Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.306 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Heronimo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:06:
[...]
Interessant. Hoe heb je dit verband herleid? Enig idee hoe dit er uit zou zien voor een Panasonic monoblock uit de H of J serie van 5kW?

Ben ook wel benieuwd op wat voor sCOP je komt als je hier de uurlijkse buitentemperaturen van het KNMI en een stooklijn formule tegenaan gooit.
Het is een simpele benadering om tot x% per oC te komen, waarbij ik de aanname heb gedaan dat de druk die de compressor moet maken dominerend is, vandaar dat zowel de Twater als de Tbuiten erin zit.

Voor het voorbeeldje had ik een paar COP punten uit een folder van de zubadan gepakt en numeriek een functie doorheen gefit en een plaatje getekend.

Naar aanleiding van je vraag ben ik een stapje verder gegaan en een python scriptje geschreven die de functie fit naar aanleiding van ta,tb,cop data en dan niet alleen de functie plot, maar tevens ook de cop waarden die als input zijn gebruikt, en de fout ten opzichte van de gefitte functie.

Dan is het fijn dat Mitsubishi zoveel COP punten beschikbaar heeft bij verschillende temperaturen, wat mij daarbij opviel is dat de Tbuiten van +2oC en +7oC lager lijken te zijn dan de trend in de andere data punten. (Defrosts) Als je deze mee neemt in de fit zal de formule bij de andere temperaturen een grotere fout geven ten opzichte van de echte COP.
Ik heb even 2 fits gedaan, 1 met alle data punten en 1 waarbij de +2oC en +7oC Tbuiten zijn weggelaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S46cQS1_IgAOfNxyCNxMhloW1iY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XGsSGSO0cItDLKN8fFpMHbW7.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22b3sLFkI5ltAcOwsOnO7XAmSD8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MkXF6ZUyGuuDU34QNSwiaVKc.png?f=user_large

Op je vraag hoe dit er voor de Panasonic 5kW J serie uit zou zien, daar kan ik het zelfde doen, alleen zijn daar erg weinig data punten beschikbaar, en deze zijn dan ook nog eens grotendeels van +2oC en +7oC buiten temperatuur, dus ik zou de uitkomst met een grote korrel zout nemen :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VeLHHLrc9wibmO0SSD9Ob5eT_I0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q8gjNoYYfTtZjbgz5H6orF5V.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:51

Japie.G

Colour Classic

Ik had vannacht overigens de eerste defrost bij tBuiten 5 graden.. verder heb ik nog een probleem. Onze woonkamer ligt een aardig groot vloerkleed. Ik heb de indruk dat dat behoorlijk isoleert en de afgifte aldaar enorm beperkt. Hoe doe jullie dat. Woonkamer zonder groot vloerkleed is WAF onder 0 hier..

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:48
Grolsch schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:36:
[...]

Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

Code 3

Afgifte kan bijna niets zijn met ta25, gaat misschien de eerste uren goed maar daarna niet.
Code 3 geeft niks terug. Code 2 wel die geeft 12 terug. En code 16 geeft 25 terug

Wat nou als binnen die paar uur de Truimte ervoor zorgt dat hij uit gaat, dan zou het ook goed zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Maikie18 op 11-10-2020 08:52 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Japie.G schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 08:16:
Ik had vannacht overigens de eerste defrost bij tBuiten 5 graden.. verder heb ik nog een probleem. Onze woonkamer ligt een aardig groot vloerkleed. Ik heb de indruk dat dat behoorlijk isoleert en de afgifte aldaar enorm beperkt. Hoe doe jullie dat. Woonkamer zonder groot vloerkleed is WAF onder 0 hier..
Een vloerkleed werkt inderdaad als een isolerende deken en beperkt de afgifte behoorlijk.
Wij hebben bij ons in de speelkamer ook zo'n speelkleed liggen die +- een kwart van de vloer in beslag neemt, en ik herken het daar ook.

Ik zie maar 1 oplossing, namelijk andere vrouw :+ Anders toch maar accepteren 8)
Je hebt 003 geprobeerd neem ik aan :?
Wat nou als binnen die paar uur de Truimte ervoor zorgt dat hij uit gaat, dan zou het ook goed zijn.
Dan zou het inderdaad goed zijn, maar log jij stroomverbruik niet? Dan kun je zo zien of hij loopt te pendelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Grolsch op 11-10-2020 08:52 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Grolsch schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 08:51:
[...]
Je hebt 003 geprobeerd neem ik aan :?
Ja, 003
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WPHb5zD.png
Grolsch schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 08:51:
[...]

Dan zou het inderdaad goed zijn, maar log jij stroomverbruik niet? Dan kun je zo zien of hij loopt te pendelen.
Alleen het totaal
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0fS6e6U.png
Dit is van 02.00 tot 06.00
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LKTniAU.png

[ Voor 103% gewijzigd door Maikie18 op 11-10-2020 09:06 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zal zo bij mij eens kijken.
In de Mitsubijbel (databook) staan wel request codes maar weer niet deze.

@Maikie18 bij mij werkt code 003 wel, zie hieronder

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/svhsctnr6js2.jpg

En wat heb je gisteravond toch gedaan als je van 2100 tot 0200 constant 7500Watt uit het net trekt :?

Maar doe jezelf een plezier en ga de groep van de WP monitoren met bijv. een Youless. Dat geeft zoveel meer duidelijkheid.

[ Voor 27% gewijzigd door Grolsch op 11-10-2020 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Grolsch schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 08:58:
[...]
Ik zal zo bij mij eens kijken.
In de Mitsubijbel (databook) staan wel request codes maar weer niet deze.

@Maikie18 bij mij werkt code 003 wel, zie hieronder

[Afbeelding]

En wat heb je gisteravond toch gedaan als je van 2100 tot 2200 constant 7500Watt uit het net trekt :?

Maar doe jezelf een plezier en ga de groep van de WP monitoren met bijv. een Youless. Dat geeft zoveel meer duidelijkheid.
Wellicht een verschil met de D-versie? Of hij reset elke avond om 24u en dan zijn het er voor vandaag 0, dat komt ook overeen met het opgenomen vermogen, dat is zo een beetje continue 400 - 450W
En wat heb je gisteravond toch gedaan als je van 2100 tot 2200 constant 7500Watt uit het net trekt :?
Auto opgeladen :)

Ik kan nu al wel gaan werken aan de stooklijn, zie namelijk dat bij de Tbuiten van vannacht Ta van 26 voor zowel boven als beneden niet voldoende was (beide verdiepingen 0,5graden afgekoeld). Al is 21 voor boven nog steeds meer dan voldoende overigens.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PBdx17k.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ccVliQI.png

[ Voor 16% gewijzigd door Maikie18 op 11-10-2020 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maikie18 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:16:
[...]

Wellicht een verschil met de D-versie? Of hij reset elke avond om 24u en dan zijn het er voor vandaag 0, dat komt ook overeen met het opgenomen vermogen, dat is zo een beetje continue 400 - 450W
Die teller gaat (bij mij) niet elke dag op 0, is een totaalteller, uitkomst moet je keer 100 doen. Heb jij geen FTC6 en ik FTC5, misschien dat daar het verschil in zit.
Ik kwam onderstaand document nog tegen via google, staat ook alle codes in

http://planetaklimata.com...8ATW%29_Heat_pump_Eng.pdf

vanaf pagina 45.
[...]

Auto opgeladen :)
Aha, dat verklaart het e.e.a. 8) _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 11-10-2020 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Grolsch schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:18:
[...]

Die teller gaat (bij mij) niet elke dag op 0, is een totaalteller, uitkomst moet je keer 100 doen. Heb jij geen FTC6 en ik FTC5, misschien dat daar het verschil in zit.
Ik kwam onderstaand document nog tegen via google, staat ook alle codes in

http://planetaklimata.com...8ATW%29_Heat_pump_Eng.pdf

vanaf pagina 45.
Aangezien het keer 100 is dan zou het nog wel kunnen natuurlijk, want zoveel heb ik er dan gewoon nog niet. Hij pas sinds 1 oktober.

Ik ga er wel vanuit dat ik een FTC6 heb

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Japie.G schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 08:16:
Ook even gehad hier maar inderdaad beperkt dat wel iets in afgifte, zeker als je al niet veel over hebt. Wat je kan doen buiten die extreme oplossing van @Grolsch :) is:

Uitleggen waarom dat kleed geen goed idee is
Zeggen dat er beestjes in gaan zitten die je niet ziet maar wel zijn
Roepen dat je het niet mooi vind (elke dag)
Aangeven dat je er bijna over viel
Wachten tot ze het koud krijgt en het kleed de schuld geven
:+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:34
Bo0bz schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:48:
[...]

De sensor zit alleen met het eerste puntje door de wand van het vat heen zegt de fabrikant. Ongeveer 1cm in het water. Hij had het ook over verschil in sensoren die alleen meten met het puntje en sensoren die meten over het gehele oppervlakte. Blijft mij een vreemd verhaal overigens.

Wat heb je met de geplette koperen buis gedaan? Om je sensor heen en dan in de dompelbuis geschoven?
Naar aanleiding van dit verhaal, gisteren mijn DS18B20 met aangegoten snoer maar weer eens plat tegen de zonneboiler gelegd. Ik wist dat die verkeerd aangaf want was lager dan 75% meting. Maar voor de trend was voor mij voldoende.
Alleen met puntje tegen de zonneboiler, rest in isolatie: 41C
Na het plat leggen op de zonneboiler klem gezet met isolatie: 47C en zowaar weer boven de 75% meting.
Voor warmtepomp begrippen wel cruciale 6C lijkt me.
Blijkbaar zit de meting (chip) dus niet altijd voldoende in de punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
@Naalroc Ze zijn te koop met 1 of 2 A-cell batterijen.
Voor een uitgebreide technische beschrijving (88 bladzijden) van de MULTICAL 302, zie deze link:
https://www.rkg.at/Inhalt...hler/kompakt/multical-302 en klik dan op de gewenste PDF.
Wij tweakers die graag data loggen lezen de kamstrup veel vaker uit, dus die batterij-levensduur gaat nooit gehaald worden.
Ben nog aan het zoeken naar een mooi afgevlakte voeding...

@CurlyMo Ik heb destijds uitgebreid gebeld met de directeur van de Poolse fabriek. Als de boiler gewoon volgens de handleiding wordt voorzien van de juiste beveiligingen is er niets aan de hand. Zelf heb ik geen plek voor een drinkwater-expansievat, dus heb ik een 4 bar valve geplaatst en dat werkt nu al 1,5 jaar prima.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maikie18 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:28:
[...]

Aangezien het keer 100 is dan zou het nog wel kunnen natuurlijk, want zoveel heb ik er dan gewoon nog niet. Hij pas sinds 1 oktober.

Ik ga er wel vanuit dat ik een FTC6 heb
Dat is natuurlijk ook een goede mogelijkheid, dat je de 100 nog niet gehaald hebt :P Probeer het over een maand nog eens :)
Rol-Co schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:28:
[...]

Ook even gehad hier maar inderdaad beperkt dat wel iets in afgifte, zeker als je al niet veel over hebt. Wat je kan doen buiten die extreme oplossing van @Grolsch :) is:

Uitleggen waarom dat kleed geen goed idee is
Zeggen dat er beestjes in gaan zitten die je niet ziet maar wel zijn
Roepen dat je het niet mooi vind (elke dag)
Aangeven dat je er bijna over viel
Wachten tot ze het koud krijgt en het kleed de schuld geven
:+
_/-\o_ _/-\o_
Kleine aanvulling, glas rode wijn over een kleed _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Grolsch

Goede aanvulling maar ging hier niet op als je nooit wijn drinkt. :) ziet er raar (lees verdacht) uit.

Edit:

Vannacht toch een 5,6 graden geweest, dat is al best aan de koude kant.

[ Voor 26% gewijzigd door Rol-Co op 11-10-2020 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Remco45 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:30:
@CurlyMo Ik heb destijds uitgebreid gebeld met de directeur van de Poolse fabriek. Als de boiler gewoon volgens de handleiding wordt voorzien van de juiste beveiligingen is er niets aan de hand.
Kan je daar iets over zeggen? Welke beveiliging moet ik dan aan denken?
Zelf heb ik geen plek voor een drinkwater-expansievat, dus heb ik een 4 bar valve geplaatst en dat werkt nu al 1,5 jaar prima.
Kan je hier iets meer over zeggen?

Ik zag dat ze bij Kotly ook nog Thermica verkopen voor een mooie prijs. Maakt dat nog enig verschil of is dat allemaal hetzelfde als Joele? Gewoon handleiding volgen en het moet goed gaan?

https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-5869.html?l=en

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
Het enige waar ik op dit moment nog mee zit is de flow verdeling.

Beneden 12 groepen en boven 11 groepen. Volgens de WP is de flow 23 l/min. Als ik op de flowmeters van de verdelers kijk staan ze allemaal, dus alle 23, ongeveer op 1.5, maar dat zou niet kloppen met de flow die de WP aangeeft.

Ik heb daarom net de verdeler van boven dicht gezet en dan gaat de flow op de WP terug van 23 naar 21, op de verdeler beneden staan ze dan allemaal op 2, de meter kan tot 2,5 dus in theorie zou dan volgens mij zonder problemen naregeling moeten kunnen toepassen. Boven blijven er namelijk altijd nog 2 open van de badkamers

Ik wil dus zo een aantal motortjes gaan bestellen (9), voor de 3 slaapkamers
https://www.bengshop.nl/h...astekabel-cu-act-24v-art/

Voorzien jullie nog problemen? Het liefst zou ik de kantoor/speelruimte beneden ook nog apart regelen (3 groepen), we komen daar eigenlijk bijna niet, behalve nu met het thuiswerken een aantal keer per week.

@Japie.G heeft eventueel dit in de verkoop, wellicht voor mij een goede optie.
1x https://4heat.nl/nl/home/...dule-verwarmenkoelen.html
1x https://4heat.nl/nl/home/51-watts-bt-master-6-zones-rf2.html
5x https://4heat.nl/nl/home/...ermostaat-rf-868-mhz.html
11x Actuator
Rol-Co schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:33:
Edit:

Vannacht toch een 5,6 graden geweest, dat is al best aan de koude kant.
Volgens het weerstation dat ik in domoticz heb toegevoegd zelfs maar 1,3

[ Voor 15% gewijzigd door Maikie18 op 13-10-2020 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Maikie18

Dat is heel laag, maar ik meet wel bijna 3 meter van de grond en 1,5 m van de muur (bij de wp) dus dat kan wel verschil geven.
4,8 staat in de lijst zelfs om 1:30 nacht.
Komen we al bijna in defrost waarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
Rol-Co schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:32:
@Maikie18

Dat is heel laag, maar ik meet wel bijna 3 meter van de grond en 1,5 m van de muur (bij de wp) dus dat kan wel verschil geven.
Die waarde die ik door krijg is 10cm van de grond. Gemeten in Woensdrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Rol-Co schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:32:
@Maikie18

Ik had dus al een defrost vannacht. In vorige topic veel discussie over gehad. Maar is dat nu echt abnormaal? Op dat moment was ik wel max vermogen aan het genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Japie.G schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:00:
[...]

Ik had dus al een defrost vannacht. In vorige topic veel discussie over gehad. Maar is dat nu echt abnormaal? Op dat moment was ik wel max vermogen aan het genereren.
Nee, van 5+ tot -5 is de defrost kans het grootst, vol gas draaien, mist of laag aan vulling geeft meer of eerder defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
mkleinman schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:35:
Bij de ELGA ACE lijkt het aantal compressorstarts bij design te zijn.

Einde van de middag hadden we het koud en hebben we de thermostaat 0,5 graad hoger gezet ( bij 8 a 9 graden buiten ).

Dat levert deze grafiek op:

[Afbeelding]

De software besluit eerst om de aanvoer te laten stijgen naar 39 graden, dat is ver boven de stooklijn die ik had verwacht. Dan toert de ELGA terug en loopt de aanvoertemperatuur ook weer behoorlijk terug naar een aanvoer van net onder de 30. En dat is ongeveer de stooklijn.

En de zaagtandgrafiek begint dan vrolijk weer waarbij ik volgens mij 20 stop/start cycli tel.

De ELGA houdt trouwens nu de temperatuur in de woonkamer akelig constant.

[Afbeelding]
Mooie grafiek. Je ziet dat indien de Tr constantgehouden wordt de WP met c.a 400W aan/uit gaat en de waterpomp inderdaad een als een zaagtand verloopt. De ruimte temp wordt akelig constant gehouden, een daar zit nu juist het probleem.

Om de COP van een WP zo hoog mogelijk te krijgen moet de prioriteit van de regelstrategie bij een zo constant mogelijke Ta liggen en mag de Tr best +/- 0,5 C afwijken; schommelen, dat merkt toch niemand. Dus de regeling moet de Ta zoveel mogelijk constant houden en de ruimte temp een beetje mee laten schommelen. Dus omgekeerde regelstrategie van een conventionele CV regeling die prioriteit geeft aan Tr.

Met een buiten regeling Tb/Ta regeling zonder ruimte compensatie zou je dat ook kunnen benaderen. Maar omdat de Tb meting onbetrouwbaar is i.v.m. zon, wind gevelschaduw enz kun je daar ook niet op bouwen en schommelt de Tr te veel.

Mijn ervaring is om met RAR en een demping op de ruimtemeting een rustige regeling te creëren waarbij de Ta niet doorschiet.

Misschien zijn er al WP systemen die zo regelen?

De regeling dan de ACE geeft een zaagtand tussen de 26 en 30 C bij deze buiten temperaturen. Het COP verlies schat ik op 5% en valt nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
CurlyMo schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:19:
[...]
Kan je hier iets meer over zeggen?
Ja, gebruik de zoekfunctie :+

Je vindt dan o.a. mijn postings van 16 en 26 september 2019, daar staat ook een foto bij van de 4 bar valve.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5zs-qeEQt7cxvYem4Jx60Bt9SY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kyNBmQ5mW6FwSujQzBKM7A62.png?f=user_large

T.a.v. de boilers is het een kwestie van specificaties vergelijken: hangt ook af van wat je wil. Voor het door jou genoemde vat is de werkdruk 6 bar, dus een standaard inlaatcombinatie van 8 bar voldoet NIET!!
Dat moet dan een 6 bar worden en dan nog zit je op het maximum, want hoe nauwkeurig is zo'n inlaatcombinatie? Omdat ik geen ruimte heb voor het voorgeschreven drinkwater expansievat van 4 bar, heb ik een 4 bar overdrukventiel geplaatst (mijn risico) en dat werkt nu al 1,5 jaar prima.
Bedenk ook dat waterslag drukgolven in een boiler kan veroorzaken. Goede beveiliging is dus een must.

Zelf heb ik, net als @Grolsch een 400 liter Joule met twee spiralen. Die zijn doorgelust zodat beide spiralen worden gebruikt. Dat flinke spiraaloppervlak resulteert in een goede, vlotte opwarming.
Ter info: de wanddikte van de 400 l is iets meer dan die van de kleinere vaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
PentaClover schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 00:39:
[...]

Het is een simpele benadering om tot x% per oC te komen, waarbij ik de aanname heb gedaan dat de druk die de compressor moet maken dominerend is, vandaar dat zowel de Twater als de Tbuiten erin zit.

Voor het voorbeeldje had ik een paar COP punten uit een folder van de zubadan gepakt en numeriek een functie doorheen gefit en een plaatje getekend.

Naar aanleiding van je vraag ben ik een stapje verder gegaan en een python scriptje geschreven die de functie fit naar aanleiding van ta,tb,cop data en dan niet alleen de functie plot, maar tevens ook de cop waarden die als input zijn gebruikt, en de fout ten opzichte van de gefitte functie.

Dan is het fijn dat Mitsubishi zoveel COP punten beschikbaar heeft bij verschillende temperaturen, wat mij daarbij opviel is dat de Tbuiten van +2oC en +7oC lager lijken te zijn dan de trend in de andere data punten. (Defrosts) Als je deze mee neemt in de fit zal de formule bij de andere temperaturen een grotere fout geven ten opzichte van de echte COP.
Ik heb even 2 fits gedaan, 1 met alle data punten en 1 waarbij de +2oC en +7oC Tbuiten zijn weggelaten.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Op je vraag hoe dit er voor de Panasonic 5kW J serie uit zou zien, daar kan ik het zelfde doen, alleen zijn daar erg weinig data punten beschikbaar, en deze zijn dan ook nog eens grotendeels van +2oC en +7oC buiten temperatuur, dus ik zou de uitkomst met een grote korrel zout nemen :*)

[Afbeelding]
Ik vind dat zeer interessante grafieken die je gemaakt hebt. Is het teveel gevraagd als je ze nog eens post, maar dan met de grid-lines wat duidelijker (bij voorkeur doorlopend tot de assen)?
Maar goed ik kan natuurlijk ook gewoon de formule die je afgeleid hebt gebruiken.

Alleen ik haal met mijn 11 kW Zubadan bij lange na niet de COP's die uit je formule komen.

En ik zit me dus af te vragen waarom niet.
Ik heb continu een hoge flow in het systeem (ca 1900 l/uur).
Vloerverwarming op de bg en de verdieping. Alle lussen altijd open.
Alleen maar verwarming (op stooklijn) dus geen warm tapwater. Het huis heeft inmiddels een ontwerpwarmteverlies van ca. 5 kW. Totaal woonopp. 181 m2. Op het ontwerppunt (-12°C voor Oost NL) een aanvoertemp. van ca 30°C. En toch is mijn jaargemiddelde COP maar ca 4,1.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 22:42
CurlyMo schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:18:
Een (vrij) nieuw topic dus misschien wel goed om een definitief oordeel te vellen over de Joule RVS boilers? Doen of niet doen?

Zijn er eigenlijk een hoop tweakers die ze hebben? Ik lees namelijk wel over @koevlaas2 waarbij er al twee lek zijn gegaan. Als dat er echter 2 op de 100 zijn, dan is het dat een ander verhaal dan 2 op de 10.
Mijn 3e Joule is vooralsnog heel, het geheim een sanitair expansievat.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

koevlaas2 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:50:
[...]

Nee, precies goed dus lekker afblijven. Gevuld met stikstof.
Logisch.... ;)

Maar met WELKE voordruk?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
hrt schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:58:
[...]

Logisch.... ;)

Maar met WELKE voordruk?
Geen idee maar ik gok ongeveer 1 Bar.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
PentaClover schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 00:39:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Super interessant!

Zou onderstaande tabel je helpen met een betere fit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVNTcbnsv6oUdkKx96VnsYjtg0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tNJnlF706OpV7NVDymGT1kjh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-09 22:33
Zwerius schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:40:
[...]

Ik vind dat zeer interessante grafieken die je gemaakt hebt. Is het teveel gevraagd als je ze nog eens post, maar dan met de grid-lines wat duidelijker (bij voorkeur doorlopend tot de assen)?
Maar goed ik kan natuurlijk ook gewoon de formule die je afgeleid hebt gebruiken.

Alleen ik haal met mijn 11 kW Zubadan bij lange na niet de COP's die uit je formule komen.

En ik zit me dus af te vragen waarom niet.
Ik heb continu een hoge flow in het systeem (ca 1900 l/uur).
Vloerverwarming op de bg en de verdieping. Alle lussen altijd open.
Alleen maar verwarming (op stooklijn) dus geen warm tapwater. Het huis heeft inmiddels een ontwerpwarmteverlies van ca. 5 kW. Totaal woonopp. 181 m2. Op het ontwerppunt (-12°C voor Oost NL) een aanvoertemp. van ca 30°C. En toch is mijn jaargemiddelde COP maar ca 4,1.
Mijn praktijkervaring is dat pendelgedrag in het voor/na-seizoen een grote impact heeft op de COP. Wat de onderliggende reden ook is (opwarm/afkoel opslag, inefficiency van de compressor en ventilator bij opstarten, etc). Om dit te voorkomen moet je stooklijn (voetpunt) omhoog en afvlakken om bij -5 niet te veel te hebben.

Je warmtepomp is, zoals je zelf al aangeeft, 2x groter dan de warmtebehoefte. Dit is goed te zien in de monitoring jaaroverzichten waar je de helft van mij verbruikt. Eigenlijk zou je de Zubadan moeten omruilen voor een 5kW pana. Die kan veel verder terug moduleren dan de huidige WP. Maar ook met deze WP moeten veel betere cijfers te halen zijn!

Je flow kan omlaag, dit bespaart al veel stroom. Nu heb je 1900 L/min, wat prima is als je echt 11kW nodig zou hebben. Echter heb je nu max 5kW nodig en kan de flow dus door de helft (900L/min?) met nog steeds een mooie lage dT van 3-5 graden.

Je minimumvermogen van de 11kW Zubadan is rond de 4kW verwacht ik, zorg dat je dit ten allen tijde kwijt kan in de afgifte zonder pendelen!
Voor het comfort kun je dan niet meer alleen toe met een stooklijn, de thermostaat zal in het voor/na-seizoen de warmtevraag sturen (maar dat hoef ik jou eigenlijk niet te vertellen...)

Heb je live-verbruiksgegevens om te delen, tijdsinterval van minimaal 5 minuten? Dat kan eea verduidelijken.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:52:
[...]

Mijn 3e Joule is vooralsnog heel, het geheim een sanitair expansievat.
Of dat de ierse pubs op tijd dicht gaan. :+

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-10-2020 15:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Nog een interessante grafiek, gebaseerd op deze dataset/query:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlaSRDAtV-Z4gojlq2SapW1Jr0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0wJsTot7yljRmMc3LQUiUHgf.jpg?f=user_large

Dat levert deze scatterplot op met trendlijn op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUmbSvV2sppAkLTLfdHcDbMdtFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJ5VecaipJZneCNSmmCbMeyI.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wordt het interessant of ik verschil ga zien tussen de ELGA/Carrier en de ELGA ACE.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hrt schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:58:
[...]

Logisch.... ;)

Maar met WELKE voordruk?
Voor cv is veelal 0,5 of 1.0 BAR , maar als je goed zoekt zal het er op staan. Of je pakt een bandenspannings meter en meet hem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
[...]

Er waren 4 Cop tabellen in het data book (min,medium,nominal,max), ik heb de medium gebruikt, maar ik zie
dat de Cop waardes uit die tabel wel wat aan de hoge kant zijn, misschien had ik beter de nominal tabel kunnen kiezen. Ik zal eens op onderzoek gaan hoe je de plaatjes wat duidelijker kan maken.
Heronimo schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:10:
[...]
Super interessant!

Waarschijnlijk wel, er van uitgaande dat COP=Capacity/InputPower klopt.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:32
Ik ben weer aan het spelen met de instellingen van mijn Elga, aangezien hij afgelopen nacht ineens besloot om de ketel bij te schakelen. Dat had ik absoluut niet verwacht nu we in de hele woonkamer vloerverwarming hebben, dus ik heb de kap er weer eens afgehaald en mijn kabeltje erbij gepakt.

Wat ik nu aan heb gepast is dipswitch A4 (Nacht alleen Elga) naar achteren gezet en P84 (graadminuten) van 30 opgeschroefd naar 120.

Wat zou ik nu nog meer aan kunnen/moeten passen om de boel zo optimaal mogelijk te laten lopen? Ik heb de Elga verder op Stooklijn hoog (A1), Duo inzet (A2) en Radiatoren (A3, ivm radiatoren in de rest van het huis) staan. Aan de parameters voor de stooklijn heb ik verder niets aangepast en ik draai niet WAR, hoewel ik wel een externe buitenvoeler heb aangesloten. WAR zou dus wel een optie zijn, als dat iets toe zou voegen.

Iemand nog suggesties die ik zou kunnen proberen? We hebben de thermostaat standaard op 19 staan, dus het zou natuurlijk zomaar kunnen dat hij nu door A4 de ketel nooit meer bijschakelt. Dat schijnt echter te maken te hebben met een bepaald buitentemperatuur, maar die heb ik nog niet kunnen lokaliseren.

Oh, en @vanderv en @Rol-Co : De pomp op de verdeler wordt inmiddels perfect geschakeld vanaf contacten 19 en 21! :)

[ Voor 10% gewijzigd door Aziraphale op 11-10-2020 17:15 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

koevlaas2 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:07:
[...]

Geen idee maar ik gok ongeveer 1 Bar.
Daar doel ik op, best wel van belang. (meten is weten,toch?)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Aziraphale

Super man! Zie je dat soms even nadenken leuke dingen kan brengen, blijven zoeken naar verbeteringen is niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Rol-Co schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:24:
@Aziraphale

Super man! Zie je dat soms even nadenken leuke dingen kan brengen, blijven zoeken naar verbeteringen is niets mis mee.
Precies. En dat is ook wel het leuke van de Elga: Je kunt er makkelijk zelf aan knutselen om te verbeteren. Hier had ik me met een Nibe niet zo snel aan gewaagd. ;)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Aziraphale schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:27:
[...]

Precies. En dat is ook wel het leuke van de Elga: Je kunt er makkelijk zelf aan knutselen om te verbeteren. Hier had ik me met een Nibe niet zo snel aan gewaagd. ;)
Ah jawel! Kan met elke wp, ik heb mijn warmtemeter ingebouwd zitten en ook de ruimte sensor op de retour van de vloer, ook niet bepaald standaard.
Zit er ook nog over te denken om het element er uit te halen en de routing in leiding anders te maken voor verbeterde flow.
Er is altijd wel wat te rommelen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:29
Aziraphale schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:13:
Ik ben weer aan het spelen met de instellingen van mijn Elga, aangezien hij afgelopen nacht ineens besloot om de ketel bij te schakelen. Dat had ik absoluut niet verwacht nu we in de hele woonkamer vloerverwarming hebben, dus ik heb de kap er weer eens afgehaald en mijn kabeltje erbij gepakt.

Wat ik nu aan heb gepast is dipswitch A4 (Nacht alleen Elga) naar achteren gezet en P84 (graadminuten) van 30 opgeschroefd naar 120.

Wat zou ik nu nog meer aan kunnen/moeten passen om de boel zo optimaal mogelijk te laten lopen? Ik heb de Elga verder op Stooklijn hoog (A1), Duo inzet (A2) en Radiatoren (A3, ivm radiatoren in de rest van het huis) staan. Aan de parameters voor de stooklijn heb ik verder niets aangepast en ik draai niet WAR, hoewel ik wel een externe buitenvoeler heb aangesloten. WAR zou dus wel een optie zijn, als dat iets toe zou voegen.

Iemand nog suggesties die ik zou kunnen proberen? We hebben de thermostaat standaard op 19 staan, dus het zou natuurlijk zomaar kunnen dat hij nu door A4 de ketel nooit meer bijschakelt. Dat schijnt echter te maken te hebben met een bepaald buitentemperatuur, maar die heb ik nog niet kunnen lokaliseren.

Oh, en @vanderv en @Rol-Co : De pomp op de verdeler wordt inmiddels perfect geschakeld vanaf contacten 19 en 21! :)
Kijk eens in het installateursmenu onder parameter 63:
Inschakel buitentemperatuur grens CV-ketel verlagen
(rekenmethode: 40 °C – P63 = grens buitentemperatuur) K
Boven deze buitentemperatuur grens schakelt de ketel niet in.
Hiermee dwing ik de Elga om alles alleen te doen boven deze Tset.
Werkt feillloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Aziraphale
Waarop wil je optimaliseren?
als het op COP en minimaal m3 gas is:
1/ thermostaat continu op dezelfde temperatuur (voorkomt verwarmsprints waarbij de CVketel (eerder) bij moet springen -nadeel: meer warmteverlies in b.v. de nacht, dus meer kWh verbruik
2/ flow ELGA maximaliseren want dan wordt Ta lager (tov (Ta+Tr)/2 - wat de temperatuur is die bepalend is voor de warmteafgifte; - nadeel: warmteafgifte radiatoren daalt sneller dan van je vloerverwarming, dus wellicht minder goede balans; wellicht ook te beinvloeden met pompsnelheid VVW (optimaal is maximaal, maar dan wellicht te weinig warmte voor de radiatoren)
3/ inderdaad moment van bijschakelen CV verder uitstellen naar maximaal uitstel (ik heb de carrier versie en daar kan je dit niet instellen anders dan de nachtverlagings optie; dus de CV een eigen thermostaat gegeven die 0,5 graad onder de elga staat.

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 11-10-2020 18:00 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Aziraphale schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:13:

graadminuten bepalen ook wanneer de ketel bij mag schakelen.. waar staan die op ?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Ron6363 Die heb ik inderdaad ook aangepast! Bij mij staat hij nu op 7 graden, daarboven geen ketel meer. Hoe heb jij hem staan?

@BarryH Het gaat me inderdaad om COP en minimaal gas.
1. Staat dag en nacht op 19, dus dat zit goed.
2. Pomp van de Elga staat op 3 en van de Grundfoss Alpha2 op CP1, wat volgens de handleiding aanbevolen is voor vloerverwarming. De Elga zou nog iets hoger kunnen, maar als hij te hard gaat dan gaan mijn leidingen en radiatoren ruisen. Hoe hoog zou hij idealiter moeten? Probeer ik de balans tussen flow en geluid te vinden.
3. Bij mij is het hetzelfde, je hebt alleen dipswitch A4 en de graadminuten. Hoe werkt dat met twee thermostaten? Moet ik dan Elga en ketel loskoppelen en twee thermostaten naast elkaar in de woonkamer hangen? En hoe werkt het dan qua regeling?

@Daannn1987 Graadminuten staat inmiddels op 120, ipv de oorspronkelijke 30.

Wat me wel weer opvalt is dat de Ta van de Elga zelf niet boven de 32 uitkomt. De Ta werd vannacht hoger (max. 40,2) toen de ketel bijsprong, maar dat had nauwelijks effect in de woonkamer omdat de verdeler op max. 35 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 19:50
Vandaag zag ik op het scherm van de ecodan, dat boiler maar 37 graden was.
En deze was nog steeds aan het opwarmen.
Ik heb de boiler op 55 graden staan.
Deze zou bij 10 graden onder setpoint aan moeten gaan.
De boiler staat op eco.
Ik heb de boiler maar handmatig laten opwarmen. Dat gaat vrij vlot en stopt bij 56 graden.

Bij mijn weten staan er geen tijdklokken actief.
Ik snap dus niet waarom deze niet vanzelf is gaan opwarmen.

Heeft de functie dhw recharge hier iets mee te maken? Deze staat op standaard. Kan ook op large.

LP modus ging gisteren om 13:00 aan. Tot 56 graden met warmtepomp. En tot 61 graden met het element.

Hieronder een foto van het scherm, direkt nadat de handmatige run klaar was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfX4vkuY0W4dI8KOjo2tXWQu9dQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/odSVWUEfw6fsGa1WemHP8MyW.jpg?f=user_large

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Aziraphale
ad 2.: hoe harder de pomp draait hoe beter je COP, maar inderdaad niet ten koste van ruisende leidingen. ik heb hem zelf op stand 5 (van 6) staan denk ik.

ad 3.
in de OP van een eerdere editie van dit topic (Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3)
staat beschreven hoe ik dit heb aangesloten. 2 thermostaten met 0,5 graad verschil is heel simpel (mits je de 2e set draden door de leiding krijgt van de thermostaatplek naar de cv. Wat iets lastiger is, is het omzeilen van de elga beveiliging die bij een hoge Ta de elga in standby laat schieten en dan wacht tot er geen warmtevraag meer is (lees de elga thermostaat slaat af) voordat de ELGA weer aanspringt. Maar goed. dat staat dus in de OP (net na het stukje over de setup bij mkleinman)

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 11-10-2020 19:00 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Remco45 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:30:
@Naalroc Ze zijn te koop met 1 of 2 A-cell batterijen.
Voor een uitgebreide technische beschrijving (88 bladzijden) van de MULTICAL 302, zie deze link:
https://www.rkg.at/Inhalt...hler/kompakt/multical-302 en klik dan op de gewenste PDF.
Er staat:
Important: It is not possible to change the battery on MC302
Bedoelen ze dat je niet kan veranderen van het ene naar het andere type batterij, of bedoelen ze dat de batterij helemaal niet kan worden vervangen?
Ik heb op ebay een goedkope (zonder mbus) van 2015 gekocht, en dit doet vermoeden dat de huidige batterij er met 1-3 jaar mee stopt.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Je moet een zegel verbreken (lees plastic pinnetjes kapot maken) om de batterij te wisselen. Je mag hem daarna niet zomaar meer voor facturatie gebruiken. Voor het doel wat ‘wij’ ermee hebben geen probleem. Althans, zo heb ik het begrepen.

[ Voor 16% gewijzigd door Japie.G op 11-10-2020 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
BarryH schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:59:
@Aziraphale
ad 2.: hoe harder de pomp draait hoe beter je COP, maar inderdaad niet ten koste van ruisende leidingen. ik heb hem zelf op stand 5 (van 6) staan denk ik.

ad 3.
in de OP van een eerdere editie van dit topic (Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3)
staat beschreven hoe ik dit heb aangesloten. 2 thermostaten met 0,5 graad verschil is heel simpel (mits je de 2e set draden door de leiding krijgt van de thermostaatplek naar de cv. Wat iets lastiger is, is het omzeilen van de elga beveiliging die bij een hoge Ta de elga in standby laat schieten en dan wacht tot er geen warmtevraag meer is (lees de elga thermostaat slaat af) voordat de ELGA weer aanspringt. Maar goed. dat staat dus in de OP (net na het stukje over de setup bij mkleinman)
Gevonden! Ik heb zowel in de voor- als achterkamer draden voor een thermostaat zitten, dus wat dat betreft zou dit makkelijk moeten kunnen. Ik lees in die OP dat cv en Elga parallel aangesloten zijn, is dat de standaard montage? En ik zal dan dus nog een extra schakeling moeten organiseren op 30/31, dat wordt dan tzt even uitzoeken. Maar is die schakeling ook nodig als de Elga op duo bedrijf staat? Dan blijft hij toch sowieso altijd meedraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:29
Aziraphale schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:48:
@Ron6363 Die heb ik inderdaad ook aangepast! Bij mij staat hij nu op 7 graden, daarboven geen ketel meer. Hoe heb jij hem staan?

@BarryH Het gaat me inderdaad om COP en minimaal gas.
1. Staat dag en nacht op 19, dus dat zit goed.
2. Pomp van de Elga staat op 3 en van de Grundfoss Alpha2 op CP1, wat volgens de handleiding aanbevolen is voor vloerverwarming. De Elga zou nog iets hoger kunnen, maar als hij te hard gaat dan gaan mijn leidingen en radiatoren ruisen. Hoe hoog zou hij idealiter moeten? Probeer ik de balans tussen flow en geluid te vinden.
3. Bij mij is het hetzelfde, je hebt alleen dipswitch A4 en de graadminuten. Hoe werkt dat met twee thermostaten? Moet ik dan Elga en ketel loskoppelen en twee thermostaten naast elkaar in de woonkamer hangen? En hoe werkt het dan qua regeling?

@Daannn1987 Graadminuten staat inmiddels op 120, ipv de oorspronkelijke 30.

Wat me wel weer opvalt is dat de Ta van de Elga zelf niet boven de 32 uitkomt. De Ta werd vannacht hoger
(max. 40,2) toen de ketel bijsprong, maar dat had nauwelijks effect in de woonkamer omdat de verdeler op max. 35 staat.
Ik laat de cv pas inschakelen bij een temperatuur van 0 graden Celsius ; een beetje afhankelijk van de frequentie van hert aantal defrosts. Ik gebruik geen nachtverlaging en de Honeywell Chronotherm modulation thermostaat blijft altijd op 22 graden Celsius staan.Ik gebruik dus de Elga in 95 % van de tijd als standalone.
Dat betekent wel dat hij de gehele dag en nacht modulerend draait (met een minimale vermogen 27% van “fabrieksopgave”)en voldoet aan hetgeen ik mag verwachten bij dit simpele “hybride” apparaat.Ik heb alleen radiatoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
hrt schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:21:
[...]

Daar doel ik op, best wel van belang. (meten is weten,toch?)
Staat wellicht op het vat, verder zvm afblijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco45
sjimmie schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:01:
[...]
Er staat:
Important: It is not possible to change the battery on MC302
Bedoelen ze dat je niet kan veranderen van het ene naar het andere type batterij, of bedoelen ze dat de batterij helemaal niet kan worden vervangen?
Waarschijnlijk zit de batterij er hetzij gewoon ingeklemd, hetzij vastgelast met een heel klein puntlasje.
Maar een beetje klusser kan ook dan de batterij gewoon vervangen. Echter zijn dan de zegels verbroken en kan men de gekalibreerde instellingen wellicht wijzigen waardoor - zoals @Japie.G al zei - men deze meter niet meer mag gebruiken als gecertificeerd apparaat voor financiële doeleinden.

Zodra ik een voedinkje heb ( @TriLithium is ooit eens begonnen met een ontwerpje hiervoor) zal ik de Multical openen en laat ik weten hoe de batterij vervangen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ron6363 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:26:
[...]

Ik laat de cv pas inschakelen bij een temperatuur van 0 graden Celsius ; een beetje afhankelijk van de frequentie van hert aantal defrosts. Ik gebruik geen nachtverlaging en de Honeywell Chronotherm modulation thermostaat blijft altijd op 22 graden Celsius staan.Ik gebruik dus de Elga in 95 % van de tijd als standalone.
Dat betekent wel dat hij de gehele dag en nacht modulerend draait (met een minimale vermogen 27% van “fabrieksopgave”)en voldoet aan hetgeen ik mag verwachten bij dit simpele “hybride” apparaat.Ik heb alleen radiatoren...
Dan gooi ik hem ook nog wat omlaag. Bij mij sprong de ketel tot nu toe ook altijd pas bij als het richting de 0 ging of beroerd weer was, maar dat was met radiatoren en met vvw had ik ergens verwacht dat de Elga het nog beter alleen af zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Aziraphale ik heb de carrier-ELGA. Daar zit een regeling in die
1/ de ELGA laat stoppen zodra Tr >42 graden (of 45?)
2/ deze blokkade pas opheft zodra de thermostaat "geen warmtevraag" geeft.
in mijn setup
ELGA- Thermostaat: 20,5
CV-thermostaat 20
Stel ELGA komt vermogen tekort, kamer temperatuur daalt onder de 20
CV springt aan en na tijdje komt Tr boven de 40 (of 42 of 45 graden, weet het even niet meer): ELGA stopt dan (dit heeft Techneco erin gebouwd om te voorkomen dat de ELGA aan staat bij "ongunstige omstandigheden", net als de "uit onder de 4 graden en pas weer aan boven de 7 graden" die in deze versie zit (maar ik uit heb laten zetten).

Na een paar uur is de Tr weer onder de 40 graden, MAAR ELGA wacht nog op "onderbreking warmtevraag" voordat deze weer normaal gaat functioneren.

Ik heb dit met de 2 of 3 relais dus ondervangen.
Wat je - om te beginnen - ook kan doen is de ELGA thermostaat een half uur per dag instellen op 19,5 graden in het klokprogramma. Dan heb je ook een reset moment. Alleen statisch ipv dynamisch.

bij mij springt de ketel rond de 0 graden bij, afhankelijk van luchtvochtigheid en wind.

Nu je meer warmteverlies hebt en een groter afgiftesysteem is het logisch dat de elga de Ta minder ver omhoog krijgt. Hij komt dan vermogen tekort.

[ Voor 10% gewijzigd door BarryH op 11-10-2020 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@BarryH Ok, helemaal helder! Ik ga dan eerst eens uitzoeken of die regeling er bij mijn Elga-Toshiba ook inzit, dat zal wel in de handleiding terug te vinden zijn. Mogelijk kan die dan ook via de servicetool omzeild worden, maar anders is die 19,5 een mooie start om het eens te proberen. 😊

Die Ta is overigens altijd al zo geweest, tot mijn frustratie. Ook toen ik nog nergens vvw had kreeg ik hem al nauwelijks boven de 30. Woonkamer hield hij daarmee wel warm, maar ik had graag een iets hogere Ta gehad, ivm de badkamer.

[ Voor 28% gewijzigd door Aziraphale op 11-10-2020 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Aziraphale
voor de badkamer:
ouderwetse infrarood douchelamp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BarryH schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:44:
@Aziraphale ik heb de carrier-ELGA. Daar zit een regeling in die
1/ de ELGA laat stoppen zodra Tr >42 graden (of 45?)
2/ deze blokkade pas opheft zodra de thermostaat "geen warmtevraag" geeft.
in mijn setup
ELGA- Thermostaat: 20,5
CV-thermostaat 20
Stel ELGA komt vermogen tekort, kamer temperatuur daalt onder de 20
CV springt aan en na tijdje komt Tr boven de 40 (of 42 of 45 graden, weet het even niet meer): ELGA stopt dan (dit heeft Techneco erin gebouwd om te voorkomen dat de ELGA aan staat bij "ongunstige omstandigheden", net als de "uit onder de 4 graden en pas weer aan boven de 7 graden" die in deze versie zit (maar ik uit heb laten zetten).
Die 42 graden grens is er ook voor om de warmtewisselaar te beschermen. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
mkleinman schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:37:
[...]

Die 42 graden grens is er ook voor om de warmtewisselaar te beschermen. :)
Makes sense, maar waarom dan wachten op onderbreking warmtevraag en niet simpelweg tot de Tr weer onder de 42 zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Aziraphale Dit is de elga logica vanuit de standaard installatie:
CVketel zit "achter" de elga aangesloten (dus elga functioneert als thermostaat voor de CV ketel)
zodra er geen warmtevraag meer is wordt geen warmte meer aan de CV ketel gevraagd, etc....

Bij de ELGA ontwikkeling is gefocust op een idiot proof concept wat onder alle omstandigheden een goed rendement heeft.
dus: hoge Ta-> uit, lage buiten temperatuur -> uit, etc. Dit om te voorkomen dat er draaiuren met een slechte COP gemaakt worden.
Vervolgens zijn consumenten ze anders gaan gebruiken (ook bij lagere temperaturen, buffervaten mee opwarmen, stand alone inzet, etc.)

Als de leveranciers van de buitenunit ook een binnenunit zouden leveren (en het vertrouwen van de installateurs zouden hebben) zouden er meer andere apparaten verkocht worden.

Toen ik eind 2013 besloot was het alternatief een 7kW LG therma, demomodel.
Die had ik eigenlijk moeten nemen (met een eur ca. 1000 meerprijs) maar de installateur was niet zo zelfverzekerd over de installatie icm mijn zonneboiler, buffervat nodig etc).
Dus maar voor de ELGA gekozen.

achteraf...... had ik hem gewoon direct op mn radiator circuit willen hebben zonder verdere aanpassingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
@BarryH I know the feeling. Had ik in 2015 geweten wat ik nu weet dan had ik nooit mijn cv ketel vervangen, maar was ik meteen gasloos gegaan....

Ik snap de redenatie van Techneco ten aanzien van de Elga logica wel, maar gelukkig is er veel aan te tweaken. Maar toch zou ik het liefste all-electric gaan, ware het niet dat dat flinke kapitaalvernietiging en weinig duurzaam zou zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Aziraphale schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:37:
[...]

Makes sense, maar waarom dan wachten op onderbreking warmtevraag en niet simpelweg tot de Tr weer onder de 42 zit?
Nooit aan gedacht denk ik bij ontwikkelen van de firmware. Het is wel bulletproof in elk geval, alleen ten koste van langer draaien van de cv ketel.

Dat wij tweakers het onderste uit de kan willen halen daar kan die firmware niet tegen op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:38
Mijn warmtepomp gaat steeds in storing met de melding:
Storing doorlaat systeem grendeling (E.02.24): debiet verwarmingswater is te laag.
Weten jullie wat dit kan zijn?

Situatie:
Ik heb een Remeha Mercuria TR11 met enkel vloerverwarming via 3 verdelers, 1 per verdieping, met naregeling (van plugwise). De verdeler op zolder heeft een bypass. Totaal heb ik 5 zones; zone BG (de hele verdeler), 3 zones op 1ste etage, 1 zone zolder (hele verdeler). Op BG zijn 16mm leidingen gebruikt. Op verdiepingen geloof ik 12mm.

Als de verwarming beneden uitstaat en ik boven een zone openzet (bijvoorbeeld 1 slaapkamer), treedt de storing op.

De installateur wil een extra bypass plaatsen, maar ik vraag me af of dat wel een oplossing is aangezien er al een bypass is.
Wat denken jullie?

Situatieschets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQRcSbLGbMYky9MmLObQP5Mqwsc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C8cL3paluaXZZR0j2hWT6lC6.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Nu online
MWDKing schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:55:
Storing doorlaat systeem grendeling (E.02.24): debiet verwarmingswater is te laag.

Situatie:
Ik heb een Remeha Mercuria TR11 met enkel vloerverwarming via 3 verdelers, 1 per verdieping, met naregeling (van plugwise). De verdeler op zolder heeft een bypass. Totaal heb ik 5 zones; zone BG (de hele verdeler), 3 zones op 1ste etage, 1 zone zolder (hele verdeler). Op BG zijn 16mm leidingen gebruikt. Op verdiepingen geloof ik 12mm.

Als de verwarming beneden uitstaat en ik boven een zone openzet (bijvoorbeeld 1 slaapkamer), treedt de storing op.

De installateur wil een extra bypass plaatsen, maar ik vraag me af of dat wel een oplossing is aangezien er al een bypass is.
Wat denken jullie?

Situatieschets
[Afbeelding]
Waarom wil je één zone openzetten?

Ik zou denken dat er op de BG altijd wel een beetje vraag is waardoor die klein beetje open kan. Wat voor regeling heb je voor het aansturen van de zones?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 14-09 09:09
Juist voor dat probleem heb ik beneden altijd open staan, heb daar de klep er tussenuit gehaald.
Als het boven zo koud is dat de verwarming aan moet, mag beneden ook wel mee verwarmen..
1 slaapkamer aansturen met een WP gedimensioneerd voor je hele huis lijkt me vragen om problemen. Normaal pendelen, maar kennelijk vraagt jouw WP een minimale debiet welke niet gehaald wordt door die ene zone (niet zo gek met een 12mm slang?), de storing spreekt redelijk voor zich?

Wat voor bypass hebben we het over trouwens?

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MWDKing schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:55:

Situatie:

Wat denken jullie?

Situatieschets
[Afbeelding]
Dit is dus exact de reden dat men adviseert een buffervat te plaatsen als open verdeler om primair (WP) en secundair (afgifte) te scheiden (en dus niet in serie in de retour zoals jij tekent).

Die bypass van zolder doet toch niets als de gehele zone zolder uitgeschakeld is :?

Je kunt een extra bypass plaatsen direct na de WP, maar het blijft een slechte oplossing, veel mooier zou zijn buffervat ertussen, hydraulische circuits scheiden, secundaire pomp erachter, en gaan met die banaan :P

Of ervoor zorgen dat je altijd voldoende afgifte en flow hebt om de minimale waarden te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:38
@Heronimo ik gebruik een Plugwise naregeling die bestaat dus uit 5 thermostaten en dan actuatoren op de verdelers.

Waarom 1-zone? Dat leek me energiezuinig. Maar dit brengt me eigenlijk een tweede probleem. Als ik BG op 18gr start en dan de thermostaat op 20 zet, gaat de temperatuur naar 22 (overshoot) en gaat die zone dicht en dus weer de rest op storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Japie.G schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:15:
Je moet een zegel verbreken (lees plastic pinnetjes kapot maken) om de batterij te wisselen. Je mag hem daarna niet zomaar meer voor facturatie gebruiken. Voor het doel wat ‘wij’ ermee hebben geen probleem. Althans, zo heb ik het begrepen.
Ja zoals ik de handleiding zie kan je hem openmaken door 2 lipjes te 'breken' en is dat puur een formaliteit qua facturatie enzo. Ik kan me niet voorstellen dat het "onmogelijk" is om de batterij te wisselen, behalve als het apparaat gewoon doodgaat zodra de batterij leeg is en niet meer wakker wordt met een nieuwe batterij ofzo. :?

Verder lees ik dat je max/slechts/totaal 1x en daarna nooit meer het apparaat een totale reset van de tellers enzo kan geven, en dat je dat ook alleen met speciale software kan doen?
De mijne heeft geen mbus dus kan die software er sowieso niets mee doen, dus ook geen reset mogelijk?
(zou fijn zijn als ik hem bij ingebruikname op 0 kan zetten)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Nu online
MWDKing schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:13:
@Heronimo ik gebruik een Plugwise naregeling die bestaat dus uit 5 thermostaten en dan actuatoren op de verdelers.

Waarom 1-zone? Dat leek me energiezuinig. Maar dit brengt me eigenlijk een tweede probleem. Als ik BG op 18gr start en dan de thermostaat op 20 zet, gaat de temperatuur naar 22 (overshoot) en gaat die zone dicht en dus weer de rest op storing.
Wat voor stooklijn gebruik je als de temperatuur zo snel doorschiet? Daarnaast levert nachtverlaging in goed geïsoleerde huizen met vloerverwarming eigenlijk niets op.

@Grolsch regelt jouw Danfoss zone-regeling de flow of is hij binair? Ik heb namelijk het idee dat de Plugwise oplossing alleen maar aan/uit stuurt wat me nogal onwenselijk lijkt bij een WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heronimo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:36:
[...]

Wat voor stooklijn gebruik je als de temperatuur zo snel doorschiet? Daarnaast levert nachtverlaging in goed geïsoleerde huizen met vloerverwarming eigenlijk niets op.

@Grolsch regelt jouw Danfoss zone-regeling de flow of is hij binair? Ik heb namelijk het idee dat de Plugwise oplossing alleen maar aan/uit stuurt wat me nogal onwenselijk lijkt bij een WP.
Gelukkig is de Danfoss AAN/UIT (Wat jij met binair bedoelt denk ik :? ).

Modulair / PWM is niet wat je wilt met een WP, het systeem is al zo bere traag.

Ik heb er wel een buffervat tussen zitten zodat de primaire flow altijd gelijk is (26 ltr/minuut in mijn geval), debiet aan de afgiftekant varieert dus, afhankelijk van hoeveel zones er open staan.
Wel heb ik een aantal niet nageregelde groepen zodat ik altijd het minimale vermogen kwijt kan om gependel te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baf1982
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-09 18:22
Na jaren van mee gelezen te hebben, tijd voor een vraag voor de experts hier.

Situatie is al volgt: Elga aangestuurd door Anna, in combinatie met de Atag i28EC, benedenverdieping vloerverwarming (10 groepen, 80m2 hoh 10 cm), boven radiatoren op de slaapkamers (bijna niet open) en vloerverwarming op de badkamer (altijd open).

Ketel heeft afgelopen winter niet bij hoeven springen en het huis werd warm, dus tot zover prima. Ik heb echter het idee dat het beter kan, omdat hier nog nog een HT verdeler hangt, welke bij mengt en m.i het systeem erg vertraagt. Model is vergelijkbaar met deze:

https://www.warmteservice...75?origin=Variant%20popup

Bijmengen is niet in te regelen en daarom wil ik deze vervangen, het liefst door een pomploos model. Wat ik mij alleen afvraag, is of de pomp van Elga sterk genoeg is om het water door het circuit van de vloerverwarming te laten circuleren. De aanvoer naar de verdeler vanuit de Elga is 2 cm Uponor.

Iemand die hier uitsluitsel over kan geven?

Verwarmen en koelen met Elga/Toshiba, Panasonic Z42-XKE en Innova 10HP, SSW met Atlantic Explorer V4 270LC, 9880 Wp Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Nu online
Baf1982 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:01:

Situatie is al volgt: Elga aangestuurd door Anne, in combinatie met de Atag i28EC, benedenverdieping vloerverwarming (10 groepen, 80m2 hoh 10 cm) boven radiatoren op de slaapkamers (bijna niet open) en vloerverwarming op de badkamer (altijd open).

Ketel heeft afgelopen winter niet bij hoeven springen en het huis werd warm, dus tot zover prima. Ik heb echter het idee dat het beter kan, omdat hier nog nog met een HT verdeler hangt, welke bij mengt en m.i het systeem erg vertraagt. Model is vergelijkbaar met deze:

Bijmengen is niet in te regelen en daarom wil ik deze vervangen, het liefst door een pomploos model. Wat ik mij alleen afvraag, is of de pomp van Elga sterk genoeg is om het water door het circuit van de vloerverwarming te laten circuleren. De aanvoer naar de verdeler vanuit de Elga is 2 cm Uponor.

Hier red de ELGA pomp het met 2 vingers in zn neus (vvw pomploos).
±55m2 15hoh 4 groepen. En nog wat radiatoren boven open..
Aanvoer wel 22mm vrijwel overal

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Baf1982 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:01:

Situatie is al volgt: Elga aangestuurd door Anne, in combinatie met de Atag i28EC, benedenverdieping vloerverwarming (10 groepen, 80m2 hoh 10 cm) boven radiatoren op de slaapkamers (bijna niet open) en vloerverwarming op de badkamer (altijd open).

Ketel heeft afgelopen winter niet bij hoeven springen en het huis werd warm, dus tot zover prima. Ik heb echter het idee dat het beter kan, omdat hier nog nog met een HT verdeler hangt, welke bij mengt en m.i het systeem erg vertraagt. Model is vergelijkbaar met deze:

Klinkt heel erg als mijn situatie. Ik ga de komende weken mijn normale vloerverdeler laten vervangen voor een gesloten verdeler zonder pomp. Gezien de pompcapaciteit van de ELGA verwacht ik geen enkel probleem daarmee.

Je kan straks wel met de pompsnelheid gaan spelen om te kijken of je verschillen ziet in afgiftevermogen in je vloer.

Enige puntje van aandacht bij jou is dat je CV ketel nog hangt en mee zou kunnen doen met verwarmen. Houd er rekening mee dat je niet het hete water van je CV rechtstreeks je vloer in wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:32
Heronimo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:36:
[...]

Dat lijkt mij sterk, want ik zie hier al berichten voorbij komen van de eerste defrosts. Terwijl ik pas om 10:00 start met verwarmen met een COP van 6,5. Dan heb je met nachtverlaging iets minder warmteverlies in de nacht en vooral een veel hogere COP overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Nu online
doek55 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:48:
[...]

Dat lijkt mij sterk, want ik zie hier al berichten voorbij komen van de eerste defrosts. Terwijl ik pas om 10:00 start met verwarmen met een COP van 6,5. Dan heb je met nachtverlaging iets minder warmteverlies in de nacht en vooral een veel hogere COP overdag.
Houd je er dan ook rekening mee dat je overdag hogere aanvoer temperaturen nodig hebt om het warmteverlies van de nacht te compenseren?

Zolang je niet 24/7 kunt draaien vanwege het minimale vermogen wat te hoog is, dan is het waarschijnlijk inderdaad gunstiger om alleen overdag te draaien. Moet je echter overdag de aanvoer temperaturen flink verhogen om het warmteverlies van de nacht te compenseren dan vraag ik me af hoeveel winst er nog over blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Vraagje ter begrip. Laten jullie de wp dan echt 24/7 draaien? Of bedoel je dat hij 24/7 mag gaan draaien afh van de kamertemperatuur. Met andere woorden; De kamerthermostaat staat 24/7 op dezelfde waarde.

[ Voor 22% gewijzigd door Japie.G op 12-10-2020 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baf1982
Daannn1987 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:16:
[...]

Hier red de ELGA pomp het met 2 vingers in zn neus (vvw pomploos).
±55m2 15hoh 4 groepen. En nog wat radiatoren boven open..
Aanvoer wel 22mm vrijwel overal
mkleinman schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:41:
[...]

Klinkt heel erg als mijn situatie. Ik ga de komende weken mijn normale vloerverdeler laten vervangen voor een gesloten verdeler zonder pomp. Gezien de pompcapaciteit van de ELGA verwacht ik geen enkel probleem daarmee.

Je kan straks wel met de pompsnelheid gaan spelen om te kijken of je verschillen ziet in afgiftevermogen in je vloer.

Enige puntje van aandacht bij jou is dat je CV ketel nog hangt en mee zou kunnen doen met verwarmen. Houd er rekening mee dat je niet het hete water van je CV rechtstreeks je vloer in wilt hebben.
Ok dank, ja risico van de CV is bekend, maar deze staat al een aantal seizoenen op max 35 graden aanvoer, dus dat zou geen problemen moeten geven.

Pompsnelheid gaan we inderdaad zien, deze staat nu op max om zoveel mogelijk flow naar de verdeler te hebben en geeft geen geluid/problemen, wat ik begrepen heb zou de Elga zo ook het meest efficiënt moeten werken.

Verwarmen en koelen met Elga/Toshiba, Panasonic Z42-XKE en Innova 10HP, SSW met Atlantic Explorer V4 270LC, 9880 Wp Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Heronimo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:54:
[...]

Houd je er dan ook rekening mee dat je overdag hogere aanvoer temperaturen nodig hebt om het warmteverlies van de nacht te compenseren?

Zolang je niet 24/7 kunt draaien vanwege het minimale vermogen wat te hoog is, dan is het waarschijnlijk inderdaad gunstiger om alleen overdag te draaien. Moet je echter overdag de aanvoer temperaturen flink verhogen om het warmteverlies van de nacht te compenseren dan vraag ik me af hoeveel winst er nog over blijft.
Mijn Mitsubishi SW75YAA heeft een verschil in COP tussen Ta 25°C en Ta 35°C van -0.9. Ik ga er even vanuit dat je voor een 3°C hogere Ta een 0,3 lagere COP hebt.

Het verschil in COP tussen Tb 2°C en 12°C is -2. Bij Tb 7°C vs Tb 12°C is dit -1.

Een hogere Ta heeft dus veel minder impact op de COP dan een lagere Tb tijdens de nacht. En met defrosts wordt het verschil nog veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Japie.G schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:12:
Vraagje ter begrip. Laten jullie de wp dan echt 24/7 draaien? Of bedoel je dat hij 24/7 mag gaan draaien afh van de kamertemperatuur. Met andere woorden; De kamerthermostaat staat 24/7 op dezelfde waarde.
Als het kouder wordt ( gemiddeld onder een graad of 5 ) dan zet ik inderdaad mijn thermostaat 24/7 op 20.0 graden. Mijn oude ELGA kon dan nog wat langer het huis volledig in zijn eentje verwarmen.

Met mijn nieuwe ELGA wordt het nog even uitzoeken wat het beste werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-09 20:45
PentaClover schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:02:
[...]

Er waren 4 Cop tabellen in het data book (min,medium,nominal,max), ik heb de medium gebruikt, maar ik zie
dat de Cop waardes uit die tabel wel wat aan de hoge kant zijn, misschien had ik beter de nominal tabel kunnen kiezen. Ik zal eens op onderzoek gaan hoe je de plaatjes wat duidelijker kan maken.
[...]

Waarschijnlijk wel, er van uitgaande dat COP=Capacity/InputPower klopt.
is een leuk model.
Misschien vreemde vraag.
Is er ook data beschikbaar ten opzichte van de frequentie van de compressor?
Ik kan me voorstellen dat een compressor op zij laagste frequentie en hoogste minder efficiënt loopt
in de datasheets zie ik altijd cop staan met zijn max vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvEZp1uSmzzfH49ydqU9ScRSia4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oYH5XSNv0NdTuLDI9BLZvJU0.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@BarryH Inmiddels de Elga een nacht laten draaien met de nieuwe instellingen en er vallen direct al twee dingen op:

- De Anna stookt tot 0,5 graad boven setpoint, om de een of andere vage reden. Dit deed hij echter al en daarover heb ik een ticket lopen bij Plugwise. Het is ook niet zo dat de Elga doorschiet, want de Anna blijft warmtevraag aangeven.
- De Elga slaat nu aan op het moment dat de Anna 0,1 graad onder het "streefpunt" van de Anna komt. In mijn geval is dit 19,5, want mijn setpoint is 19. Hij begon vannacht dus te stoken bij 19,4.
- Hij stookte vannacht zo tussen de 50 en 60% modulerend, maar met een Ta van 27,5-28,5 en de dT van +/- 2. De voorgaande dagen kwam hij qua Ta iets hoger, met een dT van +/- 3. Dat waren echter wel veel kortere runs van zo'n 2 uur. Vannacht heeft hij de hele tijd doorgeprutteld op die 50-60%.

Vanochtend heb ik de pompsnelheid van de Elga omhoog gezet, hopelijk krijg ik dan weer een betere dT en gaat hij ook een hogere Ta leveren. Nu is hij namelijk de hele nacht bezig geweest om de woonkamer 0,1 graad omhoog te krijgen, wat ergens toch wel wat langzaam is. Of zie dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baf1982
Aziraphale schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:52:
@BarryH Inmiddels de Elga een nacht laten draaien met de nieuwe instellingen en er vallen direct al twee dingen op:

- De Anna stookt tot 0,5 graad boven setpoint, om de een of andere vage reden. Dit deed hij echter al en daarover heb ik een ticket lopen bij Plugwise. Het is ook niet zo dat de Elga doorschiet, want de Anna blijft warmtevraag aangeven.
- De Elga slaat nu aan op het moment dat de Anna 0,1 graad onder het "streefpunt" van de Anna komt. In mijn geval is dit 19,5, want mijn setpoint is 19. Hij begon vannacht dus te stoken bij 19,4.
- Hij stookte vannacht zo tussen de 50 en 60% modulerend, maar met een Ta van 27,5-28,5 en de dT van +/- 2. De voorgaande dagen kwam hij qua Ta iets hoger, met een dT van +/- 3. Dat waren echter wel veel kortere runs van zo'n 2 uur. Vannacht heeft hij de hele tijd doorgeprutteld op die 50-60%.

Vanochtend heb ik de pompsnelheid van de Elga omhoog gezet, hopelijk krijg ik dan weer een betere dT en gaat hij ook een hogere Ta leveren. Nu is hij namelijk de hele nacht bezig geweest om de woonkamer 0,1 graad omhoog te krijgen, wat ergens toch wel wat langzaam is. Of zie dit verkeerd?
Tot 0,5 graden boven setpoint stoken doet de Anna hier ook, behalve op WAR, dan stookt hij wel tot setpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Aziraphale Naast dat hij de temperatuur 0,1 graad verhoogt heeft, heeft hij natuurlijk ook afkoeling voorkomen :).
Op zich netjes dat de temperatuur zo constant blijft (19,4-19,5)
Hogere pompsnelheid gaat je delta T (bij constant vermogen) verkleinen. Vervolgens zal de ELGA (Die volgens mij op deltaT stuurt) de Ta verhogen om weer op de door hem gewenste deltaT te komen. Dus inderdaad wordt het dan sneller warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@BarryH Ok, dan gaat dit dus goed! :)

@Baf1982 Gebruik jij WAR of ruimteafhankelijk en wat werkt beter? Ik heb namelijk de buitenvoeler voor WAR, maar hik wat aan tegen klooien met stooklijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mij mag de WP 24*7 verwarmen, maar de thermostaat bepaald of er verwarmingsbehoefte is.

Er zijn mensen in dit topic die 24*7 verwarmen zonder thermostaat, maar in mijn woning zou dat niet werken. Vooral in het voor en naseizoen hoeft mijn WP geen 24*7 te lopen, woning warmt zelfs op zonder dat de WP uberhaupt draait door de zon en andere warmtebronnen (oven, tv, mensen, kinderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik kan intussen mijn live data ontsluiten zonder wachtwoord. Alleen wat zou interessant zijn om te delen en niet om meteen te veel te delen?

Een van de redenen waarom ik alles lokaal heb draaien is omdat ik niet wil dat aan mijn grafieken gedrag kan worden ontleend of ik wel of niet thuis ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babsan
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-06-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkmMXvVfc9wO3JeCf2QJBG40RTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2GQnu0n2RSLLHIC4yQiOil60.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou graag eens iemand naar de stats van mijn T-CAP 12kwh Panasonic (H-generatie) willen laten kijken. Zijn dit niet wat veel runs op een dag en waarom duren ze maar zo kort? Ik had altijd alles vol open staan: 6 groepen vloerverwarming en 8 JAGA low h20 convectoren (en nog kleine vloerverwarming in de badkamer).
Nu ben ik begonnen met de begane grond vloerverwarming wat te knijpen zodat alle slangen even lage retourtemperatuur hebben. Ongeveer 22.5-23 graden bij Ta van 30-31 graden. Is dat een goede delta T voor vloerverwarming?

Ik heb nl. het idee dat te snel delta T instelling van 5 graden wordt bereikt op de warmtepomp, waardoor de run steeds weer stopt. Ik zou liever minder runs doen, niet 15 per dag maar bijv. onder de 10 moet toch kunnen??

Wat zou ideaal zijn, bijv. delta T op alle convectoren ook zoiets als 7.5 graden zoals bij de vloerverwarming momenteel? Of alles nog verder knijpen voor hogere delta T in de afgiftesystemen?
Alvast bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Helemaal eens met de reactie van @Grolsch. Ik draai nu WAR zonder thermostaat, maar de 24/7 is nu beperkt tot een uur of 10, de rest van het etmaal gaat de Wp uit omdat er geen warmtevraag meer is, zeker nu er een lekker zonnetje bijkomt. Dat ie ook zonder thermostaat uitgaat heeft denk ik te maken met een wat oplopende Tb en afnemende afgifte omdat de kamertemperatuur boven de vloer door het zonnetje oploopt (?). Mijn Ta loopt van 26 langzaam terug naar 24, de dT is dan 2, 17Hz en dan zegt de pana 5H met een verbruik onder de 250W uiteindelijk ik ga een flink aantal uren rusten....

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
Dewim1 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:49:
[...]

is een leuk model.
Misschien vreemde vraag.
Is er ook data beschikbaar ten opzichte van de frequentie van de compressor?
Ik kan me voorstellen dat een compressor op zij laagste frequentie en hoogste minder efficiënt loopt
in de datasheets zie ik altijd cop staan met zijn max vermogen.
[Afbeelding]
Mitsubishi heeft dit beschikbaar van al haar buitenunits. Dit is een voorbeeld van de SW75V/YAA.
Het databook is hier te vinden: https://library.mitsubish...ocuments/current/databook
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JGpoUXi.png

[ Voor 7% gewijzigd door doek55 op 12-10-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:33
Knip: niet goed gelezen.

[ Voor 134% gewijzigd door Fullpower op 12-10-2020 15:07 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-09 22:33
Babsan schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:15:
[Afbeelding]

Ik zou graag eens iemand naar de stats van mijn T-CAP 12kwh Panasonic (H-generatie) willen laten kijken. Zijn dit niet wat veel runs op een dag en waarom duren ze maar zo kort? Ik had altijd alles vol open staan: 6 groepen vloerverwarming en 8 JAGA low h20 convectoren (en nog kleine vloerverwarming in de badkamer).
Nu ben ik begonnen met de begane grond vloerverwarming wat te knijpen zodat alle slangen even lage retourtemperatuur hebben. Ongeveer 22.5-23 graden bij Ta van 30-31 graden. Is dat een goede delta T voor vloerverwarming?

Ik heb nl. het idee dat te snel delta T instelling van 5 graden wordt bereikt op de warmtepomp, waardoor de run steeds weer stopt. Ik zou liever minder runs doen, niet 15 per dag maar bijv. onder de 10 moet toch kunnen??

Wat zou ideaal zijn, bijv. delta T op alle convectoren ook zoiets als 7.5 graden zoals bij de vloerverwarming momenteel? Of alles nog verder knijpen voor hogere delta T in de afgiftesystemen?
Alvast bedankt voor de tips!
Graag nog een paar meer details voor er iets zinnigs te zeggen is.
Hoe gebruik je de WP: WAR-only, 24h/dag zelfde temp, naregeling met thermostaat (aan/uit?), klokprogramma, kleine nachtverlaging?
Wat is de totale flow van de WP in m3/h of L/min?
VVW-verdeler, open (pomp) of gesloten?

Een delta T van vloerverwarming is liefst lager (3-5 C), maar mogelijk hoger door de max flow die je kunt behalen in praktijk.
Minder en langere runs met een grotere WP kun je bereiken door een kleine nachtverlaging toe te passen, of bij 24h/dag verwarming door een (groter) buffervat.
Weet je zeker dat de WP uit gaat omdat een bepaalde dT is bereikt, of is het de gewenste Ta+2 graden (bijvoorbeeld) die zorgt voor een stop, of is het de thermostaat/naregeling?

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baf1982
Aziraphale schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:06:
@BarryH Ok, dan gaat dit dus goed! :)

@Baf1982 Gebruik jij WAR of ruimteafhankelijk en wat werkt beter? Ik heb namelijk de buitenvoeler voor WAR, maar hik wat aan tegen klooien met stooklijnen.
Ik heb diverse instellingen geprobeerd, en stook nu WAR. Dit werkt voor mij het beste, omdat het huis niet zo snel afkoelt in combinatie met de traagheid van het systeem.
De stooklijn staat vast/vlak op 30 graden, deze temperatuur heb ik namelijk minimaal nodig om, door de normale mengverdeler, 27/28 graden de vloer in te krijgen.
Mijn probleem is dat de ELGA vol gas naar de 30 graden aanvoer blijft gaan, wat gerust een paar uur kan duren, omdat de retour maar langzaam opkomt. Bereikt hij de 30 graden aanvoer, dan moduleert hij pas terug. Als de retour dan nog verder opkomt, omdat de vloer verder opwarmt, zie je de aanvoer nog wel een beetje doorstijgen, naar een graad of 32/33, maar wel allemaal op een lager pitje.
Vandaar ook dat ik naar een pomploze verdeler wil, dan verwacht ik dat de retour sneller gaat stijgen en de Elga dus eerder gaat terug moduleren.

De Elga slaat nu af bij 20 graden, soms nog een klein beetje overshoot en/of opwarming van de zon en slaat weer aan bij 19,9. Op RAR zou ik de Anna op 19,5 moeten zetten, gaat hij door tot 20 en moet ik wachten tot het afgekoeld is tot 19 graden, voordat hij weer aanslaat. Dit kan hier soms meer dan een nacht duren, waardoor de vloer weer helemaal afgekoeld is en het aanwarmen weer uren duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Baf1982 , Dan draai je dus niet alleen WAR, maar WAR met naregeling (zoals ik het ook doe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Baf1982 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:58:
[...]
De Elga slaat nu af bij 20 graden, soms nog een klein beetje overshoot en/of opwarming van de zon en slaat weer aan bij 19,9. Op RAR zou ik de Anna op 19,5 moeten zetten, gaat hij door tot 20 en moet ik wachten tot het afgekoeld is tot 19 graden, voordat hij weer aanslaat. Dit kan hier soms meer dan een nacht duren, waardoor de vloer weer helemaal afgekoeld is en het aanwarmen weer uren duurt.
Dit heb ik dus ook. Regeling met setpoint 20.5 stookt door tot 21, en gaat dan pas weer aan bij 20.0. Dat duurt soms wel meer dan 24 uur waardoor de vloer weer totaal koud is.. ik moet nu echt eens werk gaan maken van een thermostaat met kleinere hysterese.. ipv die daikin regling😡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:57
Japie.G schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:34:
[...]

Dit heb ik dus ook. Regeling met setpoint 20.5 stookt door tot 21, en gaat dan pas weer aan bij 20.0. Dat duurt soms wel meer dan 24 uur waardoor de vloer weer totaal koud is.. ik moet nu echt eens werk gaan maken van een thermostaat met kleinere hysterese.. ipv die daikin regling😡
Niet regelen op lucht temperatuur, maar op retour van de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Ramon_1984 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:41:
[...]

Niet regelen op lucht temperatuur, maar op retour van de vloer.
Of nog directer ... de vloer zelf !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Domosapiens schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:56:
[...]

eh hoe en why?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:58
@Domosapiens Dat laatste deed ik ook toen ik nog de gas-cv had: ik had 2 peilleidingen in de vloer gelegd, precies tussen een aan en -retour van een lus.
Dat werkte beter dan op een ruimte thermostaat, ook al vanwege mijn dikke betonvloer.
Maar nu met een veel tragere WP, heb ik een ruimte thermostaat met kleine hysteresis, werkt ook goed, maar ga toch nog eens testen met die vloer sensor.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:57
Domosapiens schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:56:
[...]

Kan ook, maar een retour vertelt genoeg over een oppervlakte temperatuur.
Meer heb je niet nodig....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Hoe zie je dat regelen op Tr voor je dan? Ik heb wel een sensor in mn retour zitten, maar de pomp stopt ook na een run. Laat je je cv pomp dan 24/7 lopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
[...]
Bij deze, ik heb tevens de nominal COP tabel gepakt uit het data book, waardoor de COP waardes wat lager zijn.
Voor het geval dit nog niet duidelijk was, de zwarte stippen zijn de COP waardes uit het databook, een blauwe error bar geeft aan dat de COP uit de tabel hoger is dan de ge-fitte functie, een rode error bar dat hij lager is. De grid op de grafiek is per 1oC en loopt tot de waardes die bij de assen staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqB8NxnSlMkPM26su4P9sDbvMJk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eZAtJJgDY7rOcQyzBksTIPgI.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwwwnH0scBdiv3XLjfiH0KwsndA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9oVeQZJNq3oNG0DVRK8zglGz.png?f=user_large
Heronimo schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:10:
[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAFFCXZGppv2oJVP4749_IItbOM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FptiC473F8dEwEV7Janx7PaC.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baf1982
Grolsch schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:07:
@Baf1982 , Dan draai je dus niet alleen WAR, maar WAR met naregeling (zoals ik het ook doe).
Ja klopt, inderdaad met naregeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Japie.G schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:43:
Hoe zie je dat regelen op Tr voor je dan? Ik heb wel een sensor in mn retour zitten, maar de pomp stopt ook na een run. Laat je je cv pomp dan 24/7 lopen?
Ik stuur hier op retour van de vloer, de pomp heeft een nadraai tijd van 3 min en dan elke 20 min even 3 min lopen om te meten, dat is een instelling in mijn wp.

0/0 continue
3/5 3 min nadraai met 5 min tussentijd
3/10
3/20

Hier dus op 20 min en werk goed, maar continue kan vast ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gaatje in de vloer en sensor er in, gaat ook maar retour is mooier vind ik, als de retour de temperatuur aan neemt die je ingesteld hebt stopt hij, met 3 min nadraai wordt hij nog ietsje warmer en stopt de pomp.
Kan de vloer goed afgeven.

Pagina: 1 ... 6 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.