Goedenavond,
Gisteren heb ik voor het eerst mijn warmtepomp ècht in gebruik genomen en ik vermoedde al tegen wat dingen aan te lopen. Maar eerst zal ik even aangeven, wat mijn configuratie is en wat mijn (belangrijkste) settings zijn:
• LG Therma V: HM091MRU44 (9 kW)
• Ongeveer 60-70 m2 vloerverwarming in 7 groepen, met nu nog een Robot “mix-verdeler” met pomp.
• Honeywell Evohome systeem, die als externe themostaat de WP aan-/uitschakelt (Honeywell DBR91) met daarbij een zoneklep vóór de vloerverwarmingsverdeler
• Een aantal radiatoren op de slaapkamers, waarvan er in principe maar één gebruikt zal gaan worden en niet heel frequent (Er is hier een grotere radiator gebruikt en ga hier speedcomfort ventilatoren gebruiken)
• Buffervat 120 L (parallel)
• In het secundaire circuit een tweede (Grundfoss) pomp
• Peak Control mode aan (middels dip switch), waardoor de WP maximaal 15 A “vraagt”.
• Select Temperature Sensor: Water (remote control)
• Water Flow Control: Optimal Flow Rate
• T aanvoer 40 gr. C
• Hysteresis Heating Water: -4 +4 gr. C
• Heating temp. Setting: Outlet (Default)
• Pump setting in heating: Time setting: Continuous
• Grotendeels met Stille modus aan
• Verbruik is relatief hoog, omdat de dikke beton/cement dekvloer nog “helemaal” koud was
Gisteren (temperatuur overdag +/- 10 gr. C, luchtvochtigheid +/- 65 (?) %) heb ik het volgende geconstateerd (thermostaat had ik bewust even hoog gezet (23 gr. C) om de warmtepomp even goed te laten werken, waarbij ik hem voortijds lager gezet heb bij 21.5 gr.C), zie figuur, namelijk een aantal dips (2-3 per uur), waarbij de warmtepomp functie echt uitging (circulatiepomp bleef draaien).
Ik heb een aantal mogelijke ideeën over de oorzaak, die ik met jullie wil delen:
• Pendelen van de warmtepomp: Ik vermoed van niet, want de ingestelde temperatuur van de thermostaat (was zeker nog niet bereikt) en de warmtepomp kon naar mijn idee zijn vermogen wel kwijt. Als dit wel het geval was geweest, had ik verwacht dat de warmtepomp ook meer zou gaan moduleren.
• Defrosts: Weet niet of dat kan bij deze temperatuur en luchtvochtigheid en bij dit gevraagde vermogen...
• De werking (schakelgedrag) van de Honeywell Evohome. Kan het zijn dat deze de warmtepomp uitschakelt? Ik heb het vermoeden dat het hier aan ligt. Vanochtend is de warmtepomp niet aangegaan, terwijl dat wel had gemoeten volgens de ingestelde temperatuur. Toen ik de temperatuur op de thermostaat één graad opschroefde, ging de warmtepomp wel aan en ik de had de zoneklep ook horen inschakelen, echter na vrij korte tijd hoor ik de zoneklep ook weer uitschakelen en ging de warmtepomp ook uit. Heeft iemand een idee, of ik hier iets aan de instellingen moet veranderen? De Honeywell Evohome heb ik qua instellingen niet gewijzigd ten opzichte van toen hij de CV ketel nog aanstuurde
Ik hoor graag van jullie.
Alvast hartelijk dank voor jullie support.
M.vr.gr.
Sander