Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.218 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Nickkie55 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:55:
[...]

Tuurlijk, elke meter leiding en elke appendage die je er tussen prutst knijpt je flow, maar dit is niet gelijk erg.
Ik snap even niet waar je bang voor bent? Ben je bang dat je WP de gewenste flow niet kan halen?
Bang niet.
Maar wat je nu zegt elke versamlling.
De kamstrup bewust niet gekocht. mss buiten je om gegaan, maar alles draaide om een kamstrup, dat was de heilige graal.. En als deze paramters nodig zijn.
Mag ik toch aannemen dat een te lage flow afwijking geeft, en de andere toch proceten af kan wijken?

ik lees in de 304 min 10 liter
En bij de 302 een afwijking ergens in de 5 procent.

Is de flowmeter van de pana dan zo slecht, of zitten er altijd ergens marges?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 05:08
Dylantje2 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:52:
[...]

Ik zag de verschillen maar de 304...

En bij die van jou staat toch ook wel iets wat ik natuurlijk niet thuis kan brengen:
[Afbeelding]

Tsja voor mij dus wel een reden.. Die knijpt toch echt wel flow..
Mijn hoofdleidingen zijn 32mm of 1.1/4
Je knijpt niet per direct je flow door 1 klein stukje in een kleinere diameter uit te voeren, dat is een verkeerde gedachtengang.
Je krijgt op dat stukje een hogere snelheid, en dus meer weerstand. Dat zal resulteren in ietsjes minder flow wellicht, maar we hebben het over een stukje van +-130mm..

Als je hele systeem 32mm is en 1 meter heeft 22mm, is niet direct je hele leiding gelijk aan 22mm. Je krijgt over dat stukje alleen wat meer weerstand wat wel effect heeft op de flow, maar niet zo drastisch.
De drukval staat genoemd in het document eerder gelinkt.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

thido schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:07:
(weet niet wat de grootste boosdoener is, de pomp in de LG die minder krachtig is of de kamstrup die ertussen zit).
Hier zeg je iets...

De flow is in mijn ogen iets anders als pompsnelheid.

Als mijn pomp sterk genoeg is kan ik overal pompsnelheid op krijgen.
maar een pomp die zwar moet trekken zal meer verbruiken? meer verbruik is mindere enz enz
Moeilijk door stukken te krijgen zul je mss zelfs warmteverlies hebben? enz enz

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
Dylantje2 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:13:
[...]

Hier zeg je iets...

maar een pomp die zwar moet trekken zal meer verbruiken? meer verbruik is mindere enz enz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wmlcu_ykx1WwarDoBLo--a_g8Hg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hEuaMliITAmcC9qTwlYSR2xC.png?f=fotoalbum_large
Zie hier de pompcurve van de J. Elke WP heeft zijn eigen pomp curve.
Ja, hoe meer Kamstrupjes je er tussen zet hoe harder je cv-pompje moet duwen, wat resulteert in extra benodigde energie.

[ Voor 10% gewijzigd door Nickkie55 op 27-10-2020 20:17 ]

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Nickkie55 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:09:
[...]

De flow wordt bepaald door je WP, ik denk dat je weerstand bedoeld?
Elke meter buis heeft een weerstand, maak je deze kleiner dan heb meer weerstand.
Elke appendage heeft een weerstand

Alle meters leidingwerk + appendages opgeteld is je totale circuit weerstand waar de pomp tegenin moet drukken.
Weerstand bedoel ik, inderdaad. Noem me een zeurpiet, maar ik wil dit begrijpen. Bij elektriciteit geldt dat je grootste weerstand bepalend is, niet de som van al je weerstanden. Mijn vraag blijft dan ook staan: waarom zou je 32mm buis gebruiken als je 26mm buis ook al 'geknepen' wordt door een 3/4" appendage?

[ Voor 0% gewijzigd door dirkdeman op 27-10-2020 20:20 . Reden: Antwoord stond een paar berichten hierboven ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 14:16

thido

Tilburg

[...]

Hier zeg je iets...

En dat allemaal door een stukje vernauwing van 110mm?
Als je geen Kamstrup wilt moet je er geen nemen, dat lijkt mij duidelijk.
Alle overige aannames en verklaringen snijden wat mij betreft geen hout.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickkie55
dirkdeman schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:19:
[...]

Weerstand bedoel ik, inderdaad. Noem me een zeurpiet, maar ik wil dit begrijpen. Bij elektriciteit geldt dat je grootste weerstand bepalend is, niet de som van al je weerstanden. Mijn vraag blijft dan ook staan: waarom zou je 32mm buis gebruiken als je 26mm buis ook al 'geknepen' wordt door een 3/4" appendage?
Ik noem iemand die iets graag wil begrijpen geen zeurpiet, want dan zou ik de grootste zeurpiet zijn.
Bij elektriciteit geldt dat je grootste weerstand bepalend is, niet de som van al je weerstanden
Pak eens een multimeter en 3 verschillende weerstanden bijvoorbeeld: 10K - 1K - 100ohm
Zet deze weerstanden eens in serie en meet dan je weerstand eens.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
dirkdeman schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:19:
[...]

Omdat dus een 32mm buis minder weerstand geeft dan een 26mm buis. Je totale weerstand van je leidingsysteem is dus minder, en daarmee dus een hogere flow bij hetzelfde vermogen.

Je hebt je post al aangepast zie ik :)
Duidelijk nu? Dus totale weerstand (drukval) geeft met een x vermogen (kromme van de pomp) een flow.

[ Voor 11% gewijzigd door Robindd op 27-10-2020 20:25 ]

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Maikie18 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:12:
[...]

Hieronder informatie uit melcloud, de Ta en Tr lopen netjes op naarmate het buiten kouder wordt, dit in de stand ruimte. Om 13u heb ik hem op curve gezet, toen hoorde ik ook dat geluid wat ik eerder heb gepost zo te zien is hij toen gewoon vol gaan draaien om naar Ta 35 te gaan. Een uur daarna viel in heel Roosendaal de stroom uit.

[Afbeelding]

In melcloud staat ook temperatuur toename Auto - 0,5 en 1.0, deze staat op auto
Ok, nog 1tje dan.
Heb je wel een curve ingesteld in de controller? Dat is wel handig voordat je hem daar op zet :) Dan zou die Ta ook geen verrassing moeten zijn als je dat wel had gedaan. Check die curve eens in de settings van de WP zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Robindd schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:22:
[...]

Je hebt je post al aangepast zie ik :)
Duidelijk nu? Dus totale weerstand (drukval) geeft met een x vermogen (kromme van de pomp) een flow.
Het is me helemaal duidelijk, ik heb weer veel geleerd! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 31-08 21:16
Andrehj schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:04:
Voor degene die zich afvroeg wat de ongedocumenteerde instelling "Temperatuur toename" in MelCloud doet (@Robindd , was jij dat niet?).
[Afbeelding]
Ik heb daarover een mailtje naar Alklima gestuurd en krijg de volgende dag dit keurige antwoord:

[...]

Complimenten aan Alklima voor de snelle en inhoudelijke reactie. En weer een raadsel opgelost.
Duidelijk verhaal. Echter zonder Melcloud. Waar kun je het dan instellen??

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
dirkdeman schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:29:
[...]

Kijk hier eens naar:
http://www.pressure-drop.com/Online-Calculator/

Leidingruwheid Uponor pagina 353:
https://www.nathan.nl/wp-...erwarmingsinstallatie.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door Nickkie55 op 27-10-2020 20:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robindd
dirkdeman schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:29:
[...]

Leuk, het is net jaren geleden toen ik nog op school zat :P

Kijk de 2,5m3/hr kamstrup bijvoorbeeld eens, die heb ik er tussen zitten (omdat de 1,5m3 volgens mij niet met Mbus aansluiting te verkrijgen is).

In het eerder gelinkte document zie je terug dat die een drukval heeft van 0,09bar bij de genoemde 2,5m3/hr.
2,5m3 lijkt me wat veel voor een warmtepomp, eerder ergens rond de helft. Je drukverlies zal dus minder zijn dan de genoemde 0,09 bar, want dat is ten slotte bij de nominale flow.

Met de grafiek die @Nickkie55 postte kun je zien (heeeeel goed kijken :P ) hoe veel weinig dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
biljoenblik schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:31:
[...]

Ik heb nog een module over, wat voor jou? :P
Goeie vraag, heb dat niet eerder bij de instellingen voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
Maikie18 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:12:
[...]

Ik gebruik de PAR-WT50R-E thermostaat. Ik wijs de hoge temperatuur niet direct aan de WP toe. Ik zeg alleen dat ik het idee heb dat doordat hij zo lang draait er zoveel in de vloer gebufferd wordt en dat daardoor de temperatuur zo ver doorloopt.@koevlaas2 gaf aan dat de WP of thermostaat leert, nu ik dit zo lees denk ik dat dit eigenlijk niet mogelijk is, hoeveel de temperatuur namelijk door zal schieten is o.a. afhankelijk van de Tbuiten i.c.m het warmteverlies van de woning en zo slim is dat ding niet..

Hieronder informatie uit melcloud, de Ta en Tr lopen netjes op naarmate het buiten kouder wordt, dit in de stand ruimte. Om 13u heb ik hem op curve gezet, toen hoorde ik ook dat geluid wat ik eerder heb gepost zo te zien is hij toen gewoon vol gaan draaien om naar Ta 35 te gaan. Een uur daarna viel in heel Roosendaal de stroom uit.

[Afbeelding]

In melcloud staat ook temperatuur toename Auto - 0,5 en 1.0, deze staat op auto
Sinds bij mij de woonkamervloer vrij is van warmtepompmateriaal (en dat waren flink wat m2's) is de woonkamertemperatuur gezakt, ik heb de thermostaat een halve graad hoger gezet en de ingestelde waarde klopt nu bijna met de werkelijke waarde van de woonkamer.
Ik had de thermostaat dus altijd op 19.5 ingesteld staan en het werd daarmee 20.8c, nu slaat de boel af op 20.0c

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
dick133a schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:54:
De Ithodaalderop Booster warmtepomp 2 kW W/W WP tapwater + voorverwarmer
kan een cop halen tot 8 voor tapwater.

Bij 35 graden aanvoer haalt ie een cop van 8 en verwarmt tot 58 graden tapwater.

Als je die kan inzetten (via buffervat?) dan ben je af van een lage cop van ongeveer 2 die je in de praktijk haalt met een wpb. Van het gas af gaat dan nog meer opleveren.

Heeft daar iemand ervaring mee?
Toen ik van dat apparaat hoorde, moest ik al snel aan de eneco warmtewinner denken.
Deze booster gebruikt de retour van je verwarmingssysteem in combinatie met wat extra energie om je tapwater op te warmen. Maar wat zal er dan gebeuren met wat er daarna de échte retour naar je WP is? Dat zal dan veel kouder zijn dan zonder die booster en dus moet de WP er veel harder aan moeten trekken om dat weer op te warmen. Iets met vestzak-broekzak, wat bij bv de eneco warmtewinner in de praktijk wel een domper bleek (meen ik me te herinneren).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Klinkt als zo'n edenau WP.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjimmie schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:18:
[...]

Toen ik van dat apparaat hoorde, moest ik al snel aan de eneco warmtewinner denken.
Deze booster gebruikt de retour van je verwarmingssysteem in combinatie met wat extra energie om je tapwater op te warmen. Maar wat zal er dan gebeuren met wat er daarna de échte retour naar je WP is? Dat zal dan veel kouder zijn dan zonder die booster en dus moet de WP er veel harder aan moeten trekken om dat weer op te warmen. Iets met vestzak-broekzak, wat bij bv de eneco warmtewinner in de praktijk wel een domper bleek (meen ik me te herinneren).
Bovendien, wie heeft er bij een WP een retourtemperatuur van 35 graden? Dat lijkt me vrij hoog.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Auer Edel L'eau

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Waarvan het effect op de Tr ongeveer 1 graad is. Ik weet dat, want ik heb er een.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
t.oswald schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:33:
[...]

Waarvan het effect op de Tr ongeveer 1 graad is. Ik weet dat, want ik heb er een.
Dat is qua vermogen geen partij voor Irak (waar we in 1990 met 3500 tanks, 1700 vliegtuigen, 149 (vliegdek)schepen en 700.000 soldaten ten tonele verschenen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
Iets anders nu: het viel mij vanavond voor het eerst op dat de boiler temperatuur onder in het vat (blauwe lijn) geleidelijk terug loopt als de vloerverwarming aan gaat, en vanavond had ik weer hetzelfde beeld, alleen minder duidelijk, omdat de warmtevraag korter was, zie hieronder: De bovenste grafiek is de boiler temperatuur, en de onderste is het energieverbruik gemeten door de youles.
De begin en eind tijdstippen zijn absoluut identiek: het eerste en tweede knikpunt in de temperatuurskromme komen exact overeen met het begin en einde van het energieverbruik van de wp
De driewegklep staat in volledig gesloten stand. Er was geen water verbruik, en er was niemand thuis in die verwarmingsperiode.
Verklaring? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YinUwOf3SVV7jzLv4yFdQ8JSwU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jrjg6x98rSsLFijul04wLakx.jpg?f=user_large

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:53:
Iets anders nu: het viel mij vanavond voor het eerst op dat de boiler temperatuur onder in het vat (blauwe lijn) geleidelijk terug loopt als de vloerverwarming aan gaat, en vanavond had ik weer hetzelfde beeld, alleen minder duidelijk, omdat de warmtevraag korter was, zie hieronder: De bovenste grafiek is de boiler temperatuur, en de onderste is het energieverbruik gemeten door de youles.
De begin en eind tijdstippen zijn absoluut identiek: het eerste en tweede knikpunt in de temperatuurskromme komen exact overeen met het begin en einde van het energieverbruik van de wp
De driewegklep staat in volledig gesloten stand. Er was geen water verbruik, en er was niemand thuis in die verwarmingsperiode.

[Afbeelding]
Als je ergens een koud circuit hebt die vrij kan circuleren over aanvoer en retour (zoals een open verdeler), heb ik het al meermaals meegemaakt dat ondanks een gesloten 3wegklep toch een thermosifonnetje begon te ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik moet zeggen, dat ik geen anti-thermosyphon maatregelen heb genomen bij de bouw; maar als je circulatie wilt, dan moet er toch een gesloten circuit zijn, en bij verwarmen beweegt de 3-weg klep niet op een Mitsu, de default stand is verwarmen (vandaar dat ik wèl een hogere temperatuur meet in de vloerverwarming aanvoersensor: dat komt door de thermosyphon werking); maar hier, in de sww circuit? Lijkt me niet, want er is geen mogelijkheid voor circulatie.. Maar weten doe ik het niet, vandaar de vraag natuurlijk..

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:21:
Ik moet zeggen, dat ik geen anti-thermosyphon maatregelen heb genomen bij de bouw; maar als je circulatie wilt, dan moet er toch een gesloten circuit zijn, en bij verwarmen beweegt de 3-weg klep niet op een Mitsu, de default stand is verwarmen (vandaar dat ik wèl een hogere temperatuur meet in de vloerverwarming aanvoersensor: dat komt door de thermosyphon werking); maar hier, in de sww circuit? Lijkt me niet, want er is geen mogelijkheid voor circulatie.. Maar weten doe ik het niet, vandaar de vraag natuurlijk..
Via de t stukken van de retour, die zijn open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ja, aan 1 kant komen de beide retouren natuurlijk samen, maar aan de aanvoer kant niet, dus is er geen circulatie mogelijk, daarvoor is een gesloten circuit nodig in de sww, en die is er niet.

Van eerdere dagen kan ik dat niet meer controleren, want van die perioden weet ik niet of er warm water verbruik was, waardoor de onderste temp sensor in temp daalde.;
maar van vandaag wèl, omdat er niemand thuis was, en ook de wasmachine oid niet aan stond.

[ Voor 40% gewijzigd door Naalroc op 27-10-2020 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:42:
Ja, aan 1 kant komen de beide retouren natuurlijk samen, maar aan de aanvoer kant niet, dus is er geen circulatie mogelijk, daarvoor is een gesloten circuit nodig in de sww, en die is er niet.
De chemie van koud en warm water werkt soms helaas net even anders, persoonlijk heb ik het meegemaakt met een koelcircuit in heipalen, waar ook warm water naartoe liep ondanks een gesloten klep. Het zakt er gewoon in weg op 1 of andere manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
OK, ik houd het nog maar even in de gaten, het is geen hoofdzaak, maar ben gewoon nieuwsgiering naar een technische uitleg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
biljoenblik schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:31:
[...]
Dat is een leuke. (Nagenoeg) alle instellingen in Melcloud kun je ook ergens in de unit zelf instellen. En zeker van deze instelling (auto - 1 - 0.5), die direct ingrijpt op de regelcyclus zou je dat toch verwachten.
Maar ik heb deze instelling in het bedieningspaneel van de binnenunit ook nog nergens gezien.
koevlaas2 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:37:
[...]
Dat is qua vermogen geen partij voor Irak (waar we in 1990 met 3500 tanks, 1700 vliegtuigen, 149 (vliegdek)schepen en 700.000 soldaten ten tonele verschenen )
:? :? Zeker bijna bedtijd...

[ Voor 23% gewijzigd door Andrehj op 28-10-2020 08:20 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Teveel koffie gedronken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Naalroc schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:53:
Wat jij ziet is een variant op het thema van "Einrohrzirkulation", waarover ik twee jaar geleden hier uitgebreid heb gepost.
Waarschijnlijk is de retour van je SWW-vat horizontaal met een T-stuk aangesloten op de retour van je verwarming. Kun je een foto posten van dat stukje leiding? Ik ben benieuwd naar de lengte en de loop.
Wat er dan gebeurt is dat er in die (dikke) leiding onderin koud water naar je SWW vat stroomt, en aan de bovenzijde van diezelfde leiding stroomt het warme water naar buiten. Je krijgt dus twee verschillende waterstromen in dezelfde buis.
Dit fenomeen kun je voorkomen (zoals in bovenstaande link uitgebreid omschreven) door de leidingen (alle vier) vanaf je SWW vat eerst een stukje naar beneden te leiden en liefst uit te voeren in slecht warmte geleidend RVS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Sq4W58TQSdEOiV7uaEoyHoi-qo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p995z2EZbV1NJZodnZqk7i9k.jpg?f=user_large
Zo zit het nu bij ons: alle buizen aangesloten op het SWW-vat maken eerst een knik naar beneden (was onderaan bij de kw-ingang wel wat lastig, maar is ook daar gelukt en werkt goed, want alleen de eerste 15cm wordt warm, na de knik is de leiding koud.
(En ja, ik weet het, ik moet die leidingen nog isoleren. Komt nog, eerst andere prioriteiten)

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 28-10-2020 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
Dat klinkt als een plausibele verklaring @Andrehj _/-\o_

@Naalroc je moet in grafana je schaal automatisch laten aanpassen, of zit er verder / eerder in de grafiek een gigantische dip :?:

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:05
[...]

Nee, dit product is primair ontworpen om LT warmtenetten/stadsverwarming te boosten naar tapwatertemperaturen, voornamelijk in appartement/flats.
Wil niet zeggen dat je hem niet anders kunt inzetten natuurlijk, maar dan wordt het al snel een vestzak/broekzak/warmtewinner verhaal inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Hoe vul ik het systeem eigenlijk met water, na aanleg? Ik weet dat er op de vloerverwarmingsunit een inlaat zit, maar vul je daar het hele systeem mee? En wat is dan de procedure mbt ontluchten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Hier zeg je iets...

Hahaha, je kan ook gewoon zeggen dat je zo wilt blijven meten hoor, "just good friends" alleen ik neem bij voorbaat al aan dat het niet klopt. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 22:44
Naalroc schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:47:
OK, ik houd het nog maar even in de gaten, het is geen hoofdzaak, maar ben gewoon nieuwsgiering naar een technische uitleg....
Warmteverlies door diffusie—->> dichtheidsverschil tussen H2O moleculen onderling—->stromingsverschijselen in gesloten circuit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:40

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

mkleinman schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:00:
Ik zie voor het eerst een evenwicht ontstaan vanavond.

Correctie: 470W in, 3000W uit ( volgens display ELGA ). Mijn eigen sensoren zitten er qua temperatuur nogal naast ( op de buis onder de ELGA ).
Een COP van 6,5 lijkt me erg hoog. :?

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:52:
Dat klinkt als een plausibele verklaring @Andrehj _/-\o_

@Naalroc je moet in grafana je schaal automatisch laten aanpassen, of zit er verder / eerder in de grafiek een gigantische dip :?:
Dat klopt, daarvoor was de koud waterleiding net onder de 20*C, dus dat is goed, vandaag is de onderste lijn 30*C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Andrehj schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:28:
[...]

Wat jij ziet is een variant op het thema van "Einrohrzirkulation", waarover ik twee jaar geleden hier uitgebreid heb gepost.
Waarschijnlijk is de retour van je SWW-vat horizontaal met een T-stuk aangesloten op de retour van je verwarming. Kun je een foto posten van dat stukje leiding? Ik ben benieuwd naar de lengte en de loop.
Wat er dan gebeurt is dat er in die (dikke) leiding onderin koud water naar je SWW vat stroomt, en aan de bovenzijde van diezelfde leiding stroomt het warme water naar buiten. Je krijgt dus twee verschillende waterstromen in dezelfde buis.
Dit fenomeen kun je voorkomen (zoals in bovenstaande link uitgebreid omschreven) door de leidingen (alle vier) vanaf je SWW vat eerst een stukje naar beneden te leiden en liefst uit te voeren in slecht warmte geleidend RVS.
[Afbeelding]
Zo zit het nu bij ons: alle buizen aangesloten op het SWW-vat maken eerst een knik naar beneden (was onderaan bij de kw-ingang wel wat lastig, maar is ook daar gelukt en werkt goed, want alleen de eerste 15cm wordt warm, na de knik is de leiding koud.
(En ja, ik weet het, ik moet die leidingen nog isoleren. Komt nog, eerst andere prioriteiten)
Om op je eerste opmerking terug te komen, Nee, dat is niet het geval, let wel, ik schreef gisteren al
Ik moet zeggen, dat ik geen anti-thermosyphon maatregelen heb genomen bij de bouw;
want ik had me daarover nog wel iets in m'n achterhoofd.
De boiler staat op de eerste etage, en de binnenunit op de bg.
Vanaf de boiler-ruimte loper er 4 leidingen: 2 voor de boiler verwarming, en 2 voor de CV aanknooppunt (daar stond vroeger de gasketel) eerst 5 meter horizontaal tussen de vloer en plafond ruimte door, (oude boerderij, dus zeker een 1/2 meter ruimte daar) en dan ca 2 meter naar beneden, daar zitten de 3-wegklep, èn het t stuk vlak bij elkaar, en op 40 cm vanaf de binnenunit voeding/retour.
Ik kom hier vanavond nog wel even op terug. Zal ook nog wat foto's nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Ventilatie is een hot item geworden i.v.m. carona. Mijn woning is zo lek als een mandje en er wordt niet gerecirculeerd, dus het zal wel meeevallen met de CO2. Maar meten is weten dus ik wil een draagbare CO2 meter aanschaffen die ik via Bluetooth koppel aan MacOS. Heeft iemand een advies welke ik het beste kan aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomexergie schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:08:
Ventilatie is een hot item geworden i.v.m. carona. Mijn woning is zo lek als een mandje en er wordt niet gerecirculeerd, dus het zal wel meeevallen met de CO2. Maar meten is weten dus ik wil een draagbare CO2 meter aanschaffen die ik via Bluetooth koppel aan MacOS. Heeft iemand een advies welke ik het beste kan aanschaffen?
Ja. De vraag stellen in het juiste topic. (Of, nog beter, dat topic eerst even doorlezen. Grote kans dat je vraag dan al beantwoord is.)
CO2-meters voor in huis

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 28-10-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Andrehj schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:36:
[...]

Ja. De vraag stellen in het juiste topic. (Of, nog beter, dat topic eerst even doorlezen. Grote kans dat je vraag dan al beantwoord is.)
CO2-meters voor in huis
Bedankt ik ga kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024
[...]

Ja, wat is daar mis mee. Tot 35 graden heeft een WP een relatief hoge cop van rond de 4 dus dan kan je efficient voorverwarmen tot 35 graden.
Daarna haal je 'm door dit ding heen met een COP hoger dan 8
Dan kom je gemiddeld toch nog hoger uit dan 6.
Overigens is 35 graden niet verplicht maar dan wordt de COP lager. Iets van ruim 4 bij 10 graden aanvoer.

Maar inderdaad zou het leuk zijn als iemand hier positieve ervaringen mee heeft.

De warmtewinnner is niet te vergelijken. Dat is een lucht/water vwp en geen w/w.
Een ventilatiewarmptepomp zoals de warmtewinner is inderdaad bijna altijd een drama want die ventileren veel te goed waardoor je je woning van overbodige koude lucht voorziet die je weer verwarmen moet. Dan kan je beter voor een apparaat kiezen wat ventilatielucht als aanvoer heeft en zelf aanvult met buitenlucht zoals de HP M 25i van itho daalderop.
Of de goedkopere hewalex maar die is minder goed in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09 21:32
Naalroc schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:47:
Thermosyphon werking kan ook binnen 1 pijp. Alleen gevoelsmatig denken we vaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
t.oswald schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:33:
[...]

Wat bedoel je? Is dat een slecht apparaat?
Ik heb even gekeken en ze beweren een cop van 3.7 te halen. Dat is geen cop van 8.

Het is overigens een totaal ander apparaat gezien het een lucht/water is en geen water/water.

Oh nee, correctie. Lijkt wel enigzins op de auer edel eau maar mogelijk wel efficienter.

[ Voor 9% gewijzigd door dick133a op 28-10-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
dick133a schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:00:
[...]
Het is overigens een totaal ander apparaat gezien het een lucht/water is en geen water/water.
dat snap ik, het ging me om het gevoel wat ik bij het principe kreeg.
Je gaat warmte uit systeem A trekken om met systeem B een hogere COP te krijgen.
Ongeacht of systeem A je huiswarmte of je verwarmingsretour is, je onttrekt warmte aan systeem A en dan is de "winst" in B niet meer dan een afgeleide van wat A "minder" wordt..
En dan wordt dus eenvoudig vestzak-broekzak (of andersom).

Ik wil best geloven dat de COP van B hoog is, maar de COP van A gaat onderuit en dat is een veel groter systeem waardoor je weleens meer kan verliezen op dat grote systeem dan dat je wint op dat kleinere systeem.

Maargoed, het is een gevoel. Op basis daarvan heb ik het idee vorige maand nog afgeslagen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:20
dick133a schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:50:
[...]

Ja, wat is daar mis mee. Tot 35 graden heeft een WP een relatief hoge cop van rond de 4 dus dan kan je efficient voorverwarmen tot 35 graden.
Daarna haal je 'm door dit ding heen met een COP hoger dan 8
Dan kom je gemiddeld toch nog hoger uit dan 6.
Zo werkt het helaas niet....
Je gaat eerst je warmte met een COP van 4 op een tussentemp. brengen en vervolgens met een COP van 8 naar een hogere temp.
Je hebt dus meer stroom nodig dan alleen voor de WP met een COP van 4. Daar komt namelijk het verbruik van de 2e WP nog bij.
Je totale COP wordt dus lager dan 4.

Even een voorbeeld:
Stel je eerste WP heeft een COP van 4 en levert 4kW Thermisch. Neemt dus 1 kW elektrisch op.

De door WP1 geleverde 4 kW is de input voor je 2e WP met een COP van 8.

Die 2e WP levert dan dus 4,57 kW met een input van 0,57 kW elektrisch.

Je krijgt aan het eind dus 4,57 kW thermisch met een elektrische input van 1+0,57=1,57 kW.

De COP van je totale systeem wordt dan dus: 4,57/1,57=2,91

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
@Zwerius, de stap van WP1 naar WP2 is toch ook gewoon (ongeveer) 4 kW. De rest warmte van de compressor / waterpomp zal ongeveer allemaal verdwijnen in de ruimte. Je krijgt dan dus in totaal bruikbare 4 kW aan warmte in je warmtepomp, maar met een systeem COP van 4 / 1.5 = 2.67 COP.

4 kW / COP 8 = 500 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Het wordt leuker als je buiten het stookseizoen alleen die 2e warmtepomp hoeft gebruiken om je boiler op te warmen. Dan ga je van 0.5 kW elektrisch, naar 2-2.5 kW thermisch, maar die hoeft niet aangevuld te worden door de eerste warmtepomp, waardoor je in die periode een veel betere performance haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
sjimmie schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:10:
[...]

dat snap ik, het ging me om het gevoel wat ik bij het principe kreeg.
Je gaat warmte uit systeem A trekken om met systeem B een hogere COP te krijgen.
Ongeacht of systeem A je huiswarmte of je verwarmingsretour is, je onttrekt warmte aan systeem A en dan is de "winst" in B niet meer dan een afgeleide van wat A "minder" wordt..
En dan wordt dus eenvoudig vestzak-broekzak (of andersom).

Ik wil best geloven dat de COP van B hoog is, maar de COP van A gaat onderuit en dat is een veel groter systeem waardoor je weleens meer kan verliezen op dat grote systeem dan dat je wint op dat kleinere systeem.

Maargoed, het is een gevoel. Op basis daarvan heb ik het idee vorige maand nog afgeslagen.
Ja, je moet wel alles goed op elkaar afstemmen.
Het kan we
Zwerius schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:14:
[...]

Zo werkt het helaas niet....
Je gaat eerst je warmte met een COP van 4 op een tussentemp. brengen en vervolgens met een COP van 8 naar een hogere temp.
Je hebt dus meer stroom nodig dan alleen voor de WP met een COP van 4. Daar komt namelijk het verbruik van de 2e WP nog bij.
Je totale COP wordt dus lager dan 4.

Even een voorbeeld:
Stel je eerste WP heeft een COP van 4 en levert 4kW Thermisch. Neemt dus 1 kW elektrisch op.

De door WP1 geleverde 4 kW is de input voor je 2e WP met een COP van 8.

Die 2e WP levert dan dus 4,57 kW met een input van 0,57 kW elektrisch.

Je krijgt aan het eind dus 4,57 kW thermisch met een elektrische input van 1+0,57=1,57 kW.

De COP van je totale systeem wordt dan dus: 4,57/1,57=2,91
Je hebt wel gelijk dat het niet klopt, maar je berekening snap ik niet.
De eerste warmtepomp heeft 2x zoveel energie nodig om het water met x graden te verhogen dan de 2de wp (4 cop versus 8 cop). Voor de eenvoud is het water 15 graden en verhogen ze beide ieder met 20 graden.
Dus dan kom je toch op 2*4 + 1*8 = 16/3 = ruim 5 cop uit om je tapwater met 40 graden te verhogen tot 55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:38
dick133a schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:00:
[...]

Wat bedoel je? Is dat een slecht apparaat?
Hoe schat je het zelf in? Je hebt een WPB die je vat met water opwarmt naar zeg 50 graden, maar het water dat hij daarvoor gebruikt met 1 graden doet dalen.

Klinkt dat als goed of slecht?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
CurlyMo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:27:
[...]

Hoe schat je het zelf in? Je hebt een WPB die je vat met water opwarmt naar zeg 50 graden, maar het water dat hij daarvoor gebruikt met 1 graden doet dalen.

Klinkt dat als goed of slecht?
ah ok. Ik snap je punt.
Dus de cop van 3.7 die je theoretisch haalt met dit apparaat moet je nog corrigeren met het electriciteitsverbruik om die 1 graad daling met 1 graad te verwarmen met het apparaat dat je daar voor tot je beschikking hebt.

Dat is precies wat ik zoek. Hoe rekenen ze de cop uit. Zit die daling al inbegrepen in de vermelde cop of niet. En hoe corrigeer je dat in de berekening?

Klinkt leuk een cop van 8 maar ik vrees dat je gelijk hebt dat ze er vanuit gaan dat het water van 35 graden gratis is.....

[ Voor 8% gewijzigd door dick133a op 28-10-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:34
Andrehj schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:56:
[...]

Vertel eens wat meer over je huis:
Heb je alles vloerverwarming? Of ook radiatoren?
Staat van isolatie? Is het nieuwbouw, of renovatie?
Hoeveel m² vloerverwarming heb je?

Even ter vergelijking:
Ik woon in een nieuwe woning. Inclusief de grote garage (die momenteel meeverwarmd wordt) ca 1200 m3.
Deze wordt verwarmd door een ME PUHZ-SW75YAA die momenteel 8 uur per dag aan mag en dan met ca 25 graden water (en 450W, minimum vermogen) de vloer verwarmt.
Bij gebrek aan WAR curve en ruimtethermostaat gebruik ik een ruimtetemperatuursensor van Mitsubishi waarmee de WP ook op ruimtetemperatuur regelt.
Bij mij werkt dat zeer goed. De ruimtetemperatuur komt niet boven de 21 graden en zakt 's nachts naar ca 20.5 graden (bij instelling Auto in Melcloud, zie mijn volgende post).
Het grafiekje in Mecloud ziet er dan als volgt uit:
[Afbeelding]
Juist door de bufferende werking van de VVW werkt dit zeer goed.
Heb je de regelkarakteristiek niet te snel staan?
Door de bufferwerking moet die zeer langzaam staan. Dus op normal en op 60 minuten.
Alleen vloerverwarming, ongeveer 190m2 verdeeld over 23 groepen. (12 beneden,11 boven). Betreft een houtskeletbouw woning. Gemiddeld RC3.5. Nog geen ventilatie, de WTW unit ga ik volgende week plaatsen

Instelling warmtebron staat op bivalent
Bereik voorloop min 25 max 35
Interval normaal - 10min
Thermo +5 -5

Nu op curve zie ik dat hij op 50 bij -15 en 35 bij +35 staat, dat lijkt me te hoog, maar hij stond eerder op ruimte en niet op curve en daar gebruikt hij denk ik de voorloop temperatuur voor

Waarom gaat jouw Ta om 11u ineens zo omhoog?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:27
dick133a schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:34:
[...]

ah ok. Ik snap je punt.
Dus de cop van 3.7 die je theoretisch haalt met dit apparaat moet je nog corrigeren met het electriciteitsverbruik om die 1 graad daling met 1 graad te verwarmen met het apparaat dat je daar voor tot je beschikking hebt.

Dat is precies wat ik zoek. Hoe rekenen ze de cop uit. Zit die daling al inbegrepen in de vermelde cop of niet. En hoe corrigeer je dat in de berekening.
Als je naar de cop cijfers kijkt, moet je wel kijken welke temperaturen daar bij horen. Een gewone lucht water warmtepomp doet ook makkelijk cop 10 als het buiten 30 graden is en hij hoeft maar water te maken van 45 graden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
reneeke1970 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:46:
[...]

Als je naar de cop cijfers kijkt, moet je wel kijken welke temperaturen daar bij horen. Een gewone lucht water warmtepomp doet ook makkelijk cop 10 als het buiten 30 graden is en hij hoeft maar water te maken van 45 graden.
Ja, dus alleen als je gratis warm water hebt van 35 graden van bijvoorbeeld een zonneboiler zal de cop van 8 correct zijn en de temperatuurverlaging van het water niet erg is.

En anders is de retourtemperatuur belangrijk om dit mee te nemen in de berekening waardoor de kans groot is dat de echte cop in de buurt komt van de normale wp boilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maikie18 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:39:
[...]

Alleen vloerverwarming, ongeveer 190m2 verdeeld over 23 groepen. (12 beneden,11 boven). Betreft een houtskeletbouw woning. Gemiddeld RC3.5. Nog geen ventilatie, de WTW unit ga ik volgende week plaatsen

Instelling warmtebron staat op bivalent
Bereik voorloop min 25 max 35
Interval normaal - 10min
Zoals al gezegd: bij vvw moet die op 60 minuten.
Thermo +5 -5
Nu op curve zie ik dat hij op 50 bij -15 en 35 bij +35 staat, dat lijkt me te hoog, maar hij stond eerder op ruimte en niet op curve en daar gebruikt hij denk ik de voorloop temperatuur voor
Wat bedoel je? Op ruimte regelt ie op ruimtetemperatuur die hij doorkrijgt van je draadloze bediening.
Waarom gaat jouw Ta om 11u ineens zo omhoog?
Kun je aan de bovenste lijntjes in de grafiek zien. Toen werd SWW gemaakt.

Maar ik begrijp eigenlijk nog steeds niet wat nu precies je probleem is. Probeer nou gewoon eens met de juiste instellingen een paar dagen op ruimtetemperatuur te draaien, zonder steeds te wisselen naar een WAR curve waarvan je ook niet weet hoe die tot stand is gekomen.
Wat gaat er precies niet goed aan sturen op ruimtetemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:27
dick133a schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:54:
[...]

Ja, dus alleen als je gratis warm water hebt van 35 graden van bijvoorbeeld een zonneboiler zal de cop van 8 correct zijn en de temperatuurverlaging van het water niet erg is.

En anders is de retourtemperatuur belangrijk om dit mee te nemen in de berekening waardoor de kans groot is dat de echte cop in de buurt komt van de normale wp boilers.
Een normale wp boiler doet ook cop 8 met 35 graden lucht, dat klopt ja

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
Er zijn weer kabeltjes om de Techneco Service Tool met de Elga (met Toshiba buitenunit) te koppelen.
Er zijn twee lengtes, ongeveer 3 meter en ongeveer 5 meter
Je kunt daarmee de Elga uitlezen en instellen.

Desgewenst kun je er nieuwe Firmware mee in de Elga zetten.
Als je er een nodig hebt mail me dan maar even.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XT8xnYvKHmEX5q6iWwHHr7QK0W0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFsturiLsiJETyhn3D9XBqOM.jpg?f=fotoalbum_large

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:29:
[...]

Hahaha, je kan ook gewoon zeggen dat je zo wilt blijven meten hoor, "just good friends" alleen ik neem bij voorbaat al aan dat het niet klopt. :)
Fijn dat we vrienden blijven.. 8) _/-\o_
Ik stop mijn geld zeker niet meer in een kamstrup, ik weet zeker dat hij [ mijn pomp ] zuinig loopt..
En tsja die koude [ vochtige ] winter gaan we de popcorn voor de dag halen. [ En ik mss mijn pellets,, :-)

Maar als je de lijsten van tom ziet.??
De afwijking van 5% waar niemand iets over zegt.??
Minimale flow..:-)

Was had ik de hoop dat de flowmeter redelijk goed zijn van die japanse....
Maar ja..
Gelukkig iemand die beiden heeft en kamstrup en de pana.

Maar waar een flowmeter zit enz maakt toch zker ook wel uit?

En jij weet wss ook dat je met een centrifugaalpomp heel veel water kunt verplaatsen, maar er ook types zijn die nog meer water kunnen verplaatsen maar met minder druk.. Of vele lagere opvoerhoogtes.

Dus vandaar dat ik vis, naar wie weet....

En dan zou het mooi zijn als vergelijk uit komt, dat pana altijd x% hoger zit, dan zou er iets meer betrouwbaars uit komen..

Verder graaddagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 14:35
Ik ben mij de laatste tijd ook steeds meer aan het oriënteren voor een warmtepomp.
Beneden verdieping is volledig voorzien van vloerverwarming en de vloer is geïsoleerd met 16cm pir plaat.
Daarnaast is de spouw geïsoleerd met 7cm minerale wol en is al het glas vervangen voor HR++ glas.

Ik ben al wat aan het experimenteren geweest maar ik heb toch wel 45 graden aanvoer nodig als het goed koud is buiten om het comfortabel te krijgen in de woonkamer.
Vloerverarming ligt ingefreesd, daar bovenop een dunne ondervloer geschikt voor vloerverwarming en dan vrij dik laminaat van 11mm
Dat laatste daar zit vermoedelijk het probleem, het laminaat houd wat teveel warmte tegen vermoed ik.

Dit blijft voorlopig wel zo al wil ik uiteindelijk wel over gaan naar tegels op PVC en zou dit probleem opgelost moeten zijn.

Mij vloerverwarmingsverdeler heeft de mogelijkheid om van hydraulisch neutraal naar actief te kunnen worden ingesteld dus dat is al voorbereid, daarnaast heb ik de verdeler aangesloten met 26x3 leiding vanaf de ketel.

Heeft het veel zin om met een WP met een TA van 45 graden te stoken of kan ik dan beter mijn gasketel laten hangen?

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Dylantje2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:42:
[...]

Fijn dat we vrienden blijven.. 8) _/-\o_
Ik stop mijn geld zeker niet meer in een kamstrup, ik weet zeker dat hij [ mijn pomp ] zuinig loopt..
En tsja die koude [ vochtige ] winter gaan we de popcorn voor de dag halen. [ En ik mss mijn pellets,, :-)

Maar als je de lijsten van tom ziet.??
De afwijking van 5% waar niemand iets over zegt.??
Minimale flow..:-)

Was had ik de hoop dat de flowmeter redelijk goed zijn van die japanse....
Maar ja..
Gelukkig iemand die beiden heeft en kamstrup en de pana.

Maar waar een flowmeter zit enz maakt toch zker ook wel uit?
Nee, dat maakt totaal niet uit. De flow in de aanvoerleiding, op 10 meter hoog is overal hetzelfde, totdat je een aftakking hebt gehad, dan is de flow uiteraard gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ep Woody schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:20:
[...]

Nee, dat maakt totaal niet uit. De flow in de aanvoerleiding, op 10 meter hoog is overal hetzelfde, totdat je een aftakking hebt gehad, dan is de flow uiteraard gedeeld.
Je zegt het ook...
Zou ze de kost niet willen geven die de meter in een aftakking hebben zitten:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@-Junkiexp- Bij een vloer die moeilijk de warmte doorlaat kan je wellicht beter 7x24 de temperatuur gelijk houden.
Op zich moet je bij puur VVW over kunnen naar een WP

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Dylantje2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:22:
[...]

Je zegt het ook...
Als je investeert in een Kamstrup verdiep je je daar meestal wel in alvorens je hem plaatst.
Sterker nog, ik denk dat de meeste hem in een aftakking hebben zitten, die meten namelijk SWW niet daarmee en alleen de verwarming.

Daar zit meer gedachten gang in dan roepen dat je warmteverlies hebt en je pomp meer stroom verbruikt omdat je een meter met 0,09bar drukval geïnstalleerd hebt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 14:35
@BarryH dat doe ik nu ook al, en met deze temperaturen zie ik de ketel dan met ta rond de 30 graden stoken dus dat gaat opzicht wel goed.
Alleen als het buiten vriest zit hij wel veel op de max ingestelde ta van 45 graden.
Huis is uit 1969 dus zitten vast nog wel wat kieren en spleten wat voor verbetering vatbaar is.
Binnentemperatuur staat ingesteld op continue 21 graden

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Dan kan je over naar WP en als je de isolatie nog wat verbetert al helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 22:55
Vraagje voor de Ecodanners onder ons: Ik stook op mijn Zubadan met een stooklijn +20/25 -10/36. Dat gaat prima, maar ik zou graag zien dat ie uit gaat als het buiten warmer is dan bijvoorbeeld 18 graden. Dan ben ik geen verwarming meer nodig.

Bij andere merken is dat eigenlijk altijd in te stellen, maar bij de Mitsu zie ik het denk ik over het hoofd?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Robindd schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:03:
[...]

Als je investeert in een Kamstrup verdiep je je daar meestal wel in alvorens je hem plaatst.
Sterker nog, ik denk dat de meeste hem in een aftakking hebben zitten, die meten namelijk SWW niet daarmee en alleen de verwarming.
Wat is daar de redenatie van? SWW loopt toch ook via de warmtepomp? Waarom zou je dat niet mee willen laten tellen? Oprechte vraag, ik heb ‘m namelijk in mijn plannen ingetekend op de hoofdleiding...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
-Junkiexp- schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:09:
@BarryH dat doe ik nu ook al, en met deze temperaturen zie ik de ketel dan met ta rond de 30 graden stoken dus dat gaat opzicht wel goed.
Alleen als het buiten vriest zit hij wel veel op de max ingestelde ta van 45 graden.
Huis is uit 1969 dus zitten vast nog wel wat kieren en spleten wat voor verbetering vatbaar is.
Binnentemperatuur staat ingesteld op continue 21 graden
Uiteindelijk gaat het alleen maar om je afgiftesysteem en niet om de isolatie. Zolang je afgiftesysteem groot genoeg is om op lage temperatuur te verwarmen kun je over. Je zal alleen een passend formaat warmtepomp moet kiezen op basis van de warmte behoefte van de woning. Of dat nu een 5 of een 50 kW variant is, het kan dan prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:22:
[...]

Je zegt het ook...
Aanname of feit? Ik denk dat iedereen de multical wel bij de wp heeft. Wat flow betreft weet je dat het ultrasoon meters zijn hé, dus gewoon een open pijp, niet dat je denkt dat er schoepjes in zitten of zoiets.

Multical is gewoon het meest betrouwbaar, de verschillen gaan dan over achter de komma geneuzel, zeker als je per maand bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
hesselbeertje schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:35:
Vraagje voor de Ecodanners onder ons: Ik stook op mijn Zubadan met een stooklijn +20/25 -10/36. Dat gaat prima, maar ik zou graag zien dat ie uit gaat als het buiten warmer is dan bijvoorbeeld 18 graden. Dan ben ik geen verwarming meer nodig.

Bij andere merken is dat eigenlijk altijd in te stellen, maar bij de Mitsu zie ik het denk ik over het hoofd?
Is inderdaad bij ftc5 geen optie. Welke type zubadan heb je? Ik denk de *AA variant, want bij de *HA is Ta 25 niet echt een optie ;)
dirkdeman schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:35:
[...]

Wat is daar de redenatie van? SWW loopt toch ook via de warmtepomp? Waarom zou je dat niet mee willen laten tellen? Oprechte vraag, ik heb ‘m namelijk in mijn plannen ingetekend op de hoofdleiding...
Omdat het dan erg lastig is SWW en CV te scheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 22:55
Grolsch schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:14:
[...]

Is inderdaad bij ftc5 geen optie. Welke type zubadan heb je? Ik denk de *AA variant, want bij de *HA is Ta 25 niet echt een optie ;)
Inderdaad, een YAA 8kw. Niet getreurd, er komt sowieso naregeling die de WP laat starten/stoppen, maar ik was gewoon even benieuwd. Als ik m nu niet hard uit zet, draait ie bij 24 graden buiten nog steeds water van 25. Das niet echt zinvol.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Je afgifte is bij Ta 25 ook nagenoeg niks, wp uitzetten doet waarschijnlijk net zoveel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Grolsch schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:14:

Omdat het dan erg lastig is SWW en CV te scheiden.
Begrijp ik. Maar waarom zou je niet je COP over het totale verbruik (CV + SWW) willen weten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grolsch
dirkdeman schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:32:
[...]

Begrijp ik. Maar waarom zou je niet je COP over het totale verbruik (CV + SWW) willen weten?
Geen idee, de meesten willen alleen cop cv weten, de gemiddelde cop ligt aanzienlijk lager, dat zal het wel niet zo goed doen op verjaardagen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
dirkdeman schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:35:
[...]

Wat @Grolsch zegt inderdaad.
Veel mensen lezen de data voor SWW uit de warmtepomp zelf uit dacht ik.
Ik heb hem in de hoofdleiding zitten, maar ben nu al zoveel uur kwijt om dat te splitsen in Node-Red dat ik er een beetje suf van wordt..

Het lijkt overigens nu wel gelukt, maar ik snap goed dat mensen het alleen tussen CV zetten als je graag beide data los wilt hebben.

Let niet op de maandelijkse heating waarde, daar zat recent nog een foutje in, dus klopt niet :P
Loopt overigens pas net, 2 dagen denk ik nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcW7iZsZ8boIunZxrjuoGIApKQ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nZYeQG29kbfedaOwv3SoP5R2.png?f=user_large

EDIT
Zie je direct de verschillen trouwens in efficiency.
Vanochtend vroeg heeft die 1 uur gedraait voor CV. En vanmiddag ietsjes over 1 uur voor SWW.

Ik lees nu wat @PentaClover ook zegt de data uit per modus van de WP, en laat dit bij elkaar optellen. Was even puzzelen, omdat je bij een nieuwe run niet gewoon verder kan gaan met tellen. Het begin van die run dient weer als startpunt te zijn en van daaruit weer te tellen + optellen bij de vorige waarden. Was leuk puzzelen voor een niet-IT' er :P
Heb standby verbruik apart ook nog en voor koelen en defrost ook aparte tellers.
Nu nog bedenken wat er allemaal bij elkaar moet voor @Tomexergie zijn lijst in November :)

[ Voor 24% gewijzigd door Robindd op 28-10-2020 20:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
dirkdeman schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:32:
[...]
Als je ook op je WP kan uitlezen of hij met verwarmen of SWW bezig is, kan je het script dat de Kamstrup uitleest dit laten combineren met de status van je WP en beide afzonderlijk bijhouden.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Grolsch schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:35:
[...]

Geen idee, de meesten willen alleen cop cv weten, de gemiddelde cop ligt aanzienlijk lager, dat zal het wel niet zo goed doen op verjaardagen denk ik.
:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dirkdeman
Grolsch schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:35:
[...]

Hm. Ik hou ‘m lekker op de hoofdleiding ingetekend. Dan maar geen prijzenwinnende COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hesselbeertje schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:16:
[...]

Inderdaad, een YAA 8kw. Niet getreurd, er komt sowieso naregeling die de WP laat starten/stoppen, maar ik was gewoon even benieuwd. Als ik m nu niet hard uit zet, draait ie bij 24 graden buiten nog steeds water van 25. Das niet echt zinvol.
Je kunt ook sturen op ruimtetemperatuur. Dat doe ik ook sinds een paar weken en werkt prima.
De WP gaat dan netjes uit als setpoint bereikt is. En door de trage regeling icm vvw blijft ie dan ook minimaal een uur uit, dus geen gependel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Andrehj schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:09:
[...]

Je kunt ook sturen op ruimtetemperatuur. Dat doe ik ook sinds een paar weken en werkt prima.
De WP gaat dan netjes uit als setpoint bereikt is. En door de trage regeling icm vvw blijft ie dan ook minimaal een uur uit, dus geen gependel.
Met onze binnenunit (-D) kun je overigens wel de WP uit zetten bij een x Tb gedurende een x aantal uur.
Had jij nu trouwens die losse voeler van Mitsu er aan hangen, of stuur je hem aan met de draadloze afstandbediening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robindd schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:13:
[...]

Met onze binnenunit (-D) kun je overigens wel de WP uit zetten bij een x Tb gedurende een x aantal uur.
Had jij nu trouwens die losse voeler van Mitsu er aan hangen, of stuur je hem aan met de draadloze afstandbediening?
Ik gebruik de losse ruimtetemperatuursensor (met draad). Werkt prima, maar ik heb ook een Panasonic thermostaat in bestelling omdat ik nachtverlaging wil kunnen toepassen en de temperatuur wat nauwkeuriger dan 1°C wil kunnen instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Op dagen als vandaag heeft hij bij mij vanochtend 3 uur gelopen, en is net om 2030 weer aan gegaan. Alle ruimtes binnen 0,2 graden op temperatuur. Lang leve de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:55:
[...]

Aanname of feit? Ik denk dat iedereen de multical wel bij de wp heeft. Wat flow betreft weet je dat het ultrasoon meters zijn hé, dus gewoon een open pijp, niet dat je denkt dat er schoepjes in zitten of zoiets.

Multical is gewoon het meest betrouwbaar, de verschillen gaan dan over achter de komma geneuzel, zeker als je per maand bekijkt.
Feit zeker niet, aanname.
Maar zoals ik hier zelfs zie wat "erkende" installateurs in huizen knopen verwacht ik wel een X percentage..
Mss wel de tweakers die het beter doen dan anderen :-)

De flow in de meter snap ik ultrasoon..
maar ik doel op de vloeistofpomp in de wp.

En ik weet ook dat er niet heel veel alternatieven zijn voor een kamstrup.

Dus je hebt weer 10 punten hahahah

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Dylantje2

Zo'n beetje alle warmte netten rekenen af via een multical, net als de meter van de netbeheerder, ook daar zeuren we niet over een miniem verschil toch? Omdat het geijkt spul is klopt het, ... punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Naalroc schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:57:
[...]

Om op je eerste opmerking terug te komen, Nee, dat is niet het geval, let wel, ik schreef gisteren al

[...]

want ik had me daarover nog wel iets in m'n achterhoofd.
De boiler staat op de eerste etage, en de binnenunit op de bg.
Vanaf de boiler-ruimte loper er 4 leidingen: 2 voor de boiler verwarming, en 2 voor de CV aanknooppunt (daar stond vroeger de gasketel) eerst 5 meter horizontaal tussen de vloer en plafond ruimte door, (oude boerderij, dus zeker een 1/2 meter ruimte daar) en dan ca 2 meter naar beneden, daar zitten de 3-wegklep, èn het t stuk vlak bij elkaar, en op 40 cm vanaf de binnenunit voeding/retour.
Ik kom hier vanavond nog wel even op terug. Zal ook nog wat foto's nemen.
@Andrehj
Bij nader inzien helpen foto's hier niet zoveel, want de boiler, en de aanknopingspunten zitten vele meters van elkaar verwijdert. In feite heb ik juist niet gedaan wat jij suggereerde, omdat de retour van de boiler rechtstreeks naar de binnen unit terug gaat, en de retour van de verwarming via de buffer en de vuilafscheider naar de binnenunit gaat, de beide retouren komen dus pas samen vlak voor de binnenunit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SiuofE8YUOjvmAvTTGgde0BuUas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exa0UQhFoXNkH10cm2PUxbAa.jpg?f=fotoalbum_large
@koevlaas2 @Grolsch @Ron6363
Bovendien lijkt het mij dat de verschillende reacties schijnen te denken dat ik het hier heb over de temperatuurval in een leiding; dit is dus niet het geval: de grafiek toon de sensoren in de dompelbuizen van de boiler, waarbij de temperatuur van o.a. het onderste deel van de boilerinhoud wordt gemeten, dus die blauwe lijn geeft aan dat de boiler zèlf een constant verlopende temperatuursval heeft, en niet een aan- of afvoerleiding: het is de boiler temperatuur zelf. En normaal gesproken zie je dit alleen maar als je warm water afvoert, en dus koud water onderin het boilervat toelaat.
En ik meen dat de verschillende reacties gaan over de temperatuurval in een leiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:38
Is er iemand die me komende dagen kan helpen een Atlantic Explorer 200L twee trappen op te tillen tegen natuurlijk een kratje bier o.i.d. Regio Leiden. Stuur maar een pm :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:50
hesselbeertje schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:35:

Ik heb dit opgelost door een thermostaat scriptje binnen domoticz. Deze schakelt de WAR regeling in als er warmtevraag is en hij gaat weer terug naar de binnentemperatuur regeling als er geen warmtevraag meer is.
Mocht er iets misgaan in de communicatie met domoticz: de ingestelde binnentemperatuur op de ecodan is een graad lager dan de gewenste ruimtetemperatuur.. echt koud zal het dus niet worden.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
dirkdeman schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:28:
Hoe vul ik het systeem eigenlijk met water, na aanleg? Ik weet dat er op de vloerverwarmingsunit een inlaat zit, maar vul je daar het hele systeem mee? En wat is dan de procedure mbt ontluchten?
Ik heb gisteren de handleiding eens lekker doorgelezen, er zit blijkbaar een 'water inlet' op de Pana zelf. Opendraaien, vullen met water, dichtdraaien. Is dat alles? Of moet ik dan nog wat vullen bij de VVW unit of het SWW-vat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
dirkdeman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:48:
[...]

Ik heb gisteren de handleiding eens lekker doorgelezen, er zit blijkbaar een 'water inlet' op de Pana zelf. Opendraaien, vullen met water, dichtdraaien. Is dat alles? Of moet ik dan nog wat vullen bij de VVW unit of het SWW-vat?
Op de warmtepomp zelf zit meestal geen tapkraantje. Die zul je, net als bij een CV ketel zelf moeten aanleggen.

Voor de rest is het identiek als aan een CV ketel. Systeem vullen met water, ontluchten, druk controleren, repeat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
De pana H heeft 2 'bleeding' knopjes aan de buitenkant van de unit zitten. Hier kun je hem mee leeg laten open, en ik heb deze met vullen open laten staan om al wat lucht er uit te persen, niet mogelijk om een slang o.i.d. aan te sluiten nee.
Aan de binnenzijde zitten geloof ik op zowel de aanvoer als de retour kogelkraantjes.
In de retour sowieso 2 voor de filter, in de aanvoer kan ik mij nog vergissen.
Er zit niks ingebouwd om ook een koudwater aansluiting te maken om de druk op te voeren nee.
Is ook niet heel logisch, dat ding staat buiten, daar heb je liever geen ongebruikte koppeling.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
alaintje schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:07:

Er zit niks ingebouwd om ook een koudwater aansluiting te maken om de druk op te voeren nee.
Is ook niet heel logisch, dat ding staat buiten, daar heb je liever geen ongebruikte koppeling.
Maar hoe vul je 'm dan? Kan ik de invoerkraan bij de VVW-unit daarvoor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 20:05
dirkdeman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:31:
[...]

Maar hoe vul je 'm dan? Kan ik de invoerkraan bij de VVW-unit daarvoor gebruiken?
Je vult hem net zoals bij een ketel, via een vulpunt ergens in je systeem. Vervolgens zorg je dat de ontluchter in de unit open staat en draai je een air purge in het menu waar je de maximale pompsnelheid in kan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
dirkdeman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:31:
[...]

bijvoorbeeld.
Vaak heb je bij de normale CV-ketel een inlaatcombinatie en/of overstortventiel, ontluchter en zo allemaal ergens bij elkaar.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik vul mijn systeem altijd in het buffervat, maar volgens mij maakt het inderdaad niet zo heel veel uit, als je maar goed kunt ontluchten.
Mijn buffervat is het hoogste punt in mijn systeem, vandaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Grolsch op 29-10-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ben weer wat aan het spelen met instellingen. Ik heb nog steeds last van een zaagtand wanneer het systeem terug moduleert. De standaard nadraaitijd is 3 minuten, na die 3 minuten krijg ik weer een korte run van een minuut of 7 en dan weer een nadraai van 3 min.

Ik heb de nadraaitijd verlengd naar 10 minuten. Er komt nog steeds gebufferd lauw water uit het boilervat van 28 graden ongeveer dus het huis zal verder opwarmen denk ik. Na die 10 minuten heb ik dan hopelijk een langere run van de warmtepomp.

Als dit niet werkt kan ik ook nog de nadraaitijd op 0 minuten zetten, alleen vraag ik mij dan af of de warmtepomp dan blijft draaien op minimaal vermogen of letterlijk AAN/UIT begint te draaien ( meerdere malen per minuut ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
@mkleinman als ik het kort mag samenvatten is jou "upgrade" van Elga naar de Elga ACE nog geen succes te noemen.

Je had beter een Pana 5KW kunnen kopen volgens mij, ik blijf vinden dat die Elga's af en toe raar en onverklaarbaar gedrag vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
mkleinman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:53:
Ik ben weer wat aan het spelen met instellingen. Ik heb nog steeds last van een zaagtand wanneer het systeem terug moduleert. De standaard nadraaitijd is 3 minuten, na die 3 minuten krijg ik weer een korte run van een minuut of 7 en dan weer een nadraai van 3 min.

Ik heb de nadraaitijd verlengd naar 10 minuten. Er komt nog steeds gebufferd lauw water uit het boilervat van 28 graden ongeveer dus het huis zal verder opwarmen denk ik. Na die 10 minuten heb ik dan hopelijk een langere run van de warmtepomp.

Als dit niet werkt kan ik ook nog de nadraaitijd op 0 minuten zetten, alleen vraag ik mij dan af of de warmtepomp dan blijft draaien op minimaal vermogen of letterlijk AAN/UIT begint te draaien ( meerdere malen per minuut ).
Vastzetten van (en eventueel verhogen van) de stooktemperatuur heeft niet geholpen? Wat is de minimale afgifte van een Elga ACE? Een Pana J-serie zit ook al minimaal aan 2.5 kW vast, dus of dat nu echt had geholpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:23
mkleinman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:53:

Interessante vraag is of de compressor tijdens de run wel naar minimum vermogen gaat, maar dat dat nog teveel vermogen is, waardoor temperatuur doorschiet en de warmtepomp stopt. Dan is het normaal gedrag. Je moet dan een hogere aanvoer temperatuur vragen of zorgen voor meer afgifte oppervlak.

Óf blijft de compressor op een hogere frequentie lopen? Heeft daardoor te veel vermogen, waardoor je geen lange runs krijgt. In dat gevalc zit er iets niet lekker in het regel algoritme van de Elga...

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Vraag die hier misschien niet thuishoort, gaat over de werking van een warmtepomp ivm vloerverwarming: wij hebben sinds dit jaar een Nilan Compact P met Air 9 l/w warmtepomp met vloerverwarming.
Dit is een binnenunit met daarin: 180L boilervat, een L/W deel in contact met de Air 9 buiten, en een 300m3 WTW (met daarin nog een kleine L/L wp die de binnenlucht kan verwarmen/koelen)

Dit systeem wordt verkocht als een totaalgeintegreerd verwarmings/koelings/wtw systeem, en op zich ben ik er tevreden mee.

Wat mij verwonderde is dat wanneer ik de temperatuur op de unit binnen op 21 graden zet de vloertemperatuur helemaal niet geregeld wordt. Sterker nog: ik moet de vloertemperatuur zelf afstellen, dat kan op een vaste temperatuur of via een weer (temperatuur) afhankelijke grafiek.

Maar hoe weet ik nou hoe warm de vloer moet staan? Punt is dat de binnentemperatuur netjes rond de 21 schommelt momenteel, en de vloer staat op een weergrafiek en gaat nu afh. van de buitentemperatuur van 22-26 graden.
Lijkt prima dus.

Maar is dit normaal bij warmtepompsystemen? Ik had verwacht - wellicht mijn fout omdat ik me onvoldoende in verwarmingssystemen heb verdiept - dat wanneer ik de temperatuur van dat apparaat op 21 zet hij zelfstandig zowel de binnenlucht als de vloertemperatuur zou managen.
Is dit niet het geval, ook al zit alles in 1 kast en wordt alles via 1 computer bedient.

Hoe is dat bij andere warmtepompsystemen, waarbij de WTW dus niet eens geintegreerd is? Ik heb mij laten vertellen dat dit - vloertemp wordt niet geregeld obv ruimtetemp - eigenlijk normaal is voor warmtepompsystemen en wellicht is dat ook zo, dan moet ik mijn verwachting dus (achteraf) bijstellen.

Zo was/is het bij mijn buurman eigenlijk altijd behoorlijk warm binnen (> 24 gr). Hij zegt: ja ons huis is nou eenmaal heel goed geïsoleerd. Maar het wordt niet vanzelf warm, en hun huis is niet beter geïsoleerd dan het onze. Bleek later dan ook dat de temperatuur van de vloer veel te hoog stond en dit is door hun leverancier bijgesteld.
Wordt daar dus ook niet automatisch geregeld...

Ik kan momenteel ook niet echt zien wat onze Compact P precies doet, zeker niet achteraf... het is volgens mij zelfs prima mogelijk dat de vloerverwarming zo hoog staat dat de WTW (passief of actief) gaat koelen, al is het maar een beetje. Daar moet ik ook nog eens induiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 29-10-2020 17:23 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.