Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.303 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Eindelijk een volledig normale nacht zonder gek gependel!

Temperatuur in de woonkamer ( ingesteld op 19.0 graden ). De eerste keer een kleine overshoot en daar lijkt de warmtepomp daarna goed op te reageren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HpXasiGbse9_eXOmkPjSe16Sl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eOcSkDBgCodpIgVN2J7qPeof.png?f=fotoalbum_large

Opgenomen vermogen van de ELGA vannacht. Heerlijk lange rustige runs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ie6Rdh58nA47z9WKOVdmcKHoDYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SVaRZulyEfBt8ngt9wyk3d9W.png?f=fotoalbum_large

Afgifte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z70_DeD7cI2LntNVXUPVza8Ic8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w3IFG87A3RA7XjWB0ZjU400w.png?f=fotoalbum_large

En met een temperatuur van 5 tot 7 graden vannacht heeft het mij maar 2.1kWh gekost om het huis warm te houden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
mkleinman schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:57:
Eindelijk een volledig normale nacht zonder gek gependel!

Temperatuur in de woonkamer ( ingesteld op 19.0 graden ). De eerste keer een kleine overshoot en daar lijkt de warmtepomp daarna goed op te reageren.

[Afbeelding]

Opgenomen vermogen van de ELGA vannacht. Heerlijk lange rustige runs.

[Afbeelding]

Afgifte

[Afbeelding]

En met een temperatuur van 5 tot 7 graden vannacht heeft het mij maar 2.1kWh gekost om het huis warm te houden.
Fijn dat het eindelijk fatsoenlijk werkt!

Minimaal vermogen van de Elga ACE is dus 2.3 kW. Goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:55
mkleinman schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:57:

Het hele huis, of alleen de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
B-lex schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:25:
[...]

Het hele huis, of alleen de woonkamer?
In principe het hele huis op mijn kantoor na. Woonkamer op 19. 1e verdieping en slaapkamer van mijn zoon op 18.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ep Woody schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:17:
[...]

Fijn dat het eindelijk fatsoenlijk werkt!

Minimaal vermogen van de Elga ACE is dus 2.3 kW. Goed om te weten.
minimumvermogen ligt ietsje lager 420W opgenomen vermogen en net boven de 2kW afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:55
mkleinman schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:31:
[...]

In principe het hele huis op mijn kantoor na. Woonkamer op 19. 1e verdieping en slaapkamer van mijn zoon op 18.
Wat zijn de specs van de woning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
B-lex schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:33:
[...]

Wat zijn de specs van de woning?
Bouwjaar 1978, 120m2 leefbaar woonoppervlak, extra vloerisolatie ( 13 tot 23cm ), fundering geisoleerd binnen en buiten, HR++ glas rondom de woning, Dak nageisoleerd, voorzetwanden in de woonkamer en de slaapkamer. Vloerverwarming, oversized radiatoren op de 1e verdieping. Veel aandacht aan kierdichting besteed.

Zonneboilervat die meeloopt in het systeem als buffer en ook mee kan helpen met aanwarmen.

Dus aardig geinvesteerd in de afgelopen 12 jaar om de woning duurzamer te maken maar vooral vele malen aangenamer en comfortabeler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-09 11:59
Hier ook een heerlijke nacht met de oude elga
https://imgur.com/a/ajxTE86.

Temp rond de 4 graden. 1 defrost aan het begin van de nacht.

Ta rond de 32 graden Tr 29 graden. Huis heerlijk 21 graden gehouden. Hier wordt wel verwarmd op binnen temp. Icm een Anna thermostaat. Een goede reden te bedenken om op WAR over te gaan? Met deze grafieken hoor je mij totaal niet klagen over de oude elga!

Ik heb nog wel een vraag over de Anna/elga combinatie. Ik zat gisteren de site van plugwise door te lezen en kwam dit tegen:
https://imgur.com/a/OxT3Wza

Tegen betaling van 50 euro krijg je wat...?

[ Voor 61% gewijzigd door Twan dz op 21-11-2020 10:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:08
mkleinman schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:47:
[...]

Als hij gaat pendelen omdat je retourtemperatuur te hoog wordt dan moet je stooklijn juist omhoog. Je moet het verschil tussen Ta en Tr verhogen. Vermoedelijk heb je dan bij je huidige Ta nog geen evenwicht in je afgiftesysteem.
Ik lees hier vaak dat een warmtepomp zou gaan pendelen als de delta-t te klein wordt. Als dat waar zou zijn, dan zal een warmtepomp eerder gaan pendelen bij een flinke flow: want hoe meer flow, hoe kleiner de delta-t.
Die delta-t is altijd het gevolg van het geleverde vermogen en de flow.

Een warmtepomp gaat pendelen als de afgifte kleiner is dan het geleverde vermogen. Daardoor is er geen evenwicht, maar een 'vermogensoverschot'. Dit overschot zorgt ervoor dat het water en massa in het systeem opwarmen. De temperatuur komt dan boven de gevraagde aanvoer (of retour, afh. van de regeling) temperatuur. En daardoor wordt de compressor gestopt, en de warmtepomp gaat pendelen. In principe zal de temperatuur willen blijven oplopen totdat de afgifte in evenwicht is met het leverde vermogen.

Dat stoppen en starten kan gebeuren op basis van een hysteresis of graadminuten (afh. van de regeling).

De genoemde oplossing klopt wel: aanvoertemperatuur omhoog, meer flow of meer afgifte oppervlak realiseren. :)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
mkleinman schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:32:
[...]

minimumvermogen ligt ietsje lager 420W opgenomen vermogen en net boven de 2kW afgifte.
Hangt een beetje van de watertemperatuur en de buitentemperatuur af, maar ergens in die orde van grootte.

Als ver terugmoduleren belangrijk voor je is, dan is dit ook geen model die daarin uitblinkt. Net zo min als de Panasonic J serie. Dat betekent dus dat als je kiest voor WAR dat je een niet ontkomt aan een kamerthermostaat/ruimte compensatie.

Bij deze buitentemperaturen verlies jij iets minder dan 2kW aan warmte waardoor je nog niet een continue run kan draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twan dz
Fullpower schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:01:
[...]

De genoemde oplossing klopt wel: aanvoertemperatuur omhoog, meer flow of meer afgifte oppervlak realiseren. :)
Minder flow toch? Zorgen dat het water de tijd heeft om z'n temp kwijt te kunnen?
Meer flow is hogere Tr. De reden dat mijn vloerverwarming pomp op standje 1 van 4 staat is om zo laag mogelijke Tr te hebben en dan heb ik nog een Dt van 3 graden.

[ Voor 20% gewijzigd door Twan dz op 21-11-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Twan dz de elga stuurt zn gastemperatuur van de buitenunit op de retourtemperatuur van het cv circuit. dus die Dt van 3 hou je altijd.
Ik denk dat als je de flow verhoogt de Ta gaat zakken, daardoor de Tr ook wat zakt.
Maar dat zou je moeten proberen.
bij mij (met radiatoren) werkte het in ieder geval zo.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
mkleinman schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:50:
[...]

Bouwjaar 1978, 120m2 leefbaar woonoppervlak, extra vloerisolatie ( 13 tot 23cm ), fundering geisoleerd binnen en buiten, HR++ glas rondom de woning, Dak nageisoleerd, voorzetwanden in de woonkamer en de slaapkamer. Vloerverwarming, oversized radiatoren op de 1e verdieping. Veel aandacht aan kierdichting besteed.

Zonneboilervat die meeloopt in het systeem als buffer en ook mee kan helpen met aanwarmen.

Dus aardig geinvesteerd in de afgelopen 12 jaar om de woning duurzamer te maken maar vooral vele malen aangenamer en comfortabeler :)
Dat is een erg laag verbruik! Ik heb in een relatief nieuwe woning (2018) van vergelijkbaar formaat zeker het dubbele aan stroom verstookt. Zit nu op 4 kWh en hij loopt nog steady door. Hoe koud was het buiten?

Hier is het een aantal uur 4 graden geweest.
Edit: zie dat je stookt tot 19 graden. Hier 20.5, dat zal een deel van het verschil wel verklaren.

[ Voor 6% gewijzigd door kjast op 21-11-2020 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Twan dz schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:15:
[...]

Minder flow toch? Zorgen dat het water de tijd heeft om z'n temp kwijt te kunnen?
Meer flow is hogere Tr. De reden dat mijn vloerverwarming pomp op standje 1 van 4 staat is om zo laag mogelijke Tr te hebben en dan heb ik nog een Dt van 3 graden.
Nee, juist een hogere flow, zodat de gemiddelde temperatuur omhoog gaat en daarmee de afgifte groter wordt. Effect is echter maar klein bij het verhogen van de flow. Verhogen van de temperatuur of vergroten van de afgifte werkt beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Nee, meer flow.

Een WP gaat pendelen omdat hij niet verder terug kan moduleren en een bepaald minimaal vermogen heeft.

Hij schakelt uit omdat de Ta te hoog wordt, niet omdat de dT te klein wordt, of omdat de flow te laag of te hoog is maar omdat Ta wordt overschreden.

Dus je moet meer afgifte creeëren, en dat kun je doen door meer flow te geven.

Een Ta van 30 met een Tr van 26 geeft een "gemiddelde" vloertemperatuur van 28 graden.
Een Ta van 30 met een Tr van 28 geeft een "gemiddelde" vloertemperatuur van 29 graden.

Een kleinere dT kun je bereiken met een hogere flow, maar (dat is het belangrijkste) dan heb je dus meer afgiftevermogen omdat de gemiddelde temperatuur van je afgifte hoger ligt.
Daardoor dT tussen afgifte en ruimte groter, en daardoor meer afgifte.

Dus bij dezelfde Ta zal een hogere flow meer afgifte geven en daarom kan het verhogen van de flow pendelen voorkomen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
[...]

[/quote]

Meer flow is meer afgite, bij gelijkblijvende aanvoertemperatuur. De afgifte wordt bepaald door het temperstuurverschil tussen het gemiddelde temperatuurverschil over het afgifte oppervlak en temperatuur van de ruimte.

Als de aanvoertemperstuur gelijk blijft, heb je bij een hogere flow meer afgifte. De delta-t wordt daardoor wel kleiner, maar juist het kleinere verschil tussen aanvoer en retour zorgt voor meer afgifte. Hoe kleiner delta-t over de afgifte is tov de delta-t met de omgeving, hoe minder effect het heeft om de flow te verhogen.

In het extreme geval van bijna oneindige flow (en delta-t van bijna nul) is de afgifte maximaal.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Grolsch schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:29:
[...]

Nee, meer flow.

Dus bij dezelfde Ta zal een hogere flow meer afgifte geven en daarom kan het verhogen van de flow pendelen voorkomen.
Dus eigenlijk moet ik mijn vloerverwarming pomp zo hard mogelijk laten lopen? De gene die de vloerverwarming hier heeft aangelegd wist niet dat er een Wp zou komen. Ben ik het beste uit met een vv-verdeler zonder pomp? Ik heb er wel een overdruk ventiel in zitten die voorkomt dat er koud retour water bij de aanvoer gemengd wordt.

Ook zie ik hier mensen op het forum de thermostaat kraan van de vv verdeler af halen, zolang ik deze boven de maximale aanvoer temp van mijn elga zet heeft deze toch geen invloed? Of heeft dit met eventueel storen van de flow te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twan dz schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:47:
[...]

Dus eigenlijk moet ik mijn vloerverwarming pomp zo hard mogelijk laten lopen? De gene die de vloerverwarming hier heeft aangelegd wist niet dat er een Wp zou komen. Ben ik het beste uit met een vv-verdeler zonder pomp? Ik heb er wel een overdruk ventiel in zitten die voorkomt dat er koud retour water bij de aanvoer gemengd wordt.

Ook zie ik hier mensen op het forum de thermostaat kraan van de vv verdeler af halen, zolang ik deze boven de maximale aanvoer temp van mijn elga zet heeft deze toch geen invloed? Of heeft dit met eventueel storen van de flow te maken?
Inderdaad, meer flow zou ik doen, hoe kleiner de dT hoe meer afgifte je hebt.

Het beste bij een WP is een gesloten pomploze verdeler, maar blijkbaar heb je die niet.
Dus indien mogelijk bypass dicht, en veel flow en dus een kleine dT zorgt voor de meeste afgifte.
Of als meer afgifte niet je doel is, kun je met een hogere flow een lagere Ta hanteren voor dezelfde afgifte en dus een betere COP.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 21-11-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Twan dz
als je ook nog een gasketel in het systeem hebt zou ik de VV verdeler op een hoge temp. zetten (35-40 graden, afh. van de spec. van de vloer). en de VV pomp op maximaal.

Vervolgens zal de Ta van de ELGA gaan zakken en de Tr ook (Verwacht ik).
Probeer dit eens een week en vergelijk dan.

het algemene idee is met veel flow Ta zo laag mogeljk krijgen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
BarryH schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:26:
@Twan dz de elga stuurt zn gastemperatuur van de buitenunit op de retourtemperatuur van het cv circuit. dus die Dt van 3 hou je altijd.
Ik denk dat als je de flow verhoogt de Ta gaat zakken, daardoor de Tr ook wat zakt.
Maar dat zou je moeten proberen.
bij mij (met radiatoren) werkte het in ieder geval zo.
En het voordeel van een lage Ta is lagere gastemperatuur, Verder terug moduleren en lagere input van kWh's?

Hoever kan de 'oude' Elga terug moduleren? Bij mij moduleert de Elga s nachts tot ong. 50% terug. Daarbij een Ta van 32 waardoor de kamer de hele nacht 20.9 graden blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:05
de Artel M-Thermal Mono lucht/water-warmtepomp 9kW 1-fase wit is nu 2799 waar je 2100 subsidie op krijgt
https://www.bluesolid.nl/...ogen-9~kW~-~1~ph~-~560~m3

Dat is toch een aardig goede deal of zijn er betere?
Die panasonic 7KW van pmc coppack is een paar honderd euro duurder voor minder vermogen

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Grolsch schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:55:
[...]

Inderdaad, meer flow zou ik doen, hoe kleiner de dT hoe meer afgifte je hebt.
De dT zal met de Elga altijd rond de 3 graden liggen dacht ik? Dat betekent als ik de Tr verhoog door de flow te verhogen de Ta ook weer verhoogt omdat die altijd dT = 3 wil aanhouden. En dan blijft de Ta stijgen tot er een balans is met de afgifte. Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Twan dz Je kan het het beste gewoon proberen.
Ik verwacht dat met meer flow de Ta gaat dalen. en inderdaad de dT blijft ca. 3 graden.
De ELGA kan terug naar ca 300watt (met de carrier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

Nee, je moet het ideale punt vinden waar je gebruik van de warmtepomp en de waterpompen in balans zijn. Hoe sneller de pomp draait hoe meer vermogen hij nodig heeft om te pompen. Je wil dus de ideale balans (bij verschillende vermogens) vinden voor jouw setup.

Zie voor een basis uitleg: Ep Woody in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Ep Woody schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:11:
[...]

Nee, je moet het ideale punt vinden waar je gebruik van de warmtepomp en de waterpompen in balans zijn. Hoe sneller de pomp draait hoe meer vermogen hij nodig heeft om te pompen. Je wil dus de ideale balans (bij verschillende vermogens) vinden voor jouw setup.

Zie voor een basis uitleg: Ep Woody in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
Super uitleg, dankje! We gaan eens even meten en berekenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Twan dz schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:58:
Hier ook een heerlijke nacht met de oude elga
https://imgur.com/a/ajxTE86.

Ik heb nog wel een vraag over de Anna/elga combinatie. Ik zat gisteren de site van plugwise door te lezen en kwam dit tegen:

Weten jullie wat dit inhoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
TweakersOnly schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:20:
Mijn Remeha is vandaag totaal ontspoord:

Stooklijn: 26 graden met hellingshoek 0,1
Max pompsnelheid: 85%

Tot vandaag netjes gedraaid met ongeveer 600 watt verbruik.

Omdat t fris in woonkamer was, heb ik de hellingshoek verhoogd naar 0,2 / 0,3. Vanaf dat moment schiet verbruik omhoog naar 1800-1900 watt in fases, met idem geluid.

Idem als ik ipv de hellingshoek de pompsnelheid omhoog gooi naar 100%.

Situatie: hybride warmtepomp 6KW met 15 liter debiet, aangesloten op open verdeler vloerverwarming.
Nog steeds ontspoort of lijkt het weer ergens op op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hoeveel mensen hier hebben er een Remeha eTwist thermostaat? Die van mij deed daarnet een herstart. Blijkbaar liep hij vast?

Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 23:54

fmb

mkleinman schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:49:
[...]

Wat voor telefoon heb je Samsung nogwat?

Ik heb een S7 en daar ging de koppeling vlekkeloos mee.

Is trouwens de antenne wel geinstalleerd? Die hebben ze bij mij met een kabel tot buiten de kast gebracht en aan de zijkant van de binnenunit geplakt.
Samsung S10

De antenne zit er op en ik heb 1 keer met de installatieapp verbinding gekregen, daarna niet meer.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

mkleinman schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:47:
[...]
Als hij gaat pendelen omdat je retourtemperatuur te hoog wordt dan moet je stooklijn juist omhoog. Je moet het verschil tussen Ta en Tr verhogen. Vermoedelijk heb je dan bij je huidige Ta nog geen evenwicht in je afgiftesysteem.
Ok, ga ik hem met op 35 zetten in plaats van 32.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry.rb
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
mkleinman schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:21:
Hoeveel mensen hier hebben er een Remeha eTwist thermostaat? Die van mij deed daarnet een herstart. Blijkbaar liep hij vast?

Hebben meer mensen hier last van?
Ik heb ook de eTwist icm een Elga Ace (4kW). (Nog) geen last van herstarts gehad. Wel gisteravond ineens verbindingsproblemen met wifi. Onder "technische informatie" van de etwist zie je de verbindingen steeds wegvallen en vervolgens "verbonden"..Van alles geprobeerd, maar niets mocht helpen. Nu wel weer verbinding...Zojuist maar een mail naar de customer care gestuurd met het probleem :? ....

[ Voor 9% gewijzigd door harry.rb op 21-11-2020 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:04
mkleinman schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:20:
[...]
Nog steeds ontspoort of lijkt het weer ergens op op dit moment?
Blijkbaar is gisteren een software update van de eTwist geweest, die parameters om zeep heeft geholpen.
Met name PP016 (Max pomptoerental in CV-bedrijf) op
100% zorgde voor gigantisch pendelgedrag.

Heb vanmorgen nogmaals alle instellingen langsgelopen en alles lijkt nu stabiel:
CP000: Max aanvoertemperatuur 40 graden
CP210: voetpunt stooklijn (dagbedrijf) 26 graden
CP230: helling stooklijn 0,3
CP240: ruimteinvloed 3
CP780: manier van regelen groep, 0 extra langzaam
AP063: setpoint van maximale aanvoertemperatuur in CV-modus: 40 graden
HP069: instelling debiet warmtepomp 17 liter p/minuut
PP016: maximum pomptoerental CV-bedrijf 70%

Debiet in systeem is nu ongeveer 10,5 liter per minuut. Aanvoer 29 graden, retour 25 graden.
Verbruik ongeveer 600 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
TweakersOnly schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:47:
[...]

Blijkbaar is gisteren een software update van de eTwist geweest, die parameters om zeep heeft geholpen.

Heb vanmorgen nogmaals alle instellingen langsgelopen en alles lijkt nu stabiel:

Debiet in systeem is nu ongeveer 10,5 liter per minuut. Aanvoer 29 graden, retour 25 graden.
Ik heb diezelfde update gehad. Dan moet ik die parameters ook nog maar eens controleren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Bo0bz schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 07:49:
[...]

Wat je zegt klopt inderdaad. Parameter 41 (bij versie 27.33 is dit P33) op 0% betekent 100% WAR.

Indien de installatie is uitgerust met een omgevingssensor (zone 1): Deze functie maakt het mogelijk om de invloed van de omgevingstemperatuur op de regeling te kiezen. Als er geen waarde wordt ingevoerd, gebeurt de instelling alleen op basis van de weersafhankelijke regeling.
Dank. Ik bedoelde trouwens parameter 33, in lijn met wat @stuffer aangaf; 41 is van circuit 2, hier niet in gebruik. ;) Heb software versie 26.

Bij mij staat in boekje bij parameter 33 (en 41 voor resp circuit/zone 2):

"Indien de installatie is uitgerust met een omgevingssensor (zone 1): Deze functie maakt het mogelijk om de invloed van de omgevingstemperatuur op de regeling te kiezen. Als er geen waarde wordt ingevoerd, gebeurt de instelling alleen op basis van de watertemperatuurregelfunctie." (Andere woordkeuze dus dan "weersafhankelijke regeling")

Elders in de handleiding staat echter "De omgevingssensor (optioneel) biedt een corrigerende actie op de watertemperstuurregelfunctie."

Dus watertemperatuurregelfunctie = weersafhankelijke regeling en P33 op 0% = 100% WAR. We zijn er weer :*)

Leuk, al die net iets andere teksten in handleidingen ;)

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
[...]

Als je verdeler met pomp hebt (open verdeler), dan komt het er meer op aan.

Bij een te lage pompsnelheid van de vloerverwarmingspomp kan het gebeuren dat het warmewater van de WP via de openverdeler meteen terug gaat naar de WP, dan heb je weinig afgifte.

Maar bij een relatief te grote flow kan er kouder water vanuit de retour met de aanvoer gemengt worden, waardoor de vloer een mix krijgt; water door de vloer is dan koeler dan wat de WP levert. In dat geval ook minder afgifte. Deze situatie was van toepassing op de gasketel: die levert vaak een hogere watertemperatuur, waardoor er gemend moet worden. Maar voor een WP us dit nadelig: de WP warmer water moet gaan leveren: dus lagere COP.

Een gesloten verdeler is het minst kritisch.

Nu is een overdreven grote flow ook niet goed: het elektrisch vermogen gaat omhoog met de derde macht van de flow. (Drukval gaat met het kwadraat van de flow). Dus het opgenomen vermogen neemt dan flink toe, zonder dat de flow nog veel noeneemt: en dat ook niet goed voor de overall COP (als je de pomp meeneemt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
TweakersOnly schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:47:
[...]

Edit:

Hier ook net gecontroleerd, hier klopt alles nog gewoon. Alleen stond CP000 bij mij weer op 70 graden, dat verklaard ook de 42 graden aanvoertemperatuur die ik net zag.

Ze zijn hier op dit moment bezig om de Daikin airco installatie te repareren en opnieuw af te vullen. Doordat de tussenmuur nu aardig is afgekoeld ( thermostaat meet 18.5 ) is de ELGA op dit moment heel fanatiek bezig.

Is het trouwens een idee om in de openingspost onze belangrijkste parameters te delen voor andere ELGA ACE gebruikers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 22:42
Over de openingspost gesproken @Grolsch ik heb afgelopen week een 1 fase 16 kW Yutaki aangesloten, wellicht een idee om in de openingspost de doens en niet doens te plaatsen ?
1 fase 16 kW dat moet eigenlijk 3 fasen zijn, ik kan mij voorstellen dat de koevlaas2 formule geraadpleegd word en er worden dan in het wilde weg spullen besteld.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
mkleinman schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:15:
[...]
Is het trouwens een idee om in de openingspost onze belangrijkste parameters te delen voor andere ELGA ACE gebruikers?
Lijkt me een prima idee. Om het voor iedereen begrijpelijk te houden, is het wel handig om zowel parameter als omschrijving te vermelden. Aangezien de parameters soms verschillen tussen de verschillende Remeha modellen. Dan hebben ook Tweakers met een Loria / Mercuria warmtepomp er baat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ff controleren of het echt een 11,2KW WP is :P

D.m.v. HA ff setspoint op 35 graden gezet, en gaan met die banaan :P

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6kkunksq5dyv.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zbkoile.png

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 21-11-2020 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Fullpower schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:52:
[...]

Nu is een overdreven grote flow ook niet goed: het elektrisch vermogen gaat omhoog met de derde macht van de flow. (Drukval gaat met het kwadraat van de flow). Dus het opgenomen vermogen neemt dan flink toe, zonder dat de flow nog veel noeneemt: en dat ook niet goed voor de overall COP (als je de pomp meeneemt).
Uiteindelijk is het je jaarafrekening die er toe doet en dan is een goede balans tussen aanvoertemperatuur en pompsnelheid die voor een zo laag mogelijk totaal energiegebruik zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
OP aangepast, onderaan de OP heb ik de instellingen van TweakersOnly toegevoegd. Die van mij komen ook zsm.

Aan iedereen een oproep om hun instellingen naar mij te DM'en met welke instelling op welke waarde is gezet.

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@mkleinman Wat is het nut van specifieke waarden delen die enkel van toepassing zijn op jouw woning/afgifte combinatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ep Woody schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:34:
@mkleinman Wat is het nut van specifieke waarden delen die enkel van toepassing zijn op jouw woning/afgifte combinatie?
Om een idee op te doen welke settings interessant zijn om naar te kijken. En in mijn geval waren de suggesties van TweakersOnly om te kijken naar CP240 en het verschuiven van het voetpunt van de stooklijn goede aanknopingspunten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
@mkleinman dan kun je toch beter uitleggen welke parameters wat doen en waar je naar moet kijken voor verschillende situaties? Als je de exacte waarden geeft gaan mensen zonder onderbouwing dingen uitproberen en komen ze geen stap verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@mkleinman dan heb je meer aan een uitleg in deze trend: Ep Woody in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Want de instellingen CP2xx zijn stooklijn instellingen. De implementatie is iets anders bij de Elga dan bij een Panasonic, maar de theorie is hetzelfde. Waar de Pana een min/max kent, werkt de Elga met een vaste min en in plaats van twee waterinstellingen een verschuiving per graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 19:09
maartentmm schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:01:
de Artel M-Thermal Mono lucht/water-warmtepomp 9kW 1-fase wit is nu 2799 waar je 2100 subsidie op krijgt
https://www.bluesolid.nl/...ogen-9~kW~-~1~ph~-~560~m3

Dat is toch een aardig goede deal of zijn er betere?
Die panasonic 7KW van pmc coppack is een paar honderd euro duurder voor minder vermogen
De COPs lijken me wat laag. Zie ook onderstaand overzicht van de Panasonic warmtepompen.

Daarnaast is het mij onduidelijk of het hier om een aan/uit of een modulerende warmtepomp gaat. Is er ergens een uitgebreide service manual te vinden van deze unit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNroKqYb0rGX4KkoyAouh8YqigY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/anz1j5VBDzOzAP9UbxDeWEkQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:57
mkleinman schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:23:
[Afbeelding]

Thermostaat hangt. Eerste indruk is dat de draaiknop stroef gaat, die had van mij soepeler gemogen. De interface voor bijvoorbeeld het instellen van het wachtwoord is niet heel intuïtief. In eerste instantie continu de verkeerde kant op draaien.

Interfacen met netwerk en de app ging prima. App crashte alleen toen de thermostaat begon met een software update.

Stooklijn en alle andere settings worden meteen overgenomen door de thermostaat. Dus het zal mij straks benieuwen bij de eerste warmtevraag hoe de verwarmingsrun er uit gaat zien.

Ik heb de thermostaat van de ketel er ook af gehaald, die wilde ik boven bij de ketel zelf op hangen maar het blijkt dat de ketel nog steeds warm tapwater geeft zonder dat er een thermostaat is aangesloten.

De bekende Dhr EricPVT noemde mijn ketel nu al een veredelde badgeiser :)
Leuk :)
Je enthousiasme over die elga is leuk om te lezen, nu nog je badgeiser eruit en de gaskraan kan dicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-06 00:51
Twan dz schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:58:

De extra optie geeft toegang tot wat Elga instellingen (apart menu binnen de app). Als je die nog niet hebt, gewoon via de Plugwise helpdesk aanvragen. Niet over kosten beginnen en grote kans dat het gewoon gratis wordt aangezet. Maar als je Elga/Anna zo goed werkt mis je er volgens mij niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Daarnet de 2e keer vandaag dat de eTwist thermostaat vast loopt en niets meer doet. Ik moet dan een aantal seconden lang op de selectieknop drukken om hem opnieuw op te laten starten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rwiI3u3thdNRjiTkhCyOyf-NsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C9Gf9hlMV7o0XQx0ZaDgj8To.jpg?f=fotoalbum_large

Wat moet ik daar nou weer mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:03:
Daarnet de 2e keer vandaag dat de eTwist thermostaat vast loopt en niets meer doet. Ik moet dan een aantal seconden lang op de selectieknop drukken om hem opnieuw op te laten starten.

[Afbeelding]

Wat moet ik daar nou weer mee.
Omruilen, dat behoort niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Tjemig, de ellende houd niet op. Maandag warmteservice maar weer langs de warmteservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:13:
[...]

Tjemig, de ellende houd niet op. Maandag warmteservice maar weer langs de warmteservice.
Het kan natuurlijk gebeuren, maar zuur is het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:32:
[...]

Het kan natuurlijk gebeuren, maar zuur is het wel
Ik heb trouwens een vermoeden waarom hij vast loopt. Dat ben ik nu aan het testen. Ik heb in beide gevallen de eTwist App lang open gehad. In de koppeling app --> server --> thermostaat gaat vermoed ik iets niet goed waardoor de thermostaat vast loopt.

Ik heb dus nu de app volledig gesloten op mijn telefoon en als ik wat moet gebruik ik de thermostaat zelf wel.

Als die dan wel stabiel blijft de komende dagen dan is het lek boven. Loopt hij weer vast dan ruil ik hem om bij warmteservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:13:
[...]

Gelukkig zijn ze 7 uur open dus voor je werk kan je al langs en ze zitten in het dorp.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koevlaas2 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:44:
[...]

Gelukkig zijn ze 7 uur open dus voor je werk kan je al langs en ze zitten in het dorp.
Ik werk thuis dus ik kan ook even in een koffiepauze die kant op :P . Enige nadeel is dat warmteservice Lelystad op dit moment geen eTwist meer op voorraad heeft. Ik had afgelopen vrijdag de laatste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:50:
[...]

Ik werk thuis dus ik kan ook even in een koffiepauze die kant op :P . Enige nadeel is dat warmteservice Lelystad op dit moment geen eTwist meer op voorraad heeft. Ik had afgelopen vrijdag de laatste.
In Harderwijk hebben ze er nog 1 in de beun :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUCJBuzY-cpy542ro1nIFzcJ3ak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7FvXxSAfAAvvq19876czwaKE.png?f=fotoalbum_large

Het verschil in op temperatuur houden en extra verwarmen is best fors, je kan precies zien welke periode er extra warmte nodig is en hoeveel zuiniger het lijkt om continu op 1 temperatuur te stoken.

Nu is vandaag niet helemaal representatief omdat ik extra heb gestookt vanaf 09:00. Mijn Daikin airco is vandaag gerepareerd en opnieuw afgevuld. Om het persgas in het systeem te krijgen moet de compressor draaien op koelen. En mijn Daikin koelt slechts tot 18 graden.

Wordt wel een leuk experiment om te doen de komende weken.

Verder nog wat interessants ontdekt. Het moment dat het verbruik van de ACE van 12W zakt naar 10W dan weet ik dat de thermostaat weg is gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:29:
[Afbeelding]

Het verschil in op temperatuur houden en extra verwarmen is best fors, je kan precies zien welke periode er extra warmte nodig is en hoeveel zuiniger het lijkt om continu op 1 temperatuur te stoken.

Nu is vandaag niet helemaal representatief omdat ik extra heb gestookt vanaf 09:00. Mijn Daikin airco is vandaag gerepareerd en opnieuw afgevuld. Om het persgas in het systeem te krijgen moet de compressor draaien op koelen. En mijn Daikin koelt slechts tot 18 graden.

Verder nog wat interessants ontdekt. Het moment dat het verbruik van de ACE van 12W zakt naar 10W dan weet ik dat de thermostaat weg is gevallen.
Kort samengevat, nachtverlaging gaat je niks opleveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:55

Japie.G

Colour Classic

[Afbeelding]

Om die reden ga ik binnenkort mijn Daikin regeling door de watts laten overnemen, Dan ga ik van een kamertemperatuur hysterese van 1 graad naar 0,2. Lijkt me toch een stuk zuiniger. Althans, dat zegt mn gevoel. Ben dus heel benieuwd! Heb nu een run van 8 tot 12 uur lang, en dan 12 tot 16 uur niks meer. Dan moet de Daikin dus weer bakken energie pompen om die graad er weer bij te krijgen. De watts thermostaat draait nu on the side mee voor kalibratie en zodat ik handmatig nu kan kijken wat straks de schakelpunten worden. Ben bijna zo ver om het systeem aan de Daikin te gaan koppelen..

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:48:
[...]

Dat verwacht ik niet nee. Als ik mijn verbruik van de warmtepomp erbij pak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjU7nhCdrA_gvi1TOdvVYVJirEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ba1eaLYpp3exyXCxMSM3B2IF.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste cirkel is de winst van de nachtverlaging van 20.0 naar 19.0. Daar komt dan een extra verwarmingsrun. Bij alle extra warmte die nodig is zit in de 2e cirkel.

Hak daar de pieken er vanaf naar de lagere lijn en dan is de winst denk ik aanzienlijk. Alleen die hele lange tijd niets komt een extra run. Dat was het moment dat mijn thermostaat vast liep.

[ Voor 10% gewijzigd door mkleinman op 21-11-2020 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
[Afbeelding]

Dat hangt van de manier van opstoken af... Je kan ook met een hele langzame stooklijn gaan verwarmen in plaats van te rennen naar je setpoint. Je kiest nu voor op groot vermogen verwarmen, dan levert het inderdaad niets op, maar als je pruttelend kunt verwarmen is het waarschijnlijk wel energiezuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Ramon_1984 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:48:
[...]

Kort samengevat: deze vorm van nachtverlaging werkt averechts. Zodra de setpoint omhoog gaat gaat de Elga op maximaal vermogen de ruimte opwarmen om weer op de gewenste kamertemperatuur uit te komen. Dat gaat enorm ten koste van je efficiënte. Als je dat wil kan dat prima, maar dan moet je de warmtepomp echt de tijd geven om naar je gewenste setpoint in de middag te komen. Dus stoken op je warmteverlies + een beetje extra om het verlies van de nacht over de tijd die daarover gedaan mag worden te compenseren. Oftewel, stooklijn + een of twee graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Voor de volledigheid @Dre: dit is wat je krijgt als je kiest voor een warmtepomp met een modulerende thermostaat. Het werkt, maar of het optimaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ep Woody schreef op zondag 22 november 2020 @ 08:11:
[...]

Dat hangt van de manier van opstoken af... Je kan ook met een hele langzame stooklijn gaan verwarmen in plaats van te rennen naar je setpoint. Je kiest nu voor op groot vermogen verwarmen, dan levert het inderdaad niets op, maar als je pruttelend kunt verwarmen is het waarschijnlijk wel energiezuiniger.
Ik zit alle instellingen alweer door te lezen om te kijken of ik iets aan dit gedrag kan doen. Afgezien van 1 instelling in de Remeha eTwist App

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nit5cldtJUID2Sc7ExnVWET12F0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7nHHLvM9b1Y0m7UmPbnYENAE.jpg?f=fotoalbum_large

De bovenste setting kan nog 1 tandje trager.

We gaan het proberen.

Gelukkig is de thermostaat vannacht niet vast gelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harry.rb
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
mkleinman schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:11:
[...]

Ik zit alle instellingen alweer door te lezen om te kijken of ik iets aan dit gedrag kan doen. Afgezien van 1 instelling in de Remeha eTwist App
Misschien heeft CP750 hier ook invloed op. Staat ook in de Etwist app onder "maximale aanwarmtijd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:29
Twan dz schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:57:
[...]

En het voordeel van een lage Ta is lagere gastemperatuur, Verder terug moduleren en lagere input van kWh's?

Hoever kan de 'oude' Elga terug moduleren? Bij mij moduleert de Elga s nachts tot ong. 50% terug. Daarbij een Ta van 32 waardoor de kamer de hele nacht 20.9 graden blijft.
Onze Elga kan terugmoduleren tot 27 % van het max vermogen. Afgifte alleen radiatoren (huis1987).Deze laagste modulatie alleen bij milde buitentemperaturen waargenomen (Tbuiten >10C). Dus precies wanneer je dit ook wenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
harry.rb schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:54:
[...]

Misschien heeft CP750 hier ook invloed op. Staat ook in de Etwist app onder "maximale aanwarmtijd".
Met deze parameter ga je toch gewoon eerder stoken om de ruimte op starttijd dagbedrijf al op termparatuur te hebben. Volgens mij heeft de parameter alleen zin icm aanpassen opwarmsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:16
vraagje aan de ecodan bezitters m.b.t. de nadraaitijd van de pomp. In mijn menu bij de eco stand staat een nadraaitijd van 30 minuten maar de pomp stopt in werkelijkheid bijna direct als de wp uit gaat. Zit ik in het juiste menu om de nadraaitijd in te stellen ?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik zie trouwens dat met de eTwist mijn ACE nog verder terug moduleert en net aan 360W uit het net pakt zonder te gaan pendelen. Verdere verschil met de eTwist t.o.v. de Touch is dat de nadraaitijd van de pomp veel langer is.

Bij de Touch draaide de pomp zo'n minuut of 5 na. bij de eTwist is dit 30 minuten.

Ik ga vanaf morgen een week lang testen met 1 set instellingen met aanwarmtijd op 120 minuten en aanwarmsnelheid op "Extra Langzaam" en dat samen met ons huidige klokprogramma en kijken hoe dat bevalt.

De week er op ga ik testen met dezelfde instellingen maar dan temperatuur continu op 20.0 graden.

Andere testen met WAR, WAR+RAR en HP058 ( stille modus ) moet ik ook nog naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
mkleinman schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:11:
[...]

[Afbeelding]

De bovenste setting kan nog 1 tandje trager.

We gaan het proberen.

Gelukkig is de thermostaat vannacht niet vast gelopen.
Bij mij staat de deze instelling ook op Extra Langzaam en ik herken hetzelfde issue.

Waar ik wel mee bezig ben is parameter PP016 Maximum toerental CV-bedrijf.Stond eerst op 80-90 procent en heb ik teruggezet naar 60-70 procent. Stroomverbruik binnenunit daalt van 55watt naar 30watt, maar de buitenunit moet daardoor eens te hard gaan draaien. Met idem hoger stroomverbruik.

Moet daarin nog de ideale modus in zien te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
mkleinman schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:47:
IBij de Touch draaide de pomp zo'n minuut of 5 na. bij de eTwist is dit 30 minuten.
Kun je toch instellen via parameter PP015 Pompnadraaitijd CV. Instelbaar van 0-98 minuten of bij 99 minuten continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oled125
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-10-2022
Ik ben volledig nieuw in dit topic ,maar volg het al wel een tijdje.
Sinds eind september ook een Elga ace van 4Kw.
Mijn huis is circa 125m2 met een inhoud van 400m3 en is van 1984.
Dit jaar alle 18 houten kozijnen laten vervangen door kunststof met HR++ glas en de kruipruimte voorzien van 12 cm piepschuim. Tevens de houten gevelbekleding vervangen door kunststof met nieuw isolatiemateriaal er achter.Tevens in juni 22 panelen geplaatst die circa 5500/6000kw per jaar moeten kunnen gaan opwekken.
(opbrengst tot nu is 3530kwh)
Jaarverbruik gas circa 1800m3 en stroom circa 4500Kw.
Ik heb op de begane grond een 6 groeps vloerverwarming voor circa 65m2 en een radiator in de badkamer en 1 in de slaapkamer (ook begane grond). Op de 3 slaapkamers op de verdiepingen ook elk een radiator welke dicht staan.
Klokprogamma ingesteld op 20 graden wanneer niet thuis en op 22 graden wanneer wel thuis.

Ik heb nu stooklijn 1.3 ingesteld met de optie WAR/RAR (vloerverwarming met radiatoren).
Maar.....wat ik ook instel de aanvoertemperatuur is altijd 30 graden en de retour 27 graden.
Ik moet zeggen dat ik het tot nu toe wel red om het huis op temperatuur te houden, maar ik twijfel wanneer het een stuk kouder wordt of dat ook gaat lukken.
Tot nu toe heb ik voor het stoken geen gas meer verbruikt.
Onderstaand heb ik gisteren uitgelezen op de wp die op zolder hangt :

760 pompuren
169 pompstarts
verbruik/opbrengst 394Kw/1903Kw
626 bedrijfuren
295 starts

Moet/kan ik iets anders instellen op de elga ace wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
TweakersOnly schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:50:
[...]

Bij mij staat de deze instelling ook op Extra Langzaam en ik herken hetzelfde issue.

Waar ik wel mee bezig ben is parameter PP016 Maximum toerental CV-bedrijf.Stond eerst op 80-90 procent en heb ik teruggezet naar 60-70 procent. Stroomverbruik binnenunit daalt van 55watt naar 30watt, maar de buitenunit moet daardoor eens te hard gaan draaien. Met idem hoger stroomverbruik.

Moet daarin nog de ideale modus in zien te vinden.
PP016 is een van de eerste parameters die ik heb verzet. Herken jij ook dat de warmtepomp de pomp eerst kortstondig op de maximale stand ( wat mag ) start en dan pas gaat pompen op het ingestelde debiet?

Ik heb op die reden PP016 terug gezet, ik werd gek van de vele starts en het horen van de pomp, zeker nog met de Touch thermostaat en het vele gependel van dat ding.

Nu de eTwist hangt heb ik eindelijk het idee dat ik weer controle heb over de warmtepomp, dat vind ik al een grote winst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Oled125 schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:04:
Ik ben volledig nieuw in dit topic ,maar volg het al wel een tijdje.
Sinds eind september ook een Elga ace van 4Kw.
Mijn huis is circa 125m2 met een inhoud van 400m3 en is van 1984.
Dit jaar alle 18 houten kozijnen laten vervangen door kunststof met HR++ glas en de kruipruimte voorzien van 12 cm piepschuim. Tevens de houten gevelbekleding vervangen door kunststof met nieuw isolatiemateriaal er achter.Tevens in juni 22 panelen geplaatst die circa 5500/6000kw per jaar moeten kunnen gaan opwekken.
(opbrengst tot nu is 3530kwh)
Jaarverbruik gas circa 1800m3 en stroom circa 4500Kw.
Ik heb op de begane grond een 6 groeps vloerverwarming voor circa 65m2 en een radiator in de badkamer en 1 in de slaapkamer (ook begane grond). Op de 3 slaapkamers op de verdiepingen ook elk een radiator welke dicht staan.
Klokprogamma ingesteld op 20 graden wanneer niet thuis en op 22 graden wanneer wel thuis.

Ik heb nu stooklijn 1.3 ingesteld met de optie WAR/RAR (vloerverwarming met radiatoren).
Maar.....wat ik ook instel de aanvoertemperatuur is altijd 30 graden en de retour 27 graden.
Ik moet zeggen dat ik het tot nu toe wel red om het huis op temperatuur te houden, maar ik twijfel wanneer het een stuk kouder wordt of dat ook gaat lukken.
Tot nu toe heb ik voor het stoken geen gas meer verbruikt.
Onderstaand heb ik gisteren uitgelezen op de wp die op zolder hangt :

760 pompuren
169 pompstarts
verbruik/opbrengst 394Kw/1903Kw
626 bedrijfuren
295 starts

Moet/kan ik iets anders instellen op de elga ace wp?
Wat voor klokthermostaat heb je hangen? Heb je de eTwist hangen of een andere thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oled125
een eTwist

Acties:
  • 0 Henk 'm!
corsat schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:45:
vraagje aan de ecodan bezitters m.b.t. de nadraaitijd van de pomp. In mijn menu bij de eco stand staat een nadraaitijd van 30 minuten maar de pomp stopt in werkelijkheid bijna direct als de wp uit gaat. Zit ik in het juiste menu om de nadraaitijd in te stellen ?
Bij mij hetzelfde verhaal, tis mij ook niet exact bekend wat die instelling doet. Misschien werkt het alleen als je de Mitsu regeling gebruikt :?

Hier vanochtend het filter weer eens schoongemaakt, en dus de flow geupgrade van 23 l/minuut op standje 4 naar 26~27 ltr minuut op standje 4.

Het was weer eens drama met ontluchten, maar na een half uur kranen open / kranen dicht was het gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
TweakersOnly schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:52:
[...]

Kun je toch instellen via parameter PP015 Pompnadraaitijd CV. Instelbaar van 0-98 minuten of bij 99 minuten continue.
Yes. Waar het mij meer om ging is dat mijn oude Touch thermostaat dus zelfs in die instellingen rommelde :)

Ik vind persoonlijk 30 minuten nadraaien erg lang. Dat was bij de oude ELGA/Carrier maar enkele minuten. In mijn huidige systeem maakt de nadraaitijd denk ik niet heel veel uit. Als ik echter mijn boilervat permanent mee laat draaien wel. Dan krijg ik per definitie elke keer een overshoot omdat er dan effectief nog steeds wordt verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Rimco schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:06:
[...]
Het verbaast mij niks dat jij hier al over hebt nagedacht (en/of dit heel snel hebt kunnen tekenen) :+
Om niet achter te blijven heb ik soortgelijke schema's gemaakt. Laten we beginnen met de huidige situatie:
Het was een combinatie van vroeg wakker zijn vrijdag, er al over nagedacht hebben en snel tekenen :+

Wat ik me zelf nog af vroeg was, als je de warmtepomp op een "vaste" Ta kan aansturen die je dan naar behoefte aanpast vanuit je regeling, is het dan niet simpeler om de regeling van de WP zelf het benodigde vermogen en de modulatie te laten doen ? Dat is je 3de plaatje zonder de PWM van de WP pomp.

Dat is meer de richting waarin ik zelf in het verleden aan heb zitten denken, zolang de flow van je afgifte lager is dan die van de WP zal de WP terug moduleren als de Tr op begint te lopen omdat de buffer begint op te warmen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
TweakersOnly schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:52:
[...]

Update: PP015 staat bij mij op 3 minuten ingesteld. Toch zie ik de pomp 30 minuten nadraaien. :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GRKYuBPuLsuURE5qOmAB002sWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f8Am8ZFLoEnFKUftjr4d4z6x.png?f=fotoalbum_large

30 minuten lang op iets boven de 30W. ( pomp draait ). Dan terug naar 12W, standby met thermostaat. Dan zie ik een hik omhoog naar 16W, terug naar 12 en dan weer naar 16.

Het gekke is dat die hiks van 12 naar 16 en weer terug zag ik niet bij de Touch thermostaat. Toen was standby simpelweg 10W.

[ Voor 48% gewijzigd door mkleinman op 22-11-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Kan het zo zijn dat je alleen gemeten hebt met temperaturen van rond de 10 graden buiten? Dat is namelijk zo'n beetje de temperatuur geweest van de afgelopen weken, met een paar uitzonderingen 's nachts .

Met 10 graden buiten verwacht je inderdaad een aanvoer van ongeveer 30 graden.

Hoe meet je trouwens je temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oled125
Op de Robot verdeler van de vloerverwarming.
Ook toen het eerder deze week buiten 3 graden was had ik deze temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ep Woody schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:07:
Voor de volledigheid @Dre: dit is wat je krijgt als je kiest voor een warmtepomp met een modulerende thermostaat. Het werkt, maar of het optimaal is?
Mijn warmtepomp kan gedurende 98% van het jaar op laaglast draaien (19/20 Hz). Ook weer zo'n optie die treurig genoeg ontbreekt in mijn Panasonic. Dus ook met starten na nachtverlaging. Radiatoren weet je nog. Intergas CV-ketel kon ik het maximum vermogen gewoon instellen.

Ik zie dus ruimte voor verbetering in de regeltechniek van warmtepompen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 22-11-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@mkleinman de eTwist zal zn voeding wel via de opentherm draaidjes binnenhalen. en met een wifi module, etc zal die meer verbruiken dan een touch of meer ouderwetse thermostaat.

Ik ben benieuwd hoe de ervaringen zijn. Mijn ouders zouden ook wel aan de hybride WP kunnen, maar dat ga ik ze alleen aanraden als het plug en play is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dre schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:04:
[...]

Mijn warmtepomp kan gedurende 98% van het jaar op laaglast draaien (19/20 Hz). Ook weer zo'n optie die treurig genoeg ontbreekt in mijn Panasonic. Dus ook met starten na nachtverlaging. Radiatoren weet je nog. Intergas CV-ketel kon ik het maximum vermogen gewoon instellen.

Ik zie dus ruimte voor verbetering in de regeltechniek van warmtepompen.
Dat doe je toch met een stooklijn? En als je tijdelijk extra warmte wil zet je de correctie op +5, dan krijg je een boost van zo'n 15001000 watt thermisch, wat lekker opschiet.

Heishamon helpt dan wel enorm om dat soepel te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ep Woody schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:28:
[...]

Dat doe je toch met een stooklijn? En als je tijdelijk extra warmte wil zet je de correctie op +5, dan krijg je een boost van zo'n 15001000 watt thermisch, wat lekker opschiet.

Heishamon helpt dan wel enorm om dat soepel te regelen.
Dagstart Ta van +17°C tot +35 a 45°C gaat altijd volgas na nachtverlaging. Heisamon werkt niet op F-serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dre schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:41:
[...]

Dagstart Ta van +17°C tot +35 a 45°C gaat altijd volgas na nachtverlaging. Heisamon werkt niet op F-serie.
Het moet technisch wel mogelijk zijn om de Heishamon qua commando's aan te passen naar de F serie. Er is wel wat documentatie te vinden.

Nacht verlaging is wel een lastig ding... Want de besturing van Ta gebeurt ook met een PID regeling en die gaat ook op "vol" gas naar de Ttarget om vervolgens terug te moduleren.

Je moet het doen met de mogelijkheden die je tot je beschikking hebt, en dat is in dit geval waarschijnlijk WAR met stilte modus 3 aan en geen nacht verlaging toepassen. De herstart kost waarschijnlijk meer energie dan dat de verlaging oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
mkleinman schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:08:
PP016 is een van de eerste parameters die ik heb verzet. Herken jij ook dat de warmtepomp de pomp eerst kortstondig op de maximale stand ( wat mag ) start en dan pas gaat pompen op het ingestelde debiet?

Ik heb op die reden PP016 terug gezet, ik werd gek van de vele starts en het horen van de pomp, zeker nog met de Touch thermostaat en het vele gependel van dat ding.

Nu de eTwist hangt heb ik eindelijk het idee dat ik weer controle heb over de warmtepomp, dat vind ik al een grote winst :)
Bij mij gebeurt inderdaad hetzelfde. Na opstarten draait warmtepomp eerst maximaal en moduleeerf daarna terug. Buitenunit staat bij mij op plat dak garage. Ik merk dat buitenunit bij lagere toeren wel beter hoornaar is, dan hogere toeren. Vandaaar dat ik ook PP016 weer omhoog heb gezet naar 80-85%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
https://github.com/v-s-c-...nic_arduino_esp8266_proxy hier heb je wat over het protocol @Dre

Wellicht kun je de F dan vergelijkbaar aansturen als onze H en J met de Heishamon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:01
Dre schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:41:
[...]

Inderdaad wat @Ep Woody zegt. Proberen samen de Heishamon geschikt te maken voor de F serie en dan mijn ESPeasy thermostaat code gebruiken. Die doet eigenlijk precies wat jij zoekt. Langzaam en op laag vermogen richting 30°C en als het daarna te lang duurt om verder te komen dan pas gas erop. Als het na de 30°C ook nog lekker rap gaat, dan gewoon lekker op lang vermogen blijven.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Laatst online: 07-09 06:17
Grolsch schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:12:
[...]
Hier vanochtend het filter weer eens schoongemaakt, en dus de flow geupgrade van 23 l/minuut op standje 4 naar 26~27 ltr minuut op standje 4.
Het was weer eens drama met ontluchten, maar na een half uur kranen open / kranen dicht was het gelukt.
Wat zit er nog in jouw leidingen wat het filter kan verstoppen? Zou verwachten dat alle bouwstof er nu wel uit is (wat er eigenlijk al niet in had mogen zitten). Hier het filter (gaasje in pomp zelf (5H)) na een stookseizoen 1 keer bekeken, nog geen kruimeltje troep in. Ook met alleen vvw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
TweakersOnly schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:50:
[...]

Bij mij gebeurt inderdaad hetzelfde. Na opstarten draait warmtepomp eerst maximaal en moduleeerf daarna terug. Buitenunit staat bij mij op plat dak garage. Ik merk dat buitenunit bij lagere toeren wel beter hoornaar is, dan hogere toeren. Vandaaar dat ik ook PP016 weer omhoog heb gezet naar 80-85%
Klopt in laaglast maken de gasleidingen herrie, een mengeling van een sissend en gorgelend geluid. Het aparte is dat in laaglast en stille modus is dit geluid er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-09 15:24
Graag vraag ik jullie mee te denken met mijn hydraulische schema hieronder. Ik heb mijn best gedaan haha.

Use case:
De warmtepomp moet de VV beneden + alle radiatoren door het huis heen gaan voeden. De VV beneden is bijverwarming (HOH 200+). Beneden is overbemeten qua radiatoren, boven moet de tijd uitwijzen.

De ketel blijft hangen voor SWW (warm tapwater).

De ketel blijft ook hangen voor het geval er capaciteit tekort is. De WP met zijn 9 kW is voor ons huis (2002, 213m², niet uitzonderlijk qua isolatie e.d. niet overbemeten. Ik ga er vanuit dat met de laffe winters tegenwoordig de pomp het redt. Anders heb ik in de woonkamer nog een 5 kW L/L WP hangen en in de grote slaapkamer beneden een 3,5 kW. Dan kan ik wat dicht draaien en boven meer water bieden is mijn simpele gedachte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZmtump_4OvWUa6S7x87OGP7kXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G2A0oBxXWOpZHSgO9a3HoKPo.png?f=fotoalbum_large

Ik sloop de pomp uit de verdeler en sluit daar de aanvoer en retour direct op aan. Primaire reden is dat vervangen echt niet tof wordt. Te korte slangen verlengd met pijpnippels en gasbochten etc.. Dat wil ik ooit wel eens doen maar nu niet.

Het leidingwerk wil ik allemaal laten zitten, het is echt een spaghetti bolwerk eersteklas en dat wil ik best eens aanpakken, maar wel in de zomer.

Indien nodig, plaats ik een keerklep bij de aanvoer van de CV ketel zodat de WP pomp het niet gaat circuleren over de ketel (foutmeldingen etc.). Als het niet nodig is, nog liever.

Ik heb vooralsnog gekozen voor 32x3 en een deel 26x3 alupex vanwege gemak van buigen en minder knietjes en dingen. De doorlaat is wel weer een zorgenpuntje.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan maken. Is dit haalbaar?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:16
In mijn (toekomstige) badkamer heb ik een koof voorbereid waardoor ik nu alle verbindingen aan het voorbereiden ben voor mijn toekomstige warmtepomp. Meer precies de verbindingen tussen het binnendeel en het buitendeel. Ik heb de voedingskabel (3 fase) liggen, de koelleidingen zijn besteld en ik heb al een aardkabel liggen tbv aarding van de buitenunit.

Welke kabels / leidingen moet ik nog meer voorbereiden zodat ik de koof kan afwerken en overdragen aan de stucadoor. Een netwerk kabel, of een andere data kabel? Voor de duidelijkheid in de koof komen alleen de verbindingen tussen het binnendeel en het buitendeel van de warmtepomp te lopen.

Voor het binnendeel ligt een driefase voeding, een netwerkkabel en een kabel tbv de thermostaat al klaar, daarmee ben ik daar volledig voorzien zo verwacht ik.

Ik verwacht dat de unit een drie fase panasonic 9kW model word (KIT-ADC09HE8 of zijn hopelijk zijn R32 opvolger)

[ Voor 8% gewijzigd door lithoijen op 22-11-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:45:
Is dat niet alleen voor de eventuele 2e pomp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:19

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

PentaClover schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:14:
[...]

Het was een combinatie van vroeg wakker zijn vrijdag, er al over nagedacht hebben en snel tekenen :+

Wat ik me zelf nog af vroeg was, als je de warmtepomp op een "vaste" Ta kan aansturen die je dan naar behoefte aanpast vanuit je regeling, is het dan niet simpeler om de regeling van de WP zelf het benodigde vermogen en de modulatie te laten doen ? Dat is je 3de plaatje zonder de PWM van de WP pomp.

Dat is meer de richting waarin ik zelf in het verleden aan heb zitten denken, zolang de flow van je afgifte lager is dan die van de WP zal de WP terug moduleren als de Tr op begint te lopen omdat de buffer begint op te warmen.
Als ik de WP een Ta doorgeef zal hij die proberen constant te houden, maar het afgegeven vermogen is niet constant. Als de Ta (constant) hoog genoeg is zal het afhangen van het afgiftevermogen, als de Ta te laag is gaan we pendelen. Afhankelijk van het aantal open groepen, de flow door je buffer en de temperatuur van het "oude" water in de radiatoren zal het vermogen variabel zijn.

Nou kan je dus wel het vermogen gaan regelen via Ta (eigenlijk standaard OpenTherm, als je geen buffer hebt), maar ik denk dat je meer nodig hebt dan dat. Ta heeft wel invloed op het vermogen (dus we moeten er wel iets mee doen), maar het is niet precies genoeg om de afgifte constant te houden. Zeker als je dan ook nog rekening houdt met het buffer. De warmte die naar je buffer gaat, gaat niet naar je afgifte en is daardoor minder constant. In plaats van het vermogen bij de bron te regelen en hopen dat het vermogen bij de afgifte het juiste is voor de vraag regel ik liever de afgifte en zorg ik dat de bron daarbij helpt.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:55

Japie.G

Colour Classic

Zijn er hier Watts gebruikers?

Kan ik de heat & cool module niet gebruiken als warmtevraag/koeltevraag unit? Maw, het relais voor warmte laten sluiten bij een warmtevraag van een van de thermostaten? Nu zie ik dat het warmte relais altijd gesloten is in warmtemodus, en in koelmodus is de koel relais altijd gesloten.

Ik zou dus graag zien dat ze alleen gesloten worden bij warmte of koelte VRAAG 🙁

[ Voor 11% gewijzigd door Japie.G op 22-11-2020 21:41 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Rimco schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:17:
[...]
Als ik de WP een Ta doorgeef zal hij die proberen constant te houden, maar het afgegeven vermogen is niet constant. Als de Ta (constant) hoog genoeg is zal het afhangen van het afgiftevermogen, als de Ta te laag is gaan we pendelen. Afhankelijk van het aantal open groepen, de flow door je buffer en de temperatuur van het "oude" water in de radiatoren zal het vermogen variabel zijn.

Nou kan je dus wel het vermogen gaan regelen via Ta (eigenlijk standaard OpenTherm, als je geen buffer hebt), maar ik denk dat je meer nodig hebt dan dat. Ta heeft wel invloed op het vermogen (dus we moeten er wel iets mee doen), maar het is niet precies genoeg om de afgifte constant te houden. Zeker als je dan ook nog rekening houdt met het buffer. De warmte die naar je buffer gaat, gaat niet naar je afgifte en is daardoor minder constant. In plaats van het vermogen bij de bron te regelen en hopen dat het vermogen bij de afgifte het juiste is voor de vraag regel ik liever de afgifte en zorg ik dat de bron daarbij helpt.
Ik heb een minder dynamisch afgifte systeem met altijd alles open, ik keek ernaar als een dual actuator principe, Ta WP voor de grote verstellingen, en de flow afgifte buffer voor de kleine verstellingen, waarbij je dan de Ta WP de flow langzaam laat "volgen" om voldoende regel range met je flow te houden.

Ik was toevallig vandaag bezig geweest om eens te kijken of ik mijn Ta versus Afgifte vermogen van het hele systeem kan calibreren. De sommetjes van vloer verwarming + radiatoren komen niet 100% uit, ik verlies nogal wat warmte in de leidingen naar de radiatoren toe, en mijn vloer verwarming ligt niet overal helemaal netjes x cm h.o.h als ik naar mijn warmtebeeld camera kijk.

Ik heb eerst een serie Ta en Tr metingen van low load modus gebruikt om via het tijdsverschil tussen de Ta piek en de Tr piek en de flow, de inhoud van mijn afgifte systeem te bepalen, dat kwam op 141.5 liter.

Vervolgens had ik data van 3 opwarm runs en daarbij heb ik steeds met behulp van de stijging van de Tr bepaald hoeveel energy er in het opwarmen van het water is gaan zitten ipv afgeven aan mijn huis. Het verschil tussen wat de kamstrup meet en deze opwarming is de daad werkelijke afgifte.

Bij de eerste run was de vloer nog erg koud (heb tot vorige week alleen met airco's verwarmt) en dan zie je dat er meer vermogen kan worden afgegeven in huis bij de zelfde temperatuur dan bij de 2de en 3de run.

Helaas heb ik op deze manier geen metingen van lagere temperaturen aangezien het met 141.5 liter systeem inhoud en 14 l/min flow het 10 minuten duurt voordat ik het eerste zinnige meetpunt heb, en dan is het water al aardig opgewarmt.

Ik zou de temperatuurs en vermogens begrensing wat hoger moeten zetten om aan de boven kant van de curve wat betere meet resultaten te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvxcIzOU3UpjLyFokfasExip_5s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MphGKwZjObsCmAizeasQbJtc.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024
Gieliovd520 schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:38:
Graag vraag ik jullie mee te denken met mijn hydraulische schema hieronder. Ik heb mijn best gedaan haha.

Use case:
De warmtepomp moet de VV beneden + alle radiatoren door het huis heen gaan voeden. De VV beneden is bijverwarming (HOH 200+). Beneden is overbemeten qua radiatoren, boven moet de tijd uitwijzen.

De ketel blijft hangen voor SWW (warm tapwater).

De ketel blijft ook hangen voor het geval er capaciteit tekort is. De WP met zijn 9 kW is voor ons huis (2002, 213m², niet uitzonderlijk qua isolatie e.d. niet overbemeten. Ik ga er vanuit dat met de laffe winters tegenwoordig de pomp het redt. Anders heb ik in de woonkamer nog een 5 kW L/L WP hangen en in de grote slaapkamer beneden een 3,5 kW. Dan kan ik wat dicht draaien en boven meer water bieden is mijn simpele gedachte.

[Afbeelding]

Ik sloop de pomp uit de verdeler en sluit daar de aanvoer en retour direct op aan. Primaire reden is dat vervangen echt niet tof wordt. Te korte slangen verlengd met pijpnippels en gasbochten etc.. Dat wil ik ooit wel eens doen maar nu niet.

Het leidingwerk wil ik allemaal laten zitten, het is echt een spaghetti bolwerk eersteklas en dat wil ik best eens aanpakken, maar wel in de zomer.

Indien nodig, plaats ik een keerklep bij de aanvoer van de CV ketel zodat de WP pomp het niet gaat circuleren over de ketel (foutmeldingen etc.). Als het niet nodig is, nog liever.

Ik heb vooralsnog gekozen voor 32x3 en een deel 26x3 alupex vanwege gemak van buigen en minder knietjes en dingen. De doorlaat is wel weer een zorgenpuntje.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan maken. Is dit haalbaar?
Als het echt koud is dan kan je beter je warmtepomp uitzetten want je hr ketel is dan een stuk economischer. Je betaalt tenslotte ook vastrecht enzo voor gas van ongeveer 25/maand.
Misschien kan je beter proberen of je helemaal van het gas af kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-09 15:24
Zeker weten, dat gaan we ook doen. Maar zover zijn we nog niet. Eerste stap is dit, dan een boilervat, inductie kookplaat... Dan kunnen we van het gas.

Voor nu is het doel dit te doen. We wonen hier pas 1,5 jaar, net een baby geboren, alles is een beetje nieuw en de WAF moet ik voorzichtig mee omspringen :D

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

lithoijen schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:01:
[...]

Voor het binnendeel ligt een driefase voeding, een netwerkkabel en een kabel tbv de thermostaat al klaar, daarmee ben ik daar volledig voorzien zo verwacht ik.

Ik verwacht dat de unit een drie fase panasonic 9kW model word (KIT-ADC09HE8 of zijn hopelijk zijn R32 opvolger)
Kun je dan niet in de documentatie van de warmtepomp kijken?
En bij twijfel zou ik zeggen: leg een loze leiding aan. Wie weet heb je bij een volgend model opeens netwerk nodig ofzo. Maar redelijk grote kans dat je dan ook de leidingen moet vervangen en dan moet toch alles weer open O-)

Bij mij is net een Remeha Elga Ace geïnstalleerd. Daar is geen netwerkkabel nodig, echter wel een kabel om wat stuursignalen door te geven (voor de buitenthermometer geloof ik). Volgens Remeha kan dat met 1 kabel (met voldoende aders), mijn installateur heeft echter een voedingskabel en een stuurkabel met de koelleiding mee door het huis getrokken.

Pagina: 1 ... 30 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.