Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.342 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:26
@mkleinman flow verhogen? op zowel VV circuit als primaire circuit?
Dan voer je de warmte zo snel mogelijk af in de opstartfase

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 22:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BarryH schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:43:
@mkleinman flow verhogen? op zowel VV circuit als primaire circuit?
Dan voer je de warmte zo snel mogelijk af in de opstartfase
Primaire circuit nog verder verhogen zit er niet in, met 17liter per minuut maken de leidingen al lawaai.

VV circuit heb ik de pomp op de hoogste stand gezet nu.

Maar het idee dat een lagere flow in het CV circuit kan zorgen voor een hogere retourtemperatuur van de vloerverwarming?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Maikie18 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:11:
[...]

Echt jaloers dat het bij jou zo traag afkoelt
[Afbeelding]
@Grolsch: zie ik goed dat afkoeling zo'n 0,15 graad per uur is?

Zat hier afgelopen nacht ook in die buurt, iets onder 0,1 graad/uur (0,6 graden in 7 uur), bij Tbuiten grotendeels tussen 12 en 11,5 graad. Overigens wel bij lagere Tset (nacht 19,5, dag 20).

Geen idee of dat 'goed' is of niet. Zijn daarvan staatjes beschikbaar irt leeftijd, isolatie en ligging van woning en Tset en Tbuiten?

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@mkleinman Je flow in de vloerverwarming moet omhoog. Monteer een gesloten verdeler in zonder pomp, of bouw de bestaande om als dat kan.
Haal ook de ventielen er uit. Is allemaal extra weerstand. Monteer gelijk een kogelkraan naar de toevoer radiatoren, kun je hier de flow knijpen.

[ Voor 18% gewijzigd door Gasschuif op 07-10-2020 23:04 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Voor monitoring maak ik - net als een aantal van jullie - gebruik van Domoticz. In de rapporten daarvan zijn de totalen per dag terug te vinden. De details per dag (bijv elke 5 min temp of E-verbruik) zijn in Domoticz webomgeving alleen op de dag zelf te zien.

Zijn deze detailgegevens later nog makkelijk in te zien/boven water te krijgen? Zo ja, hoe zijn deze gegevens makkelijk te benaderen (csv file oid)? Iemand suggestie (of link naar ander topic, als daar beter past)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Gasschuif schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:02:
@mkleinman Je flow in de vloerverwarming moet omhoog. Monteer een gesloten verdeler in zonder pomp, of bouw de bestaande om als dat kan.
Haal ook de ventielen er uit. Is allemaal extra weerstand. Monteer gelijk een kogelkraan naar de toevoer radiatoren, kun je hier de flow knijpen.
Ik denk dat de bestaande ombouwen er niet in zit.

En dan deze? https://4heat.nl/nl/robot...pen/561-aansluiting-links

deze?

ltv met pomp: https://waaijenberg-vloer...t-ltv-composiet-verdeler/

of een LTC?

https://waaijenberg-vloer...t-ltc-composiet-verdeler/

Volgens mij hebben alle drie bovenstaande ventielen. Hoe haal je die er uit?

Ik kom nu op een punt, frustrerend genoeg, dat ik de materie niet volledig snap. |:(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:49
mkleinman schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:19:
[...]

deze?

of een LTC?

Ik kom nu op een punt, frustrerend genoeg, dat ik de materie niet volledig snap. |:(
De onderste composiet is prima, flow meters erop en klaar.

Met 'ventielen "wordt denk ik je retour / aanvoer ventiel bedoeld.
Op jouw huidige verdeler zit op de aanvoer en retour net boven je verdeler een "ventiel ".
Die beïnvloeden de flow naar de verdeler toe.

[ Voor 12% gewijzigd door Ramon_1984 op 07-10-2020 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:41
Naalroc schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:34:
Wat een prijzen!
Mijn stalen vat, natuurlijk inwendig geëmailleerd, van 200 L uit Duitsland kostte mij €420 ex BTW, dus incl 19% Duitse BTW= € 499,80 en dat inclusief een dubbel gewonden spiraal voor de WP, van ruim 2 m^2
Mijn 400 liter met twee spiralen (6.2m2)kostte 700 bezorgt.
Oeg @CurlyMo

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
overwinteraar schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:02:
[...]

@Grolsch: zie ik goed dat afkoeling zo'n 0,15 graad per uur is?

Zat hier afgelopen nacht ook in die buurt, iets onder 0,1 graad/uur (0,6 graden in 7 uur), bij Tbuiten grotendeels tussen 12 en 11,5 graad. Overigens wel bij lagere Tset (nacht 19,5, dag 20).

Geen idee of dat 'goed' is of niet. Zijn daarvan staatjes beschikbaar irt leeftijd, isolatie en ligging van woning en Tset en Tbuiten?
Met deze buitentemperaturen is de afkoeling nog veel minder.

Gisteravond om 20.00 was het 21,6 graden, vanmorgen was het heel ff 20,9 graden, dus 0,7 graden in 12 uur, dus 0,06 graad per uur.

En dan heeft de WP gisteren "slechts" gedraaid van 10.00 tot 11:30, dus er zat ook nagenoeg geen warmte in de vloer.
Maikie18 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:11:
[...]

Echt jaloers dat het bij jou zo traag afkoelt
[Afbeelding]
Een ruimtetemperatuur van 23,5 graden is ook wel hoog te noemen, dan heb je aanzienlijk meer warmteverlies dan bij Truimte 21 graden.

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 08-10-2020 07:53 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
overwinteraar schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:08:
Voor monitoring maak ik - net als een aantal van jullie - gebruik van Domoticz. In de rapporten daarvan zijn de totalen per dag terug te vinden. De details per dag (bijv elke 5 min temp of E-verbruik) zijn in Domoticz webomgeving alleen op de dag zelf te zien.

Zijn deze detailgegevens later nog makkelijk in te zien/boven water te krijgen? Zo ja, hoe zijn deze gegevens makkelijk te benaderen (csv file oid)? Iemand suggestie (of link naar ander topic, als daar beter past)?
Ik zou het hier eens vragen:

Domoticz - open source domotica systeem - deel 4

Ik gebruik ook Domoticz, maar vindt het nog niet al te prettig werken.

Sinds gebruik ik ook Home Assistant, en dat ziet er in ieder geval een stuk fraaier uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Grolsch schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 07:52:
[...]

Met deze buitentemperaturen is de afkoeling nog veel minder.

Gisteravond om 20.00 was het 21,6 graden, vanmorgen was het heel ff 20,9 graden, dus 0,7 graden in 12 uur, dus 0,06 graad per uur.

En dan heeft de WP gisteren "slechts" gedraaid van 10.00 tot 11:30, dus er zat ook nagenoeg geen warmte in de vloer.

[...]

Een ruimtetemperatuur van 23,5 graden is ook wel hoog te noemen, dan heb je aanzienlijk meer warmteverlies dan bij Truimte 21 graden.
Tnx. Dacht dat plaatje van jou was, maar was van @Maikie18. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Grolsch schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 07:59:
[...]

Ik zou het hier eens vragen:

Domoticz - open source domotica systeem - deel 4

Ik gebruik ook Domoticz, maar vindt het nog niet al te prettig werken.

Sinds gebruik ik ook Home Assistant, en dat ziet er in ieder geval een stuk fraaier uit.
Tnx. HA staat hier ook nog op wensenlijstje. Iets houdt me nog tegen... gebrek aan tijd ;) Draai je HA op Pi of NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:48
overwinteraar schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:08:
Misschien niet helemaal wat je zoekt maar je kan de dag gegevens log op 7 dagen zetten in Domoticz, heb ik ook gedaan. Ga naar settings, log history, short log sensors, daar kan je kiezen tussen 1 en 7 dagen. Ik denk dat de data gecomprimeerd wordt. Overigens wordt een deel van mijn data weer gekopieerd naar de database voor Grafana om mooie grafieken te maken, als ik daar terug ga in tijd kan alle data per dag gewoon terugvinden. Dus wellicht is dat een optie voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

mkleinman schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:19:
[...]

deze?

of een LTC?

Kies een gesloten verdeler (ik ben een fan van staal maar dat terzijde) zonder pomp. Wel met voetventielen naar de groepen (om die te balanceren) Een flowindicator is ook handig, idem grote kogelkranen op aanvoer en retour, kun je snel in-blokken. Thermometers is ook handig, heb je nu ook. Als de zaak toch open ligt gelijk een kogelkraan voor de toevoer naar je radiatoren. (Weet niet of daar overal voetventielen in zitten)
Het regelventiel om de temperatuur van de vloerverwarming in te stellen moet er uit, hebben vaak een te kleine doorgang @Remco45 is een ervaringsdeskundige en heeft daar wel een mooi plaatje van als ik het mij goed herinner... ;)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
Klopt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXtuZSR4sBkmUptJnhJWleyGB-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OwosyAxCNj8u6vCofppZ8JM.jpg?f=fotoalbum_large

En gisteren heeft @MikeyMan hetzelfde gedaan en nu is ook hij van de ruis af...en heeft hij nu ook een veel betere flow.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Remco45 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:43:
Klopt:
[Afbeelding]

En gisteren heeft @MikeyMan hetzelfde gedaan en nu is ook hij van de ruis af...en heeft hij nu ook een veel betere flow.
Inderdaad, zat bij mij wel een iets ander voetventiel op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cO2ZTWZI67vShUDA51pyKguGZ1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2LwAXaZvEb9AXOJXe2REW1G.jpg?f=fotoalbum_large

Geen mooie foto, maar expres tegen het licht in gemaakt. Hij staat open, maar geen licht te zien.

Ruis is inderdaad volledig weg. Gelijk van de mogelijkheid gebruik gemaakt om wat minder overgangen en koppelingen in het leidingwerk te hebben. Tevens de badkamers als buffer ingericht, zodat die wat warmer wordt en er ong. 10m2 aan vrije doorstroom bij komt.

Enige nadeel is dat m'n ketel zonder de thermostaten wel naar 35 graden ofzo moet. En dat levert wat gependel op.

Volgende winter warmtepomp erin.

Overigens; over het 'hoe'; je kunt de bestaande ansluiting met een inbussleutel eruit halen. Hier kun je namelijk niet zomaar een knelkoppeling opzetten. Nieuw puntstuk ertussen en je kunt verder met knel.

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 08-10-2020 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 12:38
Klopt:
[Afbeelding]

Hier ook gedaan :+

Aanvoer VVW upgrade van 15mm naar 22mm,Ventielen eruit, puntstukken erin, zelfs de puntstukken nog wat uitgeboord.
Alles voor de flow

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Daannn1987 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:55:
[...]

Hier ook gedaan :+

Aanvoer VVW upgrade van 15mm naar 22mm,Ventielen eruit, puntstukken erin, zelfs de puntstukken nog wat uitgeboord.
Alles voor de flow
Dat heeft bij mij niet zoveel zin ivm 20mm Henco met perskoppelingen in het circuit :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Klopt:
[Afbeelding]

Die doorvoer is wel heel erg beperkt. Dit is de doorvoer van een thermostaatkraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Gasschuif schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:33:
[...]

Kies een gesloten verdeler (ik ben een fan van staal maar dat terzijde) zonder pomp. Wel met voetventielen naar de groepen (om die te balanceren) Een flowindicator is ook handig, idem grote kogelkranen op aanvoer en retour, kun je snel in-blokken. Thermometers is ook handig, heb je nu ook. Als de zaak toch open ligt gelijk een kogelkraan voor de toevoer naar je radiatoren. (Weet niet of daar overal voetventielen in zitten)
Het regelventiel om de temperatuur van de vloerverwarming in te stellen moet er uit, hebben vaak een te kleine doorgang @Remco45 is een ervaringsdeskundige en heeft daar wel een mooi plaatje van als ik het mij goed herinner... ;)
Zal mijn verdeler ( deze ):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnQTw7aGXWYmffSKiXSH4vFsvQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPH5iiAixeddG1Qhce2I4un1.jpg?f=fotoalbum_large

Qua maatvoering ( voor de vloerverwarmingsslangen ) hetzelfde zijn als deze van Robot?

https://4heat.nl/nl/robot...pen/561-aansluiting-links

Kogelkranen vind ik trouwens een goed idee. Kan los de vloerverdeler worden afgesloten van de rest van het systeem. Daarvoor zit er nu ook een afsluiter in de retour en de thermostatische mengkraan in.

Voor het inregelen van de hoeveelheid water naar de radiatoren zou deze ook nog kunnen: https://www.warmteservice...0605?origin=-tl001-12-83-

Als ik eerlijk ben moet eigenlijk het hele stuk vanaf mijn vloerverdeler naar de warmtepomp overnieuw.

Zo heb ik bijvoorbeeld deze gekke constructie net onder mijn ELGA zitten omdat de aanvoer en de retour bij de ELGA ACE precies andersom zitten ten opzichte van de oude ELGA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCAlyxVxhOy79EGuNrmNv_qneUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EhObku5lP06MTkrMlYoC29QF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Al met al ingewikkelde materie

Ik weet niet hoe Remeha het voetpunt definieert. Volgens mijn formule is Ta=31C(y-as)bij Tb=0C(x-as). Als je het zo gedefinieerde voetpunt verplaatst naar 35C dan ligt het nog 4C hoger waardoor ook instabiliteit van de ruimtetemperatuur kan ontstaan. De stooklijn mag best een beetje hoger liggen dan de theoretisch lijn, maar 4C is wel veel voor een WP installatie.

Bij een vlakke stooklijn voor vloerverwarming betekent dat dTa/dTb=0,7 klein is en wordt de regeling ongevoelig. Bij een digitaal nagebootste analoge regeling kan dat de reden zijn voor het onstabiele gedrag. Infeite is de buitenregeling een "sturing" en zou de Ta onafhankelijk van de ruimtetemperatuur geregeld worden.

Echter vindt er ook ruimtetemperatuur correctie plaats die afhankelijk is van het dynamische gedrag van CV installatie en woning. Je zou in het menu moeten kijken of je de "integratietijd" kunt verlengen waardoor de regeling rustiger wordt. Wij (forumleden) hebben de Honeywell ruimtethermostaat nooit stabiel kunnen krijgen bij een vlakke stooklijn en zijn overgestapt naar 100% ruimte regeling.

Als de WP zijn vermogen niet goed kan aanpassen (slecht moduleert) aan het vereiste verwarmingsvermogen en een forse overcapaciteit heeft, dan ontstaan er ook een soort aan/uit effect. De regeling wordt stabieler bij lage buitentemperaturen.

Over de pomphoeveelheid is in het verleden veel te doen geweest. Een kleine pompflow verhoogt het verschil tussen aanvoer en retour waardoor er een hogere Ta nodig is voor dezelfde warmteoverdracht als bij een hoge pompflow en dus een lagere COP geeft. Wij dachten dat dT tussen 2en 3 C optimaal zou zijn. Het zou best kunnen zijn dat de regeling door een hoge pompstand stabieler wordt door minder Ta fluctuatie.

Samengevat de invloedsfactoren op regeling:
Stooklijn
Instelling ruimtethermostaat (integratietijd enz)
Vermogen WP (modulatie)
Dynamisch gedrag woning en CV installatie(vloerverwarming)
Hydraulische systeem; pompflow en openverdeler(kortsluiting)

Misschien ben jij de enige kritische gebruiker van de ACE in NL. De doorsnee klant van Remeha ziet het instabiele gedrag van de regeling niet en accepteert ook een lagere COP. (Wat niet weet dat niet deert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Voorgaande voor @mkleinman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:57
Ik heb een Remeha warmtepomp, Mercuria 6kW hybride, en herken de problemen waar @mkleinman tegenaan loopt. Zoals @Remco45 vorig jaar al heeft gesuggereerd, heb ik de thermostaat en de pomp uit de vloerverwarming verdeler gehaald en de aanvoer-/retourleiding verzwaard naar 25mm uponor.

Desondanks blijf ik last hebben van pendelen en gedrag van de warmtepomp die ik niet kan verklaren.

@koevlaas2 zou binnenkort bij mij langskomen voor een second opinion van het systeem zoals dat nu bij mij is ingericht. Wellicht dat hij licht in de duisternis kan scheppen.

[ Voor 5% gewijzigd door TweakersOnly op 08-10-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik zag mijn ELGA net starten en 2kW uit het net pakken. Ik ben naar beneden gerend en dit doet mijn ELGA ACE op het moment:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6H-9NkgujE9xDNKsztzoB-BaGDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qaNTT1oCfzRgCUr28eSV9fog.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZtP4yrXzzckpPZhHgx9ic627a4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HmQYsSYbdcKuSevUGs7RZDNi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTRzkenlZvbN_t0w_Y3vxNkDpFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pR1Xl2A0RzTqJoVFJneEmN0C.jpg?f=fotoalbum_large

Dit kan een aantal zaken betekenen.

1. Sensoren in mijn ELGA zijn niet goed en unit rapporteert zaken die niet kunnen.
2. ELGA ACE 6kW, is een heel stuk zwaarder / sterker dan waarmee geadverteerd wordt.

Ik neig naar 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
@mkleinman
de oude ELGA is verkeerd neergezet... 5kw m'n neus dat haalt hij alleen bij +10 TB.
Wellicht haalt hij nog wel meer als 5kw.. ik zal hem eens volgas laten draaien nu.

Ik denk dat dit best normaal is om meer te kunnen leveren dan opgegeven met deze temperaturen buiten (16 graden hier). ELGA uitgesloten uiteraard...

Wat doet dat seizoenmod overigens? Er staat winter... dat is het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Daannn1987 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:12:
@mkleinman
de oude ELGA is verkeerd neergezet... 5kw m'n neus dat haalt hij alleen bij +10 TB.
Wellicht haalt hij nog wel meer als 5kw.. ik zal hem eens volgas laten draaien nu.

Ik denk dat dit best normaal is om meer te kunnen leveren dan opgegeven met deze temperaturen buiten (16 graden hier). ELGA uitgesloten uiteraard...

Wat doet dat seizoenmod overigens? Er staat winter... dat is het niet
Wat die instelling doet weet ik nog niet. Zijn op dit moment meer settings waar ik nog met uitvogelen wat ze er mee bedoelen.

Oude ELGA haalde volgens mijn cijfers die 5kW wel, ik had in eerste instantie twijfels bij mijn metingen maar nu de ELGA ACE nagenoeg dezelfde cijfers ( met name de flow ) registreert als mijn VFS40 is dat wel iets wat mijn vermoeden bevestigd.

Hier is het overigens 13,9 graden buiten. En met deze temperaturen is het inderdaad niet heel lastig om veel warmte uit de lucht te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:24
Gasschuif schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:33:
[...]

Ik heb in het algemeen goede ervaringen met aanbiedingen op de Duitse ebay: fußboden heizung verteiler

Vaak scherpe prijzen. :)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
@mkleinman Dit is het pendelgedrag van de Remeha warmtepomp afgelopen nacht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waLqN7calkLMz95AOFNVsZhBsQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99KvTnncITOJdWxVr8oJ2zL2.jpg?f=fotoalbum_large

Ter info:

Warmtepomp is ingesteld op combinatie Weersafhankelijke regeling / ruimteregeling. Nachttermperatuur is ingesteld op 19 graden, terwijl de kamertemperatuur nog 20,0 graden was. Desondanks slaat de warmtepomp toch enkele keren per nacht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Wie kent er een eenvoudige kamerthermostaat (klokthermostaat), zonder adaptieve functies en anticipatie en dergelijke aanvullende functies en instelmogelijkheden. Dus alleen maar dom aan en uit.
Is bedoeld voor een WP die al weersafhankelijk draait, maar daarnaast nog een kamerthermostaat moet krijgen.
Graag merk en type?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
TweakersOnly schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:21:

[Afbeelding]

Ter info:

Warmtepomp is ingesteld op combinatie Weersafhankelijke regeling / ruimteregeling. Nachttermperatuur is ingesteld op 19 graden, terwijl de kamertemperatuur nog 20,0 graden was. Desondanks slaat de warmtepomp toch enkele keren per nacht aan.
Dat is heel raar gedrag. Mijn ELGA is vannacht de hele nacht stil geweest. Hij slaat nu net voor het eerst aan omdat hij een verhoging van 19.0 naar 19.5 moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
mkleinman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:23:
[...]

Dat is heel raar gedrag. Mijn ELGA is vannacht de hele nacht stil geweest. Hij slaat nu net voor het eerst aan omdat hij een verhoging van 19.0 naar 19.5 moet doen.
Heb je de warmtepomp nu ingesteld op WAR of RAR?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Zwerius schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:21:
Wie kent er een eenvoudige kamerthermostaat (klokthermostaat), zonder adaptieve functies en anticipatie en dergelijke aanvullende functies en instelmogelijkheden. Dus alleen maar dom aan en uit.
Is bedoeld voor een WP die al weersafhankelijk draait, maar daarnaast nog een kamerthermostaat moet krijgen.
Graag merk en type?
Copie paste uit de openingspost:

Panasonic PAW-A2W: die is er in een bedrade of draadloze versie.
Temp sensor correctie instelbaar van -4 t/m +4 per 0,1 graad.
Hysteresis instelbaar van 0,2 t/m 2,0 per 0,1 graad.
Temperaturen voor programmering slechts 1 dag en 1 nacht temperatuur, instelbaar per 0,5 graad (maar kan je wat mee smokkelen door de Temp sensor correctie).

Heb hem zelf ook, besteld in UK daar is hij veel goedkoper. Bevalt prima, ook @Remco45 heeft er een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
TweakersOnly schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:25:
[...]
Heb je de warmtepomp nu ingesteld op WAR of RAR?
Op beide. CP780 op : Buiten&ruimte gebas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
mkleinman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:30:
[...]

Op beide. CP780 op : Buiten&ruimte gebas.
Idem bij mij. Daar zit dus in ieder geval geen verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 07:58

Crazy-

Best life ever

Ik gooi hem er toch even in :

iemand toevallig in de buurt van Barneveld wonende, die een FLIR heeft?
Ik zou graag een paar metingen willen doen O-)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Gasschuif schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:28:
[...]

Copie paste uit de openingspost:

Panasonic PAW-A2W: die is er in een bedrade of draadloze versie.
Temp sensor correctie instelbaar van -4 t/m +4 per 0,1 graad.
Hysteresis instelbaar van 0,2 t/m 2,0 per 0,1 graad.
Temperaturen voor programmering slechts 1 dag en 1 nacht temperatuur, instelbaar per 0,5 graad (maar kan je wat mee smokkelen door de Temp sensor correctie).

Heb hem zelf ook, besteld in UK daar is hij veel goedkoper. Bevalt prima, ook @Remco45 heeft er een.
Vind ik eigenlijk wel erg veel geld voor een domme aan/uit klokthermostaat.
Ik zat zelf prijstechnisch eerder aan zoiets te denken https://www.bol.com/nl/p/...kpPBA.1_38.39.ProductPage, maar ik kan niet vinden of dat aan mijn eisen voldoet (geen anticipatie, etc.)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Tomexergie schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:46:
Al met al ingewikkelde materie

Ik weet niet hoe Remeha het voetpunt definieert. Volgens mijn formule is Ta=31C(y-as)bij Tb=0C(x-as). Als je het zo gedefinieerde voetpunt verplaatst naar 35C dan ligt het nog 4C hoger waardoor ook instabiliteit van de ruimtetemperatuur kan ontstaan. De stooklijn mag best een beetje hoger liggen dan de theoretisch lijn, maar 4C is wel veel voor een WP installatie.

Bij een vlakke stooklijn voor vloerverwarming betekent dat dTa/dTb=0,7 klein is en wordt de regeling ongevoelig. Bij een digitaal nagebootste analoge regeling kan dat de reden zijn voor het onstabiele gedrag. Infeite is de buitenregeling een "sturing" en zou de Ta onafhankelijk van de ruimtetemperatuur geregeld worden.

Echter vindt er ook ruimtetemperatuur correctie plaats die afhankelijk is van het dynamische gedrag van CV installatie en woning. Je zou in het menu moeten kijken of je de "integratietijd" kunt verlengen waardoor de regeling rustiger wordt. Wij (forumleden) hebben de Honeywell ruimtethermostaat nooit stabiel kunnen krijgen bij een vlakke stooklijn en zijn overgestapt naar 100% ruimte regeling.

Als de WP zijn vermogen niet goed kan aanpassen (slecht moduleert) aan het vereiste verwarmingsvermogen en een forse overcapaciteit heeft, dan ontstaan er ook een soort aan/uit effect. De regeling wordt stabieler bij lage buitentemperaturen.

Over de pomphoeveelheid is in het verleden veel te doen geweest. Een kleine pompflow verhoogt het verschil tussen aanvoer en retour waardoor er een hogere Ta nodig is voor dezelfde warmteoverdracht als bij een hoge pompflow en dus een lagere COP geeft. Wij dachten dat dT tussen 2en 3 C optimaal zou zijn. Het zou best kunnen zijn dat de regeling door een hoge pompstand stabieler wordt door minder Ta fluctuatie.

Samengevat de invloedsfactoren op regeling:
Stooklijn
Instelling ruimtethermostaat (integratietijd enz)
Vermogen WP (modulatie)
Dynamisch gedrag woning en CV installatie(vloerverwarming)
Hydraulische systeem; pompflow en openverdeler(kortsluiting)

Misschien ben jij de enige kritische gebruiker van de ACE in NL. De doorsnee klant van Remeha ziet het instabiele gedrag van de regeling niet en accepteert ook een lagere COP. (Wat niet weet dat niet deert)
Complexe materie is serieus een understatement. :) . De reden waarom ik nu volgens mij tegen issues aan loop is omdat de ELGA ACE met stooklijn werkt en bijna 2x zo sterk is als mijn oude ELGA.

De oude ELGA had een enorm simpel regime. Begin met stoken, probeer dT 4 graden te handhaven tot maximaal tA = 42 graden en klaar is kees. Dat werkte in mijn geval opvallend goed. Oude ELGA stookte aanvoer tot een graad of 30 a 33 en dat is on ons geval genoeg en ELGA gaat uit.

Als ik trouwens op zo'n moment de thermostaat hoger zou zetten dan zou de ELGA rustig door pruttelen tot 38 graden aanvoer, net zo lang totdat de nieuwe temperatuur in de woonkamer is bereikt.

Nu met de ACE met stooklijn wordt de zaak ineens een stuk ingewikkelder. De ACE wil een stooklijn halen en gaat daar met bloedspoed naar toe. Die stooklijn ligt vanwege de relatief hoge buitentemperaturen laag en voor mijn installatie ( liefst aanvoer = 30 - 35 ) .

Run tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pd8jvQKXOvyE8WU0XfcnLzaR0bY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WCixc1admoAdbX4cDXM9kLUm.png?f=fotoalbum_large

Stooklijn ligt nu ineens op 37 graden aanvoer trouwens, waarschijnlijk door combinatie WAR + RAR.

Ik moet de pompsnelheid wel gaan verlagen trouwens, mijn vrouw gaat dit niet leuk vinden. Met 17 tot 18 liter per minuut hoor ik echt alle leidingen en radiatoren in huis. Ik ga dus echt terug moeten naar 11 a 12 liter per minuut.

[ Voor 3% gewijzigd door mkleinman op 08-10-2020 12:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
Meer door die vloer dan kom je wel weg met 17/18 zonder geruis ** (gok ik )
**Niet je vrouw hierheen sturen als het niet werkt aub :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:44:
[...]

Complexe materie is serieus een understatement. :) . De reden waarom ik nu volgens mij tegen issues aan loop is omdat de ELGA ACE met stooklijn werkt en bijna 2x zo sterk is als mijn oude ELGA.

De oude ELGA had een enorm simpel regime. Begin met stoken, probeer dT 4 graden te handhaven tot maximaal tA = 42 graden en klaar is kees. Dat werkte in mijn geval opvallend goed. Oude ELGA stookte aanvoer tot een graad of 30 a 33 en dat is on ons geval genoeg en ELGA gaat uit.

Als ik trouwens op zo'n moment de thermostaat hoger zou zetten dan zou de ELGA rustig door pruttelen tot 38 graden aanvoer, net zo lang totdat de nieuwe temperatuur in de woonkamer is bereikt.

Nu met de ACE met stooklijn wordt de zaak ineens een stuk ingewikkelder. De ACE wil een stooklijn halen en gaat daar met bloedspoed naar toe. Die stooklijn ligt vanwege de relatief hoge buitentemperaturen laag en voor mijn installatie ( liefst aanvoer = 30 - 35 ) .

Run tot nu toe:

[Afbeelding]

Stooklijn ligt nu ineens op 37 graden aanvoer trouwens, waarschijnlijk door combinatie WAR + RAR.

Ik moet de pompsnelheid wel gaan verlagen trouwens, mijn vrouw gaat dit niet leuk vinden. Met 17 tot 18 liter per minuut hoor ik echt alle leidingen en radiatoren in huis. Ik ga dus echt terug moeten naar 11 a 12 liter per minuut.
Straks loopt er 2 l p/m per groep door de de vloer heen, de overige 5l raak je in de radiatoren zonder geruis wel kwijt.

De gesloten robot verdeler kan er zo tussen, enige wat jammer is dat je flow per groep niet kunt aflezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
overwinteraar schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:44:
[...]

Tnx. HA staat hier ook nog op wensenlijstje. Iets houdt me nog tegen... gebrek aan tijd ;) Draai je HA op Pi of NAS?
Ik draai NodeRed, InfluxDB, Grafana, Domoticz, HA & Unifi controller op een Odroid N2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Beetje offtopic maar indirect wel relevant.. ik draai hier nu 2+ jaar een ASUS Tinkberboard puur voor de ingebouwde opslag.
pricewatch: Asus Tinker Board S (16GB emmc opslag)

Geen geneuzel met SD kaartjes die corrupt raken.. Ongetwijfeld zijn er meer alternatieven ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 14:00
Waarom gebruiken jullie dat soort boards in de plaats van een Raspberry Pi?

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:24:
[...]

Ik draai NodeRed, InfluxDB, Grafana, Domoticz, HA & Unifi controller op een Odroid N2.
Wordt het geen tijd voor een carriere switch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 14-09 09:09
Grolsch schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:24:
[...]

En hier tegenwoordig een Odroid C4.
Begreep van @AUijtdehaag dat de Pi niet de voorkeur heeft door de manier van opslag (sd kaartje). Odroid heeft EMMC kaartjes wat kennelijk beter is ala de kenners. Ik praat gewoon na :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-OrM5TFWWdIg5jtwzYwNqVWsB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YvRlLLQcrYP1l9RnP47nFkP0.png?f=fotoalbum_large

Heb tevens tegenwoordig de huidige COP in grafana :*) Moet alleen nog even uitvinden hoe ik die bij opstarten wat meer accuraat kan maken. Hij pakt soms de huidige e-kw vs een 30/40sec oude t-kw. Als het eenmaal stabiel draait is het dikke prima.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Grafana en Influx zijn erg mooi idd. Ik draai zelf op een volledig eigen geschreven installatie met een Oracle XE database, NGINX webserver, wat gepruts om mijn database via web te ontsluiten en een eigen geschreven frontend met bootstrap / Jquery en Highcharts.

Overigens: Ik heb de instellingen van de ELGA weer aangepast. pompsnelheid nu 14liter/minuut en dat scheelt een enorme hoeveelheid lawaai in de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

webje1982 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:34:
Waarom gebruiken jullie dat soort boards in de plaats van een Raspberry Pi?
De N2 heeft technisch meer kracht ingebouwd; het is alleen wel de vraag of je dat met basis monitoring echt nodig hebt.
Zelf draai op een Rasp Pi v3 en v4
de v3 is wel mijn master momenteel - en die heeft het best zwaar haha (Domoticz, Mosquito server, ZigBee, P1 USB, SolarEdge reader)

en dan is een N2 op die manier wel prettiger met meer kracht. Een SDCard kan zeer zeker ook een overweging zijn, een SSD is wel stabieler/betrouwbaarder (echter een M2. SSD kan ook aan je Pi)

maar verder zijn het ook wel keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Robindd schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:40:
[...]

En hier tegenwoordig een Odroid C4.
Begreep van @AUijtdehaag dat de Pi niet de voorkeur heeft door de manier van opslag (sd kaartje). Odroid heeft EMMC kaartjes wat kennelijk beter is ala de kenners. Ik praat gewoon na :P
Dit is zeker waar - SD kaartjes zijn minder betrouwbaar; zeker met veel. Zie ook https://www.domoticz.com/...rary_Files_To_a_RAM_Drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Robindd schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:40:
[...]
Heb tevens tegenwoordig de huidige COP in grafana :*) Moet alleen nog even uitvinden hoe ik die bij opstarten wat meer accuraat kan maken. Hij pakt soms de huidige e-kw vs een 30/40sec oude t-kw. Als het eenmaal stabiel draait is het dikke prima.
Controleer de manier van ophalen, dat je LAST & FILL(PREVIOUS)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnRhd7PhpGNtFDHQCJhR_tgQpwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xeFrLFhHbzAROyQRrbTPqoBw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Crazy- schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:48:
[...]

Controleer de manier van ophalen, dat je LAST & FILL(PREVIOUS)

[Afbeelding]
Thanks! Daar zal ik me eens in gaan verdiepen. (Grafana is me nog helemaal nieuw)
De waarde komt echter rechtstreeks uit Node Red. Geen idee of dat het handigste is.
Maar de berekening wordt 1x per minuut gedaan, data vanuit kamstrup komt 1x per minuut, en e-kw's elke 10seconden. De 2x 1 minuut lopen echter niet gelijk, dus is het bij een run-up niet goed nog..

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mkleinman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:43:
[...]

Die doorvoer is wel heel erg beperkt. Dit is de doorvoer van een thermostaatkraan?
Vorige foto was van mijn twee groeps verdeler.
Deze heeft een 1/2 inch thermostaat en voetventiel.

De 10 groeps verdelers op de andere verdiepingen hebben een 3/4 variant.
Maar da's evengoed drama:
Thermostaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNBbYEFXnm13TA12B7aJNoxMKEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAc37Zw951XekQshgOgrRwPX.jpg?f=fotoalbum_large

Voetventiel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obqd1tPhwYbRHWr0Zb-cX18ao5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GaOXQp8SkVX6naS4I3VbgC6C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
@mkleinman
https://www.bengshop.nl/R...3qMAtuEAQYAyABEgJjjfD_BwE

Dit is wel handig voor een robot verdeler

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:36:
[...]

Wordt het geen tijd voor een carriere switch ?
Ik heb al ruim 10 jaar in de IT gewerkt, been there, done that ;)

Ben maar "staalboer" geworden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Zwerius schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:43:
[...]

Vind ik eigenlijk wel erg veel geld voor een domme aan/uit klokthermostaat.
Ik zat zelf prijstechnisch eerder aan zoiets te denken https://www.bol.com/nl/p/...kpPBA.1_38.39.ProductPage, maar ik kan niet vinden of dat aan mijn eisen voldoet (geen anticipatie, etc.)
Alle waar naar zijn geld denk ik dan maar. ;) Deze is in ieder geval heel makkelijk te programmeren.
Ik heb hem hier besteld, zal omgerekend een 85 euro zijn?

https://www.pmcoppack.com...by=&limit=10&page=1&term=

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Gasschuif schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:03:
[...]

Alle waar naar zijn geld denk ik dan maar. ;) Deze is in ieder geval heel makkelijk te programmeren.

Prijs is excl btw (en verzendkosten). Is dit een 24V aan/uit thermostaat?

[ Voor 6% gewijzigd door KabouterSuper op 08-10-2020 15:23 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
KabouterSuper schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:18:
[...]

Ik had hem in NL voor 145eur, deze niet gevonden..
De recenties op bol.com lijken nu niet erg degelijk van die andere..

De Panasonic is een 220V, die had ik nodig voor de mitsubishi. Daar werkt 24V niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:40
Gasschuif schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:03:
[...]

Dank voor de link! _/-\o_
Hoe werkt dat eigenlijk samen met je Mitsubishi in de zomer, als je WP op koelen staat. Koppel je de thermostaat dan (evt. automatisch) los? Of doet de WP dan niets met die thermostaat?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Andrehj schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:13:
[...]

Dank voor de link!
Hoe werkt dat eigenlijk samen met je Mitsubishi in de zomer, als je WP op koelen staat. Koppel je de thermostaat dan (evt. automatisch) los? Of doet de WP dan niets met die thermostaat?
Je kan deze thermostaat op koelen zetten, waarbij de signalen omgedraaid worden. Je hoeft dus de dip-switch niet aan te raken, en alleen de modus van de WP op koelen te zetten. Heb het reeds uitgeprobeerd :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:28
TweakersOnly schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:21:

[Afbeelding]

Ter info:

Ik vind 1x per 1 á 2 uur een run maken eigenlijk niet echt pendelen. Dit is tgv de regeling, die een constante watertemperatuur probeert te realiseren, maar het minimum vermogen van de warmtepomp is daar (waarschijnlijk) te hoog voor. Met als gevolg aan/uit bedrijf, waardoor het gemiddelde vermogen daalt. Als je warmtepomp langer door zou laten doordraaien (bijv. door grotere hysteresis) dan worden de schommelingen in de kamertemperatuur groter. Hoe nauwkeuriger de WAR temperatuur wordt nagestreeft, hoe kortere runs je krijgt. Dus wordt er een compromis gemaakt tussen enerzijds het aantal start/stops en anderzijds te schommelingen in vloer (en kamer) temperatuur.

Voor een constante temperatuur moet de warmtepomp bijvoorbeeld 1kW continue leveren om het warmteverlies te compenseren. Maar als het minimum vermogen van de compressor bijv. 3kWatt is, dan moet hij 1/3 van de tijd aan en 2/3 van de tijd uit. Nu zijn de temperaturen nog vrij mild buiten, waardoor het minimum vermogen van de warmtepomp hoog is en de gevraagde watertemperstuur laag, en dan krijg je onherroepelijk dit aan/uit gedrag. Het hoort er bij. :)

Echt pendelen vind ik dat als de compressor start en binnen een paar minuten weer moet stoppen omdat de gevraagde temperatuur te ver wordt overschreden. Dan heb te weinig afgifte.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Enorm handig, maar als je er 21 nodig hebt loopt het zwaar uit de klauwen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
MikeyMan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:31:
[...]

Enorm handig, maar als je er 21 nodig hebt loopt het zwaar uit de klauwen :X
Klopt, al zal het vast goedkoper kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

KabouterSuper schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:18:
[...]

Nee, hij werkt op 2*1,5 V. Er zal een potentiaal vrij bi-stabiel relais aan gepulst worden.
Ik heb hier de wireless versie. De schakelunit op afstand heeft een 230 voeding. Werkt hier al een jaar probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:15
Grolsch schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 07:52:
[...]
Ja, heb nog geen controle. Hij gaat wel uit bij 21,5 maar temp loopt dan door tot 23 - 23,5. Maar hoe los ik dat op? Ik heb nu de Ta op 26 gezet i.p.v. 30, verwacht dat het dan minder zal zijn.

Verbruik sinds 1 oktober is 60kWh, 291kWh afgegeven, COP 4.85

Moet nog even een router met WPS knop regelen zodat ik de melcloud in mijn netwerk kan krijgen (mijn ubiquiti systeem ondersteund dit niet), zal me wellicht ook meer inzicht geven

[ Voor 21% gewijzigd door Maikie18 op 08-10-2020 19:25 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 21:31
Zwerius schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:21:
Graag merk en type?
Panasonic Aquarea separate thermostaat, die heeft fancy functies maar kan ook aan/uit en koelen. Paw-rt-wireless of Paw-rt-wired

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Maikie18 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:20:
[...]

Moet nog even een router met WPS knop regelen zodat ik de melcloud in mijn netwerk kan krijgen (mijn ubiquiti systeem ondersteund dit niet), zal me wellicht ook meer inzicht geven
Kan ook met je telefoon.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
Volgens mij heb ik dat toen ook met de telefoon gedaan.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
webje1982 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:35:
[...]

Volgens mij heb ik dat toen ook met de telefoon gedaan.
Serieus? Hoe dan? Zit toch geen Bluetooth op?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Maikie18 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:37:
[...]

Serieus? Hoe dan? Zit toch geen Bluetooth op?
Je wifi module sent en ssid uit die connect je aan je telefoon, via de app connect je de boel aan je netwerk.
RTFM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
[...]

Off the record: ubiquiti ondersteunt WPS wel. Gaat vanuit de software.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op je telefoon het WiFi netwerk van je unifi faken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:44:

Overigens: Ik heb de instellingen van de ELGA weer aangepast. pompsnelheid nu 14liter/minuut en dat scheelt een enorme hoeveelheid lawaai in de leidingen.
Heb je ook al eens continue op silent mode gedraaid? Meestal is er dan ook minder vermogen beschikbaar.

En voor een vvw unit kan je goed hier terecht, wel nog duims kranen met metertjes erbij kopen. :)
https://www.pumpendiscoun...OVENTROP-Verteiler-E.html

[ Voor 19% gewijzigd door Rol-Co op 08-10-2020 20:27 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
koevlaas2 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:43:
[...]

Je wifi module sent en ssid uit die connect je aan je telefoon, via de app connect je de boel aan je netwerk.
RTFM
Doet die van mij niet hoor
JanAllElectric schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:43:
[...]

Off the record: ubiquiti ondersteunt WPS wel. Gaat vanuit de software.
Waar zie jij die optie dan?
Grolsch schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:44:
Op je telefoon het WiFi netwerk van je unifi faken :)
En dan? Heb jij een WPS knop op je telefoon dan?

[ Voor 17% gewijzigd door Maikie18 op 08-10-2020 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Fullpower schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:23:
[...]

Ik vind 1x per 1 á 2 uur een run maken eigenlijk niet echt pendelen. Dit is tgv de regeling, die een constante watertemperatuur probeert te realiseren, maar het minimum vermogen van de warmtepomp is daar (waarschijnlijk) te hoog voor. Met als gevolg aan/uit bedrijf, waardoor het gemiddelde vermogen daalt. Als je warmtepomp langer door zou laten doordraaien (bijv. door grotere hysteresis) dan worden de schommelingen in de kamertemperatuur groter. Hoe nauwkeuriger de WAR temperatuur wordt nagestreeft, hoe kortere runs je krijgt. Dus wordt er een compromis gemaakt tussen enerzijds het aantal start/stops en anderzijds te schommelingen in vloer (en kamer) temperatuur.

Voor een constante temperatuur moet de warmtepomp bijvoorbeeld 1kW continue leveren om het warmteverlies te compenseren. Maar als het minimum vermogen van de compressor bijv. 3kWatt is, dan moet hij 1/3 van de tijd aan en 2/3 van de tijd uit. Nu zijn de temperaturen nog vrij mild buiten, waardoor het minimum vermogen van de warmtepomp hoog is en de gevraagde watertemperstuur laag, en dan krijg je onherroepelijk dit aan/uit gedrag. Het hoort er bij. :)

Echt pendelen vind ik dat als de compressor start en binnen een paar minuten weer moet stoppen omdat de gevraagde temperatuur te ver wordt overschreden. Dan heb te weinig afgifte.
@mkleinman : Ik ben het met Fullpower eens, als jouw woning bij deze buitentemperaturen maar weinig vermogen nodig heeft, ik schat 600W, dan zal de WP bij een kleine thermische massa gaan pendelen. Dat moet je accepteren. Het enige waar je iets aan zal moeten doen is het doorschieten van Ta, dat is slecht voor de COP. Misschien een thermische massa inbouwen (buffervat in de retour).
Ik zag dat mijn bericht niet was doorgekomen, maar buitenunits kunnen behoorlijk doorschieten in vermogen. Mijn Daikin L/L van 500W(e) schiet vaak door, vooral bij opstarten naar 1000W. Remeha zou dat moeten begrenzen want dat is niet goed voor geluid en uiteraard de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
Maikie18 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:58:

[...]

Waar zie jij die optie dan?
[...]

Ik heb Ubiquiti Amplifi. Daar zit het op de telefoon software ( Amplifi) onder "router configureren" optie WPS "enable voor 2 minutes"

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
Heb er 5 deden het allemaal, heb ook geen WPS op de router. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
JanAllElectric schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:05:
[...]

Ik heb Ubiquiti Amplifi. Daar zit het op de telefoon software ( Amplifi) onder "router configureren" optie WPS "enable voor 2 minutes"
Dat is het enige apparaat uit de hele reeks apparaten dat het heeft bij mijn weten
webje1982 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:09:
[...]

Heb er 5 deden het allemaal, heb ook geen WPS op de router. :)
Reset gedaan maar er verschijnt geen wifi netwerk

[ Voor 25% gewijzigd door Maikie18 op 08-10-2020 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ja, heb nog geen controle. Hij gaat wel uit bij 21,5 maar temp loopt dan door tot 23 - 23,5. Maar hoe los ik dat op? Ik heb nu de Ta op 26 gezet i.p.v. 30, verwacht dat het dan minder zal zijn.

Verbruik sinds 1 oktober is 60kWh, 291kWh afgegeven, COP 4.85

Inderdaad Ta lager zou je denken, maar 26 gaat pendelen verwacht ik, want je afgifte halveert zo ongeveer.
Maikie18 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:58:
[...]

[...]

Ik denk dat ik toen destijds (alweer 3,5 jaar geleden) een andere wifi router welke wel WPS heeft heb gepakt en zelfde SSID en password heb gegeven als mijn Unifi netwerk (ik heb ook geen amplifi, maar de unifi range).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
Maikie18 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:10:

Reset gedaan maar er verschijnt geen wifi netwerk
YouTube: MELCloud Tutorial - How to install and configure MELCloud

vanaf 1:21

Misschien dat oudere modellen die functie niet hebben, mijne heb ik nu bijna 2 jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door webje1982 op 08-10-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
webje1982 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:18:
[...]

YouTube: MELCloud Tutorial - How to install and configure MELCloud

vanaf 1:21

Misschien dat oudere modellen die functie niet hebben, mijne heb ik nu bijna 2 jaar.
Die van mij ziet er heel anders uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfrhUjZeqvxGrFCHqyX0qnw2K2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6aZfGE1BggVAllNdTxZSBfD3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Maikie18 die heb ik ook, en het filmpje van @webje1982 komt mij ook niet bekend voor.
Zal wel een vernieuwd model ofzo zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
Grolsch schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:31:
@Maikie18 die heb ik ook, en het filmpje van @webje1982 komt mij ook niet bekend voor.
Zal wel een vernieuwd model ofzo zijn?
In het filmpje is de Mitsubishi mac-557if-e deze heb ik op mijn airco's en warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Maikie18 In de handleiding staat de procedure. Je moet de knop op die wifi module ingedrukt houden. Wel een precies aan tal seconden, niet te lang, niet te kort, en dan kun je met je telefoon of laptop aanmelden op dat ssid.

@Ramon_1984 Als je goedkopere opties hebt; houd ik me graag aanbevolen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:52:
[...]

Heb je ook al eens continue op silent mode gedraaid? Meestal is er dan ook minder vermogen beschikbaar.

En voor een vvw unit kan je goed hier terecht, wel nog duims kranen met metertjes erbij kopen. :)
https://www.pumpendiscoun...OVENTROP-Verteiler-E.html
Nee nog niet geprobeerd, staat nog wel op het lijstje om te doen trouwens. Ook om te luisteren hoeveel verschil in lawaai het nu echt maakt.

En is 1 zo'n duims kraantje niet genoeg om de totale flow over de vloer te zien? Met mijn warmtebeeldcamera kan ik de flow wel inregelen per groep dat de dT ongeveer hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Tomexergie schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:03:
[...]

@mkleinman : Ik ben het met Fullpower eens, als jouw woning bij deze buitentemperaturen maar weinig vermogen nodig heeft, ik schat 600W, dan zal de WP bij een kleine thermische massa gaan pendelen. Dat moet je accepteren. Het enige waar je iets aan zal moeten doen is het doorschieten van Ta, dat is slecht voor de COP. Misschien een thermische massa inbouwen (buffervat in de retour).
Ik zag dat mijn bericht niet was doorgekomen, maar buitenunits kunnen behoorlijk doorschieten in vermogen. Mijn Daikin L/L van 500W(e) schiet vaak door, vooral bij opstarten naar 1000W. Remeha zou dat moeten begrenzen want dat is niet goed voor geluid en uiteraard de COP.
Warmteverlies van mijn woning is inderdaad erg klein bij deze buitentemperaturen. Die thermische massa kan ik zo toevoegen. Ik kan de klep naar mijn zonneboiler naar de middenste spiraal zo open zetten. Daar zit ook nog een instelschroef tussen zodat ik zelfs de hoeveelheid flow die kant op nog kan instellen.

Ik ga het straks proberen met de klep permanent door de boiler. Het grote voordeel is dan idd dat de warmtepomp langer moet draaien bij lagere tA en mijn vloer de kans langer krijgt om warmte af te geven.

En het voordeel is dat ik warm tapwater krijg, opgewarmd met de warmtepomp. :)

Overigens doet de ELGA met de Touch thermostaat het wel erg netjes wat betreft overshoot; Die heb ik namelijk niet. Hij warmt exact aan tot 20.0 en stopt dan.

Ik heb intussen de factuur betaald en subsidie aangevraagd bij RVO.

Weet iemand toevallig hoe lang het ongeveer duurt voordat je de subsidie toegekend krijgt?

[ Voor 10% gewijzigd door mkleinman op 08-10-2020 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Grolsch schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:16:
[...]

Inderdaad Ta lager zou je denken, maar 26 gaat pendelen verwacht ik, want je afgifte halveert zo ongeveer.
Daarom moet ik de melcloud aan de praat krijgen anders zal ik het niet weten, ik lees wel de p1 uit en daar zie ik een continue verbruik.

Maar ondanks alle reacties komt het er toch gewoon op neer dat ik een routertje met wps moet regelen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
@Grolsch Mitsubishi monitoring de history is er bij mij weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:47:
[...]

Nee nog niet geprobeerd, staat nog wel op het lijstje om te doen trouwens. Ook om te luisteren hoeveel verschil in lawaai het nu echt maakt.

En is 1 zo'n duims kraantje niet genoeg om de totale flow over de vloer te zien? Met mijn warmtebeeldcamera kan ik de flow wel inregelen per groep dat de dT ongeveer hetzelfde is.
Flowmeters zitten er 8 op, ik bedoel de temperatuur meters.
Rood
https://www.pumpendiscoun...OVENTROP-Kugelhahn-1.html

Blauw
https://www.pumpendiscoun...OVENTROP-Kugelhahn-1.html

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:26
@mkleinman :wel opletten dat je controller dan niet de warmte naar buiten transporteert. Ik had dit doordat de temperatuur onderin de boiler zo laag was dat de controller de flow startte

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
mkleinman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:50:
[...]

Warmteverlies van mijn woning is inderdaad erg klein bij deze buitentemperaturen. Die thermische massa kan ik zo toevoegen. Ik kan de klep naar mijn zonneboiler naar de middenste spiraal zo open zetten. Daar zit ook nog een instelschroef tussen zodat ik zelfs de hoeveelheid flow die kant op nog kan instellen.

Ik ga het straks proberen met de klep permanent door de boiler. Het grote voordeel is dan idd dat de warmtepomp langer moet draaien bij lagere tA en mijn vloer de kans langer krijgt om warmte af te geven.

En het voordeel is dat ik warm tapwater krijg, opgewarmd met de warmtepomp. :)

Overigens doet de ELGA met de Touch thermostaat het wel erg netjes wat betreft overshoot; Die heb ik namelijk niet. Hij warmt exact aan tot 20.0 en stopt dan.

Ik heb intussen de factuur betaald en subsidie aangevraagd bij RVO.

Weet iemand toevallig hoe lang het ongeveer duurt voordat je de subsidie toegekend krijgt?
Wat mij opvalt in de grafiek dat de retour temp. naar de condensor een paar graden hoger is dan de retour van de CV. Toch menging met aanvoerwater Ta via de open verdeler? Dat gaat ten koste van de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Maikie18 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:30:
[...]

Die van mij ziet er heel anders uit.

[Afbeelding]
Dit is een oud type, die heeft het inderdaad niet, de nieuwe Mac-567IF
@AUijtdehaag heeft je een oud ding gegeven :F

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 08-10-2020 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
koevlaas2 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:23:
[...]

Dit is een oud type, die heeft het inderdaad niet, de nieuwe Mac-567IF
@AUijtdehaag heeft je een oud ding gegeven :F
Hahahaha dat wilde ik net gaan zeggen :9
Ik heb nog wel een nieuwe van maand of 3 oud liggen :+
Daar kun je gewoon verbinding mee maken zonder router idd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BarryH schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:05:
@mkleinman :wel opletten dat je controller dan niet de warmte naar buiten transporteert. Ik had dit doordat de temperatuur onderin de boiler zo laag was dat de controller de flow startte
Dat gebeurd in mijn geval gelukkig niet, ik heb al een klein jaar met de flow vol door het boilervat getest met de oude ELGA.

En het boilervat komt in de winter nooit onder de 20 a 24 graden gelukkig. Het boilervat werkt als een enorme condensator in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Tomexergie schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:16:
[...]

Wat mij opvalt in de grafiek dat de retour temp. naar de condensor een paar graden hoger is dan de retour van de CV. Toch menging met aanvoerwater Ta via de open verdeler? Dat gaat ten koste van de COP.
Hier ben je mij even kwijt. Retour van de CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Robindd schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:29:
[...]

Hahahaha dat wilde ik net gaan zeggen :9
Ik heb nog wel een nieuwe van maand of 3 oud liggen :+
Daar kun je gewoon verbinding mee maken zonder router idd..
Leen tijdelijk wel ergens even een routertje

Acties:
  • +1 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:58:
@Grolsch Mitsubishi monitoring de history is er bij mij weer.
Bij mij ook zie ik nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Maikie18 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:52:
[...]

Heb ik destijds ook gedaan, sindsdien nooit verbinding verloren ondanks allerlei resets e.d.
Erg stabiel zooitje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
mkleinman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:33:
[...]

Hier ben je mij even kwijt. Retour van de CV?
Ik zie in jouw grafiek van 11.46:

Elga retour blauw (naar condensor?)
W retour bruin (neem aan komt van de CV installatie) en is lager dan bovenstaande.

Dus conclusie: Er is warm water bijgemengd vanaf Elga aanvoer. (rood)

Het kan best zijn dat jouw grafiek een andere betekenis heeft, maar dat haal ik er uit.

In jouw toepassing heeft die verdeler geen functie omdat er geen HR ketel is verbonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Maikie18 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:52:
[...]

Die gooi ik vanavond wel ff binnen.
Moet ik de vulslang ook weer meenemen?

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-10-2020 05:32 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 05:19:
[...]

Die gooi ik vanavond wel ff binnen.
Moet ik de vulslang ook weer meenemen?
Zit op 0.9bar weer inmiddels dus ja graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Maikie18 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 07:33:
[...]

Zit op 0.9bar weer inmiddels dus ja graag :)
Je kan vulslangen kant en klaar kopen, wellicht goed bij je vulpunt te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Maikie18
Weet je zo de aansluiting op je verdeler?
Is dat 1/2" ?

Ik heb nog een spirotop liggen van 1/2", om je lucht probleem wellicht te tackelen.
Een 1" spirovent heb ik ook nog, maar die krijg ik er niet tussen.

Heeft de installateur, het niet ontlucht allemaal, bij de in bedrijfstelling? :>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBViEGuYdyEwoig6bW4gjiBiJf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2IWmqHIV2rFKInWgcuif3Qpt.jpg?f=fotoalbum_large
Die dingen lijken niet veel te doen?

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-10-2020 08:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1 ... 4 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.