Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.292 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:06
CurlyMo schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:28:
[...]

Ook niet als je de besparing om vastrecht gas meerekenend? Ik zat namelijk met hetzelfde. 150m³ gas zien af te vangen met elektra, maar doordat je dan wel van je ATO af kan wordt de terugverdientijd toch weer een ander verhaal. Nu was het hier óók een ideële kwestie, dus terugverdientijd speelde niet zo'n grootte rol.
Nee, mijn vastrecht incl. cashback is komend jaar €95.

Een 250l RVS vat en installatiemateriaal kost zo'n €1.200 en dan bespaar ik tussen de €30 (€0,23/kWh) en €130 (€0,07/kWh) per jaar. Afhankelijk van de potentie tot salderen een terugverdientijd van 40 tot 9 jaar en dan ga ik er vanuit dat ik gratis van het gas af kan. Mijn gasketel werkt nog prima en heeft een oneindige hoeveelheid water op hoge temperatuur. Gas is nog steeds veel te goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 19:09
doek55 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:07:
[...]

Nee, mijn vastrecht incl. cashback is komend jaar €95.

Een 250l RVS vat en installatiemateriaal kost zo'n €1.200 en dan bespaar ik tussen de €30 (€0,23/kWh) en €130 (€0,07/kWh) per jaar. Afhankelijk van de potentie tot salderen een terugverdientijd van 40 tot 9 jaar en dan ga ik er vanuit dat ik gratis van het gas af kan. Mijn gasketel werkt nog prima en heeft een oneindige hoeveelheid water op hoge temperatuur. Gas is nog steeds veel te goedkoop.
Combinatie van nog een goed werkende ketel en de cashback maken het dan inderdaad weinig interessant. Waarschijnlijk is het dan gewoon een kwestie van wachten of er een andere financiele prikkel komt of de ketel stuk gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:43:
[...]

Precies wat de Hewalex ook doet :)
En we kunnen weer gratis douchen ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024
CurlyMo schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:28:
[...]

Ook niet als je de besparing om vastrecht gas meerekenend? Ik zat namelijk met hetzelfde. 150m³ gas zien af te vangen met elektra, maar doordat je dan wel van je ATO af kan wordt de terugverdientijd toch weer een ander verhaal. Nu was het hier óók een ideële kwestie, dus terugverdientijd speelde niet zo'n grootte rol.
Ja, inderdaad. Dat scheelt toch zo'n 25/maand aan vastrecht en aansluitingskosten?
Als je een mv hebt zonder wtw zou je een wpb voor sww kunnen overwegen die als invoer je warme mv afvoer hebt.
Heeft z'n huidige wp geen mogelijkheid om een boiler aan te sluiten?
Alhoewel soms door de subsidie die je dan niet krijgt misschien minder aantrekkelijk kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024
doek55 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:54:
[...]

De warmtepomp zelf was incl. subsidie en verzending uit Spanje €2.350. Aan installatiemateriaal heb ik nog eens €1.400 uitgegeven. Dat was incl. kunststof verdeler, elektra kabels en automaten, warmtemeter, vuilafscheider, koelleiding, etc. Totaal dus voor €3.750 klaar.

Ik verbruik nog 160m³ gas voor SWW, maar zie nog steeds geen duurzame en kostenefficiënte manier om dat te vervangen. Mijn gasketel haalt een rendement van 80% op bovenwaarde en mijn douche WTW is alleen op de koudwaterkraan aangesloten waardoor die zinloos wordt bij lage temperaturen.
Dus als je verder geen kosten krijgt is ie binnen 9 jaar terug verdiend.
Als je volledig van het gas afgaat is het wellicht nog sneller terug verdiend vanwege het vastrecht e.d. je niet meer hoeft te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
Dag Iedereen!

Ik las al een tijdje mee in dit topic, omdat we in afwachting zijn van de oplevering van onze "energieneutrale" nieuwbouwwoning, waarbij we gasloos gebruik gaan maken van een warmtepomp installatie voor verwarming/verkoeling en warmwatervoorziening van de complete woning. Heel erg veel snap ik er technisch nog niet van, maar inmiddels heb ik van de aannemer te horen gekregen welke installatie in onze woning geplaatst zal gaan worden, te weten:

- Panasonic Aquarea All-in-one J series - R32

Bestaande uit:

- WH-ADC0309J3E5 binnendeel en WH-UD05JE5 buitendeel

Dit geheel komt op zolder te staan, waarbij de buitenunit in een HydroTop module komt te staan, een soort in-dak constructie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhQhcDkYXEq_takqMBOz9ecxYvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pu4OvuvACH543E5g209lfMPY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2QGNhOJNdmgQRYGMqbqSAMFBiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5nbfoRmSNrG2ALemgxXYFFqY.jpg?f=fotoalbum_large

Waarbij de mechanische ventilatie door deze HydroTop heen wordt gestuurd t.b.v. WarmteTerugWin (WTW). Als ik de verkoopfolder er op nalees, is het allemaal hosanna en fantastisch, echter is de vraag of hier meer mensen ervaring hebben met een soortgelijke installatie? Aan welk jaargebruik zouden we grofweg moeten denken als we deze installatie voor verwarming van de woning en warm tapwater zouden gebruiken?

Onze woning wordt tevens voorzien van 16 zonnepanelen welke voor een groot deel het verbruik voor de warmtepompinstallatie zou moeten afdekken. Ben heel benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt.

Daarnaast is ons bij de meerwerkopties de mogelijkheid gesteld om een koelmodus bij de warmtepomp te bestellen, kosten € 2400,- welke we er niet bijgenomen hebben. Voor datzelfde geld, zit je al bijna aan een split unit Airco installatie. Echter lees ik nu her en der, dat het een software activatie zou zijn en niet zozeer een aanpassing zelf? Vrij bijzonder dat de aannemer daar grof geld voor durft te vragen als het echt zo is, en mijn volgende vraag is dan ook of het inderdaad zo simpel is als men doet voorkomen? Ik weet dat het geen vervanger van Airco of iets dergelijks is, maar het is altijd mooi meegenomen als het daadwerkelijk zo eenvoudig zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Dakillerbean schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:47:
Echter lees ik nu her en der, dat het een software activatie zou zijn en niet zozeer een aanpassing zelf? Vrij bijzonder dat de aannemer daar grof geld voor durft te vragen als het echt zo is, en mijn volgende vraag is dan ook of het inderdaad zo simpel is als men doet voorkomen? Ik weet dat het geen vervanger van Airco of iets dergelijks is, maar het is altijd mooi meegenomen als het daadwerkelijk zo eenvoudig zou zijn.
Als het leidingwerk en je afgiftesysteem geschikt is voor koeling dan is het inderdaad alleen een software matige handeling.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
inmiddels heb ik van de aannemer te horen gekregen welke installatie in onze woning geplaatst zal gaan worden, te weten:

...

Daarnaast is ons bij de meerwerkopties de mogelijkheid gesteld om een koelmodus bij de warmtepomp te bestellen, kosten € 2400,- welke we er niet bijgenomen hebben. Voor datzelfde geld, zit je al bijna aan een split unit Airco installatie. Echter lees ik nu her en der, dat het een software activatie zou zijn en niet zozeer een aanpassing zelf? Vrij bijzonder dat de aannemer daar grof geld voor durft te vragen als het echt zo is, en mijn volgende vraag is dan ook of het inderdaad zo simpel is als men doet voorkomen? Ik weet dat het geen vervanger van Airco of iets dergelijks is, maar het is altijd mooi meegenomen als het daadwerkelijk zo eenvoudig zou zijn.
Nu breng je mij aan het twijfelen.
Inderdaad staat bij de panasonic j-generation dat ze kunnen koelen maar dat alleen de installateur dat kan activeren. Laat er nou, hopelijk..., morgen hier een installateur komen om hier een panasonic j-gen te installeren. Dat is dan geen all-in-one maar een split met losse boiler maar op het vlak van verwarmen/koelen verder hetzelfde.
Ik ben dus benieuwd of de installateur gewoon even dat vlaggetje op "yes" zet.
(ik weet dat bij sommige andere merken echt wat extra "hardware" nodig is, maar zelfs dat kost van maar een paar honderd euro incl installatie)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
sjimmie schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:09:
[...]

Nu breng je mij aan het twijfelen.
Inderdaad staat bij de panasonic j-generation dat ze kunnen koelen maar dat alleen de installateur dat kan activeren. Laat er nou, hopelijk..., morgen hier een installateur komen om hier een panasonic j-gen te installeren. Dat is dan geen all-in-one maar een split met losse boiler maar op het vlak van verwarmen/koelen verder hetzelfde.
Ik ben dus benieuwd of de installateur gewoon even dat vlaggetje op "yes" zet.
(ik weet dat bij sommige andere merken echt wat extra "hardware" nodig is, maar zelfs dat kost van maar een paar honderd euro incl installatie)
Ben erg benieuwd wat de mogelijkheid is v.w.b. die koelingsfunctie. Mocht je uitsluitel hebben, ben ik wel benieuwd wat de uitkomst is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
CurlyMo schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:55:
[...]

Als het leidingwerk en je afgiftesysteem geschikt is voor koeling dan is het inderdaad alleen een software matige handeling.
Alle woningen worden van hetzelfde leidingwerk voorzien, de nieuwe buren met de module er wel bij, hebben geen afwijkende leidingen. Onlangs een "leidingkijk moment" gehad, en er zat totaal geen verschil in diameters van verwarmingsbuizen of vloerverwarmingsbuizen, wat dan ook. Ik gok dan ook, dat het een makkelijke verdien optie in de meerwerklijst is geweest voor de aannemer. Zoals met meer dingen waarbij we ons serieus afvroegen waarom het zo duur moet zijn. Ik denk daarbij inderdaad aan lekker extra geld cashen, of geen zin om bepaalde opties uit te voeren en ze zodoende schrikbarend duur maken, dat men er niet voor kiest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:30

timovd

Voorsprong door techniek

@sjimmie en @Dakillerbean, koelen kun je zelf activeren door naar het installateursmenu te gaan.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:24

j4y

Die 2400,- heb je dan gauw verdiend :*)

Zie; t.oswald in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

[ Voor 54% gewijzigd door j4y op 18-11-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:30

timovd

Voorsprong door techniek

Ik doe het voor de helft; 1200 :X

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:16

Japie.G

Colour Classic

Dag Iedereen!

Ik las al een tijdje mee in dit topic, omdat we in afwachting zijn van de oplevering van onze "energieneutrale" nieuwbouwwoning, waarbij we gasloos gebruik gaan maken van een warmtepomp installatie voor verwarming/verkoeling en warmwatervoorziening van de complete woning. Heel erg veel snap ik er technisch nog niet van, maar inmiddels heb ik van de aannemer te horen gekregen welke installatie in onze woning geplaatst zal gaan worden, te weten:

Bestaande uit:

Dit geheel komt op zolder te staan, waarbij de buitenunit in een HydroTop module komt te staan, een soort in-dak constructie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waarbij de mechanische ventilatie door deze HydroTop heen wordt gestuurd t.b.v. WarmteTerugWin (WTW). Als ik de verkoopfolder er op nalees, is het allemaal hosanna en fantastisch, echter is de vraag of hier meer mensen ervaring hebben met een soortgelijke installatie? Aan welk jaargebruik zouden we grofweg moeten denken als we deze installatie voor verwarming van de woning en warm tapwater zouden gebruiken?

Onze woning wordt tevens voorzien van 16 zonnepanelen welke voor een groot deel het verbruik voor de warmtepompinstallatie zou moeten afdekken. Ben heel benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt.

Hydrotop.. hoe zit dat? Staat de buitenunit dan eigenlijk binnen? Waar gaat zn lucht nou in en uit dan? Luchtdichte kast met vaste uitblaas en eigen inlaat openingen ofzo?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
Japie.G schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:35:
[...]

Hydrotop.. hoe zit dat? Staat de buitenunit dan eigenlijk binnen? Waar gaat zn lucht nou in en uit dan?
De buitenunit staat in een soort bak, verwerkt in je dak. Aan de zijkanten zit de aansluiting voor de mechanische ventilatie, die als het ware de restwarmte terugvoert naar de buitenunit, en het dakgedeelte is middels roosters aan de zijkanten verbonden met de buitenlucht. Blijkbaar benut je zo optimaal de WarmteTerugWin optie van de woning, die anders verloren gaat via een afvoer in het dak, staat de buitenunit toch beschermd onder een soort van dakelement, en heb je binnenshuis amper last van geluid. Bij onderhoud kun je vrij eenvoudig de bak openzetten.

Via deze link een wat betere omschrijving (is overigens niet het nieuwbouwproject waar wij aan deelnemen :P toevallig wel in aanbouw zijnde achter ons tijdelijke huurhuis 8) :

https://www.kleinroessing...de-geluidloze-warmtepomp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:06
dick133a schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:18:
[...]

Ja, inderdaad. Dat scheelt toch zo'n 25/maand aan vastrecht en aansluitingskosten?
Als je een mv hebt zonder wtw zou je een wpb voor sww kunnen overwegen die als invoer je warme mv afvoer hebt.
Heeft z'n huidige wp geen mogelijkheid om een boiler aan te sluiten?
Alhoewel soms door de subsidie die je dan niet krijgt misschien minder aantrekkelijk kan zijn.
Mijn vaste kosten voor gas zijn volgend jaar €8 per maand. Ik heb inderdaad mechanische ventilatie, maar een warmtepompboiler is, met de huidige subsidie, duurder dan een los vat aan mijn warmtepomp koppelen en dan krijg je ook nog een minder product (emaille) met meer onderdelen die defect kunnen gaan. Daarnaast betwijfel ik of een warmtepompboiler in de praktijk een hoger rendement heeft dan mijn Mitsubishi.
dick133a schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:21:
[...]

Dus als je verder geen kosten krijgt is ie binnen 9 jaar terug verdiend.
Als je volledig van het gas afgaat is het wellicht nog sneller terug verdiend vanwege het vastrecht e.d. je niet meer hoeft te betalen.
Volledig van het gas gaan vereist een grote investering voor een kleine besparing. Zolang de gasketel zijn werk doet is dat de beste optie. Als die niet meer te repareren is komt er een RVS vat, tenzij er tegen die tijd een betere optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 09:09
doek55 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:25:
[...]

Mijn vaste kosten voor gas zijn volgend jaar €8 per maand. Ik heb inderdaad mechanische ventilatie, maar een warmtepompboiler is, met de huidige subsidie, duurder dan een los vat aan mijn warmtepomp koppelen en dan krijg je ook nog een minder product (emaille) met meer onderdelen die defect kunnen gaan. Daarnaast betwijfel ik of een warmtepompboiler in de praktijk een hoger rendement heeft dan mijn Mitsubishi.

[...]

Volledig van het gas gaan vereist een grote investering voor een kleine besparing. Zolang de gasketel zijn werk doet is dat de beste optie. Als die niet meer te repareren is komt er een RVS vat, tenzij er tegen die tijd een betere optie is.
Ik heb er ook mijn twijfels over gehad, en toch de investering genomen en de ketel weg gedaan, ondanks we nu nog op gas koken.
Ketel verkocht voor €500, en geen onderhoud meer van rond de 100€ per jaar. Komt niet helemaal uit met een boilervat van €1900,- maarja.. Stukje groener dan maar :9

Ben nog steeds van plan een loodgieter de gasleiding naar buiten te laten leggen en een losse gasfles daar op aan te sluiten. Dan kan ik ook van het gas los, en hoef ik de vrouw haar wok niet af te nemen :+
Dat scheelt rond de €15 per maand hier met de extra korting meegerekend.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 21:16
voor de liefhebbers, ik heb eventueel nog een 500L gebruikte buffer staan die voor een leuk prijsje opgehaald mag worden, wel graag zelf voor vervoer regelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Daarnet een vreemde gewaarwording. Gisteravond de thermostaat op WAR gezet ( 0029 op 1 ). Vanavond bij een verwarmingsrun begon het rare gedrag weer, aanvoer tot 26 graden en dan pendelen. Wat blijkt? Parameter 0029 staat weer op 0 ( UIT ).

Die parameter weer op 1 gezet en aanvoer stijgt weer naar de verwachte waarde.

Kan een verwarmingstoestel parameters in de thermostaat aanpassen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 22:42
Bo0bz schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:15:
[...]

Vandaag is mijn nieuwe boilervat geïnstalleerd de Waterstage WAH300SA _/-\o_

[Afbeelding]
Waarom zit er een mixventiel tussen ? Aangesloten via koud.
Doet koevlaas2 nooit.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
koevlaas2 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:43:
[...]

Waarom zit er een mixventiel tussen ? Aangesloten via koud.
Doet koevlaas2 nooit.
Werkelijk waar geen idee. Heb geen zonnecollectoren of iets dergelijks. Denk dat dit is meegeleverd met de aansluitsets en ze die hebben gebruikt? Kan m draaien van koud maar warm... Wat win/verlies ik ermee? Zit ook een ongebruikte pt1000 in t vat die gebruikt word bij zonnecollectoren heb ik mij laten vertellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxqk5ztFEEL83hDFqeYWj0ZZMOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VferAYUT3i5MswNNt5043gh.jpg?f=fotoalbum_large

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Robindd schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:50:
[...]

Ik heb er ook mijn twijfels over gehad, en toch de investering genomen en de ketel weg gedaan, ondanks we nu nog op gas koken.
Ketel verkocht voor €500, en geen onderhoud meer van rond de 100€ per jaar. Komt niet helemaal uit met een boilervat van €1900,- maarja.. Stukje groener dan maar :9

Ben nog steeds van plan een loodgieter de gasleiding naar buiten te laten leggen en een losse gasfles daar op aan te sluiten. Dan kan ik ook van het gas los, en hoef ik de vrouw haar wok niet af te nemen :+
Dat scheelt rond de €15 per maand hier met de extra korting meegerekend.
Wie heeft er nu de broek aan thuis

Ik weet het antwoord wel :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Bo0bz schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:47:
[...]

Werkelijk waar geen idee. Heb geen zonnecollectoren of iets dergelijks. Denk dat dit is meegeleverd met de aansluitsets en ze die hebben gebruikt? Kan m draaien van koud maar warm... Wat win/verlies ik ermee? Zit ook een ongebruikte pt1000 in t vat die gebruikt word bij zonnecollectoren heb ik mij laten vertellen.

[Afbeelding]
Ik weet het antwoord, maar dacht ik vraag het even...
Dat ventiel zit erin voor als je op collectoren zou draaien, je wil je familieleden niet cremeren onder de douche, het ventiel knijpt de temperatuur af op bijv. 65c
Afgelopen week ook een 300L Fujitsu vat in mijn handen gehad, daar zat ook zo'n PT1000 in.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:05:
[...]

Wie heeft er nu de broek aan thuis

Ik weet het antwoord wel :+
Wij hanteren hier: Wie betaald die bepaald, dat bevalt erg goed moet ik zeggen.
Koevlaas doet min of meer waar hij zin in heeft, maar moet het wel zelf betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb weer ruzie met de ACE. Ik denk dat ik gisteren per ongeluk de WAR setting weer op 0 cq uit heb gezet. Ik vermoed dat omdat ik op herstel heb gedrukt.

0029 staat weer op WAR nu. Alleen de thermostaat stopt niet met warntevraag. Het is intussen 21 graden in de woonkamer terwijl de thermostaat op 20 staat ingesteld en de buitenunit pruttelt rustig door.

Wat is dit voor geneuzel!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:37
mkleinman schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:34:
Ik heb weer ruzie met de ACE. Ik denk dat ik gisteren per ongeluk de WAR setting weer op 0 cq uit heb gezet. Ik vermoed dat omdat ik op herstel heb gedrukt.

0029 staat weer op WAR nu. Alleen de thermostaat stopt niet met warntevraag. Het is intussen 21 graden in de woonkamer terwijl de thermostaat op 20 staat ingesteld en de buitenunit pruttelt rustig door.

Gaat het opgenomen vermogen van de warmtepomp omlaag ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:34:

Geen userfriendly apparaat helaas, als jij het al niet weet laat staan bij Henk en Ingrid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:37:
[...]

Gaat het opgenomen vermogen van de warmtepomp omlaag ?
Nee, blijft zo rond de 500w zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koevlaas2 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:41:
[...]

Geen userfriendly apparaat helaas, als jij het al niet weet laat staan bij Henk en Ingrid.
Stooklijn is perfect, gedrag van de ACE ook, alleen waarom stopt die niet. En waarom bemoeid de thermostaat zich zo nadrukkelijk met t stoken .

Ik ben geneigd morgen een etwist te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Update. War uit. Low load uit. Comfort stand uit , het is een setting, hij heet alleen net anders. Adaptief aanwarmen staat nog wel aan maar ga ik ook mee pielen.

Weet iemand toevallig of ik zo een etwist kan aansluiten op de ACE of niet. Of heb ik een gateway nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-09 22:33
mkleinman schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:52:
Update. War uit. Low load uit. Comfort stand uit , het is een setting, hij heet alleen net anders. Adaptief aanwarmen staat nog wel aan maar ga ik ook mee pielen.

Weet iemand toevallig of ik zo een etwist kan aansluiten op de ACE of niet. Of heb ik een gateway nodig.
De eTwist kan er zo op.
Een paar posts eerder had iemand het over Anna wat prima werkte, met stooklijn.
Of misschien een good'old iSense zie ik ook als kandidaat als je geen 'slimme' thermostaat wilt. Daar kun je perfect een stooklijn op instellen en is goed te vinden op marktplaats.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 14-09 09:09
koevlaas2 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:08:
[...]

Wij hanteren hier: Wie betaald die bepaald, dat bevalt erg goed moet ik zeggen.
Koevlaas doet min of meer waar hij zin in heeft, maar moet het wel zelf betalen.
Haha, mijn vrouw werkt niet, dat zou niet heel fair zijn :+

En verder, ik weet ook wel wie de broek aan heeft! Maar elke avond lekker Chinese style eten voor je neus, daar ga ik het gas niet voor dichtdraaien! :P

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 23:54

fmb

De etwist gebruikt de Rbus (Remeha bus), zelfde connector als de aan/uit/OpenTherm.
Ik heb er geen maar mijn installateur zei dat dat wel het beste was voor de stooklijn en het aanpassen daarvan op basis van ruimte/ingestelde temperatuur. Maar hij had helaas ook een aantal fouten gemaakt, dus weet niet of ik hem vertrouw 🙈

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:14
Uit eigen ervaring kan ik de remeha eTwist thermostaat niet echt aanbevelen. Je kunt er klokprogramma's en deels de stooklijn instellen. Maar dan heb je t ook gehad. Van de stooklijn alleen voetpunt en hellingshoek. Meer niet. Parameters van warmtepomp zijn ook niet zichtbaar. Duur apparaatje voor dat geld.

Maar door de bevindingen van @mkleinman voel ik me nog meer een noob ten aanzien van stookgedrag van de warmtepomp. Zover ik begrepen heb:
ruimteafhamkelijk stoken: WP schakelt automatisch uit bij bereiken kamertemperatuur. Op welke temperatuur wordt dan gestookt? Via stooklijn of direct via ingestelde maximum aanvoertemperatuur?
Weersafhankelijk stoken: stoken via de stooklijn. Voor zover ik weer onafhankelijk van kamertemperatuur en dus ook dag/nacht
Weersafhankelijk met ruimtecompensatie: stoken volgens stooklijn met een x aantal graden compensatie bij te lage of hoge kamertemperatuur.

Wat ik graag zou willen weten:
- volgens welke strategie wordt gestookt bij ruimteregeling? Stooklijn, maximum aanvoertemperatuur, anders
- stooklijn dagbedrijf/nachtbdrijf: op mijn thermostaat kan ik een aantal activiteiten met verschillende namen aanmaken en deze koppelen aan klokprogramma. Hoe wordt de link gelegd tussen thermostaat en verlaagde stooklijn.
- klopt aanname dat weersafhankelijke regeling zonder ruimtecompensatie inderdaad geen rekening houdt met kamertemperatuur en de warmtepomp dus 24 uur per dag aanstaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@mkleinman
Heb je al een reactie van de fabrikant en installateur wat zij hiervan vinden. Normaliter heeft elke verkoper die ik spreek het betreffende product thuis hangen en "nooit problemen mee". Meten is weten en niet-meten is niet-weten?

Gezien de problemen die men had met de eerste Elga (Manhattem profiel) en nu je ACE vraag ik me af waarom ze het regelgedrag niet onder controle krijgen. Henk en Ingrid heeft geen logging en weet niet van de problemen. Ignorance is bliss.

• markv93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-03 16:14

Volgens de papieren en webinars kan een eTwist direct op de ace. Sterker: hij wordt zelfs bij veel installaties standaard meegeleverd. Ik heb hem bij mijn installatie moeten annuleren (tegen kostenmindering) omdat ik liever de Anna had.

Je hebt in ieder geval de boosdoener van je pendelgedrag... dus dat is positief. Nu nog het probleem met de thermostaat oplossen. Het lijkt dus niet per se aan de Ace te liggen maar aan de combinatie van Ace/Thermostaat. Bij mij doet hij het nu in ieder geval perfect zoals ik verwacht.

• Bo0bz
  • Nu online
Dre schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:01:
@mkleinman
Heb je al een reactie van de fabrikant en installateur wat zij hiervan vinden. Normaliter heeft elke verkoper die ik spreek het betreffende product thuis hangen en "nooit problemen mee". Meten is weten en niet-meten is niet-weten?

Gezien de problemen die men had met de eerste Elga (Manhattem profiel) en nu je ACE vraag ik me af waarom ze het regelgedrag niet onder controle krijgen. Henk en Ingrid heeft geen logging en weet niet van de problemen. Ignorance is bliss.
Dat is toch net als met een traditionele cv-ketel? Lekker op 80/90 graden aanvoer de boel opstoken. Dikke pluimen condens uit het dak. Lekker snel warm. Pendelen hebben de meeste mensen echt niet van gehoord laat staan waterzijdig inregelen.

Dat is het probleem van de meeste systemen en waarom er zo veel spookverhalen zijn. Installateurs moeten eens hun rol pakken. Zeker richting Henk en Ingrid om die maar weer eens aan te halen.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:27

ThaDude

Hang Loose

Ik heb hier een draadloze Mitsubishi thermostaat (nieuw in de dozen) in de aanbieding!

Gaat om een PAR-WT50R-E en een bijhorende PAR-WR51R-E als er gegadigden/liefhebbers zijn kunnen ze zich melden :)

[ Voor 5% gewijzigd door ThaDude op 19-11-2020 10:41 . Reden: aanvulling ]

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bo0bz schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:31:
[...]

Dat is toch net als met een traditionele cv-ketel? Lekker op 80/90 graden aanvoer de boel opstoken. Dikke pluimen condens uit het dak. Lekker snel warm. Pendelen hebben de meeste mensen echt niet van gehoord laat staan waterzijdig inregelen.

Dat is het probleem van de meeste systemen en waarom er zo veel spookverhalen zijn. Installateurs moeten eens hun rol pakken. Zeker richting Henk en Ingrid om die maar weer eens aan te halen.
De bal ligt denk ik hier rechtstreeks bij Remeha. Die hebben aangegeven dat de ELGA ACE prima overweg kan met de Honeywell Chronotherm Touch thermostaat die ik nu heb hangen. Feit is. Het werkt wel; Alleen met een enorm pendelgedrag tot gevolg. Dit omdat de thermostaat denkt slimmer te zijn dan de stooklijn in de ACE.

Of nog sterker; Waarom de ACE zich laat overrulen door de thermostaat die aangesloten is en je dit niet kan instellen op de ACE zelf. En hier geeft Remeha wederom geen thuis.

Ik ga er nog een mailtje aan wagen richting Remeha en de installateur maar ik vrees dat ik het antwoord al weet.

• Bo0bz
  • Nu online
mkleinman schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:42:
[...]

De bal ligt denk ik hier rechtstreeks bij Remeha. Die hebben aangegeven dat de ELGA ACE prima overweg kan met de Honeywell Chronotherm Touch thermostaat die ik nu heb hangen. Feit is. Het werkt wel; Alleen met een enorm pendelgedrag tot gevolg. Dit omdat de thermostaat denkt slimmer te zijn dan de stooklijn in de ACE.

Of nog sterker; Waarom de ACE zich laat overrulen door de thermostaat die aangesloten is en je dit niet kan instellen op de ACE zelf. En hier geeft Remeha wederom geen thuis.

Ik ga er nog een mailtje aan wagen richting Remeha en de installateur maar ik vrees dat ik het antwoord al weet.
True, wellicht denkt Remeha nog in CV ketels :9

Hier ook dezelfde thermostaat aan een Loria hangen. Voordeel is dat in de Loria wel het % kan aanpassen zodat hij wel/niet luistert.

• markv93
TweakersOnly schreef op donderdag 19 november 2020 @ 00:12:
- klopt aanname dat weersafhankelijke regeling zonder ruimtecompensatie inderdaad geen rekening houdt met kamertemperatuur en de warmtepomp dus 24 uur per dag aanstaat
In principe wel, maar het is redelijk afhankelijk van het apparaat. De Elga (Ace) kan je op meerdere manieren instellen. Als je bijv. kijkt naar deze webinar die aan installateurs werd gegeven: https://tools.remeha.nl/w...sessie-07-07-2020-def.pdf
dan zie je rond pagina 31 dat bij een volledig weersafhankelijke instelling er simpelweg een draadbrug wordt toegevoegd :+ .

Als je daarentegen kijkt in de installateurshandleiding dan wordt er benoemd dat bij een volledige weersafhankelijke regelijk ook een thermostaat gebruikt kan worden, maar dat de thermostaat dan op een temperatuur moet worden gezet zodat er altijd vraag is. Ook CP240 (invloed ruimte) moet op 0 worden gezet.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
@mkleinman

Waar ik moeite mee heb is dat fabrikanten niet met meer dingen rekening houden. Ik hoef voor mijn warmtepomp geen uitgebreide stooklijn instelling ( en dat geldt denk ik voor meer mensen met een warmtepomp ). Alleen die feature zit er niet in.

Of als je dus een slimme thermostaat hebt en een slimme warmtepomp; Wie van de twee bepaald dan de stooklijn? Je kan geen prioriteit instellen wie van de twee voor gaat 8)7

Ik heb net een mail opgesteld voor Remeha en voor de installateur.

• TweakersOnly
Ik ben benieuwd met welke reactie remeha komt.

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 09:07
Voor men die is geinteresseerd in mijn zoektocht. Ik weet niet of het helemaal past bij het topic, maar na een hoop leveranciers te benaderen (weer zonder tegenbericht), hebben we nu wel beet.

Het gaat om de Aquapura Monobloc. Ik heb daar in het topic of het forum niet veel over kunnen terugvinden. Heeft hier iemand ervaring mee? Ik zie een COP van 3,2 op EN16147 met 20C, maar kan dat niet goed vergelijken met de modellen die hier worden besproken. Het apparaat maakt wel wat lawaai binnenshuis (51 dB(A)), voordeel is wel dat we de buren niet hoeven te storen met een buitenunit van >60dB.

• TweakersOnly
markv93 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:18:
[...]

In principe wel, maar het is redelijk afhankelijk van het apparaat. De Elga (Ace) kan je op meerdere manieren instellen. Als je bijv. kijkt naar deze webinar die aan installateurs werd gegeven: https://tools.remeha.nl/w...sessie-07-07-2020-def.pdf
dan zie je rond pagina 31 dat bij een volledig weersafhankelijke instelling er simpelweg een draadbrug wordt toegevoegd :+ .

Als je daarentegen kijkt in de installateurshandleiding dan wordt er benoemd dat bij een volledige weersafhankelijke regelijk ook een thermostaat gebruikt kan worden, maar dat de thermostaat dan op een temperatuur moet worden gezet zodat er altijd vraag is. Ook CP240 (invloed ruimte) moet op 0 worden gezet.
Ik vind de informatie, zowel vanuit de presentatie als de handleiding, erg verwarrend. Waarom zou je bij volledig weersafhankelijk stoken de ruimtecompensatie moeten invullen? Ik lees overal dat bij ruimteafhankelijk stoken er geen rekening wordt gehouden met stooklijn. Volgens de presentatie dus wel. Jammer dat deze informatie zo versnipperd te vinden is en er niet in Jip-en-janneke-taal uitleg wordt gegeven aan de mogelijkheden van het apparaat.

Je geeft duizenden euro's uit voor kostenbesparing, maar je mag zelf pielen met de instellingen. En voor Henk en Ingrid die geen kaas van de materie hebben gegeten, is t maar de vraag of een standaard/verkeerd ingestelde warmtepomp zoveel gaat besparen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@mkleinman

De weersafhankelijke regeling vind ik in zijn algemeenheid waardeloos. Ik wil het gewoon 20,00°C hebben op 1,5 meter van de vloer in de hoek van de kamer, ongeacht de buitentemperatuur, zoninstraling, windsnelheid, windrichting en of ik een raam open heb staan.

De regeling met OpenTherm en een Intergas vond ik een stuk beter. Daar ging de watertemperatuur gewoon volledig automatisch omlaag als de kaasfondueset aan ging ;) Wil je de ruimtetemperatuur 3 graden warmer? Dan doet de thermostaat dat.

Gewoon 1 knop "welke temperatuur wilt u binnen". >>> 20,0°C

Straks gaan we de cruisecontrol in de auto nog regelen op basis van de windsnelheid ofzo....in mijn ogen is WAR een achteruitgang. En helemaal voor Henk en Ingrid die geen dagen de tijd hebben voor finetunen.

/rant

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 19-11-2020 10:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 13-09 12:45
@mkleinman

Vooral dat.. niet meten is niet weten. Met een plofketel heeft dat al impact maar niet zo groot als de impact van een wp wanneer die niet of niet goed ingeregeld is.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Dre schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:43:
@mkleinman

De weersafhankelijke regeling vind ik in zijn algemeenheid waardeloos. Ik wil het gewoon 20,00°C hebben op 1,5 meter van de vloer in de hoek van de kamer, ongeacht de buitentemperatuur, zoninstraling, windsnelheid, windrichting en of ik een raam open heb staan.

De regeling met OpenTherm en een Intergas vond ik een stuk beter. Daar ging de watertemperatuur gewoon volledig automatisch omlaag als de kaasfondueset aan ging ;) Wil je de ruimtetemperatuur 3 graden warmer? Dan doet de thermostaat dat.

Straks gaan we de cruisecontrol in de auto nog regelen op basis van de windsnelheid ofzo....in mijn ogen is WAR een achteruitgang. En helemaal voor Henk en Ingrid die geen dagen de tijd hebben voor finetunen.

/rant
WAR is een enorme vooruitgang, als dat goed is ingeregeld werkt dat fantastisch. Het moet alleen wel duidelijk zijn wat de opties zijn en hoe je die kan gebruiken. WAR + een domme thermostaat werkt gewoon erg goed of een iets slimmere thermostaat die een correctie kan doen op basis van de ruimte temperatuur, 1 graad hoger of lager bij overshoot is genoeg.

Kijk bijvoorbeeld naar de Panasonics. 4 instellingen. Ta boven, Ta onder, Tb boven en Tb onder. Door de Ta onder heb je geen last van pendel gedrag bij te weinig afgifte en de thermostaat zorgt er wel voor dat er geen overshoots in huis zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Daarnaast is ons bij de meerwerkopties de mogelijkheid gesteld om een koelmodus bij de warmtepomp te bestellen, kosten € 2400,- welke we er niet bijgenomen hebben.
Dakillerbean schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:13:
Ben erg benieuwd wat de mogelijkheid is v.w.b. die koelingsfunctie. Mocht je uitsluitel hebben, ben ik wel benieuwd wat de uitkomst is ;)
De installateur is hier begonnen, dus meteen even gevraagd.
Als ik beloof dat ik de oude radiatoren (slaapkamers) dichtdraai alvorens te willen gaan koelen, zal hij straks de koelfunctie activeren. Dat is dus geen punt want de oude radiatoren staan "altijd dicht, tenzij ze even nodig zijn".

Ik kwam wel op het volgende punt.
De unit wordt aan de panasonic cloud gehangen, waar ik een user-account krijg en waarop dan ook een installateurs-account kan worden gemachtigd. Omdat dat dan een account van hun is, heb ik niets aan hun installateurs-account. Nu vinden zij het natuurlijk vreemd dat ik ook die installateurs toegang zou willen, maar weet iemand of je ook 2 installateurs accounts kan maken waarvan er dan eentje gewoon van mijzelf prive is?
(ik had namelijk begrepen dat je onder dat installateurs account meer kan dan als gewone gebruiker)

[ Voor 25% gewijzigd door sjimmie op 19-11-2020 11:00 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Dag Iedereen!

Bestaande uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat een bijzonder apparaat is dat ding. De theorie is ook echt wel goed bedacht. Wel vind ik het jammer dat dit als vervanging van de ventilatie WTW dient. Je zuigt dus alsnog koude lucht je huis in als ik het goed lees? En als compensatie daarvoor wordt de warme lucht uit je huis gebruikt om de warmtepomp efficienter te maken om dat langs de condensor te blazen.

En dan moet je hopen dat dat ook werkelijk goed werkt en de unit ook echt zijn koude lucht goed kwijt kan. Lastig.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ep Woody schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:50:
[...]

WAR is een enorme vooruitgang, als dat goed is ingeregeld werkt dat fantastisch. Het moet alleen wel duidelijk zijn wat de opties zijn en hoe je die kan gebruiken. WAR + een domme thermostaat werkt gewoon erg goed of een iets slimmere thermostaat die een correctie kan doen op basis van de ruimte temperatuur, 1 graad hoger of lager bij overshoot is genoeg.

Kijk bijvoorbeeld naar de Panasonics. 4 instellingen. Ta boven, Ta onder, Tb boven en Tb onder. Door de Ta onder heb je geen last van pendel gedrag bij te weinig afgifte en de thermostaat zorgt er wel voor dat er geen overshoots in huis zijn.
Welke vooruitgang zie jij met een domme aan/uit thermostaat en WAR. Als de zon schijnt staat de watertemperatuur onnodig hoog. Bij de kaasfondueset staat de stooklijn te hoog. Bij een feestje staat de stooklijn te hoog.
Mijn vorige Intergas ketel ging naar een lagere watertemperatuur in al deze situatie >>> hoger rendement. Mijn domme thermostaat op de warmtepomp doet dat allemaal niet. Snel aanwarmen zit er met mijn domme thermostaat al helemaal niet in.

En daarbij heb ik mijn twijfels of een installateur de stooklijn perfect kan afstellen. Ik zou niet weten waar ik die op af moet stellen als ik in een onbekend huis kom. Stooklijnen zullen dus standaard allemaal te hoog staan ingesteld op die ene keer dat oma langs komt en het huis naar 23°C moet. Intergas + OpenTherm is gewoon ophangen en klaar.

Correct me if wrong, maar ik zie het voordeel van WAR niet ten opzichte van 100% RAR. Welke zie jij. Minimum en maximum Ta heeft Intergas ook.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Hooglander1 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:04:
En als compensatie daarvoor wordt de warme lucht uit je huis gebruikt om de warmtepomp efficienter te maken om dat langs de condensor te blazen.
Dit is exact wat ik ook graag zou willen, ik wil mijn buitenunit onder een kap op mijn dak plaatsen en dan mijn MV in die kap af laten blazen.

Het zal de wereld niet schelen maar als het buiten -10 is scheelt 100m3/hr lucht van 20 graden allicht iets.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Dre schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:43:
@mkleinman

/rant
Niks //rant :). Dit is simpelweg de waarheid. Mijn oude ELGA had geen WAR. Thermostaat geeft warmtevraag door. ELGA begint met aanwarmen and thats it. Niks proberen te sturen op aanvoertemperatuur. Zodra Ta en Tr dichterbij elkaar komen moduleert de ELGA terug.

Dat zou je nog kunnen uitbreiden naar een maximale Ta die een apparaat mag leveren en klaar.

Als je huis goed is geisoleerd en je kan je huis verwarmen met een warmtepomp van zeg maximaal 10kW, dan heb je volgens mij helemaal niets aan WAR.

Je hebt dan puur de situatie. Geen warmtevraag en wel warmtevraag. En die warmtevraag stem je af op de aanvoertemperatuur die je vast zet voor die woning. En ik maak mij zelfs sterk dat je dat relatief eenvoudig kan laten inleren door de warmtepomp zelf.

Als je probeert te verwarmen met een dT van 4 graden dan weet je na een aantal verwarmingsruns bij welke Ta je 4 graden dT hebt.

WAR? Dat heb je met een warmtepomp niet nodig. Sterker nog; Het gaat zelfs tegen het principe van een warmtepomp in met laag en traag. Zodra het buiten kouder is ga je een hogere Ta vragen van de warmtepomp waardoor het rendement in stort en je ook nog eens geluidsoverlast gaat creeeren omdat de warmtepomp op hoog vermogen moet draaien.

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Bo0bz schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:50:
[...]

True, wellicht denkt Remeha nog in CV ketels :9
Nou was ik vanochtend verbaasd dat ik werd gebeld door Firma Fix4 in opdracht van Remeha omdat mijn installateur (werd genoemd bij (bedrijfs- en voor) naam) mijn telefoonnummer had doorgegeven omdat er een controle moet plaatsvinden vanuit Remeha aan de Loria. Technische details kon de dame mij niet geven omdat ze alleen de monteur kon inplannen. Als ik technisch inhoudelijk vragen had kreeg ik het nummer (die later van Techneco bleek) om te bellen.

Vreemd verhaal maar zijn er al meer die dat hebben gehad?

--edit
Monteur ook al een apje gestuurd maar nog geen reactie

[ Voor 4% gewijzigd door stuffer op 19-11-2020 11:24 ]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mijn installateur heeft inmiddels al geantwoord, hij kwam met de tip om ruimtecompensatie aan te zetten op de touch.

Dat heb ik dus nu ingesteld. Ik heb een filmpje gemaakt van al mijn settings, die zal ik later vandaag ff op Youtube zetten.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

assje schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:19:
[...]

Dit is exact wat ik ook graag zou willen, ik wil mijn buitenunit onder een kap op mijn dak plaatsen en dan mijn MV in die kap af laten blazen.

Het zal de wereld niet schelen maar als het buiten -10 is scheelt 100m3/hr lucht van 20 graden allicht iets.
Dat is wel een interessante gedachte, vooral in de winter. Bij mij zit de uitblaas van de mechanische ventilatie ook naast de warmtepomp, dus niet heel onrealistisch. Ik denk alleen dat het beperken van de lucht langs de condensor meer kwaad doet dan dat ik zal gaan winnen op deze manier als ik heel eerlijk ben. Om er nou mee te gaan testen is een duur geintje denk ik. Mijn dakunit is ook vrij groot om er even iets voor te bouwen.

• assje
  • Nu online
Hooglander1 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:26:
[...]

Dat is wel een interessante gedachte, vooral in de winter. Bij mij zit de uitblaas van de mechanische ventilatie ook naast de warmtepomp, dus niet heel onrealistisch
En dit is precies wat de Hydrocap (zelfde bedrijf als de Hydrotop) doet:
https://www.hydrotopworks.nl/producten/hydrocap/

Ben alleen heel benieuwd naar de prijzen, ben bang dat dat tegen gaat vallen.

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 19-11-2020 11:28 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Bo0bz
  • Nu online
stuffer schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:24:
[...]

Nou was ik vanochtend verbaasd dat ik werd gebeld door Firma Fix4 in opdracht van Remeha omdat mijn installateur (werd genoemd bij (bedrijfs- en voor) naam) mijn telefoonnummer had doorgegeven omdat er een controle moet plaatsvinden vanuit Remeha aan de Loria. Technische details kon de dame mij niet geven omdat ze alleen de monteur kon inplannen. Als ik technisch inhoudelijk vragen had kreeg ik het nummer (die later van Techneco bleek) om te bellen.

Vreemd verhaal maar zijn er al meer die dat hebben gehad?

--edit
Monteur ook al een apje gestuurd maar nog geen reactie
Nope, de Loria is tegenwoordig in onderhoud en levering door Thercon. Die zijn hier geweest ivm probleem rondom mijn boiler en legionella. Remeha heeft niets (meer) te maken met de Loria.

• Ep Woody
Dre schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:14:
[...]

Welke vooruitgang zie jij met een domme aan/uit thermostaat en WAR. Als de zon schijnt staat de watertemperatuur onnodig hoog. Bij de kaasfondueset staat de stooklijn te hoog. Bij een feestje staat de stooklijn te hoog.
Mijn vorige Intergas ketel ging naar een lagere watertemperatuur in al deze situatie >>> hoger rendement. Mijn domme thermostaat op de warmtepomp doet dat allemaal niet. Snel aanwarmen zit er met mijn domme thermostaat al helemaal niet in.

En daarbij heb ik mijn twijfels of een installateur de stooklijn perfect kan afstellen. Ik zou niet weten waar ik die op af moet stellen als ik in een onbekend huis kom. Stooklijnen zullen dus standaard allemaal te hoog staan ingesteld. Intergas + OpenTherm is gewoon ophangen en klaar.

Correct me if wrong, maar ik zie het voordeel van WAR niet ten opzichte van 100% RAR. Welke zie jij.
Het staat en valt bij een goede instelling van de WAR, en voordat je een warmtepomp geplaatst hebt heb je alle informatie die je nodig hebt voor het bepalen van de stooklijn al binnen.

1: Warmteverlies van de wonig. Als je een warmtepomp wil plaatsen heb je al een goede berekening gemaakt van de warmteverlies van de woning en weet je bij welke buitentemperatuur de woning een bepaalde warmtebehoefte heeft. Oftewel je hebt de gegevens voor de buitentemperatuur al binnen. (xxx Watt per graad)
2: Afgiftesysteem. Om te bepalen of een warmtepomp gaat werken wil je weten hoeveel warmte het afgiftesysteem gaat geven bij verschillende watertemperaturen. Informatie die je prima uit verschillende tabellen/calculatoren kan halen. (xxx Watt per graad)
3: Minimaal en maximaal vermogen van de warmtepomp.

De combinatie van die 3 gegevens geeft je de stooklijn voor je woning, en ja een installateur zal aan de veilige kant gaan zitten, door niet helemaal tot het minimale vermogen te gaan, en net iets meer warmte te leveren dan nodig is.

RAR werkt op basis van een PID regeling, die constant gaat verhogen / verlagen om op een geschikt punt uit te komen, waarbij hij bij wijzigingen (forse) over en undershoots krijgt om op zoek te gaan naar een stabiele stand. Iedere wijziging is weer een nieuw punt om te zoeken naar het volgende stabiele punt.
Zie: https://nl.wikipedia.org/...nd:Regelaar_voorbeeld.png

Ja het is een mooie oplossing, zeker voor snellere systemen, maar voor laag en traag zoals een warmtepomp in combinatie met vloerverwarming zorgt gewoon voor een extreme overshoot omdat het heel lang duurt voor de vloer warm is, waarna je een hele periode krijgt waar hij te weinig vermogen levert, tot hij weer bij trekt, etc.etc.etc. Maar wat houdt jou tegen om een PID regeling toe te passen op jouw warmtepomp?

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

assje schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:27:
[...]

En dit is precies wat de Hydrocap (zelfde bedrijf als de Hydrotop) doet:
https://www.hydrotopworks.nl/producten/hydrocap/

Ben alleen heel benieuwd naar de prijzen, ben bang dat dat tegen gaat vallen.
Dat ding past alleen al niet over mijn Stiebel WPL17 ACS dakunit. (En ik heb een plat dak, dus zo'n specifiek ding is niet van toepassing voor mijn situatie).

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bo0bz schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:28:
[...]

Nope, de Loria is tegenwoordig in onderhoud en levering door Thercon. Die zijn hier geweest ivm probleem rondom mijn boiler en legionella. Remeha heeft niets (meer) te maken met de Loria.
Dat is lekker; En in geval van een probleem met je warmtepomp? Als in onderdelen die kapot gaan? Moet je dan nog wel bij Remeha voor onderdelen aan kloppen of heb je dan een groot probleem?

• assje
  • Nu online
Hooglander1 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:28:
[...]

Dat ding past alleen al niet over mijn Stiebel WPL17 ACS dakunit. (En ik heb een plat dak, dus zo'n specifiek ding is niet van toepassing voor mijn situatie).
Gezien de flow die door een wartepomp gaat denk ik dat je met simpelweg de uitlaat van de MV pal voor de aanzuig zetten je er al bent. Eventueel zou je iets af kunnen dichten om de flow in de juiste richting te brengen, dat zou echt geen rendement moeten hoeven kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

mkleinman schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:29:
[...]

Dat is lekker; En in geval van een probleem met je warmtepomp? Als in onderdelen die kapot gaan? Moet je dan nog wel bij Remeha voor onderdelen aan kloppen of heb je dan een groot probleem?
De installateur denk ik. Het is ook een atlantic met Fujitsu buitenunit.

*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 19:09
@assje @Hooglander1 De binnenlucht bevat denk ik wel relatief veel vocht. Dus ben benieuwd of je dan niet juist heel veel ijsvorming en defrosts krijg.

@Dre @mkleinman Volgens mij zou je ook kunnen denken over WAR op basis van de etmaalgemiddelde temperatuur van de afgelopen 24h. Zeker als je vloerverwarming hebt zou dat voldoende buffer moeten geven en krijg je alleen een natuurlijke nachtverlaging doordat het warmteverlies in de nacht iets hoger is dan overdag.

Met radiatoren is het helaas een ander verhaal omdat je te weinig massa in het systeem hebt om te buffferen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Nu online
mkleinman schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:29:
[...]

Nee alle garantie en onderdelen zijn overgegaan naar Thercon. Zijn partner van Atlantic geworden sinds Remeha zijn eigen lijnen heeft geïntroduceerd met de overname van Techneco. Voor mij dus verder geen enkel verschil :-)

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Bo0bz schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:31:
[...]

Nee alle garantie en onderdelen zijn overgegaan naar Thercon. Zijn partner van Atlantic geworden sinds Remeha zijn eigen lijnen heeft geïntroduceerd met de overname van Techneco. Voor mij dus verder geen enkel verschil :-)
Dat maakt het wel vreemd dat er vanuit Remeha wordt geschakeld.

*** NIKS ***

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
mkleinman schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:23:
[...]

Niks //rant :). Dit is simpelweg de waarheid. Mijn oude ELGA had geen WAR. Thermostaat geeft warmtevraag door. ELGA begint met aanwarmen and thats it. Niks proberen te sturen op aanvoertemperatuur. Zodra Ta en Tr dichterbij elkaar komen moduleert de ELGA terug.

Dat zou je nog kunnen uitbreiden naar een maximale Ta die een apparaat mag leveren en klaar.

Als je huis goed is geisoleerd en je kan je huis verwarmen met een warmtepomp van zeg maximaal 10kW, dan heb je volgens mij helemaal niets aan WAR.

Je hebt dan puur de situatie. Geen warmtevraag en wel warmtevraag. En die warmtevraag stem je af op de aanvoertemperatuur die je vast zet voor die woning. En ik maak mij zelfs sterk dat je dat relatief eenvoudig kan laten inleren door de warmtepomp zelf.

Als je probeert te verwarmen met een dT van 4 graden dan weet je na een aantal verwarmingsruns bij welke Ta je 4 graden dT hebt.

WAR? Dat heb je met een warmtepomp niet nodig. Sterker nog; Het gaat zelfs tegen het principe van een warmtepomp in met laag en traag. Zodra het buiten kouder is ga je een hogere Ta vragen van de warmtepomp waardoor het rendement in stort en je ook nog eens geluidsoverlast gaat creeeren omdat de warmtepomp op hoog vermogen moet draaien.
Volgens mij ga je hier behoorlijk scheef... Je wil JUIST met een warmtepomp je vraag zoveel mogelijk afstemmen op de warmtebehoefte en dat is wat WAR doet. Mijn woning heeft een warmtebehoefte van ongeveer 150 Watt per graad buitentemperatuur. Als het buiten dus 10 graden is moet ik om mijn woning warm te houden (18- 10)*150 Watt = 1200 Watt aan warmte toevoegen. Mijn afgiftesysteem doet dat op 26 graden watertemperatuur. Wordt het kouder, dan verliest mijn woning (18 - -10) * 150 Watt = 4200 Watt aan warmte, wat mijn warmtesysteem afgeeft op ongeveer 42 graden. Zou ik de watertemperatuur vast zetten op 42 graden, dan pomp ik altijd 4200 Watt aan warmte in de woning wat extreem inefficient is.

dT is een gevolg van de hoeveelheid warmte die afgegeven wordt. dT * flow * 4.2kJ = vermogen, ongeacht welke aanvoertemperatuur.

• Bo0bz
  • Nu online
stuffer schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:32:
[...]

Dat maakt het wel vreemd dat er vanuit Remeha wordt geschakeld.
Jep, even checken wat hier mis loopt lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Heronimo schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:31:
@assje @Hooglander1 De binnenlucht bevat denk ik wel relatief veel vocht. Dus ben benieuwd of je dan niet juist heel veel ijsvorming en defrosts krijg.
Goed punt inderdaad. Bij mij is het echter zo dat de badkamer niet op de MV zit, deze heeft een eigen afzuiging/uitblaas. Met alleen lucht uit leefruimtes denk ik dat het meevalt maar het is inderdaad een interessante overweging.

Andersom zou je kunnen zeggen dat defrosts juist plaats vinden in omstandigheden met een relatief hoge luchtvochtigheid (en lage temperatuur). Ik kan me dus zomaar voorstellen dat op dat moment de relatieve luchtvochtigheid van de binnenlucht juist positief bijdraagt.

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 19-11-2020 17:50 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ep Woody schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:34:
[...]

Volgens mij ga je hier behoorlijk scheef... Je wil JUIST met een warmtepomp je vraag zoveel mogelijk afstemmen op de warmtebehoefte en dat is wat WAR doet. Mijn woning heeft een warmtebehoefte van ongeveer 150 Watt per graad buitentemperatuur. Als het buiten dus 10 graden is moet ik om mijn woning warm te houden (18- 10)*150 Watt = 1200 Watt aan warmte toevoegen. Mijn afgiftesysteem doet dat op 26 graden watertemperatuur. Wordt het kouder, dan verliest mijn woning (18 - -10) * 150 Watt = 4200 Watt aan warmte, wat mijn warmtesysteem afgeeft op ongeveer 42 graden. Zou ik de watertemperatuur vast zetten op 42 graden, dan pomp ik altijd 4200 Watt aan warmte in de woning wat extreem inefficient is.

dT is een gevolg van de hoeveelheid warmte die afgegeven wordt. dT * flow * 4.2kJ = vermogen, ongeacht welke aanvoertemperatuur.
Ik zit denk ik net anders in de wedstrijd. Het grote verschil tussen WAR en mijn vaste regeling is de tijd die het kost om te verwarmen. De warmtevraag cq warmteverlies is in beide gevallen gelijk.

Bij WAR probeer je d.m.v. het verhogen van de aanvoertemperatuur de aanwarmtijd hetzelfde te houden bij een run. In mijn geval blijft de aanvoertemperatuur gelijk alleen duurt dus het aanwarmen langer.

WAR heeft het inherente nadeel dat onder een bepaalde aanvoertemperatuur je verwarmingssysteem niet fatsoenlijk meer werkt en een te hoge aanvoertemperatuur is funest voor de COP.

Edit: In mijn situatie wordt de COP ook lager bij een lagere buiten temperatuur, maar die verlaging blijft binnen de perken. In het geval van WAR heb je de combinatie van een hogere aanvoertemperatuur die wordt gevraagd EN een lagere buitentemperatuur, 2x funest voor de COP.

Mits de vaste aanvoertemperatuur hoog genoeg gekozen is houd je ook prima je huis warm op die manier. Als ik bij -10 mijn huis warm kan houden bij 35 graden vaste aanvoer alleen met hele langs runs, prima! zodra de vloer warm is dan is het aangenaam in huis.

En in je oorspronkelijke post haak je aan bij het grote probleem van WAR. Hoeveel installateurs ken jij die eerst een warmteverliesberekening gaan maken van de woning en die kijken naar het afgiftevermogen van de radiatoren en vloerverwarming in huis? Ik ken ze niet in elk geval.

In mijn geval werd er gekeken naar het boekje van Remeha. Daarin staat dat voor Opentherm en een combinatie van VV en radiatoren de stooklijn 1.5 moet worden gekozen. De warmtepomp streeft dan naar een aanvoertemperatuur van rond de 65 graden bij -10 graden. ;w COP :)

[ Voor 5% gewijzigd door mkleinman op 19-11-2020 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ep Woody schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:28:
[...]

Het staat en valt bij een goede instelling van de WAR, en voordat je een warmtepomp geplaatst hebt heb je alle informatie die je nodig hebt voor het bepalen van de stooklijn al binnen.

1: Warmteverlies van de wonig. Als je een warmtepomp wil plaatsen heb je al een goede berekening gemaakt van de warmteverlies van de woning en weet je bij welke buitentemperatuur de woning een bepaalde warmtebehoefte heeft. Oftewel je hebt de gegevens voor de buitentemperatuur al binnen. (xxx Watt per graad)
2: Afgiftesysteem. Om te bepalen of een warmtepomp gaat werken wil je weten hoeveel warmte het afgiftesysteem gaat geven bij verschillende watertemperaturen. Informatie die je prima uit verschillende tabellen/calculatoren kan halen. (xxx Watt per graad)
3: Minimaal en maximaal vermogen van de warmtepomp.

De combinatie van die 3 gegevens geeft je de stooklijn voor je woning, en ja een installateur zal aan de veilige kant gaan zitten, door niet helemaal tot het minimale vermogen te gaan, en net iets meer warmte te leveren dan nodig is.

RAR werkt op basis van een PID regeling, die constant gaat verhogen / verlagen om op een geschikt punt uit te komen, waarbij hij bij wijzigingen (forse) over en undershoots krijgt om op zoek te gaan naar een stabiele stand. Iedere wijziging is weer een nieuw punt om te zoeken naar het volgende stabiele punt.
Zie: https://nl.wikipedia.org/...nd:Regelaar_voorbeeld.png

Ja het is een mooie oplossing, zeker voor snellere systemen, maar voor laag en traag zoals een warmtepomp in combinatie met vloerverwarming zorgt gewoon voor een extreme overshoot omdat het heel lang duurt voor de vloer warm is, waarna je een hele periode krijgt waar hij te weinig vermogen levert, tot hij weer bij trekt, etc.etc.etc. Maar wat houdt jou tegen om een PID regeling toe te passen op jouw warmtepomp?
Stooklijn afstellen op oma 23°C terwijl ik het 's ochtends 18°C wil hebben lijkt me niet slim. En als oma onverwachts langskomt mag wat mij betreft de warmtepomp naar een veel hogere Ta. Maar door de waardeloze aan/uit regeling doet ie dat niet.

Maarja, bij WAR moet de installateur moet dus ergens een hoop informatie vandaan halen die vaak niet beschikbaar is. Vandaar de koevlaas2 -20% formule.

Conclusie instelling:
  • WAR = stooklijn altijd te hoog voor bezoek van oma 23°C en marge voor installateur. Slechtere COP.
  • RAR = geen instelling. Zelf lerende PID regelaar. Mits regelaar goed ingesteld of zelflerend altijd de perfecte Ta. Alleen instellen maximum Ta. Zelfs de minimale Ta zou zelflerend kunnen zijn.
Conclusie eenvoud installateur:
  • WAR = Gegevens woning opvragen die er vaak niet zijn. Legt de klant een deurmat op de vloerverwarming dan moet de Ta weer omhoog gezet worden door Henk en Ingrid van 75+ jaar oud.
  • RAR = Thermostaat regelt het zelf met zelflerende PI(D) regelaar. Ophangen en wegwezen naar de volgende klant (7 miljoen huizen te doen).
Regeling PI(D) heb ik weinig ervaring mee. Lijkt me dat dit zelflerend kan zijn. Volgens mij zijn die OpenTherm thermostaten van een paar tientjes ook zelflerend. Radiatoren met RAR kan ik perfect snel opwarmen en geen overshoot ervaren. Ik heb dus een heel andere ervaring met CV-ketel thermostaten dan jij hebt.

Zie hier een filmpje over PI(D)-tuning
YouTube: Hardware Demo of a Digital PID Controller

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 19-11-2020 12:20 ]

• Ramon_1984
mkleinman schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:54:
[...]

Ik zit denk ik net anders in de wedstrijd. Het grote verschil tussen WAR en mijn vaste regeling is de tijd die het kost om te verwarmen. De warmtevraag cq warmteverlies is in beide gevallen gelijk.

Bij WAR probeer je d.m.v. het verhogen van de aanvoertemperatuur de aanwarmtijd hetzelfde te houden bij een run. In mijn geval blijft de aanvoertemperatuur gelijk alleen duurt dus het aanwarmen langer.

WAR heeft het inherente nadeel dat onder een bepaalde aanvoertemperatuur je verwarmingssysteem niet fatsoenlijk meer werkt en een te hoge aanvoertemperatuur is funest voor de COP.

Edit: In mijn situatie wordt de COP ook lager bij een lagere buiten temperatuur, maar die verlaging blijft binnen de perken. In het geval van WAR heb je de combinatie van een hogere aanvoertemperatuur die wordt gevraagd EN een lagere buitentemperatuur, 2x funest voor de COP.

Mits de vaste aanvoertemperatuur hoog genoeg gekozen is houd je ook prima je huis warm op die manier. Als ik bij -10 mijn huis warm kan houden bij 35 graden vaste aanvoer alleen met hele langs runs, prima! zodra de vloer warm is dan is het aangenaam in huis.

En in je oorspronkelijke post haak je aan bij het grote probleem van WAR. Hoeveel installateurs ken jij die eerst een warmteverliesberekening gaan maken van de woning en die kijken naar het afgiftevermogen van de radiatoren en vloerverwarming in huis? Ik ken ze niet in elk geval.

In mijn geval werd er gekeken naar het boekje van Remeha. Daarin staat dat voor Opentherm en een combinatie van VV en radiatoren de stooklijn 1.5 moet worden gekozen. De warmtepomp streeft dan naar een aanvoertemperatuur van rond de 65 graden bij -10 graden. ;w COP :)
Hoe staat parameter 240 ?

• Ep Woody
mkleinman schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:54:
[...]

Klopt het jouw woning een warmteverlies heeft van rond de 166 watt per graad? (op basis van de oude Elga die rond het vriespunt rond de 3 kW warmte gaf en wat voor jou het kantelpunt was waarop de woning het niet meer redde?)

Dat betekent dat als je op een vaste Ta gaat stoken, je gaat stoken op het vermogen wat je afgiftesysteem bij die temperatuur kan afgeven. Ja dan is de run korter, maar ook minder efficient doordat je op een hogere Ta een hoger verbruik hebt. Bij de huidige J-serie Panasonic is het per graad Ta hoger een verhoging van 25 Watt verbruik, op minimaal vermogen.

Ja je hebt je woning in een fractie van de tijd warm, waarna de pomp uit gaat om weer te wachten op het volgende vraagmoment.

Tsjah, je hebt installateurs en dozenschuivers...

Een warmteverliesberekening kan op vele manieren. Perfect, zodat je ook in de toekomst voldoende ruimte hebt voor meer warmtevraag, of op basis van historisch gasverbruik etc.

You pay peanuts, you get monkeys...

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
parameter CP240 staat op 0 bij mij.

Intussen is het al 20.5 graden in de woonkamer op setpoint 19.5, en de warmtepomp rammelt vrolijk verder.

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 22:25
Onze elga geeft op het moment weinig warmte af, geeft geen storing aan, welk bedrijf in de buurt van Almelo heeft verstand van de Elga,

Vorig jaar had hij een optoer probleem, is verholpen door Techneco, maar die komen niet meer langs, alleen Remeha via de installateur komt langs, kan er zelf niets aan vinden, mischien te weinig koude middel, hij is 1 maand geleden dicht gevroren, toen 1 dag van het stroom af gehad, daarna wel warm maar de keteL (Remha tzerra) komt geregeld in werking.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ep Woody schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:13:
[...]

Klopt het jouw woning een warmteverlies heeft van rond de 166 watt per graad? (op basis van de oude Elga die rond het vriespunt rond de 3 kW warmte gaf en wat voor jou het kantelpunt was waarop de woning het niet meer redde?)

Dat betekent dat als je op een vaste Ta gaat stoken, je gaat stoken op het vermogen wat je afgiftesysteem bij die temperatuur kan afgeven. Ja dan is de run korter, maar ook minder efficient doordat je op een hogere Ta een hoger verbruik hebt. Bij de huidige J-serie Panasonic is het per graad Ta hoger een verhoging van 25 Watt verbruik, op minimaal vermogen.

Ja je hebt je woning in een fractie van de tijd warm, waarna de pomp uit gaat om weer te wachten op het volgende vraagmoment.

[...]

Tsjah, je hebt installateurs en dozenschuivers...

Een warmteverliesberekening kan op vele manieren. Perfect, zodat je ook in de toekomst voldoende ruimte hebt voor meer warmtevraag, of op basis van historisch gasverbruik etc.

You pay peanuts, you get monkeys...
Exacte warmteverlies per graad kom ik op terug. Die excelsheet staat op een andere laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:49:
[...]

Intussen is het al 20.5 graden in de woonkamer op setpoint 19.5, en de warmtepomp rammelt vrolijk verder.
Zet p240 eens op 100%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
brutus26 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:50:
Onze elga geeft op het moment weinig warmte af, geeft geen storing aan, welk bedrijf in de buurt van Almelo heeft verstand van de Elga,

Vorig jaar had hij een optoer probleem, is verholpen door Techneco, maar die komen niet meer langs, alleen Remeha via de installateur komt langs, kan er zelf niets aan vinden, mischien te weinig koude middel, hij is 1 maand geleden dicht gevroren, toen 1 dag van het stroom af gehad, daarna wel warm maar de keteL (Remha tzerra) komt geregeld in werking.
Weet je wel het opgenomen vermogen van je ELGA? Het kan zijn dat je last hebt van de 10 graden bug, die verhelp je simpel door de ELGA uit te doen, 2 minuten te wachten dan de stekker er weer in. Als je dan wel weer vol vermogen hebt ( 900W opgenomen vermogen en hoger ) dan is dat je probleem geweest.

• Ep Woody
Dre schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:06:
[...]

Stooklijn afstellen op oma 23°C terwijl ik het 's ochtends 18°C wil hebben lijkt me niet slim. En als oma onverwachts langskomt mag wat mij betreft de warmtepomp naar een veel hogere Ta. Maar door de waardeloze aan/uit regeling doet ie dat niet.
Dit zijn keuzes. Jij kan met WAR je stooklijn prima een paar tikjes extra geven zodat het sneller warm wordt, zolang je maar bewust bent van die actie, of je laat de WAR (met undershoot/overshoot compensatie) dat oplossen.
Maarja, bij WAR moet de installateur moet dus ergens een hoop informatie vandaan halen die vaak niet beschikbaar is. Vandaar de koevlaas2 -20% formule.
De koevlaas2 formule is toch een hele simpele vorm van warmteverliesberekening? Met nadruk op heel erg vereenvoudigde met een hoop kanttekeningen, maar als uitgangs punt prima te gebruiken.
Conclusie instelling:
  • WAR = stooklijn altijd te hoog voor bezoek van oma 23°C en marge voor installateur. Slechtere COP.
  • RAR = geen instelling. Zelf lerende PID regelaar. Mits regelaar goed ingesteld of zelflerend altijd de perfecte Ta. Alleen instellen maximum Ta. Zelfs de minimale Ta zou zelflerend kunnen zijn.
  • WAR = Gegevens woning opvragen die er vaak niet zijn. Legt de klant een deurmat op de vloerverwarming dan moet de Ta weer omhoog gezet worden door Henk en Ingrid van 75+ jaar oud.
  • RAR = Thermostaat regelt het zelf met zelflerende PI(D) regelaar. Ophangen en wegwezen naar de volgende klant (7 miljoen huizen te doen).
Dan komt het weer neer op de dozenschuiver, versus de expert. Dit is eigenlijk een onderdeel van het waterzijdig inregelen.
Regeling PI(D) heb ik weinig ervaring mee. Lijkt me dat dit zelflerend kan zijn. Volgens mij zijn die OpenTherm thermostaten van een paar tientjes ook zelflerend. Radiatoren met RAR kan ik perfect snel opwarmen en geen overshoot ervaren. Ik heb dus een heel andere ervaring met CV-ketel thermostaten dan jij hebt.

Wiens probleem zijn we nu aan het oplossen? Dat van de CV installateur die het geen zak interesseert maar gewoon snel een CV ketel warmtepomp wil installeren en door wil naar de volgende klant? De klant die geen cent te veel wil betalen en daarmee die dozenschuivende CV installateur weer inschakelt? Want die is het goedkoopst?

Ja, een PID regeling kan prima werken, maar dan moet je wel een GOEDE PID regeling hebben. Wie heeft er al een goede variant gevonden die geschikt is voor een warmtepomp en gebruik jij die al voor jouw F-serie?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Kan ik nog proberen, echter; De thermostaat bepaald de warmtevraag, en die blijft dus vragen. De ACE negeert op dit moment alle interne stooklijnparameters.

• Ramon_1984
mkleinman schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:54:
[...]

Kan ik nog proberen, echter; De thermostaat bepaald de warmtevraag, en die blijft dus vragen. De ACE negeert op dit moment alle interne stooklijnparameters.
CP240 is ruimte - invloed op de stooklijn.
Nu staat die op 0, geen invloed.
100% is dan in mijn beleving maximal invloed van de gegeven temperatuur vanuit de touch modulation

• TweakersOnly
Dan heb je toch weer gewoon ruimteregeling? :?

• Ramon_1984
TweakersOnly schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:08:
[...]

Dan heb je toch weer gewoon ruimteregeling? :?
Jah, maar wel vanuit de stooklijn
Martin wilt dat zijn thermosstaat de warmtepomp stopt, dan pak je 100%

[ Voor 14% gewijzigd door Ramon_1984 op 19-11-2020 13:16 ]

• markv93
mkleinman schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:49:
[...]

Dit gebeurt bij mij echt niet...

Er zit wel een kleine hysterese op, maar geen hele graad. In principe schakelt de warmtepomp direct uit zodra de Anna ongeveer 0.2/0.3 graden boven setpoint meet, en schakelt weer in zodra het 0.1 onder setpoint is.

Ik heb de afschakeltemperatuur niet nauwlettend in de gaten gehouden, maar deze is sowieso niet meer dan 0.5 graden, dat durf ik met zekerheid te zeggen.

---

Ik heb bijgehouden wat ik heb aangepast. Het is echt niet veel spannends:

CP240 van 3 naar 0 veranderd - ruimte invloed op stooklijn
CP210 van 15 naar 20 veranderd - voetpunt stooklijn dag
CP220 van 15 naar 20 veranderd - voetpunt stooklijn nacht
AP063 van 70 naar 50 veranderd - maximale aanvoer extern verwarmingssysteem
CP230 van 1.1 naar 0.7 veranderd - stooklijn

Verder heb ik in de Anna de temperaturen voor 'aanvoertemperatuur bij 20 graden' en 'aanvoertemperatuur bij -10 graden' ingesteld op de temperatuur welke volgens de stooklijn (0.7) zou moeten kloppen:

Ta = 20+CP230*(voetpunt–Tbuiten)

Aangezien het voetpunt ten alle tijden 20 is, is de berekening simpel.

[ Voor 33% gewijzigd door markv93 op 19-11-2020 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Bo0bz schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:42:
[...]

Jep, even checken wat hier mis loopt lijkt me.
Mijn Loria was een Techneco die onder beheer valt bij Techneco die is overgenomen door Remeha, inclusief het garantie gedeelte. Nu is het een soort van terugroepactie waarbij de monteur een koppeling voor het koud water moet vervangen (iets met klepel en klok maar ik geloof het), hoor ik net van de installateur die hem heeft geplaatst. Dus het klopt.

Nieuwere Loria's worden niet door Techneco dan wel Remeha verkocht dus die vallen onder de nieuwe partij.

[ Voor 3% gewijzigd door stuffer op 19-11-2020 13:24 ]

*** NIKS ***

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:16
Boeie schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:21:
Maar, ik ben nog steeds aan het tobben met onze 2 zone setup. Nu meer dan ooit, want we hebben sinds een maand een deur tussen de woonkamer en gang. Voorheen was dit open, dus ook een open verbinding. Korte samenvatting van de setup:

Zone 1: Begane grond + badkamer boven (woonkamer, keuken, hal, toilet, garage (maar die is dichtgedraaid) en de badkamer boven)
Zone 2: Verdieping, 4 slaapkamers, overloop en toilet.

Beide zones hebben een aparte thermostaat, ivm 'compatibiliteit' en ondersteuning vanuit Techneco zijn dit twee Honewell Lyric T6R's. De thermostaat van Zone 1 staat in de keuken/woonkamer (uit de zon). Zone 2 thermostaat staat op de kamer met de meeste warmtebehoefte (noordwest).

Zone 2 bij Techneco is een mengzone, dat wil zeggen dat hij alleen verwarmd met restwarmte van de eerste zone, als ik het goed heb.

Normaliter in het tussenseizoen zou de WP al veel meer draaien, echter door het plaatsen van de deur houdt de woonkamer de natuurlijke warmte veel meer vast en is het huis vrijwel passief warm. Nadeel hiervan is dat de bovenverdieping kouder blijft, nog steeds op de koudste kamer 16 graden. allemaal niet erg voor slapen, maar door continu thuiswerken heb ik hier meer warmtebehoefte. Op deze kamer heb ik nu een IR paneel geplaatst en de thermostaat verplaatst naar een andere kamer.

Maar, de 2e zone slaat af en toe wel aan, alleen verwarmd amper. Ook krijg ik nu elke ochtend/nacht foutmelding ER131. Omschrijving hiervan is: Hydraulisch debiet waterstroom te laag. Mogelijke oorzaak: regeling van de circulatiepomp snelheid te laag, of vervuiling van de filterklep.

Ik heb de vuilafscheider al gereinigd en gekeken of er genoeg flow is op de verdelers, maar hier is niet veel aan veranderd. Circulatiepomp staat op 1, dat heeft hij altijd al gestaan (zitten 4 standen op). Ik denk zelf dat het ligt aan het feit dat hij alleen zone 2 op probeert te starten maar dat zone 1 geen warmte heeft. Wat mij wel opviel is dat het dekseltje van de ontluchter op het hydraulische blok in de WP helemaal groen geoxideerd is.

Zie nr 13 op tekening:
[Afbeelding]

Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

Daarnaast overweeg ik om mijn WP en systeem om te bouwen naar een 1 zone systeem met een buffervat. Dit buffervat heb ik niet maar was volgens mijn installateur destijds helemaal niet noodzakelijk en daarom wilde hij het niet installeren. Achteraf baal ik dat ik hier naar heb geluisterd. Idee is dan ook om de thermostaten te vervangen door een Homematic systeem met ruimtesturing. Dit moet met een buffervat denk ik prima kunnen. Zijn er al mensen die ervaring hebben met een Homematic zoneregeling? https://www.smarthomesupp...eregeling/vloerverwarming
Nog even een quote op mijzelf, maar ik heb denk ik de oorzaak van de debietmeldingen gevonden. Op de Warmtepomp zelf zit een manometer maar deze stond bij mij tussen 0 en 0,5 bar (al vanaf het begin). Ik had het systeem nog nooit bijgevuld, ook geen instructie gehad van mijn installateur en bij navraag over onderhoud ook niet gezegd. Alleen de vuilafscheider schoonmaken. Totdat ik wat foto's van anderen op internet bekeek en hier zag dat deze meter in het midden bovenaan stond (rond de 2 bar). In ons vorige huis hield ik dit voor de CV altijd nauwkeurig in de gaten, en hield ik het systeem altijd rond de 2 bar druk.

Even nagezocht in de handleiding, en het wordt niet vermeld bij regulier onderhoud, of checks. Alleen bij ingebruikstelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8rYPdX889tTPALdT65qcqWVa4k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9iOXkl6Db9qFdcDC4J4xAMYU.jpg?f=user_large

Dus heb de boel bijgevuld, in eerste instantie tot 1,2 bar, en nu nog verder. Alles gaat gelijk een stuk beter |:( :D

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Ok, was blijkbaar een korte klus voor de betreffende monteur. 2 Slangen zijn vervangen.

*** NIKS ***

• Ep Woody
Dre schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:06:
[...]

Conclusie instelling:

Maar als je het graag wil proberen: https://pypi.org/project/simple-pid/

Kun je je eigen thermostaat maken met PID regeling :)

Ik ben al bezig, gewoon om te kijken wat er gebeurt. Ben benieuwd of jouw idee werkt, of dat een belangrijk nadeel van dit systeem inderdaad zo uitpakt als ik verwacht.

• Bo0bz
  • Nu online
Hoe zit het ook al weer met het afkoelen van SWW water in het begin van de run? Hier was het vat om 14:45 44,1 en om z'n diepste punt om 15:00 39,1. Nu loopt de temp langzaam op.

[ Voor 9% gewijzigd door Bo0bz op 19-11-2020 15:10 ]

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
ja, dat heb ik ook altijd: als het opwarmen begint is de watertemperatuur laag, en dat wordt dan de boiler spiraal in gedrukt, dus dat water van 20* koelt de boiler af, zeker onderin!
Maar dat is geen verlies hoor, want het betekent dat warmer water de wp wordt ingevoerd, dus hoeft hij minder energie te gebruiken voor het opwarmen van de volgende ronde.

Om een groot voetballer te parafraseren: "Dat weet je pas als je het ziet!"
In je grafieken.

[ Voor 11% gewijzigd door Naalroc op 19-11-2020 15:26 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik blijf het volgende gedrag houden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsyEXbE1mYBzAXUp6Ju8qJg_KmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QlDixC4Jf1voVtCDjqHr1Mjv.jpg?f=fotoalbum_large

Of ik nu WAR of WAR+RAR op de thermostaat in stel, hij blijft draaien. Ik laat hem nu maar eens uitrazen. Kijken waar hij op uit komt.

Ik heb overigens een vermoeden. Uit de ELGA/Toshiba documentatie vond ik dit stuk:

https://techneco.nl/ufaqs...tooklijn-in-voor-de-elga/

Voor WAR moet je de thermostaat instellen op 22 graden. Ik heb dus het vermoeden dat mijn thermostaat vrolijk doorgaat tot 21.5 ( 2 graden boven setpoint ) of vrolijk naar de 22 graden.

Mocht dat het geval zijn dan wil ik bij deze de thermostaat bestempelen als een knakending.

Edit:

In de ELGA/Toshiba handleiding vind ik dit:

Stel in het installateursmenu parameter 30 (STOOKLIJNINST) in. Kies deze stooklijn zodanig dat deze past bij de benodigde temperaturen van het afgiftesysteem. Zodoende kan er continu doorstroming zijn en wordt er voldoende vermogen afgegeven om het gebouw op de gewenste temperatuur te houden. Zie Figuur 11-1 voor de verschillende stooklijnen in de thermostaat.

Er is geen referentieruimte (locatie waar thermostaat hangt) nodig om de verwarmingsvraag te bepalen. Afhankelijk van de buitentemperatuur wordt een watertemperatuur gemaakt. Theoretisch zou dit alle ruimtes op de gewenste tempera-tuur moeten houden. Praktisch moet er een naregeling toegepast worden, omdat interne warmtelast niet te voorspellen is en dit zou kunnen leiden tot een te hoge of lage binnentemperatuur.

en

Bij een verkeerde stooklijninstelling (op de Honeywell Touch) kan de ruimtetemperatuur onder of boven de gewenste temperatuur komen.
Als de naregeling niet gekoppeld is aan de Elga, wordt continu ‘gestookt’ om het water op temperatuur te houden.

Daar uit maak ik op dat als je de Honeywell instelt op WAR hij vrolijk begint met warmtevraag, en puur op basis van de stooklijn er maar vanuit gaat dat alles exact op temperatuur blijft.

Dat verklaard dit gedrag inderdaad.

[ Voor 39% gewijzigd door mkleinman op 19-11-2020 15:56 ]

• TweakersOnly
mkleinman schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:29:
Daar uit maak ik op dat als je de Honeywell instelt op WAR hij vrolijk begint met warmtevraag, en puur op basis van de stooklijn er maar vanuit gaat dat alles exact op temperatuur blijft.

Dat verklaard dit gedrag inderdaad.
Ofwel: bij WAR stook je alsnog 24 uur per dag. Op de Honeywell zit geen parameter voor wel/geen ruimtecompensatie toepassen bij WAR. Die is wel aanwezig op de eTwist thermostaat.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
TweakersOnly schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:03:
[...]

Ofwel: bij WAR stook je alsnog 24 uur per dag. Op de Honeywell zit geen parameter voor wel/geen ruimtecompensatie toepassen bij WAR. Die is wel aanwezig op de eTwist thermostaat.
Er is wel ruimtecompensatie mogelijk in de Touch, alleen dat heeft alleen invloed op de aanvoertemperatuur, niet op het afslaan van de thermostaat omdat setpoint bereikt is.

• TweakersOnly
mkleinman schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:05:
[...]

Er is wel ruimtecompensatie mogelijk in de Touch, alleen dat heeft alleen invloed op de aanvoertemperatuur, niet op het afslaan van de thermostaat omdat setpoint bereikt is.
Wijzig je klokprogramma eens ter test. Tot 16:30 uur op 19,5 graden, vervolgens een half uurtje op 15 graden en vanaf 17 uur weer 19,5 graden. Bij mij gaat de warmtepomp dan ook daadwerkelijk uit om 16:30 uur. Om 17 uur controleert warmtepomp de temperatuur in woonkamer en besluit dan om wel/niet opnieuw op te starten.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
TweakersOnly schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:10:
[...]

Wijzig je klokprogramma eens ter test. Tot 16:30 uur op 19,5 graden, vervolgens een half uurtje op 15 graden en vanaf 17 uur weer 19,5 graden. Bij mij gaat de warmtepomp dan ook daadwerkelijk uit om 16:30 uur. Om 17 uur controleert warmtepomp de temperatuur in woonkamer en besluit dan om wel/niet opnieuw op te starten.
Ik had al een andere test gedaan. Ik heb de stooklijnparameter in de Touch aangepast, die stond default op 16, die heb ik verlaagd naar 8. Binnen 10 sec stopte de warmtevraag. Dus de hoogte van de stooklijn bepaald de warmtevraag. Terug gezet op 16 ( default ) en meteen begon de ACE weer te draaien.

En als je daarbij geen na-regeling hebt in de vorm van zones ben je dus overgeleverd aan de grillen van de stooklijn hoe warm je woonkamer wordt.

Dus WAR ( WAR+RAR ) samen met een Chronotherm Touch is een absolute NO-GO.

• Ep Woody
mkleinman schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:23:
[...]

Ik had al een andere test gedaan. Ik heb de stooklijnparameter in de Touch aangepast, die stond default op 16, die heb ik verlaagd naar 8. Binnen 10 sec stopte de warmtevraag. Dus de hoogte van de stooklijn bepaald de warmtevraag. Terug gezet op 16 ( default ) en meteen begon de ACE weer te draaien.

En als je daarbij geen na-regeling hebt in de vorm van zones ben je dus overgeleverd aan de grillen van de stooklijn hoe warm je woonkamer wordt.

Dus WAR ( WAR+RAR ) samen met een Chronotherm Touch is een absolute NO-GO.
Met een simpele overshootthermostaat ben je al een heel eind. Binnentemperatuur boven vraag? Dan de elga uit.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ep Woody schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:27:
[...]

Met een simpele overshootthermostaat ben je al een heel eind. Binnentemperatuur boven vraag? Dan de elga uit.
Alleen kan de ELGA volgens mij niet op die manier aangestuurd worden. Alleen R-Bus en Opentherm wat ik uit de installatiehandleiding kan halen. AAN/UIT kan jammer genoeg niet.

Dus of ik moet een domme klokthermostaat vinden die Opentherm babbelt maar absoluut geen aanvoertemperatuur vraagt. Of ik moet kiezen voor de Remeha eTwist optie.

Of als laatste optie een opentherm gateway tussen de thermostaat en ELGA plaatsen en via de OTGW de aanvoertemperatuur overrulen.

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:59
mkleinman schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:54:
[...]

Alleen kan de ELGA volgens mij niet op die manier aangestuurd worden. Alleen R-Bus en Opentherm wat ik uit de installatiehandleiding kan halen. AAN/UIT kan jammer genoeg niet.

Dus of ik moet een domme klokthermostaat vinden die Opentherm babbelt maar absoluut geen aanvoertemperatuur vraagt. Of ik moet kiezen voor de Remeha eTwist optie.

Of als laatste optie een opentherm gateway tussen de thermostaat en ELGA plaatsen en via de OTGW de aanvoertemperatuur overrulen.
uhm, slide 26 van https://tools.remeha.nl/wp-content/uploads/sites/3/2020/07/Webinar-Elga-Ace-verdiepingssessie-07-07-2020-def.pdf lijkt te suggereren dat dit wel kan....

• Ramon_1984
markv93 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:23:
[...]

Dit gebeurt bij mij echt niet...

Er zit wel een kleine hysterese op, maar geen hele graad. In principe schakelt de warmtepomp direct uit zodra de Anna ongeveer 0.2/0.3 graden boven setpoint meet, en schakelt weer in zodra het 0.1 onder setpoint is.

Ik heb de afschakeltemperatuur niet nauwlettend in de gaten gehouden, maar deze is sowieso niet meer dan 0.5 graden, dat durf ik met zekerheid te zeggen.

---

Ik heb bijgehouden wat ik heb aangepast. Het is echt niet veel spannends:

CP240 van 3 naar 0 veranderd - ruimte invloed op stooklijn
CP210 van 15 naar 20 veranderd - voetpunt stooklijn dag
CP220 van 15 naar 20 veranderd - voetpunt stooklijn nacht
AP063 van 70 naar 50 veranderd - maximale aanvoer extern verwarmingssysteem
CP230 van 1.1 naar 0.7 veranderd - stooklijn

Verder heb ik in de Anna de temperaturen voor 'aanvoertemperatuur bij 20 graden' en 'aanvoertemperatuur bij -10 graden' ingesteld op de temperatuur welke volgens de stooklijn (0.7) zou moeten kloppen:

Ta = 20+CP230*(voetpunt–Tbuiten)

Aangezien het voetpunt ten alle tijden 20 is, is de berekening simpel.
Zit in de elga bij jouw het open therm contact met de rbus doorverbonden ?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik zie het idd. Enige wat ik zie op bladzijde 33 van de instalatiehandleiding van de ACE is dat je de thermostaat op R-bus kan aansluiten, en diezelfde aansluiting doet ook dienst als Opentherm interface.

Alleen hoe AAN/UIT dan zou moeten werken daarmee is mij een raadsel :P

Pagina: 1 ... 28 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.