Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.277 views

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Grolsch schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:44:
[...]

Ben ik druk bezig met de kabel te trekken, krijg ik een mailtje van DHL.

13.45, u was niet thuis de bezorger komt maandag :(

Ik stond PAL voor de voordeur bij de meterkast een kabel te trekken, dus waarschijnlijk een luie chauffeur :( :(

Maar de kabel ligt er, aangestript, dus als de Procon komt kan hij er zo aan :P
En de Procon is vandaag gearriveerd en we hebben beeld :P

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/cayjeea6sh.jpg

Het was echt plug & play door de voorbereidende werkzaamheden van @AUijtdehaag _/-\o_ _/-\o_

Nu weer ff met Grafana aan het werkt voor de grafieken :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
Dat ziet er heel bekend uit ; volgens mij lag dat ontwerp al 'ergens' kant en klaar; alleen de linker tabel is wat door-ontwikkeld; ben benieuwd naar je grafieken!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die zullen weinig veranderen tov eerder, wat ik nu wel kan zien is de frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:40
Baf1982 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:18:
[...]

Ja klopt, inderdaad met naregeling.
Ok, helder verhaal. Maar wat is dan precies die naregeling?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Er was hier iemand in dit topic die met Visio de hydraulische schema's tekende. Ik ben op zoek naar goede plaatjes voor de diverse onderdelen. Ik wil proberen of ik mijn schema online kan zetten met live data.

Alleen wie o wie was dat met die icoontjes in visio :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:20:
Er was hier iemand in dit topic die met Visio de hydraulische schema's tekende. Ik ben op zoek naar goede plaatjes voor de diverse onderdelen. Ik wil proberen of ik mijn schema online kan zetten met live data.

Alleen wie o wie was dat met die icoontjes in visio :)
Deze?
Rimco in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Edit:
Is powerpoint

Dit is visio
kmf in "Zonneboilers, dit is de plek"

En woudsehoeve gebruikt het ook.
:)

[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 12-10-2020 21:55 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Die ja thanks!

Nu kijken of ik er zelf een interactief realtime schema van kan bakken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aziraphale schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:59:
[...]

Ok, helder verhaal. Maar wat is dan precies die naregeling?
Een thermostaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:42
Eindelijk een liggende boiler geschikt voor een warmtepomp.
https://www.klimate.nl/nexus-pawt-h-le1-300-boilvervat.html

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:16

Japie.G

Colour Classic

Hej.. dat biedt mogelijkheden onder schuine kanten etc..

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baf1982
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-09 18:22
Die dus, de Anna bepaalt of er warmtevraag is en de Elga aan moet, itt volledig WAR, waarbij hij vrijwel continue aan staat om de aanvoertemperatuur constant te houden ahv gekozen stooklijn en buitentemperatuur.

Verwarmen en koelen met Elga/Toshiba, Panasonic Z42-XKE en Innova 10HP, SSW met Atlantic Explorer V4 270LC, 9880 Wp Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik voel me nu echt een ongelooflijke noob... :F Ik krijg dat met die WAR echt niet gevisualiseerd, op de een of andere manier.

De handleiding van de Elga geeft namelijk aan dat bij WAR het niet uitmaakt waar ik de thermostaat ophang en dat ik hem op 22 of hoger moet zetten om warmtevraag te houden, waarbij ik al het gevoel had dat hij dan gewoon eindeloos bleef verwarmen. Naregeling wordt daar ook genoemd, maar kwam op mij over als iets wat je extra toe kunt voegen. Maar als ik die thermostaat als naregeling gebruik dan zet ik hem toch gewoon op de gewenste ruimtetemperatuur ipv op die 22 of hoger? Of zeg ik nu iets heel raars en heb ik twee thermostaten nodig?

Mijn indruk is (althans hier lezend) dat WAR eigenlijk heel simpel is en ideaal met een WP, maar op de een of andere manier lijk ik er te dom voor... |:( |:( 7(8)7

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Baf1982 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:47:
[...]

Die dus, de Anna bepaalt of er warmtevraag is en de Elga aan moet, itt volledig WAR, waarbij hij vrijwel continue aan staat om de aanvoertemperatuur constant te houden ahv gekozen stooklijn en buitemperatuur.
Dus (voor deze dummie): Dipswitch op WAR, Anna op gewenste temperatuur en dan klooien met de stooklijn tot het goed zit? Of beter, zoals jij het hebt gedaan, stooklijn vastzetten op een bepaalde temperatuur en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Je hoeft ook helemaal niet op WAR te draaien: ik draai op een vaste aanvoer temperatuur, met een ruimte thermostaat, en naregeling (met thermostaat) in andere ruimtes zoals slaapkamer, badkamer met eigen thermostaten. In feite identiek aan @Grolsch , alleen heb ik een vaste aanvoer temperatuur, van 32*C

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Type thermostaten:

In oplopende traagheid: Retour - Vloer - Lucht
In oplopend comfort: Lucht - Retour - Vloer
Optimale hysteresis: Vloer (hier +0.2 en -0.1C)

Zonder pomp geeft Retour geen correcte temperatuur.
Retour loopt eerder op dan de vloermassa.

De vloer is het gewenste resultaat (geen koude voeten) de luchttemperatuur volgt

Ik gebruik een DS18B20 sensor onder het vloerkleed, onder de bank.

Danfoss, IR floor sensing:
https://store.danfoss.com...d-Floor-Sensor/p/088U0215
(Danfoss heeft een patent op IR floor sensing)

Hier mijn zelfbouw versie:
https://www.letscontrolit...pic.php?f=2&t=5955#p33232
Werkt prima, maar heeft vrije ruimte onder de thermostaat nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Naalroc schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 23:16:
Je hoeft ook helemaal niet op WAR te draaien: ik draai op een vaste aanvoer temperatuur, met een ruimte thermostaat, en naregeling (met thermostaat) in andere ruimtes zoals slaapkamer, badkamer met eigen thermostaten. In feite identiek aan @Grolsch , alleen heb ik een vaste aanvoer temperatuur, van 32*C
Met de wp's van jullie kan dat ook, maar de temperatuur vastzetten op een Elga kan, helaas, niet in de RAR modus. Was het maar zo, want dan kon je hem echt dwingen om een hogere Ta te leveren en dat is met een paar radiatoren wel prettig. Vandaar dat ik die vlakke stooklijn bij WAR die @Baf1982 noemde wel interessant vind, omdat ik dan (denk ik) mijn Ta wat hoger kan krijgen dan 28.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Of deze zo geschikt is weet ik niet..
Temperatuur sensor zal erg laag in het vat moeten.... vermoet ik ( niet halverwege).

Ik heb zelf ook een liggende boiler een Flamco TS120 ..(geen hygiëne spiraal).
De warmte pomp is een Mitsubishi 75VAA.
Deze boiler heeft standaard GEEN dompelbuis maar een aansluiting op de buitenkant van het vat....werkt beroerd..te traag( ook op gas verwarming....).

De warmte pomp produceert geen 80 graden dus in dit type boiler bij 50 graden aanvoer verwarmings spiraal
duurt het uuuuren en pendelt de WP regelmatig.

Dit heb ik opgelost door een extra platen wisselaar in serie met de aanvoer van WP water te zetten.

Daarnaast heb ik met een extra drink waterpomp (brons) zuig ik aan de onderste aansluiting ( koud water toevoer) het water aan en voer deze door de platen wisselaar en dan via de middelste aansluiting ( retour warm water) terug in het vat.( wel een thermisch water slot maken).

Op deze middelste aansluiting heb ik een T stuk gezet zodat ik een lange dompelbuis kan monteren voor de sensor.

Dit werkt perfect . vat word in korte tijd geheel gevuld.
Als platen wisselaar had ik eerst een "klein" standaard geval uit een cv ketel maar ik heb toch een 2x dikkere geplaatst.

Bij warm water verbruik en aanslaan van de WP (omdat de temperatuur zakt) is er aan de uitgang warm water bij het douchen niets te merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Aziraphale schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:50:
[...]

Ik voel me nu echt een ongelooflijke noob... :F Ik krijg dat met die WAR echt niet gevisualiseerd, op de een of andere manier.

De handleiding van de Elga geeft namelijk aan dat bij WAR het niet uitmaakt waar ik de thermostaat ophang en dat ik hem op 22 of hoger moet zetten om warmtevraag te houden, waarbij ik al het gevoel had dat hij dan gewoon eindeloos bleef verwarmen. Naregeling wordt daar ook genoemd, maar kwam op mij over als iets wat je extra toe kunt voegen. Maar als ik die thermostaat als naregeling gebruik dan zet ik hem toch gewoon op de gewenste ruimtetemperatuur ipv op die 22 of hoger? Of zeg ik nu iets heel raars en heb ik twee thermostaten nodig?

Mijn indruk is (althans hier lezend) dat WAR eigenlijk heel simpel is en ideaal met een WP, maar op de een of andere manier lijk ik er te dom voor... |:( |:( 7(8)7
Bovenstaand bold gedeelte lijkt mij logisch. Volgens mij heb je geen 2 thermostaten nodig.
De thermostaat geeft een eenvoudig aan/uit signaaltje naar de Elga, en de Elga volgt zijn stooklijn (WAR).

Maar ik heb geen Elga, als ik het hier af en toe lees heeft de Elga nogal een eigenwijze regelstrategie :P

Naregeling is een allesomvattend woord.

Een thermostaat = naregeling, thermostaatkranen op radiatoren is naregeling, zoneregeling is naregeling. Eigenlijk "alles" wat ingrijpt op een temperatuur is naregeling :+

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 13-10-2020 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:03
Een vraag over de PAW-A2W-RTWIRED aanvullende kamerthermostaat. Vervangt die de remote controller die je normaal binnen hebt hangen en is die aan te sluiten op dezelfde twee draden als de remote controller?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:06
Is de spiraal van 1,75m² voldoende? Waarschijnlijk is de PAWT-H-LE2 met doorgeluste spiralen (1,75m² + 1,32m²) een betere optie, maar daar zie ik geen prijzen van.
Ik vind horizontale vaten wel interessant wat betreft ruimtegebruik, maar vraag mij af of je veel nadelen hebt door de mindere gelaagdheid.
Nexus catalogus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
CurlyMo schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:37:
Een vraag over de PAW-A2W-RTWIRED aanvullende kamerthermostaat. Vervangt die de remote controller die je normaal binnen hebt hangen en is die aan te sluiten op dezelfde twee draden als de remote controller?
Nee, de aanvullende kamerthermostaat is uitsluitend een maak-verbreekcontact.
Vandaar dat ik ze in de woonkamer naast elkaar heb hangen.
Mijn binnenunit hangt op een zoldertje op de eerste verdieping en is alleen via een ladder bereikbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Remco45 op 13-10-2020 10:14 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 09:09
CurlyMo schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:37:
Remco45 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:11:
[...]

Nee, de aanvullende kamerthermostaat is uitsluitend een maak-verbreekcontact.
Vandaar dat ik ze in de woonkamer naast elkaar heb hangen.
Mijn binnenunit hangt op een zoldertje op de eerste verdieping en is alleen via een ladder bereikbaar.
En als aanvulling, in je installatie handleiding kun je vinden waar je hem op aan dient te sluiten.
Betreft Room Thermostat 1 Input. Zie hier onder de bovenste regel voor mijn versie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UT4V5UqzDc-2GCZU3mDeCGr1tsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PZKXBT2c2sBNZmLiJfuPIJFf.png?f=fotoalbum_large

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik zou dus de huidige twee aderige aansluiting kunnen omwisselen naar een kamer thermostaat en de remote controller laten voor wat het is of die aansluiten in de meterkast (waar ik makkelijker een kabel naartoe leg), mocht ik besluiten die aan te schaffen.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 13-10-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:57:
Ik zou dus de huidige twee aderige aansluiting kunnen omwisselen naar een kamer thermostaat en de remote controller laten voor wat het is of die aansluiten in de meterkast (waar ik makkelijker een kabel naartoe leg), mocht ik besluiten die aan te schaffen.
Ik heb de FTC bedienunit gewoon nog in de binnenunit van de WP zitten in de technische ruimte.
De thermostaat is aangesloten met een 2 aderige kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Grolsch schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

Ik heb de FTC bedienunit gewoon nog in de binnenunit van de WP zitten in de technische ruimte.
De thermostaat is aangesloten met een 2 aderige kabel.
Exact, dat ding kan je gewoon overal hangen waar het je goeddunkt, als je hem dan maar niet als thermostaat gebruikt in geval de omgevingstemperatuur niet representatief is.

En aangezien het een aan/uit thermostaat is, kan ik ook gewoon mijn oude Honeywell aansluiten :p

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 13-10-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:25:
[...]

Exact, dat ding kan je gewoon overal hangen waar het je goeddunkt, als je hem dan maar niet als thermostaat gebruikt in geval de omgevingstemperatuur niet representatief is.

En aangezien het een aan/uit thermostaat is, kan ik ook gewoon mijn oude Honeywell aansluiten :p
Klopt, 24,5 graden as we speak, en na een SWW run nog een graadje warmer >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Grolsch schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 07:35:
[...]

Bovenstaand bold gedeelte lijkt mij logisch. Volgens mij heb je geen 2 thermostaten nodig.
De thermostaat geeft een eenvoudig aan/uit signaaltje naar de Elga, en de Elga volgt zijn stooklijn (WAR).

Maar ik heb geen Elga, als ik het hier af en toe lees heeft de Elga nogal een eigenwijze regelstrategie :P

Naregeling is een allesomvattend woord.

Een thermostaat = naregeling, thermostaatkranen op radiatoren is naregeling, zoneregeling is naregeling. Eigenlijk "alles" wat ingrijpt op een temperatuur is naregeling :+
Bij de Mercuria zijn ongeveer gelijke instellingen als bij de Elga.
Methode: WAR, RAR, WAR met ruimtecompensatie
Ruimtecompensatie: 1 tot 10, standaard 3

Ik stook nu volgens WAR met ruimtecompensatie. Voetpunt stooklijn 20 graden met helling 0,7. Thermostaat op 21 graden. Op sommige momenten stopt warmtepomp inderdaad bij 21/21,5 graden binnentemperatuur, maar gisteravond was t 22,5 graden binnen en de warmtepomp die nog steeds actief is. Hoe verhoudt dat aan/uit signaal vanuit de thermostaat dan met de ruimtecompensatie? Ik snap de logica die vanuit de warmtepomp daarachter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Waarom is deze wel geschikt als het in het verleden werd afgeraden?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Robindd schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:17:
[...]

[...]

En als aanvulling, in je installatie handleiding kun je vinden waar je hem op aan dient te sluiten.
Betreft Room Thermostat 1 Input. Zie hier onder de bovenste regel voor mijn versie.[Afbeelding]
Hier refereer je toch aan de handleiding van die aanvullende module? Daar zit namelijk de demand control op en smart grid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-09 22:33
TweakersOnly schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:42:
[...]
Hoe verhoudt dat aan/uit signaal vanuit de thermostaat dan met de ruimtecompensatie? Ik snap de logica die vanuit de warmtepomp daarachter niet.
Meestal zorgt ruimtecompensatie voor een correctie op de stooklijn (verlaging of verhoging). Als het te warm wordt kan de stooklijn lager, de correctie doet nog te weinig.

Met opentherm geeft de thermostaat meerdere signalen door aan de WP: aan/uit, kamertemp, modulatieniveau of aanvoertemp, etc. OTGW ertussen om beter te begrijpen?

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
CurlyMo schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:04:
[...]

Hier refereer je toch aan de handleiding van die aanvullende module? Daar zit namelijk de demand control op en smart grid.
Installatie handleiding van je binnenunit.
Die van mij heeft toevallig smart grid. Vandaar dat ik zei dat het plaatje van mijn versie is. De ERSD-VM2D.

[ Voor 9% gewijzigd door Robindd op 13-10-2020 13:26 ]

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
CurlyMo schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:25:
[...]

Een honeywell de WP laten aansturen zou ik mee uitkijken. Er is ooit door iemand uitgezocht dat eigenlijk geen enkele Honeywell voldoet voor een WP. (Moet je maar eens terugzoeken in het forum)
Mijn aan/uit ronde draai units hangen boven nog, en sturen alleen de verdeler aan. Dat gaat alleen helaas telkens aan en weer uit. Die schakelingen per uur kun je wel instellen, maar je wil eigenlijk niet dat die steeds aan/uit vliegt.

Dan krijg je deze ellende: ala, 3 schakelingen per uur in mijn tegenwoordige werk kamertje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUvzOvAz7FFtQdpUJ8ECFeTALEI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OWa5Ei035TNI1g9QoiGwpeZ9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 21:20
Heronimo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:36:
[...]

Wat voor stooklijn gebruik je als de temperatuur zo snel doorschiet? Daarnaast levert nachtverlaging in goed geïsoleerde huizen met vloerverwarming eigenlijk niets op.

@Grolsch regelt jouw Danfoss zone-regeling de flow of is hij binair? Ik heb namelijk het idee dat de Plugwise oplossing alleen maar aan/uit stuurt wat me nogal onwenselijk lijkt bij een WP.
Bedoel je de temperatuur? Dat kan ik niet beantwoorden helaas. De installateur heeft de boel ontworpen en aangelegd. Daar heb ik inmiddels geen hoge pet meer van op...

Aangezien ik niet dit topic wil kapen heb ik een nieuw topic gestart: Storing: te laag verwarmingswaterdebiet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baf1982
Aziraphale schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:54:
[...]

Dus (voor deze dummie): Dipswitch op WAR, Anna op gewenste temperatuur en dan klooien met de stooklijn tot het goed zit? Of beter, zoals jij het hebt gedaan, stooklijn vastzetten op een bepaalde temperatuur en gaan met die banaan.
Ja, dat is hoe ik het gedaan heb, m.i. de enige manier hoe je met de Elga zelf de aanvoertemperatuur kan bepalen. Welke stooklijn je bevalt, is een kwestie van zelf uitproberen.

Verwarmen en koelen met Elga/Toshiba, Panasonic Z42-XKE en Innova 10HP, SSW met Atlantic Explorer V4 270LC, 9880 Wp Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Baf1982 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:16:
[...]

Ja, dat is hoe ik het gedaan heb, m.i. de enige manier hoe je met de Elga zelf de aanvoertemperatuur kan bepalen. Welke stooklijn je bevalt, is een kwestie van zelf uitproberen.
Zonet de dipswitch omgezet en verder alles nog maar even standaard laten staan. Even kijken wat hij nu gaat doen, voordat ik verder ga rommelen.

Edit: Mocht ik met de stooklijn willen experimenteren, heb jij dat dan gedaan via de Anna of via de Elga servicetool?

[ Voor 11% gewijzigd door Aziraphale op 13-10-2020 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baf1982
Aziraphale schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:36:
[...]

Zonet de dipswitch omgezet en verder alles nog maar even standaard laten staan. Even kijken wat hij nu gaat doen, voordat ik verder ga rommelen.

Edit: Mocht ik met de stooklijn willen experimenteren, heb jij dat dan gedaan via de Anna of via de Elga servicetool?
Via de Anna, ik heb geen servicetool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Baf1982 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:00:
[...]

Via de Anna, ik heb geen servicetool.
Ok, dus dan heb je de weersafhankelijke maximale keteltemperatuur op 30 gezet? Dat is namelijk het enige stooklijngerelateerde wat ik aan kan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Grolsch schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:19:
[...]
En de Procon is vandaag gearriveerd en we hebben beeld :P
[Afbeelding]
Jaloers! Dat ga ik ook maken als ik weer wat tijd heb (en de klusjes met een hogere WAF af zijn).
Dat vind ik nogal tegenvallen. De spiraal is maar 1.75m². Lijkt me vrij mager. En je houdt natuurlijk het inherente nadeel van een liggend vat, namelijk dat de slechte scheiding van lage temperaturen onderin en hoge bovenin.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
koevlaas2 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:52:
[...]

Mijn 3e Joule is vooralsnog heel, het geheim een sanitair expansievat.
Er zijn meerdere joule vaten gaan lekken vanwege de stressfactor, het in korte tijd opwarmen met een wp zorgt voor drukverhoging en als je op 6 of 8 bar een overdrukventiel gebruikt druk je iedere keer als je een sww run uitvoert gaat de druk van waterleidingdruk naar de beveiligingsdruk. Beter is om een sanitair expansievat te nemen en in te stellen tot maximaal 4 bar. Ik hem een thermica rvs vat, 300l met 2 spiralen en wordt verwarmt door mijn nibe f130 en het werkt perfect.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
corsat schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:57:
[...]

Er zijn meerdere joule vaten gaan lekken vanwege de stressfactor, het in korte tijd opwarmen met een wp zorgt voor drukverhoging en als je op 6 of 8 bar een overdrukventiel gebruikt druk je iedere keer als je een sww run uitvoert gaat de druk van waterleidingdruk naar de beveiligingsdruk. Beter is om een sanitair expansievat te nemen en in te stellen tot maximaal 4 bar. Ik hem een thermica rvs vat, 300l met 2 spiralen en wordt verwarmt door mijn nibe f130 en het werkt perfect.
Of zoals @Remco45 aangaf een 3 à 4 bar overdrukventiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baf1982
Aziraphale schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:03:
[...]

Ok, dus dan heb je de weersafhankelijke maximale keteltemperatuur op 30 gezet? Dat is namelijk het enige stooklijngerelateerde wat ik aan kan passen.
Onder instellingen - verwarmingssysteem - verwarmen - geav. instellingen de weersafhankelijke keteltemperatuur bij zowel -10 als plus 20 op 30 graden gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Heb intussen de scatterplots ook weten te automatiseren en een 3d variant weten te maken waarop de z-as de hoeveelheid bewolking staat ( 0 = geen bewolking, 8 is volledig bewolkt ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLIa9CIa7y3zqe-wh7P-v2Bdx1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BrrULZ9VcbeJ8rfAKw4nEZBb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:31
Vraagje voor de mensen met een apart SWW-vat bij hun monoblock:

welke leidingdiameter, Taanvoer en Tretour halen jullie bij het opwarmten van je SWW-tank?

Ik probeer in te schatten hoe ik dingen in mijn woning kan aansluiten en 1 van de opties is een monoblock in de voortuin te zetten, dan leidingen stukje door de kruipruimte en dan naar een CV-hok op de 2e verdieping (vloerhoogte +- 6m boven peil warmtepomp).

om daar te komen moet ik gaten boren voor de aanvoer en retour naar de SWW tank, daarom zoek ik naar de delta-T die daarvoor typisch gebruikt wordt. Ik snap dat dit afhangt van de instellingen etc, maar laten we zeggen dat ik een vat van 200L wil op 55C met ~2,5m2 spiraal ongeveer. Ik heb een 7kW WP op het oog dus als ik weet dat een delta-T van gemiddeld 5 graden te halen is dan kom ik er wel uit qua leidingdikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
doek55 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:39:
[...]

Is de spiraal van 1,75m² voldoende? Waarschijnlijk is de PAWT-H-LE2 met doorgeluste spiralen (1,75m² + 1,32m²) een betere optie, maar daar zie ik geen prijzen van.
Ik vind horizontale vaten wel interessant wat betreft ruimtegebruik, maar vraag mij af of je veel nadelen hebt door de mindere gelaagdheid.
Nexus catalogus
Ja, 1.75m2 is best veel en daar kan je prima op draaien, heb zelf ooit met 1.2m2 getest en die deed het ook prima.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

En jij hebt ook een expansievat want die heb ik geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Waarom 4 bar? Is dat aangeraden door de fabrikant of heb je zelf deze waarde gekozen?

Een overdrukventiel is natuurlijk stukken goedkoper en kost maar een klein beetje water? @Remco45 Heb jij enig idee hoeveel water er door het ventiel wordt geloosd per opwarmingsrun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Wolly schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:14:
[...]

Waarom 4 bar? Is dat aangeraden door de fabrikant of heb je zelf deze waarde gekozen?

Een overdrukventiel is natuurlijk stukken goedkoper en kost maar een klein beetje water? @Remco45 Heb jij enig idee hoeveel water er door het ventiel wordt geloosd per opwarmingsrun?
Maximum operating pressure 6 bar...en ik wil het vat niet elke dag tot de limiet belasten.
En omdat 4 bar een gangbare maat is voor een drinkwater overdukventiel, werd het die.

Per run wordt er ca 1 mok geloosd, maar dat is gevoelsmatig...heb dit niet gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Remco45 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:40:
Per run wordt er ca 1 mok geloosd, maar dat is gevoelsmatig...heb dit niet gemeten.
Dat is net een mooie hoeveelheid om je syphon niet te laten uitdrogen; verder totaal onbelangrijk, toch? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb er een 6 bar inlaat combinatie voorzitten en het gaat al 3,5 jaar goed hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
Grolsch schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:11:
Ik heb er een 6 bar inlaat combinatie voorzitten en het gaat al 3,5 jaar goed hier.
Een 400L vat heeft een dikkere wanddikte dan de 300L en @koevlaas2 ik heb idd een door jouw ingebouwde sanitaire buffer op de ingang van mijn koudwater aanvoer.
Met een wp stop je in relatief korte tijd veel vermogen in je voorraadvat, hierdoor druk je het vat van 1,5 bar naar de drukinstelling van je vat, 4,6 of 8 bar. Elke keer als dit gebeurt noemen wij in de procesindustrie een cyclus. Een vat wordt berekend op hoeveel cycli hij mee moet kunnen. De wanddikte van de rvs vaten is dacht ik maar 2 a 3mm voor de 300L en als er dan ook zwakkere plekken in de rvs zitten door de behandeling kan je vat kan gaan lekken. Beveiligen op maximaal 4 bar of een buffervat in de aanvoer voorkomt dit.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@koevlaas2 heb jij een linkje naar de door jouw gebruikte SWW buffervat voor bij de Joule?

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 14-10-2020 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
CurlyMo schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:25:
@koevlaas2 heb jij een linkje naar de door jouw gebruikte SWW buffervat voor bij de Joule?
Ik heb deze gebruikt voor ons (niet-Joule) 300L SWW-vat:
https://www.wolf-online-s...-bar-DN20-3-4::56086.html
Voordeel van deze is de 6 bar (meestal zijn ze 8 bar) en de grote doorlaat (3/4", dus 22 mm koper).
Nadeel is de prijs...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Andrehj schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:37:
[...]

Voordeel van deze is de 6 bar (meestal zijn ze 8 bar) en de grote doorlaat (3/4", dus 22 mm koper).
Nadeel is de prijs...
Die prijs is wel een understatement :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Remco45 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:40:
[...]

Maximum operating pressure 6 bar...en ik wil het vat niet elke dag tot de limiet belasten.
En omdat 4 bar een gangbare maat is voor een drinkwater overdukventiel, werd het die.

Een overdrukventiel is weer wat anders als een inlaatcombinatie? Hoe zit dat overdrukventiel dan weer aangesloten op het riool, er moet immers een airgap zijn net als bij een inlaatcombinatie. Of is het eigenlijk niet geschikt voor drinkwater?

Of heb jij een inlaatcombinatie van 4 bar gevonden?
Andrehj schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:37:
[...]

Nadeel is de prijs...
Heb je daadwerkelijk berekend dat je deze nodig had? Als ik dit document (pdf) van Flamco lees (vanaf blz 116) zijn er toch wat zaken die je moet weten voor de berekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
Wolly schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:05:
[...]
Een overdrukventiel is weer wat anders als een inlaatcombinatie?
Ja.
Hoe zit dat overdrukventiel dan weer aangesloten op het riool, er moet immers een airgap zijn net als bij een inlaatcombinatie. Of is het eigenlijk niet geschikt voor drinkwater?
Een drinkwater overdrukventiel is per definitie geschikt voor drinkwater.
De air gap maak je zelf door het afvoerpijpje niet geheel in de rioolbuis te steken.
Het water valt er gewoon in...gelukkig waait het niet op mijn zolder :+

[ Voor 6% gewijzigd door Remco45 op 14-10-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Mitsubishi Ecodan binnenunit gebruikt ruimtetemperatuursensor TH1 (PAC-SE41TS-E) niet.

Gisteren eindelijk de ruimtetemperatuursensor PAC-SE41TS-E aangesloten op de binnenunit (connector CN20).
Echter, de waarde van TH1 (of TH1b) blijft de waarde van de in de controller ingebouwde sensor weergeven.
Dat zie ik zowel in het scherm waarin ja alle sensorwaarden kunt uitlezen als op het hoofdscherm.
De ruimtetemperatuursensor wordt dus niet gebruikt.
Het gekke is dat ik ook nergens in de manual kan vinden hoe ik de unit kan vertellen dat ie de externe sensor moet gebruiken en niet de interne. Dat zou dus automatisch moeten gaan, maar dat werkt dus niet.

Gedaan:
  • Sensor getest. Deze werkt (netjes 6.3 kOhm bij 20 graden).
  • WP opnieuw opgestart
  • Overgeschakeld naar ruimtetemperatuurregeling
  • Alle dip switches nagelopen
Is hier iemand die zo'n ruimtetemperatuursensor PAC-SE41TS-E aan heeft gesloten? En werkte dat?

Edit:
Laat maar, het zit in het hoofdmenu onder Initial Settings.... Ingesteld en werkt.
Scheelt toch als je de handleiding nog een keer leest. |:(
Wolly schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:05:
[...]
Heb je daadwerkelijk berekend dat je deze nodig had? Als ik dit document (pdf) van Flamco lees (vanaf blz 116) zijn er toch wat zaken die je moet weten voor de berekening.
Volgens mij had ik dat ooit ergens gevonden. Kan dat niet meer terugvinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 14-10-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Je edit was net op tijd, dus ik hoefde het niet weer op te zoeken; had dat al wel eerder aangesloten.

Let wel: nu is die sensor dus de verantwoordelijke voor de temperatuur in de kamer waar hij hangt, die temp is dan ook te zien, links van de temp van de SWW op je binnenunit display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Inderdaad. Maar ik denk dat ik toch voor die sensor van Panasonic ga, want nu kan ik alleen per hele graden de kamertemperatuur instellen. Dat is best ruk.
Maar ik ga dit eerst eens een weekje beleven, ben benieuwd hoe hij regelt.

Over die Panasonic PAW-A2W-RTWIRED: Heeft iemand daar een installatiehandleiding van? Ben benieuwd hoe ik die aan moet sluiten, maar kan nergens een PDF vinden.

[ Voor 26% gewijzigd door Andrehj op 14-10-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Daarom heb ik die Mitsu sensor er weer uit gehaald, en gebruik weer een Siemens, met ingebouwde programma schakelaars; en die kan je ook op koelen zetten, met een dipswitch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Naalroc schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:37:
Daarom heb ik die Mitsu sensor er weer uit gehaald, en gebruik weer een Siemens, met ingebouwde programma schakelaars; en die kan je ook op koelen zetten, met een dipswitch.
Interessant. Weet je toevallig nog het typenummer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
REV200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:58

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@CurlyMo https://www.pumpendiscoun...Trinkwasser-Airfix-A.html werkt prima met een voordruk van 4 bar. De waterdruk is hier sowieso al 5 bar, het overdrukventiel is 6, maar de druk is nog nooit echt opgelopen (2 hygieneboilers en CV in serie, dus ook niet zo veel SWW inhoud).

Wel zelf nog even een inlaatcombinatie of overdrukventiel regelen. Aansluiting is 3/4, T-stuk moet je ook zelf kopen, maar er zit een wel een inzetstukje bij om te zorgen dat het water er doorheen stroomt.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rimco schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:29:
@CurlyMo https://www.pumpendiscoun...Trinkwasser-Airfix-A.html werkt prima met een voordruk van 4 bar. De waterdruk is hier sowieso al 5 bar, het overdrukventiel is 6, maar de druk is nog nooit echt opgelopen (2 hygieneboilers en CV in serie, dus ook niet zo veel SWW inhoud).

Wel zelf nog even een inlaatcombinatie of overdrukventiel regelen. Aansluiting is 3/4, T-stuk moet je ook zelf kopen, maar er zit een wel een inzetstukje bij om te zorgen dat het water er doorheen stroomt.
Anders is het gewoon de Cylinder kit kopen die bij de Joule zit, daar zit ook zo'n ding in:
Afbeeldingslocatie: https://www.plumbingproducts.ie/8408-home_default/joule-unvented-cylinder-kit-19l.jpg

Verder nog aanvullingen op mijn boodschappenlijst in het andere topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Andrehj schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:34:
Inderdaad. Maar ik denk dat ik toch voor die sensor van Panasonic ga, want nu kan ik alleen per hele graden de kamertemperatuur instellen. Dat is best ruk.
Maar ik ga dit eerst eens een weekje beleven, ben benieuwd hoe hij regelt.

Over die Panasonic PAW-A2W-RTWIRED: Heeft iemand daar een installatiehandleiding van? Ben benieuwd hoe ik die aan moet sluiten, maar kan nergens een PDF vinden.
https://www.climadirect.c...wired-lcd-room-thermostat

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Dankjewel! Die link had ik niet gevonden. _/-\o_
Inhoud is ook positief, want ik vond op diverse plaatsen de aanduiding 230V bij de thermostaat, wat betekent dat ik een extra kabel moet trekken. Maar die 230V slaat op de maximale schakelspanning. De thermostaat wordt gevoed met batterijen.
Normaliter ben ik daar niet zo'n fan van, maar in dit geval komt het wel goed uit.

Acties:
  • +19 Henk 'm!
Na een paar avondjes knutselen (Met name door @AUijtdehaag in NodeRed en HA _/-\o_ _/-\o_ ) heb ik m'n Dashboard incl. Procon info redelijk staan :P

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ki3s1s8p5ffk.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/i40bs8rd42.jpg

Nu kan er volop gemonitord worden, iemand nog speciale monitor verzoekjes :P :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
chique hoor! dat is me nog al een dashboard!

Lijkt er op dat jij je filtertje weer moet schoonmaken... >:)
En hoe kom je aande RV waarden binnen en buiten? (buiten misschien van je plaatselijke weerstation, maar binnen?)

[ Voor 34% gewijzigd door Naalroc op 14-10-2020 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:40:
chique hoor! dat is me nog al een dashboard!

Lijkt er op dat jij je filtertje weer moet schoonmaken... >:)
En hoe kom je aande RV waarden binnen en buiten? (buiten misschien van je plaatselijke weerstation, maar binnen?)
Kheb pomp stand ff op 3 staan, op 4/5 doet de wp 24/25 ltr.minuut

Rv komt van mijn netatmo af, zowel binnen als buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
CurlyMo schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:25:
Flamco airfix a 25/4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
stuffer schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:03:
[...]

Waarom is deze wel geschikt als het in het verleden werd afgeraden?
Deze heeft een spiraal die genoeg oppervlakte heeft, daar ging het vroeger altijd mis mee vwb liggende boilers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je niet anders kunt is een liggend boilervat natuurlijk altijd een optie maar in principe kun je beter een staand boilervat hebben. Zo kun je bij een verticaal vat beter gebruik maken van gelaagdheid (simpelweg omdat er meer hoogte is), en ook de vermogensafgifte zal met een verticaal vat beter zijn i.v.m. het tegenstroomprincipe.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 15-10-2020 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Als ik mijn (tweedehands) kamstrup 302 wil (laten) aansluiten, dan doe ik dat in de aanvoer met aan beide kanten een kogelkraan (1") en in de retour met iets waarin de tweede sensor gaat? (wat)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

sjimmie schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:11:
Als ik mijn (tweedehands) kamstrup 302 wil (laten) aansluiten, dan doe ik dat in de aanvoer met aan beide kanten een kogelkraan (1") en in de retour met iets waarin de tweede sensor gaat? (wat)
of andersom..

en inderdaad een kogelkraan met sensorinvoer gebruiken

[ Voor 7% gewijzigd door Japie.G op 15-10-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
[noob-mode]
hoe vind ik zo'n kogelkraan met sensorinvoer?
google helpt me daarop niet...
[/noob-mode]

edit: zoiets?
https://www.arigo-software.de/en/shop/8503-3800.html

[ Voor 8% gewijzigd door sjimmie op 15-10-2020 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
sjimmie schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:18:
[...]

[noob-mode]
[/noob-mode]

Dat is afgelopen zaterdag nog besproken 8)7
Wolly in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

sjimmie schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:18:
[...]

[noob-mode]
[/noob-mode]

Ik heb het gelinkt 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
Sorry, ik had dat stuk gemist. My bad. Thanks.
(Ging zaterdag hard met nieuwe berichten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-06-2023
Hoi! Goede vragen. Het is WAR en met deze temperatuur draait ie op ongeveer 35 graden aanvoertemp. Delta T = 5. Op basis van jouw adies nu met kleine nachtverlaging volgens klokprogramma naar 21.5. Overdag halen we de 22 vraagtemperatuur al niet dus er is eigenlijk continue vraag overdag. Maar toch overdag veel start-stops. Ook 's nachts nu nog meer start stops omdat ook 21.5 niet gehaald wordt. Zal ik nog meer nachtverlaging instellen of duurt opwarmen in de ochtend voordat we wakker worden dan heel lang?

De flow is meestal 20 liter per minuut of soms 14 (en anders 0 indien uit), volgens de service Aquarea cloud stats. Ik denk dat dit wel een beetje laag is, maar kan dit moeilijk veel beter krijgen. Heb wel geprobeerd met naregel thermostaten van Danfoss op de JAGAs (1e/2e verdieping, vloerverwarming begane grond en 1 kleine badjamer)... Maar ik laat liever alle radiatoren vol open staan en heb daar ook nog wat fans op draaien om de warmte lucht beter eruit te halen. Ik heb een buffervat, maar niet hydraulisch ontkoppeld. Deze zit op de retour NIBE 100L en ook aardig wat VVW buffer.

Waarom de pomp stopt weet ik dus niet. Denk dat Ta en Tr dicht tegen elkaar aan komen. Of is het zo dat volgens jouw begrip er bij Ta + 2 een stop komt? Waarom is dat, kan de pomp niet langer op Ta zoals gewenst draaien? Zoals je ziet in de grafiek is het inderdaad na bereiken van Ta MAX volgens de WAR, dat e.e.a. stops.

Ik heb de vloerverwarming verdeler laten vervangen en dat is nu zonder pomp. Staat dus open in verbinding met de hoofdleidingen (waarom noem je dat dan gesloten eigenlijk??). Dit gaat stukken beter dan voorheen met pomp en namenging, de vloer kan nu veel beter warm worden!

Hopelijk kun je hiermee nog gerichter meedenken, tips zoals nachtverlaging worden nu al gewaardeerd en geprobeerd en zie al enig effect met in de ochtend een langere run!! Wat is normaal qua aantal runs per dag ?
Chris_82 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:03:
[...]

Graag nog een paar meer details voor er iets zinnigs te zeggen is.
Hoe gebruik je de WP: WAR-only, 24h/dag zelfde temp, naregeling met thermostaat (aan/uit?), klokprogramma, kleine nachtverlaging?
Wat is de totale flow van de WP in m3/h of L/min?
VVW-verdeler, open (pomp) of gesloten?

Een delta T van vloerverwarming is liefst lager (3-5 C), maar mogelijk hoger door de max flow die je kunt behalen in praktijk.
Minder en langere runs met een grotere WP kun je bereiken door een kleine nachtverlaging toe te passen, of bij 24h/dag verwarming door een (groter) buffervat.
Weet je zeker dat de WP uit gaat omdat een bepaalde dT is bereikt, of is het de gewenste Ta+2 graden (bijvoorbeeld) die zorgt voor een stop, of is het de thermostaat/naregeling?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Eerste cadeautje is binnen van een aantal. Mijn Kamstrup Multical 302 is vandaag afgeleverd. Nu nog wachten op de nieuwe robot gesloten verdeler en nog wat andere spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 13-09 12:45
mkleinman schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:59:
Eerste cadeautje is binnen van een aantal. Mijn Kamstrup Multical 302 is vandaag afgeleverd. Nu nog wachten op de nieuwe robot gesloten verdeler en nog wat andere spullen.
Jeuj! :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:00:
Na een paar avondjes knutselen (Met name door @AUijtdehaag in NodeRed en HA _/-\o_ _/-\o_ ) heb ik m'n Dashboard incl. Procon info redelijk staan :P

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Nu kan er volop gemonitord worden, iemand nog speciale monitor verzoekjes :P :?
Jij kan zo piloot worden met zo'n cockpit _/-\o_

@AUijtdehaag Hoe heb je die COP berekend, ik stuur dit naar Grafana via aparte influxdb out nodes:
- panasonic.main.power (vanaf mijn sdm120 meter)
- kamstrup/powerinstvalue (vanaf de kamstrup)

Stuurt @Grolsch dit in 1 batch oid naar grafana zodat de tijd waarop het gemeten is tussen deze twee waarden die je op elkaar deelt hetzelfde zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-09 22:33
Babsan schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:08:
Hoi! Goede vragen. Het is WAR en met deze temperatuur draait ie op ongeveer 35 graden aanvoertemp. Delta T = 5. Op basis van jouw adies nu met kleine nachtverlaging volgens klokprogramma naar 21.5. Overdag halen we de 22 vraagtemperatuur al niet dus er is eigenlijk continue vraag overdag. Maar toch overdag veel start-stops. Ook 's nachts nu nog meer start stops omdat ook 21.5 niet gehaald wordt. Zal ik nog meer nachtverlaging instellen of duurt opwarmen in de ochtend voordat we wakker worden dan heel lang?
Als je een dT van 7.5 over de vloerverwarming hebt en een dT van 5 bij de WP, dan is je afgiftesysteem van Jaga-radiatoren en vloerverwarming nog niet voldoende waterzijdig ingeregeld. Lijkt er op dat de radiatoren teveel flow hebben en de vloerverwarming te weinig.
Een eenvoudige methode om dit te verbeteren is zorgen dat de retourtemperaturen van de radiatoren en alle vloerverwarmingsgroepen ongeveer gelijk zijn. Beetje bij beetje dichtdraaien waar de retourtemperatuur het hoogst is, en bij de minst warme retour vol open.
Dat zal al een heel stuk helpen om meer afgifte te krijgen en langere runs.

Zolang je de doeltemperatuur eind van de dag niet haalt zou ik geen grotere nachtverlaging gebruiken. Laten staan op 0.5 voorlopig. 1-2 uur voor het opstaan weer op de normale temperatuur programmeren.
De flow is meestal 20 liter per minuut of soms 14 (en anders 0 indien uit), volgens de service Aquarea cloud stats. Ik denk dat dit wel een beetje laag is, maar kan dit moeilijk veel beter krijgen. Heb wel geprobeerd met naregel thermostaten van Danfoss op de JAGAs (1e/2e verdieping, vloerverwarming begane grond en 1 kleine badjamer)... Maar ik laat liever alle radiatoren vol open staan en heb daar ook nog wat fans op draaien om de warmte lucht beter eruit te halen. Ik heb een buffervat, maar niet hydraulisch ontkoppeld. Deze zit op de retour NIBE 100L en ook aardig wat VVW buffer.

Waarom de pomp stopt weet ik dus niet. Denk dat Ta en Tr dicht tegen elkaar aan komen. Of is het zo dat volgens jouw begrip er bij Ta + 2 een stop komt? Waarom is dat, kan de pomp niet langer op Ta zoals gewenst draaien? Zoals je ziet in de grafiek is het inderdaad na bereiken van Ta MAX volgens de WAR, dat e.e.a. stops.
Wat ik zie bij mij is dat er bij Vraag_Ta+2 een stop komt en bij vraag_Ta -1 weer wordt opgestart.
Ik heb de vloerverwarming verdeler laten vervangen en dat is nu zonder pomp. Staat dus open in verbinding met de hoofdleidingen (waarom noem je dat dan gesloten eigenlijk??). Dit gaat stukken beter dan voorheen met pomp en namenging, de vloer kan nu veel beter warm worden!

Hopelijk kun je hiermee nog gerichter meedenken, tips zoals nachtverlaging worden nu al gewaardeerd en geprobeerd en zie al enig effect met in de ochtend een langere run!! Wat is normaal qua aantal runs per dag ?
De logica lijkt mij dat Gesloten = geen verbinding met retour op dezelfde balk. Maar misschien bestaat er een betere verklaring.

Met mijn WP zie ik 3-8 runs bij voldoende warmtevraag, van 2-3 uur minimaal met enkele uitzonderingen daargelaten wanneer de thermostaat ingrijpt.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wolly schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:20:
[...]

Jij kan zo piloot worden met zo'n cockpit _/-\o_

@AUijtdehaag Hoe heb je die COP berekend, ik stuur dit naar Grafana via aparte influxdb out nodes:
- panasonic.main.power (vanaf mijn sdm120 meter)
- kamstrup/powerinstvalue (vanaf de kamstrup)

Stuurt @Grolsch dit in 1 batch oid naar grafana zodat de tijd waarop het gemeten is tussen deze twee waarden die je op elkaar deelt hetzelfde zijn?
Hij doet dat in NodeRed, daar wordt de COP berekend.
E-vermogen haalt hij via de Youless binnen
T-vermogen wordt berekend door de formule "dT*4,2*(flow l/m/60) = thermisch vermogen.

Cop wordt dus berekend door T-vermogen weer te delen door E-vermogen.

En dit getal wordt in InfuxDB geschoten.

Ik zie de code wel staan, maar ik vind het niet netjes om dit zo publiek neer te zetten, het is @AUijtdehaag zijn programmeersel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:26:
[...]

Hij doet dat in NodeRed, daar wordt de COP berekend.
E-vermogen haalt hij via de Youless binnen
T-vermogen wordt berekend door de formule "dT*4,2*(flow l/m/60) = thermisch vermogen.

Cop wordt dus berekend door T-vermogen weer te delen door E-vermogen.

En dit getal wordt in InfuxDB geschoten.

Ik zie de code wel staan, maar ik vind het niet netjes om dit zo publiek neer te zetten, het is @AUijtdehaag zijn programmeersel.
Ok weet ik voldoende, ik had gehoopt dat er een truc was om in Grafana de waarden op elkaar te delen als ze uit verschillende bronnen kwamen. Node red is ook prima, ligt mij meer dan die queries :9

Edit) Ik realiseer mij net dat dat wel een nadeel is van de Multical, hij rond het thermische vermogen af op honderdtallen, zo win ik nooit de COP contest |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 15-10-2020 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben ook lang op zoek geweest naar zo'n truc in Grafana, maar Grafana is erg goed in grafieken maken, maar daadwerkelijk berekeningen maken blinkt het niet in uit.

Het is mij tenminste nog nooit gelukt om de COP te berekenen.

Ik weet dat bijvoorbeeld @Robindd ook een Kamstrup heeft, en dit ook berekend op "de 1 of andere manier".

[ Voor 19% gewijzigd door Grolsch op 15-10-2020 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:08
Grolsch schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:50:
Het is mij tenminste nog nooit gelukt om de COP te berekenen.
Wil je een momentane COP uitrekenen (dus op basis van actuele flow, dt en elektrische vermogen) of een dag COP?

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Verwijderd
Code delen is geen probleem hoor.
Ik heb van jullie ook veel geleerd... O-)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Wolly schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:34:
[...]

Ok weet ik voldoende, ik had gehoopt dat er een truc was om in Grafana de waarden op elkaar te delen als ze uit verschillende bronnen kwamen. Node red is ook prima, ligt mij meer dan die queries :9

Edit) Ik realiseer mij net dat dat wel een nadeel is van de Multical, hij rond het thermische vermogen af op honderdtallen, zo win ik nooit de COP contest |:(
In grafana, waar je de grafiek maakt, heb je de Query en daarnaast de Transform.
Met bv de Transformation "Add field from calculation" kan je 2 velden uit je query lijstje bij elkaar optrekken/aftrekken/delen/...
Evt kan je dan ook nog kiezen om de 2 velden te verbergen en alleen het resultaat te laten zien.

[ Voor 6% gewijzigd door sjimmie op 15-10-2020 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fullpower schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:00:
[...]

Wil je een momentane COP uitrekenen (dus op basis van actuele flow, dt en elektrische vermogen) of een dag COP?
Het gaat mij alleen maar om de momentane COP, de rest boeit mij eigenlijk niet zo heel veel, en kan ik ook wel uit de maandcijfers van de Mitsu halen.

Ik ben er ooit eens mee aan het priegelen geweest, maar het is mij nooit gelukt in grafana, maar nu ben ik ook geen grafana held.

Maar het Dashboard heb ik wel helemaal zelf gemaakt / gebouwd, en dat vind ik al heel wat voor een staalboer >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGELb4KrXo0zYfC5l9M09NXDBAg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NxlJuSfVEAKSFfvdtdM9QpvM.png?f=user_large

daar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1MiBt9U-7HWQhDxcqKEfUgtGYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0sa3NzmtO6SGYglfcxsx5dF.jpg?f=fotoalbum_large

De leidingisolatie is in gesneden, verstandig om ze extra te isoleren? Denk het wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@mkleinman Die isolatie ben je in het voorjaar kwijt.
Dan bouwen de vogeltjes een nestje ermee.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:08
Grolsch schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:03:
[...]

Het gaat mij alleen maar om de momentane COP, de rest boeit mij eigenlijk niet zo heel veel, en kan ik ook wel uit de maandcijfers van de Mitsu halen.

Ik ben er ooit eens mee aan het priegelen geweest, maar het is mij nooit gelukt in grafana, maar nu ben ik ook geen grafana held.

Maar het Dashboard heb ik wel helemaal zelf gemaakt / gebouwd, en dat vind ik al heel wat voor een staalboer >:)
Je kunt bij invoeren van de 'Metrics' van bijvoorveeld een SingleStat object zelf een query ingeven; ik heb zoiets wel eens gebruikt (uiteraard je eigen meetwaarden invullen :) ):

SELECT last("flow") *69.833*(last("temp_outlet")- last("temp_inlet"))*(1/(last("electrisch_vermogen"))) FROM ....

Hier is de flow in liters per minuut. Temperaturen in graden. Als je andere nauwkeurigheden hebt dan kun je de constante aanpassen. Electrisch vermogen in Watts. In de constante zit de soortelijke warmte van water, omrekening van flow naar l/sec., etc.

De FROM moet je even afkijken bij een query die je al hebt.

Hoop dat je er wat aan hebt :)

(disclaimer: ik heb de door mijn gebruikte formule even aangepast, omdat ik andere resoluties heb).

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:16:
@mkleinman Die isolatie ben je in het voorjaar kwijt.
Dan bouwen de vogeltjes een nestje ermee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4isCILgui3QzN3Kh5SRY3_90Fs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kylYXdd8Gs4cyE2nS1Z0x1za.jpg?f=fotoalbum_large

Done. Vorige isolatie bij de ELGA/Carrier was volledig onaangetast door vogels. Ik zou eventueel er nog een laag ductape overheen kunnen doen.

Overigens meteen buiten een filmpje gemaakt met het geluid wat de buitenunit maakt als de gehele installatie op laaglast ( 400W ) draait.

YouTube: ELGA ACE, minimum vermogen, buitenunit

Dit heb ik bij de Carrier nooit gehoord, is dit een bekend geluid bij laaglast?

[ Voor 27% gewijzigd door mkleinman op 15-10-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Laatst online: 08:01
Waar haal je dat spul en hoe heet dat? Ik heb ook steeds minder isolatie... (vogels)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ElgaFreak schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:41:
[...]

Waar haal je dat spul en hoe heet dat? Ik heb ook steeds minder isolatie... (vogels)
https://www.mijnklimaatsh...atie-tape-50x3mmx15m.html

Daar besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

mkleinman schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:35:
[...]

[Afbeelding]

Done. Vorige isolatie bij de ELGA/Carrier was volledig onaangetast door vogels. Ik zou eventueel er nog een laag ductape overheen kunnen doen.

Overigens meteen buiten een filmpje gemaakt met het geluid wat de buitenunit maakt als de gehele installatie op laaglast ( 400W ) draait.

YouTube: ELGA ACE, minimum vermogen, buitenunit

Dit heb ik bij de Carrier nooit gehoord, is dit een bekend geluid bij laaglast?
Mooi! Ga ik ook maar eens doen. :-)

(Helt je unit voorover? Of is dat optisch bedrog))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Japie.G schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:58:
[...]

Mooi! Ga ik ook maar eens doen. :-)

(Helt je unit voorover? Of is dat optisch bedrog))
Op die foto lijkt dat er inderdaad op maar hij hangt strak en waterpas :)

Dit staat er trouwens op de buitenunit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0y5j6KxbmFIahOTHQ0mYXS736v8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqNm9JNexlFKvchG6y4pJg5E.jpg?f=fotoalbum_large

3.11kW?

[ Voor 43% gewijzigd door mkleinman op 15-10-2020 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 22:32
mkleinman schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:00:
[...]

Op die foto lijkt dat er inderdaad op maar hij hangt strak en waterpas :)

Dit staat er trouwens op de buitenunit:

[Afbeelding]

3.11kW?
Je zou om he leidingen te beschermen tegen knaagdieren en vogels metaaltape eromheen kunnen wikkelen. Dan weet je zeker dat het niet wordt aangetast.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 13-09 12:45
Wolly schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:34:
[...]

Dat is mij ook nog nooit gelukt... Ik bereken de COP in domoticz en stuur die door naar influxdb

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Pagina: 1 ... 7 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.