LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 194 195 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• PollieBreda
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 19:32
teunos93 schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:26:
[...]

Dat is logisch, maar als ik het bericht lees van @PollieBreda dan heeft hij een ketel maar doet hij alsnog SWW via de WP.
Persoonlijk zou ik alles SWW gerelateerd van de WP afkoppelen en de ketel lekker volledig SWW laten doen, zonder tussenkomst van een boilervat (als hij niet ook solar of andere 2e warmtebron heeft).

Ik heb zelf ook nog een (2 jaar oude) CV ketel en die gaat inderdaad ook ooit de deur uit voor een WPB, maar dat project heeft geen hoge prio.
Dank voor de eerste reacties! Ik heb het systeem zo ook niet uitgekozen... Het werd zo opgeleverd bij het huis.
Ik weer niet wat de beste setup is, daarvoor heb ik nog onvoldoende kennis. Als ik een vage schematisch weergave gemaakt door de oude bewoner bekijk lijkt het water uit het 300L vat naar de CV ketel te gaan en vanuit daar rond te gaan in het huis maar dat weet ik niet zeker. Klinkt logisch?

Dit is dat schema. Of het ook de werkelijkheid is weet ik niet 100%zeker, maar lijkt me wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFazw9f0lLJNBmR9aBI7K867qxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azgg51nm56q4kQt3YBGfA7kW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had begrepen dat de vorige bewoner de CV-ketel had laten hangen omdat hij pas net naar de WP was overgestapt en nog niet zonder durfde. Aan mijn gasverbruik te zien lijkt de ketel ook nodig, want in de winterse kou wordt er gas verbruikt (vooral 's ochtends en 's avonds).

Waarschijnlijk zou het allemaal efficiënter kunnen. Daar wil ik met plezier eens goed naar kijken en verbeteren. Het liefst met een installateur die meteen de nodige wijzigingen kan doorvoeren. Alleen heb ik er hier twee gehad en die wilden beide niets met deze LG installatie doen want daar hadden ze geen verstand van of ervaring mee. Als iemand een goede installateur in omgeving Breda die met LG werkt kent, dan hoor ik het heel graag!

Voor de korte termijn wil ik vooral heel graag weten hoe ik kan zorgen dat het SWW weer warm wordt. Ik heb nu vier dagen een koude douche gehad, dat overleef ik wel. Maar onze jonge kids vinden het een heel stuk minder aangenaam. En een warme douche vind ik zelf toch ook wel net iets lekkerder ;) . Ter info: vandaag ben ik een dag thuis aan het werk en de hele dag blijft de buitenunit stil, die slaat niet aan.

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:36
PollieBreda schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:08:
[...]
Voor de korte termijn wil ik vooral heel graag weten hoe ik kan zorgen dat het SWW weer warm wordt. Ik heb nu vier dagen een koude douche gehad, dat overleef ik wel. Maar onze jonge kids vinden het een heel stuk minder aangenaam. En een warme douche vind ik zelf toch ook wel net iets lekkerder ;) . Ter info: vandaag ben ik een dag thuis aan het werk en de hele dag blijft de buitenunit stil, die slaat niet aan.
Eerste vraag: kun je in het installateursmenu komen? Daar dan eerst zorgen dat de configuratie klopt. Voorrangsregeling, bedrijfstijden, temperatuurbereik en DHW temperatuur.
Kijk daarvoor als voorbeeld naar de instellingen op de eerste pagina's van dit topic.

DIP-switches hoef je (nog)niks mee. Die stonden eerst goed genoeg, dus nu ook.

Kijk dan eens of je SWW op wil warmen als je dit aan zet. Eventueel proberen op te warmen samen met booster. (bij aan- uitzetten van warm water, de "terug"-knop ingedrukt houden. Dan komt het stroomicoontje bij de douchekop als indicator dat de booster meehelpt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9svJ2FaVPxiTocjsX_edC9Wpyk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S5Q2zBFJz6jtZ68XjdwUzWqQ.png?f=fotoalbum_large
Beginnen vanuit een zo simpel mogelijke regeling / sturing. Dus kamer warm stoken met watertemp bijvoorbeeld.
SWW met ruim temperatuurbereik en snel laten opwarmen.
Dan komt de rest later wel (na hopelijk een warme douche)

[ Voor 10% gewijzigd door JansenSE op 15-12-2025 15:31 ]

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-12 15:45
kazemo schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:29:
[...]

Sorry dan heb ik geen passende oplossing met ook nog een houtkachel in het systeem (die je niet kan regelen)
Een houtkachel OK maar dan standalone werkt wel(weg van waterzijdig cv systeem) maar dat wil je ws niet
Houtkachels op dit forum altijd problemen...is geen goede combinatie met een WP,dat krijg je niet goed ingeregeld
Ik weet niet waar je die wijsheid weg haalt? maar het systeem draait prima met houtkachel.
Juist met houtkachel is het zone-regelingsysteem ideaal, omdat dan de WP niks hoeft te doen, maar ik de warmte van de houtkachel gedoseerd kan afgeven (die is maar 3-6 kW waterzijdig, dus alles open laat alsnog de WP aanspringen). Dat je een houtkachel niet (snel) kunt regelen is inderdaad waar, maar staat los van mijn vraag.

@PollieBreda Je schema laat je SWW output niet zien. Weet je zo waar die weg komt? het enige dat ik in het schema zie is dat je WP als voorverwarming voor je CV fungeert. (mijn aanname is dat SWW uit de CV komt, of zit er een 3e spiraal in je buffer)?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20:52
kazemo schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:00:
[Afbeelding]
bij mij klopt het dus wel ik heb een r32 9kw monoblok
en ik heb al eens de printplaat vervangen het blijft gewoon kloppen
RMC versie 3064a
Mij intresse is bij een R290 is daar nog dezelfde indoor printplaat toegepast als bij een R32?
overigens slechte naam bij mij zit die ook buiten ik heb geen binnen unit
Op jouw afbeelding zie ik dat Model en serienummer ook gegeven worden.
Heb je die ergens in moeten voeren of ziet ie dat automatisch?

En vooral: weet jij of iemand anders of dat relevant is voor de regeling?

Capaciteit is overigens correct met 16kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iW6ZjkslTWT3_H_PhuSPaigw1Ps=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FvEmengErNsOhA7ApPqwwRWf.jpg?f=user_large

• PollieBreda
soepah schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:44:
[...]

@PollieBreda Je schema laat je SWW output niet zien. Weet je zo waar die weg komt? het enige dat ik in het schema zie is dat je WP als voorverwarming voor je CV fungeert. (mijn aanname is dat SWW uit de CV komt, of zit er een 3e spiraal in je buffer)?
Ik vermoed ook dat het SWW uit de CV komt inderdaad. Of er een derde spiraal in zit weet ik niet. Daar heb ik onvoldoende kennis van maar met de kennis die ik nu heb denk ik van niet.

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:14
teunos93 schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:53:
[...]

Dat is bij mij ook altijd al zo geweest sinds die geinstalleerd is, RMC 3.0.7.6a.
Ik heb de schuif voor target temp in heating mode en ai shift mode ook als coniditonal card in HA, anders pas je mogelijk ook iets aan wat niks doet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
type: conditional
conditions:
  - condition: state
    entity: sensor.hp_operation_mode
    state: "4"
card:
  type: entities
  entities:
    - entity: input_number.hp_hk1_target_temperatur
      name: Heating mode target temp
      secondary_info: last-changed
      icon: kuf:sani_heating
De versie van de RMC is volgens mij niet van belang; die komt niet tussen in de modbus die direct tegen de binnen-eenheid werkt. Volgens mij zit het op de binneneenheid (lees: dat lijkt me het meest logisch).

• PollieBreda
JansenSE schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:28:
[...]

Eerste vraag: kun je in het installateursmenu komen? Daar dan eerst zorgen dat de configuratie klopt. Voorrangsregeling, bedrijfstijden, temperatuurbereik en DHW temperatuur.
Kijk daarvoor als voorbeeld naar de instellingen op de eerste pagina's van dit topic.

DIP-switches hoef je (nog)niks mee. Die stonden eerst goed genoeg, dus nu ook.
Ik kan in het installatie menu ja. Daar had ik al geprobeerd een en ander in te stellen maar alles zonder resultaat. Ik heb veel posts gelezen maar het begint me af en toe een beetje te duizelen :?
Ik heb nu de instellingen vanuit de tabel uit de topic start overgenomen, alleen is dat niet afgestemd op gebruik DHW volgens mij? Bijna alles staat nu zo, voor zover mogelijk. Alleen vaste debiet heb ik op 26 laten staan, leek me zo'n groot verschil met de 17 in die tabel?
JansenSE schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:28:
[...]

Kijk dan eens of je SWW op wil warmen als je dit aan zet. Eventueel proberen op te warmen samen met booster. (bij aan- uitzetten van warm water, de "terug"-knop ingedrukt houden. Dan komt het stroomicoontje bij de douchekop als indicator dat de booster meehelpt.
[Afbeelding]
Beginnen vanuit een zo simpel mogelijke regeling / sturing. Dus kamer warm stoken met watertemp bijvoorbeeld.
SWW met ruim temperatuurbereik en snel laten opwarmen.
Dan komt de rest later wel (na hopelijk een warme douche)
Dit had ik eerder ook aangezet, met die booster erbij, gaf helaas geen verschil. Nu weer aangezet, ik ben benieuwd. De buitenunit lijkt in ieder geval nog niets te doen.

Update: Buitenunit is wel aangeslagen en het systeem draait weer. SWW is weer aan het opwarmen. Dat is fijn!

Wat is nu de beste aanpak om een en ander efficiënter in te gaan richten zonder verlies van comfort? Idealiter met de bestaande configuratie maar als een aanpassingen sterk valt aan te raden sta ik daar uiteraard ook voor open!

[ Voor 8% gewijzigd door PollieBreda op 15-12-2025 16:41 ]

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:37

teunos93

HM123HF.UB60

PollieBreda schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:32:
[...]
Update: Buitenunit is wel aangeslagen en het systeem draait weer. SWW is weer aan het opwarmen. Dat is fijn!

Wat is nu de beste aanpak om een en ander efficiënter in te gaan richten zonder verlies van comfort? Idealiter met de bestaande configuratie maar als een aanpassingen sterk valt aan te raden sta ik daar uiteraard ook voor open!
Fijn dat je weer warm water hebt!
Je installatieschema zoals reeds benoemd is heel vreemd.
Je SWW lijkt nu enkel voorverwarmd te worden door het buffervat en de uitvoer na de CV ketel is nergens getekend.
Bovendien staat er een 3-weg klep op een plek waar die iets heel vreemds doet, het is er ook maar 1, en je hebt geen secundaire pomp ingetekend en dus geen flow.
Het beste begin je met verduidelijken van je leiding trace zodat je in ieder geval weet hoe het geheel nu hydraulisch is aangesloten.
Dat je gasverbruik nu hoog is hoeft niet te betekenen dat je in theorie full electric zou kunnen, het kan ook zo zijn dat de ketel te vroeg wordt ingeschakeld.
Daarvoor heb je een warmteverliesberekening nodig en dien je de warmteafgifte capaciteit van het systeem te kennen.
Daarnaast is het handig het totale waterzijdige volume van het systeem te kennen om in te schatten of je buffer er niet uberhaupt tussenuit kan.

[ Voor 10% gewijzigd door teunos93 op 15-12-2025 17:12 ]

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:00
soepah schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:44:
[...]

Ik weet niet waar je die wijsheid weg haalt? maar het systeem draait prima met houtkachel.
Juist met houtkachel is het zone-regelingsysteem ideaal, omdat dan de WP niks hoeft t
e doen, maar ik de warmte van de houtkachel gedoseerd kan afgeven (die is maar 3-6 kW waterzijdig, dus alles open laat alsnog de WP aanspringen). Dat je een houtkachel niet (snel) kunt regelen is inderdaad waar, maar staat los van mijn vraag.

Ik heb de wijsheid niet in pacht,ik zelf heb geen houtkachel dat weet je zelf beter (hoe en wat)
het is tegenstrijdig jouw verhaal....het is een prima systeem,en toch wil je het anders!....en daarom zeg ik dat ik de oplossing niet weet /of heb!

• kazemo
teunos93 schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:10:
[...]

Fijn dat je weer warm water hebt!
Je installatieschema zoals reeds benoemd is heel vreemd.
Je SWW lijkt nu enkel voorverwarmd te worden door het buffervat en de uitvoer na de CV ketel is nergens getekend.
Bovendien staat er een 3-weg klep op een plek waar die iets heel vreemds doet, het is er ook maar 1, en je hebt geen secundaire pomp ingetekend en dus geen flow.
Het beste begin je met verduidelijken van je leiding trace zodat je in ieder geval weet hoe het geheel nu hydraulisch is aangesloten.
Dat je gasverbruik nu hoog is hoeft niet te betekenen dat je in theorie full electric zou kunnen, het kan ook zo zijn dat de ketel te vroeg wordt ingeschakeld.
Daarvoor heb je een warmteverliesberekening nodig en dien je de warmteafgifte capaciteit van het systeem te kennen.
Daarnaast is het handig het totale waterzijdige volume van het systeem te kennen om in te schatten of je buffer er niet uberhaupt tussenuit kan.
Ik denk dat de combiketel als na verwarmer word gebruikt? dat geeft dan heter sanitair water dan is er geen extra pomp nodig
boiler met wp tot 50gr>>>>>>naar combiketel na verwarmen tot bijv. 70gr (altijd heet sanitair water)
zoiets dergelijks heb ik zelf ook, maar dan met een zonneboiler in serie met de combiketel

De combiketel wordt gebruikt om het water na te verwarmen tot een hogere temperatuur, bijvoorbeeld van 50°C (door de WP geleverd) naar 70°C. Dit zorgt ervoor dat het sanitair water altijd heet genoeg is.

Omdat de combiketel het water direct opwarmt tot de gewenste temperatuur, is er geen extra pomp nodig om het water rond te pompen voor de naverwarming.(dat gebeurd met leiding druk koud water)

[ Voor 21% gewijzigd door kazemo op 15-12-2025 17:49 ]

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:37

teunos93

HM123HF.UB60

kazemo schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:23:
[...]

Ik denk dat de combiketel als na verwarmer word gebruikt? dat geeft dan heter sanitair water dan is er geen extra pomp nodig
boiler met wp tot 50gr>>>>>>naar combiketel na verwarmen tot bijv. 70gr (altijd heet sanitair water)
zoiets dergelijks heb ik zelf ook, maar dan met een zonneboiler in serie met de combiketel
Qua SWW kan ik me daarin vinden, maar het CV deel staat ingetekend met een spiraal uit het buffervat die parallel aan het afgifte systeem en de CV hangt. Hoe komt er nu warmte in het afgiftesysteem?

Tevens lijkt me de ketel als standaard naverwarmer van tapwater per definitie inefficient tenzij die heel laag kan moduleren.
Je hebt altijd veel stilstandverlies tussen buffervat en ketel als je vaak kleine hoeveelheden water tapt.
Ook als je wel langer achter elkaar veel moet tappen en bovendien slechts van 50 naar 70 hoeft bij te verwarmen is het maar de vraag of de ketel niet ook alsnog volle bak gaat pendelen om zijn minimumvermogen kwijt te kunnen.

• kazemo
teunos93 schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:45:
[...]

Qua SWW kan ik me daarin vinden, maar het CV deel staat ingetekend met een spiraal uit het buffervat die parallel aan het afgifte systeem en de CV hangt. Hoe komt er nu warmte in het afgiftesysteem?

Tevens lijkt me de ketel als standaard naverwarmer van tapwater per definitie inefficient tenzij die heel laag kan moduleren.
Je hebt altijd veel stilstandverlies tussen buffervat en ketel als je vaak kleine hoeveelheden water tapt.
Ook als je wel langer achter elkaar veel moet tappen en bovendien slechts van 50 naar 70 hoeft bij te verwarmen is het maar de vraag of de ketel niet ook alsnog volle bak gaat pendelen om zijn minimumvermogen kwijt te kunnen.
De ketel van mij moduleerd terug naar laag vermogen er komt immers water van al 50 gr binnen bijv.>>>>20gr omhoog brengen
verbruikt dan inderdaad een beetje gas,maar je hebt altijd heet water (comfort)
als je inderdaad 1uur heet water tapt raakt boilervat te koud dan gaat de gasketel volle bak (het is niet allemaal gratis)
ik heb nefit ketel met ingebouwd buffervat van 25ltr
heeft nog 1 voordeel je hebt geen legiolnella run nodig met een electr. backup heater element

[ Voor 13% gewijzigd door kazemo op 15-12-2025 19:00 ]

• PollieBreda
Dankjewel @teunos93 en @kazemo.
Ik zal het systeem beter in kaart brengen en ook nog eens navraag doen bij de vorige bewoner.
Pagina: 1 ... 194 195 Laatste