Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 128 Laatste
Acties:
  • 725.342 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:38
Tomexergie schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:13:
[...]

Optie E bij "warmtepomp weetjes" lijkt mooi, maar thermodynamisch gezien niet optimaal. Er wordt bij de retour onder aan het vat warmwater (Ta) met retour water gemengd en dat is een thermodynamische doodzonde. Mengen geeft exergieverlies en dus een lagere COP.
Wordt de vraag van @dutchlincoln nog uitgebreid en blijft de vraag staan: Hoe moet het wel.
Circulatiepomp op kamerthermostaat en de warmtepomp op ............
Meerdere temperaturen? Of de temperatuur onderin buffervat. Dat de WP pas stop als de buffer geladen is.
Maar je wilt pas starten als de buffer bijna leeg is. Dus temperatuur bovenin en dan de daikin aansturen op dT tussen die twee? Maar die heeft bij leeg een dT van 0 en bij vol een dT van 0. Alleen de ene bij 35C en de andere bij 25C. Als je op 1 plek meet, verzand je snel weer in pendelen wat je juist niet wilt of zou je met 5 graden hysterese kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-10 15:52

Piper

No guts, no glory

Tomexergie schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:13:
[...]

Optie E bij "warmtepomp weetjes" lijkt mooi, maar thermodynamisch gezien niet optimaal. Er wordt bij de retour onder aan het vat warmwater (Ta) met retour water gemengd en dat is een thermodynamische doodzonde. Mengen geeft exergieverlies en dus een lagere COP.
En hoeveel scheelt dit nu ongeveer? Het is bij mij momenteel op manier ‘A’ aangelegd. E.e.a. aan laten passen kan natuurlijk altijd. M’n pomp wordt momenteel niet apart aangestuurd en draait dus 24/7. Heb een 100l buffervat, naregeling overal behalve de woonkamer/keuken die altijd open staat. (7 groepen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBFM
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22-03-2023
Hallo Allen,

Ik ben misschien van plan een woning te laten bouwen en ben dan uiteraard een warmtepomp nodig.
De woning zal een woonoppervlak hebben van 235 M2 met overal vloerverwarming.

Nu kreeg ik een all in offerte met warmtepomp van Nibe f2040 12 kw wat ikzelf voor een nieuwe woning vrij fors vindt.

Vorig jaar heb ik bij onze huidige woning een Panasonic mono geinstalleerd. Het is een prima Warmtepomp.

Iemand ervaring met de Nibe f2040 en enig idee of dit niet te groot is?

[ Voor 3% gewijzigd door MBFM op 13-03-2021 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-10 23:22
MBFM schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:35:
Hallo Allen,

Ik ben misschien van plan een woning te laten bouwen en ben dan uiteraard een warmtepomp nodig.

Nu kreeg ik een all in offerte met warmtepomp van Nibe f2040 12 kw wat ikzelf voor een nieuwe woning vrij fors vindt.

Vorig jaar heb ik bij onze huidige woning een Panasonic mono geinstalleerd. Het is een prima Warmtepomp.

Kijk in je EPC daar staat hoeveel je nodig hebt (meestal wel ruim gerekend).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW

Vraagje tussendoor, wat is de 4,2 in deze formule..?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Japie.G
De Wikipedia: Soortelijke warmte van water in kWs/literK oftewel kJ/(kgK)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hallo Allen,

Met een nieuwe woning van 235m2 is een 12kw zwaar over bemeten, maar een nibe 12kw kun je vergelijken met de 7,5kw van mitsu? Volgens mij blijft bij nibe van die 12kw weinig over bij -7?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Ben voorzichtig aan het oriënteren op een warmtepomp en lees ook steeds meer over varianten welke compleet binnen staan. Maar waarom zijn deze zo ongelooflijk duur? Bijvoorbeeld de recocompact exclusive van Vaillant. Kan wel gelijk de oude WTW vervangen worden maar dan nog. https://www.vaillant.be/c...pact-exclusive-75200.html

Of deze: https://www.flexit.no/en/...door_climate_central_wh4/

https://www.installatie.n...omp-volledig-binnenshuis/

Lijkt mij toch mooi om een alles in 1 systeem te hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door Hyena op 13-03-2021 23:13 ]

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Hyena schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 23:05:
Ben voorzichtig aan het oriënteren op een warmtepomp en lees ook steeds meer over varianten welke compleet binnen staan. Maar waarom zijn deze zo ongelooflijk duur? Bijvoorbeeld de recocompact exclusive van Vaillant. Kan wel gelijk de oude WTW vervangen worden maar dan nog. https://www.vaillant.be/c...pact-exclusive-75200.html

Of deze: https://www.flexit.no/en/...door_climate_central_wh4/

https://www.installatie.n...omp-volledig-binnenshuis/

Lijkt mij toch mooi om een alles in 1 systeem te hebben.
Waarschijnlijk omdat het een nieuw concept is, beetje zoals de eerste dvd speler of video recorder, destijds ook FL.2000,- toen ze er net waren.
Wachten tot ze bij de Blokker in de folder staan :*)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmertens
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05-2024
Grolsch schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:42:
[...]
Hoeveel M3 is je woning?
Hoeveel M3 gas verbruik je per jaar?
Kook en douche je nu ook op gas?
Wat is bouwjaar van je woning?
  • ruwe schatting leefruimtes: zo'n 320m3, badkamers 65m3, gang e.d. die lager mag 200m3.
  • verbruik: momenteel zo'n 3000m3 geschat, kwam van 4000m3. Is een erg oud systeem met problemen
  • koken niet, douchen wel op gas
  • 1971
Verder zou ik gaan voor 1 fatsoenlijk systeem i.p.v. 2 halve chinese systemen.
Mocht je gaan voor 2 WP's dan heb je een open verdeler (buffervat) nodig om flowproblemen te voorkomen.
Bedankt voor de tip, heb dan ook https://www.pmmag.com/art...water-to-water-heat-pumps gevonden en lijkt inderdaad een goed idee, en ook ineens een goede plaats voor wat filtering (gietijzeren radiatoren).

Een groot voordeel van 2 WP vind ik dat er iets mis mag zijn met 1 zonder dat we in de kou zitten. Bovendien kan er in warmere omstandigheden dan slechts 1 werken en van wat ik momenteel gezien heb kunnen lagere vermogens lager moduleren dan zo'n WP met 2 ventilatoren.
Buitenunit op het dak zetten zou ik niet doen, lees dit topic maar eens door, komt gezeur van.
:-/ Ik heb niet echt veel andere plaatsen beschikbaar... Ik ga het lezen.
Andrehj schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:53:
[...]
Paar opmerkingen:
  • Belangrijkste: Als je niet (bij -10) met 35 graden water je huis warm kunt houden moet je niet aan een WP beginnen. Blijkbaar heb jij 47 graden nodig (bij welke buitentemperatuur is dat?). Dat is veel te hoog om rendabel met een WP te kunnen werken. Zelf zou ik nooit een WP zonder vloerverwarming willen. Juist de bufferwerking van een betonnen vloer maakt een WP zo rendabel en comfortabel, ook bij milde temperaturen. Gisteren heeft bij ons de WP vanaf 10uur 's ochtends gedraaid en is om 19:55 op de thermostaat uit gegaan. Daar merk je (door de bufferwerking van de vloer) dan niks van. Pas vanochtend om 10 uur ging hij weer aan. Met radiatoren ga je nooit een dergelijk comfortniveau bereiken.
Ik heb enkel gietijzeren radiatoren, bij 35C geven die niet veel, me dunkt, maar ik zal het morgen eens proberen.

Ik wil van gas af om verschillende redenen (milieu, primitief, gevaarlijk, ...), en ik heb het er voor over om in de winter wat meer te betalen. Ik heb zonnepanelen en woon in Belgie, dus op papier lijkt het me dat er maar enkele weken per jaar zijn dat een recente WP onder de magische grens van COP 2.7 gaat. De rest van het jaar is het dan break-even of winst.
  • Plat dak moet je niet aan beginnen. Geeft herrie binnen (als het niet nu is, danwel als bij vorst een dikke ijsplaat onder je WP alles vastvriest) en is niet handig met installatie en onderhoud.
Mja... alternatief is naast de voordeur en dan nog 2 meter onder het huis tunnelen tot ik aan de kelder kom, maar dat heb ik al voorgesteld en heeft een zeer lage WAF.

Hopelijk is het op te lossen met meer dan normale stahoogte en isolatie...
  • Er gaat iets mis in je vermogensberekening. Het kan niet zo zijn dat je bij -10 slechts 8kW nodig hebt en dan bij 0-4°C ineens 10 kW. Dat bestaat niet. En dat er dan uit de Koevlaasformule maar liefst 14 kW komt is helemaal sterk. Hier gaat iets helemaal scheef. Terwijl het zo simpel is: Pak gewoon het gasverbruik op de koudste dag in februari en doe dit maal 9. Dat is je dagverbruik in kWh. Doe er nog iets bij voor een gemiddelde dagtemperatuur van -10. En dan delen door 23 uur geeft je het vermogen van je WP (bij -10!)
Ik kwam bij mindergas uit op 0.9 kWh/graaddag, en dus bij -10C/30 graaddagen is dat 170kWh verlies per dag, dus voor 22 uur actief verwarmen/2 uur SWW, en 70% efficientie van mijn 27 jaar oude gasketel kwam ik uit op 8kW.

Bij 0-4C is het blijkbaar defrost weer en dan is maar de helft van de tijd beschikbaar om 20 graaddagen tegen te gaan, dus kwam ik uit op 10kW.

verbruik koudste dag (-4.5C): 21m3, => 189kWh. 200kWh? => 8.7kWh, hmmm.
  • Nog een laatste belangrijke tip: Maak van dit regenachtige weekend gebruik om dit topic (en liefst ook zijn voorganger) helemaal door te lezen. Dan zit je er helemaal in en hoef je geen vragen te stellen die al vele malen zijn beantwoord.
8) doe ik. Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-10 10:45
Kan ik met een wp met buiten voeler zonder buffervat maar genoeg flow/liters in het systeem WAR draaien?
Mijn installateur zegt :"Volledig weersafhankelijk stoken is denk ik niet mogelijk omdat jullie installatie geen buffervat-bypass-schakelkleppen heeft."

Ik heb het gegoogled. Maar wat bedoelt hij exact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
Dapdodo schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:29:
[...]

Wordt de vraag van @dutchlincoln nog uitgebreid en blijft de vraag staan: Hoe moet het wel.
Circulatiepomp op kamerthermostaat en de warmtepomp op ............
Meerdere temperaturen? Of de temperatuur onderin buffervat. Dat de WP pas stop als de buffer geladen is.
Maar je wilt pas starten als de buffer bijna leeg is. Dus temperatuur bovenin en dan de daikin aansturen op dT tussen die twee? Maar die heeft bij leeg een dT van 0 en bij vol een dT van 0. Alleen de ene bij 35C en de andere bij 25C. Als je op 1 plek meet, verzand je snel weer in pendelen wat je juist niet wilt of zou je met 5 graden hysterese kunnen werken?
Ik zeg niet dat dit probleem gemakkelijk op te lossen is. Infeite maak je in dit geval een soort open verdeler waarin het buffervat is geplaatst. De beste oplossing is natuurlijk een goede regeling op de WP. Het is belachelijk dat in het computertijdperk bij WP's zo gekloot wordt met een eenvoudige PID regelaar. Het modulerend aansturen/regelen is in andere takken van techniek geen probleem. Met een slimme programmeerbare regelaar zit niet op onze WP's.
Bij een installatie met weinig thermische massa zou een buffervat in de retour voldoende moeten zijn, immers de WP zet maar 5C bovenop de retourtemperatuur. Een Wp heeft relatief weinig vermogen. Daarom is het voor de regeling en COP beter om hem constant te laten draaien en geen nachtverlaging toe te passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Twan dz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 00:06:
Kan ik met een wp met buiten voeler zonder buffervat maar genoeg flow/liters in het systeem WAR draaien?
Mijn installateur zegt :"Volledig weersafhankelijk stoken is denk ik niet mogelijk omdat jullie installatie geen buffervat-bypass-schakelkleppen heeft."

Ik heb het gegoogled. Maar wat bedoelt hij exact?
Normaal gesproken kun je niet WAR only draaien, en is er altijd naregeling vereist om de ruimtetemperatuur te kunnen regelen. WAR doet namelijk niets anders dan een bepaalde Ta bij een bepaalde Tbuiten en kijkt helemaal niet naar ruimte temperatuur. WAR only houdt geen rekening met alle andere mogelijke factoren die de ruimte temperatuur beïnvloeden.

Een professioneel bedrijf zal je nooit WAR only adviseren.

Als je dit per vertrek / ruimte wil doen zul je een buffervat / open verdeler / bypass nodig hebben om de flow kwijt te kunnen.

Wat je zou kunnen doen is werken met 1 thermostaat in een referentieruimte die de WP uit kan zetten als de temperatuur in huis te warm wordt. Dan draai je dus wel WAR maar met thermostaat. Zo heb je geen buffervat of bypass nodig, omdat er altijd voldoende flow is.

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 14-03-2021 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
wmertens schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 23:50:
[...]

Bedankt voor de tip, heb dan ook https://www.pmmag.com/art...water-to-water-heat-pumps gevonden en lijkt inderdaad een goed idee, en ook ineens een goede plaats voor wat filtering (gietijzeren radiatoren).

Een groot voordeel van 2 WP vind ik dat er iets mis mag zijn met 1 zonder dat we in de kou zitten. Bovendien kan er in warmere omstandigheden dan slechts 1 werken en van wat ik momenteel gezien heb kunnen lagere vermogens lager moduleren dan zo'n WP met 2 ventilatoren.
Vergeet niet dat je dan ook 2x onderhoud, standbystroom en carterverwarming hebt, om maar te zwijgen over het 2x lawaai dat ie wellicht (meer dan A-merk)maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En 2 x zoveel kans dat er iets kapot gaat :)

Nee, uit het kader van redundancy zou ik geen 2 WP's kopen, we hebben toch ook geen 2 auto's p.p., 2 cv ketels, 2 huizen, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:00
Grolsch schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:13:
En 2 x zoveel kans dat er iets kapot gaat :)

Nee, uit het kader van redundancy zou ik geen 2 WP's kopen, we hebben toch ook geen 2 auto's p.p., 2 cv ketels, 2 huizen, etc.
Toch wel haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:36:
[...]
Bij de berekening van mijn vloerverwarmingssysteem door Henco is uitgegaan van Ta 35 graden, ook de warmteverliesberekening is daar vanuit gegaan. Dus dat is "worst case scenario".
Ik heb een klant met een worst case scenario, het pand kan nu ondanks dat alles vloerverwarming is 10cm hoh, balansventilatie maar net op 19 graden gehouden worden.
De 260m2+ vloerverwarming geeft ongeveer 6 kW af bij ta=32c, word het -10c buiten dan moet de Ta flink omhoog om het überhaupt warm te houden (19c).
Ik heb al het hele portfolio dat ik heb afgespeeld, flow is per groep goed, rond de 2L p/m, Delta t bij 28c aanvoer is 4, bij 32 trouwens ook. Halve pand heeft overigens wel een ancient houten vloer die de afgifte aardig belemmerd, maar dan nog er is gewoon geen afgifte bij een normale temperatuur.
Geen 1 rekensom is toepasbaar in dat pand, 260m2 vloerverwarming 10hoh a 68W per M2 dan kom ik op een afgifte van 17 kW uit.

Gek word ik ervan 🤯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:25
ja, de vloer lijkt zn warmte dus niet kwijt te kunnen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@koevlaas2

De WTH afgiftecalculator is offline, maar volgens mij moet je met Ta 32, Tr 29 veel meer kunnen afgeven dan 6KW.

Hoe groot is de toegepaste WP, wellicht dat die gewoon te klein is?

Mijn h.o.h. 10CM en balansventilatie moet je een woning toch warm kunnen krijgen ?

Ik denk dat de vloerafwerking dan inderdaad isolerend werkt i.p.v. afgeven van het vermogen

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 14-03-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:31:
@koevlaas2

De WTH afgiftecalculator is offline, maar volgens mij moet je met Ta 32, Tr 29 veel meer kunnen afgeven dan 6KW.

Hoe groot is de toegepaste WP, wellicht dat die gewoon te klein is?

Mijn h.o.h. 10CM en balansventilatie moet je een woning toch warm kunnen krijgen ?

Ik denk dat de vloerafwerking dan inderdaad isolerend werkt i.p.v. afgeven van het vermogen
De wp is een Mitsubishi 11.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:50:
[...]

De wp is een Mitsubishi 11.2
Wat jij schrijft kan eigenlijk niet.

Bij gelijkblijvende flow zal de dT (afgegeven vermogen) groter moeten worden als je van Ta 28 naar Ta 32 gaat.

Dit betekent dat de vloer zijn warmte niet kwijt kan. Afgegeven vermogen zou nooit gelijk moeten zijn bij Ta 28 als bij Ta 32 graden.

Welke vloerafwerking zit er precies op ? Je schrijft hout? Liggen er van die isolerende matjes tussen ofzo ?

Er zijn gesloten / pomploze verdelers toegepast (dat er niet 1 of andere bypass dwarsligt)
Je hebt altijd uitzonderingen die de regel bevestigen :+ 8)

[ Voor 20% gewijzigd door Grolsch op 14-03-2021 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:17
koevlaas2 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:37:
[...]

Ik heb een klant met een worst case scenario, het pand kan nu ondanks dat alles vloerverwarming is 10cm hoh, balansventilatie maar net op 19 graden gehouden worden.
De 260m2+ vloerverwarming geeft ongeveer 6 kW af bij ta=32c, word het -10c buiten dan moet de Ta flink omhoog om het überhaupt warm te houden (19c).
Ik heb al het hele portfolio dat ik heb afgespeeld, flow is per groep goed, rond de 2L p/m, Delta t bij 28c aanvoer is 4, bij 32 trouwens ook. Halve pand heeft overigens wel een ancient houten vloer die de afgifte aardig belemmerd, maar dan nog er is gewoon geen afgifte bij een normale temperatuur.
Geen 1 rekensom is toepasbaar in dat pand, 260m2 vloerverwarming 10hoh a 68W per M2 dan kom ik op een afgifte van 17 kW uit.

Gek word ik ervan 🤯
Hoe dik is trouwens die houten afwerkvloer? Dat kan toch een aardige beperking geven. Je kunt de R-waarde van de houten afwerkvloer zo uitrekenen met https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:56
wmertens schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 23:50:
Ik kwam bij mindergas uit op 0.9 kWh/graaddag, en dus bij -10C/30 graaddagen is dat 170kWh verlies per dag, dus voor 22 uur actief verwarmen/2 uur SWW, en 70% efficientie van mijn 27 jaar oude gasketel kwam ik uit op 8kW.

Bij 0-4C is het blijkbaar defrost weer en dan is maar de helft van de tijd beschikbaar om 20 graaddagen tegen te gaan, dus kwam ik uit op 10kW.
Je aanname dat bij 0-4 graden tijdens defrosts maar de helft van het vermogen beschikbaar is klopt niet. Dan is er veel meer dan dat beschikbaar. Het ergst wat ik heb meegemaakt was elk uur een defrost die ca 8 minuten duurt, maar daarvan is maar een paar minuten de Tr onder de Ta. Dus als je 15% rekent zit je aardig safe.
Kortom, als je genoeg vermogen hebt om het bij -10 binnen warm te kunnen houden, lukt je dat rond het vriespunt zeker ook wel.
verbruik koudste dag (-4.5C): 21m3, => 189kWh. 200kWh? => 8.7kWh, hmmm.
Stel je stookgrens is 18 graden, dan zou het gasverbruik bij -10 dus (18- -10)/(18 - -4.5)*21 = 26 m3 zijn.
Afhankelijk van het werkelijk rendement van je CV-ketel moet je dat vermenigvuldigen met 8 (hier vaak aangenomen) of 9 (vind ik realistischer).
26 * 9 = 235 kWh. Dat delen door 23 uur geeft een vermogen van 10 kW bij -10.

Maar jouw grote probleem is je afgifte. Want normaliter zoek je nu een WP die 10 kW bij -10 kan produceren bij een watertemperatuur van 35 graden. Maar aangezien jij enkel radiatoren hebt, kun jij dat vermogen nooit kwijt bij die watertemperatuur.
Ik schat dat die temperatuur dan wel naar 55 graden moet. En daar houden warmtepompen niet van.
Bovendien krijg jij bij gematigde temperaturen (zoals vandaag) problemen met pendelen omdat je het minimum vermogen van die grote WP lang niet kwijt gaat kunnen.

Jij hebt het slechtst denkbare scenario voor een WP: Een zeer matig geïsoleerd huis (je verstookt immers 3000 m3 gas voor een woning van ca 600 m3) en enkel voorzien van radiatoren.

Kortom: ik kan je een WP alleen maar afraden, want je huis is er niet geschikt voor.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 14-03-2021 11:13 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Grolsch schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:17:
[...]

Normaal gesproken kun je niet WAR only draaien, en is er altijd naregeling vereist om de ruimtetemperatuur te kunnen regelen. WAR doet namelijk niets anders dan een bepaalde Ta bij een bepaalde Tbuiten en kijkt helemaal niet naar ruimte temperatuur. WAR only houdt geen rekening met alle andere mogelijke factoren die de ruimte temperatuur beïnvloeden.

Een professioneel bedrijf zal je nooit WAR only adviseren.

Als je dit per vertrek / ruimte wil doen zul je een buffervat / open verdeler / bypass nodig hebben om de flow kwijt te kunnen.

Wat je zou kunnen doen is werken met 1 thermostaat in een referentieruimte die de WP uit kan zetten als de temperatuur in huis te warm wordt. Dan draai je dus wel WAR maar met thermostaat. Zo heb je geen buffervat of bypass nodig, omdat er altijd voldoende flow is.
Ik heb een thermostaat hangen in de woonkamer, deze staat op 23. Nu schommelt de kamer temperatuur rond de 20.5 graden. De 23 graden heb ik in gesteld om temperatuurschommelingen op te vangen zoals koken.

De WP blijft alleen pendelen. En de redenh Ier van zou zijn dat er geen buffervat in het systeem zit? Vloerverwarming (45m2 10cm h.o.h.) staat altijd open + badkamer radiator altijd open en radiator in de bijkeuken. Er gaat nooit iets extra's open of dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Twan dz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:14:
[...]

Ik heb een thermostaat hangen in de woonkamer, deze staat op 23. Nu schommelt de kamer temperatuur rond de 20.5 graden. De 23 graden heb ik in gesteld om temperatuurschommelingen op te vangen zoals koken.

De WP blijft alleen pendelen. En de redenh Ier van zou zijn dat er geen buffervat in het systeem zit? Vloerverwarming (45m2 10cm h.o.h.) staat altijd open + badkamer radiator altijd open en radiator in de bijkeuken. Er gaat nooit iets extra's open of dicht.
Dan heb je te weinig afgifte, of je WP kan niet ver genoeg terugmoduleren, tis maar net hoe je het ziet.

Verhoog je Ta (stooklijn) maar eens met 2 graden, dan is het gependel wel afgelopen :)

Een buffervat gaat pendelen door te weinig afgifte niet voorkomen, een buffervat heeft immers (nagenoeg) geen afgifte als het goed is.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 14-03-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Grolsch schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 22:35:
[...]

Met een nieuwe woning van 235m2 is een 12kw zwaar over bemeten, maar een nibe 12kw kun je vergelijken met de 7,5kw van mitsu? Volgens mij blijft bij nibe van die 12kw weinig over bij -7?
Valt wel mee hoor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OC6Xuh07niVXKOVycNoRljsGM4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j5P7O0tDs9YCCs1OxGAOgJrq.png?f=fotoalbum_large

Denk dat het in Scandinavië en stuk kouder klimaat is dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Hallo Allen,

Hier alle gegevens van een Nibe f2040

https://www.nibe.eu/assets/documents/25743/231038-6.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
[...]

Gek word ik ervan 🤯
De vloer kan zijn warmte dus niet kwijt. Ik zie twee mogelijke oorzaken:
  1. Er zit een isolatielaag tussen het hout en het beton (?) waar de vvw in ligt. (Droog) hout is zelf trouwens ook een behoorlijke isolator, en daarom bijzonder ongeschikt voor vvw met een wp.
  2. De vloer is aan de onderzijde niet geïsoleerd, waardoor de warmte in de grond verdwijnt.
Weet je hoe de vloeren er in doorsnede uit zien? En wat voor vloer ligt er in het deel wat geen hout heeft?
En is er iets tegen het nog verder verhogen van de Ta (behalve lager rendement)?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:28:
[...]

Valt wel mee hoor

[Afbeelding]

Doet bij -7, Ta 35 dus nog 8,9KW.

De mitsu SW75YAA doet bij -7, Ta 35 nog 8,4KW (Met een COP van 3,14 btw), dus zoals ik al aangaf levert de SW75YAA (7,5KW) van mitsu nagenoeg hetzelfde vermogen als de 12KW van Nibe.

Zo zie je maar weer, hoe misleidend de folders en type benamingen kunnen zijn tussen de verschillende fabricanten.

Bij -15 levert deze Mitsu nog 7,3KW.

Wat is het minimale vermogen van deze Nibe bij Tbuiten +12 en Ta 25 graden, want die kan ik in het Nibe boek zo snel niet vinden?

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 14-03-2021 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Adriaan71 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:28:
[...]

Valt wel mee hoor

[Afbeelding]

Dan klopt de aanname van @Grolsch toch aardig:
Bij -7 doet mijn Mitsubishi (nominaal 7.5 kW) nog ca 8.5 kW, en de Nibe (nominaal 12 kW) 8.9 kW. Dat is geen groot verschil. Deze twee warmtepompen mag je beslist prima met elkaar vergelijken, en daardoor zou deze Nibe waarschijnlijk aardig geschikt zijn voor een nieuwbouwwoning van 235 m².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Grolsch schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:23:
[...]

Dan heb je te weinig afgifte, of je WP kan niet ver genoeg terugmoduleren, tis maar net hoe je het ziet.

Verhoog je Ta (stooklijn) maar eens met 2 graden, dan is het gependel wel afgelopen :)

Een buffervat gaat pendelen door te weinig afgifte niet voorkomen, een buffervat heeft immers (nagenoeg) geen afgifte als het goed is.
Dit was vannacht.
https://imgur.com/a/XxoXhhn
Dit is thermostaat regeling op 20.5 graden. Dan krijg ik hele mooie lange runs (WAR uit). Nadeel is dat dit met name s nachts gebeurt (slechtere COP). En als de zon naar binnen komt (rond 8:30) houd de wp er mee op IPV gehaalde setpoint. Nachtverlaging zorgt s'ochtends voor een wp die voor uren op 100% loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twan dz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:57:
[...]

Dit was vannacht.
https://imgur.com/a/XxoXhhn
Dit is thermostaat regeling op 20.5 graden. Dan krijg ik hele mooie lange runs (WAR uit). Nadeel is dat dit met name s nachts gebeurt (slechtere COP). En als de zon naar binnen komt (rond 8:30) houd de wp er mee op IPV gehaalde setpoint. Nachtverlaging zorgt s'ochtends voor een wp die voor uren op 100% loopt.
Ik pas vanaf 22:00 1 graad nachtverlaging toe, en die gaat er om 10:00 weer vanaf.

Dat resulteert in 1 continu run tot ruimtes warm zijn, zoals nu met de zon kon dat wel eens over een uur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Grolsch schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:34:
[...]

Doet bij -7, Ta 35 dus nog 8,9KW.

De mitsu SW75YAA doet bij -7, Ta 35 nog 8,4KW (Met een COP van 3,14 btw), dus zoals ik al aangaf levert de SW75YAA (7,5KW) van mitsu nagenoeg hetzelfde vermogen als de 12KW van Nibe.

Zo zie je maar weer, hoe misleidend de folders en type benamingen kunnen zijn tussen de verschillende fabricanten.

Bij -15 levert deze Mitsu nog 7,3KW.

Wat is het minimale vermogen van deze Nibe bij Tbuiten +12 en Ta 25 graden, want die kan ik in het Nibe boek zo snel niet vinden?
Vaillant houd gewoon zijn vol vermogen bij -7

Zie schema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKB16sYhIdngqkmb7KBIboGQ5M4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BROxEnilt1X4Nw9SpAobndxM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3i6SD48wocM0GVDm_1gIsoREcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GttUAg8ejJNTbAeODLueTLrH.png?f=fotoalbum_large

En kan het beamen met de koude periode in Februari..

Heb een 7kw split arotherm

Zie verbuik en rendement

Hele woning 21 graden 100%WAR Ta niet boven de 35 uit geweest. Zonder bijstoken, alles warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0u426Y8ZlOHOMJOcbitwlsf5YUI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ELQz0idQVKL5K7SaDmPidZt4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytGdw8Ser9SVQos541vy7JNMEuw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pc5BHEKQVKJTodaYLqc678hA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Adriaan71 op 14-03-2021 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Grolsch schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:05:
[...]

Ik pas vanaf 22:00 1 graad nachtverlaging toe, en die gaat er om 10:00 weer vanaf.

Dat resulteert in 1 continu run tot ruimtes warm zijn, zoals nu met de zon kon dat wel eens over een uur zijn.
Met een gelimiteerde (maximale) Ta? Of maximaal modulatie vermogen? Anders draait jou wp s ochtends ook op 100% totdat je Tset gehaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:06:
[...]

Zie schema.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zie verbuik en rendement

Hele woning 21 graden 100%WAR Ta niet boven de 35 uit geweest. Zonder bijstoken, alles warmtepomp.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je de Vaillant wil vergelijk met de Mitsu dan is er niet een model die exact overeenkomt.

De VWL75 levert bij Ta 35, Tbuiten -7 7KW, waar de Mitsu SW75YAA 8,4KW levert.

Modulatiebereik bij Tbuiten +7 Ta 35 is bij de VWL75 2,4 tot 8KW
Bij de SW75YAA is dit 2,9 tot 9,5KW.

De Mitsu is dus wat zwaarder, levert wat meer vermogen, maar heeft ook een hoger minimaal vermogen bij dezelfde omstandigheden.

Wel prettig dat Vaillant in ieder geval zulke duidelijk info geeft! En je hebt je huis ermee warm gehouden, dus goed toch?!
Twan dz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:10:
[...]

Met een gelimiteerde (maximale) Ta? Of maximaal modulatie vermogen? Anders draait jou wp s ochtends ook op 100% totdat je Tset gehaald is.
Ik draai WAR met naregeling, vanaf Tbuiten +6 is de Ta 30 graden, dan gaat de WP niet echt vol gas draaien, zie hier run van vanochtend:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ThSG5yh.png

Je ziet dat tegen 11:45 de keuken (door de zon) op temperatuur is, en die groepen dichtlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:08
Andrehj schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:30:
[...]

1. Er zit een isolatielaag tussen het hout en het beton (?) waar de vvw in ligt. (Droog) hout is zelf trouwens ook een behoorlijke isolator, en daarom bijzonder ongeschikt voor vvw met een wp.
  2. De vloer is aan de onderzijde niet geïsoleerd, waardoor de warmte in de grond verdwijnt.
Weet je hoe de vloeren er in doorsnede uit zien? En wat voor vloer ligt er in het deel wat geen hout heeft?
En is er iets tegen het nog verder verhogen van de Ta (behalve lager rendement)?
Ik zou zeggen: puntje 1. Als onder de vloer geen isolatie zou zitten, dan zou je juist heel veel 'afgifte' hebben. Niet naar de woning toe, maar naar beneden. Dan zouden de temperaturen lagen / WP zijn vermogen wel kwijt kunnen.

Er is iets wat voor veel 'thermische overgangsweerstand' zorgt. De temperatuur in de vloer moet dan hoger zijn, dan de calculator aangeeft. Wat hier eerder al is gezegd: isolatie of lucht tussen de vloer en de ruimte. Of lucht tussen VVW slangen en de vloer; ik roep maar wat.

Die 32c aanvoer komt op echt in de vloer? (Geen openverdeler met pomp, die veel retour bijmengd?)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-10 20:06
assje schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:24:
[...]
Grofweg kom ik op 25% afgifte bij 38 graden aanvoer (of is het stiekem 40) t.o.v. 90/70/20. Is iemand die weet hoe dit enigzins te valideren?
Ik kom bij mijn huis met mijn radiatoren (standaard Henrad) op ~21% afgifte capaciteit bij de Ta en Tr die jij noemt t.o.v. de 90/70/20.
[...]
Als ik dit zo zie snap ik niet zo goed waarom speciale LTV radiatoren in zoveel situaties noodzakelijk zijn? Heeft een nog lagere aanvoertemperatuur dan nog zoveel meerwaarde om plaatsing van speciale (dure) LTV radiatoren te overwegen? Op de slaapkamers zou ik de capaciteit al bijna kunnen verdubbelen door heel eenvoudig de 11 voor een 22 te vervangen?
Als ik naar mijn woning kijk, dan heb ik flink temperatuur verlies in de leidingen naar de radiatoren boven omdat deze (dikwandig staal) niet geisoleerd in het beton liggen. De Ta bij ketel/WP is niet de zelfde die de radiator in gaat. Die aantal graden extra eraf zorgen ervoor dat van die 21% nog maar ~7% afgifte vermogen over blijft en dan blijft het toch onaangenaam koud in sommige kamers.
[...]
Als dit bij mij in een woning uit 1976 al aardig meevalt, hoe kan dit in een moderne woning dan een probleem zijn? Heb ik de lat qua comfort dan zoveel lager liggen?
Dat zal ook mee spelen, want met onaangenaam koud hierboven, heb ik het eigenlijk over een slaapkamer die niet boven de 18.0o komt, wat sommige mensen al warm zat vinden.

Ik zit er zelf aan te denken om voor de kamers boven fancoils te gaan installeren om te verwarmen als ik een WP aanschaf, heeft iemand in dit forum gebruiks ervaring met de Innova Airleaf SL 600 ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
PentaClover schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:48:
Dat zal ook mee spelen, want met onaangenaam koud hierboven, heb ik het eigenlijk over een slaapkamer die niet boven de 18.0o komt, wat sommige mensen al warm zat vinden.
Om te slapen wat mij betreft 16-18 graden ideaal, om te studeren zal hoger wenselijk zijn.

Persoonlijk slaap ik het liefst bij 10 graden ofzo, daar denkt vrouwlief anders over.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
PentaClover schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:48:
Ik zit er zelf aan te denken om voor de kamers boven fancoils te gaan installeren om te verwarmen als ik een WP aanschaf, heeft iemand in dit forum gebruiks ervaring met de Innova Airleaf SL 600 ?
Ik ben op dit moment aan het uitzoeken waar ik de SL600 en SL800 ga bestellen.
https://www.trovaprezzi.i...zione_airleaf_sl_600.aspx

Het plan is om ze in het voorjaar te plaatsen, zodat ik mijn koeling op orde heb. Ik wil er de EWF644II wifi controller bij bestellen om alles op afstand te kunnen bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
[...]

Gek word ik ervan 🤯
Bekenden van mij idem, massief houten vloer, ta over de 40 graden, goed geïsoleerd huis, alles goed voor elkaar. Massief hout samen met lage ta? Blijkt algemeen probleem te zijn. Met laminaat of meerlaags niet massief parket schijnt beter te werken met lage ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-10 20:06
doek55 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:11:
[...]

Ik ben op dit moment aan het uitzoeken waar ik de SL600 en SL800 ga bestellen.
https://www.trovaprezzi.i...zione_airleaf_sl_600.aspx

Het plan is om ze in het voorjaar te plaatsen, zodat ik mijn koeling op orde heb. Ik wil er de EWF644II wifi controller bij bestellen om alles op afstand te kunnen bedienen.
Ja, die EWF644II leek mij ook erg handig, ik kan echter nergens vinden wat voor protocol er gebruikt wordt (ik vermoed modbus over tcp/ip) en hoe je hem aan een netwerk koppelt, welke commano's er beschikbaar zijn etc.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
PentaClover schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:40:
[...]

Ja, die EWF644II leek mij ook erg handig, ik kan echter nergens vinden wat voor protocol er gebruikt wordt (ik vermoed modbus over tcp/ip) en hoe je hem aan een netwerk koppelt, welke commano's er beschikbaar zijn etc.
Voor zover ik begrijp werkt de besturing via hun InnovApp, maar of je ook rechtstreeks kunt verbinden weet ik niet. Vanaf 1:10 de app: https://m.facebook.com/IN...e/videos/1058585254331324

[ Voor 3% gewijzigd door doek55 op 14-03-2021 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-10 19:29
Zelf zit ik te twijfelen om een hybride warmtepomp te nemen, naast mijn huidige cv ketel (intergas hr uit 2008), rijtjeshuis uit 1972, spouwmuur isolatie en vloerisolatie al uitgevoerd. Zolder is deels geïsoleerd.

Momenteel door de hele woning vloerverwarming, en 12 zonnepanelen op het dak.
Gezin van 3 personen momenteel, alleen warm water nodig op 1e verdieping.

Qua klimaat maakt het me eerlijk gezegd niet heel veel uit, ik kijk meer voor het financiele plaatje.

Is het wijsheid om de cv ketel te vervangen voor een zuinigere variant, alleen een warmtepomp neer te zetten of een hybride? Voorlopig (komende 15 jaar) wil ik hier nog wel blijven wonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:25
Hybride wp is een goede optie.
Volledig wp incl boiler vat waarschijnlijk net iets beter (bespaart je vastrechttarief

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:30:
[...]

Nee ik weet niet precies of er bijv nog iets van isolatie of een egaliserende laag tussen de planken en de vloer ligt, ik kan het wel vragen.
Dat de afgifte tekort schiet daar was ik idd ook achter, als je de Ta ook teveel verhoogd gaat de wp staan hikken, warmer word het er niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
koevlaas2 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:30:
Nee ik weet niet precies of er bijv nog iets van isolatie of een egaliserende laag tussen de planken en de vloer ligt, ik kan het wel vragen.
Dat de afgifte tekort schiet daar was ik idd ook achter, als je de Ta ook teveel verhoogd gaat de wp staan hikken, warmer word het er niet van.
Wat bedoel je met hikken? Een hogere Ta zou toch altijd moeten leiden tot meer afgifte en dus een warmer huis?
Maar wat ik mij bedenk: Hoe doe je dat met het deel van de woning waar geen houten vloer ligt? Bij een hogere Ta krijg je daar ook veel meer afgifte en wordt het daar veel te warm. Of zit er naregeling op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Gisteren eindelijk mijn 0-50-75-100% kabeltje aangesloten.
Grote dank aan @BlueTooth76 _/-\o_ voor deze post van anderhalf jaar geleden waarin hij het gebruik van request code 61 aanbeval . Die code is waanzinnig handig om snel de werking van het kabeltje te testen.
Het gekke is dat die hele code niet in de mij bekende manuals van de PUHZ-SW75YAA staat. Alles van 27 t/m 47 en 56 t/m 69 (en nog diverse anderen) zijn leeg.
Dat brengt mij bij de vraag of er ergens een compleet overzicht van die codes is, want blijkbaar zijn er meer dan in de service manual beschreven zijn. Wie heeft zo'n overzicht?

Wat verder opvalt is dat de waarde 0-50-75-100% niet bepaald overeenkomt met het afgegeven vermogen. Vooral de 50% waarde is eerder iets als "minimum vermogen". Mijn WP komt dan op standje verwarmen niet boven de 600W aan verbruik (en ca 3.1 kW aan output).

Verdere testen volgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@koevlaas2 , al eens warmtebeeld camera gehuurd en aan buitenmuur gekeken, beneden.
Dat je zoals bij monumenten vaak ziet een koudebrug van de fundering en dan vermoedelijk ook naar de grond eronder.

En zie je dan de vloerverwarming temp aan het oppervlak? Als daar nog weinig van je Ta over is en je komt dan richting die 6 kw dan verlies je weinig naar onder.

[ Voor 28% gewijzigd door Dapdodo op 14-03-2021 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:06
Grolsch schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 22:35:
[...]

Dat maakt uit per reeks. De F2040-8 is te vergelijken met een F2120-12 en zijn beide nominaal 9 kW (bij 7 graden). Bij flinke kou blijft er 7.5kW over. F2120 reeks is ongeveer 10% zuiniger. De F2040 reeks heeft een doorsnee sCOP en is daarom ook niet zo duur als de F2120 serie.

Volgens de installatie manual heeft de F2040-8 bij -7 een vermogen van 7.7kW en de 12 van 10.5kW voor Ta 35/45. Rond het vriespunt is het minder en ook bij -10 is het wat minder.
Voor de F2120-12 zakt de 9kW lineair in onder de -3. Bij -10 is er nog ongeveer 7.5kW over.

[ Voor 5% gewijzigd door LangeFries op 14-03-2021 21:26 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmertens
Blihi schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:26:
[...]

Er zijn zelfs "gratis" warmtepompen. Dat wil zeggen dat het subsidiebedrag per WP even hoog is als de aanschafprijs. Die kun je met meerdere in cascade zetten en zo heel goedkoop stoken (de subsidie is per apparaat). Meestal zijn die dingen (a) niet heel zuinig als het buiten koud is en hebben ze (b) geen vermogen meer als het buiten koud is. Daarbij is (c) het vermogen niet in te stellen. Zo'n apparaat staat aan of uit. Moduleren kan dus alleen in de tijd.

Je zult dus nogal wat moeten experimenteren om zo'n installatie goed geregeld te krijgen, maar zeker als je een grote buffer aan kunt leggen (zeg 1000 liter) kun je daarmee heel goedkoop stoken.
Ik ben Belg dus kan niet genieten van WP subsidies :'( Maar ik zie op alibaba verschillende WPs met inverters en R32 en naar eigen zeggen echte merk onderdelen, met goede specificaties op lage temperaturen(als ze die geven) voor onder de 2000 Euro.

Bijvoorbeeld deze NuLite, bij -7 doet ie het op papier blijkbaar nog prima en kost tussen de 750 en 1000$. Zelfs als je de minimum order van 5 stuks doet, kom je nog steeds goedkoper uit dan hier. https://www.alibaba.com/p...r-Full_1600055884520.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjKE2gklSZF3kcVTxEuTrRttSaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUHQjNr0Zu6AV0eyXqL9tafC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door wmertens op 15-03-2021 08:56 . Reden: link fix, specs toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmertens
koevlaas2 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:57:
[...]

Vergeet niet dat je dan ook 2x onderhoud, standbystroom en carterverwarming hebt, om maar te zwijgen over het 2x lawaai dat ie wellicht (meer dan A-merk)maakt.
Ik zou in plaats van 1x een WP met 2 fans, 2x een WP met 1 fan nemen. Dus ik neem aan dat de standbystroom voor die 2 dan ook ofwel verwaarloosbaar is, ofwel iets meer dan de helft van de ene WP, en het geluidsverschil zou 2x een kleinere compressor zijn vs 1 grotere?

En in het tussenseizoen moet er maar 1 draaien, en kan die dus naar nagenoeg de helft van de minimumstroom gaan. (dit lees ik uit tabellen van goedkope WPs, ik weet niet hoe laagvermogend de 12-16kW versies van de A-merken gaan)

Die carterverwarming, is dat continu? Daar had ik nog niet van gehoord.

[ Voor 15% gewijzigd door wmertens op 15-03-2021 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:46
Mijn Panasonic 5J neemt in rust ca 7w. Wanneer de temperatuur tegen het vriespunt zakt gaat het standby verbruik naar ca 35w. Niet zo spectaculair hoog dus. Dit is met een mid gekeurde kWh meter gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:50
Even een vraagje voor de Nibe bezitters (maar uiteraard ben ik in alle meningen geïnteresseerd): Zijn de onderhoudscontracten van Nibe noodzakelijke aanvullingen? Mijn ouders krijgen dit aanbod en het gaat alleen om gepland onderhoud en niet storingen. Ik vind ze dan tamelijk aan de prijs en heb zelf nog nooit zoiets gehad voor mijn Elga en ketel. Sowieso heeft een warmtepomp toch niet echt veel onderhoud nodig, meen ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Aziraphale op 15-03-2021 16:15 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Laatst online: 09-10 20:38
Aziraphale schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:51:
Even een vraagje voor de Nibe bezitters (maar uiteraard ben ik in alle meningen geïnteresseerd): Zijn de onderhoudscontracten van Nibe noodzakelijke aanvullingen? Mijn ouders krijgen dit aanbod en het gaat alleen om gepland onderhoud en niet storingen. Ik vind ze dan tamelijk aan de prijs en heb zelf nog nooit zoiets gehad voor mijn Elga en ketel. Sowieso heeft een warmtepomp toch niet echt veel onderhoud nodig, meen ik.
Ik heb destijds zelf gevraagd of er iets van contract nodig was omdat er niks aan was geboden.
Het antwoord daar op was nee vanuit de installateur.
Wat er uiteindelijk met ze geregeld is dat ik ze bel indien er problemen zijn.
Zij me bellen voor een onderhoudsafspraak om het jaar. En dan wordt het gewoon uurtje factuurtje indien ik dat wil.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
ik ben zeer gecharmeerd van het onderhoudsconcept van Vaillant
All-risc service
Vaillant heeft een aantrekkelijk service concept.
Voor het eerst dat ik dat zie bij een leverancier.
Kijk naar comfortGARANT, een all-risc service voor €165 per jaar.
....
Voor €1650 extra, ca 5% van de installatie kosten, heb je voor de WP levensduur een all-risc service (over 10 jaar lachen we om de huidige WP's).
Dus geen printplaten van €1600, geen 3 of 4 weg kleppen van €400, geen sensoren van €200
Hier heb ik daarover geschereven:
https://gathering.tweaker...message/66385596#66385596

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Domosapiens schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:49:
[...]

ik ben zeer gecharmeerd van het onderhoudsconcept van Vaillant

[...]

Hier heb ik daarover geschereven:
https://gathering.tweaker...message/66385596#66385596
Dat ziet er inderdaad erg goed uit, maar we zijn inmiddels zover dat alles rondom de wp uitgekristalliseerd is en het de Nibe moet gaan worden. Nu is er alleen nog de fine-tuning voor wat betreft onderhoud/garantie etc en dan komt natuurlijk iedere installateur en fabrikant weer met de melkkoe van het onderhoudscontract...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Bij mijn Panasonic moet ik jaarlijks de waterdruk controleren; waterfilter schoonmaken; de werking van twee veiligheid ventielen controleren en de bedrading controleren op beschadigingen.
De WP unit schoonmaken kan ook geen kwaad.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dapdodo schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:20:
@koevlaas2 , al eens warmtebeeld camera gehuurd en aan buitenmuur gekeken, beneden.
Dat je zoals bij monumenten vaak ziet een koudebrug van de fundering en dan vermoedelijk ook naar de grond eronder.

En zie je dan de vloerverwarming temp aan het oppervlak? Als daar nog weinig van je Ta over is en je komt dan richting die 6 kw dan verlies je weinig naar onder.
Die hoef ik niet te huren want die heb ik zelf en inderdaad ik heb er gekeken, maar zag niet veel bijzondere dingen, hoekjes waren zelfs opvallend 'warm'.
De betonvloer ligt er nieuw in en volgens de bewoner is deze bijzonder goed geisoleerd.
De vloer word maar 23 graden en waar het hout zit ongeveer 20c, dat is dus teweinig voor een warme ruimte, het maakt ook niet zoveel uit of de unit 24/7 draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:33:
[...]

Wat bedoel je met hikken? Een hogere Ta zou toch altijd moeten leiden tot meer afgifte en dus een warmer huis?
Maar wat ik mij bedenk: Hoe doe je dat met het deel van de woning waar geen houten vloer ligt? Bij een hogere Ta krijg je daar ook veel meer afgifte en wordt het daar veel te warm. Of zit er naregeling op?
Hikken is dat je in een vicueuze cirkel zit van hoge Ta en defrost waardoor je eigenlijk nooit lekker de Ta haalt en alleen maar met grote regelmaat aan het defrosten bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
Aziraphale schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:01:
[...]

Dat ziet er inderdaad erg goed uit, maar we zijn inmiddels zover dat alles rondom de wp uitgekristalliseerd is en het de Nibe moet gaan worden. Nu is er alleen nog de fine-tuning voor wat betreft onderhoud/garantie etc en dan komt natuurlijk iedere installateur en fabrikant weer met de melkkoe van het onderhoudscontract...
Obsolescence (het niet meer verkrijgbaar zijn van reservedelen) zal vermoedelijk het grootste probleem worden voor de huidige warmtepompen. Dat kun je alleen (enigzins?) afdekken met een all-in service contract.

F-gassen controle is het belangrijkste deel van het jaarlijks onderhoud. Mogelijk het controleren/schoonmaken van de ventilator.

Zit te kijken in de INSTALLATIE- EN ONDERHOUDSINSTRUCTIES, NIBE™ SPLIT ACVM 270, die bevat een inbedrijfstelling en inspectie checklist.
Daarmee kun je je een voorstelling maken van het soort van "inspectie" werkzaamheden.

Ik zou de installateur laten zien wat Vaillant biedt en voor welke prijs, en vragen wat NIBE te bieden heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
frisianstar schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:03:
[...]

Bij mijn Panasonic moet ik jaarlijks de waterdruk controleren; waterfilter schoonmaken; de werking van twee veiligheid ventielen controleren en de bedrading controleren op beschadigingen.
De WP unit schoonmaken kan ook geen kwaad.
Maar dat zijn, volgens mij, geen zaken waar je een onderhoudscontract van 300€ ex. per onderhoudsbeurt voor nodig hebt... Ik vind die prijzen echt bizar, want het gaat puur om 1 keer per jaar (of 2 jaar, maar dan is het nog duurder) onderhoud incl. klein materiaal. Storing valt er niet onder en moet de eigen installateur doen.

@Domosapiens Zal de suggestie doen! Het gaat in dit geval overigens om een monoblock, dus dan is de f-gas controle misschien minder van belang?

@koevlaas2 Wij hebben ook hout op beton met vvw en dat gaat goed, al wordt het uiteraard niet zo warm als de tegels in de ander ruimte. Wat bij hout echter, volgens de parketboer, essentieel is, is dat het parket verlijmd wordt gelegd. Zwevend leggen met een ondervloer levert ellende op en dat zou hier natuurlijk best het geval kunnen zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Aziraphale op 15-03-2021 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
koevlaas2 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:13:
[...]

Die hoef ik niet te huren want die heb ik zelf en inderdaad ik heb er gekeken, maar zag niet veel bijzondere dingen, hoekjes waren zelfs opvallen 'warm'.
De betonvloer ligt er nieuw in en volgens de bewoner is deze bijzonder goed geisoleerd.
De vloer word maar 23 graden en waar het hout zit ongeveer 20c, dat is dus teweinig voor een warme ruimte, het maakt ook niet zoveel uit of de unit 24/7 draait.
Ik zie bij mijn parket vloer exact hetzelfde terug.
Gelukkig is een redelijk deel van de woonkamer voorzien van tegels welke zorgen dat het nog net aangenaam blijft.
Ik zelf zit er mede hierdoor aan te denken het parket te gaan vervangen voor tegels, zodat de Ta ook weer wat naar beneden kan.

Bij mij is het wel (wat al vaker als problematisch bestempeld wordt) zwevend parket op een rubber ondervloer verlijmd. Deze rubber ondervloer zou vvw geschikt zijn, echter in mijn beleving niet voor lage Ta van een warmtepomp. Parket is bij mij trouwens 20mm op een 6mm ondervloer
De tegels langs het parket zijn netjes 23 graden, het parket zelf is er net 20 bij een Ta van ongeveer 30.
Als je wil dat ik iets meet/na kijk voor een vergelijk voor je moet je het maar laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
wmertens schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:25:
[...]

Ik zou in plaats van 1x een WP met 2 fans, 2x een WP met 1 fan nemen. Dus ik neem aan dat de standbystroom voor die 2 dan ook ofwel verwaarloosbaar is, ofwel iets meer dan de helft van de ene WP, en het geluidsverschil zou 2x een kleinere compressor zijn vs 1 grotere?

En in het tussenseizoen moet er maar 1 draaien, en kan die dus naar nagenoeg de helft van de minimumstroom gaan. (dit lees ik uit tabellen van goedkope WPs, ik weet niet hoe laagvermogend de 12-16kW versies van de A-merken gaan)

Die carterverwarming, is dat continu? Daar had ik nog niet van gehoord.
Standbyverbruik is toch niet afhankelijk van het aantal fans maar dat is per warmtepomp toch best een aandeel. Zeker als hot-spare achter de hand gehouden word is het een dure hobby.
Heeft iemand al gezegd dat goedkoop duurkoop is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@koevlaas2 , Waarop staat die balansventilatie afgesteld? Of drukt die de zaak naar 19C cq kun je de balansventilatie geen 25C laten blazen? Hoewel de beschrijving van format5 wel een hele goede hint lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dapdodo schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:01:
@koevlaas2 , Waarop staat die balansventilatie afgesteld? Of drukt die de zaak naar 19C cq kun je de balansventilatie geen 25C laten blazen? Hoewel de beschrijving van format5 wel een hele goede hint lijkt.
Balansventilatie kent een debiet en eventueel een bypass, maar actief verwarmen kan alleen cop=1 en dat moet je dan apart erbij kopen.
We hebben wel gekeken of de ventilatie misschien verkeerd aangesloten is maar dat is niet het geval.
Ook hebben we de ventilatie uitgeschakeld maar dan nog lukt eea niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmertens
Andrehj schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:09:
[...]

Stel je stookgrens is 18 graden, dan zou het gasverbruik bij -10 dus (18- -10)/(18 - -4.5)*21 = 26 m3 zijn.
Afhankelijk van het werkelijk rendement van je CV-ketel moet je dat vermenigvuldigen met 8 (hier vaak aangenomen) of 9 (vind ik realistischer).
26 * 9 = 235 kWh. Dat delen door 23 uur geeft een vermogen van 10 kW bij -10.
Ok - klinkt aannemelijk.
Maar jouw grote probleem is je afgifte. Want normaliter zoek je nu een WP die 10 kW bij -10 kan produceren bij een watertemperatuur van 35 graden. Maar aangezien jij enkel radiatoren hebt, kun jij dat vermogen nooit kwijt bij die watertemperatuur.
Ik schat dat die temperatuur dan wel naar 55 graden moet. En daar houden warmtepompen niet van.
Panasonic heeft de T-Cap reeks, die bij -15C nog steeds het nominale vermogen kan leveren bij Ta 55C. Dus het is wel mogelijk :)

In het ergste geval kan ik de haard aansteken.
Bovendien krijg jij bij gematigde temperaturen (zoals vandaag) problemen met pendelen omdat je het minimum vermogen van die grote WP lang niet kwijt gaat kunnen.
En daarom overweeg ik dus twee kleinere WP in parallel... in de winter vullen ze elkaar aan, in het tussenseizoen werken ze om beurten (idealiter), en in de zomer zouden ze beiden het zwembad kunnen verwarmen.

(Echter, de kleinste T-Cap is 9kW, maar de Aquarea 5kW doet het blijkbaar 5kW/55C bij -7C)
Jij hebt het slechtst denkbare scenario voor een WP: Een zeer matig geïsoleerd huis (je verstookt immers 3000 m3 gas voor een woning van ca 600 m3) en enkel voorzien van radiatoren.

Kortom: ik kan je een WP alleen maar afraden, want je huis is er niet geschikt voor.
Ok, dat begrijp ik, bedankt voor het advies. Maar ik wil het nog steeds doen :)

Ik kan nog altijd overstappen op fancoils als de boel fout loopt, niet?

Me dunkt kan ik tijdens 75% van het jaar zeker prima met WP verwarmen, met misschien wat probleempjes gedurende enkele dagen (het gaat tenslotte over Belgie). Daarbij komt dat ik tijdens diezelfde 75% lekker veel energie goedkoop heb (zonnepanelen), terwijl ik anders gas moet verbranden en stroom op het net zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmertens
koevlaas2 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:45:
[...]

Standbyverbruik is toch niet afhankelijk van het aantal fans maar dat is per warmtepomp toch best een aandeel. Zeker als hot-spare achter de hand gehouden word is het een dure hobby.
Blijkbaar gaat het over <70W voor 2, wat best meevalt toch? En zou ik de WPs niet kunnen uitschakelen als ze niet in gebruik zijn (niet als het bijna vriest uiteraard)
Heeft iemand al gezegd dat goedkoop duurkoop is ?
Tuurlijk - maar een Nibe voor 14k, 2x een Panasonic voor 6-7k, 2x Sprsun of Nulite voor 3-4k, dan kan je toch al eens nadenken. Stel dat de Chinese versies inderdaad maar 2 jaar meegaan, dan was het geen goed idee. Maar als ze 5 jaar meegaan, dan is het toch te overwegen. Bovendien, als het monoblocks zijn, kan je ze vrij eenvoudig vervangen, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WvM82
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-10 17:00
In onze nieuwbouw woning (EPC 0,4) hebben we op de BG (ook op de 1e verdieping, maar dat is nu even niet van belang) vloerverwarming. Omdat er bij de bouw wat zaken verkeerd waren gegaan bij de aanleg van de verwarming hebben voor de BG een warmteverliesberekening gekregen die aangeeft dat we bij een 35 - 30 graden traject in de huidige situatie ook voldoende afgifte zou moeten hebben, dit i.v.m. een warmtepomp die we willen aanschaffen. Op de BG groep zou er per groep iets boven de 800 watt afgifte moeten zijn volgens de berekeningen. Bij een 35-30 graden traject zou dit een debiet van 2,3 - 2,5 liter/min moeten zijn. Wat er echter doorheen stroomt is ca 1,2 l/min per groep (debiet meter geeft iets midden tussen de 1 en 1,5 aan). 5 groepen totaal. De installateur (en ik ik zelf ook) hebben al geprobeerd alle afsluiter volledig open te zetten en het pomp vermogen van de ketel (Intergas Xtreme 36, pomp modulatie staat nu tussen 70-100 procent wat goed zou moeten zijn voor een opvoerhoogte van 0,3 - 0,35 bar incl. drukverval over de ketel), echter dit heeft nauwelijks invloed op het debiet dat door de vloer stroomt.
Nou is de installateur van mening dat er eigenlijk geen probleem is en dat de 1,2 liter / min meer dan genoeg is om de verdieping warm te houden. Als de woning op temperatuur is koelde die niet af tijden de koude periode begin februari, echter merkte we wel dat na een nachtverlaging van iets minder als een graden dat het ca 8 uur duurt om de verdieping een halve graden op te warmen. Normaal gesproken bij het huidige weer duurt het ook 4-5 uur om de verdieping een halve grade o.i.d. op te warmen. Zijn dit normale opwarmtijden voor een nieuwbouw woning of is dit een indicatie dat er wat mis is? Zal de (lage) doorstroming een probleem vormen voor een warmtepomp?

De vloerverwarming ligt op netten in een 7 cm dikke anhydrietvloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doek55
wmertens schreef op maandag 15 maart 2021 @ 23:48:
[...]

Tuurlijk - maar een Nibe voor 14k, 2x een Panasonic voor 6-7k, 2x Sprsun of Nulite voor 3-4k, dan kan je toch al eens nadenken. Stel dat de Chinese versies inderdaad maar 2 jaar meegaan, dan was het geen goed idee. Maar als ze 5 jaar meegaan, dan is het toch te overwegen. Bovendien, als het monoblocks zijn, kan je ze vrij eenvoudig vervangen, niet?
Wat zijn de transportkosten vanuit China en hoeveel importbelasting en BTW komen er nog bij? Dat je geen warmtepomp in NL/BE moet kopen weten we wel, maar Zuid-Europa kan erg interessant zijn.
https://www.ecoclimagroup.com/542-bombas-de-calor-por-marcas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-10 18:19
Gisteravond had ik hier een bevriende installateur op de koffie om onze warmtepomp plannen te bespreken. Wat betreft de grote lijnen qua haalbaarheid i.c.m het huidige afgiftesysteem, plaats van de buitenunit en dergelijke, geen verrassingen of dingen die ik nog niet wist.
Hij heeft zelf vooral ervaring met Alpha Innotec en raadde ons de LWDV91 (gebruikt propaan R290) aan. Nu lijkt dit op het eerste oog een prima monoblock warmtepomp, met nette COP waardes en hoog vermogen bij lage buitentemperatuur. Daarnaast zijn de minimale vermogens bij wat hogere temperatuur ook best ok volgens mij (bijv 2.75 kW bij A7/W35). Wel aardig aan de prijs, maar is ook wel een degelijk ding als ik hem mag geloven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUaxQRlrZO9iQLsjd5zw0pDIuxA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ih3XKYw25r4TZWTUY8rTyp3o.png?f=fotoalbum_large

Nu twijfel ik echter aan het volgende:

De leidingen naar de binnenunit moeten buitenlangs naar zolder toe, ik schat een paar meter onder de grond, een meter of 7 op de muur en dan nog 7 meter binnenshuis naar de plek waar de binnenunit moet komen. In totaal iets van 18 meter, waarvan de helft buitenlangs. Nu twijfel ik of dit mogelijk is/een goed idee is gezien het hier om een monoblock gaat. De installateur zegt dat Nathan (de importeur) tot 25 meter garandeert, en dat er voor zulke afstanden dikkere leidingen en isolatie worden gebruikt om minder verlies te hebben. Klopt deze bewering van de installateur of is het verstandiger om te kiezen voor een split unit.

Daarnaast twijfel ik of Alpha Innotec uberhaubt een goede keuze is, ik heb het gevoel dat het aan de dure kant is. Iemand ervaringen met dit merk of zelfs deze warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xqlusive schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:38:
Gisteravond had ik hier een bevriende installateur op de koffie om onze warmtepomp plannen te bespreken. Wat betreft de grote lijnen qua haalbaarheid i.c.m het huidige afgiftesysteem, plaats van de buitenunit en dergelijke, geen verrassingen of dingen die ik nog niet wist.
Hij heeft zelf vooral ervaring met Alpha Innotec en raadde ons de LWDV91 (gebruikt propaan R290) aan. Nu lijkt dit op het eerste oog een prima monoblock warmtepomp, met nette COP waardes en hoog vermogen bij lage buitentemperatuur. Daarnaast zijn de minimale vermogens bij wat hogere temperatuur ook best ok volgens mij (bijv 2.75 kW bij A7/W35). Wel aardig aan de prijs, maar is ook wel een degelijk ding als ik hem mag geloven.

[Afbeelding]

De leidingen naar de binnenunit moeten buitenlangs naar zolder toe, ik schat een paar meter onder de grond, een meter of 7 op de muur en dan nog 7 meter binnenshuis naar de plek waar de binnenunit moet komen. In totaal iets van 18 meter, waarvan de helft buitenlangs. Nu twijfel ik of dit mogelijk is/een goed idee is gezien het hier om een monoblock gaat. De installateur zegt dat Nathan (de fabrikant) tot 25 meter garandeert, en dat er voor zulke afstanden dikkere leidingen en isolatie worden gebruikt om minder verlies te hebben. Klopt deze bewering van de installateur of is het verstandiger om te kiezen voor een split unit.

Daarnaast twijfel ik of Alpha Innotec uberhaubt een goede keuze is, ik heb het gevoel dat het aan de dure kant is. Iemand ervaringen met dit merk of zelfs deze warmtepomp?
Is ook bekend wat dit model doet bij Tbuiten + 12, Ta 25 ?

Ta 35 bij T-buiten +7 is geen reeële waarde bij vloerverwarming, bij Tbuiten +7 en hoger wil je Ta temperaturen <30 graden.

De Mitsu SW75YAA doet bij Tbuiten -7, Ta 35 nog 8,4KW en gaat terug naar 2,9KW bij Tbuiten +12, Ta 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
Grolsch schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:01:
[...]

Is ook bekend wat dit model doet bij Tbuiten + 12, Ta 25 ?

Ta 35 bij T-buiten +7 is geen reeële waarde bij vloerverwarming, bij Tbuiten +7 en hoger wil je Ta temperaturen <30 graden.

De Mitsu SW75YAA doet bij Tbuiten -7, Ta 35 nog 8,4KW en gaat terug naar 2,9KW bij Tbuiten +12, Ta 25.
Gegevens bij Ta 25 kan ik niet terugvinden in de gebruikershandleiding. Zal eens kijken of ik het ergens anders kan vinden. De belangrijkere vraag voor mij is nu eerst of het überhaupt mogelijk/wenselijk om 18 meter leiding te hebben waar de helft buitenlangs is i.c.m een monoblock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:54

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

koevlaas2 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:10:
[...]

Balansventilatie kent een debiet en eventueel een bypass, maar actief verwarmen kan alleen cop=1 en dat moet je dan apart erbij kopen.
We hebben wel gekeken of de ventilatie misschien verkeerd aangesloten is maar dat is niet het geval.
Ook hebben we de ventilatie uitgeschakeld maar dan nog lukt eea niet.
Vergeet de ERV Plus niet die je hier nog een keer moet aansluiten, het kan dus wel :+

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 11:15
Net in de wereld van de warmtepompen gestapt om informatie op te zoeken voor onze gewenste situatie. Of dit gaat lukken? Dat zal de toekomst uit moeten wijzen, er wordt momenteel niks uitgegeven qua grond. Voor dit (zelf te ontwerpen) huis met met ongeveer 100m2 woonoppervlak moeten we een hoop info verzamelen over warmtepompen, ventilatie etc. Nu heb ik me als eerste gestort op het deel verwarming/koeling warm water en dus de warmtepomp.
Het huis zal zo energiezuinig mogelijk moeten gaan worden. Wel even wennen na een appartement van de begin jaren 60.
Ik twijfel heel erg tussen een systeem wat zorgt voor het warm water voor het douchen én (vloer)verwarming of dat ik dat beter los kan gaan zien. Eventueel met een circulaire douche.
Wat ik me afvraag is of het, veel, voordeliger kan zijn om een technische ruimte tegen een buitenmuur te gaan maken, of dat dat niet heel veel uitmaakt. Aangezien er een plat dak in de planning zit zou dat ook een mogelijkheid zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71

[Afbeelding]

De leidingen naar de binnenunit moeten buitenlangs naar zolder toe, ik schat een paar meter onder de grond, een meter of 7 op de muur en dan nog 7 meter binnenshuis naar de plek waar de binnenunit moet komen. In totaal iets van 18 meter, waarvan de helft buitenlangs. Nu twijfel ik of dit mogelijk is/een goed idee is gezien het hier om een monoblock gaat. De installateur zegt dat Nathan (de importeur) tot 25 meter garandeert, en dat er voor zulke afstanden dikkere leidingen en isolatie worden gebruikt om minder verlies te hebben. Klopt deze bewering van de installateur of is het verstandiger om te kiezen voor een split unit.

Ik persoonlijk zou voor een split gaan als je zo ver je leidingwerk moet aanleggen. Maatja dan heb je weer een stek nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:26
Camiel schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:57:
Net in de wereld van de warmtepompen gestapt om informatie op te zoeken voor onze gewenste situatie. Of dit gaat lukken? Dat zal de toekomst uit moeten wijzen, er wordt momenteel niks uitgegeven qua grond. Voor dit (zelf te ontwerpen) huis met met ongeveer 100m2 woonoppervlak moeten we een hoop info verzamelen over warmtepompen, ventilatie etc. Nu heb ik me als eerste gestort op het deel verwarming/koeling warm water en dus de warmtepomp.
Het huis zal zo energiezuinig mogelijk moeten gaan worden. Wel even wennen na een appartement van de begin jaren 60.
Ik twijfel heel erg tussen een systeem wat zorgt voor het warm water voor het douchen én (vloer)verwarming of dat ik dat beter los kan gaan zien. Eventueel met een circulaire douche.
Wat ik me afvraag is of het, veel, voordeliger kan zijn om een technische ruimte tegen een buitenmuur te gaan maken, of dat dat niet heel veel uitmaakt. Aangezien er een plat dak in de planning zit zou dat ook een mogelijkheid zijn.
Als je de douche op de 1e etage plant, dan zal je zeker warmte terugwin van die douche willen aanleggen (speciale verticale afvoerbuis), en in dat geval heb je maar heel weinig warm water nodig. Dan het terug gewonnen warm water op de koud aansluiting van de douche zetten.
In dat geval zal je ook kunnen volstaan met een kleine boiler, als ik veronderstel dat deze woning voor 2 personen bestemd zal zijn.
Om kort te gaan, met zo weinig warm water verbruik in de douche, dan zeker geen aparte boiler daarvoor.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 11:15
Naalroc schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:04:
[...]

Als je de douche op de 1e etage plant, dan zal je zeker warmte terugwin van die douche willen aanleggen (speciale verticale afvoerbuis), en in dat geval heb je maar heel weinig warm water nodig. Dan het terug gewonnen warm water op de koud aansluiting van de douche zetten.
In dat geval zal je ook kunnen volstaan met een kleine boiler, als ik veronderstel dat deze woning voor 2 personen bestemd zal zijn.
Om kort te gaan, met zo weinig warm water verbruik in de douche, dan zeker geen aparte boiler daarvoor.
Voorlopig gaan we uit van een gelijkvloerse woning voor 3 personen. Had inderdaad al zitten kijken naar DWTW maar rendement in een gelijkvloerse opstelling is geloof ik minimaal. Ook al zitten kijken naar douchesystemen van Upfall en Hamwells, maar dat is ook nog best prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben er niet zo happig op om een douche WTW op de koudwateraansluiting van de douchethermostaat aan te sluiten.

Als je een vat verwarmd dmv een WP wil je de boilertemperatuur zo laag mogelijk hebben.

Stel dat dit 45 graden is, dan komt er dus 45 graden warm water bij de douche, en dan wordt er slechts een klein beetje koud water bijgemengd.

Bij koudwatertemperatuur van 10 graden is dit 20% koud water, je kunt dus slechts besparen op 20% van de verbruikte water hoeveelheid.

Dan kun je beter de WTW aansluiten op de koudwater aanvoerleiding van je boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:26
Is al niet meer aan de orde, met 1 gelijkvloerse opstelling. Dan is wtw niet interessant, en heb ik dat ook niet gedaan voor de beneden douche; maar ik kan jouw logica niet volgen, maar geeft niet hier.

[ Voor 17% gewijzigd door Naalroc op 16-03-2021 17:15 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Naalroc schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:14:
Is al niet meer aan de orde, met 1 gelijkvloerse opstelling. Dan is wtw niet interessant, en heb ik dat ook niet gedaan voor de beneden douche; maar ik kan jouw logica niet volgen, maar geeft niet hier.
Ik heb beide aangesloten op dwtw (kraan en boiler) kun je de douche niet voor verbouwen, maar vanaf nieuw erin volgens mij wel rendabel. Zeker als je al over upfall shower begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Laatst online: 08-10 16:13
WvM82 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 01:23:
In onze nieuwbouw woning (EPC 0,4) hebben we op de BG (ook op de 1e verdieping, maar dat is nu even niet van belang) vloerverwarming. Omdat er bij de bouw wat zaken verkeerd waren gegaan bij de aanleg van de verwarming hebben voor de BG een warmteverliesberekening gekregen die aangeeft dat we bij een 35 - 30 graden traject in de huidige situatie ook voldoende afgifte zou moeten hebben, dit i.v.m. een warmtepomp die we willen aanschaffen. Op de BG groep zou er per groep iets boven de 800 watt afgifte moeten zijn volgens de berekeningen. Bij een 35-30 graden traject zou dit een debiet van 2,3 - 2,5 liter/min moeten zijn. Wat er echter doorheen stroomt is ca 1,2 l/min per groep (debiet meter geeft iets midden tussen de 1 en 1,5 aan). 5 groepen totaal. De installateur (en ik ik zelf ook) hebben al geprobeerd alle afsluiter volledig open te zetten en het pomp vermogen van de ketel (Intergas Xtreme 36, pomp modulatie staat nu tussen 70-100 procent wat goed zou moeten zijn voor een opvoerhoogte van 0,3 - 0,35 bar incl. drukverval over de ketel), echter dit heeft nauwelijks invloed op het debiet dat door de vloer stroomt.
Nou is de installateur van mening dat er eigenlijk geen probleem is en dat de 1,2 liter / min meer dan genoeg is om de verdieping warm te houden. Als de woning op temperatuur is koelde die niet af tijden de koude periode begin februari, echter merkte we wel dat na een nachtverlaging van iets minder als een graden dat het ca 8 uur duurt om de verdieping een halve graden op te warmen. Normaal gesproken bij het huidige weer duurt het ook 4-5 uur om de verdieping een halve grade o.i.d. op te warmen. Zijn dit normale opwarmtijden voor een nieuwbouw woning of is dit een indicatie dat er wat mis is? Zal de (lage) doorstroming een probleem vormen voor een warmtepomp?

De vloerverwarming ligt op netten in een 7 cm dikke anhydrietvloer.
Zou prima moeten gaan met een warmtepomp. Dat er niet meer water loopt komt waarschijnlijk door de pomp van de ketel die te zwak is, een warmtepomp heeft een veel zwaardere pomp.
Dat de ruimte langzaam opwarmt klopt want het duurt wel even voordat die hele vloer opgewarmd is. Komt mooi uit voor je warmtepomp want die kan dan rustig een lange run maken. De water temperatuur vind ik erg hoog, meestal is die bij een nieuwbouwwoning tussen de 26 en 29/30 graden.
Ik heb een woning uit 2015, dus iets minder geïsoleerd dan die van jouw.
Water temp tot -10 28 C, en daarna 29 C. Ik heb ook alleen vloerverwarming en een granieten vloer.
Als we een paar maanden weggeweest zijn en de temp 5 C lager ingesteld is doet het huis er 3 dagen over om weer op te warmen. Voor een huis 124 m2 gebruik ik een 5 kW mono van Panasonic. Met de kou in februari totaal geen probleem, het mocht nog veel kouder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Ik heb @Grolsch zijn manier van verwarmen proberen na te doen. Een nachtverlaging van 22:00-10:00. Van 1 graad. Nadeel is dat om 10 uur, als wp die hele graad er bij moet werken, op 100 procent loopt. Gevolg is met buiten temperaturen van 7,5 graden alsnog om de 1,5 uur een defrost. Kan ik de elga Toshiba unit ook op 75% maximaal laten lopen? Dit voorkomt defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twan dz schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:43:
Ik heb @Grolsch zijn manier van verwarmen proberen na te doen. Een nachtverlaging van 22:00-10:00. Van 1 graad. Nadeel is dat om 10 uur, als wp die hele graad er bij moet werken, op 100 procent loopt. Gevolg is met buiten temperaturen van 7,5 graden alsnog om de 1,5 uur een defrost. Kan ik de elga Toshiba unit ook op 75% maximaal laten lopen? Dit voorkomt defrosts.
Ta naar beneden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-09 22:28
Grolsch schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:10:
Ik ben er niet zo happig op om een douche WTW op de koudwateraansluiting van de douchethermostaat aan te sluiten.

Als je een vat verwarmd dmv een WP wil je de boilertemperatuur zo laag mogelijk hebben.

Stel dat dit 45 graden is, dan komt er dus 45 graden warm water bij de douche, en dan wordt er slechts een klein beetje koud water bijgemengd.

Bij koudwatertemperatuur van 10 graden is dit 20% koud water, je kunt dus slechts besparen op 20% van de verbruikte water hoeveelheid.

Dan kun je beter de WTW aansluiten op de koudwater aanvoerleiding van je boiler.
Bij nieuwbouw heb je alle vrijheid en kun je zowel de koud water aansluiting van de thermostaatkraan voeden als de aanvoer naar de boiler waarmee je dubbele winst hebt. Terugverdientijd is megalang, maar zo kun je al snel met een kleinere boiler toe. Mijn vrouw schermt inmiddels met het argument dat zij zo'n goede bijdrage levert aan de terugverdientijd door zo lekker lang te douchen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
Adriaan71 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:06:
[...]
...

Zie verbuik en rendement

@Adriaan71 kun je iets vertellen over het defrost gedrag van de Vaillant?
Op basis van een timer of een sensor?
Tijdsduur ? Frequentie ?
Hoeveel vermogen kost dat ?
Defrost energie uit afgifte systeem of uit electrische bijverwarming?
Gedrag na de defrost ...optoeren of als een dolle verder ?
Afvoer smeltwater ?
Verwarmde afvoerbak ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik wil begin deze lente / zomer een WP gaan installeren. NU vroeg ik mij af of het volgende mogelijk is, en of dit problemen gaat geven met flow problemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtKVq2wzP8-Erz-4N39tIfz_QSk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YZF9YssBCvUdERom5AWoBK8h.jpg?f=user_large

Ik wil dus een T33 radiator ophangen in de garage om wat warmte af te geven in in de (nog af te maken) garage :P

Of kan ik de radiator beter aansluiten na de verdeler?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Heb ik geprobeerd door op WAR icm thermostaat te regelen maar laat een rare grafiek zien, zie eerdere post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

[Afbeelding]

Ik heb dit type warmtepomp een paar keer geïnstalleerd, ik vind het maar een raar apparaat.
Was ik niet heel stil trouwens en met ieder exemplaar waren technische problemen.
Ik bied het mijn klanten iig niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-10 07:55

zw7

Helaas! mijn Hitachi warmtepomp werkt niet meer!

Ik heb een Hitachi 11kW monoblock RASM4 sinds een jaar of 3. Grootste deel samen met @koevlaas2 geinstalleerd toen. Mooi project.

Sinds gisteren maakt de unit heel veel lawaai. Ik heb de kap eraf gehaald en het geluid lijkt van de compressor af te komen. De performance was de afgelopen dagen ook al iets minder maar gisteren kon hij de water temperatuur zelfs niet meer boven de 27 graden krijgen. De delta T was maar 1 of 2 graden. Bij 36Hz was de Ta=27 en de Tr=25 graden. Op 5 maart was dit 36Hz en TA=38 en Tr=31. Zie ook de Grafana screenshots hieronder.

Ik heb wat mensen gesproken en de meeste denken dat het de compressor is die kapot is. Als de compressor vervangen moet worden gaat het een dure grap worden ben ik bang en het zal vast ook niet deze week geregeld kunnen worden.

Ik heb geen CV meer en verwarm nu het huis met een aantal straalkacheltjes. Daarnaast doe ik nu het warmwater maar met het elektrische element wat er in het warmwater vat zit. Maar dit is geen lange termijn oplossing....

Wat te doen? De wederhelft heeft al over om een CV terug te plaatsen. Op een moment als dit kom je er achter dat er niet veel backup opties zijn als je warmtepomp het niet meer doet. Bij een CV zijn we in NL ingesteld om hier service op te verlenen. Dit is wel het nadeel van het pionieren.

Hieronder een kort filmpje van het geluid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlWUA6dT6JKmqAMdWzf6PAGHfkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4F9hrs925wKo2p0bA1qxcGtT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCJdvaLw88fzUscy1-1g-t7wJ9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Hh266lK2pa3yIpcwje4FLZS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door zw7 op 17-03-2021 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twan dz schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 22:35:
[...]

Heb ik geprobeerd door op WAR icm thermostaat te regelen maar laat een rare grafiek zien, zie eerdere post.
Kun je niet WAR only draaien zonder invloed van de thermostaat (Dat de thermostaat alleen aan/uitschakelt adhv setpoint temperatuur, maar zich niet bemoeit met de Ta setpoint)?

Nu is de ELGA natuurlijk geen power monster, ik zie dat mijn WP het eerste half uur op zo'n 10KW thermisch draait, en daarna begint terug te moduleren.

Nu is 10KW met de temperaturen voor mijn WP nog geen 75% van max vermogen en heb dan ook geen last van defrosts.

Gisteren heeft de WP bij mij 3 uurtjes gelopen, daarna was het huis (met hulp van de zon) warm voor de rest van de dag.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vitbK3r.jpg

@zw7 ai, dat klinkt inderdaad niet best.
Er zitten niet zoveel onderdelen in een buitenunit die lawaai kunnen maken, het klinkt niet als de fan, dus dan moet het haast de compressor zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 17-03-2021 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
koevlaas2 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 03:18:
[...]

Ik heb dit type warmtepomp een paar keer geïnstalleerd, ik vind het maar een raar apparaat.
Was ik niet heel stil trouwens en met ieder exemplaar waren technische problemen.
Dat klinkt niet erg positief...

Vooral geluid vind ik wel een erg belangrijk onderdeel. En voor de prijs van dit apparaat verwacht ik dan wel dat het goed zit daarmee. Ik kwam er ook achter dat dit model niet kan koelen -nou weet ik dat hier de meningen ook over verdeeld zijn, en is dit zeker niet mijn voornaamste doel-, maar i.c.m. zonnepanelen klinkt een paar graden actief koelen best prettig. Ik denk dat ik dus even verder kijk naar een ander apparaat.

Wat betreft mijn vraag over leidinglengte i.c.m monoblocks: kan ik stellen dat voor lange (>10m) leidingen buitenlangs, een monoblock geen goed idee is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
zw7 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:36:
Helaas! mijn Hitachi warmtepomp werkt niet meer!

Ik heb een Hitachi 11kW monoblock RASM4 sinds een jaar of 3. Grootste deel samen met @koevlaas2 geinstalleerd toen. Mooi project.

Sinds gisteren maakt de unit heel veel lawaai. Ik heb de kap eraf gehaald en het geluid lijkt van de compressor af te komen. De performance was de afgelopen dagen ook al iets minder maar gisteren kon hij de water temperatuur zelfs niet meer boven de 27 graden krijgen. De delta T was maar 1 of 2 graden. Bij 36Hz was de Ta=27 en de Tr=25 graden. Op 5 maart was dit 36Hz en TA=38 en Tr=31. Zie ook de Grafana screenshots hieronder.

Ik heb wat mensen gesproken en de meeste denken dat het de compressor is die kapot is. Als de compressor vervangen moet worden gaat het een dure grap worden ben ik bang en het zal vast ook niet deze week geregeld kunnen worden.

Ik heb geen CV meer en verwarm nu het huis met een aantal straalkacheltjes. Daarnaast doe ik nu het warmwater maar met het elektrische element wat er in het warmwater vat zit. Maar dit is geen lange termijn oplossing....

Wat te doen? De wederhelft heeft al over om een CV terug te plaatsen. Op een moment als dit kom je er achter dat er niet veel backup opties zijn als je warmtepomp het niet meer doet. Bij een CV zijn we in NL ingesteld om hier service op te verlenen. Dit is wel het nadeel van het pionieren.

Hieronder een kort filmpje van het geluid.
[Streamable: WhatsApp Video 2021-03-16 at 19.27.00]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een dergelijk geluid heb ik 2 keer meegemaakt. 1 keer toen de compressor echt kapot was (zuigerpin was gebroken) bij een airco.
Andere keer was op een auto waar geen koelmiddel meer in zat en er geen druksensor op het systeem zat. De compressor pompte dus niks met een hoop herrie als gevolg.
Ik snap dat beiden geen warmtepomp voor een huis zijn, maar grotendeels is het systeem wel vergelijkbaar.
In plaats van het bespreken zou ik toch kijken iemand er eens echt naar te laten kijken.
Of de compressor kapot is of dat er te weinig koelmiddel in zit moet redelijk makkelijk te meten zijn voor iemand met kennis van zaken, gereedschap en het juiste certificaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:04
Welke adviseer je de klanten dan ? Alpha Inniotec is toch wel een goed merk heeft Nibe net overgenomen
koevlaas2 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 03:18:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 20:40
Andrehj schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:53:
[...]

Een makkelijk begin is een delta T van 5K bij nominaal vermogen.
Sommetje is
(Ta - Tr) * flow * 4.183 / 60 = P
Ta - Tr is je temperatuurverschil, die zet je even op 5 graden.
De flow moet je invullen in l/min (dit is ook de eenheid die de meeste warmtepompen hanteren).
4.183 is de warmteinhoud van water (in kJ/kgK).
60 is het aantal seconden in 1 minuut
En P is het vermogen van je WP in kW. Deze haal je uit de datasheet van je WP.
Voor het gemak wordt dan even verondersteld dat bij water 1 kg = 1l, maar dat wijkt pas ver achter de komma af, op een nauwkeurigheid die de rest van de som ook niet haalt.
De flow is de enige onbekende, en rolt er dus vanzelf uit.
@Andrehj ik komt dan op ongeveer een flow van 32 l/min om het vermogen van mijn warmtepomp kwijt te kunnen als ik het goed begrijp. Doordat het meeste op 1 verdeler met 14 groepen gaat komen dan zal de aanvoerbuis van 25mm TECEflex met een wanddikte van 3,45 denk ik te laag zijn. Ik heb niet helemaal scherp hoe ik dit kan berekenen :? ik heb een poging gedaan om te kijken wat de doorstroom snelheid zou moeten zijn met de Q=v*a formule maar ik komt er niet helemaal uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-10 19:06
@brutus26 Uit jou zin kon ik niet opmaken of Alpha Innotec juist NIBE heeft overgenomen of anders om :9
Het is dus dat NIBE begin vorig jaar 51% van de distributeur Nederlandse Nathan Holding (oa bekend van Alpha Innotec) heeft overgenomen en de resterende 49% in de komende jaren zal gaan doen. Denk eerder dat ze dit doen om ook in Nederland een groter marktaandeel te krijgen. We zijn hier namelijk nogal versplinterd in de systemen die we toepassen.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Apocalyps895 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:16:
@Andrehj ik komt dan op ongeveer een flow van 32 l/min om het vermogen van mijn warmtepomp kwijt te kunnen als ik het goed begrijp. Doordat het meeste op 1 verdeler met 14 groepen gaat komen dan zal de aanvoerbuis van 25mm TECEflex met een wanddikte van 3,45 denk ik te laag zijn. Ik heb niet helemaal scherp hoe ik dit kan berekenen :? ik heb een poging gedaan om te kijken wat de doorstroom snelheid zou moeten zijn met de Q=v*a formule maar ik komt er niet helemaal uit
Even snel ingevuld op http://www.druckverlust.de/Online-Rechner/dp.php
Je hebt een inwendige diameter van slechts 18mm. Bij een leidinglengte van in totaal (aanvoer + retour) slechts 20 meter (geen idee wat je hebt) zit je al op 0.55bar (of 55 kPa) aan drukverlies. Maar dat is gerekend zonder bochten en ook het verlies in de rest van je installatie (je VVW-leidingen) komt er nog bij.
Kortom, dat gaat volgens mij nooit lukken.
De stroomsnelheid ligt dan ook op 2.1 m/s, wat volgens mij het dubbele is van wat maximaal wordt geadviseerd.
Ter vergelijking: Hier gaat max ca 13 l/min door een 32mm leiding (26mm inwendig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Grolsch schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:38:
[...]

Kun je niet WAR only draaien zonder invloed van de thermostaat (Dat de thermostaat alleen aan/uitschakelt adhv setpoint temperatuur, maar zich niet bemoeit met de Ta setpoint)?

Nu is de ELGA natuurlijk geen power monster, ik zie dat mijn WP het eerste half uur op zo'n 10KW thermisch draait, en daarna begint terug te moduleren.

Nu is 10KW met de temperaturen voor mijn WP nog geen 75% van max vermogen en heb dan ook geen last van defrosts.

Gisteren heeft de WP bij mij 3 uurtjes gelopen, daarna was het huis (met hulp van de zon) warm voor de rest van de dag.
Ik kan op de elga zelf niks instellen behalve dipswitches. Hiervoor is een thermostaat nodig. En als ik via de dipswitches de Elga op WAR zet, regelt die dat samen met mijn Anna thermostaat. Thermostaat wordt op bijvoorbeeld 23 graden gezet. Zodat als de wp dat haalt uit gaat op WAR, anders niet.

In de plugwise app (van de Anna) kan ik dan de temperatuur instellen bij 20 graden en bij -10 graden. Ik heb deze al op verschillende standen gehad (per 5 graden in te stellen) en zelfs op Tb 20=Ta30 en Tb-10=Ta30. Dan verwacht ik een horizontale lijn van mijn Ta. Resultaat is 100% aan. Terug moduleren naar 50% en dan uit. 20 minuten later het zelfde. Dit hele grapje herhaalt zich elk 1,5 uur.

De installateur zegt dat dit komt omdat ik geen buffervat heb? Waarom gaat de elga niet gewoon 30 graden maken, daar heeft ie maximaal 50% modulatie niveau voor nodig het de huidige buiten temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben (gelukkig :+ ) geen elga kenner, mijn mitsu doet gewoon wat ik vraag en wil.

Je probleem zit hem toch in de regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-10 15:24
Twan dz schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:27:
[...]

Ik kan op de elga zelf niks instellen behalve dipswitches. Hiervoor is een thermostaat nodig. En als ik via de dipswitches de Elga op WAR zet, regelt die dat samen met mijn Anna thermostaat. Thermostaat wordt op bijvoorbeeld 23 graden gezet. Zodat als de wp dat haalt uit gaat op WAR, anders niet.

In de plugwise app (van de Anna) kan ik dan de temperatuur instellen bij 20 graden en bij -10 graden. Ik heb deze al op verschillende standen gehad (per 5 graden in te stellen) en zelfs op Tb 20=Ta30 en Tb-10=Ta30. Dan verwacht ik een horizontale lijn van mijn Ta. Resultaat is 100% aan. Terug moduleren naar 50% en dan uit. 20 minuten later het zelfde. Dit hele grapje herhaalt zich elk 1,5 uur.

De installateur zegt dat dit komt omdat ik geen buffervat heb? Waarom gaat de elga niet gewoon 30 graden maken, daar heeft ie maximaal 50% modulatie niveau voor nodig het de huidige buiten temperatuur.
Met de origineel bijgeleverde Honywell CTM en een buitentemperatuurvoeler kun je “only WAR” verwarmen met de door jou gekozen stooklijn met de corresponderende Taanvoer.
Maar dat wist je waarschijnlijk al wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Domosapiens schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:33:
[...]

@Adriaan71 kun je iets vertellen over het defrost gedrag van de Vaillant?
Op basis van een timer of een sensor?
Tijdsduur ? Frequentie ?
Hoeveel vermogen kost dat ?
Defrost energie uit afgifte systeem of uit electrische bijverwarming?
Gedrag na de defrost ...optoeren of als een dolle verder ?
Afvoer smeltwater ?
Verwarmde afvoerbak ?
Ik heb de split versie waar ik nog nooit een bevroren buitenunit gezien hebt, althand mij niet opgevallen.

Volgens mij houd hij de temperatuur van het gas in de gaten met een sensor en dan draait hij de gas richting tijdelijk om.

De tijdsduur en ferquentie zie bijlage. De 2 koudste dagen 12 en 13 februari

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkwUPJWqHS5inLQjXp67Oy-MyCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K4bl1LgaLhzojalqozlO7egs.png?f=fotoalbum_large

De grafiek is gemeten op temperatuur aanvoer en retour buffer. Temperatuur schommeling van 4 a 5 graden op leidingwerk.( heb instelling aangepast, was 7 graden ) In gemiddeld een half uur is de aanvoer en retour weer op temperatuur.

Overdags lange runs van 4 a 5 uur en s'nachts ook runs van 2 a 4 uur. Zie grafiek.

Elektrische bijverwarming heb is nog nooit bijgesprongen zolang in installatie heb vanaf eind augustes. Zal ook niet gebeuren gezien in niet meer warmte nodig heb.

Als hij zij gasrichting weer omdraait om te verwarmen gaat hij gewoon vol vermogen weer draaien omdat buffer temperatuur een graag of 4 a 5 gezakt is. Maar niet vol vermogen. Gewoon wat hij die dag per uur gebruikt.

Afvoer water zit onder in WP waar ik een pvc buisje op aangesloten heb en die loost zo om mijn uitbouw. Houten constructie. Moet zeggen dat ik hem wel iets binnen hoorde in de hele koude week omdat hij lekker aan het draaien was. Maar normaal hoor ik hem niet. Hij draait nu op 4 a 500 wat per uur gemiddeld.

In de onderbak ligt een thermolint die ik ook in het pvc buisje heb liggen. Die schakelt zich zelf in als het nodig is. Die verbruikt nu helemaal niks.

Heb nu sinds 3 weken de profi dialoog van vaillant en kan nu met mijn laptop in alle spullen die ik van Vaillant in huis heb om zo alles in te regelen en te bekijken en te monitoren.

Dus we zijn nog steeds lerende met mijn privé lab thuis.

Hoop dat je zo wat hebt aan mijn bevindingen.
Pagina: 1 ... 85 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.