graag jullie hulp /visiem bij de instellingen van mijn warmtepomp.
hij start vele malen op en piekt enorm en wil niet moduleren. zie onder
Het betreft een 12kW 400V 3 fasen wp. Deze draait nu ongeveer 1 jaar. Hiervoor had ik een 9kW 230V.
DIt toestel was qua vermogen zeker voldoende. Echter had ook de bekende opstart problemen.
En daardoor ging hij eruit zodra het kouder werd omdat hij meer 4500W vroeg.
Omdat ik bewust geen aanpassingen wou in de zwaarte en karakteristiek in de zekeringen bewust voor een 3F/400 gekozen het risico accepterend dat hij mogelijk te groot zou zijn.
opbouw systeem:
De wp is verbonden met een 800ltr (inderdaad erg groot) zwaar geïsoleerd buffervat
Ik gebruik het vat uitsluitend voor verwarming cv water (SWW wpboiler).
Het is de bedoeling dat het vat op temperatuur gehouden wordt door de wp weliswaar WAR.
Als na-regeling heb ik EvoHome. direct na het BV zit een pomp welke aangestuurd wordt door EHome.
Zodra ergens warmte gevraagd wordt stuurt EH de pomp aan aan. Dus de wp heeft geen invloed op de ruimte temp. Elk vertrek kan zo individueel geregeld worden.
Alle pogingen om rust in in het systeem hebben tot op heden gee effect gehad.
Een tweaker uti ons midden heeft er ook al eens nagekeken en sins begin van dit stookseizoen draai ik daar nu nog op:
instellingen: water
voorrangsregeling 30/3
voorloop 1min nadraaitijd 1min
optimaal debiet
pompcapaciteit 65
vastwaterdebiet 46
delta T5
verwarmingstemp invoer
waterverwarming 20/35
hysterese aanvoer 0 uitvoer temp 4
Ben benieuwd of er wat meer rust in het systeem te krijgen is.
Het liefst zo simpel mogelijk. Vorig seizoen ook al wat geëxperimenteerd met de MOD bus maar dit heeft niet mijn voorkeur.
Zo niet dan moet ik mogelijk toch aan vervanging gaan denken en ben daar al over aan het nadenken.