Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:02
Wat is effectief: een radiator of convector bij lage temperatuur verwarming?

Mijn huis (uit 1976) is net als vele anderen met radiatoren uitgerust. Het advies is om bij het overschakelen naar een warmtepomp deze te vervangen door convectoren.

De uitleg hierbij is dat een convector bij lage watertemperatuur meer warmte afgeeft (Bij een bepaalde afmeting) dan een radiator.

Maar is dat wel zo?

Warmteafgifte is een combinatie van stralingswarmte en convectiewarmte.

Een paneelradiator is hierin meer toegericht op stralingswarmte dan een convector. en een lamelradiator nog meer op stralingswarmte.

Dan zijn er nog ventilatoren die vooral bij convectoren worden toegepast om de warmte afgifte te verhogen. Overigens kan dit ook vrij goed op radiatoren worden toegepast. Hier staat veel over in het topic LTV: DBE zelfbouw ervaringen

Kortom: Wat is de performance van een convector versus een radiator bij lage temperatuur?

Ik kon lang weinig vinden en ben nu wat informatie op het spoor. Graag jullie aanvullingen en ervaringen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tabellen met correctiefactoren zijn belangrijk om te bepalen wat een radiator/convector nog aan warmte afgeeft bij lage temperatuur.
voor radiatoren is er bv.:
http://www.henrad.eu/henr...ds/2013/07/CORR_TABLE.pdf
hierin staat dat van 75/65/20 naar 35/30/20 een correctiefactor van 6,14 geeft: een radiator die bij 75/65/20 (de standaardnorm) 1000 watt afgeeft, geeft bij 35/30/20 nog 1000/6,14 = 163 watt af.

Voor convectoren is er b.v.
https://www.betherma.com/...rma-correctiefactoren.pdf
hierin staat dat:
bij 35 gem. water temperatuur de correctiefactor 0,22 is en
bij 30 gem. water temperatuur de correctiefactor 0,14 is, dus:
bij 35/30/20 zal dat dan ongeveer (0,22+0,14)/2 = 0,18, dus 1000Watt wordt 180 Watt.

En 180 Watt is weer bijna hetzelfde als 163 Watt, dus nauwelijks verschil.

Vervolgens blijkt na beetje rondneuzen dat de vermogens bij een bepaalde afmeting (b.v. 800x500x100) redelijk vergelijkbaar zijn (ca. 1000 watt).

Kortom: het lijkt erg weinig uit te maken.
Natuurlijk wel als je over de dag soms verwarmt en soms niet, want convectoren reageren sneller door lagere water inhoud en minder kg's metaal. Maar veel warmtepomp toepassingen gebruiken continue eenzelfde temperatuur.

Kortom: Wat denken jullie van bovenstaande en Wie weet meer?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:01
Ik heb zelf mijn oude radiatoren in de woonkamer vervangen door jaga convectoren.

Mijn 2 oude radiatoren waren t21 400x1400. De afgifte hiervan is ongeveer 1500 watt bij 75/65/20 regime. Oftewel 3.000watt. http://www.henrad.eu/henr...oads/SOFTLINE-ECO-NL.xlsx

Vervolgens heb ik gekeken bij jaga wat de mogelijkheden zijn om toch 2 convectoren op te hangen, maar ook 3.000watt te halen. Ik kwam bijvoorbeeld uit op 2x jaga type 21dbe 40x140 welke met een aanvoer temperatuur van 45 graden, ook 3.000 watt halen.
De afgifte van de convectoren bij bepaalde temperatuur vind je hier http://www.jagapro.nl/sit...tallateurs%202019-01.xlsx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ook in deze spreadsheet van jaga zie je dat van 75/65/20 naar 35/30/20 je ca. 15% van de warmteafgifte overhoud.
Kortom: vergelijkbaar met radiatoren.

Dus het zomaar overstappen van radiatoren naar convectoren heeft maar beperkt nut (sneller opwarmen).
Alleen door DBE toe te voegen is er effect. Of als je nu een T10 radiator of T11 hebt.

En DBE toevoegen kan ook op bestaande T21-T22 en T33 radiatoren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:01
BarryH schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:06:
Ook in deze spreadsheet van jaga zie je dat van 75/65/20 naar 35/30/20 je ca. 15% van de warmteafgifte overhoud.
Kortom: vergelijkbaar met radiatoren.

Dus het zomaar overstappen van radiatoren naar convectoren heeft maar beperkt nut (sneller opwarmen).
Alleen door DBE toe te voegen is er effect. Of als je nu een T10 radiator of T11 hebt.

En DBE toevoegen kan ook op bestaande T21-T22 en T33 radiatoren.....
Yep. Klopt natuurlijk ook. Grote voordeel van jaga is dat het zich uitermate goed leent voor het onzichtbaar plaatsen van (zelfbouw) DBE zoals veel Tweakers doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Mee eens.

Grote vraag is wel waarom in het algemeen het aangeraden wordt om van radiatoren naar convectoren over te stappen voor LTV. Want deze cijfers laten zien dat het onderscheidende komt door de ventilatoren en daarvoor zijn ook oplossingen bij radiatoren (b.v. climatebooster ziet er netjes uit).

OF is het theoretisch model met de correctiefactoren te simpel en niet overeenkomstig met de werkelijkheid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
Lood om oud ijzer ? 180 / 163 = 110,4%.
De gelijkwaardigheidsverklaring van CilmateBooster geeft een vergelijkbaar %. zie https://docs.wixstatic.co...84f1dae101e1535d09c52.pdf
Er is maar 1 ding wat 'echt' helpt en dat is indien nodig, extra oppervlakte, T11 -> T22 -> T33 en/of extra radiatoren.

[ Voor 23% gewijzigd door Diff_Angle op 14-06-2019 20:45 ]

Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
De 110% valt in de praktijk nog tegen, want bij dezelfde afmeting zie ik een aantal voorbeelden waar de T22 radiator bij 75/65/20 meer watt afgeeft dan het convector alternatief.

Wat ik alleen niet weet is of de manier waarop de correctiefactoren bepaald worden goed rekening houd met T22-T33

Kortom: radiatoren vervangen door convectoren is niet direct een logische stap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:37
Dit is een mooi topic omdat ik deels met dezelfde vraag zit (woning bj 1979). Mijn doel is tevens huis gereedmaken voor WP. Wat ik begreep van een EPA adviseur is dat warmtepompen kritischer zijn mbt de hoeveelheid te verwarmen water (en ook leidingdiameter), maar in hoeverre dit klopt ben ik nog niet achter.

Een vraag erbij is of het comfort serieus verbeterd of dat dit slechts marketing is... of persoonlijke voorkeur.

Daarnaast vraag ik mij bijv. nog af of het wel handig is beneden de radiatoren te vervangen voor convectoren en boven de radiatoren te behouden of upgraden naar grotere radiatoren. Je houdt dan toch het probleem met tekort aan capaciteit en veel water. Standaard stoken we boven niet, daarom voel ik weinig behoefte daar veel kosten te moeten maken. Maar ja of het slim is...??

Ben je hier afgelopen 6 maanden nog verder meegekomen en/of heb je zelfs al een keuze gemaakt? Zo ja, wat en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@marcel87
Ik heb al een ELGA warmtepomp (5 jaar) en daarmee kunnen we het huis warm houden tot het vriespunt.
Door de radiatoren stroomt water van 33 graden aanvoertemperatuur en 30 retour
We hebben het huis flink nageisoleerd en daardoor overcapaciteit aan radiatoren
Kortom convectoren zijn niet noodzakelijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 14:51

stuffer

Ondertietel

marcel87 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 04:54:
Dit is een mooi topic omdat ik deels met dezelfde vraag zit (woning bj 1979). Mijn doel is tevens huis gereedmaken voor WP. Wat ik begreep van een EPA adviseur is dat warmtepompen kritischer zijn mbt de hoeveelheid te verwarmen water (en ook leidingdiameter), maar in hoeverre dit klopt ben ik nog niet achter.

Een vraag erbij is of het comfort serieus verbeterd of dat dit slechts marketing is... of persoonlijke voorkeur.

Daarnaast vraag ik mij bijv. nog af of het wel handig is beneden de radiatoren te vervangen voor convectoren en boven de radiatoren te behouden of upgraden naar grotere radiatoren. Je houdt dan toch het probleem met tekort aan capaciteit en veel water. Standaard stoken we boven niet, daarom voel ik weinig behoefte daar veel kosten te moeten maken. Maar ja of het slim is...??

Ben je hier afgelopen 6 maanden nog verder meegekomen en/of heb je zelfs al een keuze gemaakt? Zo ja, wat en waarom?
Er zijn hier heel wat adviezen van adviseurs gegeven maar toch de stap gezet naar een wp gemaakt in een huis uit 1979.

Radiatoren (tegen de adviezen in) op de eerste verdieping laten hangen en werkt prima. Het is wel merkbaar dat ze veel minder doen sinds de komst van de wp. Het probleem dat er wellicht te weinig capaciteit is hebben we naar voren geschoven. Vervangen kan altijd nog als we tekort komen.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Nog bedankt voor beide reacties @BarryH en @stuffer . Het effect/nut ligt dus in het midden en het kan beide prima is de conclusie. Specifiek de bouw en het systeem zal allicht nog uitmaken. Type verwarmingssysteem als in 1-pijps (in serie) of 2-pijps (parallel), diameter aanvoerleiding en aansluiting tot radiator/convector en vast ook mate van isolatie.

Willen jullie dat nog eens beschrijven? Misschien dat we daar nog conclusies uit kunnen trekken wanneer het wel goed werkt en wanneer niet. @stuffer wellicht bij jou nog verschil tussen boven en beneden mbt isolatie?

Een beetje discutabele vraag omdat het persoonlijk is, maar hoe vind je het comfort tussen radiator en (Z)LT convector @stuffer ? jij kunt dit dan goed vergelijken.

Vwb mijzelf: Ik heb hier een 2 pijps systeem, met aanvoer/retour 28mm waarbij deze zich steeds verder opdeelt naar 15mm aansluiting radiatoren. Stalen leidingen, nageisoleerd door kruipruimte. Mate van isolatie woning is nu nog niet erg goed, gewoon zoals het was uit 1979. We zijn van plan de spouw na te isoleren (7-8cm) met schuim of spouw leegmaken en parels/wol, waar dit huidig 5cm steenwolplaat is. Verder huidig thermopane, toekomstig hopelijk kunststofkozijn met triple glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

marcel87 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 00:52:

Willen jullie dat nog eens beschrijven? Misschien dat we daar nog conclusies uit kunnen trekken wanneer het wel goed werkt en wanneer niet. @stuffer wellicht bij jou nog verschil tussen boven en beneden mbt isolatie?
Nu mijn zolder is geïsoleerd kan ik zeker zeggen dat er een verschil in zit (en hoe langzaam het op zolder afkoelt)
Ik heb nog wel wat te isoleren in huis maar nu het wat kouder is merk ik wel dat de wp het tot nu toe prima red.

Een beetje discutabele vraag omdat het persoonlijk is, maar hoe vind je het comfort tussen radiator en (Z)LT convector @stuffer ? jij kunt dit dan goed vergelijken.
Zie mijn oudere draadje waar ik zelf nog zat te twijfelen: Warmtepomp advies – Wel of niet doen?

Wat ik wel heb gedaan is de (htv) verwarming in de woonkamer vervangen voor een Jaga Strada convector 65x180x21 (hoogtexlengtextype) met DBE en ik moet eerlijk zeggen dat deze het beter doet als de radiatoren in de slaapkamers.

*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Nog bedankt voor beide reacties @BarryH en @stuffer . Het effect/nut ligt dus in het midden en het kan beide prima is de conclusie. Specifiek de bouw en het systeem zal allicht nog uitmaken. Type verwarmingssysteem als in 1-pijps (in serie) of 2-pijps (parallel), diameter aanvoerleiding en aansluiting tot radiator/convector en vast ook mate van isolatie.

Vwb mijzelf: Ik heb hier een 2 pijps systeem, met aanvoer/retour 28mm waarbij deze zich steeds verder opdeelt naar 15mm aansluiting radiatoren. Stalen leidingen, nageisoleerd door kruipruimte. Mate van isolatie woning is nu nog niet erg goed, gewoon zoals het was uit 1979. We zijn van plan de spouw na te isoleren (7-8cm) met schuim of spouw leegmaken en parels/wol, waar dit huidig 5cm steenwolplaat is. Verder huidig thermopane, toekomstig hopelijk kunststofkozijn met triple glas.
ik heb hier T22/T33 radiatoren en nog 2 ledenradiatoren, 1 T10 vervangen door T22 (op een slaapkamer).
geen DBE of ventilatoren.
In ouderwetse capaciteit heb ik in totaal 27kW capaciteit (bij 75/65/20)
aanvoerleiding 28mm voor een klein deel (aanvoerbuis van zolder naar kruipruimte en verder 22mm (hoofdnet in krupruimte. bij de radiatoren 15 mm (gaat dan vanuit kruipruimte naar begane grond en eerste verdieping
met de ELGA warmtepomp realiseer ik nu 33/30-31/20, bij de pomp op de eennahoogste stand (bij hoogste stand hoor ik een ruis)
Tot 0-5 graden (afh. van luchtvochtigheid/wind) houd de elga het alleen vol (heel het huis op 20 graden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-04 21:23
Ik heb al 1,5 jaar een Daikin hybride warmtepomp en heb voor het grootste deel de bestaande radiatoren en convectoren (in de woonkamer) gehouden. Dat betekend dat ze onvoldoende oppervlak hebben om bij een watertemperatuur van 35C het huis te verwarmen. Ik heb dus bij de verwarmingen overal wat computer casefans's geinstalleerd die bij een temperatuur > 24C (in de winter) aan gaan.
Op deze wijze kan ik het huis met vrijwel geen gas verbruik warm houden tot ca 0C buiten temperatuur. Wat vooral van belang is naar mijn idee, is dat je handig bij de convector/radiator 8-12 cm casefan's kan plaatsen. Op de convector in de convectorput is dit geen probleem omdat je daar de ruimte hebt om ze op de convector te leggen. Bij de radiatoren heb ik de casefan's voorlopig even met tyraps vast- of op pootjes er onder gezet.
Ik ga komende week eens proberen ze met magneten vast te zetten.
Voor de Daikin hybride warmtepomp (maar ook voor andere denk ik) is het van belang om de delta T > 5C te krijgen voor het rendement (verbruik stroom) en om te voorkomen dat hij steeds aan/uit gaat (levensduur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@mtar: meer een onderwerp voor het lucht/water warmtepomp topic, maar de meeste warmtepompen werken het beste bij een zo laag mogelijk delta T. dan is de COP het hoogste.
met een hogere delta T het restverbruik (de pomp) verlagen en verminderen zou alleen werken als je warmtepomp heel ver terug schaalt, maar de meeste gaan niet verder dan 20%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Nav oorspronkelijke vraag vroeg ik me bijv. ook nog af tot hoe ver de stralingswarmte reikt en in welke hoeveelheid nog als het stookregime lager wordt. Want je leest altijd heel veel over dat stralingswarmte prettiger is, maar merk je het noemenswaardig als je bijv. op 1,5m van de radiator zit? Zelfs stel dat je op een gunstige 0,5m zit, merk je het dan nog als dit oorspronkelijk 75/65/20 was en straks 45/35/20 of 35/25/20? Het vermogen is dan wellicht nog maar 15% en ik neem aan dat de stralingscapaciteit ook daarom ook aanzienlijk afneemt. Vanmiddag eens meten welk effect afstand heeft met de IR meter.
En natuurlijk pleit dit niet per definitie om voor een convector te kiezen, maar de comfort/ervaring lijkt wellicht dus dichterbij te liggen dan veelal geschetst vanuit het kamp pro-radiator. (niet hier, maar elders)

Er zijn ook "speciale" radiatoren die de voorste plaat met meer water voorzien dan de achterste. Maar ook dit effect zal afnemen als je nog maar 15% van de capaciteit hebt. Alles naar dat soort radiatoren aanpassen lijkt me daarom ook niet voor de handliggend.
stuffer schreef op zondag 29 december 2019 @ 14:29:
[...]
Nu mijn zolder is geïsoleerd kan ik zeker zeggen dat er een verschil in zit (en hoe langzaam het op zolder afkoelt) Ik heb nog wel wat te isoleren in huis maar nu het wat kouder is merk ik wel dat de wp het tot nu toe prima red.
[...]
Zie mijn oudere draadje waar ik zelf nog zat te twijfelen: Warmtepomp advies – Wel of niet doen?
Dat topic had ik toevallig zelf al gevonden. Interessante case, al had ik niet eens gezien dat het van jou was.
Vloerverwarming zal er hier niet in komen, dus het wordt dan alleen radiatoren of convectoren. Wellicht een cruciaal verschil (?).

In elk geval wel goed te lezen dat beide prima kan, ook @BarryH's post. Ik vind dit wel indrukwekkend en geeft mij hoop dat welke keuze dan ook het altijd werkt:
BarryH schreef op zondag 29 december 2019 @ 15:53:
ELGA warmtepomp realiseer ik nu 33/30-31/20, bij de pomp op de eennahoogste stand (bij hoogste stand hoor ik een ruis) Tot 0-5 graden (afh. van luchtvochtigheid/wind) houd de elga het alleen vol (heel het huis op 20 graden).
Ik ben overigens afgelopen week nog eens bezig geweest met het bouwen van een spreadsheet mbt DBE, convectoren en radiatoren, icm stookregimes, mate van isolatie (bij benadering) > en de samenhangende warmtebehoefte, etc. Nog niet helemaal werkend. Zaken die er opvielen was oa. dat Jaga rekent met een procentueel hogere correctie bij DBE met lager stookregime, maar natuurlijk wel alleen als DBE ook draait. Mijn vermoeden is dat dit bij radiatoren ook aanwezig is, maar minder ivm de constructie.
Daarnaast dat er naar verhouding 5x meer Watt/liter water wordt afgegeven. Dit laatste betekent lijkt mij niet alleen de aanwarmtijd te beïnvloeden, maar ook de zuinigheid van het systeem... omdat er minder liter elke keer moet worden opgewarmd. Is dit veel? geen idee, maar het zal vast iets uitmaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Aardwolf op 05-01-2020 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Met een warmtepomp is 24/7 de temperatuur constant houden snel aaantrekkelijk
Dit omdat verwarmen een hogere temperatuur vereist wat tot een lagere cop leidt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Maar is dat wel zo?
Ik denk dat dit je belangrijkste vraag was uit je eerste post. maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat moeilijk kan zeggen.

Wel zijn wij van stralingswarmte (HTV grote radiator in zithoek, gaskachel in woonkamer) naar convectiewarmte geschakeld vanwege gasloos en warmtepomp. Ook de radiatoren boven geven nu bijna geen stralingswarmte meer naar mijn idee op lage temperatuur.

Is dit effectief? geen idee maar werkt het en denk ik erdoor te besparen?
Denk het wel. Draai pas net op een warmtepomp maar het ziet er wel gunstig uit.

Voelt het dan nog wel warm? Jazeker, het is alleen echt anders stoken.
Vloerverwarming zal er hier niet in komen, dus het wordt dan alleen radiatoren of convectoren. Wellicht een cruciaal verschil (?).
Gaat hier wel komen maar voor nu stoken we in de woonkamer nog met een "oude" convectorput en een nieuwe Jaga Strada (ook convector). Gaat vooralsnog prima en is dus ook mogelijk mijn inziens.
BarryH schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:28:
Met een warmtepomp is 24/7 de temperatuur constant houden snel aaantrekkelijk
Dit omdat verwarmen een hogere temperatuur vereist wat tot een lagere cop leidt
Doen wij tot nu toe nog niet, ik heb het een paar keer geprobeerd en en dan valt het gebruik (na 4 dagen testen) echt hoger uit.

[ Voor 16% gewijzigd door stuffer op 05-01-2020 16:31 ]

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
stuffer schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:29:
[...]
Is dit effectief? geen idee maar werkt het en denk ik erdoor te besparen?
Denk het wel. Draai pas net op een warmtepomp maar het ziet er wel gunstig uit.
Lijkt me wel, maar dat komt dan vooral ook door (Z)LTV.
Voelt het dan nog wel warm? Jazeker, het is alleen echt anders stoken.
[...]
Klopt ja, maar dan houdt je het probleem met definitie "voelt" het nog warm.

Zoals ik al schreef heb ik vanmiddag nog een paar uurtje getest met verschillende afstanden. Wij zitten namelijk niet direct tegen de verwarming, maar eerder 1-1,5m er van af. Daar waar we wel dichterbij zitten, zit de rug van de bank die daarmee de stralingswarmte absorbeert en in minimale mate waarschijnlijk doorgeeft. Na een paar uur kwam de radiator pas echt op aanvoertemperatuur CV, dus deze gemeten waarden zijn daarom daar hoger.

Volgorde was niet helemaal logisch, maar geeft een indicatie. Huidig stookregime 65/55/20 natuurlijk een stuk hoger dan bij WP. Onderstaand klikbaar:
praktijktest warmtestraling
Gaat hier wel komen maar voor nu stoken we in de woonkamer nog met een "oude" convectorput en een nieuwe Jaga Strada (ook convector). Gaat vooralsnog prima en is dus ook mogelijk mijn inziens.
d:)b
[...]
Doen wij tot nu toe nog niet, ik heb het een paar keer geprobeerd en en dan valt het gebruik (na 4 dagen testen) echt hoger uit.
Hier een EPA adviseur over de vloer gehad, deze zei ook bij lagere temperaturen nachtverlaging minder laag instellen en constantere verwarming. Maar meer verbruiken doet dit wel. Ik heb een deel van de rekensheet gekregen waarin ik dit kan testen. Daaruit kwam 130kWh extra energie wanneer ik geen nachtverlaging toepas van 10 uur en obv naisolatie gevel en triple glas. Op zich vond ik dat meevallen. Daarom denk ik ook dat je de vraag moet stellen is die constante verwarming mij wat waard, hoeveel ben ik er en is dat regelmatig. Daarnaast kan je het systeem wellicht nog wat tweaken/tunen net als bij een CV(?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Oud topic, maar het verbaast me dat we in deze energietransitie/crisis niet meer wetenschappelijke informatie en onafhankelijke tests vinden over warmte-opwekking en -afgifte. Als overheid zou ik volop inzetten op betrouwbare informatie en vergelijkingen, desnoods door enkele identieke woningen op verschillende manieren te verwarmen en na een jaar het verbruik te vergelijken. Maar nee, ik vind helemaal niks, enkel wat vage tabellen en marketingpraatjes. Ook in dit topic zitten we vaak maar wat te gissen. Zo zou de speedcomfort van 50 euro (volgens Speedcomfort zelf) 22% gas besparen, terwijl ik voor een convector van 1000 euro ergens 10% gelezen heb :/

Volgens de 2e post in dit topic heeft een convector dus weinig toegevoegde waarde. Ik vraag me ook af waarom een convector al gauw 1000 euro kost, terwijl het toch enkel gaat over wat koelribben en ventilatortjes in een behuizing. Zelfs die Speedcomfort vind ik duur, 50 euro voor 3 kleine fans en een temperatuursensor. Voor 25 euro heb je een kleine tafelventilator die je met een timer in het stopcontact op bepaalde uren langsheen je radiator kan laten blazen (op de laagste stand voor het geluid). Grotere fan = meer airflow en minder decibels tov de kleine (zelfbouw) fans onder een radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Anoniem: 78739
Die 22% besparen met speed comfort is alleen in de situatie dat je een paar uur per dag verwarmd.

De redenering is dat de ventilator het huis sneller laat opwarmen, waardoor de klok thermostaat korter voor het moment waarop het warm moet zijn de ketel aanzet
(Dus 3,5 uur verwarmen ipv 4 uur)

Bij een wp scheelt een lagere aanvoer wel echt rendement (2-3 procent per graad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-04 18:20

slb

Bwoah......

Anoniem: 78739 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 17:37:
...
Volgens de 2e post in dit topic heeft een convector dus weinig toegevoegde waarde. Ik vraag me ook af waarom een convector al gauw 1000 euro kost, terwijl het toch enkel gaat over wat koelribben en ventilatortjes in een behuizing. Zelfs die Speedcomfort vind ik duur, 50 euro voor 3 kleine fans en een temperatuursensor. Voor 25 euro heb je een kleine tafelventilator die je met een timer in het stopcontact op bepaalde uren langsheen je radiator kan laten blazen (op de laagste stand voor het geluid). Grotere fan = meer airflow en minder decibels tov de kleine (zelfbouw) fans onder een radiator.
Precies dat. Wat mij ook verbaast is dat een warmtepomp voor een zwembad van 4kW nog geen € 500 kost en een monoblock warmtepomp al duizenden Euro's kost.

Ik was op zoek om de garage (zit onder de woonkamer en is deels geisoleerd) wat warmer te houden in de winter. Dat wordt dus een gewone overgedimensioneerde 22 radiator(plaatconvector) wat hoger aan de wand geplaatst. Stuk goedkoper dan die overgewaardeerde lamellenconvectors. Misschien voor extra convectie nog wat oude computerfans en een oud aanlegthermostaatje dat ik nog ergens rond heb slingeren, maar ik denk dat ik dat niet eens doe.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

slb schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:12:
[...]

Precies dat. Wat mij ook verbaast is dat een warmtepomp voor een zwembad van 4kW nog geen € 500 kost en een monoblock warmtepomp al duizenden Euro's kost.

Ik was op zoek om de garage (zit onder de woonkamer en is deels geisoleerd) wat warmer te houden in de winter. Dat wordt dus een gewone overgedimensioneerde 22 radiator(plaatconvector) wat hoger aan de wand geplaatst. Stuk goedkoper dan die overgewaardeerde lamellenconvectors. Misschien voor extra convectie nog wat oude computerfans en een oud aanlegthermostaatje dat ik nog ergens rond heb slingeren, maar ik denk dat ik dat niet eens doe.
Ik heb het idee van een lucht-water warmtepomp helemaal laten vallen en ga nu voor een gewone 'airco', met een binnenunit in de woonkamer om te verwarmen en 1 in de slaapkamer om te koelen. In de badkamer kan dan eventueel een (langegolf) IR-verwarming komen. Geen gedoe meer met extra warmte-afgifte toestellen, warmteverliezen in de leidingen (onder de geïsoleerde vloer) of condensatie op de leidingen bij het koelen. Voor warm water komt er dan een WP-boiler. Als je de koeling voor de slaapkamer niet meetelt is het met de subsidies er af ook goedkoper dan een LW-systeem, al helemaal als je bij dat systeem ook nog dikkere radiatoren of convectoren telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-04 18:20

slb

Bwoah......

Enige nadeel van verwarmen met airco is de defrost bij koud, vochtig weer. Bij wp l/w kan een buffervat de defrost een heel stuk verkorten. Omdat ik toch al LT verdelers en over het hele appartement vloerverwarming heb liggen, ga ik voor de combi wp (monoblock) en airco. Wp gebruik ik niet om te koelen dat gebeurt met airco en de warmtepompboiler.
Voor sww warmtepompboiler 150 liter Auer Edel Eau RVS, wilde eigenlijk voor de 100 liter gaan, maar door de hogere subsidie is de 150 liter goedkoper.

Met een lucht-wpb zou je ook kunnen koelen, luchtuitlaat in de zomer naar binnen en in de winter naar buiten.

prompt $p $g

Pagina: 1