Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.298 views

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Ik heb hier enige tijd geleden een vraag gesteld over het verbruik van mijn warmtepomp. Onder andere de hoge pieken zijn er uit, dat bleek de quooker te zijn :).

Hij pendelt overdag nog erg veel waardoor het stroomverbruik aan de hoge kant is (duidelijk pieken bij opstarten). Vroeg in de ochtend loopt ie constant. Het betreft een ietwat overbemeten installatie zonder buffervat. De aanvoertemperatuur is momenteel +/- 24 graden. Kan en moet ik dit verbeteren of is het een kwestie van accepteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qv9P-x-I4OWiIxikE4-vSBOMwbU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qx7iM7jOevsIfumltPWAHpOr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
24 graden aanvoertemperatuur is wel erg laag.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ep Woody schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:13:
[...]

Klopt het jouw woning een warmteverlies heeft van rond de 166 watt per graad? (op basis van de oude Elga die rond het vriespunt rond de 3 kW warmte gaf en wat voor jou het kantelpunt was waarop de woning het niet meer redde?)

Dat betekent dat als je op een vaste Ta gaat stoken, je gaat stoken op het vermogen wat je afgiftesysteem bij die temperatuur kan afgeven. Ja dan is de run korter, maar ook minder efficient doordat je op een hogere Ta een hoger verbruik hebt. Bij de huidige J-serie Panasonic is het per graad Ta hoger een verhoging van 25 Watt verbruik, op minimaal vermogen.

Ja je hebt je woning in een fractie van de tijd warm, waarna de pomp uit gaat om weer te wachten op het volgende vraagmoment.
Volgens mijn eigen warmteverliesberekening 104W/graad. Bij -15 zou ik 5100W nodig hebben en bij 0 graden 3550W.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kjast schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:32:
Ik heb hier enige tijd geleden een vraag gesteld over het verbruik van mijn warmtepomp. Onder andere de hoge pieken zijn er uit, dat bleek de quooker te zijn :).

Hij pendelt overdag nog erg veel waardoor het stroomverbruik aan de hoge kant is (duidelijk pieken bij opstarten). Vroeg in de ochtend loopt ie constant. Het betreft een ietwat overbemeten installatie zonder buffervat. De aanvoertemperatuur is momenteel +/- 24 graden. Kan en moet ik dit verbeteren of is het een kwestie van accepteren?

[Afbeelding]
Aanvoer van 24 graden is onzinnig laag, mag gerust 4 graden omhoog.

Ta24 is vragen om pendelen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Grolsch schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:45:
[...]

Aanvoer van 24 graden is onzinnig laag, mag gerust 4 graden omhoog.

Ta24 is vragen om pendelen.
Ik had al zo'n vermoeden. En dan heb ik hem al bijgesteld, de ondergrens stond op 20 8)7. Ik zal hem wat hoger zetten.

Het is wel zo dat ik vaak een thermo-off krijg. Met andere woorden, de thermostaat vraagt warmte, de warmtepomp geeft een slokje warm water en slaat daarna gelijk weer af. Hoewel dat misschien minder wordt bij een hogere Ta...

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Zou een buffervat daar ook niet in kunnen helpen? Zodat de warmtepomp in ieder geval de tijd krijgt om zijn warmte kwijt te kunnen? Zeker als het lichtelijk overbemeten is. Uiteindelijk gok ik dat de warmtepomp berekend hoeveel warmte hij in het systeem wil stoppen om tot de gewenste temperatuur te komen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ep Woody schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:54:
[...]

Dit zijn keuzes. Jij kan met WAR je stooklijn prima een paar tikjes extra geven zodat het sneller warm wordt, zolang je maar bewust bent van die actie, of je laat de WAR (met undershoot/overshoot compensatie) dat oplossen.

[...]

De koevlaas2 formule is toch een hele simpele vorm van warmteverliesberekening? Met nadruk op heel erg vereenvoudigde met een hoop kanttekeningen, maar als uitgangs punt prima te gebruiken.

[...]

Dan komt het weer neer op de dozenschuiver, versus de expert. Dit is eigenlijk een onderdeel van het waterzijdig inregelen.

[...]

Wiens probleem zijn we nu aan het oplossen? Dat van de CV installateur die het geen zak interesseert maar gewoon snel een CV ketel warmtepomp wil installeren en door wil naar de volgende klant? De klant die geen cent te veel wil betalen en daarmee die dozenschuivende CV installateur weer inschakelt? Want die is het goedkoopst?

Ja, een PID regeling kan prima werken, maar dan moet je wel een GOEDE PID regeling hebben. Wie heeft er al een goede variant gevonden die geschikt is voor een warmtepomp en gebruik jij die al voor jouw F-serie?
Je blijft maar hameren op de installateur die altijd foutloos werkt en onbeperkt de tijd heeft om alles in te stellen en te berekenen. Wellicht dat jij zo goed bent, maar installateurs blijven mensen.

Ik wil niet telkens naar de bediening lopen om de stooklijn aan te passen. Ik wil snel aanwarmen als oma komt, een stabiele temperatuur én een zo laag mogelijk Ta. En met het bediengemak van de Honeywell Round modulation.

Graag nodig ik je bij deze uit om de warmtepomp bij mij correct te komen instellen conform bovenstaande wensenlijst. In de handleiding van de Panasonic WH-MDC05F3E5 vond ik alleen een ingang voor een domme aan/uit thermostaat. Dat sluit niet aan mijn wensenlijst.

• TweakersOnly
  • Nu online
En dat is imo precies het probleem van warmtepompen. Het is geen kant-en-klaar product dat even wordt geïnstalleerd. Voor monitoring en finetuning wordt de nodige kennis verwacht van de consument. Terechte vraag of je die kennis mag verwachten bij de gemiddelde consument.

Wat zou het rendement zijn van de gemiddelde warmtepomp zonder finetuning? Loont t dan nog steeds om over te stappen op een warmtepomp?

[ Voor 20% gewijzigd door TweakersOnly op 19-11-2020 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kjast schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:53:
[...]

Ik had al zo'n vermoeden. En dan heb ik hem al bijgesteld, de ondergrens stond op 20 8)7. Ik zal hem wat hoger zetten.

Het is wel zo dat ik vaak een thermo-off krijg. Met andere woorden, de thermostaat vraagt warmte, de warmtepomp geeft een slokje warm water en slaat daarna gelijk weer af. Hoewel dat misschien minder wordt bij een hogere Ta...
Dus gewoon heel duidelijk pendelgedrag.
Ik weet niet wat je afgiftesysteem is, maar bij v.v. hoh 100mm is het afgegeven vermogen bij Ta 24 / Tr 22 / Truimte 21 is slechts 10W/m2.

Bij Ta 28 / Tr 26 / Truimte 21 is dit 35W/m2, dus ruim 3,5 x zo hoog.

En Ta 28 is al verrekte laag, dat gaat bij diverse mensen al niet goed en veroorzaakt pendelgedrag.
TweakersOnly schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:25:
En dat is imo precies het probleem van warmtepompen. Het is geen kant-en-klaar product dat even wordt geïnstalleerd. Voor monitoring en finetuning wordt de nodige kennis verwacht van de consument. Terechte vraag of je die kennis mag verwachten bij de gemiddelde consument.

Wat zou het rendement zijn van de gemiddelde warmtepomp zonder finetuning? Loont t dan nog steeds om over te stappen op een warmtepomp?
Valt mee hoor, als je maar bereid bent een thermostaat te gebruiken om de ruimtetemperatuur te kunnen controleren niets aan de hand.

Stel de stooklijn af op het minst gunstige scenario, de thermostaat doet de rest.
Hooglander1 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:55:
Zou een buffervat daar ook niet in kunnen helpen? Zodat de warmtepomp in ieder geval de tijd krijgt om zijn warmte kwijt te kunnen? Zeker als het lichtelijk overbemeten is. Uiteindelijk gok ik dat de warmtepomp berekend hoeveel warmte hij in het systeem wil stoppen om tot de gewenste temperatuur te komen.
Gaat (nagenoeg) niets helpen, een buffervat heeft geen afgifte (als het goed is).
Het zal hooguit enkele minuten langer duren voordat de eerste "Thermo off" er is, maar daarna helpt het niets meer.

[ Voor 47% gewijzigd door Grolsch op 19-11-2020 18:41 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Ep Woody
  • Laatst online: 21-07 07:05
Dre schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:16:
[...]

Je blijft maar hameren op de installateur die altijd foutloos werkt en onbeperkt de tijd heeft om alles in te stellen en te berekenen. Wellicht dat jij zo goed bent, maar installateurs blijven mensen.
Ik ben geen installateur, maar ik begrijp de concepten wel. Van een CV installateur verwacht men dat zij doen wat goed is voor hun CV installatie. Die verwachting is helaas onterecht, maar zou dat niet moeten zijn. Het is geen rocketscience, het kost alleen een beetje tijd.
Ik wil niet telkens naar de bediening lopen om de stooklijn aan te passen. Ik wil snel aanwarmen als oma komt, een stabiele temperatuur én een zo laag mogelijk Ta. En met het bediengemak van de Honeywell Round modulation.

Graag nodig ik je bij deze uit om de warmtepomp bij mij correct te komen instellen conform bovenstaande wensenlijst. In de handleiding van de Panasonic WH-MDC05F3E5 vond ik alleen een ingang voor een domme aan/uit thermostaat. Dat sluit niet aan mijn wensenlijst.
Eigenlijk heb je maar 3 standen nodig op je Panasonic.
  • Een "uit" stand voor lange afwezigheid / vakantie.
  • Een "aan" stand voor dagelijkse warmte. WAR met een subtiele ruimtecorrectie en een aan/uit thermostaat om te voorkomen dat er overshoots zijn, eventueel met nachtverlaging.
  • Een "boost" stand voor bezoek van oma. Snel verwarmen naar 23 graden (een bepaalde settemperatuur).
Dit is wat ik nu doe met mijn OpenHAB implementatie. Met WAR een constante, afgemeten hoeveelheid warmte, ruimtecorrectie voor tijdelijke afwijkingen en aan/uit functie voor voor/naseizoen cq overshoots en een boostfunctie die eigenlijk nooit meer gebruikt wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EO0F1lryFzV5yEoB9HZGB6Wng8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oPlkmBR6qAXQjtLAWrG6z7pM.png?f=fotoalbum_large
Dit is mijn eerste opzet met een PID regeling. Het "werkt" maar je ziet wel gelijk het grootste nadeel van een PID regeling. Vol gas om vervolgens rustig af te bouwen en daarna weer fors gas te geven.

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
sjimmie schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:57:
[...]

[...]

De installateur is hier begonnen, dus meteen even gevraagd.
Als ik beloof dat ik de oude radiatoren (slaapkamers) dichtdraai alvorens te willen gaan koelen, zal hij straks de koelfunctie activeren. Dat is dus geen punt want de oude radiatoren staan "altijd dicht, tenzij ze even nodig zijn".
Dan gok ik dat het bij mijn nieuwbouwwoning een gevalletje “zet maar aan” is, en gaan met die handel. Radiatoren in de nieuwbouw zijn exact dezelfde als die van de buren die de optie wel “gekocht” hebben. Ik denk echter dat de installateur en de aannemer onder 1 hoedje spelen en ik gedurende de garantieperiode van 5 jaar geen toegang ga krijgen tot een installateursaccount om het “even” aan te zetten. Eens bedenken hoe ik dat ga regelen, want ik gok dat wanneer ik er zelf mee ga prutsen, de “garantie” vervalt. Maargoed, het is geen airco, maar gewoon handig voor de extreem warme dagen/weken. Ga gewoon na een paar maanden een mail sturen met het verzoek om de toegangsgegevens te sturen, en we zien wel waar het schip strandt.
Hooglander1 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:04:
[...]

Wat een bijzonder apparaat is dat ding. De theorie is ook echt wel goed bedacht. Wel vind ik het jammer dat dit als vervanging van de ventilatie WTW dient. Je zuigt dus alsnog koude lucht je huis in als ik het goed lees? En als compensatie daarvoor wordt de warme lucht uit je huis gebruikt om de warmtepomp efficienter te maken om dat langs de condensor te blazen.

En dan moet je hopen dat dat ook werkelijk goed werkt en de unit ook echt zijn koude lucht goed kwijt kan. Lastig.
Ben zelf ook benieuwd in hoeverre dit uiteindelijk iets toevoegd. Vond het idee in ieder geval goed bedacht, je kunt er voor onderhoud prima bij, staat beschut en toch in een geluidsarme bak. Het zat bij het complete pakket van de woning, alle 55 woningen in deze fase hebben exact hetzelfde. De buitenkant ziet er ook wel gelikt uit, het lijkt net een extreem groot zonnepaneel of een zonneboiler. Mooi in de kleur van het dak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZK0uy3CIISD0p-1BINRhMNA8GN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Va5zxNnaEXXArw4jQuz4TTvp.jpg?f=fotoalbum_large

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Dre schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:16:
[...]

Nu je het specifiek hebt over een Panasonic. Ben zelf hier mee bezig... t.oswald in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
Maar wat ik in deze discussie mis is dat er toch wel een enorm verschil is tussen personen met alleen VV en personen met radiatoren als het gaat over WAR.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:26
Wat ben ik blij dat we geen Remeha Ace hebben, ik lees alleen maar wat de problemen zijn van o.a. @mkleinman
Dan heb ik het met mijn Danfoss (een zeldzaamheid hier op het Forum) niets te klagen. Werkt sinds wat inregelen in de eerste weken in 2018 zonder problemen en als een zonnetje op WAR met een Ruimte compensatie setting 3 van de 5 levels.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:34
Dakillerbean schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:47:
Dag Iedereen!

Ik las al een tijdje mee in dit topic, omdat we in afwachting zijn van de oplevering van onze "energieneutrale" nieuwbouwwoning, waarbij we gasloos gebruik gaan maken van een warmtepomp installatie voor verwarming/verkoeling en warmwatervoorziening van de complete woning. Heel erg veel snap ik er technisch nog niet van, maar inmiddels heb ik van de aannemer te horen gekregen welke installatie in onze woning geplaatst zal gaan worden, te weten:

- Panasonic Aquarea All-in-one J series - R32

Bestaande uit:

- WH-ADC0309J3E5 binnendeel en WH-UD05JE5 buitendeel

Dit geheel komt op zolder te staan, waarbij de buitenunit in een HydroTop module komt te staan, een soort in-dak constructie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waarbij de mechanische ventilatie door deze HydroTop heen wordt gestuurd t.b.v. WarmteTerugWin (WTW). Als ik de verkoopfolder er op nalees, is het allemaal hosanna en fantastisch, echter is de vraag of hier meer mensen ervaring hebben met een soortgelijke installatie?
Ben ook benieuwd. Lijkt me veel potentieel hebben voor tussenwoningen. Wel allerlei vragen.

Vraag me af waarom deze unit 10cm van de verdiepingsvloer geplaatst wordt. Hoger zit hij verder van eventuele ramen af en houdt je nog wat netto zolderruimte over.

En waarom wordt dit gebruikt voor de combinatie van binnenuit en buitenunit waarbij wordt aangegeven dat deze bij voorkeur dicht bij elkaar moeten staan? Waarom dan geen monoblock?

• Ep Woody
mkleinman schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:43:
[...]

Volgens mijn eigen warmteverliesberekening 104W/graad. Bij -15 zou ik 5100W nodig hebben en bij 0 graden 3550W.
Die cijfers voelen niet helemaal goed samen. Tot welke grens meet je de 104 W/graad? Ik zou rond de 0 graden eerder iets verwachten van rond de 1900 watt op basis van deze lijn, of 2700 als ik de 5100 watt terugreken naar 154 Watt/graad. (Tot 18 graden buitentemperatuur).

Met 3550 Watt bij 0 graden zelfs 197 Watt/graad.

[ Voor 4% gewijzigd door Ep Woody op 19-11-2020 20:13 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Wimhaw schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:50:
Wat ben ik blij dat we geen Remeha Ace hebben, ik lees alleen maar wat de problemen zijn van o.a. @mkleinman
Dan heb ik het met mijn Danfoss (een zeldzaamheid hier op het Forum) niets te klagen. Werkt sinds wat inregelen in de eerste weken in 2018 zonder problemen en als een zonnetje op WAR met een Ruimte compensatie setting 3 van de 5 levels.
De ACE zelf doet het geweldig, het is mijn bestaande thermostaat die roet in het eten gooit. De ACE wordt normaal geleverd met een eTwist thermostaat waarbij je dit probleem, waarschijnlijk, niet hebt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ep Woody schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:09:
[...]

Die cijfers voelen niet helemaal goed samen. Tot welke grens meet je de 104 W/graad? Ik zou rond de 0 graden eerder iets verwachten van rond de 1900 watt op basis van deze lijn, of 2700 als ik de 5100 watt terugreken naar 154 Watt/graad. (Tot 18 graden buitentemperatuur).

Met 3550 Watt bij 0 graden zelfs 197 Watt/graad.
Niet zo zeer gemeten maar berekend. Ik heb een warmteverliesberekening van mijn gehele woning gemaakt. Ik weet van de meeste materialen de Rd/Rc en wat er daarna is gebeurd aan isolatie etc. Op basis daarvan heb ik een excelsheet gemaakt met alle vlakken, binnentemperatuur, buitentemperatuur, tot en met zelfs warmte die van de BG naar de 1e lekt.

• Wimhaw
  • Laatst online: 13:26
mkleinman schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:12:
[...]

De ACE zelf doet het geweldig, het is mijn bestaande thermostaat die roet in het eten gooit. De ACE wordt normaal geleverd met een eTwist thermostaat waarbij je dit probleem, waarschijnlijk, niet hebt.
Je geeft aan dat de bijgeleverde thermostaat niet werkt. Dat is toch een onderdeel van je LW WP. Mijn Thermostaat (Origineel meegeleverd) werkt perfect.
De oude Techneco Elga was niets en Remeha heeft er het niet echt verbeterd van wat ik hier gelezen heb.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 23:54

fmb

Heronimo schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:27:
[...]

Dat lijkt me een vrij stijle curve voor vloerverwarming. Ik zou eerder 35 graden bij -10 verwachten. Met dit weer zou rond de 25 graden te verwachten zijn.

Met deze tool kan je het vermogen per m2 bij verschillende temperaturen uitrekenen: https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening

Of zit er nog een mengverdeler in het systeem die het water naar de vloer bijmengt met water uit de retour?
Ik heb vanavond de stooklijn ingesteld op 32 graden bij -10 buiten. Dit kijk ik een paar dagen aan. Afgelopen week waren het toch overwegend korte runs. (3 van +- 15 minuten per uur)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 19:09
fmb schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:46:
[...]

Ik heb vanavond de stooklijn ingesteld op 32 graden bij -10 buiten. Dit kijk ik een paar dagen aan. Afgelopen week waren het toch overwegend korte runs. (3 van +- 15 minuten per uur)
Ben benieuwd!

Ansich zou de komende dagen ook beter weer moeten zijn om tot een goede setting te komen. Althans, in regio Rotterdam word het vannacht 4 graden. Koud genoeg voor een mooie lange run waarbij de boel in evenwicht kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:57
Wimhaw schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:29:
[...]

Je geeft aan dat de bijgeleverde thermostaat niet werkt. Dat is toch een onderdeel van je LW WP. Mijn Thermostaat (Origineel meegeleverd) werkt perfect.
De oude Techneco Elga was niets en Remeha heeft er het niet echt verbeterd van wat ik hier gelezen heb.
@mkleinman gebruikt nog zijn oude touch modulation thermostaat, de orginele heeft hij " nog " niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
[...]

Ik heb geen bijgeleverde thermostaat meebesteld. Ik heb mijn oude Touch thermostaat ( die kwam bij de originele ELGA ) laten hangen in overleg met de installateur. Dat scheelde 200 euro aan kosten.

Nu blijkt dat de Touch toch minder goed werkt dan verwacht.

En ik ben het niet met je eens. Die oude ELGA heeft hier vanaf 2014 gedraaid tot september van dit jaar. Afgezien van een printplaat die het 1x per jaar begaf ( werd elke keer gratis onder garantie vervangen ) deed de ELGA/Carrier het als de brandweer hier bij mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 12:45
[...]

Niets? Oneens

Wij tweakers gebruiken hem niet zoals hij bedoelt is; hybride
Welke andere warmtepomp kan een CV ketel opentherm aansturen?

Als je zegt; je kan meer bang for bucks krijgen elders, ja daar kan ik in komen.

Ik wil de ELGA echt niet de hemel inprijzen en zal ik zeker niet doen..
Hij heeft zeker zo hier en daar wat beperkingen, maar wij zoeken natuurlijk ook de uiterste op :+

[ Voor 17% gewijzigd door Daannn1987 op 19-11-2020 22:19 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:13
Het is gewoon de goedkoopste optie bij NL installateurs. andere WP kunnen goedkoper, maar niet via de NL installateur route.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:58

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

jeffreytigch schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:35:
Voor men die is geinteresseerd in mijn zoektocht. Ik weet niet of het helemaal past bij het topic, maar na een hoop leveranciers te benaderen (weer zonder tegenbericht), hebben we nu wel beet.

Het gaat om de Aquapura Monobloc. Ik heb daar in het topic of het forum niet veel over kunnen terugvinden. Heeft hier iemand ervaring mee? Ik zie een COP van 3,2 op EN16147 met 20C, maar kan dat niet goed vergelijken met de modellen die hier worden besproken. Het apparaat maakt wel wat lawaai binnenshuis (51 dB(A)), voordeel is wel dat we de buren niet hoeven te storen met een buitenunit van >60dB.
Klopt het dat je dit enkel voor tapwater wilt gebruiken? Dan heb je een (redelijk standaard) WPB te pakken. Subsidie helaas niet meer zo hoog, maar doen wel wat ze moeten doen (nog geen persoonlijke ervaring).

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024
doek55 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:25:
[...]

Mijn vaste kosten voor gas zijn volgend jaar €8 per maand. Ik heb inderdaad mechanische ventilatie, maar een warmtepompboiler is, met de huidige subsidie, duurder dan een los vat aan mijn warmtepomp koppelen en dan krijg je ook nog een minder product (emaille) met meer onderdelen die defect kunnen gaan. Daarnaast betwijfel ik of een warmtepompboiler in de praktijk een hoger rendement heeft dan mijn Mitsubishi.

[...]

Volledig van het gas gaan vereist een grote investering voor een kleine besparing. Zolang de gasketel zijn werk doet is dat de beste optie. Als die niet meer te repareren is komt er een RVS vat, tenzij er tegen die tijd een betere optie is.
Naast die 8 euro vastrecht vervalt er ook nog ongeveer 17 euro aan netbeheerkosten per maand.
Je hebt het dan over 300 euro per jaar. En je hebt geen cv onderhoud meer van 100 euro/jaar.
Dus je krijgt in je terug verdien tijd van je wp (bijna 10 jaar?) dan er nog eens 4000 euro extra. Mogelijk levert dat zelfs meer op dan je wp die je misschien na 10 jaar weer moet vervangen.

Als je wp ook een boiler kan opwarmen heb je inderdaad geen aparte wpb nodig.

Je zou nog wel een zonnecollector+boiler kunnen overwegen. Door de subsidie is het misschien een interessante korting op je boiler.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Ep Woody schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:54:
Ja, een PID regeling kan prima werken, maar dan moet je wel een GOEDE PID regeling hebben. Wie heeft er al een goede variant gevonden die geschikt is voor een warmtepomp en gebruik jij die al voor jouw F-serie?
:w (soort van)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOyn5W6weUpI92R444EQeW1Ar4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sKAJqO69TKiIjd119dAP8OMM.png?f=fotoalbum_large

Dit is een Evohome systeem is waarbij ik een balans moet vinden tussen laagste vermogen/Ta en hoe veel bepaalde ruimtes warmer kunnen/mogen worden dan anderen, vandaar laat ik ook alleen de ruimtes zien die de meeste invloed hebben. Evohome bewaakt op dit moment enkel de maximale temperatuur en de PID loop probeert overal een minimale temperatuur te handhaven.

Ook stuurt dit geheel nu nog een 48kW ketel aan met een minimaal vermogen van 8kW, dus moet eigenlijk altijd wel vroegtijdig stoppen om het niet te warm te laten worden. Als @koevlaas2 een gaatje in zijn agenda kan vinden kunnen we de WP daadwerkelijk gebruiken ;)

De setpoints zelf zijn ook weer afhankelijk van hoe "warm" het overdag buiten is in de komende 48u, waarbij ik ook rekening hou met zon, wind en vochtigheid (gevoelstemperatuur, maar dan uitgebreider). Daarbij hebben we hier thuis experimenteel uitgezocht welke setpoints bij bepaalde omstandigheden comfortabel zijn. (Zijn wel gewoon 24/7 constant, de nachtverlaging is een gevolg van WAR die het niet geheel compenseert.)

De PID regeling is eigenlijk WAR+compensatie, maar dan wel met eentje die de Ta zo laag mogelijk probeert te houden. Op dit moment is dat redelijk simpel vanwege het hoge vermogen (dus gewoon X minuten op minimaal vermogen draaien), maar ook voor de WP heb ik al ideeën. Heel simpel gezegd zal de regeling automatisch wat meer vermogen vragen als het kouder wordt (WAR), maar zal de PID regeling het finetunen. Die PID regeling is dan wel zo afgeregeld dat de temperatuur vooral stabiel blijft zonder overshoots. Let wel op dat de unit van de grafieken nog wat willekeurig zijn omdat het eerder een Ta probeerde te bepalen en nu het vermogen.

Om het even wat meer op de WP te focussen: Uiteindelijk wil ik zorgen dat de regeling gesplitst wordt in 3 delen:
  1. De "thermostaat", die is verantwoordelijk om op basis van de temperaturen (binnen en buiten) te bepalen hoe veel vermogen (in kW) er op dit moment nodig is. Dit stukje is een samenwerking tussen Evohome en Domoticz.
  2. De "afgifte controller", die door krijgt hoe veel vermogen er het systeem in moet. In mijn geval zit er een buffer tussen, dus de controller zal de ΔT en flow van het afgiftesysteem in de gaten houden om (door de flow te veranderen in een PID loop) het vermogen constant te houden.
  3. De "WP controller", die als doel heeft om de flow van het afgiftesysteem constant te houden met een zo laag mogelijke Ta. Dit zal zorgen dat de Ta omhoog zal moeten als er niet genoeg afgifte over blijft (Ta te laag) en ook weer naar beneden kan als de pomp trager gaat lopen (Ta te hoog blijkbaar).
Die laatste 2 komen te draaien op een ESP32 in een mooi jasje, ook omdat het was sneller/stabieler moet dan #1.

Uiteraard is het finetunen van zulke loops afhankelijk van veel factoren, maar met ons huis en afgiftesysteem (jaren 70 radiatoren, lekker groot) heb ik ondertussen wel een idee. Een grote "lesson learned" is dat het regelen op constant (afgifte) vermogen in ons geval een stuk stabieler dan een constante Ta (voor zover mogelijk met 8kW). Zeker als de Ta nog koud is gaat er in het begin een stuk meer vermogen je systeem in.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
dick133a schreef op donderdag 19 november 2020 @ 23:09:
[...]

Naast die 8 euro vastrecht vervalt er ook nog ongeveer 17 euro aan netbeheerkosten per maand.
Je hebt het dan over 300 euro per jaar.
Dat tarief verschilt behoorlijk per leverancier/netbeheerder. Bij ons komt het uit op 175,- per jaar. Daarbij, ik wissel elk jaar van energieleverancier om zo een bonus te krijgen van zo'n 170,-. Zodra ik van het gas af ben, wordt de bonus een stuk lager (op dit moment is de bonus bij een 1-jarig contract van Vattenfall 324,- met gas en 0,- zonder gas, bij Essent 120,- versus 0,-).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Rimco schreef op donderdag 19 november 2020 @ 23:56:
[...]
Om het even wat meer op de WP te focussen: Uiteindelijk wil ik zorgen dat de regeling gesplitst wordt in 3 delen:
  1. De "thermostaat", die is verantwoordelijk om op basis van de temperaturen (binnen en buiten) te bepalen hoe veel vermogen (in kW) er op dit moment nodig is. Dit stukje is een samenwerking tussen Evohome en Domoticz.
  2. De "afgifte controller", die door krijgt hoe veel vermogen er het systeem in moet. In mijn geval zit er een buffer tussen, dus de controller zal de ΔT en flow van het afgiftesysteem in de gaten houden om (door de flow te veranderen in een PID loop) het vermogen constant te houden.
  3. De "WP controller", die als doel heeft om de flow van het afgiftesysteem constant te houden met een zo laag mogelijke Ta. Dit zal zorgen dat de Ta omhoog zal moeten als er niet genoeg afgifte over blijft (Ta te laag) en ook weer naar beneden kan als de pomp trager gaat lopen (Ta te hoog blijkbaar).
Die laatste 2 komen te draaien op een ESP32 in een mooi jasje, ook omdat het was sneller/stabieler moet dan #1.

Uiteraard is het finetunen van zulke loops afhankelijk van veel factoren, maar met ons huis en afgiftesysteem (jaren 70 radiatoren, lekker groot) heb ik ondertussen wel een idee. Een grote "lesson learned" is dat het regelen op constant (afgifte) vermogen in ons geval een stuk stabieler dan een constante Ta (voor zover mogelijk met 8kW). Zeker als de Ta nog koud is gaat er in het begin een stuk meer vermogen je systeem in.
Is dit dan ongeveer wat je in gedachte hebt ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPoJj0stVKlG7TYGmyWSs4RTj2k=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/jJ1eoCyy1feC5Tm9mKIutjPW.png?f=fotoalbum_medium

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:55

Japie.G

Colour Classic

Defrost mania vannacht met de daikin hybrid in Raalte vannacht 🥲

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Gisteren nog een poging gewaagd met WAR + RAR, helaas werkt dat dus ook niet. Thermostaat blijft warmte vragen ondanks dat setpoint al lang is bereikt. Enige hoe ik dat gedrag kan onderbreken is om de stooklijn in de Touch aan te passen.

Dat is alleen dus Russische roulette hoe dat gaat uit pakken wanneer de zon wel een keer goed op de gevel staat of het heel hard waait. Als je het mij vraagt slaat Honeywell daar heel erg de plank mis wat betreft WAR.

Ik heb vannacht ( 5 a 6 graden volgens mijn thermometer buiten ) weer op RAR gestookt met de Touch en ELGA. Met dit als resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lC0WA8-qAHlo6yOg7vfGIENd0Vs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EISE1WrmhQ4kv9LPtmaJVC8f.png?f=fotoalbum_large

Aanvoertemperatuur maximaal 28 graden. Ter vergelijking een grafiek van een paar dagen terug toen het 12 graden 's nachts was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yv3mhp6o9t9XljybSIqseg3rv78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hG4qsSJKq0Rl6671lbERGYh7.png?f=fotoalbum_large

Ook 28 graden aanvoer met een piekje naar 30 graden. In de praktijk komt het er dus op neer dat de Touch standaard 28 graden vraagt ongeacht de buitentemperatuur. En ik weet niet hoe de Touch op die waarde uit komt.

En een grafiek van het opgenomen vermogen van de ELGA vannacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gH1cbAa-sDWLc-QTWzc3YBzdoVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4AkQr4MzHp6yjEJEGFTUmq7d.png?f=fotoalbum_large

Bizar pendelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:56:
Gisteren nog een poging gewaagd met WAR + RAR, helaas werkt dat dus ook niet. Thermostaat blijft warmte vragen ondanks dat setpoint al lang is bereikt. Enige hoe ik dat gedrag kan onderbreken is om de stooklijn in de Touch aan te passen.

Dat is alleen dus Russische roulette hoe dat gaat uit pakken wanneer de zon wel een keer goed op de gevel staat of het heel hard waait. Als je het mij vraagt slaat Honeywell daar heel erg de plank mis wat betreft WAR.

Ik heb vannacht ( 5 a 6 graden volgens mijn thermometer buiten ) weer op RAR gestookt met de Touch en ELGA. Met dit als resultaat.

[Afbeelding]

Aanvoertemperatuur maximaal 28 graden. Ter vergelijking een grafiek van een paar dagen terug toen het 12 graden 's nachts was.

[Afbeelding]

Ook 28 graden aanvoer met een piekje naar 30 graden. In de praktijk komt het er dus op neer dat de Touch standaard 28 graden vraagt ongeacht de buitentemperatuur. En ik weet niet hoe de Touch op die waarde uit komt.

En een grafiek van het opgenomen vermogen van de ELGA vannacht.

[Afbeelding]

Bizar pendelgedrag.
Wellicht dat in een nieuwe touch modulation andere firmware zit, dan in jouwe.

Kan je niet aan een etwist komen, om die te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Rimco schreef op donderdag 19 november 2020 @ 23:56:
[...]

:w (soort van)

[Afbeelding]

Dit is een Evohome systeem is waarbij ik een balans moet vinden tussen laagste vermogen/Ta en hoe veel bepaalde ruimtes warmer kunnen/mogen worden dan anderen, vandaar laat ik ook alleen de ruimtes zien die de meeste invloed hebben. Evohome bewaakt op dit moment enkel de maximale temperatuur en de PID loop probeert overal een minimale temperatuur te handhaven.
Mooi systeem! Weet alleen niet of het out of the box helemaal aan de eisen van @Dre voldoet... Aansluiten, draai aan de knop en klaar en met een zo zuinig mogelijk draaiend systeem.
[...]

De setpoints zelf zijn ook weer afhankelijk van hoe "warm" het overdag buiten is in de komende 48u, waarbij ik ook rekening hou met zon, wind en vochtigheid (gevoelstemperatuur, maar dan uitgebreider). Daarbij hebben we hier thuis experimenteel uitgezocht welke setpoints bij bepaalde omstandigheden comfortabel zijn. (Zijn wel gewoon 24/7 constant, de nachtverlaging is een gevolg van WAR die het niet geheel compenseert.)
Je hebt veel tijd gestoken in het optimaliseren van je verwarmingssysteem! Hulde!
De PID regeling is eigenlijk WAR+compensatie, maar dan wel met eentje die de Ta zo laag mogelijk probeert te houden. Op dit moment is dat redelijk simpel vanwege het hoge vermogen (dus gewoon X minuten op minimaal vermogen draaien), maar ook voor de WP heb ik al ideeën. Heel simpel gezegd zal de regeling automatisch wat meer vermogen vragen als het kouder wordt (WAR), maar zal de PID regeling het finetunen. Die PID regeling is dan wel zo afgeregeld dat de temperatuur vooral stabiel blijft zonder overshoots. Let wel op dat de unit van de grafieken nog wat willekeurig zijn omdat het eerder een Ta probeerde te bepalen en nu het vermogen.
Is het wel een echte PID regeling zoals jij hem toepast? Oftewel meten van een waarde en draai je vraag automatisch op laten aanpassen, of is het eigenlijk een WAR regeling met een compensatie zodat je zo efficient mogelijk werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

leuk speeltje om geluid van buiten unit te berekenen, nog even uitvogelen hoe dit werkt :)
[edit]
ding is vrij buggy als in in de cg_1 sheet wat waardes aanpast... ff kijken of ik het kan fixen. Een hoop formules zitten er in dat ding

[ Voor 23% gewijzigd door xoror op 20-11-2020 09:59 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Pid lijkt me alleen haalbaar als je regelorganen hebt voor alle parameters die van belang zijn.

Je warmtevraag bepalen is denk ik wel te doen, vervolgens je afgifte daar op af stemmen zal je de deltaT moeten kunnen sturen.

Met andere woorden: welke parameters op je sturen? Je warmtevraag zal redelijk proportioneel (p)zijn met de afwijking van het setpoint en de buitentemperatuur. Toch zul je een afwijking blijven houden daar de luchtvochtigheid ook mee speelt in de warmteoverdracht, daar zal je integrale (i) iets mee kunnen. Dan heb je daarnaast nog de aanwezigheid van personen en apparaten welke aan staan, waar je wellicht iets kan met de afgeleide(d)

Lijkt mij overingewikkeld voor iets dat met war+ruimte ook prima haalbaar is

[ Voor 53% gewijzigd door BertusB404 op 20-11-2020 09:34 ]

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Het is een experimentje wat de best even leuk is om te doen. Kan het draaien als ik wil op mijn Panasonic H serie en een J serie werkt ook, maar de eerste resultaten zijn niet geweldig. Nu is het ook nog niet echt koud genoeg om echt goed te kunnen testen, maar er zal een reden zijn waarom we dit weinig zien.

Voor de mensen die willen experimenteren, hier staat de basis van mijn testomgeving uitgeschreven: Ep Woody in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Ik blijf voorlopig op WAR + ruimtecompensatie draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:34
xoror schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:28:
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

leuk speeltje om geluid van buiten unit te berekenen, nog even uitvogelen hoe dit werkt :)
Bedankt dat je deze link deelt. Maar hoe moet het dan als je omgeving vergunning technisch al met gevel belasting zit van 50db door industrie aan de andere kant van het water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:12
Japie.G schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:44:
Defrost mania vannacht met de daikin hybrid in Raalte vannacht 🥲
Hier (ZODrenthe) niets aan de hand...het kan verschillen...

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Dapdodo schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:44:
[...]

Bedankt dat je deze link deelt. Maar hoe moet het dan als je omgeving vergunning technisch al met gevel belasting zit van 50db door industrie aan de andere kant van het water?
Volgens mij heeft het daar niets mee te maken, alleen dat je max overdag 45dB overdag, en 40dB in de avond mag produceren op de erfgrens.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:06:
[...]

Wellicht dat in een nieuwe touch modulation andere firmware zit, dan in jouwe.

Kan je niet aan een etwist komen, om die te proberen?
Ik heb daarnet een eTwist gehaald bij warmteservice. Vanmiddag maar eens installeren en testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:21:
[...]

Ik heb daarnet een eTwist gehaald bij warmteservice. Vanmiddag maar eens installeren en testen.
We zijn benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Join the club :P .

Webinar van Remeha trok mij in elk geval over de streep. De ACE en eTwist synchroniseren instellingen zoals stooklijn etc. Dat houdt dus in dat beide apparaten dezelfde informatie gebruiken om te stoken, dan kan je dus niet twee kapiteins op hetzelfde schip hebben.

Die twee kapiteins heb ik nu. Een blinde die de Touch thermostaat heet, en een ACE kapitein die vastgebonden zit door de blinde kapitein en niets mag doen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
xoror schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:17:
[...]

Volgens mij heeft het daar niets mee te maken, alleen dat je max overdag 45dB overdag, en 40dB in de avond mag produceren op de erfgrens.
Wordt lastig even fabriek stilzetten om te kunnen meten. Want 40dB (wp) + 50dB (fabriek) wordt 50.4 dB.
Mag je hopen dat je geen burenruzie krijgt om het geluid, getallen/metingen zeggen mij dan niets meer. Maar ben dan wel benieuwd hoe dit juridisch uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024
KabouterSuper schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 07:26:
[...]

Dat tarief verschilt behoorlijk per leverancier/netbeheerder. Bij ons komt het uit op 175,- per jaar. Daarbij, ik wissel elk jaar van energieleverancier om zo een bonus te krijgen van zo'n 170,-. Zodra ik van het gas af ben, wordt de bonus een stuk lager (op dit moment is de bonus bij een 1-jarig contract van Vattenfall 324,- met gas en 0,- zonder gas, bij Essent 120,- versus 0,-).
Zolang ze zo dom zijn om bonus uit te delen bij weinig gasgebruik heb je gelijk. Dat gaat natuurlijk alleen op als de andere tarieven ook laag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Dapdodo schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:37:
[...]

Wordt lastig even fabriek stilzetten om te kunnen meten. Want 40dB (wp) + 50dB (fabriek) wordt 50.4 dB.
Mag je hopen dat je geen burenruzie krijgt om het geluid, getallen/metingen zeggen mij dan niets meer. Maar ben dan wel benieuwd hoe dit juridisch uitpakt.
Uit nieuwsgierigheid. Mijn natuurkunde-kennis wat betreft geluidsdruk is heel erg roestig. Hoe zit het ook alweer met geluid met verschillende bronnen "optellen/uitrekenen?" 40dB + 50dB = 50.4dB ?

//durftevragen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dapdodo
mkleinman schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:59:
[...]

Uit nieuwsgierigheid. Mijn natuurkunde-kennis wat betreft geluidsdruk is heel erg roestig. Hoe zit het ook alweer met geluid met verschillende bronnen "optellen/uitrekenen?" 40dB + 50dB = 50.4dB ?

//durftevragen :)
https://www.naa.nl/kennis...veaus-optellen-aftrekken/
Van logaritmische schaal naar normaal en dan optellen en terug naar logaritmisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkxQfn2b3TWrQtfPbczM94pLZ3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSUspNpX2IfOku5feHUbYpfp.jpg?f=fotoalbum_large

Thermostaat hangt. Eerste indruk is dat de draaiknop stroef gaat, die had van mij soepeler gemogen. De interface voor bijvoorbeeld het instellen van het wachtwoord is niet heel intuïtief. In eerste instantie continu de verkeerde kant op draaien.

Interfacen met netwerk en de app ging prima. App crashte alleen toen de thermostaat begon met een software update.

Stooklijn en alle andere settings worden meteen overgenomen door de thermostaat. Dus het zal mij straks benieuwen bij de eerste warmtevraag hoe de verwarmingsrun er uit gaat zien.

Ik heb de thermostaat van de ketel er ook af gehaald, die wilde ik boven bij de ketel zelf op hangen maar het blijkt dat de ketel nog steeds warm tapwater geeft zonder dat er een thermostaat is aangesloten.

De bekende Dhr EricPVT noemde mijn ketel nu al een veredelde badgeiser :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry.rb
  • Laatst online: 06-05-2024
De etwist van mij wordt soms iets warm uit zichzelf (te voelen met achterkant van hand tegen display). Daardoor geeft de thermostaat een te hoge temperatuur aan. Het vervelende is dat dit lijkt te variëren en dus de kalibratiefunctie van de weergegeven temperatuur dan ook niet goed werkt.

Ben benieuwd of jij dat ook ervaart..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:55

Japie.G

Colour Classic

Ben ook bezig met wat thermostaat dingen. Heb het gevoel dat ik alles in huis naar beneden moet kalibreren om kloppend te zijn. Hoe ijk je een thermostaat nou een beetje okee? Zijn daar slimme methodes voor?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
harry.rb schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:42:
De etwist van mij wordt soms iets warm uit zichzelf (te voelen met achterkant van hand tegen display). Daardoor geeft de thermostaat een te hoge temperatuur aan. Het vervelende is dat dit lijkt te variëren en dus de kalibratiefunctie van de weergegeven temperatuur dan ook niet goed werkt.

Ben benieuwd of jij dat ook ervaart..
Dat is een goede inderdaad. Ik heb op dit moment de e-Twist op het originele gat gemonteerd in de woonkamer voor de thermostaat. Als hij inderdaad intern wat aan warmt uit zichzelf dan hang ik hem wat hoger of lager op waardoor hij strak tegen de muur komt te zitten.

Op die manier "koelt" de muur de thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

PentaClover schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:06:
[...]

Is dit dan ongeveer wat je in gedachte hebt ?

[Afbeelding]
Het verbaast mij niks dat jij hier al over hebt nagedacht (en/of dit heel snel hebt kunnen tekenen) :+
Om niet achter te blijven heb ik soortgelijke schema's gemaakt. Laten we beginnen met de huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAOU5oMniqFcldz01Pj-BjiJfTc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/32XAPEorFkSg2T53lfOS3axw.png?f=fotoalbum_large

En dan het schema op basis van mijn verhaal van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIl0RVSykkPW5EnuaYsIfCEYUi8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BVuYiQ3lQRMWUPdayLpF1ePG.png?f=fotoalbum_large

Maar het kan ook zijn dat ik een shortcut neem en de Ta direct uit de PID loop haal in plaats van deze te bepalen op basis van het gedrag van het afgifte systeem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRZZvKN42MBxGE1s_IK-P0nW4Fg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PPXcfDjTv6LletsWHQJ1OCG5.png?f=fotoalbum_large

Een constante flow is namelijk misschien ook niet ideaal met naregeling, dus een vaste ΔT is misschien ook nog wel een optie. Om het nog moeilijker te maken: Ik heb ook de mogelijkheid om de WP pomp mbv PWM aan te sturen, dus ik zou ook de Ta na de buffer kunnen gaan beïnvloeden om het vermogen constant te houden.

De Ta is verder dus ook enkel de uitkomst van de PID controller, zonder een eigen stooklijn. De stooklijn zit namelijk al verwerkt in het gevraagde vermogen. Vanwege de buffer is de Ta ook niet noodzakelijk 1:1 gerelateerd aan het vermogen wat op dit moment gevraagd wordt. De zonnecollector zou bijvoorbeeld de buffer al op temperatuur kunnen hebben gebracht, dus dan heb je de WP niet eens nodig.
Ep Woody schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:21:
[...]

Mooi systeem! Weet alleen niet of het out of the box helemaal aan de eisen van @Dre voldoet... Aansluiten, draai aan de knop en klaar en met een zo zuinig mogelijk draaiend systeem.

[...]

Je hebt veel tijd gestoken in het optimaliseren van je verwarmingssysteem! Hulde!

[...]

Is het wel een echte PID regeling zoals jij hem toepast? Oftewel meten van een waarde en draai je vraag automatisch op laten aanpassen, of is het eigenlijk een WAR regeling met een compensatie zodat je zo efficient mogelijk werkt?
De constantes binnen de PID controller zijn experimenteel bepaald en zijn natuurlijk afhankelijk van het huis. Dat neemt niet weg dat je met wat extra logica er bovenop die constantes kan bepalen door te kijken hoe het huis in het verleden reageerde (en dan is het meer plug-en-play). Dit is ook wat Honeywell doet in hun bestaande thermostaten. Het grote verschil is vooral wat ze proberen te optimaliseren. Bij Honeywell is dat enkel de afwijking tov het setpoint, maar ik sta wat meer afwijkingen (te warm in bepaalde ruimtes) toe om zo te zorgen dat het met een zo laag mogelijk(e) vermogen/Ta lukt.

Het verschil tussen WAR+compensatie en mijn aanpak is volgens mij dat de standaard compensatie enkel proportioneel is (P) en je daardoor niet exact op je setpoint komt. In mijn geval is het WAR component met opzet klein (het is meer als een stukje feed-forward) en de PID controller (met echt P+I+D) zal zorgen dat we over tijd 0 afwijking hebben. Die losse PID componenten kan je ook mooi terug zien in de derde grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Japie.G schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:48:
Ben ook bezig met wat thermostaat dingen. Heb het gevoel dat ik alles in huis naar beneden moet kalibreren om kloppend te zijn. Hoe ijk je een thermostaat nou een beetje okee? Zijn daar slimme methodes voor?
Ik heb zelf een DS18B20 hangen in de woonkamer, die meet de temperatuur en hangt strak onder de thermostaat.

ik heb daarnaast nog een Netatmo sinds kort staan, die meet ook de binnentemperatuur. Dan heb ik drie temperaturen die ik met elkaar kan vergelijken.

Op dit moment zitten de Netatmo en de eTwist aardig op 1 lijn. de DS18B20 geeft een te hoge temperatuur aan

Update:

Eerste verwarmingsrun gehad met aanwarmsnelheid "normaal". Thermostaat op 19.5 en temperatuur was gezakt tot onder de 19.5.

Verwarmingsrun;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/huo9rCFOv3AZV2M2QJmOCnn33KY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QYj8oZ0Ege8kjVBQnLA8iZyX.png?f=fotoalbum_large

Redelijk fanatiek naar de 2.2kW opgenomen vermogen en de temperatuur van de stooklijn om daarna heel langzaam terug te moduleren.

Ik heb nu de aanwarmtijd op "langzaamst" gezet in de app, kijken of dat het gedrag veranderd.

Ik ben benieuwd.

[ Voor 34% gewijzigd door mkleinman op 20-11-2020 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Inmiddels hangt hier de Panasonic Aquarea J-series en heeft zijn eerste rondje gedraaid.
De display/knoppen-unit die "standaard" op de binnenunit zelf gemonteerd is, is bij ons verplaatst naar de huiskamer en fungeert als veredelde thermostaat.
\Weet iemand of de geregistreerde temperatuur daarvan te "calibreren" is? Naar mijn idee/gevoel geeft die een dikke hele graad teveel aan. Ik kan het het menu zelf niet vinden.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
sjimmie schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:46:
Inmiddels hangt hier de Panasonic Aquarea J-series en heeft zijn eerste rondje gedraaid.
De display/knoppen-unit die "standaard" op de binnenunit zelf gemonteerd is, is bij ons verplaatst naar de huiskamer en fungeert als veredelde thermostaat.
\Weet iemand of de geregistreerde temperatuur daarvan te "calibreren" is? Naar mijn idee/gevoel geeft die een dikke hele graad teveel aan. Ik kan het het menu zelf niet vinden.
Bij 5H
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mX_JNe6tcHc3ETUnaBx9vTfZyXE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oFN97X7jzDh8NXzzOHGx4tnl.png?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Thanks, ik kan dat vooralsnog niet vinden, maar ik zal verder zoeken.
(er zullen een paar menu's of stappen vooraf gaan aan dat punt en ik zie het dus nog even niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
sjimmie schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:37:
[...]

Thanks, ik kan dat vooralsnog niet vinden, maar ik zal verder zoeken.
(er zullen een paar menu's of stappen vooraf gaan aan dat punt en ik zie het dus nog even niet)
Je leest het niet goed. Het gaat om het indrukken van drie toetsen gedurende 5 seconden op de controller... Dus geen menu, maar gewoon knoppen drukken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gskM75i_1F2n6uXFwjxUFrJbdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fe8lVw4dplgLyPimpvkbIJGQ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9GpPIml8HQk_lg1LbHNhhL7iKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DugdLg7ywkqLeZjaND5lxjme.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door t.oswald op 20-11-2020 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Nu online
mkleinman schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:10:
Ik heb nu de aanwarmtijd op "langzaamst" gezet in de app, kijken of dat het gedrag veranderd.
Huh? Ik kan de aanwarmtijd alleen in minuten aangeven. Aanwarmmethode gaat alleen via parameter op warmtepomp zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
TweakersOnly schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:14:
[...]

Huh? Ik kan de aanwarmtijd alleen in minuten aangeven. Aanwarmmethode gaat alleen via parameter op warmtepomp zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nit5cldtJUID2Sc7ExnVWET12F0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7nHHLvM9b1Y0m7UmPbnYENAE.jpg?f=fotoalbum_large

In de app onder installateur --> Aanwarm- en afkoelsnelheid

Vlak onder de Aanwarmtijd.

Daarnet de thermostaat geijkt, hij zat er aardig naast! Ik meet op twee thermometers 19.5 en de thermostaat gaf 20.6 aan. Dat komt ook wel overeen met het feit dat wij het best fris hadden.

ELGA draait weer op dit moment. Ik heb nog geen pendelen gezien, al wel dat de ELGA heel diep terug moduleert ( 450W ) terwijl rond de 420W de unit begint met pendelen.

[ Voor 20% gewijzigd door mkleinman op 20-11-2020 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Nu online
mkleinman schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:23:
[...]

[Afbeelding]

Vlak onder de Aanwarmtijd.

Daarnet de thermostaat geijkt, hij zat er aardig naast! Ik meet op twee thermometers 19.5 en de thermostaat gaf 20.6 aan. Dat komt ook wel overeen met het feit dat wij het best fris hadden.

ELGA draait weer op dit moment. Ik heb nog geen pendelen gezien, al wel dat de ELGA heel diep terug moduleert ( 450W ) terwijl rond de 420W de unit begint met pendelen.
In de iOS app is de optie niet aanwezig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6nClgLKF_R6u25m2AENWaSGazQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j9rcWpPuWgTQqLLeW9FJRp5V.png?f=user_large

Wat is dit nu weer voor onzinnig iets? Zorg gewoon dat de opties gelijk zijn. |:(

[ Voor 6% gewijzigd door TweakersOnly op 20-11-2020 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
TweakersOnly schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:40:
[...]

In de iOS app is de optie niet aanwezig:

[Afbeelding]

Wat is dit nu weer voor onzinnig iets? Zorg gewoon dat de opties gelijk zijn. |:(
MIsschien heb je een oudere firmwareversie van de ELGA ACE? Anders is het idd }:O

Mijn vrouw heeft een iPhone, ik zal de app daar ook zo ff op installeren dan kan ik kijken of het komt door het OS / App of door de ELGA zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Nu online
Ik heb de Remeha Mercuria. Wel met ongeveer dezelfde parameters als de Elga ACE.
Zal dit weekend eens kijken naar firmware versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:50
Vraagje voor andere Nibe gebruikers. Waarom levert de F2120 een aanvoer temperatuur (Externe aanvoer temp.) van 27.1 graden terwijl de stooklijn/curve in de SMO dit op 23.8 graden "berekend" heeft...?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmNkXFLPsVVb6v-9IEvgW04DIXo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T5hxFxNOilRPPoh55cSN4E2L.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Vraagje voor de Loria eigenaren: invloed van omgevingstemperatuur (parameter 41 bij mijn Loria 6010) is instelbaar van 0 tot 100%, staat standaard op 0% ingesteld. Als deze parameter op 100% staat, dan is toch sprake van 100% WAR? (En 0% = 100% RAR).

Kwam elders nl een tekst tegen die dit % juist aan de omgevingssensor (ruimtethermostaat) koppelde, waardoor 100% = 100% RAR zou betekenen en 0% = 100% WAR. #confused

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
HiBe schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:20:
Vraagje voor andere Nibe gebruikers. Waarom levert de F2120 een aanvoer temperatuur (Externe aanvoer temp.) van 27.1 graden terwijl de stooklijn/curve in de SMO dit op 23.8 graden "berekend" heeft...?

[Afbeelding]
ik vermoed omdat je thermostaat daar om vraagt. Je thermostaat is leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
mkleinman schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:24:
[...]

Hangt geen thermostaat aan. is 100% WAR met aan/uit vanuit de vloerverwarming (aan als minimaal 1 groep warmte vraagt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
HiBe schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:27:
[...]

Hangt geen thermostaat aan. is 100% WAR met aan/uit vanuit de vloerverwarming (aan als minimaal 1 groep warmte vraagt).
Ehm nee dat is dat hem inderdaad niet :P. Misschien iets van een parameter die een stooklijncorrectie doet ivm de buitentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:08

[Afbeelding]
Ik ken geen details van de regeling van de Nibe, maar mogelijk regelt hij op de retourtempetatuur?

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:55
mkleinman schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:24:
[...]
Dat is niet per definitie zo. Bij mij is de thermostaat slechts een display om de gewenste ruimte temp in te stellen. De stooklijn komt van de warmtepomp.

@HiBe een aanvoer van 23 graden is wel heel erg laag overigens.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Bo0bz schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:33:
[...]

Dat is niet per definitie zo. Bij mij is de thermostaat slechts een display om de gewenste ruimte temp in te stellen. De stooklijn komt van de warmtepomp.

@HiBe een aanvoer van 23 graden is wel heel erg laag overigens.
23 graden is laag... is ook de vraag of dat goed gaat, maar dat is een probleem wat makkelijk op te lossen is, zodra ik snap hoe ik de temperatuur volgens de curve gestuurd kan krijgen. Hij heeft nu aanvoer 27.1 en retour 22.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody

[Afbeelding]
Geen ervaring met Nibe maar misschien omdat dat de minimale temperatuur is waarop deze groep(en) de minimale warmte kwijt kunnen zonder dat de Nibe uitvalt? Of omdat hij te snel verhoogd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 22:42
jeffreytigch schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:35:
Voor men die is geinteresseerd in mijn zoektocht. Ik weet niet of het helemaal past bij het topic, maar na een hoop leveranciers te benaderen (weer zonder tegenbericht), hebben we nu wel beet.

Het gaat om de Aquapura Monobloc. Ik heb daar in het topic of het forum niet veel over kunnen terugvinden. Heeft hier iemand ervaring mee? Ik zie een COP van 3,2 op EN16147 met 20C, maar kan dat niet goed vergelijken met de modellen die hier worden besproken. Het apparaat maakt wel wat lawaai binnenshuis (51 dB(A)), voordeel is wel dat we de buren niet hoeven te storen met een buitenunit van >60dB.
Mijn advies: niet aan beginnen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
t.oswald schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:09:
[...]

Je leest het niet goed. Het gaat om het indrukken van drie toetsen gedurende 5 seconden op de controller... Dus geen menu, maar gewoon knoppen drukken

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Haha, ja ik las het niet goed en zelfs toen ik het in het boekje terug had gevonden snapte ik het aanvankelijk nog niet. Ik begreep dat die toetscombi nodig was als het password kwijt was. |:(
Die temp instelling stond hier op -2.0, geen idee of dat standaard is, of dat de installateur me in de maling wilde nemen... (nu eerst maar naar -1.0 en kijken hoe dat gaat)

EDIT: blijkbaar wijk ikzelf heel erg af, want als ik de correctie van -2.0 aanpas naar -1.0 dan vindt hij het dus nog warmer. Vreemd, naar mijn idee is het ergens tussen de 20 en 21 graden en de sensor zegt 22. Dus ik dacht dat ie een graad teveel aangaf. Maar dan zou de correctie naar -3.0 moeten om dat te matchen, en dat kan niet (-2.0 tot +2.0).

[ Voor 13% gewijzigd door sjimmie op 20-11-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 09:07
koevlaas2 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:05:
[...]

Mijn advies: niet aan beginnen.
En waarom? Omdat het een alles-in-1 apparaat is? Ik ben nog erg blanco in het onderzoek, dus ik ben benieuwd waarom je een warmtepompboiler niet adviseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

mkleinman schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:23:
[...]

[Afbeelding]

Even wat anders: die installateurs app voor de Elga Ace heb ik wel een keer geprobeerd maar werkte niet. Volgens mij heb je nog een bepaalde key nodig?

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
jeffreytigch schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:11:
[...]

En waarom? Omdat het een alles-in-1 apparaat is? Ik ben nog erg blanco in het onderzoek, dus ik ben benieuwd waarom je een warmtepompboiler niet adviseert.
Is die ook om je huis mee te verwarmen ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 09:07
koevlaas2 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:33:
[...]

Is die ook om je huis mee te verwarmen ?
Nee, het idee is om dit te gebruiken voor SWW, naast infrarood panelen voor hoofdverwarming.

Even voor de volledigheid (voordat de hooivorken van stal worden gehaald), dit is een van de opties. Andere optie is dus een 'echte' warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
jeffreytigch schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:39:
[...]

Nee, het idee is om dit te gebruiken voor SWW, naast infrarood panelen voor hoofdverwarming.

Even voor de volledigheid (voordat de hooivorken van stal worden gehaald), dit is een van de opties. Andere optie is dus een 'echte' warmtepomp.
Voor sww only kan het wel, maar om even een hooivork in je lijf te duwen: persoonlijk zou ik nooit overgaan op infrarood verwarming als hoofdverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
fmb schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:31:
[...]

Even wat anders: die installateurs app voor de Elga Ace heb ik wel een keer geprobeerd maar werkte niet. Volgens mij heb je nog een bepaalde key nodig?
Die key had ik niet nodig. Ik kan gewoon met de installateurs app en de snelstart app de ACE uitlezen.

Enige wat ik moest doen was een bluetoothkoppeling maken, de pincode staat aan de binnenkant van de pliastic cover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 21:43
HiBe schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:39:
[...]

23 graden is laag... is ook de vraag of dat goed gaat, maar dat is een probleem wat makkelijk op te lossen is, zodra ik snap hoe ik de temperatuur volgens de curve gestuurd kan krijgen. Hij heeft nu aanvoer 27.1 en retour 22.1.
De optimalisatie loopt bij de F2120 via de functie compressorfrequentie vs Tb en het vermogen blijkt bij elke Tb net wat te hoog uit te komen. Daardoor gaat hij regelmatig uit, wat blijkbaar de bedoeling van Nibe is. In Oostenrijk (energiesparhaus.at) zijn een paar mensen bezig geweest om dat zo te veranderen dat de WP continu doorloopt. Hun conclusie was dat het inderdaad kon, maar minder zuinig was. Blijkbaar zit de optimale frequentie bij de scroll compressor in de F2120 vrij hoog. Dit lijkt echt type specifiek.

Door de graadminuten voor de start van de WP van -60 naar -120 te veranderen blijft hij wel langer doorlopen, maar dat betekent dat hij ook langer uit is en kan dus een vermindering van comfort betekenen. Dat vermindert het aantal starts. Ook een halve tot hele graad nachtverlaging geeft een langere run daarna. Nu ik thuiswerk kan ik dat niet meer 's middags doen en dan kost het me teveel COP.

Het aantal starts is bij mij nu iets van 1700-1800 per jaar. Dat vind ik wel OK.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
@mkleinman bevalt de thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

mkleinman schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:50:
[...]

Die key had ik niet nodig. Ik kan gewoon met de installateurs app en de snelstart app de ACE uitlezen.

Enige wat ik moest doen was een bluetoothkoppeling maken, de pincode staat aan de binnenkant van de pliastic cover.
Dat had ik ook gedaan, maar lukte niet. Misschien wat verkeerds gedaan; ik ga het nog een keer proberen. Zou fijn zijn, menu met de draaiknopbediening is niet altijd even fijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
assje schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:19:
[...]

Dit is exact wat ik ook graag zou willen, ik wil mijn buitenunit onder een kap op mijn dak plaatsen en dan mijn MV in die kap af laten blazen.

Het zal de wereld niet schelen maar als het buiten -10 is scheelt 100m3/hr lucht van 20 graden allicht iets.
Kan je beter een ventilatie WTW installeren, die heeft pas rendement (3000% / COP 30).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
LangeFries schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:55:
[...]

De optimalisatie loopt bij de F2120 via de functie compressorfrequentie vs Tb en het vermogen blijkt bij elke Tb net wat te hoog uit te komen. Daardoor gaat hij regelmatig uit, wat blijkbaar de bedoeling van Nibe is. In Oostenrijk (energiesparhaus.at) zijn een paar mensen bezig geweest om dat zo te veranderen dat de WP continu doorloopt. Hun conclusie was dat het inderdaad kon, maar minder zuinig was. Blijkbaar zit de optimale frequentie bij de scroll compressor in de F2120 vrij hoog. Dit lijkt echt type specifiek.

Door de graadminuten voor de start van de WP van -60 naar -120 te veranderen blijft hij wel langer doorlopen, maar dat betekent dat hij ook langer uit is en kan dus een vermindering van comfort betekenen. Dat vermindert het aantal starts. Ook een halve tot hele graad nachtverlaging geeft een langere run daarna. Nu ik thuiswerk kan ik dat niet meer 's middags doen en dan kost het me teveel COP.

Het aantal starts is bij mij nu iets van 1700-1800 per jaar. Dat vind ik wel OK.
Ik heb de graadminuten op -180 staan. Stond eerst op -120, maar daarbij had ik veel pendel gedrag. Nu zie ik runs van ongeveer 5 kwartier.

Wat is Tb? En kan ik dat in het menu van de controller terug zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 21:43
HiBe schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:17:
[...]

Ik heb de graadminuten op -180 staan. Stond eerst op -120, maar daarbij had ik veel pendel gedrag. Nu zie ik runs van ongeveer 5 kwartier.

Wat is Tb? En kan ik dat in het menu van de controller terug zien?
Tb is buitentemperatuur

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

overwinteraar schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:21:
Vraagje voor de Loria eigenaren: invloed van omgevingstemperatuur (parameter 41 bij mijn Loria 6010) is instelbaar van 0 tot 100%, staat standaard op 0% ingesteld. Als deze parameter op 100% staat, dan is toch sprake van 100% WAR? (En 0% = 100% RAR).

Kwam elders nl een tekst tegen die dit % juist aan de omgevingssensor (ruimtethermostaat) koppelde, waardoor 100% = 100% RAR zou betekenen en 0% = 100% WAR. #confused
Ligt volgens mij aan de software versie. Die van mij doet met 100% alleen RAR. Heb het verschil al eens in de verschillende documentaties voorbij zien komen.

Uit mijn hoofd is dat bij mij parameter 31 ofzo...

[ Voor 3% gewijzigd door stuffer op 20-11-2020 22:25 ]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Heronimo schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:48:
[...]

Ben benieuwd!

Ansich zou de komende dagen ook beter weer moeten zijn om tot een goede setting te komen. Althans, in regio Rotterdam word het vannacht 4 graden. Koud genoeg voor een mooie lange run waarbij de boel in evenwicht kan komen.
Zie vandaag weinig verschil in de runs nog. Laagst afgenomen (elektrisch) vermogen rond de 400 Watt en nog teveel aan/uit. Aan/uit is enigszins logisch, vanwege de aan/uit sturing vanuit de thermostaat. Misschien dat die de komende dagen nog wat "bijleert".

Merk verder weinig verschil met de lagere stooklijn; huis blijft prima op temperatuur.

Kan helaas met Homey Insight nog niet echt goed terugkijken naar voorgaande week; de .csv export die Homey kan maken geeft de data op elk heel uur... Heb dus nog werk aan de winkel, maar eerst andere prioriteiten in huis.

De lange run rond 19:00 komt vooral omdat de temperatuur in de badkamer laag was (17,5 graden) omdat het raam de hele dag op heeft gestaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5p5NB9onGVye_HKBPUtiddQ96w8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/nOk7O2oHb0arXGKi98GoUeGz.png?f=fotoalbum_medium

De badkamer is wel snel weer op temp, maar zal ook komen door de warmte vanuit de muren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMWOb9GxxxdxZv7a28QBG7SSxKM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/mo01Wk9HeZ5YKVaOH6yl9u5K.png?f=fotoalbum_medium

Toegevoegd om 23:30: dit is mogelijk interessant, ik stond net bij de warmtepomp (proberen of bluetooth verbinding werkt) en het viel me op dat de aan/uit sturing op “aan” stond, maar dat de warmtepomp in “regelstop” stond. Na een minuutje ging deze weer aan. Het kan dus zijn dat het aan/uit (pendelen) gedrag niet alleen door de thermostaat veroorzaakt wordt. De warmtepomp besluit dus ook zelf dat hij uit moet gaan.

Moet nog uitzoeken waar dit door komt. Misschien is de retourtemperaratuur te hoog? Dan zou de stooklijn misschien omlaag moeten. Iemand tips?

[ Voor 45% gewijzigd door fmb op 20-11-2020 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Voorlopig wel. Nu de temperatuur offset klopt is het echt lekker nu in de woonkamer. Het is nu even aankijken hoe het verder gaat met de thermostaat en hoe die reageert.

Thermostaat staat op 20.5 graden nu, mijn sensor meet 20.3 graden en de netatmo 20.1

Ta/Tr is stabiel. 31 aanvoer, 28 retour. Ik zou persoonlijk nu een Ta van 34 verwachten maar vermoed dat CP240 daarvoor verantwoordelijk is. Die staat nu op 4 ( na volgen webinar van Remeha ).

[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 20-11-2020 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 20:24
Ep Woody schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:11:
[...]

Ik ben geen installateur, maar ik begrijp de concepten wel. Van een CV installateur verwacht men dat zij doen wat goed is voor hun CV installatie. Die verwachting is helaas onterecht, maar zou dat niet moeten zijn. Het is geen rocketscience, het kost alleen een beetje tijd.

[...]

Eigenlijk heb je maar 3 standen nodig op je Panasonic.
  • Een "uit" stand voor lange afwezigheid / vakantie.
  • Een "aan" stand voor dagelijkse warmte. WAR met een subtiele ruimtecorrectie en een aan/uit thermostaat om te voorkomen dat er overshoots zijn, eventueel met nachtverlaging.
  • Een "boost" stand voor bezoek van oma. Snel verwarmen naar 23 graden (een bepaalde settemperatuur).
Dit is wat ik nu doe met mijn OpenHAB implementatie. Met WAR een constante, afgemeten hoeveelheid warmte, ruimtecorrectie voor tijdelijke afwijkingen en aan/uit functie voor voor/naseizoen cq overshoots en een boostfunctie die eigenlijk nooit meer gebruikt wordt.

[Afbeelding]
Dit is mijn eerste opzet met een PID regeling. Het "werkt" maar je ziet wel gelijk het grootste nadeel van een PID regeling. Vol gas om vervolgens rustig af te bouwen en daarna weer fors gas te geven.
Wat voor PID regelaar gebruik je? En heb je hem ingeregeld? Een pid regelaar kan zo worden ingesteld dat je geen overshoot hebt.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ook wel een interessante trouwens voor de stille modus van de ELGA ACE. Het vermogen wordt dan met 50% begrenst en scheelt 5dB lawaai.

Dat verklaard op dit moment waarom ik 3000W aanvoer aan warmte zie maar het setpoint niet bereikt wordt.

Interessant om te kijken:

YouTube: Webinar Verdieping technische training Elga Ace - Remeha

[ Voor 24% gewijzigd door mkleinman op 20-11-2020 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Nu online
mkleinman schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:43:
[...]
Ta/Tr is stabiel. 31 aanvoer, 28 retour. Ik zou persoonlijk nu een Ta van 34 verwachten maar vermoed dat CP240 daarvoor verantwoordelijk is. Die staat nu op 4 ( na volgen webinar van Remeha ).
Wat is nu je stooklijn? Gebruik je WAR of WAR+RAR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
TweakersOnly schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:00:
[...]

Wat is nu je stooklijn? Gebruik je WAR of WAR+RAR?
Op dit moment alleen referentieruimte, dat is waar de ellende mee begon bij mij met de Touch. Als dat goed werkt heb ik in elk geval een werkende basis waar ik op kan terug vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:23
jeffreytigch schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:39:
[...]

Infrarood als hoofdverwarming is heel bijzonder en bijna nooit een goed idee. Ik zou daar zeker even goed induiken voor je die optoe kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Nu online
Mijn Remeha is vandaag totaal ontspoord:

Stooklijn: 26 graden met hellingshoek 0,1
Max pompsnelheid: 85%

Tot vandaag netjes gedraaid met ongeveer 600 watt verbruik.

Omdat t fris in woonkamer was, heb ik de hellingshoek verhoogd naar 0,2 / 0,3. Vanaf dat moment schiet verbruik omhoog naar 1800-1900 watt in fases, met idem geluid.

Idem als ik ipv de hellingshoek de pompsnelheid omhoog gooi naar 100%.

Situatie: hybride warmtepomp 6KW met 15 liter debiet, aangesloten op open verdeler vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

mkleinman schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:54:
Ook wel een interessante trouwens voor de stille modus van de ELGA ACE. Het vermogen wordt dan met 50% begrenst en scheelt 5dB lawaai.

Dat verklaard op dit moment waarom ik 3000W aanvoer aan warmte zie maar het setpoint niet bereikt wordt.

Interessant om te kijken:

YouTube: Webinar Verdieping technische training Elga Ace - Remeha
Ja, die twee webinars zijn interessant. Geeft nuttige info. Handleiding blijft op veel punten een onduidelijke uitleg geven.

Hier een klein gedeelte toegevoegd onderaan mijn post. Heb jij tips?

[ Voor 11% gewijzigd door fmb op 20-11-2020 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

fmb schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:04:
[...]

Dat had ik ook gedaan, maar lukte niet. Misschien wat verkeerds gedaan; ik ga het nog een keer proberen. Zou fijn zijn, menu met de draaiknopbediening is niet altijd even fijn ;)
@mkleinman Helaas geen succes. Bluetooth uit en aan gezet op zowel Samsung als Elga en ook koppeling op de Samsung gewist. Maar beide app krijgen geen verbinding. Ze zien de EHC wel, maar opzetten verbinding eindigt met een foutmelding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 12:53
koevlaas2 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:05:
[...]

Kan je beter een ventilatie WTW installeren, die heeft pas rendement (3000% / COP 30).
Dat snap ik maar was wel even wat ingrijpender. Heb ik uitgebreid overwogen maar uiteindelijk niet voor gekozen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:55
overwinteraar schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:21:

Wat je zegt klopt inderdaad. Parameter 41 (bij versie 27.33 is dit P33) op 0% betekent 100% WAR.

Indien de installatie is uitgerust met een omgevingssensor (zone 1): Deze functie maakt het mogelijk om de invloed van de omgevingstemperatuur op de regeling te kiezen. Als er geen waarde wordt ingevoerd, gebeurt de instelling alleen op basis van de weersafhankelijke regeling.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
mgroen81 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:44:
[...]

Wat voor PID regelaar gebruik je? En heb je hem ingeregeld? Een pid regelaar kan zo worden ingesteld dat je geen overshoot hebt.
Ep Woody in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Hier staat mijn concept, los van de overshoot is het ook erg onpraktisch dat hij op max vermogen start om daarna opzoek te gaan naar een stabiele waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
fmb schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:32:
[...]

Toegevoegd om 23:30: dit is mogelijk interessant, ik stond net bij de warmtepomp (proberen of bluetooth verbinding werkt) en het viel me op dat de aan/uit sturing op “aan” stond, maar dat de warmtepomp in “regelstop” stond. Na een minuutje ging deze weer aan. Het kan dus zijn dat het aan/uit (pendelen) gedrag niet alleen door de thermostaat veroorzaakt wordt. De warmtepomp besluit dus ook zelf dat hij uit moet gaan.

Moet nog uitzoeken waar dit door komt. Misschien is de retourtemperaratuur te hoog? Dan zou de stooklijn misschien omlaag moeten. Iemand tips?
Als hij gaat pendelen omdat je retourtemperatuur te hoog wordt dan moet je stooklijn juist omhoog. Je moet het verschil tussen Ta en Tr verhogen. Vermoedelijk heb je dan bij je huidige Ta nog geen evenwicht in je afgiftesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
fmb schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:45:
[...]

@mkleinman Helaas geen succes. Bluetooth uit en aan gezet op zowel Samsung als Elga en ook koppeling op de Samsung gewist. Maar beide app krijgen geen verbinding. Ze zien de EHC wel, maar opzetten verbinding eindigt met een foutmelding.
Wat voor telefoon heb je Samsung nogwat?

Ik heb een S7 en daar ging de koppeling vlekkeloos mee.

Is trouwens de antenne wel geinstalleerd? Die hebben ze bij mij met een kabel tot buiten de kast gebracht en aan de zijkant van de binnenunit geplakt.

Pagina: 1 ... 29 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.