Toon posts:

Buffervat geen hydraulisch nulpunt?

Pagina: 1
Acties:

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-06 17:47
Beste tweakers,

In het topic Storing: te laag verwarmingswaterdebiet zijn we tot de onderstaande situatie gekomen die nu ook zo gerealiseerd is. Ik loop echter tegen een nieuw probleem aan... en ik ben benieuwd naar jullie kennis en ervaring.

Wat ik niet begrijp: Als er een groep op een verdeler open staat, blijft er stroming naar het afgiftesysteem gaan, ook wanneer de ciruculatiepomp uit staat. De interne pomp van de warmtepomp zorgt blijkbaar hiervoor. Ik had verwacht dat het buffervat een hydraulisch nulpunt zou zijn, omdat de weerstand over het buffervat minimaal zou zijn ivm het afgiftesysteem, waardoor vrijwel alle stroming daar doorheen zou gaan. Maar blijkbaar is dat niet zo? Begrijpt iemand dit? :?

Oplossingen die ik zelf zie, maar eerst wil ik het begrijpen:
-Plugwise moet wel alle verdelers dichtsturen (hopelijk kan dat. update: dat kan! 'ongecontroleerde warmtebron' aanvinken).
-Gestuurde 2-weg klep plaatsen in aanvoer.

Waarom is dit een probleem? De warmtepomp houdt het buffervat weersafhankelijk op temperatuur. Wanneer hij gaat verwarmen gaat er nu ook warmte naar de woning, terwijl daar geen warmtebehoefte is.
Dit komt doordat sommige groepen standaard open staan (bijv. handdoekradiator) en omdat het Plugwise systeem de laatst geopende groep open staan, ook als er geen warmtevraag is. Gisteren was bijvoorbeeld de slaapkamer de laatste groep die open was (thermostaat op 17), maar was het vanmorgen 19 graden. Blijkbaar is er nog zoveel stroming door het afgiftesysteem om een ruimte te verwarmen... ;(

Principeschema van mijn installatie:

Foto mijn eigen situatie:

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:47
Het buffervat had je nodig om debiet verschillen op te vangen.

Maar daarvoor was het niet noodzakelijk om de WP ook meteen weersafhankelijk aan te laten sturen.
Kan je niet weer gewoon wel het buffer-principe handhaven, maar wel weer dat je plugwise de WP aan en uit laat zetten.
Dan los je dit toch op, dat je WP niet oneindig blijft draaien.

Desnoods zoals een Elga dat doet gewoon de WP aan/uit aansturen vanuit plugwise met aanvullend tijdsrelais (afvallend vertraagd) zodat je er eenvoudig voor zorgt dat die minimaal een uur of twee uur aan staat wat je wilt.

[Voor 24% gewijzigd door leonbong op 15-02-2021 11:23]

• VIPmaster
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-05 18:08
Is dit niet nog de oude situatie?
Als ik het vorige topic bekijk is de laatste foto en schema anders.

• MWDKing
VIPmaster schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:48:
Is dit niet nog de oude situatie?
Als ik het vorige topic bekijk is de laatste foto en schema anders.
Dit is de huidige situatie sinds vorige week. Verschil met de laatste vorige topic is:
  • Buffervat via T-stukken gekoppeld (dus 2 slangen in/uit, ipv 4 stuks). (minder menging)
  • Circulatiepomp via Plugwise en buffervat weersafhankelijk op temperatuur (ik kreeg foutmeldingen dat er teveel pendelen optrad).
leonbong schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:17:
Het buffervat had je nodig om debiet verschillen op te vangen.

Maar daarvoor was het niet noodzakelijk om de WP ook meteen weersafhankelijk aan te laten sturen.
Kan je niet weer gewoon wel het buffer-principe handhaven, maar wel weer dat je plugwise de WP aan en uit laat zetten.
Dan los je dit toch op, dat je WP niet oneindig blijft draaien.

Desnoods zoals een Elga dat doet gewoon de WP aan/uit aansturen vanuit plugwise met aanvullend tijdsrelais (afvallend vertraagd) zodat je er eenvoudig voor zorgt dat die minimaal een uur of twee uur aan staat wat je wilt.
Nadat het buffervat was toegevoegd trad er veel pendelen op bij de warmtepomp. Er kwamen meldingen als 'WP 15min uitgeschakeled wegens veel in-uit schakelen'. Logisch dat er pendelen op trad omdat de WP meer vermogen genereert dan de afgifte kon afgeven. Maar je wil bijv: "10min aan / 10min uit" en niet "1min aan / 1 min uit".

Ik kon de 'nadraai' tijd van de circulatiepomp van de WP instellen. Die stond op (dacht ik) 6min, in de hoop dat dan de warmte uit het buffervat gebruikt zou zijn en het vat dus voldoende afgekoeld voor de volgende start. Maar toch starte hij weer tussentijds op. Wellicht door een trigger oid vanuit Plugwise die in de oude situatie de WP aanstuurde.

Het loskoppelen van de WP van het Plugwise afgifte systeem leek me hier een oplossing voor. Is dit energetisch een slechtere oplossing? (vanwege wamteverlies van het vat?).

Inmiddels heb ik de Plugwise zo ingesteld dat alle groepen in huis dicht gaan als er geen warmtevraag is. Dus de WP kan dan alleen over het buffervat circuleren. Als het vat warm is, stopt de WP.

Ik had verwacht dat het buffervat een hydraulisch nulpunt zou zijn, omdat de weerstand over het buffervat minimaal zou zijn ivm het afgiftesysteem, waardoor vrijwel alle stroming daar doorheen zou gaan zelfs al zou een groep open blijven. Maar blijkbaar is dat niet zo.

• leonbong
Als je daarom met aanvullend afvallend relais werkt kan je ervoor zorgen dat elke keer als hij aan wordt gezet hij bijvoorbeeld minimaal een uur aan staat.

• MWDKing
leonbong schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:19:
Als je daarom met aanvullend afvallend relais werkt kan je ervoor zorgen dat elke keer als hij aan wordt gezet hij bijvoorbeeld minimaal een uur aan staat.
Dank je. Dit kan ik ook instellen op de warmtepomp ben ik achter. Wellicht ga ik hem weer terug zetten op aansturing vanuit Plugwise.

Maar ik begrijp nog steeds niet waarom er zoveel water door het afgifte systeem gaat ipv het buffervat. Dat vat kan toch niet zoveel weerstand hebben?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:01
Het is toch gewoon een simpel T-stuk?
Dit betekend dus gewoon 50/50 in theorie. Nu zal het buffervat iets minder weerstand hebben dan je afgiftesysteem maar reken nog steeds op 70/30 of 80/20 in flow. Daarnaast heb je misschien nog wat hulp van convectiestromen. Je moet inderdaad alle verdelers dichtsturen dus.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• MWDKing
Jim423 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:26:
Het is toch gewoon een simpel T-stuk?
Dit betekend dus gewoon 50/50 in theorie. Nu zal het buffervat iets minder weerstand hebben dan je afgiftesysteem maar reken nog steeds op 70/30 of 80/20 in flow. Daarnaast heb je misschien nog wat hulp van convectiestromen. Je moet inderdaad alle verdelers dichtsturen dus.
OK thx! Ik had gedacht dat het buffervat echt veel minder weerstand (factor 50 ofzo) zou hebben dan de vloerverwarming.
Ik stuur alle zones dicht. Is er een kans dat een bypass bij de verste verdeler (zie plaatje OP) dan opengedrukt wordt door de pomp van de WP? De verdeler op zolder wordt namelijk warm terwijl alle groepen dicht staan...

• leonbong
Er is zeker een kans dat de bypass wordt open gedrukt.
Sterker nog daar ga ik redelijk vanuit WP-pompen zijn nogal sterk (opvoerhoogte).

Echter je hebt geen bypass meer nodig. Het buffervat voorziet in de bypass functie.

[Voor 3% gewijzigd door leonbong op 27-02-2021 11:13]

• MWDKing
leonbong schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:46:
Er is zeker een kans dat de bypass wordt open gedrukt.
Sterker nog daar ga ik redelijk vanuit WP-pompen zijn nogal sterk (opvoerhoogte).

Echter je hebt geen bypass meer nodig. Het buffervat voorziet in de bypass functie.
De bypass is mogelijk nog wel nodig voor de ciruclatiepomp in het afgiftesysteem. Stom genoeg start Plugwise direct de circulatiepomp bij warmtevraag, terwijl de verder ca. 2 min nodig heeft voordat die open gaat (geen idee waarom overigens). Als er dan geen andere groepen open staan, staan alle groepen dicht staan én kan de ciruclatiepomp gaan draaien zonder een stroming te bewerkstelligen.

Fout is inmiddels gemeld bij Plugwise... :/

• leonbong
Voor de pomp maakt het niks uit die gaat niet stuk van het pompen tegen gesloten afsluiters.

• MWDKing
leonbong schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:46:
Voor de pomp maakt het niks uit die gaat niet stuk van het pompen tegen gesloten afsluiters.
Goed om te weten. Ik heb de bypass wat verder dicht gedraaid. Even afwachten of er dan stroming over plaatsvind.

• MWDKing
Deze week is een productexpert langs geweest en die heeft geconstateerd dat de leidingen tussen de WP en het buffervat te veel kniestukken bevat én te kleine diameter hebben voor een warmtepomp van dit formaat
(32 l/min nominale flow icm 22mm leidingen). Ik ga de installateur vragen het aan te passen. De leidingen naar het afgifte systeem zijn ook te dun, maar dan kan ik helaas niet veel meer aan doen. De installateur heeft duidelijk hier niet over nagedacht. |:(

Hij zei ook dat je beter niet zo de configuratie kan maken vanwege de levensduur van de circulatiepomp. Zijn motivatie; de pompen beinvloeden elkaar; De circulatiepomp wordt namelijk 'aangeduwd' door de pomp van de WP (die sterker is). Heeft iemand daar ook een mening/ervaring over/mee?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee