Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.869 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:13
@BigB De SHK200s is waarschijnlijk al goedkoper dan de onderdelen los. Daar zit het eerste verschil in.
Doordat het los is komt er ook meer leiding/installatie werk bij.

Ik kreeg dezelfde keuze, ik had de keuze gemaakt om voor een monoblock ipv split te gaan.
Ik wou genoeg water voor de regendouche en het bad. Hierbij heb ik gekozen voor een 400L vat wat achteraf net genoeg is indien het niet tussen het gebruik van douche/bad bij verwarmt wordt.
Ik had ook een alles in 1 binnenunit kunnen kiezen. Alleen zou dan de VVM320 te krap zijn geweest, en de VVM500 weer duurder dan losse onderdelen.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:18
BigB schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:34:
In onze nieuwbouwwoning komt een NIBE L/W warmtepomp met een 180L boiler.
We hebben de aannemer gevraagd naar de kosten om dit uit te breiden naar 300L ivm een bad en regendouche.

Wat ik nu een beetje begrijp uit de informatie die ik krijg hebben we standaard een NIBE AMS10-6 of 8 en een SHK200-S binnenunit.

Om deze dus aan te passen naar 300L vragen ze 6600 euro inc BTW, hier schrok ik behoorlijk van.
Is dit een redelijke prijs? ze zeggen dat het met name komt door extra arbeid en leidingen/bekabeling.
Mocht ik het standaard houden is dit dan achteraf goedkoper/beter te doen?

Dit werd meegestuurd:

Optie Nibe warmtepomp (split) met 300 liter boiler
• Vervallen warmtepomp met complete binnenunit
Samengesteld binnen opstelling (let op meer opstellingsruimte benodigd, ca 2x1mtr)
• Buitenunit AMS (conform basis)
• Buffervat (conform basis)
• RMU thermostaat (conform basis)
• HBS05 binnenunit (koudemiddelzijdige koppeling)
• Regelunit SM040
• Modulerende pomp
• VCC wisselklep
• Filterkraan
• Boiler 300L (netto 271L)
• Elektrische titanium anode
• Container geïsoleerd t.b.v. elektrisch element
• Verwarmingselement
• Hulprelais om extern elektrische element te schakelen
• Benodigd leidingwerk, componenten, bekabeling (t.b.v. opnemers) en isolatie
Elektra wijziging bij optie Nibe warmtepomp (split) met 300 liter boiler
• 1 stuks aparte groep 230V / 16 A (alamat 30mA) t.b.v. buitendeel (conform basis)
• 1 stuks aansluitpunt thermostaat woonkamer (afgeschermde kabel 4x0,8mm) (conform basis)
• 1 stuks aansluitpunt t.b.v. buitenvoeler (4x0,8mm) (conform basis)
• 1 stuks communicatiekabel warmtepomp tussen binnen en buitendeel (afgeschermde kabel
4x0,8mm) (conform basis)
• Toevoegen 1 stuks aparte groep 230V / 16 A (alamat 30mA) t.b.v. elektrisch element
• Wijzigen 1 stuks aparte groep 400V / 16 A (alamat 30mA) naar aparte groep 230V / 16 A
(alamat 30mA) t.b.v. binnenunit en elektrische titanium anode

Alvast bedankt!

[...]

Technische ruimte is 1.65m breed en 3.56m lang op zolder.
6600 euro voor een 300L boiler ipv 180L? Dat is wel extreem overdreven. Of passen ze de hele configuratie aan (= grotere WP?). Een WP boiler zijn de kosten niet echt dus daar zit die 6000 euro niet in.. Weet je zeker dat je een 300L boiler nodig hebt? Ik heb een 200L boiler (dan wel geen bad maar wel een regendouche) maar ben nog nooit tekort gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigB
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ID-College schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:06:
[...]

6600 euro voor een 300L boiler ipv 180L? Dat is wel extreem overdreven. Of passen ze de hele configuratie aan (= grotere WP?). Een WP boiler zijn de kosten niet echt dus daar zit die 600 euro niet in.. Weet je zeker dat je een 300L boiler nodig hebt? Ik heb een 200L boiler (dan wel geen bad) maar ben nog nooit tekort gekomen?
Ja ze geven aan: "De kosten voor de grotere variant boiler zitten in het feit dat er losse componenten moeten worden samengesteld. Extra uren in opbouw, extra leidingwerk, elektronica, Dit moet opgebouwd worden."

Hoe lang duurt het voor die 180L weer warm is, als het bijna op is na een vol bad?
Op 6kW een uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
BigB schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:08:
[...]

Ja ze geven aan: "De kosten voor de grotere variant boiler zitten in het feit dat er losse componenten moeten worden samengesteld. Extra uren in opbouw, extra leidingwerk, elektronica, Dit moet opgebouwd worden."

Hoe lang duurt het voor die 180L weer warm is, als het bijna op is na een vol bad?
Op 6kW een uur?
Het is bij mij nog nooit opgeweest. Ik denk dat je vooral moet afvragen wat je eigen situatie/doel is. Over het algemeen duurt een SWW run rond de 45 minuten hier (soms 60 bij mij). Dat is met een 10kW versie, maar het moet wel eerder kunnen. Ik heb nu slecht inzicht hierin doordat ik nog geen mooie grafiekjes heb als de meeste hier :P

Hoe dan ook: als jullie met zijn 4en zijn en continue veel warm water verbruiken (of achter elkaar douchen) dan kan het lastig zijn. Bij ons is het geval dat ik vaak in de ochtend douche en de vriendin in de avond. Maar alsnog als wij achter elkaar douchen (en de vriendin vaak uitgebreid - maskertje etc. enzo) dan komen we prima uit.
Stel dat er dan nog 2 kinderen achteraan moeten douchen kan het lastig worden ja, maar als die in de ochtend douchen is 200L meer dan genoeg (en dat met een regendouche).. Ik denk dat je alleen in de problemen komt met 4 man achter elkaar douchen. Maar gebeurt dat?

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 10-02-2021 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
BigB schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:08:
[...]

Op 6kW een uur?
Ik denk wel iets minder. Ik verwarm hier 400L van 40 graden naar 48 graden in 28 minuten (afgelopen zondag), hierbij draaide de pomp wel op max vermogen (ongeveer 12KWh).

Ik weet alleen niet of 180L warm water wel voldoende is voor je bad te vullen. Ik heb ongeveer 220L warm water nodig voor mijn bad te vullen, dus of met bijmenging van koud het bad vol en heet genoeg krijgt? Misschien dat iemand anders daar iets zinnigs over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32
We hebben de aannemer gevraagd naar de kosten om dit uit te breiden naar 300L ivm een bad en regendouche.

Wat ik nu een beetje begrijp uit de informatie die ik krijg hebben we standaard een NIBE AMS10-6 of 8 en een SHK200-S binnenunit.

Om deze dus aan te passen naar 300L vragen ze 6600 euro inc BTW, hier schrok ik behoorlijk van.
Is dit een redelijke prijs? ze zeggen dat het met name komt door extra arbeid en leidingen/bekabeling.

Dit werd meegestuurd:

Samengesteld binnen opstelling (let op meer opstellingsruimte benodigd, ca 2x1mtr)
• Regelunit SM040
• Modulerende pomp
• VCC wisselklep
• Filterkraan
• Verwarmingselement
• 1 stuks aparte groep 230V / 16 A (alamat 30mA) t.b.v. buitendeel (conform basis)
• 1 stuks aansluitpunt thermostaat woonkamer (afgeschermde kabel 4x0,8mm) (conform basis)
• 1 stuks communicatiekabel warmtepomp tussen binnen en buitendeel (afgeschermde kabel
4x0,8mm) (conform basis)
• Toevoegen 1 stuks aparte groep 230V / 16 A (alamat 30mA) t.b.v. elektrisch element
• Wijzigen 1 stuks aparte groep 400V / 16 A (alamat 30mA) naar aparte groep 230V / 16 A

Alvast bedankt!

[...]

Mitsubishi Electric heeft tegenwoordig een all-in-one binnenunit met geïntegreerde 300l boiler. Die is mooi compact en makkelijker te installeren dan een los SWW vat. Moet je installateur wel om willen naar ME...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:48
@BigB Met 300L vullen wij een bad voor de kids tot half vol en kunnen we nog ca 30 minuten douchen. Vat is dan wel aardig leeg. In ieder geval te koud om nog te douchen met ca 32 graden. Verwarmen gaat vrij snel. Vanmiddag is de boiler van 42,3 graden naar 53 graden gebracht in 55 minuten.

Je kunt er nog wat extra uithalen met een douche WTW en een waterbesparende douchekop.

[ Voor 14% gewijzigd door Bo0bz op 10-02-2021 16:18 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Andrehj schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:17:
[...]

Mitsubishi Electric heeft tegenwoordig een all-in-one binnenunit met geïntegreerde 300l boiler. Die is mooi compact en makkelijker te installeren dan een los SWW vat. Moet je installateur wel om willen naar ME...
Nibe heeft deze varianten ook met grotere boiler vaten, echter niet icm een split unit voor zo ver ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Bo0bz schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:17:
@BigB Met 300L vullen wij een bad voor de kids tot half vol en kunnen we nog ca 30 minuten douchen. Vat is dan wel aardig leeg. In ieder geval te koud om nog te douchen met ca 32 graden. Verwarmen gaat vrij snel. Vanmiddag is de boiler van 42,3 graden naar 53 graden gebracht in 55 minuten.

Je kunt er nog wat extra uithalen met een douche WTW en een waterbesparende douchekop.
"Vroeger" toen ik nog stadsverwarming had had ik een boiler van 120L, en daarmee kwam ik al weg met een regendouche en 2 man. Nu met zijn 4en komen we er ook wel mee weg, maar ik ben wel een korte doucher (elke avond en vaak maar 5min). Een bad geen ervaring mee, maar kan mij voorstellen dat het heel erg aan jezelf ligt hoe je ermee om gaat..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigB
  • Niet online
Hoe moet ik dat precies zien qua werking van zon boilervat?

Op het moment dat ik de kraan van bijv het bad opendraai en warm water vraag, wordt het boilervat dan gelijk bijgevuld en weer bijverwarmd?
Of wacht hij tot de warmwater vraag stopt, vult het boilervat bij en gaat opwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:48
BigB schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:21:

Op het moment dat ik de kraan van bijv het bad opendraai en warm water vraag, wordt het boilervat dan gelijk bijgevuld en weer bijverwarmd?
Of wacht hij tot de warmwater vraag stopt, vult het boilervat bij en gaat opwarmen?
Je haalt er aan de bovenkant warm water uit en aan de onderkant komt er koud leiding water bij. Daardoor koelt je vat langzaam af. Je kunt afhankelijk van je WP instellen wanneer hij gaat verwarmen bijvoorbeeld onder een bepaalde temperatuur of op tijd geschakeld. Meeste tweakers hebben een tijdschema ingesteld op het gunstige moment van de dag - 's middags.

Mijn pomp stond standaard ingesteld op een nacht run tussen 3:00 - 4:00 :9 gauw even omgezet.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32

Bijgevuld (met koud water) wordt het vat natuurlijk altijd, want hoe krijg je anders druk op je warmwaterkraan?
En wanneer het opwarmen plaats vindt kun je instellen. Meestal 1x per dag, maar meerdere keren kan ook.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Bij nibe is het standaard dat het vat gaat bij verwarmen zodra het vat een bepaalde temperatuur heeft gekregen totdat het de hoge temp heeft gekregen.

Wat ik doe is heel de dag moet het vat op gaan warmen tot 42 graden indien het beneden de 38 komt.
s'Middags (14:00 tot 15:00) moet het vat op gaan warmen tot 48 graden indien de temp beneden de 43 graden is.
Indien er vraag is voor verwarmen van het vat gaat de pomp dat doen, indien er vraag is naar verwarmen (of koelen) en het vat verwarmen wordt dit gedaan aan de hand van een tijds schema. Ik dacht standaard 30min koelen, 30min verwarmen, 30min warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigB
  • Niet online
Lastige keuze, ik vind die 6600 euro gewoon bizar veel geld voor eigenlijk 120L meer boiler capaciteit.
Als ze direct als een WP met een losse boiler hadden gekozen (zoals in de verkoop brochure stond, maar all-in-one in de technische omschrijving) had dat een hoop geld gescheeld.
Zijn nu met zn 3-en waarvan 1 kindje van 1.5 jaar.
Misschien dus eerst proberen uit te komen met die 180L en dus snel laten opwarmen zodra de temperatuur onder een bepaald niveau komt.
Mocht het echt ellendig worden dan een losse WP boiler ernaast zetten?
Of dus gewoon de prijs betalen en wel het comfort hebben van een ruime boilercapaciteit en door de pijn heen dat het ook voor een fractie van die prijs had gekund :(
format5 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:37:
Moet je voor een split gaan?
Bij een monoblock heb je meer keuzes
Dat zal ik nog eens direct via de installateur vragen, nu gaat alles via de kopers begeleider van de aannemer.
Monoblock is ook al stuk duurder weer toch dan een split?
Zal ook eens overleggen over andere merken maar geef mezelf weinig kans bij zo'n projectbouw.

[ Voor 24% gewijzigd door BigB op 10-02-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Moet je voor een split gaan?
Bij een monoblock heb je meer keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-09 22:18
@BigB 180 liter@55c is ongeveer gelijk aan 260 liter@38c, maar doordat je niet 100% kan tappen blijft er zo'n 220 liter water over. Genoeg voor een bad vullen maar dan moet je dus direct bijverwarmen.

Voordeel van een grote boiler is dat je 1 of 2 lange runs per dag kan doen van 20 -> 55 graden, met een kleinere inhoud zijn het er misschien meerdere die van 35 -> 55 graden lopen. COP zal dus ongunstiger zijn.

Alternatieven:
* Extra (warmtepomp) boiler erachter (kan ook gewoon een e-boiler zijn die je vult met je all-in-one, deze hoeft enkel voorraad warm te houden).
* Doorstroom verwarmer erachter (COP = 1) voor als je tekort komt, maar dit beperkt wel de liters/minuut behoorlijk.
* Vergeet niet de Quooker voor de keuken of soortgelijk. Gezien je daar wel echt 60+ graden wilt hebben.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-09 22:41
Andrehj schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:17:
[...]

Dit kan ik beamen, NIBE dat zijn straks allemaal losse onderdelen, SMO40, HR10 (dat relais voor schakelen van je dompelelement), circulatiepomp, sensoren e.d. alles is apart. (Koevlaas2 heeft een beetje een hekel aan Nibe).
En wedden dat je er straks niets van begrijpt :-) ?
De werking is verder wel oke, maar ik vind het gewoon niks door al die losse stukken en voor de huis-tuin en keukenuser veel te ingewikkelde besturing.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Waarom niet een split en dan later je boiler laten aanpassen? Voor 6600 euro zijn er vast zat monteurs die dat kunnen leveren + aansluiten. Voordeel is dat je je oude weer kan verkopen en je kan eerst uittesten of 180L voldoende is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een doorstroomverwarmer limiteert toch niet als het aangeboden water rond de 35c binnenkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:15

icecreamfarmer

en het is

Wolly schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:49:
Een doorstroomverwarmer limiteert toch niet als het aangeboden water rond de 35c binnenkomt?
Dat weet ik niet maar dat zou in deze situatie ook mijn oplossing zijn.
Voor de keren dat het nodig is.
Weet niet of het mogelijk is maar is het een optie om er een gewoon boilervat bij te plaatsen?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Nee dat doet de hoofdzekering(en), wel limiteert een doorstromer de flow.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigB
  • Niet online
Bedankt voor alle adviezen, hier kan ik zeker wat mee.
Ik ga er even over nadenken en nog in conclaaf met de aannemer.
Hij vraagt ook namelijk 5000 euro voor 40m2 vloerverwarming op zolder :(
Overige prijzen vielen best mee, maar de WP en vloerverwarming allemaal niet.

Als er vanuit de installateur verder geen ander merk of mono mogelijk is lijkt me dus op basis van alle adviezen het beste om te gaan voor de standaard all-in-one met die 180L, aankijken hoe het bevalt en als ik steeds te kort kom uitbreiden met een e-boiler of een doorstroomverwarmer.

Stel ik neem een elektrisch boiler, die krijgt warme aanvoer via de WP en geeft dit door aan het bad/douche en zodra die leeg loopt wordt hij weer aangevuld via de WP, dan heb ik niet mega veel stroomverbruik op die e-boiler toch? Voornamelijk warmteverlies door de dag heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
BigB schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:13:

Als er vanuit de installateur verder geen ander merk of mono mogelijk is lijkt me dus op basis van alle adviezen het beste om te gaan voor de standaard all-in-one met die 180L, aankijken hoe het bevalt en als ik steeds te kort kom uitbreiden met een e-boiler of een doorstroomverwarmer.

Stel ik neem een elektrisch boiler, die krijgt warme aanvoer via de WP en geeft dit door aan het bad/douche en zodra die leeg loopt wordt hij weer aangevuld via de WP, dan heb ik niet mega veel stroomverbruik op die e-boiler toch? Voornamelijk warmteverlies door de dag heen?
Kan je er niet voor kiezen zelf dat uit te laten voeren ? 5k voor vloerverwarming boven klinkt ook duur en met een beetje pech leggen ze het ook nog verkeerd voor een WP aan ?
Als je het toch doet dan svp meteen goed want achteraf genezen is altijd lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:52

Renovatie of nieuwbouw? Als het nieuwbouw is, dan is hij zeker te duur. Ik was hier een heel stuk minder kwijt voor 90m2

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook ook WTW op de water afvoer laten zetten. Daarmee wordt een deel (50 a 60%) van de warmte teruggewonnen via de afvoer. In plaats van ijskoud water stroomt er dan water van een graat of 25 a 30 terug in de buffer en dat is sneller weer warm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@BigB Kun je niet het hele WP verhaal eruit laten halen bij je aannemer en zelf regelen :?

Ik lees allerlei dingen waar je spijt van gaat krijgen, en die niet goedkoop zijn.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:16:
@BigB Kun je niet het hele WP verhaal eruit laten halen bij je aannemer en zelf regelen :?

Ik lees allerlei dingen waar je spijt van gaat krijgen, en die niet goedkoop zijn.
Ik heb destijds de CV, gas aansluiting en schaampanelen voor mijn woning laten vervallen en kreeg van de aannemer zelfs een leuk bedrag retour.

Uiteindelijk zelf een Remeha Erica Tower met 170 liter buffer en 9000WP zonnepanelen laten plaatsen. Heeft bij elkaar na subsidie, BTW teruggave en bedrag van aannemer ongeveer 14000 euro gekost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@BigB
Heb je geen mogelijkheid voor een douchewater-wtw?
Ik kom (met 2 personen) douche en bad prima uit.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:30
Toch wel, de doorlaat is vrij nauw.
Vaak zit er standaard een doorstroom begrenzer, die heb ik hier er uit gehaald.
Maximum debiet is dan ongeveer 10 liter per minuut. Maar verder prima oplossing; nooit warmwater te kort.

Het apparaat zou eigenlijk een start vertraging moeten hebben. Want hij start altijd even op, soms maar voor een paar seconden, als het water in de boiler warmer is dan de ingestelde uitstroom temperatuur.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij vroegen ze ook zo een waanzinnig bedrag voor de zolder. Uiteindelijk gevraagd om de overloop en 2 meter onder de schuine kap geen VW te laten leggen.

Toen koste het de helft, het is sowieso geen probleem aangezien het onze slaapkamer is. Slaap ook met dit weer gewoon nog lekker warm met alleen dekbedovertrek (zonder dekbed vulling).

Koelen in de zomer gaat ook goed nooit warmer dan 22 graden geweest.

Warme lucht stijgt en een goed geïsoleerde zolder hoeft niet 100% vloerverwarming te hebben. Warme vloer is ook maar deels een ding want in z’n huis is de water temperatuur door de vloer op koude dagen <28 graden. Dat voelt niet echt warm aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

koevlaas2 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:44:
[...]

Dit kan ik beamen, NIBE dat zijn straks allemaal losse onderdelen, SMO40, HR10 (dat relais voor schakelen van je dompelelement), circulatiepomp, sensoren e.d. alles is apart. (Koevlaas2 heeft een beetje een hekel aan Nibe).
De werking is verder wel oke, maar ik vind het gewoon niks door al die losse stukken en voor de huis-tuin en keukenuser veel te ingewikkelde besturing.
Waarom wordt er dan vaak voor Nibe gekozen bij nieuwbouw?
Het is niet dat ze goedkoop zijn.

Overigens werkt zo'n ventilatie unit echt goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
BigB schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:35:
Dat zal ik nog eens direct via de installateur vragen, nu gaat alles via de kopers begeleider van de aannemer.
Monoblock is ook al stuk duurder weer toch dan een split?
Zal ook eens overleggen over andere merken maar geef mezelf weinig kans bij zo'n projectbouw.
Ik denk dat dat elkaar niet zo veel zal maken.
Plus, de complete binnenunit van Nibe bij een monoblock (met 500L boiler, de VVM500 heb je voor minder dan nu de meerprijs is voor een 400L vat).

Zoals ik al eerder aan heb gegeven ben ik voor een monoblock gegaan, de buitenunit staat letterlijk langs de muur van de technische ruimte.
Dan niet voor een alles 1 in binnen unit, maar losse componenten, dat kwam bij mij beter uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024

Je moet vragen of die aannemer gek is met zijn prijzen van 125€ per M2. Zelf later laten infrezen met aanleggen is goedkoper per m2.
Of gebruik bij leidingen van goud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
koevlaas2 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:44:
[...]

Het advies van Nibe was bij mij toch echt een alles in 1 binnenunit te nemen (advies nibe was de VVM320). Dat wou ik zelf alleen niet.
De losse componenten kwam bij mij beter uit omdat ik deze over de muur kon verdelen en daardoor minder bruikbare grond kwijt was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:50:
[...]

Hoe groot is jouw huis?

Heb zelf een vorig jaar opgeleverde woning en zit deze dagen in de range van 20 tot 30 KwH per dag voor alle stroom in huis incl warmtepomp. En nu de zon schijnt gaan daar ook nog 10 KwH per dag aan opgewekte stroom vanaf.

Deze dagen kosten me ongeveer een euro aan niet gesaldeerde stroom! (Die ik anders voor 11 a 14 cent via energieleverancier had verkocht!)

Weet je zeker dat ie niet gewoon cop1 op verwarming elementen loopt!?
Redelijk groot huis, op de vlakte en met verbeterpotentieel qua isolatie :P

Eerder al aangegeven: historisch gasverbruik ligt op gemiddeld 2.600 m3 per jaar. Die paar dagen met fors E-verbruik krijg je daar vanzelf bij met WP.

Die 70 kWh is wel uitschieter en zonder aftrek van PV opbrengst. Teller staat vandaag tot nu toe op 35 kWh voor WP. COP schommelt ongeveer rond/iets onder 3.

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
icecreamfarmer schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:31:
[...]

Waarom wordt er dan vaak voor Nibe gekozen bij nieuwbouw?
Het is niet dat ze goedkoop zijn.

Overigens werkt zo'n ventilatie unit echt goed?
Ik snap niet wat die installateurs allemaal met NIBE moeten, ik vind het maar niks.
Duur, veel losse dingen, rete-ingewikkelt en voor de eindgebruiker niet te bedienen.
Ik heb installaties gezien met 4 circulatiepompen, dat was op basis van een VVM320 (wat overigens een model met hygiene spiraal is en daar ben ik ook geen fan van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
koevlaas2 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:01:
[...]

Ik snap niet wat die installateurs allemaal met NIBE moeten, ik vind het maar niks.
Duur, veel losse dingen, rete-ingewikkelt en voor de eindgebruiker niet te bedienen.
Ik heb installaties gezien met 4 circulatiepompen, dat was op basis van een VVM320 (wat overigens een model met hygiene spiraal is en daar ben ik ook geen fan van).
Denk dat het wel een stukje techniek is die zich heeft bewezen in het hoge noorden. De laatste tijd zie je veel andere namen die allemaal mee willen eten met de hype.
En wat is duur.

De consument zal inderdaad via veel installateurs veel betalen. Maar als je de weg weet scheelt het weer een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Adriaan71 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:30:
[...]

Denk dat het wel een stukje techniek is die zich heeft bewezen in het hoge noorden. De laatste tijd zie je veel andere namen die allemaal mee willen eten met de hype.
En wat is duur.

De consument zal inderdaad via veel installateurs veel betalen. Maar als je de weg weet scheelt het weer een hoop.
Dat geldt voor de techniek in algehele zin.
De installateur staat wel voor je klaar om ten tijde van problemen je te helpen, zo heb ik er een paar die nu de revue gepasseerd zijn, dan is het toch lekker dat je ergens verhaal kan halen.
Daar betaal je dan wel iets extra voor tov DIY.

Edit: NIBE zit je qua hardware al snel op +10k

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 10-02-2021 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

[...]

Bij mijn broertje was nibe voorgesteld maar heb ik veranderd naar mitsubishi omdat het de helft kost.

Ik laat nu 33 appartementen bouwen en wordt ook weer nibe voorgesteld. Dit terwijl het echt een goed adviesbureau is.

Ik ben dan echt benieuwd naar het waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
icecreamfarmer schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:45:
[...]

Bij mijn broertje was nibe voorgesteld maar heb ik veranderd naar mitsubishi omdat het de helft kost.

Ik laat nu 33 appartementen bouwen en wordt ook weer nibe voorgesteld. Dit terwijl het echt een goed adviesbureau is.

Ik ben dan echt benieuwd naar het waarom.
De helft x33= 16,5 in mijn beleving, daar heb je wel een paar Tesla's mee verdient.
Waarschijnlijk dat de adviseur zich weer heeft laten adviseren door een installateur en die werkt toevallig altijd met NIBE ?
NIBE qua werking niks mis mee, alleen wat ik eerder ook zei, maar dat geld voor wel meer merken.
Het is maar net wat je zelf handig/betaalbaar vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:40:
Bij mij staat de WP al sinds vanochtend 08.30 uit..... Woonkamer nog steeds 21,7 graden.
Dag en nacht op Ta=28c, bevalt beter dan Ta=30c en de unit loopt op beide temperaturen 24/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter9636
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 18:50
[...]

De vvm 320 heeft geen hygiënespiraal.

Hoe veel losse onderdelen zitten dan bij een vvm 310/320/500?? Alleen het monoblock en de buitenvoeler zijn losse onderdelen, maar dat zal bij de meeste merken zo zijn. En qua bediening heb ik nog nooit zo’n duidelijk systeem gezien. En geloof mij als ik zeg dat al een hoop systemen heb gezien. Ook voor de eindgebruiker niet moeilijk. Daarnaast met nibe Uplink perfect te monitoren zowel voor de installateur als eindgebruiker. Blijkbaar heb jij een keer een smo40 geplaatst met alle delen apart. Dat is een keuze die je zelf maakt. Maar om nou te zeggen dat dat vreselijk ingewikkeld is...

Als het om de prijs gaat zal het vast kloppen dat nibe een stuk duurder is, maar kwaliteit en service heeft natuurlijk ook een prijs.

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wouter9636 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:37:
[...]

De vvm 320 heeft geen hygiënespiraal.

Hoe veel losse onderdelen zitten dan bij een vvm 310/320/500?? Alleen het monoblock en de buitenvoeler zijn losse onderdelen, maar dat zal bij de meeste merken zo zijn. En qua bediening heb ik nog nooit zo’n duidelijk systeem gezien. En geloof mij als ik zeg dat al een hoop systemen heb gezien. Ook voor de eindgebruiker niet moeilijk. Daarnaast met nibe Uplink perfect te monitoren zowel voor de installateur als eindgebruiker. Blijkbaar heb jij een keer een smo40 geplaatst met alle delen apart. Dat is een keuze die je zelf maakt. Maar om nou te zeggen dat dat vreselijk ingewikkeld is...

Als het om de prijs gaat zal het vast kloppen dat nibe een stuk duurder is, maar kwaliteit en service heeft natuurlijk ook een prijs.
Het ging oorspronkelijk om een Ams10-8 geloof ik en daarbij een HSB, SMO40, HR10, sensoren, circulatiepomp, 3wegklep enz...
Service die ze nodig hebben, naar NiBE word heel veel voor support gebeld, kwaliteit? Per saldo net zo vaak 'stuk' als andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 08:13
@koevlaas2 even off-topic, heb je wellicht tijd nog om naar mijn om te kijken? O-)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Possible schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:11:
@koevlaas2 even off-topic, heb je wellicht tijd nog om naar mijn om te kijken? O-)
Jouw OM ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:24
koevlaas2 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:23:
[...]

Staat de automaat in de binnenunit wel op I ?
@Grolsch
Dat was het

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Been there, done that, ik kwam er helaas niet na 1 dag achter :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
koevlaas2 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:02:
[...]

Dat zoek ik ook voor mijn schuur, ik wil daar een thermostaat ophangen die simpel een klep opent bij te koud en weer sluit bij op temperatuur, vervolgens moet de boel ook overweg kunnen met koeling.
Wat voor systeem heb jij precies ?
Ben een beetje huiverig voor het ophangen van een Honeywell round aan/uit, ik ben bang dat ie dan een paar keer per uur de klep sluit.
EMOS heeft een familie van thermostaten die aan/uit (Any Volt) kunnen besturen
https://gathering.tweaker...message/65535188#65535188
voor weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-09 21:09
Wie o wie kan mij de weg wijs maken.

Sinds vorig jaar heb ik een nibe ACVM 270 icm een ams 10-8. Moet zeggen hij draait uitstekend, had m'n twijfels voor de huidige temperaturen, maar ik mag niet klagen.

M'n nibe draait WAR zonder ruimtecompensatie.

Aanvoer bij 10 graden buitenT is 24 graden Celsius. En bij -20 is dat 35 graden.

Huidige aanvoer is 31.6 graden. Verwarmen doet die prima. Echter is mijn probleem het volgende.

De ruimte thermostaat staat ingesteld op 21.5 graden, maar de wp gaat volle kracht door waarnaar ons huis nu bijna 25 graden heeft bereikt. Hoort hij dit niet te reguleren? Kan iemand me helpen dit op te lossen?

Het voelt erg zomers aan in ons huis terwijl dit niet de bedoeling is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:34
Moet je de stooklijn (curve in het advanced verwarmingsmenu) dan niet gewoon een stukje omlaag kantelen. Die van mij blijkt bij deze temperaturen ook nog iets te hoog te liggen.

[ Voor 12% gewijzigd door LangeFries op 10-02-2021 21:29 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-09 15:17
War zonder ruimtecompensatie. Dan zal je stroomlijn wel te enthousiast staan

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-09 21:53
DeepM schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:26:

Sinds vorig jaar heb ik een nibe ACVM 270 icm een ams 10-8. Moet zeggen hij draait uitstekend, had m'n twijfels voor de huidige temperaturen, maar ik mag niet klagen.

Aanvoer bij 10 graden buitenT is 24 graden Celsius. En bij -20 is dat 35 graden.

Huidige aanvoer is 31.6 graden. Verwarmen doet die prima. Echter is mijn probleem het volgende.

De ruimte thermostaat staat ingesteld op 21.5 graden, maar de wp gaat volle kracht door waarnaar ons huis nu bijna 25 graden heeft bereikt. Hoort hij dit niet te reguleren? Kan iemand me helpen dit op te lossen?

Je zegt het zelf al: 'M'n nibe draait WAR zonder ruimtecompensatie'

Dus de stooklijn omlaag. Ga eerst maar eens voor +10/24 en -20/30

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:08
...
Denk dat je hier of:
- Ruimte compensatie wil toepassen
- WAR stooklijn aanpassen (zodat er geen ruimtecompensatie meer nodig is)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

Als je de terug toets ingedrukt houdt op de controller dan krijg je een extra icoon en kan je bij de installateur settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:37
Heb inmiddels 'vrije keuze' voor de aanschaf van een warmtepomp in onze 'nieuwe' woning, wordt vanaf 1 juni definitief.

Is een ruime (woonopp. circa 180m2) 2-kapper van eind jaren 90. Stadsverwarming er uit. Komt vloerverwarming op de BG. Ongeveer 80m2.

Welk merk heeft jullie voorkeur als je de keuze hebt? SWW denk ik aan een 300 liter RVS vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik heb de max aanvoer verlaagd naar 30 graden en een minimum van 24 aangehouden. Stooklijn verlaagd naar 3, heb even de handleiding erbij gepakt. Kijken wat het systeem doet.

De vraag is hoe werkt de ruimtecompensatie bij Nibe? Ik kan een waarde instellen van 0.0 tot 10. En wat doet dit precies. Volgens de handleiding staat deze normaal op 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 19:49

Piper

No guts, no glory

Als het dan 1 graad warmer is dan gewenst dan verlaagt 'ie z'n berekende aanvoertemperatuur met 2 graden. Als ie op 3 staat haalt ie er bij 1 graad te warm 3 graden vanaf, etc. Hier staat 'ie momenteel op 1.2. Dat lijkt wel aardig te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-09 21:53
In basis is een beetje ruimtecompensatie altijd nodig. Want de WP weet niet of de zon schijnt, of dat het grijs en mistig is. Het eerste huis in NL dat geen voordeel heeft van de zon moet nog gebouwd worden.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Daannn1987 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:06:
[...]

Ik snap de relatie tussen de ketel en de hctm niet?
De ELGA stuurt de Ketel aan niet de thermostaat.. de thermostaat stuurt alleen de ELGA aan welke zelf opentherm praat met de ketel
Met de HTMC kun je ook parameters van de HR afstellen dacht ik. Het merkwaardige is dat Elga en HR uitstekend samenwerkten ook bij -5c, maar plotseling viel de HR weg en werd het dus te koud. Blijkbaar niet meer aangestuurd door Elga. Na het uitschakelen van de Elga via het aan/uit contact (dus Elga blijft onder spanning) kwam de HR weer bij. Ik ga mij morgen in dit raadsel verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:53:
Heb inmiddels 'vrije keuze' voor de aanschaf van een warmtepomp in onze 'nieuwe' woning, wordt vanaf 1 juni definitief.

Is een ruime (woonopp. circa 180m2) 2-kapper van eind jaren 90. Stadsverwarming er uit. Komt vloerverwarming op de BG. Ongeveer 80m2.

Welk merk heeft jullie voorkeur als je de keuze hebt? SWW denk ik aan een 300 liter RVS vat.
Een split, maar denk erom GEEN NIBE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
Piper schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:58:
Als het dan 1 graad warmer is dan gewenst dan verlaagt 'ie z'n berekende aanvoertemperatuur met 2 graden. Als ie op 3 staat haalt ie er bij 1 graad te warm 3 graden vanaf, etc. Hier staat 'ie momenteel op 1.2. Dat lijkt wel aardig te werken.
Dank voor de heldere uitleg. Ik heb het voor nu even op 2 gezet. Ik kijk even wat het doet.

Iedereen bedankt voor het meedenken en snelle reacties. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
DeepM schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:55:

De vraag is hoe werkt de ruimtecompensatie bij Nibe? Ik kan een waarde instellen van 0.0 tot 10. En wat doet dit precies. Volgens de handleiding staat deze normaal op 2.0
Die bepaald de mate van invloed, dus als je het getal omhoog zet krijgt de RMU meer invloed op de stooklijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-09 19:58
hesselbeertje schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:00:
In basis is een beetje ruimtecompensatie altijd nodig. Want de WP weet niet of de zon schijnt, of dat het grijs en mistig is. Het eerste huis in NL dat geen voordeel heeft van de zon moet nog gebouwd worden.
De buitenvoeler van mijn Pana monoblock staat niet direct in de zon maar toch gaat die temp fors omhoog wanneer er zon schijnt. In theorie heb ik daarmee automatische zoncompensatie als ik WAR zou draaien. Ik ben alleen van WAR afgestapt. Eén vaste temp de hele dag is rustiger en rendabeler: In de zeer koude nachten kan die dan een beetje 'onder presteren' met lagere Ta dan volgens WAR zou moeten. Overdags als het stuk warmer is compenseert die dat en dat gaat dan ook makkelijker omdat het flink warmer is.

Met enkel vloerverwarming en veel massa merk je hier binnen nagenoeg niks van.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
koevlaas2 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:06:
[...]

Die bepaald de mate van invloed, dus als je het getal omhoog zet krijgt de RMU meer invloed op de stooklijn.
Ik snap em. Echter heb ik niet al dat luxe. Hier gewoon een rg10 aan de muur. De instellingen moet ik bij de pomp zelf doen. Achteraf gezien wel jammer, want ik kan niet inhoudelijk zien wat die wel en niet doet. Moet ook nog een kamstrup er tussen plaatsen om de prestaties te meten. Maar dat komt wel loop van dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 19:49

Piper

No guts, no glory

Heb je ‘m wel aan Nibe Uplink hangen? Dan kan je online een heleboel instellingen aanpassen, maakt het al een stuk duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
koevlaas2 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:04:
[...]

Een split, maar denk erom GEEN NIBE
Waarom die afkeer? Wat heb je mee gemaakt? :?

[ Voor 11% gewijzigd door Noord27 op 10-02-2021 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:23:
[...]

Lees mijn betoog een paar posts eerder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noord27 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:23:
[...]

Met slechts 80m2 vloerverwarming zal afgifte je grootste probleem zijn verwacht ik. Daar kun je niet serieus veel vermogen in kwijt. Misschien is het wel niet nodig.
Historisch gasverbruik bekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:33:
[...]

Met slechts 80m2 vloerverwarming zal afgifte je grootste probleem zijn verwacht ik. Daar kun je niet serieus veel vermogen in kwijt. Misschien is het wel niet nodig.
Dat kan wel want je hebt 80m2 buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 14:00
Waar word de 2kW booster in de Mitsubushi allemaal voor gebruikt?

Alleen als hij de gewenste Ta niet kan halen binnen de ingestelde tijd?
Ben eigenlijk meer benieuwd na of die ook ingeschakeld wordt als er een defrost is zodat de Ta en Tr niet zoveel zakt?

Als ik een aardlekschakelaar b16/c16 voor de booster hang ben ik het automaatje in de binnen unit niet meer nodig lijkt mij? Zit namelijk in de weg daar hangt nu mijn relais printje.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeepM
Piper schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:20:
Heb je ‘m wel aan Nibe Uplink hangen? Dan kan je online een heleboel instellingen aanpassen, maakt het al een stuk duidelijker.
De ACVM 270 is helaas een ouder model zonder nibe uplink. Jammer dat ze daar geen losse module op bedacht. Knipoogje naar @koevlaas2 :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001

Japie.G

Colour Classic

https://snapshot.raintank...wAotyFQTTQoNSTcQEPs7e5Kh0

Zie hier het bijzondere gedrag van de Daikin Altherma in de Daikin-Intergas 8kw set.

Ik draai 24/7 war zonder thermostaat. Stooklijn eindigt nu op 32 graden bij -2. Het werd vandaag een beetje warm in huis dus heb ik de stooklijn even 2 graadjes lager gezet om 10:30. Gelijk valt het ding in 25 minuten defrostmania cyclus. Poosje laten gaan, en daarna de originele stooklijn weer aangezet en direct heb ik zeer acceptabele opbrengst omdat die ellendige defrosts ineens met een veel langere tussenpoos komen.

Ik vraag meer vermogen, en de defrosts worden minder.. In het Daikin-intergas topic zijn we er achter gekomen dat iedereen dit gedrag ervaart. Het is dus een bewuste keus ergens van Daikin.. Iemand enig idee van de logica hierachter?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
[...]

Nibe Monoblocks zijn hardstikke makkelijk, gewoon plug en play. Je moet alleen een extra laadpompje aansluiten omdat ie niet in de WP zit. Voor de rest niets anders dan de gemiddelde japanner of Koreaan. Regeling hoef je ook niet aan te zitten, die wordt pas ingewikkeld als je teveel met de opties gaat spelen of zo nodig met service-menu aan de slag moet. Dan moet je de samenhang gaan begrijpen en wordt het ingewikkeld.Nibe splits zijn wel onnodig ingewikkeld als je niet voor een complete geintegreerde binnenunit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladrak
  • Laatst online: 17-12-2021
Japie.G schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:51:
[...]

Wat voor COP draai je dan :? Dikke kans dat het nog altijd voordeliger is op elektra dan op gas...

Mensen schrikken als ze 60kwh elektriciteit verbruiken op een dag, maar als je dat met cop3 draait heb je daarvoor wel 180kwh warmte gekregen. Voor 22cent per kwh heeft je dat 13,2 euro gekost.

Als je die 180kwh warmte met gas maakt kost je dat zeg 20 kuub (9kwh warmte uit 1m3 gas). Die 20 kuub kost je bij een gasprijs van 70 cent (en de gasprijs ligt nu zeer ws hoger met die nieuwe belastingen dit jaar..) 14 euro... En daar schrikt dan niemand van🤪
😁
Geen idee wat de daadwerkelijke COP is. Is dat op te zoeken zonder energiemeter op de wp?

Ik weet wel dat we vorig jaar 160m3 gas hadden en 5000kwh hebben afgenomen. We moesten 750kwh bijbetalen. Maar dat was een zacht jaar qua weer. We hebben een twee onder één kap uit 1985 en zelf deels geïsoleerd. Maar blijft een oudere woning. En dus zonnepanelen. Dus 160m3 voor koken, douchen, bijstoken en gashaard in een jaar is volgens mij niet veel. Dus wij zouden het niet erg vinden als dat wat hoger zou zijn. Onze energierekening is ongeveer 30 euro.

We hebben de prijzen adv ons energiecontract in de berekening /formule gedaan en kwamen dan uit op een energieverhoudingsgetal van 3.3. Maar die contracten zijn zo onduidelijk met losse bedragen dat ik niet weet of het klopt.

Wat mij vooral stoort is dat als het dan kouder wordt en er op gas wordt bijgestookt dat dan het elektraverbruik alsnog fors blijft. En ik zou dus die koude dagen alleen of grotendeels op gas willen. Want ik vind 60kwh op een dag echt heel veel. 😅😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
DeepM schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:55:
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik heb de max aanvoer verlaagd naar 30 graden en een minimum van 24 aangehouden. Stooklijn verlaagd naar 3, heb even de handleiding erbij gepakt. Kijken wat het systeem doet.

Die minimumtemp kan ook lager. Dat legt een onnodige bodem in je Ta. Door de max aanvoer te beperken knel je de normale werking van het systeem ook te veel af, die 30 graden kan je 's avonds en 's nachts vast wel gebruiken. Probeer eerst stooklijn aanpassen en compensatiefactor voordat je met minimum en maximum temps aan de slag gaat, dat zijn harde limiters.

Ik begrijp uberhaupt niet wat je probleem is. Als je puur WAR draait heb je niks aan de thermostaat en ook niks aan de ruimtecompensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

fmb schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:34:
Toch in deze vorstperiode kijken of ik het aantal defrosts wat omlaag krijg. Daarmee wordt de hoeveelheid geluid hopelijk ook iets minder. Ga vannacht van 23:00 - 7:00 ook de stille modus aanzetten.

Stooklijn net ook aangepast van 35 / 0,5 (dat is Ta 35 bij -10 graden en Ta 20 bij 20 graden) in 29 / 0,3 (dat is Ta 29 bij -10 graden en Ta 20 bij 20 graden).

Eens kijken wat dat doet.

NB: betreft een Remeha Elga Ace 6kW (zal het eens in mijn handtekening zetten)
De nieuwe stooklijn bevalt vooralsnog goed; huis blijft ook in de avond (dus als de zon weg is) wel op temperatuur, de wp is veel stiller en het aantal defrosts gedaald van ongeveer 1 per uur (dinsdag) naar 1 per 2 uur (woensdag). Dit is natuurlijk wel pas na een dag, dus nog even wat langer in de gaten houden.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• LittleTycoon

Dit werd meegestuurd:

• Regelunit SM040
• Modulerende pomp
• VCC wisselklep
• Filterkraan
• Verwarmingselement
4x0,8mm) (conform basis)

Alvast bedankt!

[...]

Je wordt een beetje professioneel genaaid, maar ik weet niet of je er onderuit kan bij projectbouw (ik heb daarom afkeer van projectbouw).

Voor zover ik het kan beoordelen heb je het allemaal wel nodig, alleen waarom heb je een SMO40 nodig. Een SMO20 kan ook (200-250 goedkoper). Je gaat toch geen slave WP's aansluiten of modbus koppelen?

Zijn ze niet vergeten de minderprijs van de SHK200 eraf te halen, dat is ook geen goedkoop ding.

Wat zijn de totale kosten die voor de hele WP setup gerekend worden? Ik schat dat dit nu wel naar de 20K of meer gaat. Als dat zo is en je kunt de WP uit het geheel halen, zou ik wat offertes bij installateurs van andere merken opvragen.

Als laatste, je kan ook je water temp instellingen relatief hoog zetten, maak je meer warm water met die 180 liter. Kost je wat extra maar zit je pas over 40 jaar op die meerkosten. Of een dikke doorstroomverwarmer erachter, als je geen regendouche hebt (dus een relatief zeikstraaltje is niet erg), ben je met een extra elektragroep+doorstroomverwarmer klaar, pak hem beet 500-600 EURI.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-09 21:12

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

@Bram-Bos Vraag me af hoe het met jouw antieke huis gaat?
Warm? Verbruik? enz enz

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Noord27
Grolsch schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:33:
[...]

Stadsverwarming zit rond de 55GJ per jaar inclusief SWW.

Ik zie wel mooi Daikin spul. Maar er zit een gat in hun line-up. Danwel een 7.5kW LT3, of eerste stap naar boven is een 14kW HT3..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
webje1982 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:37:
Waar word de 2kW booster in de Mitsubushi allemaal voor gebruikt?

Alleen als hij de gewenste Ta niet kan halen binnen de ingestelde tijd?
Ben eigenlijk meer benieuwd na of die ook ingeschakeld wordt als er een defrost is zodat de Ta en Tr niet zoveel zakt?
@DaDude had dat die bijsprong bij de defrosts. Maar een deel van de verdamper was dichtgevroren. Neem aan dat die zelf bepaald wat efficiënter is 😊

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-09 21:56
Puhhh.. -8.6 hier met een rv van 88 procent. Dat is niet best voor de ELGA :')
Er komt nog 2.8kw uit maar een defrost om het half uur nekt t nu wel.
20.9 in de woonkamer nu dus dat is positief. Laat de zon maar komen

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

-10,1 hier in Salland nu. De Daikin doet defrosts om het uur en haalt de hier benodigde 4,7kw prima. Na een defrost compenseert hij altijd even een poosje (5,15kw) om de verloren defrost energie weer terug te brengen. Zolang ik de Ta niet te laag zet (ja je leest het goed) presteert hij prima.

[ Voor 50% gewijzigd door Japie.G op 11-02-2021 08:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Noord27 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 07:44:
[...]

Stadsverwarming zit rond de 55GJ per jaar inclusief SWW.

Ik zie wel mooi Daikin spul. Maar er zit een gat in hun line-up. Danwel een 7.5kW LT3, of eerste stap naar boven is een 14kW HT3..?
55GJ = 15277kWh = 1563.83m3 gas

Stel 263m3 per jaar voor SWW en/of koken maakt 1300m3 gas
Koevlaas formule = 1300*8/1650=6,3KW WP nodig.

Maar, je hebt "slechts" 80m2 vloerverwarming, stel dat deze hoh 100mm ligt dan heb je Ta 35, Tr 32 nodig om 7,5KW kwijt te raken in je vloer.

Dus een WP groter kiezen dan 7,5KW heeft naar mijn mening geen nut met 80m2 vloerverwarming.

Stel je wilt COP kampioen worden en bijv. een Ta van 27 kunnen hanteren (Tr 25) dan moet je minimaal terugkunnen naar 2,8KW thermisch.

Persoonlijk zou ik dan gaan voor de SW75YAA, moduleert tussen de 2,9 en 7,3KW van +12 tot - 15.

• Daannn1987
Japie.G schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:04:
-10,1 hier in Salland nu. De Daikin doet defrosts om het uur en haalt de hier benodigde 4,7kw prima. Na een defrost compenseert hij altijd even een poosje (5,15kw) om de verloren defrost energie weer terug te brengen. Zolang ik de Ta niet te laag zet (ja je leest het goed) presteert hij prima.
M'n buurman heeft ook een daikin 8kw die hanteerde een ta 35. Dat is hoog genoeg ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Laatst online: 29-09 15:16
Daannn1987 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 07:50:
Puhhh.. -8.6 hier met een rv van 88 procent. Dat is niet best voor de ELGA :')
Er komt nog 2.8kw uit maar een defrost om het half uur nekt t nu wel.
20.9 in de woonkamer nu dus dat is positief. Laat de zon maar komen
Haha, hier gezakt naar 18,2. (hier -7) Heb Elga even uitgezet en de CV aan. Dan mag de Elga het zo weer proberen als het weer 19 graden is.

Btw er heeft zich een aardige ijsplaat gevormd onder mijn Elga op de fietsenschuur. Vanmiddag even met trap wat beter bekijken of dat allemaal wel goed gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door ElgaFreak op 11-02-2021 08:16 ]

• Noord27
Grolsch schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:10:
[...]

55GJ = 15277kWh = 1563.83m3 gas

Stel 263m3 per jaar voor SWW en/of koken maakt 1300m3 gas
Koevlaas formule = 1300*8/1650=6,3KW WP nodig.

Maar, je hebt "slechts" 80m2 vloerverwarming, stel dat deze hoh 100mm ligt dan heb je Ta 35, Tr 32 nodig om 7,5KW kwijt te raken in je vloer.

Dus een WP groter kiezen dan 7,5KW heeft naar mijn mening geen nut met 80m2 vloerverwarming.

Stel je wilt COP kampioen worden en bijv. een Ta van 27 kunnen hanteren (Tr 25) dan moet je minimaal terugkunnen naar 2,8KW thermisch.

Persoonlijk zou ik dan gaan voor de SW75YAA, moduleert tussen de 2,9 en 7,3KW van +12 tot - 15.
Er ligt nu nog geen vloerverwarming. Die laten we er in leggen. Gehele BG gaat op de schop. Er zit als noodoplossing nog een houtkachel in, dus liever iets te klein als een te grote die gaat pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
ElgaFreak schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:14:
[...]

Haha, hier gezakt naar 18,2. (hier -7) Heb Elga even uitgezet en de CV aan. Dan mag de Elga het zo weer proberen als het weer 19 graden is.

Btw er heeft zich een aardige ijsplaat gevormd onder mijn Elga op de fietsenschuur. Vanmiddag even met trap wat beter bekijken of dat allemaal wel goed gaat.
Heb 2 dagen terug gekeken, toen lager er denk 5cm ijsplaat onder de ELGA..
Ik vermoed dat het wel goed gaat gezien het ijs nog ~15cm dikker moet worden voor het de ELGA gaat raken.

Er hingen wel wat stalactieten aan de ELGA :+

• Daannn1987
Noord27 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:22:
[...]

Er ligt nu nog geen vloerverwarming. Die laten we er in leggen. Gehele BG gaat op de schop. Er zit als noodoplossing nog een houtkachel in, dus liever iets te klein als een te grote die gaat pendelen.
Als ik opnieuw mocht kiezen (met de kennis van nu) had ik een te grote geplaatst.

Pendelen kan je wel voorkomen;
Nachtverlaging (gelijk een comfortabele vloer s'morgens vroeg, iets wat ik soms mis met 24/7 verwarmen).
Stooklijn verhogen
Hydraulisch ontkoppelen.

Ik blijf nog een jaar of 2/3 met de ELGA draaien en dan komt er wel iets anders.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:37
Naalroc schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:38:
[...]

Nee, dat hoeft helemaal niet: Als je de stelmotor er afhaalt, en verder niets, dan betekent dat, dat de badkamer altijd verwarmd wordt zodra er ergens warmtevraag is. En dan loopt de pomp, per definitie.
Klopt, alleen heb ik twee verdelers. De pomp van de verdeler waar de badkamer op zit loopt vrijwel alleen voor de badkamer, want de andere vertrekken op die verdeler hebben heel weinig warmtevraag (de slaapkamers worden verwarmd tot 19 graden, dat betekent dat daar alleen vraag is als het buiten echt heel koud is. Vrijwel het gehele jaar worden die verwarmd door de restwarmte van de woonkamer die er onder ligt)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Daannn1987 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:13:
[...]

M'n buurman heeft ook een daikin 8kw die hanteerde een ta 35. Dat is hoog genoeg ?
Elk huis zal anders zijn natuurlijk, en de exacte logica/defrost algoritme ben ik nog niet achter. Maar de Daikin 8kw unit uit de hybride set (is volgens mij een altherma2 buitenunit) lijkt bij buitentemperaturen onder de 3 graden het beste te draaien op ta 31-35 met een dT van tussen de 4 en 5

[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 11-02-2021 08:25 ]

• Daannn1987
Japie.G schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:24:
[...]

Elk huis zal anders zijn natuurlijk, en de exacte logica/defrost algoritme ben ik nog niet achter. Maar de Daikin 8kw unit uit de hybride set (is volgens mij een altherma2 buitenunit) lijkt het beste te draaien op ta35 met een dT van tussen de 4 en 5
Thanks, dan vermoed ik dat de buurman per toeval een beetje op de ideale setting draait.
Ik ga je posts eens wat beter bijhouden met je bevindingen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Daannn1987 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:25:
[...]

Thanks, dan vermoed ik dat de buurman per toeval een beetje op de ideale setting draait.
Ik ga je posts eens wat beter bijhouden met je bevindingen :)
Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Vergeet niet deze te kijken. Er is een supermooi low cost monitoringssysteem beschikbaar gekomen voor de altherma's :-) By the way.. voor alle altherma's.

Dus heb je een Altherma een ben je een beetje tweaker.. Klik dan hier :-) _/-\o_ (wellicht een dingetje om in de startpost op te nemen omdat dit voor alle daikin altherma's werkt en omdat we hier van monitoring houden. ;) )

[ Voor 20% gewijzigd door Japie.G op 11-02-2021 08:30 ]

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Daannn1987 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:24:
[...]

Als ik opnieuw mocht kiezen (met de kennis van nu) had ik een te grote geplaatst.

Pendelen kan je wel voorkomen;
Nachtverlaging (gelijk een comfortabele vloer s'morgens vroeg, iets wat ik soms mis met 24/7 verwarmen).
Stooklijn verhogen
Hydraulisch ontkoppelen.

Ik blijf nog een jaar of 2/3 met de ELGA draaien en dan komt er wel iets anders.
Als je nachtverlaging toepast hoelang en tot wanneer. Welke minimale TA zou je adviseren voor 120 m2 vloerverwarming?

Nu tijdens de bouw staat hij op 20 maar vraag mij af of dat niet te koud aanvoelt.

• Daannn1987
icecreamfarmer schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:27:
[...]

Als je nachtverlaging toepast hoelang en tot wanneer. Welke minimale TA zou je adviseren voor 120 m2 vloerverwarming?

Nu tijdens de bouw staat hij op 20 maar vraag mij af of dat niet te koud aanvoelt.
Dat is per situatie verschillend, en eigenlijk compleet afhankelijk wat jij comfortabel vind.

Ik zou echter nooit meer dan 1 graden zakken.

Hier is de vloerverwarming ingefreesd dus ik heb relatief weinig buffer t.o.v. vvw in de dekvloer.
TA zou ik niet weten, blijft experimenteren en woning afhankelijk.. ik stook niet met een vaste TA maar met thermostaat.

• jaari
  • Laatst online: 11:50
De buiitenthermometer geeft hier -9 aan, maar ik hoorde net op de radio dat het dichtbijgelegen KNMI-station Wijk aan Zee -13 gemeten heeft.
Bij dit soort temperaturen houdt de WP het natuurlijk niet meer helemaal bij maar dankzij de buffer van de buffer van de VV is de binnentemperatuur maar 0.5 graden gezakt.
De HR-ketel hebben we hier nog niet nodig gehad.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Noord27 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:22:
[...]

Ik had persoonlijk liever iets te groot.

Het aanbod van WP's die ver terug kunnen moduleren is niet heel groot.

De panasonic 5KW kan heel ver terug, maar levert slechts +- 4,5KW bij -5, en we hebben de afgelopen week allemaal live kunnen aanschouwen dat dit niet goed gaat met een woning die eigenlijk meer behoefte heeft.

En de SW75YAA gaat nog niet zo snel pendelen, en anders zet je Ta +1 graad in die temperatuurrange :?

Ik neem trouwens ook aan dat je boven nog wel iets van afgifte hebt in de badkamer?

Met vloerverwarming vind ik het toepassen van nachtverlaging in de nacht nog steeds de beste optie eigenlijk. Overdag bij COP vriendelijke temperaturen een beetje bufferen in de vloer, en 's nachts lekker uit.

ATM -9,6 in Twente, en de WP staat al sinds gisteravond 20.30 uit, wel een mooie run gemaakt van 10.00 tot 20.30. Bijna 40kWh verbruik bij COP vriendelijkere temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:37
Dylantje2 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 07:22:
@Bram-Bos Vraag me af hoe het met jouw antieke huis gaat?
Warm? Verbruik? enz enz
Gaat best goed eigenlijk. Ik wist natuurlijk dat mijn hybride bedoelde Elga te weinig vermogen heeft om de boel ook bij deze omstandigheden voldoende warm te houden, maar het valt echt niet tegen wat-ie nog doet:
-4,7˚C buiten
Ta= 24,8
Tr = 19,8
Thermisch vermogen = 3,1 kW
Elektrisch vermogen = 880 W (soms ook hoger naar 975W)
COP op dit moment dus 3,5

Ik verstookte gisteren en eergisteren 21 kWh elektriciteit aan de wp.

Overdag stook ik af en toe de pelletkachel op: gisteren 2 kg pellets, de dagen daarvoor ± 5 kg

Dat samen houdt het hier warm. Naar mijn maatstaven dan: 18 basis, 19-20 ˚C met pelletkachel aan

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Omdat ik de laatste dagen teleurstellende COP's haal met mijn LG (onder de 2), wat mogelijk zou kunnen komen door de hoge Ta die ik had ivm radiatoren heb ik vannacht een test gedraaid van 20.00 's avonds tot 5.30 's ochtends (toen de CV weer aan om het huis op te warmen).

Ik heb hem op een constante temperatuur gezet van 30 graden. Buiten was het tussen -4 en -4.5.

Met deze lagere Ta had ik verwacht dat hij wel een beter rendement zou geven. Echter dat blijkt niet het geval. Nog altijd een COP van 2.

Zie de bijbehorende logging:
https://snapshot.raintank...NoBKWqakGwN0Pw1ZI?orgId=2

Ik zie wel dat doordat de LG altijd volle bak start hij een overshoot heeft en dus wat warmer wat produceert dan nodig. Echter stel ik ga uit van een Ta van 35 op basis van de logging, dan nog is het rendement wel erg onder de maat.

Wat zou ik nog kunnen proberen om te achterhalen waardoor de COP zo laag blijft?

Toevoeging: de oplopende temperatuur in de woonkamer vanaf 20.30 komt doordat de houtkachel daar aanstond. De keuken is de ruimte waar het om gaat. Die wordt alleen met radiatoren verwarmd en daar hangen de remote van de LG en de thermostaat van de CV ketel.

[ Voor 11% gewijzigd door rykers op 11-02-2021 09:17 ]

• roelzadh
@rykers158 ik mis de aanvoer en retour in de logging. DeltaT schommelt wel door de run heen. Dat is bij een ecodan een stuk minder.

Al gekeken of er geen ijs op de verdamper zit?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Daannn1987 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:30:
[...]

Dat is per situatie verschillend, en eigenlijk compleet afhankelijk wat jij comfortabel vind.

Ik zou echter nooit meer dan 1 graden zakken.

Hier is de vloerverwarming ingefreesd dus ik heb relatief weinig buffer t.o.v. vvw in de dekvloer.
TA zou ik niet weten, blijft experimenteren en woning afhankelijk.. ik stook niet met een vaste TA maar met thermostaat.
Ja hier warmt hij bijna 30cm beton op dus een enorme hitte buffer.
Maar ik vraag mij af wat comfortabel is voor de voeten.
Hier wordt ook een ruimtethermostaat gebruikt maar ik denk dat het koud kan aanvoelen als de TA te koud is.

Pagina: 1 ... 71 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.