Adviesvraag - Nieuwe CV icm vloerverwarming én radiatoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-10 15:04

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
Een grote verbouwing aanstaande in huize Impry. De aannemer had al netjes een nieuwe CW5 ketel op de offerte staan, maar ik wil me wel verder er in gaan verdiepen.
Dus toen ben ik gaan zoeken op Tweakers en dan kom je echt veel topics tegen:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9
Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2
En deze kwam nog het meeste in de buurt van mijn situatie:
Adviesvraag verduurzaming met FE warmtepomp, hybride of HR?

Maar het begon me op een gegeven moment meer te duizelen dan dat ik meer overzicht kreeg. Ik maak daarom graag even mijn situatie/wensen/vraag duidelijk in de hoop op een goed stuk expertise en advies.
De situatie:
Vrijstaand huis uit 1960.Tot op heden geen isolatie, maar dat gaat veranderen:
Dakisolatie: op dit moment mee bezig (5,5Rd)
Spouwmuurisolatie: dit voorjaar (isolatieparels, 1,82Rc)
Vloerisolatie: dit voorjaar, alles er uit en dan gehele begane grond 10cm tempex + beton + vloerverwarming
Beglazing: boven alles dubbelglas, beneden deels dubbelglas en deels wordt HR++(+?).
Zonnepanelen: 6.600 WP dit voorjaar
CV-ketel: CW4 ketel van 20 jaar oud.
Warmwater vraag::
- Beneden (90m²) vloerverwarming, in de keuken alleen koud water nodig ivm Quooker Combi.
- Boven (90m²) alles met radiatoren en in de badkamer een groot bad + normale douche.
Ruimte: voldoende ruimte in de tuin en bijkeuken voor installaties.
Budget: het meeste gaat op aan de verbouwing (o.a. de isolatiemaatregelen zoals hierboven), waardoor een investering (na subsidie) van €3 á 4 k nu echt de max. is.

Zelf zat ik te denken aan een hybride luchtwarmtepomp, dat wordt dus een nieuwe CV en een buitenunit.
Dan ga je dus vooral naar lage temperatuurverwarming, prima voor de vloerverwarming beneden. Maar de bovenverdieping (o.a. een kantoortje) vraagt mijns inziens ook wel om hogere temperaturen water. Ik vraag me af in hoeverre dat 'problemen oplevert'.

Toen ging ik nadenken over airco (lucht/lucht warmtepomp) wat ik op termijn door het hele huis wil hebben, dat is natuurlijk ook te gebruiken voor het verwarmen. Dan is weer de vraag of ik niet af kan met een nieuwe CV en een aircoinstallatie. Groot voordeel is dat de woning dan ook te koelen is.
En het kantoortje boven (en evt. soms slaapkamers) kan ik dan ook verwarmen met de airco's.

Kort samengevat:
Als ik op termijn sowieso airco wil, moet ik dan een hybride warmtepomp aan gaan schaffen, of kan ik af met de airco + een normale CV voor de vloerverwarming?
Of zijn er hele andere opties of bezwaren die ik over het hoofd zie?

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Beste antwoord (via Impry op 15-02-2021 09:05)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:48
@Impry
Kijk, "nieuw cv" trekt andere mensen dan "hybride wp".
Ik zou de cv nog 1-1,5 jaar laten hangen en in die periode heel goed monitoren:
1/ je verbruik (waarschijnlijk heb je een slimme meter, als je een account aanmaakt bij umeter.nl heb je mooie data met je max. gasverbruik per uur en dag en de relatie met de buitentemperatuur)
2/ je nieuwe VVW 10cm hoh leggen met een verdeler geschikt om straks een warmtepomp op aan te sluiten
Als je plek hebt voor een warmtepomp binnen met het formaat van een koelkast dan kan je een L/W WP kopen met ingebouwde boiler.
Hybride WP nu kopen kan ook, maar waarschijnlijk heb je volgend jaar dan spijt dat je niet voor een volledige WP optie bent gegaan.

nb: neem aan dat de radiatoren op de 1e verdieping er al hangen? ALS je er nu nieuwe neerhangt neem dan gelijk oversized (T22 of T33, flinke maat met thermostaatknop), dan ben je maximaal voorbereid op lage temperatuurverwarming. Dat is voor de CV goed voor het rendement en ook fijn voor een warmtepomp oplossing.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:52
Wat is je belangrijkste doel? Moet het duurzaam/gasloos/toekomstbestendig/zo laag mogelijke investering/zo veel.mogelijk comfort/laagste kosten over periode van 10-15jaar?

Ik zou het heel zonde vinden om na zo'n dikke verbouwing en grote stappen in isolatie gewoon een nieuwe cw5 ketel op te hangen. Dan ben je weer 1500-2000 euro verder en zit je voor 10-15 jaar met die installatie.

Ik zou sterk overwegen om hybride (middenweg, kost iets minder maar bespaard ook echt minder) of volledig all-electric te gaan. Zeker bij vrijstaande huizen is dat interessant omdat je vaak wel wat ruimte hebt voor een buitenunit + veel ruimte voor zonnepanelen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Impry
1/ je verbruik (waarschijnlijk heb je een slimme meter, als je een account aanmaakt bij umeter.nl heb je mooie data met je max. gasverbruik per uur en dag en de relatie met de buitentemperatuur)
2/ je nieuwe VVW 10cm hoh leggen met een verdeler geschikt om straks een warmtepomp op aan te sluiten
Als je plek hebt voor een warmtepomp binnen met het formaat van een koelkast dan kan je een L/W WP kopen met ingebouwde boiler.
Hybride WP nu kopen kan ook, maar waarschijnlijk heb je volgend jaar dan spijt dat je niet voor een volledige WP optie bent gegaan.

nb: neem aan dat de radiatoren op de 1e verdieping er al hangen? ALS je er nu nieuwe neerhangt neem dan gelijk oversized (T22 of T33, flinke maat met thermostaatknop), dan ben je maximaal voorbereid op lage temperatuurverwarming. Dat is voor de CV goed voor het rendement en ook fijn voor een warmtepomp oplossing.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
Fr33z schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:13:
Wat is je belangrijkste doel? Moet het duurzaam/gasloos/toekomstbestendig/zo laag mogelijke investering/zo veel.mogelijk comfort/laagste kosten over periode van 10-15jaar?

Ik zou het heel zonde vinden om na zo'n dikke verbouwing en grote stappen in isolatie gewoon een nieuwe cw5 ketel op te hangen. Dan ben je weer 1500-2000 euro verder en zit je voor 10-15 jaar met die installatie.

Ik zou sterk overwegen om hybride (middenweg, kost iets minder maar bespaard ook echt minder) of volledig all-electric te gaan. Zeker bij vrijstaande huizen is dat interessant omdat je vaak wel wat ruimte hebt voor een buitenunit + veel ruimte voor zonnepanelen.
sjimmie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:08:
[...]
Dus als je naar hybride zou gaan dan moet je een nieuwe ketel EN een elga kopen.
Lijkt me beter om te zorgen dat je meteen naar all-electric kan...
Goed punt daar ja, die investering in de CV kan dan misschien uit blijven.

De aannemer (ik noemde het eerder al) heeft niet per se verstand van dit onderwerp en zou een nieuwe CW5 ophangen (verder nog geen specs gehad) omdat hij bang was dat de huidige ketel (11KW CW4) de vloerverwarming niet zou trekken.
develdonk schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:15:
[...]
Ok dan wat vragen:

Wat wil je bereiken?
1)hybride (dus een warmtepomp naast een cv ketel)
2)solo een warmtepomp voor CV en ketel voor warmwatervraag
3)all-electric (warmtepomp + boiler die zowel CV als warmwatervraag afdekken)

Voor oplossing 1 en 2 is een goede inschatting van je m3 jaarverbruik waarschijnlijk al voldoende. Je zult immers ten alle tijden er nog een ketel naast hebben moeten hangen om te voldoen aan je warmwatervraag. En wat veel mensen zich niet realiseren is dat het vermogen van een cv ketel afgestemd is op het warm water comfort en niet zozeer op de CV installatie.

Verder blijft mijn 2e opmerking relevant; het opwek systeem is 1 variabele maar wat is je afgiftesysteem van warmte? radiatoren, vloerverwarming, etc? heb je daar meer info over?

tot slot: zet vandaag de aanvoer temp van de ketel eens op 40 graden en kijk of het over 2 dagen nog warm is binnen. Dan weet je meteen of je afgiftesysteem geschikt is voor laagtemperatuurverwarming wat wel nodig is als je een warmtepomp wilt...
Wat ik wil bereiken is een goed comfort, weinig gedoe en een lage energierekening.
Er komt 5760WP aan zonnepanelen op het dak (kan op termijn evt. nog 1440WP bij), dus zou mooi zijn als ik die kan gebruiken. Dan lijkt all-electric het meest logische, maar dat budget is er op dit moment niet.
Aan de andere kant is investeren in nieuwe CV+hybride warmtepomp dan ook gekkenwerk, dat realiseer ik mij nu.
Ik was eerst ook in de veronderstelling dat je maar één ISDE-aanvraag in kunt dienen, maar volgens mij is dat niet het geval. Dan zou ik deze zomer de subsidie kunnen pakken voor de isolatie en bijv. volgend jaar subsidie ontvangen op de warmtepomp.

Afgifte is beneden dus met vloerverwarming op een volledig nieuw gestorte vloer met PIR.
Boven hangen nog oude radiatoren, zonder thermostaatknoppen.

Keteltemperatuur ga ik zo aanpassen, zoals het nu zie staat die op 70:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iakt0AcXs8il6-on-bkDG1GcWJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4tEKR0Q1oRbUmHrb04KahDM.jpg?f=fotoalbum_large
BarryH schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:51:
@Impry @develdonk Een elga carrier kan tot ca 1500m3 besparen (als je hem los van de CV ketel aanstuurt).
een 6kW ELGA ACE komt nog wel verder.
MAAR in deze situatie is 1 jaartje aankijken waarschijnlijk verstandiger. Met als waarschijnlijke conclusie dat een 8-11kW WP (met deze capaciteit bij -10) een betere oplossing is en dan ben je gelijk helemaalvan het gas af....
Dat jaar aankijken spreekt me ook wel aan, budgettechnisch gezien, maar ook om veel meer info te vergaren wat het huis nodig heeft na alle ingrepen.

En vloerverwarming met 10cm hoh (die term moest ik ook even googelen ;) ) is een goede, die ga ik bij de aannemer neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 21:35
Impry schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:12:
[...]

[...]

Goed punt daar ja, die investering in de CV kan dan misschien uit blijven.

De aannemer (ik noemde het eerder al) heeft niet per se verstand van dit onderwerp en zou een nieuwe CW5 ophangen (verder nog geen specs gehad) omdat hij bang was dat de huidige ketel (11KW CW4) de vloerverwarming niet zou trekken.

[...]

Wat ik wil bereiken is een goed comfort, weinig gedoe en een lage energierekening.
Er komt 5760WP aan zonnepanelen op het dak (kan op termijn evt. nog 1440WP bij), dus zou mooi zijn als ik die kan gebruiken. Dan lijkt all-electric het meest logische, maar dat budget is er op dit moment niet.
Aan de andere kant is investeren in nieuwe CV+hybride warmtepomp dan ook gekkenwerk, dat realiseer ik mij nu.
Ik was eerst ook in de veronderstelling dat je maar één ISDE-aanvraag in kunt dienen, maar volgens mij is dat niet het geval. Dan zou ik deze zomer de subsidie kunnen pakken voor de isolatie en bijv. volgend jaar subsidie ontvangen op de warmtepomp.

Afgifte is beneden dus met vloerverwarming op een volledig nieuw gestorte vloer met PIR.
Boven hangen nog oude radiatoren, zonder thermostaatknoppen.

Keteltemperatuur ga ik zo aanpassen, zoals het nu zie staat die op 70:
[Afbeelding]

[...]

Dat jaar aankijken spreekt me ook wel aan, budgettechnisch gezien, maar ook om veel meer info te vergaren wat het huis nodig heeft na alle ingrepen.

En vloerverwarming met 10cm hoh (die term moest ik ook even googelen ;) ) is een goede, die ga ik bij de aannemer neerleggen.
wat we hier in ieder geval van leren is dat linksom of rechtsom 11kw voldoende capaciteit is 8)

Beneden heb je vloerverwarming en je gaat checken of dit idd 10 of 15 cm hoh is. prima laat dit even weten.

Mijn eerste stap nu zou zijn: (en nu als in over 10 min) zet die ketel eens op 35 graden en kijk hoe je morgen/overmorgen wakker wordt. Nu is het nog heel even flink koud dat kun je het hopelijk nog testen. Beneden maak ik me minder druk om maar boven is wellicht een issue met de radiatoren. Die zullen wel allemaal open moeten staan maar dan kun je in ieder geval nog ff weekendje testdraaien. meest waarschijnlijke scenario is dat radiatoren niet genoeg warmte af kunnen geven en dat je daar ook iets zou moeten doen. (LTV radiator bijv).

2e vraag: hoeveel ruimte heb je voor een binnenunit en buitenunit (en eventueel een boilervat). Een binnenunit is vaak formaat CV ketel, een boilervat gauw 60cm rond en dan 1,5M hoog en een buitenunit is zeg 1mx1mx40cm. kun je dat allemaal plaatsen en allemaal redelijk dicht bij elkaar?

3e vraag: de prijs van dit hele verhaal gaat echt afhangen van wat je zelf kan/wilt doen/regelen. Als je een volldige installatie wilt hebben door installateur aangelegd met garanties e.d. dan gaat de meter aan en hard ook. ben je er niet vies van om even zelf de nodige onderdelen te bestellen in binnen en buitenland en simpelweg een aircoboer en cv monteur op uren basis langs te laten komen dan kan het heel veel goedkoper.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:02
BarryH schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:31:
@Impry

Radiatoren de bak in en JAGA convectoren ophangen, veel meer vermogen in een kleinere formfactor. Dit voorkomt dat je straks joekels van radiatoren hebt hangen die ook nog tegenvallen.

Verder zou ik inderdaad die vloerverwarming sowieso op H.O.H 10CM laten leggen en LTV verdelers, dat wil zeggen zonder pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@MBgek wel even bij vertellen dat die jaga's hun extra vermogen bereiken met ventilatoren :)
niet iedereen wordt blij van de ruis....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
En ik denk dat je niet snel extra radiator capaciteit nodig hebt op een boven verdieping.
dus voor nu gewoon met de huidige radiatoren, en dan kan je die later altijd vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Impry Als de huidige cv ketel het huis warm kon houden voordat je ging isoleren, dan lukt het na isoleren en met vvw erbij zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:02
BarryH schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:12:
@MBgek wel even bij vertellen dat die jaga's hun extra vermogen bereiken met ventilatoren :)
niet iedereen wordt blij van de ruis....
Ook zonder boosters leveren ze een pak meer vermogen bij dezelfde afmetingen.
BarryH schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:14:
En ik denk dat je niet snel extra radiator capaciteit nodig hebt op een boven verdieping.
dus voor nu gewoon met de huidige radiatoren, en dan kan je die later altijd vervangen
Het voordeel is juist dat je nu toe kunt met een stuk kleinere radiatoren(convectoren), in de meeste slaapkamers is dat wel prettig zo'n ruimtebesparing :) voordeel is ook dat ze een stuk sneller reageren, zeker de low-H2O convectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Met 11 kW ga je geen CW4 halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

11kW is belachelijk en heb je absoluut niet nodig om een huis warm te krijgen. een 5kW warmtepomp kan dat rustig aan. of pak een 7kW als je ook nog warm water erbij wilt doen.
als je zelf ff met de aanhangert naar duitsland rijd heb je een complete set voor minder dan 3 ruggen staan.

en ik zou er serieus over nadenken om ook vloerverwamring boven aan te leggen. de kosten voor nieuwe jaga's is te hoog. ik zou dan eerder overal extra grote T33 radiatoren op gaan hangen met een fan kit eronder. dan ben je wel het goedkoopste uit maar T33 radiatoren moet je wel groter bemeten om de lagere temperatuur te compenseren.
met een 5 of 7kW unit (absoluut niet groter dan 7) en je zonnepanelen verwarm en koel je practisch gratis het hele jaar door.

knikker die gaskraan ook het huis uit en dat scheelt je al 250 euro per jaar aan vastrecht. kan je veel stroom voor kopen...

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 12-02-2021 22:31 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MBgek schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:05:
[...]

Radiatoren de bak in en JAGA convectoren ophangen, veel meer vermogen in een kleinere formfactor. Dit voorkomt dat je straks joekels van radiatoren hebt hangen die ook nog tegenvallen.
Er zijn leukere manieren om snel van je geld af te komen.

In die oude huizen hangen de radiatoren allemaal onder een of andere vensterbank, dus dat zit eigenlijk nooit in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:26:
[...]
Met 11 kW ga je geen CW4 halen
Nou, dat zit ik dus net te zoeken. Ik zag 11KW op mijn foto hier boven, maar dat lijkt me niet de waarde die ik moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Impry schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:29:
[...]

Nou, dat zit ik dus net te zoeken. Ik zag 11KW op mijn foto hier boven, maar dat lijkt me niet de waarde die ik moet hebben.
Misschien dat je daar een jumper kunt plaatsen om het CV circuit tot 11 kW te beperken... I dunno.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Impry schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:38:
Dakisolatie: op dit moment mee bezig (5,5Rd)
Tussen de balken? Al eens uitgerekend wat de Rc waarde wordt?
Impry schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:38:
Vloerisolatie: dit voorjaar, alles er uit en dan gehele begane grond 10cm tempex + beton + vloerverwarming
Waarom maar 10cm? Het wettelijk minimum voor renovatie is geen streefgetal he... het is een soort van 'minder dan dit is echt te slecht'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
MBgek schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:22:
[...]

Ook zonder boosters leveren ze een pak meer vermogen bij dezelfde afmetingen.
Heb je hier een bron voor? Als je Henrad eco T33 vergelijkt met Jaga met de ventilator uit, dan is de opbrengst ongeveer gelijk bij dezelfde afmeting........
topic:
(Z)LTV: Radiator of Convector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
develdonk schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:27:
Mijn eerste stap nu zou zijn: (en nu als in over 10 min) zet die ketel eens op 35 graden en kijk hoe je morgen/overmorgen wakker wordt. Nu is het nog heel even flink koud dat kun je het hopelijk nog testen. Beneden maak ik me minder druk om maar boven is wellicht een issue met de radiatoren. Die zullen wel allemaal open moeten staan maar dan kun je in ieder geval nog ff weekendje testdraaien. meest waarschijnlijke scenario is dat radiatoren niet genoeg warmte af kunnen geven en dat je daar ook iets zou moeten doen. (LTV radiator bijv).
Dit was niet echt gezellig vanochtend haha, boel kwam na een uur stoken nog niet boven de 18,5/19 graden uit. Thermostaat op 21,5. Daarna de CV-temp dus even omhoog gezet.
Maar normaal zet ik de thermostaat 's nachts op 18 oid. Moet ik dat met deze proef ook doen? Of moet die dan hoger blijven staan?

Ik mis natuurlijk wel nog de meeste isolatie maatregelen, in de woonkamer is bijv gewoon een houten vloer op kruipruimte met zand.
2e vraag: hoeveel ruimte heb je voor een binnenunit en buitenunit (en eventueel een boilervat). Een binnenunit is vaak formaat CV ketel, een boilervat gauw 60cm rond en dan 1,5M hoog en een buitenunit is zeg 1mx1mx40cm. kun je dat allemaal plaatsen en allemaal redelijk dicht bij elkaar?
Die ruimte moet lukken, in de bijkeuken heb ik zo'n 1,6m breedte beschikbaar. En 2,30m hoog en diepte is sowieso ook een ruime meter voordat de wasmachine er komt te staan.
Buiten voldoende plek, mogelijk zelfs om uit het zicht te staan.
3e vraag: de prijs van dit hele verhaal gaat echt afhangen van wat je zelf kan/wilt doen/regelen. Als je een volldige installatie wilt hebben door installateur aangelegd met garanties e.d. dan gaat de meter aan en hard ook. ben je er niet vies van om even zelf de nodige onderdelen te bestellen in binnen en buitenland en simpelweg een aircoboer en cv monteur op uren basis langs te laten komen dan kan het heel veel goedkoper.
Hoe zit dat qua ISDE subsidie? Want zelf doen is leuk, maar subsidie is dan niet meer mogelijk.
kabeltjekabel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:28:
[...]
Er zijn leukere manieren om snel van je geld af te komen.

In die oude huizen hangen de radiatoren allemaal onder een of andere vensterbank, dus dat zit eigenlijk nooit in de weg.
Klopt, dat hoeft niet compacter. Liever niet zelfs, want dan moet ik nog stukken gaan stucen/behangen die nu achter de radiatoren zitten ;)
Nu heb ik van beneden straks nog wel een nieuwere radiator over, die zou op het kantoortje boven kunnen. De slaapkamers staat de verwarming toch niet heel vaak aan.
kabeltjekabel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:36:
Tussen de balken? Al eens uitgerekend wat de Rc waarde wordt?
DIt is inmiddels klaar, Rc waarde 6.5. Uiteindelijk 14cm PIR geworden.
Waarom maar 10cm? Het wettelijk minimum voor renovatie is geen streefgetal he... het is een soort van 'minder dan dit is echt te slecht'.
Deze heb ik me inmiddels ook meer in verdiept. Zal ook een laag PIR worden, dikte is nog niet bepaald.
Ik weet niet wat daarin een mooie Rc streefwaarde is, dat moet ik nog uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je moet je cv gewoon op 1 vaste temperatuur laten staan, helemaal als je isolatie nog niet op orde is.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 13-02-2021 13:34 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
flippy schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:33:
je moet je cv gewoon op 1 vaste temperatuur laten staan, helemaal als je isolatie nog niet op orde is.
Ga ik dat vannacht proberen.

Huidige CV ketel is trouwens 22KW als ik het goed gevonden heb. Van dit type is de enige CW4 ketel namelijk dat vermogen.
https://www.smarthomesupp...stalecomlineexcellent.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Impry schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:42:
[...]

Ga ik dat vannacht proberen.

Huidige CV ketel is trouwens 22KW als ik het goed gevonden heb. Van dit type is de enige CW4 ketel namelijk dat vermogen.
https://www.smarthomesupp...stalecomlineexcellent.pdf
zet je brandervermogen maar eens op 1 (kleine draaiding), je tapwater op 7 en je radiatortemperatuur ergens rond de 50c. dan draai je zoizo in het "HR" gedeeltje van je ketel, alle temperaturen boven de 57~ graden is niet HR meer namelijk. en dan simuleer je een warmtepomp wat meer. al zal je zoizo een stuk zuiniger stoken al je dat al veranderd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
Ik heb hem nu zo ingesteld! Keep you posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

kan zijn de je warmtewisselaar (als je die hebt!) voor je vloerverwamring wat meer moeite ermee heeft om voldoende vermogen over te zetten. dus dat moet je even in de gaten houden. dat is het nadeel van een open verdeler. als je een warmtepomp hebt moet je die toch vervangen met een gesloten verdeler (dus zonder pomp).

[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 13-02-2021 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
Ik heb nu nog geen vloerverwarming he.
Hangen nu nog gewoon radiatoren op de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Impry schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:25:
[...]

Dit was niet echt gezellig vanochtend haha, boel kwam na een uur stoken nog niet boven de 18,5/19 graden uit. Thermostaat op 21,5. Daarna de CV-temp dus even omhoog gezet.
Maar normaal zet ik de thermostaat 's nachts op 18 oid. Moet ik dat met deze proef ook doen? Of moet die dan hoger blijven staan?

Ik mis natuurlijk wel nog de meeste isolatie maatregelen, in de woonkamer is bijv gewoon een houten vloer op kruipruimte met zand.

[...]

Die ruimte moet lukken, in de bijkeuken heb ik zo'n 1,6m breedte beschikbaar. En 2,30m hoog en diepte is sowieso ook een ruime meter voordat de wasmachine er komt te staan.
Buiten voldoende plek, mogelijk zelfs om uit het zicht te staan.

[...]

Hoe zit dat qua ISDE subsidie? Want zelf doen is leuk, maar subsidie is dan niet meer mogelijk.

[...]

Klopt, dat hoeft niet compacter. Liever niet zelfs, want dan moet ik nog stukken gaan stucen/behangen die nu achter de radiatoren zitten ;)
Nu heb ik van beneden straks nog wel een nieuwere radiator over, die zou op het kantoortje boven kunnen. De slaapkamers staat de verwarming toch niet heel vaak aan.

[...]

DIt is inmiddels klaar, Rc waarde 6.5. Uiteindelijk 14cm PIR geworden.

[...]

Deze heb ik me inmiddels ook meer in verdiept. Zal ook een laag PIR worden, dikte is nog niet bepaald.
Ik weet niet wat daarin een mooie Rc streefwaarde is, dat moet ik nog uitzoeken.
het feit dat hij van 18 naar 18,5/19 ging is een GOED TEKEN aan de wand!! Dat betekend namelijk dat je met een aanvoer temp van 30-35 graden dus klaarblijkelijk je woning op temperatuur kan houden en zelfs kan verwarmen (en het is normaal dat de temperatuur maar heel langzaam oploopt).

Verder is de nachtverlaging discussie al heel veel langs gekomen en ik geloof niet dat iemand aan heeft kunnen tonen of het nu wel of niet beter is. Ikzelf, ook gezien de lage aanvoertemperatuur, ben er geen fan van omdat je warmtepomp dan nog maar beperkt de tijd krijgt om de woning op te warmen. Je zou dus vanavond dezelfde proef eens kunnen doen maar dan geen nachtverlaging en aanvoertemp wel op 35 graden zetten en kijken of hij dan in ieder geval het huis op temp kan houden...

edit: ik zie dat je ondertussen de ketel opnieuw ingesteld hebt: goed bezig!

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Impry schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:25:
[...]

[...]

[...]
Zover ik weet schrijft de ISDE subsidie enkel voor dat een installateur hem aangesloten heeft?

Er staat toch nergens dat je de warmtepomp niet zelf mag kopen? of mis ik dan iets? Enige wat er dan veranderd is dat je 2 facturen moet uploaden lijkt me; 1 voor aanschaf warmtepomp en 1 voor factuur installatie als bewijs dat hij prof. geinstalleerd is? Wellicht goede vraag voor main topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
Klopt, ik zal nog eens bellen naar RVO en het resultaat delen in hoofdtopic.

Mbt de proef met de CV op de nieuwe afstelling.
Gisteren overdag de boel toch terug gezet, het huis kwam niet op temperatuur.

Gisterenavond de CV als volgt ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDjqWZ9bKY1aaZkmcb8q3Ppv8LY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99JOHV4Gz6xe1GiLkB4i7oi5.jpg?f=fotoalbum_large

En naar bed gegaan met deze temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_H_5cDDUUlEgUeGkeYfQFmssYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wI4i7BbKNl7WnM4Y23BODt1q.jpg?f=fotoalbum_large

Thermostaat op deze temperatuur laten staan.
Vanochtend zo wakker geworden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHQu8ms4Ci0275752Jf4eTz7CVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bLfuDII0RW7GtMxmbwp8kQb8.jpg?f=fotoalbum_large

Op zich niet gek vanwege het gebrek aan isolatie. Maar daarna kreeg de verwarming de boel niet warmer. Om 10u stond hij nog op 19.3.
Wel twee positieve punten:
- Hij zakte niet verder gedurende de ochtend.
- De slaapkamer van ons zoontje was vanochtend nog behaaglijk!

Ik heb de radiatortemperatuur nu weer wat omhoog gezet. Die functie is mij duidelijk.
Wat is de functie van het brandervermogen? Want 1 of 10 vind ik nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Impry schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:39:
Klopt, ik zal nog eens bellen naar RVO en het resultaat delen in hoofdtopic.

Mbt de proef met de CV op de nieuwe afstelling.
Gisteren overdag de boel toch terug gezet, het huis kwam niet op temperatuur.

Gisterenavond de CV als volgt ingesteld:
[Afbeelding]

En naar bed gegaan met deze temperatuur:
[Afbeelding]

Thermostaat op deze temperatuur laten staan.
Vanochtend zo wakker geworden:
[Afbeelding]

Op zich niet gek vanwege het gebrek aan isolatie. Maar daarna kreeg de verwarming de boel niet warmer. Om 10u stond hij nog op 19.3.
Wel twee positieve punten:
- Hij zakte niet verder gedurende de ochtend.
- De slaapkamer van ons zoontje was vanochtend nog behaaglijk!

Ik heb de radiatortemperatuur nu weer wat omhoog gezet. Die functie is mij duidelijk.
Wat is de functie van het brandervermogen? Want 1 of 10 vind ik nogal een verschil.
ik ben geen cv ketel specialist maar het lijkt mij het vermogen wat de ketel kan leveren. ik geloof dat je eerder zei dat het een 22 kw ketel is dus lijkt me 2,2kw per stand op schaal van 1-10. Gezien je gasverbruik zou ik hem eens op standje 4 zetten. Dit is 10kw en dit zou prima moeten werken in jouw situatie en zou een warmtepomp nabootsen. Standje 1 is dan 2,2kw dat kan inderdaad nooit voldoende zijn voor een woning (kleinste warmtepomp begint meestal bij 4-5kw bijv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Impry schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:39:

berandersvermogen is exact dat, hoe hoog het vuur kan. het is effcineiter om continu constant te rijden dan constant terug te moeten schakelen naar de 3 en vol gas doortrekken naar de volgende auto om dan weer in de ijzers te moeten. dat is grofweg wat er gebeurt met je CV als je de brander volluit zet.
develdonk schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:19:
[...]

ik ben geen cv ketel specialist maar het lijkt mij het vermogen wat de ketel kan leveren. ik geloof dat je eerder zei dat het een 22 kw ketel is dus lijkt me 2,2kw per stand op schaal van 1-10. Gezien je gasverbruik zou ik hem eens op standje 4 zetten. Dit is 10kw en dit zou prima moeten werken in jouw situatie en zou een warmtepomp nabootsen. Standje 1 is dan 2,2kw dat kan inderdaad nooit voldoende zijn voor een woning (kleinste warmtepomp begint meestal bij 4-5kw bijv.).
zo werkt het niet. gasbranders hebben een minimaal vermogen net als je gasfornuis, die kan ook niet lager anders slaat ie af. volgens de handleiding is dat bij dit model tussen de 6 en 7kW. dus dat is nog steeds meer dan wat een klein model warmtepomp doet op zijn maximum. dus als je het wel warmhoud door de temperatuur omhoog te doen maar de brandervermogen wel laag te houden geefft dat gewoon aan dat je zelfs op dat lage vermogen en met je huidige isolatie al met 7kW rustig uitkomt met dit weer. dus een 5kW model na isolatie is dan ECHT wel voldoende.

ook geeft dit HEEL goed weer hoe belachelijk overbemeten CV's eigenlijk zijn.... :X

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 14-02-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
flippy schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:25:
[...]

berandersvermogen is exact dat, hoe hoog het vuur kan. de hoger de minder effcienit.

[...]

zo werkt het niet. gasbranders hebben een minimaal vermogen net als je gasfornuis, die kan ook niet lager anders slaat ie af. volgens de handleiding is dat bij dit model tussen de 6 en 7kW. dus dat is nog steeds meer dan wat een klein model warmtepomp doet op zijn maximum. dus als je het wel warmhoud door de temperatuur omhoog te doen maar de brandervermogen wel laag te houden geefft dat gewoon aan dat je zelfs op dat lage vermogen en met je huidige isolatie al met 7kW rustig uitkomt met dit weer. dus een 5kW model na isolatie is dan ECHT wel voldoende.

ook geeft dit HEEL goed weer hoe belachelijk overbemeten CV's eigenlijk zijn.... :X
ook even voor mezelf dan:

stand 1 is dan 6-7kw en stand 10 is 22kw? dus ieder stapje is dan (22-7=15/10=)1,5kw?

overbemetenheid komt door douchewater verwarming... daar heb je het vermogen wel voor nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door develdonk op 14-02-2021 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

develdonk schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:35:
[...]

ook even voor mezelf dan:

stand 1 is dan 6-7kw en stand 10 is 22kw? dus ieder stapje is dan (22-7=15/10=)1,5kw?

overbemetenheid komt door douchewater verwarming... daar heb je het vermogen wel voor nodig.
kijk in de handleiding, daar staat de tabel.

en de CV heeft 2 standen, 1 voor warm water en de andere voor verwamring. er is totaal geen reden om 20>kW in je radiatoren te duwen. maar de installateurs zwiepen die knoppen naar maximaal en de groeten ermee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

flippy schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:25:
[...]

berandersvermogen is exact dat, hoe hoog het vuur kan. het is effcineiter om continu constant te rijden dan constant terug te moeten schakelen naar de 3 en vol gas doortrekken naar de volgende auto om dan weer in de ijzers te moeten. dat is grofweg wat er gebeurt met je CV als je de brander volluit zet.

[...]

Cv ketels zijn niet belachelijk overbemeten, je hebt dat vermogen nodig om warm water te bereiden.
Dus wil je een combi cv ketel heb je altijd minimaal 22kw vermogen, en dat is voor veel woonhuizen qua verwarming te veel.
Diverse fabrikanten hebben in het verleden solo toestellen in de markt gezet met een vermogen van rond de 10kw.
Is geen groot succes geweest blijkbaar, zijn niet meer leverbaar, kleinste solo toestel is zo´n 17 kw van Intergas.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

edsandje schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:19:
[...]

Cv ketels zijn niet belachelijk overbemeten, je hebt dat vermogen nodig om warm water te bereiden.
Dus wil je een combi cv ketel heb je altijd minimaal 22kw vermogen, en dat is voor veel woonhuizen qua verwarming te veel.
Diverse fabrikanten hebben in het verleden solo toestellen in de markt gezet met een vermogen van rond de 10kw.
Is geen groot succes geweest blijkbaar, zijn niet meer leverbaar, kleinste solo toestel is zo´n 17 kw van Intergas.
goed, anders geformuleerd dan: het CV gedeelte is belachelijk overbemeten.

fabrikanten moeten CV's gewoon afleveren met de frabrieksstand van de CV brander op 25% vermogen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

flippy schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:49:
[...]

goed, anders geformuleerd dan: het CV gedeelte is belachelijk overbemeten.

fabrikanten moeten CV's gewoon afleveren met de frabrieksstand van de CV brander op 25% vermogen of zo.
Hoe je het ook formuleert, het is 1 systeem met een x vermogen.
Alle huidige cv ketels komen niet op 100% cv vermogen uit de doos, de fabrikant speelt gewoon op safe, de installateur moet bij in bedrijf stellen eea aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

edsandje schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:19:
[...] de installateur moet bij in bedrijf stellen eea aanpassen.
_O-

:')

goeie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Vind je?
Hoort gewoon bij waterzijdig inregelen. Niks goeds aan, als je een goede installateur hebt en niet een of andere ketel cowboy of iemand die denkt dat hij er verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

edsandje schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:40:
[...]

Vind je?
Hoort gewoon bij waterzijdig inregelen. Niks goeds aan, als je een goede installateur hebt en niet een of andere ketel cowboy of iemand die denkt dat hij er verstand van heeft.
ik heb nog nooit een installteur gezien die meer doet dan de stekker erin drukken en voelen of de leiding warm word voordat die een sprint de deur uit doet. en ik kom nota bene uit een aannemersfamillie.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 14-02-2021 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

flippy schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:43:
[...]

ik heb nog nooit een installteur gezien die meer doet dan de stekker erin drukken en voelen of de leiding warm word voordat die een sprint de deur uit doet. en ik kom nota bene uit een aannemersfamillie.
Ketel cowboys dus, dan mag je aannemer familie wel eens op zoek naar een andere >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

edsandje schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:53:
[...]

Ketel cowboys dus, dan mag je aannemer familie wel eens op zoek naar een andere >:)
ik zit er al gelukkig al een paar jaar niet meer in. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
flippy schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:40:
[...]
Maar de installateurs zwiepen die knoppen naar maximaal en de groeten ermee verder.
Ik vind dat echt bizar. Dat is dus een beetje hetzelfde als met de aannemer hier: "zo groot mogelijke CW5 er in, hebben we sowieso genoeg, dan hoor ik daar nooit meer van."

Maar dat is blijkbaar hoe het wereldje is ontstaan.

Mbt mijn adviesvraag die open stond, ik denk dat het wel even helder is nu.
De huidige CV blijft nog mooi even hangen, die gaat straks de nieuwe vloerverwarming doen.
Boven hangen met name T20-radiatoren met radiatorkranen, die zijn mogelijk niet voldoende voor de lage temperatuur verwarming.
Maar mijn plan is om van de benedenverdieping een aantal T22 radiatoren met thermostaatknop te verplaatsen naar boven. Er zijn er een paar die qua maten ongeveer gelijk uit komen, meestal zelfs iets groter.
Hopelijk dek ik daarmee ook voldoende de kinderslaapkamers + kantoortje. Evt. als aanvulling een radiator-ventilator er op, daar zag ik ook al een hele GoT-reeks over.

Na de volgende winter kan ik een betere inschatting maken, hebben we wat door kunnen sparen en dan komt er waarschijnlijk een all-electric warmtepomp met het juiste vermogen.

Mbt de ISDE heb ik weer even gepost in het andere draadje: Impry in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Ik heb nu één reactie gekozen als beste antwoord, maar het is een samenspel geweest van meerdere reacties hier, allen bedankt daarvoor, ik ben een enorm stuk wijzer geworden!

Pagina: 1