Ik blijf het volgende gedrag houden:
Of ik nu WAR of WAR+RAR op de thermostaat in stel, hij blijft draaien. Ik laat hem nu maar eens uitrazen. Kijken waar hij op uit komt.
Ik heb overigens een vermoeden. Uit de ELGA/Toshiba documentatie vond ik dit stuk:
https://techneco.nl/ufaqs...tooklijn-in-voor-de-elga/
Voor WAR moet je de thermostaat instellen op 22 graden. Ik heb dus het vermoeden dat mijn thermostaat vrolijk doorgaat tot 21.5 ( 2 graden boven setpoint ) of vrolijk naar de 22 graden.
Mocht dat het geval zijn dan wil ik bij deze de thermostaat bestempelen als een knakending.
Edit:
In de ELGA/Toshiba handleiding vind ik dit:
Stel in het installateursmenu parameter 30 (STOOKLIJNINST) in. Kies deze stooklijn zodanig dat deze past bij de benodigde temperaturen van het afgiftesysteem. Zodoende kan er continu doorstroming zijn en wordt er voldoende vermogen afgegeven om het gebouw op de gewenste temperatuur te houden. Zie Figuur 11-1 voor de verschillende stooklijnen in de thermostaat.
Er is geen referentieruimte (locatie waar thermostaat hangt) nodig om de verwarmingsvraag te bepalen. Afhankelijk van de buitentemperatuur wordt een watertemperatuur gemaakt. Theoretisch zou dit alle ruimtes op de gewenste tempera-tuur moeten houden. Praktisch moet er een naregeling toegepast worden, omdat interne warmtelast niet te voorspellen is en dit zou kunnen leiden tot een te hoge of lage binnentemperatuur.
en
Bij een verkeerde stooklijninstelling (op de Honeywell Touch) kan de ruimtetemperatuur onder of boven de gewenste temperatuur komen.
Als de naregeling niet gekoppeld is aan de Elga, wordt continu ‘gestookt’ om het water op temperatuur te houden.
Daar uit maak ik op dat als je de Honeywell instelt op WAR hij vrolijk begint met warmtevraag, en puur op basis van de stooklijn er maar vanuit gaat dat alles exact op temperatuur blijft.
Dat verklaard dit gedrag inderdaad.
[
Voor 39% gewijzigd door
mkleinman op 19-11-2020 15:56
]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.