Hierbij check ook ik in op dit topic.
Na een vrijwel alle reacties in dit topic gelezen te hebben te hebben deel ik graag mijn ervaringen met de LG HM091MU43. Hierbij wil ik ook een ieder bedanken voor het delen van de nuttige informatie
Hierbij een foto van hoe ik hem gemonteerd heb:
Sinds begin deze zomer de unit aangeschaft via MERCACLIMA en samen met een lokale installateur geïnstalleerd. Omdat ik een andere verdeler moest hebben en nog wat leidingwerk naar de wp moest aanbrengen, zijn wij met 2 man een goeie dag bezig geweest met plaatsen en ingebruikstellen. Ik gebruik de WP alleen voor verwarmen niet voor koelen. Voor SWW gebruik ik nog een gas CV ketel.
Hierbij mijn setup en ervaringen:
- Vrijstaande woning van ca. 200 m2 uit 2016, dus goed geïsoleerd. Provincie noord holland.
- Warmtepomp rechtstreeks met 32 mm naar verdeler voor de vloerverwarming.
- Ruim 80m2 aan vloerverwarming beneden, exacte leidingsafstand weet ik niet maar het ligt behoorlijk dicht tegen elkaar.
- Badkamer eerste verdieping met vloerverwarming 8m2 en de rest van de eerste en tweede verdieping standaard radiatoren.
- Na veel settings uitgeprobeerd te hebben ben ik er achter dan sturen op 32 graden aanvoer en dus ca. 26-28 graden retour het beste voor ons werkt zolang de buiten temp niet boven de ca. 13 graden komt. Onder de 32 graden krijg ik pendel gedrag.
- ESP32 incl. RS485 module heb ik liggen om de pomp via modbus beter te regelen bij temperaturen onder de 4 graden. Na onze skivakantie ga ik hier verder werk van maken. Homeassistant draai ik al dus zal vrij snel voor elkaar zijn.
- Net als een ieder bij een buiten temp van 4 graden en lager veel defrosts en teruglopen in vermogen.
- Voor de zekerheid nog een gas CV laten hangen maar zelfs in de koudste dagen van het jaar trok de wp het prima warm. Wel kan het verwarmen van 20 naar 22 graden een dag of twee duren met de wp continu aan.
- Heb 17A limiet swich enabled op een 16A B automaat. Max. heb ik een piek van 3300 watt voorbij zien komen.
- Stuur op lucht+water waarbij de remote controller die standaard meegeleverd is de tempsensor is. Hier wil ik op termijn nog een externe thermostaat voor regelen via HA.
- Subsidie aanvraag ging probleemloos met een pomp uit het buitenland en een NL-installateur voor installatie en ingebruikstelling. Tip! Vergeet geen foto’s te maken bij het installeren van de wp. Hier vraagt men om bij de subsidieaanvraag.
- Over het algemeen is de wp vrij stil, echter rond het vriespunt maakt hij toch wel behoorlijk lawaai. Ik woon vrijstaand dus niet zo een issue maar je hoort hem binnen als je goed luistert wel als hij volle bak draait.
- Pomp debiet staat op auto
- Heb een “gratis” wifi module bij de wp gekregen, deze gebruik ik om eenvoudig de pomp aan te sturen via de Thinkq app. Als is dit wel heel basis
- Ik maak gebruik van Tibber en heb zonnepanelen. Momenteel regel ik het nog met de hand wat een handig moment is om een lange run met de pomp te maken op termijn wil ik hier zelf wat voor bouwen/scripten.
- Als de wp uit staat houdt de woning de temperatuur goed vast. Als het heel koud is buiten gaat de temp ca 1 graad naar beneden. Met (max) avonds 22 graden is het ochtends dan nog goed te doen 😊.
Nog openstaande vragen waar mogelijk iemand antwoord op heeft:
1) Na maanden stabiel super stabiel draaien blijkt vanmorgen rond 7 uur (zag ik in de datalog) opeens de air/water temp setting over gesprongen op alleen water temp regeling. Pas na een reboot kreeg ik de optie air/water weer terug in het menu. Firmware versie 3.0.5.6. Wellicht een bug? Iemand dezelfde ervaring?
2) Verder blijk je de HM091M en HM091MR te hebben, waarbij de extra R in het modelnummer staat voor R32 gas volgens de specificaties van LG. Gezien ik de HM091MU43 zou ik dus R410 gas moeten hebben?, echter blijkt men op veel verschillende webshops de HM091MU43 te adverteren als een R32 gas wp. De LG documentatie geeft hierover ook niet echt duidelijkheid
https://thermogroup.gr/wp...5%CE%9B%CE%A9%CE%9D-3.pdf geeft R410a aan terwijl deze specificatie R32 aangeeft
https://www.lg.com/gr/dow...04443/CT32004443_1641.pdf
Weet iemand hoe ik kan achterhalen wat voor gas er in mijn HM091M unit zit

?