LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 196 ... 205 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:42
Boomster schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:28:
[...]

studio code sever? uhhhh....
edit: geinstalleerd!

hij geeft dan ionderdaad dat er een code niet goed is. Ik heb deze nu aangepast maar nada resultaat
het is me niet altijd duidelijk hoe gevoelig yaml is voor indentation (wat is het nederlandse woord?).

je 'sensors' en 'input numbers' staan aan het begin van de lijn; volgens mij moeten ze verder staan.

Walter

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:31
walter_321 schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:45:
[...]

het is me niet altijd duidelijk hoe gevoelig yaml is voor indentation (wat is het nederlandse woord?).

je 'sensors' en 'input numbers' staan aan het begin van de lijn; volgens mij moeten ze verder staan.

Walter
ik hbe het nu voor elkaar, nu alleen nog de waarde aanpassen met automation.

• walter_321
Boomster schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:58:
[...]

ik hbe het nu voor elkaar, nu alleen nog de waarde aanpassen met automation.
Wat was de oplossing?

Even gekeken, en je code is dezelfde als de mijne; enkel die indentation.

• Boomster
walter_321 schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:00:
[...]

Wat was de oplossing?

Even gekeken, en je code is dezelfde als de mijne; enkel die indentation.
Shit, wat was het ook alweer.....
op een gegeven moment probeer je zoveel dat je het niet meer weet....
Sorry..
In ieder geval heeft de code editor mij zeker geholpen, ik heb ondertussen de automation ook in orde.
Thanks..

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:49
Ik ben hier ook (leek zijde met hulp van chatgpt) bezig met de programmering van mijn esp32 bord.

De code compilen en met ESPhome Device Builder duurt zeker 10 minuten, zo niet een kwartier. Is dat normaal?

• walter_321
Als je doel is een modbus-tcp integratie te bouwen zou ik je aanraden een module te kopen die dit direct voor jou doet. Zoals bv die van waveshare.
Als leek betwijfel ik of je er gaat geraken ;-).
En compileren op een esp32 kan wel even duren... al denk ik niet dat het bij mij al zo lang geduurd heeft (geen idee wat je compileert...).

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:33

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Cees-JanH schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:28:
Ik ben hier ook (leek zijde met hulp van chatgpt) bezig met de programmering van mijn esp32 bord.

De code compilen en met ESPhome Device Builder duurt zeker 10 minuten, zo niet een kwartier. Is dat normaal?
ESPhome maakt net als Home Assistant deel uit van Nabu Casa. Van Home Assistant krijg je wekelijkse updates. Nu zie je van ESPhome ook veel updates. Als je nu een code gaat flashen, worden ook meteen de updates gedaan. Als je daarna nog iets wijzigt en weer flasht, gaat het veel sneller.
Als je HA add-on van ESPhome DB gebruikt, dan zie je ook de versie voorbij komen, nu op 2025.12.1

Als je het IP adres van de ESP in de adresbalk van je browser intikt, kun je ook de webpagina en de berichten van de ESP volgen.

Met een ESP heb je meer mogelijkheden, omdat het eenvoudig te gebruiken is met HA.

[ Voor 7% gewijzigd door PeteSplit op 23-12-2025 10:42 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:09
PeteSplit schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:45:
[...]

ESPhome maakt net als Home Assistant deel uit van Nabu Casa. Van Home Assistant krijg je wekelijkse updates. Nu zie je van ESPhome ook veel updates. Als je nu een code gaat flashen, worden ook meteen de updates gedaan. Als je daarna nog iets wijzigt en weer flasht, gaat het veel sneller.
Als je HA add-on van ESPhome DB gebruikt, dan zie je ook de versie voorbij komen, nu op 2025.12.1

Als je het IP adres van de ESP in de adresbalk van je browser intikt, kun je ook de webpagina en de berichten van de ESP volgen.

Met een ESP heb je meer mogelijkheden en is veel eenvoudiger te gebruiken met HA, dan een waveshare
Dat snap ik niet.

Ik heb mijn Waveshare al 3 jaar lang niet aan hoeven te raken. Als het werkt, dan werkt het. Alle registers die ik wil uitlezen zijn beschikbaar. ESP heeft toch geen toegang tot meerdere registers?

En of je de code nu éénmalig in ESP maakt of in een yaml file, maakt volgens mij ook niet uit.

Dus om nu te zeggen dat ESP meer mogelijkheden biedt en eenvoudiger is, snap ik niet.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:08
Zijn er tweakers die ervaring hebben met een therma v uit het buitenland en service of garantie nodig hebben gehad vanuit LG in Amstelveen?

Hoe is dit verlopen?
Doen ze moeilijk omdat het een buitenlands en geen Benelux model is?

Ik overweeg een HM051MRS.UA40 te kopen of bij een webshop met grijze import of rechtsreeks uit het buitenland maar ik wil geen ellende hebben met garantie. De prijs scheelt behoorlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door jeroenst op 23-12-2025 11:34 ]

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
jschel schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:44:
[...]

Hoezo voor de gek houden misschien hou jij jezelf wel voor de gek! Ik tel de nuttige thermische energie gedeeld door alle elektrische energie. Dus tijdens verwarmen alle warmte energie, dus alles wat negatief is nul ik, geheeld door alle elektrische energie. Tijdens koelen tel ik alle koel energie positief gedeeld door alle elektrische energie. Dat hij warmte onttrekt aan de woning om zichzelf te ontdooien is niet nuttig en maakt hij later goed met extra warmte die ik gewoon mee neem, en de extra elektrische energie tel ik ook gewoon mee.

Ik en waarschijnlijk vele andere zien die defrost thermische energie niet anders dan bv de deur te lang open laten staan, niet nuttig dus telt thermisch niet mee, wel elektrisch want de warmtepomp staat te draaien. Als de LG dat doet doet hij niets fout behalve eventuele externe pompen en heaters niet mee tellen.

Defrost energie positief mee tellen dan hou je je zelf zeker voor de gek. Negatief mee tellen is een keuze, maar dan hou je jezelf misschien ook wel voor de gek maar dan negatief :P
misverstand?
Jij rekent:

wat jij aan nuttige warmte krijgt per kWh stroom
dat is wat er op de KWH meter komt (energie rekening)
Je wilt weten hoeveel bruikbare warmte je krijgt per kWh.
De extra warmte die nodig is om die dip (defrost) te herstellen komt later gewoon in de teller.

Hij rekent:

wat de warmtepomp fysiek presteert, inclusief verliezen
= werkelijke COP is dan lager
Beide zijn legitiem, maar ze meten niet hetzelfde.

Jij meet nuttige COP (gebruiker‑COP).

Hij meet fysische COP (machine‑COP).

Het enige probleem is dat jullie dachten dat jullie over dezelfde COP spraken, maar dat is niet zo
Dit is mijn conclusie het is eenieder voor zich wat dan de waarheid is,het is en blijft een moeilijk thema dat COP berekenen

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-03 10:06

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

walter_321 schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:23:
[...]

De wp schiet na uitschakelen uit silent mode van grofweg 1kw naar meer dan 2kw elektrisch vermogen en schiet dan nog eens voorbij zijn doel.
Dat is niet te verklaren door de daling van de buitentemperatuur.
De warmtepomp reageert zeer brut op de omschakeling; ik zou een dergelijke opschalen daarom vermijden.
Later op de nacht blijft de wp best brut heen en weerspringen in de vermogens. Ik zou zeker terug naar een vast debiet gaan. Je werkt net mooi lage watertemperatuur; door dat debiet vast te zetten haal je net een groot voordeel van die lage watertemperatuur weg bij grotere vermogens door op vast debiet te werken.
Ik heb gisteren de automation "Silent mode bij 0 graden" uitgezet om te kijken of het doorschieten van 1kw naar 2kw en z'n doel voorbij schieten dan uitblijft. Helaas, dat is dus niet zo, zie rond 02:00 vannacht 8)7
Het is een vreemd iets dat hij opeens gaat optoeren en doorschiet in z'n doel temperatuur, waardoor hij daarna dan ook zelf uit Silent mode komt en vervolgens naar een defrost gaat. Als we nu eens voor elkaar konden krijgen dat hij niet op eens gaat optoeren en doorschiet... :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgEnpkbBFYbHJ_AEnp_XQuscges=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oxXeRe6JVYIKyEE4tnO1V0Rm.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOv__Yb9tHrXvQv-_ZrRYaozZ6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4RNmYOQhHzIlcaWH2kv9gOp0.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAsQJhY6cHJgMYnv1UHCQXqVFlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cRnKMSP56MtMhNkX928Tf8nJ.png?f=fotoalbum_large

HM093MR.U44 (3.06.7a -> 3.06.9b) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• walter_321
tebogo schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:24:
[...]

Ik heb gisteren de automation "Silent mode bij 0 graden uitgezet" om te kijken of het doorschieten van 1kw naar 2kw en z'n doel voorbij schieten dan uitblijft. Helaas, dat is dus niet zo, zie rond 02:00 vannacht 8)7
Het is een vreemd iets dat hij opeens gaat optoeren en doorschiet in z'n doel temperatuur, waardoor hij daarna dan ook zelf uit Silent mode komt en vervolgens naar een defrost gaat. Als we nu eens voor elkaar konden krijgen dat hij niet op eens gaat optoeren en doorschiet... :-(

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou in ieder geval de debietregeling op een vast delta T zetten.

Ik zou eens testen met silent mode enkele dagen uit te laten.

Dat probleem rond 2u20; als je kijkt naar de toerental van compressor is dat al 'wild' na uitschakelen van silent mode en komt het niet meer tot rust. En rond 2u20 is het helemaal onzinnig; de wp lijkt te blijven hangen in een te hoog vermogen alsof alle sturing is weggevallen.
Dat lijkt wat op het probleem met ORC en silent mode op mijn r290; als er een ORC is in silent mode blijft de WP gewoon op een hoog vermogen hangen zonder enige aanduiding dat dat nodig is. Pas de defrost stopt die onzin. Hoe hoog staat je hysteresis? Schiet de WP zelfs voorbij de hysteresis? Eventueel zou ik de hysteresis fijner zetten; het is echt onzinnig dat de WP zo hoog doorschiet.

Los daarvan geloof ik niet dat silent mode een voordeel heeft hoe jij het gebruikt. In kleinere vermogens is de WP in mijn ervaring best stil en is het daarom niet nodig. In hogere vermogens zou silent mode ofwel minder rendement moeten zijn -want ventilator draait trager- en eventueel te weinig vermogen.... dus de argumenten ontgaan me...
Of beter het zou niet nuttig mogen zijn...

• Jojan265
[...]

Ik heb gisteren de automation "Silent mode bij 0 graden uitgezet" om te kijken of het doorschieten van 1kw naar 2kw en z'n doel voorbij schieten dan uitblijft. Helaas, dat is dus niet zo, zie rond 02:00 vannacht 8)7

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou het kunnen zijn dat EEV1 een extra injectie van het koudemiddel doet, net zoals ik hier beschreven heb:

https://gathering.tweaker...message/77787308#77787308

en hier:

https://gathering.tweaker...message/77787876#77787876

Bij mij helpt het om dan bewust de "Silent mode" weer aan te zetten. Na een tijdje is hij dan weer rustig. Ook na een defrost is het weer in orde.

[ Voor 4% gewijzigd door Jojan265 op 23-12-2025 13:53 ]

• Cees-JanH
Jojan265 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:27:
[...]

Dat snap ik niet.

Ik heb mijn Waveshare al 3 jaar lang niet aan hoeven te raken. Als het werkt, dan werkt het. Alle registers die ik wil uitlezen zijn beschikbaar. ESP heeft toch geen toegang tot meerdere registers?

En of je de code nu éénmalig in ESP maakt of in een yaml file, maakt volgens mij ook niet uit.

Dus om nu te zeggen dat ESP meer mogelijkheden biedt en eenvoudiger is, snap ik niet.
Ik heb er geen echt kijk op maar volgens mij is het grote verschil dat de ESP zonder Home Assistant doordraait.

• Jojan265
Cees-JanH schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:31:
[...]

Ik heb er geen echt kijk op maar volgens mij is het grote verschil dat de ESP zonder Home Assistant doordraait.
Dat is inderdaad een groot pluspunt. Nu heb ik daar zelf geen last van, maar is wel een groot voordeel. ik reageerde vooral op:
Met een ESP heb je meer mogelijkheden en is veel eenvoudiger te gebruiken met HA, dan een waveshare

• Boomster
jeroenst schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:39:
Zijn er tweakers die ervaring hebben met een therma v uit het buitenland en service of garantie nodig hebben gehad vanuit LG in Amstelveen?

Hoe is dit verlopen?

Ik overweeg een HM051MRS.UA40 te kopen of bij een webshop met grijze import of rechtsreeks uit het buitenland maar ik wil geen ellende hebben met garantie. De prijs scheelt behoorlijk.
Mijn installateur gaf eerder aan, toen ik met dezelfde vraag kwam, dat LG dan geen garantie gaat geven wanneer het grijze import is. Mijn installateur is een erkend door LG.
Ik heb zelf de gok niet genomen....

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:38
Die garantie zal ook niet verder komen dan 2 jaar gok ik. Daarna gaan ze vaak al moeilijk doen. Heb zelf de gok genomen en grijze import via Aircoplaza. Draait nu het 3e seizoen zonder problemen. Heb wel een potje op de spaarrekening klaar staan om hem om te wisselen mocht hij niet te repareren zijn.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:31
Inmiddels mag ik mijzelf ook eigenaar noemen van een Therma Monoblock. In mijn geval een 3Fase 14kw variant. Mijn woning is 1000m3 qua inhoud, 360m2 aan woonoppervlakte en gebouwd in 1936. Er is verder wel nageisoleerd (parels in de spouw) en er zit HR++ glas in maar optimaal is het natuurlijk nooit. Er ligt ongeveer 80m2 vloerverwarming nog met een 'oude' mengverdeler met eigen circulatiepomp. De rest zijn standaard radiatoren met heatbooster.

Wonderlijk genoeg gaat het best wel heel erg goed en heb ik de woning deze week vrij stabiel op 20.5 graden binnentemperatuur. Ook vandaag was dat de temparatuur ondanks de koude nacht (-2 graden). Ik heb geen P1 meter of allerlei tools draaien om het verbruik goed te kunnen zien maar ben toch op zoek om zaken nog verder te optimaliseren.

Het huidige verbruik kan ik wel zien op het bedieningspaneel van de WP zelf en via de greenchoice app. In de greenchoice app haal ik dan het sluipverbruik er even uit.
Ik kom dan op een verbruik van tussen de 1.4Kwh tot 1.7 Kwh per uur in de nacht. Overdag is het wat lastiger inschatten in verband met andere gebruikers. We verwarmen met name de benedenverdieping (120m2) en de badkamer, de slaapkamers maar een klein beetje om de kou er wat af te halen.

De warmtepomp staat ingesteld op waterzijdige regeling met een curve van 41 graden water bij -15 en 22 graden water bij 18 graden buitentemperatuur. Debiet is ingesteld op 'optimaal debiet' en de hysterese op -3 en +3. Momenteel (buiten 0 graden) geeft de WP 32 graden uitvoer een debiet van ongeveer 18l per minuut en een retour van 29 graden.

Zijn er op basis van deze inzichten eenvoudige optimaliseringsaanpassingen door te voeren?

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
@saabfanatic 18L of typo en moest hier staan 28L? Verder zou ik, maar dat ben ik, toch iets van een p1 meter halen zodat je direct op de 'bron' (je meter) kan kijken wat je verbruik doet. :)

• saabfanatic
Perkouw schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:27:
@saabfanatic 18L of typo en moest hier staan 28L? Verder zou ik, maar dat ben ik, toch iets van een p1 meter halen zodat je direct op de 'bron' (je meter) kan kijken wat je verbruik doet. :)
Nee hoor 18 liter, soms iets meer (tegen de 27 a 28) maar meestal rond de 18. Staat wel op stille modus overigens.

• walter_321
saabfanatic schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:08:
Inmiddels mag ik mijzelf ook eigenaar noemen van een Therma Monoblock. In mijn geval een 3Fase 14kw variant. Mijn woning is 1000m3 qua inhoud, 360m2 aan woonoppervlakte en gebouwd in 1936. Er is verder wel nageisoleerd (parels in de spouw) en er zit HR++ glas in maar optimaal is het natuurlijk nooit. Er ligt ongeveer 80m2 vloerverwarming nog met een 'oude' mengverdeler met eigen circulatiepomp. De rest zijn standaard radiatoren met heatbooster.

Wonderlijk genoeg gaat het best wel heel erg goed en heb ik de woning deze week vrij stabiel op 20.5 graden binnentemperatuur. Ook vandaag was dat de temparatuur ondanks de koude nacht (-2 graden). Ik heb geen P1 meter of allerlei tools draaien om het verbruik goed te kunnen zien maar ben toch op zoek om zaken nog verder te optimaliseren.

Het huidige verbruik kan ik wel zien op het bedieningspaneel van de WP zelf en via de greenchoice app. In de greenchoice app haal ik dan het sluipverbruik er even uit.
Ik kom dan op een verbruik van tussen de 1.4Kwh tot 1.7 Kwh per uur in de nacht. Overdag is het wat lastiger inschatten in verband met andere gebruikers. We verwarmen met name de benedenverdieping (120m2) en de badkamer, de slaapkamers maar een klein beetje om de kou er wat af te halen.

De warmtepomp staat ingesteld op waterzijdige regeling met een curve van 41 graden water bij -15 en 22 graden water bij 18 graden buitentemperatuur. Debiet is ingesteld op 'optimaal debiet' en de hysterese op -3 en +3. Momenteel (buiten 0 graden) geeft de WP 32 graden uitvoer een debiet van ongeveer 18l per minuut en een retour van 29 graden.

Zijn er op basis van deze inzichten eenvoudige optimaliseringsaanpassingen door te voeren?
op zich lijkt dat gewoon goed.
Als het terug warmer is, eventueel het 18°C punt naar 15°C; de temperatuur waarbij je in huis verwarmig nodig hebt. De interne warmtewinsten zijn misschien voldoende om het boven 15°C warm genoeg te houden. Dan wordt eventueel je nieuwe punt 15°C/23°C. Maar misschien loop je zo tegen een comfortprobleem in de badkamer.
Heb je last van oververhitting eventueel de hysteresis +, lager zetten.
En eventueel ervaren of bij kouder weer je comfort temperatuur een lagere binnentemperatuur is. Hier thuis mag de binnentemperatuur naar 20°C gaan als het echt koud is, wat door de straling van de vloerverwarming grofweg evengoed is als 22°C bij 15°C buiten.

• walter_321
[...]

Ik heb gisteren de automation "Silent mode bij 0 graden" uitgezet om te kijken of het doorschieten van 1kw naar 2kw en z'n doel voorbij schieten dan uitblijft. Helaas, dat is dus niet zo, zie rond 02:00 vannacht 8)7

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Had je de voorbije nacht nog last van defrosts? Hier was er nu eentje.

Walter

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:08
jeroenst schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:39:

Hoe is dit verlopen?

Ik heb alleen kontakt gehad met LG service m.b.t. een firmware update. Dat leek eerst positief maar toen ze doorkregen dat het grijze import was werden mijn mail domweg niet meer beantwoord.

Gelukkig heb ik geen storing gehad waar (garantie) service voor nodig was, maar de werkwijze vond in onbeschoft. Ik kan me best voorstellen dat ze grijze import niet vanuit Amstelveen willen supporten (al ben ik niet zo zeker dat dat volgens het consumentenrecht zomaar kan), maar om dat gewoon eerlijk te zeggen lijkt me dan toch wel het minste.

Sinds dien raad ik iedereen af een LG te kopen >:) (al ben ik er verder best wel tevreden over).

• SalexSun
  • Laatst online: 12:45
Hier heb ik een poging gedaan de doeltemperatuur kortstondig te verhogen wanneer de COP inzakt op de meeste eenvoudige manier; wanneer frequentie < 15Hz binnen 1:20 na defrost, dan verhoog doel met 3gr. Hiermee hoop ik eerder een defrost te triggeren zodat de warmtepomp niet lang doorloopt met half dichtgevroren condensor.

Desondanks komt de 24h COP aardig in de buurt van wat LG opgeeft: David in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1" (cijfers van U43, maar ik heb U44). Plus ik draai zoveel mogelijk in stille mode, ook in deze logs

Het resultaat laat nog wat te wensen over, maar het effect is indicatief wel zichtbaar, dikgedrukt wat werkelijk van belang is. Met name het moment van verhogen is nog niet goed.
- Tot 6:30 (eerste defrost) loopt alles goed
- Om 7:00 verhoging doel als gevolg van bovenstaande, maar onzeker of dat echt nodig was want de COP was nog op peil
- Tussen 8:00 en 9:00 is het duidelijk dat de COP (te) laag is, vermoedelijk als gevolg van deels dichtgevroren condensor
- Om 9:30 en 10:10 verhoging doel als gevolg van bovenstaande, maar onzeker of dat echt nodig was want de COP was nog op peil
- Tussen 12:30 en 13:30 weer lage COP bij lage compressor frequentie, daar nog geen indicatie van deels dichtgevroren condensor
- om 13:20 home assistant herstart
- Om 13:30 wordt opgetoerd en gaat de COP ook weeer iets omhoog

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3u72HpRuiIGdA8vFXLeN-6LfBBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Ygw8HE63b8QHgGwv6Oj85gq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGxQ-wca7jLKqVb9M5yUlrW7JOk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3aDL07WJtXwFgnFurqaXN9sW.png?f=fotoalbum_large

De stooklijn werkt in dit geval tegen want bij oplopende buitentemperaturen wordt de doeltemperatuur hoger waardoor de doeltemperatuur langer gehaald kan blijven met dichtgevroren condensor.

Belangrijke nuance (zonder discussie te willen ontketenen) in dit verhaal is dat de lage, actuele, COP bij lage vermogens minder zwaar telt op de dagCOP of sCOP dan de actuele COP bij hoge vermogens.

Concrete vraag. Is er een betere manier om een deels dichtgevroren condensor te detecteren. Ik heb (nog) geen logs van de koudemiddel kant van de warmtepomp, enkel waterzijdig

[ Voor 7% gewijzigd door SalexSun op 24-12-2025 14:34 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-03 22:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFd7YTzV056EYikpV-lt0BMpLm0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r4x66l9Gn5aOD2hguLgRcFLY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHkCwF-OhUbqhAbxlr88hA82beA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Jkyj2g9WXYerXDe1rQ2Y5i8o.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6QIu3HOTuom4dEqFdHct9LPL1o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aAgG8rq7Gl9dWvNf0Rz97SnR.png?f=fotoalbum_large

Die regeling van de LG blijft toch een groot raadsel voor mij. Bij 4gr is de target temperatuur 26C en bij 0 gr 27.5C.

Ondanks dat de buitentemperatuur maar heel langzaam verandert, volgt de LG dat op een heel aparte manier...

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Lijkt wel een beetje op elkaar :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weVqr1maeLcLXUj3jm-xHbDdMbY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Jvxxu86bTDB4COg86RqG8a4N.jpg?f=user_large

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• reablom
Ja, als je er een laagdoorlaatfilter overheen gooit qua temperaturen wel. Maar in het vermogen doet ie toch vreemde dingen vind ik.

• walter_321
@reablom
alleen is het voor mij een raadsel waarom de WP absoluut naar 29°C wil- wil, want hij gaat er op groot vermogen naar toe- en ook gaat, terwijl 27,5°C het maximum is dat nodig is. Zeker als je maar kleine 'range' hebt aan temperaturen die te leveren zijn: 29°C is wat er nodig is bij -4°C.

• walter_321
reablom schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:53:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die regeling van de LG blijft toch een groot raadsel voor mij. Bij 4gr is de target temperatuur 26C en bij 0 gr 27.5C.

Ondanks dat de buitentemperatuur maar heel langzaam verandert, volgt de LG dat op een heel aparte manier...
Wat is je + hysteresis? Als je die op +1 zet zou de WP moeten uitgaan als ze naar 29.5 gaat als het doel 27.5 is...

Waarbij ik me afvraag hoe de hysteresis echt speelt in de sturing...

• reablom
walter_321 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:00:
[...]

Wat is je + hysteresis? Als je die op +1 zet zou de WP moeten uitgaan als ze naar 29.5 gaat als het doel 27.5 is...

Waarbij ik me afvraag hoe de hysteresis echt speelt in de sturing...
Die kan niet lager. Dan kom ik niet door de opstartpiek. Los daarvan denk ik dat die in de regeling niks doet. Ik ga er verder ook geen moeite in steken. Qua gemiddeld verbruik of CoP lijkt t zo slecht allemaal nog niet. Maar principieel ziet dit er gewoon niet optimaal uit.

• walter_321
reablom schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:46:
[...]

Die kan niet lager. Dan kom ik niet door de opstartpiek. Los daarvan denk ik dat die in de regeling niks doet. Ik ga er verder ook geen moeite in steken. Qua gemiddeld verbruik of CoP lijkt t zo slecht allemaal nog niet. Maar principieel ziet dit er gewoon niet optimaal uit.
Door de opstartpiek komen kan je ook door de - hysteresis kant lager te zetten.
Later we zeggen dat ik hoop dat de wp als die zo 'wild' te keer gaat en boven de hysteresis uitkomt toch eerst gaat testen of de hij niet naar onder kan moduleren en zo het probleem oplost...voordat hij echt uit gaat.

• reablom
walter_321 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:55:
[...]

Door de opstartpiek komen kan je ook door de - hysteresis kant lager te zetten.
Later we zeggen dat ik hoop dat de wp als die zo 'wild' te keer gaat en boven de hysteresis uitkomt toch eerst gaat testen of de hij niet naar onder kan moduleren en zo het probleem oplost...voordat hij echt uit gaat.
Hij staat op -2/+4. Die range was iig nodig om door de opstartpiek te komen. Of -4/+2 ook werkt heb ik niet geprobeerd Voor zo ver ik heb gezien trekt hij zich verder niks aan van hoe de hysterese is ingesteld, behalve het aan/uit gedrag. Zoals gezegd: ik geloof het verder wel. CoP is OK, binnentemperatuur is OK en de WP pendelt zo goed als niet.

• walter_321
reablom schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:54:
[...]

Hij staat op -2/+4. Die range was iig nodig om door de opstartpiek te komen. Of -4/+2 ook werkt heb ik niet geprobeerd Voor zo ver ik heb gezien trekt hij zich verder niks aan van hoe de hysterese is ingesteld, behalve het aan/uit gedrag. Zoals gezegd: ik geloof het verder wel. CoP is OK, binnentemperatuur is OK en de WP pendelt zo goed als niet.
het gaat idd enkel over een optimalisatie. Het oude 'pendelen' bij de modulerende warmtepompen bestaat niet meer zoals bij de niet-modulerende. En je kan best argumenteren omdat de wp in een laag vermogen start, dat 'starten' zelfs niet meer schadelijk is. Al zullen veel compressors daarom weer minder robust worden uitgevoerd (geen idee of moderne compressors gemaakt worden voor 100.000 starts zoals 'vroeger'). Maar een WP die voorbij zijn setpunt schiet mag je zeker benoemen als 'pendelen'. In de zin dat de WP constant meer en minder vermogen levert dan nodig. Het geeft in ieder geval een minder rendement. Of dat relevant is, is een andere vraag.
Met een hysteresis van 6 kan de WP ook nauwelijks 'pendelen' (als snel herstarten) Het water moet >6 graden afkoelen wat best veel is (toch voor de aanvoer kant en met vloerverwarming).

Walter

• kazemo
  • Nu online
walter_321 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 01:50:
[...]

het gaat idd enkel over een optimalisatie. Het oude 'pendelen' bij de modulerende warmtepompen bestaat niet meer zoals bij de niet-modulerende. En je kan best argumenteren omdat de wp in een laag vermogen start, dat 'starten' zelfs niet meer schadelijk is. Al zullen veel compressors daarom weer minder robust worden uitgevoerd (geen idee of moderne compressors gemaakt worden voor 100.000 starts zoals 'vroeger'). Maar een WP die voorbij zijn setpunt schiet mag je zeker benoemen als 'pendelen'. In de zin dat de WP constant meer en minder vermogen levert dan nodig. Het geeft in ieder geval een minder rendement. Of dat relevant is, is een andere vraag.
Met een hysteresis van 6 kan de WP ook nauwelijks 'pendelen' (als snel herstarten) Het water moet >6 graden afkoelen wat best veel is (toch voor de aanvoer kant en met vloerverwarming).

Walter
:-( de regeling van de LG is gewoon waardeloos vooral als de buitentemp. onder 0 gr komt die doet maar wat (on voorspelbaar)
althans bij de R32 U44 modellen, ik weet niet hoe het is bij de R290 model (propaan) dat is wat jij hebt (doet die het wel goed?)
Service van LG nederland is ook waardeloos maakt niet uit waar gekocht grijze import of gekocht via installateur(dan schuiven ze het probeem door naar de installateur)
LG nederland is voor de Benelux dacht ik ? je woont in Belgie omgeving Leuven/Brussel hoe is service daar geregeld ook via LG Nederland? of via een vestiging in Belgie? of ook via de installateur? (dat is dan ook doorschuiven naar installateur voor service)
Het word ook moeilijk vergelijken met bv iemand in Groningen dat is immers +- 400km noordelijker als waar jij woont (althans wat weer betreft)

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:51

teunos93

HM123HF.UB60

Nou het is gisteren echt koud geworden en onder 0 doet de R290 ook gewoon echt maar wat. Gemiddeld afgegeven vermogen is vannacht veel te laag geweest en inmiddels is het koud aan het worden.
Compressor toerental maakt constant een zaagtand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0KpKYwDF3U5e3R3SJwllNLHLzs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1V9349o7e1NQ1Wawz37uWX8w.png?f=fotoalbum_large

Tot nu toe volgde gemiddeld afgegeven vermogen de buitentemperatuur redelijk, dat is nu dus over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNxiVvYJiv_n58-Z00g8ztmm7EQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5GgBVn4QcToD1fCPvgMPWgeO.png?f=fotoalbum_large

Cop is gedaald naar 3 bij -3.5 buiten met ~36c uitgaand watertemp.

Ook gezien dat hij rond -2 ineens de pomp niet meer harder wilde zetten in optimal flow rate met constant een dT ver boven de 5, uitschieters tot 8c en daarna maar overgestapt naar constante dT van 5 wat dat weer oploste (verder had ik nog nooit verschil gezien tussen optimal flow en constante dT).

[ Voor 22% gewijzigd door teunos93 op 25-12-2025 09:46 ]

• walter_321
teunos93 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:44:
Nou het is gisteren echt koud geworden en onder 0 doet de R290 ook gewoon echt maar wat. Gemiddeld afgegeven vermogen is vannacht veel te laag geweest en inmiddels is het koud aan het worden.
[Afbeelding]

Tot nu toe volgde gemiddeld afgegeven vermogen de buitentemperatuur redelijk, dat is nu dus over.

[Afbeelding]

Ook gezien dat hij rond -2 ineens de pomp niet meer harder wilde zetten in optimal flow rate met constant een dT ver boven de 5, uitschieters tot 8c en daarna maar overgestapt naar constante dT van 5 wat dat weer oploste (verder had ik nog nooit verschil gezien tussen optimal flow en constante dT).
Heb je iets als doeltemperatuur versus actual?
Hier heeft de WP R290 totaal geen zin de doeltemperatuur te halen.
Als de wp forceert naar een hogere doeltemperatuur haalt die wel de 'echte doeltemperatuur'.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Ja, normaliter overshoot hij met gemiddeld 1.5c de doeltemp, nu blijft hij er gemiddeld 1.5c onder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nf97ob9jYySrZcSVbNGcxx6v2UY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S99CQQ8bSgbxNDwY4QXOkMET.png?f=fotoalbum_large

• kazemo
  • Nu online
[Afbeelding]

[Afbeelding]

vannacht op stille mode gezet (kan nu is droge vrieslucht) op normale mode gaat hij tekeer als een gek met een direct opgenomen van 4,5KW (dan heb ik de C20A zekering echt nodig)trekt zich niets aan van de stooklijn daar gaat hij ver overheen in optimalflow,ook wel vast debiet geprobeerd en vaste DT....dit mag allemaal niet baten.....het is gewoon aan sappelen en proberen.....maar goed ik hou de tent warm,anders maar de CV-ketel aanzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 25-12-2025 11:33 ]

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:08
Zou e.e.a. kunnen komen omdat je te snel van instellingen veranderd? De fuzzy logic die er in AI mode achter zit moet wel steeds weer inleren op veranderde omstandigheden. Volgens mij merk ik dat al bij snel veranderende omstandigheden buiten. Als dan ook nog eens elke paar uur de instellingen veranderd worden...

• kazemo
  • Nu online
KarsS schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:05:
[...]
Zou e.e.a. kunnen komen omdat je te snel van instellingen veranderd? De fuzzy logic die er in AI mode achter zit moet wel steeds weer inleren op veranderde omstandigheden. Volgens mij merk ik dat al bij snel veranderende omstandigheden buiten. Als dan ook nog eens elke paar uur de instellingen veranderd worden...
op een tijd van 24u mag ik toch aannemen dat hij ingeleerd is als het daarmee te maken heeft? fuzzy?
bij temperaturen rond of onder nul ramt de LG zichzelf naar vol vermogen, vaak zonder duidelijke reden.

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 25-12-2025 14:06 ]

• walter_321
KarsS schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:05:
[...]
LG zou dan minstens in zijn handleiding moet schrijven wat de WP wil of wat je als gebruiker kan verwachten.
Nu staat er alleen in dat er een stooklijn gevolgd wordt; wat niet echt gebeurt*. ik zie niet in wat er moeilijk zou moeten zijn om een stooklijn te volgen. Regeltechnisch is dat al 50 jaar geleden opgelost hoe dat gaat. Het kan hoogstens een vraag zijn hoe snel een doel wordt gehaald of hoe groot een overshoot kan zijn. Maar als LG niet vertelt hoe de WP stuurt wordt het gokken. Uiteindelijk met vloerverwarming wordt ervan uitgegaan dat er een redelijke verhouding is tussen watertemperaturen en vermogenafgifte in huis. Als LG zich weinig aantrekt van een stooklijn kan niemand echt begrijpen hoe het huis warm te houden is.
En als je stuurt op water zonder lucht valt er aan 'ai' niet veel te regelen. Dat is gewoon een te simpel regelsysteem voor AI.

• walter_321
Ps: en ik kan niet echt oordelen omdat mij WP wel echt een probleem heeft; LG zou iets gaan wijzigen, de installateur weet nog wel niet wat...

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Als het buiten kouder wordt (onder de 5 graden), gaat mijn warmtepomp ontdooien (defrosts).
Dat gaat vaak op tijd, elk uur, anderhalf uur, twee uur, of drie uur.

Nu met een buiten temp van -2 graden en een luchtvochtigheid van rond de 70%,
zie ik elke drie uur een defrost, terwijl de warmtewisselaar in de buiten unit, geen witte rijp vertoont .
Telkens wordt dan opnieuw opgestart
nu met stille mode aan, naar 45 Hz / 1750 W (met 14 Lpm / dT 5 / CoP 2,7)

Op andere forums lees ik, dat er warmtepompen zijn, die helemaal geen defrosts hebben... :?

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Stille modus uit zou ik mee beginnen, dat is met deze temperaturen vragen om problemen.
Ter referentie, gisteren was de 24 uurs gemiddelde dag temp +2.0, scop die dag 3.8 (2 defrosts door net te laat uitschakelen van stille modus).
Vandaag gemiddelde temperatuur van -1.5 met scop van 3.2, zonder defrosts, hele dag zonder stille modus.

De verdamper temperatuur hangt hier nu zo goed als op het dauwpunt van -5.8c en de rh stijgt terwijl de temperatuur daalt dus vannacht zal het defrosten wel beginnen. Ben wel benieuwd wat de cop dan gaat doen…

• Mr3MrsSmith
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-02 17:23
Ik ben bezig mijn installatie aan het voorbereiden voor de WP en Hydro kit die ik van de week geleverd heb gekregen.

De HM093HF en de Hydrokit HN1639HC
Hierop ga ik een nexus SWW aansluiten van 300Liter (RVS Hygiëne boiler 300H XL-LE1 Black) met een 50liter buffervat in parallel (RVS Buffertank PWT-50/WM-C4)( ik zat te twijfelen om dit eventueel in het retour circuit te doen) maar ik denk dat dit beter is ivm dat ik geen vloer verwarming heb.

Maar nu heb ik een vraag:

In het boiler vat gaat een sensor opname van 1/2" hiervoor heb ik mooie RVS variant gezien met sensor van NEXUS zelf. Maar daar zit natuurlijk geen connector aan. Linkje

Ik zie dat de sensor kit van LG zelf een sensor heeft:

Thermistor voor
SWW-tank
Voor de regeling van de
warmwatertemperatuur van de
SWW-tank
Type PHRSTA0

Echter is deze 7mm in diameter, nu zie ik allerlei sensoren in 6mm en andere domperbuizen in 8 mm.
Weet iemand of er een dompelbuis wordt mee geleverd eventueel welk type sensor het is om de zelf aan een connector te knopen. Eventueel welke accesoires handig zijn gelijk mee te bestellen zoals flow sensor voor de de berekening van de COP?

• SalexSun
Hier het resultaat van 2 koude nachten. Eerste nacht zoveel mogelijk doordraaien op laag vermogen, tweede nacht de compressor frequentie professories op minimaal 20Hz begrensd. Bij 10Hz zie je de COP regelmatig rond de twee schommelen. Het resultaat bij hogere frequenties is een hogere COP, maar nuance is door droge lucht extreem weinig defrosts.

Afgezien van een korte test van 1uur alles op stille modus. Daarbij zag ik geen noemenswaardig verschil in COP (zelfs iets hogere COP in stille modus). Maar nuance is weer dat er afgelopen nachten extreem weinig defrosts waren.

Voor 24h COP reken ik ook standby en vordtbeveiliging mee, daarom blijft die nog achter deze ochtend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQQwwhw0-vYOyRLJ9yXlAB5NnGs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6D30TKG7lcYHfizhBraryyp3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_D85u5V7TR4U_qCC6AkO-QntfHE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/khbUxGWX513WsiuPkM2ILS3g.png?f=fotoalbum_large

• SalexSun
Nog een kleine nuance. De temperatuursensor waarmee ik de COP meet en bereken zitten relatief ver van de warmtepomp. In werkelijkheid zal de COP in alle gevallen dus iets hoger liggen dan gemeten en berekend

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:54
PeteSplit schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:17:
Als het buiten kouder wordt (onder de 5 graden), gaat mijn warmtepomp ontdooien (defrosts).
Dat gaat vaak op tijd, elk uur, anderhalf uur, twee uur, of drie uur.

Nu met een buiten temp van -2 graden en een luchtvochtigheid van rond de 70%,
zie ik elke drie uur een defrost, terwijl de warmtewisselaar in de buiten unit, geen witte rijp vertoont .
Telkens wordt dan opnieuw opgestart
nu met stille mode aan, naar 45 Hz / 1750 W (met 14 Lpm / dT 5 / CoP 2,7)

Op andere forums lees ik, dat er warmtepompen zijn, die helemaal geen defrosts hebben... :?
Ik heb hier in ZO-Brabant afgelopen etmalen zo nu en dan een defrost met 12 kW R32 machine, net even gekeken, toen was ie helemaal wit van de rijp, dus dan lijkt het mij niet vreemd dat er een keer een defrost gedaan moet worden.

• reablom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdMf-3xBbC3FW7MNratRsrja0NA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bwcInEU2rp8iTyvG2VShIK76.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80aB2kG06dwMTtSF3XoCkML-QGk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aOhf0oNvoAHgyMbiaFSYQqxb.png?f=fotoalbum_large

Buiten is het -3 of -4. Doel temperatuur is ca 29, overshoot naar 36, vervolgens slaat de WP uit (mij een raadsel waarom dat pas bij 36 gebeurt en niet bij 33...

Groter raadsel nog op het moment dat het vermogen omhoog schiet, is de water temperatuur 30C. Waarom gaat het vermogen überhaupt omhoog?

• walter_321
reablom schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:02:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Buiten is het -3 of -4. Doel temperatuur is ca 29, overshoot naar 36, vervolgens slaat de WP uit (mij een raadsel waarom dat pas bij 36 gebeurt en niet bij 33...

Groter raadsel nog op het moment dat het vermogen omhoog schiet, is de water temperatuur 30C. Waarom gaat het vermogen überhaupt omhoog?
voor de zekerheid: je moduleert op uitgaande temperatuur?

Als je maar 29°C nodig had bij -4°C uitgaande (dat is ongeveer 24°C retour) is je range van nodig temperaturen beperkt. 36°C moet iets zijn dat nodig is bij -25°C.
Dat lijkt een absurd aansturen van de WP. Die echte sturing van LG lijkt een raadsel. Heb je ooit op aanvoer gestuurd?

Grofweg leek je WP 'juist' aan te sturen bij een verbruik van 1.000W; Dan is de temperatuur 'even' vast op de 29°C wat het doel zou moeten zijn. Het is idd dan een raadsel waarom de WP ooit een hoger vermogen lijkt nodig te hebben.

• reablom
walter_321 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:51:
[...]

voor de zekerheid: je moduleert op uitgaande temperatuur?

Als je maar 29°C nodig had bij -4°C uitgaande (dat is ongeveer 24°C retour) is je range van nodig temperaturen beperkt. 36°C moet iets zijn dat nodig is bij -25°C.
Dat lijkt een absurd aansturen van de WP. Die echte sturing van LG lijkt een raadsel. Heb je ooit op aanvoer gestuurd?

Grofweg leek je WP 'juist' aan te sturen bij een verbruik van 1.000W; Dan is de temperatuur 'even' vast op de 29°C wat het doel zou moeten zijn. Het is idd dan een raadsel waarom de WP ooit een hoger vermogen lijkt nodig te hebben.
Ik stuur op vast debiet, anders kwam ik niet goed door de opstart heen. DT is dan ook lager bij mij. Maar een graad of 2.

Aanvoer heb ik ook ooit geprobeerd. Ik weet niet meer waarom ik daar vanaf gestapt ben.

[ Voor 5% gewijzigd door reablom op 26-12-2025 12:09 ]

• walter_321
reablom schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:09:
[...]
Ik stuur op vast debiet, anders kwam ik niet goed door de opstart heen. DT is dan ook lager bij mij. Maar een graad of 2.
...
Dat volg ik even niet: bij de opstart gaat de WP toch 10-15 minuten de waterpomp in vol vermogen laten draaien (tenminste dat doet mijn R290). Dat lijkt me toch voldoende om eender welk 'opstartprobleem' op te vangen. Of ontgaat me iets? Of heb je je juist een lager debiet nodig om iets te voorkomen(wat me zou verwonderen)?

Walter

• jschel
  • Laatst online: 12-03 18:31
walter_321 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:41:
[...]

Dat volg ik even niet: bij de opstart gaat de WP toch 10-15 minuten de waterpomp in vol vermogen laten draaien (tenminste dat doet mijn R290). Dat lijkt me toch voldoende om eender welk 'opstartprobleem' op te vangen. Of ontgaat me iets? Of heb je je juist een lager debiet nodig om iets te voorkomen(wat me zou verwonderen)?

Walter
Niet opvol vermogen maar op de ingestelde pomp capaciteit. Het kan zijn dat hij bij @reablom niet goed start omdat de flow helemaal terug valt na het opstarten en dat dan als gevolg het vermogen van het verwarmins systeem inzakt. Dat kan gebeuren als je een parallelbuffer hebt dat met 4 aansluitingen is aangesloten icm sturen op uitvoer.

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | ESPhome | Gasloos

• walter_321
jschel schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:49:
[...]

Niet opvol vermogen maar op de ingestelde pomp capaciteit. Het kan zijn dat hij bij @reablom niet goed start omdat de flow helemaal terug valt na het opstarten en dat dan als gevolg het vermogen van het verwarmins systeem inzakt. Dat kan gebeuren als je een parallelbuffer hebt dat met 4 aansluitingen is aangesloten icm sturen op uitvoer.
idd bij opstart is het op 'pomp capaciteit', wat bij mij vol vermogen is.
Bij het scenario dat je beschrijft gaat de wp toch weer extra vermogen leveren? En de flow valt toch maar terug naar wat gevraagd wordt?

• reablom
walter_321 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:41:
[...]

Walter
Ow ja, idd. Het is alweer ruim een jaar geleden dat ik daarmee bezig ben geweest. Opstart is idd op ingestelde pomp capaciteit oid.

Ik heb een parallelle buffer en een tweede pomp die het water door de vvw pompt. Pompdebiet van WP en VVW moeten zo dicht mogelijk bij elkaar liggen anders ga je alleen maar over de buffer circuleren. Pompdebiet van de tweede pomp is fixed. Dus ik heb ook voor de WP voor een vast debiet gekozen. En dat moet dan vrij hoog zijn om door de opstartpiek te komen.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Als ik de temperatuur maar een graadje verhoog, reageert de warmtepomp even later daar vaak bruut op

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqO4E8AJgKzgoDb7u4YwIx9OQ3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fy8Mr6USzP0SsSRLMuAyEHhC.jpg?f=fotoalbum_large

Dan zet ik de stille mode maar even een kwartiertje aan...

• walter_321
PeteSplit schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:09:
Als ik de temperatuur maar een graadje verhoog, reageert de warmtepomp even later daar vaak bruut op

[Afbeelding]

Dan zet ik de stille mode maar even een kwartiertje aan...
Wat is wat op de onderste grafiek -blauw en geel?
En waarop stuur je (je hebt dat misschien al duizend keer gezegd ;-).)? Niet in AI maar op 'temperatuur- welke?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:28:
[...]

Wat is wat op de onderste grafiek -blauw en geel?
En waarop stuur je (je hebt dat misschien al duizend keer gezegd ;-).)? Niet in AI maar op 'temperatuur- welke?
Blauw aanvoer en Geel retour water temperatuur.
Oranje is de ingestelde temperatuur (bij Warmte / Heat).

Het is wat kouder in huis geworden en ben de temperatuur met stapjes aan het verhogen, om te zien wat het effect is. Ik heb sneller last van koude, bij wind uit het noorden en zoek nu naar een juiste, betere temperatuur instelling. ;)

• kazemo
  • Nu online
Raar gedrag bij de WP hij maakt een defrost (ontdooiing condensor/verdamper) terwijl er geen ijs /wit rijp op zit.....onnodig!...waarom? ik ben dus echt buiten gaan kijken..doet hij dat preventief?
van morgen -4gr ,vanmiddag +4gr en direct normaal gedrag wat opgenomen vermogen betreft 2/3 minder en loopt dan mooi ,ook de stooklijn volgt hij dan weer (geen stille mode) nacht,s zet ik hem op stille mode met schema 24u> naar 7u weer uit

[ Voor 25% gewijzigd door kazemo op 26-12-2025 16:54 ]

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09:54
Met mijn R32 9kw U44 heb ik ook het probleem dat bij frequente ontdooiingen de streeftemperatuur niet wordt gehaald. Ik heb gemerkt dat de warmtepomp in de startfase gewoon niet het vermogen levert dat mogelijk zou zijn, en dat er na de startfase te weinig tijd is om dit weer in te halen tot de volgende ontdooiing.

Ik heb hiervoor een oplossing gevonden.
Direct na het ontdooien schakel ik via Modbus over van uitlaatregeling naar inlaatregeling. Ik gebruik deltaT 5k en verlaag vervolgens de streeftemperatuur met 5k. Hierdoor heeft de installatie een veel beter en sneller startgedrag.
Zodra de beoogde uitlaattemperatuur is bereikt, schakel ik weer over op uitlaatregeling.
Natuurlijk moet het pomptoerental worden verlaagd, ik begin met 55% pompvermogen.

Het resultaat is indrukwekkend, het verloop tot aan het ontdooien is zoals het hoort te zijn.

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)

• walter_321
kazemo schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:46:
Raar gedrag bij de WP hij maakt een defrost (ontdooiing condensor/verdamper) terwijl er geen ijs /wit rijp op zit.....onnodig!...waarom? ik ben dus echt buiten gaan kijken..doet hij dat preventief?
van morgen -4gr ,vanmiddag +4gr en direct normaal gedrag wat opgenomen vermogen betreft 2/3 minder en loopt dan mooi ,ook de stooklijn volgt hij dan weer (geen stille mode) nacht,s zet ik hem op stille mode met schema 24u> naar 7u weer uit
Ik vind niet echt een uitleg wanneer de LG's een defrost doen. Ik lees dingen als kijken naar temperaturen van buiten en wat er in en uit de luchtwarmtewisselaar komt en buitenluchtvochtigheid. En ook eventueel gewoon een timer bij bepaalde temperaturen.
Lijkt weer wat op de fuzzy logic van LG.

Strikt genomen zou het echt wat dieper in de warmtewisselaar kunnen zijn dat het dichtslibt en dat je het niet ziet.
Of ook; heeft de wp na een defrost een hogere cop?

• reablom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqPLW7iqrywwPOZNDqxyCuRNkTs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EwO8LTVGOYQCxTrIs3JSBXiM.png?f=fotoalbum_large

Gedurende de dag ziet het er allemaal weer helemaal normaal uit. Zouden het dan allemaal defrostst zijn geweest? Gaat de WPnsoms preventief warmte in het systeem pompen om als het ware een buffertje van warmte aan te leggen om vervolgens een defrost te kunnen doen?

• walter_321
Ter info; mijn 7kw R290 haalt bij -3°C gemeten aan de wp,- andere thermometers in de buurt -5 °C- 8kW (bij 29°C aanvoertemperatuur).

[ Voor 3% gewijzigd door walter_321 op 26-12-2025 21:57 ]

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-03 11:38
butterkeks schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:30:
Het resultaat is indrukwekkend, het verloop tot aan het ontdooien is zoals het hoort te zijn.
Dat is interessant! Heb je plaatjes/grafieken hiervan?

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• jschel
  • Laatst online: 12-03 18:31
walter_321 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:14:
[...]

idd bij opstart is het op 'pomp capaciteit', wat bij mij vol vermogen is.
Bij het scenario dat je beschrijft gaat de wp toch weer extra vermogen leveren? En de flow valt toch maar terug naar wat gevraagd wordt?
Met een parallel buffer met 4 aansluitingen ligt de uitgaande temperatuur van het buffer naar het systeem ergens tussen de aanvoer en retour temp van de warmtepomp. Als je dan op aanvoer naar de buffer regelt, en je hebt de temperatuur een beetje, geoptimaliseerd dus vrij laag staan, dan kan het zo zijn dat als de flow zakt door optimal flow dat de temperatuur die je systeem in gaat zo ver zakt dat de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan. Het optimal flow algoritme regelt in dat geval de flow helemaal terug en blijft hangen op het minimum. Als je op retour regelt kan dat beter gaan, maar met een parallel buffer met externe pomp en zeker als hij met 4 aansluitingen is aangesloten krijg je gemakkelijker goed resultaat met fixed flow.

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | ESPhome | Gasloos

• walter_321
jschel schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:54:
[...]

Met een parallel buffer met 4 aansluitingen ligt de uitgaande temperatuur van het buffer naar het systeem ergens tussen de aanvoer en retour temp van de warmtepomp. Als je dan op aanvoer naar de buffer regelt, en je hebt de temperatuur een beetje, geoptimaliseerd dus vrij laag staan, dan kan het zo zijn dat als de flow zakt door optimal flow dat de temperatuur die je systeem in gaat zo ver zakt dat de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan. Het optimal flow algoritme regelt in dat geval de flow helemaal terug en blijft hangen op het minimum. Als je op retour regelt kan dat beter gaan, maar met een parallel buffer met externe pomp en zeker als hij met 4 aansluitingen is aangesloten krijg je gemakkelijker goed resultaat met fixed flow.
Ik je begrijp zou je gediend zijn met een instelling voor minimum debiet (of misschien minimum vermogen van de wp?) dat idd niet op de LGs zit.

• saabfanatic
Oke, het leek goed te gaan met onze LG maar tijdens de kerst heeft de Therma V zich een beetje in de nesten gewerkt, wellicht ook door de gebruiker. De LG staat op regeling op watertemperatuur en AI op basis van de stooklijn. Toen wij weggingen met kerst (2.5 dag) heb ik op Ai minus 5 gedrukt en ging het de eerste dag/nacht goed maar daarna was schijnbaar de watertemperatuur in het circuit niet meer voldoende om een defrost te doen. Hij is dus blijven hangen in antivries modus en heeft geen water meer opgewarmd. Daardoor is het huis afgekoeld tot 15 graden. Door het stoken op de CV een uurtje was het water weer voldoende opgewarmd om door de antivries modus heen te komen.

Duurt natuurlijk lang om e.e.a. weer op te warmen daarna. Ik heb dus gewoon weer op zijn stooklijn laten draaien, vanaf 22:00 gaat hij automatisch op stille modus tot 08:00 uur. Hij maakt heel de nacht perfect het water op 32 graden. Ik lees dit uit via de HeatMeister modules die op de radiatoren hangen. Wel elke 3 uur een defrost in deze droge omstandiheden maar daar kijk ik later nog wel naar als de situatie stabieler is. Het gekke is, hij zou het water tegen de 40 graden aan moeten maken volgens de stooklijn. Hij heeft nu heel de nacht zitten pruttelen op 1.5kw - 2kw dus er is volgens mij (ik heb een 3Fase 14KW) nog meer dan voldoende capaciteit om het water heter te maken.

Vanochtend heb ik WP van stille modus afgehaald en de warmtevraag op handmatig gezet, dan zie je gelijk dat hij het water heter gaat maken en dat het vermogen toeneemt. Ik heb de watertemperatuur nu op 43 graden gezet en inmiddels is de aanvoertemperatuur al een uur rond die 43 graden. Hij heeft er 20 minuten over gedaan om van 32 graden naar 43 graden te komen en neemt dan ongeveer 5-6 kw aan vermogen volgens het eigen controle paneel. Capaciteit zit er volgens mij dus genoeg in.

Hoe krijg ik hem zo ingesteld dat hij 'gewoon' de stooklijn gaat volgen?

Verdere instellingen:
- Pompinstelling Optimale debiet
- Hysterese warm water -2 en +2
- Stooklijn -15 = 48 graden, 18 = 30 graden. Dan zou hij dus bij -4 ongeveer 41 graden moeten maken.

• kazemo
  • Nu online
1. LG Therma doet soms een defrost op basis van sensoren, niet op zichtbare rijp
De warmtepomp kijkt naar:

verdampertemperatuur

drukverschillen

efficiëntiedaling
Er hoeft dus niet altijd zichtbaar ijs te zijn. Een dunne, nauwelijks zichtbare film kan al voldoende zijn om de COP te laten zakken.afwijkend gedrag dat samenhangt met:

buitentemperatuur

stille modus (al dan niet)

vermogen

defrost-logica
de warmtepomp soms preventief of op tijdsinterval defrosten uitvoert ?
dit alles is op basis van mijn constanteringen of het zo is,is de grote vraag ?

• SalexSun
SalexSun schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 07:59:
Hier het resultaat van 2 koude nachten. Eerste nacht zoveel mogelijk doordraaien op laag vermogen, tweede nacht de compressor frequentie professories op minimaal 20Hz begrensd. Bij 10Hz zie je de COP regelmatig rond de twee schommelen. Het resultaat bij hogere frequenties is een hogere COP, maar nuance is door droge lucht extreem weinig defrosts.

Afgezien van een korte test van 1uur alles op stille modus. Daarbij zag ik geen noemenswaardig verschil in COP (zelfs iets hogere COP in stille modus). Maar nuance is weer dat er afgelopen nachten extreem weinig defrosts waren.

Voor 24h COP reken ik ook standby en vordtbeveiliging mee, daarom blijft die nog achter deze ochtend.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Na een paar dagen draaien lijkt dit idd te kloppen, maar in mijn geval lijkt alle winst weer verloren door de antivries functie. De pomp draait daarbij tegen de 50% vd tijd op vol vermogen bij buitentemperaturen onder 0.

Hele voorbarige conclusie is dat de warmtepomp eigenlijk te groot vermogen is voor ons huis en daardoor niet in een gunstig bereik kan werken. Ik zag daar niet zo’n problemen in door te moduleren in de tijd, maar dan gooit de antivries functie roet in het eten. Mijn inschatten was dat moduleren in de tijd niet nodig was <4gr, en dat klopt ook, maar dan is de COP dus laag door lage frequentie

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-03 17:05
Wat is jullie verbruik van de lg warmtepomp ongeveer voor 24, 25, 26 dec? Ik heb intotaal zo'n 101kwh verbruikt. Ik heb geen vergelijking met andere periodes die zo koud zijn, maar de warmtepomp heeft het hoorbaar wel wat lastiger dan normaal gesproken.

Voor vandaag zit ik inmiddels al op 17kwh.

• walter_321
Antonl91 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:07:
Wat is jullie verbruik van de lg warmtepomp ongeveer voor 24, 25, 26 dec? Ik heb intotaal zo'n 101kwh verbruikt. Ik heb geen vergelijking met andere periodes die zo koud zijn, maar de warmtepomp heeft het hoorbaar wel wat lastiger dan normaal gesproken.

Ik voor die 3 dagen samen op 71kwh.
Maar het is altijd allemaal moeilijk vergelijken.

• PvO76
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-02 15:27

Ik zit op een kleine 43kWh, voor een LG R32 7kw monoblock, en een huis uit 1955, 71m2 vloeroppervlak en energielabel A. Regio Gorinchem.

HM071MR U44

• Cees-JanH
Ik zit hier op 156kWh met een 12kW, vanacht defrost om de 2 uur, op stille modus, die gaat er in de ochtend vanaf. Hierna ontstaan de defrosts om de 50 minuten, ik regel op water en lucht met vloerverwarming, de kamer zou 21 moeten zijn, blijft echter op 20 hangen. Flow staat vast op 30 liter per minuut, Ta is nu 30, retour 29.

Kan dit beter, zo ja hoe?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYAHPPuVuwhFJPUWf1-jWq9wyCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKiFZvPw0e3BudZcqN7gbPV6.jpg?f=fotoalbum_large

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

reablom schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:38:

Gedurende de dag ziet het er allemaal weer helemaal normaal uit. Zouden het dan allemaal defrosts zijn geweest?
Gaat de WP soms preventief warmte in het systeem pompen om als het ware een buffertje van warmte aan te leggen om vervolgens een defrost te kunnen doen?
Ik denk dat de WP echt wat extra warm water maakt.
Voordat de defrost begint, gaat de compressor vaak harder draaien,
totdat de retour temperatuur wat warmer geworden is (op 25 graden ?).
Tijdens de defrost zakt de aanvoer temperatuur vaak tot 20 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pj98z8fOy7KpgR3tVbY-j5nW73Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/75jtNeEbepbI3Ia4NzKrDrT5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door PeteSplit op 27-12-2025 13:54 ]

• kazemo
  • Nu online
Dus hoe “voorspelt” de LG een defrost?
Op basis van de pagina-inhoud kun je het zo samenvatten:wat is de trigger dan om een defrost te voorspellen
Hier komt het mooie: LG legt nergens precies uit wat de trigger is Vlak vóór een defrost draait de compressor harder.Daardoor stijgt de retourtemperatuur een paar graden.De warmtepomp bouwt een warmtebuffer op vóór de defrost Dit is geen toeval.
Tijdens een defrost werkt de warmtepomp omgekeerd: warmte uit het watercircuit wordt gebruikt om de buitenunit te ontdooien.
Als de WP dat zou doen zonder voorbereiding, zou de aanvoer nóg verder kelderen en zou het huis tijdelijk afkoelen.

De LG voorspelt een defrost wanneer de combinatie van verdampertemperatuur, drukverschillen, COP‑daling en buitentemperatuur/vochtigheid erop wijst dat er rijp kan ontstaan — zelfs als je dat nog niet ziet. Als die signalen twijfelachtig zijn, gebruikt hij een timer als back‑up.?

[ Voor 24% gewijzigd door kazemo op 27-12-2025 15:05 ]

• Smartenergie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-03 21:09
Voor 24-25-26 december'25 hier 58 kwh bij regio Utrecht, met een 4 kwh R32 monoblock. Geen nachtverlaging en continu 36 graden aanvoer, kamer thermostaat continu 22,5 C. De stooklijn 1.0 met buitenvoeler en E-twist.
34 m2 vloerverwarming en boven 2 kamers met radiatoren met Danfoss ..thermostaat op stand 3 alles wordt prima warm gehouden op temp.
Woning van 1968, maar wel redelijk goed geisoleerd

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:35
Wat is jullie verbruik van de lg warmtepomp ongeveer voor 24, 25, 26 dec?
Onze WP heeft 127 kWh elektrisch verbruikt in die drie dagen. En 331 kWh thermisch geleverd. (Geen super COP, maar het wedijvert wel met die van de dure Bosch van onze oudste. ;) 26 december spande de kroon met 48,2 kWh verbruik.
Ondanks de matige COP op dergelijke dagen is het nog altijd goedkoper dan stoken met gas.
(Fors uitgebouwd hoekhuis uit de jaren 70,, door de jaren heen na-geïsoleerd.)

[ Voor 7% gewijzigd door gerlag op 27-12-2025 15:59 ]

9kW U44

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik zet de warmtepomp laag, tijdens de elektra pieken in de ochtend en avond en ook nachtverlaging.
Daarnaast de schatting bij 24uurs bedrijfstijd. Een LG 5,5 kWh split systeem (U44 en NK5).
Geen sanitair warmwater, de temperatuur in de woonkamer rond 19 graden (bij aanvoer water 29 gr).
code:
1
2
3
4
5
24-12-25  14,2  12u  28,4  24u
25-12-25  19,6  14u  33,5  24u
26-12-25  18,9  17u  26,6  24u

kWh       52,6       88,6

CoP ongeveer 3 (door defrosts)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FNWoURfQPYIc6l6Fov_lJC5cPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KdHe4uOZ7utjf4fFUzYtx0Bk.jpg?f=fotoalbum_large
27-12-2025

[ Voor 43% gewijzigd door PeteSplit op 28-12-2025 00:26 ]

• Antonl91
gerlag schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:54:
[...]

Onze WP heeft 127 kWh elektrisch verbruikt in die drie dagen. En 331 kWh thermisch geleverd. (Geen super COP, maar het wedijvert wel met die van de dure Bosch van onze oudste. ;) 26 december spande de kroon met 48,2 kWh verbruik.
Ondanks de matige COP op dergelijke dagen is het nog altijd goedkoper dan stoken met gas.
(Fors uitgebouwd hoekhuis uit de jaren 70,, door de jaren heen na-geïsoleerd.)
Voor de afgelopen dagen heb ik het niet bijgehouden, maar als ik het display bekijk dan is de cop over de hele maand in ieder geval net iets over de 5. Voor vandaag is de cop net boven de 4, maar alles volgens de waarden van het display. (23,5kwh elektrisch en 100,5kwh thermisch).

• scholten45
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:17
Hallo,

Morgen ga ik mijn lg therma V9kw indienst stellen.
Ik wou deze op stille modus zetten en de 16 amper limiet aan zetten.
Om daar maar eens mee te beginnen.
Kan iemand mij vertellen welke dipswith ik moet hebben voor de stille modus en de current limiet?
Mvg jos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtbfYddd6MkAOmCn76ROhChzzf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTGyn0uQ7U44m0rUxs119CAP.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ycBbUGgb_r6RpcaAo2b5mNk-kU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TA30WsUGls912ktwXSrezBHv.jpg?f=fotoalbum_large

• Antonl91
scholten45 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:18:
Hallo,

Morgen ga ik mijn lg therma V9kw indienst stellen.
Ik wou deze op stille modus zetten en de 16 amper limiet aan zetten.
Om daar maar eens mee te beginnen.
Kan iemand mij vertellen welke dipswith ik moet hebben voor de stille modus en de current limiet?
Mvg jos
[Afbeelding][Afbeelding]
Stille modus gaat via het display, stroomlimiet volgens mij via een dipswitch, maar heb ik mij nooit in verdiept maar zal vast in het meegeleverde boekje staan.

Maar volgens mij start de warmtepomp alleen op als het water minimaal 15 graden is? Dus dat zou iets zijn om rekening mee te houden met deze buiten temperaturen.

• scholten45
Hoi,

Ik heb het al gevonden denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhZqGXcWpihrEValKOK4v_TR6VA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z5Zakf4YiKQGayWsC73cwJ7S.png?f=fotoalbum_large

• gerlag
Antonl91 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:30:
[...]

Voor de afgelopen dagen heb ik het niet bijgehouden, maar als ik het display bekijk dan is de cop over de hele maand in ieder geval net iets over de 5. Voor vandaag is de cop net boven de 4, maar alles volgens de waarden van het display. (23,5kwh elektrisch en 100,5kwh thermisch).
Waar lees je dat uit op je WP?

Ik meet verbruik en opbrengst zelf met een aparte kWh meter en een aparte nauwkeuriger deltaT meting. Een COP van 5 lijkt me extreem hoog. Ter illustratie het verloop van de COP van onze WP van de afgelopen maand All in elektrisch, dus incl pomp, electronica, defrostverliezen en warmtelint voor zover ingeschakeld Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBhqcQeTh1OlEYehQoS7_sVL3Rg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lHnXvW7lkXdq2DgGrtPkUkzD.png?f=user_large

9kW U44

• Antonl91
gerlag schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:32:
[...]

Waar lees je dat uit op je WP?

Ik meet verbruik en opbrengst zelf met een aparte kWh meter en een aparte nauwkeuriger deltaT meting. Een COP van 5 lijkt me extreem hoog. Ter illustratie het verloop van de COP van onze WP van de afgelopen maand All in elektrisch, dus incl pomp, electronica, defrostverliezen en warmtelint voor zover ingeschakeld [Afbeelding]
Ik heb een aparte kwh meter van homewizard, maar verder kijk ik puur naar de gegevens van de warmtepomp zelf. Dus elektrisch vermogen vs thermisch vermogen in het menu energie.

Vandaar dat ik ook aangaf volgens het display (en dus de lg sensoren).

Wat wel meehelpt is dat ik de warmtepomp alleen voor vloerverwarming gebruik en niet voor sww. Dus maximale target temp die de warmtepomp tot nu toe heeft gehad zal ergens richting de 32 liggen of zo. Gedurende de 15 maanden dat ik 'm nu ik gebruik heb.

• gerlag
ah.. Dat kan een deel van het verschil verklaren. Wij hebben ook geen sww maar stoken wel gemiddeld een graad of 5 hoger dan de meesten onder ons vanwege geen vvw op de begane grond. In plaats daarvan oversized radiatoren met fan. Eerste verdieping wel overal vvw, Zolder is stiefkindje, zoals bij velen.

9kW U44

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-03 10:33
24, 25 en 26 heb ik een verbruik van 30, 40 en 35 kWh. West Brabant, vrijstaande woning met 115m2 vloerverwarming, badkamer radiator en warmte batterij op de ventilatie.

Ik draai op 32 graden, vast debiet van 22L en naregeling op de vloer verwarmingslussen.
Als er lussen dichtlopen kan de LG zijn warmte niet goed kwijt en loopt deze keurig op totdat de hysterese hem uit zet.

Woonkamer staat op 22 graden, boven kamers boven gemiddeld 20 graden.

Vooralsnog loopt hij voor mij als een zonnetje:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPiglcuJhrRTp_dS7YH0lr1D23o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AnV2p3XUnPejY6FQDcQO003M.png?f=fotoalbum_large

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• butterkeks
hupie679 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:00:
[...]

Dat is interessant! Heb je plaatjes/grafieken hiervan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcLzZoE7IBUXCxszti78-BhjkGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bLt1NThJRqrS4UHH0xFBahT0.png?f=fotoalbum_large

Hier een vergelijking.
Links de ramp-up zonder optimalisatie, dus inlaatgestuurd. Rechts de twee runs met optimalisatie. Ik ben momenteel bezig met het optimaliseren van het pompstartvermogen om de startpiek te verminderen.

Boven groen is de uitlaattemperatuur. Deze bereikt nauwelijks de streefwaarde van 35° en daalt sterk vóór het ontdooien.

Rechts de twee runs met ramp-up met inlaatgestuurd en omschakeling naar uitlaat zodra de streeftemperatuur is bereikt.
Onder in het diagram is rood de compressorfrequentie. Je ziet dat de compressor bij uitlaataansturing veel te laag start en na de startfase ook het vermogen niet verhoogt.
Met optimalisatie gaat de ramp-up veel sneller en hoger en wordt de streeftemperatuur in de ruimte bereikt. Het startvermogen loopt op tot 10 kW bij de 9 kW U44.
Vooral bij mist wordt bij regeling op basis van de uitlaat de kamertemperatuur slechts onbetrouwbaar bereikt en moet de systeemtemperatuur worden verhoogd.

Over mijn configuratie: warmtepomp op hydraulische wissel, daarachter vloerverwarming. De uitlaat van de wissel is ongeveer 2 K lager. Regeling via deltaT 5 K.

• SalexSun
butterkeks schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:27:
[...]

[Afbeelding]

Hier een vergelijking.
Links de ramp-up zonder optimalisatie, dus inlaatgestuurd. Rechts de twee runs met optimalisatie. Ik ben momenteel bezig met het optimaliseren van het pompstartvermogen om de startpiek te verminderen.

Boven groen is de uitlaattemperatuur. Deze bereikt nauwelijks de streefwaarde van 35° en daalt sterk vóór het ontdooien.

Rechts de twee runs met ramp-up met inlaatgestuurd en omschakeling naar uitlaat zodra de streeftemperatuur is bereikt.
Onder in het diagram is rood de compressorfrequentie. Je ziet dat de compressor bij uitlaataansturing veel te laag start en na de startfase ook het vermogen niet verhoogt.
Met optimalisatie gaat de ramp-up veel sneller en hoger en wordt de streeftemperatuur in de ruimte bereikt. Het startvermogen loopt op tot 10 kW bij de 9 kW U44.
Vooral bij mist wordt bij regeling op basis van de uitlaat de kamertemperatuur slechts onbetrouwbaar bereikt en moet de systeemtemperatuur worden verhoogd.

Over mijn configuratie: warmtepomp op hydraulische wissel, daarachter vloerverwarming. De uitlaat van de wissel is ongeveer 2 K lager. Regeling via deltaT 5 K.

Maar komt dit niet doordat tijdens de inlaatfase effectief de doeltemperatuur 5K (deltaT) hoger staat.

• butterkeks
SalexSun schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:38:
[...]

Maar komt dit niet doordat tijdens de inlaatfase effectief de doeltemperatuur 5K (deltaT) hoger staat.
Als ik het startvermogen van de pomp zou verminderen, zou het startgedrag er niet beter uitzien, integendeel, er zou dan nog minder warmte worden geproduceerd.
Ook de “knik” in de startfase bij het compressorvermogen ziet er vreemd uit. Ik vermoed dat hier iets niet klopt en dat de regeling in het verdere verloop verhindert dat de doeltemperatuur wordt bereikt.
Bij inlaatgestuurd heb ik deze kleine knik niet.

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-03 10:06

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

walter_321 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:49:
[...]

Had je de voorbije nacht nog last van defrosts? Hier was er nu eentje.

Walter
Zeker! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jw46eIeTB3pfBa71QG_uN6BaRCY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5unVFRSDcGlqEWhksBQAvfM3.png?f=fotoalbum_large

Maar ondertussen ook een aantal radiatoren wat gesmoord. Ik probeerde een heel huis (720 m3/240 m2) te verwarmen naar 20 graden en badkamer naar 21,5. Dit met 11 radiatoren en 2 x 10 m2 vloerverwarming. Dat is misschien een beetje te veel van het goede voor een 9kW warmtepomp. Al was ik niet ontevreden.

Nu haalt de WP wel de doeltemperatuur, en is het in de woonkamer nog steeds 20 graden, badkamer 21,5, rest 18. Blijft nog steeds dat soms de WP opeens gaat opwarmen naar +2 boven de doeltemperatuur, zonder dat er ook maar iets veranderd in de omstandigheden. Zelfs buitentemperatuur blijft gelijk. Enige wat mij opvalt is dat echt vlak (7:25) daarvoor eerst de Condens temp, van 3,8 naar 0,5 graden zakt. Waarom doet hij dat? Hij haalt dan 20 sec later z'n doeltemperatuur
Is dat een gevolg van iets? Of kunnen we dat gebruiken als input om er op te sturen. Zie afbeeldingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAOKeQXgvaasn-DQ6C-XXM_tzSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lmjwgGJUh84dbb73bkPBowwm.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xYTJogx-84Ry7YOpi8tgj9F9ao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1RbKXAGfuF5hnkfdxOZjxEdT.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnlZI_j7WLo-jis526Iq8sY_lY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MCCXcCUAL12P8opibYrzNbFe.png?f=fotoalbum_large

HM093MR.U44 (3.06.7a -> 3.06.9b) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• kazemo
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

Hier een vergelijking.

:? Ik begrijp het niet helemaal ..Je stuurt op uitlaat>>dan komt er een Defrost>>wat gebeurd er dan allemaal? in veranderde sturing...naar sturing op inlaat? en dan verder? wat er dan allemaal achter eenvolgens (omschrijving met wat er verbeterd). gebeurd...kom je dan uiteindelijk weer op sturing op uitlaat uit?
Is het dit wat je bedoeld:
Normaal bedrijf → uitlaatsturing

Defrost → geen sturing

Na defrost → tijdelijk inlaatsturing

Zodra target bereikt → terug naar uitlaatsturing

Dit is een hybride regeling die de zwakke start van de LG compenseert.
Direct ná de defrost: tijdelijk sturing op inlaat
Na de defrost is het water in het systeem:

kouder,

instabiel,

en de uitlaattemperatuur is geen betrouwbare indicator.(kan zelfs nog kouder zijn als de inlaat is dan afgekoeld door de defrost)

[ Voor 11% gewijzigd door kazemo op 28-12-2025 15:03 ]

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik had vanmorgen twee keer een defrost en de tijd ertussen was precies 1.20 uur
Dan zou de volgende zijn: 12.07.55 - 13.27.55 = 1.20 , dan om 14.47.55 ?
Helaas geen defrost meer gehad. Wel zat er wat rijp op de buiten unit.
De temperatuur was daar 6 graden en de stille mode stond aan

Geen defrost meer, dan maar de stille mode uit, om de rijp te verwijderen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddI4HEkHzLNEQJ01tGF9xmRk5IE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CiqZSuwyvDJnmOCxf65Wl4E0.jpg?f=fotoalbum_large

Links met rijp en stille mode aan / rechts zonder rijp ? met stille mode uit.
En ja , de warmtepomp hangt aan de muur bij de slaapkamer :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4c_D1GhDvO4TK3zqvSfZDgoqRfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcXcZmDx4ZHTVDVYJOWo4AK4.jpg?f=fotoalbum_large

Toch nog een defrost om 15.55.55 ,
minus 13.27.55 = 2.28 later dan de laatste defrost en met weinig rijp op de warmtewisselaar ? :?

[ Voor 32% gewijzigd door PeteSplit op 28-12-2025 16:08 ]

• gerlag
walter_321 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:16:

Of ook; heeft de wp na een defrost een hogere cop?
Jazeker. (De schaal had ook in kW/kW kunnen zijn, of dimensieloos, maar voor het COP-getal maakt het niet uit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Glou_J8QoImwpR7_IBVMfYcwZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OtxCiURnK83t6NHSQrK3YXSQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door gerlag op 28-12-2025 17:17 ]

9kW U44

• walter_321
tebogo schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:08:
[...]

Zeker! [Afbeelding]

Maar ondertussen ook een aantal radiatoren wat gesmoord. Ik probeerde een heel huis (720 m3/240 m2) te verwarmen naar 20 graden en badkamer naar 21,5. Dit met 11 radiatoren en 2 x 10 m2 vloerverwarming. Dat is misschien een beetje te veel van het goede voor een 9kW warmtepomp. Al was ik niet ontevreden.

Nu haalt de WP wel de doeltemperatuur, en is het in de woonkamer nog steeds 20 graden, badkamer 21,5, rest 18. Blijft nog steeds dat soms de WP opeens gaat opwarmen naar +2 boven de doeltemperatuur, zonder dat er ook maar iets veranderd in de omstandigheden. Zelfs buitentemperatuur blijft gelijk. Enige wat mij opvalt is dat echt vlak (7:25) daarvoor eerst de Condens temp, van 3,8 naar 0,5 graden zakt. Waarom doet hij dat? Hij haalt dan 20 sec later z'n doeltemperatuur
Is dat een gevolg van iets? Of kunnen we dat gebruiken als input om er op te sturen. Zie afbeeldingen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik er nu over nadenk; sturen op uitlaat; als de wp even zijn vermogen verhoogt (meer correct; versnellen van de compressor) en er verandert verder niets, zal de uitgaande temperatuur zowat onmiddellijk mee verhogen. Uiteindelijk gaat het extra vermogen gewoon naar een verhoging van de uitgaande temperatuur. Zeker als de wp het debiet niet kan veranderen. Ik gok dat als het debiet variabel maat met vast delta T je geen hogere temperatuur zou zien maar enkel een verhoging van het debiet.
Waarom de wp dat doet is een andere vraag.
Op uitgaande temperatuur sturen houdt weinig rekening met de afgifte zijde als die een redelijke buffer heeft om energie op te nemen. Uiteindelijk kan de wp de uitgaande direct verhogen door het debiet gelijk te houden. Als de wp delta T gelijk kan houden zou er weinig verschil mogen zijn tussen sturen op uitgaande en ingaande.

• walter_321
gerlag schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:14:
[...]

Jazeker. (De schaal had ook in kW/kW kunnen zijn, of dimensieloos, maar voor het COP-getal maakt het niet uit)
[Afbeelding]
Amaai; dat is wel een grote verhoging van de cop na defrost.
Omwille van de gekke eenheid die energie/energie is; je hebt het hier toch over de ogenblikkelijke vermogen?
Ik probeer eens zo een grafiekje (mijn cop berekening is wat kaduuk bij defrost; ik krijg dan absurde waardes; ik zou de waardes in moeten forceren in een bepaalde range...).

Edit; wanneer was dit; ik heb werkelijk nauwelijks defrosts (behalve als ik de wp zowat forceer naar een zeer groot vermogen).

[ Voor 7% gewijzigd door walter_321 op 28-12-2025 18:12 ]

• scholten45
misschien een stomme vraag,
Vandaag heb ik mijn LG therma V 9KW monoblock indienst gesteld.
Deze heb ik nu staan op max 16 ampere en in stille modus.
Nu zie ik dat hij helemaal dicht gaat zitten met ijs, helemaal zoals verwacht met dit weer, dus hij zal de deforst ronde wel doen.
Mijn vraag is de antibevries stand, ik lees dat ik de lus op het mainboard eraf moet halen en een dipswitch om moet zetten, klopt dit? heb ik dit goed?

• walter_321
scholten45 schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:21:
misschien een stomme vraag,
Vandaag heb ik mijn LG therma V 9KW monoblock indienst gesteld.
Deze heb ik nu staan op max 16 ampere en in stille modus.
Nu zie ik dat hij helemaal dicht gaat zitten met ijs, helemaal zoals verwacht met dit weer, dus hij zal de deforst ronde wel doen.
Mijn vraag is de antibevries stand, ik lees dat ik de lus op het mainboard eraf moet halen en een dipswitch om moet zetten, klopt dit? heb ik dit goed?
Antivries stand; dat heeft te maken met hoe je voorkomt dat je water bevriest. Aan de koelzijde is vorst geen probleem. Anti-vries instellingen moet je enkel wijzigen als je anti-vries in je water deed; deed je dat?

• scholten45
walter_321 schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:27:
[...]

Antivries stand; dat heeft te maken met hoe je voorkomt dat je water bevriest. Aan de koelzijde is vorst geen probleem. Anti-vries instellingen moet je enkel wijzigen als je anti-vries in je water deed; deed je dat?
ik heb geen anti-vries in het systeem.
en daarom dacht ik dat de lus eruit moet en dipswitch 8 op on.

• scholten45
scholten45 schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:32:
[...]

ik heb geen anti-vries in het systeem.
en daarom dacht ik dat de lus eruit moet en dipswitch 8 op on.
oke ik heb het nog een keer gelezen(ik met mijn dyslexie ;) ), ik hoef dit dus alleen aan te passen als ik anti-vries in het systeem heb zitten.
Is het dan zo dat de functie standaard aan staat, en dat ik eigenlijk niets hoef te doen?
Ik kan in de controlere alleen een antivriesoptie 1 instellen, type 1 of type 2

• gerlag
[...]

[Afbeelding]

Hier een vergelijking.
Links de ramp-up zonder optimalisatie, dus inlaat gestuurd. Rechts de twee runs met optimalisatie. Ik ben momenteel bezig met het optimaliseren van het pompstartvermogen om de startpiek te verminderen.

Rechts de twee runs met ramp-up met inlaat gestuurd en omschakeling naar uitlaat zodra de streeftemperatuur is bereikt.

Ik zie dat probleem bij mijn configuratie eigenlijk niet zo. Ik draai Constant flow, AI, stuur op uitvoer-temperatuur, eigen PID regeling in HA zet naar behoefte plus of min op stooklijn. Geen waterbuffer of sww.

Mijn grafieken zien er ongeveer als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKT9qJ0-4m_rjVRxWB_SidyvES8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZYltVtvshm0zLVmZ8pqodDa.jpg?f=fotoalbum_large

Uitleg grafiek: Om 06:00 na nachtverlaging gaat setpoint ruimtetemp van 20 naar 21 graden. PID regeling verhoogt dan gelijk setpoint water en WP gaat vermogen leveren. De WP piekt thermisch net als bij jou tot 10kW. Om circa 06:30 is elektrisch vermogen zo lang zo hoog dat de 16A automaat dreigt aan te spreken. HA zet dan de WP heel kort in stille modus waarna het vermogen gelijk terugvalt. Zie rood omcirkeld.. Daarna tor circa 10:00 uur een aantal defrosts, de uitgaande watertemperatuur wordt steeds ruim bereikt. Dan, blauw omcirkeld, volgt een gedrag dat ik niet kan verklaren. De WP regelt z'n vermogen terug, terwijl dat helemaal niet zou moeten. En daarna, nog gekker, even voor 14:00 begint de WP plots op vol vermogen te stoken, hij tikt de 10 kW thermisch aan, Als gevolg daarvan stijgt de watertemperatuur als een malle, met als gevolg dat de WP af slaat op jet te grote verschil tussen watertemp en watersetpoint. De over-de-heuvel-hulp die ik in HA maakte bracht in dit geval geen soelaas omdat die al tegen z'n limiet aanliep. Al met zie ik geen consistent gedrag, en dat maakt het lastig om 'onze' WP te doorgronden.

Ik ben heel benieuwd of het gedrag van jouw oplossing wel consistent is.

9kW U44

Pagina: 1 ... 196 ... 205 Laatste