Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.212 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10-09 14:51
ik ga bij de fabrikant de echte DS18b20 sensors bestellen
https://www.maximintegrat...sors/DS18B20.html/tb_tab3

ik vertrouw mijn Chinese sensors voor geen meter.
Er blijk veel namaak in omloop te zijn
Je hebt geen idee wat ze in dat RVS buisje gestopt hebben.

iemand hier de echte sensors getest en vergeleken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:27
AUijtdehaag schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:44:
[...]

Ik heb liever een vat uit NL dan uit IR
Die (dronken) lui kunnen niet lassen...
Nee dat zie je wel aan al die uitzendkrachten hier pfff

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Ep Woody schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:38:
[...]

De berekening zoals die hier staat is technisch goed, de vraag is alleen of die ook goed geimplementeerd is. Daar is twijfel over.

Ik heb hier een Sensus Pollucom (zelfde idee) als een kamstrup

Als ik daar de berekening op loslaat krijg ik het volgende:
3.11 K * 485.97 l/h / 3600 * 4.2=1.76326115 kW

[Afbeelding]

De vraag is alleen, met welke data reken jij, welke data presenteer jij, etc.
Deze berekening komt ook overeen met mijn Kamstrup betreffende de instant warmteproductie.

Hierboven hebben we het over de instant warmteproductie in Watt, maar de warmteproductie in Wattuur is lastiger te meten en die heb je nodig voor een COP berekening over een bepaalde periode.

Ik vraag mij dan ook af hoe iemand de COP van een uur/dag/maand bepaald zonder warmtemeter?

Eigenlijk moet je continu (of met heel korte interval) je vermogen in Watt kunnen meten en die gebruiken om het Wattuur van de betreffende periode te berekenen.

Wat is de interne interval die Kampstrup gebruikt voor het meten en berekenen van een geproduceerde Wh warmte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:38
doek55 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:55:
[...]
Ik vraag mij dan ook af hoe iemand de COP van een uur/dag/maand bepaald zonder warmtemeter?
Door het gemiddelde van al momentane COP berekeningen te nemen geaggregeerd naar je periode.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Nickkie55 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:58:
Actuele waardes op 19Hz (laagste vermogen dus)

Kamstrup 684l/h
Pana: 651l/h
Thanks

mm
En kun je ook op langer termijn de verschillen zien?
De plek van de flow meter? mss ook wat ?
Kan me voorstellen pana in de pana je kamstrup in een andere leiding voor of na een radiator?

[ Voor 20% gewijzigd door Dylantje2 op 25-10-2020 13:58 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
[...]

Deze berekening komt ook overeen met mijn Kamstrup betreffende de instant warmteproductie.

Hierboven hebben we het over de instant warmteproductie in Watt, maar de warmteproductie in Wattuur is lastiger te meten en die heb je nodig voor een COP berekening over een bepaalde periode.

Eigenlijk moet je continu (of met heel korte interval) je vermogen in Watt kunnen meten en die gebruiken om het Wattuur van de betreffende periode te berekenen.
@Robindd was met iets vergelijkbaars bezig geloof ik... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-10-2020 14:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Dylantje2 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:57:
[...]

Thanks

mm
Kan me voorstellen pana in de pana je kamstrup in een andere leiding voor of na een radiator?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PI_jMuhZ7bdiUgWjT5vagc8bFzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NxI5YjlEyPXOqmj2caivcNuJ.png?f=fotoalbum_large

Zoiets? Consequent een procent of 5 - 6 lager. De Sensus / Kamstrup meet dus een hogere flow, bij dezelfde DeltaT resulteert dat in een hogere warmteafgifte. De Panasonic geeft dus minder warmte op dan dat er volgens de andere metingen geproduceerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
CurlyMo schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:56:
[...]

Door het gemiddelde van al momentane COP berekeningen te nemen geaggregeerd naar je periode.
Dat klopt dus niet. Je dient de geproduceerde warmte in Wh te delen door het Elektraverbruik in Wh van die periode. Een periode op hoog vermogen dient zwaarder te wegen dan dezelfde periode op laag vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ep Woody schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:02:
[...]

[Afbeelding]

Zoiets? Consequent een procent of 5 - 6 lager. De Sensus / Kamstrup meet dus een hogere flow, bij dezelfde DeltaT resulteert dat in een hogere warmteafgifte. De Panasonic geeft dus minder warmte op dan dat er volgens de andere metingen geproduceerd is.
Als dit consequent is...
Is dit toch in de DZ venst/script aan te passen?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
doek55 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:04:
[...]

Dat klopt dus niet. Je dient de geproduceerde warmte in Wh te delen door het Elektraverbruik in Wh van die periode. Een periode op hoog vermogen dient zwaarder te wegen dan dezelfde periode op laag vermogen.
Het is inderdaad de afgifte op dat moment * de tijd tussen de laatste berekening. Niet 100% accuraat, dat zal ook de techniek zijn die een Kamstrup toe past, of zelfs de Elektrameter van de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dylantje2 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:04:
[...]

Als dit consequent is...
Is dit toch in de DZ venst/script aan te passen?
Tuurlijk kun je dat corrigeren, maar dan moet je wel zeker weten dat jouw meter ook minder weergeeft dan wat het daadwerkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ep Woody schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:09:
[...]

Tuurlijk kun je dat corrigeren, maar dan moet je wel zeker weten dat jouw meter ook minder weergeeft dan wat het daadwerkelijk is.
Als er meer zijn met een pana en een kamstrup...zou er mss een verband kunnen zijn

Als ik dichter in de buurt kom van een realistisch beeld zou al mooier zijn toch [ de rest van de gebruikers ].

[ Voor 14% gewijzigd door Dylantje2 op 25-10-2020 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Wat is de interne interval die Kampstrup gebruikt voor het meten en berekenen van een geproduceerde Wh warmte?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/xJY0WjHx/screenshot-94.png

Bron

[ Voor 25% gewijzigd door Wolly op 25-10-2020 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
[...]

ik reken alles om naar kwh
en dan delen door opgenomen vermogen.
dan heb je toch een lange termijn dag cop?
ook met het verlies dat de pomp heel de dag draait terwijl de compressor uit staat,

return {
on =
{
timer = { 'every minute' }
},
logging =
{
-- level = domoticz.LOG_DEBUG, -- for debugging
-- level = domoticz.LOG_INFO,
marker = "WP vermogen per uur"
},
data =
{
KwH = { initial = 0}
},
execute = function (domoticz, timer)
-- domoticz.log ('KwH = ' .. domoticz.data.KwH)
local WpPower = domoticz.devices(17).WhActual / 60
-- domoticz.log ('WpPower = ' .. WpPower)
-- domoticz.log ('Huidige vermogen in Wh (WhaActual) ' .. domoticz.devices(70).WhActual)
domoticz.data.KwH = domoticz.data.KwH + WpPower
domoticz.log (' Nieuwe kWh waarde ' .. domoticz.data.KwH)
domoticz.devices(63).updateElectricity ( domoticz.devices(17).WhActual , domoticz.data.KwH)
end
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
dat is wel meer dan 1x per minuut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
In 'Normal mode' flow iedere 4 seconden en temperatuur ook 4 seconden. In 'Fast mode' 2x zo snel.
@Ep Woody Je hebt gelijk. Het is zoals jij het zegt:
Ep Woody schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:26:
[...]

Ik lees iets anders.

Sequence start.
Iedere 4 seconden de watersnelheid meten.
Na 16 seconden de watertemperaturen meten.
Na 32 seconden Verschil * Watertermperatuur * 4.2.
Fast mode is dus:
Sequence start.
Iedere 2 seconden de watersnelheid meten.
Na 4 seconden de watertemperaturen meten.
Na 8 seconden Verschil * Watertermperatuur * 4.2.

[ Voor 36% gewijzigd door doek55 op 25-10-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]

Zonder Kamstrup is er geen geproduceerde warmte in Wh beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
doek55 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:23:
[...]

In 'Normal mode' flow iedere 4 seconden en temperatuur ook 4 seconden. In 'Fast mode' 2x zo snel.
Ik lees iets anders.

Sequence start.
Iedere 4 seconden de watersnelheid meten.
Na 16 seconden de watertemperaturen meten.
Na 32 seconden Verschil * Watertermperatuur * 4.2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dylantje2 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:15:
[...]

Als er meer zijn met een pana en een kamstrup...zou er mss een verband kunnen zijn

Als ik dichter in de buurt kom van een realistisch beeld zou al mooier zijn toch [ de rest van de gebruikers ].
Of je monteert een kamstrup, scheelt weer een hoop posts. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:55
Een vraagje aan de kenners. Ik doe een poging mijn warmtepomp beter te begrijpen en de instellingen. Nu wil ik vooral de SWW goed instellen. De installateurs hebben de handleiding aangehouden, dat komt neer op 2 fasen van verwarmen:
1 fase tussen 0:00 en 05:00
1 fase tussen 14:30 en 17:00
Daginstelling1 (alleen maandag)

De SWW temperatuur staat op 50 graden ingesteld (lijkt mij oke?). Nu heb ik geen hogere wiskunde nodig dat dit toch helemaal geen gunstige tijd is? In de nacht is het toch erg koud buiten, waarom zou je dan je SWW willen aanmaken?

Ik zit te denken deze te zetten op 10:30 tot 14:30 (4 uur), dan is er de meeste warmte in de lucht en heb ik goede stroom van mijn panelen (die liggen op Oost). Is dat logisch (of snap ik het niet?)

Ook hebben de installateurs de SWW staan op dag 1 (wat dus alleen maandag is). Is het niet logischer om deze op alle dagen van de week te zetten? Of ben ik dan enorm energie van het verslurpen? Ik neem aan dat de warmtepomp zelf in de gaten houdt of het nodig is om SWW aan te maken (of niet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
ID-College schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:28:
Een vraagje aan de kenners. Ik doe een poging mijn warmtepomp beter te begrijpen en de instellingen. Nu wil ik vooral de SWW goed instellen. De installateurs hebben de handleiding aangehouden, dat komt neer op 2 fasen van verwarmen:

De SWW temperatuur staat op 50 graden ingesteld (lijkt mij oke?). Nu heb ik geen hogere wiskunde nodig dat dit toch helemaal geen gunstige tijd is? In de nacht is het toch erg koud buiten, waarom zou je dan je SWW willen aanmaken?

Ik zit te denken deze te zetten op 10:30 tot 14:30 (4 uur), dan is er de meeste warmte in de lucht en heb ik goede stroom van mijn panelen (die liggen op Oost). Is dat logisch (of snap ik het niet?)

Ook hebben de installateurs de SWW staan op dag 1 (wat dus alleen maandag is). Is het niet logischer om deze op alle dagen van de week te zetten? Of ben ik dan enorm energie van het verslurpen? Ik neem aan dat de warmtepomp zelf in de gaten houdt of het nodig is om SWW aan te maken (of niet?)
De fase van 0:00 tot 05:00 is eigenlijk alleen logisch als je SWW-vat te klein is om je hele huishouden de hele dag te voorzien van SWW. Dan maakt hij tussen 14:30 en 17:00 uur warm water zodat de mensen s'avonds kunnen douchen, en dan 's nachts nog een keer voor de ochtend-douchers. Maar als je SWW-vat groot genoeg is voor het hele huishouden zou ik die nacht-run er mooi uitgooien (en de middagrun een uurtje vervroegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:27:
[...]

Of je monteert een kamstrup, scheelt weer een hoop posts. :)
Zeker, maar eigenlijk.... Graaddagen zeggen me genoeg. O-)

En ergens ook wel eens hier gelezen dat zelfs de kamstrupp afwijkingen heeft. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 05:08
AUijtdehaag schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:58:
[...]

@Robindd was met iets vergelijkbaars bezig geloof ik... ;)
Klopt.
Met een Kamstrup is het niet zo moeilijk, naja, al heel veel uurtjes verder en bijna klaar in Node-Red.

Wat ik doe:
Bij begin van een modus (SWW, Verwarmen, Koelen, Defrost) noteerd NR de start waarde van de Kamstrup, en rekent van daaruit verder met een optelsommetje.
Aan het einde van de run heb ik dus de opgewekte energie uit de Kamstrup.
Een volgende run doet hij dit zonder problemen nog een keer, en telt het op bij de vorige run totaal. Tot een reset. Die heb ik dagelijks en maandelijks staan (2 tellers dus).

En dat voor zowel elektrisch als thermisch, en daar dus een COP uit te halen valt.
Ben nog bezig e.e.a. visueel in Grafana te krijgen. Volgens mij, ondanks de resets, moet je ook de vorige dagen in een tabel kunnen krijgen.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
dirkdeman schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:34:
[...]

De fase van 0:00 tot 05:00 is eigenlijk alleen logisch als je SWW-vat te klein is om je hele huishouden de hele dag te voorzien van SWW. Dan maakt hij tussen 14:30 en 17:00 uur warm water zodat de mensen s'avonds kunnen douchen, en dan 's nachts nog een keer voor de ochtend-douchers. Maar als je SWW-vat groot genoeg is voor het hele huishouden zou ik die nacht-run er mooi uitgooien (en de middagrun een uurtje vervroegen).
Begrijpelijk, dank! Maar hij stond nu alleen op Maandag. Dat lijkt mij dan ook nogal gek, want dan ben je maar 1 run aan het doen op de Maandag. Dan zou je de hele week met de boiler moeten kunnen doen? :D
Hoewel ik nu nog kan salderen is de middag het beste punt qua warmte buiten?

In the end zal ik naar 11 - 13 uur 's middags moeten want dan heb ik (als de zon schijnt) de meeste opwek. Ik ga het wel proberen met 1 run te halen iig, mocht dat niet lukken dan komen we er snel genoeg achter en stel ik wel een 2e run in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
ID-College schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:28:

Die SWW tijden (eind vd middag en s nachts) zijn idd redelijk standaard en vooral ingegeven door de vraag wanneer de douche meestal gebruikt wordt (warm water bij naar bed gaan of opstaan). Je kunt de tijden naar eigen inzicht, douchetijden en gezinssituatie aanpassen. Als je alleen 's avonds doucht, dan is eind van de middag /begin vd avond SWW opwarmen meest logische tijd. Eerder kan wel (als je direct PV stroom wilt gebruiken, tzt na afschaffen salderen). Besef je dan wel dat de boiler ook meer tijd krijgt om af te koelen voor je douchebeurt. Dus als ie tot 14.30 op 50 graden wordt gehouden en je wilt om 22.00 uur douchen, dan ben je weer een paar graden kwijt. Zeker als je een heel gezin te douchen hebt, kan dat met 1 run per dag te krap zijn.

'S nachts SWW verwarmen is vanuit COP niet meest gunstig; kwestie van welk gebruiksgemak je wilt. Bedenk je daarbij ook dat een lange SWW tijd in de nacht van invloed kan zijn op het verwarmen van je huis, zeker als je nachtverlaging hebt aanstaan. SWW verwarmen gaat nl voor op CV functie. Dus als je WP tot eind van de nacht SWW op temperatuur houdt, kan het gevolg zijn dat later gestart wordt met het opwarmen en je woning bij opstaan nog niet warm (genoeg) is. SWW run gaat hier daarom rond 3 uur in de nacht uit.

Alleen op maandag naar comfort temperatuur verwarmen is idd te beperkt. Denk dat dit instellingsfoutje van de installateur is, staat normaal op alle dagen aan. Tenzij je op bepaalde dagen geen SWW op comfort temperatuur nodig hebt natuurlijk ;)

De WP gaat SWW automatisch verwarmen binnen de voorwaarden. Meestal start de SWW run als de SWW temp is gedaald tot ca 7 graden onder de ingestelde SWW temperatuur (afhankelijk van merk/type WP). Dus op dagen/tijden dat je comfort temp van 50 graden geldt, start de SWW run dan als de SWW temp 43 graden of lager is.

Als het goed is, dan staat er ook ergens een eco temperatuur voor SWW ingesteld, meestal staat die een graad of 7 a 8 lager dan de comfort temperatuur. Mijn advies is die twee temperaturen niet te dicht bij elkaar in te stellen, en de eco stand hoog genoeg in te stellen om overdag warm water te houden (in keuken, e.d.). De comfort staat hier op 52 graden en de eco volgens mij op 45 graden. Overdag slaat de WP dan dus aan als SWW 38 graden of lager is, tijdens comforttijden als SWW 45 graden of lager is. Het is echt een uitzondering dat we dat punt bereiken.

Overigens kan een hoge SWW comfort temperatuur als nadelig effect hebben dat het SWW element bijsprijgt om de gewenste temperatuur te bereiken. Element werkt met COP van 1, dus niet echt aan te bevelen. Behalve wellicht voor het tijdperk na salderen, als je toch stroom over hebt. :+

Succes met tunen ;)

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
overwinteraar schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:00:
[...]

Die SWW tijden (eind vd middag en s nachts) zijn idd redelijk standaard en vooral ingegeven door de vraag wanneer de douche meestal gebruikt wordt (warm water bij naar bed gaan of opstaan). Je kunt de tijden naar eigen inzicht, douchetijden en gezinssituatie aanpassen. Als je alleen 's avonds doucht, dan is eind van de middag /begin vd avond SWW opwarmen meest logische tijd. Eerder kan wel (als je direct PV stroom wilt gebruiken, tzt na afschaffen salderen). Besef je dan wel dat de boiler ook meer tijd krijgt om af te koelen voor je douchebeurt. Dus als ie tot 14.30 op 50 graden wordt gehouden en je wilt om 22.00 uur douchen, dan ben je weer een paar graden kwijt. Zeker als je een heel gezin te douchen hebt, kan dat met 1 run per dag te krap zijn.

'S nachts SWW verwarmen is vanuit COP niet meest gunstig; kwestie van welk gebruiksgemak je wilt. Bedenk je daarbij ook dat een lange SWW tijd in de nacht van invloed kan zijn op het verwarmen van je huis, zeker als je nachtverlaging hebt aanstaan. SWW verwarmen gaat nl voor op CV functie. Dus als je WP tot eind van de nacht SWW op temperatuur houdt, kan het gevolg zijn dat later gestart wordt met het opwarmen en je woning bij opstaan nog niet warm (genoeg) is. SWW run gaat hier daarom rond 3 uur in de nacht uit.

Alleen op maandag naar comfort temperatuur verwarmen is idd te beperkt. Denk dat dit instellingsfoutje van de installateur is, staat normaal op alle dagen aan. Tenzij je op bepaalde dagen geen SWW op comfort temperatuur nodig hebt natuurlijk ;)

De WP gaat SWW automatisch verwarmen binnen de voorwaarden. Meestal start de SWW run als de SWW temp is gedaald tot ca 7 graden onder de ingestelde SWW temperatuur (afhankelijk van merk/type WP). Dus op dagen/tijden dat je comfort temp van 50 graden geldt, start de SWW run dan als de SWW temp 43 graden of lager is.

Als het goed is, dan staat er ook ergens een eco temperatuur voor SWW ingesteld, meestal staat die een graad of 7 a 8 lager dan de comfort temperatuur. Mijn advies is die twee temperaturen niet te dicht bij elkaar in te stellen, en de eco stand hoog genoeg in te stellen om overdag warm water te houden (in keuken, e.d.). De comfort staat hier op 52 graden en de eco volgens mij op 45 graden. Overdag slaat de WP dan dus aan als SWW 38 graden of lager is, tijdens comforttijden als SWW 45 graden of lager is. Het is echt een uitzondering dat we dat punt bereiken.

Overigens kan een hoge SWW comfort temperatuur als nadelig effect hebben dat het SWW element bijsprijgt om de gewenste temperatuur te bereiken. Element werkt met COP van 1, dus niet echt aan te bevelen. Behalve wellicht voor het tijdperk na salderen, als je toch stroom over hebt. :+

Succes met tunen ;)
Dank voor je uitleg! Dat maakt een hoop helder (heb hem nu net een week dus probeer alles nog te begrijpen). Ik heb de Loria 6010 (ben nu even door deze handleiding aan het gaan: https://techneco.nl/wp-co...a-Duo-Techneco-1634-7.pdf). De ECO stand heb ik nog niet ontdekt, maar volgens mij moet ik de modus op ECO zetten en dan naar de instellingen gaan. Daar ga ik zo even naar kijken.

Edit: heb hem gevonden idd. Heb de SWW ingesteld op 52 graden en de ECO op 45 graden.

Ik snap alleen nog niet helemaal wat dit ding is (en het doel ervan is). Dit zit op mijn boiler gemonteerd en staat nu op 80 graden ingesteld. Wat is deze instelling tov de instelling op mijn warmtepomp?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xjMSm2x/20201025-153351.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door ID-College op 25-10-2020 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
ID-College schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:18:
[...]

Dank voor je uitleg! Dat maakt een hoop helder (heb hem nu net een week dus probeer alles nog te begrijpen). Ik heb de Loria 6010 (ben nu even door deze handleiding aan het gaan: https://techneco.nl/wp-co...a-Duo-Techneco-1634-7.pdf). De ECO stand heb ik nog niet ontdekt, maar volgens mij moet ik de modus op ECO zetten en dan naar de instellingen gaan. Daar ga ik zo even naar kijken.

Edit: heb hem gevonden idd. Heb de SWW ingesteld op 52 graden en de ECO op 45 graden.

Ik snap alleen nog niet helemaal wat dit ding is (en het doel ervan is). Dit zit op mijn boiler gemonteerd en staat nu op 80 graden ingesteld. Wat is deze instelling tov de instelling op mijn warmtepomp?
[Afbeelding]
Zo'n Loria 6010 staat hier ook ;)

Dat 'ding' op je boiler is je SWW element. Die springt bij als je WP de ingestelde SWW temperatuur niet binnen 4 uur kan bereiken. (De WP kan SWW in theorie tot max 55 graden verwarmen, in de praktijk is dat met Loria net paar graden minder.) En 1x per week op vrijdag (om 3 uur 's nachts) bij de anti legionella run, als je die hebt ingesteld.

Edit:
Je kunt dat SWW element rustig op 60 of 65 graden instellen. 80 graden is echt overkill voor legionella run :+

Heb je trouwens ook PV collectoren of heatpipes aan je boiler gekoppeld?

[ Voor 7% gewijzigd door overwinteraar op 25-10-2020 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
overwinteraar schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:20:
[...]

Zo'n Loria 6010 staat hier ook ;)

Dat 'ding' op je boiler is je SWW element. Die springt bij als je WP de ingestelde SWW temperatuur niet binnen 4 uur kan bereiken. (De WP kan SWW in theorie tot max 55 graden verwarmen, in de praktijk is dat met Loria net paar graden minder.) En 1x per week op vrijdag (om 3 uur 's nachts) bij de anti legionella run, als je die hebt ingesteld.

Edit:
Je kunt dat SWW element rustig op 60 of 65 graden instellen. 80 graden is echt overkill voor legionella run :+

Heb je trouwens ook PV collectoren of heatpipes aan je boiler gekoppeld?
Ik gokte al dat dit de legionella run was.. ik vond 80 sowieso erg hoog.. zal hem jsts terug schroeven.. ik heb alleen de WP gekoppeld maar heb nog genoeg ruimte aan de W kant voor eventueel uitbreiding. Ben hiermee begonnen iig!

Hoe stel ik de legionella run in? Kom er niet iets van vinden in de handleiding (of er overheen gelezen :) )

[ Voor 4% gewijzigd door ID-College op 25-10-2020 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
ID-College schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:02:
[...]

Ik gokte al dat dit de legionella run was.. ik vond 80 sowieso erg hoog.. zal hem jsts terug schroeven.. ik heb alleen de WP gekoppeld maar heb nog genoeg ruimte aan de W kant voor eventueel uitbreiding. Ben hiermee begonnen iig!

Hoe stel ik de legionella run in? Kom er niet iets van vinden in de handleiding (of er overheen gelezen :) )
Het SWW element springt mogelijk ook aan bij het laaste stukje van reguliere comfort run, afhankelijk van opstelling/situatie.

Anti legionalla run is in jouw versie in te stellen via parameter 46 in het installateursmenu (0=uit, 1=aan). Zoek desgewenst even op "legionella" in je pdf handleiding voor meer toelichting ;)

Als je tzt zonnecollectoren/heatpipes aan je boiler wilt koppelen, dan moet je wel een extra solar spiraal in je boiler meebesteld hebben. Als die er niet in zit, dan is dat achteraf niet meer mogelijk.

Succes/plezier met je nieuwe aanwinst! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
overwinteraar schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:22:
[...]

Het SWW element springt mogelijk ook aan bij het laaste stukje van reguliere comfort run, afhankelijk van opstelling/situatie.

Anti legionalla run is in jouw versie in te stellen via parameter 46 in het installateursmenu (0=uit, 1=aan). Zoek desgewenst even op "legionella" in je pdf handleiding voor meer toelichting ;)

Als je tzt zonnecollectoren/heatpipes aan je boiler wilt koppelen, dan moet je wel een extra solar spiraal in je boiler meebesteld hebben. Als die er niet in zit, dan is dat achteraf niet meer mogelijk.

Succes/plezier met je nieuwe aanwinst! 8)
Hmm helaas.. dat vermoed ik niet :|
Ik bedoelde eigenlijk de instelling aanpassen (ander tijdstip dan vrijdag om 3 uur) maar zie nu dat het er als tekst bij staat. Had liever een ander tijdstip gehad maar zo te zien is dat niet aan te passen!

Welke thermostaat gebruik jij trouwens? De parameters 11 t/m 24 heb ik niet en ik vermoed dat het komt omdat ik schemas kan maken met mijn thermostaat (Anna). Hoe zit dat bij jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
ID-College schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:51:
[...]

Hmm helaas.. dat vermoed ik niet :|
Ik bedoelde eigenlijk de instelling aanpassen (ander tijdstip dan vrijdag om 3 uur) maar zie nu dat het er als tekst bij staat. Had liever een ander tijdstip gehad maar zo te zien is dat niet aan te passen!

Welke thermostaat gebruik jij trouwens? De parameters 11 t/m 24 heb ik niet en ik vermoed dat het komt omdat ik schemas kan maken met mijn thermostaat (Anna). Hoe zit dat bij jou?
Het tijstip van anti legionalla run is idd niet aan te passen. Tenzij je de tijd/klok van de Loria zelf aanpast, bijv de klok om 12.00 uur 's middags op 00.00 uur instellen, dan draait je run om 15 uur 's middags. Moet je ook de rest van 't tijdprogramma voor SWW en verwarming even 'omzetten' ;)

Thermostaat hier is Honeywell touch (hctm). Volgens mij pakt de WP dan ook het programma van thermostaat voor CV deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
overwinteraar schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:07:
[...]

Het tijstip van anti legionalla run is idd niet aan te passen. Tenzij je de tijd/klok van de Loria zelf aanpast, bijv de klok om 12.00 uur 's middags op 00.00 uur instellen, dan draait je run om 15 uur 's middags. Moet je ook de rest van 't tijdprogramma voor SWW en verwarming even 'omzetten' ;)

Thermostaat hier is Honeywell touch (hctm). Volgens mij pakt de WP dan ook het programma van thermostaat voor CV deel.
Dat is teveel gedoe ja.. via de app kan ik wel ECO of comfort kiezen maar geen schema maken waarop ik ECO of comfort instel. Tis een algemene setting. Niet echt logisch maar oke.

Ik zie 46 helemaal niet voorbij komen op het scherm. Kan hem ook niet instellen dus.. zowel bij de Info niet als bij de instellingen.. morgen ff uitdokteren!

[ Voor 9% gewijzigd door ID-College op 25-10-2020 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
ID-College schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:41:
[...]

Dat is teveel gedoe ja.. via de app kan ik wel ECO of comfort kiezen maar geen schema maken waarop ik ECO of comfort instel. Tis een algemene setting. Niet echt logisch maar oke.

Ik zie 46 helemaal niet voorbij komen op het scherm. Kan hem ook niet instellen dus.. zowel bij de Info niet als bij de instellingen.. morgen ff uitdokteren!
Kijk je naar de instellingen op gebruikersniveau (parameterknop (links naast OK knop) kort indrukken) of op installateurniveau (parameterknop 5 sec indrukken). Laatste geeft meer opties/parameters.

Check anders deze handleiding voor installateurs opties. Als parameter 46 uit/op 0 staat (dus geen anti legionella run), dan staat parameter 8 (Verbod elektrisch element voor sanitair warm water) mogelijk op ja (1); zet die dan op nee (0). In deze versie van handleiding tref je ook nodige info over stooklijn aan, is handig voor komende winter om goed in te regelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
overwinteraar schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:56:
[...]

Kijk je naar de instellingen op gebruikersniveau (parameterknop (links naast OK knop) kort indrukken) of op installateurniveau (parameterknop 5 sec indrukken). Laatste geeft meer opties/parameters.

Check anders deze handleiding voor installateurs opties. Als parameter 46 uit/op 0 staat (dus geen anti legionella run), dan staat parameter 8 (Verbod elektrisch element voor sanitair warm water) mogelijk op ja (1); zet die dan op nee (0). In deze versie van handleiding tref je ook nodige info over stooklijn aan, is handig voor komende winter om goed in te regelen ;)
Dank! Ik begin nog bij de basis en probeer die eerst te snappen :P als ik hem een beetje door heb dan kan ik er verder induiken.. dat komt ook tzt maar ben nu nog een junior :P

Edit: Got it! Het is 73 (en geen 46) daarom kon ik hem niet vinden!

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 25-10-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
ID-College schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:10:
[...]

Dank! Ik begin nog bij de basis en probeer die eerst te snappen :P als ik hem een beetje door heb dan kan ik er verder induiken.. dat komt ook tzt maar ben nu nog een junior :P

Edit: Got it! Het is 73 (en geen 46) daarom kon ik hem niet vinden!
Klopt, 73 staat ook installateurs versie, zie linkje in m'n vorige post. Die is sowieso handiger om erbij te houden, staan alle parameters en opties in ;)

Wil je liever beginnen met de gebruikersversie, check dan even of de link die je eerder deelde wel voor jouw Loria bedoeld is (daarin stond nl de verwijzing naar parameter 46); is mss linkje naar manual van ouder type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
BertusB404 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 06:56:
Hallo allen,

Wij hebben plannen om ons huis gasloos te maken. Het gaat om een tussenwoning uit 1976. Inmiddels is het hele huis voorzien van kunststof kozijnen met HR++ glas.
De spouwmuren zijn na-geisoleerd met verkleefde EPS parels, de vloer met Tonzon luchtzakken en momenteel ben ik druk bezig met de zolder te isoleren met 15cm PIR.

Huidige gasverbruik zit op 1350 m3 per jaar. We koken nog op gas, CV en sww word nog verwarmd met een Intergas HR ketel.

Volgend jaar word de keuken gerenoveerd, waarbij we over gaan op inductie. Tevens word er dan ook vloerverwarming aangelegd op de benedenverdieping, waarna we over willen op een warmtepomp. De radiatoren van beneden zullen naar boven verhuizen naar de slaapkamers om daar meer capaciteit te hebben.

Uiteraard wil ik al graag het een en ander voorbereiden zodat ik rekening kan houden met het verleggen van leidingwerk etc. Mijn vraag is dan ook welke keuzes ik daarvoor nu al zou moeten maken. (Er moet een koof open in de keuken welke tot aan zolder loopt)

Monobloc of split?
All-in-one of aparte boiler?
Welk vermogen? (Voor nu misschien nog minder belangrijk)
Wat je noemt klinkt heel vergelijkbaar met waar wij vandaan komen.
Eind jaren 70 en voordat we serieus gingen isoleren zaten we ook op 1350m3 gas.
Inmiddels ook de spouw met parels, kunststof kozijnen met hr++, kruipruimte met 10cm EPS.
Schuine dak eerst kierdicht gemaakt en toen 8cm steenwol ertegen. Overal gewone radiatoren en een 13j oude combiketel.
Alleen was dan wel onze 1350m3 vóór die meeste maatregelen, daarna zijn we ook overgestapt op een LL-WP die met 700kWh de beneden verdieping kon warmhouden en 250m3 gas voor de rest (koken, sww en soms een beetje bijverwarmen).
Hier gaan we nu naar een 7kW split met vloerverwarming en een 180 liter sww boiler eraan, al was waarschijnlijk voor 95% dekking een 5kW al genoeg geweest. Laatste stukje, koken, is al wel voorbereid maar "de keuze" (WAF) duurt nog even.

[ Voor 4% gewijzigd door sjimmie op 26-10-2020 07:20 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 10:01
We zaten eerst op 1600 m3, en na wat ketel instellingen, de spouw en vloer gingen we naar 1150 m3. Sinds de kleine er is is het verbruik weer gestegen. Daarnaast heeft de vrouw tegenwoordig de nare gewoonte om overal warm water voor open te draaien. Dus met wat moeite denk ik na de dakisolatie wel weer ergens rond de 1100m3 uit te kunnen komen.

Ik zal binnenkort eens uitrekenen wat er daadwerkelijk voor verwarming en sww gebruikt word.

Waar gaan jullie het buitendeel plaatsen?
Zelf ben ik wat huiverig voor het geluid, ook ivm de buren.

[ Voor 10% gewijzigd door BertusB404 op 26-10-2020 08:28 ]

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
overwinteraar schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 23:28:
[...]

Klopt, 73 staat ook installateurs versie, zie linkje in m'n vorige post. Die is sowieso handiger om erbij te houden, staan alle parameters en opties in ;)

Wil je liever beginnen met de gebruikersversie, check dan even of de link die je eerder deelde wel voor jouw Loria bedoeld is (daarin stond nl de verwijzing naar parameter 46); is mss linkje naar manual van ouder type.
Het is een oude versie idd lijkt het. Op mijn type stel je de datum in (dag maand & jaar) en niet de dag van de week (zoals in de gebruikersversie staat). Ik was daarom naar de verkeerde nummers aan het kijken, dat verklaat..

Ik print deze lijst met codes wel ff uit en leg hem erbij, dan hoef ik niet continue de boel op te zoeken hehe :9
BertusB404 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:20:
We zaten eerst op 1600 m3, en na wat ketel instellingen, de spouw en vloer gingen we naar 1150 m3. Sinds de kleine er is is het verbruik weer gestegen. Daarnaast heeft de vrouw tegenwoordig de nare gewoonte om overal warm water voor open te draaien. Dus met wat moeite denk ik na de dakisolatie wel weer ergens rond de 1100m3 uit te kunnen komen.

Ik zal binnenkort eens uitrekenen wat er daadwerkelijk voor verwarming en sww gebruikt word.

Waar gaan jullie het buitendeel plaatsen?
Zelf ben ik wat huiverig voor het geluid, ook ivm de buren.
Ik heb zelf een 10kW (8kW was al genoeg verwachte men, maar ik wilde sowieso niet te kort komen met 2 kleine kinderne op komst). Ik heb een woning uit 1980 met VV beneden en de vloer nageisoleerd, spouw extra gevuld en overal nieuwe kunststof kozijnen met HR++ glas. Komende zomer ga ik de zolder nog naisoleren.

Ik heb hem tegen de buitengevel aan de gevel (op de 1e verdieping). Doordat het een vrij fors apparaat is (en dus ook een grote fan heeft), maakt hij bijzonder weinig herrie (nu nog althans :P ). Ik had er veel meer van verwacht. De buren hebben een airco die zij gebruiken om te verwarmen (vinden stadsverwarming ook veel te duur) en die staat echt te loeien in de avond. Daar hebben wij gelukkig geen last van, maar dan merk je het verschil wel enorm. 1 ding scheelt: als mensen gaan klagen komt het niet door mij...

[ Voor 46% gewijzigd door ID-College op 26-10-2020 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
Ik kan je aanraden om het isoleren van de zolder in een ander seizoen te doen dan de zomer.
Zodra je een beweging maakt gutst het zweet je naar beneden.

Ik heb zelf een deel in de zomer gedaan, en ben nu ook bezig. Het bevalt me nu een stuk beter dan in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:34
Maikie18 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:04:
[...]

Die staat niet in het rijtje van aan te passen waardes
Ik heb ook gezien dat het element aan is gegaan op 20 oktober. Zit er een maandelijkse test in ofzo? Zal het pas volgende maand weten als het nog een keer gebeurd

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 19:15
Hallo

Wij zijn momenteel ook aan het kijken voor de installatie van een warmtepomp en hebben twee voorstellen ontvangen.
  • Nibe AMS 10-8 met SMO S40
  • Mitsubishi PUD-SWM80VAA met EHST 30D-MED
We vinden het zeer moeilijk om de toestellen te vergelijken, daarom de vraag indien iemand ervaring heeft met een van beide. Ik heb al gelezen dat de Mitsubishi-toestellen tamelijk luidruchtig zijn, van de Nibe vind ik niet veel ervaringen terug.

Van de Mitsubishi vinden wij ook bijzonder weinig info terug. Is dit dan omdat het een nieuwer model is of omdat het gewoon niet veel geïnstalleerd wordt?

Wat zijn jullie meningen over deze beide toestellen?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
Tomovich schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:41:
Hallo

Wij zijn momenteel ook aan het kijken voor de installatie van een warmtepomp en hebben twee voorstellen ontvangen.
  • Nibe AMS 10-8 met SMO S40
  • Mitsubishi PUD-SWM80VAA met EHST 30D-MED
We vinden het zeer moeilijk om de toestellen te vergelijken, daarom de vraag indien iemand ervaring heeft met een van beide. Ik heb al gelezen dat de Mitsubishi-toestellen tamelijk luidruchtig zijn, van de Nibe vind ik niet veel ervaringen terug.

Van de Mitsubishi vinden wij ook bijzonder weinig info terug. Is dit dan omdat het een nieuwer model is of omdat het gewoon niet veel geïnstalleerd wordt?

Wat zijn jullie meningen over deze beide toestellen?

Bedankt!
Nibe staat bekend als een degelijk merk, maar er is minder data te vinden van dit model.
Mitsubishi heeft een databook waarin zo'n beetje alle data te vinden is.
Deze informatie is hier te vinden: https://library.mitsubish...ocuments/current/databook

Van de SWM80VAA kun je hier informatie vinden, de meest interessante informatie begint op pagina 54 (A-50).

Bij -10°C produceert de Nibe 7,0kW (COP=2,5) en de Mitsubishi 7,5kW (COP=3).
Minimaal vermogen van Mitsubishi is 2,5-3,0 kW, van Nibe kan ik het niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:00
BarryH schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:58:
@internetinfo Heb je wel een kWh meter waarmee je het verbruik van de warmtepomp kan volgen?
Door elke 1e van de maand even de stand te noteren heb je hoogover een idee van het verbruik. Mocht het dan onverwacht hoog zijn, dan heb je het snel in de gaten en voorkom je een vervelende verrassing achteraf

mbt SWW: het lijkt er dan op dat de SWW te snel weer opgewarmd wordt.
en dan met het elektrisch element.....
overwinteraar schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 16:26:
[...]

In de handleiding staat "Om een SWW-instelling hoger dan 45°C te garanderen, moet de elektrische bijverwarming of de ketel in werking blijven.". Dat lijkt te betekenen dat de WP het SWW niet zelfstandig tot boven 45 graden kan verwarmen. Max watertemp bij verwarming is volgens specs wel 55 graden, als ik t goed zie.

Als je drempel net als bij onze Atlantic/Loria 7 graden is, dan gaat de installatie tijdens je comfort tijd het SWW verwarmen als SWW is gezakt naar 46 graden. Hij start dan dus met verwarmen boven de 45 graden, waarvoor de WP olgebs de manual het element of de ketel nodig heeft. In eco tijd zou de WP dan aangaan als SWW 40 graden is en het eerste stuk tot 45 graden met de compressor aan moeten verwarmen. E.e.a. afhankelijk van plaatsing van buitenunit en afstand tot binnenunit.
Bedankt voor jullie reactie! Vandaag heb ik de WP er toch op kunnen betrappen ruim 52ºC aan te voeren t.b.v. het SWW opwarmen, zonder dat ik verder aan instellingen heb gezeten.
Zou het nog kunnen komen door de minimale stoptijd van de compressor die op 12 minuten staat? Mijn motivatie is dat je dan maximaal 5 starts per uur zou hebben, mocht de boel gaan pendelen.

De WP hangt niet achter een KkWh-meter maar de bedieningsunit biedt wel inzicht in het verbruik voor CV en SWW. Het SWW verbruik volgens het display komt neer op zo'n 1,5 tot 2 kWh per dag, uitschieters naar 3 kWh indien we het ligbad hebben gebruikt.
Ik twijfel nog over het nut van de aanschaf van een kWh-meter, bijvoorbeeld die van HomeWizard - enkel nog even wachten op de 3-fasen variant.
reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:19:
[...]

Buffer in retour, wat heb je daar nou aan.....
Deze opmerking triggerde mij nog. Wat zou dat nou eigenlijk uitmaken? De buffer is er toch voor om je systeeminhoud te vergroten? Ik kan me zo 1-2-3 niets bedenken waarom de positie van de buffer relevant is?
Bij mij hangt hij ook op de retour én na de bypass. De bypass heb ik overigens nog helemaal dichtzitten, heb vernomen dat die pas langzaam open hoeft zodra je flow problemen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@internetinfo Crux is het monitoren van het verbruik. zeker als je instellingen gaat wijzigen.
goed inzicht krijg je met b.v.
1/ kWh CV
2/ graaddagen (b.v. via KNMI)
3/ kWh SWW
4/ # liter SWW verbruik? (ook uit je WP??)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 19:15
doek55 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:44:
[...]

Nibe staat bekend als een degelijk merk, maar er is minder data te vinden van dit model.
Mitsubishi heeft een databook waarin zo'n beetje alle data te vinden is.
Deze informatie is hier te vinden: https://library.mitsubish...ocuments/current/databook

Van de SWM80VAA kun je hier informatie vinden, de meest interessante informatie begint op pagina 54 (A-50).

Bij -10°C produceert de Nibe 7,0kW (COP=2,5) en de Mitsubishi 7,5kW (COP=3).
Minimaal vermogen van Mitsubishi is 2,5-3,0 kW, van Nibe kan ik het niet vinden.
Bedankt voor de links!

Wat bedoel je met minimaal vermogen? Wat is het belang hiervan?

Ik heb hier, hier en hier nog wat teruggevonden van de Nibe.

Hoe staat de Mitsubishi gekend als merk? Klopt het dat deze luidruchtig zijn?

Naar welke info moet ik kijken om een warmtepomp te beoordelen. Ik vermoed dat puur kijken naar de COP-waardes geen correct beeld geeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Tomovich op 26-10-2020 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Tomovich schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:51:
[...]
Naar welke info moet ik kijken om een warmtepomp te beoordelen. Ik vermoed dat puur kijken naar de COP-waardes geen correct beeld geeft.
Het zal er voor een deel van afhangen wat jij belangrijk vindt.
Voor de één is een monoblock handiger terwijl de ander beter af is met een split.
Grootte van de boiler (en soort), voor mij was zelfs de grootte van de buitenunit belangrijk, wellicht wil je graag een partij in de buurt, spreek ze persoonlijk voor "het gevoel", kan/wil je zelf dingen doen om kosten te besparen en hoe is dat met de leverancier te regelen, en zo zijn er allerlei randzaken die voor de één belangrijker zijn dan voor de ander. In geval van een all-in-one, als die naar zolder moet kan dat dan wel met de trappen enzo.
Ik denk dat het met de A merken onderling technisch allemaal niet heel veel verschilt, die zijn wel goed. Het gaat er dus vooral om wat dan voor jou wel belangrijk is.

Oja, en past het vermogen (ook bij een koude nacht) bij jouw huis. En wil je wel of niet het topje eraf met een elektrisch element?

[ Voor 10% gewijzigd door sjimmie op 26-10-2020 16:22 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 08:25
@Tomovich
Voor mij was de leverancier een heel belangrijk punt. Hoe denkt deze met je mee. Ik vond het erg fijn dat leverancier al aanbood dat ik bijv bepaalde dingen zelf kon doen om zo de prijs wat te drukken nog voordat ik er naar vroeg.
De meeste leveranciers hebben een bepaald merk als voorkeur, dus daar mee is je keuze al wat beperkter als je eenmaal een leverancier hebt.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
internetinfo schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:00:
[...]

Deze opmerking triggerde mij nog. Wat zou dat nou eigenlijk uitmaken? De buffer is er toch voor om je systeeminhoud te vergroten? Ik kan me zo 1-2-3 niets bedenken waarom de positie van de buffer relevant is?
Bij mij hangt hij ook op de retour én na de bypass. De bypass heb ik overigens nog helemaal dichtzitten, heb vernomen dat die pas langzaam open hoeft zodra je flow problemen krijgt.
Een buffervat in WP wereld wordt 9 van de 10 keer gebruikt als open verdeler om het primaire en secundaire watercircuit te scheiden zodat je aan de afgiftekant een andere flow kunt hanteren als aan de opwekking kant. Eigenlijk alleen nodig als je zoneregeling / na regeling per ruimte hebt.

Je WP loopt dus met zijn eigen pomp op een hoge flow rond te pompen in het vat, en je afgiftekant heeft een eigen waterpomp die het warme water uit het buffervat pompt over je afgiftekant.

Systeeminhoud is vaak het probleem niet, en al helemaal niet als je vloerverwarming hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 26-10-2020 17:31 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:38

Japie.G

Colour Classic

Grolsch schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:30:
[...]

Een buffervat in WP wereld wordt 9 van de 10 keer gebruikt als open verdeler om het primaire en secundaire watercircuit te scheiden zodat je aan de afgiftekant een andere flow kunt hanteren als aan de opwekking kant. Eigenlijk alleen nodig als je zoneregeling / na regeling per ruimte hebt.

Je WP loopt dus met zijn eigen pomp op een hoge flow rond te pompen in het vat, en je afgiftekant heeft een eigen waterpomp die het warme water uit het buffervat pompt over je afgiftekant.

Systeeminhoud is vaak het probleem niet, en al helemaal niet als je vloerverwarming hebt.
Behalve als je dus naregeling hebt en er een kans bestaat dat alle groepen dicht lopen. Dan heb je een kleine buffer nodig in het (bypass) circuit om de minimaal benodigde systeeminhoud te garanderen. Voor dat doeleinde kan de buffer ook in de retour.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 21:13
[...]
Je stelt een heleboel newbie-vragen, waaruit blijkt dat je je niet hebt ingelezen.
Tip: Lees het komend weekend (het is buiten toch koud en guur) even dit topic door (en als je klaar bent en nog tijd over hebt, ook even z'n voorganger). Dan zit je er aardig in en kun je een stuk beter voorbereid je vragen stellen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
[...]

Bedankt voor de links!

Ik heb hier, hier en hier nog wat teruggevonden van de Nibe.

Naast wat @Andrehj aan geeft, waar heb je de luidruchtigheid van de Mitsubishi vandaan als ik vragen mag?
Nibe is volgens mij 1 van de stillere, maar ik geloof niet dat Mitsubishi onder luidruchtig valt. Vindt hem zelf overigens behoorlijk stil. Wel produceert dacht ik de 80 variant ietsjes meer dB dan de 75. Lees daarvoor het data boek eens van de mitsu die eerlijk gelinkt is, daar haal je alle informatie vandaan die je nodig hebt.
Misschien handig als je wat meer over je huis verteld ook, dat heeft iig met dat minimale vermogen te maken.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
Dylantje2 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:09:
[...]

heft geen buffer, gebruikt het huis als buffer.
Alleen de "tank" is zijn huis, en zijn buffervat sensor zit bij de pomp op de retour.
Dus zijn eerst radiatoren geven te snel "warm" water terug, waardoor zijn runs te kort blijven/zijn.

Ben aan het denken hoe de sensor te manipuleren, of op een andere plaats te zetten.
Ik heb het idee dat hij nu "boven" in "het vat" zit, terwijl je hem eigenlijk onderin wilt hebben
Hij heeft helemaal geen huisbuffer, als je alleen radiatoren hebt buffert er nul komma niks voor je WP dat werkt alleen met een flinke betonvloer.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
Ik had een nogal druk weekend dus een late reactie op het hele verhaal met betrekking tot de COP formule van @Dylantje2 / @AUijtdehaag:
Watt_heat_c = math.abs(domoticz.utils.round((tempoutValue-tempreturnValue) * 4.187 * (flowinstValue/60)*1000))

Dit rekend de thermische energie uit voor een periode van 1 seconde, onder de aanname dat een liter water 1 kg weegt ongeacht de temperatuur en dat de gemeten Ta, Tr en Flow een seconde lang constant zijn gebleven.

Het is natuurlijk "raar" om dit als vermogen te zien en te delen door het electrisch vermogen dat de WP gebruikt om tot een COP te komen.
De kans is erg groot dat het gemeten vermogen op een willekeurig moment in de tijd rond die ene seconde, niet overeenkomt met de daadwerkelijke hoeveelheid electrische energie die opgenomen is door de WP in de zelfde seconde dat de Ta, Tr en Flow de gemeten waarde hadden en waarvan ook nog eens is aangenomen dat deze constant zijn gebleven.

Zoals al opgemerkt door sommigen, zal je over een gedefinieerde tijd je Ta, Tr, Flow en Electrische Energie erg nauwkeurig moeten meten en dan kan je het sommetje maken en een enigzins realistische COP waarde eruit krijgen.

Ik heb om wat inzicht te krijgen een simulatie geschreven die voor een bepaalde periode data genereerd per 10 seconden met betrekking tot Ta, Tr, Flow, Electrische energie bij een vaste COP. Ik ben even van de volgende waarden uitgegaan: NominalFlow = 14.5, NominalTa = 30.0, NominalTr = 25.0 NominalCOP = 4.4.

Ik heb hier wat variatie op de Ta, Tr en Flow gezet om wat meer realistische data te krijgen.
Vervolgens heb ik deze data als input data genomen en een gemeten Ta, Tr, Flow en Electrische Energie gesimuleerd door op de input data een variatie te zetten van +/- 1.5% als meetruis en een systematische afwijking als zijnde de sensor fout van orde grootte 1%, niet heel erg schokkend.
Vervolgens heb ik de verschillende data een kleine beetje in tijd geschoven om te simuleren dat de metingen niet exact op het zelfde moment zijn gedaan.

Vervolgens heb ik met deze gesimuleerde meet data een COP berekening gedaan, dan zie je dat de COP die strak 4.4 zou moeten zijn varieerd tussen de 3.65 en 5.42

Een van de manieren om de variatie van meetruis en verschuiving in de tijd kwijt te raken is om over een lange periode te gaan middelen. Je zou hier een moving average filter voor kunnen gebruiken, dan heb je gedurende de groote van het filter nog geen data, maar daarna bij elk nieuw data punt een gefilterde waarde.

Ik heb met de gesimuleerde data voor verschillende groottes van een MA filter de data van Ta, Tr, Flow, en Electrische Energie gefiltered voordat ik de berekeningen heb gedaan om tot de COP te komen. Je ziet dat op het moment dat het MA filter 90 samples of groter is (In dit geval met 6 samples per minuut is dat 15 minuten) je er een redelijk strakke COP uit krijgt, het nadeel hiervan is wel dat als je COP met een stap veranderd het MA filter daar een slope van maakt en je daar het totale effect pas 15 minuten later van gaat zien.
Je ziet ook dat de systematische sensor fouten die ik in de simulatie geintroduceerd heb, leiden tot een COP fout van 0.06 wat neerkomt op 1.4%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kv27bogLT1vdkn7zys4sRSvIzwQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/DoffMY0SjSPJzJCh376YQHgG.png?f=fotoalbum_medium

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
PentaClover schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 23:07:
Een van de manieren om de variatie van meetruis en verschuiving in de tijd kwijt te raken is om over een lange periode te gaan middelen. Je zou hier een moving average filter voor kunnen gebruiken, dan heb je gedurende de groote van het filter nog geen data, maar daarna bij elk nieuw data punt een gefilterde waarde.
Dat is dan toch die verschillende waardes afzonderlijk aggregeren op een X tijdseenheid en vervolgens met die aggregatie te rekenen. Precies om de reden die je beschrijft. Bij de COP kies ik ervoor op een aggregatieniveau van 5 minuten te pakken. Een 1 minuut aggregatieniveau maakte overigens niet veel verschil met die 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ik had een nogal druk weekend dus een late reactie op het hele verhaal met betrekking tot de COP formule van @Dylantje2 / @AUijtdehaag:
Watt_heat_c = math.abs(domoticz.utils.round((tempoutValue-tempreturnValue) * 4.187 * (flowinstValue/60)*1000))

Dit rekend de thermische energie uit voor een periode van 1 seconde, onder de aanname dat een liter water 1 kg weegt ongeacht de temperatuur en dat de gemeten Ta, Tr en Flow een seconde lang constant zijn gebleven.

Het is natuurlijk "raar" om dit als vermogen te zien en te delen door het electrisch vermogen dat de WP gebruikt om tot een COP te komen.
De kans is erg groot dat het gemeten vermogen op een willekeurig moment in de tijd rond die ene seconde, niet overeenkomt met de daadwerkelijke hoeveelheid electrische energie die opgenomen is door de WP in de zelfde seconde dat de Ta, Tr en Flow de gemeten waarde hadden en waarvan ook nog eens is aangenomen dat deze constant zijn gebleven.

Zoals al opgemerkt door sommigen, zal je over een gedefinieerde tijd je Ta, Tr, Flow en Electrische Energie erg nauwkeurig moeten meten en dan kan je het sommetje maken en een enigzins realistische COP waarde eruit krijgen.

Ik heb om wat inzicht te krijgen een simulatie geschreven die voor een bepaalde periode data genereerd per 10 seconden met betrekking tot Ta, Tr, Flow, Electrische energie bij een vaste COP. Ik ben even van de volgende waarden uitgegaan: NominalFlow = 14.5, NominalTa = 30.0, NominalTr = 25.0 NominalCOP = 4.4.

Ik heb hier wat variatie op de Ta, Tr en Flow gezet om wat meer realistische data te krijgen.
Vervolgens heb ik deze data als input data genomen en een gemeten Ta, Tr, Flow en Electrische Energie gesimuleerd door op de input data een variatie te zetten van +/- 1.5% als meetruis en een systematische afwijking als zijnde de sensor fout van orde grootte 1%, niet heel erg schokkend.
Vervolgens heb ik de verschillende data een kleine beetje in tijd geschoven om te simuleren dat de metingen niet exact op het zelfde moment zijn gedaan.

Vervolgens heb ik met deze gesimuleerde meet data een COP berekening gedaan, dan zie je dat de COP die strak 4.4 zou moeten zijn varieerd tussen de 3.65 en 5.42

Ik heb met de gesimuleerde data voor verschillende groottes van een MA filter de data van Ta, Tr, Flow, en Electrische Energie gefiltered voordat ik de berekeningen heb gedaan om tot de COP te komen. Je ziet dat op het moment dat het MA filter 90 samples of groter is (In dit geval met 6 samples per minuut is dat 15 minuten) je er een redelijk strakke COP uit krijgt, het nadeel hiervan is wel dat als je COP met een stap veranderd het MA filter daar een slope van maakt en je daar het totale effect pas 15 minuten later van gaat zien.
Je ziet ook dat de systematische sensor fouten die ik in de simulatie geintroduceerd heb, leiden tot een COP fout van 0.06 wat neerkomt op 1.4%

[Afbeelding]
Thanks
Heel eerlijk kan ik dit niet helemaal tot in de puntjes volgen.
Maar als je een script hebt..
Wil ik best testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch

[Afbeelding]
Op zich een steekhoudend verhaal, maar zo werken toch alle meters :?

Als je het nu over thermische energie of elektrische energie hebt, alle metingen / formules meten "iets" met een bepaalde frequentie, en meetonnauwkeurigheid kan altijd ontstaan.
Ook een gekalibreerde kamstrup doet het niet anders.

In mijn Grafana omgeving gebruik ik ook Ta, Tr dus dT en flow om de thermische energie te bepalen, en die "schommelt" inderdaad.als je naar de moment COP kijkt. Ligt inderdaad ook aan de meetnauwkeurigheid van de gebruikte sensoren.

Ik neem er zeker geen vergif op in dat het 100% klopt, maar als ik mijn metingen vergelijk met wat de Mitsubijbel aangeeft onder performance data klopt het allemaal (ongeveer) als een bus.
Dus voor indicatieve doeleinden wat mij betreft niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:46
Grolsch schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:30:
[...]

Is dit ook een oplossing voor problemen met opvoerhoogte? Mijn huis heeft de bovenste radiatoren op ~7m boven maaiveld hangen. De pana's en LGs hebben een eigen pomp die 70 kPa opvoerhoogte biedt, dus dat kan wel eens spannend worden.

Wordt dit ook met buffers en tweede pomp opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody

Klopt het dat je enkel naar de COP over tijd hebt gekeken?

De COP is een afgeleide waarvan zeker is dat daar over tijd en zeker bij starts/stops grote fouten in zitten.

Wat je volgens mij zou moeten berekenen is de warmteproductie op een bepaald moment en de warmteproductie * verstreken tijd, waarbij je de tijd constant wil houden. Dan vallen de meetfouten weg. Als je dan de warmteproductie van een maand deelt door het energieverbruik van diezelfde periode krijg je een zinvolle berekening van de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
Ligt er natuurlijk aan waar die buffer staat en wat de pomp doet. Opvoerhoogte (druk) kun je verhogen door twee pompen in serie te zetten of een sterkere pomp.

Met een hoog buffervat heb je meer voordruk voor de pomp waardoor deltaP lager word voor die 7 meter, en dus komt het hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Fr33z schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 07:55:
[...]

Is dit ook een oplossing voor problemen met opvoerhoogte? Mijn huis heeft de bovenste radiatoren op ~7m boven maaiveld hangen. De pana's en LGs hebben een eigen pomp die 70 kPa opvoerhoogte biedt, dus dat kan wel eens spannend worden.

Dat zou zeker kunnen, met een forse secundaire pomp wordt het probleem altijd opgelost, maar ik zou eerst kijken of er wel een probleem is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Fr33z Opvoerhoogte is niet relevant in een gesloten circuit. Het hoogste water in de retour duwt net zo hard in de goede richting. Al is je huis 20m hoog, zolang er geen lucht in je circuit zit kan je het makkelijk rond pompen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
Dylantje2 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:57:
[...]

Thanks

mm
@Dylantje2 zie hier de flow van de afgelopen 12 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRSm9x6jtX5qQSXq4QmKdgUXpnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MH3A0NTudr4kH0CLC2Rei4pr.jpg?f=fotoalbum_large

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:36

DJT

[...]

Hier met 240m2 vloerverwarming, een Mitsu WP en een opvoerhoogte van circa 9 meter naar zolder (50m2) werkt het prima op de interne pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
DJT schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:55:
[...]

Hier met 240m2 vloerverwarming, een Mitsu WP en een opvoerhoogte van circa 9 meter naar zolder (50m2) werkt het prima op de interne pomp.
Zoals @Rimco al aangeeft, opvoerhoogte dient niet naar gekeken te worden.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Maikie18 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

Ik heb ook gezien dat het element aan is gegaan op 20 oktober. Zit er een maandelijkse test in ofzo? Zal het pas volgende maand weten als het nog een keer gebeurd
Ik heb net de modus op curve gezet want hoewel de temperatuur in huis wel aangenaam is schommelt hij nog steeds heel erg. Tussen 20.6 en 22.5 (thermostaat staat op 20.5). De WP staat minstens 12 uur aan een stuk te draaien. Ik weet niet welke Ta instelling hij gebruikt bij de modus ruimte maar naar mijn gevoel staat hij gewoon veel te lang te draaien door een te lage Ta, voor de COP wel goed denk ik, die is gemiddeld deze maand 4.7.

Maar nu ik hem na die aanpassing terug aan heb gezet maakt hij ineens een heel raar geluid?

https://gofile.io/d/ji9FMa
Grolsch schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 08:58:
[...]

Ik zal zo bij mij eens kijken.
In de Mitsubijbel (databook) staan wel request codes maar weer niet deze.

@Maikie18 bij mij werkt code 003 wel, zie hieronder

[Afbeelding]

En wat heb je gisteravond toch gedaan als je van 2100 tot 0200 constant 7500Watt uit het net trekt :?

Maar doe jezelf een plezier en ga de groep van de WP monitoren met bijv. een Youless. Dat geeft zoveel meer duidelijkheid.
Staat overigens nog steeds op 0

[ Voor 27% gewijzigd door Maikie18 op 27-10-2020 13:24 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
@Maikie18 Heb je toevallig logging van het verbruik per minuut? Hoe weet je dat ie 12 uur aan een stuk draait? Ik ben bang dat je een te hoge of juist te lage Ta gebruikt, want ik zit met dezelfde warmtepomp op een COP van 6,3 deze maand. Hier draait ie van 10:00-22:00 zonder te stoppen.

Je hebt meestal wat afwijkende geluiden na een stop, start of tijdens defrost en dit klinkt herkenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
[...]

Maakt 0,0 geen bal uit want wat je aan water omhoog drukt trekt ook naar beneden.

[ Voor 0% gewijzigd door koevlaas2 op 27-10-2020 14:03 . Reden: Betere formulering. ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Maikie18 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:01:
[...]

Ik heb net de modus op curve gezet want hoewel de temperatuur in huis wel aangenaam is schommelt hij nog steeds heel erg. Tussen 20.6 en 22.5 (thermostaat staat op 20.5). De WP staat minstens 12 uur aan een stuk te draaien. Ik weet niet welke Ta instelling hij gebruikt bij de modus ruimte maar naar mijn gevoel staat hij gewoon veel te lang te draaien door een te lage Ta, voor de COP wel goed denk ik, die is gemiddeld deze maand 4.7.

Maar nu ik hem na die aanpassing terug aan heb gezet maakt hij ineens een heel raar geluid?

https://gofile.io/d/ji9FMa

[...]

Staat overigens nog steeds op 0
Ik zou je adviseren een losse thermostaat aan te sluiten die hem stopt bij een setpoint. Volgens mij al reeds eerder geadviseerd omdat de controller niet echt bekend staat als een accuraat stukje apparatuur.
EDIT:
Bij mij gaat de temp. binnen ook wel eens 1 graad boven setpoint uit, zelfs met een thermostaat. Externe invloeden als zon, hoeveelheid mensen etc. zijn daarvan de reden.

Bij ruimte bepaald hij zelf de Ta, wat volgens mij in principe redelijk werkt. In de opties staat hier over wat vermeld dacht ik, zie installatie handleiding. (Ik heb de moeite voor je genomen, zie hier onder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4XDUI3hintYfRnBq30yy_83kFM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/spWQQm5b5fjce6sMsolyE472.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdVcXVmHRMyckOA_zxepofTz7no=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yxB3AGx0Q6K9YHdRgAxPFVMr.png?f=user_large

Heb je dit ingesteld? Hier kun je e.e.a. mee beperken bijv.

Heb je geen MelCloud waarin je de temperaturen kan inzien etc.? (Ik heb een gloednieuwe over ;) )
Hoe bepaal je je COP? Ik heb gezien dat e-verbruik en opbrengsten volgens de mitsu in mijn geval echt enorm afwijken van de werkelijkheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Robindd op 27-10-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
Robindd schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:19:
[...]

Heb je geen MelCloud waarin je de temperaturen kan inzien etc.? (Ik heb een gloednieuwe over ;) )
Hoe bepaal je je COP? Ik heb gezien dat e-verbruik en opbrengsten volgens de mitsu in mijn geval echt enorm afwijken van de werkelijkheid.
Welke temperaturen (of andere interessante data) kun je inzien via Melcloud? In de handleiding ziet het er helaas niet erg interessant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Temperaturen kwam ik achter is op de dag zelf heeft meest interessant, heb nog niet ontdekt hoe je dat van vorige dagen ook kan zien.

Maar per minuut op de dag zelf kun je Ta, Tr, Tsww setpoint, Tsww inzien in een grafiek per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Robindd schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:19:
[...]

Ik zou je adviseren een losse thermostaat aan te sluiten die hem stopt bij een setpoint. Volgens mij al reeds eerder geadviseerd omdat de controller niet echt bekend staat als een accuraat stukje apparatuur.
EDIT:
Bij mij gaat de temp. binnen ook wel eens 1 graad boven setpoint uit, zelfs met een thermostaat. Externe invloeden als zon, hoeveelheid mensen etc. zijn daarvan de reden.

Bij ruimte bepaald hij zelf de Ta, wat volgens mij in principe redelijk werkt. In de opties staat hier over wat vermeld dacht ik, zie installatie handleiding. (Ik heb de moeite voor je genomen, zie hier onder).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb je dit ingesteld? Hier kun je e.e.a. mee beperken bijv.

Ik gebruik de controller niet maar een losse thermostaat.

COP heb ik berekend adhv de gegevens op het display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Maikie18 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:53:
[...]

Ik gebruik de controller niet maar een losse thermostaat.

COP heb ik berekend adhv de gegevens op het display
Maar hoe krijg je dan zo een hoge temperatuur welke je aan de WP toewijst? Je thermostaat schakelt hem toch af op het moment dat setpoint is bereikt?
Je setup is me niet duidelijk.. Misschien wat meer toelichting? Zo gaat niemand je kunnen helpen..

Volgens mij heb je trouwens Melcloud?, daar je aan geeft dat de modussen "Curve" en "Ruimte" heten.
Een printscreen van je temperaturen wellicht?

En een losse thermostaat, maar wel de modus op "Ruimte", dat werkt toch niet? Of heb je de mitsu losse thermostaat in gebruik? Dat is niet wat ik bedoelde met een losse thermostaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Nickkie55 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:53:
[...]

@Dylantje2 zie hier de flow van de afgelopen 12 uur.

[Afbeelding]
Bizar he dat je machine koopt van XXXX en sommige XXXXX euri...
En dat er geen enkele sensor goed is...
Ik snap nu wel dat sommige machientjes mooi weer spelen als COP Verbruik enz enz
In Duitsland hebben ze daar ook merken van zoiets als VW... O-)

Is er een % aan te knopen?
Meet je ook de COP met een script?
Wat zeget de COP van Kamstrupp en de COP van het script .. ben erg benieuwd naar.

Maar goed dat ik graaddagen gerekend heb. 8)

Maar toch een vraagje..
Waar heb je de kamstrupp zitten?
Heeft hij dezelfde DIN als je leidingen, waar hij in zit??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024
De Ithodaalderop Booster warmtepomp 2 kW W/W WP tapwater + voorverwarmer
kan een cop halen tot 8 voor tapwater.

Bij 35 graden aanvoer haalt ie een cop van 8 en verwarmt tot 58 graden tapwater.

Als je die kan inzetten (via buffervat?) dan ben je af van een lage cop van ongeveer 2 die je in de praktijk haalt met een wpb. Van het gas af gaat dan nog meer opleveren.

Heeft daar iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
@dick133a Hoe kom je aan 35 graden aanvoer in de winter? Daar kun je al bijna onder douchen :)

@Dylantje2 Wat heeft graaddagen met COP te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Robindd schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:47:
[...]

Maar hoe krijg je dan zo een hoge temperatuur welke je aan de WP toewijst? Je thermostaat schakelt hem toch af op het moment dat setpoint is bereikt?
Je setup is me niet duidelijk.. Misschien wat meer toelichting? Zo gaat niemand je kunnen helpen..

Volgens mij heb je trouwens Melcloud?, daar je aan geeft dat de modussen "Curve" en "Ruimte" heten.
Een printscreen van je temperaturen wellicht?

En een losse thermostaat, maar wel de modus op "Ruimte", dat werkt toch niet? Of heb je de mitsu losse thermostaat in gebruik? Dat is niet wat ik bedoelde met een losse thermostaat..
Ik gebruik de PAR-WT50R-E thermostaat. Ik wijs de hoge temperatuur niet direct aan de WP toe. Ik zeg alleen dat ik het idee heb dat doordat hij zo lang draait er zoveel in de vloer gebufferd wordt en dat daardoor de temperatuur zo ver doorloopt.@koevlaas2 gaf aan dat de WP of thermostaat leert, nu ik dit zo lees denk ik dat dit eigenlijk niet mogelijk is, hoeveel de temperatuur namelijk door zal schieten is o.a. afhankelijk van de Tbuiten i.c.m het warmteverlies van de woning en zo slim is dat ding niet..

Hieronder informatie uit melcloud, de Ta en Tr lopen netjes op naarmate het buiten kouder wordt, dit in de stand ruimte. Om 13u heb ik hem op curve gezet, toen hoorde ik ook dat geluid wat ik eerder heb gepost zo te zien is hij toen gewoon vol gaan draaien om naar Ta 35 te gaan. Een uur daarna viel in heel Roosendaal de stroom uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qCgAoXZ.png

In melcloud staat ook temperatuur toename Auto - 0,5 en 1.0, deze staat op auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

doek55 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:57:
MMM
Eigenlijk niet veel,...
Ik wel eens gezegd dat ik een hoge COP kan halen met de deuren open.
Terwijl graaddagen me iets vertelen over het "gasverbruik" / warmteverlies in mijn woning
Ik heb alles wat ik ooit gestookt hebt omgerekend naar "Gas"/Graaddagen.
En mijn gemiddelde verbruik van 5 jaar kwam uit op 0.55M³ per graaddag.
Alles wat ik hier onder blijf, is winst tov al mijn andere stookkosten.
En om me [ juist niet ] rijk te rekenen houd ik 2Kwh voor 1M³ gas aan.

Dus zolang mijn systeem onder 0.55 blijft in het hele seizoen 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDr3s-83Pxx9ubNLSjr_1bYb570=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YnBx0bDoAH9KwaJCyzgi8hWi.png?f=user_large
Afgelopen seizoen:-) [ pfff ]

En dus is Cop leuk om te zien..

Maar ik kan met deuren open goede COP halen, en zal mijn graaddagen verbruik oplopen.

Ik weet zeker dat ik goedkoper uit ben als ik jaren met Pellets/gas/haardhout enz gestookt hebt.
Als mijn graaddagen lager blijven, dan mijn 5 jaars gemiddelde.

Zoiets? O-)

[ Voor 16% gewijzigd door Dylantje2 op 27-10-2020 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 20:05
Dylantje2 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:12:
[...]

MMM
Eigenlijk niet veel,...
Ik wel eens gezegd dat ik een hoge COP kan halen met de deuren open.
Terwijl graaddagen me iets vertelen over het "gasverbruik" / warmteverlies in mijn woning
Ik heb alles wat ik ooit gestookt hebt omgerekend naar "Gas"/Graaddagen.
En mijn gemiddelde verbruik van 5 jaar kwam uit op 0.55M³ per graaddag.
Alles wat ik hier onder blijf, is winst tov al mijn andere stookkosten.
En om me [ juist niet ] rijk te rekenen houd ik 2Kwh voor 1M³ gas aan.

Dus zolang mijn systeem onder 0.55 blijft in het hele seizoen 8)
[Afbeelding]
Afgelopen seizoen:-) [ pfff ]

En dus is Cop leuk om te zien..

Maar ik kan met deuren open goede COP halen, en zal mijn graaddagen verbruik oplopen.

Ik weet zeker dat ik goedkoper uit ben als ik jaren met Pellets/gas/haardhout enz gestookt hebt.
Als mijn graaddagen lager blijven, dan mijn 5 jaars gemiddelde.

Zoiets? O-)
Dus je zit op 1.1kWh per graaddag? Stookgrens op 18 graden en gemiddelde binnentemperatuur op 20 graden?

Ik log ook m'n kWh's aan input kant naar mindergas. Ben benieuwd of ik op 1m3 is 2kWh uit ga komen ten opzichte van het gasverbruik afgelopen jaar. Waarschijnlijk niet omdat ik met een kleintje in huis en thuiswerken nu meer stook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@dick133a Hoe kom je aan 35 graden aanvoer in de winter? Daar kun je al bijna onder douchen :)

Hoeveel energie je gebruikt hebt per graaddag. Het zegt alleen niets, want je gaat energie verbruik in de winter is fors hoger per graaddag dan in de Kwakkel seizoenen.

Ik heb nu 0.4 kWh elektrisch per graaddag en 1.84 kWh thermisch per graaddag voor de maand oktober. Mijn COP per graaddag was 4.6 om een lekker zinloos getal te noemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ep Woody op 27-10-2020 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Heronimo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:28:
[...]

Dus je zit op 1.1kWh per graaddag? Stookgrens op 18 graden en gemiddelde binnentemperatuur op 20 graden?

Ik log ook m'n kWh's aan input kant naar mindergas. Ben benieuwd of ik op 1m3 is 2kWh uit ga komen ten opzichte van het gasverbruik afgelopen jaar. Waarschijnlijk niet omdat ik met een kleintje in huis en thuiswerken nu meer stook :P
Ik upload mijn totale WP verbruik per dag / 2 naar mindergas als zijnde gas
thermostaat op 18 graden 18 graden

@Ep Woody 5 jaars gemiddelde...dus ja soms hoger, hoe kom ik anders aan een gemiddelde.

En voordat ik de wp kocht de 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024

Voorverwarmen met een warmtepomp (boiler) of gas cv of in de zomer met zonnecollectoren.
Als ie echt cop 8 haalt dan is dat altijd voordeliger om het laatste stukje met dit apparaat te doen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Dylantje2 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:34:
[...]

Bizar he dat je machine koopt van XXXX en sommige XXXXX euri...
En dat er geen enkele sensor goed is...
Ik snap nu wel dat sommige machientjes mooi weer spelen als COP Verbruik enz enz
In Duitsland hebben ze daar ook merken van zoiets als VW... O-)

Is er een % aan te knopen?
Meet je ook de COP met een script?
Wat zeget de COP van Kamstrupp en de COP van het script .. ben erg benieuwd naar.

Maar goed dat ik graaddagen gerekend heb. 8)

Maar toch een vraagje..
Waar heb je de kamstrupp zitten?
Heeft hij dezelfde DIN als je leidingen, waar hij in zit??
Kamstrup hangt momenteel buiten in de regen haha.

Retour CV -> Kamstrup -> Inlaat 11kW -> Inlaat 5kW -> kamstrup -> Aanvoer CV. Kamstrup gemonteerd in koper 28 leidingwerk.

Ik heb geen script om mijn COP te berekenen maar kan wel ff wat in elkaar flansen voor je. Gewoon op basis van de Kamstrup gegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Nickkie55 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:12:
[...]

Kamstrup hangt momenteel buiten in de regen haha.

Retour CV -> Kamstrup -> Inlaat 11kW -> Inlaat 5kW -> kamstrup -> Aanvoer CV. Kamstrup gemonteerd in koper 28 leidingwerk.

Ik heb geen script om mijn COP te berekenen maar kan wel ff wat in elkaar flansen voor je. Gewoon op basis van de Kamstrup gegevens?
Of deze van Alfons.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
return {

on = {
        timer = {
            'every minute'     

-- on = {
    --    devices = { 
     --              13501    -- IDX PowerHeatpump WP: Totaal [ FL ]
                  }
         },
    logging = {
        --level = domoticz.LOG_DEBUG, -- Uncomment to override the dzVents global logging setting and use debug
        marker = "WP: COP [ Script ]"
               },    

execute = function(domoticz, item)

-- devices
        --local flowinstValue = domoticz.devices(12496).rawData[1]           -- Flow L/min [ is % device ]
        local flowinstValue = domoticz.devices(12524).rawData[1]             -- Flow custom sensor ivm liters /minuut   WP Flow HM 
        --local flowinstValue = 16  -- Flow L/min  (fixed value)
        local tempoutValue = domoticz.devices(12227).rawData[1]              -- Temperature Heatpump out                WP Kruip A   
        local tempreturnValue = domoticz.devices(12228).rawData[1]           -- Temperature Heatpump return             WP Kruip R 
        local powerHeatpump = domoticz.devices(13501).rawData[1]             -- HEatpump power adsorbed in watt         WP Totaal shelly NR 
        local frequentie = domoticz.devices(12526).rawData[1]                -- HEatpump frquentie in Herz              WP Frequentie NR    
        local sCOP = domoticz.devices(12514)                                 -- Cop (dummy- custom sensor W/W )         WP COP Lua

-- calculation
        local Watt_heat_c = math.abs(domoticz.utils.round((tempoutValue-tempreturnValue) * 4.187 * (flowinstValue/60)*1000))
        local COP_calculated = math.abs(domoticz.utils.round(Watt_heat_c/powerHeatpump,2))

domoticz.log('flowinstValue ' .. flowinstValue .. ' L/min ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('tempoutValue ' .. tempoutValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('tempreturnValue ' .. tempreturnValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('powerHeatpump ' .. powerHeatpump .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('Watt_heat_c ' .. Watt_heat_c .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)        
        domoticz.log('COP_calculated ' .. COP_calculated .. ' W/W ', domoticz.LOG_DEBUG)

if tonumber(powerHeatpump) > 188 and COP_calculated < 24 and tonumber(frequentie) > 16 then -- was 11 maar geeft vertekent beeld in grafana  -- DIT ERBIJ???:  and tonumber(frequentie) > 80

--if tonumber(powerHeatpump) > 175 and COP_calculated < 24 and tonumber(flowinstValue) < 15  and tonumber(frequentie) > 1 then -- was 11 maar geeft vertekent beeld in grafana  -- DIT ERBIJ???:  and tonumber(frequentie) > 80
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=12514'..'&nvalue=0&svalue='..COP_calculated) --WP COP Lua
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=12513'..'&nvalue=0&svalue='..Watt_heat_c)    --WP Vermogen Lua
        else 
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=12514'..'&nvalue=0&svalue=0') --WP COP Lua
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=12513'..'&nvalue=0&svalue=0') --WP Vermogen Lua
        end     

end

}

Leuk dat je het wilt doen..

Maar eerlijk snap ik je systeem ff niet 5Kw en 11Kw?

mmm koper 28 en je din van je kampstrubb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
Dylantje2 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:18:
[...]

Of deze van Alfons.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
return {

on = {
        timer = {
            'every minute'     

-- on = {
    --    devices = { 
     --              13501    -- IDX PowerHeatpump WP: Totaal [ FL ]
                  }
         },
    logging = {
        --level = domoticz.LOG_DEBUG, -- Uncomment to override the dzVents global logging setting and use debug
        marker = "WP: COP [ Script ]"
               },    

execute = function(domoticz, item)

-- devices
        --local flowinstValue = domoticz.devices(12496).rawData[1]           -- Flow L/min [ is % device ]
        local flowinstValue = domoticz.devices(12524).rawData[1]             -- Flow custom sensor ivm liters /minuut   WP Flow HM 
        --local flowinstValue = 16  -- Flow L/min  (fixed value)
        local tempoutValue = domoticz.devices(12227).rawData[1]              -- Temperature Heatpump out                WP Kruip A   
        local tempreturnValue = domoticz.devices(12228).rawData[1]           -- Temperature Heatpump return             WP Kruip R 
        local powerHeatpump = domoticz.devices(13501).rawData[1]             -- HEatpump power adsorbed in watt         WP Totaal shelly NR 
        local frequentie = domoticz.devices(12526).rawData[1]                -- HEatpump frquentie in Herz              WP Frequentie NR    
        local sCOP = domoticz.devices(12514)                                 -- Cop (dummy- custom sensor W/W )         WP COP Lua

-- calculation
        local Watt_heat_c = math.abs(domoticz.utils.round((tempoutValue-tempreturnValue) * 4.187 * (flowinstValue/60)*1000))
        local COP_calculated = math.abs(domoticz.utils.round(Watt_heat_c/powerHeatpump,2))

domoticz.log('flowinstValue ' .. flowinstValue .. ' L/min ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('tempoutValue ' .. tempoutValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('tempreturnValue ' .. tempreturnValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('powerHeatpump ' .. powerHeatpump .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('Watt_heat_c ' .. Watt_heat_c .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)        
        domoticz.log('COP_calculated ' .. COP_calculated .. ' W/W ', domoticz.LOG_DEBUG)

if tonumber(powerHeatpump) > 188 and COP_calculated < 24 and tonumber(frequentie) > 16 then -- was 11 maar geeft vertekent beeld in grafana  -- DIT ERBIJ???:  and tonumber(frequentie) > 80

--if tonumber(powerHeatpump) > 175 and COP_calculated < 24 and tonumber(flowinstValue) < 15  and tonumber(frequentie) > 1 then -- was 11 maar geeft vertekent beeld in grafana  -- DIT ERBIJ???:  and tonumber(frequentie) > 80
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=12514'..'&nvalue=0&svalue='..COP_calculated) --WP COP Lua
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=12513'..'&nvalue=0&svalue='..Watt_heat_c)    --WP Vermogen Lua
        else 
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=12514'..'&nvalue=0&svalue=0') --WP COP Lua
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=12513'..'&nvalue=0&svalue=0') --WP Vermogen Lua
        end     

end

}

Leuk dat je het wilt doen..

Maar eerlijk snap ik je systeem ff niet 5Kw en 11Kw?

mmm koper 28 en je din van je kampstrubb?
Ok weet ff niet wat je bedoeld met DIN van kamstrup maar kan je hier wat mee?
BBUltraschall-Wärmezähler Kamstrup MultiCal 302 Qn
2,5 5,2 mm drahtgebundener M-Bus (1,5 m)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RLHedaX0mfDlEHifKnnnpVZNWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBuyhzXJoFOV3k1cqCdwyr86.jpg?f=fotoalbum_large

Heb 2 units, pana voor de mildere dagen, want de Hitachi heeft als minimaal thermisch vermogen momenteel 10kW :)

Heb ze in serie geplaatst en dat werkt verbazingwekkend goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Nickkie55 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:32:
[...]

Ok weet ff niet wat je bedoeld met DIN van kamstrup maar kan je hier wat mee?
BBUltraschall-Wärmezähler Kamstrup MultiCal 302 Qn
2,5 5,2 mm drahtgebundener M-Bus (1,5 m)

[Afbeelding]

Heb 2 units, pana voor de mildere dagen, want de Hitachi heeft als minimaal thermisch vermogen momenteel 10kW :)

Heb ze in serie geplaatst en dat werkt verbazingwekkend goed.
+

Zo zo doe maar gek hahaha 2 van die dingen mooi hoor..
Din is toch de doorlaat van je binnendiameter.
Ik heb juist niet zomaar een kamstrupp gekocht omdat ik alles zolang mogelijk dik wilde houden. Ipv knijpen voor een meter. [ hierdoor zou kamsptrupp wel stuk duurder worden. ]

Maar kan het verschil niet te verklaren zijn door je systeem?
moet de 5 niet door te veel heen pompen, zodat hij mss denkt? Juiste de flow meter lijkt me het meest simpele ding:-)

Edit..

Nu ben ik geen superDeutser
Maar lees ik nu goed dat hij een minimale flow nodig heeft van 0.6M³:
https://www.kamstrup.com/...warmtemeters/multical-403

Dat zal voor velen hier betekenen dat hun Kampstrup niet goed werkt?
Betekent toch een minimale flow van 10L/minuut?
Alles eronder zal afwijking geven zelfs op een kamstrup.? Of hoe zien de expert dat?

[ Voor 14% gewijzigd door Dylantje2 op 27-10-2020 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
Dylantje2 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:43:
[...]

+

Zo zo doe maar gek hahaha 2 van die dingen mooi hoor..
Din is toch de doorlaat van je binnendiameter.
Ik heb juist niet zomaar een kamstrupp gekocht omdat ik alles zolang mogelijk dik wilde houden. Ipv knijpen voor een meter. [ hierdoor zou kamsptrupp wel stuk duurder worden. ]

Maar kan het verschil niet te verklaren zijn door je systeem?
moet de 5 niet door te veel heen pompen, zodat hij mss denkt? Juiste de flow meter lijkt me het meest simpele ding:-)

Edit..

Nu ben ik geen superDeutser
Maar lees ik nu goed dat hij een minimale flow nodig heeft van 0.6M³:
https://www.kamstrup.com/...warmtemeters/multical-403
Nee je leest niet goed, het is een 302 ;) Minimale doorstroming is 5 ltr/h zie pagina 11
https://products.kamstrup.com/documents/5605466a64246.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
Dylantje2 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:43:
[...]

Dat vraag ik me ook af... ik lees hier regelmatig het advies om aanvoer en retour in 32mm uit te voeren. Vervolgens hang je er een Kamstrup tussen met een 3/4" aansluiting. Dan is dat toch een enorme bottleneck voor je doorstroming? Of heeft het uitvoeren in 32mm nog andere voordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
dirkdeman schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:42:
[...]

Dat vraag ik me ook af... ik lees hier regelmatig het advies om aanvoer en retour in 32mm uit te voeren. Vervolgens hang je er een Kamstrup tussen met een 3/4" aansluiting. Dan is dat toch een enorme bottleneck voor je doorstroming? Of heeft het uitvoeren in 32mm nog andere voordelen?
Niet denken, gewoon de datasheets erbij pakken. Wederom op pagina 11 van de PDF van mijn vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Nickkie55 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:31:
[...]

Nee je leest niet goed, het is een 302 ;) Minimale doorstroming is 5 ltr/h zie pagina 11
https://products.kamstrup.com/documents/5605466a64246.pdf
Ik zag de verschillen maar de 304...

En bij die van jou staat toch ook wel iets wat ik natuurlijk niet thuis kan brengen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6b_8Ldde7-r9WQovNFH5VJbpR4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fdM6US7kwKbsS4MtlPitMMkT.png?f=user_large

Tsja voor mij dus wel een reden.. Die knijpt toch echt wel flow..
Mijn hoofdleidingen zijn 32mm of 1.1/4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
dirkdeman schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:42:
[...]

In mijn geval was de 32mm een manier om nog een klein beetje water in mijn systeem te krijgen. Heb nu nog naar 30 liter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Dylantje2 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:52:
[...]

En bij die van jou staat toch ook wel iets wat ik natuurlijk niet thuis kan brengen:
[Afbeelding]

Tuurlijk, elke meter leiding en elke appendage die je er tussen prutst knijpt je flow, maar dit is niet gelijk erg.
Ik snap even niet waar je bang voor bent? Ben je bang dat je WP de gewenste flow niet kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Maikie18 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:12:
[...]

Ik gebruik de PAR-WT50R-E thermostaat. Ik wijs de hoge temperatuur niet direct aan de WP toe. Ik zeg alleen dat ik het idee heb dat doordat hij zo lang draait er zoveel in de vloer gebufferd wordt en dat daardoor de temperatuur zo ver doorloopt.@koevlaas2 gaf aan dat de WP of thermostaat leert, nu ik dit zo lees denk ik dat dit eigenlijk niet mogelijk is, hoeveel de temperatuur namelijk door zal schieten is o.a. afhankelijk van de Tbuiten i.c.m het warmteverlies van de woning en zo slim is dat ding niet..

Hieronder informatie uit melcloud, de Ta en Tr lopen netjes op naarmate het buiten kouder wordt, dit in de stand ruimte. Om 13u heb ik hem op curve gezet, toen hoorde ik ook dat geluid wat ik eerder heb gepost zo te zien is hij toen gewoon vol gaan draaien om naar Ta 35 te gaan. Een uur daarna viel in heel Roosendaal de stroom uit.

[Afbeelding]

In melcloud staat ook temperatuur toename Auto - 0,5 en 1.0, deze staat op auto
Vertel eens wat meer over je huis:
Heb je alles vloerverwarming? Of ook radiatoren?
Staat van isolatie? Is het nieuwbouw, of renovatie?
Hoeveel m² vloerverwarming heb je?

Even ter vergelijking:
Ik woon in een nieuwe woning. Inclusief de grote garage (die momenteel meeverwarmd wordt) ca 1200 m3.
Deze wordt verwarmd door een ME PUHZ-SW75YAA die momenteel 8 uur per dag aan mag en dan met ca 25 graden water (en 450W, minimum vermogen) de vloer verwarmt.
Bij gebrek aan WAR curve en ruimtethermostaat gebruik ik een ruimtetemperatuursensor van Mitsubishi waarmee de WP ook op ruimtetemperatuur regelt.
Bij mij werkt dat zeer goed. De ruimtetemperatuur komt niet boven de 21 graden en zakt 's nachts naar ca 20.5 graden (bij instelling Auto in Melcloud, zie mijn volgende post).
Het grafiekje in Mecloud ziet er dan als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4B9Zs1GvYd39lAlZXRUEItE-q1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DiC5YCBtDm28kzk27sN35g9b.jpg?f=fotoalbum_large
Juist door de bufferende werking van de VVW werkt dit zeer goed.
Heb je de regelkarakteristiek niet te snel staan?
Door de bufferwerking moet die zeer langzaam staan. Dus op normal en op 60 minuten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
Nickkie55 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:55:
[...]

Tuurlijk, elke meter leiding en elke appendage die je er tussen prutst knijpt je flow, maar dit is niet gelijk erg.
Ik snap even niet waar je bang voor bent? Ben je bang dat je WP de gewenste flow niet kan halen?
Maar waarom zou je alles dan in 32mm uitvoeren en niet in, zeg, 26? Of heeft een buis van 32mm met een 3/4" Kamstrup meer flow dan een buis van 26mm met een 3/4" Kamstrup?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik zie voor het eerst een evenwicht ontstaan vanavond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2_Nmk1YjJycStQV7BvCxQGdDLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NYuWV1Lf3fyk8HO5uZcdxaJL.png?f=fotoalbum_large

ELGA pruttelt nu rustig met 470W input en 2200W output. Eindelijk een evenwicht, die heb ik tot op heden nog niet gezien.

Correctie: 470W in, 3000W uit ( volgens display ELGA ). Mijn eigen sensoren zitten er qua temperatuur nogal naast ( op de buis onder de ELGA ).

[ Voor 12% gewijzigd door mkleinman op 27-10-2020 20:20 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
Voor degene die zich afvroeg wat de ongedocumenteerde instelling "Temperatuur toename" in MelCloud doet (@Robindd , was jij dat niet?).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPEZSwOKyC0l3clx1BzZqpY8nC4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0OGCUGtXCU1XHb399Kg46GK2.jpg?f=user_large
Ik heb daarover een mailtje naar Alklima gestuurd en krijg de volgende dag dit keurige antwoord:
Beste Andrehj,

Dit is de temperatuur welke hij doorverwarmt boven de ingestelde temperatuur.
Bij een ingestelde kamertemperatuur van 21 graden zal hij bij 0,5 verwarmen tot 21,5 en bij 1 tot 22 graden.
In de auto stand kijkt hij naar diverse dingen als draaitijd, compressorfrequentie en dergelijk. Afhankelijk daarvan wordt een verwachting bepaald wanneer hij weer moet aanspringen. Als de verwachting is dat dit snel weer moet gebeuren, dan zal hij verder doorverwarmen. Als de verwachting is dat hij langere tijd uit zal staan (kamertemperatuur zakt langzaam), dan zal hij slechts 0,5 graad doorverwarmen.

1 graad is energetisch de beste optie, vanwege minder start en stops.
0,5 graad levert het beste comfort op.
En de auto stand is een combinatie van bovenstaande, waarbij het hoogst mogelijke comfort wordt getracht te halen in combinatie met het minste energieverbruik. Echter zal aan beide kanten waar nodig wat concessies aan gedaan worden.
Complimenten aan Alklima voor de snelle en inhoudelijke reactie. En weer een raadsel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Andrehj schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:56:
[...]

Heb je de regelkarakteristiek niet te snel staan?
Door de bufferwerking moet die zeer langzaam staan. Dus op normal en op 60 minuten.
Tja, heb al 2 keer gevraagd hoe de instellingen staan, met zelfs een printscreen uit de handleiding. Een keer houdt het ook op :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 11:23

thido

Tilburg

Dylantje2 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:52:
[...]

[Afbeelding]

Die flow knijp jij zelf toch ook?
Ik lees steeds flow, flow, flow! Maar vervolgens ga je op 15.5l/m gaan draaien (wat haal je maximaal eigenlijk?).Dan kan er best een Kamstrup tussen met 3/4" aansluiting, die 15.5l/m haal je dan nog gemakkelijk.

Ik haalde 24l/m met de pana F serie (wat verder niet ter zake doet want daar draaide ik toch niet op).
Nu met de LG en de kamstrup 3/4" ertussen nog maar 20.3l/m, maar ik draai op 17.8l/m dus wat maakt dat uit? (weet niet wat de grootste boosdoener is, de pomp in de LG die minder krachtig is of de kamstrup die ertussen zit).

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Andrehj schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:04:
Voor degene die zich afvroeg wat de ongedocumenteerde instelling "Temperatuur toename" in MelCloud doet (@Robindd , was jij dat niet?).
[Afbeelding]
Ik heb daarover een mailtje naar Alklima gestuurd en krijg de volgende dag dit keurige antwoord:

[...]

Complimenten aan Alklima voor de snelle en inhoudelijke reactie. En weer een raadsel opgelost.
Top! En volgens mij had @Maikie18 die eerder op +1 staan. Nog een raadsel opgelost haha.
Heb alleen nu een Procon, geen Melcloud meer.

Netjes van Alklima inderdaad om op deze manier te antwoorden, zeker omdat het niet van een installateur komt (die weten dat ongetwijfeld ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
dirkdeman schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:59:
[...]

Maar waarom zou je alles dan in 32mm uitvoeren en niet in, zeg, 26? Of heeft een buis van 32mm met een 3/4" Kamstrup meer flow dan een buis van 26mm met een 3/4" Kamstrup?
De flow wordt bepaald door je WP, ik denk dat je weerstand bedoeld?
Elke meter buis heeft een weerstand, maak je deze kleiner dan heb meer weerstand.
Elke appendage heeft een weerstand

Alle meters leidingwerk + appendages opgeteld is je totale circuit weerstand waar de pomp tegenin moet drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 11:23

thido

Tilburg

Iemand een adresje voor een m-bus module voor een kamstrup 402?
Ik kan nergens een vinden die normaal geprijsd is helaas.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Pagina: 1 ... 14 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.