Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.897 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-10 15:04

Impry

Rallymedia.nl

De aannemer en paar bekende installateurs hier in de buurt hebben niet heel veel kaas gegeten van hybride warmtepompen.
Nu heb ik denk ik een kwart van dit topic doorgelezen, maar als ik het allemaal lees heb ik echt geen idee waar ik moet beginnen!
Het is een enorme berg aan informatie, maar vooral ook heel veel info over gedetailleerd afstellen enzo. Die fase zit ik nu echt niet in.
Daarnaast lijkt het in veel gevallen ook 'tobben' als ik termen lees als defrost, pendelen, etc.. Komt dat omdat men hier de grens op zoekt om zoveel mogelijk gasloos te draaien? Of is dat inherent aan een hybride warmtepomp?

Ik zit nu in de fase: welk type hybride warmtepomp is geschikt voor ons huis?
1960, vrijstaand, ongeïsoleerd verbruik 2500m³ gas/jaar.
Isolatie zijn we nu mee bezig, binnen een paar maanden is dak, spouw, geïsoleerd en overal beneden HR++ of HR+++ glas. Dus gasverbruik zal wel gaan zakken, maar hoeveel?
Beneden vloerverwarming, boven radiatoren.

Waar moet ik nu beginnen?

[ Voor 12% gewijzigd door Impry op 12-02-2021 14:39 ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:57
Impry schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:25:
De aannemer en paar bekende installateurs hier in de buurt hebben niet heel veel kaas gegeten van hybride warmtepompen.
Nu heb ik denk ik een kwart van dit topic doorgelezen, maar als ik het allemaal lees heb ik echt geen idee waar ik moet beginnen!
Het is een enorme berg aan informatie, maar vooral ook heel veel info over gedetailleerd afstellen enzo. Die fase zit ik nu echt niet in.

Isolatie zijn we nu mee bezig, binnen een paar maanden is dak, spouw, geïsoleerd en overal beneden HR++ of HR+++ glas. Dus gasverbruik zal wel gaan zakken, maar hoeveel?

Wil je hybride of volledig elektrisch?

Je hebt een paar opties:

1. Na de maatregelen je gasverbruik monitoren en kijken wat je verbruik gaat zijn.
2. Warmteverlies berekening laten maken zodat je kan laten bereken wat je warmte vraag gaat zijn na de genomen maatregelen.
3. Als je niet volledig elektrisch wilt gaan een hybride warmtepomp nemen en kijken wat er gebeurd.

Situatie schets hier:

Vrijstaande woning 1982 met een vloeroppervlakte van een kleine 200m2.
Vorige bewoners stookte 4600m3 per jaar 8)7
Na een aantal besparingsacties zoals een klokthermostaat, een bestaande radiator terug plaatsen en dakisolatie zaten we op 1800m3. We moesten toen nog het bestaande dubbelglas vervangen voor HR++, vloerisolatie aanbrengen en vloerverwarming laten aanleggen. Ik had een aanname gedaan dat ons gasverbruik daarmee onder de 1500m3 zou zakken. Op basis van die cijfers hebben we een warmtepomp laten installeren. Maar dat was nadat we een redelijk beeld hadden

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:41
@Impry even een apart topic maken en dat hier linken.
dan kunnen we op je situatie inzoomen, zonder de context kwijt te raken
stap 1 voor vandaag: welke aanvoertemperatuur van je CV heb je nu nodig. test bv met https://zetmop60.nl/

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 21:35
Impry schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:25:
Daarnaast lijkt het in veel gevallen ook 'tobben' als ik termen lees als defrost, pendelen, etc.. Komt dat omdat men hier de grens op zoekt om zoveel mogelijk gasloos te draaien? Of is dat inherent aan een hybride warmtepomp?

in jouw geval zou ik even niks doen. Nadat je bovenstaande activiteiten hebt uitgevoerd heb je geen idee wat je verwarmingsvermogen moet zijn. Als het kan zou ik dus al deze maatregelen uitvoeren en dan volgende winter kijken of je het huis kan verwarmen door bijv de hr ketel op 30-35 graden te zetten. Is het antwoord ja dan ga je op basis van het nieuwe jaarverbruik bepalen welke warmtepomp je nodig hebt.

Ik zat zelf op 1441m3 verbruik en ben over gestapt naar een 7,5kw warmtepomp en ga nu geheel gasloos (dus zowel CV maar ook waterverwarming) en neem nu een 10kw met een 300L warmtepompboiler.

Het zou eeuwig zonde zijn als je nu een vermogen gaat "gokken" en het blijkt niet te kloppen...

Een tweede aspect is je warmteafgiftesysteem. Gebruik je vloerverwarming of radiatoren. De belangrijkste vraag: als de aanvoer temperatuur op 30 of max 35 graden gezet wordt krijg je je huis dan nog warm? Dit kun je nu al testen....

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:37

Wuursj

want worst is al bezet

Casejunkie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:40:
[...]

Je hebt een paar opties:
[..]
@Impry
Optie 4: je hele huis na verbouwing in de Ubakus-tool-voor-warmtevraag zetten.

In Principe doe je dan je eigen (best gedetaileerde) warmteverliesberekening. Zo heb ik van de mijne de capaciteit bepaald want hier zei het huidig gasverbruik ook weinig omdat er zoveel op de schop gaat.
Nu hopen dat ie klopt want deze week blijkt die capaciteit halverwege de verbouwing nog niet helemaal toereikend te zijn >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 12-02-2021 14:59 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Thanks voor de reacties! Dat vermogen inschatten is een hele lastige ja.
Nu zit ik ook nog met een CV-ketel uit 2001, dus ook die loopt op z'n eind.
Dan is een jaar normaal verbruik (verbouwing is juli afgerond), het beste uitgangspunt om mee verder te rekenen?
BarryH schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:40:
@Impry even een apart topic maken en dat hier linken.
dan kunnen we op je situatie inzoomen, zonder de context kwijt te raken
stap 1 voor vandaag: welke aanvoertemperatuur van je CV heb je nu nodig. test bv met https://zetmop60.nl/
Eerder had ik deze al aangemaakt, maar daar waren nog geen reacties op gekomen.
Adviesvraag - Nieuwe CV icm vloerverwarming én radiatoren

[ Voor 49% gewijzigd door Impry op 12-02-2021 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:10
@Impry ik zit in hetzelfde schuitje. Na een woning gekocht te hebben in April vorig jaar, toch meer interesse gekregen in verduurzamen. Deels voor comfort, maar ook wel om de investering terug te verdienen. Toch zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ondertussen wel de HR-ketel op 45 kunnen zetten, zonder in de kou te zitten. Twijfel nu erg tussen hybride of electric. Ik blijf dit topic zeker volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
RemySoeters schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:34:

Ondertussen wel de HR-ketel op 45 kunnen zetten, zonder in de kou te zitten. Twijfel nu erg tussen hybride of electric. Ik blijf dit topic zeker volgen.
Dan zou ik niet twijfelen en gewoon voor een "normale" wp gaan.

Als je nu je woning goed hield gaat dat met een wp ook lukken. Als je dan lager wil in TA en je komt een probleem ruimte tegen kan je daar alsnog een grotere of LTV radiator, of coilfan neer hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
Impry schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:03:
Dus als je naar hybride zou gaan dan moet je een nieuwe ketel EN een elga kopen.
Lijkt me beter om te zorgen dat je meteen naar all-electric kan...

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
Impry schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:03:
Thanks voor de reacties! Dat vermogen inschatten is een hele lastige ja.
Dan is een jaar normaal verbruik (verbouwing is juli afgerond), het beste uitgangspunt om mee verder te rekenen?

[...]

Eerder had ik deze al aangemaakt, maar daar waren nog geen reacties op gekomen.
Adviesvraag - Nieuwe CV icm vloerverwarming én radiatoren
Ok dan wat vragen:

Wat wil je bereiken?
1)hybride (dus een warmtepomp naast een cv ketel)
2)solo een warmtepomp voor CV en ketel voor warmwatervraag
3)all-electric (warmtepomp + boiler die zowel CV als warmwatervraag afdekken)

Voor oplossing 1 en 2 is een goede inschatting van je m3 jaarverbruik waarschijnlijk al voldoende. Je zult immers ten alle tijden er nog een ketel naast hebben moeten hangen om te voldoen aan je warmwatervraag. En wat veel mensen zich niet realiseren is dat het vermogen van een cv ketel afgestemd is op het warm water comfort en niet zozeer op de CV installatie.

Verder blijft mijn 2e opmerking relevant; het opwek systeem is 1 variabele maar wat is je afgiftesysteem van warmte? radiatoren, vloerverwarming, etc? heb je daar meer info over?

tot slot: zet vandaag de aanvoer temp van de ketel eens op 40 graden en kijk of het over 2 dagen nog warm is binnen. Dan weet je meteen of je afgiftesysteem geschikt is voor laagtemperatuurverwarming wat wel nodig is als je een warmtepomp wilt...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
sjimmie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:08:
[...]

Dus als je naar hybride zou gaan dan moet je een nieuwe ketel EN een elga kopen.
Lijkt me beter om te zorgen dat je meteen naar all-electric kan...
Een elga met dit gasverbruik is een druppel op een gloeiende plaat. Als ik er vanuit ga dat hij pakweg 1000m3 gaat besparen dan nog zit hij op een jaarverbruik van 1500m3. Ik zou dus ergens rond de 7,5kw-10kw gaan zitten als hij hybride wilt gaan en dan is de elga ongeschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Impry @develdonk Een elga carrier kan tot ca 1500m3 besparen (als je hem los van de CV ketel aanstuurt).
een 6kW ELGA ACE komt nog wel verder.
MAAR in deze situatie is 1 jaartje aankijken waarschijnlijk verstandiger. Met als waarschijnlijke conclusie dat een 8-11kW WP (met deze capaciteit bij -10) een betere oplossing is en dan ben je gelijk helemaalvan het gas af....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
BarryH schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:51:
@Impry @develdonk Een elga carrier kan tot ca 1500m3 besparen (als je hem los van de CV ketel aanstuurt).
MAAR in deze situatie is 1 jaartje aankijken waarschijnlijk verstandiger. Met als waarschijnlijke conclusie dat een 8-11kW WP (met deze capaciteit bij -10) een betere oplossing is en dan ben je gelijk helemaalvan het gas af....
Is dit je eigen ervaring? Ik heb namelijk voordat ik de ecodan 7,5kw had, een 5kw elga gehad, en deze kon echt niet de 1.441m3 afvangen die ik verbruikte. Dit was overigens wel de 5kw versie maar lees tot nu toe niet zo heel goede brichten van de 6kw versie?

desalniettemin zal ook de 6kw versie veel draaiuren gaan maken om het allemaal bol te werken wat ook je cop niet ten goede zal komen (omdat hij vaak op vol vermogen zal draaien maar om hier antwoord op te geven moet je weten hoeveel m3 hij na de maatregelen gaat verbruiken). Maw eerst meten voordat we in ongefundeerde discussies terecht komen en wellicht is de elga dan idd een prima oplossing.

Eea is echter ook afhankelijk van het afgitesysteem en Impry focused nu met name op de opwek wat maar 1 kant van het verhaal is. los van wat je opwek kan opwekken zul je altijd ook naar je afgifte moeten kijken... Ik probeer voor hem een beetje orde in de chaos te scheppen en laat hem focussen op het grote plaatje voordat we discussieren of de leidingdiamter x of y moet zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
BarryH schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:51:
en hier sluit ik me 100% bij aan. ervaring leert dat als je voor hybride gaat je achteraf toch liever voor een solo oplossing of all electric was gegaan (lees: je krijgt spijt) dus ik ben het eens met BarryH!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@develdonk ik heb de carrier elga. Die is eigenlijk (bij b.v. 2 graden buiten / 35 binnen) maar 3.5kW.

Ik heb geen warmtemeter, dus het is een beetje natte vinger werk:
- ik verbruik 3200-3400 kWh (gemeten met plugwise) met de ELGA
- ik stook met Ta=32-33 graden, tot aan het vriespunt (Daaronder springt de CV ketel bij.)
- ik heb de ELGA op thermostaat 1 (24x7 20 graden) en de CV ketel een eigen thermostaat (op 18 graden nacht, 19,5 graden overdag). De CV springt bij als de ELGA het niet aankan.
- anderen die met deze Ta stoken (met een ELGA) halen een COP van ca 4 -> 4X3200/(9,6*0,95)= 1400 m3

een 4kW of 6kW ELGA zal dus meer kunnen doen.

anderzijds in 2013 had ik 1500m3 verbruik (incl koken, na installatie zonneboiler en isoleren) en verwarmde ik alleen beneden.
inmiddels 2 kinderen middelbare school/universiteit, dus ook boven de slaap/studeerkamers verwarmd en nog maar ca 250m3 verbruik, in 2019 /2020, na aankoop inductiekookplaat ca. 100-130m3 gas.
Van deze 130m3 gas 30m3 op de dag dat ik van wintersport terugkwam en het huis van 15 graden naar 20 graden moest :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:15
Twan dz schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:39:
[...]

Vraagje, hier een Elga naast een 36/30 Intergas hangen.
Eerst had ik de elga op pompstand 6 naar rechts. In duo stand drukte de elga de hr ketel weg. Nu met stand 3 doet de hr ketel het wel alleen doet hij elke zo veel minuten een stoot warm water waardoor de Ta continu tussen de 38 en 45 graden zit.

Heb jij in duo werking een en de Ta? Of fluctueert die ook zo?

https://imgur.com/a/SeRp5Hj
Hybride bedrijf is best ingewikkeld en dus een heel verhaal:

Bij b.v. -4C heeft de woning een Ta van c.a 42C nodig bij een retour van 38C. De thermostaat zal via de opentherm regeling dit proberen te benaderen. In mijn geval trekt de Elga dat niet en kan ongeveer 40C leveren, dus de HR moet er 2C bij doen. Bij de WP gaat het om de retour temp en heeft weinig last van de HR en de Ta. De retour temperatuur vi dus voor de WP bepalend.

Als de HR er bij aanslaat om de uiteindelijke meng tempertuur van 42C te bereiken wordt de flow verdeeld(Parallel bedrijf) en zal de Elga schat ik 30% minder flow krijgen en dus dT 30% hoger worden. Van b.v dT=2 naar dT =3. Dat heeft nauwelijks invloed op de regeling. Anders is het bij de HR. Die krijgt ook de retour temperatuur van 38C en met dat grote vermogen (32kW)schiet de temp in korte tijd van b.v. 38C naar 48C. De regeling zorg er voor dat hij gaat moduleren en rond de 48C blijft hangen. Uiteindelijk zal er een mengtemperatuur moeten worden geleverd van het flow van de WP en HR van gemiddeld 42C.

Het probleem is dat de HR niet gaat pendelen. Bij het bereiken van de maximaal instelling (Bij mijn HR 57C) schakelt de HR uit, blijft 15minuten in pauze en begint opnieuw. Pendelen dus waadooj er niet voldoende warmte wordt geleverd.

De HR moet de klans krijgen om zich in te stellen op modulatie. Door de flow te verhogen heeft de HR meer tijd nodig om 48C te bereiken en blijkbaar was dat voldoende om zich op een lager vermogen (c.a. 20%) in te stellen. Dit opstart proces zal regelmatig opnieuw plaats vinden omdat tapwater voorrang krijgt.

Om een goede samenwerking HR/WP te krijgen moet de HR maximaal thermostaat voor CV bedrijf in iedergeval rond de 55C worden ingesteld. De flow van de CVpomp is instelbaar via het installateursmenu, bij mij was 70% voldoende. Het temperatuurverschil voor moduleren heb ik op 15C gezet.
De pompstand Elga staat op 4 rechtsom. Met de HR er bij 850liter/uur gemeten via Kamstrup
Een te hoge pompstand van de Elga kan de HR flow wegdrukken met als gevolg pendelen. Dus de flow van de HR moet ook worden ingeregeld, dus het instructieboekje doorworstelen, daar heb je alle tijd voor in coronatijd.
Het is dus zoeken naar de balans waarbij de ketel gaat moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Nog even een aanvulling. Ik heb de pompstand van de HR in het verleden naar 50% gebracht i.v.m. geluid in de leiding. Dus nu weer op 70%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-10 13:37
Heeft iemand hier al eens van gehoord: https://www.123-kaminofen...ng_md30-380v_krachtstroom

Warmtepompen die na subsidie gratis zouden zijn.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:55
rykers158 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:56:
[...]

Daar twijfel ik wel over. Ik kom van ca. 1300 m3 gas. Waarbij ik 2 dagen overdag niet stookte. Volgens de alom bekende formule zou je dan eerder richting de 7 gaan en dus veiligheidshalve voor de 9kw gegaan.

Gisteren 92 kw thermisch opgewekt en 4.8 M3 gas, dus totale warmte ca.140 kw thermisch. Dat zou een 9 kw toch moeten kunnen leveren bij 24/7 draaien? 140/24= 5.83 kw lijkt mij genoeg reserve. Mits de wp natuurlijk ook echt 9 kw levert bij -5.

Komende dagen maar goed noteren hoeveel ik nodig ga hebben bij -10, kan ik daar de volgende wp op uitzoeken. Da's dan weer het voordeel van deze koude periode.
Mijn oude woning (bouwjaar 1934 ) had een hetzelfde gasverbruik en dat wordt nu warm gehouden door een 5kw Panasonic , en dat gaat ook bij -9 nog super goed.

Wel overal ltv verwarming, en daar zit tevens jouw probleem.
Je kan investeren in een nieuwe pomp, maar vloerverwarming of wandverwarming aanleggen levert je meer winst op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
Blihi schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:37:
Heeft iemand hier al eens van gehoord: https://www.123-kaminofen...ng_md30-380v_krachtstroom

Geen ervaring maar over de topics heen zijn er wel mensen die hiermee "geexperimenteerd" hebben. Conclusie was meestal:
-dramatische cop
-onder de 0 graden levert hij heel veel minder kw's dan de A merken

mijn tegenvraag zou zijn: als je single woont en beetje wil experimenteren: have fun!
als je met gezinnetje ergens woont en niet net zoals deze week in hartje winter in potentieel koud huis wilt zitten: lekker ff het bedrag van een cv ketel er bovenop leggen en dan warmtepomp bestellen in spanje/frankrijk en dan heb je een A merk en jarenlang plezier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:57
Ramon_1984 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:37:
[...]

Mijn oude woning (bouwjaar 1934 ) had een hetzelfde gasverbruik en dat wordt nu warm gehouden door een 5kw Panasonic , en dat gaat ook bij -9 nog super goed.

Wel overal ltv verwarming, en daar zit tevens jouw probleem.
Je kan investeren in een nieuwe pomp, maar vloerverwarming of wandverwarming aanleggen levert je meer winst op...
Vloerverwarming zit er helaas niet in met een 5 jaar oude tegelvloer in de keuken die verlijmd is op v313 spanoplaten. Ik heb 1 wand 3 bij 3 meter waarop ik wandverwarming kan toepassing. Die wil ik wel gaan toevoegen komende zomer. Dat blijft weinig denk ik gezien de ruimte van ca. 30m2. Echter de andere wanden bevatten deuren of ramen of staat het keukenblok tegen aan.
Verder laat ik daar ook de jaren '80 gevel nog naïsoleren met Aminotherm. Hopelijk dat dat ervoor zorgt dat ik de keuken sneller kan opwarmen.

Maar dat is denk ik niet de kern van mijn probleem. Want ik kan wel slecht mijn keuken warm houden, maar de rest van het huis lukt wel. Waar ik vooral mee zit is dat ik een wel hele lage COP zie. In deze post in het LG topic: https://gathering.tweaker...message/66129010#66129010
heb ik een scatterplot met mijn dagCOP afgezet tegen de gemiddelde buitentemperatuur die dag. Die COP lijkt mij toch erg laag. Dat is mijn primaire zorg m.b.t. de LG op dit moment. Daardoor verbruik ik veel meer elektra dan verwacht.

Zeker als ik mijn gemeten COP waarden vergelijk met de tabellen uit het LG engineering Databook, dan zijn die bijna een punt lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 23:11
Ik heb mijn huisje met CV ketel flink verbouwd, inclusief verbeterde isolatie en lagetemperatuurverwarming, maar nu heb ik een probleem... De CV ketel heeft teveel vermogen :') Zelfs met het vermogen beperkt tot het minimum stond hij afgelopen dagen nog te pendelen...

Het ding is al op leeftijd, dus ik ben nu aan het kijken naar alternatieven. Een warmtepomp voor zowel warm water als verwarming. Het probleem is alleen dat het huisje heel klein is, ik heb binnen absoluut geen ruimte om iets neer te zetten. De CV hangt nu in een technische ruimte van +/- 1.5m2, daar past hooguit iets van hetzelfde formaat in terug (zolang het hoog aan de muur kan hangen). Wel heb ik veel ruimte buiten.

Zijn er oplossingen die geheel buiten kunnen staan? Ik ken de monobloc warmtepompen, maar die hebben alsnog een flinke boiler nodig die binnen geïnstalleerd wordt. Ik zie ook een aantal fabrikanten die een kast leveren van formaat flinke koelkast waar alles in zit, zoals bijvoorbeeld de Remeha Eria Tower. Voor zover ik kan zien zijn die alleen ook ongeschikt om buiten te plaatsen.

Iemand ervaring met een geval zoals dit?

Als het echt niet anders kan heb ik nog een vrijstaande (ongeisoleerde) schuur, alleen moet ik dan grofweg 12 meter leiding in de grond leggen en die schuur heeft ook z'n beste tijd wel gehad. Hij staat afwaterpas :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 21:05
In plaats van een boiler voor de douche en keuken, misschien een doorstroom verwarmer, als je 3 fasen hebt?
Dan heb je voor een binnenunit niet veel ruimte nodig; zit er wel vloerverwarming in? wsh niet.....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:01

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

APBaguette schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:18:
Ik heb mijn huisje met CV ketel flink verbouwd, inclusief verbeterde isolatie en lagetemperatuurverwarming, maar nu heb ik een probleem... De CV ketel heeft teveel vermogen :') Zelfs met het vermogen beperkt tot het minimum stond hij afgelopen dagen nog te pendelen...

Het ding is al op leeftijd, dus ik ben nu aan het kijken naar alternatieven. Een warmtepomp voor zowel warm water als verwarming. Het probleem is alleen dat het huisje heel klein is, ik heb binnen absoluut geen ruimte om iets neer te zetten. De CV hangt nu in een technische ruimte van +/- 1.5m2, daar past hooguit iets van hetzelfde formaat in terug (zolang het hoog aan de muur kan hangen). Wel heb ik veel ruimte buiten.

Zijn er oplossingen die geheel buiten kunnen staan? Ik ken de monobloc warmtepompen, maar die hebben alsnog een flinke boiler nodig die binnen geïnstalleerd wordt. Ik zie ook een aantal fabrikanten die een kast leveren van formaat flinke koelkast waar alles in zit, zoals bijvoorbeeld de Remeha Eria Tower. Voor zover ik kan zien zijn die alleen ook ongeschikt om buiten te plaatsen.

Als het echt niet anders kan heb ik nog een vrijstaande (ongeisoleerde) schuur, alleen moet ik dan grofweg 12 meter leiding in de grond leggen en die schuur heeft ook z'n beste tijd wel gehad. Hij staat afwaterpas :+
Heb je (een mogelijkheid) voor 3x25? In dit geval een monobloc of lucht/lucht aanschaffen in combinatie met een 11kW doorstromer.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
Ik heb momenteel 1 fase, maar ik denk dat 3 fase wel mogelijk moet zijn gezien de dikte van de kabel die uit de grond komt (het kastje met de hoofdzekeringen is niet doorzichtig, ik kan ze niet zien). Ik zal het nagaan bij de energieleverancier.

Ik heb vloerverwarming in de woonkamer en badkamer, en in de woonkamer nog een convector waar fans in kunnen. De bovenverdieping (slaapkamer / overloop) heeft ook 2 grote convectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk

klein huisje, geen plek om het op te hangen, warm water vergt snel veel vermogen, ik weet niet wat de energiekosten op jaarbasis zijn maar dit klinkt als situatie waarin je waarschijnlijk niet teveel poespas wilt uithalen als je het economisch beredeneert. Immers de besparing is vermoed ik erg gering?

Vanuit mijn kennis:
-inderdaad monobloc voor de CV, dan blijft het geluid en de ruimte die je nodig hebt buiten (kan dit in jouw situatie?)
-binnen kun je dan kiezen voor boiler op de plek waar nu je CV hangt eventueel gecombineerd met doorstroomverwarmer (heb je een 3 fase aansluiting). Let er wel op dat een doorstroomverwarmer opzich aardig is maar never nooit niet hetzelfde kan verwarmen als een CV.

hier kun je uitrekenen wat voor boiler je nodig hebt afhankelijk van je douchegedrag: https://www.econo.nl/berekening-boiler-douchetijd

met de doorstroomverwarmer kun je de douchetijd verlengen (door bijv voorverwarmd water de boiler in te laten gaan). Let er echter wel op dat een elec boiler energieverslindend is (in winter relatief want gebouw moest toch verwarmd worden :) ). Een boiler met indirecte spiral wordt denk ik mission impossible.... Maar laat me graag verrassen door mede tweakers 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Zou het slechte presteren van mijn warmtepomp misschien kunnen liggen aan een tekort aan koelgas?

Toen het afgelopen nacht echt koud was haalde hij Ta namelijk niet. Toen om 5.30 de CV ketel mee ging helpen haalde hij Ta wel weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRTLHWJ-RRb011YWs0xv7uEpCUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2WlVlH05hjgtDqGeCMcSgv3.jpg?f=fotoalbum_large

Toen het buiten warmer was had hij geen problemen met Ta te halen.

Hoe zou ik kunnen controleren of er wel voldoende koelgas inzit? Of is het onwaarschijnlijk dat dit door een tekort aan koelgas komt en heeft het te maken met te weinig afgifte zoals eerder werd gesuggereerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
rykers158 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:13:
Zou het slechte presteren van mijn warmtepomp misschien kunnen liggen aan een tekort aan koelgas?

Toen het afgelopen nacht echt koud was haalde hij Ta namelijk niet. Toen om 5.30 de CV ketel mee ging helpen haalde hij Ta wel weer.

[Afbeelding]

Hoe zou ik kunnen controleren of er wel voldoende koelgas inzit? Of is het onwaarschijnlijk dat dit door een tekort aan koelgas komt en heeft het te maken met te weinig afgifte zoals eerder werd gesuggereerd?
heb je niet ontzettend veel defrosts waardoor de warmtepomp geen lange runs kan maken en hij gewoon niet genoeg vermogen heeft? bij hogere buitentemp of als hij een zetje van de cv ketel krijg doet hij het namelijk prima...? Ik zoiu zeggen dat je warmtevraag van de woning eens tuk hoger ligt dan wat de warmtepomp kan leveren en dat hij dus continue op vol vermogen bezig is. Heb je ook het kwh verbruik eens bekijken van een dag of deze redenatie klopt?

[ Voor 13% gewijzigd door develdonk op 12-02-2021 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
develdonk schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:15:
[...]

heb je niet ontzettend veel defrosts waardoor de warmtepomp geen lange runs kan maken en hij gewoon niet genoeg vermogen heeft?
Hij heeft inderdaad wel aardig wat defrosts in deze periode. Echter niet meer dan hij eerder bij minder koude temperaturen ook had. In detail:

https://snapshot.raintank...TbH06eT51SnET50ma?orgId=2

Ongeveer 1 defrost per 55 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01:06

Ik heb een complete monoblock installatie met binnengedeelte (boiler e.d) bij iemand buiten op het dak gemaakt, kwestie van je binnengebeuren in een soort van klein tuinhuisje stoppen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
rykers158 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:13:

[Afbeelding]

Teveel afgifte en je wp heeft niet genoeg vermogen, wat voor wp is het ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:43
Binnenkort krijgen we onze huis met een Innotec LWD50 WP, ik ben een beetje in de war met het geleverde vermogen van deze WP. De installateur gaat uit van 44W/m2 met een GO van 158m2, dan kom ik uit 7kW benodigd vermogen. Als ik de specificaties van de LWD50 opzoek kom ik uit op een geleverd vermogen van 4.3kW bij -10 (laten we uitgaan van deze temperaturen). Kan ik hieruit simpelweg concluderen dat de WP op volle toeren gaat werken en het alsnog niet kan bijhouden? Dit heb ik aan de kopersbegeleider gevraagd en na een aantal keer doorzeuren en "komt wel goed" als antwoord, is het doorgezet naar de installateur. Antwoord was, je raadt het al, "komt goed". Vóór het tekenen voor ons huis kregen we van de makelaar te horen dat de normale huizen de LWD50 zouden krijgen en de grotere de LWD70, dit bleek achteraf makelaars gelul. Nu krijgen zelfs de grootste huizen met 178m2 de LWD50.
Mis ik nou iets (te simpel denken/rekenen) of weet de installateur niet wat hij doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-09 12:29
Tomexergie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:58:
[...]

Hybride bedrijf is best ingewikkeld en dus een heel verhaal:

Bij b.v. -4C heeft de woning een Ta van c.a 42C nodig bij een retour van 38C. De thermostaat zal via de opentherm regeling dit proberen te benaderen. In mijn geval trekt de Elga dat niet en kan ongeveer 40C leveren, dus de HR moet er 2C bij doen. Bij de WP gaat het om de retour temp en heeft weinig last van de HR en de Ta. De retour temperatuur vi dus voor de WP bepalend.

Als de HR er bij aanslaat om de uiteindelijke meng tempertuur van 42C te bereiken wordt de flow verdeeld(Parallel bedrijf) en zal de Elga schat ik 30% minder flow krijgen en dus dT 30% hoger worden. Van b.v dT=2 naar dT =3. Dat heeft nauwelijks invloed op de regeling. Anders is het bij de HR. Die krijgt ook de retour temperatuur van 38C en met dat grote vermogen (32kW)schiet de temp in korte tijd van b.v. 38C naar 48C. De regeling zorg er voor dat hij gaat moduleren en rond de 48C blijft hangen. Uiteindelijk zal er een mengtemperatuur moeten worden geleverd van het flow van de WP en HR van gemiddeld 42C.

Het probleem is dat de HR niet gaat pendelen. Bij het bereiken van de maximaal instelling (Bij mijn HR 57C) schakelt de HR uit, blijft 15minuten in pauze en begint opnieuw. Pendelen dus waadooj er niet voldoende warmte wordt geleverd.

De HR moet de klans krijgen om zich in te stellen op modulatie. Door de flow te verhogen heeft de HR meer tijd nodig om 48C te bereiken en blijkbaar was dat voldoende om zich op een lager vermogen (c.a. 20%) in te stellen. Dit opstart proces zal regelmatig opnieuw plaats vinden omdat tapwater voorrang krijgt.

Om een goede samenwerking HR/WP te krijgen moet de HR maximaal thermostaat voor CV bedrijf in iedergeval rond de 55C worden ingesteld. De flow van de CVpomp is instelbaar via het installateursmenu, bij mij was 70% voldoende. Het temperatuurverschil voor moduleren heb ik op 15C gezet.
De pompstand Elga staat op 4 rechtsom. Met de HR er bij 850liter/uur gemeten via Kamstrup
Een te hoge pompstand van de Elga kan de HR flow wegdrukken met als gevolg pendelen. Dus de flow van de HR moet ook worden ingeregeld, dus het instructieboekje doorworstelen, daar heb je alle tijd voor in coronatijd.
Het is dus zoeken naar de balans waarbij de ketel gaat moduleren.
Eigenlijk wil ik een zo'n hoog mogelijke flow. Dus elga op pompstand 5 of misschien wel 6. Dit om te voorkomen dat mijn Tr te veel verschil is. Het verlies van de pomp haal ik in met de extra afgifte.

Moet ik dan ook de minimale pompstand van de hr ketel instellen? Of alleen de max op bijvoorbeeld jou 70% zetten en modeleert de pomp zelf tussen minimaal en 70%? De max van de HR ketel staat nu op 40 graden. Hiermee kan de cv ketel prima alleen draaien. Alleen met de Elga er bij pendelt de ketel.
Heel veel hoger kan ik ook niet gaan ivm een gesloten verdeler. De vloer kan niet veel warmer dan 40/45 aan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:01

Ja ik ken iemand die hem heeft.
Wat develdonk zegt.
Slechte cop, vermogen kakt in als je het nodig hebt en hij moduleert niet, dus dat ding blaast alles wat je kan, of niks. Dus niet echt een succes verhaal. In het tussenseizoen krijg je dus gependel, en in de winter wss te weinig vermogen, en overall slechte cop.
Leuk dat ie misschien in aankoop goedkoop is, maar dat ga je in de jaren wss wel verstoken met extra verbruik omdat ie slecht afstelbaar is.
Verder heb ik zelf collectoren en buffervat van 123kaminofen en die zijn top en een kundige partij. Weten veel ervan en zijn lekker nuchter.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:25
mister_S schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:30:
Binnenkort krijgen we onze huis met een Innotec LWD50 WP, ik ben een beetje in de war met het geleverde vermogen van deze WP. De installateur gaat uit van 44W/m2 met een GO van 158m2, dan kom ik uit 7kW benodigd vermogen. Als ik de specificaties van de LWD50 opzoek kom ik uit op een geleverd vermogen van 4.3kW bij -10 (laten we uitgaan van deze temperaturen). Kan ik hieruit simpelweg concluderen dat de WP op volle toeren gaat werken en het alsnog niet kan bijhouden? Dit heb ik aan de kopersbegeleider gevraagd en na een aantal keer doorzeuren en "komt wel goed" als antwoord, is het doorgezet naar de installateur. Antwoord was, je raadt het al, "komt goed". Vóór het tekenen voor ons huis kregen we van de makelaar te horen dat de normale huizen de LWD50 zouden krijgen en de grotere de LWD70, dit bleek achteraf makelaars gelul. Nu krijgen zelfs de grootste huizen met 178m2 de LWD50.
Mis ik nou iets (te simpel denken/rekenen) of weet de installateur niet wat hij doet?
Beide fout. Die waarde van W/m² is een heeeeeeeeeeeeeeel grove indicatie. Om het benodigde vermogen voor een nieuwe woning te bepalen heb je een warmteverliesberekening nodig. Die zit voor een groot deel al in je EPC berekening, bij mij klopt dat heel aardig.
Ergens daarin staat een waarde van het verwarmingsvermogen in januari in W/K. Als je die vermenigvuldigt met het gewenste temperatuursverschil (bijvoorbeeld 31K (binnen 21 graden, buiten -10)), dan krijg je een aardige indicatie voor het benodigde WP vermogen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:43
@Andrehj aha dank voor je snelle antwoord :) In het EPC rapport staat 118W/K, dat zou dan met 31K dus uitkomen op ~3,7kW. Dus zo simpel is het? Idioot dat de installateur dit niet even duidelijk maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Twan dz schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:39:
[...]

Eigenlijk wil ik een zo'n hoog mogelijke flow. Dus elga op pompstand 5 of misschien wel 6. Dit om te voorkomen dat mijn Tr te veel verschil is. Het verlies van de pomp haal ik in met de extra afgifte.

Moet ik dan ook de minimale pompstand van de hr ketel instellen? Of alleen de max op bijvoorbeeld jou 70% zetten en modeleert de pomp zelf tussen minimaal en 70%? De max van de HR ketel staat nu op 40 graden. Hiermee kan de cv ketel prima alleen draaien. Alleen met de Elga er bij pendelt de ketel.
Heel veel hoger kan ik ook niet gaan ivm een gesloten verdeler. De vloer kan niet veel warmer dan 40/45 aan denk ik.
De pomp bij Remeha heeft twee instel waarden: Bij mij: 70% bij brander aan en 30% voor het nadraaien brander uit.. Deze kun je dus verstellen. Moduleren heeft te maken met de brander terugdraaien naar een lager vermogen, dat doet de ketel zelf.
Pendelen is eigenlijk oscilleren van een circuit. Blijkbaar is de grotere flow een parameter waarbij demping groter wordt en de brander moduleert naar een stabiele waarde.
Jouw omstandigheden zijn anders, maar het principe is het zelfde. Ik neem aan dat jouw HR ook parallel staat aan de Elga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
xoror schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:39:
Vandaag hebben we de oplevering (eindelijk !). Nu kreeg ik een mail dat ze de upponor naregelingskastjes nog niet aangesloten hadden op de vm2d unit. Daar zou evt internet voor nodig zijn. Weet iemand hier wat vanaf? Is toch raar?
Je Ecodan kan ook zonder externe kastjes verwarmen en zelfs koelen, kwestie van instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Bij -10°C doet ie nog maar 5 kW :+

Voor de rest:
Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024

Wat is je grondoppervlakte wat je tot beschikking hebt in je ruimte en hoe hoog is dat het plafon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
En je hebt er 380V voor nodig wij zitten al jaren op 400V🤭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

@sjimmie @develdonk @BarryH
Bedankt voor de reacties, voor de overzichtelijkheid heb ik jullie beantwoord in dit draadje:
Impry in "Adviesvraag - Nieuwe CV icm vloerverwarming én radiatoren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-09 12:29
Tomexergie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:55:
[...]

De pomp bij Remeha heeft twee instel waarden: Bij mij: 70% bij brander aan en 30% voor het nadraaien brander uit.. Deze kun je dus verstellen. Moduleren heeft te maken met de brander terugdraaien naar een lager vermogen, dat doet de ketel zelf.
Pendelen is eigenlijk oscilleren van een circuit. Blijkbaar is de grotere flow een parameter waarbij demping groter wordt en de brander moduleert naar een stabiele waarde.
Jouw omstandigheden zijn anders, maar het principe is het zelfde. Ik neem aan dat jouw HR ook parallel staat aan de Elga.
Maar als het goed is heb ik in mijn Intergas ook een modulerende pomp, van ik meen 25% tot 100% in te stellen is. Het advies is om deze onder waarde niet aan te passen ivm slechte ontbranding. Maar de maximale pomp waarde is wel goed instelbaar, dit om bijvoorbeeld een lage Tr terug te krijgen op het moment dat je alleen HR ketel zou stoken en wil condenseren. (Minder flow is meer afgifte is lagere retour)
Ik heb geen na draaitijd op de hr ketel omdat de wp toch altijd aan staat en door draait.
De brander (kw/vermogen staat op 25 %=7 kw)
Deze zou gelijk lopen met de modulerende pomp, ik kan natuurlijk wel de minimale pompstand verhogen.

Of moet ik de hre kerel gewoon op standaard laten staan en de elga alles laten bepalen? Ik ben bang voor een te hoge Ta met een kapotte vloer op de vloer verwarming als gevolg. (Gesloten verdeler)

De Elga staat inderdaad parallel aan de hr ketel, vandaag dat de elga met een te hoge flow de hr ketel weg drukt.

[ Voor 4% gewijzigd door Twan dz op 12-02-2021 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-10 13:37

Ventilatiewarmtepomp geen optie? Ducobox eco ofzo?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02-2023
Meer flow is meer afgifte lees ik veel maar ik lees ook vaak minder flow is meer afgifte. Hoe zit dit nu😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Blihi schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 07:43:
Als ik het zo lees is een cascade opstelling met twee VWL55 units ook een mogelijkheid bij Vaillant. Dan heb je wel echt een behoorlijk modulatiebereik en de extra subsidie dekt de extra kosten wel.

Het aansluitschema ziet er dan zo uit: https://www.vaillant.com/...pdf/425925/40030-1121.pdf
Je kan tot 7 warmte opwekkers in cascade opstelling plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
koevlaas2 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:26:
[...]

Teveel afgifte en je wp heeft niet genoeg vermogen, wat voor wp is het ?
Teveel afgifte kan ik mij niet voorstellen, want ik heb alleen radiatoren en afgelopen nacht stonden ze alleen beneden echt open. Boven alleen de badkamer.

De wp is een LG Therma V R32 9 kw (HM091M-U43)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
rykers158 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:44:
[...]

Teveel afgifte kan ik mij niet voorstellen, want ik heb alleen radiatoren en afgelopen nacht stonden ze alleen beneden echt open. Boven alleen de badkamer.

De wp is een LG Therma V R32 9 kw (HM091M-U43)
Monoblock ? Roland M. op het forum hier heeft er ook last van met volgens mij exact hetzelfde apparaat, gelukkig heeft hij vloerverwarming en een goed geïsoleerd huis, hij red het nog geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
koevlaas2 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:04:
[...]

Monoblock ? Roland M. op het forum hier heeft er ook last van met volgens mij exact hetzelfde apparaat, gelukkig heeft hij vloerverwarming en een goed geïsoleerd huis, hij red het nog geloof ik.
Ja, monoblock. In draai via een buffervat waar ik ook de CV ketel op heb aangesloten, wat nu mijn 'redding' is.

Het vreemde is dat volgens de tabellen van LG hij het makkelijk aan zou moeten kunnen met een prima cop. Echter qua vermogen red hij het niet en de cop is ook dramatisch slecht. @JanAllElectric in het LG topic heeft er ook last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
rykers158 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:11:
[...]

Ja, monoblock. In draai via een buffervat waar ik ook de CV ketel op heb aangesloten, wat nu mijn 'redding' is.

Het vreemde is dat volgens de tabellen van LG hij het makkelijk aan zou moeten kunnen met een prima cop. Echter qua vermogen red hij het niet en de cop is ook dramatisch slecht. @JanAllElectric in het LG topic heeft er ook last van.
Ik heb zojuist de andere lg bezitter gesproken, zijn advies:

Zorg dat de wp niet boven de 26 liter flow per minuut gaat.
Zet de ontluchters in de buitenunit open (dopje open draaien)

Zijn machine werkt nu goed.

Edit: en dit:
ik merk overigens ook dat als je hem op AI+0 zet (gewoon stooklijn) hij veel slechter verwarmt dan dat je hem op AI+1 zet

[ Voor 9% gewijzigd door koevlaas2 op 12-02-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
rykers158 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:11:
[...]

Het zijn 2 ontluchters in de lg, op de circulatie pomp en nog een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-09 20:13
Wat @koevlaas2 aan geeft inderdaad. Ik merkte zelf dat ik heel veel last er van had rond de 0 graden (dat is ook de vermogensdip bij dit model, van 9kw naar 5.4kw).
Gelukkig nu bij -5 tot -10 gaat het wel goed, maar ons huis is ook erg goed geïsoleerd dus heb ook niet veel verwarming nodig. Zelfs met dit weer staat hij maar 50-70% van de tijd aan met zo'n 28-30 graden toevoer.

Ik had destijds met de servicemonteur van LG gebeld, en die gaf de volgende tips:
- Beide ontluchtingspunten open zetten (1 van plastic op de pomp, en 1 van messing daarboven)
- max. 26 liter per minuut rondpompen. Het kan zijn dat de pomp op 100% meer rondpompt dan dat, dan moet je wat terug schalen
- Mijn circuit zat op 1 bar, dus die bijgevuld naar 2 bar

Verder merk ik dus inderdaad dat hij op AI+0 veel slechter presteert dan op AI+1, dus mogelijk kan je dat nog uitproberen.

Ik twijfel ook nog steeds of hij qua koelmiddel wel goed gevuld is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
koevlaas2 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:19:
[...]

Het zijn 2 ontluchters in de lg, op de circulatie pomp en nog een andere.
Ik zal morgen bij daglicht dan eens op zoek gaan. De ene heb ik al eens open gezet.

Overigens heb ik ook een spirovent direct bij binnenkomst in huis zitten, dus lucht zou niet zo'n probleem moeten zijn.

Verder heb ik niet heel veel verschil gezien tussen draaien op de AI instellen of de Heat instelling.

Maar er komt nog een koude nacht aan na de komende, dus dan zal ik eens AI+1 testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
rykers158 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:26:
[...]

Ik zal morgen bij daglicht dan eens op zoek gaan. De ene heb ik al eens open gezet.

Overigens heb ik ook een spirovent direct bij binnenkomst in huis zitten, dus lucht zou niet zo'n probleem moeten zijn.

Verder heb ik niet heel veel verschil gezien tussen draaien op de AI instellen of de Heat instelling.

Maar er komt nog een koude nacht aan na de komende, dus dan zal ik eens AI+1 testen.
En de flow ? @rolandmegens hoe lees je de flow uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-09 20:13
De Heat setting heeft bij mij nog nooit goed gefunctioneerd, maar van alles wat ik heb uitgeprobeerd qua instellingen deed AI+1 het het beste.

De flow uitlezen heb ik gedaan door het debiet van elke groep bij elkaar op te tellen. Ik heb alleen vloerverwarming, en op elke groep zit zo'n metertje. Die even allemaal bij elkaar optellen en het geeft een redelijk beeld qua flow (niet extreem nauwkeurig helaas)
Uiteraard zou een minder provisorische manier hiervoor beter zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
rolandmegens schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:37:
De Heat setting heeft bij mij nog nooit goed gefunctioneerd, maar van alles wat ik heb uitgeprobeerd qua instellingen deed AI+1 het het beste.

De flow uitlezen heb ik gedaan door het debiet van elke groep bij elkaar op te tellen. Ik heb alleen vloerverwarming, en op elke groep zit zo'n metertje. Die even allemaal bij elkaar optellen en het geeft een redelijk beeld qua flow (niet extreem nauwkeurig helaas)
Uiteraard zou een minder provisorische manier hiervoor beter zijn :P
@rykers158 heeft alleen radiatoren, misschien moet hij zijn pomp gewoon een stuk zachter zetten om te testen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
develdonk schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:00:
[...]

-inderdaad monobloc voor de CV, dan blijft het geluid en de ruimte die je nodig hebt buiten (kan dit in jouw situatie?)
-binnen kun je dan kiezen voor boiler op de plek waar nu je CV hangt eventueel gecombineerd met doorstroomverwarmer (heb je een 3 fase aansluiting). Let er wel op dat een doorstroomverwarmer opzich aardig is maar never nooit niet hetzelfde kan verwarmen als een CV.
Ik kan makkelijk een monobloc kwijt buiten, dat is geen probleem. Het probleem is het buffervat die eigenlijk altijd binnen geplaatst wordt. Ik zie voor gecombineerd cv/tapwater gebruik vaak een buffer van 300 liter oid, dat past niet binnen. Zo'n 50 liter vaatje voor alleen CV buffer zou wel passen. Zo'n monobloc heeft toch altijd een buffervaatje nodig? Ik zie bijv. in de datasheet van een 5kW Panasonic dat hij zo'n 14L/m nodig heeft, dat krijg ik nooit door m'n systeem heen.
Adriaan71 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:11:
[...]

Wat is je grondoppervlakte wat je tot beschikking hebt in je ruimte en hoe hoog is dat het plafon?
Grondoppervlakte niets, het stuk vloer onder m'n CV ketel is een put waar de waterleiding en watermeter zit.

Ik heb een rechthoek aan de wand beschikbaar van grofweg 70x150cm en maximaal zo'n 50cm diep. Een 150L boiler is wel het maximale wat ik kwijt kan.

De ruimte is een hok (voorheen een stuk bijkeuken) van zo'n (LxBxH) 150x80x260cm waar alle technische installaties zitten.
Blihi schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:41:
[...]

Ventilatiewarmtepomp geen optie? Ducobox eco ofzo?
Ik heb geen luchtsysteem in huis en de hele benedenverdieping (inclusief badkamer en gang) heeft al vloerverwarming, dat zou ik wel graag willen behouden.
koevlaas2 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:22:
[...]

Ik heb een complete monoblock installatie met binnengedeelte (boiler e.d) bij iemand buiten op het dak gemaakt, kwestie van je binnengebeuren in een soort van klein tuinhuisje stoppen.
Daar zat ik ook aan te denken, heb je dat hok geisoleerd? Volgens mij is de grootste beperking dat het binnenspul vorstvrij moet staan. Misschien een tuinkast er omheen zetten met wat platen piepschuim erin. Bij mij zou het in de tuin tegen de buitengevel kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:57
APBaguette schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:44:
[...]

Ik kan makkelijk een monobloc kwijt buiten, dat is geen probleem. Het probleem is het buffervat die eigenlijk altijd binnen geplaatst wordt. Ik zie voor gecombineerd cv/tapwater gebruik vaak een buffer van 300 liter oid, dat past niet binnen. Zo'n 50 liter vaatje voor alleen CV buffer zou wel passen. Zo'n monobloc heeft toch altijd een buffervaatje nodig? Ik zie bijv. in de datasheet van een 5kW Panasonic dat hij zo'n 14L/m nodig heeft, dat krijg ik nooit door m'n systeem heen.

[...]

Grondoppervlakte niets, het stuk vloer onder m'n CV ketel is een put waar de waterleiding en watermeter zit.

Ik heb een rechthoek aan de wand beschikbaar van grofweg 70x150cm en maximaal zo'n 50cm diep. Een 150L boiler is wel het maximale wat ik kwijt kan.

De ruimte is een hok (voorheen een stuk bijkeuken) van zo'n (LxBxH) 150x80x260cm waar alle technische installaties zitten.
[...]

Ik heb geen luchtsysteem in huis en de hele benedenverdieping (inclusief badkamer en gang) heeft al vloerverwarming, dat zou ik wel graag willen behouden.

[...]

Daar zat ik ook aan te denken, heb je dat hok geisoleerd? Volgens mij is de grootste beperking dat het binnenspul vorstvrij moet staan. Misschien een tuinkast er omheen zetten met wat platen piepschuim erin. Bij mij zou het in de tuin tegen de buitengevel kunnen staan.
Om hoeveel groepen vloerverwarming gaat het? Met 5 groepen en 2 tot 3 liter per minuut per groep zou het toch prima moeten kunnen? Iets lagere flow dan de 14 is niet meteen een groot probleem, heb je alleen iets hogere dT.

Buffervat is vaak niet nodig. Dus dan heb je binnen nog mooi ruimte voor een 100 of 150l warmtepompboiler eventueel aangevuld met een doorstromer voor die paar keer per jaar dat je te kort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
koevlaas2 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:32:
[...]

En de flow ? @rolandmegens hoe lees je de flow uit ?
Pompsnelheid op 80% met flow van ca. 1500 l/h volgens de Kamstrup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
rykers158 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 23:00:
[...]

Pompsnelheid op 80% met flow van ca. 1500 l/h volgens de Kamstrup.
Zet svp eens op 50%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Dat kan. 60% levert overigens een flow van 1200 l/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
rykers158 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 23:14:
[...]

Ook goed 60%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
APBaguette schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:44:
[...]

[...]

[...]

[...]

Het hok zelf niet, maar alle leidingen zijn wel geïsoleerd alsmede de componenten die ook nog extra isolatie nodig hebben zoals de inlaat combinatie.
Het is dus zeker allemaal wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[quote]Twan dz schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:22:
[...]

Maar als het goed is heb ik in mijn Intergas ook een modulerende pomp, van ik meen 25% tot 100% in te stellen is. Het advies is om deze onder waarde niet aan te passen ivm slechte ontbranding. Maar de maximale pomp waarde is wel goed instelbaar, dit om bijvoorbeeld een lage Tr terug te krijgen op het moment dat je alleen HR ketel zou stoken en wil condenseren. (Minder flow is meer afgifte is lagere retour)
Ik heb geen na draaitijd op de hr ketel omdat de wp toch altijd aan staat en door draait.
De brander (kw/vermogen staat op 25 %=7 kw)
Deze zou gelijk lopen met de modulerende pomp, ik kan natuurlijk wel de minimale pompstand verhogen.

/quote]
Bij Remeha moduleert de pomp niet mee en heeft een vaste waarde. Jouw opmerking:Minder flow is meer afgifte is lagere retour is maar ten dele waar. Bij minder flow daalt inderdaad de retour temp, maar de aanvoer moet omhoog om dezelfde warmteoverdracht te krijgen anders daalt de afgifte. De CV pomp hoger zetten zal resulteren in een lagere aanvoertemperatuur en is i.h.a. voor de installatie geen probleem maar kan geluidshinder geven. Je kunt rustig de CVpomp hoger zetten en de dT van Elga meten. Als dT>4C wordt Elga een beetje weggedrukt en kan een tandje hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:31
[...]

Ik heb m hier ook van 100% naar 80% gezet en de stilte modus erop, het is nu buiten -6 .
Ta34, Tr 30. Ik ben benieuwd. ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Cees-JanH schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 00:15:
[...]

Ik heb m hier ook van 100% naar 80% gezet en de stilte modus erop, het is nu buiten -6 .
Ta34, Tr 30. Ik ben benieuwd. ..
TEweinig is niet goed, maar TEveel ook niet 🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-09 11:11

Copitano

Hoorn NH

@Twan dz @Tomexergie Waar jullie discussie over gaat is volgens mij dit fenomeen....right?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NJGqwn3O9rNMLSjlYBCQPtteyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dilxBrmBxG0mfpqcPt1PcEm6.jpg?f=fotoalbum_large
Links de WP, rechts de CV. De CV hangt Opentherm aan de ELGA (oorspronkelijk door de installateur AAN/UIT aangesloten 8)7 ). De Honywell modulation thermostaat hangt via OTGW aan de ELGA.
Ik heb geen vloerverwarming, behalve in de badkamer. In het hele huis hangen convectoren. De meeste daarvan hebben een DHZ boosters. Zonder CV is de Td ongeveer 4 a 5 graden.

Ik heb ook lopen stoeien met de instellingen om de boel goed op elkaar afgestemd te krijgen. Ik heb een Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L ketel naast de ELGA hangen. Bij 0 graden buiten en soms met harde wind bij +2 moet de ketel bijspringen. Heb ook al van alles geprobeerd om, als de CV erbij moet, de CV op laag vermogen mee laten pruttelen. Eerste stap inderdaad ook max. temperatuur van de ketel omlaag. Dat alleen hielp niet echt. Toen ik keek waar het vermogen op stond bleek die nog op 26 kW te staan. Toen ik die naar 7 kW instelde ging de hele boel in de stress (ELGA uit, OTGW in de war etc.) kortom niets deed het meer. Vermogen terug naar 26 dan maar. Alles een aantal keren gereset en toen begon de boel gelukkig weer te draaien, ELGA voorop.

Handleiding van de Valliant er nog maar eens bij. Pomp blijkt mee te moduleren met de ketel. Valt dus verder weinig aan te regelen denk ik. Flow instelling van de ELGA kom erg nauw voor stabiel gedrag. In mijn geval rond 800l/h ofwel 13,3 l/min. Zodra de CV gaat meedoen gaat de flow omlaag naar ongeveer 450 l/h. Bij een hogere flow start de Valliant wel maar word vrijwel direct weggedrukt door de ELGA. Ik heb de ketel nu op AUTO gezet. Dat gaat beter. Ik heb nu CV runs van 45 min tot een uur. Dat was eerder 10 min aan 10 min uit. Maar de ketel gaat nog wel steeds een periode uit terwijl het setpoint nog niet is bereikt. Eigenlijk is het nog niet zoals ik het wil hebben. Ik zou het liefs bij de CV een mooie constante vlakke lijn willen zien op bijvoorbeeld 40 tot setpoint bereikt is of 45 graden als het nog kouder wordt.

Ben dus ook heel erg benieuwd naar ervaringen/oplossingen van andere ELGA gebruikers op dit tuning onderdeel.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

En ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 29-09 18:12
Twan dz schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:39:
[...]

Vraagje, hier een Elga naast een 36/30 Intergas hangen.
Eerst had ik de elga op pompstand 6 naar rechts. In duo stand drukte de elga de hr ketel weg. Nu met stand 3 doet de hr ketel het wel alleen doet hij elke zo veel minuten een stoot warm water waardoor de Ta continu tussen de 38 en 45 graden zit.

Heb jij in duo werking een en de Ta? Of fluctueert die ook zo?

https://imgur.com/a/SeRp5Hj
ik jullie volgen, exact het zelfde probleem hier
ik ben maar gestopt om duo te proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

Afgelopen dinsdag had ik mijn stooklijn aangepast en de stille modus ingeschakeld van de Remeha Elga Ace 6kW (23:00-08:00). Verschil is enorm!

Oude stooklijn: 35 / 0,5, dat is Ta 35 bij -10 graden en Ta 20 bij 20 graden
Nieuwe stooklijn: 29 / 0,3, dat is Ta 29 bij -10 graden en Ta 20 bij 20 graden

Grafiek van dinsdag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tf9NZj8Zg4kbWopHn6w0d4amiz8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/gw5qm2TVpta0C9sfRefpOvIy.png?f=fotoalbum_medium

Grafiek van vrijdag (gisteren):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3uOFLNZhf4yzpgYnRoBeVVumUc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/8eJ88sA9kfrDb46shyzFREXC.png?f=fotoalbum_medium

Gisteren scheen er wel meer zon, maar als ik alleen even naar de nacht kijk (0:00 - 08:00) dan is het aantal defrosts gehalveerd.

Over de hele dag gezien is het ook minder rennen tussen de defrosts en stilstaan tijdens een defrost. Opgenomen elektrisch vermogen als de WP aan staat was rond de 2kW continu, en zit nu rond de 1 kW.

Handig zo'n vorst periode om wat beter te tunen! _/-\o_

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:42
Het is hier -9,9 en het verbaasd mij dat er nog 2,7kw uit de ELGA komt bij 920watt opgenomen..
Dat is echt niet slecht.. Het is weinig true maar de COP is nog behoorlijk.

21.0 in de woonkamer

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
fmb schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 08:35:
Afgelopen dinsdag had ik mijn stooklijn aangepast en de stille modus ingeschakeld van de Remeha Elga Ace 6kW (23:00-08:00). Verschil is enorm!

Oude stooklijn: 35 / 0,5, dat is Ta 35 bij -10 graden en Ta 20 bij 20 graden
Nieuwe stooklijn: 29 / 0,3, dat is Ta 29 bij -10 graden en Ta 20 bij 20 graden

Grafiek van dinsdag:
[Afbeelding]

Grafiek van vrijdag (gisteren):
[Afbeelding]

Gisteren scheen er wel meer zon, maar als ik alleen even naar de nacht kijk (0:00 - 08:00) dan is het aantal defrosts gehalveerd.

Over de hele dag gezien is het ook minder rennen tussen de defrosts en stilstaan tijdens een defrost. Opgenomen elektrisch vermogen als de WP aan staat was rond de 2kW continu, en zit nu rond de 1 kW.

Handig zo'n vorst periode om wat beter te tunen! _/-\o_
Kan je niets over zeggen zolang jij de RV niet meet..
Defrosts zijn erg afhankelijk van de 2 factoren; opgenomen vermogen + RV..

Heb 1 maart 2018 gewoon 24 uur bijna volgas kunnen stoken zonder 1 defrost met -8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:50
Andrehj schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:06:
[...]

Die echt hoge frequenties worden waarschijnlijk pas vrijgegeven bij echt lage temperaturen. Ik wilde vanochtend (er was immers -14 voorspeld) gaan kijken wat het echte maximum was, maar toen we opstonden was het maar -5. :|
Morgen weer een kans.
Vandaag toch nog een keer getest, want het is nu iets kouder. Nu wordt de 110Hz dus wel vrijgegeven. Daardoor weet de SW75YAA er bij -10°C en Ta 35°C nog 8,8kW uit te persen.
Nu is natuurlijk de vraag of er bij -15°C/-20°C nog meer wordt vrijgegeven :), maar daar hebben we de koudegolf uit 2012 voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
koevlaas2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 00:25:
[...]

TEweinig is niet goed, maar TEveel ook niet 🤞
Volgens de LG handleiding zou 25,9 l/min optimaal zijn voor de 9 kw. Dus 1550 l/h. Vandaar dat ik op 80% draaide met 1500 l/h als resultaat.

Vannacht al even op AI+1 gedraaid en met de pomp op 60%. Ook dan haalt hij de gewenste Ta niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8v8wdhjY_Sewlz_nbYrmjKjdnzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V11jfYYqYV4hWCfB1RRPvXHk.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet de maximale Ta ook iets dalen als de buiten temperatuur afneemt.

Verder een belabberde COP: 1.72

Volledige dashbord tussen 12 en 5.30 (daarna is de ketel weer mee gaan doen):
https://snapshot.raintank...7aW4NN8fNjVOosL0ZkePgXJUm

Het lijkt mij dat de defrosts er toch voor blijven zorgen dat het vermogen niet gehaald wordt en de COP slecht is. de RV lag hier tussen 85 en 88%. Alleen verklaart dat nog niet waarom LG dan zelf opgeeft dat hij inclusief defrost effect bij Ta40 en Tb-7 9kW zou produceren met een COP van 2.71.
Door de defrosts kom ik in de periode tussen 1 uur en 5 uur tot gemiddeld slechts 6,2 kW.

[ Voor 22% gewijzigd door rykers op 13-02-2021 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
rykers158 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:31:
[...]

Volgens de LG handleiding zou 25,9 l/min optimaal zijn voor de 9 kw. Dus 1550 l/h. Vandaar dat ik op 80% draaide met 1500 l/h als resultaat.

Vannacht al even op AI+1 gedraaid en met de pomp op 60%. Ook dan haalt hij de gewenste Ta niet:

[Afbeelding]

Het lijkt mij dat de defrosts er toch voor blijven zorgen dat het vermogen niet gehaald wordt en de COP slecht is. de RV lag hier tussen 85 en 88%
Het lijkt erop dat ie bewust terug moduleert, want hij start met 4,9kW elektra (fase 2) en zakt daara terug tot 4,5kW. De warmteproductie is ook prima, want je haalt ruim 10kW. Wellicht toch een instelling (of bescherming) die dit gedrag veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@doek55 ik denk dat hij terugzakt doordat hij dicht vriest en simpelweg dus minder warmte uit de lucht kan halen.

Als dat zo is zou de enige optie een wp met grotere verdamper zijn denk ik, zodat ik minder last heb van defrosts.

Een instelling die ervoor zorgt dat hij langzamer begint heb ik niet gevonden. Dat zou mogelijk wel kunnen helpen met minder snel dicht vriezen.

[ Voor 24% gewijzigd door rykers op 13-02-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
rykers158 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:01:
@doek55 ik denk dat hij terugzakt doordat hij dicht vriest en simpelweg dus minder warmte uit de lucht kan halen.

Als dat zo is zou de enige optie eennwp met grotere verdamper zijn denk ik, zodat ik minder last heb van defrosts.
Nee, want dan zou je verwachten dat de compressor harder moet pompen en dus meer stroom gaat gebruiken. Bij jou is het net andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
doek55 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:03:
[...]

Nee, want dan zou je verwachten dat de compressor harder moet pompen en dus meer stroom gaat gebruiken. Bij jou is het net andersom.
Hier loopt het opgenomen vermogen van de ELGA ook terug wanneer hij bijna dichtgevroren is.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/d0hDJ3f/Schermafbeelding-2021-02-13-om-10-08-43.png

[ Voor 14% gewijzigd door Daannn1987 op 13-02-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Daannn1987 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:07:
[...]

Hier loopt het opgenomen vermogen van de ELGA ook terug wanneer hij bijna dichtgevroren is.
Bij deze LG daalt het vermogen al 20 minuten voordat de defrost start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
doek55 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:50:
[...]

Het lijkt erop dat ie bewust terug moduleert, want hij start met 4,9kW elektra (fase 2) en zakt daara terug tot 4,5kW. De warmteproductie is ook prima, want je haalt ruim 10kW. Wellicht toch een instelling (of bescherming) die dit gedrag veroorzaakt?
Ja dat ben ik met je eens, hij moduleert wel heel snel terug... eigenlijk misschien eens een filmpje / timelapse maken hoe de buitenunit eruit ziet van defrost tot defrost.

Het is niet wat je hoopt te zien van een LG. Wellicht dat ander LG eigenaren exact hetzelfde zien

Ik keek een tijdje met een schuin oog naar de LG maar de vorst periode verteld mij dat een LG niet echt een vooruitgang is t.o.v. een ELGA. (no offense intended richting de LG eigenaren).
Een pana of mitsubish lijken beter te presteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-09 21:12

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

FF update..
-12 geweest...

Maar ik lig er nog steeds naast :-)
https://snapshot.raintank...xJErbljZyN9EJRSAmO1WMPeV4

Ben toch benieuwd wat de experts er tot nu toe van zeggen.
Ik ben tevreden..
Mijn cop kijk niet naar ff. [ haalt het voorjaar wel in ]
Maar als ik puursang reken naar gas en elektra verbruik [ tov buurman] ben ik al blij, en belangrijker dat ik het red natuurlijk.

De Bheater is wel onmisbaar gebleken, maar die er zit er ook niet voor niets in.
Al met al, ben ik blij met DE test van de afgelopen 10 jaar.

Ik ga hajeetje maar eens bedanken..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Copitano schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 01:16:
@Twan dz @Tomexergie Waar jullie discussie over gaat is volgens mij dit fenomeen....right?
[Afbeelding]
Links de WP, rechts de CV. De CV hangt Opentherm aan de ELGA (oorspronkelijk door de installateur AAN/UIT aangesloten 8)7 ). De Honywell modulation thermostaat hangt via OTGW aan de ELGA.
Ik heb geen vloerverwarming, behalve in de badkamer. In het hele huis hangen convectoren. De meeste daarvan hebben een DHZ boosters. Zonder CV is de Td ongeveer 4 a 5 graden.

Ik heb ook lopen stoeien met de instellingen om de boel goed op elkaar afgestemd te krijgen. Ik heb een Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L ketel naast de ELGA hangen. Bij 0 graden buiten en soms met harde wind bij +2 moet de ketel bijspringen. Heb ook al van alles geprobeerd om, als de CV erbij moet, de CV op laag vermogen mee laten pruttelen. Eerste stap inderdaad ook max. temperatuur van de ketel omlaag. Dat alleen hielp niet echt. Toen ik keek waar het vermogen op stond bleek die nog op 26 kW te staan. Toen ik die naar 7 kW instelde ging de hele boel in de stress (ELGA uit, OTGW in de war etc.) kortom niets deed het meer. Vermogen terug naar 26 dan maar. Alles een aantal keren gereset en toen begon de boel gelukkig weer te draaien, ELGA voorop.

Handleiding van de Valliant er nog maar eens bij. Pomp blijkt mee te moduleren met de ketel. Valt dus verder weinig aan te regelen denk ik. Flow instelling van de ELGA kom erg nauw voor stabiel gedrag. In mijn geval rond 800l/h ofwel 13,3 l/min. Zodra de CV gaat meedoen gaat de flow omlaag naar ongeveer 450 l/h. Bij een hogere flow start de Valliant wel maar word vrijwel direct weggedrukt door de ELGA. Ik heb de ketel nu op AUTO gezet. Dat gaat beter. Ik heb nu CV runs van 45 min tot een uur. Dat was eerder 10 min aan 10 min uit. Maar de ketel gaat nog wel steeds een periode uit terwijl het setpoint nog niet is bereikt. Eigenlijk is het nog niet zoals ik het wil hebben. Ik zou het liefs bij de CV een mooie constante vlakke lijn willen zien op bijvoorbeeld 40 tot setpoint bereikt is of 45 graden als het nog kouder wordt.

Ben dus ook heel erg benieuwd naar ervaringen/oplossingen van andere ELGA gebruikers op dit tuning onderdeel.
@Verwijderd
Ik heb een Remeha Calenta en daar kan je voor de CV pomp een min en een max instellen.
Door de min te verhogen heb ik een situatie waar beide systemen parallel goed kunnen draaien.
Een ander punt is de aansturing van de CVketel vanuit de ELGA. De ELGA heeft een stooklijn in de besturing van de gasketel, Wellicht dat je ketel aan / over de stooklijn gaat en daarom uitgaat.

Je kan het eens proberen met de aan/uit aansturing :) of met de hogere stooklijninstelling van de ELGA (volgens mij heeft de elga/carrier 4 mogelijke instellingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
rykers158 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:01:

Een instelling die ervoor zorgt dat hij langzamer begint heb ik niet gevonden. Dat zou mogelijk wel kunnen helpen met minder snel dicht vriezen.
Zet de flow svp eens op 40%, als je minder liters verpompt neemt het vermogen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:18:

Ik ben tevreden..
Deze expert leest het woord 'tevreden' en dat is het enige dat telt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
Daannn1987 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:17:
[...]

Ja dat ben ik met je eens, hij moduleert wel heel snel terug... eigenlijk misschien eens een filmpje / timelapse maken hoe de buitenunit eruit ziet van defrost tot defrost.

Het is niet wat je hoopt te zien van een LG. Wellicht dat ander LG eigenaren exact hetzelfde zien

Ik keek een tijdje met een schuin oog naar de LG maar de vorst periode verteld mij dat een LG niet echt een vooruitgang is t.o.v. een ELGA. (no offense intended richting de LG eigenaren).
Een pana of mitsubish lijken beter te presteren.
Ik zou als ik nu zou moeten kiezen zeker niet voor een LG gaan, maar ook voor een Panasonic of Mitsubishi.

De timelapse heb ik eerder al eens gemaakt. Het was toen niet zo koud als nu, maar het effect dat hij al snel terugmoduleert is er eigenlijk altijd al geweest.

@koevlaas2

Ik zal hem eens naar 40% zetten. Nu staat hij even uit, later vandaag zal ik hem wel weer even aanzetten als het huis weer helemaal op temperatuur is en dan ook meteen een nieuwe timelapse maken.

Overigens was de dT nu al aardig hoog lijkt mij op 60%: bij maximaal vermogen ca. 7.8 graden.

[ Voor 12% gewijzigd door rykers op 13-02-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Laatste 2 dagen het koudst hier. Conclusief WP draait op zijn slofjes . De woning 24/7 21 graden. Met mooie lange runs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOEUOwBN7iW4VMsZ9LG37VNBprc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3y5PWdWhDjGEOCJPZUNLYKlc.png?f=fotoalbum_large

De stress test heeft hij goed doorstaan afgelopen week. Kan mijn water temperatuur nog flink verhogen.

Nu aankomende periode uitvogelen wat ik precies met mijn warm water ga doen en dan gaan we de gasmeter afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-09 21:12

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

koevlaas2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:31:
[...]

Deze expert leest het woord 'tevreden' en dat is het enige dat telt.
Die is goed, maar wel makkelijk... xxxx

Lijkt me toch verbazingwekkend wat de 5 kan volhouden?
Ik had het eerlijk niet verwacht, bij deze temp had ik wel verwacht 20 -24 7 pellets bij te moeten stoken.

Hij redt het, mss maar net, maar toch. O-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Bodhisatva
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06-02-2023
[...]

[Afbeelding]

Het lijkt mij dat de defrosts er toch voor blijven zorgen dat het vermogen niet gehaald wordt en de COP slecht is. de RV lag hier tussen 85 en 88%. Alleen verklaart dat nog niet waarom LG dan zelf opgeeft dat hij inclusief defrost effect bij Ta40 en Tb-7 9kW zou produceren met een COP van 2.71.
Door de defrosts kom ik in de periode tussen 1 uur en 5 uur tot gemiddeld slechts 6,2 kW.
Ik heb hier ook een LG 9KW R32 draaien en herken het gedrag wat jij beschrijft niet. Ik draai meestal op silent en met een Ta rond de 32 graden en heb met de huidige omstandigheden (-8 graden) om de 3 uur een defrost. WP draait mooie stabiele runs met opgenomen vermogen tussen de 1,5 en 2 KW electrisch. Huis blijft netjes op temperatuur van 19 tot 20 graden.Heb een huis uit 2003 met een verwarmt oppervlak van 140 m2 waarvan grotendeels radiatoren.Isolatie is van huis is goed. Kosten zijn bij mij tot dusver aanzienlijk lager dan bij gebruik van gas. Prestaties bij hoge luchtvochtigheid en temperaturen rond het vriespunt zijn wel lager ivm meer defrosts maar dat lees ik bij meer WP eigenaren. Denk dat het lastig is om te kunnen bepalen wat het probleem is bij jou installatie omdat er zoveel oorzaken kunnen zijn.Zou een lijstje maken en ze een voor een nalopen en testen.Een expert erbij halen kan misschien snel een oorzaak opleveren. Het blijft uiteindelijk toch maatwerk en iedere installatie is anders. Mijn ervaring na een jaar spelen met de instellingen is dat een kleine aanpassing al een groot verschil kan maken. Door kleine aanpassingen te doen kom je steeds dichterbij de voor jou situatie beste instelling. Hoop dat je snel de oorzaak gevonden hebt want deze WP moet dit soort omstandigheden makkelijk aan kunnen.

LG Therma-V R32 9KW Monobloc, Atlantic Explorer V4, SolarEdge 3500DC, 3100KW AEG Full-Black Solarpanels, Raspberry P1 Monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Laatst online: 29-09 15:16
Daannn1987 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:24:
[...]

Als ik opnieuw mocht kiezen (met de kennis van nu) had ik een te grote geplaatst.

Pendelen kan je wel voorkomen;
Nachtverlaging (gelijk een comfortabele vloer s'morgens vroeg, iets wat ik soms mis met 24/7 verwarmen).
Stooklijn verhogen
Hydraulisch ontkoppelen.

Ik blijf nog een jaar of 2/3 met de ELGA draaien en dan komt er wel iets anders.
Daan jij doet Elga only maar hoe maak jij eigenlijk sww? Elek. boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Copitano schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 01:16:
[Afbeelding]

Precies het hybride probleem. Even geen tijd maar ik kom er op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:41:
[...]

Die is goed, maar wel makkelijk... xxxx

Lijkt me toch verbazingwekkend wat de 5 kan volhouden?
Ik had het eerlijk niet verwacht, bij deze temp had ik wel verwacht 20 -24 7 pellets bij te moeten stoken.

Hij redt het, mss maar net, maar toch. O-)
Dat zijn er dan niet veel, 20 -24=-4, tel daar 7 bij op en je had dus verwacht maar 3 pellets te verstoken 🤣.

Hier is de theorie die ik al een paar jaar had uitgekomen, 5 kW nodig bij -10c.
Maar ik ben blij dat ik nog wat overkill ingebouwd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
[...]

[Afbeelding]

Waar zit de Kamstrup die deze Ta en Tr meet in het systeem? Als deze achter de buffer bij de radiatoren zit zou het kunnen zijn dat de LG andere temperaturen meet en daarop regelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Als het stroomverbruik van onze panasonic WP de afgelopen koude week 15-20kWh/dag was, waar zouden we dan grofweg per jaar op uit kunnen komen? Iemand die al langer all-electric stookt en kan vergelijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:25
sjimmie schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:09:
Als het stroomverbruik van onze panasonic WP de afgelopen koude week 15-20kWh/dag was, waar zouden we dan grofweg per jaar op uit kunnen komen? Iemand die al langer all-electric stookt en kan vergelijken?
Dat is echt weinig! Ik zit deze week op circa 25kWh per dag gemiddeld. Ik reken op circa 1.500 kWh per jaar. Ik heb hiervoor in januari ook al dagen minder dan 5kWh gehad.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
rykers158 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:33:
[...]

Ik zou als ik nu zou moeten kiezen zeker niet voor een LG gaan, maar ook voor een Panasonic of Mitsubishi.

De timelapse heb ik eerder al eens gemaakt. Het was toen niet zo koud als nu, maar het effect dat hij al snel terugmoduleert is er eigenlijk altijd al geweest.

[YouTube: Warmtepomp defrost TimeLapse 2021-01-07]

@koevlaas2

Ik zal hem eens naar 40% zetten. Nu staat hij even uit, later vandaag zal ik hem wel weer even aanzetten als het huis weer helemaal op temperatuur is en dan ook meteen een nieuwe timelapse maken.

Overigens was de dT nu al aardig hoog lijkt mij op 60%: bij maximaal vermogen ca. 7.8 graden.
Wp's gaan ook raar doen als je hele hoge temperaturen insteld, zet na je 40% test eens de watertemperatuur omlaag naar 32c en pompsnelheid dan op 50% ?
En heb dan vooral geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
vandermark schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:11:
[...]

Dat is echt weinig! Ik zit deze week op circa 25kWh per dag gemiddeld. Ik reken op circa 1.500 kWh per jaar. Ik heb hiervoor in januari ook al dagen minder dan 5kWh gehad.
Is dat bij jou alleen de WP?
Want ik dacht de afgelopen weken dat jouw WP, met lagere Ta enzo, veel minder zou verbruiken dan hier.
(hier is zelfs nog incl SWW en de DF's)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:25
sjimmie schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:15:
[...]

Is dat bij jou alleen de WP?
Want ik dacht de afgelopen weken dat jouw WP, met lagere Ta enzo, veel minder zou verbruiken dan hier.
(hier is zelfs nog incl SWW en de DF's)
Dit in incl de defrosts. Geen SWW. Ik vind verbruik ook vrij hoog. Verbruik per graaddag is ook stukje hoger deze week. Toch, 25kWh is circa 2,5 m3 gas. Voorheen zou ik ruim boven de10m3 gas per dag zitten met dit weer. Dus in de dat opzicht... We stoken hier ook heerlijk comfortabel naar de 21+ toe.

Begin van de week was het ook vrij belabberd. Na aanpassingen gaat het ook beter. Gisteren op de koudste dag 27kWh verbruikt.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
sjimmie schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:09:
Ik zit al zes dagen ruim boven 30 en gebruik 2200 per jaar. Dus bij jou zal het wel blijven steken op 1500

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:30
Bij zeer lage buitentemperatuur is je COP aanzienlijk lager.
Bij een COP van ongeveer 2,5 is gas net zo duur als Electra.
Bij de huidige nacht temperaturen denk ik dat vele van ons beter de CV (indien aanwezig) aan het werk kunnen zetten. Althans vanuit een economisch perspectief. Tenzij je altijd teveel PV opbrengst hebt.

We staren ons misschien wel te veel blind op het laten draaien van de WP pomp en vergeten wellicht het economische aspect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 14:48

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Dylantje2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:18:
FF update..
-12 geweest...

Maar ik lig er nog steeds naast :-)
https://snapshot.raintank...xJErbljZyN9EJRSAmO1WMPeV4

Ik ben tevreden..
Mijn cop kijk niet naar ff. [ haalt het voorjaar wel in ]
Maar als ik puursang reken naar gas en elektra verbruik [ tov buurman] ben ik al blij, en belangrijker dat ik het red natuurlijk.

De Bheater is wel onmisbaar gebleken, maar die er zit er ook niet voor niets in.
Al met al, ben ik blij met DE test van de afgelopen 10 jaar.

Ik ga hajeetje maar eens bedanken..
Ik heb de Back-up-Heather aan staan voor te ondersteunen bij een defrost en werkt super.
Nu wilde ik hem gisteren ook testen in combinatie met een plus 2 shift tegen de avond om de vloer en de wanden warmer te krijgen ( zon had overdag de beneden verdieping goed opgewarmd) .
Zag ik later dat de back-up Heather niet meehelpt om de delta T te verlagen. Er zie de storingscode H42 moet nog op onderzoek uitgaan waardoor die storing word veroorzaakt.
Verder super tevreden, woning prima warm ( bouwjaar 1979 ) kunnen houden en sinds vorig jaar maart volledig gasloos _/-\o_
Pagina: 1 ... 73 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.