Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 128 Laatste
Acties:
  • 722.965 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dylantje2 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:36:
[...]

Mmmm spanningsloos kan nie helemaal, maar je verlegt de spanning wat.
Is wel wonderspul ,tov de oude keilbout _/-\o_
De verbinding zelf is zo goed als spanningsloos (anders zou het anker eruit vallen tijdens het lijmen) een keilbout geeft spanning in de steen zonder dat er iets aan hangt een plug en houtdraadbout idem. daarin is het chemische anker echt heel erg anders. het expandeerd niet, er is alleen wat warmte, waar iets aan spanning uit zou kunnen ontstaan tijdens het afkoelen, die is echter nihil.

natuurlijk komt er gewoon spanning in de steen als je het anker gaat belasten, maar die spanning is voor de verschillende methodes niet heel anders..

maar ik wil speciaal voor de bricklayer er wel een toevoeging aan geven en er zo goed als spanningsloos van maken ;)

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 23-10-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vakantiestand ME Ecodan: geen succes...

Wij waren een midweekje weg en dus dacht ik de vakantiestand van onze nieuwe WP maar eens te gaan gebruiken.
Netjes ingesteld dat de temperatuur terug mocht naar 18 graden en het SWW uit van maandagochtend tot vanochtend 10 uur, zodat de WP vandaag weer de vloer op zou warmen en mooi om 12 uur SWW kon maken.

Het begon goed. Tot en met woensdag bleef zowel het SWW als de verwarming uit (het huis is niet verder dan tot 19 graden afgekoeld).

Woensdagmiddag had ik via Melcloud het setpoint van het SWW veranderd naar 59 graden, zodat de WP op vrijdag naar 59 graden zou verwarmen (leek me wel verstandig nadat het water een paar dagen rond de 40 graden was geweest).

Toen ging de WP ineens al op donderdag om 12 uur (normale tijd, maar nog binnen de vakantie) het SWW verwarmen? Maar waarom?

Maar het kan nog gekker.
Vanochtend om 10 uur (toen de WP weer had moeten starten, het was immers binnen maar 19 graden), startte hij niet.
En om 12 uur, toen de SWW run had moeten starten, startte deze met alleen de waterpomp. 8)7 :?
De compressor bleef uit, waardoor het SWW werd afgekoeld, zie deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWGWPyFWH-yegMzxkHouQGjdH7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdEYVr7iukJJTMmuWi64LYup.jpg?f=fotoalbum_large
Dit duurde tot 13 uur, toen de max tijd voor SWW-bereiding verstreken was. Daarna ging alles weer uit, totdat ik om 13:14 zelf via Melcloud de ingestelde temperatuur maar op 20 graden zette (deze stond nog op 18), wat deze curve opleverde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_29grHV2xmmZ70CYjGu2TBa-KE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVqErr7G1U1NtGPeIgK2iC4N.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een verklaring voor dit bizarre gedrag, of soortgelijke ervaringen met de vakantiestand van een ERSD-VM2D binnenunit?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

BarryH schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:25:
[...]

Nee, maar de installateur in 2014 wel.
Ik denk dat je het verkeerd ziet. Het lijkt me praktisch onmogelijk om een houtdraadbout in chemisch anker zo vast te krijgen dat de muurunit vast zit.

A hij moet hem dan vasthouden tot het uitgehard is
B je trekt niets aan dus uiteindelijk zit ie los op de muur.

Misschien heeft ie inslagankers gebruikt, daar draai je een bout in.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-07 14:05
Andrehj schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:48:

Wij waren een midweekje weg en dus dacht ik de vakantiestand van onze nieuwe WP maar eens te gaan gebruiken.
Netjes ingesteld dat de temperatuur terug mocht naar 18 graden en het SWW uit van maandagochtend tot vanochtend 10 uur, zodat de WP vandaag weer de vloer op zou warmen en mooi om 12 uur SWW kon maken.

Het begon goed. Tot en met woensdag bleef zowel het SWW als de verwarming uit (het huis is niet verder dan tot 19 graden afgekoeld).

Woensdagmiddag had ik via Melcloud het setpoint van het SWW veranderd naar 59 graden, zodat de WP op vrijdag naar 59 graden zou verwarmen (leek me wel verstandig nadat het water een paar dagen rond de 40 graden was geweest).

Toen ging de WP ineens al op donderdag om 12 uur (normale tijd, maar nog binnen de vakantie) het SWW verwarmen? Maar waarom?

Maar het kan nog gekker.
Vanochtend om 10 uur (toen de WP weer had moeten starten, het was immers binnen maar 19 graden), startte hij niet.
En om 12 uur, toen de SWW run had moeten starten, startte deze met alleen de waterpomp. 8)7 :?
[Afbeelding]
Dit duurde tot 13 uur, toen de max tijd voor SWW-bereiding verstreken was. Daarna ging alles weer uit, totdat ik om 13:14 zelf via Melcloud de ingestelde temperatuur maar op 20 graden zette (deze stond nog op 18), wat deze curve opleverde:
[Afbeelding]

Iemand een verklaring voor dit bizarre gedrag, of soortgelijke ervaringen met de vakantiestand van een ERSD-VM2D binnenunit?
Even snel vanaf de telefoon, maar ik vermoed dat je SWW dat deed omdat hij volgens de handleiding niet op mag starten boven de 50 graden ivm schade. Daar lijkt hij boven te zitten.
Heb het zelf zonder vakantie ook eens gehad, maar nooit meer getest of dat nu echt de oorzaak was.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
Andrehj schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:48:

Maar het kan nog gekker.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik had mijn sww op verboden staan omdat de boiler halfvol los er aan stond, ging ie op een gegeven moment toch verwarmen.
Sowieso als je eraan zit (temp sww verhogen) moet je uitkijken dat het apparaat dat aangrijpt tot een ' yes you can...'.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robindd schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:33:
[...]
Even snel vanaf de telefoon, maar ik vermoed dat je SWW dat deed omdat hij volgens de handleiding niet op mag starten boven de 50 graden ivm schade. Daar lijkt hij boven te zitten.
Heb het zelf zonder vakantie ook eens gehad, maar nooit meer getest of dat nu echt de oorzaak was.
Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom ie vandaag niet het SWW ging verwarmen. Maar dat is natuurlijk geen reden om dan maar gewoon een uur lang de waterpomp aan te zetten om zo het SWW af te koelen 8)7 ... Dat is toch echt wel een flinke bug.
koevlaas2 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:29:
[...]
Ik had mijn sww op verboden staan omdat de boiler halfvol los er aan stond, ging ie op een gegeven moment toch verwarmen.
Sowieso als je eraan zit (temp sww verhogen) moet je uitkijken dat het apparaat dat aangrijpt tot een ' yes you can...'.
Tsja, maar dat maakt het noch niet minder vaag. Ik zou toch graag een soort log-functie willen hebben, waarmee ik kan afleiden waarom de WP bepaalde dingen doet.
Valt zoiets eigenlijk onder de garantie? >:)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Andrehj schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:32:
[...]

Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom ie vandaag niet het SWW ging verwarmen. Maar dat is natuurlijk geen reden om dan maar gewoon een uur lang de waterpomp aan te zetten om zo het SWW af te koelen 8)7 ... Dat is toch echt wel een flinke bug.
Mee eens! Misschien moeten we een lijstje bijhouden (van iig de -D binnenunits in ons geval) en eens een keer naar Alklima sturen ;)
Zelfde soort geval met de anti-freeze functie pas. Bij 5 graden gaat die standaard rond pompen, maar ondertussen was het 7+ gr Tb en niet afgeslagen. Tis dat de verwarming op een gegeven moment af sloeg.

Lijkt dat sommige dingen wel een aan-trigger krijgen, maar vervolgens geen uit-trigger.

Dat SWW verhaal had ik hier ook gepost dacht ik destijds. Was echt heel flink afgekoelt toen. Even zoeken.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-07 10:36

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

even voor de goede reken orde.

Het was toch zo bij een {s} cop 4 zit je goed qua gas vergelijk?
Reken je jezelf niet rijk, maar kom je niet in de problemen.

Mag ik dit gemiddelde 5.1 dan zien als kloppend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrxDacnlqw1CSpctf3gOQ3SSeC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zZrye35yJRyABictGKVylP1O.png?f=fotoalbum_large

2Kwh uur is 1M³ gas, was hier toch ook geaccepteerd.

waar ik dan een beetje als reken noob mee zit.
Cop 4 vs 1m³ gas. hoe lees ik die verhouding.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 20:44

Japie.G

Colour Classic

Als 1kwh elektriciteit 22 cent kost, en een kuub gas kost 70 cent..

Uit een kuub gas haal je? 8,5kwh thermische energie? Dan kun je dus zeggen dat 8,5kwh thermische energie uit gas 70 cent kost.

Voor die 70 cent kun je ook 3,18 kwh elektriciteit verstoken. Welke dan 8,5kwh thermische energie moet opleveren om gelijk te zijn aan de opbrengsten van gas. 8,5 delen door 3,18 is 2,67. Je moet dus COP 2,67 draaien om gelijk te zijn aan gas bij bovengenoemde variabelen. Alles hoger dan 2,67 is winst tov gas.

Mits je enkel en alleen naar de verbruikskosten kijkt..

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robindd
@Andrehj

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/64018818
Dat was hem. Heb het al eerder gehad waarbij het vat 10gr + afgekoeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:51
Maikie18 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:04:
[...]

Die staat niet in het rijtje van aan te passen waardes
En hoe bepaald hij nu Ta?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11-07 08:39
Japie.G schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:14:
Als 1kwh elektriciteit 22 cent kost, en een kuub gas kost 70 cent..

Uit een kuub gas haal je? 8,5kwh thermische energie? Dan kun je dus zeggen dat 8,5kwh thermische energie uit gas 70 cent kost.

Voor die 70 cent kun je ook 3,18 kwh elektriciteit verstoken. Welke dan 8,5kwh thermische energie moet opleveren om gelijk te zijn aan de opbrengsten van gas. 8,5 delen door 3,18 is 2,67. Je moet dus COP 2,67 draaien om gelijk te zijn aan gas bij bovengenoemde variabelen. Alles hoger dan 2,67 is winst tov gas.

Mits je enkel en alleen naar de verbruikskosten kijkt..
Een m3 Gas kost mij momenteel 0.75 euro, maar ik haal er ook bijna 9.7 kWh uit. Ik lever veel stroom terug, op dit moment nog voor 0.11 euro per kWh, vanaf volgend jaar wordt dat 0.065 euro per kWh, dus dan wordt het sommetje heel anders, zelfs tot een COP van 0.85 zou het nog iets schelen in de variabele kosten.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

PentaClover schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:30:
[...]

Een m3 Gas kost mij momenteel 0.75 euro, maar ik haal er ook bijna 9.7 kWh uit. Ik lever veel stroom terug, op dit moment nog voor 0.11 euro per kWh, vanaf volgend jaar wordt dat 0.065 euro per kWh, dus dan wordt het sommetje heel anders, zelfs tot een COP van 0.85 zou het nog iets schelen in de variabele kosten.
Ik vrees dat een cop van 0,85 echt niet gaat lukken iets met calorische waardes 8)
Maar die 0.75 zit daar alles in, hoor ook iets over €200 voor het net te renoveren?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dylantje2 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:59:

[Afbeelding]
Alleen dan wel bij Tbuiten van 0 , dat maakt dan nog een verschilletje. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dylantje2 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:59:

[Afbeelding]

2Kwh uur is 1M³ gas, was hier toch ook geaccepteerd.

waar ik dan een beetje als reken noob mee zit.
Cop 4 vs 1m³ gas. hoe lees ik die verhouding.
Heb je al gekeken waarom je dashboard niet klopt?
Zie Wolly in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:23
PentaClover schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:30:
[...]

Één ding over het hoofd gezien?
De stroom die je over hebt lever je voornamelijk terug in de zomer.
En wat je voor verwarming wilt gebruiken, heb je voornamelijk nodig in de winter.
's zomers krijg je dan dus nog steeds slechts €0,065 en 's winters betaal je gewoon ca. € 0,22.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Dylantje2 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:35:
[...]
Ik vrees dat een cop van 0,85 echt niet gaat lukken iets met calorische waardes 8)
Maar die 0.75 zit daar alles in, hoor ook iets over €200 voor het net te renoveren?
Met een flink defrost festijn zou 0.85 toch mogelijk moeten zijn :+ Maar inderdaad niet heel realistisch.
€ 0.75 is mijn huidige gas prijs per m3 zonder vaste kosten, die zal de komende jaren vast nog omhoog gaan.
Zwerius schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:04:
[...]

Één ding over het hoofd gezien?
De stroom die je over hebt lever je voornamelijk terug in de zomer.
En wat je voor verwarming wilt gebruiken, heb je voornamelijk nodig in de winter.
's zomers krijg je dan dus nog steeds slechts €0,065 en 's winters betaal je gewoon ca. € 0,22.
Inderdaad, afhankelijk van het jaar verbruik zal ik na 2027(bij 10000 kWh)-2031(bij 5000 kWh) niet meer volledig kunnen salderen, maar dat duurt nog even.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:19
PentaClover schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:13:
[...]

Met een flink defrost festijn zou 0.85 toch mogelijk moeten zijn :+ Maar inderdaad niet heel realistisch.
€ 0.75 is mijn huidige gas prijs per m3 zonder vaste kosten, die zal de komende jaren vast nog omhoog gaan.

[...]

Inderdaad, afhankelijk van het jaar verbruik zal ik na 2027(bij 10000 kWh)-2031(bij 5000 kWh) niet meer volledig kunnen salderen, maar dat duurt nog even.
Lekker gevoel is dat hè, je zou maar geluisterd hebben naar je installateur, oh meneer u gebruikt maar 5000 kWh per jaar dus u moet echt niet meer dan 18 panelen leggen hoor, de rest van het dak moet u echt leeg laten.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:54
Hebben een woning gekocht uit 1993 die we volledig gaan renoveren, onderdeel hiervan is isoleren en een warmtepomp. Offerte voor de warmtepomp net binnen. Ga nog een 2e opvragen om meer gevoel bij de prijs te krijgen, maar ben erg benieuwd hoe jullie tegen de aanbieding aankijken.
Had zelf voor de vloerverwarming (infrezen, plaatsen + verdeler) al een internetofferte liggen die 30% lager uitkomt. Dat is wel fors. Voordeel is hier natuurlijk wel dat alles bij 1 partij vandaan komt.
Moet trouwens ook nog even horen wat de leidingdiameter en h-o-h afstand wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/GjhhFGwyjhmTn20nBf7G39Ct.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Niek_ op 24-10-2020 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
reneeke1970 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:14:
[...]
Lekker gevoel is dat hè, je zou maar geluisterd hebben naar je installateur, oh meneer u gebruikt maar 5000 kWh per jaar dus u moet echt niet meer dan 18 panelen leggen hoor, de rest van het dak moet u echt leeg laten.....
Het loont inderdaad om zelf na te denken, mijn uitgangspunt om het dak vol te laten leggen was 2 ledig:
  • Zorgen dat terug verdien tijd korter is dan de afbouw saldering, en in het voorstel eind vorig jaar stond al dat de max saldering per jaar een %-tage was van de terug geleverde stroom dus over productie helpt met langer volledig te kunnen salderen.
  • Zoals @Zwerius al melde, de panelen het minste opleveren als je de meeste stroom nodig hebt in hartje winter, dus dat ik er dan maar beter zo veel mogelijk kan hebben liggen onder het motto:
    veel panelen * beetje opbrengst per paneel = nog best wat opbrengst. :)
Ik wil in de toekomst eerder stoppen met werken dan mijn pensioen leeftijd en lage lasten helpen dan om dat mogelijk te maken en de tijd tot AOW+Pensioen te overbruggen, de volgende stap van een L/W WP en geen gas rekening meer helpt daar dan ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
PentaClover schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:54:
[...]

Het loont inderdaad om zelf na te denken, mijn uitgangspunt om het dak vol te laten leggen was 2 ledig:
  • Zorgen dat terug verdien tijd korter is dan de afbouw saldering, en in het voorstel eind vorig jaar stond al dat de max saldering per jaar een %-tage was van de terug geleverde stroom dus over productie helpt met langer volledig te kunnen salderen.
  • Zoals @Zwerius al melde, de panelen het minste opleveren als je de meeste stroom nodig hebt in hartje winter, dus dat ik er dan maar beter zo veel mogelijk kan hebben liggen onder het motto:
    veel panelen * beetje opbrengst per paneel = nog best wat opbrengst. :)
Ik wil in de toekomst eerder stoppen met werken dan mijn pensioen leeftijd en lage lasten helpen dan om dat mogelijk te maken en de tijd tot AOW+Pensioen te overbruggen, de volgende stap van een L/W WP en geen gas rekening meer helpt daar dan ook bij.
Zo denk ik precies zo over, wp heb ik al dus ik kan niet veel goedkoper dan deze situatie. Enige wat nog roet in het eten gooit is dat de 11 cent geen stand houd.
Maar voorlopig is het verschil tussen geen wp en PV, of dus wel hebben, een ruime 4000 euro per jaar.
Energie rekening van -1900 naar +2200 euro

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-07 11:25
reneeke1970 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:14:
[...]

Zo denk ik precies zo over, wp heb ik al dus ik kan niet veel goedkoper dan deze situatie. Enige wat nog roet in het eten gooit is dat de 11 cent geen stand houd.
Maar voorlopig is het verschil tussen geen wp en PV, of dus wel hebben, een ruime 4000 euro per jaar.
ik heb het nog net voor 3 jaar vast kunnen zetten dus ook de 11 cent voor kwh die ik over heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-05 08:36
Niek_ schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:37:
Hebben een woning gekocht uit 1993 die we volledig gaan renoveren, onderdeel hiervan is isoleren en een warmtepomp. Offerte voor de warmtepomp net binnen. Ga nog een 2e opvragen om meer gevoel bij de prijs te krijgen, maar ben erg benieuwd hoe jullie tegen de aanbieding aankijken.
Had zelf voor de vloerverwarming (infrezen, plaatsen + verdeler) al een internetofferte liggen die 30% lager uitkomt. Dat is wel fors. Voordeel is hier natuurlijk wel dat alles bij 1 partij vandaan komt.
[Afbeelding]
Gefeliciteerd met nieuwe woning (y)

Hier paar jaar terug ook alles ineens laten doen via 1 partij. Alles bij elkaar kostte toen iets van 31k incl btw en excl teruggave btw/subsidie (dus uiteindelijk netto iets van 26k). Ging hier om zware l/w WP (max ca 13+ kW), vloerverwarming frezen/aanleggen (ca 40% van jouw oppervlakte, alleen beneden), jaga's voor slaapkamers/boven, leiding- en installatiewerk, 300l rvs zonneboiler incl zonnecollectoren systeem, aanpassing meterkast én complete zonnepanelen installatie van ca 11 kWp. Toen geen apps of aanvullende slimme techniek laten installeren, later zelf gedaan.

Gezien bovenstaande en de prijsontwikkelingen in afgelopen jaren zou ik een lager totaalplaatje verwachten. Meerdere offertes opvragen is met zo'n klus/bedrag trouwens sowieso handig. Dat levert soms bijzondere verschillen op. Succes!

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Jouw plaatje toont een WP-COP van 8,8 maar als je het narekent aan de hand van flow en Dt zou dit 14 moeten zijn. Dat is natuurlijk een bijzonder hoge waarde waarbij ik zou twijfelen aan de metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07 18:19

ThaDude

Hang Loose

Weet iemand bij een Mitsubishi WP wat het verschil is tussen het wel bekende vermogens kabeltje en de stille modus in de hydrobox FTC6?

Ik zit nu te twijfelen of ik het kabeltje nog moet toepassen nl. Heb nu van 23:00-0700 stille modus aangezet. Maar heb dus geen idee wat dit doet 8)7

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Wolly schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:59:
[...]

Jouw plaatje toont een WP-COP van 8,8 maar als je het narekent aan de hand van flow en Dt zou dit 14 moeten zijn. Dat is natuurlijk een bijzonder hoge waarde waarbij ik zou twijfelen aan de metingen.
Klopt ik weet hoe hoge cop getallen lijken..
Mijn systeem meet de COP met formule van @AUijtdehaag wat vorig jaar best aardig uitgebreid bekritiseerd was..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
return {

on = {
        timer = {
            'every minute'     

-- on = {
    --    devices = { 
     --              13501    -- IDX PowerHeatpump WP: Totaal [ FL ]
                  }
         },
    logging = {
        --level = domoticz.LOG_DEBUG, -- Uncomment to override the dzVents global logging setting and use debug
        marker = "WP: COP [ Script ]"
               },    

execute = function(domoticz, item)

-- devices
        --local flowinstValue = domoticz.devices(12496).rawData[1]           -- Flow L/min [ is % device ]
        local flowinstValue = domoticz.devices(12524).rawData[1]             -- Flow custom sensor ivm liters /minuut   WP Flow HM 
        --local flowinstValue = 16  -- Flow L/min  (fixed value)
        local tempoutValue = domoticz.devices(12227).rawData[1]              -- Temperature Heatpump out                WP Kruip A   
        local tempreturnValue = domoticz.devices(12228).rawData[1]           -- Temperature Heatpump return             WP Kruip R 

local powerHeatpump = domoticz.devices(13501).rawData[1]             -- HEatpump power adsorbed in watt         WP Totaal NR    
        local frequentie = domoticz.devices(12526).rawData[1]                -- HEatpump frquentie in Herz              WP Frequentie NR    
        local sCOP = domoticz.devices(12514)                                 -- Cop (dummy- custom sensor W/W )         WP COP Lua

-- calculation
        local Watt_heat_c = math.abs(domoticz.utils.round((tempoutValue-tempreturnValue) * 4.187 * (flowinstValue/60)*1000))
        local COP_calculated = math.abs(domoticz.utils.round(Watt_heat_c/powerHeatpump,2))

domoticz.log('flowinstValue ' .. flowinstValue .. ' L/min ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('tempoutValue ' .. tempoutValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('tempreturnValue ' .. tempreturnValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('powerHeatpump ' .. powerHeatpump .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('Watt_heat_c ' .. Watt_heat_c .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)        
        domoticz.log('COP_calculated ' .. COP_calculated .. ' W/W ', domoticz.LOG_DEBUG)

if tonumber(powerHeatpump) > 188 and COP_calculated < 24 and tonumber(frequentie) > 16 then -- was 11 maar geeft vertekent beeld in grafana  -- DIT ERBIJ???:  and tonumber(frequentie) > 80

--if tonumber(powerHeatpump) > 175 and COP_calculated < 24 and tonumber(flowinstValue) < 15  and tonumber(frequentie) > 1 then -- was 11 maar geeft vertekent beeld in grafana  -- DIT ERBIJ???:  and tonumber(frequentie) > 80
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=12514'..'&nvalue=0&svalue='..COP_calculated) --WP COP Lua
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=12513'..'&nvalue=0&svalue='..Watt_heat_c)    --WP Vermogen Lua
        else 
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=12514'..'&nvalue=0&svalue=0') --WP COP Lua
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=12513'..'&nvalue=0&svalue=0') --WP Vermogen Lua
        end     

end

}

Maar volgens velen hier wel een goed werkende formule is.

Dus als jullie een andere manier weten [ zonder Kamstrupp ] zeg ik geen nee.
Als ik dan naar het gemiddelde kijk van afgelopen maand... 5.x is dat toch geen extreem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

[Afbeelding]
waarom een tcap, ik heb ook een huis uit early ninties...
Geen T cap nodig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
[Afbeelding]
al dat danfoss spul aan onderkant offerte: schrappen en gewoon normaal waterzijdig inregelen dan heb je dat helemaal niet nodig. kan alleen maar ellende veroorzaken als je flow te laag wordt in alle eerlijkheid.
Dat scheelt al ongeveer EUR 1.400

Die voedingsleiding van EUR 1.500. Dat is max een 32mm (uponor?) buis van warmtepomp naar verdeler. Waarom kost dat EUR 1.500, moeilijk te bereiken? Kun je dat zelf doen? materiaalkosten zijn namelijk nihil.

Kun je niet zelf een weekendje gaan frezen? Apparaat hebben ze gewoon bij boels: https://www.boels.nl/hure...loerverwarmingsfrees-230v
en dat scheelt je meteen EUR 5.500 (buis moet je nog wel kopen)

met bovenstaand scheelt het je 8.000 excl ofwel bijna 10K inclusief BTW... Effectief waarschijnlijk 2 weekendjes klussen, 1 dag voor aanvoerleiding installeren, 1 dag waterzijdig inregelen en 2 daagjes voor frezen. Ik zou het wel weten....

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Dylantje2 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:25:
[...]

waarom een tcap, ik heb ook een huis uit early ninties...
Geen T cap nodig..
Kan je aangeven waarom geen T cap benodigd is?
develdonk schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:29:
[...]

al dat danfoss spul aan onderkant offerte: schrappen en gewoon normaal waterzijdig inregelen dan heb je dat helemaal niet nodig. kan alleen maar ellende veroorzaken als je flow te laag wordt in alle eerlijkheid.
Dat scheelt al ongeveer EUR 1.400
Bedoel je dan geen temperatuurregeling tussen de verschillende vertrekken? Vind het zelf wel lekker als de badkamer wat warmer is bijvoorbeeld.
Die voedingsleiding van EUR 1.500. Dat is max een 32mm (uponor?) buis van warmtepomp naar verdeler. Waarom kost dat EUR 1.500, moeilijk te bereiken? Kun je dat zelf doen? materiaalkosten zijn namelijk nihil.
Afstand binnenunit naar verdeler BG en verdeler 1e verdieping is ongeveer 15m. Zal via kruipruimte gelegd worden, wat dat betreft niet heel spannend.
Kun je niet zelf een weekendje gaan frezen? Apparaat hebben ze gewoon bij boels: https://www.boels.nl/hure...loerverwarmingsfrees-230v
en dat scheelt je meteen EUR 5.500 (buis moet je nog wel kopen)
Natuurlijk zouden we een weekeindje kunnen gaan frezen. Ik ga even uitzoeken wat buis voor 236m2 ongeveer kost om een goed vergelijk te kunnen maken.
met bovenstaand scheelt het je 8.000 excl ofwel bijna 10K inclusief BTW... Effectief waarschijnlijk 2 weekendjes klussen, 1 dag voor aanvoerleiding installeren, 1 dag waterzijdig inregelen en 2 daagjes voor frezen. Ik zou het wel weten....
Inderdaad een hoop geld, aan de andere kant betaal je er natuurlijk ook voor om ontzorgt te worden. Al moet het dan niet te gek worden.

[ Voor 77% gewijzigd door Niek_ op 24-10-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-07 22:54
Niek_ schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:30:
[...]

Wat was het gasverbruik van de vorige bewoners? Dat kan je een aardige indicatie geven van het benodigde vermogen voor de warmtepomp.

Daarnaast kan onderstaande tabel je ook wel een aardige indicatie geven.
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/tabellen/indicatie_richtgetal_draaiuren_maand_overzicht_warmtepomp_weetjes.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Heronimo schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:35:
[...]

Wat was het gasverbruik van de vorige bewoners?
Hij gaat grof verbouwen. ;)

Een warmteverliesberekening dus of een schatting maken op basis van het bouwbesluit nivo waarop je gaat verbouwen.

[ Voor 31% gewijzigd door twain4me op 24-10-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Heronimo schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:35:
[...]

Wat was het gasverbruik van de vorige bewoners? Dat kan je een aardige indicatie geven van het benodigde vermogen voor de warmtepomp.

Daarnaast kan onderstaande tabel je ook wel een aardige indicatie geven.
[Afbeelding]
Die tabel, daar moet ik eerste even op afstuderen denk ik ;)
Verbruik in m3 weet ik helaas niet. In euro's is 160/mnd dus 1920/jaar = 2750m3 bij 0,7/m3 met 2 personen. Wij gaan er zo met z'n vieren wonen.
Betreft een vrijstaande woning uit 1993 + aangebouwd deel uit 2002. 1993 deel vloerisolatie nihil, 2002 deel van die piepschuim 'broodjes'. Ben van plan om het geheel na te isoleren aan de onderzijde met PIR-platen of soortgelijk met Rd-waarde 5,0 (110mm). Wanden hebben 8 (1993) en 10 (2002) cm glaswol, helaas onvoldoende ruimte (1-2cm) om extra isolatie toe te voegen. Dakisolatie nog niet helemaal uit wat er nou precies in zit, zien we bij het slopen van de binnenbekleding. Ramen/kozijnen gaan er allemaal uit en daar komt HR++ voor terug.
Benodigde warmte zou dus iets moeten gaan dalen verwacht ik ondank dat we met 2 personen meer in de woning gaan wonen.
twain4me schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:43:
[...]

Hij gaat grof verbouwen. ;)

Een warmteverliesberekening dus of een schatting maken op basis van het bouwbesluit nivo waarop je gaat verbouwen.
Yup, we gaan lekker los :)
In de offerte staat trouwens het volgende qua uitgangspunten:
Met onderstaande uitgangspunten hebben wij gerekend:
Volgens ISSO 98
Buiten temperatuur van -7°C
Bedrijfswijze continu
Aanvoertemperatuur van 45°C
Retourtemperatuur van 35°C
Warmteverlies 40 W/m2
Woning Temperatuur 21°C
Hmz, Google leert me dat een warmteverlies van 40W/m2 redelijk weinig is.

[ Voor 31% gewijzigd door Niek_ op 24-10-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-07 19:30
Hallo warmtepompvrienden!

Enkele maanden geleden is bij ons een Atlantic Alfea Extensa 10 kW geïnstalleerd, met een 300L boilervat en 50L buffervat i.v.m. (nog) geen vloerverwarming.

Helaas heeft de installateur alles op fabrieksinstellingen opgehangen en geeft op vragen verder niet thuis. Lekkere aftersales na het aftikken van een goede €20k :(
Op goed geluk ben ik dus zelf aan het afstellen geslagen, voor zover we de koude dagen natuurlijk al hebben gehad. Helaas heeft deze WP voor zover ik kan zien geen aansluiting voor fancy logging.
Toch kom ik er niet helemaal uit:

1. Overdag draait de pomp nagenoeg constant, terwijl de compressor uit staat. In principe niks mis mee zolang er warm water wordt gepompt, maar volgens het menu is de aanvoertemperatuur ook vaak zat 22ºC. Ik stoor me er niet aan, maar kan het kwaad voor de pomp? De gewenste temperatuur is volgens de thermostaat op dat moment ook vaak al ruim bereikt.

2. Mede doordat we geen vloerverwarming hebben zal het vinden van de ideale stooklijn een kwestie zijn van ervaren en bijsturen. We hebben nu een WAR stooklijn met een TA van 38ºC bij -10ºC, met een curve van 0.7 en een TA max/min van 45ºC / 25ºC.
Mochten we merken dat dit niet voldoende is, dan zou het een kwestie zijn van het verhogen van de TA bij -10ºC, right?

3. Omdat alles nog nieuw en leuk is, check ik het display regelmatig. Het valt me dan vaak op dat het SWW door middel van de spiraal wordt verwarmd, dat leid ik af aan het bliksemschichtje naast het kraantje. De compressor staat dan ook volledig uit. Het lijkt me dat de spiraal altijd onzuiniger verwarmt dan de warmtepomp, óók als de WP moet verwarmen tot 55ºC? Zie hieronder de instellingen, wat zou er aan de hand kunnen zijn?

SWW Instellingen:
  • Tº Comfort: 53ºC
  • Tº Eco: 47ºC
  • Comfortschema: 13:00 - 17:00 uur
  • Schakeldifferentieel: 8ºC
Compressor configuratie:
  • Minimale stopduur: 12 min
  • Tº max WP en SWW: 55ºC
  • Post-circulatie: 180s
  • Overbelasting: vrijgeven
Actuele status:
  • Instelling Tº SWW: 53ºC
  • Water Tº SWW: 47ºC
  • Compressor: 0% met dus wel een zichtbaar bliksemschichtje
Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Niek_ schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:30:
[...]

[...]

Bedoel je dan geen temperatuurregeling tussen de verschillende vertrekken? Vind het zelf wel lekker als de badkamer wat warmer is bijvoorbeeld.

[...]

Afstand binnenunit naar verdeler BG en verdeler 1e verdieping is ongeveer 15m. Zal via kruipruimte gelegd worden, wat dat betreft niet heel spannend.

[...]

Natuurlijk zouden we een weekeindje kunnen gaan frezen. Ik ga even uitzoeken wat buis voor 236m2 ongeveer kost om een goed vergelijk te kunnen maken.

[...]

Inderdaad een hoop geld, aan de andere kant betaal je er natuurlijk ook voor om ontzorgt te worden. Al moet het dan niet te gek worden.
ALS je grof gaat verbouwen EN GROF gaat isoleren..
Mijn huisje uit 90er niets aan verbeterd en runs like dier...op een 5Kw warmtepomp.. totdat :-)
Maar als je goed gaat isoleren enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:24:
[...]

Klopt ik weet hoe hoge cop getallen lijken..
Mijn systeem meet de COP met formule van @AUijtdehaag wat vorig jaar best aardig uitgebreid bekritiseerd was..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
return {

on = {
        timer = {
            'every minute'     

-- on = {
    --    devices = { 
     --              13501    -- IDX PowerHeatpump WP: Totaal [ FL ]
                  }
         },
    logging = {
        --level = domoticz.LOG_DEBUG, -- Uncomment to override the dzVents global logging setting and use debug
        marker = "WP: COP [ Script ]"
               },    

execute = function(domoticz, item)

-- devices
        --local flowinstValue = domoticz.devices(12496).rawData[1]           -- Flow L/min [ is % device ]
        local flowinstValue = domoticz.devices(12524).rawData[1]             -- Flow custom sensor ivm liters /minuut   WP Flow HM 
        --local flowinstValue = 16  -- Flow L/min  (fixed value)
        local tempoutValue = domoticz.devices(12227).rawData[1]              -- Temperature Heatpump out                WP Kruip A   
        local tempreturnValue = domoticz.devices(12228).rawData[1]           -- Temperature Heatpump return             WP Kruip R 

local powerHeatpump = domoticz.devices(13501).rawData[1]             -- HEatpump power adsorbed in watt         WP Totaal NR    
        local frequentie = domoticz.devices(12526).rawData[1]                -- HEatpump frquentie in Herz              WP Frequentie NR    
        local sCOP = domoticz.devices(12514)                                 -- Cop (dummy- custom sensor W/W )         WP COP Lua

-- calculation
        local Watt_heat_c = math.abs(domoticz.utils.round((tempoutValue-tempreturnValue) * 4.187 * (flowinstValue/60)*1000))
        local COP_calculated = math.abs(domoticz.utils.round(Watt_heat_c/powerHeatpump,2))

domoticz.log('flowinstValue ' .. flowinstValue .. ' L/min ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('tempoutValue ' .. tempoutValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('tempreturnValue ' .. tempreturnValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('powerHeatpump ' .. powerHeatpump .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('Watt_heat_c ' .. Watt_heat_c .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)        
        domoticz.log('COP_calculated ' .. COP_calculated .. ' W/W ', domoticz.LOG_DEBUG)

if tonumber(powerHeatpump) > 188 and COP_calculated < 24 and tonumber(frequentie) > 16 then -- was 11 maar geeft vertekent beeld in grafana  -- DIT ERBIJ???:  and tonumber(frequentie) > 80

--if tonumber(powerHeatpump) > 175 and COP_calculated < 24 and tonumber(flowinstValue) < 15  and tonumber(frequentie) > 1 then -- was 11 maar geeft vertekent beeld in grafana  -- DIT ERBIJ???:  and tonumber(frequentie) > 80
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=12514'..'&nvalue=0&svalue='..COP_calculated) --WP COP Lua
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=12513'..'&nvalue=0&svalue='..Watt_heat_c)    --WP Vermogen Lua
        else 
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=12514'..'&nvalue=0&svalue=0') --WP COP Lua
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=12513'..'&nvalue=0&svalue=0') --WP Vermogen Lua
        end     

end

}

Maar volgens velen hier wel een goed werkende formule is.

Dus als jullie een andere manier weten [ zonder Kamstrupp ] zeg ik geen nee.
Als ik dan naar het gemiddelde kijk van afgelopen maand... 5.x is dat toch geen extreem?
De formule is ongetwijfeld goed, maar de uitkomst is, getuige jouw plaatje, niet goed.

Komen alle metingen uit je pana? Zijn deze metingen op een of andere manier te controleren?
Waarom toont je dashboard een cop die niet overeenkomt met de formule? Gebruikt de formule andere input waardes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:44
@internetinfo Heb je wel een kWh meter waarmee je het verbruik van de warmtepomp kan volgen?
Door elke 1e van de maand even de stand te noteren heb je hoogover een idee van het verbruik. Mocht het dan onverwacht hoog zijn, dan heb je het snel in de gaten en voorkom je een vervelende verrassing achteraf

mbt SWW: het lijkt er dan op dat de SWW te snel weer opgewarmd wordt.
en dan met het elektrisch element.....

[ Voor 15% gewijzigd door BarryH op 24-10-2020 16:06 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Wolly schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:53:
[...]

De formule is ongetwijfeld goed, maar de uitkomst is, getuige jouw plaatje, niet goed.

Komen alle metingen uit je pana? Zijn deze metingen op een of andere manier te controleren?
Waarom toont je dashboard een cop die niet overeenkomt met de formule? Gebruikt de formule andere input waardes?
Waar klopt hij niet dan?

De temp sensoren worden gemeten met dallas [ ook in de wp ] die allemaal op 100graden zijn getest.
Tempsensoren wp en kruipruimte zitten 5 meter uit elkaar, en wijken minimaal af [ wat dan qua afstand van buiten naar binnen, wel te verklaren is ]
De flow komt uit de pana [ Heishamon ]
Frequentie ook uit pana Heishamon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
@Dylantje2

Ik wil ook nog wel eens ander script proberen.
maar heb er wel een paar vragen over.

waarvoor word de frequentie gebruikt?
wat zijn de bovenste 3 flows?

-- devices
--local flowinstValue = domoticz.devices(12496).rawData[1] -- Flow L/min [ is % device ]
local flowinstValue = domoticz.devices(12524).rawData[1] -- Flow custom sensor ivm liters /minuut WP Flow HM
--local flowinstValue = 16 -- Flow L/min (fixed value)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Dewim1 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 16:14:
@Dylantje2

Ik wil ook nog wel een ander script proberen.
maar heb er wel aan paar vragen over.

waarvoor word de frequentie gebruikt?
wat zijn de bovenste 3 flows?

-- devices
--local flowinstValue = domoticz.devices(12496).rawData[1] -- Flow L/min [ is % device ]
local flowinstValue = domoticz.devices(12524).rawData[1] -- Flow custom sensor ivm liters /minuut WP Flow HM
--local flowinstValue = 16 -- Flow L/min (fixed value)
De bovenste werkt niet meer was een test, en zou uit mijn systeem kunnen [ voorbeeld setting laat ik staan waarna ik meestal de copy aan ga passen]
Sommige pompen hebben een vaste flow..
De mijn flex dus die gebruikt de bovenste, als je 14 hebt verander je de 16 in 14 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
internetinfo schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:18:
Hallo warmtepompvrienden!

Enkele maanden geleden is bij ons een Atlantic Alfea Extensa 10 kW geïnstalleerd, met een 300L boilervat en 50L buffervat i.v.m. (nog) geen vloerverwarming.

Helaas heeft de installateur alles op fabrieksinstellingen opgehangen en geeft op vragen verder niet thuis. Lekkere aftersales na het aftikken van een goede €20k :(
Op goed geluk ben ik dus zelf aan het afstellen geslagen, voor zover we de koude dagen natuurlijk al hebben gehad. Helaas heeft deze WP voor zover ik kan zien geen aansluiting voor fancy logging.
Toch kom ik er niet helemaal uit:

1. Overdag draait de pomp nagenoeg constant, terwijl de compressor uit staat. In principe niks mis mee zolang er warm water wordt gepompt, maar volgens het menu is de aanvoertemperatuur ook vaak zat 22ºC. Ik stoor me er niet aan, maar kan het kwaad voor de pomp? De gewenste temperatuur is volgens de thermostaat op dat moment ook vaak al ruim bereikt.

2. Mede doordat we geen vloerverwarming hebben zal het vinden van de ideale stooklijn een kwestie zijn van ervaren en bijsturen. We hebben nu een WAR stooklijn met een TA van 38ºC bij -10ºC, met een curve van 0.7 en een TA max/min van 45ºC / 25ºC.
Mochten we merken dat dit niet voldoende is, dan zou het een kwestie zijn van het verhogen van de TA bij -10ºC, right?

3. Omdat alles nog nieuw en leuk is, check ik het display regelmatig. Het valt me dan vaak op dat het SWW door middel van de spiraal wordt verwarmd, dat leid ik af aan het bliksemschichtje naast het kraantje. De compressor staat dan ook volledig uit. Het lijkt me dat de spiraal altijd onzuiniger verwarmt dan de warmtepomp, óók als de WP moet verwarmen tot 55ºC? Zie hieronder de instellingen, wat zou er aan de hand kunnen zijn?

SWW Instellingen:
  • Tº Comfort: 53ºC
  • Tº Eco: 47ºC
  • Comfortschema: 13:00 - 17:00 uur
  • Schakeldifferentieel: 8ºC
Compressor configuratie:
  • Minimale stopduur: 12 min
  • Tº max WP en SWW: 55ºC
  • Post-circulatie: 180s
  • Overbelasting: vrijgeven
Actuele status:
  • Instelling Tº SWW: 53ºC
  • Water Tº SWW: 47ºC
  • Compressor: 0% met dus wel een zichtbaar bliksemschichtje
Bij voorbaat dank voor het meedenken!
In de handleiding staat "Om een SWW-instelling hoger dan 45°C te garanderen, moet de elektrische bijverwarming of de ketel in werking blijven.". Dat lijkt te betekenen dat de WP het SWW niet zelfstandig tot boven 45 graden kan verwarmen. Max watertemp bij verwarming is volgens specs wel 55 graden, als ik t goed zie.

Als je drempel net als bij onze Atlantic/Loria 7 graden is, dan gaat de installatie tijdens je comfort tijd het SWW verwarmen als SWW is gezakt naar 46 graden. Hij start dan dus met verwarmen boven de 45 graden, waarvoor de WP olgebs de manual het element of de ketel nodig heeft. In eco tijd zou de WP dan aangaan als SWW 40 graden is en het eerste stuk tot 45 graden met de compressor aan moeten verwarmen. E.e.a. afhankelijk van plaatsing van buitenunit en afstand tot binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 16:00:
[...]

Waar klopt hij niet dan?

De temp sensoren worden gemeten met dallas [ ook in de wp ] die allemaal op 100graden zijn getest.
Tempsensoren wp en kruipruimte zitten 5 meter uit elkaar, en wijken minimaal af [ wat dan qua afstand van buiten naar binnen, wel te verklaren is ]
De flow komt uit de pana [ Heishamon ]
Frequentie ook uit pana Heishamon
Je plaatje toont cop 8.8 maar als je het narekent is de cop 14. Je bent het toch wel met mij eens dat de cijfers in dashboard niet kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

@Niek_

even een grove schatting volgens de tabel van warmtepomp weetjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aq98RmhdrKub3Lvpu6wkKg2Kg3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3UiLRSTt4XWf4u6WVtVXpxm.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan hier uit opmaken dat je voor 40W/m2 (groen) aan een RC an 5 of hoger (blauw) moet gaan denken en een ventilatie WTW unit. (groen)

Met 40W/m2 en een WP van 12kW hebben we het wel over formaat huis muiderslot (300m2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
twain4me schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:06:
@Niek_

even een grove schatting volgens de tabel van warmtepomp weetjes

[Afbeelding]

Je kan hier uit opmaken dat je voor 40W/m2 (groen) aan een RC an 5 of hoger (blauw) moet gaan denken en een ventilatie WTW unit. (groen)

Met 40W/m2 en een WP van 12kW hebben we het wel over formaat huis muiderslot (300m2)
Dank voor de uitleg! M2 is ongeveer 250m2. Geeft mij in ieder geval aanknopingspunten voor het gesprek over de offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit tabel van Warmtepompweetjes moet je sowieso met een flinke schep zout nemen, want die veronderstelt ook bij huizen die op BENG niveau zijn geïsoleerd (ongeveer onze woning) nog een aantal vollasturen voor verwarming in juni, juli, augustus en september.
Nou heb ik nog geen ervaring met het voorjaar, maar in de herfst hoefde bij ons pas in de tweede week van oktober de verwarming aan. Dus ik denk dat ik van die 961 uur er nog wel 100 af mag trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Andrehj schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:17:
Dit tabel van Warmtepompweetjes moet je sowieso met een flinke schep zout nemen, want die veronderstelt ook bij huizen die op BENG niveau zijn geïsoleerd (ongeveer onze woning) nog een aantal vollasturen voor verwarming in juni, juli, augustus en september.
Nou heb ik nog geen ervaring met het voorjaar, maar in de herfst hoefde bij ons pas in de tweede week van oktober de verwarming aan. Dus ik denk dat ik van die 961 uur er nog wel 100 af mag trekken.
Eens, maar alles wat veralgemeniseerd is moet je met een korrel zout nemen, dat jij minder hebt kan zijn doordat je bv meer spullen in huis hebt die warmte veroorzaken of een betere ligging t.o.v. de zon. alles is natuurlijk maar een gemiddelde. anders kom je niet tot een redelijk simpele tabel. Of hij moet bij ubakus even de moeite nemen een warmteverliesberekening te maken morgen middag, anders moet hij het er mee doen voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Wolly schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:01:
[...]

Je plaatje toont cop 8.8 maar als je het narekent is de cop 14. Je bent het toch wel met mij eens dat de cijfers in dashboard niet kloppen?
ik zit ook even te kijken maar 8.8 x 0.2185 is toch 1,9228kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Wolly schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:01:
[...]

ik weet niet hoe het berekent wordt.

Volgens @AUijtdehaag en meerdere is dit de formule.
code:
1
2

Zonder flauw te doen, ik weet niet of jouw verhaal klopt, maar mijn data is door meerdere hier al vaker gecheckt.

Zoals jij rekent zou je zeker hoger uit maar is dat dan realistisch of eerder mijn verhaal..
PS: ik maak geen strijd over de COP van mijn systeem, is voor mij een indicatie..
Mijn graaddagen zeggen ook dat hij zuinig loopt :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOcIJ6BAaqGztMO-hP4nQhsZd2k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cI9VFmtOFvCr6oUpNrGGZfbr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07 11:18
reneeke1970 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:14:
[...]

Ziet er uit als een fraai investeringsrendement! Klopt het dan dat je netto 20000 kWH a raison van 0,11 eurocent teruglevert aan het elektriciteitsnet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Ron6363 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 18:03:
[...]

Ziet er uit als een fraai investeringsrendement! Klopt het dan dat je netto 20000 kWH a raison van 0,11 eurocent teruglevert aan het elektriciteitsnet?
Als het goed is stijgt het door de laatste uitbreiding naar ongeveer 19000 inderdaad.
Nog jaartje voor de tvt voorbij is, dus wat daarna allemaal gaat gebeuren maak ik me niet zo druk om

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:08
Dylantje2 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:44:
[...]
code:
1
2
In het andere topic werd door @Crazy- de volgende formule gedeeld:
code:
1
((flow / 60 / 1000) * 998 * 4190 * (aanvoer - retour)) / watt

Wat volgens mij anders is dan die in Domoticz.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 11:57
ik heb tussen de 26/3 buizen en de 1” aansluiting (kraan) van de vloerverwarming deze koppeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cze6KJoLa05omQf_n-ayLltn1yk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9zpiRq6gf1chkkiWxPLw9BN.jpg?f=fotoalbum_large
Deze lekt iets aan de 1” geschroefde kant (met loctite 55 op de draad).
Omdat links en rechts “vast” zitten aan elkaar, en hij links aan de 26/3 buis is gekneld, kan ik dus die 1” zijde niet meer strakker draaien. De 26/3 buis zit namelijk verderop in een vaste bocht en diekan niet los zonder knippen (en dan moet ik meteen alles tm zolder vervangen)
Kan je van zo’n koppeling de kant van de 26/3 buis loshalen, de 1” kant aandraaien en dan de 26/3 kant weer vastdraaien?

Kleine toevoeging, volgens deze pagina zou het moeten kunnen.
https://www.verwarming-sh...M-x-26/3-mm-Klemkoppeling
Omwille dat bij deze koppeling de insert niet ingelast is kan je buis achteraf makkelijk demonteren (wat bij de goedkopere standaard fittingen niet kan)
Maar heeft iemand daarmee wellicht ervaring voordat ik het verknal?

Oh, een grote edit/aanvulling. De koppeling heeft een extra "los" deel wat ik niet kende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PO1RiZf6MisLpyFq7vFGWm4nFdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5wvfn67gAFyA9ZoirpQ2VlV.jpg?f=fotoalbum_large
Daardoor kan ik de gekelde 26/3 gekneld laten en toch loshalen van het geschroefde 1" deel. O-)

[ Voor 33% gewijzigd door sjimmie op 24-10-2020 18:54 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
sjimmie schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 18:40:
ik heb tussen de 26/3 buizen en de 1” aansluiting (kraan) van de vloerverwarming deze koppeling:
[Afbeelding]
Deze lekt iets aan de 1” geschroefde kant (met loctite 55 op de draad).
Omdat links en rechts “vast” zitten aan elkaar, en hij links aan de 26/3 buis is gekneld, kan ik dus die 1” zijde niet meer strakker draaien. De 26/3 buis zit namelijk verderop in een vaste bocht en diekan niet los zonder knippen (en dan moet ik meteen alles tm zolder vervangen)
Kan je van zo’n koppeling de kant van de 26/3 buis loshalen, de 1” kant aandraaien en dan de 26/3 kant weer vastdraaien?

Kleine toevoeging, volgens deze pagina zou het moeten kunnen.
https://www.verwarming-sh...M-x-26/3-mm-Klemkoppeling

[...]

Maar heeft iemand daarmee wellicht ervaring voordat ik het verknal?

Oh, een grote edit/aanvulling. De koppeling heeft een extra "los" deel wat ik niet kende:
[Afbeelding]
Daardoor kan ik de gekelde 26/3 gekneld laten en toch loshalen van het geschroefde 1" deel. O-)
Je kan het altijd nog aandraaien, haal de knel iets los en en dan kan het puntstuk erin gedraaid worden, lekt het nog dan puntstuk lossen en nog wat locktite extra erom en weer dicht draaien.

Edit: geperst spul kan je ook nog gewoon ronddraaien.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-07 14:58
@sjimmie
Het is volgens mij niet de bedoeling. Maar ik heb het helaas wel eens moeten doen.
Knel los, en dan gewoon losgedraaid, nieuwe loctite 55 er over en weer vast zetten.
Let op dat je de loctite de goede kant op wikkeld, en er zeker niet teweinig van gebruikt.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:16
Ik loop tegen probleem aan met monitoren energieverbruik warmtepomp. Buitenunit wordt gevoed vanuit de binnenunit. Binnenunit is aangesloten op sonoff pow r2 met tasmota firmware. De sonoff registreert alleen verbruik van de binnenunit, ongeveer 53 watt. Verbruik buitenunit gaat blijkbaar niet via de sonoff.

Ben ik nu aangewezen op de youless din rail meter of zijn er nog andere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:44
@TweakersOnly Ik denk dat je even de bedrading moet nalopen. Om te zien hoe dan de voeding naar de buitenunit loopt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
TweakersOnly schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:44:
Ik loop tegen probleem aan met monitoren energieverbruik warmtepomp. Buitenunit wordt gevoed vanuit de binnenunit. Binnenunit is aangesloten op sonoff pow r2 met tasmota firmware. De sonoff registreert alleen verbruik van de binnenunit, ongeveer 53 watt. Verbruik buitenunit gaat blijkbaar niet via de sonoff.

Ben ik nu aangewezen op de youless din rail meter of zijn er nog andere alternatieven?
Aotec z-wave energiemeter is optie, kun je om je elektra kabels klikken en via z-wave stick aan Domoticz oid koppelen. Zie bijv hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-07 14:58
Om nog een optie te geven, ik maak gebruik van een qubino z-wave 3 fasen meter.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dewim1 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:25:
[...]

ik zit ook even te kijken maar 8.8 x 0.2185 is toch 1,9228kw?
Zeker, maar de 1.9kW komt niet overeen met de uitkomst van de formule als je dT en flow gebruikt:
Wolly schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:46:
[...]

Afgegeven vermogen is flow * dT * 4.2.

flow = 15.6 / 60
dT = 2,8

dus afgegeven vermogen is 3,06kW. COP is dan 3.06kW / 218.5 = 14.

Nu heb jij dus een WP die een cop van 14 haalt _/-\o_
Dylantje2 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:44:
[...]

ik weet niet hoe het berekent wordt.

code:
1
2

Zonder flauw te doen, ik weet niet of jouw verhaal klopt, maar mijn data is door meerdere hier al vaker gecheckt.

Zoals jij rekent zou je zeker hoger uit maar is dat dan realistisch of eerder mijn verhaal..
PS: ik maak geen strijd over de COP van mijn systeem, is voor mij een indicatie..
Mijn graaddagen zeggen ook dat hij zuinig loopt :-)
[Afbeelding]
OK, gebruik ik jouw formules even:

(27.5 - 24.7) * 4.187 * (15.6/60) * 1000 = 3048 W

Ik twijfel wel wat die round doet zonder aantal gewenste decimalen, wellicht dat deze afrondt naar 2 (van origineel 2.8) ? Dan zou de uitkomst trouwens 2 * 4,8187 * (15.6/60) * 1000 = 2177W zijn en die waarde zie ik ook niet op je dashboard.

Ik wil ook niet al te flauw doen, maar jouw dashboard toont bij deze waardes bij WP vermogen 1.9kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFaf9m9cQJC7GY3XhrbfXG1GMDU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tVz9jmc95q3cWnA52Qcf625c.png?f=user_large

Is toch zonde, zo'n mooi dashboard met verkeerde getallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Wolly schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:16:
[...]

Zeker, maar de 1.9kW komt niet overeen met de uitkomst van de formule als je dT en flow gebruikt:

[...]

[...]

Ik twijfel wel wat die round doet zonder aantal gewenste decimalen, wellicht dat deze afrondt naar 2 (van origineel 2.8) ? Dan zou de uitkomst trouwens 2 * 4,8187 * (15.6/60) * 1000 = 2177W zijn en die waarde zie ik ook niet op je dashboard.

Ik wil ook niet al te flauw doen, maar jouw dashboard toont bij deze waardes bij WP vermogen 1.9kW.

[Afbeelding]

Is toch zonde, zo'n mooi dashboard met verkeerde getallen?
@AUijtdehaag Please help me?
Als jij zegt dat het niet klopt... Geloof ik je meteen.

Alleen hoe zeg jij dat het goed moet komen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

als we toch aan het zeuren zijn.. waarom staat er Ah bij Wp ampère, dat is normaal de eenheid voor elektrische ontlading,. (capasiteit van een accu in hoeveel Ampère*uur)

Als het eigenlijklijk gewoon A moet zijn en realtime het aantal ampere toont komt het niet overeen met de real time watts van Wp actueel of je moet een heel raar voltage uit het stopcontact krijgen.
Maar het kan natuurlijk zijn dat er bepaalde dingen wel worden meegenomen in de ene berekening/meting en in de andere niet.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 25-10-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 12:38
Voor de 100 punten. Dt is formeel in Kelvin.😃

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-06-2023
Nu is de dT radiatoren en vvw gelijk. Ongeveer dT van 6. De radiatoren worden wel erg ver geknepen hiertoe ism de fans die warmte eruit trekken en de vvw staat nu weer lekker ver open. Welke dT warmtepomp past hierbij? Ook 6 ingesteld momenteel. Waarbij flow 18l per minuut is en de runs weer erg kort. Het ging even beter toen het iets kouder was, maar nu weer 16 korte runs per dag. De leidingen naar vvw zijn 22 mm. Als ik vvw vol open zet verschilt de dT tussen de groepen nogal, dus 3 vd 6 groepen knijp ik wel om gelijke dat van de groepen te hebben.
Ik vrees dat jouw laatste opmerking klopt. Ik heb 12 kWh maar dit was berekend op veel slechter geïsoleerd huis. Inmiddels is er veel verandert. Spouwisolatie en alle ramen HR++.
Dus probeer stooklijn al iets hoger te zetten nog zonder succes. Ik heb wel ongeveer 66m2 vloerverwarming en nog eens 6m in de badkamer. 8 jagas erbij. En nog 1 oude radiator in de serre.
Wat is nu het advies mocht ik warmte niet goed kwijt kunnen? Moet toch alles weer verder open staan qua inregeling? Bijv. Serre verwarmen we niet ivm slechte isolatie daar, maar als juist daar redelijk wat water in de radiator kan (alle jaga's zijn low H2O): moet ik het dan maar open zetten? Hoe meer warmte ik kwijt kan hoe beter?
Wil graag van de 20 mins runs af liefst zonder de 12 kWh te vervangen met lagere capaciteit
Chris_82 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:41:
@Babsan Even terugschakelen, in eerste instantie had je alles vol open staan. Daarbij gaf de vloerverwarming een dT van 7.5 graden en de radiatoren een dT van 5 en had je last van gependel.

Oftewel, je hebt meer flow nodig richting de vloerverwarming. Als je de radiatoren ietsje dicht zet, gaat er minder flow door de radiatoren en hopelijk iets meer richting de vloerverwarming.

Het lastige is mogelijk dat de WP hierdoor harder gaat pompen omdat deze wil regelen op een dT van 5. Effect: de radiatoren blijven op een dT van 5 en de vloerverwarming nu misschien een dT van 6. In dat geval opnieuw de radiatoren ietsje dicht, etc, etc, ... totdat ook de vloerverwarming een dT van 5 heeft. De vloerverwarming blijft dus maximaal open staan, hier niks dicht draaien. (check of alle kranen vol open staan, zowel op de retour als op de aanvoer (flowmeters bovenop de balk zijn vaak ook draaibaar))

Wat voor diameter leidingen zit er tussen de WP en de vloerverwarming? Het kan zo zijn dat je leidingwerk naar de vloerverwarming te klein is om echt goede flow en afgifte met de vloerverwarming te halen in combinatie met je WP en lagere aanvoertemperatuur.

Als je CV (radiatoren + vloerverwarming) goed waterzijdig is ingeregeld en de WP blijft pendelen, dat is de aanvoertemperatuur te laag om de de warmte af te geven en zal de stooklijn omhoog moeten, zoals ook geopperd door @Grolsch .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-07 19:47
Hallo allen,

Wij hebben plannen om ons huis gasloos te maken. Het gaat om een tussenwoning uit 1976. Inmiddels is het hele huis voorzien van kunststof kozijnen met HR++ glas.
De spouwmuren zijn na-geisoleerd met verkleefde EPS parels, de vloer met Tonzon luchtzakken en momenteel ben ik druk bezig met de zolder te isoleren met 15cm PIR.

Huidige gasverbruik zit op 1350 m3 per jaar. We koken nog op gas, CV en sww word nog verwarmd met een Intergas HR ketel.

Volgend jaar word de keuken gerenoveerd, waarbij we over gaan op inductie. Tevens word er dan ook vloerverwarming aangelegd op de benedenverdieping, waarna we over willen op een warmtepomp. De radiatoren van beneden zullen naar boven verhuizen naar de slaapkamers om daar meer capaciteit te hebben.

Uiteraard wil ik al graag het een en ander voorbereiden zodat ik rekening kan houden met het verleggen van leidingwerk etc. Mijn vraag is dan ook welke keuzes ik daarvoor nu al zou moeten maken. (Er moet een koof open in de keuken welke tot aan zolder loopt)

Monobloc of split?
All-in-one of aparte boiler?
Welk vermogen? (Voor nu misschien nog minder belangrijk)

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Babsan schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:49:
Nu is de dT radiatoren en vvw gelijk. Ongeveer dT van 6. De radiatoren worden wel erg ver geknepen hiertoe ism de fans die warmte eruit trekken en de vvw staat nu weer lekker ver open. Welke dT warmtepomp past hierbij? Ook 6 ingesteld momenteel. Waarbij flow 18l per minuut is en de runs weer erg kort. Het ging even beter toen het iets kouder was, maar nu weer 16 korte runs per dag. De leidingen naar vvw zijn 22 mm. Als ik vvw vol open zet verschilt de dT tussen de groepen nogal, dus 3 vd 6 groepen knijp ik wel om gelijke dat van de groepen te hebben.
Ik vrees dat jouw laatste opmerking klopt. Ik heb 12 kWh maar dit was berekend op veel slechter geïsoleerd huis. Inmiddels is er veel verandert. Spouwisolatie en alle ramen HR++.
Dus probeer stooklijn al iets hoger te zetten nog zonder succes. Ik heb wel ongeveer 66m2 vloerverwarming en nog eens 6m in de badkamer. 8 jagas erbij. En nog 1 oude radiator in de serre.
Wat is nu het advies mocht ik warmte niet goed kwijt kunnen? Moet toch alles weer verder open staan qua inregeling? Bijv. Serre verwarmen we niet ivm slechte isolatie daar, maar als juist daar redelijk wat water in de radiator kan (alle jaga's zijn low H2O): moet ik het dan maar open zetten? Hoe meer warmte ik kwijt kan hoe beter?
Wil graag van de 20 mins runs af liefst zonder de 12 kWh te vervangen met lagere capaciteit

[...]
Waarom stopt je WP ermee, loopt de Ta te hoog op? Of grijpt er een thermostaat in?
Als de Ta te hoog op loopt kan je WP dus niet ver genoeg terug moduleren en zal je meer afgifte moeten creeëren. Dat kan door Ta te verhogen, flow te verhogen of meer radiatoren aan te sluiten.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-07 20:01
@BertusB404 Wat ik zou doen:
- Bedenk korte route voor SWW. Kan dat niet denk aan heetwaterkraan oid.
- Bereken je toekomstig warmteverlies via abakus.de en controleer dat met je gaswaarden.
- Neem de leidingen voor verwarming dik 28 of 32, zeker de vvw.
- Zorg dat je afgifte door vvw 25% overgedimensioneerd is.
- Schrijf links al je toekomstige warmtebronnen en rechts alle afgifte/verlies punten op papier.
- Hoe kan je de rechtse nog beter beperken (afzuigkap/ventilatie/douche vent) cq hoe ga je recupereren met WTW oplossingen als ventilatieboiler en waar stop je dan het warme water in.
- Bedenk de locaties van binnen en buiten delen van de installatie en hoe je ze gaat verbinden
Grote afstand split, weinig ruimte binnen mono. Want mono kan je op de begane grond intakken op CV, zonder binnendeel. Maar dan heb je iets van SWW bereiding ergens anders nodig. Zoals Quooker beneden en ventilatieboiler boven.
- Zorg dat overal internet (utp) naar toe ligt waar je maar denk dat een apparaat komt te staan.
- Zorg dat je voldoende powerkabels (zolder el. Element, binnendeel, wpb, zonnepanelen groep) legt naar mogelijke aansluitpunten (3 fase of 1 fase). Ook een stopcontact bij je vvw verdeler, weet nooit of je nog zoneregeling wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:05
twain4me schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:14:
als we toch aan het zeuren zijn.. waarom staat er Ah bij Wp ampere, dat is normaal de eenheid voor elektrische ontlading,. (capasiteit van een accu in hoeveel Ampere per uur)

Als het eigenlijklijk gewoon A moet zijn en realtime het aantal ampere toont komt het niet overeen met de real time watts van Wp actueel of je moet een heel raar voltage uit het stopcontact krijgen.
Maar het kan natuurlijk zijn dat er bepaalde dingen wel worden meegenomen in de ene berekening/meting en in de andere niet.
En als we dan verder zeuren, waarom is dat getal het belangrijkste? Dat getal eist de aandacht op, door zijn kleur zonder een echte waarde te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:23
twain4me schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:14:
als we toch aan het zeuren zijn.. waarom staat er Ah bij Wp ampere, dat is normaal de eenheid voor elektrische ontlading,. (capasiteit van een accu in hoeveel Ampere per uur)
Als we dan toch een beetje kritisch gaan worden.... ;)
Ampere per uur is ook onzin. Het is Ampereuur. Ofwel Ampere*uur. De stroom keer een tijdsduur.
Net zoiets als kWh. Is ook vermogen * tijdsduur.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
@BertusB404 @Dapdodo
Om even wat verwarring te voorkomen, menig momoblok heeft een binnen deel. Heeft meerdere goede redenen in geval van storing buiten deel. CV pomp zit binnen, de elektrische elementen zitten binnen zodat het water traject vorstvrij gehouden kan worden bij problemen met het compressor deel. Afhankelijk van merk en vaak bij passende prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
BertusB404 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 06:56:
Hallo allen,

Wij hebben plannen om ons huis gasloos te maken. Het gaat om een tussenwoning uit 1976. Inmiddels is het hele huis voorzien van kunststof kozijnen met HR++ glas.
De spouwmuren zijn na-geisoleerd met verkleefde EPS parels, de vloer met Tonzon luchtzakken en momenteel ben ik druk bezig met de zolder te isoleren met 15cm PIR.

Huidige gasverbruik zit op 1350 m3 per jaar. We koken nog op gas, CV en sww word nog verwarmd met een Intergas HR ketel.

Volgend jaar word de keuken gerenoveerd, waarbij we over gaan op inductie. Tevens word er dan ook vloerverwarming aangelegd op de benedenverdieping, waarna we over willen op een warmtepomp. De radiatoren van beneden zullen naar boven verhuizen naar de slaapkamers om daar meer capaciteit te hebben.

Uiteraard wil ik al graag het een en ander voorbereiden zodat ik rekening kan houden met het verleggen van leidingwerk etc. Mijn vraag is dan ook welke keuzes ik daarvoor nu al zou moeten maken. (Er moet een koof open in de keuken welke tot aan zolder loopt)

Monobloc of split?
All-in-one of aparte boiler?
Welk vermogen? (Voor nu misschien nog minder belangrijk)
Ter aanvulling op @Dapdodo:
  • Voor berekening vermogen kun je de forumle uit TS ter indicatie gebruiken: m3 gas x 8 / 1650 = benodigd vermogen WP in kWh. In je huidige situatie kom je dan op 1350 x 8 / 1650 = 6,54 kWh. Afgerond dus 7 kWh afgiftevermogen nodig. Kan minder worden als je isolatie effect nog niet is meegerekend in het huidige m3 verbruik.
  • SWW inbouw of apart hangt af van je verbruik. Groot gezin vraagt meer warm water, dus groter SWW vat. En dan is het ook bog afhankelijk van gedrag/SWW gebruik. Los vat vat vraagt ook meer ruimte, en geeft (ook naar toekomst) meer flexibiliteit. Denk aan als je tzt WP gaat vervangen of een zonnecollector/heatpipes wilt koppelen (dan wel een SWW vat met extra solarspiraal bestellen ;)).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:16:
[...]

(27.5 - 24.7) * 4.187 * (15.6/60) * 1000 = 3048.136
Dat wordt met round() 3048 W
En met math.abs, een positief getal indien @Dylantje2 begint te koelen.

@Dylantje2
Die formule heb ik eigenlijk uit mijn kamstrup.
Ik neem Ta, Tr, flow uit de kamstrup, en reken daarmee het afgegeven vermogen uit.
En dan moet dan dezelfde waarde hebben als mijn Kamstrup aangeeft.

Dus die klopt.

Maar je hebt geen kamstrup, maar
-Chinese DS18b20'ers op een leiding geplakt en niet 0.01 C nauwkeurig zoals een kamstrup.
-Een chinese kWh meter, en hoe wordt die uitgelezen? En is dat realtime met de overige waarden?
218.5 watt. Kan dat uberhaupt?. Mijn mitsu heb ik niet lager dan 450 watt. Maar dat is geen pana
1900 / 450 = 4.22 Dat klinkt al geloofwaardiger, maar ook weer een aanname.
-Die flow van de Panasonic is ook nauwkeurig?
-verwerking via domoticz, samen met je andere 12655 ID's
-Grafana querys? Max, Mean, etc. ?

Teveel onbetrouwbare data dus die de kloppende formule om zeep helpen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-10-2020 11:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-07 19:47
Dapdodo schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 07:34:
@BertusB404 Wat ik zou doen:
- Bedenk korte route voor SWW. Kan dat niet denk aan heetwaterkraan oid.
- Bereken je toekomstig warmteverlies via abakus.de en controleer dat met je gaswaarden.
- Neem de leidingen voor verwarming dik 28 of 32, zeker de vvw.
- Zorg dat je afgifte door vvw 25% overgedimensioneerd is.
- Schrijf links al je toekomstige warmtebronnen en rechts alle afgifte/verlies punten op papier.
- Hoe kan je de rechtse nog beter beperken (afzuigkap/ventilatie/douche vent) cq hoe ga je recupereren met WTW oplossingen als ventilatieboiler en waar stop je dan het warme water in.
- Bedenk de locaties van binnen en buiten delen van de installatie en hoe je ze gaat verbinden
Grote afstand split, weinig ruimte binnen mono. Want mono kan je op de begane grond intakken op CV, zonder binnendeel. Maar dan heb je iets van SWW bereiding ergens anders nodig. Zoals Quooker beneden en ventilatieboiler boven.
- Zorg dat overal internet (utp) naar toe ligt waar je maar denk dat een apparaat komt te staan.
- Zorg dat je voldoende powerkabels (zolder el. Element, binnendeel, wpb, zonnepanelen groep) legt naar mogelijke aansluitpunten (3 fase of 1 fase). Ook een stopcontact bij je vvw verdeler, weet nooit of je nog zoneregeling wilt.
Route van de ketel naar badkamer is een meter of 3. In de keuken komt een Quooker, dus in principe hoeft er geen warm water naar de benedenverdieping.

Overdimensioneren van de vloerverwarming, hoe moet ik dat zien? Standaard is hoh 10cm voor hoofdverwarming, is dat niet voldoende?

Qua ventilatie hebben we boven de ramen ventilatieroosters, en CO2/RV gestuurde afzuiging naar buiten middels gelijkstroom ventilator. (Sinds 2017 dus wellicht zonde om die al te vervangen)

Monobloc voor CV zou een optie zijn met een WPB op zolder voor SWW. Of toch een all-in-one split/monoboc. (Vaak alleen wel beperkt tot 180l)

SWW gebruik is voornamelijk in de ochtend, maar ik werk ploegendiensten en ik zou graag willen douchen wanneer ik wil.

Het zuidwest dak ligt al vol met PV panelen, op noordoost is nog wel iets ruimte, maar of ik heatpipes kwijt kan is maar de vraag. (Komt waarschijnlijk ook PV)

Huidige gasverbruik is met alle maatregelen behalve de dak/zolderisolatie, dus zal nog iets zakken.

[ Voor 8% gewijzigd door BertusB404 op 25-10-2020 09:31 ]

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Babsan schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:49:

[...]
Jou dt is gewoon belachelijk hoog, bij mij zitten de radiators tussen één en twee graden, die staan vol open, en de vloer zit rond vier of vijf graden. Ook gewoon vol open.
Jij hebt gewoon flow te weinig in mijn ogen.
Werk je wel met buffer en secundaire pomp?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@reneeke1970 Volgens mij heeft @Babsan geen secundaire pomp, en zou in principe ook niet nodig moeten zijn als zijn afgifte op orde is en altijd alles open staat.

Dat hij een dT van 6 heeft komt volgens mij omdat hij dit zelf heeft ingesteld.
@Babsan zet deze eens op 3, en wat gebeurt er dan :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babsan
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-06-2023
Nee is de pana pomp die alles moet doen. Ook in de vloerverwarming is het nu zonder pomp. Ja zou het voor mij een hele verbetering zijn als ik afgiftesysteem ontkoppel van de warmtepomp? Door buffer niet op de retour te hebben zoals nu maar als apart circuit.

ja weet niet hoe gewoon vol open is? Probeer juist de retour temperaturen overal gelijk te krijgen omdat ik hier veel lees dat ik waterzijdig moet inregelen. Maar zal proberen dT op alle afgifteaystemen wel zo laag mogelijk te houden. Als ik het hexadecimale getal voor max pump rate omhoog gooi kan ik de flow nog iets hoger krijgen had ik gezien, zal dat ook weer doen.
Grolsch de thermostaat vraagt continu maar toch het afslaan. Ik zal dan zelfs de serre open zetten als test, verwarmen voor de mussen maar wel meer afgifte. En weer meeste retourventielen goed open zetten. Lastig in balans te brengen hier, maar ik zoek een soort Sweet spot tussen weinig runs en goed waterzijdig ingeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:52

Wuursj

want worst is al bezet

TweakersOnly schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:44:
Bij jouw WP wordt buiten unit standaard niet gevoed vanuit de binnen unit. Dat kan ook niet met het dunne snoertje dat er (standaard) aan zit. Vanuit binnen unit lopen alleen 2 of 4 stuurstroomkabeltjes naar de buitenunit.

Dus er is flink gesleuteld of de buitenunit krijgt toch ergens anders zijn prik vandaan. Of een zelf gemaakte aftakking in de binnen unit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THT4_AkxhXx1PlyvAyKJJBK9P8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6sNWWYBXHnq5YJ3Nl1MfmVC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Wuursj op 25-10-2020 10:29 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Babsan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:00:
Nee is de pana pomp die alles moet doen. Ook in de vloerverwarming is het nu zonder pomp. Ja zou het voor mij een hele verbetering zijn als ik afgiftesysteem ontkoppel van de warmtepomp? Door buffer niet op de retour te hebben zoals nu maar als apart circuit.

ja weet niet hoe gewoon vol open is? Probeer juist de retour temperaturen overal gelijk te krijgen omdat ik hier veel lees dat ik waterzijdig moet inregelen. Maar zal proberen dT op alle afgifteaystemen wel zo laag mogelijk te houden. Als ik het hexadecimale getal voor max pump rate omhoog gooi kan ik de flow nog iets hoger krijgen had ik gezien, zal dat ook weer doen.
Grolsch de thermostaat vraagt continu maar toch het afslaan. Ik zal dan zelfs de serre open zetten als test, verwarmen voor de mussen maar wel meer afgifte. En weer meeste retourventielen goed open zetten. Lastig in balans te brengen hier, maar ik zoek een soort Sweet spot tussen weinig runs en goed waterzijdig ingeregeld.
Buffer in retour, wat heb je daar nou aan.....
Plaats er een pomp bij, en ontkoppel hydraulisch, dan krijg je ook een lager stroom verbruik, ja lager dat zeg ik goed.
Dan kan je wp perfect zijn eigen flow hanteren en je bent van het gezeur af van waterzijdig in regelen. Waarschijnlijk is je wp dan nog te zwaar maar dmv een kamer thermostaat los je dat op. Zo verkrijg je vanzelf een aantal uren pauze tussen de runs, want erg veel warmte verlies zul je wel niet hebben anders had je dit probleem überhaupt al niet toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Andrehj schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:37:
[...]

Ik heb deze gebruikt voor ons (niet-Joule) 300L SWW-vat:
https://www.wolf-online-s...-bar-DN20-3-4::56086.html
Voordeel van deze is de 6 bar (meestal zijn ze 8 bar) en de grote doorlaat (3/4", dus 22 mm koper).
Nadeel is de prijs...
Is deze set ook geschikt voor de Joule? Ik heb zo'n idee van wel, maar je kan het maar beter zeker weten :) Het is wel lekker alle benodigdheden in één set.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 25-10-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:23:
[...]

Is deze set ook geschikt voor de Joule? Ik heb zo'n idee van wel, maar je kan het maar beter zeker weten :) Het is wel lekker alle benodigdheden in één set.
Ja is geschikt.
Als je al deze kosten bij elkaar telt is het dan nog goedkoper dan een wpb?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Zwerius schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:31:
[...]

Als we dan toch een beetje kritisch gaan worden.... ;)
Ampere per uur is ook onzin. Het is Ampereuur. Ofwel Ampere*uur. De stroom keer een tijdsduur.
Net zoiets als kWh. Is ook vermogen * tijdsduur.
Ampère :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Ep Woody schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:06:
[...]

En als we dan verder zeuren, waarom is dat getal het belangrijkste? Dat getal eist de aandacht op, door zijn kleur zonder een echte waarde te hebben.
Daar doe ik geen uitspraak over, iedereen mag lekker zijn eigen zinnige en onnzigge getallen belangrijk vinden. ;)

Wat ik raar vindt is het verschil maar het een zal wel door een finder achtig iets worden gemeten en het ander door de panna zelf.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 25-10-2020 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
twain4me schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:55:
[...]

Daar doe ik geen uitspraak over, iedereen mag lekker zijn eigen zinnige en onnzigge getallen belangrijk vinden. ;)

Wat ik raar vindt is het verschil maar het een zal wel door een finder achtig iets worden gemeten en het ander door de panna zelf.
Het verschil zit hem denk ik in de actualiteit van de getallen. Je kunt dit soort berekeningen niet in Grafana maken, dus dan moet dat op een andere plek. Als niet alles snel wordt bijgehouden kan daar wat verschil in zitten.

Ach, het is niet mijn dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Nu klopt de Dt in de pomp ook niet. 24.6 - 22.3 = 2.7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
AUijtdehaag schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:18:
[...]

@Dylantje2
Ik neem Ta, Tr, flow uit de kamstrup, en reken daarmee het afgegeven vermogen uit.

Dus die klopt.

-Chinese DS18b20'ers op een leiding geplakt en niet 0.01 C nauwkeurig zoals een kamstrup.
-Een chinese kWh meter, en hoe wordt die uitgelezen? En is dat realtime met de overige waarden?
218.5 watt. Kan dat uberhaupt?. Mijn mitsu heb ik niet lager dan 450 watt. Maar dat is geen pana

@Dylantje2 @Wolly

Zojuist script van @Dylantje2 in domoticz gezet en deze lijkt prima te werken.
Doordat het script elk minuut draait is de cop berekening op basis van de flow en TA en TR van vorige minuut. dus je gegeneerd vermogen en COP loopt een minuut achter.
Misschien verklaart dit de fout in het dashboard van @Dylantje2 ?
Welke vertraging heeft grafana?

De formule is volgens mij idd volgens het boekje

Vermogen water: Φ = qv x Ƥw x cw x ∆t
Φ = Vermogen in kW
Qv = volumestroom in m³/s
ρw = soortelijke massa in kg/m³ (water 981…1000)
Cw = soortelijke warmte in kJ/(kg.K) (water 4,19…4,2)
∆t = temperatuur verschil (kelvin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-07 20:01
BertusB404 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:25:
[...]

Route van de ketel naar badkamer is een meter of 3. In de keuken komt een Quooker, dus in principe hoeft er geen warm water naar de benedenverdieping.

Overdimensioneren van de vloerverwarming, hoe moet ik dat zien? Standaard is hoh 10cm voor hoofdverwarming, is dat niet voldoende?

Qua ventilatie hebben we boven de ramen ventilatieroosters, en CO2/RV gestuurde afzuiging naar buiten middels gelijkstroom ventilator. (Sinds 2017 dus wellicht zonde om die al te vervangen)

Monobloc voor CV zou een optie zijn met een WPB op zolder voor SWW. Of toch een all-in-one split/monoboc. (Vaak alleen wel beperkt tot 180l)

SWW gebruik is voornamelijk in de ochtend, maar ik werk ploegendiensten en ik zou graag willen douchen wanneer ik wil.

Het zuidwest dak ligt al vol met PV panelen, op noordoost is nog wel iets ruimte, maar of ik heatpipes kwijt kan is maar de vraag. (Komt waarschijnlijk ook PV)

Huidige gasverbruik is met alle maatregelen behalve de dak/zolderisolatie, dus zal nog iets zakken.
Welke type pijp als vloerverwarming 16x2 of 17x2, 18x2, 20x2
Ventilatie gooit toch warmte weg, misschien een ventilatiewarmtepompboiler dan vervalt die ventilatie
Je kiest ervoor om geen zonneboiler te nemen. Is goed, verdien je toch niet terug. ATON oplossing.
SWW moet je dus een top hebben, die gelaagdheid niet door wpb of WP om zeep geholpen wordt. Daar ben ik bij die allin niet zeker van. Moet je naar de spiralen kijken.
Of je kiest voor doorstromer als backup, maar dan moet je dus wel een 5x4 kabel naar boven leggen.
Je vroeg waar je aan moet denken, en split of mono ligt in mijn ogen vooral aan beschikbare ruimte en waar.
Probeer zo aan te leggen dat je geen CV buffer nodig hebt. Hier zou een 120l SWW boiler toereikend zijn, maar dat is niet bij iedereen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:47:
[...]

Ja is geschikt.
Als je al deze kosten bij elkaar telt is het dan nog goedkoper dan een wpb?
Dat is niet het enige wat telt. Een WPB van 250 liter die ik comfortabel op een houten zoldervloer zet is er niet. Het lage gewicht is toch een van de voordelen van RVS. Een WPB die ik later makkelijk aan mijn WP kan knopen ook niet echt.

Verder:
- Boiler: ~ € 915,- (via Kotly, PlumbingProducts reageert nergens op)
- WP: € 1100,- (via Budujesz)
- Divers aansluitmateriaal: € 250,- (incl. expansievat en inlaatcombinatie)
- Subsidie: € -1600,-

Totaal: ~ € 665,-

Scheelt dus ~ € 300,- voor een beter vat en meer flexibiliteit. Maar dat inderdaad niet veel goedkoper dan een 200L Atlantic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:18:
[...]

@Dylantje2

Dus die klopt.

thanks...

De cop race is voor mij ook niet het doel...
Dallas wel op 0.00 [ en allemaal gecheckt op 100 graden ]
Kwh is Mid [ maar ik gebruik een shelly ]
flow kan ook op 15.5 liter vast zetten ,maar hij beweegt zoals de pana aangeeft, is mss niet de beste
Tsja Domoticz.
Grafana geeft aan wat Domoticz pusht, maar zou iets wel iets van momenten in kunnen zitten klopt..

Maar wat ik zei, graaddagen dan maar:-)

@Wolly scherp zicht heb je :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:32:
[...]

Dat is niet het enige wat telt. Een WPB van 250 liter die ik comfortabel op een houten zoldervloer zet is er niet. Het lage gewicht is toch een van de voordelen van RVS. Een WPB die ik later makkelijk aan mijn WP kan knopen ook niet echt.

Verder:
- Boiler: ~ € 915,- (via Kotly, PlumbingProducts reageert nergens op)
- WP: € 1100,- (via Budujesz)
- Divers aansluitmateriaal: € 250,- (incl. expansievat en inlaatcombinatie)
- Subsidie: € -1600,-

Totaal: ~ € 665,-

Scheelt dus ~ € 300,- voor een beter vat en meer flexibiliteit. Maar dat inderdaad niet veel goedkoper dan een 200L Atlantic.
Ik vind RVS helemaal niet beter, gaat regelmatig kapot dat dunne spul.
En 300 kg op houten vloer met beetje ondersteuning van steunen aan muur of dak moet geen probleem zijn hoor.
Ik ga gewoon verder met je proces volgen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:38:
[...]

Ik vind RVS helemaal niet beter, gaat regelmatig kapot dat dunne spul.
En 300 kg op houten vloer met beetje ondersteuning van steunen aan muur of dak moet geen probleem zijn hoor.
Ik ga gewoon verder met je proces volgen.....
Dat ik niet erg besluitvaardig bent had je wellicht al door O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:40:
[...]

Dat is niet erg besluitvaardig bent had je wellicht al door O-)
Ik kreeg al vermoeden haha
PS als Poolse verzendkosten gelijk blijven met twee apparaten dan roep even....

[ Voor 16% gewijzigd door reneeke1970 op 25-10-2020 11:45 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Dewim1 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:27:
[...]

@Dylantje2 @Wolly

Zojuist script van @Dylantje2 in domoticz gezet en deze lijkt prima te werken.
Doordat het script elk minuut draait is de cop berekening op basis van de flow en TA en TR van vorige minuut. dus je gegeneerd vermogen en COP loopt een minuut achter.
Misschien verklaart dit de fout in het dashboard van @Dylantje2 ?
Welke vertraging heeft grafana?

De formule is volgens mij idd volgens het boekje

Vermogen water: Φ = qv x Ƥw x cw x ∆t
Φ = Vermogen in kW
Qv = volumestroom in m³/s
ρw = soortelijke massa in kg/m³ (water 981…1000)
Cw = soortelijke warmte in kJ/(kg.K) (water 4,19…4,2)
∆t = temperatuur verschil (kelvin)
Tsja..
Wat ik zo'n beetje heb is voor mij zeker niet heilig.
Maar vorige winter al vaker gevraagd.
Zijn er mensen met kamstrupp en dan deze formule ernaast.
Dan is ook te zien wat de flow van pana zegt/doet.
De Dallas heb ik wel vertrouwen in. De flow is de zwakste schakel, als die niet klopt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:44:
[...]

Ik kreeg al vermoeden haha
PS als Poolse verzendkosten gelijk blijven met twee apparaten dan roep even....
Hoe bedoel je?

Overigens is het voordeel van RVS ook nog het naar boven tillen van de spullen. 2x 45kg is toch echt makkelijker dan 1x 100kg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:07:
[...]

Hoe bedoel je?

Overigens is het voordeel van RVS ook nog het naar boven tillen van de spullen. 2x 45kg is toch echt makkelijker dan 1x 100kg :)
Klopt, maar over drie jaar nog een keertje sjouwen is toch.......

Je hwlx uit polen toch? Mag hier geen prijs afspraken haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dylantje2 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:02:
[...]

Tsja..
De Dallas heb ik wel vertrouwen in. De flow is de zwakste schakel, als die niet klopt.....
De berekening zoals die hier staat is technisch goed, de vraag is alleen of die ook goed geimplementeerd is. Daar is twijfel over.

Ik heb hier een Sensus Pollucom (zelfde idee) als een kamstrup

Als ik daar de berekening op loslaat krijg ik het volgende:
3.11 K * 485.97 l/h / 3600 * 4.2=1.76326115 kW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evhkVrfh8RTAJjttjnXWJZWYk9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gBOBqreueNXrbyCh78ZbkerE.png?f=fotoalbum_large

De vraag is alleen, met welke data reken jij, welke data presenteer jij, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:32:
[...]

Je mag me altijd een PM sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:32:
[...]

Ik heb liever een vat uit NL dan uit IR
Die (dronken) lui kunnen niet lassen...

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-10-2020 12:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
Dylantje2 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:02:
[...]

Tsja..
@Nickkie55

@Dylantje2 en ik vragen ons af of de flow die de Panasonic aangeeft veel afwijkt van de kamstrup
kan jij ons daar meer duidelijkheid over geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dewim1 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:53:
[...]

@Nickkie55

@Dylantje2 en ik vragen ons af of de flow die de Panasonic aangeeft veel afwijkt van de kamstrup
kan jij ons daar meer duidelijkheid over geven?
Pana zegt dat ik schommel tussen de 7.3 en 7.6 l/m. Je hebt het gemiddelde van een uur gezien. Dat kan je terugrekenen naar l/m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-07 22:29
Actuele waardes op 19Hz (laagste vermogen dus)

Kamstrup 684l/h
Pana: 651l/h

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Nickkie55 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:58:
Actuele waardes op 19Hz (laagste vermogen dus)

Kamstrup 684l/h
Pana: 651l/h
bedankt.

dat is een afwijking van ongeveer 5%
Pagina: 1 ... 13 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.