Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.819 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

ID-College schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:28:
Even een vraag aan de Atlantic Loria gebruikers. Ik probeer de SWW run te snappen maar kom er nog niet echt uit. De comfort warmtetemperatuur staat ingesteld op 52 graden. De eco watertemperatuur staat op 48 graden ingesteld. Ik heb de warmtepomp zo ingesteld dat hij elke dag om 14:00 SWW aanmaakt.

Wat ik zou verwachten is dat de warmtepomp elke dag om 14:00 uur het water opwarmt tot 52 graden. In de praktijk doet hij dat niet altijd, want hij slaat geregeld de run over om 14:00 uur. Waarom is mij een raadsel.

Gedurende de dag koelt het water in de boiler steeds verder af (logisch als je de run overslaat). Vervolgens komt het water op 41 graden aan het einde van de avond / begin van de nacht. Doordat het water nu 7 graden lager is dan de ingestelde termperatuur (48 graden), gaat hij de SWW run starten. Midden in de nacht regelmatig, wanneer dus iedereen slaapt en het lekker koud buiten is. Niet echt handig dus...

Weten jullie hoe dat komt? Waarom slaat hij de run over (water warm genoeg?). Ik wil dat hij gewoon elke dag om 14:00 het water opwarmt naar 52 graden, ongeacht de temperatuur van dat moment (tenzij hij al 52 graden is natuurlijk :P )
Hier ook een Loria duo en zoals al aangegeven hanteert die een hysterie van 7 graden. Onze strategie nu is:
1e comfort stand: 03.00 - 04.00
2e comfort stand: 13.00 - 17.00

Comfort temp is 52 graden
Eco temp is 44 graden

Hij slaat nauwelijks 's nachts aan maar als die dat doet is er in ieder geval voldoende warm water voor de ochtend douchers.

Sinds wij van een CV ketel naar een boiler zijn gegaan (2019) heeft niemand nog een koude douche gehad.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:28

icecreamfarmer

en het is

Robindd schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:53:
[...]

Zo ver ik kan zien heb jij niet die borging maar zijn ze zoals ik hier ook heb.
Je kan de flow metertjes gewoon direct verdraaien. Die rode dingen zijn daar een hulp middel voor, niet meer en niet minder. Is gewoon een separaat stukje plastic welke er omheen geschoven zit. Plop je er zo af.

Iets met RTFM? :P

EDIT:
Hoe je ze af kan lezen? Gewoon er naar kijken en lezen op hoeveel L/min die staat tijdens het draaien van de WP :-) helemaal open draaien en van daaruit fine-tunen.
Ja was makkelijker dan ik dacht. Zou ook het waterniveau kunnen zijn maar het zijn de rode ringetjes.
Als ik het waterniveau aflees krijg ik deze waarden:
1. 0,8
2. 0,9
3. 0,6
4. 1.0
5. 1,4
6. 1,8
7. 2,2
8. 1,5

Totaal 10,2 en dat zit wel dicht bij de 11 liter per minuut welke de pomp aangeeft. :/

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
icecreamfarmer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:23:
Net de installatie gecontroleerd maar zowel de vuilafscheider als de microbelafscheider zijn goed aangesloten.
Alles lijkt nu te werken maar code 540 geeft nog steeds 11 aan.
Lees ik de flowmeters af dan heb ik het volgende (van links naar rechts):
1. 3 liter
2. 3 liter
3. 3 liter
4. 2,8 liter
5. 3 liter
6. 3 liter
7. 3.1 liter
8 4 liter.

Totaal 24,9 liter per minuut.
De temperatuurmeters op de vloerverdeler geven aan:
Taanvoer = 23c
Tretour = 22c

De sensoren van de binnenunit zelf geven echter het volgende aan:
Flow 11 liter per minuut (code 540)
TH1a = 22c
TH2 = 30c
THW1 = 30c
THW2 = 27c
TH7 = 4.

Dat lijkt niet echt overeen te komen. Zou de debietsensor van de unit kapot kunnen zijn?
Verschil in temperatuur zou kunnen zijn omdat de leidingen nog niet geïsoleerd zijn. Al is het dan raar dat de THW2 ook hoger is.
De losse thermometer in de ruimte geeft trouwens 16c aan.
Ik ga voor antwoord A, flow meter defect.

Je bent niet de eerste.

mightym in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 03-01-2021 12:42 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:44

Japie.G

Colour Classic

icecreamfarmer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:36:
[...]

Ja was makkelijker dan ik dacht. Zou ook het waterniveau kunnen zijn maar het zijn de rode ringetjes.
1. 0,8
2. 0,9
3. 0,6
4. 1.0
5. 1,4
6. 1,8
7. 2,2
8. 1,5

Totaal 10,2 en dat zit wel dicht bij de 11 liter per minuut welke de pomp aangeeft. :/
Waterniveau?? Wat bedoel je daarmee? Het ringetje in het glaasje geeft de flow aan.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zijn inderdaad tegenstrijdige berichten, eerder zei hij dat de flow hoger was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Japie.G schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:44:
[...]

Waterniveau?? Wat bedoel je daarmee? Het ringetje in het glaasje geeft de flow aan.
Je hebt een rood ringetje en een waterniveau.
Die zijn beiden niet gelijk aan elkaar. De eerste meting was het rode ringetje, het tweede het waterniveau in de flowmeter.

Het lijkt mij dat het rode ringetje afgelezen moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
[...]
1. 0,8
2. 0,9
3. 0,6
4. 1.0
5. 1,4
6. 1,8
7. 2,2
8. 1,5

Totaal 10,2 en dat zit wel dicht bij de 11 liter per minuut welke de pomp aangeeft.
Maak eens een close-up foto van de 8 flowmeters, recht van voren.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Waar zit die flowsensor en hoe maak ik hem schoon @mightym ?
Overigens is het een gloednieuw apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

icecreamfarmer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:49:
[...]

Je hebt een rood ringetje en een waterniveau.
Die zijn beiden niet gelijk aan elkaar. De eerste meting was het rode ringetje, het tweede het waterniveau in de flowmeter.

Het lijkt mij dat het rode ringetje afgelezen moet worden.
Haha🤪. Er is geen waterniveau in de flowmeter ?!

[ Voor 27% gewijzigd door Japie.G op 03-01-2021 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Remco45 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:50:
[...]

Maak eens een close-up foto van de 8 flowmeters, recht van voren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSL7Zac6CX739awSShcOadbEmvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9l3Qaizyg5XIHjPt7IOA20ML.jpg?f=fotoalbum_large

Hoppa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad, staan de inregelventielen vol open?

Edit, blijkbaar wel, volle bak flow, dus flow sensor niet lekker.

[ Voor 42% gewijzigd door Grolsch op 03-01-2021 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ahh dat verduidelijkt de boel! Er is dus zeker wel flow👍🏼 inderdaad lees je het rode ringetje af.

[ Voor 8% gewijzigd door Japie.G op 03-01-2021 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3 x 8 = +- 24 l/min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-09 14:47
+ 1 = 25 l/min
Rechtse groep staat op 4.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, iig geen 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Dus sensor vies of kapot. Nu nog kijken hoe dat te verhelpen is.
Ding is in Spanje gekocht.

[ Voor 17% gewijzigd door icecreamfarmer op 03-01-2021 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 20:33
[...]

1. 0,8
2. 0,9
3. 0,6
4. 1.0
5. 1,4
6. 1,8
7. 2,2
8. 1,5

Om even de verwarring er uit te halen: er zit (nog) lucht in die flowmeters, maar dat zegt dus niets, dat lost vanzelf wel op met de waterstroom.
Dus alleen letten op de ring die de flow aangeeft, dus in de meeste gevallen 3L/min.
De bovenstaande waarden dus gewoon vergeten.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ff de data bijbel erbij pakken, ik zou het eerst schoonmaken, zie linkje van @mightym eerder.

Trouwens nog niet eerder gehoord dat deze flow meter af fabriek defect is. @koevlaas2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Grolsch schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:07:
Ff de data bijbel erbij pakken, ik zou het eerst schoonmaken, zie linkje van @mightym eerder.

Trouwens nog niet eerder gehoord dat deze flow meter af fabriek defect is. @koevlaas2 ?
Databijbel?
Service manual heb ik nog niet.
En schoonmaken lijkt mij nu ook het devies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
icecreamfarmer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:10:
[...]

Databijbel?
Service manual heb ik nog niet.
En schoonmaken lijkt mij nu ook het devies.
Ik zal ff zoeken voor je, wat is het exacte nummer van je binnen unit
Ersc-....?

Zie https://library.mitsubish..._ATW_Databook_2019#page-1

ff downloaden als PDF, zoekt wat makkelijker.

Hoofdstuk B, paragraaf 4 (Water circuit diagrams), daar staat hij wel.

Voor de volledigheid, als je WP niet draait geeft code 540 ook daadwerkelijk 0 weer :?
Dit om eventuele dipswitchfouten uit te sluiten.

[ Voor 36% gewijzigd door Grolsch op 03-01-2021 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Grolsch schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:12:
[...]

Ik zal ff zoeken voor je, wat is het exacte nummer van je binnen unit
Ersc-....?

Zie https://library.mitsubish..._ATW_Databook_2019#page-1

ff downloaden als PDF, zoekt wat makkelijker.

Hoofdstuk B, paragraaf 4 (Water circuit diagrams), daar staat hij wel.

Voor de volledigheid, als je WP niet draait geeft code 540 ook daadwerkelijk 0 weer :?
Dit om eventuele dipswitchfouten uit te sluiten.
Als ik de flow dichtzet geeft hij 0 aan.

Maar het lijkt nu meer een aan en uit systeem.

Databoek heb ik wel denk ik.

Ik heb een PUHZ-SW75VAA en een ERST30D-VM2E

[ Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 03-01-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou, daar staat precies in waar de flow sensor zit.

Zelf nog nooit schoongemaakt, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Kabel en stekker ff checken?

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 03-01-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:39
@icecreamfarmer Van de binnenunit ERSD-VM2D (die zul je wel hebben) heb ik ook nog geen service manual gevonden. Verder eens met de rest: gezien de flow op je verdeler is er iets mis met je flow meter.

Wat ook nog kan (en wat ik zou doen:) Bereken/schat a.d.h.v. de temperaturen (Tbuiten, Ta, Tr), de compressorfrequentie (code 016) en het opgenomen vermogen even wat de flow zou moeten zijn.
Als je die gegevens of formule niet hebt, wil ik het wel voor je uitrekenen, als je de data even geeft.

De temperaturen moet je bij voorkeur uit Melcloud halen, omdat je daar een resolutie van 0.5 °C hebt, ipv die belachelijk onnauwkeurige 1°C van de binnenunit.

Stroomverbruik liefst van een aparte energiemeter voor de WP. Anders in de meterkast de rest van het huis even in het donker zetten en aflezen op de slimme meter.

Nog een mogelijke andere oorzaak van je probleem: Zit er ergens in je huis nog een aparte vvw-pomp? Of is er toch een buffervat toegepast? Zodat je een andere flow en deltaT hebt bij je verdeler als bij je WP?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-09 04:29
icecreamfarmer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:27:
[...]

Als ik de flow dichtzet geeft hij 0 aan.

Maar het lijkt nu meer een aan en uit systeem.

Databoek heb ik wel denk ik.
Ik heb dit probleem ook gehad trouwens!
Dat was omdat ik het bereik van de flow sensor in de unit zo had ingesteld dat het de min en Max van de buitenunit was. Dat moet echter de min en max bereik van de flow sensor zelf zijn, anders wordt de schaal verkeerd. Dat zou best eens jouw probleem kunnen zijn!

Hoe staan die debiet sensor instellingen?

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:41
Grolsch schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:07:

Affabriek niet nee, maar de mijne is ook ruk dus ik ga een nieuwe monteren. Nu draait mijn wp al een tijdje met dipswitch 2-8 op off.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Robindd schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:30:
[...]
Dat was omdat ik het bereik van de flow sensor in de unit zo had ingesteld dat het de min en Max van de buitenunit was. Dat moet echter de min en max bereik van de flow sensor zelf zijn, anders wordt de schaal verkeerd. Dat zou best eens jouw probleem kunnen zijn!
Dat is een hele goeie! En ook een hele mooie manier om de flow meter (adhv een externe flowmeter) te calibreren!
BTW: Min/max van de buitenunit? Je bedoelt vast binnenunit...
koevlaas2 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:32:
[...]
Affabriek niet nee, maar de mijne is ook ruk dus ik ga een nieuwe monteren. Nu draait mijn wp al een tijdje met dipswitch 2-8 op off.
Even om te voorkomen dat iedereen dat in zijn manual moet opzoeken: Wat doet die instelling?

[ Voor 26% gewijzigd door Andrehj op 03-01-2021 13:35 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco45
De flow van de WP is goed, dus de pomp en het leidingstelsel is OK.
De aangegeven flow van de WP is blijkbaar onjuist.
Oorzaken kunnen zijn een slecht contact van de connector of de kabeltjes ervan, of een defecte sensor.
Als je handig bent, kan je eventueel zelf wat doen, maar als je het niet vertrouwt, schakel dan b.v. Koevlaas in.

EDIT: eerst even de waarden checken zoals @Robindd hierboven aangaf.

Ik zou als eerste eerst de unit even volledig uitschakelen middels de ronde knop en dan na een paar minuten de connector even los halen en daarna weer goed erop zetten. Probleem is dat ik geen service manual van jouw binnenunit heb. Bij mijn unit is het een 4-polige connector welke op CN1A zit.
Die zit midden, bijna onderaan het controller board van de Cylinder unit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PG8xQvl30P7MqGwEQVdfbZUadr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yq6FntxwnVn2kSKmEoB2UyGv.jpg?f=fotoalbum_large

Achter het controller board zitten de leidingen.
De flow connector zie je links op de foto in de rode cirkel; let op het clipje rechts: je kan 'm niet zo maar lostrekken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJ3JplnIT3WJbcZRMOlxvr0W2tU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSFP4wLJ7bErWDB9PdB15THg.jpg?f=fotoalbum_large

Op de flow sensor zit ook een ronde connector, die ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/du3n6jC-KRCHQcrwRjN-7Eua5YM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDC0BzNKuOa9jpANEq27X8OD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Robindd schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:30:
[...]

Dat kan ik nog checken.
Heb die idd ook versteld. Dat zou goed de reden kunnen zijn. Ding weer op max 100 liter zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Als dat de oorspronkelijke waarde was ja.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Robindd
icecreamfarmer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:34:
[...]

Dat kan ik nog checken.
Heb die idd ook versteld. Dat zou goed de reden kunnen zijn. Ding weer op max 100 liter zetten?
Als je hem hebt versteld dan weet ik zeker dat daar je probleem zit. Hij schaalt namelijk tussen die waarden het signaal wat er uit komt. Ik had het ook gedaan met errors als gevolg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWvlIeAj2QWSdTj00dLxVCJ6b_c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2R1ZbkZeZZpUwZoKpq1B4dRl.png?f=user_large

Check bovenstaand. De opmerking is "niet verstellen", dit is het bereik van de flow meter.
Dus check in je boek even de standaard waarde en zet hem daarop terug. Ook de Minimale waarde juist zetten!

EDIT
Je ziet nog een flow waarde staan, die is volgens mij bedoeld om de range van de buiten unit te programmeren. Wellicht kan iemand dat bevestigen?

Dit is tevens een ERSD-VM2D handleiding screenshot**

[ Voor 17% gewijzigd door Robindd op 03-01-2021 13:40 ]

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Robindd schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:37:
[...]

Als je hem hebt versteld dan weet ik zeker dat daar je probleem zit. Hij schaalt namelijk tussen die waarden het signaal wat er uit komt. Ik had het ook gedaan met errors als gevolg.

[Afbeelding]

Check bovenstaand. De opmerking is "niet verstellen", dit is het bereik van de flow meter.
Dus check in je boek even de standaard waarde en zet hem daarop terug. Ook de Minimale waarde juist zetten!

EDIT
Je ziet nog een flow waarde staan, die is volgens mij bedoeld om de range van de buiten unit te programmeren. Wellicht kan iemand dat bevestigen?

10 punten voor @Robindd !
En @icecreamfarmer : RTFM! (inclusief de voetnoten!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Andrehj schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:32:
[...]

Dat is een hele goeie! En ook een hele mooie manier om de flow meter (adhv een externe flowmeter) te calibreren!
BTW: Min/max van de buitenunit? Je bedoelt vast binnenunit...
Je hebt helemaal gelijk :) Je was eerder dan mijn edit vanaf mijn telefoon :)
Je zou daar wellicht mee kunnen spelen inderdaad. Volgens mij wordt het signaal gewoon geschaald tussen de min/max, dus als het permanent af wijkt zou je dat kunnen proberen. Kan hem daarmee ook eens proberen gelijk te trekken met de Kamstrup idd.

Even om te voorkomen dat iedereen dat in zijn manual moet opzoeken: Wat doet die instelling?
Verderop uitgelegd denk ik nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
[...]

1. 0,8
2. 0,9
3. 0,6
4. 1.0
5. 1,4
6. 1,8
7. 2,2
8. 1,5

Hier zijn de meters ook niet vol met water trouwens, maakt verder weinig uit. Al ratelen de metertjes soms in het huisje dan. Nog niet gevonden hoe ik ze vol kan laten met dit model.
Dacht na het dicht draaien dat de flow meter er wel af kon zonder water lekkage, maar dat raad ik af om te proberen :9

De meters met die rode ring kun je volgens mij wel dicht draaien en vervolgens zonder proberen er af halen om te reinigen bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Bij de verdelers van variotherm kunnen de glaasjes er wel af om schoon te maken. Drupt wel wat dan, maar geen hoge druk straal tegen je plafond😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]

EDIT

100 punten, dit is de oplossing verwacht ik.

Verandert nooit wat in de parameters als je niet weet wat je veranderd! En schrijf op in een soort logboek WAT je veranderd!

Ps. Deze setting kent mijn oude mitsu niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

[...]

[Afbeelding]

EDIT

Dit was het idd. Geeft nu 19 liter aan.

Dat is niet de 24 van de verdeler maar beter dan de eerdere 11.

Blijf ik het overigens raar vinden waarom hij het 3 dagen geleden niet deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
icecreamfarmer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:10:
[...]

Dit was het idd. Geeft nu 19 liter aan.

Dat is niet de 24 van de verdeler maar beter dan de eerdere 11.

Blijf ik het overigens raar vinden waarom hij het 3 dagen geleden niet deed.
Mooi! Heb je beide Max en min naar default gezet?

Te weinig flow geeft een error en dan doet ie het niet. Ik heb dat zelfde toen gehad. Meer geluk dan wijsheid dat hij het wel heeft gedaan denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Robindd schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:16:
[...]

Mooi! Heb je beide Max en min naar default gezet?

Te weinig flow geeft een error en dan doet ie het niet. Ik heb dat zelfde toen gehad. Meer geluk dan wijsheid dat hij het wel heeft gedaan denk ik..
Ja naar 5 en 100.
Ik heb dat pas 2 dagen terug veranderd. Daarvoor deed hij het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
icecreamfarmer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:18:
[...]

Ja naar 5 en 100.
Ik heb dat pas 2 dagen terug veranderd. Daarvoor deed hij het niet.
Je postte 31 December al dat je debietsensor waarden verzet hebt. Dusss?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencer112
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-06 21:25
icecreamfarmer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:23:
Net de installatie gecontroleerd maar zowel de vuilafscheider als de microbelafscheider zijn goed aangesloten.
Alles lijkt nu te werken maar code 540 geeft nog steeds 11 aan.
Lees ik de flowmeters af dan heb ik het volgende (van links naar rechts):
1. 3 liter
2. 3 liter
3. 3 liter
4. 2,8 liter
5. 3 liter
6. 3 liter
7. 3.1 liter
8 4 liter.

Totaal 24,9 liter per minuut.
De temperatuurmeters op de vloerverdeler geven aan:
Taanvoer = 23c
Tretour = 22c

De sensoren van de binnenunit zelf geven echter het volgende aan:
Flow 11 liter per minuut (code 540)
TH1a = 22c
TH2 = 30c
THW1 = 30c
THW2 = 27c
TH7 = 4.

Dat lijkt niet echt overeen te komen. Zou de debietsensor van de unit kapot kunnen zijn?
Verschil in temperatuur zou kunnen zijn omdat de leidingen nog niet geïsoleerd zijn. Al is het dan raar dat de THW2 ook hoger is.
De losse thermometer in de ruimte geeft trouwens 16c aan.
Zet eens heel even tapwater aan.
Op het moment dat die play aangeeft even code 540 uitlezen.
Hierbij gaat de flow alleen intern rond en niet over je verdeler. Hier zou ik een hogere flow verwachten dan op de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Robindd schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:40:
[...]

Je postte 31 December al dat je debietsensor waarden verzet hebt. Dusss?
Oh 4 dan. In iedergeval heb ik het geprobeerd voordat ik de debietwaarden heb aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
icecreamfarmer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:43:
[...]

Oh 4 dan. In iedergeval heb ik het geprobeerd voordat ik de debietwaarden heb aangepast.
Volgens mij als ik terug lees val je van error P6 in P1 en lijkt het dus eerder een setting te zijn geweest van een thermostaat en daarna en/of tegelijkertijd een flow issue.
Maar als die het nu doet zou ik me daar niet zo druk meer om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencer112
[...]

[Afbeelding]

EDIT

Lekker die had ik echt niet verwacht mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Met dipswitch 2-8 zet je de flowmeter uit en de flowbeveiliging ben je dan helaas ook kwijt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
koevlaas2 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:27:
Met dipswitch 2-8 zet je de flowmeter uit en de flowbeveiliging ben je dan helaas ook kwijt.
Ja, zoiets dacht ik al. Ik vraag me wel af: Wat gebeurt er dan als je pomp er mee stopt? Dan kan de buitenunit zijn warmte niet kwijt... Geen idee wat er dan gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Keek ik net even in Melcloud, zag ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkkYIUKFNTKE5Z50Z9D8uU_i6G0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CMRfNUkYZUgvBZMIzqbXisRX.jpg?f=user_large
Iemand ooit al eens zoiets gezien? 8)7
De temperaturen Ta en Tr stijgen, en de SWW temperatuur daalt een paar minuten later. Dit betekent dat zonder reden de 3-wegklep is omgeschakeld en daarna weer terug....
Klep heeft (v.z.i.w) zelf geen ingebouwde intelligentie die dit zou kunnen doen.
Heel bijzonder dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:54
stuffer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:31:
[...]

Hier ook een Loria duo en zoals al aangegeven hanteert die een hysterie van 7 graden. Onze strategie nu is:
2e comfort stand: 13.00 - 17.00

Comfort temp is 52 graden
Eco temp is 44 graden

Hij slaat nauwelijks 's nachts aan maar als die dat doet is er in ieder geval voldoende warm water voor de ochtend douchers.

Sinds wij van een CV ketel naar een boiler zijn gegaan (2019) heeft niemand nog een koude douche gehad.
Ik ga dit ook eens proberen, kijken of dit werkt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

ID-College schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:54:
[...]

Ik vergeet er even bij te zetten dat de:
Gekozen is omdat die toch elke vrijdag om 03.00 een legionella run doet en dan toch al aan slaat.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
stuffer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:59:
[...]

Ik vergeet er even bij te zetten dat de:
Gekozen is omdat die toch elke vrijdag om 03.00 een legionella run doet en dan toch al aan slaat.
Ja goeie! Dat dacht ik al.. en opzich ook wel een prima tijdstip want dan slaap iedereen wel. Zal eens kijken wat het gaat doen met het energieverbruik (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Andrehj schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:40:
[Afbeelding]
De temperaturen Ta en Tr stijgen, en de SWW temperatuur daalt een paar minuten later. Dit betekent dat zonder reden de 3-wegklep is omgeschakeld en daarna weer terug....
Klep heeft (v.z.i.w) zelf geen ingebouwde intelligentie die dit zou kunnen doen.
Heel bijzonder dit.
Dat is gek..
Sommige kleppen hebben wel een anti stuck functie dacht ik, die om de zoveel tijd eens doet draaien. Welke klep heb je er tussen zitten?
Dan nog zou het niet erg handig zijn als dat uberhaubt door blijft tellen terwijl die al dagelijks schakelt.

Geen gekke timers in MelCloud geprogrammeerd staan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
[Afbeelding]
Heel bijzonder dit.
Als jouw klep op de standaard manier wordt aangestuurd vanuit de binnen unit, dan heeft hij spanning nodig om te schakelen naar de SWW positie, en zoiets komt niet uit de lucht vallen, tenzij er ergens sluiting is tussen de conitinue fase draad en de schakeldraad naar de klep.
Is daar iets aan de hand? Beschadigde kabel?
Is er op het moment van schakelen iemand in de buurt van de klep, kabel, binnenunit geweest die dit veroorzaakt zou kunnen hebben?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Robindd schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:14:
Dat is gek..
Sommige kleppen hebben wel een anti stuck functie dacht ik, die om de zoveel tijd eens doet draaien. Welke klep heb je er tussen zitten?
Ik heb deze klep: https://tameson.nl/kleppe...-3-weg-230vac-relais.html. Voor zover ik weet zit die anti-stuck functie er idd niet op, maar ik ga ze morgen eens bellen.
Dan nog zou het niet erg handig zijn als dat uberhaubt door blijft tellen terwijl die al dagelijks schakelt.
Geen gekke timers in MelCloud geprogrammeerd staan? :P
Nee, anti-stuck in een dagelijks schakelende klep is idd sowieso niet nodig en nee, ik heb geen gekke timers in Melcloud.
Naalroc schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:29:
Als jouw klep op de standaard manier wordt aangestuurd vanuit de binnen unit, dan heeft hij spanning nodig om te schakelen naar de SWW positie, en zoiets komt niet uit de lucht vallen, tenzij er ergens sluiting is tussen de conitinue fase draad en de schakeldraad naar de klep.
De klep heeft altijd fase en nul, alleen de schakeldraad bepaalt de positie. 0 is WP, 230V = SWW.
Is daar iets aan de hand? Beschadigde kabel?
Is er op het moment van schakelen iemand in de buurt van de klep, kabel, binnenunit geweest die dit veroorzaakt zou kunnen hebben?
Nope, kabels zijn prima en er is zeker weten niemand in mijn technische ruimte geweest. En zelfs als je er bent, dan is het nog heel erg lastig om die klep te laten schakelen, want dat kan niet van buiten, enige mogelijkheid is 230V op de schakeldraad, of de motor van de klep verwijderen en dan schakelen met een waterpomptang.
Dat zie ik mijn vrouw en kids niet in een paar minuten spontaan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Je bevestigt hiermee, dat de klep zodanig is ontworpen en aangestuurd, dat hij uitsluitend kan schakelen naar SWW als er 230V op de schakeldraad komt te staan, zoals ik ook stelde.
Dan is het dus zoeken hoe die spanning op die draad heeft kunnen komen; je weet al wel hoe dit niet is gebeurd, nu nog even zoeken hoe dat dus wèl is gebeurd.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:52
@Andrehj Ik zou anti-vries gokken, maar zo koud is het toch nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
ID-College schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:54:
[...]

Een SWW run laat in de nacht kan wel leiden tot een woning die 's ochtends wat frisser aanvoelt (en lagere WAF). Je WP moet dan nl op het koudste moment van de nacht/ochtend (net na je SWW run, tijdens SWW staat je CV functie uit) aan de bak om je woning op te warmen, zeker als je gebruik maakt van nachtverlaging. E.e.a. uiteraard afhankelijk van warmteverlies, nachtverlaging, WAR/RAR, aanwarm/adaptief instellingen e.d.

Om die reden hebben wij de 1e SWW comfort destijds tussen 1.00 en 3.00 uur ingesteld. Ook om bij de anti legionalla run aan te sluiten zoals @stuffer aangeeft; bij ons warmt ie alleen eerst SWW gewoon op naar comfort stand, en direct aansluitend naar 60+ graden. Deze instelling stamt trouwens nog wel uit onze periode van nachtverlaging, dus is mss nu niet meer nodig (geen nachrverlaging meer). But then again... zoals @koevlaas2 eerder al aangaf: met ons SWW verbruik kan de anti legionalla run sowieso uit. :P

2e comfort run staat hier tussen 18.00 en 20.30 uur aan. Dan heeft de boiler wat minder tijd om af koelen voor de avond douches. Als je 'm rond 14 uur naar 52 graden verwarmt, dan is je boiler zonder SWW gebruik rond 20 uur ws al afgekoeld naar zo'n 49 a 50 graden. Die 52 graden haal je dan wel weer met een iets betere COP, maar wel jammer van warmteverlies daarna... ;)

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Naalroc schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:46:
Je bevestigt hiermee, dat de klep zodanig is ontworpen en aangestuurd, dat hij uitsluitend kan schakelen naar SWW als er 230V op de schakeldraad komt te staan, zoals ik ook stelde.
Dan is het dus zoeken hoe die spanning op die draad heeft kunnen komen; je weet al wel hoe dit niet is gebeurd, nu nog even zoeken hoe dat dus wèl is gebeurd.... :?
@Andrehj kpaar andere opties:
  1. Kortstondig dipje in stroomtoevoer gehad?
  2. Slecht contact relais CV deel?
  3. Parameters op je thermostaat veranderd of communicstiestoring tussen je thermostaat en WP?
Dat laatste veroorzaakte paar maanden geleden gedoe met mijn 3-weg klep. Kun je uit OTGW aflezen of thermostaat op het betreffende tijdstip een SWW of CV signaal afgaf? Bij SWW signaal doet de WP wat ie moet doen, maar je thermostaat niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Andrehj schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:39:
[...]

Ik heb deze klep: https://tameson.nl/kleppe...-3-weg-230vac-relais.html. Voor zover ik weet zit die anti-stuck functie er idd niet op, maar ik ga ze morgen eens bellen.
Die heb ik ook.
Misschien niet helemaal lekker tegen een eind schakelaar aan gezeten?
Je kan niet achterhalen of het vanuit de mitsu geschakeld werd of niet zeker? Dat kan bijv. met een procon wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
@Dapdodo Anti-vries stand op een SWW klep? Dat snap ik niet.
@Robindd Ja, ik weet het. Nog geen procon hier. Eerst moet het huis (en de tuin) af. Pas dan is weer tijd voor projectjes met Domoticz, Node-red, Grafana, HA etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencer112
Robindd schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:19:
[...]

Die heb ik ook.
Misschien niet helemaal lekker tegen een eind schakelaar aan gezeten?
Je kan niet achterhalen of het vanuit de mitsu geschakeld werd of niet zeker? Dat kan bijv. met een procon wel :)
Als je de sd kaart data er uit haalt kan je volgens mij actuator zien in de data.
Ook externe inputs zijn daar te zien.
Alleen heb je dan wel de sd tool nodig op de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencer112
[Afbeelding]
Heel bijzonder dit.
Ik heb dit laatst ook gezien dacht ik. Maar nog niet echt aandacht aan besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb het in ieder geval in 3,5 jaar nog nooit meegemaakt, dus het is geen bekende bug zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-09 06:42
icecreamfarmer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:51:
[...]

Waar zit die flowsensor en hoe maak ik hem schoon @mightym ?
Overigens is het een gloednieuw apparaat.
Het zou mij verbazen als het de flowsensor is. Bij vervuiling geeft deze een heel instabiele uitlezing.
Fluctuerend tussen 0 en een realistische waarde.
Bij mijn binnenunit zat hij overigens rechts in de behuizing op de pers of de retour.

Klein zwart sensortje. Als je de afsluiters dicht zet en de binnenunit aftapt, dan kun je hem er uithalen door het RVS borgclipje weg te schuiven.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
overwinteraar schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:04:
[...]

Een SWW run laat in de nacht kan wel leiden tot een woning die 's ochtends wat frisser aanvoelt (en lagere WAF). Je WP moet dan nl op het koudste moment van de nacht/ochtend (net na je SWW run, tijdens SWW staat je CV functie uit) aan de bak om je woning op te warmen, zeker als je gebruik maakt van nachtverlaging. E.e.a. uiteraard afhankelijk van warmteverlies, nachtverlaging, WAR/RAR, aanwarm/adaptief instellingen e.d.

Om die reden hebben wij de 1e SWW comfort destijds tussen 1.00 en 3.00 uur ingesteld. Ook om bij de anti legionalla run aan te sluiten zoals @stuffer aangeeft; bij ons warmt ie alleen eerst SWW gewoon op naar comfort stand, en direct aansluitend naar 60+ graden. Deze instelling stamt trouwens nog wel uit onze periode van nachtverlaging, dus is mss nu niet meer nodig (geen nachrverlaging meer). But then again... zoals @koevlaas2 eerder al aangaf: met ons SWW verbruik kan de anti legionalla run sowieso uit. :P

2e comfort run staat hier tussen 18.00 en 20.30 uur aan. Dan heeft de boiler wat minder tijd om af koelen voor de avond douches. Als je 'm rond 14 uur naar 52 graden verwarmt, dan is je boiler zonder SWW gebruik rond 20 uur ws al afgekoeld naar zo'n 49 a 50 graden. Die 52 graden haal je dan wel weer met een iets betere COP, maar wel jammer van warmteverlies daarna... ;)
Nou ja uit, draai het 1x per x maanden tot be dure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

[...]

[...]

Het is inderdaad wat er maar net kan qua installatie en woning icm buitentemp's en warmteverlies. Hier werkt het wel inclusief nachtverlaging naar 20 graden.

Ik heb net even in grafana gekeken en op 28/12/2020 was SWW gestart om 13.00 en boiler was verwarmd naar 52,6 graden. om 20.00 was die nog 50,6 graden. Dus ja we verliezen wel wat aan warmte maar als er nog gedouched wordt is het voldoende.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:39
stuffer schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:09:
[...]

[...]

Het is inderdaad wat er maar net kan qua installatie en woning icm buitentemp's en warmteverlies. Hier werkt het wel inclusief nachtverlaging naar 20 graden.

Ik heb net even in grafana gekeken en op 28/12/2020 was SWW gestart om 13.00 en boiler was verwarmd naar 52,6 graden. om 20.00 was die nog 50,6 graden. Dus ja we verliezen wel wat aan warmte maar als er nog gedouched wordt is het voldoende.
Dat is geen verlies, de gelaagdheid stabiliseert en het koude onderin warmt nog wat door.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
reneeke1970 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:30:
[...]

Dat is geen verlies, de gelaagdheid stabiliseert en het koude onderin warmt nog wat door.
En natuurlijk "verlies" je ook wat door je isolatie heen, zeker bij deze temperaturen. Het zal een combi zijn van beide. Misschien is dat verlies naar de omliggende ruimte niet geheel verlies, dat ligt aan de locatie uiteraard en welke temperatuur daar gewenst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

Sinds gisteravond heb ik 4 temperatuur sensoren (DS18B20) op een Fibaro Smart Implant aangesloten en deze meten nu de aan/afvoer leidingen van de binnenunit van mijn Remeha Elga Ace 6kw.

Helaas heb ik geen flow meter, dus kan geen heel betrouwbare COP meten. Ik wil wel een indicatie gaan bepalen en de flow volgens het menu van de Elga Ace lijkt redelijk constant te variëren tussen de 15 - 16,5 l/min dus ik zou kunnen rekenen met een flow die daar tussenin ligt (maar dan wel altijd constant). Dat geeft vandaag een COP die tussen de 3,5 tot 4 schommelt.

Op dit moment kan ik alleen nog grafieken met Homey maken en dat geeft wat beperkingen, maar het is in ieder geval iets. Ik kan bijvoorbeeld niet de namen of kleur van de temperatuursensoren aanpassen, dus die heten sensor 1,2, 3 & 4 met dezelfde kleur |:( . Maar uit de grafiek en de beschrijving blijkt wel welke het zijn ;-)

Hieronder wat metingen van de afgelopen 6 uur:
Temperatuur aan/afvoer vloerverwarming + opgenomen elektrisch vermogen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLcP_c8NZ1_rYtcl0BTArejDZ4Q=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/A0vdh9RkpZVHboBIvidXbRhh.png?f=fotoalbum_medium

Temperatuur aan/afvoer koelmiddel (dus tussen buitenunit en binnenunit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZpdK1p50Oh94e_h3phfGo2vS-Y=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/XQATJYSOLw9yzw15cBWfW1Rw.png?f=fotoalbum_medium

Wat vragen:
1. Ik neem aan dat elke keer dat de temperatuur van de VVW aanvoer onder de temperatuur van de VVW retour duikt er sprake is van een defrost?
Dus in de grafieken iets voor 8:00, iets na 9:00, rond 10:30 en rond 12:15?
2. COP: hoe berekening ik de COP tijdens een defrost? Simpelweg toepassing van de formule op basis van delta T geeft dan een negatieve COP, of kan ik dan de COP beter op 0 stellen?

[ Voor 3% gewijzigd door fmb op 04-01-2021 14:19 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:06

BlueTooth76

Let the sun shine!

Hier een vreemd probleempje met m'n WP (zie onderschrift). Ik heb m'n buffervat al minimaal een jaar op 52 graden staan maar het leek me vorige week wel een idee om het naar 55 graden te zetten. De Zubadan zou dat tot zo'n -15 graden Celsius ook aan moeten kunnen dus heb het aangepast in het menu van de Ecodan unit.

Een paar dagen later viel me op dat het vat 's ochtends niet warmer was dan voorheen. Dus ik dacht nog "vast vergeten te bevestigen ofzo" dus opnieuw ingesteld. Maar ook vanochtend stond hij weer terug op 52 graden.

In de Melcloud app heb ik verder niets ingesteld voor het warm water, al kon ik daar ook uitlezen dat het nu weer op 52 ipv 55 graden stond.

Zie ik iets over het hoofd? Is 52 graden misschien de limiet als je 50% vermogen draait?
Als ik 55 graden instel en dan direct handmatig kies voor verwarmen dan doet hij dat overigens wel, het vat is dan bovenin zo'n 56,9 graden (losse thermometer) en 55 tot 56 graden op de Ecodan display.

Het 2kW element gebruikt hij alleen voor het legionella programma, dus dat laat ik even buiten beschouwing hier.

Edit: heb hem nu op 50 graden ingesteld, als hij morgen weer op 52 staat is het iig niet iets met het vermogen maar meer iets met een vage, ongewenste wijziging

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 04-01-2021 14:22 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
BlueTooth76 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:09:
.............. dus opnieuw ingesteld. Maar ook vanochtend stond hij weer terug op 52 graden.

....................
Zie ik iets over het hoofd? Is 52 graden misschien de limiet als je 50% vermogen draait?
Als ik 55 graden instel en dan direct handmatig kies voor verwarmen dan doet hij dat overigens wel, het vat is dan bovenin zo'n 56,9 graden (losse thermometer) en 55 tot 56 graden op de Ecodan display.

Het 2kW element gebruikt hij alleen voor het legionella programma, dus dat laat ik even buiten beschouwing hier.

Edit: heb hem nu op 50 graden ingesteld, als hij morgen weer op 52 staat is het iig niet iets met het vermogen maar meer iets met een vage, ongewenste wijziging
Jij hebt precies dezelfde set-up; bij mij staat de ingestelde temp op 45*, en daar schiet hij soms 1 graad overheen tijdens het opwarmen, en de mitsu sensor zit in het midden; mijn unit staat op 75% dezer dagen.
Maar je zegt dat hij 's morgens op 52* staat, maar wanneer is hij dan voor het laatst opgewarmd? Als dat de avond ervoor is, dan is dat niet meer dan logisch; ik verlies, bij geen gebruik, ca 2* in 4 of 5 uur, zowel boven in de tank als in het midden, gemeten met de Mitsu sensor, en ook met de externe sensoren, die grafisch registreren.
Heb jij ook de temperaturen i grafiek vorm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Naalroc schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:30:
[...]
Jij hebt precies dezelfde set-up; bij mij staat de ingestelde temp op 45*, en daar schiet hij soms 1 graad overheen tijdens het opwarmen, en de mitsu sensor zit in het midden; mijn unit staat op 75% dezer dagen.
Maar je zegt dat hij 's morgens op 52* staat, maar wanneer is hij dan voor het laatst opgewarmd? Als dat de avond ervoor is, dan is dat niet meer dan logisch; ik verlies, bij geen gebruik, ca 2* in 4 of 5 uur, zowel boven in de tank als in het midden, gemeten met de Mitsu sensor, en ook met de externe sensoren, die grafisch registreren.
Heb jij ook de temperaturen i grafiek vorm?
Dat hij warmte verliest is uiteraard normaal, daar gaat het ook niet om.
Misschien was ik niet heel duidelijk ;)

Het gaat er om dat ik de temperatuur heb ingesteld op 55 graden en dat een dag later die instelling weer op 52 graden staat.

Als ik handmatig opwarm na het veranderen van de instelling dan haalt hij die 55 graden probleemloos.
Maar toch staat hij 's ochtends weer ingesteld op 52 graden.

Edit: hier dus, ik stel hem in op 55 graden, druk op "vinkje" en ga terug naar het hoofdmenu. Ga ik direct weer naar dat menu dan staat hij keurig op 55 graden... een dag later staat hij echter weer op 52 graden...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PshkF1t.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door BlueTooth76 op 04-01-2021 15:29 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ahh, OK duidelijk: de ingestelde waarde wijzigt dus. Nee, daar heb ik geen ervaring in of oplossing voor, ik heb dat nooit gewijzigd.
Even de manual er bij pakken....denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Naalroc op 04-01-2021 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Naalroc schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:29:
Ahh, OK duidelijk: de ingestelde waarde wijzigt dus. Nee, daar heb ik geen ervaring in of oplossing voor, ik heb dat nooit gewijzigd.
Nee, ik ook niet :P Heb 'm voor de foto weer even op 55 gezet maar voor morgen staat hij op 50. Als hij dan weer op 52 staat ligt het (naar mijn inzien) niet aan een probleem met het beperkte vermogen waardoor hij uit zichzelf terugschiet naar een lagere temperatuur (voor zover dat al mogelijk is).
Heb ook alle menu's in de Melcloud App doorgekeken of daar een instelling is. Ik kan de temperatuur daar wel instellen maar die staat keurig op wat ik instel in het menu, ook na een wijziging en 1x verversen van Melcloud.

De manuals heb ik ook al even doorgespit maar dat bracht nog geen oplossing, vandaar dat ik het hier eens in de groep gooi.

Verder draait het nog prachtig.

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 04-01-2021 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Lijkt me een mooie uitdaging voor onze bierguru......
.
.
.
.
.
.
.
.

@Grolsch

[ Voor 14% gewijzigd door Naalroc op 04-01-2021 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:36

ThaDude

Hang Loose

@BlueTooth76 Ik heb begrepen dat je alleen met Melcoud hoger kan dan 52 graden..

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

ThaDude schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:37:
@BlueTooth76 Ik heb begrepen dat je alleen met Melcoud hoger kan dan 52 graden..
Is dat zo? :P

Maar, maar, maar... eh... ik kan wel instellen tot boven de 55 graden en als ik dan een run draai haalt hij dat ook gewoon netjes. Het is de ochtend daarna dat hij weer op 52 graden staat.

Edit: bij "performance data" staat bij het opwarmen van DHW een grafiekje bijvoorbeeld, waaronder:
Time to raise DHW tank temperature 15 – 55[°C]
En bij specifications:
Outlet water temp: +60
Wat bij mij de suggestie wekt (incl. de vermelding dat het tot -15 graden Celsius Tb) dat hij het met 2 vingers in de neus zou moeten kunnen (met een COP van 1.37 voor dat laatste stukje)...

[ Voor 34% gewijzigd door BlueTooth76 op 04-01-2021 15:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
@BlueTooth76 Je hebt waarschijnlijk timers lopen in Melcloud. Die slaan ook je SWW setpoint op (ook al kun je dat nergens zien).
Schakel al die timers maar eens uit, dan verandert je setpoint niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Andrehj schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:07:
@BlueTooth76 Je hebt waarschijnlijk timers lopen in Melcloud. Die slaan ook je SWW setpoint op (ook al kun je dat nergens zien).
Ik wilde het net gaan zeggen :9
Die MelCloud timers slaan al je instellingen op, ook al gaat dat onbedoeld.
Wil je dus je SWW temp veranderen, zul je die allemaal opnieuw moeten instellen. Handig toch |:(

Zo kom je gaandeweg nog best wat dingen tegen die ik niet van een merk als Mitsubishi had verwacht. En ook zo simpel op te lossen..

[ Voor 11% gewijzigd door Robindd op 04-01-2021 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Andrehj schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:07:
Ah, dat zou goed kunnen. Ik heb 1 graad nachtverlaging ingesteld via zo'n timer.
Ben er niet aan gehecht (kan ook via de Ecodan) dus die kan er wel uit dan :+

Zou weggooien en opnieuw instellen via de App terwijl het op 55 graden staat het oplossen? Zou dat eerst nog wel eens willen testen.

Edit: oh ja, ik gebruik hem ook om de temperatuur op een halve graad nauwkeurig te kunnen instellen (wat via de Ecodan maar op 1 graad nauwkeurig kan om een voor mij volslagen onduidelijke reden). Heb het timer programma verwijderd, uitgeschakeld, weer ingeschakeld, nieuwe timer toegevoegd en maar kijken hoe het gaat morgen.

Edit2: Mitsu maakt prachtige warmtepompen maar qua bediening is er nog wel wat verbetering mogelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door BlueTooth76 op 04-01-2021 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
BlueTooth76 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:16:
[...]

Ah, dat zou goed kunnen. Ik heb 1 graad nachtverlaging ingesteld via zo'n timer.
Ben er niet aan gehecht (kan ook via de Ecodan) dus die kan er wel uit dan :+

Zou weggooien en opnieuw instellen via de App terwijl het op 55 graden staat het oplossen? Zou dat eerst nog wel eens willen testen.

Edit: oh ja, ik gebruik hem ook om de temperatuur op een halve graad nauwkeurig te kunnen instellen (wat via de Ecodan maar op 1 graad nauwkeurig kan om een voor mij volslagen onduidelijke reden). Heb het timer programma verwijderd, uitgeschakeld, weer ingeschakeld, nieuwe timer toegevoegd en maar kijken hoe het gaat morgen.

Edit2: Mitsu maakt prachtige warmtepompen maar qua bediening is er nog wel wat verbetering mogelijk.
Jouw edit2 is precies wat ik bedoel!
Jammer wel..

Opnieuw instellen terwijl die op 55gr staat lost het op ja :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drled
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05-2023
Wij zullen na renovatie volgende Rc waardes hebben:

Rc dak 6,7
Rc muur 6,3
Rc vloer 3,9
3-voudige beglazing.

Nu twijfel ik of de vloer wel voldoende zal geïsoleerd zijn in combinatie met een L/W warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:51
drled schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:22:

Rc dak 6,7
Rc muur 6,3
Rc vloer 3,9
3-voudige beglazing.

Nu twijfel ik of de vloer wel voldoende zal geïsoleerd zijn in combinatie met een L/W warmtepomp?
Ik kom na renovatie nog niet aan de helft daarvan en denk met een 5kW warmtepomp uit te kunnen :P

Met andere woorden; ik denk dat het afhangt van andere factoren.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

drled schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:22:

Rc dak 6,7
Rc muur 6,3
Rc vloer 3,9
3-voudige beglazing.

Lijkt me voldoende, ik lees voor renovatie dat het vaak rond de 2.5 ligt en voor nieuwbouw op minimaal 3.5
Ik vraag me af of mijn woning uit 2003 die waarden haalt maar die stook ik ook probleemloos warm met een L/W warmtepomp (opgeleverd in 2003 / 150m2 woonoppervlak / vrijstaand / niet extra geïsoleerd sindsdien / 7kW warmtepomp kan het doen).

Belangrijker is je afgiftesysteem. Wat heb je? Vloerverwarming? Radiatoren? LTV convectoren? Een combinatie?

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 04-01-2021 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drled
BlueTooth76 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:28:
[...]

Belangrijker is je afgiftesysteem. Wat heb je? Vloerverwarming? Radiatoren? LTV convectoren? Een combinatie?
Vloerverwarming op het gelijkvloers( +- 100m²), op de slaapkamers komt er op termijn eventueel een lucht/lucht warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

drled schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:39:
[...]

Vloerverwarming op het gelijkvloers( +- 100m²), op de slaapkamers komt er op termijn eventueel een lucht/lucht warmtepomp.
Maar heb je op de slaapkamers geen radiatoren dan? Eventueel kan je die nog vervangen door LTV-convectoren mocht dat onvoldoende zijn.

Of wil je tevens een airco om slaapkamers te koelen?

Sowieso zou ik op slaapkamers kiezen voor de stilste oplossing...

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 04-01-2021 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

-

[ Voor 99% gewijzigd door BlueTooth76 op 04-01-2021 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:25:
Inderdaad, ontluchten is een groter probleem dan het filtertje schoonmaken.

Tegenwoordig helpt mijn zoontje, dekt met een pinpas de opening af zodat niet de hele binnenunit leeg loopt.
Snel filter eruit trekken en dan de dop weer tijdelijk een paar slagen erop, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:41:
[...]

Ik ga voor antwoord A, flow meter defect.

Je bent niet de eerste.
mightym schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:18:
Ik geloof dat mitsubishi 395€ ex btw vraagt voor een vervangend setje.. deze kost 75€ ex btw.
En waar heb je 'm gekocht ? Ik zie er 1 op Ebay voor een meier dollar en daar komt nog ruim 31 $ bij verzending.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naalroc schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:34:
Lijkt me een mooie uitdaging voor onze bierguru......
.
.
.
.
.
.
.
.

@Grolsch
Als je maar lang genoeg niet kijkt lossen de meeste problemen zich vanzelf op :+ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
[...]

Klopt! Ik heb ook nachtverlaging (1 graad nu, maar dat haalt hij in de praktijk vrijwel nooit). Ik heb de run nu ingesteld van 3 tot 4 (1 uurtje) en in de middag tussen 13:00 en 17:00. In de avond is voor ons net te laat vermoed ik want ik ben een vroege doucher.. Het is een beetje balanceren tussen het warmste moment van de dag versus praktisch. Wellicht is een run om 5 uur toch praktischer dan 2 uur zoals ik nu heb want de temperatuur is dan inderdaad weer iets gedaald en het kost dus meer water om dan te douchen. Ik ga komende periode even wat experimenteren hiermee. Jij hebt de SWW run dus juist voor de legionella run zitten? Zeker omdat de spriaal met COP = 1 werkt?

Vanochtend kwamen we bijzonder slecht uit. Net toen de verwarming aan moest gaan sloeg de SWW run aan. Daardoor hebben we 2 uur later kunnen verwarmen dan het plan was 8)7 Niet heel erg, maar net dat uurtje in de nacht had nu het verschil kunnen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:51
fmb schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:58:
Sinds gisteravond heb ik 4 temperatuur sensoren (DS18B20) op een Fibaro Smart Implant aangesloten en deze meten nu de aan/afvoer leidingen van de binnenunit van mijn Remeha Elga Ace 6kw.

...

Wat vragen:
1. Ik neem aan dat elke keer dat de temperatuur van de VVW aanvoer onder de temperatuur van de VVW retour duikt er sprake is van een defrost?
Dus in de grafieken iets voor 8:00, iets na 9:00, rond 10:30 en rond 12:15?
2. COP: hoe berekening ik de COP tijdens een defrost? Simpelweg toepassing van de formule op basis van delta T geeft dan een negatieve COP, of kan ik dan de COP beter op 0 stellen?
Leuk speelgoed en nu kun je inderdaad de sommen allemaal zelf doen en hoef je niet meer af te gaan op de rapportage van de WP zelf. Inderdaad levert een defrost je een negatieve COP op, er wordt behoorlijk wat warmte aan je huis onttrokken en samen met de electrische energie in het ontdooien gestopt. Die COP gerekend naar dat ontdooivermogen is best goed. Het kost dus naast electriciteit ook nog best veel energie om het na de defrost weer terug te winnen, hoewel je ook ziet dat (wel na het starteffect) na de defrost de WP best efficient is.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mightym
koevlaas2 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:54:
[...]

Snel filter eruit trekken en dan de dop weer tijdelijk een paar slagen erop, werkt prima.
Deze heb ik besteld:
https://www.wasco.nl/artikel/8651815

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Als ik me goed herinner had dit bedrijf onder dat bestelnummer toen een Grundfoss Flow Sensor.
Je had nog gebeld over de verschillen. Nu staat onder dit nummer een Alpha Innotek sensor. Is die ook geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
ID-College schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:26:
[...]

Klopt! Ik heb ook nachtverlaging (1 graad nu, maar dat haalt hij in de praktijk vrijwel nooit). Ik heb de run nu ingesteld van 3 tot 4 (1 uurtje) en in de middag tussen 13:00 en 17:00. In de avond is voor ons net te laat vermoed ik want ik ben een vroege doucher.. Het is een beetje balanceren tussen het warmste moment van de dag versus praktisch. Wellicht is een run om 5 uur toch praktischer dan 2 uur zoals ik nu heb want de temperatuur is dan inderdaad weer iets gedaald en het kost dus meer water om dan te douchen. Ik ga komende periode even wat experimenteren hiermee. Jij hebt de SWW run dus juist voor de legionella run zitten? Zeker omdat de spriaal met COP = 1 werkt?

Vanochtend kwamen we bijzonder slecht uit. Net toen de verwarming aan moest gaan sloeg de SWW run aan. Daardoor hebben we 2 uur later kunnen verwarmen dan het plan was 8)7 Niet heel erg, maar net dat uurtje in de nacht had nu het verschil kunnen maken :)
Op zich maakt volgorde niet zoveel uit, eerst SWW of eerst anti legionella. In beide settings verwarmt de WP de boiler eerst zelf zo ver die kan en schakelt het SWW element in op moment dat WP niet meer (snel genoeg) alleen kan. In praktijk is dat bij de Loria het laatste stuk van ca 52 tot 60+ graden; dat is dan altijd met COP 1, ongeacht de volgorde.

Reden voor ons om de SWW run voor de anti legionella te plannen was dat de WP anders daarna vaak te veel moeite had om de woning uit nachtverlaging op te warmen en dit veel energie vrat. SWW run draait dan eerst op een relatief koud moment in de nacht en direct daarna op koudste moment van de nacht de woning uit nachtverlaging opwarmen. 2x slecht rendement dus, en leverde hier niet het gewenste comfort. Maar mss heeft een ander(e setting) daarmee beter resultaat... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
Remco45 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 23:07:
[...]

Als ik me goed herinner had dit bedrijf onder dat bestelnummer toen een Grundfoss Flow Sensor.
Je had nog gebeld over de verschillen. Nu staat onder dit nummer een Alpha Innotek sensor. Is die ook geschikt?
Dit is die grundfoss sensor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 13:54

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Iets nieuws van mindergas.nl

https://www.mindergas.nl/...heat_pump_and_degree_days

Zou mooi zijn als vergelijk, voor alle wp's?

[ Voor 9% gewijzigd door Dylantje2 op 05-01-2021 16:51 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:31
Ik stook op de begane grond continu op 21,5. Nacht verlaging geprobeerd maar dan vindt vrouw des huizes dat het te lang duurt voordat het weer aangenaam is.....

Nu is het in de praktijk zo dat de temperatuur in huis eigenlijk standaard +22 graden is. Best een grote overshoot naar mijn idee. Hoe los ik dit op? Stooklijn tandje bij stellen zodat er met minder warm water word verwarmd? Met deze temperaturen (2-4 graden) geeft mijn Loria op dit moment 30-31 graden aanvoer.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Bo0bz schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 08:25:
Ik stook op de begane grond continu op 21,5. Nacht verlaging geprobeerd maar dan vindt vrouw des huizes dat het te lang duurt voordat het weer aangenaam is.....

Nu is het in de praktijk zo dat de temperatuur in huis eigenlijk standaard +22 graden is. Best een grote overshoot naar mijn idee. Hoe los ik dit op? Stooklijn tandje bij stellen zodat er met minder warm water word verwarmd? Met deze temperaturen (2-4 graden) geeft mijn Loria op dit moment 30-31 graden aanvoer.
Alsnie ve4der naar tevredenheid werkt, dan is kortste klap Tset verlagen, bijv naar 20,5 of 21,0 graden.

Stooklijn iets vlakker instellen of 1 graad verlagen kan ook. Op welk % WAR draai je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drled
BlueTooth76 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:44:
[...]

Maar heb je op de slaapkamers geen radiatoren dan? Eventueel kan je die nog vervangen door LTV-convectoren mocht dat onvoldoende zijn.

Of wil je tevens een airco om slaapkamers te koelen?

Sowieso zou ik op slaapkamers kiezen voor de stilste oplossing...
Geen radiatoren op slaapkamer.
Airco zal inderdaad gebruikt worden om te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Bo0bz schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 08:25:

Ik heb vanochtend nachtverlaging er weer afgeschopt. Even geprobeerd, maar sochtends te koud, en het duurt een eeuwigheid om het setpoint weer te bereiken. Dan moet ik Ta verhogen om het allemaal wat sneller te laten gaan, maar dan zie ik het nut er niet meer van in..

Voor je overshoot moet je duidelijk hebben waar het door komt.
Als we met zijn 4e hier ineens de woonkamer in stappen en even blijven, gaat de temperatuur ook omhoog, kan zomaar eens richting 0,3/0,4gr zijn. Daar kan de WP weinig aan doen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Dylantje2 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 07:37:
Iets nieuws van mindergas.nl

https://www.mindergas.nl/...heat_pump_and_degree_days

Zou mooi zijn als vergelijk, voor alle wp's?
Je link is kapoet

Pagina: 1 ... 50 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.