Ik had een nogal druk weekend dus een late reactie op het hele verhaal met betrekking tot de COP formule van @
Dylantje2 / @
AUijtdehaag:
Watt_heat_c = math.abs(domoticz.utils.round((tempoutValue-tempreturnValue) * 4.187 * (flowinstValue/60)*1000))
Dit rekend de thermische energie uit voor een periode van 1 seconde, onder de aanname dat een liter water 1 kg weegt ongeacht de temperatuur en dat de gemeten Ta, Tr en Flow een seconde lang constant zijn gebleven.
Het is natuurlijk "raar" om dit als vermogen te zien en te delen door het electrisch vermogen dat de WP gebruikt om tot een COP te komen.
De kans is erg groot dat het gemeten vermogen op een willekeurig moment in de tijd rond die ene seconde, niet overeenkomt met de daadwerkelijke hoeveelheid electrische energie die opgenomen is door de WP in de zelfde seconde dat de Ta, Tr en Flow de gemeten waarde hadden en waarvan ook nog eens is aangenomen dat deze constant zijn gebleven.
Zoals al opgemerkt door sommigen, zal je over een gedefinieerde tijd je Ta, Tr, Flow en Electrische Energie erg nauwkeurig moeten meten en dan kan je het sommetje maken en een enigzins realistische COP waarde eruit krijgen.
Ik heb om wat inzicht te krijgen een simulatie geschreven die voor een bepaalde periode data genereerd per 10 seconden met betrekking tot Ta, Tr, Flow, Electrische energie bij een vaste COP. Ik ben even van de volgende waarden uitgegaan: NominalFlow = 14.5, NominalTa = 30.0, NominalTr = 25.0 NominalCOP = 4.4.
Ik heb hier wat variatie op de Ta, Tr en Flow gezet om wat meer realistische data te krijgen.
Vervolgens heb ik deze data als input data genomen en een gemeten Ta, Tr, Flow en Electrische Energie gesimuleerd door op de input data een variatie te zetten van +/- 1.5% als meetruis en een systematische afwijking als zijnde de sensor fout van orde grootte 1%, niet heel erg schokkend.
Vervolgens heb ik de verschillende data een kleine beetje in tijd geschoven om te simuleren dat de metingen niet exact op het zelfde moment zijn gedaan.
Vervolgens heb ik met deze gesimuleerde meet data een COP berekening gedaan, dan zie je dat de COP die strak 4.4 zou moeten zijn varieerd tussen de 3.65 en 5.42
Een van de manieren om de variatie van meetruis en verschuiving in de tijd kwijt te raken is om over een lange periode te gaan middelen. Je zou hier een moving average filter voor kunnen gebruiken, dan heb je gedurende de groote van het filter nog geen data, maar daarna bij elk nieuw data punt een gefilterde waarde.
Ik heb met de gesimuleerde data voor verschillende groottes van een MA filter de data van Ta, Tr, Flow, en Electrische Energie gefiltered voordat ik de berekeningen heb gedaan om tot de COP te komen. Je ziet dat op het moment dat het MA filter 90 samples of groter is (In dit geval met 6 samples per minuut is dat 15 minuten) je er een redelijk strakke COP uit krijgt, het nadeel hiervan is wel dat als je COP met een stap veranderd het MA filter daar een slope van maakt en je daar het totale effect pas 15 minuten later van gaat zien.
Je ziet ook dat de systematische sensor fouten die ik in de simulatie geintroduceerd heb, leiden tot een COP fout van 0.06 wat neerkomt op 1.4%
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR