Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.231 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:16
koevlaas2 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:14:
[...]

Dan ben ik zeer benieuwd wat het apparaat verstookt bij 0c

Edit: De Ta kan wel lager en dan gaat ie langer draaien, is comfortabeler en verstookt minder energie, Nibe presenteert zichzelf als 'god's gift to the world' qua warmtepompen maar wat ik ervan gezien heb ben ik het daar niet mee eens.
Veel te veel dat dat apparaat maar bepaald wat er moet gebeuren en daar houd koevlaas2 niet van.
Met de huidige manier van werken wil ik eigenlijk liever niet weten wat ie doet met 0 graden ;)
De Ta zou ik zelf ook wel lager willen. Ik kan alleen niet vinden hoe bepaald wordt wat de Ta moet zijn bij Nibe.
Zou fijn zijn als Ta dichter bij Tcalc zat ja. Dan zou de compressor ook lager draaien wat de efficientie weer te goede zou moeten komen voor zo ver ik begrjp.
Met de instellingen welke ik tot nu toe tegen ben gekomen kan ik alleen maar bedenken dat ie de DT in stand wil houden, en daarvoor dus steeds de compressor verder omhoog jaagt.
Voor de DT kan ik maar 1 instelling vinden DT bij DOT. Maar wat is de DT dan bij een andere waarde dan de DOT? Wordt deze groter? kleiner? gelijk? dat kan ik nergens terug vinden.

Nog een info dingetje.. Het gas verbruik (voor zo ver dat veel zegt) was steeds rond de 2000M3 per jaar, dus dat er veel elektra verbruikt gaat worden ga ik al van uit. Maar als er wat te besparen valt door anders/beter/etc inregelen kan dat de moeite waard zijn.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:30:
[...]

Cijfers kloppen echt. Ik meet, met vertraging, dezelfde aanvoertemperatuur, retourtemperatuur en flow. Daarbij meet ik ook 2.3kW opgenomen vermogen met plugwise.

2,3kW opgenomen vermogen * COP4 = 9.2kW vermogen.

Binnenkort komt er een geijkte Multical 302 tussen dan heb ik geijkte outputdata van mijn ELGA.
Die 2,3 vind ik ook nog steeds veel, ik heb een 7kW en heb die nog nooit boven de 1800W uit gezien, ik weet niet hoe dat bij anderen is.
Ook krijg ik hem met dit weer niet zo hoog aangezien hij bij 1000W al 5kW of hoger geeft en dus al snel terug toert. Misschien als ik 50 graden vraagt van hem dat ie dat gaat doen, maar met dit weer.....veel te warm.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
format5 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:42:
[...]

Met de huidige manier van werken wil ik eigenlijk liever niet weten wat ie doet met 0 graden ;)
De Ta zou ik zelf ook wel lager willen. Ik kan alleen niet vinden hoe bepaald wordt wat de Ta moet zijn bij Nibe.
Zou fijn zijn als Ta dichter bij Tcalc zat ja. Dan zou de compressor ook lager draaien wat de efficientie weer te goede zou moeten komen voor zo ver ik begrjp.
Met de instellingen welke ik tot nu toe tegen ben gekomen kan ik alleen maar bedenken dat ie de DT in stand wil houden, en daarvoor dus steeds de compressor verder omhoog jaagt.
Voor de DT kan ik maar 1 instelling vinden DT bij DOT. Maar wat is de DT dan bij een andere waarde dan de DOT? Wordt deze groter? kleiner? gelijk? dat kan ik nergens terug vinden.

Nog een info dingetje.. Het gas verbruik (voor zo ver dat veel zegt) was steeds rond de 2000M3 per jaar, dus dat er veel elektra verbruikt gaat worden ga ik al van uit. Maar als er wat te besparen valt door anders/beter/etc inregelen kan dat de moeite waard zijn.
Beschouw de eerste 'winter' maar als leerjaar, kan je volgend jaar hopelijk het verbruik vermindert zien, de stooklijn kan ook omlaag maar goed dat apparaat doet waar hij/zij zin in heeft dus kans dat een wijziging deels in de wind geslagen word. Er zitten ook zoveel mogelijkheden op qua finetuning dat niemand de bomen meer door het bos ziet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
koevlaas2 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:47:
[...]

Beschouw de eerste 'winter' maar als leerjaar, kan je volgend jaar hopelijk het verbruik vermindert zien, de stooklijn kan ook omlaag maar goed dat apparaat doet waar hij/zij zin in heeft dus kans dat een wijziging deels in de wind geslagen word. Er zitten ook zoveel mogelijkheden op qua finetuning dat niemand de bomen meer door het bos ziet.
Dat de 1e winter een leerjaar is ging ik al van uit ja. Maar alles waar ik nu al iets aan kan doen is mooi meegenomen.

De stooklijn staat nu op 5 (wat overeen komt met -10@37 0@33 10@28)
Met hier overheen nog een verschuiving van +1. De +1 heb ik nu maar op 0 gezet.
Tcalc is hier mee gedaald naar 30,5, echter, is de Ta ondertussen gestegen naar 35,7 en de Tr naar 32, waarbij de compressor zelfs op 51Hz draait en de laadpomp op 100%.
Ik blijf nog steeds het idee hebben dat hij op een verkeerde manier naar een DT toe werkt.

Ik verwacht dat ik voor diverse temperaturen maar moet gaan kijken waarbij het binnen goed blijft, en zo zelf een stooklijn maken, of een standaard stooklijn icm een verschuiving vinden warbij het ook nog goed gaat.
Met een Tbuiten gemiddeld van 13 is het binnen precies goed met lijn 5 en een verschuiving van 1.
Nu is het vandaag binnen trouwens ook goed met lijn 5 en +1, dus morgen maar kijken of het binnen nog steeds goed is met alleen lijn 5.
Is mijn gebrabbel hierboven nog te volgen? Irritant dat er zo veel manieren zijn van stooklijnen definieren, zo kan je nooit iets bespreken als een standaard iets zijnde |:(

Ter info, ik heb (via mindergas.nl) een dag gezocht waar het dag gemiddelde gelijk is aan gisteren (8,9 graden), dat is toevallig 5-11-2019. Op die dag had ik afgerond 12m3 gas verbruikt voor alleen CV, en gisteren 14KWh voor CV en SSW (waaronder 2x uitgebreid douchen en een groot ligbad vullen). Ik snap dat er meer factoren mee spelen en het beide moment opnames zijn en de dag er voor ook invloed heeft, etc, maar dit vind ik redelijk klinken.

Waar ik achterqaf dan wel een beetje van baal. De installateur die alles in bedrijf heeft gesteld heeft niet genoeg kennis om echt diep op de instellingen in te gaan. Als ook 2 andere instellateurs welke ik gebeld heb (adressen zelfs gekregen van nibe NL).
Het blijkt wel dat het voor veel instellateurs en grote blackbox is waar ze een paar instellingen van kennen,

[ Voor 14% gewijzigd door format5 op 05-11-2020 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
@format5 je parameters staan duidelijk niet goed. Ik heb 0,0 verstand van nibe parameters maar volgens mij is @overwinteraar de nibe goeroe hier :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:15

Japie.G

Colour Classic

Totale defrost mania hier vannacht met de daikin hybrid. Vanavond maar eens zien aat de cop schade is (die is enorm)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 12:45
Japie.G schreef op donderdag 5 november 2020 @ 06:53:
Totale defrost mania hier vannacht met de daikin hybrid. Vanavond maar eens zien aat de cop schade is (die is enorm)
Zo koud is het toch niet geweest ?
Hier laagste 6.8gr

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 05-11-2020 07:36 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:23
Daannn1987 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 07:36:
[...]

Hier laagste 6.8gr
Jij hebt mazzel dat je naast een groot buffervat voor de buitenlucht woont. In het binnenland heeft het gevroren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Daannn1987 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 07:36:
[...]

Hier laagste 6.8gr
Tussen 2,7 en de 4 graden in gouda met iets straling van het huis dus tegen vriespunt aan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
B-lex schreef op donderdag 5 november 2020 @ 07:46:
[...]

Jij hebt mazzel dat je naast een groot buffervat voor de buitenlucht woont. In het binnenland heeft het gevroren.
Mazzel :+ het is een onbewuste keuze geweest..

Maar idd zo is het wel, had de meteo data elders nog niet bekeken.
Desalniettemin verwacht ik geen defrosts mania's bij +2/3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Tis hier (raalte) onder de 1 graad met lichte mist. Verwacht dus wel wat defrost, maar dit wat ik nu weer heb... Maar das mijn hele probleem met die daikin hybrid. Onder de 3 graden totale defrost mania. Elk half uur/ 3 kwartier. Krijg daar de woonkamer niet meer warm mee. Ben er klaar mee. Volgend jaar een nieuwe warmtepomp denk ik maar..

[ Voor 11% gewijzigd door Japie.G op 05-11-2020 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Grolsch schreef op donderdag 5 november 2020 @ 06:44:
@format5 je parameters staan duidelijk niet goed. Ik heb 0,0 verstand van nibe parameters maar volgens mij is @overwinteraar de nibe goeroe hier :+
@Grolsch @format5 nope, Loria 6010 hier, van Nibe geen verstand ;)

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Japie.G schreef op donderdag 5 november 2020 @ 07:58:
Tis hier (raalte) onder de 1 graad met lichte mist. Verwacht dus wel wat defrost, maar dit wat ik nu weer heb... Maar das mijn hele probleem met die daikin hybrid. Onder de 3 graden totale defrost mania. Elk half uur/ 3 kwartier. Krijg daar de woonkamer niet meer warm mee. Ben er klaar mee. Volgend jaar een nieuwe warmtepomp denk ik maar..
Zal mn buurman eens vragen of hij dat ook heeft rond het vriespunt. Hij heeft ook een Daikin hybrid 8kw... Wel alles jaga radiatoren + fan boosted. Hoe hoog is jouw TA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:28
Daannn1987 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 07:54:
[...]

Mazzel :+ het is een onbewuste keuze geweest..

Maar idd zo is het wel, had de meteo data elders nog niet bekeken.
Desalniettemin verwacht ik geen defrosts mania's bij +2/3
Dat is juist de perfecte temperatuur voor defrosts, maar wel afhankelijk van de luchtvochtigheid. Onder de 0°C wordt de luchtvochtigheid snel lager en daarmee de kans op defrosts.

We gaan het zo wel zien, mijn warmtepomp is zojuist gestart en het is -1°C en 99% luchtvochtigheid, maar gelukkig geen mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Daannn1987 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:01:
[...]

Zal mn buurman eens vragen of hij dat ook heeft rond het vriespunt. Hij heeft ook een Daikin hybrid 8kw... Wel alles jaga radiatoren + fan boosted. Hoe hoog is jouw TA?
Normaliter gaat de daikin hybrid onder deze omstandigheden al lang op gas. Maar ik, eigenwijs als ik ben wil gewoon de woning verwarmen met de wp only :-)

Als test draai ik het hele seizoen op een vaste Ta van 30 graden. Normaal gezien genoeg, maar met elke 3 kwartier een defrost krijg ik netto te weinig vermogen de vloer in. Mijn laatste strohalm is nog een andere thermostaat met kleinere hysterese, (de daikin is 1 graad hysterese) waardoor de run start op een hogere vloertemperatuur, waardoor ik hoop dat de wp op een iets lager vermogen wil draaien en dus minder defrost geeft..

Draaien andere wp’s bij 1 graad met lichte mist ook elke 3 kwartier een defrost? Zal vanavond de run posten, maar er blijft netto gewoon weinig verwarmingstijd over..

[ Voor 8% gewijzigd door Japie.G op 05-11-2020 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
doek55 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:08:
[...]

Dat is juist de perfecte temperatuur voor defrosts, maar wel afhankelijk van de luchtvochtigheid. Onder de 0°C wordt de luchtvochtigheid snel lager en daarmee de kans op defrosts.

We gaan het zo wel zien, mijn warmtepomp is zojuist gestart en het is -1°C en 99% luchtvochtigheid, maar gelukkig geen mist.
Wel als je (relatief) veel vermogen pakt inderdaad. Hier is de ELGA nog begrenst op TA dus trek niet meer dan 350 watt (35% vermogen) uit het net waardoor defrosts niet snel optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Japie.G schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:13:
[...]

Normaliter gaat de daikin hybrid onder deze omstandigheden al lang op gas. Maar ik, eigenwijs als ik ben wil gewoon de woning verwarmen met de wp only :-)

Als test draai ik het hele seizoen op een vaste Ta van 30 graden. Normaal gezien genoeg, maar met elke 3 kwartier een defrost krijg ik netto te weinig vermogen de vloer in. Mijn laatste strohalm is nog een andere thermostaat met kleinere hysterese, (de daikin is 1 graad hysterese) waardoor de run start op een hogere vloertemperatuur, waardoor ik hoop dat de wp op een iets lager vermogen wil draaien en dus minder defrost geeft..

Draaien andere wp’s bij 1 graad met lichte mist ook elke 3 kwartier een defrost? Zal vanavond de run posten, maar er blijft netto gewoon weinig verwarmingstijd over..
Buurman doet ook WP only, maar wellicht minder warmte behoefte waardoor hij lager weg kan.
TA 30 is zeker niet hoog te noemen ik meen dat hij hoger zit (35 oid).

Voor mijn beeldvorming wat gebruikte je voor de Daikin aan gas per jaar?
Je hebt geen kamstrup oid?
Draai je wel 24/7 met de wp nu of pas je nachtverlaging toe ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 11-09 05:08
Hier was/is het ook tussen 1 en 3 graden en mist hing op het voetbalveld hier tegenover. Speeltuin aan de overkant van de straat had een witte ondergrond :)

De WP gaf 3-4 graden aan, dat hij met zijn rug 20-30cm van de gevel staat zal denk ik wel positief uitpakken voor defrosts. (hoop ik)
Weerstation in de buurt zegt ook 99% luchtvochtigheid. Maarrrr de zon prikt langzaam door. 8)

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-09 16:11
format5 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 00:07:
[...]

Waar ik achterqaf dan wel een beetje van baal. De installateur die alles in bedrijf heeft gesteld heeft niet genoeg kennis om echt diep op de instellingen in te gaan. Als ook 2 andere instellateurs welke ik gebeld heb (adressen zelfs gekregen van nibe NL).
Het blijkt wel dat het voor veel instellateurs en grote blackbox is waar ze een paar instellingen van kennen,
Het is triest dat je zon dure warmtepomp hebt, en er dan vanuit Nibe geen goede backup is om jouw warmtepomp goed in te regelen. Dat goed inregelen hoort bij de koop van zo'n wp.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Daannn1987 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:17:
[...]

Buurman doet ook WP only, maar wellicht minder warmte behoefte waardoor hij lager weg kan.
TA 30 is zeker niet hoog te noemen ik meen dat hij hoger zit (35 oid).

Voor mijn beeldvorming wat gebruikte je voor de Daikin aan gas per jaar?
Je hebt geen kamstrup oid?
Draai je wel 24/7 met de wp nu of pas je nachtverlaging toe ?
Is nieuwbouw, dus heb geen oud gasverbruik. Draai 24/7, als in, de thermostaat raak ik niet aan. Staat gewoon dag en nacht op 21 graden. Woning zakt naar 20,5, dan gaat de daikin draaien tot het 21,5 is en dan gaat ie uit. Werkt supermooi als het buiten 5 graden+ is. Daaronder is het totale defrost drama.. Zie bij start run de Tr uit de vloer ook netjes rond de 20.5 zijn. Klopt dus allemaal mooi. Maar dan is vervolgens wel wat vermogen nodig om de kamertemp weer naar 21.5 te brengen. Ta is vast bij de Daikin, dus hij gaat als een malle naar de 30 toe, wat een grote dT geeft en dus hoog vermogen vraagt == defrost mania.

Vandaar mijn hoop nog op een thermostaat met kleinere hysterese.. kleinere dT bij start run, dus minder vermogen nodig, dus minder defrost.. althans.. zo werkt het toch🤪

heb kamstrup liggen, maar moet nog ingebouwd worden. Meet nu Ta en Tr in de verdeler met voelers en het verbruik met een s0 meter op de warmtepomp groep. Aangezien daikin met een vaste flow werkt geeft dit ook een zeer goed beeld. Zal vanavond de grafana data posten.

3e winter dit, al vanalles geprobeerd. Als ik het nu niet beter voor elkaar krijg moet ik toch maar gas gaan verstoken of een andere wp kopen... word er onderhand een beetje gek van..

[ Voor 37% gewijzigd door Japie.G op 05-11-2020 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Na 20 min. hebben we de eerste defrost al te pakken, maar die is niet representatief. De eerste defrost lijkt vaak al te starten voordat er echt ijs op de verdamper staat, deze defrost kost ook 'slechts' 200Wh. Een reguliere defrost kost 350Wh aan warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:18
Hoeveel liter boilervat is aan te raden met een gezin van 5? Wat zijn de ervaringen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Japie.G schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:13:
[...]

Groot gelijk, heeft hij ook voldoende vermogen om op gas te verwarmen? Dan lekker doen, pas als het echt niet kan over naar gas.
Draaien op vaste Ta betekent ook een vaste hoeveelheid warmteafgifte in je woning en zoals ik dat nu lees is je afgifte nu net te weinig. Je zal vanaf deze buitentemperatuur je watertemperatuur moeten verhogen om meer afgifte te kunnen realiseren. Een andere thermostaat gaat je daar niet in helpen, want zolang de temperatuur in de woonkamer niet stijgt heb je gewoon te weinig warmtetoevoer om je woning op temperatuur te houden.
Rond het vriespunt met een hoge luchtvochtigheid (lichte mist) is defrostfeest. Tijdelijk je stooklijn iets verhogen kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Als ik de stooklijn verhoog, dan heb ik meer vermogen nodig, dus nog meer defrost toch? Die vaste Ta van 30 is bedoeld om het punt te vinden bij welke tbuiten mn woning niet meer opwarmt. Dat is nu het geval, echter met een enorme bak aan defrost. Als die defrosts er niet waren had ik dat probleem niet gehad verwacht ik.. zit bijna te denken de stooklijn te verlagen om minder defrost te krijgen, en dan gemiddeld over de tijd meer warmtetoevoer te hebben.

Zal vanavond eens kijken wat het gemiddeld vermogen van de run is geweest.

[ Voor 75% gewijzigd door Japie.G op 05-11-2020 08:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
overwinteraar schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:00:
[...]

@Grolsch @format5 nope, Loria 6010 hier, van Nibe geen verstand ;)
Excuses, ik bedoel natuurlijk @LangeFries , die kent alle parameters uit zijn hoofd van de Nibe, en heb ik in dit topic al veel wijze dingen horen roepen over graadminuten, counters, instellingen, etc.

Misschien dat hij je kan/wil helpen @format5

@LangeFries voor de volledigheid, dit is zijn probleem:

format5 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Koudst gemeten temperatuur bij mij thuis (Twente) was 2 graden zojuist om 08.00.

WP nog geen last van, die loopt pas vanaf 10.00, gezien het zonnetje zal de temperatuur wel snel stijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 05-11-2020 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Japie.G schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:36:
Als ik de stooklijn verhoog, dan heb ik meer vermogen nodig, dus nog meer defrost toch? Die vaste Ta van 30 is bedoeld om het punt te vinden bij welke tbuiten mn woning niet meer opwarmt. Dat is nu het geval, echter met een enorme bak aan defrost. Als die defrosts er niet waren had ik dat probleem niet gehad verwacht ik.. zit bijna te denken de stooklijn te verlagen om minder defrost te krijgen, en dan gemiddeld over de tijd meer warmtetoevoer te hebben.
Tuurlijk, maar je ontkomt niet aan defrosts en je hebt gewoon meer vermogen nodig, want anders zou je niet klagen over een vermogen tekort.

Waarschijnlijk heeft het nu niet echt meer zin om nog te testen met een lagere Ta, want het warmt al weer behoorlijk op, waardoor je minder defrosts gaat krijgen, maar test je hypothese gerust om te kijken of het zin heeft. Ik verwacht een paar procent minder defrosts doordat je minder vermogen levert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:16
Rol-Co schreef op donderdag 5 november 2020 @ 07:47:
[...]

Tussen 2,7 en de 4 graden in gouda met iets straling van het huis dus tegen vriespunt aan.
Gister avond om 8u was het al -0.5 volgens het weerstation in Woensdrecht (is volgens mij 10cm boven de grond gemeten)
Robindd schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:19:
[...]

Als je de instelling " ruimte" kiest of voorloop temp. dan bepaald hij zelf de gewenste Ta. Dat zal aan de hand van het temperatuur verschil tussen Truimte en Tsetpoint zijn denk ik. Groot verschil geeft vermoedelijk een wat hogere Ta, maar weten doe ik dat niet.

Curve is gewoon een hele andere setting, dat bepaald de Ta aan de hand van de buitentemp. en de stooklijn die je geprogrammeerd hebt. Heb je die nu wel geprogrammeerd? Want de vorige keer kan ik herinneren dat je hem op " Curve" had gezet, en die als een speer naar de 35gr ging.
Ik vraag me af hoe hij dan de Ta berekend, dat moet haast wel van een setting komen. Stel het is 21.0 binnen en setpoint is 21.5, dan gaat hij aan, maar dan moet er toch ergens een instelling staan op hoeveel hij moet beginnen. Sommige hebben alleen radiatoren dan moet hij misschien wel 40 doen

[ Voor 59% gewijzigd door Maikie18 op 05-11-2020 08:58 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:48
@koevlaas2 ik begrijp uiteraard dat de buitenunit vrije lucht nodig heeft voor de werking, waarschijnlijk zitten we niet in dat gebied als we moeten stoken omdat de toekomstige veranda niet tot de garage wordt doorgetrokken. De beste man die uitleg gaf over de WP was echter zeer stellig dat 3x3 meter essentieel was en daar absoluut niets mag staan. Waarom dat zo essentieel is? Geen idee. Leek eigenlijk meer op een verkooppraatje i.p.v. (technische) uitleg van een installateur. Ik kan toch geen andere WP kiezen, dus verkopen hoefde niet echt :s
Lijkt verplaatsen van de buitenunit bovenop de garage je een goed plan? Er is al een partij gevonden die dit voor 900 euro per huis wil doen, wel met garantie. Best een bedrag en het komt direct naast de slaapkamer muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 11-09 05:08
Maikie18 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:52:

Ik vraag me af hoe hij dan de Ta berekend, dat moet haast wel van een setting komen. Stel het is 21.0 binnen en setpoint is 21.5, dan gaat hij aan, maar dan moet er toch ergens een instelling staan op hoeveel hij moet beginnen. Sommige hebben alleen radiatoren dan moet hij misschien wel 40 doen
Dat wordt intern bepaald. Je kan de randvoorwaarden opgeven daarvoor zoals eerder gepost.
Als je dus radiatoren hebt kies je een hoger bereik, alleen VVW een lager bereik. Simpel as that?

Voor deze ene keer nogmaals de instellingen hier onder.
Min en max temp waartussen die zelf gaat bepalen wat nodig is bij de omstandigheden:
De berekening verder zul je niet bij kunnen komen, net als de slimme thermostaten e.d.
Vermoed wel dat bij een groot verschil tussen kamer temp. en gewenste temp. die bijv. de Ta wat hoger inzet en deze gedurende de opwarming laat zakken. Tb zal er ook nog mee te maken hebben ongetwijfeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4XDUI3hintYfRnBq30yy_83kFM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/spWQQm5b5fjce6sMsolyE472.png?f=user_large

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:04
Japie.G schreef op donderdag 5 november 2020 @ 06:53:
Hier hetzelfde beeld met de Elga, terwijl ik had verwacht dat dat met de verandering van radiatoren naar vloerverwarming over zou zijn. Buitentemperatuur tussen de 2 en 4 graden en 99% luchtvochtigheid zijn echter nog steeds een perfect recept voor runs van 45 minuten en het niet op temperatuur houden van de woonkamer. Hij zou door moeten stoken tot 19,5, maar bleef vannacht op 18,9 steken. De ketel mag bij mij boven de het vriespunt niet meedoen, maar ik begin te twijfelen of dat wel verstandig is en ik het niet beter zo in kan stellen dat hij vanaf het "defrost-heaven-punt" wat kan gaan ondersteunen. Ik krijg nu namelijk ook niet genoeg vermogen mijn vloer in, maar de ketel mee laten doen is nu net wat ik niet wil....

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Aziraphale het is niet ongebruikelijk om in deze periode een (iets) hogere watertemperatuur te vragen. Nu weet ik niet of een Elga daar ruimte voor heeft en of de Elga voor jouw woning uberhaupt voldoende warmte kan afgeven voor de woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ep Woody schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:57:
@Aziraphale het is niet ongebruikelijk om in deze periode een (iets) hogere watertemperatuur te vragen. Nu weet ik niet of een Elga daar ruimte voor heeft en of de Elga voor jouw woning uberhaupt voldoende warmte kan afgeven voor de woning?
De Elga is voor mijn woning krap, maar nu de radiatoren in de woonkamer zijn vervangen door 32m2 vloerverwarming had ik verwacht dat hij het nog net wat beter aan zou kunnen. Ik zie echter geen significant verschil met de situatie van vorig jaar bij deze temperaturen.

Hij mag qua Ta net zo ver gaan als hij wil, die heb ik niet begrensd. Hij komt echter niet boven de 30 uit en zit meestal rond de 28-29. Ik heb al geprobeerd om hem te dwingen meer te leveren door de pompsnelheid te verhogen, maar dat lijkt eerder een omgekeerd effect te hebben. Kan natuurlijk ook te maken hebben met de bijmenging door de vloerverwarmingspomp, maar ik zou zo niet weten of ik die nu laag of hoog in moet stellen voor een optimaal resultaat en een hoge Ta.

[ Voor 4% gewijzigd door Aziraphale op 05-11-2020 10:05 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Aziraphale schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:04:
[...]

De Elga is voor mijn woning krap, maar nu de radiatoren in de woonkamer zijn vervangen door 32m2 vloerverwarming had ik verwacht dat hij het nog net wat beter aan zou kunnen. Ik zie echter geen significant verschil met de situatie van vorig jaar bij deze temperaturen.
Wat is krap en bij welke temperatuur? Krap om voldoende vermogen te leveren bij -10C of krap om voldoende vermogen te leveren bij 0C. Wat zegt je warmteverliesberekening hoeveel warmte je woning verliest, wat zegt de koevlaas of graaddagen methode?
Hij mag qua Ta net zo ver gaan als hij wil, die heb ik niet begrensd. Hij komt echter niet boven de 30 uit en zit meestal rond de 28-29. Ik heb al geprobeerd om hem te dwingen meer te leveren door de pompsnelheid te verhogen, maar dat lijkt eerder een omgekeerd effect te hebben. Kan natuurlijk ook te maken hebben met de bijmenging door de vloerverwarmingspomp, maar ik zou zo niet weten of ik die nu laag of hoog in moet stellen voor een optimaal resultaat en een hoge Ta.
Hogere pompsnelheid levert een kleiner verschil tussen aanvoer en retour op bij hetzelfde vermogen. dT*L/s*4.2 = kW warmte. Zowel op de vloer als op de Elga. Wat wel zo is dat als je een hogere watersnelheid weet te realiseren op de vloer, dat je met met een lagere aanvoertemperatuur en hogere retourtemperatuur gemiddeld dezelfde gemiddelde afgiftetemperatuur krijgt en daarmee dezelfde afgifte.
Voorbeeldje:
Tin: 31
Tuit: 27
Watersnelheid: 10 L/min
Afgifte: 4*10/60*4.2=2.8kW

Tin: 30
Tuit: 28
Watersnelheid: 20 L/min
Afgifte: 2*20/60*4.2=2.8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 01:07

thido

Tilburg

Aziraphale schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:04:
[...]

Meer afgifte vermogen creëren zorgt niet voor meer vermogen dat de WP kan maken.
Dat heeft bij een te kleine WP juist een negatief effect, namelijk dat de Ta niet omhoog wil/kan.
Zag dat bij mijn pana 5kW'er ook. Nu dus vervangen door een 7kW exemplaar en die heeft er geen moeite mee :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ep Woody schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:12:
[...]

Wat is krap en bij welke temperatuur? Krap om voldoende vermogen te leveren bij -10C of krap om voldoende vermogen te leveren bij 0C. Wat zegt je warmteverliesberekening hoeveel warmte je woning verliest, wat zegt de koevlaas of graaddagen methode?
Ik zou zeggen krap bij alles lager dan een graad of 4. Ik heb een vrijstaande woning en die Elga is er in 2017 gekomen via een hele aantrekkelijke aanbieding en omdat ik niet beter wist toen we dat jaar onze ketel vervingen. Had ik toen geweten wat ik nu wist dan was er uiteraard wat anders gekomen. De berekeningen die je noemt zijn toen ook nooit gemaakt, want met een huis met (toen nog) alleen radiatoren mocht ik blij zijn met iedere kuub die ik zou besparen. In de praktijk betekende dat terug van 1200 naar 250 kuub, dus je hoorde mij niet klagen, :)
thido schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:14:
[...]

Meer afgifte vermogen creëren zorgt niet voor meer vermogen dat de WP kan maken.
Dat heeft bij een te kleine WP juist een negatief effect, namelijk dat de Ta niet omhoog wil/kan.
Zag dat bij mijn pana 5kW'er ook. Nu dus vervangen door een 7kW exemplaar en die heeft er geen moeite mee :-)
Ben ik het volledig mee eens, maar ik had verwacht dat vloerverwarming er voor zou zorgen dat hij meer met het beschikbare vermogen zou kunnen. Het verhaal is immers altijd dat radiatoren een drama zijn (al viel dat bij mij door overcapaciteit mee) en vloerverwarmin ideaal. Dus ik dacht (heel positief) dat de Elga het met de vloerverwarming probleemloos tot het vriespunt op temperatuur zou houden. Dat hij het lager niet zou redden was voor mij wel helder, dan zou ik (denk ik) ook richting, minstens, 7kw moeten. Maar ja, ketel is van 2015, Elga van 2017 en dan is nu al weer vervangen bepaald niet duurzaam en best wel kapitaalvernietiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Aziraphale schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:34:
[...]

Ik zou zeggen krap bij alles lager dan een graad of 4. Ik heb een vrijstaande woning en die Elga is er in 2017 gekomen via een hele aantrekkelijke aanbieding en omdat ik niet beter wist toen we dat jaar onze ketel vervingen. Had ik toen geweten wat ik nu wist dan was er uiteraard wat anders gekomen. De berekeningen die je noemt zijn toen ook nooit gemaakt, want met een huis met (toen nog) alleen radiatoren mocht ik blij zijn met iedere kuub die ik zou besparen. In de praktijk betekende dat terug van 1200 naar 250 kuub, dus je hoorde mij niet klagen, :)
1200 m3 gas per jaar komt ongeveer neer op een warmtevraag van zo'n 6 kW bij -10C (grof gerekend).
6 kW bij -10C komt neer op een warmteverlies van 214 Watt per graad, dat betekent dat je bij 0C ongeveer 3852 watt moet leveren. Dat is volgens mij voor een Elga een uitdaging bij die buitentemperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Ep Woody schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:41:
[...]

1200 m3 gas per jaar komt ongeveer neer op een warmtevraag van zo'n 6 kW bij -10C (grof gerekend).
6 kW bij -10C komt neer op een warmteverlies van 214 Watt per graad, dat betekent dat je bij 0C ongeveer 3852 watt moet leveren. Dat is volgens mij voor een Elga een uitdaging bij die buitentemperaturen.
Klopt, van die temperaturen wordt hij vrij nerveus. Ik ben nu dan ook wat aan het rommelen met de buitentemperatuur waaronder de ketel bij mag springen. Die had ik op 0 staan en gaat nu naar 4 toe.

Die 1200 m3 was overigens zonder vloerisolatie in de woonkamer (zit sinds dit jaar Rc 5 onder), maar ook zonder onze 20 m2 aanbouw. Die laatste is wel goed geisoleerd en heeft vvw, maar ook een schuifpui van ruim 5 meter (uiteraard wel met Hr++ glas).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Concept monitoring oktober 2020. Controleer op invoer en reageer via PM s.v.p. Aardig compleet, dus voldoende deelnemers om door te gaan met de monitoring.
Bij upgrade naar Mac Catalina werkte mijn Office niet meer en draai nu noodgedwongen op WPS Office. Hierdoor kunnen er verschillen te zien zijn in presentatie.
Snel reageren s.v.p. want ik wil oktober afronden.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50569324792_3acbeac78a_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50568442353_3ea1cc3f68.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Aziraphale schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:49:
[...]

Klopt, van die temperaturen wordt hij vrij nerveus. Ik ben nu dan ook wat aan het rommelen met de buitentemperatuur waaronder de ketel bij mag springen. Die had ik op 0 staan en gaat nu naar 4 toe.

Die 1200 m3 was overigens zonder vloerisolatie in de woonkamer (zit sinds dit jaar Rc 5 onder), maar ook zonder onze 20 m2 aanbouw. Die laatste is wel goed geisoleerd en heeft vvw, maar ook een schuifpui van ruim 5 meter (uiteraard wel met Hr++ glas).
Dan zet je nog een 5kW monoblock bij (als je de ruimte hebt) dan kunnen ze samen het verwarmingsdeel doen. Hoef je alleen nog een oplossing voor je warm water en koken te zoeken en je bent van je gas af. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ep Woody schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:52:
[...]

Dan zet je nog een 5kW monoblock bij (als je de ruimte hebt) dan kunnen ze samen het verwarmingsdeel doen. Hoef je alleen nog een oplossing voor je warm water en koken te zoeken en je bent van je gas af. :*)
Ja zoiets :)
Of je maakt met de 5kw ook SWW (als dat haalbaar is, kan wel eens te lang duren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ep Woody schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:52:
[...]

Daannn1987 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:59:
[...]

Ja zoiets :)
Of je maakt met de 5kw ook SWW (als dat haalbaar is, kan wel eens te lang duren).
Hele interessante opties, maar de WAF.... En voor sww zal ik een boiler nodig hebben en daarvoor is enkel plek op de plaats van de cv ketel. Dan zou ik nog eerder de Elga vervangen door een 7kw monoblock, als ik tenminste de Elga leuk zou kunnen verkopen of inruilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 01:07

thido

Tilburg

Aziraphale schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:03:
[...]

[...]

Hele interessante opties, maar de WAF.... En voor sww zal ik een boiler nodig hebben en daarvoor is enkel plek op de plaats van de cv ketel. Dan zou ik nog eerder de Elga vervangen door een 7kw monoblock, als ik tenminste de Elga leuk zou kunnen verkopen of inruilen.
Je zult je nog verbazen over wat die dingen opbrengen op Marktplaats :-)
900m3 gas vervangen is al een prima prestatie geweest lijkt mij zo.
Nu lekker een nieuwe aanschaffen, met wederom subsidie en de Elga verkopen.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
@Aziraphale Vervelend he, die partners...

Nu heb ik makkelijk praten, ik heb hier min of meer in een keer een transitie van gaslos gedaan, maar had geluk dat mijn woning vanaf de bouw al behoorlijk goed was geïsoleerd voor een woning uit 87.

Eerst de geiser vervangen door een e-boiler, toen de direct gestookte luchtverwarming vervangen door een 5kW monoblock met "nieuwe" (1991) luchtverwarmingradiatoren, en later een warmtepompboiler geinstalleerd.

Overigens is het idee van een 5kW monoblock met een SWW boiler vat in combinatie met een 2e warmtepomp geen rare keuze. Je kunt dan met de ene warmtepomp de boiler opwarmen terwijl de andere aan het verwarmen blijft waardoor je woning minder hard afkoelt of zelfs blijft verwarmen.

Maar overstappen op een groter model monoblock is een mooie optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Ep Woody En zonder boiler? Zou ik ook een monoblock neer kunnen zetten, ketel laten hangen voor sww en dan als die het begeeft een boiler aan de monoblock hangen?

@thido Zie ze op MP staan voor 500-600€, valt me nog niet direct mee. En hoeveel subsidie zit er op een monoblock?

Edit: Wat ik me ook nog afvroeg: zou een monoblock die het makkelijk aankan ook minder stroom verbruiken dan een Elga die op zijn top moet werken? Gevoelsmatig denk ik dat een hogere COP een lager verbruik opleveren en de COP van mijn Elga dondert natuurlijk omlaag als we richting het vriespunt gaan.

[ Voor 34% gewijzigd door Aziraphale op 05-11-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Aziraphale Als je warm water door je ketel laat doen hoef je uiteraard geen boiler neer te zetten. Dan is dat een keuze die je op een later moment kunt maken. Hou er dan wel rekening mee dat je voldoende vermogen hebt om ook de warmtepomp een poosje uit te kunnen laten om warm water te bereiden, ook bij -10C. Anders moet je koud douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Ep Woody Snap ik, maar dat zou uit te rekenen moeten zijn. En wat zou jij zeggen over dat stroomverbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@Aziraphale Durf ik je niet echt een antwoord op te geven. Zou misschien iets schelen, maar je zal er niet op binnenlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Noxa schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:34:
Hoeveel liter boilervat is aan te raden met een gezin van 5? Wat zijn de ervaringen hier?
Dat verschilt nogal per gezin natuurlijk... beter kan je eens een paar dagen gaan meten. Dus: hoe lang wordt er gedoucht per dag? Hoeveel liter per minuut doet je douchekop? Gaan er wel eens mensen in bad? En hoeveel gebruik je per dag voor de vaat/schoonmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Aziraphale schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:52:
[...]

Hier hetzelfde beeld met de Elga, terwijl ik had verwacht dat dat met de verandering van radiatoren naar vloerverwarming over zou zijn. Buitentemperatuur tussen de 2 en 4 graden en 99% luchtvochtigheid zijn echter nog steeds een perfect recept voor runs van 45 minuten en het niet op temperatuur houden van de woonkamer. Hij zou door moeten stoken tot 19,5, maar bleef vannacht op 18,9 steken. De ketel mag bij mij boven de het vriespunt niet meedoen, maar ik begin te twijfelen of dat wel verstandig is en ik het niet beter zo in kan stellen dat hij vanaf het "defrost-heaven-punt" wat kan gaan ondersteunen. Ik krijg nu namelijk ook niet genoeg vermogen mijn vloer in, maar de ketel mee laten doen is nu net wat ik niet wil....
Defrosts kosten veel capaciteit.
Stel je hebt een maximaal vermogen van 5kW bij 0°C en ieder uur 1 defrost. Bij mij duurt een defrost 7 min en kost 0,35kWh warmte (ik weet niet of dit gemiddeld is, iemand anders met warmtemeter?). Je produceert dan ieder uur 5/60*53-0,35 = 4,07kWh warmte, dus slechts 81% van het maximale vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Zoals @dirkdeman aangeeft erg afhankelijk van veel factoren, de belangrijkste punten om te weten:

1 = Wat is het debiet van de douchekop
2 = Hoe vaak, hoe lang en wanneer wordt er per dag gedoucht
3 = Is er een ligbad aanwezig, indien ja hoeveel liter, en hoe vaak wordt deze gebruikt.
4 = Is er een doucheWTW aanwezig
5 = Mag de WP meerdere keren per dag je SWW boiler verwarmen

Wij zijn met een gezin van 4, douche doet zo'n 12 ltr/minuut, we hebben een groot ligbad, we hebben geen doucheWTW en de WP verwarmd slechts 1 x per dag (14.00) ons 400 liter vat naar 48 graden.

We hebben nog nooit zonder warm water gezeten, al is het vat zondag 's ochtends na een badderpartij en 3 man douchen het vat echt wel bijna leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Aziraphale schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:27:
@Ep Woody Snap ik, maar dat zou uit te rekenen moeten zijn. En wat zou jij zeggen over dat stroomverbruik?
Anders stop je toch gewoon een element in dat sww vat voor die paar dagen dat een wp het niet trekt om en het huis en het vat te verwarmen. Bij heel koud is het rendement van een wp toch ook niet geweldig en al helemaal niet als hij water 55 (?) graden moet maken. daarnaas is een element lekker makkelijk aan te sturen ivm zonnepanelen overschot.

De backup mogelijkheid die je er van krijgt is ook geweldig, afgelopen zomer door werkzaamheden de wp niet kunnen gebruiken, maar wel gewoon lekker warm water via het element.
Daarnaast natuurlijk ook te gebruiken tijdens de koelperiode, dan hoeft het "syteem" niet te schakelen tussen koelen en verwarmen.

Bij toeval is nu het element stuk, maar werkt de wp, de backup werkt dus 2 kanten op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 17:27
Vraagje, ik heb een Loria duo 10 kw. Volgende week heeft Liander werkzaamheden in de buurt en gaat de stroom er even af. Is het verstandig om voor die tijd de wp uit te zetten of is het geen probleem als ineens de stroom eraf is ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
@twain4me Ik heb geen sww vat. Mijn sww komt uit de Calenta. 😊

Maark dankzij @Ep Woody en @thido is mijn interesse voor een monoblock gewekt en bleek zonet er ook bij vrouwlief wel interesse te zijn omdat de Elga het dus ook met vloerverwarming in de winter niet zonder ketel gaat redden. Daarom even een paar vragen ivm een monoblock ipv de Elga, waarbij ik even uitgegaan ben van een Nibe f2040-8 omdat mijn ouders nu met een all-electric systeem met een f2040 bezig zijn en (als ik het goed lees) die f2040 ook zonder binnenunit kan.

1. Is het, zoals ik denk, een kwestie van Elga weghalen, Nibe plaatsen en aansluiten op de aanvoer en retour waar nu de Elga op zit?

2. Kan ik later probleemloos een binnenunit met boiler aansluiten als de ketel het zou begeven? Of krijg ik dan issues met voortschrijdende techniek?

3. De @koevlaas2 formule geeft 5,8kw aan als vervanging voor de 1200 m3 die ik in 2015 verstookte. Is dan 8kw verstandig met het oog op sww in de toekomst? Of is 6kw zat genoeg?

4. Gaan een betere COP en minder defrosts me een energiebesparing opleveren ten opzichte van een Elga die de grenzen op moet zoeken?

5. Ga ik met een monoblock ook de ruimtes met radiatoren aangenamer krijgen, eventueel met een zonesysteem?

Gasloos is op termijn wel het doel, maar waar de Elga nog wel aardig te verkopen lijkt te zijn, geldt dat niet voor onze ketel en fornuis. Die wegdoen is dan ook geen optie voor de duurzame en financieel bewuste waf in huize Aziraphale. Komt bij dat met een kleine op komst in januari we even geen complexere ingrepen in de meterkast etc. willen hebben. We zijn wel even uitverbouwd, zullen we maar zeggen. 😉 Eén-op-één de Elga vervangen door een monoblock met knelkoppelingen zou momenteel het maximale zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Erwin_83 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:58:
Vraagje, ik heb een Loria duo 10 kw. Volgende week heeft Liander werkzaamheden in de buurt en gaat de stroom er even af. Is het verstandig om voor die tijd de wp uit te zetten of is het geen probleem als ineens de stroom eraf is ?
Het zou theoretisch geen probleem moeten zijn, maar als ik het van te voren wist, zou ik hem van te voren uitzetten zoals het hoort.

Een plotselinge stroomonderbreking is volgens mij nergens goed voor.
Aziraphale schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:59:

Maark dankzij @Ep Woody en @thido is mijn interesse voor een monoblock gewekt en bleek zonet er ook bij vrouwlief wel interesse te zijn omdat de Elga het dus ook met vloerverwarming in de winter niet zonder ketel gaat redden. Daarom even een paar vragen ivm een monoblock ipv de Elga, waarbij ik even uitgegaan ben van een Nibe f2040-8 omdat mijn ouders nu met een all-electric systeem met een f2040 bezig zijn en (als ik het goed lees) die f2040 ook zonder binnenunit kan.

1. Is het, zoals ik denk, een kwestie van Elga weghalen, Nibe plaatsen en aansluiten op de aanvoer en retour waar nu de Elga op zit?

2. Kan ik later probleemloos een binnenunit met boiler aansluiten als de ketel het zou begeven? Of krijg ik dan issues met voortschrijdende techniek?

3. De @koevlaas2 formule geeft 5,8kw aan als vervanging voor de 1200 m3 die ik in 2015 verstookte. Is dan 8kw verstandig met het oog op sww in de toekomst? Of is 6kw zat genoeg?

4. Gaan een betere COP en minder defrosts me een energiebesparing opleveren ten opzichte van een Elga die de grenzen op moet zoeken?

5. Ga ik met een monoblock ook de ruimtes met radiatoren aangenamer krijgen, eventueel met een zonesysteem?

Gasloos is op termijn wel het doel, maar waar de Elga nog wel aardig te verkopen lijkt te zijn, geldt dat niet voor onze ketel en fornuis. Die wegdoen is dan ook geen optie voor de duurzame en financieel bewuste waf in huize Aziraphale. Komt bij dat met een kleine op komst in januari we even geen complexere ingrepen in de meterkast etc. willen hebben. We zijn wel even uitverbouwd, zullen we maar zeggen. 😉 Eén-op-één de Elga vervangen door een monoblock met knelkoppelingen zou momenteel het maximale zijn.
Lees goed de datasheets door van Nibe,want de F2040-8 levert geen 8KW als jij het nodig hebt (temperaturen onder 0).

Nibe is alleen niet zo scheutig met uitgebreide informatie, zo kan ik nergens het maximale vermogen vinden bij Ta 35 / Tbuiten -7, maar dit is ver onder de 8KW, volgens mij 6,8KW, maar dat weet ik dus niet zeker.

Als je bijv. een Mitsu SW75YAA pakt die doet bijvoorbeeld bij Tbuiten -7, Ta 35 graden nog 8,4KW.
Dus vaar niet blind op de vermogensaanduidingen in de artikelomschrijving maar vraag datasheets op!

[ Voor 71% gewijzigd door Grolsch op 05-11-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Grolsch schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:17:
[...]

Zoals @dirkdeman aangeeft erg afhankelijk van veel factoren, de belangrijkste punten om te weten:

1 = Wat is het debiet van de douchekop
2 = Hoe vaak, hoe lang en wanneer wordt er per dag gedoucht
3 = Is er een ligbad aanwezig, indien ja hoeveel liter, en hoe vaak wordt deze gebruikt.
4 = Is er een doucheWTW aanwezig
5 = Mag de WP meerdere keren per dag je SWW boiler verwarmen

Wij zijn met een gezin van 4, douche doet zo'n 12 ltr/minuut, we hebben een groot ligbad, we hebben geen doucheWTW en de WP verwarmd slechts 1 x per dag (14.00) ons 400 liter vat naar 48 graden.

We hebben nog nooit zonder warm water gezeten, al is het vat zondag 's ochtends na een badderpartij en 3 man douchen het vat echt wel bijna leeg.
Voornamelijk het bad hakt er hier altijd lekker in. Tot op heden pas 1x koud water gehad en dat was nadat 1 persoon in bad was geweest en 3 anderen hadden gedoucht. Toen daarna de volgende in bad ging was het water halverwege koud.

Heb een 270 liter op gemiddeld 52 graden

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Grolsch schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:59:
[...]

Lees goed de datasheets door van Nibe,want de F2040-8 levert geen 8KW als jij het nodig hebt (temperaturen onder 0)
I know, vandaar dat ik ook de 8 noemde. Die levert bij -7/35 inderdaad nog 6,8kw en bij -7/55 6,0kw. De 2040-6 houdt bij -7/35 nog maar 4,5 over, al is dat nog serieus meer dan de Elga bij die temperatuur. En die Nibe is maar een eerste vingeroefening, kijk uiteraard breder.

Maar ik zou dat ook door de installateur na laten rekenen, daar is die van mijn ouders wel kundig genoeg voor. Hij is alleen absoluut geen fan van hybride (wat ik snap, maar mijn eisen zijn nu ff anders), vandaar dat ik mijn vragenlijstje eerst hier neerleg. Sowieso denkt men hier creatiever dan installateurs. 😊

Heb je trouwens nog een mening over mijn andere vragen? ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door Aziraphale op 05-11-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody

Sorry. O-)

Kijk ook naar andere merken. Panasonic is goed te betalen, te krijgen en te tweaken. LG heeft mooie modellen.
In principe wel ja. Wat wellicht wel een ding is, zijn de aanvoerleidingen, maar dat is meer een praktisch ding.
Dit zijn 2 verschillende dingen:
- binnenunit met boiler betekent dat er "koel"leidingen lopen van de buitenunit naar een binnenunit waar een boiler bij in zit. Dit is niet een eenvoudige ombouw.
- Bij een monoblock kun je kiezen voor een los boilervat die je aan laat opwarmen door middel van het omzetten van een driewegklep. Dan gaat je CV water de boiler in, in plaats van je CV circuit in. Deze is eenvoudig nadien te plaatsen.
Het beste is het doen van een warmteverliesberekening om te kijken hoeveel je echt nodig hebt, maar met de methode van Koevlaas en een verwarmingsonderbreking van 2 uur per dag voor het maken van sanitair warm water zou je 20% (*24/22) hoger moeten zitten.

Dat gaat ongeveer hetzelfde zijn als nu met de Elga. Je watertemperatuur zal waarschijnlijk niet hoger worden. Mogelijk moet je wat radiatoren vervangen door grotere als er te weinig afgifte is.
Hier kun je een berekening maken hoeveel warmte een radiator afgeeft bij verschillende temperaturen: https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming
Gasloos is verslavend, net zoals zonnepanelen. 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ep Woody schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:15:

[...]

Gasloos is verslavend, net zoals zonnepanelen. 8)
Misschien eens voorstellen om er waarschuwingsstickers op te laten plakken.

letop: kan verslavend zijn, verduurzaam met mate _O-

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 05-11-2020 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55

Waarom zou je voor een monoblock met bevriezingsrisico gaan? Je hebt de koelleidingen van de Elga al liggen en de cvleidingen bij de binnenunit. Een nieuwe split warmtepomp kun je vrij eenvoudig aankoppelen op de bestaande koelleidingen (als de diameters voldoende zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:18
Maikie18 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:01:
[...]

Voornamelijk het bad hakt er hier altijd lekker in. Tot op heden pas 1x koud water gehad en dat was nadat 1 persoon in bad was geweest en 3 anderen hadden gedoucht. Toen daarna de volgende in bad ging was het water halverwege koud.

Heb een 270 liter op gemiddeld 52 graden
Hoeveel l/m laat jou douchekop dan door?

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
doek55 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:16:
[...]

Waarom zou je voor een monoblock met bevriezingsrisico gaan? Je hebt de koelleidingen van de Elga al liggen en de cvleidingen bij de binnenunit. Een nieuwe split warmtepomp kun je vrij eenvoudig aankoppelen op de bestaande koelleidingen (als de diameters voldoende zijn).
Erm... Paar duizend euro en een goed werkend fornuis en een cv ketel uit 2015?

De Elga raak ik via MP nog wel kwijt voor een leuk bedrag, maar die ketel ga ik aan de straatstenen niet kwijt raken en naar de stort vind ik zonde. Aangezien we momenteel toch nog niet gasloos zullen gaan (koken op gas en geen 3-fasen) lijkt me het idee van een monoblock een mooie stap die later uit te breiden is richting gasloos, wat met de Elga sowieso niet kan.

En dat bevriezen zal toch wel een beetje meevallen? Mijn ouders willen wel al gasloos en die hebben daarvoor een aanbieding voor die Nibe + binnenunit liggen, lijkt me toch niet dat dat bevriezingsgevaar gaat geven...

@Ep Woody Klinkt positief, want het gaat dan dus wel weer gas schelen en dus de rekening drukken. 😊

Panasonic etc. vind ik zeker een optie, maar is hier in de buurt om de een of andere reden niet te krijgen. Voor mijn ouders hebben we grandioos rondgeshopt en dan krijg je zelfs van bedrijven met Mitsu of Pana op de site er nog geen aanbieding voor... Elke installateur heeft zijn eigen favoriete merk en dat is hier blijkbaar Nibe, Hitachi of Daikin. Daarnaast is het dan nog een kwestie van er (naar mijn mening) geen verstand van hebben of veel te duur zijn of niks meer laten horen na voor een offerte geweest te zijn. Die man van Nibe is de enige die snapt hoe het werkt en redelijke prijzen hanteert. Zelf doen heb ik ook wel eens aan gedacht, maar ik weet niet of ik dat kan als het hybride moet en de Elga verwijderd moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@Aziraphale, kijk even in het topic van LG en van Panasonic. Veel mensen met een Panasonic halen hem in Duitsland, LG wordt uit andere landen geimporteerd. Als je het in Nederland koopt gooien de meeste verkopers het subsidiebedrag bovenop de verkoopprijs in plaats van dat dat naar jou toe gaat.

Vervolgens vraag je een fatsoenlijke CV monteur om je warmtepomp aan te sluiten. Iets andere werkwijze, maar het werkt prima. @koevlaas2 heeft er veel ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
@Aziraphale Volgens mij moet je even opzoeken wat het verschil is tussen een monoblock en split warmtepomp. Als je de koelleidingen kunt hergebruiken ben je met een split warmtepomp (zoals je huidige Elga) waarschijnlijk goedkoper uit dan met een monoblock. De STEK monteur moet toch al komen om de Elga af te koppelen dan kan die net zo goed de nieuwe split warmtepomp aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
Even topic doorlezen, want deze vraag komt geregeld langs en is al vele malen uitgebreid behandeld.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Ep Woody Thanks, ga ik kijken!

@doek55 Ik weet wel wat het verschil is, maar zie nog niet helemaal voor me waar ik dan aan moet denken qua types. Die Nibe heb ik me wat dat betreft beter over ingelezen, vandaar, en een monoblaock leek me het makkelijkst plaatsbaar. Wat ik me echter bij een split l/w wp ook altijd voorstel is dat ik dan aan een binnenunit moet met direct ook een boiler en daar heb ik momenteel nog even geen behoefte aan. En is die koelleiding zodanig prijzig dat dat het verschil gaat maken?

[ Voor 5% gewijzigd door Aziraphale op 05-11-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Een boiler heb je alleen nodig bij SSW.
Indien je je warm water op een andere manier doet is de boiler dus niet nodig. Ook bij nibe niet, zoek de principe schemas er maar eens bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
@Aziraphale Bij een split warmtepomp heb je als binnenunit 3 opties.
1. Alleen verwarming (dus zonder boiler)
2. Ingebouwd boilervat + verwarming
3. Alleen verwarming + zelf een los boilervat aansturen met 3-weg klep.

Jouw Elga is optie 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@doek55 en @format5 Helder. Dan zou ik dus, in geval van split, toe willen naar optie 3 met de mogelijkheid om dat boilervat later te plaatsen als we gas definitief de deur uit gaan doen. Ik heb alleen nog niet helder wat hier nou zo veel goedkoper aan zou zijn, aangezien koelleiding iets van 100 euro voor 10 meter kost en bij mij nu binnen- en buitenunit alleen gescheiden zijn door een halfsteens muur en isolatie met voorzetwand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Ik heb zelf gekozen voor een monoblok om zo binnen minder ruimte nodig te hebben. En een STEK monteur is niet nodig bij plaatsing/inbedrijfstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wat voor invloed heeft het in- en uitschakelen van de warmtepomp op de COP. Uitschakelen door een externe timer.

Stel je hebt deze casus:
  1. 4 uur verwarmen waarvan telkens 1 uur aan en 1 uur uit (bedrijfstijd: 2 uur, 2 starts).
  2. 4 uur verwarmen waarvan telkens 15 minuten aan, en 15 minuten uit (bedrijfstijd: 2 uur, 8 starts)
Thermische energie is gelijk, en volgens mij kost het ook dezelfde hoeveelheid elektrische energie. Dus de COP is hetzelfde. Maar mijn gevoel is ook maar waardeloos :) Iemand een betere onderbouwing of zelfs betrouwbare cijfers?

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 05-11-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
format5 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:29:
Ik heb zelf gekozen voor een monoblok om zo binnen minder ruimte nodig te hebben. En een STEK monteur is niet nodig bij plaatsing/inbedrijfstelling.
Maar wel voor het verwijderen van de Elga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Aziraphale schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:54:
[...]

Maar wel voor het verwijderen van de Elga?
Als het een split unit is dient de verwijdering door een STEK monteur gedaan te worden ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dre schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:38:
Wat voor invloed heeft het in- en uitschakelen van de warmtepomp op de COP. Uitschakelen door een externe timer.

Stel je hebt deze casus:
  1. 4 uur verwarmen waarvan telkens 1 uur aan en 1 uur uit (bedrijfstijd: 2 uur, 2 starts).
  2. 4 uur verwarmen waarvan telkens 15 minuten aan, en 15 minuten uit (bedrijfstijd: 2 uur, 8 starts)
Thermische energie is gelijk, en volgens mij kost het ook dezelfde hoeveelheid elektrische energie. Dus de COP is hetzelfde. Maar mijn gevoel is ook maar waardeloos :) Iemand een betere onderbouwing of zelfs betrouwbare cijfers?
Elke start>stop is energieverlies volgens mij.
Ik zie bij elke nieuwe start de momentane COP inkelderen, langere runs lijkt mij beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:11
Babsan schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:36:
Reneeke/Chris/Grolsch ik heb even de tijd genomen om een en ander te proberen.
Het blijft zo er veel pendelgedrag is. Het is ook niet erg koud. Maar ik heb wel wel 8 radiatoren, 7 jagas low H2O met fans voor veel afgifte naast 60-70m2 vvw en nog 10 m2 in badkamer. Kortom kan veel afgeven en heb het nu goed ingeregeld waarbij vvw zo veel mogelijk open staat.

Vragen: met boven de 10-15 runs per dag weet ik niet of ik nu drastischer maatregelen moet nemen?
Ik heb ook de stooklijn fors omhoog gedaan maar zelfs tA 40 graden helpt niet. Max flow omhoog gezet en delta T mee gespeeld. Wat is beste dT voor Pana die Flow en alles regelt op dT? Ik dacht laag zoals 2 graden, dan moet immers hard gepompt worden. Waardoor water warmer bij afgifteelementen komt en pomp harde moet werken met de hoge tA. Wil zo veel mogelijk vermogen inzetten want de pomp is zwaar nu het huis steeds beter geïsoleerd is. Weet iemand hoe ver 12kw pana kan terug modelleren?

Wat is nu wijsheid, ik lees eerder dat de buffer niet op de retour moet. Stel ik ga hydraulisch ontkoppelen, wordt het dan beter? Waarom zou de warmte pomp dan meer warmte kwijt kunnen als buffer ook op temperatuur raakt? Volgens mij gebeurt dat nu ook al snel. Flow met 19 liter per minuut is nu toch niet gek, ookal zijn er delen hoofdleidingen naar vvw maar 16mm uitgevoerd (kleine delen, grootste deel is wel 22 mm)
Deze dagen zou ik verwachten dat je toch wel langere en minder runs zou zien, is dat nog steeds niet zo? Daarnaast is 10-15 runs per dag echt zo slecht nog niet. Het eerste jaar met een WP moet je zien als leerjaar.

Aanvoertemperatuur van 40 graden is natuurlijk onzin, zeker als het ook nog eens niet helpt. Met 35 graden aanvoer hebben Jaga's toch prima afgifte? Beperk de Ta op max 35, zolang je het warm houdt in huis.
Een dT van 4 of 5 werkt bij mij prima, maar ik heb geen Pana.

Als je de voorkeur hebt toch iets te veranderen dan zou mijn eerste keus zijn om de hoofdleidingen naar de vvw te vergroten -en dan zoveel mogelijk meters leiding- naar 28 mm of 35 mm. Mits gemakkelijk toegankelijk.
Een buffervat lijkt me een grotere en duurdere ingreep die wellicht overbodig is.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Dre schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:38:

Stel je hebt deze casus:
Het duurt een minuut of 5 voor het koelcircuit een evenwicht heeft gevonden. Tot die tijd is het rendement ruk. Daarom liever niet te vaak starten, maar gewoon lekker doordraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Grolsch schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:10:
[...]

Elke start>stop is energieverlies volgens mij.
Ik zie bij elke nieuwe start de momentane COP inkelderen, langere runs lijkt mij beter.
Naar mijn idee is de momentane COP niet heel betrouwbaar. Je meet namelijk altijd iets tijdsverschoven ten opzichte van de elektriciteitsmeter. Het duurt dus even voordat de elektrische energie bij je warmtemeter is gekomen. En je zit nog met massa van je warmtepomp die je opwarmt, maar niet bij je warmtemeter komt, of pas bij het afkoelen.

@B-lex
Wat bedoel je precies met evenwicht.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 05-11-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Dre schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:23:
[...]

Naar mijn idee is de momentane COP niet heel betrouwbaar. Je meet namelijk altijd iets tijdsverschoven ten opzichte van de elektriciteitsmeter. Het duurt dus even voordat de elektrische energie bij je warmtemeter is gekomen. En je zit nog met massa van je warmtepomp die je opwarmt, maar niet bij je warmtemeter komt, of pas bij het afkoelen.

@B-lex
Wat bedoel je precies met evenwicht. Mijn ervaring met de warmtepomp in mijn auto is dat er binnen 5 seconden al warme lucht uitkomt. Er zit geen extra elektrisch element in zover ik weet.
Met evenwicht bedoel ik een koelcyclus die goed loopt, het expantieventiel heeft z’n stand goed, de compressor draait op een fatsoenlijk toerental en alles past ook nog een bij de energievraag van je woning. Dat is vaak pas als de Ta stabiel is. Een langzaam stijgende Ta is per definitie slecht voor het rendement omdat de koelcyclus zichzelf constant aan het bijsturen is.

Tuurlijk komt er direct warmte uit, dat is aan het begin echter niet direct warmte met een goed rendement. Daarbij is het systeem in je auto niet echt te vergelijken met een woning qua energievraag en traagheid.

[ Voor 7% gewijzigd door B-lex op 05-11-2020 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

B-lex schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:25:
[...]

Met evenwicht bedoel ik een koelcyclus die goed loopt, het expantieventiel heeft z’n stand goed, de compressor draait op een fatsoenlijk toerental en alles past ook nog een bij de energievraag van je woning. Dat is vaak pas als de Ta stabiel is. Een langzaam stijgende Ta is per definitie slecht voor het rendement omdat de koelcyclus zichzelf constant aan het bijsturen is.

Tuurlijk komt er direct warmte uit, dat is aan het begin echter niet direct warmte met een goed rendement. Daarbij is het systeem in je auto niet echt te vergelijken met een woning qua energievraag en traagheid.
Wat is het verschil bij de eerste 5 minuten ten opzichte van daarna. Ik bedoel, verbruikt ie meer elektriciteit, of levert ie minder warmte. Dat slechte rendement moet toch ergens weg komen :)

Als een L/L WP uit de auto direct warm wordt geeft mij wel een indicatie dat het met de warmte wel snor zit. Hoeveel 'krukas-vermogen' dat kost heb ik natuurlijk niet gemeten.

Mijn ervaring met WP, ventilatie-WP en koelkast is dat het elektriciteitsverbruik bij de start lager is. Van de hoeveelheid warmte heb ik dan geen idee.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 05-11-2020 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Dre schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:30:
[...]

Wat is het verschil bij de eerste 5 minuten ten opzichte van daarna. Ik bedoel, verbruikt ie meer elektriciteit, of levert ie minder warmte. Dat slechte rendement moet toch ergens weg komen :)

Mijn ervaring met WP, ventilatie-WP en koelkast is dat het elektriciteitsverbruik bij de start lager is. Van de hoeveelheid warmte heb ik dan geen idee.
Besef je je dat de elektrische energie die je in de compressor stopt deels omgezet wordt in warmte (en in arbeid) die je via het koelcircuit afgeeft aan de woning? Daarvan is de COP 1. Dat gebeurt er voornamelijk bij een start. Als je dat dus vaak genoeg kort genoeg doet gaat er warmte je woning in met een COP die heel dicht bij 1 ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
format5 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:07:
[...]

Als het een split unit is dient de verwijdering door een STEK monteur gedaan te worden ja.
In dat geval ga ik toch eens contact met die Nibe man opnemen. En een monoblock is voor ons waarschijnlijk ook het meest interessant ivm de ruimte waar op termijn een boiler zou kunnen staan.

Overigens ben ik nog steeds niet helemaal over mijn verbazing heen... Ik dacht dat nu ik vloerverwarming ipv radiatoren had de Elga de boel op zijn sloffen warm zou kunnen houden vanwege de extra afgifte, blijk ik ineens te weinig vermogen voor mijn zwaar geoptimaliseerde afgifte te hebben... :? |:(

[ Voor 27% gewijzigd door Aziraphale op 05-11-2020 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:23
mister_S schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:59:
@koevlaas2 ik begrijp uiteraard dat de buitenunit vrije lucht nodig heeft voor de werking, waarschijnlijk zitten we niet in dat gebied als we moeten stoken omdat de toekomstige veranda niet tot de garage wordt doorgetrokken. De beste man die uitleg gaf over de WP was echter zeer stellig dat 3x3 meter essentieel was en daar absoluut niets mag staan. Waarom dat zo essentieel is? Geen idee. Leek eigenlijk meer op een verkooppraatje i.p.v. (technische) uitleg van een installateur. Ik kan toch geen andere WP kiezen, dus verkopen hoefde niet echt :s
Lijkt verplaatsen van de buitenunit bovenop de garage je een goed plan? Er is al een partij gevonden die dit voor 900 euro per huis wil doen, wel met garantie. Best een bedrag en het komt direct naast de slaapkamer muur.
Laten we poging doen in jip en janneke taal.
Stel je warmtepomp raakt lek. Dan gaat de propaan grotendeels over de grond zich verspreiden. Daar komt zoonlief met zijn brommer langs om hem in de schuur te zetten. Die loopt langs de warmtepomp waar een propaanwolk omheen hangt. Staat zoonlief ineens in de fik, omdat zijn hete motorblok of uitlaat boven de onstekingsgrens van propaan zit oftewel boven LEL en onder UEL (onder en boven explosion level) wil je dat? Nee, dus er is een veiligheidszone nodig waar geen gas ontstekende zaken mogen zijn (ATEX gezoneerd). Daarbuiten gaat men ervan dat de verdunning door de wind zodanig is, dat het geen gevaar meer vormt om te exploderen cq brand te veroorzaken (level kleiner dan LEL). Als je dat nog verder versimpeld, zeg je dat in die 3 bij 3m niks mag doen. Alleen plantjes laten groeien (niet te hoog). Maar zoek de handleiding maar op, daar staan keurig de regels in.

Is platdak dan handig, ligt eraan, als er een raam in de buurt is mag dat niet. Zitten er regenpijpenafvoeren in de buurt, dan hoopt het gas zich daar op. Warmt die pijp op door zon en warm dak dan weet je waar de explosie zich doorzet. Mogelijk tot in je huis, als je geen gescheiden rioolsysteem hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Dapdodo op 05-11-2020 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:48
Bedankt voor de denigrerende uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
Boutersewalter schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:53:
[...]

Hoeveel l/m laat jou douchekop dan door?
Ik gebruik zelf de regendouche, de kinderen vaak de waterbesparende douchekop. Zal dus tussen de 6 en 12L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

https://snapshot.raintank...Jp9Ibc194mmCuABQBqgcEN5lH

Hier de beloofde screenshot van mijn defrost mania vannacht met de Daikin. Daar word je toch verdrietig van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Japie.G schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:36:

Hier de beloofde screenshot van mijn defrost mania vannacht met de Daikin. Daar word je toch verdrietig van..
Zou uhm uitzetten als ik jou was. Mijn warmtepomp verbruikte maar 10 Watt vannacht. Nachtverlaging is een stuk zuiniger blijkt wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:02
Tomexergie schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:52:
Concept monitoring oktober 2020. Controleer op invoer en reageer via PM s.v.p. Aardig compleet, dus voldoende deelnemers om door te gaan met de monitoring.
Bij upgrade naar Mac Catalina werkte mijn Office niet meer en draai nu noodgedwongen op WPS Office. Hierdoor kunnen er verschillen te zien zijn in presentatie.
Snel reageren s.v.p. want ik wil oktober afronden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik de tabel zo bekijk kom ik weer op een heel oud stokpaardje van mij.
Hoe kan een panasonic warmtepomp in 3 maanden tijd nou maar 1 kWh aan elektrische energie gebruiken?
In de zomermaanden wordt het energiegebruik bepaald door het standby gebruik.
Als ik 1kWh terugreken kom ik op een vermogen van 0,4Watt als standby gebruik. Dat lijkt mij niet reëel.

Ik snap nu wel waarom de COP van de Panasonic warmtepompen relatief hoog is, of die dingen hebben geen standby gebruik, of dat wordt niet meegenomen in de meting.

Mijn schoonvader heeft 3 panasonic warmtepompen staan, daar meet ik een standby vermogen van 11 Watt..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
mister_S schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:59:
Ik zou geen Alpha Innotec in/aan/op mijn constructie willen, ze zijn verre van stil op vol vermogen.
Zonder een plaatje van de situatie mbt die 3x3m ben ik natuurlijk ook maar de beste stuurlui staan aan wal, maar inprincipe is zoveel afstand niet perse nodig.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:18
Heb zelf een pana 5j. Stand-by verbruik 8w. Word niet mee berekend en dat zelfde geld voor de pomp. Daarom meten de meest pana bezitters ook met een kamstrup en een kWh meter.

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dre schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:38:
[...]

Zou uhm uitzetten als ik jou was. Mijn warmtepomp verbruikte maar 10 Watt vannacht. Nachtverlaging is een stuk zuiniger blijkt wel weer.
Uitzetten en 32.83 kWh aan warmte niet in de woning stoppen? Lijkt me niet helemaal de way to go...

Ja, als je net boven het vriespunt zit en het is erg vochtig dan heb je gewoon veel defrosts.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzwkwQ-b8A2Uhx82LgzbcrAFUSE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R5xoseAfoLzUh7z13jdrBwUx.png?f=fotoalbum_large

Hier is het rond het vriespunt ook defrostfeest en dan vraag jij nog veel meer vermogen van je Daikin dan ik van m'n Pana. Niet zeuren, gewoon accepteren en bij te weinig vraag de aanvoertempeartuur een tikje omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:52

Waarom komt de retour temperatuur uit je vloer zo langzaam op temperatuur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Ramon_1984 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:46:
[...]

Waarom komt de retour temperatuur uit je vloer zo langzaam op temperatuur ?
DeltaT van 4 gemiddeld, is niet zo heel gek toch met dit vermogen? Dan moet je 16 liter/min rondpompen om dat vermogen kwijt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody

Je hebt een best warmteverlies trouwens als je met dit vermogen je woning niet warm kunt houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Ep Woody schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:49:
[...]

DeltaT van 4 gemiddeld, is niet zo heel gek toch met dit vermogen? Dan moet je 16 liter/min rondpompen om dat vermogen kwijt te kunnen.
Welk vermogen, van de vloerverwarming of van de opwekker...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987

Valt mij nog mee. elke 3 kwartier eentje

BTW ik zou toch eens proberen wat meer TA te hebben, om uit zon defrostmania te komen moet je dicht bij je setpoint komen.. daar kom je sneller als je hem wat meer vrijheid geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Ramon_1984 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:58:
[...]

Welk vermogen, van de vloerverwarming of van de opwekker...?
Zit daar verschil in? Het vermogen wat de warmtepomp verplaatst en het vermogen wat de vloerverwarming afgeeft. Beide is gemiddeld 4.69 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Daannn1987 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:58:
[...]

Valt mij nog mee. elke 3 kwartier eentje

BTW ik zou toch eens proberen wat meer TA te hebben, om uit zon defrostmania te komen moet je dicht bij je setpoint komen.. daar kom je sneller als je hem wat meer vrijheid geeft
Hoe helpt een hogere TA om minder defrosts te krijgen?

Hogere TA betekent een hogere warmteafgifte, hogere warmteafgifte betekent hogere warmteproductie, hogere warmteproductie betekent hogere verlaging van de condensor, lagere temperatuur van de condensor is meer condensatie en aanvriezen van condensatie, meer aanvriezen is sneller een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Het helpt overigens wel om voldoende warmte in je woning te krijgen, want ondanks dat je meer defrosts krijgt, ga je ook meer warmte de woning in brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
@Japie.G , heb je nog een screenshot van de 12u daarvoor?
En op welke flow draait je warmtepomp, en ik neem aan dat het een gesloten verdeler is?

[ Voor 42% gewijzigd door Ramon_1984 op 05-11-2020 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ep Woody schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:09:
[...]

Hoe helpt een hogere TA om minder defrosts te krijgen?

Hogere TA betekent een hogere warmteafgifte, hogere warmteafgifte betekent hogere warmteproductie, hogere warmteproductie betekent hogere verlaging van de condensor, lagere temperatuur van de condensor is meer condensatie en aanvriezen van condensatie, meer aanvriezen is sneller een defrost.
Nu wordt de WP beperkt in afgegeven vermogen omdat de TA begrenst wordt op 30.
Als je meer vermogen in je woning knalt raak je sneller bij je setpoint, WP dicht bij setpoint = aftoeren = minder defrosts.

Wat jij zegt klopt however ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:15:
[...]

Nu wordt de WP beperkt in afgegeven vermogen omdat de TA begrenst wordt op 30.
Als je meer vermogen in je woning knalt raak je sneller bij je setpoint, WP dicht bij setpoint = aftoeren.

Wat jij zegt klopt however ook.
Volgens zijn screenshot levert zijn warmtepomp 8kw ?
Pagina: 1 ... 20 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.