Het is een simpele benadering om tot x% per oC te komen, waarbij ik de aanname heb gedaan dat de druk die de compressor moet maken dominerend is, vandaar dat zowel de Twater als de Tbuiten erin zit.Heronimo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:06:
[...]
Interessant. Hoe heb je dit verband herleid? Enig idee hoe dit er uit zou zien voor een Panasonic monoblock uit de H of J serie van 5kW?
Ben ook wel benieuwd op wat voor sCOP je komt als je hier de uurlijkse buitentemperaturen van het KNMI en een stooklijn formule tegenaan gooit.
Voor het voorbeeldje had ik een paar COP punten uit een folder van de zubadan gepakt en numeriek een functie doorheen gefit en een plaatje getekend.
Naar aanleiding van je vraag ben ik een stapje verder gegaan en een python scriptje geschreven die de functie fit naar aanleiding van ta,tb,cop data en dan niet alleen de functie plot, maar tevens ook de cop waarden die als input zijn gebruikt, en de fout ten opzichte van de gefitte functie.
Dan is het fijn dat Mitsubishi zoveel COP punten beschikbaar heeft bij verschillende temperaturen, wat mij daarbij opviel is dat de Tbuiten van +2oC en +7oC lager lijken te zijn dan de trend in de andere data punten. (Defrosts) Als je deze mee neemt in de fit zal de formule bij de andere temperaturen een grotere fout geven ten opzichte van de echte COP.
Ik heb even 2 fits gedaan, 1 met alle data punten en 1 waarbij de +2oC en +7oC Tbuiten zijn weggelaten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/XGsSGSO0cItDLKN8fFpMHbW7.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/MkXF6ZUyGuuDU34QNSwiaVKc.png?f=user_large)
Op je vraag hoe dit er voor de Panasonic 5kW J serie uit zou zien, daar kan ik het zelfde doen, alleen zijn daar erg weinig data punten beschikbaar, en deze zijn dan ook nog eens grotendeels van +2oC en +7oC buiten temperatuur, dus ik zou de uitkomst met een grote korrel zout nemen
:fill(white):strip_exif()/f/image/q8gjNoYYfTtZjbgz5H6orF5V.png?f=user_large)
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR