Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.251 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:11
Aziraphale schreef op donderdag 5 november 2020 @ 18:27:
[...]

In dat geval ga ik toch eens contact met die Nibe man opnemen. En een monoblock is voor ons waarschijnlijk ook het meest interessant ivm de ruimte waar op termijn een boiler zou kunnen staan.

Overigens ben ik nog steeds niet helemaal over mijn verbazing heen... Ik dacht dat nu ik vloerverwarming ipv radiatoren had de Elga de boel op zijn sloffen warm zou kunnen houden vanwege de extra afgifte, blijk ik ineens te weinig vermogen voor mijn zwaar geoptimaliseerde afgifte te hebben... :? |:(
Nibe, dat zijn allemaal losse kastjes, sensoren en zelfs de pomp moet je zelf in je installatie aanbrengen, wil je wat extra's zoals een relais om je dompelverwarming van een eventuele losse boiler te kunnen aansturen is dat weer een extra kastje aan de muur.
Verder kan dat apparaat volgens mijn info alleen WAR draaien, de thermostaat van ruim 3 meier heeft nog een apart kastje nodig om de ruimtetemperatuur te kunnen weergeven... Enz....

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Daannn1987 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:15:
[...]

Nu wordt de WP beperkt in afgegeven vermogen omdat de TA begrenst wordt op 30.
Als je meer vermogen in je woning knalt raak je sneller bij je setpoint, WP dicht bij setpoint = aftoeren = minder defrosts.

Wat jij zegt klopt however ook.
Maar als je je TA begrenst op 30C dan beperk je z'n vermogen toch? => "WP dicht bij setpoint = aftoeren = minder defrosts"

Die defrosts zijn nu eenmaal een gegeven, accepteren, beetje extra Ta vragen voor voldoende vermogen, en door tot het droger of warmer wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-09 11:59
Hier ook allemaal defrosts vanacht, zie foto's. Wel raar dat de elga maximaal op 50% loopt ondanks dat het 2 graden is buiten.

Sorry ik ben nieuw hier. Maar lees al geruime tijd mee. Zeer interessante discussies.

https://imgur.com/a/mIiBn2f

[ Voor 8% gewijzigd door Twan dz op 05-11-2020 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:53
Daannn1987 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:15:
[...]

Nu wordt de WP beperkt in afgegeven vermogen omdat de TA begrenst wordt op 30.
Als je meer vermogen in je woning knalt raak je sneller bij je setpoint, WP dicht bij setpoint = aftoeren = minder defrosts.

Wat jij zegt klopt however ook.
Je beperkt een warmtepomp door te weinig flow met de daar bijbehorende afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:40
@Japie.G Die sticker met 8kW op je Daikin moet je niet al te serieus nemen, bij A2/W35 graden is daar nog maar 5.8 kW van over. En bij -7/W35 is het 5.4kW. Je WP loopt op z'n max in je voorbeeld, hogere Ta ga je niet halen.
Ik neem aan dat je op continue binnentemperatuur verwarmd? Dan ligt het zwaartepunt van verwarmen in de nacht en eind van de ochtend, precies als het risico op defrosts het hoogst is.
Als je geen dagverhoging(of nachtverlaging) wilt toepassen moet je dit gedrag gewoon op de koop toenemen. Hoe meer je overdag in je huis kan en wilt bufferen, des te minder hard hoeft de WP in de nacht/ochtend te werken.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
@Japie.G Sinds de kou pas ik hier ook nachtverlaging en afgelopen nacht voor het eerst niet. Meteen defrosts. De verwarming om 12 uur s nachts een half graadje koeler en dan red ie het s ochtends tot de zon schijnt. 15:00 gaat de Anna weer half graadje warmer en dan is het buiten makkelijk warm genoeg om de hele avond heerlijk 21 graden binnen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:53
koevlaas2 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:19:
[...]

Nibe, dat zijn allemaal losse kastjes, sensoren en zelfs de pomp moet je zelf in je installatie aanbrengen, wil je wat extra's zoals een relais om je dompelverwarming van een eventuele losse boiler te kunnen aansturen is dat weer een extra kastje aan de muur.
Verder kan dat apparaat volgens mijn info alleen WAR draaien, de thermostaat van ruim 3 meier heeft nog een apart kastje nodig om de ruimtetemperatuur te kunnen weergeven... Enz....
Hmmm... Daar worden we dan al weer een stuk minder blij van. Ik had wel zoiets gezien voor de split van Nibe, maar dacht dat het met de monoblock wel meeviel. WAR staat me wel iets van bij, maar ik dacht dat vooral die installateur van mening was dat dat het beste was met een warmtepomp. Toch maar eens verder kijken wat er in de omgeving allemaal te krijgen is. De ellende is dat al die installateurs hier alleen met hun eigen merk willen werken en dat zijn nou net niet de merken die hier op het forum populair zijn...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 13:34
Grolsch schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:17:
[...]

Wij zijn met een gezin van 4, douche doet zo'n 12 ltr/minuut, we hebben een groot ligbad, we hebben geen doucheWTW en de WP verwarmd slechts 1 x per dag (14.00) ons 400 liter vat naar 48 graden.

We hebben nog nooit zonder warm water gezeten, al is het vat zondag 's ochtends na een badderpartij en 3 man douchen het vat echt wel bijna leeg.
Wat zijn jou overwegingen geweest voor 14:00?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:07
Dan doe ik ook even mee met defrosts showen :P

Is het overigens normaal dat de frequency wat nerveus is (groene lijn)? Dacht dat hij na verloop van tijd misschien wat constanter/rustiger zou worden maar zie het nog niet gebeuren.

Ben ook erg benieuwd naar de COP morgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8S6QHml9fiQydEl-4BMIDXejBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WgUJNNuLivPdPnZyFOqaBhnL.png?f=fotoalbum_large

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
mightym schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:41:
[...]

Als ik de tabel zo bekijk kom ik weer op een heel oud stokpaardje van mij.
Hoe kan een panasonic warmtepomp in 3 maanden tijd nou maar 1 kWh aan elektrische energie gebruiken?
In de zomermaanden wordt het energiegebruik bepaald door het standby gebruik.
Als ik 1kWh terugreken kom ik op een vermogen van 0,4Watt als standby gebruik. Dat lijkt mij niet reëel.

Ik snap nu wel waarom de COP van de Panasonic warmtepompen relatief hoog is, of die dingen hebben geen standby gebruik, of dat wordt niet meegenomen in de meting.

Mijn schoonvader heeft 3 panasonic warmtepompen staan, daar meet ik een standby vermogen van 11 Watt..
Die 0 en 1 heb ik ingevoerd omdat deze deelnemers niet met informatie kwamen. Dan maar op "0" zetten want belangrijk is deze periode niet. Hebben ze toch informatie en is deze significant, dan hoor ik het wel.
De 1 is ingevoerd om delen door "0" de toevoorkomen. Ik had ook 0,000001 kunnen invoeren. Maar 1 kWh in in ons geval een te verwaarlozen energie hoeveelheid over de 5 maanden. Bij 11W stand-by zou dat 40 kWh zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Dan valt het aantal defrosts hier nog mee gelukkig. Het wordt mijn 2e winter met de Elga. Heeft het toegevoegde waarde om dieper in de elga te gaan behalve wat ik met mijn Anna allemaal in kan stellen? De cv ketel mag tot -4 niet mee doen, dit ivm overschot aan zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Aziraphale schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:38:
[...]

Hmmm... Daar worden we dan al weer een stuk minder blij van. Ik had wel zoiets gezien voor de split van Nibe, maar dacht dat het met de monoblock wel meeviel. WAR staat me wel iets van bij, maar ik dacht dat vooral die installateur van mening was dat dat het beste was met een warmtepomp. Toch maar eens verder kijken wat er in de omgeving allemaal te krijgen is. De ellende is dat al die installateurs hier alleen met hun eigen merk willen werken en dat zijn nou net niet de merken die hier op het forum populair zijn...
Nee het is geen Panasonic, een Nibe heeft al snel een hoop binnen nodig en je bent ook €10k verder voordat je er 1 hebt.
Laat staan als er een defect is buiten garantie onderdelen zijn net Zweedse rookwaar peperduur.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
koevlaas2 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:53:
[...]

Nee het is geen Panasonic, een Nibe heeft al snel een hoop binnen nodig en je bent ook €10k verder voordat je er 1 hebt.
Laat staan als er een defect is buiten garantie onderdelen zijn net Zweedse rookwaar peperduur.
Ja, maar die €10k is inclusief binnendeel met boiler etc. en geplaatst. Ik denk dan aan enkel een f2040-8 monoblock en dan ben je flink goedkoper uit. Of kunnen die dingen toch niet zonder binnendeel? Wat ik momenteel (eventueel) overweeg is eigenlijk puur een monoblock als upgrade van de Elga qua vermogen en dan op termijn de ketel vervangen door een boiler als we de hele boel gasloos gaan maken. De Elga gaat nu nl 's nachts in korte runs voluit en defrost iedere drie kwartier, terwijl de temperatuur in huis langzaam daalt.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 13-09 12:45
Ramon_1984 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:17:
[...]

Volgens zijn screenshot levert zijn warmtepomp 8kw ?
Kortstondig maar daarna toert hij af om de TA 30 te hanteren.
Ep Woody schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:19:
[...]

Maar als je je TA begrenst op 30C dan beperk je z'n vermogen toch? => "WP dicht bij setpoint = aftoeren = minder defrosts"

Die defrosts zijn nu eenmaal een gegeven, accepteren, beetje extra Ta vragen voor voldoende vermogen, en door tot het droger of warmer wordt.
Volgens mij zeggen we gewoon hetzelfde. Defrosts ken ik als geen ander met de ELGA.. ik meen dat ik ze zelfs per 26min krijg worst case
Twan dz schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:24:
Hier ook allemaal defrosts vanacht, zie foto's. Wel raar dat de elga maximaal op 50% loopt ondanks dat het 2 graden is buiten.

Sorry ik ben nieuw hier. Maar lees al geruime tijd mee. Zeer interessante discussies.

Dat is zeker raar... Heb je hem al eens gereset ? Er is een bug met de ELGA wanneer de TA te laag komt hij dergelijk gedrag vertoont..
We hadden er een naam voor maar ik kom er even niet op.
Twan dz schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:52:
Dan valt het aantal defrosts hier nog mee gelukkig. Het wordt mijn 2e winter met de Elga. Heeft het toegevoegde waarde om dieper in de elga te gaan behalve wat ik met mijn Anna allemaal in kan stellen? De cv ketel mag tot -4 niet mee doen, dit ivm overschot aan zonnepanelen.
Jazeker.. als jij een overschot hebt gewoon mee laten doen tot -10 of kouder (als we dat ooit nog zien)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ElgaFreak schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:39:
[...]

Wat zijn jou overwegingen geweest voor 14:00?
Temperatuur en hoogste pv opbrengst

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
Daannn1987 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:00:
[...]

Dat is zeker raar... Heb je hem al eens gereset ? Er is een bug met de ELGA wanneer de TA te laag komt hij dergelijk gedrag vertoont..
We hadden er een naam voor maar ik kom er even niet op.
Dat was de #Elgahibernation. 😊 Trad op wanneer de Ta onder de 18 kwam (meen ik) en was op te lossen door een weerstand te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Aziraphale schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:09:
[...]

Dat was de #Elgahibernation. 😊 Trad op wanneer de Ta onder de 18 kwam (meen ik) en was op te lossen door een weerstand te vervangen.
Yes inderdaad! Thanks for refreshing my memory :+ * Daannn1987 wordt oud

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 05-11-2020 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:12

Japie.G

Colour Classic

Ramon_1984 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:46:
[...]

Waarom komt de retour temperatuur uit je vloer zo langzaam op temperatuur ?
Geen idee, is dat langzaam? Draai met een vaste Ta. Hier een screendump van een normale run. Let op, de buiten en binnentamp komt van een Netatmo, welke op een behoorlijk andere locatie staat als de ruimte thermostaat. De run in deze screendump heeft de binnentamp op de Daikin thermostaat een graad laten stijgen:

https://snapshot.raintank...7WDiNcrgiYEtlOkXT98UELhkN
(zie dat er een data foutje in de Ta zit, even overheen kijken ;-) )
Daannn1987 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:58:
[...]

Valt mij nog mee. elke 3 kwartier eentje

BTW ik zou toch eens proberen wat meer TA te hebben, om uit zon defrostmania te komen moet je dicht bij je setpoint komen.. daar kom je sneller als je hem wat meer vrijheid geeft
De Daikin, zie ook bovenstaande screendump gaat terugmoduleren zodra de gevraagde Ta gehaald is. En gaat dan een tandje lager opnieuw de gevraagde Ta halen.
Ep Woody schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:52:
[...]
Je hebt een best warmteverlies trouwens als je met dit vermogen je woning niet warm kunt houden...
Nah, ik overdrijf als ik zei dat de temp echt ging zakken. De binnentamp was niet gezakt, zelfs 0,1 gestegen op de Daikin thermostaat. Maar heb wel gewoon roosters open staan dus zal allicht veel warmteverlies daardoor hebben. Maar nu in het hele corona gedoe wil ik ook de roosters niet gaan sluiten bij kou.
Ramon_1984 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:15:
@Japie.G , heb je nog een screenshot van de 12u daarvoor?
En op welke flow draait je warmtepomp, en ik neem aan dat het een gesloten verdeler is?
Flow is een vaste flow, nu geloof ik 17l/min. Heb ik nog wat mee zitten spelen. Uiteraard een gesloten kunststof verdeler.

Een screendump van de voorgaande run tot deze defrost run. Let op, de sensoren zitten in mijn verdeler, en zodra de wp niet loopt loopt ook de CV pomp niet.
https://snapshot.raintank...PeZFKqC9JxiAsEtvgnXz4T6qa

In ieder geval had mijn defrostmania run een netto COP van 3,33. Daar word ik niet heel blij van haha.

[ Voor 15% gewijzigd door Japie.G op 05-11-2020 22:21 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
@Aziraphale Ga is afgelopen nacht niet lager geweest dan 24 graden

https://imgur.com/a/rxYiC2K

[ Voor 5% gewijzigd door Twan dz op 05-11-2020 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Aziraphale schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:59:
[...]

Ja, maar die €10k is inclusief binnendeel met boiler etc. en geplaatst. Ik denk dan aan enkel een f2040-8 monoblock en dan ben je flink goedkoper uit. Of kunnen die dingen toch niet zonder binnendeel? Wat ik momenteel (eventueel) overweeg is eigenlijk puur een monoblock als upgrade van de Elga qua vermogen en dan op termijn de ketel vervangen door een boiler als we de hele boel gasloos gaan maken. De Elga gaat nu nl 's nachts in korte runs voluit en defrost iedere drie kwartier, terwijl de temperatuur in huis langzaam daalt.
Sowieso moet je dan binnen een SMO40, je GP12 pomp en eigenlijk ook sensoren voor aanvoer en retour.
10K redt je als je alleen het bovengenoemde neemt, willen ze je geen vvm310 aansmeren ? Daar zitten dan ook weer 2 circulatiepompen in en volgens mij ook 3 kleppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Maakt niet uit wanneer het gebeurd is.. als dat 6 maanden terug is gebeurd blijft hij daarin hangen totdat je de stroom eraf haalt en er weer op zet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Daannn1987 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:10:
[...]

Yes inderdaad! Thanks for refreshing my memory :+ * Daannn1987 wordt oud
Ja, werd haast wat melancholiek toen ik terug dacht aan de testen die we toen met een aantal Tweakers hebben gedraaid en via @Bram-Bos naar Techneco werden gecommuniceerd.

* Aziraphale loopt ook al even mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Aziraphale schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:17:
[...]

Ja, werd haast wat melancholiek toen ik terug dacht aan de testen die we toen met een aantal Tweakers hebben gedraaid en via @Bram-Bos naar Techneco werden gecommuniceerd.

Haha i remember that.. zelf nooit last van gehad. Op zolder waar de ELGA hangt wordt het niet zo koud :)
Mijn ELGA draait sinds 19 maart 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Twan dz schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:24:

Ja daar was wat mee als je ELGA maar op 50% draait, @mkleinman ? Firmware of was het een print ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
koevlaas2 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:16:
[...]

Sowieso moet je dan binnen een SMO40, je GP12 pomp en eigenlijk ook sensoren voor aanvoer en retour.
10K redt je als je alleen het bovengenoemde neemt, willen ze je geen vvm310 aansmeren ? Daar zitten dan ook weer 2 circulatiepompen in en volgens mij ook 3 kleppen.
Dat was een prijs voor mijn ouders voor een f2040-6 met een (meen ik) vvm320.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:26
Aziraphale schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:17:
[...]

Mooie tijden. Is geheel opgelost door Techneco met combinatie van een andere weerstand en software-update, maar kostte wel een maand of 2-3 testen hier.

* Bram-Bos draait al vijf jaar met Elga-Toshiba, had een MCOP van 5,5 in oktober, en een SCOP van 5 in het vorige stookseizoen. No gas.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
koevlaas2 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:19:
[...]

Ja daar was wat mee als je ELGA maar op 50% draait, @mkleinman ? Firmware of was het een print ?
Het was een weerstand (meen een NTC oid?) op de print. Dingetje was zo zelf te vervangen, want toen de eerste nieuwe (die ging tot 15 graden) voor mij niet genoeg was kreeg ik er een voor 12 graden in de bus. Maar mijn aanvoer en retour liepen dan ook door een kolenhok, wat nog net niet buitenom was. Ben er nog steeds erg blij mee, want mijn Ta zit (na een avond houtkachel) al weer op 18,2 door leidingen in de ongeïsoleerde bijkeukenvloer. Ik hou van mijn huis en de oorspronkelijke hobbyende bewoners...

[ Voor 16% gewijzigd door Aziraphale op 05-11-2020 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
@Daannn1987 de hibernate bug ontstaat alleen als er een defrosts is geweest? Tot nu toe niet rampzalig. Met 2 graden buiten, defrosts en hibernate bug houd de elga nog het steeds lekker 21 graden binnen:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koevlaas2 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:19:
[...]

Geen van twee, was de opstart bug in de ELGA/Toshiba combinatie. Als de binnenunit hangt op een plek waar het een poos 10 graden is dan wil de ELGA niet hoger opstarten. Kwestie van ELGA stil zetten, stekker er uit en weer starten.

Oplossing was volgens mij weerstand vervangen en/of andere sensor.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Twan dz schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:26:
@Daannn1987 de hibernate bug ontstaat alleen als er een defrosts is geweest? Tot nu toe niet rampzalig. Met 2 graden buiten, defrosts en hibernate bug houd de elga nog het steeds lekker 21 graden binnen:)
Nee volgens mij juist als de ELGA niets doet en de aanvoerleiding komt onder de 18 graden.. Je zou evengoed eens stroom eraf kunnen halen en weer erop en het resultaat bekijken.

Als je op half vermogen incl defrosts de hut nu nog warm houd kan je zeker nog wel een tijdje door.

Hier stook ik 21.5 en pas tot nu toe nachtverlaging toe (1gr) om pendelen te voorkomen.
Als de nacht temperaturen rond het vriespunt komen dan ga ik 24/7 stoken om defrostmania te beperken...

BTW @Twan dz ik zit nog eens naar je screenshot te kijken maar tussen 15:00 en 19:00 oid (exacte schaal is lastig af te lezen) gaat hij wel naar 100%??
En waar kijk ik eigenlijk naar .. is dit de ANNA thermostaat ?

[ Voor 12% gewijzigd door Daannn1987 op 05-11-2020 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:26
Daannn1987 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:30:
[...]

Nee volgens mij juist als de ELGA niets doet en de aanvoerleiding komt onder de 18 graden.. Je zou evengoed eens stroom eraf kunnen halen en weer erop en het resultaat bekijken.

Als je op half vermogen incl defrosts de hut nu nog warm houd kan je zeker nog wel een tijdje door.

Hier stook ik 21.5 en pas tot nu toe nachtverlaging toe (1gr) om pendelen te voorkomen.
Als de nacht temperaturen rond het vriespunt komen dan ga ik 24/7 stoken om defrostmania te beperken...
Dat was het in mijn herinnering ook. Een veel te lage retour-T (ik denk dat het nog een stuk lager was dan 18˚C) bracht de Elga in de #Elgahibernation, waarop de Elga maximaal op (in mijn geval) 40% van vermogen bleef pruttelen. Herstarten had dan geen zin, omdat de Tr hetzelfde bleef.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
@Daannn1987 overdag gaat hij wel gewoon naar 100% met opstarten en moduleert dan langzaam terug. Dat is na de nacht tot max rond de 50% vermogen zonder tussendoor de stekker er uitgehaald te hebben.

Dit is inderdaad de Anna thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Twan dz Het was een kwestie van een weerstand en trad op als de Ta (of Tr, wil ik af wezen) doordat de Elga een tijd uit had gestaan onder een bepaalde (meen 18) temperatuur kwam. Dan toerde hij niet meer op, maar bleef op ongeveer 50% steken.

Er hadden alleen mensen last van die hem in een koude ruimte hadden hangen of waarvan de leidingen ergens koud konden worden. Bij mij was het altijd feest als ik hout had gestookt en ik kon het ook pas verhelpen door een reset als er warmtevraag was, anders had het geen zin.

Het was op te lossen door een of andere weerstand te vervangen, die verlaagde de 'slaaptemperatuur'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Twan dz schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:37:
@Daannn1987 overdag gaat hij wel gewoon naar 100% met opstarten en moduleert dan langzaam terug. Dat is na de nacht tot max rond de 50% vermogen zonder tussendoor de stekker er uitgehaald te hebben.

Dit is inderdaad de Anna thermostaat.
Weet je zeker dat hij niet echt volgas draait dan snachts?
Is dit niet gewoon de modulatie vraag van de thermostaat?
meet je ook het opgenomen vermogen?

Dit is dan sowieso geen #elgahybernation

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 05-11-2020 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Foutje

[ Voor 105% gewijzigd door Aziraphale op 05-11-2020 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 19:16
koevlaas2 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:19:
[...]

Het klopt dat het losse kastjes zijn, maar zo erg als je het nu beschrijft is het voor mijn gevoel niet... Tenminste niet bij mij.
Binnen:
1 kastje als besturing (SMO40)
1 electrisch element als nood en bijverwarming
1 boiler
1 buffervat
1 expansievat
1 3-wegklep
1 laadpomp
1 inderdaad belachelijke dure RMU welke ik totaal niet gebruik.
1 titanium anode in het boiler vat met een voedingskabel er aan.
een stuk of 7 temperatuursensoren op de leidingen, waar de kabel bij weggewerkt is onder de leiding isolatie.

Volgens mij niet gek veel meer dan wat je bij een ander merk zou hebben zonder voor een alles in een kast te gaan toch?
En je hebt natruurlijk bij nibe ook nog de keuze voor een VVM, dan heb je bijna alles in 1

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
@Daannn1987 in die nacht vroeg de elga maximaal 800 Watt/u.

Verwarm alleen beneden ( 43 M3 vvw 10cm HoH) en 1 badkamer radiator die altijd open staat.
Hoekhuis uit 1976 met alleen dubbel glas, wel een spouw met de isolatie van destijds. Enige wat extra aan isolatie is gedaan is nieuwe voordeur+ kozijn ivm krom trekken en dus kieren oude voordeur.

Boven wel HR++ kunststof kozijnen. Maar zoals gezegd wordt daar niet verwarmd.

[ Voor 90% gewijzigd door Twan dz op 05-11-2020 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Twan dz schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:44:
@Daannn1987 in die nacht vroeg de elga maximaal 800 Watt/u.
Ok bijzonder, kan hem niet verklaren waarom hij dan niet meer vermogen pakt.
800 watt is wel ± 75% van z'n capaciteit... 1080 is max wat ik hier ooit gezien heb met de toshiba.

Als ik pendelmania heb gaat hij meestal ook niet hoger dan ± 960watt
Hoe hoger de TA komt, hoe meer vermogen de ELGA gaat nemen.

Ergens rond TA 35 wordt het volledige vermogen genomen is mijn ervaring.. TA35 krijg ik hier alleen niet, behalve als ik de vloer afsluit.
Jouw TA lijkt ergens rond de 35 te zitten.. de schaal is erg slecht af te lezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twan dz
TA is tussen de defrosts heel netjes 34 graden en een beetje.

https://imgur.com/a/QQP66Hq

Overdag (rond 17uur) is de TA zelfs bijna 37 graden.

Morgen krijg ik als het goed is nieuwe sensoren zodat ik de elga beter in de gaten kan houden. O.a. flow, in en output ect. Dan zal ik via domoticz nieuwe post plaatsen, makkelijker de schaal af te lezen.

[ Voor 58% gewijzigd door Twan dz op 05-11-2020 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Twan dz schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:54:
TA is tussen de defrosts heel netjes 34 graden en een beetje.

https://imgur.com/a/QQP66Hq

Overdag (rond 17uur) is de TA zelfs bijna 37 graden.

Morgen krijg ik als het goed is nieuwe sensoren zodat ik de elga beter in de gaten kan houden. O.a. flow, in en output ect. Dan zal ik via domoticz nieuwe post plaatsen, makkelijker de schaal af te lezen.
als je dan toch lekker bezig bent installeer je Influxdb en grafana. Forward je alles van domoticz naar Influxdb en maak je het inzichtelijk met grafana. Voordeel is dat je dan veel gedetailleerdere grafieken hebt.. Domoticz middelt namelijk alle data uit over 5 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 01:06

Copitano

Hoorn NH

koevlaas2 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:52:
[...]
Alklima zegt dat ik contact moet opnemen met mijn installateur :)
😂😂😂
By the way... in doelde op de koppeling waarmee de leiding op de buiten unit en binnenuit gekoppeld zit. Bij mij lekte het buiten.

[ Voor 24% gewijzigd door Copitano op 05-11-2020 23:21 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Copitano schreef op donderdag 5 november 2020 @ 23:17:
[...]

😂😂😂
By the way... in doelde op de koppeling waarmee de leiding op de buiten unit en binnenuit gekoppeld zit. Bij mij lekte het buiten.
Klopt die heb ik nagemeten.
Zojuist de flow verhoogd van 16 naar 19 L p/m en nu draait ie aan 1 stuk door, was toch aan het pendelen.
Maar ik had dus een delta T van 3 en geen overshoot in Ta 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Definitieve monitoring Oktober 2020

Een heerlijk complete lijst.
Uit onderstaande grafiek blijkt dat er dit keer geen verband is tussen het temperatuur niveau van het verwarmingssysteem (T2=xC) en de COP. De trendlijn loopt zelfs omhoog. Wat is de oorzaak?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4n5HSpxcPzdVBs4Dy_EBagYx2c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3ryW8PtDEq24D0JZ0gTdEk71.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dW70_wiScLlK8u9nIUTEv8hGefI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ubG0wzdvXa8PvpXu0MZYU1XK.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3p5zVNF9hJtihP6YU7YaCOglBo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AkaiTw6doVzRMjg0HuYiijwn.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
Er was een stukje weggevallen (T2=x), nogmaals

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3AY3ePXpgsfdfjWJNQjLIcGN8c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rd4BezZOFzrqprzD4vlKMFgJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
Tomexergie schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 05:28:

Uit onderstaande grafiek blijkt dat er dit keer geen verband is tussen het temperatuur niveau van het verwarmingssysteem (T2=xC) en de COP. De trendlijn loopt zelfs omhoog. Wat is de oorzaak?
Tweedehands kamstrups die nodig weer eens geijkt moeten worden? :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Kan je eens een grafiekje maken van de COP uitgezet tegen opgenomen energie? Met de lage warmtevraag in oktober is de wijze waarop de standby verliezen worden verrekend een grote factor in de weergegeven COP.
Wat dat betreft zijn de COP's van SWW wellicht beter te vergelijken. De standby verliezen zitten volledig in het CV verbruik.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
fredkroket schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:30:
[...]
Gefixt!

Gasverbruik is helaas niet bekend, niet bij mij en niet bij de vorige eigenaar. Dit omdat het huis al meerdere jaren niet actief bewoond is geweest.

Daarnaast is de oppervlakte zoals benoemd en is de inhoud (ongeveer) 751m3, woonoppervlakte 158m2. De isolatie is standaard zoals het in die tijd was; dubbel glas, standaard dakisolatie, standaard muurisolatie.

k ben verward geweest door de termen, maar het gaat dus om lucht\water. Waar ik voor mezelf mee worstel; is het laten boren van een grondgebonden bron het waard tegenover een warmtepomp van (bijvoorbeeld) Vaillant die elektrisch ondersteund wordt.

Ik ga volgende week weer bij de woning kijken, dan zal ik meer informatie verzamelen voor het vervangen van de CV-ketel. Punt is dat het me goed lijkt direct dit te doen bij de verhuizing (dan kan ook meteen het gas eraf). Excuses voor de minimale informatie, maar ik ben bang dat ik me even als een echte newbie opgesteld heb in dit topic. Excuus! Binnenkort terug met meer informatie.
Om mezelf maar eens even te quoten... Uit het vorige topic.

Inmiddels wonen we een 2 een week of 6 in het huis en hebben we er dus ook een week of 6 aan verbruik opzitten. In oktober hebben we 178m3 aan gas gebruikt (oef; vrijstaand huis 1989, 158m2 w. opp., standaard geïsoleerd dak, vloerisolatie, spouwmuurisolatie, dubbelglas (std)).

De CV-ketel is echter uit 2003 (Remeha Quinta 30C) en een groot deel van de maand heeft de kachel continue (ook 's nachts op 20,5 / 21 graden gestaan). Ik heb dit 2 weken terug aangepast naar 18,5 graden in de nacht en 20,5 graden overdag. Daardoor zie ik op de site van Vattenfall dat in ieder geval het verbruik gedaald is (per dag). Er had 9 jaar niemand geleefd in dit huis, dus er is geen voorgaande data bekend. Een groot deel van het verbruik is waarschijnlijk ook te wijten aan de inefficientie van de ketel; immers wordt de wateraanvoer in de douche ook niet op 1 constante temperatuur gehouden, er zit wat schommeling in.

De vloerverwarming werkt goed genoeg in een groot deel van het huis (hal, woonkamer, badkamer), echter in de "voormalige" keuken lijkt hij niet te werken (vandaag komt er iemand voor kijken). Het is dat je voelt dat de vloer daar koel is, maar in de woonkamer is het verder behaaglijk. De muur tussen de keuken en woonkamer is inmiddels weg, dus het is nu 1 ruimte.

De slaapkamers verwarmen we eigenlijk niet (kinderen zijn hier om en om ivm scheiding, betreft de 2 slaapkamers naast elkaar). Enkel als de kinderen er wel zijn én ze zijn op hun kamer, draaien ze de kachel open. De badkamer heeft ook vloerverwarming en werkt ook prima genoeg. Doordat de CV-ketel (die echt aan vervanging toe is) in de garage hangt, is het daar eigenlijk ook altijd prima qua temperatuur (daar staat mijn thuiswerkplek).

Eigenlijk hangen er in het huis maar 4 radiatoren (1 per slaapkamer, 1 in de garage) en is de rest vloerverwarming. Nu zit ik dus met het dilemma (en ik weet, Grolsch heeft al eea gezegd in het vorige topic) over wat ik moet doen.

De vloerverwarming wordt hoe dan ook gereinigd en hersteld. Daarbij laat ik straks ook even kijken of het systeem niet verder gemoderniseerd moet worden - geen verstand van, laat ik dus bekijken.

Maar dan; ga ik dan de CV-ketel vervangen door een goede CW5 gasketel en geniet ik daar nog een jaar of 15 van óf investeer ik in een warmtepomp (voorkeur gaat dan naar Panasonic) met een boiler daarbij. De keuze voor een CV-ketel is "eenvoudig". Er komt dan een ketel die me voorziet van warm water (enkel badkamer, keuken gaat via keukenboiler\cooker). De keuze voor een warmtepomp vind ik lastig, als je nu ergens door de bomen het bos niet meer ziet... Alleen al bij Panasonic heb je keuze uit 10-tallen varianten (vermogens, 1 weg, 3-weg, etc) en via allerlei tools op internet kom je tot verschillende adviezen; huis wel geschikt, huis niet geschikt). Daarbij zou ik dus eventueel maar 4 radiatoren hoeven te vervangen door een LTV-variant.

Deels is het natuurlijk allemaal theoretisch, de praktijk wijkt toch vaak af. Doordat de kinderkamers en de slaapkamer bijvoorbeeld niet verwarmd worden, veranderd het plaatje toch. Daarbij is het huis beter geïsoleerd dan andere huizen uit die tijd (kwalitatief goed gebouwd en geïsoleerd), dus ja. Hoe de vloerverwarming hart op hart ligt, kan ik gewoon niet zeggen. De vloer is in ieder geval egaal warm - echter wel met de "zwarte slangen".

Ik zal later vandaag nog een update geven na het advies van de vloerverwarmingsspecialist (degene die de CV-ketel onderhield had er eigenlijk niet zoveel kijk op gaf hij zelf toe, dus dan maar even een specialist ingeschakeld).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPqyJokekPS2ToDRCmI1nz6qTuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWKLQdORWAFvGL7jA27tCG0R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyWFF-kEZpTVxpQ83CbMp2npvUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rZf09SmsFLX7v6adinWlajG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door fredkroket op 06-11-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:44
@fredkroket Hoe is het met de ventilatie en luchtvochtigheid geregeld?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:09
fredkroket schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:39:
[...]

Om mezelf maar eens even te quoten... Uit het vorige topic.

Inmiddels wonen we een 2 een week of 6 in het huis en hebben we er dus ook een week of 6 aan verbruik opzitten. In oktober hebben we 178m3 aan gas gebruikt (oef; vrijstaand huis 1989, 158m2 w. opp., standaard geïsoleerd dak, vloerisolatie, spouwmuurisolatie, dubbelglas (std)).

De CV-ketel is echter uit 2003 (Remeha Quinta 30C) en een groot deel van de maand heeft de kachel continue (ook 's nachts op 20,5 / 21 graden gestaan). Ik heb dit 2 weken terug aangepast naar 18,5 graden in de nacht en 20,5 graden overdag. Daardoor zie ik op de site van Vattenfall dat in ieder geval het verbruik gedaald is (per dag). Er had 9 jaar niemand geleefd in dit huis, dus er is geen voorgaande data bekend. Een groot deel van het verbruik is waarschijnlijk ook te wijten aan de inefficientie van de ketel; immers wordt de wateraanvoer in de douche ook niet op 1 constante temperatuur gehouden, er zit wat schommeling in.

De vloerverwarming werkt goed genoeg in een groot deel van het huis (hal, woonkamer, badkamer), echter in de "voormalige" keuken lijkt hij niet te werken (vandaag komt er iemand voor kijken). Het is dat je voelt dat de vloer daar koel is, maar in de woonkamer is het verder behaaglijk. De muur tussen de keuken en woonkamer is inmiddels weg, dus het is nu 1 ruimte.

De slaapkamers verwarmen we eigenlijk niet (kinderen zijn hier om en om ivm scheiding, betreft de 2 slaapkamers naast elkaar). Enkel als de kinderen er wel zijn én ze zijn op hun kamer, draaien ze de kachel open. De badkamer heeft ook vloerverwarming en werkt ook prima genoeg. Doordat de CV-ketel (die echt aan vervanging toe is) in de garage hangt, is het daar eigenlijk ook altijd prima qua temperatuur (daar staat mijn thuiswerkplek).

Eigenlijk hangen er in het huis maar 4 radiatoren (1 per slaapkamer, 1 in de garage) en is de rest vloerverwarming. Nu zit ik dus met het dilemma (en ik weet, Grolsch heeft al eea gezegd in het vorige topic) over wat ik moet doen.

De vloerverwarming wordt hoe dan ook gereinigd en hersteld. Daarbij laat ik straks ook even kijken of het systeem niet verder gemoderniseerd moet worden - geen verstand van, laat ik dus bekijken.

Maar dan; ga ik dan de CV-ketel vervangen door een goede CW5 gasketel en geniet ik daar nog een jaar of 15 van óf investeer ik in een warmtepomp (voorkeur gaat dan naar Panasonic) met een boiler daarbij. De keuze voor een CV-ketel is "eenvoudig". Er komt dan een ketel die me voorziet van warm water (enkel badkamer, keuken gaat via keukenboiler\cooker). De keuze voor een warmtepomp vind ik lastig, als je nu ergens door de bomen het bos niet meer ziet... Alleen al bij Panasonic heb je keuze uit 10-tallen varianten (vermogens, 1 weg, 3-weg, etc) en via allerlei tools op internet kom je tot verschillende adviezen; huis wel geschikt, huis niet geschikt). Daarbij zou ik dus eventueel maar 4 radiatoren hoeven te vervangen door een LTV-variant.

Deels is het natuurlijk allemaal theoretisch, de praktijk wijkt toch vaak af. Doordat de kinderkamers en de slaapkamer bijvoorbeeld niet verwarmd worden, veranderd het plaatje toch. Daarbij is het huis beter geïsoleerd dan andere huizen uit die tijd (kwalitatief goed gebouwd en geïsoleerd), dus ja. Hoe de vloerverwarming hart op hart ligt, kan ik gewoon niet zeggen. De vloer is in ieder geval egaal warm - echter wel met de "zwarte slangen".

Ik zal later vandaag nog een update geven na het advies van de vloerverwarmingsspecialist (degene die de CV-ketel onderhield had er eigenlijk niet zoveel kijk op gaf hij zelf toe, dus dan maar even een specialist ingeschakeld).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Om nog maar een variant in de mix te gooien, heb je een lucht-lucht warmtepomp (airco) overwogen voor de slaapkamers in combinatie met een dan wat kleinere warmtepomp voor de benedenverdieping?

Het voordeel van verwarmen en koelen met een airco boven is dat:
- je vrij effectief de boel koel kunt houden boven in de zomer
- je snel de lucht in een kamer op kunt warmen als iemand er wil werken/spelen
- je de radiatoren niet hoeft te upgraden
- je beneden met een kleinere warmtepomp (bijvoorbeeld een Panasonic of LG monoblock) uitkunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robr57
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-08 22:14
Even een vraag over de Elga met Toshiba.
Ik zie dat hij nooit boven 87% modulatie komt. Iemand een idee waardoor dat komt.? Garantie verloopt binnenkort en wil onderbouwd het als storing melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
robr57 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:45:
Even een vraag over de Elga met Toshiba.
Ik zie dat hij nooit boven 87% modulatie komt. Iemand een idee waardoor dat komt.? Garantie verloopt binnenkort en wil onderbouwd het als storing melden.
Welke TA haal je daarbij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Dre schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:38:
Wat voor invloed heeft het in- en uitschakelen van de warmtepomp op de COP. Uitschakelen door een externe timer.

Stel je hebt deze casus:
  1. 4 uur verwarmen waarvan telkens 1 uur aan en 1 uur uit (bedrijfstijd: 2 uur, 2 starts).
  2. 4 uur verwarmen waarvan telkens 15 minuten aan, en 15 minuten uit (bedrijfstijd: 2 uur, 8 starts)
Thermische energie is gelijk, en volgens mij kost het ook dezelfde hoeveelheid elektrische energie. Dus de COP is hetzelfde. Maar mijn gevoel is ook maar waardeloos :) Iemand een betere onderbouwing of zelfs betrouwbare cijfers?
@Oxellaar
Weet jij als deskundige wat voor effect dit heeft op de COP. En waarom. En het liefst nog met wat betrouwbare cijfers :)
De thermische energie is gelijk bij beide systemen. De vraag is dus of het invloed heeft op de hoeveelheid elektrische energie c.q. COP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:50
Mocht je trouwens niet willen dat we je adres weten, moet je die even uit je plattegronden halen ;)

[ Voor 94% gewijzigd door GermanPivo op 06-11-2020 10:22 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GermanPivo schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:02:
[...]

Mocht je trouwens niet willen dat we je adres weten, moet je die even uit je plattegronden halen ;)
Fixed that :). Thanks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:18
Dre schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:38:
Wat voor invloed heeft het in- en uitschakelen van de warmtepomp op de COP. Uitschakelen door een externe timer.

Stel je hebt deze casus:
  1. 4 uur verwarmen waarvan telkens 1 uur aan en 1 uur uit (bedrijfstijd: 2 uur, 2 starts).
  2. 4 uur verwarmen waarvan telkens 15 minuten aan, en 15 minuten uit (bedrijfstijd: 2 uur, 8 starts)
Thermische energie is gelijk, en volgens mij kost het ook dezelfde hoeveelheid elektrische energie. Dus de COP is hetzelfde. Maar mijn gevoel is ook maar waardeloos :) Iemand een betere onderbouwing of zelfs betrouwbare cijfers?
Ik kan geen exacte cijfers geven, wel de redenatie waarom start-stop extra energie kost.
1. Je systeem werkt met een compressor die damp op druk brengt. Het vanaf "nul" naar de werkdruk oppompen kost energie die niet bijdraagt aan de warmtelevering aan je huis. Bij afslaan van de compressor het omgekeerde: het op druk gebrachte gas draagt niet bij aan warmtelevering, terwijl de druk langzaam zal verefennen waardoor je even later alles weer op druk brengt.
2. Het continue opwarmen en afkoelen van onderdelen is weinig efficiënt. Pas als de temperaturen evenwicht bereiken wordt er efficiënt warmte overgedragen. Ta en Tr verschillen niet veel, maar om die temperaturen te bereiken zullen andere onderdelen iets warmer (condensor) en beduidend kouder (verdamper) moeten worden.
Bij stop start kost het energie om die onderdelen eerst naar de juiste temperatuur te brengen.

Je stelling/berekening klopt wel voor een elektrische boiler. Die heeft geen last van drukverschillen of tussenliggende massa's die opgewarmd of afgekoeld moeten worden. Alle energie gaat direct het water in.
Bij een warmtepomp gaat dat via een omweg, en die omweg kost energie. Dat zal niet verwaarloosbaar zijn, hoeveel het is kan ik niet kwantificeren.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
GermanPivo schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:02:
[...]

En jij je quote even aanpassen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
Dre schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:59:
[...]

@Oxellaar
Weet jij als deskundige wat voor effect dit heeft op de COP. En waarom. En het liefst nog met wat betrouwbare cijfers :)
De thermische energie is gelijk bij beide systemen. De vraag is dus of het invloed heeft op de hoeveelheid elektrische energie c.q. COP.
Waarom neem je aan dat de thermische energie gelijk is bij beide systemen? Bij je stelling van een systeem met meer start/stops is deze namelijk lager (verder uitgaande van exact dezelfde variabelen). Daar komt ook je lagere rendement vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
  • Laatst online: 25-06-2022
De installateur heeft de Ecodan zo ingesteld dat telkens het SWW 5 graden onder de gewenste temperatuur is het opnieuw verwarmd wordt. Zo ging de WP gisterenavond rond 23.30 (Tb = 3°C) aan de slag om het vat weer op 52°C te brengen, niet optimaal.

Wanneer ik dagelijks ('s middags rond 14 a 15u) het vat terug op temperatuur wil brengen, hoe pak ik dit best aan? Zet ik max. temp. daling op 1 graag en weekschema voor SWW dagelijks aan tussen 14 en 15u?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 09:09
tehfnz schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:27:
De installateur heeft de Ecodan zo ingesteld dat telkens het SWW 5 graden onder de gewenste temperatuur is het opnieuw verwarmd wordt. Zo ging de WP gisterenavond rond 23.30 (Tb = 3°C) aan de slag om het vat weer op 52°C te brengen, niet optimaal.

Wanneer ik dagelijks ('s middags rond 14 a 15u) het vat terug op temperatuur wil brengen, hoe pak ik dit best aan? Zet ik max. temp. daling op 1 graag en weekschema voor SWW dagelijks aan tussen 14 en 15u?
Het weekschema overruled the temp. daling, die laatste doet dan niets meer.
Ik wist dat in het begin ook niet, en had liever beide gehad.

Dus als je 1 keer per dag wilt verwarmen, wat ik nu tevens ook heb, stel je het weekschema in en daarmee klaar.

Kleine edit:
Als je de tijd op 1 dag zodanig lang instelt en hij daalt in die periode de ingestelde temp. daling, dan verwarmt hij weer opnieuw tot setpoint. Dus op 1 zetten lijkt daarmee niet handig ;)

Uitgebreide beschijving van hoe dit exact werkt kun je in de FTC5/6 handleiding terug vinden dacht ik.

Zo kun je bijv. SWW tussen 13u en 18e zetten, hij zal dan om 1 uur beginnen. Mocht voor 18u de max. daling bereikt zijn zal die nogmaals gaan verwarmen.

[ Voor 21% gewijzigd door Robindd op 06-11-2020 10:35 ]

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Robindd duidelijk. Is een slot van 60 min voldoende of neem ik beter 120min (bv. van 14.00 tot 16.00)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
tehfnz schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:37:
@Robindd duidelijk. Is een slot van 60 min voldoende of neem ik beter 120min (bv. van 14.00 tot 16.00)?
Is deels persoonlijk.

Ik heb hem redelijk ruim staan, niet dat dat nodig is.
Wat voor WP heb je, en hoeveel liter vat?
Hier verwarmt die op 100% in een half uur/3 kwartier. op 50% duurt het vaak 1,5/2 uur.
(SW75YAA + 400L DJG)

Maar het kan geen kwaad 14:00-18:00 in te stellen. Waar zit je sensor? Als die bovenin zit zal die zeker niet zomaar opnieuw aan gaan tenzij je hele grote hoeveelheden water verbruikt.

Mijn sensor zit op 1/3e van boven en verwarm tot 45gr. Komt niet lager dan 40gr normaal in 24u.

[ Voor 8% gewijzigd door Robindd op 06-11-2020 10:46 ]

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!
tehfnz schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:27:

Je moet de Mitsu ff snappen, je hebt eigenlijk 3 parameters

1 = wenstemperatuur boiler
2 = Maximale temperatuurdaling
3 = Timewindow van je weekklok voor SWW.

Je moet weten dat de Mitsu ALTIJD het vat op wenstemperatuur boiler verwarmd bij start van het timewindow van je weekklok, OOK als deze slechts 1 graad onder wenstemperatuur boiler zit. Hij kijkt bij start timewindow NIET naar maximale temperatuur daling.

Ik heb mijn timewindow staan op 14.00 tot 19.00
Dus om 14.00 wordt boilervat op temperatuur gebracht naar wenstemperatuur
Als in de periode tussen 14.00 en 19.00 de temperatuur zo ver zakt als aangegeven bij maximale temperatuurdaling gaat hij het vat nog een keer verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Robindd Mitsubishi PUHZ-SW75VAA + EHST20D-VM2D. Heb geen idee waar de sensor zit in het ingebouwde 200l boilervat. Zie in je signature dat je vergelijkbare units hebt, dus je gaat me zeker wijzer kunnen maken :)

Ga het meteen eens instellen op 14-18u en weekje evalueren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
tehfnz schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:50:
@Robindd Mitsubishi PUHZ-SW75VAA + EHST20D-VM2D. Heb geen idee waar de sensor zit in het ingebouwde 200l boilervat. Zie in je signature dat je vergelijkbare units hebt, dus je gaat me zeker wijzer kunnen maken :)

Ga het meteen eens instellen op 14-18u en weekje evalueren.
@Grolsch heeft meer kennis en kan duidelijk wat beter omschrijven dan ik _/-\o_
De sensor locatie kun je wel terug vinden in de handleidingen neem ik aan.. Ik heb een los vat, dus daar kan ik je niet mee helpen.
We hebben wel dezelfde buitenunit EN de nieuwe -D binnenunit. Dat worden er ondertussen steeds meer hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robr57
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-08 22:14
Bleek vanmorgen toch 90% te halen. Plaatje geeft de diverse parameters weer. Bovenste deel is kWh versus modulatie. De kWh meter volgt keurig het modulatie nivo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTBdvTSDtFItJl4A8q02sQLeRHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VliwpXDqi5oeJWQtaCZQyV2A.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
robr57 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:02:
[...]

Bleek vanmorgen toch 90% te halen. Plaatje geeft de diverse parameters weer. Bovenste deel is kWh versus modulatie. De kWh meter volgt keurig het modulatie nivo.

[Afbeelding]
Ik denk dat er niets mis is met de ELGA je ziet in de 2e run ook dat hij bij een hogere TA meer vermogen gaat trekken.. Het vermogen wat ik zie ziet er prima uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Ik hoorde dat tegenwoordig warmtepompen kunnen worden gekoppeld aan de slimmemeter, om evt hun vermogen daarop aan te passen? Hier staat een Panasonic J-series gepland voor over 2 weken, zou die dat ook kunnen?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01

Een heerlijk complete lijst.[...]
Hartelijk dank Tom voor alle tijd en moeite: top!
Voor diegene die zich afvraagt hoe ik aan zo'n mooie COP (5,0) kom voor SWW...mijn gegevens zijn niet goed in het spreadsheet gekomen. De juiste waarden zijn 39 kWh en 134 kWh wat een COP geeft van 3,41.
Heb uiteraard Tom al ingeseind.
Tomexergie schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:50:
[...]

Die 0 en 1 heb ik ingevoerd omdat deze deelnemers niet met informatie kwamen. Dan maar op "0" zetten want belangrijk is deze periode niet. Hebben ze toch informatie en is deze significant, dan hoor ik het wel.
De 1 is ingevoerd om delen door "0" de toevoorkomen. Ik had ook 0,000001 kunnen invoeren. Maar 1 kWh in in ons geval een te verwaarlozen energie hoeveelheid over de 5 maanden. Bij 11W stand-by zou dat 40 kWh zijn.
Probleem van het delen door nul kan je oplossen met de volgende formule:

voorbeeld: AJ20/AI20 moet worden ALS.FOUT(AJ20/AI20;"-")
Uiteraard kan je i.p.v. "-" ook een ander waarde, woord of verwijzing invullen.

[ Voor 48% gewijzigd door Remco45 op 06-11-2020 17:29 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Leuke info die lijst inderdaad! Zie wel meer bizar hoge cops. Hoe dan🤪

[ Voor 28% gewijzigd door Japie.G op 06-11-2020 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Japie.G schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:57:
Leuke info die lijst inderdaad! Zie wel meer bizar hoge cops. Hoe dan🤪
Daar ben ik ook benieuwd naar..
Maar wat je ziet is dat het veelal Panasonics zijn, en de meest gekke COP's die er tussen staan zijn ook gemarkeerd met Mhp, dus geen externe meeting.
Zei er pas niet iemand dat interne meting bij pana's de pomp en standby niet meegerekend wordt? :+
Die uitschieters doen de grafiek ook niet ten goede.

Daarnaast mbt de grafiek is die uitgezet tegen 2graden setting, al was oktober niet heel koud en zegt dat wellicht die maand maar weinig. De stooklijn daar boven kan weer redelijk wat verschillen tussen de mensen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Remco45 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:20:
[...]

Hartelijk dank Tom voor alle tijd en moeite: top!
Voor diegene die zich afvraagt hoe ik aan zo'n mooie COP (5,0) kom voor SWW...mijn gegevens zijn niet goed in het spreadsheet gekomen. De juiste waarden zijn 39 kWh en 134 kWh wat een COP geeft van 3,41.
Heb uiteraard Tom al ingeseind.
Ik wilde je al berichten voor tips over die COP :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:16
in de race naar een warmtepomp zo compact mogelijk ben ik de Ferroli Omnia tegen gekomen
ziet er compact uit en heb maar 1 apparaat aan de wand hangen ik kan er alleen nog maar weinig informatie over deze pomp vinden online is er al iemand die hier al ervaring mee heeft?

info over de pomp https://www.ferroli.com/n...rmtepompen/omnia-hybrid-c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Mijn daling staat op 10 graden, dan gaat hij minder snel aan als je staat te douchen en de timer van 14.00 - 22.30 want dan springen er nog weleens wat mensen onder de douche hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:40
Zoals @koevlaas2 al zei, kies de daling die past bij de douche rituelen en gezinssamenstelling en neem de periode wat ruimer.
Hier heeft de 11,2 zubadan nu 30' nodig om van 42 naar 46° te gaan (400L vat), daling 5° en 12:00-20:00 mogelijkheid tot verwarmen.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
koevlaas2 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:33:
[...]

Mijn daling staat op 10 graden, dan gaat hij minder snel aan als je staat te douchen en de timer van 14.00 - 22.30 want dan springen er nog weleens wat mensen onder de douche hier.
Ik meet bovenin mijn vat (1/3) en setpoint is 45gr. 5 graden is dus al meer dan voldoende wat mij betreft. 10 graden wordt het al koud :+

Daarom zei ik, persoonlijk en heel veel combi’s mogelijk wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 21:43
AquaPlanning schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:09:
[...]

Ik kan geen exacte cijfers geven, wel de redenatie waarom start-stop extra energie kost.
1. Je systeem werkt met een compressor die damp op druk brengt. Het vanaf "nul" naar de werkdruk oppompen kost energie die niet bijdraagt aan de warmtelevering aan je huis. Bij afslaan van de compressor het omgekeerde: het op druk gebrachte gas draagt niet bij aan warmtelevering, terwijl de druk langzaam zal verefennen waardoor je even later alles weer op druk brengt.
2. Het continue opwarmen en afkoelen van onderdelen is weinig efficiënt. Pas als de temperaturen evenwicht bereiken wordt er efficiënt warmte overgedragen. Ta en Tr verschillen niet veel, maar om die temperaturen te bereiken zullen andere onderdelen iets warmer (condensor) en beduidend kouder (verdamper) moeten worden.
Bij stop start kost het energie om die onderdelen eerst naar de juiste temperatuur te brengen.

Je stelling/berekening klopt wel voor een elektrische boiler. Die heeft geen last van drukverschillen of tussenliggende massa's die opgewarmd of afgekoeld moeten worden. Alle energie gaat direct het water in.
Bij een warmtepomp gaat dat via een omweg, en die omweg kost energie. Dat zal niet verwaarloosbaar zijn, hoeveel het is kan ik niet kwantificeren.
Het nadeel is niet heel groot, want de koude kant is opgewarmd en de warme kant afgekoeld en dus de efficientie hoger. Het gas is snel weer in staat warmte te transporteren. Hoe het per saldo zit weet ik niet.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

https://snapshot.raintank...iEypXJxkEw1L9zTVuO5eXhwi4

wat een verschil tussen de defrost mania run van gisteren en de rustige run van vannacht. Terwijl het vannacht op een gegeven moment ook laag in buitentemperatuur ging met een beetje mist. Echter toen al een stuk verder in de run en dus een lager gevraagd vermogen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 23:05
@Japie.G
Weet jij toevallig wat de Ta tijdens een defrost vanaf de Elga de woning in is?

Hier vorige week wat aanpassingen gedaan in het leidingwerk, voorheen was pompsnelheid 3 de max ivm ruisende leiding, nu op 6(max), nu een compleet andere Elga terug gekregen, doet het stukken beter..

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Weet iemand hier nu toevallig al wat de Silent Modus / Stille Modus precies doet doe in de Mitsu (VM2)-D binnenunits zit?
Ben eigenlijk wel benieuwd of het ook de COP schaad bijv.
Heb hem nu aan staan tot half 8 sochtends, niet wetende wat het doet. Pas opgelet op het punt waar hij uit zou gaan, maar zag 0 verandering in alle cijfers in Grafana..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

vanderv schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 23:58:
@Japie.G

Hier vorige week wat aanpassingen gedaan in het leidingwerk, voorheen was pompsnelheid 3 de max ivm ruisende leiding, nu op 6(max), nu een compleet andere Elga terug gekregen, doet het stukken beter..
Heb een daikin 😉 Mijn Ta zakt tussen de 18,5 en de 19 graden tijdens een defrost. Had vanmacht weer defrost mania🤪🤪🤪 (as we speak.. nog steeds)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:31
Robindd schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 07:36:
Weet iemand hier nu toevallig al wat de Silent Modus / Stille Modus precies doet doe in de Mitsu (VM2)-D binnenunits zit?
Ben eigenlijk wel benieuwd of het ook de COP schaad bijv.
Heb hem nu aan staan tot half 8 sochtends, niet wetende wat het doet. Pas opgelet op het punt waar hij uit zou gaan, maar zag 0 verandering in alle cijfers in Grafana..
Waarschijnlijk heeft dat alleen effect bij hoog vermogen. Gooi je Ta eens flink omhoog en monitor request codes 016 (compressor freq) en 019 (fan speed).
Ik verwacht dat deze silent mode de 50/75% stand is van het Mitsu kabeltje en daarmee de compressor begrenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even troubleshooten op de zaterdagochtend, iemand een idee wat het probleem is :?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mulnyrltv.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Grolsch Ik weet niet wat het probleem is, maar je kan gewoon snapshots maken en delen he?
https://snapshot.raintank...Pjqoat5FFFn20h6BnDxJ91x7h

Edit: ik laat hem uit s'nachts, dan heb ik ook geen defrost ;)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-11-2020 08:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Grolsch schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 08:04:
Even troubleshooten op de zaterdagochtend, iemand een idee wat het probleem is :?

[Afbeelding]
Defrosts? Deel idd even een Snapshot zoals @AUijtdehaag is wat makkelijker meekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
vanderv schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 23:58:
@Japie.G

Ik heb wel een Elga en, uiteraard, een defrost feest vannacht. Ta zakt bij mij tijdens een defrost van 28-29 naar 23-24.

De Truimte gaat bij mij gedurende de nacht ook rustig omlaag en dat vind ik toch minder. Ik vermoed, echter, dat dat er ook nog wel eens mee te maken zou kunnen hebben dat ik de hele avond de houtkachel aan heb gehad en de vloer dus koud was. Overdag doet de Elga momenteel bij mij ook helemaal niks door de zon, dus die vloer buffert dan natuurlijk ook geen warmte. Maar eens kijken wat ik daar nog voor oplossing voor kan vinden totdat we zover zijn dat we een zwaardere wp gaan installeren om een hogere Ta te gaan krijgen en het gebrek aan vermogen van de Elga voor ons huis op te heffen. Misschien toch maar onder de 4 of 5 graden buiten de ketel mee laten doen... ;(

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@AUijtdehaag nooit geweten dat dit kon :P

https://snapshot.raintank...wwW3JXcKoou2N3CBMhI9zdEpD

@Daannn1987 defrosts kunnen het niet zijn, want hij hoort uit te zijn tot 10.00 volgens thermostaat.

Ik heb de dader al gevonden :P

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/up3thhvg.jpg

Batterijen van een thermostaat leeg, verbinding weg, Danfoss gaat in de vorst beveiliging, wat betekent dat hij elke 20 minuten de WP laat lopen om bevriezing te voorkomen.

Ik zal ze allemaal maar vervangen, ze zitten er al 3,5 jaar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Aziraphale schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 08:42:
[...]

Ik heb wel een Elga en, uiteraard, een defrost feest vannacht. Ta zakt bij mij tijdens een defrost van 28-29 naar 23-24.

De Truimte gaat bij mij gedurende de nacht ook rustig omlaag en dat vind ik toch minder. Ik vermoed, echter, dat dat er ook nog wel eens mee te maken zou kunnen hebben dat ik de hele avond de houtkachel aan heb gehad en de vloer dus koud was. Overdag doet de Elga momenteel bij mij ook helemaal niks door de zon, dus die vloer buffert dan natuurlijk ook geen warmte. Maar eens kijken wat ik daar nog voor oplossing voor kan vinde totdat we zover zijn dat we een zwaardere wp gaan installeren om een hogere Ta te gaan krijgen. Misschien toch maar onder de 4 of 5 graden buiten de ketel mee laten doen... ;(
Houtkachel speelt zeker mee.. Hier hebben we een 3kw bio ethanol haardje (lekker voor de luchtkwaliteit). Als ik die aan zet en het snachts rond het vriespunt is heeft de ELGA er ook extreem veel moeite mee..
Grolsch schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 08:44:
@AUijtdehaag nooit geweten dat dit kon :P

https://snapshot.raintank...wwW3JXcKoou2N3CBMhI9zdEpD

@Daannn1987 defrosts kunnen het niet zijn, want hij hoort uit te zijn tot 10.00 volgens thermostaat.

Ik heb de dader al gevonden :P

[Afbeelding]

Batterijen van een thermostaat leeg, verbinding weg, Danfoss gaat in de vorst beveiliging, wat betekent dat hij elke 20 minuten de WP laat lopen om bevriezing te voorkomen.

Ik zal ze allemaal maar vervangen, ze zitten er al 3,5 jaar in.
3,5 jaar is een mooie tijd! Ik heb mijn TADO thermostaat vervangen voor de honeywell omdat ik gek werd om elke 3 maanden de batterijen te vervangen. Moet ik er wel bij zeggen dat ik het setpoint veel verlegde (geautomatiseerd) om pendelen te voorkomen.

[ Voor 30% gewijzigd door Daannn1987 op 07-11-2020 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Daannn1987 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 08:45:
[...]

Houtkachel speelt zeker mee.. Hier hebben we een 3kw bio ethanol haardje (lekker voor de luchtkwaliteit). Als ik die aan zet en het snachts rond het vriespunt is heeft de ELGA er ook extreem veel moeite mee..
En ik heb een 6kw houtkachel (die je buiten overigens niet ruikt)... Wat ik natuurlijk zou kunnen proberen is de deuren tussen de woonkamer en de aanbouw (waar de thermostaat hangt) dicht doen als de houtkachel brandt. Dan blijft de Elga waarschijnlijk verwarmen en trekt hij het misschien wel. Is alleen wel een beetje zonde van de energie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Aziraphale schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 08:50:
[...]

En ik heb een 6kw houtkachel... Wat ik natuurlijk zou kunnen proberen is de deuren tussen de woonkamer en de aanbouw (waar de thermostaat hangt) dicht doen als de houtkachel brandt. Dan blijft de Elga waarschijnlijk verwarmen en trekt hij het misschien wel. Is alleen wel een beetje zonde van de energie...
Energie gaat natuurlijk niet 100% verloren.. en daarbij die defrosts kosten ook veel energie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Daannn1987 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 08:51:
[...]

Energie gaat natuurlijk niet 100% verloren.. en daarbij die defrosts kosten ook veel energie
Dat is waar en het scheelt natuurlijk ook weer een slok op een borrel als die vloer niet afkoelt. Toen de Elga vannacht begon waren Ta en Tr rond de 18, dus dan zal de vloer niet veel warmer geweest zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
doek55 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 07:57:
[...]

Waarschijnlijk heeft dat alleen effect bij hoog vermogen. Gooi je Ta eens flink omhoog en monitor request codes 016 (compressor freq) en 019 (fan speed).
Ik verwacht dat deze silent mode de 50/75% stand is van het Mitsu kabeltje en daarmee de compressor begrenst.
Van 22:00 tot 08:00 staat de betreffende modus op de hoogste silent stand, 7 dagen per week.
Maar inderdaad doet hij niets. Het zou namelijk zichtbaar moeten zijn in het scherm maar was het niet. Zie hier onder uit de FTC6 manual.

In die zin dus zeker te weten niet gelijk aan de 50%/75% kabel. Op 50% bleef hij veelal rond de 32Hz draaien, zag hem af en toe op 40Hz draaien (nu met koudere weer zal het wat hoger zin, niet getest). Daar doet hij nu inmiddels op 100% niet moelijk over, gaat die makkelijk overheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_p5-ut6rgd0pJAXmdN5sBiPSkUQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1Pj6rFYGPnIBeG9zvTDzpkio.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Hmmm mijn daikin heeft ook een silent mode. Wellicht die snachts activeren voor een vermogensbeperking en dus minder defrost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
H143 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:20:
in de race naar een warmtepomp zo compact mogelijk ben ik de Ferroli Omnia tegen gekomen
ziet er compact uit en heb maar 1 apparaat aan de wand hangen ik kan er alleen nog maar weinig informatie over deze pomp vinden online is er al iemand die hier al ervaring mee heeft?

info over de pomp https://www.ferroli.com/n...rmtepompen/omnia-hybrid-c
Zonder absoluut te weten dat bijna alles goed eraan is zou ik de gok niet wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Japie.G schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:50:
Hmmm mijn daikin heeft ook een silent mode. Wellicht die snachts activeren voor een vermogensbeperking en dus minder defrost?
@Japie.G

Kan je proberen , in het verleden stond jouw vloer verwarming ingesteld op 1,5 lp/m is dat nog steeds zo?

En in de daikin heeft twee opties 15 / 20 liter per minuut.
Staat hij bij jouw wel op 20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

De flow uit de daikin hybrid is instelbaar tot 20l/min. Hij staat nu op 17l/min zo uit mn hoofd.

Heb 11 groepen, waarvan 10 ongeveer even lang en een badkamer welke wat korter is. Heb waterzijdig nog niet bijzonder goed afgeregeld, maar door de gelijke groeplengtes is de flow ongeveer evenredig verdeeld.

[ Voor 55% gewijzigd door Japie.G op 07-11-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Japie.G schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:22:
De flow uit de daikin hybrid is instelbaar tot 20l/min. Hij staat nu op 17l/min zo uit mn hoofd.

Heb 11 groepen, waarvan 10 ongeveer even lang en een badkamer welke wat korter is. Heb waterzijdig nog niet bijzonder goed afgeregeld, maar door de gelijke groeplengtes is de flow ongeveer evenredig verdeeld.
@Japie.G kan je de binnen unit instellen op 20 liter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ramon_1984 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:14:
[...]

@Japie.G kan je de binnen unit instellen op 20 liter ?
Ja hoor, moet kunnen. Maar ga ik daar minder defrost van krijgen? Aan afgifte geen gebrek namelijk🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Japie.G schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:54:
[...]

Ja hoor, moet kunnen. Maar ga ik daar minder defrost van krijgen? Aan afgifte geen gebrek namelijk🤪
Zet maar op 20 liter, en als het kan nog meer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayertjez
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-08 13:33
@Aziraphale Wat is de reden dat je het minder vindt dat de temperatuur zakt? Dat het langer duurt om weer op te warmen? Dus een comfort kwestie?
Aziraphale schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 08:42:
[...]

Misschien toch maar onder de 4 of 5 graden buiten de ketel mee laten doen... ;(
Heb je het over P63, dat de ketel niet mee mag doen? of mag de WP even proberen P83? Omdat voor de meeste Warmtepompen geldt dat deze voordeliger is tot -7C laat ik mijn Elga het zelf even proberen P83 => 60 minuten.
Wat zijn je parameters?

[ Voor 14% gewijzigd door Hayertjez op 07-11-2020 13:25 . Reden: Extra vraag en mention ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Hayertjez schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:22:
@Aziraphale Wat is de reden dat je het minder vindt dat de temperatuur zakt? Dat het langer duurt om weer op te warmen? Dus een comfort kwestie?

[...]

Heb je het over P63, dat de ketel niet mee mag doen? of mag de WP even proberen P83? Omdat voor de meeste Warmtepompen geldt dat deze voordeliger is tot -7C laat ik mijn Elga het zelf even proberen P83 => 60 minuten.
Wat zijn je parameters?
Wat ik vervelend vind is dat de temperatuur in de woonkamer daalt terwijl de Elga op volle kracht staat te blazen met iedere 30-45 minuten een defrost. Op die manier stop ik er fors energie in, maar krijg er feitelijk niks voor terug. Vermoedelijk komt dat dus doordat de vloer overdag grandioos afkoelt, helemaal nu ik steeds de zon in de kamer heb. De Elga hoeft dan namelijk overdag niets te doen en pas in de avond weer te starten met verwarmen. Als dan de vloer nog opgewarmd moet worden dan gaat dat wel even duren, helemaal als hij pas tegen middernacht aan gaat omdat ik hout heb gestookt. Je krijgt dan met nacht zoals afgelopen nacht defrost heaven omdat de buitentemperatuur zo laag is.

Qua parameters heb ik het inderdaad over P63. Die stond bij radiatoren nog op 33, zodat de Elga boven de +7 alles alleen moest doen, maar had ik nu op 40 gezet om de Elga het tot het vriespunt alleen te laten doen. Tot -7 gaat mijn Elga het alleen echt niet redden, dat is bij mij de temperatuur tot waar het systeem duo mag blijven draaien (P62).

Met P83 bedoel je waarschijnlijk P84, want P83 heeft betrekking op de fictief berekende Ta bij weersafhankelijk regelen en P84 zijn de graadminuten tot wanneer de ketel bij mag komen. P84 staat nu bij mij op 120, dus de Elga moet het eerst 2 uur zelf proberen voordat de ketel iets mag gaan doen. De vraag is nu alleen even of dat wijsheid is of dat ik dat toch beter lager kan zetten om de opwarming van de vloer te versnellen.

Eigenlijk komt het er bij mij op neer dat de Elga voor mijn situatie gewoon te weinig vermogen heeft als de temperatuur richting het vriespunt begint te gaan. Gisternacht heb ik geen defrost gehad, maar toen kwam de buitentemperatuur ook niet onder de 6 graden. Afgelopen nacht was die beduidend lager en begon de Elga pas weer een langere run te maken toen de buitentemperatuur om 9:15 boven de 4 graden kwam. Vandaar dat ik nu P63 op 36 heb gezet en eens ga kijken wat dat komende nacht voor effect gaat hebben. Er is nu een stookalert, dus dat is een mooie reden om te kijken wat er gebeurt zonder houtkachel. :)

Momenteel ben ik wel aan het kijken naar een alternatief voor de Elga in de vorm van een monoblock, maar dat zit nog in de uitzoekfase en mijn hoogzwangere vrouw zit op het moment ook niet echt op geknutsel aan het verwarmingssysteem te wachten. Dus voorlopig nog even zien dat ik zo veel mogelijk uit mijn Elga pers.

Pagina: 1 ... 21 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.