Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.276 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:54

fmb

Japie.G schreef op zondag 15 november 2020 @ 09:40:
[...]

Gashaard heb ik ook. Nooit aan omdat het dan snoeiheet wordt haha. En ik heb een soort kronkel gekregen door al dat getune met de warmtepomp dat ik een aversie heb gekregen tegen onzuinig gas verstoken met de gashaard🤪🤪

Vindt het wel wat bijzonder dat je aan 3 schakelingen per uur nog komt. Wat is de hysterese van de thermostaten? Zou een run van een par uur verwachten en dan weer een paar uur stil.
En daar ontdek ik het nadeel van de Honeywell Evohome. Deze settings kan ik nergens vinden, dus ik denk dat dat allemaal onzichtbaar en niet instelbaar onder de motorkap van de Honeywell Evohome gebeurt. Enige wat ik kan instellen is maximaal aantal schakelmomenten en minimale tijdsduur per schakelmoment.

Ben dus bang dat er verder weinig te tunen valt tussen de Evohome en de Remeha Elga Ace. Misschien durf ik het aan door er zelf nog iets tussen te bouwen en daarmee het “aan” signaal langer door te geven. Of... ik ga toch OpenTherm testen, maar daar moet ik een andere module voor kopen (r8810a1018 ) en dat kost ook weer iets van 100 euro...

[ Voor 18% gewijzigd door fmb op 15-11-2020 10:22 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

CurlyMo schreef op zondag 15 november 2020 @ 09:43:
[...]

Dan is er op zich toch geen risico met een Elga voor het van het gas af gaan?
Nee, voor verwarming op zich niet. Maar moet natuurlijk nog wel warm water hebben in huis.

Als het goed is kan ik komende winter bijhouden of en hoe vaak de cv bijschakelt. Zal ik af en toe posten hier ;)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 19:09
fmb schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:17:
[...]

En daar ontdek ik het nadeel van de Honeywell Evohome. Deze settings kan ik nergens vinden, dus ik denk dat dat allemaal onzichtbaar en niet instelbaar onder de motorkap van de Honeywell Evohome gebeurt. Enige wat ik kan instellen is maximaal aantal schakelmomenten en minimale tijdsduur per schakelmoment.
Al getest wat er gebeurd als je het aantal schakelmomenten helemaal omlaag schroeft en de minimale tijdsduur helemaal omhoog?

Als je vloerverwarming hebt zou hij prima meerdere uren aan en meerdere uren uit moeten kunnen zonder grote schommelingen in de kamertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Heronimo schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:23:
[...]

Al getest wat er gebeurd als je het aantal schakelmomenten helemaal omlaag schroeft en de minimale tijdsduur helemaal omhoog?

Als je vloerverwarming hebt zou hij prima meerdere uren aan en meerdere uren uit moeten kunnen zonder grote schommelingen in de kamertemperatuur.
Op de Honeywell staat dat al op de uiterste waarden:
Maximaal 3 schakelmomenten per uur, minder kan niet ingesteld worden.
Minimaal 5 minuten per schakelmoment op “aan”, langer kan niet ingesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
fmb schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:25:
[...]

Op de Honeywell staat dat al op de uiterste waarden:
Maximaal 3 schakelmomenten per uur, minder kan niet ingesteld worden.
Minimaal 5 minuten per schakelmoment op “aan”, langer kan niet ingesteld worden.
Hoe staat de stooklijn van de ELGA? Ik denk dat als je de aan de thermostaat verder niets kan verbeteren je er in ieder geval voor moet zorgen dat de warmtepomp op een zo laag mogelijk vermogen loopt zolang het nog niet al te koud is buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 21:21
@Dewim1 Bedankt voor de tip, dan moet ik daar eens aan draaien en kijken wat er gebeurt.
Dan hoef ik de pomp er niet meer uit te halen. Hoever mag ik draaien?
@Luc S De thermostaatkraan kan toch ook ook op maximaal staan, dan laat die ook alles door. Of bedoel je dat het ventiel daarvan beperkend is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:46
ditbenikecht schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:46:
@Dewim1 Bedankt voor de tip, dan moet ik daar eens aan draaien en kijken wat er gebeurt.
@Luc S De thermostaatkraan kan toch ook ook op maximaal staan, dan laat die ook alles door. Of bedoel je dat het ventiel daarvan beperkend is?
Zet de cv ketel op 40 c aanvoer, en haal de thermostaat van de verdeler af.
Jouw vloerverdelings pomp kan zoals de monteurs al omschreven op de laatste stand

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
Ramon_1984 schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:50:
[...]

Zet de cv ketel op 40 c aanvoer, en haal de thermostaat van de verdeler af.
Jouw vloerverdelings pomp kan zoals de monteurs al omschreven op de laatste stand
Belangrijk is dat ook de maximum temperatuurlimiet op 40 graden wordt gezet (bij sommige ketels zijn er 2 instellingen). Zowel thermostaatventiel als ook het inregelventiel (vorige foto linksboven) hebben een hele kleine inwendige doorlaatopening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXtuZSR4sBkmUptJnhJWleyGB-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OwosyAxCNj8u6vCofppZ8JM.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn CV-tuning tijdperk heb ik daarom beide verwijderd. Dat scheelde bij mij flink in de flow en in leidingruis.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:06
Robindd schreef op zondag 15 november 2020 @ 08:06:
[...]

Heb geen verstand van de materialen dus kan er niets aan toevoegen.
Wel heel benieuwd.. ben nu bezig de garage bij de woonkamer aan het trekken (daar staat de buitenunit op - houten dak) en hoor daar toch een hoog geluid van de WP.

Twijfel zelf of ik de WP eerst ga proberen na te isoleren, of een verlaagd plafond maak (sowieso uiteindelijk de bedoeling) en daar isolatie boven stop. Of misschien eindig ik wel met beide..

Je moet eigenlijk weten wat voor geluids frequentie er vanaf komt. Ik weet dat de compressor in lage frequenties draait, maar het geluid wat ik heel lichtjes hoor lijkt veel hoger. Metingen zouden interessant zijn, daar deze materialen slechts vanaf 125Hz wat doen.
Dat hoogfrequente geluid hoor ik ook op laaglast. Waarschijnlijk komt dat uit de elektronica, maar ik heb nog niet de moeite genomen om te onderzoeken welk onderdeel het is. Aangezien het hoogfrequent is, waarschijnlijk wel makkelijk te dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Heronimo schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:35:
[...]

Hoe staat de stooklijn van de ELGA? Ik denk dat als je de aan de thermostaat verder niets kan verbeteren je er in ieder geval voor moet zorgen dat de warmtepomp op een zo laag mogelijk vermogen loopt zolang het nog niet al te koud is buiten.
Ik ben begonnen met deze stooklijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SYWhkaalOvqWKjsuWEguB-HaVY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdhmunNmacs6EOTfiQAtBFle.jpg?f=fotoalbum_medium

Dus bij -10 buitentemp probeert hij de aanvoertemperatuur voor de vloerverwarming naar 45 graden te krijgen. De cv stond ook op een maximum van 45 graden, dus dat leek em een mooi startpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
fmb schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:21:
[...]

Ik ben begonnen met deze stooklijn:

[Afbeelding]

Dus bij -10 buitentemp probeert hij de aanvoertemperatuur voor de vloerverwarming naar 45 graden te krijgen. De cv stond ook op een maximum van 45 graden, dus dat leek em een mooi startpunt.
Dat lijkt me een vrij stijle curve voor vloerverwarming. Ik zou eerder 35 graden bij -10 verwachten. Met dit weer zou rond de 25 graden te verwachten zijn.

Met deze tool kan je het vermogen per m2 bij verschillende temperaturen uitrekenen: https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening

Of zit er nog een mengverdeler in het systeem die het water naar de vloer bijmengt met water uit de retour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 09:09
doek55 schreef op zondag 15 november 2020 @ 12:23:
[...]

Dat hoogfrequente geluid hoor ik ook op laaglast. Waarschijnlijk komt dat uit de elektronica, maar ik heb nog niet de moeite genomen om te onderzoeken welk onderdeel het is. Aangezien het hoogfrequent is, waarschijnlijk wel makkelijk te dempen.
Dat wel inderdaad. Dat was bij 30Hz, bijna het laagste wat die (hier) doet. Zal eens opletten, SWW run begint nu :)

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-09 20:45
ditbenikecht schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:46:
Ik heb hem helemaal dicht. dan mengt hij helemaal niets meer
en het ventiel en de thermostaatkraan vervangen voor 2 kogel kranen
De pomp is er nu ook tussen uit (dit staat nog niet op de foto) was niet perse nodig geweest maar op advies van hier er toch maar tussenuit gehaald voor zo veel mogelijk flow
er is bij heima24 een speciale pijpnippel voor de doel beschikbaar
https://www.heima24.de/in...gen.html?cache=1605446764
haal nu maximale flow van mijn panasonic monoblock 9kw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Po_maGGGmfmVtq8JD9QpsgFTpY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nOigLLFJZyvOoja5aBQD8qqb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-22Nxzik-hae5oSk1d1mL9UxGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcjtdWC14IcYXKkzaDtXIb5G.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Dewim1 op 15-11-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Dewim1 schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:32:
[...]

Ik heb hem helemaal dicht. dan mengt hij helemaal niets meer
en het ventiel en de thermostaatkraan vervangen voor 2 kogel kranen
De pomp is er nu ook tussen uit (dit staat nog niet op de foto) was niet perse nodig geweest maar op advies van hier er toch maar tussenuit gehaald voor zo veel mogelijk flow
er is bij heima24 een speciale pijpnippel voor de doel beschikbaar
https://www.heima24.de/in...gen.html?cache=1605446764
haal nu maximale flow van mijn panasonic monoblock 9kw

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou 2 dipjes kopen voor aanvoer
En de uponor naar de retour brengen

Weet je eea zeker :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
Grolsch schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:48:
Een vraagje aan de andere Mitsu gebruikers met een (extern) SWW vat.

Ik zie eigenlijk na elke SWW run dat de WP ff start met CV run na +- 2 minuten einde SWW run en daarna weer stopt omdat Ta te hoog wordt (Restwarme van de SWW run). 3 minuten later probeert hij het nog een keer, en dan gaat het wel goed.

Ik heb al eens lopen te klooien met nadraaitijd van de pomp, maar dat helpt ook niet.

Punt 1 = herkennen jullie dit, en punt 2 hoe hebben jullie dit opgelost.

https://snapshot.raintank...DAywNHph0gGAgv5bDy3q2vIYb
Vandaag even kunnen testen met mijn Mitsu 112YAA en dezelfde lossen boiler.
Compressorfrequentie 36 Hz resulteert in een Ta van 31,6. Vervolgens wordt de frequentie even naar beneden bijgesteld (van 36 naar 26) waardoor de temperaturen ook dalen. Daarna gaat het geleidelijk weer omhoog. Het systeem draait momenteel op 75% vermogensbegrenzing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxvcrbEHsd0tjPHRVTSoA6N_2nI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4VHvbD1G4RCRzHEobMCFeoGo.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBqe86ZFT4PHY6KxMS2oPL5htP0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4cJxK2p3GnjGcetfsef5OTmf.jpg?f=user_large

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Heronimo schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:27:
[...]

Dat lijkt me een vrij stijle curve voor vloerverwarming. Ik zou eerder 35 graden bij -10 verwachten. Met dit weer zou rond de 25 graden te verwachten zijn.

Met deze tool kan je het vermogen per m2 bij verschillende temperaturen uitrekenen: https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening

Of zit er nog een mengverdeler in het systeem die het water naar de vloer bijmengt met water uit de retour?
Ik heb geen mengverdeler en dank voor je advies, zal hem eens minder steil zetten en kijken wat er veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
Dylantje2 schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:43:
[...]

Ik zou 2 dipjes kopen voor aanvoer
En de uponor naar de retour brengen

Weet je eea zeker :-)
Dipjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
maar waar zou je dopjes op willen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
fmb schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:54:
[...]

Ik heb geen mengverdeler en dank voor je advies, zal hem eens minder steil zetten en kijken wat er veranderd.
Het kan best zijn dat zelfs 35 graden bij -10 nog aan de hoge kant is als het huis vrij nieuw is.

Als ik de grafieken van @mkleinman met een ELGA Ace bekijk dan lijkt het minimumvermogen rond de 2kW te zitten met 450-500W opgenomen vermogen. Kijk ik naar de grafieken die jij eerder poste dan vliegt hij naar 1kW of meer opgenomen vermogen. Als je de stooklijn omlaag zet is het waarschijnlijk wel mogelijk om de runs twee keer zo lang te laten zijn met half zo veel vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Dewim1 schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:59:
[...]

maar waar zou je dopjes op willen zetten?
De bovenste verdeler helemaal dicht maken
En de retour op de onderste aansluiten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Dylantje2 schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:21:
[...]

De bovenste verdeler helemaal dicht maken
En de retour op de onderste aansluiten toch?
Is niet nodig hoor....
is helemaal open haal 37 l/m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
CurlyMo schreef op zondag 15 november 2020 @ 08:23:
Puur ter interesse. Is een hybride Elga ook geforceerd zonder gas te gebruiken? Net zoals ik mijn WP en WPB kan forceren zijn element niet in te zetten?
Ja zeker; via het installateurs menu de cv ketel eerst bij een zeer lage temperatuur laten bij schakelen; bijvoorbeeld indien T buiten lager is dan -4 graden Celsius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@CurlyMo @Ron6363 Of gewoon de CVketel niet aansluiten op de thermostaatuitgang van de ELGA

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:42
Kunnen jullie dit verhaal nog herinneren ?

'Beste heren (en dames?)

Wij (en de rest van de straat) hebben in onze nieuwbouw woning een Daikin warmtepomp

Nu hebben we best een aantal problemen met deze apparaten, met name geluidsoverlast (komt o.a. door de nog al bijzondere installatie waarbij het buitendeel in een geluidsgeisoleerde kast in de berging staat, met een opening naar buiten)
en het naar ons gevoel hoge verbruik.

Ik hoop dat iemand met verstand hiervan (er zijn er hier nogal wat als ik het zo lees :- ) ) ons op weg kan helpen / eventueel een bedrijf kan adviseren dat ons kan helpen/adviseren

Details
Daikin altherma EHVX16S26CB9W en ERLQ014CW1

Als het goed is, is het deze:
http://www.daikin.nl/prod...p?singleprv=EHVX-CB#specs

De woning is nieuw en goed geïsoleerd
Circa 180m2 oppervlakte.
Vloerverwarming
Wij verwarmen de BGG (circa 90m2) en 2e verdieping (circa 40m2), slaapkamers op de 1e staan op 17 graden ingesteld, maar verwarming gaat eigenlijk nooit aan
temperatuur op 20,5 (vast, geen nachtverlaging)
Warm water via tank in de Daikin installatie. Warm water voor douchen etc wordt op 48 graden gehouden.

In december was ons totale verbruik meer dan 1300 kWh en daar schrok ik toch wel van, mede gezien het feit dat het nog niet eens een enorm koude maand was. Op wat koudere dagen, zoals afgelopen donderdag 29 dec toen het de hele dag licht vroor: verbruik meer dan 100 kWh.
(dit is incl tv kijken, wassen etc maar wat dat betreft hebben we geen bijzondere apparaten)

Navragen bij de installateur heeft tot op heden niet echt iets opgeleverd. Hoge verbruik zou mede door bouwvocht komen volgens hen

Graag dus jullie advies wat we hier aan zouden kunnen doen! Alvast bedankt!'

Nou, ik ben er onlangs geweest en inderdaad de unit zuigt behoorlijk zijn eigen lucht aan, het was die dag 13 graden buiten en dat apparaat begon na niet al te lange tijd al te defrosten.
Uiteindelijke conclusie, verplaats dat apparaat naar buiten en alle problemen zijn opgelost.

@Bram-Bos

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@koevlaas2 ja, is inderdaad een bekend bericht. Grappig dat soms de hypothese van het eerste moment 100% waar is.
Hebben ze gelijk weer een berging beschikbaar :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
koevlaas2 schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:00:
Nu hebben we best een aantal problemen met deze apparaten, met name geluidsoverlast (komt o.a. door de nog al bijzondere installatie waarbij het buitendeel in een geluidsgeisoleerde kast in de berging staat, met een opening naar buiten)
Dit is ook al bijzonder. Een geluidsgeisoleerde kast, die geluidsoverlast geeft.... 8)7
Nou, ik ben er onlangs geweest en inderdaad de unit zuigt behoorlijk zijn eigen lucht aan, het was die dag 13 graden buiten en dat apparaat begon na niet al te lange tijd al te defrosten.
Uiteindelijke conclusie, verplaats dat apparaat naar buiten en alle problemen zijn opgelost.
Heb je ook foto's? Of staan die in de oorspronkelijke post? Edit: Gevonden.
Want ook in kast zou eigenlijk wel moeten kunnen, zolang je luchtkortsluiting maar voorkomt. Was dit (behalve door verplaatsen naar buiten) niet met wat afschermkappen op te lossen?
En hoe haalden ze 100 kWh op 1 dag? Dat kan alleen maar als de hele dag een element mee aan stond....

Edit: Oorspronkelijke post teruggevonden:
helloitsme in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
Dit probleem hebben ze al sinds eind 2016! Dan hebben ze dus al 4 jaar een waanzinnige energierekening!
En niemand heeft in die tijd zo'n simpel probleem kunnen vinden? Lekkere installateur daar...

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 15-11-2020 20:25 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:00:
Kunnen jullie dit verhaal nog herinneren ?

@Bram-Bos
Goed bezig! Je maakt je reputatie weer eens waar.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@koevlaas2

Zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHK2bwoxJ5lXyG2Z621nG2J11TQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Air7l6hyxUMZIT2S6rg16xa.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGYPZeOMk3SgS0bgp3ZiCDN2WJs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2GQQPqh92OMs5IbX5sgERrA.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:16:
[...]

Dit is ook al bijzonder. Een geluidsgeisoleerde kast, die geluidsoverlast geeft.... 8)7

[...]

Heb je ook foto's? Of staan die in de oorspronkelijke post? Edit: Gevonden.
Want ook in kast zou eigenlijk wel moeten kunnen, zolang je luchtkortsluiting maar voorkomt. Was dit (behalve door verplaatsen naar buiten) niet met wat afschermkappen op te lossen?
En hoe haalden ze 100 kWh op 1 dag? Dat kan alleen maar als de hele dag een element mee aan stond....

Edit: Oorspronkelijke post teruggevonden:
helloitsme in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
Dit probleem hebben ze al sinds eind 2016! Dan hebben ze dus al 4 jaar een waanzinnige energierekening!
En niemand heeft in die tijd zo'n simpel probleem kunnen vinden? Lekkere installateur daar...
2 problemen

1: ze horen 'm binnen dreunen, dat klopt ook want staat lekker op de constructie opgesteld.
2: hoog verbruik, dat komt omdat ie zijn eigen lucht aanzuigt, verbouwing om het goed te maken is vele malen ingewikkelder dan naar buiten verplaatsen en voor dat verplaatsen is ruimte.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
koevlaas2 schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:31:
[...]
2 problemen
1: ze horen 'm binnen dreunen, dat klopt ook want staat lekker op de constructie opgesteld.
2: hoog verbruik, dat komt omdat ie zijn eigen lucht aanzuigt, verbouwing om het goed te maken is vele malen ingewikkelder dan naar buiten verplaatsen en voor dat verplaatsen is ruimte.
Duidelijk. Maar wat ik nu niet snap. Deze oplossing is begin 2017 al in (de voorganger van) dit topic aangegeven. En jij hebt toen ook al aangegeven om langs te gaan. Waarom is daar dan nog bijna 4 jaar mee gewacht? Ik snap er niets van.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Nee, een inpandige kast met een heel dik slecht lucht doorlatend rooster, wat jij daar hebt is niet zo goed maar dit is dus erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:32:
[...]

Duidelijk. Maar wat ik nu niet snap. Deze oplossing is begin 2017 al in (de voorganger van) dit topic aangegeven. En jij hebt toen ook al aangegeven om langs te gaan. Waarom is daar dan nog bijna 4 jaar mee gewacht? Ik snap er niets van.
Tja, druk en 'vergeten'
Tot @helloitsme weer contact met mij opnam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
koevlaas2 schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:35:
[...]
Tja, druk en 'vergeten'
Tot @helloitsme weer contact met mij opnam.
Van jou kan ik me dat voorstellen. Werk zat. Maar zij hebben al vier jaar een waanzinnig hoge rekening en de herrie. Kan me niet voorstellen dat je zoiets dan zo lang laat liggen... Bovendien is het na 4 jaar ook lastig aankloppen bij de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:37:
[...]

Van jou kan ik me dat voorstellen. Werk zat. Maar zij hebben al vier jaar een waanzinnig hoge rekening en de herrie. Kan me niet voorstellen dat je zoiets dan zo lang laat liggen... Bovendien is het na 4 jaar ook lastig aankloppen bij de aannemer.
Volgens mij was hij er wel mee bezig geweest, maar de aannemer bakte zoete broodjes en hij ging met kluitjes het riet in.
Die hele straat daar zitten de warmtepompen zo, weer voer voor Tros Radar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

Kwam deze post tegen: dezonnebril in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"

Er zit een firmware update voor de Evohome aan te komen, met deze beschrijving:

The new 2020 update provides some new features, including:
Cold Weather Boost
Warm Summer Saver
Advanced Load Scaling

Website: https://getconnected.honeywellhome.com/en/evohomebetatrial

Heb me net aangemeld voor het beta programma, wie weet gaat de aansturing van de warmtepomp dan ook beter.

Edit: kwam nog dit forum tegen waar iemand van het Evohome team het heeft over “heat pump support”. Ben benieuwd... https://www.automatedhome...or-Automated-Home-Members

[ Voor 21% gewijzigd door fmb op 15-11-2020 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 14:00
koevlaas2 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:19:
[...]
Is bij inbedrijfname wel het werk uitgevoerd om de compressor uit zijn transportbeveiliging te halen, als dit niet gebeurd is dan krijg je ook een hoop lawaai.
Zeker dat heb ik namelijk zelf gedaan. Gaat puur om geluid van de compressor zelf. Als ik dat wat zou kunnen minderen zou mooi zijn. Afgelopen winter geen klachten gehad van de buurt. Maar je kan hem wel horen als het koud is en helemaal als hij moet opstarten in de ochtend. Dan draait hij natuurlijk een x aantal minuten op 80/90 hertz.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
webje1982 schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:43:
[...]

Zeker dat heb ik namelijk zelf gedaan. Gaat puur om geluid van de compressor zelf. Als ik dat wat zou kunnen minderen zou mooi zijn. Afgelopen winter geen klachten gehad van de buurt. Maar je kan hem wel horen als het koud is en helemaal als hij moet opstarten in de ochtend. Dan draait hij natuurlijk een x aantal minuten op 80/90 hertz.
Met een kabeltje kan je dat eventueel inperken tot 50 of liever 75%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
koevlaas2 schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:08:
[...]
Met een kabeltje kan je dat eventueel inperken tot 50 of liever 75%.
Je bedoelt het kabeltje @Naalroc denk ik? Heb het een paar keer voorbij zien komen in forum 8.
Daar zou ik inderdaad naast isoleren ook nog wat me kunnen. Heb nog relays vrij op mijn bordje om het te automatiseren.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
webje1982 schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:26:
[...]

Je bedoelt het kabeltje @Naalroc denk ik? Heb het een paar keer voorbij zien komen in forum 8.
Daar zou ik inderdaad naast isoleren ook nog wat me kunnen. Heb nog relays vrij op mijn bordje om het te automatiseren.
Dan heb je geen isolatie meer nodig denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
CurlyMo schreef op zondag 15 november 2020 @ 08:23:
Puur ter interesse. Is een hybride Elga ook geforceerd zonder gas te gebruiken? Net zoals ik mijn WP en WPB kan forceren zijn element niet in te zetten?
Dat doe ik al vanaf dag 1. Bij de ELGA/Carrier ( en Toshiba ) was dit simpel door de ELGA de ketel AAN/UIT te laten aansturen en dan de ketel gewoon niet aansluiten. De ELGA denkt dan dat hij de ketel aanstuurt als dat nodig is maar dat gebeurd dus niet.

Met wat dipswitches en de 4-7 grens er uit laten halen gaat de ELGA vrolijk tot -20 verder ( dat is de stoptemperatuur van de Carrier buitenunit ).

Bij de ELGA ACE is het ook eenvoudig. Simpelweg de CV ketel ( of externe verwarmer ) niet aansluiten op de open verdeler op de ELGA. Beide zijn bij mij afgedopt. Daarna in de software kan je aangeven hoe de ELGA moet sturen. Die heb ik ingesteld dat de ELGA tot -15 door blijft werken ( afslagtemperatuur ELGA ACE ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
Betreft dit vermogens beperking kabeltje, het gaat volgens mij om dit PAC-SE55RA-E kabeltje. Zo te zien vragen ze nogal wat geld voor een kabeltje met 3 weerstanden. Heeft iemand dit al eens zelf gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
Ja hoor, meerderen, waaronder ik zelf; maar de duurdere delen zijn de keuze schakelaar en/of de relais en voeding.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
Naalroc schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:46:
Ja hoor, meerderen, waaronder ik zelf; maar de duurdere delen zijn de keuze schakelaar en/of de relais en voeding.
Heb gelukkig nog 3 relais over op mijn board bij de binnenunit, dus dat is geen probleem dan ben ik alleen de stekker/kabel/weerstanden/voeding? nog nodig. Welke en waar kan ik deze vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024

Verplicht waterzijdig inregelen

Huiseigenaren die een nieuwe cv-ketel of (hybride) warmtepomp kopen, moeten bij de installatie ervan hun verwarmingssysteem laten afstellen. Dit zogenoemde waterzijdig inregelen kost honderden euro’s. Vereniging Eigen Huis roept minister Ollongren (Binnenlandse Zaken) op huiseigenaren duidelijkheid te geven en financieel te steunen.

Naast deze inregelverplichting geldt dat woningbezitters na installatie van een nieuwe ketel of warmtepomp ook de temperatuur in huis per ruimte kunnen regelen. Het is de bedoeling dat zij door deze maatregelen energie besparen.

Via de Subsidie Energiebesparing Eigen Huis (SEEH)
kunnen huiseigenaren profiteren van een subsidie van € 90. Het bedrag is
gebaseerd op 30% van de geschatte kosten van € 300.
Leesvoer:
https://www.eigenhuis.nl/...zijdig-inregelen|bullet#/

Beantwoording kamervragen:
https://repository.overhe...pdf/plooicb-2020-5235.pdf

https://www.installatie.n...icht-bij-ketelvervanging/

Minister verwijst naar RVO. De RVO is (nog?) niet bepaald op de particulier toegespitst:
https://www.rvo.nl/onderw...stallaties-goed-inregelen

Mijn procedureel commentaar:
- wat een achterbakse manier van wetgeving publicatie })
- noodzaak ter beoordeling van de installateur ;w
- handhaving door gemeente 8)7

Mijn technisch commentaar:
- zeer verstandig, eindelijk aandacht hiervoor
- forse energie besparings mogelijkheid (veel voor weinig)

"ook de temperatuur in huis per ruimte kunnen regelen",
- temperatuur gestuurde radiatorkranen in een oud huis: kan ik begrijpen
- bij vloerverwarming, binnen een goed geisoleerde schil: daar heb ik twijfels bij (gewoon goed inregelen!)

Conclusie:
Het is te voorzien dat deze "waterzijdig inregelen" voorwaarden in de subsidie aanvraag van een L/W pomp worden opgenomen.

@ThinkPad Ook van toepassing voor: Gas besparen door middel van CV tuning:
https://gathering.tweaker...r_keywords%5D=waterzijdig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
@webje1982 Kabel en voeding voor de relais kan je natuurlijk "overal" vinden, en voor de stekker heb ik een servo stekkertje gebruikt, dat wel past , maar niet vergrendeld; zit al ruim 2 jaar zo.
Als kabel heb ik ook de gekleurde servo draad gebruikt, zal ook wel bij Conrad te koop zijn, zelf heb ik die uit China laten komen, samen met de 2x3standen schakelaar.
Edit:
Let wel: als je relais gebruikt, dan moet je die in de buitenunit plaatsen, niet in de binnenunit.
Ik heb geen relais gebruikt, maar direct geschakeld met de 3 standen schakelaar; de 'experts' hier geven aan dat je dit niet moet doen, omdat je niet buiten de kast moet regelen of zo?????
Maar ik heb geen problemen ondervonden.

[ Voor 32% gewijzigd door Naalroc op 16-11-2020 11:17 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
Naalroc schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:00:
@webje1982 Kabel en voeding voor de relais kan je natuurlijk "overal" vinden, en voor de stekker heb ik een servo stekkertje gebruikt, dat wel past , maar niet vergrendeld; zit al ruim 2 jaar zo.
Als kabel heb ik ook de gekleurde servo draad gebruikt, zal ook wel bij Conrad te koop zijn, zelf heb ik die uit China laten komen, samen met de 2x3standen schakelaar.
Eddit:
Let wel: als je relais gebruikt, dan moet je die in de buitenunit plaatsen, niet in de binnenunit.
Ik heb geen relais gebruikt, maar direct geschakeld met de 3 standen schakelaar; de 'experts' hier geven aan dat je dit niet moet doen, omdat je niet buiten de kast moet regelen of zo?????
Maar ik heb geen problemen ondervonden.
Je moet alleen de onderstaande pinnen met elkaar verbinden?

PIN 1 en 3 verbonden -> [ORANJE / BRUIN] -> 0000 -> 0%
PIN 1, 2 en 3 verbonden -> [ROOD / ORANJE / BRUIN] -> 0001 -> 50%
PIN 1 en 2 verbonden -> [ROOD / ORANJE] -> 0002 -> 75%
PIN 2 en 3 verbonden [ROOD / BRUIN] -> 0003 -> 100%
geen pinnen verbonden -> 0003 -> 100%

Ben benieuwd naar het type stekker er gebruikt word en welke weerstanden?
Stekker lijkt mij een JST moet alleen de juiste pitch weten kan het eventueel opmeten mocht niemand dit precies weten. https://webshop.domoticx....t/product&product_id=2814

Het relais bord zit bij mij in de binnenunit en daar laat ik hem lekker zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:09
@Domosapiens Ik heb er zo mijn technische bedenkingen bij het "waterzijdig inregelen" i.c.m. warmtepompen.
Door de hogere flow komen de meeste voorinstelbare thermostaatkranen aan hun ontwerp-limiet
(135 l/h Danfoss of 150 l/h Heimeiser). Deze kranen zij voor hogere deltaT's bedoelt.
Als je (gebooste) convectoren gebruikt zijn deze kranen sowieso niet geschikt.
Of je er altijd "veel" mee kan besparen?
Gelet op het recente KIWA-rapport zet niet alleen ik er grote vraagtekens bij.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 14:25

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Heeft iemand tips voor wat betreft het type dakdoorvoer. Begrijp dat die buizen (met isolatie) niet mega flexibel zijn en zou deze graag langs de muur uit het "plafond" van de carport willen laten komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtlTc1jtQYe6FtX6hZJ-3G_KIMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YofR7GXL3gPOQlQkAFdcr2CU.jpg?f=fotoalbum_large

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
markklok schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:34:
Heeft iemand tips voor wat betreft het type dakdoorvoer. Begrijp dat die buizen (met isolatie) niet mega flexibel zijn en zou deze graag langs de muur uit het "plafond" van de carport willen laten komen.

[Afbeelding]
Heb zelf geen dakdoorvoer voor de warmtepomp, maar wel één voor de airco's bij mij zit deze op dak.
https://www.bluesolid.nl/aircoexit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 14:17
dunklefaser schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:31:
@Domosapiens Ik heb er zo mijn technische bedenkingen bij het "waterzijdig inregelen" i.c.m. warmtepompen.
Door de hogere flow komen de meeste voorinstelbare thermostaatkranen aan hun ontwerp-limiet
(135 l/h Danfoss of 150 l/h Heimeiser). Deze kranen zij voor hogere deltaT's bedoelt.
Als je (gebooste) convectoren gebruikt zijn deze kranen sowieso niet geschikt.
Of je er altijd "veel" mee kan besparen?
Gelet op het recente KIWA-rapport zet niet alleen ik er grote vraagtekens bij.
Dat geldt alleen voor dynamische kranen de limiet van 130-170 l/uur.
Je kan natuurlijk prima inregelen met voorinstelbare kranen en kan je veel hogere debieten als je dat wil.

Alleen inregelen met voorinstelbare kranen ook wel instelbare kv genoemd. Dat gaat prima het is alleen iets complexer voor de leek.
Sterker nog als je moderne pomp hebt zoals grundfos UPM heeft een dynamische kraan helemaal geen zin omdat deze pomp de persdruk constant kan houden. Waardoor de drukregeling in een dynamische kraan overbodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:09
@leonbong
Hebben de gebruikelijke warmtepompen (Mitsubsidie, LG, Panasonic, Daikin, etc.), daarom ging het namelijk in mijn bijdrage en in dit topic, dan ook vergelijkbare A-label pompen met de diverse instelmogelijkheden - proportionele druk, constante druk, autoadapt etc.? - Voor zover ik weet worden ze anders aangestuurd.

[ Voor 51% gewijzigd door dunklefaser op 16-11-2020 12:37 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 14:17
Ja elke moderne a-label pomp heeft een regelprincipe.
Sommige WP proberen het debiet over de condensor te optimaal te houden. Maar dan kan je dus eigenlijk niet naregelen.

Dus ik ben van mening dat als je naregeling toepast bij een WP-installatie dat een warmtepomp erg gebaat is bij een cv-buffer en aparte pompgroep.
Omdat bij een WP het debiet over de condensor nogal kritisch komt voor de COP.

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 16-11-2020 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mijn Mitsu SHW112YHA (11,2KW Zubadan) heeft een interne pomp met een vaste pompstand en dus ook een vast debiet.

Aangezien ik wel zoneregeling heb gebruik ik dus een buffervat van 120 liter als open verdeler. De WP loopt met een constante flow primair te draaien, secundair zit er een 2e waterpomp die proportioneel pompt, en dus een variabel debiet heeft (Afhankelijk hoeveel zones er open staan).

Ook goed te zien in de logging, primair draait altijd 23 L/minuut (pomp standje 3 van de 5) en secundair varieert tussen de 11 en 23 L/minuut.

De nieuwe Mitsu's (Y/VAA varianten) schijnen een waterpomp te hebben die variabel debiet heeft, zelf geen ervaring mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 16-11-2020 13:57 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Mijn PUHZ-SW75YAA ERSD-VM2D (thanks @Robindd ) heeft dat niet. Gewoon 5 vaste standen, net als de jouwe.

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 16-11-2020 18:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robindd
We hebben het allemaal over de buitenunit, maar bedoelen eigenlijk de binnenunit? :+
Inderdaad heeft ook de nieuwe -D binnenunit vaste pomp standen. De buitenunit geeft slechts een bereik op waarin die kan opereren toch?

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
webje1982 schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:12:
Betreft dit vermogens beperking kabeltje, het gaat volgens mij om dit PAC-SE55RA-E kabeltje. Zo te zien vragen ze nogal wat geld voor een kabeltje met 3 weerstanden. Heeft iemand dit al eens zelf gemaakt?
€30,- ik heb hier een paar setjes liggen voor het geval dat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmb

fmb

fmb schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:39:
Kwam deze post tegen: dezonnebril in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"

Er zit een firmware update voor de Evohome aan te komen, met deze beschrijving:
[...]
Heb me net aangemeld voor het beta programma, wie weet gaat de aansturing van de warmtepomp dan ook beter.
Dat ging snel, afgelopen nacht is mijn firmware geupgrade en de Honeywell Evohome draait nu op:
Applicatie Software: 02.00.19.33 (was volgens mij 02.00.17.03)
Wifi Software: 02.00.17.00

Ik zie wat nieuwe opties in het menu, zoals:
* Je kan een warmtepomp toevoegen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQrHStKun0EYpSPU83VXvgYTwiM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjPFJVhnb06hhQsQvVYARcUM.jpg?f=fotoalbum_medium

* Er is een nieuwe optie "specifieke afgifte afstemming" met de volgende omschrijving:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vs5fif2S2xU24vS2FDF8dpK22eo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMmAtkGorrVrwAITyEimJhzS.jpg?f=fotoalbum_medium

En ik zie in de (nieuwe) handleiding een heel nieuw stuk over warmtepompen en over koelen. Wat ik er nu van begrijp is dat ik de BDR91 module moet vervangen door een BDR91T module, maar die is nog nergens te koop. Ik vermoed dat deze nieuwe aan/uit module straks 2 signalen geeft: een aan/uit voor verwarmen en een aan/uit voor koelen.

Maar zo te zien gaat de aansturing straks een stuk beter worden _/-\o_ !

En zo lang het over lucht/water warmtepompen aansturing gaat lijkt dit me hier nog on-topic (er is natuurlijk ook een Evohome topic)

Ik zal het gedrag van de warmtepomp in de gaten houden met wat nieuwe settings en na een paar dagen ook de stooklijn aanpassen (advies van @Heronimo hier).

Niet teveel tegelijk veranderen, zeker niet met een "traag" :) systeem.

[ Voor 7% gewijzigd door fmb op 16-11-2020 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Heeft iemand mss een tip voor een goede LW WP die in combi met bestaande opstelling van 400l hygiëneboiler, heatpipes/PV solar en houtkachel gebruikt kan worden?

CV ketel springt nu nog bij, voor SWW en verwarming. Idee is de ketel te schrappen en helemaal gasloos te gaan in de betreffende woning. Denk dat een WP van rond 7 a 8 kW genoeg is.

Gaat om hygiëneboiler, die vraagt volgens mij iets hogere SWW aanvoer om fatsoenlijk warm- /douchewater te halen. Goede COP daarvoor is prettig. ;)

Voorkeur gaat uit naar monoblock ivm zelf installeren. Maar wellicht valt nog te overtuigen met een hele goede split opstelling ;).

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:58

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Wie weet toevallig welke connectors dit zouden kunnen zijn? Het lijkt een JST (XH?), maar dan eentje waarbij de connector een weerhaakje heeft (en 2 bultjes).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwQ3mFgcgHIQ7HpRq482R91w9y8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7RfN2gOTLNuYrSYPRzvbeimu.png?f=user_large

Deze had ik op Ali gevonden (zonder duidelijke naam), maar niet meer beschikbaar:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1jycQHVXXXXaJXpXXq6xXFXXXJ/JST-XH-2-54mm-4-Pin-LOCK-Female-Connector-with-Wire-and-LOCK-male-connector-x.jpg_Q90.jpg_.webp

Dit zijn namelijk de aansluitingen om extern de WP in quiet mode te zetten (2 pin) en error/operating (4 pin), maar ik vind het wat overdreven om een break-out bordje te kopen die er enkel schroefconnectors van maakt.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
overwinteraar schreef op maandag 16 november 2020 @ 23:17:
Heeft iemand mss een tip voor een goede LW WP die in combi met bestaande opstelling van 400l hygiëneboiler, heatpipes/PV solar en houtkachel gebruikt kan worden?

CV ketel springt nu nog bij, voor SWW en verwarming. Idee is de ketel te schrappen en helemaal gasloos te gaan in de betreffende woning. Denk dat een WP van rond 7 a 8 kW genoeg is.

Gaat om hygiëneboiler, die vraagt volgens mij iets hogere SWW aanvoer om fatsoenlijk warm- /douchewater te halen. Goede COP daarvoor is prettig. ;)

Voorkeur gaat uit naar monoblock ivm zelf installeren. Maar wellicht valt nog te overtuigen met een hele goede split opstelling ;).
Panasonic J serie monoblock of LG Therma V monoblock van 7 of 9kW?

Zou daarvoor even in de respectievelijke topics kijken:
LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1
Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNroKqYb0rGX4KkoyAouh8YqigY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/anz1j5VBDzOzAP9UbxDeWEkQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:03
@Rimco Waarom niet gewoon een Heishamon?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
Rimco schreef op maandag 16 november 2020 @ 23:20:
Wie weet toevallig welke connectors dit zouden kunnen zijn? Het lijkt een JST (XH?), maar dan eentje waarbij de connector een weerhaakje heeft (en 2 bultjes).

[Afbeelding]

Deze had ik op Ali gevonden (zonder duidelijke naam), maar niet meer beschikbaar:
[Afbeelding]

Dit zijn namelijk de aansluitingen om extern de WP in quiet mode te zetten (2 pin) en error/operating (4 pin), maar ik vind het wat overdreven om een break-out bordje te kopen die er enkel schroefconnectors van maakt.
Het heeft inderdaad wel wat weg van een JST-XH connector alleen zijn deze zonder haakje en de bultjes, Maar deze ben je niet perse nodig lijkt mij. Je moet dan alleen even de pitch weten en de grote misschien dat het dan wel past. Heeft ook wel wat weg van een molex connector deze heeft wel een haakje maar geen bultjes en twee afgeronde hoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:58

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Die past niet helemaal ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYQ0AtTf_0pnUD6fjfp-ocTsk0M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xLGKXmSUzPHZtkPUpUqEVZfr.jpg?f=user_large

(Ben bezig met zowel deze als de Pana J.)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markv93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-03 16:14
mkleinman schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:50:
[...]

Het rare blijft dat de ACE zich niet aan de stooklijn houdt.
[Afbeelding]

hij pruttelt veel lager dan de te verwachten stooklijn.
Hi Martin,

Ik heb veel van je berichten gevolgd de afgelopen tijd en afgelopen weekend zelf geknutseld aan mijn Ace.

Mijn eerste probleem was dat de Ace constant 40 graden aanvoer wilde voeren. Hierdoor trok hij al snel >2kW uit het stopcontact en probeerde dus snel naar die temperatuur te komen. Op zich lukte dit wel, maar de COP was slecht met redelijke hoge buitentemperaturen. Ik had de stooklijn goed ingesteld en die zou volgens mijn berekening ongeveer 30 graden aanvoer moeten hebben. CP240 (ruimte correctie) had ik op 0 gezet zodat daar ook niets door zou veranderen.
Ik snapte het echt niet meer... Tot ik in het menu van de Ace een intern setpoint en ene extern setpoint zag staan op 40 en me dus realiseerde dat ik een Anna thermostaat heb welke zelf een weersafhankelijk regeling er in heeft staan. Deze had ik vast op 40 gezet om met mijn ketel te testen afgelopen jaar. Sinds die tijd de ketel niet aan gehad... De Ace houdt zich dus eerst aan het externe setpoint wat via OT wordt doorgegeven, en negeert dan dus zijn interne stooklijn/setpoint.
Dat dus veranderd en nu werkt de Ace goed. Ik zie helaas ook niet dat hij direct heel veel uit het stopcontact trekt. Bij mij begint hij mooi op ±500w en bouwt het langzaam op. Vervolgens als hij de aanvoer heeft behaalt moduleert hij rustig terug naar ongeveer 500w.
Nu ik de stooklijn goed heb staan houdt hij zich er ook goed aan. Ik wacht nog even wat koudere dagen af, maar hij lijkt bij mij minder problemen te hebben dan bij jou. Het pendelen zie ik ook echt niet. Zelfs met maar 1 groep open waar de aanvoer en retour een kleine dT hebben (±2 graden) moduleert de Ace zich naar de laagste stand. Soms wordt de aanvoer daardoor hoger dan het setpoint, maar hij schakelt in ieder geval niet zomaar uit.

Mijn situatie:
- Overal naregeling en ruimte-gestuurde verwarming. In principe wordt de Ace gewoon geactiveerd via de thermostaat als er vraag is in een ruimte en gaan die groep open (vandaar ook CP240 op 0).
- Oppervlakte ongeveer 200m2 met een inhoud 600-700m3
- Vloerverwarming als hoofdverwarming op begane grond (120m2) welke als 1 ruimte wordt geregeld in de 'naregeling'
- Grote en LTV radiatoren op de verdieping
- Momenteel niet alle ruimtes verwarmd, maar de meeste wel vanwege het thuiswerken

[ Voor 5% gewijzigd door markv93 op 17-11-2020 10:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
markv93 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:42:
[...]

Hi Martin,

Ik heb veel van je berichten gevolgd de afgelopen tijd en afgelopen weekend zelf geknutseld aan mijn Ace.

Mijn eerste probleem was dat de Ace constant 40 graden aanvoer wilde voeren. Hierdoor trok hij al snel >2kW uit het stopcontact en probeerde dus snel naar die temperatuur te komen. Op zich lukte dit wel, maar de COP was slecht met redelijke hoge buitentemperaturen. Ik had de stooklijn goed ingesteld en die zou volgens mijn berekening ongeveer 30 graden aanvoer moeten hebben. CP240 (ruimte correctie) had ik op 0 gezet zodat daar ook niets door zou veranderen.
Ik snapte het echt niet meer... Tot ik in het menu van de Ace een intern setpoint en ene extern setpoint zag staan op 40 en me dus realiseerde dat ik een Anna thermostaat heb welke zelf een weersafhankelijk regeling er in heeft staan. Deze had ik vast op 40 gezet om met mijn ketel te testen afgelopen jaar. Sinds die tijd de ketel niet aan gehad... De Ace houdt zich dus eerst aan het externe setpoint wat via OT wordt doorgegeven, en negeert dan dus zijn interne stooklijn/setpoint.
Dat dus veranderd en nu werkt de Ace goed. Ik zie helaas ook niet dat hij direct heel veel uit het stopcontact trekt. Bij mij begint hij mooi op ±500w en bouwt het langzaam op. Vervolgens als hij de aanvoer heeft behaalt moduleert hij rustig terug naar ongeveer 500w.
Nu ik de stooklijn goed heb staan houdt hij zich er ook goed aan. Ik wacht nog even wat koudere dagen af, maar hij lijkt bij mij minder problemen te hebben dan bij jou. Het pendelen zie ik ook echt niet. Zelfs met maar 1 groep open waar de aanvoer en retour een kleine dT hebben (±2 graden) moduleert de Ace zich naar de laagste stand. Soms wordt de aanvoer daardoor hoger dan het setpoint, maar hij schakelt in ieder geval niet zomaar uit.

Mijn situatie:
- Overal naregeling en ruimte-gestuurde verwarming. In principe wordt de Ace gewoon geactiveerd via de thermostaat als er vraag is in een ruimte en gaan die groep open (vandaar ook CP240 op 0).
- Vloerverwarming als hoofdverwarming op begane grond (120m2) welke als 1 ruimte wordt geregeld in de 'naregeling'
- Momenteel niet alle ruimtes verwarmd, maar de meeste wel vanwege het thuiswerken
@mkleinman Parameter 18 in de touch modulation ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
markv93 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:42:
[...]

Hi Martin,

Mijn situatie:
Dit klinkt precies als mijn issue. Ik ga er eens op letten of ik een intern en extern setpoint zie in het menu wanneer de ELGA draait. Grote kans dat daar het probleem zit.

Thanks!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:24:
[...]

@mkleinman Parameter 18 in de touch modulation ;)
Parameter 18 stond nog op 90 graden. Die heb ik verlaagd naar 44 graden. Verder kan ik niets in de thermostaat aanpassen qua setpoint / aanvoertemperatuursettings. Parameter 30 leek een interessante maar die is bij mij niet beschikbaar.

Of ik heb een oudere Chronotherm hangen of de instellingen zijn niet zichtbaar omdat ik WAR uit heb staan op de thermostaat zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
mkleinman schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:23:
[...]

Parameter 18 stond nog op 90 graden. Die heb ik verlaagd naar 44 graden. Verder kan ik niets in de thermostaat aanpassen qua setpoint / aanvoertemperatuursettings. Parameter 30 leek een interessante maar die is bij mij niet beschikbaar.

Of ik heb een oudere Chronotherm hangen of de instellingen zijn niet zichtbaar omdat ik WAR uit heb staan op de thermostaat zelf.
gewoon aan/uit gaan sturen.. dat hele opentherm voegt weinig toe bij een warmtepomp/vloerverwarming.
Even een paar uurtjes die thermostaat draadjes tegen elkaar houden en kijken hoe hij dan draait :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:23:
[...]

Parameter 30 zit op de loria, even te snel gelezen
https://techneco.nl/wp-co...well-touch-lyric-v1.1.pdf

Jij had toch je lekdorpers vervangen?
En daardoor is je verbruik omlaag gegaag, je isolatie is droger geworden.?

Zou je dit niet kunnen controleren met je warmtebeeld camera?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• doek55
Vandaag precies één jaar de warmtepomp draaien. Resultaten zijn beter dan ik had verwacht en dat wordt alleen nog maar beter aangezien ik de eerste periode veel heb getest.

De Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2C heeft op de Kamstrup warmtemeter een jaar SCOP van 5,1 voor verwarming incl. defrosts. Voor koeling met Ta 5°C staat de SCOP op 4,2 met een verbruik van 120kWh.
Ongeveer 1.200m³ gas is vervangen door 2.070kWh elektriciteit en de temperatuur in huis is nog hoger ook.
Nu maar wachten op een echte winter (zoals 2012) om eens goed te kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

fmb schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:33:
[...]
Ik zal het gedrag van de warmtepomp in de gaten houden met wat nieuwe settings en na een paar dagen ook de stooklijn aanpassen (advies van @Heronimo hier).

Niet teveel tegelijk veranderen, zeker niet met een "traag" :) systeem.
Resultaat na een eerste dagje; nieuwe setting lijkt weinig effect te hebben. Het aan signaal wordt niet opeens langer gegeven, dat had ik eigenlijk verwacht. Ik kijk nog heel even aan en ga dan de stooklijn aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNTsHvxMYKFvvucoN88rFa7opVI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/5GAufDVGC0c5FnFM5XzYGJwY.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:04:
[...]

Parameter 30 zit op de loria, even te snel gelezen
https://techneco.nl/wp-co...well-touch-lyric-v1.1.pdf

Jij had toch je lekdorpers vervangen?
En daardoor is je verbruik omlaag gegaag, je isolatie is droger geworden.?

Zou je dit niet kunnen controleren met je warmtebeeld camera?
Ik heb inderdaad mijn lekdorpels voor vervangen omdat wij last hadden van lekkage in huis Ze zijn begin februari vervangen. In februari zie je het verbruik iets dalen en die daling zet heel hard door in maart en verder. Alleen -40 tot -50% vind ik extreem veel.

Ik heb inderdaad een warmtebeeldcamera en ga binnenkort weer foto's nemen van de voorgevel.

Ik weet nu nagenoeg zeker waarom de regelstrategie van de ACE zo vaag lijkt. De ACE bepaald de stooklijn niet. Mijn thermostaat doet dat, en ik kan er 0 invloed op uitoefenen lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
mkleinman schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:17:
[...]

Ik heb inderdaad mijn lekdorpels voor vervangen omdat wij last hadden van lekkage in huis Ze zijn begin februari vervangen. In februari zie je het verbruik iets dalen en die daling zet heel hard door in maart en verder. Alleen -40 tot -50% vind ik extreem veel.

Ik heb inderdaad een warmtebeeldcamera en ga binnenkort weer foto's nemen van de voorgevel.

Ik weet nu nagenoeg zeker waarom de regelstrategie van de ACE zo vaag lijkt. De ACE bepaald de stooklijn niet. Mijn thermostaat doet dat, en ik kan er 0 invloed op uitoefenen lijkt het.
Wat gebeurd er al je op aan/uit gaat sturen in plaats van via OT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@mkleinman hoe zien die -40% / -50% eruit als je meerekent dat je meer thuisbent en als persoon 50-100watt warmte binnen de isolatieschil toevoegt.
Daarnaast is graaddagen methode natuurlijk toch nog steeds kwetsbaar voor gem. temperatuurverschil.
Bij mij stook ik pas vanaf ca. 13 graden, dus om met graaddagen te vergelijken moet ik eigenlijk de delta met die 13 graden berekenen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Heronimo schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:20:
[...]

Wat gebeurd er al je op aan/uit gaat sturen in plaats van via OT?
Ik moet even inlezen in AAN/UIT hoe ik wat en waar moet aansluiten. Ik weet zelfs niet eens of de Honeywell klassiek AAN/UIT kan babbelen.

Ik heb nu eigenwijs de thermostaat op WAR gezet, de thermostaat kan de buitentemperatuur uitlezen via de warmtepomp en de buitentemperatuur staat ook op het display vermeld.

Als de thermostaat op WAR staat heb ik wel de mogelijkheid om met parameter 0032 dacht ik de stooklijn te bepalen alsmede de maximale temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BarryH schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:24:
@mkleinman hoe zien die -40% / -50% eruit als je meerekent dat je meer thuisbent en als persoon 50-100watt warmte binnen de isolatieschil toevoegt.
Daarnaast is graaddagen methode natuurlijk toch nog steeds kwetsbaar voor gem. temperatuurverschil.
Bij mij stook ik pas vanaf ca. 13 graden, dus om met graaddagen te vergelijken moet ik eigenlijk de delta met die 13 graden berekenen....
Die heeft geen invloed. Ik werk boven op zolder op mijn kantoor. Daar staat de verwarming niet aan ( tot nu toe nu ik een airco heb hangen ). Mijn zoon zit er naast in zijn kamer, daar staat de verwarming wel open. Ik zie geen verschil in verbruik in de periode dat hij fulltime thuis zat ivm Corona en ook niet met de periode er na nu hij wel weer naar school gaat.

Daarbij ben ik in 2017 een tijdje uit de running geweest en fulltime thuis samen met mijn zoon. En die periode zie ik ook niet met een lager energieverbruik door onze eigen warmte.

Edit:

Ik heb nu WAR ( parameter 0029 ) aan gezet op de thermostaat en de stooklijn op 16 laten staan bij een maximale aanvoertemperatuur van 45 graden. De gevraagde aanvoertemperatuur is nu 34 graden en hij lijkt nu zo waar stabiel door te lopen bij 34 aanvoer en 29 retour.

Ik had vanochtend een hele uitgebreide handleiding gevonden van de touch waar ook de stooklijn in uitgelegd stond. Ik heb alleen die handleiding of de link niet bewaard. En nu kan ik hem niet meer terug vinden. }:O

[ Voor 19% gewijzigd door mkleinman op 17-11-2020 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:17:
[...]

Is er geen parameter die de invloed van de ruimte thermostaat beïnvloed?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:17:
[...]

Is er geen parameter die de invloed van de ruimte thermostaat beïnvloed?
Thermostaat staat nu ook op WAR ingesteld. Dat lijkt enorm veel te helpen. De ELGA houdt zich nu voor het eerst volledig aan de gevraagde stooklijn van 34 graden.

En ik denk zo waar mijn eerste defrost te zien, de pomp blijft op 14l/min doorpompen terwijl aanvoertemperatuur zakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-NGjfJmrtkHYfJirsyZU-cAeH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oqWZWiVkGKlGoArwk8Wk8vdp.png?f=fotoalbum_large

Aanvoertemperatuur van de ELGA. Gekke patroon van eerder op de dag is waar ik continu tegen aan loop. Nu de thermostaat op WAR staat vanaf 17:30 ongeveer is het verwarmingspatroon ineens merkbaar anders.

Edit:

En nu weer een ander opvallend fenomeen. De thermostaat meet 20.5, ingestelde temperatuur is 20.0 graden en toch stookt de warmtepomp door. Huh?

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 17-11-2020 20:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Blijkbaar met WAR op de thermostaat een overshoot. De thermostaat tikt de 20.5 graden aan gemeten, mijn eigen sensor meet ook 20.5 en de ELGA stopt.

Het verschil in stoken is echt enorm!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dUBTxQuIeh_ptpmZuFspuyWA0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GUIOWalLflAJEzbHwUOxl6jT.png?f=fotoalbum_large

Stookgedrag vanmiddag van 19.0 naar 19.5.

Na de aanpassing vanavond naar WAR op de thermostaat zie ik nu deze run:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4-a6GmXJLbLim4IxRtLnCPElUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dSbtVvaCT2oX8BbJ7f5a4UMu.png?f=fotoalbum_large

Met halverwege, vermoed ik, een defrost, anders kan ik die dip niet verklaren. De pomp blijft namelijk wel op 14liter/minuut ( normaal debiet ) draaien.

dT is ongeveer 3,5 a 4 graden en er ontstaat dus een mooi evenwicht hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9B8RqV767KtxlNYlYo5-tSowbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/94MiWZK5W9sT0TwtsLHYHKzi.png?f=fotoalbum_large

Afgiftegrafiek, geen gehakkel meer maar mooi continu rond de 3000W geleverde warmte.

Mijn zonneboiler draait ook nog steeds mooi mee, en daar is het verschil ook mooi te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4fx0AXs3T7FP46FFnrPeKG-jqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5pz7rzibQq1uawEkOz3Tj41g.png?f=fotoalbum_large

's middags warmt het boilervat eerst op door de warmtepomp, maar die warmte wordt er door het gependel weer uit getrokken wanneer de nadraaitijd van de pomp actief is ( 5liter/minuut, 3 tot 5 minuten ). Nu met de aangepaste WAR run warmt het boilervat mooi mee.

En de warmtepomp krijgt het voor elkaar met een hele mooie COP van 5.5 over die laatste run.

Niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:51:
Blijkbaar met WAR op de thermostaat een overshoot. De thermostaat tikt de 20.5 graden aan gemeten, mijn eigen sensor meet ook 20.5 en de ELGA stopt.

Het verschil in stoken is echt enorm!

[Afbeelding]

Stookgedrag vanmiddag van 19.0 naar 19.5.

Na de aanpassing vanavond naar WAR op de thermostaat zie ik nu deze run:

[Afbeelding]

Met halverwege, vermoed ik, een defrost, anders kan ik die dip niet verklaren. De pomp blijft namelijk wel op 14liter/minuut ( normaal debiet ) draaien.

dT is ongeveer 3,5 a 4 graden en er ontstaat dus een mooi evenwicht hier.

[Afbeelding]

Afgiftegrafiek, geen gehakkel meer maar mooi continu rond de 3000W geleverde warmte.

Mijn zonneboiler draait ook nog steeds mooi mee, en daar is het verschil ook mooi te zien.

[Afbeelding]

's middags warmt het boilervat eerst op door de warmtepomp, maar die warmte wordt er door het gependel weer uit getrokken wanneer de nadraaitijd van de pomp actief is ( 5liter/minuut, 3 tot 5 minuten ). Nu met de aangepaste WAR run warmt het boilervat mooi mee.

En de warmtepomp krijgt het voor elkaar met een hele mooie COP van 5.5 over die laatste run.

Niet slecht.
Stooklijn nog verder omlaag?
Nu ben ik alleen wel benieuwd wat er zal gebeuren als de toch modulation op war laat staan en parameter 18 terug zet op de orginele instelling ( 90 C )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:41
Bo0bz schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:32:
[...]

Inmiddels reactie ontvangen van de fabrikant:

***members only***

Nadat voor de tweede keer het elektrische element geleverd door HRsolar lek is geraakt en een definitieve oplossing nog ca 6-8 weken laat wachten samen met mijn installateur besloten de boel te vervangen door een vat van Thercon (rebranded DJG vat). Ze komen de oude meuk ophalen en nieuwe installeren.
Vandaag is mijn nieuwe boilervat geïnstalleerd de Waterstage WAH300SA _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfM2haBw6cRUfwtAXGu9iR6N_ag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FxWmQxu3YcfZDn7eXlm8Qxe.jpg?f=fotoalbum_large

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:54:
[...]

Stooklijn nog verder omlaag?
Nu ben ik alleen wel benieuwd wat er zal gebeuren als de toch modulation op war laat staan en parameter 18 terug zet op de orginele instelling ( 90 C )
Daar ben ik ook inderdaad benieuwd naar wat er gebeurd als ik hem terug zet. Ik heb overigens een vermoeden. Doordat nu de thermostaat op WAR staat vermoed ik dat nu de stooklijn geldt die ik ingesteld heb op de ACE zelf.

Ik vind het anders namelijk akelig toevallig dat met alle settings op de Touch ik precies 34 graden aanvoertemperatuur krijg. Die 34 verwacht ik namelijk volgens de stooklijninstellingen in de ACE zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:20:
[...]

Daar ben ik ook inderdaad benieuwd naar wat er gebeurd als ik hem terug zet. Ik heb overigens een vermoeden. Doordat nu de thermostaat op WAR staat vermoed ik dat nu de stooklijn geldt die ik ingesteld heb op de ACE zelf.

Ik vind het anders namelijk akelig toevallig dat met alle settings op de Touch ik precies 34 graden aanvoertemperatuur krijg. Die 34 verwacht ik namelijk volgens de stooklijninstellingen in de ACE zelf.
Dat vermoeden heb ik ook :)
Jammer dat de handleiding daarin niet duidelijk is, had je wellicht wat kwh gescheeld ;)
Maar wat heeft de elga ace veel parameters zeg, het lijkt wel een nibe :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bo0bz schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:15:
[...]

[Afbeelding]
Wat zit die warme aansluiting naar sww toestellen laag bij dit vat? De bovenste 80? Liter heb je weinig aan zo. Bij die van mij zit die echt op de kop. Of loopt er intern een buis naar bovenkant boiler?

En wat zit daar voor apparaat halverwege? Als dat element is wel een rare plek, die wil je onderin hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
Grolsch schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:24:
[...]

Wat zit die warme aansluiting naar sww toestellen laag bij dit vat? De bovenste 80? Liter heb je weinig aan zo. Bij die van mij zit die echt op de kop. Of loopt er intern een buis naar bovenkant boiler?

En wat zit daar voor apparaat halverwege? Als dat element is wel een rare plek, die wil je onderin hebben.
Is inderdaad het element. Zat ook bij vat van HRsolar in het midden daar is geen keuze in te maken toch?
Aansluiting voor warm water zit bijna boven in. Er zit verder boven op een dik pak isolatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2IHxeqQI5mRvrdvtHqsqm0L0OU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D9LMBKpsKxpslru25bHuHQp7.jpg?f=user_large

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
[...]
Die gekke plek ergens boven de helft gebruiken helaas heel veel makers van die vaten. Ook DJG doet dat, en ze konden me niet eens uitleggen waarom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je het voor LegionellaPreventie wil gebruiken heeft het weinig nut. Je krijgt de onderste helft namelijk niet structureel boven de 60 graden.

Als backupsysteem heeft het wel nut voor de helft van het vat.

Bij mij zit het element wel helemaal onderin, ik gebruik hem alleen niet :P

Mocht de WP het begeven kan ik hem alsnog aanzetten, dan kan ik in ieder geval douchen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
fredkroket schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:39:
[...]

Om mezelf maar eens even te quoten... Uit het vorige topic.

Inmiddels wonen we een 2 een week of 6 in het huis en hebben we er dus ook een week of 6 aan verbruik opzitten. In oktober hebben we 178m3 aan gas gebruikt (oef; vrijstaand huis 1989, 158m2 w. opp., standaard geïsoleerd dak, vloerisolatie, spouwmuurisolatie, dubbelglas (std)).

De CV-ketel is echter uit 2003 (Remeha Quinta 30C) en een groot deel van de maand heeft de kachel continue (ook 's nachts op 20,5 / 21 graden gestaan). Ik heb dit 2 weken terug aangepast naar 18,5 graden in de nacht en 20,5 graden overdag. Daardoor zie ik op de site van Vattenfall dat in ieder geval het verbruik gedaald is (per dag). Er had 9 jaar niemand geleefd in dit huis, dus er is geen voorgaande data bekend. Een groot deel van het verbruik is waarschijnlijk ook te wijten aan de inefficientie van de ketel; immers wordt de wateraanvoer in de douche ook niet op 1 constante temperatuur gehouden, er zit wat schommeling in.

De vloerverwarming werkt goed genoeg in een groot deel van het huis (hal, woonkamer, badkamer), echter in de "voormalige" keuken lijkt hij niet te werken (vandaag komt er iemand voor kijken). Het is dat je voelt dat de vloer daar koel is, maar in de woonkamer is het verder behaaglijk. De muur tussen de keuken en woonkamer is inmiddels weg, dus het is nu 1 ruimte.

De slaapkamers verwarmen we eigenlijk niet (kinderen zijn hier om en om ivm scheiding, betreft de 2 slaapkamers naast elkaar). Enkel als de kinderen er wel zijn én ze zijn op hun kamer, draaien ze de kachel open. De badkamer heeft ook vloerverwarming en werkt ook prima genoeg. Doordat de CV-ketel (die echt aan vervanging toe is) in de garage hangt, is het daar eigenlijk ook altijd prima qua temperatuur (daar staat mijn thuiswerkplek).

Eigenlijk hangen er in het huis maar 4 radiatoren (1 per slaapkamer, 1 in de garage) en is de rest vloerverwarming. Nu zit ik dus met het dilemma (en ik weet, Grolsch heeft al eea gezegd in het vorige topic) over wat ik moet doen.

De vloerverwarming wordt hoe dan ook gereinigd en hersteld. Daarbij laat ik straks ook even kijken of het systeem niet verder gemoderniseerd moet worden - geen verstand van, laat ik dus bekijken.

Maar dan; ga ik dan de CV-ketel vervangen door een goede CW5 gasketel en geniet ik daar nog een jaar of 15 van óf investeer ik in een warmtepomp (voorkeur gaat dan naar Panasonic) met een boiler daarbij. De keuze voor een CV-ketel is "eenvoudig". Er komt dan een ketel die me voorziet van warm water (enkel badkamer, keuken gaat via keukenboiler\cooker). De keuze voor een warmtepomp vind ik lastig, als je nu ergens door de bomen het bos niet meer ziet... Alleen al bij Panasonic heb je keuze uit 10-tallen varianten (vermogens, 1 weg, 3-weg, etc) en via allerlei tools op internet kom je tot verschillende adviezen; huis wel geschikt, huis niet geschikt). Daarbij zou ik dus eventueel maar 4 radiatoren hoeven te vervangen door een LTV-variant.

Deels is het natuurlijk allemaal theoretisch, de praktijk wijkt toch vaak af. Doordat de kinderkamers en de slaapkamer bijvoorbeeld niet verwarmd worden, veranderd het plaatje toch. Daarbij is het huis beter geïsoleerd dan andere huizen uit die tijd (kwalitatief goed gebouwd en geïsoleerd), dus ja. Hoe de vloerverwarming hart op hart ligt, kan ik gewoon niet zeggen. De vloer is in ieder geval egaal warm - echter wel met de "zwarte slangen".

Ik zal later vandaag nog een update geven na het advies van de vloerverwarmingsspecialist (degene die de CV-ketel onderhield had er eigenlijk niet zoveel kijk op gaf hij zelf toe, dus dan maar even een specialist ingeschakeld).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik quote graag mezelf... dus bij deze nogmaals.

Inmiddels is er iemand langs geweest voor de vloerverwarming en iemand voor de CV-ketel én de vloerverwarming. Zucht ;( .

TLDR: Vloerverwarming moet eigenlijk vervangen worden, CV-ketel heeft op dit moment een slecht werkende 3-weg klep. Lucht\Warmtepomp is op dit moment gewoon nog niet mogelijk, eerst moet de vloerverwarming gefixt worden.

Om te beginnen bij de vloerverwarming:

Het betreft een systeem met niet diffuus dichte slangen van 32 jaar oud. Een deel van de vloer wordt niet warm (ongeveer 25%) en het systeem is in het verleden al eens gespoeld.
Degene van de bouwtechnische keuring heeft hier opmerkingen over gemaakt (die zou het vervangen als ik een vloer ging leggen), de vloerverwarmingsspecialist heeft aangegeven het te vervangen (beetje wij van WC-eend) én de bevriende CV-installateur gaf gewoon aan dat het oude rommel is, die dan ook nog eens amateuristisch aangelegd is (het leidingwerk dat wel zichtbaar is).

Die laatste heeft ook aangegeven nu geen warmtepomp te willen installeren, het zal gewoon niet warm worden. Er zit amper stroming in de vloerverwarming, de verdeler werkt niet en de koppelingen lekken...

Advies was eigenlijk; hak de dekvloer eruit en begin opnieuw. Infrezen van nieuwe vloerverwarming kon ook wel, maar dan ga je door de oude slangen heen en krijg je allerlei loze ruimten in de vloer waardoor eigenlijk zijn stevigheid verliest (kans op losse tegels, holle ruimten).

Pas als dan de vloerverwarming aangelegd is, dan kan er een warmtepomp geïnstalleerd worden die de benedenverdieping warm kan houden. Dus ik ben bang dat ik dit jaar geen warmtepomp ga nemen.
Voordeel is wel dat als de vloer vervangen is, dat er dan een prima basis is voor een energiezuinige oplossing. Oef... tegenvaller.

Om nog wel de vragen te beantwoorden van @BarryH en @Heronimo :

Qua ventilatie is er enkel ventilatie middels een aantal roosters bij de ramen en natuurlijke ventilatie (tocht). Er is geen actiefsysteem. Op dit moment hebben we enkel nog een afzuigkap, maar dit zal worden vervangen door een kookplaat met interne afzuiging.

Verder heb ik het idee van lucht\lucht voor in de slaapkamers zeker overwogen (en dat gaat het ws ook worden). Dit zodat dan ook de radiatoren weg kunnen, maar vooral dat het in de zomer aangenaam is qua temeratuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bo0bz schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:15:
[...]

[Afbeelding]
Wat is dat voor buisisolatie die er zo omheen gedraaid zit? Die zou ik ook wel kunnen gebruiken op T-stukken en bepaalde buisknietjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
fredkroket schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:34:
[...]

Ik quote graag mezelf... dus bij deze nogmaals.

Inmiddels is er iemand langs geweest voor de vloerverwarming en iemand voor de CV-ketel én de vloerverwarming. Zucht ;( .

TLDR: Vloerverwarming moet eigenlijk vervangen worden, CV-ketel heeft op dit moment een slecht werkende 3-weg klep. Lucht\Warmtepomp is op dit moment gewoon nog niet mogelijk, eerst moet de vloerverwarming gefixt worden.

Om te beginnen bij de vloerverwarming:

Het betreft een systeem met niet diffuus dichte slangen van 32 jaar oud. Een deel van de vloer wordt niet warm (ongeveer 25%) en het systeem is in het verleden al eens gespoeld.
Degene van de bouwtechnische keuring heeft hier opmerkingen over gemaakt (die zou het vervangen als ik een vloer ging leggen), de vloerverwarmingsspecialist heeft aangegeven het te vervangen (beetje wij van WC-eend) én de bevriende CV-installateur gaf gewoon aan dat het oude rommel is, die dan ook nog eens amateuristisch aangelegd is (het leidingwerk dat wel zichtbaar is).

Die laatste heeft ook aangegeven nu geen warmtepomp te willen installeren, het zal gewoon niet warm worden. Er zit amper stroming in de vloerverwarming, de verdeler werkt niet en de koppelingen lekken...

Advies was eigenlijk; hak de dekvloer eruit en begin opnieuw. Infrezen van nieuwe vloerverwarming kon ook wel, maar dan ga je door de oude slangen heen en krijg je allerlei loze ruimten in de vloer waardoor eigenlijk zijn stevigheid verliest (kans op losse tegels, holle ruimten).

Pas als dan de vloerverwarming aangelegd is, dan kan er een warmtepomp geïnstalleerd worden die de benedenverdieping warm kan houden. Dus ik ben bang dat ik dit jaar geen warmtepomp ga nemen.
Voordeel is wel dat als de vloer vervangen is, dat er dan een prima basis is voor een energiezuinige oplossing. Oef... tegenvaller.

Om nog wel de vragen te beantwoorden van @BarryH en @Heronimo :

Qua ventilatie is er enkel ventilatie middels een aantal roosters bij de ramen en natuurlijke ventilatie (tocht). Er is geen actiefsysteem. Op dit moment hebben we enkel nog een afzuigkap, maar dit zal worden vervangen door een kookplaat met interne afzuiging.

Verder heb ik het idee van lucht\lucht voor in de slaapkamers zeker overwogen (en dat gaat het ws ook worden). Dit zodat dan ook de radiatoren weg kunnen, maar vooral dat het in de zomer aangenaam is qua temeratuur.
Kan je niet boven op de bestaande dekvloer vloerverwarming laten plaatsen, eruit hakken lijkt mijn ook geen pretje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bo0bz
Wolly schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:48:
[...]

Wat is dat voor buisisolatie die er zo omheen gedraaid zit? Die zou ik ook wel kunnen gebruiken op T-stukken en bepaalde buisknietjes.
Armaflex tape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024
doek55 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:31:
Vandaag precies één jaar de warmtepomp draaien. Resultaten zijn beter dan ik had verwacht en dat wordt alleen nog maar beter aangezien ik de eerste periode veel heb getest.

De Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2C heeft op de Kamstrup warmtemeter een jaar SCOP van 5,1 voor verwarming incl. defrosts. Voor koeling met Ta 5°C staat de SCOP op 4,2 met een verbruik van 120kWh.
Ongeveer 1.200m³ gas is vervangen door 2.070kWh elektriciteit en de temperatuur in huis is nog hoger ook.
Nu maar wachten op een echte winter (zoals 2012) om eens goed te kunnen testen.
Zo dat is mooi.
En hoe hoog was je investering voor de Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2C inclusief installatie? 5000?
Ben je al van het gas af?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robindd
[...]

Bij mijn DJG 400L idem inderdaad. Die SWW tapt echter wel uit het bovenste puntje, die loopt binnenin namelijk schuin omhoog tot precies centerline.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doek55
dick133a schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 23:28:
[...]

Zo dat is mooi.
En hoe hoog was je investering voor de Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2C inclusief installatie? 5000?
Ben je al van het gas af?
De warmtepomp zelf was incl. subsidie en verzending uit Spanje €2.350. Aan installatiemateriaal heb ik nog eens €1.400 uitgegeven. Dat was incl. kunststof verdeler, elektra kabels en automaten, warmtemeter, vuilafscheider, koelleiding, etc. Totaal dus voor €3.750 klaar.

Ik verbruik nog 160m³ gas voor SWW, maar zie nog steeds geen duurzame en kostenefficiënte manier om dat te vervangen. Mijn gasketel haalt een rendement van 80% op bovenwaarde en mijn douche WTW is alleen op de koudwaterkraan aangesloten waardoor die zinloos wordt bij lage temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Grolsch schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:15:
Als je het voor LegionellaPreventie wil gebruiken heeft het weinig nut. Je krijgt de onderste helft namelijk niet structureel boven de 60 graden.
Als backupsysteem heeft het wel nut voor de helft van het vat.
Bij mij zit het element wel helemaal onderin, ik gebruik hem alleen niet :P
Mocht de WP het begeven kan ik hem alsnog aanzetten, dan kan ik in ieder geval douchen :P
Inderdaad. Daarom is onderin dus een veel betere keus, kun je het element zowel tegen de legionella, of als noodvoorziening, of als systeem om overtollig PV vermogen te verbranden gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
doek55 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:54:
[...]
Ik verbruik nog 160m³ gas voor SWW, maar zie nog steeds geen duurzame en kostenefficiënte manier om dat te vervangen. Mijn gasketel haalt een rendement van 80% op bovenwaarde en mijn douche WTW is alleen op de koudwaterkraan aangesloten waardoor die zinloos wordt bij lage temperaturen.
Ook niet als je de besparing om vastrecht gas meerekenend? Ik zat namelijk met hetzelfde. 150m³ gas zien af te vangen met elektra, maar doordat je dan wel van je ATO af kan wordt de terugverdientijd toch weer een ander verhaal. Nu was het hier óók een ideële kwestie, dus terugverdientijd speelde niet zo'n grootte rol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:16:
[...]

Inderdaad. Daarom is onderin dus een veel betere keus, kun je het element zowel tegen de legionella, of als noodvoorziening, of als systeem om overtollig PV vermogen te verbranden gebruiken.
Circulatie pompje geschakeld op slimme regeltechniek doet wonderen om heel het vat te verwarmen...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
AUijtdehaag schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:41:
[...]

Circulatie pompje geschakeld op slimme regeltechniek doet wonderen om heel het vat te verwarmen...
Precies wat de Hewalex ook doet :)

Pagina: 1 ... 27 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.