mkleinman schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:01:
[...]
Simpel; Ik betaal nu voor 122m3 gas per jaar bijna 300 euro. Dit komt door het vastrecht op de gasaansluiting. Daar kan ik ongeveer 1500kWh voor aanschaffen voor het douchen en voor het koken.
En dat moet gemakkelijk lukken daarmee, dus financieel zou ik er ook mogelijk op vooruit kunnen gaan.
Dat zou inderdaad ideaal zijn geweest, maar mijn BG ziet er als volgt uit:
In de hal, laat staan in de trapkast maakt het me geen drol uit als daar een kabelbuis/goot loopt voor een nieuwe verse 3-fasegroep met 5 kabels. Maar om nu elektriciteit gewoon plompverloren onder het daadwerkelijke toilet door te trekken, gaat me toch wat ver, en mag waarschijnlijk ook niet. De toiletruimte is ook netjes betegeld en de spoelbak zit ingebouwd, dus ik gok dat het geen goedkoop grapje gaat zijn.
Ik heb ook al gekeken wat er wél al naar de keuken loopt. De oven en de vaatwasser hebben ieder hun eigen groep, en ook de helft van de stopcontacten daar, zitten op de groep van de meterkast. Maar alle buizen zijn flexibel en niet dik genoeg om conform de veiligheidsnormen 2.5mm2-kabels doorheen te trekken voor een driefasegroep. En de stopcontacten in de keuken die op de meterkastgroep zitten wil ik best opofferen om een kookgroep voor te vormen, maar dan kom ik dus nog steeds een groep tekort.
Enfin, dit is dus de reden dat ik voor zover ik kan zien niet van het gas af kan, maar heel erg fijn dat je een eind met me mee wilt denken! Goed, puur qua kosten kan ik dus de afschaf van het vastrecht niet meenemen. Aan de andere kant is het ook niet zo dat dat 300 euro per jaar is. Omdat ik al gedeeltelijk met warmtepomp stook (LLWP), heb ik afgelopen jaar slechts 400 kuub aan gas verstookt, waardoor ik dus ook "slechts" €14 per maand aan vastrecht kwijt ben voor gas.
De reden dat ik nu naar een LWWP vraag, al dan niet hybride, is omdat de HR-ketel toch al op leeftijd is (Nefit Topline HRC 25, 2009, gereviseerd) en ik merk dat ik vloerverwarming toch echt wel veel fijner vind dan luchtverwarming.
Dus zoals ik het zie, is vastrecht voor gas een neutrale factor en komt het bij mij neer op de volgende voordelen voor hybride:
- gemiddeld iets voordeliger stoken ivm COP < 2,7 op koude dagen
- geen extra ruime voor een grote boiler nodig
- onbeperkt SWW
- ik kan een kleinere LWWP kopen
De besparing om de verbruikskosten van een WPB zijn vrij niehiel. Volgens mij heb ik afgelopen zomermaanden niet meer dan 12m3 per maand verbruikt. Dus max 12 kuub voor SWW en koken op gas (soms nog minder). Dus van een kostenbesparing op verbruikskosten van SWW hoef ik het niet te hebben.
Voordelen voor all-electric:
- ik kan de HR-ketel vervangen voor een all-in-one, wat wellicht goedkoper is in de aanschaf en in onderhoud dan weer een losse HR-ketel met een hybride LWWP.
- Elektrisch is natuurlijk veiliger dan een verbrandingsketel qua brandgevaar en CO.
- Een WPB is wellicht iets voordeliger in gebruik dan gas, maar zoals eerder gezegd ga ik dat, in ieder geval bij de aanschaf en installatie van een losse WPB, nooit terugverdienen.
Tenzij de aanschaf en onderhoud van een all-electric + WPB (al dan niet all-in-one) goedkoper is dan van een hybride LWWP + gasketel, neig ik er daarom naar om een gasketel te blijven gebruiken voor SWW. En als die er toch al hangt, waarom hem dan niet lekker mee laten stoken als dat goedkoper dan wel capaciteitstechnisch nodig is?
[
Voor 4% gewijzigd door
HarmoniousVibe op 31-10-2020 14:48
]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW