Even een jaarupdate mbt het verbruik van mijn Techneco Loria 8KW Duo. Als ik het samenvat over de maanden kost mijn SWW ongeveer 100-120kWh per maand, 2,2kWh per dag. De rest is verwarming of koeling.
De koeling heb ik geactiveerd in de maanden juni, juli en augustus. Koelen is ongeveer 10kWh per dag als het aan staat. Geen slechte resultaten denk ik zo.
Maar, ik ben nog steeds aan het tobben met onze 2 zone setup. Nu meer dan ooit, want we hebben sinds een maand een deur tussen de woonkamer en gang. Voorheen was dit open, dus ook een open verbinding. Korte samenvatting van de setup:
Zone 1: Begane grond + badkamer boven (woonkamer, keuken, hal, toilet, garage (maar die is dichtgedraaid) en de badkamer boven)
Zone 2: Verdieping, 4 slaapkamers, overloop en toilet.
Beide zones hebben een aparte thermostaat, ivm 'compatibiliteit' en ondersteuning vanuit Techneco zijn dit twee Honewell Lyric T6R's. De thermostaat van Zone 1 staat in de keuken/woonkamer (uit de zon). Zone 2 thermostaat staat op de kamer met de meeste warmtebehoefte (noordwest).
Zone 2 bij Techneco is een mengzone, dat wil zeggen dat hij alleen verwarmd met restwarmte van de eerste zone, als ik het goed heb.
Normaliter in het tussenseizoen zou de WP al veel meer draaien, echter door het plaatsen van de deur houdt de woonkamer de natuurlijke warmte veel meer vast en is het huis vrijwel passief warm. Nadeel hiervan is dat de bovenverdieping kouder blijft, nog steeds op de koudste kamer 16 graden. allemaal niet erg voor slapen, maar door continu thuiswerken heb ik hier meer warmtebehoefte. Op deze kamer heb ik nu een IR paneel geplaatst en de thermostaat verplaatst naar een andere kamer.
Maar, de 2e zone slaat af en toe wel aan, alleen verwarmd amper. Ook krijg ik nu elke ochtend/nacht foutmelding ER131. Omschrijving hiervan is: Hydraulisch debiet waterstroom te laag. Mogelijke oorzaak: regeling van de circulatiepomp snelheid te laag, of vervuiling van de filterklep.
Ik heb de vuilafscheider al gereinigd en gekeken of er genoeg flow is op de verdelers, maar hier is niet veel aan veranderd. Circulatiepomp staat op 1, dat heeft hij altijd al gestaan (zitten 4 standen op). Ik denk zelf dat het ligt aan het feit dat hij alleen zone 2 op probeert te starten maar dat zone 1 geen warmte heeft. Wat mij wel opviel is dat het dekseltje van de ontluchter op het hydraulische blok in de WP helemaal groen geoxideerd is.
Zie nr 13 op tekening:
Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?
Daarnaast overweeg ik om mijn WP en systeem om te bouwen naar een 1 zone systeem met een buffervat. Dit buffervat heb ik niet maar was volgens mijn installateur destijds helemaal niet noodzakelijk en daarom wilde hij het niet installeren. Achteraf baal ik dat ik hier naar heb geluisterd. Idee is dan ook om de thermostaten te vervangen door een Homematic systeem met ruimtesturing. Dit moet met een buffervat denk ik prima kunnen. Zijn er al mensen die ervaring hebben met een Homematic zoneregeling?
https://www.smarthomesupp...eregeling/vloerverwarming