Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Zet in het installateursmenu eens je maximale pompsnelheid op 0x96 (fabrieksinstelling) ?CurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:22:
[...]
Ik heb voor het experiment de dT van 4 naar 2 gezet. Kijken of de WP dan de flow omhoog gooit.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
OkeCurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:33:
[...]
Daarom zeg ik toch waarschijnlijkHij staat nu gefixeerd op 38. Ik ga vanzelf merken dat dat voldoende is.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
De maximale pompsnelheid is het probleem niet. De WP begint zijn run altijd rond de 16L à 17L p/m. Alleen zakt die daarna vrij snel naar 11L p/m. Het gaat er dus om de WP te verleiden hoger te blijven draaien i.p.v. hoger te kunnen draaien.koevlaas2 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:34:
[...]
Zet in het installateursmenu eens je maximale pompsnelheid op 0x96 (fabrieksinstelling) ?
Waarom zo'n hoge Ta? Ik zie dat hij niet veel draait nu op je dashboard. Waarom zet je hem niet wat lager en dan continu draaien?CurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:33:
[...]
Daarom zeg ik toch waarschijnlijkHij staat nu gefixeerd op 38. Ik ga vanzelf merken wanneer dat onvoldoende is.
Als je straks naar een Ta van 40 of hoger wilt zal het wel een defrost mania worden.
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
Omdat hij bij een lagere Ta gaat pendelen, omdat hij dan zijn warmte niet meer kwijt kan gezien mijn lage afgifte.thido schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:52:
[...]
Waarom zo'n hoge Ta? Ik zie dat hij niet veel draait nu op je dashboard. Waarom zet je hem niet wat lager en dan continu draaien?
Als je straks naar een Ta van 40 of hoger wilt zal het wel een defrost mania worden.
Lukt dat wel als je alles open draait, of is het dan nog steeds niet voldoende?CurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:54:
[...]
Omdat hij bij een lagere Ta gaat pendelen, omdat hij dan zijn warmte niet meer kwijt kan gezien mijn lage afgifte.
Dan wordt het een uitdaging.
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
Alles staat open, alleen niet waterzijdig ingeregeld.thido schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:59:
[...]
Lukt dat wel als je alles open draait, of is het dan nog steeds niet voldoende?
Dan wordt het een uitdaging.
Misschien is daar wel wat winst te behalen dan. Ook met radiatoren zou je wel wat lager moeten kunnen, zeker nu met dit milde weer.CurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:00:
[...]
Alles staat open, alleen niet waterzijdig ingeregeld.
Flow ook hoog houden zoals @reneeke1970 aangeeft.
Ook met een afgifte van maar ~ 2200W?thido schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:12:
[...]
Misschien is daar wel wat winst te behalen dan. Ook met radiatoren zou je wel wat lager moeten kunnen, zeker nu met dit milde weer.
Flow ook hoog houden zoals @reneeke1970 aangeeft.
Alleen als een vertrek dan te warm wordt, moet je die terug regelen
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Stop nou eens met stuiteren
Kijk naar je grafieken.
Mijn huis op war gaat met 31 graden. Wat je doet is niet handig.
Je doet teveel.
Zet hem op WAR en meer niet
En leg dan een uit waarom waarom je retour en aanvoer nog steeds hard wisselen qua temperatuur in je grafieken.
Thermostaatkranen?
Daarna pas de rest.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Op enkel HTV radiatoren?Dylantje2 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:23:
[...]
Mijn huis op war gaat met 31 graden. Wat je doet is niet handig.
JA, [ wat volgens velen niet mogelijk was/is, en een stukje vloerverwarming wat je als een radiator mag tellen
Verklaar dit eerst:
:fill(white):strip_exif()/f/image/xkxoxiikWZJwQE7Ul39xOLqR.png?f=user_large)
En waarop staan je thermostaat kranen? ZEKER weten helemaal open?
[ Voor 11% gewijzigd door Dylantje2 op 17-10-2020 22:29 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik draai uurtje of 3 tot 4 op 7 radiators met ta28.
En mijne gaat niet zo ver terug dan jou model....
1 PVoutput . Dongen NB
Dat moet prima lukken ja met een 5kW pana.
Ta31 zou ik zo zeggen.
Dat we ook de oven nog wel eens gebruiken en die staat in dezelfde ruimte als de thermostaat. Die oven heeft de ruimte op 21 graden gebracht, waarna de thermostaat de WP doet afslaan..
Dan is mijn afgifte nog maar 1182W. Daar heb ik Pana nog niet op zien draaien.thido schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:27:
[...]
Dat moet prima lukken ja met een 5kW pana.
Ta31 zou ik zo zeggen.
Nee als ik die grafieken goed begrijp is dat ergens een aanvoer en retour.CurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:28:
[...]
Dat we ook de oven nog wel eens gebruiken en die staat in dezelfde ruimte als de thermostaat. Die oven heeft de ruimte op 21 graden gebracht, waarna de thermostaat de WP doet afslaan..
Hoe kan het dan plots gelijk lopen?
Dat hij afslaat snap ik.
En wat hier dan?
:fill(white):strip_exif()/f/image/FBh3VXxB1Qg34KCJXd7vHNXC.png?f=user_large)
@CurlyMo
Hoe kan dit dan?
/f/image/pXInUQiNlsdeWjNVteJ8VHLZ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Dylantje2 op 17-10-2020 22:34 ]
Stop nou met al die reken sommetjes, of vermogens dingetjesCurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:31:
[...]
Dan is mijn afgifte nog maar 1182W. Daar heb ik Pana nog niet op zien draaien.
Helemaal niet interessant.
JE pana kan het allemaal makkelijk aan.
Maar je systeem is nog steeds verrot.
Die eerst daarna zul je mooie grafieken zien
Het lijkt wel of ik bij de psycholoog zit. Die alleen maar vragen stelt, omdat het antwoord in jezelf verscholen ligt.Dylantje2 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:31:
[...]
Nee als ik die grafieken goed begrijp is dat ergens een aanvoer en retour.
Hoe kan het dan plots gelijk lopen?
Dat hij afslaat snap ik.
En wat hier dan?
[Afbeelding]
De meester zei dat ik strafregels moest schrijven:Dylantje2 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:32:
[...]
Die eerst daarna zul je mooie grafieken zien
Waterzijdig inregelen, waterzijdig inregelen, waterzijdig inregelen, waterzijdig inregel...
Waarop mijn standaard antwoord de laatste week is. Ik wacht op alle sensoren. Alle Wemos' zijn wel al binnen.
#succesermeeCurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:34:
[...]
Het lijkt wel of ik bij de psycholoog zit. Die alleen maar vragen stelt, omdat het antwoord in jezelf verscholen ligt.
[...]
De meester zei dat ik strafregels moest schrijven:
Waterzijdig inregelen, waterzijdig inregelen, waterzijdig inregelen, waterzijdig inregel...
Waarop mijn standaard antwoord de laatste week is. Ik wacht op alle sensoren. Alle Wemos' zijn wel al binnen.
* CurlyMo vraagt zich dan toch af of dit cynisch of aanmoedigend is bedoeld
Als ik het had geweten dan had ik het natuurlijk al lang opgelost.
Overigens laten mijn DS18B20 andere waardes zien. Daar blijft de dT wel > 0.
[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 17-10-2020 22:39 ]
Het is nu opeens nog maar 5c in de nacht, niet de 10-15c die het de afgelopen tijd was.CurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:31:
[...]
Dan is mijn afgifte nog maar 1182W. Daar heb ik Pana nog niet op zien draaien.
Je woning verliest meer warmte en daarmee gaat het af te geven vermogen van je systeem ook omhoog. Probeer eens een beetje normale stooklijn (bijvoorbeeld -10 37 / +15 27) en flow op 16-17l/m
En dat hard afdwingen was eerder de vraag?
Eerst alles waterzijdig inregelen.
En uitrekenen welk vermogen de radiatoren en vloerverwarming? bij een normale Ta afgeven kunnen. Is deze minder dan het minimaal door de warmtepomp afgegeven vermogen, dan weet je wat je als afgifte te kort komt.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Je bedoeld of je dat zo in kunt stellen?CurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:40:
[...]
En dat hard afdwingen was eerder de vraag?
Ik ken alleen de pana F serie, daar kun je een vaste pomp snelheid instellen. Bij de J serie weet ik niet hoe dat moet, wellicht brengt het manual uitkomst?
En @Dylantje2 is het daar dus niet mee eenspleio65 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:43:
En uitrekenen welk vermogen de radiatoren en vloerverwarming? bij een normale Ta afgeven kunnen. Is deze minder dan het minimaal door de warmtepomp afgegeven vermogen, dan weet je wat je als afgifte te kort komt.
Ja dat kan, ik vroeg alleen of dat ook het advies is. Vaste flow van 18L p/m.
Hangt ook van je systeem af, de flow moet wel komen waar het zijn moet natuurlijk. Als alles over een radiator gaat welke dicht bij de warmtepomp zit schiet dat niet op.CurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:45:
[...]
En @Dylantje2 is het daar dus niet mee eens
[...]
Ja dat kan, ik vroeg alleen of dat ook het advies is. Vaste flow van 18L p/m.
Ik heb zo bijvoorbeeld de dichtst bij zijnde dicht staan en beneden alles wat geknepen Zodat de radiatoren boven ook wat overhouden.
Beste resultaat behaal ik hier met ca. 18l/m inderdaad.
Ja, dat is waterzijdig inregelen. Dat ga ik nog doen.thido schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:51:
[...]
Hangt ook van je systeem af, de flow moet wel komen waar het zijn moet natuurlijk. Als alles over een radiator gaat welke dicht bij de warmtepomp zit schiet dat niet op.
Ik heb zo bijvoorbeeld de dichtst bij zijnde dicht staan en beneden alles wat geknepen Zodat de radiatoren boven ook wat overhouden.
Beste resultaat behaal ik hier met ca. 18l/m inderdaad.
Ik heb tot nu toe alle tips toegepast. Dus ik ga vannacht wel draaien op een dT van 2, flow fixed op 18L p/m, Ta van 31. Het dashboard is openbaar, dus kijk maar mee.
[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 17-10-2020 22:58 ]
Dus eerst alles waterzijdig inregelen en niet met flows gaan beginnen. Zorg dat de basis in orde is anders gaat het nooit wat worden.CurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:57:
[...]
Ja, dat is waterzijdig inregelen. Dat ga ik nog doen.
Ik heb tot nu toe alle tips toegepast. Dus ik ga vannacht wel draaien op een dT van 2, flow fixed op 18L p/m, Ta van 31. Het dashboard is openbaar, dus kijk maar mee.
[ Voor 6% gewijzigd door pleio65 op 17-10-2020 23:07 ]
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Ach ja, de suggestie wordt hier gedaan om eens met bovenstaande parameters te experimenteren. Wat maakt het uit dat eens een nachtje te doen?pleio65 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 23:04:
[...]
Dus eerst alles waterzijdig inregelen en niet met flows gaan beginnen.
Waterzijdig inregelen gaat er nog van komen.
Experimenteren kan altijd en kijken wat het effect daar van is, Daar wordt je nooit dommer van.CurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 23:07:
[...]
Ach ja, de suggestie wordt hier gedaan om eens met bovenstaande parameters te experimenteren. Wat maakt het uit dat eens een nachtje te doen?
Waterzijdig inregelen gaat er nog van komen.
Mijn voorspelling is dat het resulteert in pendelen en dat ik vervolgens op mijn donder krijg van @Ep Woodypleio65 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 23:09:
[...]
Experimenteren kan altijd en kijken wat het effect daar van is, Daar wordt je nooit dommer van.
Pendelen met vorst aan de grond.....CurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 23:10:
[...]
Mijn voorspelling is dat het resulteert in pendelen en dat ik vervolgens op mijn donder krijg van @Ep Woody
1 PVoutput . Dongen NB
Noem me dom, maar hoe bedoel je dat?
Als het buiten koud is heeft je wp minder vermogen, en je huis heeft meer warmte verlies, dus als het dan nog pendelt zit er iets goed scheef. Je hebt die eerste grote radiator toch nog wel geknepen he??? Want dat hadden we vorige week al ontdekt
1 PVoutput . Dongen NB
Ik stel als suggestie voor dat je eerst alles goed waterzijdig gaat in regelen en dan pas je bevindingen op dit forum terugkoppelt?
Nee, ik zei al dat alles nu volledig open staat. De ontdekking van vorige week was de bypass. Die is opgelost. Daarna was het advies het pendelen te stoppen. Dat is ook gelukt met een wat hogere Ta. Als ik de beneden radiator teveel knijp dan gaat hij fluiten. Dat is enorm storend. Onderdeel van het waterzijdig inregelen is op strategische plaatsen voetventielen plaatsen. Maar eerst meten.reneeke1970 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 23:26:
[...]
Als het buiten koud is heeft je wp minder vermogen, en je huis heeft meer warmte verlies, dus als het dan nog pendelt zit er iets goed scheef. Je hebt die eerste grote radiator toch nog wel geknepen he??? Want dat hadden we vorige week al ontdekt
Vind ik allemaal helemaal prima. Alleen vragen sommige andere leden hier me een bepaald experiment uit te voeren. Wie ben ik om dat te weigerenpleio65 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 23:28:
[...]
Ik stel als suggestie voor dat je eerst alles goed waterzijdig gaat in regelen en dan pas je bevindingen op dit forum terugkoppelt?
Meerdere radiator beneden toch? Zet je die fluiter helemaal dicht.CurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 23:30:
[...]
Nee, ik zei al dat alles nu volledig open staat. De ontdekking van vorige week was de bypass. Die is opgelost. Daarna was het advies het pendelen te stoppen. Dat is ook gelukt met een wat hogere Ta. Als ik de beneden radiator teveel knijp dan gaat hij fluiten. Dat is enorm storend. Onderdeel van het waterzijdig inregelen is op strategische plaatsen voetventielen plaatsen. Maar eerst meten.
[...]
Vind ik allemaal helemaal prima. Alleen vragen sommige andere leden hier me een bepaald experiment uit te voeren. Wie ben ik om dat te weigeren
Kan je wp lekker draaien en is het hooguit wat frisser morgen
1 PVoutput . Dongen NB
Nee het punt is dat als je Ta oploopt dat komt omdat je afgifte capaciteit bij die Ta kleiner is dan het vermogen dat de ketel levert, dat heeft niets met het warmte verlies van je huis te maken. Het warmte verlies bepaald wat de binnen temperatuur wordt, en of de ketel uit gaat omdat de thermostaat het wel ok vind, je Ta is dan nog steeds laag als je voldoende afgifte capaciteit hebt.Heronimo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:52:
[...]
Punt is dat veel ketels bij niet al te strenge vorst in een aan uit regime zitten omdat het minimum vermogen hoger is dan het warmteverlies. Daarvoor loopt de temperatuur dan vrij snel op naar bijvoorbeeld 50 graden waarna hij weer afslaat.
Neem je vervolgens een 5kW warmtepomp die zeg 2.5kW minimaal doet dan is die 35 graden dus helemaal prima.
En de vraag is wat leer je dan ?BarryH schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:57:
@PentaClover ze testen wel in combinatie met je huis naar een hogere temperatuur brengen.
Op temperatuur houden kost natuurlijk minder warmte dan temperatuur verhogen.
Inderdaad en dan ga je natuurlijk de temperatuur verhogen om te kijken waar de grens dan wel ligt, zoals CurlyMo gedaan heeft ... en dan kan je besluiten dat je het erop waagt en eventueel de Ta wat verhoogd, of dat je eerst gaat zorgen dat je meer afgifte vermogen hebt, zodat het direct werkt.koevlaas2 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:22:
[...]
35c is standaard maar zelden voldoende, dan denkt de eigenaar dat het niet kan terwijl met een paar kleine ingrepen deze 35c soms wel in het verschiet ligt. Ik laat mensen nooit meer zo testen.
Die heb ik vorig jaar zelf gemaakt, op basis van de data uit de Henrad Excelsheet en de formules die er in verstopt zitten. Als je daar interesse in hebt zal ik daar van de week eens naar op zoek gaan, ik kan het nu zo snel niet terug vinden zie ik.ElgaFreak schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:36:
[...]
Waar haal jij de mooie grafieken vandaan van de T33 radiator? Dan kan ik eens narekenen wat die van mij doen.
Ieder huis is anders heb ik al gemerkt, ik heb vorig jaar geleerd dat het bij mij boven een beetje frisjes blijft met een Ta=35oC en alle radiatoren vol open en dan heeft het nog niet eens echt gevroren. Wat ik ook geleerd heb is dat toen ik de beneden verdieping een halve graad warmer liet, het plafond beneden en dus de vloer van de boven verdieping ook warmer werd, en dat hielp enorm, maar of dat genoeg is als het echt koud is buiten, geen idee.koevlaas2 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:41:
[...]
De meeste mensen hebben de radiatoren boven permanent dicht staan, met een wp kan je er of thermostaten opzetten of je zet ze gewoon open en meestal is dat dan wel voldoende.
Ik heb zelf eens uitgetest wat het scheelde, radiatoren boven aan of uit, dat was een verschil van 1c (Ta=30c).
Ik heb gezien dat ik net iets meer dan 10 kW afgifte heb bij Ta=35oC, wat voldoende zou moeten zijn voor mijn huis bij -11oC maar waarschijnlijk krijg ik het dan boven niet warm genoeg omdat het grootste deel van mijn afgifte capaciteit beneden zit. (de verhouding is 23% boven, 77% beneden)
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Dat gaat niet lukken op deze manier dan, als alles direct via de eerste radiator retour kan.CurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 23:30:
[...]
Nee, ik zei al dat alles nu volledig open staat. De ontdekking van vorige week was de bypass. Die is opgelost. Daarna was het advies het pendelen te stoppen. Dat is ook gelukt met een wat hogere Ta. Als ik de beneden radiator teveel knijp dan gaat hij fluiten. Dat is enorm storend. Onderdeel van het waterzijdig inregelen is op strategische plaatsen voetventielen plaatsen. Maar eerst meten.
[...]
Vind ik allemaal helemaal prima. Alleen vragen sommige andere leden hier me een bepaald experiment uit te voeren. Wie ben ik om dat te weigeren
Misschien is het handig om eerst even wat basisgegevens die we gevonden hebben op een rij te zetten voordat er specifieke oplossingen geroepen worden.
Warmtevraag en minimale opwekking.
De woning van @CurlyMo had in Januari een gasverbruik van 0.36 m3/graaddag. Wat neerkomt op ongeveer 133 Watt warmteverlies per graad.
Op basis van de grafieken die CurlyMo in zijn dashboard laat zien heeft de J serie 5kW een minimale warmteopwekking van ongeveer 2500 Watt. 2500 / 133 = 18.8 graden. Oftewel op 18.8 graden onder de stookpunt ligt het kantelpunt waar de woning meer warmtevraag heeft dan de minimale opwekking. -0.8 graad dus.
Dan de afgifte:
De volgende radiatoren zijn aanwezig in de woning:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5gfA63WfYWsp3UDX7PDk41Fb.jpg?f=user_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| 1: T21 / 500H x 2000B / 40 over 38 = 635W 2: T22 / 800H x 500B / 40 over 38 = 322W 3: T22 / 800H x 500B / 40 over 38 = 322W 4: T22 / 700H x 400B / 40 over 38 = 201W 5: T22 / 600H x 480B / 40 over 38 = 215W 6: T20 / 500H x 500B / 40 over 38 = 247W 8: T22 / 600H x 800B / 40 over 38 = 371W 9: T20 / 500H x 2400B / 40 over 38 = 583W Totaal 2896W |
De afgifte van de radiatoren is berekend door middel van de volgende tool: https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming
Hier een stukje uit het dashboard van CurlyMo waaruit je kan zien wat de minimale warmteopwekking is op 19 hz.
/f/image/GjZCsTTgTWOiYnPSlCmqRl6n.png?f=fotoalbum_large)
Mijn conclusie blijft dat de afgifte te beperkt is voor de minimale warmteopwek van de J-serie en dat daarom een lagere stookpunt niet gaat helpen. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
- Het 50% vermogenskabeltje zorgt ervoor dat de frequentie begrenst wordt op 32Hz.
- Op 100% zie ik de WP tijdens een SWW run op 66Hz lopen
- Bij Tbuiten temperaturen 12 graden en lager is de minimale frequentie 30Hz waardoor de Ta oploopt terwijl hij eigenlijk terug moet moduleren. Dit resulteert in minimaal E-vermogen +- 1200Watt en thermisch +- 5300Watt
- Als ik hem via mijn potmeter op 13 graden zet (de buitentemperatuur) moduleert de WP terug tot 22Hz, Dit resulteert in minimaal E-vermogen 800Watt, thermisch 4000Watt.
Ik heb er al aan gedacht om zelf een soort WAR te bouwen, dus potmeter op 13 graden laten staan zodat de WP ver terug moduleert, en via de Tbuiten van mijn Netatmo de aanvoertemperatuur te berekenen, maar ik voorzie andere problemen als het echt koud wordt. Zo zal de flash injection van mijn Zubadan niet goed aangestuurd worden, en ik verwacht dat er meer problemen ontstaan.
Ik denk dat je daar inderdaad mee moet oppassen, want ik zie hier weleens de warmteproductie flink inzakken wanneer de warmtepomp op laag niveau draait en de Tb snel daalt. Dan toert de unit op om weer efficiënt te kunnen draaien.Grolsch schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 08:33:
Na een week lang monitoren met de Procon en mijn Mitsubishi SHW112YHA kom ik tot de volgende conclusies.
- Het 50% vermogenskabeltje zorgt ervoor dat de frequentie begrenst wordt op 32Hz.
- Op 100% zie ik de WP tijdens een SWW run op 66Hz lopen
- Bij Tbuiten temperaturen 12 graden en lager is de minimale frequentie 30Hz waardoor de Ta oploopt terwijl hij eigenlijk terug moet moduleren. Dit resulteert in minimaal E-vermogen +- 1200Watt en thermisch +- 5300Watt
- Als ik hem via mijn potmeter op 13 graden zet (de buitentemperatuur) moduleert de WP terug tot 22Hz, Dit resulteert in minimaal E-vermogen 800Watt, thermisch 4000Watt.
Ik heb er al aan gedacht om zelf een soort WAR te bouwen, dus potmeter op 13 graden laten staan zodat de WP ver terug moduleert, en via de Tbuiten van mijn Netatmo de aanvoertemperatuur te berekenen, maar ik voorzie andere problemen als het echt koud wordt. Zo zal de flash injection van mijn Zubadan niet goed aangestuurd worden, en ik verwacht dat er meer problemen ontstaan.
Deze opmerking om warmteafgifte te vergroten komt vaker voorbij. Kan iemand uitleggen hoe dat werkt. Want als ik meer radiatoren ga plaatsen en mijn Ta blijft gelijk dan gaat de kamertemperatuur toch flink omhoogpleio65 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:43:
Het minimaal opgewekte vermogen van de warmtepomp is bij de huidige Tb meer dan de warmtelichamen bij een normale Ta af kunnen staan. Tenzij je met een absurd hoge Ta gaat draaien. Maar dan wordt het binnen veel te warm. Remedie is het vergroten van het oppervlak van de warmtelichamen, al dan niet icm ventilatoren.
Eerst alles waterzijdig inregelen.
Op zich zou die van mij dat ook doen met nep t buiten waarde. Als vermogen inzakt, zakt de Ta en gaat de wp optoeren. Daar voorzie ik eigenlijk geen problemen.doek55 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 09:09:
[...]
Ik denk dat je daar inderdaad mee moet oppassen, want ik zie hier weleens de warmteproductie flink inzakken wanneer de warmtepomp op laag niveau draait en de Tb snel daalt. Dan toert de unit op om weer efficiënt te kunnen draaien.
Het lijkt erop dat de compressor geen druk meer op kan bouwen onder een bepaald toerental bij een bepaalde Tb. Er zijn vast mensen die daar meer over kunnen vertellen
De SW75*AA doet elektrisch minimaal 400W bij +12°C en minimaal 1.200W bij -10°C. De compressor moet dan dus 3x zo hard werken om aan de gang te blijven.
Maar door je afgifte te vergroten kun je de aanvoer temperatuur verlagen. Helaas heeft dat bij deze hoge buitentemperaturen een averechts effect, want de warmteproductie wordt juist groter bij een lagere aanvoertemperatuur.Dre schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 09:27:
[...]
Deze opmerking om warmteafgifte te vergroten komt vaker voorbij. Kan iemand uitleggen hoe dat werkt. Want als ik meer radiatoren ga plaatsen en mijn Ta blijft gelijk dan gaat de kamertemperatuur toch flink omhoog
Maar bij een lagere Ta blijft toch de afgifte van de radiatoren gelijk?Ep Woody schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:12:
[...]
Maar door je afgifte te vergroten kun je de aanvoer temperatuur verlagen. Helaas heeft dat bij deze hoge buitentemperaturen een averechts effect, want de warmteproductie wordt juist groter bij een lagere aanvoertemperatuur.
Immers een stabiele temperatuur bereik je bij:
Watt_verlies_woning = Watt_opwek_radiatoren
Wat schiet je er dan mee op om bijvoorbeeld de radiatorcapaciteit te verdubbelen en ook je Ta te verlagen.
Dat bij een lagere Ta je minder elektrische energie nodig hebt om dezelfde warmte te leveren doordat je een hogere COP hebt.Dre schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:14:
[...]
Maar bij een lagere Ta blijft toch de afgifte van de radiatoren gelijk?
Immers een stabiele temperatuur bereik je bij:
Watt_verlies_woning = Watt_opwek_radiatoren
Wat schiet je er dan mee op om bijvoorbeeld de radiatorcapaciteit te verdubbelen en ook je Ta te verlagen.
Het gaat om pendelen.Heronimo schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:17:
[...]
Dat bij een lagere Ta je minder elektrische energie nodig hebt om dezelfde warmte te leveren doordat je een hogere COP hebt.
Dat is een andere discussie. Dat gaat om de minimale opwekt van een warmtepomp. Als dat minimaal 2500 watt is, dan moet die minimaal dat af kunnen geven in de radiatoren. De radiatoren bepalen bij welke aanvoertemperatuur dat is. Die balans zorgt voor een niet pendelende warmtepomp op een bepaalde minimale watertemperatuur/buitentemperatuur.
Even ter illustratieEp Woody schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:21:
[...]
Dat is een andere discussie. Dat gaat om de minimale opwekt van een warmtepomp. Als dat minimaal 2500 watt is, dan moet die minimaal dat af kunnen geven in de radiatoren. De radiatoren bepalen bij welke aanvoertemperatuur dat is. Die balans zorgt voor een niet pendelende warmtepomp op een bepaalde minimale watertemperatuur/buitentemperatuur.
Casus #1:
Radiator 1000W bij Ta 30
Warmteverlies woning bij Tb 5 = 1000W
Casus #2
kleine radiator 1000W bij Ta 35
Casus #3
Extra grote radiator 4000W bij Ta 35
Casus 3 werkt volgens mij niet omdat het veel te warm wordt in huis.
Mijn huidige radiatoren hebben bij een Ta = 38, Tr = 35, Tb = 20 een afgifte van 2157W
Als ik mijn woonkamer radiatoren allemaal naar T33 breng, dan ga ik met dezelfde Ta, Tr, en Tb naar 3013W.
Nu draait mijn WP op het minimale vermogen van 2500W, dus ik kan de Ta lager zetten. In dat geval is bij Ta = 34, Tr = 32 en Tb = 20 de afgifte 2195W.
SpeedComforts duwen die aanvullende Watts uit mijn radiatoren.
Als ik de HTV radiatoren weg ga dan zou dat me nieuw ~ € 675 kosten
[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 18-10-2020 10:28 ]
Kan me bijna niet voorstellen dat het nu niet gaat met een 5kW pana. Op hoge Ta draaien gaat straks rond 0c voor defrost mania zorgen. Zijn we weer terug bij het waterzijdig inregelen :-)Ep Woody schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:21:
[...]
Je kunt nu wel mooi testen hoe de warmtepomp reageert op de gemeten Tb. Er zal vast nog wel wat marge zitten in de regeling van Mitsubishi. Ook kun je testen of het minimale vermogen direct omhoog gaat bij een lagere buitentemperatuurGrolsch schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 09:36:
[...]
Op zich zou die van mij dat ook doen met nep t buiten waarde. Als vermogen inzakt, zakt de Ta en gaat de wp optoeren. Daar voorzie ik eigenlijk geen problemen.
Dit is mijn minimale vermogen volgens specificaties, maar dat ga ik nog in de praktijk testen als het echt koud is.

Zou theoretisch ook moeten kunnen, maar dan moet de Pana (5kW J) verder terug modelleren dan de 2500W warmte die hij nu blijft genereren. Dat is dan al op de minimale compressor frequentie van 19Hz. Als hij nu 1500W zou genereren dan zou ik theoretisch terug kunnen naar Ta = 32, Tr = 30.thido schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:29:
[...]
Kan me bijna niet voorstellen dat het nu niet gaat met een 5kW pana. Op hoge Ta draaien gaat straks rond 0c voor defrost mania zorgen. Zijn we weer terug bij het waterzijdig inregelen :-)
Het verlies van je woning blijft gelijk ongeacht of je er een T11 of T33 in hebt hangen. 2500W WP blijft meer opwek dan de 2157 Watt die verliest. Kortom, de warmtepomp blijft pendelen. Ik begrijp daarom het vergroten van het oppervlakte en verlagen van Ta niet. Of bedoelen jullie meer massa, dan heb je nog steeds pendelen, maar minder vaak. Je kan daarom beter radiatoren hebben dan convectoren. Maar jullie spreken telkens over meer oppervlakte in plaats van meer massa, en dat begrijp ik nog steeds niet.
De J serie heeft helaas een hogere minimale warmte productie.thido schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:29:
[...]
Kan me bijna niet voorstellen dat het nu niet gaat met een 5kW pana. Op hoge Ta draaien gaat straks rond 0c voor defrost mania zorgen. Zijn we weer terug bij het waterzijdig inregelen :-)
De stooklijn zou in CurlyMo zijn geval met een H serie 5Kw (minimaal 1500W) neerkomen op een stooklijn die begint bij 33 graden op ongeveer 8 graden buitentemperatuur.
Klopt, dus kan de Ta bij casus 3 naar beneden tot de afgifte ook weer 1000 watt is.Dre schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:27:
[...]
Even ter illustratie
Casus #1:
Radiator 1000W bij Ta 30
Casus #2
kleine radiator 1000W bij Ta 35
Casus #3
Extra grote radiator 4000W bij Ta 35
Casus 3 werkt volgens mij niet omdat het veel te warm wordt in huis.
Dus in casus 3 krijgen we (fictieve getallen):Ep Woody schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:50:
[...]
Klopt, dus kan de Ta bij casus 3 naar beneden tot de afgifte ook weer 1000 watt is.
Casus #3
Extra grote radiator 1000W bij Ta 26
De warmtepomp doet nog steeds minimaal 2500W terwijl er maar 1000W verlies is in de woning en maar 1000W afgifte in de "extra grote radiator". Kortom: pendelen.
Kun je dat ergens vandaan halen [ boekjes oid? ] of hoe kom je aan die aanname van een hogere minimale warmte productie?Ep Woody schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:41:
[...]
De J serie heeft helaas een hogere minimale warmte productie.
De stooklijn zou in CurlyMo zijn geval met een H serie 5Kw (minimaal 1500W) neerkomen op een stooklijn die begint bij 33 graden op ongeveer 8 graden buitentemperatuur.
Dit zou betekenen dat Pana alleen 1 serie [ H] gemaakt heeft die goed moduleert.
Juist het verschil tussen de f en H was terg moduleren.
Lijkt me erg onwaarschijnlijk toch?
Een nieuwer type met slechtere specs dat zou mij iig erg tegenvallen van pana
Meerdere mensen met een J-serie hebben gepost dat ie niet verder terugging dan 19 Hz. De F-serie gaat net zo ver terug.Dylantje2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:03:
[...]
Kun je dat ergens vandaan halen [ boekjes oid? ] of hoe kom je aan die aanname van een hogere minimale warmte productie?
Dit zou betekenen dat Pana alleen 1 serie [ H] gemaakt heeft die goed moduleert.
Nieuwer is lang niet altijd beter. Zo heeft de F-serie meer vermogen dan de H-serie. De COP van de F-serie is beter dan de G-serie en volgens mij ook dan de H-serie.
[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 18-10-2020 11:09 ]
Dat doet het vat ook bij 75% (en 100%).Robindd schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:53:
Het valt mij op dat met mijn SWW sensor op 1/3e van boven, het vat op die plek eerst afkoelt bij een run.
Zou dat komen omdat de WP nog op 50% staat, en dan de Ta niet vlot genoeg omhoog krijgt? (uiteraard is onderin het vat het een stuk kouder).
Bij mijn 400l boiler zakte de temperatuur bij 75% vermogen gisteren op 1/3e van boven in 8 minuten met ca 3,6 graden, daarna stijgt de temperatuur weer.
@Domosapiens schreef:
Interessant, nu heb ik zelf het elektrisch element afgekoppeld.[b]
Dat komt omdat het WP aanvoer water lager is in temperatuur dan het bovenste boiler water.
Je bent dus in het begin, op een dure manier, warmte van boven naar beneden aan het verplaatsen:
de spiraal neemt het op, bovenin, en geeft het af onderin.
Daarom doorbreek ik een uur voor de sanitair-run de stratificatie (gelaagdheid) met een circulatiepomp: warm water van boven, wordt onder in het vat gepompt.
Zo verkrijg ik een vat met ongeveer gelijke temperatuur voor aanvang van de boiler-run.
Het is hier eerder ter sprake gekomen dat in een installatie manual van 1 van de merken stond, dat een circulatiepomp dringend werd aanbevolen. Dit voorkomt de "koude plons" [naar de WP en het inschakelen van het elektrisch element door de grote delta T]
Normaal gebruik je het koudere water onderin niet totdat het zover naar boven is gedrukt dat het wordt opgewarmd. Dus de gelaagdheid doorbreken middels menging betekent dat dit het koude water eerder wordt verwarmd ten koste van de energieopslag bovenin. Op zich gaat er vrijwel geen warmte verloren, maar wordt het anders verdeeld in het vat. Maar we willen juist alleen het bovenste - warmere - water hebben. Om die bovenste laag -die door menging een lagere temperatuur heeft - weer op temperatuur te krijgen moet energie worden toegevoerd, naast de energie van de circulatiepomp.
Lijkt me een interessante berekening wat qua energie het zuinigst is:
We willen dat de WP stopt als op 1/3e van de hoogte de temperatuur b.v 45 graden is.
Wat is dan het zuinigste: een vat opwarmen dat in zijn geheel 22 graden is of een vat dat 5 zones heeft van 40,30,20,10 en 10 graden (ook 22 graden gemiddeld)?
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Is Hz dan het enige waarmee je het vermogen kunt "zien".Dre schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:07:
[...]
Meerdere mensen met een J-serie hebben gepost dat ie niet verder terugging dan 19 Hz. De F-serie gaat net zo ver terug.
Nieuwer is lang niet altijd beter. Zo heeft de F-serie meer vermogen dan de H-serie. De COP van de F-serie is beter dan de G-serie en volgens mij ook dan de H-serie.
kan het niet zijn meer Hz en minder amp dus lager vermogen? [ Als dombo question ]
Zijn er J gebruikers met grafieken mss?
Dat is dus precies wat ik getest heb, bij Tbuiten 12 graden en lager wordt het minimale vermogen hoger omdat de minimale frequentie blijkbaar 30Hz is.doek55 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:29:
[...]
Je kunt nu wel mooi testen hoe de warmtepomp reageert op de gemeten Tb. Er zal vast nog wel wat marge zitten in de regeling van Mitsubishi. Ook kun je testen of het minimale vermogen direct omhoog gaat bij een lagere buitentemperatuur.
Dit is mijn minimale vermogen volgens specificaties, maar dat ga ik nog in de praktijk testen als het echt koud is.
[Afbeelding]
Bij Tbuiten 13 graden zakt de frequentie terug naar naar begin 20 Hz.
Nee, dat kan niet, het Hz getal geeft aan hoe hard de compressor werkt, je kunt niet meer Hz'en hebben en een lager opgenomen vermogen.Dylantje2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:13:
[...]
Is Hz dan het enige waarmee je het vermogen kunt "zien".
kan het niet zijn meer Hz en minder amp dus lager vermogen? [ Als dombo question ]
Zie het als de stand van je gaspedaal, je kunt niet harden het pedaal intrappen en minder verbruik hebben.
@boilerdiscussie met zakkende temperaturen.
Dit is geheel logisch, door het starten van een SWW run gaat de gelaagdheid van je vat naar de knoppen, dus temperatuur in het midden (of waar je ook meet) zakt eerst, omdat het koude water onderin wordt vermengd met warmer water in het midden.
Heel logisch allemaal, zie onderstaande grafiek. (14.00 start SWW run)

Hier heb je vooral "last" van als het vat nog lang niet leeg is. Als het vat in het midden al wel koud is zie je dit niet terug in de grafieken.
Een van de grote verschillen tussen de H en de J serie is het koudemiddel, R32 ipv R410a. Wellicht kan @Oxellaar zijn licht laten schijnen op het verschil tussen deze twee koudemiddelen als het gaat om het te verwachten modulatie bereik?Dylantje2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:03:
[...]
Kun je dat ergens vandaan halen [ boekjes oid? ] of hoe kom je aan die aanname van een hogere minimale warmte productie?
Ben ik het in principe mee eens, want heb ze hier ook allemaal open staan, en op één meter, of twintig meter afstand vanaf de pomp, maakt niks uit met de flow.Ep Woody schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 09:05:
@CurlyMo, ik denk dat de radiatoren voldoende weerstand hebben om geen echte bypass te vormen. Je hebt een FLIR, dus kijk naar de temperaturen van 2 en 3 en bereken eens hoeveel afgifte ze hebben. Ik denk dat het je enorm mee zal vallen.
Maar ik vermoed dat niet alle radiators hetzelfde zijn gebouwd, er zijn de afgelopen drle jaar op het forum al zeker tien personen geweest waarbij alle flow instort als een radiator te ver open staat.
Dus het blijft zoeken en experimenteren.
En vorige week aan de hand van de tips van @Dylantje2 al gebleken dat de eerste plaat in ieder geval een negatief effect heeft.
En verder denk ik net als jij dat zijn afgifte veel en veel te klein is met die smalle Flut plaatjes die er hangen. Maarja hij heeft zelf gemakkelijk een winter gedraaid met CV op lage temperatuur zegt ie, dus dan ga je er maar vanuit dat het voldoende is....
1 PVoutput . Dongen NB
Ergens in een van de installateursmenu's kan je instellen dat de circulatiepomp op max flow draait, staat nu op Delta T.CurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:38:
[...]
De maximale pompsnelheid is het probleem niet. De WP begint zijn run altijd rond de 16L à 17L p/m. Alleen zakt die daarna vrij snel naar 11L p/m. Het gaat er dus om de WP te verleiden hoger te blijven draaien i.p.v. hoger te kunnen draaien.
Dat zou mss wel een verklaring kunnen zijn..Heronimo schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:48:
[...]
Een van de grote verschillen tussen de H en de J serie is het koudemiddel, R32 ipv R410a. Wellicht kan @Oxellaar zijn licht laten schijnen op het verschil tussen deze twee koudemiddelen als het gaat om het te verwachten modulatie bereik?
Het middel werk niet bij lager parameters dan de voorgaande.
Das een interessante

@koevlaas2 voor de pana is dit geen max flow dit is de gewenste flow.Ergens in een van de installateursmenu's kan je instellen dat de circulatiepomp op max flow draait, staat nu op Delta T.
Dus zeg het uitgangspunt, daarna fluctueert de flow nog zeker voldoende, als hij dat zelf nodig vindt
Hij regelt het inderdaad voor zichzelf, maar niet voor de afgifte.Dylantje2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:36:
[...]
@koevlaas2 voor de pana is dit geen max flow dit is de gewenste flow.
Dus zeg het uitgangspunt, daarna fluctueert de flow nog zeker voldoende, als hij dat zelf nodig vindt
Jammer dat hier geen vergelijkings cijfers zijn met iemand die een buffer heeft geplaatst...... (Met h of j)
1 PVoutput . Dongen NB
Bij een benzine auto kun je meerdere gaspedaal standen hebben bij één en hetzelde toerental: het gaspedaal regelt het koppel: gas pedaal dicht: hoog vacuüm na de gasklep: laag koppel. Volgas: hoog koppel. Het vermogen is koppel x toerental. Dus je kunt een zelfde vermogen bereiken met of een laag toerental en hoog koppel of een hoog toerental en laag koppel.Grolsch schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:29:
[...]
Nee, dat kan niet, het Hz getal geeft aan hoe hard de compressor werkt, je kunt niet meer Hz'en hebben en een lager opgenomen vermogen.
Zie het als de stand van je gaspedaal, je kunt niet harden het pedaal intrappen en minder verbruik hebben.
Met een compressor is het eigenlijk net zo. Als de EEV een klein beetje open staat, er de flow van het koelmiddel laag. Dan kan de compressor het koelmiddel makkelijk rondpompen: met laag elektrisch vermogen. Als de EEV meer open staat, moet de compressor harder werken, bij dezelfde frequentie. Dat is afhankelijk van de drukken (temperaturen) op dat moment.
Ik zie bij mijn Pana dat hij bijvoorbeeld tijdens de SWW run lang op dezelfde frequentie draait. De temperatuur loopt tijdens de run op, maar de frequentie niet. Maar opgenomen vermogen wel. Compressor moet steeds harder werken om de benodigde (hogere) druk te halen.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
1 PVoutput . Dongen NB
Het lijkt er bijna op dat je minder stellig bent geworden over het disfunctioneren van mijn systeemDylantje2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:34:
[...]
Dat zou mss wel een verklaring kunnen zijn..
Het middel werk niet bij lager parameters dan de voorgaande.
Das een interessante
Dank, ik wist waar ik het kan vinden. Heb nu gewoon weer even de instellingen van @Ep Woody toegepast. Die werken tot nu toe het meest stabiel en wat hij schrijft kan ik tenminste goed volgenkoevlaas2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:33:
[...]
Ergens in een van de installateursmenu's kan je instellen dat de circulatiepomp op max flow draait, staat nu op Delta T.
Laten we ook niet al te dramatisch doen. Radiatoren zijn natuurlijk zo vervangen. Alles op de beneden verdieping naar T33 kost ook de kop niet. De subsidie mislopen kost me meer dan een matig draaiende WP en nieuwe radiatorenreneeke1970 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:30:
[...]
En verder denk ik net als jij dat zijn afgifte veel en veel te klein is met die smalle Flut plaatjes die er hangen. Maarja hij heeft zelf gemakkelijk een winter gedraaid met CV op lage temperatuur zegt ie, dus dan ga je er maar vanuit dat het voldoende is....
Tussen R410a en R32 zit nagenoeg geen verschil, alleen de GWP van R32 is flink lager en .Heronimo schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:48:
[...]
Een van de grote verschillen tussen de H en de J serie is het koudemiddel, R32 ipv R410a. Wellicht kan @Oxellaar zijn licht laten schijnen op het verschil tussen deze twee koudemiddelen als het gaat om het te verwachten modulatie bereik?
Vandaar dat die de voorkeur heeft. Maar qua drukken en temperaturen is het nagenoeg gelijk aan elkaar.
Meestal zit R32 in de nieuwere modellen, nieuwer dan modellen met R410a.
Al heeft R32 een paar % meer rendement, het grootste verschil zit hem in de nieuwere modellen compressoren.
Dus zal het niet aan het koudemiddel liggen, als het modulatiebereik groter is.
@Fullpower Een verbrandingsmotor is op geen enkel vlak te vergelijken met een elektromotor.
Een elektromotor heeft vanaf 0 rpm, 100% koppel beschikbaar.
Een verbrandingsmotor, juist weer helemaal niet, die heeft een beroerd koppelbereik en moet iedere keer schakelen om in zn juiste toerengebied te blijven.
Als het amperage oploopt bij een E motor, bij het zelfde toerental, dan word er meer vermogen gevraagd.
[ Voor 20% gewijzigd door Oxellaar op 18-10-2020 13:23 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Misschien is het handig dat je de juiste omschrijving bij de instelling benoemt...Dylantje2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:36:
[...]
Het is de maximale pomp snelheid, niet de maximale flow of gewenste flow. De flow wordt alleen weergegeven om te laten zien welke flow bij welke begrenzing overblijft. Zie pagina 132/133 van de service manual.
De gewenste flow wordt bepaald door de DeltaT begrensd door de max pump flow.
@Nickkie55 misschien?
Nee, je vergeet een belangrijke stap. Pendelen kan meerdere oorzaken hebben.Dre schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:54:
[...]
Dus in casus 3 krijgen we (fictieve getallen):
Casus #3
Extra grote radiator 1000W bij Ta 26
De warmtepomp doet nog steeds minimaal 2500W terwijl er maar 1000W verlies is in de woning en maar 1000W afgifte in de "extra grote radiator". Kortom: pendelen.
Natuurlijk is de energiebalans uiteindelijk van belang, maar op kortere periodes (uurbasis) is dat minder zo.
De WP heeft een minimaal thermisch vermogen, bijv 2000W.
Dit probeer je in de woning af te geven middels radiatoren of VV.
Hogere Ta OF kouder huis zorgen voor temp. verschil tussen radiatoren en omgeving en bepalen dus hoeveel vermogen je aan het huis afgeeft.
Stel dat hij Ta van 35C nodig heeft om minimaal 2000W af te geven aan het huis bij gemiddelde binnentemp.
Dan krijg je dus meteen gependeld als je maar 30C Ta kiest, want je radiatoren kunnen niet genoeg kwijt in de woning
Natuurlijk is het zo dat jr misschien maar 1uur lang 2000W in het huis kunt stoppen als verlies met buiten 1000W is voor het te warm wordt. Das minder erg, dan gaat je WP gewoon 1u aan en dan weer een tijdje uit.
Dank voor je uitleg!Oxellaar schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:11:
[...]
Tussen R410a en R32 zit nagenoeg geen verschil, alleen de GWP van R32 is flink lager en .
Vandaar dat die de voorkeur heeft. Maar qua drukken en temperaturen is het nagenoeg gelijk aan elkaar.
Meestal zit R32 in de nieuwere modellen, nieuwer dan modellen met R410a.
Al heeft R32 een paar % meer rendement, het grootste verschil zit hem in de nieuwere modellen compressoren.
Dus zal het niet aan het koudemiddel liggen, als het modulatiebereik groter is
Zou het verschil kunnen komen doordat de J serie wellicht een grotere/andere compressor heeft? Hij houd namelijk veel beter z'n vermogen vast bij lage temperaturen. Wellicht is de 5kW een softwarematig begrensde 7kW oid.
/f/image/anz1j5VBDzOzAP9UbxDeWEkQ.png?f=fotoalbum_large)
En ik maar blij zijn met die eigenschap toen ik wist een J serie in huis te kunnen halenHeronimo schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:24:
[...]
Zou het verschil kunnen komen doordat de J serie wellicht een grotere/andere compressor heeft? Hij houd namelijk veel beter z'n vermogen vast bij lage temperaturen.
Ik vind het ook raar dat je niet gewoon ergens een specificatie van die minimale warmteafgifte kan vinden...
[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 18-10-2020 13:32 ]
Mee eens dat de karakteristieken compleet van elkaar verschillen. Maar de overeenkomst is dat de compressor een zuiger geeft (of scroll etc. maar voor gemak maar even zuiger). De geleverde arbeid is koppel x toerental (== frequentie). Dus een koelcompressor kan 30Hz draaien met heel ijl gas. Daar heeft hij minder vermogen voor nodig dan dat hij veel gas per compressie slag in zich heeft bij 30Hz. Dat was eigenlijk mij punt.Oxellaar schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:11:
[...]
@Fullpower Een verbrandingsmotor is op geen enkel vlak te vergelijken met een elektromotor.
Een elektromotor heeft vanaf 0 rpm, 100% koppel beschikbaar.
Een verbrandingsmotor, juist weer helemaal niet, die heeft een beroerd koppelbereik en moet iedere keer schakelen om in zn juiste toerengebied te blijven.
Als het amperage oploopt bij een E motor, bij het zelfde toerental, dan word er meer vermogen gevraagd.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Subsidie is met vijf jaar verlengt, alleen wel samen gevoegd met andere doelen dus de pot is wel sneller leeg vanaf volgend jaarCurlyMo schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:04:
[...]
Het lijkt er bijna op dat je minder stellig bent geworden over het disfunctioneren van mijn systeemDat het zowaar (ook voor een deel) aan het verschil tussen H en J kan liggen.
[...]
Dank, ik wist waar ik het kan vinden. Heb nu gewoon weer even de instellingen van @Ep Woody toegepast. Die werken tot nu toe het meest stabiel en wat hij schrijft kan ik tenminste goed volgen
[...]
Laten we ook niet al te dramatisch doen. Radiatoren zijn natuurlijk zo vervangen. Alles op de beneden verdieping naar T33 kost ook de kop niet. De subsidie mislopen kost me meer dan een matig draaiende WP en nieuwe radiatoren
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is toch niet anders dan in de specificaties van de WH-MDC05H3E5?Ep Woody schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:34:
Mooi overzicht @Heronimo. Leuk om te zien bij welke watersnelheid, deltaT en aanvoertemepratuur hij z'n 5kW vermogen haalt.
14.1 l/min /60 seconden * 5 deltaT * 4.2 J = 5kW.
@Dylantje2
Nee Hz zegt niet alles. Bij gelijke Tb gaat de H-serie ook hoger in frequentie (=herrie) dan de F-serie. F-serie is stiller. Denk gewoon dat de H-serie een kleinere compressor heeft, en mede daardoor (?) lager kan moduleren. Er waren ook mensen die de 5 kW F-serie opgevoerd hadden naar 10 kW, dus die kan blijkbaar wat extra's leverenDylantje2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:13:
[...]
Is Hz dan het enige waarmee je het vermogen kunt "zien".
Dat kan, maar dan spreek je niet meer over een 100% weersafhankelijke regeling. Je zal een ruimtethermostaat moeten hebben om de temperatuur in de woonkamer te regelen.Fr33z schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:23:
[...]
Nee, je vergeet een belangrijke stap. Pendelen kan meerdere oorzaken hebben.
Natuurlijk is de energiebalans uiteindelijk van belang, maar op kortere periodes (uurbasis) is dat minder zo.
De WP heeft een minimaal thermisch vermogen, bijv 2000W.
Dit probeer je in de woning af te geven middels radiatoren of VV.
Hogere Ta OF kouder huis zorgen voor temp. verschil tussen radiatoren en omgeving en bepalen dus hoeveel vermogen je aan het huis afgeeft.
Stel dat hij Ta van 35C nodig heeft om minimaal 2000W af te geven aan het huis bij gemiddelde binnentemp.
Dan krijg je dus meteen gependeld als je maar 30C Ta kiest, want je radiatoren kunnen niet genoeg kwijt in de woning
Natuurlijk is het zo dat jr misschien maar 1uur lang 2000W in het huis kunt stoppen als verlies met buiten 1000W is voor het te warm wordt. Das minder erg, dan gaat je WP gewoon 1u aan en dan weer een tijdje uit.
In mijn geval zou het betekenen dat ik de stooklijn met minimaal 5 graden moet verhogen, maar door de naregeling met woonkamer thermostaat krijg ik veel meer fluctuaties in radiator temperatuur. Mijn warmtepomp heeft nu Ta_gewenst 35 en gaat uit bij 37 (+3 minuten) en gaat weer aan bij circa 30. En dat 4× per uur (pendelen). De oude gasketel thermostaten schakelen 6× per uur bij radiatoren, soms anders instelbaar voor bijvoorbeeld vloerverwarming.
Waarschijnlijk een begrensde 9kW, maar om dat zeker te weten zul je de typenummers van de compressor moeten vergelijken. Op basis van de opgegeven vermogens zou de 9kW Panasonic bij Mitsubishi een 7kW typenummer krijgen en dan is een minimum vermogen van 2,5kW niet zo vreemd.Heronimo schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:24:
[...]
Dank voor je uitleg!
Zou het verschil kunnen komen doordat de J serie wellicht een grotere/andere compressor heeft? Hij houd namelijk veel beter z'n vermogen vast bij lage temperaturen. Wellicht is de 5kW een softwarematig begrensde 7kW oid.
[Afbeelding]
Hij heeft een winter op 37 graden gedraaid en onder het vriespunt moest de watertemperatuur omhoog. Dat komt perfect overeen met mijn inschatting stooklijn / minimale afgifte. Het kan, maar met grotere radiatoren/meer afgifte gaat het vele malen beter werken.reneeke1970 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:30:
[...]
Ben ik het in principe mee eens, want heb ze hier ook allemaal open staan, en op één meter, of twintig meter afstand vanaf de pomp, maakt niks uit met de flow.
Maar ik vermoed dat niet alle radiators hetzelfde zijn gebouwd, er zijn de afgelopen drle jaar op het forum al zeker tien personen geweest waarbij alle flow instort als een radiator te ver open staat.
Dus het blijft zoeken en experimenteren.
En vorige week aan de hand van de tips van @Dylantje2 al gebleken dat de eerste plaat in ieder geval een negatief effect heeft.
Experimenteren met het verhogen van de flow kan misschien enkele procenten extra afgifte regelen, maar ga je geen klompen mee breken. Wil je winst behalen wordt het inderdaad minimaal T33 platen ophangen, of Jaga's of fancoils zoals Panasonic PAW-AIR-xxx's achtige radiatoren.
Ik denk dat de 7 en 9kW dezelfde compressor hebben, zelfs volledig identiek zijn.Heronimo schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:24:
[...]
Dank voor je uitleg!
[Afbeelding]
De 5kW heeft waarschijnlijk een andere compressor. Kijk maar naar het gewicht van de units.
de 5 is lichter dan de 7 en de 9. Verder heeft de 5 het voordeel van een groter oppervlak van condensor en verdamper tov het vermogen. De afmetingen van de complete units zijn gelijk, dus heeft de 5kW voordeel.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Zou het niet een andere warmtewisselaar kunnen zijn die het verschil in gewicht maakt?Oxellaar schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:16:
[...]
Ik denk dat de 7 en 9kW dezelfde compressor hebben, zelfs volledig identiek zijn.
De 5kW heeft waarschijnlijk een andere compressor. Kijk maar naar het gewicht van de units.
de 5 is lichter dan de 7 en de 9. Verder heeft de 5 het voordeel van een groter oppervlak van condensor en verdamper tov het vermogen. De afmetingen van de complete units zijn gelijk, dus heeft de 5kW voordeel.
Bij de H serie heeft de 5kW minder koudemiddel dan de 7kW en 9kW. Bij de J serie hebben ze allemaal evenveel koudemiddel.
Edit: in de Service Manual gekeken. Bij de J serie hebben ze alledrie dezelfde compressor met typenummer 9KD240XBD21
[ Voor 7% gewijzigd door Heronimo op 18-10-2020 14:32 ]
/f/image/yyUiLTem8chItqoWtvfDND3Q.png?f=fotoalbum_large)
Ik snap de ELGA ACE nog steeds niet echt. Ik heb een stooklijn ingesteld van 0,7. Het was vannacht 6 graden buiten en ik zou dus een stooklijn verwachten van zo'n 30 graden. Maar hij blijft steken 's nachts op maar 27 graden en begint dan weer met dat aan/uit gedrag.
En de warmtepomp heeft maar liefst 3 uur moeten draaien om het op 19 graden te houden.
Aan het einde van de ochtend hebben we een sprong van 19.0 naar 19.5 graden ( 11 graden buiten ) en dan gaat de ELGA wel ineens naar 30 graden aanvoer, terwijl ik daar maar 27 had verwacht.
Nu is het verbruik tot nu toe nog wel erg laag ( 1,8kWh ).
Ik heb nu om te testen de stooklijn op 1,2 gezet. Maar eens kijken wat hij doet.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Zo staat het niet in het menu, daar staat duidelijk Delta T of max flow, heb jij een j-serie dan want die heeft deze optie voor het eerst ?Dylantje2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:36:
[...]
@CurlyMo systeem instellingen>debiet pomp volgens mij.
[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 18-10-2020 15:11 ]
Maar wat is het voordeel van draaien op Max flow? Een fractie meer afgifte tegen een hoger gebruik van de waterpomp.koevlaas2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:08:
[...]
Zo staat het niet in het menu, daar staat duidelijk Delta T of max flow, heb jij een j-serie dan want die heeft deze optie voor het eerst ?
@CurlyMo systeem instellingen>debiet pomp volgens mij.
Je kunt ook je DeltaT verkleinen, gaat de pomp ook harder door lopen. Maar het verschil op de radiatoren zelf is maar beperkt.
Uiteindelijk is het probleem gewoon dat de 5kW J-serie een grotere compressor heeft waardoor deze minder ver terug kan moduleren en dus een grotere minimale afgifte nodig heeft. 2.5kW ipv 1.5kW zoals de H-serie 5kW.
Als je de delta T verkleint gaat je wp minder hard werken volgens mij, Delta T vergroten is meer power voor nodig.Ep Woody schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:18:
[...]
Maar wat is het voordeel van draaien op Max flow? Een fractie meer afgifte tegen een hoger gebruik van de waterpomp.
Je kunt ook je DeltaT verkleinen, gaat de pomp ook harder door lopen. Maar het verschil op de radiatoren zelf is maar beperkt.
Uiteindelijk is het probleem gewoon dat de 5kW J-serie een grotere compressor heeft waardoor deze minder ver terug kan moduleren en dus een grotere minimale afgifte nodig heeft. 2.5kW ipv 1.5kW zoals de H-serie 5kW.
Dit topic is gesloten.