Inmiddels heb ik mijn LG Therma V een weekje draaien en krijg ik het steeds iets beter onder controle maar ik denk dat er nog wel meer winst te halen is.
Woning: jaren 30 huis met een inhoud van 1000 m3, te verwarmen oppervlakte 250m2, hiervan 70m2 vloerverwarming rest radiatoren met deels heatmeister systeem. zolder wordt niet verwarmd, tussen 1e verdieping en zolder ligt een ongeisoleerde houten verdiepingsvloer. Woonkamer (radiatoren) geen vloerisolatie, spouw nageïsoleerd, HR++ glas, dakisolatie. Ofwel: het blijft een groot oud huis waar we ons best hebben gedaan met de isolatie. We gaan binnenkort nog de verdiepingsvloer naar zolder laten isoleren.
De eerste paar dagen draaide ik op een vaste warmtevraag van 40 graden en de pompinstelling op optimaal debiet. Toen ging de WP ontzettend hard werken (hij meer dan 6KW aan stroom af) om weer heel snel in een defrost te komen. Verbruik was toen 120Kwh op 1 dag (14KW 3Fase).
Zie ook de P1 grafieken hieronder maar ook de heatmeister export, dat was dus ongeveer elk half uur een defrost.
Inmiddels draai ik op AI, sturing op uitvoer, optimaal debiet, stille modus en hysterese -2 en +4. Ook heb ik de pomp van de vloerverwarming uitgezet (daar hangt nog een mengverdeler met eigen pomp). Ik heb nu de woning (begane grond) netjes op 20.5 graden en een prettig comfort.
Dat resulteerde in onderstaande grafieken qua stroom (dit is wat vervuild want alleen totale verbruik woning dus ook vaatwasser/droger etc. maar het patroon is helder). De P1 meter heb ik pas sinds zaterdag. Eerste afbeelding is de eerste situatie (de pieken van 6KW) en de laatste foto is die van vandaag/vannacht.
Omdat ik ook HeatMeister modules heb kan je ook aardig daar het verloop zien. Ik pak voor de aanvoer temperatuur de radiator die het dichtst bij de warmtepomp hangt:
Hier ook de vloerverwarming. Deze moet je wat anders lezen. Ruimtetemp is de sensor op de aanvoerbuis naar de verdeler toe. T Inlet is de sensor die op de flexibele buis zit die de vloer in gaat en T Outlet is de sensor die op de buis zit die de vloer weer uitkomt.
Vanochtend heb ik de stooklijn iets (2 graden) lager gezet en dat blijf ik elke dag doen totdat we het gaan merken in comfort. Ook wil ik onderzoeken of ik we een pomploze verdeler kunnen plaatsen.
Wat zouden nog meer verbeterstappen zijn in de instellingen van de LG om langere runs te krijgen?