LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 73 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 15:23
jajet schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:01:
@gerlag Zie je deze “relatie” tussen COP en delta_Temp ook als je met je eigen (beteren) temperatuur sensoren meet (dus delta_temp laag => COP laag ¦ delta_temp hoog => COP hoog) of komt dat door mijn COP berekening met de onnauwkeurige LG temperatuur sensoren?
Over dat laatste kan ik natuurlijk weinig zeggen.
De delta T die ik zie is eigenlijk vrij constant 5 K, Tuit oscilleert (varieert) tussen de 30 en 33 graden. In de aanloop naar de pieken van 33 graden is de COP het hoogst. Dan is ook het thermisch vermogen het hoogst, en dat laatste zou je ook verwachten. Ik zal morgen een sensor in HA optuigen die deltaT weergeeft. Misschien dat daar wat nog info uit komt. Maar misschien zijn er anderen die met bijvoorbeeld een kamstrup op dit punt al eerder een analyse gemaakt hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door gerlag op 16-02-2023 23:18 ]

9kW U44

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:09
SalexSun schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:54:
Met deze stooklijn lijkt het dat boven 15gr buiten de WP niet meer in verwarmingsbedrijf komt. Weet iemand of het mogelijk is dat aan te passen zodat vanaf 15gr buiten, de watertemperatuur op 22 blijft? Ik maak gebruik van een externe thermostaat

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij de buitentemperatuur stel je simpelweg in binnen welke bandbreedte een stooklijn meebeweegt. Daar buiten blijft het een flatline. (En niet “uit” mijns inziens”)

Als je instelt bij 15, 22, dan is het bij 16 en ook
Bij 19, 22 (mits vraag)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-06 20:52
tebogo schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:40:
[...]

Ik heb nog even gezocht wat je met het Energy gedeelte kan. Een bedrijf in Ierland heeft een eigen gebruikers handleiding gemaakt, zie hier

met daarin het volgende (pagina 6, onderaan):

[Afbeelding]

M.a.w zonder extra monitoring accessoires kun je er niks mee... 8)7 :?
Dus een externe kWh meter via Modbus etc?

Uitleg vanit LG blijft summier, kan er verder weinig over vinden..
:? je kunt er niets mee is een voorbarige conclusie.......waarom zit het er dan op?
het is een METING (meetpunt) heeft met verdere werking van WP niets te maken(het heeft er geen invloed op)..........text in engelse vertaling is HEATPUMP..........betekent in nl warmte pomp en geen waterpomp(waterpump).......dus bedoelt word de gehele WP incl de zg. waterpomp........ik kan het wel uitlezen.......als je bijv doel invult in KWH......krijg je een melding als je die overschrijd.......als je popup melding aanzet bij uit niet..............op meter zie je in % nadering target.... als het 100%..heb je de target bereikt.........als het bijv 120% is ga je er overheen (word dan rood)...........in kolom op 2 staat het opgenomen vermogen op dat moment in KW(is iets anders als KWH) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forteb
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-01-2024
Jojan265 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:24:
[...]

Ik weet niet wat je solo getest hebt. Heb je getest of je waveshare kan communiceren met de warmtepomp? Of heb je solo getest of je de waveshare kan benaderen via utp?

Om instellingen in de waveshare aan te passen moest ik de tool VirCom_en.exe gebruiken.
Gevonden, maar welke instellingen moet ik wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online
forteb schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:29:
[...]

Gevonden, maar welke instellingen moet ik wijzigen?
Ik heb het volgens mij o.b.v. deze post weten in te stellen: superbeetle in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:52:
[...]

:? je kunt er niets mee is een voorbarige conclusie.......waarom zit het er dan op?
het is een METING (meetpunt) heeft met verdere werking van WP niets te maken(het heeft er geen invloed op)..........text in engelse vertaling is HEATPUMP..........betekent in nl warmte pomp en geen waterpomp(waterpump).......dus bedoelt word de gehele WP incl de zg. waterpomp........ik kan het wel uitlezen.......als je bijv doel invult in KWH......krijg je een melding als je die overschrijd.......als je popup melding aanzet bij uit niet..............op meter zie je in % nadering target.... als het 100%..heb je de target bereikt.........als het bijv 120% is ga je er overheen (word dan rood)...........in kolom op 2 staat het opgenomen vermogen op dat moment in KW(is iets anders als KWH) O-)
Ik begrijp echt helemaal niets meer van je posts.
Maar het zou ook wel bijzonder helpen als je nou eindelijk eens zou zeggen WAAR je invult: 100%

kW is inderdaad vermogen. Maar specificeert verder niet of dat opgenomen of afgegeven vermogen betreft.
(idem voor kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:51:
[...]

Ik begrijp echt helemaal niets meer van je posts.
Maar het zou ook wel bijzonder helpen als je nou eindelijk eens zou zeggen WAAR je invult: 100%

kW is inderdaad vermogen. Maar specificeert verder niet of dat opgenomen of afgegeven vermogen betreft.
(idem voor kWh)
8)7 oke,ik heb opgezocht: installatie menu>algemeen>water debiet controller>besturingsmethode>optimal debiet>pompcapaciteit 100%(dat dus)>vast waterdebiet warmte 26>vaste T warmte 7..........ik heb hem dus volgens mij op het volle beschikbare vermogen gezet 9KW thermische vermogen van de U44 9KW ..........
waarom zou ik hem bijv op 50% zetten dan had ik ook een U44 5KW kunnen kopen......hij werkt overigens gewoon goed zo hij moduleerd terug of af niks mis mee!!......het zijn krakkemikkige vertalingen in nl dat schept verwarring dat is een opmerking mijnerzijds

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:36:
[...]
8)7 oke,ik heb opgezocht: installatie menu>algemeen>water debiet controller>besturingsmethode>optimal debiet>pompcapaciteit 100%(dat dus)>vast waterdebiet warmte 26>vaste T warmte 7..........ik heb hem dus volgens mij op het volle beschikbare vermogen gezet 9KW thermische vermogen van de U44 9KW ..........
waarom zou ik hem bijv op 50% zetten dan had ik ook een U44 5KW kunnen kopen......hij werkt overigens gewoon goed zo hij moduleerd terug of af niks mis mee!!......het zijn krakkemikkige vertalingen in nl dat schept verwarring dat is een opmerking mijnerzijds
zoals al een paar keer aangegeven: dat gaat over de waterpomp

Logisch ook, want je zit in het stukje 'waterdebiet'.
hogere waarde > meer flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:39:
[...]

zoals al een paar keer aangegeven: dat gaat over de waterpomp

Logisch ook, want je zit in het stukje 'waterdebiet'.
hogere waarde > meer flow
O-) wath ever,het zal zo zijn dan heb je gelijk het werkt nu zo bij mij(ik laat het voorlopig zo) in zg modbus heb ik niets veranderd(heb ik de kennis en vaardigheid ook niet voor ieder zijn vak ....toch) het is gewoon orgineel we laten het voorlopig maar rusten.......Bedankt voor het mee denken _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
:D je maakt iedereen eerst helemaal gek met een COP berekening in de controller op basis van de snelheid van de waterpomp, en nu is het “whatever” 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:26
paQ schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:55:
:D je maakt iedereen eerst helemaal gek met een COP berekening in de controller op basis van de snelheid van de waterpomp, en nu is het “whatever” 8)7
Niet iedereen hoor.........

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jojan265
Jojan265 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:52:
[...]

Tja, dat is ook iets waar ik nog vraagtekens bij heb. Ik heb echter nog nergens gelezen of gehoord, dat constant op stille modus niet aan te raden is. Misschien dat ik een automatisering ga maken, dat hij elke dag in ieder geval even 2 uur van stille modus afgaat, om zodoende de smeerpiek te kunnen doen. Misschien dat ik de vraag even bij LG neerleg.
Inmiddels een antwoord terug van LG:
Dit heeft geen consequenties voor de levensduur van het systeem.
Het enige is dat het langer kan duren voor het water op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-06 21:29
Jojan265 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:27:
[...]

[...]
Daar ben ik blij mee. Snel weer terug naar 24 uur op stille modus, tenzij onder de 3 graden om defrost uit te stellen.

Dank!

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:21:
[...]

Niet iedereen hoor.........
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forteb
Mogelijk bruikbare info nadien.

Ik heb de juiste local ip configuratie (settings) nodig,
voor het invoeren van de host in het script

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
forteb schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:55:
[...]

Ik weet niet precies welke waveshare jij hebt. Voor de mijne is er een 7z bestand, daarin zit een .exe bestand waarmee je de waveshare kunt 'discoveren', onafhankelijk van z'n IP adres. Eenmaal 'discovered' en geopend in dat progje kan je de waveshare op DHCP zetten of een eigen vast IP adres geven. Daarna kan je er gewoon bij via de eigen webinterface van de waveshare en/of HA. Als je een andere wavehare hebt moet je denk ik even op de site van waveshare zoeken naar een vergelijkbare 7z file voor de jouwe. Gaat je vast lukken!

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Jojan265 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:27:
[...]

[...]
Dit soort antwoorden zijn altijd zo onbevredigend. Waarom doet hij dan überhaupt een ‘smeerpiek’ als het blijkbaar zonder consequenties overgeslagen kan worden. 8)7

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:53
Devil schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:22:
[...]

Dit soort antwoorden zijn altijd zo onbevredigend. Waarom doet hij dan überhaupt een ‘smeerpiek’ als het blijkbaar zonder consequenties overgeslagen kan worden. 8)7
Precies mijn gedachte. Maar goed, er zit wel meer gekke logica in.
En met dit antwoord zou garantie, als die er toch door stuk gaat, geen probleem moeten zijn lijkt me zo.

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojan265
georgeboot schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 07:13:
[...]

Precies mijn gedachte. Maar goed, er zit wel meer gekke logica in.
En met dit antwoord zou garantie, als die er toch door stuk gaat, geen probleem moeten zijn lijkt me zo.
Het lijkt er inderdaad soms op, dat de LG een eigen leven lijdt, maar ik begin hem steeds beter te begrijpen en moet zeggen, dat ik best wel vertrouwen heb in de LG. Ook wat betreft de regelingen doet hij toch wel wat hij moet doen. Je ziet soms dat de Fuzzy Logic zoekende is, maar na een paar uur heeft hij blijkbaar toch uitgevonden wat goede waardes zijn, en gaat hij mooi stabiel regelen naar een zo optimaal mogelijk verbruik. Tijdens "snel wisselende buitentemperaturen" moet hij ook weer een tijdje zoeken, maar ik zie dit niet echt als een probleem. De cop wordt er ook niet echter minder door.

Op de training van LG gaf men ook aan, dat ook zij niet weten hoe het één en ander precies werkt. Dat houdt LG blijkbaar goed geheim. Ik heb er in ieder geval wel vertrouwen in, dat de engineers bij LG het toch wel goed hebben gedaan. Dus als het in te stellen is, dat de Stille modus ook continue kan werken, dat dit niet nadelig is voor de levensduur.

Het enige dingetjes vind ik nog steeds, dat de warmtepomp probeert om zo snel mogelijk op de gewenste temperatuur te komen. Maar dit is juist een selling point van LG. Dat is alleen in ons klimaat tijdens de defrost omstandigheden niet zo handig.

Ik had het idee om deze warmtepomp in ieder geval voor een jaar te installeren (omdat deze als enige beschikbaar was tegen normale prijzen) en als de prijzen en beschikbaarheid weer gestabiliseerd zijn, deze te vervangen voor een Panasonic. Hier had ik van tevoren veel goede dingen over gelezen. Nu ik de LG een half jaar in gebruik heb, wordt ik steeds enthousiaster over de LG en lees ik steeds meer zaken bij Panasonic, waar ik bij de LG geen last van heb. Ik heb dus besloten om lekker met de LG door te gaan.

Nu met Home Assistant heb ik het idee dat ik alles precies zo kan regelen, zodat het bij ons goed werkt. Het verbruik lijkt zoals verwacht en de temperatuur in huis is lekker comfortabel onder alle omstandigheden. Ook de opstart na een defrost is met HA goed in de hand te houden (17 minuten op stille modus). Ik snap dan ook niet dat sommigen een externe thermostaat hebben geïnstalleerd, aangezien de thermostaat/controller van LG het eigenlijk best wel goed doet. De hysterese is weliswaar -0.5 .. +1.5 ºC, maar het regelen doet hij wel nauwkeuriger. Ik zie maar zelden een afwijking t.o.v. de gewenste temperatuur. Ook hier is het jammer, dat de gewenste waarde maar per graad is in te stellen, maar niet onoverkomelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Het zou gewoon mooi zijn als LG in de software iets had opgenomen als 'soft start'. Dat je dat aan of uit kon zetten. Dan hadden we met velen niet zo hoeven stunten en knoeien met aparte regelingen om door een opstart heen te komen.
Interfacing is a bitch. En omdat wij tweakers gaan bijsturen maakt het dat automatisch onnodig complex. Aan de andere kant: de LG laat zich best prima bijsturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
paQ schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:17:
[...]

Het zou gewoon mooi zijn als LG in de software iets had opgenomen als 'soft start'. Dat je dat aan of uit kon zetten. Dan hadden we met velen niet zo hoeven stunten en knoeien met aparte regelingen om door een opstart heen te komen.
Interfacing is a bitch. En omdat wij tweakers gaan bijsturen maakt het dat automatisch onnodig complex. Aan de andere kant: de LG laat zich best prima bijsturen :)
Ja exact dat. Qua regeling vind ik hem ook echt prima, helemaal als je hem via modbus (bij)stuurt. Maar die harde start is echt het grote nadeel. Leuk dat het een USP is maar als je het niet hoeft, moet het ook uit kunnen. Is nou ook weer geen rocket science.

Maar ja, wie bij LG moet dat horen zodat er iets aan gebeurt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Maar wat maakt het dat de LG zo "zwaar" opstart??
Misschien wel een heel bewuste keuze.
Of het geheim van de smit.
Ik neem aan dat de ingenieurs van LG hier vaak genoeg vragen over gekregen hebben.
Mogelijk spelen natuurkundige wetten hier een rol welke niet beïnvloedbaar zijn. En Nederland heeft nu eenmaal een zeeklimaat. Kijk maar op de sticker hoe hij in koudere of warmere gebieden functioneert.
Verder zijn tweakers commercieel niet interessant voor LG gezien het kleine aantal.
De "gewone" consument heeft er totaal geen weet van.
De installateur kiest gewoon voor een ruimere marge bij het instellen.
Hier wordt geprobeerd om het met een marge van1 of 2 graden af te stellen. En dat is ook heel leuk om te doen en een uitdaging als je techneut bent.
Wat maakt het dat er binnenkort een 9kW 3 fasen op de markt komt?
Wellicht een bewuste keuze omdat ze dan minder last hebben vd opstartpiek omdat de huisinstallatie het dan beter aan.

En voor wat betreft de COP:
Tijdens de installateurs cursus werd geadviseerd om hier geen aandacht aan te geven. Als je daar dingen voor gaat installeren of regelen gaan de mensen hier continue naar kijken en wordt je platgebeld als installateur.
Verder heeft de gemiddelde consument nog nooit gehoord van een defrost of cop
De wp ZELF voldoet aan de eisen maar op het hydraulisch systeem wat hij bediend heeft LG totaal geen invloed.
Maar het blijft leuk om dit forum te volgen.
Ieder doet het op zijn manier en deelt zijn ervaringen. Prachtig toch?
De een gaat specifiek voor kosten en het energiegebruik.
De ander (waaronder ikzelf) gaat meer voor de techniek en alles wat daarom heen speelt.
Maar allemaal hebben we er plezier in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Helemaal eens met @Jojan265 en @paQ . Ter illustratie hieronder de grafieken nadat gisteren de LG even uit ging wegens te warm binnen. Ik heb in HA nog niets opgenomen om de opstartpiek door te komen en dat blijft het enige dingetje. Met genoeg water in m'n systeem zou de LG vast wel goed door de opstartpiek komen, maar bij ons zit dat er eigenlijk niet in. Ruimte voor een extra buffer is lastig. In stille modus (zo te zien max 6 kW output) lukte het niet standaard, toen even in normale modus gezet om te kijken of de LG dan 9 kW zou proberen te maken (hij haalde - met mijn meting- 8 kW), en daarna heb ik de LG in stille modus handmatig voorbij de opstartpiek geholpen. Daarna een tijdje oscilleren, en, zowaar, de 'fuzzy logic' (volgens mij iets waar ze in Azië gek van zijn) lukte het toch om de warmtepomp stabiel te krijgen. COP ziet er nu goed uit. In deze modus is de LG best wel stillig. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouT11eYtHJjFn4PvMG2U2YGSRvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kPdYWJLrMHA2pzwaqGnmQFkw.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVSZ05J7oFIqifOEbYIm0Jo1GI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2jyqIlZtRNLkYamy4ejutW5k.jpg?f=fotoalbum_large
Familielid overweegt een (split) warmtepomp te laten installeren, hij had een LG in het vizier, die raadde ik hem eerst af, maar kom er nu toch op terug. Hij zoekt nog wel een installateur.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Vergeten:
Ook ik ben het helemaal eens met Jojan 265.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Ook eens met @Jojan265, @paQ, @gerlag en @montebaldo55.
En ik heb nog niet eens aansturing in HA draaien. Gisteren mijn verbruik. De avond daarvoor bepaalt hij zelf opeens dat het warm genoeg is, en gaat dan niet meer aan. Vroeg in de ochtend is het dan blijkbaar genoeg afgekoeld om weer eens aan te gaan. Helaas de opstart-piek en twee bultjes om uit te moduleren naar stabiel gebruik. Ergens in de avond is het blijkbaar warm genoeg, en gaat hij weer uit.

Ik stuur wel sinds enkele dagen op Air+water. Dat heeft bij erg geholpen. In huis continu 20 graden. Ik gebruik niet AI, maar gewoon Warmte, ingesteld op 19 graden, dat geeft dan 20 graden in huis 8)7 8)7
En vanochtend dus maar weer Silent mode standaard aangezet :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YtLZjnPilwi1he2_l8-OLw45bU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LurNPtXkAvGKaZxmJVIHXy5w.png?f=fotoalbum_large

Wat ik ook wel leuk vind. Ik gebruik de site mindergas.nl al jaren om m'n gasverbruik te monitoren. Nu ben ik dus sinds 3 januari volledig over naar de LG Wp voor verwarming. Vergeleken met vorig jaar, zelfde periode 3-1 tot 17-2, is het aantal kWh per gewogen graaddag wat ik in het huis steek gedaald met een factor 3,6. Indicatie voor m'n SCOP tot nu toe?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIvZhSMpf83YIYm8LlamGmFn8GU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e6arMXbM9zoLP5HxwuYmWMwY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door tebogo op 18-02-2023 11:21 . Reden: aanvullling ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• georgeboot
Nou die zware opstart is vooral een ding bij weinig water inhoud. Ik zelf heb er 60m² vloerverwarming aan hangen en 2 kleine radiatoren. Dat is echt te weinig. Buffer lukt qua niet echt. Als de LG lekker rustig op zou starten zou het echt een gouden setup zijn. Nu moet ik (en dus iedereen met soortgelijke setup) er ‘iets’ aan doen om pendelen te voorkomen.

Dat is mijns inziens zonde. Buffer nodig hebben maakt de aanschaf en installatie duurder en complexer enz.

En dat eruit springen bij een smeerrun is ook beetje gek. Kunnen ze prima iets aan doen.

Maar inderdaad; qua hardware en overige 90% van de software is het echt een topding. Er is een reden dat ik er ook eentje heb staan thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:11
Jojan265 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:57:
[...]

Het lijkt er inderdaad soms op, dat de LG een eigen leven lijdt, maar ik begin hem steeds beter te begrijpen en moet zeggen, dat ik best wel vertrouwen heb in de LG. Ook wat betreft de regelingen doet hij toch wel wat hij moet doen. Je ziet soms dat de Fuzzy Logic zoekende is, maar na een paar uur heeft hij blijkbaar toch uitgevonden wat goede waardes zijn, en gaat hij mooi stabiel regelen naar een zo optimaal mogelijk verbruik. Tijdens "snel wisselende buitentemperaturen" moet hij ook weer een tijdje zoeken, maar ik zie dit niet echt als een probleem. De cop wordt er ook niet echter minder door.

Op de training van LG gaf men ook aan, dat ook zij niet weten hoe het één en ander precies werkt. Dat houdt LG blijkbaar goed geheim. Ik heb er in ieder geval wel vertrouwen in, dat de engineers bij LG het toch wel goed hebben gedaan. Dus als het in te stellen is, dat de Stille modus ook continue kan werken, dat dit niet nadelig is voor de levensduur.

Het enige dingetjes vind ik nog steeds, dat de warmtepomp probeert om zo snel mogelijk op de gewenste temperatuur te komen. Maar dit is juist een selling point van LG. Dat is alleen in ons klimaat tijdens de defrost omstandigheden niet zo handig.

Ik had het idee om deze warmtepomp in ieder geval voor een jaar te installeren (omdat deze als enige beschikbaar was tegen normale prijzen) en als de prijzen en beschikbaarheid weer gestabiliseerd zijn, deze te vervangen voor een Panasonic. Hier had ik van tevoren veel goede dingen over gelezen. Nu ik de LG een half jaar in gebruik heb, wordt ik steeds enthousiaster over de LG en lees ik steeds meer zaken bij Panasonic, waar ik bij de LG geen last van heb. Ik heb dus besloten om lekker met de LG door te gaan.

Nu met Home Assistant heb ik het idee dat ik alles precies zo kan regelen, zodat het bij ons goed werkt. Het verbruik lijkt zoals verwacht en de temperatuur in huis is lekker comfortabel onder alle omstandigheden. Ook de opstart na een defrost is met HA goed in de hand te houden (17 minuten op stille modus). Ik snap dan ook niet dat sommigen een externe thermostaat hebben geïnstalleerd, aangezien de thermostaat/controller van LG het eigenlijk best wel goed doet. De hysterese is weliswaar -0.5 .. +1.5 ºC, maar het regelen doet hij wel nauwkeuriger. Ik zie maar zelden een afwijking t.o.v. de gewenste temperatuur. Ook hier is het jammer, dat de gewenste waarde maar per graad is in te stellen, maar niet onoverkomelijk.
En ik maar denken dat die Fuzzy hype ondertussen al lang weer voorbij was 8)7
Ook ik ben tevreden met m'n LG, maar als zeurende Nederlander kan het natuurlijk alrijd beter.
Het opstarten vraagt best wel wat van je afgiftesysteem, maar daar zal iedereen het snel mee eens zijn. Maar ja tweakers kunnen het ook ondervangen met een ESP met anti-pendel oplossing.
Tweede ervaring is dat het best wel het nodige experimenteren kost om de regelaar rustig te laten draaien. En dat gaat nu ook steeds beter. Merk wel dat met vaste flow, deze best hoog moet zijn. Van de week de flow van 34 l/min wat teruggeschroefd naar 28 l/min en prompt ging ie bij Ta=27 C weer wat oscilleren. Draait nu superstrak op 35 l/min, moet nog wel zien hoe ie het bij Ta= 28 C doet, die is hier het meest kritisch.

Al met al een tevreden gebruiker, ik kijk ook niet of buurmans gras misschien toch nog groener is. Zit ook te denken of we hier met een paar ervaringsdeskundigen aan de slag kunnen om een beter starttopic te maken met bv tips voor instellingen en links naar tweak oplossingen.

Oh, en over de ESP print. Onderdelen zijn onderweg. Zodra die er zijn, het print ontwerp fine tunen en printjes bestellen. Het duurt dus nog wel een paar weken voor ik de eerste foto's en ervaringen kan delen. Wil het ook eerst werkend hebben voor het op Github komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:20:
Ook eens met @Jojan265, @paQ, @gerlag en @montebaldo55.
En ik heb nog niet eens aansturing in HA draaien. Gisteren mijn verbruik. De avond daarvoor bepaalt hij zelf opeens dat het warm genoeg is, en gaat dan niet meer aan. Vroeg in de ochtend is het dan blijkbaar genoeg afgekoeld om weer eens aan te gaan. Helaas de opstart-piek en twee bultjes om uit te moduleren naar stabiel gebruik. Ergens in de avond is het blijkbaar warm genoeg, en gaat hij weer uit.

Ik stuur wel sinds enkele dagen op Air+water. Dat heeft bij erg geholpen. In huis continu 20 graden. Ik gebruik niet AI, maar gewoon Warmte, ingesteld op 19 graden, dat geeft dan 20 graden in huis 8)7 8)7
En vanochtend dus maar weer Silent mode standaard aangezet :)

[Afbeelding]

Wat ik ook wel leuk vind. Ik gebruik de site mindergas.nl al jaren om m'n gasverbruik te monitoren. Nu ben ik dus sinds 3 januari volledig over naar de LG Wp voor verwarming. Vergeleken met vorig jaar, zelfde periode 3-1 tot 17-2, is het aantal kWh per gewogen graaddag wat ik in het huis steek gedaald met een factor 3,6. Indicatie voor m'n SCOP tot nu toe?

[Afbeelding]
Ik neem aan, dat je voor verwarming 8.8 kWh gebruikt voor 1 m³ gas? Dus dat het gasgebruik ca. 420 m³ gas was? Ik neem ook aan, dat de kWh, welke nu bij verwarming staan de electrische kWh zijn. Als je dit dan vergelijkt en het verschil in graaddagen meeneemt, dan heb je dus inderdaad een scop tot nu toe van 3.63.

Ter indicatie: mijn scop van 1-1 tot nu is 4.2 (gemeten met Kamstrup en HomeWizzard). Maar als ik dit bereken aan de hand van graaddagen, kom ik ook lager uit. In mijn geval zou ik (bij uitgaan van 8.8 kWh per m³ gas) met gas ongeveer 2429 kWh thermisch vermogen nodig zijn geweest. De Kamstrup heeft echter aangegeven dat ik 2683 kWh nodig was. De reden voor dit verschil is waarschijnlijk, omdat ik met de HR ketel nachtverlaging toepaste en nu met de warmtepomp niet meer. Als ik dan de berekening doorzet, kom ik op een scop in die periode van 3.78.

Conclusie: Je kunt het niet helemaal op deze manier vergelijken. Het is gewoon een andere manier van verwarmen en in de genoemde periode maakt het wel wat uit, omdat de warmtepomp 24 uur/dag draait en de HR ketel niet. Straks als de warmtepomp ook 's nachts automatisch uitgaat, zal het verschil weer kleiner worden in het voordeel van de warmtepomp.

Wil je echt de scop meten, moet je een warmtemeter en kWh meter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
@Jojan265
Wat bedoel je met een warmte meter?
Een aparte 3 fasen kWa meter van Home Wizard heb ik er tussen zitten en kan ik uitlezen via HA.
Is met een warmtemeter dan te doen om de COP uit te rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
montebaldo55 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:13:
@Jojan265
Wat bedoel je met een warmte meter?
Een aparte 3 fasen kWa meter van Home Wizard heb ik er tussen zitten en kan ik uitlezen via HA.
Is met een warmtemeter dan te doen om de COP uit te rekenen?
@Jojan265 bedoelt een warmtemeter om het vermogen geleverd door de Warmtepomp te meten.
Een warmtemeter berekent dit uit de delta-T (tussen aanvoer en retour), de hoeveelheid water (gehaald uit de flow en buis diameter). Formule: Q = m * c * dT.

De verhouding tussen het ingevoerde vermogen elektrische en het meten geleverde vermogen van de WP met een warmtemeter is de COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:19:
[...]

@Jojan265 bedoelt een warmtemeter om het vermogen geleverd door de Warmtepomp te meten.
Een warmtemeter berekent dit uit de delta-T (tussen aanvoer en retour), de hoeveelheid water (gehaald uit de flow en buis diameter). Formule: Q = m * c * dT.

De verhouding tussen het ingevoerde vermogen elektrische en het meten geleverde vermogen van de WP met een warmtemeter is de COP.
Klopt helemaal. Een voorbeeld hiervan is de Kamstrup MultiCal 303.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
De essentie ontgaat mij:
De warmte meter meet via formule: Q = m * c * dT.
Maar wat zegt die Q dan? Welke eenheid is dat dan?
Verder lees ik:
Maar een Kamstrup maakt toch geen gebruik van het ingevoerde elektrische vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:52
montebaldo55 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:45:
De essentie ontgaat mij:
De warmte meter meet via formule: Q = m * c * dT.
Maar wat zegt die Q dan? Welke eenheid is dat dan?
Verder lees ik:
Maar een Kamstrup maakt toch geen gebruik van het ingevoerde elektrische vermogen?
Q = in Joules (Van daaruit kun je naar een andere eenheid)
Kamstrup meet geen COP, alleen de geleverde warmte. Daar heb je elektrisch vermogen niet voor nodig.
Verhouding elektrisch vermogen en warmte = COP

Voorbeeld

Tin = 30,9
Tuit = 33,2
flow = 31 liter/min

Ik gebruik deze formule:
# φ(kW) = Qv(m3/s) * ρ water 30 °C(995 kg/m3) * C water(4.19 kJ/kg°C) * dT (°C, sensor.delta_t_wp)

Geeft dan 4,95 kW thermisch vermogen op dat moment.

Als het stroomverbruik op dat moment 1400 watt is dan is de COP 4.95/1.40=3.53

[ Voor 22% gewijzigd door sparkly op 18-02-2023 14:58 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:53
Jojan265 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:36:
[...]

Ik had ook veel foutmeldingen (gebruik Waveshare), maar ben er achter gekomen dat de een instelling in de Waveshare de boosdoener was. De "Keep alive time" stond op 2 sec., terwijl ik pas elke 30 sec. de data opvroeg. Daardoor ging de waveshare telkens op standby, waardoor HA dit als een foute verbinding zag. Sinds ik deze tijd op 30 sec. heb gezet, geen enkele foutmelding meer.
Heb aantal dagen geleden HA Release 2023.2.4 - February 13 geïnstalleerd en sindsdien nog af en toe een melding waar ik geen last meer van heb. Als het zo blijft is het mij prima.
Er stond ook iets in de release over Modbus misschien heeft dat al veel opgelost: Correct sensor restore entity in modbus (@janiversen - #87563) (modbus docs)

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forteb
forteb schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:55:
[...]

Tot zover gelukt!

Mijn modem ziet hem nu, juiste host ingevoerd in yaml script, config. getest en oké, herstart, maar helaas nog geen overzicht in HA.
Moet ik de port nog aanpassen o.i.d.? :S
Wat moet nu eerst gechekt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
forteb schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:17:
[...]

Tot zover gelukt!

Mijn modem ziet hem nu, juiste host ingevoerd in yaml script, config. getest en oké, herstart, maar helaas nog geen overzicht in HA.
Moet ik de port nog aanpassen o.i.d.? :S
Wat moet nu eerst gechekt worden?
Heb je wel de modbus configuratie in configuration.yaml gemaakt?

Bijv. zoiets als dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
modbus:
  - type: tcp
    host: 192.168.178.58
    port: 502
    name: "lg_modbus"
    retry_on_empty: true
    retries: 10
    sensors: 

##input
      - name: lg_error_code
        scan_interval: 120
        address: 0
        slave: 1
        input_type: input

- name: lg_water_inlet_temp
        scale: 0.1
        precision: 1
        scan_interval: 30
        address: 2
        unit_of_measurement: °C

- name: lg_water_outlet_temp
        address: 3

- name: lg_dhw_water_temp
        address: 5

- name: lg_room_air_temp_circuit1
        scan_interval: 60
        address: 7

- name: lg_current_flow_rate
        address: 8
        unit_of_measurement: l/min

- name: lg_outdoor_air_temp
        address: 12

- name: lg_Pipe_in_temp
        address: 16

- name: lg_Fan_speed
        scale: 1
        precision: 0
        address: 19
        unit_of_measurement: rpm

- name: lg_high_press
        address: 22
        unit_of_measurement: mBar

- name: lg_low_press
        address: 23

- name: lg_inverter
        address: 24
        unit_of_measurement: Hz

##holding
      - name: lg_operation_mode
        input_type: holding

- name: lg_control_method
        address: 1

- name: lg_target_temp_circuit1

- name: lg_room_air_temp_circuit1_holding

- name: lg_shift_value_in_auto_mode_circuit1
        address: 4

- name: lg_shift_value_in_auto_mode_circuit2

- name: lg_dhw_target_temp

binary_sensors:
        ## discrete
      - name: lg_water_flow_status   
        input_type: discrete_input

- name: lg_water_pump_status   

- name: lg_compressor_status   

- name: lg_defrosting_status   

- name: lg_dhw_heating_status

- name: lg_silent_mode_status   

- name: lg_error_status   
        address: 13

switches:        
        ##coil
      - name: lg_enable_disable_heating/cooling
        write_type: coil
        verify:

- name: lg_enable_disable_dhw
        verify:

- name: lg_silent_mode_set
        verify:

- name: lg_trigger_desinfection_operation
        verify:

- name: lg_emergency_stop
        verify:

- name: lg_trigger_emergency_operation
        verify:

[ Voor 87% gewijzigd door Jojan265 op 18-02-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forteb
Jojan265 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:30:
[...]

Heb je wel de modbus configuratie in configuration.yaml gemaakt?

Bijv. zoiets als dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
modbus:
  - type: tcp
    host: 192.168.178.58
    port: 502
    name: "lg_modbus"
    retry_on_empty: true
    retries: 10
    sensors: 

##input
      - name: lg_error_code
        scan_interval: 120

- name: lg_water_inlet_temp

- name: lg_water_outlet_temp

- name: lg_dhw_water_temp

- name: lg_room_air_temp_circuit1

- name: lg_current_flow_rate
        unit_of_measurement: l/min

- name: lg_outdoor_air_temp
        address: 12

- name: lg_Pipe_in_temp
        address: 16

- name: lg_Fan_speed
        address: 19
        unit_of_measurement: rpm

- name: lg_high_press
        address: 22

- name: lg_low_press
        address: 23

- name: lg_inverter
        address: 24
        unit_of_measurement: Hz

##holding
      - name: lg_operation_mode

- name: lg_control_method

- name: lg_target_temp_circuit1

- name: lg_room_air_temp_circuit1_holding

- name: lg_shift_value_in_auto_mode_circuit1

- name: lg_shift_value_in_auto_mode_circuit2

- name: lg_dhw_target_temp

binary_sensors:
        ## discrete
      - name: lg_water_flow_status   

- name: lg_water_pump_status   

- name: lg_compressor_status   

- name: lg_defrosting_status   

- name: lg_dhw_heating_status

- name: lg_silent_mode_status   

- name: lg_error_status   
        address: 13

switches:        
        ##coil
      - name: lg_enable_disable_heating/cooling
        verify:

- name: lg_enable_disable_dhw
        verify:

- name: lg_silent_mode_set
        verify:

- name: lg_trigger_desinfection_operation
        verify:

- name: lg_emergency_stop
        verify:

- name: lg_trigger_emergency_operation
        verify:
Dat is gedaan, yaml.txt bestand gekopieerd in webui.
En host aangepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LSLGWP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-01 21:10
Hallo,

hier ook een LG-HM091M-U43,

Bijgaand wat info voor het aansluiten van een:

Seriële Poort RS485 Naar Wifi Serial Device Server Elfin-EW11
Ondersteuning Tcp/Ip Telnet Modbus Tcp Protocol Iot Data Transfer Converter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sruBr8K0u0RonWK1_UNigZfhyoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4BckEZ6bkFVpdu3xFnbOqZKo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSIbU5RlR4OdiXcR_b0p0L0jN1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9QRLNpgloxBt70AVvd2u80z.jpg?f=fotoalbum_large

en deze data is dan beschikbaar in Home Assistant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6s_-MhmHrUA2K5U9m_I-y6k1URc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Di0aJyOFi7rWB3IabvKlaqNG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door LSLGWP op 20-02-2023 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
sparkly schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:53:
[...]

Q = in Joules (Van daaruit kun je naar een andere eenheid)
Kamstrup meet geen COP, alleen de geleverde warmte. Daar heb je elektrisch vermogen niet voor nodig.
Verhouding elektrisch vermogen en warmte = COP

Voorbeeld

Tin = 30,9
Tuit = 33,2
flow = 31 liter/min

Ik gebruik deze formule:
# φ(kW) = Qv(m3/s) * ρ water 30 °C(995 kg/m3) * C water(4.19 kJ/kg°C) * dT (°C, sensor.delta_t_wp)

Geeft dan 4,95 kW thermisch vermogen op dat moment.

Als het stroomverbruik op dat moment 1400 watt is dan is de COP 4.95/1.40=3.53
dank voor de hulp.
dit hebben we nu ook toegepast.
maar nu wil ik graag een gemiddelde over een langere periode
is dat ook mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
montebaldo55 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:31:
[...]

dank voor de hulp.
dit hebben we nu ook toegepast.
maar nu wil ik graag een gemiddelde over een langere periode
is dat ook mogelijk?
Natuurlijk, kwestie van sensoren maken in bijvoorbeeld Home Assistant voor de gewenste periode die geleverde warmte en stroomverbruik bijhouden in kWh en dat op elkaar delen.

Daar zijn 1001 manieren voor, maar hier een voorbeeld:
BjornHero schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 00:27:
[...]

@Doezel @Devil @paQ @tolunaygul12 en alle andere COP-berekenaars;

Allereerst; ik vind het prachtig dat jullie zo handig zijn met homeassistant, esphome etc, daar kan en moet ik echt nog veel van leren!

Ik spreek mij niet graag uit wanneer ik mij niet helemaal zeker ben, maar volgens mij ontstaat er momenteel een "glitch in de matrix", gevoed met fancy plaatjes waarvan we het allemaal warm krijgen :)

"Jullie" (ik generaliseer even) COP berekening, en dan vooral het gemiddelde kent een aantal flaws volgens mij (correct me if im wrong)

Mijn commentaar op de geposte "instant" cop hierboven;

[code=yaml] - platform: template
sensors:
tweede_methode_cop:
value_template: >
{% if states('sensor.kwh_meter_3c39e72df1c2_active_power')|float(0) < 100 %} Dit zorgt ervoor dat het onttrekken van warmte aan de woning NIET wordt gezien als de pomp bijv. even draait om de watertemp te meten (negatieve COP)
{% set cop = 0.0 | float %}
{% else %}
{% set t1 = states('sensor.water_uit') | float %}
{% set t2 = states('sensor.water_in') | float %}
{% set f = states('sensor.flow') | float %}
{% set pw = states('sensor.kwh_meter_3c39e72df1c2_active_power') | float %}
{% set pwg = ((t1 - t2)*f) / 60 * 4184 | float %}
{% set cop = pwg / pw | float %}
{% endif %}
{% if cop > 10.0 %}
{% endif %}
{% if cop < 0.0 %} Deze is nog mooier; die voorkomt dat een negatieve COP (denk aan defrosts) wordt meegeteld.
{% endif %}
{% if cop > 0.0 %}
{{ cop | float | round(1) }}
{% else %}
{% endif %}
unit_of_measurement: cop2

Zo zou ik mijn COP ook graag berekenen :9

Deel2: Mijn commentaar op de gemiddelde COP (zoals ik denk dat jullie hem (veelal) berekenen

Er wordt een "instant cop" berekend, zeg 100* in een uur, daarna nemen jullie het gemiddelde van die 100 waardes en stellen "dat is de COP" van het afgelopen uur.

In principe klopt dit, indien de WP maar 1 afgiftecapaciteit kent.

Maar dat is niet het geval, het afgiftevermogen (en ook opgenomen vermogen) en de verhouding daartussen varieert.

En eigenlijk willen wij weten "hoeveel vermogen heb ik het afgelopen uur opgenomen", "hoeveel is er afgegeven" en wat is de verhouding hiertussen (COP).

Om het "probleem" zichtbaar te maken hier een kleine tabel:
[Afbeelding]

Natuurlijk zijn de waardes (extreem?) uit het verband getrokken maar dit laat het mooi zien.

ok... leuk Bjorn, maar hoe doe jij het dan?

Alert: ben niet zo handig met HA

"mijn" instantcop (ja, die kan ook negatief zijn wanneer ik energie aan de woning onttrek!)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- platform: template
  sensors:
      cop:
            {% if states('binary_sensor.lghp_water_pump_status') == "off" %} 
            {% else %}
                {% set t1 = states('sensor.lghp_water_outlet_temp') | float %}
                {% set t2 = states('sensor.lghp_water_inlet_temp') | float %}
                {% set f = states('sensor.lghp_current_flow_rate') | float %}
                {% set pw = states('sensor.lgwp_power') | float %}
                {% set cop = pwg / pw | float %}
            {% endif %}
            {% if cop > 10.0 %}
            {% endif %}
            {{ cop | float | round(2)  }}
        unit_of_measurement: cop

dan mijn COP van de afgelopen 1 - 12 -24H
Let op: omslachtig(niet zo HA-handig)

Stap 1:
-maak een sensor die het afgiftevermogen berekent (dit geeft een vermogen in KW op DIT moment)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  sensors:
      lghp_thermal_power:
            {% if states('binary_sensor.lghp_water_pump_status') == "off" %} 
                {% set lghp_thermal_power = 0.0 | float %}
            {% else %}
                {% set t1 = states('sensor.lghp_water_outlet_temp') | float %}
                {% set t2 = states('sensor.lghp_water_inlet_temp') | float %}
                {% set f = states('sensor.lghp_current_flow_rate') | float %}
                {% set lghp_thermal_power = pwg / 1000 | float %}
            {% endif %}
            {{ lghp_thermal_power | float | round(2)  }}
        unit_of_measurement: kW

Stap 2: bereken HOEVEEL energie er in totaal wordt opgwekt (kwH)
Dit doe ik met een Helper-- Riemann integral SUM
[Afbeelding]

Stap 3:
Vervolgens gebruik ik deze afgegeven energy meting om te kijken hoeveel energy er de laatste 1-12-24H zijn afgegeven (hier voorbeeld 24H)

--> Hieruit volgt een "rollende som" van het afgegeven vermogen de afgelopen 24H

code:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: statistics
  name: LGHP_Thermal_energy_last24H
  entity_id: sensor.lghp_thermal_energy
  state_characteristic: change
  max_age:
    hours: 24
  sampling_size: 3500 # Sampling Size = 24 * 60 * 60 / <sensor update interval in seconds>

Stap 4:
Het opgenomen vermogen over de laatste 1-12-24H bereken ik op basis van de "energy" sensor van mijn powermeter (shelly EM in mijn geval) (hier voorbeeld 24H)

--> Hieruit volgt een "rollende som" van het opgenomen vermogen de afgelopen 24H

code:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: statistics
  name: LGHP_electrical_energy_consumption_last24H
  entity_id: sensor.lgwp_energy
  state_characteristic: change
  max_age:
    hours: 24
  sampling_size: 3500 # Sampling Size = 24 * 60 * 60 / <sensor update interval in seconds>

Stap 5:
Ik deel beide waarden door elkaar.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  sensors:
      cop24h:
        value_template: >-
           {% set pw = states('sensor.LGHP_electrical_energy_consumption_last24H') | float %}
           {% set pwt = states('sensor.LGHP_Thermal_energy_last24H') | float %}
           {% set cop24h = pwt / pw | float %}
           {{ cop24h | float | round(2) }}
        unit_of_measurement: cop

ook hier krijg ik geen perfect gladde lijn, maar die is er in de realiteit ook niet.
Daarnaast zijn er nog een paar "sampling" moeilijkheden die dit ook vermijden.

"mijn 24H COP" (was nog niet volledig met thermal data gevuld waardoor hij iets lager uitvalt, nog geen "volle 24H thermal")
--> ieder puntje geeft de COP waarde over de laatste 24H weer

[Afbeelding]

To do:
-"code strakker maken" (HELP HELP!)
-Verfancifyen (ik wil dagelijkse bar-charts + een wekelijkse, maandelijkse, jaarlijkse COP) (HELP HELP! :))
-Actief gaan sturen zoals sommigen van jullie al doen (opstartpiek verminderen, energystates actief gaan toepassen om (eventueel) stroomoverschot in de woning te duwen...)

Correct me if im wrong...

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 23:57
Na een 1,5 week gebruik heb ik gemengde gevoelens... Ja, het wordt warm en de 9kW lijkt (op silent) genoeg vermogen te hebben om ons huis uit '92 te verwarmen. Ok, het is nog niet kouder geweest dan 0gr, maar volgens mij heeft hij nog wel wat reserve.

Maar die regeling... ik kan er nog weinig peil op trekken. :?

De thermostaat geeft consequent 1 graad te hoog laag aan. Heb ik meer mensen over gehoord. Op zich nog geen ramp, maar als voorbeeld:

-sturen op Water+lucht
-Verwarm modus
-Sturing op Tr (schijnt te helpen om door de piek heen te komen)
-hoge hysterese op water (-6, +4) en standaard hysterese lucht (-0,5, +1,5)
- optimale flow en pomp op max 65%

WP is door zijn opstartpiek heen en toert terug naar ~800w. Thermostaat wordt handmatig met 1 graad omlaag gezet voor nachtverlaging. De pomp was al aan het verhogen, maar gaat na verlagen van wenstemperatuur stug door tot ~1800W. Watertemp stijgt logischerwijs. Dit gaat door totdat (waarschijnlijk) de hysterese van Tr wordt overschreden en dan slaat de pomp af. 8)7

Snapt iemand hier wat hier mogelijkerwijs gebeurd? En wat een raadzame manier is om dit rare gedrag te voorkomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6acK5VAVjmPeuUvaZcUPfselnh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iCYKTeg1g3F57nndmG2McJ0m.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
ThunderStorm schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:35:
Na een 1,5 week gebruik heb ik gemengde gevoelens... Ja, het wordt warm en de 9kW lijkt (op silent) genoeg vermogen te hebben om ons huis uit '92 te verwarmen. Ok, het is nog niet kouder geweest dan 0gr, maar volgens mij heeft hij nog wel wat reserve.

De thermostaat geeft consequent 1 graad te hoog aan. Heb ik meer mensen over gehoord. Op zich nog geen ramp, maar als voorbeeld:

-sturen op Water+lucht
-Verwarm modus
-Sturing op Tr (schijnt te helpen om door de piek heen te komen)
-hoge hysterese op water (-6, +4) en standaard hysterese lucht (-0,5, +1,5)
- optimale flow en pomp op max 65%

WP is door zijn opstartpiek heen en toert terug naar ~800w. Thermostaat wordt handmatig met 1 graad omlaag gezet voor nachtverlaging. De pomp was al aan het verhogen, maar gaat na verlagen van wenstemperatuur stug door tot ~1800W. Watertemp stijgt logischerwijs. Dit gaat door totdat (waarschijnlijk) de hysterese van Tr wordt overschreden en dan slaat de pomp af. 8)7

Snapt iemand hier wat hier mogelijkerwijs gebeurd? En wat een raadzame manier is om dit rare gedrag te voorkomen?

[Afbeelding]
Probeer maar eens op uitvoer te regelen. Je zult zien, dat hij na de opstartpiek langzaam aftoert en probeert een stabiel evenwicht te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
Jojan265 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:04:
[...]

Probeer maar eens op uitvoer te regelen. Je zult zien, dat hij na de opstartpiek langzaam aftoert en probeert een stabiel evenwicht te bereiken.
Thnx! Ik ga het eens proberen:
- Stooklijn water met 5gr omhoog. -10,50 en +18,35 (huis met 7 T22's; geen vloerverwarming)
- Stooklijn lucht vlak op 17gr.
- Sturen op uitvoer (Ta)
- AI + 0

Aangezien de werkelijke kamertemp standaard ~1 graad hoger ligt t.o.v. thermostaat zou het vandaag dus moeten stabiliseren op een graad of 18. Ik ben aan het werk dus eind van de dag maar eens kijken wat er thuis gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
ThunderStorm schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:35:

De thermostaat geeft consequent 1 graad te hoog aan. Heb ik meer mensen over gehoord. Op zich nog geen ramp...........................
[Afbeelding]
Bij mij is hij juist 1 graad te laag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:52
tebogo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:14:
[...]

Bij mij is hij juist 1 graag te laag....
hier ook..

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
#metoo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimygo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:46

Jaimygo

LG L/W 9kW HU091MR+HN091MR.NK5

Goedemorgen,

Als dit niet de juiste plek is voor mijn vraag hoor ik dat graag!

We zijn aan het overwegen om zelf een lg monobloc te installeren. We wonen in een wijk waar geen gas aanwezig is maar alle huizen zijn aangesloten op stadsverwarming.

Recent hebben we contact gehad met een leverancier die LG monobloc'en levert en hun advies was om een 12 kW wp te nemen.

Situatie:

-woning uit 2000, vrijstaand geschakeld door garage
- 176 m2 woonoppervlakte/ 600m3 inhoud
- Wonen er nu met ze tweeën maar de eerste kleine komt in Mei
- Omgerekend verbruik in 2022, stadsverwarming naar gas is +- 1200m3
- In 2022 alleen de begane grond en af en toe 1 slaapkamer verwarmd
- Al het glas is nu HR++ (kozijnen op 1e etage vervangen augustus 2022)
- Co2 en vocht gestuurde mechanische ventilatie
- Beganegrond 60 m2 vloerverwarming als hoofdverwarming
- Overige ruimtes hebben T22 of T33 radiatoren

Als ik het zelf bereken naar aanleiding van het verbruik kom ik uit op 7,3 kW, willen ook een buffervat van 300L voor tapwater. Dus dan lijkt 9 kW de beste keuze.

Maar als ik het bereken via https://warmtepomp-weetje...gen-warmtepomp-berekenen/ kom ik uit op 11,5 kW. Dus dan lijkt 12 kW de beste keuze.

Nu vraag ik mij dus af of de leverancier niet een te zware wp heeft aanbevolen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
Excuus... ik zit fout. Hier inderdaad ook dat de thermostaat 1 graad lager aangeeft dan de werkelijke kamertemperatuur.

Grappig (en stom tegelijk) dat iedereen hier last van heeft... Bij mijn vorige thermostaat (Toon) kon je softwarematig een correctie toepassen, maar die optie heeft LG niet.
Misschien bij een firmware update van de thermostaat? Bestaan firmware-updates uberhaupt voor LG-pompen? Ik zit op 3.0.6.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Onze heeft firmware 3.0.6.5. (U44 van nov 22). Het zou idd wel mooi zijn als je (zelf) eventueel een firmware upgrade kon doen.... Ugrades zijn er immers niet voor niets. Hoewel ze natuurlijk niet altijd voor een specifieke situatie nodig zijn, dat realiseer ik me ook wel. Kan er helaas niets over vinden.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Even een heel andere vraag: heeft iemand wel eens de functie 'vloerdroging' gebruikt?

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
Mijn pomp is van oktober '22 (1 maand ouder dus) en dus 1 software versie nieuwer.... gek, maar goed. Zal niet veel verschil maken denk ik.
gerlag schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:46:
Even een heel andere vraag: heeft iemand wel eens de functie 'vloerdroging' gebruikt?
Is dat niet het opstookprotocol voor bij nieuwbouw?
https://vloerverwarmingenparket.nl/04/opstook-protocol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Ja, andere merken WP's hebben ook dergelijke programma's. Mensen met kennis van vloeren zijn, ook voor vloeren waar water moet uitdampen, niet allemaal onverdeeld enthousiast over dit soort features. Is kort geleden ook in het algemene WP forum langsgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
ThunderStorm schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:36:
[...]

Grappig (en stom tegelijk) dat iedereen hier last van heeft... Bij mijn vorige thermostaat (Toon) kon je softwarematig een correctie toepassen, maar die optie heeft LG niet.
Misschien bij een firmware update van de thermostaat? Bestaan firmware-updates uberhaupt voor LG-pompen? Ik zit op 3.0.6.6
Weet niet of het voor alle modellen een beetje gelijk op loopt, Mijn 14 KW pomp, in september gekocht, is nog versie 3.0.6.5. Verleden najaar kwamen hier nog wel es berichten langs over een noodzakelijke firmware update bij gebruik van de WiFi module. In die tijd deed LG de firmware updates zelf. Als ze dit zelfs intallateurs nog niet toevertrouwen is de kans klein dat wij als het gebruikers het met deze generatie pompen zelf mogen doen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
BernieW schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:14:
[...]

Ja, andere merken WP's hebben ook dergelijke programma's. Mensen met kennis van vloeren zijn, ook voor vloeren waar water moet uitdampen, niet allemaal onverdeeld enthousiast over dit soort features. Is kort geleden ook in het algemene WP forum langsgekomen.
Klopt. Dat is vrijwel exact het protocol dat wij moeten gaan volgen. Maar hoe ik dat - automatisch- via de screed drying functie van LG moet inprogrammeren ontgaat me nog even. Iemand een hint?

[ Voor 5% gewijzigd door gerlag op 21-02-2023 15:31 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neal81
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-02-2023
BernieW schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:59:
[...]

Dank je wel. Weet jij zo ook wat de minimale en maximale flow van jouw 7kW is? Ik heb een 14 kW en de minimale flow is al 17 l/min, max zit ie bij mij rond de 40 l/min. De minimale zou bij jouallicht nog onde de 10 l/min uitkomen.

Overigens draai ik voornamelijk stille modus. < 3 °C gaat ie automatisch naar vol vermogen.
Ik heb ook last van de beruchte CH14 bij stille modus en defrost. Hoe zorg jij dat hij automatisch veranderd van stille modus naar vol vermogen? Het liets zou ik hem op optimale flow zetten maar om de ch14 te voorkomen het ik hem op een vast debiet van 17 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
gerlag schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:28:
[...]

Klopt. Dat is vrijwel exact het protocol dat wij moeten gaan volgen. Maar hoe ik dat - automatisch- via de screed drying functie van LG moet inprogrammeren ontgaat me nog even. Iemand een hint?
Als ik de handleidign mag geloven (installateursmenu onderaan bij " kamerverwarming") kun je een protocol van 11 stappen instellen met voor iedere stap een tijdsduur en een max T.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EOe6GecpxsHM98jN8xvftrAMP4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MPXJVX1NZ6LWWMTbfEv8qBhe.png?f=user_large

Maar de praktijk kan natuurlijk weerbarstiger zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 12:57
Iemand toevallig een goede muurbeugel gevonden voor mono block met voldoende diepte ?
vanaf 700 mm ongeveer ?

gevonden :
Rodigas MS504

[ Voor 11% gewijzigd door killer2 op 21-02-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
neal81 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:43:
[...]

Ik heb ook last van de beruchte CH14 bij stille modus en defrost. Hoe zorg jij dat hij automatisch veranderd van stille modus naar vol vermogen? Het liets zou ik hem op optimale flow zetten maar om de ch14 te voorkomen het ik hem op een vast debiet van 17 gezet.
Dat doe ik via een ESP32 en home assistant. Zonder een aansturing via de modbus kun je, volgens mij, alleen maar handmatig de stille mode aan of uit zetten.
Er zijn hier ook mensen die in het installateursmenu onder Algemene instellingen --> Waterstroom controle de pompcapaciteit hebben aangepast. Normaal staat deze op 100%, maar je kunt 'm dus lager zetten. Als ie te laag wordt krijg je trouwens ook weer een CH14 fout.

Heb een tijd met optimale flow gedraaid, maar ben op het moment best wel gecharmeerd van de vaste flow. Heb de flow vrij hoog staan (33 - 35 l/min op een max van zo'n 40 l/min). Met deze instelling zie ik veel minder variatie (oscillatie?) in de output van de regelaar, hij draait ook lekker op een vrij constante dT van zo'n 2.2 C. Gevoelsmatig is het rendement ook wat beter (kan (nog) geen goede COP meten, maar zelfs dan is het moeilijk vergelijken zoder ook de graaddagen mee te laten wegen)

[ Voor 23% gewijzigd door BernieW op 21-02-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
BernieW schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:06:
[...]

Als ik de handleidign mag geloven (installateursmenu onderaan bij " kamerverwarming") kun je een protocol van 11 stappen instellen met voor iedere stap een tijdsduur en een max T.

[Afbeelding]

Maar de praktijk kan natuurlijk weerbarstiger zijn ...
Inderdaad, weerbarstig. Die documentatie en dat menu had ik idd al gevonden. Het droogprotocol dat we moeten volgen gaat uit van iedere dag (24 uur) een stap van 5 graden omhoog en daarna weer per dag 5 graden omlaag. Ik hoopte dat je in de LG ook een tijdsduur per stap kon ingeven, maar de tijdsduur voor iedere stap lijkt hard geprogrammeerd te zijn. Je kan voor een stap helaas geen tijdsduur opgeven, behalve dan die van stap 8.. Onhandig inflexibel als je het mij vraagt. Of ik moet wat over het hoofd gezien hebben of niet goed hebben begrepen... Ik hoopte eigenlijk dat iemand hier al eens wat hands on ervaring heeft opgedaan. ;)

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
gerlag schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:55:
[...]

Inderdaad, weerbarstig. Die documentatie en dat menu had ik idd al gevonden. Het droogprotocol dat we moeten volgen gaat uit van iedere dag (24 uur) een stap van 5 graden omhoog en daarna weer per dag 5 graden omlaag. Ik hoopte dat je in de LG ook een tijdsduur per stap kon ingeven, maar de tijdsduur voor iedere stap lijkt hard geprogrammeerd te zijn. Je kan voor een stap helaas geen tijdsduur opgeven, behalve dan die van stap 8.. Onhandig inflexibel als je het mij vraagt. Of ik moet wat over het hoofd gezien hebben of niet goed hebben begrepen... Ik hoopte eigenlijk dat iemand hier al eens wat hands on ervaring heeft opgedaan. ;)
Heb je geen ESP of op een andere manier een koppeling met de modbus? Een eigen script klinkt bijna als de eenvoudigste oplossing 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
Heb HA. Maar in dit geval gaat het om een tweede LG op een ander adres. Wordt met wat goede wil een Silent model. SCOP daarvan is volgens LG nog wat beter ook....

Ik ben bepaald nog niet virtuoos met HA, maar wellicht is dat de betere oplossing. En anders maar even dagelijks de uitgaande watertemperatuur met de hand aanpassen.

Maar het blijft vreemd dat LG zo'n atypisch en deels voorgeprogrammeerd droogprotocol heeft.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
Vandaag gedraaid met sturing op Ta en AI+1. Na de opstartpiek zie je de temperatuur gelijk oplopen. De WP moduleert terug, maar temp blijft desondanks stijgen. Door de ingestelde wenstemperatuur heen en aan het einde van de middag doet de WP nog ff een boost (terwijl hij dus al boven de wenstemperatuur van de kamer is)... Waarom?? En dan wordt de bovenkant van de luchthysterese aangetikt (denk ik; weet ik niet zeker) en slaat de WP af...

Mijn logging is suboptimaal met losse templogger en enkel elektrisch vermogen van de WP dus ik kan niet zien of hysterese TaWater is bereikt of die van lucht. De pomp gaat in ieder geval uit.

Grafiekjes onder elkaar gezet. Is de stooklijn te hoog ingesteld misschien? Ik zie namelijk vrij weinig terug van het terugmoduleren. Rond 1300u wordt er 900W ingepompt en dit had nog veel lager gemogen. Houdt de stooklijn hem nu hoog in het vermogen?

We zijn er nog niet... vanavond (en morgen) weer een run. Tips zijn welkom! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41eIcZhaBpOHjzmXfMCuP6btBKk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7o2C2pAfVrDqXXEg0tkfoitx.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-06 20:18
ThunderStorm schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:30:
Vandaag gedraaid met sturing op Ta en AI+1. Na de opstartpiek zie je de temperatuur gelijk oplopen. De WP moduleert terug, maar temp blijft desondanks stijgen. Door de ingestelde wenstemperatuur heen en aan het einde van de middag doet de WP nog ff een boost (terwijl hij dus al boven de wenstemperatuur van de kamer is)... Waarom?? En dan wordt de bovenkant van de luchthysterese aangetikt (denk ik; weet ik niet zeker) en slaat de WP af...

Mijn logging is suboptimaal met losse templogger en enkel elektrisch vermogen van de WP dus ik kan niet zien of hysterese TaWater is bereikt of die van lucht. De pomp gaat in ieder geval uit.

Grafiekjes onder elkaar gezet. Is de stooklijn te hoog ingesteld misschien? Ik zie namelijk vrij weinig terug van het terugmoduleren. Rond 1300u wordt er 900W ingepompt en dit had nog veel lager gemogen. Houdt de stooklijn hem nu hoog in het vermogen?

We zijn er nog niet... vanavond (en morgen) weer een run. Tips zijn welkom! _/-\o_

[Afbeelding]
Al geprobeerd een vaste waarde in te stellen?

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
ThunderStorm schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:30:

[Afbeelding]
Even voor alle zekerheid. Als je op Water+Luchtregelt, waar staat je watertemperatuur op? Dit moet namelijk in de gebruikersinstellingen nog apart ingesteld worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtoZlv4pgSjKFIf_5ye9gVAv3Dw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EgONwZGZnlOcJBdBCmGC3jP5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYnsT3rANMEcjUTvK3bz5_59Xts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/80qLsikGzxmfaKwyHXQYOpKm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
@Casper de Boer Van het weekend heb ik wel met vaste temperatuur gewerkt (Warmte). Ook toen zag je dat de temp blijft oplopen tot bovenkant hysterese lucht en dan stopt de WP. Kamer koelt een 4-6 uur af totdat onderkant hysterese wordt bereikt en pomp slaat weer aan. Op zich logisch, maar ik hoop/verwacht iets meer intelligentie van de WP dat hij probeert de streeftemp te behalen ipv te flipperen tussen boven/onderkant hysterese. Waarom niet automatisch de stooklijn iets naar beneden of het vermogen terugschroeven?
Maar... het zal allicht aan mijn instellingen liggen. Dit forum helpt me aardig op weg tot nu toe, maar zoals ik al eerder zei; ik ben er helaas nog niet!

Zit er een groot verschil tussen de sturing van de WP (in water+lucht stand) met 'warmte' vs 'AI'. Ik ben er nog niet achter wat het 'magische' van AI doet namelijk.
Jojan265 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:55:
[...]

Even voor alle zekerheid. Als je op Water+Luchtregelt, waar staat je watertemperatuur op? Dit moet namelijk in de gebruikersinstellingen nog apart ingesteld worden:
Als hij in dit menu op 'auto' staat volgt hij toch de ingestelde stooklijn denk ik? Deze staat (sinds vanavond) 2gr lager ingesteld om te kijken wat hiervan het effect is.

Foto's van mijn instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMs0KkwKPhRZhYhx7xkhPfMhwzU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsrGLHgtSe2knjRoSBWkhCwl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DgYXJEDiKtn9WG_GCdQyvZ_f2Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JGxKY4uz27STB3qjS58V5Qvz.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
ThunderStorm schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:27:
@Casper de Boer Van het weekend heb ik wel met vaste temperatuur gewerkt (Warmte). Ook toen zag je dat de temp blijft oplopen tot bovenkant hysterese lucht en dan stopt de WP. Kamer koelt een 4-6 uur af totdat onderkant hysterese wordt bereikt en pomp slaat weer aan. Op zich logisch, maar ik hoop/verwacht iets meer intelligentie van de WP dat hij probeert de streeftemp te behalen ipv te flipperen tussen boven/onderkant hysterese. Waarom niet automatisch de stooklijn iets naar beneden of het vermogen terugschroeven?
Maar... het zal allicht aan mijn instellingen liggen. Dit forum helpt me aardig op weg tot nu toe, maar zoals ik al eerder zei; ik ben er helaas nog niet!

Zit er een groot verschil tussen de sturing van de WP (in water+lucht stand) met 'warmte' vs 'AI'. Ik ben er nog niet achter wat het 'magische' van AI doet namelijk.

[...]

Als hij in dit menu op 'auto' staat volgt hij toch de ingestelde stooklijn denk ik? Deze staat (sinds vanavond) 2gr lager ingesteld om te kijken wat hiervan het effect is.

Foto's van mijn instellingen:
[Afbeelding][Afbeelding]
Ja, zo staat hij voor water temperatuur volgens de stooklijn. Ik heb hem voor Lucht op Warmte staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
Jojan265 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:44:
[...]

Ik heb hem voor Lucht op Warmte staan.
Sorry, maar wat bedoel je hiermee precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
Ik ben bang dat je te snel naar de auto mode wilt maar dat een aantal basisinstellingen nog niet goed is ingesteld.

Als je op alleen water regelt, dan heeft de luchttemperatuur sowieso geen invloed op de regeling. Kennelijk regel je desondanks toch op lucht+water of lucht alleen. want anders kan dat niet,

Ik zou om te beginnen nog niet op een stooklijn en AI regelen. Eerst op louter de watertemperatuur regelen, Ta of Tr. Die in stapjes verhogen of verlagen totdat je de gewenste luchttemperatuur hebt bereikt. (waterdebiet kan je bijvoorbeeld op een vaste deltaT van 5 graden zetten) Pas als je de Tr hebt gevonden die past bij de gewenste kamertemperatuur heb je één punt op de stooklijn gevonden. De stooklijn die je later instelt moet sowieso door dat punt lopen. Daarna, wanneer de buitentemperatuur een keer flink hoger of lager is, dan nogmaals een stooklijn punt bepalen. Pas dan kan je je stooklijn tekenen. Extreem belangrijk. Als je, zoals nu, een min of meer lukrake stooklijn tekent weet je helemaal niet waar je uitkomt.
Verder: het warmteafgiftesysteem moet voldoende water bevatten (of thermisch voldoende 'massa' hebben) én zijn warmte ook kwijt kunnen. Als aan die voorwaarden niet wordt voldaan zal de WP (sterk) pendelgedrag vertonen.
Om door de opstartpiek te komen kan je de water hysterisis het beste hoog instellen. Eventueel met de hand er door helpen door tijdelijk (paar minuten) Tr of Ta even een of een paar graden hoger te zetten. Daarna zou de WP moeten terugmoduleren. Slaat hij ondanks het terugmoduleren toch af omdat Tr of Ta blijven stijgen, dan heb je ofwel een extreem goed geïsoleerd huis, of je warmteafgiftesysteem kan zijn warmte niet kwijt. Dan heb je een ander probleem. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je warmtepomp te veel basisvermogen heeft tov de grootte van je huis. Of het is gewoon te warm buiten.

Anyway, de auto mode ga je pas gebruiken als de basisinstellingen handmatig allemaal in het goede bereik zijn gebracht.

Ter vergelijk: Ons systeem draait geen dagelijkse 'runs', het staat bij de huidige temperaturen dag en nacht op 350 tot 400 watt water warm water van rond de 30 graden te produceren. (jaren 70 uitgebouwde hoekwoning, type 33 radiatoren met fans) Binnen is het volgens onze Toon 19,5 graad en voelt het zeer aangenaam.)

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
ThunderStorm schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:49:
[...]

Sorry, maar wat bedoel je hiermee precies?
De gewenste Lucht temperatuur kun je op de stand "Warmte" instellen met een temperatuur. Je kunt hem ook op "AI" zetten, en dan gaat de Lucht temperatuur ook volgens een stooklijn. De zin daarvan ontgaat mij een beetje. Ik heb wel het idee dat de warmtepomp rustiger regelt op "Warmte" ipv AI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
gerlag schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:59:
Ik ben bang dat je te snel naar de auto mode wilt maar dat een aantal basisinstellingen nog niet goed is ingesteld.
Klopt waarschijnlijk. Huidige stooklijn is redelijk 'natte vinger' geweest.
Als je op alleen water regelt, dan heeft de luchttemperatuur sowieso geen invloed op de regeling. Kennelijk regel je desondanks toch op lucht+water of lucht alleen. want anders kan dat niet,
Ik regel ook op lucht+water, want ik wil in mijn situatie ook dat hij rekening houdt met de werkelijke woonkamertemp. Dat is voor mij het uitgangspunt en dat vind ik erg belangrijk, want als er sprake is van zoninstraling (veel glas hier) of juist veel wind dan geeft dat een merkbaar verschil in de benodigde warmtevraag van onze woning. Alleen sturen op buitentemperatuur (stooklijn water) gaat hier niet goed werken en lijkt me ook onprettig. Ook wil ik de woonkamertemp omhoog/omlaag kunnen doen (dag/nacht) en daarvoor is sturen op lucht dus ook nodig.
Of vraag ik nu teveel van een warmtepomp? Zo'n extreem eisenpakket lijkt me dat niet ;)
Als ik hem eens omdraai. Waarom zou je WEL alleen maar op water willen sturen? Wat is het voordeel hiervan?
Ik zou om te beginnen nog niet op een stooklijn en AI regelen. Eerst sec op louter de watertemperatuur regelen, Ta of Tr. Die in stapjes verhogen of verlagen totdat je de gewenste luchttemperatuur hebt bereikt. (waterdebiet kan je bijvoorbeeld op een vaste deltaT van 5 graden zetten) Pas als je de Tr hebt gevonden die past bij de gewenste kamertemperatuur heb je één punt op de stooklijn gevonden. De stooklijn die je later instelt moet sowieso door dat punt lopen. Daarna, wanneer de buitentemperatuur een keer flink hoger of lager is, dan nogmaals een stooklijn punt bepalen. Pas dan kan je je stooklijn tekenen. Extreem belangrijk.
Laat ik hier dan eens de tijd voor nemen. Je geeft specifiek Tr aan. Ta kan ook toch of is de Tr jouw inziens belangrijker? Ik zal beiden in ieder geval eens opschrijven voor onze situatie.
Ter vergelijk: Ons systeem draait geen dagelijkse 'runs', het staat bij de huidige temperaturen dag en nacht op 350 tot 400 watt water warm water van rond de 30 graden te produceren. (jaren 70 uitgebouwde hoekwoning, type 33 radiatoren met fans) Binnen is het volgens onze Toon 19,5 graad en voelt het zeer aangenaam.)
Netjes! Hier heb ik nog geen lager vermogen voorbij zien komen dan ~750W, maar dus ook met een hogere gewenste watertemp wat dat verklaard.

Heel hartelijk dank voor je antwoorden. Ik ben weer een stapje verder in het proces....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
ThunderStorm schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:53:
[...]
Klopt waarschijnlijk. Huidige stooklijn is redelijk 'natte vinger' geweest.

[...]

Als ik hem eens omdraai. Waarom zou je WEL alleen maar op water willen sturen? Wat is het voordeel hiervan?
Door vooralsnog alleen op Ta of Tr te regelen kan je goed je stooklijn bepalen en goed zien hoe je huis en warmtepomp samenwerken. Het is ook de meest eenvoudige regeling, als die al niet werkt zal het met complexere of soort van zelflerende regelingen al helemaal niet werken.

Als je de stooklijn eenmaal hebt kan je uiteraard door naar de lucht+water of AI regeling. Maar om je systeem goed te leren kennen en in te stellen is dat (meestal) net een te grote stap ineens,

Regelen op Tr (dus retourwater uit je huis dat de WP in gaat) geeft vaak de rustigste regeling en grootste kans op het overwinnen van de opstartpiek.

O ja, stille modus verlaagt het piekvermogen en dan lukt het vaak net wel om door de opstartpiek te komen.

[ Voor 13% gewijzigd door gerlag op 21-02-2023 22:25 ]

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
ThunderStorm schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:53:
[...]

Ik regel ook op lucht+water, want ik wil in mijn situatie ook dat hij rekening houdt met de werkelijke woonkamertemp. Dat is voor mij het uitgangspunt en dat vind ik erg belangrijk, want als er sprake is van zoninstraling (veel glas hier) of juist veel wind dan geeft dat een merkbaar verschil in de benodigde warmtevraag van onze woning. Alleen sturen op buitentemperatuur (stooklijn water) gaat hier niet goed werken en lijkt me ook onprettig. Ook wil ik de woonkamertemp omhoog/omlaag kunnen doen (dag/nacht) en daarvoor is sturen op lucht dus ook nodig.
Of vraag ik nu teveel van een warmtepomp? Zo'n extreem eisenpakket lijkt me dat niet ;)

[...]
Is al eerder genoemd, neem de tijd om de zaak in te regelen. Een stooklijn goed krijgen kost je zeker een seizoen, je moet toch een keer door de hele temperatuurcyclus die je in de stooklijn regelt.

Maar bedenk je ook dat een WP toch wel een ander ding is dan een CV ketel. Bij een ketel heb je over het algemeen zoveel extra vermogen dat je je huis na de nacht weer snel warm kunt stoken (met een vergelijkbaar rendement). Wil je met een WP ook nachtverlaging dan zal waarschijnlijk je Ta een stuk hoger moeten zijn. Maar een hogere Ta betekent ook een lager rendement. Per saldo zou het dus best kunnen dat een nachtverlaging meer energie kost.
Daarom zie je ook dat veel mensen met een WP geen of hooguit één of twee graden nachtverlaging toepassen.
En hieraan verwant is dan natuurlijk de discussie of het nut heeft andere ruimtes dan je woonkamer regelmatig op te warmen en af te koelen.

[ Voor 4% gewijzigd door BernieW op 21-02-2023 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
BernieW schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:27:
En hieraan verwant is dan natuurlijk de discussie of het nut heeft andere ruimtes dan je woonkamer regelmatig op te warmen en af te koelen.
Kan het be-amen dat het nut lijkt te hebben. Sinds enige tijd stoken we de 1e verdieping (zachtjes) mee. ik heb weliswaar geen harde data over lange perioden, maar toch, en het voelt contra-intuïtief, mijn indruk is dat we sindsdien eerder minder dan meer primaire energie verbruiken. Watertemperatuur kan, zo lijkt het, een pietsje lager.
En de LG (9kW U44) draait nu al een paar dagen heel stabiel zonder enige oscillatie. :*)

[ Voor 6% gewijzigd door gerlag op 21-02-2023 22:45 ]

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
gerlag schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:35:
[...]

Kan het be-amen. Sinds enige tijd stoken we de 1e verdieping (zachtjes) mee. ik heb weliswaar geen harde data over lange perioden, maar toch, en het voelt contra-intuïtief, mijn indruk is dat we sindsdien eerder minder dan meer primaire energie verbruiken. Watertemperatuur kan, zo lijkt het, een pietsje lager.
En de LG (9kW U44) draait nu al een paar dagen heel stabiel zonder enige oscillatie. :*)
Ja, wel grappig toch. Toen ik begon gebruikte ik ook een Tado zone systeem. Ik heb het spul nog, maar de vloerverwarming beneden heeft geen regelkleppen meer, op de radiatoren boven werken de Tado knoppen alleen nog als begrenzer. En dat doen ze goed, vooral ook omdat ze meer kunnen dan volledig open/dicht.
Gebruik Tado nog wel als aan/uit thermostaat voor het gehele systeem. Het PWM gedrag van Tado als thermostaat filter ik er met m'n ESP uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:01:
[...]

De gewenste Lucht temperatuur kun je op de stand "Warmte" instellen met een temperatuur. Je kunt hem ook op "AI" zetten, en dan gaat de Lucht temperatuur ook volgens een stooklijn. De zin daarvan ontgaat mij een beetje. Ik heb wel het idee dat de warmtepomp rustiger regelt op "Warmte" ipv AI.
:) ik regel op warmte dat werkt goed bij verwarmen,A1 =automatisch op stooklijn de funktie is mij ook niet geheel duidelijk,volgens mij is het bedoeld als men met de wp wilt verwarmen+koelen(sw2 dip4) dan bepaald hij wat hij moet doen verwarmen of koelen(automatisch van daar A1) nu ik dit zo schrijf zal ook wel een hoop kritiek over me heen komen!!! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-06 18:42
kazemo schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:49:
[...]

:) ik regel op warmte dat werkt goed bij verwarmen,A1 =automatisch op stooklijn de funktie is mij ook niet geheel duidelijk,volgens mij is het bedoeld als men met de wp wilt verwarmen+koelen(sw2 dip4) dan bepaald hij wat hij moet doen verwarmen of koelen(automatisch van daar A1) nu ik dit zo schrijf zal ook wel een hoop kritiek over me heen komen!!! :9~
What ever!

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-03 09:59
kazemo schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:49:
[...]

Zelf ook gestart met warmte icm max delta T in koude periode. Was niet tevreden over stroomverbruik en vanaf twee weken pompflow vastgezet op 50%. Vervolgens in de warmte modus op Tr (retourtemp) aangekeken wat de woning aan minimale temp. nodig heeft en hierop zelf de stooklijn bepaald.

Stooklijn is bij mij als volgt op AI modus; bij +15oC buitentemperatuur = 21oC retourtemperatuur / bij -10oC = 46oC retourtemperatuur. Onder -1 oC buitentemp. zet ik silend-mode uit.

Schakeltijden 08:00 in en 21:00 uit, waarbij stroomverbruik in de eerste twee uur rond 1500 watt is en vervolgens naar 380-550 watt terugregelt. Op dit moment meer dan tevreden over de prestaties van de warmtepomp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Hendrik77 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:23:
[...]

Zelf ook gestart met warmte icm max delta T in koude periode. Was niet tevreden over stroomverbruik en vanaf twee weken pompflow vastgezet op 50%. Vervolgens in de warmte modus op Tr (retourtemp) aangekeken wat de woning aan minimale temp. nodig heeft en hierop zelf de stooklijn bepaald.

Stooklijn is bij mij als volgt op AI modus; bij +15oC buitentemperatuur = 21oC retourtemperatuur / bij -10oC = 46oC retourtemperatuur. Onder -1 oC buitentemp. zet ik silend-mode uit.

Schakeltijden 08:00 in en 21:00 uit, waarbij stroomverbruik in de eerste twee uur rond 1500 watt is en vervolgens naar 380-550 watt terugregelt. Op dit moment meer dan tevreden over de prestaties van de warmtepomp :)
:) mijn verbruik vandaagAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxuhx8M9qDApoUDr8TUJypCfHSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylY5JBYB4r14taIc51sfwTtc.jpg?f=fotoalbum_large

• Jgroothedde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Goedemorgen ik heb de wp momenteel op uitvoer draaien en op 31 graden staan. Heb radiatoren. Krijg het prima 21 graden in huis. Zie alleen dat de wp steeds nog oploopt naar ongeveer 34/36 graden. Terwijl ik hem instel op 31. Is dit normaal of is hier nog wat aan in te stellen zodat die mooi gelijkmatig loopt. Zoals je ziet loopt tie nog ietswat onrustig. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bhq9i_CyEVi89whfzoreTOhIoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvAVZVIuY7KZzWYJnXaH1oh0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Jgroothedde op 23-02-2023 07:48 ]

• The_KnarF
Jgroothedde schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:46:
Goedemorgen ik heb de wp momenteel op uitvoer draaien en op 31 graden staan. Heb radiatoren. Krijg het prima 21 graden in huis. Zie alleen dat de wp steeds nog oploopt naar ongeveer 34/36 graden. Terwijl ik hem instel op 31. Is dit normaal of is hier nog wat aan in te stellen zodat die mooi gelijkmatig [Afbeelding]loopt?
Die eerste uren ziet er uit als pendelen.
Wat veranderd er daarna?

Zo in eerste instantie zou ik zeggen, je moet zorgen dat je pomp zijn warmte kwijt kan.
Hen je een buffer of kun je alles open zetten?

LG-HM163MR-U34

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

The_KnarF schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:50:
[...]

Die eerste uren ziet er uit als pendelen.
Wat veranderd er daarna?

Zo in eerste instantie zou ik zeggen, je moet zorgen dat je pomp zijn warmte kwijt kan.
Hen je een buffer of kun je alles open zetten?
Ik heb een buffervat ertussen zitten. Het pendelen is de nacht dat het buiten kouder is.

• The_KnarF
Jgroothedde schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:51:
[...]

Ik heb een buffervat ertussen zitten. Het pendelen is de nacht dat het buiten kouder is.
Je bedoelt dan dat jij afgelopen nacht defrosts hebt gehad?
Pendelen heeft niets met buitentemperatuur te maken.
Hier in het midden van het land met buiten temperatuur van 8gr. rustig verbruik rond de 370 watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5xiqwBzBhOXxlCjA4FM0IRInq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3fxlSfzw4yIWNJUpPTFq5RZh.jpg?f=fotoalbum_large

LG-HM163MR-U34

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

The_KnarF schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:01:
[...]

Je bedoelt dan dat jij afgelopen nacht defrosts hebt gehad?
Pendelen heeft niets met buitentemperatuur te maken.
Hier in het midden van het land met buiten temperatuur van 8gr. rustig verbruik rond de 370 watt.

[Afbeelding]
Is van afgelopen nacht. Heeft het volgens mij niet gevroren. Hoe heb jij de instellingen dan? En bijvoorbeelde pomp capaciteit? Mijne staat op 85% momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Jgroothedde schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:46:
Goedemorgen ik heb de wp momenteel op uitvoer draaien en op 31 graden staan. Heb radiatoren. Krijg het prima 21 graden in huis. Zie alleen dat de wp steeds nog oploopt naar ongeveer 34/36 graden. Terwijl ik hem instel op 31. Is dit normaal of is hier nog wat aan in te stellen zodat die mooi gelijkmatig loopt. Zoals je ziet loopt tie nog ietswat onrustig. [Afbeelding]
Het lijkt erop, dat hij heel vaak niet door de opstartpiek heen komt. Hoe heb je de hysterese voor water staan? Bij de LG is het eigenlijk wel noodzakelijk om deze op +4 te zetten voor het uitschakelen. Daarnaast kun je stille modus proberen (alleen bij temperaturen boven +4 ºC). Dan regelt hij ook veel rustiger en is de opstartpiek minder hoog.

[ Voor 25% gewijzigd door Jojan265 op 23-02-2023 08:12 ]

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Jojan265 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:12:
[...]

[...]

Het lijkt erop, dat hij heel vaak niet door de opstartpiek heen komt. Hoe heb je de hysterese voor water staan? Bij de LG is het eigenlijk wel noodzakelijk om deze op +4 te zetten voor het uitschakelen. Daarnaast kun je stille modus proberen (alleen bij temperaturen boven +4 ºC). Dan regelt hij ook veel rustiger en is de opstartpiek minder hoog.
Waar kan ik die instelling precies vinden? Hij draait momenteel 24/7 op stille modus.

• Jojan265
Jgroothedde schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:13:
[...]

Waar kan ik die instelling precies vinden? Hij draait momenteel 24/7 op stille modus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOjkQ0SPN-voXwtDhe7tR2vlfVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VK8yRxP5nYCwPY4ELnSlTqDt.png?f=user_large

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Die heb ik er niet tussen staan....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zitvy2K00nmPKPNwFGnHDti12vU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZOZQCwAJ1QK9AuxOv67PIsG.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
je moet volgens mij zijn bij "Kamerverwarming" oid

Als je die overigens al op +4 hebt staan, dan kun je nog wat trekken aan het verlagen van de "AAN" hysterese.
Ergo: wachten tot het CV water kouder is, en dan pas weer starten.

Het is een beetje zoeken naar de balans in vermogen bij welke watertemperatuur.

[ Voor 72% gewijzigd door paQ op 23-02-2023 08:23 ]

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

paQ schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:21:
je moet volgens mij zijn bij "Kamerverwarming" oid

Als je die overigens al op +4 hebt staan, dan kun je nog wat trekken aan het verlagen van de "AAN" hysterese.
Ergo: wachten tot het CV water kouder is, en dan pas weer starten.

Het is een beetje zoeken naar de balans in vermogen bij welke watertemperatuur.
Ja heb al gekeken maar helaas de mijne heeft deze zetting niet in het menu staan.

• Jojan265
Jgroothedde schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:31:
[...]

Ja heb al gekeken maar helaas de mijne heeft deze zetting niet in het menu staan.
Wat is het typenummer van je warmtepomp?

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

volgens mij deze: HM091M-U44

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

of de U43 durf het even niet uit mn hoofd te zeggen kan ik dat ergens makkelijk zien

• Jojan265
Jgroothedde schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:35:
of de U43 durf het even niet uit mn hoofd te zeggen kan ik dat ergens makkelijk zien
Ja, staat op het typeplaatje op het monoblock.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdHG2fiifUosJstSQ9WPxt4bfpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q34RDR0Y5UeyFupKWn7bT2wV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat je een serie 3 hebt (U43). Dan moet je onderstaande instellingen eens proberen op type2 te zetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnjrkVWdSQeg55vF3nVxgLw6VD8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/naiyZxCNJjA3hKJgo0gh6rQ0.png?f=user_large

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Jojan265 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:48:
[...]

[Afbeelding]

Ik vermoed dat je een serie 3 hebt (U43). Dan moet je onderstaande instellingen eens proberen op type2 te zetten:

[Afbeelding]
Jojan265 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:48:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ja die heb ik wel. Heb ik nu aangepast. En wat is het advies qua pomp capaciteit en wel of geen silent mode.

• Jojan265
Jgroothedde schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:49:
[...]

[...]

ja die heb ik wel. Heb ik nu aangepast. En wat is het advies qua pomp capaciteit en wel of geen silent mode.
Ik zou 1 instelling per keer aanpassen. Mooi op stille mode laten staan (bij deze temperaturen geeft dit bij mij het rustigste regelpatroon en beste cop). Tevens is de waterpomp snelheid op 80% prima om mee te beginnen. Hij zou bij deze hysterese instellingen niet meer uit mogen gaan na een opstartpiek (tenminste als er genoeg warmteafgifte is). Doet hij dit nog wel, moet er meer afgifte open of je kunt de pompsnelheid nog verhogen naar 100%.

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Jojan265 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:53:
[...]

Ik zou 1 instelling per keer aanpassen. Mooi op stille mode laten staan (bij deze temperaturen geeft dit bij mij het rustigste regelpatroon en beste cop). Tevens is de waterpomp snelheid op 80% prima om mee te beginnen. Hij zou bij deze hysterese instellingen niet meer uit mogen gaan na een opstartpiek (tenminste als er genoeg warmteafgifte is). Doet hij dit nog wel, moet er meer afgifte open of je kunt de pompsnelheid nog verhogen naar 100%.
Bedankt voor je hulp ik ga het zo eens proberen

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Jgroothedde schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:57:
[...]

Bedankt voor je hulp ik ga het zo eens proberen
Laatste vraag bij pompcapaciteit kun je nog kiezen uit reeks en vrijlating wat is het verschil en wat is de beste optie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Jgroothedde schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:30:
[...]

Laatste vraag bij pompcapaciteit kun je nog kiezen uit reeks en vrijlating wat is het verschil en wat is de beste optie
Dat is weer zo'n mooie Google vertaling. Ze hebben "Set" uit het engels vertaald naar "reeks". Maar goed, hiermee kun je dus bepalen of je op een vaste ΔT of een vast toerental wilt draaien. Ik heb slechte ervaringen met een vaste ΔT, aangezien ik dan na een defrost af en toe CH14 fouten krijg. Ook schakelt de warmtepomp af en toe uit na een "Smeerpiek", omdat de temperatuur op die stand dan boven de hysterese uit komt.

Ik zou gewoon proberen op een vaste stand en 80% is een mooie waarde om mee te beginnen.

• sparkly
Jojan265 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:52:
[...]

Dat is weer zo'n mooie Google vertaling. Ze hebben "Set" uit het engels vertaald naar "reeks". Maar goed, hiermee kun je dus bepalen of je op een vaste ΔT of een vast toerental wilt draaien. Ik heb slechte ervaringen met een vaste ΔT, aangezien ik dan na een defrost af en toe CH14 fouten krijg. Ook schakelt de warmtepomp af en toe uit na een "Smeerpiek", omdat de temperatuur op die stand dan boven de hysterese uit komt.

Ik zou gewoon proberen op een vaste stand en 80% is een mooie waarde om mee te beginnen.
Ik zie hier overigens 0 verschil in werking als ik "reeks" of "vrijlating" kies.
Flow van de pomp en dT blijft altijd hetzelfde.
16kw U33.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
sparkly schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:09:
[...]

Ik zie hier overigens 0 verschil in werking als ik "reeks" of "vrijlating" kies.
Flow van de pomp en dT blijft altijd hetzelfde.
16kw U33.
Dat hangt dan weer af van of je selecteert welke 'prevaleert' als het ware

Pagina: 1 ... 73 ... 178 Laatste