LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 92 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:53
Gisteren als proef eens de optie voor tweede zone (mixing circuit) aangezet en de sensor op air+water gezet. Uiteraard geeft die terecht een foutmelding dat sensoren niet zijn aangesloten, maar daar kijk ik even doorheen. Vervolgens zie ik dus twee zones waarvoor een gewenste luchttemperatuur kan worden ingesteld.
De vraag: weet iemand of de warmtepomp inschakelt wanneer één van de zones warmtevraag heeft?

Het idee is dus de tweede zone te gebruiken om vanaf twee plaatsen in huis de warmtepomp te laten verwarmen. Het mengventiel heb ik niet, en heb ik ook niet nodig. Die kan ik dan simpelweg niet aansluiten. Een bestaande 2/2 klep om één zone af te sluiten wil/kan ik mogelijk bedienen vanaf de/een externe pomp aansluiting. Anders kan/mag die ook met een domme Honeywell on/off thermostaat worden aangestuurd

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• SCG
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 21:08

SCG

hupie679 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:52:
[...]

Wat is de water temperatuur die nu je vloer in gaat? Vast lager dan 40 graden gok ik.
Die temperatuur kan je dan aanhouden in combinatie met een open verdeler. Als je dan boven een hele grote T33 radiator ophangt met speedcomforts, dan krijg je het in die kamer ook nog wel warm.

Mijn ervaring is dat mijn 7kW U44 niet heel gemakkelijk water van >40 graden kan maken in de winter. Het voorstel van de LG helpdesk zorgt misschien voor langere runs, maar kost echt gigantisch veel meer stroom.
De compressor die in onze LG warmtepompen zit wordt gewoon gemoduleerd aangestuurd. Vroeger hadden warmtepompen "aan/uit" compressoren, en die zijn inderdaad wel gevoelig voor het aantal starts. Ik zou me geen zorgen maken over langere runs en/of het aantal starts, puur omdat dat extra slijtage van de compressor op zou leveren.
De temperatuur van het water, dat de afgelopen winters de vloer in ging, was om en nabij de 40 graden. Dat werkte goed de afgelopen 10 jaar. Wellicht kan het nu beter wat lager... Maar dan doen de radiatoren "helemaal niets meer"...

Mijn gevoel zei me ook, dat het voorstel van LG niet geweldig is qua efficiency, dus we gaan gewoon op lagere temperatuur draaien. Bedankt voor de info over "de lengte van de runs en het aantal starts". Is dat een gevoel, of weet je dat uit ervaring? Hebben anderen in het forum hier ook ervaring mee?

LG HM091MRU44 | LG WH20S

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Voordat het stookseizoen weer begint probeer ik eens na te denken hoe ik nog wat dubbeltjes per dag kan besparen met het dynamische energiecontract. Ik heb de LG pas een halve winter en toen ik volledig vertrouwen had in de capaciteiten van het systeem was de winter al voorbij.

Via de Zonneplan integratie in HA weet ik wanneer stroom goedkoop, gemiddeld of duur is. De stille modus gaat wel al aan als het boven 4 graden celcius is maar wat nu als ik heel simpel de stooklijn aanpas?

Laagste tarief van de dag = stooklijn +1
Gemiddeld tarief = stooklijn 0
Hoogste tarief van de dag = stooklijn -2

Ik kan nu nog niet helemaal overzien wat de gevolgen zijn, iemand al been there done that? Ik heb geen buffervat maar de WP maakte mooie lange runs in maart dit jaar. De vloer reageert uiterst traag dus het duurt even voordat het opwarmt of afkoelt in huis. Ik denk dat ik minimaal een veiligheid ga inbouwen dat een wijziging van de stooklijn na drie uur ongedaan wordt gemaakt indien het tarief niet wijzigt. Als de kWh prijs een halve dag hoog is en de buffer is uit de vloer heb ik liever toch warmte.

• Fredje01
  • Registratie: Februari 2019
  • Nu online
Hallo tweakers, ik heb een vraag.
Ik heb een LG therma v 9kw en een atlantic warmtepomp boiler met extra spiraal.
Nu wil graag dit extra spiraal gaan inzetten om de defrost van de LG wat korter te maken. Hoe kan ik dit doen.
Ik wil de boiler (spiraal) dan in de retour opnemen maar ik wil alleen maar dat hier water doorheen loopt als er een defrost plaats vindt.
Moet er dan een tweewegklep geplaatst worden die de LG aanstuurt. Graag hoor ik jullie mening. Alvast bedankt voor de moeite.

Groetjes Manfred

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:42
ik zie een dynamisch contract niet echt zitten met een wp. als het buiten koud wordt draait hij hier de hele dag om het buffervat en tot vorige winter de vloer rechtstreeks op temperatuur te houden. naar mijn idee kost het meer energie de vloer steeds weer op te moeten warmen, hem gelijkmatig blijven verwarmen lijkt mij beter. moet je dan op de stroomprijs letten dan zou het betekenen dat je in de winter of in de kou zit of veel moet betalen wanneer er weinig opbrengst en heel veel vraag is. de prijs vastzetten lijkt mij dan safer en rustgevender, maar ieder voor zich natuurlijk
Fredje01 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 18:54:
Hallo tweakers, ik heb een vraag.
Ik heb een LG therma v 9kw en een atlantic warmtepomp boiler met extra spiraal.
Nu wil graag dit extra spiraal gaan inzetten om de defrost van de LG wat korter te maken. Hoe kan ik dit doen.
Ik wil de boiler (spiraal) dan in de retour opnemen maar ik wil alleen maar dat hier water doorheen loopt als er een defrost plaats vindt.
Moet er dan een tweewegklep geplaatst worden die de LG aanstuurt. Graag hoor ik jullie mening. Alvast bedankt voor de moeite.

Groetjes Manfred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

pure100100 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:59:
ik zie een dynamisch contract niet echt zitten met een wp. als het buiten koud wordt draait hij hier de hele dag om het buffervat en tot vorige winter de vloer rechtstreeks op temperatuur te houden. naar mijn idee kost het meer energie de vloer steeds weer op te moeten warmen, hem gelijkmatig blijven verwarmen lijkt mij beter. moet je dan op de stroomprijs letten dan zou het betekenen dat je in de winter of in de kou zit of veel moet betalen wanneer er weinig opbrengst en heel veel vraag is. de prijs vastzetten lijkt mij dan safer en rustgevender, maar ieder voor zich natuurlijk

[...]
Ik ben het niet met je eens, een TV op prijs sturen is geen goed idee (lage WAF :P ) maar een WP leent zich er in sommige situaties best wel voor. Ik heb ook wel met meer rekening te houden dan de WP dus alles bij elkaar is dynamisch voor mij denk ik beter. Dat zal voor iedereen verschillen natuurlijk.

Wat betreft het klimaat en energietransitie vind ik het fijn dat ik bewuster bezig ben door dynamisch. Ik bespaar niet alleen een beetje maar de grootverbruikers staan vooral aan als er veel of zelfs een overschot aan groene stroom is. De auto en warmtepompboiler, gestuurd door HA draaien op de goedkoopste\groenste momenten. Ik rij en douche meestal voor minder dan 20ct per kWh.

Maar terug naar LG. Als je WP 24 uur per dag draait om je buffervat en vloer op temperatuur te houden dan is dat waarschijnlijk niet op vol vermogen. In de WP topics wordt dan wel gesproken over nette runs natuurlijk. Maar ik denk dat ik het best zou vinden dat de WP op de duurste uren uit gaat om op goedkopere momenten iets harder te draaien om het weer in te halen.

Maar het is niet altijd 2 graden buiten, een groot gedeelte van het seizoen draait de WP bij ons echt niet 24 uur per dag. Op uitzonderingen na zijn er hooguit 4 uren per dag waarop de prijs echt hoog is. Alle dagen waarop de warmtepomp 20 of minder uur per dag draait zou het dus perfect zijn als dat precies is tijdens de lagere tarieven. Omdat de WP dat niet kan ruiken dacht ik dat ik dat misschien kan forceren door de watertemperatuur iets hoger te zetten bij laag tarief en wat lager te zetten bij hoog tarief. De WP gaat dan buffer aanmaken in de vloer en die warmte komt vrij terwijl de prijzen weer zijn gestegen. Door de watertemperatuur tijdens dure momenten juist lager te zetten zal de WP deze periode minder snel in actie komen.

Het feit dat het huis pas na 2 a 3 uur merkbaar begint af te koelen en de pieken in prijs vaak maar 2 uur duren (rond ontbijt en rond avondeten zijn de gebruikelijke pieken), kan ik denk ik bijna onmerkbaar die pieken opvangen. De temp in de vloer en huis mogen natuurlijk niet teveel zakken daarom kan ik het script een beetje uitbreiden, behalve dat het verhogen of verlagen van de watertemperatuur bijvoorbeeld max 2 uur mag duren kan ik ook uitzonderingen inbouwen. Bijvoorbeeld als het vriest, dan niet op energieprijzen sturen omdat het dan misschien teveel afkoelt in huis, maar ik moet er nog achter komen vanaf welke temperatuur dat zou zijn.

Verder heb ik geen ervaring met buffervat in het systeem, heb ik helaas geen ruimte voor, maar juist die kan je perfect als "batterij" gebruiken lijkt me? Op vol vermogen opstoken als 's nachts de prijs extreem laag is en terwijl je 's ochtends aan het ontbijt zit (vaak duur moment) overbrug je dat met je buffer. Maar dat zal wel wat ingewikkeld zijn met kleppen en thermostaten ertussen.

En wat betreft een WP die 24 uur per dag draait op een dynamisch contract. Stel dat je niets doet om het te sturen, dan kan het nog steeds lonen want hij draait dan wel tijdens de dure uren maar hij draait ook tijdens de lagere prijsmomenten. Gemiddeld gezien ben ik nooit over 30 ct per kwh gegaan in een maand, ook eind vorig jaar toen de gasprijs even explodeerde en de stroomprijs daarin mee nam was het gemiddelde net iets lager dan wat kennissen voor vast tarief betaalden.

Vroeg me gewoon af of mensen hier mee bezig waren geweest. Do's en dont's hoopte ik een beetje te vinden. Want ben het wel met je eens dat een stabiele vloertemperatuur het beste is maar denk dat hier best wel een marge in zit die ik op kan zoeken.

Wat is eigenlijk de vaste kWh prijs tegenwoordig zo'n beetje? Dit was mijn gemiddelde kWh prijs dit jaar. Ik heb de LG sinds februari en ik denk dat ik het gemiddelde van feb en mrt nog iets had kunnen drukken.

jan 30ct
feb 31ct
mrt 28ct
apr 24ct
mei 21ct
jun 27ct
jul 15ct
aug 26ct
sep 27ct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Als je de dynamische tarieven van december bekijkt, dan zie je redelijk structureel de laagste prijs ‘s nachts. Dat betekent dus dat je zou verwarmen op het moment dat de COP het slechts is. Ik wil niet zeggen dat het niet uit kan, maar het is ontzettend lastig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M76oGhkVDtOjAlpIyeZRAgLXqgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WbY2jtQuz7i5VeBi7R7uNQ9j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:09
Ik denk dat het hier en daar een paar cent kan schelen. Maar de euro raak je niet. Is het je dat waard?
Misschien draai je 3 uur lang 410W ipv 620.
600Wh waarvan hij nadien weer een deel moet compenseren.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

De winst is misschien te klein inderdaad. Misschien dat ik alleen in de extreme gevallen handmatig bijstel voor m'n eigen gemoedsrust. Als een piek echt ver boven het daggemiddelde ligt.

Iets anders, een defrost is lastig te voorspellen maar is hij wel te veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:42
Onder de 5 graden doet ie het hier byna ieder uur. Vooral als de luchtvochtigheid hoog is. De wp in een vrijstaande garage of schuur zetten waarbij je de luchtvochtigheid kan regelen heb ik gelezen wil eea wwl verbeteren maar hier staat ie op platdak dus weinig opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:14
SCG schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:53:
[...]

De temperatuur van het water, dat de afgelopen winters de vloer in ging, was om en nabij de 40 graden. Dat werkte goed de afgelopen 10 jaar. Wellicht kan het nu beter wat lager... Maar dan doen de radiatoren "helemaal niets meer"...

Mijn gevoel zei me ook, dat het voorstel van LG niet geweldig is qua efficiency, dus we gaan gewoon op lagere temperatuur draaien. Bedankt voor de info over "de lengte van de runs en het aantal starts". Is dat een gevoel, of weet je dat uit ervaring? Hebben anderen in het forum hier ook ervaring mee?
Heb het een aantal keer voorbij zien komen hier in dit topic, maar kan alleen deze post terugvinden: paQ in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakPeer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:06
Ik heb het topic doorzocht, maar kon onderstaande vraag nog niet vinden:
Ik wil via modbus de externe pomp (op CV-loop) aansturen vanuit home-assistant, separaat van de warmtepomp (compressor) zelf:
  • Het voordeel dat ik hiermee denk te halen, is dat ik in de vroege uurtjes alvast warmte uit mijn CV buffertank kan trekken en de woning in sturen, voordat mijn zonnepanelen online komen.
  • Ik kan de status van de externe pomp wel uitlezen via modbus (Waveshare), maar nog niet aansturen (ben nog lerende in home assistant & modbus).
  • De externe pomp schakelt nu netjes aan/uit met de warmtepomp zelf: ik stuur op water temp.
  • Ik kan natuurlijk de externe pomp loshalen van de warmtepomp en separaat via home assistent aansturen via een Zigbee schakelaar, maar doe dit liever via de warmtepomp zelf.
Daarom de volgende vraag: Is het mogelijk om de externe pomp direct aan te sturen via modbus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-06 18:42
@SjaakPeer ,
Ik heb dezelfde situatie, ik gebruik een Zigbee schakelaar om de externe pomp aan te sturen, er nooit over nagedacht dat dat ook via de lg zou kunnen.
Dit was een makkelijkere optie, geen extra kabel trekken, maar jij hebt deze blijkbaar al liggen.
Dus antwoord geven of externe pomp via modus van de lg te schakelen is, kan ik je niet geven.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wurmie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-05 19:45
De externe pomp is wel uit te lezen (aan/uit) via modbus, maar niet aan te sturen. Denk dus dat de enige optie is om hem met een slimme stekker aan te sturen dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
SjaakPeer schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:07:
Ik heb het topic doorzocht, maar kon onderstaande vraag nog niet vinden:
Ik wil via modbus de externe pomp (op CV-loop) aansturen vanuit home-assistant, separaat van de warmtepomp (compressor) zelf:
  • Het voordeel dat ik hiermee denk te halen, is dat ik in de vroege uurtjes alvast warmte uit mijn CV buffertank kan trekken en de woning in sturen, voordat mijn zonnepanelen online komen.
  • Ik kan de status van de externe pomp wel uitlezen via modbus (Waveshare), maar nog niet aansturen (ben nog lerende in home assistant & modbus).
  • De externe pomp schakelt nu netjes aan/uit met de warmtepomp zelf: ik stuur op water temp.
  • Ik kan natuurlijk de externe pomp loshalen van de warmtepomp en separaat via home assistent aansturen via een Zigbee schakelaar, maar doe dit liever via de warmtepomp zelf.
Daarom de volgende vraag: Is het mogelijk om de externe pomp direct aan te sturen via modbus?
Om de vloer(water) temperatuur van de vloer te pollen doe ik het volgende.
LG pomp voorloop op 4min
Vervolgens met interval van een uur schakel ik de LG in voor 3min via de externe thermostaat functie. De waterpomp van de LG draait dan dus 3min, maar de compressor schakelt nooit in. Mss kun je iets vergelijkbaars doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-06 23:20
Goedenavond,

Ik zit te overwegen om een LG Therma 12KW 3 fasen te installeren, met een boilervat 300L en waarschijnlijk een klein buffervat voor de VVW.

Ik heb wat rond zitten kijken voor een boilervat, en toen kwam ik de X Flow Ultratank 300L van Calpak tegen.
Lijkt me een mooi ding, maar het lijkt wel alsof niemand, maar dan ook niemand dat ding heeft gekocht of gebruikt. Ik kan nergens iets van reviews vinden. Ik vroeg me af of iemand hier op het forum ervaring heeft met dit boilervat?

Bvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:36
Hoi,

Ik heb hier mijn setup gedeeld incl boiler, type: oeg 516005190

wrapper83 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

en toen in duitsland besteld: https://www.heizungsprofi...rwaermetauscher-516005190

succes!

[ Voor 28% gewijzigd door wrapper83 op 03-10-2023 00:03 ]

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:32
Ik heb een LG 9kw en als 3 weg klep deze Honeywell V4044C1312B 3-wegkl. 1" 220V

Alleen als ik de manuals lees, kom ik er niet uit hoe ik die moet aansluiten zodat de pomp de klep kan sturen. Als ik de klep aansluit, staan de koppelingen onder spanning en dat lijkt mij niet echt de bedoeling...

Heeft iemand een duwtje in de rug om het werkend te krijgen?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
maomanna schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:17:

Alleen als ik de manuals lees, kom ik er niet uit hoe ik die moet aansluiten zodat de pomp de klep kan sturen. Als ik de klep aansluit, staan de koppelingen onder spanning en dat lijkt mij niet echt de bedoeling...

Je schrijft dat je niet weet hoe je hem moet aansluiten, maar je hebt hem wel aangesloten. Kun je eens delen hoe je hem hebt aangesloten?

Welk type 9 kW warmtepomp heb je U43 of U44?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grim20
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-06 22:24
maomanna schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:17:

Het betreft hier een 3-wegklep met een veer. Waarbij als er spanning op komt te staan hij omloopt naar cv en valt de spanning weg/af dan zorgt de veer ervoor dat hij terug "loopt" naar de boiler stand.

3 Way Valve (A) (Linker aansluitstrook in de WP)

Bruin op L
Blauw op N
Groen/Geel op behuizing WP

3-wegklep installeren waarbij hij in spanningsloze toestand in stand warmwater/boiler staat. (Mogelijk) Op AB sluit je de aanvoer vanuit je WP, op B de boiler en op A je installatie (vloerverwarming/radiatoren/enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:32
Jojan265 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:36:
[...]

Je schrijft dat je niet weet hoe je hem moet aansluiten, maar je hebt hem wel aangesloten. Kun je eens delen hoe je hem hebt aangesloten?

Welk type 9 kW warmtepomp heb je U43 of U44?
Het is de u44.
Door de spanning heb ik hem nu afgekoppeld omdat ik het verder uit wilde zoeken.
Grim20 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:05:
[...]

Het betreft hier een 3-wegklep met een veer. Waarbij als er spanning op komt te staan hij omloopt naar cv en valt de spanning weg/af dan zorgt de veer ervoor dat hij terug "loopt" naar de boiler stand.

3 Way Valve (A) (Linker aansluitstrook in de WP)

Bruin op L
Blauw op N
Groen/Geel op behuizing WP

3-wegklep installeren waarbij hij in spanningsloze toestand in stand warmwater/boiler staat. (Mogelijk) Op AB sluit je de aanvoer vanuit je WP, op B de boiler en op A je installatie (vloerverwarming/radiatoren/enz)
Dus de pomp zet altijd spanning op?
Ik zal van de week eens kijken hoe ik die juist aansluit.

Dank jullie wel zover

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanske82
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-05 21:24
rooiekool schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:42:
hoe kun je op een U44 een stooklijn toepassen zonder ruimte referentie? Dus met de gewone remote aan en uit zetten en dan aan de hand van de buiten temperatuur alleen op stooklijn sturen.

Bij mijn broer ligt de controller momenteel in de kast bij de vloer verwarming verdeler omdat daar de leidingen binnen komen. De temperatuur van de controller is dus geen referentie en dat hoeft verder ook niet. Gaat om een basistemperatuur in een woonboerderij, de rest wordt eventueel met radiatoren en een cv-ketel bijgestookt.

Regelen op lucht+water en dan setpoint lucht op 30 graden ofzo?
Tip: Ik heb via home assistant een zigbee relais (draadloos) aangesloten op mijn (tado) temperatuur/thermostaat. Dat is makkelijk zodat je op de 0.x grC de hysterese kan instellen. En dus ook eventueel wanneer de gas ketel moet bijspringen via een 2e relais. Omdat ik dit via Tado doe is de WAF ook goed :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakPeer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:06
Wie kan bevestigen dat ik het goed doe met mijn 3-weg klep aansluiting op mijn warmtepomp:

Pomp: LG 12 kW, 3 fasen pomp
3-weg klep: Resol VA33 3-wegklep, 220V, https://www.resol.de/Prod...e/11215620_VA33.mon5s.pdf

Het probleem is dat mijn warmtepomp schakelt door het 220V signaal van U (CV) naar W (DHW) over te verplaatsen, terwijl mijn 3-weg klep op beide fase draden spanning nodig lijkt te hebben om over te schakelen naar de DHW tank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9_n1FZrjm4BmspU8Bd4brySPnk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/103s8WISO9OJAuRoxqQgff3C.png?f=user_large

Resol VA33 3-weg klep:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsmZmWzR-P7o_LBcgxOc-4FtH_c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qNvHef6M97aXnrnwQ2GMTIp9.png?f=user_large

Met handmatig overbruggen kan ik de 3-weg klep inderdaad laten schakelen, maar vanuit de warmtepomp uiteraard niet.

Vraag: Wat is de meest elegante manier om dit aan te sluiten?

Ik heb een 220V, NO relais liggen die ik hiervoor wilde gebruiken, maar wil zeker stellen dat deze manier juist is voordat ik aanleg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eq_G2CDJO4bnvt0eNhMILHz7uMI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/akCWPMGuL1lHz6qBAi2uSE2u.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SalexSun
Zo zou ik het doen… dus de voeding voor de 3-weg klep niet bij de 3-way klemmen op de LG vandaan halen, maar bijvoorbeeld een andere random wcd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uIWlWnqBitFTfq2ytJhVZZdHiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwIw6my6H1fSiq9j686zXCYl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Ik heb een vraag voor ervaringsdeskundige tweakers met waveshare rs485 - eth.

Gaat de LG warmtepomp in storing wanneer de RS485 of ethernet verbinding wordt verbroken of wanneer de voeding van de waveshare wordt uitgeschakeld? Bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:08
Nee dan gaat hij gewoon verder wanneer de verbinding verbroken wordt. @SalexSun
De LG controller is de baas (master) en die zorgt er netjes voor dat de warmtepomp blijft doorgaan.

Zolang je er niet voor zorgt dat je de modbus communicatie om zeep helpt (te veel communicatie) dan gaat alles goed.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
jvanderkroon schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:04:
Nee dan gaat hij gewoon verder wanneer de verbinding verbroken wordt. @SalexSun
De LG controller is de baas (master) en die zorgt er netjes voor dat de warmtepomp blijft doorgaan.

Zolang je er niet voor zorgt dat je de modbus communicatie om zeep helpt (te veel communicatie) dan gaat alles goed.
Thx, ik heb in het verleden met esphome en ali rs485 een enkele keer een communicatie error (ch3?) gezien op de LG, maar dat had dan wss een andere oorzaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
Die communicatie error CH 03 is wanneer je te veel communicatie hebt over de lijn. Daar had ik eerst ook last van met epshome. Maar werkt nu goed. Zelfde issue kan je met een Waveshare ook krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusit
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-03 19:28
Voor de Home Assistant icm Modbus gebruikers onder ons:

Na de upgrade van HA 2023.10 werkt de modbus integratie niet meer als je (onder andere) de temperatuur stuurt vanuit HA. De count parameter wordt niet meer herkend. Als je deze uit de config haalt werkt het weer.

Mijn huidige config nu:

- name: "LG_AI_Offset"
address: 4
slave: 1
input_type: holding
# count: 1
data_type: int16
max_temp: 10
min_temp: 0
offset: 5
precision: 1
scale: 1
target_temp_register: 4
temp_step: 1
temperature_unit: °C

Als je dan toch aan het editen bent kun je direct de modbus regel retry_on_empty: true verwijderen. Deze wordt straks niet meer ondersteund. (Hier gaf HA wel netjes een melding van)

PS: De configuratie van mijn SDM630 config had hetzelfde "probleem".

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2023Erica
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-11-2023
Wie kan mij uitleggen hoe ik een Cenvax Boilercontrol het beste kan aansluiten op mijn LG Therma 12 KW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oS85aB1I6WILkXnNP6qd8d6mwFA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j0KSEbSMG1qvXGiSBYpmTBjZ.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujg51XwU7kqE7KU5-ijEzrjmzOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/USeP1FazeFDhlNtK2pw1LVa4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-05 06:24
2023Erica schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:27:
Wie kan mij uitleggen hoe ik een Cenvax Boilercontrol het beste kan aansluiten op mijn LG Therma 12 KW.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoi,

Wat is het doel van je boiler controller?
Als ik het goed begrijp wil je de 3 weg klep aansturen.
Dit kun je de warmtepomp zelf laten doen. Heb je geen extra controller voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:13

Swerfer

Hmm...

Ik ben van plan een LG Therma V 5kW aan te schaffen en ben één en ander aan het voorbereiden. Buiten de aan en afvoerleidingen en de stroomkabel, is één netwerkkabel genoeg om alle mogelijke communicatie te regelen? Ik zie onder andere modbus en een afstandbediening, maar is er meer om mee rekening te houden? Ik wil uiteindelijk HA gebruiken om ism een dynamisch energiecontract zo gunstig mogelijk te verwarmen.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Swerfer schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:03:
Ik ben van plan een LG Therma V 5kW aan te schaffen en ben één en ander aan het voorbereiden. Buiten de aan en afvoerleidingen en de stroomkabel, is één netwerkkabel genoeg om alle mogelijke communicatie te regelen? Ik zie onder andere modbus en een afstandbediening, maar is er meer om mee rekening te houden? Ik wil uiteindelijk HA gebruiken om ism een dynamisch energiecontract zo gunstig mogelijk te verwarmen.
als je gewoon 1 (bijv) 10-aderige stuurstroomkabel meetrekt, kun je nu en later alles aansluiten wat je maar wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

paQ schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:04:
[...]

als je gewoon 1 (bijv) 10-aderige stuurstroomkabel meetrekt, kun je nu en later alles aansluiten wat je maar wil :)
Een netwerkkabel (8-polig) is niet voldoende? Zijn er soms ergens hogere stromen mogelijk die een netwerkkabel niet aankan?

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Swerfer schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:06:
[...]

Een netwerkkabel (8-polig) is niet voldoende? Zijn er soms hogere stromen die een netwerkkabel niet aankan?
de droogcontacten lopen wel op 230V
Ik weet niet of je 230 op je netwerkkabel wil zetten, maar zou voor flexibel 0.75 gaan bijv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

paQ schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:07:
[...]

de droogcontacten lopen wel op 230V
Ik weet niet of je 230 op je netwerkkabel wil zetten, maar zou voor flexibel 0.75 gaan bijv
Ok, dan trek ik er wel 2 kabels bij. De kabels lopen direct paralel aan de grondkabel en ik wil wel een afgeschermde Twisted pair voor de modbus en waarschijnlijk afstandbediening hebben.

Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Swerfer schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:10:
[...]

Ok, dan trek ik er wel 2 kabels bij. De kabels lopen direct paralel aan de grondkabel en ik wil wel een afgeschermde Twisted pair voor de modbus en waarschijnlijk afstandbediening hebben.

Dank
De modbus werkt hier uitstekend over de stuurstroomkabel, geen twisted pair.
Lengte ca 12m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Swerfer schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:03:
Het ligt eraan wat je allemaal wilt:

Indien ook warmwater, dan een kabel voor de temperatuursensor en een kabel voor de driewegklep
Modbus communicatie kabel
Extra circulatiepomp (indien gewenst)

Kijk even in de installatiehandleiding wat je allemaal nodig bent. Alles door 1 netwerkkabel zou ik zeker niet aanraden. De meeste zaken zijn bij LG 230 volt, behalve temperatuur sensoren en modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Jojan265 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:31:
[...]

Het ligt eraan wat je allemaal wilt:

Indien ook warmwater, dan een kabel voor de temperatuursensor en een kabel voor de driewegklep
Modbus communicatie kabel
Extra circulatiepomp (indien gewenst)

Kijk even in de installatiehandleiding wat je allemaal nodig bent. Alles door 1 netwerkkabel zou ik zeker niet aanraden. De meeste zaken zijn bij LG 230 volt, behalve temperatuur sensoren en modbus.
Ik heb een aparte warmwaterwarmtepompboiler. Verder heb ik nu 230V-kabel (3-fase voor evt toekomst), 1 UP-kabel, en 2x0.75 snoeren in mijn geïsoleerde doorvoerbuis die onder de grond gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJ9s_z2w0TgTeMOxgOSaval2Ld8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6Q95min6yyYEH96BXDQruMA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mr-eCTSdgtKX5eTE7zbNg4nKDOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ra8MMKKXiWx5qrwcSIx0KsOd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ajs.rutten
  • Laatst online: 18:16
Hallo, sorry als ik niet op de juiste plek incheck. Hier in Venray is deze week een Therma V HM071MR.U44 geïnstalleerd met een 50 liter buffervat, 300liter Tesy boilervat, vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de verdieping (staan bijna nooit open). Met de huidige temperaturen staat die nog op regelen middels luchtsensor van de remote controller, als het kouder wordt zal ik denk ik naar lucht+water gaan. Ik hoop de komende tijd gebruik te kunnen / mogen maken van jullie kennis om de warmtepomp verder te kunnen inregelen.

Ik ben als eerste benieuwd naar tankinstelling 1 en 2 bij andere. Ik vindt dat hij erg snel weer begint op te warmen (bij sww van 45 graden, ingestelde temperatuur is 50). Vanochtend was de temperatuur (volgens de remote controller), nadat 2 personen gedoucht hadden, rond de 35 volgens de thermistor en we bij het douchen er weinig van merkten. Ik wil de temperatuur bij opwarmen naar 50-10=40 zetten.

[ Voor 27% gewijzigd door Ajs.rutten op 08-10-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Swerfer schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:21:
[...]

Ik heb een aparte warmwaterwarmtepompboiler. Verder heb ik nu 230V-kabel (3-fase voor evt toekomst), 1 UP-kabel, en 2x0.75 snoeren in mijn geïsoleerde doorvoerbuis die onder de grond gaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar gaat het cv water doorheen?

Ik heb zelf destijds een 25m rol 50mm flexibele mantelbuis gekocht. Daar kon makkelijk 3x van de meterkast naar warmtepomp leggen. Daar later een snoer bij trekken gaat prima, mits zorgt dat er altijd een controledraad in zit. Een trekveer krijg je er niet ingeduwd denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

SalexSun schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:27:
[...]

Waar gaat het cv water doorheen?

Ik heb zelf destijds een 25m rol 50mm flexibele mantelbuis gekocht. Daar kon makkelijk 3x van de meterkast naar warmtepomp leggen. Daar later een snoer bij trekken gaat prima, mits zorgt dat er altijd een controledraad in zit. Een trekveer krijg je er niet ingeduwd denk ik.
Door de onderste 2 32mm PVC-buizen gaan semi-flexibele 22mm buizen. Het geheel komt tegen de betonnen funderingsbalk onder de voordeur, waar ik vandaag met pijn en moeite 3 24mm gaten in heb geboord (betonijzer is geen vriend tijdens het boren).

Een kleine 2 meter verder komt de buis boven de grond, waar de warmtepomp moet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 03-06 12:33
Swerfer schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:46:
[...]
Door de onderste 2 32mm PVC-buizen gaan semi-flexibele 22mm buizen. Het geheel komt tegen de betonnen funderingsbalk onder de voordeur, waar ik vandaag met pijn en moeite 3 24mm gaten in heb geboord (betonijzer is geen vriend tijdens het boren).

Een kleine 2 meter verder komt de buis boven de grond, waar de warmtepomp moet komen.
22 mm is wel heel krap hoor...
Waarom geen Terrendis onder de funderingbalk door graven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:11
Cees-JanH schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:57:
[...]

22 mm is wel heel krap hoor...
Waarom geen Terrendis onder de funderingbalk door graven?
Waaron is 22 mm krap? 't Is een 5 kW, de maximale waterflow hiervan is < 15 l/min. Met een 22mm staal of koper buis is de stroomsnelheid dan toch nog steeds netjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
BernieW schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:29:
[...]

Waaron is 22 mm krap? 't Is een 5 kW, de maximale waterflow hiervan is < 15 l/min. Met een 22mm staal of koper buis is de stroomsnelheid dan toch nog steeds netjes?
5kW komt volgens warmtepomp-weetjes op 20mm inwendig. Staal dus idd 22mm, maar dat is niet flexibel. Van meerlagenbuis heb je dus al 26mm nodig.

Wel maar net, met lagere flow en hogere (delta T) kan het wel kleiner. Het ligt natuurlijk ook nogal aan hoe de rest van het leidingwerk eruit ziet; 90 graden knietjes enzo…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:04
Ik verander de ESS state van de LG met home assistant via modbus. Nee die gaat niet in error als je hem er uit trekt. Maar kan wel in error gaan als je rommel stuurt naar de pomp. Ik heb de waveshare RS485/RS232 naar ETH omzetter. Die heeft een modbus gateway. De RS485 naar ETH heeft geen gateway en zet de berichten dus niet om van modbus TCP naar modbus RTU. Modbus RTU frames zijn niet hetzelfde opgebouwd als modbus TCP. Daar gaat het misschien mis?

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Tonnaer
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-04 07:59
Willen jullie meedenken met het volgende? Als ik met installateurs bel dan komt er of een hele klaagzang over het feit dat gas niet gaat verdwijnen of er komt een standaard kengetal als antwoord. Echte praktijk schijnt helaas gewoon erg moeilijk te zijn.
Als ik met de koevlaas methode reken kom ik op 6kW benodigd vermogen uit. Woning is 117m2 woonoppervlak (Rc spouw 2, Rc plat dak 5, Rc schuin dak 6, vloerisolatie begane grond 1,5 beton op zand).

Woning is voorzien van radiatoren maar wel met overcapaciteit (er word al jaren op 50 graden watertemp gestookt) inmiddels is de isolatie nog wat verbeterd dus zou de watertemp nog verder omlaag moeten kunnen. Ik werk met een Evohome zoneregeling en ben daar erg tevreden over maar ben er inmiddels ook achter dat dit niet de voorkeur heeft vanuit de praktijk. Als ik realistisch naar mijn afgiftesysteem kijk is het mogelijk om 50-70 liter systeeminhoud continu open te houden (Evohome gaat dan alleen nog maar de slaapkamers en werkkamer aan sturen) de benedenverdieping word dan door Evohome op temperatuur gestuurd door de sensor die in het display zit.
Totale systeeminhoud kom ik ongeveer op 110 liter met leidinginhoud erbij schat ik 120 liter. Hiervan staat dus ongeveer de helft voor een groot deel van de tijd dicht.
Voor mijn gevoel is de systeeminhoud veel te krap om zonder buffer te gaan werken maar een advies over de grootte van de buffer blijkt ook moeilijk te zijn.
Om de situatie wat complexer te maken komt erbij dat ik in de toekomst met de monoblock een spa wil gaan verwarmen. Voor wat betreft SWW: vanwege plaatsgebrek (groot buffervat past niet binnen) en een tapvolume van 20 liter per minuut en kinderen die na elkaar douchen heb ik na veel wikken en wegen besloten om een Intergas te gaan hangen om het tapwater te leveren.

In eerste instantie zat ik op het spoor om een opstelling met een buffervat te maken waarbij de spa via een spiraal zijn warmte kan onttrekken. Voordeel is dat je tegelijkertijd warmte kunt leveren aan de radiatoren en aan de spa. Nadeel je moet voldoende temperatuur hebben om de spa warm te krijgen (watertemp gewenst is ongeveer 39 graden). Omdat ik de CV met een stooklijn wil sturen valt deze optie dus af en denk ik dat het beter is om later 3 weg kleppen te monteren

Tevens is er beperkt ruimte in de technische ruimte om een buffer kwijt te komen, de buffer buiten plaatsen is een optie maar ik heb er mijn bedenkingen bij (in verband met extra verlies).
Momenteel zit ik dus op het spoor om een buffervat van ongeveer 120 liter te plaatsen (die past ook) met puzzelen zou ik wellicht naar een 150 liter toe kunnen en als het echt moet naar 200 liter maar dat word ingrijpend.
Vanwege de 3 fase versie van de 9kW heb ik een hele sterke voorkeur voor die warmtepomp en tevens weet ik dat er maar 6kW over blijft rond de "moeilijke" buitencondities. Ik heb wel het gevoel dat 9kW wellicht te groot is als ik andersom reken en de warmtebehoefte van de woning bereken komt ik rond de 7kW dus de 9kW is misschien toch zo gek nog niet.

Omdat het een tijd duurt voordat deze terugmoduleert (waarschijnlijk) zou ik natuurlijk erg kritisch moeten kijken naar de grootte van het buffervat om te voorkomen dat de warmtepomp te snel uit gaat. Is er iemand die hier vanuit de praktijk een advies kan geven zoals eerder genoemd.

Side info: de radiatoren (grotendeels T33 en T22) hebben nog geen fans en ik ben uitgegaan van een delta T van 5.

Hoe kijken jullie na het aansluiten van het CV buffervat zou het lukken om deze hydraulisch gescheiden aan te sluiten zodat Evohome alleen de secundaire pomp aanstuurt of zou dit juist niet wenselijk zijn in verband met de (naar mijn mening) relatief kleine systeeminhoud.

Tevens zou ik heel graag horen of mijn idee van het stoken CV met een stooklijn (zodat de watertemperatuur kan zakken indien mogelijk) en dan in de toekomst de spa via een driewegklep verwarmen (op een vast temp) een goede oplossing is. Er is volgens mij iemand op dit forum die zijn zwembad verwarmt op zo'n manier. Of zou het beter zou om op bijvoorbeeld een vaste watertemperatuur van 45 graden te draaien en de spa via een spiraal uit het buffervat energie laten halen.

Ik hoop dat er iemand is die vanuit de praktijk iets kan zeggen hierover mijn pogingen bij installateurs en spa/zwembad leveranciers lopen op niets uit en die komen niet verder dan het advies om voor de spa een eigen warmtepomp neer te zetten. Ik wil dit niet vanwege het feit dat de ruimte beperkt is, vanwege het feit dan beide afnemers binnen 4 meter van de buitenunit afzitten, vanwege het feit dat zwembad warmtepompen minder presteren en vanwege het feit dat ik dan mijn CV warmtepomp ook nuttig kan inzetten tijdens de periode dat er stroomoverschot is en de COP van de pomp goed is.
Ter info: als het echt koud is gaat de spa niet gebruikt worden en de spa word zo goed als mogelijk geïsoleerd om verliezen te beperken. Waterinhoud zal tussen de 1000-1400liter zijn en normaal zijn ze voorzien van een 3kW elektrische heater waarbij er dus met een COP van 1 verwarmd word en dat wil ik dus absoluut niet of alleen als een backup oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hkj
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-02-2024

hkj

Some data upon the forthcoming LG r290 units has been launched.
Does anyone have the Engineering Data Book available yet?

Below an appetizer on 9kW (3-pf) vs. Panasonic 9kW (L-series) (1-pf) .
Performance under different partial loads has been compared.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9TvG5cAa2NqmDXoIzuX4LhUvOI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/snuXiV7xNHtNG6oxJrV0TMMx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Ik heb tijdelijk als proef de regeling enkel op lucht staan. Nu is het bij ons in huis nog niet onder de 21graden geweest, dus er is geen enkele aanleiding dat de warmtepomp moet inschakelen. Toch valt me op dat de waterpomp op de ingestelde interval inschakelt. Weet iemand hoe ik dit kan uitschakelen zonder heel de functie ‘verwarming’ uit te schakelen. Ik zie het zowel op ‘warmte’ als ‘ai’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
SalexSun schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 17:35:
Ik heb tijdelijk als proef de regeling enkel op lucht staan. Nu is het bij ons in huis nog niet onder de 21graden geweest, dus er is geen enkele aanleiding dat de warmtepomp moet inschakelen. Toch valt me op dat de waterpomp op de ingestelde interval inschakelt. Weet iemand hoe ik dit kan uitschakelen zonder heel de functie ‘verwarming’ uit te schakelen. Ik zie het zowel op ‘warmte’ als ‘ai’
Dit kun je volgens mij niet uitschakelen als de warmtepomp "aan" staat. De warmtepomp wil graag weten hoe warm het water is en schakelt daarvoor de waterpomp in om het te meten. Ik heb de interval op 1 min. aan en 14 min. uit. Dan schakelt hij dus even 1 minuut aan per kwartier. Dit vind ik geen probleem.

Ik ben het met je eens, dat alleen op lucht het niet nodig zou zijn geweest. De waterpomp had dan kunnen inschakelen op het moment dat de Lucht temperatuur te laag zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Jojan265 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 17:41:
[...]

Ik ben het met je eens, dat alleen op lucht het niet nodig zou zijn geweest. De waterpomp had dan kunnen inschakelen op het moment dat de Lucht temperatuur te laag zou zijn.
Ja precies. Zelfs op lucht+water zou die niet hoeven te ‘voelen’ wanneer niet aan de lucht-voorwaarden voor verwarmen is voldaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Mark Tonnaer schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:29:
Willen jullie meedenken met het volgende? Als ik met installateurs bel dan komt er of een hele klaagzang over het feit dat gas niet gaat verdwijnen of er komt een standaard kengetal als antwoord. Echte praktijk schijnt helaas gewoon erg moeilijk te zijn.
Als ik met de koevlaas methode reken kom ik op 6kW benodigd vermogen uit. Woning is 117m2 woonoppervlak (Rc spouw 2, Rc plat dak 5, Rc schuin dak 6, vloerisolatie begane grond 1,5 beton op zand).

Woning is voorzien van radiatoren maar wel met overcapaciteit (er word al jaren op 50 graden watertemp gestookt) inmiddels is de isolatie nog wat verbeterd dus zou de watertemp nog verder omlaag moeten kunnen. Ik werk met een Evohome zoneregeling en ben daar erg tevreden over maar ben er inmiddels ook achter dat dit niet de voorkeur heeft vanuit de praktijk. Als ik realistisch naar mijn afgiftesysteem kijk is het mogelijk om 50-70 liter systeeminhoud continu open te houden (Evohome gaat dan alleen nog maar de slaapkamers en werkkamer aan sturen) de benedenverdieping word dan door Evohome op temperatuur gestuurd door de sensor die in het display zit.
Totale systeeminhoud kom ik ongeveer op 110 liter met leidinginhoud erbij schat ik 120 liter. Hiervan staat dus ongeveer de helft voor een groot deel van de tijd dicht.
Voor mijn gevoel is de systeeminhoud veel te krap om zonder buffer te gaan werken maar een advies over de grootte van de buffer blijkt ook moeilijk te zijn.
Om de situatie wat complexer te maken komt erbij dat ik in de toekomst met de monoblock een spa wil gaan verwarmen. Voor wat betreft SWW: vanwege plaatsgebrek (groot buffervat past niet binnen) en een tapvolume van 20 liter per minuut en kinderen die na elkaar douchen heb ik na veel wikken en wegen besloten om een Intergas te gaan hangen om het tapwater te leveren.

In eerste instantie zat ik op het spoor om een opstelling met een buffervat te maken waarbij de spa via een spiraal zijn warmte kan onttrekken. Voordeel is dat je tegelijkertijd warmte kunt leveren aan de radiatoren en aan de spa. Nadeel je moet voldoende temperatuur hebben om de spa warm te krijgen (watertemp gewenst is ongeveer 39 graden). Omdat ik de CV met een stooklijn wil sturen valt deze optie dus af en denk ik dat het beter is om later 3 weg kleppen te monteren

Tevens is er beperkt ruimte in de technische ruimte om een buffer kwijt te komen, de buffer buiten plaatsen is een optie maar ik heb er mijn bedenkingen bij (in verband met extra verlies).
Momenteel zit ik dus op het spoor om een buffervat van ongeveer 120 liter te plaatsen (die past ook) met puzzelen zou ik wellicht naar een 150 liter toe kunnen en als het echt moet naar 200 liter maar dat word ingrijpend.
Vanwege de 3 fase versie van de 9kW heb ik een hele sterke voorkeur voor die warmtepomp en tevens weet ik dat er maar 6kW over blijft rond de "moeilijke" buitencondities. Ik heb wel het gevoel dat 9kW wellicht te groot is als ik andersom reken en de warmtebehoefte van de woning bereken komt ik rond de 7kW dus de 9kW is misschien toch zo gek nog niet.

Omdat het een tijd duurt voordat deze terugmoduleert (waarschijnlijk) zou ik natuurlijk erg kritisch moeten kijken naar de grootte van het buffervat om te voorkomen dat de warmtepomp te snel uit gaat. Is er iemand die hier vanuit de praktijk een advies kan geven zoals eerder genoemd.

Side info: de radiatoren (grotendeels T33 en T22) hebben nog geen fans en ik ben uitgegaan van een delta T van 5.

Hoe kijken jullie na het aansluiten van het CV buffervat zou het lukken om deze hydraulisch gescheiden aan te sluiten zodat Evohome alleen de secundaire pomp aanstuurt of zou dit juist niet wenselijk zijn in verband met de (naar mijn mening) relatief kleine systeeminhoud.

Tevens zou ik heel graag horen of mijn idee van het stoken CV met een stooklijn (zodat de watertemperatuur kan zakken indien mogelijk) en dan in de toekomst de spa via een driewegklep verwarmen (op een vast temp) een goede oplossing is. Er is volgens mij iemand op dit forum die zijn zwembad verwarmt op zo'n manier. Of zou het beter zou om op bijvoorbeeld een vaste watertemperatuur van 45 graden te draaien en de spa via een spiraal uit het buffervat energie laten halen.

Ik hoop dat er iemand is die vanuit de praktijk iets kan zeggen hierover mijn pogingen bij installateurs en spa/zwembad leveranciers lopen op niets uit en die komen niet verder dan het advies om voor de spa een eigen warmtepomp neer te zetten. Ik wil dit niet vanwege het feit dat de ruimte beperkt is, vanwege het feit dan beide afnemers binnen 4 meter van de buitenunit afzitten, vanwege het feit dat zwembad warmtepompen minder presteren en vanwege het feit dat ik dan mijn CV warmtepomp ook nuttig kan inzetten tijdens de periode dat er stroomoverschot is en de COP van de pomp goed is.
Ter info: als het echt koud is gaat de spa niet gebruikt worden en de spa word zo goed als mogelijk geïsoleerd om verliezen te beperken. Waterinhoud zal tussen de 1000-1400liter zijn en normaal zijn ze voorzien van een 3kW elektrische heater waarbij er dus met een COP van 1 verwarmd word en dat wil ik dus absoluut niet of alleen als een backup oplossing.
Ik laat die spa eerst even liggen, van mij nu alleen een paar opmerkingen over het verwarmen en een buffervat. Ik weet niet of je je al ingelzen hebt in het algemene L/W en FAQ topic.

De mogelijkheden om met een buffervat pendelen te voorkomen zijn beperkt, Als we voor het gemak even uitgaan van een soortelijke warmte van water van 4000 J/kg, een vat van 100 l en een vermogen van 5000 W duurt het 80 sec om dat vat 1 K op te warmen, Stel verder een dT van 5 graden (bij mij is ie in voor en naseizoen vaak lager) dan is je vat in een kleine 7 minuten al op temperatuur. Al je dan bedenkt dat een LG na opstarten toch zeker een kwartier op een hoog vermogen staat te stampen zal zo'n vat niet veel helpen.
Wat je dus nodig hebt is afgifte om die energie kwijt te raken, en dat bereik je in jouw geval door voldoende radiatoren open te hebben.

Nog een paar andere overwegingen.
Tussen de kamers in je huis heb je waarschijnlijk geen isolatie, dat betekent dat je via de kamers die je verwarmt andere kamers enigszins opwarmt. Je zou kunnen overwgen om binnen je isolatieschil een minimumtemperatuur in te stellen die niet heel veel lager is dan die van bv je woonkamer.
Nog even de basisregel dooddoener: met een CV ketel verwarm je je huis, met een WP houd je je huis warm.

In mijn eigen situatie heb ik beneden vloerverming boven raditoren (T33). Nachtverlaging heb ik afgeschaft want met een Ta op koudere dagen van net in de 30 C heeft dat geen nut. Isolatie was matig, maar daar wordt aan gewerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-06 20:18
SalexSun schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:05:
[...]

Ja precies. Zelfs op lucht+water zou die niet hoeven te ‘voelen’ wanneer niet aan de lucht-voorwaarden voor verwarmen is voldaan
Ik weet het zo net nog niet. Zou er misschien enige intelligentie in zitten die wil weten wat de watertemperatuur is zodat de wp juist kan anticiperen als hij aan moet springen?

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Casper de Boer schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:16:
[...]

Ik weet het zo net nog niet. Zou er misschien enige intelligentie in zitten die wil weten wat de watertemperatuur is zodat de wp juist kan anticiperen als hij aan moet springen?
Ik heb daar eens contact over gehad met LG. Wat nou boven wat prevaleert (if at all).
Dit was daarop de reactie:
2. Regarding your questions for controlling temp.

•Thermo On Control, When Satisfied ① and ②
① Room air temperature : Controlled by target and detected current room air temperature
② Water temperature : Controlled by target and detected current water temperature
•Thermo Off Control, When Satisfied ① or ②
① Room air temperature : Controlled by target and detected current room air temperature
② Water temperature : Controlled by cut off (4℃) and detected current water temperature
Ja, eigenlijk dacht ik: ja nog al wiedes

Persoonlijk denk ik niet dat de RMC anticipeert op opwarmsnelheid. Wel een voordeel van de nest blijkt :+
Die besloot (toen ik vorige week een paar ochtenden gestookt had) relatief ruim van te voren te stoppen met warmen; het warmt immers nog even door zometeen.

Door wat te spelen met de lucht hysterese (1) kun je zo wel mbv een externe thermostaat, de thermo on redelijk goed zelf bepalen. De master (externe thermostaat) kan dan wel vraag hebben, maar de WP gaat pas aan als aan voorwaarde 1 (en 2 indien gekozen) is voldaan.

Daarover gesproken,
@taedeh is je print binnen, en wat is nou de uitwerking / oplossing?

edit:
Als er zon op je RMC schijnt, kan dat dus ook een Thermo ON tegenhouden, of juist een Thermo OFF triggeren. Een nest heeft een licht/bewegingssensor. Als die rechtstreeks zonlicht krijgt te verduren kun je dat instellen dat dat kan voorkomen. Ik neem aan dat ie daar dan rekening mee houdt.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 10-10-2023 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-05 06:24
Swerfer schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:46:
[...]

Hoi, ik heb hier nog 2,5m 160mm microflex grondslang liggen met 2 x32 mm

Stuur maar PM als je het fastsoenlijk wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Wie kan mij vertellen wat Energiestatus 2 betekent?
Zie dit in de display staan. Zie foto Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_QsjQ_vt2BGNitrG1tXe8Hm-M4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QSGf03jhLLH6SnvlPOl77IyP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
montebaldo55 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:45:
Wie kan mij vertellen wat Energiestatus 2 betekent?
Zie dit in de display staan. Zie foto [Afbeelding]
Als ik het goed heb, heb je via modbus of digitale input op de LG print een zgn energiestatus geactiveerd. De energiestatus
-feature is bedoeld voor smart grid toepassingen, bijvoorbeeld de boiler temperatuur tijdelijk verhogen wanneer energie goedkoop is.

Toevallig ben ik van plan de functie binnenkort toe te gaan passen. Uit mn hoofd is energiestatus 1 t/m 4 voorgeprogrammeerd, terwijl 5 t/m 8 configureerbaar is. In de installatiehandleiding staat een tabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Dat zou goed kunnen.
Ga deze week de modbus aansluiting definitief verwijderen.
Is mij toch te omslachtig.
Zie later vanzelf of dan die melding dan verdwijnt en houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-06 21:29
SalexSun schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:51:
[...]

Als ik het goed heb, heb je via modbus of digitale input op de LG print een zgn energiestatus geactiveerd. De energiestatus
-feature is bedoeld voor smart grid toepassingen, bijvoorbeeld de boiler temperatuur tijdelijk verhogen wanneer energie goedkoop is.

Toevallig ben ik van plan de functie binnenkort toe te gaan passen. Uit mn hoofd is energiestatus 1 t/m 4 voorgeprogrammeerd, terwijl 5 t/m 8 configureerbaar is. In de installatiehandleiding staat een tabel
Ik ben er ook in geintereseerd, graag delen hoe je het toegepast etc. bedankt!

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschel
tebogo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 07:18:
[...]

Ik gebruik de ESS in combinatie met een dynamisch energie contract om de warmtepomp voor keur te geven om te draaien bij lage elektriciteitsprijzen. Ik zet de ESS met home assistant via modbus. Als een van jullie geïnteresseerd is kan ik de yml's wel delen. Stuur maar een persoonlijk bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
nou met name: heeft het ook (echt) nut?
Kun je wat meer zeggen over wat en wanneer gebeurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschel
paQ schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:13:
nou met name: heeft het ook (echt) nut?
Kun je wat meer zeggen over wat en wanneer gebeurd?
Voor verwarmen ga ik komende week achter komen ;) Voor warm water iig wel 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
ja sww zeker. Dat is relatief snel (kort verbruik) en relatief hoog in vermogen.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 12-10-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
tebogo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 07:18:
[...]

Ik ben van plan het te gebruiken om de minimale hysterese van 2graden op lucht te verkleinen naar 0,5 of 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeathersMcGraw
  • Laatst online: 12:52
Energiestatus 2 zegt wat over het gebruik van externe batterij die gekoppeld is aan bijvoorbeeld zonnepanelen.
Om dit uit te zetten kun je in het installatie menu onder connectiviteit endergiestaus selecteren en dan ESS gebruikstype op <niet gebruiken> instellen. Op OK drukken en terug naar het standaard display. Je zult zien dat dan de melding weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:12
Wat is het voordeel van een lg therma v hydrosplit tov een monobloc?

Ik heb eigenlijk nog geen goede redenen kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:52
jeroenst schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:04:
Wat is het voordeel van een lg therma v hydrosplit tov een monobloc?

Ik heb eigenlijk nog geen goede redenen kunnen vinden.
Sowieso dat je de monoblock zelf kunt aansluiten (Geen F-gassen certificaat nodig). Dan moet je nog wel iemand vinden om de het in bedrijf te stellen voor de subsidie. Maar zelfs zionder subsidie is het waarschijnlijk goedkoper om hem zelf te installeren vs een split door een installateur inclusief subsidie.

Ook heb je bij een monoblock alles buiten de woning, dus geen grote unit binnen. Andersom: bij een split heb je een kleinere unit buiten.

Het schijnt dat een mono stiller is dan een split, maar daar heb ik geen ervaring mee.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 23:33
hydrosplit gaat erom dat het een split is op het hydro-deel. Beetje rare naam, maar komt er op neer dat je een monoblock buitenunit hebt en deze op een binnenunit aansluit die zowel cv-buffer als tapwater buffer is en misschien ook nog wel naverwarming geintegreerd heeft.

Daar zit dus het voordeel: één koelkast-achtige kast binnen aansluiten met alle functies zonder externe pijpelarij en kleppen.

koeltechnische splits hebben op papier een iets betere prestatie, misschien omdat er minder 'warme' onderdelen buiten opgesteld staan waardoor je iets minder verlies hebt.

bij mijn oude lg monoblock (2018) was zelfs de waterzijdige warmtewisselaar buiten niet geisoleerd. Heb ik toch meteen maar even ingepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-01-2024

hjdekker1

9000 Wp

Ik ben al een hele tijd niet meer op dit forum geweest, dus weet niet wat hier allemaal besproken is.

Is er al een goede oplossing om de warmtepomp uit te lezen/ bedienen.

Ik zat altijd te wachten op het printje van mouse86, maar vrees dat die niet meer komt.

Wat is de makkelijkste manier om hem uit te lezen,
Bijvoorbeeld door home asistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
hjdekker1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:26:
Ik ben al een hele tijd niet meer op dit forum geweest, dus weet niet wat hier allemaal besproken is.

Is er al een goede oplossing om de warmtepomp uit te lezen/ bedienen.

Ik zat altijd te wachten op het printje van mouse86, maar vrees dat die niet meer komt.

Wat is de makkelijkste manier om hem uit te lezen,
Bijvoorbeeld door home asistant
https://gathering.tweaker...message/76531486#76531486

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Ik probeer de AI functie te gebruiken
Heb een stooklijn ingesteld van -10 / 18 graden met een watertemperatuur van 35 / 20 graden.

Het is momenteel 17 graden buiten en zou verwachten dat er dan warm water gemaakt gaat worden. De water temperatuur is echter 19,8 graden omdat de vloer die temperatuur zelf nog heeft. Gaat de warmtepomp dan nu niet aan omdat aan de water temperatuur wordt voldaan?

Als ik de AI op +5 instel dan zou hij toch wel direct moeten gaan verwarmen omdat hij dan volgens de stooklijn 25 graden water wil hebben? Of moet je voor de AI modus ook nog een klok programma instellen? Die heb ik niet ingesteld.

Wie kan mij helpen. Als ik de modus op verwarmen instel en de water temperatuur op 25 instel gaat hij gelijk aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jvanderkroon schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:52:
Ik probeer de AI functie te gebruiken
Heb een stooklijn ingesteld van -10 / 18 graden met een watertemperatuur van 35 / 20 graden.

Het is momenteel 17 graden buiten en zou verwachten dat er dan warm water gemaakt gaat worden. De water temperatuur is echter 19,8 graden omdat de vloer die temperatuur zelf nog heeft. Gaat de warmtepomp dan nu niet aan omdat aan de water temperatuur wordt voldaan?

Als ik de AI op +5 instel dan zou hij toch wel direct moeten gaan verwarmen omdat hij dan volgens de stooklijn 25 graden water wil hebben? Of moet je voor de AI modus ook nog een klok programma instellen? Die heb ik niet ingesteld.

Wie kan mij helpen. Als ik de modus op verwarmen instel en de water temperatuur op 25 instel gaat hij gelijk aan de slag.
Stuur je alleen op water? of op lucht+water?
Hij gaat nu waarschijnlijk niet aan omdat je nog niet buiten de ingestelde hysterese bent. (thermo on, linkerzijde van je instelling). M.a.w. je vraagt nu water van 20 graden, terwijl het al 19,8 is. Er is simpelweg geen reden om aan te gaan.
Bij AI+5 wil je idd 5 graden warmer boven je stooklijn water hebben. In dat geval zou hij hoe dan ook moeten aanspringen.

20 graden water echter bij 18 graden buiten, dat gaat hem denk ik niet worden, tenzij je een enorme systeeminhoud hebt. Er is dus een minimum temperatuur (bij deze buitentemp). Daar ver onder gaan zitten resulteert alleen maar in thermo off vanwege het overschrijden van de hysterese. Sowieso vraag ik me af welke afgifte je verwacht met water van 20 graden ;)
Ik zou dus eens kijken of je bijv 25 graden überhaupt wel haalt.

Waar het wellicht mis gaat bij jou, is dat volgens mij modbus tempsetting + AI niet samen gaan. De een overrulet de ander. Dus als je je stooklijn via modbus regelt, dan kun je volgens mij niet de RMC op AI zetten.

AI= volgen van de stooklijn(en) die je opgegeven hebt in de RMC.
waterT via modbus is niet AI, maar gewoon verwarmen op die temperatuur

Elk huis(houden) is anders, maar als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjmywU3dFFECcgJxGYyTCsXiLPM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SO3ZMERxUGN2ZsSVcfYasfDs.png?f=fotoalbum_large

Hier stooklijn: aan, betekent dus dat ik de stooklijn via modbus regel. De RMC moet dan op gewoon verwarmen en niet op AI.
"offset" is dus hetzelfde wat "AI +/-" doet

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 13-10-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
paQ schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:01:
[...]

Stuur je alleen op water? of op lucht+water?
Hij gaat nu waarschijnlijk niet aan omdat je nog niet buiten de ingestelde hysterese bent. (thermo on, linkerzijde van je instelling). M.a.w. je vraagt nu water van 20 graden, terwijl het al 19,8 is. Er is simpelweg geen reden om aan te gaan.
Bij AI+5 wil je idd 5 graden warmer boven je stooklijn water hebben. In dat geval zou hij hoe dan ook moeten aanspringen.

20 graden water echter bij 18 graden buiten, dat gaat hem denk ik niet worden, tenzij je een enorme systeeminhoud hebt. Er is dus een minimum temperatuur (bij deze buitentemp). Daar ver onder gaan zitten resulteert alleen maar in thermo off vanwege het overschrijden van de hysterese. Sowieso vraag ik me af welke afgifte je verwacht met water van 20 graden ;)
Ik zou dus eens kijken of je bijv 25 graden überhaupt wel haalt.

Waar het wellicht mis gaat bij jou, is dat volgens mij modbus tempsetting + AI niet samen gaan. De een overrulet de ander. Dus als je je stooklijn via modbus regelt, dan kun je volgens mij niet de RMC op AI zetten.

AI= volgen van de stooklijn(en) die je opgegeven hebt in de RMC.
waterT via modbus is niet AI, maar gewoon verwarmen op die temperatuur

Elk huis(houden) is anders, maar als voorbeeld:
[Afbeelding]

Hier stooklijn: aan, betekent dus dat ik de stooklijn via modbus regel. De RMC moet dan op gewoon verwarmen en niet op AI.
Via modbus bestaat wel de mogelijkheid om de ai verschuifwaarde (oid) in te stellen. Als ik het goed heb begrepen komt dat overeen met de AI +/- x graden op de rmc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
SalexSun schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:11:
[...]

Via modbus bestaat wel de mogelijkheid om de ai verschuifwaarde (oid) in te stellen. Als ik het goed heb begrepen komt dat overeen met de AI +/- x graden op de rmc
ja, dat is die "stooklijn offset"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Ik stuur alleen op water. Heb wel modbus aanstaan maar daar geen tempsetting ingesteld.
Eigenlijk wilde ik vooral voordat het koud gaat worden alvast even testen of alles goed staat ingesteld. In de RMC kom ik alleen een stooklijn optie tegen voor de automatische modus. In de modus `verwarmen` zie ik niet hoe ik deze volgens stooklijn kan laten lopen.

De hysterese van het water staat op -2 / +2 ingesteld. Dit is de standaard waarde volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
jvanderkroon schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:13:
Ik stuur alleen op water. Heb wel modbus aanstaan maar daar geen tempsetting ingesteld.
Eigenlijk wilde ik vooral voordat het koud gaat worden alvast even testen of alles goed staat ingesteld. In de RMC kom ik alleen een stooklijn optie tegen voor de automatische modus. In de modus `verwarmen` zie ik niet hoe ik deze volgens stooklijn kan laten lopen.

De hysterese van het water staat op -2 / +2 ingesteld. Dit is de standaard waarde volgens mij.
De AI modus is vanzelf gekoppeld aan de automatische modus. (je stooklijn)
In de modus verwarmen is er idd geen stooklijn optie. Is ook logisch, want dan kies je namelijk zelf je watertemperatuur.
Die kun je dus instellen via je modbus (zie mijn screenshot). Is makkelijker tweaken. En als je er uit bent, kun je hem later altijd zo overnemen in je RMC en dan kiezen of je hem op je RMC laat draaien, of via je modbus.

stooklijn via modbus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
number:
  - platform: template
    id: stooklijn_min_oat
    name: "Stooklijn Minimum Buitentemperatuur"
    min_value: -15
    max_value: 4
    step: 1
    restore_value: yes
    initial_value: -5
    unit_of_measurement: "°C"
    optimistic: true
    set_action:
      then:
        - lambda: |-
            id(force_update_stooklijn) = true;
    id: stooklijn_max_oat
    name: "Stooklijn Maximum Buitentemperatuur"
    min_value: 5
    max_value: 20
    initial_value: 13
    set_action:
      then:
    id: stooklijn_max_wtemp
    name: "Stooklijn Maximum Watertemperatuur"
    min_value: 20
    max_value: 35
    initial_value: 30
    set_action:
      then:
    id: stooklijn_min_wtemp
    name: "Stooklijn Minimum Watertemperatuur"
    min_value: 26
    max_value: 30
    initial_value: 28
    set_action:
      then:

# offset op stooklijn. Handig voor nachtverlaging of buiten de deur? Kijk uit met hysterese settigns van de controller!
    name: "Stooklijn offset"
    id: wp_stooklijn_offset
    min_value: -4
    max_value: 4
    initial_value: 0
    set_action:
      then:

Dat zijn de parameters.
En dit scriptje gebruik ik (versie tig ooit ontstaan uit de eerste versie van Devil dacht ik?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: lg
    name: "Water aanvoer"
    id: water_temp_aanvoer
    register_type: read
    address: 3
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1
    on_value:
      then:

if(id(bedrijfsmodus).state != 2 ) return;

if(isnan(id(buiten_temp).state)) return;
            if(!id(stooklijn_on_off).state) return;

static float prev_oat = 0;                                 // hold previous script run ota value to check if it changed since last run
            static float prev_tr = id(water_temp_retour).state;
            float temp_new_target = id(watertemp_target).state;   //new anti-pendel target
            static bool target_reached = false;                        //system logic (to switch off after target is reached)

// ----------------calculate stooklijn target---------------------------------
            float oat = round(id(buiten_temp).state);

if(prev_oat != oat || id(force_update_stooklijn)){      // if no oat change, no update needed, unless forced or first run
              prev_oat = oat;
              id(force_update_stooklijn) = false;                       //reset force boolean

const float Z = ((float)id(stooklijn_min_wtemp).state-(float)id(stooklijn_max_wtemp).state) / ((float)id(stooklijn_max_oat).state - (float)id(stooklijn_min_oat).state);
              ESP_LOGD("stooklijn", "Stooklijn, working mode is heating, with oat: %f, Z: %f",oat, Z);
              if(oat < id(stooklijn_min_oat).state) {                       //if oat below minimum oat, clamp to minimum value
                oat = id(stooklijn_min_oat).state;
              } else if(oat > id(stooklijn_max_oat).state) {                //if oat above max value, clamp to maximum value
                oat = id(stooklijn_max_oat).state;
              }
              id(stooklijn_target) = (int)round(Z * (oat - id(stooklijn_min_oat).state) + id(stooklijn_max_wtemp).state) + (id(wp_stooklijn_offset).state); 

ESP_LOGD("stooklijn", "New stooklijn target value (after correction): %f", id(stooklijn_target));
              id(watertemp_target).publish_state(id(stooklijn_target));              //publish new stooklijn value to watertemp value sensor
            }

// ---------------------calculate new anti-overshoot target---------------------------------

if(((id(stooklijn_target) - id(water_temp_aanvoer).state) > 0) || (id(water_temp_aanvoer).state-id(water_temp_retour).state > 4) ) {           // check if target is reached
              target_reached = false;
            } else {
              target_reached = true;
            }

// ----------------------------------Run when compressor is running---------------------------------
            if(id(compressor_running).state)  {
              if((!target_reached) && (id(overshootcontrol_on_off).state)){

float tmp_retour = id(water_temp_retour).state - prev_tr;

if((tmp_retour >= 0 || tmp_retour < -1))  {        //retour temp sometimes drops by less than 1 degrC only one measurement
                  temp_new_target = round((id(water_temp_retour).state + (5*(id(water_temp_retour).state - 17)) / (id(stooklijn_target) - 25)) * 10 ) / 10;
                  if((temp_new_target-id(water_temp_retour).state) < 4) temp_new_target = id(water_temp_retour).state + 4;
                  prev_tr = id(water_temp_retour).state;
                } else {
                  temp_new_target = round((prev_tr + (5*(prev_tr - 17)) / (id(stooklijn_target) - 25)) * 10 ) / 10;
                  if((temp_new_target-prev_tr) < 4) temp_new_target = prev_tr + 4;
                }

} else temp_new_target = id(stooklijn_target);

if(temp_new_target > id(stooklijn_target)) temp_new_target = id(stooklijn_target);        //make sure value is below minimum, or above maximum
              ESP_LOGD("anti-pendel", "RETURN_TEMP: %f OUTLET_TEMP: %f TARGET: %f PENDEL_TARGET: %f",id(water_temp_retour).state,id(water_temp_aanvoer).state,id(stooklijn_target),temp_new_target);
              id(pendel_watertemp_target).publish_state(temp_new_target);                               //update sensor
              id(water_temp_target_output).set_level(temp_new_target*0.01);             //update target through modbus (set level needs value between 0-1, so divide by 100)
            } else if(!id(compressor_running).state) {
              id(water_temp_target_output).set_level(id(stooklijn_target)*0.01);                        //(set level needs value between 0-1, so divide by 100)
              target_reached = false;

}

Dit was dus mijn stooklijn vorige winter. En ook dan wil je er af en toe een graadje bij, of soms af. Het is geen blauwdruk. Soms voelt het gewoon kouder, of zoek je net wat meer warmte dan de dag er voor.

Sowieso is deze winter alles anders, omdat er 1750 kilo egaline bij is gekomen en er een FCU tussen zit nu, dus alles kan weer opnieuw :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
@paQ dank voor deze uitleg, dan ben ik toch niet gek dat ik geen stooklijn kon vinden op de verwarmen modus.

Zal de stooklijn eens in ESPhome opnemen dat ziet er wel mooi uit.

Wat is er slim qua hysterese (water) om in te stellen op de RMC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
En een andere oplossing is een los bordje gekoppeld aan Home Assistant, zoals deze uitgebreide versie: link
Files van dit bordje staan hier
Werkt prima met de software van @Devil die je hier kunt vinden.

Deze combi heeft uitgebreide mogelijkheden en gebruikt Home Assistant alleen als interface. Voordeel is dat het stand alone werkt, Tegenwoordig werkt HA best stabiel, een paar jaar geleden crashte het nog wel eens, maar zo'n losse systeem blijft werken.

Op het forum hier lijkt het ook dat HA het meest gebruikt wordt. Maar alles wat je ziet is wel voor de echte Tweaker, er zijn geen kant en klaar oplossingen die je zo aan de Modbus prikt.

Werken op het moment aan versie 2 van dit bordje, Er komt ook nog een Open Therm uitgang bij. Andere wensen kunnen natuurlijk ook meegenomen worden.

Onderdelen zijn geselecteerd op verkrijgbaarheid bij LSCS zodat geassembleerde bordjes via JLPCB bestellen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
jvanderkroon schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:25:
@paQ dank voor deze uitleg, dan ben ik toch niet gek dat ik geen stooklijn kon vinden op de verwarmen modus.

Zal de stooklijn eens in ESPhome opnemen dat ziet er wel mooi uit.

Wat is er slim qua hysterese (water) om in te stellen op de RMC?
Wat je zelf wil natuurlijk.
Ik zie geen reden om de hysterese voor de thermo off laag te houden eerlijk gezegd. Ergo: zo hoog mogelijk zetten :+ Zeker voor het doorlopen van de opstartpiek.
Hysterese wat hoger bij thermo on kan voorkomen dat ie 'te snel' weer aan gaat.
-2/+4 en kijken hoe dat bevalt?

@BernieW het scriptje dat ik postte heb ik op een ESP controller zitten, en idd standalone. Heb ik HA niet bij nodig mocht het mislopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPuempMxqn3WyLAot4ltfNlurTY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o2V90NxUpCkObYjfErEElwfp.png?f=fotoalbum_large

@AUijtdehaag kan je alles geassembleerd opsturen. Hoef je alleen nog maar de code te uploaden.

[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 13-10-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koreanbbq88
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-08-2024
Hoi allen,

Mijn 16kw monobloc staat nu 10 maanden. Instelling is AI, en de stooklijn staat op -15 +16 en en ta 36-24

Helaas blijft de inlaat temperatuur de hele tijd op de staan rond de 55/52 graden. In de vorige winter modeleerde die netjes terug naar de gewenste watertemperatuur rond de 25-30 graden. Hoe kan het zijn dat de inlaat temperatuur nu zo hoog blijft en niet terug schakelt? Ik heb de indruk dat alleen de SSW werkt want die staat op (55 graden ingesteld) en de verwarming niet. Heeft iemand de gouden tip?

Alvast bedankt!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHKJ8HektehXoEyE1aEsumNIZ9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Is4CVcNPaL9DvjRaC1ct5KBc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Koreanbbq88 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:25:
Hoi allen,

Mijn 16kw monobloc staat nu 10 maanden. Instelling is AI, en de stooklijn staat op -15 +16 en en ta 36-24

Helaas blijft de inlaat temperatuur de hele tijd op de staan rond de 55/52 graden. In de vorige winter modeleerde die netjes terug naar de gewenste watertemperatuur rond de 25-30 graden. Hoe kan het zijn dat de inlaat temperatuur nu zo hoog blijft en niet terug schakelt? Ik heb de indruk dat alleen de SSW werkt want die staat op (55 graden ingesteld) en de verwarming niet. Heeft iemand de gouden tip?

Alvast bedankt![Afbeelding]
Ik vermoed dat je driewegklep in de verkeerde stand is blijven staan. Daardoor ziet hij deze temperatuur als de waterpomp even gaat draaien. Ik vermoed dat je warmtepomp ook niet is aangegaan voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Koreanbbq88 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:25:
Hoi allen,

Alvast bedankt![Afbeelding]
Ik vermoed dat hij alleen nog maar SWW maakt, en verwarming nog niet nodig is geweest.
Met de dalende temperatuur vandaag gaat hij waarschijnlijk wel verwarmen, en dan zou hij ook de lage temperatuur moeten laten zien zolang hij verwarmt. SWW dan weer hoog.

Of de drieweg klep is defect..

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koreanbbq88
Jojan265 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:39:
[...]

Ik vermoed dat je driewegklep in de verkeerde stand is blijven staan. Daardoor ziet hij deze temperatuur als de waterpomp even gaat draaien. Ik vermoed dat je warmtepomp ook niet is aangegaan voor verwarming.
Ik vermoed dat dit ook het probleem is. Enig idee hoe ik de 3 weg klep weer in de goede stand kan zetten? Je vermoeden klopt. De warmtepomp gaat inderdaad niet aan voor de (vloer)verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:47
Koreanbbq88 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:56:
[...]

Ik vermoed dat dit ook het probleem is. Enig idee hoe ik de 3 weg klep weer in de goede stand kan zetten? Je vermoeden klopt. De warmtepomp gaat inderdaad niet aan voor de (vloer)verwarming.
Een veerbelaste drieweg klep zou altijd terug moeten gaan naar de veilige poort stand A.
Welk merk driwegklep heb je ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koreanbbq88
Ramon_1984 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:01:
[...]

Een veerbelaste drieweg klep zou altijd terug moeten gaan naar de veilige poort stand A.
Welk merk driwegklep heb je ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ab_oSpLtHuYsJPi2pd6yl1_R4Es=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pUKPk2dkCbCPZNFwgrG1JXJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• grootkarzijn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-04 13:05
grootkarzijn schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:39:
Hoi,

Zit in dit draadje een beetje te lezen, maar niet alles gelezen, dus mijn vraag zou ook wel eens gesteld kunnen zijn.

Zie dat er velen zelf geïnstalleerd hebben. Hoe doen jullie dat met subsidie aanvraag en garantie en support?

Ik heb een kaal systeem aangeboden gekregen van 10.000 euro.
De buitenunit staat gewoon letterlijk 1,5 meter van het CV leidingnet vandaan.

Gezien een pomp rond de 5300 kost vind ik 4700 installatie materiaal en uren nogal flink.

Wil het wel zelf doen, maar support vind ik wel belangrijk en de subsidie ook. :-)

Hoop dat jullie mij wat licht in de duisternis kunnen scheppen.
Nou, inmiddels heb ik hem staan.
Een 12KW i.c.m. een 300 liter boilervat voor tapwater.

Zelf geïnstalleerd met veel online hulp van een forum lid. Dank daarvoor.

Zal de komende tijd wat vaker hier te vinden zijn om antwoorden te vinden.
Wellicht in de toekomst ook in staat om zo af en toe ook vragen te beantwoorden op basis van eigen ervaringen.

LG HM123MR + 300L DHW boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
Hallo,

Vorig stookseizoen op AI mode icm optimaal debiet gestookt. (LG 12 KW therma V). Ook van de zomer de koelfunctie gebruikt zonder problemen.

Nu heb ik gisteren mijn WP weer aangezwengeld en na een half uurtje stopt deze met een CH14 error. Nu heb ik het systeem een aantal weken geleden leeg gehad omdat ik een Kamstrup meter heb geplaatst. Echter het systeem is mijn inziens volledig ontlucht en een pomptest draait uren zonder problemen. Het lijkt me dus geen flow issue n.a.v. het plaatsen van de Kamstrup. (Alles 32 mm leiding, alleen bij de Kamstrup heb ik een versmalling naar 3/4e. (echter deze wijziging heeft geen invloed gehad op de flow tijdens de pomptest.

Nu zie ik dat de WP tijdens het terug moduleren de flow steeds verder terugschroeft tot deze rond de 14 L/min komt en vervolgens in storing schiet (CH 14). Vorig stookseizoen stabiliseerde de flow zich altijd rond de 18 liter per minuut. Voor nu heb ik het opgelost door te sturen op vaste flow.

Iemand enig idee wat hier verkeerd gaat? Ik heb verder niets aan de pomp instellingen etc veranderd. Ik werkte met optimaal debiet, pompsnelheid 65% en stuur op uitgaande temperatuur. WP heb ik al eens spanningsloos gemaakt en ook al een herstart via de RMC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_LfjWmB8cmuhIIvNaCUFRKcRZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OTpjFzscyxRnUN8WJhYxOzLD.png?f=fotoalbum_large

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:23
tinusit schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:14:
Nu zie ik dat de WP tijdens het terug moduleren de flow steeds verder terugschroeft tot deze rond de 14 L/min komt en vervolgens in storing schiet (CH 14). Vorig stookseizoen stabiliseerde de flow zich altijd rond de 18 liter per minuut. Voor nu heb ik het opgelost door te sturen op vaste flow.

Iemand enig idee wat hier verkeerd gaat? Ik heb verder niets aan de pomp instellingen etc veranderd. Ik werkte met optimaal debiet, pompsnelheid 65% en stuur op uitgaande temperatuur. WP heb ik al eens spanningsloos gemaakt en ook al een herstart via de RMC.

[Afbeelding]
Bij het spelen met de pompcapaciteit schoot de boel bij mij direct in CH 14, terwijl ik ook 32 mm leidingen heb en alles open had staan. Pompcapaciteit weer omhoog gezet en foutmelding weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Weet iemand of de aansluiting voor de mix-pomp een relaiscontact is wat schakelt? Vergelijkbaar met de externe pomp.

In de installatiehandleiding is de duidelijk dat de externe pomp aansluiting een simpel relais-contact is wat schakelt. Bij de mixpomp lijkt de handleiding juist te beschrijven dat de mix-pomp aansluiting voeding voor de pomp levert.

Externe pomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsa1V0V3BWBCnuGvyBG0qLF7hRQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MauYIx5uzYSCs4sPSc2TcG9e.png?f=user_large

Mix pomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwEy5k-1t2bCqZD34JpKvqxnje8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cCKrk786mf01RPE3FCCbPe42.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Oilman schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:49:
[...]

Bij het spelen met de pompcapaciteit schoot de boel bij mij direct in CH 14, terwijl ik ook 32 mm leidingen heb en alles open had staan. Pompcapaciteit weer omhoog gezet en foutmelding weg...
Ik kan ook niet lager dan 70%.... herkenbaar dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Goedemorgen ik verwarm momenteel de woning met radiatoren en daarin van die kleine ventilatoren. Ik heb de water temperatuur nu op 34 graden staan handmatig en de temperatuur op 21 graden. Het word met gemak 21.5 graden. Nu zie ik wel dat de temperatuur steeds doorloopt naar een graad of 38/39 op de warmtepomp.

Is het verstandig om zo te blijven of om te gaan stoken op water temperatuur?

Energie verbruik nu is bij start +/- 1400w en daarna 500/800 w.

Graag jullie tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Jgroothedde schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:51:
Goedemorgen ik verwarm momenteel de woning met radiatoren en daarin van die kleine ventilatoren. Ik heb de water temperatuur nu op 34 graden staan handmatig en de temperatuur op 21 graden. Het word met gemak 21.5 graden. Nu zie ik wel dat de temperatuur steeds doorloopt naar een graad of 38/39 op de warmtepomp.

Is het verstandig om zo te blijven of om te gaan stoken op water temperatuur?

Energie verbruik nu is bij start +/- 1400w en daarna 500/800 w.

Graag jullie tips
het zou vast nog wat lager kunnen, maar pendelen ligt op de loer.
vooral de stookdagen dat het nog niet zo koud is buiten/in huis.
Qua COP lijkt het wel goed te zitten als hij mooi terugschakelt naar 500w of iets hoger,

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Powrskin schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:05:
[...]

het zou vast nog wat lager kunnen, maar pendelen ligt op de loer.
vooral de stookdagen dat het nog niet zo koud is buiten/in huis.
Qua COP lijkt het wel goed te zitten als hij mooi terugschakelt naar 500w of iets hoger,
Oké dus dan is het misschien beter om op water temperatuur te gaan stoken op bijvoorbeeld 34 graden. Dan gaat hij waarschijnlijk niet of nauwelijks pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Jgroothedde schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:07:
[...]

Oké dus dan is het misschien beter om op water temperatuur te gaan stoken op bijvoorbeeld 34 graden. Dan gaat hij waarschijnlijk niet of nauwelijks pendelen?
dat lijkt nu goed te gaan, maar dan wel met overshoot naar 38/39c (edit bij 39c zou jou warmtepomp al uitgaan) als je hem lager zet komt het water boven de maximale overshoot en gaat de warmtepomp even uit. zou daar op letten.

Ik heb een overshoot van 4c die ik kan instellen (lg 7kw u43 warmtepomp) water bij mij is nu ingesteld op 33c (door fancoils op laag) en vloerverwarming. Die temp is dan ook 33c als de fancoils uit zijn en 35c als ze aan zijn (teveel flow voor de ventilatorsnelheid).

[ Voor 4% gewijzigd door Powrskin op 16-10-2023 09:13 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter S
  • Laatst online: 09-12-2023
Het pompen van het water door de leidingen van mijn LG 5 KW Therma heeft nogal wat herrie. Wat is hier aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:47
Pieter S schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:46:
Het pompen van het water door de leidingen van mijn LG 5 KW Therma heeft nogal wat herrie. Wat is hier aan te doen?
grotere leiding plaatsen, knietjes eruit halen.
Pomp lager zetten.

Kortom zonder informatie van je systeem is het lastig om advies te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
tebogo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:41:
[...]

Ik kan ook niet lager dan 70%.... herkenbaar dus
Ik heb de pomp capaciteit al eens verhoogd naar 70% maar ook hier loop ik tijdens het moduleren tegen de CH 14 error aan.

Mijn inziens kun je met deze instelling de bovengrens van de flow sturen en niet de ondergrens. Immers zodra de WP aan zijn run begint wordt de flow gelimiteerd op +/- 23 liter per minuut = 70%). Echter waarom hij de flow zover naar beneden bijstelt tijdens het terug moduleren van het vermogen is mij een raadsel. Zeker omdat hij dit vorig seizoen niet deed met dezelfde instellingen.

PS: Met vaste flow doet hij het ook prima volgens mijn Kamstrup. Dag COP(sinds 01:00 vannacht: 5,5) actuele COP: 6,5.

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Pieter S schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:46:
Lucht in de leidingen kan ook meer geluid veroorzaken. Probeer alles goed te ontluchten.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevèn1987
  • Laatst online: 18-10-2023
Hallo spcialisten!

Sinds gisteren therma V 16kw met buffervat van 300 liter aangesloten als vervanging van mazoutinstallatie. Ervoor gekozen om te beginnen op 55 graden.
Installateur wil dat buffervat op temperatuur blijft door aansluiting met koelmiddel op de spiralen van het buffervat. Echter vind ik dat de pomp gaat pingelen als er van binnen geen vraag is. Is er een mogelijkheid om in te stellen dat de pomp enkel terug moet aangaan indien het water 30 graden ofzo bereikt zodat optimaal de warmte uit het vat gebruikt wordt totdat deze 30 graden wordt en dan teug opwarmen naar 55 graden indien er vraag is van binnen...
Heb hier al zo instellingen gezien enzo, maar hoe kom je daarin en wat moet er ingesteld worden?
Heb vannacht alles laten uitstaan en terug opstarten om het pingelen tegen te gaan...
Het buffervat moet dat pingelen toch net tegengaan dacht ik...
Denk dat deze in serie is aangesloten ipv parallel?
Alvast befznkt voor jullie tips en trics!
Groeten
Kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-06 18:42
Hallo @Kevèn1987
Begrijp ik je goed dat je een spiraal hebt vanuit de WP die het buffervat opwarmt en dat sec. systeem vanuit buffervat rondpomp in je huis?
maar de opmerking serie/parallel spreekt dit tegen.
kun je eens uittekenen of omschrijven hoe de setup bij jou is?

LG-HM163MR-U34

Pagina: 1 ... 92 ... 178 Laatste