Troost je, met mijn mono gebeurt precies hetzelde. Smiddags drie uur uitgezet zodat kamer temp daalt om hout avonds aan te zetten. Snachts om twee uur gaat wp weer draaien en trekt tijdens defrost gewoon 5 min 5000 watt met element erbij, dit vanwege lage retour temp omdat ik zo dom ben geweest om een gesloten verdeler te monteren.Aziraphale schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:53:toon volledige bericht
[...]
Wat ik vervelend vind is dat de temperatuur in de woonkamer daalt terwijl de Elga op volle kracht staat te blazen met iedere 30-45 minuten een defrost. Op die manier stop ik er fors energie in, maar krijg er feitelijk niks voor terug. Vermoedelijk komt dat dus doordat de vloer overdag grandioos afkoelt, helemaal nu ik steeds de zon in de kamer heb. De Elga hoeft dan namelijk overdag niets te doen en pas in de avond weer te starten met verwarmen. Als dan de vloer nog opgewarmd moet worden dan gaat dat wel even duren, helemaal als hij pas tegen middernacht aan gaat omdat ik hout heb gestookt. Je krijgt dan met nacht zoals afgelopen nacht defrost heaven omdat de buitentemperatuur zo laag is.
Qua parameters heb ik het inderdaad over P63. Die stond bij radiatoren nog op 33, zodat de Elga boven de +7 alles alleen moest doen, maar had ik nu op 40 gezet om de Elga het tot het vriespunt alleen te laten doen. Tot -7 gaat mijn Elga het alleen echt niet redden, dat is bij mij de temperatuur tot waar het systeem duo mag blijven draaien (P62).
Met P83 bedoel je waarschijnlijk P84, want P83 heeft betrekking op de fictief berekende Ta bij weersafhankelijk regelen en P84 zijn de graadminuten tot wanneer de ketel bij mag komen. P84 staat nu bij mij op 120, dus de Elga moet het eerst 2 uur zelf proberen voordat de ketel iets mag gaan doen. De vraag is nu alleen even of dat wijsheid is of dat ik dat toch beter lager kan zetten om de opwarming van de vloer te versnellen.
Eigenlijk komt het er bij mij op neer dat de Elga voor mijn situatie gewoon te weinig vermogen heeft als de temperatuur richting het vriespunt begint te gaan. Gisternacht heb ik geen defrost gehad, maar toen kwam de buitentemperatuur ook niet onder de 6 graden. Afgelopen nacht was die beduidend lager en begon de Elga pas weer een langere run te maken toen de buitentemperatuur om 9:15 boven de 4 graden kwam. Vandaar dat ik nu P63 op 36 heb gezet en eens ga kijken wat dat komende nacht voor effect gaat hebben. Er is nu een stookalert, dus dat is een mooie reden om te kijken wat er gebeurt zonder houtkachel.![]()
Momenteel ben ik wel aan het kijken naar een alternatief voor de Elga in de vorm van een monoblock, maar dat zit nog in de uitzoekfase en mijn hoogzwangere vrouw zit op het moment ook niet echt op geknutsel aan het verwarmingssysteem te wachten. Dus voorlopig nog even zien dat ik zo veel mogelijk uit mijn Elga pers.
1 PVoutput . Dongen NB