Het idee is ontstaan daar ik de wp, bij hogere buitentemp. en gehaalde ruimtetemperatuur, op een minimum AT van 25°C aan wou houden. (we hebben nl. ook een droogbouwvloer welke snel koud aanvoelt) echter loopt de binnentemperatuur soms op tot 22,5°C bij 18°C buitentemp.Japie.G schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 16:45:
[...]
Weer een nieuw idee.. zou je nog wat specifieker kunnen uitleggen hoe dit werkt en wat het resultaat is? Dank alvast😀
Ik kan nu de secondaire stooklijn afzonderlijk instellen, en deze in/uit schakelen middels de separate ingang, tevens gebruik ik de secondaire regeling voor eventuele inschakeling bij nacht. De WP komt dan niet in één keer in met maximaal vermogen, maar gaat netjes moduleren op de gewenste 25°C aanvoertemp. Het resultaat is kortere/mindere defrost, betere WAF en minder omgevingsgeluid. Maar ehh. ben nog niet uit getweakt.
Dat klinkt als een enorm goed idee. Je hebt 2 zones ingesteld echter maar 1 fysiek? Hardwarematig is er niets anders dan 1 zone? Begrijp ik dat goed? Wat doet de unit dan als de primaire zone loopt en je schakelt dan zone2 in?tingbrouwer schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:21:
[...]
Het idee is ontstaan daar ik de wp, bij hogere buitentemp. en gehaalde ruimtetemperatuur, op een minimum AT van 25°C aan wou houden. (we hebben nl. ook een droogbouwvloer welke snel koud aanvoelt) echter loopt de binnentemperatuur soms op tot 22,5°C bij 18°C buitentemp.
Ik kan nu de secondaire stooklijn afzonderlijk instellen, en deze in/uit schakelen middels de separate ingang, tevens gebruik ik de secondaire regeling voor eventuele inschakeling bij nacht. De WP komt dan niet in één keer in met maximaal vermogen, maar gaat netjes moduleren op de gewenste 25°C aanvoertemp. Het resultaat is kortere/mindere defrost, betere WAF en minder omgevingsgeluid. Maar ehh. ben nog niet uit getweakt.
Zone1 loopt op de daikin ruimtethermostaat, en zone2 op een ‘externe kamerthermostaat’ echter is dat een aan/uit schakeling via domoticz?
[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 01-01-2021 18:09 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Klopt, Domoticz wordt gebruikt voor schakelen van de secundaire zone, hierbij kunnen als voorwaarde worden geprogrammeerd:Japie.G schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:08:
[...]
Dat klinkt als een enorm goed idee. Je hebt 2 zones ingesteld echter maar 1 fysiek? Hardwarematig is er niets anders dan 1 zone? Begrijp ik dat goed? Wat doet de unit dan als de primaire zone loopt en je schakelt dan zone2 in?
Zone1 loopt op de daikin ruimtethermostaat, en zone2 op een ‘externe kamerthermostaat’ echter is dat een aan/uit schakeling via domoticz?
-eigen kloktijden
-ruimtetemperatuur (via nodered; websocket->Domoticz)
-primair Daikin regeling aan/uit (ook via nodered)
Ik ben nog zoekende hoe ik de gewenste primaire ruimtetemperatuur kan beïnvloeden (heb ik nl. de klokprogramma's in de Daikin niet meer nodig)
Zeker! Dat draait gewoon hier. Heb je alle instellingen en switches wel goed staan?ThaDude schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 15:58:
Is er al iemand met een FTC6 hydrobox die de procon melcobems aan de praat heeft/heeft draaien?
Vandaag aangesloten maar zie geen data op mijn rs485 over ethernet interface komen. Kan dus aan die rs485 liggen of aan de melcobems in combinatie met een ftc6.
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Dank! Dan ligt het of aan mijn rs485 over ethernet of aan de procon.Robindd schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:57:
[...]
Zeker! Dat draait gewoon hier. Heb je alle instellingen en switches wel goed staan?
Ik heb de instellingen gekregen van @AUijtdehaag
Als ik mij niet vergis dipswitch 1,6&7
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Ah, als die zich er mee bezig houdt komt het wel goedThaDude schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:04:
[...]
Dank! Dan ligt het of aan mijn rs485 over ethernet of aan de procon.
Ik heb de instellingen gekregen van @AUijtdehaag
Als ik mij niet vergis dipswitch 1,6&7heb jij die ook?
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Inderdaad hetzelfde verschijnsel, maar volgens jouw grafiek is het temperatuurverschil veel kleiner (ca 2 graden) dan bij @robeeert's situatie ( 8 tot 10 graden).JanAllElectric schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 16:59:
[...]
Interessant. Ik meet al vanaf het begin de tempratuur achter mijn LG 9kW. Ik zie het zelfde verschijnsel.
Ik heb me ook steeds afgevraagd of de plaatsing van de LG op het balkon met 1,5 meter voor de LG een muurtje van 1 meter en achter op 50 cm de pui de defrosts verergeren. De afstanden zijn overigens conform de LG-handleiding.
[...]
De groene lijn is de buitentemperatuur volgens het weerstation.
De oranjelijn de gemeten temperatuur achter de LG (dus tussen de LG en de achterpui).
[...]
Het kan dat dit door aangezogen koude lucht komt, maar dat zou je d.m.v. draadjes of rook moeten checken.
Hangt ook af van de meetinstrumenten. Een professioneel weerstation meet volgens een gestandaardiseerde methode (niet op balkonhoogte
Reproduceerbaarheid, nauwkeurigheid en resolutie van het gehele systeem zijn vaak minder dan die van de sensor zelf. In deze prijsklasse kunnen de getoonde gegevens er plus of min 1 graad plus 1 digit naast zitten.
Indien ze niet gekalibreerd kunnen worden en ze niet met elkaar zijn vergeleken, kan het zo zijn dat de toleranties toevallig zo uitvallen dat je al snel in de buurt van 1 a 2 graden verschil komt.
Daarnaast kan wind ook een negatieve invloed hebben, dus dat zou ik ook meenemen in je overwegingen om de unit te gaan verplaatsen. Anderzijds, als het geen moeite is
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
In de handleiding staat dat de buiten unit beschadigd kan raken (vanwege bevriezing?) wanneer de binnen unit uit staat namelijk.
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Thermostaat (temperatuur) omlaag zetten.xoror schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:32:
Komende week wordt de vloer gelegd bij ons, daarvoor moet de verwarming uit. Wat kan ik het best doen? De vakantie modus of echt helemaal uit? Gaat om de sw75yaa.
In de handleiding staat dat de buiten unit beschadigd kan raken (vanwege bevriezing?) wanneer de binnen unit uit staat namelijk.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
thermostaat is nog niet geinstalleerd, hij draait nu nog stook protocol namelijk.
In de buitenunit zit geen water wat kan bevriezen.xoror schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:32:
Komende week wordt de vloer gelegd bij ons, daarvoor moet de verwarming uit. Wat kan ik het best doen? De vakantie modus of echt helemaal uit? Gaat om de sw75yaa.
Ik zou voor de Electronika de spanning er wel op laten staan.
Ah ok, vraag me af wat die *1 operking is:Grolsch schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:39:
[...]
In de buitenunit zit geen water wat kan bevriezen.
Ik zou voor de Electronika de spanning er wel op laten staan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/WMoUnIHUs5FSosArSpCvRm4l.png?f=user_large)
Gaat om mogelijke schade aan de binnen unit ipv buiten trouwens
[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 01-01-2021 21:50 ]
Maar je kunt toch met de knop op de display van de binnen unit de wp uit zetten, dan blijft de electronica wel aan, maar kan de pomp niet gaan draaien
[ Voor 31% gewijzigd door Naalroc op 01-01-2021 21:54 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
@Naalroc bij 3 sec inhouden om uit te zetten geldt die waarschuwing dus...
[ Voor 20% gewijzigd door xoror op 01-01-2021 21:56 ]
Gefeliciteerd trouwens
Klopt, maar als je 'ja' zegt op de vraag op 'tie uit moet, dan gaat de wp uit, maar blijft de electronica aan, kijk maar op de ledjes op de print dit aan blijven; en als je een verbruiksmeter hebt, dan zie jee dat die (bij mijn unit) nog steeds 26 W verbruikt.xoror schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:55:
Oh check dat klinkt logisch, binnen in de garage is het volledig geisoleerd, daar gaat het de komende weken niet vriezen. Dan zet ik hem gewoon off via menu
@Naalroc bij 3 sec inhouden om uit te zetten geldt die waarschuwing dus...
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Daar had ik nog niet aan gedacht. Inderdaad blaast de heersende zuidwesten windrichting voorkant van de LG juist naar de achterkant tegen de pui. Ben benieuwd wat het verschil is straks met oosten windricht. Dan staat de LG in de luwte.Remco45 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:01:
[...]
Daarnaast kan wind ook een negatieve invloed hebben, dus dat zou ik ook meenemen in je overwegingen om de unit te gaan verplaatsen. Anderzijds, als het geen moeite is
Verder is de buitentemperatuur van een officieel weerstation in de nabije omgeving. Mijn eigen meting achter de LG is met een DS18B20 sensor. Die kan afwijken.
EDIT: Ik heb dat nagekeken op een 4 tal dagen dat de LG uit stond. Inderdaad is er dan ook gemiddeld een negatieve afwijking van 1 graad tov het officiële weerstation.

EDIT: Na aanpassing van de historische reeks zie je steeds een dip van 0,7 graad lager achter de LG bij piekvermogen. Er is dus wel aanzuiging van koude lucht, maar minder dan ik had gevreesd.
De plaatsing maakt dus (helaas) voor de defrosts niet (veel) uit. Al chattend weer een probleem "opgelost"
[ Voor 8% gewijzigd door JanAllElectric op 01-01-2021 22:35 ]
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Boiler is wel aangesloten maar sww draait nog niet.Grolsch schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:02:
Je maakt geen SWW met de WP?
Gefeliciteerd trouwens
*Datum klopt verder niet
[ Voor 36% gewijzigd door BertusB404 op 01-01-2021 22:29 ]
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
Heb nu met de hulp van @Remco45 de foutcodes uitgelezen.icecreamfarmer schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:18:
[...]
Dank je dat lijkt de P1 foutmelding te verhelpen.
Krijgen nu echter een P6 foutmelding.
Overigens hebben we het SWW vat nog niet gevuld en SWW modus heb ik ook uitstaan.
Druk is 2.1 bar tijdens pompen.
WP draait maar sporadisch maar is helemaal bevroren.
En na 24 uur draaien zijn dit de thermistorwaarden:
TH1A 16c
TH1B leeg
TH2 8c
THW1 14c
THW2 14c
THW5A 14c
THW5B 13c
TH7 3c
rest leeg.
Debietsensor min 10l/min max 23l/min
Pompsnelheid 5
Bereik stroomsnelheid warmtepomp min 10 max 23l/min
Tempregeling interval: modus normaal, interval 10min
Bereik voorlooptemp: min 20 max 50c
Samenvattinginstellingen:
HW temp 55c
HWdrop 10c
Hwtime 60 min
NO HW 30min
HWset norm
Ltemp 65c
Lfreq 15 dag
Lstart 3:00
Z1mode HER
Z2mode
Hroom 20c
Hflow1 25c
HWflow
Croom1 20c
Croom2
Cflow1 15c
Cflow2
FSflow 20c
Fsout 5c.
Foutcode is altijd tijdens defrosts, buitenunit is dan ook helemaal bevroren.
Hij staat nu een dag uit en alles is weer ontdooid.
Uit de foutcodes komt naar voren dat hij maar 11 l per minuut pompt en dat de fan op stand 91 staat. Dat is bijna vol vermogen.
Net vuilafscheider gecontroleerd maar daar komt ook niet veel uit.
Vuilfilter in de pomp zelf niet gecontroleerd. Dat ziet er ook "gevaarlijker" uit om zelf te doen.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Heb je het nu over de interne waterpomp ? En welke binnen unit?icecreamfarmer schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:20:
[...]
Uit de foutcodes komt naar voren dat hij maar 11 l per minuut pompt
.............
Vuilfilter in de pomp zelf niet gecontroleerd. Dat ziet er ook "gevaarlijker" uit om zelf te doen.
Bij mij, en ook bij @Grolsch pompt hij 26 l/min op stand 4, op 5 geeft hij niets méér.
Als je dezelfde maat binnen unit hebt, dan zit het probleem dus duidelijk in het gaas filter in de binnen unit; tenminste , als hij die 11 liter op een hoge (4 of 5) stand pompt.
Dat is niet zo'n probleem hoor, om dat schoon te maken, maar zoek even op diverse (ook van mij) beschrijvingen om dat ding eerst goed te ontluchten, dat kan meer werk zijn dan het filter schoon maken
Tegenwoordig helpt mijn zoontje, dekt met een pinpas de opening af zodat niet de hele binnenunit leeg loopt.
Die 11L is minder dan het minimum, dus de foutcode snap ik wel. Welke pompstand staat die? Tijdens een defrost blijft de flow onveranderd hier, dus neem aan dat jouw 11L ook niet alleen tijdens defrost is?
Met CV monteur binnen filter schoongemaakt maar kwam niets uit.Robindd schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:03:
Maar @icecreamfarmer heeft de nieuwere type -D binnen unit. Daar zit op het hoogste punt boven de pomp gewoon een ontluchtings nippel met slangtule aansluiting.
Die 11L is minder dan het minimum, dus de foutcode snap ik wel. Welke pompstand staat die? Tijdens een defrost blijft de flow onveranderd hier, dus neem aan dat jouw 11L ook niet alleen tijdens defrost is?
Ook in normale modus pompt hij maar 11 liter.
Pomp staat op stand 5 maar pompt na schoonmaken nog steeds maar 11 liter.
Zit een microbelafscheider, automatische ontluchter op retour, auto ontluchter op heen. Plus op de unit zelf zit nog een automatische ontluchter.
Tijdens de eerste run ontluchtte hij het systeem ook goed. Dus het zou mij verbazen als er nog lucht op zit.
Overigens net weer aangezet en hij lijkt te werken water was net 27c) maar hij blijft maar 11 liter per minuut aangeven.
Enige wat ik kan verzinnen is dat de vloerverwarmingverdeler boven nog dichtstaat maar de 8 groepen beneden zou al genoeg moeten zijn.
Er zal zeker iets mis zijn.
Heb je de ontluchting nippel boven de pomp geprobeerd met ontluchten? Daar blijft namelijk lucht hangen die een ontluchter er niet uit krijgt.
Bedoel je boven de waterpomp van de binnenunit? Of de ontluchter bovenop de binnenunit?Robindd schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:38:
11 liter is wat weinig voor 8 groepen op pomp stand 5 idd.. ik heb 9 groepen en daar gaat bijna 19L/min doorheen op 5.
Er zal zeker iets mis zijn.
Heb je de ontluchting nippel boven de pomp geprobeerd met ontluchten? Daar blijft namelijk lucht hangen die een ontluchter er niet uit krijgt.
Of de ontluchter
als hij pompt, dan pompt hij, het is gewoon alles of niets bij dat ding.
Uit de verschillende teksten hierboven begrijp ik dat er dus géén buffervat in zit?
Zijn alle groepen na geregeld ? En zijn de lussen goed gespoeld? Als er geen buffer zit waarbij de warmtepomp altijd zijn flow kwijt kan dan zal er een bypass en een retourbuffer in het systeem moeten zitten.
Voor een ontdooi cyclus is namelijk een minimale systeem inhoud benodigd.
[ Voor 9% gewijzigd door silencer112 op 02-01-2021 14:34 ]
Zit geen buffervat in. De vloerverwarmingsverdeler hebben we alle groepen vol open gezet.silencer112 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:26:
Als eerste zou ik gaan kijken of de flow wel ingeregeld is op de vloerverwarming verdeler. Eventueel checken door 2 groepen verder open te draaien.
Zijn alle groepen na geregeld ? En zijn de lussen goed gespoeld? Als er geen buffer zit waarbij de warmtepomp altijd zijn flow kwijt kan dan zal er een bypass en een retourbuffer in het systeem moeten zitten.
Voor een ontdooi cyclus is namelijk een minimale systeem inhoud benodigd.
Bypass en retour buffer zitten er er zover ik weet niet op. Systeeminhoud bg zou meer dan groot genoeg moeten zijn met 8 groepen.
Kan ik de pomp handmatig optoeren?
Hoofdzaak van buffer is hydraulische ontkoppeling......icecreamfarmer schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:42:
[...]
Zit geen buffervat in. De vloerverwarmingsverdeler hebben we alle groepen vol open gezet.
Bypass en retour buffer zitten er er zover ik weet niet op. Systeeminhoud bg zou meer dan groot genoeg moeten zijn met 8 groepen.
Inhoud is bijzaak
1 PVoutput . Dongen NB
Dan ben ik nog benieuwd wat voor leidingen er naar de verdeler gemaakt zijn. Is dit kunstof? Hoeveel mm leiding is het?icecreamfarmer schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:42:
[...]
Zit geen buffervat in. De vloerverwarmingsverdeler hebben we alle groepen vol open gezet.
Je bedoelt flow. Dat zou met 8 groepen op max 5 liter per minuut per groep niets uit moeten maken.reneeke1970 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:45:
[...]
Hoofdzaak van buffer is hydraulische ontkoppeling......
Inhoud is bijzaak
28 mm stalen CV leiding.silencer112 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:45:
[...]
Dan ben ik nog benieuwd wat voor leidingen er naar de verdeler gemaakt zijn. Is dit kunstof? Hoeveel mm leiding is het?
In de vloer 16mm kunstof.
Dat moet nog blijken, het antwoord krijg je zodra je een andere oorzaak hebt gevonden.icecreamfarmer schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:46:
[...]
Je bedoelt flow. Dat zou met 8 groepen op max 5 liter per minuut per groep niets uit moeten maken.
1 PVoutput . Dongen NB
Buffer kan ook alleen als inhoud vergroting gebruikt worden, deze zit dan in serie in de retour.reneeke1970 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:45:
[...]
Inhoud is bijzaak
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Zet dan gelijk een radiator in serie, dan heeft het nog nut.ron321 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:48:
[...]
Buffer kan ook alleen als inhoud vergroting gebruikt worden, deze zit dan in serie in de retour.
1 PVoutput . Dongen NB
Dan zou het misschien helpen, om alles dicht te draaien, en stuk voor stuk 1 groep open te draaien: als er lucht in een leiding zit , kàn dat gebrek aan flow veroorzaken.
16 mm? Moet toch wel heel kort groepje zijn want anders stopt het snel met twee liter vrees ik ipv 5icecreamfarmer schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:48:
[...]
28 mm stalen CV leiding.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat zou goed moeten zijn inderdaad.icecreamfarmer schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:48:
[...]
28 mm stalen CV leiding.
Net defrost meegemaakt en dat werkt dus.Naalroc schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:50:
Zit er ook misschien een belangrijk hoogte verschil in een of meerdere groepen?
Dan zou het misschien helpen, om alles dicht te draaien, en stuk voor stuk 1 groep open te draaien: als er lucht in een leiding zit , kàn dat gebrek aan flow veroorzaken.
T aanvoer daalt dan wel van 27 naar 17.
Er loopt een 25mm uponor naar de vloerverwarmingsverdeler boven (7).
Die staat nu wel dicht dus water kan daar niet rondstromen.
Ik bedoelde 16mm vv.
In theorie zou dit gewoon goed moeten werken.
Maar ook bij 2 liter zou 16l per minuut haalbaar moeten zijn.reneeke1970 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:51:
[...]
16 mm? Moet toch wel heel kort groepje zijn want anders stopt het snel met twee liter vrees ik ipv 5
Als alle groepen zijn na geregeld en die zijn op het moment van een defrost op temperatuur en daardoor dus gesloten en er is gekozen voor geen hydraulische ontkoppeling via een buffer.reneeke1970 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:45:
[...]
Inhoud is bijzaak
Dan is een retourbuffer toch echt noodzaak om de minimale systeem inhoud te garanderen.
:strip_exif()/f/image/0E8XSKVTFXYYP9uZtnl6NCN7.jpg?f=fotoalbum_large)
Zeker nu je ze alle 8 handmatig open hebt gedraaid.icecreamfarmer schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:06:
[...]
Maar ook bij 2 liter zou 16l per minuut haalbaar moeten zijn.
Check pump speed op 5 (service menu, naar beneden scrollen tot pump speed).
Hoor je bij de binnenunit het water lopen als een soort ruis? Dan zit ook daar lucht in. Normaliter mag je niets horen behalve het gezoem van de pompmotor.
Heb je flow meters per groep; zo ja wat wijzen ze aan? Als er een paar groepen niet goed doorlopen, methode @Naalroc toepassen.
Verder alles systematisch checken om uit te vinden waar de flow wordt geremd. Soms kan dat iets onbenulligs zijn zoals een afsluitkraan waarvan de hendel niet goed op de kogel zit: wel parallel aan leiding (= open) maar kogel toch deels dicht.
De groepen worden niet nageregeld dus staan altijd open.silencer112 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:09:
[...]
Als alle groepen zijn na geregeld en die zijn op het moment van een defrost op temperatuur en daardoor dus gesloten en er is gekozen voor geen hydraulische ontkoppeling via een buffer.
Dan is een retourbuffer toch echt noodzaak om de minimale systeem inhoud te garanderen.[Afbeelding]
Zit niet echt ruis op.
En weet jouw CV monteur dat de wateraansluitingen onder de binnenunit precies omgekeerd zitten t.o.v. een CV-ketel (niet flauw bedoeld, maar macht der gewoonte etc.)
Als dat zo is heeft hij 0 flow, been there, done ThatRemco45 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:26:
Check.
En weet jouw CV monteur dat de wateraansluitingen onder de binnenunit precies omgekeerd zitten t.o.v. een CV-ketel (niet flauw bedoeld, maar macht der gewoonte etc.)
Grolsch schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:28:
[...]
Als dat zo is heeft hij 0 flow, been there, done That
Hangt natuurlijk wel af van hoe e.e.a. onder de unit is aangesloten.
@icecreamfarmer Zou je eens wat foto's kunnen plaatsen van de situatie onder de binnenunit en van de verdelers?
Als ik de verdeler dichtzet geeft hij 0 aan dus dat werkt.Remco45 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:32:
[...]
ik wilde je niet noemen, maar nu je het zelf doet...
![]()
Hangt natuurlijk wel af van hoe e.e.a. onder de unit is aangesloten.
@icecreamfarmer Zou je eens wat foto's kunnen plaatsen van de situatie onder de binnenunit en de verdelers?
Dit is nu de opstelling
:strip_exif()/f/image/XvCTqZxkoi0O86hTUNKTbAv2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/odjo5AqOlFFx0AfliWfRtEpt.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat had ik al door.icecreamfarmer schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:25:
[...]
De groepen worden niet nageregeld dus staan altijd open.
Zit niet echt ruis op.
Maar wilde toch laten zien dat het wel degelijk uit kan maken aan Reneeke1970.
8 groep mag wel 28mm staal zijnsilencer112 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:45:
[...]
Dan ben ik nog benieuwd wat voor leidingen er naar de verdeler gemaakt zijn. Is dit kunstof? Hoeveel mm leiding is het?
Radiator van 50 a 100 liter zijn grote jongens hoorreneeke1970 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:50:
[...]
Zet dan gelijk een radiator in serie, dan heeft het nog nut.
28 mm staal is beter, maar dat is hier niet het probleem. Zelf heb ik 22 mm staal over 14 meter en dat geeft bij 10 groepen 23 l/min.
Wat wijzen de individuele flowmeters aan per groep (aantal liters per minuut)?
Wat ik zou verwachten is dat de warmtepomp elke dag om 14:00 uur het water opwarmt tot 52 graden. In de praktijk doet hij dat niet altijd, want hij slaat geregeld de run over om 14:00 uur. Waarom is mij een raadsel.
Gedurende de dag koelt het water in de boiler steeds verder af (logisch als je de run overslaat). Vervolgens komt het water op 41 graden aan het einde van de avond / begin van de nacht. Doordat het water nu 7 graden lager is dan de ingestelde termperatuur (48 graden), gaat hij de SWW run starten. Midden in de nacht regelmatig, wanneer dus iedereen slaapt en het lekker koud buiten is. Niet echt handig dus...
Weten jullie hoe dat komt? Waarom slaat hij de run over (water warm genoeg?). Ik wil dat hij gewoon elke dag om 14:00 het water opwarmt naar 52 graden, ongeacht de temperatuur van dat moment (tenzij hij al 52 graden is natuurlijk
Verwijderd
Ik heb een Remeha Eria Tower icm een eTwist thermostaat heb ook een Iungo met een 3 fasen bruto productiemeter.
Het liefst zou ik alle data parameters van de WP netjes via Grafana zichtbaar maken; maar de WP en / of Thermostaat hebben geen API.

De Iungo heeft wel een API maar die data is beperkt en bevat geen info over de WP.
Heeft er iemand ervaring met het uitlezen van een dergelijke warmtepomp via alternatieve methoden?
note: kom wel een topic op Domoticz tegen, maar daar kan ik vanwege alle mij niet bekende termen geen chocolade van maken.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2021 16:34 ]
Er is niet bespaard op knelfittingen zo te zienicecreamfarmer schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:35:
[...]
Als ik de verdeler dichtzet geeft hij 0 aan dus dat werkt.
Dit is nu de opstelling
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoals eerder gevraagd hier boven, wat geven de flow meters aan? Dat zou opgeteld dan ook maar die 11 Liter moeten zijn. Maar de leiding is zo kort, daar zou verder geen probleem in moeten zitten. Die diameter is volgens mij ook totaal geen probleem voor die afstand.
Je hebt wel in de gaten dat die flow indicators draaibaar zijn en daarmee de groepen open en dicht draaien toch?
Het is wel een type -D, maar ik was te snel met mijn opmerking. Het is een unit met geïntegreerde boiler, dus geen idee waar die interne ontluchters zitten en of dat überhaupt nodig is. Zitten er iig voldoende op
Eventueel flow richting bekijken van de lucht en vuil afscheider. Daarop staan pijlen in het messing huis.Robindd schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:35:
[...]
Er is niet bespaard op knelfittingen zo te zien![]()
Zoals eerder gevraagd hier boven, wat geven de flow meters aan? Dat zou opgeteld dan ook maar die 11 Liter moeten zijn. Maar de leiding is zo kort, daar zou verder geen probleem in moeten zitten. Die diameter is volgens mij ook totaal geen probleem voor die afstand.
Je hebt wel in de gaten dat die flow indicators draaibaar zijn en daarmee de groepen open en dicht draaien toch?
Het is wel een type -D, maar ik was te snel met mijn opmerking. Het is een unit met geïntegreerde boiler, dus geen idee waar die interne ontluchters zitten en of dat überhaupt nodig is. Zitten er iig voldoende op
Ik ben serieus verliefd op dat expansievat, nooit geweten dat ze zo plat konden zijnicecreamfarmer schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:35:
[...]
Als ik de verdeler dichtzet geeft hij 0 aan dus dat werkt.
Dit is nu de opstelling
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is dat altijd zo?Robindd schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:35:
[...]
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Dat durf ik niet te zeggen. Maar er zitten bij deze niet voor niks van die rode vleugeltjes bij
Dat kan niet met de Loria, die heeft een aanslagdrempel van 7 graden voor SWW. Zowel voor eco als comfort stand.ID-College schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:28:
Even een vraag aan de Atlantic Loria gebruikers. Ik probeer de SWW run te snappen maar kom er nog niet echt uit. De comfort warmtetemperatuur staat ingesteld op 52 graden. De eco watertemperatuur staat op 48 graden ingesteld. Ik heb de warmtepomp zo ingesteld dat hij elke dag om 14:00 SWW aanmaakt.
Wat ik zou verwachten is dat de warmtepomp elke dag om 14:00 uur het water opwarmt tot 52 graden. In de praktijk doet hij dat niet altijd, want hij slaat geregeld de run over om 14:00 uur. Waarom is mij een raadsel.
Gedurende de dag koelt het water in de boiler steeds verder af (logisch als je de run overslaat). Vervolgens komt het water op 41 graden aan het einde van de avond / begin van de nacht. Doordat het water nu 7 graden lager is dan de ingestelde termperatuur (48 graden), gaat hij de SWW run starten. Midden in de nacht regelmatig, wanneer dus iedereen slaapt en het lekker koud buiten is. Niet echt handig dus...
Weten jullie hoe dat komt? Waarom slaat hij de run over (water warm genoeg?). Ik wil dat hij gewoon elke dag om 14:00 het water opwarmt naar 52 graden, ongeacht de temperatuur van dat moment (tenzij hij al 52 graden is natuurlijk)
De WP gaat 's middags dus alleen verwarmen als je boiler 45 (52-7) graden of lager is.
Je hebt je comfort en econstand wel dicht bij elkaar liggen. Je kunt proberen je eco stand op bijv 43 graden te zetten, dan neemt de kans af dat de SWW eco run start en wellicht de kans toe dat je tot je volgende comfort run met die boilertemp kunt volhouden. Alternatief is je comfort temp omhoog naar 55 graden, dan slaat de WP aan bij 48 graden (en schakelt ie ws je SWW element in, omdat Loria de 55 graden niet haalt voor SWW). Of je temp sensor op een lager puntn in je boiler steken, dan laat je de WP denken dat boiler kouder is. Bedenk bij dit laatste wel dat t (veel) langer kan duren voor je boiler op tempratuur is.
Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Die rode vleugeltjes heb ik niet, zal eens kijken bij mij.Robindd schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:07:
[...]
Dat durf ik niet te zeggen. Maar er zitten bij deze niet voor niks van die rode vleugeltjes bijIk dacht dat je bijna altijd daarmee je vvw kan inregelen.
Verder nu gewoon strakke lijn en volgens mij op laagste vermogen deltaT van 3

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Dat ziet er al een stuk beter uit dan een week of zo geleden! Wat heb je allemaal aangepast om dat zo te krijgen?Maikie18 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:04:
Ik heb die vleugeltjes ook en daarmee kun je inderdaad de flow regelen, althans ik haal ze er altijd af om ze te verstellen. Valt overigens niet mee om bijvoorbeeld alles op 0,5 liter te krijgen want soms blijft hij op 1 staan en een klein tikje verder valt hij helemaal terug
Verder nu gewoon strakke lijn en volgens mij op laagste vermogen deltaT van 3
[Afbeelding]
Over die vleugeltjes: Die heb ik ook niet. Ik heb wel speciale flowmeters voor een lage flow (max 2.5 l/min) omdat ik zo veel groepen heb. Ik wist niet beter dan dat je met de blauwe knoppen de flow moet afstellen.
Kun je die vleugeltjes later toevoegen? Ik zou het wel handig vinden om een losse groep dicht te kunnen zetten zonder de flow-instelling te verliezen.
Ik heb deze verdelers:

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 02-01-2021 21:39 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Gevolg is dat bij warmtevraag van een kleine groep op de 1e (zoneregeling) de warmtepomp binnen een paar minuten een slok warm water terug krijgt en dus weer afslaat.
Lijkt mij niet de bedoeling wel?
Zo'n soort verdeler heb ik dus ook.Andrehj schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:25:
[...]
Over die vleugeltjes: Die heb ik ook niet. Ik heb wel speciale flowmeters voor een lage flow (max 2.5 l/min) omdat ik zo veel groepen heb. Ik wist niet beter dan dat je met de blauwe knoppen de flow moet afstellen.
Kun je die vleugeltjes later toevoegen? Ik zou het wel handig vinden om een losse groep dicht te kunnen zetten zonder de flow-instelling te verliezen.
Ik heb deze verdelers:
[[[URL=Afbeelding]Afbeelding[/URL]]]
edit: Hoe krijg ik nu een plaatje via een link geinsert?![]()
Het blijkt dat die rode ring onderaan de flowmeter de borgring is en dat je hem daarna kan verstellen.
Ik ben net aan het zoeken geweest op de site van mijn leverancier.
Als het goed is kan je het ventiel afstellen.kjast schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:25:
Ik heb een drukverschil ventiel / bypass bij de verdeler op de begane grond. Het valt mij op dat deze bijna altijd open staat (hoorbaar + warm).
Gevolg is dat bij warmtevraag van een kleine groep op de 1e (zoneregeling) de warmtepomp binnen een paar minuten een slok warm water terug krijgt en dus weer afslaat.
Lijkt mij niet de bedoeling wel?
Waar staat hij nu op afgesteld?
Als je de flow kan uitlezen op de warmtepomp dan zou je 1 groep bijvoorbeeld een slaapkamer vragend kunnen zetten en dan kijken wat de flow is.
Maar als er maar 1 groep vragen staat zoals je aangeeft, dan kan het zijn dat jou warmtepomp doorschiet omdat hij simpelweg niet minder vermogen kan leveren. Met als gevolg het pendelen. Nadeel als je overal na regeling hebt.
[ Voor 14% gewijzigd door silencer112 op 02-01-2021 18:51 ]
Die zijn er idd ook, met die borgringron321 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:30:
[...]
Zo'n soort verdeler heb ik dus ook.
Het blijkt dat die rode ring onderaan de flowmeter de borgring is en dat je hem daarna kan verstellen.
Dankjewel, ook aan @Maikie18 : Dat wist ik dus niet. Ik kan de flow dus ook met de flowmeter verstellen, en niet alleen met de blauwe knoppen. Is eigenlijk ook wel logisch als je de groepen ook nog open en dicht wilt sturen.ron321 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:30:
[...]
Zo'n soort verdeler heb ik dus ook.
[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 02-01-2021 19:20 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Idd ff met platte schroevendraaier die rode borg dingen eraf en inregelen maar!
Ja daar was ik al bang voor, maar wat is dan echt het doel van die SWW run als ie toch standaard aan gaat bij 7 graden onder de ingestelde waarde? Nu moet het echt een mazzeltreffer zijn dat om 14:00 de temperatuur op 45 graden ligt.. Ligt ie op 46 graden dan slaat ie heel de run over.. En ik kan hem niet forceren naar 45 graden om 14:00 uur.overwinteraar schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:47:
[...]
Dat kan niet met de Loria, die heeft een aanslagdrempel van 7 graden voor SWW. Zowel voor eco als comfort stand.
De WP gaat 's middags dus alleen verwarmen als je boiler 45 (52-7) graden of lager is.
Je hebt je comfort en econstand wel dicht bij elkaar liggen. Je kunt proberen je eco stand op bijv 43 graden te zetten, dan neemt de kans af dat de SWW eco run start en wellicht de kans toe dat je tot je volgende comfort run met die boilertemp kunt volhouden. Alternatief is je comfort temp omhoog naar 55 graden, dan slaat de WP aan bij 48 graden (en schakelt ie ws je SWW element in, omdat Loria de 55 graden niet haalt voor SWW). Of je temp sensor op een lager puntn in je boiler steken, dan laat je de WP denken dat boiler kouder is. Bedenk bij dit laatste wel dat t (veel) langer kan duren voor je boiler op tempratuur is.
Ik had voorheen de ECO stand idd lager zitten (45 graden) maar dan loop je dus kans dat je in de ochtend gaat douchen en het water dan 38 a 39 graden is. Dan kan je nieteens lekker warm douchen.. Vandaar dag ik hem nu iets hoger gezet heb. Ik zou wel 2 runs kunnen instellen voor SWW, maar we zijn maar met zijn 2en dus dat moet makkelijk lukken met 1 run..
Die ronde rode clipjes moeten er af? Want dat zou een hoop verklaren. Zal zo eens uitzoeken hoe ik de flowmeters kan aflezen.Grolsch schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:22:
Haha, die blauwe knoppen moet je helemaal niet aankomen, juist DAAROM heb je die flow meters
Blauwe knoppen staan helemaal open kan wel kijken of die pinnetjes goed bewegen.
Zo ver ik kan zien heb jij niet die borging maar zijn ze zoals ik hier ook heb.icecreamfarmer schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:37:
[...]
Die ronde rode clipjes moeten er af? Want dat zou een hoop verklaren. Zal zo eens uitzoeken hoe ik de flowmeters kan aflezen.
Blauwe knoppen staan helemaal open kan wel kijken of die pinnetjes goed bewegen.
Je kan de flow metertjes gewoon direct verdraaien. Die rode dingen zijn daar een hulp middel voor, niet meer en niet minder. Is gewoon een separaat stukje plastic welke er omheen geschoven zit. Plop je er zo af.
Iets met RTFM?
EDIT:
Hoe je ze af kan lezen? Gewoon er naar kijken en lezen op hoeveel L/min die staat tijdens het draaien van de WP :-) helemaal open draaien en van daaruit fine-tunen.
[ Voor 11% gewijzigd door Robindd op 02-01-2021 19:55 ]
Die rode clipjes zijn gewoon borgingen, om te voorkomen dar er aan de afstelling van de flowchecks door niet-geautoriseerden, (kleuters en zo) gedraaid wordt, waardoor de afstelling per lus ontregeld wordt. Er zit meestal ook een lipje met een gaatje aan waarmee ze verzegeld kunnen worden.icecreamfarmer schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:37:
[...]
Die ronde rode clipjes moeten er af? Want dat zou een hoop verklaren. Zal zo eens uitzoeken hoe ik de flowmeters kan aflezen.
Als je de knoppen er af hebt, dan moet je met de achterkant van een schroevendraaier , of zo, die pennetjes ca 2-3 mm in kunnen drukken.
Normaal gesproken moeten die blauwe knoppen helemaal open staan, en je kan ze er ook gewoon af halen, en dan vervangen door stel motoren, die alleen maar een helemaal open of dicht stand hebben; daarmee kan je per ruimte de temperatuur regelen!
Echt handig hoor.....
Zo zit het bij mijicecreamfarmer schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:37:
[...]
Rode borgring:

Schroevendraaier eronder:

Nu is de borgring eraf, en kun je de flow instellen met dat zwarte ding onder het glas

Voor de wijsneuzen onder ons, ik heb geen flow op dit moment omdat de WP uitstaat
Eerst beginnen alles vol open, en dan inregelen op groepslengte of dT.
Als groeplengtes identiek zijn de groepen met een te hoge flow knijpen tot dat de groepen met een te lage flow omhoog gaan.
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 02-01-2021 20:14 ]
:strip_exif()/f/image/riMqp99NEiYGv67djIlWYnVb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/elQ04iZIuxcBJxXf9bfeMpiA.jpg?f=fotoalbum_large)
Die van @icecreamfarmer zijn meer zoals de mijne denk ik. Geen blokkering, gewoon direct te verdraaien. Het eerste stukje is altijd even lastig, maar als die eenmaal “los” is, kan ik hem met de hand zo verdraaien zonder dat rode sleuteltje.
Ah die heb ik niet, je kunt ze zo draaien met de rode vleugels erop.Grolsch schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:13:
[...]
Zo zit het bij mij
Rode borgring:
[Afbeelding]
Schroevendraaier eronder:
[Afbeelding]
Nu is de borgring eraf, en kun je de flow instellen met dat zwarte ding onder het glas
[Afbeelding]
Voor de wijsneuzen onder ons, ik heb geen flow op dit moment omdat de WP uitstaat
Eerst beginnen alles vol open, en dan inregelen op groepslengte of dT.
Als groeplengtes identiek zijn de groepen met een te hoge flow knijpen tot dat de groepen met een te lage flow omhoog gaan.
We hebben bij het legplan flows gehad.
Zal eens kijken of ik ze morgen kan uitlezen.
Wel goed kijken wat uitgangspunt is van het plan, als dit Ta 35 is mag de flow best wat hoger bij lagere Ta.icecreamfarmer schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:18:
[...]
Ah die heb ik niet, je kunt ze zo draaien met de rode vleugels erop.
We hebben bij het legplan flows gehad.
Zal eens kijken of ik ze morgen kan uitlezen.
Van ruimte naar curve, toen was het eigenlijk al goed, maar omdat ik nog geen goede naregeling set heb kunnen samenstellen heb ik boven ook nog 9 groepen van helemaal open geknepen naar 1.Andrehj schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:25:
[...]
Dat ziet er al een stuk beter uit dan een week of zo geleden! Wat heb je allemaal aangepast om dat zo te krijgen?
Ik heb deze verdelers:
[Afbeelding]
edit: Hoe krijg ik nu een plaatje via een link geinsert?![]()
Zo ziet het er bij mij uit (zie nu ook meteen dat ik het heel de tijd verkeerd doe). Ik haalde het rode omhulsel eraf om ze vervolgens te verstellen maar blijkt dat je ze met het omhulsel eraan kunt verstellen, en er zit een rode ring onder waarmee je de instelling kunt borgen.

@Andrehj je link tussen "[img]" en[/img] zetten. Bij mij herkent hij een link automatisch en doet hij dat zelf
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
En 1 keer per dag naar 55 graden brengen? En/of comfort run veel later starten, zodat je 's avonds én 's ochtends voldoende warm water overhoudt? Heb je mss iets lagere COP, maar wel meer comfortID-College schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:22:
[...]
Ja daar was ik al bang voor, maar wat is dan echt het doel van die SWW run als ie toch standaard aan gaat bij 7 graden onder de ingestelde waarde? Nu moet het echt een mazzeltreffer zijn dat om 14:00 de temperatuur op 45 graden ligt.. Ligt ie op 46 graden dan slaat ie heel de run over.. En ik kan hem niet forceren naar 45 graden om 14:00 uur.
Ik had voorheen de ECO stand idd lager zitten (45 graden) maar dan loop je dus kans dat je in de ochtend gaat douchen en het water dan 38 a 39 graden is. Dan kan je nieteens lekker warm douchen.. Vandaar dag ik hem nu iets hoger gezet heb. Ik zou wel 2 runs kunnen instellen voor SWW, maar we zijn maar met zijn 2en dus dat moet makkelijk lukken met 1 run..
Hier 2x per dag comfort run (50 graden), rest eco 45 graden.
Volgens mij bij deze weinig andere keuze dan aan de zwarte te draaien, toch?Grolsch schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:22:
Haha, die blauwe knoppen moet je helemaal niet aankomen, juist DAAROM heb je die flow meters
:strip_exif()/f/image/u6tzBlMumcCDAnXK0itpiVlQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan het ventiel afstellen maar in principe is dat iets wat de installateur moet doen. Hij stond op 0.1 bar, de max is 0.5 bar.silencer112 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:47:
[...]
Als het goed is kan je het ventiel afstellen.
Waar staat hij nu op afgesteld?
Als je de flow kan uitlezen op de warmtepomp dan zou je 1 groep bijvoorbeeld een slaapkamer vragend kunnen zetten en dan kijken wat de flow is.
Maar als er maar 1 groep vragen staat zoals je aangeeft, dan kan het zijn dat jou warmtepomp doorschiet omdat hij simpelweg niet minder vermogen kan leveren. Met als gevolg het pendelen. Nadeel als je overal na regeling hebt.
Flow pomp is fixed ca. 16 liter/minuut (alternatief is flexibel op basis van de delta T). De groepen staan allemaal op 2.5 liter/minuut dus maximaal open. Zijn ook allemaal ongeveer even lang.
0.1 bar lijkt me wat laag maar bij 1 geopende groep gaat dit denk ik altijd "mis".
[ Voor 4% gewijzigd door kjast op 02-01-2021 20:54 ]
Klopt inderdaad. Maar die bypass zit er zodat je minimale flow gegarandeerd kan worden. Anders zou de warmtepomp een flow storing krijgen. Probeer met 1 groep vragend uit te lezen wat je flow is. Dan het ventiel knijpen tot je net iets meer flow doet dan er minimaal nodig is minimaal ingestelde flow of minimale flow volgens de manual.kjast schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:53:
[...]
Ik kan het ventiel afstellen maar in principe is dat iets wat de installateur moet doen. Hij stond op 0.1 bar, de max is 0.5 bar.
Flow pomp is fixed ca. 16 liter/minuut (alternatief is flexibel op basis van de delta T). De groepen staan allemaal op 2.5 liter/minuut dus maximaal open. Zijn ook allemaal ongeveer even lang.
0.1 bar lijkt me wat laag maar bij 1 geopende groep gaat dit denk ik altijd "mis".
Ik denk dat je ergens tussen de 0.2 en 0.3 uit gaat komen.
[ Voor 3% gewijzigd door silencer112 op 02-01-2021 21:05 ]
Ik ken dit type verdeler niet, maar kun je niet aan die flow meters draaien?overwinteraar schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:53:
[...]
Volgens mij bij deze weinig andere keuze dan aan de zwarte te draaien, toch?
[Afbeelding]
Bij mij draaien de glaasjes met maatverdeling ook gewoon mee, en is ook henco
Op die zwarte dingen zet je normaal ook je motoren op van naregeling, vandaar dat het me sterk lijkt dat je daar de flow mee moet regelen. Dat zou betekenen dat mensen met naregeling de flow per groep niet kunnen instellen?
[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 02-01-2021 21:25 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Of dat je losse regelventielen er onder zou moeten schroeven. Die zaten hier op de originele verdelers namelijk die geen flow meters hadden.Grolsch schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:23:
[...]
Ik ken dit type verdeler niet, maar kun je niet aan die flow meters draaien?
Op die zwarte dingen zet je normaal ook je motoren op van naregeling, vandaar dat het me sterk lijkt dat je daar de flow mee moet regelen. Dat zou betekenen dat mensen met naregeling de flow per groep niet kunnen instellen?
:strip_exif()/f/image/3CRtcpmtErwDWw1NGbBLHD4l.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb na de bouw onze verdelers netjes gepoetst
(even een half uurtje therapeutisch werk met tandenborstel en stofzuiger en elke keer als ik in mijn technische ruimte kom heb ik er genot van)
Dát is handige info, want dat betekent dat Henco dezelfde flowregelaars en blauwe doppen heeft als Therminon, en ik dus voor zonekleppen ook kan zoeken op kleppen geschikt voor Henco.Grolsch schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:23:
[...]
[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 02-01-2021 21:53 ]

[ Voor 79% gewijzigd door Naalroc op 02-01-2021 22:02 ]
Deze verdeler zit bij mij weg gewerkt in een bergkast, ik kom daar nooit en niemand ziet dat ding. Alles wat ik moet weten zie ik in grafana vanaf de bankAndrehj schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:48:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb na de bouw onze verdelers netjes gepoetst![]()
(even een half uurtje therapeutisch werk met tandenborstel en stofzuiger en elke keer als ik in mijn technische ruimte kom heb ik er genot van)
[...]
Dát is handige info, want dat betekent dat Henco dezelfde flowregelaars en blauwe doppen heeft als Therminon, en ik dus voor zonekleppen ook kan zoeken op kleppen geschikt voor Henco.
Kan wel aan die witte kapjes draaien, maar dan gebeurt er niets. Bovenop de flowmeters zit nog een vierkant nokje, beetje vergelijkbaar met verwarmingsontluchter. Die wel eens gepoogd te draaien, kreeg er geen beweging in en was bang kunststof kapot te draaien. Dus maar ingeregeld met de grote knoppen, toch niet van plan daar een motor op te zetten.Grolsch schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:23:
[...]
Ik ken dit type verdeler niet, maar kun je niet aan die flow meters draaien?
Deze Hneco verdeler lijkt trouwens verdacht veel op deze rvs verdelers van Wavin.
@Japie.G helaas geen manual, ook niet online kunnen vinden.
Is dit hem niet?overwinteraar schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:23:
[...]
Kan wel aan die witte kapjes draaien, maar dan gebeurt er niets. Bovenop de flowmeters zit nog een vierkant nokje, beetje vergelijkbaar met verwarmingsontluchter. Die wel eens gepoogd te draaien, kreeg er geen beweging in en was bang kunststof kapot te draaien. Dus maar ingeregeld met de grote knoppen, toch niet van plan daar een motor op te zetten.
Deze Hneco verdeler lijkt trouwens verdacht veel op deze rvs verdelers van Wavin.
@Japie.G helaas geen manual, ook niet online kunnen vinden.
:strip_exif()/f/image/CtOZNiicrUyq2MBuhYeoK5Ql.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door silencer112 op 02-01-2021 23:39 ]
Lijkt er idd op, dank!
Alles lijkt nu te werken maar code 540 geeft nog steeds 11 aan.
Lees ik de flowmeters af dan heb ik het volgende (van links naar rechts):
1. 3 liter
2. 3 liter
3. 3 liter
4. 2,8 liter
5. 3 liter
6. 3 liter
7. 3.1 liter
8 4 liter.
Totaal 24,9 liter per minuut.
De temperatuurmeters op de vloerverdeler geven aan:
Taanvoer = 23c
Tretour = 22c
De sensoren van de binnenunit zelf geven echter het volgende aan:
Flow 11 liter per minuut (code 540)
TH1a = 22c
TH2 = 30c
THW1 = 30c
THW2 = 27c
TH7 = 4.
Dat lijkt niet echt overeen te komen. Zou de debietsensor van de unit kapot kunnen zijn?
Verschil in temperatuur zou kunnen zijn omdat de leidingen nog niet geïsoleerd zijn. Al is het dan raar dat de THW2 ook hoger is.
De losse thermometer in de ruimte geeft trouwens 16c aan.
Interne ontluchter zit bovenop de unit.Robindd schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:35:
[...]
Er is niet bespaard op knelfittingen zo te zien![]()
Ook gecontroleerd en die staan goed.silencer112 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:37:
[...]
Eventueel flow richting bekijken van de lucht en vuil afscheider. Daarop staan pijlen in het messing huis.
Is een ruimtebesparend expansievat van flamco. Zo blijft er meer ruimte over voor een wasmachine, droger en dergelijke.Wolly schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:56:
[...]
Ik ben serieus verliefd op dat expansievat, nooit geweten dat ze zo plat konden zijn
Net gecontroleerd en dat werkt goed.Naalroc schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:15:
Nog een losse flodder: niet alleen de flowchecks kunnen de flow beïnvloeden cq. afstellen, maar staan alle blauwe kranen wel helemaal open; en als je niet zeker weet, draai ze er even af, dan kan je alle groepen vergelijken of de pennetjes allemaal omhoog staan (=open); zeker bij radiator kranen, wat deze dingen in principe niet anders zijn, kan het makkelijk voorkomen, dat ze blijven 'kleven' in de 'dicht stand' na het zomer seizoen. Nu is dit nieuw spul, maar toch eens controleren of die kleppen idd allemaal helemaal open staan.
Als ik ze indruk zie je de flow ook afnemen.
Dit topic is gesloten.