LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Hier had ik al snel de LG 'thermostaat' van de muur en de TADO weer terug in 230v relais mode. De LG getuned via de stooklijn op watertemp aanvoer naar 'kamertemp +0.1C/h'. Dit komt bij ons neer op:ThunderStorm schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:35:
Na een 1,5 week gebruik heb ik gemengde gevoelens... Ja, het wordt warm en de 9kW lijkt (op silent) genoeg vermogen te hebben om ons huis uit '92 te verwarmen. Ok, het is nog niet kouder geweest dan 0gr, maar volgens mij heeft hij nog wel wat reserve.
Maar die regeling... ik kan er nog weinig peil op trekken.![]()
De thermostaat geeft consequent 1 graad te hoog laag aan. Heb ik meer mensen over gehoord. Op zich nog geen ramp, maar als voorbeeld:
-sturen op Water+lucht
-Verwarm modus
-Sturing op Tr (schijnt te helpen om door de piek heen te komen)
-hoge hysterese op water (-6, +4) en standaard hysterese lucht (-0,5, +1,5)
- optimale flow en pomp op max 65%
WP is door zijn opstartpiek heen en toert terug naar ~800w. Thermostaat wordt handmatig met 1 graad omlaag gezet voor nachtverlaging. De pomp was al aan het verhogen, maar gaat na verlagen van wenstemperatuur stug door tot ~1800W. Watertemp stijgt logischerwijs. Dit gaat door totdat (waarschijnlijk) de hysterese van Tr wordt overschreden en dan slaat de pomp af.![]()
Snapt iemand hier wat hier mogelijkerwijs gebeurd? En wat een raadzame manier is om dit rare gedrag te voorkomen?
[Afbeelding]
33C op -20C
25C op 18C. (lager heeft geen zin vanwege de hoge capaciteit van 12kw)
Hiermee regelt hij erg rustig en waarschijnlijk dus ook zuinig. Bijkomend voordeel is dat de TADO een integratie heeft op home assistant :-) op de verlanglijst is een modbus tweak, maar helaas heb ik weinig tijd en veel wensen...
Je noemt heel specifiek 0.1gr/uur. Bedoel je dat je stooklijn zo hebt ingesteld dat hij de kamer heel langzaam aan opwarmt zolang de warmtevraag actief is? Dus als de thermostaat binnen de grenzen van hysterese 'vragend' is.Hanske82 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:56:
[...]
Hier had ik al snel de LG 'thermostaat' van de muur en de TADO weer terug in 230v relais mode. De LG getuned via de stooklijn op watertemp aanvoer naar 'kamertemp +0.1C/h'.
En dat is dan gewoon trial/error geweest met bepalen van de juiste stooklijn? (ik ben hier nu nog mee bezig)
Ja precies dat, empirisch benaderd met trial and error :-). 0.1C/h zodat de wp zo rustig mogenlijk 'stookt',zo min mogenlijk aan/uit en er iets marge is voor het geval van harde wind.ThunderStorm schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:23:
[...]
Je noemt heel specifiek 0.1gr/uur. Bedoel je dat je stooklijn zo hebt ingesteld dat hij de kamer heel langzaam aan opwarmt zolang de warmtevraag actief is? Dus als de thermostaat binnen de grenzen van hysterese 'vragend' is.
En dat is dan gewoon trial/error geweest met bepalen van de juiste stooklijn? (ik ben hier nu nog mee bezig)
hysteresis regel ik ook door een schema in de Tado. Salderen is bij mijn energieleverancier in piek/dal dus ik probeer hem snachts zo min mogenlijk aan te hebben.hij gaat dan ook naar 18.5C. overdag naar 20C en 1700 tot 2100 21C(wat hij dus niet haalt).
[ Voor 17% gewijzigd door Hanske82 op 23-02-2023 15:33 ]
Het lijkt me dat je geen enkele waarde haalt. Om van 18.5 C naar 20 C te gaan, ben je dus minimaal 15 uur onderweg met 0.1 C/h. Stel je begint om 07 uur, dan duurt het tot 22 uur, voordat je 20 C hebt bereikt.Hanske82 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:07:
[...]
Ja precies dat, empirisch benaderd met trial and error :-). 0.1C/h zodat de wp zo rustig mogenlijk 'stookt',zo min mogenlijk aan/uit en er iets marge is voor het geval van harde wind.
hysteresis regel ik ook door een schema in de Tado. Salderen is bij mijn energieleverancier in piek/dal dus ik probeer hem snachts zo min mogenlijk aan te hebben.hij gaat dan ook naar 18.5C. overdag naar 20C en 1700 tot 2100 21C(wat hij dus niet haalt).
Of anders, stel dat je overdag 20c hebt gehaald en je zet hem om 17 uur op 21C. Om 21 uur heeft hij dan dus 20.4C.
Het klinkt heel mooi, maar ik snap er niets van.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Volgens mij snap je het wel maar leg ik het wat summier uit. Mijn doel was om hem tussen 7am en 9pm 1 run te laten doen. Dit is dus gelukt, mijn huis koelt niet volledig af naar 18.5, daarbij vind ik 21C aan de warme kant. Ik heb een paar dagen terug gekeken op de HA logging en inderdaad eindigd hij de avond op ~20.4C. De thermostaat werkt dus bij mij als een max limiter.Jojan265 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:39:
[...]
Het lijkt me dat je geen enkele waarde haalt. Om van 18.5 C naar 20 C te gaan, ben je dus minimaal 15 uur onderweg met 0.1 C/h. Stel je begint om 07 uur, dan duurt het tot 22 uur, voordat je 20 C hebt bereikt.
Of anders, stel dat je overdag 20c hebt gehaald en je zet hem om 17 uur op 21C. Om 21 uur heeft hij dan dus 20.4C.
Het klinkt heel mooi, maar ik snap er niets van.
[ Voor 3% gewijzigd door Hanske82 op 23-02-2023 15:58 ]
Dit snap ik beter.Hanske82 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:56:
[...]
Volgens mij snap je het wel maar leg ik het wat summier uit. Mijn doel was om hem tussen 7am en 9pm 1 run te laten doen. Dit is dus gelukt, mijn huis koelt niet volledig af naar 18.5, daarbij vind ik 21C aan de warme kant. Ik heb een paar dagen terug gekeken op de HA logging en inderdaad eindigd hij de avond op ~20.4C. De thermostaat werkt dus bij mij als een max limiter.
Ik snap alleen niet hoe je dit zo precies voor elkaar krijgt. Ik merk gewoon, dat als er 3 mensen 's avonds op de bank zitten (zeg voor 4 uur), dat de kamer ongeveer 0.3 graden warmer wordt. Indien jouw huis maar zo weinig afkoelt, had ik veel meer verstoring verwacht van externe factoren (zonlicht, mensen, etc.).
Nee. Als deze wel uit zou gaan, krijg je meteen storing CH14.Jgroothedde schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 18:12:
Gaat de pomp van de van de warmtepomp ook soms automatisch uit? Is dat een instelling? Heb soms het idee dat de radiatoren even iets afkoelen terwijl de warmtepomp wel door draait.
Heb je toevallig naregeling op je radiatoren en een bypass ventiel?
Wat kan is dat de buitentemperatuur erg verschilt op een dag.Jgroothedde schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 18:12:
Gaat de pomp van de van de warmtepomp ook soms automatisch uit? Is dat een instelling? Heb soms het idee dat de radiatoren even iets afkoelen terwijl de warmtepomp wel door draait.
Ik heb een DS18B20 temperatuursensor achter de warmtepomp hangen, vanmiddag was het 18 graden, nu 7. Dat is een verschil van 11 graden en als je een steile stooklijn hebt heeft dat aanzienlijk invloed op de temperatuur die je WP wil maken. Misschien dat je dat dan als ervaart als een 'koude' radiator.
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Nee wellicht dat de pompcapaciteit iets hoger moet dan 80%?Jojan265 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 18:22:
[...]
Nee. Als deze wel uit zou gaan, krijg je meteen storing CH14.
Heb je toevallig naregeling op je radiatoren en een bypass ventiel?
Voor wie niet uitkomt met het standaard in de LG ingebouwde vloerdroogprogramma:BernieW schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:45:
[...]
Heb je geen ESP of op een andere manier een koppeling met de modbus? Een eigen script klinkt bijna als de eenvoudigste oplossing
Het (b)lijkt goed mogelijk om in scheduler die standaard in de RMC zit een vloerdroogprogramma in te 'programmeren'. Je kunt een fors aantal dagprogramma's instellen, zelfs op datum, en voor iedere dag een eigen gewenste temperatuur. Als je de WP dan zet op regelen op Tr en flow maximaal, dan kom je aardig in de buurt van wat je wilt: Gedurende een dag of 9 steeds een andere temperatuur per dag. We hebben nog geen hands on ervaring overigens, maar dit wordt voor ons waarschijnlijk de route die we straks gaan lopen.
:strip_exif()/f/image/GvmE5EdfADq5B3qvtq7W0onE.jpg?f=fotoalbum_large)
9kW U44
Tja, met zonlicht wordt het snel te warm en gaat mijn wp dus uit op de thermostaat. Met mensen binnen wat minder snel. Waarschijnlijk omdat mijn huis veel thermische massa heeft (bij 1965) en erg groot is uitgevallen. De benedenverdieping is zo’n 440m3. Daarom is een modbus regeling met PID op verschillende inputs zoals solar power output als maat voor zonkracht, binnen van buitentemp enz nog een toekomst projectje. Echter, zoals het nu werkt ben ik al tevreden.Jojan265 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:07:
[...]
Dit snap ik beter.
Ik snap alleen niet hoe je dit zo precies voor elkaar krijgt. Ik merk gewoon, dat als er 3 mensen 's avonds op de bank zitten (zeg voor 4 uur), dat de kamer ongeveer 0.3 graden warmer wordt. Indien jouw huis maar zo weinig afkoelt, had ik veel meer verstoring verwacht van externe factoren (zonlicht, mensen, etc.).
:strip_exif()/f/image/jMkNIxUSI3fMzrAuanjI3oRv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/keikRTQu5hRZZY7KdrzcMsNY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door tebogo op 23-02-2023 23:23 ]
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
ik heb een aantal maanden geleden een aanvraag gedaan en ook gekregen zonder problemen
mijn broer naast mij heeft ook een aanvraag gedaan exact het zelfde ingevuld en AFGEWEZEN
bij vraag inbedrijfstelling (factuur) stond niet vermeld gehele installatie met geleverde materialen specificatie
er word gezegd nu bij bezwaar als het geïnstalleerde zelf is gedaan heb je geen recht erop,het is een beetje de willekeur van de amtenaar die het behandeld........dus TIP bij aanvraag subsidie vermelden geheel geinstalleerd door erkent bedrijf (factuur met werkbon+rapport in bedrijfstelling) anders kunnen die moeilijk gaan doen
[ Voor 78% gewijzigd door kazemo op 24-02-2023 10:31 ]
Ziet er strak uit, hoe ging het vanacht nu het weer iets kouder is?tebogo schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 23:21:
Volgens mij gaat dit best goed zo, graag jullie idee hierover…
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Enne, hoe heb je je WP ingesteld?
Toch jammer dat hun eigen stappenplan blijkbaar niet compleet iskazemo schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:07:
Beste tweakers een algemene op merking over aanvraag subsidie
ik heb een aantal maanden geleden een aanvraag gedaan en ook gekregen zonder problemen
mijn broer naast mij heeft ook een aanvraag gedaan exact het zelfde ingevuld en AFGEWEZEN
bij vraag inbedrijfstelling (factuur) stond niet vermeld gehele installatie met geleverde materialen specificatie
er word gezegd nu bij bezwaar als het geïnstalleerde zelf is gedaan heb je geen recht erop,het is een beetje de willekeur van de amtenaar die het behandeld........dus TIP bij aanvraag subsidie vermelden geheel geinstalleerd door erkent bedrijf (factuur met werkbon+rapport in bedrijfstelling) anders kunnen die moeilijk gaan doen![]()
![]()
https://www.rvo.nl/subsid...appenplan-woningeigenarenU moet de maatregelen eerst laten uitvoeren voordat u de subsidie kunt aanvragen. Laat de maatregelen door een bouw(installatie)bedrijf installeren. Dit mag alleen in een woning in Nederland. Vraag de installateur een bewijs van de installatie, bijvoorbeeld een (installatie-)factuur of inbedrijfsstellingsformulier.
Daar staat vervolgens ook niet tussen dat de installatie expliciet op de factuur moet staan
Factuur en betaalbewijs
U moet bewijzen meesturen, zoals digitale foto's (zie stap 4), scans of schermprints (printscreens). Voor alle maatregelen moet de volgende informatie duidelijk zichtbaar zijn:
- de meldcode van de warmtepomp, zonneboiler of de isolatiemaatregel die u heeft gekocht
- het aantal m2 isolatiemateriaal dat is aangebracht, exclusief het aantal m2 isolatiemateriaal dat is gebruikt voor uitbreiding van de wooninhoud of het woonoppervlak van de woning
- factuur en betaalbewijs van de warmtepomp, zonneboiler, isolatiemaatregel en/of elektrische kookvoorziening
- een omschrijving van het product, met onder andere het typenummer, de naam van het merk of de fabrikant
- de datum van de aanschaf
- het adres van de woningeigenaar en van het bouw(installatie)bedrijf uitvoerder en/of leverancier, naam en telefoonnummer van de contactpersoon van het bouwbedrijf
- de datum van installeren apparaat of aanbrengen van isolatie
- het bedrag en de datum van de betaling
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
SalexSun schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:02:
[...]
Toch jammer dat hun eigen stappenplan blijkbaar niet compleet is
[...]
https://www.rvo.nl/subsid...appenplan-woningeigenaren
,
Daar staat vervolgens ook niet tussen dat de installatie expliciet op de factuur moet staan
[...]
Onze situatie:
- Huis is uit 1978 en momenteel in verbouwing. Muren, dak, vloer worden geïsoleerd.
- Overal komt vloerverwarming in plaats van radiatoren. In totaal ongeveer 130m2 vloerverwarming.
- Het verbruik van de vorige bewoners lag op 1900m3 per jaar. Volgens mij moet ik met 9kW (of misschien 12kW) ongeveer wel uitkomen.
Als je het zelf wil doen, waarom dan een offerte aanvragen bij installateur?s3m schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:32:
.... Zodoende een offerte opgevraagd bij een aanbieder. Idee was om de warmtepomp zelf te installeren. ........
ik had naast de pomp nog ongeveer 1000,- aan appendages/elektrische aansluiting en buizen/koppelingen etc.
de vloerverwarming en verdeler zit hier niet bij.
en het kost je een paar dagen om überhaupt de handleiding van LG te doorgronden ;-)
LG-HM163MR-U34
4374 Warmtepomp + verzendkostens3m schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:32:
Ik volg dit topic al enige tijd met interesse. De LG warmtepompen lijken momenteel prima leverbaar ten opzichte van andere A-merken. Zodoende een offerte opgevraagd bij een aanbieder. Idee was om de warmtepomp zelf te installeren. De offerte kwam uiteindelijk uit op een slordige 15k. Dit is wel inclusief allerlei extra's, zoals thermostaten in elke kamer, 300L warmtepompboiler, 100L buffervat en heel veel aansluitmateriaal. Maar dit klinkt mij als toch wel heel veel geld.
Onze situatie:Hoeveel extra kosten hebben jullie gehad boven op de aanschaf van de LG warmtepomp? Ik snap dat dit uiteraard afhankelijk van wel/geen SWW, maar SWW zie ik voor nu als iets wat er los van staat. Als ik het kopje 'installatie' lees uit de openingspost, zie ik eigenlijk dat de installatie niet zo complex is...
- Huis is uit 1978 en momenteel in verbouwing. Muren, dak, vloer worden geïsoleerd.
- Overal komt vloerverwarming in plaats van radiatoren. In totaal ongeveer 130m2 vloerverwarming.
- Het verbruik van de vorige bewoners lag op 1900m3 per jaar. Volgens mij moet ik met 9kW (of misschien 12kW) ongeveer wel uitkomen.
681,06 Leidingwerk
465,95 Verdeler + vuilafscheider
227,05 Ventilatoren voor convectorput
188,26 Koppelingen Terrendis + Balken
158,7 Schroefpalen
85 Grondleidingen
83,4 Kogelkranen en isolatie
43,7 Koppelingen
40,1 Magneten ventilatoren
30 Koppelingen
23,85 YMVk kabel
Ongeveer 2000 euro naast de warmtepomp.
[ Voor 6% gewijzigd door hupie679 op 24-02-2023 16:21 ]
https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/
Helaas toch weer minder stabiel... Zelf denk ik stooklijn verlagen. Lijkt dat hij bij iets koudere temperatuur te warm gaat stoken, en daarna dus uitgaat.BernieW schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:59:
[...]
Ziet er strak uit, hoe ging het vanacht nu het weer iets kouder is?
Enne, hoe heb je je WP ingesteld?
/f/image/5xSqPd05EeWIXh9uAx0drfHG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yeednXdjPlbDaCmKuqeUiXfm.png?f=fotoalbum_large)
Settings zal ik later posten..
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Goed punt. Het leek erop dat het meer een groothandel was van LG. Maar blijkbaar houden ze het liever toch zoveel mogelijk zelf in de hand. Ik kreeg ook te horen "om de inbedrijfstelling te doen, moet er ook echt iemand van LG langskomen, omdat er tegenwoordig te veel systemen zijn die slecht worden aangelegd". Garantie wordt ook alleen gegeven als er volgens een exact plan wordt gewerkt.The_KnarF schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:58:
[...]
Als je het zelf wil doen, waarom dan een offerte aanvragen bij installateur?
[...]
Dank hiervoor! Lijkt me een stuk realistischer.hupie679 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:20:
[...]
Ongeveer 2000 euro naast de warmtepomp.
[...]
Uiteraard loop ik ook tegen het punt 'wel of geen buffervat'. Scheelt ook in de kosten. Hier is al een hoop over geschreven. Hoe kijken LG warmtepomp gebruikers hier tegenaan? Is uiteraard ook per situatie verschillend.
Heeft iemand overigens ervaring met de LG IWT oplossing?
Een lg warmtepomp full electric inclusief installatie ligt bij mij tussen de 12-16k, afhankelijk van hoe het geïnstalleerd kan worden, dus 15k is niet zo gek
Vergeet niet dat de installateur moet komen als er problemen zijn, en als hij zijn naam hoog wil houden, het oplost binnen korte termijn
s3m schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:32:
Ik volg dit topic al enige tijd met interesse. De LG warmtepompen lijken momenteel prima leverbaar ten opzichte van andere A-merken. Zodoende een offerte opgevraagd bij een aanbieder. Idee was om de warmtepomp zelf te installeren. De offerte kwam uiteindelijk uit op een slordige 15k. Dit is wel inclusief allerlei extra's, zoals thermostaten in elke kamer, 300L warmtepompboiler, 100L buffervat en heel veel aansluitmateriaal. Maar dit klinkt mij als toch wel heel veel geld.
Onze situatie:Hoeveel extra kosten hebben jullie gehad boven op de aanschaf van de LG warmtepomp? Ik snap dat dit uiteraard afhankelijk van wel/geen SWW, maar SWW zie ik voor nu als iets wat er los van staat. Als ik het kopje 'installatie' lees uit de openingspost, zie ik eigenlijk dat de installatie niet zo complex is...

als je het zelf wil installeren moet je toch en genoeg parate kennis hebben,wat betreft installatie techniek en materiaal kennis en je goed inlezen hoe een en ander werkt......bezit je dit niet kan je beter de vingers er van afhouden.....en het aan een vakman/bedrijf over laten.....daar hangt natuurlijk een kostenplaatje aan (arbeidsloon+garantie).......de genoemde prijs is zo gek nog niet,hangt af wat je wil en wensen(is niet overal hetzelfde)
Basis installatie van een LG monoblock is echt niet zo heel ingewikkeld hoor, er zijn ook cowboys actief (voorbeelden genoeg) die grof geld vragen en het niet veel beter doen dan de gemiddelde huis-tuin-en-keuken klusser..kazemo schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:47:
[...]
je opmerking installatie is niet zo complex is toch wel eigenlijk te kort door de bocht
als je het zelf wil installeren moet je toch en genoeg parate kennis hebben,wat betreft installatie techniek en materiaal kennis en je goed inlezen hoe een en ander werkt......bezit je dit niet kan je beter de vingers er van afhouden.....en het aan een vakman/bedrijf over laten.....daar hangt natuurlijk een kostenplaatje aan (arbeidsloon+garantie).......de genoemde prijs is zo gek nog niet,hangt af wat je wil en wensen(is niet overal hetzelfde)
Kwestie van tijd en energie in willen steken en geen 2 linker handen hebben.
Geschikte locatie kiezen
Kabeltje van WP naar de thermostaat
Voeding van WP naar de meterkast incl werkschakelaar
Warm en koud aansluiten op het afgiftesysteem incl. magneetfilter en afsluiters
Het moeilijkste vind ik nog het finetunen. Daar heb ik ongeveer een jaar over gedaan.
Kunst is natuurlijk wel te weten welk vermogen, welke materialen (type, dikte) e.d. te gebruiken. Maar 99% is wel te vinden hier op tweakers bijvoorbeeld. Echte vakmannen zijn heel schaars en dan betaal je echt de hoofdprijs. Moet je willen en ook kunnen betalen.
Zelf haal ik er eer uit door veel zelf te doen. En nee, soms gaat het niet perfect, en ja een echte vakman doet het vaak sneller en net even wat netter en first-time-right. Dat kan ook niet anders als je niet anders doet. Dat accepteer je, leer je weer van.
Netto was ik ongeveer 2000 euro kwijt door het zelf te installeren (16kW) en na aftrek van subsidie. Dat is inclusief een 2e hands buffervat 500L en alle aansluitmaterialen. Dat is toch wel een extreem verschil met laten installeren. (is dan wel bijna 1,5 jaar geleden, prijzen waren toen aanzienlijk lager). De prijzen voor arbeid zijn echt heel hoog, zeker bij specialisten. (En geef ze geen ongelijk).
Garantie maakt mij persoonlijk dan niet uit, gaat hij stuk kan ik een stuk of 4 nieuwe kopen voor break-even punt. Idem gedaan met de airco's, zonneboiler e.d. hier.
Edit: Dit betekent overigens niet dat ik het iedereen aan zou raden zelf te doen.
Inmiddels drie maanden gebruiker van van een LG warmtepomp (12kW). Kwa verwarming en gebruik kwh’s valt het me niet tegen. Ik kan nog niet zeggen dat ik het apparaat beheers, maar wil toch de overstap maken naar gasloos wonen. Het gas gebruik ik nu alleen voor het douchen.
Voor het sanitaire water zijn er veel boilers op de markt. Het liefst wil ik gaan naar een LG (OSHW-300F), maar die zijn beperkt verkrijgbaar op internet.
Zijn de LG boilers aan te raden en weten jullie een goede adres? Of raden jullie een andere merk aan?
Alvast bedankt.
s3m schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:50:
[...]
Goed punt. Het leek erop dat het meer een groothandel was van LG. Maar blijkbaar houden ze het liever toch zoveel mogelijk zelf in de hand. Ik kreeg ook te horen "om de inbedrijfstelling te doen, moet er ook echt iemand van LG langskomen, omdat er tegenwoordig te veel systemen zijn die slecht worden aangelegd". Garantie wordt ook alleen gegeven als er volgens een exact plan wordt gewerkt.
[...]
Dank hiervoor! Lijkt me een stuk realistischer.
Uiteraard loop ik ook tegen het punt 'wel of geen buffervat'. Scheelt ook in de kosten. Hier is al een hoop over geschreven. Hoe kijken LG warmtepomp gebruikers hier tegenaan? Is uiteraard ook per situatie verschillend.
Heeft iemand overigens ervaring met de LG IWT oplossing?

Is volgens mij een Hydrosplit. Die kun je dus wel goed zelf installeren.kazemo schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:44:
[...]
het genoemde systeem lg iwt is volgens mij split systeem buiten/binnen unit dit kan men zelf niet er moet gas gevuld worden door erkent STEK bedrijf en die doen dat meestal niet bij zelf installatie koelleidingen die zeggen gewoon je moet maar gaan waar je het gekocht hebt(geheel ongelijk geef ik ze niet)
Jojan265 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:17:
[...]
Is volgens mij een Hydrosplit. Die kun je dus wel goed zelf installeren.
Ik denk dat je het best even hier je licht op kunt steken.atas72 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 03:09:
Voor het sanitaire water zijn er veel boilers op de markt. Het liefst wil ik gaan naar een LG (OSHW-300F), maar die zijn beperkt verkrijgbaar op internet.
Zijn de LG boilers aan te raden en weten jullie een goede adres? Of raden jullie een andere merk aan?
Alvast bedankt.
Specifiek voor de LG warmtepompboiler is er dit forum
Over LG warmtepomp boiler in het kort, hij doet wat ie moet doen maar ondersteuning in de app is wat beperkt. Legionella run is niet via de app in te stellen en als je 'm via schema op wilt laten warmen gooit ie het schema er wel eens af. Maar ben zelf een tevreden gebruiker van de 300 l versie. Maar ga vooral neuzen in de links hierboven, en stel daar eventuele verdere vragen.
Ik probeer deze installatie - https://github.com/altrnate32/esp-lg-control, volgens mij van @Devil - te volgen, maar ben nog echt een nitwit
Ik heb HA nu wel draaien, maar dat is het dan ook.
Nu loop ik vast op de settings in config.yaml. Wat wordt hier verwacht en waar vind ik deze info in HA?
1
2
3
4
5
6
7
8
| # Enable Home Assistant API # Set encryption key api: encryption: key: "" # Set an ota password ota: password: "" |
Alvast bedankt!
BernieW schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:52:
[...]
Ik denk dat je het best even hier je licht op kunt steken.
Over LG warmtepomp boiler in het kort, hij doet wat ie moet doen maar ondersteuning in de app is wat beperkt. Legionella run is niet via de app in te stellen en als je 'm via schema op wilt laten warmen gooit ie het schema er wel eens af. Maar ben zelf een tevreden gebruiker van de 300 l versie. Maar ga vooral neuzen in de links hierboven, en stel daar eventuele verdere vragen.

Is een keuze die je maakt, maar dit begint wat off-topic te worden. Om bij LG te blijven, je kunt een apart aansluitset voor het luchtkanaal kopen. Kun je kiezen of je inlaat, uitlaat of met twee zulke sets beide naar buiten wilt koppelen. Alleen binnenlucht kan ook, maar de warmte haalt ie dan uit je binnenlucht. In en niet verwarmde garage is dat minder erg natuurlijk (zoals bij mij). Ik jaag de koude lucht wel naar buiten.kazemo schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:41:
[...]
Misschien een stomme vraag....een warmtepompboiler als hij binnen staat ontrekt hij dan warmte uit de binnenruimte waar hij staat(als hij loopt) en moet de koude lucht afgevoerd worden naar buiten?? of hoeft dit niet
BernieW schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:46:
[...]
Is een keuze die je maakt, maar dit begint wat off-topic te worden. Om bij LG te blijven, je kunt een apart aansluitset voor het luchtkanaal kopen. Kun je kiezen of je inlaat, uitlaat of met twee zulke sets beide naar buiten wilt koppelen. Alleen binnenlucht kan ook, maar de warmte haalt ie dan uit je binnenlucht. In en niet verwarmde garage is dat minder erg natuurlijk (zoals bij mij). Ik jaag de koude lucht wel naar buiten.
OTA password kun je invullen wat je wilt (is volgens mij binnenkort zelfs deprecated.)tebogo schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:10:
Eindelijk tijd om eens een ESP in m'n LG HM123MR.U34 te bouwen.
Ik probeer deze installatie - https://github.com/altrnate32/esp-lg-control, volgens mij van @Devil - te volgen, maar ben nog echt een nitwit![]()
in HomeAssistant.
Ik heb HA nu wel draaien, maar dat is het dan ook.
Nu loop ik vast op de settings in config.yaml. Wat wordt hier verwacht en waar vind ik deze info in HA?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 # Enable Home Assistant API # Set encryption key api: encryption: key: "" # Set an ota password ota: password: ""
Alvast bedankt!
Key is een 32bit base64 encoded key. Om het makkelijk te maken kun je hier een random key vinden: https://esphome.io/components/api.html
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Ik ben erg tevreden met een 500l EVS boiler van Elin, uit Boxtel, NL.atas72 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 03:09:
Goedemorgen allemaal,
Inmiddels drie maanden gebruiker van van een LG warmtepomp (12kW). Kwa verwarming en gebruik kwh’s valt het me niet tegen. Ik kan nog niet zeggen dat ik het apparaat beheers, maar wil toch de overstap maken naar gasloos wonen. Het gas gebruik ik nu alleen voor het douchen.
Alvast bedankt.
Je zou kunnen vragen of je zelf zoveel mogelijk kan voorbereiden (plaatsen WP, Electra etc.) en dat de installateur het vakwerk doet. En dan op uurloon de installatie laten doen. Maar in deze tijden moet je denk ik al blij zijn dat ze komen voor 15k all-in.s3m schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:32:
Ik heb de site van Elin bezocht. De 300l ziet er heelgoed uit. Ik ga morgen een offerte aanvragen. Dank je.Hanske82 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 22:13:
[...]
Ik ben erg tevreden met een 500l EVS boiler van Elin, uit Boxtel, NL.
Los daarvan: lijkt het verder een interessante boiler. Ik ben wel gecharmeerd van het liggend exemplaar. Kan bij ons goed passen.
9kW U44
Dank voor je reactie. Helaas heb ik geen ruimte voor een warmtepompboiler en moet ik het doen met een indirect gestookte boiler. Daarnaast heeft mijn wp meer vermogen waardoor een lege vat sneller opgewarmd word.BernieW schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:52:
[...]
Ik denk dat je het best even hier je licht op kunt steken.
atas72 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:24:
[...]
Ik heb de site van Elin bezocht. De 300l ziet er heelgoed uit. Ik ga morgen een offerte aanvragen. Dank je.
Met 9 kom je waarschijnlijk goed uit, echter ga je ook tapwater verwarmen. Wat je van je verwarmings vermogen af moet trekken.Jaimygo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:31:
Goedemorgen,
Als dit niet de juiste plek is voor mijn vraag hoor ik dat graag!
We zijn aan het overwegen om zelf een lg monobloc te installeren. We wonen in een wijk waar geen gas aanwezig is maar alle huizen zijn aangesloten op stadsverwarming.
Recent hebben we contact gehad met een leverancier die LG monobloc'en levert en hun advies was om een 12 kW wp te nemen.
Situatie:
-woning uit 2000, vrijstaand geschakeld door garage
- 176 m2 woonoppervlakte/ 600m3 inhoud
- Wonen er nu met ze tweeën maar de eerste kleine komt in Mei
- Omgerekend verbruik in 2022, stadsverwarming naar gas is +- 1200m3
- In 2022 alleen de begane grond en af en toe 1 slaapkamer verwarmd
- Al het glas is nu HR++ (kozijnen op 1e etage vervangen augustus 2022)
- Co2 en vocht gestuurde mechanische ventilatie
- Beganegrond 60 m2 vloerverwarming als hoofdverwarming
- Overige ruimtes hebben T22 of T33 radiatoren
Als ik het zelf bereken naar aanleiding van het verbruik kom ik uit op 7,3 kW, willen ook een buffervat van 300L voor tapwater. Dus dan lijkt 9 kW de beste keuze.
Maar als ik het bereken via https://warmtepomp-weetje...gen-warmtepomp-berekenen/ kom ik uit op 11,5 kW. Dus dan lijkt 12 kW de beste keuze.
Nu vraag ik mij dus af of de leverancier niet een te zware wp heeft aanbevolen?
Dan het apparaat zelf, de verdamper van de 12kw is een stuk groter, wat een voordeel is, 12kw versie is on NL ook echt 12kw. De 9kw is maar 6kw!
Subsidie is bij de 12 hoger en het prijsverschil tussen 9 en 12 is gering.
Als je de start piek kwijt kan ( desnoods met flink buffervat) en het apparaat, dan altijd gaan voor de 12kw.
Suk6
Nou... De mijne levert toch wel 9 kW. Onderstaand een opstartpiek waar dat uit blijkt. Paars is thermisch, blauw is elektrisch. ( is een stukje grafiek van een avondje experimenteren. )
:fill(white):strip_exif()/f/image/Qnwb4bBEbpfGnl082w50QHLs.png?f=user_large)
In de stille modus levert onze ongeveer 6-6,5 kW .
Een van de keuzecriteria is -ook- het minimaal vermogen waar een WP op kan draaien. De 5-7-9 kW hebben allemaal een laagste elektrisch vermogen van z'n 375 watt. Afhankelijk van de COP condities is dat thermisch zo'n 3,5 tot 4.5 keer hoger. Bij ons draaiden we de afgelopen periode dagenlang op dat laagste vermogen.
[ Voor 29% gewijzigd door gerlag op 26-02-2023 22:43 ]
9kW U44
Dat het minimaal electrisch vermogen gelijk is voor de 5,7,9 geld dat ook voor de 12,14,16?gerlag schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:50:
[...]
Nou... De mijne levert toch wel 9 kW. Onderstaand een opstartpiek waar dat uit blijkt. Paars is thermisch, blauw is elektrisch. ( is een stukje grafiek van een avondje experimenteren. )
[Afbeelding]
Een van de keuzecriteria is -ook- het minimaal vermogen waar een WP op kan draaien. De 5-7-9 kW hebben allemaal een laagste elektrisch vermogen van z'n 375 watt. Afhankelijk van de COP condities is dat thermisch zo'n 3,5 tot 4.5 keer hoger. Bij ons draaiden we de afgelopen periode dagenlang op dat laagste vermogen.
Een hoe laag is dat?
Ik heb volgens mij rond de 600watt langs zien komen, klopt dat?
LG-HM163MR-U34
Met mijn 12kW is ben ik 540 kW tegen gekomen.The_KnarF schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:53:
[...]
Dat het minimaal electrisch vermogen gelijk is voor de 5,7,9 geld dat ook voor de 12,14,16?
Een hoe laag is dat?
Als je je pompdruk verlaagt kun je nog lager.gerlag schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:50:
[...]
[Afbeelding]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Met verwarmen heb ik als laagste 560W voorbij zien komen maar zit meestal rond de 580/600.The_KnarF schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:53:
[...]
Dat het minimaal electrisch vermogen gelijk is voor de 5,7,9 geld dat ook voor de 12,14,16?
Een hoe laag is dat?
Met koelen heb ik afgelopen zomer 500W gezien.
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Is wat ik met m'n 12kW 3 fase ook vaak voorbij zie komen, daaronder gaat hij meestal uit...The_KnarF schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:53:
[...]
Een hoe laag is dat?
Pompdruk verlagen? Is die van invlooed en kan je die instellen dan? (De pompopbrengst staat bij mij (bij minimum vermogen) op ca 8 l/min)paQ schreef op maandag 27 februari 2023 @ 06:56:
[...]
Als je je pompdruk verlaagt kun je nog lager.
[ Voor 4% gewijzigd door gerlag op 27-02-2023 08:24 ]
9kW U44
300W moet haalbaar zijn.gerlag schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:23:
[...]
Pompdruk verlagen? Is die van invlooed en kan je die instellen dan? (De pompopbrengst staat bij mij (bij minimum vermogen) op ca 8 l/min)
Laagste wat ik ooit heb gehad met mijn 7 kW was 310W, maar vrij kort. Meestal hang ik op 340W als hij supertraag loopt.
Bedankt voor je reactie!Konijnenbats schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:39:
[...]
Met 9 kom je waarschijnlijk goed uit, echter ga je ook tapwater verwarmen. Wat je van je verwarmings vermogen af moet trekken.
Dan het apparaat zelf, de verdamper van de 12kw is een stuk groter, wat een voordeel is, 12kw versie is on NL ook echt 12kw. De 9kw is maar 6kw!
Subsidie is bij de 12 hoger en het prijsverschil tussen 9 en 12 is gering.
Als je de start piek kwijt kan ( desnoods met flink buffervat) en het apparaat, dan altijd gaan voor de 12kw.
Suk6
Vraag me dus af of ik wel het vermogen en de flow van de 12kW kwijt kan.
Zitten nu op stadsverwarming aangesloten. Vanaf de begane grond vloer loopt er een 22mm stalen leiding van +-2 meter omhoog naar een verdeler waar het overgaat naar 5x 16mm meerlaagse leidingen, hierop zitten 6 radiatoren aangesloten van de 1e en 2e etage. Op 1 van de 5 16mm leidingen zitten dus ook nog eens twee radiatoren aangesloten.
Voor de vloerverwarming op begane grond zit er een gesloten 5 groeps verdeler met mengkraan en eigen pomp, neem aan dat die ook vervangen dient te worden door een open verdeler.
Begreep dat de nominale flow van de 9kW +- 26 L/m is en voor de 12 kW +- 35 L/m is. Dus wel een redelijk verschil.
Mijn 12 KW variant pompt bij een pompinstelling van 100% maximaal 34 liter per minuut rond.Jaimygo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:39:
[...]
Bedankt voor je reactie!
Zitten nu op stadsverwarming aangesloten. Vanaf de begane grond vloer loopt er een 22mm stalen leiding van +-2 meter omhoog naar een verdeler waar het overgaat naar 5x 16mm meerlaagse leidingen, hierop zitten 6 radiatoren aangesloten van de 1e en 2e etage. Op 1 van de 5 16mm leidingen zitten dus ook nog eens twee radiatoren aangesloten.
Voor de vloerverwarming op begane grond zit er een gesloten 5 groeps verdeler met mengkraan en eigen pomp, neem aan dat die ook vervangen dient te worden door een open verdeler.
Begreep dat de nominale flow van de 9kW +- 26 L/m is en voor de 12 kW +- 35 L/m is. Dus wel een redelijk verschil.
Momenteel regel ik op optimaal debiet met een pompinstelling van 65%. Met deze instellingen pompt hij slechts 17 liter p/m als ondergrens.
Trouwens denk ik dat die 22 mm hoofdleiding wel aan de krappe kant is.
LG-HM123MR.U34
Met een buitentemperatuur van +/- 10 graden en een uitgaande watertemperatuur van 27 graden. verstookt mijn 12 KW unit +/- 500 watt.The_KnarF schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:53:
[...]
Een hoe laag is dat?
Vorige week een testje gedaan toen ik op vakantie was: Water temperatuur ingesteld op 20 graden, (hij spuugt dan toch 22 graden uit volgens LG. Vermogen zakt dan richting de 430 watt:
/f/image/S5Q3N2GHCkBtohRLoQz8flgC.png?f=fotoalbum_large)
De COP is in deze situatie trouwens niet om over naar huis te schrijven.
LG-HM123MR.U34
[ Voor 17% gewijzigd door kazemo op 27-02-2023 15:14 ]
Mijn 16kW U33 doet in stille modus op minimaal vermogen +/- 650watt (Dat is met pomp capaciteit op 80%)The_KnarF schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:53:
[...]
Een hoe laag is dat?
Op niet-stille modus is dat +/- 750watt. (pomp cap. 80%)
De 22mm leiding kan ik gelukkig redelijk gemakkelijk vervangen.tinusit schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:45:
[...]
Mijn 12 KW variant pompt bij een pompinstelling van 100% maximaal 34 liter per minuut rond.
Momenteel regel ik op optimaal debiet met een pompinstelling van 65%. Met deze instellingen pompt hij slechts 17 liter p/m als ondergrens.
Trouwens denk ik dat die 22 mm hoofdleiding wel aan de krappe kant is.
12 kW lijkt dus de betere keuze, scheelt netto ook maar weinig.
Heb 55 m2 vloerverwarming dat als buffer kan dienen maar dit lijkt met niet voldoende. Hoeveel liter buffervat is gebruikelijk?
Een beetje vergelijkbaar met mijn setup denk ik:Jaimygo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:39:
[...]
Bedankt voor je reactie!
Type pomp en afgiftesysteem:
LG-HM123MR-U34
48m2 vloerverwarming hydraulisch gescheiden met thermostaat@30°C (1e verdieping)
Een aantal ouderwetse radiatoren zonder ventilatoren (begane grond):
Type 1-0 260x40
Type 2-0 240x40
Type 2-2 70x60
Type 2-2 100x50
Type 2-2 240x40
Design 60x150
Momenteel draai ik de volgende instellingen en kan ik de opstart piek verwerken:
Sturen op water
Keuze verwarmen @ 32 graden
Fixed flow rate, 18L/min
65% pomp
Sturen op outlet
Hysteresis heating water -6 / +4
Overigens met grotendeels 22mm leidingen
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Draai nu bijna 3 jaar met LG monoblok (eerst 9kw en sinds dit jaar 12kW)en losse warmtepomp boiler.
Vorige week heeft de compressor van de warmtepomp boiler het begeven.
Geen garantie omdat er 2 jaar garantie op zat en toenmalige leverancier failliet is.
Reparatie gaat meer dan 1000 euro kosten.
Daarom overweeg ik een nieuwe te kopen.
Maar kan natuurlijk ook kiezen om de LG in te zetten voor het sanitaire wwater.
Wat zouden jullie doen?
Vgl mij heb ik niet eens veel materiaal nodig.
Wat zullen de kosten globaal vgl jullie zijn?
3weg klep, boiler vat wat montage materiaal?
Is een puur pechgeval. Maar wel iets om rekening me te houden.
Dit gaat in de toekomst zeker vaker voorkomen. Reparaties kosten dan zeker meer dan bij een cv ketel
Je moet een driewegklep investeren a 100 euro en wat extra leidingwerk. Waarschijnlijk als je handig bent kun je de WPB ombouwen omdat er al een warmtewisselaar (spiraal) in zit en hierop de leidingen van de warmtepomp na de drieweg klep aansluiten en de (warm boven in, koud beneden uit) koude naar de retour op de Warmtepomp. Ook moet je een warmte sensor op je WPB aansluiten zodat de warmtepomp deze kan uitlezen en kan stoppen als hij op de ingestelde warmte is gekomen.
Maw het is niet heel moeilijk, maar wel moet je de CV leidingen openhalen en er een drieweg klep inzetten en een T stuk voor je retour.
Het kan prima en als je vermogen van 12kW voldoende is voor 1-2uur om de hoeveelheid liter op te warmen (denk dat het rond de 300L voor je zit) dan is dat al na 1 uur 15 graden verwarmt 40 > 55 dus dat is best rap
Heb zelf een 9kW die ook mijn boiler verwarmt!
Succes! stuur wat plaatjes als je zelf de klus gaat doen! handig voor de rest.
LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh
Echter dit gaat niet.
Mijn rvs boilervat heeft namelijk geen spiraal. Er zit alleen maar een backup warmte element van 1500 w in
Deze heb ik nu ingeschakeld. Dus zit nu niet zonder warm water
Ga trouwens eens uitzoeken of het veel uitmaakt in verbruik: of met de spiraal of met warmtepomp in de boiler.
Heb alle historische gegevens.
Ben benieuwd of er veel verschil in zit.
Over een paar weken weet ik meer.
Voordeel is dat je het vat dan geen legiomellarun hoeft te geven. Je warmtepomp kan prima 40-45 graden in het vat maken, dat is voldoende om te kunnen douchen. Installatietechnisch wellicht wat meer werk, maar je hebt het vat al zitten en dat scheelt natuurlijk al 'de helft'...
9kW U44
Ga ik uitzoeken.
Maar is een legionella run dan niet noodzakelijk voor het spoelen van de leidingen in ons huis? Dit doe ik trouw elke week met een temp van 60°. Mede omdat er een niet meer gebruikte leiding tussen zit welke ik niet meer gebruik naar de comb CV niet meer aan staat.
Dit stuk leiding zit achter het tegelwerk in de badkamer en kan er niet bij.
https://www.marktplaats.n...aar-platenwarmtewisselaar
Alleen snap ik niet wat nou de meerwaarde is...
LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh
9kw gaat hij niet halen rond het vriespunt ivm hoge luchtvochtigheid in het natte klimaat. Als het droger wordt weer wel. In bijvoorbeeld Oostenrijk bij -4 draait hij dit weer wel, gezien daar drogere lucht is.gerlag schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:50:
[...]
[Afbeelding]
Zie ook energie label, in NL 6kw!
:strip_exif()/f/image/Szg02D1S4cjZ2lrmZEhPiTdN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Konijnenbats op 27-02-2023 23:31 ]
Ah... Dat is helder! Deze insteek kende ik nog niet. In feite dus vaak wel, maar (lang) niet onder alle omstandigheden. Dank voor de verheldering!Konijnenbats schreef op maandag 27 februari 2023 @ 23:15:
[...]
9kw gaat hij niet halen rond het vriespunt ivm hoge luchtvochtigheid in het natte klimaat. Als het droger wordt weer wel. In bijvoorbeeld Oostenrijk bij -4 draait hij dit weer wel, gezien daar drogere lucht is.
Zie ook energie label, in NL 6kw![Afbeelding]
9kW U44
Je hoeft zeker geen duur systeem te kopen. Hier een nog veel goedkopere warmtewisselaar voor tapwater. Ik zou in jouw lijstje een doorstromingsschakelaar opnemen in plaats van een temperatuurschakelaar, En dan ben je er wel. Kennelijk ook op marktplaats te vinden.wrapper83 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 23:07:
@gerlag , maar je hoeft toch geen duur systeem te kopen? Alleen een pomp met temperatuur schakelaar en een platen wisselaar is voldoende toch?
https://www.marktplaats.n...aar-platenwarmtewisselaar
Alleen snap ik niet wat nou de meerwaarde is...
Toegevoegde waarde: In dit geval het vat waarvan de eigen warmtepomp defect is, en waar kennelijk geen (tap)spiraal in zit, alsnog behouden.
[ Voor 10% gewijzigd door gerlag op 28-02-2023 09:41 ]
9kW U44
Voor het vat als zodanig is in de 'nieuwe situatie' geen legionellarun met verhoogde temperatuur (60 graden of meer ) meer nodig. Het water in het vat is nu immers CV water en geen sanitairwater meer. Maar als je huis zelf wegens (vaak) stilstaand water een legionellarun nodig heeft, dan moet je dat natuurlijk blijven doen. En als je daar je vat voor gaat gebruiken, tja, dan moet het vat voor dat doel dan ook even op 60+ graden gebracht worden. Gelukkig heb je een elektrisch element erin, dus dat kan eenvoudig geregeld worden.montebaldo55 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 23:01:
Maar is een legionella run dan niet noodzakelijk voor het spoelen van de leidingen in ons huis? Dit doe ik trouw elke week met een temp van 60°. Mede omdat er een niet meer gebruikte leiding tussen zit welke ik niet meer gebruik naar de comb CV niet meer aan staat.
Dit stuk leiding zit achter het tegelwerk in de badkamer en kan er niet bij.
[ Voor 4% gewijzigd door gerlag op 28-02-2023 09:06 ]
9kW U44
gerlag schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:49:
Je zou kunnen overwegen om je vat als 'technisch water' buffervat te gaan gebruiken en een sanitair platenwarmtewisselaar in te zetten. Dan heb je geen spiraal nodig. Zoals bijvoorbeeld hier in een principeschema aangegeven.
Voordeel is dat je het vat dan geen legiomellarun hoeft te geven. Je warmtepomp kan prima 40-45 graden in het vat maken, dat is voldoende om te kunnen douchen. Installatietechnisch wellicht wat meer werk, maar je hebt het vat al zitten en dat scheelt natuurlijk al 'de helft'...
[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 28-02-2023 10:43 ]
Konijnenbats schreef op maandag 27 februari 2023 @ 23:15:
[...]
9kw gaat hij niet halen rond het vriespunt ivm hoge luchtvochtigheid in het natte klimaat. Als het droger wordt weer wel. In bijvoorbeeld Oostenrijk bij -4 draait hij dit weer wel, gezien daar drogere lucht is.
Zie ook energie label, in NL 6kw![Afbeelding]
Ben het hier maar gedeelttelijk mee eens. Dit is een specifieke situatie voor een vochtig (zee) klimaat zoals in NL bij temperaturen rond het vriespunt. In het algemeen is het lagere rendement bij lagere buitentemperaturen gewoon door Carnot te veklaren. Want ook als de lucht gortdroog is en de buitentemperatuur laag (bv wanneer het hier -10 C is), is het rendement nog steeds een stuk lager dan bij bv 7 C.kazemo schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:21:
[...]
mee eens,dien ten gevolge daalt ook COP(thermische energie) bij lagere buiten temp. als je dan draait op de ondergrens van op genomen vermogen riemt hij het dan ook niet meer(komt nog bij de defrost,s) althans dat is mijn conclusie de meningen daarover zijn verdeeld
En de Carnot-cyclus verklaart ook het lagere rendement bij hogere afgifte temperaturen.
[ Voor 14% gewijzigd door BernieW op 28-02-2023 13:31 ]
BernieW schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:16:
[...]
Ben het hier maar gedeelttelijk mee eens. Dit is een specifieke situatie voor een vochtig (zee) klimaat zoals in NL bij temperaturen rond het vriespunt. In het algemeen is het lagere rendement bij lagere buitentemperaturen gewoon door Carnot te veklaren. Want ook als de lucht gortdroog is en de buitentemperatuur laag (bv wanneer het hier -10 C is), is het rendement nog steeds een stuk lager dan bij bv 7 C.
En de Carnot-cyclus verklaart ook het lagere rendement bij hogere afgifte temperaturen.
en COP weergave in de controller
Dit viel mij inderdaad ook op en ik heb dit bij de eigenaar nagevraagd. Zijn antwoord was dat het weinig koste voor hem om er anode in te laten zetten en dat afhankelijk van welke koppelingen gebruikt worden en in wat voor omgeving (scheepvaart) de toepassing is het wel eens van pas kan komen. Voor thuisgebruik met leidingwater kan je de anode uitnemen. Bij mij zit hij er gewoon in, kan geen kwaad..gerlag schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:45:
Wel bijzonder is het dat er volgens de specificaties een "Beschermingsanode aanwezig:" is. Bij RVS vaten zou dat niet nodig zijn. Dat is een van de voordelen van RVS. Toch even navragen misschien?
Los daarvan: lijkt het verder een interessante boiler. Ik ben wel gecharmeerd van het liggend exemplaar. Kan bij ons goed passen.
Hij verzekerde mij dat alle componenten in aanraking met water van 100% hoogwaardig RVS zijn. Maar goed, als ik jou was zou ik het zelf ook even vragen. De consumenten webshop met BTW is http://www.eltechno.nl/.
Ik wordt verder niet gesponsord trouwens, begint er wel op te lijken zo :-)
Nu wordt het boilervat zonder problemen warm en reageert hij ook goed op de warmtevraag van het boilervat. Het probleem is nu dat hij geen warm water levert naar de vloerverwarming toe (op aanvraag van de standaard LG remote). De driewegklep wordt niet omgezet (naar A toe, B is default), maar er wordt ook geen warm water levering gestart.
Ik heb inmiddels verschillende instellingen geprobeerd, maar niks lost het probleem op. Heeft iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn?
Relevante info:
alleen SW2 - switch 3 staat op ON
driewegklep lijkt op deze
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Kun je aangeven hoe je de driewegklep hebt aangesloten?TheFirepit schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:52:
Deze week is mijn warmtepomp aangesloten (HM091M.U44) (WP -> driewegklep -> SWW/VVW).
Nu wordt het boilervat zonder problemen warm en reageert hij ook goed op de warmtevraag van het boilervat. Het probleem is nu dat hij geen warm water levert naar de vloerverwarming toe (op aanvraag van de standaard LG remote). De driewegklep wordt niet omgezet (naar A toe, B is default), maar er wordt ook geen warm water levering gestart.
Ik heb inmiddels verschillende instellingen geprobeerd, maar niks lost het probleem op. Heeft iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn?
Relevante info:
alleen SW2 - switch 3 staat op ON
driewegklep lijkt op deze
De LG warmtepomp gaat uit van een driewegklep welke in de stand blijft staan. Dus spanning naar SWW is alleen actief als er SWW vraag is. Spanning naar verwarming is alleen actief als er geen SWW vraag is. De driewegklep die je liet zien, moet continue spanning hebben op L en N en kan dan schakelen als er op de schakeldraad wel of geen spanning wordt aangeboden.
Misschien dat die dan verkeerd om zit. Op A/B zit de aanvoer van de warmtepomp. Op B het boilervat en op A de vloerverwarming.Jojan265 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:57:
[...]
Kun je aangeven hoe je de driewegklep hebt aangesloten?
De LG warmtepomp gaat uit van een driewegklep welke in de stand blijft staan. Dus spanning naar SWW is alleen actief als er SWW vraag is. Spanning naar verwarming is alleen actief als er geen SWW vraag is. De driewegklep die je liet zien, moet continue spanning hebben op L en N en kan dan schakelen als er op de schakeldraad wel of geen spanning wordt aangeboden.
Als ik jouw verhaal goed begrijp zou de vloerverwarming dan op B moeten zitten en het boilervat op A?
Dat is niet wat ik zeg. De electrische aansluiting is het probleem.TheFirepit schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:00:
[...]
Misschien dat die dan verkeerd om zit. Op A/B zit de aanvoer van de warmtepomp. Op B het boilervat en op A de vloerverwarming.
Als ik jouw verhaal goed begrijp zou de vloerverwarming dan op B moeten zitten en het boilervat op A?
Ah, zoJojan265 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:05:
[...]
Dat is niet wat ik zeg. De electrische aansluiting is het probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door TheFirepit op 02-03-2023 16:09 ]
Waarschijnlijk is het zo, dat de spanning van L1 wegvalt op het moment dat er SWW vraag is. Je kunt dan wel spanning krijgen op zwart, maar de klep heeft waarschijnlijk ook voeding nodig op bruin.TheFirepit schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:08:
[...]
Ah, zoIn de warmtepomp zit zwart op L en bruin op L1 (op de 3way valve A).
Je zou kunnen proberen om de bruine draad op klem 5 aan te sluiten. Dit is volgens mij een NC kontakt voor een tweewegklep. Als je die niet gebruikt, zou je even kunnen meten, of daar altijd 230 V AC op staat. Dan zou het wellicht wel werken.
Dit was inderdaad het probleem. De WP schakelt over van bruin naar zwart toe terwijl de driewegklep nog stroom moet blijven houden op bruin. We hebben nu de driewegklep omgedraaid zodat de default de vloerverwarming is.Jojan265 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:56:
[...]
Waarschijnlijk is het zo, dat de spanning van L1 wegvalt op het moment dat er SWW vraag is. Je kunt dan wel spanning krijgen op zwart, maar de klep heeft waarschijnlijk ook voeding nodig op bruin.
Je zou kunnen proberen om de bruine draad op klem 5 aan te sluiten. Dit is volgens mij een NC kontakt voor een tweewegklep. Als je die niet gebruikt, zou je even kunnen meten, of daar altijd 230 V AC op staat. Dan zou het wellicht wel werken.
Richting de vloerverwarming geeft hij nu alleen wel constant een CH14. Ik heb eigenlijk geen idee meer waar dat aan ligt; 28mm koper, open verdeler, 4 groepen 14mm buis, alles vol open, alles meerdere keren ontlucht.
Zou het kunnen dat 4 groepen van 14mm niet genoeg water kunnen verwerken voor een goede flow?
CH14 is een probleem met je waterflow, de pomp kan z'n flow niet kwijt En inderdaad 4 groepen van 14 mm is niet veel. Als je uitgaat van een flow van 2 l/min per groep, kom je aan 8 l/min. Je zou kunnen proberen om in het installatie menu de waterpomp op een lagere capaciteit in in te stellen, 65-70% bijvoorbeeld.TheFirepit schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:50:
[...]
Dit was inderdaad het probleem. De WP schakelt over van bruin naar zwart toe terwijl de driewegklep nog stroom moet blijven houden op bruin. We hebben nu de driewegklep omgedraaid zodat de default de vloerverwarming is.
Richting de vloerverwarming geeft hij nu alleen wel constant een CH14. Ik heb eigenlijk geen idee meer waar dat aan ligt; 28mm koper, open verdeler, 4 groepen 14mm buis, alles vol open, alles meerdere keren ontlucht.
Zou het kunnen dat 4 groepen van 14mm niet genoeg water kunnen verwerken voor een goede flow?
[ Voor 4% gewijzigd door BernieW op 02-03-2023 19:18 ]
Je kunt het beste de waterpomp in testrun zetten. Je kunt dan de flow rustig aflezen en eventuele lucht uit het systeem laten ontsnappen. Deze testrun duurt maximaal een uur (staat wel in de handleiding).TheFirepit schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:50:
[...]
Dit was inderdaad het probleem. De WP schakelt over van bruin naar zwart toe terwijl de driewegklep nog stroom moet blijven houden op bruin. We hebben nu de driewegklep omgedraaid zodat de default de vloerverwarming is.
Helaas werkt 65-70% ook niet. Ik heb hem ook nog op 40% gezet, maar dan gaat hij ook in de CH14.BernieW schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:17:
[...]
CH14 is een probleem met je waterflow, de pomp kan z'n flow niet kwijt En inderdaad 4 groepen van 14 mm is niet veel. Als je uitgaat van een flow van 2 l/min per groep, kom je aan 8 l/min. Je zou kunnen proberen om in het installatie menu de waterpomp op een lagere capaciteit in in te stellen, 65-70% bijvoorbeeld.
De testrun werkt helaas niet. Wanneer de warmtepomp opstart duurt het heel even en dan schiet hij in CH14. Wanneer ik een testrun probeer te starten dan knalt hij er altijd bijna gelijk weer uit.Jojan265 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:46:
[...]
Je kunt het beste de waterpomp in testrun zetten. Je kunt dan de flow rustig aflezen en eventuele lucht uit het systeem laten ontsnappen. Deze testrun duurt maximaal een uur (staat wel in de handleiding).
Dat is heel vreemd. Tijdens de waterpomp testrun is de foutmelding CH14 uitgeschakeld. Dan lijkt er echt iets goed mis (helemaal geen stroming mogelijk). Ik zou dan je leidingen en kleppen nog even goed nakijken. Zit een eventuele terugslagklep er goed in? De driewegklep kan gesloten zijn, etc.TheFirepit schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:30:
De testrun werkt helaas niet. Wanneer de warmtepomp opstart duurt het heel even en dan schiet hij in CH14. Wanneer ik een testrun probeer te starten dan knalt hij er altijd bijna gelijk weer uit.
Gebruik je wel echt de functie "Testrun"?
[ Voor 6% gewijzigd door Jojan265 op 02-03-2023 20:38 ]
ik ben ook al een tijdje een trouw volger van dit forum. Elke keer denk ik de laatste berichten gelezen te hebben, maar het forum blijft zeer actief.
Ik ben ondertussen ook bezitter van een lg hm091mr.u44. Deze staat nog in de garage om geinstalleerd te worden. Daarnaast ben ik ook van plan (zoals de meesten hier op dit forum) om met HA mijn WP uit te lezen en door middel van een PLC en/of HA aan te sturen. ModBus Rs485 <==> ModBus IP omvormer is ook al binnen.
Vaak zie ik de termen AI mode voorbij komen en hystere.
- Wat is AI mode?
- En over welke hystere wordt er gesproken? Ik neem aan niet van de (bijgeleverde) kamerthermostaat? Is dit de hysterese van de retourtemperatuur (inlet WP?)
- Daarnaast heb ik op dit moment al een vloerverwarmingsverdeler voorzien van een eigen pomp en een kortsluitleiding. Is het nog verstandig om deze verdeler aan te passen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Tot nu toe ben ik nog maar een test mogelijkheid tegengekomen. Die in het services onderdeel van het installateurs menu. Is er nog een andere die ik heb gemist?Jojan265 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:36:
[...]
Dat is heel vreemd. Tijdens de waterpomp testrun is de foutmelding CH14 uitgeschakeld. Dan lijkt er echt iets goed mis (helemaal geen stroming mogelijk). Ik zou dan je leidingen en kleppen nog even goed nakijken. Zit een eventuele terugslagklep er goed in? De driewegklep kan gesloten zijn, etc.
Gebruik je wel echt de functie "Testrun"?
Nee, die bedoel ik. Maar je schrijft het volgende:TheFirepit schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:34:
[...]
Tot nu toe ben ik nog maar een test mogelijkheid tegengekomen. Die in het services onderdeel van het installateurs menu. Is er nog een andere die ik heb gemist?
Daarom dacht ik dat je niet de testrun van de waterpomp bedoelde. Normaal gesproken moet dit altijd lukken. In dat geval gaat alleen de waterpomp aan en kun je kijken of het waterzijdig allemaal goed werkt. Ook de lage flow alarm is dan uitgeschakeld (CH14).De testrun werkt helaas niet. Wanneer de warmtepomp opstart duurt het heel even en dan schiet hij in CH14
Ik heb trouwens een u33 12kw en klopte de manual niet voor de DHW aansluiting. De klem dit ik moest gebruiken heet zoiets als 2-way valve. Ik ben daar achter gekomen door met een spanningsmeter te meten op de klemmen in vloerverwarming en DHW modus. Het was zo makkelijk te troubleshooten dat ik op de verkeerde klem zat.
Deze fout komt ook op bij een te lage druk in het systeem (geloof <1.3 of 1.4 bar). Wellicht dat dat nog iets is om te checken.TheFirepit schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:34:
[...]
Tot nu toe ben ik nog maar een test mogelijkheid tegengekomen. Die in het services onderdeel van het installateurs menu. Is er nog een andere die ik heb gemist?
Als dat niet werkt ben ik toch bang dat je wat meer groepen of een bypass moet aansluiten want 4 groepjes van 14mm is echt niet veel voor de flow die de pomp kwijt wil.
AI mode is niets meer dan de modus waarin the watertemperatuur van de pomp automatisch wordt aangepast op basis van de buitentemperatuur (= weersafhankelijke regeling of stooklijn). Deze zit redelijk uitgebreid in elkaar en werkt op zich redelijk. Al zijn er hier volgens mij ook redelijk veel die via de modbus zelf de stooklijn bepalen in bijv. HA en dan alleen de target watertemperatuur doorsturen naar de pompThijs90 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:23:
Hallo allemaal,
ik ben ook al een tijdje een trouw volger van dit forum. Elke keer denk ik de laatste berichten gelezen te hebben, maar het forum blijft zeer actief.
Ik ben ondertussen ook bezitter van een lg hm091mr.u44. Deze staat nog in de garage om geinstalleerd te worden. Daarnaast ben ik ook van plan (zoals de meesten hier op dit forum) om met HA mijn WP uit te lezen en door middel van een PLC en/of HA aan te sturen. ModBus Rs485 <==> ModBus IP omvormer is ook al binnen.
Vaak zie ik de termen AI mode voorbij komen en hystere.
- Wat is AI mode?
- En over welke hystere wordt er gesproken? Ik neem aan niet van de (bijgeleverde) kamerthermostaat? Is dit de hysterese van de retourtemperatuur (inlet WP?)
- Daarnaast heb ik op dit moment al een vloerverwarmingsverdeler voorzien van een eigen pomp en een kortsluitleiding. Is het nog verstandig om deze verdeler aan te passen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Hysterese wordt in de pomp op meerdere plekken gebruikt. Sowieso hysterese van de watertemp (dus hoever mag hij boven de target komen voor hij uitgaat en hoever eronder voor hij weer aan gaat). En ook voor de luchttemp (dus bij welke temp boven de target gaat hij uit en bij welke temp onder de target weer aan). De standaardregeling hiervan is niet heel precies dus ook hier wordt vaak weer voor een oplossing via HA of een ESP bordje gekozen.
Voor wat betreft de verdeler kun je eerst proberen of het gaat als je de termostaat knop helemaal open zet. Mocht je dan merken dat het niet werkt kun je altijd nog een nieuwe kopen of je bestaande ombouwen.
Ik heb zelf ook nog even een vraag. Is er een modbus register die het huidige energie-verbruik van de pomp aangeeft? Of heeft 1 van jullie een andere manier om dat te bepalen zonder een kWh meter tussen te plaatsen? Wellicht via de compressor-rpm en dat vertalen maar verbruik?
[ Voor 71% gewijzigd door Niltag op 02-03-2023 22:20 ]
In "Testrun" maakt dat niet uit. Ik kan zelfs daarmee tot hele lage flows. Het aflezen doe ik dan op de Kamstrup, aangezien de LG niet lager weergeeft dan 5 L/min.Niltag schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:11:
[...]
Deze fout komt ook op bij een te lage druk in het systeem (geloof <1.3 of 1.4 bar). Wellicht dat dat nog iets is om te checken.
Als dat niet werkt ben ik toch bang dat je wat meer groepen of een bypass moet aansluiten want 4 groepjes van 14mm is echt niet veel voor de flow die de pomp kwijt wil.
Hij gaf bij mij ook de CH14 in de testrun. Kwam bij mij uiteindelijk door de lage druk en waarschijnlijk nog wat lucht. Sowieso als je stroom op de pomp zet gaat hij gelijk water circuleren. Dan kan de CH14 gelijk al optreden en kan je ook de testrun niet meer starten.Jojan265 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:14:
[...]
In "Testrun" maakt dat niet uit. Ik kan zelfs daarmee tot hele lage flows. Het aflezen doe ik dan op de Kamstrup, aangezien de LG niet lager weergeeft dan 5 L/min.
Ik denk dat dit ook mijn probleem is dan, een te lage flow door waarschijnlijk de 4 * 14mm groepen. Ik gok dat er een bypass tussen moet dan.Niltag schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:17:
[...]
Hij gaf bij mij ook de CH14 in de testrun. Kwam bij mij uiteindelijk door de lage druk en waarschijnlijk nog wat lucht. Sowieso als je stroom op de pomp zet gaat hij gelijk water circuleren. Dan kan de CH14 gelijk al optreden en kan je ook de testrun niet meer starten.
Voor het starten doe ik het volgende:
- warmtepomp uit
- overal waterdruk op ~2 bar
- warmtepomp aan
- opstart cyclus begint
- de flow op alle 4 de groepen gaat naar ~2,5
- ongeveer een minuut later is de flow weg
- CH14 error
- test starten in het services menu
- een paar tellen later is de test weg zonder enige melding
Ik kan dan meerdere keren proberen de test te starten, maar die klapt er steeds weer uit.
Ik had ergens gelezen dat je een 9 kW Warmtepomp hebt? En is je enige afgifte de 4 groepen van max. 2.5 L/min? Dan ben ik bang dat het niet gaat werken. Volgens mij heeft de 9 kW een minimale flow nodig van 11 L/min.TheFirepit schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:48:
[...]
Ik denk dat dit ook mijn probleem is dan, een te lage flow door waarschijnlijk de 4 * 14mm groepen. Ik gok dat er een bypass tussen moet dan.
- warmtepomp uit
- warmtepomp aan
- opstart cyclus begint
- CH14 error
Ik kan dan meerdere keren proberen de test te starten, maar die klapt er steeds weer uit.
Maar ook al zou je de warmtepomp net in bedrijf kunnen houden, m.b.t. de waterflow. Hoeveel warmte kun je in zo'n afgifte systeem kwijt. Dat is waarschijnlijk minder, dan het minimum vermogen van de 9 kW. Dan zal hij dus ook weer uitgaan, omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. Deze afgifte is veel te klein voor 9 kW. Of anders gezegd, de warmtepomp is veel te groot voor maar 4 groepen (tenminste als de groepen max. 100 m lang zijn).
In een eerdere post had ik al gelezen dat je installateur iets van thermostaat kranen bedacht had in zowel aanvoer naar je vloerverdeler als naar je SWW tank. Ik heb het vermoeden dat je installateur nog veel moet leren........
Heb je een gesloten vloerverwarming verdeler met mengkraan toevallig?TheFirepit schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:48:
[...]
Ik denk dat dit ook mijn probleem is dan, een te lage flow door waarschijnlijk de 4 * 14mm groepen. Ik gok dat er een bypass tussen moet dan.
- warmtepomp uit
- warmtepomp aan
- opstart cyclus begint
- CH14 error
zo vanaf 1.7 en hoger gaat het wel goed. Maar 4 lussen van 4x14 is wat weinig ja. Verder geen vaten / radiatoren oid?
Pompsnelheid hoger zetten in het service menu? 100% en dan nog eens proberen. De stroom moet van de warmtepomp groep af om hem te resetten.TheFirepit schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:48:
[...]
- warmtepomp uit
- warmtepomp aan
- opstart cyclus begint
- CH14 error
Neem aan dat je ook nog radiatoren erbij hebt? Die ook allemaal opendraaien, dat kan je later wel naregelen met het liefst de voetventielen
Nukezone FTW
Dat lijkt me zeer omslachtig en onnauwkeurig? Ik heb nog een dinrail kwh meter voor je voor weinig want ik heb er per ongeluk 2 besteld. Gaat met 1000 pulse per kwh dus ik heb de twee draadjes vanaf de kWh meter naar een ESP bordje gekoppeld. Zo heb ik netjes het verbruik in HA:Niltag schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:11:
Ik heb zelf ook nog even een vraag. Is er een modbus register die het huidige energie-verbruik van de pomp aangeeft? Of heeft 1 van jullie een andere manier om dat te bepalen zonder een kWh meter tussen te plaatsen? Wellicht via de compressor-rpm en dat vertalen maar verbruik?
:fill(white):strip_exif()/f/image/9wTAlJwhPkPuIXZO8RiHo0hV.png?f=user_large)
/f/image/AcVtVrbKJ4I8WXha9uMBjtHI.png?f=fotoalbum_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| captive_portal: sensor: #WARMTEPOMP - platform: pulse_meter pin: number: 23 mode: INPUT_PULLUP internal_filter_mode: PULSE unit_of_measurement: 'W' name: 'Warmtepomp Verbruik' # internal_filter: 100ms # accuracy_decimals: 3 timeout: 5min filters: - multiply: 60 # (60s/1000 pulses per kWh); # - median: # window_size: 5 # send_every: 2 total: name: "Warmtepomp Total" device_class: "energy" unit_of_measurement: "kWh" accuracy_decimals: 2 filters: - multiply: 0.001 |
Powrskin schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:26:
[...]
Pompsnelheid hoger zetten in het service menu? 100% en dan nog eens proberen. De stroom moet van de warmtepomp groep af om hem te resetten.
Neem aan dat je ook nog radiatoren erbij hebt? Die ook allemaal opendraaien, dat kan je later wel naregelen met het liefst de voetventielen