Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:54
Mijn vraag
Mijn warmtepomp gaat steeds in storing met de melding: Storing doorlaat systeem grendeling (E.02.24): debiet verwarmingswater is te laag. Als de verwarming beneden uitstaat en ik boven maar een berperkt aantal zones openzet (bijvoorbeeld de 2 slaapkamers), treedt de storing op.

Weten jullie wat dit kan zijn? En wat zijn mogelijke oplossingen?
De installateur wil een extra bypass plaatsen, maar ik vraag me af of dat wel een oplossing is aangezien er al een bypass is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn zelf getekende overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIJvVKu4uLBUl0vzX69MwUS03J0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fHk3kD4QwwFANOWyCrMJXhsr.png?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  1. Debiet te laag doordat de bypass niet genoeg debiet doorlaat.
  2. Pomp te zwak door te dunne leidingen.
  3. Buffervat parallel plaatsen i.p.v. in serie zodat er altijd doorstroming is.

Beste antwoord (via MWDKing op 03-11-2020 20:37)

• VIPmaster
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-05 13:35
MWDKing schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:58:
@VIPmaster ; Op het buffervat zitten inderdaad 4 aansluitingen, maar alle 4 aan de bovenkant. Op het buffervat staat vreemd genoeg een tekeningentje met daarop de aansluitingen en door 2 staat een kruis:
[Afbeelding]
Waarom zouden die doorgekruisd zijn?! De handleiding die ik had zei daar niks over... behalve dat je die aansluitingen moet afsluiten:
[Afbeelding]

Het zit nu zo aangesloten:
[Afbeelding]

Wat zou jij aanraden:
Gewoon de 'ongebruikte' aansluitingen gebruiken?
Of een T-stuk bovenop?
Zoals ik de handleiding lees, is het handleiding bedoeld om hem aan te sluiten als warmte opslag in serie met de warmtepomp.

Als je op pagina 3 van de handleiding kijkt zie je dat aansluiting 1 en 4 bovenin het vat uitkomen.
Aansluiting 2 en 3 komen onder in het vat uit

Zoals jij het wil aansluiten
1 WP aanvoer
2 WP retour
3 afgifte retour
4 afgifte aanvoer

Dit zorgt ervoor dat je de WP en het afgiften systeem hydraulische van elkaar los koppelt

De extra pomp in de aanvoer van van de afgifte, deze instellen op een constante druk.
Dit zorgt ervoor dat hoe meer zones open gaan, hoe meer flow.

Tip van flip, zet een ballofix 1/2 bi x bu voor de ontluchter, deze willen nog wel eens lekken en dan kan je hem makkelijk vervangen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-05 10:49
Het buffervat dat bij het opwarmen van je SWW in de loop zit lijkt me niet zinnig, is dat inderdaad de situatie? Dan krijgt je VVW een sloot warm water te verwerken na een SWW-run...

De pomp van een WP is eigenlijk nooit te zwak, te dunne leidingen kan natuurlijk wel maar daar helpt een sterkere pomp weinig bij.

De mooiste oplossing lijkt mij (3), maar dan komt er een extra pompgroep bij (€€), valt dat onder garantie/aangenomen werk? Die pompgroep wordt dan aangestuurd door de thermostaat, de WP alleen WAR.

Een extra bypass kan, maar plaats deze dan dichter bij de WP en zorg dat de instelbare flow en drukval past bij je bestaande afgiftesysteem.

Een eenvoudiger alternatief is om altijd een aantal groepen open te houden, bijvoorbeeld woonkamer en badkamer, zodat je altijd voldoende flow behoud.
Je kan nog steeds enkele groepen van de WK/BK in de naregeling houden om de afgifte te kunnen beperken.

De WP gebruikt waarschijnlijk WAR + ruimtecompensatie? Dus de referentieruimte waar de Opentherm thermostaat hangt beïnvloed dan je aanvoertemperatuur. Eigenlijk moeten daar dus altijd de groepen open staan, anders heeft de ruimtecompensatie weinig zin.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Bedankt! Waar staan de afkortingen SWW, WAR, BK voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VIPmaster
MWDKing schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:00:
Bedankt! Waar staan de afkortingen SWW, WAR, BK voor?
SWW: sanitair warm water
WAR: weers afhankelijke regeling
WK/BK woonkamer/badkamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:58
De beste oplossing is een aparte pomp groep voor het verwarmingssysteem.

De pomp van Warmtepomp (WP) pompt zijn water in een CV-buffer.
Een aparte pomp groep pomp het water naar vloeverwarmingsverdelers.

Een extra bypass kan ook wel maar dan moet die op een groot debiet worden gekozen.

Schema:
Voor met een aparte pompgroep
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUL1tyqQl_t9r49UYAQEH_bAwMk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/th1Sf0mOKXsxmZu0YOynZPzM.jpg?f=user_large

Eventueel kan je ook thermostaat plug Adam nog gewoon je warmtepomp laten aansturen maar dat moet je de pomp van pomp-groep gelijktijdig mee schakelen of altijd aan laten.

[ Voor 43% gewijzigd door leonbong op 13-10-2020 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VIPmaster
Wat ik eigenlijk mis is de leiding diameters naar de verdelers toe.

Persoonlijk zou ik de naregeling van zowel de BG als de badkamer afhalen zodat je meer afgifte hebt.

Als je de CV buffer parallel zet vergroot je de afgifte niet/nauwelijks waardoor je WP gaat pendelen, dat is eigenlijk ook iets wat je niet wilt.

Hetzelfde geldt voor een bypass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb ze met aandacht gelezen.
Chris_82 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:09:
Het buffervat dat bij het opwarmen van je SWW in de loop zit lijkt me niet zinnig, is dat inderdaad de situatie? Dan krijgt je VVW een sloot warm water te verwerken na een SWW-run...
Helaas wel in de huidige situatie. Lijkt me inderdaad niet de bedoeling. Er gaat dan tot 75(!!) graden door de leidingen. Kan dit tot schade hebben geleid aan bijv. de anhydriet vloeren? Wellicht is dit meteen de oorzaak van de enorme overshoot in temperatuur!
leonbong schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:24:
De beste oplossing is een aparte pomp groep voor het verwarmingssysteem.
De pomp van een WP is eigenlijk nooit te zwak, te dunne leidingen kan natuurlijk wel maar daar helpt een sterkere pomp weinig bij.

De mooiste oplossing lijkt mij (3), maar dan komt er een extra pompgroep bij (€€), valt dat onder garantie/aangenomen werk? Die pompgroep wordt dan aangestuurd door de thermostaat, de WP alleen WAR.
Domme vraag misschien, maar ik google geen goede resultaten. Wat is de extra functie van een 'pompgroep' t.o.v. een pomp?
VIPmaster schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:30:
Wat ik eigenlijk mis is de leiding diameters naar de verdelers toe.
25mm
Ik heb een werkende installatie gekocht en geen ontwerp aangeleverd of keuzes gemaakt voor verdelers, slangdiktes, etc. Als het nu niet werkt, zal de installateur dat moeten oplossen mijns inziens.
De WP gebruikt waarschijnlijk WAR + ruimtecompensatie? Dus de referentieruimte waar de Opentherm thermostaat hangt beïnvloed dan je aanvoertemperatuur. Eigenlijk moeten daar dus altijd de groepen open staan, anders heeft de ruimtecompensatie weinig zin.
WAR: Er hangt iig een buitentemperatuur sensor, dus ik ga daar vanuit.
Eerlijk gezegd weet ik niet goed hoe de centrale 'Adam' van Plugwise de input van alle thermostaten verzameld en dan bepaald wat de WP moet doen. In de Plugwise app kan ik niet achterhalen of er één zegmaar de baas is. Heeft iemand een idee?

Hierbij een tekening van de gewenste nieuwe situatie. Verschillen:
  • Boiler retour niet via buffervat
  • Leidingdiameter naar verdelers aangegeven
  • Afkortingen lijst toegevoegd
  • Nominaal debiet toegevoegd
  • Max tapwatertemp toegevoegd
  • Type thermostaat toegevoegd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIVUNe_JitlR1WqHo158F5mu5ks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pI1o4fudqVcWcJKqdjI9ajRj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door MWDKing op 13-10-2020 22:36 . Reden: Foute plaatje geupload ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPmaster
Een aparte pomp groep is het best uitgelegd hier
https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
Zoek naar: Hoe sluiten we de 'anti-pendel warmtepomp buffer' aan

Je zorgt er op deze manier voor dat je warmtepomp altijd zijn flow kwijt kan over het buffervat.
De tweede pomp zorgt ervoor dat het water bij de verdelers komt, deze zou je op constante druk kunnen zetten.

Maar dan blijft nog steeds het feit dat als je 2 groepen open zet je WP zijn afgifte vermogen niet goed kwijt kan waardoor hoogstwaarschijnlijk te maken krijgt met hele korte runs (vaak start stop) ook wel gezien als pendelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
MWDKing schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:26:
Helaas wel in de huidige situatie. Lijkt me inderdaad niet de bedoeling. Er gaat dan tot 75(!!) graden door de leidingen. Kan dit tot schade hebben geleid aan bijv. de anhydriet vloeren? Wellicht is dit meteen de oorzaak van de enorme overshoot in temperatuur!
Oeps! Dat is een slechte zaak. Snel je SWW temperatuur beperken naar 45 graden (of nog iets lager, maar je moet nog wel comfortabel kunnen douchen) om verdere schade te voorkomen en melden bij de installateur om te laten wijzigen!
Bij sprake van serieuze gevolgschade hiervan zou ik zeker een expert uitnodigen. Water van 60 graden door de vloerverwarming is niet goed.
Domme vraag misschien, maar ik google geen goede resultaten. Wat is de extra functie van een 'pompgroep' t.o.v. een pomp?
In principe is een circulatiepomp in deze situatie voldoende. Soms zie je dat er een mooie geisoleerde pomp met afsluiters, temperatuurindicatie en eventueel een terugmengventiel wordt geplaatst. Dan noem je dat een pompgroep.
Ik heb een werkende installatie gekocht en geen ontwerp aangeleverd of keuzes gemaakt voor verdelers, slangdiktes, etc. Als het nu niet werkt, zal de installateur dat moeten oplossen mijns inziens.
Bij deze installatie met overal naregeling hoort normaal een parallele buffer. De secundaire pomp instellen op constante druk zou probleemloos moeten werken.
Laat de installateur maar oplossen, tezamen met de andere noodzakelijke wijzigingen.
WAR: Er hangt iig een buitentemperatuur sensor, dus ik ga daar vanuit.
Eerlijk gezegd weet ik niet goed hoe de centrale 'Adam' van Plugwise de input van alle thermostaten verzameld en dan bepaald wat de WP moet doen. In de Plugwise app kan ik niet achterhalen of er één zegmaar de baas is. Heeft iemand een idee?
Staat de Plugwise thermostaat ingesteld op Opentherm of aan/uit?
Ik gebruik een tado systeem met 2 thermostaten/zones, daarbij is de thermostaat met de grootste warmtevraag leidend. Deze wordt ook gebruikt voor de correctie op de stooklijn.
Mogelijk werkt het bij Plugwise op een soortgelijke manier, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPmaster
Ik heb nog iets verder gekeken en als je in de technische gegevens kijkt zie ik dat bij +7°C jouw WP een laaglast heeft van 9kW
Als je dan uit gaat van 65Watt per M2 zou je 138 m2 vloerverwarming moeten hebben om je vermogen kwijt te kunnen
Maximaal mag er 12 m2 per groep 16x2 hart op hart 10, betekent dat er in het gunstigste geval minimaal 12 groepen moeten open staan om je minimale vermogen kwijt te kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Inmiddels heb ik zelf ook de ontwerphandleiding gevonden. Daarin staat:
(eigenlijk hoor ik dit niet te ontwerpen, maar gezien de gemaakte fouten ga ik er nu bovenop zitten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWueMfo58lAe8qc8AvC1wSp75lo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LVgXr16XAgk9zYHigJYcKja5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqqGaVnGjG7f9igHb4UjzUr4NjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c3KpJdoiJGZhaGz8u1bTnA6f.png?f=fotoalbum_large

Als ik dat vertaal naar mijn opstelling met ook een indirect gestookte boiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6W1pXBrzmirDX-vkyk1iOETNgGc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EPoqxJwiqy2tMIP5E9Eya3A3.png?f=fotoalbum_large

Nu zal de warmtepomp het buffervat met WAR op temperatuur houden. De Plugwise Adam regelt onafhankelijk de 'afname' vanuit het buffervat. Voordelen van deze opstelling t.o.v. de oude:
  1. Vloerverwarming wordt niet meer gesloopt doordat na het verwarmen van de boiler, plotseling tot 75graden door de leidingen gaat.
  2. Er zal geen overshoot meer zijn in de kamertemperatuur na een boiler-verwarmings-cyclus (door punt 1)
  3. Boiler warmt sneller op, doordat het buffervat er niet tussen zit.
  4. WP kan meer debiet kwijt, want het buffervat is nu een soort oversized by-pass geworden (toch?)
Ik moet nog uitzoeken of de Adam ook nog tegelijktijd de WP kan aansturen met Opentherm. Wellicht zou dat voor een energiezuinigere regeling zorgen.
VIPmaster schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 00:14:
Ik heb nog iets verder gekeken en als je in de technische gegevens kijkt zie ik dat bij +7°C jouw WP een laaglast heeft van 9kW
Als je dan uit gaat van 65Watt per M2 zou je 138 m2 vloerverwarming moeten hebben om je vermogen kwijt te kunnen
Maximaal mag er 12 m2 per groep 16x2 hart op hart 10, betekent dat er in het gunstigste geval minimaal 12 groepen moeten open staan om je minimale vermogen kwijt te kunnen
Hmm, dat is jammer. Bij het maken van de keuzes voor de WP-type heb ik me hier niet over laten informeren. Ik had gedacht dat de WP wel op een lager vermogen dan 9kW kon draaien. Dus de keuze is nu: wil ik pendelen, of wil ik altijd veel groepen open. Overigens is de huidige storing niet dat de WP zijn warmte niet kwijt kan, maar dit kan goed het volgende probleem zijn waar ik tegenaan ga lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Nee niet goed jouw schema.

Je wil dat de WP pas over het buffer gaat circuleren als de er geen (of beperkte) afname van flow is door verwarmingssysteem.
In het schema wat jij gemaakt hebt wordt altijd over het buffer gecirculeerd daarmee wordt het buffer warm. Je wil dat buffer zo'n mogelijk "koud" is. Zodat op het moment dat warmte afname beperkt wordt in het verwarmingssysteem de WP zijn energie kwijt kan in het buffer.
Daarmee hoop je het uitschakelen van de WP zo'n lang mogelijk uit te stellen. Om gegeven moment slaat hij af maar dan heb energie in buffer zitten wat het verwarmingssysteem nog kan benutten.
Dan wil je weer het opnieuw inschakelen van de WP zo'n lang mogelijk uitstellen.

Je moet dus ook zorgen dat temperatuursensor van het buffer op dat T-stuk zit (paarse stip).
Daarnaast moet je de temperaturen van de WP dusdanig instellen dat hij bijvoorbeeld bij 40 graden uit gaat en pas weer bij bijvoorbeeld 30 graden weer aan gaat. Ik bedoel hier watertemperatuursensor die plek paarse stip moet zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FmRnCC5ORnUzyjs_XIJ0q5K2dI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8caFIQXpL8vZQTzBvEfN7dg9.jpg?f=fotoalbum_large

PS Een warmtepomp die niet lager dan 9kW kan moduleren, dat is echt veel te veel vermogen. Daarnaast als dat klopt is de buffer ook wel erg klein.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 14-10-2020 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
@MWDKing
WP fabrikanten zijn weinig transparant over de precieze min/max vermogens. Mitsubishi is daarop een uitzondering.
Eigenlijk is het niet zo belangrijk, ga er maar vanuit dat alle modulerende warmtepompen terug kunnen naar ongeveer 1/3 van het maximumvermogen onder die omstandigheden.
Dus als je 11.2 kW WP bij 12 graden buiten 14.4kW maximaal levert, zal de ondergrens op 4.3kW liggen.
(Dit voorbeeld komt uit het Mitsubishi databook).

Nu is een minimum van 4.3kW nog steeds behoorlijk, maar met de juiste stooklijn en hysterese instellingen voor het buffervat is extreem gependel niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
leonbong schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:59:
Nee niet goed jouw schema.

Je wil dat de WP pas over het buffer gaat circuleren als de er geen (of beperkte) afname van flow is door verwarmingssysteem.
In het schema wat jij gemaakt hebt wordt altijd over het buffer gecirculeerd daarmee wordt het buffer warm. Je wil dat buffer zo'n mogelijk "koud" is. Zodat op het moment dat warmte afname beperkt wordt in het verwarmingssysteem de WP zijn energie kwijt kan in het buffer.
Daarmee hoop je het uitschakelen van de WP zo'n lang mogelijk uit te stellen. Om gegeven moment slaat hij af maar dan heb energie in buffer zitten wat het verwarmingssysteem nog kan benutten.
Dan wil je weer het opnieuw inschakelen van de WP zo'n lang mogelijk uitstellen.

Je moet dus ook zorgen dat temperatuursensor van het buffer op dat T-stuk zit (paarse stip).
Daarnaast moet je de temperaturen van de WP dusdanig instellen dat hij bijvoorbeeld bij 40 graden uit gaat en pas weer bij bijvoorbeeld 30 graden weer aan gaat. Ik bedoel hier watertemperatuursensor die plek paarse stip moet zitten.

[Afbeelding]

PS Een warmtepomp die niet lager dan 9kW kan moduleren, dat is echt veel te veel vermogen. Daarnaast als dat klopt is de buffer ook wel erg klein.
Goede uitleg, bedankt!
Wat ik alleen nog niet snap is het volgende: waarom niet, zoals in de ontwerphandleiding van de fabrikant staat, een totaal onafhankelijke regeling: WP houdt het buffervat op constante temperatuur (WP moduleert zoveel mogelijk en gaat aan bij 30 graden, uit bij 40 bijv.) en de circulatiepomp wordt gestuurd door de zoneregeling?

Ik heb jouw plaatje nagetekend en daarin stroomrichtingen aangegeven. Ik had wat moeite met de stroomrichting uit het buffervat. Want als er veel warmtebehoefte is wordt er juist warm water UIT het vat gehaald en als er minder behoefte is wordt het gevuld. Dus (CP = circulatiepomp):
-Als debiet_CP > debiet_WP: warm water UIT het vat.
-Als debiet CP < debiet_WP: warm water IN het vat.
Dus de richting kan van variëren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DwQQAekMTF9mDvXRCW8xzU8Uos=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jKSPIv3w3iL8eTLYBImrpIMu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Die tekening uit jouw handleiding is energetisch iets minder efficiënt.
Want dat geval hou je inderdaad altijd het vat op temperatuur.
Echter daardoor lever je warmer water retour aan de warmtepomp.
Maar ook kouder water aan het verwarmingsysteem omdat je dan meer menging tussen koud en warm hebt.

Maar kortweg de stromingsrichting kan inderdaad op omdraaien op de plekken waar je dat getekend hebt.
Het beste zorg je ervoor dat T-sensor ook echt daadwerkelijk op dat T-stuk komt te zitten.

[ Voor 120% gewijzigd door leonbong op 14-10-2020 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Top!
Het bijgewerkte plaatje met de sensor op de juiste plek staat en nog wat zaken toegevoegd om de sturing te verduidelijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFE0hLTa56iZ25kiHMl7kZ9EZ0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fwChrEnyFMbHgLmDBe89lE64.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
@leonbong Dit nieuwe schema zou dan dus het debietprobleem oplossen zonder dat er een extra bypass nodig is? Want het buffervat is dan eigenlijk een soort bypass geworden?

Heb jij een idee of Plugwise Adam regeltechnisch ook de WP en Circulatiepomp kan aansturen? De handleiding is hiet niet heel duidelijk over.
Of is het net zo goed om de WP onafhankelijk te maken en alleen 'weerafhankelijk' te laten regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ja buffer zorgt ervoor geen extra bypass nodig.
Ja buffer is eventuele bypass.

Ik weet het niet of WP ook met een simpel aan/uit signaal of opentherm signaal is aan te sturen.
Ik zou oppassen met aan/uit signaal naar de wp omdat te veel starts stops niet goed is voor het apparaat.
Sommige wp accepteren een aan/uit signaal en dan vertaald de interne elektronica of controller dat naar een modulatieniveau om werkelijk starten en stoppen te voorkomen.

Voorziet je WP hier niet in dan zou ik proberen te regelen op buffervat temperatuur icm buitentemperatuur en liefst een klokprogramma zodat je hem in de nacht kan stil zetten.
Omdat je best zware WP hebt gok ik dat je bij niet vorst best uit kan zetten omdat hij vermogen zat heeft om het in de ochtend weer warm te krijgen in acceptabele tijd.
Met zware vorst zal dat niet zo zijn en zal waarschijnlijk langer moeten laten draaien continu.

[ Voor 75% gewijzigd door leonbong op 15-10-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Gisteren heeft de installateur iig het buffervat uit het circuit van de boiler gehaald.

Dat veranderde natuurlijk niks aan de debiet fout en die komt nogsteeds. De installateur gaat nadenken over waar het het precies fout gaat. Hij zegt dit concept met 1 bypass al vaker te hebben geïnstalleerd.

Helaas lijkt de CWW stand het nu alleen helemaal niet te doen. De WP meet een temperatuur van 18 graden in de CWW boiler, setpoint staat op 56, maar hij besluit alsnog niks te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Weer een korte update. Gisteren is een monteur van Remeha, ingeschakeld door de installateur langsgekomen. We hebben bij verschillende zones debieten uitgelezen in de WP. Dit was het resultaat:
  • WK: 15 l/min
  • WK+1ste etage: 15,8 l/min
  • WK+1ste+2de (alles open): 17 l/min
  • 1ste etage: 13 l/min: storing treed op.
Vervolgens hebben we in de handleiding gekeken:
  • Parameter HP069: Instelling aanvoer warmtepomp afhankelijk van vermogensconfiguratie van
  • warmtepomp. Instelbaar van 0 tot 100 l/min. Standaardwaarde voor mijn WP: 32 l/min (nominaal debiet).
  • Parameter HP010: Minimum debiet in het verwarmingscircuit. Instelbaar van 0 tot 90 l/min. Standaardwaarde voor mijn WP: 12 l/min (nominaal debiet).
Die fabrieksinstellingen zijn er vast niet voor niets en zijn waarschijnlijk afhankelijk van de pompkarakteristiek.

Dus je ziet dat het debiet van het afgifte systeem erg laag is en dicht bij het minimum debiet ligt en ver onder het nominale debiet.

Het advies van de monteur was een circulatiepomp toepassen. Dus eigenlijk hebben we niks anders geleerd dan wat ik al wist via dit forum en de handleiding... Maargoed de installateur weet nu dat het door hem gerealiseerde afgifte systeem niet functioneerd.

Nu moet nog een circulatiepomp gekozen worden. Grundfos heeft een online selectietool. Als ik een debiet kies van 17 l/min en een 'hoogte'(?) van 6m, komt ik op een ALPHA1 25-80 130/180 óf een ALPHA2 25-80 130/180. ALPHA2 heeft t.o.v. ALPHA1 is een Auto-adapt functie: AUTOADAPT – kiest de optimale instelling om de perfecte balans tussen comfort en rendement te vinden. AUTOADAPT is de fabrieksinstelling en de aanbevolen instelling voor 80% van alle systemen.

Heeft iemand nog tips voor het kiezen van een pomp? Ik wil aansluiten volgens de laatste tekening en daarbij staat de pomp dus in 'serie' met de pomp van de wamtepomp (toch).

Welke 'hoogte' (head/druk?) moet ik gebruiken om mee te rekenen?

(Vroeger heb ik eens fluid dynamics op de TU Delft gehad, maar dat is wel weggezakt 8)7 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VIPmaster
Autoadapt niet gebruiken, ze konden niet uitleggen waarop er dan geregeld wordt. (heeft geen voorspelbaar gedrag)

De circulatiepomp moet parallel aan de WP
In de technische beschrijving van het buffervat zitten 4 aansluiting.
Retour WP en retour afgifte systeem. Onderin het vat laten uitkomen
Aanvoer WP en aanvoer afgifte systeem. Bovenin het vat laten uitkomen

Zo kunnen bijde circulatiepompen vrij van elkaar draaien over het buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
@VIPmaster ; Op het buffervat zitten inderdaad 4 aansluitingen, maar alle 4 aan de bovenkant. Op het buffervat staat vreemd genoeg een tekeningentje met daarop de aansluitingen en door 2 staat een kruis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODxpPE5iMAUOMRue_uoy2y3YSno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mo48NVKecK3Nrm533TYdqIcW.jpg?f=fotoalbum_large
Waarom zouden die doorgekruisd zijn?! De handleiding die ik had zei daar niks over... behalve dat je die aansluitingen moet afsluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPgkPbzyuIhsk410yTOZucDlGZg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p2Zllw98QPhMs8wFgKHSYs4T.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwQnpHtP3wyL9hurYzcbomYWGKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEKuhUg9Eh1qi2MTQZhVkJtw.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zou jij aanraden:
Of een T-stuk bovenop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

TLDR

Had je niet beter kunnen garanderen dat er voldoende groepen open staan op het moment dat de warmtepomp aanstaat? Lijkt me makkelijker te realiseren dan buffervat en extra pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Makkelijker; ja. Maar dan heb je geen zoneregeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

MWDKing schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:29:
Makkelijker; ja. Maar dan heb je geen zoneregeling.
In de topicstart geef je aan dat de storing optreed als er bijvoorbeeld maar 2 zones openstaan. Je zou er dus voor moeten zorgen dat er altijd 3 (?) zones openstaan op het moment dat de warmtepomp actief is. Dit kan wel betekenen dat ruimtes onnodig warm of warmer worden. Maar het zou wel mijn voorkeur hebben.

Dus programmeer technisch:
if heatpump == ON and zones_open <=2 then open another zone $random$.

Je zou het ook zo kunnen maken dat de warmtepomp niet aan mag als er minder dan 3 zones openstaan. Dan heb je wel als risico dat zones dicht lopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 01-11-2020 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Dre schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:15:
[...]

In de topicstart geef je aan dat de storing optreed als er bijvoorbeeld maar 2 zones openstaan. Je zou er dus voor moeten zorgen dat er altijd 3 (?) zones openstaan op het moment dat de warmtepomp actief is. Dit kan wel betekenen dat ruimtes onnodig warm of warmer worden. Maar het zou wel mijn voorkeur hebben.

Dus programmeer technisch:
if heatpump == ON and zones_open <=2 then open another zone $random$.

Je zou het ook zo kunnen maken dat de warmtepomp niet aan mag als er minder dan 3 zones openstaan. Dan heb je wel als risico dat zones dicht lopen.
Dat is inderdaad ook een oplossing. Eigenlijk mogen de andere zones alleen open als de woonkamer ook open is. Ik heb een Plugwise naregeling. Is dat daarmee te programmeren?

De installateur komt overigens deze week de pomp plaatsen aangezien het debiet zelfs met alles open vrij laag is voor de WP.

Ik blijf nog wel met de vraag zitten hoe het buffervat aan te sluiten ivm de vreemde 'niet gebruiken' aansluitingen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• VIPmaster
MWDKing schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:58:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat zou jij aanraden:
Of een T-stuk bovenop?
Zoals ik de handleiding lees, is het handleiding bedoeld om hem aan te sluiten als warmte opslag in serie met de warmtepomp.

Als je op pagina 3 van de handleiding kijkt zie je dat aansluiting 1 en 4 bovenin het vat uitkomen.

1 WP aanvoer
2 WP retour
3 afgifte retour
4 afgifte aanvoer

Dit zorgt ervoor dat je de WP en het afgiften systeem hydraulische van elkaar los koppelt

De extra pomp in de aanvoer van van de afgifte, deze instellen op een constante druk.

Tip van flip, zet een ballofix 1/2 bi x bu voor de ontluchter, deze willen nog wel eens lekken en dan kan je hem makkelijk vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
VIPmaster schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:22:
[...]

1 WP aanvoer
2 WP retour
3 afgifte retour
4 afgifte aanvoer

Ik heb je uitleg in het onderstaande plaatje uitgewerkt! _/-\o_ Bedankt.
Nu moet ik nog uitzoeken of ik de circulatiepomp van het onafhankelijke afgiftesysteem ga aansturen via de WP of via de Plugwise. En of de Plugwise dan ook nog wel aan de WP gekoppeld moet worden.

(wel vreemd overigens dat ik nergens een handleiding van het buffervat kan vinden van hoe je hem kan inzetten in parallelle configuratie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93Uzd13Uo5tu6dUH5MKUioEM4nk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1EQsOfGEsjTEnh7wX9jD3REt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monstarr076
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-04 21:36
De buitenunit van de 11TR heeft een minimaal vermogen bij A7/W35 van 5,43 kW overigens. Er werd ergens gerept over 9 kW, dat klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Vandaag heeft de installateur de boel aangesloten zoals in bovenstaande tekening, met als enige verschil dat de pomp wordt aangestuurd door de WP ipv Plugwise.

De Plugwise Adam geeft dus een warmtevraag door aan de WP en die schakelt dan de pomp in. De pomp staat ingesteld op constante druk.

Tot nu toe werkt alles naar behoren! Bedankt allen voor de hulp!
Maar er is niet één beste antwoord...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAw8RKemRVLF7ywQBtPL6c1yDa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TkHwuJFltWN6FpZC8dTfw8HF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Mooi de oplossing is dus een extra pomp en het buffer inzetten als warmtebuffer en open verdeler.
De pomp van de WP kan dan altijd lekker zijn flow halen.

Ps van de Grundfos circulatiepomp die naar je vloerverwarming pompt kan je het “constante druk” programma gebruiken voor vloerverwarming toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
leonbong schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:40:
Mooi de oplossing is dus een extra pomp en het buffer inzetten als warmtebuffer en open verdeler.
De pomp van de WP kan dan altijd lekker zijn flow halen.

Ps van de Grundfos circulatiepomp die naar je vloerverwarming pompt kan je het “constante druk” programma gebruiken voor vloerverwarming toepassing.
De pomp staat nu op constante druk ingesteld :) . Dat kan trouwens op 3 drukniveaus. Hij stuur nu op de hoogste instelling.

Ik merk dat de warmtepomp wel enorm pendelt nu het nog niet echt koud is. Ik heb contact met Plugwise of er iets aan die kant te doen is en zoek tegelijktijd naar de juiste instellingen op de WP.

Er zit een parameter op HP087; Buffervat hysterese voor starten en stoppen verwarming. Instelbaar van 0 tot 30 °C. Standaardwaarde 6.

Volgens inbedrijfstelhandleiding moet de waarde op 4 °C. En daar heb ik hem vandaag op gezet.

Er zit alleen geen sensor op/in het buffervat, dus ik begrijp niet goed wat de instelling nou eigenlijk doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjbbtt
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-01-2021
Veel installateurs weten niet wat ze aanmoeten met WP en plugwise is de zoveelste die in de duurzaamheids markt gedoken is maar geen totaal oplossing biedt.
Buffer hoort in het warm aanvoer circuit. Gebruik een grundfoss Alpha2 pomp, die past zich aan de flow aan en scheelt veel Kwh per jaar. In mijn installatie gebruikt die pomp 4-12 watt afhankelijk vd zones die open zijn.

Wil je het echt oplossen, ga na de corona ellende skiën in Oostenrijk en vraag of je bij iemand mag kijken naar de warmtepomp. Dan zie je een klasse wp met minimaal 2 boilers, 1 voor verwarming en 1 voor warm water.
cv water zal niet warmer zijn dan 45º met radiatoren en warmwater is 55º.
Zo kwam ik er achter wat een achtergebleven gebied dit is in Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
fjbbtt schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:51:
Veel installateurs weten niet wat ze aanmoeten met WP en plugwise is de zoveelste die in de duurzaamheids markt gedoken is maar geen totaal oplossing biedt.
Buffer hoort in het warm aanvoer circuit. Gebruik een grundfoss Alpha2 pomp, die past zich aan de flow aan en scheelt veel Kwh per jaar. In mijn installatie gebruikt die pomp 4-12 watt afhankelijk vd zones die open zijn.

Wil je het echt oplossen, ga na de corona ellende skiën in Oostenrijk en vraag of je bij iemand mag kijken naar de warmtepomp. Dan zie je een klasse wp met minimaal 2 boilers, 1 voor verwarming en 1 voor warm water.
cv water zal niet warmer zijn dan 45º met radiatoren en warmwater is 55º.
Zo kwam ik er achter wat een achtergebleven gebied dit is in Nederland
Ik heb nu een Grundfoss Alpha1 60. Ingesteld op constante druk en het lijkt erop dat die altijd max vermogen draait (30w). Dat is een stuk meer dan die van jou. Ik moet me er nog maar meer in gaan verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjbbtt
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-01-2021
Alpha 2 kun je in "auto adapt" zetten, dan zoekt de pomp zelf uit welke druk geleverd moet worden. Met 1 zone trekt deze dan 3 watt, alle zones open is ongeveer 14 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Iemand in dit topic adviseerde dat juist niet te gebruiken, omdat waarop die regelt niet helemaal duidelijk zou zijn. Bij constante druk past die uiteraard ook zijn vermogen aan.

Werkt het zo?
Alle zones open: veel debiet, lage weerstand?
1 zone open: veel weerstand, weinig debiet?
(Op basis van de analogie met elektra: parallele weerstanden verlagen de totale weerstand, laten meer stromen).

Ik moet eens een goede online bron zoeken om me hierin te verdiepen. Tips iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
@leonbong , @VIPmaster; Ik durf het bijna niet te vragen na al jullie hulp, maar ik heb een vervolg topic gemaakt (nieuw, zodat anderen met vergelijkbare problemen hem kunnen vinden obv topictitel). Zouden jullie een blik daarop kunnen werpen? _/-\o_

Buffervat geen hydraulisch nulpunt?
Pagina: 1