pure100100 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:59:
ik zie een dynamisch contract niet echt zitten met een wp. als het buiten koud wordt draait hij hier de hele dag om het buffervat en tot vorige winter de vloer rechtstreeks op temperatuur te houden. naar mijn idee kost het meer energie de vloer steeds weer op te moeten warmen, hem gelijkmatig blijven verwarmen lijkt mij beter. moet je dan op de stroomprijs letten dan zou het betekenen dat je in de winter of in de kou zit of veel moet betalen wanneer er weinig opbrengst en heel veel vraag is. de prijs vastzetten lijkt mij dan safer en rustgevender, maar ieder voor zich natuurlijk
[...]
Ik ben het niet met je eens, een TV op prijs sturen is geen goed idee (lage WAF

) maar een WP leent zich er in sommige situaties best wel voor. Ik heb ook wel met meer rekening te houden dan de WP dus alles bij elkaar is dynamisch voor mij denk ik beter. Dat zal voor iedereen verschillen natuurlijk.
Wat betreft het klimaat en energietransitie vind ik het fijn dat ik bewuster bezig ben door dynamisch. Ik bespaar niet alleen een beetje maar de grootverbruikers staan vooral aan als er veel of zelfs een overschot aan groene stroom is. De auto en warmtepompboiler, gestuurd door HA draaien op de goedkoopste\groenste momenten. Ik rij en douche meestal voor minder dan 20ct per kWh.
Maar terug naar LG. Als je WP 24 uur per dag draait om je buffervat en vloer op temperatuur te houden dan is dat waarschijnlijk niet op vol vermogen. In de WP topics wordt dan wel gesproken over nette runs natuurlijk. Maar ik denk dat ik het best zou vinden dat de WP op de duurste uren uit gaat om op goedkopere momenten iets harder te draaien om het weer in te halen.
Maar het is niet altijd 2 graden buiten, een groot gedeelte van het seizoen draait de WP bij ons echt niet 24 uur per dag. Op uitzonderingen na zijn er hooguit 4 uren per dag waarop de prijs echt hoog is. Alle dagen waarop de warmtepomp 20 of minder uur per dag draait zou het dus perfect zijn als dat precies is tijdens de lagere tarieven. Omdat de WP dat niet kan ruiken dacht ik dat ik dat misschien kan forceren door de watertemperatuur iets hoger te zetten bij laag tarief en wat lager te zetten bij hoog tarief. De WP gaat dan buffer aanmaken in de vloer en die warmte komt vrij terwijl de prijzen weer zijn gestegen. Door de watertemperatuur tijdens dure momenten juist lager te zetten zal de WP deze periode minder snel in actie komen.
Het feit dat het huis pas na 2 a 3 uur merkbaar begint af te koelen en de pieken in prijs vaak maar 2 uur duren (rond ontbijt en rond avondeten zijn de gebruikelijke pieken), kan ik denk ik bijna onmerkbaar die pieken opvangen. De temp in de vloer en huis mogen natuurlijk niet teveel zakken daarom kan ik het script een beetje uitbreiden, behalve dat het verhogen of verlagen van de watertemperatuur bijvoorbeeld max 2 uur mag duren kan ik ook uitzonderingen inbouwen. Bijvoorbeeld als het vriest, dan niet op energieprijzen sturen omdat het dan misschien teveel afkoelt in huis, maar ik moet er nog achter komen vanaf welke temperatuur dat zou zijn.
Verder heb ik geen ervaring met buffervat in het systeem, heb ik helaas geen ruimte voor, maar juist die kan je perfect als "batterij" gebruiken lijkt me? Op vol vermogen opstoken als 's nachts de prijs extreem laag is en terwijl je 's ochtends aan het ontbijt zit (vaak duur moment) overbrug je dat met je buffer. Maar dat zal wel wat ingewikkeld zijn met kleppen en thermostaten ertussen.
En wat betreft een WP die 24 uur per dag draait op een dynamisch contract. Stel dat je niets doet om het te sturen, dan kan het nog steeds lonen want hij draait dan wel tijdens de dure uren maar hij draait ook tijdens de lagere prijsmomenten. Gemiddeld gezien ben ik nooit over 30 ct per kwh gegaan in een maand, ook eind vorig jaar toen de gasprijs even explodeerde en de stroomprijs daarin mee nam was het gemiddelde net iets lager dan wat kennissen voor vast tarief betaalden.
Vroeg me gewoon af of mensen hier mee bezig waren geweest. Do's en dont's hoopte ik een beetje te vinden. Want ben het wel met je eens dat een stabiele vloertemperatuur het beste is maar denk dat hier best wel een marge in zit die ik op kan zoeken.
Wat is eigenlijk de vaste kWh prijs tegenwoordig zo'n beetje? Dit was mijn gemiddelde kWh prijs dit jaar. Ik heb de LG sinds februari en ik denk dat ik het gemiddelde van feb en mrt nog iets had kunnen drukken.
jan 30ct
feb 31ct
mrt 28ct
apr 24ct
mei 21ct
jun 27ct
jul 15ct
aug 26ct
sep 27ct