Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.326 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:26
AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:56:
@Maikie18
Weet je zo de aansluiting op je verdeler?
Is dat 1/2" ?

Ik heb nog een spirotop liggen van 1/2", om je lucht probleem wellicht te tackelen.
Een 1" spirovent heb ik ook nog, maar die krijg ik er niet tussen.

Heeft de installateur, het niet ontlucht allemaal, bij de in bedrijfstelling? :>

[Afbeelding]
Die dingen lijken niet veel te doen?
Ze doen het alleen op het moment dat ik de kraan dicht draai. Dan komt er soms heel hard een seconde of 10 lucht uit

[ Voor 11% gewijzigd door Maikie18 op 09-10-2020 13:26 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Tomexergie schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:16:
[...]

Wat mij opvalt in de grafiek dat de retour temp. naar de condensor een paar graden hoger is dan de retour van de CV. Toch menging met aanvoerwater Ta via de open verdeler? Dat gaat ten koste van de COP.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pd8jvQKXOvyE8WU0XfcnLzaR0bY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WCixc1admoAdbX4cDXM9kLUm.png?f=fotoalbum_large

Gaat over deze grafiek.

Er komen twee stromen retourwater weer samen onderaan de vloerverdeler, daar zit T-stukken. De paarse lijn is de retour van de vloerverwarming, deze sensor zit net boven de vloerverdeler. Dit water komt in een 22mm retourleiding richting de ELGA.

De blauwe lijn het water wat uiteindelijk weer terug komt bij de ELGA wat dus een deel water is van de vloer maar ook een deel van mijn radiatoren. Het water wat terug komt van de radiatoren is dus een stuk warmer. Dat heeft er ongetwijfeld mee te maken dat ik nauwelijks warmteafgifte heb in de radiatoren.

En ook niet onbelangrijk denk ik is dat ik in datzelfde circuit ook mijn boilervat hebzitten. Zolang mijn water in de boiler warmer is dan het water wat aan komt staat die klep open en warmt dus ook de retour op.

Mijn boilervat begon gisteren op 31 graden ( T4 halverwege ) en eindigde op 27 graden. Dus dat de blauwe lijn wat hoger loopt komt dus ook door mijn zonneboiler.

Ik heb overigens de klep nu permanent open staan als test.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:18
Zoals sommige van jullie weten heb ik een probleem met mijn tapwater die niet boven de 49/50 graden uitkomt ondanks de aanvoer en retour van 56 graden. Hierdoor springt het elektrische element niet aan (setpoint >54 graden niet instelbaar). Vandaag met de installateur en fabrikant van vat ruim 1,5 uur getest. Na het loshalen van de isolatie de sensor direct op het vat gemonteerd en voila een meting van 56 graden terwijl in de dompelbuis 45 wordt gemeten. Nu de sensor daar maar even laten zitten om betere metingen te krijgen. Conclusie: leverancier moet terug naar de tekentafel om te kijken waarom de dompelbuizen zorgen voor onjuiste metingen. Wat ik dan wel weer kan concluderen is dat mijn warmtepomp 56 graden SWW haalt zonder gebruik van het elektrische element! Jeej.

Nu wachten op een definitieve oplossing vanuit de fabrikant die denk ik grondig dient te kijken naar het productieproces en design van de dompelbuizen die gelast zitten in het vat. To be continued.....

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
mkleinman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:58:
[...]

[Afbeelding]

Gaat over deze grafiek.

Er komen twee stromen retourwater weer samen onderaan de vloerverdeler, daar zit T-stukken. De paarse lijn is de retour van de vloerverwarming, deze sensor zit net boven de vloerverdeler. Dit water komt in een 22mm retourleiding richting de ELGA.

De blauwe lijn het water wat uiteindelijk weer terug komt bij de ELGA wat dus een deel water is van de vloer maar ook een deel van mijn radiatoren. Het water wat terug komt van de radiatoren is dus een stuk warmer. Dat heeft er ongetwijfeld mee te maken dat ik nauwelijks warmteafgifte heb in de radiatoren.

En ook niet onbelangrijk denk ik is dat ik in datzelfde circuit ook mijn boilervat hebzitten. Zolang mijn water in de boiler warmer is dan het water wat aan komt staat die klep open en warmt dus ook de retour op.

Mijn boilervat begon gisteren op 31 graden ( T4 halverwege ) en eindigde op 27 graden. Dus dat de blauwe lijn wat hoger loopt komt dus ook door mijn zonneboiler.

Ik heb overigens de klep nu permanent open staan als test.
Is dit een opstartgrafiek? hoge aanvoer temperatuur, 36C . Komt dat misschien ook omdat je nachtverlaging toepast? Hoe kun je en retour hebben van 16C om 11.40 in de ochtend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-09 12:57
Bo0bz schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:00:
Zoals sommige van jullie weten heb ik een probleem met mijn tapwater die niet boven de 49/50 graden uitkomt ondanks de aanvoer en retour van 56 graden. Hierdoor springt het elektrische element niet aan (setpoint >54 graden niet instelbaar). Vandaag met de installateur en fabrikant van vat ruim 1,5 uur getest. Na het loshalen van de isolatie de sensor direct op het vat gemonteerd en voila een meting van 56 graden terwijl in de dompelbuis 45 wordt gemeten. Nu de sensor daar maar even laten zitten om betere metingen te krijgen. Conclusie: leverancier moet terug naar de tekentafel om te kijken waarom de dompelbuizen zorgen voor onjuiste metingen. Wat ik dan wel weer kan concluderen is dat mijn warmtepomp 56 graden SWW haalt zonder gebruik van het elektrische element! Jeej.

Nu wachten op een definitieve oplossing vanuit de fabrikant die denk ik grondig dient te kijken naar het productieproces en design van de dompelbuizen die gelast zitten in het vat. To be continued.....
Zit er geen ruimte tussen de sensor en de dompelbuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Ramon_1984 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:37:
[...]
Zit er geen ruimte tussen de sensor en de dompelbuis?
Nee je tikt echt met de sensor tegen het einde van de dompelbuis aan maar toch meet hij niet goed. De dompelbuis in dit vat steekt slechts met het puntje van de buis in het warme water in tegen stelling tot vaten waar de sensor bijna volledig in het vat hangt. Fabrikant zelf kon ter plekke niet bedenken wat de oplossing kon zijn. Er zijn nu ca. 50 van deze vaten geinstalleerd sinds de lancering in februari maar ik was de eerste die hiermee aanklopte.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Tomexergie schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:35:
[...]

Is dit een opstartgrafiek? hoge aanvoer temperatuur, 36C . Komt dat misschien ook omdat je nachtverlaging toepast? Hoe kun je en retour hebben van 16C om 11.40 in de ochtend?
Setpoint ging van 19.0 naar 19.5 op de klokthermostaat en de ELGA besliste zelf op dat moment dat hij 36 graden aanvoertemperatuur wilde hebben. Dit komt denk ik door de combinatie WAR en RAR zoals die nu ingesteld is op de de ELGA ( parameter CP780 ).

Die 16 graden retour komt doordat de ELGA hangt in mijn schuur. Deze schuur wordt niet verwarmd.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik heb een schemaatje gemaakt over hoe (volgens mij) onze setup eruit moet komen te zien... willen jullie eens meekijken?

Het uitgangspunt: we hebben nu verwarming (LT, vvw beneden, radiatoren boven) en SWW via de schofterig dure stadsverwarming. Ik wil dit gaan vervangen door een warmtepomp (Pana Monobloc 9kW) met daaraan een 400-liter boilervat voor SWW. De pana komt op de garage te staan, de boiler eronder in de garage. De leidingen lopen door de vloer van de garage (zit aan het huis vast), door de fundering naar de kruipruimte/meterkast die er eigenlijk pal naast zit.

Het schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdJRBSoq6TxGnFTdfFVWDuipxus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AiNFHVCnn0lLBqPHEvUrPii1.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vragen:
  • Is mijn schema correct? Of maak ik ergens een enorme fout/zie ik wat over het hoofd?
  • Klopt het dat ik, als ik een open verdeler voor de vvw neem, geen extra pomp nodig heb?
  • De pana heeft een intern expansievat, is dat genoeg of moet ik er nog ergens één plaatsen?
  • Klopt de locatie en het aantal van de ontluchters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 14:18

jorammeke

Prutser

jorammeke schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:02:
Ben eigenlijk wel benieuwd of die fluister/nacht stand op de ACE een beetje werkt.
Zou mooi zijn als ze die functie nog in de oudere Elga304 zouden stoppen.
Reactie van Techneco.
Onze Elga wordt in principe niet meer ontwikkeld.

De nieuwe functies van de Elga zullen dus jammer genoeg niet beschikbaar komen op de ‘oude’ Elga.
Dat zou overigens ook technisch eigenlijk niet mogelijk zijn.
Ergens wel te verwachten. Maar wel jammer.

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:35
TweakersOnly schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:45:
[...]

Via parameter CP000 kun je de maximale aanvoertemperatuur instellen. Bij mij is die 30 graden geloof ik, maar die kan omoog naar 35-36 graden. Ook al vriest het dan 10 graden, de aanvoertemperatuur blijft dan max 35 graden.
Dit doe ik met de oude ELGA ook hoor :+

Parameter 80 op 29 en parameter 81 op 30.

Aanvoer sensor op retour
Retour sensor op Aanvoer

Parameter 80, 81 en 82 zijn eigenlijk voor retour maar als je de sensor omwisselt is het ineens de aanvoer :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Laatst online: 21:50
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/oh88waomc0.24%20pm.png

Controle sensor bij de rode 3 stond vroeger op 20 in de Elga service tool en daar zou die volgens de handleiding ook op moeten staan. Ik zie dat die nu op 19 staat en het staat mij bij dat die vorige week op 18 stond. Weet iemand wat dit betekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Laatst online: 21:50
Daannn1987 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:28:
[...]

Dit doe ik met de oude ELGA ook hoor :+

Parameter 80 op 29 en parameter 81 op 30.

Aanvoer sensor op retour
Retour sensor op Aanvoer

Parameter 80, 81 en 82 zijn eigenlijk voor retour maar als je de sensor omwisselt is het ineens de aanvoer :+
hé dat zou bij mij ook wel eens een oplossing kunnen zijn. Dat omdraaien ga ik hier ook eens proberen :-)
Waar heb je 82 op staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
ElgaFreak schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:32:
[...]

hé dat zou bij mij ook wel eens een oplossing kunnen zijn. Dat omdraaien ga ik hier ook eens proberen :-)
Waar heb je 82 op staan?
Volgens mij heb ik p82 op default.. daar gebeurd niet zoveel mee.
Voor zover ik heb concluderen bepaald p80 hoe hard de ELGA opstart (dus welke TA binnen XX minuten? gehaald moet worden).

En p81 naar welke TA er gestegen mag worden tot hij uit gaat..

P82 is denk meer als je ketel mee doet.. maar not sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 19:11
tux-87 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:17:
[...]

Wat voor ketel stook je nu mee? Een oude VR ketel soms? Ik vind het gasverbruik behoorlijk aan de maat, het is zeker een grote woning maar met een geisoleerd dak en een geisoleerde spouw zou ik het toch iets lager inschatten.

19,5 KW klopt wel volgens de koevlaas methode, maar het is wel een bak vermogen zoals al gezegd is hier. Ik zou eerst eens proberen te vinden waar het gas (of de warmte) blijft of anders een warmteverliesberekening (laten) maken. Anders ben ik bang dat je ofwel afstevent op een onnodig pendelende of lawaaiige warmtepomp, dan wel een woning die niet warm te krijgen is. De klassieke warmtepomp spookverhalen zeg maar.
Geen VR ketel, ik heb een Remeha Calenta. Het dak is met 5cm Recticel platen geïsoleerd. Maar de zolder wordt nu nauwelijks gebruikt. Daar staat de verwarming ook niet aan maar is het wel altijd warm. Misschien dat we de buizen nog kunnen isoleren. De spouwmuurisolatie is uit 1982. Het zijn parels, de vraag is of ze verlijmd zijn of niet. Al een stuk of 5 isolatiebedrijven langs laten komen, maar iedereen heeft een ander verhaal over of ze verlijmd zijn of niet en of het dan kan of niet. Hebben jullie daar ervaring mee? Mijn idee is nu om begin van de winter warmtefotos van het huis te laten maken om te kijken hoe goed de spouwmuurisolatie is dan kunnen we zien of die nog overal goed is.

Ik ga in ieder geval een warmteverliesberekening laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Vuurvlieg schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:11:
[...]

Geen VR ketel, ik heb een Remeha Calenta. Het dak is met 5cm Recticel platen geïsoleerd. Maar de zolder wordt nu nauwelijks gebruikt. Daar staat de verwarming ook niet aan maar is het wel altijd warm. Misschien dat we de buizen nog kunnen isoleren. De spouwmuurisolatie is uit 1982. Het zijn parels, de vraag is of ze verlijmd zijn of niet. Al een stuk of 5 isolatiebedrijven langs laten komen, maar iedereen heeft een ander verhaal over of ze verlijmd zijn of niet en of het dan kan of niet. Hebben jullie daar ervaring mee? Mijn idee is nu om begin van de winter warmtefotos van het huis te laten maken om te kijken hoe goed de spouwmuurisolatie is dan kunnen we zien of die nog overal goed is.

Ik ga in ieder geval een warmteverliesberekening laten maken.
Paar zolder leidingen isoleren of juist niet en dat als een beetje verwarming zien op zolder
Warmtebeeld kun je doen, als hij niets kost evenals je berekening.
Je kunt ook de formule toepassen en dan kijken wat voor WP je nodig hebt.
alles wat je erna nog zou willen doen , kun je altijd nog..
Mss anders denken maar wel een optie.

Je warmteverlies is je verlies
Stel dat je met je wp zo goedkoop warmte kunt maken, is je TVT van je isolatie enz enz mss wel xx jaren

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:48
@Vuurvlieg of zelf doen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:58
dirkdeman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:46:
Ik heb een schemaatje gemaakt over hoe (volgens mij) onze setup eruit moet komen te zien... willen jullie eens meekijken?

Het uitgangspunt: we hebben nu verwarming (LT, vvw beneden, radiatoren boven) en SWW via de schofterig dure stadsverwarming. Ik wil dit gaan vervangen door een warmtepomp (Pana Monobloc 9kW) met daaraan een 400-liter boilervat voor SWW. De pana komt op de garage te staan, de boiler eronder in de garage. De leidingen lopen door de vloer van de garage (zit aan het huis vast), door de fundering naar de kruipruimte/meterkast die er eigenlijk pal naast zit.

Het schema:

[Afbeelding]

Mijn vragen:
  • Is mijn schema correct? Of maak ik ergens een enorme fout/zie ik wat over het hoofd?
  • Klopt het dat ik, als ik een open verdeler voor de vvw neem, geen extra pomp nodig heb?
  • De pana heeft een intern expansievat, is dat genoeg of moet ik er nog ergens één plaatsen?
Schema lijkt me wel correct, maar (2) klopt niet, je hebt een gesloten verdeler nodig, en dié heeft dus geen pomp, dus het type verdeler dat in jouw schema staat is goed.
@3: dat ligt er aan hoeveel water er in je systeem zit, en hoe groot het interne expansie vat is. Er zal in de instructies wel staan hoeveel de waterinhoud maximal mag zijn voor het ingebouwde expansievat, en als je er 1 moet bijplaatsen, dan in de retour voór de WP (retour), dus na "F".
Meestal zitten er ontluchters op de ingaande, en soms op de retour balk van de verdeler, dus dan is daar een extra ontluchter niet nodig.
Als het mogelijk is, zou ik wel een ontluchter plaatsen op de boven-aansluiting van de boiler, dus alle lucht uit de sww halen, maar niet elke boiler heeft die optie.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 07:58

Crazy-

Best life ever

Het schema:

[Afbeelding]

Mijn vragen:
Mooi schema. Wel zou ik een hygiënevat overwegen waarbij SWW via een wisselaar loopt. Je vat bevat dan puur dood water.

Verder is de pomp van de pana afdoende; gesloten verdeler dus voor je VVW

Qua expansie; hoeveel meter slang/leiding & diameter heb je? Daar de liters even uitrekenen

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
mkleinman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:44:
[...]

Setpoint ging van 19.0 naar 19.5 op de klokthermostaat en de ELGA besliste zelf op dat moment dat hij 36 graden aanvoertemperatuur wilde hebben. Dit komt denk ik door de combinatie WAR en RAR zoals die nu ingesteld is op de de ELGA ( parameter CP780 ).

Die 16 graden retour komt doordat de ELGA hangt in mijn schuur. Deze schuur wordt niet verwarmd.
Bij een open verdeler moet de circulatie pomp van de WP goed in balans zijn met de pomp(en) in de CV installatie. De kans op menging tussen heet en koud waardoor de temperatuur naar de condensor oploopt is aanwezig. Mengen is een thermodynamische doodzonde en verlaagt de COP.

Waarom Remeha met een openverdeler is begonnen weet ik niet. Misschien een typische CV boer die nog geen kaas gegeten heeft van warmtepompen. De flexibiliteit ontbreekt bij het ontwerp van de ACE. Het zou beter geweest zijn om een afsluiter(kraan) tussen het warme en koude deel van de verdeler te plaatsen. Of zit er al een schot tussen en zijn het gescheiden compartimenten?

Bij hybridebedrijf wordt de aanvoer van de HR ketel gemengd met de uitvoer van de condensor daarvoor heeft de ACE een verdeler ingebouwd, maar dat kan ook met leidingen zoals bij de 1e generatie ELGA.

Bij jouw toepassing (zonder HR) is er geen verdeler nodig. Ik zou hem er uit slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Crazy- schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:52:
[...]

Mooi schema. Wel zou ik een hygiënevat overwegen waarbij SWW via een wisselaar loopt. Je vat bevat dan puur dood water.
Dank! Wat is het voordeel van een hygienevat in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Tomexergie ik heb wel een hypothese over die open verdeler.
Bij de originele ELGA moet je best even proefdraaien met de ELGA en de cv ketel om ze samen goed te laten werken.
Die tijd is nu bespaart
En er kijkt toch niemand naar het rendement

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

dirkdeman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:47:
[...]

Dank! Wat is het voordeel van een hygienevat in dit geval?
Je hoeft geen legionella runs te maken naar 60/65 graden. Ofwel je kan je vat opwarmen tot 50 graden en je hebt heerlijk douche-/SWW water. Hierdoor (lagere deltaT omgeving) minder warmte verlies.

Echt heet water nodig? Weet niet of je een Quooker hebt? Maar buiten dat is dit afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 12:17

uit nieuwsgierigheid: wat voor vat heb je?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 12:17
Crazy- schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:00:
[...]

Je hoeft geen legionella runs te maken naar 60/65 graden. Ofwel je kan je vat opwarmen tot 50 graden en je hebt heerlijk douche-/SWW water. Hierdoor (lagere deltaT omgeving) minder warmte verlies.

Echt heet water nodig? Weet niet of je een Quooker hebt? Maar buiten dat is dit afdoende.
maar je hebt ook een stuk minder warm water tot je beschikking. ik zou juist niet voor een hygieneboiler gaan want dan moet je weer aan de slag met doorstroomverwarmers e.d. om lang genoeg te kunen douchen en wordt het allemaal erg prijzig. die paar kwh per jaar voor de legionella runs doen echt niks op een jaarafrekening en zijn met 2 extra zonnepaneeltje ook afgedekt.

[ Voor 9% gewijzigd door develdonk op 09-10-2020 19:49 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 14-09 09:09
develdonk schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:48:
[...]

maar je hebt ook een stuk minder warm water tot je beschikking. ik zou juist niet voor een hygieneboiler gaan want dan moet je weer aan de slag met doorstroomverwarmers e.d. om lang genoeg te kunen douchen en wordt het allemaal erg prijzig. die paar kwh per jaar voor de legionella runs doen echt niks op een jaarafrekening en zijn met 2 extra zonnepaneeltje ook afgedekt.
Eens met bovenstaande. Het heeft beide zijn eigen dingen waar je rekening mee moet houden. Er zijn er ook genoeg die geen legionella doen (waaronder ik nog), dat is een keuze. Daarnaast is legionella niet 100% weggegooide stroom ofzo.. je krijgt een vat met 60gr+ water er voor terug. Als je dat timed op een dag waarop vaak het meest gebadderd wordt heb je niet zo veel verlies ook.

Ik ben blij dat ik geen doorstroomverwarmer heb hoeven plaatsen, dat is ten slotte ook gewoon COP=1 aan stroom als die aan gaat.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
koevlaas2 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:48:
[...]
Je kan vulslangen kant en klaar kopen, wellicht goed bij je vulpunt te bewaren.
Inderdaad.
Ik heb deze van de Hornbach (geen aandelen). Niet duur en werkt prima (netjes voorzien van rubber afdichtingsringen, dus geen lekkage).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj

Ik denk dat je hetzelfde probleem hebt als ik had, namelijk dat je sensor niet goed thermisch geleidend met je buis verbonden was. Dat buisje zit namelijk vastgelast aan/in je vat, en heeft echt wel de zelfde temperatuur als de wand, ook als ie niet of nauwelijks in het water zit.
Mijn oplossing heb ik een paar weken geleden in deze post beschreven.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maikie18
Andrehj schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:56:
[...]

Inderdaad.
Ik heb deze van de Hornbach (geen aandelen). Niet duur en werkt prima (netjes voorzien van rubber afdichtingsringen, dus geen lekkage).
@AUijtdehaag was zo gek om een nieuwe vulslang te kopen en die kwam hij net even brengen (echt, deze man is te goed voor deze wereld). Hij had ook meteen een router bij waarmee we het apparaat aan de wifi hebben kunnen koppelen.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Robindd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:52:
[...]

Eens met bovenstaande. Het heeft beide zijn eigen dingen waar je rekening mee moet houden. Er zijn er ook genoeg die geen legionella doen (waaronder ik nog), dat is een keuze. Daarnaast is legionella niet 100% weggegooide stroom ofzo.. je krijgt een vat met 60gr+ water er voor terug. Als je dat timed op een dag waarop vaak het meest gebadderd wordt heb je niet zo veel verlies ook.

Ik ben blij dat ik geen doorstroomverwarmer heb hoeven plaatsen, dat is ten slotte ook gewoon COP=1 aan stroom als die aan gaat.
Ik ga hem er tussen uit halen.
Hij is defekt vrees ik.

Geeft niet, heb nog 2 warmtebronnen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 22:07
Wij hebben in onze nieuwe woning sinds begin dit jaar vloerverwarming laten frezen en een verdeler met pomp laten monteren. Meteen aangeven dat er later dit jaar een warmtepomp komt, sinds gisteren is de warmtepomp geplaatst maar de monteurs gaven meteen aan dat ik beter een verdeler zou nemen zonder pomp. Kan iemand mij hierin adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:31
Nicklazzz schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:29:
Wij hebben in onze nieuwe woning sinds begin dit jaar vloerverwarming laten frezen en een verdeler met pomp laten monteren. Meteen aangeven dat er later dit jaar een warmtepomp komt, sinds gisteren is de warmtepomp geplaatst maar de monteurs gaven meteen aan dat ik beter een verdeler zou nemen zonder pomp. Kan iemand mij hierin adviseren?
Klopt, meer kan ik er niet van maken. Koop wel een geschikte die ook voor koelen geschikt is.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Nicklazzz schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:29:
Klopt helemaal, je hebt een verdeler zonder pomp nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
Wimhaw schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:34:
[...]

Klopt, meer kan ik er niet van maken. Koop wel een geschikte die ook voor koelen geschikt is.
Goed dat je het aangeeft, heb de optie koelen ook genomen bij de Daikin WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
Ramon_1984 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:35:
[...]

Klopt helemaal, je hebt een verdeler zonder pomp nodig.
Is het zo “nodig” dat je adviseert om meteen een andere verdeler te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Nicklazzz schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:45:
[...]

Is het zo “nodig” dat je adviseert om meteen een andere verdeler te nemen?
Ik zou het gelijk doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inderdaad, lees de laatste pagina's maar eens, met name posts van @mkleinman :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:31

Het schema:

[Afbeelding]

Mijn vragen:
Je schema klopt alleen je beeld een split buitenunit af alsof het een monoblock is.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 19:50
Goedenavond.

Heb gisteren de sleutel ontvangen van mijn nieuwe woning.
Dus heb vandaag de warmtepomp ook maar aan het werk gezet.

Aanvooer was vanavond 33 graden op de verdelers.
Retour van de verdelers 27 graden.
Alle lussen op paar tienden graad gelijk.
Woonkamer 21 graden.
Vloer oppervlak 25

Alleen bij het buffervat gebeurd wat raars.
Daar komt 27 graden (retour water) in. En 28 graden water uit.

De kraan welke op ongeveer 5 bar staat, laat dus wat warm water door.
Dit gaat linea recta retour warmtepomp.

Dit is toch zonde?? Mag ik hier zomaar aan draaien?

Alle groepen staan open, en hebben geen naregeling.

Zie foto buffervat en kraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6EbPxfWPtBljxbxjcnEJWUJd_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jP8I1QT1GTyYCM8nSq4USCNM.jpg?f=fotoalbum_large

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
biljoenblik schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:27:
Goedenavond.

Aanvooer was vanavond 33 graden op de verdelers.
Retour van de verdelers 27 graden.
Alle lussen op paar tienden graad gelijk.
Woonkamer 21 graden.
Vloer oppervlak 25

Alleen bij het buffervat gebeurd wat raars.
Daar komt 27 graden (retour water) in. En 28 graden water uit.

Alle groepen staan open, en hebben geen naregeling.

Zie foto buffervat en kraan.

[Afbeelding]
Dat is helemaal niet raar, maar normaal, flow secundair is lager dan primair, dus primair lagere dT dus hogere retour T

Ik weet niet hoe oud de woning is, maar Ta 33 is erg hoog met deze buiten temperaturen

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 09-10-2020 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

develdonk schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:48:
[...]

Stuk minder warm water? Heb zelf 400 liter hygiënevat.... maar met 40-60 graden douchen wij met z’n 4en prima. En dat met een stort douche.

Afdekken etc is leuk; maar ergens houd het afdekken ook op met all-electric ;-) dan heb je het gewoon nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
Grolsch schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:31:
[...]

Dat is helemaal niet raar, maar normaal, flow secundair is lager dan primair, dus primair lagere dT dus hogere retour T
Is het dan niet zonde om warm aanvoerwater direct dat vat in te sturen, en wat uit het vat komt gaat dan weer retour warmte pomp.

Het vat, zit niet in de aanvoer. Maar in de retour.

Dus warm water, gaat gelijk de koude leiding in.

De hoge water temperatuur is voor de vloer. De spanning eraf halen. Even paar keer naar max en weer afkoelen.

Is nieuwbouw

[ Voor 11% gewijzigd door biljoenblik op 09-10-2020 21:39 ]

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
biljoenblik schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:36:
[...]

Is het dan niet zonde om warm aanvoerwater direct dat vat in te sturen, en wat uit het vat komt gaat dan weer retour warmte pomp.

Het vat, zit niet in de aanvoer. Maar in de retour.

Dus warm water, gaat gelijk de koude leiding in.
Ik zie het nu ook, buffervat in serie in de retour, waarom? Onvoldoende systeeminhoud :? Lijkt me niet met vloerverwarming.

Blijkbaar kun je de flow niet kwijt over je vloerverwarmingverdeler, en wordt deze door de bypass gedrukt, dus optie 1 = flow verhogen aan de afgiftekant, indien niet mogelijk flow verlagen (pomp standje naar beneden)?

Heb je een dynamisch afgiftesysteem (naregeling), hoe staat de pomp ingesteld ?

Nogmaals, Ta 33 is verrekte hoog bij Tbuiten +10 graden.

Kan ook zijn dat je aan het testen bent omdat je een nieuw huis hebt, er weinig afgifte is, en daardoor de warmte door de bypass wordt gedrukt.

Op zich is het niet zonde, want hoe hoger de retour, hoe minder de WP hoeft te doen.
Wat wel "zonde" is, dat is de hoge Ta, da kost je COP.

Je kunt natuurlijk ook de bypass verder knijpen, maar 5 bar is al vrij hoog. (Heb je dit wel goed? 0,2bar is normaal)
Waarom zit daar uberhaupt een bypass ? Moet haast duiden op naregeling. Normaal gesproken past men een drukverschilregelaar (bypass) alleen maar toe als er afgifte"apparaten" dicht gaan dmv thermostaatkranen of naregeling.

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 09-10-2020 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
BarryH schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:54:
@Tomexergie ik heb wel een hypothese over die open verdeler.
Bij de originele ELGA moet je best even proefdraaien met de ELGA en de cv ketel om ze samen goed te laten werken.
Die tijd is nu bespaart
En er kijkt toch niemand naar het rendement
Het oorspronkelijke leidingsysteem van Elga had geen open verdeler alleen de ketel en Wp (de warmtekant) worden gemengd aan de koude(retour)kant kon geen menging plaatsvinden met de hete kant.. Als bij de ACE de secundaire pompen worden teruggeregeld, of afsluiters worden dicht gedraaid dan gaat de ACE in eigen circuit circuleren waarbij gemengd wordt en de temperatuur op kan lopen tot max 45C en uiteraard gaat dat ten koste van de COP.

In de CV wereld zijn openverdelers en mengregelingen heel normaal want er wordt niet op een graadje gekeken als je 90C beschikbaar hebt. Bij een WP is iedere graad C verlies ongeveer 5% minder opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
biljoenblik schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:27:
Goedenavond.

Aanvoer was vanavond 33 graden op de verdelers.

33C dat kan wel 3c lager :X

0.5 Bar en dat is de stand met de meeste weerstand dus 'dichter' kan niet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tomexergie schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:01:
[...]

Het oorspronkelijke leidingsysteem van Elga had geen open verdeler alleen de ketel en Wp (de warmtekant) worden gemengd aan de koude(retour)kant kon geen menging plaatsvinden met de hete kant.. Als bij de ACE de secundaire pompen worden teruggeregeld, of afsluiters worden dicht gedraaid dan gaat de ACE in eigen circuit circuleren waarbij gemengd wordt en de temperatuur op kan lopen tot max 45C en uiteraard gaat dat ten koste van de COP.

In de CV wereld zijn openverdelers en mengregelingen heel normaal want er wordt niet op een graadje gekeken als je 90C beschikbaar hebt. Bij een WP is iedere graad C verlies ongeveer 5% minder opbrengst.
Ja, ik dacht ook al dat die open verdeler geen + zou zijn.
Wat ik niet begrijp is waarom hybride WP niet in serie worden gezet met de gasketel.
De cvpomp in de gasketel aansturen als externe pomp
en dan doet de WP altijd de eerste opwarming
lijkt mij efficient. ook wel eens posts gezien van iemand die het in serie had staan maar wel de cv ketel en de wp een eigen pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
koevlaas2 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:03:
[...]

Heb hem sinds gisteren avond op Ta 25 gezet. Thermostaat op 21 en het is nu 22 graden binnen.
Maikie18 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:16:
[...]

@AUijtdehaag was zo gek om een nieuwe vulslang te kopen en die kwam hij net even brengen (echt, deze man is te goed voor deze wereld). Hij had ook meteen een router bij waarmee we het apparaat aan de wifi hebben kunnen koppelen.
Oh ja, en hij heeft ook nog de standaard ontluchten op de verdeler vervangen voor een spirovent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
Ja ik weet het. Aanvoer kan lager. Maar de vloer moet even opgestookt worden.

Over paar weken komt de egaline.

Het systeem is ontworpen voor een serie nieuwbouw woningen welke als optie naregeling hadden.
Dat heb ik niet.

De mitsubishi staat op fabrieks instellingen dus pomp stand max 5.
Maar volgens regelt deze dat zelf.

Ik heb alleen de ruimteregeling aangepast naar een aanvoer van 25 tot 35 graden.
Elektrisch element voor verwarming uit.

Ik zal nog eens goed naar die kraan kijken. Maar zag een schaalverdeling erop staan met eenheid bar.
En deze stond bij 5 (maar kan ook 0,5 zijn)

Maar ik zal er morgen nog eens beter naar kijken.

Maar het kan geen kwaad? En het is ook niet zonde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:29

Japie.G

Colour Classic

koevlaas2 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:03:
[...]

Ik denk dat hij een dekvloer droog programma/opstookprotocol aan het draaien is.
biljoenblik schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:21:

Ik heb dit ook zo zitten in verband met een nageregeld systeem. Als alle groepen dichtlopen voldoe je nog aan de minimale systeeminhoud en de minimale hoeveelheid warm water voor een defrost.

Als je geen naregeling hebt is dit vat zonde om in je systeem te hebben. Weg ermee. Je laat nu inderdaad vermogen weglekken en je regeling kan ook van slag raken door een soort van foutieve te hoge Tr

[ Voor 18% gewijzigd door Japie.G op 09-10-2020 22:53 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 12:44
Ja ik weet het. Aanvoer kan lager. Maar de vloer moet even opgestookt worden.

Over paar weken komt de egaline.

Het systeem is ontworpen voor een serie nieuwbouw woningen welke als optie naregeling hadden.
Dat heb ik niet.

De mitsubishi staat op fabrieks instellingen dus pomp stand max 5.
Maar volgens regelt deze dat zelf.

Ik heb alleen de ruimteregeling aangepast naar een aanvoer van 25 tot 35 graden.
Elektrisch element voor verwarming uit.

Ik zal nog eens goed naar die kraan kijken. Maar zag een schaalverdeling erop staan met eenheid bar.
En deze stond bij 5 (maar kan ook 0,5 zijn)

Maar ik zal er morgen nog eens beter naar kijken.

Mitsubishi? wat is dat dan?

Wat is je warmtepomp voor type? En die binnenunit?

Het is aangesloten volgens een standaard Nibe systeemschema lijkt (mits die kraan een advo is), dus dat zou wel goed moeten zijn. Dat vat zit er dan vooral in om te garanderen dat er voldoende water in het systeem zit bij ontdooien.

Als je echt geen naregeling hebt, dan zou die advo zelfs weg kunnen.

Je kan trouwens de pompsnelheid in de besturing van de warmtepomp instellen met een min/max percentage, maar in principe kan de regeling het zelf prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

Je kan het niet voelen, dat ding zit dichtbij/aangesloten op de aanvoer en word door een warme langsgaande aanvoer ook al warm zonder dat er water doorheen gaat.
Persoonlijk monteer ik dat soort spullen nooit en haal ze zelfs weg als ik een WP monteer en er is er 1 aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
BarryH schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:17:
[...]

Ja, ik dacht ook al dat die open verdeler geen + zou zijn.
Wat ik niet begrijp is waarom hybride WP niet in serie worden gezet met de gasketel.
De cvpomp in de gasketel aansturen als externe pomp
en dan doet de WP altijd de eerste opwarming
lijkt mij efficient. ook wel eens posts gezien van iemand die het in serie had staan maar wel de cv ketel en de wp een eigen pomp.
Dat zie je wel in de Duitse schema's. Zoals Elga het had opgelost met een terugslagklep bij de HR en parallel plaatsen is goedkoop. De WP krijgt dan ook de koude retour temp. In serie heb je een motorgestuurde driewegklep nodig en is dus duurder. Daarbij staan de pompen in serie en dus hogere flow, meer geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz

Tijdens de SWW run gisteren voor het eerst sinds installatie in juli volgens de WP mijn setpoint gehaald van 52 graden. Zelfs een klein beetje overschoot naar 52,9. Kwam van 45 en pomp heeft er 35 minuten over gedaan. Heb de sensor tegen het vat aan zitten op de helft. oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Tomexergie als je ze in serie plaatst kan je de pomp gewoon wat lager zetten.
Sterker nog als je bij de cv de pomp eruit haalt en de pomp in de wpnook laat draaien als alleen de cv draait wordt het zuiniger

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robindd
Bo0bz schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:06:
[...]

Tijdens de SWW run gisteren voor het eerst sinds installatie in juli volgens de WP mijn setpoint gehaald van 52 graden. Zelfs een klein beetje overschoot naar 52,9. Kwam van 45 en pomp heeft er 35 minuten over gedaan. Heb de sensor tegen het vat aan zitten op de helft. oOo
Hebben ze daar nu een stukje isolatie weg gehaald ofzo?
Erg vreemd dat die dompelbuis niet werkt. Wellicht heeft die zo een vorm aan het einde dat die sensor niet goed raakt. Je zou het vol kunnen stoppen met wat aluminium folie wat eerder geopperd is, dan ben ik wel overtuigd dat dat gaat werken.
Maar uiteindelijk toch wat @Grolsch zei helemaal aan het begin, je temp sensor/waarde niet correct :)
+1 voor zijn faultfinding 8)

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
@Robindd Inderdaad goed werk van @Grolsch!

De sensor zit nu tussen de isolatie en het vat in. Bij dit vat is alles zo'n beetje modulair en kun je hem volledig strippen zonder te slopen. Isolatie zit gewoon geklemd tussen de buitenzijde en het vat. Niet verlijmd ofzo aan het vat...

De fabrikant die mee was geeft aan dat de dompelbuis niet goed in het vat zit. Iets met volautomatische lasnaden waar mogelijk te veel speling in zit. Dit soort vaten word vaker gebruikt voor Solar toepassingen en daar zit je al gauw in goede dagen op 80 graden water gaf hij aan. Dan is de marge iets groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Bo0bz schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:41:
Iets met volautomatische lasnaden waar mogelijk te veel speling in zit.
Wat een slechte smoes :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dat weet @Grolsch vast wel, die is staalboer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
@Bo0bz
Had je wel een warmtegeleiding pasta in de dompelbuis?
Daarna met een dubbelgevouwen ty-rap langs de kabel vastklemmen (vouw insteken en uitsteeksel afknippen)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.werkenmetmerken.nl/img/40381274077051-t-800x533.png
Zie b.v.
https://www.werkenmetmerk...Hk2lkEaAvq0EALw_wcB#74014

Een dompelbuis meting zou meer accuraat moeten zijn dan een wand meting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bo0bz schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:41:
@Robindd Inderdaad goed werk van @Grolsch!

De sensor zit nu tussen de isolatie en het vat in. Bij dit vat is alles zo'n beetje modulair en kun je hem volledig strippen zonder te slopen. Isolatie zit gewoon geklemd tussen de buitenzijde en het vat. Niet verlijmd ofzo aan het vat...

De fabrikant die mee was geeft aan dat de dompelbuis niet goed in het vat zit. Iets met volautomatische lasnaden waar mogelijk te veel speling in zit. Dit soort vaten word vaker gebruikt voor Solar toepassingen en daar zit je al gauw in goede dagen op 80 graden water gaf hij aan. Dan is de marge iets groter.
Ramon_1984 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:18:
[...]

Dat weet @Grolsch vast wel, die is staalboer :)
Lijkt mij een k*tsmoes, hoezo zit de dompelbuis niet goed in het vat :? Hij zit er toch in?
En als hij niet goed gelast is dan is hij lek, maar een slechte las zorgt niet voor slechte geleiding.

Ik denk ook dat de sensor dan niet goed geleid ofzo, want ik zie niet in waarom een slechte las voor slechte geleiding zou zorgen.

Mijn dompelbuizen zitten denk ik een CM of 10 á 15 in het vat ? Verder is het niet.
Ik heb ook al eens een slechte geleiding gehad, vattemperatuur is dan in werkelijkheid veel hoger.

Ik heb geen paste gebruikt maar een geplette koperen buis zodat de sensor goed aanligt.
Ik heb er in het midden zelfs 2 sensoren inzitten, die van de Mitsu, en mijn eigen logging sensor.

Ik kreeg vanmorgen mailtje van DHL dat de procon wordt afgeleverd, nu dan maar snel ff een kabel trekken van WP hok naar meterkast >:)

Ik hoop jullie vanavond te kunnen verblijden met mooie grafieken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Tomexergie schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:01:
[...]

Het mooie van de ACE is dat je enorm flexibel bent. Ik heb hem solo aangesloten, de leidingen voor de CV zijn simpelweg niet aangesloten. Je zou deze ELGA ook in de klassieke opstelling kunnen plaatsen waarbij beide haaks in de aanvoerleiding hun flow duwen. En je zou ze zelfs in serie kunnen zetten.

De retour naar de ELGA toe gaat eerst door de warmtewisselaar voordat deze in de open verdeler terecht komt. Dus volgens mij is een eigen circuit niet mogelijk? Althans dat haal ik uit dit plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLvlnw2qu9vg7P2puj5VixUNfHU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JgOk2jVZuWiXqTndfbKAyCIL.jpg?f=user_large

Als de ketel ook moet werken gaat de COP van de warmtepomp hoe dan ook onderuit want de retourtemperatuur zal hoe dan ook hoger worden als de CV bij moet schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:33:
..
Ik heb er in het midden zelfs 2 sensoren in zitten, die van de Mitsu, en mijn eigen logging sensor.
Inderdaad, hier ook, alleen geven ze niet exact dezelfde temperatuur aan, maar dat kan natuurlijk best komen door onnauwkeurigheid van 1 van de sensoren.
Ik kreeg vanmorgen mailtje van DHL dat de procon wordt afgeleverd, nu dan maar snel ff een kabel trekken van WP hok naar meterkast >:)

Maar die Procon maakt toch geen grafieken? Bij mij maakt die een afstandsbediening op je pc, en een monitoring van de toestand in tekst vorm; scheelt heel wat heen en weer geloop, met dank aan Fonske ;-) _/-\o_

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
BarryH schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:12:
@Tomexergie als je ze in serie plaatst kan je de pomp gewoon wat lager zetten.
Sterker nog als je bij de cv de pomp eruit haalt en de pomp in de wpnook laat draaien als alleen de cv draait wordt het zuiniger
Bij een HR ketel kun je niet zomaar de pomp eruit halen, die is geïntegreerd in het regelcircuit en wordt ook via een driewegklep voor DHW warmtewisselaar gebruikt. De parallelle opstelling van de HR en Elga werkt best goed.

Ik hoop dat @mkleinman meetpunten rond de verdeler heeft waardoor hij kan zien of er menging plaats vindt. Als temp van retour van de CV lager is dan de toevoer naar de condensor, dan vindt er menging plaats. (Wel met WP "aan" meten.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naalroc schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:47:
[...]
Inderdaad, hier ook, alleen geven ze niet exact dezelfde temperatuur aan, maar dat kan natuurlijk best komen door onnauwkeurigheid van 1 van de sensoren.
[...]
Maar die Procon maakt toch geen grafieken? Bij mij maakt die een afstandsbediening op je pc, en een monitoring van de toestand in tekst vorm; scheelt heel wat heen en weer geloop, met dank aan Fonske ;-) _/-\o_
Procon, node red, influxdb, grafana = grafieken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
mkleinman schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:40:
[...]

Het mooie van de ACE is dat je enorm flexibel bent. Ik heb hem solo aangesloten, de leidingen voor de CV zijn simpelweg niet aangesloten. Je zou deze ELGA ook in de klassieke opstelling kunnen plaatsen waarbij beide haaks in de aanvoerleiding hun flow duwen. En je zou ze zelfs in serie kunnen zetten.

De retour naar de ELGA toe gaat eerst door de warmtewisselaar voordat deze in de open verdeler terecht komt. Dus volgens mij is een eigen circuit niet mogelijk? Althans dat haal ik uit dit plaatje.

[Afbeelding]

Als de ketel ook moet werken gaat de COP van de warmtepomp hoe dan ook onderuit want de retourtemperatuur zal hoe dan ook hoger worden als de CV bij moet schakelen.
Ik zal de handleiding nog eens besstuderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Tomexergie schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:50:
[...]

Bij een HR ketel kun je niet zomaar de pomp eruit halen, die is geïntegreerd in het regelcircuit en wordt ook via een driewegklep voor DHW warmtewisselaar gebruikt. De parallelle opstelling van de HR en Elga werkt best goed.

Ik hoop dat @mkleinman meetpunten rond de verdeler heeft waardoor hij kan zien of er menging plaats vindt. Als temp van retour van de CV lager is dan de toevoer naar de condensor, dan vindt er menging plaats. (Wel met WP "aan" meten.)
Nee ik heb geen sensoren meer zelf in de ELGA geplaatst. Dit was ik ook eerlijk gezegd niet meer van plan. Deze ACE is een stuk complexer van binnen dat ik hem liever met rust laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Vraag voor de mensen met een multical 302 met MBUS. Kan je via MBUS ook de temperaturen en de flow uitlezen?

Ik ben een schema aan het maken voor het vervangen van mijn vloerverdeler en vanaf daar het gehele circuit naar de ELGA, als het systeem dan toch leeg is kan de VFS40 er uit en een 302 er weer tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
mkleinman schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:04:
[...]

Nee ik heb geen sensoren meer zelf in de ELGA geplaatst. Dit was ik ook eerlijk gezegd niet meer van plan. Deze ACE is een stuk complexer van binnen dat ik hem liever met rust laat.
Ik heb het hydraulische stroomschema van ACE gevonden, dat is een stuk duidelijker dan de tekening van de kast. Inderdaad gaat de retour niet de verdeler in maar staat rechtstreeks op de condensor. Er kan dus geen menging plaatsvinden met de retour.
In jouw geval (zonder HR) heeft de verdeler geen enkele funktie. Dus de hoge Ta kan dat niet aan liggen.

Jouw woning heeft met dit weer c.a 600W nodig. De WP levert bij 25%modulatie= 400W(e)=2000W(th) dus een factor 3 te veel warmte vermogen dan nodig en gaat een zaagtand grafiek maken. Bij een langere periode tijd schiet de Ta hoger door dan bij een korte periode tijd en meer tanden. De regeling zo instellen dat Ta zo laag mogelijk blijft. Dat kan via thermische massa buffer of : het accepteren van korte aan/uit periode zoals bij de L/L/ WP's of : nog verder terug moduleren als dat mogelijk is. Welk merk buitenunit heeft Remeha gebruikt?

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mkleinman schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:44:
Vraag voor de mensen met een multical 302 met MBUS. Kan je via MBUS ook de temperaturen en de flow uitlezen?

Ik ben een schema aan het maken voor het vervangen van mijn vloerverdeler en vanaf daar het gehele circuit naar de ELGA, als het systeem dan toch leeg is kan de VFS40 er uit en een 302 er weer tussen.
Yes.Zie ook dit topic
noo in "Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Thanks!

Volgens mij heeft de Multical 302 2x een 3/4" buitendraad aansluiting. Hoe sluit je de 2e sensor aan voor in de retour trouwens? Monteer je die op de leiding of in de leiding?

Heb je eventueel een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[...]

Ben ik druk bezig met de kabel te trekken, krijg ik een mailtje van DHL.

13.45, u was niet thuis de bezorger komt maandag :(

Ik stond PAL voor de voordeur bij de meterkast een kabel te trekken, dus waarschijnlijk een luie chauffeur :( :(

Maar de kabel ligt er, aangestript, dus als de Procon komt kan hij er zo aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:21
mkleinman schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:41:
[...]

Thanks!

Volgens mij heeft de Multical 302 2x een 3/4" buitendraad aansluiting. Hoe sluit je de 2e sensor aan voor in de retour trouwens? Monteer je die op de leiding of in de leiding?

In de leiding.
3/4": https://zaehleronlineshop...-25-mm-IG-x-3/4-25-mm-UeW

1": https://zaehleronlineshop...satz-fuer-Waermezaehler_1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Thanks!

Mijn Multical 302 heeft een 1'' draad, maar de Qn1.5 heeft volgens mij inderdaad 3/4.

Je moet dit setje erbij hebben, de 2e sensor schuif je dan in het kogelkraantje met het sensorgaatje.
1'' https://zaehleronlineshop...satz-fuer-Waermezaehler_1
3/4 https://zaehleronlineshop...-25-mm-IG-x-3/4-25-mm-UeW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:44:
[...]

Ben ik druk bezig met de kabel te trekken, krijg ik een mailtje van DHL.

13.45, u was niet thuis de bezorger komt maandag :(

Ik stond PAL voor de voordeur bij de meterkast een kabel te trekken, dus waarschijnlijk een luie chauffeur :( :(

Maar de kabel ligt er, aangestript, dus als de Procon komt kan hij er zo aan :P
Dat had ik deze week ook, maar van DPD; en dat was al eerder een paar maal gebeurd!
En je kunt alleen telefonisch klagen, op jouw eigen telefoon kosten; van Email hebben ze nog niet gehoord. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Wolly schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:53:
[...]

Mijn Multical 302 heeft een 1'' draad, maar de Qn1.5 heeft volgens mij inderdaad 3/4.

Je moet dit setje erbij hebben, de 2e sensor schuif je dan in het kogelkraantje met het sensorgaatje.
1'' https://zaehleronlineshop...satz-fuer-Waermezaehler_1
3/4 https://zaehleronlineshop...-25-mm-IG-x-3/4-25-mm-UeW
Ik heb bewust de 1” besteld om een grotere doorvoer te hebben, en hem rechtstreeks onder de WP aan te kunnen sluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:59
[...]

Thanks!

T stuk met 1/2” nipple daarin de houder van de Temperatuur. Ik heb hem erbij besteld.
Hier zie je op plaatje erbij. Maar er zijn ook kranen waar je ze inschroef.
https://www.bes.co.uk/kam...gy-meter-3-4-bsp-m-23682/

Zie hier bij zubehoren
https://zaehleronlineshop...25-52-mm-Funk-vorbereitet

[ Voor 8% gewijzigd door Dapdodo op 10-10-2020 16:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
[...]

Thanks!

Ignore the cable management dat staat ergens onderaan mijn to do lijst
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ncdjnQfJ/IMG-20201010-162844.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Daannn1987 op 10-10-2020 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
Daannn1987 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:30:
[...]

[Afbeelding]
Heb je ook in de handleiding gelezen, dat je voor de flowmeting een bepaalde rechte lengte ongestoorde leiding nodig hebt?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Zwerius schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:13:
[...]

Heb je ook in de handleiding gelezen, dat je voor de flowmeting een bepaalde rechte lengte ongestoorde leiding nodig hebt?
Bochten in hetzelfde vlak is ok volgens de handleiding. En daarnaast staat die “bepaalde lengte” niet uitgedrukt in een getal zo ver ik weet. Heb daar nog over getwijfeld, maar heb hem ook recht onder de unit hangen. Bochten zijn echter wel allemaal in hetzelfde vlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Zwerius schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:13:
[...]

Ik lees alleen;

Monteer het volumedeel niet vlak na eendubbele bocht in twee richtingen..

en

Rechte aanstroomlengte: MULTICAL® 302 heeft strikt genomen geen rechte aanstroom- of
uitstroomlengte nodig om te voldoen aan de Richtlijn meetinstrumenten (MID) 2004/22/ EF en EN
1434:2007. Een rechte aanstroomlengte is alleen noodzakelijk in het geval zich vóór het volumedeel
sterke turbulentie voordoet.

Of doel je ergens anders op?
Als ik pagina 6 bekijk;
https://blue2.vanmarcke.b...0618A51912.1313/1/CONTENT

Is het allemaal dikke vette prima

[ Voor 13% gewijzigd door Daannn1987 op 10-10-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDvNOTEqnCzSuVYn-4aJxWzxI3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJPHRCbyO0evpUntZvdMHdbA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PF4b3cgLSo3ALpvsIr1bbRdpgWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KovHsbS8Ptj1Gi1YCi0OKPJD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pxwtr-xWfHLsMqIm37oVPrMREeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxutElEfp2eYTuJ3rC8EgPAR.jpg?f=fotoalbum_large

We hadden het koud en daarom +0,5 graden erbij op de thermostaat. ELGA gaat vol los bij 8 graden buiten op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Betr: de Kamstrup: bij sommigen staat : incl. 12-Jahresbatterie
die is dan €20 duurder; hoe wordt hij van spanning voorzien zonder die '12-Jahresbatterie'?

En koop je uitsluitend zo'n ding om de hoeveelheid opgewekte warmte te kunnen registreren, en daarmee de COP te kunnen bepalen?
Geen ander doel?
Dan is dat een beste prijs voor je nieuwsgierigheid, lijkt me.

[ Voor 40% gewijzigd door Naalroc op 10-10-2020 18:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
Daannn1987 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:28:
[...]

Ik lees alleen;

Monteer het volumedeel niet vlak na eendubbele bocht in twee richtingen..

en

Rechte aanstroomlengte: MULTICAL® 302 heeft strikt genomen geen rechte aanstroom- of
uitstroomlengte nodig om te voldoen aan de Richtlijn meetinstrumenten (MID) 2004/22/ EF en EN
1434:2007. Een rechte aanstroomlengte is alleen noodzakelijk in het geval zich vóór het volumedeel
sterke turbulentie voordoet.

Of doel je ergens anders op?
Als ik pagina 6 bekijk;
https://blue2.vanmarcke.b...0618A51912.1313/1/CONTENT

Is het allemaal dikke vette prima
Sorry, dan heb ik het mis.
Ik weet uit mijn vroegere werk niet anders, dan dat je voor nauwkeurige flowmetingen altijd een behoorlijkerechte lengte voor en na de meting nodig had. Vandaar.
Volgens mij was dat wel zoiets als tot 50D voor de meting en 25D na de meting.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Daannn1987 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:30:
[...]

[Afbeelding]
Kijk ik verkeerd of staat die 2e sensor voor de retour niet op die foto?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 23:20

thido

Tilburg

sjimmie schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:43:
[...]

Kijk ik verkeerd of staat die 2e sensor voor de retour niet op die foto?
Kraan in rechterleiding, sensor zit aan de rechterkant ervan :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:59
Naalroc schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:02:
Betr: de Kamstrup: bij sommigen staat : incl. 12-Jahresbatterie
die is dan €20 duurder; hoe wordt hij van spanning voorzien zonder die '12-Jahresbatterie'?

En koop je uitsluitend zo'n ding om de hoeveelheid opgewekte warmte te kunnen registreren, en daarmee de COP te kunnen bepalen?
Geen ander doel?
Dan is dat een beste prijs voor je nieuwsgierigheid, lijkt me.
Klopt, maar bij mij hangt die achter mijn CV om beter te bepalen welke WP moet worden.
WP fout kopen is best wel veel duurder.
Normaal is batterij 10 jaar geloof ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Dapdodo op 10-10-2020 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 14:58
Intussen ben ik een aantal bezig met de eerste opstookcyclus van de vloerverwarming dmv van de warmtepomp.

Wat mijn opvalt: de aanvoer temperatuur stijgt niet mee met de 5 graden verhogingen. Echter de temperatuur loopt wel langzaam op alleen niet met de 5 graden per dag. We zijn maandag begonnen en de aanvoer temperatuur zit nu op bijna 38 graden. Nog steeds niet heel slecht. De retour temperatuur ligt structureel 5 graden lager.

Zou het nou uitmaken als ik de pomp op een hogere snelheid zou instellen? Staat nu op stand 4 (laagste snelheid voor de vloerverwarming en kan naar stand 7)

Binnen wordt het bloedheet al. Bovenverdieping op 25 graden met de ramen op kiepstand. Dicht loopt de temperatuur zo op naar 27 graden. Benedenverdieping zit op ruim 24 graden. En overdag staat er 1 deur op om te ventileren om het stucwerk te laten drogen.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Casejunkie voor een warmtepomp is hoge flow altijd goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
BarryH schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:22:
@Casejunkie voor een warmtepomp is hoge flow altijd goed
Ik heb de flow net verhoogd.

Voor de verhoging gecheckt: de delta T was 5,7 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Casejunkie schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:16:
Intussen ben ik een aantal bezig met de eerste opstookcyclus van de vloerverwarming dmv van de warmtepomp.

Wat mijn opvalt: de aanvoer temperatuur stijgt niet mee met de 5 graden verhogingen. Echter de temperatuur loopt wel langzaam op alleen niet met de 5 graden per dag. We zijn maandag begonnen en de aanvoer temperatuur zit nu op bijna 38 graden. Nog steeds niet heel slecht. De retour temperatuur ligt structureel 5 graden lager.

Zou het nou uitmaken als ik de pomp op een hogere snelheid zou instellen? Staat nu op stand 4 (laagste snelheid voor de vloerverwarming en kan naar stand 7)

Binnen wordt het bloedheet al. Bovenverdieping op 25 graden met de ramen op kiepstand. Dicht loopt de temperatuur zo op naar 27 graden. Benedenverdieping zit op ruim 24 graden. En overdag staat er 1 deur op om te ventileren om het stucwerk te laten drogen.
Heb je wel eens uitgerekend wat het afgiftevermogen van je vloer is bij een watertemperatuur van gemiddeld 35.5 graden en een ruimtetemperatuur van 25 graden?
Ik gok dat je ongeveer uitkomt op het vermogen van je warmtepomp....
Oftewel, die staat gewoon vol gas te draaien.
Dat idee van 5 graden temperatuurstijging per dag lijkt leuk, maar is in de praktijk vaak helemaal niet haalbaar, zeker bij de wat hogere temperaturen.
Overigens lijkt 38 graden Ta ook meer dan genoeg toch? In werkelijkheid kom je toch nooit zo hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:29

Japie.G

Colour Classic

Andrehj schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:41:
[...]

Heb je wel eens uitgerekend wat het afgiftevermogen van je vloer is bij een watertemperatuur van gemiddeld 35.5 graden en een ruimtetemperatuur van 25 graden?
Dat idee van 5 graden temperatuurstijging per dag lijkt leuk, maar is in de praktijk vaak helemaal niet haalbaar, zeker bij de wat hogere temperaturen.
Overigens lijkt 38 graden Ta ook meer dan genoeg toch? In werkelijkheid kom je toch nooit zo hoog.
Dit.. je kunt nu beter in stappen van een paar graden per dag terug gaan. Terug tot de koudste temperatuur die je gaat gebruiken met koelen. En dan weer terug naar normaal. Een keer van heet naar koud laat de scheuren wel komen.. als ze al komen.. en daar kan dan mooi de egaline overheen👍🏼

[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 10-10-2020 19:48 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
[...]

[...]

Lijkt mij een k*tsmoes, hoezo zit de dompelbuis niet goed in het vat :? Hij zit er toch in?
En als hij niet goed gelast is dan is hij lek, maar een slechte las zorgt niet voor slechte geleiding.

Ik denk ook dat de sensor dan niet goed geleid ofzo, want ik zie niet in waarom een slechte las voor slechte geleiding zou zorgen.

Mijn dompelbuizen zitten denk ik een CM of 10 á 15 in het vat ? Verder is het niet.
Ik heb ook al eens een slechte geleiding gehad, vattemperatuur is dan in werkelijkheid veel hoger.

Ik heb geen paste gebruikt maar een geplette koperen buis zodat de sensor goed aanligt.
Ik heb er in het midden zelfs 2 sensoren inzitten, die van de Mitsu, en mijn eigen logging sensor.

De sensor zit alleen met het eerste puntje door de wand van het vat heen zegt de fabrikant. Ongeveer 1cm in het water. Hij had het ook over verschil in sensoren die alleen meten met het puntje en sensoren die meten over het gehele oppervlakte. Blijft mij een vreemd verhaal overigens.

Wat heb je met de geplette koperen buis gedaan? Om je sensor heen en dan in de dompelbuis geschoven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Bo0bz schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:48:
[...]
De sensor zit alleen met het eerste puntje door de wand van het vat heen zegt de fabrikant. Ongeveer 1cm in het water. Hij had het ook over verschil in sensoren die alleen meten met het puntje en sensoren die meten over het gehele oppervlakte. Blijft mij een vreemd verhaal overigens.
Bij mij zit de temperatuurbuis ook maar minimaal in het vat, ik schat een centimeter of zo, maar heb dat nooit precies gemeten. En dat is ook helemaal geen probleem, zolang je sensor maar goed thermisch geleidend met de behuizing is verbonden. En je hebt inmiddels zelf al aangetoond dat dat je probleem is (dat je sensor dus niet goed thermisch geleidend met je vat was verbonden).
Dus gewoon dat probleem oplossen. Niet blijven bellen en typen, maar gewoon doén! Hoe je dat moet doen heb ik gisteren al geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Andrehj schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:41:
[...]

Warmtepomp staat inderdaad 24/7 momenteel te stampen. Zodra hij bij de ingestelde temperatuur komt gaat het verbruik ook aardig omlaag. (Ik monitor dit met een youless en Enelogic)

We hebben de warmtepomp niet oversized omdat we ook nog een houtkachel hebben. De vloer beneden is nog niet geregeld en dit willen we over 1,5 week gaan doen.

Voor ons is de eerste keer dat we in aanraking komen met een warmtepomp en kennen zelf ook niemand die er 1 heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Loopt gewoon vol gas te stampen, zet ta eens op 30 graden, wordt ie rustiger van 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Andrehj schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:56:
[...]

Bij mij zit de temperatuurbuis ook maar minimaal in het vat, ik schat een centimeter of zo, maar heb dat nooit precies gemeten. En dat is ook helemaal geen probleem, zolang je sensor maar goed thermisch geleidend met de behuizing is verbonden. En je hebt inmiddels zelf al aangetoond dat dat je probleem is (dat je sensor dus niet goed thermisch geleidend met je vat was verbonden).
Dus gewoon dat probleem oplossen. Niet blijven bellen en typen, maar gewoon doén! Hoe je dat moet doen heb ik gisteren al geschreven.
Dat is best apart. Bij mijn WOLF boiler zitten dompelbuizen van zeker 20cm. De sensor zit dus behoorlijk diep in het water. Ik heb ze zo los in de buis hangen zonder geleidende pasta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
Een (vrij) nieuw topic dus misschien wel goed om een definitief oordeel te vellen over de Joule RVS boilers? Doen of niet doen?

Zijn er eigenlijk een hoop tweakers die ze hebben? Ik lees namelijk wel over @koevlaas2 waarbij er al twee lek zijn gegaan. Als dat er echter 2 op de 100 zijn, dan is het dat een ander verhaal dan 2 op de 10.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Grolsch schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:16:
[...]

Inderdaad Ta lager zou je denken, maar 26 gaat pendelen verwacht ik, want je afgifte halveert zo ongeveer.
Het lijkt erop dat hij zelfs met 25 gewoon blijft draaien. Voor de zekerheid wel op 26 gezet.

Als ik op de meters van de verdelers kijk zie ik het volgende

Beneden Ta 24 Tr 21
Boven Ta 26 Tr 21

Is het aantal start/stopt uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bij de ELGA ACE lijkt het aantal compressorstarts bij design te zijn.

Einde van de middag hadden we het koud en hebben we de thermostaat 0,5 graad hoger gezet ( bij 8 a 9 graden buiten ).

Dat levert deze grafiek op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1-k4E_bfVWKJ6hsISn-OvYODRw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PoNLNkXaMDxtZk7L7jK82bvi.png?f=fotoalbum_large

De software besluit eerst om de aanvoer te laten stijgen naar 39 graden, dat is ver boven de stooklijn die ik had verwacht. Dan toert de ELGA terug en loopt de aanvoertemperatuur ook weer behoorlijk terug naar een aanvoer van net onder de 30. En dat is ongeveer de stooklijn.

En de zaagtandgrafiek begint dan vrolijk weer waarbij ik volgens mij 20 stop/start cycli tel.

De ELGA houdt trouwens nu de temperatuur in de woonkamer akelig constant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQuxAZl2yIeQry9zDlGu8YfDFHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d8ogJM6yZMkK169y7t67wrV3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maikie18 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:19:
[...]

Het lijkt erop dat hij zelfs met 25 gewoon blijft draaien. Voor de zekerheid wel op 26 gezet.

Als ik op de meters van de verdelers kijk zie ik het volgende

Beneden Ta 24 Tr 21
Boven Ta 26 Tr 21

Is het aantal start/stopt uit te lezen?
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

Code 3

Afgifte kan bijna niets zijn met ta25, gaat misschien de eerste uren goed maar daarna niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:14
mkleinman schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:35:
Bij de ELGA ACE lijkt het aantal compressorstarts bij design te zijn.

Einde van de middag hadden we het koud en hebben we de thermostaat 0,5 graad hoger gezet ( bij 8 a 9 graden buiten ).

Dat levert deze grafiek op:

[Afbeelding]

De software besluit eerst om de aanvoer te laten stijgen naar 39 graden, dat is ver boven de stooklijn die ik had verwacht. Dan toert de ELGA terug en loopt de aanvoertemperatuur ook weer behoorlijk terug naar een aanvoer van net onder de 30. En dat is ongeveer de stooklijn.

En de zaagtandgrafiek begint dan vrolijk weer waarbij ik volgens mij 20 stop/start cycli tel.

De ELGA houdt trouwens nu de temperatuur in de woonkamer akelig constant.

[Afbeelding]
Wat ideeën:
-Invloed van de ruimtetemperatuur kan sterk omlaag (niet uit natuurlijk)
De minimale afgifte van de ACE-6 lijkt behoorlijk wat meer dan de oude Elga. Ergo, om langere runs te krijgen moet je aanvoertemp flink omhoog om opwek en afgifte in balans te krijgen. Boven ca. 33 graden lijkt het lekker door te pruttelen. Laat je kamerthermostaat ingrijpen als setpoint is bereikt.
-Bij huidige buitentemperatuur heeft een hoge Ta maar een klein effect op de COP en sCOP. -》Stooklijn heel plat maken? Voetpunt bij tb 20 = 30, helling van 0.2? Misschien voetpunt nog iets hoger als het gependel niet helemaal weggaat.
-Pas rond het vriespunt met defrosts heb je waarschijnlijk meer vermogen nodig dan wat de ACE minimaal produceert, tot dat moment regelt je thermostaat (continue runs maar kort of lang naar gelang de warmtevraag), daarboven de stooklijn ofwel de ruimteinvloed die zorgen voor een hogere Ta.
-Vanwege je open vvw verdeler heb je een extra vrijheidsgraad en beperking in je systeem, met de nieuwe ACE pompsnelheid klopt je hydraulische balans niet meer die je eerder wel had. Gesloten verdeler zal zeker helpen. Dan pas kan je Ta (voetpunt) weer omlaag.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Pagina: 1 ... 5 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.