LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 91 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-06 09:14
Ik 7 kw u 44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Omdat je nu op het droogcontact aangeeft dat ie moet verwarmen. (Je nest is nu master)
Zo is er ook een droogcontact voor DHW.

Zoals ik eerder al schreef kun je je nest zodanig configureren dat je ook DHW kunt maken. Maar dan moet je even in de systeem setup van de nest zelf graven. (gele waterdruppel) Terminals 5 en 6 op de heatlink zijn voor DHW.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 19-09-2023 10:48 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjcL76YiwDQyVeqA2vdpW0wPrbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vevAYyHFRTffGTLgT0drUdHs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bengaalse
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlBOyPl3o6pWrYY97FlRwE-AKCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQR6c9yZXauuLbbctfKohcCv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Als ik de nest omhoog zet bijvoorbeeld 28.
Schakeld hij de warmtepomp niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Bengaalse schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:01:
Als ik de nest omhoog zet bijvoorbeeld 28.
Schakeld hij de warmtepomp niet
De RMC gaat toch aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:24
En ik zie dat je de Heatlink in de WP wil plaatsen. Gaat dat goed met de ontvangst en een metalen behuizing eromheen én waarschijnlijk nog een buitenmuur + aantal binnenmuren?

-edit- Ik zie dat je hem bedraad aan gaat sluiten op de Nest. nvm ;)

[ Voor 16% gewijzigd door ThunderStorm op 19-09-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Ja de controller gaat aan maar .de nest zet ik bijvoorbeeld 28 de warmtepomp doet niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Bengaalse schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:50:
Ja de controller gaat aan maar .de nest zet ik bijvoorbeeld 28 de warmtepomp doet niks
De nest bepaalt alleen maar of je RMC aan mag.
Alle settings moet je op de RMC zelf doen.
Dus stooklijn, hysterese, pompinstellingen enz enz.
Het werkt niet out of the box ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Ja maar niks werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Welk gedrag verwacht je dan dat er gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Vraag moet de nest op open therm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:16
Maar de RMC gaat dus aan. Wat zie je dan? Foto?

Op welke instellingen moet de warmtepomp draaien? Had je dit al ingesteld voordat je de Nest ging aansluiten?

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkkNjq-1m1BjOXLxISp38M2it_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/esLDCDfuYcHSfj3ZmiI9kGXa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Apple

De nest doet niks als ik het 28 zet gaat de warmtepomp niet aan slaan.
Hij regeert niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCfRcfSto6YPN01AnN3m4Tk_fvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YG7O9ozp3rUaWUv1dL1NVi0G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUyGVcGk-TngUEJELFk2tx9Gig0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBe7mP8FVMHSplnWLFLpfakO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdqDwPl3Hk5jegzm9L1JSDNa9Mg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2r39wf36hDcLjKPoZLLVX6wK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vU08K4GApwSFQHT0jwIuNdufSpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sePAWK4vVRkQhZucctdWBmxT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dp-NYLg93xBX5eKa3z6EfUykDOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKLpRXz63iYaAWiUuMVvxEpc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQf6rpnf4VAwD6bZHAUTWoDftPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACtQ4Fwe7w3iSKvfciaRtZFC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2yNa59MYvR0Cee_KhEbXOTLgwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMJCZx5SCmj16OgdXW9Zut0l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:22
@Bengaalse Mss moet je jezelf eens op je gemak verdiepen in de werking/instellingen zonder nest thermostaat. Wanneer je dat onder de knie hebt, dan pas met de externe thermostaat gaan werken.

Als je hem straks eindelijk aan de gang hebt, heb je zo te lezen geen idee hoe het werkt, en zul je ook niet weten welke instellingen je moet hebben wanneer het niet warm wordt in huis of hoe en waar je storing moet zoeken

Op je fotos lijkt het alsof de thermostaat nu goed is aangesloten, maar je hebt blijkbaar geen idee hoe dat te herkennen.

Er is zowel een installatiehandleiding als gebruikershandleiding beschikbaar op de website van LG klimaat.

[ Voor 38% gewijzigd door SalexSun op 19-09-2023 13:47 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Die 28 van je nest doen niks he.
27, 34, 29, allemaal 1 pot nat. aan=aan.

Ik zie dat je je verwarminginstelling op je RMC nu op 20 graden hebt staan. (op het hoofdscherm)
Als het water warm genoeg is (niet buiten de ingestelde hysterese komt) dan gebeurt er inderdaad helemaal niets :)

Als je die nu bijv op 30 zet, zal je wp echt wel aan gaan.

stap 1 is wel echt instellen dat je zeker weet dat je alleen op water verwarmt, niet op lucht/water.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 19-09-2023 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Maar weet jij of de nest op opentherm moet staan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Ik dacht dat dit forum er was om te helpen.
En niet doem weg zetten.

Op je fotos lijkt het alsof de thermostaat nu goed is aangesloten, maar je hebt blijkbaar geen idee hoe dat te herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
En niet dom weg te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Bengaalse schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:56:
Maar weet jij of de nest op opentherm moet staan .
gewoon op aan/uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Wat @paQ zegt, op deze foto van jou heeft blijkbaar de nest warmtevraag, en de LG gaat in verwarmingsmode, precies wat die moet doen. Als je water van 20graden wil maken met, nu, 20 graden buitentemperatuur is het niet zo gek dat de warmtepomp niet gaat verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HB-J96D3YJal3AGVUEhFtX1ouxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pmoV6tigU55jFpEtQs7OKO6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Sorry als die geschakeld is naar de nest thermostaat 28.pin 8 omgezet moet ie toch echt wat doen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Bengaalse schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:37:
Sorry als die geschakeld is naar de nest thermostaat 28.pin 8 omgezet moet ie toch echt wat doen
waarom?
De warmtepomp weet niks van die 28 graden op jouw nest he.

ga eens rustig achter de computer zitten, en lees alle antwoorden op je vragen nog eens rustig door ;)

wat achtergrond info:

De RMC is een controller waar je alle settings van de wp mee kunt instellen, aanzetten of utischakelen.
Hij kan tevens als thermostaat (luchttemperatuur in de kamer) dienen.
Daarvoor moet je wp ingesteld staan op lucht/water.
Je wp heeft ook een interne thermostaat, waardoor je de kamerlucht (bij je RMC) buiten beschouwing laat. In dat geval (zou ik nu doen) zet je hem op alleen water.

De nest moet gaan dienen als je kamerthermostaat (neem ik aan?). Dus je geeft met de nest een signaaltje aan de WP dat er warmte bij moet in de kamerlucht. De WP weet niet hoeveel warmte jij er bij wil of hoe warm het in de kamer is; de nest weet niet hoe warm het water is.

Hoe warm het water moet worden dat je wp moet maken, dat moet je zelf instellen. Een (buiten)temperatuur afhankelijke curve- de stooklijn- is daarvoor het mooist, maar dat is trial and error welke temperaturen je daar voor moet hebben.
Je kunt om te beginnen ook gewoon eens het water op bijv 27 graden zetten en kijken hoe dat is.

Samenvattend:
Je nest zet je op de gewenste kamertemperatuur, je WP (RMC) op de gewenste watertemperatuur.
gratis rijmpje:
Als aan beiden niet wordt voldaan, pas dan gaat de WP aan.

[ Voor 88% gewijzigd door paQ op 19-09-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Dat geeft dan weer ik kan m niet lager zetten water tussen 20 naar 55 graden dat is op dat moment mijn boiler water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Volg gewoon het advies van dit forum op .maar het werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:50
Bengaalse schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:37:
Het enige wat hij doet als de nest thermostaat zijn contact gesloten heeft, is dat de LG in de "Standby modus" gaat. Dan is het afhankelijk van het setpoint dat je ingesteld hebt op de RMC of de warmtepomp aan gaat of niet. In jouw geval moet je het setpoint van het water ook nog omhoog zetten. Op jouw foto lijkt deze nu op 20 °C te staan, en dat is te laag. Als je deze op bijv. 30 °C zet, dan zal de warmtepomp vast wel aangaan.

Kort gezegd: De nest thermostaat regelt de luchttemperatuur in je kamer. Als de temperatuur te laag is, dan zal de Nest thermostaat de warmtepomp proberen op te starten. Dit starten lukt alleen als ook het watertemperatuur te laag is. En dit stel je dan éénmalig in op de RMC. Als de temperatuur van je kamer te hoog is, dan zal de warmtepomp in zijn geheel uitgaan.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Bengaalse schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:39:
Dat geeft dan weer ik kan m niet lager zetten water tussen 20 naar 55 graden dat is op dat moment mijn boiler water
Boilerwater staat hier buiten. Het gaat nu toch om die 20 van het verwarmingswater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Oke ik zou 'm wat hoger zetten .maar als ik de pin 8 omzet ,hoe regel ik mijn boiler water dan.
Dat is dan geblokkeerd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Bengaalse schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:04:
Oke ik zou 'm wat hoger zetten .maar als ik de pin 8 omzet ,hoe regel ik mijn boiler water dan.
Dat is dan geblokkeerd .
Zo te zien door een draadbrug van 21 naar 25 te leggen volgens de pinning van jojan.

https://gathering.tweaker...message/76563584#76563584

Ik gebruik zelf de dhw van de LG niet, dus weet niet hoe dat dan gaat met de voorrangsregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Bengaalse schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:04:
Dat is dan geblokkeerd .
paQ in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wurmie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-09 22:16
Wurmie schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:16:
... Eén ding kom ik helaas niet uit ...
Allen, na de uitgebreide conversatie over de Nest is mijn vraag een paar pagina's naar achter verdwenen. Ik hoop dat iemand een oplossing voor mijn vraag kan aandragen, vandaar een korte verwijzing. Bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Wurmie schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:30:
[...]

Allen, na de uitgebreide conversatie over de Nest is mijn vraag een paar pagina's naar achter verdwenen. Ik hoop dat iemand een oplossing voor mijn vraag kan aandragen, vandaar een korte verwijzing. Bedankt voor de moeite!
Ik heb er geen ervaring mee, maar moet je mss naast

state_cool: 0
state_heat: 4
state_auto: 3

Ook een state_off definiëren?

• Bengaalse
Schaf dit wel aan dat gaat werken Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saRgCe3lNuWv5UwAHPJid2I0ktk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbKhPA1iso0LuZUKsQfhtIhn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:24
Jojan265 schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:45:
[...]

Aan je eigen foto te zien, moet je echt de manual hebben met de volgende klemmen (ik heb de nummering aangepast naar hoe het echt moet zijn, de originele handleiding is niet correct):

[Afbeelding]

Jouw foto:

[Afbeelding]

Dan de Nest aansluiten met L op klem 21 van LG, N op klem 22 van LG, 2 (= common) op klem 21 van LG en 3 ( = NO) op klem 24 van LG.
Even ter bevestiging, want de vraag over het aansluiten van een Nest gaat vast nog veel vaker gesteld worden. Deze aansluiting is correct en werkt! Dank Jojan, Paq!

Het meest werk is nog het weer dichtmaken van warmtepomp. Wat een rotbeplating zit daaromheen zeg!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:40
tebogo schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:48:
[...]

Iemand met Modbus kennis nog enig idee waar de foutmelding vandaan komt, en wat te doen?

Dank!
Derde poging, na hele hele relaas over de Nest :) , hoop ik ook nog een oplossing voor mijn Modbus foutmelding. Iemand? _/-\o_

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:33
tebogo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:32:
[...]

Derde poging, na de hele relaas over de Nest :) , hoop ik ook nog een oplossing voor mijn Modbus foutmelding. Iemand? _/-\o_
Ik denk dat er een waarde gevraagd wordt van de warmtepomp die hij niet kan geven, en daarom elke 15 seconden een error stuurt.
Je zou kunnen kijken welke sensors je elke 15 seconden opvraagt, om zo 1 voor 1 alles te elimineren.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• tebogo
Het bleek de SWW temperatuur sensor waarin iets was verandert.... weet nog niet hoe, door een update?
Dit terwijl ik geen SWW gebruik...

Iig werkt het weer zonder foutmeldingen.

Dank voor de tip!

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• paQ
  • Nu online
tebogo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:50:
Het bleek de SWW temperatuur sensor waarin iets was verandert.... weet nog niet hoe, door een update?
Dit terwijl ik geen SWW gebruik...

Iig werkt het weer zonder foutmeldingen.

Dank voor de tip!
dan kun je die toch ook gewoon trashen?
Je hebt er niets aan. Gooit alleen maar ruis in de logs :+

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 21-09-2023 10:02 ]

• tebogo
paQ schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:02:
[...]

dan kun je die toch ook gewoon trashen?
Je hebt er niets aan. Gooit alleen maar ruis in de logs :+
Zeker, daar zou ik een naar moeten kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 21:08

SCG

Hallo allen,

Ik heb een tweetal overwegingen, die ik jullie graag wil voorleggen. Maar eerst zal ik even aangeven, wat mijn configuratie is en wat mijn (belangrijkste) settings zijn:

• LG Therma V: HM091MRU44 (9 kW)
• Ongeveer 60-70 m2 vloerverwarming in 7 groepen, met nu nog een Robot “mix-verdeler” met pomp.
• Honeywell Evohome systeem, die als externe themostaat de WP aan-/uitschakelt (Honeywell DBR91)
• Een aantal radiatoren op de slaapkamers, waarvan er in principe maar één gebruikt zal gaan worden en niet heel frequent (ik heb nog een grotere radiator voorhanden met een groter vermogen en wil speedcomfort ventilatoren gaan gebruiken)
• Buffervat 120 L (parallel)
• In het secundaire circuit een tweede (Grundfoss) pomp
• Peak Control mode aan (middels dip switch), waardoor de WP maximaal 15 A “vraagt”.
• Select Temperature Sensor: Water (remote control)
• Water Flow Control: Optimal Flow Rate
• T aanvoer 40 gr. C
• Hysteresis Heating Water: -4 +0 gr. C
• Heating temp. Setting: Outlet (Default)
• Pump setting in heating: Time setting: 1 min on 3 min off

Overweging 1 is om het systeem nog uit te rusten met een gesloten verdeler en op lage temperatuur te gaan verwarmen. Omdat ik het water voor de vloerverwarming niet te hoog wil hebben (max. 40 gr. C), maar toch ook nog enige warmte uit de (vergrote) radiatoren (met speedcomfort ventilatoren) wil hebben, wil ik de aanvoer temperatuur zo laten en hysteresis eveneens (40 gr. hysteresis -4 + 0).

Overwegging 2 is om de Robot “mix-verdeler” met pomp in het systeem te laten en dan de WP op een hogere temperatuur te laten draaien en een grotere hysteresis in te stellen (bijv. 45 gr. hysteresis -9 + 4). Iemand van de LG helpdesk deed me dit als suggestie, omdat de warmtepomp dan langer kan verwarmen (minder vaak aan en uitgaat), hetgeen efficiënter is. Dit ondanks dat mijn gevoel is, dat het verwarmen op hogere temperatuur an sich, juist minder efficiënt is.

Vragen:
• Hoe kijken jullie aan tegen beide overwegingen, in termen van efficiency en duurzaamheid voor de warmtepomp
• Vwb overweging 1: LG heeft mij aangegeven, dat de warmtepomp kan terug moduleren naar 20% van het afgegeven vermogen (in mijn geval dus +/- 1.8 kW), en dus een opgenomen vermogen heeft van zo’n 450-600 Watt (over de duim met een COP van 4). In de runs die ik tot nu toe gedaan heb, is het minimum opgenomen vermogen altijd 1000 W of hoger. Wat kan ik aan de betreffende configuratie nog veranderen qua settings om de WP meer te laten terug moduleren. Ik zou het liefst de WP op zo laag mogelijk vermogen laten draaien gedurende langere tijd, als de warmtevraag dat toelaat (lees: als er bijvoorbeeld één radiator openstaat). Als namelijk het boilervat van 120 liter afgekoeld is (tot +/- 36 gr. C) dan duurt het maximaal 5 à 10 minuten voordat deze weer op temperatuur is (+/- 40 gr. C) en als de WP ervoor "kiest" om "op vol vermogen" te draaien is het een kwestie van een paar minuten. Dat lijkt me niet fijn voor de compressor. Hoe hebben jullie dat geregeld?

Wellicht kan ik, door de “Pump setting in heating” op “continu” te zetten, ervoor zorgen dat de WP continu de aanvoer en retour temperatuur meet en daar dan beter op kan regelen (moduleren)?

Ik hoor graag van jullie.

Alvast hartelijk dank voor jullie support.

M.vr.gr.

Sander

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 07:29
ik heb het hele verhaal gelezen over nest thermostaat dit is ook een externe thermostaat(kamer lucht temp.) bii dip 8 aan schakelt hij de aan uit knop van de rmc aan of uit(bij uit kan je niets meer instellen/uitlezen op de RMC) dit is normaal..ik zelf heb een siemens externe thermostaat(die kan 230v schakelen )aangesloten,precies het zelfde verhaal...ik geef toe alles een beetje verwarrend(maar het is nu eenmaal zo..... het werkt preciezer hysterese is nu 0.5gr ....beter als met rmc ruimte thermostaat(kamerlucht)die kan niet kleiner als 1gr dit vind ik een nadeel..)....voor alle duidelijkheid bij externe thermostaat alleen op watertemperuur sturen(is hetbeste) of op lucht/water maar dan moet rmc lucht temp. hoger staan bijv 26gr en externe thermostaatop bijv 21gr dan werkt het ook.

[ Voor 17% gewijzigd door kazemo op 24-09-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG

SCG

kazemo schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:15:
ik heb het hele verhaal gelezen over nest thermostaat dit is ook een externe thermostaat(kamer lucht temp.) bii dip 8 aan schakelt hij de aan uit knop van de rmc aan of uit(bij uit kan je niets meer instellen/uitlezen op de RMC) dit is normaal..ik zelf heb een siemens externe thermostaat aangesloten,precies het zelfde verhaal...ik geef toe alles een beetje verwarrend(maar het is nu eenmaal zo..... het werkt preciezer hysterese is nu 0.5gr ....beter als met rmc ruimte thermostaat(kamerlucht)die kan niet kleiner als 1gr dit vind ik een nadeel..)....voor alle duidelijkheid bij externe thermostaat alleen op watertemperuur sturen(is hetbeste) of op lucht/water maar dan moet rmc lucht temp. hoger staan bijv 26gr en externe thermostaatop bijv 21gr dan werkt het ook.
Hi Kazemo, Waarom zou ik met een externe thermostaat nog willen sturen op "lucht/water"? Dan moet de RMC in dezelfde ruimte hangen als de externe thermostaat, neem ik aan (bij mij hangt de RMC in de meterkast). Maar wat is dan nog het voordeel?

Gr. Sander

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
SCG schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:46:
[...]

Hi Kazemo, Waarom zou ik met een externe thermostaat nog willen sturen op "lucht/water"? Dan moet de RMC in dezelfde ruimte hangen als de externe thermostaat, neem ik aan (bij mij hangt de RMC in de meterkast). Maar wat is dan nog het voordeel?

Gr. Sander
:) daar heb je gelijk in ik schrijf ook het beste is alleen op water,maar zou kunnen ook op lucht/water dan heb je een vangnet als de externe thermostaat te laat schakeld of niet(mits hij in de zelfde ruimte hangt)

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 24-09-2023 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-09 23:47
ik heb het hele verhaal gelezen over nest thermostaat dit is ook een externe thermostaat(kamer lucht temp.) bii dip 8 aan schakelt hij de aan uit knop van de rmc aan of uit(bij uit kan je niets meer instellen/uitlezen op de RMC) dit is normaal..ik zelf heb een siemens externe thermostaat(die kan 230v schakelen )aangesloten,precies het zelfde verhaal...ik geef toe alles een beetje verwarrend(maar het is nu eenmaal zo..... het werkt preciezer hysterese is nu 0.5gr ....beter als met rmc ruimte thermostaat(kamerlucht)die kan niet kleiner als 1gr dit vind ik een nadeel..)....voor alle duidelijkheid bij externe thermostaat alleen op watertemperuur sturen(is hetbeste) of op lucht/water maar dan moet rmc lucht temp. hoger staan bijv 26gr en externe thermostaatop bijv 21gr dan werkt het ook.
Probeer lage temperatuur, hoe kleiner de delta t hoe zuiniger de WP kan lopen. Je kan dan ook de mixer er vantussen halen.

In principe kun je zonder thermostaat, de WP op watertemperatuur regelen.

Enig minpunt is dat de radiatoren boven er veel langer over gaan doen om te verwarmen.

Het lijkt mij dan ook voordeliger om de radiatoren te houden om de "kilte" uit de kamer te houden, en bij te stoken met een snelle verwarming wanneer de kamer gebruikt wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Kenwood960 op 24-09-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
ik heb het hele verhaal gelezen over nest thermostaat dit is ook een externe thermostaat(kamer lucht temp.) bii dip 8 aan schakelt hij de aan uit knop van de rmc aan of uit(bij uit kan je niets meer instellen/uitlezen op de RMC) dit is normaal..ik zelf heb een siemens externe thermostaat(die kan 230v schakelen )aangesloten,precies het zelfde verhaal...ik geef toe alles een beetje verwarrend(maar het is nu eenmaal zo..... het werkt preciezer hysterese is nu 0.5gr ....beter als met rmc ruimte thermostaat(kamerlucht)die kan niet kleiner als 1gr dit vind ik een nadeel..).
Dit ben ik niet je eens. Je kunt weliswaar (helaas) alleen per hele graad een temperatuur instellen, maar de RMC regelt keurig netjes naar de ingestelde waarde. Het is dus niet zo, dat de RMC pas terugregelt als de temperatuur een graad te hoog is. Bij een externe thermostaat schakelt de hele warmtepomp uit als de temepratuur een halve graad te hoog is. Bij de RMC blijft hij dan aan en krijgt de kans om terug te regelen. DIt terugregelen moet dan natuurlijk wel mogelijk zijn (minimum vermogen moet lager zijn dan de warmteafgifte bij de heersende buitentemperatuur).
...voor alle duidelijkheid bij externe thermostaat alleen op watertemperuur sturen(is hetbeste) of op lucht/water maar dan moet rmc lucht temp. hoger staan bijv 26gr en externe thermostaatop bijv 21gr dan werkt het ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
SCG schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:05:
Hallo allen,

Ik heb een tweetal overwegingen, die ik jullie graag wil voorleggen. Maar eerst zal ik even aangeven, wat mijn configuratie is en wat mijn (belangrijkste) settings zijn:

• Ongeveer 60-70 m2 vloerverwarming in 7 groepen, met nu nog een Robot “mix-verdeler” met pomp.
• Honeywell Evohome systeem, die als externe themostaat de WP aan-/uitschakelt (Honeywell DBR91)
• Een aantal radiatoren op de slaapkamers, waarvan er in principe maar één gebruikt zal gaan worden en niet heel frequent (ik heb nog een grotere radiator voorhanden met een groter vermogen en wil speedcomfort ventilatoren gaan gebruiken)
• Peak Control mode aan (middels dip switch), waardoor de WP maximaal 15 A “vraagt”.
• T aanvoer 40 gr. C

Overweging 1 is om het systeem nog uit te rusten met een gesloten verdeler en op lage temperatuur te gaan verwarmen. Omdat ik het water voor de vloerverwarming niet te hoog wil hebben (max. 40 gr. C), maar toch ook nog enige warmte uit de (vergrote) radiatoren (met speedcomfort ventilatoren) wil hebben, wil ik de aanvoer temperatuur zo laten en hysteresis eveneens (40 gr. hysteresis -4 + 0).

Overwegging 2 is om de Robot “mix-verdeler” met pomp in het systeem te laten en dan de WP op een hogere temperatuur te laten draaien en een grotere hysteresis in te stellen (bijv. 45 gr. hysteresis -9 + 4). Iemand van de LG helpdesk deed me dit als suggestie, omdat de warmtepomp dan langer kan verwarmen (minder vaak aan en uitgaat), hetgeen efficiënter is. Dit ondanks dat mijn gevoel is, dat het verwarmen op hogere temperatuur an sich, juist minder efficiënt is.

Vragen:
• Hoe kijken jullie aan tegen beide overwegingen, in termen van efficiency en duurzaamheid voor de warmtepomp
• Vwb overweging 1: LG heeft mij aangegeven, dat de warmtepomp kan terug moduleren naar 20% van het afgegeven vermogen (in mijn geval dus +/- 1.8 kW), en dus een opgenomen vermogen heeft van zo’n 450-600 Watt (over de duim met een COP van 4). In de runs die ik tot nu toe gedaan heb, is het minimum opgenomen vermogen altijd 1000 W of hoger. Wat kan ik aan de betreffende configuratie nog veranderen qua settings om de WP meer te laten terug moduleren. Ik zou het liefst de WP op zo laag mogelijk vermogen laten draaien gedurende langere tijd, als de warmtevraag dat toelaat (lees: als er bijvoorbeeld één radiator openstaat). Als namelijk het boilervat van 120 liter afgekoeld is (tot +/- 36 gr. C) dan duurt het maximaal 5 à 10 minuten voordat deze weer op temperatuur is (+/- 40 gr. C) en als de WP ervoor "kiest" om "op vol vermogen" te draaien is het een kwestie van een paar minuten. Dat lijkt me niet fijn voor de compressor. Hoe hebben jullie dat geregeld?

Wellicht kan ik, door de “Pump setting in heating” op “continu” te zetten, ervoor zorgen dat de WP continu de aanvoer en retour temperatuur meet en daar dan beter op kan regelen (moduleren)?

M.vr.gr.

Sander
:) ik zelf heb vloerverwarming+radiatoren met inderdaad speedcomfort ventilatoren dit werkt goed verwarmt snel op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG

SCG

kazemo schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:23:
[...]

:) ik zelf heb vloerverwarming+radiatoren met inderdaad speedcomfort ventilatoren dit werkt goed verwarmt snel op
Hoe ziet jouw configuratie eruit Kazemo? Buffervat, jouw instellingen, t.o.v. hoe ik ze heb ingesteld e.d.? Als jij alleen de radiatoren aan hebt (wat bij ons straks niet heel vaak zal gebeuren), kun je iets zeggen over het moduleren (opgenomen elektrisch vermogen, frequentie aan.uit van de WP, of hoe lang aan en hoe lang uit)?

BVD!

Gr. Sander

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:22:
[...]

Dit ben ik niet je eens. Je kunt weliswaar (helaas) alleen per hele graad een temperatuur instellen, maar de RMC regelt keurig netjes naar de ingestelde waarde. Het is dus niet zo, dat de RMC pas terugregelt als de temperatuur een graad te hoog is. Bij een externe thermostaat schakelt de hele warmtepomp uit als de temepratuur een halve graad te hoog is. Bij de RMC blijft hij dan aan en krijgt de kans om terug te regelen. DIt terugregelen moet dan natuurlijk wel mogelijk zijn (minimum vermogen moet lager zijn dan de warmteafgifte bij de heersende buitentemperatuur).

[...]
:) je zal best gelijk hebben bij jouw installatie en regeling maar het is helaas niet overal hetzelfde bii mij schakeld de wp meer aan en uit per etmaal afhankelijk van de warmtevraag terwijl bij jouw installatie lange runs gemaakt met lagere watertemp.(vloer verwarming) ik heb hoofdzakelijk radiatoren en heb daardoor hogere watertemp. nodig wil ik het warm krijgen +- 45gr. in de winter(dan krijg ik te veel overshoot bij grotere hysterese dan een 0,5gr) want de radiatoren blijven een tijd warm na afschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
kazemo schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:41:
[...]

:) je zal best gelijk hebben bij jouw installatie en regeling maar het is helaas niet overal hetzelfde bii mij schakeld de wp meer aan en uit per etmaal afhankelijk van de warmtevraag terwijl bij jouw installatie lange runs gemaakt met lagere watertemp.(vloer verwarming) ik heb hoofdzakelijk radiatoren en heb daardoor hogere watertemp. nodig wil ik het warm krijgen +- 45gr. in de winter(dan krijg ik te veel overshoot bij grotere hysterese dan een 0,5gr) want de radiatoren blijven een tijd warm na afschakelen
Ik vermoed dat je watertemperatuur dan te hoog staat. Als je overshoot krijgt op + 45 °C, hoe groot is dan de overshoot bij + 40 °C. Natuurlijk zal het veel langer duren, voordat het warm wordt in huis, maar dat is juist de bedoeling met een warmtepomp. Met radiatoren heb je trouwens minder kans op overshoot dan op vvw. Maar doordat de meeste mensen met vvw op veel lagere temperatuur stoken, is de kans op overshoot veel kleiner.

Ik snap gewoon al die mensen niet, die zonodig een externe thermostaat willen. Dat heeft volgens mij meer nadelen (aan/uit regeling i.p.v. netjes moduleren).

Maar je hebt gelijk: Het zal in ieder huishouden weer een beetje anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
SCG schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:38:
[...]

Hoe ziet jouw configuratie eruit Kazemo? Buffervat, jouw instellingen, t.o.v. hoe ik ze heb ingesteld e.d.? Als jij alleen de radiatoren aan hebt (wat bij ons straks niet heel vaak zal gebeuren), kun je iets zeggen over het moduleren (opgenomen elektrisch vermogen, frequentie aan.uit van de WP, of hoe lang aan en hoe lang uit)?

BVD!

Gr. Sander
:) het is echt afhankelijk van hoe koud het buiten is in de winter(ervaring 1 stookseizoen) bij echt koud weer kan het opgenomen vermogen wel op lopen tot max 5kw/h dus niet echt zuinig de defrost gaan dan parten spelen het is helaas niet anders maar goedkoper dan gas ik heb veel zonnepanelen(salderen) de gasketel is niet meer aangegaan (ik heb de oude gasketel hybride aangesloten als standby als het nodig mocht blijken schakeld automatisch bij onder -7gr de lg wp is daar in voorzien met aansluitingen) de cv ketel gebruik ik nog voor warm sanitair water in combinatie met zonneboiler gemaakt van oude nefit boiler van 120l bevalt goed gas verbruik +-300 cuub met koken op gas

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 24-09-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG

SCG

kazemo schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:55:
[...]

:) het is echt afhankelijk van hoe koud het buiten is in de winter(ervaring 1 stookseizoen) bij echt koud weer kan het opgenomen vermogen wel op lopen tot max 5kw/h dus niet echt zuinig de defrost gaan dan parten spelen het is helaas niet anders maar goedkoper dan gas ik heb veel zonnepanelen(salderen) de gasketel is niet meer aangegaan (ik heb de oude gasketel hybride aangesloten als standby als het nodig mocht blijken schakeld automatisch bij onder -7gr de lg wp is daar in voorzien met aansluitingen) de cv ketel gebruik ik nog voor warm sanitair water in combinatie met zonneboiler gemaakt van oude nefit boiler van 120l bevalt goed gas verbruik +-300 cuub met koken op gas
5 Kwh? Welke WP variant heb jij dan van LG (qua vermogen)? En heb jij de thermosstaat 's nachts laag staan en/of heb jij de WP op stille modus?

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG

SCG

Jojan265 schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:54:
[...]

Ik vermoed dat je watertemperatuur dan te hoog staat. Als je overshoot krijgt op + 45 °C, hoe groot is dan de overshoot bij + 40 °C. Natuurlijk zal het veel langer duren, voordat het warm wordt in huis, maar dat is juist de bedoeling met een warmtepomp. Met radiatoren heb je trouwens minder kans op overshoot dan op vvw. Maar doordat de meeste mensen met vvw op veel lagere temperatuur stoken, is de kans op overshoot veel kleiner.

Ik snap gewoon al die mensen niet, die zonodig een externe thermostaat willen. Dat heeft volgens mij meer nadelen (aan/uit regeling i.p.v. netjes moduleren).

Hi Jojan265,

Ik heb zelf een externe thermostaat (Honeywell Evohome in combinatie met een BDR91; zie post van vandaag), en deze heb ik geïnstalleerd, zodat de warmtepomp het buffervat niet op temperatuur hoeft te houden, als er geen warmtevraag is. Ik zou (vermoed ik) ook op alleen de watertemperatuuur kunnen regelen, waarbij de Evohome op de gewenste moment de vloerverwarming en/of radiatoren opendraait. Ik zie wel, dat de WP moduleert afhankelijk van de vraag (tenminste aan het opgenomen elektrisch vermogen), maar ik zie alleen niet dat hij terugmoduleert tot zo'n 20% van het verwarmingsvermogen (hetgeen door LG wordt aangegeven: terugmoduleren kan tot 20% van het verarmingsvermogen). Maar of dat van de externe thermostaat afhangt, weet ik niet. De WP zou toch ook op basis van de verandering in retourtemperatuur moeten kunnen berekenen, of deze terug kan moduleren of niet? Of zie ik dat verkeerd? Heb jij ergens teruggevonden, dat de WP niet moduleert, indien een externe thermostaat is aangesloten? Ik bennnl. wel erg benieuwd naar die informatie.

Ik hoor graag even.

Vriendelijke groet,

Sander

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
SCG schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:00:
[...]

5 Kwh? Welke WP variant heb jij dan van LG (qua vermogen)? En heb jij de thermosstaat 's nachts laag staan en/of heb jij de WP op stille modus?
:) ik heb de 9kw 4 serie 2022 op nacht verlaging(stille modus van 23.00 tot 7.00) op erg koude dag +- -10 gr s nachts heb ik al een verbruik gehad van 50KW per dag (sporadisch) het is niet anders,jaar verbruik in 2023 tot nu toe incl. andere stroom verbruikers 3141 KWH tot nu toe(uitgelezen met homewissard energie app) maar het jaar is nog niet om verwarming staat vanaf mei uit......ps die 5kwh had ik verkeerd geschreven moest zijn 5KW hoogst opgenomen vermogen wat hij kan trekken belangrijk voor het afzekeren 16A traag daar verschillen de meningen overgings over door andere leden van dit forum,uitproberen in de praktijk

[ Voor 16% gewijzigd door kazemo op 24-09-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Jojan265 schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:54:
[...]

Als je je stooklijn voor elkaar hebt werkt het dikke prima :)
Verder terug moduleren dan noodzakelijk zal hij dan toch niet doen, maar blijft ook zeer zeker niet te hoog hangen.

Er zijn gewoon wat voordelen aan een externe thermostaat:
- van afstand aan/uit zetten (zonder weer een wifimodule of extern benaderbare HA oid)
- krapper lucht hysterese
- als je meerdere zones los wilt kunnen regelen
- preciezere meting (mijn RMC zit er echt rond de 1.2 graden naast. zeer hinderlijk.

run van vanochtend @ 8 graden buiten (nest op 22.8 :+ )
Dit is overigens de laatste public firmware (zoals ze volgens mij nu ook geleverd worden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVX7xWGLZHOat-SE8DvlN4dmof8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RR9WssTKlWplQpzR2PjA8f84.png?f=fotoalbum_large

zelfde gisteren met 10,5 graden buiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlMmNJBesBZXj27oB8W0jMoWyXk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5uN92WfPkLPYdBpdZYnUgEs4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 24-09-2023 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:41:
[...]

Als je je stooklijn voor elkaar hebt werkt het dikke prima :)
Verder terug moduleren dan noodzakelijk zal hij dan toch niet doen, maar blijft ook zeer zeker niet te hoog hangen.

Er zijn gewoon wat voordelen aan een externe thermostaat:
- van afstand aan/uit zetten (zonder weer een wifimodule of extern benaderbare HA oid)
- krapper lucht hysterese
- als je meerdere zones los wilt kunnen regelen
- preciezere meting (mijn RMC zit er echt rond de 1.2 graden naast. zeer hinderlijk.

run van vanochtend @ 8 graden buiten (nest op 22.8 :+ )
Dit is overigens de laatste public firmware (zoals ze volgens mij nu ook geleverd worden)
[Afbeelding]

zelfde gisteren met 10,5 graden buiten:
[Afbeelding]
Ziet er goed uit, maar wat is je luchttemperatuur geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Jojan265 schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:35:
[...]

Ziet er goed uit, maar wat is je luchttemperatuur geweest?
waar... binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
SCG schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:32:
[...]

Hi Jojan265,

Ik heb zelf een externe thermostaat (Honeywell Evohome in combinatie met een BDR91; zie post van vandaag), en deze heb ik geïnstalleerd, zodat de warmtepomp het buffervat niet op temperatuur hoeft te houden, als er geen warmtevraag is. Ik zou (vermoed ik) ook op alleen de watertemperatuuur kunnen regelen, waarbij de Evohome op de gewenste moment de vloerverwarming en/of radiatoren opendraait. Ik zie wel, dat de WP moduleert afhankelijk van de vraag (tenminste aan het opgenomen elektrisch vermogen), maar ik zie alleen niet dat hij terugmoduleert tot zo'n 20% van het verwarmingsvermogen (hetgeen door LG wordt aangegeven: terugmoduleren kan tot 20% van het verarmingsvermogen). Maar of dat van de externe thermostaat afhangt, weet ik niet. De WP zou toch ook op basis van de verandering in retourtemperatuur moeten kunnen berekenen, of deze terug kan moduleren of niet? Of zie ik dat verkeerd? Heb jij ergens teruggevonden, dat de WP niet moduleert, indien een externe thermostaat is aangesloten? Ik bennnl. wel erg benieuwd naar die informatie.

Ik hoor graag even.

Vriendelijke groet,

Sander
De LG kan ook op alleen water wel moduleren, maar als je een externe thermostaat gebruikt is het voor de luchttemperatuur een aan/uit regeling. Met de RMC kan hij ook op die temperatuur moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
22,2 > 22,8 (vanochtend)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDqMOe2vpzpQdADeElWJEiEdr2M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VsoKnepF08dsKmsXZrNU7Uuc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
In deze tijd van het jaar is het nogal moeilijk om lange runs te maken. De compressor is inderdaad helemaal teruggeregelt en dit gaf blijkbaar nog teveel thermisch vermogen. Met de RMC zou dit w.s. hetzelfde geweest zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
SCG schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:32:
[...]

Hi Jojan265,

Ik hoor graag even.

Vriendelijke groet,

Sander
Hij kan met de externe thermostaat alleen op watertemperatuur moduleren. Met de RMC kan hij ook op luchttemperatuur moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Jojan265 schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:44:
[...]

In deze tijd van het jaar is het nogal moeilijk om lange runs te maken. De compressor is inderdaad helemaal teruggeregelt en dit gaf blijkbaar nog teveel thermisch vermogen. Met de RMC zou dit w.s. hetzelfde geweest zijn.
Daarom. Ik heb hier vorige hele winter eigenlijk niets anders in gemerkt.
Vandaar ook mijn opmerking dat wanneer je stooklijn klopt, heel die luchttemperatuur waarde er ook niet bijster veel toe doet, tenzij je bijv erg veel zon binnenkrijgt. Dan wellicht zal het zin hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:50:
[...]

Daarom. Ik heb hier vorige hele winter eigenlijk niets anders in gemerkt.
Vandaar ook mijn opmerking dat wanneer je stooklijn klopt, heel die luchttemperatuur waarde er ook niet bijster veel toe doet, tenzij je bijv erg veel zon binnenkrijgt. Dan wellicht zal het zin hebben.
Dat klopt. Een goed ingestelde stooklijn op watertemperatuur zal ervoor zorgen, dat de thermostaat na het inschakelen eigenlijk niets meer hoeft te doen.Tenzij er externe factoren zijn, welke ook de luchttemperatuur extra beinvloeden. Ik denk dan aan wind, zonlicht-inval en veel exta personen.

Ik heb de stooklijn dusdanig ingesteld, dat de RMC a.d.v. de luchttemperatuur een kleine offset naar boven of naar beneden kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
:) waar is dit te koop??....bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:25
@kazemo als je zoekt op het nummer dat in je gelinkte afbeelding staat dan kom ik een aantal winkels tegen.

Ik zocht op `pdrycb000` en dan zie ik Maxicool en Aircoshop limburg als winkels naar voren komen.

Het is wel een prijzig printje dan is de eerder genoemde optie om er een wifi contact zoals een Shelly of dergelijke veel voordeliger.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
jvanderkroon schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:24:
@kazemo als je zoekt op het nummer dat in je gelinkte afbeelding staat dan kom ik een aantal winkels tegen.

Ik zocht op `pdrycb000` en dan zie ik Maxicool en Aircoshop limburg als winkels naar voren komen.

Het is wel een prijzig printje dan is de eerder genoemde optie om er een wifi contact zoals een Shelly of dergelijke veel voordeliger.
Ik vraag me sowieso af of dat een ander resultaat geeft.
Lijkt me eerder bedoeld om niet elke keer in de WP te hoeven graven om iets aan te sluiten.

edit:
ah hij moet met de flatcable aan de indoor print.
Die zit in de monoblocks uiteraard ook gewoon buiten. Dus dat idee is ook al om zeep dan.

Maar goed ben benieuwd wat de uitwerking is. En wat de gewenste uitwerking überhaupt is.
Er kan maar 1 van de twee master zijn. De RMC of de Nest.
Maar ik neem aan dat hij SWW wil kunnen aanzetten als de nest uit staat. Maar goed, dat is bijna zeker ook met de nest gewoon te regelen. (zonder tussenkomst van andere apparatuur)

Ik heb een keer zo veel met de nest zitten klooien, dat ik ineens een gele druppel in beeld had en warm water aan het maken was :S :D

edit 2:
even opgezocht
Instellingen > Apparatuur > pro-configuratie > anders > warm water [niet aangesloten]
M.a.w. als je de droogcontacten van de wp op 5 en 6 van de heatlink aansluit, heb je ook daar een connectie.

edit 3:
oe! Die zou je dan ook aan het PV droogcontact van de warmtepompboiler kunnen aansluiten 8)
Dan kun je met de nest de WPB handmatig inschakelen.

[ Voor 54% gewijzigd door paQ op 25-09-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jvanderkroon schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:24:

:) mijn gedachte er achter als ik het goed zie....dan kan ik elke willekeurige 24v ruimte thermostaat (veilige spanning in nederland gebruikelijk) aansluiten dit hoeft niet perse een nest ruimte thermostaat te zijn(220v thermostaten is ouderwets)........het genoemde printje is zo te zien orgineel LG ??....edit dit lost misschien het probleem op dat aan/uit knop van rmc compleet uit gaat dit vind ik hinderlijk......op gezocht bij maxicool kost dit 121 euro(eenvoudige uitvoering)........ruimte voeler lg 52 euro........dit heeft misschien ook invloed op het Ai verhaal(kunstmatige intelligentie

[ Voor 15% gewijzigd door kazemo op 25-09-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Jojan265 schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:59:
[...]

Dat klopt. Een goed ingestelde stooklijn op watertemperatuur zal ervoor zorgen, dat de thermostaat na het inschakelen eigenlijk niets meer hoeft te doen.Tenzij er externe factoren zijn, welke ook de luchttemperatuur extra beinvloeden. Ik denk dan aan wind, zonlicht-inval en veel exta personen.

Ik heb de stooklijn dusdanig ingesteld, dat de RMC a.d.v. de luchttemperatuur een kleine offset naar boven of naar beneden kan geven.
die offset op de stooklijn van de remote ken ik van andere merken (Alpha Innotec) en vind ik zelf super werken! Hier heb ik ook specifiek naar gevraagd bij een training van LG en zij gaven aan dat dat er niet in zat.

Waar baseer jij op dat de RMC dit wel kan doen? En dan dus niet via de +/-AI instelling, maar zelfstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
rooiekool schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:48:
[...]

die offset op de stooklijn van de remote ken ik van andere merken (Alpha Innotec) en vind ik zelf super werken! Hier heb ik ook specifiek naar gevraagd bij een training van LG en zij gaven aan dat dat er niet in zat.

Waar baseer jij op dat de RMC dit wel kan doen? En dan dus niet via de +/-AI instelling, maar zelfstandig.
Ik heb gemerkt dat bij regelen op water+lucht de RMC ervoor zorgt, dat de watertemperatuur volgens de ingestelde stooklijn regelt. Om de luchttemperatuur te halen indien de stooklijn net niet goed is bij de omstandigheden (bijv. Harde wind), moet de watertemperatuur omhoog. Dit doet de RMC dan voor je. Ik weet niet precies hoe hij dit doet, maar om het iets gemakkelijker te omschrijven heb ik dit aangeduid als een offset op de stooklijn. W.s. komt het daar ook gewoon op neer. Ik heb ook gemerkt dat hij geen negatieve offset kan creëeren en daarom heb ik de stooklijn iets te laag ingesteld. Daardoor kan de RMC ook fe water temperatuur iets lager instellen dan volgens de ideale stooklijn nodig zou zijn (Bijv. Bij zonlicht inval, of veel personen langere tijd in de kamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
  • Nu online
Jojan265 schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:57:
[...]

Ik heb gemerkt dat bij regelen op water+lucht de RMC ervoor zorgt, dat de watertemperatuur volgens de ingestelde stooklijn regelt. Om de luchttemperatuur te halen indien de stooklijn net niet goed is bij de omstandigheden (bijv. Harde wind), moet de watertemperatuur omhoog. Dit doet de RMC dan voor je. Ik weet niet precies hoe hij dit doet, maar om het iets gemakkelijker te omschrijven heb ik dit aangeduid als een offset op de stooklijn. W.s. komt het daar ook gewoon op neer. Ik heb ook gemerkt dat hij geen negatieve offset kan creëeren en daarom heb ik de stooklijn iets te laag ingesteld. Daardoor kan de RMC ook fe water temperatuur iets lager instellen dan volgens de ideale stooklijn nodig zou zijn (Bijv. Bij zonlicht inval, of veel personen langere tijd in de kamer).
en daarmee krijg je een hele mooie regeling! Bij Alpha Innotec kan je dit daadwerkelijk instellen, met in feite een gain op de fout. Dus als de gewenste kamertemp 21 graden is en het is door extra zon/mensen 22 graden binnen gaat de warmtepomp niet uit maar verzet de stooklijn met gain*(Tset-Tgemeten).

Als je dan ook nog eens op de retourtemperatuur regelt wordt zoninstraling op de vloer ook meteen meegenomen, omdat het water al warmer retour komt.

en het maakt het instellen van de stooklijn inderdaad iets minder kritisch ;)

heb je enig idee hoe groot deze factor is? Ik heb ook nog een aantal radiatoren en een naregeling op mijn woonkamervloer. Zou grappig zijn als ik de RMC hoger instel dan de naregeling en dat dan de aanvoertemp verder omhoog gaat tbv de radiatoren als de vloer op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:46
@Jojan265 heb je de RMC dan op warmte of op AI staan?

Zelf ben ik al snel na installatie (begin maart dit jaar) op AI overgegaan met het idee dat regelen op water + lucht dan op een slimme manier opgelost zou worden door de software. Ik heb er nog niet zoveel ervaring mee maar het leek toch heel aardig te werken. De water temperatuur week bij tijden zeker af van de stooklijn, of dat alleen naar boven was weet ik dan weer niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
KarsS schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:43:
@Jojan265 heb je de RMC dan op warmte of op AI staan?

Zelf ben ik al snel na installatie (begin maart dit jaar) op AI overgegaan met het idee dat regelen op water + lucht dan op een slimme manier opgelost zou worden door de software. Ik heb er nog niet zoveel ervaring mee maar het leek toch heel aardig te werken. De water temperatuur week bij tijden zeker af van de stooklijn, of dat alleen naar boven was weet ik dan weer niet...
Bij mij staat hij op "Warmte", maar dat komt omdat ik AI vooor lucht echt volledig onzinnig vind. Waarom zou je de luchttemperatuur in huis warmer of kouder willen hebben als het buiten kouder wordt? 8)7

Ik heb de watertemperatuur wel op "Auto" staan (volgens stooklijn dus).

[ Voor 4% gewijzigd door Jojan265 op 25-09-2023 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taedeh
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-09 13:15
Vraag mbt het aansluiten van een nest.
Op dit moment heb ik de nest aangesloten mbv 230v, oftewel aan/uit. Als ik de video van LG bekijk is het ook mogelijk om de printplaat van (nest?) controller in de buitenunit te plaatsen waardoor functionaliteit vergroot wordt. Temperatuur wordt dan doorgegeven en je kan dan ook koelen met de nest.

Iemand hier ervaring mee. Kan dit uberhaupt met de europese nest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG

SCG

taedeh schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:27:
Op dit moment heb ik de nest aangesloten mbv 230v, oftewel aan/uit. Als ik de video van LG bekijk is het ook mogelijk om de printplaat van (nest?) controller in de buitenunit te plaatsen waardoor functionaliteit vergroot wordt. Temperatuur wordt dan doorgegeven en je kan dan ook koelen met de nest.

Het feit dat de Nest de WP aan of uitschakelt betekent toch niet, dat de WP niet meer kan moduleren!!??

Ik ben zelf ook op zoek naar mogelijkheden (instellingen) om de WP verder te laten moduleren. Ik heb van LG begrepen, dat de WP kan terugmoduleren tot ongeveer 20% van het afgegeven vermogen. Ik heb een 9kW variant, dus dat betekent tot 1.8 kW terugmoduleren (met een COP van 3 a 4 betekent dat een opgenomen elektrisch vermogen van 450-600 Watt). Als ik in mijn energy app kijk, dan is het opgenomen elektrisch vermogen altijd minimaal 1000 W.

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
SCG schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:02:
[...]

Het feit dat de Nest de WP aan of uitschakelt betekent toch niet, dat de WP niet meer kan moduleren!!??

Ik ben zelf ook op zoek naar mogelijkheden (instellingen) om de WP verder te laten moduleren. Ik heb van LG begrepen, dat de WP kan terugmoduleren tot ongeveer 20% van het afgegeven vermogen. Ik heb een 9kW variant, dus dat betekent tot 1.8 kW terugmoduleren (met een COP van 3 a 4 betekent dat een opgenomen elektrisch vermogen van 450-600 Watt). Als ik in mijn energy app kijk, dan is het opgenomen elektrisch vermogen altijd minimaal 1000 W.
Hoe lang zijn je runs dan? Heeft de warmtepomp wel de mogelijkheid om terug te kunnen moduleren? Tevens is het daarvoor wel noodzakelijk dat je op Water of Water+Lucht regelt. Als je alleen op Lucht regelt, kan het inderdaad zo zijn dat het moduleren niet goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
SCG schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:02:
[...]

of lager stoken.
Als ik 1 graad daal, kan dat zomaar 4Hz schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
taedeh schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:27:

wut?
Kun je wat uitweiden?
Welke print heb je het over?

Je kan 'koelen' met de nest door tussenkomst van een externe schakelaar bijv die je dan automatiseert. Bijv bij 10 graden, schakelaar aan, schakelaar zit aan droogcontact koelen. tadaaa

De terminal 1 van de nest heatlink aan het droogcontact binden ka ook, maar dan is het OF koelen OF verwarmen. Lijkt mij een onwenselijke situatie
Dan kun je nog beter het DHW contact van de heatlink daarvoor inzetten. Als je dan de nest op "warm water maken" zet, dan gaat de koelfunctie aan. Maar kan dwarsliggen met verwarmen wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taedeh
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-09 13:15
paQ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 00:09:
[...]

wut?
Kun je wat uitweiden?
Welke print heb je het over?

Je kan 'koelen' met de nest door tussenkomst van een externe schakelaar bijv die je dan automatiseert. Bijv bij 10 graden, schakelaar aan, schakelaar zit aan droogcontact koelen. tadaaa

De terminal 1 van de nest heatlink aan het droogcontact binden ka ook, maar dan is het OF koelen OF verwarmen. Lijkt mij een onwenselijke situatie
Dan kun je nog beter het DHW contact van de heatlink daarvoor inzetten. Als je dan de nest op "warm water maken" zet, dan gaat de koelfunctie aan. Maar kan dwarsliggen met verwarmen wellicht.
Zie deze video vanaf 2:53

YouTube: LG Therma V Heat Pump How to install 3rd party thermostats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Dat is een VS model nest baseplate + VS nest.
Ik heb zo'n ding hier nog liggen maar is bricked.
Die hebben namelijk ook geen heatlink, en alles moet op de base plate worden aangesloten. Ook bedrading voor het koelen dus. Zie nou nog steeds 'het' voordeel van die PCB niet (voor een nest). Hij schroeft ook eerst de houder voor het kastje tegen de muur, om vervolgens de PCB eruit te halen en in de wp te plakken :S

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_uh8R4ZDKOl8Rz9B-7DZuVMZgU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BBAwDod3dpK01F6xJDvHwpnR.png?f=fotoalbum_large
Deze contacten zitten al in je warmtepomp namelijk.

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 26-09-2023 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-09 08:43
De verwachting is dat begin oktober de WP weer aan gaat na een rust periode van 5 maanden. Welk onderhoud/checks raden jullie meer aan naast de 3 onderstaande punten? Het betreft de 7Kw U44 variant op de kop af 1jaar oud.
  • Ik heb afgelopen mei nadat de WP uitging de magneetfilter schoongespoeld. Nog een keer doen?
  • Waterdruk controleren
  • Zeef in monoblock controleren.

[ Voor 6% gewijzigd door Jirure1984 op 26-09-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
Jojan265 schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:48:

Bij mij staat hij op "Warmte", maar dat komt omdat ik AI vooor lucht echt volledig onzinnig vind. Waarom zou je de luchttemperatuur in huis warmer of kouder willen hebben als het buiten kouder wordt? 8)7
Neuuu... de lucht temperatuur hoeft niet te variëren. Ik ging er van uit dat LG in de AI mode toch wel iets aan slimheid toevoegt t.o.v. alleen maar reageren op basis van kamertemperatuur. Ik denk b.v. aan vroegtijdig de vloer iets extra opwarmen wanneer de buitentemperatuur abrupt daalt.

Komende winter nog maar eens flink mee experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
neu :z Hooguit reageren op de stooklijn als de buitentemp abrupt daalt.
Maar niet al daarop anticiperend iig. Want dat zegt bijv nog steeds niets over de hoeveelheid zon die je zou binnenkrijgen bijv. Of het aantal mensen dat in huis is. Stel je voor gaat ie ineens het water 3 graden warmer maken terwijl jij met 12 man visite zit.
Als ik hier met kerst de tent vol heb gaat ie ook uit (op lucht / nest) en twee ramen op kiepstand omdat het veel te warm wordt.

Dat anticiperen is iets wat een nest thermostaat dus weer wel doet, maar kan ook weer net zo eenvoudig tegen je werken. Die anticipeert namelijk zo goed dat de hysterese (thermo off) constant wijzigt. Maar, als hij ziet dat de berekende tijd voor het bereiken van de wenstemperatuur veel korter is dan vooraf gecalculeerd, dan zal hij eerder afschakelen.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 26-09-2023 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:33
SCG schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:05:
Hallo allen,

• T aanvoer 40 gr. C

Vragen:

M.vr.gr.

Sander
Wat is de water temperatuur die nu je vloer in gaat? Vast lager dan 40 graden gok ik.
Die temperatuur kan je dan aanhouden in combinatie met een open verdeler. Als je dan boven een hele grote T33 radiator ophangt met speedcomforts, dan krijg je het in die kamer ook nog wel warm.

Mijn ervaring is dat mijn 7kW U44 niet heel gemakkelijk water van >40 graden kan maken in de winter. Het voorstel van de LG helpdesk zorgt misschien voor langere runs, maar kost echt gigantisch veel meer stroom.
De compressor die in onze LG warmtepompen zit wordt gewoon gemoduleerd aangestuurd. Vroeger hadden warmtepompen "aan/uit" compressoren, en die zijn inderdaad wel gevoelig voor het aantal starts. Ik zou me geen zorgen maken over langere runs en/of het aantal starts, puur omdat dat extra slijtage van de compressor op zou leveren.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
paQ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:51:
neu :z Hooguit reageren op de stooklijn als de buitentemp abrupt daalt.
Maar niet al daarop anticiperend iig. Want dat zegt bijv nog steeds niets over de hoeveelheid zon die je zou binnenkrijgen bijv. Of het aantal mensen dat in huis is. Stel je voor gaat ie ineens het water 3 graden warmer maken terwijl jij met 12 man visite zit.
Als ik hier met kerst de tent vol heb gaat ie ook uit (op lucht / nest) en twee ramen op kiepstand omdat het veel te warm wordt.
Tja, dat anticiperen kan inderdaad ook op allerlei manieren fout gaan. Je zou de Wp nog van een zon sensor, een wind sensor en een CO2 sensor (in de huiskamer) moeten voorzien om dat beter te kunnen doen 8)

Via HA kan dat vast allemaal wel O-) ... Ik denk dat ik binnenkort maar eens gewoon warmte ga proberen.

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 23:46
rooiekool schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:59:
[...]

vandaag steeds weer CH14 (2018 HM071M.U42) storing tijdens opstarten. Toch verder gaan zoeken. Eerst weer gaasfiltertje in de unit (beetje rommel), toen de pomp uit elkaar gehaald (niets te zien) en storing bleef. Flowsensor uit elkaar gehaald: wat blijkt? Flowsensor is een magneetje aan een soort scharniertje die dus omhoog moet klappen met flow en daar een magneetschakelaartje bekrachtigt. Ondanks magneetfilter is er in de loop van de tijd toch eea aan metaal aan het magneetje blijven hangen en schakelde hij niet meer. Te zwaar geworden! Of te dik zodat het magneetveld niet bij de opnemer kwam.

Magneetje schoongemaakt, spulletje weer dicht en draaien maar weer!
Vraagje, heb je de "verplichte" micro bellen/ magneet filter niet in de retour zitten??

Zeker als je staal in het systeem hebt zitten is een magneet filter een must.

• rooiekool
  • Nu online
Konijnenbats schreef op woensdag 27 september 2023 @ 05:21:
[...]

Vraagje, heb je de "verplichte" micro bellen/ magneet filter niet in de retour zitten??

Zeker als je staal in het systeem hebt zitten is een magneet filter een must.
denk dat de magneet/filter in de retour van de woning zit. Had het idee dat ik daarmee meer de problemen in de woning voorkom.

Afgelopen zaterdag trouwens deze unit vervangen voor een 7kW u44. Deze heeft een flow meter, dus dit probleem gaat iig niet meer voorkomen.

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:38
rooiekool schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:42:
[...]

Afgelopen zaterdag trouwens deze unit vervangen voor een 7kW u44. Deze heeft een flow meter, dus dit probleem gaat iig niet meer voorkomen.
Maar vuil kan nog steeds naar de WP? Dan kun je later nog steed problemen krijgen met de waterpomp of andere delen in je WP. Het vuilfilter in de WP is geen magneetfilter, ijzerdeeltje kunnen dus nog steeds in je waterpomp vast gaan "plakken".

LG specificert niet voor niets dat je een magneetfilter in de retourleiding naar de WP opneemt.

• Paulluijken
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20:02
paQ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:03:
[...]

Dat is een VS model nest baseplate + VS nest.
Ik heb zo'n ding hier nog liggen maar is bricked.
Die hebben namelijk ook geen heatlink, en alles moet op de base plate worden aangesloten. Ook bedrading voor het koelen dus. Zie nou nog steeds 'het' voordeel van die PCB niet (voor een nest). Hij schroeft ook eerst de houder voor het kastje tegen de muur, om vervolgens de PCB eruit te halen en in de wp te plakken :S

[Afbeelding]
Deze contacten zitten al in je warmtepomp namelijk.
Waar zit in de warmtepomp het contact om DHW aan/uit te zetten? Als ik dat weet hoef ik ook niet te knoeien met weerstandjes om de temperatuur in de DHW-tank te simuleren…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Paulluijken schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:19:
[...]

Waar zit in de warmtepomp het contact om DHW aan/uit te zetten? Als ik dat weet hoef ik ook niet te knoeien met weerstandjes om de temperatuur in de DHW-tank te simuleren…
Als het goed is terminal 25 (Afhankelijk van model)
Jojan265 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 27-09-2023 18:37 ]

• Bengaalse
Ik heb het besteld drycontact 320 bij ebay

• Bengaalse
99 dollar plus verzendkosten totaal 189 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19:06
Hallo Tweakers,

ich habe ein 9kw U44 Silent seit Februar im Einsatz bivalent mit einer Weishaupt Gastherme WTC 15A. Ich steuere das System per Modbus und NodeRed. Ich habe sogar eine eigene Mischer-Regelung mit Shelly Komponenten programmiert, da die Weishaupt-Regelung zu schnell reagierte und den Volumenstrom beim Einschalten der Wärmepumpe abdrehte. Angeschlossen sind beide Systeme an einer hydraulischen Weiche.

Mich stört aktuell, dass die Anlage nur mit einer konstanten Pumpendrehzahl betrieben werden kann. Für den "optimalen Modus" fehlt die Rückkopplung aus dem System da ich ja die hydraulische Weiche eingebaut habe. Gerade wenn es wärmer draußen ist, ist das eine große Energieverschwendung.

Ideal wäre es, man könnte einen extra Temperatursensor in der Weiche oder im Systemvorlauf einbauen. Basierend darauf regelt dann die Umwälzpumpe der LG die Drehzahl optimal.
Alternativ, könnte es funktionieren, wenn man den Auslass-Sensor aus der Wärmepumpe in die Weiche versetzt? Es ist ja nur ein NTC 5k. Der Frostschutz wird ja über den Einlass-Sensor gemacht.

Wäre der Auslass-Sensor in der Weiche oder im System-Vorlauf, würde die Drehzahl der Pumpe so angepasst, dass der Vorlauf immer das Ziel erreicht.

Könnte dies funktionieren?

Hallo Tweakers,

Ik gebruik sinds februari een 9kw U44 Silent bivalent met een Weishaupt WTC 15A gasketel. Ik regel het systeem via Modbus en NodeRed. Ik heb zelfs mijn eigen mengkraanregeling geprogrammeerd met Shelly-componenten, omdat de Weishaupt-regeling te snel reageerde en de volumestroom uitschakelde als de warmtepomp werd ingeschakeld. Beide systemen zijn aangesloten op een hydraulische afscheider.

Op dit moment stoor ik me aan het feit dat het systeem alleen kan worden bediend met een constante pompsnelheid. De terugkoppeling van het systeem ontbreekt voor de "optimale modus" omdat ik de hydraulische afscheider heb geïnstalleerd. Vooral als het buiten warmer is, is dit een grote energieverspilling.

Het zou ideaal zijn om een extra temperatuursensor in de afscheider of in de systeemstroom te installeren. Op basis daarvan regelt de circulatiepomp van de LG dan de snelheid optimaal.
Als alternatief zou het kunnen werken om de afvoersensor te verplaatsen van de warmtepomp naar de afscheider? Het is slechts een NTC 5k. De vorstbeveiliging gebeurt via de inlaatsensor.

Als de uitvoersensor in de afscheider of in het systeemdebiet zou zitten, zou het toerental van de pomp worden aangepast zodat het debiet altijd het doel bereikt.

Zou dit kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Bengaalse schreef op donderdag 28 september 2023 @ 23:43:
99 dollar plus verzendkosten totaal 189 euro
om je nest aan te sluiten?

Ik begrijp nog steeds niet helemaal wat je precies probeert te bewerkstelligen eerlijk gezegd
De nest heatlink kan alleen aan de wp doorgeven:
thermostaat aan/uit
warm water aan/uit
warm water boost x min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
@butterkeks "optimaal debiet" staat gelijk aan dT 5.
In de praktijk gaat bij mij (LT VVW) de wp op zijn traagst pompen, ca 8l/min, om zo maar aan een delta van 5 te kunnen komen. Dat haalt ie overigens niet/zelden; daar heb ik te weinig systeeminhoud voor, of in elk geval een te lage temperatuur en dus ook lagere delta in afgifte.
Staar je niet blind dus op die 'optimaal debiet' regeling. Zeker als er kranen sluiten en openen kan dat voor een storing zorgen.

voorbeeld:
Als ik hier op 1 van de 2 verdelers alles laat lopen op optimaal debiet, dan doet ie 7,8~8.1 l/min. Zet ik dan de 2e verdeler open, dan ontstaat er een plotseling drukverlies in het systeem, waarbij hij afslaat op de flowsensor. Error CH14. (hij slaat af bij 7.6l/min volgens mij)
het openen van een kogelkraan gaat net wat sneller dan de itnerval van de wp om de pompcapaciteit aan te passen

m.a.w.
sturen op vast debiet is dan verstandiger. Ook dan regelt de wp zelf zijn pompcapaciteit, alleen afhankelijk van de beschikbare inhoud, en niet op basis van dT.

De vragen over je sensoren aan aansluiting daarvan is meer iets voor @BjornHero en @Jojan265

[ Voor 71% gewijzigd door paQ op 29-09-2023 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
Am besten funktioniert bei mir "Feste Durchflussregelung" von 17lpm und Begrenzung auf 80% (25lpm).
Hier läuft die Pumpe beim Start mit den 25lpm, und regelt dann nach der Startphase auf 17lpm herunter. Ich kann diesen Modus empfehlen. Bei "fester Pumpenleistung" ist der Durchfluss in der Startphase eventuell zu gering und die Wärmepumpe überschwingt.

Sie läuft so bei 10Hz mit ca 300-310W.

Würde sie mit 10lpm laufen, wären es nur 280-290W. Wenn man bedenkt, dass die Wärmepumpe im Herbst und Frühling sehr lange auf Minimum läuft, ist dies nicht unerheblich.

Vaste debietregeling" van 17 lpm en begrenzing tot 80% (25 lpm) werkt voor mij het beste.
Hier draait de pomp met de 25lpm bij de start en regelt dan terug naar 17lpm na de startfase. Ik kan deze modus aanbevelen. Met een vaste pompcapaciteit kan het debiet in de startfase te laag zijn en schiet de warmtepomp door.

Hij werkt op 10Hz met ongeveer 300-310W.

Als hij op 10lpm zou draaien, zou dat maar 280-290W zijn. Als je bedenkt dat de warmtepomp in de herfst en lente lange tijd op minimum draait, is dit niet onbelangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
Ich habe übrigens die Einlass- und Auslasssensoren im Außengerät mit Wärmeleitpaste versehen und extra gedämmt.
Seit dem stimmen die Temperaturen exakt überein wenn die Pumpe einige Zeit im Testlauf ist! Auch ist es sinnvoll, dass die Umwälzpumpe 2-3min vorher startet bevor die Wärmepumpe startet, damit hier das System nicht mit zu kalten Temperaturen rechnet und überschwingt.

Ik heb trouwens thermische pasta aangebracht op de inlaat- en uitlaatsensoren in de buitenunit en ze extra geïsoleerd.
Sindsdien zijn de temperaturen precies hetzelfde als de pomp enige tijd in testmodus heeft gestaan! Het is ook logisch dat de circulatiepomp 2-3 minuten voor de warmtepomp start, zodat het systeem geen te koude temperaturen verwacht en doorschiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rooiekool
  • Nu online
hoe kun je op een U44 een stooklijn toepassen zonder ruimte referentie? Dus met de gewone remote aan en uit zetten en dan aan de hand van de buiten temperatuur alleen op stooklijn sturen.

Bij mijn broer ligt de controller momenteel in de kast bij de vloer verwarming verdeler omdat daar de leidingen binnen komen. De temperatuur van de controller is dus geen referentie en dat hoeft verder ook niet. Gaat om een basistemperatuur in een woonboerderij, de rest wordt eventueel met radiatoren en een cv-ketel bijgestookt.

Regelen op lucht+water en dan setpoint lucht op 30 graden ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:40

thido

Tilburg

rooiekool schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:42:
hoe kun je op een U44 een stooklijn toepassen zonder ruimte referentie? Dus met de gewone remote aan en uit zetten en dan aan de hand van de buiten temperatuur alleen op stooklijn sturen.

Bij mijn broer ligt de controller momenteel in de kast bij de vloer verwarming verdeler omdat daar de leidingen binnen komen. De temperatuur van de controller is dus geen referentie en dat hoeft verder ook niet. Gaat om een basistemperatuur in een woonboerderij, de rest wordt eventueel met radiatoren en een cv-ketel bijgestookt.

Regelen op lucht+water en dan setpoint lucht op 30 graden ofzo?
Regelen op water, dus niet water + lucht.
Ik heb vorig seizoen zelfs gewoon op water zonder stooklijn gewerkt.
Te koud, te warm? -> bijregelen door de gewenste watertemp even te plussen of te minnen.
Dat moet natuurlijk wel kunnen in het type woning en bijbehorende isolatiegraad etc.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Pagina: 1 ... 91 ... 181 Laatste