Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
In de tijd dat de run draaide sliep ik
Het schommelen komt denk ik ook in belangrijke mate omdat hij steeds voluit gaat draaien na een defrost. Als hij wat rustiger zou opbouwen zou hij mogelijk die overshoot niet hebben. Echter ik heb geen instellingen kunnen vinden waarmee ik dat kan aanpassen.
[ Voor 39% gewijzigd door rykers op 11-02-2021 09:33 ]
De H serie 5kW kan ver terug maar zakt harder in bij lage temperaturen buiten. De J serie 5kW heeft de compressor van z'n grotere broertjes en gaat minder ver terug maar zakt niet in bij lage buitentemperaturen.Grolsch schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:04:
[...]
Ik had persoonlijk liever iets te groot.
Het aanbod van WP's die ver terug kunnen moduleren is niet heel groot.
De panasonic 5KW kan heel ver terug, maar levert slechts +- 4,5KW bij -5, en we hebben de afgelopen week allemaal live kunnen aanschouwen dat dit niet goed gaat met een woning die eigenlijk meer behoefte heeft.
En de SW75YAA gaat nog niet zo snel pendelen, en anders zet je Ta +1 graad in die temperatuurrange
Ik neem trouwens ook aan dat je boven nog wel iets van afgifte hebt in de badkamer?
Met vloerverwarming vind ik het toepassen van nachtverlaging in de nacht nog steeds de beste optie eigenlijk. Overdag bij COP vriendelijke temperaturen een beetje bufferen in de vloer, en 's nachts lekker uit.
ATM -9,6 in Twente, en de WP staat al sinds gisteravond 20.30 uit, wel een mooie run gemaakt van 10.00 tot 20.30. Bijna 40kWh verbruik bij COP vriendelijkere temperaturen.
Dit doet de J serie:
/f/image/tNJnlF706OpV7NVDymGT1kjh.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Heronimo op 11-02-2021 09:34 ]
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Naar mijn mening is mijn 11,2KW niet te groot, ik krijg m'n huis goed warm, en ik heb geen gependel, en ik heb een "marktconforme COP" (SCOP van 4,55 voor heel 2020 voor CV).Possible schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:32:
@Grolsch Maar jouw 12kw is dus eigenlijk nog steeds te groot ondanks de temperaturen? Omdat deze afgelopen tijd al meerdere malen is afgeslagen. Had je dan toch niet een kleinere willen hebben zodat hij nog langere runs kon maken?
Maar als ik nu moest beslissen met de mogelijkheden die er nu zijn zou ik een ander model kiezen.
Ik denk de SW75YAA of de SW100YAA.
Helaas toen ik moest kiezen (2016) was de SHW112YHA de enigste optie met mijn eisen.
Eisen:
- 3 fasen WP
- Mitsubishi split unit
Het grootste nadeel van mijn Zubadan 11,2KW is het minimale modulatieniveau en de minimale aanvoertemperatuur. Maar aangezien ik nu mijn parameters daar op heb aangepast is het geen probleem in mijn situatie.
Maar al met al ben ik er super tevreden mee hoor, en over 5 jaar is de SW75YAA ook weer achterhaald, en zo blijft de techniek ons inhalen.
Nu ben ik sowieso al geen voorstander van een Monoblock, maar deze levert idd wel 5KW bij koude temperaturen, MAAR kan minder ver terug moduleren, en dat is juist het grote voordeel van de H serie.Heronimo schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:32:
[...]
De H serie 5kW kan ver terug maar zakt harder in bij lage temperaturen buiten. De J serie 5kW heeft de compressor van z'n grotere broertjes en gaat minder ver terug maar zakt niet in bij lage buitentemperaturen.
Dit doet de J serie:
[Afbeelding]
[ Voor 28% gewijzigd door Grolsch op 11-02-2021 09:58 ]
Ik draai overigens over een 100 liter buffervat. Op de onderste twee aansluitingen zit de warmtepomp, op de bovenste twee de CV-ketel. CV circuit zit aan de andere zijde helemaal boven en onder aangesloten. CV circuit zit een DAB Evosta2 die proportioneel draait op stand 5. Op stand 6 krijg ik erg veel ruis.
Lijkt me niet bevorderlijk voor de COP als hij z'n eigen koelgas aan het opwarmen is.
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
De adviseur weet dat het goedkoop maar goed moet zijn.koevlaas2 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:25:
[...]
De helft x33= 16,5 in mijn beleving, daar heb je wel een paar Tesla's mee verdient.
Waarschijnlijk dat de adviseur zich weer heeft laten adviseren door een installateur en die werkt toevallig altijd met NIBE ?
NIBE qua werking niks mis mee, alleen wat ik eerder ook zei, maar dat geld voor wel meer merken.
Het is maar net wat je zelf handig/betaalbaar vindt.
Overigens betreft het een Nibe VVM 225 met een Nibe F2040-6.
Die kosten ons: €3151 en €3125 .
Dat zijn prijzen die een stuk lager zijn dan je online vindt en best competitief tov Mitsubishi in NL.
https://www.warmtepompen-...ater-warmtepomp-nibe-f470
Dit lijkt dan wel weer een mooi alles in 1 concept.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
[ Voor 5% gewijzigd door Cees-JanH op 11-02-2021 10:00 ]
Wat mij op viel aan de buffer (Vaillant VPS R 100/1 M ) is dat er achter de aansluitingen een soort mantel zit binnen in. Mogelijk dat hij dan dus snel gaat circuleren langs die binnenwand? Dit buffervat schijnt volgens de documentatie wel speciaal ontworpen voor gebruik met warmtepompen.
@Cees-JanH 1500 liter/uur, ofwel 25 liter/minuut zou voldoende moeten zijn.
Voor nu heb ik de flow juist eens omlaag gezet om te zien wat een hogere dT doet.
Hier een 10KW variant en dat had ook best een 8KW kunnen zijn. Ik merk ook dat hij snel afslaat omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. Ik ga nog e.e.a. tweaken eraan komende periode om het verder te optimaliseren. Heb jij overal VV? Wellicht kan ik met Jaga's wat meer temperatuur eraf snoepen zodat ie toch rustig kan blijven draaien en t overal aangenaam warm is..! Nu zit ik nog met van die oude dingen en die geven natuurlijk voor geen meter warmte af..Grolsch schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:48:
[...]
Naar mijn mening is mijn 11,2KW niet te groot, ik krijg m'n huis goed warm, en ik heb geen gependel, en ik heb een "marktconforme COP" (SCOP van 4,55 voor heel 2020 voor CV).
Maar als ik nu moest beslissen met de mogelijkheden die er nu zijn zou ik een ander model kiezen.
Ik denk de SW75YAA of de SW100YAA.
Helaas toen ik moest kiezen (2016) was de SHW112YHA de enigste optie met mijn eisen.
Eisen:
- 3 fasen WP
- Mitsubishi split unit
Het grootste nadeel van mijn Zubadan 11,2KW is het minimale modulatieniveau en de minimale aanvoertemperatuur. Maar aangezien ik nu mijn parameters daar op heb aangepast is het geen probleem in mijn situatie.
Maar al met al ben ik er super tevreden mee hoor, en over 5 jaar is de SW75YAA ook weer achterhaald, en zo blijft de techniek ons inhalen.
[...]
Nu ben ik sowieso al geen voorstander van een Monoblock, maar deze levert idd wel 5KW bij koude temperaturen, MAAR kan minder ver terug moduleren, en dat is juist het grote voordeel van de H serie.
Ik heb inderdaad overal vloerverwarming, maar wel zoneregeling, dus dat is wel ff uitproberen wat de beste setting is voor de meest ongunstige situatie.ID-College schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:14:
[...]
Hier een 10KW variant en dat had ook best een 8KW kunnen zijn. Ik merk ook dat hij snel afslaat omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. Ik ga nog e.e.a. tweaken eraan komende periode om het verder te optimaliseren. Heb jij overal VV? Wellicht kan ik met Jaga's wat meer temperatuur eraf snoepen zodat ie toch rustig kan blijven draaien en t overal aangenaam warm is..! Nu zit ik nog met van die oude dingen en die geven natuurlijk voor geen meter warmte af..
Ik weet niet welke regelingen de LG allemaal hebben, maar zoals het nu staat lijkt het probleem aan de afname kant achter je buffervat te zitten. Wil je een lagere TA draaien dan moet je sneller de warmte kwijt kunnen.Mogelijk dat hij dan dus snel gaat circuleren langs die binnenwand? Dit buffervat schijnt volgens de documentatie wel speciaal ontworpen voor gebruik met warmtepompen.
Wat je kan doen:
- TA flink hoog instellen: 40 graden bijvoorbeeld of nog hoger.
- Flinke tijd laten draaien totdat je thermostaat setpoint bereikt.
- Bij setpoint: TR bekijken, deze stabiliseert ergens als het goed is (bij mijn vloerverwarming is dat rond 26 graden, bij radiatoren zou ik veel hoger verwachten).
En dan TR + Dt benodigd voor je vermogen = TA
Dan zou je ongeveer een TA moeten hebben waarbij je al je vermogen kwijt kunt.
Als dit allemaal goed staat zou ik pas weer naar je COP gaan kijken ;-)
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
goede dealicecreamfarmer schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:58:
[...]
De adviseur weet dat het goedkoop maar goed moet zijn.
Overigens betreft het een Nibe VVM 225 met een Nibe F2040-6.
Die kosten ons: €3151 en €3125 .
Dat zijn prijzen die een stuk lager zijn dan je online vindt en best competitief tov Mitsubishi in NL.
https://www.warmtepompen-...ater-warmtepomp-nibe-f470
Dit lijkt dan wel weer een mooi alles in 1 concept.
Ik heb zelf geen buffervat, wellicht dat bijv. @Grolsch betere input kan geven.rykers158 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:49:
Ik draai overigens over een 100 liter buffervat. Op de onderste twee aansluitingen zit de warmtepomp, op de bovenste twee de CV-ketel. CV circuit zit aan de andere zijde helemaal boven en onder aangesloten. CV circuit zit een DAB Evosta2 die proportioneel draait op stand 5. Op stand 6 krijg ik erg veel ruis.
Maar waarom zou de WP op de onderste 2 aansluitingen zitten? Je wilt toch warm boven naar binnen, en koud onder retour?
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Bij een open buffervat wil je warmwater toevoer boven hebben en retour onder.
Normaal draai ik ook met hogere TA, op basis van een stooklijn (Ta 30 bij Tb 18 / Ta 46 bij Tb -15). Alleen daarmee haalde ik de laatste dagen een COP van 1.73.
Daarmee kan ik het vermogen met gemak kwijt. Echter een dergelijk lage COP is natuurlijk niet echt goed. Dus ik dacht te gaan testen hoe het gaat met lagere Ta, waarbij ik mijn huis niet goed warm krijg.
Ik draai nu zuiver war, thermostaat en ruimtetemperatuur heeft dus geen invloed.
Omdat op de bovenste twee de CV ketel zit die warmer water maakt. Ik heb het nu zo aangesloten:Robindd schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:34:
[...]
Ik heb zelf geen buffervat, wellicht dat bijv. @Grolsch betere input kan geven.
Maar waarom zou de WP op de onderste 2 aansluitingen zitten? Je wilt toch warm boven naar binnen, en koud onder retour?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eu50E2HE79VbKPWDYyCsrKQA.jpg?f=user_large)
Afgelopen 3 dagen gemiddeld COP van de pessimistische melcloud:
CV: 3.17
SWW: 1.58
Misschien is een COP van 2 met de huidige tempraturen niet eens zo heel raar als je hogere aanvoertempratuur hebt.
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Maar als je 2 verdelers hebt, dan heb je toch maar 1 aanvoer pomp die beide bedient; tenminste, als je de voor vloerverwarming aanbevolen gesloten verdelers hebt. En die hebben geen aparte pomp (nodig).Blihi schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:24:
Klopt, alleen heb ik twee verdelers. De pomp van de verdeler waar de badkamer op zit loopt vrijwel alleen voor de badkamer, want de andere vertrekken op die verdeler hebben heel weinig warmtevraag (de slaapkamers worden verwarmd tot 19 graden, dat betekent dat daar alleen vraag is als het buiten echt heel koud is. Vrijwel het gehele jaar worden die verwarmd door de restwarmte van de woonkamer die er onder ligt)
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik maak geen SWW met de LG, daarvoor heb ik een warmtepompboiler staan.
Verder met de hogere Ta van 40 tot 43 graden bij -4 haalde ik lang geen cop van 2. Zelfs met de periode in de nacht met lagere Ta er bij was het gemiddelde slechts 1.63.Zie deze snapshot van afgelopen zondag.
https://snapshot.raintank...gsApLoXYkmvZdSln3fyl4IXT2
Dit wordt deels negatief beïnvloed door de perioden dat de CV hielp, want op die momenten verlies ik natuurlijk juist warmte van de CV via de warmtepomp.
Zoals het nu zit gaat tijdens defrost het (afgekoelde) water zo onderin je vat en dan weer terug naar je warmtepomp, zodoende ook de lage aanvoertemperatuur met defrost.rykers158 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:40:
[...]
Omdat op de bovenste twee de CV ketel zit die warmer water maakt. Ik heb het nu zo aangesloten:
[Afbeelding]
Hoe wordt dat eigenlijk aanbevolen om dit aan te sluiten ?@koevlaas2
1 = Aanvoer WP
2 = Aanvoer CV
3 = Retour WP
4 = Retour CV
Zoals @Cees-JanH ook al aangeeft pak je nu het koudste retour water met de WP.
Volgens het plaatje ok inderdaad, maar lijkt me ook wat vreemd zo..Cees-JanH schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:18:
[...]
Zoals het nu zit gaat tijdens defrost het (afgekoelde) water zo onderin je vat en dan weer terug naar je warmtepomp, zodoende ook de lage aanvoertemperatuur met defrost.
Ingehaald door Grolsch
[ Voor 3% gewijzigd door Robindd op 11-02-2021 11:41 ]
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Dank voor de suggestie, omdat het water van de WP meestal wel kouder is dan die van de CV, zou het dan niet slimmer zijn om het zo te doen:
1 = Aanvoer WP
2 = Aanvoer CV
3 = Retour CV
4 = Retour WP
Edit: verkeerd begrepen, idee was juist om retour water naar WP minder koud te laten zijn, dus daarom retour WP op 3 natuurlijk

Wordt wel even puzzelen om het aan te passen ivm de lengte van de slangen die ik heb. Ook maar even wachten tot het weer boven nul is om dit te wijzigen. Lijkt mij niet zo handig om nu de WP leeg te laten lopen.
[ Voor 13% gewijzigd door rykers op 11-02-2021 12:01 ]
Datum | Verbruik |
Maandag 8 februari | 51,3kWh |
Dinsdag 9 februari | 46,8kWh |
Woensdag 10 februari | 38,8kWh |
Is trouwens het totale verbruik van mijn woning excl opbrengst zonnepanelen.
[ Voor 10% gewijzigd door Bo0bz op 11-02-2021 12:03 ]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
28 kWh? 24*975 is toch maximaal 24 of zie ik iets over het hoofd?Bram-Bos schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:12:
[...]
Gaat best goed eigenlijk. Ik wist natuurlijk dat mijn hybride bedoelde Elga te weinig vermogen heeft om de boel ook bij deze omstandigheden voldoende warm te houden, maar het valt echt niet tegen wat-ie nog doet:
-4,7˚C buiten
Ta= 24,8
Tr = 19,8
Thermisch vermogen = 3,1 kW
Elektrisch vermogen = 880 W (soms ook hoger naar 975W)
COP op dit moment dus 3,5
Ik verstookte gisteren 28 kWh elektriciteit aan de wp, en eergisteren 21 kWh
Overdag stook ik af en toe de pelletkachel op: gisteren 2 kg pellets, de dagen daarvoor ± 5 kg
Dat samen houdt het hier warm. Naar mijn maatstaven dan: 18 basis, 19-20 ˚C met pelletkachel aan
Ik had vannacht een scop van 2,8 gemiddeld maar mijn Ta haalt de 35 nog bij 2900watt thermisch vermogen.(eigenlijk iets te weinig afgifte op de overmaats T33 radiatoren met DBE). Huiskamer wel gezakt van 19,4 naar 18,3
Ik zat gisteren op 21kWh en 1,4m3 gas.
Ik zou 3 en 4 toch omdraaien, al zal het niet veel uitmaken.rykers158 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:58:
@Grolsch
Dank voor de suggestie, omdat het water van de WP meestal wel kouder is dan die van de CV, zou het dan niet slimmer zijn om het zo te doen:
1 = Aanvoer WP
2 = Aanvoer CV
3 = Retour CV
4 = Retour WP
Wordt wel even puzzelen om het aan te passen ivm de lengte van de slangen die ik heb. Ook maar even wachten tot het weer boven nul is om dit te wijzigen. Lijkt mij niet zo handig om nu de WP leeg te laten lopen.
Bij WP iets hoger pakt hij iets minder koud water, tenminste dat is mijn gedachte.
Je hebt gelijk: soms telt mijn Iungo de kWh van vandaag en gisteren bij elkaar op. Moet ik eerst refreshen. Het was bijna 21 kWh, niet 28 kWhElgaFreak schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:01:
[...]
28 kWh? 24*975 is toch maximaal 24 of zie ik iets over het hoofd?![]()
Ik had vannacht een scop van 2,8 gemiddeld maar mijn Ta haalt de 35 nog bij 2900watt thermisch vermogen.(eigenlijk iets te weinig afgifte op de overmaats T33 radiatoren met DBE). Huiskamer wel gezakt van 19,4 naar 18,3
Ik zat gisteren op 21kWh en 1,4m3 gas.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Deze post had ik nog even gemist. Het is geen buffervat met spiralen. hij is wel open, maar lijkt een soort binnenmantel te hebben. Het water vanuit wp/cv stroomt botst daar als het ware tegen aan en zal opzij een weg moeten vinden. Ik kan niet achterhalen of die platen alleen klein zijn tpv de aansluitingen of dat het water een flinke weg moet afleggen om bij het binnenste deel te komen. In de handleiding staat helaas geen tekening hiervan.Grolsch schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:35:
Inderdaad, lijkt erop dat hij een buffervat met wisselaar (spiralen) heeft ?
Bij een open buffervat wil je warmwater toevoer boven hebben en retour onder.
Dat de retrour tijdens een defrost zo snel inzakt, zou dat misschien als oorzaak kunnen hebben dat de afgifte zijde nog altijd door draait? Die wordt namelijk niet door de LG aangestuurd. De Dab Evosta zit gewoon met een stekker in een wcd.Cees-JanH schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:59:
@rykers158 Het is ook vreemd dat tijdens een defrost de retour zover wegzakt met een buffer van 100 liter, is er wel voldoende flow ?
Ik heb even een Qubino temperatuursensor in het buffervat gehangen om te meten wat er gebeurd nadat ik de CV heb uitgezet. Dat heeft het volgende beeld:
:strip_exif()/f/image/vvYLfNXrr2D9HSAT1vi8ieaE.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals ik aangaf is dat dus niet het geval. De huidige verdelers zijn LTV mengverdelers. Die hebben dus wel een eigen pomp. Maar ik krijg het huis met gemak warm met de aanvoer van de CV op 35 graden.Naalroc schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:43:
[...]
Maar als je 2 verdelers hebt, dan heb je toch maar 1 aanvoer pomp die beide bedient; tenminste, als je de voor vloerverwarming aanbevolen gesloten verdelers hebt. En die hebben geen aparte pomp (nodig).
Het feit dat er mengverdelers zijn toegepast heeft meer te maken met de grootte van het oppervlak dan met de aanvoertemperatuur. De verdeler beneden bedient 100 m2 met 16x2 buizen op 15 cm h-o-h en de verdeler boven bedient 95 m2. Dat zou veel teveel zijn om door de CV pomp te laten bedienen (totale debiet door de vloer als alle groepen open staan is 2000 liter per uur, dat kan de CV niet leveren).
[ Voor 27% gewijzigd door Blihi op 11-02-2021 14:18 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
[ Voor 92% gewijzigd door Twan dz op 11-02-2021 19:29 ]
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Jep,Noord27 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:29:
[...]
Kun je onderbouwen waarom die voorkeur?
Afgelopen jaar zelf geïnstalleerd geplaatste bij mezelf en draait nu vanaf augustus .
Makkelijk te maken ( mits het je werk is uiteraard ). Zit al kleine 35 jaar in het installatie werk cq aannemer.
Alles communiceert via e-bus. 2 draadjes aansluiten en het werkt. Plug en play.
De split is kwa geluid zeer stil en moduleert van 100% tot 30%.
De nieuwe AroTherm + kan water tot 75 graden water maken en schijnt nog stiller te zijn.
Komt zijn verbruik en rendement zeker na betreft de spilt die ik heb.
Alles sluit naadloos aan elkaar en alles is voorhanden voor ieder wat wilt.
Of het nou gaat om boilers , zonnen boiler, warmtepompen, cv ketel of zonnenpanelen. Alles is met elkaar te koppelen en communiceert met elkaar en is te koppelen zonder problemen. En allemaal eigen merk.
Kwa ondersteuning van Vaillant is ook top. Je wordt telefonische meteen geholpen mits dit nodig is. Je kan ze ook je installatie thuis in gebruik laten instellen of F gassen zaken laten uitvoeren.
Je kan project ondersteuning ( TPA ) aanvragen en berekeningen voor projecten die je wilt uitvoeren. Inclusief materialen lijsten en werktekeningen die daar voor nodig zijn. ook te downloaden via hun site indien je logins hebt.
Kan ook nog via installateur een profi dialoog aanvragen dat je installatie op afstand beheerd kan worden. Dat kan ook vanuit Vaillant als er instelling aangepast moeten worden,.
Al met al mijn bevindingen die mij erg goed bevallen en die ik ook mijn klanten zal aanbieden omdat ik zelf onder vonden heb hoe het allemaal werkt.
Zal ongetwijfeld ook met andere merken zijn als ik dat zelf thuis geïnstalleerd zal hebben zoals bv Vriessman, Nibe of andere degelijke merken welke al jaren met zulke technieken bezig zijn.
Dan is de 6kw ace misschien wel een goede optie?RaymondD schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:18:
Wat is momenteel de stilte split unit op de markt van ca. 5kW geschikt voor een tussenwoning waar eigenlijk geen goede plek is voor een buitenunit?
Tenzij je natuur de sww ook wil doen.
Ja, ook SWW.Twan dz schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:28:
[...]
Dan is de 6kw ace misschien wel een goede optie?
Die heeft @mkleinman volgens mij.Twan dz schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:28:
[...]
Dan is de 6kw ace misschien wel een goede optie?
Maar is die stiller dan een 5kW Panasonic?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Mogelijk de ELGA ACE 4 of 6kW. Overigens levert de 6kW nog die 6kW bij -10 graden buiten. Bij +7 en hoger komt er vrolijk 9 tot 10kW warmte uit de unit.RaymondD schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:18:
Wat is momenteel de stilte split unit op de markt van ca. 5kW geschikt voor een tussenwoning waar eigenlijk geen goede plek is voor een buitenunit?
Ik heb toevallig net twee filmpjes online gezet over het geluid op 1 meter en 5 meter afstand op mijn blog. ( https://www.familie-klein...t-geluid-van-de-elga-ace/ ).
Mocht je twijfelen en hem zelf willen luisteren dan ben je hier ook van harte welkom in Lelystad. Voordeel is nu met dit koude weer dat mijn unit op vrij hoog vermogen draait.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
heb contact gehad met remeha, die verwijzen mij door naar erkende installateurs voor onderdelen.stuffer schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:06:
[...]
Dat gaat dan Remeha worden. Tijdje geleden zijn er 2 slangen bij mijn Techneco Loria vervangen door een bedrijf die was ingehuurd door Remeha omdat de originele niet goed zouden zijn.
Omdat ik out of the blue werd gebeld door ze zonder vooraankondiging door de installateur die hem geplaatst heeft vond ik het een vreemd verhaal. Maar na navraag klopte het. Installateur had er zelf geen zin in. Omdat Techneco is ingelijfd door Remeha zou daar ook jou garantie en vragen terecht komen (als die onder de Techneco vlag is verkocht)
Elga ace wordt in de markt gezet als hybride. Ik wil ook gelijk van mijn CV af en daarnaast ook SWW doen. Is deze dan alsnog geschikt?mkleinman schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:55:
[...]
Mogelijk de ELGA ACE 4 of 6kW. Overigens levert de 6kW nog die 6kW bij -10 graden buiten. Bij +7 en hoger komt er vrolijk 9 tot 10kW warmte uit de unit.
Ik heb toevallig net twee filmpjes online gezet over het geluid op 1 meter en 5 meter afstand op mijn blog. ( https://www.familie-klein...t-geluid-van-de-elga-ace/ ).
Mocht je twijfelen en hem zelf willen luisteren dan ben je hier ook van harte welkom in Lelystad. Voordeel is nu met dit koude weer dat mijn unit op vrij hoog vermogen draait.
Heb je daar documentatie over, want ik kan alleen vermogensgrafieken vinden voor de splits die helemaal niets zeggen over modulatie.Adriaan71 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:21:
[...]
Jep,
Afgelopen jaar zelf geïnstalleerd geplaatste bij mezelf en draait nu vanaf augustus .
Makkelijk te maken ( mits het je werk is uiteraard ). Zit al kleine 35 jaar in het installatie werk cq aannemer.
Alles communiceert via e-bus. 2 draadjes aansluiten en het werkt. Plug en play.
De split is kwa geluid zeer stil en moduleert van 100% tot 30%.
Maar dat is een monoblock, geen split. En voor deze unit is het modulatiebereik niet heel groot (kleiner dan mitsubishi bijvoorbeeld).De nieuwe AroTherm + kan water tot 75 graden water maken en schijnt nog stiller te zijn.
Komt zijn verbruik en rendement zeker na betreft de spilt die ik heb.
Alles sluit naadloos aan elkaar en alles is voorhanden voor ieder wat wilt.
Of het nou gaat om boilers , zonnen boiler, warmtepompen, cv ketel of zonnenpanelen. Alles is met elkaar te koppelen en communiceert met elkaar en is te koppelen zonder problemen. En allemaal eigen merk.
Kwa ondersteuning van Vaillant is ook top. Je wordt telefonische meteen geholpen mits dit nodig is. Je kan ze ook je installatie thuis in gebruik laten instellen of F gassen zaken laten uitvoeren.
Je kan project ondersteuning ( TPA ) aanvragen en berekeningen voor projecten die je wilt uitvoeren. Inclusief materialen lijsten en werktekeningen die daar voor nodig zijn. ook te downloaden via hun site indien je logins hebt.
Kan ook nog via installateur een profi dialoog aanvragen dat je installatie op afstand beheerd kan worden. Dat kan ook vanuit Vaillant als er instelling aangepast moeten worden,.
Al met al mijn bevindingen die mij erg goed bevallen en die ik ook mijn klanten zal aanbieden omdat ik zelf onder vonden heb hoe het allemaal werkt.
Zal ongetwijfeld ook met andere merken zijn als ik dat zelf thuis geïnstalleerd zal hebben zoals bv Vriessman, Nibe of andere degelijke merken welke al jaren met zulke technieken bezig zijn.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Dit is wat mij betreft de reden geweest waarom ik nu ga voor een Ecodan oplossing, over de split is erg weinig te vinden, ook via Vaillant Nederland is deze informatie simpelweg niet te krijgen, sterker nog, ze zeggen dat het er niet/nauwelijks is.Blihi schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:56:
[...]
Heb je daar documentatie over, want ik kan alleen vermogensgrafieken vinden voor de splits die helemaal niets zeggen over modulatie.
[...]
Ook nog een paar Vaillant erkend installateurs aangeschreven en die plaatsen/stellen de installaties met Vaillant samen en inbedrijfsstelling zetten ze ook Vaillant zelf vaak voor in, eigen uitgebreide kennis is er niet.
Ik had een VWL127/5 met VWL105/5AS combinatie in offerte voor nette prijzen klaar staan om getekend te worden.
Prijstechnisch is de Vaillant via de “normale weg” een stuk interessanter, maar met een vrachtje uit Spanje kom ik nu met Ecodan op praktisch het zelfde bedrag uit.
Voor de enthousiasteling is met een Ecodan veel meer te spelen/finetunen en daardoor ook meer uit te halen. Er valt extern niet/weinig te communiceren met de Arotherm, naast de eigen e-bus aansluiting is een aan/uit te maken, OpenTherm of andere protocollen zijn niet mogelijk, je zou dus op de eoa manier je eigen data moeten zien te vergaren.
Wellicht is het voor de niet-tweaker wel een hele prima set-up...
Desalniettemin ben ik nog steeds benieuwd naar een Vaillant set-up en hoe hij presteert t.o.v. de andere merken, maar voor mij was er gewoon té weinig info beschikbaar.
[ Voor 10% gewijzigd door HammieDuDe op 11-02-2021 21:23 . Reden: Typo ]
Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600
Nee, ACE doet geen SWW jammer genoegRaymondD schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:10:
[...]
Elga ace wordt in de markt gezet als hybride. Ik wil ook gelijk van mijn CV af en daarnaast ook SWW doen. Is deze dan alsnog geschikt?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Zo kan ik het geluid niet beoordelen. Het lijkt wel een straaljager op de achtergrond. Geluid wordt vooral hinderlijk s'nachts als alle achtergrond herrie is verdwenen. Een slaapkamerraam van een buurvrouw op een kier kan al problemen geven. Deze aziatische kastjes (Toshiba e.a.) hebben slechte inwendige geluidsisolatie. Daar is onvoldoende aandacht aan besteed, het moet zo goedkoop mogelijk.mkleinman schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:55:
[...]
@DeepM Dat maakt heel erg uit wat voor huis je hebt. Als het een grote thermische massa heeft kan hij gerust hoger, immers na een dag met een verhoging van Ta met 1 graad heb je pas je halve graad erbij. Als het lichter is (bijv. houtbouw) dan wil je hem juist lager. Bij mij staat hij op 3 (4 werd te gek). Normaalgesproken varieert mijn temperatuur een paar tiende graden. De normale temperatuurvariatie zou niet meer dan ongeveer 1 graad op de Ta moeten doen.Piper schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:58:
Als het dan 1 graad warmer is dan gewenst dan verlaagt 'ie z'n berekende aanvoertemperatuur met 2 graden. Als ie op 3 staat haalt ie er bij 1 graad te warm 3 graden vanaf, etc. Hier staat 'ie momenteel op 1.2. Dat lijkt wel aardig te werken.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Hier staat een ODU 12t van Nefit 2 huizen verder in de tuin, ik had denk ik nog liever naast schiphol gewoond,.. mijn naaste buren en de eigenaren van dat monster zijn al geruime tijd niet meer zo vriendelijk tegen elkaar. Volgens de installateur is alles “binnen de normen”, 50dB op de erfgrens en is de unit “juist geplaatst”, maar als ik met gesloten ramen de unit nog hoor resoneren, klopt er iets niet,...Tomexergie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:46:
[...]
Zo kan ik het geluid niet beoordelen. Het lijkt wel een straaljager op de achtergrond. Geluid wordt vooral hinderlijk s'nachts als alle achtergrond herrie is verdwenen. Een slaapkamerraam van een buurvrouw op een kier kan al problemen geven. Deze aziatische kastjes (Toshiba e.a.) hebben slechte inwendige geluidsisolatie. Daar is onvoldoende aandacht aan besteed, het moet zo goedkoop mogelijk.
Dan ben ik blij dat ik over een paar maanden in mijn nieuwe huis zit en mijn directe buren een SW75YAA hebben staan die ik ook nog onderhanden mag nemen...
Maar volgens mij is hier ook nog een ander topic over.
Blihi schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:56:
[...]
Heb je daar documentatie over, want ik kan alleen vermogensgrafieken vinden voor de splits die helemaal niets zeggen over modulatie.
[...]
Maar dat is een monoblock, geen split. En voor deze unit is het modulatiebereik niet heel groot (kleiner dan mitsubishi bijvoorbeeld).
[...]
/f/image/AacNadFE3lBkCR44lGD3uxRm.png?f=fotoalbum_large)
Zie vermogens bereik.
A-7/W35 deltaT 5K
A2/W35 deltaT 5K
A7/W35 deltaT 5k
A7/W45 deltaT 5K
A7/W55 deltaT 5K
Dat is de split, De mono blokken kunnen hetzelfde kwa modulatie.
Ik draai zelf ook tussen de 100 en 29,9%
/f/image/SUAJeTyc4DO5H1OnbBG5vuZM.png?f=fotoalbum_large)
En de monoblokken
[ Voor 21% gewijzigd door Adriaan71 op 11-02-2021 22:02 ]
Je hoort ook een straaljager op de achtergrond op het filmpje op 5 meter afstand. Dat maakt het inderdaad lastig om het geluid goed te beoordelen.Tomexergie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:46:
[...]
Zo kan ik het geluid niet beoordelen. Het lijkt wel een straaljager op de achtergrond. Geluid wordt vooral hinderlijk s'nachts als alle achtergrond herrie is verdwenen. Een slaapkamerraam van een buurvrouw op een kier kan al problemen geven. Deze aziatische kastjes (Toshiba e.a.) hebben slechte inwendige geluidsisolatie. Daar is onvoldoende aandacht aan besteed, het moet zo goedkoop mogelijk.
Ten opzichte van de Carrier unit hoor je bij de Toshiba unit de compressor veel duidelijker. Bij de Carrier was het voornamelijk de windverplaatsing van de ventilator.
Thanks!Adriaan71 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:56:
[...]
[Afbeelding]
Zie vermogens bereik.
A-7/W35 deltaT 5K
A2/W35 deltaT 5K
A7/W35 deltaT 5k
A7/W45 deltaT 5K
A7/W55 deltaT 5K
Ik draai zelf ook tussen de 100 en 29,9%[Afbeelding]
En de monoblokken
Modulatiebereik is wel kleiner dan van die mitsubishi eerder in het topic, maar in ieder geval fijn dat de informatie er wel is!
[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 11-02-2021 22:11 ]
Waar tover jij die info vandaan dan? Dit heeft geen enkele partij mij kunnen sturen,... dat snap ik dan weer niet,..Adriaan71 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:56:
[...]
[Afbeelding]
Zie vermogens bereik.
A-7/W35 deltaT 5K
A2/W35 deltaT 5K
A7/W35 deltaT 5k
A7/W45 deltaT 5K
A7/W55 deltaT 5K
Ik draai zelf ook tussen de 100 en 29,9%[Afbeelding]
En de monoblokken
Vaillant split, ik kan niet horen dat ie draait als ik er naast sta.RaymondD schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:18:
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik ben me toch blij met mijn koevlaas2formule warmtepomp en mijn klanten zijn er ook niet veel met problemen.Dre schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:38:
[...]
Maarja, 99% van de tijd kan je het dus redden op een 5 kW Panasonic monoblokje. Wat voor warmtepomp zou je ook al weer moeten hebben volgens de koevlaas2 formule?
3 hebben het moeite met warm krijgen, waarvan 1 een graad of 5 verlies lijdt in een verkeerde verdeler (ook voor ombouw dus niet geschikt) en 1 die deed aan nachtverlaging en nu niet meer gaat ook veel beter.
Er is nog een woonboot in Almere die een uitdaging is, een boot ligt namelijk 24/7 in het koude water wat een negatief effect heeft op de totale woning.
1 klant staat stuk met een ME PUHZ-SW75YAA, de fan draait niet meer omdat de printplaat stuk is, nieuwe print is onderweg. Maar deze klant heeft nog een pellet kachel en ik heb de boiler even COP=1 laten draaien.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Defrosten doe je met koninklijk water, dus zo warm mogelijk.Cees-JanH schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:18:
[...]
Zoals het nu zit gaat tijdens defrost het (afgekoelde) water zo onderin je vat en dan weer terug naar je warmtepomp, zodoende ook de lage aanvoertemperatuur met defrost.
Dat is dan dubbel zoveel als ik monovalent verstook, ik woon niet bepaald klein en dan warm ik ook nog mijn schuur op.Ladrak schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 23:35:
[...]
Wat mij vooral stoort is dat als het dan kouder wordt en er op gas wordt bijgestookt dat dan het elektraverbruik alsnog fors blijft. En ik zou dus die koude dagen alleen of grotendeels op gas willen. Want ik vind 60kwh op een dag echt heel veel. 😅😇
Wat ik van hybride systemen weleens gezien heb is dat deze op hele hoge temperaturen afgesteld worden waardoor zowel stroom als gasverbruik flink kunnen zijn.
Vergeet de aanvoer en retoursensor niet en idd bij niet all in one binnen allemaal losse componenten.LittleTycoon schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 23:19:
[...]
Nibe Monoblocks zijn hardstikke makkelijk, gewoon plug en play. Je moet alleen een extra laadpompje aansluiten omdat ie niet in de WP zit. Voor de rest niets anders dan de gemiddelde japanner of Koreaan. Regeling hoef je ook niet aan te zitten, die wordt pas ingewikkeld als je teveel met de opties gaat spelen of zo nodig met service-menu aan de slag moet. Dan moet je de samenhang gaan begrijpen en wordt het ingewikkeld.Nibe splits zijn wel onnodig ingewikkeld als je niet voor een complete geintegreerde binnenunit gaat.
De split krijg je je binnenunit in een soort chinese afhaalmaaltijd doos, d'r zit volgens mij ook geen flowsensor op.
HammieDuDe schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:33:
[...]
Waar tover jij die info vandaan dan? Dit heeft geen enkele partij mij kunnen sturen,... dat snap ik dan weer niet,..

Hier PDF van nieuwen catalogus. Weet niet of het werk. Is gedownload uit mijn portaal.
https://www.vaillant.nl/p...s-2021-online-1973400.pdf
https://www.viessmann.nl/...0vanaf%208-2020%20(1).pdf
https://www.nibe.eu/assets/documents/24485/M10884-16.pdf
Prijzen zijn bruto!
Zal ook nog kijken of ik ook van andere merken online kan zetten zodat er meer informatie beschikbaar is van de producten .
Installateur kan hier uiteraard korting op geven. Hou daar rekening mee.
[ Voor 53% gewijzigd door Adriaan71 op 16-02-2021 20:13 ]
Het aansluitschema ziet er dan zo uit: https://www.vaillant.com/...pdf/425925/40030-1121.pdf
[ Voor 21% gewijzigd door Blihi op 12-02-2021 08:00 ]
Alleen krijg je niet subsidie voor 2 keer dezelfde WP?Blihi schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 07:43:
Als ik het zo lees is een cascade opstelling met twee VWL55 units ook een mogelijkheid bij Vaillant. Dan heb je wel echt een behoorlijk modulatiebereik en de extra subsidie dekt de extra kosten wel.
Waarom niet? Dat staat nergens in de spelregels hoor. Je krijgt subsidie per apparaat, niet per woning. Dus als je twee identieke warmtepompen laat installeren krijg je voor beide subsidie als ik me niet vergis.Robindd schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 07:51:
[...]
Alleen krijg je niet subsidie voor 2 keer dezelfde WP?
Klopt, niet voor de zelfde, maar dat is toch logisch. Twee apparaten zijn twee apparaten, dus twee keer subsidie.Robindd schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 07:51:
[...]
Alleen krijg je niet subsidie voor 2 keer dezelfde WP?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Mijn woning kwam niet meer op temperatuur omdat de HR te weinig kon bijdragen: Snel volle kracht naar 57C en dan in een wachtperiode van 15 minuten. De HR moduleerde dus niet naar het laagste vermogen.
HR ketels zijn ontworpen voor 35 kW en moeten gemiddeld 4kW leveren. Pendelen licht dus op de loer.
Oplossing: De HR CV pomp van 50% naar 70% geprogrammeerd. De Elga zakt dan wel van 950l/h naar 850l/h, maar dat heeft nauwelijk invloed op het rendement. Nu loopt alles als een zonnetje. Elga levert een COP van 2,9/3kW vermogen bij -8C en de HR loopt als een zonnetje met gemiddeld 4,2 kW vermogen.
Wp gisteravond om 20.30 off gezet en vanochtend 05:30 weer laten draaien.
Temp woonkamer (Netatmo) 20:30 (buiten -3.6) > 22.3, 05:30 (buiten -6.3) 21.1 (Warmteverlies valt me dus erg mee.
Verbruik afgelopen 7 dagen; SVV 27,7 (gezin van 4), verwarming 180 KWh.
(nachtverlaging pas ik pas 2 dagen toe en lijkt aanzienlijk te schelen).
Verbruik laatste twee dagen; SVV 9.6, verwarming 45,7.
TA 30 graden.
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Waarom zo vroeg uit en op koudste moment van dag weer aan? Dat lijkt me niet optimaal. In plaats van uit kun je niet op lager vermogen deel van nacht door pruttelen en als zon schijnt vanaf 9.00 weer echt verder?borgoe72 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:33:
Hier zeer tevreden over ME PUHZ-SW75YAA met dank aan @Koevlaas2. Gasloos vrijstaande woning 2018 van zo'n 760m3, 185 m2 vloeropp. BG en 1e verdieping VV en WTW.
Wp gisteravond om 20.30 off gezet en vanochtend 05:30 weer laten draaien.
Temp woonkamer (Netatmo) 20:30 (buiten -3.6) > 22.3, 05:30 (buiten -6.3) 21.1 (Warmteverlies valt me dus erg mee.
Verbruik afgelopen 7 dagen; SVV 27,7 (gezin van 4), verwarming 180 KWh.
(nachtverlaging pas ik pas 2 dagen toe en lijkt aanzienlijk te schelen).
Verbruik laatste twee dagen; SVV 9.6, verwarming 45,7.
TA 30 graden.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Mij verbaast niets meer. Bij oplevering van onze woning werkte de verwarming helemaal niet (gelukkig was het zomer). De installateur gaf aan dat "er nog een kastje miste". Dat zijn ze komen plaatsen. Dat "kastje" was een Honeywell Chronotherm Touch aan/uit thermostaat die direct naast de ketel opgehangen werd en ingesteld werd op 25 graden.xoror schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:39:
Vandaag hebben we de oplevering (eindelijk !). Nu kreeg ik een mail dat ze de upponor naregelingskastjes nog niet aangesloten hadden op de vm2d unit. Daar zou evt internet voor nodig zijn. Weet iemand hier wat vanaf? Is toch raar?

We hadden genoeg te doen, dus ik kwam er pas een maand later achter dat de ketel de hele maand juni 80 graden water door de bovenste balken van de vloerverwarming aan het pompen geweest was..... Continu pendelend uiteraard.
Voor de nieuwbouwinstallateur ben jij de klant niet. Dat is de aannemer. Dus je moet niet verwachten dat (a) wat de installateur zegt ook klopt, (b) dat het hem iets kan schelen wat jij er van vindt en (c) dat de installatie zuinig werkt of fatsoenlijk ingeregeld is.
[ Voor 16% gewijzigd door Blihi op 12-02-2021 08:49 ]
Zal zo'n 10~15 CM zijn. Kan dit kwaad?
En als ik het dicht wil tapen, tot hoe ver mag/kan dit?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4qia3iLf64aLSlkvO2oiGWWS.jpg?f=user_large)
4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Het kan niet echt "kwaad", maar je verliest wel iets aan warmte.jorammeke schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:51:
Gisteren de Elga aan het uitgraven en toen viel me op dat de uiteinde van de leidingen de kern bloot lag.
[Afbeelding]
Een klein deel van de warmteverplaatsing geschiedt door afkoeling van het hete persgas naar de condensatietemperatuur; het overgrote deel door fase-verandering (heet persgas naar vloeistof).
Je verliest dus iets aan warmte in dat eerste deel.
Ik zou de leiding en koppelingen daarom voorzien van isolatie en daar omheen tapen.
Sowieso is de witte isolatie kwetsbaar: in het voorjaar willen sommige vogels dat spul graag wegpikken om te gebruiken als nestmateriaal. Die dus ook tapen.
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Op zich ben ik niet ontevreden over de installateur hoor, maar leek me zo raar dat je internet nodig heb. Heb juist alles verder bedraad gedaan. Nou ja opleveringspunt dan maar.Blihi schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:48:
[...]
Mij verbaast niets meer. Bij oplevering van onze woning werkte de verwarming helemaal niet (gelukkig was het zomer). De installateur gaf aan dat "er nog een kastje miste". Dat zijn ze komen plaatsen. Dat "kastje" was een Honeywell Chronotherm Touch aan/uit thermostaat die direct naast de ketel opgehangen werd en ingesteld werd op 25 graden.![]()
We hadden genoeg te doen, dus ik kwam er pas een maand later achter dat de ketel de hele maand juni 80 graden water door de bovenste balken van de vloerverwarming aan het pompen geweest was..... Continu pendelend uiteraard.
Voor de nieuwbouwinstallateur ben jij de klant niet. Dat is de aannemer. Dus je moet niet verwachten dat (a) wat de installateur zegt ook klopt, (b) dat het hem iets kan schelen wat jij er van vindt en (c) dat de installatie zuinig werkt of fatsoenlijk ingeregeld is.
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Was hier ook het geval..jorammeke schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:51:
Gisteren de Elga aan het uitgraven en toen viel me op dat de uiteinde van de leidingen de kern bloot lag.
[Afbeelding]
@Oxellaar vroeg toen wanneer ze het af kwamen maken
Heb het toen zelf maar geïsoleerd (isolatie besteld via ali).
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Excuus, dacht dat dat recent hier besproken was dat je maar 1 keer subsidie krijgt per apparaat categorie per woning - tegenwoordig. Ik lees het idd niet terug op de website van de overheid.Blihi schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 07:59:
[...]
Waarom niet? Dat staat nergens in de spelregels hoor. Je krijgt subsidie per apparaat, niet per woning. Dus als je twee identieke warmtepompen laat installeren krijg je voor beide subsidie als ik me niet vergis.
Nukezone FTW
Bedankt voor de tip!Remco45 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:58:
[...]
Ik zou de leiding en koppelingen daarom voorzien van isolatie en daar omheen tapen.
Sowieso is de witte isolatie kwetsbaar: in het voorjaar willen sommige vogels dat spul graag wegpikken om te gebruiken als nestmateriaal. Die dus ook tapen.
LOL.Daannn1987 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:34:
[...]
Was hier ook het geval..
@Oxellaar vroeg toen wanneer ze het af kwamen maken
Heb het toen zelf maar geïsoleerd (isolatie besteld via ali).
Waar heb je op gezocht? Isolation Tape? En dan dat dikkere foam tape?
4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel
Deze tape heb ik gebruikt voor over de isolatie.jorammeke schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:42:
[...]
Bedankt voor de tip!
[...]
LOL.
https://www.ventilatiesho...iding-50-mm-rol-20-meter/
Thermal insulation pipe bijvoorbeeld, genoeg te vindenjorammeke schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:42:
[...]
Bedankt voor de tip!
[...]
LOL.
Wel weken wachten...
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Goede punten die ik meeneem.vandermark schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:48:
[...]
Waarom zo vroeg uit en op koudste moment van dag weer aan? Dat lijkt me niet optimaal. In plaats van uit kun je niet op lager vermogen deel van nacht door pruttelen en als zon schijnt vanaf 9.00 weer echt verder?
Vroege opstart ivm waarderen warme
Voetjes...
Hoe pas ik het lagere vermogen toe dan? Bedoel je temp thermostat verlagen? Of aanvoertemp verlagen?
Ik weet niet hoe jouw WP werkt maar als ik lees dat om 20.30 de temp erg hoog is, dan had die in de uren daarvoor op iets lager vermogen mogen werken. Tenzij het effect geheel aan de zon is te wijten. Maar dan ook zou ik in de avond gewoon doordraaien op gepast vermogen. Thermostaat zou ik niet naar beneden doen. Ik kan de T-aanvoer aanpassen. In de 2e helft van de nacht vind ik het prima als het iets kouder wordt. Dan heb ik Ta 1 graad lager. In de ochtend vanaf 10.00 wanneer de WP goed in de zon staat en temp weer stijgt herstel ik dat.borgoe72 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:17:
[...]
Goede punten die ik meeneem.
Vroege opstart ivm waarderen warme
Voetjes...
Hoe pas ik het lagere vermogen toe dan? Bedoel je temp thermostat verlagen? Of aanvoertemp verlagen?
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Betreft een Atlantic Alfea Extensa +10 (7,33kW) die 100% WAR draait
De intervallen zijn exact 40 minuten. Is het niet beter als hij mooie lange runs maakt zonder deze intervallen?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YAAHCMUlxmQPFcEE7ybfupos.jpg?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Casejunkie op 12-02-2021 11:03 ]
19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
2 defrosts per uur??? Ik heb er 2 per 24 uur...
Lijkt me eerder iets als pendelen of een andere reden om even te "mogen" stoppen (zoals een dalende dT of een Ta die te hoog wordt).
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Ik had verwacht dat bij een defrost het verbruik ook tijdelijk omhoog zou gaan ipv zou zakken.
Ta zit op 26,9 graden en Tr zit op 23,2 graden.sjimmie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:16:
[...]
Lijkt me eerder iets als pendelen of een andere reden om even te "mogen" stoppen (zoals een dalende dT of een Ta die te hoog wordt).
[ Voor 41% gewijzigd door Casejunkie op 12-02-2021 11:19 ]
@Casejunkie Ik denk inderdaad dat het iets te maken heeft met het moduleren van je warmtepomp. Dit zag ik ook toen ik met mijn Atlantic Loria op 100%WAR draaide. Heb daarom nu een kleine RAR correctie toegepast. Dan draait de pomp iets rustiger met minder zaagtanden tot gevolg.
EDIT: Mooie lage Ta overigens. Hier toch echt met dit weer (-5,6) een Ta van 33,6 en Tr 30,9.
[ Voor 11% gewijzigd door Bo0bz op 12-02-2021 11:21 ]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Nee bij defrost doet die bijna niks.. En het zijn geen defrosts Zie ook reactie van @sjimmieCasejunkie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:17:
[...]
Ik had verwacht dat bij een defrost het verbruik ook tijdelijk omhoog zou gaan ipv zou zakken.
[...]
Ta zit op 26,9 graden en Tr zit op 23,2 graden.
Je Ta is te laag.. dus gaat die pendelen. Defrosts en pendelen, ziet er in de grafiek best hetzelfde uit
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Is je Ta niet te laag waardoor ie zijn warmte niet kwijt kan? Het verhogen van de Ta bood bij mij de oplossing, of zorgen dat je WP meer warmte kwijt bij deze Ta waardoor hij niet hoeft te stoppen.Casejunkie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:17:
[...]
[...]
Ta zit op 26,9 graden en Tr zit op 23,2 graden.
Kwestie van de minimale Ta omhoog te gooien dus? Ik zit in te kijken hoe ik dat kan doen maar ik kan alleen een maximale Ta vinden.ThaDude schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:24:
[...]
Nee bij defrost doet die bijna niks.. En het zijn geen defrosts Zie ook reactie van @sjimmie
Je Ta is te laag.. dus gaat die pendelen. Defrosts en pendelen, ziet er in de grafiek best hetzelfde uit
Je zou verwachten dat hij deze zelf omhoog gooit. Ta is nu 26,9 graden en de maximale Ta mag 55 graden wordenID-College schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:27:
[...]
Is je Ta niet te laag waardoor ie zijn warmte niet kwijt kan? Het verhogen van de Ta bood bij mij de oplossing, of zorgen dat je WP meer warmte kwijt bij deze Ta waardoor hij niet hoeft te stoppen.
[ Voor 32% gewijzigd door Casejunkie op 12-02-2021 11:34 ]
Geen probleem dus, behalve dat "heel veel start/stops" niet zo goed is voor de compressor.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Lijkt me overigens ook niet echt een goede referentie die 2 per 24 uur. Ik heb er nu op dit moment gewoon elke 1,5 uur. Een andere (wat beroerdere opstelling) kan zomaar eens elke 40min de DF geven.sjimmie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:16:
[...]
Misschien moet er eens wat meer data gegeven worden, want je kan er nu toch helemaal niets van zeggen?
Kan van alles zijn.
Wat voor data bijvoorbeeld?Robindd schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:33:
[...]
Lijkt me overigens ook niet echt een goede referentie die 2 per 24 uur. Ik heb er nu op dit moment gewoon elke 1,5 uur. Een andere (wat beroerdere opstelling) kan zomaar eens elke 40min de DF geven.
Misschien moet er eens wat meer data gegeven worden, want je kan er nu toch helemaal niets van zeggen?
Kan van alles zijn.
Net even gecheckt op de warmtepomp op 11:30 ontdooien actief. Is dus inderdaad defrosts
[ Voor 8% gewijzigd door Casejunkie op 12-02-2021 11:37 ]
Dat ligt toch geheel aan je stooklijn? Als jij 100% WAR draait en je stooklijn is een Ta van 26,9 graden bij -5, hoe moet dan de Ta omhoog gaan als jij de stooklijn / hellingshoek niet aanpast?Casejunkie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:31:
[...]
Je zou verwachten dat hij deze zelf omhoog gooit. Ta is nu 26,9 graden en de maximale Ta mag 55 graden worden
Dat bedoel ik.. Laten we vooral geen conclusies trekken wanneer je die helemaal niet kan trekken.Casejunkie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:34:
[...]
Wat voor data bijvoorbeeld?
Net even gecheckt op de warmtepomp op 11:30 ontdooien actief. Is dus inderdaad defrosts
Je Ta duikt tijdens een defrost onder de Tr, daar kun je het aan zien (als je logt ten minste).
Daarnaast kun je wellicht aantal defrosts totaal uitlezen, en dat na een x aantal uur weer doen.
/f/image/z8ISZqTJyc6xrpMOfiYEi2fT.png?f=fotoalbum_large)
Zie bovenstaande plaatje van mezelf, even snel wat opgezocht wat er hetzelfde uit ziet. Zijn hier ook gewoon defrosts.
Elke 40 minuten is wellicht wel wat veel, maar het kan zijn dat jouw gebied zomaar wat kouder is, je WP harder staat te draaien, of wellicht wat opgesloten staat en zijn eigen lucht aanzuigd? Zoveel mogelijkheden..
Je hebt ook WP'en die op een x modus het zelf regelen?ID-College schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:37:
[...]
Dat ligt toch geheel aan je stooklijn? Als jij 100% WAR draait en je stooklijn is een Ta van 26,9 graden bij -5, hoe moet dan de Ta omhoog gaan als jij de stooklijn / hellingshoek niet aanpast?
Bij de Mitsu kun je hem ook automatisch laten regelen en daar een min en max aan geven.
Overigens mag @Casejunkie de max. Ta bij alleen vloerverwarming wel eens wat lager zetten dan 55
Maar als die met dit weer en Ta27 de boel warm houdt, is 35 al meeeeer dan voldoende.
Aaah oke. Ik wist dus niet dat de Ta afhankelijk was van de stooklijn.ID-College schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:37:
[...]
Dat ligt toch geheel aan je stooklijn? Als jij 100% WAR draait en je stooklijn is een Ta van 26,9 graden bij -5, hoe moet dan de Ta omhoog gaan als jij de stooklijn / hellingshoek niet aanpast?
Stooklijn staat momenteel op 0,30
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3Bi4x9xE4Hj884BhbyYGyvTc.jpg?f=user_large)
Bij een hogere stooklijn werd het binnen warmer dan de ingestelde 20 graden.
Temperatuur blijft momenteel overigens ook netjes 20 graden. Maar zodra het iets warmer buiten wordt loopt de temperatuur binnen op naar de 20,5 tot 21 graden
Volgens mij heeft @Casejunkie een voorloper van de Loria meen ik?Robindd schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:47:
[...]
Je hebt ook WP'en die op een x modus het zelf regelen?
Bij de Mitsu kun je hem ook automatisch laten regelen en daar een min en max aan geven.
Overigens mag @Casejunkie de max. Ta bij alleen vloerverwarming wel eens wat lager zetten dan 55Al denk ik niet dat die zo ver gaat komen.
Maar als die met dit weer en Ta27 de boel warm houdt, is 35 al meeeeer dan voldoende.
Ja das niet zo gek met 100% WAR, want er wordt geen ruimtetemperatuur meegenomen nuCasejunkie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:48:
[...]
Aaah oke. Ik wist dus niet dat de Ta afhankelijk was van de stooklijn.
Stooklijn staat momenteel op 0,30
[Afbeelding]
Bij een hogere stooklijn werd het binnen warmer dan de ingestelde 20 graden.
Temperatuur blijft momenteel overigens ook netjes 20 graden. Maar zodra het iets warmer buiten wordt loopt de temperatuur binnen op naar de 20,5 tot 21 graden
Je zou eens kunnen kijken naar je hellingshoek, hier staat die op 0,7, met een vlakkere curve.. Ook niet perfect, maar heb ook nog niet echt de juiste metrics om mee te sturen op het moment!
Afhankelijk van je locatie is hier het aantal defrosts zeer beperkt. Hier zit hij nu op 2 (regio Utrecht).
[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 12-02-2021 11:51 ]
Opvolger van de Loria als ik het goed heb. De nieuwste versie is nu de atlantic alfea extensa +10 A.I.ID-College schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:50:
[...]
Volgens mij heeft @Casejunkie een voorloper van de Loria meen ik?
[...]
Ja das niet zo gek met 100% WAR, want er wordt geen ruimtetemperatuur meegenomen nu
Je zou eens kunnen kijken naar je hellingshoek, hier staat die op 0,7, met een vlakkere curve.. Ook niet perfect, maar heb ook nog niet echt de juiste metrics om mee te sturen op het moment!
Ze noemen die hier net anders denk ik:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MWrj3TlGYuWw5eATRgNBGLhu.jpg?f=user_large)
Waarde 720 staat dus op 0,30 (Stond bij op levering op 0,66 wat resulteerde dat het binnen een lekkere 23,5 graden werd terwijl hij op 20 graden stonden ingesteld.
Waarde 721 heb ik nog niet aangezeten. Die staat nu op 0 dus.
Tijd om van de week de Honeywell Evo Home aan te gaan sluiten. Zeker omdat we 's avonds de houtkachel binnen te stoken.
De A.I. variant heeft iets meer opties voor verbindingen met thermostaten etc. waaronder een app Cozytouch. Niet zo spannend wat ik heb begrepen.
Het instellen lijkt precies op de Loria waarbij je de stooklijn aanpast en de helling met twee aparte parameters. Mijne staat nu op 0,5 met een helling correctie van 0,3 graden. Ik zou overigens inderdaad een thermostaat aansluiten zodat je de Ta iets kan verhogen zonder dat je de woonkamer uitdrijft. Daar is een aparte parameter voor in je menu die de invloed van je thermostaat instelt.
[ Voor 4% gewijzigd door Bo0bz op 12-02-2021 12:17 ]
Die parameter had ik inderdaad al gevonden.Bo0bz schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:17:
@Casejunkie Jij hebt inderdaad de opvolger van de Loria. Al worden ze beide nog geproduceerd en verkocht.
De A.I. variant heeft iets meer opties voor verbindingen met thermostaten etc. waaronder een app Cozytouch. Niet zo spannend wat ik heb begrepen.
Het instellen lijkt precies op de Loria waarbij je de stooklijn aanpast en de helling met twee aparte parameters. Mijne staat nu op 0,5 met een helling correctie van 0,3 graden. Ik zou overigens inderdaad een thermostaat aansluiten zodat je de Ta iets kan verhogen zonder dat je de woonkamer uitdrijft. Daar is een aparte parameter voor in je menu die de invloed van je thermostaat instelt.
Dat zou niets met lage Ta te maken moeten hebben als je huis gewoon op termperatuur is, als je Ta omhoog gooit is de WP of nog eerder klaar of wordt het binnen warmer.Casejunkie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:31:
[...]
Kwestie van de minimale Ta omhoog te gooien dus? Ik zit in te kijken hoe ik dat kan doen maar ik kan alleen een maximale Ta vinden.
[...]
Je zou verwachten dat hij deze zelf omhoog gooit. Ta is nu 26,9 graden en de maximale Ta mag 55 graden worden
Vraagje, hier een Elga naast een 36/30 Intergas hangen.Tomexergie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:33:
Up-date Hybride problemen Elga:
Mijn woning kwam niet meer op temperatuur omdat de HR te weinig kon bijdragen: Snel volle kracht naar 57C en dan in een wachtperiode van 15 minuten. De HR moduleerde dus niet naar het laagste vermogen.
HR ketels zijn ontworpen voor 35 kW en moeten gemiddeld 4kW leveren. Pendelen licht dus op de loer.
Oplossing: De HR CV pomp van 50% naar 70% geprogrammeerd. De Elga zakt dan wel van 950l/h naar 850l/h, maar dat heeft nauwelijk invloed op het rendement. Nu loopt alles als een zonnetje. Elga levert een COP van 2,9/3kW vermogen bij -8C en de HR loopt als een zonnetje met gemiddeld 4,2 kW vermogen.
Eerst had ik de elga op pompstand 6 naar rechts. In duo stand drukte de elga de hr ketel weg. Nu met stand 3 doet de hr ketel het wel alleen doet hij elke zo veel minuten een stoot warm water waardoor de Ta continu tussen de 38 en 45 graden zit.
Heb jij in duo werking een en de Ta? Of fluctueert die ook zo?
https://imgur.com/a/SeRp5Hj
Dit topic is gesloten.