7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Moet denk ik deze zijn:Dylantje2 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 07:37:
Iets nieuws van mindergas.nl
https://www.mindergas.nl/...heat_pump_and_degree_days
Zou mooi zijn als vergelijk, voor alle wp's?
12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
Hej das mooi!webje1982 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:14:
[...]
Moet denk ik deze zijn:
Mijn daikin heeft het vannacht begeven. 2 jaar heeft ie het uit gehouden. Aardlek schiet er uit. Storingsmonteur van het plaatselijke installatiebedrijf. heeft probleem kunnen backtracen naar de buitenunit. Helaas moet daikin zelf komen om verder te kijken. Ben benieuwd wat daarbuit komt. In ieder geval zit ik nu zonder verwarming..
[ Voor 41% gewijzigd door Japie.G op 05-01-2021 09:41 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Oeps.. geen defrosten meer danJapie.G schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:39:
[...]
Hej das mooi!
Mijn daikin heeft het vannacht begeven. 2 jaar heeft ie het uit gehouden. Aardlek schiet er uit. Storingsmonteur van het plaatselijke installatiebedrijf. heeft probleem kunnen backtracen naar de buitenunit. Helaas moet daikin zelf komen om verder te kijken. Ben benieuwd wat daarbuit komt. In ieder geval zit ik nu zonder verwarming..
Je hebt toch een hybride opstelling? Geen CV backup waarmee je nu verwarmt?
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Inderdaad, dit is top manier om de defrosts te stoppen haha! Ja theoretisch kan dat wel. Kan alleen de unit niet meer bedienen, aangezien direct de aardlek er uit knalt als ik de elektrische groep van de unit aan zet. Advies voor mensen die hybrid willen. Neem een losse wp en een losse cv. De daikin set is sort-off 1 geheel, met een centrale bedieningsunit.Robindd schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:00:
[...]
Oeps.. geen defrosten meer dan![]()
Je hebt toch een hybride opstelling? Geen CV backup waarmee je nu verwarmt?
Ik kan natuurlijk de buitenunit elektrisch afkoppelen. Maar weet niet welke storingen er dan allemaal in schieten. Ik laat nu eerst daikin er bij. Ik neem aan dat dat is wat ze doen als het probleem niet snel verholpen kan worden. Ik hoop dat ze me vandaag bellen..
SWW werkt wel via de gasboiler... heb ook een gashaard in de woonkamer.. dus wat dat betreft..
Mijn motto was, wp only tot het echt niet meer kan. Helaas, nu kan het echt niet meer. 😕
[ Voor 12% gewijzigd door Japie.G op 05-01-2021 10:12 ]
Is vast allemaal garantie...Japie.G schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:09:
[...]
Inderdaad, dit is top manier om de defrosts te stoppen haha! Ja theoretisch kan dat wel. Kan alleen de unit niet meer bedienen, aangezien direct de aardlek er uit knalt als ik de elektrische groep van de unit aan zet. Advies voor mensen die hybrid willen. Neem een losse wp en een losse cv. De daikin set is sort-off 1 geheel, met een centrale bedieningsunit.
Ik kan natuurlijk de buitenunit elektrisch afkoppelen. Maar weet niet welke storingen er dan allemaal in schieten. Ik laat nu eerst daikin er bij. Ik neem aan dat dat is wat ze doen als het probleem niet snel verholpen kan worden. Ik hoop dat ze me vandaag bellen..
SWW werkt wel via de gasboiler... heb ook een gashaard in de woonkamer.. dus wat dat betreft..
Mijn motto was, wp only tot het echt niet meer kan. Helaas, nu kan het echt niet meer. 😕
1 PVoutput . Dongen NB
Wij zouden graag in onze woning op termijn vloerverwarming willen op de begaande vloer.
Zoals sommige wellicht weten is dat ik op dit moment mijn huis verwarm met nog "oude" radiatoren. Dit gaat overigens best met een aanvoer van +/- 40/45 graden. Maar dit kost natuurlijk de benodigde kWh. Om dit verder omlaag te krijgen en voor wat meer comfort zou vloerverwarming beter zijn.
Onze begaande grond is 1 grote ruimte met 3 verschillende vloeren. Namelijk in de uitbouw broodjes vloer, keuken is beton op zand en oude woonkamer is houtenvloer de laatste twee uiteraard zonder isolatie. De laatste twee willen we vervangen voor broodjes.
Nu de uiteindelijke vraag, de vloerverwarming hoe en wat. Welke leiding/systeem, afstand tussen de leidingen, aantal groepen, grote van de groepen, verdeler?
Is er misschien een subforum voor alleen vloerverwarming, kon het zelf niet zo snel vinden alleen specifiek topics.
12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
Daar word je niet vrolijk van met deze buiten temperaturen, gelukkig heb je nog een gashaard voor de nodig warmte.Japie.G schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:09:
[...]
Inderdaad, dit is top manier om de defrosts te stoppen haha! Ja theoretisch kan dat wel. Kan alleen de unit niet meer bedienen, aangezien direct de aardlek er uit knalt als ik de elektrische groep van de unit aan zet. Advies voor mensen die hybrid willen. Neem een losse wp en een losse cv. De daikin set is sort-off 1 geheel, met een centrale bedieningsunit.
Moet zeggen dat ik zelf ook wel een beetje bang ben voor het geval er ooit iets met mijn mitsu mis gaat. Ding komt uit Spanje dus garantie zal sowieso wel beetje een ding worden. En het voor mijn gevoel aan kennis over warmtepompen nog ontbreekt bij de meeste installateurs. Heb gelukkig de cv ketel nog steeds hangen als backup.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Zou mooi zijn als ze ook de mogelijkheid gaan geven om opwek en verbruik te loggen. Maar dit is al een mooie stap!Dylantje2 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 07:37:
Iets nieuws van mindergas.nl
Zou mooi zijn als vergelijk, voor alle wp's?
Hoop het! Ding is nog geen 2,5 jaar oud. Zou ik 2 of 3 jaar garantie hebben.... Mijn onderbuiksgevoel zegt. Defrost feest, compressor dood?
Zal het? De compressors zouden zoveel starts makkelijk moeten hebben.Japie.G schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:59:
[...]
Hoop het! Ding is nog geen 2,5 jaar oud. Zou ik 2 of 3 jaar garantie hebben.... Mijn onderbuiksgevoel zegt. Defrost feest, compressor dood?
Mijn ELGA is bijna 4 jaar, en er zijn nog oudere ELGA's met defrostmania history in het veld..
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Er zijn 2 "smaken" van hoe je de leidingen in je vloer kunt leggen.webje1982 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:21:
Misschien een beetje offtopic in dit forum, maar voor mijn gevoel genoeg ervaringsexpert in dit forum.
Wij zouden graag in onze woning op termijn vloerverwarming willen op de begaande vloer.
Zoals sommige wellicht weten is dat ik op dit moment mijn huis verwarm met nog "oude" radiatoren. Dit gaat overigens best met een aanvoer van +/- 40/45 graden. Maar dit kost natuurlijk de benodigde kWh. Om dit verder omlaag te krijgen en voor wat meer comfort zou vloerverwarming beter zijn.
Onze begaande grond is 1 grote ruimte met 3 verschillende vloeren. Namelijk in de uitbouw broodjes vloer, keuken is beton op zand en oude woonkamer is houtenvloer de laatste twee uiteraard zonder isolatie. De laatste twee willen we vervangen voor broodjes.
Nu de uiteindelijke vraag, de vloerverwarming hoe en wat. Welke leiding/systeem, afstand tussen de leidingen, aantal groepen, grote van de groepen, verdeler?
Is er misschien een subforum voor alleen vloerverwarming, kon het zelf niet zo snel vinden alleen specifiek topics.
Je kunt ze vrij bovenaan, vlak onder de dekvloer leggen, voordeel snel warm, nadeel minder bufferwerking (google maar eens op betonkernactivering) van de vloer, en koelt dus ook eerder af.
Zelf heb ik de vloerverwarmingsbuizen op de betonvloer, onderin de afwerkvloer liggen, en ik ben er erg gecharmeerd over, en zou niet meer anders willen.
Het is inderdaad niet snel, maar dat gaat 2 kanten op, het warmt niet snel op, maar koelt ook niet snel af! Je krijgt een hele stabiele ruimtetemperatuur, omdat de massa warm is.
Maar als jij moet gaan frezen in een bestaande vloer heb je weinig andere keus dan de leidingen relatief bovenin de afwerkvloer te leggen.
In hoofdlijnen het advies om zoveel mogelijk afgifte (dus zo laag mogelijke Ta, en dus de beste COP) te creeëren.
1 = leidingen maximaal h.o.h. 100mm
2 = leiding diameter zo groot mogelijk, minimaal Ø16 buizen gebruiken, bij voorkeur Ø18, daarboven schijnt lastiger te buigen te zijn.
3 = groepen zo kort mogelijk houden(<80 meter)
Neem verder gesloten (pomploze) verdelers, bij een WP only situatie is het technisch onmogelijk dat er water van 80 graden door de vloer heen gaat.
Zorg dat je forse leidingen van WP richting de verdeler hebt, om een zo hoog mogelijke flow te kunnen halen (weinig leidingweerstand).
Ik kan bevestigen dat dit de oplossing was.Andrehj schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:07:
@BlueTooth76 Je hebt waarschijnlijk timers lopen in Melcloud. Die slaan ook je SWW setpoint op (ook al kun je dat nergens zien).
Schakel al die timers maar eens uit, dan verandert je setpoint niet meer.
Niet logisch aangezien m'n SWW setpoint niets te maken heeft met het instellen van de kamertemperatuur én niet eens in te stellen is via de timer.
Wel logisch omdat Mitsubishi.
Ik heb de Nederlandse importeur aangeschreven (via mail) over dit punt en het feit dat je in de Ecodan unit niet de temperatuur op 0,5 graden nauwkeurig kan instellen in de scheduler. Ik verwacht er weinig van maar hoe meer mensen feedback geven, hoe groter de kans dat Mitsubishi misschien ooit in de verre toekomst...
[ Voor 21% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-01-2021 13:22 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ik heb de hoop al opgegeven, je kunt beter een externe thermostaat kopen met een fatsoenlijke hysterese en instelnauwkeurigheidBlueTooth76 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:18:
[...]
Ik kan bevestigen dat dit de oplossing was.
Niet logisch aangezien m'n SWW setpoint niets te maken heeft met het instellen van de kamertemperatuur én niet eens in te stellen is via de timer.
Wel logisch omdat Mitsubishi.
Ik heb de Nederlandse importeur aangeschreven (via mail) over dit punt en het feit dat je in de Ecodan niet de temperatuur op 0,5 graden nauwkeurig kan instellen in de scheduler. Ik verwacht er weinig van maar hoe meer mensen feedback geven, hoe groter de kans dat Mitsubishi misschien ooit in de verre toekomst...
Dat MelCloud is best geinig, maar zodra je met timers/ scenes gaat werken gebeurt er onder water mee dan je denkt. Ik heb al meerdere problemen gelezen in dit topic die hierdoor veroorzaakt worden.
Zelf heb ik de Melcloud verkocht en een Procon gekocht
Wel wat ingewikkelder, maar daarmee kun je echt alles zelf regelen / programmeren / instellen.
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 05-01-2021 13:24 ]
Op zich kan ik er op deze manier omheen werken.Grolsch schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:23:
[...]
Ik heb de hoop al opgegeven, je kunt beter een externe thermostaat kopen met een fatsoenlijke hysterese en instelnauwkeurigheid![]()
Dat MelCloud is best geinig, maar zodra je met timers/ scenes gaat werken gebeurt er onder water mee dan je denkt. Ik heb al meerdere problemen gelezen in dit topic die hierdoor veroorzaakt worden.
Zelf heb ik de Melcloud verkocht en een Procon gekocht
Wel wat ingewikkelder, maar daarmee kun je echt alles zelf regelen / programmeren / instellen.
Melcloud lost het halve graad probleem op (thermostaat staat overdag netjes op 21,5 graad) dus ik ga niet nog extra geld uitgeven of moeite doen. Heb verder weinig wensen, het draait en het is warm in huis
Evengoed vind ik het wel iets wat ze op mogen lossen.
Je moet een halve installateur zijn om simpele instellingen in orde te krijgen. Dat moet niet nodig zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-01-2021 13:36 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
OpenTherm en Relais
https://www.amazon.nl/EMO...d=pla-1027901338525&psc=1
Voor weinig ..
Edit:hysteresis, blijkt "differential setting" te zijn
[ Voor 10% gewijzigd door Domosapiens op 20-01-2021 15:21 ]
Domosapiens schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:32:
Thermostaat, hysteresis 0,2C
OpenTherm en Relais
Voor weinig ..
Dus wel een hysterese van (minimaal) 0,2 °C, maar een instel stapgrootte van 0,5 °C.Temperatuurregeling/temperatuurbereik 5 °C tot 35 °C, elk 0,5 °C / strooiing (hysterese): ± 0,2 °C tot ± 2 °C, elk 0,1 °C
[ Voor 3% gewijzigd door sjimmie op 05-01-2021 15:15 ]
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Dat is bij mijn veel duurdere Panasonic thermostaat niet anders.. Mooie optie dat ding wel.sjimmie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:09:
[...]
[...]
Dus wel een hysterese van (minimaal) 0,2 °C, maar een instel stapgrootte van 0,5 °C.
Tevens kun je er wel een beetje mee spelen, je kan namelijk de huidige temperatuur aanpassen per 0,1gr.
[ Voor 14% gewijzigd door Robindd op 05-01-2021 15:24 ]
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Dossier: EMOS thermostaten
Redelijke thermostaten voor weinig.Geschikt voor stadsverarming en WP dankzij de relais schakeling.
Geschikt voor OpenTherm (OT) communicatie
Instelbaar op 0,5°C (20,5°C dan 21,0°C dan 21,5°C)
Afleesbaar op 0,1°C (21,5°C dan 21,6°C dan 21,7°C)
"Callibration": Corrigeerbaar op 0,5°C
"Temprature Differential Setting" : 0.2 °C to 2.0 °C, in 0.1 °C increments
dat betekent:
Ingesteld op 21,5°C ... gaat aan bij 21,3°C en gaat uit bij 21,7°C
EMOS P5604, een thermostaat met een potentiaalvrij relais, geschikt om 230V te schakelen.
Voor proefneming een goede keus: Hysteresis 2x 0,2C, Instelbaar op 0,5C
Maar heeft geen klokprogramma en kan niet verwarmen en koelen
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Manual: https://findeanleitung.at/anleitung-fur-emos-p5604/download/

:strip_exif()/f/image/lA5FyHG2fMP9dgStTjpzjwI8.jpg?f=fotoalbum_large)
I.g.v. LG, aansluiten op L en L2
(N niet gebruiken)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DS6tybas2HopqAQxbULLhUFb.jpg?f=user_large)
Wel zorgen voor een 230V veilige bedrading !
.
.
.
EMOS P5606OT Bedrade versie: OpenTherm en Relais

.
EMOS P5616OT Draadloze versie: OpenTherm en Relais
.

.
https://www.amazon.nl/EMO...d=pla-1224543339352&psc=1
Manuals:
EMOS P5606OT https://www.emos.cz/file/...8000_31-p5606ot_00_01.pdf
EMOS P5616OT wireless https://www.emos.cz/file/...7000_31-p5616ot_00_01.pdf
Beperking:
Kan niet omgaan met 2 schakelcontacten zoals nodig voor LG om te verwarmen en te koelen.
Truc: een tweede P5606OT thermostaat als "koelthermostaat" bedraden.
OT Boiler instelling kent geen klokschema, er is slechts 1 temperatuur in te stellen
Zoektermen:
Thermostaat
OpenTherm, Open Contact, Dry Contact, NO Contact
Hysteresis, hysterese 2x 0,2°C, Temperatuur verschil
Heating, Cooling
OT en droog relais contact
Emos EMOS P5604, EMOS P5606OT en draadloos EMOS P5616OT
Mogelijke LG Therma HM091MRS U33 thermostaat
.
.
EMOS P5606OT ervaring per 20jan21:
- hysteresis instelling te grof, de veelbelovende "hysteresis van 0,2°C" blijk schakeltemperatuurverschil te zijn t.o.v. setpont, en daarom een hysteresis van 0,4°C, m.i.goed voor radiator verwarming, maar te veel voor vloerverwarming.
- temperatuur calibratie te grof
- de OT instellingen voor boiler laden zijn basaal, summier, minimalistisch, ondoordacht (of niet begrepen?)
- de boiler instelling kent geen klokprogramma voor laden temperatuur en daarna warmhouden temperatuur of legionella preventie temperatuur
- als OT thermostaat is het geen vervanging voor de iSense V30
Vloerverwarming tip:
- leg de draadloze versie onder de bank, om direct de vloerverwarming te meten, dan is 0,4°C acceptabel en de response t.o.v. een ruimte thermostaat veel sneller. Stel in op b.v. ca 24,5°C (huisafhankelijk)
Reminder: bookmark
[ Voor 81% gewijzigd door Domosapiens op 20-01-2021 16:29 ]
Ik ben nu aan het piloten op nachtverlaging. Die heb ik de afgelopen 1 a 2 weken toegepast. Ik ga de komende periode de nachtverlaging uitzetten om te kijken wat ie dan uitspookt. In het verleden was nachtverlaging efficienter dan op temperatuur houden, maar ik heb inmiddels ook met wat settings gespeeld dus wellicht is het nu andersoverwinteraar schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 00:24:
[...]
Op zich maakt volgorde niet zoveel uit, eerst SWW of eerst anti legionella. In beide settings verwarmt de WP de boiler eerst zelf zo ver die kan en schakelt het SWW element in op moment dat WP niet meer (snel genoeg) alleen kan. In praktijk is dat bij de Loria het laatste stuk van ca 52 tot 60+ graden; dat is dan altijd met COP 1, ongeacht de volgorde.
Reden voor ons om de SWW run voor de anti legionella te plannen was dat de WP anders daarna vaak te veel moeite had om de woning uit nachtverlaging op te warmen en dit veel energie vrat. SWW run draait dan eerst op een relatief koud moment in de nacht en direct daarna op koudste moment van de nacht de woning uit nachtverlaging opwarmen. 2x slecht rendement dus, en leverde hier niet het gewenste comfort. Maar mss heeft een ander(e setting) daarmee beter resultaat...
Het is zeker een interessant ding hoor.Domosapiens schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:55:
[...]
Instelbaar op 20,5 dan 21,0 dan 21,5
Afleesbaar op 21,5 dan 21,6 dan 21,7
Ingesteld op 21,5 ... gaat aan bij 21,4 en gaat uit bij 21,6
Draadloze versie:
https://www.amazon.nl/EMO...d=pla-1224543339352&psc=1
Manuals:
EMOS P5606OT https://www.emos.cz/file/...8000_31-p5606ot_00_01.pdf
EMOS P5616OT wireless https://www.emos.cz/file/...7000_31-p5616ot_00_01.pdf
De simpelste, geen klok
https://gathering.tweaker...message/65500780#65500780
Prima thermostaat, bij mijn dochter gemonteerd voor VV met stadsverarming, had Chromnotherm met veel te grote (ongespecificeerde) hysteresis.
Wat me telkens een beetje tegenvalt is dat dan de hysterese wel heel klein is, maar de instel-stappen dan nog altijd groter dan die hysterese. Momenteel heb ik een zelfbouw (espeasy enzo) met een hysterese van 0,2 en een stapgrootte van 0,1. Daarmee ben ik dus een beetje verwend want soms is net 0,1 of 0,2 graden hoger/lager al genoeg. Met deze is het dan "meteen 0,5 hoger/lager", wat eigenlijk ook wel genoeg zou moeten zijn...
Die draadloze lijkt me ook wel interessant. Die werkt via 868MHz. Ooit heb ik onze itho ecofan via rf868 bedienbaar gekregen en het zou wel grappig zijn als deze remote ontvanger ook "hackbaar" is. Want zou deze thermostaat ook (sumier) uitbreidbaar zijn met eigen automation.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Hier hetzelfde probleem. Hier een Plugwise Anna hangen nu maar dat is echt een t*ringding. Hij is geleverd met mijn warmtepomp maar gaat het op deze tour niet lang uithouden.sjimmie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:25:
[...]
Het is zeker een interessant ding hoor.
Wat me telkens een beetje tegenvalt is dat dan de hysterese wel heel klein is, maar de instel-stappen dan nog altijd groter dan die hysterese. Momenteel heb ik een zelfbouw (espeasy enzo) met een hysterese van 0,2 en een stapgrootte van 0,1. Daarmee ben ik dus een beetje verwend want soms is net 0,1 of 0,2 graden hoger/lager al genoeg. Met deze is het dan "meteen 0,5 hoger/lager", wat eigenlijk ook wel genoeg zou moeten zijn...
Die draadloze lijkt me ook wel interessant. Die werkt via 868MHz. Ooit heb ik onze itho ecofan via rf868 bedienbaar gekregen en het zou wel grappig zijn als deze remote ontvanger ook "hackbaar" is. Want zou deze thermostaat ook (sumier) uitbreidbaar zijn met eigen automation.
Ik had voorheen een Tado die ook in stapjes van 0.1 kon. De Anna kan ook alleen in stapjes van 0.5 en dat is net het verschil tussen te warm of net te koud..
Fixed
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
De % WAR is parameter 33 op de Loria toch? Hoe werkt die exact want ik zat daar laatst ook naar te kijken maar snap niet goed wat ie wel/niet gaat doen als je aan die knop draait..Bo0bz schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:12:
@overwinteraar ik draai nu sinds twee weken 100% WAR. Stond eerst op 90%/10%RAR. Even in m'n logs zoeken of dat het verschil maakt.
@Robindd De temp loopt gedurende de dag op en is vanaf 2 januari niet meer onder de 21,3 graden geweest. Ook snachts loopt de temp nog op en koelt iets af in de ochtend. Alsof m'n thermostaat Honeywell Chronotherm Touch Modulation niet wil dat de temp over setpoint komt en dan gelijk de WP aanstuurt.
Hier ook een Anna icm met de oude elga.ID-College schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:28:
[...]
Hier hetzelfde probleem. Hier een Plugwise Anna hangen nu maar dat is echt een t*ringding. Hij is geleverd met mijn warmtepomp maar gaat het op deze tour niet lang uithouden.
Ik had voorheen een Tado die ook in stapjes van 0.1 kon. De Anna kan ook alleen in stapjes van 0.5 en dat is net het verschil tussen te warm of net te koud..
Welke zou jij dan nemen? Ik zit nogsteeds te twijfelen om mijn CV ketel aan een aparte thermostaat te hangen. En de Anna er naast voor de Elga.
Daar ben ik nog niet uit echt, maar die Anna heb ik zoveel gezeur mee dat ik er graag vanaf wil. Het is traag, die interface is crap en hij zet spontaan temperaturen en schema's neer die ie zelf uit zijn duim zuigt. Ook het instellen van een statisch IP is onmogelijk (hij wist zelf continue zijn eigen velden, hoe kom je eropTwan dz schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:13:
[...]
Hier ook een Anna icm met de oude elga.
Welke zou jij dan nemen? Ik zit nogsteeds te twijfelen om mijn CV ketel aan een aparte thermostaat te hangen. En de Anna er naast voor de Elga.

Het enige wat hij moet doen (temperatuur regelen) dat kan hij niet. Absolute fuck-up als je het mij vraagt dit.. Ik wil het liefst weer een Tado maar die ondersteunt de Loria (nog) niet helaas.. Jij geen last van?
Het is me gisteravond gelukkig best snel gelukt om vanuit Homey de data naar influxdb te krijgen en met Grafana wat dashboards te maken. Beide draaien op een Synology NAS.fmb schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:58:
Sinds gisteravond heb ik 4 temperatuur sensoren (DS18B20) op een Fibaro Smart Implant aangesloten en deze meten nu de aan/afvoer leidingen van de binnenunit van mijn Remeha Elga Ace 6kw.
Helaas heb ik geen flow meter, dus kan geen heel betrouwbare COP meten. Ik wil wel een indicatie gaan bepalen en de flow volgens het menu van de Elga Ace lijkt redelijk constant te variëren tussen de 15 - 16,5 l/min dus ik zou kunnen rekenen met een flow die daar tussenin ligt (maar dan wel altijd constant). Dat geeft vandaag een COP die tussen de 3,5 tot 4 schommelt.
[...]
Screenshot met 4 grafieken van de afgelopen 6 uur:
/f/image/Ee7Juene7mOJ3sUdwC0jTgZU.png?f=fotoalbum_medium)
Geinig speelgoed zo
Nu kan ik in elk geval betere grafieken maken.
Helaas heb ik ook gezien op de Elga Ace dat de flow toch behoorlijk kan variëren. Toen ik vanochtend op de Elga Ace keek stond deze ook even op 12 l/min, terwijl ik nu het afgegeven thermisch vermogen bereken met een gemiddelde flow van 16,5 l/min omdat ik de flow vooral tussen de 16 en 17 l/min zag variëren. Misschien in de toekomst toch maar eens een flowmeter kopen. Maar voor nu doe ik het hiermee
De grafieken met de temperaturen wijzen voor zich. Wat ik nu in ieder geval wel heb geleerd:
- Ik dacht dat mijn thermostaat aan/uit gedrag gaf op basis van het opgenomen elektrisch vermogen door de Elga Ace, maar dat blijkt zo te zien vooral door de defrosts te komen. Bij een defrost daalt het opgenomen elektrisch vermogen eventjes enorm (waardoor ik dacht dat de Elga Ace even uit ging). Dit kan ik straks ook meten omdat ik met dezelfde Smart Implant het aan/uit signaal van de thermostaat kan loggen.
- De Elga Ace heeft geen "vast" defrost interval. Duidelijk te zien dat dit tot 11:00 ongeveer elk uur was en daarna ongeveer elke 2 uur.
[ Voor 3% gewijzigd door fmb op 05-01-2021 17:49 ]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Zelf ook nog aan het uitzoeken. Weet dat P33 op 0% staat voor 100% WAR. @Chris_82 heeft ergens in een vorig deel van dit topic een uitleg geplaatst.ID-College schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:17:
[...]
Daar ben ik nog niet uit echt, maar die Anna heb ik zoveel gezeur mee dat ik er graag vanaf wil. Het is traag, die interface is crap en hij zet spontaan temperaturen en schema's neer die ie zelf uit zijn duim zuigt. Ook het instellen van een statisch IP is onmogelijk (hij wist zelf continue zijn eigen velden, hoe kom je erop)
Het enige wat hij moet doen (temperatuur regelen) dat kan hij niet. Absolute fuck-up als je het mij vraagt dit.. Ik wil het liefst weer een Tado maar die ondersteunt de Loria (nog) niet helaas.. Jij geen last van?
Het hele plugwise systeem heeft hier drie weken gedraaid. Toen retour naar installateur. Nu een simpele Honeywell thermostaat.
Edit: gevonden
De WP regeling en invloed van de omgevingstemperatuur van de Loria werkt anders dan wat ik meestal voorbij zie komen. Het is geen %WAR + %RAR. De Loria regelt altijd op WAR, en daarbovenop komt een correctie van de omgevingstemperatuur. Oftewel 100% WAR + xx% RAR.
De invloed van de ruimethermostaat kan worden berekend met deze formule:
T_correctie = dT * (1 + helling) * 10 * %RAR, waarbij dT het verschil is tussen setpoint en omgevingstemperatuur.
Dit komt dus neer op bijvoorbeeld:
Helling = 0.5, omgeving = 20.2, setpoint = 20, 30%RAR, correctie = -0.9 graad
Helling = 0.5, omgeving = 19.5, setpoint = 20, 40%RAR, correctie = +3 graad
Helling = 0.1, omgeving = 19.5, setpoint = 20, 50%RAR, correctie = +2.8 graad
[ Voor 62% gewijzigd door Bo0bz op 05-01-2021 18:48 ]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Thanks mate, had ik zelf nooit kunnen vinden want was al bij de woorden Alpha Innotec afgehaakt 🤣mightym schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:48:
[...]
Deze heb ik besteld:
https://www.wasco.nl/artikel/8651815
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
koevlaas2 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:03:
[...]
Thanks mate, had ik zelf nooit kunnen vinden want was al bij de woorden Alpha Innotec afgehaakt 🤣
Wel bizar dat deze sensor bij mitsubishi 3-400 euro kost en bij alpha innotec 70 euro...
Is exact hetzelfde ding..
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Wat een bak... Installateur erbij, Daikin erbij (telefonisch). Hele warmtepomp uit elkaar, alles gemeten. Geen fouten gevonden.. Het moest de inverterprint dan wel zijn.. Unit ingesteld zodat de boel geen sluiting meer kon maken in ik in noodloop op gas zou kunnen verwarmen. Stroom er weer op.. Hej.. wat is dit nu? aardlek wil er nu helemaal niet meer op.. Zou die zijn overleden door de testen? Elektricien erbij, nieuwe aardlek in meterkast. En je voelt hem al? De warmtepomp deed het ineens ook weer normaal. Zou het?? Zou het echt een toevallige defecte aardlek zijn? Vooralsnog draait de Daikin weer zonder problemen (okee bak defrosting, dat wel). Ik juich pas als hij het een paar dagen storingsvrij doet. Een kapotte aardlek.. Tja. Dat kan ook nogJapie.G schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:39:
[...]

:strip_exif()/f/image/8GhSWm9rbgYcrLoxntHfw8f8.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 13% gewijzigd door Japie.G op 05-01-2021 21:10 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Inderdaad! Als die aardlek het niet volledig begeven zou hebben had niemand daar ooit aan gedacht ben ik bang. Dan word je toch even flink op het verkeerde been gezet. Toch zit het me niet helemaal lekker nog. De aardlek vloog er in eerste instantie alleen uit op de WP groep, De andere twee groepen op die aardlek werkten probleemloos. Heb te weinig elektra kennis om zoiets te verklaren.Naalroc schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:57:
En nu maar hopen dat je geen vette rekening krijgt voor het uitgebreide onderzoek.....
In mijn defrost mania verhaal viel me vanmiddag op het dak nog iets op..
Dit
:strip_exif()/f/image/Z5iGRS6g0yYOcpPi7Id8TdFZ.jpg?f=fotoalbum_medium)
en dan de manual
:strip_exif()/f/image/sT6vcjebznrMFZq6C1KpuCXi.jpg?f=fotoalbum_medium)

Dit had ik al wel eerder bemerkt maar nog nooit in de installatiemanual gecheckt. Hoeveel invloed zou dit kunnen hebben? Ik schat dat dit significant kan zijn?
[ Voor 55% gewijzigd door Japie.G op 05-01-2021 20:07 ]
10cm vanaf de muur?? OhohJapie.G schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:00:
[...]
Inderdaad! Als die aardlek het niet volledig begeven zou hebben had niemand daar ooit aan gedacht ben ik bang. Dan word je toch even flink op het verkeerde been gezet. Toch zit het me niet helemaal lekker nog. De aardlek vloog er in eerste instantie alleen uit op de WP groep, De andere twee groepen op die aardlek werkten probleemloos. Heb te weinig elektra kennis om zoiets te verklaren.
In mijn defrost mania verhaal viel me vanmiddag op het dak nog iets op.. Dit had ik al wel eerder bemerkt maar nog nooit in de installatiemanual gecheckt. Hoeveel invloed zou dit kunnen hebben? Ik schat dat dit significant kan zijn?
[Afbeelding]
en dan de manual
[Afbeelding]
WackoH schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:08:
@Japie.G Staan die units niet veel te dicht op de muur?
[Edit: @Robindd was me net voor]

Je hoeft toch geeneens de manual te lezen om te snappen dat dit niet goed werkt...
Jazeker! Ik garandeer je dat ik dit zelf niet geïnstalleerd heb :-) Dat wordt rellen morgenWackoH schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:12:
Omdat het een split unit is, heeft een 'professional' dat blijkbaar zo geïnstalleerd...
Je hoeft toch geeneens de manual te lezen om te snappen dat dit niet goed werkt...
Edit: Ik ga dit uiteraard laten aanpassen. Maar even zonder gekheid. Zou dit een mega verschil kunnen maken in defrost gedrag? Er is eerder zelfs fysiek een monteur van Daikin zelf bij geweest die ook niets heeft opgemerkt over deze installatiewijze. Ik heb toen het defrosten al wel genoemd.
[ Voor 27% gewijzigd door Japie.G op 05-01-2021 20:16 ]
Heb ik van de week ook een aantal keer gezienhesselbeertje schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:04:
Het valt mij op dat mijn 8kw Zubadan (YAA) regelmatig een defrost draait terwijl de verdamper amper bevroren is. Iemand een idee wat daarvan de oorzaak kan zijn?
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Maar de afwijking is zo groot t.o.v. wat de fabrikant voorschrijft, dat het wel beter is hier wat aan te doen.
Nu staan de units maximaal tegen de muur geschoven. Ze kunnen wel iets naar voren, maar die 250 mm ga je niet halen.
Overigens lijkt Panasonic weer een stuk relaxter want zij vinden 100 mm wel weer genoeg :
:fill(white):strip_exif()/f/image/BI5HeG2rrCrrTl9XblGiDphi.png?f=user_large)
Dus misschien de units maximaal naar buiten schuiven en het daar maar bij laten?
Je hebt kans dat de installateur gaat zeggen dat het na 2 jaar te laat is om nog te gaan reclameren
Ik lees dat je de warmtepomp (Mitsubishi) in Spanje gekocht hebt, en dat er ook in de openingspost ook een link staat naar een Spaanse webshop. Hoe zit dat nu met garantie, kun je daarvoor bij de importeur van Mitsubishi in Nederland (Alklima?)/ Europa terecht? Anders is het wellicht de lage prijs niet waard om deze uit het buitenland te halen. Iemand ervaring hiermee?webje1982 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:31:
[...]
Daar word je niet vrolijk van met deze buiten temperaturen, gelukkig heb je nog een gashaard voor de nodig warmte.
Moet zeggen dat ik zelf ook wel een beetje bang ben voor het geval er ooit iets met mijn mitsu mis gaat. Ding komt uit Spanje dus garantie zal sowieso wel beetje een ding worden. En het voor mijn gevoel aan kennis over warmtepompen nog ontbreekt bij de meeste installateurs. Heb gelukkig de cv ketel nog steeds hangen als backup.
Hoe stel je dan 30% RAR in (zoals in het voorbeeld staat) als % RAR bovenop 100% WAR komt? P33 (voor circuit 1) is WAR, welke instelling is dan RAR (of betekent de WAR op 70% zetten dat de RAR op 30% staat?) @Chris_82 wellicht?Bo0bz schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 18:14:
[...]
Zelf ook nog aan het uitzoeken. Weet dat P33 op 0% staat voor 100% WAR. @Chris_82 heeft ergens in een vorig deel van dit topic een uitleg geplaatst.
Het hele plugwise systeem heeft hier drie weken gedraaid. Toen retour naar installateur. Nu een simpele Honeywell thermostaat.
Edit: gevonden
[...]
Je stelt met P33 het %RAR dus precies anders om dan jij zegt. P33 op 0% is 100%WAR. P33 op 50% betekend WAR met 50%RAR correctie.ID-College schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:36:
[...]
Hoe stel je dan 30% RAR in (zoals in het voorbeeld staat) als % RAR bovenop 100% WAR komt? P33 (voor circuit 1) is WAR, welke instelling is dan RAR (of betekent de WAR op 70% zetten dat de RAR op 30% staat?) @Chris_82 wellicht?
Dus dat advies gewoon opgevolgd.
Dezer dagen heb ik wel wat defrosts, vandaag 5 stuks, tot nu toe.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Oke check, dat dacht ik al maar werd een beetje op het verkeerde been gebracht door dit stukje:Bo0bz schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:39:
[...]
Je stelt met P33 het %RAR dus precies anders om dan jij zegt. P33 op 0% is 100%WAR. P33 op 50% betekend WAR met 50%RAR correctie.
Dit kwam op mij een beetje over dat 100% WAR een gegeven is waar je niets aan kan veranderen. Maar feitelijk is P33 veranderen dus het toevoegen van RAROftewel 100% WAR + xx% RAR.
Als ze daar zin in hebben zijn ze niet toe verplicht.indian schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:34:
[...]
Kun je daarvoor bij de importeur van Mitsubishi in Nederland (Alklima?)/ Europa terecht?
Ik heb zojuist de hele situatie onderbouwd en wel naar de installateur gestuurd met het verzoek het alsnog conform installatievoorschriften aan te passen. Ik ben benieuwd hoe welwillend ze zijn. Het lijkt me een relatief kleine aanpassing. Ik heb koelleiding lengte genoeg zag ik al. Het is dus een relatief simpele ingreep.Naalroc schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:41:
@Japie.G De Mitsu moet ook een aardig eindje van de muur (300mm), en OOK moet het 1 meter er boven nog helemaal vrij zijn; dat laatste kwam mij eigenlijk niet zo goed uit omdat mijn (rieten) kap ca 20 cm boven de wp uitstak op de plek waar ik hem wilde plaatsen. Ik had daarom contact gezocht met Alklima, met schets ed er bij, maar ze gaven geen krimp: die vrije ruimte er boven moest er echt wel zijn.
Dus dat advies gewoon opgevolgd.
Dezer dagen heb ik wel wat defrosts, vandaag 5 stuks, tot nu toe.
Zouden jullie trouwens liever beugels aan de muur hebben of staand op het platte garage dak op dempers? (jaja i know, de volgende warmtepomp komt gewoon in de tuin te staan)
[ Voor 38% gewijzigd door Japie.G op 05-01-2021 20:47 ]
Yep je maakt dus een correctie ipv een parameter aan te passen om %WAR omlaag te brengen. Beetje vreemde constructieID-College schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:44:
[...]
Oke check, dat dacht ik al maar werd een beetje op het verkeerde been gebracht door dit stukje:
[...]
Dit kwam op mij een beetje over dat 100% WAR een gegeven is waar je niets aan kan veranderen. Maar feitelijk is P33 veranderen dus het toevoegen van RAR
Om eerlijk te zijn zou ik het niet weten of je bij de Nederlandse importeur terecht kunt.indian schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:34:
[...]
Ik lees dat je de warmtepomp (Mitsubishi) in Spanje gekocht hebt, en dat er ook in de openingspost ook een link staat naar een Spaanse webshop. Hoe zit dat nu met garantie, kun je daarvoor bij de importeur van Mitsubishi in Nederland (Alklima?)/ Europa terecht? Anders is het wellicht de lage prijs niet waard om deze uit het buitenland te halen. Iemand ervaring hiermee?
Uiteindelijk maakt het prijsverschil tussen Nederland/Spanje het verschil voor dat bedrag kun je misschien een hoop laten repareren mocht er wat kapot gaan. Hoelang heb je normaal garantie als je in Nederland zou kopen.
Ik ken je situatie niet helemaal, maar is er alleen een muur aan de achterkantJapie.G schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:00:
[...]
Inderdaad! Als die aardlek het niet volledig begeven zou hebben had niemand daar ooit aan gedacht ben ik bang. Dan word je toch even flink op het verkeerde been gezet. Toch zit het me niet helemaal lekker nog. De aardlek vloog er in eerste instantie alleen uit op de WP groep, De andere twee groepen op die aardlek werkten probleemloos. Heb te weinig elektra kennis om zoiets te verklaren.
In mijn defrost mania verhaal viel me vanmiddag op het dak nog iets op..
Dit
[Afbeelding]
en dan de manual
[Afbeelding]
Dit had ik al wel eerder bemerkt maar nog nooit in de installatiemanual gecheckt. Hoeveel invloed zou dit kunnen hebben? Ik schat dat dit significant kan zijn?
Dit mitsubijbel geeft voor mijn unit aan in het geval van een muur achter de unit:

In het geval van links, rechts, achter

En als we er ook nog een dak overheen zetten wordt het weer anders:

Mocht de afstand te krap zijn dan zal wellicht je COP wat slechter zijn, ik kan dit niet rijmen met elke half uur een defrost, dat kan daar niets mee te maken hebben.
Lijkt mij gewoon een timer in de regeling.
Ik had vandaag elke 2 uur een defrost bij Tbuiten +2 á +3 graden, al met al geen centje pijn, toen ik vanavond 19.00 thuis kwam liep hij heerlijk "Rustig" te snorren op zo'n 6 á 7KW thermisch, thermostaten stonden op 20,9 (21 graden is setpoint), dus eigenlijk ideale situatie, heerlijk warme vloer
[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 05-01-2021 20:56 ]
Hier de HCTM als vervanger van de standaard Atlantic ruimtemodule geïnstalleerd. Is wel hele verbetering in gebruiksgemak en opties. De instelbaarheid van 0,5 graden, verschil tussen gemeten en gepresenteerde* Truimte en de relatief hoge hysterese zijn weer wat minder.ID-College schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:28:
[...]
Hier hetzelfde probleem. Hier een Plugwise Anna hangen nu maar dat is echt een t*ringding. Hij is geleverd met mijn warmtepomp maar gaat het op deze tour niet lang uithouden.
*) op thermostaat; via OTGW geeft ie wel op schaal van 0,1 weer

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Dat is ook een mooie. Goedkoper dan een Kamstrup 302. Wel iets om te overwegenkoevlaas2 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:03:
[...]
Thanks mate, had ik zelf nooit kunnen vinden want was al bij de woorden Alpha Innotec afgehaakt 🤣
Er is ook een variant voor lagere flowranges (2 - 40 l/min ipv 5-100 ), maar die kan ik zo snel niet goedkoper dan deze vinden.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Bij de Nederlandse shops / installateurs zie ik meestal 5 jaar garantie staan bij L/L en L/W warmtepompen.webje1982 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:48:
[...]
Om eerlijk te zijn zou ik het niet weten of je bij de Nederlandse importeur terecht kunt.
Uiteindelijk maakt het prijsverschil tussen Nederland/Spanje het verschil voor dat bedrag kun je misschien een hoop laten repareren mocht er wat kapot gaan. Hoelang heb je normaal garantie als je in Nederland zou kopen.
Dat is toch best een periode, voor een redelijk duur en "complex" product.
Voor de ISDE subsidies maakt het blijkbaar niks uit of het uit Nederland komt of dat het Spanje komt.
Ik heb de voorschriften uit de Daikin manual gehaald (Deze op pagina 15)Grolsch schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:50:
[...]
Ik ken je situatie niet helemaal, maar is er alleen een muur aan de achterkantDan heb je namelijk minder vrije ruimte nodig dan muren achter, links, rechts zoals jouw plaatje aangeeft.
Dit mitsubijbel geeft voor mijn unit aan in het geval van een muur achter de unit:
[Afbeelding]
In het geval van links, rechts, achter
[Afbeelding]
En als we er ook nog een dak overheen zetten wordt het weer anders:
[Afbeelding]
Mocht de afstand te krap zijn dan zal wellicht je COP wat slechter zijn, ik kan dit niet rijmen met elke half uur een defrost, dat kan daar niets mee te maken hebben.
Lijkt mij gewoon een timer in de regeling.
Ik had vandaag elke 2 uur een defrost bij Tbuiten +2 á +3 graden, al met al geen centje pijn, toen ik vanavond 19.00 thuis kwam liep hij heerlijk "Rustig" te snorren op zo'n 6 á 7KW thermisch, thermostaten stonden op 20,9 (21 graden is setpoint), dus eigenlijk ideale situatie, heerlijk warme vloer
Tja.. Ik weet ook niet of dit de heilige graal is. In ieder geval is het niet geheel conform voorschrift.
Je moet je wel melden bij de verkoper, en in principe niet bij de NL Importeur (Alklima in het geval van Mitsubishi). Het zou zo maar kunnen zijn dat de Spaanse webshop via de fabriek (Mitsubishi) toch Alklima (NL Importeur) inschakelt.
Zelf geen ervaring mee, en ook in dit topic volgens mij nog niet tegengekomen.
https://www.rijksoverheid...%20de%20verkoper%20melden.
Het enige pluspunt vind ik nu de grafiekjes die er zijn in de Anna. Heb geen eigen sensoren of meters hangen (behalve voor elektra) om te zien wat er exact gebeurt.. nu heb je nog een soort van inzicht wat het ding allemaal uitspookt!overwinteraar schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:00:
[...]
Hier de HCTM als vervanger van de standaard Atlantic ruimtemodule geïnstalleerd. Is wel hele verbetering in gebruiksgemak en opties. De instelbaarheid van 0,5 graden, verschil tussen gemeten en gepresenteerde* Truimte en de relatief hoge hysterese zijn weer wat minder.
*) op thermostaat; via OTHW geeft ie wel op schaal van 0,1 weer
Volgens mij heeft @koevlaas2 het over de interne flow sensor van een Ecodan binnenunit en jij over een externe energiemeter (Kamstrup 302)...fmb schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:01:
@mightym
[...]
Dat is ook een mooie. Goedkoper dan een Kamstrup 302. Wel iets om te overwegen![]()
Er is ook een variant voor lagere flowranges (2 - 40 l/min ipv 5-100 ), maar die kan ik zo snel niet goedkoper dan deze vinden.
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Ah, scherp. Niet goed gekeken.Remco45 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:59:
[...]
Volgens mij heeft @koevlaas2 het over de interne flow sensor van een Ecodan binnenunit en jij over een externe energiemeter (Kamstrup 302)...

Met extra onderdelen om sensor in te kunnen bouwen wordt hij al een stukje duurder.
Deze bijv
https://www.groene-energi...%26-temp-combisensor.html
Wel nog steeds goedkoper dan de Kamstrup 302, maar is ook geen eerlijker vergelijking. Kamstrup is wsch. ook nauwkeuriger gok ik.
Volgens mij is een Multical 302 goedkoper in Duitsland?fmb schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:36:
[...]
Ah, scherp. Niet goed gekeken.![]()
Met extra onderdelen om sensor in te kunnen bouwen wordt hij al een stukje duurder.
Deze bijv
https://www.groene-energi...%26-temp-combisensor.html
Wel nog steeds goedkoper dan de Kamstrup 302, maar is ook geen eerlijker vergelijking. Kamstrup is wsch. ook nauwkeuriger gok ik.
Enige wat er uitgespookt wordt vandaag zijn defrosts. Ik snap echt niet hoe andere mensen zo weinig defrosts kunnen hebben, althans, waarom ik zo veel. Desalniettemin het blijft heerlijk 20,9 graden binnen.ID-College schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:53:
[...]
Het enige pluspunt vind ik nu de grafiekjes die er zijn in de Anna. Heb geen eigen sensoren of meters hangen (behalve voor elektra) om te zien wat er exact gebeurt.. nu heb je nog een soort van inzicht wat het ding allemaal uitspookt!
https://imgur.com/a/6DmLfIG
Het enige wat ik wel lastig vind ik dat ik het idee heb dat de monotone brom die van de Toshiba buiten unit komt steeds doordringender word. Alsof de rubberen zooltjes aan de muurbeugel niks doen. Als ik mijn oor binnen tegen de muur aan houd hoor ik ook een trillend geluid.
[ Voor 18% gewijzigd door Twan dz op 05-01-2021 23:30 ]
Ik heb ook een Toshiba buitenunit bij Elga, die ik tot -2C laat doordraaien, een echte herrieschopper. De 50-300 Hz toon komt overal doorheen. Reken de golflengte maar uit, absorptie helpt niet maar demping met zwaar materiaal wel. Ik heb hem opgemaakt en in hoeken en gaten extra dempend materiaal aangebracht. Ook de bodemplaat dichtgekit. Dat hielp behoorlijk. Daarna ook nog een kast erom met ook weer dempend materiaal. Nu geen klachten meer o.a van mijn vrouw.Twan dz schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:24:
[...]
Enige wat er uitgespookt wordt vandaag zijn defrosts. Ik snap echt niet hoe andere mensen zo weinig defrosts kunnen hebben, althans, waarom ik zo veel. Desalniettemin het blijft heerlijk 20,9 graden binnen.
https://imgur.com/a/6DmLfIG
Het enige wat ik wel lastig vind ik dat ik het idee heb dat de monotone brom die van de Toshiba buiten unit komt steeds doordringender word. Alsof de rubberen zooltjes aan de muurbeugel niks doen. Als ik mijn oor binnen tegen de muur aan houd hoor ik ook een trillend geluid.
Garantie moet van de lokale importeur komen die daar niet blij mee zijn. Ik heb in zo'n situatie gezeten en koevlaas heeft voor mij contact met ze opgenomen (die heeft hem ook geinstalleerd). Als particulier kom je nauwelijks binnen. Helaas konden ze aantonen dat ik het zelf veroorzaakt had maar anders was het wel goed gekomen.indian schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:34:
[...]
Ik lees dat je de warmtepomp (Mitsubishi) in Spanje gekocht hebt, en dat er ook in de openingspost ook een link staat naar een Spaanse webshop. Hoe zit dat nu met garantie, kun je daarvoor bij de importeur van Mitsubishi in Nederland (Alklima?)/ Europa terecht? Anders is het wellicht de lage prijs niet waard om deze uit het buitenland te halen. Iemand ervaring hiermee?
Formeel moet je eerst in contact treden met de verkoper maar die verwees onmiddellijk naar de importeur in Nederland.
[ Voor 10% gewijzigd door jopie841 op 06-01-2021 06:51 ]
Scheelt iets..Robindd schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:23:
[...]
Volgens mij is een Multical 302 goedkoper in Duitsland?
https://www.ebay.de/itm/2...=cl&mchn=em&s=ci&mail=sys
Hier moeten de kogelkranen nog bij
https://www.ebay.de/itm/233106100162
en dan moet het nog van DE naar NL (Huifkar). Onderaan de streep 225/250?
Maar dan kun je het spul wel mooi met mbus uitlezen.. zonder mbus is goedkoper
[ Voor 7% gewijzigd door Daannn1987 op 06-01-2021 07:17 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Heb je daar een foto van wat je ongeveer hebt gedaan qua omkasting? Kan ik misschien nog wat van mee pikken:). Hier heeft de elga juist moeite met 3 graden tot -2. Daarna met helder weer weer runs van 3-4 uur soms. Eigenlijk zou ik de elga uit willen schakelen alleen tussen die 5 graden. Maar dat zal nog wel onmogelijk zijn.Tomexergie schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 00:57:
[...]
Ik heb ook een Toshiba buitenunit bij Elga, die ik tot -2C laat doordraaien, een echte herrieschopper. De 50-300 Hz toon komt overal doorheen. Reken de golflengte maar uit, absorptie helpt niet maar demping met zwaar materiaal wel. Ik heb hem opgemaakt en in hoeken en gaten extra dempend materiaal aangebracht. Ook de bodemplaat dichtgekit. Dat hielp behoorlijk. Daarna ook nog een kast erom met ook weer dempend materiaal. Nu geen klachten meer o.a van mijn vrouw.
ik ben ook wel nieuwsgierig naar een omkastingTwan dz schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:26:
[...]
Heb je daar een foto van wat je ongeveer hebt gedaan qua omkasting? Kan ik misschien nog wat van mee pikken:). Hier heeft de elga juist moeite met 3 graden tot -2. Daarna met helder weer weer runs van 3-4 uur soms. Eigenlijk zou ik de elga uit willen schakelen alleen tussen die 5 graden. Maar dat zal nog wel onmogelijk zijn.
onze elga werkt mee tot 0graden buitentemperatuur, voordeel geen eentonige brom geluid meer en geen last van defrost
Ik heb hem via zaehleronlineshop.de, die verzenden gewoon naar NL voor je a 17eur met GLS.Daannn1987 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:16:
[...]
Scheelt iets..
https://www.ebay.de/itm/2...=cl&mchn=em&s=ci&mail=sys
Hier moeten de kogelkranen nog bij
https://www.ebay.de/itm/233106100162
en dan moet het nog van DE naar NL (Huifkar). Onderaan de streep 225/250?
Maar dan kun je het spul wel mooi met mbus uitlezen.. zonder mbus is goedkoper
Totaal was ik kwijt €193,70. Dan heb je een gecalibreerde meting incl. Mbus en incl. de kogelkranen set.
EDIT
Jij linkt de 12y batterij versie, die is wat duurder idd.
Toen de tijd hadden ze tevens ook niet de Qn1,5 met Mbus dacht ik, dat is een mooie optie!
[ Voor 7% gewijzigd door Robindd op 06-01-2021 08:19 ]
Defrosts beginnen boven de 0 graden al heannestweak schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:11:
[...]
ik ben ook wel nieuwsgierig naar een omkasting
onze elga werkt mee tot 0graden buitentemperatuur, voordeel geen eentonige brom geluid meer en geen last van defrost
Ik ben benieuwdjopie841 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 06:48:
[...]
Garantie moet van de lokale importeur komen die daar niet blij mee zijn. Ik heb in zo'n situatie gezeten en koevlaas heeft voor mij contact met ze opgenomen (die heeft hem ook geinstalleerd). Als particulier kom je nauwelijks binnen. Helaas konden ze aantonen dat ik het zelf veroorzaakt had maar anders was het wel goed gekomen.
Formeel moet je eerst in contact treden met de verkoper maar die verwees onmiddellijk naar de importeur in Nederland.
Ben ergens ook wel bang voor het moment dat die stuk gaat. Laten we hopen dat dat nog lang gaat duren en tegen die tijd er gewoon een nieuwe in kan komen.
geen idee heb ik nog niet meegemaakt of nog niet opgemerkt
Ik ben er niet zo bang voor met een Mitsubishi, het is een degelijk merk met een zeer fatsoenlijke nette importeur (Alklima) en een breed dealernetwerk.Robindd schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:24:
[...]
Ik ben benieuwdWaar ging dat exact over?
Ben ergens ook wel bang voor het moment dat die stuk gaat. Laten we hopen dat dat nog lang gaat duren en tegen die tijd er gewoon een nieuwe in kan komen.
En ja, reserveonderdelen zijn niet goedkoop, maar ga eens met je auto naar de dealer, dan betaal je ook de hoofdprijs.
Naar aanleiding van de melding van @Japie.GGrolsch schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:50:
[...]
Als de WP dicht bij de muur staat, moet de ventilator van de buitenunit veel meer weerstand overwinnen om lucht door het apparaat te zuigen.
Je kunt op de Q/H-curve van een ventilator zien, dat dit een grote invloed heeft op de hoeveelheid verplaatste lucht.
Er gaat dus veel minder lucht door het apparaat.
Maar de buitenunit moet toch het door de regeling gevraagde vermogen leveren.
Dus zal hij dus de lucht meer afkoelen dan hij normaal zou doen bij voldoende luchtflow.
Dat betekent ook, dat bij hogere buitentemperaturen (waarbij je normaalgesproken geen last zou hebben van het dichtvriezen van de verdamper), nu wel de verdampertemperatuur tot onder 0° kan dalen.
Je krijgt dus veel eerder dan normaal aanvriezen op de verdamper. En er moet dus vaker en bij hogere buitentemperaturen ontdooit worden.
En doordat de verdampertemperatuur lager wordt, daalt uiteraard ook je COP.
Maar dat is dus niet het enigste!
Zwerius Kriegsman
@Japie G, wat maakt dat jij zegt dat hij de volgende keer in de tuin komt en niet aan de muur?
Mijn voorkeur locatie zou bij mij de buitenmuur zijn i.v.m. leiding werk afstand maar de tuin zou eventueel ook kunnen waarom zou de tuin zoveel beter zijn, puur voor geluid en vibraties?
Dit verhaal klinkt inderdaad aannemelijk. Baat het niet, schaadt het sowieso niet...Zwerius schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:03:
[...]
Naar aanleiding van de melding van @Japie.G
Als de WP dicht bij de muur staat, moet de ventilator van de buitenunit veel meer weerstand overwinnen om lucht door het apparaat te zuigen.
Je kunt op de Q/H-curve van een ventilator zien, dat dit een grote invloed heeft op de hoeveelheid verplaatste lucht.
Dus zal hij dus de lucht meer afkoelen dan hij normaal zou doen bij voldoende luchtflow.
Dat betekent ook, dat bij hogere buitentemperaturen (waarbij je normaalgesproken geen last zou hebben van het dichtvriezen van de verdamper), nu wel de verdampertemperatuur tot onder 0° kan dalen.
Je krijgt dus veel eerder dan normaal aanvriezen op de verdamper. En er moet dus vaker en bij hogere buitentemperaturen ontdooit worden.
Dus ik ga dat (hopelijk laten) aanpassen. Bedankt voor het meedenken!
En de reden dat ik een volgende in de tuin zou zetten is dat er dan vrijwel volledige akoestische ontkoppeling mogelijk is.
Klopt als een bus, maar dat kan niet verklaren dat de WP van @Japie.G ongeacht RV of andere omstandigheden EXACT elke 30 minuten defrost.Zwerius schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:03:
[...]
Naar aanleiding van de melding van @Japie.G
Dat je eerder defrosts heb wil ik geloven, maar niet dat de afstand tussen muur en WP ervoor zorgt dat hij altijd bij 30 minuten gaat defrosten. Dat is gewoon een parameter in de regeling.
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 06-01-2021 09:25 ]
Dit is uiteraard in mijn geval tevens waar. Vandaar nu mijn insteek van baat het niet, schaadt het zeker niet..Grolsch schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:24:
[...]
Klopt als een bus, maar dat kan niet verklaren dat de WP van @Japie.G ongeacht RV of andere omstandigheden EXACT elke 30 minuten defrost.
Dat je eerder defrosts heb wil ik geloven, maar niet dat de afstand tussen muur en WP ervoor zorgt dat hij altijd bij 30 minuten gaat defrosten. Dat is gewoon een parameter in de regeling.
Daar heb je dan wel weer een punt. Dat was mij even ontgaan.Grolsch schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:24:
[...]
Klopt als een bus, maar dat kan niet verklaren dat de WP van @Japie.G ongeacht RV of andere omstandigheden EXACT elke 30 minuten defrost.
Zwerius Kriegsman
- De begane grond vloer wordt volledig verwijderd, geïsoleerd en daarna weer vol gestort met beton. De Rc waarde van de vloer wordt 4.5
- De spouwmuur zal vol geblazen worden. Rc waarde 1.7.
- Het dak wordt deels vernieuwd met isolatieplaten Rc 6.0 en deels met glaswol ook Rc 6.0.
- Overal komt HR++ glas in.
Op zowel de begane grond als eerste verdieping gaan we alleen maar verwarmen met vloerverwarming. Er komen geen radiatoren meer in huis. De maat van de begane grond vloerverwarming is 18mm en op de eerste verdieping 15mm.
Nu is mijn aannemer nog niet zo bekend met warmtepompen en hij twijfelt ondanks de isoleren maatregelen of het verstandig is om een warmtepomp te plaatsen. Hij heeft het doorgezet naar zijn installateur en die gaat er naar kijken. Deze verwachten over 2 weken met een antwoord te komen. Echter ik ben erg benieuwd hoe jullie tegen mijn situatie aankijken! Is het verstandig om ons te focussen op een warmtepomp en kunnen we toch maar beter voor een hybridepomp gaan?
[ Voor 14% gewijzigd door Sunri5e op 06-01-2021 10:35 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/u3WFLg8FMYGA2h2vIWATzcR9.png?f=user_large)
Kan met voorstellen dat het op meerderen manieren kan en zou je er wel 2 zones van moeten maken ook in verband met de minimale flow?
Waarom wil je 2 zone regeling gebruikenwebje1982 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:54:
Maakt er ook iemand gebruik van de 2 zone regeling in combinatie met een Mitsubishi? Volgens de handleiding zou het als volgend aangesloten moeten worden.
[Afbeelding]
Kan met voorstellen dat het op meerderen manieren kan en zou je er wel 2 zones van moeten maken ook in verband met de minimale flow?
In de mitsu gedachte heb je de mitsu functie alleen nodig als je 2 zones hebt met verschillende aanvoertemperaturen (bijv. radiatoren en vloerverwarming).
Als je zoneregeling wilt per ruimte maar met gelijke aanvoertemperaturen kun je beter een naregelsysteem van bijv. Danfoss gebruiken. Wel i.c.m. een buffervat i.v.m. de minimale flow.
De belangrijkste vraag is of je afgiftesysteem geschikt is voor LTV verwarming.Sunri5e schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:38:
Goedemorgen! Ik heb een vraagje. Wij hebben een vrijstaande jaren 30 woning gekocht. De inhoud van de woning is 788 m3. Deze gaan wij volledig renoveren. Wij willen kijken of het mogelijk is om van het gas af te gaan. Nu is het volgende met de aannemer besproken qua isolerende maatregelen:
- De begane grond vloer wordt volledig verwijderd, geïsoleerd en daarna weer vol gestort met beton. De Rc waarde van de vloer wordt 4.5
- Het dak wordt deels vernieuwd met isolatieplaten Rc 6.0 en deels met glaswol ook Rc 6.0.
Nu is mijn aannemer nog niet zo bekend met warmtepompen en hij twijfelt ondanks de isoleren maatregelen of het verstandig is om een warmtepomp te plaatsen. Hij heeft het doorgezet naar zijn installateur en die gaat er naar kijken. Deze verwachten over 2 weken met een antwoord te komen. Echter ik ben erg benieuwd hoe jullie tegen mijn situatie aankijken! Is het verstandig om ons te focussen op een warmtepomp en kunnen we toch maar beter voor een hybridepomp gaan?
Wat is je afgiftesysteem, en in het geval van vloerverwarming, wat zijn de diameters ?
Op zowel de begane grond als eerste verdieping gaan we alleen maar verwarmen met vloerverwarming. Er komen geen radiatoren meer in huis. De maat van de begane grond vloerverwarming is 18mm en op de eerste verdieping 15mm.Grolsch schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:21:
[...]
De belangrijkste vraag is of je afgiftesysteem geschikt is voor LTV verwarming.
Wat is je afgiftesysteem, en in het geval van vloerverwarming, wat zijn de diameters ?
[ Voor 8% gewijzigd door Sunri5e op 06-01-2021 10:35 ]
Ik hoef niet per definitie 2 zone regeling te hebben.Grolsch schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:12:
[...]
Waarom wil je 2 zone regeling gebruiken
In de mitsu gedachte heb je de mitsu functie alleen nodig als je 2 zones hebt met verschillende aanvoertemperaturen (bijv. radiatoren en vloerverwarming).
Als je zoneregeling wilt per ruimte maar met gelijke aanvoertemperaturen kun je beter een naregelsysteem van bijv. Danfoss gebruiken. Wel i.c.m. een buffervat i.v.m. de minimale flow.
Maar ik ben aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn als ik op de begaande grond vloerverwarming ga installeren. De boven verdiepingen hebben alleen radiatoren voor deze radiatoren ben ik op dit moment een temperatuur nodig van minimaal 40 graden.
Wat is de minimale deltaT wat de mitsu wil hebben zonder te pendelen?
En hoeveel groepen per verdeler krijg je, en wat is de leidingdiameter naar de verdelersSunri5e schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:24:
[...]
Op zowel de begane grond als eerste verdieping aan we alleen maar verwarmen met vloerverwarming. Er komen geen radiatoren meer in huis. De maat van de begane grond vloerverwarming is 18mm en op de eerste verdieping 15mm.
je woning lijkt me zeker geschikt voor een WP, vuistregeltje voor dak RC6 = 45W/m2, mechanische ventilatie
https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/kengetallen/
788m3, hoeveel m2 heb je
250x45W/m2 = 11250Watt, dus +- 11,2KW WP.
Wel heel erg summier gerekend hoor, er zijn heel veel factoren die bepalend kunnen zijn, belangrijkste punten:
Hoeveel M2 verwarmd vloeroppervlakte.
Doeltemperatuur ruimtes, hele huis op 21 graden, of slaapkamers bijv. op 18
Type ventilatie
Moeten je slaapkamers echt warm worden, of hou je ze op de gewenste temperatuur als de radiatoren dezelfde Ta krijgen als de vloerverwarming.webje1982 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:26:
[...]
Ik hoef niet per definitie 2 zone regeling te hebben.
Maar ik ben aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn als ik op de begaande grond vloerverwarming ga installeren. De boven verdiepingen hebben alleen radiatoren voor deze radiatoren ben ik op dit moment een temperatuur nodig van minimaal 40 graden.
Wordt het leven wel een stuk makkelijker van, of anders grotere / LTV radiatoren
Hogere Ta = killing voor de COP.
Er is geen minimale dT, wel een minimaal vermogen, die is afhankelijk van de dT i.c.m. de flow.Wat is de minimale deltaT wat de mitsu wil hebben zonder te pendelen?
Wat het minimale vermogen van een mitsu is, dat is afhankelijk van type unit.
[ Voor 35% gewijzigd door Grolsch op 06-01-2021 10:40 ]
Op de 2 etage hebben we vorige jaar verbouwd en haar hangen al allemaal Jaga's.Naalroc schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:37:
@webje1982 Ik heb boven ook radiatoren, en deze vervangen voor radiatoren met dezelfde maat, maar meer platen, het type T33, dat zijn 3 platen met convectoren; daarmee heb ik voorkomen dat ik op hogere temperaturen moet stoken, en kan alles aan met een Ta van 32*, ook vorig jaar met de koude februari maand; of was dat alweer in 2019?
Alleen op de 1e etage hangen nog oude stalen dingen deze kan ik dan nog vervangen voor jaga's.
Het totaal aantal m2 van de woning is 217 m2. De begane grond is 106 m2 groot. Deze willen we op 21 graden stoken. De eerste verdieping is 80 m2 groot. De slaapkamers verwarmen we normaal eigenlijk nooit. Maar laten we aanhouden dat 18 graden minimaal moet lukken. De badkamer moet uiteraard wel lekker warm gestookt kunnen worden (22 graden?). De rest is zolder waarvan we nog niet weten wat we er mee gaan doen. Maar laten we deze ook op 18 graden zetten.Grolsch schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:36:
[...]
En hoeveel groepen per verdeler krijg je, en wat is de leidingdiameter naar de verdelers
je woning lijkt me zeker geschikt voor een WP, vuistregeltje voor dak RC6 = 45W/m2, mechanische ventilatie
788m3, hoeveel m2 heb jeIk schat dan zo'n 250m2 verwarmd
250x45W/m2 = 11250Watt, dus +- 11,2KW WP.
Wel heel erg summier gerekend hoor, er zijn heel veel factoren die bepalend kunnen zijn, belangrijkste punten:
Hoeveel M2 verwarmd vloeroppervlakte.
Doeltemperatuur ruimtes, hele huis op 21 graden, of slaapkamers bijv. op 18
Type ventilatie
Het aantal groepen van de verdelers is nog onbekend. Ook de leidingdiameter naar de verdelers is niet bekend. Maar echt alles wordt vernieuwd dus we kunnen elke gewenste maat daarvan kiezen.
Ik heb een woning met dezelfde inhoud uit 1995 en dat gaat prima.Sunri5e schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:38:
Goedemorgen! Ik heb een vraagje. Wij hebben een vrijstaande jaren 30 woning gekocht. De inhoud van de woning is 788 m3. Deze gaan wij volledig renoveren. Wij willen kijken of het mogelijk is om van het gas af te gaan. Nu is het volgende met de aannemer besproken qua isolerende maatregelen:
Op zowel de begane grond als eerste verdieping gaan we alleen maar verwarmen met vloerverwarming. Er komen geen radiatoren meer in huis. De maat van de begane grond vloerverwarming is 18mm en op de eerste verdieping 15mm.
Voorwaarde is goede isolatie (die van jouw woning wordt iets beter dan van mijn woning), leidingen liefst 28 mm van WP naar de verdelers, groeplengte max 80 m en slangen van 16 of 18 mm gelegd 100 mm h.o.h.
Wil je dat er op de slaapkamers t.z.t. ook gestudeerd kan worden, dan moet je daar ook voldoende afgifte voor regelen (liever 16 of 18 mm i.p.v. 15 mm slang en ook 100 mm h.o.h.).
Voor SWW gebruik ik een 400 ltr boiler welke door de WP wordt verwarmd (is voldoende voor 6 personen douchen).
Mag ik vragen welke WP jij hebt?Remco45 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:52:
[...]
Ik heb een woning met dezelfde inhoud uit 1995 en dat gaat prima.
Voorwaarde is goede isolatie (die van jouw woning wordt iets beter dan van mijn woning), leidingen liefst 28 mm van WP naar de verdelers, groeplengte max 80 m en slangen van 16 of 18 mm gelegd 100 mm h.o.h.
Wil je dat er op de slaapkamers t.z.t. ook gestudeerd kan worden, dan moet je daar ook voldoende afgifte voor regelen (liever 16 of 18 mm i.p.v. 15 mm slang en ook 100 mm h.o.h.).
Voor SWW gebruik ik een 400 ltr boiler welke door de WP wordt verwarmd (is voldoende voor 6 personen douchen).
De losse boiler RVS komt uit Polen.
EDIT: voor binnenunit wordt nu de ERSC-VM2D geleverd (zonder ingebouwde boiler).
[ Voor 27% gewijzigd door Remco45 op 06-01-2021 11:10 ]
Elga icm Toshiba unit. Vanaf de 3 graden geheid defrosts. Bij ons hoor je eerst een hele hoge piep voor 5 seconden, alsof er een valve omdraait, dan weten we dat er een defrost begint.annestweak schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:42:
[...]
geen idee heb ik nog niet meegemaakt of nog niet opgemerkt
Ik zit te denken aan een l/l wp voor beneden, voor zowel koelen als verwarmen. Dit icm met vloerverwarming en stenen vloer. Is het een idee de Elga aan/uit te sturen op WAR? dan heeft de l/l wp er geen invloed op. Ofterwijl, nooit een koude vloer.
Uit ierland toch?Remco45 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:57:
De losse boiler RVS komt uit Polen.
https://joule.ie/joule_products/cylinder/
Aan het typenummer kan je zien waar die vandaan komt(ie of pl).
In 2019 heb ik gebeld met de Poolse directeur, maar die liet doorschemeren dat ze "ergens anders" gelast worden...ik weet echter niet welk land.
Als je echt de volledige 217m2 wilt verwarmen zul je een WP nodig hebben van rond de 11KW verwacht ik.Sunri5e schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:47:
[...]
Het totaal aantal m2 van de woning is 217 m2. De begane grond is 106 m2 groot. Deze willen we op 21 graden stoken. De eerste verdieping is 80 m2 groot. De slaapkamers verwarmen we normaal eigenlijk nooit. Maar laten we aanhouden dat 18 graden minimaal moet lukken. De badkamer moet uiteraard wel lekker warm gestookt kunnen worden (22 graden?). De rest is zolder waarvan we nog niet weten wat we er mee gaan doen. Maar laten we deze ook op 18 graden zetten.
Het aantal groepen van de verdelers is nog onbekend. Ook de leidingdiameter naar de verdelers is niet bekend. Maar echt alles wordt vernieuwd dus we kunnen elke gewenste maat daarvan kiezen.
Alleen als je alleen de begane grond wil verwarmen is 11KW weer te veel voor 106m2, dan zul je een afgifte moeten creeëren van +100W/m2, en dat gaat je niet lukken met comfortabele aanvoertemperaturen.
Als je 217m2 wilt verwarmen met 11KW dan kun je het vermogen wel kwijt met 11KW (=+- 50W/m2, dus Ta +- 32 graden).
Afhankelijk van je comfortwens verwacht ik dat je op een WP uitkomt tussen de 8 en de 11KW, let op dat je een WP kiest die dit vermogen kan leveren bij -7, en dat de WP ver terug kan moduleren.
De gemiddelde installateur kennende zullen ze wel met het advies komen van een 18KW WP ofzo
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 06-01-2021 12:28 ]
Hij berekende dat voor verwarming van mijn 125m2 beneden woning en de 75m2 op de eerste etage ik het met een 7,5KW WP zou kunnen redden maar zijn voorkeur (en ook de mijne) ging uit naar een 9KW WP.
Uitgangspunt voor de slaapkamers (op 1 na) is 18 graden maar ik wil de mogelijkheid hebben dat de kinderen in de toekomst ook goed kunnen studeren in de kamer zonder te rillen van de kou.
Zijn inschatting was verder dat wij de verwarming (inclusief zo'n 600KwH warm water) uit zouden komen op een totaal van 3200KwH) op jaarbais.
De besparing zou 1800m3 x 0.80 cent = 1440,=
Extra kosten voor energie = 3200 x 0.21 = 672,=
Besparing op jaarbasis = 1440 - 672 = 768,= + 100 euro vastrecht (gas) + 80,= CV onderhoud (was met een WP niet nodig) ==> 948,= per jaar.
COP van 5 leek haalbaar met deze configuratie,,,,
Of zie ik wat over het hoofd.
Mijn installateur adviseerd een ATAG Energion 11T in combinatie met de ODM 11T buitenunit. Zijn er hier mensen die ervaring ehbben met dit systeem? ik kan er niet erg veel over vinden.
Dit topic is gesloten.