Dank voor de eerste reacties! Ik heb het systeem zo ook niet uitgekozen... Het werd zo opgeleverd bij het huis.teunos93 schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:26:
[...]
Dat is logisch, maar als ik het bericht lees van @PollieBreda dan heeft hij een ketel maar doet hij alsnog SWW via de WP.
Persoonlijk zou ik alles SWW gerelateerd van de WP afkoppelen en de ketel lekker volledig SWW laten doen, zonder tussenkomst van een boilervat (als hij niet ook solar of andere 2e warmtebron heeft).
Ik heb zelf ook nog een (2 jaar oude) CV ketel en die gaat inderdaad ook ooit de deur uit voor een WPB, maar dat project heeft geen hoge prio.
Ik weer niet wat de beste setup is, daarvoor heb ik nog onvoldoende kennis. Als ik een vage schematisch weergave gemaakt door de oude bewoner bekijk lijkt het water uit het 300L vat naar de CV ketel te gaan en vanuit daar rond te gaan in het huis maar dat weet ik niet zeker. Klinkt logisch?
Dit is dat schema. Of het ook de werkelijkheid is weet ik niet 100%zeker, maar lijkt me wel.
:strip_exif()/f/image/azgg51nm56q4kQt3YBGfA7kW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had begrepen dat de vorige bewoner de CV-ketel had laten hangen omdat hij pas net naar de WP was overgestapt en nog niet zonder durfde. Aan mijn gasverbruik te zien lijkt de ketel ook nodig, want in de winterse kou wordt er gas verbruikt (vooral 's ochtends en 's avonds).
Waarschijnlijk zou het allemaal efficiënter kunnen. Daar wil ik met plezier eens goed naar kijken en verbeteren. Het liefst met een installateur die meteen de nodige wijzigingen kan doorvoeren. Alleen heb ik er hier twee gehad en die wilden beide niets met deze LG installatie doen want daar hadden ze geen verstand van of ervaring mee. Als iemand een goede installateur in omgeving Breda die met LG werkt kent, dan hoor ik het heel graag!
Voor de korte termijn wil ik vooral heel graag weten hoe ik kan zorgen dat het SWW weer warm wordt. Ik heb nu vier dagen een koude douche gehad, dat overleef ik wel. Maar onze jonge kids vinden het een heel stuk minder aangenaam. En een warme douche vind ik zelf toch ook wel net iets lekkerder
/f/image/S5Q2zBFJz6jtZ68XjdwUzWqQ.png?f=fotoalbum_large)