Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 128 Laatste
Acties:
  • 723.423 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Aziraphale schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:53:
[...]

Wat ik vervelend vind is dat de temperatuur in de woonkamer daalt terwijl de Elga op volle kracht staat te blazen met iedere 30-45 minuten een defrost. Op die manier stop ik er fors energie in, maar krijg er feitelijk niks voor terug. Vermoedelijk komt dat dus doordat de vloer overdag grandioos afkoelt, helemaal nu ik steeds de zon in de kamer heb. De Elga hoeft dan namelijk overdag niets te doen en pas in de avond weer te starten met verwarmen. Als dan de vloer nog opgewarmd moet worden dan gaat dat wel even duren, helemaal als hij pas tegen middernacht aan gaat omdat ik hout heb gestookt. Je krijgt dan met nacht zoals afgelopen nacht defrost heaven omdat de buitentemperatuur zo laag is.

Qua parameters heb ik het inderdaad over P63. Die stond bij radiatoren nog op 33, zodat de Elga boven de +7 alles alleen moest doen, maar had ik nu op 40 gezet om de Elga het tot het vriespunt alleen te laten doen. Tot -7 gaat mijn Elga het alleen echt niet redden, dat is bij mij de temperatuur tot waar het systeem duo mag blijven draaien (P62).

Met P83 bedoel je waarschijnlijk P84, want P83 heeft betrekking op de fictief berekende Ta bij weersafhankelijk regelen en P84 zijn de graadminuten tot wanneer de ketel bij mag komen. P84 staat nu bij mij op 120, dus de Elga moet het eerst 2 uur zelf proberen voordat de ketel iets mag gaan doen. De vraag is nu alleen even of dat wijsheid is of dat ik dat toch beter lager kan zetten om de opwarming van de vloer te versnellen.

Eigenlijk komt het er bij mij op neer dat de Elga voor mijn situatie gewoon te weinig vermogen heeft als de temperatuur richting het vriespunt begint te gaan. Gisternacht heb ik geen defrost gehad, maar toen kwam de buitentemperatuur ook niet onder de 6 graden. Afgelopen nacht was die beduidend lager en begon de Elga pas weer een langere run te maken toen de buitentemperatuur om 9:15 boven de 4 graden kwam. Vandaar dat ik nu P63 op 36 heb gezet en eens ga kijken wat dat komende nacht voor effect gaat hebben. Er is nu een stookalert, dus dat is een mooie reden om te kijken wat er gebeurt zonder houtkachel. :)

Momenteel ben ik wel aan het kijken naar een alternatief voor de Elga in de vorm van een monoblock, maar dat zit nog in de uitzoekfase en mijn hoogzwangere vrouw zit op het moment ook niet echt op geknutsel aan het verwarmingssysteem te wachten. Dus voorlopig nog even zien dat ik zo veel mogelijk uit mijn Elga pers.
toon volledige bericht
Troost je, met mijn mono gebeurt precies hetzelde. Smiddags drie uur uitgezet zodat kamer temp daalt om hout avonds aan te zetten. Snachts om twee uur gaat wp weer draaien en trekt tijdens defrost gewoon 5 min 5000 watt met element erbij, dit vanwege lage retour temp omdat ik zo dom ben geweest om een gesloten verdeler te monteren.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:02
reneeke1970 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:02:
[...]

Troost je, met mijn mono gebeurt precies hetzelde. Smiddags drie uur uitgezet zodat kamer temp daalt om hout avonds aan te zetten. Snachts om twee uur gaat wp weer draaien en trekt tijdens defrost gewoon 5 min 5000 watt met element erbij, dit vanwege lage retour temp omdat ik zo dom ben geweest om een gesloten verdeler te monteren.
Dat is dan wel weer een voordeel van mijn Elga, die gaat namelijk bij een defrost juist fors omlaag in zijn verbruik. :+ Hij draait een half uur volle bak en zakt dan 5-10 minuten (heb geen Grafana, dus is wat minder precies) terug naar 150-200w.

En een gesloten verdeler was toch juist ideaal voor een WP? Ik zit dankzij de eigenwijze installateur met een verdeler met pomp...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Aziraphale schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:08:
[...]

Dat is dan wel weer een voordeel van mijn Elga, die gaat namelijk bij een defrost juist fors omlaag in zijn verbruik. :+ Hij draait een half uur volle bak en zakt dan 5-10 minuten (heb geen Grafana, dus is wat minder precies) terug naar 150-200w.

En een gesloten verdeler was toch juist ideaal voor een WP? Ik zit dankzij de eigenwijze installateur met een verdeler met pomp...
Gesloten geeft een koudere retour dan een open versie. En dat vind een wp niet fijn.
Omdat ik een verdeler elders nodig had heb ik een goedkope gesloten erbij gekocht en daarmee de oude vervangen. Zal het aankijken totdat het langer rond vriespunt is, maar voorlopig kost ie alleen maar extra energie.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robr57
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-08 19:11
Daannn1987 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:29:
[...]
Ik denk dat er niets mis is met de ELGA je ziet in de 2e run ook dat hij bij een hogere TA meer vermogen gaat trekken.. Het vermogen wat ik zie ziet er prima uit
Ok, maar de vraag blijft, waarom nooit naar 100% modulatie. Heb een jaar terug gekeken in mijn log en nooit boven 90%, meeste dagen max 87% .
Blijf ik vreemd vinden omdat ook soms de ketel moet bijspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:11

Japie.G

Colour Classic

Huh🤪🤪🤪 een gesloten verdeler niet goed voor een warmtepomp?? Wat wou je dan doen, je aanvoer met je retour mengen om de wp qua Tr voor de gek te houden? Dat lijkt me niet wat bijdragen.. Al is het een manier om een lager vermogen te forceren. Maar dat de gesloten verdeler meer energe kost lijkt me echt niet waar. Kun je dat beter uitleggen?

[ Voor 30% gewijzigd door Japie.G op 07-11-2020 15:28 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-08 23:19

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Vraagje voor de Kwh meter... moet ik die van youless hebben of zijn er betere (Waarmee ik met de S0 kabel de meting kan uitlezen)

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
reneeke1970 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:10:
[...]

Gesloten geeft een koudere retour dan een open versie. En dat vind een wp niet fijn.
Omdat ik een verdeler elders nodig had heb ik een goedkope gesloten erbij gekocht en daarmee de oude vervangen. Zal het aankijken totdat het langer rond vriespunt is, maar voorlopig kost ie alleen maar extra energie.
Wacht ff, nu snap ik het niet meer. Ik heb steeds begrepen dat een open verdeler een met pomp is en dat dat slechter zou zijn voor de wp dan eentje zonder pomp (=gesloten verdeler). Of hebben we nu een spraakverwarring?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Aziraphale schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:57:
[...]

Wacht ff, nu snap ik het niet meer. Ik heb steeds begrepen dat een open verdeler een met pomp is en dat dat slechter zou zijn voor de wp dan eentje zonder pomp (=gesloten verdeler). Of hebben we nu een spraakverwarring?
Nee hoor je hebt het correct. En de professionals hier roepen dat ook allemaal. Alleen theorie en praktijk komen niet overeen volgens mijn kWh meter.
Maar ik moet misschien wat langer aan kijken, het is nog geen winter.
Maar één ding is zeker, een hoge en stabiele retour zorgt voor rustig draaiende wp, en dat bespaart energie.
Een gesloten verdeler geeft dat niet aan een wp.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Japie.G schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:27:
Huh🤪🤪🤪 een gesloten verdeler niet goed voor een warmtepomp?? Wat wou je dan doen, je aanvoer met je retour mengen om de wp qua Tr voor de gek te houden? Dat lijkt me niet wat bijdragen.. Al is het een manier om een lager vermogen te forceren. Maar dat de gesloten verdeler meer energe kost lijkt me echt niet waar. Kun je dat beter uitleggen?
Iedere inhaal slag die een wp moet maken kost extra energie. Inhalen is opwarmen, en opwarmen is meer energie dan warm houden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
reneeke1970 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 16:27:
[...]

Nee hoor je hebt het correct. En de professionals hier roepen dat ook allemaal. Alleen theorie en praktijk komen niet overeen volgens mijn kWh meter.
Maar ik moet misschien wat langer aan kijken, het is nog geen winter.
Maar één ding is zeker, een hoge en stabiele retour zorgt voor rustig draaiende wp, en dat bespaart energie.
Een gesloten verdeler geeft dat niet aan een wp.
Dat laatste ben ik volledig met je eens, maar bij mij wordt die retour niet hoger dan +- 27 graden, helaas. Zou mooi zijn als ik daar iets zou kunnen forceren, want bij de Elga schijnt alleen een hogere retour te kunnen zorgen voor een hogere aanvoer... Vind ik zelf tamelijk onlogisch en ik zou het juist omgekeerd verwachten, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Aziraphale schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 16:53:
[...]

Dat laatste ben ik volledig met je eens, maar bij mij wordt die retour niet hoger dan +- 27 graden, helaas. Zou mooi zijn als ik daar iets zou kunnen forceren, want bij de Elga schijnt alleen een hogere retour te kunnen zorgen voor een hogere aanvoer... Vind ik zelf tamelijk onlogisch en ik zou het juist omgekeerd verwachten, maar goed.
Is de Elga niet begrenst op maximale dt ,want dat zou het verklaren

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
reneeke1970 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:02:
[...]

Is de Elga niet begrenst op maximale dt ,want dat zou het verklaren
Hij zoekt naar dT van ongeveer drie, maar volgens mij is er geen begrenzing. Ik heb namelijk, als ik het me goed herinner, ook wel eens 5 gehad. Maar het ding is nauwelijks naar een Ta van boven de 30 te krijgen, zelfs al heb je hem op stooklijn hoog en radiatoren staan (wat moet als je niet alleen vvw hebt). Er is met die stooklijn wel wat te rommelen, maar dan moet ik naar war toe en de stooklijn vast zetten op, bijvoorbeeld, 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-08 08:53
robr57 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:17:
[...]

Ok, maar de vraag blijft, waarom nooit naar 100% modulatie. Heb een jaar terug gekeken in mijn log en nooit boven 90%, meeste dagen max 87% .
Blijf ik vreemd vinden omdat ook soms de ketel moet bijspringen.
Dat zeg ik.. als jij kan forceren een hogere TA te krijgen zul je 100% zien.
Sluit bijv je vvw maar eens af (als je die hebt en dat kan), je zult zien dat hij dan naar 100% gaat.

Ik heb exact hetzelfde eufel.. niets aan te doen.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Aziraphale schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:06:
[...]

Hij zoekt naar dT van ongeveer drie, maar volgens mij is er geen begrenzing. Ik heb namelijk, als ik het me goed herinner, ook wel eens 5 gehad. Maar het ding is nauwelijks naar een Ta van boven de 30 te krijgen, zelfs al heb je hem op stooklijn hoog en radiatoren staan (wat moet als je niet alleen vvw hebt). Er is met die stooklijn wel wat te rommelen, maar dan moet ik naar war toe en de stooklijn vast zetten op, bijvoorbeeld, 30.
Kan toch best zijn dat het max 4 is, dan wacht hij gewoon tot het minder word voor hij gas bij geeft. Maar als jou radiators het opslurpen kun je lang wachten....
En met 24/7 draaien, wat doet ie dan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
reneeke1970 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:09:
[...]

Kan toch best zijn dat het max 4 is, dan wacht hij gewoon tot het minder word voor hij gas bij geeft. Maar als jou radiators het opslurpen kun je lang wachten....
En met 24/7 draaien, wat doet ie dan?
Dat gaan we vandaag zien, al is hij door de zon weer de hele dag uit geweest. En de radiatoren slurpen vast aardig wat op. Moet ik die knijpen? Staan nu nl vol open op advies van iemand .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Aziraphale schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:19:
[...]

Dat gaan we vandaag zien, al is hij door de zon weer de hele dag uit geweest. En de radiatoren slurpen vast aardig wat op. Moet ik die knijpen? Staan nu nl vol open op advies van iemand .
Open zetten ja, flow zo hoog mogelijk, en proberen wp niet uit laten gaan, beter zweten smiddags dan bibberen savonds

Ik heb eens iemand een tip gegeven om te gaan testen met een hulp element in de retour, om hem omhoog te helpen en op vol vermogen te krijgen. Met beetje geluk na paar uur doet wp het zelfstandig.
Maar die persoon vond het teveel moeite en de techneuten hier brandde het af, dat ging niet werken.....

[ Voor 26% gewijzigd door reneeke1970 op 07-11-2020 17:27 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
@reneeke1970 jij had toch een ontkoppeling buffer er tussen zitten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Ramon_1984 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:25:
@reneeke1970 jij had toch een ontkoppeling buffer er tussen zitten ?
Jazeker, 400 liters, en de hout kachel ook 100 dus eigenlijk 500 totaal

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
reneeke1970 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:28:
[...]

Jazeker, 400 liters, en de hout kachel ook 100 dus eigenlijk 500 totaal
dan is het toch niet zo erg dat je retour uit de vloer wat kouder is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Ramon_1984 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:39:
[...]
dan is het toch niet zo erg dat je retour uit de vloer wat kouder is ?
Jawel want nu komt telkens element bij met ontdooien(kleiner dan26 retour ). En de wp draait met grotere dt wat meer energie kost onderaan de streep.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
reneeke1970 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:23:
[...]

Open zetten ja, flow zo hoog mogelijk, en proberen wp niet uit laten gaan, beter zweten smiddags dan bibberen savonds

Ik heb eens iemand een tip gegeven om te gaan testen met een hulp element in de retour, om hem omhoog te helpen en op vol vermogen te krijgen. Met beetje geluk na paar uur doet wp het zelfstandig.
Maar die persoon vond het teveel moeite en de techneuten hier brandde het af, dat ging niet werken.....
Een hulp element is momenteel voor mij ook wat lastig, maar ik heb nu alles waar warmte moet zijn vol open staan en was al aan het zoeken naar het evenwicht tussen pompsnelheid en ruisende leidingen. Ik had hem voor de koeling op maximaal staan, maar toen was de rest van het systeem afgesloten. Toen dat weer open stond en de Elga voor het eerst aansloeg werd ik 's ochtends wakker van de stroming. _O- Dat is dus even zoeken naar de juiste instelling.

Hoe hoog zou jij trouwens de pomp van de verdeler zetten? Ook maximaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
reneeke1970 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:23:
[...]

die optie staat nog steeds op mijn verlanglijstje... Maar kan niet echt een relatief betaalbare optie vinden.

Zoiets
https://www.econo.nl/cv-d...rmer-modellen-1-tot-10-kw

[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 07-11-2020 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Aziraphale schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:55:
[...]

Een hulp element is momenteel voor mij ook wat lastig, maar ik heb nu alles waar warmte moet zijn vol open staan en was al aan het zoeken naar het evenwicht tussen pompsnelheid en ruisende leidingen. Ik had hem voor de koeling op maximaal staan, maar toen was de rest van het systeem afgesloten. Toen dat weer open stond en de Elga voor het eerst aansloeg werd ik 's ochtends wakker van de stroming. _O- Dat is dus even zoeken naar de juiste instelling.

Hoe hoog zou jij trouwens de pomp van de verdeler zetten? Ook maximaal?
Van de verdeler? Kwestie van in regelen, zowel flow over slangen als flow naar uitgang moet er zijn, mijne stond halve kracht ongeveer.
Slangen liepen 1.5 liter en verdeler ongeveer 4 naar de uitgang

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Daannn1987 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:33:
[...]
die optie staat nog steeds op mijn verlanglijstje... Maar kan niet echt een relatief betaalbare optie vinden.
Een element heb je voor twee tientjes bij Ali, alleen een behuizing vinden is lastig

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
reneeke1970 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:43:
[...]

Een element heb je voor twee tientjes bij Ali, alleen een behuizing vinden is lastig
Precies.. moet je al zelf iets maken.. of dit:
https://www.groene-energi...erwarmer-tot-4%2C5kw.html
Maar dat vind ik eerlijkheidshalve een beetje teveel centjes gezien ik niet zeker weet hoe lang de ELGA nog blijft

[ Voor 11% gewijzigd door Daannn1987 op 07-11-2020 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Daannn1987 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:44:
[...]

Precies.. moet je al zelf iets maken.. of dit:

Maar dat vind ik eerlijkheidshalve een beetje teveel centjes gezien ik niet zeker weet hoe lang de ELGA nog blijft
Hier zit regel techniek achter wat hem duur maakt. Maar nu ik dit zie, zie ik gelijk de behuizing, twee t stukken 1.5 inch, stuk gas pijp ertussen en klaar is je behuizing

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:39

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb geen idee wat er met mijn huis aan de hand is. Vannacht was het goed koud bij ons .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-B7BSXMDMdQZhtG34M_U-idw8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VRW0O6SyoYkQnTagwj7zpUOg.png?f=fotoalbum_large

De ELGA deed vannacht dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zG0I3eplwh9glsxPWnNMiGJ5bHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kbe1WUBR3hpAreFFr8CKjjM0.png?f=fotoalbum_large

Een hele lange run op minimumvermogen met een Ta van 28 graden. zie onder )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-KcyJ-n5rJOjIBjTPHgQLxQQiM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zQnNXVDWk1b3eJrlEU6d4jgF.png?f=fotoalbum_large

Afgifte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIHa4FbM7Sy24z1MnvAxZGTRO-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DL6ONY8jHAnjwf2p9NXrxlu3.png?f=fotoalbum_large

Dus pas bij een buitentemperatuur van 4,3 graden lijkt mijn ELGA op minimumvermogen niet te pendelen.

De enige grote verandering dit jaar is het oplossen van lekkage in de voorgevel. We hebben in februari de lekdorpels voor vervangen. In de cijfers van februari zie ik het nog niet maar vanaf maart gaat de benodigde warmte ( laatste kolom ) gigantisch naar beneden. Die laatste kolom is de opwek van de ELGA genormaliseerd t.o.v. het jaar ervoor wat betreft graaddagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANCIZzFvObHYK4CSf2vvZJ5B1BQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Zr51h4QvApzAOMca3SV1GQ9.png?f=fotoalbum_large

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@mkleinman
Geen idee wat jouw ding doet. Maar je pendelt nog meer dan ik doe met mijn 35 liter water equivalent. Panasonic die ik heb gaat conform stooklijn stoken en als Ta overschreven wordt met +2C gedurende meer dan 180 seconden gaat ie stoppen en afkoelen tot de volgende run. Zit er ook zoiets in de Elga, of gaat ie gewoon direct uit als de Ta iets te hoog wordt.

Kan je dat elga spul niet beter omruilen voor een 5/7 kW Panasonic :P

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 07-11-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
reneeke1970 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:42:
[...]

Van de verdeler? Kwestie van in regelen, zowel flow over slangen als flow naar uitgang moet er zijn, mijne stond halve kracht ongeveer.
Slangen liepen 1.5 liter en verdeler ongeveer 4 naar de uitgang
Pomp op de verdeler, idd. Die staat nu op de door Grundfoss geadviseerde stand, dus daar laat ik hem dan maar op staan. Ik heb geen flowmeters, dus geen idee hoeveel liter hij doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Aziraphale schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:32:
[...]

Pomp op de verdeler, idd. Die staat nu op de door Grundfoss geadviseerde stand, dus daar laat ik hem dan maar op staan. Ik heb geen flowmeters, dus geen idee hoeveel liter hij doet...
Dan moet je die plaatsen, anders kun je niks regelen. Dan ga jij straks ook roepen zon open verdeler is helemaal niks....
Meestal staan slangen open. De uitgang draai je dicht en dan één slag terug open

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
reneeke1970 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:36:
[...]

Dan moet je die plaatsen, anders kun je niks regelen. Dan ga jij straks ook roepen zon open verdeler is helemaal niks....
Meestal staan slangen open. De uitgang draai je dicht en dan één slag terug open
Dat is dan een mooi projectje als de Elga een keer vervangen wordt en het systeem toch leeg moet. :)

Wat bedoel je precies met de uitgang? Ik heb nu gemotoriseerde kranen op de 4 groepen onder het parket staan als dauwpunbeveiliging, maar dat bedoel je vast niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Aziraphale schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:00:
[...]

Dat is dan een mooi projectje als de Elga een keer vervangen wordt en het systeem toch leeg moet. :)

Wat bedoel je precies met de uitgang? Ik heb nu gemotoriseerde kranen op de 4 groepen onder het parket staan als dauwpunbeveiliging, maar dat bedoel je vast niet.
De afsluit kraan in de retour kant. Zet je die dicht pompt ie enkel over slangen, met snufje open gaat hij door stromen en dus beetje mengen. Gooi je hem helemaal open dan komt het water er net zo snel in als uit, dan valt flow over slangen weg.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
reneeke1970 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:06:
[...]

De afsluit kraan in de retour kant. Zet je die dicht pompt ie enkel over slangen, met snufje open gaat hij door stromen en dus beetje mengen. Gooi je hem helemaal open dan komt het water er net zo snel in als uit, dan valt flow over slangen weg.
Ok, ga ik morgen eens naar kijken of ik die kan vinden... Ding staat ongetwijfeld volledig open. Slangen zijn de groepen van de vvw, ga ik dan vanuit? En hou ik dan wel voldoende warmte richting mijn radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Dre schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:06:
@mkleinman
Geen idee wat jouw ding doet. Maar je pendelt nog meer dan ik doe met mijn 35 liter water equivalent. Panasonic die ik heb gaat conform stooklijn stoken en als Ta overschreven wordt met +2C gedurende meer dan 180 seconden gaat ie stoppen en afkoelen tot de volgende run. Zit er ook zoiets in de Elga, of gaat ie gewoon direct uit als de Ta iets te hoog wordt.

Kan je dat elga spul niet beter omruilen voor een 5/7 kW Panasonic :P
Het rare blijft dat de ACE zich niet aan de stooklijn houdt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhLxW3AlCBXv8RS8V7CqXsEyplg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oqaBaUrRMQdFFKzX4vXlhNEu.png?f=fotoalbum_large

hij pruttelt veel lager dan de te verwachten stooklijn.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09-08 21:32
@mkleinman is het de mogelijk via je installateur een eTwist op proef te krijgen?

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Aziraphale schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:13:
[...]

Ok, ga ik morgen eens naar kijken of ik die kan vinden... Ding staat ongetwijfeld volledig open. Slangen zijn de groepen van de vvw, ga ik dan vanuit? En hou ik dan wel voldoende warmte richting mijn radiatoren?
Neem aan van wel, anders flow wp verhogen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-08 20:29
Afgelopen nacht een prima nacht geweest. Geen gependeld geen defrosts.
https://imgur.com/a/ajXMuWQ

Helaas nog niet de nieuwe sensoren er aan kunnen hangen, moest werken. Dus nog even met de screenshots van de Anna thermostaat.

Qua pomp heb ik die van de elga op 6 staan, maximaal. Maar die van de vloer juist op zo langzaam mogelijk zodat ie zoveel mogelijk warmte kan afgeven. In de badkamer staat 1 radiator aan. Deze heeft weinig afgifte waardoor de temperatuur stijgt in de elga en in de vloer lekker warm water aangevoerd krijgt.
Geen idee of dit in theorie moet werken. Maar praktijk is perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
reneeke1970 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:49:
[...]

Hier zit regel techniek achter wat hem duur maakt. Maar nu ik dit zie, zie ik gelijk de behuizing, twee t stukken 1.5 inch, stuk gas pijp ertussen en klaar is je behuizing
Heb er een via marktplaats gescoord zojuist :)
1kw op 3 fase (zijn 3 elementen van 330watt) kan ik dan apart schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ik vat m niet.. je gaat dan COP1 je retour bijverwarmen zodat je wp op een lager vermogen gaat draaien? En dat doe je dan tot de vloer zover is opgewarmd dat je wp op eigen kracht op laag vermogen verder tuft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
Japie.G schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 22:03:
Ik vat m niet.. je gaat dan COP1 je retour bijverwarmen zodat je wp op een lager vermogen gaat draaien? En dat doe je dan tot de vloer zover is opgewarmd dat je wp op eigen kracht op laag vermogen verder tuft?
Om pendelmania te voorkomen.. Tweakers gonna tweak toch. Als t niet werkt gaat het weer op marktplaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
vanderv schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 23:58:
@Japie.G
Weet jij toevallig wat de Ta tijdens een defrost vanaf de Elga de woning in is?

Hier vorige week wat aanpassingen gedaan in het leidingwerk, voorheen was pompsnelheid 3 de max ivm ruisende leiding, nu op 6(max), nu een compleet andere Elga terug gekregen, doet het stukken beter..
Meer flow waarschijnlijk en dan kan het zomaar zijn dat je circus beter werkt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:06:
[...]

Zet maar op 20 liter, en als het kan nog meer >:)
Juist lager, dan regelt ie terug in vermogen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:52:

Dus pas bij een buitentemperatuur van 4,3 graden lijkt mijn ELGA op minimumvermogen niet te pendelen.
Toen je vloerverwarming aan liet leggen heb je direct daaronder geïsoleerd, nu mis je de buffer van het beton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Daannn1987 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:48:
[...]

Heb er een via marktplaats gescoord zojuist :)
1kw op 3 fase (zijn 3 elementen van 330watt) kan ik dan apart schakelen
Nou ben benieuwd naar je bevindingen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 22:10:
[...]

Juist lager, dan regelt ie terug in vermogen.
Waarom lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Meer flow is alleen maar meer afgifte, zeker als je systeem (afgiftegebeuren) dat aan kan. Test maar eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koevlaas2 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 22:34:
[...]

Toen je vloerverwarming aan liet leggen heb je direct daaronder geïsoleerd, nu mis je de buffer van het beton.
Klopt, maar dat moet in dit geval toch niet uit maken? De ELGA lijkt de meeste parameters wat betreft de stooklijn compleet te negeren terwijl je die instellingen wel instelt op de ELGA zelf.

Ik zou een bepaalde stooklijn verwachten bij een bepaalde buitentemperatuur met voetpunt en helling. Die lag vanochtend op 36 graden. De ELGA besluit zelf om maximaal 28 graden aanvoer te sturen. Dit resultaat voor het eerst in een hele lang run bij 4.3 graden buiten.

Maar waarom negeert de warmtepomp alle instellingen?

Overigens; De ELGA heeft het huis prima warm gehouden afgelopen nacht. En ik snap eerlijk gezegd niet dat ik met maar 2 tot 2.5kW warmte het huis in ik mijn gehele huis warm kan houden. Het lijkt wel als of mijn huis ineens een stuk minder warmte verliest.

[ Voor 3% gewijzigd door mkleinman op 07-11-2020 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@mkleinman

Of die oude elga was echt gaar en kwam nog maar 2,5kW aan vermogen uit.

Ik heb het volgensmij al eens meer geroepen dat jouw huis met aanpassingen beter geeisoleerd is dan de mijne en ik houd hem met 3,5-5 warm.

[ Voor 44% gewijzigd door Rol-Co op 07-11-2020 23:38 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 23:36:
@mkleinman

Ik heb het volgensmij al eens meer geroepen dat jouw huis met aanpassingen beter geeisoleerd is dan de mijne en ik houd hem met 3,5-5 warm.
Blijkbaar nog minder dan 2.5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 23:30:
[...]

Klopt, maar dat moet in dit geval toch niet uit maken? De ELGA lijkt de meeste parameters wat betreft de stooklijn compleet te negeren terwijl je die instellingen wel instelt op de ELGA zelf.

Ik zou een bepaalde stooklijn verwachten bij een bepaalde buitentemperatuur met voetpunt en helling. Die lag vanochtend op 36 graden. De ELGA besluit zelf om maximaal 28 graden aanvoer te sturen. Dit resultaat voor het eerst in een hele lang run bij 4.3 graden buiten.

Maar waarom negeert de warmtepomp alle instellingen?

Overigens; De ELGA heeft het huis prima warm gehouden afgelopen nacht. En ik snap eerlijk gezegd niet dat ik met maar 2 tot 2.5kW warmte het huis in ik mijn gehele huis warm kan houden. Het lijkt wel als of mijn huis ineens een stuk minder warmte verliest.
Waarom eigenlijk 36c als het met minder ook lukt, blijkbaar berekend de ELGA dat voor je aan de hand van de buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-07 06:17
vanderv schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 23:58:
@Japie.G
Weet jij toevallig wat de Ta tijdens een defrost vanaf de Elga de woning in is?

Hier vorige week wat aanpassingen gedaan in het leidingwerk, voorheen was pompsnelheid 3 de max ivm ruisende leiding, nu op 6(max), nu een compleet andere Elga terug gekregen, doet het stukken beter..
Wat voor aanpassingen in leidingwerk? Hier ook last van ruisende leidingen bij hogere pompsnelheid :)

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-08 21:30
In mijn voorheen gesloten verdeler(omgebouwd naar open) zat in de retour nog de hierboven ook al genoemde afsluitkraan(met een rv waarde van knudde blijkt dus), die is er nu uit. Ook zijn er wat haakse knietjes vervangen door die mooie half ronde perskoppelingen.

Hogere flow betekent hier een hogere Tr en daar wordt de Elga blij van.

Nog geen defrost hier gehad, maar ook tevens de driewegklep gemonteerd voor defrost water via de ZB. Er zit een delta T regelaar op de persgas leidingen.

@mkleinman zie je ook vreemde dingen in jouw persgas temperaturen?

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 23:29:
[...]

Meer flow is alleen maar meer afgifte, zeker als je systeem (afgiftegebeuren) dat aan kan. Test maar eens uit.
Vaak geprobeerd bij mijn oude F serie, en kwam elke keer tot de conclusie dat de 5 serie rond de 17 liter lekker begon te draaien.

Een koude retour is funest voor een l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op zondag 8 november 2020 @ 00:10:
[...]

Vaak geprobeerd bij mijn oude F serie, en kwam elke keer tot de conclusie dat de 5 serie rond de 17 liter lekker begon te draaien.

Een koude retour is funest voor een l/w warmtepomp
Mijn apparaat toert terug als ik de flow verlaag (en dat klopt ook volgens L/S x 4.2 x delta T).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik kan de discussie niet volgen m.b.t. open verdelers / gesloten verdelers en lagere retouren :?

Ik lees veelal de opmerking dat een lage retour "slecht" zou zijn voor een WP, maar wat zou daar slecht aan zijn :?

En ja, als je de flow verhoogt wordt de retour hoger bij een gelijkblijvende Ta en de dT kleiner als je hetzelfde vermogen wilt houden. Niets meer dan logisch toch :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ik vat er ook niets van. Het enige dat je bereikt door Tr kunstmatig te verhogen is dat je wp op een lager vermogen en dus rustiger gaat lopen. True, kan ik volgen. Maar dat kost je dan cop1 stroom🤪. Zou die cop1 stroom totaal dan minder zijn dan de defrost energie van de defrosts die je bespaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan kun je net zo goed (en goedkoper) de Ta verlagen, zelfde resultaat en een betere COP.

Dit staat wel even los van "Defrost" discussies, want ik begreep dat bepaalde WP's (Ik meende Panasonics) bij een Tr onder de 25 graden element erbij pakken :? Dit herken ik trouwens niet bij een Mitsu, en element kan hij er ook niet bij pakken, want daar zit geen stroom op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-08 21:46
Grolsch schreef op zondag 8 november 2020 @ 08:26:
Dan kun je net zo goed (en goedkoper) de Ta verlagen, zelfde resultaat en een betere COP.

Dit staat wel even los van "Defrost" discussies, want ik begreep dat bepaalde WP's (Ik meende Panasonics) bij een Tr onder de 25 graden element erbij pakken :? Dit herken ik trouwens niet bij een Mitsu, en element kan hij er ook niet bij pakken, want daar zit geen stroom op :P
Ik ben ook benieuwd hoe dat bij ons gaat. Tot nu toe nog nooit een defrost gehad, de retour zit aan het begin van de dag meestal maar op 20 graden en loopt gedurende de dag op naar zo'n 22 graden.
En ook hier heeft het 2 kW element geen spanning.
We zullen zien.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:03:
[...]

Ik ben ook benieuwd hoe dat bij ons gaat. Tot nu toe nog nooit een defrost gehad, de retour zit aan het begin van de dag meestal maar op 20 graden en loopt gedurende de dag op naar zo'n 22 graden.
En ook hier heeft het 2 kW element geen spanning.
We zullen zien.
Ik had er gisterochtend 1'tje, ik draai wel over een buffervat waar hij z'n defrost energie weghaalt i.p.v. uit de vloer.

Zie +- 10.20

https://snapshot.raintank...eErUAbpkTKIDKw2iX40SCkF6u

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 08-11-2020 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Mijn Panasonic regelt alleen op Ta. Trek de Tr sensor maar eens los van de buis en dat maakt geen verschil. Wel goed voor de COP meting ;)

Panasonic pakt het element erbij als de retour na een bepaalde tijd te koud is bij de start. Dacht na 20 minuten en <20°C. Ik weet niet wat de motivatie van Panasonic is om dit te doen. Kan comfort zijn.

Bij een defrost gaat het element aan als Tr <27°C. Ik zit er over te denken om mijn defrost flow te verlagen om de Tr daarmee hoger te houden.

Pompstand staat bij mij op het laagst mogelijk. Pumpspeed 1 en nog een weerstand van 2k7 Ohm in serie. Net op de grens van flow storing. Zou minimaal 540l/h moeten hebben volgens de specs. Ik neem aan dat de flowswitch ook in die buurt zit?

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 08-11-2020 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is dan een pana dingetje, enig idee hoeveel kWh hij met het element erbij pakt tijdens een defrost ?

Ik vermoed dat het redelijk verwaarloosbaar is op het totaal, maar toch jammer dat hij het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Grolsch
Verwaarloosbaar denk ik, meestal blijft de Tr ook wel boven de 27 bij mij. Het element spreekt dus zelden aan. Maar bij mij gaat de flow van de defrost door 1 radiator, met als gevolg extra geluid.
Er zit een waterpomp in met een "rated capacity" van 46L/m, en hij kan zelfs tot 90L/m. Dat lijkt me een beetje overdreven voor een 5 kW warmtepompje op 1 radiator ;) (En af en toe nog wat andere radiatoren)

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 08-11-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-08 18:22
Grolsch schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:17:
Dat is dan een pana dingetje, enig idee hoeveel kWh hij met het element erbij pakt tijdens een defrost ?

Ik vermoed dat het redelijk verwaarloosbaar is op het totaal, maar toch jammer dat hij het doet.
Het element is 3kW. Een defrost duurt ongeveer 8 minuten dus het element pakt ongeveer 400wh.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 23:36:
@mkleinman

Dat strookt alleen niet met de sensoren die ik er tussen heb hangen en die ik niet heb hoeven aanpassen voor de ACE.

Maar zeker weten ga ik het nooit. Althans ik hoef die oude ELGA niet meer terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koevlaas2 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 23:40:
[...]

Waarom eigenlijk 36c als het met minder ook lukt, blijkbaar berekend de ELGA dat voor je aan de hand van de buitentemperatuur.
Ik ben op zoek naar langere aaneengesloten runs zonder dat de compressor continu aan/uit gaat. En dat lukt waarschijnlijk bij een hogere aanvoertemperatuur.

Alleen is de ELGA nogal eigenwijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
vanderv schreef op zondag 8 november 2020 @ 00:09:
In mijn voorheen gesloten verdeler(omgebouwd naar open) zat in de retour nog de hierboven ook al genoemde afsluitkraan(met een rv waarde van knudde blijkt dus), die is er nu uit. Ook zijn er wat haakse knietjes vervangen door die mooie half ronde perskoppelingen.

Hogere flow betekent hier een hogere Tr en daar wordt de Elga blij van.

Nog geen defrost hier gehad, maar ook tevens de driewegklep gemonteerd voor defrost water via de ZB. Er zit een delta T regelaar op de persgas leidingen.

@mkleinman zie je ook vreemde dingen in jouw persgas temperaturen?
Ik meet de persgaszijde niet meer met de nieuwe ELGA. Ik durf ze niet vlakbij de wisselaar te plaatsen en daarbij heb ik nooit echt iets waardevols aan data uit die twee sensoren kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Dre schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:25:
@Grolsch
Verwaarloosbaar denk ik, meestal blijft de Tr ook wel boven de 27 bij mij.
Tr boven 27? Zodra mn vloer de 25/25,5 heeft bereikt is de woning al op temp. Hoe krijg je een tr van 27?

Edit: radiatoren lees ik nu😉

[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 08-11-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Grolsch schreef op zondag 8 november 2020 @ 08:14:
Ik kan de discussie niet volgen m.b.t. open verdelers / gesloten verdelers en lagere retouren :?

Ik lees veelal de opmerking dat een lage retour "slecht" zou zijn voor een WP, maar wat zou daar slecht aan zijn :?

En ja, als je de flow verhoogt wordt de retour hoger bij een gelijkblijvende Ta en de dT kleiner als je hetzelfde vermogen wilt houden. Niets meer dan logisch toch :?
Het punt van die discussie is (in mijn geval) dat ik graag mijn Ta wat hoger zou willen zien dan wat de Elga nu levert en dat blijkbaar bereikt zou kunnen worden door een hogere retour.

Dus inmiddels heb ik alle verwarmende radiatoren vol open en de pomp bijna op maximaal, met als enige resultaat dat de dT kleiner wordt... Hij heeft vannacht de Ta 30 niet gehaald en de dT is een graad of 2. Vind ik prima als hij daarmee zijn setpoint (of afschakelpunt, want de Anna stookt altijd 0,5 door) haalt, maar dat gebeurt dus niet. Hij heeft de hele nacht op 50-75% gedraaid met 3 defrosts, wat wel een forse verbetering is, maar de Ta had van mij nog wel iets hoger gemogen.

[ Voor 17% gewijzigd door Aziraphale op 08-11-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dre schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:25:
@Grolsch
Verwaarloosbaar denk ik, meestal blijft de Tr ook wel boven de 27 bij mij. Het element spreekt dus zelden aan. Maar bij mij gaat de flow van de defrost door 1 radiator, met als gevolg extra geluid.
Er zit een waterpomp in met een "rated capacity" van 46L/m, en hij kan zelfs tot 90L/m. Dat lijkt me een beetje overdreven voor een 5 kW warmtepompje op 1 radiator ;) (En af en toe nog wat andere radiatoren)
Dat is een gevolg van het ontwerp, je hebt dus relatief weinig systeeminhoud, een buffervaatje (evt. in de retour) zou dit kunnen oplossen.
jaari schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:47:
[...]

Het element is 3kW. Een defrost duurt ongeveer 8 minuten dus het element pakt ongeveer 400wh.
Wat is de gedachte van Panasonic om dit zo op te lossen :? Een defrost onttrekt bij mij de warmte uit het buffervat (dus water wat met een COP van +4 op temperatuur is gebracht), waarom doet de Panasonic dit niet?
Aziraphale schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:05:
[...]

Het punt van die discussie is (in mijn geval) dat ik graag mijn Ta wat hoger zou willen zien dan wat de Elga nu levert en dat blijkbaar bereikt zou kunnen worden door een hogere retour.
Bij gelijke flow bepaalt de dT het vermogen, dus Ta 23, Tr 20 geeft net zoveel thermisch vermogen als Ta 40, Tr 37. Alleen de afgifte wordt veel hoger bij een hogere Ta.
Dus inmiddels heb ik alle verwarmende radiatoren vol open en de pomp bijna op maximaal, met als enige resultaat dat de dT kleiner wordt... Hij heeft vannacht de Ta 30 niet gehaald en de dT is een graad of 2. Vind ik prima als hij daarmee zijn setpoint (of afschakelpunt, want de Anna stookt altijd 0,5 door) haalt, maar dat gebeurt dus niet. Hij heeft de hele nacht op 50-75% gedraaid met 3 defrosts, wat wel een forse verbetering is, maar de Ta had van mij nog wel iets hoger gemogen.
Wat ik niet snap aan de Elga, is waarom hij niet gewoon op 100% naar gewenste Setpoint gaat ? Dat zou je toch verwachten? Doet mijn WP tenminste wel.

Maar ik volg de Elga wel vaker niet als ik sommige reacties hier lees :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-08 11:04
Grolsch schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:17:

De 5H doet ongeveer 500Wh voor een defrost op de backup heater. Duurt ongeveer 10 minuten. Overigens nog geen één gehad dit najaar.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-07 19:47
format5 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:12:
Bij mij is nu de 11e run van vandaag bezig. Ik verwacht dat het daar vandaag ook bij blijft.

Maar nu vraag ik me af, ik zie hier bij sommige runs van ruim 3 uur voorbij komen.
Zou ik nu meer met de instellingen bezig moeten gaan? Of is 11 runs op een dag als vandaag acceptabel?

Ik verwacht dat een deel van de hoeveelheid runs ook komt hoe Nibe werkt, maar deze verwachting kan ook door gebrek aan kennis komen, vandaar dat ik jullie mening/advies vraag.

Wat ik tot nu toe gezien heb; neem dit moment als voorbeeld.
Tcalc is 31 graden, Ta is 34 graden Tr is 30 graden, compressor draait op 45Hz (25 is de minimum) en de laadpomp draait op 100%.
De run begon met Ta en Tr op 27,6 graden en 50Hz met een Tcalc van 31 graden
Als de compress op een lagere frequentie draaide zou het dichter bij Tcalc kunnen draaien en zo dus een langere run. Echter, heb ik het idee dat de besturing zo snel als mogelijk de negatieve graadminuten naar 0 wil brengen om zo de run te beeindigen en weer te gaan wachten op een nieuwe opdracht (verwarmen/koelen/SSW. Weet iemand of dat inderdaad zo is bij Nibe?

Ik kan helaas erg weinig terug vinden over wat voor manier het systeem regelt.

Ter info, alle warmte afgifte gaat via vloerverwarming (220m2 10cm h.o.h.) en bijna alles is op de gewenste temperatuur (afhankelijk van de ruimte tussen de 18 en 22 graden)., de woonkamer (80m2) zou misschien nog 0,5 graad hoger mogen, maar dat is voor mij niet nodig. Systeem draait 100% WAR en heeft vandaag een verbuik gehad van bijna 19KWh
toon volledige bericht
Je hebt veel runs, is niet nodig. Ik heb me echter niet verdiept in jouw set up, ea kan afhankelijk zijn van of je een buffervat ertussen hebt zitten of niet en warmteverlieskarakteristieken van jouw huis.

Je moet je bij een F2120 niet blindstaren op Tcalc, dat is helemaal niet relevant. Een F2120 regelt op dT, tussen 4 en 7 graden, primair de 4 graden, wordt meer naarmate het kouder wordt (dT 7 vanaf pak hem beet -5 buiten). Dus jouw dT is prima en dT drijft de tijd die benodigd is om naar 0 graadminuten te gaan. Er zijn instellingen in de F2120 waarmee je kunt ingeven in hoeverre Ta kan afwijken van Tcalc, compressorfrequentie bij bepaalde buitentemps, snelheid laadpomp, etc, etc, etc. Tweakability is hoog, hoger dan bij de Mitsu's en Pana's. Het zijn wel 6-8 instellingen die je in samenhang moet beoordelen, dat maakt het minder straightforward.

Als je runs wil verminderen kun je primair beginnen met stooklijn en graadminuten. Een stooklijn van 5 is niet nodig in NL klimaat (ik draai volgens mij op stooklijn 2) en graadminuten kun je variëren (ik heb hem op -200 staan). Hiermee kun je het aantal runs sterk beïnvloeden al naar gelang impact op gewenste comfort.

Je hebt verder geen dure thermostaatkastjes nodig, is overkill bij een beetje geïsoleerd huis met vv. In combinatie met SMO instellingen kun je de binnensensor gebruiken als een pseudothermostaat.

4-5 runs per dag is prima mogelijk, maar dus afhankelijk van aantal factoren (dit is met een binnentemp instelling van 23 graden overdag en 21,5 's nachts).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgJIkDrgFTpWOBDTI-hlEWT9Sqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8bHx5BxR8Km3u9y4sgurga7B.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
[b]Grolsch schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:21:

[...]

Bij gelijke flow bepaalt de dT het vermogen, dus Ta 23, Tr 20 geeft net zoveel thermisch vermogen als Ta 40, Tr 37. Alleen de afgifte wordt veel hoger bij een hogere Ta.

[...]

Wat ik niet snap aan de Elga, is waarom hij niet gewoon op 100% naar gewenste Setpoint gaat ? Dat zou je toch verwachten? Doet mijn WP tenminste wel.

Maar ik volg de Elga wel vaker niet als ik sommige reacties hier lees :P
toon volledige bericht
Daar ben je niet de enige in, ik snap dat ding ook echt niet. En de dT mag dan het vermogen bepalen, de Elga verkleint bij een hogere flow gewoon de dT in plaats ban die optimale 3 graden te handhaven. Ik zou dan de flow weer moeten verlagen om de dT omhoog te krikken, maar wat levert me nu het meeste vermogen in mijn vloer op?

Eerlijk gezegd mag hij van mij zo ingeruild worden voor een optimaler en logischer systeem, maar ja. Installateurs ruilen niet in, ben ik achter, en zelf demonteren om hem op MP te zetten is ook geen optie. Vraag me wel eens af hoe de mensen hier dat doen als ze een nieuwe krijgen, want volgens mij wordt er hier nog wel eens wat gewisseld en ik zie nooit monoblocks op MP staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Aziraphale schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:32:
[...]

Daar ben je niet de enige in, ik snap dat ding ook echt niet. En de dT mag dan het vermogen bepalen, de Elga verkleint bij een hogere flow gewoon de dT in plaats ban die optimale 3 graden te handhaven. Ik zou dan de flow weer moeten verlagen om de dT omhoog te krikken, maar wat levert me nu het meeste vermogen in mijn vloer op?

Eerlijk gezegd mag hij van mij zo ingeruild worden voor een optimaler en logischer systeem, maar ja. Installateurs ruilen niet in, ben ik achter, en zelf demonteren om hem op MP te zetten is ook geen optie. Vraag me wel eens af hoe de mensen hier dat doen als ze een nieuwe krijgen, want volgens mij wordt er hier nog wel eens wat gewisseld en ik zie nooit monoblocks op MP staan.
Is vrij simpel, een nieuwe met subsidie is goedkoper dan waarvoor een particulier hem wil verkopen.
Maar die van jou is is vrij snel van dak af hoor, en verkoop je zo voor 1000 euro want hybride is goud waard bij mensen die folders geloven.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
[...]

Zoek eens op google naar de wth afgifte tabel, dan kan je zelf inzien wat voor vloerverwarming de meeste afgifte per m2 geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:50:
[...]

Ik ben op zoek naar langere aaneengesloten runs zonder dat de compressor continu aan/uit gaat. En dat lukt waarschijnlijk bij een hogere aanvoertemperatuur.

Alleen is de ELGA nogal eigenwijs :)
Ik vind de Ta al idioot warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Dit zijn maar kleine units, die hoge flow is onzin, zet je flow eens op ongeveer 800- 850 liter per uur en zorg voor een 32 graden Ta, die heb je niet gelijk natuurlijk als er koud retour komt maar als het goed is komt dat wel bij, zo niet heb je vermogen tekort.
Ik zou beginnen met de vloerverwarming, en daarna de radiatoren die je hebt een stukje open, let wel op de flow omdat die dan weer iets veranderd en misschien wat aangepast moet worden.
Zo heb ik het hier gedaan en gaat prima.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:02:
[...]

Zoek eens op google naar de wth afgifte tabel, dan kan je zelf inzien wat voor vloerverwarming de meeste afgifte per m2 geeft.
Ik heb toch wat moeite met die berekening, volgens mijn multical geeft de wp bijvoorbeeld 3.8kWh in een uur.

Als ik dan 38W/m2 keer 55-60m2 doe zit ik maar op 2,5kWh afgerond naar boven? Alle andere radiatoren (op andere etages) staan dicht, waar blijft de andere 1,3kWh dan?

H.o.h. 100mm heb ik trouwens gegokt, de vloerverwarming is de hoofdverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Mvt7qNWT/screenshot-103.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Wolly schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:40:
[...]

Ik heb toch wat moeite met die berekening, volgens mijn multical geeft de wp bijvoorbeeld 3.8kWh in een uur.

Als ik dan 38W/m2 keer 55-60m2 doe zit ik maar op 2,5kWh afgerond naar boven? Alle andere radiatoren (op andere etages) staan dicht, waar blijft de andere 1,3kWh dan?
Die buffert je vloer/beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Rol-Co schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:11:
[...]

Dit zijn maar kleine units, die hoge flow is onzin, zet je flow eens op ongeveer 800- 850 liter per uur en zorg voor een 32 graden Ta, die heb je niet gelijk natuurlijk als er koud retour komt maar als het goed is komt dat wel bij, zo niet heb je vermogen tekort.
Ik zou beginnen met de vloerverwarming, en daarna de radiatoren die je hebt een stukje open, let wel op de flow omdat die dan weer iets veranderd en misschien wat aangepast moet worden.
Zo heb ik het hier gedaan en gaat prima.
En ik net alles op maximaal gezet. :+

Die flow instellen is wat lastig, omdat ik geen flowmeters heb en ook niet kan vinden welke flow ik bij welke pompinstelling heb. Ik heb wel een handleiding van de Wilo pomp in de Elga gevonden, maar dat geeft alleen aan dat hij max. 3,3 m3 per uur doet. Zou ik dan aan kunnen nemen dat dat bij stand 6 is en ik dan gewoon (3300/6) x stand pomp kan doen? Dan kom ik namelijk op ergens tussen 1 en 2 uit en hij staat nu op 5 voor maximale flow...

Radiatoren hebben bijna allemaal thermostaatkranen, dus daar valt niet heel veel aan te knijpen, helaas. Die staan gewoon allemaal vol open.

Eigenlijk denk ik dat ik gewoon zwaar vermogen tekort kom, wat ook gewoon logisch is als je naar ons huis kijkt. Ik probeer een vrijstaande woning uit 1956 met +- 140 m2 vloeroppervlak warm te stoken met een hybride wp met een theoretisch vermogen van 4,9kw voor verwarmen en dan zonder gas te verstoken. In principe kan dat niet, lijkt me, ook al hebben we spouw-, vloer- en dakisolatie, hr++ glas en sinds deze zomer in de woonkamer vloerverwarming. Zo lang de Tbuiten boven de 6 blijft lukt het nog wel, daaronder niet meer.
reneeke1970 schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:40:
[...]

Is vrij simpel, een nieuwe met subsidie is goedkoper dan waarvoor een particulier hem wil verkopen.
Maar die van jou is is vrij snel van dak af hoor, en verkoop je zo voor 1000 euro want hybride is goud waard bij mensen die folders geloven.....
Ik heb ook wel vraagprijzen van 500€ gezien, maar dan moesten ze hem wel zelf verwijderen. Nu heeft die van ons in 2017 1800€ gekost, dus op zich heeft hij zich al wel aardig terugverdiend. :)

Ik ben me nu dus enigszins aan het oriënteren op een monoblock om daar dan eerst puur de verwarming mee te doen en lees daarvoor al druk in de Pana en LG topics. Montage blijft echter wel een dingetje, want ik ben daar niet zelfverzekerd genoeg voor en de installateurs die ik hier in het Noorden ken willen eigenlijk alleen iets plaatsen wat ze zelf verkocht hebben en dan zit je ook nog eens aan hun merk en ideeën rondom wat wel en niet kan vast. Heb nog geen een gesproken die niet Panasonic maar een budgetmerk vond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Aziraphale schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:49:
[...]

En ik net alles op maximaal gezet. :+

Die flow instellen is wat lastig, omdat ik geen flowmeters heb en ook niet kan vinden welke flow ik bij welke pompinstelling heb. Ik heb wel een handleiding van de Wilo pomp in de Elga gevonden, maar dat geeft alleen aan dat hij max. 3,3 m3 per uur doet. Zou ik dan aan kunnen nemen dat dat bij stand 6 is en ik dan gewoon (3300/6) x stand pomp kan doen? Dan kom ik namelijk op ergens tussen 1 en 2 uit en hij staat nu op 5 voor maximale flow...

Radiatoren hebben bijna allemaal thermostaatkranen, dus daar valt niet heel veel aan te knijpen, helaas. Die staan gewoon allemaal vol open.

Eigenlijk denk ik dat ik gewoon zwaar vermogen tekort kom, wat ook gewoon logisch is als je naar ons huis kijkt. Ik probeer een vrijstaande woning uit 1956 met +- 140 m2 vloeroppervlak warm te stoken met een hybride wp met een theoretisch vermogen van 4,9kw voor verwarmen en dan zonder gas te verstoken. In principe kan dat niet, lijkt me, ook al hebben we spouw-, vloer- en dakisolatie, hr++ glas en sinds deze zomer in de woonkamer vloerverwarming. Zo lang de Tbuiten boven de 6 blijft lukt het nog wel, daaronder niet meer.

[...]

Ik heb ook wel vraagprijzen van 500€ gezien, maar dan moesten ze hem wel zelf verwijderen. Nu heeft die van ons in 2017 1800€ gekost, dus op zich heeft hij zich al wel aardig terugverdiend. :)

Ik ben me nu dus enigszins aan het oriënteren op een monoblock om daar dan eerst puur de verwarming mee te doen en lees daarvoor al druk in de Pana en LG topics. Montage blijft echter wel een dingetje, want ik ben daar niet zelfverzekerd genoeg voor en de installateurs die ik hier in het Noorden ken willen eigenlijk alleen iets plaatsen wat ze zelf verkocht hebben en dan zit je ook nog eens aan hun merk en ideeën rondom wat wel en niet kan vast. Heb nog geen een gesproken die niet Panasonic maar een budgetmerk vond...
toon volledige bericht
Als je makkelijk bij je leidingen kunt komen is een mono inderdaad heel simpel. Via open verdeler laat je hem gewoon samen draaien met je elga als je dat ding nog niet weg wilt doen.
Gewoon bestellen met subsidie, wa boeit die 800 euro. Beetje aansluit spul erbij en klaar.
Mits je ruimte hebt om te plaatsen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Aziraphale schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:49:
[...]
Heb nog geen een gesproken die niet Panasonic maar een budgetmerk vond...
Ughe ughe ughe........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-07 21:14
@ Aziraphale
"Radiatoren hebben bijna allemaal thermostaatkranen, dus daar valt niet heel veel aan te knijpen, helaas. Die staan gewoon allemaal vol open.

Eigenlijk denk ik dat ik gewoon zwaar vermogen tekort kom, wat ook gewoon logisch is als je naar ons huis kijkt."

De stromingsweerstand van je radiatoren is veel lager dan die van je vloerverwarming. Kan het zijn dat er bijna geen water door je vloer gaat, waardoor deze ook bijna geen warmte afgeeft? Zet die radiatorenkranen eens dicht en wacht het een dagje af.
Je temperatuurverschi is een redelijke indicatie. Kleine dT = weinig afgifte. Heeft alleen zin om naar te kijken
als je systeem al een paar uur draait, bij starten zal dT altijd groot zijn.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
reneeke1970 schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:01:
[...]

Als je makkelijk bij je leidingen kunt komen is een mono inderdaad heel simpel. Via open verdeler laat je hem gewoon samen draaien met je elga als je dat ding nog niet weg wilt doen.
Gewoon bestellen met subsidie, wa boeit die 800 euro. Beetje aansluit spul erbij en klaar.
Mits je ruimte hebt om te plaatsen.....
800€? Ik krijg een toch 1800€ subsidie als hij profi geïnstalleerd is?

En dit is de huidige situatie qua leidingwerk en buitenunit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HZt3v5_bAL4oF78QPxAPtpir54=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlZkCb7JUt1llab5ePh1J3ym.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qC50ggns0frZ9ovcon6VikAuPwU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEeUJrWFw5kXV4y75CP5nbhj.jpg?f=fotoalbum_tile

Idealiter zou ik dan een monoblock op de steunen van de Toshiba zetten en dan de leidingen (als het past) door het al aanwezige gat naar binnen laten lopen.
Binnen- en buitenunit zitten nu namelijk met de rug tegen elkaar aan. Kunnen ze (hopelijk) 1 op 1 op de huidige aansluiting en dan tzt een boiler op de plek van de huidige ketel. De Elga hoef ik echt niet te houden en ik denk dat het (al met al) een dagdeel werk is om de boel om te batterijen.
Ik had het over installateurs hier in het Noorden... ;) Inmiddels heb ik er meerdere gesproken en ook wel offertes (voor anderen) gezien en het is Nibe, Daikin en Hitachi, maar daar houdt het ook wel mee op. Wanneer ik dan merken noem als Panasonic, LG of Mitsubishi en iets als zelf aanschaffen en door een installateur in bedrijf laten stellen, dan wordt je tamelijk meewarig aangekeken. Dat ze momenteel werk zat hebben zal niet helpen, vrees ik.

@AquaPlanning Zou ook nog kunnen, maar maakt an sich niet bar veel verschil ten aanzien van het gebrek aan vermogen omdat ik die ruimtes ook graag wil verwarmen. Als ik het "radiatorendeel" afkoppel (kan zo een kogelkraan dicht zetten) heb ik uiteraard genoeg vermogen voor de woonkamer, dat zal het punt niet zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Aziraphale op 08-11-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Aziraphale
Vraag eens door wat ze precies bedoelen met budgetmerk. Wat is dat precies, en waarin komt dat tot uiting? Maarja, ik kan me voorstellen dat het lastig is een onafhankelijke installateur te vinden die niet de hoofdprijs vraagt, en ook nog binnen redelijke termijn kan installeren. De markt is krap.

Het zal nog wel even duren voordat iedereen aan de warmtepomp of stadsverarming zit :P

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 08-11-2020 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Aziraphale schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:54:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Idealiter zou ik dan een monoblock op de steunen van de Toshiba zetten en dan de leidingen (als het past) door het al aanwezige gat naar binnen laten lopen.
Binnen- en buitenunit zitten nu namelijk met de rug tegen elkaar aan. Kunnen ze (hopelijk) 1 op 1 op de huidige aansluiting en dan tzt een boiler op de plek van de huidige ketel. De Elga hoef ik echt niet te houden en ik denk dat het (al met al) een dagdeel werk is om de boel om te batterijen.

[...]

Ik had het over installateurs hier in het Noorden... ;) Inmiddels heb ik er meerdere gesproken en ook wel offertes (voor anderen) gezien en het is Nibe, Daikin en Hitachi, maar daar houdt het ook wel mee op. Wanneer ik dan merken noem als Panasonic, LG of Mitsubishi en iets als zelf aanschaffen en door een installateur in bedrijf laten stellen, dan wordt je tamelijk meewarig aangekeken. Dat ze momenteel werk zat hebben zal niet helpen, vrees ik.

@AquaPlanning Zou ook nog kunnen, maar maakt an sich niet bar veel verschil ten aanzien van het gebrek aan vermogen omdat ik die ruimtes ook graag wil verwarmen. Als ik het "radiatorendeel" afkoppel (kan zo een kogelkraan dicht zetten) heb ik uiteraard genoeg vermogen voor de woonkamer, dat zal het punt niet zijn.
toon volledige bericht
Sowieso kan een Panasonic daar zo niet zo hangen, dwars op de grond zou wel kunnen.
Van de 3 genoemde merken ben ik persoonlijk niet gecharmeerd, ik heb er nog niet een vinger achter waarom installateurs nou zo graag met Nibe werken, deze installateur iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-08 19:04

Helhond

Grunn

@Aziraphale Hier ook een Noordeling (Grunn), ik heb ook heel wat installateurs over de vloer gehad.
De meeste probeerde me de grootste onzin te verkopen, en kwamen met veel te grote of kleine systemen.

Uiteindelijk zelf de monoblok aangesloten, voor een fractie van hun prijs.

Tuurlijk doen ze alsof andere merken budgetmerken zijn, zelfde zie je bij PV-installateurs daar noemen ze DMEGC ook superieur, terwijl iedereen inmiddels wel weet op tweakers dat het een Chinees budgetmerk is.

Een monoblok gaat niet op je beugels passen ben ik bang, mocht je hier ooit een Pana 7 kW J-gen willen bewonderen dan kan dat.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Dre

Heb ik uiteraard gedaan en "het is kwalitatief niet vergelijkbaar met ...." (Vul op de stipjes het merk van de installateur in). Verder kom je niet, behalve eventueel nog dat ze over hun merk nooit klachten hebben en over Pana wel mindere dingen gehoord.

Het verhaal is natuurlijk simpelweg dat ze meer verdienen aan hun eigen merk en daarmee bekend zijn. Zelfde verhaal als met een ketel: Ik had een Nefit en wou in 2015 weer een Nefit. Dat ging hem dus niet worden, want vrijwel iedereen hier voert Remeha en Nefit is dan een gruwel in Gods oog... Dus nu heb ik een Calenta, maar daar ga ik dus nooit een installateur bij halen die in Nefit of Intergas doet, want dan weet ik inmiddels wel hoe laat het is.

@koevlaas2 Kan een monoblock niet tegen de muur staan? Dat beperkt mijn mogelijkheden wel enigszins, want mijn dak ligt vol met pv... Die beugels zijn zeker geen must, de plek zou wel erg fijn zijn...

@Helhond Precies mijn ervaring hier in Assen en dank voor het aanbod, die hou ik in mijn achterhoofd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
@Aziraphale

Hoeveel ruimte zit er tussen de muur en de unit?

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Aziraphale schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:15:
@Dre

Heb ik uiteraard gedaan en "het is kwalitatief niet vergelijkbaar met ...." (Vul op de stipjes het merk van de installateur in). Verder kom je niet, behalve eventueel nog dat ze over hun merk nooit klachten hebben en over Pana wel mindere dingen gehoord.

Het verhaal is natuurlijk simpelweg dat ze meer verdienen aan hun eigen merk en daarmee bekend zijn. Zelfde verhaal als met een ketel: Ik had een Nefit en wou in 2015 weer een Nefit. Dat ging hem dus niet worden, want vrijwel iedereen hier voert Remeha en Nefit is dan een gruwel in Gods oog... Dus nu heb ik een Calenta, maar daar ga ik dus nooit een installateur bij halen die in Nefit of Intergas doet, want dan weet ik inmiddels wel hoe laat het is.

@koevlaas2 Kan een monoblock niet tegen de muur staan? Dat beperkt mijn mogelijkheden wel enigszins, want mijn dak ligt vol met pv... Die beugels zijn zeker geen must, de plek zou wel erg fijn zijn...

@Helhond Precies mijn ervaring hier in Assen en dank voor het aanbod, die hou ik in mijn achterhoofd!
Hij is flink breder dan je huidige apparaat en dus past hij niet denk ik, maar normaliter geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:13
Aziraphale schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:15:
@Dre

Ik zou even de afmetingen van een Panasonic/LG monoblock uitmeten op de plek die je hebt. Ansich is plaatsen op beugels geen probleem (zo hangt hij bij mij ook), maar ik vraag me af of je in de breedte genoeg ruimte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@vanderv Nu een cm of 10, maar de breedte wordt een dingetje.

@Heronimo @koevlaas2 Even gemeten en ik kom tussen kozijn en het houten deel rechts uit op +/- 123 cm. Een 7kw Panasonic in 1283mm breed en een LG Therma V 7kw 1239, dus dat gaat beide niet passen, al zou de LG misschien net kunnen als hij iets voor het kozijn komt.

Dat hout steekt echter maar 16cm voor de muur uit, en met dat deel erbij heb ik 150cm tot mijn beschikking. Dan zou hij 16cm naar voren moeten komen, maar dat zal op zich geen punt moeten zijn. Enige is dan even of er nieuwe gaten moeten komen voor de leidingen of dat die via het oude gat kunnen. Stroom zit daar via een schakelbaar buitenstopcontact met een doos er onder waarin de stroom voor de vijver aangelast is, dus daar zou zelfs stroom vandaan kunnen komen. Heb je direct binnen een werkschakelaar in de vorm van een lichtschakelaar. :)

Die plaats is op zich wel het meest ideaal aangezien dat het aansluiten op de cv makkelijker maakt en er ook al een afvoer voor condenswater zit voor de huidige buitenunit.

[ Voor 3% gewijzigd door Aziraphale op 08-11-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:13
Aziraphale schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:04:
@vanderv Nu een cm of 10, maar de breedte wordt een dingetje.

@Heronimo @koevlaas2 Even gemeten en ik kom tussen kozijn en het houten deel rechts uit op +/- 123 cm. Een 7kw Panasonic in 1283mm breed en een LG Therma V 7kw 1239, dus dat gaat beide niet passen. Dat hout steekt echter maar 16cm voor de muur uit, en met dat deel erbij heb ik 150cm tot mijn beschikking. Dan zou hij 16cm naar voren moeten komen, maar dat zal op zich geen punt moeten zijn. Enige is dan even of er nieuwe gaten moeten komen voor de leidingen of dat die via het oude gat kunnen. Stroom zit daar via een schakelbaar buitenstopcontact met een doos er onder waarin de stroom voor de vijver aangelast is, dus daar zou zelfs stroom vandaan kunnen komen. Heb je direct binnen een werkschakelaar in de vorm van een lichtschakelaar. :)

Die plaats is op zich wel het meest ideaal aangezien dat het aansluiten op de cv makkelijker maakt en er ook al een afvoer voor condenswater zit voor de huidige buitenunit.
Zo hangt hij bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsCzJcOb0n51ngYnpsR6PlyIUtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLtqWtHmkaIR1CxgO43JXjgS.jpg?f=fotoalbum_large

Tussen de unit en de muur zit hier denk ik zo'n 30cm. De ventilator zit aan de linkerzijde, dus daarmee kom je ansich wel uit. Aan de rechterzijde zit echter wel de aansluiten van het water. Dus de vraag is of je langs het hout komt als je die gelijk met een knietje de hoek om zet.

Heb je toevallig twee groepen in die buurt liggen voor de elektra? Officieel horen namelijk de WP en het backup element op een aparte groep.

Als je voor een Panasonic J serie gaat dan is het goed om te weten dat de 7 en 9kW identiek zijn op twee printplaten na. Dit betekend dus ook dat ze even ver terug kunnen moduleren. Als je dus voor weinig euro's meer na aftrek subsidie de 9kW kunt aanschaffen dan zou ik dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Heronimo schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:10:
[...]

Tussen de unit en de muur zit hier denk ik zo'n 30cm. De ventilator zit aan de linkerzijde, dus daarmee kom je ansich wel uit. Aan de rechterzijde zit echter wel de aansluiten van het water. Dus de vraag is of je langs het hout komt als je die gelijk met een knietje de hoek om zet.

Heb je toevallig twee groepen in die buurt liggen voor de elektra? Officieel horen namelijk de WP en het backup element op een aparte groep.

Als je voor een Panasonic J serie gaat dan is het goed om te weten dat de 7 en 9kW identiek zijn op twee printplaten na. Dit betekend dus ook dat ze even ver terug kunnen moduleren. Als je dus voor weinig euro's meer na aftrek subsidie de 9kW kunt aanschaffen dan zou ik dat doen.
Het hangt er een beetje vanaf hoever die wateraansluiting uit de zijkant van de wp zitten, maar als hij 30cm van de muur zit dan heb ik natuurlijk wel wat ruimte over, al past een LG qua breedte wel beter.

Twee aparte groepen moet lukken, want de aanbouw (waar dat hout van is) en de bijkeuken zitten apart, waarbij de ketel en de Elga op de aanbouw zitten. Dat heb ik bewust gedaan omdat de groep van de bijkeuken ook de oven en de afwasmachine er op heeft zitten, dus dat zou dan even kijken zijn hoe dat verdeeld moet worden.

En dank voor de tip van de 9 vs 7kw, dat is zeker iets om naar te kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 09-03-2021 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:38
Ik denk dat ze gewoon "opbouw" monteren. Dus kabels over de muur heen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Laatst online: 22:15
koevlaas2 schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:09:
[...]

Sowieso kan een Panasonic daar zo niet zo hangen, dwars op de grond zou wel kunnen.
Van de 3 genoemde merken ben ik persoonlijk niet gecharmeerd, ik heb er nog niet een vinger achter waarom installateurs nou zo graag met Nibe werken, deze installateur iig niet.
Van welke merken ben jij fan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
@mkleinman

Als de Elga Ace 6, 9Kw kan leveren, wat zou de Elga Ace 4 dan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
vanderv schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:41:
@mkleinman

Als de Elga Ace 6, 9Kw kan leveren, wat zou de Elga Ace 4 dan doen?
Volgens https://tools.remeha.nl//...53058_03-1_energie4kw.pdf 5kW in onze regio.

Tevens label van de 6kW: https://tools.remeha.nl/w...P-Label-Elga-Ace-6-kW.pdf die geeft aan 9kW in onze regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Aziraphale schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:54:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

[...]

toon volledige bericht
Makkelijker als bij jou kun je het niet maken, slechts andere kant van de muur.
Ja 1800 subsidie en kost 2500/2600 zoiets.
Paar slangen eraan met vuil filter en klaar.
Stroom ligt al buiten dus.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
reneeke1970 schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:45:
[...]

Makkelijker als bij jou kun je het niet maken, slechts andere kant van de muur.
Ja 1800 subsidie en kost 2500/2600 zoiets.
Paar slangen eraan met vuil filter en klaar.
Stroom ligt al buiten dus.....
Het leek me bij mij inderdaad supersimpel, alleen zie ik in het Panasonic topic nog wat dingetjes over groepen bijplaatsen en afzekeren. Ik ga daar maar even een vragenlijstje posten, want extra draden trekken wordt wat lastig/kan niet en de boel moet wel blijven draaien als er andere apparaten aan gaan. Dat extra element is bij Panasonic dus even een puntje.

En ik ben heel benieuwd waar jij ze voor die prijs ziet, want wat ik aan 7-9kw zie komt allemaal tussen de +/- 3300 en 4500 uit.

Pagina: 1 ... 22 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.