bewuste studio, niet door de PS Store. En dat er blijkbaar wat verwarring is tussen het installeren van de trial versie en het claimen van de upgrade, zie ik ook wel in. Echter is dat niet meteen een reden om de hele store niet werkend te noemen. Ik ben als digital only klant afhankelijk van de store en die werkt naar behoren. En nogmaals, verbeterpunten zijn er zeker wel. Maar niet werkend is gewoonweg niet waar. En nu hou ik er ook over op, laten we het eens zijn dat we het met elkaar oneens zijn.
Verwijderd
Waar heb ik beweert dat de hele store niet werkt? Volgens mij zeg ik dat niet. Ik geef aan dat het upgrade systeem gewoon niet in orde is. Dat ik en vele andere tegen problemen aan lopen zegt al genoeg. En dat het probleem bij cdprojectred ligt wat betreft cyberpunk 2077 dat klopt (al is dat nog steeds een aanname, wellicht dat Sony het gewoon niet goed heeft doorgevoerd).thunder8 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:58:
[...]
Euhm, als jij slechts 1 van beide had gehad, gekocht of geclaimd, dan had jij dit issue niet gehad. Dan had je de versie die hebt geupgrade en was er geen probleem geweest. Dus je keuze om zowel de gekochte game te hebben en deze ook nog eens te claimen via PS+ is onderdeel van het probleem. Of je nu dat recht hebt of niet, Sony vind blijkbaar dat je slechts recht hebt om 1 van beide te upgraden. En daar mag je het niet mee eens zijn, maar dat is nu eenmaal een feit. Als ik een game gekocht heb, claim ik hem niet via PS+, waarom zou ik ook? En als ik daarmee voorkom dat ik later problemen kan krijgen bij een upgrade, dan is dat juist pré om hem niet te claimen.
Maar dit is nog steeds niet onderdeel van het probleem wat deze hele discussie in gang zette. CP2077 loopt te kutten met regiocoderingen en daar kan de gebruiker niets aan doen, omdat die niet kan zien welke versie die krijgt als deze gekocht wordt op disc. En aangezien deze studio als enige nog blijkbaar loopt te klooien hiermee, is dat een issue veroorzaakt door die bewuste studio, niet door de PS Store. En dat er blijkbaar wat verwarring is tussen het installeren van de trial versie en het claimen van de upgrade, zie ik ook wel in. Echter is dat niet meteen een reden om de hele store niet werkend te noemen. Ik ben als digital only klant afhankelijk van de store en die werkt naar behoren. En nogmaals, verbeterpunten zijn er zeker wel. Maar niet werkend is gewoonweg niet waar. En nu hou ik er ook over op, laten we het eens zijn dat we het met elkaar oneens zijn.
Dat dit zo werkt met die regio's moet je je natuurlijk ook afvragen waarom dit zo werkt. Bij andere consoles kan je gewoon dlc in een andere store kopen en spelen. Bij Playstation moet je perse de dlc van dezelfde regio als de disc kopen. Ik heb bijvoorbeeld een import game die niet in Europa op disc is uitgebracht. De dlc in de Europese store werkt niet met mijn disc. (moet je ook maar net weten). Dus ik ben verplicht om een Amerikaans account aan te maken om vervolgens de juiste dlc te kopen. Dat werkt toch enorm krom?
Er is gewoon enorm veel te verbeteren aan de store. Dat het beter is dan 2 jaar geleden betekent nog steeds niet dat het nu wel goed is.
Overigens is de store via de webbrowser echt enorm veel slechter dan de oude store. De meeste functionaliteiten zijn gewoon verdwenen die in de oude store wel zaten.
Dit is geen feit, bij sommige mensen was het namelijk wel mogelijk om beide te claimen. Maar niet bij iedereen.Of je nu dat recht hebt of niet, Sony vind blijkbaar dat je slechts recht hebt om 1 van beide te upgraden. En daar mag je het niet mee eens zijn, maar dat is nu eenmaal een feit.
Dat je dus moet oppassen wat je doet in de store omdat je er in de toekomst problemen mee kan krijgen is toch onderdeel van het probleem. Wat je nu noemt is gewoon een workaround, maar geen structurele oplossing.Als ik een game gekocht heb, claim ik hem niet via PS+, waarom zou ik ook? En als ik daarmee voorkom dat ik later problemen kan krijgen bij een upgrade, dan is dat juist pré om hem niet te claimen.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2022 12:22 ]
Dan is het slecht dat je later dus geen gebruik meer kan maken van de upgrade voor de PS+ editie. Als je nu de disc versie zou verkopen moet je dus contact opnemen met Sony om je licenties te laten verwijderen, anders kun je de PS5 versie niet meer spelen. Dat zou echt beter moeten kunnen.
Overigens lijkt het me dat deze problemen ook meer bij Square Enix liggen, dan perse bij Sony.
[ Voor 7% gewijzigd door Raem op 17-02-2022 12:17 ]
Poeh heb deze nog op mijn to-do staan.. wel even wachten op de 'next-gen' patch
Oei, met gele stipmobygo76 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:46:
[Afbeelding]
Ik ben nu de ps4 versie aan het installeren. Je kunt zeker pas de ps5 versie kiezen zodra het spel uit is ?
Daar is momenteel heel wat (met een klein korreltje zout) om te doen op p12/13 van het game topic:
[PS4 /PS5] Horizon II - Forbidden West
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Oei gecesureerde versie? Die stip heb ik nog niet eerder gezien, iets om in de gaten te houden!Superkiwi schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:55:
[...]
Oei, met gele stip![]()
Daar is momenteel heel wat (met een klein korreltje zout) om te doen op p12/13 van het game topic:
edit: ok is dus niet helemaal duidelijk
[ Voor 5% gewijzigd door BaRF op 17-02-2022 15:03 ]
Thanks ! Wist ik ook niet. Ga morgen paar dagen weg. Had gehoopt even te spelen. Maandag dan maar. Ik ga niet de ps4 versie spelen. 😎Superkiwi schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:55:
[...]
Oei, met gele stip![]()
Interessant. Ben wel benieuwd wat de gele stip betekend. Snelle grabbel door mijn collectie:Superkiwi schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:55:
[...]
Oei, met gele stip![]()
- Killzone 2 heeft wel een gele stip (was volgens mij geen bundel copy)
- Killzone 3 heeft geen gele stip
- Killzone Shadowfall (wel een bundel copy) heeft een gele rechthoek met daarop expliciet vermeld dat het een bundel copy is.
- Horizon Zero Dawn heeft geen gele stip.
Ja. PS5 versie preloaden vanaf de PS4 kan niet.mobygo76 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:46:
[Afbeelding]
Ik ben nu de ps4 versie aan het installeren. Je kunt zeker pas de ps5 versie kiezen zodra het spel uit is ?
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
The yellow dot is for versions released in the UAE and some other surrounding countries, to show that the game also has English language options. The dot is there for retailers to distinguish for customers that require that option. For example, uk workers working in those countries.
Dacht ik ook altijd. Maar The Last of Us II is ook met gele stip gespot maar die game is gebanned in UAE. Die theorie lijkt me dan ook niet te kloppen.JobKlimop schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:29:
Als ik de laatste post hier mag geloven betekent het dit:
[...]
Al met al blijft het dus een mysterie wat het betekent.
Hoezo niet? Als je de gele stip betekent dat de game gecensureerd is, dan zou hij juist wél toegelaten worden in de UAE. Het kan best best zijn dat ze de gele stip inmiddels in meerdere regio's hanteren voor het aangeven van de engelse taal, ongeacht of censuur nodig is.Raem schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:41:
[...]
Dacht ik ook altijd. Maar The Last of Us II is ook met gele stip gespot maar die game is gebanned in UAE. Die theorie lijkt me dan ook niet te kloppen.
Al met al blijft het dus een mysterie wat het betekent.
[ Voor 1% gewijzigd door JobKlimop op 17-02-2022 15:55 . Reden: verduidelijking van de laatste zin ]
Maar er wordt nergens gesproken over censuur. De enige die het daar over heeft is Farabi in het Horizon topic. Maar er is geen enkele bron te vinden daarover.JobKlimop schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:48:
[...]
Hoezo niet? Als je de gele stip betekent dat de game gecensureerd is, dan zou hij juist wél toegelaten worden in de UAE. Het kan best best zijn dat ze de gele stip inmiddels in meerdere regio's hanteren voor het aangeven van de engelse taal, waar censuur niet verplicht is.
Verwijderd
Maar de doos wijkt ook af. Als het echt een UAE versie zou zijn dan moet je achterop ook de Arabische taal vinden:JobKlimop schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:48:
[...]
Hoezo niet? Als je de gele stip betekent dat de game gecensureerd is, dan zou hij juist wél toegelaten worden in de UAE. Het kan best best zijn dat ze de gele stip inmiddels in meerdere regio's hanteren voor het aangeven van de engelse taal, ongeacht of censuur nodig is.
German -> USK rating, german text
UK -> Pegi rating, english text
EU -> Pegi rating, english text, yellow point
Arabic -> pegi rating, arabic and english text
Edit: Of dat van de EU klopt dat weet ik niet. Ik heb nergens een gele stip op mijn games staan.
Bron; https://collectorsedition.org/forums/showthread.php?p=251255
Hier een lijst met gecensureerde games:
https://forum.psnprofiles...sored-games-ps5-ps4-vita/
Daar staat Horizon niet bij.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2022 16:08 ]
Denk niet dat de EU theorie klopt.Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:57:
[...]
Maar de doos wijkt ook af. Als het echt een UAE versie zou zijn dan moet je achterop ook de Arabische taal vinden:
German -> USK rating, german text
UK -> Pegi rating, english text
EU -> Pegi rating, english text, yellow point
Arabic -> pegi rating, arabic and english text
Edit: Of dat van de EU klopt dat weet ik niet. Ik heb nergens een gele stip op mijn games staan.
Bron; https://collectorsedition.org/forums/showthread.php?p=251255
Hier een lijst met gecensureerde games:
https://forum.psnprofiles...sored-games-ps5-ps4-vita/
Daar staat Horizon niet bij.
In het forum waarin jij linkt wordt dat lijstje gebaseerd op o.a. Infamous Second Son. Mijn originele EU/Pal launch versie van die game, met Engelse, NL, Spaans(?) en Franse teksten op de achterkant heeft geen gele stip. Nagenoeg geen van mijn NL Playstation games heeft een gele stip, wat ik zo zie heeft enkel mijn exemplaar van Killzone 2 het (Killzone 3 weer niet).
Verwijderd
Volgens mij is dat het probleem, niemand weet het. Enige wat wij volgens mij wel weten is dat een UAE versie altijd Arabisch op de achterkant heeft staan.Caayn schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:12:
[...]
Denk niet dat de EU theorie klopt.
In het forum waarin jij linkt wordt dat lijstje gebaseerd op o.a. Infamous Second Son. Mijn originele EU/Pal launch versie van die game, met Engelse, NL, Spaans(?) en Franse teksten op de achterkant heeft geen gele stip. Nagenoeg geen van mijn NL Playstation games hebben geen gele stip, wat ik zo zie heeft mijn exemplaar van Killzone 2 het (Killzone 3 weer niet).
Iemand heeft aangegeven dat de game gecensureerd is als die een gele stip heeft. Alleen er is nergens een bron te vinden.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2022 16:16 ]
Verwijderd
Ik heb hetzelfde. Het lijkt alleen in Europa voor te komen, maar niet bij de NL versies. Dus ik heb echt geen idee wat het is. Hier iemand met horizon zero dawn die een stip heeft:Raem schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:17:
Ik heb geen enkele game met een gele stip en ik koop ze vrijwel altijd via Mediamarkt, Bol.com en Intertoys. Ik heb het idee dat games met een gele stip het meest bij sites als allyourgames.nl en ygz.nl vandaan komen. Wellicht iets te maken met inkoop/leverancier en dat zij daarom games ook vaker voordeliger kunnen aanbieden.
YouTube: Horizon Zero Dawn PS4 Unboxing
Dit lijkt nog op het meest waarschijnlijke antwoord:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bFqnY0zEW5SIJ7Lj1zupraec.jpg?f=user_large)
Wellicht dat ze daarom de games zo goedkoop kunnen aanbieden? Ze trekken hem wellicht uit een bundel?
Edit: maar ik heb returnal in een bundel gekocht met een controller en daar staat geen gele stip op
maar ik lees ook weer dit:
With yellow point = EU-Version, Gamedisk with all languages
Without yellow point = UK-Version, Gamedisk ONLY with english language
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2022 16:30 ]

Edit: Taal indicatie is mogelijk maar ik zie het zo 123 niet. Ratchet&Clank Rift Apart heeft meerdere talen op de disc staan maar heeft geen gele stip op de cover.
[ Voor 34% gewijzigd door Caayn op 17-02-2022 16:36 ]
Caayn schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:33:
Games in bundels hebben dat toch gewoon letterlijk op de doos staan?
[Afbeelding]
Edit: Taal indicatie is mogelijk maar ik zie het zo 123 niet. Ratchet&Clank Rift Apart heeft meerdere talen op de disc staan maar heeft geen gele stip op de cover.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RroxH1NzL5Ezf7gPXIqZQ0Wj.webp?f=user_large)
Om het nog leuker te maken. Bloodborne heeft ze in dit voorbeeld allebei. Maar lijkt dat op de tekst bovenin weer op een Arabische uitgave.
[ Voor 4% gewijzigd door Raem op 17-02-2022 16:37 ]
Denk dat ik mij er maar niet al te druk over moet maken en gewoon gaan spelen..
Niet veel zin om weer terug te sturen aangezien ik de verzegeling al verbroken heb
Ik zit in dezelfde boot, die van mij is alleen nog wel in de seal. Lastig verhaal dit.airwolf83 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:46:
Haha, nou moet ik waarschijnlijk nog wachten tot middernacht om de ps5 upgrade te instaleren maar nu loop ik mij ook druk te maken wat die gele stip betekent 😂😂
The yellow dot is for versions released in the UAE and some other surrounding countries, to show that the game also has English language options. The dot is there for retailers to distinguish for customers that require that option. For example, uk workers working in those countries.Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:44:
De enige bron wat betreft censuur die ik kan vinden komt echt van Farabi af. In 2018 gaf die dat ook al aan:
[Afbeelding]
Nergens anders op internet is daar iets over te vinden. Dus ik denk dat wij wel kunnen uitsluiten dat het iets met censuur te maken heeft.
Klinkt logisch…
Verwijderd
UAE hebben altijd Arabische tekst achterop. Maar het kan inderdaad zijn dat er ook in dat land een andere versie gereleased wordt met de Engelse taal. Lijkt mij ook wel een logisch verhaal, omdat er toch aardig wat Engels sprekende mensen daar wonen.Kenny_026 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:49:
[...]
The yellow dot is for versions released in the UAE and some other surrounding countries, to show that the game also has English language options. The dot is there for retailers to distinguish for customers that require that option. For example, uk workers working in those countries.
Klinkt logisch…
Verwijderd
Goedemiddag Budgetgamers,
Om wat misverstanden omtrent de gele stip te voorkomen willen wij graag reageren op de interessante discussie die hier gaande is.
Wat wij in ieder geval zeker weten is dat de versies die wij leveren bestemd zijn voor verkoop in Europa. Op de achterkant van de hoes vind je in de kleinere lettertjes terug voor welke regio's de desbetreffende versie bestemd is. Daar staat bij deze versies vermeld "Licensed for sale in Europe, India, Middle East and Africa." Het is dus geen import versie die bestemd is voor een andere regio.
Wij hebben al vaker bij officiële vertegenwoordigers (o.a. van Sony) navraag gedaan naar de betekenis van de gele stippen, maar zelfs zij kunnen hier geen duidelijk antwoord op geven.
Wat wij wel weten is dat de versies met gele stip alle verschillende talen bevat waarin de game is uitgegeven (en dus ook Nederlands). Wij vermoeden dat de gele stip aangeeft dat het om een versie gaat die voor een groter gebied beschikbaar is (en daarom dus alle talen bevat). Versies zonder gele stip hebben vaak maar een beperkt aantal talen beschikbaar op de disc. De suggestie dat versies met een gele stip specifiek bestemd zijn voor de UAE
Uiteraard verkopen wij enkel versies waarbij een licentie is afgegeven voor verkoop in Europa (en dus ook Nederland en België). Mocht je vragen hebben over een specifiek door ons ontvangen product dan mag je altijd onze klantenservice contacteren via 040 218 00 30 of info@allyourgames.nl. Wij helpen je dan graag verder! Zo voorkomen we veel onduidelijkheden.
Wij wensen iedereen veel game plezier toe met deze toffe game!
Klantenservice AllYourGames.nl
Zo te lezen ben je een van de gelukkige die alle talen op de schijf heeft staanCardwizard schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:02:
Hier ook #teamyellowdot hoop toch wel serieus dat ik niks ga missen door een stipje en dat in zo’n geval er gewoon censored op de hoes zou staan
[ Voor 3% gewijzigd door Kalder op 17-02-2022 17:08 ]
degene zonder yellow dot bevat een aantal sexscenes en op het einde wordt wel heel de wereld opgeblazen in plaats van de tekst dat de politie alle terroristen net op tijd heeft opgepakt. Allemaal niet zo kritisch voor het verhaal dus je mist niksCardwizard schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:02:
Hier ook #teamyellowdot hoop toch wel serieus dat ik niks ga missen door een stipje en dat in zo’n geval er gewoon censored op de hoes zou staan
Gratis upgrade naar PS5 versie inderdaad, mis je iets? (Ligt misschien aan een gele stipDarkfoxie schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:05:
Hoort misschien niet helemaal hier maar.. Horizon PS4 versie is 10 euro goedkoper... krijg je een update naar ps5 versie gratis? Waarom zou je dan ps5 versie kopen? Mis ik iets?
andere inlay en daardoor mogelijk hogere verkoopwaarde. Verder installeer je meteen de ps5 versie ipv eerst ps4 waarna je de ps5 download en installeert.Darkfoxie schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:05:
Hoort misschien niet helemaal hier maar.. Horizon PS4 versie is 10 euro goedkoper... krijg je een update naar ps5 versie gratis? Waarom zou je dan ps5 versie kopen? Mis ik iets?
Ik heb ook de €10 extra uitgegeven en meteen voor de PS5 versie gekozen, gaat ie in ieder geval niet steeds de PS4 versie installeren.cold_as_ijs schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:09:
[...]
andere inlay en daardoor mogelijk hogere verkoopwaarde. Verder installeer je meteen de ps5 versie ipv eerst ps4 waarna je de ps5 download en installeert.
Dag Ghost babel, van wat ik begreep kon jij de PS5 versie niet claimen? Ik had het zelfde probleem. De onderstaande heeft bij mij gewerkt. Sidenote: Ik heb het op de Playstation fysiek gedaan.Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:14:
[...]
Waar heb ik beweert dat de hele store niet werkt? Volgens mij zeg ik dat niet. Ik geef aan dat het upgrade systeem gewoon niet in orde is. Dat ik en vele andere tegen problemen aan lopen zegt al genoeg. En dat het probleem bij cdprojectred ligt wat betreft cyberpunk 2077 dat klopt (al is dat nog steeds een aanname, wellicht dat Sony het gewoon niet goed heeft doorgevoerd).
Dat dit zo werkt met die regio's moet je je natuurlijk ook afvragen waarom dit zo werkt. Bij andere consoles kan je gewoon dlc in een andere store kopen en spelen. Bij Playstation moet je perse de dlc van dezelfde regio als de disc kopen. Ik heb bijvoorbeeld een import game die niet in Europa op disc is uitgebracht. De dlc in de Europese store werkt niet met mijn disc. (moet je ook maar net weten). Dus ik ben verplicht om een Amerikaans account aan te maken om vervolgens de juiste dlc te kopen. Dat werkt toch enorm krom?
Er is gewoon enorm veel te verbeteren aan de store. Dat het beter is dan 2 jaar geleden betekent nog steeds niet dat het nu wel goed is.
Overigens is de store via de webbrowser echt enorm veel slechter dan de oude store. De meeste functionaliteiten zijn gewoon verdwenen die in de oude store wel zaten.
[...]
Dit is geen feit, bij sommige mensen was het namelijk wel mogelijk om beide te claimen. Maar niet bij iedereen.
[...]
Dat je dus moet oppassen wat je doet in de store omdat je er in de toekomst problemen mee kan krijgen is toch onderdeel van het probleem. Wat je nu noemt is gewoon een workaround, maar geen structurele oplossing.
Went to my PS Plus library opened the FF7R went to view product. then once in the store went to the 3 dots, selected the FINAL FANTASY VII REMAKE upgrade for PS4™ version owners. Once opened it says Game, selected it went to the second Game option and there it said Add to PS Plus Library, added it, downloaded that version and now it works.
Verwijderd
Thanks voor de tip. Maar helaas werkt dit niet. Heb jij ook een fysieke ps4 disc en ook de ps plus versie?Mahmudov schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:20:
[...]
Dag Ghost babel, van wat ik begreep kon jij de PS5 versie niet claimen? Ik had het zelfde probleem. De onderstaande heeft bij mij gewerkt. Sidenote: Ik heb het op de Playstation fysiek gedaan.
Went to my PS Plus library opened the FF7R went to view product. then once in the store went to the 3 dots, selected the FINAL FANTASY VII REMAKE upgrade for PS4™ version owners. Once opened it says Game, selected it went to the second Game option and there it said Add to PS Plus Library, added it, downloaded that version and now it works.
Hoi,Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:24:
[...]
Thanks voor de tip. Maar helaas werkt dit niet. Heb jij ook een fysieke ps4 disc en ook de ps plus versie?
Jammer zeg, ik kon echt letterlijk eerst ook de PS5 upgrade niet vinden, door deze trucje lukte het mij wel.
Destijds was die tussen de PS plus games, die had ik geclaimed (digitaal)
De informatie waar het vandaan komt:
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3
Je kan nog de andere stappen proberen wat de desbetreffende persoon heeft gedaan.
Some infinities are bigger than others.
Voor een tientje heb je een SSD/HDD enclosure, dan kun je hem gebruiken als externe opslag voor PS4 games.Major_ton schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:37:
Ik had nog een gewone Samsung 980 1TB SSD liggen. Leuk om in te bouwen en PS4 games op te zetten, maar kennelijk werkt de gewone versie dus niet. Bummerrr
Thanks, denk dat ik dat maar ga doen. Was mooi geweest als het intern kon, maar extern kan ook geen kwaad.dutchgio schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:40:
[...]
Voor een tientje heb je een SSD/HDD enclosure, dan kun je hem gebruiken als externe opslag voor PS4 games.
Some infinities are bigger than others.
- Chaoss
Samenvatting, pluspunten PS5 versie:
-Realtime cutscenes ipv pre-rendered.
-Grotere viewing distance - minder pop-in.
-High res textures.
-Veel meer density in foliage etc, meer dieren.
-Meerdere lagen wolken.
-Mooier water (reflecties).
-Veel snellere laadtijden (duh)
Framerate is in alle modi en op alle platformen stabiel.
[ Voor 4% gewijzigd door Chaoss op 18-02-2022 12:23 ]
Verwijderd
Dit laat wel zien dat een cross gen titel ook gewoon de kracht van de ps5 kan laten zien. De ps4 houdt de ps5 nergens tegen in dit geval.Chaoss schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:17:
Digital Foundry analyse van de Ps4 vs PS5 verzie van HFW:
[YouTube: Horizon Forbidden West - PS5 vs PS4 vs PS4 Pro - Can Cross-Gen Deliver For All Gamers?]
Samenvatting, pluspunten PS5 versie:
-Realtime cutscenes ipv pre-rendered.
-Grotere viewing distance - minder pop-in.
-High res textures.
-Veel meer density in foliage etc, meer dieren.
-Meerdere lagen wolken.
-Mooier water (reflecties).
-Veel snellere laadtijden (duh)
Framerate is in alle modi en op alle platformen stabiel.
Mooi om te zien dat de filmpjes in de ps4 versie prerendered zijn en die in de ps5 realtime.
Dit topic is gesloten.
![]()
Problemen met inloggen, online spelen of downloaden? Kijk dan eerst hier of er geen storing is
De PS VR2 heeft nu een eigen topic! [PSVR2] PlayStation VR 2
Alles rondom defecten, garantie en opsturen: [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen
Voor winkelvoorraad en beschikbaarheid etc. [PS5] Beschikbaarheid en levertijden
| Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten? Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord |
:strip_exif()/f/image/roHCmpJDuWzhIjhQYXJ7Sfat.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KHs070O2kryka1KnRR4PiHam.jpg?f=fotoalbum_large)