Als er minder warmte toegevoegd hoeft te worden gaat de WP minder hard werken. Maar een WP werkt (ongeveer) even hard voor een DeltaT van 2 bij 5 l/min als bij een DeltaT van 1 bij 10 liter/min. In beide gevallen moet dezelfde hoeveelheid energie in het water gestopt worden.koevlaas2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:24:
[...]
Als je de delta T verkleint gaat je wp minder hard werken volgens mij, Delta T vergroten is meer power voor nodig.
Dat is zo, ik ging uit van gelijkblijvende flow.Ep Woody schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:29:
[...]
Als er minder warmte toegevoegd hoeft te worden gaat de WP minder hard werken. Maar een WP werkt (ongeveer) even hard voor een DeltaT van 2 bij 5 l/min als bij een DeltaT van 1 bij 10 liter/min. In beide gevallen moet dezelfde hoeveelheid energie in het water gestopt worden.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Oh dat wist ik niet dat temperatuur omhoog moest. Maar met die kleine radiators vind ik het niet vreemd. Is mijn vermoeden toch juist dat hij helemaal geen wp geschikt huis heeft, hij had beter eerst wat aanpassingen kunnen doen.Ep Woody schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:13:
[...]
Hij heeft een winter op 37 graden gedraaid en onder het vriespunt moest de watertemperatuur omhoog. Dat komt perfect overeen met mijn inschatting stooklijn / minimale afgifte. Het kan, maar met grotere radiatoren/meer afgifte gaat het vele malen beter werken.
Experimenteren met het verhogen van de flow kan misschien enkele procenten extra afgifte regelen, maar ga je geen klompen mee breken. Wil je winst behalen wordt het inderdaad minimaal T33 platen ophangen, of Jaga's of fancoils zoals Panasonic PAW-AIR-xxx's achtige radiatoren.
Met een beetje gelukkig trekt het j model makkelijk 45/50 graden
1 PVoutput . Dongen NB
Met 133 Watt / graad heeft hij een enorm geschikt huis voor een warmtepomp, als je op isolatie afgaat.reneeke1970 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:33:
[...]
Oh dat wist ik niet dat temperatuur omhoog moest. Maar met die kleine radiators vind ik het niet vreemd. Is mijn vermoeden toch juist dat hij helemaal geen wp geschikt huis heeft, hij had beter eerst wat aanpassingen kunnen doen.
Hij heeft alleen de pech dat panasonic het nieuwe model heeft aangepast waardoor deze niet ver meer kan terugmoduleren. Dat nekt hij in dit geval. Anders had hij een keurige 33@8 / 48@-15 gehad, lees een stooklijn van 0.6 / graad buitentemperatuur. Nu draait hij op 38@0 / 48@-15. (Die 48 is een voorzichtige gok op basis van de climatebooster calculator)
hmm, het lijkt wel of er een programma ingesteld staat bij mij. De WP gaat al zo een beetje de gehele week rond 23u aan en rond 10u in de ochtend uit. Thermostaat staat op 20.5 ingesteld maar hij gaat vaak pas uit bij 21 of 21,5.
Pas 2 uur nadat de WP is aangegaan gaat de temperatuur oplopen, ik zie nu overigens zelfs dat ondanks dat het nog 21.5 binnen is de WP toch aan gaat. In al die tijd dat hij aan staat gaat de temperatuur 1 graad omhoog. Het lijkt er dus op of ik een correctie op de thermostaat moet doen als dat mogelijk is.
Opgenomen vermogen begint rond de 2400W en loopt dan vrij snel terug naar 1300W, tegen het einde van de run is het verbruik nog 600W.
Waar staat temperatuur toename eigenlijk voor?
Pas 2 uur nadat de WP is aangegaan gaat de temperatuur oplopen, ik zie nu overigens zelfs dat ondanks dat het nog 21.5 binnen is de WP toch aan gaat. In al die tijd dat hij aan staat gaat de temperatuur 1 graad omhoog. Het lijkt er dus op of ik een correctie op de thermostaat moet doen als dat mogelijk is.
Opgenomen vermogen begint rond de 2400W en loopt dan vrij snel terug naar 1300W, tegen het einde van de run is het verbruik nog 600W.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
45 graden haal je niet gemakkelijk, dat zagen we bij @Dylantje2 al, en heeft hoog stroom verbruik uiteraard.Ep Woody schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:39:
[...]
Met 133 Watt / graad heeft hij een enorm geschikt huis voor een warmtepomp, als je op isolatie afgaat.
Hij heeft alleen de pech dat panasonic het nieuwe model heeft aangepast waardoor deze niet ver meer kan terugmoduleren. Dat nekt hij in dit geval. Anders had hij een keurige 33@8 / 48@-15 gehad, lees een stooklijn van 0.6 / graad buitentemperatuur. Nu draait hij op 38@0 / 48@-15. (Die 48 is een voorzichtige gok op basis van de climatebooster calculator)
Maar goed, begint er op te lijken dat het een begrensde 9 kW compressor is, dus misschien doet hij het wel makkelijk.
1 PVoutput . Dongen NB
Dylantje zijn situatie vind ik persoonlijk niet heel erg representatief.reneeke1970 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:46:
[...]
45 graden haal je niet gemakkelijk, dat zagen we bij @Dylantje2 al, en heeft hoog stroom verbruik uiteraard.
Maar goed, begint er op te lijken dat het een begrensde 9 kW compressor is, dus misschien doet hij het wel makkelijk.
Ik zag in mijn logs van nieuwsjaarsdag voldoende Ta van 47-49 graden, inclusief defrosts schiet hij in rap tempo terug naar 47-48 graden. Ook lange stukken boven de 43-44. Het is prima mogelijk.
@reneeke1970 @Ep Woody
F-serie 5 kW gaat binnen no-time naar de 55°C. Zou niet weten waarom de H-serie dat niet zou kunnen, immers kakt het vermogen van de H-serie niet echt in bij hogere Ta. Als je de specs mag geloven. Je moet natuurlijk wel minder vermogen afgifte open hebben staan dan de warmtepomp kan leveren.
/f/image/UYLk6zfhlwVBxXPDBpGaneZ8.png?f=fotoalbum_large)
F-serie 5 kW power

Ben wel eens benieuwd of het vermogen nu constant 5 kW is tijdens deze grafiek. Helaas geen warmtemeter hier
F-serie 5 kW gaat binnen no-time naar de 55°C. Zou niet weten waarom de H-serie dat niet zou kunnen, immers kakt het vermogen van de H-serie niet echt in bij hogere Ta. Als je de specs mag geloven. Je moet natuurlijk wel minder vermogen afgifte open hebben staan dan de warmtepomp kan leveren.
/f/image/UYLk6zfhlwVBxXPDBpGaneZ8.png?f=fotoalbum_large)
F-serie 5 kW power
Ben wel eens benieuwd of het vermogen nu constant 5 kW is tijdens deze grafiek. Helaas geen warmtemeter hier
[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 18-10-2020 17:33 ]
Klopt wat je zegt. Ik heb een Hkoevlaas2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:08:
Zo staat het niet in het menu, daar staat duidelijk Delta T of max flow, heb jij een j-serie dan want die heeft deze optie voor het eerst ?
Maar zoals velen weten staat er in de vertaling van de pana manual veel rare ellende.
Waarom zeg ik dat het geen max, gewoon omdat hij zich er zeker niet altijd aan houdt.
Maar het staat gewoon op de wp, net zoals andere aangeven welke COP en welk aansluitvermogen enz enz
Dus onze grote vriend de wp fluisteraar en vele anderen hier hebben vorig jaar alle settings geprobeerd. [ die ik heb uitgevoerd ]
Graaddagen, cop formule van alfonds, totaalverbruik van het systeem via de Zwave enz enz gemonitord bij mij. Door het hogere pomp verbruik ging de Cop weer naar beneden dus het rendement.
Bij een lagere stand minder goed werkend, bij een hogere stand minder goed werkend
Evenals hogere Ta andere Dt.
Hajeetje was heel lang heilig en stellig over een Dt 5.....
Maar zelfs hij gaf na alles geanalyseerd te hebben de setting Dt2 als advies.[ voor mijn H ]
Alle aanpassingen die we toen geprobeerd hebben leiden tot meer verbruik, dus minder COP.
Wat de flow is van een 9 of de nieuwe J weet ik niet, ik heb het over de H.
@Grolsch @Fullpower
Gaspedaal lijkt me ook aparte vergelijking toch?
Licht aan welke versnelling ik heb hem heb staan.
En heel waarschijnlijk welke weerstand mijn auto heeft. En dat zal wel overeenkomen met een Wp systeem
Als je Flow niet goed is, meer vermogen nodig om je parameters te halen dus andere Hz?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Dat kun je zien aande delta-t tussen aanvoer en retour. Er van uitgaande dat de flow gelijk blijft. Ik zie het verschil tussen aanvoer en retour iets kleiner worden bij hoge watertemperaturen. Maar precies aflezen is een beetje moeilijk. Als je meetwaarden in Excel ofzo hebt is dat makkelijkerDre schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:18:
@reneeke1970 @Ep Woody
[Afbeelding]
F-serie 5 kW power![]()
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Mooi, maar wat je wil zeggen?Ep Woody schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:34:
Mooi overzicht @Heronimo. Leuk om te zien bij welke watersnelheid, deltaT en aanvoertemepratuur hij z'n 5kW vermogen haalt.
14.1 l/min /60 seconden * 5 deltaT * 4.2 J = 5kW.
@Dylantje2
Ik kan je 100 berekeningen geven waarin je op 5Kw uit komt. Met minder en meer flow, dat is mijn punt ook niet.
Ik kan 100 rijden met 2000 toeren maar ook met 5000 toeren met auto..
Als de fabrikant zegt bij bij 100 rijden in de 5 met 1500 toeren ben je het beste af om welke reden dan ook..
Wie ben ik dan om toch altijd 100 te rijden met 1900 toeren.
Het kan allemaal.
Overtuig mij nu eens een keer waarom op een H staat: pomp 900L/uur.
En leg me dan uit waarom jij 1 reden kunt verzinnen om hier van af te wijken?
Of waarom staat er 900/uur dan?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik combineer alleen de cijfers die in de datasheet staan, cq achterop de warmtepomp. Kom maar met een andere uitleg cq berekening waarmee je ook op 5kW uitkomt, op basis van dezelfde cijfers.Dylantje2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:57:
[...]
Mooi, maar wat je wil zeggen?
Ik kan je 100 berekeningen geven waarin je op 5Kw uit komt. Met minder en meer flow, dat is mijn punt ook niet.
Sure, als er ergens gemeld wordt dat dat het beste is, maar dat er een willekeurige waarde op de warmtepomp staat betekent niet dat dat de beste waarde is.Ik kan 100 rijden met 2000 toeren maar ook met 5000 toeren met auto..
Als de fabrikant zegt bij bij 100 rijden in de 5 met 1500 toeren ben je het beste af om welke reden dan ook..
Wie ben ik dan om toch altijd 100 te rijden met 1900 toeren.
Het kan allemaal.
Omdat op die stand met die flow en die DeltaT een vermogen van 5 kW gehaald wordt. Niet meer en niet minder.Overtuig mij nu eens een keer waarom op een H staat: pomp 900L/uur.
En leg me dan uit waarom jij 1 reden kunt verzinnen om hier van af te wijken?
Anders zou je verder moeten gaan en enkel gaan stoken op 35 graden bij een buitentemperatuur van 7 graden, want dat is wat op de warmtepomp staat.
Er staat trouwens Heating water flow: 0.9 m3/hOf waarom staat er 900/uur dan?
Cooling water flow: 0.8 m3/h
Voor heating bij A7W35 een 5kW capacity met een power innput van 985 en een EER/COP van 5.08.
heating bij A2W35 een 4.8kW capacity met een power input van 1.43kW en een EER/COP van 3.36
cooling A35/W7 een 4.5kW capacity met een power input van 1.37 en een EER/COP van 3.28
Moet je een van deze waarden gebruiken? Is dit lijdend voor alle systemen? Nee. Het is puur dat voor een bepaalde situatie.
Anders zou je dus volgens deze informatie met 0.8m3/h moeten koelen op een water temperatuur van 7 graden en zorgen dat de buitentemperatuur 35 graden is.
Het is puur een verklaring van hoe tot deze waarde is gekomen en ongetwijfeld verplicht, maar totaal geen wet van meden en perzen.
Overtuigt dit je @Dylantje2? Flow rate indicated are based on nominal capacity adjustment of leaving water temperature (LWT) 35°C and
=5°C
Handleiding geeft ook Fan Speed 500 rpm bij Heating terwijl @Dylantje2 maar 300 rpm doet op dit moment.
Mijn F-serie zit op de grens van flowstoring H62. Draait ook bijna altijd in deellast.
5 kW = 0,9 kW compressor
7 kW = 1,7 kW compressor
9 kW = 1,7 kW compressor
Mijn F-serie zit op de grens van flowstoring H62. Draait ook bijna altijd in deellast.
Sowieso vertrouw ik de interne sensors niet echt en die hebben een resolutie van 1°C. Wel heb ik het gevoel dat het water sneller gaat stromen. Tenminste, mijn flowswitch lijkt met warm water sneller tevreden te zijn dan met koud water.Fullpower schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:54:
[...]
Dat kun je zien aande delta-t tussen aanvoer en retour. Er van uitgaande dat de flow gelijk blijft. Ik zie het verschil tussen aanvoer en retour iets kleiner worden bij hoge watertemperaturen. Maar precies aflezen is een beetje moeilijk. Als je meetwaarden in Excel ofzo hebt is dat makkelijker
H-serie:Oxellaar schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:16:
[...]
Ik denk dat de 7 en 9kW dezelfde compressor hebben, zelfs volledig identiek zijn.
De 5kW heeft waarschijnlijk een andere compressor. Kijk maar naar het gewicht van de units.
de 5 is lichter dan de 7 en de 9. Verder heeft de 5 het voordeel van een groter oppervlak van condensor en verdamper tov het vermogen. De afmetingen van de complete units zijn gelijk, dus heeft de 5kW voordeel.
5 kW = 0,9 kW compressor
7 kW = 1,7 kW compressor
9 kW = 1,7 kW compressor
[ Voor 129% gewijzigd door Dre op 18-10-2020 19:25 ]
Wat je aan settings nodig hebt verschilt per situatie, aangezien een wp nu een hobby van je is kan je mooi uittesten wat voor jou het beste werkt.Dylantje2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:52:
[...]
Klopt wat je zegt. Ik heb een H
Maar zoals velen weten staat er in de vertaling van de pana manual veel rare ellende.
Waarom zeg ik dat het geen max, gewoon omdat hij zich er zeker niet altijd aan houdt.
Maar het staat gewoon op de wp, net zoals andere aangeven welke COP en welk aansluitvermogen enz enz
Dus onze grote vriend de wp fluisteraar en vele anderen hier hebben vorig jaar alle settings geprobeerd. [ die ik heb uitgevoerd ]
Graaddagen, cop formule van alfonds, totaalverbruik van het systeem via de Zwave enz enz gemonitord bij mij. Door het hogere pomp verbruik ging de Cop weer naar beneden dus het rendement.
Bij een lagere stand minder goed werkend, bij een hogere stand minder goed werkend
Evenals hogere Ta andere Dt.
Hajeetje was heel lang heilig en stellig over een Dt 5.....
Maar zelfs hij gaf na alles geanalyseerd te hebben de setting Dt2 als advies.[ voor mijn H ]
Alle aanpassingen die we toen geprobeerd hebben leiden tot meer verbruik, dus minder COP.
Wat de flow is van een 9 of de nieuwe J weet ik niet, ik heb het over de H.
@Grolsch @Fullpower
En heel waarschijnlijk welke weerstand mijn auto heeft. En dat zal wel overeenkomen met een Wp systeem
Als je Flow niet goed is, meer vermogen nodig om je parameters te halen dus andere Hz?
alfonds

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Vandaag weer een verdeler omgebouwd naar LT
De runs zijn nu weer wat mooier.
Nu zat ik net in de instellingen te kijken omdat de aanvoer snel hoger is dan de gecalculeerde.
Dit komt verwacht ik omdat een deel nog op fabrieksinstelling stond.
DOT stond op -15 en ik las dat dit in NL op -10 hoort te staan volgens Nibe.
Dat resulteerd weer op en 7dt bij DOT wat me redelijk hoog lijkt. Daarom als test deze nu op 4 gezet. Nu afwachten wat het doet.
Er wordt hier zo veel geschreven over de dt dat ik eigenlijk niet echt kan vinden wat ik nu als beste kan nemen.
Nu zat ik net in de instellingen te kijken omdat de aanvoer snel hoger is dan de gecalculeerde.
Dat resulteerd weer op en 7dt bij DOT wat me redelijk hoog lijkt. Daarom als test deze nu op 4 gezet. Nu afwachten wat het doet.
Er wordt hier zo veel geschreven over de dt dat ik eigenlijk niet echt kan vinden wat ik nu als beste kan nemen.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Je thermostaat is zelflerend, geef het even de tijd, dus niet steeds aanzitten.Maikie18 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:40:
hmm, het lijkt wel of er een programma ingesteld staat bij mij. De WP gaat al zo een beetje de gehele week rond 23u aan en rond 10u in de ochtend uit. Thermostaat staat op 20.5 ingesteld maar hij gaat vaak pas uit bij 21 of 21,5.
[Afbeelding]
De mijne staat al jaren op 19.5c, daarmee werd het 20.8c maar nu slaat ie af op 20.2c en dan loopt in de daarop volgende uren de temperatuur nog op naar ook weer 20.8c. Lijkt wel iets van nadenken op te zitten.
Als je een Delta T van tussen de 2 en 4 hebt is het prima.format5 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:02:
Vandaag weer een verdeler omgebouwd naar LT
@koevlaas2 zowel met dt 7 als 4 bij DOT is het verschil ongeveer 3 graden, maar er is nu pas 1 run geweest na aanpassen.
Daar merk ik nu nog geen verschil in.
Momenteel is het minimum vermogen meer dan het huis nodig heeft.
Daar merk ik nu nog geen verschil in.
Momenteel is het minimum vermogen meer dan het huis nodig heeft.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Is dat voor de H serie?Dre schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:39:
Handleiding geeft ook Fan Speed 500 rpm bij Heating terwijl @Dylantje2 maar 300 rpm doet op dit moment.
[...]
Sowieso vertrouw ik de interne sensors niet echt en die hebben een resolutie van 1°C. Wel heb ik het gevoel dat het water sneller gaat stromen. Tenminste, mijn flowswitch lijkt met warm water sneller tevreden te zijn dan met koud water.
[...]
5 kW = 0,9 kW compressor
7 kW = 1,7 kW compressor
9 kW = 1,7 kW compressor
Voor de J serie zit in alle varianten exact hetzelfde typenummer compressor volgens de Service Manual. Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom hij maar tot 2.5kW terug gaat.
Helaas, een wp / compressor / elektro motor kent geen versnellingsbak.Dylantje2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:52:
[...]
@Grolsch @Fullpower
Hogere frequentie betekent meer verbruik (bij dezelfde omstandigheden, lees Tb)
Allemaal heel logisch bij mij draait de gehele SWW run ook op 1 frequentie.Fullpower schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:48:
[...]
Bij een benzine auto kun je meerdere gaspedaal standen hebben bij één en hetzelde toerental: het gaspedaal regelt het koppel: gas pedaal dicht: hoog vacuüm na de gasklep: laag koppel. Volgas: hoog koppel. Het vermogen is koppel x toerental. Dus je kunt een zelfde vermogen bereiken met of een laag toerental en hoog koppel of een hoog toerental en laag koppel.
Met een compressor is het eigenlijk net zo. Als de EEV een klein beetje open staat, er de flow van het koelmiddel laag. Dan kan de compressor het koelmiddel makkelijk rondpompen: met laag elektrisch vermogen. Als de EEV meer open staat, moet de compressor harder werken, bij dezelfde frequentie. Dat is afhankelijk van de drukken (temperaturen) op dat moment.
Ik zie bij mijn Pana dat hij bijvoorbeeld tijdens de SWW run lang op dezelfde frequentie draait. De temperatuur loopt tijdens de run op, maar de frequentie niet. Maar opgenomen vermogen wel. Compressor moet steeds harder werken om de benodigde (hogere) druk te halen.
De temperatuur loopt op, maar de dT blijft gelijk, dus thermisch vermogen blijft gelijk. Opgenomen vermogen neemt toe. Nogal logisch Ta loopt op, dus COP neemt af, dus opgenomen vermogen neemt toe.

Is geen woord spaans aan, en allemaal geheel logisch
[ Voor 58% gewijzigd door Grolsch op 18-10-2020 19:49 ]
Is dat nu 'echt' bevestigd? Want dat is dan best balen toch? Hoe zit dat met het geluid bij op laag vermogen lekker 'pruttelen'?Ep Woody schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:18:
[...]
Uiteindelijk is het probleem gewoon dat de 5kW J-serie een grotere compressor heeft waardoor deze minder ver terug kan moduleren en dus een grotere minimale afgifte nodig heeft. 2.5kW ipv 1.5kW zoals de H-serie 5kW.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Wat @Ep Woody ook zegt. Mijn huis is prima. Wat meer afgifte zou fijn zijn. Verder zie ik het zo simpel als elke COP > 3.0 is winst t.o.v. gas. Aanpassingen aan radiatoren kan ik altijd nog doen. Nu juist beter omdat ik met een WP een hoop meer heb geleerd dan zonder WP.reneeke1970 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:33:
[...]
Oh dat wist ik niet dat temperatuur omhoog moest. Maar met die kleine radiators vind ik het niet vreemd. Is mijn vermoeden toch juist dat hij helemaal geen wp geschikt huis heeft, hij had beter eerst wat aanpassingen kunnen doen.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik heb vandaag even gezocht, maar de excel die ik ooit had gemaakt van 1 type radiator waar de grafiekjes van waren heb niet meer gevonden.ElgaFreak schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:36:
[...]
Waar haal jij de mooie grafieken vandaan van de T33 radiator? Dan kan ik eens narekenen wat die van mij doen.
Ik heb maar even een python script geschreven dat het zelfde kan doen maar dan voor alle type Henrad radiatoren die in de Henrad excel sheet stonden en voor meerdere Ta in 1 plaatje.
Je moet in het script alleen even configureren van welke radiator je het plaatje wil zien.
Voorbeeldje:
/f/image/Bj0zlUvQiMf1wMeFLNHwnQOW.png?f=fotoalbum_medium)
Ik heb het script op GitHub gezet zodat je er zelf mee kan spelen.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Dank je wel! Ga ik van de week bestuderen.PentaClover schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:07:
[...]
Ik heb vandaag even gezocht, maar de excel die ik ooit had gemaakt van 1 type radiator waar de grafiekjes van waren heb niet meer gevonden.
Ik heb maar even een python script geschreven dat het zelfde kan doen maar dan voor alle type Henrad radiatoren die in de Henrad excel sheet stonden en voor meerdere Ta in 1 plaatje.
Je moet in het script alleen even configureren van welke radiator je het plaatje wil zien.
Voorbeeldje:
[Afbeelding]
Ik heb het script op GitHub gezet zodat je er zelf mee kan spelen.
Hoe is trouwens het verbruik van de warmtepomp tot nu toe bij jullie t.o.v. vorig jaar?
Ik zit, verrekend met graaddagen, zo'n 40% lager dan 2019 qua verbruik. Voor de oud gedienden hier; Ik vergelijk mijn verbruik nog steeds met dat van Eric-PVT. Meestal ontloopt ons verbruik elkaar niet echt en zitten we binnen 15% van elkaar.
Hij heeft intussen al ruim 70kWh deze maand verbruikt en ik net aan 42kWh.
/f/image/dmR7nniyF3uiOUME4cJzpfI6.png?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik nog erg weinig data in de set zitten voor de ELGA ACE maar daar lijkt op dit moment nog sprake van een trendbreuk. Alhoewel ik niet vermoed dat die stand gaat houden want dan zou ik bij 18 graaddagen ( 0 graden ) 3kWh verbruiken . And that ain't gonna happen
Ik zit, verrekend met graaddagen, zo'n 40% lager dan 2019 qua verbruik. Voor de oud gedienden hier; Ik vergelijk mijn verbruik nog steeds met dat van Eric-PVT. Meestal ontloopt ons verbruik elkaar niet echt en zitten we binnen 15% van elkaar.
/f/image/dmR7nniyF3uiOUME4cJzpfI6.png?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik nog erg weinig data in de set zitten voor de ELGA ACE maar daar lijkt op dit moment nog sprake van een trendbreuk. Alhoewel ik niet vermoed dat die stand gaat houden want dan zou ik bij 18 graaddagen ( 0 graden ) 3kWh verbruiken . And that ain't gonna happen
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Thanks Remco! Toch normaal, wat ik al wel vermoedde.Remco45 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:10:
[...]
Dat doet het vat ook bij 75% (en 100%).
Bij mijn 400l boiler zakte de temperatuur bij 75% vermogen gisteren op 1/3e van boven in 8 minuten met ca 3,6 graden, daarna stijgt de temperatuur weer.
Die "koude plons" lijkt me wat overdreven toch? Bij opstarten gaat er water van boven, wat gelijk in temperatuur is als het vat op die hoogte, naar beneden om daar weer af te geven. Maar Ta en Tr maken geen gekke sprongen in de run, en blijven heel geleidelijk oplopen. Dat er met een 50% beperking geen vermogen beschikbaar is om die Ta op te duwen in korte tijd leek me dus wel begrijpelijk, dus ben je dan voornamelijk in het begin warmte van boven naar beneden aan het brengen ja, maar nog steeds meer warmte erin aan het brengen, wat dus voornamelijk (of alleen maar) onderin wordt afgegeven.Domosapiens schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:47:
[...]
Dat komt omdat het WP aanvoer water lager is in temperatuur dan het bovenste boiler water.
Je bent dus in het begin, op een dure manier, warmte van boven naar beneden aan het verplaatsen:
de spiraal neemt het op, bovenin, en geeft het af onderin.
Daarom doorbreek ik een uur voor de sanitair-run de stratificatie (gelaagdheid) met een circulatiepomp: warm water van boven, wordt onder in het vat gepompt.
Zo verkrijg ik een vat met ongeveer gelijke temperatuur voor aanvan van de boiler-run.
Het is hier eerder ter sprake gekomen dat in een installatie manual van 1 van de merken stond, dat een circulatiepomp dringend werd aanbevolen. Dit voorkompt de "koude plons"
Zie: https://gathering.tweaker...message/63245824#63245824
Bedankt voor de reacties in ieder geval
Heb nog een andere..
Vanacht om 2:30 +- ging mijn waterpomp draaien op de volledige ingestelde flow, maar zonder dat de buitenunit bij sprong. Het viel me op door het verbruik, die was 80W met af en toe 120W er tussen.
Toen de thermostaat weer een halve graad terug sprong om 5 uur sochtends is de WP erbij aan gegaan volgens normaal bedrijf.
Iemand enig idee wat dit getriggerd heeft? Betreft een Mitsu met binnenunit -D.
Let op, de grafieken zijn niet helemaal uitgelijnd..
/f/image/i9f4l6UMDNNM6eApRDlqPfYP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yRdlSbMSFQw1rlnYY7XovUAQ.png?f=fotoalbum_large)
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
42kwh? Wat voor huis en wat voor ruimtetemp. Ik zit al aan 100kwh deze maand voor verwarming only voor een huis uit 2017, 700m3 inhoud, 212m2 woonoppervlak, waarvan zo’n 100m2 vloer verwarmd. Systeem C ventilatie. Ruimtetemp is gemiddeld 21,3. Oosten des lands. Ik vond het verdomd veel... en nu ik jouw getal zie... vind ik dat nog meer😉mkleinman schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:23:
Hoe is trouwens het verbruik van de warmtepomp tot nu toe bij jullie t.o.v. vorig jaar?
[Afbeelding]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Huis uit 1978, stevig na-geisoleerd. 's nachts 19, overdag 19,5 's avonds 20 graden. Kleine 400m3 inhoud. Standaard mechanische ventilatie en huis staat vlakbij het Markermeer.Japie.G schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:54:
[...]
42kwh? Wat voor huis en wat voor ruimtetemp. Ik zit al aan 100kwh deze maand voor verwarming only voor een huis uit 2017, 700m3 inhoud, 212m2 woonoppervlak, waarvan zo’n 100m2 vloer verwarmd. Systeem C ventilatie. Ruimtetemp is gemiddeld 21,3. Oosten des lands. Ik vond het verdomd veel... en nu ik jouw getal zie... vind ik dat nog meer😉
T.o.v vorig jaar ook aardig wat minder kWh door de zonnepanelen, dus extreem zonnig lijkt het hier ook niet.
/f/image/qd8nQz8rhWtShuX0mSX0ufMn.png?f=fotoalbum_large)
Dit is het staatje. Alleen klopt de opwek van warmte ( 159kWh ) niet, door de sensoren die op grotere afstand zitten. Dit gaat straks de Multical oplossen hoop ik .
En met 10.8 graden gemiddeld t/m gisteren en 11,3 vorig jaar is deze maand zelfs nog iets kouder.
[ Voor 3% gewijzigd door mkleinman op 18-10-2020 21:02 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Het de keuze tussen 1) lange blokken met grote tussen ruimte en dus lage frequentie of 2) korte blokken met korte pauzes en hoge frequentie, zoals nu. Bij beide wordt er evenveel energie toegevoerd.mkleinman schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:30:
[Afbeelding]
Ik snap de ELGA ACE nog steeds niet echt. Ik heb een stooklijn ingesteld van 0,7. Het was vannacht 6 graden buiten en ik zou dus een stooklijn verwachten van zo'n 30 graden. Maar hij blijft steken 's nachts op maar 27 graden en begint dan weer met dat aan/uit gedrag.
En de warmtepomp heeft maar liefst 3 uur moeten draaien om het op 19 graden te houden.
Aan het einde van de ochtend hebben we een sprong van 19.0 naar 19.5 graden ( 11 graden buiten ) en dan gaat de ELGA wel ineens naar 30 graden aanvoer, terwijl ik daar maar 27 had verwacht.
Nu is het verbruik tot nu toe nog wel erg laag ( 1,8kWh ).
Ik heb nu om te testen de stooklijn op 1,2 gezet. Maar eens kijken wat hij doet.
De thermostaat wil blijkbaar heel precies regelen en dan krijg je 2) zoals jouw grafiek. Ik denk dat je het probleem moet zoeken bij de thermostaat. Trager laten regelen als dat kan, een slimme thermostaat. De thermostaten zijn voor CV ontworpen en dus niet voor WP bedrijf. Uitzoeken en Remeha bellen. Of accepteren zoals het nu gaat, ook geen man overboord.
Nu ben ik wel benieuwd. Vooral omdat de installatiehandleiding van mijn binnenunit (ERSD-VM2D) maar 32 pagina's telt, en die van de buitenunit (PUHZ-SW75YAA) zelfs maar 19...Grolsch schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:42:
Ik heb ondertussen het "raadsel" al opgelost
@Robindd kom er maar in met de oplossing![]()
Zoals zo vaak, de Mitsu doet niets "spontaans', alles is uit te leggen
tip van de sluier, pagina 39 van de installatiehandleiding
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Met 100% dank aan @GrolschGrolsch schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:42:
Ik heb ondertussen het "raadsel" al opgelost
@Robindd kom er maar in met de oplossing![]()
Zoals zo vaak, de Mitsu doet niets "spontaans', alles is uit te leggen
tip van de sluier, pagina 39 van de installatiehandleiding
(ik kopieer even schaamteloos jouw printscreen)
Dat krijg je er van als je zelf de installatie hebt gedaan denk ik dan
Die stond nog op de default 5 graden, en dat tikte die inderdaad aan op dat moment. brr. Begint koud te worden!
/f/image/5R2xvkpr68DTSmlbbXhT5dOZ.png?f=fotoalbum_large)
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Goeie!Andrehj schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:31:
[...]
Nu ben ik wel benieuwd. Vooral omdat de installatiehandleiding van mijn binnenunit (ERSD-VM2D) maar 32 pagina's telt, en die van de buitenunit (PUHZ-SW75YAA) zelfs maar 19...
Ik heb de Engelse gedownload ooit en die telt 36 pagina's. Dit is bij mij pagina 32
Wat is het probleem en wat wil je weten? Heb ondertussen de nodige ervaring opgedaan van de J serie. Het is absoluut niet de zelfde machine als de H.
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
37,5 kWh voor dit jaar en vorig jaar 33,7 dus iets duurder dit jaarmkleinman schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:23:
Dat klopt wel wat je zegt.Dre schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:54:
[...]
Dus in casus 3 krijgen we (fictieve getallen):
Casus #3
Extra grote radiator 1000W bij Ta 26
Warmteverlies woning bij Tb 5 = 1000W
De warmtepomp doet nog steeds minimaal 2500W terwijl er maar 1000W verlies is in de woning en maar 1000W afgifte in de "extra grote radiator". Kortom: pendelen.
Op een gegeven moment kunnen ook radiatoren met een zeer groot afgevend vermogen de 2500 niet meer kwijt.
Als de buitentemperatuur stijgt dan komt met vertraging het moment dat Dt Ta radiator en Tb kleiner wordt en ook deze radiatoren de 2500 niet aan de omgeving afkunnen staan. Het resultaat is dan idd een soort pendelen. Warmtepomp zal minder snel aangaan als Dt radiator en Tb langer laag blijft, visa versa.
Deze site geeft inzicht in het afgevende vermogen icm de kamertemperatuur (Tb eigenlijk).
https://warmtepomp-panel.nl/dbe2.html
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Of jij een lager minimaal gegenereerde warmte ziet dan 2500W?Nickkie55 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:55:
[...]
Wat is het probleem en wat wil je weten? Heb ondertussen de nodige ervaring opgedaan van de J serie. Het is absoluut niet de zelfde machine als de H.
Ik mis Eric-PVT nog steeds, lag altijd dubbel van zijn mooie teksten (en velen met mij).mkleinman schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:23:
eric-pvt
23/01/2015 om 14:36
zolang henk kamp je niet op de korrel heeft en salderen mag, je kan beter beide hebben, de boiler is een ideale buffer, en de cop van een collector ?
tsja dat klinkt gek… de cop is steeds maar een dingetje en bij een ketel niet.
gek hoor.
Hier wat ik gezien heb:CurlyMo schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:57:
[...]
Of jij een lager minimaal gegenereerde warmte ziet dan 2500W?
Minimum van de J is 3000 Watt bij een buitenT van circa 5 tot 10 graden.
Nu kan je de stille modus 3 aanzetten waardoor alleen de ventilator snelheid halveert en je COP aanzienlijk inkakt. Dit heb ik even geprobeerd en toen kwam ik op 2800watt. Pomp snelheid en compressor frequentie bleven gelijk.
Aangezien ik de J heb gekocht voor de milde dagen (tot 3 graden buitentemperatuur) heb ik afgelopen nacht gezien dat het maximum vermogen hoger dan 5kW is. (Gemeten met kamstrup)
:strip_exif()/f/image/hoZ8K3ZhsEzCdSmlspjBTb4E.jpg?f=fotoalbum_large)
Frequentie is niet hoger geweest als 47 Hz. En dit was na de 3 defrost afgelopen nacht. De rest van de nacht draaide hij op 34Hz.
Zelf heb ik het vermoeden dat het een compressor is van een 7kW unit aangezien hij op lage frequenties al veel vermogen kan leveren. De H serie die ik iets verderop heb geplaatst moet op hogere frequenties draaien om dit vermogen te kunnen krijgen.
Hier een uitdraai van de service cloud.
:strip_exif()/f/image/Vf9tGbzOXlINpzx4U6ebeqm0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Nickkie55 op 18-10-2020 22:16 ]
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
@Nickkie55 Dat bevestigd wat vele hier inderdaad al dachten en ik ook zie in mijn cijfers. De J kan gewoon niet zo goed terug moduleren als de H. Dat is in de echt koude dagen een voordeel, maar deze warme dagen niet.
Ik vraag me wel af of de J niet veel efficiënter 2500W genereert dan de H dat deed en dat dat een deel van het nadeel weer teniet doet?
Ik vraag me wel af of de J niet veel efficiënter 2500W genereert dan de H dat deed en dat dat een deel van het nadeel weer teniet doet?
@mkleinman en @koevlaas2 wat een lage verbruikscijfers.. Ik wijk wel erg af met mn 100kwh al. Sta wel flink hoger in ruimtetamp, dat scheelt uiteraard wel een slok op een borrel natuurlijk, maargoed.. Ik moet nog naar een thermostaat toe die ik op 10e graden kan instellen met een kleine schakelhysterese, dan kan mijn gemiddelde kamertemperatuur ook naar beneden.. Wat ik nu draai is net te warm., maar setpoint een halve graad lager resulteert in net te koud.
Die graaddagen.. gebruiken jullie deze?
https://www.mindergas.nl/degree_days/calculator
En zet je dan bij etmaal gemiddelde het setpoint van de thermostaat? En stookgrens laat je gewoon op 18 staan? Of moet die bij 24 uurs bedrijf gewoon hetzelfde staan als het etmaal gemiddelde binnentamp?

En zet je dan bij etmaal gemiddelde het setpoint van de thermostaat? En stookgrens laat je gewoon op 18 staan? Of moet die bij 24 uurs bedrijf gewoon hetzelfde staan als het etmaal gemiddelde binnentamp?
[ Voor 20% gewijzigd door Japie.G op 18-10-2020 22:21 ]
Dit jaar oktober 44,30 kwh tot nu toe..
Vorig jaar 28,8 kwh in dezelfde periode
Heb een gemiddelde COP van 5,4 in oktober dus het zal wel goed zitten
Overigens 21,5 hier in de woonkamer.
Vorig jaar 28,8 kwh in dezelfde periode
Heb een gemiddelde COP van 5,4 in oktober dus het zal wel goed zitten
Overigens 21,5 hier in de woonkamer.
[ Voor 41% gewijzigd door Daannn1987 op 18-10-2020 22:26 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
2 winters aan gewerkt het zo te krijgen, bovendien heb ik ook nog balansventilatie die met z'n COP=30 een aardige duit in het zakje doet.Japie.G schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:18:
@mkleinman en @koevlaas2 wat een lage verbruikscijfers.. Ik wijk wel erg af met mn 100kwh al. Sta wel flink hoger in ruimtetamp, dat scheelt uiteraard wel een slok op een borrel natuurlijk, maargoed..
De ruimtetemperatuur is hier 20.8c dat vind ik prima anders kan ik niet meer werken binnen (te heet).
Mindergas.nl heb ik al een paar jaar niet meer gebruikt.
dat scheelt bizar natuurlijk ja. Ik zit met (weliswaar gezoneerd co2 en vocht gestuurd) systeem C. Dus buitenlucht rechtstreeks naar binnen, en warmte rechtstreeks naar buitenkoevlaas2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:22:
[...]
2 winters aan gewerkt het zo te krijgen, bovendien heb ik ook nog balansventilatie die met z'n COP=30 een aardige duit in het zakje doet.
De ruimtetemperatuur is hier 20.8c dat vind ik prima anders kan ik niet meer werken binnen (te heet).
Mindergas.nl heb ik al een paar jaar niet meer gebruikt.
Remeha levert de ACE normaliter met de E-twist, maar die is volgens mij ook weer geoptimaliseerd voor het gebruik met CV-ketels. Remeha zegt dit zelfs notabene op hun website: https://www.remeha.nl/product/etwistTomexergie schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:17:
[...]
Het de keuze tussen 1) lange blokken met grote tussen ruimte en dus lage frequentie of 2) korte blokken met korte pauzes en hoge frequentie, zoals nu. Bij beide wordt er evenveel energie toegevoerd.
De thermostaat wil blijkbaar heel precies regelen en dan krijg je 2) zoals jouw grafiek. Ik denk dat je het probleem moet zoeken bij de thermostaat. Trager laten regelen als dat kan, een slimme thermostaat. De thermostaten zijn voor CV ontworpen en dus niet voor WP bedrijf. Uitzoeken en Remeha bellen. Of accepteren zoals het nu gaat, ook geen man overboord.
Maar eens over dubben of ik hem ga vervangen.
@doek55 Heb jij nu uiteindelijk die Innova Airleaf fancoils hangen?
Bij 10 graden buitenTCurlyMo schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:18:
@Nickkie55 Dat bevestigd wat vele hier inderdaad al dachten en ik ook zie in mijn cijfers. De J kan gewoon niet zo goed terug moduleren als de H. Dat is in de echt koude dagen een voordeel, maar deze warme dagen niet.
:strip_exif()/f/image/uwt0LqEoMnHJbYHUUJ0bwjBv.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij doet het echt super goed hier, gaat wel eens aan en uit bij warme temperaturen. Maar inderdaad hij lijkt efficiënter dan de H. Gemiddeld Oktober: 6,64 COP
Gewaagde uitspraak:
Maar ik denk serieus dat mijn J voor temperaturen tussen de 4 en 15 graden zeker in de top 3 van @Oxellaar zijn lijst komt.
[ Voor 20% gewijzigd door Nickkie55 op 18-10-2020 22:31 ]
Bij welke Ta en Tb is dat?Nickkie55 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:30:
[...]
Hij doet het echt super goed hier, gaat wel eens aan en uit bij warme temperaturen. Maar inderdaad hij lijkt efficiënter dan de H. Gemiddeld Oktober: 6,64 COP
Tb moet je maar even checken op KNMI historie. Hier heb ik geen gemiddelde van.
Ta fluctueert tussen de 26 en 29 (afgelopen nacht heel even 30) in oktober.
Sorry, ik was niet duidelijk, ik bedoelde binnen temperatuurNickkie55 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:37:
[...]
Tb moet je maar even checken op KNMI historie. Hier heb ik geen gemiddelde van.
Ta fluctueert tussen de 26 en 29 (afgelopen nacht heel even 30) in oktober.
Binnen is het vrij constant 21 graden geweest. Soms een uitschieter naar 21.5.CurlyMo schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:38:
[...]
Sorry, ik was niet duidelijk, ik bedoelde binnen temperatuur
@Nickkie55 heeft denk ik hele mooie vloerverwarming, geen vergelijkingsmateriaal qua afgifte voor jouw situatie.CurlyMo schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:38:
[...]
Sorry, ik was niet duidelijk, ik bedoelde binnen temperatuur
Dat snap ik, ging meer over het terug moduleren.koevlaas2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:42:
[...]
@Nickkie55 heeft denk ik hele mooie vloerverwarming, geen vergelijkingsmateriaal qua afgifte voor jouw situatie.
Klopt, dit kan je denk ik niet vergelijken. Heb wel wat lange groepen maar ik zit op 130m2 verdeeld over 7groepen.koevlaas2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:42:
[...]
@Nickkie55 heeft denk ik hele mooie vloerverwarming, geen vergelijkingsmateriaal qua afgifte voor jouw situatie.
Ach, ik heb ook 2 groepen (van de 5) die 125m zijn.Nickkie55 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:46:
[...]
Klopt, dit kan je denk ik niet vergelijken. Heb wel wat lange groepen maar ik zit op 130m2 verdeeld over 7groepen.
Ik bereken mijn eigen graaddagen per dag, de formule is eenvoudig gemiddelde buitentemperatuur - 18 = graaddagen.Japie.G schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:18:
Vraag voor de gein eens aan je buren wat ze aan gas verstoken ? Tip: neem een stevige stoel meeJapie.G schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:54:
[...]
42kwh? Wat voor huis en wat voor ruimtetemp. Ik zit al aan 100kwh deze maand voor verwarming only voor een huis uit 2017, 700m3 inhoud, 212m2 woonoppervlak, waarvan zo’n 100m2 vloer verwarmd. Systeem C ventilatie. Ruimtetemp is gemiddeld 21,3. Oosten des lands. Ik vond het verdomd veel... en nu ik jouw getal zie... vind ik dat nog meer😉
Jouw stookgrens ligt natuurlijk lager dan die 18 graden, je hebt een vrijwel nieuw huis.... Hier gaat de wp pas lopen als het buiten onder de 10 graden wordt of als het vrij lang somber is er dus weinig instralingswarmte is, daarboven is er gewoon te weinig warmteverlies. En je huis is bijna 2x zo groot met een warmere temperatuur. Als je het in geld omrekent heb je dus 20 euro verstookt voor verwarming, lijkt me prima. Vergelijken is echt ondoenelijk, elk huis is anders.Japie.G schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:18:
@mkleinman en @koevlaas2 wat een lage verbruikscijfers.. Ik wijk wel erg af met mn 100kwh al. Sta wel flink hoger in ruimtetamp, dat scheelt uiteraard wel een slok op een borrel natuurlijk, maargoed.. Ik moet nog naar een thermostaat toe die ik op 10e graden kan instellen met een kleine schakelhysterese, dan kan mijn gemiddelde kamertemperatuur ook naar beneden.. Wat ik nu draai is net te warm., maar setpoint een halve graad lager resulteert in net te koud.![]()
@mkleinmankoevlaas2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:55:
[...]
37,5 kWh voor dit jaar en vorig jaar 33,7 dus iets duurder dit jaar
En welk tijdspan hebben we het hier over? Dit jaar zit ik op bijna 1400 kWh en als jullie oktober bedoelen 88 kWh.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Alleen oktober en dan vergeleken met oktober vorig jaarRol-Co schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 23:38:
[...]
@mkleinman
En welk tijdspan hebben we het hier over? Dit jaar zit ik op bijna 1400 kWh en als jullie oktober bedoelen 88 kWh.
YepEp Woody schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:07:
[...]
Ik combineer alleen de cijfers die in de datasheet staan, cq achterop de warmtepomp. Kom maar met een andere uitleg cq berekening waarmee je ook op 5kW uitkomt, op basis van dezelfde cijfers.
[...]
Sure, als er ergens gemeld wordt dat dat het beste is, maar dat er een willekeurige waarde op de warmtepomp staat betekent niet dat dat de beste waarde is.
[...]
Omdat op die stand met die flow en die DeltaT een vermogen van 5 kW gehaald wordt. Niet meer en niet minder.
Anders zou je verder moeten gaan en enkel gaan stoken op 35 graden bij een buitentemperatuur van 7 graden, want dat is wat op de warmtepomp staat.
[...]
Er staat trouwens Heating water flow: 0.9 m3/h
Cooling water flow: 0.8 m3/h
Voor heating bij A7W35 een 5kW capacity met een power innput van 985 en een EER/COP van 5.08.
heating bij A2W35 een 4.8kW capacity met een power input van 1.43kW en een EER/COP van 3.36
cooling A35/W7 een 4.5kW capacity met een power input van 1.37 en een EER/COP van 3.28
Moet je een van deze waarden gebruiken? Is dit lijdend voor alle systemen? Nee. Het is puur dat voor een bepaalde situatie.
Anders zou je dus volgens deze informatie met 0.8m3/h moeten koelen op een water temperatuur van 7 graden en zorgen dat de buitentemperatuur 35 graden is.
Het is puur een verklaring van hoe tot deze waarde is gekomen en ongetwijfeld verplicht, maar totaal geen wet van meden en perzen.
Bij mij staat vorst beveiliging uit?Robindd schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:32:
[...]
Met 100% dank aan @Grolsch![]()
(ik kopieer even schaamteloos jouw printscreen)
Dat krijg je er van als je zelf de installatie hebt gedaan denk ik dan![]()
Die stond nog op de default 5 graden, en dat tikte die inderdaad aan op dat moment. brr. Begint koud te worden!
[Afbeelding]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Dat is natuurlijk helemaal waar. Mn zwager die vergelijkbaar huis heeft en hier 500 meter verderop woont verstookt tikkeltje meer maar die verwarmt elke verdieping en ik niet. Dus mijn getallen zullen wel kloppen.jerh schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 23:21:
[...]
Jouw stookgrens ligt natuurlijk lager dan die 18 graden, je hebt een vrijwel nieuw huis.... Hier gaat de wp pas lopen als het buiten onder de 10 graden wordt of als het vrij lang somber is er dus weinig instralingswarmte is, daarboven is er gewoon te weinig warmteverlies. En je huis is bijna 2x zo groot met een warmere temperatuur. Als je het in geld omrekent heb je dus 20 euro verstookt voor verwarming, lijkt me prima. Vergelijken is echt ondoenelijk, elk huis is anders.
Waarschijnlijk mijn thermische opwekking (als ze dezelfde binnentemp draaien) gedeeld door.. 8,5 ofzo in kuubs? De warmtepomp is dan echt een bak goedkoper. Mijn cop in oktober so far is 5,6 ofzo. Dikke prima :-)koevlaas2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 23:13:
[...]
Vraag voor de gein eens aan je buren wat ze aan gas verstoken ? Tip: neem een stevige stoel mee
Dan is het goed toch?
Standaard staat die op 5graden, en hij pompt er dan 20gr water doorheen. Het water was nog 21gr bij mij, dus werd het alleen maar rondgepompt.
Van wederom @Grolsch geleerd dat de functie dient voor huizen waar verwarmingsleidingen eventueel buiten lopen en dus kunnen bevriezen. Wellicht als je bijv. de binnenunit in de schuur hebt hangen of iets dergelijks.
Ik heb hem ook uitgezet (**), maar standaard staat deze parameter aan. @koevlaas2 tipte mij destijds over deze instelling.
Ik zit voor oktober t/m gisteren op een verbruik van 142kWh incl. SWW, zo'n 30 ~35kWh zal voor SWW zijn verwacht ik.
Vorig jaar heb ik in oktober 151kWh verbruikt voor CV.
Ik zit voor oktober t/m gisteren op een verbruik van 142kWh incl. SWW, zo'n 30 ~35kWh zal voor SWW zijn verwacht ik.
Ok, dan zit ik een 20% hoger en heb nu 13kWh meer verbruik waar deze hele dag nog bij komt.mkleinman schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 23:56:
[...]
Alleen oktober en dan vergeleken met oktober vorig jaar
Ik zit al op 201kWh en 964kWh opgewekt. Dit is zonder SWW.Grolsch schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 08:16:
Ik heb hem ook uitgezet (**), maar standaard staat deze parameter aan. @koevlaas2 tipte mij destijds over deze instelling.
Zoals iemand al eerder aangaf in dit topic is vergelijken met elkaar vrij nutteloos. Zoveel variabelen die anders zijn, zoals grootte van de woning, bouwjaar van de woning, ruimtetemperatuur, anders verwarmingsbronnen. Zelf zet de ik de laatste tijd met enige regelmaat de houtkachel aan, dus dat betekent vanaf +- 19.00 geen draaiende WP meer.
Vergelijken is inderdaad lastig, en wat er nu naar voren komt is een enorm gemixt beeld. Sommige hebben meer verbruikt en anderen (veel) minder.
Ik ben op dit moment op zoek naar een verklaring waarom ik dus behoorlijk onder mijn oude verbruik zat.
Ik ben op dit moment op zoek naar een verklaring waarom ik dus behoorlijk onder mijn oude verbruik zat.
Nog even aantal weken wachten. Lijkt me dat je met 10 weken wel op basis van graaddagen of kwh verbruikt per temperatuurklasse (gem. dag temp 10-11 graden; 11-12 graden, etc) goed kan vergelijken
Voor mijzelf zegt de kwh verbruikt per temp. klasse het meeste voor interne analyse van performance nu versus eerder. Graaddagen gaat toch een beetje mis. Bij 13 graden gaat elga aan, dus alle graaddagen obv >13 graden zijn "gratis". Een klein beetje verschil in gem. temperatuur of wind/regen heeft veel impact.
Voor mijzelf zegt de kwh verbruikt per temp. klasse het meeste voor interne analyse van performance nu versus eerder. Graaddagen gaat toch een beetje mis. Bij 13 graden gaat elga aan, dus alle graaddagen obv >13 graden zijn "gratis". Een klein beetje verschil in gem. temperatuur of wind/regen heeft veel impact.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Enige wat ik tot nu toe kan vergelijken (als beginnend WP gebruiker) is vergelijkbare dagen vorig jaar qua temperatuur met bijbehorend gasverbruik met dit jaar. Ook heb ik een dag gepakt dat ik even niet met de instellingen aan het spelen was 
Vorig jaar 15 maart was het vrij stabiel 9 graden / 0,10 (gewone) zonuren net als 15 oktober / 1,10 (gewone) zonuren dit jaar. Verder was 15 maart een vrijdag en dat wordt er meestal nauwelijks SWW verbruikt.
Dat komt neer op 4m3 over 7,878 kWh, oftewel ~ € 3,08 over ~ € 1,70
Met als aanvulling dat we met de WP nu iets warmer stoken binnen dan vorig jaar op gas.
De week van 14 oktober
- Vorig jaar aan gas voor verwarming: 7,32m3
- Dit jaar aan hoger elektra verbruik t.o.v. vorig jaar: 17,63kWh
Vorig jaar 15 maart was het vrij stabiel 9 graden / 0,10 (gewone) zonuren net als 15 oktober / 1,10 (gewone) zonuren dit jaar. Verder was 15 maart een vrijdag en dat wordt er meestal nauwelijks SWW verbruikt.
Dat komt neer op 4m3 over 7,878 kWh, oftewel ~ € 3,08 over ~ € 1,70
Met als aanvulling dat we met de WP nu iets warmer stoken binnen dan vorig jaar op gas.
De week van 14 oktober
- Vorig jaar aan gas voor verwarming: 7,32m3
- Dit jaar aan hoger elektra verbruik t.o.v. vorig jaar: 17,63kWh
[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 19-10-2020 10:28 ]
Moeilijk te zeggen nu, het is nog niet eens koud natuurlijk, als ik hier dan kijk is 88 kWh voor oktober nog peanuts aangezien op een winterdag je 20 kWh per dag verstookt, dan hebben we het nu over 4 dagen winter t.o.v 18 van oktober.mkleinman schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 08:52:
Vergelijken is inderdaad lastig, en wat er nu naar voren komt is een enorm gemixt beeld. Sommige hebben meer verbruikt en anderen (veel) minder.
Bij jou is het misschien te verklaren omdat je nu vermogen hebt, die ouwe pruttel elga stond wel te draaien maar gebeurde weinig buiten stroomverbruik, volgensmij deed een waxine lichtje nog meer.
Verklaard ook je heftige pendel nu.
Nee nog niet, die ga ik einde winter bestellen. Het wordt de Innova Airleaf SL600 en ik heb twee adressen in Italië op het oog Milaan of Napels.CurlyMo schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:29:
@doek55 Heb jij nu uiteindelijk die Innova Airleaf fancoils hangen?
Ik ben de installatie handleiding nog aan het bestuderen om te bepalen of ik all-in ga met het EWF644 display of dat ik er zelf een regeling aan hang. Het lijkt erop dat de mogelijkheden ook afhankelijk zijn van de aanwezige printplaat. De N276619F is voor Innova displays met communicatie. De N276660C voor een handmatige 4-standen thermostaat en daar kun je dus zelf iets aan hangen, maar is niet modulerend.
Voor de water aansluiting rechts heb ik ook nog de BB0646 kit nodig.
Ik ben erg nieuwsgierig naar je bevindingen. Deze dingen lijken me ook mooie aanvulling op / vervanging van mijn brakke radiatoren.doek55 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:25:
[...]
Nee nog niet, die ga ik einde winter bestellen. Het wordt de Innova Airleaf SL600 en ik heb twee adressen in Italië op het oog Milaan of Napels.
De enige die ik alleen niet goedkoop kan vinden is de SLS1000.
Verder vraag ik me af hoeveel zin het heeft dit soort slimme printplaten te hebben als ze uiteindelijk gewoon in de woonkamer hangen met een centrale thermostaat?
De N276619F communiceert verder gewoon serieel over RS485, dat moet vast en zeker te hacken zijn
[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 19-10-2020 10:45 ]
Heb jij toevallig in handleiding kunnen ontdekken of hij ook een waterpomp kan starten bij warmte vraag?doek55 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:25:
[...]
Nee nog niet, die ga ik einde winter bestellen. Het wordt de Innova Airleaf SL600 en ik heb twee adressen in Italië op het oog Milaan of Napels.
Ik ben de installatie handleiding nog aan het bestuderen om te bepalen of ik all-in ga met het EWF644 display of dat ik er zelf een regeling aan hang. Het lijkt erop dat de mogelijkheden ook afhankelijk zijn van de aanwezige printplaat. De N276619F is voor Innova displays met communicatie. De N276660C voor een handmatige 4-standen thermostaat en daar kun je dus zelf iets aan hangen, maar is niet modulerend.
Voor de water aansluiting rechts heb ik ook nog de BB0646 kit nodig.
Zodat hij zelfstandig vanuit buffer vat kan functioneren.....
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970 Ja er zit zowel voor koeling als verwarming een relais in. Zie de installatie handleiding die ik zojuist linkte op pagina 9 CH en BO.
Waardoor de fancoils zelf als thermostaat fungeren voor de WP?doek55 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:56:
@reneeke1970 Ja er zit zowel voor koeling als verwarming een relais in. Zie de installatie handleiding die ik zojuist linkte op pagina 9 CH en BO.
@CurlyMo Ja dat zou ook kunnen als je warmtepomp een maak/breek contact ondersteund. Andersom kan trouwens ook met verbinding CP. Dan gaat de fancoil aan als warmtepomp aan gaat. Je moet natuurlijk wel een kabel hebben liggen.
Wel handig. Die kabel is vrij makkelijk langs de buizen mee te leggen.doek55 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:03:
@CurlyMo Ja dat zou ook kunnen als je warmtepomp een maak/breek contact ondersteund. Andersom kan trouwens ook met verbinding CP. Dan gaat de fancoil aan als warmtepomp aan gaat. Je moet natuurlijk wel een kabel hebben liggen.
@Grolsch Kun jij verklaren waarom mijn WP nu nog draait?
Ta = 30
Tr = 27
Flow = 24
Hz = 36
Truimte = 21.5 (volgens de mitsu thermostaat) volgens mijn sensoren al 22.5
Tset = 21.0
Edit:
Na bovenstaande post nog een keer gekeken en nu is het
Ta = 29
Tr = 27
Hz = 25
Ta = 30
Tr = 27
Flow = 24
Hz = 36
Truimte = 21.5 (volgens de mitsu thermostaat) volgens mijn sensoren al 22.5
Tset = 21.0
Edit:
Na bovenstaande post nog een keer gekeken en nu is het
Ta = 29
Tr = 27
Hz = 25
[ Voor 20% gewijzigd door Maikie18 op 19-10-2020 11:16 ]
Ik ken je instellingen niet, hoe verwarm je met de Mitsu 
Blijkbaar ruimtetempverwarmen omdat je het over een Mitsu thermostaat hebt ?
Wat is setpoint van je Thermostaat ?
Weet iemand hoe lang de waterpomp van een Mitsu doorgaat nadat de WP is gestopt met warm water produceren?
Oke dat is mooi dan, heb nog een ir paneel in keuken hangen, daar wilde ik vloer verwarming in gaan leggen, maar als zon plaat het ook red dan is dit goedkoper.doek55 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:56:
De ir is 800 watt en dat zal deze fan coil vast ook nog wel leveren met 27 graden water.
1 PVoutput . Dongen NB
De logica is moeilijk te ontdekken, hopelijk wordt het straks allemaal duidelijker en logischer met de gesloten verdeler en de Kamstrup.mkleinman schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:30:
[Afbeelding]
Ik snap de ELGA ACE nog steeds niet echt. Ik heb een stooklijn ingesteld van 0,7. Het was vannacht 6 graden buiten en ik zou dus een stooklijn verwachten van zo'n 30 graden. Maar hij blijft steken 's nachts op maar 27 graden en begint dan weer met dat aan/uit gedrag.
En de warmtepomp heeft maar liefst 3 uur moeten draaien om het op 19 graden te houden.
Aan het einde van de ochtend hebben we een sprong van 19.0 naar 19.5 graden ( 11 graden buiten ) en dan gaat de ELGA wel ineens naar 30 graden aanvoer, terwijl ik daar maar 27 had verwacht.
Nu is het verbruik tot nu toe nog wel erg laag ( 1,8kWh ).
Ik heb nu om te testen de stooklijn op 1,2 gezet. Maar eens kijken wat hij doet.
Kun jij met je huidige flowmeter al bevestigen dat de Elga Ace een variabele pompsnelheid heeft? Gezien de verschillende pompparameters (PP016, PP018, HP069) zou ik dat wel verwachten. Is misschien een deel van de puzzel?
Dit zal het gedrag van de WP niet gaan veranderen. Ik heb de eTwist bij @TweakersOnly in actie gezien. Het verschil met je huidige thermostaat zit er in dat je toegang hebt over internet, en enkele parameters van de WP kan wijzigen en inzien zoals de stooklijn voetpunt en helling, waterdruk van het systeem en de aanvoertemperatuur. Er is geen API beschikbaar om deze data uit te lezen.mkleinman schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:29:
Remeha levert de ACE normaliter met de E-twist, maar die is volgens mij ook weer geoptimaliseerd voor het gebruik met CV-ketels. Remeha zegt dit zelfs notabene op hun website: https://www.remeha.nl/product/etwist
Maar eens over dubben of ik hem ga vervangen.
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Ja klopt. Ik probeerde met Tset het setpoint aan te geven van de thermostaat.Grolsch schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:19:
Ik ken je instellingen niet, hoe verwarm je met de Mitsu
10 minuten na mijn laatste edit is hij overigens uit gegaan.
Pompsnelheid is inderdaad variabel maar minder variabel dan velen verwachten denk ik.Chris_82 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:50:
[...]
De logica is moeilijk te ontdekken, hopelijk wordt het straks allemaal duidelijker en logischer met de gesloten verdeler en de Kamstrup.
Kun jij met je huidige flowmeter al bevestigen dat de Elga Ace een variabele pompsnelheid heeft? Gezien de verschillende pompparameters (PP016, PP018, HP069) zou ik dat wel verwachten. Is misschien een deel van de puzzel?
Bij een verwarmingssessie begint de pomp altijd op 100% pompvermogen. Dat is in het hele huis te horen. Na zo'n 10 a 15 seconden toert de pomp terug naar het gevraagde debiet. In mijn geval is dat op dit moment 14liter/minuut.
Je ziet op het display van de ELGA, en overigens ook op mijn flowmeter, daarna de pomp continu proberen die 14l/min te handhaven door te verhogen en dan meteen weer te verlagen.
Zodra de stooklijn is bereikt en er zo'n spreekwoordelijke zaagtand begint dan zakt de pompsnelheid naar 5liter/minuut voor 3 minuten waarna de ELGA of weer aan slaat ( max pomp --> 14l/min ) of het setpoint heeft bereikt en uit gaat.
Ik was er al min of meer bang voor. Mocht het gedrag de komende winter mij niet aan staan dan ga ik kijken naar een warmtepomp thermostaat. En wat nog een mogelijkheid is is om het klokprogramma in te programmeren in de ACE zelf en de thermostaat er als displayslaaf bij te laten hangenDit zal het gedrag van de WP niet gaan veranderen. Ik heb de eTwist bij @TweakersOnly in actie gezien. Het verschil met je huidige thermostaat zit er in dat je toegang hebt over internet, en enkele parameters van de WP kan wijzigen en inzien zoals de stooklijn voetpunt en helling, waterdruk van het systeem en de aanvoertemperatuur. Er is geen API beschikbaar om deze data uit te lezen.
Dan ligt het aan de hysterisis van de thermostaat wanneer hij uitschakelt. Ik gebruik een Danfoss regeling, die schakelt exact uit op het moment dat de gewenste T-ruimte gehaald is. Dus setpoint is 21 graden, en als het 21,0 graden is stopt de WP met verwarmen.Maikie18 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:53:
[...]
Ja klopt. Ik probeerde met Tset het setpoint aan te geven van de thermostaat.
10 minuten na mijn laatste edit is hij overigens uit gegaan.
Ik gebruik de Mitsu thermostaat niet, maar ik hoor er ook weinig enthousiaste verhalen over.
Nadraaitijd van de waterpomp is een instelling onder servicemenu>extra instellingen > ECO instelling voor pomp, staat standaard aan op 10 minuten.DJT schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:23:
Weet iemand hoe lang de waterpomp van een Mitsu doorgaat nadat de WP is gestopt met warm water produceren?
[ Voor 22% gewijzigd door Grolsch op 19-10-2020 12:20 ]
Het zou al helpen als ik een correctie op de gemeten temperatuur zou kunnen doen, of ik stel hem gewoon 1 graad lager in dat kan natuurlijk ook. Maar ik heb het idee dat het te maken heeft met de setting die ik in melcloud heb. Die heet temperatuur toename en daar kan je kiezen (auto,1.0,0,5graden) Verder stond gisteren de zone op stroom i.p.v. ruimte weet niet wat het verschil is maar lijkt me dat het ruimte moet zijnGrolsch schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:06:
[...]
Dan ligt het aan de hysterisis van de thermostaat wanneer hij uitschakelt. Ik gebruik een Danfoss regeling, die schakelt exact uit op het moment dat de gewenste T-ruimte gehaald is. Dus setpoint is 21 graden, en als het 21,0 graden is stopt de WP met verwarmen.
Ik gebruik de Mitsu thermostaat niet, maar ik hoor er ook weinig enthousiaste verhalen over.
[...]
Nadraaitijd van de waterpomp is een instelling onder servicemenu>extra instellingen > ECO instelling voor pomp, staat standaard aan op 10 minuten.
Als iemand nog een goedkope thermostaat zoekt met een meting en hysteresis van 0,1°C bestaat er de Debo XH-W1209. Deze thermostaat kun je zelfs instellen op koeling en kost €4
. Ik zou hem wel uit het zicht hangen in een case
. Deze heeft 12V voeding nodig en schakelt een relais waarmee je in ieder geval Mitsubishi warmtepompen kunt aansturen. Nachtverlaging gaat niet, want een klokprogramma ontbreekt.
Zie hier wat meer uitleg over de functies: https://verstraten-elektr...mperatuur-controller.html
Zie hier wat meer uitleg over de functies: https://verstraten-elektr...mperatuur-controller.html
Of rechtstreeks bij Ali voor $1,08. als je de tijd hebt tot Kerstmis.
Overigens, een dergelijke thermostaat gebruik ik voor mijn fans onder een 3 plaats radiator, en dat draait een jaar probleem vrij; ik heb een ander type gekozen, omdat ik een grotere hysteresis wilde voor dat doel.
Vergeet niet een kleine 12V-DC stekkervoeding er bij te bestellen.
Overigens, een dergelijke thermostaat gebruik ik voor mijn fans onder een 3 plaats radiator, en dat draait een jaar probleem vrij; ik heb een ander type gekozen, omdat ik een grotere hysteresis wilde voor dat doel.
Vergeet niet een kleine 12V-DC stekkervoeding er bij te bestellen.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
In het servicemenu kun je de thermistors aanpassen onder het kopje "Aanpassen thermistor", daar zou je dus een correctie kunnen toepassen.Maikie18 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:44:
[...]
Het zou al helpen als ik een correctie op de gemeten temperatuur zou kunnen doen, of ik stel hem gewoon 1 graad lager in dat kan natuurlijk ook. Maar ik heb het idee dat het te maken heeft met de setting die ik in melcloud heb. Die heet temperatuur toename en daar kan je kiezen (auto,1.0,0,5graden) Verder stond gisteren de zone op stroom i.p.v. ruimte weet niet wat het verschil is maar lijkt me dat het ruimte moet zijn
Als hij op "stroom" staat wordt bedoeld een vaste Ta / voorlooptemp, en dan fungeert het bedieningsscherm niet als thermostaat. Die fungeert alleen maar als thermostaat bij de verwarmingsinstelling ruimtetemp verwarmen.
Meet nauwkeurigheid is 0.1 ,de hysterese is ander verhaal. Reken maar op 0.5 of zelfs 1doek55 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:02:
Als iemand nog een goedkope thermostaat zoekt met een meting en hysteresis van 0,1°C bestaat er de Debo XH-W1209. Deze thermostaat kun je zelfs instellen op koeling en kost €4. Ik zou hem wel uit het zicht hangen in een case
. Deze heeft 12V voeding nodig en schakelt een relais waarmee je in ieder geval Mitsubishi warmtepompen kunt aansturen. Nachtverlaging gaat niet, want een klokprogramma ontbreekt.
1 PVoutput . Dongen NB
Ja, die instelling heb ik gezien. Maar heb je ook een idee van hoe lang de pomp door draait als die instelling uit staat?Grolsch schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:06:
[...]
Nadraaitijd van de waterpomp is een instelling onder servicemenu>extra instellingen > ECO instelling voor pomp, staat standaard aan op 10 minuten.
Na een korte run van een uurtje is de WP net op 12:15u gestopt, ik zie echter op de vv verdeler dat de pomp nu nog draait.
/edit: Om 16:30u draaide de pomp nog, zonder warmtevraag/aanbod.
Dus:
- In verwarmingsmodus waarbij de eco stand van de pomp is uitgeschakeld draait de pomp permanent. Met de ecomodus ingeschakeld draait hij nog de ingestelde tijd door.
- In koelmodus draait de pomp niet permanent, de workaround is het instellen van een watertemperatuur van 25 graden en zorgen dat de WP aan gaat. De pomp gaat dan draaien zonder dat de WP gaat draaien.
[ Voor 43% gewijzigd door DJT op 19-10-2020 16:35 ]
Die staat niet in het rijtje van aan te passen waardesGrolsch schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:16:
[...]
In het servicemenu kun je de thermistors aanpassen onder het kopje "Aanpassen thermistor", daar zou je dus een correctie kunnen toepassen.
Als hij op "stroom" staat wordt bedoeld een vaste Ta / voorlooptemp, en dan fungeert het bedieningsscherm niet als thermostaat. Die fungeert alleen maar als thermostaat bij de verwarmingsinstelling ruimtetemp verwarmen.
Ik heb de Ali-variant een paar jaar geleden in m'n caravan ingebouwd (om de casefans achter de koelkast aan te sturen). Ik heb de caravan zo gauw niet bij de hand, maar meen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat de hysterese ook per 0.1 graad in te stellen was. Ik was erg onder de indruk van het ding (zeker gezien de prijs!) en weet nog dat ik dacht 'waarom kost een minder nauwkeurige ruimtethermostaat 100 piekreneeke1970 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:48:
[...]
Meet nauwkeurigheid is 0.1 ,de hysterese is ander verhaal. Reken maar op 0.5 of zelfs 1
@Grlosch: Kun je aangeven welk type Danfoss thermostaat je precies gebruikt?Grolsch schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:06:
[...]
Dan ligt het aan de hysterisis van de thermostaat wanneer hij uitschakelt. Ik gebruik een Danfoss regeling, die schakelt exact uit op het moment dat de gewenste T-ruimte gehaald is. Dus setpoint is 21 graden, en als het 21,0 graden is stopt de WP met verwarmen.
[...]
Zwerius Kriegsman
Bij ali staat dit als spec.dirkdeman schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:11:
[.Meet nauwkeurigheid is 0.1 ,de hysterese is ander verhaal. Reken maar op 0.5 of zelfs 1..]
Ik heb de Ali-variant een paar jaar geleden in m'n caravan ingebouwd (om de casefans achter de koelkast aan te sturen). Ik heb de caravan zo gauw niet bij de hand, maar meen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat de hysterese ook per 0.1 graad in te stellen was. Ik was erg onder de indruk van het ding (zeker gezien de prijs!) en weet nog dat ik dacht 'waarom kost een minder nauwkeurige ruimtethermostaat 100 piek)
Temperatuurregeling:-50 ~ 110 ° C
Resolutie:-9.9 tot 99.9 is 0.1 ° C, 1 ° C temperatuurbereik andere
Meting Nauwkeurigheid: 0.1 ° C
Controle nauwkeurigheid: 0.1 ° C
Hysterese nauwkeurigheid: 0.1 ° C
Refresh rate: 0.5 S
Ingangsvermogen: DC12V
Meten ingangen: NTC (10 K 0.5%) Waterdichte sensor 0.5 M
Output: 1 Kanaal relaisuitgang, capaciteit = 10A
Milieu-eisen:-10 ~ 60 graden Vochtigheid 20%-85%
Maat: 48 (L) * 40 (W) * 14 (D) mm
Stroomverbruik: Statische stroom :<= 35MA, Trekken stroom :<= 65MA
[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 19-10-2020 14:29 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dit topic is gesloten.