dirkdeman schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:00:
Ik zit toch een beetje in m'n maag met het minimale vermogen van de Panasonic J-serie. We hebben een warmtebehoefte van maximaal 6,7kW. Dan zou je zeggen: een J7-serie past daar perfect bij. Maar: ons huis is nieuw (2019), beneden 70m2 VVW, boven radiatoren.
De J-serie heeft een mimimaal thermisch vermogen van 2,5kW. Dat kan ik toch nooit kwijt op dagen als deze? En dit soort dagen van een graad of 10 komen toch heel veel voor? Bij dit soort dagen geeft mijn 70m2 vloerverwarming met een aT van 27C en rT van 25C volgens de berekeningen 25W/m2 af. Boven hebben we de radiatoren eigenlijk altijd dicht. Dan is mijn afgifte dus maar 1750W. Of maak ik hier een rekenfout?
Ik vind het gewoon zo moeilijk voor te stellen, het is alsof je een auto koopt die eigenlijk niet langzamer kan rijden dan 60km/u, maar een topsnelheid heeft van 120km/u. Die koopt toch niemand?
Daar hebben ze een hele mooie oplossing voor, en wordt al sinds het begin van CentraleVerwarming gebruikt, men noemt dat een "thermostaat"
Er is geen enkele WP die terug kan naar bijna 0, en dat is wat deze dagen vragen.
Het afgegeven vermogen wat jij voorrekent is bij een geheel opgewarmde vloer. Als de vloer koud(er) is omdat deze 20 uur niet verwarmd is geweest kun je de eerste uren meer vermogen kwijt als 25W/m2.
En als hij bij Ta 25 begint te pendelen dan maak je er Ta 26 van, en als hij dan nog pendelt Ta 27, etc.
Bij mij is Ta 30 het minimale getal, mijn WP gaat slechts terug tot 4KW omdat ik een 11KW WP heb (en nodig heb als het echt koud is, dat heeft de praktijk al bewezen).
Op dagen zoals deze week dan start hij om 10.00 en slaat ergens tussen 1200 en 1300 af omdat de ruimtes warm zijn, en hij slaat de rest van de dag niet meer aan, of misschien 's avonds nog een uurtje.
Omdat de WP dus zo'n 20 uur per dag niet draait, is de vloer in die 20 uur dusdanig afgekoeld dat hij er weer 2 á 3 uur +- 4KW per uur in kan stoppen (thermisch).
[
Voor 4% gewijzigd door
Grolsch op 30-10-2020 09:14
]