Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 128 Laatste
Acties:
  • 721.962 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:49
dirkdeman schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:11:
[...]

Ik heb de Ali-variant een paar jaar geleden in m'n caravan ingebouwd (om de casefans achter de koelkast aan te sturen). Ik heb de caravan zo gauw niet bij de hand, maar meen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat de hysterese ook per 0.1 graad in te stellen was. Ik was erg onder de indruk van het ding (zeker gezien de prijs!) en weet nog dat ik dacht 'waarom kost een minder nauwkeurige ruimtethermostaat 100 piek :? )
Ik gebruik ze ook in camper, op mijn aquaria, diverse pompen stuur ik er mee. Heb denk ik zes verschillende hier, en geen één kan de hysterese van 0.1 instellen.
Heb ook best wat uurtjes gespendeerd op Ali om ze te vinden maar helaas....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-06 21:27
mkleinman schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:56:
[...]

Pompsnelheid is inderdaad variabel maar minder variabel dan velen verwachten denk ik.

Bij een verwarmingssessie begint de pomp altijd op 100% pompvermogen. Dat is in het hele huis te horen. Na zo'n 10 a 15 seconden toert de pomp terug naar het gevraagde debiet. In mijn geval is dat op dit moment 14liter/minuut.

Je ziet op het display van de ELGA, en overigens ook op mijn flowmeter, daarna de pomp continu proberen die 14l/min te handhaven door te verhogen en dan meteen weer te verlagen.

Zodra de stooklijn is bereikt en er zo'n spreekwoordelijke zaagtand begint dan zakt de pompsnelheid naar 5liter/minuut voor 3 minuten waarna de ELGA of weer aan slaat ( max pomp --> 14l/min ) of het setpoint heeft bereikt en uit gaat.

[...]

Ik was er al min of meer bang voor. Mocht het gedrag de komende winter mij niet aan staan dan ga ik kijken naar een warmtepomp thermostaat. En wat nog een mogelijkheid is is om het klokprogramma in te programmeren in de ACE zelf en de thermostaat er als displayslaaf bij te laten hangen :P
toon volledige bericht
Dat is dan toch weer een beetje een gemiste kans bij Remeha/Techneco om met constante flow te werken en niet met constante dT. De lage flow als de buitenunit uit staat is slechts een kleine besparing tov het potentieel.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-06-2023
Interessant. Dus dT warmtepomp en afgifte is ideaal gelijk? Sommige punten lukt me niet te knijpen.
Kan ik dat ook met devolo zwavel thermostaat op aanvoer doen? Ik probeer het op de afvoer met retourventiel maar lijkt niets te veranderen, zelfs als ik retour compleet dicht zet. Vloerverwarming wel gelukt en nu alle aftakkingen dT 23. Staat dus aardig dicht en daarmee stroomt het water er langzamer doorheen. Dus meer afgifte lijkt me. Maar is dit wel jusit tov radiatoren die best zwaar zijn op hogere verdiepingen. Met de fans die draaien krijg ik de retour temp lang niet zo laag als bij vloerverwarming ook al bij sommige units werkt het knijpen wel in de zin van impact op retour temperatuur. Graag advies. Dan maar vvw weer wat hoger Op de retour om het gelijk te krijgen? Is er nu te weinig afgifte en slaat pomp daarom af? Of juist te veel afgifte mogelijk? En dT op de warmte pomp stuurt alles, maar moet dit nu omhoog of omlaag van dT = 5? Ik zie dat met lagere dat Flow ook meeverandert. Maar moet het niet juist hoger om in de buurt dat afgifte systeem te komen? Als dat hoger gaat wordt Flow dan niet juist lager omdat er dan met minder Flow meer afgegeven kan worden? En minder Flow vanuit pomp warmtepomp betekent dan ook hogere retour in het afgifte systeem? Ik vind het maar lastig, ik snap wel dat sommigen dit hydraulisch ontkoppelen.
Chris_82 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:21:
[...]

Als je een dT van 7.5 over de vloerverwarming hebt en een dT van 5 bij de WP, dan is je afgiftesysteem van Jaga-radiatoren en vloerverwarming nog niet voldoende waterzijdig ingeregeld. Lijkt er op dat de radiatoren teveel flow hebben en de vloerverwarming te weinig.
Een eenvoudige methode om dit te verbeteren is zorgen dat de retourtemperaturen van de radiatoren en alle vloerverwarmingsgroepen ongeveer gelijk zijn. Beetje bij beetje dichtdraaien waar de retourtemperatuur het hoogst is, en bij de minst warme retour vol open.
Dat zal al een heel stuk helpen om meer afgifte te krijgen en langere runs.

Zolang je de doeltemperatuur eind van de dag niet haalt zou ik geen grotere nachtverlaging gebruiken. Laten staan op 0.5 voorlopig. 1-2 uur voor het opstaan weer op de normale temperatuur programmeren.

[...]

Wat ik zie bij mij is dat er bij Vraag_Ta+2 een stop komt en bij vraag_Ta -1 weer wordt opgestart.

[...]

De logica lijkt mij dat Gesloten = geen verbinding met retour op dezelfde balk. Maar misschien bestaat er een betere verklaring.

Met mijn WP zie ik 3-8 runs bij voldoende warmtevraag, van 2-3 uur minimaal met enkele uitzonderingen daargelaten wanneer de thermostaat ingrijpt.
toon volledige bericht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-06 21:47
Sinds ~ 2 weken draait de warmtepomp, had nooit verwacht zo positief te zijn. Volgende stap, gasleiding laten verwijderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URgJD3WvSLep_TsrQ07nfc5JwFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JM6bqhheB8huzE3TEXh9SeCS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_G9Ysa8Qtxpcgo_2urTdqHhZUTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjpzwZsIeLifNTSs4Ibq7aZt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghLyh6qDrLDdvpMWbAi3MD_4TII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XWHMVuthBxRpG4hiFS8jjWHZ.jpg?f=fotoalbum_large

De ruimte zelf wil ik nog even verder fatsoeneren, in 1 week tijd zijn er zonnepanelen, airco en warmtepomp gemonteerd. Heb kanalen liggen om de overige bedrading etc. verder af te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:57
reneeke1970 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:56:
[...]
...............
Hoe simpel kan het zijn:
https://nl.aliexpress.com...ApLKEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
Sjiek de friemel. Mooie spulletjes.

Ik heb er ook zin in!! Maar nog een hoop in te lezen en tijd zoeken voor de installatie.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Babsan schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:58:
Interessant. Dus dT warmtepomp en afgifte is ideaal gelijk? Sommige punten lukt me niet te knijpen.
Kan ik dat ook met devolo zwavel thermostaat op aanvoer doen? Ik probeer het op de afvoer met retourventiel maar lijkt niets te veranderen, zelfs als ik retour compleet dicht zet. Vloerverwarming wel gelukt en nu alle aftakkingen dT 23. Staat dus aardig dicht en daarmee stroomt het water er langzamer doorheen. Dus meer afgifte lijkt me. Maar is dit wel jusit tov radiatoren die best zwaar zijn op hogere verdiepingen. Met de fans die draaien krijg ik de retour temp lang niet zo laag als bij vloerverwarming ook al bij sommige units werkt het knijpen wel in de zin van impact op retour temperatuur. Graag advies. Dan maar vvw weer wat hoger Op de retour om het gelijk te krijgen? Is er nu te weinig afgifte en slaat pomp daarom af? Of juist te veel afgifte mogelijk? En dT op de warmte pomp stuurt alles, maar moet dit nu omhoog of omlaag van dT = 5? Ik zie dat met lagere dat Flow ook meeverandert. Maar moet het niet juist hoger om in de buurt dat afgifte systeem te komen? Als dat hoger gaat wordt Flow dan niet juist lager omdat er dan met minder Flow meer afgegeven kan worden? En minder Flow vanuit pomp warmtepomp betekent dan ook hogere retour in het afgifte systeem? Ik vind het maar lastig, ik snap wel dat sommigen dit hydraulisch ontkoppelen.

[...]
Hele volkstammen in dit topic doen er alles aan om hun flow te verhogen, en jij gaat juist knijpen :+

Je maakt een denkfout.
Afgegeven vermogen is flow * dT * 4.2.

Het verhogen van je flow zorgt dus voor meer afgifte.

Als rekenvoorbeeld, Ta = 35l, Tr = 25 bij een flow van 10 liter per minuut.
Gemiddelde temperatuur is 30 graden, en hier hoort een bepaalde afgifte bij.

Als je nu de flow verdubbelt halveert je dT, dus Ta wordt 35, Tr wordt 30, gemiddelde temperatuur is 32,5 dus je afgifte is hoger!

Met andere woorden, als je de flow verhoogt kan je Ta naar beneden om tot dezelfde afgifte te komen.

En een bepaalde dT bij de WP is geen streven maar een resultaat van de settings. Maar in hoofdlijnen moet je proberen de flow zo hoog mogelijk te krijgen en dus de dT zo klein mogelijk, want dat betekent dat je met een lagere Ta af kan en dus je COP beter wordt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
Ja Grolsch ik snap het nog niet helemaal. Maar Flow vanuit de pomp gemeten is niet instelbaar bij Panasonic, dit past zich aan aan de dT warmtepomp. Daarom de vraag wat dT moet zijn en dit is waar de wp dan naar streeft. 5 is gangbaar . Lager dT zou meer Flow tot gevolg hebben. Dus lijkt me goed. Maar afgifte systeem heeft heel andere dT voor vloer en voor radiatoren convectie weer iets heel anders. Moet ik dan hele afgiftesysteem in lijn met warmtepomp dT proberen te brengen? Of meer in balans tussen individuele afgifte unit en vvw, maar weer andere dT versus warmtepomp dT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
En ook, als ik het inbeeld geeft het knijpen van radiatoren juist hogere Flow in de hoofdleidingen aangezien water minder door de vertakkingen gepusht wordt. Het water is dus eerder terug bij binnenuit en als het daar warmer terugkomt, dan is de streef dT zo gemakkelijk bereikt. Dat mogelijk het systeem weer afslaat. Want dat is mijn probleem, al die start stops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Babsan schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:04:
Ja Grolsch ik snap het nog niet helemaal. Maar Flow vanuit de pomp gemeten is niet instelbaar bij Panasonic, dit past zich aan aan de dT warmtepomp. Daarom de vraag wat dT moet zijn en dit is waar de wp dan naar streeft. 5 is gangbaar . Lager dT zou meer Flow tot gevolg hebben. Dus lijkt me goed. Maar afgifte systeem heeft heel andere dT voor vloer en voor radiatoren convectie weer iets heel anders. Moet ik dan hele afgiftesysteem in lijn met warmtepomp dT proberen te brengen? Of meer in balans tussen individuele afgifte unit en vvw, maar weer andere dT versus warmtepomp dT?
Om een bepaalde afgifte te krijgen heb je een bepaalde dT nodig.
Op volle bak vermogen is een dT van 5 niet gek.

Je moet proberen je retourtemperaturen in je afgiftesysteem zo veel mogelijk gelijk te krijgen.

Dit bereik je door de boel waterzijdig in te regelen, volg onderstaand stappenplan maar eens:

Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Met flow verhogen verlaag je de dT, en met flow verlagen verhoog je de dT.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 19-10-2020 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:07
reneeke1970 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:56:
[...]

Ik gebruik ze ook in camper, op mijn aquaria, diverse pompen stuur ik er mee. Heb denk ik zes verschillende hier, en geen één kan de hysterese van 0.1 instellen.
Net nog even gecontroleerd en deze W1209 is instelbaar en schakelt echt op 0,1°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:11
Nicklazzz schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:27:
Sinds ~ 2 weken draait de warmtepomp, had nooit verwacht zo positief te zijn. Volgende stap, gasleiding laten verwijderen.
Waarom zou je dat doen? Wie weet wat de toekomst brengt? Ik ga proberen ze zo lang mogelijk te houden, zodra alles hier elektrisch is.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Deze jongen heb ik uiteraard ook, gaat trouwens wel snel kapot.....
Als de meet nauwkeurigheid 0.1 is, dan is uiteraard de nauwkeurigheid van de hyrterese ook 0.1 .
Dat echter de waarde van de hysterese niet zo laag kan kom je achter als je de bijgevoegde gebruiksaanwijzing gaat lezen nadat je hem met de post hebt ontvangen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
CurlyMo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:13:
[...]

Waarom zou je dat doen? Wie weet wat de toekomst brengt? Ik ga proberen ze zo lang mogelijk te houden, zodra alles hier elektrisch is.
Omdat de gehele woning op de schop genomen is. En alles heb aangepast om van het gas af te kunnen.

*3-fase en nieuwe groepenkast
*Inductie
*Elke ruimte airco
*Lucht/Water warmtepomp
*Zonnepanelen

Ik verwacht geen gas meer nodig te hebben, en indien toch benodigd dan zien we dat dan wel weer. Ik kon al prima het huis verwarmen met de airco’s, nu zeker met de warmtepomp. Voor overige zaken heb ik geen gas nodig. De enige toevoeging welke ik eventueel nog overweeg is een zonneboiler. Eerst een periode aankijken qua verbruik. Heb voorlopig een overschot van ~3200kwh, wat ik verwacht meer dan voldoende te zijn. Anders heb ik nog plek op de carport voor panelen, de andere daken liggen vol.
[/quote]

[ Voor 4% gewijzigd door Nicklazzz op 19-10-2020 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
[quote]Nicklazzz schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:42:
[...]

[ Voor 76% gewijzigd door Nicklazzz op 19-10-2020 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Babsan schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:09:
En ook, als ik het inbeeld geeft het knijpen van radiatoren juist hogere Flow in de hoofdleidingen aangezien water minder door de vertakkingen gepusht wordt. Het water is dus eerder terug bij binnenuit en als het daar warmer terugkomt, dan is de streef dT zo gemakkelijk bereikt. Dat mogelijk het systeem weer afslaat. Want dat is mijn probleem, al die start stops.
Je probleem is dus het gependel als ik het goed begrijp.
Waarom pendelt de WP, waarschijnlijk omdat je te weinig afgifte hebt.

Het knijpen van radiatoren zorgt alleen maar voor nog minder afgifte en dus nog meer gependel.
Je moet flow creeëren door je afgifte apparaten (radiatoren, vloerverwarming).
Heel veel flow door alleen de aanvoerleiding heeft geen enkel nut, want alleen de leiding heeft geen (nagenoeg) afgifte als het goed is.

Als je je afgifte vergroot zal inderdaad de dT groter worden, dat is nu eenmaal het effect van radiatoren / vloerverwarming :P

Dus zoveel mogelijk flow door je vloerverwarming en radiatoren.

Nog steeds gependel :? Ta omhoog, zo verhoog je het afgegeven vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
doek55 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:12:
[...]

Net nog even gecontroleerd en deze W1209 is instelbaar en schakelt echt op 0,1°C.
Lees even..... Instelling p1

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/khh9jqhpfh.alibaba.aliexpresshd.jpg

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
@reneeke1970 Ik heb het apparaat hier in mijn handen en het werkt toch echt op 0,1°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-06 16:46
Maikie18 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:11:
@Grolsch Kun jij verklaren waarom mijn WP nu nog draait?

Ta = 30
Tr = 27
Flow = 24
Hz = 36
Truimte = 21.5 (volgens de mitsu thermostaat) volgens mijn sensoren al 22.5
Tset = 21.0

Edit:
Na bovenstaande post nog een keer gekeken en nu is het
Ta = 29
Tr = 27
Hz = 25
Zet je thermostaat maar op 20c dan slaat ie af op 21.5 oid.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:37

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb een nieuwe sensor online. Ik kan nu ook de %RV meten in onze slaapkamer. Ik ben vooral benieuwd hoe die oploopt wanneer wij slapen. Op dit moment is het daar 17 graden met en %RV van 63%

Komende dagen toch ook maar eens kijken of ik ergens CO2 sensoren vandaan kan halen en kan toevoegen aan mijn netwerk.

Dat is met name interessant in onze woonkamer en slaapkamer of wij voldoende ventileren.

* mkleinman heeft stiekem al een goed voornemen voor 2021 :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
DJT schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:23:
Weet iemand hoe lang de waterpomp van een Mitsu doorgaat nadat de WP is gestopt met warm water produceren?
Zojuist handmatig sww gedraaid, het antwoord is ongeveer gelijktijdig met het weer terugdraaien van je 3weg klep.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mkleinman schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:04:
Ik heb een nieuwe sensor online. Ik kan nu ook de %RV meten in onze slaapkamer. Ik ben vooral benieuwd hoe die oploopt wanneer wij slapen. Op dit moment is het daar 17 graden met en %RV van 63%

Komende dagen toch ook maar eens kijken of ik ergens CO2 sensoren vandaan kan halen en kan toevoegen aan mijn netwerk.

Dat is met name interessant in onze woonkamer en slaapkamer of wij voldoende ventileren.

* mkleinman heeft stiekem al een goed voornemen voor 2021 :)
Ik heb voor de gein onze CO2 meter eens in diverse ruimtes neergezet de afgelopen periode.

1 slaapkamer is momenteel vanwege de Corona gebombardeerd tot kantoor. Ventilatieroosters stonden daar dicht, en CO2 liep vrij snel op tot niet gezonde waarden (1500~1800ppm).

Roosters iets open en de CO2 blijft keurig onder de 1000ppm

Ook eens een nachtje op onze slaapkamer neergezet, en CO2 liep op tot 880ppm, dus ook ruimschoots binnen de norm.

Ventileren is dus echt belangrijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Grolsch schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:17:
[...]

Ik heb voor de gein onze CO2 meter eens in diverse ruimtes neergezet de afgelopen periode.

1 slaapkamer is momenteel vanwege de Corona gebombardeerd tot kantoor. Ventilatieroosters stonden daar dicht, en CO2 liep vrij snel op tot niet gezonde waarden (1500~1800ppm).

Ook eens een nachtje op onze slaapkamer neergezet, en CO2 liep op tot 880ppm, dus ook ruimschoots binnen de norm.

Wat voor CO2 meter heb je? Ik wil ook in huis gaan kijken en semi permanent gaan meten. Ik ben benieuwd wat het % is in onze woonkamer, slaapkamers en op mijn kantoor waar ik vaak zit op het moment.

offtopic: En dan ketel er uit, balansventilatie er in, invoeren in centraal trapgat en in de woonkamer op lage stand. Alle slaapkamers zitten op centraal trapgat aangesloten en de deuren staan altijd open. Als daarmee CO2 gehalte binnen de perken blijft kan ik nog aardig besparen met balansventilatie.

fyi: 2021 van het aardgas af. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:46

Japie.G

Colour Classic

Grolsch schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:17:
[...]

Heb je daar actieve ventilatie? Heb dat ook gedaan en schrok me kapot. Rooster open en deur dicht (gewoon centimeters ruimte onder de deuren zoals het hoort). CO2 zo naar 3000ppm snachts bij windstil weer. Als het buiten iets waait is het stukken lager maar nog dik boven de 1000. 800 haal ik echt niet. (Netatmo meting)

Ik heb alleen actieve afzuiging in toilet, keuken, badkamer en zolder.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
doek55 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:59:
@reneeke1970 Ik heb het apparaat hier in mijn handen en het werkt toch echt op 0,1°C.
Jij kunt p1 op 0.1 instellen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-06 20:23
Grolsch schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:45:
[...]
Hele volkstammen in dit topic doen er alles aan om hun flow te verhogen, en jij gaat juist knijpen :+
Je maakt een denkfout.
Afgegeven vermogen is flow * dT * 4.2.

Het verhogen van je flow zorgt dus voor meer afgifte.

Als rekenvoorbeeld, Ta = 35l, Tr = 25 bij een flow van 10 liter per minuut.
Gemiddelde temperatuur is 30 graden, en hier hoort een bepaalde afgifte bij.

Als je nu de flow verdubbelt halveert je dT, dus Ta wordt 35, Tr wordt 30, gemiddelde temperatuur is 32,5 dus je afgifte is hoger!

Met andere woorden, als je de flow verhoogt kan je Ta naar beneden om tot dezelfde afgifte te komen.
Inderdaad, @Babsan : iemand heeft laatst een plaatje gepost waar je voor een radiator het afgifte vermogen ziet bij verschillende Ta als functie van de flow door de radiator. O-)
En ook daaruit blijkt hogere flow, groter afgifte vermogen, flow naar 0, afgifte vermogen naar 0.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb ook een netatmo en geen actieve afzuiging in de slaapkamers. Wel altijd de deur open op onze slaapkamer. Maximale co2 was 847ppm bij een RV van 59%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Grolsch schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:24:
Ik heb ook een netatmo en geen actieve afzuiging in de slaapkamers. Wel altijd de deur open op onze slaapkamer. Maximale co2 was 847ppm bij een RV van 59%
Ik ga de deur ook maar eens open laten :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kun je proberen, zal altijd helpen. 1 van de symptomen van een te hoog co2 gehalte is duf en slaperig worden, laat dat nu juist in een slaapkamer niet zo ernstig zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Grolsch schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:33:
Kun je proberen, zal altijd helpen. 1 van de symptomen van een te hoog co2 gehalte is duf en slaperig worden, laat dat nu juist in een slaapkamer niet zo ernstig zijn :+
Zag op de co2 sensor van de zolder afzuiging beduidend hogere co2 als ik de slaapkamerdeur open deed. Met andere woorden, de co2 geproduceerd op de slaapkamer (1e verdiep) komt dan wel op de zolder (2e verdiep) terecht. Met dichte deur een stuk minder.

Leuk he al die sensortjes. 🤪 Maar beetje gelijk heb je wel, hoe erg is een hoge co2 op slaapkamer... Maar 3000ppm vind ik wel echt te hoog.

[ Voor 8% gewijzigd door Japie.G op 19-10-2020 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04:24
CO2 wil ik ook graag gaan meten. Heb al de meetset van Netatmo op t oog en wil dan net als @Grolsch hem in verschillende ruimte zetten om te kijken of het goed gaat daar. Permanent en dan een sensor die te connecten is is ook prima, maar volgens mij vele malen duurder om er daar dan een paar van te kopen..

Tenzij iemand tips heeft?

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Normaal heb ik hem in de woonkamer staan, en kan er de klok op zetten, co2 richting de 1000ppm en de afzuiging begint op te toeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 20-10-2020 06:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Grolsch schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:43:
Normaal heb ik hem in de woonkamer staan, en kan er de klok op zetten, co2 eind de 1000ppm en de afzuiging begint op te toeren.
Heb hier ook CO2 aansturing in de woonkamer. Verder 1 stuks handmatig in de badkamer welke we zelf aan zetten als we gaan douchen. Afzuigunit van Ducobox (Silent). Wil eigenlijk nog een keer iets automatisch in de badkamer maken.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wij hebben diverse vertrekken co2 gestuurd en badkamer RV gestuurd. Werkt ook perfect, douche aan, ca. 10 seconden en de afzuiging toert op. Wij hebben ook zo'n duco box

Kun jij er niet zo'n RV klep in zetten?

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 19-10-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
@reneeke1970 Ja

[ Voor 78% gewijzigd door doek55 op 19-10-2020 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 22-06 20:57
Hier ook meerdere (zelfgemaakte mh-z19b) CO2 sensoren en in de badkamer een %RV sensor om te WTW op en af te toeren.
Schrikbarend idd hoe snel co2 stijgt

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Vreemd, ik de mijne niet, komt overeen met de handleiding

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
reneeke1970 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:54:
[...]

Vreemd, ik de mijne niet, komt overeen met de handleiding
Bij de Chinezen weet je het natuurlijk nooit ;), maar deze komt van Reichelt (made in China).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-06 21:27
@Babsan Even terugschakelen, in eerste instantie had je alles vol open staan. Daarbij gaf de vloerverwarming een dT van 7.5 graden en de radiatoren een dT van 5 en had je last van gependel.

Oftewel, je hebt meer flow nodig richting de vloerverwarming. Als je de radiatoren ietsje dicht zet, gaat er minder flow door de radiatoren en hopelijk iets meer richting de vloerverwarming.

Het lastige is mogelijk dat de WP hierdoor harder gaat pompen omdat deze wil regelen op een dT van 5. Effect: de radiatoren blijven op een dT van 5 en de vloerverwarming nu misschien een dT van 6. In dat geval opnieuw de radiatoren ietsje dicht, etc, etc, ... totdat ook de vloerverwarming een dT van 5 heeft. De vloerverwarming blijft dus maximaal open staan, hier niks dicht draaien. (check of alle kranen vol open staan, zowel op de retour als op de aanvoer (flowmeters bovenop de balk zijn vaak ook draaibaar))

Wat voor diameter leidingen zit er tussen de WP en de vloerverwarming? Het kan zo zijn dat je leidingwerk naar de vloerverwarming te klein is om echt goede flow en afgifte met de vloerverwarming te halen in combinatie met je WP en lagere aanvoertemperatuur.

Als je CV (radiatoren + vloerverwarming) goed waterzijdig is ingeregeld en de WP blijft pendelen, dat is de aanvoertemperatuur te laag om de de warmte af te geven en zal de stooklijn omhoog moeten, zoals ook geopperd door @Grolsch .

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:59
Grolsch schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:06:
[...]
Ik gebruik de Mitsu thermostaat niet, maar ik hoor er ook weinig enthousiaste verhalen over.
Nou, wij gebruiken die sensor (pac-se41ts-e) nu een dag of 5, en ik moet zeggen dat het best aardig werkt. Ik heb de WP ingesteld op verwarmen tussen 9 en 18 uur, en in die tijd wordt de temperatuur netjes ongeveer een halve graad (dat wat we 's nachts verloren zijn) opgekrikt.
Wat wel afwijkt is de offset: met setpoint 20 graden wordt het tussen de 20.5 en 21 graden.
Als het 's ochtends nog boven de 20,5 is, slaat de WP de hele dag niet aan, maar wordt het door interne warmtebronnen ook niet kouder.
Grote voordeel van deze regelmethode is dat je qua WAR en stooklijnen helemaal niets hoeft in te stellen.
Voor installateurs lijkt dit ook ideaal. Gewoon aanzetten en het werkt.
Ik wil nog gaan testen wat er gebeurt als ik verwarmen de hele dag ga toestaan. Ben bang dat ie dan vooral 's nachts gaat verwarmen, maar denk dat ik dan een heel constante temperatuur krijg. Dit geeft ook gelijk het nadeel van deze methode aan: Je kunt in de timer-instellingen van Mitsubishi geen nachtverlaging instellen.
En omdat ik dat wel wil gaan doen, zal ik denk ik toch de Panasonic thermostaat gaan gebruiken.

Overigens, @Grolsch , @Japie.G , @Robindd , @Daannn1987 : Voor ventilatie is er een speciaal topic: Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babsan
Dank Chris. Er zijn wel verschillen in de vloerverwarming slakkenlussen. 3 vd 6 groepen lijken wat korter te zijn. Dus maximaal open ok, maar zal ik wel wel de 3 kortere lussen iets knijpen zodat retour temp gelijk is aan de 3 langere lussen?
Ja bij pana gaat dT instelling flow beïnvloeden. Daarom de vraag wat een verstandige wp dT is voor me. Is dit puur een comfort vraag? Of als de afgifteunits bijv. Makkelijk op dT 6 in te stellen zijn, wat ik nu vermoed na weer wat gepruts, kan ik dan ook op dT gaan draaien? Iets minder Flow dus rustiger frequentie draaien is ook goed qua efficiency toch?
Veel dank, heb nu wel een plan het juist te krijgen. Binnen de opties die ik heb. 22mm naar vvw is toch niet te beperkt, althans volgens installateur niet.
Als ik sommige convectoren met fans heb en andere niet, is dan nog steeds mijn ideale streven retour temp gelijk van alle radiatoren en ook vvw groepen? En die gemiddelde delta T dan ook toepassen voor de dT instelling warmtepomp?

[ Voor 20% gewijzigd door Babsan op 19-10-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
@reneeke1970 @doek55 @Naalroc @Zwerius

Probeerthermostaat:
Verwarmen/koelen thermostaat in behuizing met minimale hysteresis 0.3C en sensor aan een draadje om de vloer te meten. Diverse voedingspanning uitvoeringen 12V/24V/230V en 2 potentiaalvrije contacten.
https://nl.aliexpress.com...20142&SearchText=stc-1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 08:52:
Vergelijken is inderdaad lastig, en wat er nu naar voren komt is een enorm gemixt beeld. Sommige hebben meer verbruikt en anderen (veel) minder.

Ik ben op dit moment op zoek naar een verklaring waarom ik dus behoorlijk onder mijn oude verbruik zat.
Je tekort aan koudemiddel bij de elga 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koevlaas2 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 23:10:
[...]

Je tekort aan koudemiddel bij de elga 1
Dat verklaard dan weer niet het lage verbruik wat ik na oktober 2019 had met de ELGA.

Het staatje van 2019 vs 2020 met kleine fix voor de huidige maand, die verrekend nu alles voor die maand naar een volledige maand toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0FfppbFp3nTwGqlNRDfF8OPqrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OAjc2DFXE2JTvFSh82Y9SHQE.png?f=fotoalbum_large

April 2020, mei 2020 en dus nu ook oktober 2020 laten dit effect zien t.o.v. 2019. Ik zit voor 2020 op pas 1040kWh verbruik in de ELGA. Voor april en mei is een simpele verklaring omdat de zon heel erg veel geschenen heeft, maar voor oktober geldt dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Maikie18 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 06:58:
[...]

Bij mij staat vorst beveiliging uit?
Ja die zet ik altijd op ** anders gaat je circulatiepomp draaien bij Tb=5c of.minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-04 14:50
Ik probeer mijn vraag eerst hier even. Ik heb een Altherma 3 8 KW WP die 80m2 vloerverwarming aanstuurt en ik gebruik een weersafhankelijke stooklijn. Temperatuur in huis op thermostaat staat op 21.5.

Nou heb ik het idee dat mijn WP veel langer doorstookt en niet uitslaat als die temperatuur is bereikt. Hij heeft gisteren een run van 24 uur gedaan en na 18 uur was het al 23 graden op de thermostaat in huis. Maar ik begreep dat dit by design is dat ze er wel een graad boven kunnen zitten?

Nu dacht ik is het misschien niet beter om de watertemperatuur omhoog te gooien zodat hij wel eerder uit slaat? Ik heb het idee dat de watertemperatuur te laag staat en hij het niet warm kan krijgen.

Ik heb de stooklijn al wel wat aangepast.

[ Voor 5% gewijzigd door Johann0r op 20-10-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Domosapiens schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:34:
@reneeke1970 @doek55 @Naalroc @Zwerius

Probeerthermostaat:
Verwarmen/koelen thermostaat in behuizing met minimale hysteresis 0.3C en sensor aan een draadje om de vloer te meten. Diverse voedingspanning uitvoeringen 12V/24V/230V en 2 potentiaalvrije contacten.
https://nl.aliexpress.com...20142&SearchText=stc-1000
Die werken prima, heb een enkele en dubbele versie in gebruik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:53
Johann0r schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:42:
Ik probeer mijn vraag eerst hier even. Ik heb een Altherma 3 8 KW WP die 80m2 vloerverwarming aanstuurt en ik gebruik een weersafhankelijke stooklijn. Temperatuur in huis op thermostaat staat op 21.5.

Nou heb ik het idee dat mijn WP veel langer doorstookt en niet uitslaat als die temperatuur is bereikt. Hij heeft gisteren een run van 24 uur gedaan en na 18 uur was het al 23 graden op de thermostaat in huis. Maar ik begreep dat dit by design is dat ze er wel een graad boven kunnen zitten?

Nu dacht ik is het misschien niet beter om de watertemperatuur omhoog te gooien zodat hij wel eerder uit slaat? Ik heb het idee dat de watertemperatuur te laag staat en hij het niet warm kan krijgen.

Wat mij nu niet duidelijk is: stook je weersafhankelijk, op basis van een ruimtethermostaat of een combinatie daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-06 11:19

Je zit nu in de periode dat je op het minimale vermogen van de warmtepomp werkt en dat kan zeker in deze tijd veel te veel zijn voor je woning. Je wil voor deze periode dat de thermostaat de warmtepomp gewoon uitzet als het te warm wordt in de woonkamer.

Je stooklijn op de gok aanpassen is niet handig, dan heb je straks als het kouder wordt weer een uitdaging.

Hier heb ik een uitleg geschreven over hoe je je stooklijn moet bepalen: Ep Woody in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1" De techniek voor het bepalen van de stooklijn is voor elke warmtepomp hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Heronimo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:01:
[...]

Wat mij nu niet duidelijk is: stook je weersafhankelijk, op basis van een ruimtethermostaat of een combinatie daarvan?
Instelpunt modus staat op : weersafhankelijk
Bediening op : Thermostaat (opties: thermostaat, externe thermostaat of water)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Ep Woody schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:06:
[...]

Je zit nu in de periode dat je op het minimale vermogen van de warmtepomp werkt en dat kan zeker in deze tijd veel te veel zijn voor je woning. Je wil voor deze periode dat de thermostaat de warmtepomp gewoon uitzet als het te warm wordt in de woonkamer.

Je stooklijn op de gok aanpassen is niet handig, dan heb je straks als het kouder wordt weer een uitdaging.

Hier heb ik een uitleg geschreven over hoe je je stooklijn moet bepalen: Ep Woody in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1" De techniek voor het bepalen van de stooklijn is voor elke warmtepomp hetzelfde.
Dat zou om mij prima zijn dat hij uitslaat. Maar ik heb nog geen trigger gevonden die hem laat uitslaan. Een temperatuur boven de 23 graden misschien? Als ik de thermostaat een halve graad terug draai als hij aanstaat en over de thermostaat temperatuur heen is dan houdt hij wel meteen op.

Ik zal dat over de stooklijn eens lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Multical is al een tijdje binnen, de 6 groeps robotverdeler is intussen ook onderweg. Zodra die binnen is alles eens neer leggen op de tafel en kijken wat ik nog meer moet halen bij warmteservice :)

Bestaat er ook zoiets als een 3/4" "inregelventiel" of 22mm klem? Niet zeker of dit de juiste benaming is, maar in elk geval een onderdeel waarmee je de flow mee kan beperken net na de vloerverdeler.

Waar ik een klein beetje bang voor ben is dat mijn vloer niet voldoende water gaat krijgen omdat water altijd de weg van de minste weerstand zoekt. En 6 groepen met totaal 420 meter aan vloerleiding is aardig wat weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het zit hem in de hysterisis van je thermostaat.
Wat is je setpoint en wanneer schakelt de thermostaat af.
Het kan zo maar zijn dat setpoint 22 graden is, maar als de hysterisis van je thermostaat 1 graad is, slaat hij pas af bij 23 graden en gaat hij pas aan bij 21 graden.

Het verhogen van je watertemperatuur zal alleen maar voor nog meer overshoot zorgen.

En een overshoot = 1, maar zolang je WP nog steeds doorloopt grijpt je thermostaat niet in, dat zit hem in het regelgedrag / PID van desbetreffende thermostaat. Die van mij bijvoorbeeld stopt direct met verwarmen als de ruimtetemperatuur bereikt is. Setpoint = 21 graden, als de thermostaat 21 graden ziet stopt hij ermee, kan best zijn dat de ruimtetemperatuur daarna nog 0,1 tot 0,3 graden doorschiet bij hoge buitentemperaturen. Maar daar kan de thermostaat / WP niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Grolsch schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:35:
[...]

Het zit hem in de hysterisis van je thermostaat.
Wat is je setpoint en wanneer schakelt de thermostaat af.
Het kan zo maar zijn dat setpoint 22 graden is, maar als de hysterisis van je thermostaat 1 graad is, slaat hij pas af bij 23 graden en gaat hij pas aan bij 21 graden.

Het verhogen van je watertemperatuur zal alleen maar voor nog meer overshoot zorgen.

En een overshoot = 1, maar zolang je WP nog steeds doorloopt grijpt je thermostaat niet in, dat zit hem in het regelgedrag / PID van desbetreffende thermostaat. Die van mij bijvoorbeeld stopt direct met verwarmen als de ruimtetemperatuur bereikt is. Setpoint = 21 graden, als de thermostaat 21 graden ziet stopt hij ermee, kan best zijn dat de ruimtetemperatuur daarna nog 0,1 tot 0,3 graden doorschiet bij hoge buitentemperaturen. Maar daar kan de thermostaat / WP niets aan doen.
Ah thx dat zou het wel kunnen zijn ja. Ik dacht dat die hysteresis iets in mijn WP zou zijn maar dat zit in de thermostaat dus.

Ik redeneerde zo: als hij afslaat bij 23 graden moet ik hem misschien meer warm water geven zodat hij niet 24 uur bezig is maar 14 uur want dit bespaart dan op stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Johann0r schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:41:
[...]

Ah thx dat zou het wel kunnen zijn ja. Ik dacht dat die hysteresis iets in mijn WP zou zijn maar dat zit in de thermostaat dus.

Ik redeneerde zo: als hij afslaat bij 23 graden moet ik hem misschien meer warm water geven zodat hij niet 24 uur bezig is maar 14 uur want dit bespaart dan op stroom.
Hoe warmer het water is wat je hem geeft hoe slechter de COP is, en hoe meer last van overshoot je zult krijgen.

Wat is nu je gewenste setpoint? Ik neem toch aan geen 23 graden, of zit je in je zwembroek in huis 8)

Persoonlijk heb ik liever een lange run met een lagere Ta dan ene korte run met een hoge Ta.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 20-10-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:15
mkleinman schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:28:
Multical is al een tijdje binnen, de 6 groeps robotverdeler is intussen ook onderweg. Zodra die binnen is alles eens neer leggen op de tafel en kijken wat ik nog meer moet halen bij warmteservice :)

Bestaat er ook zoiets als een 3/4" "inregelventiel" of 22mm klem? Niet zeker of dit de juiste benaming is, maar in elk geval een onderdeel waarmee je de flow mee kan beperken net na de vloerverdeler.

Waar ik een klein beetje bang voor ben is dat mijn vloer niet voldoende water gaat krijgen omdat water altijd de weg van de minste weerstand zoekt. En 6 groepen met totaal 420 meter aan vloerleiding is aardig wat weerstand.
https://www.installatieva...319AinEAQYAiABEgIrHPD_BwE
Zoiets?

Maar je kan die weerstand ook verkrijgen door voetventielen van de radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:28:

Dat valt toch wel mee? 70m per groep en met zijn zessen, pomp van de elga staat op 900 liter per uur, waar zou dat dan met minder weerstand door moeten gaan i.p.v die gesloten verdeler? Die bypass er uit gooien, niet nodig en alles vol door de vloer, daar kan je de meeste warmte kwijt, radiatoren kan je ietsje bij zetten waar nodig.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Grolsch schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:56:
[...]

Hoe warmer het water is wat je hem geeft hoe slechter de COP is, en hoe meer last van overshoot je zult krijgen.

Wat is nu je gewenste setpoint? Ik neem toch aan geen 23 graden, of zit je in je zwembroek in huis 8)

Persoonlijk heb ik liever een lange run met een lagere Ta dan ene korte run met een hoge Ta.
Heb de thermostaat ingesteld op 21.5(dit is dus mijn setpoint?). Zou het prima vinden als hij op 22 graden zou afslaan maar dat doet hij pas boven de 23 graden blijkbaar. Dus de compressor is soms nog wel 8 uur aan het verwarmen terwijl het niet hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Vraagje over de minimale ruimte die een WP nodig heeft.

De WAF is al een beetje mijn kant op gegaan O-) en ze zou het nu enigszins acceptabel vinden als de WP aan de gevel komt te hangen boven de oprit. (met op ten duur een omkasting)
Nu is de oprit voor het gemak 3 meter breed en daarna komt de garage van de buurman.

De vraag is nu. Is deze ruimte voldoende voor de WP om zijn koude lucht kwijt te kunnen.
Iemand ervaring met deze oppervlakte ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3g9pS369ADZI4YjwAWHDRRKcsQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MuQ7GcTqMPWAZ7EZ8GEUWXpM.jpg?f=fotoalbum_large

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:59
Grolsch schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:56:
[...]

Ik heb ook een Daikin hybride, gaat netjes uit als setpoint => 0,5°C; Staat [9-0C] Kamertemperatuurhysterese wel op 1°C (+/- 0,5°C).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 10:59
Grolsch schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:35:
[...
Dat klopt niet. De hysterese is het verschil tussen het in- en het uitschakelpunt. Dus bij een hysterese van 1 graad zal de thermostaat bij bijvoorbeeld 22.5 graden uitschakelen en dan bij 21.5 weer aan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Hier ook daikin met hysterese op 0,5. (Bij daikin is dat +\- )

Bij setpoint 21.5 moet hij dan uit gaan op 22. Ik denk ook dat je ingestelde hysterese te hoog staat.

[ Voor 10% gewijzigd door Japie.G op 20-10-2020 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Johann0r schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:05:
[...]

Heb de thermostaat ingesteld op 21.5(dit is dus mijn setpoint?). Zou het prima vinden als hij op 22 graden zou afslaan maar dat doet hij pas boven de 23 graden blijkbaar. Dus de compressor is soms nog wel 8 uur aan het verwarmen terwijl het niet hoeft.
Dit ligt toch echt aan je thermostaat / regeling, ik heb een andere WP dus weet niet hoe het bij jouw Daikin zit. Zie ook de reactie van @tingbrouwer en @Japie.G , bij hun werkt het wel goed / beter / nauwkeuriger namelijk.
Andrehj schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:05:
[...]

Dat klopt niet. De hysterese is het verschil tussen het in- en het uitschakelpunt. Dus bij een hysterese van 1 graad zal de thermostaat bij bijvoorbeeld 22.5 graden uitschakelen en dan bij 21.5 weer aan.
Klopt, typefoutje :P Maar de strekking is hetzelfde, het ligt aan de hysteresis van de thermostaat hoe en wanneer er geschakeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Heb overal in de installateurs instellingen gezocht om een hysteresis voor de kamer maar niet gevonden, er is er namelijk wel een voor SWW.

Edit: In overzichtinstellingen zie ik 9-0c wel staan. Deze staat op de laagste waarde 1

[ Voor 24% gewijzigd door Johann0r op 20-10-2020 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werkt je thermostaat wel als aan/uit thermostaan, en is het niet stiekem WAR met ruimtecompensatie bijvoorbeeld :?

Misschien dat @tingbrouwer of @Japie.G je verder kunnen helpen, hun hebben ook een Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Johann0r schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:44:
Heb overal in de installateurs instellingen gezocht om een hysteresis voor de kamer maar niet gevonden, er is er namelijk wel een voor SWW.

Edit: In overzichtinstellingen zie ik 9-0c wel staan. Deze staat op de laagste waarde 1
Ik kijk vanavond even voor je. Weet vrijwel zeker dat de hysterese naar 0,5 kan (wat in de praktijk dus 1 is, + en - 0,5). Vind ik namelijk nog te hoog en is een frustratie puntje voor mij haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johann0r
Hysteresis staat op 1 en kan per stapjes van 0.5 omhoog.

Stoute schoenen aangetrokken en met Daikin helpdesk gebeld voor installateurs en alle instellingen staan verder goed. Meneer wou een ticket aanmaken voor opschalen maar dat mocht niet op naam van een particulier (kreeg nog het compliment dat hij dacht dat ik een installateur was haha).

Nu via leverancier gespeeld.

Edit: Daikin gaf trouwens aan dat een hysteresis van 1 betekend bij een ingestelde temperatuur van 21.5 opwarmen bij 21 afslaan bij 22.

[ Voor 15% gewijzigd door Johann0r op 20-10-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:59
Johann0r schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:41:

Stoute schoenen aangetrokken en met Daikin helpdesk gebeld voor installateurs en alle instellingen staan verder goed. Meneer wou een ticket aanmaken voor opschalen maar dat mocht niet op naam van een particulier (kreeg nog het compliment dat hij dacht dat ik een installateur was haha).

Mooi, wel vreemd dat de wp blijft doorwarmen, laat ff weten waar het hem in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Bah...
Onze Panasonic stond gepland voor 28 okt, maar de installateur belde net om het uit te stellen naar........ 19 november! dat omdat er iets pas 5 nov geleverd gaat worden en ze daarna dus tot de 19e vol zitten.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Johann0r @Grolsch het zou me niets verbazen als de thermostaat inderdaad een PID regeling heeft, naast de WAR. Opzich helemaal niet gek. Scheelt een boel tune-werk na een installatie, de PID regeling zorgt vanzelf voor een gebalanceerde verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ep Woody schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:47:
@Johann0r @Grolsch het zou me niets verbazen als de thermostaat inderdaad een PID regeling heeft, naast de WAR. Opzich helemaal niet gek. Scheelt een boel tune-werk na een installatie, de PID regeling zorgt vanzelf voor een gebalanceerde verwarming.
Bij een gasketel kan ik me daar iets bij voorstellen, maar bij een WP wil je een "domme" thermostaat die zelf niet teveel wil bedenken en/of regelen.

Dat is ook exact de reden dat Honeywell thermostaten zo "ruk" zijn bij een WP, die denken zelf teveel na.

Ook zaken als PWM (pulse-width modulation) en modulerende thermostaten (harstikke leuk bij een CV ketel) zijn absoluut niet gewenst bij een WP.

Je wilt gewoon een setpoint instellen, en op dat setpoint (of aan te geven ander getal) dat de WP ermee stopt. Niet meer, en niet minder. Dom aan/uit schakelen is gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-06 17:26
Grolsch schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:50:
[...]

Bij een gasketel kan ik me daar iets bij voorstellen, maar bij een WP wil je een "domme" thermostaat die zelf niet teveel wil bedenken en/of regelen.

Dat is ook exact de reden dat Honeywell thermostaten zo "ruk" zijn bij een WP, die denken zelf teveel na.

Ook zaken als PWM (pulse-width modulation) en modulerende thermostaten (harstikke leuk bij een CV ketel) zijn absoluut niet gewenst bij een WP.

Je wilt gewoon een setpoint instellen, en op dat setpoint (of aan te geven ander getal) dat de WP ermee stopt. Niet meer, en niet minder. Dom aan/uit schakelen is gewenst.
En zo'n domme thermostaat zoek ik dus ook nog voor de WP van mijn overburen. Maar dan wel graag een klokthermostaat (dat zijn ze gewend). Dus gewoon een domme aan/uit-uitvoering (liefst van een paar tientjes) en niet een geavanceerde, waarvan ik dan weer de geavanceerde functies moet uitschakelen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb er zelf nooit een zoektocht van gemaakt, maar wat ik hoor van medetweakers is dat juist de goedkopere
aan/uit thermostaten te veel zelf willen regelen (PID).

Ik lees veel goede verhalen over de Panasonic PAW-A2W, ik citeer vanuit de OP:
Wel of geen thermostaat gebruiken met een warmtepomp is nogal een "hot issue" en de meningen van verschillende gebruikers verschillen nogal op dit punt :)

Mocht je een goede thermostaat zoeken welke goed te configureren is, dan heeft @Remco45 de volgende tip:

Panasonic PAW-A2W: die is er in een bedrade of draadloze versie.
Temp sensor correctie instelbaar van -4 t/m +4 per 0,1 graad.
Hysteresis instelbaar van 0,2 t/m 2,0 per 0,1 graad.
Temperaturen voor programmering slechts 1 dag en 1 nacht temperatuur, instelbaar per 0,5 graad (maar kan je wat mee smokkelen door de Temp sensor correctie).
Die is dan weer niet extreem goedkoop, maar kwaliteit kost geld, rotzooi kost kapitalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Grolsch schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:50:
[...]

Het hangt een beetje af wat je doelgroep is. Mensen die gewoon verwachten dat het werkt of mensen die er tijd in willen steken.

Ik kan me voorstellen dat dit product meer bedacht is voor mensen die er geen tijd in willen steken. Dat er een goede optie is om het gewoon zo simpel mogelijk te laten werken zou top zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Het alternatief is een stooklijn bepalen. Iets wat niet moeilijk is, maar je moet wel de gegevens hebben, kunnen interpreteren en het concept snappen.

Dat maakt het voor een hoop gebruikers lastig, de gemiddelde CV of warmtepomp installateur doet dat niet fatsoenlijk voor je. Daarnaast kost dat best veel tijd om het goed te doen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kleine monitor update, de minimale frequentie waar mijn WP (PUHZ-SHW112YHA) op kan draaien is 20Hz, staal gelijk aan zo'n 800Watt elekrisch (zelfs 791 Watt voorbij zien komen), 4KW thermisch, en frequentie onder de 30 wordt dus alleen vrij gegeven bij temperaturen tussen 12 en 15 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-06 17:46

DJT

Even een off-topic vraagje:

Weet iemand waar ik een adapter kan vinden zoals in onderstaande afbeelding?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2fyKcJWasd_hYVu01crx1j_y_Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ku8hMPOfcbvnBaYr9ecHugrz.jpg?f=user_large

Ik heb al mijn verwarmingsspullen vorig jaar aangeschaft en kom nu pas toe aan het installeren van de zone regeling. Helaas ondek ik nu pas dat ik niet passende actuators heb aangeschaft. Het is de actuator zoals in de afbeelding alleen zonder adapter erbij.

/edit: Gevonden bij onze oosterburen.

[ Voor 9% gewijzigd door DJT op 20-10-2020 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Johann0r schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:41:

Edit: Daikin gaf trouwens aan dat een hysteresis van 1 betekend bij een ingestelde temperatuur van 21.5 opwarmen bij 21 afslaan bij 22.
Wellicht hebben ze dat in de software aangepast. Bij mij is het 0,5 maar heeft dezelfde uitwerking, vond 0,5 al een domme benaming. Ik heb een hybrid, die heeft een r410a altherma2 buitenunit. Verbaast me dat ze bij de altherma 3 nog steeds een hysterese van 1 graad hanteren 😡.

Vind het vreselijk vervelend dat daikin een hysterese van 1 hanteert. Daikin daar ook al eens voor aan de lijn gehad, maar ze willen niks vrijgeven in hun regeling dat die hysterese kleiner kan. Een graad verlies is een dikke bak energie verlies.. die graad moet er ook weer in gepompt worden. Ik ga er een andere thermostaat op zetten (optie externe kamerthermostaat) die een kleinere hysterese ondersteunt.

Wellicht de watts regeling die ik heb liggen toch maar plaatsen en die de boel laten regelen met deze thermostaat:

https://www.watts-klimaat...lux-rf-868-mhz--bt-d03-rf

Toevallig iemand die dit thermostaatje in gebruik heeft?

[ Voor 15% gewijzigd door Japie.G op 20-10-2020 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-03 11:29
Robindd schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:45:
[...]

Heb hier ook CO2 aansturing in de woonkamer. Verder 1 stuks handmatig in de badkamer welke we zelf aan zetten als we gaan douchen. Afzuigunit van Ducobox (Silent). Wil eigenlijk nog een keer iets automatisch in de badkamer maken.
Duco verkoopt sensors welke in de ducobox silent gestoken kunnen worden. Vocht en/of CO2

Zelf heb ik een ducobox silent met co2 sensor + bediening in woonkamer en slaapkamer. En is het kanaal van de badkamer zit een vochtsensor.

Maar goed. Ik woon er nog niet, dus weet nog niet hoe goed het werkt. Maar de techniek zit er al.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

biljoenblik schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:06:
[...]

Duco verkoopt sensors welke in de ducobox silent gestoken kunnen worden. Vocht en/of CO2

Zelf heb ik een ducobox silent met co2 sensor + bediening in woonkamer en slaapkamer. En is het kanaal van de badkamer zit een vochtsensor.

Maar goed. Ik woon er nog niet, dus weet nog niet hoe goed het werkt. Maar de techniek zit er al.
Hoort in een ander topic maar:
Duco silent: vraag gestuurd maar niet per kanaal. Sensoren plaatsen in box of in ruimte.
- voordeel: goedkoop
- nadeel: 1 sensor vraag, hele huis zuigt af

Duco Focus: vraag gestuurd per ‘buis’. Klep met sensor (co2 of RH) in elk kanaal
- voordeel: alleen ventilatie/warmteverlies waar vraag is
- nadeel: duur(der)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Japie.G schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:22:
[...]

Hoort in een ander topic maar:
Duco silent: vraag gestuurd maar niet per kanaal. Sensoren plaatsen in box of in ruimte.
- voordeel: goedkoop
- nadeel: 1 sensor vraag, hele huis zuigt af

Duco Focus: vraag gestuurd per ‘buis’. Klep met sensor (co2 of RH) in elk kanaal
- voordeel: alleen ventilatie/warmteverlies waar vraag is
- nadeel: duur(der)
Ander topic inderdaad, wist niet dat die er was, maar zeer interessant om even te lezen. Helaas is in dit project alles op 1 afvoer kanaal ingestort / aangesloten. Maakt het niet makkelijker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itchin
  • Laatst online: 00:51
markklok schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:43:
De WAF is al een beetje mijn kant op gegaan O-) en ze zou het nu enigszins acceptabel vinden als de WP aan de gevel komt te hangen boven de oprit. (met op ten duur een omkasting)
Nu is de oprit voor het gemak 3 meter breed en daarna komt de garage van de buurman.

De vraag is nu. Is deze ruimte voldoende voor de WP om zijn koude lucht kwijt te kunnen.
Iemand ervaring met deze oppervlakte ?

[Afbeelding]
Moet volgens mij prima passen, de lucht wordt geforceerd verplaatst en er lijken prima tochtgaten te zijn. Ik heb dit jaar mijn buitenunit van de gevel naar het dak laten verplaatsen. Er was contact geluid waar de buren last van hadden. Nu niets te voelen of horen.
Mijn voorkeur zou dus zijn voor plaatsing op de grond, of op je garage. Maar er zijn ook genoeg woningen waarbij er niets aan de hand is met een unit aan de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:57
Zwerius schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:03:
[...]
En zo'n domme thermostaat zoek ik dus ook nog voor de WP van mijn overburen. Maar dan wel graag een klokthermostaat (dat zijn ze gewend). Dus gewoon een domme aan/uit-uitvoering (liefst van een paar tientjes) en niet een geavanceerde, waarvan ik dan weer de geavanceerde functies moet uitschakelen.
Deze week al eerder gemeld voor iemand anders met dezelfde vraag: ik heb de Siemens REV200S; die heeft meerdere (eenmalige) instellingen, en kan op gewoon aan/uit gezet worden. Kan ook op koelen met een dipswitch op de achterkant; kan ook op klok programma's maar hoeft niet.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mijn touch thermostaat slaat exact af bij de gevraagde temperatuur, enige gekke wat ik heb is dat hij niet wil luisteren naar adaptief aanwarmen. Ik heb om 12:00 een schakelpunt van 19.0 naar 19.5. De thermostaat begint niet eerder met aanwarmen maar schakelt exact op 12:00 de ELGA aan.

De thermostaat staat wel ingesteld op adaptief aanwarmen.

En ik heb vanochtend Remeha een mailtje gestuurd over het regelgedrag van de ELGA ACE. Ik vind het gedrag van de pomp irritant. Bij elke start begint de CV pomp op 100% te draaien en toert dan na 2 a 5 seconden terug naar de ingestelde maximale flow.

En aangezien de warmtepomp een aan/uit gedrag vertoond hoor ik dus elke 10 a 15 minuten de pomp aan slaan, ook 's nachts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CbgTpt6683u03awheQQseDXl58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EAYhG7aFUwuOpooX3pgsYs8q.png?f=fotoalbum_large

En dit gedrag; Hij begint wel heel rustig en is ruim een uur rustig aan het draaien om het huis warm te krijgen. Hij bereikt dan de aanvoertemperatuur volgens de stooklijn en begint dan weer te pendelen.

Als ik de stooklijn verhoog dan begint de ELGA harder met werken ( meer opgenomen vermogen ) en veranderd er niets aan het gedrag.

Ik zou veel liever zien dat de ELGA langzaamaan de aanvoertemperatuur verder verhoogd zonder te gaan pendelen.

Hopelijk is het een instelling die ik nog niet ontdekt heb die bepaald hoeveel minuten hij minimaal draait voordat hij begint met pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@mkleinman Dit is toch gewoon een kwestie van te weinig afgifte? (Of kortsluiting)

Heeft de Elga geen silent mode waarmee het vermogen beperkt wordt? Dan kun je allicht wat rustiger starten.

Heb je in plaats van een stooklijn ook een optie om op een vaste temperatuur te stoken? Dat maakt met dit weer toch niet uit. Gewoon zoeken tot je een mooi stabiele run krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ep Woody schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:22:
@mkleinman Dit is toch gewoon een kwestie van te weinig afgifte? (Of kortsluiting)

Heeft de Elga geen silent mode waarmee het vermogen beperkt wordt? Dan kun je allicht wat rustiger starten.

Heb je in plaats van een stooklijn ook een optie om op een vaste temperatuur te stoken? Dat maakt met dit weer toch niet uit. Gewoon zoeken tot je een mooi stabiele run krijgt.
Je ziet de aanvoertemperatuur afvlakken vlak voordat het pendelen begint, dus ik zit vlakbij dat punt van evenwicht. Er is intussen een nieuwe gesloten vloerverdeler besteld om de flow en afgifte in mijn vloer te verbeteren.

De ELGA heeft enorm veel instellingen maar geen vaste aanvoertemperatuur waar op hij kan stoken. Alles gaat op basis van de stooklijnen WAR, WAR+RAR etc. Je kan wel de maximale stooktemperatuur begrenzen maar een simpel laag en traag mechaniek kent deze aansturing niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@mkleinman Dan zet je: Taanv setp max groep CP000 toch op de zelfde stand als: Groep,STLvoetpnt dag CP210 en Groep,STLvoetpnt nch CP220 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ep Woody schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:30:
@mkleinman Dan zet je: Taanv setp max groep CP000 toch op de zelfde stand als: Groep,STLvoetpnt dag CP210 en Groep,STLvoetpnt nch CP220 O-)
* mkleinman gaat weer eens lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
mkleinman schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:27:
[...]

Je ziet de aanvoertemperatuur afvlakken vlak voordat het pendelen begint, dus ik zit vlakbij dat punt van evenwicht. Er is intussen een nieuwe gesloten vloerverdeler besteld om de flow en afgifte in mijn vloer te verbeteren.

De ELGA heeft enorm veel instellingen maar geen vaste aanvoertemperatuur waar op hij kan stoken. Alles gaat op basis van de stooklijnen WAR, WAR+RAR etc. Je kan wel de maximale stooktemperatuur begrenzen maar een simpel laag en traag mechaniek kent deze aansturing niet meer.
volgens mij is dit ook gewoon een combinatie van lage aanvoertemperatuur/ te weinig afgifte vermogen.

Kun je de WAR ook helemaal uitzetten? mijn oude Remeha CV ketel begon dan gewoon laag te stoken en door te gaan tot de thermostaat de ingestelde kamer temperatuur bereikt had.

Anders... meer afgiftevermogen, of hogere aanvoer temperatuur (= meer afgiftevermogen).

Of blok verwarmen, elk half uur setpoint thermostaat half graadje lager/hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
mkleinman schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:33:
[...]

* mkleinman gaat weer eens lezen :)
Of je zet Groep, hoek stookln CP230 op 0, dan heb je ook een stooklijn met een vaste watertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
CP 230 kan inderdaad op 0 worden ingesteld. Alleen is er geen minimumtemperatuur instelling. Dan is mijn vermoeden dat de ELGA 20 graden aanvoertemperatuur gaat maken bij elke buitentemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
mkleinman schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:54:
CP 230 kan inderdaad op 0 worden ingesteld. Alleen is er geen minimumtemperatuur instelling. Dan is mijn vermoeden dat de ELGA 20 graden aanvoertemperatuur gaat maken bij elke buitentemperatuur.
Dat is toch het voetpunt? STLvoetpnt CP 210 en 220? Standaard beginnen bij 15 graden, oplopen naar max 90 graden.
Curve basispunttemperatuur in verlaagde modus
Als de curve van de basispunttemperatuur is ingesteld op 15 °C, dan wordt deze gelijk aan de
kamerrichttemperatuur.
Wat ik wel mis is de ondergrens qua buitentemperatuur. Nu gaat hij bij +20 beginnen met de stooklijn, terwijl je qua minimale vermogen van de elga daar waarschijnlijk helemaal niet mee weg komt en je qua stooklijn zou willen beginnen op 30 graden bij +10 buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-06 19:02
mkleinman schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:27:
[...]

Ik heb vorige week de 3 verdelers hier aangepast of vervangen zodat ze gesloten zijn. De runs en tussenpauzes zijn nu langer geworden, maar helaas pendelt het nog. Verklaring is hier heel simpel denk ik, met deze temperaturen is de minimale afgifte nog steeds hoger dan het warmteverlies.
Ik wacht dus voor verdere acties eerst op wat koudere dagen.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ep Woody schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:01:
[...]

Dat is toch het voetpunt? STLvoetpnt CP 210 en 220? Standaard beginnen bij 15 graden, oplopen naar max 90 graden.

[...]

Wat ik wel mis is de ondergrens qua buitentemperatuur. Nu gaat hij bij +20 beginnen met de stooklijn, terwijl je qua minimale vermogen van de elga daar waarschijnlijk helemaal niet mee weg komt en je qua stooklijn zou willen beginnen op 30 graden bij +10 buitentemperatuur.
Slim idd! Dat is nog een keer een test waard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

format5 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:01:
[...]

Ik heb vorige week de 3 verdelers hier aangepast of vervangen zodat ze gesloten zijn. De runs en tussenpauzes zijn nu langer geworden, maar helaas pendelt het nog. Verklaring is hier heel simpel denk ik, met deze temperaturen is de minimale afgifte nog steeds hoger dan het warmteverlies.
Heb je grafieken?
Of meet je ergens?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
format5 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:01:
[...]

Of je hebt de ondergrens van je stooklijn op de verkeerde plek liggen.

In principe zou je met een stooklijn altijd een volledige run kunnen draaien, ook als het warmer is dan de bovengrens van je stooklijn. Als je nu op 26@10C zit, zou je misschien je stooklijn moeten verplaatsen naar 28@8C (even goed narekenen wat het precies moet zijn). De hoek moet gelijk blijven.

Edit:
En de verklaring is inderdaad simpel, maar zit hem niet in het warmteverlies, maar in de warmteafgifte. Bij de aanvoertemperatuur kan je afgifte de hoeveelheid warmte die dew armtepomp produceert niet kwijt. Dat je vervolgens je kamer aan het heetstoken bent is punt 2, maar dat kan je oplossen door met een thermostaat de warmtepomp uit te zetten bij een overshoot.

[ Voor 18% gewijzigd door Ep Woody op 21-10-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Dylantje2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:10:
[...]

Heb je grafieken?
Of meet je ergens?
Ik meet en log de Ta en Tr en ben bezig om nog meer te gaan loggen.

Eerste screenshot is de dag dat ik de 1e verdeler om heb gebouwd rond 12:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zKmiogxSrsIB9OEzv0G-8Pr7Cg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rmelbe9JByjM1bEKjqEbWyu.jpg?f=fotoalbum_large
2e screenshot is nadat ik gisteren de andere 2 verdelers heb vervangen (rond 11 uur)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUQx-8YqAukUxxoT3l5UI-HLvtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ev9QhdMkuaRztI618PofUfd4.jpg?f=fotoalbum_large

De logging van daar voor is niet erg interessant en zal ik ook maar niet plaatsen. Daarbij was eerst de stooklijn verlaagd (van lijn 6 naar 5 bij nibe)
Na een paar dagen de GM verhoogd (technische gezien verlaagd ;)) van -60 naar -120

@Ep Woody
Ik draai 100% WAR en de stooklijn staat nu op 25@10 volgens lijn 5 (geen idee of dat deze waarde bij nibe vergelijkbaar is met een standaard waarde/aanduiding?)
De Ta zakt nu iedere keer rustig naar circa 22a23 tijdens wachtstand en gaat vrij snel naar 27a28 op minimaal vermogen.
Laadpomp staat op automatische sturing
DOT staat op -10 (was-15) en dT bij DOT staat op 4 (was 7)

PS. Ik ben nog niet zo lang echt bezig met deze materie, dus het kzn goed dat ik iets mis.
Ik wou met mijn vorige bericht alleen maar aangezen dat van goed ingeregelde open verdeler naar gesloten niet altijd veel uit hoeft te maken, en dat het bij mij wat deed, maar niet zo veel zls ik had gehoopt.

Edit:
Een hogere temp is inderdaad niet wenselijk omdat het dan te warm wordt.
Een losse kamerthermostaat wil ik eigenlijk naar aan beginnen, omdat we in de winter regelmaatig alleen de houtkachel in de woonkamer gebruiken. Verder zit er op alle groepen een naregeling om zo te zorgen dat het nergens te warm wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door format5 op 21-10-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Nog een andere manier van weergeven stooklijn, spannend!

Je kan de minimale temperatuur instellen op zo'n 30 of 32 graden. Gewoon om te kijken wat er dan gebeurt. Schrik niet als het een beetje warm word in huis ;) Zie 1.9.3: https://www.nibe.eu/assets/documents/14342/231349-1.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb waarschijnlijk irritatie #1 nu opgelost met de ACE, dat de pomp elke keer op 100% vermogen start en dan binnen een paar tellen terug gaat naar de gevraagde setting.

Ik heb PP016 ( Maximum pomptoerental CV bedrijf, Instelbaar van 20 % tot 100 % ) terug gezet naar 70%. Nominaal bij 14liter/minuut draait de pomp op 65%. Dus pomp heeft nog iets headroom.

Kijken wat die nu doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Ep Woody schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:42:
Nog een andere manier van weergeven stooklijn, spannend!

Je kan de minimale temperatuur instellen op zo'n 30 of 32 graden. Gewoon om te kijken wat er dan gebeurt. Schrik niet als het een beetje warm word in huis ;) Zie 1.9.3: https://www.nibe.eu/assets/documents/14342/231349-1.pdf
Met min temp van 28 (bijna 30) waren we begonnen omdat de oude cv ook zo ongeveer draaide. Deze had 30 als min waarde tot ik dacht 15 buiten en vanaf daar een lijn naar -5 bij 45 graden wat tevens de max was. Daarmee draaide de gas ketel mooi lange runs op een vermogen van 15kW terug modulerend naar 10kW (lager ging helaas niet)
Gevolg met de WP op 28 min was dat het inderdaad vrij snel warm werd, maar eenmaal op temperatuur ging de naregeling werken waardoor alles alleen nog maar over het buffervat ging, en zodra er dan een warmtevraag van een ruimte kwam waren de runs circa 15min aan 25min uit omdat de enkele ruimte dan niet het vermogen snel genoeg kwijt kon.
Nu met deze Ta zijn er vaker meer ruimtes die open staan en kan er dus meer vermogen aangeleverd worden.
Ik moet er misschien ook bij zeggen dat het vermogen grotendeels gebaseerd is op de woonkamer (100m2 met aan 3 zeiden de buitenwereld) deze heeft meer dan 60m2 glas wat natuurlijk slechter isoleerd dan 160mm PIR wat op de boven etage de isolatie is.

Maar als nog wil ik er graag meer van leren dus als je denkt dat deze test nu met andere verdelers opnieuw doen nuttig is wil ik het gerust proberen.

Ps. Ik heb geen VVM, maar een losse boiler en een SMO40 als sturing. Menu en dergelijk blijven gelukkig wel redelijk of misschien zelfs helemaal hetzelfde.

[ Voor 4% gewijzigd door format5 op 21-10-2020 13:58 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.