LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 72 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:54
paQ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:52:
[...]

Naja dan nog. Het is echt 'niks' (bij 2,7 buiten). Best wel lekker als je zo laag kan pruttelen.
Maar je houdt het gewoon warm met 25? Of 'stook' je 18 graden ofzo?
Ik zie je buiten temp ook niet oplopen gedurende de dag. dat is wel vreemd. Ik had hier vandaag een verschil van 13,2 graden.
Ruimtethermostaat op 19,5 met -0,3 en +0,5. Met waar als vandaag slaat ie rond 1600 af door de hoeveelheid zoninstraling. (ben nog bezig data van mn weerstation met lux meter en/of zonnepanelen te combineren voor correctie op stooklijn).

De lucht kant van grafiek (net niet zichtbaar op eerste screenshot):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ggn2M4h8dMtiEna0HfdFk0COAWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3vARvXMTXQvZcNnlsZT7wUqi.png?f=fotoalbum_large

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:07
tebogo schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:03:
[...]

zo herkenbaar... ook als je naar 30 gaat? Bij mij iig wel. Het lijkt wel of 29 een soort ideaal is?
Ik heb het alleen bij 28 volgens mij.
Ook 'kan' ik niet onder de 26,4 komen met mijn systeem. Dat is echt zijn bodem. (althans bij deze temperaturen)
1km aan dunne leidingen, waterpomp op 50%

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 13-02-2023 17:16 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-06 21:29
Zo, m'n zonnepanelen opbrengst weer op verbruikt vandaag :D :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Clcee-B39elas8Fo5rVBVlDokkU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8AIJeF2WEhTE1vPSiCy5ni7P.png?f=fotoalbum_large

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 23:57
gerlag schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:04:
--- Het gedrag van jouw 14 kW lijkt in de basis precies zoals mijn 9kWU44. Er is nog geen enkel verband te ontdekken tussen settings en stabiel gedrag. Het frustrerende is dat de LG dus wel stabiel KAN werken maar het (meestal) niet doet. Als we daar nu eens onze vinger achter konden krijgen...
Misschien een beetje een n00b vraag, maar wat is er zo erg aan het oscilleren/modeleren/zwieberen/fluctueren hoe je het ook wilt noemen? Zolang de WP toch niet gaat pendelen (aan/uit) is er op zich toch niet veel aan de hand? Het elektrisch opgenomen vermogen neemt wat toe of af, maar dat kan toch ook heel goed mogelijk zijn vanwege fluctuaties in vraag en/of COP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdV-038
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-03-2023
Vraagje, weet iemand toevallig waar je de stooklijn kan instellen als je de luchtverwarming/koeling selecteert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 15:23
ThunderStorm schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:15:
[...]

Misschien een beetje een n00b vraag, maar wat is er zo erg aan het oscilleren/modeleren/zwieberen/fluctueren hoe je het ook wilt noemen? Zolang de WP toch niet gaat pendelen (aan/uit) is er op zich toch niet veel aan de hand? Het elektrisch opgenomen vermogen neemt wat toe of af, maar dat kan toch ook heel goed mogelijk zijn vanwege fluctuaties in vraag en/of COP?
Nou.... de LG maakt in de pieken van de oscillatie fors meer geluid ten opzichte van stabiel gedrag, de luchttemperatuur in huis fluctueert wat met de oscillatie. En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ook de COP er negatief door wordt beïnvloed. Daarbij, dat rare oscilleren in kennelijk niet nodig, want soms gaat het wel gewoon mooi stabiel. LG maakt er in zijn folders zelfs melding van dat hun systeem in tegenstelling tot dat van derden, een mooie stabiele output maakt. Dan moeten ze dat ook waarmaken. Vind ik dan... O-)

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoud72
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-06 16:36
bas00 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:06:
[...]

Bedankt voor de tip maar met reiskosten kom ik bij dit bedrijf over de € 500,-
Niemand iets dichterbij Hoorn in de buurt.
Ons huis is nog in aanbouw en de aannemer werkt samen met dit bedrijf dat de warmtepomp komt installeren. Wellicht dat ze jou ook kunnen helpen.

Wij krijgen een combi van:

- LG HU071MR U44
- LG HN091MR NK5
- Inventum Maxtank 300 liter boiler

[ Voor 11% gewijzigd door Arnoud72 op 13-02-2023 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:32
georgeboot schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:38:
Wat betreft gemiddelde COP berekenen: ik heb 2 versies.

Live COP die gewoon elke minuut de actuele COP geeft ahv debiet en delta-t.
Deze sensor doe ik ook dingen zoals minimaal 0 en maximaal +10 om die gekke pieken en dalen rondom een defrost weg te krijgen. Kan ook door resolutie van de data te verhogen maar LG vind het niet altijd even leuk als ik elke 10 seconde uitlees.

Daarnaast heb ik ook een thermische energie utility meter gemaakt, die huidig thermisch vermogen omzet naar kWh. Deze kan ik dan per dag/week/maand/jaar eenvoudig delen door elektrische kWh's voor een beter gemiddeld.

En het geeft mij ook meteen mooie sensors om de energie per (gewogen) graaddag enz te berekenen.

Mij mij staat hij boven de +5 altijd op stille modus en alles loopt tamelijk netjes en glad:
[Afbeelding]
:) mooi plaatje met meters en grafieken,mijn vraag die vermogens meter in watt komt die overeen met die vermogens meter en meting op de RMC (het grijze stekkertje) menu> instellingen>stekkerje e>direct vermogen aflees baar op meter in % en in kolom doel in KW......huidig in KW........totaal in KW O-)ik neem aan dat daar de thermische energie mee word bedoeld???(totaal beschikbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
kazemo schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:57:
[...]

:) mooi plaatje met meters en grafieken,mijn vraag die vermogens meter in watt komt die overeen met die vermogens meter en meting op de RMC (het grijze stekkertje) menu> instellingen>stekkerje e>direct vermogen aflees baar op meter in % en in kolom doel in KW......huidig in KW........totaal in KW O-)ik neem aan dat daar de thermische energie mee word bedoeld???(totaal beschikbaar)
Dat is inderdaad thermische energie, output dus. Nooit echt nagekeken, zal zo eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
georgeboot schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:36:
[...]

Dat is inderdaad thermische energie, output dus. Nooit echt nagekeken, zal zo eens doen.
aast
:) als dat zo is kan je heel makkelijk de COP uitrekenen met de kolom er naast op dat moment!!!! bijv bij mij nu doel 9KW.........HUIDIG 3.8.........COP is nu 9:3.8=2,36......op meter39%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-06 09:38
ik heb wat problemen met het werken via externe thermostaat.
ik heb een zigbee relais aangesloten op L en L2 van de externe thermostaat aansluiting. dipswitch 8 op ON

als het relais gesloten is gaat de warmtepomp heel mooi aan. als het relais open gaat, dus wp moet uit, raakt de wp in de war. de power button gaat constant aan/uit, h krijgt nog half signaal lijkt het wel.

ik meet op de draden tussen L en L2 ook 230V, als het relais los gekoppeld is, klopt dit wel?

iemand tips? nu is het elke keer handmatig de warmtepomp aan en uit doen, niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Nico95 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:48:
ik heb een zigbee relais aangesloten op L en L2 van de externe thermostaat aansluiting. dipswitch 8 op ON

als het relais gesloten is gaat de warmtepomp heel mooi aan. als het relais open gaat, dus wp moet uit, raakt de wp in de war. de power button gaat constant aan/uit, h krijgt nog half signaal lijkt het wel.

ik meet op de draden tussen L en L2 ook 230V, als het relais los gekoppeld is, klopt dit wel?

iemand tips? nu is het elke keer handmatig de warmtepomp aan en uit doen, niet ideaal.
ik heb dit ook 2dr aangesloten L en L2 ik vermoed dat L1 ook aangesloten moet worden(moet ik nog ve
randeren naar 3dr) het werkt zo ook alleen het scherm word grijs en aan/uit knop gaat uit................L1 is koelfunktie als je s2 ........dip schak 4 inschakeld (koeling+verwarming)........bij mij nu zo draadloze thermostaat.......onvanger in meterkast .........voeding ontvanger l+n via wcd in meterkast.......2adr maakcontact(van wisselcontact) com+no .......naar wp........aangesloten com op L en no op L2.......en het werkt als er warmtevraag is........thermostaat rmc hoger gezet op 22gr op externe thermostaat op 21gr(of dit echt nodig is weet ik eigenlijk niet?)

[ Voor 21% gewijzigd door kazemo op 14-02-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:32
Nico95 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:48:

Ken het fenomeen. Bij mij bleef ie de altijd aan, ongeacht het thermostaat signaal. Heb een vrij lange kabel en vermoed dat eraan bijdraagt. Volgens mij is de den ingangsimpedantie van L2 erg hoog.
Dit kun je op twee manieren oplossen:
1. Een paar weerstanden in serie tussen L2 en N (meerdere vanwege de 230V). Dit is de oplossing die ik heb, totaal iets van 200-300 kΩ. Ik heb er ook nog een snubber (serie R en C (x2 type)) met een tijdconstante van een paar ms aan parallel gezet, maar is denk ik niet echt nodig.
2. Als je thermostaat een wisselcontact heeft, schakel dan L2 hard naar N wanner er geen warmtevraag is (niet uitgeprobeerd, ook omdat ik altijd wat huiverig ben voor L en N aan een wisselcontact in een klein relais)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKam
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-06 19:47
paQ schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:15:
[...]
Je LG controller:
sturen op water uit
sturen op warmte
sturen op alleen water

Door de stooklijn aan te zetten vervang je dus de "Automatisch" stand van je LG controller. Ik zou dus je huidige stooklijnsettings gewoon 1 op 1 overnemen.

Ik denk overigens niet dat het script werkt als je stooklijn uitschakelt, dus ergens is die obsolete, maar het is wel een fijne gedachte dat je in geval van troubleshooting met de wp die schakelaars gewoon kunt omzetten zodat je LG controller geen invloed van buitenaf krijgt.

Verder gewoon kijken wat voor jou wel/niet werkt.
Mijn bevinding is iig dat silent onder de 3 graden sowieso uit moet, en wellicht al uit kan bij 5.
Maar aan 'moet' boven de 7.
Een koude start bij temp onder de 4 beter de overshoot controller uit. Dat soort zaken.
Dat laatste is overigens wel de hoofdreden dat ik die twee zaken uit elkaar heb gehaald. Ik kreeg starts van wel 4-5 uur }:|
Is verder makkelijk te automatiseren in HA.
nog even wat vraagjes
ik snap niet precies hoe je dit bedoeld?

je zegt:
Je LG controller:
sturen op water uit
sturen op warmte
sturen op alleen water

bedoel je dan deze setting? (ik ben een beetje verward omdat je eerst zegt, "sturen op water uit" en vervolgens "sturen op alleen water"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qrKi9DX-RnHTK3QOVMVUFj4qkk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rK2unqkHSI4wlOA9tyHkecD8.png?f=user_large

en de overshoot controle uit zetten is dit dan een juiste manier? of handel je dit zelf anders af?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYoS5Ue54mswPpT05Tr_kPAhOBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I2WG0cntMcQlsi8EX8GXINSK.png?f=fotoalbum_large

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
idd zo alleen op water

Dat overshoot control off is bij mij op below 2 oid.
Maar dat verschilt echt per situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKam
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-06 19:47
paQ schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:23:
idd zo alleen op water

Dat overshoot control off is bij mij op below 2 oid.
Maar dat verschilt echt per situatie
Tnx, ik snap inderdaad dat dat per situatie erg kan verschillen.
Het ging me meer op dat dit vergelijkbaar is op de manier hoe jij deze "automation" hebt geprogrammeerd.

Dan ga ik het zo proberen!

Ik denk trouwens dat hij op heating moet staan ipv op auto/ AI?
anders neemt toch de controler van LG de overhand?

[ Voor 12% gewijzigd door ErikKam op 14-02-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Correct :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-06 18:42
kazemo schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:43:
[...]
aast
:) als dat zo is kan je heel makkelijk de COP uitrekenen met de kolom er naast op dat moment!!!! bijv bij mij nu doel 9KW.........HUIDIG 3.8.........COP is nu 9:3.8=2,36......op meter39%
Ik denk niet dat dat klopt, 9kw (is jou WP?) zo ja, dan is dat niet het aantal KW wat die nu zal produceren ( of je maakt water van 55 gr)
waar haal je jou gegevens vandaan?
hoe kom je aan die 9?
hoe kom je aan die 3.8
en wat is 39%

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
The_KnarF schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:30:
[...]

Ik denk niet dat dat klopt, 9kw (is jou WP?) zo ja, dan is dat niet het aantal KW wat die nu zal produceren ( of je maakt water van 55 gr)
hoe kom je aan die 9?
hoe kom je aan die 3.8
en wat is 39%
8)7 gegevens van rmc menu energie grijze stekkertje >direct vermogen daar lees ik het af,als wp loopt 4 serie 9KW U44,voor alle duidelijkheid wp staat op 100% bij mij(daar is mijn eerder geposte stelling op gebaseerd)

[ Voor 11% gewijzigd door kazemo op 14-02-2023 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
BernieW schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:34:
[...]

Ken het fenomeen. Bij mij bleef ie de altijd aan, ongeacht het thermostaat signaal. Heb een vrij lange kabel en vermoed dat eraan bijdraagt. Volgens mij is de den ingangsimpedantie van L2 erg hoog.
Dit kun je op twee manieren oplossen:
1. Een paar weerstanden in serie tussen L2 en N (meerdere vanwege de 230V). Dit is de oplossing die ik heb, totaal iets van 200-300 kΩ. Ik heb er ook nog een snubber (serie R en C (x2 type)) met een tijdconstante van een paar ms aan parallel gezet, maar is denk ik niet echt nodig.
2. Als je thermostaat een wisselcontact heeft, schakel dan L2 hard naar N wanner er geen warmtevraag is (niet uitgeprobeerd, ook omdat ik altijd wat huiverig ben voor L en N aan een wisselcontact in een klein relais)
ik heb ook de mogelijkheid om het relais in de wp te hangen, dan heb ik dus een erg korte draad, kan dat nog even proberen. anders wellicht jouw optie. het snubber stukje is voor mij wat hocuspocus, weerstanden snap ik nog wel. hoe heb je deze precies aangelsoten? een foto wellicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
Nico95 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:27:
[...]

ik heb ook de mogelijkheid om het relais in de wp te hangen, dan heb ik dus een erg korte draad, kan dat nog even proberen. anders wellicht jouw optie. het snubber stukje is voor mij wat hocuspocus, weerstanden snap ik nog wel. hoe heb je deze precies aangelsoten? een foto wellicht?
Het relais in de WP kast hangen zou wellicht al een oplossing zijn. Dat zou ik als eerste proberen.
Heb toevallig een foto van circuitje toen ik dit als oplossing aan het uitproberen was, maar ben bang dat je er niet zoveel aan hebt, ik heb het in een stuk krimpfolie verpakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oa_d2DP4vCicz735NlsQIq62P2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFYThz4me2yBP18MHm7bOir1.jpg?f=fotoalbum_large

Daarom ook maar een schetsje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2T4v0cQTkJQGi2r5dclt-j014M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVxLsSzMXf182eFQOoTJrN8r.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dit op een gaatjesbord gesoldeerd. De weerstanden zijn gewoon de (ouderwetse) exemplaren met draadaansluiting, deze kunnern een wat hogere spanning aan. Waardes zijn niet super kritisch, een 100 kohm is goed genoeg. Alle drie in serie hebben dezelfde waarde. Ik heb drie in serie gedaan omdat er 230V over komt te staan. Met alle drie dezelfde waarde krijgt iedere weerstand eenderde van die 230V voor de kiezen.

De R1 zal iets van 47kohm zijn met een condensator van 100 - 150 nF. Dit stukje is niet echt nodig, maar dempt eventueel denderen van het relais contact op de L2 ingang. Die condensator moet een film condensator zijn met een specificatie voor 250V AC. Ik heb een X2 variant genomen (die mogen rechtstreeks tussen L en N aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freethrowparrot
  • Laatst online: 23-05 12:41
Continue temperatuur
Ik heb mijn 16kw monoblok nu een 2 maanden draaien en het verbruik is vrij hoog.
Het is een systeem een een 240 liter parallele buffer en een extra pomp. Daarnaast gebruik ik hem voor DHW met een 300 liter vat.
Bij de instellingen maak ik gebruik van alleen water heating dus niets met lucht en seizoenen.
TH voor water staat nu op optie 3 (-4 en plus 4) heb verschillende opties geprobeerd, maakt allemaal niet heel veel uit volgens mij.
Nu heb ik verschillende opties geprobeerd met aanvoertemperatuur, pompsnelheid, etc.

Wat voor mij zou kunnen werken is aanvoertemperatuur op een graad of 32 en een max temperatuur van 35 graden.
Maar wanneer ik de aanvoer temperatuur instelling gebruik dan is the uitvoer temperatuur soms wel 45 graden.
Zet ik hem op uitgaande temperatuur dan stopt hij te vroeg bij 35 graden en is het zo weer 30.

Waar ik naartoe wil is een setting die het systeem continu op een laag pitje laat draaien waarbij de uitgaande temperatuur 35 graden is.

Zijn jullie bekend met een setting die dit mogelijk maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
The_KnarF schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:30:
[...]

hoe kom je aan die 9?
hoe kom je aan die 3.8
en wat is 39%
Het lijkt dat die 39% hetzelfde is als die 3.8??

Kan het zijn dat je dan die 3,8 kW je geleverde vermogen is, en dus je dat nog moet delen door het opgenomen vermogen. Dan krijg je je COP.

Dus b.v. 3,8 kW geleverd/760w opgenomen => COP van 5

Of het is al het direct berekende COP en dus 3.8?? Wel vreemde benaming dan...

[ Voor 13% gewijzigd door tebogo op 14-02-2023 17:44 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:45
jebice schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:08:
Geen idee waar het aan ligt. Maar AI krijg ik maar niet aan de praat. Op water gaat het allemaal goed. Echter als ik AI selecteer (lucht/water) toert de warmtepomp flink op, om daarna uit te gaan. Weet iemand hoe ik dit werkend krijg.

En nog een vraag. Bij waterdebiet controle staat bij vast waterdebiet (warmte 46) en bij vaste ^T warmte 5. Weet iemand wat je hiermee kan regelen?
Ik heb hetzelfde, op water + lucht lijkt hij de stooklijn te negeren en gaat op flink vermogen met de water temperatuur ver over de stooklijn heen tot alles flink warm is, en dan stopt hij.
Op alleen water werkt alles perfekt met AI, gaat ook vaak terug naar het laagste vermogen. Maar nu met de zon erbij zou het wel mooi zijn als de kamer temperatuur meegenomen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
tebogo schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:42:
[...]

Het lijkt dat die 39% hetzelfde is als die 3.8??

Kan het zijn dat je dan die 3,8 kW je geleverde vermogen is, en dus je dat nog moet delen door het opgenomen vermogen. Dan krijg je je COP.

Dus b.v. 3,8 kW geleverd/760w opgenomen => COP van 5

Of het is al het direct berekende COP en dus 3.8?? Wel vreemde benaming dan...
8)7 nee julie begrijpen het niet die 3.8 dat was op dat moment het opgenomen vermogen bij mij.....niet verwarren met geleverde thermisch vermogen.......die COP was op dat moment.......niet verwarren met gemiddelde COP van bijv. 24uur O-)......ik meet ook met P1 meter om te vergelijken op dat moment....dit alles is bij mij niet ergens anders

[ Voor 6% gewijzigd door kazemo op 14-02-2023 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:43:
[...]
aast
'Huidig' is opgenomen vermogen.
Ook alle diagrammen daar zijn van het opgenomen vermogen.
Als ik nu kijk staat daar 0,3.
Zowel mijn groepmeter als de wp zelf stellen ca 330W opgenomen vermogen.
Thermisch vermogen is momenteel 2179W

Het lijkt er niet op dat daar een berekend thermisch vermogen bij staat.

edit:
Het komt op mij over dat je daar een max aan opgenomen vermogen kunt instellen, en je gewaarschuwd wordt wanneer je dat overschrijdt. jezelf een doel stellen dus.

[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 14-02-2023 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
paQ schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:06:
[...]
edit:
Het komt op mij over dat je daar een max aan opgenomen vermogen kunt instellen, en je gewaarschuwd wordt wanneer je dat overschrijdt. jezelf een doel stellen dus.
Dat dat vraag ik mijzelf dus ook af. Ik dacht dat die grafiekjes ook wat over COP enz zouden zeggen maar niet echt. Kan het vermogen van mijn buitenunit instellen (tot 9999kW overigens..., flinkje jongen haha)

Getal bij direct vermogen komt overigens best mooi overeen met daadwerkelijk opgenomen vermogen.

Houdt die controller nergens een mooi logje bij met thermische productie per dag/maand/jaar en incl COP? Lijkt me zinvollder dan zn verbruik bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:06:
[...]

'Huidig' is opgenomen vermogen.
Ook alle diagrammen daar zijn van het opgenomen vermogen.
Als ik nu kijk staat daar 0,3.
Zowel mijn groepmeter als de wp zelf stelen ca 330W opgenomen vermogen.
Thermisch vermogen is momenteel 2179W

Het lijkt er niet op dat daar een berekend thermisch vermogen bij staat.

edit:
8)7 die klopt 0.3 die is dan ook(330w).opgenomen.......het thermisch is niet berekent(dat staat vast)je draait bv op 60%+op silent je hebt immers zelf gereduceerd.. ........ik draai op 100% 9kw U44 mijn thermisch vermogen is altijd 9KW dat is juist mijn stelling,bij jou is dat nu 2179KW staat ook vast ....ik hoop dat ik het goed heb uitlegd het is gewoon anders denken.......dan komen we misschien tot nieuwe inzichten O-) .......dit alles zijn moment opname..........ik kan het helemaal mis hebben misschien?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
kazemo schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:33:
[...]

8)7 die klopt 0.3 die is dan ook(330w).opgenomen.......het thermisch is niet berekent(dat staat vast)je draait bv op 60%+op silent je hebt immers zelf gereduceerd.. ........ik draai op 100% 9kw U44 mijn thermisch vermogen is altijd 9KW dat is juist mijn stelling,bij jou is dat nu 2179KW staat ook vast ....ik hoop dat ik het goed heb uitlegd het is gewoon anders denken.......dan komen we misschien tot nieuwe inzichten O-) .......dit alles zijn moment opname..........ik kan het helemaal mis hebben misschien?????
Uhm nou ik denk (of beter gezegd, hoop) niet dat je continue op 9kW thermisch vermogen draait. Die 60% waar je het over hebt is maximale waterpompcapaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:33:
[...]
.ik draai op 100% 9kw U44 mijn thermisch vermogen is altijd 9KW dat is juist mijn stelling,
En ik vraag me af of je die aanname kunt doen.
Als dat zo is, dan zal je opgenomen verbruik as we speak ergens rond de 1400W kachelen, en aankomende nacht tegen het vriespunt ergens op 2450W bijv... continu!
Bovendien zullen intussen tropische vogels intrek bij je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
georgeboot schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:35:
[...]

Uhm nou ik denk (of beter gezegd, hoop) niet dat je continue op 9kW thermisch vermogen draait. Die 60% waar je het over hebt is maximale waterpompcapaciteit.
8)7 dat is de crux van mijn stelling hij levert altijd 9KW thermisch......niet te verwarren met opgenomen vermogen dat is variabel van ondermeer weer buitentemp etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:42:
[...]

8)7 dat is de crux van mijn stelling hij levert altijd 9KW thermisch......niet te verwarren met opgenomen vermogen dat is variabel van ondermeer weer buitentemp etc.
het is me nog altijd niet duidelijk waar je dat op baseert :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:41:
[...]

En ik vraag me af of je die aanname kunt doen.
Als dat zo is, dan zal je opgenomen verbruik as we speak ergens rond de 1400W kachelen, en aankomende nacht tegen het vriespunt ergens op 2450W bijv... continu!
Bovendien zullen intussen tropische vogels intrek bij je doen.
:) nee dan schakelt de thermostaat uit,nu staat hij ook uit het warm genoeg binnen

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 14-02-2023 19:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Afbeeldingslocatie: https://media.tenor.com/w0PjtL6-8UEAAAAC/confused.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
kazemo schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:42:
[...]

Kun je dit ook verduidelijken? Want dat betekent dus ook dat je huis altijd 9 kW opneemt. Als dat bv lager is moet de water temperatuur van je circuit oplopen en je WP uiteindelijk op te hoge watertemperatuur uitgaan (tenzij je huis thermostaat eerder ingrijpt).

En in jouw geval zal de WP dus ook nooit terugmoduleren, want bij een lagere compressor frequentie is het afgegeven vermogen lager.

[ Voor 10% gewijzigd door BernieW op 14-02-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
BernieW schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:51:
[...]

Kun je dit ook verduidelijken? Want dat betekent dus ook dat je huis altijd 9 kW opneemt. Als dat bv lager is moet de water temperatuur van je circuit oplopen en je WP uiteindelijk op te hoge watertemperatuur uitgaan (tenzij je huis thermostaat eerder ingrijpt).
8)7 watertemp op stooklijn,thermostaat regelt lucht temp.,we komen er vandaag niet uit....het werkt gewoon bij mij!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:55:
[...]

8)7 watertemp op stooklijn,thermostaat regelt lucht temp.,we komen er vandaag niet uit....het werkt gewoon bij mij!!
naja, je roept heel veel losse termen op een rij, maar niemand kan er chocola van maken :D

Je kunt bij doelenergie instellen bijv (voorbeeld regel staat erbij in dat scherm)
'700kWh per maand, 310 per week'
Wat verwarrend is, is de menusetting 'doel onmiddelijke consumptie' (in kW)
kan een wat inaccurate vertaling zijn. Iemand hem in het Engels staan?

Maar ik kan nergens een percentage instellen, anders dan bij vermogen van de waterpomp zoals al meermaals is uitgelegd.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 14-02-2023 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
kazemo schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:55:
[...]

Dat het werkt wil ik wel geloven, maar dat is een ander onderwerp. Ik mis enige onderbouwing van je stelling dat jouw warmtepomp altijd 9kW thermisch afgeeft.

Voorlopig laat ik het maar even rusten, de formules in @paQ zijn GIF zijn voor mij een stuk helderder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Tenzij je stooklijn 65 - 65 is, zie ik ook geen enkele reden voor je wp om 100% vermogen af te gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
BernieW schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:59:
[...]

Dat het werkt wil ik wel geloven, maar dat is een ander onderwerp. Ik mis enige onderbouwing van je stelling dat jouw warmtepomp altijd 9kW thermisch afgeeft.

Voorlopig laat ik het maar even rusten, de formules in @paQ zijn GIF zijn voor mij een stuk helderder.
begrijp me niet verkeerd hij moduleerd natuurlijk terug ,het percentage word op daschbord aangegeven bijv 39% van die 9KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:06:
Tenzij je stooklijn 65 - 65 is, zie ik ook geen enkele reden voor je wp om 100% vermogen af te gaan geven.
dat doet hij dus ook niet het percentage word aangegeven op daschbord meter bijv 39% van die 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
Bedoel je nu dat je wp altijd 9kW KAN leveren (z’n maximale thermisch vermogen dus)? Zou die dat ook daadwerkelijk moeten doen, dan kost dat bij lekker weer een boel minder stroom (opgenomen vermogen) dan bij erg koud weer. Maar ja, 9kW leveren kan die tot -20 oid ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas O
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-09-2024
Jojan265 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:28:
[...]

Hoezo?

De U34 is toch een serie 4 warmtepomp?
Het klopte inderdaad. Ik moest het potentiaal vrij contact concept even snappen.

Alles werkt nu, behalve dat ik de boiler niet aan de praat krijg. Het icoontje blijft grijs op de controller. Specifiek instellingen die ik moet doen? Ik kom er niet uit. Uiteraard heb ik de boiler sensor van LG aangesloten. De laatste horde tot succes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IT6rVsNW13Zl5SPDGpLAEknCFr8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CSmFPTnoPkmtWUfJzIP3UHq8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWnuZ1LRzd3bPnMtf-MNwIKNMhc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MuFPOwQigtqlOzBNI6uUfK3Y.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:32
Klaas O schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:48:
[...]

Het klopte inderdaad. Ik moest het potentiaal vrij contact concept even snappen.

Alles werkt nu, behalve dat ik de boiler niet aan de praat krijg. Het icoontje blijft grijs op de controller. Specifiek instellingen die ik moet doen? Ik kom er niet uit. Uiteraard heb ik de boiler sensor van LG aangesloten. De laatste horde tot succes!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zet in het menu het grijze icoontje van DHW voor en druk dan op de aan/uit knop rechtsonder: Dan wordt deze geactiveerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRH6AhMpItTy4pPDJ9eE6yNdmJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2OHdVVevyipddA1RQ1MFyRYO.png?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:59:
[...]

naja, je roept heel veel losse termen op een rij, maar niemand kan er chocola van maken :D

Je kunt bij doelenergie instellen bijv (voorbeeld regel staat erbij in dat scherm)

Maar ik kan nergens een percentage instellen, anders dan bij vermogen van de waterpomp zoals al meermaals is uitgelegd.
:) je kan het in gebruikers menu op engels,duits etc. zetten,vertalingen zijn inderdaad verwarrend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaas O
Jojan265 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:50:
[...]

Zet in het menu het grijze icoontje van DHW voor en druk dan op de aan/uit knop rechtsonder: Dan wordt deze geactiveerd.

[Afbeelding]
Superheld! Dat wordt warm douchen vandaag!
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas O
paQ schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:59:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWNuK9K0DhTGGqSrs7Dsr-1Uawo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9efvLfbNPq2kQRhyzZFAYW0w.jpg?f=user_large
'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Zijn dat niet settings voor drempelwaarden waarbij er notificaties worden gegeven?

Zie screenshot uit slecht Nederlands vertaalde handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaH04wkqy7P2y7uLbVHuDNONYDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ngQ7rJHXs6Pbnn2AqpbvkTt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ja zo komt het op mij ook over.
Als ik invul dat ik een 7kW buitenunit heb, dan maakt het niet uit wat ik bij doel instel.
Doe ik 1, dan is het 15%. Doe ik 7, dan is het 4%.
Ik zie nog steeds geen relatie tot de daadwerkelijke COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:13
Nico95 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:27:
[...]

Het relais in de kast hangen werkt bij mij dikke prima (y)

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:03:
Ja zo komt het op mij ook over.
Als ik invul dat ik een 7kW buitenunit heb, dan maakt het niet uit wat ik bij doel instel.
Doe ik 1, dan is het 15%. Doe ik 7, dan is het 4%.
Ik zie nog steeds geen relatie tot de daadwerkelijke COP.
8)7 ik zal nog een poging wagen
je kan er niet zomaar een random getal invullen

draai je op 100% vul je in 7
draai je bijv% op 50( licht aan je instelling) vul je in 3,5 (of het op decimale kan weet ik niet) dan 3

dan kan je makkelijk COP uitrekenen op dat moment.......thermisch..delen door....opgenomen vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forteb
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-01-2024
Hallo allemaal,

ik heb inmiddels home assistent geïnstalleerd voor mijn Lg 12kw.
Alles lijkt gelukt, behalve dat mijn waveshare converter (juiste type!) niet gezien word door mij modem. ( uiteraard solo getest)

Deze heb ik wel nodig om in het script de juiste host in te voeren.

Iem. een oplossing hiervoor?
Bedankt alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
kazemo schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:11:
[...]

8)7 ik zal nog een poging wagen
je kan er niet zomaar een random getal invullen

draai je op 100% vul je in 7
draai je bijv% op 50( licht aan je instelling) vul je in 3,5 (of het op decimale kan weet ik niet) dan 3

dan kan je makkelijk COP uitrekenen op dat moment.......thermisch..delen door....opgenomen vermogen
De vraag die steeds terugkomt is, waar/waarop bepaal je dat je 100% draait. Omdat de WP moduleert kun je niet zomaar 100% invullen.... of 50% etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tebogo schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:36:
[...]

De vraag die steeds terugkomt is, waar/waarop bepaal je dat je 100% draait. Omdat de WP moduleert kun je niet zomaar 100% invullen.... of 50% etc....
dat dus
Hoe hard je waterpomp draait zegt verder helemaal niks over je warmtepomp, diens opgenomen of diens afgegeven vermogen.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 15-02-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
forteb schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:17:
Hallo allemaal,

Alles lijkt gelukt, behalve dat mijn waveshare converter (juiste type!) niet gezien word door mij modem. ( uiteraard solo getest)

Bedankt alvast!
je moet hem eerst rechtstreeks benaderen op een computer, de IP gegevens aanpassen en daarna aan je router koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
  • Laatst online: 05-06 20:47
beste LG-ers,
Heb verscheidene uren besteed aan het doorbladeren van dit forum op zoek naar ervaringen met de recente typen monobloc S (met name HM051MRU44 en HM071MRU44) maar weinig kunnen vinden.

Wel werd mij duidelijk dat:

- de LG een moeizame opstart heeft; ook na een de-frost
- dat de COP's tegenvallen
- eigenlijk bestuurd moeten worden met een getweakte regeling

Zijn deze conclusies terecht?
Zijn er in de forum mensen die ervaring hebben met de eerder genoemde S-typen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
harry59 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:00:
beste LG-ers,
Heb verscheidene uren besteed aan het doorbladeren van dit forum op zoek naar ervaringen met de recente typen monobloc S (met name HM051MRU44 en HM071MRU44) maar weinig kunnen vinden.

Dat vind ik te kort door de bocht.

Ik heb een S versie HM071.U44 en ben er best tevreden mee. Nu ben ik een controlfreak en heb daarom een aantal zaken via HomeAssistant geregeld. Maar ook zonder zou best kunnen, maar zul je iets meer verbruiken. Ik moet wel toegeven dat het een behoorlijke tijd kost om alles goed in te regelen. Maar dat zal met een ander merk niet anders geweest zijn. Vooral de stooklijn is erg belangrijk bij een warmtepomp. Ik heb nu het idee dat ik de kamer goed op temperatuur houd en met een acceptabel verbruik. Ook de defrosts zijn geen probleem meer.

Ik lees ook mee op andere fora (WP) en dan durf ik wel te stellen dat de LG het niet slecht doet.

Veel problemen komen ook niet door de warmtepomp, maar door het afgifte systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
beste LG-ers,

Heb je ook de fora van andere merken gelezen?
Heb zelf een wat zwaardere 14kW 3 fase LG, maar herken je punten niet als waar LG veel slechter zou zijn dan andere merken.

Omdat dit seizoen de LG één van de weinige merken is die nog redelijk verkrijgbaar is zie je veel retrofit als vervanging van een CVketel. Maar een WP werkt wel wezenlijk anders. Bij een (afgeregelde) CV is verschil tussen heen en retour water iets van 20 C. Bij een WP streef je naar 5 C of (liefst) nog lager. Om dezelfde hoeveelheid energie kwijt te kunnen moet de flow dus een factor 4 hoger zijn, betekent dus grotere leiding diameters. Zelfs bij een kleinere WP kom je dan al gauw in de buurt van de 15 tot 20 l/min.

Op je specifieke punten:
- Voor zover ik weet start iedere warmtpeomp op een hoger vermogen, mogelijk is dit van een LG wat hoger dan veel gebruikte andere merken. Als je afgiftesysteem die energie net kwijt kan heb je inderdaad een probleem. Maar één van de grote voordelen van LG is de modbus waarmee je niet alleen data kunt lezen maar ook de WP op een aantal parameters kunt aansturen. Als je dus tegen dit opstart probleem aanloopt kun je ervoor kiezen om dit via de besturing op te lossen. Toen mijn LG net draaide was dit voor mij een uitkomst, ondertussen is m'n afgifte systeem zoveel beter dat ie op dit moment zonder die extra besturing kan draaien. De besturing gebruik ik nog steeds want het heeft voor mij verschillende andere voordelen.

Lagere COP herken ik niet. Kort door de bocht, de LG heeft wel een A+++ label. Dit rijmt niet met een lage COP. Tuurlijk, de meting van het label vindt plaats volgens een gedefinieerd protocol onder gestandaardiseerde omstandigheden en met nauwkeurige meetapparatuur. En na Dieselgate is de tijd van sjoemelen hierin echt wel voorbij. Waarom je wel discussie ziet over COP kan een ander reden hebben. Een COP berekenen op basis van de meetgegevens van de LG zelf is totaal nutteloos. De sensoren in de LG zijn hiervoor gewoon niet nauwkeurig genoeg. Vrijwel alle betrouwbaardere metingen worden (ongeacht merk WP) met een aparte flowmeter met speciaal bij elkaar geselecteerde termperatuur sensoren gedaan (Kamstrup is meest gebruikt).

- Net als bij andere warmtepompen, bij een goed op elkaar afgestemd systeem heb je geen aparte besturing nodig. Maar kijk es naar de naam van deze site: Tweakers. Dat zijn toch vaak data freaks en knutselaars, wat verwacht je anders als die een WP kopen die deze tweak mogelijkheden heeft. Enne, er zitten hier ook verschillende installateurs die de LG beroepshalve installeren. Als het echt zo bagger zou zijn als jij schetst, denk ik dat deze mensen allang gillend waren weggerend. Want dat zou immers veel nazorg betekenen, wat wel tijd kost maar geen inkomsten oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
[quote]Jojan265 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:38:
[...]

Dat vind ik te kort door de bocht.

Voor mij lastig om algemene ervaring te onderscheiden van specifieke. Lees mee in het Quatt forum en daar is bv de stooklijn instelling helemaal niet aan de orde.

Ben aan het kijken naar een hybride oplossing, maar heb helemaal geen kennis van HomeAssistant, kreeg de indruk dat je zonder HA de zaak niet optimaal draaiende krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
[...]
. Vooral de stooklijn is erg belangrijk bij een warmtepomp. Ik heb nu het idee dat ik de kamer goed op temperatuur houd en met een acceptabel verbruik. Ook de defrosts zijn geen probleem meer.

Dat is ook te optimaliseren zonder HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Weet iemand snel in de settings waar je de frequetie van de pomp aan/uit kunt instellen.
Nu er geen warmte vraag is, gaat de pomp elke minuut aan om te "voelen" hoe warm het water nog is.
Dit zou m.i. ook elke 15 minuten mogen.... eens?

Edit: gevonden ;-)

2 min. aan, 13 min. aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gumww4JsLOd61QzOrBUITFUkh1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZl5EhPILapWdDZrabTEylZV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door tebogo op 15-02-2023 20:07 . Reden: Gevonden! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
BernieW schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:30:

. ..Om dezelfde hoeveelheid energie kwijt te kunnen moet de flow dus een factor 4 hoger zijn, betekent dus grotere leiding diameters. Zelfs bij een kleinere WP kom je dan al gauw in de buurt van de 15 tot 20 l/min.

...De sensoren in de LG zijn hiervoor gewoon niet nauwkeurig genoeg. Vrijwel alle betrouwbaardere metingen worden (ongeacht merk WP) met een aparte flowmeter met speciaal bij elkaar geselecteerde termperatuur sensoren gedaan (Kamstrup is meest gebruikt).

..Als het echt zo bagger zou zijn als jij schetst, denk ik dat deze mensen allang gillend waren weggerend. Want dat zou immers veel nazorg betekenen, wat wel tijd kost maar geen inkomsten oplevert.
[...]

Heb het plan de WP met 3 m flexibele leidingen op een bestaande, maar niet gebruikte, 22 mm aanvoer en retourleidingen aan te sluiten die dan, na circa 12 m, weer zijn aangesloten op de hoofdverdelers.
Zou dit met een 7 kW versie te veel drukverlies opleveren?

Een (Shelly?) stroommeter op de WP, uitlezing van de interne flowmeter (mits beschikbaar) en registratie van Ta is dus niet voldoende om een betrouwbare berekening van de COP te kunnen maken? Wat kost de Kamstrup oplossing?

..zag toch nog al wat klachten voorbij komen over tegenvallende COP's, maar wellicht zijn die niet representatief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:58
harry59 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:19:
[...]
. Vooral de stooklijn is erg belangrijk bij een warmtepomp. Ik heb nu het idee dat ik de kamer goed op temperatuur houd en met een acceptabel verbruik. Ook de defrosts zijn geen probleem meer.

De lg Wp zijn best goed in te regelen met de meegeleverde thermostaat
Ik ben dus 1 van die installateurs hier die veel lg plaatst bij klanten, dan vind ik het belangrijk om ze zo goed als mogelijk ingeregeld achter te laten(inregelen zal gedurende het gebruik normaal gesproken eenmalig aangepast moeten worden, maar dat kost de klant geld dus vaak zie ik na een jaar pas de Wp weer)

Of de lg een goede cop heeft valt of staat met de installatie, inregelen en afgifte systeem, maar dat is bij andere merken ook het geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
harry59 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:38:
..zag toch nog al wat klachten voorbij komen over tegenvallende COP's, maar wellicht zijn die niet representatief
Een deel van die 'klachten' komen wellicht bij mij vandaan. Ik klaag overigens niet, maar benoem het omdat ik mijn vinger achter de oorzaak probeer te krijgen Dat is zeker niet representatief, er zijn juist veel ervaringen met een (zeer) goede COP. In mijn geval is het een punt van onderzoek waarom ik denk dat mijn COP lager is dan je zou verwachten. Het kan heel goed een meetdingetje zijn, zoals eerder al vermeld is het berekenen van de COP aan de hand van met name de tempratuurmetingen van LG, (of wellicht ook van mezelf), niet heel erg betrouwbaar. Ik heb inmiddels wat meer gemeten, hoop er een dezer dagen een berichtje aan te kunnen wijden.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
harry59 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:38:
[...]

[...]

Heb het plan de WP met 3 m flexibele leidingen op een bestaande, maar niet gebruikte, 22 mm aanvoer en retourleidingen aan te sluiten die dan, na circa 12 m, weer zijn aangesloten op de hoofdverdelers.
Zou dit met een 7 kW versie te veel drukverlies opleveren?

Een (Shelly?) stroommeter op de WP, uitlezing van de interne flowmeter (mits beschikbaar) en registratie van Ta is dus niet voldoende om een betrouwbare berekening van de COP te kunnen maken? Wat kost de Kamstrup oplossing?

Kijk eens op warmtepomp weetjes, daar staan ook adviezen voor leiding (binnen) diameters. Algemene regel zie bv ook site van Feenstra minimaal 1 maat groter dan je voor CV nodig hebt. Maar buisdiameter is 1 parameter voor je flow. Je kunt alles bederven door voor ieder bochtje een kniekoppeling te gebruiken of je afgifte vol te zetten met T-stukken. Uiteindelijk is er natuurlijk de ultieme test als je WP gaat draaien, als die z'n flow zonder veel herrie in de leidingen haalt ben je al ver.

Nu ik zo zit te tikken, is je afgifte systeem geschikt voor lage temperaturen en heb je genoeg water volume in je hele systeem?

Ik gebruik zelf een SDM kWh meter met modbus aanlsuiting. Hier is alleen de WP op aangesloten. Als je COP wilt berekenen is dit wel belangrijk. En zo'n kWh meter moet redelijk nauwkeurig zijn, natuurlijk. Wees voorzichtig met alleen strommeters, voor opgenomen vermogen moet je ook de spanning continu meten en je moet corrigeren fase verschuiving (cos phi). Dus beter een betrouwbare kWh meter erin.

Ik weet dat @Jojan265 een Kamstrup gebruikt en dat voor zijn WP de ingebouwde flowmeter van LG heel redelijk is. Maar voor een fatsoenlijke COP meting is de nauwkeurigheid van je temperatuur meting super belangrijk. De COP berekening gebruikt het T verschil, dus bij temperaturen rond de 30 C moeten die twee sensoren dit verschil nauwkeurig kunen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
harry59 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:19:
[...]

Een stooklijn of koellijn kan op de LG controller ingesteld worden. De stook- koellijn is gewoon lineair tussen de opgegeven grens temperaturen. Met bv een ESP en de modbus kun je bv ook een curve lijn gebruiken. Maar ja, dan ben je al weer aan het tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas O
Ik dacht dat ik er was...maar ik krijg wel het SSW icoontje te zien, maar ik doe iets fout met de instellingen waarschijnlijk waardoor hij de driewegklep niet omgooit om de boiler op te warmen. Ik heb SW2 dip 3 aangezet, de boilersensor geplaatst en DHW aangezet als prio. Als ik de het icoontje met de 55C bevestig met 'OK' dan springt hij terug naar het icoontje van de 33C. Ik heb het al geprobeerd met 'Mixing Circuit', omdat je daar de driewegklep tijd kan invullen, maar dan maakt hij een extra circuit aan, lijkt met niet de bedoeling omdat ik simpele VV en een boiler heb. Als ik de driewegklep omhoog met het selectieknopje, dan zal hij de boiler opwarmen maar blijft de extra pomp natuurlijk draaien. Wat zie ik over het hoofd? (excuses voor mijn domme vragen!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJRbMjcATnh4v7xQNJ1CKDVb5ng=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9xkq3Qk0B4RoEzTEBoNjKqtH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeqlAfOS11LsoNTsCESYal8egQk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FK37DFXORZobissw7SbOVdTm.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Klaas O schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:21:
Ik dacht dat ik er was...maar ik krijg wel het SSW icoontje te zien, maar ik doe iets fout met de instellingen waarschijnlijk waardoor hij de driewegklep niet omgooit om de boiler op te warmen. Ik heb SW2 dip 3 aangezet, de boilersensor geplaatst en DHW aangezet als prio. Als ik de het icoontje met de 55C bevestig met 'OK' dan springt hij terug naar het icoontje van de 33C. Ik heb het al geprobeerd met 'Mixing Circuit', omdat je daar de driewegklep tijd kan invullen, maar dan maakt hij een extra circuit aan, lijkt met niet de bedoeling omdat ik simpele VV en een boiler heb. Als ik de driewegklep omhoog met het selectieknopje, dan zal hij de boiler opwarmen maar blijft de extra pomp natuurlijk draaien. Wat zie ik over het hoofd? (excuses voor mijn domme vragen!)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je onderstaande settings eens delen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTtsz7dziAxS4b4GHkZsuBTNJjM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9qIFKVDAmuXFd8lDO1yRaxyS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas O
Jojan265 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:30:
[...]

Kun je onderstaande settings eens delen?

[Afbeelding]
Instelling ontsmetting tank & 2 heb ik niet op de controller staan (software 3064).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmqnwwoKM6QLXxyt-SPcLMHmXog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ik4mEsoFYlyMLALwvJ59akq0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tebogo
paQ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:43:
[...]

dat dus
Hoe hard je waterpomp draait zegt verder helemaal niks over je warmtepomp, diens opgenomen of diens afgegeven vermogen.
Ik heb nog even gezocht wat je met het Energy gedeelte kan. Een bedrijf in Ierland heeft een eigen gebruikers handleiding gemaakt, zie hier

met daarin het volgende (pagina 6, onderaan):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUezwzFk3PbiK4LsL2vKM3m6-oc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oHFCBodPSn4bS9tdApPtGcI4.png?f=fotoalbum_large

M.a.w zonder extra monitoring accessoires kun je er niks mee... 8)7 :?
Dus een externe kWh meter via Modbus etc?

Uitleg vanit LG blijft summier, kan er verder weinig over vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Laatst online: 13:03
beste LG-ers,

Toevallig was ik deze week bij een oom waar in november een nieuwste model Nibe lucht-water warmtepomp is geplaatst. Op mijn vragen over COP, pendelen, stooklijn etc kon hij geen antwoord geven, maar ‘het was wel lekker warm in huis’.

Toevallig werk ik met een externe thermostaat, maar ik ben er van overtuigd dat het systeem met LG rm ook goed of mss zelfs beter werkt.

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Klaas O schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:13:
[...]

Instelling ontsmetting tank & 2 heb ik niet op de controller staan (software 3064).

[Afbeelding]
Ik denk dat je probleem zit in de instelling: Tankinstelling 1 -> Min temp.

Wat velen vermoeden is dat dit de temperatuur is, waarbij de warmtepomp gaat beginnen. Dit is echter een instelling voor het verschil met de gewenste waarde. Dus als je 55 ºC wilt, dan zal hij starten 55-30 = 25 ºC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Met deze stooklijn lijkt het dat boven 15gr buiten de WP niet meer in verwarmingsbedrijf komt. Weet iemand of het mogelijk is dat aan te passen zodat vanaf 15gr buiten, de watertemperatuur op 22 blijft? Ik maak gebruik van een externe thermostaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEcH5wyIo7gWMocr-Op0eyDxEs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuRSytVtdXDlFN2bFIWUzE8H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wUXZw7MZjnbX4kCpNn7gD4cmzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qc6TsfwarwEKWFBAbiZNuDGx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
SalexSun schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:54:
Met deze stooklijn lijkt het dat boven 15gr buiten de WP niet meer in verwarmingsbedrijf komt. Weet iemand of het mogelijk is dat aan te passen zodat vanaf 15gr buiten, de watertemperatuur op 22 blijft? Ik maak gebruik van een externe thermostaat
Hoe heb je dit bepaalt? De grafiek geeft aan dat boven 15C de WP een watertemperatuur van 22 C gebruikt.
Je moet dan wel een warmtevraag van je thermostaat hebben en de water temperatuur moet ook laag genoeg zijn. Denk hierbij ook aan de hysterese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
BernieW schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:16:
[...]

Hoe heb je dit bepaalt? De grafiek geeft aan dat boven 15C de WP een watertemperatuur van 22 C gebruikt.
Je moet dan wel een warmtevraag van je thermostaat hebben en de water temperatuur moet ook laag genoeg zijn. Denk hierbij ook aan de hysterese.
Experimenteren, ik ben nog niet zeker dat de stooklijn helemaal goed is, maar onder een bepaalde watertemperatuur zal de WP gaan pendelen. In dat geval wil ik dus low-load regelen (aan/uit op basis van ruimtethermostaat). Ik regel overigens op retourtemperatuur, vandaar dat de temperaturen zo laag zijn.

Dit scherm lijkt toch aan te geven dat er boven de 15gr niet meer wordt verwarmd. Een tijdje terug meen ik dat gedrag ook werkelijk gezien te hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wUXZw7MZjnbX4kCpNn7gD4cmzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qc6TsfwarwEKWFBAbiZNuDGx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas O
Jojan265 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:52:
[...]

Wat velen vermoeden is dat dit de temperatuur is, waarbij de warmtepomp gaat beginnen. Dit is echter een instelling voor het verschil met de gewenste waarde. Dus als je 55 ºC wilt, dan zal hij starten 55-30 = 25 ºC.
Ingesteld. Maar hij verandert niet van gedachten... blijft lekker doorpruttelen op de vloerverwarming. Zal ik anders 'system reboot' doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
gerlag schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:53:
[...]

Ik heb een thermisch camera, Dat is een idee, ik kan die er eens tegenaan laten kijken. Vandaag lukt niet meer.
Zoals beloofd kom ik nog even terug op het meten van de temperaturen Tin en Tuit. Ik heb met m'n thermische camera proberen te meten wat Tin en Tuit zijn, gemeten direct op de aansluitingen van de Wp, Om onderling een gelijke emissiviteit te krijgen heb ik schilderstape op de aansluiting geplakt. Met een beetje goede wil kom ik op een deltaT van 27,2 - 24,3 = 2,9 graad. (De absolute waarden wijken waarschijnlijk wat af, maar het gaat om de delta)
In de warmtepomp heb ik meerdere eigen NTC's geplakt, één op Tuit, en drie verschillende op Tin. Allemaal met thermische pasta gekoppeld aan de leiding. Opvallend is dat alle drie de Tin sensoren een andere temperatuur aangeven. En toch waren ze, toen ik ze in een kluitje had gebonden en gemeten allemaal op plus en min één decimaal gelijk. Van één sensor op Tin mat ik een verschil van 3 graden tov Tuit. (28,8 - 25,8) . Nu rammelt het ook allemaal wel 0,1 graad, de resolutie is nu eenmaal niet hoger, maar toch, dat is dan even de best guess. Als ik de COP uitreken op basis van deze twee temperaturen, dan kom ik meer op een waarde die lijkt op wat je zou verwachten. Onderstaand de live COP van vandaag, bij een buitentemperatuur van 8 tot 10 graden, de waarden komen dan iets boven de 4 uit. Je ziet de COP ook zoals verwacht iets afnemen als de buitentemperatuur iets daalt. Dat lijkt me meer in overeenstemming van wat ik hier op het forum zoals lees. Voorlopig ga ik maar van deze delta T meting uit als ik over 'mijn' COP spreek
Helder is wel dat het absoluut niet eenvoudig is om met eigen middelen een goede deltaT meting op te tuigen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWnt-9s8V9yjGejQLOdqlzVlB4A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ptUKtalGIv6vw0aCxwutBKHy.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTAZ5W00ttpoSzMeHbC_hJYlT24=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QpwtBL6D9eLt1j0tm74Eqwy9.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywgPO0OzkzFh5rt_avgyJOuPEDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RfDOp8HZSoOeekGtGsJ9ohNk.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ugAR5zoanQPtm7v2sEcBZWq6fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Enesp9Ts8KDNKb0cL2qD8oYF.jpg?f=fotoalbum_large

9kW U44

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
SalexSun schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:27:
[...]

Dit scherm lijkt toch aan te geven dat er boven de 15gr niet meer wordt verwarmd. Een tijdje terug meen ik dat gedrag ook werkelijk gezien te hebben.
[Afbeelding]
Daar heb je een punt, heb de handleiding er maar even bij gepakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJYiuvPyqdu7RjRE92JezITv6Wo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Py719C0wdZ1PRFKG7Oylictc.png?f=user_large

Lijkt er inderdaad op dat ie boven die grens temperatuur niet meer verwarmt. Als je ook koelen gebruikt, moet er minimaal 5 K tussen de hoogste verwarmings buiten temp en de laagste koelen buiten temp zitten.

• forteb
paQ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:45:
[...]

je moet hem eerst rechtstreeks benaderen op een computer, de IP gegevens aanpassen en daarna aan je router koppelen
Heb ik daar dan nog een apart tooltje voor nodig?

• paQ
forteb schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:27:
[...]

Heb ik daar dan nog een apart tooltje voor nodig?
Gewoon computer > UTP kabel

• Jojan265
forteb schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:17:
Hallo allemaal,

Bedankt alvast!
Ik weet niet wat je solo getest hebt. Heb je getest of je waveshare kan communiceren met de warmtepomp? Of heb je solo getest of je de waveshare kan benaderen via utp?

Om instellingen in de waveshare aan te passen moest ik de tool VirCom_en.exe gebruiken.

• Nico95
hupie679 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:37:
[...]

Het relais in de kast hangen werkt bij mij dikke prima (y)
dit was de oplossing!

• Nico95
hoe werken de instellingen voor DHW precies?

hij gaat bij mij alleen DHW run doen als ik bij de sanitair water instellingen DHW als voorrang zet.
ik zou zeggen dat als verwarming voorrang heeft, maar hier is geen vraag na, dat er een DHW run plaats vindt?

ik heb tevens een rooster voor DHW ingesteld, dacht misschien ligt het hieraan, maar krijg het nog niet voor elkaar.

EDIT:
Jojan265 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:52:
[...]

ik denk dat dit het probleem is, maar begrijp ik het goed, dat als ik wil dat hij met een doeltemp van 55 graden en bijv. starten bij DHW temp van 40 graden, min temp op 10 graden moet staan?

vraag me dan alleen af waarom hij bij DHW voorrang wel meteen begint.

[ Voor 48% gewijzigd door Nico95 op 16-02-2023 08:43 ]

• Klaas O
Klaas O schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:39:
[...]

Ingesteld. Maar hij verandert niet van gedachten... blijft lekker doorpruttelen op de vloerverwarming. Zal ik anders 'system reboot' doen?
Nog super bedank voor jullie feedback. Na vele instellingen te hebben aangepast en te proberen is de boiler eindelijk op gang gekomen. Het affakkelen kan beginnen (mag ik dat nog zeggen tegenwoordig :) )! Dank jullie wel. Ik ga me nu verdiepen in het optimaliseren, het leukere werk.

• forteb
Jojan265 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:24:
[...]

Ik weet niet wat je solo getest hebt. Heb je getest of je waveshare kan communiceren met de warmtepomp? Of heb je solo getest of je de waveshare kan benaderen via utp?

Om instellingen in de waveshare aan te passen moest ik de tool VirCom_en.exe gebruiken.
Onder solotest bedoel ik solo aan mijn modem om te kijken of hij hem vond.

Maar met dat tooltje kan ik wel even vooruit, bedankt hiervoor! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Nico95 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:34:
hoe werken de instellingen voor DHW precies?

hij gaat bij mij alleen DHW run doen als ik bij de sanitair water instellingen DHW als voorrang zet.
ik zou zeggen dat als verwarming voorrang heeft, maar hier is geen vraag na, dat er een DHW run plaats vindt?

ik heb tevens een rooster voor DHW ingesteld, dacht misschien ligt het hieraan, maar krijg het nog niet voor elkaar.

EDIT:

[...]

ik denk dat dit het probleem is, maar begrijp ik het goed, dat als ik wil dat hij met een doeltemp van 55 graden en bijv. starten bij DHW temp van 40 graden, min temp op 10 graden moet staan?

vraag me dan alleen af waarom hij bij DHW voorrang wel meteen begint.
Het is niet zo moeilijk, maar staat een beetje krom omschreven in de handleiding:

Als hij niet op DHW voorrang staat (dus verwarming heeft prioriteit), dan kan de boiler alleen verwarmt worden met een hulpverwarming. De meesten zullen dit niet geïnstalleerd hebben en dus gebeurd er niets.

De instelling min. temp is het verschil t.o.v. de gewenste temperatuur, waarbij de warmtepomp de boiler gaat verwarmen. Dus is je doeltemperatuur 55 ºC (eigenlijk de instelling Comp Limiet TemP) en staat je min.temp op 10 ºC, dan zal hij starten om je boiler te verwarmen als de temperatuur in je boiler lager is dan 45 ºC.

Zie de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krZGtAkAkhoPu_tUuXoBOjBkaEw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qAh4xM3oqMUjpoo48QyjBQi9.png?f=user_large

Maximale buitentemperatuur is de instelling Comp Limiet Temp. Dat is de maximale temperatuur die door de warmtepomp verzorgd mag worden. Als je doeltemperatuur hoger ligt, dan moet dat laatste door een verwarmingselement verzorgd worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Jojan265 op 16-02-2023 09:46 ]

• Nico95
kijk hier wordt het al wat duidelijker van.

en wat gebeurd er dan als er warmtevraag in de woning is, maar de temperatuur van de boiler komt onder het ingestelde niveau? welke keuze maakt de WP dan? ik heb op zo'n moment liever een warm huis dan een warm buffervat.

• Jojan265
Nico95 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:28:
kijk hier wordt het al wat duidelijker van.

en wat gebeurd er dan als er warmtevraag in de woning is, maar de temperatuur van de boiler komt onder het ingestelde niveau? welke keuze maakt de WP dan? ik heb op zo'n moment liever een warm huis dan een warm buffervat.
Je zult DHW op voorrang moeten zetten, anders wordt alleen de hulpverwarming gebruikt. Dan is het dus zo, dat als de temperatuur van de boiler onder de temperatuur (Comp Limiet Temp. - Min Temp.) komt, dan zal de warmtepomp de boiler gaan verwarmen. Het klopt dat dan het huis op dat moment niet verwarmd wordt (ca. 1.5 .. 2 uur). Als je vloerverwarming als hoofdverwarming hebt, zal dit geen probleem zijn. Heb je radiatoren of convectoren is dit misschien problematischer. Wat je dan kan doen, is de Min Temp. verlagen. Dan zal de boiler telkens in kleine runs opgewarmd worden. Of via een tijdschema instellen wanneer de boiler verwarming mag starten. Je kunt dan een tijd kiezen, waarbij het niet zo erg is, dat de verwarming het even niet doet.

Misschien zou je ook nog wat met de DHW tijdinstelling (Tijd actief en Tijd inactief) kunnen doen, maar dat heb ik zelf niet geprobeerd en kan uit de handleiding niet helemaal goed halen, of de vloer in de tussentijd dan verwarmd kan worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Jojan265 op 16-02-2023 10:54 ]

• Nico95
@Jojan265 ik heb nu wel een schema ingesteld waarin de DHW op bepaalde temperatuur moet, maar is het dan wellicht niet handiger een schema te maken wanneer hij NIET aan gaat? dat kan dacht ik ook?

dan kan ik s nachts vat mooi opwarmen en zijn er overdag geen onderbrekingen.

ik heb namelijk convectoren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Nico95 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:07:
@Jojan265 ik heb nu wel een schema ingesteld waarin de DHW op bepaalde temperatuur moet, maar is het dan wellicht niet handiger een schema te maken wanneer hij NIET aan gaat? dat kan dacht ik ook?

dan kan ik s nachts vat mooi opwarmen en zijn er overdag geen onderbrekingen.

ik heb namelijk convectoren ;)
Zo zou ik het ook doen. Gewoon aangeven dat hij 's nachts aan mag en overdag dus niet. Het ligt er ook een beetje aan of jullie in de avond douchen of in de morgen (of beide). Als je in de avond het meeste warme water gebruikt, dan heb je ook de meeste afkoeling (verlies) als je 's nachts de boiler op warmt. Gebruik je 's morgens het meeste warm water, dan is dit juist een goed idee.

Wij zijn avond douchers en ik zorg dat de boiler 's avonds tussen 20 en 21 uur op temperatuur is (met een aparte ventilatiewarmtepomp). Dan heb ik het minste verlies en ben altijd verzekerd van warm water om te douchen (zeer belangrijk voor WAF).

• Arli
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-04-2023
Het valt mij op dat de COP waarde van mijn warmtepomp (HM071MR.U44) in stille modus beter is dan op de normale modus en ben benieuwd of anderen dit gedrag ook zien bij hun LG warmtepomp.

De COP wordt bepaald met de meetgegevens van de interne sensoren van de warmtepomp via modbus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEheC0lQIEp_mxuvrrFoTGI7BY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rXFeBLfjRZ0RtpYAl2AVCMk8.png?f=fotoalbum_large

• tinusit
  • Laatst online: 01-03 19:28
Arli schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:27:
Het valt mij op dat de COP waarde van mijn warmtepomp (HM071MR.U44) in stille modus beter is dan op de normale modus en ben benieuwd of anderen dit gedrag ook zien bij hun LG warmtepomp.

De COP wordt bepaald met de meetgegevens van de interne sensoren van de warmtepomp via modbus.

[Afbeelding]
Als ik met deze temperaturen de stille modus inschakel zie ik dat het elektraverbruik met 100 watt afneemt. Aan mijn uitgaande water temperatuur veranderd op dat moment niets. (volgens de lg sensors).

Dit verklaard (in mijn geval) de hogere COP met stille modus aan.

LG-HM123MR.U34

• Jojan265
Arli schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:27:

[Afbeelding]
Ik zie ook dat de cop beter is op stille modus. In jouw grafiekje komt het verschil voornamelijk door het verschil in buitentemperatuur. Doe vannacht dezelfde test, maar dan net andersom. 's nachts stille modus en overdag geen stille modus. Dan zul je zien dat het verschil niet zo heel groot is. Het scheelt iets, maar echt niet veel.

Ik heb hem in de koude periodes express van stille modus uit, aangezien ik daar een aantal defrosts mee uitspaar. Dat levert meer op dan op stille modus te blijven.

Het verschil in cop lijkt bij mij met gelijkblijvende temperaturen ca. 0.2 .. 0.3.

• Arli
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-04-2023
Bedankt voor de reacties!

Bij mij is het opgenomen vermogen ook ongeveer 100 watt lager op de stille modus bij buitentemperaturen boven de 4 graden. De watertemperaturen en flow blijven dan gelijk.

@Jojan265
De buitentemperatuur was redelijk stabiel die nacht (8 graden overdag, 7 graden in de nacht) maar dat zal het verschil idd wel iets vergroten. Ik heb het vaker getest en over het algemeen zie ik een wat groter verschil van ongeveer: 0.4 - 0.5.

Ik zou verwachten dat de warmtepomp juist op de normale modus het meest efficient zou werken en op stille modus mogelijk wat minder efficient zou zijn om stiller te werken, of denk ik dan te simpel?

Voor nu laat ik hem op stille modus staan en zet ik hem bij lagere buitentemperaturen op normale modus om defrosts te minimaliseren.

• Jojan265
Arli schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:23:
Bedankt voor de reacties!

Bij mij is het opgenomen vermogen ook ongeveer 100 watt lager op de stille modus bij buitentemperaturen boven de 4 graden. De watertemperaturen en flow blijven dan gelijk.

@Jojan265
De buitentemperatuur was redelijk stabiel die nacht (8 graden overdag, 7 graden in de nacht) maar dat zal het verschil idd wel iets vergroten. Ik heb het vaker getest en over het algemeen zie ik een wat groter verschil van ongeveer: 0.4 - 0.5.

Ik zou verwachten dat de warmtepomp juist op de normale modus het meest efficient zou werken en op stille modus mogelijk wat minder efficient zou zijn om stiller te werken, of denk ik dan te simpel?

Voor nu laat ik hem op stille modus staan en zet ik hem bij lagere buitentemperaturen op normale modus om defrosts te minimaliseren.
Zo doe ik dat ook (geautomatiseerd via Home Assistant).

• jajet
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 27-03-2023
Bij mij oscilleert het ook (zie de groene compressor lijn [RPM] en elektrisch verbruik [W] oranje lijn).
De blauwe delta_Temp lijn (delta tussen water outlet <-> inlet) oscilleert dus ook en gat omhoog als de compressor harder draait / de WP meer stroom verbruikt.

Maar: de COP oscilleert ook mee (berekening met de LG temperatuur sensoren) en is juist hoog als delta_temp hoog is / de WP harder draait (eigenlijk verwacht ik bij een lagere delta_temp een hogere efficiëntie en dus een betere COP)

@gerlag Zie je deze “relatie” tussen COP en delta_Temp ook als je met je eigen (beteren) temperatuur sensoren meet (dus delta_temp laag => COP laag ¦ delta_temp hoog => COP hoog) of komt dat door mijn COP berekening met de onnauwkeurige LG temperatuur sensoren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g39ByKBEgmc30zAGGrb5yn9QFCY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VXY3zGPLedeJtFFgO6FySRxh.png?f=fotoalbum_large

• Groen
  • Laatst online: 06-06 20:03
Ik heb nu de doeltemperatuur nog wat verder omlaag gedaan en zie daardoor veel minder 'oscillatie'. Het blijft nog steeds warm in huis. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPkVNuW3QTXJPIq_88P6ByHSeD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mfg9vKzFavKrgWaIpaFURc6G.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Groen op 16-02-2023 20:26 . Reden: effect ]

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaataap172
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-12-2024
Hierbij check ook ik in op dit topic.
Na een vrijwel alle reacties in dit topic gelezen te hebben te hebben deel ik graag mijn ervaringen met de LG HM091MU43. Hierbij wil ik ook een ieder bedanken voor het delen van de nuttige informatie

Hierbij een foto van hoe ik hem gemonteerd heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FOaTKUK80A5fMQ_Yzs6-ylAf8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JA7g47uLJhh1BFdr2XNqDNUq.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds begin deze zomer de unit aangeschaft via MERCACLIMA en samen met een lokale installateur geïnstalleerd. Omdat ik een andere verdeler moest hebben en nog wat leidingwerk naar de wp moest aanbrengen, zijn wij met 2 man een goeie dag bezig geweest met plaatsen en ingebruikstellen. Ik gebruik de WP alleen voor verwarmen niet voor koelen. Voor SWW gebruik ik nog een gas CV ketel.

Hierbij mijn setup en ervaringen:

- Vrijstaande woning van ca. 200 m2 uit 2016, dus goed geïsoleerd. Provincie noord holland.
- Warmtepomp rechtstreeks met 32 mm naar verdeler voor de vloerverwarming.
- Ruim 80m2 aan vloerverwarming beneden, exacte leidingsafstand weet ik niet maar het ligt behoorlijk dicht tegen elkaar.
- Badkamer eerste verdieping met vloerverwarming 8m2 en de rest van de eerste en tweede verdieping standaard radiatoren.
- Na veel settings uitgeprobeerd te hebben ben ik er achter dan sturen op 32 graden aanvoer en dus ca. 26-28 graden retour het beste voor ons werkt zolang de buiten temp niet boven de ca. 13 graden komt. Onder de 32 graden krijg ik pendel gedrag.
- ESP32 incl. RS485 module heb ik liggen om de pomp via modbus beter te regelen bij temperaturen onder de 4 graden. Na onze skivakantie ga ik hier verder werk van maken. Homeassistant draai ik al dus zal vrij snel voor elkaar zijn.
- Net als een ieder bij een buiten temp van 4 graden en lager veel defrosts en teruglopen in vermogen.
- Voor de zekerheid nog een gas CV laten hangen maar zelfs in de koudste dagen van het jaar trok de wp het prima warm. Wel kan het verwarmen van 20 naar 22 graden een dag of twee duren met de wp continu aan.
- Heb 17A limiet swich enabled op een 16A B automaat. Max. heb ik een piek van 3300 watt voorbij zien komen.
- Stuur op lucht+water waarbij de remote controller die standaard meegeleverd is de tempsensor is. Hier wil ik op termijn nog een externe thermostaat voor regelen via HA.
- Subsidie aanvraag ging probleemloos met een pomp uit het buitenland en een NL-installateur voor installatie en ingebruikstelling. Tip! Vergeet geen foto’s te maken bij het installeren van de wp. Hier vraagt men om bij de subsidieaanvraag.
- Over het algemeen is de wp vrij stil, echter rond het vriespunt maakt hij toch wel behoorlijk lawaai. Ik woon vrijstaand dus niet zo een issue maar je hoort hem binnen als je goed luistert wel als hij volle bak draait.
- Pomp debiet staat op auto
- Heb een “gratis” wifi module bij de wp gekregen, deze gebruik ik om eenvoudig de pomp aan te sturen via de Thinkq app. Als is dit wel heel basis
- Ik maak gebruik van Tibber en heb zonnepanelen. Momenteel regel ik het nog met de hand wat een handig moment is om een lange run met de pomp te maken op termijn wil ik hier zelf wat voor bouwen/scripten.
- Als de wp uit staat houdt de woning de temperatuur goed vast. Als het heel koud is buiten gaat de temp ca 1 graad naar beneden. Met (max) avonds 22 graden is het ochtends dan nog goed te doen 😊.

Nog openstaande vragen waar mogelijk iemand antwoord op heeft:
1) Na maanden stabiel super stabiel draaien blijkt vanmorgen rond 7 uur (zag ik in de datalog) opeens de air/water temp setting over gesprongen op alleen water temp regeling. Pas na een reboot kreeg ik de optie air/water weer terug in het menu. Firmware versie 3.0.5.6. Wellicht een bug? Iemand dezelfde ervaring?

2) Verder blijk je de HM091M en HM091MR te hebben, waarbij de extra R in het modelnummer staat voor R32 gas volgens de specificaties van LG. Gezien ik de HM091MU43 zou ik dus R410 gas moeten hebben?, echter blijkt men op veel verschillende webshops de HM091MU43 te adverteren als een R32 gas wp. De LG documentatie geeft hierover ook niet echt duidelijkheid https://thermogroup.gr/wp...5%CE%9B%CE%A9%CE%9D-3.pdf geeft R410a aan terwijl deze specificatie R32 aangeeft https://www.lg.com/gr/dow...04443/CT32004443_1641.pdf

Weet iemand hoe ik kan achterhalen wat voor gas er in mijn HM091M unit zit :)? 8)7

• lorkeers
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-12-2023
Hoi,

Dit is vrij simpel. Op het type plaatje rechts op de zijkant van de unit staat vermeld het soort gas en de hoeveelheid in kg. Dit is een wettelijke verplichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaataap172
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-12-2024
Hartelijk dank. Net gekeken het betreft een R32 gevuld systeem
Pagina: 1 ... 72 ... 178 Laatste