Een grote verbouwing aanstaande in huize Impry. De aannemer had al netjes een nieuwe CW5 ketel op de offerte staan, maar ik wil me wel verder er in gaan verdiepen.
Dus toen ben ik gaan zoeken op Tweakers en dan kom je echt veel topics tegen:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9
Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2
En deze kwam nog het meeste in de buurt van mijn situatie:
Adviesvraag verduurzaming met FE warmtepomp, hybride of HR?
Maar het begon me op een gegeven moment meer te duizelen dan dat ik meer overzicht kreeg. Ik maak daarom graag even mijn situatie/wensen/vraag duidelijk in de hoop op een goed stuk expertise en advies.
De situatie:
Vrijstaand huis uit 1960.Tot op heden geen isolatie, maar dat gaat veranderen:
Dakisolatie: op dit moment mee bezig (5,5Rd)
Spouwmuurisolatie: dit voorjaar (isolatieparels, 1,82Rc)
Vloerisolatie: dit voorjaar, alles er uit en dan gehele begane grond 10cm tempex + beton + vloerverwarming
Beglazing: boven alles dubbelglas, beneden deels dubbelglas en deels wordt HR++(+?).
Zonnepanelen: 6.600 WP dit voorjaar
CV-ketel: CW4 ketel van 20 jaar oud.
Warmwater vraag::
- Beneden (90m²) vloerverwarming, in de keuken alleen koud water nodig ivm Quooker Combi.
- Boven (90m²) alles met radiatoren en in de badkamer een groot bad + normale douche.
Ruimte: voldoende ruimte in de tuin en bijkeuken voor installaties.
Budget: het meeste gaat op aan de verbouwing (o.a. de isolatiemaatregelen zoals hierboven), waardoor een investering (na subsidie) van €3 á 4 k nu echt de max. is.
Zelf zat ik te denken aan een hybride luchtwarmtepomp, dat wordt dus een nieuwe CV en een buitenunit.
Dan ga je dus vooral naar lage temperatuurverwarming, prima voor de vloerverwarming beneden. Maar de bovenverdieping (o.a. een kantoortje) vraagt mijns inziens ook wel om hogere temperaturen water. Ik vraag me af in hoeverre dat 'problemen oplevert'.
Toen ging ik nadenken over airco (lucht/lucht warmtepomp) wat ik op termijn door het hele huis wil hebben, dat is natuurlijk ook te gebruiken voor het verwarmen. Dan is weer de vraag of ik niet af kan met een nieuwe CV en een aircoinstallatie. Groot voordeel is dat de woning dan ook te koelen is.
En het kantoortje boven (en evt. soms slaapkamers) kan ik dan ook verwarmen met de airco's.
Kort samengevat:
Als ik op termijn sowieso airco wil, moet ik dan een hybride warmtepomp aan gaan schaffen, of kan ik af met de airco + een normale CV voor de vloerverwarming?
Of zijn er hele andere opties of bezwaren die ik over het hoofd zie?
Dus toen ben ik gaan zoeken op Tweakers en dan kom je echt veel topics tegen:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9
Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2
En deze kwam nog het meeste in de buurt van mijn situatie:
Adviesvraag verduurzaming met FE warmtepomp, hybride of HR?
Maar het begon me op een gegeven moment meer te duizelen dan dat ik meer overzicht kreeg. Ik maak daarom graag even mijn situatie/wensen/vraag duidelijk in de hoop op een goed stuk expertise en advies.
De situatie:
Vrijstaand huis uit 1960.Tot op heden geen isolatie, maar dat gaat veranderen:
Dakisolatie: op dit moment mee bezig (5,5Rd)
Spouwmuurisolatie: dit voorjaar (isolatieparels, 1,82Rc)
Vloerisolatie: dit voorjaar, alles er uit en dan gehele begane grond 10cm tempex + beton + vloerverwarming
Beglazing: boven alles dubbelglas, beneden deels dubbelglas en deels wordt HR++(+?).
Zonnepanelen: 6.600 WP dit voorjaar
CV-ketel: CW4 ketel van 20 jaar oud.
Warmwater vraag::
- Beneden (90m²) vloerverwarming, in de keuken alleen koud water nodig ivm Quooker Combi.
- Boven (90m²) alles met radiatoren en in de badkamer een groot bad + normale douche.
Ruimte: voldoende ruimte in de tuin en bijkeuken voor installaties.
Budget: het meeste gaat op aan de verbouwing (o.a. de isolatiemaatregelen zoals hierboven), waardoor een investering (na subsidie) van €3 á 4 k nu echt de max. is.
Zelf zat ik te denken aan een hybride luchtwarmtepomp, dat wordt dus een nieuwe CV en een buitenunit.
Dan ga je dus vooral naar lage temperatuurverwarming, prima voor de vloerverwarming beneden. Maar de bovenverdieping (o.a. een kantoortje) vraagt mijns inziens ook wel om hogere temperaturen water. Ik vraag me af in hoeverre dat 'problemen oplevert'.
Toen ging ik nadenken over airco (lucht/lucht warmtepomp) wat ik op termijn door het hele huis wil hebben, dat is natuurlijk ook te gebruiken voor het verwarmen. Dan is weer de vraag of ik niet af kan met een nieuwe CV en een aircoinstallatie. Groot voordeel is dat de woning dan ook te koelen is.
En het kantoortje boven (en evt. soms slaapkamers) kan ik dan ook verwarmen met de airco's.
Kort samengevat:
Als ik op termijn sowieso airco wil, moet ik dan een hybride warmtepomp aan gaan schaffen, of kan ik af met de airco + een normale CV voor de vloerverwarming?
Of zijn er hele andere opties of bezwaren die ik over het hoofd zie?