Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.903 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-09 21:12

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Leudal schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:28:
[...]

Ik heb de Back-up-Heather aan staan voor te ondersteunen bij een defrost en werkt super.
Nu wilde ik hem gisteren ook testen in combinatie met een plus 2 shift tegen de avond om de vloer en de wanden warmer te krijgen ( zon had overdag de beneden verdieping goed opgewarmd) .
Zag ik later dat de back-up Heather niet meehelpt om de delta T te verlagen. Er zie de storingscode H42 moet nog op onderzoek uitgaan waardoor die storing word veroorzaakt.
Verder super tevreden, woning prima warm ( bouwjaar 1979 ) kunnen houden en sinds vorig jaar maart volledig gasloos _/-\o_
code:
1
H42 Compressor lage druk beveiliging 5 Minuten na het opstarten in de verwarm stand bij compressor ON en de leiding van de
buitenunit < -29ºC of > dan 26ºC is, verschijnt deze foutmelding.
Mogelijke oorzaak: Vervuiling van de buitenunit w.wissellaar of de luchttoevoer/circulatie,
fan motor buitenunit, koudemiddel tekort, verstopt ther.ventiel of filter, sensor of hoofd-print defect.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-10 07:42
ElgaFreak schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:48:
[...]

Daan jij doet Elga only maar hoe maak jij eigenlijk sww? Elek. boiler?
Nu maak ik nog SWW met de plofketel, heb er al eens een paar keer een bierfiltjes berekening tegen aangehouden.

Als ik een Elek boiler zou doen, zou ik ongeveer hetzelfde kwijt zijn als nu voor de plofketel.
Grootste besparing is vastrecht + onderhoud maar met een elektro boiler heb je weer stilstand verlies.
Doorstroomverwarmer wil ik niet aan.

Als de plofketel nu overlijd (19 jaar oud) dan komt er een elek boiler (120 liter liter daalderop) totdat de ELGA vervangen word.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:52

Copitano

Hoorn NH

BarryH schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:18:
[...]

@Verwijderd
Ik heb een Remeha Calenta en daar kan je voor de CV pomp een min en een max instellen.
Door de min te verhogen heb ik een situatie waar beide systemen parallel goed kunnen draaien.
Een ander punt is de aansturing van de CVketel vanuit de ELGA. De ELGA heeft een stooklijn in de besturing van de gasketel, Wellicht dat je ketel aan / over de stooklijn gaat en daarom uitgaat.

Je kan het eens proberen met de aan/uit aansturing :) of met de hogere stooklijninstelling van de ELGA (volgens mij heeft de elga/carrier 4 mogelijke instellingen)
Ik ga die stooklijn tip eens proberen. Heb die volgens mij destijds de bovenkant juist omlaag gezet van 70 naar 60.
Overigens kom ik dan in de grafiek uit op Ta 55 graden en de ketel staat op Ta max 45 graden. Maar niet geschoten is altijd mis.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 14:48

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Dylantje2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:30:
[...]

code:
1
H42 Compressor lage druk beveiliging 5 Minuten na het opstarten in de verwarm stand bij compressor ON en de leiding van de
buitenunit < -29ºC of > dan 26ºC is, verschijnt deze foutmelding.
Mogelijke oorzaak: Vervuiling van de buitenunit w.wissellaar of de luchttoevoer/circulatie,
fan motor buitenunit, koudemiddel tekort, verstopt ther.ventiel of filter, sensor of hoofd-print defect.
Bedankt alvast voor het meedenken, ik had dit ook gelezen maar kan dit niet volgen omdat de back-up heater wel meehelpt bij een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:20
@Verwijderd het moment waarop je ketel stopt, is de Ta dan boven de 45? want dan moet je misschien de max Ta wat verhogen....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
rykers158 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:33:
[...]

Ik zou als ik nu zou moeten kiezen zeker niet voor een LG gaan, maar ook voor een Panasonic of Mitsubishi.

De timelapse heb ik eerder al eens gemaakt. Het was toen niet zo koud als nu, maar het effect dat hij al snel terugmoduleert is er eigenlijk altijd al geweest.

[YouTube: Warmtepomp defrost TimeLapse 2021-01-07]

@koevlaas2

Ik zal hem eens naar 40% zetten. Nu staat hij even uit, later vandaag zal ik hem wel weer even aanzetten als het huis weer helemaal op temperatuur is en dan ook meteen een nieuwe timelapse maken.

Overigens was de dT nu al aardig hoog lijkt mij op 60%: bij maximaal vermogen ca. 7.8 graden.
Die defrosts op het filmpje zijn ook wel echt nodig zo te zien. Er lijken zon 45 minuten tussen de defrosts te zitten of zie je ze ook vaker?
Misschien dat de LG de defrost uitstelt door terug te moduleren?

Defrosts bij de ELGA gebeuren worst case om de ±30 min
YouTube: ELGA bevriezen tot defrost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-09 11:32
sjimmie schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:09:
Als het stroomverbruik van onze panasonic WP de afgelopen koude week 15-20kWh/dag was, waar zouden we dan grofweg per jaar op uit kunnen komen? Iemand die al langer all-electric stookt en kan vergelijken?
Even ter vergelijking: ik heb de afgelopen drie dagen gemiddeld 28,5 kWh/dag verbruikt en mijn jaarverbruik van vorig jaar (2020) was 2090 kWh. Alleen verwarming (dus geen warm tapwater), incl vv-pomp.
Voor andere jaren, zie: https://geen-energiereken...y.com/sankey-diagram.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:18:
FF update..
-12 geweest...

Maar ik lig er nog steeds naast :-)
https://snapshot.raintank...xJErbljZyN9EJRSAmO1WMPeV4

Ben toch benieuwd wat de experts er tot nu toe van zeggen.
Ik ben tevreden..
Mijn cop kijk niet naar ff. [ haalt het voorjaar wel in ]
Maar als ik puursang reken naar gas en elektra verbruik [ tov buurman] ben ik al blij, en belangrijker dat ik het red natuurlijk.

De Bheater is wel onmisbaar gebleken, maar die er zit er ook niet voor niets in.
Al met al, ben ik blij met DE test van de afgelopen 10 jaar.

Ik ga hajeetje maar eens bedanken..
Er is precies gebeurd wat ik verwacht had :P

Bij temperaturen de hele dag onder 0 kun je je woning niet warmhouden met de WP alleen, en zelfs niet met element erbij.

Je hebt het geluk dat je een pelletkachel had, want op een gegeven moment was het nog maar 19 graden in je woonkamer terwijl het "normaal" 21 á 22 graden is.

Maar neemt niet weg dat je 99% van het jaar je woning goed warm kunt houden, en een pelletkachel als backup hebt maar persoonlijk wil ik 100% van het jaar m'n woning warm kunnen maken en houden zonder hulpmiddelen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik kreeg deze foto vanochtend toegestuurd. Installatie wordt niet warm als de ketel draait.

Ik heb deze manier van installeren al vaker gezien. Die kortsluitleiding onder de ketel wordt dan gezien als "open verdeler" wat het in mijn ogen niet is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJWRF3Py02zZX9AQYm2a5efWD10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVOar8uAtdjwRAyXd9IzxHfa.jpg?f=fotoalbum_large

En met pijltjes met koud en warm water als de ELGA draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQFDdRe_9lF9gRis6pZonbSkADM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQWV97xXL4TJf4MVZ6LqQ4oe.jpg?f=fotoalbum_large

Die gekke pijp onder de ketel zorgt voor kortsluiting als de ketel draait, water gaat meteen zo weer rechtsaf naar de retour van de ketel.

In de handleiding staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eL1g7yXSvmdRyKlFYJyBzh-wVx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRVYEbkpTv9wCMyjhImXsjxt.jpg?f=fotoalbum_large

Die pijp onder de ketel kan toch nooit als open verdeler fungeren?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:26
mkleinman schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:02:
Ik kreeg deze foto vanochtend toegestuurd. Installatie wordt niet warm als de ketel draait.

Ik heb deze manier van installeren al vaker gezien. Die kortsluitleiding onder de ketel wordt dan gezien als "open verdeler" wat het in mijn ogen niet is.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die gekke pijp onder de ketel zorgt voor kortsluiting als de ketel draait, water gaat meteen zo weer rechtsaf naar de retour van de ketel.

In de handleiding staat:

[Afbeelding]

Jawel hoor, alleen een echte open verdeler mengt beter vanwege interne schotten en kanalen maar verder is principe prima. Alleen als elga te langzaam pompt heb je een probleem

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Leudal schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:37:
[...]

Bedankt alvast voor het meedenken, ik had dit ook gelezen maar kan dit niet volgen omdat de back-up heater wel meehelpt bij een defrost.
Heb je alles aangesloten zoals het hoort.
Bheater vrij gegeven en goed ingesteld

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Als het stroomverbruik van onze panasonic WP de afgelopen koude week 15-20kWh/dag was, waar zouden we dan grofweg per jaar op uit kunnen komen? Iemand die al langer all-electric stookt en kan vergelijken?
Komt overeen met mijn verbruik, ik zit tussen de 1400 en 1600 per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
mkleinman schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:02:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In de handleiding staat:

[Afbeelding]

Denk dat het wel kan werken, maar zoals @reneeke1970 al aangeeft wordt waarschijnlijk de ELGA weggedrukt
Lijkt mij een intergas HRE met dus modulerende pomp?
Zal je de pompmodulatie moeten "uitzetten" door een vaste waarde op de max en minimale pompsnelheid te forceren.
3. en c. naar 35 bijvoorbeeld.
Ook verstandig om 3 naar beneden te halen...

Pagina 45,46
https://www.intergas-verw...-Kompakt-HRE-88557803.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:20
@mkleinman Ik zou eenst proberen met de rode hendel een kwart slag gedraaid.
Dan staan de ELGA en de CV ketel in serie. EricPVT had die setup ook en in theorie is dat efficienter dan CVketel en ELGA in parallel.

Vereist alleen dat beide CVpompen vrij kunnen draaien als ze niet aangedreven worden (anders blokkeren die het systeem.

[ Voor 22% gewijzigd door BarryH op 13-02-2021 12:28 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:45:
[...]

Bij temperaturen de hele dag onder 0 kun je je woning niet warmhouden met de WP alleen, en zelfs niet met element erbij.

Je hebt het geluk dat je een pelletkachel had, want op een gegeven moment was het nog maar 19 graden in je woonkamer terwijl het "normaal" 21 á 22 graden is.

Maar neemt niet weg dat je 99% van het jaar je woning goed warm kunt houden, en een pelletkachel als backup hebt maar persoonlijk wil ik 100% van het jaar m'n woning warm kunnen maken en houden zonder hulpmiddelen.
Nou precies..
Tijdens df mania range heeft hij het zwaar. Maar welke wp niet.

Als ik toch kijk... Zijn er momenten genoeg dat het onder 0 is waarbij hij het 20+ houdt.

En ik had de pellets uit.. om te testen
Gezellig bij vuurtje had de accumulatie geholpen..

Maar het ken net..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 14:48

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Dylantje2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:19:
[...]

Heb je alles aangesloten zoals het hoort.
Bheater vrij gegeven en goed ingesteld
In het menu (1-t/m- 20 ) het volgende ingesteld:
1 Aansluiten thermostaat: YES
2 Selectie van reserve verwarming: Yes
3 Antivries beveiliging: Yes
4Tankaansluiting: No ( gebruik de andere warmtepomp voor sanitaire warmwater)
Dan 5 t/m 15 in het menu overslaan!
16 Basisbakverwarming: No
17 Overslaan in menu
18 19 en 20 nvt

Op het display staat Heather

Bovenstaande heb ik gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:43
doek55 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:08:
[...]

Waar zit de Kamstrup die deze Ta en Tr meet in het systeem? Als deze achter de buffer bij de radiatoren zit zou het kunnen zijn dat de LG andere temperaturen meet en daarop regelt.
De kamstrup zit in de aanvoer en retour van de LG. Ik meet hier dus zuiver de warmtepomp. Wel zie ik dat de LG remote altijd een wat lagere temperatuur aangeeft. Scheelt vaak 1 tot 2 graden.

Ik heb hem nu weer aangezet. Pomp op 40% en AI+1.

Ik zal nu even zo draaien en een timelapse maken. Daarna zoals @koevlaas2 voorstelt Heat 32 en pomp 60%.

Met pomp op 40% is de flow slechts 875 l/h

[ Voor 17% gewijzigd door rykers op 13-02-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:17:
[...]

Jawel hoor, alleen een echte open verdeler mengt beter vanwege interne schotten en kanalen maar verder is principe prima. Alleen als elga te langzaam pompt heb je een probleem
Maar hoe hard de ELGA of de ketel nu pompt, je blijft toch die kortsluiting onder de ketel houden waarbij water vanaf de ketel meteen rechtsaf naar de retour gaat?

Dan kan de ELGA zo hard pompen als hij wil, dat water zal vanaf het T-Stuk nooit linksaf kunnen, daar staat de andere pomp vol tegenin te pompen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
El Bodhisatva schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:48:
[...]

Ik heb hier ook een LG 9KW R32 draaien en herken het gedrag wat jij beschrijft niet. Ik draai meestal op silent en met een Ta rond de 32 graden en heb met de huidige omstandigheden (-8 graden) om de 3 uur een defrost. WP draait mooie stabiele runs met opgenomen vermogen tussen de 1,5 en 2 KW electrisch. Huis blijft netjes op temperatuur van 19 tot 20 graden.Heb een huis uit 2003 met een verwarmt oppervlak van 140 m2 waarvan grotendeels radiatoren.Isolatie is van huis is goed. Kosten zijn bij mij tot dusver aanzienlijk lager dan bij gebruik van gas. Prestaties bij hoge luchtvochtigheid en temperaturen rond het vriespunt zijn wel lager ivm meer defrosts maar dat lees ik bij meer WP eigenaren. Denk dat het lastig is om te kunnen bepalen wat het probleem is bij jou installatie omdat er zoveel oorzaken kunnen zijn.Zou een lijstje maken en ze een voor een nalopen en testen.Een expert erbij halen kan misschien snel een oorzaak opleveren. Het blijft uiteindelijk toch maatwerk en iedere installatie is anders. Mijn ervaring na een jaar spelen met de instellingen is dat een kleine aanpassing al een groot verschil kan maken. Door kleine aanpassingen te doen kom je steeds dichterbij de voor jou situatie beste instelling. Hoop dat je snel de oorzaak gevonden hebt want deze WP moet dit soort omstandigheden makkelijk aan kunnen.
Mooi te lezen dat de LG het dus wel goed kan doen. Echter tot nu toe ben ik niet de enige die deze problemen ervaart.
Meet jij de cop ook dat je zeker weet dat de kosten lager uitvallen of is dat puur op elektra verbruik?

Wel zal het schelen dat je veel op silent kan draaien, alleen dan kan hij ook niet het volle vermogen leveren bij deze buitentemperaturen. Blijkbaar hoef jij niet heel veel warmte toe te voegen.

Ik heb een huis uit 1924 (begane grond), 1981 (keuken) en 2015 (1e verdieping en zolder). Meeste oude delen zijn nageisoleerd. Totaal ca. 500m3 te verwarmen en hij verwarmt ook de garage van 150m3 tot 10 graden. Garage is ook goed geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-09 20:13
El Bodhisatva schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:48:
[...]

Ik heb hier ook een LG 9KW R32 draaien en herken het gedrag wat jij beschrijft niet. Ik draai meestal op silent en met een Ta rond de 32 graden en heb met de huidige omstandigheden (-8 graden) om de 3 uur een defrost. WP draait mooie stabiele runs met opgenomen vermogen tussen de 1,5 en 2 KW electrisch. Huis blijft netjes op temperatuur van 19 tot 20 graden.Heb een huis uit 2003 met een verwarmt oppervlak van 140 m2 waarvan grotendeels radiatoren.Isolatie is van huis is goed. Kosten zijn bij mij tot dusver aanzienlijk lager dan bij gebruik van gas. Prestaties bij hoge luchtvochtigheid en temperaturen rond het vriespunt zijn wel lager ivm meer defrosts maar dat lees ik bij meer WP eigenaren. Denk dat het lastig is om te kunnen bepalen wat het probleem is bij jou installatie omdat er zoveel oorzaken kunnen zijn.Zou een lijstje maken en ze een voor een nalopen en testen.Een expert erbij halen kan misschien snel een oorzaak opleveren. Het blijft uiteindelijk toch maatwerk en iedere installatie is anders. Mijn ervaring na een jaar spelen met de instellingen is dat een kleine aanpassing al een groot verschil kan maken. Door kleine aanpassingen te doen kom je steeds dichterbij de voor jou situatie beste instelling. Hoop dat je snel de oorzaak gevonden hebt want deze WP moet dit soort omstandigheden makkelijk aan kunnen.
Heb je wat voorbeelden van dingen die je getweaked hebt?
Want mogelijk zit er daar nog iets tussen wat wij nog niet uitgeprobeerd hebben.

Bijvoorbeeld: Als op silent draaien zo'n verschil kan hebben op defrosts (1x per 2-3 uur ipv 1x per 50-60 minuten) zou bijvoorbeeld al een flinke win zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Filmpje van mijn ELGA ACE YouTube: ELGA ACE 6kW geleverd vermogen ( 04-11-2020 )

Filmpje van november vorig jaar. 8.5 tot 9kW geleverde warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
Copitano schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 01:16:
@Twan dz @Tomexergie Waar jullie discussie over gaat is volgens mij dit fenomeen....right?
[Afbeelding]
Links de WP, rechts de CV. De CV hangt Opentherm aan de ELGA (oorspronkelijk door de installateur AAN/UIT aangesloten 8)7 ). De Honywell modulation thermostaat hangt via OTGW aan de ELGA.
Ik heb geen vloerverwarming, behalve in de badkamer. In het hele huis hangen convectoren. De meeste daarvan hebben een DHZ boosters. Zonder CV is de Td ongeveer 4 a 5 graden.

Ik heb ook lopen stoeien met de instellingen om de boel goed op elkaar afgestemd te krijgen. Ik heb een Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L ketel naast de ELGA hangen. Bij 0 graden buiten en soms met harde wind bij +2 moet de ketel bijspringen. Heb ook al van alles geprobeerd om, als de CV erbij moet, de CV op laag vermogen mee laten pruttelen. Eerste stap inderdaad ook max. temperatuur van de ketel omlaag. Dat alleen hielp niet echt. Toen ik keek waar het vermogen op stond bleek die nog op 26 kW te staan. Toen ik die naar 7 kW instelde ging de hele boel in de stress (ELGA uit, OTGW in de war etc.) kortom niets deed het meer. Vermogen terug naar 26 dan maar. Alles een aantal keren gereset en toen begon de boel gelukkig weer te draaien, ELGA voorop.

Handleiding van de Valliant er nog maar eens bij. Pomp blijkt mee te moduleren met de ketel. Valt dus verder weinig aan te regelen denk ik. Flow instelling van de ELGA kom erg nauw voor stabiel gedrag. In mijn geval rond 800l/h ofwel 13,3 l/min. Zodra de CV gaat meedoen gaat de flow omlaag naar ongeveer 450 l/h. Bij een hogere flow start de Valliant wel maar word vrijwel direct weggedrukt door de ELGA. Ik heb de ketel nu op AUTO gezet. Dat gaat beter. Ik heb nu CV runs van 45 min tot een uur. Dat was eerder 10 min aan 10 min uit. Maar de ketel gaat nog wel steeds een periode uit terwijl het setpoint nog niet is bereikt. Eigenlijk is het nog niet zoals ik het wil hebben. Ik zou het liefs bij de CV een mooie constante vlakke lijn willen zien op bijvoorbeeld 40 tot setpoint bereikt is of 45 graden als het nog kouder wordt.

Ben dus ook heel erg benieuwd naar ervaringen/oplossingen van andere ELGA gebruikers op dit tuning onderdeel.
Ik vind het regelgedrag (grafieken) nogal meevallen. Het liefst de Elga constant houden, maar dat lukt blijkbaar niet. Als de CVpomp mee moduleert dan wordt ook de flow door de Elga beïnvloed. Daar heeft Eneco bij het hybride ontwerp denk ik geen rekening mee gehouden.
In mijn situatie doet Elga het heel stabiel constant 2600W bij 800l/h HRaan en 1050l/h HRuit. Dit kan ik zien omdat het elektrische vermogen via Iungo wordt geregistreerd.
Anders is het bij de HR, daar zie ik via Iungo bar graphs van 1 uur. Ik weet de variaties binnen dat uur dus niet maar levert een gemiddelde vermogen de HR van 4500W. Bij dT=10C (48-38) zou dat een kleinte flow opleveren. massastr=P/(4200*dT) kg/s met resultaat maar 400l/h en dat met pompstand 70%. Dus zoveel gaat er niet door de HR. Misschien moet ik de pomp naar 100% brengen, maar dan moet Elga ook weer omhoog. Elga pruttelt nu lekker constant dus laat ik het maar zo.

Ik denk dat in jouw geval de flow van Elga en de HR beide omhoog moeten. Kijk een in de installateurs handleiding van de HR of je de flow kunt afstellen. Volgens mij moet dat mogelijk zijn omdat deze CVketels voor diverse installaties worden toegepast. Bij een hoger CV flow kun je ook de Elga weer wat hoger zetten.
De CV runs vallen wel mee, alleen de Elga moet je constant zien te krijgen. Ik neem aan dat alle convector/radiator afsluiters vol openstaan en de installatie niet "geknepen" wordt.

Ondanks alle computers en slimme software leven we op warmtepompgebied nog in de stone age.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-09 12:29
Tomexergie schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:30:
[...]

Ik vind het regelgedrag (grafieken) nogal meevallen. Het liefst de Elga constant houden, maar dat lukt blijkbaar niet. Als de CVpomp mee moduleert dan wordt ook de flow door de Elga beïnvloed. Daar heeft Eneco bij het hybride ontwerp denk ik geen rekening mee gehouden.
In mijn situatie doet Elga het heel stabiel constant 2600W bij 800l/h HRaan en 1050l/h HRuit. Dit kan ik zien omdat het elektrische vermogen via Iungo wordt geregistreerd.
Anders is het bij de HR, daar zie ik via Iungo bar graphs van 1 uur. Ik weet de variaties binnen dat uur dus niet maar levert een gemiddelde vermogen de HR van 4500W. Bij dT=10C (48-38) zou dat een kleinte flow opleveren. massastr=P/(4200*dT) kg/s met resultaat maar 400l/h en dat met pompstand 70%. Dus zoveel gaat er niet door de HR. Misschien moet ik de pomp naar 100% brengen, maar dan moet Elga ook weer omhoog. Elga pruttelt nu lekker constant dus laat ik het maar zo.

Ik denk dat in jouw geval de flow van Elga en de HR beide omhoog moeten. Kijk een in de installateurs handleiding van de HR of je de flow kunt afstellen. Volgens mij moet dat mogelijk zijn omdat deze CVketels voor diverse installaties worden toegepast. Bij een hoger CV flow kun je ook de Elga weer wat hoger zetten.
De CV runs vallen wel mee, alleen de Elga moet je constant zien te krijgen. Ik neem aan dat alle convector/radiator afsluiters vol openstaan en de installatie niet "geknepen" wordt.

Ondanks alle computers en slimme software leven we op warmtepompgebied nog in de stone age.
Het probleem is idd alleen met duo werking. Elga alleen is de flow perfect, geen gependel. Als ik de elga uit schakel op de Tb dat de ketel aan mag (geen duo werking dus) draait de cv ketel perfect alleen met een temperatuur van max 45 graden(begrensd). Zonder enig gependel. Duo werking enorme zaagtand grafiek.
Kw's van de ketel kan ik wel verhogen zodat de pomp ook mee moduleert (geen idee of de hre pomp ook mee moduleert op het vermogen van de ketel). Het enige is dat ik niet wil dat er warmer water dan 45 graden gemaakt wordt ivm een gesloten vloerverdeler. Warmer kan mijn vloer niet aan. Althans, dat wil ik niet uitproberen :X

Ik denk ook dat de ketel een te lage flow heeft waardoor de Ta te snel wordt behaald. Het enige wat ik dan kan doen is de minimale pompsnelheid verhogen? Als ik die nou eens op 60% zet. Dan kan ik de elga er op aanpassen (die is wel met de hand in te stellen).

Wat ik nog zou kunnen veranderen is 'E' minimale aanvoer temp. bij OT is standaard 40, graden. Die zou ik ook op 30 kunnen zetten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
De installatie van @Copitano is anders dan jouw vloerverwarming. Het probleem is ongeveer hetzelfde.
Als je geen flowmeter hebt dan kun je Elga goed instellen op dT=3C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@koevlaas2 Nu met de pomp op 40% vriest hij niet dicht. Wel stopte hij net voor een 'defrost' die dus in het geheel niet nodig was. Ik heb goed gekeken, maar nergens enig ijs kunnen spotten op de lamellen.

Zou hier nog wat aan te doen zijn?

Ik ga hem nu op jouw aanraden eens op 50% zetten en Heat 32. Dit voor de rest van de middag.
Want op 40% was het maximum vermogen 7.2 kW. Dus iets meer flow is misschien wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mkleinman schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:42:
[...]

Maar hoe hard de ELGA of de ketel nu pompt, je blijft toch die kortsluiting onder de ketel houden waarbij water vanaf de ketel meteen rechtsaf naar de retour gaat?

Dan kan de ELGA zo hard pompen als hij wil, dat water zal vanaf het T-Stuk nooit linksaf kunnen, daar staat de andere pomp vol tegenin te pompen.
Daarom moet er eigenlijk een echte verdeler tussen die zonder weerstand wel goed mengt, maar het aansluit principe klopt exact. Het hoort ook tegen elkaar in te stromen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:56
Dylantje2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:31:
[...]

Nou precies..
Tijdens df mania range heeft hij het zwaar. Maar welke wp niet.
Ik denk degene die er eentje hebben van voldoende formaat dat die er geen moeite mee hadden. Het stukje wat jij df mania noemt heb ik namelijk nog steeds niet gezien, of je moet 8 defrosts in 7 dagen mania noemen. Daarbij moet wel gezegd worden dat 3 van de 8 op 7 februari waren.

Verder hier 0,0 problemen gehad met warmhouden. Energieverbruik over van 7 t/m 12 februari was in totaal 209kWh voor het hele huis (dus incl. COP=1 elektrisch SWW en wat retour van de zonnepanelen).

Onze setups zijn dan ook wel 2 uiterste van elkaar dus het is niet netjes om meteen alle WP's over 1 kam te scheren.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01-10 22:12
Beste Tweakers,

Ik lees al een geruime tijd mee en wil dit jaar de overstap maken van stadsverwarming naar all-electric.

Mijn huidige situatie is als volgt.
SWW bereiding gaat dmv een warmtewisselaar. Op bgg vloerverwarming: woonkamer 45 m2 in 5 groepen op een open verdeler. Woonkeuken, hal, bijkeuken vloerverwarming op aparte open verdeler (35m2).
Op de 1e verdieping en zolder nog radiatoren.

WP unit komt op/in de garage op ca. 10 m van het woonhuis. SWW bereiding kan op de zolder dmv een WP boiler. Hiervoor denk ik aan een Atlantic Explorer V4 waarbij ik wil proberen om gedurende de zomer te koelen op de zolder.
Verwarmingsvraag (excl SWW) is ca 35 – 40 GJ op jaarbasis. Op basis van de Koevlaas2 formule zou ik op een 5kW of 7.5kW unit uit komen. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar een 3 fase split unit, bijv. de PUHZ-SW75YAA (misschien iets te ruim bemeten, maar wel prettig?). De koude periode van afgelopen week was een mooie capaciteitstest lijkt me.

De WP boiler installatie wil ik zelf gaan doen. Wordt dit ten aanzien van subsidie aanvraag een probleem?
Wbt de WP split unit: dat is wat complexer en zou ik willen laten doen.

En dan nog de echte hamvraag (beetje off-topic maar voor mij een mogelijke show stopper): kan ik anno 2021 nog van de stadsverwarming afkomen door te verwijzen naar eerdere succesvolle cases? Of is de warmtewet inmiddels zo dichtgetimmerd dat dit onmogelijk wordt gemaakt? Mogelijk dat iemand hier iets zinnigs hierover kan zeggen?

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Felicia schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:03:
[...]

Ik denk degene die er eentje hebben van voldoende formaat dat die er geen moeite mee hadden. Het stukje wat jij df mania noemt heb ik namelijk nog steeds niet gezien, of je moet 8 defrosts in 7 dagen mania noemen. Daarbij moet wel gezegd worden dat 3 van de 8 op 7 februari waren.

Verder hier 0,0 problemen gehad met warmhouden. Energieverbruik over van 7 t/m 12 februari was in totaal 209kWh voor het hele huis (dus incl. COP=1 elektrisch SWW en wat retour van de zonnepanelen).

Onze setups zijn dan ook wel 2 uiterste van elkaar dus het is niet netjes om meteen alle WP's over 1 kam te scheren.
Heeft niks met formaat te maken, en ook niet of hij wel of niet vol gas draait.
Enige wat telt is de verhouding tussen het vermogen van de compressor en het oppervlakte van de lamellen van de verdamper.
En die verhouding is bij het h model helaas erg scheef. Dus @Dylantje2 komt niet in problemen door zijn 5 kW, nee door het feit van het technische min puntje van de H.
Met een 5j komt hij al een stuk verder....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-10 01:06
rykers158 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:13:
@koevlaas2 Nu met de pomp op 40% vriest hij niet dicht. Wel stopte hij net voor een 'defrost' die dus in het geheel niet nodig was. Ik heb goed gekeken, maar nergens enig ijs kunnen spotten op de lamellen.

Zou hier nog wat aan te doen zijn?

Ik ga hem nu op jouw aanraden eens op 50% zetten en Heat 32. Dit voor de rest van de middag.
Want op 40% was het maximum vermogen 7.2 kW. Dus iets meer flow is misschien wel goed.
De trigger voor een defrost is ook niet de hoeveelheid ijs die erop zit maar de verdamper temperatuur, bij mooi droog vriesweer hoef je dus geen ijs aangroei te hebben.

Jouw situatie lijkt erg op die van mij in mijn eerste maanden het hebben van een warmtepomp, de mijne stond ook te hikken tussen ta en defrost, nadat ik 8 graden van de Ta afhaalde(kon afhalen) ging de boel pas goed werken.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Dylantje2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:18:
FF update..
-12 geweest...

Maar ik lig er nog steeds naast :-)
https://snapshot.raintank...xJErbljZyN9EJRSAmO1WMPeV4

Ben toch benieuwd wat de experts er tot nu toe van zeggen.
Ik ben tevreden..
Mijn cop kijk niet naar ff. [ haalt het voorjaar wel in ]
Maar als ik puursang reken naar gas en elektra verbruik [ tov buurman] ben ik al blij, en belangrijker dat ik het red natuurlijk.

De Bheater is wel onmisbaar gebleken, maar die er zit er ook niet voor niets in.
Al met al, ben ik blij met DE test van de afgelopen 10 jaar.

Ik ga hajeetje maar eens bedanken..
Nog steeds mooie monitoring @Dylantje2 d:)b Als ik eens tijd en zin heb toch wat mee gaan knutselen ;)

Hier -14 geweest vannacht. WP leverde toen gemiddeld tussen 7,5 en 10 kWh thermisch, met CV element dat bijspringt als nodig. Gemiddelde COP rond 2,7. Wordt komende dagen rap beter met hogere temp's.

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

BarryH schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:38:
@Verwijderd het moment waarop je ketel stopt, is de Ta dan boven de 45? want dan moet je misschien de max Ta wat verhogen....
Heb ik al eens geprobeerd op 55 graden. Zelfde beeld. heb die dag de ELGA maar even uit gezet omdat die twee elkaar zo in de weg zaten dat het niet warm wilde blijven in huis (veel wind en koud die dag).
Dit is de CV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QwG6-jUuWw6rnOPtJa9KwZsLf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPuoHBSewfhbX7zjDSZ2btpD.jpg?f=fotoalbum_large
En dit de ELGA, nou ja de sensors van de Kamstrup die er net onder zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TG_hy5WpPpLnfEj7mJ_GGfqLxrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CwboC6DM0QWx5kfKuB9l97wq.jpg?f=fotoalbum_large
ELGA half negen s'morgens uit en om kwart over negen s'avonds pas weer aan en Ta CV weer naar 45. Kennelijk warmt het CV water de leidingen zover op dat ook de sensors van de Kamstrup mee omhoog gaan. Maar geen flow en dus ook geen bijdrage van de ELGA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hImJw7JWUTiUyq9lg11BgY0C5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dRMk2h4J3sB96reLbbVtuMVL.jpg?f=fotoalbum_large
Maar ik zal de max van de stooklijn eens omhoog zetten. Wordt nog ff lekker koud vannacht. Kijken hoe het de grafiek er dan morgen uit ziet.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
koevlaas2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:20:
[...]

De trigger voor een defrost is ook niet de hoeveelheid ijs die erop zit maar de verdamper temperatuur, bij mooi droog vriesweer hoef je dus geen ijs aangroei te hebben.

Jouw situatie lijkt erg op die van mij in mijn eerste maanden het hebben van een warmtepomp, de mijne stond ook te hikken tussen ta en defrost, nadat ik 8 graden van de Ta afhaalde(kon afhalen) ging de boel pas goed werken.
Interessant. Hopelijk lukt mij dat dan ook nadat ik de keuken heb na geïsoleerd en voorzien van een beetje wandverwarming.

Vooralsnog gaat het nu wel goed. Voordeel is dat de zon nu ook wat meehelpt, maar de keuken warmde vanmorgen op ondanks de lage pompsnelheid. Ik had niet verwacht dat dit zou kunnen helpen. Overal kreeg ik juist het idee dat een zo hoog mogelijke flow belangrijk was. Blijkt hier dus niet het geval. Snappen doe ik het nog niet, maar fijn dat hij nu rustiger loopt.

Nu dus verder experimenteren wat het minimum is dat hij nog wel de 9kw kan leveren indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
rykers158 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:54:
[...]

Interessant. Hopelijk lukt mij dat dan ook nadat ik de keuken heb na geïsoleerd en voorzien van een beetje wandverwarming.

Vooralsnog gaat het nu wel goed. Voordeel is dat de zon nu ook wat meehelpt, maar de keuken warmde vanmorgen op ondanks de lage pompsnelheid. Ik had niet verwacht dat dit zou kunnen helpen. Overal kreeg ik juist het idee dat een zo hoog mogelijke flow belangrijk was. Blijkt hier dus niet het geval. Snappen doe ik het nog niet, maar fijn dat hij nu rustiger loopt.

Nu dus verder experimenteren wat het minimum is dat hij nog wel de 9kw kan leveren indien nodig.
Hogere flow geeft ook meer vermogen. Maar de flow kan ook te hoog zijn voor de wp.
Daarom heeft een wp ook baat bij hydraulische ontkoppeling dmv buffer vat met secundaire pomp.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
reneeke1970 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:57:
[...]

Hogere flow geeft ook meer vermogen. Maar de flow kan ook te hoog zijn voor de wp.
Daarom heeft een wp ook baat bij hydraulische ontkoppeling dmv buffer vat met secundaire pomp.
Die hydraulische ontkoppeling heb ik ook :) Met een 100 liter buffervat. CV circuit wordt rondgepompt door een Dan Evosta2 op proportionele stand. Direct in een wcd, dus niet aangestuurd door de wp. Dat is misschien ook de reden van de flinke drop in temperatuur tijdens een defrost. De afgifte kant blijft doorlopen.

Alleen vind ik het wat vreemd dat in het LG data ook een flow van 25,9 l/min staat voor de 9 kW. Daar zat ik onder en nu dus op 17 l/min, welke staat aangegeven voor Ta 50 en 55 of bij Ta 30-45 voor de 5kW variant.

Het lijkt er dus op dat je toch zelf wat meer moet spelen ipv inregelen volgens de LG tabellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:19:
[...]

Daarom moet er eigenlijk een echte verdeler tussen die zonder weerstand wel goed mengt, maar het aansluit principe klopt exact. Het hoort ook tegen elkaar in te stromen
Alleen hoe krijg je dan warm water vanaf de ELGA en ketel je hoofdsysteem in?

ELGA en ketel draaien. De ELGA zuigt water uit retour aan, warmt dat op en pompt dat richting de ketel. Onderaan dat T-stuk krijg je de vraag waar het water heen gaat. CV pomp draait ook, die zuigt ook water aan.
Hoogstwaarschijnlijk zal het water van de ELGA rechtdoor de ketel in willen.

Maar dan. De ketel warmt het water extra op en komt onder uit de ketel, heet, bij de aanvoer aan. En komt dan bij het T-Stuk. Het water kan rechts meteen de retour weer of het aanvoercircuit in.

Dit systeem werkt dus alleen als de ELGA pomp veel hoger staat ingesteld als de CV pomp. Alleen dan ontstaat er voldoende onderdruk in de aanvoer zodat het water van de ketel daarheen wil. Anders zal het water van de CV altijd meteen rechtsaf willen terug de retour in.

Edit: En je bent in dit systeem dus ook afhankelijk van de hoeveelheid radiatoren met thermostaatknop. Des te meer radiatoren er dicht gaan des te meer tegendruk en des te meer water er vanaf de aanvoer meteen de retour weer in wil.

Dus echt enthousiast word ik er niet van.

[ Voor 10% gewijzigd door mkleinman op 13-02-2021 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Tomexergie schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:30:
[...]

Ik vind het regelgedrag (grafieken) nogal meevallen. Het liefst de Elga constant houden, maar dat lukt blijkbaar niet.
Tsja, het is het beste wat ik tot nu heb kunnen bereiken. Daarvoor was alles steeds beroerder van runs van 5 min. tot max 20 min. Dan is dit inderdaad al mooi. En de Elga draait hier bijna 24/7 volle bak (huis van >750 kuub). Dus in zoverre wel constant.
Als de CVpomp mee moduleert dan wordt ook de flow door de Elga beïnvloed. Daar heeft Eneco bij het hybride ontwerp denk ik geen rekening mee gehouden.
Mijn pomp draait op een vast aantal l/h. Draai jij misschien variabel?
Heb al eens in de handleiding zitten struinen, maar kom niet verder dan dat de pomp automatisch mee moduleert. Dan kan ik dus niet zoveel aan doen denk ik. Alles open, hmmm, ik heb vier slaapkamers boven waar thermostaat kranen op zitten. Die staan op de middenste stand (3 van 5) en vorig jaar heb ik alles waterzijdig ingeregeld. Zal dus best hier en daar wat geknepen hebben maar er staat genoeg vol open. Heb 17 convectoren, 1 design radiator in een badkamer en 2 badkamervloeren met vloerverwarming.
Hahaha, dat is zeker. Dat gaat ongetwijfeld nog wel beter worden. En onze regering wil alle CV ketels er op termijn uit hebben. Dus de volgende WP zal echt wat zwaarder gaan worden en tevens voor DHW. Maar de komende tien jaar red ik me zo nog wel. Wie dan leeft wie dan zorgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
rykers158 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:08:
[...]

Die hydraulische ontkoppeling heb ik ook :) Met een 100 liter buffervat. CV circuit wordt rondgepompt door een Dan Evosta2 op proportionele stand. Direct in een wcd, dus niet aangestuurd door de wp. Dat is misschien ook de reden van de flinke drop in temperatuur tijdens een defrost. De afgifte kant blijft doorlopen.

Alleen vind ik het wat vreemd dat in het LG data ook een flow van 25,9 l/min staat voor de 9 kW. Daar zat ik onder en nu dus op 17 l/min, welke staat aangegeven voor Ta 50 en 55 of bij Ta 30-45 voor de 5kW variant.

Het lijkt er dus op dat je toch zelf wat meer moet spelen ipv inregelen volgens de LG tabellen.
Misschien wijkt sensor wat af, spelen en kijken wat praktijk doet blijft altijd het beste. Theorie is vaak niet heiligmakend....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mkleinman schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:13:
[...]

Alleen hoe krijg je dan warm water vanaf de ELGA en ketel je hoofdsysteem in?

ELGA en ketel draaien. De ELGA zuigt water uit retour aan, warmt dat op en pompt dat richting de ketel. Onderaan dat T-stuk krijg je de vraag waar het water heen gaat. CV pomp draait ook, die zuigt ook water aan.
Hoogstwaarschijnlijk zal het water van de ELGA rechtdoor de ketel in willen.

Maar dan. De ketel warmt het water extra op en komt onder uit de ketel, heet, bij de aanvoer aan. En komt dan bij het T-Stuk. Het water kan rechts meteen de retour weer of het aanvoercircuit in.

Dit systeem werkt dus alleen als de ELGA pomp veel hoger staat ingesteld als de CV pomp. Alleen dan ontstaat er voldoende onderdruk in de aanvoer zodat het water van de ketel daarheen wil. Anders zal het water van de CV altijd meteen rechtsaf willen terug de retour in.

Edit: En je bent in dit systeem dus ook afhankelijk van de hoeveelheid radiatoren met thermostaatknop. Des te meer radiatoren er dicht gaan des te meer tegendruk en des te meer water er vanaf de aanvoer meteen de retour weer in wil.

Dus echt enthousiast word ik er niet van.
Je denkt te moeilijk, ook al staat de CV parallel over de aanvoer leiding, hij staat feitelijk ook beetje in serie, CV water circuleert altijd rondjes en mengt zich met wp water.
Hetgeen de wp aanvoert, gaat er aan andere kant van de aanvoer leiding ook altijd uit.
Maar je hebt gelijk, de flow in verhouding brengen en houden is heel belangrijk. CV gewoon op langzaamste stand zetten en dan komt het wel goed denk.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hobbyist 1958
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-04 10:07
Even voorstellen, Mijn naam is Barry en woon op de Veluwe.
Ik volg deze topic met veel belangstelling.
Ben zelf in het bezit van een Loria 6008 wp met 190liter SWW icm een extra boiler van 500 liter, welke extra verwarmt wordt door 50 heatpipes. Deze doen vooral hun werk in de zomer en voorzien ons helemaal van warmwater in die periode, nu doen ze niet veel.
Hiernaast heb ik nog 23 PV panelen met een totaal vermogen van ongeveer 5 KW piek.
We zijn nu 2 jaar gas loos en dit was de eerste spannende periode voor mij. (gas verbruik lag ongeveer op 1200m3/jaar
De Loria staat ingesteld op een stooklijn van 0,8 met een maximaal toegestane temperatuur van 40 graden.
De boiler (500L) doet vooral zijn werk tijdens defrost.
Tussen de aanvoer van het systeem naar de woning heb ik een 3 weg kraan met temperatuur instelling, deze staat altijd op ongeveer 37 graden.
De woning heeft normale radiatoren en de toilet en badkamer vloerverwarming. keuken heeft nog net voor de winter een Jaga low temp radiator gekregen. (dit was anders niet goed gegaan deze winter)
We wonen in een huis van begin 1960 welke we redelijk na geïsoleerd hebben. Staat nu te boek met energielabel A, was voorheen label F.
We zijn de periode heel goed doorgekomen, zelfs een beetje boven verwachting
Wat mij op dit forum vooral opvalt, is dat er erg gekeken wordt naar rendement en het lijkt minder naar komfoor.
Wat ik wel voor deze koude golf gedaan heb is de nacht verlaging er uit gehaald, was een goede tip van jullie.
En een vraag, is er een overzicht waar al de gebruikte afkortingen in staan? zoals war tar Ta ed.

vr gr Barry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Bodhisatva
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06-02-2023
rolandmegens schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:24:
[...]

Heb je wat voorbeelden van dingen die je getweaked hebt?
Want mogelijk zit er daar nog iets tussen wat wij nog niet uitgeprobeerd hebben.

Bijvoorbeeld: Als op silent draaien zo'n verschil kan hebben op defrosts (1x per 2-3 uur ipv 1x per 50-60 minuten) zou bijvoorbeeld al een flinke win zijn.
Mijn settings staan nu als volgt:

AI -2
Silent ON
Temp. Sensor: Water
Water heating set temp: 25 max 45
Pump setting in heating: 100%
Mode: heating
Outdoor 1,Heat: -8
Outdoor 2,Heat 18
Outdoor 3,Cool 23
Outdoor 4,Cool 40
Water 1,Heat 40
Water 2,Heat 28

Verder heb ik de dipswitch voor max vermogen 17 Amps aanstaan. Hij is nog hier nog nooit in de buurt gekomen van de 3800 watt. Als ik het huis snel wil opwarmen dan zet ik de silent mode uit en leverd de WP meer warmte waardoor het sneller opwarmt. Dit kost uiteraard wel meer energie en de Ta ligt dan ook een paar graden hoger dan in silent mode. Voorheen had ik Temp. Sensor op water+air staan maar op alleen water werkt het bij mij een stuk beter. Om de drie uur een defrost met deze lage luchtvochtigheid en belasting.Hoop dat je hier wat aan hebt want ieder huis en opstelling is anders en het is duidelijk een kwestie van tweaken tot hij optimaal werkt in jou situatie.

LG Therma-V R32 9KW Monobloc, Atlantic Explorer V4, SolarEdge 3500DC, 3100KW AEG Full-Black Solarpanels, Raspberry P1 Monitor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:01
Duurde even maar de OTGW werkt en heb hem inmiddels draaien. Even een paar uurtjes geknutseld, al een stuk beter zo :P
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NxppNb6/wp.png

Wat mij opvalt is dat het modulatieniveau 0% of 100% is, de Anna gaf dat ook aan. Hebben meer Loria gebruikers dit? Ik had gehoopt te kunnen zien in hoeverre hij moduleert maar vooralsnog krijg ik alleen maar 0 of 100 door? Ik zie in Domoticz alleen het relative modulation level en het maximum relative modulation level..Beide staat eigenlijk altijd op 100%?
Hobbyist 1958 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:10:
Even voorstellen, Mijn naam is Barry en woon op de Veluwe.
Ik volg deze topic met veel belangstelling.
Ben zelf in het bezit van een Loria 6008 wp met 190liter SWW icm een extra boiler van 500 liter, welke extra verwarmt wordt door 50 heatpipes. Deze doen vooral hun werk in de zomer en voorzien ons helemaal van warmwater in die periode, nu doen ze niet veel.
Hiernaast heb ik nog 23 PV panelen met een totaal vermogen van ongeveer 5 KW piek.
We zijn nu 2 jaar gas loos en dit was de eerste spannende periode voor mij. (gas verbruik lag ongeveer op 1200m3/jaar
De Loria staat ingesteld op een stooklijn van 0,8 met een maximaal toegestane temperatuur van 40 graden.
De boiler (500L) doet vooral zijn werk tijdens defrost.
Tussen de aanvoer van het systeem naar de woning heb ik een 3 weg kraan met temperatuur instelling, deze staat altijd op ongeveer 37 graden.
De woning heeft normale radiatoren en de toilet en badkamer vloerverwarming. keuken heeft nog net voor de winter een Jaga low temp radiator gekregen. (dit was anders niet goed gegaan deze winter)
We wonen in een huis van begin 1960 welke we redelijk na geïsoleerd hebben. Staat nu te boek met energielabel A, was voorheen label F.
We zijn de periode heel goed doorgekomen, zelfs een beetje boven verwachting
Wat mij op dit forum vooral opvalt, is dat er erg gekeken wordt naar rendement en het lijkt minder naar komfoor.
Wat ik wel voor deze koude golf gedaan heb is de nacht verlaging er uit gehaald, was een goede tip van jullie.
En een vraag, is er een overzicht waar al de gebruikte afkortingen in staan? zoals war tar Ta ed.

vr gr Barry
Ik denk dat iedereen het goede punt vindt tussen comfort en verbruik. Comfort is natuurlijk relatief en verbruik wil iedereen zo laag mogelijk.. Je kan namelijk comfort bereiken met veel of weinig verbruik. De meeste mensen kijken denk ik naar genoeg comfort met het minste verbruik :) Althans, ik wel iig :P

[ Voor 64% gewijzigd door ID-College op 13-02-2021 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:40
rykers158 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:41:
[...]

De kamstrup zit in de aanvoer en retour van de LG. Ik meet hier dus zuiver de warmtepomp. Wel zie ik dat de LG remote altijd een wat lagere temperatuur aangeeft. Scheelt vaak 1 tot 2 graden.

Ik heb hem nu weer aangezet. Pomp op 40% en AI+1.

Ik zal nu even zo draaien en een timelapse maken. Daarna zoals @koevlaas2 voorstelt Heat 32 en pomp 60%.

Met pomp op 40% is de flow slechts 875 l/h
Ik neem aan dat de pt1000 in de aanvoer zit en de meter zelf in de retour ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:10
Hobbyist 1958 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:10:
...................

vr gr Barry
Ik dacht dat de meesten hier toch echt wel comfort op plaats 1 zetten, en kostenbesparing en milieu daarop volgend.
Wat je laatste vraag betreft: heb je al op pagina 1 gekeken van dit sub-forum?
WAR= weers afhankelijke regeling
Ta = aanvoer temperatuur, en dan is Tr natuurlijk retour temperatuur vanuit en terug naar de WP

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Copitano schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:25:
Mijn pomp draait op een vast aantal l/h. Draai jij misschien variabel
Hij moduleert toch mee met de brander???

De CVpomp van Remeha draait bij brander "aan" constant en afstelbaar via het menu, nu op 70% maar misschien ga ik naar 100% en Elga dan op 800l/h met stand 6 rechtsom.
Als de installatie teveel weerstand heeft gaan WP +HR pendelen. Mijn woning heeft een CV uit 1969 met dikke gelaste leidingen dus weinig weerstand. Ik heb nieuwbouw woningen gezien met pijpjes van 12mm. Op een HR met een Ta=80 doen ze het wel, maar voor WP toepassing ongeschikt. De installateur denkt opfokken maar die HR, altijd goed met die goedkope leidingen.
Voor de WP zet ik alles open en met voetventielen afstellen voor de gewenste ruimtetemperatuur. Altijd zorgen voor de maximale stroming want P= Opp*warmteoverdracht*(Ta+Tr)/2. Bij weining stroming gaat Tr naar beneden en Ta omhoog. Bewoners moeten niet aan die radiator ventielen kloten, dus doppen er af.
Geforceerde convectoren moeten ook maximaal open staan. Het wordt even te heet maar daarna stabiliseert de situatie en daalt de Ta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-09 10:26
Naalroc schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:34:
[...]
Ik dacht dat de meesten hier toch echt wel comfort op plaats 1 zetten, en kostenbesparing en milieu daarop volgend.
Wat je laatste vraag betreft: heb je al op pagina 1 gekeken van dit sub-forum?
WAR= weers afhankelijke regeling
Ta = aanvoer temperatuur, en dan is Tr natuurlijk retour temperatuur vanuit en terug naar de WP
Natuurlijk zou je kunnen verwachten dat elke nieuwkomer pagina 1 leest met relevante afkortingen. Ook ik loop soms weer tegen enkele in mijn geheugen weggezakte afkortingen aan ondanks het sinds 3 jaar dagelijks lezen van dit topic. Ik ben aangenaam verrast met de vele nieuwkomers op dit forum die zeer directe vragen stellen en nieuwe gezichtspunten inbrengen. Ik waardeer zeer het geduld waarmee de grondleggers van dit forum de ingebrachte vragen telkenmale van een goed antwoord voorzien. Hulde!
Stoom opwaarts naar een fossiel arme samenleving. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
rykers158 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:08:
[...]

In boekjes kijken wijkt enorm af van de praktijk, met experimenteren bereik je meer.
17 liter is vooralsnog prima, eerst maar eens normaal de nacht doorkomen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Ramon_1984 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:31:
[...]

Ik neem aan dat de pt1000 in de aanvoer zit en de meter zelf in de retour ?
Nee, net andersom. Heeft het de voorkeur om de meter in de retour te hebben? Ik dacht gelezen te hebben dat het standaard in de aanvoer is.

En wat zou het voor verschil kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
rykers158 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:05:
[...]

Nee, net andersom. Heeft het de voorkeur om de meter in de retour te hebben? Ik dacht gelezen te hebben dat het standaard in de aanvoer is.

Bij sommige kan je het instellen waar de kamstrup zit, maar standaard hoort de pt1000 in de aanvoer en kamstrup in de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Tomexergie schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:24:
[...]

Hij moduleert toch mee met de brander???
Hahaha, misverstand. Ik bedoelde de pomp van de ELGA. Die van de CV moduleert inderdaad mee met de brander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:03:
[...]

Pff proef ik nu azijn...
duizendmaal excuses. omdat je 1 woordje teveel leest. ik heb het aangepast :'(

Ik denk zeker niet dat alles over 1 kam scheer, maar als je een beetje weet waarom er een DF zou ontstaan weet je ook dat er veeel meer pompne last hebben van df in een bepaalde range temp en rv.
Meestal zijn de over gedimensioneerde pompen die "gewoon" doorlopen zonder df.
Maar ja die vreten vaak de rest van de tijd te veel kwh..

En tsja kwh uurtjes vertellen incl sww en "wat" terug leveren is wel erg algemeen
Ik iets meer dan 209 maar ook iets meer terug geleverd enz
Lijkt me dat het daar niet om ging
:*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

overwinteraar schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:24:
[...]

Nog steeds mooie monitoring @Dylantje2 d:)b Als ik eens tijd en zin heb toch wat mee gaan knutselen ;)

Hier -14 geweest vannacht. WP leverde toen gemiddeld tussen 7,5 en 10 kWh thermisch, met CV element dat bijspringt als nodig. Gemiddelde COP rond 2,7. Wordt komende dagen rap beter met hogere temp's.
Domoticz
Grafana
En mijn dashboard staat in ts.
Wat aanpassen en je hebt hem :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
koevlaas2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:03:
[...]

In boekjes kijken wijkt enorm af van de praktijk, met experimenteren bereik je meer.
Deze avond ga ik eens kijken hoe het gaat met de pomp op 50% en verder AI+1 met een aangepaste stooklijn: 18/28 naar -10/38.

Misschien stel ik hem voor het slapen gaan nog in op Heat 35 om te zien hoe het met een hogere Ta gaat in de komende koude nacht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:45:
[...]

He das een dompertje voor me :-)
Hele dag onder nul
Drogere lucht
En toch warm in huis..

Maar ik snap wat je bedoelt.
En toch de pana doet het toch ook wel een beetje boven jouw verwachting?
Ik slaap nog naast de waf,...
Maak jij me nu ook nog een beetje blij zeg ik tegen hajeetje dat je trots op hem bent :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Dylantje2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:45:
[...]

Domoticz
Grafana
En mijn dashboard staat in ts.
Wat aanpassen en je hebt hem :-)
Eerst maar es van Domoticz naar Grafana ;)

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:45:
[...]

Pff proef ik nu azijn...
duizendmaal excuses. omdat je 1 woordje teveel leest. ik heb het aangepast :'(

Ik denk zeker niet dat alles over 1 kam scheer, maar als je een beetje weet waarom er een DF zou ontstaan weet je ook dat er veeel meer pompne last hebben van df in een bepaalde range temp en rv.
Meestal zijn de over gedimensioneerde pompen die "gewoon" doorlopen zonder df.
Maar ja die vreten vaak de rest van de tijd te veel kwh..
De azijn die je proeft komt niet van mij hoor ;) Ik heb het niet koud en ben prima tevreden met mijn wp.

En die extra kWh, hoeveel gebruikt jouw WP volgens de interne logger, en hoeveel die van mij. Dat die van jou heel ver terug kan wil niet zeggen dat die van mij meer verbruikt omdat die op de gewenste temperatuur gewoon uit springt :p
Dus in de periode dat die van jou 24/7 200w continu draait, springt de mijne een half uurtje aan op 1200-1400w 1x in de 5 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Ramon_1984 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:21:
[...]

Bij sommige kan je het instellen waar de kamstrup zit, maar standaard hoort de pt1000 in de aanvoer en kamstrup in de retour.
Bij mijn 302 is het in te stellen inderdaad. Hij stond bij levering ook ingesteld op inlet. Dus ik ging ervan uit dat dat het meest gangbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:53:
[...]

De azijn die je proeft komt niet van mij hoor ;) Ik heb het niet koud en ben prima tevreden met mijn wp.

En die extra kWh, hoeveel gebruikt jouw WP volgens de interne logger, en hoeveel die van mij. Dat die van jou heel ver terug kan wil niet zeggen dat die van mij meer verbruikt omdat die op de gewenste temperatuur gewoon uit springt :p
Dus in de periode dat die van jou 24/7 200w continu draait, springt de mijne een half uurtje aan op 1200-1400w 1x in de 5 uur.
Interne logger kijk in niet eens naar, Als je die aanhoud krijg je iets met koude kermis

180 gaat hij heen, maar hij gaat ook uit, ik weet niet waar je heen wilt. Maar ik doel op je antwoord over DF.
De rest is voor mij wel helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Felicia schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:53:
[...]

Als je een Kamstrup hebt, zie je zelfs dat een WP op z'n minimale vermogen juist helemaal geen goed rendement heeft.
Een groot percentage van het opgenomen vermogen gaat dan naar de overige componenten die geen warmte opwekken (Fan, pomp, print etc).
Dat was voor mij wel een eye-opener.. Mijn volgende WP wordt een iets te grote WP die op z'n sloffen -10 doet..

Initieel was ik dus blij als ik 166 watt opgenomen vermogen bij de ELGA zag.. nu voorkom ik dat liever

[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 13-02-2021 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
rykers158 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:05:
[...]
Technical description:
Het eerste cijfer (code A) van het configuratienummer geeft aan of de unit af-fabriek is geprogrammeerd voor de INPUT of voor de OUTPUT:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjjebsEZain9kz2mxRAMLHdi7Sw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYYFyiLUBlyFVTXsZbHCqTGf.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen tijdens de SETUP kan dat worden aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQq4YntOEsEeT6DvUYJWJUJFPZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ww9w6s0b0iCEpqBJndlj8XSF.jpg?f=fotoalbum_large

De SETUP is normaliter afgesloten zodra de meter in gebruik is genomen.
Opnieuw toegang tot de SETUP is alleen mogelijk door de zegels te verbreken en de meter te openen.

When the meter is in operation, i.e. the meter has left transport state, the SETUP loop can be accessed by
breaking the meter’s installation seal, i.e. separating and reassembling meter top from meter base.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Daannn1987 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:02:
[...]

Als je een Kamstrup hebt, zie je zelfs dat een WP op z'n minimale vermogen juist helemaal geen goed rendement heeft.
Een groot percentage van het opgenomen vermogen gaat dan naar de overige componenten die geen warmte opwekken (Fan, pomp, print etc).
Dat was voor mij wel een eye-opener.. Mijn volgende WP wordt een iets te grote WP die op z'n sloffen -10 doet..

Initieel was ik dus blij als ik 166 watt opgenomen vermogen bij de ELGA zag.. nu voorkom ik dat liever
Ik heb dus zo'n grote ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:02:
[...]

In jouw geval een 5kw dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Haha ja.. veel meer andere keuze is er ook niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:50:
[...]

He das een dompertje voor me :-)
Hele dag onder nul
Drogere lucht
En toch warm in huis..

Maar ik snap wat je bedoelt.
En toch de pana doet het toch ook wel een beetje boven jouw verwachting?
Sorry, maar nee, de Pana doet precies wat ik verwacht had, en ook nog eens exact volgens het boekje. Hij heeft niet boven verwachting geproduceerd, althans, ik zie geen thermische vermogens boven de 4,6KW bij Tbuiten -2 tot -6. Dus nee, hij doet het niet boven verwachting :+
Ik slaap nog naast de waf,...
Dat zegt meer over het doorzettingsvermogen van je vrouw dan over het thermische vermogen van je Panasonic ;)
Maak jij me nu ook nog een beetje blij zeg ik tegen hajeetje dat je trots op hem bent :-)
Doe hem de groeten van me! En hoe staat het met zijn plafondverwarming op het moment :?

We missen hem nog wel in dit topic :> Wat ik me nog kan herinneren is dat hij steevast het advies gaf om een te kleine WP te kiezen, heeft hij jou ook geadviseerd ? 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 13-02-2021 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

gerard053 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:06:
Beste Tweakers,

Ik lees al een geruime tijd mee en wil dit jaar de overstap maken van stadsverwarming naar all-electric.

SWW bereiding gaat dmv een warmtewisselaar. Op bgg vloerverwarming: woonkamer 45 m2 in 5 groepen op een open verdeler. Woonkeuken, hal, bijkeuken vloerverwarming op aparte open verdeler (35m2).

WP unit komt op/in de garage op ca. 10 m van het woonhuis. SWW bereiding kan op de zolder dmv een WP boiler. Hiervoor denk ik aan een Atlantic Explorer V4 waarbij ik wil proberen om gedurende de zomer te koelen op de zolder.
Verwarmingsvraag (excl SWW) is ca 35 – 40 GJ op jaarbasis. Op basis van de Koevlaas2 formule zou ik op een 5kW of 7.5kW unit uit komen. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar een 3 fase split unit, bijv. de PUHZ-SW75YAA (misschien iets te ruim bemeten, maar wel prettig?). De koude periode van afgelopen week was een mooie capaciteitstest lijkt me.

De WP boiler installatie wil ik zelf gaan doen. Wordt dit ten aanzien van subsidie aanvraag een probleem?

En dan nog de echte hamvraag (beetje off-topic maar voor mij een mogelijke show stopper): kan ik anno 2021 nog van de stadsverwarming afkomen door te verwijzen naar eerdere succesvolle cases? Of is de warmtewet inmiddels zo dichtgetimmerd dat dit onmogelijk wordt gemaakt? Mogelijk dat iemand hier iets zinnigs hierover kan zeggen?
Een 7.5 KW WP gaat het klusje prima klaren met 35-40Gj verbruik per jaar. ook als je hem je SSW zou laten afhandelen.
Ander verhaal is de stadsver(w)arming, afhankelijk van de overeenkomst die je bent aangegaan zal je moeten onderhandelen. Tegenwoordig staat in je koop of huurcontract dat het afnemen van stadswarmte een must is! Daar heb je zelf je handtekening onder geplaatst en is niet meer onderuit te komen.
Indien geen regels bij aankoop ( in het verleden) van je woning, kun je proberen dmv het ACM te raadplegen om kosteloos eronderuit te komen en af te laten sluiten.
Het is mij 6 jaar geleden gelukt. ( na 2 jaar touwtrekken, en met hulp van het ACM indertijd)

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
Daannn1987 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:17:
[...]

Ja dat ben ik met je eens, hij moduleert wel heel snel terug... eigenlijk misschien eens een filmpje / timelapse maken hoe de buitenunit eruit ziet van defrost tot defrost.

Het is niet wat je hoopt te zien van een LG. Wellicht dat ander LG eigenaren exact hetzelfde zien

Ik keek een tijdje met een schuin oog naar de LG maar de vorst periode verteld mij dat een LG niet echt een vooruitgang is t.o.v. een ELGA. (no offense intended richting de LG eigenaren).
Een pana of mitsubish lijken beter te presteren.
Ter leering ende vermaeck van een andere LG 9kW eigenaar en voormalig Elga eigenaar:

Om het nog duidelijker te maken (LG = tot nu toe):
- Elga: 3200 kWh en 200 M3 gas, geen pellets. All gas zou in dat seizoen 16500 kkWh thermisch geweest zijn. 200 m3 = 1760 kWh thermisch. De Elga heeft dus een SCOP van (16500-1760)/3200 = 4,6 _/-\o_ _/-\o_
- LG: 3773 kWh en 32m3 gas en 140 kg pellets (gelijk aan ca 60 m3 gas). All gas in dit seizoen tot nu toe 13074. Gas + pellets samen ongeveer 92 m3 = 810 kWh. De LG zelf heeft dus een SCOP van (13074 - 810) / 3773 = 3,3

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
JanAllElectric schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:04:
[...]

Ter leering ende vermaeck van een andere LG 9kW eigenaar en voormalig Elga eigenaar:

- Elga: 3200 kWh en 200 M3 gas, geen pellets. All gas zou in dat seizoen 16500 kkWh thermisch geweest zijn. 200 m3 = 1760 kWh thermisch. De Elga heeft dus een SCOP van (16500-1760)/3200 = 4,6 _/-\o_ _/-\o_
- LG: 3773 kWh en 32m3 gas en 140 kg pellets (gelijk aan ca 60 m3 gas). All gas in dit seizoen tot nu toe 13074. Gas + pellets samen ongeveer 92 m3 = 810 kWh. De LG zelf heeft dus een SCOP van (13074 - 810) / 3773 = 3,3
Heb je dit wel met graaddagen verekend, dit jaar is het gemiddeld veel kouder geweest ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:20:
[...]

We missen hem nog wel in dit topic :> Wat ik me nog kan herinneren is dat hij steevast het advies gaf om een te kleine WP te kiezen, heeft hij jou ook geadviseerd ? 8)
In zijn straat zijn een paar buren van hem ook voorzien van zijn 5kW wp tick, 1 van hen belde vorig weekend op dat hij het niet warm kreeg en zijn CV ketel weer wilde inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
JanAllElectric schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:04:
[...]

Wat Koevlaas al zegt is vorig jaar niet echt te vergelijken met dit jaar, desalniettemin lijkt het er inderdaad (helaasch in dit geval) op dat de LG in jouw geval helaas geen grote vooruitgang is ondanks dat het een 9kw is..
Eigenlijk had je de LG + Elga moeten hebben.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Laatst online: 21:03
Inderdaad de sCOP van 4.9 van vorig jaar is met deze februari en ook januari (mCOP van 4.3) niet meer te halen. De laatste dagen een WP die behoorlijk aan de max zit en er dan nog net een dCOP van 3.3 uit weet te persen. Gelukkig is dit in het huidige klimaat behoorlijk extreem. Er zit altijd nog een element in ter aanvulling, mocht het nog significant kouder worden. Van de 9kW nominaal blijft dus nog ongeveer 7.5kW over bij deze temperaturen.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01-10 22:12
crazyharrie schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:57:
[...]

Een 7.5 KW WP gaat het klusje prima klaren met 35-40Gj verbruik per jaar. ook als je hem je SSW zou laten afhandelen.
Ander verhaal is de stadsver(w)arming, afhankelijk van de overeenkomst die je bent aangegaan zal je moeten onderhandelen. Tegenwoordig staat in je koop of huurcontract dat het afnemen van stadswarmte een must is! Daar heb je zelf je handtekening onder geplaatst en is niet meer onderuit te komen.
Indien geen regels bij aankoop ( in het verleden) van je woning, kun je proberen dmv het ACM te raadplegen om kosteloos eronderuit te komen en af te laten sluiten.
Het is mij 6 jaar geleden gelukt. ( na 2 jaar touwtrekken, en met hulp van het ACM indertijd)
SWW wil ik gescheiden uitvoeren. Zolder warmte gebruiken om sanitair water te verwarmen en tevens koeling in de zomer. In de winterperiode de warmte uit de buitenlucht halen, lucht aan- en afvoer van buiten.

De stadsverwarming: ben mij van geen contract bewust, maar ga het nakijken. Ben 2e bewoner en dat sinds 1995. Of er toen al regels werden opgesteld om te voorkomen dat je van de stadsverwarming af zou willen?

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
gerard053 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:06:
Beste Tweakers,

Zou idd voor 7.5 a 8 kW gaat. Hier ook van stadsverwarming afgestapt met een 10kW versie (mijn verbruik was iets hoger dan dat van jou). Achteraf had iets minder beter uitgekomen.

Van stadsverwarming kan je gewoon af. Je loopt wel kans dat ze een bizar bedrag gaan vragen om je te ontmoedigen. Dat was hier niet het geval dus ik zou gewoon even een offerte aanvragen via mijnaansluiting.nl en kijken wat er gebeurt.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
crazyharrie schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:57:
[...]

Misschien 6 jaar geleden wel maar hier moeiteloos afgestapt van stadsverwarming (half jaartje terug bij Eneco)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
gerard053 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:43:
[...]

SWW wil ik gescheiden uitvoeren. Zolder warmte gebruiken om sanitair water te verwarmen en tevens koeling in de zomer. In de winterperiode de warmte uit de buitenlucht halen, lucht aan- en afvoer van buiten.

De stadsverwarming: ben mij van geen contract bewust, maar ga het nakijken. Ben 2e bewoner en dat sinds 1995. Of er toen al regels werden opgesteld om te voorkomen dat je van de stadsverwarming af zou willen?
Hier in Tilburg was het een kettingbeding en daar lieten ze me niet onderuit komen. Uiteindelijk heeft Reeshof warmte met de gemeente afgedwongen dat er een overeenkomst zou komen als 70% zou instemmen geen gerechtelijke procedures te starten waarna 2 dingen veranderde:
1. De aansluit bijdrage (150 euro per jaar) zou vervallen
2. Je kon de overeenkomst opzeggen

Via andere wegen was het waarschijnlijk ook geluuk maar dit was voor mij de makkelijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Laatst online: 29-09 15:16
Daannn1987 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:34:
[...]

Nu maak ik nog SWW met de plofketel, heb er al eens een paar keer een bierfiltjes berekening tegen aangehouden.

Als ik een Elek boiler zou doen, zou ik ongeveer hetzelfde kwijt zijn als nu voor de plofketel.
Grootste besparing is vastrecht + onderhoud maar met een elektro boiler heb je weer stilstand verlies.
Doorstroomverwarmer wil ik niet aan.

Als de plofketel nu overlijd (19 jaar oud) dan komt er een elek boiler (120 liter liter daalderop) totdat de ELGA vervangen word.
Bij mij is de ketel 14 jaar maar die doet het vrees ik nog wel even. :) Voorlopig laat ik het nog maar even zo. Elek.boiler voelt niet heel duurzaam al heb ik daar ook naar gekeken. Onze spaardouche verbruikt maar 5 liter/min en we douchen kort dus met een boiler van 50liter zouden we het makkelijk redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
koevlaas2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:16:
[...]

Heb je dit wel met graaddagen verekend, dit jaar is het gemiddeld veel kouder geweest ?
OK. Daar heb je wel gelijk in. Ik heb de cijfers van 2018/2019, 2019/202 en een simulatie voor het koude jaar 2010. De SCOP ligt dan altijd wel tussen 4,3 en 4,6. Alleen het extra gasverbruik varieert dan nogal van jaar tot jaar.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
ElgaFreak schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 22:03:
[...]

Bij mij is de ketel 14 jaar maar die doet het vrees ik nog wel even. :) Voorlopig laat ik het nog maar even zo. Elek.boiler voelt niet heel duurzaam al heb ik daar ook naar gekeken. Onze spaardouche verbruikt maar 5 liter/min en we douchen kort dus met een boiler van 50liter zouden we het makkelijk redden.
Een nieuwe ketel kopen voelt ook niet duurzaam. Ik hoop dat deze het nog een tijdje uithoud..
Hij is feitelijk al met pensioen en gezien dit een redelijk goed geïsoleerd huis is, heeft hij ook geen zwaar leven gehad.

Hier hebben we een bad, die wil ik wel kunnen blijven vullen.. vandaar 120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Doe hem de groeten van me! En hoe staat het met zijn plafondverwarming op het moment :?

Wat een mooie edit...
Hij heeft geadviseerd, en hij werkt...
De keuze was aan mij.

Ik zou alle experts hier wel eens willen zien welke adviezen er rond gaan.[ en van duur betaalde bedrijven, COP 1 tot stuiterende wps enz enz] Ik zie niet het grote verschil tussen de 5 en de 7, dus dat was de keuze, en dan denk ik de pana 5 was ok.
WAF heeft geen koude gehad, dus links of recht om hij had gelijk toch?
De DF mania range was bekent, evenals ik de pellets heb in het geval van.. Maar in de strengste dagen niets gebruikt, dus ik kan zeggen test geslaagd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 22:20:
[...]

Wat een mooie edit...
Hij heeft geadviseerd, en hij werkt...
De keuze was aan mij.

Ik zou alle experts hier wel eens willen zien welke adviezen er rond gaan.[ en van duur betaalde bedrijven, COP 1 tot stuiterende wps enz enz] Ik zie niet het grote verschil tussen de 5 en de 7, dus dat was de keuze, en dan denk ik de pana 5 was ok.
WAF heeft geen koude gehad, dus links of recht om hij had gelijk toch?
De DF mania range was bekent, evenals ik de pellets heb in het geval van.. Maar in de strengste dagen niets gebruikt, dus ik kan zeggen test geslaagd.
Als jij er tevreden over bent _/-\o_

Maar henk en ingrid willen het ook graag op dagen zoals afgelopen week warm hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Blihi schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:37:
Heeft iemand hier al eens van gehoord: https://www.123-kaminofen...ng_md30-380v_krachtstroom

Warmtepompen die na subsidie gratis zouden zijn.
Wattage(s): 305/255/198 :X

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hrt

hrt

koevlaas2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 00:25:
[...]

TEweinig is niet goed, maar TEveel ook niet 🤞
TEvreden is wel goed :)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

niet veel... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
We hebben een sw75yaa + ersd-vm2d en een 300l de jong boiler. Nu wil ik een water ontharder installeren.
Daarvoor moet ik de hoofdkraan uit zetten. Moet ik nog verder wat met de boiler en warmte pomp? Deze moeten ws uitgezet worden?

Wat is verder de beste manier om de boiler inhoud te verversen ? Deze heeft de hele tijd uitgestaan. Moet ik legionella run draaien, en dan gewoon paar baden vullen? De kranen worden namelijk pas van de week aangesloten.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op zondag 14 februari 2021 @ 07:44:
We hebben een sw75yaa + ersd-vm2d en een 300l de jong boiler. Nu wil ik een water ontharder installeren.
Daarvoor moet ik de hoofdkraan uit zetten. Moet ik nog verder wat met de boiler en warmte pomp? Deze moeten ws uitgezet worden?
Ik zou ervoor zorgen dat je boiler niet leeg kan lopen, en het CV gedeelte van de WP is in principe een gesloten systeem, dus dat je waterdruk op de waterleiding weg is heeft je CV geen last van.
Wat is verder de beste manier om de boiler inhoud te verversen ? Deze heeft de hele tijd uitgestaan. Moet ik legionella run draaien, en dan gewoon paar baden vullen? De kranen worden namelijk pas van de week aangesloten.
Waarom zou je eerst een legionella run willen draaien :?

Ik zou gewoon een aantal heetwaterkranen open zetten en net zo lang laten lopen tot er koud water uit komt, dan is je boiler leeg. Dan kun je beter daarna een legionella run draaien, dan doe je ook nog iets nuttigs met de warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Grolsch Om de bacterien te killen zodat de tank schoon is, was de gedachte. En dan het oude water wat daarvoor is misbruikt flushen. Nadat we schoon water erin hebben, dan nog een keer een run.

Ik meen me te herinneren dat er ook iets in zit van terug stroom beveiliging bij de boiler, maar zal even kijken dat ie niet leeg loopt. goede tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xoror schreef op zondag 14 februari 2021 @ 08:12:
@Grolsch Om de bacterien te killen zodat de tank schoon is, was de gedachte. En dan het oude water wat daarvoor is misbruikt flushen. Nadat we schoon water erin hebben, dan nog een keer een run.

Ik meen me te herinneren dat er ook iets in zit van terug stroom beveiliging bij de boiler, maar zal even kijken dat ie niet leeg loopt. goede tip.
Anders heb je kans dat je boiler gaat "imploderen", zie onderstaande bijvoorbeeld:

https://www.klusidee.nl/F...systeem-implodeerd.86795/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 14 februari 2021 @ 08:17:
[...]

Anders heb je kans dat je boiler gaat "imploderen", zie onderstaande bijvoorbeeld:

jikes dat ziet er *au* uit. Even checken zo dat er een terugstroom beveiliging op zit, zodat die niet leeg kan lopen als de water druk even weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Overigens heb ik begin van de week de woning op gestookt. Jammer dat het huis nog niet op temp was om de warmte pomp te testen.

Hij heeft van maandag tot zaterdag gedraaid en 222kwh gebruikt en iets van 760kwh aangemaakt (volgens de unit). Niet slecht denk ik zo met dit weer. TA is op 27 gezet en het huis is al bijna op temp. Waarschijnlijk heb ik de meest ongunstige tijd getroffen om het huis op te warmen :) ik heb al een aantal defrost gezien. En het water wat daarbij vrijkomt vriest ook alweer vrij snel.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik moet nog iets van kamstrup zien te regelen. Of iets anders om energie goed te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op zondag 14 februari 2021 @ 08:06:

Waarom zou je eerst een legionella run willen draaien :?

Ik zou gewoon een aantal heetwaterkranen open zetten en net zo lang laten lopen tot er koud water uit komt, dan is je boiler leeg. Dan kun je beter daarna een legionella run draaien, dan doe je ook nog iets nuttigs met de warmte.
Gewoon meteen Lpp draaien, waarom eerst een boiler warmte weggooien ?
Je kan gewoon de hoofdkraan dichtzetten, de inlaat combinatie voorkomt dat er inhoud uit je boiler terugstroomt in het leidingnet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op zondag 14 februari 2021 @ 08:17:
[...]

@xoror als je het niet vertrouwd dan zet je de warme kraan open na het dichtzetten van de hoofdkraan, dan kan de boiler lucht aanzuigen indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
JanAllElectric schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 22:14:
[...]

OK. Daar heb je wel gelijk in. Ik heb de cijfers van 2018/2019, 2019/202 en een simulatie voor het koude jaar 2010. De SCOP ligt dan altijd wel tussen 4,3 en 4,6. Alleen het extra gasverbruik varieert dan nogal van jaar tot jaar.
Een warmtepomp is zoiets als zonnepanelen, geen dag is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:02
Ik heb een elga toshiba waarbij de +4 beperking na -16 is gezet.
Nu is het hier niet kouder dan -12 geweest de afgelopen dagen, maar ik wil wel gokken om alleen op de Elga te draaien. Het zal dan 's nachts afkoelen omdat de elga het niet aankan, maar bij extreme temperaturen accepteer ik dat wel.
Nu zit ik er alleen mee dat als het een keer -17 wordt, de elga helemaal stopt zover ik begrijp.
Is er een manier om de beperking tot wanneer hij iets doet helemaal uit te schakelen?
Ik zat al te denken aan een hele kleine verwarming in de buurt van de sensor in de buiten unit, maar om dat dan weer aan te sturen lijkt me een probleem, omdat het alleen goed getest kan worden als het hard vriest, en dat gebeurd bijna nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
koevlaas2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:03:
[...]

De nacht zijn we inmiddels door. Gedraaid met Ta33 op de LG remote. Het huis kan ik hiermee (nu) niet op temperatuur houden De keuken zakt naar zo'n 17.4 graden en blijft dan op die temperatuur. Maar er is verbetering in de isolatie op komst, dus dat gaat wel goedkomen denk ik.

De Ta gemeten door de Kamstrup ligt tussen de 33 en 37 graden. Weinig defrosts gehad afgelopen nacht, maar het was ook iets minder vochtig (85%). Dus geen zekerheid dat de mindere defrosts door de lagere Ta en/of flow komen.

Wat wel opvalt is dat de Cop helaas niet verbeterd is. Als ik vergelijk met een andere dag dat ik op ongeveer dezelfde Ta (iets lager) heb gestookt met hogere flow is de Cop vergelijkbaar.

Afgelopen nacht:
https://snapshot.raintank...q2rgIo98Stb01tlX5qaWLK7Vz

11 februari:
https://snapshot.raintank...EU37aS7whqW4yChcxBQgGShHr

De tweede ontluchter heb ik overigens niet kunnen vinden. 1 is duidelijk zichtbaar, geen idee waar de andere zou moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
rykers158 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:52:
[...]

De nacht zijn we inmiddels door. Gedraaid met Ta33 op de LG remote. Het huis kan ik hiermee (nu) niet op temperatuur houden De keuken zakt naar zo'n 17.4 graden en blijft dan op die temperatuur. Maar er is verbetering in de isolatie op komst, dus dat gaat wel goedkomen denk ik.

De Ta gemeten door de Kamstrup ligt tussen de 33 en 37 graden. Weinig defrosts gehad afgelopen nacht, maar het was ook iets minder vochtig (85%). Dus geen zekerheid dat de mindere defrosts door de lagere Ta en/of flow komen.

Wat wel opvalt is dat de Cop helaas niet verbeterd is. Als ik vergelijk met een andere dag dat ik op ongeveer dezelfde Ta (iets lager) heb gestookt met hogere flow is de Cop vergelijkbaar.

Afgelopen nacht:
https://snapshot.raintank...q2rgIo98Stb01tlX5qaWLK7Vz

11 februari:
https://snapshot.raintank...EU37aS7whqW4yChcxBQgGShHr

De tweede ontluchter heb ik overigens niet kunnen vinden. 1 is duidelijk zichtbaar, geen idee waar de andere zou moeten zitten.
Je bent nog lang niet uit getweakt, als het kan werken naar nog lagere temperaturen.
De 2e ontluchter zit op de pomp, is van plastic overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:07
Wat gebeurt er eigenlijk met een buitenunit als het echt te koud wordt en er niet meer energie onttrokken kan worden uit dat lucht? Slaat het bij -20 bijvoorbeeld af waardoor je geen verwarming meer krijgt? Theoretische vraag natuurlijk. Voor de verwarming zal het niet heel veel uitmaken met een goed geïsoleerd huis, maar in zo'n geval zit je misschien wel zonder warm water (tenzij je 100% het verwarmingselement gebruikt).

Ik vroeg me ook af wat het grote nadeel is van een niet modulerende buitenunit, de LWD50A lijkt niet te kunnen moduleren. Dient de buffervat van 62L dan als een soort buffer? Ik neem aan dat er ergens een buffer moet zijn, want anders slaat de unit constant aan/uit. Of is de WAR in dit geval een soort van modulatie? Beetje spannend voor ons zo'n WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
xoror schreef op zondag 14 februari 2021 @ 07:44:

zie ook antwoord @Grolsch . Ik had een tijdje terug werkzaamheden aan mijn waterontharder, maar de installateur had er bij de bouw keurig stopkranen tussengezet, zodat de waterontharder afgesloten kon worden van het circuit. Zou ik nu als ik jou was mee laten nemen.

Verder laat je ook even informeren hoe de bypass werkt op de ontharder. Als je ooit problemen krijgt, houd je in ieder geval (kalk) water in huis, totdat er iemand langs is geweest.
mister_S schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:20:
Wat gebeurt er eigenlijk met een buitenunit als het echt te koud wordt en er niet meer energie onttrokken kan worden uit dat lucht? Slaat het bij -20 bijvoorbeeld af waardoor je geen verwarming meer krijgt? Theoretische vraag natuurlijk. Voor de verwarming zal het niet heel veel uitmaken met een goed geïsoleerd huis, maar in zo'n geval zit je misschien wel zonder warm water (tenzij je 100% het verwarmingselement gebruikt).

Ik vroeg me ook af wat het grote nadeel is van een niet modulerende buitenunit, de LWD50A lijkt niet te kunnen moduleren. Dient de buffervat van 62L dan als een soort buffer? Ik neem aan dat er ergens een buffer moet zijn, want anders slaat de unit constant aan/uit. Of is de WAR in dit geval een soort van modulatie? Beetje spannend voor ons zo'n WP.
Ik heb ergens ooit gelezen dat zelfs uit lucht van min 200 nog warmte te winnen is, het gaat om de delta er tussen. Het rendement wordt uiteraard wel steeds minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
koevlaas2 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:17:
[...]

Je bent nog lang niet uit getweakt, als het kan werken naar nog lagere temperaturen.
De 2e ontluchter zit op de pomp, is van plastic overigens.
Dat ik niet niet ben uit getweakt klopt helemaal, heb nog genoeg te doen om uiteindelijk de Ta verder te kunnen verlagen :)

Waar ik vooral mee zit is dat de Cop die ik haal ongeveer een punt lager blijft liggen dan dat LG opgeeft. Dit ongeacht of ik een hoge of lagere Ta draai. Zoals afgelopen nacht, Cop=2.08, terwijl bij -7 (was het niet) en Ta35 hij een Cop van 2.9 zou moeten halen. Dat is een fors verschil en dus vooral fors meer kosten aan stroomverbruik.

Graag zou ik zien dat ik eerst meer in de buurt kom van de 'beloofde' cop van LG. Daarna kan ik die dan altijd nog verbeteren door maatregelen waarmee ik mijn Ta kan verlagen. Echter vooralsnog kom ik bij lange na niet aan de Cop waarden uit het LG enigineering databook.

Van andere wp's zie ik cop waarden die in de buurt komen van wat LG ook op heeft gegeven en zelfs hoger. Vandaar dat ik het idee heb dat ik toch nog wat verkeerd doe / er iets niet goed is aan mijn LG.

Overigens heb ik de tweede ontluchter gevonden dankzij de tip dat hij van plastic is. Die stond al open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
rykers158 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:02:
[...]

Dat ik niet niet ben uit getweakt klopt helemaal, heb nog genoeg te doen om uiteindelijk de Ta verder te kunnen verlagen :)

Waar ik vooral mee zit is dat de Cop die ik haal ongeveer een punt lager blijft liggen dan dat LG opgeeft. Dit ongeacht of ik een hoge of lagere Ta draai. Zoals afgelopen nacht, Cop=2.08, terwijl bij -7 (was het niet) en Ta35 hij een Cop van 2.9 zou moeten halen. Dat is een fors verschil en dus vooral fors meer kosten aan stroomverbruik.

Graag zou ik zien dat ik eerst meer in de buurt kom van de 'beloofde' cop van LG. Daarna kan ik die dan altijd nog verbeteren door maatregelen waarmee ik mijn Ta kan verlagen. Echter vooralsnog kom ik bij lange na niet aan de Cop waarden uit het LG enigineering databook.

Van andere wp's zie ik cop waarden die in de buurt komen van wat LG ook op heeft gegeven en zelfs hoger. Vandaar dat ik het idee heb dat ik toch nog wat verkeerd doe / er iets niet goed is aan mijn LG.

Overigens heb ik de tweede ontluchter gevonden dankzij de tip dat hij van plastic is. Die stond al open.
Komen jouw COP waardes uit de LG of uit een energiemeter + kamstrup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mister_S schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:20:

Dan stopt de wp ermee en schakelt het electrische element in om daarmee je huwelijk te redden 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Gaat hier weer de goede kant op met de COP. Weer >4. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YA4oPczb7Nr7mHRkhtkRf1LIOEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96lcD82XYTGHZd5t5qBVYXgL.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 74 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.