Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Adviesvraag verduurzaming met FE warmtepomp, hybride of HR?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• granturismo5
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 20:23
Beste tweakers,

We hebben een woning aangekocht welke we graag verder willen verduurzamen. Eigenschappen van de woning:
-2 onder 1 kap uit 2001. Ca. 170m2;
-Voorzien van HR glas;
- Dak, spouw, vloerisolatie.
- CV-ketel uit 2001 (aan vervanging toe);
- AGPO zonnewarmteboiler Aquasol 3 met 100l boiler. (ook uit 2001).

De woning wordt, buiten de zolder om, voorzien van vloerverwarming (10cm). En daarnaast voorzien van zonnepanelen (opbrengst ca. 6000kw waarvan mogelijk wat over is voor eventuele warmtepomp). Aantal panelen kan nog worden uitgebreid naar 25. Daarnaast wordt de keuken aangepakt en koken we met inductie.

Verder bestaat ons gezin uit twee jonge kinderen die met regelmaat in bad gaan. Daarnaast douchen we zelf ook met regelmaat en de vrouw des huizes ook wel een geruime tijd.

Omdat de CV ketel aan vervangen toe is bekijken we de mogelijkheden van een warmtepomp. Er is ruimte voor een 300l boilervat en een buitenunit. Echter, heb ik nu een aantal installateur gesproken welke allemaal een ander advies gaven:
1) Ga voor FE want anders blijf je je vastrecht kosten houden voor gas;
2) Hanteer een Hybride warmtepomp, de woning kan in een strenge winter niet volstaan met een FE;
3) Warmtepompen zijn nog niet volwassen genoeg, koop voor nu nog een CV-ketel;
4) Combineer een nieuwe CV met een (mechanische) ventilatiewarmtepomp.

Nu zie ik zelf door het bomen het bos niet meer en zoek ik advies bij de echte kenners!
Wat zouden jullie in bovenstaande situatie doen. We vinden het niet erg om wat te investeren maar meer dan 12-15k is voor nu niet mogelijk. Daarnaast bestaat de kans dat we hier ook na een jaar of 7/8 weggaan.

Mochten jullie nog essentiële info missen dan hoor ik het uiteraard ook heel graag.

Alvast dank voor het meedenken.

Alle reacties

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Gaat het om verduurzamen of om een lagere energierekening?

Vanuit het oogpunt van verduurzamen lijkt me FE de juiste keuze.

Vanuit financieel oogpunt zou je de 4 keuze richtingen eens moeten vergelijken over de komende 15(?) jaar qua aanschaf- en energiekosten.

Voor mij zou een energieplus woning meer waard zijn dan een energiemin woning. Al jaren een negatieve energierekening en ik zou niet anders meer willen.

[Voor 7% gewijzigd door Dre op 20-06-2020 21:48]

• FD2
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 04:01
* Zet kleine stappen die samen het beoogde effect moeten gaan leveren.
Geïntegreerde systemen lijken mooi, maar oh zo moelijk om goed af te stellen.

* Als je voor SWW niet standaard gaat naverwarmen zit je vast aan een legionella-run, en die is weer goedkoper met een kleine boiler.

Mijn keuze zou zijn: Ketel vervangen door een CW4 combi-ketel die primair gebruikt gaat worden voor naverwarming van het SWW. De vloerverwarming uitsluitend door een warmtepomp voeden, en indien nodig bijstoken met de combiketel die de radiatoren gaat voeden.
Die radiatoren worden vanaf nu bij-verwarming. Het aantal kan dus verminderd worden.

Vloerverwarming + warmtepomp + Airco + combiketel zou samen net binnen het budget kunnen vallen.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Nu online
Een huis uit 2001 met vloerverwarming (10 cm) en plek voor een warmtepomp buitenunit is geschikt voor full electric.

Ik heb zelf een monobloc geinstalleerd thuis toen de CV ketel kapot ging (had er verder geen kennis van maar heb ik mezelf geleerd en met wat hulp van het forum). Ik heb behalve in de badkamer alleen radiatoren. Jouw huis is door de vloerverwarming een stuk geschikter dan die van mij. Leg de vloerverwarming bij voorkeur wel met veel korte kringen (ik meen 10 meter).

Zeker niet kiezen voor een hybride oplossing (optie 2 en 4), hybride is leuk/noodzakelijk voor een huis van 1960 dat niet is nageisoleerd. In jouw geval zit je niet te wachten op 2 apparaten.

Warmtepompen zijn wel volwassen genoeg, de installateurs zijn het nog niet (en ze leren langzaam).

Maar goed, dan blijven optie 1 en 3 over denk ik. Ik ben voor optie 1. Maar je moet wel een goede installateur vinden die niet de hoofdprijs vraagt (of geheel of gedeeltelijk in eigen beheer doen), anders is optie 3 financieel beter.

15xQ Cells 310 Full Black, Solax X1 5.0, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 06:47
Wat @busscherski zegt. Met als toevoeging, als er grote kans is dat je weer weg gaat koop dan gewoon een cv ketel. Die doet het weer 15 jaar en dan ben je of weg, of je kijkt dan wat je gaat doen.
Als je dat niet doet dan gewoon FE. Kan prima met een dergelijk huis. Misschien later nog op de begane grond wat glas vervangen door HR++.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• granturismo5
Dank voor alle reacties. Bijgaand een paar antwoorden om het een en ander de verduidelijken.
Gaat het om verduurzamen of om een lagere energierekening?
Goed punt. In de basis gaat het om beide. Over de lange termijn moet het duurzame alternatief wel ongeveer gelijk uit komen qua kosten t.o.v. een nieuwe CV-ketel. Maar dat mag prima een jaar of 10/15 zijn.
Mijn keuze zou zijn: Ketel vervangen door een CW4 combi-ketel die primair gebruikt gaat worden voor naverwarming van het SWW. De vloerverwarming uitsluitend door een warmtepomp voeden, en indien nodig bijstoken met de combiketel die de radiatoren gaat voeden.
Die radiatoren worden vanaf nu bij-verwarming. Het aantal kan dus verminderd worden.

Vloerverwarming + warmtepomp + Airco + combiketel zou samen net binnen het budget kunnen vallen.
Ik was niet helemaal duidelijk in de openingspost, maar vloerverarming komt er sowieso. Deze hoeft niet in de 12-15k te passen. Daarnaast worden alle radiatoren verwijderd daar waar er vloerverwarming komt.
Warmtepompen zijn wel volwassen genoeg, de installateurs zijn het nog niet (en ze leren langzaam).

Maar goed, dan blijven optie 1 en 3 over denk ik. Ik ben voor optie 1. Maar je moet wel een goede installateur vinden die niet de hoofdprijs vraagt (of geheel of gedeeltelijk in eigen beheer doen), anders is optie 3 financieel beter.
Zijn jullie bekend met goede installateurs? Ik ben niet te beroerd om iets te doen, maar heb te weinig technische achtergrond om zoiets zelf op te pakken.
Wat @busscherski zegt. Met als toevoeging, als er grote kans is dat je weer weg gaat koop dan gewoon een cv ketel. Die doet het weer 15 jaar en dan ben je of weg, of je kijkt dan wat je gaat doen.
Als je dat niet doet dan gewoon FE. Kan prima met een dergelijk huis. Misschien later nog op de begane grond wat glas vervangen door HR++.
Goed punt. De achterpui, by far het grootste glasoppervlakte op de begane grond, wordt ook aangepast en voorzien van HR++ glas.
Eens ook met je punt, maar ik verwacht ergens toch ook wel dat een (FE) warmtepomp een waardestijging van de woning met zich meebrengt. In combinatie met de PV-panelen is het dat grofweg een 0-op-de-meter woning geworden.

Nog een ander punt: Zouden jullie de zonneboiler in het systeem combineren of is ie daarvoor te oud? (20jaar).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
Hoeveel m3-gas verstook je per jaar? En weet je hoeveel m3-gas je in een wintermaand er doorheen jaagt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Als je in de buurt van Noord Holland zou je een offerte kunnen vragen bij @koevlaas2.

Of je verdiept je er zelf een beetje in, vraagt wat mentale hulp hier, besteld de onderdelen en laat het leidingwerk door een lokale loodgieter doen. Nadeel is dan uiteraard dat je geen garantie op het gehele systeem hebt. Wel op de onderdelen. (als ik het zelfs al zonder loodgieter kan dan kun jij het denk ik ook, als je echt wilt).

Als de zonneboiler nog in goede staat is en niet teveel in de weg van PV ligt zou ik het deel op het dak denk ik houden en op de een of andere manier aansluiten. Heb je meer details over het bijbehorende vat?

15xQ Cells 310 Full Black, Solax X1 5.0, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 06:47
granturismo5 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:14:

Nog een ander punt: Zouden jullie de zonneboiler in het systeem combineren of is ie daarvoor te oud? (20jaar).
Ik zou de zonneboiler laten voor wat het is. Als je nu kosten gaat maken om het in je systeem mee te laten lopen en het gaat stuk, dan moet je weer kosten maken om het te fixen. Zonneboilers leveren amper besparing op dus is dat helemaal niet interessant om geld aan te besteden. Gebruik het zolang het er is en anders is het jammer, rommel van het dak af en PV leggen.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Ik denk dat het er een beetje aan ligt hoeveel moeite en kosten het kost om de zonneboiler weer te integreren. Misschien is weghalen dan al snel beter, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• granturismo5
_Arthur schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:20:
Hoeveel m3-gas verstook je per jaar? En weet je hoeveel m3-gas je in een wintermaand er doorheen jaagt?
We wonen er nog niet. Het gasverbruik van de huidige bewoners is niet echt representatief qua gezinssamenstelling en daarnaast gaan wij over op inductie en vloerverwarming.
Als je in de buurt van Noord Holland zou je een offerte kunnen vragen bij @koevlaas2.

Of je verdiept je er zelf een beetje in, vraagt wat mentale hulp hier, besteld de onderdelen en laat het leidingwerk door een lokale loodgieter doen. Nadeel is dan uiteraard dat je geen garantie op het gehele systeem hebt. Wel op de onderdelen. (als ik het zelfs al zonder loodgieter kan dan kun jij het denk ik ook, als je echt wilt).

Als de zonneboiler nog in goede staat is en niet teveel in de weg van PV ligt zou ik het deel op het dak denk ik houden en op de een of andere manier aansluiten. Heb je meer details over het bijbehorende vat?
Woon in Z-holland. Ik heb Koevlaas voorbij zien komen in de berichten en hem al een PM gestuurd (paar weken geleden). Helaas tot op heden geen reactie (wat ik overigens goed kan begrijpen, dus zeker geen verwijt). Mocht iemand een goede installateur in deze regio kennen dan hoor ik het heel graag.

Ik weet niet welke info relevant is van de zonneboiler. Heb toevallig wel een handleiding ontvangen van de eigenaren dus zou wel iets moeten kunnen achterhalen.

Bij de aanschaf van zonnepanelen heb ik begrepen dat het weghalen nog wel een redelijke klus is. Het zou ook mogelijk moeten zijn om de zonnepanelen hier overheen te plaatsen. Maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Toen wij hier kwamen wonen hebben we van de vorige eigenaar een oude jaarafrekening gekregen zodat we in konden schatten hoeveel gas we zouden gaan verbruiken. Zodat we de juiste energieleverancier konden kiezen.
Ik schrok wel van die meer dan 10000 kWh en 1500 m3 gas, wij verbruikten het eerste jaar 2000 kWh en 1200 m3 gas. Maar goed, wij zijn met minder en stoken de garage niet met e-kacheltjes en hebben geen sauna en plug in hybride.

Je zou ermee kunnen rekenen dat elk extra persoon in een huishouden ongeveer 100 m3 gas verbruikt voor SWW. Vloerverwarming zal wel iets schelen maar dat is geen groot verschil, reken maar even met 5%. Gasverbruik door koken is niet significant.
https://www.want.nl/wat-i...as-versus-inductie-koken/
Hoe hoog de thermostaat staat maakt wel vrij veel uit.
Woon in Z-holland. Ik heb Koevlaas voorbij zien komen in de berichten en hem al een PM gestuurd (paar weken geleden). Helaas tot op heden geen reactie (wat ik overigens goed kan begrijpen, dus zeker geen verwijt). Mocht iemand een goede installateur in deze regio kennen dan hoor ik het heel graag.
Nee ik ken er geen. Zelfs niet in mijn eigen regio.

Ik heb je nog niet overtuigd om het gewoon zelf te doen, ik doe nog maar weer een poging. De benodigde technische achtergrond krijg je al doende.
Hier een mooie how-to
Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help
Je krijgt er doorgaans een veel beter werkend en efficienter systeem voor. En al snel 2 of 3k goedkoper.
Ik weet niet welke info relevant is van de zonneboiler. Heb toevallig wel een handleiding ontvangen van de eigenaren dus zou wel iets moeten kunnen achterhalen.
Uiteraard de handleiding delen.
Een foto van het geheel (vat en zonneboiler) en van het typeplaatje is al een goed begin. Als er dan nog vragen zijn zouden we kunnen vragen of je iets kunt opmeten.
Bij de aanschaf van zonnepanelen heb ik begrepen dat het weghalen nog wel een redelijke klus is. Het zou ook mogelijk moeten zijn om de zonnepanelen hier overheen te plaatsen. Maar dat is een andere discussie.
Het weghalen is volgens mij een kwestie van de vloeistof eraf laten en milieuverantwoord afvoeren (vanwege de glycol). En vervolgens de slangen doorknippen/loshalen en van je dak schroeven en van de zolder halen.
Zonnepanelen eroverheen plaatsen heb ik nog nooit van gehoord. Lijkt me niet verstandig/nodig.

• granturismo5
busscherski schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:13:
Toen wij hier kwamen wonen hebben we van de vorige eigenaar een oude jaarafrekening gekregen zodat we in konden schatten hoeveel gas we zouden gaan verbruiken. Zodat we de juiste energieleverancier konden kiezen.
Ik schrok wel van die meer dan 10000 kWh en 1500 m3 gas, wij verbruikten het eerste jaar 2000 kWh en 1200 m3 gas. Maar goed, wij zijn met minder en stoken de garage niet met e-kacheltjes en hebben geen sauna en plug in hybride.

Je zou ermee kunnen rekenen dat elk extra persoon in een huishouden ongeveer 100 m3 gas verbruikt voor SWW. Vloerverwarming zal wel iets schelen maar dat is geen groot verschil, reken maar even met 5%. Gasverbruik door koken is niet significant.
https://www.want.nl/wat-i...as-versus-inductie-koken/
Hoe hoog de thermostaat staat maakt wel vrij veel uit.

[...]

Nee ik ken er geen. Zelfs niet in mijn eigen regio.

Ik heb je nog niet overtuigd om het gewoon zelf te doen, ik doe nog maar weer een poging. De benodigde technische achtergrond krijg je al doende.
Hier een mooie how-to
Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help
Je krijgt er doorgaans een veel beter werkend en efficienter systeem voor. En al snel 2 of 3k goedkoper.

[...]

Uiteraard de handleiding delen.
Een foto van het geheel (vat en zonneboiler) en van het typeplaatje is al een goed begin. Als er dan nog vragen zijn zouden we kunnen vragen of je iets kunt opmeten.

[...]

Het weghalen is volgens mij een kwestie van de vloeistof eraf laten en milieuverantwoord afvoeren (vanwege de glycol). En vervolgens de slangen doorknippen/loshalen en van je dak schroeven en van de zolder halen.
Zonnepanelen eroverheen plaatsen heb ik nog nooit van gehoord. Lijkt me niet verstandig/nodig.
Voor dat ik verder ga met antwoorden en vragen stellen. Eerst mijn grote dank voor alle antwoorden en tips, het meedenken wordt enorm gewaardeerd!

Ik zal de huidige bewoners eens vragen naar een afrekening en een inschatting maken. Ik krijg vrijdag de sleutel dus zal dan ook in staat zijn om de foto's te maken van de zonneboiler en het vat en dergelijke. Bijgaand alvast de handleiding https://www.gebruikershan...w-handleiding-246911.html

Wat betreft het zelf installeren; ik ben nog niet volledig overtuigd ook al begrijp ik wel heel goed het punt dat het instellen van een eigen installatie wel veel beter/efficiënter kan dan wanneer een (snelle) installateur dit komt doen. Een monoblock gaat bij mij niet passen helaas, dus zal een splitunit aan welke aan de gevel hangt moeten worden. En om deze zelf te installeren is mijn inziens nog best wel een uitdaging. Zijn er tweakers die dit zelf hebben gedaan?

Het weghalen van de zonneboiler vind ik persoonlijk ergens nog wel wat zonde en ook niet erg duurzaam. Wat ik lees is dat een dergelijke systeem zeker 30 jaar mee moet kunnen. Tuurlijk is het niet meer het meest rendabele systeem, maar om deze nu al af te breken is ergens ook wel zonde.

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 06-07 14:00
Als je nu nog geen zonnepanelen hebt dan zou ik serieus PVT zonnepanelen overwegen i.c.m. een water - water warmtepomp.
Dat zijn zonnepanelen met een glycol leidingnet erachter. Dat is dan de bron voor je pomp.

Je huis is er goed genoeg voor geïsoleerd en op de zolder heb je ruimte genoeg voor een buffervat en installatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 02:17
granturismo5 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:27:
[...]

Voor dat ik verder ga met antwoorden en vragen stellen. Eerst mijn grote dank voor alle antwoorden en tips, het meedenken wordt enorm gewaardeerd!

Ik zal de huidige bewoners eens vragen naar een afrekening en een inschatting maken. Ik krijg vrijdag de sleutel dus zal dan ook in staat zijn om de foto's te maken van de zonneboiler en het vat en dergelijke. Bijgaand alvast de handleiding https://www.gebruikershan...w-handleiding-246911.html

Wat betreft het zelf installeren; ik ben nog niet volledig overtuigd ook al begrijp ik wel heel goed het punt dat het instellen van een eigen installatie wel veel beter/efficiënter kan dan wanneer een (snelle) installateur dit komt doen. Een monoblock gaat bij mij niet passen helaas, dus zal een splitunit aan welke aan de gevel hangt moeten worden. En om deze zelf te installeren is mijn inziens nog best wel een uitdaging. Zijn er tweakers die dit zelf hebben gedaan?

Het weghalen van de zonneboiler vind ik persoonlijk ergens nog wel wat zonde en ook niet erg duurzaam. Wat ik lees is dat een dergelijke systeem zeker 30 jaar mee moet kunnen. Tuurlijk is het niet meer het meest rendabele systeem, maar om deze nu al af te breken is ergens ook wel zonde.
In ons huis uit 2001 hangt dezelfde zonneboiler. Ik heb besloten hem voorlopig nog even te laten hangen omdat hij het nog prima doet en hij in het dak ligt. Verwijdering zou dus betekenen dat een deel van het dak opnieuw met dakpannen volgelegd moet worden.

Waarom zou een monoblock niet passen? Er zijn meerdere mensen die een monoblock aan de gevel hebben hangen. Zeker met de wat kleinere monoblocks (<9kW) zit je dan vaak op iets van 100kg wat met goede dempingsrubbers en beugels prima gaat.

• granturismo5
Als je nu nog geen zonnepanelen hebt dan zou ik serieus PVT zonnepanelen overwegen i.c.m. een water - water warmtepomp.
Dat zijn zonnepanelen met een glycol leidingnet erachter. Dat is dan de bron voor je pomp.

Je huis is er goed genoeg voor geïsoleerd en op de zolder heb je ruimte genoeg voor een buffervat en installatie.
Maar die water-water warmtepompen zijn toch niet te betalen? Althans passen volgens mij niet in het budget van 12-15k.
Waarom zou een monoblock niet passen? Er zijn meerdere mensen die een monoblock aan de gevel hebben hangen. Zeker met de wat kleinere monoblocks (<9kW) zit je dan vaak op iets van 100kg wat met goede dempingsrubbers en beugels prima gaat.
Ik was in de veronderstelling dat dit niet mogelijk was, maar begrijp dat ik dat moet bijstellen. Dan ga ik er zeker nog eens in verdiepen.

• Heronimo
granturismo5 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:54:
[...]

Maar die water-water warmtepompen zijn toch niet te betalen? Althans passen volgens mij niet in het budget van 12-15k.

[...]

Ik was in de veronderstelling dat dit niet mogelijk was, maar begrijp dat ik dat moet bijstellen. Dan ga ik er zeker nog eens in verdiepen.
Hier staat een verslagje van iemand bij mij uit de buurt met een vergelijkbaar huis die hem aan de gevel heeft gehangen: bart997 in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"

Ik ben van plan ongeveer hetzelfde te gaan doen binnenkort.

• oZy
  • Laatst online: 06-07 15:09
@granturismo5 ik heb dit jaar ongeveer zelfde afweging moeten maken maar dan met een huis uit 1890 waar wij in 2010 zijn gaan wonen en toen een nieuwe CV ketel hebben geplaatst. Nu de hele woning uitgebouwd en gerenoveerd.

Met het oog op duurzaamheid (zowel in het kader van milieu als lange termijn visie) gekozen om allereerst toekomst vast te isoleren en een verwarmingsafgiftesysteem te plaatsen gericht op laag temperatuur (hoh 75mm vvw, kunstof open verdeler). Nu bezig met selectie optimaal PV systeem.

De huidige CV ketel is nog prima en de ontwikkeling op de FE markt is in mijn optiek nog teveel in beweging (bijv. nieuwe geluidseisen per 2021) om nu de beste FE keuze te kunnen maken. Daarom heb ik een mengshunt geplaatst om de vvw nu via de CV te verwarmen, loos leidingwerk voor monoblock naar buiten gebracht, en daarmee de optie open gehouden om gemakkelijk over te stappen op FE.

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 06-07 14:00
granturismo5 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:54:
[...]

Wel een stuk duurder maar werkt beter dan een lucht warmte pomp bij lagere temperaturen.
Je CV ketel is op en je hebt nog geen zonnepanelen.

Voor verduurzaming van je woning mag je de hypotheek verhogen met 20000 euro.

Flinke investering maar over 8 jaar kan je de woning wel verkopen als energietransitie afgerond.

Als voorbeeld van een prijs: https://www.woonwijzerwinkel.nl/product/triple-solar/

[Voor 7% gewijzigd door D-dark op 22-06-2020 12:48]

• busscherski
  • Nu online
Ik ben zelf meer van de DIY bang/buck kerk en dan kom je denk ik helaas momenteel niet op W/W uit.

Zelf heb ik geen zonneboiler, ook nog nooit in verdiept. Vind het wel interessant.

Zover ik het begrijp heb je nu een CV ketel als naverwarming in geval het warme water op is?

Als je geen kinderen had gehad had je kunnen overwegen om gewoon na te verwarmen met een 11 kW elektrische doorstroomverwarmer. Dan had je een goede gasloze tapwaterbereiding gehad die nooit op is (maar het debiet kan wel vrij weinig worden als je de kraan maar lang genoeg open laat staan).
https://www.elektrischebo...orstroomboiler-11kw-mk211
Wel relatief duur in gebruik maar je zult het vaak niet gebruiken, en het grootste voordeel is dat je geen stilstandverlies hebt en geen nieuw vat hoeft te kopen.

Voor een gezin weet ik niet goed wat beter is, doorstroomverwarmer voor naverwarming of de zonnecollector gebruiken als verwarming van een bijvoorbeeld 300 liter SWW vat met spiraal.
Dan doe je je oude 100 liter vat weg en koop je een 300 liter vat met een spiraal onderin waar je de zonnecollector op aansluit. De monobloc brengt het vat dagelijks naar 50 graden en wekelijks naar 60 graden als het de zonnecollector niet lukt. Door het grotere vat heb je geen naverwarming nodig.

Eventueel je vraag hier nog even uitleggen aan de experts
Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2

• FD2
granturismo5 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:27:

Ik heb een AGPO Zenn zonneboiler uit 1995 op het dak liggen.
Het apparaat is onderhoudsvrij en is, sinds ik zonnepanelen heb, alleen maar beter gaan werken.
De zonnepanelen lozen de warme ventilatielucht tegen de zonnecollector aan waardoor die minder warmte verliest.

Als dat ding er een keer mee stopt, dan komt er inderdaad geen nieuwe.
Maar dat heb ik hem ook verteld, dus hij doet nu extra zijn best !     >:)
Ik zie eigenlijk niet in waarom een apparaat dat het 25 jaar zonder onderhoud doet het op korte termijn zal gaan opgeven.

Als hij kapot gaat dan moet ik het dak restaureren met panlatten en dakpannen, en dan komen er zonnepanelen voor in de plaats. Wel een beetje kostbaar.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• granturismo5
FD2 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:58:
[...]

Ik heb een AGPO Zenn zonneboiler uit 1995 op het dak liggen.
Het apparaat is onderhoudsvrij en is, sinds ik zonnepanelen heb, alleen maar beter gaan werken.
De zonnepanelen lozen de warme ventilatielucht tegen de zonnecollector aan waardoor die minder warmte verliest.

Als dat ding er een keer mee stopt, dan komt er inderdaad geen nieuwe.
Maar dat heb ik hem ook verteld, dus hij doet nu extra zijn best !     >:)
Ik zie eigenlijk niet in waarom een apparaat dat het 25 jaar zonder onderhoud doet het op korte termijn zal gaan opgeven.

Als hij kapot gaat dan moet ik het dak restaureren met panlatten en dakpannen, en dan komen er zonnepanelen voor in de plaats. Wel een beetje kostbaar.
Goed om te horen. Dat is voor mij een bevestiging dat ik ze wil laten liggen, ook al voegen ze misschien niet mega veel rendement toe.
Het systeem ziet er wel erg fraai uit, maar de informatie erover is nog beperkt. Heb nog niet kunnen vinden hoeveel KWH het systeem vraagt en of je altijd een Nibe (by far de duurste) warmtepomp moet hanteren. Woon in Rotterdam (nu nog) dus ga vanmiddag even bij de woonwijzerwinkel langs voor meer info. Het is een aardige investering, maar goed kan een alternatief zijn. Als het echt zo goed werkt als water/water is het een redelijke prijs. Maar staat uiteraard niet in vergelijk tot een monoblock met boilervat.

• FD2
granturismo5 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:00:
[...]

Goed om te horen. Dat is voor mij een bevestiging dat ik ze wil laten liggen, ook al voegen ze misschien niet mega veel rendement toe.
Het rendement is niet slecht, maar houd er bij het legplan van de zonnecellen rekening mee dat de plek waar nu de boilerbak ligt opgevuld kan worden met zonnepanelen als die collector een keer van het dak af gaat.

Het warme water uit die boiler moet doorgaans naverwarmd worden, vanwege het legionella risico,
en omdat je al het leidingwerk al hebt liggen is dat met een combiketel prima op te vangen.
Je kan ook een electrische boiler in serie zetten achter de zonneboiler. Die krijgt dan een voorverwarmde aanvoer en zal weinig stroom verbruiken.

De komende weken kan je ervaren of je een airco wil hebben. Wij hebben vorig jaar een airco laten installeren, en die verwarmingsfunctie werkte boven verwachting. Afgelopen ' winter ' hebben we 180 m3 aan gas verbruikt. En dat zonder vloerverwarming !
Als jij straks vloerverwarming hebt (op een kleine warmtepomp) en de airco er af en toe bijschakelt zal je de weken dat ze niet over een elfstedentocht praten het prima warm kunnen stoken.

• busscherski
  • Nu online
FD2 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:18:
Als jij straks vloerverwarming hebt (op een kleine warmtepomp) en de airco er af en toe bijschakelt zal je de weken dat ze niet over een elfstedentocht praten het prima warm kunnen stoken.
En met de juiste warmtepomp is het ook prima warm als ze over een elfstedentocht praten.

• granturismo5
FD2 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:18:
[...]

Het rendement is niet slecht, maar houd er bij het legplan van de zonnecellen rekening mee dat de plek waar nu de boilerbak ligt opgevuld kan worden met zonnepanelen als die collector een keer van het dak af gaat.

Het warme water uit die boiler moet doorgaans naverwarmd worden, vanwege het legionella risico,
en omdat je al het leidingwerk al hebt liggen is dat met een combiketel prima op te vangen.
Je kan ook een electrische boiler in serie zetten achter de zonneboiler. Die krijgt dan een voorverwarmde aanvoer en zal weinig stroom verbruiken.

De komende weken kan je ervaren of je een airco wil hebben. Wij hebben vorig jaar een airco laten installeren, en die verwarmingsfunctie werkte boven verwachting. Afgelopen ' winter ' hebben we 180 m3 aan gas verbruikt. En dat zonder vloerverwarming !
Ik denk dat het een dergelijk systeem gaat worden. Was gisteren bij de woonwijzerwinkel langs geweest in Rotterdam. Helaas konden ze me erg weinig vertellen over het triplesolarsysteem. Ik zou nog wel wat info toegestuurd krijgen, maar volgens haar was het systeem eerder vergelijkbaar met lucht/water dan water/water, enkel maakt dit systeem geen geluid. Maar met een vanafprijs van ruim 20k wel erg kostbaar.

Voor nu is het idee om een panasonic L/W warmtepomp te installeren. Twijfel nog tussen monoblock of split (zo'n monoblock is wel gelijk erg groot). De L/W warmtepomp aansluiten op een 300l warmtepompboiler met 2 aansluitingen zodat de zonneboiler daar ook een bijdrage aan kan leveren.
Mogelijk het systeem uitbreiden met een split unit airco voor de zolder en 1e verdieping, zodat er in elfstendentijd altijd nog een back-up is en de l/w al haar capaciteit voor de begane grond kan gebruiken.

Hoe zijn jullie ervaringen met de koelfunctie van de L/W warmtepomp? Wat ik lees is dat het soms de luchtvochtigheid omhoog brengt en slechts 2 a 3 graden impact heeft? IIg niet te vergelijken met een airco gok ik.

• busscherski
  • Nu online
Goed plan!

Een warmtepompboiler is een vat met warm drinkwater en een eigen klein warmtepompje.
Ik denk dat je een rvs vat voor je warmtepomp bedoeld en die dmv een driewegklep aansluit.

Als je vloerverwarming hebt werkt de koelfunctie van L/W wel aardig maar het koelt niet snel. Maar als je voor de hittegolf al begint met koelen merk je wel dat hij werkt.
Als de luchtvochtigheid erg hoog is kun je de L/W soms beter uit laten.

Een airco is in elke kamer is veel beter, maar goed dat is ook lelijker en duurder.

• granturismo5
busscherski schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:32:
Goed plan!

Een warmtepompboiler is een vat met warm drinkwater en een eigen klein warmtepompje.
Ik denk dat je een rvs vat voor je warmtepomp bedoeld en die dmv een driewegklep aansluit.

Als je vloerverwarming hebt werkt de koelfunctie van L/W wel aardig maar het koelt niet snel. Maar als je voor de hittegolf al begint met koelen merk je wel dat hij werkt.
Als de luchtvochtigheid erg hoog is kun je de L/W soms beter uit laten.

Een airco is in elke kamer is veel beter, maar goed dat is ook lelijker en duurder.
Dat bedoel ik inderdaad! (Sorry ik zie zoveel termen voorbij komen in mijn zoektocht naar duurzaamheid dat ik het af en toe door elkaar haal).

Ben het met je eens dat zo'n airco unit zeker niet fraai is. Maar op zolder en de 1e verdieping vind ik dat persoonlijk wat minder erg. De begane grond is, hopelijk, niet nodig. Het zorgt lig wel voor een back-up indien noodzakelijk.

Ben nog even opzoek geweest naar panasonic systemen, en naast het bekende monoblock heb je ook nog bijgaand systeem https://www.klimate.nl/pa...rmtepomp-singlesplit.html
Voor zover ik kan inschatten is dat systeem vergelijkbaar aan het monoblock van 9kw. Of mis ik belangrijke verschillen? (behalve de prijs).

• busscherski
  • Nu online
Ja een split is op zich vergelijkbaar. Alleen moet je dan koelleidingen aansluiten, dat eigenlijk door een airco monteur gedaan moet worden. Is die buitenunit voorgevuld?

Nog even wachten tot je het jaarverbruik van de vorige bewoners weet, dat kan een indicatie geven.

• granturismo5
busscherski schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:18:
Ja een split is op zich vergelijkbaar. Alleen moet je dan koelleidingen aansluiten, dat eigenlijk door een airco monteur gedaan moet worden. Is die buitenunit voorgevuld?

Nog even wachten tot je het jaarverbruik van de vorige bewoners weet, dat kan een indicatie geven.
Oke, begrijp dat de installatiekosten daarvan dus hoger zullen zijn. Ik heb morgen de overdracht dus zal het dan navragen.

Nogmaals dank voor al het meedenken! Wordt zeer gewaardeerd.

• FD2
granturismo5 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:24:

Ik denk dat het een dergelijk systeem gaat worden. Was gisteren bij de woonwijzerwinkel langs geweest in Rotterdam. Helaas konden ze me erg weinig vertellen over het triplesolarsysteem. Ik zou nog wel wat info toegestuurd krijgen, maar volgens haar was het systeem eerder vergelijkbaar met lucht/water dan water/water, enkel maakt dit systeem geen geluid. Maar met een vanafprijs van ruim 20k wel erg kostbaar.
Precies, houd het simpel.
Er valt weinig winst te behalen als je installatie van solarpanelen op het dak gaat compliceren met een waterleidingsysteem, sensoren en ontluchtingsventielen.
Het is al complex genoeg om iets te installeren dat 25 jaar zou moeten werken; liefst zonder onderhoud.
granturismo5 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:24:

Voor nu is het idee om een panasonic L/W warmtepomp te installeren. Twijfel nog tussen monoblock of split (zo'n monoblock is wel gelijk erg groot). De L/W warmtepomp aansluiten op een 300l warmtepompboiler met 2 aansluitingen zodat de zonneboiler daar ook een bijdrage aan kan leveren.
Mogelijk het systeem uitbreiden met een split unit airco voor de zolder en 1e verdieping, zodat er in elfstendentijd altijd nog een back-up is en de l/w al haar capaciteit voor de begane grond kan gebruiken.
Nu moet je mij toch even uitleggen hoe je dan die vloerverwarming gaat voeden.
En die 300 liter boiler, is die voor SWW (sanitair warm water) ?
En op welke temperatuur ga je dat water dan brengen ?

En die combiketel, ga je die nog vervangen, of gaat die weg ?

• granturismo5
FD2 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 00:43:
[...]

Precies, houd het simpel.
Er valt weinig winst te behalen als je installatie van solarpanelen op het dak gaat compliceren met een waterleidingsysteem, sensoren en ontluchtingsventielen.
Het is al complex genoeg om iets te installeren dat 25 jaar zou moeten werken; liefst zonder onderhoud.

[...]

Nu moet je mij toch even uitleggen hoe je dan die vloerverwarming gaat voeden.
En die 300 liter boiler, is die voor SWW (sanitair warm water) ?
En op welke temperatuur ga je dat water dan brengen ?

En die combiketel, ga je die nog vervangen, of gaat die weg ?
Sorry voor de late reactie. Ivm klussen was de tijd er even niet op het topic in de gaten te houden.
Die 300l is idd voor SWW. Dat moet wel voldoende zijn toch? Jong gezin en wel met regelmaat in bad/douche.
Begrijp uit je reactie dat ik dus nog een vat of iets mis voor de vloerverwarming? Naar mijn weten is het toch wel mogelijk om vanuit de L/W warmtepomp zowel SWW als CV te voeden?

De vorige bewoners verbruikte overigens 1400m3. Daarbij wel de aantekening dat de vrouw des huizes niet werkte en dus elke dag thuis was en twee meiden tussen 10-15 jaar in het huis woonde. Mijn indruk is dat ze lig niet erg zuinig waren met gas/elektriciteit (dat was ruim 4200kwh).

• FD2
SSW in een vat moet eens in de week naar 60 graden gebracht worden, of naar 60 graden gebracht worden voor het uit de kraan komt. Dit om het legionella -risico tot bijna 0 terug te brengen.
Eens in de week een vat van 300 liter opstoken ...... dat kost echt geld. + het wandoppervlak (= warmte-verlies-oppervlak) van een 300 litervat is al gauw het dubbele van een 120 liter vat.

Mijn advies:
Zet achter de zonneboiler, in serie, een elektrische 120 liter boiler, met 2 verwarmingsstanden, b.v. 1200 Watt en 2400 Watt.
De elektrische boiler krijgt dan voorverwarmd water van de zonneboiler, en op de 1200 Watt stand ga je overdag de meeste energie van je zonnecellen halen. Omdat de e-boiler dagelijks 60 graden haalt heb je geen legionella run nodig.
120 liter water van 60 graden wordt 190 liter na mengen tot douchetemperatuur.
Tenzij de keuken dicht bij de boiler ligt zou ik een aparte keukenboiler nemen. 10 liter zal genoeg zijn.
Misschien vindt je 120 liter wat weinig, maar maak er geen 300 liter van.
Ik begrijp uit jouw houding dat je geen energie wil verkwisten. Het lijkt me dat je dat gedrag ook wel zal overdragen op jouw kinderen.

Warmtepompen hebben er moeite mee om hoge temperaturen te bereiken, het rendement loopt dan behoorlijk terug en wordt erg slecht in de buurt van de 60 graden.
Je moet warmtepompen dat werk dus niet laten doen.
Warmtepompen zijn er goed in om een klein beetje te verwarmen of te koelen.
En dat is precies wat een vloer- en wandverwarming nodig hebben. Water dat een klein beetje warmer is dan de omgeving.

Mijn advies:
Sluit de warmtepomp uitsluitend aan op de vloerverwarming, en eventueel de wandverwarming.
Veel oppervlak in het afgiftesysteem is belangrijk.

Ok, nu heb je dus warm water en een warm huis.
De bestaande ketel kan je laten zitten om bij te springen tijdens die elfstedentocht, of weghalen en een paar straalkacheltjes kopen.

Nu nog de zonnecellen op het dak :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heronimo
FD2 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:23:
SSW in een vat moet eens in de week naar 60 graden gebracht worden, of naar 60 graden gebracht worden voor het uit de kraan komt. Dit om het legionella -risico tot bijna 0 terug te brengen.
Eens in de week een vat van 300 liter opstoken ...... dat kost echt geld. + het wandoppervlak (= warmte-verlies-oppervlak) van een 300 litervat is al gauw het dubbele van een 120 liter vat.

Mijn advies:
Zet achter de zonneboiler, in serie, een elektrische 120 liter boiler, met 2 verwarmingsstanden, b.v. 1200 Watt en 2400 Watt.
De elektrische boiler krijgt dan voorverwarmd water van de zonneboiler, en op de 1200 Watt stand ga je overdag de meeste energie van je zonnecellen halen. Omdat de e-boiler dagelijks 60 graden haalt heb je geen legionella run nodig.
120 liter water van 60 graden wordt 190 liter na mengen tot douchetemperatuur.
Tenzij de keuken dicht bij de boiler ligt zou ik een aparte keukenboiler nemen. 10 liter zal genoeg zijn.
Misschien vindt je 120 liter wat weinig, maar maak er geen 300 liter van.
Ik begrijp uit jouw houding dat je geen energie wil verkwisten. Het lijkt me dat je dat gedrag ook wel zal overdragen op jouw kinderen.

Warmtepompen hebben er moeite mee om hoge temperaturen te bereiken, het rendement loopt dan behoorlijk terug en wordt erg slecht in de buurt van de 60 graden.
Je moet warmtepompen dat werk dus niet laten doen.
Warmtepompen zijn er goed in om een klein beetje te verwarmen of te koelen.
En dat is precies wat een vloer- en wandverwarming nodig hebben. Water dat een klein beetje warmer is dan de omgeving.

Mijn advies:
Sluit de warmtepomp uitsluitend aan op de vloerverwarming, en eventueel de wandverwarming.
Veel oppervlak in het afgiftesysteem is belangrijk.

Ok, nu heb je dus warm water en een warm huis.
De bestaande ketel kan je laten zitten om bij te springen tijdens die elfstedentocht, of weghalen en een paar straalkacheltjes kopen.

Nu nog de zonnecellen op het dak :-)
Volgens mij maak je hier twee punten:
1) maak het vat niet te groot vanwege stilstand verliezen
2) een warmtepomp is minder efficiënt bij hogere temperaturen

Tot zover waar ik het mee eens ben. Wat echter niet klopt is dat een e-boiler efficiënter is dan warmtepomp. Met een warmtepomp breng je nog steeds een vat efficiënter naar 60 graden dan met een e-boiler. Een COP van 2,5 tot 3 is goed haalbaar voor SWW.

• FD2
Heronimo schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:07:
[...]

Tot zover waar ik het mee eens ben. Wat echter niet klopt is dat een e-boiler efficiënter is dan warmtepomp. Met een warmtepomp breng je nog steeds een vat efficiënter naar 60 graden dan met een e-boiler. Een COP van 2,5 tot 3 is goed haalbaar voor SWW.
Klopt jouw verhaal nog steeds als de aanvoer uit een zonneboiler komt ?
(de makkelijke winst heb ik ook. Koud water lauw maken)

Voor het gemak vergeet je het verschil in investering. Een e-boiler is eventjes goedkoper in aanschaf dan SWW-warmtepomp boiler.
Neemt niet weg dat als die zonneboiler van ts er mee zou ophouden ik zou voorstellen die vervangen door een kleine warmtepomp-boiler, met als taak: breng koud water naar 40 graden.

En het vervolg daarop: als de e-boiler het opgeeft, kijk of een doorstroomverwarmer de oplossing biedt.

Het komt er op neer: Ik ben er een voorstander van om de warmwaterbereiding in 2 stappen te doen.
Gebruik voor iedere stap de passende techniek.

• granturismo5
Dank voor alle toelichtingen.

Vandaag een buurman gesproken die recent zelf een panasonic monoblock (5kw) heeft geïnstalleerd. Hij gaf aan dat het voldoende was, maar dat ie ook niet veel vraagt van het systeem (lees enkel verwarming voor BG). Nu ben ik in gesprek met Michiels Ecobouw voor de installatie. Voor zover ik kan beoordelen een betrouwbare en kundige man die zeker goed meedenkt.

Totaal plaatje van een panasonic 7kw monoblock inclusief installatie, een grote (300l) warmtepompboiler en nieuwe LT radiator op zolder welke tevens kan koelen komt uit op ca. 7500 euro. En nog belangrijker, het is een van de eerste partijen die ik spreek waarvan ik echt het idee krijg dat hij ervaring heeft met de warmtepompen.
Zoals het er nu uitziet zal dit de partij worden.

• Heronimo
granturismo5 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 14:42:
Dank voor alle toelichtingen.

Vandaag een buurman gesproken die recent zelf een panasonic monoblock (5kw) heeft geïnstalleerd. Hij gaf aan dat het voldoende was, maar dat ie ook niet veel vraagt van het systeem (lees enkel verwarming voor BG). Nu ben ik in gesprek met Michiels Ecobouw voor de installatie. Voor zover ik kan beoordelen een betrouwbare en kundige man die zeker goed meedenkt.

Totaal plaatje van een panasonic 7kw monoblock inclusief installatie, een grote (300l) warmtepompboiler en nieuwe LT radiator op zolder welke tevens kan koelen komt uit op ca. 7500 euro. En nog belangrijker, het is een van de eerste partijen die ik spreek waarvan ik echt het idee krijg dat hij ervaring heeft met de warmtepompen.
Zoals het er nu uitziet zal dit de partij worden.
Is die 7500 voor of na subsidie? En bedoel je een warmtepompboiler of een RVS vat die je warm stookt met de monoblock warmtepomp?

Het lijkt mij iets aan de dure kant op basis van de benodigde materialen:
- 7kW Panasonic monoblock J serie zal zo'n 3000-3500 euro kosten afhankelijke waar je hem besteld (7kW uit de UK https://www.pmcoppack.com...ting-cooling/0013425.html of 9kW uit DE https://shop.rjtec.eu/de/wh-mdc09j3e5.html)
- 300 liter vat kost 750 - 1000 euro (https://shop.rjtec.eu/de/SWP300.html)
- extra LT radiator of ventilatorconvector kost zo'n 250 - 500 euro

Alles bij elkaar zit je dan op 4000 tot 5000 euro. Dan lijken de kosten voor installatie mij aan de hoge kant.

• granturismo5
Heronimo schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:18:
[...]

Is die 7500 voor of na subsidie? En bedoel je een warmtepompboiler of een RVS vat die je warm stookt met de monoblock warmtepomp?

Het lijkt mij iets aan de dure kant op basis van de benodigde materialen:
- 7kW Panasonic monoblock J serie zal zo'n 3000-3500 euro kosten afhankelijke waar je hem besteld (7kW uit de UK https://www.pmcoppack.com...ting-cooling/0013425.html of 9kW uit DE https://shop.rjtec.eu/de/wh-mdc09j3e5.html)
- 300 liter vat kost 750 - 1000 euro (https://shop.rjtec.eu/de/SWP300.html)
- extra LT radiator of ventilatorconvector kost zo'n 250 - 500 euro

Alles bij elkaar zit je dan op 4000 tot 5000 euro. Dan lijken de kosten voor installatie mij aan de hoge kant.
Ik meen dat het voor subsidie was. In dat geval acht ik het scherp geprijsd (subsidie is ca. 2000 euro). Het betreft een warmtepompboiler en niet een rvs vat.

Dank voor de opsomming overigens. Goed om te weten dat het monoblock in het buitenland nog een stuk voordeliger is.

• busscherski
  • Nu online
Heronimo schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:18:
Ik ben het eens met wat je schrijft.

Maar ga maar eens offertes opvragen bij bedrijven, ik denk niet dat het heel veel goedkoper wordt.
Als bedrijf zit je met kosten voor management, administratie, website, pand, vervoer etc. en dan nog eens loonkosten met alle risico's van dien. En verkopers die vaak offertes moeten maken voor al snel 5 klanten voor ze 1 opdracht krijgen.
En als alles geinstalleerd is heb je als bedrijf ook nog weer kans dat er garantie nodig is etc.

Als het goedkoper moet koop je de onderdelen los, zoek je zelf uit hoe het in elkaar moet en huurt eventueel hulp in om dat te doen (werkspot oid).

edit:
Voor uitbesteden was bij mij thuis de WAF niet bepaald hoog, ook wat dat betreft moest ik het dus wel zelf doen.

[Voor 6% gewijzigd door busscherski op 30-06-2020 20:20]

• granturismo5
busscherski schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:18:
[...]

Maar ga maar eens offertes opvragen bij bedrijven, ik denk niet dat het heel veel goedkoper wordt.
Als bedrijf zit je met kosten voor management, administratie, website, pand, vervoer etc. en dan nog eens loonkosten met alle risico's van dien. En verkopers die vaak offertes moeten maken voor al snel 5 klanten voor ze 1 opdracht krijgen.
En als alles geinstalleerd is heb je als bedrijf ook nog weer kans dat er garantie nodig is etc.

Als het goedkoper moet koop je de onderdelen los, zoek je zelf uit hoe het in elkaar moet en huurt eventueel hulp in om dat te doen (werkspot oid).
Eens, punt is alleen dat er vrij weinig aanbod is van mensen die dit via werkspot oid willen uitvoeren. Heb al geruime tijd de aanvraag uitstaan op werkspot zonder reactie. Dus mocht iemand op het forum het willen uitvoeren, uiteraard tegen betaling, dan hoor ik het graag.

• Heronimo
granturismo5 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:13:
[...]

Ik meen dat het voor subsidie was. In dat geval acht ik het scherp geprijsd (subsidie is ca. 2000 euro). Het betreft een warmtepompboiler en niet een rvs vat.

Dank voor de opsomming overigens. Goed om te weten dat het monoblock in het buitenland nog een stuk voordeliger is.
Ah, dat maakt het al wat beter. Een warmtepompboiler is zo'n 1000 euro duurder dan een RVS vat, maar je krijgt er wel weer 500-650 euro subsidie op.

Als het totaal van 7500 dan voor subsidie is lijkt het me prima. Dan zit je netto op 5000 euro.

• Heronimo
granturismo5 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:20:
[...]

Eens, punt is alleen dat er vrij weinig aanbod is van mensen die dit via werkspot oid willen uitvoeren. Heb al geruime tijd de aanvraag uitstaan op werkspot zonder reactie. Dus mocht iemand op het forum het willen uitvoeren, uiteraard tegen betaling, dan hoor ik het graag.
@koevlaas2 doet dit soort klussen, maar schijnt het nu erg druk te hebben met alle airco's.

Alternatief is zelf de spullen bestellen en een loodgieter/elektricien al het leidingwerk/elektra laten doen. Dat is iets meer uitzoekwerk.

• busscherski
  • Nu online
granturismo5 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:20:
[...]
Misschien eens polsen of een van je kennissen of vrienden iemand voor je weet.

Zelf ben ik al druk genoeg met mijn eigen klussen en rondhangen op dit forum.

Vind mezelf ook niet professioneel genoeg om het bij anderen uit te voeren.

Welke regio?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heronimo
busscherski schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:18:
[...]

edit:
Voor uitbesteden was bij mij thuis de WAF niet bepaald hoog, ook wat dat betreft moest ik het dus wel zelf doen.
Yup, waarschijnlijk is dit een best prima aanbod.

Heeft jouw partner zo weinig vertrouwen in installateurs of .. :+

• granturismo5
busscherski schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:25:
[...]

Misschien eens polsen of een van je kennissen of vrienden iemand voor je weet.

Zelf ben ik al druk genoeg met mijn eigen klussen en rondhangen op dit forum.

Vind mezelf ook niet professioneel genoeg om het bij anderen uit te voeren.

Welke regio?
Regio Rotterdam (om precies te zijn in Krimpen aan den IJssel).
@koevlaas2 doet dit soort klussen, maar schijnt het nu erg druk te hebben met alle airco's.

Alternatief is zelf de spullen bestellen en een loodgieter/elektricien al het leidingwerk/elektra laten doen. Dat is iets meer uitzoekwerk.
Ik hoop nog een reactie te krijgen van hem. Heb veel goede verhalen gelezen. En zelf alles uitzoeken met een loodgieter en elektricien is inderdaad nog een alternatief. Maar op dit moment wordt er zoveel in het huis gedaan dat ik daar even geen tijd (lees prioriteit) voor vrij kan maken.

• busscherski
  • Nu online
Heronimo schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:25:
[...]

Yup, waarschijnlijk is dit een best prima aanbod.

Heeft jouw partner zo weinig vertrouwen in installateurs of .. :+
Degene met weinig vertrouwen in installateurs ben ik.

Mijn vriendin dacht juist dat installateurs beter zijn dan ik maar hield zich vooral bezig met de terugverdientijd.

• Heronimo
granturismo5 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:44:
[...]

[...]

Ik hoop nog een reactie te krijgen van hem. Heb veel goede verhalen gelezen. En zelf alles uitzoeken met een loodgieter en elektricien is inderdaad nog een alternatief. Maar op dit moment wordt er zoveel in het huis gedaan dat ik daar even geen tijd (lees prioriteit) voor vrij kan maken.
Wat is overigens het plan wat de installateur voorstelt met de zonneboiler? Komt deze in serie voor de warmtepompboiler? Of wordt hij op een van de spiralen van de warmtepompboiler aangesloten?

Ik heb namelijk ook een AGPO hangen en ben er nog niet helemaal over uit wat ik daar mee moet gaan doen. In de winter als de temperaturen niet boven de 50 graden komen zou legionella vrijelijk kunnen vermenigvuldigen. Als ik dat vervolgens in een warmtepompboiler stuur die op dat moment koud is (omdat je daarvoor bijvoorbeeld een bad gevuld hebt) dan kan de legionella op die manier uit de kraan komen.

• busscherski
  • Nu online
Wat voor merk en type warmtepomp boiler?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 05-07 08:05
granturismo5 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:44:
[...]

[...]

Als je nog even kan wachten en mij ongeveer eind augustus nogmaals aanspreekt dan kan ik je wel helpen.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• _Arthur
  • Nu online
koevlaas2 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 23:13:
Als je nog even kan wachten en mij ongeveer eind augustus nogmaals aanspreekt dan kan ik je wel helpen.
Wat is je werkgebied koevlaas? Alleen Noord & Zuid Holland? Of heel NL (en/of regio Den Bosch in mijn geval)?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• granturismo5
koevlaas2 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 23:13:
[...]

Hartelijk dank Koevlaas. Ik heb niet zoveel haast, neem einde augustus contact met je op. Succes met je werkzaamheden verder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 05-07 08:05
_Arthur schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:10:
[...]

Wat is je werkgebied koevlaas? Alleen Noord & Zuid Holland? Of heel NL (en/of regio Den Bosch in mijn geval)?
Ongeveer heel Nederland, den B daar kom ik best vaak.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True