LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 101 ... 177 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ja hier ook. Die setting is mijns inziens irrelevant bij optimal flow.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Het zijn deze pieken die roet in het eten beginnen te gooien als hij van de stille modus af is, en in optimal flow staat.
Je ziet duidelijk dat die behoorlijke invloed op de flow heeft.

M.a.w.:
Als de flow fixed 12 zou zijn, krijg je die pieken dan niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9wpJswRwZy_TStTwd6mBI1CB9U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5RWM4bPipSo7JmB25nfHiow1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ll_1yFdfJPNnDtc6HEZ0KazjxBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MaXV7PWvNiUcvRaDycwNa4SP.png?f=fotoalbum_large

COP sinds middernacht 4.7

Ik denk dat het allemaal lood om oud ijzer is eerlijk gezegd.
Je hebt nu eenmaal X energie nodig om Y thermisch op te wekken.
Er zijn niet echt grote verschillen daarin merkbaar. Een andere wijze van debietregeling kan gewoon wat gestuntel van je wp oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
OK, 13:00
WP op vast debiet gezet, deze keer op 12 l/min, en de stooklijn weer in zijn geheel 1 graad verlaagd.
Kan ik meteen zien of de oil return piekjes dan ook op of rond de 12 blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:31
rolandmegens schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:04:
Ik zag vandaag dat (sindskort) Homey een LGthinq app heeft waarmee je de warmtepomp kan bedienen op je Homey. Ziet er erg goed uit, en lijkt het meeste wel te kunnen doen.

Iemand deze al actief in gebruik? Om bv daarmee een beter schema in te stellen met minder hysterese?
Als ik het zo zie zou ik namelijk gemakkelijk iets kunnen maken van -0.5 tot 0 (ipv -0.5 tot +1.5)
:) ik heb er geen ervaring mee voor de waardes te bereiken die je noemt heb ik een externe klok(draadloos )thermostaat daar gaat dat wel mee een kleinere hysterese in te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickU09
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:19
Vraagje. Ik wil mijn LG therma V toevoegen aan mijn modbus netwerk via een Ebyte NB114. RTU-->TCP
Mijn bestaande warmtepomp boiler had de volgende instellingen baud: 9600 (instelbaar) en 2 stop bits.
Nu heeft de ThermaV 9600 en 1 stop bit. Is het mogelijk deze ook naar 2 te zetten? Of ben ik nu min of meer verplicht om een 2e NB114 te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-04 20:14
De beslissing is gevallen, ik ga ook van het gas af en een LG warmtepomp installeren.
Toch nog enkele vraagjes, hopelijk kunnen jullie hier een licht op werpen.
Onze woning is volledig voorzien van vloerverwarming, maar bestaat uit 2 wooneenheden: hoofdgedeelte en kangoeroewoning (studio), dit zijn dus 2 aparte zones maar wel beiden op dezelfde lage temperatuur.
Als ik het goed begrijp is de LG voorzien voor 2 zones, maar hoe is me niet duidelijk...
Ik veronderstel dat er een 2de thermostaat nodig is voor de 2e zone ? stuurt de WP dan gewoon 2 kleppen aan ? Of heb ik een aparte pompgroep nodig ? En wel of geen buffervat ?
Ik heb ook een bestaande zonneboiler van 380l (van Atag zonnegascombi) die ik wil herbruiken gezien deze uit inox is en in prima staat. Als ik het wat goed begrijp zit in de warmtepomp reeds een sturing voor de zonneboiler en heb ik dus enkel een solarpomp nodig ?
Tenslotte is twijfel ik tussen monobloc of de hydrosplit, als ik het goed heb zijn deze identiek, maar zit de electronica en pomp bij de hydrosplit binnen ? Maakt het net makkelijker kwa aansluiting. Andere voor / nadelen ?
En uiteindelijk wil ik ook alles in HomeAssistant krijgen, maar dit lijkt me met modbus-TCP mogelijk ?

[ Voor 4% gewijzigd door GeertV78 op 11-11-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-05 22:07
GeertV78 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:54:
De beslissing is gevallen, ik ga ook van het gas af en een LG warmtepomp installeren.
Onze woning is volledig voorzien van vloerverwarming, maar bestaat uit 2 wooneenheden: hoofdgedeelte en kangoeroewoning (studio), dit zijn dus 2 aparte zones maar wel beiden op dezelfde lage temperatuur.
Als ik het goed begrijp is de LG voorzien voor 2 zones, maar hoe is me niet duidelijk...
Ik veronderstel dat er een 2de thermostaat nodig is voor de 2e zone ? stuurt de WP dan gewoon 2 kleppen aan ? Of heb ik een aparte pompgroep nodig ? En wel of geen buffervat ?

de LG is standaard geschikt voor 2 temperatuur niveaus, niet 2 zones. Dat kun je "zelf bouwen" op verschillende manieren. (Parallelbuffer maar ook 2 thermostaten, bypass en seriële opstelling (storingsgevoeliger en leidingsdimensuonerinf komt kritischer)

Wel of geen buffer is afhankelijk van je situatie en wensen, ik 90% van de gevallen niet dringend noodzakelijk(technisch).
Installateurs kiezen er vaak wel voor omdat;
-a de fabrikanten het bijna allemaal "voorschrijven"
-b ze minder risico lopen/storingsarmer

-c de fabrikanten "ons" wijs proberen te maken dat met buffer altijd efficiënter draait (wat afhankelijk van de specifieke situatie, doelen en mogelijkheden ook wel eens zo is, maar veelal is het tegendeel waar)

Ik heb ook een bestaande zonneboiler van 380l (van Atag zonnegascombi) die ik wil herbruiken gezien deze uit inox is en in prima staat. Als ik het wat goed begrijp zit in de warmtepomp reeds een sturing voor de zonneboiler en heb ik dus enkel een solarpomp nodig ?
vergeet t maar... Of ga heel goed kijken, de oppervlakte van de spiraal voor de warmtebron (cv/warmtepomp) dient ook voldoende te zijn... Zeker met een R32 warmtepomp komt dat nog kritischer dan met een. R290 model)

Tenslotte is twijfel ik tussen monobloc of de hydrosplit, als ik het goed heb zijn deze identiek, maar zit de electronica en pomp bij de hydrosplit binnen ? Maakt het net makkelijker kwa aansluiting. Andere voor / nadelen ?
En uiteindelijk wil ik ook alles in HomeAssistant krijgen, maar dit lijkt me met modbus-TCP mogelijk ?
toon volledige bericht
Zie mn dikgedrukte commentaar in de Quote.

Begint eer ge begint met LG warmtepompen..

Ik heb er veel (minder goede) ervaringen mee en zeker als je zulk soort wensen/ideeën hebt zul je bij LG zelf geheid tegen een dichte deur lopen als er ooit iets is.

Ik ken je beweegredenen niet maar veelal is het voordeliger (zeker bij doe-het-zelf-installatie) de 2 installaties uit elkaar te trekken en er 2 losse (kleinere) warmtepompen te plaatsen.
1 die alles doet kan prima, verschillende fabrikanten bieden prachtige systemen aan met buffervaten, menggroepen per "zone" etc. Dat werkt perfect...(bij een aantal fabrikanten).
Ik heb meerdere van dat soort systemen ontworpen en gebouwd en vaak gezien dat het duurder/minder efficiënt was/is dan 2 simpele "kleine" installaties..

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Zojuist eens gekeken, zo'n q-solar / zonnegascombi eens een plan voor gemaakt voor iemand die er een WP op aan wilde sluiten.

Destijds was mijn idee;
Onderste spiraal blijven verwarmen met de zonnecollectoren --> sturing middels externe solar-regelaar.

Bovenste 2 spiralen doorverbinden en warmtepomp erop schakelen (middels 3wklep)

Standaard wordt de warmte voor de radiatoren uiteen (hoog temperatuur boilervat) onttrokken.

Met een warmtepomp wil je dat eigenlijk niet... Je moet dan altijd stoken op een (nodeloos) hoge temperatuur met bijbehorende efficiëntie.

Ik weet niet of je iets qua dimensionering hebt gedaan maar wellicht is het volgende een mooie optie;
-hoofdwoning direct verwarmen met warmtepomp op vloer (geen boiler, geen kangoeroe woning etc...)

-kleine woning;
Deze verwarmt de boiler zoals boven beschreven en daarnaast direct op de vloerverwarming van de kleine woning.

Uitgangspunten/aannames;
-kleine woning heeft minder energievraag dan hoofd woning en kan dus makkelijker wat tijd "vrijgeven" voor het opwarmen van warm water.
-er is ruimte voor 2 units buiten (en leidingwerk etc...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:50
GeertV78 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:54:
https://gathering.tweaker...message/76688344#76688344

Wat ik hier schrijf lijkt goed te werken, maar is dus niet out of the box ondersteund. Vandaag de laatste hand eraan gelegd, dus even afwachten of het zich gedraagt zoals ik wil.
- ntc lucht voeler voor tweede zone
- ntc water voeler voor tweede zone meet uitgaande water temperatuur
- temperatuur voor beide zones stel je in op de RMC
- mengventiel niet geïnstalleerd
- mengpomp niet geïnstalleerd
- externe pomp niet geïnstalleerd
- twee pomp aansturingen van LG, één per zone
- zoneklep(pen) schakelen obv welke pomp wordt aangestuurd

Bij ons gaat het om de zones begane grond en eerste verdieping. Dat is mss anders dan twee totaal verschillende woning(delen)

[ Voor 3% gewijzigd door SalexSun op 11-11-2023 16:06 ]

LG monobloc s 5kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-04 05:54
@GeertV78 ,
Ik heb qua verwarming nagenoeg wat jij wilt.
Ik heb de lg op een buffervat aangesloten. Ik maak geen sanitair water met de lg.
Ik heb wat temperatuur sensoren in de verschillende woonunits hangen en softwarematige kamerthermostaten gemaakt in Home Assistant en die sturen 2weg kleppen aan.
Dat werkt prima.
Probeer het zo eenvoudig mogelijk te maken.
Maar met meer dan eene zone zou ik sowieso een buffervat plaatsten.
Lg loopt op water stooklijn en kan +en en -en in Home Assistant of op de controller natuurlijk.
Controller hangt in de werkplaats bij het buffervat.

Mocht je in Midden Nederland wonen ben je welkom om een keer te komen kijken, doe maar een pb als je dat wilt.

Ooit eens dit plaatje gemaakt om e.a te verduidelijken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlzIdnoBYhixEuMnRppppvCAJvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kLkjdGnF3NjtzJxICcJstuQy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door The_KnarF op 11-11-2023 17:27 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
kazemo schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:12:
een algemene opmerking mijn ervaring is als men iets veranderd in Ai (kunstmatige inteligentie) bijv. flow instellingen en die gaat gebruiken in Ai ziet men niet direct resultaat dit moet over een langere periode bijv. 24uur je moet de WP de tijd gunnen zich aan te passen naar de nieuwe instellingen en daardoor de juiste ballans te vinden.......onder voorbehoud ik kan het ook mis hebben
Niet mee eens, AI is gewoon stooklijn volgen, zit niets artificials in.
als ik hierin settings aanpas is dat relatief direct actief.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 22:23
met mijn 7kw mono heb ik het 'probleem' dat de pompsnelheid te ver terug gaat. Hij loopt na de opstart terug naar 8l/min met een grote dT, maar de flow of de dT van mijn huis is blijkbaar groter met als resultaat dat het aanvoerwater naar het huis toe van lagere temperatuur is dan vanaf de warmtepomp. Het wordt dus teruggemengd.

Wanneer ik de flow zet op 'fixed flow' en 12l/min klopt de aanvoertemperatuur richting huis wel weer, maar dan lijkt het alsof de stooklijn niet gevolgd wordt.

iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten?

gaat om een combinatie van vloerverwarming en radiatoren, vandaar dat ik toch wel een graadje of 30+ richting de woning wil hebben, anders doen de radiatoren helemaal niets meer. aanvoertemp is dus hoger dan nodig zou zijn voor de vloer. vloerverwarming heeft een eigen naregeling en loopt dus op een gegeven moment dicht, dan gaat de aanvoertemperatuur naar de radiatoren ook weer omhoog. Passieve verdeler op de vloer trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
rooiekool schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:37:
met mijn 7kw mono heb ik het 'probleem' dat de pompsnelheid te ver terug gaat. Hij loopt na de opstart terug naar 8l/min met een grote dT, maar de flow of de dT van mijn huis is blijkbaar groter met als resultaat dat het aanvoerwater naar het huis toe van lagere temperatuur is dan vanaf de warmtepomp. Het wordt dus teruggemengd.

Wanneer ik de flow zet op 'fixed flow' en 12l/min klopt de aanvoertemperatuur richting huis wel weer, maar dan lijkt het alsof de stooklijn niet gevolgd wordt.

gaat om een combinatie van vloerverwarming en radiatoren, vandaar dat ik toch wel een graadje of 30+ richting de woning wil hebben, anders doen de radiatoren helemaal niets meer. aanvoertemp is dus hoger dan nodig zou zijn voor de vloer. vloerverwarming heeft een eigen naregeling en loopt dus op een gegeven moment dicht, dan gaat de aanvoertemperatuur naar de radiatoren ook weer omhoog. Passieve verdeler op de vloer trouwens.
beetje waar afgelopen 2 pagina's over gaan :+

Ofwel je moet je stooklijn verhogen bij debietregeling "optimal flow", of een andere debietregeling kiezen zoals nu.

Of je stooklijn wordt gevolgd kun je alleen zelf vaststellen.
Even op je grafiekje op de RMC kijken of bij deze buiten temp (die de RMC aangeeft! ) de aanvoer temp overeenkomt.

Herken overigens precies wat je zegt.
Te koude retourtemp vanwege hoge delta = vechten tegen de bierkaai.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 11-11-2023 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
BjornHero schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:46:
Zojuist eens gekeken, zo'n q-solar / zonnegascombi eens een plan voor gemaakt voor iemand die er een WP op aan wilde sluiten.

Destijds was mijn idee;
Onderste spiraal blijven verwarmen met de zonnecollectoren --> sturing middels externe solar-regelaar.

Bovenste 2 spiralen doorverbinden en warmtepomp erop schakelen (middels 3wklep)

Standaard wordt de warmte voor de radiatoren uiteen (hoog temperatuur boilervat) onttrokken.

Met een warmtepomp wil je dat eigenlijk niet... Je moet dan altijd stoken op een (nodeloos) hoge temperatuur met bijbehorende efficiëntie.

Ik weet niet of je iets qua dimensionering hebt gedaan maar wellicht is het volgende een mooie optie;
-hoofdwoning direct verwarmen met warmtepomp op vloer (geen boiler, geen kangoeroe woning etc...)

-kleine woning;
Deze verwarmt de boiler zoals boven beschreven en daarnaast direct op de vloerverwarming van de kleine woning.

Uitgangspunten/aannames;
-kleine woning heeft minder energievraag dan hoofd woning en kan dus makkelijker wat tijd "vrijgeven" voor het opwarmen van warm water.
-er is ruimte voor 2 units buiten (en leidingwerk etc...)
toon volledige bericht
@BjornHero
Dit is ook in mij opgekomen, maar zal uiteraard altijd wat duurder zijn dan 1 grote unit, maar simpeler zoals je zegt en plaats is er buiten... Ik neem dit zeker in overweging.
Nu is het niet logischer de grootste WP op de boiler te hangen gezien die dan snelle kan opwarmen ?
Of kan je voor SWW een cascade doen ?
Bovenste 2 spiralen was inderdaad bedoeling die samen te nemen, maar Atag geeft geen gegevens vrij over de oppervlakte...
Nu, ik weet dat dit een LG topic is, maar met welke merken heb jij wel al goed werkende multi-zone gedaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:52
rolandmegens schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:04:
Ik zag vandaag dat (sindskort) Homey een LGthinq app heeft waarmee je de warmtepomp kan bedienen op je Homey. Ziet er erg goed uit, en lijkt het meeste wel te kunnen doen.

Iemand deze al actief in gebruik? Om bv daarmee een beter schema in te stellen met minder hysterese?
Als ik het zo zie zou ik namelijk gemakkelijk iets kunnen maken van -0.5 tot 0 (ipv -0.5 tot +1.5)
Nog niemand die de warmtepomp in Homey heeft toegevoegd en via daar aanstuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Laatst online: 18:50
paQ schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:12:
Dan stuur je je debiet op iets anders misschien?

Wat zie je dan, en met welke settings?
SalexSun in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

LG monobloc s 5kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ah zo. Nee totaal niet hier iig.
Ook al zet ik fixed flow op 20, dan nog is optimal 8l/min

Wellicht toevalligheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taedeh
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-04 09:14
Net een bordje van Auijtdehaag binnen en aangesloten
Pin 1 en 2 omgezet. In de controller hex 0 1 ingevuld. Zou ik nu iets moeten zien op de controller?

Ik ben nieuw met Homewizard. Maar hoe moet ik dit bordje toevoegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auE4xtGHoxqmsZqfa0PtEa6Bzyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJXmyXkJ8nTZTmwHFNpq5uko.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_vP0e3q83FrqCtIoLnpggrnx2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vs7GftvEjcVayFk9lxnTVEtT.jpg?f=fotoalbum_large

Heb AB aangesloten op 26 en 27. En de modbus voorzien van voeding. Klopt dan de aansluiting?

[ Voor 65% gewijzigd door taedeh op 11-11-2023 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Centrale bedieningsadres 0/0
Modbus adres 0/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StijnvB
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-11-2023
Ik heb een lg monoblock en op het display heeft hij ineens geen temperatuur weer.

Tevens zijn mijn bar en watersnelheid niet meer op inhoud beschikbaar en kan ik op inhoud ook niks veranderen. Nergens aangezeten en stroom is er niet afgeweest.

Systemreboot aan te raden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Per ongelijk het aan/uur knopje aangeraakt?Daar lijkt het op.
Gewoon weer op dat power knopje drukken

#ku-swipe op de telefoon :+

[ Voor 26% gewijzigd door The_KnarF op 11-11-2023 23:29 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taedeh
paQ schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 23:12:
Centrale bedieningsadres 0/0
Modbus adres 0/1
Check. Die had ik goed te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
The_KnarF schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:23:
@GeertV78 ,
Ik heb qua verwarming nagenoeg wat jij wilt.
Ik heb de lg op een buffervat aangesloten. Ik maak geen sanitair water met de lg.
Ik heb wat temperatuur sensoren in de verschillende woonunits hangen en softwarematige kamerthermostaten gemaakt in Home Assistant en die sturen 2weg kleppen aan.
Dat werkt prima.
Probeer het zo eenvoudig mogelijk te maken.
Maar met meer dan eene zone zou ik sowieso een buffervat plaatsten.
Lg loopt op water stooklijn en kan +en en -en in Home Assistant of op de controller natuurlijk.
Controller hangt in de werkplaats bij het buffervat.

Mocht je in Midden Nederland wonen ben je welkom om een keer te komen kijken, doe maar een pb als je dat wilt.

Ooit eens dit plaatje gemaakt om e.a te verduidelijken

[Afbeelding]
toon volledige bericht
@The_KnarF je hebt dan wel een vrij grote buffer neem ik aan ? Probleem met deze setup vind ik dat je de extra pompen nodig hebt wat dan weer extra stroomverbruik geeft. Hoe regel je de WP dan ? Gaat die gewoon weersafhankelijk met een voeler in het buffervat werken ?
Voordeel is wel dat al je naregeling volledig apart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Jojan265 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:32:
[...]

Defrosts gaan ook op max pomp capaciteit
Ze gaan op 100% zie ik duidelijk vanmorgen :S
Bericht weer terug aangepast :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GX2cDcnr1g4PSlo6b-Qpswjwk3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLKztgYPzWDMNypv4HgTO1KU.jpg?f=fotoalbum_large

Net als de antivries circulaties.

Die oilreturn is idd 12l/min indien het debiet minder is minder dan die 12.

[ Voor 39% gewijzigd door paQ op 12-11-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
GeertV78 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:12:
[...]

@BjornHero
Dit is ook in mij opgekomen, maar zal uiteraard altijd wat duurder zijn dan 1 grote unit, maar simpeler zoals je zegt en plaats is er buiten... Ik neem dit zeker in overweging.
Nu is het niet logischer de grootste WP op de boiler te hangen gezien die dan snelle kan opwarmen ?
Of kan je voor SWW een cascade doen ?
Bovenste 2 spiralen was inderdaad bedoeling die samen te nemen, maar Atag geeft geen gegevens vrij over de oppervlakte...
Nu, ik weet dat dit een LG topic is, maar met welke merken heb jij wel al goed werkende multi-zone gedaan ?
2 kleinere units hoeft niet duurder te zijn dan 1 grote...
Zeker gezien je dan ook 2* subsidie krijgt.

Buffervaten, pompen, externe regelingen kosten geld en veelal efficiëntie daarnaast maakt het service en onderhoud lastig (als je het verkoop oid..)

Bij een zoneregeling (2 zones binnen 1 woning). Kom je veelal weg met 1 aanvoertemperatuur.

Heb je meerdere wooneenheden is een optie met menggroepen qua comfort toch wel aan te raden (maar duur en complex...) (Vaker voor zorgcomplexen etc. ontworpen).

En dan lever je efficiëntie in, je verwarmd immers water tot zeg 45c en mengt het voor 8/10 woningen terug naar 28-30c, enkel die ene hoekwoning die graag nachtverlaging toepast heeft echt 40-45 c nodig...

Zelf heb ik vaker zulke systemen ontworpen met gebouwautomatisetingssystemen in combinatie met "eenvoudigere" warmtepompen maar dat heeft tot gevolg dat het nodeloos complex wordt en verhelpen van problemen een wijs-in-de-rondte wordt.

Fabrikanten die zulke regelingen aanbieden (menggroepen met individuele zones etc.) Zijn veelal de "oude" (Duitse) verwarmingsfabrikanten.

Persoonlijk gebruik ik graag Wolf cha (r290, heel stil, erg efficiënt, 3f compressors ook voor de kleinere units, goede support en veel mogelijkheden... Maar duur...)

Daarnaast ook regelmatig Vaillant arotherm plus.
Ook r290, stuk stiller en efficiënter dan LG, duurder dan LG. Maar wel "probleemloze" installaties, klanten die niet hoeven finetunen, ruimtetemperatuur compensatie ingebouwd, mogelijkheden tot monitoring via internet (voor de installateur) etc... (Zaken die mensen hier handmatig in HA nabouwen).

Voor mij heeft LG afgedaan, zeker qua support, mogelijkheden, geluid en efficiëntie.

Qua prijs zijn ze wel heel sterk.. maar dat doet maar 1* pijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rootster
  • Laatst online: 27-02-2024
Beste Tweakers,

Welkom allemaal.

Allereerst mijn excuses, maar ik spreek de taal niet, dus ik gebruik Google Translate. Ik lees al heel lang het forum over LG Therma apparaten, ik heb veel geleerd van wat hier geschreven staat, hartelijk dank daarvoor.

Ik heb zelf een 12kW (U33) model geïnstalleerd, dat ik heb ingesteld op basis van de informatie die ik hier lees en mijn eigen ervaring. Rijdt goed, komt door de opstartpiek, pendelt niet.

Wat ik niet begrijp is waarom de waterpomp bij dit model de snelheid niet automatisch verandert? Of is het gewoon een vaste instelling? Er is nergens nauwkeurige informatie hierover, ik heb alleen een verwijzing ernaar gevonden in een YouTube-video. Zou je me kunnen helpen? SW:3056a

Wat ik nog steeds niet begrijp: Wanneer de kamertemperatuur de ingestelde waarde bereikt, verwarmt de LG het water tot de ingestelde waarde + hysteresis (34+4) en schakelt hij plotseling uit. Heeft u ooit iets soortgelijks meegemaakt?

Dankjewel voor je antwoorden. Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen omschrijven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Rootster schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:49:
Beste Tweakers,

Welkom allemaal.

Allereerst mijn excuses, maar ik spreek de taal niet, dus ik gebruik Google Translate. Ik lees al heel lang het forum over LG Therma apparaten, ik heb veel geleerd van wat hier geschreven staat, hartelijk dank daarvoor.

Ik heb zelf een 12kW (U33) model geïnstalleerd, dat ik heb ingesteld op basis van de informatie die ik hier lees en mijn eigen ervaring. Rijdt goed, komt door de opstartpiek, pendelt niet.

Wat ik niet begrijp is waarom de waterpomp bij dit model de snelheid niet automatisch verandert? Of is het gewoon een vaste instelling? Er is nergens nauwkeurige informatie hierover, ik heb alleen een verwijzing ernaar gevonden in een YouTube-video. Zou je me kunnen helpen? SW:3056a

Wat ik nog steeds niet begrijp: Wanneer de kamertemperatuur de ingestelde waarde bereikt, verwarmt de LG het water tot de ingestelde waarde + hysteresis (34+4) en schakelt hij plotseling uit. Heeft u ooit iets soortgelijks meegemaakt?

Dankjewel voor je antwoorden. Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen omschrijven. :)
toon volledige bericht
paQ in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Dit zijn de opties om het 'waterdebiet' / flow te regelen.
Het kan zijn dat er een optie in jouw model ontbreekt; dan zul je moeten uitwijken naar eventueel een andere methode in plaats van je huidige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:52
taedeh schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 23:55:
[...]

Check. Die had ik goed te staan
Zie je iets als je inlogt op het lokale adres van het espboard?

En wp een keer vd stroom gehaald, na omzetten dipswitches?

[ Voor 12% gewijzigd door thepixel op 12-11-2023 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11:12
rooiekool schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:37:

Übersetz mit DeepL

Hallo,

Ik heb een soortgelijke combinatie van vloerverwarming en radiatoren. In mijn geval is deze aangesloten op een hydraulische verdeler.
Het probleem is dat de mengkraan de volumestroom van de warmtepomp te snel regelt, waardoor de warmtepomp behoorlijk in de war raakt.
Op het laatst als de warmtepomp in ontdooistand staat, regelt de mixer als een gek en smoort dan de volumestroom.

Het is me gelukt om de radiatoren te laten werken met dezelfde stookcurve als de vloerverwarming, alleen drie graden hoger. Dit betekent dat ik de mengkraan op een vaste stand (70%) heb staan. Dit betekent dat het als een grote buffer werkt en de warmtepomp niet langer in de war brengt.
Als alternatief werkt deze combinatie alleen goed met een extra buffervat.
Je moet dus eerst proberen of je de mixer kunt uitschakelen, maar dan mag de vloerverwarming de kamers niet afzonderlijk aansturen, anders heb je het probleem weer. En de warmtepomp moet natuurlijk precies zijn afgestemd op de buitentemperatuur. Het beste is om de radiatorthermostaten open te zetten en de verwarmingscurve zo in te stellen dat de gewenste temperatuur net bereikt wordt. Dan kun je ook afzien van nachtuitschakeling en nachtverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rootster
paQ schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:59:
[...]

paQ in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Dit zijn de opties om het 'waterdebiet' / flow te regelen.
Het kan zijn dat er een optie in jouw model ontbreekt; dan zul je moeten uitwijken naar eventueel een andere methode in plaats van je huidige.
Bedankt voor het antwoord.

Hier zijn mijn installatieopties voor de waterpomp. Ik kan geen exact antwoord vinden op wat de RELEASE-modus inhoudt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpBaihbChF_CD8f2-zfQrr6mAbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZI1Nlx7QYTsWw0xVdZoSEEi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SH6MPGMrk1t98xPHaNkjeZ_qLls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02Ys4NxHmBbImilapZheOZym.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Rootster schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:10:
[...]

Bedankt voor het antwoord.

Hier zijn mijn installatieopties voor de waterpomp. Ik kan geen exact antwoord vinden op wat de RELEASE-modus inhoudt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
OK, in dat geval zou ik denken:
Afhankelijk van de waarde die je invult bij dT regelt hij zelf de pompcapaciteit, met de max van de waarde die je links invult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimygo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:31

Jaimygo

LG L/W 9kW HU091MR+HN091MR.NK5

PeteSplit schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:09:
[...]

Ik heb een ROBOT verdeler gehad. Deze was voor hoge temperaturen en daardoor vast ingesteld op 1/3 warm aanvoer en 2/3 koud retour water. Bijvoorbeeld: bij warm aanvoer water van 60 graden wordt dit gemengd met 15 graden retour water, waardoor je een goede vloer temperatuur van rond de 25 graden krijgt, met behulp van een thermostaat.

Als jij nu ook zo een "vast afgestelde" verdeler hebt met pomp, dan duurt het met een lage temperatuur van de WP heel lang voordat de vloer wat warmer wordt. Bij mij tot wel een week.

Ik heb de verdeler vervangen. Welke verdeler geschikt is, hangt meestal af of deze op gelijke manier aan de muur en de leidingen bevestigd kan worden.

Er is een topic over zie:
Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
toon volledige bericht
Heb je toch je verdeler vervangen naar een open verdeler? Zag op je site nog de robot verdeler staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rootster
paQ schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:38:
[...]

OK, in dat geval zou ik denken:
Afhankelijk van de waarde die je invult bij dT regelt hij zelf de pompcapaciteit, met de max van de waarde die je links invult.
Jammer genoeg niet. :( De waterpomp werkt met een vast debiet, ongeacht de temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_-FA68oom_NIiWtI0dsHVltDF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdMSiHjeuUT6KtpfInWyyPON.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Rootster schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:50:
[...]

Jammer genoeg niet. :( De waterpomp werkt met een vast debiet, ongeacht de temperatuur.

[Afbeelding]
Dat is correct.
Debiet is delta gestuurd; niet temperatuur gestuurd.

Ergo: Afhankelijk van het verschil tussen warmtepomp UIT en IN zal het debiet worden bijgesteld (ga ik van uit) wanneer je het debiet op delta T stuurt.

Wanneer je nu een debiet hebt van 35l/min en het delta T is ingesteld op bijv 5 graden, maar je hebt nu een delta T van 3, dan neem ik aan dat de waterflow afneemt zodat het delta kan stijgen naar de (ingestelde) 5

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 12-11-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rootster
paQ schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:58:
[...]

Dat is correct.

Ergo: Afhankelijk van het verschil tussen warmtepomp UIT en IN zal het debiet worden bijgesteld (ga ik van uit) wanneer je het debiet op delta T stuurt.
Het verandert niets aan de snelheid van de waterpomp. Dat is mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Rootster schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:03:
[...]

Het verandert niets aan de snelheid van de waterpomp. Dat is mijn probleem.
Wat is de huidige situatie?

T uit
T in
flowrate
settings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rootster
paQ schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:05:
[...]

Wat is de huidige situatie?

T uit
T in
flowrate
settings
T in 30
T out 35
75% waterpomp
flow rate 36 LPM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taedeh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HT8ZIt9vXUHh-8g8z5T3uSLgQac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pIS951s4cOmAWTSzmiAKdQAL.png?f=fotoalbum_large

Een stap verder. Heb de esp kunnen benaderen. Het lijkt erop dat de lg controller nog steeds bestuurd ipv de modbus.
Qua instellingen in de modbus wil ik nu eerst de stooklijn aanpassen naar 18/22 en -10/28. Daar draait de controller nu op namelijk. Maar ik lijk deze waarden qua bereik niet in te kunnen stellen… ik vermoed dat dit in het script moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Rootster schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:12:
[...]

T in 30
T out 35
75% waterpomp
flow rate 36 LPM
Dat is deltaT 5
Dan klopt het toch?

Of heb je een hoger delta T ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
taedeh schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:17:
[Afbeelding]

Een stap verder. Heb de esp kunnen benaderen. Het lijkt erop dat de lg controller nog steeds bestuurd ipv de modbus.
Qua instellingen in de modbus wil ik nu eerst de stooklijn aanpassen naar 18/22 en -10/28. Daar draait de controller nu op namelijk. Maar ik lijk deze waarden qua bereik niet in te kunnen stellen… ik vermoed dat dit in het script moet.
je moet de RMC wel instellen op sturen op alleen water, en niet op AI modus zetten
En stooklijn op ON uiteraard ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-04 14:13
paQ schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:58:
[...]

Dat is correct.

Wanneer je nu een debiet hebt van 35l/min en het delta T is ingesteld op bijv 5 graden, maar je hebt nu een delta T van 3, dan neem ik aan dat de waterflow afneemt zodat het delta kan stijgen naar de (ingestelde) 5
@Rootster gaf aan dat hij een U33 heeft, en er dus geen flow meter in heeft zitten.
Generatie 3 kan je volgens mij alleen op een vast pomp vermogen instellen.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rootster
paQ schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:17:
[...]

Dat is deltaT 5
Dan klopt het toch?

Of heb je een hoger delta T ingesteld?
dT5 is niet altijd aanwezig. Als het systeem langere tijd opwarmt, wordt dit teruggebracht tot dT2. Het debiet is onveranderd. (36 LPM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rootster
Casper de Boer schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:22:
[...]

@Rootster gaf aan dat hij een U33 heeft, en er dus geen flow meter in heeft zitten.
Ik heb een debietmeter geïnstalleerd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Rootster schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:24:
[...]

dT5 is niet altijd aanwezig. Als het systeem langere tijd opwarmt, wordt dit teruggebracht tot dT2. Het debiet is onveranderd. (36 LPM)
En ook niet als je dT 'set' op dT 5?
Ik heb er dan geen antwoord op, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rootster
Casper de Boer schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:22:
[...]

In deze video beweert hij dat hij de stroomsnelheid verandert. (7:15)

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
LG Therma V R32 Monobloc Installer Setting Guide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rootster
paQ schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:33:
[...]

En ook niet als je dT 'set' op dT 5?
Ik heb er dan geen antwoord op, sorry.
Kan dT niet aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
maar wat zijn de opties dan in het rechter veld?

Ik zie 'release' en 'set'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rootster
paQ schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:36:
[...]

maar wat zijn de opties dan in het rechter veld?

Ik zie 'release' en 'set'?
Ik heb hierboven een video gelinkt. Ik heb dezelfde software. 3056a

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-04 14:13
Rootster schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:30:
[...]

Ik heb een debietmeter geïnstalleerd. :)
Dat is handig om te hebben inderdaad.
De generatie 4 warmtepompen hebben een flowmeter ingebouwd waarmee de warmtepomp zichzelf kan bijregelen.

Jij kan alleen alleen je pomp vermogen aanpassen.
Als je genoeg weerstand hebt in je systeem verlaagd dit daardoor je flow.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Laatst online: 17:15

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jaimygo schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:38:
[...]

Heb je toch je verdeler vervangen naar een open verdeler? Zag op je site nog de robot verdeler staan?
Ik ben, toen ik nog een gas HR ketel had, al begonnen met afstellen van de ketel en stoken op lage temperatuur. Ik kwam er toen achter dat mijn verdeler niet werkte, bij ROBOT kwamen ze toen met een verdeler die je kon inregelen, met dezelfde afmetingen, zodat ik alleen alles moest losmaken en aan de nieuwe verdeler weer vast maken.

Ik ben, toen ik de keuze gemaakt heb voor een WP, deze verdeler blijven gebruiken, waarbij hij nu ingeregeld staat voor lage temperatuur. Alle kleine diameters zijn eigenlijk niet aanbevolen voor bij WP en lage temperatuur, dus de pomp op de verdeler helpt bij het houden van "de flow".
Of ik nog het hele afgifte systeem ga vervangen door grotere diameters en nieuwe radiatoren weet ik nog niet. In ieder geval niet binnenkort.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Rootster schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:39:
[...]

Ik heb hierboven een video gelinkt. Ik heb dezelfde software. 3056a
In dat geval:
Bij dT op "release" zou je verwachten dat het delta variabel is bij een fixed flow, en op "set" dat de flow variabel wordt, omdat de delta vast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-04 09:27

Swerfer

Hmm...

Ik zie in sommige posts meer modbus-adressen voorbijkomen dan in de handleiding vermeld staat, zoals compressor frequentie en fan speed.

Heeft iemand een lijst met alle adressen?

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Swerfer schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:56:
Ik zie in sommige posts meer modbus-adressen voorbijkomen dan in de handleiding vermeld staat, zoals compressor frequentie en fan speed.

Heeft iemand een lijst met alle adressen?
Even zoeken op modbus en jojan
Kom je een hele lijst tegen.

Alleen fanspeed is geen fanspeed :+
is aangepast intussen

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 16-11-2023 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wurmie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUu-dVTScjT9vODzv8oV4CgzDEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHivl2W8HruDiylE3tTt0Jor.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag voor de eerste keer zeer regelmatig defrosts. Dit bij een temperatuur van 4-5 graden. Toen ik de honden ging uitlaten begreep ik waarom... Mist... De luchtvochtigheid is erg hoog, dit versterkt het aantal defrosts flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
ja, mist + koude = :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taedeh
Modbus lijkt het goed te doen en ik heb de nodige instellingen aan weten te passen.
Hoe kan ik zien of de modbus nu aanstuurt ipv de controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:27
@taedeh je controller zal master blijven en dus blijven sturen. Via modbus kan je wel je water temperatuur target instellen, offset en stille modus aan / uitzetten.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rootster
paQ schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:42:
[...]

In dat geval:
Bij dT op "release" zou je verwachten dat het delta variabel is bij een fixed flow, en op "set" dat de flow variabel wordt, omdat de delta vast is.
Helaas verandert het niet... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:00

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTtzV7-E6wX6QRoFM8MK1FlhLSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6peci00KpLnmFn1is2kBlJ1.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste lange run van 36 uur van 26 graden output, 10 Hz @ gemiddeld en 320 watt zit erop. Nu 21.6 graden binnen dus hij mag weer even uit. Moet zeggen dat ik heel erg tevreden ben met de LG.

De 15 a 20min opstart kan ik niet met 26 graden output voltooien.. Nadat hij zijn opstart heeft voltooid en weer daalt zet ik hem van 27 naar 26 en dan pruttelt hij lekker verder.

Erg tevreden en warm })

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
noice :)

Sja ik moet zeggen dat het gister bij mij drama was. Te veel gaan experimenteren met de "optimal" flow, en dat heb ik geweten :X Overshoots na defrosts bijv (die 10 min hoge flow is niet afdoende als hij daarna direct zakt naar 8 ) Dus het was net een achtbaan gisteren. op neer op neer.
Ik zit weer lekker terug op fixed flow, nu 12.5l/min, en heb de pompcapaciteit naar 90% gezet. Je zag de warmtepomp direct rustig worden en rechte strepen trekken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZXj8cQJRmPUqcdRyt3cAfVggfg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fja96I1WPqBgvpgM7PcZjW7v.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmHYovLdOcr35vg3nfC4BlPTSUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xru5tXrsRBKb3mY7i59Jp7xO.png?f=fotoalbum_large

Het is 21.3 graden momenteel
COP sinds middernacht: 5.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Voer voor discussie....het gaat al enige tijd over Delta T en invloed van circulatiepomp snelheid(debiet) op de invloed van de temp daardoor op ingaande temp en uitgaande temp......ik heb deze op optimaal...daardoor varieerd deze bij mij tussen 22ltr/min en 8ltr/min.....bij mij is dat bij 22ltr/min deltaT van 7.....en bij 8ltr/min zelfs DT 12 de afgifte is dus goed.....door gedacht daardoor....er is sprake van afgifte in huis....en er is sprake van warmte opname in de WP.....bij 8ltr/min word het water warmer uitgaand gemaakt door de WP lijkt mij logisch de doorstroom snelheid is lager dan in de WP(daardoor word warmte overdracht beter) er vanuitgaande dat het compressor vermogen het zelfde blijft....of zit ik nu helemaal verkeerd te denken?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
BjornHero schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:45:
[...]

2 kleinere units hoeft niet duurder te zijn dan 1 grote...
Zeker gezien je dan ook 2* subsidie krijgt.

Buffervaten, pompen, externe regelingen kosten geld en veelal efficiëntie daarnaast maakt het service en onderhoud lastig (als je het verkoop oid..)

Bij een zoneregeling (2 zones binnen 1 woning). Kom je veelal weg met 1 aanvoertemperatuur.

Heb je meerdere wooneenheden is een optie met menggroepen qua comfort toch wel aan te raden (maar duur en complex...) (Vaker voor zorgcomplexen etc. ontworpen).

En dan lever je efficiëntie in, je verwarmd immers water tot zeg 45c en mengt het voor 8/10 woningen terug naar 28-30c, enkel die ene hoekwoning die graag nachtverlaging toepast heeft echt 40-45 c nodig...

Zelf heb ik vaker zulke systemen ontworpen met gebouwautomatisetingssystemen in combinatie met "eenvoudigere" warmtepompen maar dat heeft tot gevolg dat het nodeloos complex wordt en verhelpen van problemen een wijs-in-de-rondte wordt.

Fabrikanten die zulke regelingen aanbieden (menggroepen met individuele zones etc.) Zijn veelal de "oude" (Duitse) verwarmingsfabrikanten.

Persoonlijk gebruik ik graag Wolf cha (r290, heel stil, erg efficiënt, 3f compressors ook voor de kleinere units, goede support en veel mogelijkheden... Maar duur...)

Daarnaast ook regelmatig Vaillant arotherm plus.
Ook r290, stuk stiller en efficiënter dan LG, duurder dan LG. Maar wel "probleemloze" installaties, klanten die niet hoeven finetunen, ruimtetemperatuur compensatie ingebouwd, mogelijkheden tot monitoring via internet (voor de installateur) etc... (Zaken die mensen hier handmatig in HA nabouwen).

Voor mij heeft LG afgedaan, zeker qua support, mogelijkheden, geluid en efficiëntie.

Qua prijs zijn ze wel heel sterk.. maar dat doet maar 1* pijn...
toon volledige bericht
@BjornHero in mijn geval is het wel allemaal op dezelfde temperatuur, dus geen mengroepen nodig, het zijn gewoon aparte zones die momenteel open/toe geregeld worden.
De merken die je vernoemd zijn natuurlijk wel onmiddellijk een heel stuk duurder, ik ben niet overtuigd dat het eventuele hogere rendement of je dit er ooit kan uithalen...
De installatie simpeler maken met 2 aparte, ja dat snap ik wel, dan heb ik geen buffer nodig en is alles netjes rechtstreeks geregeld. In België is de subsidie niet per WP maar per installatie, ik moet nakijken of ze 2 WP toestaan.
Maar simpel en goedkoop zou dan ook 2 LG WP kunnen zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
kazemo schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:25:
Voer voor discussie....het gaat al enige tijd over Delta T en invloed van circulatiepomp snelheid(debiet) op de invloed van de temp daardoor op ingaande temp en uitgaande temp......ik heb deze op optimaal...daardoor varieerd deze bij mij tussen 22ltr/min en 8ltr/min.....bij mij is dat bij 22ltr/min deltaT van 7.....en bij 8ltr/min zelfs DT 12 de afgifte is dus goed.....door gedacht daardoor....er is sprake van afgifte in huis....en er is sprake van warmte opname in de WP.....bij 8ltr/min word het water warmer uitgaand gemaakt door de WP lijkt mij logisch de doorstroom snelheid is lager dan in de WP(daardoor word warmte overdracht beter) er vanuitgaande dat het compressor vermogen het zelfde blijft....of zit ik nu helemaal verkeerd te denken?????
Het is net een weegschaal:

laag debiet = warmer uit = meer afgifte = ook kouder retour > harder werken om weer bij warmer uit te komen
hoog debiet = kouder uit = minder afgifte = warmer retour > minder hard werken

Het effect hiervan bij je eigen afgiftesysteem moet je bekijken na enkele uren of dagdelen; het is verleidelijk te kijken naar dat eerste half uurtje "HA!!!! COP van 8! :o " terwijl als alles een paar keer gecirculeerd is dan keldert naar 3.1 -bij wijzen van.

In mijn geval blijkt een dergelijk laag debiet met maar 26 of 27 graden Ta geen succes. Nou vooruit, de eerste 2 uurtjes, daarna niet meer :+

Maar hoe je het ook wendt of keert, er moet energie in om energie af te staan aan je huis. De debiet discussie herhaalt zich ook elk jaar bij de zwembad warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:49:
[...]

Het is net een weegschaal:

laag debiet = warmer uit = meer afgifte = ook kouder retour > harder werken om weer bij warmer uit te komen
hoog debiet = kouder uit = minder afgifte = warmer retour > minder hard werken

Het effect hiervan bij je eigen afgiftesysteem moet je bekijken na enkele uren of dagdelen; het is verleidelijk te kijken naar dat eerste half uurtje "HA!!!! COP van 8! :o " terwijl als alles een paar keer gecirculeerd is dan keldert naar 3.1 -bij wijzen van.

In mijn geval blijkt een dergelijk laag debiet met maar 26 of 27 graden Ta geen succes. Nou vooruit, de eerste 2 uurtjes, daarna niet meer :+

Maar hoe je het ook wendt of keert, er moet energie in om energie af te staan aan je huis. De debiet discussie herhaalt zich ook elk jaar bij de zwembad warmtepompen.
:'( de buiten temp speelt een belangrijke rol gisteren was er sprake van nachtvorst ten gevolge ook defrosts,en hij probeerd de stooklijn te volgen uitgaand verhogend dan dan begint hij te spelen met de debiet voor dat zo goed en kwaad mogelijk is (balans vinden dat lukt niet altijd naar onze zin)....maar ja het is niet anders daar moeten wij het mee doen(voorlopig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
kazemo schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:03:
[...]

:'( de buiten temp speelt een belangrijke rol gisteren was er sprake van nachtvorst ten gevolge ook defrosts,en hij probeerd de stooklijn te volgen uitgaand verhogend dan dan begint hij te spelen met de debiet voor dat zo goed en kwaad mogelijk is (balans vinden dat lukt niet altijd naar onze zin)....maar ja het is niet anders daar moeten wij het mee doen(voorlopig)
precies
Er zijn externe factoren, en alles vecht dan tegen elkaar.

Vooralsnog neig ik daarom (ook) naar een vast debiet, dan haal je er iig 1 parameter uit waar het mis op kan gaan. Moet bekennen dat ik dat trucje ook een beetje heb afgekeken van Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

paQ schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:19:
[...]

precies

Vooralsnog neig ik daarom (ook) naar een vast debiet, dan haal je er iig 1 parameter uit waar het mis op kan gaan. Moet bekennen dat ik dat trucje ook een beetje heb afgekeken van Quatt.
Laag of hoog, wat vind je laag en wat is hoog. Je hebt nu 12,5 / 13 LPM is dit laag of hoog, of zit je er tussenin.

Ik heb nu vast staan op 20 LPM (en cap. ongeveer 70%). Max. is ongeveer 25 LPM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
GeertV78 schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:51:
[...]

@The_KnarF je hebt dan wel een vrij grote buffer neem ik aan ? Probleem met deze setup vind ik dat je de extra pompen nodig hebt wat dan weer extra stroomverbruik geeft. Hoe regel je de WP dan ? Gaat die gewoon weersafhankelijk met een voeler in het buffervat werken ?
Voordeel is wel dat al je naregeling volledig apart is.
Mijn buffervat is inderdaad groot (500 liter) omdat ik de ruimte had en het zelfde koste als de 300 die ik eerst voor ogen had.
Heb je naar mijn tekening gekeken? Daar kun je zien dat ik maar 1 secundaire pomp heb en het stroomverbruik is rond de 17 wat nu (pompt 1.6 m3/H rond) het totaal zal minder verbruiken dan 2 kleine WP's samen met dezelfde vraag/opbrengst.
Voor sanitair water gebruik ik warmtepompboilers.
Dus de LG behoeft alleen maar de woonunits warm te houden.

Buffer is parallel aangesloten. ik regel op stooklijn op water niet op lucht.
de LG is zich niet bewust van de verschillende ruimtes en merkt er weinig van als een woon unit stopt met warmte vragen.
als er wel vraag komt kan het zijn dat de retour temperatuur omlaag gaat (afhankelijk van hoeveel die groep ia afgekoeld) dat vangt de LG prima op.

De secundaire pomp werkt druk gestuurd, dus als een grote groep dicht gaat, gaat de pomp minder hard werken.

Als het echt koud word moet blijken of die 1.6 m3/H genoeg is, kan ik eventueel nog verhogen op de sec. pomp.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
PeteSplit schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:24:
[...]

Laag of hoog, wat vind je laag en wat is hoog. Je hebt nu 12,5 / 13 LPM is dit laag of hoog, of zit je er tussenin.

Ik heb nu vast staan op 20 LPM (en cap. ongeveer 70%). Max. is ongeveer 25 LPM.
Ik ben gaan zitten op een debiet waar ik met naregelen niet over struikel (ik heb 2 VVW zones die ik apart kan sturen) en ook nog een OK debiet haal zonder dat mijn retourtemperatuur te laag wordt.
Hij blijft nu meestal zo rond de 24 retour zitten.

edit:
hier zie je waarom

Huis en kantoor worden soms dermate anders benut dat ik -net als nu- in de woonkamer echt helemaal geen warmte er bij wil, en in kantoor liever wel.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/YCCVZ28c/temp-Imagec-Rumu9.jpg

De verdeler van het huis is dus nu gesloten (thermostaat geen vraag), waardoor ik meer flow (en dus capaciteit) in kantoor krijg. De FCU (in de gang) blijft altijd meedraaien in het CV systeem. Nu de systeeminhoud is verkleind, is de afgifte ook kleiner en wordt Ta vanzelf warmer. (ca 1~3 graden boven doeltemp)
Als kantoor straks ook de setpoint bereikt van de thermostaat daar, dan schakelt de WP af.
Als in de tussentijd de woonkamer toch weer vraag krijgt, dan gaat de verdeler weer open, waardoor alles weer zal blijven doorlopen. Het teveel aan Ta (die +1~3 graden) wordt dan vanzelf weer opgesnoept door de grotere systeeminhoud.

Het sluiten van zo'n verdeler zorgt dat de flow kortstondig ineen zakt. De pompdruk wijzigt namelijk niet zo snel als dat het debiet wijzigt. Dat duurt ca 3 min om weer bij te komen naar de ingestelde flow.
In mijn case zakt hij van ca 12.8 naar 10l/min terug. De pompdruk gaat dan langzaam opvoeren tot hij weer rond die 12.5 zit :)

Andersom gebeurt het tegenovergestelde: Als een verdeler erbij open gaat, dan heb ik kortstondig hoge flow. Zo tegen de 16l/min.

[ Voor 54% gewijzigd door paQ op 13-11-2023 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:19:
[...]

precies

:) ik ben het met je uitleg eens wat dat betreft zitten we op de zelfde lijn..bij jouw zal willicht vast debiet beter zijn je werkt met lagere temp. delta T(vloerverwarming) en je hebt het uitvoerig getest(vergeleken met optimal flow)...ik werk met hogere temp.(radiatoren) ik kom met vooralsnog beter uit met optimal flow.....ik kan altijd nog wel veranderen mocht dat nodig zijn??............edit:snelle buiten temp wisselingen bijv. als de temp. 10gr onder uit gaat binnen enkele uren daar kan een WP ook slecht tegen althans dat is mijn ervaring dat duurt dan een tijdje voordat hij alles weer onder controle heeft

[ Voor 13% gewijzigd door kazemo op 13-11-2023 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:00

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Dit is mijn setup
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jbn4LEYlQOcAADlSFuaqBj71zHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZAQMUVR5cBBj0Irf1zVCvg6.jpg?f=fotoalbum_large

2 warmtepompen in 1 circuit. (al gebruik ik die van de ventilatie momenteel niet)

SWW run door de LG en ventilatie WP kunnen tegelijkertijd samen werken

Ik stuur op uitgaande temperatuur zonder stoklijn.

*typo: "boilervat" :z

[ Voor 38% gewijzigd door markklok op 13-11-2023 16:02 ]

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
The_KnarF schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:26:
[...]

Mijn buffervat is inderdaad groot (500 liter) omdat ik de ruimte had en het zelfde koste als de 300 die ik eerst voor ogen had.
Heb je naar mijn tekening gekeken? Daar kun je zien dat ik maar 1 secundaire pomp heb en het stroomverbruik is rond de 17 wat nu (pompt 1.6 m3/H rond) het totaal zal minder verbruiken dan 2 kleine WP's samen met dezelfde vraag/opbrengst.
Voor sanitair water gebruik ik warmtepompboilers.
Dus de LG behoeft alleen maar de woonunits warm te houden.

Buffer is parallel aangesloten. ik regel op stooklijn op water niet op lucht.
de LG is zich niet bewust van de verschillende ruimtes en merkt er weinig van als een woon unit stopt met warmte vragen.
als er wel vraag komt kan het zijn dat de retour temperatuur omlaag gaat (afhankelijk van hoeveel die groep ia afgekoeld) dat vangt de LG prima op.

De secundaire pomp werkt druk gestuurd, dus als een grote groep dicht gaat, gaat de pomp minder hard werken.

Als het echt koud word moet blijken of die 1.6 m3/H genoeg is, kan ik eventueel nog verhogen op de sec. pomp.
toon volledige bericht
@The_KnarF ok duidelijk, had inderdaad maar 1 pomp gezien, maar nu snap ik dat stuk :-).
Enige wat me nog niet duidelijk is, de LG WP heeft geen ruimtethermostaat, dat is volledig losstaand, hoe weet die dan dat die moet verwarmen ? En heeft die een sensor in de buffer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
GeertV78 schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:39:
[...]

@The_KnarF ok duidelijk, had inderdaad maar 1 pomp gezien, maar nu snap ik dat stuk :-).
Enige wat me nog niet duidelijk is, de LG WP heeft geen ruimtethermostaat, dat is volledig losstaand, hoe weet die dan dat die moet verwarmen ? En heeft die een sensor in de buffer ?
Jawel, de RMC is ook kamerthemrostaat, en je kunt ook nog een ruimtesensor aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
@GeertV78
ik stook op water temperatuur, dus er is maar een ding dat de LG moet doen, en dat is het water op de juiste temperatuur houden (op basis van stooklijn)
ik heb gen sensoren in het buffervat die iets doorgeven aan de LG, is ook van ondergeschikt belang, de meeste flow gaat in normale situatie niet door het buffervat.
Bij mij mij hangt de RMC in de werkplaats, naast het buffervat daar waar de LG aan de andre kant van de muur (buiten) staat.

ik heb wel extra logica in HA gebouwd, dat als er in beide woon units geen warmtevraag is, dat dan de LG uitgezet word, totdat er weer vraag is.
verder heb ik wat gemaakt om bij een defrost even de sec. pomp uit te zetten, zodat defrost alleen over het vat loopt, ik heb hier nog geen defrost gehad dus of dat echt wat toevoegt, weet ik niet, dat moet nog blijken.

ik heb er bewust voor gekozen om zo wenig mogelijk toeters en bellen aan de LG te hangen.
behalve de stooklijn volgen doet de LG niets.
Systeem draait gewoon door mocht HA uitvallen.
Ik gebruik al jaren HA en heb nog nooit meegemaakt dat die er spontaan mee ophoud. maar mocht dat wel gebeuren, blijft het tenminste ook gewoon warm.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
The_KnarF schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:49:
Ik gebruik al jaren HA en heb nog nooit meegemaakt dat die er spontaan mee ophoud. maar mocht dat wel gebeuren, blijft het tenminste ook gewoon warm.
yep, sowieso handig om er voor te zorgen dat de stooklijn in de RMC daarom ook 'klopt'
Kun je altijd op AI en door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootkarzijn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-04 13:05
paQ schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:35:
[...]

Jawel, de RMC is ook kamerthemrostaat, en je kunt ook nog een ruimtesensor aansluiten.
Bij mij wel met een enorme afwijking.
Maar daar kun je omheen werken. Als je weet dat 19 in werkelijkheid 20 is...
Niet mooi, maar op zich geen probleem.

LG HM123MR + 300L DHW boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
grootkarzijn schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:32:
[...]

Bij mij wel met een enorme afwijking.
Maar daar kun je omheen werken. Als je weet dat 19 in werkelijkheid 20 is...
Niet mooi, maar op zich geen probleem.
hebben er helaas een hele rits last van ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootkarzijn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-04 13:05
paQ schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:33:
[...]

hebben er helaas een hele rits last van ;w
En dan pendelt de 18.5 net naar deze waarde toe.
Dus had ook 18.0 vs 19.2 kunnen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1GtNYFl6ulkvuRt4xTyfI8nv54=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LCeTyN8546ylcykZVeJAE4qL.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door grootkarzijn op 13-11-2023 14:39 . Reden: Kleine toevoeging. ]

LG HM123MR + 300L DHW boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Yep, herkenbaar. Bij mij is het ook strak 1.2 er naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
GeertV78 schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:46:
[...]

@BjornHero in mijn geval is het wel allemaal op dezelfde temperatuur, dus geen mengroepen nodig, het zijn gewoon aparte zones die momenteel open/toe geregeld worden.
De merken die je vernoemd zijn natuurlijk wel onmiddellijk een heel stuk duurder, ik ben niet overtuigd dat het eventuele hogere rendement of je dit er ooit kan uithalen...
De installatie simpeler maken met 2 aparte, ja dat snap ik wel, dan heb ik geen buffer nodig en is alles netjes rechtstreeks geregeld. In België is de subsidie niet per WP maar per installatie, ik moet nakijken of ze 2 WP toestaan.
Maar simpel en goedkoop zou dan ook 2 LG WP kunnen zijn ?
Het verschil tussen je huidige situatie (gas-zonnecombi met relatief hoge temperatuur) en de toekomstige installatie zit hem in hetgeen je met een warmtepomp een buitentemperatuur (en eventueel ruimtetemperatuur) compensatie kunt toepassen.

Ga/blijf je beide zones stoken zoals je dat nu ook doet zal dit er onherroepelijk toe leiden dat je binnentemperatuur minimaal gaat schommelen (thermostaat gaat uit indien te warm, aan indien te koud)(zoals waarschijnlijk nu ook).
Maar wellicht nog "erger" --> je zult je buffervat altijd op een temperatuur moeten stoken waardoor het mogelijk is een ruimte te VERwarmen in plaats van "op temperatuur houden". (enkele graden hoger)

Dit is niet perse een probleem, maar wel iets om je bewust van te zijn.

De controller van de LG thermaV past overigens standaard geen ruimtetemperatuur compensatie toe op de stooklijn (schakelt enkel in/uit bij te hoge/lage temperaturen).

Daarnaast vind ik het persoonlijk erg "onhandig" dat je indien je een parallelbuffer aansluit op de ThermaV je geen buffervat-sensor hebt. Bij kleinere vaten maakt dat weinig uit maar bij grote vaten kun je hierdoor geen gebruik maken van gelaagdheid (mocht je dat willen) alsook komt de keuze van aansluiting (4 zijdig of 2 zijdig nog duidelijker tot uiting)

Indien je "slechts" een installatie hebt met
-parallelbuffer (ca. 350-1500€?)
-1 ext. pomp (ca. 200€?)
-2 externe thermostaten (die ook een vrijgave geven aan de wp). (ca. 400€?)
-2 zonekleppen (ca. 300€?)

zal dat afhankelijk van de keuzes waarschijnlijk voordeliger uitvallen dan 2 warmtepompen (subsidie buiten beschouwing gelaten).

Gezien men in Nederland een vast bedrag per apparaat krijgt kan dit ertoe leiden dat het voordeliger is 2 kleinere te plaatsen dan 1 grote, zeker gezien daardoor (veelal) een strakkere regeling/beter comfortniveau kan worden bereikt bij meerdere zones.

2 stuks in cascade op 1 parallelbuffer kan natuurlijk ook als je verder terug wilt moduleren dan 1 grote maar dat lijkt me in jouw situatie niets toevoegen.

Prijsverschil tussen een Wolf / Vaillant etc. en LG is er zeker maar het zijn ook andere producten.

Daarnaast is een vaillant arotherm plus 75/6 nu ook weer niet heel veel duurder dan een 9kw LG (hebben ongeveer evenveel vermogen..)
wel is hij efficiënter, stiller, beter regelbaar en de service is anders.
Ook kun je ze strakker regelen om je piek-afname-tarief in Belgie meer binnen de perken te houden.

Omwille van bovenstaande zaken heb ik (helaas) al enkele Lg's vervangen binnen 3 jaar, sinds dit jaar plaats/adviseer ik ze ook niet meer.

Hardwarematig een prima product voor de prijs maar het laat zeker te wensen over op andere vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:36

thido

Tilburg

Ik zat me af te vragen waarom mijn wp steeds volle mep opstart en niet op silent zoals ingesteld. Net even testje gedaan en zie dat hij niet reageert op het silent tijdblok wanneer ik dat instel en de wp draait op ai. Als hij op warmte staat respecteert hij dat wel schakelt hij naar silent en desgewenst weer terug. Iemand die dat eens kan testen voor mij?

Edit: hmm, hij lijkt het nu soms te doen. Hij zal in de war zijn nu hij weer aan de gang moet haha. Niet consequent maar dat zegt me wel dat hij het zou moeten doen (en dat dus bij anderen waarschijnlijk prima doet).

[ Voor 39% gewijzigd door thido op 13-11-2023 18:48 ]

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

thido schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:39:
Ik zat me af te vragen waarom mijn wp steeds volle mep opstart en niet op silent zoals ingesteld. Net even testje gedaan en zie dat hij niet reageert op het silent tijdblok wanneer ik dat instel en de wp draait op ai. Als hij op warmte staat respecteert hij dat wel schakelt hij naar silent en desgewenst weer terug. Iemand die dat eens kan testen voor mij?

Edit: hmm, hij lijkt het nu soms te doen. Hij zal in de war zijn nu hij weer aan de gang moet haha. Niet consequent maar dat zegt me wel dat hij het zou moeten doen (en dat dus bij anderen waarschijnlijk prima doet).
Ik heb een rooster (schedule) gemaakt, die de WP elke dag volgt. Voor dezelfde tijds periode ook de stille mode ingesteld en dat werkt bij mij goed.
Ga ik de WP handmatig wijzigen naar Warmte of weer terug op Auto / AI dan is de stille mode opeens uit. Blijkbaar standaard uit, als je handmatig iets wijzigt.

[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 13-11-2023 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs90
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-03 21:37
kazemo schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:51:
[...]

:) dan heb als ik het goed begrijp een gesloten mengverdeler met pomp en geen open verdeler zonder pomp wat met een WP met lagere temp. beter zou zijn!!
Ik beschik wel over een open verdeler, maar ik heb een vermoeden dat de pomp de weg van de minste weerstand zoekt. Hij zal voor een deel door mijn vloerverwarming gaan, maar (ik vermoed) voor een ander deel door een openstaande radiator (vorstvrij houden van de schuur kan helaas niet helemaal dicht) of door de kortsluiting (met overdruk) bij de verdeler. Ik heb mijn systeem middels een parallel buffervat i.c.m. een secundaire waterpomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimygo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:31

Jaimygo

LG L/W 9kW HU091MR+HN091MR.NK5

Sinds vandaag wilt de warmtepomp niet meer opstarten in AI. Op warmte start die gelijk op. Had vanmiddag even de spanning er af gehad om iets te controleren, daarna wilde hij niet meer opstarten.

Alle instellingen gecontroleerd en staan nog goed.
Systeem reboot helpt niet.
Nogmaals de spanning er af helpt ook niet.
Volgens de stooklijn, buitentemperatuur, water temperatuur en hysterese zou die moeten gaat opstarten.

Iemand een idee? Misschien zie ik iets over het hoofd.

Update 16-11-2023:
Lijkt nu weer normaal te reageren op AI, niks aangepast in de instellingen, zelfde buitentemperatuur. Even afwachten of die blijft werken :S

[ Voor 14% gewijzigd door Jaimygo op 16-11-2023 10:17 . Reden: Update ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:42
Ik kom in een zoektocht naar een download voor de "LG Therma V Configurator" tool
het volgende tegen. Had deze nog niet eerder gezien. Weet niet hoe lang ze er al en nog blijven staan..

LG Therma V Installateurshandleiding (met veel zaken die op dit forum voorbij komen)
https://www.lgklimaat.nl/...andleiding-whitepaper.pdf

Water / Elektrische Schema's - Monobloc S
https://www.lgklimaat.nl/...awing-for-application.pdf

LG Therma V R32 Monobloc S Range Commissioning Sheet
https://www.robusenergy.c...Sheet+-+Sept++2022.V5.pdf

Weet iemand waar ik de "LG Therma V Configurator" tool kan downloaden. Die stond hier ook ooit, maar is verdwenen.

[ Voor 12% gewijzigd door tebogo op 13-11-2023 22:37 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Thijs90 schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:20:
[...]

Ik beschik wel over een open verdeler, maar ik heb een vermoeden dat de pomp de weg van de minste weerstand zoekt. Hij zal voor een deel door mijn vloerverwarming gaan, maar (ik vermoed) voor een ander deel door een openstaande radiator (vorstvrij houden van de schuur kan helaas niet helemaal dicht) of door de kortsluiting (met overdruk) bij de verdeler. Ik heb mijn systeem middels een parallel buffervat i.c.m. een secundaire waterpomp
8)7 hoe groot is de diameter van voeding(leiding) van de verdeler??? als dat bijv 15mm is is dat te klein voor een open verdeler moet ten minste 22mm zijn(minder leiding weerstand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:36

thido

Tilburg

PeteSplit schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:58:
[...]

Ik heb een rooster (schedule) gemaakt, die de WP elke dag volgt. Voor dezelfde tijds periode ook de stille mode ingesteld en dat werkt bij mij goed.
Ga ik de WP handmatig wijzigen naar Warmte of weer terug op Auto / AI dan is de stille mode opeens uit. Blijkbaar standaard uit, als je handmatig iets wijzigt.
Ja, klopt. Verder ook altijd gewoon prima gewerkt hier maar nu wil hij niet meer.
Zojuist toch weer gewoon volle sjas opgestart op ai.
Morgen maar weer eens kijken op stand warmte.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11:12
(Vertaald met deepl)
Tot nu toe schakelde ik bij het opstarten van de warmtepomp over op de stille modus. Maar tijdens de laatste paar koele nachten, toen de warmtepomp één keer per uur moest ontdooien, daalde de kamertemperatuur sterk. Blijkbaar haalt deze instelling de AI-instelling in de war en kan het systeem de verloren energie niet meer compenseren! Dit is niet het geval zonder Silent in de startfase.

Ik heb ook gemerkt dat mijn mixer voor de vloerverwarming (ik heb geen buffervat maar de radiatoren en de vloerverwarming zijn aangesloten op een schakelaar) de AI-instelling in de war schopt.
In de opstartfase wordt de volumestroom dan zo sterk gereduceerd dat er niets meer klopt als een uur later het ontdooien begint.
Volgens mij werkt de Therma V met aangesloten mixer niet zonder extra buffervat.
Ik heb de Therma nu een paar dagen laten draaien met een vaste mixerwaarde. Dit heeft tot nu toe perfect gewerkt, aangezien mijn radiatoren slechts 2K hogere temperaturen nodig hebben. Omdat de mengkraan dan permanent op ongeveer 70% staat, heb ik ook geen probleem dat de volumestroom te laag wordt in de startfase door een sluitende mengkraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-04 14:16
tebogo schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:21:
Weet iemand waar ik de "LG Therma V Configurator" tool kan downloaden. Die stond hier ook ooit, maar is verdwenen.
Bedoel je de link die hier genoemd wordt? Dat lijkt um wel... Link leeft (nog)

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaerdenCliff
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-11-2024
Wat een interessant topic, ik kom ook eens even polsen.

Huidige situatie in mijn woonst:
Verwarmingsketel op mazout voor verwarming met traditionele radiatoren en sanitair water. Hiervoor heb ik een 150 liter boiler.
Installatie is 20 jaar oud.
Producent van verwarmingsketel is failliet en ik zit met een kapotte printplaat.

Woning is een vrijstaande woning met 2 verdiepen en een zolder, totale leefoppervlakte is ongeveer 150 vierkante meter dus met 50 vierkante meter per verdiep, zolder hoeft niet verwarmd te worden en boven eigenlijk ook niet echt we leven echt beneden, alles is wel open er zijn amper deuren.

Werken uitgevoerd na aankoop woning die naar mijn mening van belang zijn:
- Dubbel hoog rendementsglas
- Zolder volledig geisoleerd 30 cm glaswol, dampscherm en dan osbplaten
- spouwmuur laten volspuiten met PIR
- pelletkachel 6.8 KW in de living geinstalleerd

Belangrijke extra info:
Door al deze werken zijn mijn radiatoren dus heel sterk over bemeten aangezien we de woning makkelijk warm kregen er voor.

Met de 6,8 kw pellet kachel kunnen we de volledige woonst verwarmen zelfs in putje winter.

Waarom toch CV behouden:
- Op werkdagen laat ik de pellet kachel niet onbewaakt aan thuis.
- Als ik op reis ga in de winter wil ik niet dat alles kapot vriest binnen
- Soms is de pellet kachel net te veel van het goede om aan te doen om wat bij te verwarmen, op lage standen wordt de kachel minder efficient en veel roetopbouw

Eerst was ik aan het kijken om de boiler te vervangen door een warmtepomp boiler maar toen kwam ik deze LG Therma oplossingen tegen die mij wel echt IDEAAL lijken voor mijn situatie en aardig van prijs.

Mijn idee was dus om de mazout ketel te verwijderen en deze te vervangen door een (als ik het goede type voor heb ten minste) HM071M.U44, dit op 230 volt want ik heb geen krachtstroom in huis.

Vraag 1:
voor zo ver ik het begrepen heb is de ombouw niet echt lastig en is het vooral een kwestie van aansluiten. Daar al de eerste vraag ... is dat echt zo? ik dacht dus de mazout ketel te verwijderen, daar zit een aansluiting naar de boiler op voor sanitair water en dan de aansluiting voor de circulatie van de verwarming.

Stroom is er voorzien, er is een 230volt 20 ampere lijn voorzien.

Vraag 2:
Moet ik een buffervat voorzien of niet?

Vraag 3:
Zet ik de pomp in mijn kelder waar vroeger de ketel stond of buiten tegen de muur (ja ik besef dat de kelder gekoeld wordt als ik hem daar zet. Kelder oppervlakte is ook 50 vierkante meter en volwaardige kelder die alleen voor opslag dienst doet. De reden waarom ik de unit eventueel in de kelder zou zetten is simpel ... vriezen doet het daar nooit. Vloeren tussen kelder en huis zijn zeer stevig geisolleerd dus ook daar geen issue.

Op termijn zou ik ook zonnepanelen leggen (wss tegen het voorjaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
Dus je wil een buitenunit binnen plaatsen?
Dat is niet te doen, het zal nu niet vriezen in jou kelder, maar als je Monoblock of buitenunit daar zet, dan wel, en je rendement is natuurlijk verschrikkelijk omdat de LG telkens zijn eigen koude lucht nog kouder maakt.

besef je goed hoeveel liter lucht je WP kan verstouwen per uur.

afhankelijk van je afgifte heb je wel of niet een buffer nodig.
aanleg van de LG is inderdaad niet lastig, maar je waterzijde kan lastig zijn, afhankelijk van waar alles zit in je woning.

[ Voor 22% gewijzigd door The_KnarF op 14-11-2023 16:12 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaerdenCliff
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-11-2024
The_KnarF schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:09:
Dus je wil een buitenunit binnen plaatsen?
Dat is niet te doen, het zal nu niet vriezen in jou kelder, maar als je Monoblock of buitenunit daar zet, dan wel, en je rendement is natuurlijk verschrikkelijk omdat de LG telkens zijn eigen koude lucht nog kouder maakt.

besef je goed hoeveel liter lucht je WP kan verstouwen per uur.

afhankelijk van je afgifte heb je wel of niet een buffer nodig.
aanleg van de LG is inderdaad niet lastig, maar je waterzijde kan lastig zijn, afhankelijk van waar alles zit in je woning.
Ik zou hem liever buiten tegen de muur hangen ... en dat kan ook gewoon voor de duidelijkheid maar dan hangt hij open en bloot, ik las hier dingen over bevriezen en zo ... vandaar de vraag binnen een optie of toch maar buiten. Huidige installatie staat tegen een buitenmuur dus als ik hem buiten hang kom ik met een meter leiding toe binnen om aan te sluiten op de huidige aansluitingen :) Als ik hem buiten zet heb ik ook nog eens extra plaats binnen om mijn pellets te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
als het jou niet uitmaakt zou ik de LG op de grond zetten i.p.v. aan de muur i.v.m. resonantie/trillingen etc.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:03
HaerdenCliff schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:51:
Wat een interessant topic, ik kom ook eens even polsen.

Huidige situatie in mijn woonst:
Verwarmingsketel op mazout voor verwarming met traditionele radiatoren en sanitair water. Hiervoor heb ik een 150 liter boiler.
Installatie is 20 jaar oud.
Producent van verwarmingsketel is failliet en ik zit met een kapotte printplaat.

Woning is een vrijstaande woning met 2 verdiepen en een zolder, totale leefoppervlakte is ongeveer 150 vierkante meter dus met 50 vierkante meter per verdiep, zolder hoeft niet verwarmd te worden en boven eigenlijk ook niet echt we leven echt beneden, alles is wel open er zijn amper deuren.

Werken uitgevoerd na aankoop woning die naar mijn mening van belang zijn:
- Dubbel hoog rendementsglas
- Zolder volledig geisoleerd 30 cm glaswol, dampscherm en dan osbplaten
- spouwmuur laten volspuiten met PIR
- pelletkachel 6.8 KW in de living geinstalleerd

Belangrijke extra info:
Door al deze werken zijn mijn radiatoren dus heel sterk over bemeten aangezien we de woning makkelijk warm kregen er voor.

Met de 6,8 kw pellet kachel kunnen we de volledige woonst verwarmen zelfs in putje winter.

Waarom toch CV behouden:
- Op werkdagen laat ik de pellet kachel niet onbewaakt aan thuis.
- Als ik op reis ga in de winter wil ik niet dat alles kapot vriest binnen
- Soms is de pellet kachel net te veel van het goede om aan te doen om wat bij te verwarmen, op lage standen wordt de kachel minder efficient en veel roetopbouw

Eerst was ik aan het kijken om de boiler te vervangen door een warmtepomp boiler maar toen kwam ik deze LG Therma oplossingen tegen die mij wel echt IDEAAL lijken voor mijn situatie en aardig van prijs.

Mijn idee was dus om de mazout ketel te verwijderen en deze te vervangen door een (als ik het goede type voor heb ten minste) HM071M.U44, dit op 230 volt want ik heb geen krachtstroom in huis.

Vraag 1:
voor zo ver ik het begrepen heb is de ombouw niet echt lastig en is het vooral een kwestie van aansluiten. Daar al de eerste vraag ... is dat echt zo? ik dacht dus de mazout ketel te verwijderen, daar zit een aansluiting naar de boiler op voor sanitair water en dan de aansluiting voor de circulatie van de verwarming.

Stroom is er voorzien, er is een 230volt 20 ampere lijn voorzien.

Vraag 2:
Moet ik een buffervat voorzien of niet?

Vraag 3:
Zet ik de pomp in mijn kelder waar vroeger de ketel stond of buiten tegen de muur (ja ik besef dat de kelder gekoeld wordt als ik hem daar zet. Kelder oppervlakte is ook 50 vierkante meter en volwaardige kelder die alleen voor opslag dienst doet. De reden waarom ik de unit eventueel in de kelder zou zetten is simpel ... vriezen doet het daar nooit. Vloeren tussen kelder en huis zijn zeer stevig geisolleerd dus ook daar geen issue.

Op termijn zou ik ook zonnepanelen leggen (wss tegen het voorjaar)
toon volledige bericht
Dat je radiotoren nu overbemeten zijn is niet erg. Met een warmtepomp zal je CV temperatuur een stuk lager zijn en dus is ook de capaciteit van je radiatoren lager. Omdat de temperatuur van het water is, is het debiet veel groter (werkt omgekeer evenredeig). Je leidingen moeten dit wel aan kunnen. Bij een 7 kW kun je een maxmaal debiet van zo'n 20 l/min verwachten.

Als je werkt met een zonesysteem kan een buffervat handig/nodig zijn, maar als je al genoeg volume hebt zonder zonesysteem is het niet nodig. Omdat je een vat hebt, kun 'm dus met extra kranen aanslutien en later beslutien 'm te verwijderen.

Binnen plaatsen tenzij een hele grote schuur: niet doen. Je praat over vele kubieke meters lucht per uur wat er door de verdamper gaat, binnen plaatsen geeft due alleen maar ellende; veel deforsts, storingen etc

Ga je ook goed inlezen of het algemene L/W warmtepompen FAQ topic link
Daar krijg je al een antwoord op de meeste algemene vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 16:51
Er is ook een 12 kW die ver terug moduleerd op een fase, die heeft de dubbele fan en daarom bijna geen defrost.

kijk vooral naar leidingwerk idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Kip schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:34:
Voer voor de dT discussie.

"If flow rate through the heat pump is too high leading to ∆T <5°C, a reduction in potential COP can be expected"

Op moment draait mijn systeem met een hoge flow en een dT van tussen de 1-2 graden. Verbruik is rond de 300-500w waarbij de warmtepomp niet gaat pendelen.

Misschien zal ik toch een hogere dT testen..

Verdere interessante info:
https://hp4all.eu/residential/
Het testje met een lagere flow en hogere dT liep goed. Een laag verbruik en subjectief voldoende warmte. Tot dat de controller even uit was gezet door nieuwsgierige kleine vingers.
Toen ik direct de controller weer aan had gezet kwam de WP niet door de opstartpiek iedere keer. De flow was rond de 15 LPM.
Door de flow weer te verhogen tot boven de 20 LPM kwam de WP wel door de opstartpiek. Ik denk dat ik het zo laat. Dit geeft mij ook meer vertrouwen als er defrosts gaan plaatsvinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rn_EuZZYWGQnp_zrMeuvD3SnZVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GtLqsI8CLPbIqtWOLeNUTx3f.png?f=fotoalbum_large

De grafiek laat alle verbruik van het hele huis op een fase zien. Dit is voornamelijk de WP.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Welk delta heb je nu dan doorgaans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Kip schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:22:
[...]

Het testje met een lagere flow en hogere dT liep goed. Een laag verbruik en subjectief voldoende warmte. Tot dat de controller even uit was gezet door nieuwsgierige kleine vingers.
Toen ik direct de controller weer aan had gezet kwam de WP niet door de opstartpiek iedere keer. De flow was rond de 15 LPM.
Door de flow weer te verhogen tot boven de 20 LPM kwam de WP wel door de opstartpiek. Ik denk dat ik het zo laat. Dit geeft mij ook meer vertrouwen als er defrosts gaan plaatsvinden.

[Afbeelding]

De grafiek laat alle verbruik van het hele huis op een fase zien. Dit is voornamelijk de WP.
De eerste fase van opstarten is de flow beperkt tot het percentage van de ingestelde pomp capaciteit. Na een minuut of 10 - 15 daalt ie naar de vaste flow die je hebt ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
BernieW schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:38:
[...]

De eerste fase van opstarten is de flow beperkt tot het percentage van de ingestelde pomp capaciteit. Na een minuut of 10 - 15 daalt ie naar de vaste flow die je hebt ingesteld.
Ja, en na een defrost is dat (te)snel terugschroeven te veel om de energie kwijt te kunnen van het herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
paQ schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:42:
[...]

Ja, en na een defrost is dat (te)snel terugschroeven te veel om de energie kwijt te kunnen van het herstarten.
Neem aan dat jij na een defrost ook in stille modus begint?
Wil deze winter ook eens zien of de tijd tussen defrosts verlengd kan worden door eerst weer door de anti-pendel routine te gaan, als ie sneller terugmoduleert hoop ik op minder ijsvorming in de verdamper tijdens de herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

De dT bij een flow van 15LPM was ongeveer 2-3, bij 23 LPM is het 1 graden.
Ik merk nu dat ik niet duidelijk heb gemaakt dat ik op pompcapaciteit regel. Niet vaste flow waardes.

Pardon my dutch

Pagina: 1 ... 101 ... 177 Laatste