- ruwe schatting leefruimtes: zo'n 320m3, badkamers 65m3, gang e.d. die lager mag 200m3.
- verbruik: momenteel zo'n 3000m3 geschat, kwam van 4000m3. Is een erg oud systeem met problemen
- koken niet, douchen wel op gas
- 1971
Verder zou ik gaan voor 1 fatsoenlijk systeem i.p.v. 2 halve chinese systemen.
Mocht je gaan voor 2 WP's dan heb je een open verdeler (buffervat) nodig om flowproblemen te voorkomen.
Bedankt voor de tip, heb dan ook
https://www.pmmag.com/art...water-to-water-heat-pumps gevonden en lijkt inderdaad een goed idee, en ook ineens een goede plaats voor wat filtering (gietijzeren radiatoren).
Een groot voordeel van 2 WP vind ik dat er iets mis mag zijn met 1 zonder dat we in de kou zitten. Bovendien kan er in warmere omstandigheden dan slechts 1 werken en van wat ik momenteel gezien heb kunnen lagere vermogens lager moduleren dan zo'n WP met 2 ventilatoren.
Buitenunit op het dak zetten zou ik niet doen, lees dit topic maar eens door, komt gezeur van.
:-/ Ik heb niet echt veel andere plaatsen beschikbaar... Ik ga het lezen.
Andrehj schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:53:
[...]
Paar opmerkingen:
- Belangrijkste: Als je niet (bij -10) met 35 graden water je huis warm kunt houden moet je niet aan een WP beginnen. Blijkbaar heb jij 47 graden nodig (bij welke buitentemperatuur is dat?). Dat is veel te hoog om rendabel met een WP te kunnen werken. Zelf zou ik nooit een WP zonder vloerverwarming willen. Juist de bufferwerking van een betonnen vloer maakt een WP zo rendabel en comfortabel, ook bij milde temperaturen. Gisteren heeft bij ons de WP vanaf 10uur 's ochtends gedraaid en is om 19:55 op de thermostaat uit gegaan. Daar merk je (door de bufferwerking van de vloer) dan niks van. Pas vanochtend om 10 uur ging hij weer aan. Met radiatoren ga je nooit een dergelijk comfortniveau bereiken.
Ik heb enkel gietijzeren radiatoren, bij 35C geven die niet veel, me dunkt, maar ik zal het morgen eens proberen.
Ik wil van gas af om verschillende redenen (milieu, primitief, gevaarlijk, ...), en ik heb het er voor over om in de winter wat meer te betalen. Ik heb zonnepanelen en woon in Belgie, dus op papier lijkt het me dat er maar enkele weken per jaar zijn dat een recente WP onder de magische grens van COP 2.7 gaat. De rest van het jaar is het dan break-even of winst.
- Plat dak moet je niet aan beginnen. Geeft herrie binnen (als het niet nu is, danwel als bij vorst een dikke ijsplaat onder je WP alles vastvriest) en is niet handig met installatie en onderhoud.
Mja... alternatief is naast de voordeur en dan nog 2 meter onder het huis tunnelen tot ik aan de kelder kom, maar dat heb ik al voorgesteld en heeft een zeer lage WAF.
Hopelijk is het op te lossen met meer dan normale stahoogte en isolatie...
- Er gaat iets mis in je vermogensberekening. Het kan niet zo zijn dat je bij -10 slechts 8kW nodig hebt en dan bij 0-4°C ineens 10 kW. Dat bestaat niet. En dat er dan uit de Koevlaasformule maar liefst 14 kW komt is helemaal sterk. Hier gaat iets helemaal scheef. Terwijl het zo simpel is: Pak gewoon het gasverbruik op de koudste dag in februari en doe dit maal 9. Dat is je dagverbruik in kWh. Doe er nog iets bij voor een gemiddelde dagtemperatuur van -10. En dan delen door 23 uur geeft je het vermogen van je WP (bij -10!)
Ik kwam bij mindergas uit op 0.9 kWh/graaddag, en dus bij -10C/30 graaddagen is dat 170kWh verlies per dag, dus voor 22 uur actief verwarmen/2 uur SWW, en 70% efficientie van mijn 27 jaar oude gasketel kwam ik uit op 8kW.
Bij 0-4C is het blijkbaar defrost weer en dan is maar de helft van de tijd beschikbaar om 20 graaddagen tegen te gaan, dus kwam ik uit op 10kW.
verbruik koudste dag (-4.5C): 21m3, => 189kWh. 200kWh? => 8.7kWh, hmmm.
- Nog een laatste belangrijke tip: Maak van dit regenachtige weekend gebruik om dit topic (en liefst ook zijn voorganger) helemaal door te lezen. Dan zit je er helemaal in en hoef je geen vragen te stellen die al vele malen zijn beantwoord.

doe ik. Bedankt voor de reacties!