LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 94 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 21:08

SCG

Casper de Boer schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:18:
[...]

Heb je meters zitten op je ingaande en uitgaande temperatuur van je Robot verdeler? Deze gebruikt ik namelijk om te checken wat de ingaande temperatuur is.
Ja heb ik inderdaad; Met de delta T en de flow die de circulatiepomp aangeeft kan ik ongeveer uitrekenen wat het afgegeven vermogen aan de vloer is. Dat zat op zo'n 5 kW toen de vloer nog koud was (bypass bij de vvw verdeler is dichtgedraaid, maar ik weet niet hoeveel debiet er dan toch nog via de bypass loopt, maar vermoed dat het niet heel veel zal zijn (max. 20%)
[...]

Met buffervat inderdaad, een oude Remeha Sentry die ik andersom heb aangesloten (aanvoer onderin)
Even uit mij hoofd:
Vast debiet: 20l/min
Sturing: alleen water
Sensor: uitgaande temperatuur
Bovengrens hysterese: +4
Ondergrens hysterese: -7
Watertemperatuur: 30graden (op dit moment, 32 was overbodig)
Hoe doe jij de aansturing van de warmtepomp? Via een externe thermostaat?? Ik wil, om de potentiële problemen met de aansturing vanuit de Honeywell Evohome te voorkomen, in ieder geval testen door de Evohome alleen te gebruiken om de zones te bedienen. de WP houdt dan het boilervat op temperatuur, zolang de WP aanstaat. en wordt dus niet apart aangestuurd. Dit in ieder geval tijdelijk.
In principe probeert de wp natuurlijk 30 graden uit te voeren. Zodra deze zijn warme minder goed kwijt kan (bijvoorbeeld door het dichtlopen van een vloerverwarmings groep) gaat de wp zijn uitvoer temperatuur verhogen. Hierdoor krijgen de overige groepen een wat hogere temperatuur (niet erg, deze ruimtes zijn immers nog niet op temperatuur). De wp blijft nu langzaam verder verhogen naar 34 graden. Doordat er ook een handdoek radiator (H1500xB600), een radiator in de garage (1.0 400Hx2600B) en een luchtverwarmer op de balansventilatie aangekoppeld zijn kunnen deze op een wat hogere temperatuur ook wat meer vermogen kwijt en blijft de wp aardig lang doordraaien.
Heb jij deze radiatoren altijd open staan? Dan heb je altijd aardig wat vermogen om af te geven
Dit was afgelopen nacht (Tbuiten ~14°c):
[Afbeelding]
Die zien er uit als mooie runs!
Zoals @BernieW ook al aanhaalt, het inregelen van een systeem kost een hoop tijd om goed te doen.

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:49
SCG schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:33:
[...]

Hi Bernie,

Waarom moet er een radiator open staan? Door het parallelle buffervat, kan de WP altijd zijn warmte kwijt in het buffervat (binnen de regelgrenzen) toch, of zie ik iets over het hoofd?

En wat is de reden dat bij een mengverdeler (met pomp) deze bij wat hogere watertemperaturen de flow helemaal kan stoppen? Is dit een ander effect als bij een CV ketel, die met (nog) hogere temperatuur verwarmt?

Zie mijn vragen svp als een reden om het te begrijpen! ;)

M.vr.gr. Sander
Je warmtepomp kan maar heel kort z'n warmte kwijt in het buffervat. Met een buffervat van bv 100 liter en een thermisch vermogen van 5000 W duurt het zo'n 80 sec om het vat 1 graad op te warmen. Als het water in jouw geval bv al dik 40 graden is dan is uit te rekenen hoe lang je warmte in dat vat kunt pompen voor de WP op de top van z'n hysterese uitschakelt, Ik gok dat het na hooguit 10 minuten tot een kwartiertje wel op is.

Het open laten van minstens 1 radiator is voor de pomp van het buffervat naar je vloer en radiatoren. Die moet het water immers ook kwijte kunnen.

Het hele idee achter de mengverdeler is tweeledig, voorkomen dat je op sokken of blote voeten het gevoel krijgt op het strand loopt tijdens een hittegolf. en (belangrijkste) dat de vloer heel blijft. De meeste vloeren kunnen niet goed tegen heet water.
Daarom mengt de verdeler pomp het binnenkomende (warme water direct met koeler water uit de vloer zodat er minder warm water de vloer in gaat. Brandt een CV ketel langer dan zal langzaamaan het binnekomende water steeds verder opwarmen en willen mengen met het water uit de vloer wat ook al warmer wordt. En daarvoor hebben mengverdelers een thermostaatkraan. Die knijpt op een gegeven moment af zodat de toevoer naar de vloer stopt. Als je geen andere afgiftepunten hebt zal het water door de bypass teruggaan naar de ketel en slaat ie af op z'n ketelthermostaat.

Als de thermostaatkraan van de vvw bij jou al begint te knijpen voordat de kamer op temperatuur is en er ook amper radiatoren open staan kan de WP dus z'n warmte niet kwijt, en schakelt uiteindelijk af doordat de watertemperatuur over de ingestelde max van de hysterese schiet. Meest logisch lijkt me dan de temperatuur te verlagen zodat je die energie wel in de vloer kwijt kunt.

Een van mijn belangrijkste lessen voor mij was dat ik met de WP anders moest gaan stoken. Nu houd ik alle kamers binnen m'n isolatie schil redelijk op temperatuur. De reden is dat die niet meer even in korte tijd kan opwarmen (en binnen de isolatieschil warmen verwarmde kamers de niet gestookte kamers ernaast of erboven toch ook wel wat op). Voorheen was het vaak naar behoefte de radiator open zetten. Vond het ook best verassend dat ik de boel ook met krappere radiatoren redelijk op temperatuur hield.
De zin: "Met een CV verwarm je je huis, met een WP houd je je huis warm" vind ik heel treffend om de verandering te beschrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:35
Goedenavond allen, ook hier is het stookseizoen weer begonnen. Vanmorgen de wp (9 kW 1 fase) weer opgestart. Door een mismatch in de settings van de WP i.c.m. HA liep de gewenste watertemperatuur gestaag op met de actuele temperatuur (regeling stond op water) Met onderstaand plaatje als resultaat Goed te zien is dat de COP behoorlijk inkakt als je zo rond de 50 graden zou willen gaan stoken. 't Is natuurlijk wijd en zijd bekend, maar zo'n grafiekje is toch wel aardig illustratief. Ik dacht, ach, ik deel het hier even op het forum. Vooral voor de radiatorstokers onder ons (waarvan ik er één ben) :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3Ju_f5WyuAB42n5PBfJRete4IM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Za4lbYCnI2I023e2Bj19Wqnd.png?f=fotoalbum_large
Jammer dat de zomer nu echt voorbij is, maar wel weer leuk om de WP verder te kunnen tweaken. :*)

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:47
tebogo schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:18:
Ik dacht dat setting de flow voor deze de temperatuur instelde |:( |:(
Maar is dus l/min? Zoals in onderstaande aangegeven dus tussen 17 en 47 l/min

Dus tussen 17 en [Afbeelding]
Pixal schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:25:
Bij mij ook, maar ik vind niet dat het helemaal mijn schuld is.

Ik heb de thermostaat in het Nederlands staan (doe ik vaak met apparaten waar vrouw en kinderen ook iets mee moeten kunnen). En ik heb de koeling niet ingeschakeld, dus als ik naar dat schermpje ga staat er:

WARMTE
25

Dus met die instelling heb ik nooit iets gedaan want leek me niet interessant voor mij. Ga ik nu even mee proberen of dit misschien de gouden combi is met mijn andere instellingen |:(
Ik snap de verwarring inderdaad.

Fixed flow ben ik zelf gaan gebruiken om een stukje "fuzzy" uit de fuzzy logic te halen.

Bij mijn split unit kan ik kiezen voor 3 ventilator snelheden, hier viel het mij op dat bij een lagere ventilatie snelheid de inverter tevens een lager vermogen ging draaien (de unit paste zich aan de hand van het ingestelde afgifte profiel) Dit heb ik simpelweg toegepast op de wp :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Casper de Boer schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:30:
[...]

[...]

Ik snap de verwarring inderdaad.

Fixed flow ben ik zelf gaan gebruiken om een stukje "fuzzy" uit de fuzzy logic te halen.

Bij mijn split unit kan ik kiezen voor 3 ventilator snelheden, hier viel het mij op dat bij een lagere ventilatie snelheid de inverter tevens een lager vermogen ging draaien (de unit paste zich aan de hand van het ingestelde afgifte profiel) Dit heb ik simpelweg toegepast op de wp :)
Ik heb sinds enkele weken een FCU en zie dat gedrag idd ook. Meer fanspeed = hoger delta = wp harder draaien. NOG een parameter die ik moet temmen 8)7

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-09 16:44

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Hallo Tweakers,

Ik ben nieuw hier en lees, vanaf de installatie en ingebruikstelling op 6 september van mijn Therma V R32 Split 5,5 kW warmtepomp, al de berichten die in dit topic geplaatst zijn. Sinds afgelopen week heb ik alles gelezen en heb nogmaals gezocht op bepaalde onderwerpen die mij niet duidelijk zijn.
De gebruikers- en installatie handleidingen zijn ver van compleet, er staan zelf veel fouten in, zoals verkeerde teksten en afbeeldingen bij enkele instel onderdelen, maar door veel te lezen en op de WP uit te proberen, ben ik een heel eind gekomen.

Toen ik de WP de eerste keer inschakelde en alle instellingen gewijzigd heb, volgens de gedachte die ik erover had, ging de WP alleen maar pendelen. Hij gaat dan ongeveer 7 minuten verwarmen in kleine stapjes tot aan zijn maximum en stopt dan. Na 6 minuten begint dit weer opnieuw.
Op dit topic werd geadviseerd om de Auto mode (AI) te gebruiken, maar dan negeert de WP alle kamerverwarming instellingen en gaat ongeveer 6 minuten verwarmen tot zijn max en stopt dan 6 minuten. Dit gaat dan zo 5 keer in het uur.
Nu heb ik elders gelezen, dat een WP maar 3 keer per uur mag inschakelen en op een andere site dat dit 6, of zelfs 10 keer per uur mag zijn, voor minder slijtage en een lange levensduur van de compressor. Ik heb toen gezocht naar instellingen, om dit aantal starts te verminderen. De WP staat nu ingesteld, dat hij nu nog maar 2 keer per uur start.
Ik heb ook de WP op Stille Mode gezet, omdat hij tijdens pendelen op vol vermogen draait en zo minder lawaai maakt.

Als na de start de temperatuur en het verbruik hard oplopen, heb ik ook gezien dat de WP-pomp oploopt naar zijn maximale stroming, bij mijn WP ongeveer 24,8 LPM. Dit kan ik zien omdat ik de capaciteit heb verlaagd naar 50% (komt overeen met 15 LPM). Ik heb dit gedaan, omdat ik mijn radiatoren heb ingeregeld en deze zo klein zijn, dat een stroming van 1 LPM geadviseerd wordt voor een goede warmteafgifte.

Ik heb op dit topic ook gelezen, dat het pendelen gebeurd, omdat de WP zijn warmte niet kwijt kan. Nu heb ik alle radiatoren altijd helemaal open gehad, waardoor de temperatuur van het retour cv water (invoer) bij een WP start 5 graden kouder is, dan het aanvoer cv water (uitvoer).
Nu dacht ik opeens, misschien wordt niet de temperatuur bedoelt, maar het warmte vermogen. Ik ben toen alle radiatoren gaan inregelen, zo goed als het ging in die 7 minuten. Het pendelen bleef tot ik een keer een hogere temperatuur heb ingesteld, want tijdens de ingebruikstelling werkte de WP ook goed, tenminste zo ver ik dat toen kon weten. Ik ben toen de insteltemperatuur in stapjes gaan verhogen. Met kamerverwarming ingesteld volgens Temp.Uitvoer kwam ik op een insteltemperatuur van 28 graden uit, waarop de WP bleef werken. Nu kon ik de radiatoren nog iets beter instellen. Bij mijn kleine radiatoren en de vloerverwarming haal ik nu een deltaT van 2 tot 3 graden. De WP is afgelopen woensdag (bij Temp.Uitvoer) en donderdag (bij Temp.Invoer) ongeveer 5 en een half uur blijven draaien, waarbij (na 20 min) in kleine stapjes werd teruggeregeld, dus eindelijk modulerend.
De kamerverwarming op Temp.Invoer vind ik er wat rustiger uitzien. Ik gebruik dit vandaag weer en ook de Stille mode weer aan.

Wat mij nog niet duidelijk is, is waarom en onder welke voorwaarden de WP stopt. Ik weet dat de WP start op de ingestelde temperatuur minus de hysterese, maar ik ben er nog niet achter wanneer de WP stopt. Ik dacht eerst dat dit gebeurde op een bepaalde deltaT van 5 graden, maar dat blijkt niet altijd zo te zijn. Ik heb al een deltaT van 7 graden gezien. De ingestelde temperatuur plus de hysterese is het in ieder geval niet, want daar gaat de WP ver overheen.

Nu is een vraag die ik mij stel, hoe vaak mag een WP stoppen? Hoe vaak stopt de WP bij jullie, of wat vindt LG als een normaal bedrijf van de WP, moet je dan denken aan 6 stops per dag, of meer, of minder?

Dank je voor het lezen van mijn bericht, meer info over mijn Therma V split en mijn gegevens, heb ik verzamelt op dit web adres https://phein.nl/LG/

Groet Peter

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
De wp stopt op ingestelde temperatuur + hysterese thermo off.
Eigenlijk geldt vrijwel altijd: zet de hysterese voor de thermo off op +4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik heb dus ingesteld 25 graden en hysterese -3/+3 (kamerverwarming op Invoer).
De WP start bij, of lager dan 22 graden.
Bij de start loopt de temperatuur op tot 34 graden uitvoer en 30 graden invoer (dit omdat de WP-pomp harder gaat lopen dan de externe pomp en het warme water dan via het buffervat terug gaat).
De WP blijft gewoon doorlopen en stopt dan niet.

Sorry hier nog niet vermeld, maar ik stuur alleen op water (WP binnenunit hangt op zolder met RMC)

[ Voor 16% gewijzigd door PeteSplit op 20-10-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:46
Ik ben begonnen met stoken met mijn nieuwe LG WP.

Maar ik zou graag meer inzicht hebben in wat de WP nu precies aan het doen is. Ik begrijp dat ik om meer inzicht te kunnen krijgen ik een MODBUS nodig heb. Ik hier het topic door zitten spitten en daar staat zoveel info in dat het mij duizelt.

Zou iemand mij kunnen de eerste stappen uit willen leggen zoals waar ik kan beginnen, welke hardware en software heb ik hier voor nodig?

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
PeteSplit schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:57:
Ik heb dus ingesteld 25 graden en hysterese -3/+3 (kamerverwarming op Invoer).
De WP start bij, of lager dan 22 graden.
Bij de start loopt de temperatuur op tot 34 graden uitvoer en 30 graden invoer (dit omdat de WP-pomp harder gaat lopen dan de externe pomp en het warme water dan via het buffervat terug gaat).
De WP blijft gewoon doorlopen en stopt dan niet.
Sturen op lucht met hysterese -3 zal gaan tegenvallen gok ik zo.
En wil je het serieus 25 graden binnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

paQ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:23:
[...]

Sturen op lucht met hysterese -3 zal gaan tegenvallen gok ik zo.
En wil je het serieus 25 graden binnen hebben?
Ik stuur alleen op water (WP binnenunit met RMC hangt op zolder).

Tegen het pendelen blijkt de WP een hogere tempratuur nodig te hebben.
Ik heb vloerverwarming en wil niet boven de 30 graden van het water komen, vloer is dan 25 graden door het moduleren. Temperatuur in de woonkamer is nu ongeveer 21 graden.
Op zolder geeft de RMC 20,5 graden aan, maar dat komt door de WP die straalt de warmte uit en de temperatuur is daardoor wat onbetrouwbaar..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gUj3i0CnbcC4T5AOFFskLolzos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPi4Uvc16cAILqtSe9zzOcL5.jpg?f=fotoalbum_large

In en uitgaand water temperatuur vloerverwarming verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KayqUSy8actKyHmYiKkJREmcdxY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NXop30Sdh5oQH7kbvEPaEYt0.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door PeteSplit op 20-10-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
PeteSplit schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:40:
[...]

Ik stuur alleen op water (WP binnenunit met RMC hangt op zolder).

Tegen het pendelen blijkt de WP een hogere tempratuur nodig te hebben.
Ik heb vloerverwarming en wil niet boven de 30 graden van het water komen, vloer is dan 25 graden door het moduleren. Temperatuur in de woonkamer is nu ongeveer 21 graden.
Op zolder geeft de RMC 20,5 graden aan, maar dat komt door de WP die straalt de warmte uit en de temperatuur is daardoor wat onbetrouwbaar..

[Afbeelding]
Je sprak van “kamerverwarming op invoer. “
Dat klinkt dan wat verwarrend.

Als je RMC op zolder hangt is het mi zeer zinvol zsm tot een goeie stooklijn te komen met de juiste hysterese aan de linkerkant.

Bijv:
-2/+4

Buiten -10 / 32 gr
Buiten +15 / 25 gr

Dan kun je hem gewoon op AI zetten, al dan niet “aangestuurd” door je kamerthermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

paQ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:57:
[...]

Je sprak van “kamerverwarming op invoer. “
Dat klinkt dan wat verwarrend.

Als je RMC op zolder hangt is het mi zeer zinvol zsm tot een goeie stooklijn te komen met de juiste hysterese aan de linkerkant.

Bijv:
-2/+4

Buiten -10 / 32 gr
Buiten +15 / 25 gr

Dan kun je hem gewoon op AI zetten, al dan niet “aangestuurd” door je kamerthermostaat.
Ja, ik heb al de reacties gelezen en er ontstaat wat onduidelijkheid, over de taal en de vertaling van de LG handleidingen. Ik heb geprobeerd de benaming van de nederlandse handleiding te gebruiken.
kamerverwarming op invoer = room heating > heating temp. setting > inlet
Ik had dit vermeld omdat Uitvoer temp. wordt aanbevolen.

Ik heb nu als eerste stap ingesteld op warmte (van Heat / Cool / Auto) en daar de instellingen aangepast en ik ben nu blij dat de WP loopt zonder te stoppen en meer dan 5 uur.
Volgende stap wordt Auto.
Na installatie in september heb ik de koel / Cool functie gebruikt tijdens de regionale hitte golf en dat ging goed zonder iets aan de kamer/water koeling (water cooling) instellingen te wijzigen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ah zo!

In dat geval: warmwater op invoer kan handig zijn als je bijv een grote inhoud hebt, en zeker wilt zijn dat de laatste afgevers voldoende warm water krijgen, andersom betekent dat ook dat alles aan het begin dus meer warmte dan dat krijgt. Zoals nu dus 30 graden. Dat klinkt als veel met deze temperaturen overigens, maar hangt ook erg af van je afgiftesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
ik gebruik het script van @Devil alles werkt na behoren.
ik mis alleen de optie om de gewenste temperatuur in te stellen van de kamer thermostaat. is dit mogelijk via modbus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Simply_jeroen schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:42:
ik mis alleen de optie om de gewenste temperatuur in te stellen van de kamer thermostaat. is dit mogelijk via modbus?
Als ik naar de input registers kijk lijkt het mogelijk, register 40004 lijkt input voor de gewenste kamer temperatuur. Neem aan dat de RMC gebruikt moet worden voor het meten van de kamer temperatuur.

Wil zelf op die manier binnekort ook es gaan experimteren. Heb tot nu toe een externe thermostaat gebruikt Bij mij draait dezelfde ESP code tot volle trevedenheid. Gebruik een aparte KWh meter met modbus. Om deze uit te lezen heb ik de code iets uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:31
wfveennl schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:49:
Ik ben begonnen met stoken met mijn nieuwe LG WP.

Maar ik zou graag meer inzicht hebben in wat de WP nu precies aan het doen is. Ik begrijp dat ik om meer inzicht te kunnen krijgen ik een MODBUS nodig heb. Ik hier het topic door zitten spitten en daar staat zoveel info in dat het mij duizelt.

Zou iemand mij kunnen de eerste stappen uit willen leggen zoals waar ik kan beginnen, welke hardware en software heb ik hier voor nodig?
Bekijk dit maar eens
Jojan265 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Waveshare Industrial Serial Server - RS485 to PoE Ethernet Module

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs90
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-08 20:36
Het viel mij op dat ik tijdens het sturen van een kamertemperatuur (welke ik nog niet had gebruikt en daarom op 0 had gezet) dat de gelezen kamertemperatuur (het 3xxxx register) ook 0 graden werd. Ik had wel een heartbeat op de gestuurde kamertemperatuur gezet. Misschien dat de RMC dat niet leuk vindt. Na de heartbeat te verwijderen en de WP spanningsloos te maken kwam de gelezen kamertemperatuur wel weer goed in beeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05:09
paQ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:57:
[...]

Ik heb sinds enkele weken een FCU en zie dat gedrag idd ook. Meer fanspeed = hoger delta = wp harder draaien. NOG een parameter die ik moet temmen 8)7
Dan kan toch dus gwn je stooklijn omlaag?

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
SalexSun schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:10:
[...]

Niet helemaal, het lijkt er op dat de wp dan alsnog met te veel vermogen probeert die lagere temperatuur te halen. Door de afgiftestroom te verlagen en vast te zetten dwing je de wp zijn vermogen omlaag te doen (hij meet immers dat hij niet meer vermogen kwijt kan) althans, dat is mijn theorie :)

Het pompvermogen aanpassen doet in de basis hetzelfde, probleem hierbij is dat variabelen zoals een regelaar of thermostaat er voor zorgen dat het debiet nog steeds wisselt nagelang de weerstand in het systeem. Een "fixed Flow" lost dit probleem op.

Helaas wel alleen mogelijk op de generatie 4 modellen omdat deze een flow meter hebben. (Generatie 5 neem ik aan ook maar die heeft nog niemand in het wild gespot volgens mij...)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
SCG schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:11:

Ja heb ik inderdaad; Met de delta T en de flow die de circulatiepomp aangeeft kan ik ongeveer uitrekenen wat het afgegeven vermogen aan de vloer is. Dat zat op zo'n 5 kW toen de vloer nog koud was (bypass bij de vvw verdeler is dichtgedraaid, maar ik weet niet hoeveel debiet er dan toch nog via de bypass loopt, maar vermoed dat het niet heel veel zal zijn (max. 20%)
Ik bedoel dat je aan de thermostaat kan aflezen welke temperatuur je van de wp nog binnen krijgt bij je verdeler.
Hoe doe jij de aansturing van de warmtepomp? Via een externe thermostaat?? Ik wil, om de potentiële problemen met de aansturing vanuit de Honeywell Evohome te voorkomen, in ieder geval testen door de Evohome alleen te gebruiken om de zones te bedienen. de WP houdt dan het boilervat op temperatuur, zolang de WP aanstaat. en wordt dus niet apart aangestuurd. Dit in ieder geval tijdelijk.
Ik gebruik alleen mijn rmc voor de aansturing van de wp, geen extra pomp er tussen. Ik denk dat een groot verschil de functie van jouw vat is. Bij mij werkt deze om het volume te vergroten om de opstart kwijt te kunnen en de tijd te verlengen totdat de onderste hysterese is behaald. Bij jouw systeem verwarmd de wp het vat en regel je met een 2de regeling het verwarmingssysteem van je woning.
Heb jij deze radiatoren altijd open staan? Dan heb je altijd aardig wat vermogen om af te geven
Ja, het buffervat, handdoek radiator, radiator garage en luchtverwarmer staan altijd open.
Die zien er uit als mooie runs!
Dankjewel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16-09 10:32
(Origineel in het Duits hieronder)

Hallo,
een klein lichtpuntje met het 9KW monoblock van LG:
Vandaag ben ik overgeschakeld van constant pompen naar delta-T-methode, waarbij ik de VL-temps (auto-seizoen) telkens met 2k heb verhoogd.
Systeemconfiguratie: LG Therma V 9kw op een hydraulische afscheider, daarachter 2 verwarmingscircuits. Ik krijg de waarden via Modbus en Node Red.

Bovenste diagram:
Oranje: Uitlaattemperatuur WP
Donkergroen: Inlaattemperatuur WP
Lichtgroen: Temperatuur VL

Je kunt zien dat de HP na de nachtelijke uitschakeling maar heel kort opstart ondanks de warme buitentemperaturen en meteen weer omlaag moduleert. De spelbreker hier was de thermische pasta op de sensoren en de extra isolatie. Als de pomp permanent draait, komen de sensoren exact overeen met de tiende; daarvoor waren er aanzienlijke afwijkingen. Het opstarten was dienovereenkomstig onnauwkeurig.
Rond 9.30 uur kun je een oranje piek zien. Dit betekent dat de uitlaatgastemperatuur een sprong maakt.
In het onderste diagram zie je een plotselinge toename van de compressor tot 40 Hz, het maximum in de stille modus.
Deze neemt echter onmiddellijk weer af en verstoort de watertemperaturen nauwelijks. Het onderste diagram toont ook de andere meetwaarden zoals druk, verdampertemperatuur enz. Allemaal onopvallend. Het lijkt erop dat de LG af en toe de compressor opvoert en "doorblaast".

Als dit was gebeurd bij "constante pompopbrengst", zou de VL lange tijd omhoog zijn geschoten en misschien het bovenste uitschakelpunt hebben overschreden. Maar het geheel herstelde zich omdat de pomp niet meteen meeging.

Over het geheel genomen is het veel rustiger en constanter met delta-T. De systeemtemperatuur klimt echter vrij hoog in de overgangsperiode wanneer er geen warmte wordt afgenomen. Ik moet hier nog een verstandig cyclusgedrag vinden. In ieder geval is het bij een buitentemperatuur van >10°C zinvol om de pomp 's nachts uit te schakelen.

De "optimale pompmodus" heeft voor mij nooit echt gewerkt. Op de een of andere manier faalt de logica daar als de spreiding in de overgangsperiode minder dan 5K is. De pomp blijft op minimum en regelt pas correct als de 5K is bereikt, wat meestal nooit het geval is.

--------------

Hallo,
ein kleiner Lichtblick mit der 9KW Monoblock von LG:
Heute habe ich von konstanter Pumpleistung auf delta-T Methode umgestellt, dabei die VL-Temps (Auto-Season) jeweils um 2k erhöht.
Systemkonfiguration: LG Therma V 9kw an einer hydraulischen Weiche, dahinter 2 Heizkreise. Die Werte hole ich per Modbus und Node Red.
Oberes Diagramm:
Orange: Auslasstemperatur WP
Dunkelgrün: Einlasstemperatur WP
Hellgrün: Weiche VL Temperatur
Man sieht, dass nach der Nachtabschaltung die WP nur sehr kurz hochfährt trotz der warmen Außentemperaturen und sofort herunter moduliert. Der Gamechanger war hier die Wärmeleitpaste an den Sensoren und die zusätzliche Isolierung. Wenn die Pumpe dauerhaft läuft, stimmen die Sensoren auf das Zehntel exakt überein, vorher gab es erhebliche Abweichungen. Entsprechend unpräzise das Hochfahren.
Gegen 9.30Uhr sieht man einen orangen Peak. D.h. die Auslasstemperatur springt sprunghaft an.
Im unteren Diagramm sieht man da zu der Zeit einen sprunghaften Anstieg des Kompressors auf 40hz, das maximale im Silent Modus.
Er geht aber sofort wieder zurück und stört kaum die Wassertemperaturen. Im unteren Diagramm sind auch die sonstigen Metriken wie die Drücke, Verdampfertemperaturen etc. Alles unauffällig. Es scheint so, dass die LG ab und an einfach den Kompressor hochfährt und "durchbläst".
Wäre dies bei "konstanter Pumpenleistung" geschehen, wäre da der VL über lange Zeit nach oben geschnellt und hätte vielleicht den oberen Abschaltpunkt überschritten. So hat sich das ganze aber wieder gefangen da die Pumpe nicht sofort mitgegangen ist.
Insgesamt ist es mit delta-T viel ruhiger und konstanter. Jedoch klettert die Systemtemperatur in der Übergangszeit ziemlich weit hoch wenn keine Wärme abgenommen wird. Hier muss ich noch ein vernünftiges Taktverhalten finden. Jedenfalls ist es bei >10°C Außentemperatur sinnvoll, eine Nachtabschaltung zu machen.
Der "optimale Pumpenmodus" hat bei mir noch nie wirklich geklappt. Irgendwie versagt dort die Logik wenn die Spreizung in der Übergangszeit kleiner 5K ist. Die Pumpe bleibt auf Minimum und regelt erst korrekt wenn die 5K erreicht sind, was meist nie der Fall ist.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KdoMheFjbqVaUuYNmZqo_46R58=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l7Uj6T75swaYifVZmDLnlKsG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
[...]

Nee, want die hangt in de gang.

Ik ga eerst kijken hoe het lukt met waterzijdig inregelen van de flow op de FCU.
Heb nu een weekje 4l door de FCU gedaan en 11,5 door de vvw. Maar dat lijkt nog niet de juiste combi.

Ik ga naar 2.5 in de FCU en 12 in de vvw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marko86
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-07-2024
Goedenavond,

Vorige week bij mijn moeder een LG Therma 5kw geplaatst icm een open verdeler en een buffervat van 40liter. Het moet een woonkamer van ca 50m2 warm houden. Betreft een recent gerenoveerde woning met alles Hr++, spouwisolatie en vloerisolatie

Nu heb ik zelf vorig jaar thuis een 9 kw geplaatst en afgesteld met tips van hier, dus een groot deel van deze instellingen heb ik ook weer gebruikt. Ik weet dat het een ander huis is en heb daarom de stooklijn hoger gezet.

Nu liep hij gisteren mooi constant met opgenomen vermogen van ca 400watt, en runs van een paar uur. Alleen vandaag springt aan voor een paar minuten (opgenomen vermogen 500-1.000 watt) en springt hij weer uit. dit doet hij ca elke 25 minuten

Hij lijkt dus direct tegen de hysteresis aan te lopen, maar dat zou niet moeten kunnen. Het probleem is dat het huis nu afkoelt naar 19,5 terwijl de target 21 graden is. Ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie, dus mijn vraag is hebben jullie tips, wat kan ik testen. Ik wil namelijk niet alles tegelijk aanpassen. De huidige instellingen zijn:

Water sturen op uitvoer
Sturing op lucht water
Stille modus aan
Hysteresis water -2.0 / 4.0
Hysteresis lucht -0,5 / 1,5
pomp insteling verwarming 1 aan 15 uit
pomp op optimaal debit

Target temp water -15 / 40 graden 17 / 23 graden
Target temp lucht 21 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Je stookt met stooklijn, dan via Auto (AI) ?
Je hebt geen stooklijn ingesteld voor de lucht temp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko86
  • Laatst online: 25-07-2024
Ja klopt middels ai (0). Lucht heb ik op 21 staan in de veronderstelling dat dit hem afkapt als hij 22 graden wordt maar, ik weet niet of dit een juiste aanname is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik ben sinds een week aan het stoken op Warmte, dus nog geen stooklijn gebruikt.

Wat ik gelezen heb is, als je op lucht wilt sturen met stooklijn. Stel je dus een stooklijn in voor lucht en zet je de watertemperatuur in de functie instelling op auto (zie gebruikershandleiding)

citaat
Instelling watertemperatuur
Als u kiest voor de regeling van de lucht + watertemperatuur, wordt deze optie weergegeven op
het scherm met de functie-instelling. Het is de functie om de bovengrens van de watertemperatuur in te stellen terwijl de eenheid wordt geregeld op basis van de kamertemperatuur.

Misschien helpt dat.

Het staat bij mij dus op warmte, wat ik daarbij gemerkt heb deze dagen, dat je de temperatuur iets hoger moet instellen om pendelen te voorkomen.
Mischien helpt het om AI +1 in te stellen, maar met stooklijn voor lucht.

succes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aISodTy4AY_hsa8-E4d8AAQ1FV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCuUMcFUTGhCePtT42lXHFQt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door PeteSplit op 22-10-2023 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buckie48
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-01 18:38
Ik heb mijn 9KW in sept geinstalleerd en nu bezig met integratie op Home Assistent.
Hiervoor gebruik ik de Elfin EW11 met een kabel lengte van ca. 12 mtr naar de Warmtepomp. Ik krijg alleen nog niet alle waarde binnen.

Heeft iemand dit ook al eerder ervaren en wat doe ik fout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMbL5SNPwFm1uZGeuj9RJeTOTgg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BbvCF01YVyKp74bO0CE4WamJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 14:51
Hallo allemaal.

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een warmtepomp.
Nu kwam ik via via uit bij lg maar heb al zoveel verschillende meningen gehoord betreft warmtepompen. Wij hebben op dit moment nauwlijks tot geen ruimte om een buffervat te plaatsen dus voor nu is een grote koelkast incl buiten unit geen oplossing. Wij verwarmen nu ons huis met een Remeha avanta hr ketel op gas maar willen toch gaan kijken of daar wat in te verduurzamen is met oog op de toekomst.
Ons gas verbruik lag vorige jaar op 540m3
En we zitten vanaf maart dit jaar nu rond de 250 m3 aan gasverbruik tot vandaag. Dit is voor 4 personen waar gewoon elke dag 4 x gedoucht word. Koken doen we al op inductie en de kachel hier is eigenlijk standaard ingesteld op 19 graden. Nu is de vraag ik zie dat een monoblock enkel de buitenunit betreft maar is hier in de toekomst ook de warmwatervoorziening aan vast te knopen dmv een buffervat of dergelijke ?

Wat ik goed begrijp is dat ik deze monoblock op dak kan plaatsen deze word aangesloten op mijn bestaande cv leidingen en dit kan voor op dit moment gewoon in een hybride opstelling aangesloten worden dus ?
Ik ben van plan ooit eens de schuine kap boven de trap te gaan verwijderen en hier kan ik dan wel eventueel ruimte gaan creëren voor een buffervat. Maar heb hier op dit moment nog geen tijd en ruimte voor dus als ik dan bijvoorbeeld alvast mijn warmte kan gaan opwekken met een monoblock heb ik dat natuurlijk al gewonnen.

Hebben ook zitten kijken naar een Quatt maar hiermee kan ik straks uiteindelijk nog niet van het gas af en blijft ik nog met een losse wpb zitten.

Als ik gelijk over kan naar all-e en voor dit moment nog hybrida kan zou dat een perfecte oplossing zijn uiteraard.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

camel1987 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:46:
Hallo allemaal.

Nu kwam ik via via uit bij lg maar heb al zoveel verschillende meningen gehoord betreft warmtepompen. Wij hebben op dit moment nauwlijks tot geen ruimte om een buffervat te plaatsen dus voor nu is een grote koelkast incl buiten unit geen oplossing. Wij verwarmen nu ons huis met een Remeha avanta hr ketel op gas maar willen toch gaan kijken of daar wat in te verduurzamen is met oog op de toekomst.
LG heeft heel veel mogelijkheden, ook achteraf te installeren. Onder dit topic vind je veel tweakers die de LG zelf uitlezen en besturen. Veel is dus afhankelijk hoe technisch je bent, voor mij is het nog wat abacadabra en heb gekozen voor een hele simple start.

Je hebt het over een buffervat. Bij een warmtepomp wordt vaak geadviseerd een buffervat te plaatsen, hierin zit een hoeveelheid CV water. Als je bedoelt warm drinkwater, ofwel sanitair warm water SWW, dan kun je ook een SWW boilervat met de warmtepomp combineren.

Aansluitvoorbeelden kun je vinden op:
https://www.lgklimaat.nl/...andleiding-whitepaper.pdf

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
PeteSplit schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:55:
[...]
voor mij is het nog wat abacadabra en heb gekozen voor een hele simple start.
Voor mij ook ben dus totaal niet technisch gezien dit soort spul en wil het ook zo simpel mogelijk houden.
Waar heb jij voor gekozen als simpele start als ik vragen mag ?

Wil namelijk wel gelijk goed de keus maken en niet over 2 3 jaar weer moeten investeren in iets wat toch niet goed was natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

camel1987 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:02:
[...]

Voor mij ook ben dus totaal niet technisch gezien dit soort spul en wil het ook zo simpel mogelijk houden.
Waar heb jij voor gekozen als simpele start als ik vragen mag ?

Wil namelijk wel gelijk goed de keus maken en niet over 2 3 jaar weer moeten investeren in iets wat toch niet goed was natuurlijk.
Ik heb gekozen voor een split systeem, waarbij de binnen-unit op de plaats gekomen is van de HR-ketel.
Voor het sanitair warmwater heb ik gekozen voor een simpele warmtepomp boiler van een ander merk. Deze werkt dus helemaal zonder gebruik te maken van de LG warmtepomp.

Hiervoor heb ik dus wat meer ruimte nodig bij de HR-ketel (de LG binnen-unit is wat groter) en voor de warmwaterboiler heb je dan ook ruimte nodig om deze in de buurt van een water en afvoer te kunnen plaatsen. Ik had op zolder ook een bestaande wastafel aansluiting waarop ik de boiler heb kunnen plaatsen.
Beide heb ik laten installeren door een "installateur".
Ik had vooraf al gekeken wat voor aansluitingen nodig waren (elektriciteit/cv waterleidingen/koelleidingen van buiten naar binnen). Voor mijn split systeem heb ik twee elektriciteit groepen nodig. Voor zwaardere modellen kun je ook kiezen voor een drie fase model.

De LG warmtepomp kan voor laag temperatuur als voor hoog temperatuur gebruikt worden (max temperatuur ongeveer 58 graden). Zelf gebruik ik de lage temperatuur van ongeveer 30 graden, voor de vloerverwarming die ik al had bij de HR-ketel. Ook gebruik ik de oude radiatoren nog (zijn dubbele plaatradiatoren met convectorplaat, model T22).

Zelf ben ik deze week bezig de warmtepomp "in te regelen", ofwel alle instellingen zo goed mogelijk te laten werken voor mijn situatie en met het beste comfort (dit omdat dat het beste kan bij wat kouder weer).

Totaal ben ik twee jaar bezig geweest om alle info te verzamelen, over te gaan naar elektrisch koken en warm sanitair water en nu sinds september een warmtepomp voor de verwarming van het huis.

De afgelopen twee winters ben ik met electrische kacheltjes bezig geweest om te bepalen hoeveel kW mijn warmtepomp moet zijn. Er bestaat een koevlaas formule om te bepalen hoeveel kW je ongeveer nodig hebt. Dit is het aantal m3 gas vermenigvuldigd met 0,00485. Met 540 m3 kom je dan op 2,5 kW. Je zou dus genoeg kunnen hebben aan een 4 of 5,5 kW LG monoblok / split.

Ik ben dus helemaal over op electriciteit en heb de gas aansluiting laten verwijderen. Als je kiest voor hybride is de LG ook te gebruiken, dus ook als je later van het gas af wil.

Over LG:
Er bestaan heel veel modellen en series. Deze worden aangeduid met een product code. Ik heb een split systeem van 5,5 kW, koelmiddel is R32 en ik heb de laatste versie 4.
Mijn productcode is dan: HU 051 MR U44.
U is buiten unit split / 5 is kW / 1 is een fase / M is voor west europa / R is R32 / U4 is model uitvoering / 4 is versie 4 (laatste nieuwe versie).

[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 22-10-2023 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
camel1987 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:46:
Hallo allemaal.

Ons gas verbruik lag vorige jaar op 540m3
En we zitten vanaf maart dit jaar nu rond de 250 m3 aan gasverbruik tot vandaag. Dit is voor 4 personen waar gewoon elke dag 4 x gedoucht word. Koken doen we al op inductie en de kachel hier is eigenlijk standaard ingesteld op 19 graden. Nu is de vraag ik zie dat een monoblock enkel de buitenunit betreft maar is hier in de toekomst ook de warmwatervoorziening aan vast te knopen dmv een buffervat of dergelijke ?

Wat ik goed begrijp is dat ik deze monoblock op dak kan plaatsen deze word aangesloten op mijn bestaande cv leidingen en dit kan voor op dit moment gewoon in een hybride opstelling aangesloten worden dus ?
Ik ben van plan ooit eens de schuine kap boven de trap te gaan verwijderen en hier kan ik dan wel eventueel ruimte gaan creëren voor een buffervat. Maar heb hier op dit moment nog geen tijd en ruimte voor dus als ik dan bijvoorbeeld alvast mijn warmte kan gaan opwekken met een monoblock heb ik dat natuurlijk al gewonnen.

Hebben ook zitten kijken naar een Quatt maar hiermee kan ik straks uiteindelijk nog niet van het gas af en blijft ik nog met een losse wpb zitten.

Als ik gelijk over kan naar all-e en voor dit moment nog hybrida kan zou dat een perfecte oplossing zijn uiteraard.
Met zo'n laag gasverbruik wordt een warmtepomp best wel een uitdaging.Als hier ook nog warm water van af gaat blijft is er bijna geen verbruik voor verwarmen. De kleinste uitvoering van LG is 5 KW en die zal, denk ik, ook nog te groot zijn. Voordeel van LG is wel dat ze ver terug kunnen moduleren (10 Hz), maar dan nog kan het lastig zijn om 'm rustig te laten draaien. De reden is dat een WP z'n energie kwijt moet kunnen, als dit niet lukt slaat ie af doordat de watertemperatuur buiten z'n regelbereik komt, oftewel hij gaat pendelen.
Wat voor afgiftesysteem heb? Want je moet de energie ook met lage temperatuur kwijt kunnen. En het volume moet uiteraard groot genoeg zijn voor een warmtepomp, een warmtepomp heeft een minimaal volume nodig om goed te kunnen werken. Haal je dit niet dan kun je beter een (serie) buffervaatje plaatsen.
Verder kun je hier heel veel informatie vinden. Ik zou me zeker heel goed inlezen voor je knopen doorhakt.

Heb je ipv een L/W WP ook een L/L WP (airco) op je lijstje staan?

Voordeel van LG is wel dat bij een monblock geen binneunit nodig is. Voor warm water kun je ook aan een WP boiler denken. Is installatie technisch veel eenvoudiger, alleen wel; om denken dat de water temperatuur een stuk lager is tov warm water uit ene ketel of een gewoen boiler. Volume moet dan vaak wat groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
[...]

Nou, dit soort runs run teken ik voor!
Ben benieuwd hoe dit uitpakt als het wat kouder wordt.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MGL36Dhf/Scherm-afbeelding-2023-10-22-om-11-19-30.png

3l/min naar de FCU, de rest wordt nu verdeeld over de vvw verdelers.
FCU staat op hoogste stand, maar met 26.5 gr water komt daar natuurlijk niet super veel warmte vanaf.

Als ik de FCU op automatisch zet wordt de ThermaV onrustig omdat het delta dan steeds wijzigt.
Het lijkt er op dat ik waterzijdig op de FCU een goede flow moet zien te vinden zodat alles mooi op de stooklijn mee kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkzOuV92KPhOF9KCCi1ZsupjtEQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Imqkxz7ORxHfJKjNQxJkaQZM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
@PeteSplit Ahh Oke jij hebt dus de split variant van de lg. Ik zou zelf wel voor de monoblock gaan omdat het in onze situatie nogal moeilijk word voor op dit moment nog een kast naast onze cv ketel.

Ik ben zelf voor de LG Therma V monoblock warmtepomp HM051MR. U44 deze is in mijn ogen ook zeer aantrekkelijk geprijsd. Dit is dus de u44 en zoals jij aangeeft. Zou dan voor de 5kw versie gaan aangezien dit groot genoeg moet zijn voor ons.

@BernieW wij hebben inderdaad afgelopen jaar maar 540 m3 gas verbruikt ik heb afgelopen jaar een Daikin l/l warmtepomp gehangen op de beneden verdieping en deze heeft vorig jaar veel aan onze warmtebehoefte voldaan.
Ons afgiftesysteem is beneden volledig vloerverwarming als hoofdverwarming 1 radiator op in de badkamer deze is bij ons op de benedenverdieping en 1 radiator op de hoofdslaapkamer welke altijd uit staat.
Onze benedenverdieping waar de vloer warming ligt hart op hart 10 cm is 50m2 en dan het gedeelte waar de badkamer ligt is 11 m2 boven is het 42 m2 welke dus eigenlijk niet verwarmt word dmv radiatoren. (Hier kunnen altijd nog ltv radiatoren geplaatst worden mocht dat nodig zijn.)

Uiteraard willen wij graag gewoon onze vloerverwarming lekker aan hebben aangezien deze warmte met onze ervaring nu een jaar zonder toch wel een comfortabelere warmte is als die van de airco.

Voor het warmwater zat ik zelf te denken als straks de verbouwing aan de trapopgang klaar is hier dan eventueel een buffervat op te plaatsen of toch een wpb te plaatsen hier zitten de water aan en afvoer allemaal bij in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
camel1987 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:28:
@PeteSplit Ahh Oke jij hebt dus de split variant van de lg. Ik zou zelf wel voor de monoblock gaan omdat het in onze situatie nogal moeilijk word voor op dit moment nog een kast naast onze cv ketel.

Ik ben zelf voor de LG Therma V monoblock warmtepomp HM051MR. U44 deze is in mijn ogen ook zeer aantrekkelijk geprijsd. Dit is dus de u44 en zoals jij aangeeft. Zou dan voor de 5kw versie gaan aangezien dit groot genoeg moet zijn voor ons.

@BernieW wij hebben inderdaad afgelopen jaar maar 540 m3 gas verbruikt ik heb afgelopen jaar een Daikin l/l warmtepomp gehangen op de beneden verdieping en deze heeft vorig jaar veel aan onze warmtebehoefte voldaan.
Ons afgiftesysteem is beneden volledig vloerverwarming als hoofdverwarming 1 radiator op in de badkamer deze is bij ons op de benedenverdieping en 1 radiator op de hoofdslaapkamer welke altijd uit staat.
Onze benedenverdieping waar de vloer warming ligt hart op hart 10 cm is 50m2 en dan het gedeelte waar de badkamer ligt is 11 m2 boven is het 42 m2 welke dus eigenlijk niet verwarmt word dmv radiatoren. (Hier kunnen altijd nog ltv radiatoren geplaatst worden mocht dat nodig zijn.)

Uiteraard willen wij graag gewoon onze vloerverwarming lekker aan hebben aangezien deze warmte met onze ervaring nu een jaar zonder toch wel een comfortabelere warmte is als die van de airco.

Voor het warmwater zat ik zelf te denken als straks de verbouwing aan de trapopgang klaar is hier dan eventueel een buffervat op te plaatsen of toch een wpb te plaatsen hier zitten de water aan en afvoer allemaal bij in de buurt.
Wat was je gasverbruik voor je de Daikin had? Misschien dat als uitgangspunt nemen, of een warmteverlies bereking maken ;)
En heb je ook het gasverbuik van een koude winterdag van bv 2021 (laatste winter met echt schaats ijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

camel1987 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:28:
@PeteSplit

@camel1987 Als je pas een jaar een warmtepomp hebt, zou ik deze optimaal benutten. Ik zou geen nieuwe investeringen doen. Je denkt voor het warme water aan het vervangen van de HR-ketel door een SWW-boiler. De HR-ketel is er dan alleen als back-up voor zeer koude dagen. Ik denk dat het aantal m3 dan net als bij mij verder terug loopt. Ik heb de afgelopen twee jaar maar 150 m3 in de winter verbruikt. Daarvoor verbruikte ik 1200 m3.
Het aanhouden van de HR-ketel is wel duur. Heeft de Daikin voldoende vermogen voor een koude winter ? Of kan deze nog uitgebreid worden met een back-up verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
@BernieW voordat we de Daikin hadden was het gasverbruik 1163 m3 maar hier keken we toen nergens na omdat we ook nog een gunstig contract hadden. Dit was 2021 tot 2022.
Nu de gasprijzen zo gingen stijgen en ons contract afliep gingen we natuurlijk wel een beetje opletten en hebben we de thermostaat ook een stukje lager gezet. Ik kan nergens echt een vergelijking maken ook kwa stroom niet aangezien wij sinds vorig jaar ook zonnepanelen hebben laten leggen 10 x 385 wp. Wij hebben nog een oude draaischijf meter dus met homewizzard valt ook niet veel te doen.

@PeteSplit opzich voldeed de airco wel redelijk ja met het koudere weer wel moet hij regelmatig defrosten.Maar wat ik al aangaf willen wij toch wel liever de vloerverwarming benutten aangezien deze warmte toch wel een stuk aangenamer is als de warmte van de airco. Heeft toen een hoop geld gekost en word nu eigenlijk niet benut dus is toch wel zonde en warme voetjes is altijd lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

camel1987 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:52:

@PeteSplit opzich voldeed de airco wel redelijk ja met het koudere weer wel moet hij regelmatig defrosten.Maar wat ik al aangaf willen wij toch wel liever de vloerverwarming benutten aangezien deze warmte toch wel een stuk aangenamer is als de warmte van de airco. Heeft toen een hoop geld gekost en word nu eigenlijk niet benut dus is toch wel zonde en warme voetjes is altijd lekker.
Oh je hebt dus een L/L airco, ik dacht even dat je al hybride was met de Daikin.
Ik heb elektrische kacheltjes gebruikt en wilde ook de vloerverwarming kunnen gebruiken. Ik heb ook nog even naar een Bosch elektrische ketel gekeken, maar ben toch voor een warmtepomp gegaan. Ik gebruik hem nu een paar dagen en omdat ik ook 19 graden gewend was, voelt de 21 graden nu wel warm aan.
De WP is waarschijnlijk voor mij daarom iets te groot, maar 21 graden is ook wel fijn. Bij een WP moet je niet te veel en ook niet te weinig vermogen hebben. 5,5 kW is de kleinste monoblok van LG.
Ik ben met mijn 5,5 kW nu de derde dag vol aan het stoken en het verbruik (met een buiten temp van ongeveer 15 graden) is ongeveer 3 kWh (per dag). Dit valt mij reuze mee, maar de winter moet nog komen ;)

Heb je zonnepanelen en een draaischijfmeter? Bij mij werd na het leggen van de panelen ook de meter vervangen, zodat de teruglevering geregistreerd kan worden (alle draaischijf-meters in NL zouden dit jaar ook vervangen moeten zijn door digitale-meter). Ik vind het wel fijn dan kan ik zien wat ik nu extra verbruik voor de WP. :)

[ Voor 11% gewijzigd door PeteSplit op 22-10-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
@PeteSplit nee het is echt een airco unit van 5kw.
Het is ook inderdaad een stuk aangenamer om de vloerverwarming aan te hebben ipv de airco vandaar dat we ook echt wel willen kijken naar iets om de vloerverwarming lekker aan te hebben. 3kWh per dag aan verbruik voor de wp is netjes. Moet zeggen als de airco aanstaat een hele dag dat ik toch ook wel met het defrosten erbij rond de 5 6 kWh zit. (In de winter)

We hebben inderdaad een brief gekregen vanuit Enexis dat we een nieuwe meter konden krijgen maar heb deze nog kunnen weigeren. En zolang mogelijk behoud ik de oude meter ook op aanraden van verschillende Enexis medewerkers 😅.
Het enige voordeel van de "slimme meter" is dat alles wel lekker inzichtelijk is inderdaad icm homewizzard of dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Buckie48 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:24:
Ik heb mijn 9KW in sept geinstalleerd en nu bezig met integratie op Home Assistent.
Hiervoor gebruik ik de Elfin EW11 met een kabel lengte van ca. 12 mtr naar de Warmtepomp. Ik krijg alleen nog niet alle waarde binnen.

Heeft iemand dit ook al eerder ervaren en wat doe ik fout?

[Afbeelding]
Dat is wel vaag. Het ene wel en het andere niet.
Kun je nergens in een log van hetgeen dat je uitleest? Is er een webportal van het ding?

(welk adres is trouwens die fanspeed?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
camel1987 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:35:
@PeteSplit nee het is echt een airco unit van 5kw.

Het enige voordeel van de "slimme meter" is dat alles wel lekker inzichtelijk is inderdaad icm homewizzard of dergelijke.
Je hebt zover ik weet geen P1 meter nodig om de wifi MID meters van HW (in je groepenkast) gewoon uit te kunnen lezen hoor. Ik durf zelfs te stellen dat die P1 meter voor die toepassing eigenlijk zinloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
paQ schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:48:
[...]

Je hebt zover ik weet geen P1 meter nodig om de wifi MID meters van HW (in je groepenkast) gewoon uit te kunnen lezen hoor. Ik durf zelfs te stellen dat die P1 meter voor die toepassing eigenlijk zinloos is.
Klopt heb 2 MID meters in mijn meterkast verwerkt op de hoofdaansluiting en de zonnepanelen als extra meter maar kan hiermee geen gasverbruik of dergelijke inzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
camel1987 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:51:
[...]

Klopt heb 2 MID meters in mijn meterkast verwerkt op de hoofdaansluiting en de zonnepanelen als extra meter maar kan hiermee geen gasverbruik of dergelijke inzien.
Voor het gasverbruik heb je idd de P1 meter nodig, icm met een slimme meter en slimme gasmeter. Die laatste zit meestal bij de slimme meter.
Maar ook gasverbruik monitoren is useless als je geen gas gebruikt.

Verder snap ik je helemaal hoor. Ik vind airco's om te verwarmen ook echt helemaal ruk, alhoewel ik sindskort dus die FCU in de gang heb hangen. Maar daar ben ik verder toch niet :+
Vvw brengt daarnaast veel eenvoudiger warmte in de massa, en warme voetjes zorgen sneller voor meer comfort.

Maar goed, ik persoonlijk vind 19 graden sowieso niet bepaald behaaglijk te noemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
@paQ blijf nog zolang het kan lekker bij de oude meters ooit komt het er toch wel van dat we over moeten maar heb er nu nog meer voordelen van als nadelen. Opzich is de warmte van de airco wel aangenaam maar zodra je deze uit zet is de warmte ook wel weer zo vertrokken uit de ruimte.
Wat betreft de 19 graden 21 graden en dit dan onder de voeten is natuurlijk altijd beter.

Had nog een vraagje betreft de monoblock deze zou eventueel als we het besluiten te doen op een plat dak moeten komen te staan van een slaapkamer is dit hoorbaar of hoe moet ik dit zien. Onze airco van 5Kw hangt nu aan de slaapkamer van mijn dochter en deze horen we binnen eigenlijk enkel als deze gaat defrosten. Vaker hebben we er geen last van buren ook nog nooit gehoord betreft het geluid dus moet ik dit een beetje met elkaar vergelijken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

camel1987 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:07:
@paQ blijf nog zolang het kan lekker bij de oude meters ooit komt het er toch wel van dat we over moeten maar heb er nu nog meer voordelen van als nadelen. Opzich is de warmte van de airco wel aangenaam maar zodra je deze uit zet is de warmte ook wel weer zo vertrokken uit de ruimte.
Wat betreft de 19 graden 21 graden en dit dan onder de voeten is natuurlijk altijd beter.

Had nog een vraagje betreft de monoblock deze zou eventueel als we het besluiten te doen op een plat dak moeten komen te staan van een slaapkamer is dit hoorbaar of hoe moet ik dit zien. Onze airco van 5Kw hangt nu aan de slaapkamer van mijn dochter en deze horen we binnen eigenlijk enkel als deze gaat defrosten. Vaker hebben we er geen last van buren ook nog nooit gehoord betreft het geluid dus moet ik dit een beetje met elkaar vergelijken ?
Ik heb de LG 5,5 kW buiten hangen en hoor hem niet.
Als de WP koud opstart gaat hij heel snel naar een maximum en na ongeveer 20 minuten gaat hij naar zijn, zeg maar, normale bedrijfsstand en hoor je hem niet meer.
Tijdens deze 20 minuten opstart stijgt het verbruik en het geluid. De ventilator hoor ik niet, maar wel een lichte brom en ik hoor een muzikaal zoem toontje. Beneden op tien meter afstand hoor ik dat niet, alleen als ik er direct naast sta. Het is inderdaad de brom / resonantie waar je op moet letten. Het plat dak moet niet werken als klankkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2dHOqe495-Dv2Iqp3XMJCHmeIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fplg89XF94ek7ygNjoqQ5Ij.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
@PeteSplit bij mij moet hij op een plat dak komen van een aanbouw.
Er is eventueel een geven aanwezig waar hij aangehangen kan worden maar dit is maar minimaal kwa hoogte.
Waarschijnlijk als ik onder de warmtepomp wat rubber tegels leg en deze op bigfoots zet zal de resonatie wel een deel verholpen zijn lijkt mij.
hij moet komen waar het rode vakje getekend is dit zou de mooiste oplossing zijn in ons geval de leidingen moeten naar beneden waar de lichtkoepel zit hier aan de linkerkant kom ik gelijk bij mijn cv leidingen uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEOq5sxOjWYG1eA1E0MPZdRild8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjXrRqtKPASSwS070uypNghs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Er zijn veel plaatsings mogelijkheden, veel te vinden op dit topic, een voorbeeld

https://tweakers.net/i/UG...v444tpWLtj2vjQiX64aFD.jpg

Wat je moet weten is, of het dak 100 kilo kan dragen. Kijk of je er achter kunt komen, hoe de houten balken lopen, zodat je de bigfoots kunt plaatsen boven de balken en niet ertussen. De bigfoots zijn al van rubber, dus ik zou er niet nog meer rubber onder leggen. Op de foto worden dempers gebruikt, maar je zou deze altijd nog later, als het nodig is, kunnen plaatsen.

Er bestaat ook nog een topic over:
Trillingen warmtepomp dempen

[ Voor 38% gewijzigd door PeteSplit op 22-10-2023 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
paQ schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:38:
[...]

.. knip ...

(welk adres is trouwens die fanspeed?)
Op 30020, staat ook in het overzicht van @Jojan265 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Laatst online: 05:09
Grim20 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:28:
[...]

Het is een simpel relais contact (potentiaal vrije) er komt geen spanning/stroom uit.
Vandaag wilde ik het gaan aansluiten, en voor de zekerheid even nagemeten. De N terminal van de mix-pomp aansluiting is verbonden met de N van de van de 230VAC voeding. Ik ga er dus even vanuit dat er 230VAC op de L terminal van mix-pomp komt wanneer deze moet draaien.

Aanvullende vraag. Weet iemand precies wanneer en hou (continue/interval) de mix-pomp wordt aangestuurd? Zowel tijdens out door unit operation, als tijdens de ‘voelen’ fase

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
BernieW schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:23:
[...]

Op 30020, staat ook in het overzicht van @Jojan265 ;)
sja ik vraag het me af.
WP staat nu uit:

code:
1
2
[18:47:08][D][modbus_controller.sensor:025]: Sensor new state: 200.00
[18:47:08][D][sensor:094]: 'fan': Sending state 200.00000 RPM with 0 decimals of accuracy

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: lg
    name: "fan"
    id: fan
    register_type: read
    address: 19
    unit_of_measurement: "RPM"
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb momenteel 2 airco's en een wpb in gebruik, de wpb kan via de extra spiraal eventueel radiatoren verwarmen maar dat is niet efficiënt.
Omdat de airco's niet elke ruimte verwarmen en de temperatuur alleen waar ze hangen wordt bepaald wil ik de radiatoren meer gaan gebruiken.
Vanwege de lage kosten keek ik naar een Hewalex maar dat is toch wel een lastig verhaal met de lucht en het lage vermogen.
Momenteel zie ik LG U44 modellen voor €3000-3500 en de subsidie maakt dat best interessant omdat het vrij weinig werk is om er een te plaatsen vergeleken met de Hewalex.

Waar ik de Hewalex als aanvulling op de airco's zag zou een LG het mogelijk zonder de airco's kunnen doen.
Ik zie hier vaak een 9kW gebruikt worden als er alleen radiatoren zijn.
Omdat die maar weinig duurder is dan de 5 of 7kW neig ik naar de 9kW, ook omdat ze even groot zijn zodat het formaat de keus niet beïnvloedt.

Nu ben ik benieuwd naar historisch verbruik met zeg 110m2 vloeroppervlak, redelijke isolatie en een gas verbruik rond 1000m3.
De airco's zitten gemiddeld op 1600kWh per jaar waar misschien 200kWh koelen in zit.

De praktische kant is plaatsing in de tuin waar nu grind ligt, dat kan nabij een schutting en ik lees dat hij minstens 0,5m van de erfgrens af moet staan.
Het voordeel van de schutting is dat die de wind breekt (Z/W) en dat de zon niet de hele dag op de wp schijnt.

Het mooiste is om de leidingen via de kruipkelder te laten lopen maar dat zie ik niet zitten omdat dit een reeks betonboringen betekent.
Via de gevel (niet meer dan trespa platen met isolatie er tussen) is veel eenvoudiger, alleen zal ik de leidingen en kabels langs de muur moeten wegwerken wat op zich kan wachten (plint is uit het zicht).

Er is een berghok waar een soort radiator verdeler zit met 22mm buizen naar boven waar de cvketel hing.
Daar kan ik mooi op aansluiten en verder zit alles er nog van de cv installatie.
Boven heb ik de wpb staan waar het cv circuit met een pomp nu nog doorheen gaat (extra spiraal).
Een voordeel kan zijn dat de LG de wpb sneller opwarmt en soms zuiniger dus dat wil ik blijven doen.
Echter zal ik dat dan willen schakelen, het lijkt of de wpb een radiator is die ik met een te plaatsen kraan kan sluiten of is dat te simpel gedacht?
De wpb spiraal zit met een pomp in serie waar de cvketel zat.

Samenvattend mijn vragen over dit plan:

- Gaan de 22mm leidingen een probleem zijn of regelt de pomp van de LG dit gewoon?
Met de wpb en de zelfregelende HST pomp gaat het prima, die ruist niet meer dan de cvketel deed op de laagste snelheid

- De leiding naar de LG zou ik het liefst op de bestaande knelkoppelingen (voor 22mm) aansluiten, het gaat om 6m leiding waarvan rond 1m zich buiten bevindt.
Boven en beneden zit een soort verdeler waar vandaan de leidingen door de vloer naar de radiatoren gaan, nu ik dit zo schrijf zou iets dikker richting de LG wel helpen want die splits ik uit naar 2x 22mm.
Verder denk ik dat de leidingen die straks langs de plint in de woonkamer gaan geen isolatie behoeven omdat de warmte daar toch wordt benut.

- Het bedien paneel en een thermostaat moet ik ergens kwijt, hoe lang is de kabel en is die makkelijk te verlengen met bijv. een netwerkkabel?

- Aansluitend daarop wil ik de modbus gaan gebruiken voor HA, zou ik die mee kunnen voeren met de kabel naar het paneel als die 8-aderig is? Zelf stekkers monteren lukt me wel.
Wat de modbus betreft kan ik bij de Pi 2B waar HA op draait iets met usb doen, deze bevindt zich in het hok waar de leidingen worden gesplitst.
Wat een thermostaat betreft zijn er diverse mogelijkheden, op elke radiator zit een (Zigbee) knop die de temperatuur meet, ik kan per ruimte de vraag instellen.

- Ik lees dat je bij de 9kW de stroom tot 17A kan beperken, heeft dat nog gevolgen voor de prestaties of is hij alleen wat langer bezig?
Het liefst zie ik hem geleidelijk regelen, dat heb ik bij de airco's ook ingesteld (niet op max vermogen).

- De warmtevraag is een lastige, met 2 3,5kW airco's red ik het net maar die beneden heeft het meeste werk en daar heb ik een enkele keer een elektrische sierhaard bij aan (900W) alsook een op het toilet waar geen radiator zit.
Het radiator vermogen is opgeteld 10kW maar ze staan nooit allemaal open.
In de woonkamer zit 5kW en keuken 1440W, die zullen het meest aan staan.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buckie48
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-01 18:38
Dit is mijn configuratie,

modbus:
- name: "LGthermaV"
type: tcp
host: 192.168.11.33
port: 502
retry_on_empty: true
retries: 10
sensors:

##input
- name: lg_error_code
scan_interval: 120
address: 0
slave: 1
input_type: input

- name: lg_water_inlet_temp
scale: 0.1
precision: 1
scan_interval: 15
address: 2
unit_of_measurement: °C

- name: lg_water_outlet_temp
scan_interval: 15
address: 3

- name: lg_dhw_water_temp
scan_interval: 30
address: 5

- name: lg_room_air_temp_circuit1
scan_interval: 60
address: 7

- name: lg_current_flow_rate
address: 8
unit_of_measurement: l/min

- name: lg_outdoor_air_temp
address: 12

- name: lg_Pipe_in_temp
address: 16

- name: lg_Fan_speed
scale: 1
precision: 0
unit_of_measurement: rpm

- name: lg_high_press
address: 22
unit_of_measurement: mBar

- name: lg_low_press
address: 23
unit_of_measurement: mBar

- name: lg_inverter
address: 24
unit_of_measurement: Hz

##holding
- name: lg_operation_mode
input_type: holding

- name: lg_control_method
address: 1

- name: lg_target_temp_circuit1

- name: lg_room_air_temp_circuit1_holding

- name: lg_shift_value_in_auto_mode_circuit1
address: 4

- name: lg_shift_value_in_auto_mode_circuit2

- name: lg_dhw_target_temp
address: 8

binary_sensors:
## discrete
- name: lg_water_flow_status
input_type: discrete_input

- name: lg_water_pump_status

- name: lg_compressor_status

- name: lg_defrosting_status

- name: lg_dhw_heating_status

- name: lg_silent_mode_status

- name: lg_error_status
address: 13

switches:
##coil
- name: lg_enable_disable_heating/cooling
write_type: coil
verify:

- name: lg_enable_disable_dhw
verify:

- name: lg_silent_mode_set
verify:

- name: lg_trigger_desinfection_operation
verify:

- name: lg_emergency_stop
verify:

- name: lg_trigger_emergency_operation
verify:

input_number:
box_lg3:
name: Numeric Input Box_lg3
initial: 21
min: 15
max: 35
step: 0.1
mode: box
box_lg4:
name: Numeric Input Box_lg4
initial: 21
min: 15
max: 25
box_lg5:
name: Numeric Input Box_lg5
initial: 0
min: -5
max: 5
step: 1
box_lg9:
name: Numeric Input Box_lg9
initial: 50
min: 40
max: 58

box_tb_min:
name: Numeric Input Box_tb_min
initial: -20
min: -30
max: 0
box_tb_max:
name: Numeric Input Box_tb_max
initial: 8
min: 0
max: 30
box_target_min:
name: Numeric Input Box_target_min
initial: 27
min: 20
max: 50
box_target_max:
name: Numeric Input Box_target_max
initial: 31
min: 20
max: 50

sensor:
- platform: filter
name: "filtered_buiten_temperature"
entity_id: sensor.shellyplusht_buiten_temperature
filters:
- filter: outlier
window_size: 4
radius: 4.0
- filter: lowpass
time_constant: 10
precision: 2
name: "filtered_buiten_temperature2"
entity_id: sensor.shelly1pm_wp_temperature_3
filters:
window_size: 2
radius: 1.0
time_constant: 10
- filter: time_simple_moving_average
window_size: "00:02"
name: "filtered_kamer_temperature"
entity_id: sensor.shelly1pm_kamer_temperature_3
filters:
window_size: 2
radius: 1.0
time_constant: 300
- filter: time_simple_moving_average
window_size: "00:30"
name: "filtered_wp_kwth_neg"
entity_id: sensor.wp_kwth
filters:
- filter: range
lower_bound: -20.0
upper_bound: 0.0
name: "filtered_wp_kwth"
entity_id: sensor.wp_kwth
filters:
- filter: range
lower_bound: 0.0
upper_bound: 20.0

- platform: integration
source: sensor.wp_kwth_neg
name: wp_neg_thermal_energy
round: 2
- platform: integration
source: sensor.wp_kwth_pos
name: wp_pos_thermal_energy
round: 2

template:
- sensor:
- name: temp_stooklijn
unique_id: id_temp_stooklijn
state: >
{% if states('sensor.filtered_buiten_temperature2') | float < states('input_number.box_tb_min') | float %}
{% set lghp_stooklijn = states('input_number.box_target_max') | float %}
{% elif states('sensor.filtered_buiten_temperature2') | float > states('input_number.box_tb_max') | float %}
{% set lghp_stooklijn = states('input_number.box_target_min') | float %}
{% else %}
{% set lghp_stooklijn = (states('input_number.box_target_max') | float - (( states('sensor.filtered_buiten_temperature2') | float - states('input_number.box_tb_min') | float ) * (states('input_number.box_target_max') | float - states('input_number.box_target_min') | float)/(states('input_number.box_tb_max') | float - states('input_number.box_tb_min') | float) )) %}
{% endif %}
{{ lghp_stooklijn | float | round(2) }}

- sensor:
- name: temp_wp_aanvoer
unique_id: id_temp_wp_aanvoer
state: "{{ (states('sensor.shelly1pm_wp_temperature') | float ) | round(2) }}"

- sensor:
- name: temp_wp_retour
unique_id: id_temp_wp_retour
state: "{{ (states('sensor.shelly1pm_wp_temperature_2') | float ) | round(2) }}"

- sensor:
- name: wp_kwth
unique_id: id_wp_kwth
state: >
{% if states('sensor.lg_current_flow_rate')| float < 6 %}
{% set lghp_thermal_power = 0.0 | float %}
{% else %}
{% set lghp_thermal_power = ((states('sensor.temp_wp_aanvoer') | float - states('sensor.temp_wp_retour') | float) * 1.176 * 1.16277 ) | float %}
{% endif %}
{{ lghp_thermal_power | float | round(2) }}
unit_of_measurement: kW

- sensor:
- name: wp_kwth_pos
unique_id: id_wp_kwth_pos
state: "{{ (states('sensor.filtered_wp_kwth') | float * 1.0) | round(2) }}"

- sensor:
- name: wp_kwth_neg
unique_id: id_wp_kwth_neg
state: "{{ (states('sensor.filtered_wp_kwth_neg') | float * -1.0) | round(2) }}"

- sensor:
- name: wp_cop
unique_id: id_wp_cop
state: "{{ ((states('sensor.wp_kwth') | float) * 1000 / (states('sensor.kwh_meter_wp_lg_active_power') | float)) | round(2) }}"
unit_of_measurement: kWth/kWe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
paQ schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:50:
[...]

sja ik vraag het me af.
WP staat nu uit:

code:
1
2
[18:47:08][D][modbus_controller.sensor:025]: Sensor new state: 200.00
[18:47:08][D][sensor:094]: 'fan': Sending state 200.00000 RPM with 0 decimals of accuracy

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: lg
    name: "fan"
    id: fan
    register_type: read
    unit_of_measurement: "RPM"
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 0
Hm, bij mij geeft ie nu 9 rpm aan terwijl de WP niet draait. Ik zal 'm eens in de gaten houden. Misschien houdt ie de waarde van het laatste sample vast voor ie uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
BernieW schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:08:
[...]

Hm, bij mij geeft ie nu 9 rpm aan terwijl de WP niet draait. Ik zal 'm eens in de gaten houden. Misschien houdt ie de waarde van het laatste sample vast voor ie uitgaat.
Nah

Hij daalt met de temperatuur buiten als uit. Dit is geen fan rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
  • Laatst online: 06:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aQJNDHkTd9cLDeC4r7nJffyQyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7MwTnFuPg6xcbnFQ0z8RZW4.jpg?f=fotoalbum_large de waardes gaan wel omhoog, wanneer het apparaat aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:15
Ik heb nu sinds een aantal weken ook een ThermV monoblock.

Type: HM093MR U44 (3 fase, 9kW)
Boilervat van 300 liter.

Maar de CoP is belachelijk laag als ik de app bekijk.

Vorige week 183kW gebruik, 456kW heat output...

Ik verwarm via radiatoren op 40 graden. Boilervat staat continu op 58, daar moet ik nog mee aan de gang, maar verbruik daarvan lijkt minimaal tov verwarming.

Tips naar waar ik aan moet sleutelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:28
@FireAge
je geeft een beetje weinig informatie om te kunnen bepalen of dat een juiste COP is.
Water van 40 graden maken is niet gratis.
Maar een COP van 2,5 zou wel wat hoger mogen inderdaad met deze temperaturen, maar wel afhankelijk van meer factoren.
je zegt de app? wat is dat? klopt de app wel?
je verwarmt er dus ook sanitair water mee, dat zorgt wel voor een lage COP
vertel eens wat over je instellingen en afgifte systeem.
en misschien waar je woont, maakt ook verschil m.b.t. temperaturen.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
thepixel schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 07:15:
[Afbeelding] de waardes gaan wel omhoog, wanneer het apparaat aangaat.
Ja er is wel correlatie, maar dit is volgens mij een temperatuursensor ergens in het systeem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXXb0lMqhfrO7S69Ng1UUI0Tw3o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t9OAqzoV61gxWwByUs8Fx7uC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
FireAge schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 07:42:
Ik heb nu sinds een aantal weken ook een ThermV monoblock.

Type: HM093MR U44 (3 fase, 9kW)
Boilervat van 300 liter.

Maar de CoP is belachelijk laag als ik de app bekijk.

Vorige week 183kW gebruik, 456kW heat output...

Ik verwarm via radiatoren op 40 graden. Boilervat staat continu op 58, daar moet ik nog mee aan de gang, maar verbruik daarvan lijkt minimaal tov verwarming.

Tips naar waar ik aan moet sleutelen?
Toevallig heb ik recent per ongeluk een COP versus temperatuur grafiek gemaakt en hier gedeeld op het forum. Bij 40 graden is de cop toch wel een klein tandje hoger dan wat jij nu meet.

Ik heb overigens wel gemerkt dat het meten van de COP (thermische output) niet zo eenvoudig is. Ik gebruikte eerst de interne meting van onze 1 fase 9kW WP, maar die meet niet nauwkeurig genoeg. Nu gebruik ik een set aparte NTC sensoren, de COP die ik nu meet is op z'n minst realistisch. Ik kan nu in ieder geval de trend goed zien.

Wij zijn overigens ook radiatorstokers, maar 40 graden heb ik echt niet nodig. Nu nog zonder heatfans hebben we meer dan genoeg aan 30 graden.

Meer details zouden inderdaad welkom zijn om een beter licht te kunnen werpen op jouw COP probleem.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakPeer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-09 16:49
gerlag schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:11:
[...]

Toevallig heb ik recent per ongeluk een COP versus temperatuur grafiek gemaakt en hier gedeeld op het forum. Bij 40 graden is de cop toch wel een klein tandje hoger dan wat jij nu meet.

Ik heb overigens wel gemerkt dat het meten van de COP (thermische output) niet zo eenvoudig is. Ik gebruikte eerst de interne meting van onze 1 fase 9kW WP, maar die meet niet nauwkeurig genoeg. Nu gebruik ik een set aparte NTC sensoren, de COP die ik nu meet is op z'n minst realistisch. Ik kan nu in ieder geval de trend goed zien.

Wij zijn overigens ook radiatorstokers, maar 40 graden heb ik echt niet nodig. Nu nog zonder heatfans hebben we meer dan genoeg aan 30 graden.

Meer details zouden inderdaad welkom zijn om een beter licht te kunnen werpen op jouw COP probleem.
Kun je iets meer vertellen over je CoP metingen? Ik zit met hetzelfde probleem dat ik momenteel een CoP van 2.5 lijk te halen bij een setpoint van ongeveer 35 graden (stooklijn afhankelijk). Nu kan die stooklijn nog wel iets omlaag, maar 2.5 bij die temperatuur is wat teleurstellend.

Heb je naast NTC sensoren ook nog een aparte flow-meter? Ik heb zo mijn twijfels of de flow-meter van de warmtepomp (uitgelezen via modbus) wel juist is.

Waar heb je de NTC sensoren geplaatst? In de warmtepomp buiten of binnen in/bij het leidingwerk?

Verder bent ik wel benieuwd naar je HA code voor het berekenen van de CoP. De eerder gedeelde code van Jojan265 (pagina 358 van dit topic) lijkt geen redelijke output te geven. Kun je code delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
@SjaakPeer Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Ik gebruik deze voor het berekenen van de thermische energie (wel even je juiste sensornamen er in vouwen)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
        thermische_energie:
            value_template: >
               {% if states('sensor.flow_rate')|float <6 %}
                    {% set pwg = 0 | float %} 
                   {% elif states('sensor.flow_rate') |float >6 %}
                    {% set t1 = states('sensor.water_aanvoer') | float %}
                    {% set t2 = states('sensor.water_retour') | float %}
                    {% set f = states('sensor.flow_rate') | float %}
                    {% set pwg = ((t1 - t2)*f) / 60 * 4184 | float %}
                     {% endif %}
                   {% if pwg != 0 %}
                    {{ pwg | float | round(0)}}
                      {% else %}
                      {{ pwg }}
                    {% endif %} 
            unit_of_measurement: W
            device_class: energy
            friendly_name: "Thermische Energie"

Dan pwg / kwh = COP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
@FireAge @SjaakPeer
wat is jullie DeltaT als de COP maar 2.5 is?
ik zie bij mij, nu er nog maar weinig warmte nodig is dat de delta T soms maar 0.7 graad is, dan is de COP ook niet hoog. (3 ongeveer)
Als het de huidige temperatuur is, doe ik enkele runs per dag i.p.v. deze de gehele dag aan laten met een hele lage delta T.
Die 16KW gaat dan zelfs lekker terug tot 0,5kwh (wel mooi terug moduleren doet die dus) daar ben ik i.i.g. wel blij mee.

ik ben nog opzoek naar hoe ik de Delta T hoger kan krijgen, maar ik denk dat dat met deze buiten temperaturen niet lukt.

als de Delta T bij jullie wel goed is (bij mij is die al goed vanaf 1.4 graden) dan kan het ook zijn dat de LG aan het pendelen is, dat is ook niet goed voor je COP

op dit moment een COP van 6 bij een Delta T van 1.5) target temp 26 graden

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
heb ik idd ook.
Als deltaT (zeer) gering is, is de COP ook laag.
Aan de andere kant: dat is dan ook maar tegen een heel laag vermogen en weegt daarom ook niet zo zwaar als het COP bij hoger vermogen. (Want meer thermische energie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:02
Kan een lagere flow niet helpen om de hogere delta t te krijgen en een betere cop? Hij staat hier op automatisch de flow en dan heb ik een flow van 8,3 l/min wat op deze dagen prima gaat

Op deze mistige dag viel de cop wel tegen met 3,71

De dagen ervoor cop5 en 6 gedraaid

[ Voor 19% gewijzigd door jvanderkroon op 23-10-2023 18:20 . Reden: Cop toegevoegd ]

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
jvanderkroon schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:15:
Kan een lagere flow niet helpen om de hogere delta t te krijgen en een betere cop? Hij staat hier op automatisch de flow en dan heb ik een flow van 8,3 l/min wat op deze dagen prima gaat

Op deze mistige dag viel de cop wel tegen met 3,71

De dagen ervoor cop5 en 6 gedraaid
hij staat op 8.3, omdat hij dan een delta T van 5 graden nastreeft. En als dat geen haalbare kaart blijkt gaat ie dus supertraag draaien om maar een zo groot mogelijk delta te krijgen.
Dat is behalve van tijdelijke aard ook soms problematisch met vwb overshoot. (Bij een wat kleinere systeeminhoud)

Optimaal debiet (Automatisch) = dT 5 gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Beste @The_KnarF @paQ ,
Jullie sturen de WP via eigen instellingen (modbus), maar is de deltaT ook niet afhankelijk van de (waterzijdig) inregelen van het afgifte systeem?
Ik heb een deltaT tussen de 3-4 graden, doordat ik alle radiatoren en vvw ook ongeveer zo (2-3 graden) heb afgesteld.
Of sturen jullie de thermostaatkranen ook digitaal aan op deltaT ?

[ Voor 208% gewijzigd door PeteSplit op 24-10-2023 11:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jacko222
  • Laatst online: 10-09 08:17
Hallo,
Ik deel mijn kleine tuningklus van dit weekend - de eerste stap in verschillende stappen om dit lelijke grijs-beige om te toveren in zwart/zwart-koolzwart.
Het verandert niets aan de COP, het verandert niets aan de Home ASsistant, maar het voelt soms ook goed :)
Fijne avond!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ollfjf_rBequ_XSoCW9MSA3-cNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGeToTHqesv2RVV2rE3uK5Gs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TeM8w_73DXjozpAvorrrOw4IHIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OxLZEPFzvaeMdW7yyW2rikN9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door jacko222 op 23-10-2023 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
PeteSplit schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:39:
Beste @The_KnarF @paQ ,
Jullie sturen de WP via eigen instellingen (modbus), maar is de deltaT ook niet afhankelijk van de (waterzijdig) inregelen van het afgifte systeem?
Ik heb een deltaT tussen de 3-4 graden, doordat ik alle radiatoren en vvw ook ongeveer zo (2-3 graden) heb afgesteld.
Of sturen jullie de thermostaatkranen ook digitaal aan op deltaT ?
Ik regel helemaal niets op deltaT maar op flow. Uiteindelijk hebben alle parameters invloed op elkaar.
Het is gewoon een beetje testen wat goed werkt. Maar met lage temperatuurverwarming 'wil' ik denk ik ook geen deltaT van 5. Dan gaat het er 26 voor in, en komt het er 21 aan het eind weer uit. Daar wordt het niet warm van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
In de discussie van vandaag is het mij niet duidelijk hoe de voor COP belangrijke parameters worden gemeten.

Daarom toch maar even een knuppel in het COP hoenderhok, de parameters die je met de WP zelf meet zoals bv Ta en Tr zijn niet geschikt om het thermische vermogen goed te berekenen; veel te onnauwkeurig. Ook het elektrische vermogen wat je met de WP meet is onnauwkeurig. Met name een nauwkeurige temperatuurmeting is cruciaal.

Als je naar de formule voor thermisch vermogen van een WP kijkt is het, denk ik ook snel duidelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpvghzYOg7PeD8Z464JIV9I22mo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dHvFmSRH9usbPtEuPJoFAmjI.png?f=user_large

Als je T sensor 0,1K afwijkt kan dat op je dT heel hard doorwerken. En een afwijking van 0.1 K heb je zo te pakken in je hele meetsyeteem, dus niet alleen de nauwkeurigheid van de NTC, maar ook wat voor afwijking de montage kan geven en de afwijkingen in de verdere omzetting van analoog naar digitaal. Het is goed genoeg voor het regelsysteem in de WP omdat ie niet in absolute waardes hoeft te werken, maar is niet goed genoeg voor nauwkeurige vermogensberekeningen.

Maar als systematische meetfout kun je het natuurlijk wel gebruiken om voor jezelf de ene dag met de andere vergelijken of een aanpassing in een setting te beoordelen.

Ooit van @Jojan265 begrepen (hij meet met een nauwkeurige Kamstrup warmtemeter) dat de flow redelijk gemeten wordt (versies 4 meten de flow) maar dat de T veel te veel afwijkt.

Een andere post over COP meten die van mij ook gepind zou mogen worden is deze: link van al weer een hele tijd geleden van @BjornHero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
jacko222 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:44:
Bonjour, Je partage mon petit travail de tuning de ce week-end - la première étape en plusieurs étapes pour transformer ce laid gris-beige en noir/noir-noir carbone. Cela ne change rien à la COP, cela ne change rien à la Home ASsistant, mais cela fait parfois du bien :) Passez une bonne soirée !
No comprende, Pardon my french😁

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
BernieW schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:16:
In de discussie van vandaag is het mij niet duidelijk hoe de voor COP belangrijke parameters worden gemeten.

Daarom toch maar even een knuppel in het COP hoenderhok, de parameters die je met de WP zelf meet zoals bv Ta en Tr zijn niet geschikt om het thermische vermogen goed te berekenen; veel te onnauwkeurig. Ook het elektrische vermogen wat je met de WP meet is onnauwkeurig. Met name een nauwkeurige temperatuurmeting is cruciaal.

Als je naar de formule voor thermisch vermogen van een WP kijkt is het, denk ik ook snel duidelijk:
[Afbeelding]

Als je T sensor 0,1K afwijkt kan dat op je dT heel hard doorwerken. En een afwijking van 0.1 K heb je zo te pakken in je hele meetsyeteem, dus niet alleen de nauwkeurigheid van de NTC, maar ook wat voor afwijking de montage kan geven en de afwijkingen in de verdere omzetting van analoog naar digitaal. Het is goed genoeg voor het regelsysteem in de WP omdat ie niet in absolute waardes hoeft te werken, maar is niet goed genoeg voor nauwkeurige vermogensberekeningen.

Maar als systematische meetfout kun je het natuurlijk wel gebruiken om voor jezelf de ene dag met de andere vergelijken of een aanpassing in een setting te beoordelen.

Ooit van @Jojan265 begrepen (hij meet met een nauwkeurige Kamstrup warmtemeter) dat de flow redelijk gemeten wordt (versies 4 meten de flow) maar dat de T veel te veel afwijkt.

Een andere post over COP meten die van mij ook gepind zou mogen worden is deze: link van al weer een hele tijd geleden van @BjornHero
yep

Ik gebruik sinds 'dit seizoen' ook de energiemeters in HA om dagtotalen te calculeren. Dus het totaal aan thermische energie / totaal aan kWh = COP.

Maar (!) voor het afstellen van de wp is het voldoende waardevol as is. Je kan prima zien of je wijzigingen positief of negatief effect hebben.

Ben eigenlijk wel gecharmeerd van de shelly addon die ik in de WPB gebruik om temperatuur van het vat te meten. Ben ook wel nieuwsgierig hoe snel een koperen koppeling bijvoorbeeld mee opwarmt met het water. Als de vertraging daarvan verwaarloosbaar is, kun je voor enkele tientjes een mooie Ta Tr tevoorschijn toveren met een hoge resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
The_KnarF schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:19:
[...]

dat ie z'n grille zwart heeft gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Simply_jeroen schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:42:
Dit weekend naar gekeken. Als je op de RMC regelen op lucht + water instelt kun je via de modbus de gewenste kamer temperatuur instellen. Er is alleen een hele grote maar: ....

Dit doe je op hetzelfde modbus input adres waar je nu je gewenste water temperatuur instelt. Je verliest dan alle mogelijkheden om de water temperatuur te regelen. Dus ook de inmiddels beroemde antipendel routine bij opstarten.
Je kunt natuurlijk wel de T sensor uit de RMC gebruiken om zelf een thermostaat te maken die je via HA zo luxe kunt maken als je wilt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jacko222
The_KnarF schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:19:
[...]

Ik heb de verkeerde tekst gekopieerd van Deepl :)

Ik heb al mijn THerma V en HomeAssistant assemblage gedaan dankzij dit forum! Dankzij de vertaalhulpmiddelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacko222
BernieW schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:53:
[...]

Dit weekend naar gekeken. Als je op de RMC regelen op lucht + water instelt kun je via de modbus de gewenste kamer temperatuur instellen. Er is alleen een hele grote maar: ....

Dit doe je op hetzelfde modbus input adres waar je nu je gewenste water temperatuur instelt. Je verliest dan alle mogelijkheden om de water temperatuur te regelen. Dus ook de inmiddels beroemde antipendel routine bij opstarten.
Je kunt natuurlijk wel de T sensor uit de RMC gebruiken om zelf een thermostaat te maken die je via HA zo luxe kunt maken als je wilt.
Kun je me helpen de routine te vinden waarnaar je verwijst op het forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
jacko222 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:11:
[...]

Kun je me helpen de routine te vinden waarnaar je verwijst op het forum?
De code die ik gebuik draait op een ESP32 microcontroller. Ben ooit begonnen met een modbus interface naar een ESP bordje. Later uitgebreid met relais en ds18b20 temperatuur sensoren. Uiteindelijk een heel uitgebreid bord gemaakt link
Alle files staan op Github

De code is door Devil geschreven en staat ook op Github

Op Github staan ook nog een paar andere varianten van dergelijke code. Ik weet niet of een anti-pendel routine door anderen direct in HA is geschreven. Voor jou zou dat natuurlijk het makkelijkst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
BernieW schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:38:
[...]

De code die ik gebuik draait op een ESP32 microcontroller. Ben ooit begonnen met een modbus interface naar een ESP bordje. Later uitgebreid met relais en ds18b20 temperatuur sensoren. Uiteindelijk een heel uitgebreid bord gemaakt link
Alle files staan op Github

De code is door Devil geschreven en staat ook op Github

Op Github staan ook nog een paar andere varianten van dergelijke code. Ik weet niet of een anti-pendel routine door anderen direct in HA is geschreven. Voor jou zou dat natuurlijk het makkelijkst zijn.
Waar (fysiek) 'tap' je je temperatuur precies af met die sensoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
paQ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:23:
@SjaakPeer Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Ik gebruik deze voor het berekenen van de thermische energie (wel even je juiste sensornamen er in vouwen)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
        thermische_energie:
               {% if states('sensor.flow_rate')|float <6 %}
                    {% set pwg = 0 | float %} 
                   {% elif states('sensor.flow_rate') |float >6 %}
                    {% set t1 = states('sensor.water_aanvoer') | float %}
                    {% set t2 = states('sensor.water_retour') | float %}
                    {% set f = states('sensor.flow_rate') | float %}
                     {% endif %}
                   {% if pwg != 0 %}
                    {{ pwg | float | round(0)}}
                      {% else %}
                      {{ pwg }}
                    {% endif %} 
            unit_of_measurement: W
            device_class: energy
            friendly_name: "Thermische Energie"

Dan pwg / kwh = COP
Klein schoonheidspuntje; Het is 'Thermische vermogen' (W) dat je berekent. Thermische energie druk je uit in kWh of Joule zo je wilt.
SjaakPeer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:15:

Waar heb je de NTC sensoren geplaatst? In de warmtepomp buiten of binnen in/bij het leidingwerk?

Verder bent ik wel benieuwd naar je HA code voor het berekenen van de CoP. De eerder gedeelde code van Jojan265 (pagina 358 van dit topic) lijkt geen redelijke output te geven. Kun je code delen?
Onderstaand wat flarden uit mijn code. Ik bereken de COP op basis van zowel de interne LG sensoren als ook op basis van mijn eigen (zo goed mogelijk gepaarde) NTC's.. Eerder in deze thread al eens genoemd. NTC's zitten met thermische pasta zo ongeveer 'op' de sensoren van LG geplakt, dus in de WP unit zelf. Sensoren zijn deze. De DC voeding voor dat bordje haal ik uit de de WP. Ik heb van de 7 sensoren de twee dichtst bij elkaar liggende gebruikt. Resolutie 0,1 °K. Nog steeds niet ideaal, maar voor dat geld is het voor mij meer dan voldoende. ;)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121

### thermal power from LG sensors  
          lghp_thermal_power:
                {% if states('sensor.current_flow_rate')|float < 6 %} 
                 {% set lghp_thermal_power = 0.0 | float %}
                {% else %}
                 {% set t1 = states('sensor.water_outlet_temp') | float %}
                 {% set t1 = t1 | float %}
                 {% set t2 = states('sensor.water_inlet_temp') | float %}
                 {% set f = states('sensor.current_flow_rate') | float %}
                 {% set lghp_thermal_power = pwg / 1000 | float %}
                {% endif %}
                {{ lghp_thermal_power | float | round(5)  }}

### thermal power from own sensors               
          ntc_based_thermal_power:
                 {% set ntc_based_thermal_power = 0.0 | float %}
                {% else %}
                 {% set t1 = states('sensor.water_outlet_temp_ntc_6') | float %}
                 {% set t2 = states('sensor.water_inlet_temp_ntc_0') | float %}
                 {% set f = states('sensor.current_flow_rate') | float %}
                 {% set ntc_based_thermal_power = pwg / 1000 | float %}
                {% endif %}
                {{ ntc_based_thermal_power | float | round(5)  }}     

### live COP
          cop:
                    {% set cop = 0.0 | float %}
                {% else %}
                    {% set t1 = states('sensor.water_outlet_temp')|float %}
                    {% set t1 = t1 | float %}
                    {% set t2 = states('sensor.water_inlet_temp')|float %}
                    {% set f = states('sensor.current_flow_rate')|float %}
                    {% set pw = states('sensor.electrical_power')|float %} 
                    {% set pwg = (((t1 - t2)*f) / 60 * 4184)|float %} 
                    {% set cop = (pwg / (pw * 1000))|float %}
                {% endif %}
                {% if cop > 10.0 %}
                    {% set cop = cop * 0.0 | float %}
                {% endif %}
                {% if cop < -1.0 %}
                {% set cop = -1.0 | float %}
                {% endif %}
                {{ cop | float | round(2) }}
            unit_of_measurement: kWh/kWh

### live COP from NTC
          cop_ntc:
                    {% set cop_ntc = 0.0 | float %}
                {% else %}
                    {% set t1 = states('sensor.water_outlet_temp_ntc_6')|float %}
                    {% set t2 = states('sensor.water_inlet_temp_ntc_0')|float %}
                    {% set f = states('sensor.current_flow_rate')|float %}
                    {% set pw = states('sensor.electrical_power')|float %} 
                    {% set pwg = (((t1 - t2)*f) / 60 * 4184)|float %} 
                    {% set cop_ntc = (pwg / (pw * 1000))|float %}
                {% endif %}
                {% if cop_ntc > 10.0 %}
                    {% set cop_ntc = cop_ntc * 0.0 | float %}
                {% endif %}
                {% if cop_ntc < -1.0 %}
                    {% set cop_ntc = -1.0 | float %} 
                {% endif %}
                {{ cop_ntc | float | round(4) }}

### COP 10 minutes 'average'            
    - platform: statistics
      name: "cop over last 10 minutes"
      entity_id: sensor.cop_ntc
      state_characteristic: mean
      max_age:
        minutes: 10
      sampling_size: 20

### COP 10 minutes by comparing energy      
      name: "electric energy over last 10 minutes"
      entity_id: sensor.electrisch_verbruik
      state_characteristic: change
      max_age:
      precision: 5

name: "thermal energie over last 10 minutes"
      entity_id: sensor.thermische_opbrengst_via_ntc
      state_characteristic: change
      max_age:
      precision: 5

- platform: template
      sensors:
          cop10min:
                {% set t1 = states('sensor.electric_energy_over_last_10_minutes')|float %}
                {% set t2 = states('sensor.thermal_energie_over_last_10_minutes')|float %}
                {% set cop10min=(t2/t1)|float %}
                {% if cop10min > 10.0 %}
                    {% set cop10min = cop10min * 0.0 | float %}
                {% endif %}
                {% if cop10min < -1.0 %}
                    {% set cop10min = -1.0 | float %}
                {% endif %}
                {{ cop10min | float | round(3) }}

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Fotootjes gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs90
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-08 20:36
Onderstaand wat flarden uit mijn code. Ik bereken de COP op basis van zowel de interne LG sensoren als ook op basis van mijn eigen (zo goed mogelijk gepaarde) NTC's.. Eerder in deze thread al eens genoemd. NTC's zitten met thermische pasta zo ongeveer 'op' de sensoren van LG geplakt, dus in de WP unit zelf. Sensoren zijn deze. De DC voeding voor dat bordje haal ik uit de de WP. Ik heb van de 7 sensoren de twee dichtst bij elkaar liggende gebruikt. Resolutie 0,1 °K. Nog steeds niet ideaal, maar voor dat geld is het voor mij meer dan voldoende. ;)
Ik ben nog niet helemaal thuis in code YAML in homeassistant. Moet ik ook de sensoren T1, T2, f, etc. nog defineren? Of doe je dat automatisch als je " % set " gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Vraag aan mij en foto van dit?

Nou, voor wat het waard is...

3D geprinte behuizing van het bordje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6D902vyyq7EP-TAFRBofNpW2gE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wQoTVqNdncY08LzYwo9Y6YUs.png?f=fotoalbum_large

Sensoren op de piping geplakt. (later nog wat opgekalefaterd, geen foto van, Maar gaat om het idee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FZwUlNx_aUVGjzOyA7Gk5UKObc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nbcTVxhCopz0Nh1nci6HdXBA.png?f=fotoalbum_large

en toch maar even geïsoleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQypnQO_uAYZZP3Sfv4Ewh5y-tg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pHHluvz1MvdnPUFy0TktqAq4.png?f=fotoalbum_large

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
paQ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:44:
[...]

Waar (fysiek) 'tap' je je temperatuur precies af met die sensoren?
In de buurt van m'n control bordje. Leidingen van en naar de WP, leidingen van en naar CV (heb parallel buffer), ruimte temperatuur e.d.

COP interesseert me minder dan het aantal elektrische kWh en proberen het oscillatie gedrag van de LG fuzzy unlogic kabouters te temmen.

Elektrisch verbruik meet ik met een Eastron gemonteerd in de WP (versie gecertificeerd voor verrekenen) met modbus uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
@gerlag en @BernieW thx :)

OK, dus een meter of 3 na de wp, in de kelder, tegen een koperen koppeling, al dan niet isoleren, moet op zich eveneens een prima beeld geven :)
Desnoods beetje bijstellen a.d.h.v. diverse waarden.

Mijn analoge metertjes aan de verdelers (2 paar in/uit) komen namelijk prima overeen met hetgeen er uit mijn modbus komt rollen. Het is meer de resolutie (en soms snelheid) en stapgrootte die me 'tegenstaat'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Thijs90 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:18:
[...]

Ik ben nog niet helemaal thuis in code YAML in homeassistant. Moet ik ook de sensoren T1, T2, f, etc. nog defineren? Of doe je dat automatisch als je " % set " gebruikt?
Wellicht het beste om de tutorial van HA te bestuderen en dit topic. Ik ervaar de leercurve als steil, maar al doende leer je.

Voor de goede orde: Mijn NTC bordje lees ik als volgt uit: (ip address en poort 'toch maar even geblindeerd')
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
modbus:
  - type: tcp
    host: 000.000.000.000
    port: 00
    name: "lg_modbus"
    retries: 10
    message_wait_milliseconds: 30
    # ref: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/72594644#72594644
    sensors: 
        ### Temperature sensors NT18B07
        # holding NT18B07
      - name: water_inlet_temp_ntc_0 # naast LG sensor
        scan_interval: 5
        slave: 3

- name: water_inlet_temp_ntc_1 # nabij water ingang

- name: frame_temp_ntc_2

- name: R32_condensor_ntc_3

- name: R32_condensor_ntc_4

- name: water_inlet_temp_ntc_5 # op sensor LG

- name: water_outlet_temp_ntc_6
        address: 6

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Of!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Km9heWlmRrW9QM7O5ZGqdQYzbuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pX9ENRrqeZMS5GS9azNf4nSp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09SxF8D2pvFhnGaqh_0MJ5xnYdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVpbZBmunekAehxuQKVQ6mPm.jpg?f=fotoalbum_large

30mm sensor lengte
Buitenkant 18mm
Zou het 1/4” zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R01NrFupuLBEelBNWP8iqtZ0MyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0PbAs0O8LB1uPyTgF9VAVxQ.jpg?f=fotoalbum_large

Zo iets?
Dit is halfduims

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Dan moet ik er weer vanalles tussenvouwen. Vind wel G1/4 sensoren op ali, maar onduidelijk of die waterdicht zijn. 11 euro per stuk.

Heb zojuist op Amazon 5 x 2m reguliere besteld. ( voor 11 euro morgen in huis :') )Dan kan ik nog prima tot bij mijn huidige Shelly add on. Daar kunnen er nog twee bij. Even zien of ik dat fatsoenlijk afgesteld krijg, anders even op zoek in China die ipv die aftappers kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 17-09 18:14
Aftapper zou zo maar eens een 1/4 kunnen zijn, welke steeksleutel past erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
@Cees-JanH het is vrijwel zeker 1/4
Sensoren met 1/4" draad zijn zeer slecht verkrijgbaar ben ik achter. OF, voor 41 euro per stuk (ja doei)

Ik ga het even met de reguliere sensoren proberen. 2 spuitjes pasta ertussen, intapen, isolatie er omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 17-09 18:14
https://www.highflow.nl/w...kCH7UKv7T8jhoCRsAQAvD_BwE

Maar met die pasta enzo zal 't zeker lukken

[ Voor 10% gewijzigd door Cees-JanH op 23-10-2023 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
oh nice! Maar dat is 2 aderig.
Ik neem aan dat ik een 3 aderige nodig heb voor mijn Shelly Add on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:15
Bedankt voor a het meedenken. Ik zit nu in een vakantiehuisje en zal bij terugkomst meer uitzoeken.

Ik baseerde mijn getallen puur op de app waar energieopname en warmteafgifte in staan.

Zie daar wel dat hij heel vaak een heel klein beetje aan het werk is

Zal de aanvoertemperatuur van de verwarming ook eens naar 35 brengen. Het is toch nog niet echt koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
@FireAge Begrijp ik nu uit je opmerking dat je op constante watertemperatuur regelt, onafhankelijk van de buitentemperatuur? In dat geval, stel een stooklijn in, Het even lastig om die te bepalen, (duurt een seizoen) , maar eenmaal een goede stooklijn zit je al aardig 'on target'.
Onderstaand een voorbeeld 'in werking' van de afgelopen paar dagen. Naarmate het buiten kouder is (oranje) wordt de gewenste watertemperatuur hoger (cyaan). De ruimtetemperatuur (paars), gemeten met een TOON, schommelt zo rond de 20 graden. (Zon- / warmteinstraling is nog aardig zichtbaar) .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7xjdIXUFTiJJB6nSxvVGYToXKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QyQTuOEXQT98Klyqzv8dKhv4.png?f=fotoalbum_large

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-03 19:28
BernieW schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:16:
.....

Dit kan ik beamen. Dit seizoen een Kamstrup 303 geplaatst om de performance van mijn LG 12KW beestje te monitoren. De flow is redelijk accuraat maar de interne temperatuursensoren wijken bij mij enkele graden af tov de Kamstrup (en de analoge meters op de vloerverwarmingverdeler).

Gelukkig in positieve zin want mijn Kamstrup COP is gemiddeld hoger dan de LG COP. Run van gisterennacht: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLk7IQkwOVFudYJI_hTbwslcYNg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hd23Lr4Dy4D8VbXWtFYIjOCx.png?f=user_large

Blauwe lijn: COP berekend via LG waardes (en externe KWh meter voor elektrisch vermogen)
Paarse lijn: COP berekend via Kamstrup.

PS: Negeer de glitch om middernacht. Ik deel namelijk de hoeveelheid gegenereerde thermische warmte van de kamstrup door het elektrisch opgenomen vermogen van de WP (gemeten via een SDM630 m.b.v modbus). De zaagtand komt omdat ik de Kamstrup slechts 1x per kwartier uitlees om de batterijen te sparen :)

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
gerlag schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:38:
@FireAge Begrijp ik nu uit je opmerking dat je op constante watertemperatuur regelt, onafhankelijk van de buitentemperatuur? In dat geval, stel een stooklijn in, Het even lastig om die te bepalen, (duurt een seizoen) , maar eenmaal een goede stooklijn zit je al aardig 'on target'.
Onderstaand een voorbeeld 'in werking' van de afgelopen paar dagen. Naarmate het buiten kouder is (oranje) wordt de gewenste watertemperatuur hoger (cyaan). De ruimtetemperatuur (paars), gemeten met een TOON, schommelt zo rond de 20 graden. (Zon- / warmteinstraling is nog aardig zichtbaar) .
[Afbeelding]
perfect plaatje om het nut van de stooklijn aan te tonen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
tinusit schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:49:
[...]

Dit kan ik beamen. Dit seizoen een Kamstrup 303 geplaatst om de performance van mijn LG 12KW beestje te monitoren. De flow is redelijk accuraat maar de interne temperatuursensoren wijken bij mij enkele graden af tov de Kamstrup (en de analoge meters op de vloerverwarmingverdeler).

Gelukkig in positieve zin want mijn Kamstrup COP is gemiddeld hoger dan de LG COP. Run van gisterennacht: [Afbeelding]

Blauwe lijn: COP berekend via LG waardes (en externe KWh meter voor elektrisch vermogen)
Paarse lijn: COP berekend via Kamstrup.

PS: Negeer de glitch om middernacht. Ik deel namelijk de hoeveelheid gegenereerde thermische warmte van de kamstrup door het elektrisch opgenomen vermogen van de WP (gemeten via een SDM630 m.b.v modbus). De zaagtand komt omdat ik de Kamstrup slechts 1x per kwartier uitlees om de batterijen te sparen :)
Ik ben hier ook nu wel benieuwd wat mijn COP doet als er (wel) accuraat temperatuur wordt gemeten.
Momenteel supermooie run, al heel de dag <300W en 10Hz @25~26 gr, en COP 5.5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOeV-ZpI52BA5YtOvX16V-PIaP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/onBuei120jg9O24y7wd6miuH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAL2BEA1ur_E3XeghUH_s1R3DvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d88Oi3iVm62Q8CWSZjXzRDDa.png?f=fotoalbum_large

Thermisch totaal / kWh totaal = COP 5.82

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 24-10-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:02
Hoe kom jij onder de 300W @paQ ? Mijn target is momenteel 26 graden compressor loopt op 10Hz, pomp 8,2l/pm en de fan op 320rpm. Gebruik is dan ± 345W gemeten via Eastron SDM120M

(aanvoer is 29,3 en retour 26,4 graden maar maakt dat uit)

[ Voor 11% gewijzigd door jvanderkroon op 24-10-2023 14:44 ]

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

De warmtepomp geeft een geschat elektriciteits verbruik en warmte opbrengst aan, in de samenvatting in het energie menu (energy, power / calorie).
Weet iemand hoeveel dit afwijkt ? Wijken beide ongeveer evenveel af ?

Ik heb gisteren volgens de WP 4,2 kW verbruikt en hij heeft 19,9 kW warmte afgegeven.
De COP zou dan ongeveer 4,7 zijn.

Mag je, kun je dit gegeven gebruiken om dagen met elkaar te vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Dezelfde vraag als @jvanderkroon: ik kom hier niet onder de 360 Watt. ( 9kW 1fase), gemeten met eenzelfde Eastron. Ook het identieke 'zustersysteem' elders blijft steken op 360 W . (inverter ook 10Hz)
Ok, de flow is in beide gevallen wat hoger (ca 17 l/min) , maar zóveel zal dat toch niet uitmaken?

[ Voor 8% gewijzigd door gerlag op 24-10-2023 14:56 ]

9kW U44

Pagina: 1 ... 94 ... 181 Laatste