Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.814 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Twan dz schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:26:
[...]

Heb je daar een foto van wat je ongeveer hebt gedaan qua omkasting? Kan ik misschien nog wat van mee pikken:). Hier heeft de elga juist moeite met 3 graden tot -2. Daarna met helder weer weer runs van 3-4 uur soms. Eigenlijk zou ik de elga uit willen schakelen alleen tussen die 5 graden. Maar dat zal nog wel onmogelijk zijn.
Je hebt bij de Elga bovenop een aansluiting om deze uit te schakelen. Kijk maar in het schema.Je kunt daar een thermostaat op zetten met b.v. een differentiaal schakeling of twee thermostaten parallel. Ik heb er een thermostaat op staan die bij -2C Elga uitschakelt. (Met een potentiaal vrije schakeling!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 09:08
ik zit te kijken naar een ecodan en dan wel de zuinigste die er is. Zijn die dingen überhaupt wel in NL te bestellen?

PUZ-WM60 VAA Scop 5,06
https://alklima.nl/leveri...ock-inverter/puz-wm60-vaa

SH-M60V SET Scop 4,86
https://alklima.nl/leveri.../eco-inverter/sh-m60v-set

Of is het gekheid en gewoon voor een pana mono gaan.
WH-MDC07J3E5 Scop 4,76
https://www.immotecshop24...07J3E5-Kompakt-7-kW-Gen-J

of toch een split zodat het de leidingen buiten niet bevrizen en de buitenunit gewoon tegen de muur kan.
Loria Scop 4,45
https://www.esanico.be/nl...sults=2#/148-vermogen-6kw

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:00
Twan dz schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:05:
Ik heb een elga 5kw hangen icm met een Toshiba carrier buiten unit. Ik ging net even het dak op en zie https://imgur.com/a/NS5zcIw staan. Hoe komt deze buiten unit aan 5kw?

Of zie ik wat over het hoofd.
Je ziet niets over het hoofd.. 3.5kw haalt de ELGA bij temperaturen rond het vriespunt.
Kouder heb ik het nog niet gehad sinds ik een kamstrup heb.

Zoals reeds 10x eerder gezegde de ELGA is geen 5kwh. 3.5kwh komt eerst

5kwh haal je bij +15 tb

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-09 11:32
maartentmm schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:17:
ik zit te kijken naar een ecodan en dan wel de zuinigste die er is. Zijn die dingen überhaupt wel in NL te bestellen?

PUZ-WM60 VAA Scop 5,06

SH-M60V SET Scop 4,86

WH-MDC07J3E5 Scop 4,76

of toch een split zodat het de leidingen buiten niet bevrizen en de buitenunit gewoon tegen de muur kan.
Loria Scop 4,45
Even een kleine correctie.
Alklima beweert nergens dat de door jou genoemde WP's een SCOP van 5,06 resp. 4,76 hebben.
Deze COP's worden behaald bij een buitentemperatuur van 7°C en een Ta van 35°C.
Dat betekent dat in een groot deel van het stookseizoen (juist wanneer de WP de meeste uren maakt) de buitentemp. dus lager is dan 7°C en dat dus de COP dan ook lager is.
Daardoor zal de SCOP lager uitkomen dan de door jou genoemde getallen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:14

Exigence

dnkroz

Heren, even jullie mening. Ik ga binnenkort een 300 liter SWW vat toevoegen aan mijn installatie.
Nu zit ik alleen even met de aansluitingen. Er zit een koudwater inlaat in en een warmwater uitlaat. Echter zit er in de top ook nog een aansluiten. Welke te gebruiken?

Dus onderstaande opties 1 of 2? 1 is volgens mij het meest gebruikelijk, maar hou je dan geen lucht boven in de boiler?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynVxfNeyAkbLnBbb5tV8JD6-Poc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KOt5qaIIJ8c0WdvNFkXhIIuO.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Exigence schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:45:
Heren, even jullie mening. Ik ga binnenkort een 300 liter SWW vat toevoegen aan mijn installatie.
Nu zit ik alleen even met de aansluitingen. Er zit een koudwater inlaat in en een warmwater uitlaat. Echter zit er in de top ook nog een aansluiten. Welke te gebruiken?

Dus onderstaande opties 1 of 2? 1 is volgens mij het meest gebruikelijk, maar hou je dan geen lucht boven in de boiler?

[Afbeelding]
Ik ga voor 2, zo hoog (warm) mogelijk weghalen dat warme water, dan heb je de meeste boilerinhoud.

Zo zit het bij mij ook.

En er blijft echt geen lucht zitten in de boiler met 6 tot 8 bar druk >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 06-01-2021 16:13 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
maartentmm schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:17:

PUZ-WM60 VAA Scop 5,06

SH-M60V SET Scop 4,86

WH-MDC07J3E5 Scop 4,76

Loria Scop 4,45
Ecoclimagroup in Spanje heeft sowieso de SH-M60V en voor de eerste kan je dat even navragen.
Persoonlijk zou ik voor een split gaan.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Grolsch schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:12:
[...]

Ik ga voor 2, zo hoog (warm) mogelijk weghalen dat warme water, dan heb je de meeste boilerinhoud.

Zo zit het bij mij ook.

En er blijft echt geen lucht zitten in de boiler met 6 tot 8 bar druk >:)
Waarom blijft er in optie 2 geen lucht zitten? De volume van het gas zal wat comprimeren door de druk maar de luchtbel zal niet verdwijnen. Dat kan gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:06

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Sunri5e schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:38:
Goedemorgen! Ik heb een vraagje. Wij hebben een vrijstaande jaren 30 woning gekocht. De inhoud van de woning is 788 m3. Deze gaan wij volledig renoveren. Wij willen kijken of het mogelijk is om van het gas af te gaan. Nu is het volgende met de aannemer besproken qua isolerende maatregelen:

- De begane grond vloer wordt volledig verwijderd, geïsoleerd en daarna weer vol gestort met beton. De Rc waarde van de vloer wordt 4.5
- De spouwmuur zal vol geblazen worden. Rc waarde 1.7.
- Het dak wordt deels vernieuwd met isolatieplaten Rc 6.0 en deels met glaswol ook Rc 6.0.
- Overal komt HR++ glas in.
(oftopic)
Overweeg om HR+++ glas te laten plaatsen, als dit past in de sponning. (eventueel ietsje uitfrezen en of kortere glaslatten toepassen) Je gaat een zeer grote verbouwing doen, de meerprijs van triple zou ik zeker eens opvragen. Uit eigen ervaring kan ik melden dat de koude val er niet meer is. Het scheelt een slok op een borrel, en is zeer comfortabel . Ook kan je met minder vermogen de zaak warmhouden. Je kunt natuurlijk ook de kozijnen vernieuwen, maar daar hangt een prijskaartje aan.

Ik zou zeker even hier rondkijken: Het grote HR +++ glas en kozijn topic

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Sunri5e klinkt haalbaar. Komt er ook nog verwarming in de nieuwe vloer? of blijf je de radiatoren gebruiken?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:21:
[...]

Waarom blijft er in optie 2 geen lucht zitten? De volume van het gas zal wat comprimeren door de druk maar de luchtbel zal niet verdwijnen. Dat kan gewoon niet.
Nu je het zegt, als hij niet ontlucht wordt zal daar inderdaad lucht kunnen blijven hangen als je niet ontlucht 8)7

Maar dan nog, zou ik nog steeds voor optie 2 gaan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 20:33
Exigence schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:45:

[Afbeelding]
Ik 'denk' dat voor de water aansluitingen je versie 1 moet gebruiken, want ik verwacht dat de top aansluiting voor een magnesium anode is, als je een stalen vat hebt dat geëmailleerd is.

En ik ben het ook niet helemaal eens met @Grolsch betreffende de lucht: er blijft dan wel degelijk wat lucht in zitten, al wordt dat samengeperst door de waterdruk, maar dat is geen probleem, want dat lost vrij snel wel weer op.
Overigens, in dit verband: ik heb die bovenste aansluiting van mijn Buffer vat wel voorzien van een ontluchter, gewoon omdat ik dat handiger vind, want je wilt zo snel mogelijk alle lucht uit je verwarmingscircuit verwijderd hebben; voor SWW is dat overigens geen probleem, het helpt zelfs een beetje om waterslag te voorkomen.

disclaimer: als je een RVS tank hebt, dan heb je dus ook geen offeranode nodig...

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:43:
[...]

Nu je het zegt, als hij niet ontlucht wordt zal daar inderdaad lucht kunnen blijven hangen als je niet ontlucht 8)7

Maar dan nog, zou ik nog steeds voor optie 1 gaan >:)
Je ging eerder voor optie 2.... :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 04:29
Naalroc schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:47:
[...]

Te veel @Grolsch gedronken alweer vermoedelijk.

Ik heb een DJG vat, die heeft alleen maar optie 1.
Die steekt dusdanig ver naar boven dat het verschil met optie 2 verwaarloosbaar is vermoed ik.
Optie 2 zal toch zeker ook door gestoken worden?, dat zal niet glad met de huid zitten vermoed ik.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:47:
[...]

Dat bedoel ik ook, aangepast, ik ben niet helemaal scherp vandaag :+ 8)

Ik was er vanuit gegaan dat het een RVS boiler was, maar als het een stalen boiler is dan zou het inderdaad ook nog de aansluiting voor de anode kunnen zijn :?

Wat zegt de documentatie erover @Exigence ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 21:04
BarryH schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:31:
@Sunri5e klinkt haalbaar. Komt er ook nog verwarming in de nieuwe vloer? of blijf je de radiatoren gebruiken?
Overal komt vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 04:29
Robindd schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:49:
[...]

Te veel @Grolsch gedronken alweer vermoedelijk.

Ik heb een DJG vat, die heeft alleen maar optie 1.
Die steekt dusdanig ver naar boven dat het verschil met optie 2 verwaarloosbaar is vermoed ik.
Optie 2 zal toch zeker ook door gestoken worden?, dat zal niet glad met de huid zitten vermoed ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMsnabAU4kA3QJuzsPfrP8d2dPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ucDe0CT8k1GVr7sTU2GGY6Ya.png?f=fotoalbum_large

Nu ik wat in-zoom op mijn DJG boiler lijkt er zelf een ontluchting nippel op te zitten onder het deksel.
Weet @koevlaas2 dat wellicht?

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Betreft een geëmailleerd stalen vat, dus met offeranode, maar:

@Naalroc @Grolsch Aansluiting voor de anode zit aan de zijkant, en is 1 1/4". Bovenste aansluiting staat verder niet aangeduid is 1 1/2".

Wanneer ik de bovenste aansluiting niet ga gebruiken was ik van plan daar een beluchter in te zetten om vacuumtrekken bij eventueel leeg laten lopen te voorkomen. Meningen over?

@Naalroc Op mijn buffervat heb ik inderdaad aan de bovenzijde de ontluchter gezet, werkt perfect. Maar een ontluchter in een SWW vat is niet de bedoeling natuurlijk :P

Volgens mij zijn veel vaten volgens optie 1 gebouwd en ook zo aangesloten (zie ook het DJG vat hierboven dus) en is enige luchtophoping dus normaal :?

Qua nuttige inhoud van de boiler maakt het weinig uit, de buis van optie 1 steekt bijna tot boven, net zoals het detail van het DJG vat hierboven.

[ Voor 9% gewijzigd door Exigence op 06-01-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Zou je geen eerdere roestvorming krijgen door het beetje lucht wat er in de boiler blijft zitten. Gezien je een overgang hebt van water naar lucht.

Ik zou persoonlijk gewoon optie 1 nemen en een ontluchting pot boven ik de boiler zetten. Zo ben je zeker goed bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Exigence schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:57:

@Naalroc @Grolsch Aansluiting voor de anode zit aan de zijkant, en is 1 1/4". Bovenste aansluiting staat verder niet aangeduid is 1 1/2".
Weet je dat echt zeker?
En komt die anode dan niet tegen de spiraal? En dan moet dat vat nog wel de ruimte houden aan de kant waar hij er uit moet, lijkt me lastig
Er kan sowieso maar een hele korte in vanaf de zijkant (Plaatje er van?), meestal zijn die dingen wel 50 cm of veel meer.

[ Voor 8% gewijzigd door Naalroc op 06-01-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71

Wanneer ik de bovenste aansluiting niet ga gebruiken was ik van plan daar een beluchter in te zetten om vacuumtrekken bij eventueel leeg laten lopen te voorkomen. Meningen over?

@Naalroc Op mijn buffervat heb ik inderdaad aan de bovenzijde de ontluchter gezet, werkt perfect. Maar een ontluchter in een SWW vat is niet de bedoeling natuurlijk :P

Volgens mij zijn veel vaten volgens optie 1 gebouwd en ook zo aangesloten (zie ook het DJG vat hierboven dus) en is enige luchtophoping dus normaal :?

Qua nuttige inhoud van de boiler maakt het weinig uit, de buis van optie 1 steekt bijna tot boven, net zoals het detail van het DJG vat hierboven.
11/2" Aansluiting ie externe verwarmingsspiraal

Aftapper plaatsen op afsluiter koud water voor dat hij de boiler in gaat na je terugslagklep. Dan kan je aftappen met lucht geven op de warmwater. Zo loopt de boiler leeg

Wat is het probleem om een ontluchter te plaatsen op je boiler lucht vrij te krijgen

[ Voor 23% gewijzigd door Adriaan71 op 06-01-2021 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Naalroc schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:05:
[...]

Weet je dat echt zeker?
En komt die anode dan niet tegen de spiraal? En dan moet dat vat nog wel de ruimte houden aan de kant waar hij er uit moet, lijkt me lastig
Er kan sowieso maar een hele korte in vanaf de zijkant (Plaatje er van?), meestal zijn die dingen wel 50 cm of veel meer.
Ja, weet ik zeker. Zie onderstaande afbeelding (A=anode-aansluiting). Anode is 410 mm lang.
Een anode in de bovenkant is bij mij onmogelijk ivm hoogte op de opstelplaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ioz1Bmr0asE92ll7M7UTyY-Uy_U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0m4IeVXYHi1exMiZOsqtq0jh.png?f=user_large
Adriaan71 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:06:
[...]

11/2" Aansluiting ie externe verwarmingsspiraal

Aftapper plaatsen op afsluiter koud water voor dat hij de boiler in gaat na je terugslagklep. Dan kan je aftappen met lucht geven op de warmwater. Zo loopt de boiler leeg

Wat is het probleem om een ontluchter te plaatsen op je boiler lucht vrij te krijgen
Bij dit vat is het de bedoeling dat de verwarmingsspiraal onderin op de flens wordt aangesloten. Vind in het topje ook een rare positie voor de verwarmingsspiriaal, alhoewel 1 1/2" dit wel suggereert.

Er mag geen afsluiter na de terugslagklep/inlaatcombinatie ;) Vond een beluchter wel een sjieke fool-proof oplossing, maar wordt kennelijk weinig toegepast :?

En qua ontluchters in SWW installaties.... ik dacht dat dat niet toegestaan was? Maar geen idee waar ik dat vandaan heb hoor :)

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Misschien dat ik bovenin maar een aftapkraantje zet, dan kan ik hem daarmee ontluchten, maar ook open zetten wanneer ik de installatie leeg laat lopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Exigence op 06-01-2021 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Adriaan71 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:06:
[...]

Tapwater zit vol met zuurstof, dus dat heeft weinig nut. Volgens mij zijn er ook weinig geschikt voor sww.
Zuurstof in tapwater is ook de reden dat stalen sww vaten gaan roesten van binnen zonder coating. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2021 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Exigence schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:15:
[...]

Vond een beluchter wel een sjieke fool-proof oplossing, maar wordt kennelijk weinig toegepast :?
Voor RVS ...zeker wel: kans x impact
De kans is klein, maar impact groot
Voor staal/emaille ...iets minder

@Remco45 schreef er eerder over https://gathering.tweaker...message/58155046#58155046

@huize Domosapiens niet in het DJG vat, maar in de heet water leiding
https://www.installatieva...ij-20-grc-14bar-428015100

Plus ... een de-stratificatie pomp, die het water mengt vlak voor het opwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
@Exigence Ik heb een sterk vermoeden dat een electrische verwarmingselement aangesloten moet worden op de deksel "RF".
Zo wordt dat op mijn boiler dan ook verkocht.
En wat het be-luchten betreft, dat is denk ik voor een stalen boiler, en zeker als die op de begane grond staat, niet echt nodig, het zou iets anders kunnen zijn als die op de derde etage staat of nog hoger.

Al heb ikzelf wèl ervaring met een ingeklapte boiler, maar dat was in Engeland, en daar zijn (of waren) boiler vaten van 0,5-1mm dunwandig rood koper, en dan klapt hij wel in elkaar als er op bg water wordt onttrokken, en er geen toevoer is.
Dan zie je opeens aan de buitenmantel de spiraal door de buitenwand gevormd worden .
(Dat was op 1 januari 1979 een bere koude winter, met de toevoer bevroren, vergeet je nooit meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobyD
  • Laatst online: 02-03 19:21
Wij hebben net de eerste afspraken met een aantal installateurs gemaakt. Eind jan/ begin feb, hopenlijk dan lockdown voorbij....
Heb al heel veel hier gelezen, dus een waslijst met vragen ligt al klaar :)
We hebben nu CV met zonneboiler (voor SWW en CV ondersteuning), die zonneboiler willen we behouden, dus een standaard zetje neerzetten gaat m niet worden. Zonneboiler hebben we destijds zelf met de verbouw geinstalleerd, maar dit laten we liever aan iemand anders over. Heb er zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@NoobyD CV door WP vervangen is best standaard in deze opzet. Zolang de WP binnenunit maar ongeveer op de plek van de CV komt.

Een tweak om te overwegen: afhankelijk van de regelstrategie van de WP kan je evt. de retourwatertemperatuur sensor verplaatsen naar de retour NET VOOR de CV ondersteuning door de ZB. Daarmee werkt je WP met een lagere Ta bij een warme ZB....
zie de OP van de eerste delen van dit topic. daar staan mijn installatie beschreven (met een Elga)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:05:
@Exigence Ik heb een sterk vermoeden dat een electrische verwarmingselement aangesloten moet worden op de deksel "RF".
En wat het be-luchten betreft, dat is denk ik voor een stalen boiler, en zeker als die op de begane grond staat, niet echt nodig, het zou iets anders kunnen zijn als die op de derde etage staat of nog hoger.

Al heb ikzelf wèl ervaring met een ingeklapte boiler, maar dat was in Engeland, en daar zijn (of waren) boiler vaten van 0,5-1mm dunwandig rood koper, en dan klapt hij wel in elkaar als er op bg water wordt onttrokken, en er geen toevoer is.
Dan zie je opeens aan de buitenmantel de spiraal door de buitenwand gevormd worden .
(Dat was op 1 januari 1979 een bere koude winter, met de toevoer bevroren, vergeet je nooit meer)
Das lang geleden, toen was ik nog vloeibaar _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Naalroc schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:05:
Dat schreef ik ook ;)
Exigence schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:15:
[...]
Bij dit vat is het de bedoeling dat de verwarmingsspiraal onderin op de flens wordt aangesloten.
[...]
En mijn boiler staat op 5 meter hoogte, dus zeker wel een risicootje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobyD
  • Laatst online: 02-03 19:21
BarryH schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:49:
@NoobyD CV door WP vervangen is best standaard in deze opzet. Zolang de WP binnenunit maar ongeveer op de plek van de CV komt.

Een tweak om te overwegen: afhankelijk van de regelstrategie van de WP kan je evt. de retourwatertemperatuur sensor verplaatsen naar de retour NET VOOR de CV ondersteuning door de ZB. Daarmee werkt je WP met een lagere Ta bij een warme ZB....
zie de OP van de eerste delen van dit topic. daar staan mijn installatie beschreven (met een Elga)
Kijk dat is een goede tip om mee te nemen! Dankjewel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:56:
[...]

Das lang geleden, toen was ik nog vloeibaar _O-
Misschien was je zelfs nog wel bevroren, net als de rest van de wereld :X

En op die datum woonde ik net 10 dagen in dat huis; niet grappig bij -25*C en geen installateur die komt repareren.......

[ Voor 20% gewijzigd door Naalroc op 06-01-2021 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-09 22:28

Ik zou een DJG WPS300 nemen, die is bijna perfect.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
koevlaas2 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:19:
[...]

Ben ok al weken internet aan het afstruinen. Enigste nadeel is dat de warmte spiraal zo hoog in die boiler zit. Voor de rest perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Adriaan71 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:26:
[...]

Ben ok al weken internet aan het afstruinen. Enigste nadeel is dat de warmte spiraal zo hoog in die boiler zit. Voor de rest perfect.
Hoezo dat die loopt van onder tot boven ?
En stop met zoeken ik kan internet verslaan en ...

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Adriaan71 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:26:
[...]

Je kijkt naar de verkeerde, je moet deze hebben:

https://www.groene-energi...r-rvs-300l-1ww-grijs.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
koevlaas2 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:28:
[...]

Hoezo dat die loopt van onder tot boven ?
En stop met zoeken ik kan internet verslaan en ...
Bedoel elektra element voor naverwarming. Verkeerd gezegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Ik zoek voor warmtepomp en eventueel solar aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Adriaan71 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:34:
[...]

Bedoel elektra element voor naverwarming. Verkeerd gezegd
Dan is een Joule wellicht wat voor je, zit ie bijna onderin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
@koevlaas2

Dan de vraag aan jouw.

Warmtepomp boiler met spiraal van boven naar onder voor warmte pomp en een solar spiraal onderin.

Verwarming element onder in de boiler voor een goeie legionella run dat bijna de gehele boiler warm wordt.

Liefst nog RVS ivm gewicht. Moet 2 verdiepingen ophoog.

En eventueel 300 of 400 liter versie.

Lieft A klasse stilstand verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Adriaan71 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:39:
@koevlaas2

Dan de vraag aan jouw.

Warmtepomp boiler met spiraal van boven naar onder voor warmte pomp en een solar spiraal onderin. DJG

Verwarming element onder in de boiler voor een goeie legionella run dat bijna de gehele boiler warm wordt. Joule

Liefst nog RVS ivm gewicht. Moet 2 verdiepingen ophoog. DJG

En eventueel 300 of 400 liter versie. DJG/Joule

Lieft A klasse stilstand verlies. DJG
Lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Tja dat dacht ik ook ja. Loop me al weken gek toe zoeken.

Als ze hem zo maken is die gewoon goed. De ene boiler heeft dit en de andere heeft dat. maar de perfecte boiler is er niet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die ik van joules heb heeft dat allemaal, alleen zelf niet naar boven getild :+

Edit

Ik zie dat de huidige Joules vaten element ook in het midden hebben zitten.....

Die van mij zit nog onderin.

[ Voor 44% gewijzigd door Grolsch op 06-01-2021 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Adriaan71 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:49:
[...]

Als ze hem zo maken is die gewoon goed. De ene boiler heeft dit en de andere heeft dat. maar de perfecte boiler is er niet. 8)7
@Andrehj was ook tijden opzoek naar de prins op het witte paard, helaas niet gevonden.
Er is altijd een nadeel aan zo'n ding.

Wat je wel doen kan is een Joule extra naïsoleren dan heb je een a label met de voordelen van een Joule.
Wel even Expansie installeren anders gaat ie eraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:25
Grolsch schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:55:
Die ik van joules heb heeft dat allemaal, alleen zelf niet naar boven getild :+
Die van Joule heeft een vrij hoog stilstandsverlies en een niet-standaard aansluiting (1 3/4", hoe krijg je het verzonnen...) voor het verwarmingselement. En gezien de ervaringen van @koevlaas gevoelig voor lekkages.
Mijn keus zou het dus niet zijn. Dan maar een geëmailleerd vat (zoals ik nu heb). Nadeel was het gewicht, maar met 4 kerels en wat tactisch geplaatste spanbanden was ie zo boven.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Adriaan71 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:49:
[...]

Pompje?
AUijtdehaag in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
Ik heb mijn DJG op zijn kop gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:06:
[...]

Die van Joule heeft een vrij hoog stilstandsverlies en een niet-standaard aansluiting (1 3/4", hoe krijg je het verzonnen...) voor het verwarmingselement. En gezien de ervaringen van @koevlaas gevoelig voor lekkages.
Mijn keus zou het dus niet zijn. Dan maar een geëmailleerd vat (zoals ik nu heb). Nadeel was het gewicht, maar met 4 kerels en wat tactisch geplaatste spanbanden was ie zo boven.
Doe je er toch een verloopring in voor naar 1.5"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Dan zit mijn solar spiraal boven. Werkt ook niet echt. 8)

Pompje is inderdaad een mogelijkheid als je een legionella run doet. `dan moet ik het geheel mengen voor een goeie warmte te krijgen.

Denk dat dat de enigste oplossing is.

[ Voor 21% gewijzigd door Adriaan71 op 06-01-2021 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Adriaan71
Wel als je die voor de vloer gebruikt in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:25
koevlaas2 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:08:
Doe je er toch een verloopring in voor naar 1.5"
Dat dacht ik ook, maar die bestaan niet. (En geloof me, ik heb hier avonden naar gezocht...) Verschil in diameter is ook zo klein dat er op de schroefdraad eigenlijk geen materiaal overblijft.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Adriaan71 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:09:
[...]

Dan zit mijn solar spiraal boven. Werkt ook niet echt. 8)
Als je 1000 Adriaan WP boilers laat maken start DJG wel een productielijn voor je op met de boiler zoals je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
koevlaas2 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:11:
[...]

Als je 1000 Adriaan WP boilers laat maken start DJG wel een productielijn voor je op met de boiler zoals je wil.
Heb contact met ze gehad inderdaad. maar moet een serie laten maken.

Daar heb ik de ruimte niet voor om ze in serie te zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Adriaan71 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:13:
[...]

Heb contact met ze gehad inderdaad. maar moet een serie laten maken.

Daar heb ik de ruimte niet voor om ze in serie te zetten :P
Ergens word je achtervolgd door boederijboiler reclames, dat is ook een eigen serie met het element vrij onderin.
Maar de spiraalgrootte is ook van belang. of 2 in serie zoals de DJG SOL400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Hier zit bijverwarmer helemaal onderin maar loopt de warmtepomp spiraal weer niet helemaal door naar beneden

http://houtencvkachel.nl/...rmtepompboiler-400-liter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Adriaan71 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:23:
Hier zit bijverwarmer helemaal onderin maar loopt de warmtepomp spiraal weer niet helemaal door naar beneden

http://houtencvkachel.nl/...rmtepompboiler-400-liter/
Perfect bestaat helaas (nog) niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

koevlaas2 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:19:
[...]

Bijna inderdaad, technisch gezien word ik heel blij van RVS boilers. Alleen budgettechnisch zit dat er niet in helaas :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Exigence schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:36:
[...]

Bijna inderdaad, technisch gezien word ik heel blij van RVS boilers. Alleen budgettechnisch zit dat er niet in helaas :/
Dubbel zoveel poen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 19:33
mijn warmtepomp loopt nu de laatste dagen mooi stabiel :)

https://snapshot.raintank...D0jwc5X15qjOXTM1ba1UaqAoa

alleen heb ik eigenlijk geen idee wat de cop is en hoeveel termisch vermogen ik opwek.
de pomp in het binnendeel draait op een vaste stand en wordt niet gemoduleerd door de warmtepomp
het afgifte systeem in altijd het zelfde, (vloerverwarming bgg en radiator badkamer en bijkeuken)
helaas kan ik nergens de flow uitlezen van het systeem ik kan wel een dure kamstrup er tussen bouwen om het thermische vermogen te meten en hiermee de cop maar omdat de pomp altijd op een vaste stand draait kan ik dan niet net zo goed een simpele flowmeter er tussen zetten om af te lezen hoeveel liter water mijn wp verpompt en met deze waarde aan de hand van de aanvoer en retour temperatuur het thermische vermogen berekenen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:38
H143 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:45:
mijn warmtepomp loopt nu de laatste dagen mooi stabiel :)

https://snapshot.raintank...D0jwc5X15qjOXTM1ba1UaqAoa

alleen heb ik eigenlijk geen idee wat de cop is en hoeveel termisch vermogen ik opwek.
de pomp in het binnendeel draait op een vaste stand en wordt niet gemoduleerd door de warmtepomp
het afgifte systeem in altijd het zelfde, (vloerverwarming bgg en radiator badkamer en bijkeuken)
helaas kan ik nergens de flow uitlezen van het systeem ik kan wel een dure kamstrup er tussen bouwen om het thermische vermogen te meten en hiermee de cop maar omdat de pomp altijd op een vaste stand draait kan ik dan niet net zo goed een simpele flowmeter er tussen zetten om af te lezen hoeveel liter water mijn wp verpompt en met deze waarde aan de hand van de aanvoer en retour temperatuur het thermische vermogen berekenen?
Vergeet het! - De aanvoer- en retourtemperaturen moet je op veel beter dan 0,1°C precies kunnen meten en vooral moeten de sensoren gematcht zijn. Bij een deltaT van 2 - 5 K kan je niet met een resolutie van 0,1°C volstaan. Om de getransporteerde warmte betrouwbaar te kunnen meten heb je een realtime berekening nodig welke alleen een (MID gecertificeerde) warmtemeter kan waarborgen.
Just my 2 cts
HeatEnergyCalculator
code:
1
2
3
4
 8                 1916 Flow temperature (1e-2 deg C)
 9                 1917 Return temperature (1e-2 deg C)
10                   -1 Temperature Difference (1e-2  deg C)
13                    0 Volume flow (m m^3/h)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 19:33
dunklefaser schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:10:
[...]

Vergeet het! - De aanvoer- en retourtemperaturen moet je op veel beter dan 0,1°C precies kunnen meten en vooral moeten de sensoren gematcht zijn. Bij een deltaT van 2 - 5 K kan je niet met een resolutie van 0,1°C volstaan. Om de getransporteerde warmte betrouwbaar te kunnen meten heb je een realtime berekening nodig welke alleen een (MID gecertificeerde) warmtemeter kan waarborgen.
Just my 2 cts
[Afbeelding: HeatEnergyCalculator]
code:
1
2
3
4
 8                 1916 Flow temperature (1e-2 deg C)
 9                 1917 Return temperature (1e-2 deg C)
10                   -1 Temperature Difference (1e-2  deg C)
13                    0 Volume flow (m m^3/h)
Ik hoef niet exact de juiste cop hebben maar wil het wel graag ongeveer weten. Ik heb nu totaal geen enkel idee of ik met een cop van 2 of 3 draai

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:06:
[...]

Ieder zijn voorkeuren, element gebruik ik toch niet en ik wou perse een rvs vat. Het is niet de vraag of staal gaat roesten maar wanneer ;) Dat ik toevalig 2 spiralen heb is een gelukje, ik had er 1 met 1 spiraal besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
WP gaat hier soms (voor mij) onverklaarbaar uit/aan. Gebeurt 1x in zoveel dagen, niet op vast tijdstip. Volgens mij geven nog binnen- noch buitentemperatuur aanleiding. Ook geen SWW runop dat tijdstip, die de CV functie onderbreekt gaat gewoon even helemaal in idle modus.Vannacht ging WP bijv om 3.30u 'uit' en om 5.45u weer aan. WP maakt dan inhaalslag, net als wanneer nachtverlaging zou worden toegepast (hetgeen niet het geval is;)).

Betreft Loria6010, staat op 85% WAR, Tset op HCTM staat op continu 20,5 (dus geen nachtverlaging storingsmeldingen. WP draait met dit weer wel 24/7 op deellast, met de nodige defrosts.

Eén van jullie idee wat dit kan veroorzaken? Mss een of andere default beveiliging om te lang 24/7 draaien te voorkomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liMjT4c2WyHf4uf8VkDb7YFuulo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpFHvOYiOkTKABGPcvqSWl4Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzSJXj_lOdlyVeQfu8gnumBIdbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exXllv9ybQ8VX01IFWcWZ7Nf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQfiHc-87_g17PCooSWz13eHfaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NgdBRSFDFdk4xLiOW8oaCvLF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iju-8A9gz9L87Ps-qbkkL8EmfDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/evkNdVLV0dC0xALq2H1Qq8VW.jpg?f=fotoalbum_large

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
...

[ Voor 99% gewijzigd door overwinteraar op 07-01-2021 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:50
overwinteraar schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:09:
WP gaat hier soms (voor mij) onverklaarbaar uit/aan.

Eén van jullie idee wat dit kan veroorzaken? Mss een of andere default beveiliging om te lang 24/7 draaien te voorkomen?
Defrost?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Daar lijkt het me wel een lange defrost voor....

Heb net in de grafana data van afgelopen week gekeken van de Loria6008 maar kan dit gedrag niet terug vinden......

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
stuffer schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:00:
[...]

Daar lijkt het me wel een lange defrost voor....

Heb net in de grafana data van afgelopen week gekeken van de Loria6008 maar kan dit gedrag niet terug vinden......
Is wss een defrost. De patronen lijken er zeer sterk op.

Daarnaast; Domoticz is prut voor grafieken voor een WP.
De Data is per 5 min en wordt gemiddeld.

Een defrost bij een ELGA duurt 6 minuten

[ Voor 6% gewijzigd door Daannn1987 op 07-01-2021 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024

Boilerpraat:

Robindd schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:53:
[...]
Nu ik wat in-zoom op mijn DJG boiler lijkt er zelf een ontluchting nippel op te zitten onder het deksel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtWJhefTD92BG-xWy3r4VR17j6Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ucDe0CT8k1GVr7sTU2GGY6Ya.png?f=user_large
Dit is een ovaal deksel van 80x95mm , een inspectie luik.
Op mijn WPS 300 niet zichtbaar/toegankelijk. Zit denk ik onder isolatie.
DE DJG site is er niet duidelijker op geworden, alleen nog downloads:
https://www.djg.com/downloads/#standaard_tabel
Domosapiens schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:03:
[...]

@huize Domosapiens niet in het DJG vat, maar in de heet water leiding
https://www.installatieva...ij-20-grc-14bar-428015100
Een beluchter op de uitgaande warm water leiding.

Afbeeldingslocatie: https://www.installatievakwinkel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/3/0/30520005WAT_428015100.jpg

Mocht de waterdruk wegvallen, en er warm water gebruikt worden, dan zorgt deze klep voor beluchting
.
.
.
.
Plus ... een de-stratificatie pomp, die het water mengt vlak voor het opwarmen.
Dit is wat LG erover schrijft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJIM5SeC9M2xVdkqACAgoeXZWSM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QCjuZaSARqvySjvgtRYcjiYf.jpg?f=user_large

- Om de "koude plons" voor de WP te voorkomen.
- Korter en efficienter laden
- Gehele vat wordt doorgewarmd
- De capaciteit van de boiler neem toe
- De hoogte van een electrisch element voor legionella preventie is daarmee ook minder relevant.

@huize Domosapiens wordt deze pomp gebruikt:

Afbeeldingslocatie: https://www.pumpendiscounter.de/shop_cfg/ReigaGbR/WT_UPH15_22667.jpg
https://www.pumpendiscoun...3&wanzahl=1&ck=2&target=1

Vragen:
Wat schrijven andere WP merken hierover?
Doen WP bezitters met boiler, het zonder circulatie (de-stratificatie) pomp ?

Zoektermen:
DJG, boiler, WPS 300, Warmptepomp Solar 300
Vacuum klep, beluchter, beluchting
Gelaagdheid, stratificatie, de-stratificatie, circulatie, circulatiepomp
koude plons, LG Therma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23
Sinds maart draait hier de LG Therma 7Kw (HM071M.U43) en omdat het warme water door de Atlantic wordt gemaakt heeft ie deze zomer niet veel gedaan, in het najaar ging het verwarmen eigenlijk prima, nooit echt koud maar de laatste weken komen er toch wat kuren. Die zitten met name op het verliezen van de druk waardoor, elke paar dagen ben ik nu dus bezig om het systeem weer bij te vullen. Zit er dan nog teveel lucht in het systeem of verliest een warmtepomp ook nog wat water?

Nu is er wel in de zomer een radiator vervangen in een van de kamers, maar lijkt me dat de hoeveelheid lucht die daarbij komt na een aantal keren bijvullen toch wel op peil blijft.

Is er trouwens ook iemand die een din-rail meter gekoppeld heeft aan home assistant? Alles is aangesloten maar ik kan de pulsen nog niet zichtbaar krijgen in dat systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:58

Japie.G

Colour Classic

Daannn1987 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:03:
[...]

Een defrost van 3uur snachts tot 6 in de ochtend? Ik neem aan dat @overwinteraar op die uit periode doelt. De rest van de spikes richting nul zijn defrosts ja.. In Domoticz inderdaad slecht af te lezen door de 5 minuten interval. Maar die lange uit periode waar het volgens mij om gaat hier is geen defrost.. Wat het wel is kan ik helaas ook niet verzinnen.

edit: Gebeurt het na een zelfde hoeveelheid compressor stops? Wellicht is er een rustperiode voor de compressor ingebouwd ergens als hij erg veel defrosts achter elkaar heeft gehad? Of eventueel een oververhittings beveiliging van het een of andere component?

[ Voor 30% gewijzigd door Japie.G op 07-01-2021 11:34 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:50
beumer schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:25:
Sinds maart draait hier de LG Therma 7Kw (HM071M.U43) en omdat het warme water door de Atlantic wordt gemaakt heeft ie deze zomer niet veel gedaan, in het najaar ging het verwarmen eigenlijk prima, nooit echt koud maar de laatste weken komen er toch wat kuren. Die zitten met name op het verliezen van de druk waardoor, elke paar dagen ben ik nu dus bezig om het systeem weer bij te vullen. Zit er dan nog teveel lucht in het systeem of verliest een warmtepomp ook nog wat water?

Nu is er wel in de zomer een radiator vervangen in een van de kamers, maar lijkt me dat de hoeveelheid lucht die daarbij komt na een aantal keren bijvullen toch wel op peil blijft.

Is er trouwens ook iemand die een din-rail meter gekoppeld heeft aan home assistant? Alles is aangesloten maar ik kan de pulsen nog niet zichtbaar krijgen in dat systeem.
Als je systeem ergens water verliest dan zal je ergens water moeten vinden...

Ik heb 3 dinrails pulse meters in de meterkast gekoppeld aan een esp8266 met espeasy met de "Energy (AC) - Couner" plugin, die dan via mqtt de data doorgeeft aan Home Assistant. In HA heb ik dan dingen zoals de Utility_meter enzo geconfigureerd zodat ik ook verbruik per dag/maand/jaar enzo heb.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
[...]

@sjimmie en @Daannn1987 Dit lijkt me echt geen defrost, dat zijn de 'zaagtanden' in de grafiek. De WP gaat hier simpelweg bijna 2,5 uur uit, dat is veel te lang voor defrost zoals @stuffer al schreef.

Lijkt er meer op soort beveiliging of dat WP geen warmtevraag signaleert. Dat laatste zou met hysterese van HCTM kunnen samenhangen (15% RAR deel), ware het niet dat ie rest van de dag anders reageert, namelijk continu verwarmt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Japie.G schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:30:
[...]

Een defrost van 3uur snachts tot 6 in de ochtend? Ik neem aan dat @overwinteraar op die uit periode doelt. De rest van de spikes richting nul zijn defrosts ja.. In Domoticz inderdaad slecht af te lezen door de 5 minuten interval. Maar die lange uit periode waar het volgens mij om gaat hier is geen defrost.. Wat het wel is kan ik helaas ook niet verzinnen.

edit: Gebeurt het na een zelfde hoeveelheid compressor stops? Wellicht is er een rustperiode voor de compressor ingebouwd ergens als hij erg veel defrosts achter elkaar heeft gehad? Of eventueel een oververhittings beveiliging van het een of andere component?
Doel idd op die lange periode van stilstand. En idd zo'n beveiliging als optie; nog geen logica in kunnen vinden, bijv na x aantal defrosts of x aantal draaiuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
overwinteraar schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:53:
[...]

@sjimmie en @Daannn1987 Dit lijkt me echt geen defrost, dat zijn de 'zaagtanden' in de grafiek. De WP gaat hier simpelweg bijna 2,5 uur uit, dat is veel te lang voor defrost zoals @stuffer al schreef.

Lijkt er meer op soort beveiliging of dat WP geen warmtevraag signaleert. Dat laatste zou met hysterese van HCTM kunnen samenhangen (15% RAR deel), ware het niet dat ie rest van de dag anders reageert, namelijk continu verwarmt. :?
Oh excuus .. ik moet wat beter lezen :+
Inderdaad zaagtanden zijn defrosts maar 2,5 uur uit geen idee.

Mijn ELGA Icm honeywell touch gaat ook wel eens een uur uit terwijl er totaal geen reden toe is (heel vervelend als hij al op z'n tenen loopt om de hut warm te houden).
Nu moet ik zeggen sinds ik een hogere flow heb, dit niet meer heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23
sjimmie schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:51:
[...]

Als je systeem ergens water verliest dan zal je ergens water moeten vinden...

Ik heb 3 dinrails pulse meters in de meterkast gekoppeld aan een esp8266 met espeasy met de "Energy (AC) - Couner" plugin, die dan via mqtt de data doorgeeft aan Home Assistant. In HA heb ik dan dingen zoals de Utility_meter enzo geconfigureerd zodat ik ook verbruik per dag/maand/jaar enzo heb.
Nog geen water gevonden dus dat is op zich gunstig, dan hopen dat het bijvullen gewoon vanzelf niet meer nodig is 8)

Heb nu de Din-rail meters gekoppeld aan https://www.sossolutions.nl/5-kanaals-s0-pulse-meter-op-usb die dus via de usb poort in de rpi komt, alleen de data komt er nog niet uit. De P1 poort van de slimme meter lees ik ook via kabeltje uit met home assistant, maar dat gaat met die s0 pulsen dus weer wat anders. Wordt dan misschien toch zo'n oplossing zoals jij beschrijft, kan het dan gewoon als mqtt uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-09 16:58
overwinteraar schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:09:
WP gaat hier soms (voor mij) onverklaarbaar uit/aan. Gebeurt 1x in zoveel dagen, niet op vast tijdstip. Volgens mij geven nog binnen- noch buitentemperatuur aanleiding. Ook geen SWW runop dat tijdstip, die de CV functie onderbreekt gaat gewoon even helemaal in idle modus.Vannacht ging WP bijv om 3.30u 'uit' en om 5.45u weer aan. WP maakt dan inhaalslag, net als wanneer nachtverlaging zou worden toegepast (hetgeen niet het geval is;)).

Betreft Loria6010, staat op 85% WAR, Tset op HCTM staat op continu 20,5 (dus geen nachtverlaging storingsmeldingen. WP draait met dit weer wel 24/7 op deellast, met de nodige defrosts.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je laatste plaatje geeft het antwoord. De kamer is gedurende langere tijd boven setpoint, dus de WP+kamerthermostaat beslist dat de WP wel even uit kan.
Iets voor 6 uur is de kamertemperatuur te ver gezakt en gaat de WP weer aan.
Lijkt me dus een combinatie van het regelgedrag van de WP (xx graadminuten overshoot) en de thermostaat hysterese?
Een iets sterkere compensatie voor de ruimtetemperatuur (30% of 40%) zou dit mogelijk kunnen voorkomen. Of de helling van de stooklijn iets omlaag, maar dat geeft een te groot effect verwacht ik.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Chris_82 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:10:
[...]

Je laatste plaatje geeft het antwoord. De kamer is gedurende langere tijd boven setpoint, dus de WP+kamerthermostaat beslist dat de WP wel even uit kan.
Iets voor 6 uur is de kamertemperatuur te ver gezakt en gaat de WP weer aan.
Lijkt me dus een combinatie van het regelgedrag van de WP (xx graadminuten overshoot) en de thermostaat hysterese?
Een iets sterkere compensatie voor de ruimtetemperatuur (30% of 40%) zou dit mogelijk kunnen voorkomen. Of de helling van de stooklijn iets omlaag, maar dat geeft een te groot effect verwacht ik.
Dank (y), dat is idd ook een optie. Afgelopen tijd de RAR juist laten zakken om meer stabiliteit en comfort te krijgen. Bij hoger RAR% trad dit effect van spontaan uit gaan trouwens ook op.

Helling nu op 0,5 / +2,0, RAR maar es op 25 of 30% testen. Ik ga nog maar es wat proberen... Helemaal perfect wordt t toch niet... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-09 12:53
[...]

Grafieken zijn inderdaad niet de beste in Domoticz, je kan echter wel de data per minuut (nog steeds gemiddeld) opslaan als je wilt, in de code is dat voorzien, alleen niet in de settings pagina, door een paar regels HTML toe te voegen aan de shortlogtable in www/views/setup.html kan je dit mogelijk maken. Dit maakt Domoticz wel wat trager, vooral op het hele uur als er door domoticz wat data crunching gedaan wordt over het afgelopen uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fc8QHkpD1yQkGmYyZY-4XVWy1xs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zJsLbPSqDWy2DSvEI8UA0gdC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9lkZhQRJZZVkj2mZReBt7w2Cf4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/daSy7sjRr2SYZ4g5WjbGw30O.png?f=fotoalbum_medium

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Concept monitoring december 2020
Controleer de data en stuur correctie via PM. De meeste rechtse kolom is december

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WS8BkJlMP3mJ010fBtpHFN6P76o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YSFlpmjEZbmzxH3zjOKttwRA.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlAJTuXU3b1WtWMGHWWqiJK0Le0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bfoLePnfb0Qy4oc3h92c01Xp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@PentaClover Hoe kom ik bij " de shortlogtable in www/views/setup.html"

ik probeer IPadress:Port/#/views/setup.html
maar dat werkt niet.
Waar moet ik dit zoeken?
bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
BarryH schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:07:
@PentaClover Hoe kom ik bij " de shortlogtable in www/views/setup.html"
ik probeer IPadress:Port/#/views/setup.html
maar dat werkt niet.
Waar moet ik dit zoeken?
bedankt
Je zal het bestand in je domoticz installatie moeten editen, op mijn RaspberryPi staat hij in /home/pi/domoticz/www/views/

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Hoeveel doorstroming volume houden jullie aan per groep in combinatie met warmtepomp.

En groep leiding lengte is gemiddeld 65 strekkende meter. slang 16 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
2L/min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Om wat meer afgifte boven te krijgen met mijn radiatoren en lage temperaturen had ik gisteren in 2 kamers speedcomfort ventilatoren onder de radiatoren gezet, maar met een ta van max 33oC tijdens low-load mode van de CV ketel lijkt dat niet zo heel veel te doen. (Subjectieve observatie, geen objectieve meting)

Vandaag mijn totale afgifte capaciteit verlaagd door de flow door de radiatoren beneden wat te knijpen, en inderdaad de ta ging zo'n 3oC omhoog en boven voelt het alsof er nu meer warmte van de radiatoren komt met de speedcomforts aan, eens kijken of de ruimte temperatuur daar nu ook langzaam gaat oplopen en wat de ruimte temperatuur doet als het nog wat kouder wordt buiten.

Ben toch bang dat ik boven de T22 radiatoren zal moeten vervangen voor grotere T33 als ik een WP ga nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Domosapiens schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:14:

Mocht de waterdruk wegvallen, en er warm water gebruikt worden, dan zorgt deze klep voor beluchting
Als de waterdruk wegvalt komt er niks meer uit je boiler, implodeert ook niet zomaar trouwens alleen onder specifieke omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
beumer schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:25:

Automatische ontluchter in de buitenunit kan weleens lekken, gebeurt ook wel bij Panasonic en dan moet je er even op tikken (vanaf de zijkant) met een schroevendraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYER
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-03 20:05
Hallo allemaal. Ik ben een nieuwe eigenaar en gebruiker van Panasonic Aquarea LT Monoblock Gen H 5kW en een een nieuwe lid van deze forum.
Ik heb de warmtepomp zelf geïnstalleerd (behalve de werkelijke aansluiting op de CV systeem) en in gebruik genomen vorig jaar in de zomer. Nu heb ik ca 3 maanden ervaring met warmtepomp om het huis te verwarmen en heb aantal vragen aan de ervarende eigenaren. Ik heb de stooklijn ingesteld zo dat hij continu draait en de temperatuur in het huis constant blijft. Dat is ca 37 graden water op 0 graden buiten en 27 water bij 15 graden buiten. Onder 2-3 graden buitentemperatuur schakel ik naar gas verwarming (staat in bimodaal regime).Het verschil in Ta Tr temperatuur bij mij is typisch 4-5 graden (gemeten met sensoren op de CV buizen). Warmtepomp toont ongeveer hetzelfde verschil ook op de controller.
De meest belangrijke vraag is over de daadwerkelijke COP. Deze lijkt significant af te wijken van de gespecificeerde waarde. Ik bedoel de COP zoals gemeten is op de standaard controller unit van de warmtepomp (die meegeleverd wordt). Ik weet dat hij meet de vermogen niet zo accuraat maar ik neem aan dat de afwijking niet zo groot is (vooral bij de hogere vermogen - als het koud buiten is) en dat deze is niet een constant offset (dus gemiddeld zou ongeveer goed zijn over meerdere data punten). In mijn geval zie ik dat de COP steeds >30% lager is dan in de spec. Bijvoorbeeld bij 7 graden buiten en 35 graden water moet de COP van 5.08 gemeten worden en ik meet van minder dan 4 (met water van 33 graden, zoals in bij stooklijn staat). Bij 2 graden buiten is mij water ongeveer 35.5 graden en de COP is ~2.3 terwijl volgens de datasheet moet deze op 3.75 uitkomen. Waar kan het mis gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 13:54

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

SYER schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:10:
Hallo allemaal. Ik ben een nieuwe eigenaar en gebruiker van Panasonic Aquarea LT Monoblock Gen H 5kW en een een nieuwe lid van deze forum.
Ik heb de warmtepomp zelf geïnstalleerd (behalve de werkelijke aansluiting op de CV systeem) en in gebruik genomen vorig jaar in de zomer. Nu heb ik ca 3 maanden ervaring met warmtepomp om het huis te verwarmen en heb aantal vragen aan de ervarende eigenaren. Ik heb de stooklijn ingesteld zo dat hij continu draait en de temperatuur in het huis constant blijft. Dat is ca 37 graden water op 0 graden buiten en 27 water bij 15 graden buiten. Onder 2-3 graden buitentemperatuur schakel ik naar gas verwarming (staat in bimodaal regime).Het verschil in Ta Tr temperatuur bij mij is typisch 4-5 graden (gemeten met sensoren op de CV buizen). Warmtepomp toont ongeveer hetzelfde verschil ook op de controller.
De meest belangrijke vraag is over de daadwerkelijke COP. Deze lijkt significant af te wijken van de gespecificeerde waarde. Ik bedoel de COP zoals gemeten is op de standaard controller unit van de warmtepomp (die meegeleverd wordt). Ik weet dat hij meet de vermogen niet zo accuraat maar ik neem aan dat de afwijking niet zo groot is (vooral bij de hogere vermogen - als het koud buiten is) en dat deze is niet een constant offset (dus gemiddeld zou ongeveer goed zijn over meerdere data punten). In mijn geval zie ik dat de COP steeds >30% lager is dan in de spec. Bijvoorbeeld bij 7 graden buiten en 35 graden water moet de COP van 5.08 gemeten worden en ik meet van minder dan 4 (met water van 33 graden, zoals in bij stooklijn staat). Bij 2 graden buiten is mij water ongeveer 35.5 graden en de COP is ~2.3 terwijl volgens de datasheet moet deze op 3.75 uitkomen. Waar kan het mis gaan?
Mss voor in het pana topic:-)
https://gathering.tweaker...message/65223264#65223264

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:29
Ik heb een vraag over een warmtepomp icm met vloerverwarming en een gesloten verdeler.
Reeds bij topic's als CV tuning deel 2 ect gekeken maar kan het antwoord nog niet vinden.

Ik heb nu een open verdeler maar wil deze graag veranderen naar gesloten. Dit ivm flow problemen van de elga. Is het nodig debiet/flow meters hier op aan te sluiten? De lengtes van de 5 groepen zijn niet allemaal even lang. Helaas weet ik niet hoelang deze wel exact zijn.

Bij gevoegd foto's van wanneer ze er in gefreesd zijn:
https://imgur.com/a/GF5ozz7
Het zijn in totaal 5 groepen verdeeld over 45 M2.
Waarvan de gene in de woonkamer de verste weg van de verdeler de langste groep is. Hoe dichter bij de verdeler hoe korter de groep wordt en de gang is helemaal kort. 10cm hoh.

Als ik bij de verdeler mijn hand op de retour van de verste/langste groep houd is deze natuurlijk vele malen kouder dan die van de gang. Resultaat; De gang wordt warmer dan de woonkamer.

Als ik op de nieuwe verdeler flow meters zet en deze allemaal inregel op (ik zeg maar wat) 2 liter per minuut blijft de gang groep nogsteeds warmer dan de langste groep , klopt dat? Omdat in de lange groep het water langer de tijd krijgt of af te koelen (moet meer afstand afleggen).

Is inregelen op Tr van elke groep niet veel logischer? Of ivm traag systeem niet te doen?

Mocht er ergens een betere plek zijn deze post te posten mag dit natuurlijk verplaatst worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Twan dz op 07-01-2021 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PentaClover schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:40:

Ben toch bang dat ik boven de T22 radiatoren zal moeten vervangen voor grotere T33 als ik een WP ga nemen.
Daar heb ik ook wel eens naar zitten kijken, maar als je een grotere radiator neemt dan komt de aansluiting toch ook verder van de muur af?
Ik heb nu van die flexibele leidingen die uit de betonvloer komen middels een vloerbocht.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/93f33c5c-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/455ece56b931c2979c0e89dce77ec8f7eca74d4d.jpg

Zijn er speciale adapters om toch meer afstand te creëren tussen muur en pijpjes zodat er een zwaardere radiator kan worden geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Mensen wel eens van deze leverancier gehoord. ~En eventueel ervaring met deze boilers.

Hun hebben wel een RVS met warmtepomp spiraal van boven tot onder en solar spiraal ook onder.
En vrij laag de verwarming element aansluiting.

Blz 18 en 19 de Inox 2 warmtepomp

Ziet er allemaal degelijk uit

https://www.soltop.ch/cm/wp-content/uploads/SOLTOP_Planer_Wärmespeicher_DE_HQ.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

Wolly schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:50:
[...]

Daar heb ik ook wel eens naar zitten kijken, maar als je een grotere radiator neemt dan komt de aansluiting toch ook verder van de muur af?
Ik heb nu van die flexibele leidingen die uit de betonvloer komen middels een vloerbocht.

[Afbeelding]

Zijn er speciale adapters om toch meer afstand te creëren tussen muur en pijpjes zodat er een zwaardere radiator kan worden geplaatst?
Ik ben op de bovenverdieping van t11 naar t22 gegaan. Heb het zo opgelost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1Sooc1yd-bozQ5fJXLjxZooTig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5FDwE25prSzj3TQBLdRHBla.jpg?f=fotoalbum_large

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Twan dz schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:33:
.......
Ik heb nu een open verdeler maar wil deze graag veranderen naar gesloten. Dit ivm flow problemen van de elga. Is het nodig debiet/flow meters hier op aan te sluiten? De lengtes van de 5 groepen zijn niet allemaal even lang. Helaas weet ik niet hoelang deze wel exact zijn.

Bij gevoegd foto's van wanneer ze er in gefreesd zijn:
https://imgur.com/a/GF5ozz7
Het zijn in totaal 5 groepen verdeeld over 45 M2.
Je hebt dus 45 meter lengte aan buis, verdeeld over 5 groepen, dat is gemiddeld dus 90 meter, behoorlijk lang dus; maar ze zijn niet even lang, dus sommigen zijn een stuk langer.
In dat geval zou ik maar afzien van flow checks, als je die er al op zou kunnen krijgen, en de groepen gaan balanceren door ze op gelijke Dt af te regelen, ook een tamelijk tijdrovende bezigheid; maar ik vermoed dat dit je beste oplossing is. Dus gewoon met retourventielen, die er hopelijk al in zitten.

Overigens, je link wil bij mij niet openen, maar dat doet er niet zoveel toe vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SYER schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:10:
De warmte meter van een Panasonic kun je vergelijken met de gemiddelde politicus in den haag, niet helemaal betrouwbaar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Adriaan71 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:08:
Hoeveel doorstroming volume houden jullie aan per groep in combinatie met warmtepomp.

En groep leiding lengte is gemiddeld 65 strekkende meter. slang 16 2
1 a 1,5 l/m. Hogere flow geeft hier teveel ruis in systeem. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:29
Naalroc schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:32:
[...]

Je hebt dus 45 meter lengte aan buis, verdeeld over 5 groepen, dat is gemiddeld dus 90 meter, behoorlijk lang dus; maar ze zijn niet even lang, dus sommigen zijn een stuk langer.
In dat geval zou ik maar afzien van flow checks, als je die er al op zou kunnen krijgen, en de groepen gaan balanceren door ze op gelijke Dt af te regelen, ook een tamelijk tijdrovende bezigheid; maar ik vermoed dat dit je beste oplossing is. Dus gewoon met retourventielen, die er hopelijk al in zitten.

Overigens, je link wil bij mij niet openen, maar dat doet er niet zoveel toe vermoed ik.
Dankjewel voor je antwoord!
Ik zal vanmiddag eens exact uit rekenen hoeveel M2 de begane grond is. Staat mij bij dat we 45 M2 aan tegels nodig hadden inclusief 10% snijverlies. Dus dan zou het 40 M2 a10 cm hoh is 80 meter per string. Dit neemt niet weg dat de gang nogsteeds een stuk korter dan de rest is. Wanneer hebben flow meters wel toegevoegde waarde? Alleen met gelijke lengte van elke groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twan dz schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 07:27:
[...]

Dankjewel voor je antwoord!
Ik zal vanmiddag eens exact uit rekenen hoeveel M2 de begane grond is. Staat mij bij dat we 45 M2 aan tegels nodig hadden inclusief 10% snijverlies. Dus dan zou het 40 M2 a10 cm hoh is 80 meter per string. Dit neemt niet weg dat de gang nogsteeds een stuk korter dan de rest is. Wanneer hebben flow meters wel toegevoegde waarde? Alleen met gelijke lengte van elke groep?
Flowmeters hebben altijd toegevoegde waarde, ook zeker altijd doen als je de keus hebt!

Theoretisch hebben langere groepen een hogere flow nodig dan kortere groepen.

Ik heb de kortere groepen allemaal op 2 L/minuut draaien, de langere groepen +- 3L/minuut.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 08-01-2021 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Grolsch schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:44:
[...]

Flowmeters hebben altijd toegevoegde waarde, ook zeker altijd doen als je de keus hebt!

Theoretisch hebben langere groepen een hogere flow nodig dan kortere groepen.

Ik heb de kortere groepen allemaal op 2 L/minuut draaien, de langere groepen +- 3L/minuut.
Ik had ook alle 7 groepen op 2 ltr/minuut staan en wat ik merkte is dat het met iets kouder worden dat de behaaglijkheid wat weg ging in mijn woonkamer.Duurde ook iets langer voor het op temperatuur was.

Heb nu de flow opgevoerd richting de 3 ltr/per minuut en nu is het weer zalig. Ik kan niet exact meten per groep wat mijn flow is.Omdat ik het zelf allemaal aangelegd hebt en de groepen allemaal net zo lang zijn op een paar meter na.

Ik regel mijn flow met een TA inregel ventiel van IMI op de complete verdeler. En regel mijn vloer na met een infrarood thermometer voor gelijkmatige temperaturen over mijn groepen op de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:56:
[...]

Ik had ook alle 7 groepen op 2 ltr/minuut staan en wat ik merkte is dat het met iets kouder worden dat de behaaglijkheid wat weg ging in mijn woonkamer.Duurde ook iets langer voor het op temperatuur was.

Heb nu de flow opgevoerd richting de 3 ltr/per minuut en nu is het weer zalig. Ik kan niet exact meten per groep wat mijn flow is.Omdat ik het zelf allemaal aangelegd hebt en de groepen allemaal net zo lang zijn op een paar meter na.

Ik regel mijn flow met een TA inregel ventiel van IMI op de complete verdeler. En regel mijn vloer na met een infrarood thermometer voor gelijkmatige temperaturen over mijn groepen op de vloer.
In principe kan de flow nooit te hoog zijn, hoe meer flow hoe hoger de retour temperatuur, dus hoe hoger de vloertemperatuur. Wel kan een te hoge flow zorgen voor ruis in de leidingen, dus dan is dat de beperking.

Maar ik heb thuis in totaal 23 groepen, die ga ik niet allemaal op 3 liter / minuut krijgen :+ Dat zou een flow van 69 ltr/minuut zijn, dat wordt hem niet :P

Mijn secundaire pomp staat op de 1 na hoogste stand (de hoogste stand moet hij echt aanzienlijk harder werken en verhoogd de flow nauwelijks).

Wel op proportionele druk omdat ik naregeling heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 08-01-2021 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Wolly schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:50:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb nu allemaal T22 radiatoren hangen, de T33 heeft de aansluiting op de zelfde afstand van de muur zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SeerRsd5QzSTxHs0dd3989Og2M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DUmQQ7ZDeWAbcGBCaZjFS7Jp.png?f=user_large

En dat is maar goed ook, want ik heb geen flexibele buizen maar gelast dikwandig staal, dat is niet zo flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
PentaClover schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:59:
[...]

Ik heb nu allemaal T22 radiatoren hangen, de T33 heeft de aansluiting op de zelfde afstand van de muur zitten:

[Afbeelding]

En dat is maar goed ook, want ik heb geen flexibele buizen maar gelast dikwandig staal, dat is niet zo flexibel.
Daar heb je ook kunststof ringen voor die je kan knellen met knel koppelingen.

https://www.cv-compleet.n...UKYZqqlPy7XhoCOn8QAvD_BwE

Soms zit de leidingen ook te dicht tegen de muur dat je geen draad kan snijden en dan werkt dat perfect.

[ Voor 6% gewijzigd door Adriaan71 op 08-01-2021 10:47 ]

Pagina: 1 ... 52 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.