Hallo warmtepompvrienden!
Enkele maanden geleden is bij ons een Atlantic Alfea Extensa 10 kW geïnstalleerd, met een 300L boilervat en 50L buffervat i.v.m. (nog) geen vloerverwarming.
Helaas heeft de installateur alles op fabrieksinstellingen opgehangen en geeft op vragen verder niet thuis. Lekkere aftersales na het aftikken van een goede €20k
Op goed geluk ben ik dus zelf aan het afstellen geslagen, voor zover we de koude dagen natuurlijk al hebben gehad. Helaas heeft deze WP voor zover ik kan zien geen aansluiting voor fancy logging.
Toch kom ik er niet helemaal uit:
1. Overdag draait de pomp nagenoeg constant, terwijl de compressor uit staat. In principe niks mis mee zolang er warm water wordt gepompt, maar volgens het menu is de aanvoertemperatuur ook vaak zat 22ºC. Ik stoor me er niet aan, maar kan het kwaad voor de pomp? De gewenste temperatuur is volgens de thermostaat op dat moment ook vaak al ruim bereikt.
2. Mede doordat we geen vloerverwarming hebben zal het vinden van de ideale stooklijn een kwestie zijn van ervaren en bijsturen. We hebben nu een WAR stooklijn met een TA van 38ºC bij -10ºC, met een curve van 0.7 en een TA max/min van 45ºC / 25ºC.
Mochten we merken dat dit niet voldoende is, dan zou het een kwestie zijn van het verhogen van de TA bij -10ºC, right?
3. Omdat alles nog nieuw en leuk is, check ik het display regelmatig. Het valt me dan vaak op dat het SWW door middel van de spiraal wordt verwarmd, dat leid ik af aan het bliksemschichtje naast het kraantje. De compressor staat dan ook volledig uit. Het lijkt me dat de spiraal altijd onzuiniger verwarmt dan de warmtepomp, óók als de WP moet verwarmen tot 55ºC? Zie hieronder de instellingen, wat zou er aan de hand kunnen zijn?
SWW Instellingen:
- Tº Comfort: 53ºC
- Tº Eco: 47ºC
- Comfortschema: 13:00 - 17:00 uur
- Schakeldifferentieel: 8ºC
Compressor configuratie:
- Minimale stopduur: 12 min
- Tº max WP en SWW: 55ºC
- Post-circulatie: 180s
- Overbelasting: vrijgeven
Actuele status:
- Instelling Tº SWW: 53ºC