LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 197 ... 205 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
scholten45 schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:32:
[...]

ik heb geen anti-vries in het systeem.
en daarom dacht ik dat de lus eruit moet en dipswitch 8 op on.
Gewoon antivries op type2 verder niets ,wel spanning op de unit laten staan werkschakelaar op aan laten
verder pomp instellingen nog maken pompvoorloop/pompnaloop bijv 1min voorloop/2min naloop
en die andere pomp instelling op bijv. 28min uit/2min aan (dat is voor temp. meting als de wp niet loopt) heeft verband met vorst beveiliging!
Dip schak staan standaard op allemaal op uit bij aflevering alleen aan zetten als je een bepaalde extra functie wilt gaan gebruiken
bijv dip stillemode maar dan kan je dus nooit op vol vermogen gaan draaien mocht je dat nodig hebben ?(vermogen gehalveerd)

[ Voor 44% gewijzigd door kazemo op 28-12-2025 19:26 ]

• scholten45
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:17
Is het nog handig om een flashkaart in de controlere te stoppen om de config op te slaan?

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:55
walter_321 schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:10:
[...]

Amaai; dat is wel een grote verhoging van de cop na defrost.
Omwille van de gekke eenheid die energie/energie is; je hebt het hier toch over de ogenblikkelijke vermogen?
Ik probeer eens zo een grafiekje (mijn cop berekening is wat kaduuk bij defrost; ik krijg dan absurde waardes; ik zou de waardes in moeten forceren in een bepaalde range...).

Edit; wanneer was dit; ik heb werkelijk nauwelijks defrosts (behalve als ik de wp zowat forceer naar een zeer groot vermogen).
Dat was op 27 dec. De aangezogen lucht kwam wat 'uit het struikgewas' en was daardoor misschien toch wat vochtiger dan wat je gemiddeld op die dag zou verwachten. Noordwest Nederland.

De COP berekening is momentaan; maar niet gebaseerd op de temperatuursensoren van LG. Die zijn ten enenmale ongeschikt voor een COP-berekening. Te onnauwkeurig en te grote digitale stappen. Ik heb aparte gepaarde sensoren op de in- en uitgaande waterleidingen geplakt en die lees ik met een modbus printje uit, Dat (b)lijkt goed te werken, in ieder geval krijg ik er zeer plausibele waarden uit.

9kW U44

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:51

teunos93

HM123HF.UB60

gerlag schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:23:
[...]

Dat was op 27 dec. De aangezogen lucht kwam wat 'uit het struikgewas' en was daardoor misschien toch wat vochtiger dan wat je gemiddeld op die dag zou verwachten. Noordwest Nederland.

De COP berekening is momentaan; maar niet gebaseerd op de temperatuursensoren van LG. Die zijn ten enenmale ongeschikt voor een COP-berekening. Te onnauwkeurig en te grote digitale stappen. Ik heb aparte gepaarde sensoren op de in- en uitgaande waterleidingen geplakt en die lees ik met een modbus printje uit, Dat (b)lijkt goed te werken, in ieder geval krijg ik er zeer plausibele waarden uit.
Voor de R32 is dat misschien zo, voor de R290 zijn de interne sensoren dik prima op thermische energie en cop mee te berekenen. De interne elektrisch vermogen daarentegen is waardeloos.

Ja de sensoren maken grote temperatuur stappen, en in absolute zin lijken ze er ook zeker een graad langs te zitten, maar ik zie over een dag max 2% afwijking in energie tov een set DS18B20. Die zijn in ijswater geijkt voor de offset, zitten met thermische pasta aan stalen cv leidingen heb geplakt, vastgezet met alu tape en met isolatie eromheen.
Tot nu toe vandaag 103,25kWh uit de DS18B20 en 101.87kWh obv de LG sensoren, 1.3% afwijking.

• scholten45
kazemo schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:49:
[...]

Gewoon antivries op type2 verder niets ,wel spanning op de unit laten staan werkschakelaar op aan laten
verder pomp instellingen nog maken pompvoorloop/pompnaloop bijv 1min voorloop/2min naloop
en die andere pomp instelling op bijv. 28min uit/2min aan (dat is voor temp. meting als de wp niet loopt) heeft verband met vorst beveiliging!
Dip schak staan standaard op allemaal op uit bij aflevering alleen aan zetten als je een bepaalde extra functie wilt gaan gebruiken
bijv dip stillemode maar dan kan je dus nooit op vol vermogen gaan draaien mocht je dat nodig hebben ?(vermogen gehalveerd)
Is de 2 e instelling, deze?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KD6S4Qywp7WYqxC6w9QQyqeLLOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPSbXbFxwVMJyAGgBAF93HFj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door scholten45 op 28-12-2025 20:04 ]

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:00
Volgens de foto's heeft Scholten45 een monoblok slit en gaat hij met gas R32 het huis in en niet met water,

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11:45
gerlag schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:23:
[...]

...de temperatuursensoren van LG. Die zijn ten enenmale ongeschikt voor een COP-berekening. Te onnauwkeurig en te grote digitale stappen. Ik heb aparte gepaarde sensoren op de in- en uitgaande waterleidingen geplakt en die lees ik met een modbus printje uit, Dat (b)lijkt goed te werken, in ieder geval krijg ik er zeer plausibele waarden uit.
Ter info; ik heb de sensoren in contact pasta gestopt en er wat extra isolatie rond gedaan. Sindien meet de LG juist. Mijn energie-meter voor de vloerverwarming, mijn thermometers voor de vloerverwarming meten nu dezelfde temperatuur als de LG.
Natuurlijk rekening houdend met de grove afronding van de LG; over een dag gemeten geeft die afronding dezelfde waardes en ook tijdens een periode wanneer er een wijziging is.
Bij mijn wp met een fout in het minimale debiet zit ik dikwijls met een delta t van 2 graden; dan is de COP afwijking ook mogelijk groot...

• scholten45
jscheffers schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:21:
[...]

Volgens de foto's heeft Scholten45 een monoblok slit en gaat hij met gas R32 het huis in en niet met water,
Ik bedoel deze instelling(wat kazemo schrijft):
die andere pomp instelling op bijv. 28min uit/2min aan (dat is voor temp. meting als de wp niet loopt) heeft verband met vorst beveiliging!

• walter_321
jscheffers schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:21:
[...]

Dan is het toch geen monoblock; monoblock is toch per definitie met water uitgang*?
Het is dan een split en vorst is totaal geen probleem... tenzij het in het lokaal kan vriezen maar dat zou verrassend zijn...

* je mag me corrigeren ;-).

• scholten45
walter_321 schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:37:
[...]

Dan is het toch geen monoblock; monoblock is toch per definitie met water uitgang*?
Het is dan een split en vorst is totaal geen probleem... tenzij het in het lokaal kan vriezen maar dat zou verrassend zijn...

* je mag me corrigeren ;-).
Het is een monoblock, maar ik denk dat er iets langs elkaar heen gaat.
Mij gaat het erom dat de pomp gaat lopen/draaien bij en bepaalde temperatuur.
Zodat er geen stilstaand water is wat kan bevriezen.
En ik doe mijn best de handleiding te begrijpen, in het Nederlands en Engels, maar de vertaling in het Nederlands is soms net even wat verwarrend.
Of je verwacht iets wat het net niet is.
En daarbij lees ik ook wel eens over iets heen met mijn dyslexie, beetje knullig maar goed.

Mvg jos

• walter_321
Even melden hoe mijn WP niet correct stuurt.
Ik hoop dat LG dit binnenkort oplost (er komt iets aan zegt de installateur). Naast onderstaand probleem met sturing wil mijn 7kw R290 ook geen debiet sturen onder 11,5l/min.

LG_49 in onderstaande is het thermisch vermogen gegeven door de wp (wat zowat juist is volgens mijn andere meter).
Het is de 7kw R290; je ziet ze naar 10kW gaan; 7Kw is maar een naam ;-).
WP gestuurd op enkel water, aanvoer en op 'heat', dus niet AI.
Ik berekende een stooklijn in HA en stuur die naar de WP nu; gedurende heel de nacht was de gevraagde temperatuur 27°C.
Je ziet hoe de WP geen zin heeft 27°C te maken. De aanvoer blijft gewoon zitten iets boven 25°C; af en toe bij de ORC verhoogt het even maar valt dan terug.
Om 7u verhoog ik geforceerd de gevraagde aanvoer naar 32°C.
De WP begint dat een beetje extra vermogen te geven. De aanvoer gaat dan even naar 26,5°C maar de WP verlaagt dan weer vermogen en valt terug onder 26°C. Na 1 uur, om 8u, verhoog ik de gevraagde aanvoer temperatuur nog wat naar 34°C. De WP levert weer wat extra vermogen. De temperatuur stijgt weer wat, vermogen daalt en stijgt nog eens. Iets na 10u is er een defrost. Vermogen is dan gestegen tot 70hz of een kleine 2kw.
Na de defrost lijkt de WP zowat normaal te werken. Aanvoer zit rond 26°C en de WP lijkt met vol vermogen (80hz en 2.5kw, zowat 10kw thermisch) naar de 34°C te willen gaan. Dat doet ze een 2h30 lang en zo komt de aanvoer temperatuur op een 32°C. De WP heeft dan 2u30 lang constant zowat 10kW naar het huis gestuurt. De vloerverwarming die deels in 50m3 beton zit vangt die redelijk op zonder oververhitting in huis. Ik vind het dan welletjes -in de ruimte zonder beton, loopt te temperatuur wel op- en zet de doeltemperatuur terug op wat de HA stookcurve vraagt. DE WP gaat uit en 1h30 later springt ze terug aan omdat de aanvoer onder de hysteresis kwam.
Buitentemperaturen tijdens test ergens tussen 2°C en 5°C.
Ik hoop dat dit wat duidelijk is. Het gedrag van de wp is mij niet duidelijk... ;-).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLVHNoYEAErstrOq_GWz_wsFpUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pY7HgPViUxv4VZ5OxSVJcpzy.jpg?f=fotoalbum_large

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:56

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

gerlag schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:48:
[...]

Ik zie dat probleem bij mijn configuratie eigenlijk niet zo. Ik draai Constant flow, AI, stuur op uitvoer-temperatuur, eigen PID regeling in HA zet naar behoefte plus of min op stooklijn. Geen waterbuffer of sww.

Mijn grafieken zien er ongeveer als volgt uit:
[Afbeelding]

Uitleg grafiek: Om 06:00 na nachtverlaging gaat setpoint ruimtetemp van 20 naar 21 graden. PID regeling verhoogt dan gelijk setpoint water en WP gaat vermogen leveren. De WP piekt thermisch net als bij jou tot 10kW. Om circa 06:30 is elektrisch vermogen zo lang zo hoog dat de 16A automaat dreigt aan te spreken. HA zet dan de WP heel kort in stille modus waarna het vermogen gelijk terugvalt. Zie rood omcirkeld.. Daarna tor circa 10:00 uur een aantal defrosts, de uitgaande watertemperatuur wordt steeds ruim bereikt. Dan, blauw omcirkeld, volgt een gedrag dat ik niet kan verklaren. De WP regelt z'n vermogen terug, terwijl dat helemaal niet zou moeten. En daarna, nog gekker, even voor 14:00 begint de WP plots op vol vermogen te stoken, hij tikt de 10 kW thermisch aan, Als gevolg daarvan stijgt de watertemperatuur als een malle, met als gevolg dat de WP af slaat op jet te grote verschil tussen watertemp en watersetpoint. De over-de-heuvel-hulp die ik in HA maakte bracht in dit geval geen soelaas omdat die al tegen z'n limiet aanliep. Al met zie ik geen consistent gedrag, en dat maakt het lastig om 'onze' WP te doorgronden.

Ik ben heel benieuwd of het gedrag van jouw oplossing wel consistent is.
Ik zie bij mijn warmtepomp eenzelfde reactie. Als de temperatuur wat lager is geweest (bij jou rond 13 u) en je verhoogt de temperatuur dan met maar 1 graad, wil de warmtepomp na 10 tot 20 minuten opeens deze vraag heel snel oplossen. Ik heb een automatisering in HA die de temperatuur dan verhoogd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14mcUY7PnuI7n1fH52KCMaWgj4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68tAzWRwzSoKXRry3FhDxW9D.jpg?f=fotoalbum_large

Ik verhoog de temperatuur om 11.15 naar 29 graden. De Warmtepomp reageert om 11.25 plotseling en HA houdt de hysterese constant, zodat de wamtepomp niet afslaat. (HA zet de temperatuur terug op 28 graden, ik heb dit nu aangepast, zodat HA terug gaat naar de verhoogde waarde 29)

[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 28-12-2025 21:29 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• walter_321
scholten45 schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:48:
[...]

Het is een monoblock, maar ik denk dat er iets langs elkaar heen gaat.
Mij gaat het erom dat de pomp gaat lopen/draaien bij en bepaalde temperatuur.
Zodat er geen stilstaand water is wat kan bevriezen.
En ik doe mijn best de handleiding te begrijpen, in het Nederlands en Engels, maar de vertaling in het Nederlands is soms net even wat verwarrend.
Of je verwacht iets wat het net niet is.
En daarbij lees ik ook wel eens over iets heen met mijn dyslexie, beetje knullig maar goed.

Mvg jos
Bij de monoblock af fabriek was de mijne 'juist' ingesteld zoals iemand hierboven aanhaalde. Enkel nakijken of type juist is in de RMC...

• kazemo
  • Nu online
_--Dit is de eerste pompvoorloop/pomp naloop die kan je veranderen kan wel moet niet....zo duurt het wat langer 3min/3min
Edit sorry je had gelijk het is dus de 2e die op 28/2 min dan controleerd hij 2x per uur......iedere 3min is wat veel!

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 28-12-2025 21:47 ]

• gerlag
PeteSplit schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:11:
[...]

Ik zie bij mijn warmtepomp eenzelfde reactie. Als de temperatuur wat lager is geweest (bij jou rond 13 u) en je verhoogt de temperatuur dan met maar 1 graad, wil de warmtepomp na 10 tot 20 minuten opeens deze vraag heel snel oplossen. Ik heb een automatisering in HA die de temperatuur dan verhoogd.

[Afbeelding]

Ik verhoog de temperatuur om 11.15 naar 29 graden. De Warmtepomp reageert om 11.25 plotseling en HA houdt de hysterese constant, zodat de wamtepomp niet afslaat. (HA zet de temperatuur terug op 28 graden, ik heb dit nu aangepast, zodat HA terug gaat naar de verhoogde waarde 29)
Jouw 'overdeheuvelhulp' werkt in essentie vergelijkbaar aan die van mij. Alleen verhoog ik het setpoint door de stookcurve in de AI-mode te plussen. Er is daarom maar een beperkt regelbereik. In het voorbeeld stond de stookcurve al geplust met 4 graden (want PID regelaar in HA plust en mint ook op de stookcurve) ), daarom was de marge omhoog er nu nauwelijks meer. Dan loop je het op. In de praktijk komt het afslaan op hysteresis overigens nauwelijks voor. Dus ik laat het maar even zo. Ik gebruik bewust de AI stookcurve om ingeval van uitval van HA nog steeds een redelijk werkend verwarmingssysteem te hebben. Vindt mijn echtgenote een veilig idee. O+

9kW U44

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-03 22:15
Ik gebruik de tenperatuurmeting van de LG (aan en uitvoer) om samen met het ingestelde (vaste) debiet het geleverde vermogen te berekenen.

Weet iemand of de pomp tijdens een defrost op dezelfde flow blijft doorlopen?

Anders klopt mijn berekening tijdens een defrost natuurlijk voor geen meter.

NB: ik heb hier al vaker gelezen dat de sensoren niet heel nauwkeurig zijn en de resolutie van een halve graad is natuurlijk ook maar beperkt. Maar om een (relatief) idee te hebben van hoe de CoP zich door het jaar heen ontwikkelt lijkt het me nog niet zo heel verkeerd.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

reablom schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:15:
Ik gebruik de tenperatuurmeting van de LG (aan en uitvoer) om samen met het ingestelde (vaste) debiet het geleverde vermogen te berekenen.

NB: ik heb hier al vaker gelezen dat de sensoren niet heel nauwkeurig zijn en de resolutie van een halve graad is natuurlijk ook maar beperkt. Maar om een (relatief) idee te hebben van hoe de CoP zich door het jaar heen ontwikkelt lijkt het me nog niet zo heel verkeerd.
Tijdens een defrost gaat de flow naar maximaal (hoogte per model verschillend)

Een afbeelding als voorbeeld (5,5 kW split)
Instelling met vaste flow 20 Lpm, opstart volgens capaciteit instelling hier 80%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nY-LLgp_XObaeQ8O-tiv7iwEGic=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/L2zjK2kNeH8DlkxZDZGdCHe6.png?f=user_large

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-03 18:31

De flow tijdens een defrost is met 100% pomp capaciteit. Die flow zou je een keer af kunnen lezen op de RMC. Maar wat je hebt is waarschijnlijk al goed genoeg met ons klimaat:D

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | ESPhome | Gasloos

• gerlag

Het vaste debiet is niet zo vast als je denkt. Tijdens en na een defrost is het debiet maximaal.
In de grafiek hieronder is het aangegeelde deel de echte defrost, daarna volgt de herstart op vol vermogen. Voor mijn COP-berekening meet ik steeds de actuele flow.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDTmdYQQxuLlTBdAuYonpp9Av4Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KV7dKqpXpZfhHf1ZbqcDOIPS.png?f=fotoalbum_large

Van de U44 versies is de temperatuurmeting echt onder de maat. Bij een lage echte delta T wordt uitgaand soms lager 'gemeten; dan ingaand. Je ziet hele gekke COP waarden verschijnen. In onze WP dan. Het is geen wet dat zich dat per definitie uitmiddelt. Het is immers geen stochastische 'ruis'. Een statistische afwijking is daarom niet uit te sluiten. Voor de recetere WP's zou het temperatuurmeting beter zijn, las ik zojuist.

9kW U44

• reablom
gerlag schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:49:
[...]

Het vaste debiet is niet zo vast als je denkt. Tijdens en na een defrost is het debiet maximaal.
In de grafiek hieronder is het aangegeelde deel de echte defrost, daarna volgt de herstart op vol vermogen. Voor mijn COP-berekening meet ik steeds de actuele flow.

[Afbeelding]

Van de U44 versies is de temperatuurmeting echt onder de maat. Bij een lage echte delta T wordt uitgaand soms lager 'gemeten; dan ingaand. Je ziet hele gekke COP waarden verschijnen. In onze WP dan. Het is geen wet dat zich dat per definitie uitmiddelt. Het is immers geen stochastische 'ruis'. Een statistische afwijking is niet uit ter sluiten. Voor de recetere WP's zou het temperatuurmeting beter zijn, las ik zojuist.
Ok, thanks. Nou ja, ik laat t maar eens een tijdje meelopen. Aparte flowmeter en T sensoren inbouwen, daar heb ik geen zin in 😅

• gerlag
De .flowmeting in de WP is wel goed genoeg. Velen heb dat vergeleken met een Kampstrup.

Temperatuur meten kan met dit setje: Board en sensors beide kopen. Met modbus uit te lezen en te voeden ergens vanuit de wp. Twee sensoren 'pairen' en die daarna op het in- en uitgaande leidingwerk plaatsen. Modbus van het boardje kan parallel aan die van de WP, maar het boardje wel eerst een ander slave adres geven.

[ Voor 77% gewijzigd door gerlag op 28-12-2025 23:06 ]

9kW U44

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

[...]

[Afbeelding]
Als je niet wilt dat de warmtepomp herstart op vol vermogen, kun je de capaciteit zetten op 70%
dat is bij mijn wp (5 KW) gelijk aan 20 Lpm.

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Antonl91 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:07:
Wat is jullie verbruik van de lg warmtepomp ongeveer voor 24, 25, 26 dec? Ik heb intotaal zo'n 101kwh verbruikt. Ik heb geen vergelijking met andere periodes die zo koud zijn, maar de warmtepomp heeft het hoorbaar wel wat lastiger dan normaal gesproken.

Voor vandaag zit ik inmiddels al op 17kwh.
Ik zat op die drie dagen op 105, 135 en 120 kWh verbruik. Dat is inclusief de SWW booster die ik aan heb staan momenteel (ca 7kWh per dag). 16kW R290 WP en ca 100m2 verwarmd via vv en wat radiatorputten. Dat wordt met een paar weken zo'n 160m2, maar wel wat beter gesioleerd. Tussen alle defrosts vandaag trekt hij tussen de 5 en 6 kWh aan continue vermogen. Ook een mooie schaatsplas voor de WP :)
Thermostaat staat op 20gr, maar het is 21.5gr in huis. Ik heb een losse Sonoff thermometer naast m'n RMC gehangen en die geeft 1.5gr hoger aan.

Overigens is de 3-weg klep wederom defect. Dit is al de 2e defecte klep in nog geen 3 maanden tijd. Wordt volgende week weer onder garantie vervangen.

iRacing Profiel

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:31

Kan je mij vertellen hoe je dit hebt geconfigureerd in HA?
Ben best wel nieuwsgierig naar een stukje code.....

• saabfanatic
  • Laatst online: 11:21
Inmiddels heb ik mijn LG Therma V een weekje draaien en krijg ik het steeds iets beter onder controle maar ik denk dat er nog wel meer winst te halen is.

Woning: jaren 30 huis met een inhoud van 1000 m3, te verwarmen oppervlakte 250m2, hiervan 70m2 vloerverwarming rest radiatoren met deels heatmeister systeem. zolder wordt niet verwarmd, tussen 1e verdieping en zolder ligt een ongeisoleerde houten verdiepingsvloer. Woonkamer (radiatoren) geen vloerisolatie, spouw nageïsoleerd, HR++ glas, dakisolatie. Ofwel: het blijft een groot oud huis waar we ons best hebben gedaan met de isolatie. We gaan binnenkort nog de verdiepingsvloer naar zolder laten isoleren.

De eerste paar dagen draaide ik op een vaste warmtevraag van 40 graden en de pompinstelling op optimaal debiet. Toen ging de WP ontzettend hard werken (hij meer dan 6KW aan stroom af) om weer heel snel in een defrost te komen. Verbruik was toen 120Kwh op 1 dag (14KW 3Fase).

Zie ook de P1 grafieken hieronder maar ook de heatmeister export, dat was dus ongeveer elk half uur een defrost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOgv0gMuettdnBJsTNvxq_YMUJc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ju2xdL9OlJIYOaKHpbdKOGZZ.png?f=user_large

Inmiddels draai ik op AI, sturing op uitvoer, optimaal debiet, stille modus en hysterese -2 en +4. Ook heb ik de pomp van de vloerverwarming uitgezet (daar hangt nog een mengverdeler met eigen pomp). Ik heb nu de woning (begane grond) netjes op 20.5 graden en een prettig comfort.

Dat resulteerde in onderstaande grafieken qua stroom (dit is wat vervuild want alleen totale verbruik woning dus ook vaatwasser/droger etc. maar het patroon is helder). De P1 meter heb ik pas sinds zaterdag. Eerste afbeelding is de eerste situatie (de pieken van 6KW) en de laatste foto is die van vandaag/vannacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOm1jElo6eV9dsBol33ICl8ib08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dzUiJ99NFsSYcE6EZGiwlPo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUH2j8kLOJ8uwxD3Kl-q3XeCnl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/veVfCz18MKBTsm0EPzPcf7Rs.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat ik ook HeatMeister modules heb kan je ook aardig daar het verloop zien. Ik pak voor de aanvoer temperatuur de radiator die het dichtst bij de warmtepomp hangt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIZkjnhNdvKGeG3lWQIOwqpBOt0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IAkdL5CDKpfFrmDa1UP3NEXC.png?f=user_large

Hier ook de vloerverwarming. Deze moet je wat anders lezen. Ruimtetemp is de sensor op de aanvoerbuis naar de verdeler toe. T Inlet is de sensor die op de flexibele buis zit die de vloer in gaat en T Outlet is de sensor die op de buis zit die de vloer weer uitkomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPOw5ylZVaiVZqpbeAMrR7Pjju8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4l5tyAL0v8kDS1KzKdPyUQiD.png?f=user_large

Vanochtend heb ik de stooklijn iets (2 graden) lager gezet en dat blijf ik elke dag doen totdat we het gaan merken in comfort. Ook wil ik onderzoeken of ik we een pomploze verdeler kunnen plaatsen.

Wat zouden nog meer verbeterstappen zijn in de instellingen van de LG om langere runs te krijgen?

• reablom
Boomster schreef op maandag 29 december 2025 @ 05:46:
[...]

Kan je mij vertellen hoe je dit hebt geconfigureerd in HA?
Ben best wel nieuwsgierig naar een stukje code.....
Ik heb Homey, geen HA. Ook geen modus.

Maar het is vrij simpel:

afgegeven vermogen = (Tuit-Tin)*flow (kg/s) * 4160 (J/kg)

Ik draai op constant flow, dus dat is gewoon een vast getal bij mij. Tuit en Tin lees ik uit via de Wifi module en de thinqapp in Homey.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

[...]

Van de U44 versies is de temperatuurmeting echt onder de maat. Bij een lage echte delta T wordt uitgaand soms lager 'gemeten; dan ingaand. Je ziet hele gekke COP waarden verschijnen. In onze WP dan. Het is geen wet dat zich dat per definitie uitmiddelt. Het is immers geen stochastische 'ruis'. Een statistische afwijking is daarom niet uit te sluiten. Voor de recetere WP's zou het temperatuurmeting beter zijn, las ik zojuist.
Voor de duidelijkheid, de R290 doet dit net zo goed, maar het lijkt wel stochastische ruis te zijn. Hierbij een plaatje van de temperaturen door de LG en externe sensors.
Soms is de dT te laag, soms te hoog, met de resolutie van de sensors (0.3c).
Maar toch middelt dat wel echt uit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvBynUeUBFAlAxjhexfz6aaClzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RB7d40IKKbckBz0X9ZA8Ov1y.jpg?f=fotoalbum_large
Zie ook de prachtige compressor toerental oscillatie ten gevolge van de vorstbescherming (verdamper op 0.1c)

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

reablom schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:22:
[...]

Ik heb Homey, geen HA. Ook geen modus.

Maar het is vrij simpel:

afgegeven vermogen = (Tuit-Tin)*flow (kg/s) * 4160 (J/kg)

Ik draai op constant flow, dus dat is gewoon een vast getal bij mij. Tuit en Tin lees ik uit via de Wifi module en de thinqapp in Homey.
Zoals reeds aangehaald werkt dat tijdens een defrost niet, dat is altijd starten op 100% vermogen.

En voor de mensen die cop berekenen zonder negatieve energie tijdens een defrost mee te nemen, in de dichte mist met elke 40 miniten een defrost haal ik sinds 00:00 vanochtend cop 2.9/2.6 zonder/met defrost energie 20.8kwh elektrisch 61.1kwh/53.6kwh thermisch…..

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

saabfanatic schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:04: Ook wil ik onderzoeken of ik we een pomploze verdeler kunnen plaatsen.

Wat zouden nog meer verbeterstappen zijn in de instellingen van de LG om langere runs te krijgen?
Langere runs ga je niet krijgen, je ziet hier defrostst, dat kun je niet echt rekken tenzij je de temperatuur weet te verlagen, en dat verschil stel je gaat van Ta 40 naar 35 is ook niet giga.

Die pomploze verdeler zou ik per direct doen en je heatmeisters iets sneller zetten als je het anders niet warm krijgt.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:54
saabfanatic schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:04:

Ziet er gewoon uit als defrosts, die er een beetje apart uitzien door de lage sample rate in de grafiek.

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09:54
kazemo schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:38:
[...]

:? Ik begrijp het niet helemaal ..Je stuurt op uitlaat>>dan komt er een Defrost>>wat gebeurd er dan allemaal? in veranderde sturing...naar sturing op inlaat? en dan verder? wat er dan allemaal achter eenvolgens (omschrijving met wat er verbeterd). gebeurd...kom je dan uiteindelijk weer op sturing op uitlaat uit?
Is het dit wat je bedoeld:
Normaal bedrijf → uitlaatsturing

Defrost → geen sturing

Na defrost → tijdelijk inlaatsturing

Zodra target bereikt → terug naar uitlaatsturing

Dit is een hybride regeling die de zwakke start van de LG compenseert.
Direct ná de defrost: tijdelijk sturing op inlaat
Na de defrost is het water in het systeem:

kouder,

instabiel,

en de uitlaattemperatuur is geen betrouwbare indicator.(kan zelfs nog kouder zijn als de inlaat is dan afgekoeld door de defrost)
Sorry, dat is een slechte vertaling.
Ik probeer het nog eens:

Start na ontdooien met regeling “Inlaat”
-> Snelle opstart
Overschakeling naar regeling “Uitlaat” wanneer (uitlaat-actueel - 1,5) < doeltemperatuur

Ik heb de pompcapaciteit verhoogd tot ca. 75% van het nominale debiet (21 l/min)

Omdat de opstart dan sneller gaat, moet je via Modbus elke 5 seconden controleren of aan de voorwaarde is voldaan, anders kan het systeem overschrijden.

Bij regeling volgens “inlaat” tijdens het opstarten heb ik de streeftemperatuur oorspronkelijk met 5k verlaagd. Dat is eigenlijk helemaal niet nodig, dat kan hetzelfde blijven. Daardoor zou de snelle opstart ook met een constant debiet kunnen werken.

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)

• kazemo
  • Nu online
butterkeks schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:07:
[...]

Sorry, dat is een slechte vertaling.
Ik probeer het nog eens:

Start na ontdooien met regeling “Inlaat”
-> Snelle opstart
Overschakeling naar regeling “Uitlaat” wanneer (uitlaat-actueel - 1,5) < doeltemperatuur

Ik heb de pompcapaciteit verhoogd tot ca. 75% van het nominale debiet (21 l/min)

Omdat de opstart dan sneller gaat, moet je via Modbus elke 5 seconden controleren of aan de voorwaarde is voldaan, anders kan het systeem overschrijden.

Bij regeling volgens “inlaat” tijdens het opstarten heb ik de streeftemperatuur oorspronkelijk met 5k verlaagd. Dat is eigenlijk helemaal niet nodig, dat kan hetzelfde blijven. Daardoor zou de snelle opstart ook met een constant debiet kunnen werken.

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)
Oke heb je test gedaan? haal je de target temp. nu wel(is het verbeterd?) tussen 2 defrost in (korte tijd bijv. 45min) bij mistig/vochtig weer onder 0graden (dat was toch het probleem bij jouw wp!)
ik zou zeggen test het uit over een langere periode en hou ons op de hoogte met de vorderingen!

Een nieuwe hybride regeling waarbij:

Na defrost → tijdelijk inlaatsturing voor snellere opwarming

Daarna terug naar uitlaatsturing zodra de uitlaat bijna de target bereikt

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 29-12-2025 10:52 ]

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-03 14:28
Luckeh schreef op maandag 29 december 2025 @ 01:44:
[...]

Ik zat op die drie dagen op 105, 135 en 120 kWh verbruik. Dat is inclusief de SWW booster die ik aan heb staan momenteel (ca 7kWh per dag). 16kW R290 WP en ca 100m2 verwarmd via vv en wat radiatorputten. Dat wordt met een paar weken zo'n 160m2, maar wel wat beter gesioleerd. Tussen alle defrosts vandaag trekt hij tussen de 5 en 6 kWh aan continue vermogen. Ook een mooie schaatsplas voor de WP :)
Thermostaat staat op 20gr, maar het is 21.5gr in huis. Ik heb een losse Sonoff thermometer naast m'n RMC gehangen en die geeft 1.5gr hoger aan.
Tja, met onze 16kW R290 moeten we maar niet naar andermans verbruiksgegevens kijken met een 9kW warmtepomp of zo. Contrast is wel heel groot. Kom wel nog stuk lager uit dan jou.
Zit zelf voor hele huis zonder SWW (zit nog op ketel) 24: 75 25: 95 26: 90
Tussen 5 en 6 kW tussen defrosts is wel erg veel, is je uitgangstemperatuur zo hoog? Ben zelf nog niet boven 35 graden geweest.

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-03 10:06

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

walter_321 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:19:
[...]

Ik voor die 3 dagen samen op 71kwh.
Maar het is altijd allemaal moeilijk vergelijken.
Voor die drie dagen (24 = 38 kWh, 25 = 53 kWh en 26 = 52 kWh) totaal 143 kWh.

Ik denk dat het beter is te vergelijken op basis van graaddagen. Ik doe dat door elke dag de meterstand van de Warmtepomp te uploaden naar mindergas.nl. Ik kan daardoor ook vergelijken met andere jaren etc.

Momenteel gebruik ik 1,20 kWh/graaddag, dit is volledig elektrisch. Een aantal jaren (2021) geleden toen ik nog volledig op gas stookte, was dit omgerekend 4,63 kWh/graaddag. Een gemiddelde COP van 3,89.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYfsMySaXnj5UT1OM39P0Mhs2BU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TuKks3qhfQdJdbcP8XNA0Mf1.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGEKE0UltAW34BOhWeAne_XvkX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/taNczs7uA9YpUzbmm0sCerOO.png?f=fotoalbum_large

Overig was voor verwarmen van SWW. Dat doe ik nu met een aparte Warmtepompboiler (LG WH27S.F5), dus uit de berekening gehouden.

Omrekenhulp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMKWx248zr3505fxBboR5JXTMYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/27vwhm5xLldCzWHqSHxEq10j.png?f=fotoalbum_large

HM093MR.U44 (3.06.7a -> 3.06.9b) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• jscheffers
Hallo.
Ik heb een vraag bij een defrost gaat hij dan naar 0 kwh of kan dat ook bij 500 watt zijn Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGpltTUWKKhzA32VGIMRDenlHFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJRsULYEzxqTboGiC53p9XyQ.jpg?f=fotoalbum_large?.
De kelder waar hij in staat is nog niet onder de 7 graden geweest maar loop ook snel nu 8 graden buiten is het 0 grade .daar voor staat hij ook op de stille modus 24/7 minder lucht verplaatsing

• kazemo
  • Nu online
jscheffers schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:06:
Hallo.
Ik heb een vraag bij een defrost gaat hij dan naar 0 kwh of kan dat ook bij 500 watt zijn [Afbeelding]?.
De kelder waar hij in staat is nog niet onder de 7 graden geweest maar loop ook snel nu 8 graden buiten is het 0 grade .daar voor staat hij ook op de stille modus 24/7 minder lucht verplaatsing
hij gaat niet helemaal naar 0....je hebt overigens op 25 december ook 32,8 kwh verbruikt dus echt heel zuinig is het ook niet wp in de kelder!

• jscheffers
kazemo schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:26:
[...]

hij gaat niet helemaal naar 0....je hebt overigens op 25 december ook 35,8 kwh verbruikt dus echt heel zuinig is het ook niet wp in de kelder!
Ja ik weet waar de zwakke plekken van mijn huis zijn( ik wis wat ik had moeten doen 35 jaar geleden beter isoleren ) maar op jaarbasis met 3600 kwh en 24/7 warm in huis is zo ook goedkoper dan met gas.
Ben vandaag nog wezen kijken maar de lekbak waar de warmtepomp op staat was kurkdroog er is dus ook geen defrosts geweest van nacht,
En het klop dus als een warmtepomp goed of slecht is afgesteld is hij nog altijd goedkoper is ( heb ik hoorde zeggen)
Nog een goede middag allemaal.

• kazemo
  • Nu online
jscheffers schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:18:
[...]

Ja ik weet waar de zwakke plekken van mijn huis zijn( ik wis wat ik had moeten doen 35 jaar geleden beter isoleren ) maar op jaarbasis met 3600 kwh en 24/7 warm in huis is zo ook goedkoper dan met gas.
Ben vandaag nog wezen kijken maar de lekbak waar de warmtepomp op staat was kurkdroog er is dus ook geen defrosts geweest van nacht,
En het klop dus als een warmtepomp goed of slecht is afgesteld is hij nog altijd goedkoper is ( heb ik hoorde zeggen)
Nog een goede middag allemaal.
d:)b is toch prima zo toch 3600kwh voor een 1 heel jaar energie en geen defrost,s
Hij moduleerd mooi terug naar 500watt en toert dan weer op naar 2000watt
dat is een gemiddeld op 24u van 1375 watt/uur dat is best wel goed met dit weer (op 24u 32,8 kwh verbruikt)

Dit verwijst naar het gedrag van de compressor:

500 W = laag vermogen, rustig draaien

2000 W = opschakelen wanneer er meer warmte nodig is

#Een gelukkig,gezond en warm 2026 iedereen toegewenst *O* :9B

[ Voor 19% gewijzigd door kazemo op 29-12-2025 15:31 ]

• jschel
saabfanatic schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:04:
Inmiddels draai ik op AI, sturing op uitvoer, optimaal debiet, stille modus en hysterese -2 en +4. Ook heb ik de pomp van de vloerverwarming uitgezet (daar hangt nog een mengverdeler met eigen pomp). Ik heb nu de woning (begane grond) netjes op 20.5 graden en een prettig comfort.
Werkt je vloerverwarming nog wel als je de pomp uit zet? Volgens mij heb je dan nauwelijks flow. Ik zou de pomp van de vloerverwarming laten draaien met de warmtepomp waterpomp en de thermostaatkraan van de verdeler lekker hoog zetten, bv 40C, zodat hij veel bijmengt.
Begint er al netjes uit te zien. Zijn de dips niet gewoon defrosts? M.a.w. moet je niet wachten op warmer weer of lagere luchtvochtigheid ;)

• saabfanatic
jschel schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:26:
[...]

Werkt je vloerverwarming nog wel als je de pomp uit zet? Volgens mij heb je dan nauwelijks flow. Ik zou de pomp van de vloerverwarming laten draaien met de warmtepomp waterpomp en de thermostaatkraan van de verdeler lekker hoog zetten, bv 40C, zodat hij veel bijmengt.

[...]

Begint er al netjes uit te zien. Zijn de dips niet gewoon defrosts? M.a.w. moet je niet wachten op warmer weer of lagere luchtvochtigheid ;)
Nee dat was een beetje een rookie mistake van die pomp van de vloerverwarming. Daar gebeurde dus niks meer. Of ja, een heel klein beetje in het begin van de leidingen. Sinds einde vanmiddag draait dat wel weer maar dan komt er gelijk weer een klets koud water in het circuit. Is kijken hoe de woning dat vannacht oplost in stille modus. Vandaag wel elk uur een defrost in stille modus maar het is hier dan ook rond de nul en behoorlijk vochtig.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

saabfanatic schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:34:
[...]

Nee dat was een beetje een rookie mistake van die pomp van de vloerverwarming. Daar gebeurde dus niks meer. Of ja, een heel klein beetje in het begin van de leidingen. Sinds einde vanmiddag draait dat wel weer maar dan komt er gelijk weer een klets koud water in het circuit. Is kijken hoe de woning dat vannacht oplost in stille modus. Vandaag wel elk uur een defrost in stille modus maar het is hier dan ook rond de nul en behoorlijk vochtig.
Lees even terug, stille modus is onhandig bij temperaturen onder ~4c buiten. Omdat je minder luchtdebiet over de verdamper hebt en dus minder warmte uit de lucht kan halen, zakt de verdamper temp bij gelijk uitgangsvermogen en krijg je dus (veel) meer defrosts dan met stille modus uit. Boven ~4c als je geen defrostst meer hebt het vermogen van de fan een onnodig verbruik wat slecht is voor je cop.
Het beste zet je dus op basis van de buitentemp, of eventueel op basis van de verdamper temp (als je die uitleest met modbus) de stille modus aan/uit.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Ik heb gisteren geexperimenteerd met de compressor toerental begrenzer (holding adres 23, dat werkt perfect! Te zien vanaf ~ 16:00 begrensd op 2100rpm.
Defrostst zijn nu ook automatisch ge-soft start.
Hier kan ik wel een pid regelaar omheen schrijven die de watertemp stuurt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lfd84dDf51rzrC0YsSyUQPZnf08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fY8rwXAT3f5XOecMrgtyzde6.jpg?f=fotoalbum_large

• walter_321
teunos93 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:31:
Ik heb gisteren geexperimenteerd met de compressor toerental begrenzer (holding adres 23, dat werkt perfect! Te zien vanaf ~ 16:00 begrensd op 2100rpm.
Hier kan ik wel een pid regelaar omheen schrijven die de watertemp stuurt.[Afbeelding]
Zijn de pieken op 30 december defrosts of ORCs?

• gerlag
Hier kan ik wel een pid regelaar omheen schrijven die de watertemp stuurt.[Afbeelding]
interessant. Wist niet dat dit kon. Opent idd mogelijkheden. Over welke warmtepomp gaat het? Ik heb een inmiddels wat oudere U44.

9kW U44

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:36:
[...]

Zijn de pieken op 30 december defrosts of ORCs?
Defrostst, temperatuur onder 0 en constant >90% RH, doffe ellende en cop 2.7…

• reablom
teunos93 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:34:
[...]

Defrostst, temperatuur onder 0 en constant >90% RH, doffe ellende en cop 2.7…
Ellende... Dit is inherent aan een L/W warmtepomp. Wellicht dat LG er verre van optimaal mee omgaat, maar het verschijnsel hoort er gewoon bij.

Zo lang het binnen warm blijft maakt het toch ook niet uit? Over het hele jaar heb ik een gemiddelde COP van 4.1. Dat het nu tijdelijk wat slechter is, vind ik dan niet zo heel spannend.

• walter_321
hoe heb je het register geïnterpreteerd? Mij is de uitleg niet duidelijk.

mogelijke waarden: 0 of 40-100:
Is 40-100 dan een percentage?

Uit de documentatie (APPLICATION GUIDE_2025)

40024 Compressor Modulation

0 : Not Used / 40~100 : Compressor Modulation
The new maximum frequency of the compressor is determined by
the compressor modulation value and the maximum compressor
frequency of the existing product.
i.e) Maximum compressor frequency : 100Hz
Compressor modulation value : 0.4
→ New maximum frequency of the compressor : 100 * 0.4 = 40Hz

• walter_321
Modbus Vraagje ivm holding register 2: ik zie dat de Duiter wiens logica ik kopieerde de doeltemperatuur afrond op een integer.
De handleiding zegt echter dat de nauwkeurigheid 0.1 is: is het sturen van na de komma hier zinvol? Die een targettemp van 28.6 zou de Wp aanvaarden en daar naar werken?

uit handleiding:
40003 Target temp (Heating/Cooling) Circuit 1 [0.1 °C ×10]

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:15:
[...]

hoe heb je het register geïnterpreteerd? Mij is de uitleg niet duidelijk.

mogelijke waarden: 0 of 40-100:
Is 40-100 dan een percentage?

Uit de documentatie (APPLICATION GUIDE_2025)

40024 Compressor Modulation

0 : Not Used / 40~100 : Compressor Modulation
The new maximum frequency of the compressor is determined by
the compressor modulation value and the maximum compressor
frequency of the existing product.
i.e) Maximum compressor frequency : 100Hz
Compressor modulation value : 0.4
→ New maximum frequency of the compressor : 100 * 0.4 = 40Hz
Is idd een percentage, de r290 12kW gaat tot 4800rpm/80Hz dus 44% is ongeveer 2100rpm (dichtst bijzijnde naar beneden afgeronde integer in Hz, 35.)

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:22:
Modbus Vraagje ivm holding register 2: ik zie dat de Duiter wiens logica ik kopieerde de doeltemperatuur afrond op een integer.
De handleiding zegt echter dat de nauwkeurigheid 0.1 is: is het sturen van na de komma hier zinvol? Die een targettemp van 28.6 zou de Wp aanvaarden en daar naar werken?

uit handleiding:
40003 Target temp (Heating/Cooling) Circuit 1 [0.1 °C ×10]
Dit zie je verkeerd, de automation schrijft de waarde van de input slider als float * 10, en converteert die naar integer, zodat 38.0 dus 380 wordt.
Het enige dat je moet aanpassen is de step van de input slider naar 0.1 zetten dan zou het denk ik moeten werken. De definitie van het holding register zelf heeft al correct precision 1 en scale 0.1.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Even snel dit proberen, de waarde die ik terug krijg na het aanpassen rond af naar beneden op hele graden, dus wellicht dat de resolutie van het register wel 0.1 is, maar de wp rond het alsnog zelf af.

• scholten45
hoi,
ik ben aan het stoeien met de rs485 instellingen, nu heb ik de centrale controler ader aangepast, https://github.com/basti2...us/wiki/2.-How-to-install
na het instellen zoals beschreven bij basti242 kreeg ik een CH03 melding wat ik heb gelezen is dat dit met het adres te maken heeft waar mijn HA comminuceerd naar de WP en het adres waarmee de controlere comminuceerd naar de WP.
Maar hier kom ik niet uit, kan iemand mij hier mee helpen?
de dip switch 1 en 2 heb ik op on staan maar ik lees verschilende dingen, bij de ene moet alleen switch 1 on en 2 off, en bij de andere allebij op on.
bij de ene moet controle adres op 01 bij de ander op 10 en externe controller op 12 maar overal is het weer anders, ik ben het krijt naar een dag stoeien.

• scholten45
scholten45 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:50:
hoi,
ik ben aan het stoeien met de rs485 instellingen, nu heb ik de centrale controler ader aangepast, https://github.com/basti2...us/wiki/2.-How-to-install
na het instellen zoals beschreven bij basti242 kreeg ik een CH03 melding wat ik heb gelezen is dat dit met het adres te maken heeft waar mijn HA comminuceerd naar de WP en het adres waarmee de controlere comminuceerd naar de WP.
de dip switch 1 en 2 heb ik op on staan maar ik lees verschilende dingen, bij de ene moet alleen switch 1 on en 2 off, en bij de andere allebij op on.
bij de ene moet controle adres op 01 bij de ander op 10 en externe controller op 12 maar overal is het weer anders, ik ben het krijt naar een dag stoeien.
Na en beetje hobbyen heb ik wel contact gehad, en er kwam ook info uit en ik kon bijvoorbeeld de stille modus activeren, maar de ch03 melding bleef terug komen.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:09
scholten45 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:50:
hoi,
Ik heb een How-to gemaakt:

https://gathering.tweaker...message/76531486#76531486

Er zijn echter wel wat zaken in HA veranderd en daarom moet de modbus aanroep iets worden gewijzigd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
# Modbus communication for LG Heatpump
modbus: 
  - type: tcp
    host: 192.168.178.58
    port: 502
    name: "lg_modbus"
    sensors: 

##input
      - name: lg_error_code
        scan_interval: 30
        address: 0
        slave: 1
        unit_of_measurement: ' '
        input_type: input
        unique_id: id_lg_error_code

# etc......

Je moet wel zorgen dat je niet te vaak registers oproept. Ook dit kan CH03 veroorzaken. Een veilige interval is 15 sec. voor een klein aantal registers en het merendeel op 30 sec.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• walter_321
teunos93 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:25:
[...]

Is idd een percentage, de r290 12kW gaat tot 4800rpm/80Hz dus 44% is ongeveer 2100rpm (dichtst bijzijnde naar beneden afgeronde integer in Hz, 35.)
maar schrijf je dan 40 in het register of 0.40?

• walter_321
teunos93 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:38:
[...]

Dit zie je verkeerd, de automation schrijft de waarde van de input slider als float * 10, en converteert die naar integer, zodat 38.0 dus 380 wordt.
Het enige dat je moet aanpassen is de step van de input slider naar 0.1 zetten dan zou het denk ik moeten werken. De definitie van het holding register zelf heeft al correct precision 1 en scale 0.1.
ok duidelijk

• walter_321
teunos93 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:41:
Even snel dit proberen, de waarde die ik terug krijg na het aanpassen rond af naar beneden op hele graden, dus wellicht dat de resolutie van het register wel 0.1 is, maar de wp rond het alsnog zelf af.
ok dus het lijkt geen zin te hebben meer nauwkeurig te gaan sturen daar de WP lijkt af te ronden op de dichtst bijzijnde integer.

• scholten45
Jojan265 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:25:
[...]

Ik heb een How-to gemaakt:

https://gathering.tweaker...message/76531486#76531486

Er zijn echter wel wat zaken in HA veranderd en daarom moet de modbus aanroep iets worden gewijzigd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
# Modbus communication for LG Heatpump
modbus: 
  - type: tcp
    host: 192.168.178.58
    name: "lg_modbus"
    sensors: 

##input
      - name: lg_error_code
        unit_of_measurement: ' '
        unique_id: id_lg_error_code

# etc......

Je moet wel zorgen dat je niet te vaak registers oproept. Ook dit kan CH03 veroorzaken. Een veilige interval is 15 sec. voor een klein aantal registers en het merendeel op 30 sec.
Deze had ik gezien, en hiermee had ik ook een connectie.
Misschien is het wel die 15 seconden.
Op welk adres heb jij je controler (bedienpaneel) staan?
Bij mij staat deze nu op 00.

• scholten45
scholten45 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:57:
[...]

En een verschil dat ik heb is dat ik via socat een verbinding maakt naar een atop 5201 en die is op rs485 aangesloten op de lg.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:09
scholten45 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:57:
[...]

Bij mij staat hij op HEX 01 en gebruik dus Slave 1 in Home Assistant.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:30:
[...]

maar schrijf je dan 40 in het register of 0.40?
40.

• scholten45
Als ik het zo lees heeft dus jou paneel en HA het zelfde adres?
Elk apparaat op een rs485 bus heeft toch zijn eigen adres.
Bijvoorbeeld:
WP master adres 1
Paneel slave adres 2
HA slave adres 3
En adres 2 en 3 sturen de berichten naar 1.
Toch :?

• walter_321
scholten45 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:55:
[...]

Als ik het zo lees heeft dus jou paneel en HA het zelfde adres?
Elk apparaat op een rs485 bus heeft toch zijn eigen adres.
Bijvoorbeeld:
WP master adres 1
Paneel slave adres 2
HA slave adres 3
En adres 2 en 3 sturen de berichten naar 1.
Toch :?
ik denk dat je verkeerde bericht quote.
Bij mij staat hij op HEX 01 en gebruik dus Slave 1 in Home Assistant.
=> Dus in de RMC zette hij het Modbus address van de LG op 1, en in HA verwijst hij naar 1.

HA neemt niet echt deel aan de modbus. Maar vraagt de RS485 adapter iets op de modbus te zetten voor een bepaald adres; in dit geval voor adres 1.

Het zou wel handig zijn als we allen eenzelfde adres afspreken. Ik gebruik ook 1 ;-).

• walter_321
Hier kan ik wel een pid regelaar omheen schrijven die de watertemp stuurt.
Hoe zou je dit zien zinvol werken?

Het enige wat ik kan bedenken is de WP wijsmaken dat ze een hoge temperatuur moet halen. Als die hoog genoeg is zal de WP in zowat vol vermogen naar die temperatuur willen. Wat je dan instelt als begrenzing wordt dan de eigenlijke snelheid van de compressor.
En zo kan je in de range 40-100% zelf de compressor snelheid sturen.

Walter

• scholten45
walter_321 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:10:
[...]

ik denk dat je verkeerde bericht quote.

[...]

=> Dus in de RMC zette hij het Modbus address van de LG op 1, en in HA verwijst hij naar 1.

HA neemt niet echt deel aan de modbus. Maar vraagt de RS485 adapter iets op de modbus te zetten voor een bepaald adres; in dit geval voor adres 1.

Het zou wel handig zijn als we allen eenzelfde adres afspreken. Ik gebruik ook 1 ;-).
Oke dat snap ik wel, je hebt 2 instellingen in de rmc.
Centrale bedieningdasdres: bij mij op 01
Modbus adres bij mijn op 02.
Is centrale bedienings adres de LG, en modbus adres de master of rmc of HA?
In het begin van dit hele forum staan ze bijde op 01.
Dit vind ik verwarrend, misschien is de omschrijving wat onhandig geen idee.
Misschien had ik het al wel goed maar is de interval wel te snel achterelkaar.
En gaat het daar mis.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Als je het niet snapt, waarom volg je dan niet gewoon de how to die voor iedereen werkt?
01 voor zowel rmc als modbus adres is prima. HA heeft zelf ook helemaal geen modbus adres want het is de master die calls doet op de bus, de rmc/binnenunit is modbus slave en stuurt alleen data over de lijn als jij die opvraagt.
Refresh rate is zeker niet je probleem, ik lees heel veel sensoren (water temps, compressor toerental, pomp flow) elke 3 seconde uit, diagnostische sensoren eens per 10 seconde (o.a. compressor drukken en temps) en statistiek achtige sensoren (o.a. energie accumulatie registers) eens per minuut.

Ik gebruik zelf overigens een HF2211A verbonden over wifi. (Wel het ssid dat enkel 2.4ghz uitzend omdat de hf2211 het anders niet snapt).

[ Voor 10% gewijzigd door teunos93 op 31-12-2025 11:50 ]

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Probeer dat eerst eens en leg dan eens uit waar het stokt. Deel dan ook je HA error logs, dan kunnen we daaruit misschien je verder helpen.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

scholten45 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:58:
[...]

En een verschil dat ik heb is dat ik via socat een verbinding maakt naar een atop 5201 en die is op rs485 aangesloten op de lg.
Wat bedoel je hiermee? Via de HA modbus integratie heb je geen socat nodig? Of gebruik je socat om te debuggen?
De atop5201 ken ik verder niet maar exposed neem ik aan net als een waveshare of HF2211 gewoon een modbus tcp server?
Als je daar de baud/parity etc goed van hebt staan zou de yaml config die je hebt gelinked van basti242 voldoende moeten zijn.

• jschel
Wat betreft modbus in Home-Assistant. Home-Assistant heeft nu al even de optie voor RTU over TCP. Dan heb je geen gateway meer nodig dan kun je een transparante omzetter van 485 naar ethernet gebruiken. Best handig! Ik gebruik het nu ook voor mijn gateways, in transparante mode, omdat het prima werkt. Moet eerlijk zeggen dat het met de gateway functie aan en modbusTCP ook prima werkt natuurlijk, maar als je nog iets nieuws moet kopen dan kun je gaan voor een goedkopere transparante Ethernet naar 485 omzetter!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
modbus:
  - name: "modbus_gateway_therma_v"
    type: rtuovertcp
    host: 10.xx.xxx.xx
    delay: 0

sensors:
      - name: "Therma V error code"

En ja ik gebruik ook modbus slave (server) adres 1 :P Het heeft geen nut om het te veranderen tenzij je meer slaves (servers) aan je bus hebt hangen.

Verder sinds ik mijn open verdeler heb kan ip op significant lagere water temperatuur werken, lees een graad of 5. Ik was eigenlijk ontevreden over de minimale temperatuur waarbij de LG betrouwbaar start. Ik kreeg de temp niet laag genoeg voor de huidige situatie waardoor ik niet de hele dag door kon draaien bij gematigd weer. Ik probeer nu al een paar dagen AI water regeling en ik moet zeggen dan start hij significant beter! De regeling is verder belabberd zoals we gewend zijn, maar ik kan bij lagere temperaturen starten en hij regelt redelijk netjes terug, als je naar de gemiddelde temperatuur kijkt iig. Ook zonder de ruimte regeling hou ik de temperatuur prima in huis, omdat ik de stooklijn al een paar winters heb kunnen optimaliseren. Mijn advies aan iedereen die de RMC in lucht+water regeling heeft staan om een keer AI water regeling te proberen. Ik ben er iig tevredener mee.

[ Voor 9% gewijzigd door jschel op 02-01-2026 11:47 ]

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-03 16:16
Mijn advies aan iedereen die de RMC in lucht+water regeling heeft staan om een keer AI water regeling te proberen. Ik ben er iig tevredener mee.
Kun je me de exacte setup voor AI regeling hier vermelden zoals jij die hebt?

[ Voor 58% gewijzigd door leow88 op 02-01-2026 13:33 ]

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

• jschel
Temperature sensor: water
Pump Pre/overrun : 2/10
Water flow control: pump capacity 70%
Heating temp setting: inlet
Water heating temp set: 20 / 42
Hysteresis heating water: -3.0 / 3.0
Pump setting in heating: time / 2 on / 15 off

Seasonal autotemp : heat
Outdoor temp: -25 / 15
Target temp: 38 / 25

[ Voor 13% gewijzigd door jschel op 02-01-2026 14:52 ]

• saabfanatic
jschel schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:29:

Als je stuurt op de inlet temp is dan de target temp die je in je schema instelt ook de inlet temp? En waarom zou je op de invoer willen sturen in plaats van op de uitvoer?

[ Voor 6% gewijzigd door saabfanatic op 02-01-2026 15:11 ]

• kazemo
  • Nu online
saabfanatic schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:05:
[...]

Als je stuurt op de inlet temp is dan de target temp die je in je schema instelt ook de inlet temp? En waarom zou je op de invoer willen sturen in plaats van op de uitvoer?
Ja — als je op inlet stuurt, is de target‑temperatuur in je schema ook de inlet‑temperatuur.
De warmtepomp regelt dan op de retourtemperatuur, en de aanvoer volgt vanzelf.

De outlet‑temperatuur reageert heel snel op compressorvermogen.
De inlet‑temperatuur verandert veel langzamer en geeft een gemiddelde van je hele afgiftesysteem.

je moet wel de stooklijn veranderen bij wisselen van outlet naar inlet
Als je vroeger 35°C outlet target had,

Dan is dat bij inlet‑sturing misschien maar 30°C target.

Je moet dus de stooklijn omlaag zetten, anders ga je te warm stoken.

[ Voor 31% gewijzigd door kazemo op 02-01-2026 15:38 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:54
jschel schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:37:
Wat betreft modbus in Home-Assistant. Home-Assistant heeft nu al even de optie voor RTU over TCP. Dan heb je geen gateway meer nodig dan kun je een transparante omzetter van 485 naar ethernet gebruiken. Best handig! Ik gebruik het nu ook voor mijn gateways, in transparante mode, omdat het prima werkt. Moet eerlijk zeggen dat het met de gateway functie aan en modbusTCP ook prima werkt natuurlijk, maar als je nog iets nieuws moet kopen dan kun je gaan voor een goedkopere transparante Ethernet naar 485 omzetter!
Welke 485 <> Ethernet gebruik jij? Ik heb een WaveShare converter liggen, maar het ding nog nooit aan de praat weten te krijgen met HA, zal vermoedelijk iets triviaals zijn.

• jschel
Oilman schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:23:
[...]

Welke 485 <> Ethernet gebruik jij? Ik heb een WaveShare converter liggen, maar het ding nog nooit aan de praat weten te krijgen met HA, zal vermoedelijk iets triviaals zijn.
ik gebruik een waveshare, een RS232/485 TO ETH (for EU) voor de warmtepomp en een RS485 TO POE ETH B voor de PV omvormer, welke gebruik jij? Je zou het een keer met transparant mode kunnen proberen.

• leow88
jschel schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:29:

Dank!
En dan: Heat / Auto / Cool op Heat of Auto?

• saabfanatic
leow88 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:54:
[...]

Dank!
En dan: Heat / Auto / Cool op Heat of Auto?
Op Auto is de AI functie.

• leow88
OK, ik heb nu een werkende AI water regeling die ik ga proberen. Wel wat aangepast, moet veel beton opwarmen:
Pump Pre/overrun : 4/4
Water flow control: Optimal Flow Rate (probeer later pump capacity 60%)
Heating temp setting: outlet
Water heating temp set: 20 / 40
Hysteresis heating water: -2.0 / 4.0
Pump setting in heating: time / 1 on / 4 off

Outdoor temp: -10 / 20
Target temp: 30 / 24

AI (Auto) functie.

Loopt OK, op dit moment...

• tebogo

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

Allemaal een goed en warm 2026 toegewenst.

De laatste twee dagen van het afgelopen jaar lieten toch weer een verassing zien..
Eerst lijkt de WP op 30 dec. de doeltemperatuur niet te halen, dan in de middag (16:00) gaat gaat hij opeens harder toeren, en haalt dan met gemak de doeltemperatuur en daarover heen, om vervolgens iets na middernacht (01:00) na een defrost het wel weer goed te vinden en zakt dan weer terug, om vervolgens de doeltemperatuur niet te halen. Dit waren twee dagen waarop ik met hele andere dingen bezig was en geen enkele aanpassing heb gedaan.

Vraag is dus, waarom hij opeens (30-12 16:00) dus wel gaat optoeren en de doeltemperatuur haalt, en dan later (31-12 01:00) daar toch weer mee stopt. Ik begijp daar dus niks van. 8)7
M.a.w. hoe krijg ik het voor elkaar dat hij dus wel harder gaat toeren. Doeltemperatuur hoger zetten heeft geen zin..

Instellingen:
Tempsensor: water

Waterflow control: Fixed dT
Pump Capacity: 100%
Fixed Flow Rate: 17
Fixed dT: 5

Room Heating:
Heating tem. setting: Outlet
Hysteris Heating Water -2.0 & 4.0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cesOLIAabDr6sepcPW-qR-mZ7oQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PrfyVN2zJNdlRGYIIbGKA01W.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DGLoc5b-ep29Kp6HtqQ_DywOaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bdX4sk4h2v6dHpgK9ISJA16Q.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRx3LkNwiNr1C-ctyB9Z4fOYmck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v0rWWy9IzpGkYtyPdwkkv1Nf.png?f=fotoalbum_large

HM093MR.U44 (3.06.7a -> 3.06.9b) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• walter_321
kleine tip voor Modbus over TCP (hier met een Waveshare Rail-Mount Serial Server, RS485 to WIFI/Ethernet Module, Modbus MQTT Gateway). Ik kreeg sporadisch een onzin waarde, of een variabele die niet doorkwam.
Door message_wait_milliseconds: 50 toe te voegen aan de integratie definitie lijkt dat probleem van de baan. Voor de TCP integratie staat dat blijkbaar standaard op 0.
Het lijkt me eerder een bugje in de gateway zijn implementatie dat je dit moet toevoegen.

Walter

• jschel
walter_321 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:35:
kleine tip voor Modbus over TCP (hier met een Waveshare Rail-Mount Serial Server, RS485 to WIFI/Ethernet Module, Modbus MQTT Gateway). Ik kreeg sporadisch een onzin waarde, of een variabele die niet doorkwam.
Door message_wait_milliseconds: 50 toe te voegen aan de integratie definitie lijkt dat probleem van de baan. Voor de TCP integratie staat dat blijkbaar standaard op 0.
Het lijkt me eerder een bugje in de gateway zijn implementatie dat je dit moet toevoegen.

Walter
Je zou m ook eens op transparant mode kunnen zetten met in HA “rtuovertcp” dan heb je een laag minder. Misschien is de protocol omzet stap de rede dat het mis gaat.

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:22
jschel schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:37:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
modbus:
  - name: "modbus_gateway_therma_v"
    type: rtuovertcp
    host: 10.xx.xxx.xx
    delay: 0

sensors:
      - name: "Therma V error code"

En ja ik gebruik ook modbus slave (server) adres 1 :P Het heeft geen nut om het te veranderen tenzij je meer slaves (servers) aan je bus hebt hangen.

Verder sinds ik mijn open verdeler heb kan ip op significant lagere water temperatuur werken, lees een graad of 5. Ik was eigenlijk ontevreden over de minimale temperatuur waarbij de LG betrouwbaar start. Ik kreeg de temp niet laag genoeg voor de huidige situatie waardoor ik niet de hele dag door kon draaien bij gematigd weer. Ik probeer nu al een paar dagen AI water regeling en ik moet zeggen dan start hij significant beter! De regeling is verder belabberd zoals we gewend zijn, maar ik kan bij lagere temperaturen starten en hij regelt redelijk netjes terug, als je naar de gemiddelde temperatuur kijkt iig. Ook zonder de ruimte regeling hou ik de temperatuur prima in huis, omdat ik de stooklijn al een paar winters heb kunnen optimaliseren. Mijn advies aan iedereen die de RMC in lucht+water regeling heeft staan om een keer AI water regeling te proberen. Ik ben er iig tevredener mee.
Hoi, ik zou ook graag mijn therma V via modbus willen sturen.

Heb je toevallig een praktijk voorbeeldje van zo'n 485 naar ethernet omzetten ? Kan het ook met een esp32?

Mvg.

• jschel
Kenwood960 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:50:
[...]

Heb je toevallig een praktijk voorbeeldje van zo'n 485 naar ethernet omzetten ? Kan het ook met een esp32?

Mvg.
Als je er een wilt die je op een DIN rail wil zetten kun je deze gebruiken. Maar dit merk heeft meer versies ook een zonder gateway geloof ik.

https://www.tinytronics.n...85-to-poe-ethernet-module

Een ESP32 kan natuurlijk ook evt met ESPhome oid. Waveshare heeft tegenwoordig in dezelfde behuizing ook een ESP32 versie met wifi en rs485 die je vrij kan programmeren.

• walter_321
Kenwood960 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:50:
[...]

Mvg.
voor een ESP32 moet je nog een 'modbus' -RS485- naar TTL-wat esp32s spreken-omvormer hebben.
Dat is op zich wat een knoeiboel: eenvoudig is een module te kopen die ze beide heeft. De Waveshare toestellen lijken me de betere (omdat ze redelijk gedocumenteerd zijn).
Ik gebruik de deze over wifi: https://www.waveshare.com/rs485-to-wifi-eth.htm
Die laat zich in de binneneenheid inbouwen. De waveshares zijn dan grofweg dubbel zo duur een ESP32 en RS485 module samen. Maar dan zou je nog behuizing en eventueel wifi antenne moeten voorzien en wordt de prijs zowat gelijk...
En dan heb je nog een 5V voeding nodig.
Het zou idd goed zijn als we ergens een referentie bijhouden over config van modbus en opties en de uitleg van de opties...
Dat ziet er dan zo uit in mijn binnen-unit (bij oudere toestellen moet je het eventueen in de buitenunit inbouwen dacht ik...daar waar de modbus bereikbaar is). De voeding en modbus-wifi module zitten rechts.
Ik moet ze nog wel eens een eigen voeding geven ipv de 230V in de binnenunit af te nemen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihxRy-_gxUvmJQA6TWBx4FKbWMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QCMmClPyfqXzQE8y68WIlXV.jpg?f=fotoalbum_large

Walter

• Kenwood960
walter_321 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:09:
[...]

voor een ESP32 moet je nog een 'modbus' -RS485- naar TTL-wat esp32s spreken-omvormer hebben.
Dat is op zich wat een knoeiboel: eenvoudig is een module te kopen die ze beide heeft. De Waveshare toestellen lijken me de betere (omdat ze redelijk gedocumenteerd zijn).
Die laat zich in de binneneenheid inbouwen. De waveshares zijn dan grofweg dubbel zo duur een ESP32 en RS485 module samen. Maar dan zou je nog behuizing en eventueel wifi antenne moeten voorzien en wordt de prijs zowat gelijk...
Het zou idd goed zijn als we ergens een referentie bijhouden over config van modbus en opties en de uitleg van de opties...
Dat ziet er dan zo uit in mijn binnen-unit (bij oudere toestellen moet je het eventueen in de buitenunit inbouwen dacht ik...daar waar de modbus bereikbaar is). De voeding en modbus-wifi module zitten rechts.
Ik moet ze nog wel eens een eigen voeding geven ipv de 230V in de binnenunit af te nemen).

[Afbeelding]

Walter
Het zou inderdaad wel handig zijn om een verzameling mogelijkheden aan te leggen IVM modbus configuraties, met esp32, waveshare, Poe of wifi... Er is veel verspreide info waardoor je soms door de bomen het bos niet meer ziet ....

• jschel
walter_321 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:09:
[...]

[Afbeelding]

Walter
Volgensmij niet hoor. Met deze zou het moeten kunnen zonder gedoe.

https://www.waveshare.com/esp32-s3-rs485-can.htm

Wel heb je een 230V naar USB voeding nodig maar dat lijkt me geen probleem. En jammer dat het alleen wifi is. Maar dat is meestal met ESP32. De S3 is overigens een best dikke processor dus ben er wel benieuwd naar. Ik wil er later dit jaar wel mee gaan experimenteren iig ;)

[ Voor 8% gewijzigd door jschel op 04-01-2026 21:00 ]

• Kenwood960
jschel schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:56:
[...]

Volgensmij niet hoor. Met deze zou het moeten kunnen zonder gedoe.

https://www.waveshare.com/esp32-s3-rs485-can.htm

Wel heb je een 230V naar USB voeding nodig maar dat lijkt me geen probleem. En jammer dat het alleen wifi is. Maar dat is meestal met ESP32. De S3 is overigens een best dikke processor dus ben er wel benieuwd naar. Ik wil er later dit jaar wel mee gaan experimenteren iig ;)
Besteld ! :)

Als binnen een paar maanden de wp uitkan ga ik eens een poging wagen....

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:49
Nu ben ik absoluut geen specialist maar heb met trial en error onderstaand overzicht. Dit is met een esp lilygo-t7-s3-V2 van @AUijtdehaag , geloof dat hij ze niet meer heeft/maakt. Ik ga nu de entiteiten in HA toevoegen om van daaruit te kunnen gaan monitoren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nLgbADPyzki2aZgwYfIHanl8M4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VBZxPyPSmjjrpAfby83Q4hSD.jpg?f=fotoalbum_large

• tebogo

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

Cees-JanH schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:13:
Nu ben ik absoluut geen specialist maar heb met trial en error onderstaand overzicht. Dit is met een esp lilygo-t7-s3-V2 van @AUijtdehaag , geloof dat hij ze niet meer heeft/maakt. Ik ga nu de entiteiten in HA toevoegen om van daaruit te kunnen gaan monitoren. [Afbeelding]
Zou je je esphome config willen delen? Ben benieuwd naar je code :*)

Bedankt!

• Cees-JanH
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
substitutions:
  name: esp-wp-control
  friendly_name: "LG Warmtepomp (ESP)"
  # RS485 pins (pas aan als jouw bedrading anders is)
  rs485_tx: "16"
  rs485_rx: "12"

esphome:
  name: ${name}
  friendly_name: ${friendly_name}

esp32:
  board: esp32-s3-devkitc-1
  framework:
    type: arduino
    # USB CDC UIT -> voorkomt USBSerial compile-fouten op S3
    sdkconfig_options:
      CONFIG_ARDUINO_USB_CDC_ON_BOOT: "n"
      CONFIG_USB_CDC_ENABLED: "n"

logger:
  baud_rate: 0
  level: INFO

api:
  reboot_timeout: 0s

ota:
  platform: esphome
  password: !secret ota_password

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password
  ap:
    ssid: "${name}-fallback"
    password: "configesp"

captive_portal:

web_server:
  port: 80

button:
  - platform: restart
    name: "Herstart ESP"

# =========================
# Modbus RTU / RS485 (LG)
uart:
  id: mod_bus
  tx_pin: 16
  rx_pin: 12
  baud_rate: 9600
  parity: NONE
  stop_bits: 1

modbus:
  id: modbus_bus
  send_wait_time: 1000ms

modbus_controller:
  - id: lg
    address: 0x1
    modbus_id: modbus_bus
    setup_priority: -10
    update_interval: 10s

# SCHAKELAARS (coils)
switch:
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: lg
    id: wp_hoofdswitch
    name: "Warmtepomp aan/uit"
    register_type: coil

id: wp_dhw
    name: "Warm tapwater (DHW) aan/uit"
    address: 1

id: wp_silent_mode
    name: "Stille modus aan/uit"
    address: 2

id: wp_dhw_desinfectie
    name: "DHW desinfectie aan/uit"
    address: 3

# STATUS (discrete inputs)
binary_sensor:
    name: "Waterflow status"
    register_type: discrete_input

name: "Waterpomp status"

name: "Compressor actief"

name: "Ontdooien actief"
    address: 4

name: "Stille modus actief (status)"
    address: 7

# SENSORS (input registers)
sensor:
    name: "Foutcode"
    id: hp_error_code
    register_type: read
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 0

name: "ODU operation cycle"

name: "Watertemperatuur retour (inlet)"
    id: hp_inlet_temp
    unit_of_measurement: "°C"
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

name: "Watertemperatuur aanvoer (outlet)"
    id: hp_outlet_temp
    filters:

name: "flow rate"
    id: flow
    address: 8
    unit_of_measurement: "l/min"
    filters:

name: "Buitentemperatuur"
    id: hp_outside_temp
    address: 12
    value_type: S_WORD
    filters:

name: "Compressor frequentie "
    address: 24
    unit_of_measurement: "Hertz"
    filters:
      - multiply: 1

# HOLDING REGISTERS (lezen)
    name: "Bedrijfsmodus (raw)"
    id: hp_operation_mode_raw
    register_type: holding

name: "Regelmethode (raw)"
    id: hp_control_method_raw

# WRITEBARE SETPOINTS (holding) als Number
# (ESPHome regelt schaal automatisch met multiply)
number:
    name: "Ruimte temperatuur circuit 1"
    id: hp_target_temp_c1
    min_value: 16
    max_value: 25
    step: 1
    multiply: 10

name: "Ruimte temperatuur circuit 2"
    id: hp_target_temp_c2
    address: 5
    min_value: 16
    max_value: 25

name: "Doeltemperatuur warm tapwater (DHW)"
    id: hp_target_temp_dhw
    address: 8
    min_value: 45
    max_value: 60

# Helper “numbers” om raw registers te schrijven (via select)

id: hp_operation_mode_write
    name: "Bedrijfsmodus (schrijf raw)"
    entity_category: diagnostic
    min_value: 0
    max_value: 10

id: hp_control_method_write
    name: "Regelmethode (schrijf raw)"
    entity_category: diagnostic
    min_value: 0
    max_value: 10

# SELECTS (schrijven naar holding register)
select:
  - platform: template
    name: "Bedrijfsmodus"
    id: hp_operation_mode
    optimistic: true
    options:
      - "Koelen"
      - "Verwarmen"
      - "Auto"
    set_action:
      - lambda: |-
          int v = 3; // Auto
          if (x == "Koelen") v = 0;
          else if (x == "Verwarmen") v = 4;
          id(hp_operation_mode_write).publish_state(v);

- platform: template
    name: "Regelmethode"
    id: hp_control_method
    optimistic: true
    options:
      - "Watertemp. uitlaat (aanvoer)"
      - "Watertemp. inlaat (retour)"
      - "Ruimtelucht"
    set_action:
      - lambda: |-
          int v = 2; // Ruimtelucht
          if (x == "Watertemp. uitlaat (aanvoer)") v = 0;
          else if (x == "Watertemp. inlaat (retour)") v = 1;
          id(hp_control_method_write).publish_state(v);

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 05-01-2026 11:43 . Reden: Code tags voor de leesbaarheid ]

• walter_321
er zit nog een paswoord in: misschien verwijder je dat best (of misschien is het AP dat niet bestaat).

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:31
@Cees-JanH die selects zijn wel tof die heb ik nog niet eerder gezien bij andere denk ik. Hoef ik niet meer te lopen als ik van AI naar heat wil. Lekker gestructureerd ook _/-\o_

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• Cees-JanH
Zoals gezegd, het is copy paste van Duits voorbeeld, ik heb er vertaling van gemaakt. Het password configesp en bijbehorend accespoint zijn random. Mijn paswords staan in de "secrets"

De regelmethode, schrijf RAW staat bij mij op 514, geen idee waar dat over gaat...iemand?

• tebogo

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

jvanderkroon schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:36:
@Cees-JanH die selects zijn wel tof die heb ik nog niet eerder gezien bij andere denk ik. Hoef ik niet meer te lopen als ik van AI naar heat wil. Lekker gestructureerd ook _/-\o_
@Cees-JanH Exact, dat was waar ik naar op zoek was! Dank!! _/-\o_

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Cees-JanH schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:56:
Zoals gezegd, het is copy paste van Duits voorbeeld, ik heb er vertaling van gemaakt. Het password configesp en bijbehorend accespoint zijn random. Mijn paswords staan in de "secrets"

De regelmethode, schrijf RAW staat bij mij op 514, geen idee waar dat over gaat...iemand?
Dan heb je de Wp op lucht+water staan

LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

_/-\o_

[ Voor 217% gewijzigd door PeteSplit op 06-01-2026 18:33 ]

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-03 08:23
@Cees-JanH ik heb ook een versie draaiende, weliswaar zonder sanitair warm water omdat dat apart is.
Ik heb wel enkele extra sensoren over compressor (drukken).
Eventueel samen eens alles in een Github gooien ?

• tebogo

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

GeertV78 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:03:
@Cees-JanH ik heb ook een versie draaiende, weliswaar zonder sanitair warm water omdat dat apart is.
Ik heb wel enkele extra sensoren over compressor (drukken).
Eventueel samen eens alles in een Github gooien ?
foutje :?

[ Voor 13% gewijzigd door tebogo op 05-01-2026 17:39 ]

• Cees-JanH
De yaml staat nu hier, ik heb er te weinig kaas van gegeten om Gihub te doen, maar doe gerust!

• jschel
Cees-JanH schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:56:

Ja, raar he waarom ze de instelling wel repeteren in het hoge bit veld voor ruimte regeling en niet voor waterregeling.... Ik denk dat dat een bug is. Ik had nog wel uitgevonden hoe je ruimteregeling met uitvoer- of invoer-watertemperatuur combineert, zoals op de RMC. Dat doe je simpelweg door eerst de waterregeling goed te zetten en daarna te schakelen naar ruimteregeling. Dus eigenlijk moet je de regelmethode dan in 2 keer goedzetten. Je kunt volgens mij niet uitlezen wat de actuele status is, alleen dat ruimteregeling actief is maar niet welke waterregeling daarbij gebruikt wordt :(

Pagina: 1 ... 197 ... 205 Laatste