Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.221 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Grolsch schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:21:
@mkleinman als ik het kort mag samenvatten is jou "upgrade" van Elga naar de Elga ACE nog geen succes te noemen.

Je had beter een Pana 5KW kunnen kopen volgens mij, ik blijf vinden dat die Elga's af en toe raar en onverklaarbaar gedrag vertonen.
Hij doet het verder prima. Pas zodra we onder de 10 graden gaat komen dan word het denk ik echt interessant.

Ik heb het idee dat de Elga probeert te stoken als een ketel ipv als een warmtepomp.

Oude elga was simpel stoken met dt van 4. En dan gaan met die banaan.

Deze heeft een stooklijn en tientallen parameters. Dus inregelen is een uitdaging.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ep Woody schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:26:
[...]

Vastzetten van (en eventueel verhogen van) de stooktemperatuur heeft niet geholpen? Wat is de minimale afgifte van een Elga ACE? Een Pana J-serie zit ook al minimaal aan 2.5 kW vast, dus of dat nu echt had geholpen...
Stooklijn staat laag. Op 0.7. Voetpunt op standaard. Bij hogere stooklijnen lijkt de Elga hetzelfde gedrag te vertonen alleen met een hogere start. Op een moment pakt de Elga een bepaalde temperatuur als stooklijn waarvan ik de logica nog niet snap. En dan begint die zaagtand weer.

Minimale afgiftevermogen lijkt zo rond de 2kw te liggen bij 400w in.

Afgiftevermogen word nog groter. Ik ben aan het wachten op een andere vloerverdeler.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Oude ELGA is ook niet alles.
Bij gaat ie aan , met dT=3. Gaat naar vol vermogen.
Bij wat warmer weer gaat ie dan vrij snel weer uit.
Bij kouder weer gaat ie na een tijdje terug naar een lager vermogen.
Idealiter zou ik willen dat ie bij warmer weer niet naar vol vermogen ging, maar gewoon halve sterkte of zo

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Fullpower schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:02:
[...]

Interessante vraag is of de compressor tijdens de run wel naar minimum vermogen gaat, maar dat dat nog teveel vermogen is, waardoor temperatuur doorschiet en de warmtepomp stopt. Dan is het normaal gedrag. Je moet dan een hogere aanvoer temperatuur vragen of zorgen voor meer afgifte oppervlak.

Óf blijft de compressor op een hogere frequentie lopen? Heeft daardoor te veel vermogen, waardoor je geen lange runs krijgt. In dat gevalc zit er iets niet lekker in het regel algoritme van de Elga...
Het is het eerste. Hij moduleert heel diep terug.

Afgiftevermogen wordt aan gewerkt. Ik heb een gesloten verdeler in bestelling staan.

En ik verwacht bij lagere temperaturen langere runs.

En ik heb nog een foefje achter de hand, die hier ijn het topic werd voorgesteld. Voetpunt op 35 graden 3n stooklijn op 0. Dat is vaste aanvoertemperatuur zetten op 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BarryH schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:33:
Oude ELGA is ook niet alles.
Bij gaat ie aan , met dT=3. Gaat naar vol vermogen.
Bij wat warmer weer gaat ie dan vrij snel weer uit.
Bij kouder weer gaat ie na een tijdje terug naar een lager vermogen.
Idealiter zou ik willen dat ie bij warmer weer niet naar vol vermogen ging, maar gewoon halve sterkte of zo
Klopt. Blijkbaar is het echt een dingetje om een goede warmtepomp regeling te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:06
mkleinman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:31:
[...]

Stooklijn staat laag. Op 0.7. Voetpunt op standaard. Bij hogere stooklijnen lijkt de Elga hetzelfde gedrag te vertonen alleen met een hogere start. Op een moment pakt de Elga een bepaalde temperatuur als stooklijn waarvan ik de logica nog niet snap. En dan begint die zaagtand weer.

Minimale afgiftevermogen lijkt zo rond de 2kw te liggen bij 400w in.

Afgiftevermogen word nog groter. Ik ben aan het wachten op een andere vloerverdeler.
Ik heb voetpunt van de Mercuria op advies van @Chris_82 op 26 graden gezet met een hellingshoek van 0,1. Tot nu toe een constante run van s morgens 10:30 uur tot s avonds 22:00 uur. Overdag stabiel 21,5 graden, s nachts staat warmtepomp uit en daalt temperatuur tot 20 graden.

Als ik voetpunt verlaag naar 25 graden of lager krijg ik inderdaad ook de zaagbewegingen.

Ter vergelijking: halfvrijstaande woning, bouwjaar 1991, dubbelglas, alleen stoken op vloerverwarming begane grond +/- 70 m2.

[ Voor 4% gewijzigd door TweakersOnly op 29-10-2020 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
hesselbeertje schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:35:
Vraagje voor de Ecodanners onder ons: Ik stook op mijn Zubadan met een stooklijn +20/25 -10/36. Dat gaat prima, maar ik zou graag zien dat ie uit gaat als het buiten warmer is dan bijvoorbeeld 18 graden. Dan ben ik geen verwarming meer nodig.

Bij andere merken is dat eigenlijk altijd in te stellen, maar bij de Mitsu zie ik het denk ik over het hoofd?
Via pac-se55ra de boel blokkeren bij +18c of hoger (helaas geldt dat dan ook voor sww).

Een affabriek optie stookgrens zit er volgens mij niet op, daarvoor gebruik je inprincipe de thermostaat.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:56:
[...]
@Andrehj
Bij nader inzien helpen foto's hier niet zoveel, want de boiler, en de aanknopingspunten zitten vele meters van elkaar verwijdert. In feite heb ik juist niet gedaan wat jij suggereerde, omdat de retour van de boiler rechtstreeks naar de binnen unit terug gaat, en de retour van de verwarming via de buffer en de vuilafscheider naar de binnenunit gaat, de beide retouren komen dus pas samen vlak voor de binnenunit.
[Afbeelding]
@koevlaas2 @Grolsch @Ron6363
Bovendien lijkt het mij dat de verschillende reacties schijnen te denken dat ik het hier heb over de temperatuurval in een leiding; dit is dus niet het geval: de grafiek toon de sensoren in de dompelbuizen van de boiler, waarbij de temperatuur van o.a. het onderste deel van de boilerinhoud wordt gemeten, dus die blauwe lijn geeft aan dat de boiler zèlf een constant verlopende temperatuursval heeft, en niet een aan- of afvoerleiding: het is de boiler temperatuur zelf. En normaal gesproken zie je dit alleen maar als je warm water afvoert, en dus koud water onderin het boilervat toelaat.
En ik meen dat de verschillende reacties gaan over de temperatuurval in een leiding.
Draait je 3wegklep nog goed, als die half werkt krijg je ook rare praktijken ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:40
mkleinman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:34:
[...]

Afgiftevermogen wordt aan gewerkt. Ik heb een gesloten verdeler in bestelling staan.

En ik heb nog een foefje achter de hand, die hier ijn het topic werd voorgesteld. Voetpunt op 35 graden 3n stooklijn op 0. Dat is vaste aanvoertemperatuur zetten op 35 graden.
Je hebt dus nu idd te weinig afgifte in verhouding tot de stooklijn. Dat heb ik met 9kW ook bij 12c en hoger buiten. Dan gaat hij hier ook 3x per uur aan/uit. Maar dan is het ook zo warm. Meer dan 10 start/stops per dag heb ik zelden. Dat was hier een compromis. Nu bij 10c draait hij aan één stuk door met 34c aanvoer, gedurende een uur of vijf 's avonds.

Een vlakkere stooklijn met hoger voetpunt kan natuurlijk. Maar dan krijg je waarschijnlijk weer meer last van te veel vermogen in verhouding met je warmteverlies van de woning. Dan moet je wel een aan/uit thermostaat hebben die warmtepomp start en stopt. Maar dit geeft waarschijnlijk wel langere runs, afh. van de hysteresis van de thermostaat.

Maar hoe je ook wend of keert: de compressor moet in aan/uit bedrijf, omdat het minimum vermogen nu waarschijnlijk sowieso hoger is dan het warmteverlies. Je kunt langere runs krijgen door alleen overdag te draaien, zo ik hier doe. Maar dan moet wel kunnen ivm temperatuurdaling 's nachts.

Na wat tunen is het mij gelukt om boven 10c buiten op de kamerthermostaat te werken met aanvoer van 32c (met wat gependel), en onder de 10c buiten op WAR met oplopende temperatuur naarmate het kouder wordt.

Misschien heeft de elga ook nog iets van een silent mode oid. Mijn Pana heeft dat, en dat gaat hij niet volgas naar zijn setpoint, maar kan daar wel een uur over doen. Dan draait hij ook veel bij temperaturen onder de 30c aanvoer: mooi voor de COP :)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:53:
Ik ben weer wat aan het spelen met instellingen. Ik heb nog steeds last van een zaagtand wanneer het systeem terug moduleert. De standaard nadraaitijd is 3 minuten, na die 3 minuten krijg ik weer een korte run van een minuut of 7 en dan weer een nadraai van 3 min.

Ik heb de nadraaitijd verlengd naar 10 minuten. Er komt nog steeds gebufferd lauw water uit het boilervat van 28 graden ongeveer dus het huis zal verder opwarmen denk ik. Na die 10 minuten heb ik dan hopelijk een langere run van de warmtepomp.

Als dit niet werkt kan ik ook nog de nadraaitijd op 0 minuten zetten, alleen vraag ik mij dan af of de warmtepomp dan blijft draaien op minimaal vermogen of letterlijk AAN/UIT begint te draaien ( meerdere malen per minuut ).
Zet je VV pomp eens wat harder, ik zag dat ie op 8 watt draaide. Te hard is niet goed maar te zacht ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:34:
[...]

Weet je al waar hij uiteindelijk op stopt?

Max Ta
Setpoint kamer
Iets anders

Ik weet wel dat ik de eerste weken dat ik de wp had er weken bij gezeten heb gewoon om te kijken wat gebeurd er nou precies en wanneer, ook met defrosten bijv.

[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 29-10-2020 19:32 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
koevlaas2 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:13:
[...]

Draait je 3wegklep nog goed, als die half werkt krijg je ook rare praktijken ?
Ja, dat snap ik; daarom schreef ik al in mijn openingspost hierover, op dinsdag:
De driewegklep staat in volledig gesloten stand.
En het is zelfs ook te zien op de foto, die ik gisteren avond heb genomen en plaatste...
Sluit helemaal af, en maakt volledige slag.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:29:
[...]

Weet je al waar hij uiteindelijk op stopt?

Max Ta
Setpoint kamer
Iets anders

Ik weet wel dat ik de eerste weken dat ik de wp had er weken bij gezeten heb gewoon om te kijken wat gebeurd er nou precies en wanneer, ook met defrosten bijv.
Hij stopt op Ta, alleen komt die Ta niet overeen met de verwachtte Ta volgens de stooklijn. Hij bedenkt er zelf iets bij, vermoedelijk afhankelijk van de ruimtetemperatuur? Stooklijntemperatuur is volgens de formule 29 graden en ik heb nu 30 graden aanvoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcp2ilMGirTkz6ddVeJ2_19iGKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jm4BT1wU5FlIL2vLd7ILRBGE.png?f=fotoalbum_large

Afschakelpunt wordt steeds een stapje lager 29,9, 29,6, 29,3, 29,1 En nu ineens weer een stuk hoger.

En het aparte is dat parameter CP040 ( nadraaitijd ) wordt genegeerd, de zaagtand is sinds de aanpassing niet veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koevlaas2 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:27:
[...]

Zet je VV pomp eens wat harder, ik zag dat ie op 8 watt draaide. Te hard is niet goed maar te zacht ook niet.
Staat tandje harder. Daar had ik ook al mee getest maar dat leek weinig effect te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Fullpower schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:18:
[...]

Je hebt dus nu idd te weinig afgifte in verhouding tot de stooklijn. Dat heb ik met 9kW ook bij 12c en hoger buiten. Dan gaat hij hier ook 3x per uur aan/uit. Maar dan is het ook zo warm. Meer dan 10 start/stops per dag heb ik zelden. Dat was hier een compromis. Nu bij 10c draait hij aan één stuk door met 34c aanvoer, gedurende een uur of vijf 's avonds.

Een vlakkere stooklijn met hoger voetpunt kan natuurlijk. Maar dan krijg je waarschijnlijk weer meer last van te veel vermogen in verhouding met je warmteverlies van de woning. Dan moet je wel een aan/uit thermostaat hebben die warmtepomp start en stopt. Maar dit geeft waarschijnlijk wel langere runs, afh. van de hysteresis van de thermostaat.

Maar hoe je ook wend of keert: de compressor moet in aan/uit bedrijf, omdat het minimum vermogen nu waarschijnlijk sowieso hoger is dan het warmteverlies. Je kunt langere runs krijgen door alleen overdag te draaien, zo ik hier doe. Maar dan moet wel kunnen ivm temperatuurdaling 's nachts.

Na wat tunen is het mij gelukt om boven 10c buiten op de kamerthermostaat te werken met aanvoer van 32c (met wat gependel), en onder de 10c buiten op WAR met oplopende temperatuur naarmate het kouder wordt.

Misschien heeft de elga ook nog iets van een silent mode oid. Mijn Pana heeft dat, en dat gaat hij niet volgas naar zijn setpoint, maar kan daar wel een uur over doen. Dan draait hij ook veel bij temperaturen onder de 30c aanvoer: mooi voor de COP :)
Silent mode maakt zeker uit, maar laat nog steeds die zaagtand 's nachts zien. Silent mode is net in gegaan ( 20:00 ) en ik heb nu weer een langere run.

Ik wacht eerst de nieuwe gesloten verdeler en wat kouder weer af. En dan maar eens kijken wat hij gaat doen.

En misschien nog wel het belangrijkste; Hoe slecht zijn die vele starts van de compressor? Als dat niet veel uitmaakt voor de levensduur dan is het probleem minder groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@mkleinman
Hij stopt niet op Ta , dan zou hij bij die 33 ook stoppen, het is iets anders...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:33
@mkleinman Wat ik hier zie is een grote invloed van de ruimtecorrectie.
Aangezien je basisstooklijn nog niet goed staat ingesteld, heb je alleen een mooie run zolang de ruimtetemperatuur iets onder setpoint is. Zodra die in de buurt of iets boven setpoint komt gaat de stooklijn zo rap naar beneden dat je onvoldoende afgifte hebt voor het minimum vermogen en dus aan/uit gedrag krijgt.

Zet de waarde van CP240 maar eens op 0 en kijk vervolgens eens of een en ander beter te verklaren is?

De HCTM thermostaat laat alleen halve graden nauwkeurig zien op het display (naar beneden afgerond). Echter de WP ziet de kamertemperatuur wel op 2 decimalen nauwkeurig en gedraagt zich daar ook naar (zichtbaar met OTGW).

De correctie van de stooklijn kan zeer sterk zijn, zeker met een grote helling:
Ta = Tvoetpunt + helling * (Tset - Tbuiten) + ruimteinvloed * (helling + 1) * (Tset - Tbinnen)

Die laatst term met de ruimteinvloed alleen al bijvoorbeeld: 3 * (0.7 + 1) * (19.5 - 19) = 2.55 verhoging bovenop de stooklijn als je de thermostaat +0.5 graad doet!

Aanvullend: het is goed mogelijk dat de WP toestaat dat de Ta wel 2 graden boven de werkelijk gevraagde Ta mag komen. Bij het punt Ta_sp+2 zal de WP dan uit gaan voor de minimum tijd.

[ Voor 8% gewijzigd door Chris_82 op 29-10-2020 21:16 ]

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 06:17
stefijn schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:20:
Vraag die hier misschien niet thuishoort, gaat over de werking van een warmtepomp ivm vloerverwarming: wij hebben sinds dit jaar een Nilan Compact P met Air 9 l/w warmtepomp met vloerverwarming.
Dit is een binnenunit met daarin: 180L boilervat, een L/W deel in contact met de Air 9 buiten, en een 300m3 WTW (met daarin nog een kleine L/L wp die de binnenlucht kan verwarmen/koelen)

Dit systeem wordt verkocht als een totaalgeintegreerd verwarmings/koelings/wtw systeem, en op zich ben ik er tevreden mee.

Wat mij verwonderde is dat wanneer ik de temperatuur op de unit binnen op 21 graden zet de vloertemperatuur helemaal niet geregeld wordt. Sterker nog: ik moet de vloertemperatuur zelf afstellen, dat kan op een vaste temperatuur of via een weer (temperatuur) afhankelijke grafiek.

Maar hoe weet ik nou hoe warm de vloer moet staan? Punt is dat de binnentemperatuur netjes rond de 21 schommelt momenteel, en de vloer staat op een weergrafiek en gaat nu afh. van de buitentemperatuur van 22-26 graden.
Lijkt prima dus.

Maar is dit normaal bij warmtepompsystemen? Ik had verwacht - wellicht mijn fout omdat ik me onvoldoende in verwarmingssystemen heb verdiept - dat wanneer ik de temperatuur van dat apparaat op 21 zet hij zelfstandig zowel de binnenlucht als de vloertemperatuur zou managen.
Is dit niet het geval, ook al zit alles in 1 kast en wordt alles via 1 computer bedient.

Hoe is dat bij andere warmtepompsystemen, waarbij de WTW dus niet eens geintegreerd is? Ik heb mij laten vertellen dat dit - vloertemp wordt niet geregeld obv ruimtetemp - eigenlijk normaal is voor warmtepompsystemen en wellicht is dat ook zo, dan moet ik mijn verwachting dus (achteraf) bijstellen.

Zo was/is het bij mijn buurman eigenlijk altijd behoorlijk warm binnen (> 24 gr). Hij zegt: ja ons huis is nou eenmaal heel goed geïsoleerd. Maar het wordt niet vanzelf warm, en hun huis is niet beter geïsoleerd dan het onze. Bleek later dan ook dat de temperatuur van de vloer veel te hoog stond en dit is door hun leverancier bijgesteld.
Wordt daar dus ook niet automatisch geregeld...

Ik kan momenteel ook niet echt zien wat onze Compact P precies doet, zeker niet achteraf... het is volgens mij zelfs prima mogelijk dat de vloerverwarming zo hoog staat dat de WTW (passief of actief) gaat koelen, al is het maar een beetje. Daar moet ik ook nog eens induiken.
Bij veel warmtepompen kun je kiezen voor regelen op thermostaat, een directe aanvoer temperatuur of op basis van een stooklijn (buiten -15>water 30°, buiten +15>water 21° bij mij). Dat laatste werkt bij een nieuwbouwhuis vaak het mooist, maar vergt wel een zoektocht van een paar weken/maanden dmv trial & error. Globaal denk ik dat je met mijn waarden hierboven een aardig vertrekpunt hebt. Wat wel handig is, is als je op 1 of andere manier kunt monitoren wat je systeem doet. Daar zou ik eerst eens in duiken, om te zien of je ergens data uit het systeem kunt trekken.
Bij jou zou je idd verwachten dat er een samenwerking is tussen de diverse componenten alhoewel ik me afvraag of je l/l wp ook in gezet wordt voor verwarmen. Ik zie vooral een noodzaak bij koelen in de zomer.
Je kunt waarschijnlijk ook regelen op thermostaat, maar dat leidt meestal tot meer pieken en dalen, en daar heeft de warmtepomp nou juist een broertje dood aan.
Wat bij jou ook nog van belang is, je hebt een 9kw wp. Dat is behoorlijk veel voor zo'n goed geïsoleerde hut. Waarschijnlijk is het minimum vermogen vrij hoog (thermisch >3kw verwacht ik) waardoor de pomp kortere runs gaat maken bij buitentemps tussen 5 en 15 graden. Opzich kan ie daar prima tegen en door je vloerverwarming wordt de warmte gelijkmatig afgegeven. Maar al met al had je gerust een maatje kleiner kunnen hebben vermoed ik. Succes met het vinden van een stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Chris_82 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:11:
Aangezien je basisstooklijn nog niet goed staat ingesteld, heb je alleen een mooie run zolang de ruimtetemperatuur iets onder setpoint is. Zodra die in de buurt of iets boven setpoint komt gaat de stooklijn zo rap naar beneden dat je onvoldoende afgifte hebt voor het minimum vermogen en dus aan/uit gedrag krijgt.

Zet de waarde van CP240 maar eens op 0 en kijk vervolgens eens of een en ander beter te verklaren is?

De HCTM thermostaat laat alleen halve graden nauwkeurig zien op het display (naar beneden afgerond). Echter de WP ziet de kamertemperatuur wel op 2 decimalen nauwkeurig en gedraagt zich daar ook naar (zichtbaar met OTGW).

Ta = Tvoetpunt + helling * (Tset - Tbuiten) + ruimteinvloed * (helling + 1) * (Tset - Tbinnen)

Die laatst term met de ruimteinvloed alleen al bijvoorbeeld: 3 * (0.7 + 1) * (19.5 - 19) = 2.55 verhoging bovenop de stooklijn als je de thermostaat +0.5 graad doet!

Aanvullend: het is goed mogelijk dat de WP toestaat dat de Ta wel 2 graden boven de werkelijk gevraagde Ta mag komen. Bij het punt Ta_sp+2 zal de WP dan uit gaan voor de minimum tijd.
Thanks. CP240 staat op 0 nu. Die parameter staat trouwens niet in mijn ELGA ACE handleiding vermeld. Is trouwens CP240 op 0 zetten ook hetzelfde als CP780 op Weersafhankelijk zetten? CP780 staat nu namelijk op Buiten+ruimte gebas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat vermoeden heb ik ook, hij kan de thermostaat ook even op 22 graden zetten en dan kijken wat er gebeurd.
Yep, is bij mijn wp ook, warmt door tot 2+ en gaat dan pas uit, heb je er weer 4- nodig om aan te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:24:
[...]

Thanks. CP240 staat op 0 nu. Die parameter staat trouwens niet in mijn ELGA ACE handleiding vermeld. Is trouwens CP240 op 0 zetten ook hetzelfde als CP780 op Weersafhankelijk zetten? CP780 staat nu namelijk op Buiten+ruimte gebas.
Probleem van deze warmtepomp is dat je veel te veel knoppen hebt om aan te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
[...]

Uit de handleiding van de Mercuria weet ik dat CP240 de ruimteinvloed op de stooklijn is.
Met 0 is het inderdaad WAR-only :)
Het display op de Elga is misschien anders, maar de besturingschip en parameters lijken 1:1 te zijn overgenomen van de andere Remeha warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Chris_82 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:33:
[...]

Uit de handleiding van de Mercuria weet ik dat CP240 de ruimteinvloed op de stooklijn is.
Met 0 is het inderdaad WAR-only :)
Het display op de Elga is misschien anders, maar de besturingschip en parameters lijken 1:1 te zijn overgenomen van de andere Remeha warmtepompen.
Dat verklaard ook alle verwijzingen in de ELGA die ik heb wat betreft verwijzingen naar SWW instellingen.

Ik had hem overigens in het begin op WAR staan, dat was ook geen succes, met hetzelfde AAN/UIT gependel . Mogelijk dat CP240 toch nog invloed heeft op CP780.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
hesselbeertje schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:35:
Vraagje voor de Ecodanners onder ons: Ik stook op mijn Zubadan met een stooklijn +20/25 -10/36. Dat gaat prima, maar ik zou graag zien dat ie uit gaat als het buiten warmer is dan bijvoorbeeld 18 graden. Dan ben ik geen verwarming meer nodig.
koevlaas2 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:11:
Een affabriek optie stookgrens zit er volgens mij niet op, daarvoor gebruik je inprincipe de thermostaat.
Die stookgrens zit er wel op (tenminste bij mijn VM2D model met FTC6). Dat is een paar weken geleden hier nog aan de orde geweest.
Het heet Summer Mode en is te vinden in het het service menu onder Operation settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEUbxRENEpo-3Wdtz4WQXSY5xx4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j0oRjaZTzaU04jHc3o4S3nZq.jpg?f=user_large
Overigens zou je dit met een extra thermostaat niet nodig hebben. En dat is ook veel logischer, want wat interesseert mij die buitentemperatuur nou, ik wil het binnen op de juiste temperatuur hebben. Die buitentemperatuur moet ie (bij WAR) alleen gebruiken voor de watertemperatuur, niet om te bepalen wanneer de WP aan of uit moet.

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 29-10-2020 22:06 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
mkleinman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:52:
[...]

Dat verklaard ook alle verwijzingen in de ELGA die ik heb wat betreft verwijzingen naar SWW instellingen.

Ik had hem overigens in het begin op WAR staan, dat was ook geen succes, met hetzelfde AAN/UIT gependel . Mogelijk dat CP240 toch nog invloed heeft op CP780.
Doe eens gek en zet de ACE eens 2 dagen op voetpunt 29, helling 0.3, WAR-only :*)
Of zelfs totdat je open verdeler klaar is of hele gekke zaken ziet, maar dat verwacht ik niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Naalroc schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:56:
[...]
@Andrehj
Bij nader inzien helpen foto's hier niet zoveel, want de boiler, en de aanknopingspunten zitten vele meters van elkaar verwijdert. In feite heb ik juist niet gedaan wat jij suggereerde, omdat de retour van de boiler rechtstreeks naar de binnen unit terug gaat, en de retour van de verwarming via de buffer en de vuilafscheider naar de binnenunit gaat, de beide retouren komen dus pas samen vlak voor de binnenunit.
[Afbeelding]
Volgens mij zie ik hier een foto van je buffervat, niet van je SWW-vat, toch?
Anyway, als er circulatie plaats vindt, zijn er maar twee mogelijkheden: Of je 3-wegklep is lek, of er vindt één of andere vorm van éénpijpscirculatie plaats. En dat laatste kun je dus voorkomen op de manier zoals ik in mijn vorige post beschreef, dus door de leidingen vanaf je vat naar beneden weg te leiden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
Ja, dit is mijn buffer vat, maar ik laat deze foto zien om te tonen, dat die retouren van de sww en de cv pas nèt voor de binnenunit bij elkaar komen in dat T-stuk rechts.

Het sww vat heeft al een leiding van het hoogste punt naar beneden van ca 70 cm, de onderste gaat eerst 20 cm horizontal, dan 20 cm naar beneden, en dan ca 4 meter horizontaal, dan weer naar beneden.

Beetje lastig te fotograferen in de ex-gasketel ruimte.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
[...]

Als het inderdaad zo is dat het aan/uit gedrag begint zodra de ruimte op temperatuur is/komt, dan kan het idd heel goed de ruimtetemperatuur compensatie zijn. Dat gegeven had ik evem gemist :)

Weet niet of je proportionele factor in stellen. Die zou een stuk kleiner moeten.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Chris_82 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:00:
[...]

Doe eens gek en zet de ACE eens 2 dagen op voetpunt 29, helling 0.3, WAR-only :*)
Of zelfs totdat je open verdeler klaar is of hele gekke zaken ziet, maar dat verwacht ik niet!
CP240 op 0
CP210 op 29
CP230 op 0.3
en CP780 op WAR

Kijken wat die gaat doen. :)

Edit:

Misschien is het wat. CP210 ( Stooklijn dagbedrijf ) op 15 betekent dat het voetpunt begint bij de ruimtetemperatuur in de referentieruimte. Als het warmer wordt dan verschuift dat voetpunt dus ook.

Waarschijnlijk is het dus verstandig om CP210 op een vaste waarde in plaats van de standaard/default te laten staan.

Op basis van deze stooklijninstellingen en buitentemperatuur zou die nu moeten werken met een aanvoer van 34 graden.

In mijn code:

code:
1
2
3
4
5
6
      l_buiten := dts_api.get_now( 'BUITEN' );

-- 20+stooklijn*(Voetpunt-x)
      l_aanvoertemperatuur := C_VOETPUNT + C_STOOKLIJN * ( C_VOETPUNT - l_buiten );

RETURN l_aanvoertemperatuur;

[ Voor 49% gewijzigd door mkleinman op 29-10-2020 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Fullpower schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:20:
[...]

Als het inderdaad zo is dat het aan/uit gedrag begint zodra de ruimte op temperatuur is/komt, dan kan het idd heel goed de ruimtetemperatuur compensatie zijn. Dat gegeven had ik evem gemist :)

Weet niet of je proportionele factor in stellen. Die zou een stuk kleiner moeten.
Mogelijk is dat ook een verborgen instelling. Ik kan in de handleiding op het woord factor of proportioneel ( of delen daarvan ) niets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:06
mkleinman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:45:
[...]

Mogelijk is dat ook een verborgen instelling. Ik kan in de handleiding op het woord factor of proportioneel ( of delen daarvan ) niets vinden.
Waarschijnlijk parameter CP240 ruimteinvloed op stooklijn. Standaard op waarde 3, kun je verlagen naar 0 (dus feitelijk war-only of 10 feitelijk rar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
TweakersOnly schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:54:
[...]

Waarschijnlijk parameter CP240 ruimteinvloed op stooklijn. Standaard op waarde 3, kun je verlagen naar 0 (dus feitelijk war-only of 10 feitelijk rar)
Die staat nu op 0 ingesteld, dus 100% WAR.

En dan zal je zien, morgen wordt het 18 graden en gaat de warmtepomp niet aan :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
mkleinman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:56:
[...]

Die staat nu op 0 ingesteld, dus 100% WAR.

En dan zal je zien, morgen wordt het 18 graden en gaat de warmtepomp niet aan :P
Dat zou ik de eerste logische actie vinden van de ACE tot nu toe, met Tbuiten +18 gaan verwarmen is onzinnig :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 08:25
Net is er een periodiek temp verhoging van het sww vat (400L) geweest.
Aan de hand hier van heb ik een paar vragen, hopenlijk kunnen jullie er iets mee.

De wp verwarmt tot 54 graden (van 50 naar 54 in circa 10 min) en gaat dan uit, het doorstroom element neemt het hier over.
Deze heeft vervolgens circa 45 min nodig om van 54 naar 55 te gaan. Bij 55 stopt de run.

Nu zijn dus mijn vragen;
Is 55 graden niet te laag? Ik heb altijd begrepen dat legionella preventie 60+ voor min. 20min voor schrijft.
Er zit een 2,25KW doorstroom element in de leiding. Dit lijkt mij als weinig vermogen (om 400L te verwarmen) is hier een richtlijn voor? Mijn gevoel zegt me dat het gerust het dubbele of meer mag zijn. Wat zijn jullie meningen/ervaringen/adviezen?

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@format5
Mijn 80 Liter ventilatie-warmtepompboiler doe ik 1× per maand naar de 75°C. Vanuit de fabriek is het 70°C elke 2 weken. Echter vind ik dit te vaak, maar ik kan niet onderbouwen wat noodzakelijk is. De keuze voor 75°C is meer vanwege gemak (1 knopje indrukken).

Een 2 kW element heeft mijn 80L. De legionella run voer ik uit als er geen tapwater wordt afgenomen. In jouw geval zou je het in de nacht kunnen uitvoeren.

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 30-10-2020 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
mkleinman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:45:
[...]

Ik kwam gister hier op het forum een formule tegen:

Als dit de werkelijke implementatie is in de Elga, dan is er alleen maar een proportioneel deel, en kun je gedrag idd met ruimteinvloed verbeteren. Als er geen integrerende werking in de regelaar zit, betekent dat de proportionele werking wellicht groter moet zijn dan nodig om precies op setpoint uit te komen, als de stooklijn niet helemaal goed staat. Als er wel een integrerende werking zou zijn, kun je proportionele werking heel klein maken, zodat de regelaar niet abrupt de gevraagde temperatuur kan bijstellen, maar waarbij er wel langzaam een stooklijn correctie gedaan kan worden. Want de thermostaat lijkt de stooklijn abrupt te verschuiven. Maar goed, ik ken de implementatie van de Elga verder niet. En op mijn Pana heb ik deze instellingen ook al te vergeefs gezocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
format5 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 01:02:
Net is er een periodiek temp verhoging van het sww vat (400L) geweest.
Aan de hand hier van heb ik een paar vragen, hopenlijk kunnen jullie er iets mee.

De wp verwarmt tot 54 graden (van 50 naar 54 in circa 10 min) en gaat dan uit, het doorstroom element neemt het hier over.
Deze heeft vervolgens circa 45 min nodig om van 54 naar 55 te gaan. Bij 55 stopt de run.

Nu zijn dus mijn vragen;
Is 55 graden niet te laag? Ik heb altijd begrepen dat legionella preventie 60+ voor min. 20min voor schrijft.
Er zit een 2,25KW doorstroom element in de leiding. Dit lijkt mij als weinig vermogen (om 400L te verwarmen) is hier een richtlijn voor? Mijn gevoel zegt me dat het gerust het dubbele of meer mag zijn. Wat zijn jullie meningen/ervaringen/adviezen?
Bedoel je een normale SWW run, of een Legionella Preventie (LPP) run :?

Ik hou mijn vat altijd op 48 graden (gemeten in het midden).
En ik doe niet aan LPP.

Maar als je wel aan LPP wilt doen dan is de norm om dit periodiek (eens in de 2 weken bijvoorbeeld) te doen, en dan inderdaad minimaal 20 minuten minimaal 60 graden.

Dat gaat de gemiddelde WP niet trekken "WP only" dus moet er een element bijkomen.
Een doorstroomelement in de leiding is niet de "mooiste" oplossing, beter kun je dan een dompelelement in je vat hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Grolsch schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 00:39:
[...]

Dat zou ik de eerste logische actie vinden van de ACE tot nu toe, met Tbuiten +18 gaan verwarmen is onzinnig :+
/geintje mode on.

En met de nieuwe instellingen een hele lange stabiele run van 8 uur en 55 minuten. Oh wacht: Hij heeft vannacht niet gedraaid, dat is zijn standby vermogen :X O-) O-)

/geintje mode off.

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik zit toch een beetje in m'n maag met het minimale vermogen van de Panasonic J-serie. We hebben een warmtebehoefte van maximaal 6,7kW. Dan zou je zeggen: een J7-serie past daar perfect bij. Maar: ons huis is nieuw (2019), beneden 70m2 VVW, boven radiatoren.

De J-serie heeft een mimimaal thermisch vermogen van 2,5kW. Dat kan ik toch nooit kwijt op dagen als deze? En dit soort dagen van een graad of 10 komen toch heel veel voor? Bij dit soort dagen geeft mijn 70m2 vloerverwarming met een aT van 27C en rT van 25C volgens de berekeningen 25W/m2 af. Boven hebben we de radiatoren eigenlijk altijd dicht. Dan is mijn afgifte dus maar 1750W. Of maak ik hier een rekenfout?

Ik vind het gewoon zo moeilijk voor te stellen, het is alsof je een auto koopt die eigenlijk niet langzamer kan rijden dan 60km/u, maar een topsnelheid heeft van 120km/u. Die koopt toch niemand?

[ Voor 16% gewijzigd door dirkdeman op 30-10-2020 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Fullpower schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:29:
[...]

Als dit de werkelijke implementatie is in de Elga, dan is er alleen maar een proportioneel deel, en kun je gedrag idd met ruimteinvloed verbeteren. Als er geen integrerende werking in de regelaar zit, betekent dat de proportionele werking wellicht groter moet zijn dan nodig om precies op setpoint uit te komen, als de stooklijn niet helemaal goed staat. Als er wel een integrerende werking zou zijn, kun je proportionele werking heel klein maken, zodat de regelaar niet abrupt de gevraagde temperatuur kan bijstellen, maar waarbij er wel langzaam een stooklijn correctie gedaan kan worden. Want de thermostaat lijkt de stooklijn abrupt te verschuiven. Maar goed, ik ken de implementatie van de Elga verder niet. En op mijn Pana heb ik deze instellingen ook al te vergeefs gezocht...
De formule moet in elk geval complexer zijn dan de lineaire stooklijngrafieken die in de handleiding staan. Want onderstaande grafiek geldt alleen in het begin als het verschil tussen Setpoint en daadwerkelijke ruimtetemperatuur groot is.

code:
1

Zodra de die twee variabelen naar elkaar toe kruipen begint dus een onbekend spel met variabelen.

Op puur WAR had hij dit gekke gedrag ook al. Ik zie op 03-10-2020 een zelfde zaagtand met steeds lager wordende Ta. Ergens in die week heb ik CP780 op WAR+RAR gezet en dat veranderde eigenlijk niets aan de regelstrategie.

Ik ben benieuwd hoe hij nu gaat reageren nu CP240, die niet in de handleiding staat vermeld, op 0 staat en CP780 weer op WAR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
dirkdeman schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:00:
Ik zit toch een beetje in m'n maag met het minimale vermogen van de Panasonic J-serie. We hebben een warmtebehoefte van maximaal 6,7kW. Dan zou je zeggen: een J7-serie past daar perfect bij. Maar: ons huis is nieuw (2019), beneden 70m2 VVW, boven radiatoren.

De J-serie heeft een mimimaal thermisch vermogen van 2,5kW. Dat kan ik toch nooit kwijt op dagen als deze? En dit soort dagen van een graad of 10 komen toch heel veel voor? Bij dit soort dagen geeft mijn 70m2 vloerverwarming met een aT van 27C en rT van 25C volgens de berekeningen 25W/m2 af. Boven hebben we de radiatoren eigenlijk altijd dicht. Dan is mijn afgifte dus maar 1750W. Of maak ik hier een rekenfout?

Ik vind het gewoon zo moeilijk voor te stellen, het is alsof je een auto koopt die eigenlijk niet langzamer kan rijden dan 60km/u, maar een topsnelheid heeft van 120km/u. Die koopt toch niemand?
Ik heb hetzelfde probleem met mijn ELGA ACE. Die heeft rond de 2 a 2.5kW vermogen zijn minimale output en die kan ik op het moment ook nog niet kwijt in huis, zorgt voor het pendelen van de compressor. Overigens wordt het huis wel lekker warm :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:45

De J-serie heeft een mimimaal thermisch vermogen van 2,5kW. Dat kan ik toch nooit kwijt op dagen als deze? En dit soort dagen van een graad of 10 komen toch heel veel voor? Ik vind het gewoon zo moeilijk voor te stellen, het is alsof je een auto koopt die eigenlijk niet langzamer kan rijden dan 60km/u, maar een topsnelheid heeft van 120km/u. Die koopt toch niemand?
bij een CV ketel is dit niet anders ;) modulatie bereik is wel groter doorgaans maar mijn CV had bijv een minimaal vermogen van 6.7kw.

Zelfs mijn elga met een minimaal thermisch vermogen van ca 1kw is teveel met deze tb
Daarom pas ik 1gr nachtverlaging toe tussen 22.00 en 6.00

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch

Daar hebben ze een hele mooie oplossing voor, en wordt al sinds het begin van CentraleVerwarming gebruikt, men noemt dat een "thermostaat" :P

Er is geen enkele WP die terug kan naar bijna 0, en dat is wat deze dagen vragen.
Het afgegeven vermogen wat jij voorrekent is bij een geheel opgewarmde vloer. Als de vloer koud(er) is omdat deze 20 uur niet verwarmd is geweest kun je de eerste uren meer vermogen kwijt als 25W/m2.

En als hij bij Ta 25 begint te pendelen dan maak je er Ta 26 van, en als hij dan nog pendelt Ta 27, etc.

Bij mij is Ta 30 het minimale getal, mijn WP gaat slechts terug tot 4KW omdat ik een 11KW WP heb (en nodig heb als het echt koud is, dat heeft de praktijk al bewezen).

Op dagen zoals deze week dan start hij om 10.00 en slaat ergens tussen 1200 en 1300 af omdat de ruimtes warm zijn, en hij slaat de rest van de dag niet meer aan, of misschien 's avonds nog een uurtje.
Omdat de WP dus zo'n 20 uur per dag niet draait, is de vloer in die 20 uur dusdanig afgekoeld dat hij er weer 2 á 3 uur +- 4KW per uur in kan stoppen (thermisch).

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 30-10-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:23
Voorheen noemde we dat gewoon cv ketels. ;) Nevermind, was al gepost.
Aan/uit gedrag met deze temperaturen is niet erg hoor.

Maar, je zou een kleine WP kunnen kopen, en er op gokken dat indien het een nog een keer -10 wordt in NL je vertrouwd op een elektrisch element als back-up voor die paar dagen piekbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Grolsch schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:12:
[...]

Daar hebben ze een hele mooie oplossing voor, en wordt al sinds het begin van CentraleVerwarming gebruikt, men noemt dat een "thermostaat" :P

Er is geen enkele WP die terug kan naar bijna 0, en dat is wat deze dagen vragen.
Het afgegeven vermogen wat jij voorrekent is bij een geheel opgewarmde vloer. Als de vloer koud(er) is omdat deze 20 uur niet verwarmd is geweest kun je de eerste uren meer vermogen kwijt als 25W/m2.

En als hij bij Ta 25 begint te pendelen dan maak je er Ta 26 van, en als hij dan nog pendelt Ta 27, etc.

Bij mij is Ta 30 het minimale getal, mijn WP gaat slechts terug tot 4KW omdat ik een 11KW WP heb (en nodig heb als het echt koud is, dat heeft de praktijk al bewezen).

Op dagen zoals deze week dan start hij om 10.00 en slaat ergens tussen 1200 en 1300 af omdat de ruimtes warm zijn, en hij slaat de rest van de dag niet meer aan, of misschien 's avonds nog een uurtje.
Omdat de WP dus zo'n 20 uur per dag niet draait, is de vloer in die 20 uur dusdanig afgekoeld dat hij er weer 2 á 3 uur +- 4KW per uur in kan stoppen (thermisch).
Maar dat is toch helemaal niet... comfortabel? We hadden hier laatst een stroomstoring waardoor we 5 uur lang geen verwarming hadden. Hoewel de temperatuur in huis niet echt was gedaald vond ik het zeker wel merkbaar, zo'n afgekoelde vloer. Het idee van VVW is toch juist dat daar altijd flow doorheen gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris_82
mkleinman schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:06:
[...]

De formule moet in elk geval complexer zijn dan de lineaire stooklijngrafieken die in de handleiding staan. Want onderstaande grafiek geldt alleen in het begin als het verschil tussen Setpoint en daadwerkelijke ruimtetemperatuur groot is.

code:
1

Zodra de die twee variabelen naar elkaar toe kruipen begint dus een onbekend spel met variabelen.

Op puur WAR had hij dit gekke gedrag ook al. Ik zie op 03-10-2020 een zelfde zaagtand met steeds lager wordende Ta. Ergens in die week heb ik CP780 op WAR+RAR gezet en dat veranderde eigenlijk niets aan de regelstrategie.

Ik ben benieuwd hoe hij nu gaat reageren nu CP240, die niet in de handleiding staat vermeld, op 0 staat en CP780 weer op WAR.
Fullpower schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:29:
[...]

Het doorgronden van een Techneco/Loria/Elga/Remeha/Mercuria/ACE/OpenTherm warmtepomp is een beste uitdaging, gezien dat de documentatie hierover niet veel verder gaat dan 'stel de stooklijn goed in'.

Er zit wel degelijk zowel een Proportionele regeling als ook een Integrerende regeling in al bovenstaande WP. En als je er een tado aan hangt dan komt er zelfs een Derivative (afgeleide) regelingscomponent bij!

De P-regeling = ruimteinvloed (intern weer afhankelijk van de stooklijn helling)
De I-regeling = Inertie instelling van het gebouw, AP079, standaard 22 uur.
Ik denk daarbij dat de WP dan over de afgelopen 22 uur kijkt wat de totale negatieve error is geweest tussen setpoint en gemeten ruimtetemperatuur. Zolang deze nog geen 0 is blijft de WP water rondpompen en eventueel verwarmen.
Een truc om de WP sneller uit te laten gaan is om even de thermostaat voor 30 minuten 3 graden lager te zetten, dan word de integraal heel snel 0 en gaat de WP uit.

Sommige thermostaten hebben daarbovenop nog een eigen Inertie instelling welke de WP ook kunnen uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
dirkdeman schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:23:
[...]

Maar dat is toch helemaal niet... comfortabel? We hadden hier laatst een stroomstoring waardoor we 5 uur lang geen verwarming hadden. Hoewel de temperatuur in huis niet echt was gedaald vond ik het zeker wel merkbaar, zo'n afgekoelde vloer. Het idee van VVW is toch juist dat daar altijd flow doorheen gaat?
Dat zal ook aan de dikte en de opbouw van je vloer liggen.

Wij hebben in totaal 280m2 vloerverwarming, de betonvloer beneden is ruim 30CM dik met daaronder 20CM isolatie., de bovenverdieping zal wel zo'n 10CM zijn, dus stel gemiddeld 20CM*280*2800KG/m3=134.400KG beton wat op termperatuur is.

De vloerverwarmingsbuizen liggen bij mij helemaal onderin de beton, dit lijkt aardig op betonkernactivering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/65f7844bca7d3b1d87400416b5a0b1c0332d281a/?url=https%3A%2F%2Fwww.mupload.nl%2Fimg%2F1hmqlt7s.jpg

134.400KG beton koelt echt niet zo af hoor, dat blijft dagen warm, vooral omdat de woning goed geïsoleerd is.

De temperatuur schommelt bij mij slechts enkele tienden van graden per nacht, en dat terwijl ik 12 uur nachtverlaging toepas.

De vloer is bij ons bijna nooit oncomfortabel koud.
Ik kan wel goed voelen dat bijvoorbeeld de slaapkamervloeren (die nu niet verwarmd worden) wel kouder aanvoelen als vloeren die wel verwarmd worden. Maar het is nog steeds 19,5 á 20 graden in onze slaapkamers, dat is ons eigenlijk nog een graad te warm.

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 30-10-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Grolsch schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:32:
[...]

Dat zal ook aan de dikte en de opbouw van je vloer liggen.

Wij hebben in totaal 280m2 vloerverwarming, de betonvloer beneden is ruim 30CM dik met daaronder 20CM isolatie., de bovenverdieping zal wel zo'n 10CM zijn, dus stel gemiddeld 20CM*280*2800KG/m3=134.400KG beton wat op termperatuur is.

De vloerverwarmingsbuizen liggen bij mij helemaal onderin de beton, dit lijkt aardig op betonkernactivering.

134.400KG beton koelt echt niet zo af hoor, dat blijft dagen warm, vooral omdat de woning goed geïsoleerd is.

De temperatuur schommelt bij mij slechts enkele tienden van graden per nacht, en dat terwijl ik 12 uur nachtverlaging toepas.
Dan heb je dat beter geregeld dan bij ons, de vloer is goed geisoleerd maar de VVW ligt net onder de dekvloer. Ik zit met de WAF, die klaagt nu al regelmatig dat de vloer in ons vorige huis wél lekker warm was (daar hadden we VVW met een CV). Als ik nu aankom met een nog verder afkoelende vloer kan ik waarschijnlijk buiten bij de WP gaan slapen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
@mkleinman
Ik vermoed toch dat de formule in de ELGA ACE iets anders is dan deze. Ik heb snel deze formule ook in mijn domotica gebakken ter vergelijking met de andere formule met puur de stooklijn.

code:
1
ruimteinvloed * (helling + 1) * (Tset - Tbinnen)

Dit deel zorgt er bij een groter verschil tussen Tset en Tbinnen de Ta omhoog gaat. Wanneer deze twee variabelen naar elkaar toe kruipen wordt de plus op de Ta steeds kleiner en bij Tbinnen = Tset vervalt dit gehele deel van de expressie ( * 0 ) en geldt alleen de klassieke stooklijn met helling nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B876mJK8V1vFvTgI6kH4bT0CrhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FesxB9LliQX6ybk9TH5Dd8Hj.png?f=fotoalbum_large

Dit is een stuk van de stookgrafiek van mij gisteren met Thelling = 1 en voetpunt is 15 ( lees automatisch op setpoint = 20 graden ).

Klassieke stooklijn zegt: Ta = 30 graden
Stooklijn met compensatie zegt: Ta = 33 graden.

Dat strookt volledig met de eerste piek rond 17:30 ( spot on zelfs! ). Alleen zou volgens de uitgebreide formule de Ta nooit onder de 30 graden kunnen komen tenzij de buitentemperatuur hoger wordt.

Die wordt wel iets hoger in die periode ( 10.5 rond 17:30 en 12.0 einde verwarmingsrun ) maar dat strookt weer niet volledig met de hoogte van de zaagtand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6HqofvA7fIn_lROOJ1zT0BBIOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pMVAiFYc8jc0lDHADA6nApOE.png?f=fotoalbum_large

Ik ga beide formules nog eens exact op de omstandigheden van gisteravond plotten, dan kan ik de verwachtte grafiek exact op de daadwerkelijke grafiek leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
dirkdeman schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:38:
[...]

Dan heb je dat beter geregeld dan bij ons, de vloer is goed geisoleerd maar de VVW ligt net onder de dekvloer. Ik zit met de WAF, die klaagt nu al regelmatig dat de vloer in ons vorige huis wél lekker warm was (daar hadden we VVW met een CV). Als ik nu aankom met een nog verder afkoelende vloer kan ik waarschijnlijk buiten bij de WP gaan slapen :X
Dat is het "nadeel" van de vloerverwarming net onder de dekvloer, het voordeel is dat jouw systeem veel sneller is.

Maar als je vrouw last heeft van een "koude vloer" moet je juist je Ta omhoog halen om het comfort niveau (warme vloer) naar boven te halen. Is meteen je minimale vermogen probleem opgelost. Je woning zal relatief snel verwarmen waardoor de WP vanzelf stopt als ruimtetemperatuur bereikt is (mits thermostaat wordt gebruikt).

Moraal van het verhaal, gewoon dat ding bestellen, installeren en proberen.

Het is onmogelijk alle problemen vooraf te tackelen, dat lukt je niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 30-10-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 10:01
Ik zit net naar min mindergas.nl account te kijken en zie dat het geschatte verbruik voor verwarming slechts 850m3 is. Prognose voor het totaal is 1250m3. (Sept/okt zit op 0,225 m3/graaddag)

Gaat de berekening dan nog steeds op?
850*8.8/1650=4,53 kW?

Dat zou dan alleen zijn om het huis warm te houden. Voor SWW zouden we dan een warmtepompboiler kunnen intalleren zodat we ook de energie die door de ventilatie naar buiten word gegooid kunnen hergebruiken. (Eventueel met extra spiraal voor ondersteuning door de verwarmings WP)

Of denk ik nu helemaal verkeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door BertusB404 op 30-10-2020 09:45 ]

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Ze kunnen nu eenmaal niet moduleren tot 0,0001 km/h dat is inherent aan de techniek.

Maar gelukkig kan je bij deze auto wel gewoon het contact uitzetten (WP UIT) en laten uitrollen (aanwezige warmte gebruiken)
buffervat en je betonvloer kunnen je helpen om zo lang mogelijk te blijven rollen.

je kan je 60 -120 auto ook inwisselen voor een 40- 100km/u model dan hoef je het contact minder vaak uit te zetten, maar dat is niet handig als je ook 120 wil kunnen. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Monitoring  energieprestatie warmtepompen oktober 2020. 

Neem morgen de meters op en S.V.P aanleveren via PM

Een toelichting coor nieuwe deelnemers .

Doel monitoring: Met deze gegevens is het mogelijk om de lucht/water warmtepompen te verbeteren door onderlinge verschillen te vergelijken/bespreken op dit forum. Geen WP prestatie wedstrijd, daarvoor wordt de COP te veel beïnvloed door omstandigheden o.a. : woning, afgifte systeem en bewonersgedrag. 

We beperken ons tot de WP input en output energie. Bijstoken met gas of elektra in koude periodes wordt niet meegenomen omdat dit de monitoring complexer maakt. Datzelfde geldt voor weersafhankelijke- of ruimteregeling. Berekend wordt:

MCOP Maandelijks= Geleverde warmte kWh/ Toegevoerde elektriciteit kWh

EENMALIG OPGEVEN: Opgave via PM!!!!

1) Merk en type warmtepomp (mono, split)
Eventueel het koudemiddel erbij vermelden R410A of R32 enz

2)Thermisch vermogen bij 35/7 volgens specificatie producent.

3) Type warmtemeter: We gaan uit van het principe " Meten is weten" dus geen rekenmethode toepassen.

Codering warmtemeters:
Mse : aparte gecertificeerde warmtemeter. Deze meting heeft bij veel forumleden de voorkeur omdat de meetmethode onafhankelijk is van een interne warmtepomp meting , dus de producent heeft geen invloed heeft op de warmtemeting.

Mhp: warmtemeter geïntegreerd in de warmtepomp; een aantal producenten bouwen warmtemeting standaard in de WP. Op zichzelf een goede zaak maar om te vergelijken met externe meting moet het bijstoken met elektra bij lage buiten temperaturen worden afgetrokken. Bij Mhp is het vaak niet duidelijk hoe er gemeten wordt en of de hulp energie (b.v.pompen) wordt meegenomen. Mse heeft de voorkeur.

S: Externe flow- en temperatuurmeters met integrator (Meestal zelfbouw)

Toelichting WARM TAPWATER (DHW) monitoren:

Het verbruik van warmtapwater varieert van 800 tot 3000 kwh per jaar afhankelijk van de gezinssituatie en bedraagt c.a. 10-30% van het totale verbruik afhankelijk van de isolatiegraad van de woning.
Er zijn een aantal situaties om dit te meten:

1) Via de warmtepomp (Mhp)
Wordt apart gemeten, dus de kwh(e) en kwh(w) voor DHW kan worden afgelezen op de display van de WP.
2) Verwarming + DHW samen met een externe warmtemeter Mse:
Als het niet mogelijk is om DHW en woningverwarming te scheiden, dan het totaal opgeven. Hiervoor is er een aparte categorie gemaakt in de monitoringtabel. De COP zal dan lager uitvallen omdat het WP rendement voor DHW veel lager is i.v.m. de hoge watertemperatuur.
3) Een aparte WP boiler:
Aanbrengen van een kWh(e) meter elektrisch is eenvoudig, maar de warmwaterzijde heeft meestal geen warmtemeter. Indien het mogelijk is om een watermeter te monteren, kan bij benadering de geleverde warmte worden berekend met : Q= waterhoeveelheid*4,2*(Tgeleverd-Ttoevoer)/3600 kWh. Het zal een afschatting blijven maar iets is beter dan niets.

Bij voorkeur de warmteverliezen van een voorraadboiler niet meenemen omdat onze monitoring zich beperkt tot de performance (COP) van de warmtepomp.

PER MAAND OPGEVEN: (Opgave via PM!!!)

1) Het temperatuur niveau van het afgiftesysteem: De gemiddelde water aanvoer temperatuur Ta bij 2C buiten om de woning op temperatuur te houden. Deze temperatuur beïnvloedt op sterke mate het rendement (COP) van de warmtepomp en je kunt er CV installatie mee vergelijken. Als dit nog niet bekend is, dan wachten tot dat de buitentemperatuur rond de 2C is en daarbij de CV aanvoertemperatuur meten. Deze kan bij iedere maand opgave worden aangepast.

2) Het elektriciteitsverbruik voor verwarming met de WP over de maand in kWh(e). Ook hierbij geld dat een aparte kWh meter de voorkeur heeft. Bij deze meting is het de bedoeling om hulp energie, pomp van de WP ook mee te nemen.

3) De geleverde warmte voorverwarming gemeten door de warmtemeter in kWh(w). De defrost energie wordt bij veel systemen niet gemeten en behoeft niet te worden opgegeven. In de praktijk blijkt dit slecht enkele procenten van de totale energie te verbruiken te zijn.

4) Indien van toepassing de kWh(e) en kWh(w) voor de DHW opgeven.
Indien DHW inclusief de warmte voor CV is, dit bij 2) en 3) vermelden.

Advies toekomstige WP bezitters. Laat bij installatie van de WP meters monteren, dat is goedkoper dan later voorzieningen aanbrengen. De meter kosten t.o.v. de totale kosten zijn laag: Elektrisch 20-40 eur en de warmte met een warmtemeter b.v. Kamstrup Multical 302 c.a. 180 Euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
dirkdeman schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:23:
[...]

Doe nu maar wat @Grolsch voorstelt. Je neemt een hogere stooklijn dan nodig voor een juiste kamertemperatuur en laat vervolgens de thermostaat de Wp stoppen. Geen pendelen meer, maar gaat gewoon uit. Zodra de temperatuur daalt geeft de thermostaat de stooklijn weer vrij en omdat die vrij hoog ligt, zal de Wp weer vlot aanslaan etc. De kwaliteit van de thermostaat is dan wel belangrijk. Niet die in de controler van de pana, die schakelt op hele graden. En verder wachten op de winter.
Ik gebruik overigens mijn Daikin airco in het najaar nog wel eens als ik het te kil vind worden. Geeft direct warme lucht, half uurtje aan en klaar. Via IFTTT werkt die prima samen met mijn Tado thermostaat, over uit het gas tijdperk. Die thermostaat is overigens weer niet geschikt om de Wp te sturen, hij is namelijk volgens Tado niet “dom” te maken. Dus kijk wel uit met de aanschaf van een “slimme thermostaat”.
De 5H draait bij een Tb tussen de 12 en 15 ook echt geen 24/7 meer.

[ Voor 6% gewijzigd door t.oswald op 30-10-2020 10:43 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Ligt er ook zo aan hoe je op die vloer loopt en wat voor vloer, plavuis is het koudst en als je met blote voeten loopt is het wel lekker als ie wat warmer is, vanaf 23 begin je hem te voelen maar vanaf 25 is hij voelbaar warm en is over het algemeen lekker.
Ik warm hier ook met een wat hogere Ta (32-33) met dit weer en ongeveer 15 min elk uur 24/7, heerlijk vloertje op je blote bladden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:31
[...]

Ik zou kijken of je nog ergens een Panasonic H kunt bestellen en anders voor de LG Therma V kijken, die gaat nog iets verder terug (~350W elektrisch) dan de rest van de huidige warmtepompen (~400W elektrisch). Alhoewel dat wel rendement lijkt te kosten, maar dat zie je bij meer warmtepompen waarbij het rendement lager wordt op laaglast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 11-09 05:08
Rol-Co schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:48:
[...]

Ligt er ook zo aan hoe je op die vloer loopt en wat voor vloer, plavuis is het koudst en als je met blote voeten loopt is het wel lekker als ie wat warmer is, vanaf 23 begin je hem te voelen maar vanaf 25 is hij voelbaar warm en is over het algemeen lekker.
Ik warm hier ook met een wat hogere Ta (32-33) met dit weer en ongeveer 15 min elk uur 24/7, heerlijk vloertje op je blote bladden. :)
Dat is ook wel interessant om de vloer warm te houden.
De WAF klaagt nu vooral met dit weer over de koude badkamer vloer savonds (sochtends heeft de WP hem verwarmt, omdat ik nachtverlaging tot 5uur heb ingesteld om zeker te zijn dat ie aanslaat om 5 uur en om 6/7 uur de vloer warm is).

Hoe en waar heb je dit ingesteld als ik vragen mag? :)

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Robindd schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:53:
[...]

Dat is ook wel interessant om de vloer warm te houden.
De WAF klaagt nu vooral met dit weer over de koude badkamer vloer savonds (sochtends heeft de WP hem verwarmt, omdat ik nachtverlaging tot 5uur heb ingesteld om zeker te zijn dat ie aanslaat om 5 uur en om 6/7 uur de vloer warm is).

Hoe en waar heb je dit ingesteld als ik vragen mag? :)
Een combinatie van een vreemde warmtepomp die ik met de ruimte sensor stuur op de retour van de vloerverwarming. Hij warmt tot 25 graden retour temp en gaat/mag daar nog 2 overheen en stopt, pomp draait nog 3 min na en gaat ook uit, daar zit een minimum pendel tijd in van 20 min dus hij "kijkt" elke 20 min of de temperatuur 23 is, zo ja gaat ie aan, zo nee blijft ie 3 min lopen en gaat weer 20 min uit.
Dan krijg je dus zo
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Edit:
Badkamer gaat mee overigens in dit systeem, dus ook daar automatisch de vloer warm.

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 30-10-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Grolsch schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:31:
[...]

Bedoel je een normale SWW run, of een Legionella Preventie (LPP) run :?

Ik hou mijn vat altijd op 48 graden (gemeten in het midden).
En ik doe niet aan LPP.

Maar als je wel aan LPP wilt doen dan is de norm om dit periodiek (eens in de 2 weken bijvoorbeeld) te doen, en dan inderdaad minimaal 20 minuten minimaal 60 graden.

Dat gaat de gemiddelde WP niet trekken "WP only" dus moet er een element bijkomen.
Een doorstroomelement in de leiding is niet de "mooiste" oplossing, beter kun je dan een dompelelement in je vat hebben.
Ik bedoel inderdaad legionella preventie.
Nibe heeft het een eigen naampje gegeven (ik gok dat deze naam iets te maken heeft met mogelijke aansprakelijkheden).

Maar de fabrieksinstelling van 55 graden is dus te laag zoals ik al verwachtte.
Dan rest de vraag nog of een 2,25KW element wel past bij mijn opstelling van een 400L vat (en een "16"KW WP).

Ik snap dat een doorstroom element niet de mooiste oplossing is, echter denk ik bij mij wel een acceptabele. Het kwam namelijk makkelijker uit ivm de ruimte, en nu kan het ook dienst doen als nood verwarming om bevriezing te voorkomen wat im van Nibe begreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokno
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-12-2024
(quote ) ---De vloer is bij ons bijna nooit oncomfortabel koud.
Ik kan wel goed voelen dat bijvoorbeeld de slaapkamervloeren (die nu niet verwarmd worden) wel kouder aanvoelen als vloeren die wel verwarmd worden. Maar het is nog steeds 19,5 á 20 graden in onze slaapkamers, dat is ons eigenlijk nog een graad te warm.---
[/quote]

Eigenlijk verwarm je met het afgiftesysteem op de BG dus ook de verdieping ,zonder daar een limiet aan te kunnen stellen.... voor comfort moet de Ta dus hoger om je ,,koude ,, plafond te compenseren. Het plafond zorgt voor ongewenste circulatie ivm het temperatuur verschil met de vloer.

Bij mij heb ik toen ik het huis bouwde de verdiepingsvloer overal geïsoleerd. Ik denk dat de wandverwarming op de BG daardoor bij mij dus alleen beneden verwarmt, boven staat alles uit. In de badkamer staat de vvw wel altijd aan. De temperatuur blijft zo op de verdieping laag genoeg.

Het afgiftesysteem beneden is zo berekend(alleen voor BG) groot genoeg en draait nu op 24 graden vaste instelling ,geen war. Geen waarneembare schommelingen behalve als plots de zon opeens binnen dringt.Daar weet ik niets op.
(Totaal op BG 1000 meter 2x16 vvw slang in de muren.) Huis is ong 600 M3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@BertusB404 Pas als je (op mindergas) gegevens hebt van een heel stookseizoen - of het liefst meer -
pas dan kan je de cijfers goed gebruiken.
Als je alleen van september/oktober het verbruik per graaddag hebt zit je meestal te laag wat het verbruik in hartje winter betreft.
Bij mij bijvoorbeeld 0,175 m³/ggd oktober 2019 en 0,333 in december 2019, het e.e.a. hangt bij mij
sterk af van de zoninstraling (raamoppervlak op zuid). Deze regenachtige oktober: 0,232 m³/ggd.
Voor het benodigde vermogen zou je ook kunnen meten wat je bij 5°C buitentemperatuur
en op een vorstdag nodig hebt (grijze dagen zonder zon en met niet teveel wind - kierdichtheid!)
- YMMV

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 30-10-2020 11:24 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Ik ben wel benieuwd hoe dat straks zal gaan met de LW-WP op vloerverwarming, in vergelijking met de huidige LL-WP die dus warmte de kamer in blaast.
Dle LL-WP (3.5kW Daikin) pruttelt nu nagenoeg de hele dag op 210W opgenomen vermogen, ik begrijp dat de Pana J-series dus zal gaan "pendelen" vanwege zijn hogere minimale vermogen. Maar pendelen op warmte lucht voel je meteen en pendelen op de vloerverwarming zal veel minder merkbaar zijn, lijkt me.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@sjimmie
Helemaal niet, als het maar geen uren duurt tussen de pendel. Maar geheel afhankelijk van isolatie, hoeveelheid warmte in je vloer enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 21-07 07:05
Op basis van deze grafiek lijkt je minimale afgifte op 31 graden te zitten en wordt de setpoint verlaagd naar 28 of 29 graden rond 18:30. (kamer correctie?)

Om 20:00 probeert hij weer een run te doen naar 29 of 30 graden en daar red hij ook net niet.

Kun je de gewenste setpoint ook uitlezen uit de elga? Dan kun je beter zien wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIYC8e3NfT9_y3G24MGTpZ4vbHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e1de9aJUBcgIEGZVgYi3NLL3.png?f=fotoalbum_large

Simulatierun met beide stooklijnen voor elkaar. Viel uiteindelijk enorm mee om te maken. Het meeste werk was nog om alles in Excel in een grafiek te krijgen.

Groen is de daadwerkelijke aanvoertemperatuur gisteren. Paars de stooklijn bij alleen een hoekpunt + helling ( klassiek WAR ). En lichtblauw de formule die hier eerder werd genomen met ruimtecompensatie en CP240 op 3 ingesteld.

Conclusie: Beide formules kloppen niet en er speelt dus nog iets meer bij het bepalen/berekenen van de Ta volgens de stooklijn in de ACE.

In de eerste run in de nacht ( stilbedrijf ) kloppen beide grafieken helemaal niet. De run overdag ( geen stilbedrijf ) lijkt aardig te kloppen voor een klassieke WAR lijn.

Maar 's avonds lijkt de WAR+RAR grafiek weer iets beter te kloppen en klopt de WAR lijn weer niet.

w00t!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ep Woody schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:43:
[...]

Op basis van deze grafiek lijkt je minimale afgifte op 31 graden te zitten en wordt de setpoint verlaagd naar 28 of 29 graden rond 18:30. (kamer correctie?)

Om 20:00 probeert hij weer een run te doen naar 29 of 30 graden en daar red hij ook net niet.

Kun je de gewenste setpoint ook uitlezen uit de elga? Dan kun je beter zien wat hij doet.
Gewenste Setpoint kan ik met een app uitlezen op mijn telefoon of vanaf het display. Het is mij nog niet gelukt om dit geautomatiseerd te doen jammer genoeg, en Remeha heeft ook geen zin om hierbij mee te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
In het kader van how low can you go :) heb ik net mijn Mitsubishi PUHZ-SW75YAA getest op minimaal vermogen bij Ta 27°C en Tbuiten 14°C.

Het minimale wat ik kan bereiken is op pompstand 2 vd 5 (Stand 1 is -4W, maar ook -2l/min en dan moet ik naar Ta 28°C).

Elektrisch gaat er dan 375W in, maar er blijft volgens de Kamstrup 3.200W uit komen. De compressor draait dan op 20Hz, vanaf Tbuiten lager dan 12°C gaat de compressor naar minimaal 25Hz (waarschijnlijk om het rendement in stand te houden) en het minimale vermogen dus 25% omhoog, maar de minimale output blijft dan rond de 3.600W hangen.

[ Voor 5% gewijzigd door doek55 op 30-10-2020 11:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 20:05
Het probleem is dat 'pendelen' vaak word verward met 'moduleren in tijd':
- pendelen, het aan een uit gaan doordat er te weinig afgifte is en daardoor de aanvoer temperatuur over het setpoint gaat voordat de ruimte goed op temperatuur is
- moduleren, het aan en uit gaan omdat het warmteverlies kleiner is dan de warmte die de warmtepomp minimaal op kan wekken. Dit lijkt in het geval van een 5kW J serie zo'n 2.5 tot 3kW afhankelijk van je aanvoer temperatuur.

Met dit milde weer heb ik hier gerust 10 tot 15 starts per dag. Dus dan krijg je zo'n soort plaatje qua opwek op een dag (en voor de geoefende kijker, ja gisteren twee keer een kleine pendel doordat de stooklijn nog iets te krap stond na verhoging van de dT):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0Ge6XMPWBJ9RRKn5hWmi4h7Zu4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GU1vGDGcxC0HLr0y61nDjvCw.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BS3wRUruQd9nyBHx24IYul0uHs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wggvHvaGZyBGUCLqZTi1djRk.png?f=user_large

Op dit moment schakel ik via NodeRed en de Heishamon de Panasonic aan bij 20 graden en uit bij 20.5 graden. Hij schiet aan beide kanten nog iets door, maar blijft daardoor wel binnen een bandbreedte van 1 graad. Dat voelt nog comfortabel aan. Door de bandbreedte bijvoorbeeld op te rekken naar 19.5 aan en 21 uit zou ik nog wel met wat minder starts uit kunnen, maar dat voelt niet prettig meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Heronimo op 30-10-2020 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
doek55 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:52:
[...]

Ik zou kijken of je nog ergens een Panasonic H kunt bestellen en anders voor de LG Therma V kijken, die gaat nog iets verder terug (~350W elektrisch) dan de rest van de huidige warmtepompen (~400W elektrisch). Alhoewel dat wel rendement lijkt te kosten, maar dat zie je bij meer warmtepompen waarbij het rendement lager wordt op laaglast.
"Ieder voordeel hep se nadeel" zoals een wijs man ooit zei... LG Therma heb ik inderdaad naar zitten kijken maar die heeft als nadeel dat het elektrisch element er niet standaard bij zit, hij bij lage temperaturen nogal inzakt en niet de mogelijkheid heeft om een Heishamon boardje eraan te plakken. Maar goed, ik ben weer gerustgesteld. Gewoon de Ta verhogen en door de kamerthermostaat af laten slaan. Dat klinkt goed te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
format5 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:09:
[...]

Ik bedoel inderdaad legionella preventie.
Nibe heeft het een eigen naampje gegeven (ik gok dat deze naam iets te maken heeft met mogelijke aansprakelijkheden).

Maar de fabrieksinstelling van 55 graden is dus te laag zoals ik al verwachtte.
Dan rest de vraag nog of een 2,25KW element wel past bij mijn opstelling van een 400L vat (en een "16"KW WP).

Ik snap dat een doorstroom element niet de mooiste oplossing is, echter denk ik bij mij wel een acceptabele. Het kwam namelijk makkelijker uit ivm de ruimte, en nu kan het ook dienst doen als nood verwarming om bevriezing te voorkomen wat im van Nibe begreep.
Het element past altijd in elke opstelling, het is afhankelijk hoeveel tijd het mag kosten :P

een liter water een graad opwarmen kost een kcal, wat overeenkomt met 4,18 kJ
Om dus 400 liter water 1 graad op te warmen kost dus 1672kJ = 0,464 444 444 444 44kWh om precies te zijn.

Dus met een 2,25KW element kun je in 1 uur 400 liter water met 4,84 graden verwarmen.

Als je van 55 naar 65 wil ben je dus ruim 2 uur bezig met een 2,25KW element

Maar omdat je element niet rechtstreeks in het vat zit, maar indirect het CV water verwarmd wat door de spiraal gaat spelen er meer factoren.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 30-10-2020 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
dirkdeman schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:16:
[...]

"Ieder voordeel hep se nadeel" zoals een wijs man ooit zei... LG Therma heb ik inderdaad naar zitten kijken maar die heeft als nadeel dat het elektrisch element er niet standaard bij zit, hij bij lage temperaturen nogal inzakt en niet de mogelijkheid heeft om een Heishamon boardje eraan te plakken. Maar goed, ik ben weer gerustgesteld. Gewoon de Ta verhogen en door de kamerthermostaat af laten slaan. Dat klinkt goed te doen!
Volgens de specificaties doet de LG U43 het beter dan de Panasonic J bij lage temperaturen.
https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf

https://www.irishellas.co...c-R32,50Hz-_5BPM5-01D.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Grolsch schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:21:
[...]

Het element past altijd in elke opstelling, het is afhankelijk hoeveel tijd het mag kosten :P

een liter water een graad opwarmen kost een kcal, wat overeenkomt met 4,18 kJ
Om dus 400 liter water 1 graad op te warmen kost dus 1672kJ = 0,464 444 444 444 44kWh om precies te zijn.

Dus met een 2,25KW element kun je in 1 uur 400 liter water met 4,84 graden verwarmen.

Als je van 55 naar 65 wil ben je dus ruim 2 uur bezig met een 2,25KW element

Maar omdat je element niet rechtstreeks in het vat zit, maar indirect het CV water verwarmd wat door de spiraal gaat spelen er meer factoren.
Kijk, duidelijke taal.
Op zich is (ruim) 2 uur nog wel te doen. Zeker niet lang genoeg voor een noemenswaardige verlaging in huis te merken.
Dan ga ik het lekker laten voor wat het is en afwachten tot we misschien ooit nog een echte winter hebben. Met deze buiten temperaturen valt nog zo weinig te zeggen voor mijn gevoel.

En iets meer als 1 uur 4,5KWh of 2 uur iets meer dan 2,5KWh blijft toch hetzelfde. Dan vergeet ik hierbij natuurlijk wel de verliezen even, maar dat is in verhouding niks tegenover de kosten voor aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024
sjimmie schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:18:
[...]

Toen ik van dat apparaat hoorde, moest ik al snel aan de eneco warmtewinner denken.
Deze booster gebruikt de retour van je verwarmingssysteem in combinatie met wat extra energie om je tapwater op te warmen. Maar wat zal er dan gebeuren met wat er daarna de échte retour naar je WP is? Dat zal dan veel kouder zijn dan zonder die booster en dus moet de WP er veel harder aan moeten trekken om dat weer op te warmen. Iets met vestzak-broekzak, wat bij bv de eneco warmtewinner in de praktijk wel een domper bleek (meen ik me te herinneren).
Volgens de ontwikkelaar moet je oppassen voor slechter geïsoleerde leidingen als je gaat opslaan in een vat omdat dan de verliezen vaak even groot als het vermogen van de Booster. Tweetraps kan heel goed echter alleen als de eerste trap ook 100 duurzaam is.
Itho is met dit product dan ook niet bezig om het in andere omgevingen toe te passen.

Wel komt er van Itho volgend jaar een hybride warmtepomp op de markt die gebruik maakt van ventilatie- en buitenlucht en ook warmtapwater kan maken.

Die nieuwe hybride wp wacht ik dan eerst wel af. Zeker gezien het mij niet helemaal duidelijk is wat de retourtemperatuur is van de booster als je er 35 graden in stopt waardoor het lastig is om exact te bepalen wat je besparing is in vergelijking tot andere oplossingen als je wel je leidingen erg goed geïsoleerd hebt.

Dank voor jullie bijdragen om dit duidelijk te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Heronimo schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:06:
Het probleem is dat 'pendelen' vaak word verward met 'moduleren in tijd':
- pendelen, het aan een uit gaan doordat er te weinig afgifte is en daardoor de aanvoer temperatuur over het setpoint gaat voordat de ruimte goed op temperatuur is
- moduleren, het aan en uit gaan omdat het warmteverlies kleiner is dan de warmte die de warmtepomp minimaal op kan wekken. Dit lijkt in het geval van een 5kW J serie zo'n 2.5 tot 3kW afhankelijk van je aanvoer temperatuur.
Het nadeel is dat het erg dicht tegen elkaar aan ligt en dat de onderste drempel van de 5kW J serie een probleem geeft voor pendelen als voor moduleren.

Pendelen omdat je minimale afgifte behoorlijk groot moet zijn waardoor je de watertemperatuur behoorlijk omhoog moet gooien om voldoende afgifte te realiseren. Zeker bij radiatoren. Waar je bij een H-serie weg komt met bijvoorbeeld 33 graden als minimum, zit je bij een J-serie al aan 38 graden, wat dan weer minder goed is voor je COP.

Moduleren omdat je gewoon 2.5 kW aan warmte je woning in duwt die je woning vrij snel opwarmt waardoor je ook snel een te warme kamer krijgt. In het geval van een 5kW zit je rond het vriespunt voordat je continu kan verwarmen, zonder dat je woning te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
format5 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:36:
[...]

Kijk, duidelijke taal.
Op zich is (ruim) 2 uur nog wel te doen. Zeker niet lang genoeg voor een noemenswaardige verlaging in huis te merken.
Dan ga ik het lekker laten voor wat het is en afwachten tot we misschien ooit nog een echte winter hebben. Met deze buiten temperaturen valt nog zo weinig te zeggen voor mijn gevoel.

En iets meer als 1 uur 4,5KWh of 2 uur iets meer dan 2,5KWh blijft toch hetzelfde. Dan vergeet ik hierbij natuurlijk wel de verliezen even, maar dat is in verhouding niks tegenover de kosten voor aanpassen.
Het maakt niet uit of je nu een 1, 2, 5 of 20KW element gebruikt, de energie die nodig is om 1 liter 1 graad te verwarmen blijft 4,18 kJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
falconz schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:23:
[...]

Bij veel warmtepompen kun je kiezen voor regelen op thermostaat, een directe aanvoer temperatuur of op basis van een stooklijn (buiten -15>water 30°, buiten +15>water 21° bij mij). Dat laatste werkt bij een nieuwbouwhuis vaak het mooist, maar vergt wel een zoektocht van een paar weken/maanden dmv trial & error. Globaal denk ik dat je met mijn waarden hierboven een aardig vertrekpunt hebt. Wat wel handig is, is als je op 1 of andere manier kunt monitoren wat je systeem doet. Daar zou ik eerst eens in duiken, om te zien of je ergens data uit het systeem kunt trekken.
Bij jou zou je idd verwachten dat er een samenwerking is tussen de diverse componenten alhoewel ik me afvraag of je l/l wp ook in gezet wordt voor verwarmen. Ik zie vooral een noodzaak bij koelen in de zomer.
Je kunt waarschijnlijk ook regelen op thermostaat, maar dat leidt meestal tot meer pieken en dalen, en daar heeft de warmtepomp nou juist een broertje dood aan.
Wat bij jou ook nog van belang is, je hebt een 9kw wp. Dat is behoorlijk veel voor zo'n goed geïsoleerde hut. Waarschijnlijk is het minimum vermogen vrij hoog (thermisch >3kw verwacht ik) waardoor de pomp kortere runs gaat maken bij buitentemps tussen 5 en 15 graden. Opzich kan ie daar prima tegen en door je vloerverwarming wordt de warmte gelijkmatig afgegeven. Maar al met al had je gerust een maatje kleiner kunnen hebben vermoed ik. Succes met het vinden van een stooklijn.
Tnx...ik heb nu de weergrafiek op ongeveer zoiets staan, de vloer wordt nu 22-25 graden afh. van de buitentemp en binnen is het ong 21 graden, dus ik zit vooralsnog goed. Maar t was meer de gewaarwording dat ondanks dat alles in 1 doos zit en met 1 unit aangestuurd wordt we blijkbaar toch nog twee gescheiden systemen hebben.
Ik zou zeggen dat het toch mogelijk moet zijn dat als bijv,. de vloer op 30 graden ingesteld staat en de L/W air 9 eigenlijk wil verwarmen de binnenunit/WTW toch een signaal moet kunnen sturen op basis van de binnentemp (die is bekend) dat de buitenunit niet aan hoeft - ook al heeft ie de ingestelde temp van 30 nog niet bereikt ? Blijkbaar moeilijk, als het makkelijk was was het neem ik aan wel gemaakt in de 20+ jaar dat Nilan bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
stefijn schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:01:
[...]

Tnx...ik heb nu de weergrafiek op ongeveer zoiets staan, de vloer wordt nu 22-25 graden afh. van de buitentemp en binnen is het ong 21 graden, dus ik zit vooralsnog goed. Maar t was meer de gewaarwording dat ondanks dat alles in 1 doos zit en met 1 unit aangestuurd wordt we blijkbaar toch nog twee gescheiden systemen hebben.
Ik zou zeggen dat het toch mogelijk moet zijn dat als bijv,. de vloer op 30 graden ingesteld staat en de L/W air 9 eigenlijk wil verwarmen de binnenunit/WTW toch een signaal moet kunnen sturen op basis van de binnentemp (die is bekend) dat de buitenunit niet aan hoeft - ook al heeft ie de ingestelde temp van 30 nog niet bereikt ? Blijkbaar moeilijk, als het makkelijk was was het neem ik aan wel gemaakt in de 20+ jaar dat Nilan bestaat.
Hier heb je nog iets meer informatie over de weersafhankelijke regelen / stooklijn en hoe je die kan bepalen: Ep Woody in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

In plaats van m3 gasgebruik kun je ook over een periode (liefst een goede winter) het opgewekte vermogen in kWh van je warmtepomp uitlezen. Meestal zit er wel een teller in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• format5
Grolsch schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:52:
[...]

Het maakt niet uit of je nu een 1, 2, 5 of 20KW element gebruikt, de energie die nodig is om 1 liter 1 graad te verwarmen blijft 4,18 kJ
Ik snap dat dat gelijk blijft.
Uiteraard zijn de verliezen wel weer afhankelijk van allerlij variabelen, waaronder de tijd. Maar een discussie daar over is zonde van de tijd lijkt me ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
mkleinman schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:44:
[Afbeelding]

Simulatierun met beide stooklijnen voor elkaar. Viel uiteindelijk enorm mee om te maken. Het meeste werk was nog om alles in Excel in een grafiek te krijgen.

Groen is de daadwerkelijke aanvoertemperatuur gisteren. Paars de stooklijn bij alleen een hoekpunt + helling ( klassiek WAR ). En lichtblauw de formule die hier eerder werd genomen met ruimtecompensatie en CP240 op 3 ingesteld.

Conclusie: Beide formules kloppen niet en er speelt dus nog iets meer bij het bepalen/berekenen van de Ta volgens de stooklijn in de ACE.

In de eerste run in de nacht ( stilbedrijf ) kloppen beide grafieken helemaal niet. De run overdag ( geen stilbedrijf ) lijkt aardig te kloppen voor een klassieke WAR lijn.

Maar 's avonds lijkt de WAR+RAR grafiek weer iets beter te kloppen en klopt de WAR lijn weer niet.

w00t!
Mooi gedaan, ik snap dat het nog niet bevredigend is voor je. Kan het zijn dat er nog kleine verschillen zitten in de binnen en buitentemperaturen van de WP/thermostaat en je eigen sensoren?

Het enige wat eigenlijk nog rest is naast de WP gaan zitten en de verschillende parameters uitlezen, nadat je een wijziging op de thermostaat of van de stooklijn hebt gedaan en dan kijken welke fitfunctie je kan verzinnen die de instellingen en uitkomst goed genoeg beschrijft.
CM210 / AM027 = T_buiten
HM001 = T_aanvoer
HM002 = T_retour
HM003 = T_aanvoer_sp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 12:45
[...]

De energie wel maar het verbruik niet.
Als je het warmteverlies van het vat even negeert zal het verbruik gelijk zijn idd :+
Minimaal verschil maar toch

Zelfs een Kamstrup heeft afwijkingen heb ik hier vernomen 8)
format5 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:48:
[...]

Ik snap dat dat gelijk blijft.
Uiteraard zijn de verliezen wel weer afhankelijk van allerlij variabelen, waaronder de tijd. Maar een discussie daar over is zonde van de tijd lijkt me ;)
Lol zie net jouw post.. +1 :+

[ Voor 26% gewijzigd door Daannn1987 op 30-10-2020 14:29 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:41
IK ben op zoek voor ons nieuwbouwhuis naar een warmtepomp van 11/12 kw woing is allen vloerverwarming, in combinatie met een boiler,
200 liter, er zijn zoveel merken, maar welk heeft op het moment de beste papieren (lees cop waarde installatie gemak, bediening, instelmogelijkheden en prijs) moet wel kwaliteit zijn, zelf dacht ik aan Mitsubishi, panasonic, heb nu een elga met cv ketel maar straks is het gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
[...]

Voor wie het exact wil weten c.q. berekenen (dit wordt voor zover ik weet meegenomen bij warmtemeters)
Temperatuurafhankelijkheid van de soortgelijke warmte (specifieke warmtecapaciteit) van water.
De warmtecapaciteit wordt per kg en niet per liter aangegeven, verder bestaat er nog een verschil
tussen Cp (warmtecapaciteit bij constante druk - meestal gebruikt) en Cv (warmtecapaciteit bij constant volume)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
@brutus26 voor zo ver ik mee krijg zijn alle a-merken tegenwoordig wel van goede kwaliteit.
Ik verwacht dat veel dus af zal hangen van persoonlijke voorkeuren en eventueel voorkeur van en voor installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
brutus26 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:50:
IK ben op zoek voor ons nieuwbouwhuis naar een warmtepomp van 11/12 kw woing is allen vloerverwarming, in combinatie met een boiler,
200 liter, er zijn zoveel merken, maar welk heeft op het moment de beste papieren (lees cop waarde installatie gemak, bediening, instelmogelijkheden en prijs) moet wel kwaliteit zijn, zelf dacht ik aan Mitsubishi, panasonic, heb nu een elga met cv ketel maar straks is het gasloos
Kijk ook even naar wat je zelf wil doen en in hoeverre je het leuk vindt om de verwarming te optimaliseren. Een ELGA ACE is heel uitgebreid maar lastig te doorgronden, een Panasonic is beperkter qua opties, maar daardoor beter te begrijpen. Dat kan ook een van de punten zijn die je mee zou kunnen nemen in je beslissing.

Neem ook minimale afgifte mee in je zoektocht, zodat je in het kwakkelseizoen niet vast zit aan een enorme afgifte, maar een constante afgifte kan maken.

Qua keuze opties heb ik geen antwoord voor je, maar het geeft je wel wat zoekrichtingen.

Waar is de 11/12 kW op gebaseerd? Dat zou met een globale berekening BENG met WTW neerkomen op zo'n 430 m2 oppervlakte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Ik heb eens tot in detail uitgetekend hoe mijn warmtepomp setup eruit zou komen zien, en daar alle benodigde onderdelen (met de laagste prijs voor zover ik die kon vinden) bijgezocht, een soort boodschappenlijstje dus.

Mijn schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsHMvFnsqN_QGrJoOjxgqSWfNA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6U4S1nQS51NC6EHbjvJtzLAN.png?f=fotoalbum_large

Of als je 'm wat groter wil:
https://docs.google.com/d...JAKRWFC/pub?w=1679&h=1193

Mijn boodschappenlijstje:
https://docs.google.com/s...iDViUd1E/edit?usp=sharing

Klopt dit zo'n beetje? Sta nog wel een beetje te kijken van wat er nog allemaal bijkomt aan appendages enzo... die perskoppelingen zijn niet goedkoop!

Edit ter verduidelijking: die gekke lussen tussen het hele circuit en de VVW-verdeler is de meterkast. De leidingen komen daar omhoog. Momenteel zit hier de warmtewisselaar van de stadsverwarming, maar die laat ik dan weghalen (à € 253,13).

[ Voor 10% gewijzigd door dirkdeman op 30-10-2020 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
@dirkdeman als ik vragen mag, waarom de keuze voor een robot verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
format5 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:28:
@dirkdeman als ik vragen mag, waarom de keuze voor een robot verdeler?
Die zag ik hier (volgens mij) regelmatig voorbij komen, en is redelijk geprijsd. Verder geen enorme voorkeur voor, dus als je een goedkoper/beter alternatief hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 11-09 05:08
@dirkdeman Heb je dat expansievat voor SWW wel nodig? Misschien een stuk goedkoper een 6 bar inlaatcombi er tussen te zetten.
Expansievat kan ook alleen maar weer stuk gaan en neemt een hoop ruimte in beslag.

Qua verdeler heb ik een tijd terug een Top-Flow verdeler gekocht - alleen nog niet aangesloten :)
Alleen de temp. meters zien er waardeloos uit, zitten zo in een plastic uitsparing geschoven, dus niet direct in contact met water.
5 gr variant kost 210€, met flow meters.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
[...]
Dat klopt, maar bij gebruik van dat 2 kW in de binnenunit ingebouwde element gaat er zo veel energie verloren in het opwarmen van de binnenunit zelf en het leidingwerk (en afgifte van die twee aan de ruimte), dat er maar weinig overblijft om je SWW vat te verwarmen.
Ik gebruik nu een 4.5 kW element in mijn vat, en gevoelsmatig gaat het opwarmen daarmee minimaal een factor 5 sneller, maar ik heb daar geen exacte metingen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Andrehj schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:38:
[...]

Dat klopt, maar bij gebruik van dat 2 kW in de binnenunit ingebouwde element gaat er zo veel energie verloren in het opwarmen van de binnenunit zelf en het leidingwerk (en afgifte van die twee aan de ruimte), dat er maar weinig overblijft om je SWW vat te verwarmen.
Ik gebruik nu een 4.5 kW element in mijn vat, en gevoelsmatig gaat het opwarmen daarmee minimaal een factor 5 sneller, maar ik heb daar geen exacte metingen van.
De leidingen en het element zijn geisoleerd, dat scheelt waarschijnlijk al weer iets, ook al is direct in het vat natuurlijk altijd effecienter.

Misschien dat je je gevoel een beetje beeld kan geven? Hoe lang duurt het bijv van 55 naar 60 bij hoe veel liter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Klopt dit zo'n beetje? Sta nog wel een beetje te kijken van wat er nog allemaal bijkomt aan appendages enzo... die perskoppelingen zijn niet goedkoop!
Je kunt het ook fitten of solderen, veel goedkoper... :)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dirkdeman schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:16:
[...]

"Ieder voordeel hep se nadeel" zoals een wijs man ooit zei..
"Je gaat het pas zien als je het door hebt." ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:51

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Grolsch schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:40:
[...]

Dat is het "nadeel" van de vloerverwarming net onder de dekvloer, het voordeel is dat jouw systeem veel sneller is.

Maar als je vrouw last heeft van een "koude vloer" moet je juist je Ta omhoog halen om het comfort niveau (warme vloer) naar boven te halen. Is meteen je minimale vermogen probleem opgelost. Je woning zal relatief snel verwarmen waardoor de WP vanzelf stopt als ruimtetemperatuur bereikt is (mits thermostaat wordt gebruikt).

Moraal van het verhaal, gewoon dat ding bestellen, installeren en proberen.

Het is onmogelijk alle problemen vooraf te tackelen, dat lukt je niet.
Ik vraag me af of dat niet slecht is voor de levensduur, de thermostaat laat de warmtepomp ineens stoppen.
Dat vind ik het nadeel van de Tado thermostaat dat aan uit gedrag.
Met de war regeling en een lage T.A. duurt het hier te lang voor dat de warmtepomp weer start.(de nieuwere type starten eerder op )
Beste is voor hier een buffervat met extra pomp aangestuurd door de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Leudal schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:58:
[...]

Ik vraag me af of dat niet slecht is voor de levensduur, de thermostaat laat de warmtepomp ineens stoppen.
Dat vind ik het nadeel van de Tado thermostaat dat aan uit gedrag.
Met de war regeling en een lage T.A. duurt het hier te lang voor dat de warmtepomp weer start.(de nieuwere type starten eerder op )
Beste is voor hier een buffervat met extra pomp aangestuurd door de thermostaat.
En da's nu net de reden waarom ik een Panasonic wil, die kan ik met een Heishamon boardje precies laten doen wat ik wil 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

dirkdeman schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:31:
[...]

Die zag ik hier (volgens mij) regelmatig voorbij komen, en is redelijk geprijsd. Verder geen enorme voorkeur voor, dus als je een goedkoper/beter alternatief hebt...
Deze?

https://www.pumpendiscoun...Fussbodenheizungszub.html

Wel de blauwe en rode kraan erbij kopen met de metertjes er in. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Rol-Co schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:27:
[...]

Deze?

https://www.pumpendiscoun...Fussbodenheizungszub.html

Wel de blauwe en rode kraan erbij kopen met de metertjes er in. >:)
Deze zijn van RVS, ik wil graag een kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

dirkdeman schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:33:
[...]

Deze zijn van RVS, ik wil graag een kunststof.
Ok, waarom? Voor koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Ik heb zelf voor kunstof gekozen vanwege de isolerende opbouw (bij dubbelwandige verdelers).
Alles wat zo niet als verwarmingselement werkt zorgt tenminste dat de vloerverwarming dat wel kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
format5 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:41:
Ik heb zelf voor kunstof gekozen vanwege de isolerende opbouw (bij dubbelwandige verdelers).
Alles wat zo niet als verwarmingselement werkt zorgt tenminste dat de vloerverwarming dat wel kan doen.
Dat maakt per saldo natuurlijk niet uit zolang het ding in je huis hangt... :*)
Yes, mogelijkheid tot koelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

dirkdeman schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:45:
[...]

Dat maakt per saldo natuurlijk niet uit zolang het ding in je huis hangt... :*)
Inderdaad, dat beetje is niet boeiend.
Yes, mogelijkheid tot koelen.
Tja, ik vind het koelen op bestaande vvw niet echt werken, je moet eigenlijk veel kouder maar dan krijg je condens, deze zomer nog eens geprobeerd en scheelde maximaal 3 graden in de kamer met een luchtvochitgheid van 80%+
Vloer klam, condens aan de verdelers en een fan op de vloer blazend, ik denk dat een A/C 100% meer effectief is bij minder verbruik. Of een fancoil aan je L/W systeem.
De kunstof verdeler gaat uiteindelijk ook wel condenseren toch? Kan je de rvs beter inpakken met armaflex tape.

Pagina: 1 ... 16 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.