Hier heb ik een poging gedaan de doeltemperatuur kortstondig te verhogen wanneer de COP inzakt op de meeste eenvoudige manier; wanneer frequentie < 15Hz binnen 1:20 na defrost, dan verhoog doel met 3gr. Hiermee hoop ik eerder een defrost te triggeren zodat de warmtepomp niet lang doorloopt met half dichtgevroren condensor.
Desondanks komt de 24h COP aardig in de buurt van wat LG opgeeft:
David in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1" (cijfers van U43, maar ik heb U44). Plus ik draai zoveel mogelijk in stille mode, ook in deze logs
Het resultaat laat nog wat te wensen over, maar het effect is indicatief wel zichtbaar, dikgedrukt wat werkelijk van belang is. Met name het moment van verhogen is nog niet goed.
- Tot 6:30 (eerste defrost) loopt alles goed
- Om 7:00 verhoging doel als gevolg van bovenstaande, maar onzeker of dat echt nodig was want de COP was nog op peil
- Tussen 8:00 en 9:00 is het duidelijk dat de COP (te) laag is, vermoedelijk als gevolg van deels dichtgevroren condensor
- Om 9:30 en 10:10 verhoging doel als gevolg van bovenstaande, maar onzeker of dat echt nodig was want de COP was nog op peil
- Tussen 12:30 en 13:30 weer lage COP bij lage compressor frequentie, daar nog geen indicatie van deels dichtgevroren condensor
- om 13:20 home assistant herstart
- Om 13:30 wordt opgetoerd en gaat de COP ook weeer iets omhoog
De stooklijn werkt in dit geval tegen want bij oplopende buitentemperaturen wordt de doeltemperatuur hoger waardoor de doeltemperatuur langer gehaald kan blijven met dichtgevroren condensor.
Belangrijke nuance (zonder discussie te willen ontketenen) in dit verhaal is dat de lage, actuele, COP bij lage vermogens minder zwaar telt op de dagCOP of sCOP dan de actuele COP bij hoge vermogens.
Concrete vraag. Is er een betere manier om een deels dichtgevroren condensor te detecteren. Ik heb (nog) geen logs van de koudemiddel kant van de warmtepomp, enkel waterzijdig
[
Voor 7% gewijzigd door
SalexSun op 24-12-2025 14:34
]