Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.228 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:16
dirkdeman schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:45:
[...]

Dat maakt per saldo natuurlijk niet uit zolang het ding in je huis hangt... :*)
Klopt, maar de technische ruimte boven is al erg warm, extra warmte hoeft niet. De server/ups verwarmen de overloop al.
Beneden 1 verdeler in de bijkeuken, die wil ik zo koel mogelijk houden.
En de laatste verdeler zit in de best geisoleerde ruimte, daar warmt het al op door 1 persoon en een laptop, dus die wil ik ook zo koel mogelijk houden.

Wat dat betreft heb ik destijds de locaties eigenlijk niet goed bepaald, helaas.

@Rol-Co als het goed is gaat een kunstof verdeler minder kans op condenseren hebben. De warmte overdracht van kunstof is al minder dan van RVS. Verder heeft degene die ik toegepast heb een dubbele kamer om het nog meer te voorkomen.

[ Voor 15% gewijzigd door format5 op 30-10-2020 18:21 ]

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:41
Dat van dat vermogen zal ik navragen hoe ze hier aan komen totaal is het 280m2

quote]Ep Woody schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:20:
[...]

Kijk ook even naar wat je zelf wil doen en in hoeverre je het leuk vindt om de verwarming te optimaliseren. Een ELGA ACE is heel uitgebreid maar lastig te doorgronden, een Panasonic is beperkter qua opties, maar daardoor beter te begrijpen. Dat kan ook een van de punten zijn die je mee zou kunnen nemen in je beslissing.

Neem ook minimale afgifte mee in je zoektocht, zodat je in het kwakkelseizoen niet vast zit aan een enorme afgifte, maar een constante afgifte kan maken.

Qua keuze opties heb ik geen antwoord voor je, maar het geeft je wel wat zoekrichtingen.

Waar is de 11/12 kW op gebaseerd? Dat zou met een globale berekening BENG met WTW neerkomen op zo'n 430 m2 oppervlakte?
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Ik ben ook aan het kijken naar het laten installeren van een L/W-WP voor op de benedenverdieping (vloerverwarming). Boven heb ik namelijk reeds L/L-WP (en geen vloerverwarming). De radiatoren daar zijn nog nooit aan geweest.

Nu ben ik heel erg aan het twijfelen tussen een hybride en een all-electric warmtepomp. Het is namelijk zo dat mijn sanitair waterverbruik vrij laag is en ik nog kook op gas. Overstappen naar inductie wordt lastig, want ik heb geen kruipruimte of loze buizen liggen tussen de keuken en de meterkast, waardoor de aanleg van een 2- of 3-fasegroep naar de keuken toe een kostbare zaak gaat worden. Volgens de elektricien moet dan de muur in de hal en achter het toilet open worden gebroken, en daarna dus weer dicht worden gemaakt en opnieuw gestuct e.d. Dat zie ik uiteraard niet heel erg zitten.

Enfin, ik heb me er dus al redelijk bij neergelegd dat ik die 15 euro per maand vastrecht gewoon zal moeten blijven betalen. Hierdoor vraag ik me ook af in hoeverre het nog slim is om voor all-electric te gaan? Door hybride te nemen kun je in theorie onder álle omstandigheden met een optimale COP prijsgebaseerd stoken, terwijl all-electric op een gegeven moment natuurlijk onder het breakevenpunt van joule per euro zakt (COP 2,8 ofzo). De meerkosten voor een al dan niet ingebouwde WPB ga ik waarschijnlijk nooit terugverdienen met het SWW-verbruik van mijn éénpersoonhuishouden.

Daarom de vraag: zit er een fout in mijn redenering en/of zie ik iets over het hoofd? Of kan ik in mijn situatie inderdaad beter hybride pakken dan all-electric? Of zou ik zelfs toe kunnen met een hybride ventilatiewarmtepomp? Ik heb mechanische ventilatie, maar wel alleen uit het toilet en de badkamer.

De benedenverdieping is ca. 100m3 en het huis is uit de jaren 90 met volledige isolatie conform de toen geldende standaarden.

[ Voor 3% gewijzigd door HarmoniousVibe op 30-10-2020 18:46 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
Leudal schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:58:
[...]

Ik vraag me af of dat niet slecht is voor de levensduur
Valt mee hoor, de compressor van een WP is gemaakt om +100.000 start/stops te maken.
Stel (erg ongunstig scenario, ik komt nog niet aan de helft) dat een WP 20 start/stops maakt per dag, en dat we 365/2 dagen per jaar verwarmen.
=182.5x20=3650 start/stops per jaar
Stel dat de WP er na 100.000 start/stops spontaan mee zou stoppen dan zijn we 27,39 jaar verder.
Ik verwacht niet dat ik in december 2047 nog met dezelfde WP loop te verwarmen.
Als er iets kapot gaat is dat naar alle waarschijnlijkheid een pomp/electronica component, relais, sensor.

Ik loop al ruim 4 jaar mee in deze topicsreeks, en nog nooit iemand met een kapotte compressor gehoord. (@koevlaas2 uitgesloten met een Michelin warmtepomp, die man heeft ook al 3 kotly boilers om zeep geholpen :+ )
, de thermostaat laat de warmtepomp ineens stoppen.
Ja, en? Daar zijn ze voor gemaakt
Dat vind ik het nadeel van de Tado thermostaat dat aan uit gedrag.
Met de war regeling en een lage T.A. duurt het hier te lang voor dat de warmtepomp weer start.(de nieuwere type starten eerder op )
Beste is voor hier een buffervat met extra pomp aangestuurd door de thermostaat.
Wat veranderd een buffervat aan pendelgedrag door een te hoog minimaal vermogen ?

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 30-10-2020 19:55 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@format5

Maar dan is er wel een ander deel wat condens gaat krijgen toch? Aansluitingen en leiding bijv, je kan gewoon niet onder dauwpunt en is niet genoeg voor koelen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 06:17
format5 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:18:
[...]
Klopt, maar de technische ruimte boven is al erg warm, extra warmte hoeft niet. De server/ups verwarmen de overloop al.
Beneden 1 verdeler in de bijkeuken, die wil ik zo koel mogelijk houden.
En de laatste verdeler zit in de best geisoleerde ruimte, daar warmt het al op door 1 persoon en een laptop, dus die wil ik ook zo koel mogelijk houden.
Wat dat betreft heb ik destijds de locaties eigenlijk niet goed bepaald, helaas.
@Rol-Co als het goed is gaat een kunstof verdeler minder kans op condenseren hebben. De warmte overdracht van kunstof is al minder dan van RVS. Verder heeft degene die ik toegepast heb een dubbele kamer om het nog meer te voorkomen.
En toch zou ik mooi de RVS 5 groeps verdeler bij heima mee bestellen: https://www.heima24.de/in...er-fuer-5-heizkreise.html. Ga je geen spijt van krijgen. Nog wel even de bochtjes en kranen mee bestellen voor aan de verdeler... Zoals gezegd: je kunt toch niet heel laag temperatuur koelen omdat je dan een drijfnatte vloer krijgt, en dan zijn die paar druppels condens geen enkel probleem voor je RVS verdeler...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Grolsch schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:52:

Wat veranderd een buffervat aan pendelgedrag door een te hoog minimaal vermogen ?
je kan het standverlies erbij tellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:15

Japie.G

Colour Classic

Vraagje voor de thermodynamica profs hier.

Stel: mijn huis koelt 1 graad af op dag x. Van 21 graden naar 20 graden. Ik heb een run van 40kwh thermische energie nodig om die graad er weer bij te krijgen.

Heeft mijn huis dan altijd die 40kwh thermische energie nodig om die graad er bij te pompen? Met als enige verschil dat tijdens heel koud weer het warmteverlies van de woning tijdens de run groter is dan de uitgangssituatie, en er dus meer thermische energie nodig is voor die graad winst (dus de 40kwh + verlies van warmte uit de woning tijdens de run)? En tijdens een warmere dag verliest het huis tijdens de run minder warmte en zal er dus ook minder kwh thermisch nodig zijn om die graad er weer bij te krijgen?

Kan ik het zo zien?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Lijkt me wel, klopt als een bus.

Een huis heeft net als een liter water x energie nodig om 1 graad te verwarmen.

Tel dat het warmteverlies bij op en je bent er.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
[...]

Ik loop al ruim 4 jaar mee in deze topicsreeks, en nog nooit iemand met een kapotte compressor gehoord. (@koevlaas2 uitgesloten met een Michelin warmtepomp, die man heeft ook al 3 kotly boilers om zeep geholpen :+ )
Gaan we op de man spelen ?
2 Kotly boilers, de 3e is nog heel.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 30-10-2020 21:31 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
Rol-Co schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:57:
@format5

Maar dan is er wel een ander deel wat condens gaat krijgen toch? Aansluitingen en leiding bijv, je kan gewoon niet onder dauwpunt en is niet genoeg voor koelen.
Beneden dauwpunt zal er inderdaad altijd wel ergens condens komen ja. Daar ontkom he niet aan.
Toch gaat persoonlijk mijn voorkeur nog steeds naar een kunstof verdeler ipv rvs.

@falconz Ik zeg ook niet of hij er wel of geen spijt van gaat krijgen. Ik zelf zou zeker geen RVS verdeler willen in mijn situatie, en ben dan ook voor een dubbelwandige kunstof verdeler gegaan.
De voornaamste redenen zijn, zoals ik al zei, geweest zorgen dat de verdelers minder warmte af staan aan de omgeving. Minder condens bij koelen is dan een leuke bijkomstigheid.

[ Voor 28% gewijzigd door format5 op 30-10-2020 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
dirkdeman schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:00:
Ik zit toch een beetje in m'n maag met het minimale vermogen van de Panasonic J-serie. We hebben een warmtebehoefte van maximaal 6,7kW. Dan zou je zeggen: een J7-serie past daar perfect bij. Maar: ons huis is nieuw (2019), beneden 70m2 VVW, boven radiatoren.

De J-serie heeft een mimimaal thermisch vermogen van 2,5kW. Dat kan ik toch nooit kwijt op dagen als deze? En dit soort dagen van een graad of 10 komen toch heel veel voor? Bij dit soort dagen geeft mijn 70m2 vloerverwarming met een aT van 27C en rT van 25C volgens de berekeningen 25W/m2 af. Boven hebben we de radiatoren eigenlijk altijd dicht. Dan is mijn afgifte dus maar 1750W. Of maak ik hier een rekenfout?

Ik vind het gewoon zo moeilijk voor te stellen, het is alsof je een auto koopt die eigenlijk niet langzamer kan rijden dan 60km/u, maar een topsnelheid heeft van 120km/u. Die koopt toch niemand?
Mijn 50m2 vloerverwarming heeft bij lange na niet 5 kW afgifte vermogen op papier, toch draait mijn WP uren op dit vermogen of zelfs nog hoger, voordeel van het bufferende vermogen van mijn vloer.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 05:08
koevlaas2 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:37:
[...]

Mijn 50m2 vloerverwarming heeft bij lange na niet 5 kW afgifte vermogen op papier, toch draait mijn WP uren op dit vermogen of zelfs nog hoger, voordeel van het bufferende vermogen van mijn vloer.
Heb hier vanochtend vroeg ook 3 uur lang gemiddeld 5kW thermisch in 45m2 vloer staan duwen, zelfs met laminaat geen probleem, tot hij afsloeg op de thermostaat :)

Met een COP van 6,5 :P (al is dat geen kunst met Tb 13gr denk ik)

[ Voor 6% gewijzigd door Robindd op 30-10-2020 21:52 ]

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Robindd schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:51:
[...]

Heb hier vanochtend vroeg ook 3 uur lang gemiddeld 5kW thermisch in 45m2 vloer staan duwen, zelfs met laminaat geen probleem, tot hij afsloeg op de thermostaat :)

Met een COP van 6,5 :P (al is dat geen kunst met Tb 13gr denk ik)
Alleen met radiatoren en/of vloerverwarming op isolatie is je minimale vermogen wellicht een issue, daarom is in een (oud) huis infrezen van vloerverwarming zo effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Valt mee hoor, de compressor van een WP is gemaakt om +100.000 start/stops te maken.
Stel (erg ongunstig scenario, ik komt nog niet aan de helft) dat een WP 20 start/stops maakt per dag, en dat we 365/2 dagen per jaar verwarmen.
Stel dat de WP er na 100.000 start/stops spontaan mee zou stoppen dan zijn we 27,39 jaar verder.
Als er iets kapot gaat is dat naar alle waarschijnlijkheid een pomp/electronica component, relais, sensor.

Ik heb er 1 gevonden met een kapotte compressor, een of andere Hitachi in Frankrijk en repareren zou geloof ik een kleine € 8k moeten kosten.
Het verhaal erachter ken ik overigens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[...]

Welke merk compressor is gemaakt voor maar +100.000 starts? Mijn warmtepomp doet er 4 per uur namelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 30-10-2020 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dre schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:59:
[...]

Welke merk compressor is gemaakt voor maar +100.000 starts? Mijn warmtepomp doet er 4 per uur namelijk.
Dat vind ik ook wel wat veel 4 per uur. Wat gaat er niet goed?

Maar ik geef aan minimaal 100k starts, kunnen er ook 500k zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ep Woody schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:21:
[...]

Dat is een andere discussie. Dat gaat om de minimale opwekt van een warmtepomp. Als dat minimaal 2500 watt is, dan moet die minimaal dat af kunnen geven in de radiatoren. De radiatoren bepalen bij welke aanvoertemperatuur dat is. Die balans zorgt voor een niet pendelende warmtepomp op een bepaalde minimale watertemperatuur/buitentemperatuur.
Stooklijn even met +5°C hoger gezet. Nog steeds volop pendelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7fW8wPPRRZ_HRDXC5WMKnx8TYg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E5gSOAalTI7xOxdFQLKvb8Fz.png?f=user_large

Het verhaal moduleren vs pendelen gaat bij mij niet zomaar werken. De Ta moet flink omhoog (slechtere COP).

Beste optie is meer massa (beton/ vloerverwarming). Of extra ruimtes verwarmen.

@Grolsch
Gaat hartstikke goed. Maar 35 liter water equivalent is niet zoveel. Die 2500W (?) die mijne minimaal doet gaat er in no time doorheen met 4,19 kJ/kg water.
Maar waarom 100k minimaal. Is dat ergens gespecificeerd?

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 30-10-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:27
Dre schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:18:
[...]

Heb je al eens nagerekend op welke Ta je afgifte voldoende is voor de minimale afgifte van je WP. Toen ik dat hier deed kwam ik er ook achter dat alles lager dan 38 graden gewoon niet gaat werken met mijn radiatoren (voor 2500W warmte van de J serie).

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 30-10-2020 22:24 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 11-09 05:08
koevlaas2 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:55:
[...]

Alleen met radiatoren en/of vloerverwarming op isolatie is je minimale vermogen wellicht een issue, daarom is in een (oud) huis infrezen van vloerverwarming zo effectief.
Hier nieuw huis gekocht 4 jaar geleden. Vloerverwarming zit wel wat dieper dan ingefreesd, maar alsnog in de bovenste 70mm van de afwerklaag gewoon. Zelfde soort vloer als @Grolsch liet zien op zijn foto, veul isolatie vooral, maar ook denk ik zon 30cm beton.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

CurlyMo schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:22:
[...]

Heb je al eens nagerekend op welke temperatuur je afgifte voldoende is voor de minimale afgifte van je WP. Toen ik dat hier deed kwam ik er ook achter dat alles lager dan 38 graden gewoon niet gaat werken met mijn radiatoren.
Ik weet niet wat het minimum vermogen doet in relatie met Tb. Maar bij Ta=43°C en Tb=2°C kan mijn warmtepomp continue draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 30-10-2020 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 20:05
Dre schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:25:
[...]

Ik weet niet wat het minimum vermogen doet in relatie met Tb. Maar bij Ta=43°C en Tb=2°C kan mijn warmtepomp continue draaien.
Dat zijn zelfs voor een systeem met radiatoren vrij hoge getallen. Hoe loopt je stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dre schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:25:
[...]

Met deze Tb moet je toch wel je minimale Ta kunnen vaststellen. Dat hij bij een lagere temperatuur hoger zal zijn is dan ook wel waarschijnlijk, maar inderdaad een Ta van 43 klinkt me nog een stuk dramatischer qua afgifte dan bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Heronimo schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:27:
[...]

Dat zijn zelfs voor een systeem met radiatoren vrij hoge getallen. Hoe loopt je stooklijn?
0/45 tot 10/35.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-08 15:54
Japie.G schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:49:
Vraagje voor de thermodynamica profs hier.

Stel: mijn huis koelt 1 graad af op dag x. Van 21 graden naar 20 graden. Ik heb een run van 40kwh thermische energie nodig om die graad er weer bij te krijgen.

Heeft mijn huis dan altijd die 40kwh thermische energie nodig om die graad er bij te pompen? Met als enige verschil dat tijdens heel koud weer het warmteverlies van de woning tijdens de run groter is dan de uitgangssituatie, en er dus meer thermische energie nodig is voor die graad winst (dus de 40kwh + verlies van warmte uit de woning tijdens de run)? En tijdens een warmere dag verliest het huis tijdens de run minder warmte en zal er dus ook minder kwh thermisch nodig zijn om die graad er weer bij te krijgen?

Kan ik het zo zien?
Vereenvoudigd is het redelijk lineair. Je woning heeft een bepaalde massa en geleidingscoefficienten (isolatie). Als je dus 40kwh thermische energie nodig hebt om het 1 graden op te warmen, dan blijft dat altijd hetzelfde. Om het precies uit te rekenen komt het wat complexer, maar je kan redelijk aannemen dat als je huis 20 graden is, en het buiten 18 graden is, dan heb je dus over die 2 graden delta je warmteverlies. Als het buiten 16 graden is is dat warmteverlies 2x zo groot.
Een paar aspecten om het lastiger te maken:
- Je hebt zonlicht wat mogelijk een redelijke impact kan hebben hierop (veel extra "gratis" warmte energie)
- Je hebt ventilatie wat een significante warmte verlies kan geven (balans ventilatie helpt heel erg)
- Stilstaande lucht geleid vrij wel niet, dus de hoeveelheid wind is ook erg belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Als je bij 45 graden de volledige 5kW kwijt kunt, dan zou je toch stabiel op het minimum van 2.5kW van jouw F serie moeten kunnen draaien onder de 40 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Heronimo schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:32:
[...]

Als je bij 45 graden de volledige 5kW kwijt kunt, dan zou je toch stabiel op het minimum van 2.5kW van jouw F serie moeten kunnen draaien onder de 40 graden?
Bij 45°C / 0°C raak ik denk ik maar 2,5 kW kwijt. Een 5 kW WP is voor het stabiel houden van de temperatuur overkill voor mijn woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Dre schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:33:
[...]

Bij 45°C raak ik denk ik maar 2,5 kW kwijt. Een 5 kW WP is voor het stabiel houden van de temperatuur overkill voor mijn woonkamer.
Ah, dan heb je vrij weinig afgifte denk ik.

Slaat hij nu af op basis van een thermostaat of omdat hij voorbij het setpoint schiet? In het eerste geval zou je de hysterese wat kunnen verhogen en in het tweede geval zou je er voor kunnen kiezen het setpoint wat hoger te zetten en hem aan en uit gaan schakelen met een externe thermostaat.

Door iets swings in je kamertemperatuur te accepteren kun je wel tot iets langere runs en langere periodes dat hij uit staat komen. Hier is het nu bijvoorbeeld halfuurtje aan en daarna twee uur uit geweest de laatste run.

Andere optie blijft natuurlijk altijd toevoegen van een buffer of wijziging in je afgifte systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door Heronimo op 30-10-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Heronimo schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:45:
[...]

Ah, dan heb je vrij weinig afgifte denk ik.

Slaat hij nu af op basis van een thermostaat of omdat hij voorbij het setpoint schiet? In het eerste geval zou je de hysterese wat kunnen verhogen en in het tweede geval zou je er voor kunnen kiezen het setpoint wat hoger te zetten en hem aan en uit gaan schakelen met een externe thermostaat.

Door iets swings in je kamertemperatuur te accepteren kun je wel tot iets langere runs en langere periodes dat hij uit staat komen. Hier is het nu bijvoorbeeld halfuurtje aan en daarna twee uur uit geweest de laatste run.

Andere optie blijft natuurlijk altijd toevoegen van een buffer of wijziging in je afgifte systeem.
Geen thermostaat, dus gewoon setpoint. Twee uur uit betekend voor mij een ijskoude radiator.
Als ik Ta ga verhogen met thermostaat erbij krijg je twee regelaars, ik weet niet of ik dat wenselijk vind. Daarbij heb ik de indruk dat een iets hogere Ta niet heel veel uitmaakt in pendelen. Immers bij de hogere Ta zal de radiator ook veel sneller afkoelen >>> dus sneller aangaan door de niet instelbare hysterese van WP.

Makkelijkste is een extra radiator open te zetten in een andere ruimte om daarmee meer verlies en meer massa te creëren.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 30-10-2020 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dre schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:33:
[...]

Bij 45°C / 0°C raak ik denk ik maar 2,5 kW kwijt. Een 5 kW WP is voor het stabiel houden van de temperatuur overkill voor mijn woonkamer.
@Dre Heeft eigenlijk verwarming dmv een airco nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:25
Grolsch schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 08:33:
Na een week lang monitoren met de Procon en mijn Mitsubishi SHW112YHA kom ik tot de volgende conclusies.

- Het 50% vermogenskabeltje zorgt ervoor dat de frequentie begrenst wordt op 32Hz.
- Op 100% zie ik de WP tijdens een SWW run op 66Hz lopen
- Bij Tbuiten temperaturen 12 graden en lager is de minimale frequentie 30Hz waardoor de Ta oploopt terwijl hij eigenlijk terug moet moduleren. Dit resulteert in minimaal E-vermogen +- 1200Watt en thermisch +- 5300Watt
- Als ik hem via mijn potmeter op 13 graden zet (de buitentemperatuur) moduleert de WP terug tot 22Hz, Dit resulteert in minimaal E-vermogen 800Watt, thermisch 4000Watt.

Ik heb er al aan gedacht om zelf een soort WAR te bouwen, dus potmeter op 13 graden laten staan zodat de WP ver terug moduleert, en via de Tbuiten van mijn Netatmo de aanvoertemperatuur te berekenen, maar ik voorzie andere problemen als het echt koud wordt. Zo zal de flash injection van mijn Zubadan niet goed aangestuurd worden, en ik verwacht dat er meer problemen ontstaan.
Als ik nu het bovenstaande goed lees; >13 graden is 800Watt mogelijk (met een PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C), <13 graden rond de 1200Watt.

Kijk ik in onderstaande beelden dan aan tegen pendel gedrag op basis van het niet verder kunnen moduleren en niet op basis van de afgifte, omdat de Tr bij de binnenunit niet oploopt, bij een vastgestelde Ta = 28.
(de buitentemperatuur was in dezelfde periode 12,8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTy5GmczBtUVHFwE-EgRe30nECo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wuyqAUog4qqOrBcI2QoYOOLS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqeDVcwU7TvF4YcYsynW5peoisQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bExB0tTVdfZastflInlvAEoG.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:57:
[...]

Ik heb er 1 gevonden met een kapotte compressor, een of andere Hitachi in Frankrijk en repareren zou geloof ik een kleine € 8k moeten kosten.
Het verhaal erachter ken ik overigens niet.
Lijkt me extreem, wij hebben al wat compressors vervangen op het werk van de koelingen maar een flinke copeland scroll van 120kg alleen de compressor monteren met burnout filter koste dat nog niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:42
Grolsch schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:32:
[...]

De vloer is bij ons bijna nooit oncomfortabel koud.
Ik kan wel goed voelen dat bijvoorbeeld de slaapkamervloeren (die nu niet verwarmd worden) wel kouder aanvoelen als vloeren die wel verwarmd worden. Maar het is nog steeds 19,5 á 20 graden in onze slaapkamers, dat is ons eigenlijk nog een graad te warm.
Niet het hoofdonderwerp van je post / dit topic, maar ik zit hier ook mee i.v.m. plannen voor nieuwbouw. Plannen zijn LW-WP + VVW op BG, optioneel VVW op 1e verdieping, wel in de badkamer (we plannen Airco op de slaap- en werk kamers waarmee we ook kunnen verwarmen als het nodig mocht zijn in de werkkamer). Dit in combinatie met WTW zal naar ik vrees ook best een warme 1e verdieping gaan geven.

De dame des huizes slaapt liefst op een onverwarmde kamer met het raam open (in de winter is het nu soms < 12 graden. Het betreft een huis van rond ca. 1998 met MV systeem C). Ik vrees dat ik het met WTW in nieuwbouw niet meer onder de 18 ga krijgen? Wellicht met een raam open zetten, maar hoe doe je dat met WTW / systeem D ventilatie. De WAF is er nog niet zeg maar.
Bij mij heb ik toen ik het huis bouwde de verdiepingsvloer overal geïsoleerd. Ik denk dat de wandverwarming op de BG daardoor bij mij dus alleen beneden verwarmt, boven staat alles uit. In de badkamer staat de vvw wel altijd aan. De temperatuur blijft zo op de verdieping laag genoeg.
Dit zou wellicht een optie zijn, maar hoe doe je dat met een breedplaatvloer?

Maar wellicht moet ik deze vraag naar een ander forum topic schoppen, maar welke? Nog niet echt een goed actief WTW MV systeem D topic gevonden. PM mag ook :)

[ Voor 12% gewijzigd door Batilan op 31-10-2020 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:18
Ik wil in onze nieuwe woning een hybride L/W wamtepomp laten installeren. De begane grond heeft/krijgt vloerverwarming en de de overige etages zullen we wanneer nodig verwarmen met de gas CV. SWW wordt ook door de gas ketel verzorgd.

Nu hebben we in onze huidige woning een hout kachel (inbouw/inzet) en daar worden we met deze herfstige dagen erg blij van.

Ik vraag me dan ook af of een houtkachel mogelijk is naast een L/W warmtepomp.Ik wil hem geen onderdeel van de verwarming uit laten maken maar puur voor de sfeer/comfort bij koude dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 21-07 07:05
Dre schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:18:
[...]

[Afbeelding]

Het verhaal moduleren vs pendelen gaat bij mij niet zomaar werken. De Ta moet flink omhoog (slechtere COP).

Beste optie is meer massa (beton/ vloerverwarming). Of extra ruimtes verwarmen.

@Grolsch
Gaat hartstikke goed. Maar 35 liter water equivalent is niet zoveel. Die 2500W (?) die mijne minimaal doet gaat er in no time doorheen met 4,19 kJ/kg water.
Maar waarom 100k minimaal. Is dat ergens gespecificeerd?
Die 35 liter is niet zo interessant, dat heeft mijn systeem ook. Hooguit dat je compressor misschien iets hoog start waardoor je wat sneller over je setpoint schiet. Heb je een grafiek met de compressor frequentie erbij? Beperking van de compressor snelheid zou wellicht iets kunnen helpen.

Verder is het gewoon een kwestie van voldoende afgifte realiseren, anders hou je dit zinloze gependeld. Of door meer/grotere/gebooste radiatoren of door een hogere watertemperatuur.

Daarnaast zou ik een kamerthermostaat zeer aanbevelen om in plaats van pendelen te gaan moduleren in de seizoenen waar 2500W teveel vermogen is voor je woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
_RRM_ schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 00:17:
[...]

Als ik nu het bovenstaande goed lees; >13 graden is 800Watt mogelijk (met een PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C), <13 graden rond de 1200Watt.

Kijk ik in onderstaande beelden dan aan tegen pendel gedrag op basis van het niet verder kunnen moduleren en niet op basis van de afgifte, omdat de Tr bij de binnenunit niet oploopt, bij een vastgestelde Ta = 28.
(de buitentemperatuur was in dezelfde periode 12,8)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt mij pendelen door niet ver genoeg terug kunnen moduleren (dus te weinig afgifte), maar heb je niet een wat betere grafiek :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Ep Woody schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 07:08:
[...]

Die 35 liter is niet zo interessant, dat heeft mijn systeem ook. Hooguit dat je compressor misschien iets hoog start waardoor je wat sneller over je setpoint schiet. Heb je een grafiek met de compressor frequentie erbij? Beperking van de compressor snelheid zou wellicht iets kunnen helpen.

Verder is het gewoon een kwestie van voldoende afgifte realiseren, anders hou je dit zinloze gependeld. Of door meer/grotere/gebooste radiatoren of door een hogere watertemperatuur.

Daarnaast zou ik een kamerthermostaat zeer aanbevelen om in plaats van pendelen te gaan moduleren in de seizoenen waar 2500W teveel vermogen is voor je woonkamer.
Dat denk ik dus ook. Het zou toch wel moeten lukken om met een acceptabele hysterese op een start elke één of twee uur uit te komen.

Was jij nog bezig met een een script/NodeRed flow om de start wat langzamer te laten verlopen door het setpoint langzaam op te schroeven?

Daarnaast ben ik nog aan het nadenken hoe ik als het kouder word met een automatisering van moduleren in tijd over kan gaan naar het shiften van de setpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Heronimo schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 07:21:
[...]

Was jij nog bezig met een een script/NodeRed flow om de start wat langzamer te laten verlopen door het setpoint langzaam op te schroeven?
Dat draait bij mij mee in de openhab rules. Als de aanvoertemperatuur 2 minuten op 2 graden boven de setpoint is gaat de setpoint omhoog naar de huidige aanvoertemperatuur-1.
Daarnaast ben ik nog aan het nadenken hoe ik als het kouder word met een automatisering van moduleren in tijd over kan gaan naar het shiften van de setpoint.
Denk eenvoudig, draai gewoon met een kamerthermostaat met een beperkte of instelbare hysterese, al dan niet via domotica.

En voor de stooklijncorrectie draai ik nu met een test op de gemiddelde kamertemperatuur van het afgelopen uur en vergelijk of het verschil met de huidige temperatuur tussen de 0 en 0.1°C is. Is het verschil groter, dan verlaag ik de setpoint met 1, is het verschil kleiner, dan verhoog ik de setpoint met 1. Dit doe ik alleen als het buiten kouder is dan 7 graden, anders heb ik geen ruimte om correcties te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ep Woody schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 07:08:
[...]

Start doet mijn 5F-serie altijd met een hogere frequentie, maar gaat daarna snel naar de 19/20 Hz.
Een +5°C hogere Ta (=meer afgifte) lost het probleem niet op zoals hierboven te zien is. Ventilatoren onder de radiatoren heb ik al eens geprobeerd, maar dat vond ik bijna geen effect hebben. Wellicht ook omdat ik al een hoge Ta heb, en dan hebben ventilatoren veel minder effect door natuurlijke conventie/straling.

Hogere Ta heeft als groot nadeel dat de radiator vervolgens veel meer af moet koelen voor de juiste woonkamer temperatuur. Dan krijg je dus grotere schommelingen in voornamelijk de straling van de radiator, dus minder comfort.

Ik begrijp overigens niet waarom die 35 liter niet zo interessant is. Heb jij ook de 5 kW F-serie? Ik heb 25 liter water en 10 liter water equivalent aan staal in de radiator. En nog wat massa in de warmtepomp zelf. Weinig leidinglengte. Ik heb bewust geen Jaga genomen omdat die veel te weinig massa heeft. Radiator T33 300×40 diagonaal aangesloten.

@koevlaas2
Heb je niet nog een 5 kW H te ruil voor een 5 kW F. De F-serie is efficiënter, meer vermogen en is stiller. Win-win voor ons beiden :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:25
Grolsch schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 07:20:
[...]

Het lijkt mij pendelen door niet ver genoeg terug kunnen moduleren (dus te weinig afgifte), maar heb je niet een wat betere grafiek :?
Misschien met Melcloud iets beter, maar anders heb ik niet.......
Een situatie in de middag met een vergelijkbaar beeld; zijn de schommelingen nu op basis van de Ta die boven de 28 (=limiet) uitschiet?
Vanaf 04:00 vannacht (onder vergelijkbare situatie met 24u ervoor) is het al uren rustig rond de 800Watt.
Kortom, met het eerste najaar en de zubadan, heb ik er nog weinig "grip" op.
Dat wordt dus meer spelen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbDMullAQ8rZNFrYZs0Qc3bDUFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5bUkMilifRCQJStHEPGfm8dP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLnd6Mk8niEJHouq1WQgwx5zHlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjLGra7UQldo66Ntzb6Axh8Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMzEdV716Uvr8bng7gaK84dkaoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XmkaqcGS2wEF9eG0OQ5WXpw9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6dfSTqAM78xO-6wtB8hinAXrto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iyzTQQKCFDpiLrVHiXMNsrX6.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dre schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:06:
[...]

Start doet mijn 5F-serie altijd met een hogere frequentie, maar gaat daarna snel naar de 19/20 Hz.
Duidelijk, dan gaat de stille modus niet of nauwelijks helpen.
Hogere Ta heeft als groot nadeel dat de radiator vervolgens veel meer af moet koelen voor de juiste woonkamer temperatuur. Dan krijg je dus grotere schommelingen in voornamelijk de straling van de radiator, dus minder comfort.
Fair point, dat kan een overweging zijn om niet op hogere temperaturen te stoken. Nu weet ik niet hoelang de modulatietijd is en of je dat echt gaat vernemen, maar dat is een experiment waard.
Ik begrijp overigens niet waarom die 35 liter niet zo interessant is. Heb jij ook de 5 kW F-serie? Ik heb 25 liter water en 10 liter water equivalent aan staal in de radiator. En nog wat massa in de warmtepomp zelf. Weinig leidinglengte. Ik heb bewust geen Jaga genomen omdat die veel te weinig massa heeft.
Water is een transportmiddel en een klein beetje een buffer. Het gaat om je afgifte, die moet groot genoeg zijn. Mijn watersysteem (wel met een H-serie) is ongeveer even groot, maar mijn afgifte systeem vele malen groter. Ik heb 2 radiatoren parallel aangesloten op een luchtverwarmingssysteem, die hebben nauwelijks massa, maar kunnen wel een hoop warmte afgeven en dat draait stabiel.

koevlaas2 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7" Hoeveel liter water denk je dat er in dit systeem zit, voor de warmtewisselaar?
Radiator T33 300×40 diagonaal aangesloten.
Dat is niet veel, als je daar 2000 watt aan warmte mee wil afgeven moet je al richting de 44 graden gemiddelde watertemperatuur, of serieus geboost 37 graden. Aldus Climatebooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Kleine toevoeging inzake de buffer:
Afgifte is het ding waar het om draait. Je wil voldoende afgifte hebben. Als tweede stap kun je een buffer inzetten om een grotere afgifte van je warmtelevering op te slaan, en langzaam af te geven. Daar heb je alleen wel een serieuze buffer voor nodig, je gaat alleen geen klompen breken met een liter of 200 zoals er in een normaal systeem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Noxa schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 06:47:
Ik wil in onze nieuwe woning een hybride L/W wamtepomp laten installeren. De begane grond heeft/krijgt vloerverwarming en de de overige etages zullen we wanneer nodig verwarmen met de gas CV. SWW wordt ook door de gas ketel verzorgd.

Nu hebben we in onze huidige woning een hout kachel (inbouw/inzet) en daar worden we met deze herfstige dagen erg blij van.

Ik vraag me dan ook af of een houtkachel mogelijk is naast een L/W warmtepomp.Ik wil hem geen onderdeel van de verwarming uit laten maken maar puur voor de sfeer/comfort bij koude dagen.
Dat je de cv nog voor verwarming van de radiatoren kunt gebruiken is niet vanzelfsprekend. Daar is nog wel wat extra installatiewerk voor nodig. Die houtkachel is een zaak van instellingen. De vv is traag, de houtkachel snel. Dus goed in balans brengen kost wel wat oefening.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:18
t.oswald schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:11:
[...]

Dat je de cv nog voor verwarming van de radiatoren kunt gebruiken is niet vanzelfsprekend. Daar is nog wel wat extra installatiewerk voor nodig. Die houtkachel is een zaak van instellingen. De vv is traag, de houtkachel snel. Dus goed in balans brengen kost wel wat oefening.
Er komt een hele nieuwe hybride cv warmtepomp combinatie. Dus ik ga er vanuit dat dat goed gaat komen.

Wat voor instellingen moet ik aan denken bij de VV bij het stoken van de kachel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Noxa schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:15:
[...]

Er komt een hele nieuwe hybride cv warmtepomp combinatie. Dus ik ga er vanuit dat dat goed gaat komen.

Wat voor instellingen moet ik aan denken bij de VV bij het stoken van de kachel?
Wellicht is het handig om hier een nieuw topic van te maken, waarin je duidelijk omschrijft wat je hebt, welk gasverbruik momenteel, wat het warmteverlies is volgens de EPC berekening, wat voor radiatoren en vloerverwarming, zodat we een beter advies kunnen geven in plaats van dat dit ondersneeuwt in het geweld van dit topic.

Het antwoord kan ook zijn dat je beter geen hybride cv warmtepomp kunt nemen, maar beter een volledige warmtepomp. Zeker als je een houtkachel hebt heb je een serieuze backup optie en vaak kun je prima over naar een warmtepomp. Enige vraag is dan of je afgiftesysteem geschikt is voor lage temperatuur verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Dre schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:06:
[...]

@koevlaas2
Heb je niet nog een 5 kW H te ruil voor een 5 kW F. De F-serie is efficiënter, meer vermogen en is stiller. Win-win voor ons beiden :>
Nee, helaas ik heb een 9 H en die gaat voor geen goud weg.
Maar wellicht een tweaker hier die interesse heeft (via PM naar Dre) ?

'De F-serie is efficiënter'
Niet zoals jij 'm gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 31-10-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ep Woody schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:01:
[...]
[...]

koevlaas2 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7" Hoeveel liter water denk je dat er in dit systeem zit, voor de warmtewisselaar?
Minder dan een emmer (10L).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
De simulatiesoftware van gisteren heb ik meteen maar ingebouwd in mijn domoticasoftware en beide stooklijnen toegevoegd als een sensor.

En iets offtopic. Ik heb stiekem een doorstroombegrenzer van 7liter/minuut toegevoegd aan de douchekop. En niemand in huis heeft nog iets door :P

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:49:

En iets offtopic. Ik heb stiekem een doorstroombegrenzer van 7liter/minuut toegevoegd aan de douchekop. En niemand in huis heeft nog iets door :P
Werkt ie wel ?
Anders is het begrijpelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:58:
[...]

Werkt ie wel ?
Anders is het begrijpelijk ;)
Lol, nog niet zelf gemeten. Ik merk het verschil zelf wel, omdat ik het weet.

Ik heb drie verschillende gekocht. 6,7 en 8 liter/minuut. Met 6 liter houd ik met deze douchekop echt een pisstraal aan water over. Met 7liter/minuut is het een prima straal om lekker onder te douchen.

Het mooie is wel, omdat niemand het door heeft, dat werken met een doorstroomverwarmer of een grote boiler nu een stuk makkelijker is met 7liter/minuut dan 9 liter/minuut.

[ Voor 16% gewijzigd door mkleinman op 31-10-2020 12:01 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:44:
Ik ben ook aan het kijken naar het laten installeren van een L/W-WP voor op de benedenverdieping (vloerverwarming). Boven heb ik namelijk reeds L/L-WP (en geen vloerverwarming). De radiatoren daar zijn nog nooit aan geweest.

Nu ben ik heel erg aan het twijfelen tussen een hybride en een all-electric warmtepomp. Het is namelijk zo dat mijn sanitair waterverbruik vrij laag is en ik nog kook op gas. Overstappen naar inductie wordt lastig, want ik heb geen kruipruimte of loze buizen liggen tussen de keuken en de meterkast, waardoor de aanleg van een 2- of 3-fasegroep naar de keuken toe een kostbare zaak gaat worden. Volgens de elektricien moet dan de muur in de hal en achter het toilet open worden gebroken, en daarna dus weer dicht worden gemaakt en opnieuw gestuct e.d. Dat zie ik uiteraard niet heel erg zitten.

Enfin, ik heb me er dus al redelijk bij neergelegd dat ik die 15 euro per maand vastrecht gewoon zal moeten blijven betalen. Hierdoor vraag ik me ook af in hoeverre het nog slim is om voor all-electric te gaan? Door hybride te nemen kun je in theorie onder álle omstandigheden met een optimale COP prijsgebaseerd stoken, terwijl all-electric op een gegeven moment natuurlijk onder het breakevenpunt van joule per euro zakt (COP 2,8 ofzo). De meerkosten voor een al dan niet ingebouwde WPB ga ik waarschijnlijk nooit terugverdienen met het SWW-verbruik van mijn éénpersoonhuishouden.

Daarom de vraag: zit er een fout in mijn redenering en/of zie ik iets over het hoofd? Of kan ik in mijn situatie inderdaad beter hybride pakken dan all-electric? Of zou ik zelfs toe kunnen met een hybride ventilatiewarmtepomp? Ik heb mechanische ventilatie, maar wel alleen uit het toilet en de badkamer.

De benedenverdieping is ca. 100m3 en het huis is uit de jaren 90 met volledige isolatie conform de toen geldende standaarden.
TL;DR zijn er nadelen om hybride te gaan doen ipv all-electric, als je om $redenen toch je gasaansluiting moet/wilt behouden?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:44:

Nu ben ik heel erg aan het twijfelen tussen een hybride en een all-electric warmtepomp.
Tip van een hybride ervaringsdeskundige. Kies voor een volledige oplossing dat je geen CV ketel meer nodig hebt voor verwarming.

Ik heb eerst een 5kW L/W hybride warmtepomp gehad en ik had frustrerend genoeg de ketel nog een paar dagen per jaar nodig voor het verwarmen.

Ik heb nu een 6-9kW ( nog steeds officieel hybride overigens ) warmtepomp en ik heb dus nu 100% zeker geen CV ketel meer nodig voor het verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:00:
[...]

Lol, nog niet zelf gemeten. Ik merk het verschil zelf wel, omdat ik het weet.

Ik heb drie verschillende gekocht. 6,7 en 8 liter/minuut. Met 6 liter houd ik met deze douchekop echt een pisstraal aan water over. Met 7liter/minuut is het een prima straal om lekker onder te douchen.

Het mooie is wel, omdat niemand het door heeft, dat werken met een doorstroomverwarmer of een grote boiler nu een stuk makkelijker is met 7liter/minuut dan 9 liter/minuut.
Ok, nu nog een niebla en je bent er. :)

Mijn ervaring is dat doorstroombegrenzers vaak wat hoger uit vallen als je een boiler hebt, toch wat meer volume en of druk.
En net zoals jij ervaart, bij een lage hoeveelheid blijft er niets over van die douchekop die 9 liter standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:50
mkleinman schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:49:
De simulatiesoftware van gisteren heb ik meteen maar ingebouwd in mijn domoticasoftware en beide stooklijnen toegevoegd als een sensor.

Zit die er nog in dan??

Op vakantie is dat het eerste wat ik eruit sloop.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Rol-Co schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:10:
[...]

Ok, nu nog een niebla en je bent er. :)

Mijn ervaring is dat doorstroombegrenzers vaak wat hoger uit vallen als je een boiler hebt, toch wat meer volume en of druk.
En net zoals jij ervaart, bij een lage hoeveelheid blijft er niets over van die douchekop die 9 liter standaard is.
Of een Ikea Brogrund met een 5 liter beperking. Heeft ook die mistfunctie en een normale straal (wat met 5 liter per minuut natuurlijk niets is). Voordeel van de normale straal is dat het iets minder intimiderend is voor kleine kinderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:03:
[...]

TL;DR zijn er nadelen om hybride te gaan doen ipv all-electric, als je om $redenen toch je gasaansluiting moet/wilt behouden?
Waarom MOET je de gasaansluiting behouden? Je kan gewoon je gascontract opzeggen bij je leverancier, dan betaal je ook geen vastrecht meer. De netbeheerders mopperen wat, maar zolang jij voet bij stukt houdt, lees geen opdracht geeft, hebben ze geen grond om jou een betalingsverplichting op te leggen voor het laten afsluiten/verwijderen van de gasaansluiting.

Nadelen: Extra vaste lasten, extra onderhoud, extra apparatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
biljoenblik schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:13:
[...]

Zit die er nog in dan??

Op vakantie is dat het eerste wat ik eruit sloop.
Ik wil van het gas af, en zonder doorstroombegrenzer of een aparte douchekop is het best lastig om met lang douchende mensen van het gas af te kunnen.

En als iedereen tevreden is, en het niet merkt, met 7liter/minuut dan vind ik dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
mkleinman schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:08:
[...]

Tip van een hybride ervaringsdeskundige. Kies voor een volledige oplossing dat je geen CV ketel meer nodig hebt voor verwarming.

Ik heb eerst een 5kW L/W hybride warmtepomp gehad en ik had frustrerend genoeg de ketel nog een paar dagen per jaar nodig voor het verwarmen.

Ik heb nu een 6-9kW ( nog steeds officieel hybride overigens ) warmtepomp en ik heb dus nu 100% zeker geen CV ketel meer nodig voor het verwarmen.
Waarom is dat frustrerend? Daar is hij toch voor? En voor SWW natuurlijk. Zelf vind ik het wel fijn om een oneindige hoeveelheid warm water te hebben en als ik zo de productpagina van de Pana all-in-one Aquarea lees dan lijkt een maximale COP van 2,5 voor SWW me ook verre van ideaal. Dat is gewoon duurder dan gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ep Woody schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:14:
[...]

Of een Ikea Brogrund met een 5 liter beperking. Heeft ook die mistfunctie en een normale straal (wat met 5 liter per minuut natuurlijk niets is). Voordeel van de normale straal is dat het iets minder intimiderend is voor kleine kinderen ;)
Dat hoeft niet, ik heb al 3 keuze's

De niebla
Grohe rainshower met 2 soorten straal of beide tegelijk.

Is genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ep Woody schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:17:
[...]

Waarom MOET je de gasaansluiting behouden? Je kan gewoon je gascontract opzeggen bij je leverancier, dan betaal je ook geen vastrecht meer. De netbeheerders mopperen wat, maar zolang jij voet bij stukt houdt, lees geen opdracht geeft, hebben ze geen grond om jou een betalingsverplichting op te leggen voor het laten afsluiten/verwijderen van de gasaansluiting.

Nadelen: Extra vaste lasten, extra onderhoud, extra apparatuur.
Zie mijn langer bericht wat ik had gequote. Heb niet de mogelijkheid om goedkoop en makkelijk over te stappen naar inductie vanwege benodigde elektrawerkzaamheden.

Maar ik ken het topic waaraan je indirect refereert, dus mocht het ooit zover komen dan ga ik dat ook zeker doen :P

[ Voor 10% gewijzigd door HarmoniousVibe op 31-10-2020 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:50
mkleinman schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:19:
[...]

Ik wil van het gas af, en zonder doorstroombegrenzer of een aparte douchekop is het best lastig om met lang douchende mensen van het gas af te kunnen.

En als iedereen tevreden is, en het niet merkt, met 7liter/minuut dan vind ik dat prima.
Je bent heel goed bezig! En ik hoop dat het je snel gaat lukken.

Ik ben zelf een echte miep onder de douche en wil veel warm water voelen.
Dus aan mij zijn die dingen niet besteed.

Ik hoop dat de 200 liter boiler op 55 graden het gaat redden.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Met douchen gaat het vrij lang goed, een groot ligbad is echt een aanslag op je SWW vat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:23:
[...]

Zie mijn langer bericht wat ik had gequote. Heb niet de mogelijkheid om goedkoop en makkelijk over te stappen naar inductie vanwege benodigde elektrawerkzaamheden.

Maar ik ken het topic waaraan je indirect refereert, dus mocht het ooit zover komen dan ga ik dat ook zeker doen :P
Ik las het later inderdaad. Dat is ongemakkelijk en om nu een kabel over de muur te laten lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Rol-Co schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:22:
[...]

Dat hoeft niet, ik heb al 3 keuze's

De niebla
Grohe rainshower met 2 soorten straal of beide tegelijk.

Is genoeg
Ook begrenst op 5 liter/min? 8)

Dat is genoeg inderdaad, het is meer een extra optie voor de mensen die nog zoekende zijn. Heb overigens geen ervaring met de Niebla, misschien moet ik mezelf eens bij iemand uitnodigen voor een vergelijkend warenonderzoek >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:22:
[...]

Waarom is dat frustrerend? Daar is hij toch voor? En voor SWW natuurlijk. Zelf vind ik het wel fijn om een oneindige hoeveelheid warm water te hebben en als ik zo de productpagina van de Pana all-in-one Aquarea lees dan lijkt een maximale COP van 2,5 voor SWW me ook verre van ideaal. Dat is gewoon duurder dan gas.
Simpel; Ik betaal nu voor 122m3 gas per jaar bijna 300 euro. Dit komt door het vastrecht op de gasaansluiting. Daar kan ik ongeveer 1500kWh voor aanschaffen voor het douchen en voor het koken.

En dat moet gemakkelijk lukken daarmee, dus financieel zou ik er ook mogelijk op vooruit kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ep Woody schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:53:
[...]

Ook begrenst op 5 liter/min? 8)
Op 9,5, ik heb de Rainshower-inbouwbox 26484000 (met waterbesparende GROHE EcoJoy-functie) die maximaal 12 liter per minuut kan doen ipv de gewone inbouw unit die 42 liter kan.
Dat is genoeg inderdaad, het is meer een extra optie voor de mensen die nog zoekende zijn. Heb overigens geen ervaring met de Niebla, misschien moet ik mezelf eens bij iemand uitnodigen voor een vergelijkend warenonderzoek >:)
Een niebla kan je gewoon terug sturen als ie niet bevalt, dus wat houd je tegen?
https://niebla.nl/waterbesparende-handdouche/5-l-min/

[ Voor 34% gewijzigd door Rol-Co op 31-10-2020 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Geloof @Rol-Co nu maar. Die Niebla is echt super lekker douchen. Nu nog een zuinige badkraan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Het is met name de vraag of ik er genoeg extra kwaliteit voor terugkrijg. Prijsverschil is wel erg groot, 59 euro of 13+2.90.

Voor de badkraan heeft Neoperl hele mooie perlators. 3.8l/min maar het gevoel van een volle straal. Lijkt me een top oplossing toch :+ Zitten ook in mijn wastafelkranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:28
Ep Woody schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:21:
Het is met name de vraag of ik er genoeg extra kwaliteit voor terugkrijg. Prijsverschil is wel erg groot, 59 euro of 13+2.90.

Voor de badkraan heeft Neoperl hele mooie perlators. 3.8l/min maar het gevoel van een volle straal. Lijkt me een top oplossing toch :+ Zitten ook in mijn wastafelkranen.
De Methven Kiri is goedkoper maar exact hetzelfde als de Niebla. Heb zelf de 7l/min versie en dat voelt hetzelfde als een 13l/min Grohe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ep Woody schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:21:
Tja een sing jong douchekop van de gamma met een doorstroombegrenzer kan niet veel tegenop natuurlijk. :+
We hebben hem nu 2-3 jaar denk ik zo, ik zal eens meten of hij slijt en meer gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dit bedoel je?
https://nl.aliexpress.com/item/32885831825.html

Gaat me niet om het geld, maar wel om de meerwaarde. Ach, wellicht bestel ik binnenkort zo'n Kiri.

Jij denkt trouwens dat er in die Niebla geen doorstroombegrenzer zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:01:
[...]

Simpel; Ik betaal nu voor 122m3 gas per jaar bijna 300 euro. Dit komt door het vastrecht op de gasaansluiting. Daar kan ik ongeveer 1500kWh voor aanschaffen voor het douchen en voor het koken.

En dat moet gemakkelijk lukken daarmee, dus financieel zou ik er ook mogelijk op vooruit kunnen gaan.
Dat redt je idd makkelijk, wij verdouchen hier met z'n 5-en minder dan 600 kWh per jaar en dan warmt dat apparaat (door een defecte 3weg klep) ook nog de cv installatie* erbij.
Douche volgas aan, zeker bij de kinderen.

* 3weg klep is nu gerepareerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:23:
[...]

Kan je op 1 of andere manier niet langs de plint ?
Zo zit bij mij electra in een trapkast, stuk van meterkast naar trap (ongeveer 80cm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
mkleinman schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:01:
[...]

koevlaas2 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:57:
[...]

Kan je op 1 of andere manier niet langs de plint ?
Zo zit bij mij electra in een trapkast, stuk van meterkast naar trap (ongeveer 80cm).
Dat zou inderdaad ideaal zijn geweest, maar mijn BG ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yiZcM4lqwxxTjvF9cJ7lGRQpz4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SkUeamLgLFUky8WIxLi5djZw.jpg?f=fotoalbum_medium

In de hal, laat staan in de trapkast maakt het me geen drol uit als daar een kabelbuis/goot loopt voor een nieuwe verse 3-fasegroep met 5 kabels. Maar om nu elektriciteit gewoon plompverloren onder het daadwerkelijke toilet door te trekken, gaat me toch wat ver, en mag waarschijnlijk ook niet. De toiletruimte is ook netjes betegeld en de spoelbak zit ingebouwd, dus ik gok dat het geen goedkoop grapje gaat zijn.

Ik heb ook al gekeken wat er wél al naar de keuken loopt. De oven en de vaatwasser hebben ieder hun eigen groep, en ook de helft van de stopcontacten daar, zitten op de groep van de meterkast. Maar alle buizen zijn flexibel en niet dik genoeg om conform de veiligheidsnormen 2.5mm2-kabels doorheen te trekken voor een driefasegroep. En de stopcontacten in de keuken die op de meterkastgroep zitten wil ik best opofferen om een kookgroep voor te vormen, maar dan kom ik dus nog steeds een groep tekort.

Enfin, dit is dus de reden dat ik voor zover ik kan zien niet van het gas af kan, maar heel erg fijn dat je een eind met me mee wilt denken! Goed, puur qua kosten kan ik dus de afschaf van het vastrecht niet meenemen. Aan de andere kant is het ook niet zo dat dat 300 euro per jaar is. Omdat ik al gedeeltelijk met warmtepomp stook (LLWP), heb ik afgelopen jaar slechts 400 kuub aan gas verstookt, waardoor ik dus ook "slechts" €14 per maand aan vastrecht kwijt ben voor gas.

De reden dat ik nu naar een LWWP vraag, al dan niet hybride, is omdat de HR-ketel toch al op leeftijd is (Nefit Topline HRC 25, 2009, gereviseerd) en ik merk dat ik vloerverwarming toch echt wel veel fijner vind dan luchtverwarming.

Dus zoals ik het zie, is vastrecht voor gas een neutrale factor en komt het bij mij neer op de volgende voordelen voor hybride:
- gemiddeld iets voordeliger stoken ivm COP < 2,7 op koude dagen
- geen extra ruime voor een grote boiler nodig
- onbeperkt SWW
- ik kan een kleinere LWWP kopen

De besparing om de verbruikskosten van een WPB zijn vrij niehiel. Volgens mij heb ik afgelopen zomermaanden niet meer dan 12m3 per maand verbruikt. Dus max 12 kuub voor SWW en koken op gas (soms nog minder). Dus van een kostenbesparing op verbruikskosten van SWW hoef ik het niet te hebben.

Voordelen voor all-electric:
- ik kan de HR-ketel vervangen voor een all-in-one, wat wellicht goedkoper is in de aanschaf en in onderhoud dan weer een losse HR-ketel met een hybride LWWP.
- Elektrisch is natuurlijk veiliger dan een verbrandingsketel qua brandgevaar en CO.
- Een WPB is wellicht iets voordeliger in gebruik dan gas, maar zoals eerder gezegd ga ik dat, in ieder geval bij de aanschaf en installatie van een losse WPB, nooit terugverdienen.

Tenzij de aanschaf en onderhoud van een all-electric + WPB (al dan niet all-in-one) goedkoper is dan van een hybride LWWP + gasketel, neig ik er daarom naar om een gasketel te blijven gebruiken voor SWW. En als die er toch al hangt, waarom hem dan niet lekker mee laten stoken als dat goedkoper dan wel capaciteitstechnisch nodig is?

[ Voor 4% gewijzigd door HarmoniousVibe op 31-10-2020 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Ep Woody schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:35:
Dit bedoel je?
https://nl.aliexpress.com/item/32885831825.html

Gaat me niet om het geld, maar wel om de meerwaarde. Ach, wellicht bestel ik binnenkort zo'n Kiri.

Jij denkt trouwens dat er in die Niebla geen doorstroombegrenzer zit?
Volgens mij heb je twee versies van die Methven Kiri, een 6l/min versie en een Low Flow 5l/min die in Nederland als Niebla word verkocht.

Ik heb hem zelf uiteindelijk goedkoop van Marktplaats weten te plukken nieuw in de doos. Verkoper had te weinig waterdruk waardoor hij niet goed werkte. Hier genoeg druk, en ik vind hem zelfs fijner dan de douchekop die we eerst hadden.

Met de oude douchekop hadden we hier een doorstroom van zo'n 8l/min, nu 5l/min. Dus dat scheelt over een jaar toch zo'n 40% aan gasverbruik. En door de zonneboiler heb ik zelfs het vermoeden dat het wellicht zelfs de helft scheelt aan gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:40:
[...]

[...]

[Afbeelding]

In de hal, laat staan in de trapkast maakt het me geen drol uit als daar een kabelbuis/goot loopt voor een nieuwe verse 3-fasegroep met 5 kabels. Maar om nu elektriciteit gewoon plompverloren onder het daadwerkelijke toilet door te trekken, gaat me toch wat ver, en mag waarschijnlijk ook niet. De toiletruimte is ook netjes betegeld en de spoelbak zit ingebouwd, dus ik gok dat het geen goedkoop grapje gaat zijn.

Ik heb ook al gekeken wat er wél al naar de keuken loopt. De oven en de vaatwasser hebben ieder hun eigen groep, en ook de helft van de stopcontacten daar, zitten op de groep van de meterkast. Maar alle buizen zijn flexibel en niet dik genoeg om conform de veiligheidsnormen 2.5mm2-kabels doorheen te trekken voor een driefasegroep. En de stopcontacten in de keuken die op de meterkastgroep zitten wil ik best opofferen om een kookgroep voor te vormen, maar dan kom ik dus nog steeds een groep tekort.

Enfin, dit is dus de reden dat ik voor zover ik kan zien niet van het gas af kan, maar heel erg fijn dat je een eind met me mee wilt denken! Goed, puur qua kosten kan ik dus de afschaf van het vastrecht niet meenemen. Aan de andere kant is het ook niet zo dat dat 300 euro per jaar is. Omdat ik al gedeeltelijk met warmtepomp stook (LLWP), heb ik afgelopen jaar slechts 400 kuub aan gas verstookt, waardoor ik dus ook "slechts" €14 per maand aan vastrecht kwijt ben voor gas.

De reden dat ik nu naar een LWWP vraag, al dan niet hybride, is omdat de HR-ketel toch al op leeftijd is (Nefit Topline HRC 25, 2009, gereviseerd) en ik merk dat ik vloerverwarming toch echt wel veel fijner vind dan luchtverwarming.

Dus zoals ik het zie, is vastrecht voor gas een neutrale factor en komt het bij mij neer op de volgende voordelen voor hybride:
- onbeperkt SWW

De besparing om de verbruikskosten van een WPB zijn vrij niehiel. Volgens mij heb ik afgelopen zomermaanden niet meer dan 12m3 per maand verbruikt. Dus max 12 kuub voor SWW en koken op gas (soms nog minder). Dus van een kostenbesparing op verbruikskosten van SWW hoef ik het niet te hebben.

- ik kan de HR-ketel vervangen voor een all-in-one, wat wellicht goedkoper is in de aanschaf en in onderhoud dan weer een losse HR-ketel met een hybride LWWP.
- Elektrisch is natuurlijk veiliger dan een verbrandingsketel qua brandgevaar en CO.
- Een WPB is wellicht iets voordeliger in gebruik dan gas, maar zoals eerder gezegd ga ik dat, in ieder geval bij de aanschaf en installatie van een losse WPB, nooit terugverdienen.

Tenzij de aanschaf en onderhoud van een all-electric + WPB (al dan niet all-in-one) goedkoper is dan van een hybride LWWP + gasketel, neig ik er daarom naar om een gasketel te blijven gebruiken voor SWW. En als die er toch al hangt, waarom hem dan niet lekker mee laten stoken als dat goedkoper dan wel capaciteitstechnisch nodig is?
Kan je niet door de kruipruimte of buitenom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

[...]

[Afbeelding]

- onbeperkt SWW

Bovenlangs (door goot) in je WC, daarna in trapkast benedenlangs richting keuken ?
Je zou ook in de keuken een klein meterkastje kunnen plaatsen en dan van de groepen die je daar binnen krijgt een kookgroep maken en je inductiegevaarte daarop aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@HarmoniousVibe

Door de vloer en kruipruimte kan niet? Ik heb niet alles gelezen hoor dus misschien heb je geen kruipruimte.
Of schuin naar buiten in de grond en bij de keuken weer terug naar binnen?

Met kabel dan, geen vd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
koevlaas2 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:29:
[...]

Bovenlangs (door goot) in je WC, daarna in trapkast benedenlangs richting keuken ?
Je zou ook in de keuken een klein meterkastje kunnen plaatsen en dan van de groepen die je daar binnen krijgt een kookgroep maken en je inductiegevaarte daarop aansluiten.
Ja dat zou inderdaad wellicht nog kunnen. Niet het mooiste, maar ach, het is maar een WC. Zal het er eens met de elektricien over hebben.

Een extra groep erbij toveren in de keuken, zonder minder dan 2 bestaande groepen op te offeren kan volgens mij niet. Mijn huidige buizen zijn niet dik genoeg om 5 kabels door te trekken en in de keuken weer uit te splitsen naar een fornhuisgroep en een gewone groep voor de oven of vaatwasser.

En ik kan wel 2 bestaande groepen opofferen om naar de keuken te gaan, maar dan heb ik geen vaatwasser en oven meer :D
Heronimo schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:55:
[...]

Kan je niet door de kruipruimte of buitenom?
Rol-Co schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:56:
@HarmoniousVibe

Door de vloer en kruipruimte kan niet? Ik heb niet alles gelezen hoor dus misschien heb je geen kruipruimte.
Of schuin naar buiten in de grond en bij de keuken weer terug naar binnen?

Met kabel dan, geen vd.
Helaas, heb geen kruipruimte en het betreft een tussenwoning :'(

[ Voor 12% gewijzigd door HarmoniousVibe op 31-10-2020 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drsyat
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-12-2024
Beste Tweakers,

Met veel belangstelling ploeg ik door alle forumpagina's (maar het zijn er ZO veel, dat je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet.). Ik wil graag eens sparren over het overstappen naar een warmptepomp. We wonen in een jaren 30 woning, 130m2, veel geisoleerd, benedenverdieping vloerverwarming (helaas wel nog met een HTV verdeler) 55m2. Op de 1e en 2e verdieping wel LTV Jaga's geinstalleerd. Nu loopt de CV ketel op z'n einde (2004). En is er in mijn gemeente een zeer aantrekkelijke extra subsidie bovenop de ISDE subsidie (3000 euro als je naar gasloos gaat) waarvan 2500e voor verwarming, 500e voor SWW.

Nu had ik in gedachten om een zonneboiler + 300L vat icm met een hewalux 3Kw warmtepomp in te gaan zetten voor de SWW op zolder. Ik moet nog kijken of ik een liggend boilervat daar kwijt kan (ook qua gewicht). Kosten van deze set zijn op dit moment: 4075 - 3596 ISDE - 500e van gemeente = -21 euro!

Daarnaast zou ik een pana J-serie monoblock willen gebruiken voor de verwarming. Kosten (beetje wisselend per kW formaat): 4500-2000 ISDE - 2500 gemeente = 0 euro!

Hier komen natuurlijk nog allerlei aansluitingen, slangen, pompen en een buffervat in de kruipruimte nog wel bij. Maar alles bij elkaar natuurlijk zeer aantrekkelijk...

Nu loop ik tegen een aantal dilemma's aan waar jaren 30 woningen "last" van hebben.
- Weinig ruimte om zolder + geen hoog plafond, ik krijg daar geen atlantic wpb oid kwijt. Wel een liggend boilervat.
- Adviseren jullie daar een hygiene spiraal in (geen idee of liggende vaten met hygiene spiralen bestaan.)
- Alternatief is een groter buffervat in de kruipruimte proberen te persen, maar dat geeft lange leidingen voordat het water bij het buffervat aankomt vanuit de zonneboiler. Alternatief zou zijn om de pana ook het SWW te laten verzorgen, maar ik hoor daar wisselende verhalen over. Dan zou er een liggend combi-vat in de kruipruimte moeten, maar liggend lijkt me niet handiger voor de verdeling van de warmte in het vat.
- Kun je het buffervat in de kruipruimte voor enkel de verwarming ook achterwege laten? (dat natuurlijk deels af van de afgiftecapaciteit van het systeem, daar moet ik nog even over puzzelen hoe ik daar achterkom)

Hieronder een uiterst vereenvoudigde weergave van het systeem wat ik voor ogen heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XL-J7TUwE94rcwNtw1cZe-x3rdY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JIfE35knolE7Xqvkqd2tfnFa.png?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd wat jullie vinden, schiet meer eens flink erop. Dan kan ik terug naar de tekentafel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@drsyat, leuk traject wat in ingaat!

Misschien is het voor het overzicht beter om de selectie in een apart topic te plaatsen?

Hoeveel m3 gas gebruik je nu om je woning warm te houden.

Enig idee wat voor type vloerverwarming je hebt? Wil je alleen beneden verwarmen of ook boven? Als je ook boven wil verwarmen, welke radiatoren heb je daar? Maat en type, aantal platen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
drsyat schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:58:
Beste Tweakers,

Met veel belangstelling ploeg ik door alle forumpagina's (maar het zijn er ZO veel, dat je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet.). Ik wil graag eens sparren over het overstappen naar een warmptepomp. We wonen in een jaren 30 woning, 130m2, veel geisoleerd, benedenverdieping vloerverwarming (helaas wel nog met een HTV verdeler) 55m2. Op de 1e en 2e verdieping wel LTV Jaga's geinstalleerd. Nu loopt de CV ketel op z'n einde (2004). En is er in mijn gemeente een zeer aantrekkelijke extra subsidie bovenop de ISDE subsidie (3000 euro als je naar gasloos gaat) waarvan 2500e voor verwarming, 500e voor SWW.

Nu had ik in gedachten om een zonneboiler + 300L vat icm met een hewalux 3Kw warmtepomp in te gaan zetten voor de SWW op zolder. Ik moet nog kijken of ik een liggend boilervat daar kwijt kan (ook qua gewicht). Kosten van deze set zijn op dit moment: 4075 - 3596 ISDE - 500e van gemeente = -21 euro!

Daarnaast zou ik een pana J-serie monoblock willen gebruiken voor de verwarming. Kosten (beetje wisselend per kW formaat): 4500-2000 ISDE - 2500 gemeente = 0 euro!

Hier komen natuurlijk nog allerlei aansluitingen, slangen, pompen en een buffervat in de kruipruimte nog wel bij. Maar alles bij elkaar natuurlijk zeer aantrekkelijk...

Nu loop ik tegen een aantal dilemma's aan waar jaren 30 woningen "last" van hebben.
- Weinig ruimte om zolder + geen hoog plafond, ik krijg daar geen atlantic wpb oid kwijt. Wel een liggend boilervat.
- Adviseren jullie daar een hygiene spiraal in (geen idee of liggende vaten met hygiene spiralen bestaan.)
- Alternatief is een groter buffervat in de kruipruimte proberen te persen, maar dat geeft lange leidingen voordat het water bij het buffervat aankomt vanuit de zonneboiler. Alternatief zou zijn om de pana ook het SWW te laten verzorgen, maar ik hoor daar wisselende verhalen over. Dan zou er een liggend combi-vat in de kruipruimte moeten, maar liggend lijkt me niet handiger voor de verdeling van de warmte in het vat.
- Kun je het buffervat in de kruipruimte voor enkel de verwarming ook achterwege laten? (dat natuurlijk deels af van de afgiftecapaciteit van het systeem, daar moet ik nog even over puzzelen hoe ik daar achterkom)

Hieronder een uiterst vereenvoudigde weergave van het systeem wat ik voor ogen heb.
[Afbeelding]

Ik ben benieuwd wat jullie vinden, schiet meer eens flink erop. Dan kan ik terug naar de tekentafel!
Een wat betere liggende boiler hebben we onlangs ontdekt.
koevlaas2 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:23
drsyat schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:58:
Beste Tweakers,

[Afbeelding]

Let op dat je die hewaka warmtepomp ook een buitenlucht aansluiting geeft. Want 380m2 uit je woning ventileren, is volgens mij wel heel veel. Laagste stand van mijn MV box is 125m3 zover ik heb kunnen terugvinden bji 130m2 opp. Liefst regelend op CO2 en vocht. De COP zakt dan in de winter en er staat niet of die dat in de winter kan. De andere ventilatie wp zijn meestal maar 1,6kW, maar die hebben over het algemeen dan ook minder lucht nodig.

Heb je die 300L op 1 dag nodig? Want anders zou ik kleiner doen, je VWP doet toch elke dag zijn run. En dan niet als hygiene boiler. Zelf vind ik www.econo.nl/liggen-buffervat wel mooi voor zoiets. Maar moet zelf nog uitzoeken of dat gaat werken (reken hier niet op veel gelaagdheid). Die van koevlaas2 is ook mooi.

[ Voor 14% gewijzigd door Dapdodo op 31-10-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
De toiletruimte is ook netjes betegeld en de spoelbak zit ingebouwd, dus ik gok dat het geen goedkoop grapje gaat zijn.
Je bedoelt dat je een inbouwreservoir hebt? Dan kun je heel eenvoudig een gat door de muur boren waarmee je in de ruimte van het inbouwreservoir terecht komt, en dat van beide zijden. Dat loopt je kabel gewoon onder het reservoir langs, uit het zicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:54
@HarmoniousVibe of een 1 groeps inductieplaat nemen
Onze 2 groeps plaat zit bijna nooit boven de 3600W.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Reminder Monitoring WP: Meters opnemen!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
falconz schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:59:
[...]

Je bedoelt dat je een inbouwreservoir hebt? Dan kun je heel eenvoudig een gat door de muur boren waarmee je in de ruimte van het inbouwreservoir terecht komt, en dat van beide zijden. Dat loopt je kabel gewoon onder het reservoir langs, uit het zicht...
Ziet er zo uit. Ik kan inderdaad van de zijkant erin boren, maar is het echt een goed idee om letterlijk onder de spoelbak een kabel te trekken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZEcI2QC8jS2KEHkjYHAFKOy0bU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REE5yAm1Vueg8zzQxrZmE21H.jpg?f=fotoalbum_medium
BarryH schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:12:
@HarmoniousVibe of een 1 groeps inductieplaat nemen
Onze 2 groeps plaat zit bijna nooit boven de 3600W.
Dat zou inderdaad kunnen, maar één van de dingen die ik zo fijn vind aan wokken is dat je lekker snel de temperatuur heel snel kunt laten stijgen. Ik heb dan ook een wokpit in mijn gasfornuis zitten.

En dan nog moet ik nog steeds ergens een groep vandaan zien te toveren.

Dit is iets waar ik nog eens goed over na moet denken en verder onderzoek naar moet doen, maar dit gaat buiten de scope van dit topic om :)

Dus om terug te keren naar mijn originele vraag, stel dát ik een gasketel blijf gebruiken, ten minste voor SWW, is er dan nog een goede reden om niet voor een hybride LWWP te kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:18:
[...]

Dus om terug te keren naar mijn originele vraag, stel dát ik een gasketel blijf gebruiken, ten minste voor SWW, is er dan nog een goede reden om niet voor een hybride LWWP te kiezen?
Kies dan svp voor een wp die je later monovalent kan gebruiken, dan heb je altijd nog 'simpel' de mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
koevlaas2 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:24:
[...]

Kies dan svp voor een wp die je later monovalent kan gebruiken, dan heb je altijd nog 'simpel' de mogelijkheid.
Dat is dan vooral een kwestie van "genoeg" vermogen pakken, neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:28:
[...]

Ook, maar ook fijn als het apparaat een boiler aan kan.
Sowieso zijn hybride systemen vaak niet heel erg geschikt om bij -10c nog flink te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:28:
[...]

Klopt het dat je gasverbruik nog zo'n 400m3 per jaar is wat je eerder zei? En is dit inclusief of exclusief SWW en koken?

Bij een verbruik van onder de 1000m3 kom je eigenlijk automatisch uit bij de kleinste categorie warmtepompen van 5kW. Mooie oplossingen zijn bijvoorbeeld de monoblocks van LG of Panasonic.

Heb je al een idee waar de buitenunit of monoblock kan komen te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Heronimo schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:46:
[...]

Klopt het dat je gasverbruik nog zo'n 400m3 per jaar is wat je eerder zei? En is dit inclusief of exclusief SWW en koken?

Bij een verbruik van onder de 1000m3 kom je eigenlijk automatisch uit bij de kleinste categorie warmtepompen van 5kW. Mooie oplossingen zijn bijvoorbeeld de monoblocks van LG of Panasonic.

Heb je al een idee waar de buitenunit of monoblock kan komen te staan?
Ja ik kan al verwarmen op een 3,5kW L/L WP, maar dit vind ik toch niet erg comfortabel om mee te verwarmen. Daarom is mijn gasverbruik ook niet lager. Ik heb in de winter er toch regelmatig voor gekozen om mijn vloer lekker warm te stoken met gas. Afgelopen contractjaar was mijn verbruik iets meer dan 400 kuub. Inclusief alles, maar koken+SWW schat ik op zo'n 100m3 per jaar als ik naar mijn verbruik in de zomer kijk. Hiermee kom ik dus ook in het laagste vastrechttarief uit voor gas. Daarom zit ik ook niet heel erg met die kosten, moet ik zeggen.

Maar het is dus niet zo dat ik met alleen 300 kuub aan gas het hele jaar warm zou kunnen stoken. Was het maar zo'n feest :P. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik hem in het stookseizoen helemaal de airco wil laten vervangen of dat ze op echt koude dagen (als het echt nodig is) best samen mogen draaien. Dat zal denk ik een beetje afhangen van de prijsstelling en de flexibiliteit qua modulatie van de verschillende afgifteniveau's van de LWWP. Dit geldt overigens alleen voor de begane grond. Boven wil ik sowieso de airco (het is een multisplit) blijven gebruiken. Daar ligt namelijk ook geen vloerverwarming en wordt sowieso weinig gestookt.

Maar ik denk dat ik zelfs zonder airco een heel eind moet kunnen komen op een WP van zelfs 3,5 kW. Het is immers maar 1 verdieping op LTV, met een inhoud van ongeveer 110m3.

Qua plaatsing zal de binnenunit op zolder komen te staan cq hangen (afhankelijk van of er een boiler in zit natuurlijk) en de buitenunit wilde ik boven de buitenunit van mijn airco hangen, aan de muur of is dat geen goed idee? Heb me laten vertellen dat het niet uitmaakt, als je ze maar niet achter elkaar zet. Zie plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNjvsMnr16yAy4NnUsbZ1aN-Mus=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bu8LDYC7lCkPrfh0xX8uyG9r.jpg?f=fotoalbum_medium

Dus dan eigenlijk tussen de regenpijp en het linkerraam. Zal er niet heel lekker uitzien als ze zo een beetje schuin boven elkaar hangen, maar ach.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconz
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:18:
Ziet er zo uit. Ik kan inderdaad van de zijkant erin boren, maar is het echt een goed idee om letterlijk onder de spoelbak een kabel te trekken?
Het is geen enkel probleem om daar een ymvk met 5 (4 is genoeg overigens) aders langs te leggen. Voorzichtig boren en liefst even checken met een endoscoop om het traject te zien. Echt dé manier om gewoon 2*380 bij je inductie te kunnen krijgen. En om toch gas vaarwel te kunnen zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:03:
[...]

Ja ik kan al verwarmen op een 3,5kW L/L WP, maar dit vind ik toch niet erg comfortabel om mee te verwarmen. Daarom is mijn gasverbruik ook niet lager. Ik heb in de winter er toch regelmatig voor gekozen om mijn vloer lekker warm te stoken met gas. Afgelopen contractjaar was mijn verbruik iets meer dan 400 kuub. Inclusief alles, maar koken+SWW schat ik op zo'n 100m3 per jaar als ik naar mijn verbruik in de zomer kijk. Hiermee kom ik dus ook in het laagste vastrechttarief uit voor gas. Daarom zit ik ook niet heel erg met die kosten, moet ik zeggen.

Maar het is dus niet zo dat ik met alleen 300 kuub aan gas het hele jaar warm zou kunnen stoken. Was het maar zo'n feest :P. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik hem in het stookseizoen helemaal de airco wil laten vervangen of dat ze op echt koude dagen (als het echt nodig is) best samen mogen draaien. Dat zal denk ik een beetje afhangen van de prijsstelling en de flexibiliteit qua modulatie van de verschillende afgifteniveau's van de LWWP. Dit geldt overigens alleen voor de begane grond. Boven wil ik sowieso de airco (het is een multisplit) blijven gebruiken. Daar ligt namelijk ook geen vloerverwarming en wordt sowieso weinig gestookt.

Maar ik denk dat ik zelfs zonder airco een heel eind moet kunnen komen op een WP van zelfs 3,5 kW. Het is immers maar 1 verdieping op LTV, met een inhoud van ongeveer 110m3.

Qua plaatsing zal de binnenunit op zolder komen te staan cq hangen (afhankelijk van of er een boiler in zit natuurlijk) en de buitenunit wilde ik boven de buitenunit van mijn airco hangen, aan de muur of is dat geen goed idee? Heb me laten vertellen dat het niet uitmaakt, als je ze maar niet achter elkaar zet. Zie plaatje:

[Afbeelding]

Dus dan eigenlijk tussen de regenpijp en het linkerraam. Zal er niet heel lekker uitzien als ze zo een beetje schuin boven elkaar hangen, maar ach.
Aan de muur zou kunnen, maar kan mogelijk wel binnen wat geluid geven afhankelijk van de constructie. Is in de achtertuin een optie tegen de muur van de ruimte waar de ketel nu staat?

Ik vermoed dat een monoblock van 5kW ruim voldoende moet zijn. Deze zou ik gebruikt kunnen worden om je tapwatervat mee op te warmen. Weet je het gasverbruik van voor je de airco gebruikte voor het verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
falconz schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:19:
[...]

Het is geen enkel probleem om daar een ymvk met 5 (4 is genoeg overigens) aders langs te leggen. Voorzichtig boren en liefst even checken met een endoscoop om het traject te zien. Echt dé manier om gewoon 2*380 bij je inductie te kunnen krijgen. En om toch gas vaarwel te kunnen zeggen!
2*230 bedoel je? Of 1*380? Enfin, als dat geen probleem is dan zou dat inderdaad moeten kunnen! Mijn aansluiting is namelijk al driefase, ivm een sauna op zolder.
Heronimo schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:23:
[...]

Aan de muur zou kunnen, maar kan mogelijk wel binnen wat geluid geven afhankelijk van de constructie. Is in de achtertuin een optie tegen de muur van de ruimte waar de ketel nu staat?

Ik vermoed dat een monoblock van 5kW ruim voldoende moet zijn. Deze zou ik gebruikt kunnen worden om je tapwatervat mee op te warmen. Weet je het gasverbruik van voor je de airco gebruikte voor het verwarmen?
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt? De ketel staat nu op zolder. De foto is vanuit de achtertuin genomen. Aan de voorkant is theorie wel plaats, maar dan vind ik wel echt lelijk. Mijn airco is overigens ook aan de muur bevestigd, ook al lijkt het alsof hij op het plat dak staat. Dit zou het minste kans op trillingen geven, maar sowieso is dat ding nagenoeg onhoorbaar stil.

Ik weet helaas niet het verbruik voor de airco. Heb min of meer meteen nadat ik het huis heb gekocht de airco (en PV) aan laten leggen, ook ivm een bouwdepot wat slechts een aantal maanden geldig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Ik zie dat verschillende mensen verschillende oplossing voor monitoring hebben.
Zo zie ik pvoutput voorbij komen maar ook mindergas.
Deze laatste lijkt mij ook wel interessant aangezien ik vanaf 2015 mijn gasverbruik hierin ook bij heb gehouden (naja automagisch dan).
Ik lees echter ook dat er mensen zien die er dan weer een deelfactor op los laten om ook te kunnen vergelijken.

Resultaat, zo veel mogelijke oplossingen dat ik niet echt zicht heb op wat nu interessant is..
Dus wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:46:
2*230 bedoel je? Of 1*380? Enfin, als dat geen probleem is dan zou dat inderdaad moeten kunnen! Mijn aansluiting is namelijk al driefase, ivm een sauna op zolder.
Bij veel inductie kookplaten heb je maar 2 fasen nodig, maar dat is dan wel 2*380. Je gebruikt dan dus maar 2 van de 3 fasen die er met een 5 aderige kabel aanwezig zijn. In de meterkast heb je hiervoor dus ook een krachtgroep nodig. Welke 2 fasen je gebruikt maakt niet uit...
Overigens kun je de plaat vaak ook op 2*230 aansluiten waarbij je 2 gewone groepen in je meterkast gebruikt (onderling verbonden), maar dan zit je eerder aan de max, daarom zou ik krachtgroep gebruiken bij inductie...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 14:59

fmb

falconz schreef op zondag 1 november 2020 @ 07:11:
[...]

Bij veel inductie kookplaten heb je maar 2 fasen nodig, maar dat is dan wel 2*380. Je gebruikt dan dus maar 2 van de 3 fasen die er met een 5 aderige kabel aanwezig zijn. In de meterkast heb je hiervoor dus ook een krachtgroep nodig. Welke 2 fasen je gebruikt maakt niet uit...
Overigens kun je de plaat vaak ook op 2*230 aansluiten waarbij je 2 gewone groepen in je meterkast gebruikt (onderling verbonden), maar dan zit je eerder aan de max, daarom zou ik krachtgroep gebruiken bij inductie...
Hoe bedoel je dit?
Elke fase is 230V AC. Als je thuis een 3 fase aansluiting hebt, dan is het spanningsverschil tussen 2 verschillende fases 380/400V AC.

Ofwel; leg je 2 verschillende fases naar een apparaat dan heb je (met een nul erbij) 2 x 230V of 1 x 380/400V, maar dat laatste gebeurt volgens mij nooit.
Je kan bij een apparaat dus normaal gesproken 2 x 230V krijgen, of 3 x 380/400V. (en natuurlijk 1 x 230V :) )

We gaan trouwens wel wat off-topic voor het L/W warmtepomp topic.

[ Voor 3% gewijzigd door fmb op 01-11-2020 07:56 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 12:45
sjimmie schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:01:
[...]

In grafana, waar je de grafiek maakt, heb je de Query en daarnaast de Transform.
Met bv de Transformation "Add field from calculation" kan je 2 velden uit je query lijstje bij elkaar optrekken/aftrekken/delen/...
Evt kan je dan ook nog kiezen om de 2 velden te verbergen en alleen het resultaat te laten zien.
Thanks, moest even Grafana updaten maar dit is idd de oplossing voor m'n maandcop :+

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 01-11-2020 08:46 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drsyat
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-12-2024
Dapdodo schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:59:
[...]

Let op dat je die hewaka warmtepomp ook een buitenlucht aansluiting geeft. Want 380m2 uit je woning ventileren, is volgens mij wel heel veel. Laagste stand van mijn MV box is 125m3 zover ik heb kunnen terugvinden bji 130m2 opp. Liefst regelend op CO2 en vocht. De COP zakt dan in de winter en er staat niet of die dat in de winter kan. De andere ventilatie wp zijn meestal maar 1,6kW, maar die hebben over het algemeen dan ook minder lucht nodig.

Heb je die 300L op 1 dag nodig? Want anders zou ik kleiner doen, je VWP doet toch elke dag zijn run. En dan niet als hygiene boiler. Zelf vind ik www.econo.nl/liggen-buffervat wel mooi voor zoiets. Maar moet zelf nog uitzoeken of dat gaat werken (reken hier niet op veel gelaagdheid). Die van koevlaas2 is ook mooi.
Gezin van 4 met een grote douchekop (welke moet blijven), iets van 10L/min gemengd water... Dus vandaar toch wel de 300L in gedachte. De vraag is of ik die kwijt kan, een alternatief zou 2x 150L staand zijn. Die passen wel nog rechtop onder het dak. Iemand ervaring met die Hewalux? Hij mag natuurlijk moduleren en met name als de zon niet schijnt zorgen voor sww. Een alternatief zou zijn om de WP die ik voor verwarming in gedachte heb als backup te laten dienen.
Goede tip. Ik had deze nog gevonden https://zonneboilermagazijn.nl/liggende-boiler-300-liter maar deze heeft maar 1 spiraal, en geen hygiene spiraal. Ik overweeg een buffervat voor de verwarmings WP, maar die stook je in principe maar tot een graad of 35-38 (dat is ook de temperatuur waar mijn CV nu op staat). Dus een hygiene spiraal daardoor levert niet warm genoeg water. Een doorstroomverwarmer kan altijd, maar is wel gewaagd met 3x25A, waar ook de inductiekookplaat/WP en alle elektrische apparaten op staan. Plus niet energie zuinig verwarmd.
Ep Woody schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:11:
@drsyat, leuk traject wat in ingaat!

Misschien is het voor het overzicht beter om de selectie in een apart topic te plaatsen?

Hoeveel m3 gas gebruik je nu om je woning warm te houden.

Enig idee wat voor type vloerverwarming je hebt? Wil je alleen beneden verwarmen of ook boven? Als je ook boven wil verwarmen, welke radiatoren heb je daar? Maat en type, aantal platen etc.
Ik zit zeer duidelijk in de inventarisatie fase. Vorig jaar verhuisd, verbouwd (nu pas geen verdiepen in de nog meer duurzaamheid, altijd handig..), geschat verbruik is 950 kuub volgens mindergas.nl, maar ik wil zowieso deze winter door om een goede inschatting te kunnen maken. Verwarming alle verdiepingen, beneden dus vvw en boven hangen Jaga's LTV die het vooralsnog prima doen op 35 graden. Het gaat mij dan ook meer om de globale opzet van het systeem en nog niet om de precieze maat van het aantal kW voor de WP e.d.
Daarnaast kan de SWW wel uitgerekend worden natuurlijk.

Heeft iemand ervaring met buffervaten in kruipruimtes?
Pagina: 1 ... 17 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.