@drsyat kan die überhaupt moduleren?
Waarom hang je geen hewalex achter je CV, krijg je geld op toe...HarmoniousVibe schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:03:
[...]
Ja ik kan al verwarmen op een 3,5kW L/L WP, maar dit vind ik toch niet erg comfortabel om mee te verwarmen. Daarom is mijn gasverbruik ook niet lager. Ik heb in de winter er toch regelmatig voor gekozen om mijn vloer lekker warm te stoken met gas. Afgelopen contractjaar was mijn verbruik iets meer dan 400 kuub. Inclusief alles, maar koken+SWW schat ik op zo'n 100m3 per jaar als ik naar mijn verbruik in de zomer kijk. Hiermee kom ik dus ook in het laagste vastrechttarief uit voor gas. Daarom zit ik ook niet heel erg met die kosten, moet ik zeggen.
Maar het is dus niet zo dat ik met alleen 300 kuub aan gas het hele jaar warm zou kunnen stoken. Was het maar zo'n feest. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik hem in het stookseizoen helemaal de airco wil laten vervangen of dat ze op echt koude dagen (als het echt nodig is) best samen mogen draaien. Dat zal denk ik een beetje afhangen van de prijsstelling en de flexibiliteit qua modulatie van de verschillende afgifteniveau's van de LWWP. Dit geldt overigens alleen voor de begane grond. Boven wil ik sowieso de airco (het is een multisplit) blijven gebruiken. Daar ligt namelijk ook geen vloerverwarming en wordt sowieso weinig gestookt.
Maar ik denk dat ik zelfs zonder airco een heel eind moet kunnen komen op een WP van zelfs 3,5 kW. Het is immers maar 1 verdieping op LTV, met een inhoud van ongeveer 110m3.
Qua plaatsing zal de binnenunit op zolder komen te staan cq hangen (afhankelijk van of er een boiler in zit natuurlijk) en de buitenunit wilde ik boven de buitenunit van mijn airco hangen, aan de muur of is dat geen goed idee? Heb me laten vertellen dat het niet uitmaakt, als je ze maar niet achter elkaar zet. Zie plaatje:
[Afbeelding]
Dus dan eigenlijk tussen de regenpijp en het linkerraam. Zal er niet heel lekker uitzien als ze zo een beetje schuin boven elkaar hangen, maar ach.
En misschien red ie het wel in zijn eentje met 3 kW
1 PVoutput . Dongen NB
Er werd hier voor 178m3 gas sww gebruikt voor de badkamer en nu een 300l vat op 46 graden en 400kW verbruik.mkleinman schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:01:
[...]
Simpel; Ik betaal nu voor 122m3 gas per jaar bijna 300 euro. Dit komt door het vastrecht op de gasaansluiting. Daar kan ik ongeveer 1500kWh voor aanschaffen voor het douchen en voor het koken.
En dat moet gemakkelijk lukken daarmee, dus financieel zou ik er ook mogelijk op vooruit kunnen gaan.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
Je bron als afgiftesysteem gebruiken is een slecht idee, dat gaat nooit goed werken.reneeke1970 schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:02:
[...]
Waarom hang je geen hewalex achter je CV, krijg je geld op toe...
En misschien red ie het wel in zijn eentje met 3 kW
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dat werkt met mijn Auer Edel fantastisch! Kun je exact ventileren wat nodig is en haal je de warmte uit de vloer.koevlaas2 schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:12:
[...]
Je bron als afgiftesysteem gebruiken is een slecht idee, dat gaat nooit goed werken.
Het bewijs hangt bij duizenden in huis.....koevlaas2 schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:12:
[...]
Je bron als afgiftesysteem gebruiken is een slecht idee, dat gaat nooit goed werken.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb conflicterende data. Ik meet zelf 76kWh in ( Plugwise ) in oktober en 311kWh warmte output ( COP 4.1 ). De ELGA heeft zelf ook energietellers intern en die komt uit op 73kWh in en 483kWh opwek ( COP 6.6 )
Ik weet dat mijn eigen domotica er naast zit. Voorheen had ik mijn sensoren bijna in de warmtewisselaar zitten, nu zitten ze er bijna 150cm vanaf en er is dus een enorme vertraging zichtbaar in de interne sensoren en mijn sensoren.
Hopelijk is de nieuwe robotverdeler snel binnen zodat ook de Kamstrup er tussen kan voor het meten. Mijn MBUS kabel is al in Nederland, hopelijk is die ook snel binnen.
Ik weet dat mijn eigen domotica er naast zit. Voorheen had ik mijn sensoren bijna in de warmtewisselaar zitten, nu zitten ze er bijna 150cm vanaf en er is dus een enorme vertraging zichtbaar in de interne sensoren en mijn sensoren.
Hopelijk is de nieuwe robotverdeler snel binnen zodat ook de Kamstrup er tussen kan voor het meten. Mijn MBUS kabel is al in Nederland, hopelijk is die ook snel binnen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Jij hebt je Auer Edel aan gesloten op je afgiftesysteem om je huis mee te verwarmen ?Ep Woody schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:15:
[...]
Dat werkt met mijn Auer Edel fantastisch! Kun je exact ventileren wat nodig is en haal je de warmte uit de vloer.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Klopt: https://www.destentor.nl/...3A%2F%2Fwww.google.com%2Freneeke1970 schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:21:
[...]
Het bewijs hangt bij duizenden in huis.....
Zorg er dan wel voor dat je warmtepomp uit staat als de Auer Edel draait. Brengt de cop omlaag. Het systeem water weer bijverwarmen nadat de Auer klaar is kost ook wel energie, maar significant minder dan tegelijkertijd draaien.Ep Woody schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:15:
[...]
Dat werkt met mijn Auer Edel fantastisch! Kun je exact ventileren wat nodig is en haal je de warmte uit de vloer.
Bij 24/7 draaien kan dat uiteraard niet.
[ Voor 15% gewijzigd door Chris499 op 01-11-2020 10:53 ]
Dat vat wordt wel verwarmd met een WP veronderstel ik?corsat schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:07:
[...]
Er werd hier voor 178m3 gas sww gebruikt voor de badkamer en nu een 300l vat op 46 graden en 400kW verbruik.
Heb je een COP daarvan?
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Ik gok dat de waarheid ergens in het midden ligtmkleinman schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:29:
Ik heb conflicterende data. Ik meet zelf 76kWh in ( Plugwise ) in oktober en 311kWh warmte output ( COP 4.1 ). De ELGA heeft zelf ook energietellers intern en die komt uit op 73kWh in en 483kWh opwek ( COP 6.6 )
Hier de ELGA Oktober 2020
Input 86 kwh
Output 472,7 kwh
Cop 5,5
Voor zover ik gezien heb ligt jou TA wel wat hoger dan die van mij, maar wellicht dat die van jou wat omlaag kan wanneer je meer flow door je vvw kan persen.
Ben benieuwd naar de kamstrup cijfers
[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 01-11-2020 10:53 ]
Kun je dat uitleggen? Waarom zou de COP (waarvan eigelijk, van de Auer Edel of je WP?) lager zijn als de WP aan is?Chris499 schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:47:
[...]
Zorg er dan wel voor dat je warmtepomp uit staat als de Auer Edel draait. Brengt de cop omlaag. Het systeem water weer bijverwarmen nadat de Auer klaar is kost ook wel energie, maar significant minder dan tegelijkertijd draaien. Bij 24/7 draaien kan dat uiteraard niet.
De energie moet toch het water in. Of je dat nou iets later of iets eerder doet maakt niet zoveel uit. Het enige verschil is misschien dat de compressor van de Auer wat harder moet werken als de WP uit staat (en dus de bron wat koeler is), terwijl de compressor van de WP wat harder moet werken als ie aan staat tegelijk met de Auer, omdat dan zijn retour een heel klein beetje kouder is.
Maar onder aan de streep is dat natuurlijk lood om oud ijzer.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nee, dat uiteraard niet. Ik denk wel aan een hewalex voor het verwarmen voor de garage.koevlaas2 schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:41:
[...]
Jij hebt je Auer Edel aan gesloten op je afgiftesysteem om je huis mee te verwarmen ?
Juist niet, gewoon laten draaien als de warmtepomp draait, dan kan de watertemperatuur omlaag om waardoor de COP juist omhoog gaatChris499 schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:47:
[...]
Zorg er dan wel voor dat je warmtepomp uit staat als de Auer Edel draait. Brengt de cop omlaag. Het systeem water weer bijverwarmen nadat de Auer klaar is kost ook wel energie, maar significant minder dan tegelijkertijd draaien.
Bij 24/7 draaien kan dat uiteraard niet.
Dat ben ik met Koevlaas2 eens, de hewalex hergebruikt dan deels de warmte die mijn CV in de verwarming van het huis heeft gestopt. Dat is beter dan de warmte naar buiten ventileren, maar uiteindelijk niet duurzaam. Ik weet niet of dat apparaat uberhaupt kan moduleren. Kan ik nergens vinden, dus ook daarmee neig ik steeds meer naar het gebruik van de verwarmingswarmtepomp als backup. In de zomer warm water via de zonneboiler, in de winter mag de WP lekker brommen, dat ding staat toch buiten en de ramen zijn dan dicht.koevlaas2 schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:12:
[...]
Daarbij kan ik naast de Hewalux nog voor ongeveer gratis een "echte" warmtepomp zoals een panasonic monoblock plaatsen. Het idee is wel om van het gas af te gaan.
Ik heb vandaag even vrolijk een rondje langs alle beschikbare plekken voor buffervaten/boilervaten gelopen. En overal heb ik:
- wel de hoogte, maar niet veel diepte: bxd 50x50cm, hoogte 2.70m
- wel de breedte (+2 m), maar niet veel hoogte: hoogte 130cm
- de kruipruimte blijkt ook maar 50cm hoog te zijn (en het luik ernaartoe 75x50cm) dus allemaal klein formaat..
- De enige plek is waar nu de CV hangt, daar kan ik een model kwijt van 130x70cm (de lage uitvoering van het vat) https://zonneboilermagazi...et-3-zonnecollectoren-927
Dat laatste gebeurt dus best vaak;) Mijn AEG inductie plaat kwam af fabriek met die configuratie, dus ik heb 'm ook zo aangesloten.fmb schreef op zondag 1 november 2020 @ 07:44:
[...]
Hoe bedoel je dit?
Elke fase is 230V AC. Als je thuis een 3 fase aansluiting hebt, dan is het spanningsverschil tussen 2 verschillende fases 380/400V AC.
Ofwel; leg je 2 verschillende fases naar een apparaat dan heb je (met een nul erbij) 2 x 230V of 1 x 380/400V, maar dat laatste gebeurt volgens mij nooit.
Je kan bij een apparaat dus normaal gesproken 2 x 230V krijgen, of 3 x 380/400V. (en natuurlijk 1 x 230V)
Tussen de twee fase draden L1 en L2 staat een spanning van 400V
tussen L1 en N staat 230V
tussen L2 en N staat 230V
Anders zou ik ook 2 N-draden moeten trekken omdat deze anders dubbel belast zou worden...
Wat jij beredeneerd dacht ik het afgelopen jaar ook, tot ik ging testen.Andrehj schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:13:
[...]
Kun je dat uitleggen? Waarom zou de COP (waarvan eigelijk, van de Auer Edel of je WP?) lager zijn als de WP aan is?
De energie moet toch het water in. Of je dat nou iets later of iets eerder doet maakt niet zoveel uit. Het enige verschil is misschien dat de compressor van de Auer wat harder moet werken als de WP uit staat (en dus de bron wat koeler is), terwijl de compressor van de WP wat harder moet werken als ie aan staat tegelijk met de Auer, omdat dan zijn retour een heel klein beetje kouder is.
Maar onder aan de streep is dat natuurlijk lood om oud ijzer.
Mijn Panasonic H5 gaat flink in het aantal Hz omhoog op het moment dat de Auer aan staat. De Auer koelt de retour dusdanig dat de Pana meer aan de bak moet. Ik heb dit over meerdere maanden gemeten en in de Panasonic servicecloud gezien.
- COP 4,3 gemiddeld over een maand gemeten als de Auer draait wanneer de Pana aan staat.
- COP 5,3 gemiddeld over een maand gemeten als de Auer draait wanneer de Pana aan staat.
Het verbruik van de Auer gaat daarentegen maar minimaal omhoog. De retour is tussen de 18,5 en 20 graden als de Pana uit staat, i.p.v. tussen de 23 en 25 graden wanneer de Pana aan staat.
- 35 kWh verbruik Auer gemiddeld over een maand bij Pana uit.
- 30 kWh verbruik Auer gemiddels ove reen maand bij Pana aan.
Ik denk dat het komt doordat de Auer een vermogen heeft van 0,5 kW en de Pana een vermogen van 5kW. Je verbruikt dus minder kW door de Pana zuiniger te laten draaien en de Auer minder zuinig te laten draaien.
@Ep Woody Juist niet, gewoon laten draaien als de warmtepomp draait, dan kan de watertemperatuur omlaag om waardoor de COP juist omhoog gaat
Dit draai ik in feite om: de Auer niet laten draaien, waardoor de Pana minder hard hoeft te draaien. Heb je het wel eens getest en gemeten?
Welk type apparaat bedoel je overigens met een hewalex? Ik las ook iets over meer subsidie dan de aankoopkosten. Als ik naar de website van hewalex ga, zie ik dat ze veel apparaten verkopen.
Pendelen en standby kost wat Cop, jouw 86 kWh is incl standby verbruik tussen de runs door? Ik gok dat de ace eerder tegen de 4,1 zit dan de 6,6 met dat pendelen.Daannn1987 schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:53:
[...]
Ik gok dat de waarheid ergens in het midden ligt
Hier de ELGA Oktober 2020
Input 86 kwh
Output 472,7 kwh
Cop 5,5
Voor zover ik gezien heb ligt jou TA wel wat hoger dan die van mij, maar wellicht dat die van jou wat omlaag kan wanneer je meer flow door je vvw kan persen.
Ben benieuwd naar de kamstrup cijfers
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Deze Hewalex had ik gevonden: https://zonneboilermagazijn.nl/warmtepomp-30kwChris499 schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:49:
[...]
Wat jij beredeneerd dacht ik het afgelopen jaar ook, tot ik ging testen.
Mijn Panasonic H5 gaat flink in het aantal Hz omhoog op het moment dat de Auer aan staat. De Auer koelt de retour dusdanig dat de Pana meer aan de bak moet. Ik heb dit over meerdere maanden gemeten en in de Panasonic servicecloud gezien.
- COP 4,3 gemiddeld over een maand gemeten als de Auer draait wanneer de Pana aan staat.
- COP 5,3 gemiddeld over een maand gemeten als de Auer draait wanneer de Pana aan staat.
Het verbruik van de Auer gaat daarentegen maar minimaal omhoog. De retour is tussen de 18,5 en 20 graden als de Pana uit staat, i.p.v. tussen de 23 en 25 graden wanneer de Pana aan staat.
Ik denk dat het komt doordat de Auer een vermogen heeft van 0,5 kW en de Pana een vermogen van 5kW. Je verbruikt dus minder kW door de Pana zuiniger te laten draaien en de Auer minder zuinig te laten draaien.
@Ep Woody Juist niet, gewoon laten draaien als de warmtepomp draait, dan kan de watertemperatuur omlaag om waardoor de COP juist omhoog gaat
Dit draai ik in feite om: de Auer niet laten draaien, waardoor de Pana minder hard hoeft te draaien. Heb je het wel eens getest en gemeten?
Welk type apparaat bedoel je overigens met een hewalex? Ik las ook iets over meer subsidie dan de aankoopkosten. Als ik naar de website van hewalex ga, zie ik dat ze veel apparaten verkopen.
Ik zit waarschijnlijk verkeerd met mijn vraag hier (alvast excuses), maar misschien dat iemand het weet:
Ik koop een woning met een bodem warmtepomp die 178 liter warm water in een geïntegreerd vat heeft zitten.
Nu vraag ik mij af omdat het geïntegreerd is, hoe makkelijk je dit kan uitbreiden. Eventueel is het ook een optie een elektrische boiler bij te plaatsen. In eerste instantie is er maar 1 badkamer, maar wij hebben wel toekomst plannen om een tweede badkamer te bouwen.
Er is een meerwerk optie om een andere warmte pomp te nemen met 300 liter in een extern buffervat, maar deze is ruim 4000 euro duurder.
Ik koop een woning met een bodem warmtepomp die 178 liter warm water in een geïntegreerd vat heeft zitten.
Nu vraag ik mij af omdat het geïntegreerd is, hoe makkelijk je dit kan uitbreiden. Eventueel is het ook een optie een elektrische boiler bij te plaatsen. In eerste instantie is er maar 1 badkamer, maar wij hebben wel toekomst plannen om een tweede badkamer te bouwen.
Er is een meerwerk optie om een andere warmte pomp te nemen met 300 liter in een extern buffervat, maar deze is ruim 4000 euro duurder.
@BrainZz
Je verbruik is toch niet afhankelijk van de hoeveelheid badkamers, meer van de hoeveelheid personen.
Je verbruik is toch niet afhankelijk van de hoeveelheid badkamers, meer van de hoeveelheid personen.
Eens maar je kan dan wel sneller je warm water verbruiken. Voorlopig zijn we met 3 maar er kan altijd nog gezinsuitbreiding erbij komen. Met 2 kleine kinderen kan ik mij zomaar voorstellen dat 178 liter er zo doorheen is.Rol-Co schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:20:
@BrainZz
Zon super bodem warmtepomp heeft dat beetje water toch zo weer warm?BrainZz schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:27:
[...]
Eens maar je kan dan wel sneller je warm water verbruiken. Voorlopig zijn we met 3 maar er kan altijd nog gezinsuitbreiding erbij komen. Met 2 kleine kinderen kan ik mij zomaar voorstellen dat 178 liter er zo doorheen is.
Waar betaal je anders die 10000 euro extra voor?
1 PVoutput . Dongen NB
Wie dan leeft wie dan zorgt. Je kunt ook je warmwater gebruik beperken, dat is altijd een goed idee.BrainZz schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:27:
[...]
Eens maar je kan dan wel sneller je warm water verbruiken. Voorlopig zijn we met 3 maar er kan altijd nog gezinsuitbreiding erbij komen. Met 2 kleine kinderen kan ik mij zomaar voorstellen dat 178 liter er zo doorheen is.
Ik heb 150 liter water op 50 graden en kan daar 2 kinderen mee in bad doen en met z'n tweeën douchen. Ruim is het niet, maar het kan wel.
De kleine kinderen zou ik mij geen zorgen om maken, als ze tiener zijn pas.BrainZz schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:27:
[...]
Het hangt allemaal af van factoren als doorstroom hoeveelheid douchekop, lengte douchen, temperatuur, bad of niet en snelheid van opwarmen boiler.
Als jij het lekker vind om onder een stortdouche van 15 liter per minuut te staan voor een half uur heb je ruim tekort.
Je zal alles een beetje op elkaar moeten afstemmen. De 300 liter optie voor 4k meer is wel erg duur denk ik maar dat zijn alle dingen af bouw. Steek dat beter in extra pv.
Van 10 graden naar 58 graden in 84 minuten volgens opgave.reneeke1970 schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:33:
[...]
Zon super bodem warmtepomp heeft dat beetje water toch zo weer warm?
Waar betaal je anders die 10000 euro extra voor?
Dank voor alle reacties gelijk! Het duurt nog even (Q1 2022) ben benieuwd hoe het comfort gaat zijn zo gas loos.
Echt zo weinig mogelijk afbouw doen, en al helemaal geen dingen die je later eenvoudig (zelf) kan laten doen. Bij mij wilden ze €4500 voor voor 5 zonnepanelen en €1750 voor leidingen aanpassen in de keuken. Dat heb ik uiteindelijk voor €185 laten doen via werkspot.Rol-Co schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:46:
[...]
De 300 liter optie voor 4k meer is wel erg duur denk ik maar dat zijn alle dingen af bouw. Steek dat beter in extra pv.
Ja klopt, pv is meermaals voorbij gekomen voor 4-500,- per paneel extra, nooit doen natuurlijk en zodra je er woont die zooi van dak en aan de buren verkopen/geven plus het dak vol plempen met 350Watters + .dirkdeman schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:53:
[...]
Echt zo weinig mogelijk afbouw doen, en al helemaal geen dingen die je later eenvoudig (zelf) kan laten doen. Bij mij wilden ze €4500 voor voor 5 zonnepanelen en €1750 voor leidingen aanpassen in de keuken. Dat heb ik uiteindelijk voor €185 laten doen via werkspot.
Klopt is incl standby..Rol-Co schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:57:
[...]
Pendelen en standby kost wat Cop, jouw 86 kWh is incl standby verbruik tussen de runs door? Ik gok dat de ace eerder tegen de 4,1 zit dan de 6,6 met dat pendelen.
Heb de ELGA begrenst momenteel op TA 27. Lekker lange runs, heerlijk tijdens thuiswerken.
En klopt ja.. op laagste vermogen (tussen 166 en 200 watt) is de COP van de ELGA eigenlijk prut..
Ook pendelen op laagste vermogen doet de COP zeker geen goed.
Heel waardevol zon Kamstrup, en daar kun je goed op inspelen.
Waar ik vroeger vrolijk werd van het verre terugmoduleren van de ELGA naar 166watt, wordt ik dat nu niet meer
[ Voor 31% gewijzigd door Daannn1987 op 01-11-2020 13:33 ]
Inderdaad:BrainZz schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:05:
Ik zit waarschijnlijk verkeerd met mijn vraag hier (alvast excuses), maar misschien dat iemand het weet:
Ik koop een woning met een bodem warmtepomp.
Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis
[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 01-11-2020 13:38 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Als je meer info wil van de Auer dan geef maar een gil. Ik heb er een Kamstrup tussen zitten. Hier trekt hij meestal rond de 1kW uit de buffertank.Chris499 schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:49:
[...]
Wat jij beredeneerd dacht ik het afgelopen jaar ook, tot ik ging testen.
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Meer info is altijd interessant. Brand los zou ik zeggen.Nickkie55 schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:16:
[...]
Als je meer info wil van de Auer dan geef maar een gil. Ik heb er een Kamstrup tussen zitten. Hier trekt hij meestal rond de 1kW uit de buffertank.
Wat wil je wetenChris499 schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:29:
[...]
Meer info is altijd interessant. Brand los zou ik zeggen.
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Je cop van je Pana en je Auer in onderstaande 2 gevallen over een gemiddelde periode van minimaal een maand gemeten:
-Auer laten draaien wanneer Pana uit.
-Auer laten draaien wanneer Pana aan.
Het zit hier wat ingewikkelder in elkaar. De zonnecollectoren hebben tot nu toe genoeg vermogen geleverd om mijn 600l buffer te voorzien van warmte die de auer weer gebruikt. Ik heb de auer rechtstreeks op de buffer aangesloten.Chris499 schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:56:
[...]
Je cop van je Pana en je Auer in onderstaande 2 gevallen over een gemiddelde periode van minimaal een maand gemeten:
-Auer laten draaien wanneer Pana uit.
-Auer laten draaien wanneer Pana aan.
Ja, dat wordt appels met peren vergelijken. Maar klinkt als een mooi systeem!Nickkie55 schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:05:
[...]
Het zit hier wat ingewikkelder in elkaar. De zonnecollectoren hebben tot nu toe genoeg vermogen geleverd om mijn 600l buffer te voorzien van warmte die de auer weer gebruikt. Ik heb de auer rechtstreeks op de buffer aangesloten.
Zit je buffer dan wel aangesloten op je Pana systeem, of zijn dat 2 losse systemen? In dat geval kun je het enigzins met mijn systeem vergelijken. Mijn buffer is de vloerverwarming. Jouw voeding zijn de collectoren en bij mij de Pana.
[ Voor 21% gewijzigd door Chris499 op 01-11-2020 16:25 ]
Kan ik dit apparaat aansluiten op mijn Itho Daalderop? (325 m3/h) https://www.ithodaalderop...essional/product/545-5036drsyat schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:58:
[...]
Deze Hewalex had ik gevonden: https://zonneboilermagazijn.nl/warmtepomp-30kw
Vervolgens op de aanvoer van mijn cv systeem aansluiten voor ondersteuning voor mijn 5H? Hiermee herbruik ik de warme lucht die ik nu uit het dak van mijn huis blaas. Of zijn er betere ideeen/ apparaten voor te verzinnen?
5h? Gas cv?Chris499 schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:11:
[...]
Kan ik dit apparaat aansluiten op mijn Itho Daalderop? (325 m3/h) https://www.ithodaalderop...essional/product/545-5036
Vervolgens op de aanvoer van mijn cv systeem aansluiten voor ondersteuning voor mijn 5H? Hiermee herbruik ik de warme lucht die ik nu uit het dak van mijn huis blaas. Of zijn er betere ideeen/ apparaten voor te verzinnen?
De hewalex kan niet bepalen of zijn rendement hoger is dan die van je 5h. Deze staat aan of uit.
Je MV heeft op de laagste stand ongeveer een debiet 40m3 terwijl de hewalex een debiet heeft van ongeveer 300m3 heeft.
Oftewel de meeste warmte haalt ie van buiten en niet uit je mv. Je loopt dan risico dat je gaat bijbetalen ipv er voordeel van hebt. Of je moet het zelf gokken en deze beneden een bepaalde buitentemperatuur uit zetten. Maar dat zijn juist de momenten dat je je ventilatielucht wil inzetten...
Een mogelijk beter alternatief is den Itho HP M 25 i. Deze kan je beter configureren. Volgend jaar komt er een variant die je ook op de boiler kan aansluiten. Het is allemaal wel duurder in aanschaf dan de hewalex.
Ik gebruik geen gas meer. In de tuin staat een Panasonic 5H. Op zolder 2x Auer Edel 150L water- water warmtepompboilers.dick133a schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:20:
[...]
5h? Gas cv?
De hewalex kan niet bepalen of zijn rendement hoger is dan die van je 5h. Deze staat aan of uit.
Je MV heeft op de laagste stand ongeveer een debiet 40m3 terwijl de hewalex een debiet heeft van ongeveer 300m3 heeft.
Oftewel de meeste warmte haalt ie van buiten en niet uit je mv. Je loopt dan risico dat je gaat bijbetalen ipv er voordeel van hebt. Of je moet het zelf gokken en deze beneden een bepaalde buitentemperatuur uit zetten. Maar dat zijn juist de momenten dat je je ventilatielucht wil inzetten...
Een mogelijk beter alternatief is den Itho HP M 25 i. Deze kan je beter configureren. Volgend jaar komt er een variant die je ook op de boiler kan aansluiten. Het is allemaal wel duurder in aanschaf dan de hewalex.
Ik zoek eigenlijk een leuk project met een dergelijke warmtepomp voor op zolder. Een project dat me vrijwel geen geld kost vanwege de subsidie. Het apparaat dat jij stuurt kost inderdaad een stuk duurder. 2500 aanschaf, 1500 subsidie.
Kun je meerdere keren subsidie voor een warmtepomp aanvragen dan? Ik was in de veronderstelling dat dit eenmalig was.
[ Voor 28% gewijzigd door BertusB404 op 01-11-2020 18:03 ]
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
@BertusB404, er zijn mensen die subsidie krijgen voor een wp voor de CV en een wbp. Dus twee keer is mogelijk en ook voor twee warmtepompen voor CV.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Hier is alleen de landelijke regeling van toepassing, dus niets vanuit de gemeente of provincie voor zo ver ik heb kunnen acherhalen.
WPB en warmtepomp voor CV moet dan kunnen volgens mij. Want verschillende verwarmingstoestellen. Maar twee maal een warmtepomp voor CV weet ik niet zeker
WPB en warmtepomp voor CV moet dan kunnen volgens mij. Want verschillende verwarmingstoestellen. Maar twee maal een warmtepomp voor CV weet ik niet zeker
Er zijn mensen die 2x een 5H hebben besteld en subsidie hebben gekregen. Ze hebben de 5H in serie gezet i.p.v. een 10H. Goedkoper in aanschaf en verbruik.BertusB404 schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:10:
Hier is alleen de landelijke regeling van toepassing, dus niets vanuit de gemeente of provincie voor zo ver ik heb kunnen acherhalen.
Ik heb zelf voor 2 wpb subsidie gekregen en een wp.
Ik zie nu het volgende in de voorwaarden staan:
Dus schijnbaar kan dat. Wellicht ben ik in de war met de isolatiesubsidie.U mag voor meer apparaten subsidie aanvragen, maar u dient voor elk apparaat een aparte aanvraag in.
Als je het doet om geld te besparen dan hoef je het niet te doen. Ik verwacht namelijk niet de hewalex de cop van de H5 gaat verslaan.Chris499 schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:00:
[...]
Ik gebruik geen gas meer. In de tuin staat een Panasonic 5H. Op zolder 2x Auer Edel 150L water- water warmtepompboilers.
Ik zoek eigenlijk een leuk project met een dergelijke warmtepomp voor op zolder. Een project dat me vrijwel geen geld kost vanwege de subsidie. Het apparaat dat jij stuurt kost inderdaad een stuk duurder. 2500 aanschaf, 1500 subsidie.
Als je je MV altijd op standje 2 of 3 hebt staan en nooit op standje 1 hebt staan dan zou je een vwp kunnen overwegen zoals de savant.
Je zou ook nog naar de alira lwb kunnen kijken als alternatief voor de hewalex.
Daikin(-intergas) Altherma 8kw verwarmen en koelen hybrid (waarbij ik de gasketel alleen voor sww gebruik). Vlakke stooklijn Ta 30c. Geschakeld op ruimtethermostaat.
Oktober 2020. 308 gewogen graaddagen bij binnentemp 21 en stookgrens 16 graden. (KNMI Heino)
*WP stats eigen meting:*
Verbruikt: 171kwh
Opgewekt: 896kwh
= maandCOP 5,23
*WP stats Daikin meting*
Verbruikt: 174kwh
Opgewekt: 910kwh
= maandCOP 5,29
Mooi om te zien dat mn eigen externe meting zo overeenkomt met wat de daikin zelf meet :-). Doe ik het zelf dus net zo goed (of net zo slecht). Binnenkort kamstrup er in.
Oktober 2020. 308 gewogen graaddagen bij binnentemp 21 en stookgrens 16 graden. (KNMI Heino)
*WP stats eigen meting:*
Verbruikt: 171kwh
Opgewekt: 896kwh
= maandCOP 5,23
*WP stats Daikin meting*
Verbruikt: 174kwh
Opgewekt: 910kwh
= maandCOP 5,29
Mooi om te zien dat mn eigen externe meting zo overeenkomt met wat de daikin zelf meet :-). Doe ik het zelf dus net zo goed (of net zo slecht). Binnenkort kamstrup er in.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Ik kan met mijn wp het vat verwarmen maar ik gebruik mijn Nibe f130 hiervoor die met zo'n 100m3/h ventilatielucht iedere dag sww maakt. Ik monitor mijn kW die ik hier dagelijks voor nodig. De afgelopen 3 jaar ( 2016- 2019) was dit gemiddeld 178 m3 gas voor mijn sww. Afgelopen jaar had ik 321 kW nodig om mijn vat te verwarmen exclusief het vermogen de ventilator, en inclusief het vermogen van de ventilatie lucht koste het mij 443 kW.Daannn1987 schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:50:
[...]
Dat vat wordt wel verwarmd met een WP veronderstel ik?
Heb je een COP daarvan?
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
Even aan de kenners: er zat nogal wat lucht in mijn systeem (gasten hebben hem nieteens fatsoenlijk ontlucht) dus ik zoek even de goede druk om hem weer goed te zetten. Nu staat hij op 1.5 maar ik lees overal dat 1.7 (tussen de 1.5 en 2) aanbevolen is. Kan in de handleiding niet snel vinden wat ideaal is. Verhogen naar 1.7 dus?
Lucht verdwijnt meestal vanzelf wel, tussen de 1.5 en 2.0 is prima (zeker als er nog lucht inzit). Met 1.0 bar werkt ie ook nog hoor maar check het morgen nog even.ID-College schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:57:
Even aan de kenners: er zat nogal wat lucht in mijn systeem (gasten hebben hem nieteens fatsoenlijk ontlucht) dus ik zoek even de goede druk om hem weer goed te zetten. Nu staat hij op 1.5 maar ik lees overal dat 1.7 (tussen de 1.5 en 2) aanbevolen is. Kan in de handleiding niet snel vinden wat ideaal is. Verhogen naar 1.7 dus?
Dat meen je nietkoevlaas2 schreef op zondag 1 november 2020 @ 23:10:
[...]
Lucht verdwijnt meestal vanzelf wel,........
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ja klopt maar dit was wel enorm.. de hele radiator was nog leeg... beetje gek dat ze die niet even meegenomen hebben. Ga morgen ff spieken en zal hem aanvullen naar 1.7 en dan komende week weer eens aankijken! Thanks
Allen,
Ik heb een oude woning gekocht (8x16m vloeroppervlak, van begin jaren 1900, met zadeldak) en ga dit volledig renoveren. We plannen 12pir in de gevels, 22cm mw in het dak en 10pur in de vloer.
Op glv wil ik overal VV leggen. Op verdiep enkel in de badkamer. Slaapkamers zou ik een L/L wp hangen om te kunnen snel koelen of verwarmen.
Nu voor de vloerverwarming ga ik voor een warmtepomp. Kennelijk is er wat discussie wat er het interessantste is... 1 installateur stelt een split warmtepomp voor (Vaillant) met dan een buffervat van 800liter. Bovenste spiraal dan voor SWW, middenste voor vloerverwarming. Bedoeling is dan om WP bij optimaal rendement te laten werken.
Buffer heeft ook mogelijkheid voor aansluiting zonneboiler...
Nu zijn er veel mensen die zeggen dat de buffer de investering niet waard is. Alsook dat een zonneboiler nooit rendabel kan zijn. Ik vond het wel een interessante opstelling...
Wat is jullie idee?
Doen of niet doen?
Ik vind hier op het forum ook zeer weinig info over Vaillant warmtepompen... Alternatief zou de daikin altherma 3 kunnen zijn... Zijn dit merken die meer op de Belgische markt gericht zijn?
Ik heb een oude woning gekocht (8x16m vloeroppervlak, van begin jaren 1900, met zadeldak) en ga dit volledig renoveren. We plannen 12pir in de gevels, 22cm mw in het dak en 10pur in de vloer.
Op glv wil ik overal VV leggen. Op verdiep enkel in de badkamer. Slaapkamers zou ik een L/L wp hangen om te kunnen snel koelen of verwarmen.
Nu voor de vloerverwarming ga ik voor een warmtepomp. Kennelijk is er wat discussie wat er het interessantste is... 1 installateur stelt een split warmtepomp voor (Vaillant) met dan een buffervat van 800liter. Bovenste spiraal dan voor SWW, middenste voor vloerverwarming. Bedoeling is dan om WP bij optimaal rendement te laten werken.
Nu zijn er veel mensen die zeggen dat de buffer de investering niet waard is. Alsook dat een zonneboiler nooit rendabel kan zijn. Ik vond het wel een interessante opstelling...
Wat is jullie idee?
Doen of niet doen?
Ik vind hier op het forum ook zeer weinig info over Vaillant warmtepompen... Alternatief zou de daikin altherma 3 kunnen zijn... Zijn dit merken die meer op de Belgische markt gericht zijn?
Volgens mij ziet je installateur dollartekens door alle mogelijke opties aan te biedenthommich schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:59:
Allen,
Wat is jullie idee?
Doen of niet doen?
Zonneboiler verschillen de meningen inderdaad over, volgens mij is het (iets) rendabeler om zonnepanelen te nemen op de plek waar je normaal zonnecollectoren hebt liggen.
Vaillant wordt vaak door installateurs aangeboden omdat ze daar toch al een contract mee hebben voor de CV-ketels. Omdat de meeste Tweakers hier veel/alles zelf doen kom je die hier weinig tegen op het forum.
@thommich
Als je een buffervat wilt, kan ik je beter een complete zonneboiler aanschaffen, dan krijg je ook subsidie voor het buffervat.
Als je er dan een losse WP bij koopt ook met subsidie zit je mooi gebakken.
Als je een buffervat wilt, kan ik je beter een complete zonneboiler aanschaffen, dan krijg je ook subsidie voor het buffervat.
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
In belgie ja?Helhond schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:31:
@thommich
Lijkt me dat een vloerverwarming zelf al een flinke buffer is
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
M.i. moet je SWW en CV niet combineren.thommich schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:59:
Allen,
Wat is jullie idee?
Doen of niet doen?
Als je CV circuit de temperatuur uit het vat trekt heb je een koude douche.
Of je moet een na-verwarmer hebben op 3-fase die ten alle tijden warm wat er kan leveren dan zou het evt werken.
Daarnaast moet je ook bedenken; wat heb ja aan 800 liter warm water (60+ gr? ) in de zomer?
[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 02-11-2020 11:55 ]
Vier dagen gratis warm water met regenachtige week....Daannn1987 schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:54:
[...]
Daarnaast moet je ook bedenken; wat heb ja aan 800 liter warm water (60+ gr? ) in de zomer?
1 PVoutput . Dongen NB
Tja exc stilstandsverlies?reneeke1970 schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:59:
[...]
Vier dagen gratis warm water met regenachtige week....
Und niets is gratis
[ Voor 8% gewijzigd door Daannn1987 op 02-11-2020 12:47 ]
Het is mij niet precies duidelijk waarom mijn COP over de laatste jaren zoveel beter is geworden. De stooklijn is al tijden ongewijzigd, maar toch een betere sCOP. Besparingsmaatregelen leveren minder besparing op of andere effecten dan verwacht.
Zo zie ik bijvoorbeeld geen energiebesparing door een betere WTW (voorheen decentraal). Wel duidelijk betere luchtkwaliteit en een warmere kelder (niet verwarmd, wel geventileerd).
Idem voor de WTW ventilatie boven: geen directe besparing, wel beter comfort en iets warmer dan voorheen.
Mijn vermoeden is dat de eerste COP verbetering vanaf 2019 komt door een ander verwarmingsschema in combinatie met de tado. Meer comfort, een iets grotere warmtevraag en door het vooral overdag stoken een betere COP. Duidelijk geen energiebesparing dus met de tado!
Door het andere stookgedrag meer warmte met hetzelfde stroomverbruik en dus gelijke kosten (kWhE / graaddag).
De tweede stap in COP verbetering komt vermoedelijk door het toevoegen van een kanaalverwarmer in de ventilatie, maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Stooklijn is ongewijzigd. Ook verwacht ik niet dat dit de afgifte enorm veel verbetert. Wel een comfort cold spot in de kamer verholpen
.
Wat denken jullie er van, kloppen mijn vermoedens of moet ik het in een andere richting zoeken?
Overzicht COP en gebruik per graaddag (jaargemiddelden):
/f/image/uauIO0SQwTsbGcPr2wVFAISK.png?f=fotoalbum_large)
Thermostaatprogramma's:
Zo zie ik bijvoorbeeld geen energiebesparing door een betere WTW (voorheen decentraal). Wel duidelijk betere luchtkwaliteit en een warmere kelder (niet verwarmd, wel geventileerd).
Idem voor de WTW ventilatie boven: geen directe besparing, wel beter comfort en iets warmer dan voorheen.
Mijn vermoeden is dat de eerste COP verbetering vanaf 2019 komt door een ander verwarmingsschema in combinatie met de tado. Meer comfort, een iets grotere warmtevraag en door het vooral overdag stoken een betere COP. Duidelijk geen energiebesparing dus met de tado!

Door het andere stookgedrag meer warmte met hetzelfde stroomverbruik en dus gelijke kosten (kWhE / graaddag).
De tweede stap in COP verbetering komt vermoedelijk door het toevoegen van een kanaalverwarmer in de ventilatie, maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Stooklijn is ongewijzigd. Ook verwacht ik niet dat dit de afgifte enorm veel verbetert. Wel een comfort cold spot in de kamer verholpen
Wat denken jullie er van, kloppen mijn vermoedens of moet ik het in een andere richting zoeken?
Overzicht COP en gebruik per graaddag (jaargemiddelden):
/f/image/uauIO0SQwTsbGcPr2wVFAISK.png?f=fotoalbum_large)
Thermostaatprogramma's:
:fill(white):strip_exif()/f/image/8nEKP3z5wj8TOHpnsCjg0DXy.png?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Chris_82 op 02-11-2020 14:03 ]
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Plaats je die kanaalverwarmer 'gewoon' in je ventilatie kanaal na je wtw ? en sluit je hem aan op je 'CV' ?Chris_82 schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:54:
De tweede stap in COP verbetering komt vermoedelijk door het toevoegen van een kanaalverwarmer in de ventilatie, maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Stooklijn is ongewijzigd. Ook verwacht ik niet dat dit de afgifte enorm veel verbetert. Wel een comfort cold spot in de kamer verholpen.
Zit dus geen ventilator in verder?
Kost dat ongeveer ?
Pana WC12H9E8 / 1000L
MarFan schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:08:
[...]
Plaats je die kanaalverwarmer 'gewoon' in je ventilatie kanaal na je wtw ? en sluit je hem aan op je 'CV' ?
Zit dus geen ventilator in verder?
Kost dat ongeveer ?
:strip_exif()/f/image/xm464JNBXkPehSzgchAokcZT.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, gelijk in het kanaal na de VWTW-toevoer, CV toe/afvoer aansluiten, inregelen op dT en doet z'n ding.
Nieuwprijs net onder de 300 voor de Inatherm, rond de 200 voor een Barcol. Heb de mijne op marktplaats gevonden, nieuwstaat voor 100.
Dank voor je antwoord. Het idee met het buffervat is dat je kan opwarmen op het warmste moment van de dag. Zo vermijd je in de winter dat de warmtepomp 's avonds bij koudere temperaturen moet werken... Ook kan je dan mogelijks enkele dagen overbruggen.dirkdeman schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:14:
[...]
Volgens mij ziet je installateur dollartekens door alle mogelijke opties aan te bieden. Waarom zo'n ingewikkelde opstelling? Je kan toch gewoon je vloerverwarming en een SWW-boiler laten installeren, dan heb je die grote, ruimte slurpende buffer helemaal niet nodig.
Zonneboiler verschillen de meningen inderdaad over, volgens mij is het (iets) rendabeler om zonnepanelen te nemen op de plek waar je normaal zonnecollectoren hebt liggen.
Vaillant wordt vaak door installateurs aangeboden omdat ze daar toch al een contract mee hebben voor de CV-ketels. Omdat de meeste Tweakers hier veel/alles zelf doen kom je die hier weinig tegen op het forum.
Het idee van de zonnecollectoren is dat in het tussenseizoen de buffer quasi volledig kan opgewarmd worden door de zon en de warmtepomp dus enkel in de winter veel moet werken...? Of zie ik dat te rooskleurig? Welke merken van warmtepompen raden jullie aan? Installateur heeft bvb mindere ervaring met Daikin... Het is trouwens de bedoeling dat ik veel zelf doe, maar de warmtepomp zelf installeren laat ik de installateur doen.
Ik woon in belgië. Bij mijn weten wordt de premie voor de zonneboiler bepaald door het oppervlak van de collectoren (550€/m²)...Helhond schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:31:
@thommich
In principe zou dat niet mogen kunnen. De CV-leidingen zitten namelijk halfweg het buffervat, dus in de "minder warme" zone. SWW loopt door de bovenste spiraal in de warmste zone. Bovendien zal de warmtepomp opspringen wanneer het buffervat te laag in temperatuur komt om SWW te verzorgen... Met 800L buffer kan de vloerverwarming toch niet snel de warmte uit het vat trekken?Daannn1987 schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:54:
[...]
M.i. moet je SWW en CV niet combineren.
Als je CV circuit de temperatuur uit het vat trekt heb je een koude douche.
Of je moet een na-verwarmer hebben op 3-fase die ten alle tijden warm wat er kan leveren dan zou het evt werken.
800L warm water in de zomer is vooral nuttig op het moment dat de zomer begint weg te gaan. Dan kan ik nog even verder als er overdag zon is maar 's avonds warm water nodig is.
Of als ik later bvb een zwembad leg kan ik ook warmte uit het vat halen lijkt me?
Als ik het goed begrijp zouden jullie kiezen voor een "standaard" oplossing? Zijnde een split-warmtepomp lucht/water met een ingebouwde boiler voor SWW? Zonder ondersteuning voor zonnecollectoren en zonder buffer voor warm water? Klopt dat?
Ik heb wat proberen te zoeken in de historie van dit topic maar er is zo ontzettend veel informatie al gegeven in dit topic, vaak ook heel diepgaand, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet vrees ik...
Melcloud grafieken leeg?
Bij mij zijn in Melcloud de grafieken (Temperatuur per uur) leeg. Ben ik de enige of is dit bij jullie ook zo?
Bij mij zijn in Melcloud de grafieken (Temperatuur per uur) leeg. Ben ik de enige of is dit bij jullie ook zo?
Luchtverwarming, komt me bekend voorChris_82 schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:33:
[...]
[Afbeelding]
Ja, gelijk in het kanaal na de VWTW-toevoer, CV toe/afvoer aansluiten, inregelen op dT en doet z'n ding.
Nieuwprijs net onder de 300 voor de Inatherm, rond de 200 voor een Barcol. Heb de mijne op marktplaats gevonden, nieuwstaat voor 100.
Hier ook leeg...Andrehj schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:41:
Melcloud grafieken leeg?
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Met 800 liter ga je geen dagen overbruggen in de winter, dan mag je buffer een factor 10 groter zijn.thommich schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:39:
[...]
Zo vermijd je in de winter dat de warmtepomp 's avonds bij koudere temperaturen moet werken... Ook kan je dan mogelijks enkele dagen overbruggen.
Tsja... het klinkt allemaal wel logisch op zich, maar erg conventioneel is het niet. Ik vraag me ook af of de extra kosten die ermee gemoeid zijn opwegen tegen de besparing. Het voorgestelde systeem met een groot buffervat, extra pomp en zonnecollectoren zal nu eenmaal een stuk meer kosten als 1 simpele pomp plus een SWW-voorziening. Stel dat de voorgestelde oplossing een paar procentpunten efficiënter kan werken dan is de vraag of je de extra investeringen er wel uithaalt.
Maar goed, misschien zijn we hier op het forum wel aan het navelstaren en apen we gewoon elkaars opstellingen na.
Koel je hier ook mee? Je zou 's zomers de lucht iets kunnen ontvochtigen / koelen. (Maar dan zit de condensafvoer niet goed, zo lijkt het op de foto)Chris_82 schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:33:
[...]
[Afbeelding]
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Dat is mooi spul! Hier heb ik een aanvoerkanaal een klein beetje afgeplakt omdat ik de relatief koude luchtstroom niet lekker vind als ik op de bank zit. Wellicht hiermee 2 vliegen in 1 klapChris_82 schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:33:
[...]
[Afbeelding]
Koel je daar ook mee?
Nee, heb de WP hier nog nooit gebruikt voor koeling. Vrijwel overal gelast stalen leidingwerk. Risico op condens en roest is mij te groot.
De capaciteit om te koelen met zo'n kanaalverwarmer is waarschijnlijk nog kleiner dan bij verwarmen. Er zit ook geen aparte condensafvoer op.
De capaciteit om te koelen met zo'n kanaalverwarmer is waarschijnlijk nog kleiner dan bij verwarmen. Er zit ook geen aparte condensafvoer op.
Ik had mij daar een beetje in verdiept, omdat de lucht van de WTW wat wilde ontvochtigen ivm koelen in de zomer. Viel (op papier) inderdaad wel tegen, maar als hij er toch al zit; het helpt altijd watChris_82 schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:22:
Nee, heb de WP hier nog nooit gebruikt voor koeling. Vrijwel overal gelast stalen leidingwerk. Risico op condens en roest is mij te groot.
Mijn uiteindelijke oplossing (voor degene die het interessant vinden) staat hier:
Luchtontvochtiger in WTW aanvoerkanaal
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Echt wel, het is net geld 🤣
Geen last van.Andrehj schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:41:
Melcloud grafieken leeg?
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
Hier werkt het inmiddels ook weer.
Kwam deze tabel tegen, met lage Ta zal het vermogen navenant inzakken.Ep Woody schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:46:
[...]
Luchtverwarming, komt me bekend voorSlimme truc. Of het heel veel effect heeft is vraag twee in dit geval, want het oppervlakte van de radiator is maar beperkt en de luchtstroom is niet erg hoog, maar alle beetjes helpen.

https://www.degroenebrink...naverwarmingsbatterij.pdf
Laatst was de data ongeveer 2 weken weg, die jappen zijn ergens mee bezig denk ik.Andrehj schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:07:
Hier werkt het inmiddels ook weer.
Of ze hebben een Stagiaire...
Klopt helemaal. Als ik op de Kamstrup kijk scheelt het momenteel ca. 30 L/uur op 830 L/uur totaal met een dT van 4, oftewel zo'n 150W.Wolly schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:13:
[...]
Kwam deze tabel tegen, met lage Ta zal het vermogen navenant inzakken.
[Afbeelding]
https://www.degroenebrink...naverwarmingsbatterij.pdf
Met lagere buitentemperatuur daalt de luchttemperatuur van de WTW en stijgt de WP Ta, dus dan doet het wel iets meer.
[ Voor 11% gewijzigd door Chris_82 op 02-11-2020 21:44 ]
Ik denk dat je grootste winst zit in het feit dat de luchtstroom een leuk stukje opgewarmd wordt waardoor het gevoel van een koude luchtval minder is. Anders valt er lucht van ongeveer kamertemperatuur neer, nu zal dat een stukje hoger liggen.Chris_82 schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:40:
[...]
Klopt helemaal. Als ik op de Kamstrup kijk scheelt het momenteel ca. 30 L/uur op 830 L/uur totaal met een dT van 4, oftewel zo'n 150W.
Met lagere buitentemperatuur daalt de luchttemperatuur van de WTW en stijgt de WP Ta, dus dan doet het wel iets meer.
Je kunt de afgifte nog iets verhogen, als je hem geknepen hebt, door het water er sneller er meer water doorheen te laten stromen. Zeker omdat dit toch een radiator is die naar ongeveer alle ruimtes gaat is dat geen issue voor de onbalans in de verwarming van de individuele kamers/zones.
Ik was eens benieuwd hoe jullie de onderhoud aan de warmtepomp doen. Dus ik zoeken op 'onderhoud' in dit topic en slechte enkele reacties die niet over onderhoud gaan 
Dus dan als maar als een van de weinige: hebben jullie een onderhoudscontract? Voor een cv is het vrij gangbaar maar voor een warmtepomp is de spoeling wat dunner. Hebben jullie een dergelijk contract of laten jullie eens in de tijd iemand ernaar kijken? Of wellicht zelf?
Dus dan als maar als een van de weinige: hebben jullie een onderhoudscontract? Voor een cv is het vrij gangbaar maar voor een warmtepomp is de spoeling wat dunner. Hebben jullie een dergelijk contract of laten jullie eens in de tijd iemand ernaar kijken? Of wellicht zelf?
@ID-College, af en toe het filter in de warmtepomp en het magneetfilter schoonmaken. Verder niets. Als er koudemiddel lekt, ga je dat merken in performance en dan moet je wel de STEK-monteur bellen.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Twee weken geleden een PUHZ-SW75VAA + EHST20D-VM2D laten installeren en afgelopen weekend verhuisd (
). Gisteren de compensatiecurve aangepast in overeenstemming met de warmteverliesberekening & MELCloud geactiveerd. Met het weer van deze middag (Tb = 12°C) zou de aanvoertemperatuur 26°C moeten bedragen.
:strip_exif()/f/image/UWusshvyisUSqmlfMqvtdkVT.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik MELCloud echter bekijk ligt Ta beduidend hoger (30 tot 31°C).
/f/image/IlQ5NYvzvY7ffTNP9sCDU2R1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GyjxyTXk3cSouIAgmpFP9H4z.png?f=fotoalbum_large)
Allemaal nog nieuwe materie voor mij, iemand een verklaring?

:strip_exif()/f/image/UWusshvyisUSqmlfMqvtdkVT.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik MELCloud echter bekijk ligt Ta beduidend hoger (30 tot 31°C).
/f/image/IlQ5NYvzvY7ffTNP9sCDU2R1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GyjxyTXk3cSouIAgmpFP9H4z.png?f=fotoalbum_large)
Allemaal nog nieuwe materie voor mij, iemand een verklaring?
minimaal vermogen?
Wellicht dat bij minimale vermogen (20%x7,5kW??) de Ta naar 31 stijgt?
Wellicht dat bij minimale vermogen (20%x7,5kW??) de Ta naar 31 stijgt?
[ Voor 66% gewijzigd door BarryH op 03-11-2020 15:23 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@tehfnz Waarschijnlijk staat de regeling niet ingesteld op 'Compensatiecurve verwarmen', maar op 'Voorloop temp verwarmen' of 'Ruimtetemp verwarmen'. Hoe ziet je startscherm eruit?
@tehfnz Staat goed, welke temperatuur zie je als je de 'i' ingedrukt houdt? De Ta zou maximaal 2°C boven die temperatuur mogen komen.
@tehfnz Dan zul in de instellingen de gemeten temperatuur eerst op moeten zoeken, want die 26°C is de wenstemperatuur. Ik weet niet of Melcloud de maximale of gemiddelde temperatuur geeft in dat uur. Hoeveel afgifte heb je, want hij is aan het pendelen, maar dat zie ik niet in de grafieken?
@doek55 weet je welke code in het servicemenu ingegeven moet worden om de gemeten temperaturen uit te lezen?
Afgifte: 200m2 vloerverwarming en buffervat van 100l
Afgifte: 200m2 vloerverwarming en buffervat van 100l
@tehfnz
THW1 is aanvoer warmtepomp
THW2 is retour warmtepomp
THW6 is aanvoer zone1
THW7 is retour zone1
Het lijkt er dus op dat hij regelt op de temperatuur van Zone1 en daarvoor een hogere THW1 hanteert. Ik heb zelf geen buffervat of Zone1 aangesloten. Wellicht dat iemand anders deze regeling kent.
THW1 is aanvoer warmtepomp
THW2 is retour warmtepomp
THW6 is aanvoer zone1
THW7 is retour zone1
Het lijkt er dus op dat hij regelt op de temperatuur van Zone1 en daarvoor een hogere THW1 hanteert. Ik heb zelf geen buffervat of Zone1 aangesloten. Wellicht dat iemand anders deze regeling kent.
Alvast bedankt @doek55, hopelijk kan iemand anders helpen.
MONITORING oktober: we missen nog:
@hrt @Oxellaar @Anoniem: 77486 @zandstraat @Felicia @Baapje327 @Remco45@thido @Stoofie @Enerziek
@hrt @Oxellaar @Anoniem: 77486 @zandstraat @Felicia @Baapje327 @Remco45@thido @Stoofie @Enerziek
Wellicht dat @Grolsch iets meer kan vertellen over de regeling van Mitsubishi icm buffervattehfnz schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:02:
Alvast bedankt @doek55, hopelijk kan iemand anders helpen.
Heb ze meteen gestuurd @Tomexergie, had 'm in de agenda gezet maar was 't weekend ziek en toen vergeten
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Schiet mij maar lek wat betreft de regelstrategie van mijn ELGA ACE. Het is nu 9,1 graden buiten en volgens de WAR stooklijn en WAR+RAR stooklijn zou de aanvoertemperatuur rond de 34 a 35 graden moeten zitten.
En wat doet mijn ELGA?
:fill(white):strip_exif()/f/image/tAaNd6v7LEki3tkja889PUJ7.png?f=user_large)
42 graden aanvoer en een waardeloze COP. 8.5kW afgegeven vermogen bij 2.28kW opgenomen. Dus COP van net boven de 3.
En wat doet mijn ELGA?
:fill(white):strip_exif()/f/image/tAaNd6v7LEki3tkja889PUJ7.png?f=user_large)
42 graden aanvoer en een waardeloze COP. 8.5kW afgegeven vermogen bij 2.28kW opgenomen. Dus COP van net boven de 3.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Bijzonder lastig apparaat zeg...mkleinman schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:13:
Schiet mij maar lek wat betreft de regelstrategie van mijn ELGA ACE. Het is nu 9,1 graden buiten en volgens de WAR stooklijn en WAR+RAR stooklijn zou de aanvoertemperatuur rond de 34 a 35 graden moeten zitten.
En wat doet mijn ELGA?
[Afbeelding]
Kan het zijn dat Elga ACE regelt op de stooklijn van de HCTM? Welke stooklijn staat daar op ingesteld?
Ik heb heb je 't 1/11 doorgegeven..Tomexergie schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:01:
MONITORING oktober: we missen nog:
kWh E 121
kWh W 477
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Verhaal wordt ietsje anders. Mijn vrouw had de thermostaat een graad hoger gezet op 21,0 graden. En blijkbaar past de ACE dan een compensatie toe.Daardoor stond interne setpoint in de ACE op maar liefst 48 graden.Chris_82 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:46:
[...]
Bijzonder lastig apparaat zeg...
Kan het zijn dat Elga ACE regelt op de stooklijn van de HCTM? Welke stooklijn staat daar op ingesteld?
Het is funest voor de COP maar geeft wel aan wat voor beest het van een apparaat is. 2.3kW opgenomen vermogen en gewoon bij dit weer bijna 9kW aan warmte toevoegen in huis en boilervat. Mijn boilervat is ook intussen 40 graden.
Overigens; Stooklijn die staat op 2 dacht ik. ( parameter 0010 of 11 uit mijn hoofd ).
Dit topic is gesloten.