Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.230 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
tehfnz schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:09:
Twee weken geleden een PUHZ-SW75VAA + EHST20D-VM2D laten installeren en afgelopen weekend verhuisd ( *O* ). Gisteren de compensatiecurve aangepast in overeenstemming met de warmteverliesberekening & MELCloud geactiveerd. Met het weer van deze middag (Tb = 12°C) zou de aanvoertemperatuur 26°C moeten bedragen.
[Afbeelding]

Als ik MELCloud echter bekijk ligt Ta beduidend hoger (30 tot 31°C).
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Allemaal nog nieuwe materie voor mij, iemand een verklaring?
Even de feiten op een rij.

Je verwarmt dmv compensatiecurve, Ta zou 26 graden moeten zijn, dit wordt bevestigd door een latere screenshot.

Je hebt een buffervat en naregeling.
Blijkbaar heb jij setje PAC-TH011-E aangesloten omdat ik waarden zie bij THW6 + THW7 en heb je dispwitch SW2-6 op aan staan, anders zag je deze waarden niet.

Met andere woorden, hij regelt nu op waarde THW6, en daar wil hij 26 graden hebben.

Ik vermoed dat dat je een buffervat hebt, en dat sensor PAC-TH011-E (THW6) meet op de leiding na het buffervat, of in het buffervat. Hij gaat net zolang door met verwarmen tot dat deze sensor deze waarde geef.

Zoals eerder aangegeven vind ik setje PAC-TH011-E jammer van het geld, ik heb hem ook gehad en er weer afgehaald.

Wel frapant dat dat THW7 een hogere temperatuur weergeeft dan THW6, want THW6 is aanvoer, THW7 is retour. Maar op zich doet die THW7 niets hij regelt op THW6.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
tehfnz schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:58:
@doek55
[Afbeelding]
kan in de meegeleverde handleiding niet terug vinden naar welke waarde ik moet kijken. Maw, geen idee waar TH1A, THW1, ... voor staat.
Alle kringen zijn nageregeld, maar er is er geen enkele (vd 13) afgesloten.
Ik denk dat de aanvoertemperatuur zoveel hoger ligt, omdat de unit zijn minimale vermogen anders niet kwijt kan. Hij gaat dan de aanvoertemperatuur verhogen en daarna pendelen.
Waarom heb je eigenlijk een buffervat en naregeling?
Als je een goed geisoleerde nieuwbouwwoning hebt, is dat helemaal niet nodig, en kun je met veel lagere aanvoertemperaturen toe.
Bij ons (zelfde WP, maar zonder naregeling en momenteel, bij gebrek aan aangesloten thermostaat nu regelend op ruimtetemperatuur) heeft ie vanochtend 3 uurtjes op minimum vermogen gedraaid, en dat ziet er dan als volgt uit in Melcloud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjCTM7YsodK6dzLwwO7TORJAUVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35dBeU0w7tJv0ppYWlZUCWtN.jpg?f=fotoalbum_large
De Ta was slechts zo'n 23 graden.
(De eerlijkheid gebied me overigens wel om te zeggen dat het grootste deel van de warmte in de garage is verdwenen, waarin het na de afgelopen dagen slechts zo'n 18 graden was).
Maar ook zonder die lage garagetemperatuur zie je dat door de FTC6 door direct te sturen op ruimtetemperatuur bijzonder lange runs op laag vermogen kan maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:15

Japie.G

Colour Classic

Hoe kan ik meedoen

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:19
Zoek en vind - lees en huiver.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:07

thido

Tilburg

Doorgegeven op 1 november ;-)

verbruik:190
geleverd:850
Mcop:4.47

Check de PM op 30 september voor de gegevens van de nieuwe WP.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
@doek55
[Afbeelding]

kan in de meegeleverde handleiding niet terug vinden naar welke waarde ik moet kijken. Maw, geen idee waar TH1A, THW1, ... voor staat.

Post svp eens een foto van je hoofdscherm ? Als je modus verwarmen verkeerd ingesteld staat heb je wel een stooklijn maar die word niet gebruikt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
thido schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:47:
[...]

Doorgegeven op 1 november ;-)

verbruik:190
geleverd:850
Mcop:4.47

Check de PM op 30 september voor de gegevens van de nieuwe WP.
Hoog verbruik is goed voor de cop *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:59:
[...]

Verhaal wordt ietsje anders. Mijn vrouw had de thermostaat een graad hoger gezet op 21,0 graden. En blijkbaar past de ACE dan een compensatie toe.Daardoor stond interne setpoint in de ACE op maar liefst 48 graden.

Het is funest voor de COP maar geeft wel aan wat voor beest het van een apparaat is. 2.3kW opgenomen vermogen en gewoon bij dit weer bijna 9kW aan warmte toevoegen in huis en boilervat. Mijn boilervat is ook intussen 40 graden.

Overigens; Stooklijn die staat op 2 dacht ik. ( parameter 0010 of 11 uit mijn hoofd ).
En waar is die 9kW aan warmte gebleven? Zweten in huis? Is 1 cuub gas.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:01:
[...]

En waar is die 9kW aan warmte gebleven? Zweten in huis? Is 1 cuub gas.
Grotendeels in mijn boilervat. Die warmt vrolijk mee en was intussen ook 40 graden. Boven deden de meeste radiatoren ook hard mee. Hadden vandaag boven behoorlijk gelucht en was aardig afgekoeld boven.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

koevlaas2 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:01:
[...]

En voor je voeten!

Hier ook 1 okt aangezet en niet meer naar gekeken, heerlijk in huis en vloer met een rendement van 463% !

Eat that remeha tzerra! 8)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Andrehj schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:12:
[...]

Ik denk dat de aanvoertemperatuur zoveel hoger ligt, omdat de unit zijn minimale vermogen anders niet kwijt kan. Hij gaat dan de aanvoertemperatuur verhogen en daarna pendelen.
Dit is geen overshoot zoals eerder door mij uitgelegd, hij schakelt op een andere thermistor.
En bij de FTC5 gaat de Ta max 1,5 graad over setpoint, bij Ta 2 graden over setpoint begint het pendelen, dus dit is zeker niet zijn probleem.
Als je een goed geisoleerde nieuwbouwwoning hebt, is dat helemaal niet nodig, en kun je met veel lagere aanvoertemperaturen toe.
Onwaar, bij naregeling kun je de temperaturen afzonderlijk per ruimte van elkaar regelen.
Wij hebben ook een nieuwbouw woning die goed geïsoleerd is, slaapkamers op 18, 1 slaapkamer die nu kantoor is op 21, badkamer op 21,5, woonkamer/keuken op 21 graden. Als de zon de keuken verwarmd verwarmd de WP deze niet, en als de zon deze thermostaat verwarmd worden de overige ruimtes wel verwarmd.

Als in de woonkamer onze houtkachel aan staat wordt de woonkamer niet verwarmd maar de rest van de woning wel als dit nodig is.

Probeer dit maar eens de bereiken zonder naregeling.
Het is zeker geen bittere noodzaak, je huis wordt ook wel warm zonder naregeling, het is een soort "optie" die in ons geval het comfort verhoogd. Een handgeschakeld trabantje brengt je ook wel naar amsterdam, maar met een traploze DSG automaat kom je er veel comfortabeler.

Dus naregeling is zeker geen bittere noodzaak, maar ook zeker niet overbodig naar mijn mening.
Voor een ieders wat wils. In wat kleinere woningen met open verdiepingen zou ik het ook niet zo snel doen. Maar bij een wat grotere woning zou ik het zeker wel doen. Geringe meerprijs voor veel comfort en instelmogelijkheden.

En hoe kom je erbij dat je met een "veel" lagere Ta afkunt :? Ik meet zo'n 0,5 graden temperatuurverlies tussen Ta rechtsreeks na de WP en de Ta bij de vloerverwarmingsverdeler zo'n 20 meter verder. En daar zit dan ook nog een buffervat tussen.
Bij ons (zelfde WP, maar zonder naregeling en momenteel, bij gebrek aan aangesloten thermostaat nu regelend op ruimtetemperatuur) heeft ie vanochtend 3 uurtjes op minimum vermogen gedraaid, en dat ziet er dan als volgt uit in Melcloud:
[Afbeelding]
De Ta was slechts zo'n 23 graden.
(De eerlijkheid gebied me overigens wel om te zeggen dat het grootste deel van de warmte in de garage is verdwenen, waarin het na de afgelopen dagen slechts zo'n 18 graden was).
Maar ook zonder die lage garagetemperatuur zie je dat door de FTC6 door direct te sturen op ruimtetemperatuur bijzonder lange runs op laag vermogen kan maken.
Bij een Ta van 23 en een Tr van 21 graden en een ruimtetemperatuur van 21 graden is de afgifte zo'n 5W/m2, dus Ta 23 gaat bij niemand goed, of je moet meer dan 700m2 aan verwarmd vloeroppervlakte hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 03-11-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
@doek55
[Afbeelding]

Th1a is de ruimte temperatuur, klopt het dat deze 27c is dan snap ik meteen wel dat ta 26c niet gaat lukken, dan staat de unit alleen te pompen en compressor is uit.
Check eens bij informatie werking met code 016 de compressor frequentie ?

Je komt net van het opstookprotocol af en je vloer is nog 28c ?

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 03-11-2020 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:16
Andrehj schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:07:
[...]

Zoals al gezegd: bij vvw moet die op 60 minuten.

[...]

Wat bedoel je? Op ruimte regelt ie op ruimtetemperatuur die hij doorkrijgt van je draadloze bediening.

Maar ik begrijp eigenlijk nog steeds niet wat nu precies je probleem is. Probeer nou gewoon eens met de juiste instellingen een paar dagen op ruimtetemperatuur te draaien, zonder steeds te wisselen naar een WAR curve waarvan je ook niet weet hoe die tot stand is gekomen.
Wat gaat er precies niet goed aan sturen op ruimtetemperatuur?
Ik bedoel hoe hij op stand ruimte zijn Ta bepaald. Het enige probleem is dat de temperatuur teveel doorschiet en dat mijn cop 4,7 blijkbaar een stuk lager is dan die van @doek55. Ik moet wel zeggen het doorschieten blijft nu beperkt tot 0,7

Gewenst is nu 21,5 en de temperatuur schommelt nu tussen 21,2 en 22,2 dus valt niet tegen

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
Oops, wel in excel gezet, niet doorgegeven |:(
Nu wel :)

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Maikie18 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:24:
[...]

Ik bedoel hoe hij op stand ruimte zijn Ta bepaald. Het enige probleem is dat de temperatuur teveel doorschiet en dat mijn cop 4,7 blijkbaar een stuk lager is dan die van @doek55. Ik moet wel zeggen het doorschieten blijft nu beperkt tot 0,7

Gewenst is nu 21,5 en de temperatuur schommelt nu tussen 21,2 en 22,2 dus valt niet tegen
Hoe stel jij je setpoint op halve graden in? Dat lukt mij niet.
Hier wordt het trouwens ook boven setpoint. Bij een setpoint van 20 graden wordt het tussen de 20.5 en 21 graden, wat we een prima temperatuur vinden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
hrt schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:47:
[...]

Ik heb heb je 't 1/11 doorgegeven.. :?
kWh E 121
kWh W 477
Gemist sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ik heb de lijst van vorige maand eigenlijk ook nog niet gezien, was die al langs gekomen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
koevlaas2 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:52:
[...]

Ik heb de lijst van vorige maand eigenlijk ook nog niet gezien, was die al langs gekomen ?
Yep, die heb je niet gemist maar is uitgesteld tot nu i.v.m. nogal wat ontbrekende deelnemers. De zomer periode was toch al niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Andrehj schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:31:
[...]

Hier wordt het trouwens ook boven setpoint. Bij een setpoint van 20 graden wordt het tussen de 20.5 en 21 graden, wat we een prima temperatuur vinden.
Zo :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rm-1Di2PJTGuK5Tac5SA5nICa7c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q8G3sjc6PlR96U9ESJMJFHiO.jpg?f=user_large

Uit de posts hierboven heb ik inmiddels kunnen opmaken dankzij @Grolsch weer, dat hij op de voorloop temperatuur verwarmt. Ik zal dit morgen aanpassen naar curve.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 11-09 05:08
Andrehj schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:31:
[...]

In Melcloud kun je toch gewoon halve graden instellen?
Op de unit zelf niet inderdaad. Ik heb dus ook geen idee of hij met die halve graad daadwerkelijk wat doet. Maar wat ik lees nu, lijkt het daar wel op.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Maikie18 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:07:
[...]

[Afbeelding]

Uit de posts hierboven heb ik inmiddels kunnen opmaken dankzij @Grolsch weer, dat hij op de voorloop temperatuur verwarmt. Ik zal dit morgen aanpassen naar curve.
Als je de instelling " ruimte" kiest of voorloop temp. dan bepaald hij zelf de gewenste Ta. Dat zal aan de hand van het temperatuur verschil tussen Truimte en Tsetpoint zijn denk ik. Groot verschil geeft vermoedelijk een wat hogere Ta, maar weten doe ik dat niet.

Curve is gewoon een hele andere setting, dat bepaald de Ta aan de hand van de buitentemp. en de stooklijn die je geprogrammeerd hebt. Heb je die nu wel geprogrammeerd? Want de vorige keer kan ik herinneren dat je hem op " Curve" had gezet, en die als een speer naar de 35gr ging.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Grolsch schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:06:
[...]
Dit is geen overshoot zoals eerder door mij uitgelegd, hij schakelt op een andere thermistor.
En bij de FTC5 gaat de Ta max 1,5 graad over setpoint, bij Ta 2 graden over setpoint begint het pendelen, dus dit is zeker niet zijn probleem.
Dat maakt het wel een stuk logischer. Ik vond de afwijking tov setpoint ook al erg groot. Dank voor de correctie.
[...]

Onwaar, bij naregeling kun je de temperaturen afzonderlijk per ruimte van elkaar regelen.
Wij hebben ook een nieuwbouw woning die goed geïsoleerd is, slaapkamers op 18, 1 slaapkamer die nu kantoor is op 21, badkamer op 21,5, woonkamer/keuken op 21 graden. Als de zon de keuken verwarmd verwarmd de WP deze niet, en als de zon deze thermostaat verwarmd worden de overige ruimtes wel verwarmd.
Dat is idd een andere situatie dan bij ons. Onze woning is ook nog voorzien van WTW en 3-voudig glas, en de benedenverdieping is (op bijkeuken en garage na) 1 grote ruimte, dus die wordt toch al 1 temperatuur. Houtkachel hebben we niet.
Kantoor (op de 1e verdieping) is loopt qua vloerverwarming mee met de woonkamer en de badkamers, dus altijd open. Heeft wel (als voorzorgsmaatregel) langs de gevels (noord en oost) de VVW op 10 cm terwijl de woonkamer grotendeels 15 cm heeft.

Daarmee is (lijkt) naregeling ook niet nodig. Achteraf inbouwen zou bij ons trouwens nog steeds kunnen. Maar tot nu toe lijkt de huidige strategie nog goed uit te pakken. Na de winter weet ik het zeker.
En hoe kom je erbij dat je met een "veel" lagere Ta afkunt :? Ik meet zo'n 0,5 graden temperatuurverlies tussen Ta rechtsreeks na de WP en de Ta bij de vloerverwarmingsverdeler zo'n 20 meter verder. En daar zit dan ook nog een buffervat tussen.
Het woord "veel" had ik wellicht beter weg kunnen laten.
De Ta voor en na de buffer zal inderdaad niet veel verschillen, maar zonder buffer en naregeling staat altijd erg veel open, waardoor de WP erg makkelijk zijn vermogen kwijt kan. Bij naregeling is een groot deel van de tijd het afgifteoppervlak kleiner, waardoor de Ta omhoog moet om het minimale vermogen kwijt te worden.
Bij ons is in oktober de Ta nog niet boven de 25°C geweest, met runs van uren (meestal minimaal een halve dag). In onze situatie werkt de ruimtetemperatuurregeling van ME (met al zijn beperkingen) eigenlijk fantastisch.
Onze WP heeft in oktober voor verwarming en SWW 125 kWh verbruikt, waarmee zo'n 900m³ huis en zo'n 300m³ garage op 21 en (ca) 19°C zijn gehouden. Opbrengst kan ik nog niet meten.
Ben erg benieuwd naar jouw verbruikscijfers, want volgens mij zijn de woningen qua grootte best vergelijkbaar.
Bij een Ta van 23 en een Tr van 21 graden en een ruimtetemperatuur van 21 graden is de afgifte zo'n 5W/m2, dus Ta 23 gaat bij niemand goed, of je moet meer dan 700m2 aan verwarmd vloeroppervlakte hebben.
Zoals gezegd, vanochtend is een groot deel van de warmte in de garage verdwenen, waar het vanochtend maar zo'n 18 graden was. En dan gaat eerst al een flinke hoeveelheid zitten in het uberhaupt opwarmen van de vloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 13-09 12:45
koevlaas2 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:01:
[...]

Laag ook :+

Alles is relatief

Input 86 kwh
Output 472,7 kwh

Cop 5,5

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Robindd schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:08:
[...]
In Melcloud kun je toch gewoon halve graden instellen?
Maikie18 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:07:
Dankjewel beiden! _/-\o_ Weer wat geleerd. Wist helemaal niet dat je in Melcloud per halve graad kon verhogen. Had daarin nog nooit de temperatuur bijbesteld.
Maareh, @Maikie18 : Ik dacht dat je al lang op ruimtetemperatuur regelde. Maar ik zou als ik jou was toch ook eens proberen om op daadwerkelijk op ruimtetemperatuur te verwarmen. Dat werkt bij mij uitstekend en is ook de door ME aanbevolen instelling.

[ Voor 31% gewijzigd door Andrehj op 03-11-2020 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Andrehj schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:28:
[...]

Dat maakt het wel een stuk logischer. Ik vond de afwijking tov setpoint ook al erg groot. Dank voor de correctie.

[...]

Dat is idd een andere situatie dan bij ons. Onze woning is ook nog voorzien van WTW en 3-voudig glas, en de benedenverdieping is (op bijkeuken en garage na) 1 grote ruimte, dus die wordt toch al 1 temperatuur. Houtkachel hebben we niet.
Kantoor (op de 1e verdieping) is loopt qua vloerverwarming mee met de woonkamer en de badkamers, dus altijd open. Heeft wel (als voorzorgsmaatregel) langs de gevels (noord en oost) de VVW op 10 cm terwijl de woonkamer grotendeels 15 cm heeft.

Daarmee is (lijkt) naregeling ook niet nodig. Achteraf inbouwen zou bij ons trouwens nog steeds kunnen. Maar tot nu toe lijkt de huidige strategie nog goed uit te pakken. Na de winter weet ik het zeker.
Het kan in jouw situatie zeker goed werken zonder naregeling, net zoals het bij ons met naregeling goed werkt. Met name invloed van de zon en de houtkachel beïnvloeden de temperatuur in de ruimtes op noord.

Er is niet 1 beste keuze, overal is wat voor te zeggen en elke situatie is uniek.
[...]

Het woord "veel" had ik wellicht beter weg kunnen laten.
De Ta voor en na de buffer zal inderdaad niet veel verschillen, maar zonder buffer en naregeling staat altijd erg veel open, waardoor de WP erg makkelijk zijn vermogen kwijt kan. Bij naregeling is een groot deel van de tijd het afgifteoppervlak kleiner, waardoor de Ta omhoog moet om het minimale vermogen kwijt te worden.
Bij ons is in oktober de Ta nog niet boven de 25°C geweest, met runs van uren (meestal minimaal een halve dag). In onze situatie werkt de ruimtetemperatuurregeling van ME (met al zijn beperkingen) eigenlijk fantastisch.
Mijn WP (Oude type zubadan) is helaas wat ouder en het minimale vermogen bij Ta 25, Tbuiten +12 is 10,5KW, dus al zou ik het willen, Ta 25 is mijn WP niet voor gemaakt.

Het type wat jij hebt gaat terug naar 2,9KW thermisch bij Ta 25 Tbuiten +12, dus voor jou een goede optie!
Onze WP heeft in oktober voor verwarming en SWW 125 kWh verbruikt, waarmee zo'n 900m³ huis en zo'n 300m³ garage op 21 en (ca) 19°C zijn gehouden. Opbrengst kan ik nog niet meten.
Ben erg benieuwd naar jouw verbruikscijfers, want volgens mij zijn de woningen qua grootte best vergelijkbaar.

[...]

Zoals gezegd, vanochtend is een groot deel van de warmte in de garage verdwenen, waar het vanochtend maar zo'n 18 graden was. En dan gaat eerst al een flinke hoeveelheid zitten in het uberhaupt opwarmen van de vloer.
Bij ons is in de maand oktober 235kWh in de WP gegaan, waarvan 59kWh voor SWW en 176kWh voor CV.
Voor CV had ik een COP van 5.10 voor de maand oktober, maar oktober was dan ook erg zacht.

En dan heb ik ook nog af en toe de houtkachel aan, maar die gaat pas 's avonds na 19.00 aan, dan heb ik al 9 uur met de WP verwarmd, dus bespaar "slecht" 3 uur, dat is slechts 25% op de dagen dat ik de houtkachel aan heb (als het koud is 3 á 4 avonden in de week).

Dat jij WTW en tripple glas hebt scheelt wel op je verbruik, maar een WTW zelf verbruikt ook aardig wat stroom en onderhoudskosten, om het nog maar niet over de initiële extra investering te hebben.

Maar overal is wat voor te zeggen, smaken verschillen, er zijn nu eenmaal meerdere wegen die naar Rome leiden.

Als ik de WP's van nu kon kopen destijds had ik ook een andere keuze gemaakt. Maar toen ik voor die keuze stond (3 jaar geleden) was die keuze er niet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Andrehj schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:31:

Maareh, @Maikie18 : Ik dacht dat je al lang op ruimtetemperatuur regelde. Maar ik zou als ik jou was toch ook eens proberen om op daadwerkelijk op ruimtetemperatuur te verwarmen. Dat werkt bij mij uitstekend en is ook de door ME aanbevolen instelling.
En laat @Maikie18 dan ook die " auto/0,5/1" instelling op auto staan/zetten.
Volgens mij moet die instelling (als je een beetje schommeling accepteerd) best goed werken met de juiste instellingen die jij o.a. noemde.

Ik houd het bij mijn Panasonic thermostaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Zijn hier trouwens nog meer Mitsu gebruikers die soms met buitentemperaturen van +10 graden defrost gedrag zien :?

Vanmiddag voor de 2e keer dit stookseizoen de WP zien defrosten terwijl er volgens mij helemaal geen reden voor was..........

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/u7dl8a.jpg

Tbuiten was 11,5 graden.
Compressor frequentie loopt op naar 56Hz

Ook de logfile via Procon geeft aan dat er 17.35 een defrost aan het werk was.

Ik heb er nog niet echt een verklaring voor eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Daannn1987 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:29:
[...]

Laag ook :+

Alles is relatief

Input 86 kwh
Output 472,7 kwh

Cop 5,5
Bij mij is er iets 'mis' , mijn COP over Oktober was 4,02 en mijn Ecodan pauzeert tijdens verwarmen zo nu en dan waar deze dit vroeger nooit deed.
Zou mijn koudemiddel deels verdwenen zijn, ik heb verder nog geen klachten over SWW wat niet op temperatuur komt of een U2 melding (tekort koudemiddel). Morgen toch even nameten met een plantenspuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
@Grolsch Geen defrosts gezien hier....
@koevlaas2 Je hebt vorig jaar, fo iets eerder toch ook al koudemiddel verloren, als ik me goed herinner, en dat was een poosje zo gebleven.?

Enne.. hoe?
nameten met een plantenspuit

[ Voor 15% gewijzigd door Naalroc op 03-11-2020 22:13 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:11:
@koevlaas2 Je hebt vorig jaar, fo iets eerder toch ook al koudemiddel verloren, als ik me goed herinner, en dat was een poosje zo gebleven.?

Enne.. hoe?
[...]
Klopt, er was toen 0,6 kG verdwenen maar dat was door andere oorzaken, na het weer vullen heb ik nooit een prijswinnende COP gehad, behalve voor warm water.
Maar de COP in het warm water is nu ook 2x niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wat ik vooral probeer te achterhalen wat de parameters voor de Mitsu moeten zijn om te gaan defrosten.
Volgens mij kan ik hier niets / weinig aan instellen, maar zoeken in de Mitsubijbel op het woordje defrost door 435 pagina's geeft me net iets te veel resultaten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Grolsch schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:17:
Wat ik vooral probeer te achterhalen wat de parameters voor de Mitsu moeten zijn om te gaan defrosten.
Volgens mij kan ik hier niets / weinig aan instellen, maar zoeken in de Mitsubijbel op het woordje defrost door 435 pagina's geeft me net iets te veel resultaten :P
Het duurt nog even voordat het weer werktijd is morgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:11:

Enne.. hoe?
[...]
Ik heb een plantenspuit met zeepsop erin daar kan ik heel mooi koudemiddellekkages mee opsporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:17:
Je machine bij <= 0c voortdurend natspuiten dan put deze energie uit het toegevoerde water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
koevlaas2 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:34:
[...]

Ik heb een plantenspuit met zeepsop erin daar kan ik heel mooi koudemiddellekkages mee opsporen.
Da's geen meten... :X

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Grolsch schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:50:
Bij ons is in de maand oktober 235kWh in de WP gegaan, waarvan 59kWh voor SWW en 176kWh voor CV.
Voor CV had ik een COP van 5.10 voor de maand oktober, maar oktober was dan ook erg zacht.
En dan heb ik ook nog af en toe de houtkachel aan, maar die gaat pas 's avonds na 19.00 aan, dan heb ik al 9 uur met de WP verwarmd, dus bespaar "slecht" 3 uur, dat is slechts 25% op de dagen dat ik de houtkachel aan heb (als het koud is 3 á 4 avonden in de week).
Dankjewel, dat stelt mij weer gerust dat ik ook bij strenge winters geen capaciteitsproblemen ga krijgen.
Dat jij WTW en tripple glas hebt scheelt wel op je verbruik, maar een WTW zelf verbruikt ook aardig wat stroom en onderhoudskosten, om het nog maar niet over de initiële extra investering te hebben.
Stroom is maar 20W, dat valt mee. Onderhoud is zo nu en dan een 2x per jaar een filter van 15 euro, dus dat zijn de kosten ook niet.
Investering was wel heftig, dat klopt. In totaal staat de teller van alles wat met ventilatie te maken heeft nu op € 8700 inclusief alles. Dat verdien je dus nooit terug, maar je koopt een WTW voor comfort, niet om geld te verdienen.
Maar overal is wat voor te zeggen, smaken verschillen, er zijn nu eenmaal meerdere wegen die naar Rome leiden.
Als ik de WP's van nu kon kopen destijds had ik ook een andere keuze gemaakt. Maar toen ik voor die keuze stond (3 jaar geleden) was die keuze er niet :P
De mijne is inmiddels ook al weer vervangen door een 8 kW R32 model die vreemd genoeg marginaal minder vermogen heeft... Maar daar kon ik geen jaar meer op wachten. En dan had ik mijn subsidie ook misgelopen trouwens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
Nou ja constateren/bekijken dan ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencer112
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-06 21:25
Grolsch schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:06:
[...]

Volgens mij is dit instelbaar in het service menu:

aanpassen thermostaat verschil warmtepomp.
hier is een boven en ondergrens van +5k -5k instelbaar

daarmee bepaald de warmtepomp hoeveel k hij over zijn setpoint mag gaan voordat hij daadwerkelijk uitschakelt. en hoeveel hij er onder moet zakken voordat hij weer inschakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 01:06

Copitano

Hoorn NH

koevlaas2 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:47:
[...]

Nou ja constateren/bekijken dan ook goed.
Kleine lekkage kan zomaar de oorzaak zijn. Heb ik hier vorige winter ook gehad. Heeft me flink extra stroom gekost in januari en februari voor dat ik het via vergelijken met het jaar ervoor ontdekte. Geknelde koppelingen lekte en zijn nu vervangen door gesoldeerde koppelingen. Is gerepareerd dus en in oktober zag het er met COP 5.07 weer prima uit. :P

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
silencer112 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 23:24:
[...]

Volgens mij is dit instelbaar in het service menu:

aanpassen thermostaat verschil warmtepomp.
hier is een boven en ondergrens van +5k -5k instelbaar

daarmee bepaald de warmtepomp hoeveel k hij over zijn setpoint mag gaan voordat hij daadwerkelijk uitschakelt. en hoeveel hij er onder moet zakken voordat hij weer inschakelt.
Die instelling ken ik niet, heb jij ftc6?

Ik weet voor 99,99% zeker dat ftc5 deze instelling niet kent voor WAR

Of bedoel je die instelling die alleen maar werkt bij mitsu regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Grolsch schreef op woensdag 4 november 2020 @ 06:42:
[...]

Die instelling ken ik niet, heb jij ftc6?

Ik weet voor 99,99% zeker dat ftc5 deze instelling niet kent voor WAR

Of bedoel je die instelling die alleen maar werkt bij mitsu regeling?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4XDUI3hintYfRnBq30yy_83kFM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/spWQQm5b5fjce6sMsolyE472.png?f=user_large

Hij zal deze wel bedoelen inderdaad, maar ik heb geen idee wat daarmee ingesteld wordt.

Deze setting is inderdaad alleen actief in "Ruimte" ofwel in mijn engelse manual -> Room temp. control mode.

[ Voor 8% gewijzigd door Robindd op 04-11-2020 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
In de FTC6 manual staat iets meer info:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCcgJg5juCJpVHl-VvTIxLKyCcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/au26Z9xpHzAhtx29RILwIcu3.png?f=fotoalbum_large
Ik heb die limieten op minimaal gezet, maar in de praktijk zie ik nauwelijks fluctatie in de Ta, en zeker geen bereik van 4 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Deze instellingen doen alleen maar iets als je in de modus "Room temp. control mode" zit zoals @Robindd aangeeft.

Dus voor alle Thermostaatgebruikers / WAR gebruikers / Vaste voorlooptemp gebruikers doen deze parameters niets.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tomexergie
De monitoring WP op het tweakersforum bepalen de deelnemers wat de inhoud wordt. Ik faciliteer het binnenhalen en verwerken van de gegevens. Daarover heb ik wat vragen:

1) Deelnemers die langer dan 6 maanden niet meer gereageerd hebben schrap ik uit de lijst. Dan verdwijnen wel de meetgegevens van voorgaande jaren. Laten staan geeft lege rijen en een onnodig lange lijst.
2) Deelnemers die de WP vervangen laat ik opnieuw beginnen en de voorgaande informatie wordt dan geschrapt.
3) De elektrische meting bij Mhp: Indien de deelnemer apart buiten de WP om de kWh(e) meet (de voorkeur) dan wordt deze waarde bij het bepalen van de COP aangehouden. Immers het energieverbruik van pomp en elektronica zou volgen afspraak meegenomen moeten worden. Ik wil niet zeggen dat de producent daarmee sjoemelt, maar in ons geval nemen we dit mee. Ik adviseer om bij Mhp toch een extra kWh (e) meter aan te brengen, b.v. via de DIN rail in de meterkast of via het stopcontact. Er zijn behoorlijke verschillen gemeten tussen Mhp kWh(e) en de externe kWh(e). Het is in het belang van de deelnemer om het werkelijke verschil in COP te kunnen zien t.o.v. andere deelnemers.

Graag jullie reactie. Ik wil dit in de lijst van oktober verwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 13-09 12:45
Dikke Prima @Tomexergie !
Namens het gehele L/W Topic bedankt voor je goede zorgen :)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Laatst online: 13-09 08:27
Is dit ook het topic voor een hybride CV Ketel?

Ik heb een Nefit Ecomline uit 2002 die op is.

Eerste insteek was vervangen door een Nefit Trendline CW5. Volgens een tabel zou ik hier al rond de 200 kuub gas op verwarming/warm water besparen en ook genoeg op de pomp die zuiniger is. Kwam uit op een 250 euro besparing per jaar en ketel + installatie kost me een 1800 euro (incl materiaal / dakdoorvoer vervangen etc)

Heeft het nut nu voor een hybride ketel te kijken ipv standaard een Trendline er in te knallen.
Huis is van 2002; overal vloerverwarming. Boven radiatoren die niet openstaan. Ook is er een gaskachel voor de leuk in de woonkamer die ik niet kwijt wil. Dus lijkt me een hybride ketel de enige optie ipv volledig op warmtepomp + boiler.
Vanaf welk gebruik is een hybride ketel interessant?

Dan kom ik uit op een Nefit Enviline, maar wegen de meerkosten er tegen op; plus een buiten unit dus meer werk dan binnen ff keteltje omhangen.
Die EnviLine kost me een 4000 extra en krijg je 1700 van terug en dan maar zien hoeveel die extra bespaard :)

[ Voor 13% gewijzigd door trekker22 op 04-11-2020 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
Grolsch schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:04:
[...]
Je hebt een buffervat en naregeling.
Blijkbaar heb jij setje PAC-TH011-E aangesloten omdat ik waarden zie bij THW6 + THW7 en heb je dispwitch SW2-6 op aan staan, anders zag je deze waarden niet.

Met andere woorden, hij regelt nu op waarde THW6, en daar wil hij 26 graden hebben.

Ik vermoed dat dat je een buffervat hebt, en dat sensor PAC-TH011-E (THW6) meet op de leiding na het buffervat, of in het buffervat. Hij gaat net zolang door met verwarmen tot dat deze sensor deze waarde geef.

Zoals eerder aangegeven vind ik setje PAC-TH011-E jammer van het geld, ik heb hem ook gehad en er weer afgehaald.

Wel frapant dat dat THW7 een hogere temperatuur weergeeft dan THW6, want THW6 is aanvoer, THW7 is retour. Maar op zich doet die THW7 niets hij regelt op THW6.
Even opgezocht wat setje PAC-TH011-E is en ja, deze sensoren zitten op op de leidingen net achter het buffervat. De Ecodan is het enige verwarningstoestel aanwezig en & er wordt slechts met 1 zone gewerkt.

Kan ik als test de dipswitch SW2-6 gewoon uitschakelen en zien wat het effect is?
Andrehj schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:12:
[...]

Inregeling van de vloerverwarming, niet alle kringen zijn exact even lang, om overal een gelijke afgifte te hebben. Buffervat om systeeminhoud te vergroten, dit was volgens de berekening Mitsubishi zelf nodig. (had het liever niet gehad, gooide heel de layout die ik voor de technische ruimte voor ogen had overhoop)
koevlaas2 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:10:
[...]

Th1a is de ruimte temperatuur, klopt het dat deze 27c is dan snap ik meteen wel dat ta 26c niet gaat lukken, dan staat de unit alleen te pompen en compressor is uit.
Check eens bij informatie werking met code 016 de compressor frequentie ?

Je komt net van het opstookprotocol af en je vloer is nog 28c ?
Th1a is volgens wat ik begreep van de installateur de interne thermostaat van de unit, de externe dient nog aangesloten te worden.

Compressor frequentie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z48-SzZu6zw2-V11Kx_XW-1wAX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZ9LZa9G8jOGE8LZuOPuJjUP.jpg?f=fotoalbum_large

Opstookprotocol is inderdaad nog niet lang afgelopen. Wanneer ik thermometer contact laat maken met bovenzijde vloer (15cm polybeton) meet ik momenteel 25.8c.
Andrehj schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:28:
[...]

Soortgelijke situatie hier (WTW, 3-voudig glas- open ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Tomexergie schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:43:
De monitoring WP op het tweakersforum bepalen de deelnemers wat de inhoud wordt. Ik faciliteer het binnenhalen en verwerken van de gegevens. Daarover heb ik wat vragen:

1) Deelnemers die langer dan 6 maanden niet meer gereageerd hebben schrap ik uit de lijst. Dan verdwijnen wel de meetgegevens van voorgaande jaren. Laten staan geeft lege rijen en een onnodig lange lijst.
2) Deelnemers die de WP vervangen laat ik opnieuw beginnen en de voorgaande informatie wordt dan geschrapt.
3) De elektrische meting bij Mhp: Indien de deelnemer apart buiten de WP om de kWh(e) meet (de voorkeur) dan wordt deze waarde bij het bepalen van de COP aangehouden. Immers het energieverbruik van pomp en elektronica zou volgen afspraak meegenomen moeten worden. Ik wil niet zeggen dat de producent daarmee sjoemelt, maar in ons geval nemen we dit mee. Ik adviseer om bij Mhp toch een extra kWh (e) meter aan te brengen, b.v. via de DIN rail in de meterkast of via het stopcontact. Er zijn behoorlijke verschillen gemeten tussen Mhp kWh(e) en de externe kWh(e). Het is in het belang van de deelnemer om het werkelijke verschil in COP te kunnen zien t.o.v. andere deelnemers.

Graag jullie reactie. Ik wil dit in de lijst van oktober verwerken.
Klinkt goed! Eerste keer dat ik mee doe/een WP heb, dus interessant seizoen komt er aan.

Enige wat me nog niet duidelijk is, is wat we met defrost waarden doen. Het verbruik wel mee nemen en de opbrengst daar van niet? Dat is natuurlijk "cooling energie", waar je niets aan hebt v.w.b. het verwarmen binnenshuis. Al las ik pas dat sommige die "opgewekte" energie ook mee tellen, al lijkt het me eerder warmte onttrekken dan daadwerkelijk opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
In de praktijk blijkt dat defrost energie maar 1 tot 2% van de totale jaarenergie bedraagt. Niet alle energie meters kunnen dit apart meten. Dus voor onze meting verwaarlozen de defrost energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@Tomexergie Mogelijke aanpassing kan misschien zijn:
1) De data van diegenen die niet meer bijdragen verplaatsen naar de onderste rijen, dan blijven de courante data bovenaan, en historische data onderaan.

3)Ik heb wel een teller voor de wp, maar die geeft het totale verbruik aan, en niet gescheiden in sww en verwarming, dus dat schiet niet op, op deze manier, dacht ik?
Bovendien is het werkelijk verbruik, gemeten met de externe teller en de interne meting van de Mitsubishi, slechts 2,1% bij mij, vanaf het begin in 8/'18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Andrehj schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:32:
In de FTC6 manual staat iets meer info:
[Afbeelding]
Ik heb die limieten op minimaal gezet, maar in de praktijk zie ik nauwelijks fluctatie in de Ta, en zeker geen bereik van 4 graden.
Ik moet die FTC6 manual eens wat vaker er bij pakken lees ik nu.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ik zou de historische data verbergen in Excel, alle data zo weggooien is ook jammer van de historie.

Dus ze zijn niet meer zichtbaar, maar nog wel te achterhalen als je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
tehfnz schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:54:
[...]

Even opgezocht wat setje PAC-TH011-E is en ja, deze sensoren zitten op op de leidingen net achter het buffervat. De Ecodan is het enige verwarningstoestel aanwezig en & er wordt slechts met 1 zone gewerkt.

Kan ik als test de dipswitch SW2-6 gewoon uitschakelen en zien wat het effect is?
Dat kun je altijd proberen, kan niets kapot gaan (zover ik weet :P )
Als het goed is zie je dan die 2 waarden niet meer.
Check meteen ff of SW2-7 ook op off staat.

Wel de hele binnenunit spanningsloos maken bij het verzetten van dipswitches!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Historische data maken de lijst erg lang en niet meer goed te presenteren. Deelnemers willen graag de actuele waarde vergelijken met andere WP systemen. Ik denk dat jaren terugkijken nauwelijks wordt gedaan. De Excel files van voorgaande jaren blijven beschikbaar. Helaas heeft Tweakers geen faciliteiten om deze op te slaan en te kunnen downloaden (voor zover ik weet). Bespreek dit met de starters van dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Naalroc schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:00:
@Tomexergie Mogelijke aanpassing kan misschien zijn:
1) De data van diegenen die niet meer bijdragen verplaatsen naar de onderste rijen, dan blijven de courante data bovenaan, en historische data onderaan.
nog een keer
Historische data maken de lijst erg lang en niet meer goed te presenteren. Deelnemers willen graag de actuele waarde vergelijken met andere WP systemen. Ik denk dat jaren terugkijken nauwelijks wordt gedaan. De Excel files van voorgaande jaren blijven beschikbaar. Helaas heeft Tweakers geen faciliteiten om deze op te slaan en te kunnen downloaden (voor zover ik weet). Bespreek dit met de starters van dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:54
trekker22 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:53:
Is dit ook het topic voor een hybride CV Ketel?

Ik heb een Nefit Ecomline uit 2002 die op is.

Eerste insteek was vervangen door een Nefit Trendline CW5. Volgens een tabel zou ik hier al rond de 200 kuub gas op verwarming/warm water besparen en ook genoeg op de pomp die zuiniger is. Kwam uit op een 250 euro besparing per jaar en ketel + installatie kost me een 1800 euro (incl materiaal / dakdoorvoer vervangen etc)

Heeft het nut nu voor een hybride ketel te kijken ipv standaard een Trendline er in te knallen.
Huis is van 2002; overal vloerverwarming. Boven radiatoren die niet openstaan. Ook is er een gaskachel voor de leuk in de woonkamer die ik niet kwijt wil. Dus lijkt me een hybride ketel de enige optie ipv volledig op warmtepomp + boiler.
Vanaf welk gebruik is een hybride ketel interessant?

Dan kom ik uit op een Nefit Enviline, maar wegen de meerkosten er tegen op; plus een buiten unit dus meer werk dan binnen ff keteltje omhangen.
Die EnviLine kost me een 4000 extra en krijg je 1700 van terug en dan maar zien hoeveel die extra bespaard :)
Bij vloerverwarming kan je altijd met een warmtepomp werken.
De logische keuze is een warmtepomp (zonder gasketel)
Evt. Kan je voor hybride kiezen, maar daar weet ik de argumenten niet voor. Is eigenlijk koudwatervrees
Hybride is wel beter (lees TCo lager ) dan gasketel stand alone

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
BarryH schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:41:
[...]

Bij vloerverwarming kan je altijd met een warmtepomp werken.
De logische keuze is een warmtepomp (zonder gasketel)
Evt. Kan je voor hybride kiezen, maar daar weet ik de argumenten niet voor. Is eigenlijk koudwatervrees
Hybride is wel beter (lees TCo lager ) dan gasketel stand alone
Ik zit beetje met het feit dat ik nog een gashaard heb; de gas aansluiting kost je 170 euro per jaar. Als je dat 15 jaar bespaard is zeker een aardig bedrag.

Tevens waar plaats ik de buiten unit, kan dit boven op een dakkapel? Een CV ketel binnen vervangen is een half dag werk, echter een warmtepomp is toch een heel andere operatie.
Stel een Nefit EnviLine geheel electric ben ik een 5k kwijt voor de 5kw en de 9kw is al 6500 euro. Installatie ketel is een 350 euro en bij een warmtepomp denk ik al hele andere orde.

Vind het een lastige afweging. En een 190 liter boiler bij EnviLine, dan kun je max 20 minuten douchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:27
trekker22 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:53:
...
...
Zonder antwoord te geven op je vragen (excuus :9) waarom zou je met een gaskachel alleen hybride als optie zien? Ik woon ook in een huis uit 2002 met vloerverwarming beneden, boven radiatoren die bijna dicht staan en een gaskachel in de woonkamer die we nog gebruiken. We zijn erg tevreden met onze warmtepomp+boiler :*) (wel gaan we nu pas ons eerste winter seizoen in).

Als ik de gasaansluiting uiteindelijk te duur vind voor de gashaard dan ga ik uitzoeken of ik de gashaard kan laten ombouwen naar propaan. Daarvoor moet je wat geluk hebben met leidingen denk ik want zo'n fles wil je niet in de woonkamer/hal.

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Luc S schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:48:
[...]

Zonder antwoord te geven op je vragen (excuus :9) waarom zou je met een gaskachel alleen hybride als optie zien? Ik woon ook in een huis uit 2002 met vloerverwarming beneden, boven radiatoren die bijna dicht staan en een gaskachel in de woonkamer die we nog gebruiken. We zijn erg tevreden met onze warmtepomp+boiler :*) (wel gaan we nu pas ons eerste winter seizoen in).

Als ik de gasaansluiting uiteindelijk te duur vind voor de gashaard dan ga ik uitzoeken of ik de gashaard kan laten ombouwen naar propaan. Daarvoor moet je wat geluk hebben met leidingen denk ik want zo'n fles wil je niet in de woonkamer/hal.
zo dat klinkt precies als onze case inderdaad. Ik heb kruipruimte onder de gashaard, misschien dat dat een optie was :-)
Wat heb je laten installeren?

Koelen gaat via de vloerverwarming? Dat zou wel een goede zijn in de zomer.

Vind het ook lastig prijzen / types te vergelijken tov makkelijk de cv ketel omhangen in een halve dag werk.
Iemand bekend met een goede installateur in noord limburg?

[ Voor 8% gewijzigd door trekker22 op 04-11-2020 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
trekker22 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:50:
[...]

zo dat klinkt precies als onze case inderdaad. Ik heb kruipruimte onder de gashaard, misschien dat dat een optie was :-)

..........
Propaan en butaan zijn zwaarder dan lucht, dus die fles moet zeker nooit in de kruipruimte!
Als die haard tegen een buitenmuur aanstaat, is de keus eenvoudig: een 10 mm gaatje door de muur, en de fles buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:27
@trekker22 Hier staat een Mitsubishi Ecodan 7.5 kW met een 300L DJG boiler. Ik heb me laten adviseren door @koevlaas2 en hij heeft de boel ook besteld en geïnstalleerd. Ik woon in omgeving Eindhoven dus dan is Noord Limburg maar een klein stukkie verder voor hem >:)

Ik weet niet of je de topicstart al hebt gelezen maar wellicht dat je zelf al een voorkeur krijgt voor een bepaalde installatie als je daar doorheen bent.

Koelen, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik heb zelf het idee dat ik de temperatuur binnen ermee in toom heb kunnen houden maar ik ben nog niet helemaal tevreden met de afstelling die ik had. Hij heeft afgelopen zomer veel staan pendelen en ik had ijskoude voeten O-)

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
Naalroc schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:00:
Bovendien is het werkelijk verbruik, gemeten met de externe teller en de interne meting van de Mitsubishi, slechts 2,1% bij mij, vanaf het begin in 8/'18
Bij mijn Panasonic is het verschil enorm
Intern 104kWh (COP=7,47)
extern 167kWh (COP=4,72)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Conclusie: Mitsi registreert beter dan de Pana >:)
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:19
@trekker22 Voor hybride opstellingen kan Remeha via een tooltje op de website een indicatie geven wat de terugverdientijd voor bestaande woningen is.
De VEH heeft een actie lopen voor collectieve inkoop van de Remeha Elga ACE wp.
Rendabel lijkt het hele verhaal volgens VEH pas bij een huidig verbruik van 1500m³ gas te zijn.

Bij 750 m³ gasverbruik is de tvt volgens het tooltje van Remeha dan ook ca. 20 jaar. YMMV
Ik ben benieuwd wat de tvt bij een all-electric oplossing uit NL dan is :F. (Niet schrikken).
Blijkbaar wordt bij meer energiezuinige woningen een warmtepomp steeds onrendabeler?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
tehfnz schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:54:
[...]

[...]

Inregeling van de vloerverwarming, niet alle kringen zijn exact even lang, om overal een gelijke afgifte te hebben. Buffervat om systeeminhoud te vergroten, dit was volgens de berekening Mitsubishi zelf nodig. (had het liever niet gehad, gooide heel de layout die ik voor de technische ruimte voor ogen had overhoop)

[...]

Th1a is volgens wat ik begreep van de installateur de interne thermostaat van de unit, de externe dient nog aangesloten te worden.

Compressor frequentie:
[Afbeelding]

Opstookprotocol is inderdaad nog niet lang afgelopen. Wanneer ik thermometer contact laat maken met bovenzijde vloer (15cm polybeton) meet ik momenteel 25.8c.

[...]

Soortgelijke situatie hier (WTW, 3-voudig glas- open ruimtes.
Laat de vloer eerst een paar dagen afkoelen, dan heeft de warmtepomp de mogelijkheid iets op te stoken ipv dat ie nu aan een snel draaiend wiel draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Robindd schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:56:
[...]

En laat @Maikie18 dan ook die " auto/0,5/1" instelling op auto staan/zetten.
Volgens mij moet die instelling (als je een beetje schommeling accepteerd) best goed werken met de juiste instellingen die jij o.a. noemde.

Ik houd het bij mijn Panasonic thermostaat :)
Hij staat ook op auto.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0YJCe8a.png

Dit is de run van vandaag

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NIL1ZFZ.png

Het is inmiddels 23 graden (moet wel zeggen dat kan nu deels door de zon komen)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8xbCLhE.png

En dan zijn er ook nog deze temperaturen die dezelfde benaming hebben als bij de systeem temperaturen maar wel heel anders zijn?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4cAkuZ7.png

[ Voor 11% gewijzigd door Maikie18 op 04-11-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
@koevlaas2 bedankt voor de tip. Verwarmen ruimte verboden als het goed is (zie foto):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGPs06VfNpKD_im-nYe6yU21chE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aijb7RCf5N1gpvkezsXVi4jd.jpg?f=fotoalbum_large

Zal dagelijks eens 3 tal metingen van de vloertemperatuur doen. Vanaf welke gemeten temperatuur raad je aan de verwarming terug aan te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
tehfnz schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:24:
@koevlaas2 bedankt voor de tip. Verwarmen ruimte verboden als het goed is (zie foto):
[Afbeelding]

Zal dagelijks eens 3 tal metingen van de vloertemperatuur doen. Vanaf welke gemeten temperatuur raad je aan de verwarming terug aan te zetten?
Hoe warm wil je het hebben, je vloertemperatuur is ongeveer de ruimtetemperatuur denk ik dus wil je 21c behouden dan zet je 'm bij 21 weer aan.
Het is nu wat kouder buiten dus schiet het een klein beetje op met afkoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Maikie18 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:34:
[...]

Hij staat ook op auto.

[Afbeelding]

Dit is de run van vandaag

[Afbeelding]

Het is inmiddels 23 graden (moet wel zeggen dat kan nu deels door de zon komen)

[Afbeelding]

En dan zijn er ook nog deze temperaturen die dezelfde benaming hebben als bij de systeem temperaturen maar wel heel anders zijn?

[Afbeelding]
Zo warm is het op de ebbenberg niet hoor. ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Luc S schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:36:

Koelen, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik heb zelf het idee dat ik de temperatuur binnen ermee in toom heb kunnen houden maar ik ben nog niet helemaal tevreden met de afstelling die ik had. Hij heeft afgelopen zomer veel staan pendelen en ik had ijskoude voeten O-)
Het probleem met koelen is al snel dat je je vermogen niet kwijt kan met pendelen tot gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-08 15:54
Meet iedereen hier met een (relatief dure) Kamstrum of zijn er ook goedkope alternatieven om een best prima idee te hebben van het verbruik / CoP etc.? En om te kunnen loggen wanneer hij aan springt, pendelt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
rolandmegens schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:46:
Meet iedereen hier met een (relatief dure) Kamstrum of zijn er ook goedkope alternatieven om een best prima idee te hebben van het verbruik / CoP etc.? En om te kunnen loggen wanneer hij aan springt, pendelt etc.
Procon A1M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Copitano schreef op woensdag 4 november 2020 @ 02:49:
[...]

Kleine lekkage kan zomaar de oorzaak zijn. Heb ik hier vorige winter ook gehad. Heeft me flink extra stroom gekost in januari en februari voor dat ik het via vergelijken met het jaar ervoor ontdekte. Geknelde koppelingen lekte en zijn nu vervangen door gesoldeerde koppelingen. Is gerepareerd dus en in oktober zag het er met COP 5.07 weer prima uit. :P
Net gemeten met zeepsop, koppelingen lekken niet en de leidingen bestaan uit 1 stuk dus dat lekt waarschijnlijk ook niet.
Alklima zegt dat ik contact moet opnemen met mijn installateur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 20:05
@koevlaas2 Volgens mij heeft @rolandmegens een LG warmtepomp, daar werkt die Procon toch niet mee?

Twee goedkope dinrail tellers met S0 is een simpele manier om in ieder geval het verbruik goed te meten. Daar lijkt bij de meeste WPs de grootste onnauwkeurigheid te zitten. Verder zou je de Ta en Tr kunnen meten met een stel DS18B20 sensoren waardoor je in combinatie met de interne flow meting ook wel tot een iets betere benadering van de warmte productie moet kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Heronimo schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:53:
@koevlaas2 Volgens mij heeft @rolandmegens een LG warmtepomp, daar werkt die Procon toch niet mee?
O ja, nee dat word 'm dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Neem dan de MelcoBEMS-MINI
En een kWh meter?

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2020 15:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
rolandmegens schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:46:
Je kunt ook een gebruikte unit nemen, zeker voor de eerste periode als je met name wil controleren hoe alles draait is dat een goede optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Ep Woody schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:06:
[...]

Je kunt ook een gebruikte unit nemen, zeker voor de eerste periode als je met name wil controleren hoe alles draait is dat een goede optie.
Ik zie op eBay inderdaad oudere versies van de Multical 302 voor minder dan 50 euro staan zonder MBus. Iemand ervaring hiermee: https://www.ebay.com/itm/...-1-Qn-Qp-2-5/273521742220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Heronimo schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:47:
[...]

Ik zie op eBay inderdaad oudere versies van de Multical 302 voor minder dan 50 euro staan zonder MBus. Iemand ervaring hiermee: https://www.ebay.com/itm/...-1-Qn-Qp-2-5/273521742220
Ik ben voor een Sensus Pollucom E gegaan met mbus. Geen recente calibratie, maar dat maakt niet heel veel uit. Het gaat toch voor een goed inzicht, niet om een perfecte meting te hebben om te kunnen gebruiken voor een afrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Ep Woody schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:49:
[...]

Ik ben voor een Sensus Pollucom E gegaan met mbus. Geen recente calibratie, maar dat maakt niet heel veel uit. Het gaat toch voor een goed inzicht, niet om een perfecte meting te hebben om te kunnen gebruiken voor een afrekening.
Heb je een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
https://zaehleronlineshop...us-PolluCom-E-Qn-25-52-mm

maar dan tweedehands. Gewoon even in hun ebay shop en online shop kijken. Qn1.5 vanwege de accuratie bij lage waterhoeveelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Volgens mij had ik zoiets gekocht:
https://www.ebay.de/itm/W...ngenzaehler-/283460704521

Beetje geluk hebben met het aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Heronimo schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:47:
[...]

ja ik, tot op zekere hoogte.
de multical, zonder mbus, ligt hier te wachten op de installatie.
die installatie is, hopelijk, 19 november.

ik had me wel verkeken op dat er geen mbus op zit, maar dat maakt me dan even niet zoveel meer uit.
wat ik wel wil opmerken is dat het absolute tweedehandjes zijn.
de mijne lekte nog gitzwart water, de aansluitingen waren erg vuil en... er zat een scheur in de kabel van de sensor waardoor ik vermoed dat ie stuk is!

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Dit zijn de (gemiddelde?) uurtemperaturen over de hele dag.
[Afbeelding]
En zijn de temperaturen van een uur, met steeds één meetpunt per minuut.

Overigens vind ik je Ta wel erg hoog is je WP vooral 's nachts aan het verwarmen. Kun je geen nachtverlaging instellen? Overdag verwarmen is beter voor je COP. Hier heeft de WP alleen vanochtend 3 uur gedraaid en toen vooral om de garage op te warmen (met Ta 24 graden). Na de SWW-run (start om 12 uur) was het in de woonkamer al boven de 21 graden en is de WP niet meer aangegaan. Inmiddels is het door de zon al 22 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-08 15:54
Heronimo schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:53:

Twee goedkope dinrail tellers met S0 is een simpele manier om in ieder geval het verbruik goed te meten. Daar lijkt bij de meeste WPs de grootste onnauwkeurigheid te zitten. Verder zou je de Ta en Tr kunnen meten met een stel DS18B20 sensoren waardoor je in combinatie met de interne flow meting ook wel tot een iets betere benadering van de warmte productie moet kunnen komen.
Scherp dat je dat weet ;)
Ik moet bekennen dat ik niet helemaal thuis ben in deze materie. De LG heeft een modbus aansluiting. Geeft het nauwkeurige resultaten om die te gebruiken? Of moet je het eigenlijk echt helemaal lostrekken en gewoon een meter plaatsen tussen de stroom voorziening van de unit?
Dergelijke losse sensoren moeten dan met een arduino of raspberry pi gekoppeld worden en daar moet dan software voor geschreven worden neem ik aan? Dat is voor mij helaas net iets te ver uit mijn comfortzone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bianca had het koud, thermostaat op 21 gezet ( vanaf 20.1 op dat moment ). Even filmpje gemaakt bij de binnenunit.

YouTube: ELGA ACE 6kW geluid binnenunit & vermogen

Vermogen loopt uiteindelijk nog verder op tot maar liefst 9kW

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mkleinman schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:51:
Bianca had het koud, thermostaat op 21 gezet ( vanaf 20.1 op dat moment ). Even filmpje gemaakt bij de binnenunit.

Ik wil enthousiasme niet temperen, maar het lijkt mij onlogisch als een apparaat wat verkocht wordt als 6kW tot 9kW loopt. Als dat het geval was dan zouden de marketing mensen dit natuurlijk maar al te graag verkopen ;)

Heb je een mogelijkheid om te controleren of dit wel klopt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:52
mkleinman schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:51:

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren zodra je gesloten verdeler aangesloten is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:18
Maar even, uiteindelijk is het toch niet gek dat de WP's met dit weer hogere waarden laten zien? Ze zijn uiteindelijk gespecced op bijbehorend bijvoorbeeld A7 W35 en dan 6kW kunnen produceren met een redelijke COP.

Een 11kW Hitachi haalt momenteel ook 15kW begreep ik elders. Er zit nog zo veel warmte in de lucht dat een COP van 1-2-3 punten meer niet bijzonder lijkt.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
Gieliovd520 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:23:
Maar even, uiteindelijk is het toch niet gek dat de WP's met dit weer hogere waarden laten zien? Ze zijn uiteindelijk gespecced op bijbehorend bijvoorbeeld A7 W35 en dan 6kW kunnen produceren met een redelijke COP.

Een 11kW Hitachi haalt momenteel ook 15kW begreep ik elders. Er zit nog zo veel warmte in de lucht dat een COP van 1-2-3 punten meer niet bijzonder lijkt.
Met je fiets rij je berg af ook een hogere topsnelheid idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Wolly schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:10:
[...]

Ik wil enthousiasme niet temperen, maar het lijkt mij onlogisch als een apparaat wat verkocht wordt als 6kW tot 9kW loopt. Als dat het geval was dan zouden de marketing mensen dit natuurlijk maar al te graag verkopen ;)

Heb je een mogelijkheid om te controleren of dit wel klopt?
Cijfers kloppen echt. Ik meet, met vertraging, dezelfde aanvoertemperatuur, retourtemperatuur en flow. Daarbij meet ik ook 2.3kW opgenomen vermogen met plugwise.

2,3kW opgenomen vermogen * COP4 = 9.2kW vermogen.

Binnenkort komt er een geijkte Multical 302 tussen dan heb ik geijkte outputdata van mijn ELGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:48
We krijgen een Alpha Innotec LWD 50 of 70, de installateur liet weten dat de buitenunit minimaal 3x3 meter vrije ruimte moet hebben. Hoe serieus moet ik dit nemen? Kunnen we echt niets plaatsen in die 9m2? Ik zie in dit topic dat buitenunits soms zelfs een omkasting krijgen, dus 3x3 meter afstand vrijhouden leek me een vreemd advies. De unit gaat nu achter de garage hangen, één van de kopers probeert een installateur te vinden die dit achteraf met garantie bovenop de garage kan plaatsen. Zo komt het wel pal naast de wand van de grote slaapkamer. Zal dit voor getril en gebrom zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:23
mister_S schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:54:
We krijgen een Alpha Innotec LWD 50 of 70, de installateur liet weten dat de buitenunit minimaal 3x3 meter vrije ruimte moet hebben. Hoe serieus moet ik dit nemen? Kunnen we echt niets plaatsen in die 9m2? Ik zie in dit topic dat buitenunits soms zelfs een omkasting krijgen, dus 3x3 meter afstand vrijhouden leek me een vreemd advies. De unit gaat nu achter de garage hangen, één van de kopers probeert een installateur te vinden die dit achteraf met garantie bovenop de garage kan plaatsen. Zo komt het wel pal naast de wand van de grote slaapkamer. Zal dit voor getril en gebrom zorgen?
Was dit een R290 koudemiddel (propaan) toestel, dan zijn de veiligheidszones wel wat groter als normaal.
3m vrije verkeersruimte kan dan kloppen, maar een gesloten muur kan een barrier zijn. Waardoor je terug kunt naar normalere waarden. Maar ramen mogen niet open kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 04-11-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:48
Bedoel je dat die veiligheidszone nodig is omdat er propaan in zit? Wat zal er gebeuren als daar in de buurt bijvoorbeeld beplanting of trampoline staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
mister_S schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:14:
Bedoel je dat die veiligheidszone nodig is omdat er propaan in zit? Wat zal er gebeuren als daar in de buurt bijvoorbeeld beplanting of trampoline staat?
Niks. Het gaat er gewoon om dat een eventuele lekkage van propaan (zwaarder dan lucht) weg kan. Dus niet opstellen in een kleine omsloten binnenplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-06-2023
Reneeke/Chris/Grolsch ik heb even de tijd genomen om een en ander te proberen.
Het blijft zo er veel pendelgedrag is. Het is ook niet erg koud. Maar ik heb wel wel 8 radiatoren, 7 jagas low H2O met fans voor veel afgifte naast 60-70m2 vvw en nog 10 m2 in badkamer. Kortom kan veel afgeven en heb het nu goed ingeregeld waarbij vvw zo veel mogelijk open staat.

Vragen: met boven de 10-15 runs per dag weet ik niet of ik nu drastischer maatregelen moet nemen?
Ik heb ook de stooklijn fors omhoog gedaan maar zelfs tA 40 graden helpt niet. Max flow omhoog gezet en delta T mee gespeeld. Wat is beste dT voor Pana die Flow en alles regelt op dT? Ik dacht laag zoals 2 graden, dan moet immers hard gepompt worden. Waardoor water warmer bij afgifteelementen komt en pomp harde moet werken met de hoge tA. Wil zo veel mogelijk vermogen inzetten want de pomp is zwaar nu het huis steeds beter geïsoleerd is. Weet iemand hoe ver 12kw pana kan terug modelleren?

Wat is nu wijsheid, ik lees eerder dat de buffer niet op de retour moet. Stel ik ga hydraulisch ontkoppelen, wordt het dan beter? Waarom zou de warmte pomp dan meer warmte kwijt kunnen als buffer ook op temperatuur raakt? Volgens mij gebeurt dat nu ook al snel. Flow met 19 liter per minuut is nu toch niet gek, ookal zijn er delen hoofdleidingen naar vvw maar 16mm uitgevoerd (kleine delen, grootste deel is wel 22 mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mister_S schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:54:
Die ruimte is nodig om zijn koude lucht kwijt te kunnen, maar van mij mag je op een meter afstand je fiets wel neerzetten.
Ik plaats weleens voor andere bedrijven Alpha innotec LWDV warmtepompen.
En nee zo stil zijn ze niet, ik geef de voorkeur aan een Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:16
Bij mij is nu de 11e run van vandaag bezig. Ik verwacht dat het daar vandaag ook bij blijft.

Maar nu vraag ik me af, ik zie hier bij sommige runs van ruim 3 uur voorbij komen.
Zou ik nu meer met de instellingen bezig moeten gaan? Of is 11 runs op een dag als vandaag acceptabel?

Ik verwacht dat een deel van de hoeveelheid runs ook komt hoe Nibe werkt, maar deze verwachting kan ook door gebrek aan kennis komen, vandaar dat ik jullie mening/advies vraag.

Wat ik tot nu toe gezien heb; neem dit moment als voorbeeld.
Tcalc is 31 graden, Ta is 34 graden Tr is 30 graden, compressor draait op 45Hz (25 is de minimum) en de laadpomp draait op 100%.
De run begon met Ta en Tr op 27,6 graden en 50Hz met een Tcalc van 31 graden
Als de compress op een lagere frequentie draaide zou het dichter bij Tcalc kunnen draaien en zo dus een langere run. Echter, heb ik het idee dat de besturing zo snel als mogelijk de negatieve graadminuten naar 0 wil brengen om zo de run te beeindigen en weer te gaan wachten op een nieuwe opdracht (verwarmen/koelen/SSW. Weet iemand of dat inderdaad zo is bij Nibe?

Ik kan helaas erg weinig terug vinden over wat voor manier het systeem regelt.

Ter info, alle warmte afgifte gaat via vloerverwarming (220m2 10cm h.o.h.) en bijna alles is op de gewenste temperatuur (afhankelijk van de ruimte tussen de 18 en 22 graden)., de woonkamer (80m2) zou misschien nog 0,5 graad hoger mogen, maar dat is voor mij niet nodig. Systeem draait 100% WAR en heeft vandaag een verbuik gehad van bijna 19KWh

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
format5 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:12:
een verbruik gehad van bijna 19KWh
Dan ben ik zeer benieuwd wat het apparaat verstookt bij 0c

Edit: De Ta kan wel lager en dan gaat ie langer draaien, is comfortabeler en verstookt minder energie, Nibe presenteert zichzelf als 'god's gift to the world' qua warmtepompen maar wat ik ervan gezien heb ben ik het daar niet mee eens.
Veel te veel dat dat apparaat maar bepaald wat er moet gebeuren en daar houd koevlaas2 niet van.

[ Voor 44% gewijzigd door koevlaas2 op 04-11-2020 23:26 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.