LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 102 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43
Kip schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:03:
De dT bij een flow van 15LPM was ongeveer 2-3, bij 23 LPM is het 1 graden.
Ik merk nu dat ik niet duidelijk heb gemaakt dat ik op pompcapaciteit regel. Niet vaste flow waardes.
Ok. Maar als je op vaste pomp draait, dan komt hij met opstarten of herstarten niet hoger dan de max ingestelde flow.
Dan is het wellicht verstandiger om hem gewoon op die 15l/min fixed flow te zetten, en de sturing dus ook op vast debiet, en de max pompcapaciteit op 90-100-%

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
BernieW schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:47:
[...]

Neem aan dat jij na een defrost ook in stille modus begint?
Wil deze winter ook eens zien of de tijd tussen defrosts verlengd kan worden door eerst weer door de anti-pendel routine te gaan, als ie sneller terugmoduleert hoop ik op minder ijsvorming in de verdamper tijdens de herstart.
Had het eerst zo ingesteld dat de stille modus 5 min aan ging. Nu heb ik geheel niets ingesteld staan.
Misschien dat ik het scriptje nog eens leven in blaas op die momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
graag jullie hulp /visiem bij de instellingen van mijn warmtepomp.
hij start vele malen op en piekt enorm en wil niet moduleren. zie onder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HX62wcskLtuzKVK0tuzh0QQFwHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pC2qRUbZaBUaXOXHdCUT33mF.jpg?f=fotoalbum_large

Het betreft een 12kW 400V 3 fasen wp. Deze draait nu ongeveer 1 jaar. Hiervoor had ik een 9kW 230V.
DIt toestel was qua vermogen zeker voldoende. Echter had ook de bekende opstart problemen.
En daardoor ging hij eruit zodra het kouder werd omdat hij meer 4500W vroeg.
Omdat ik bewust geen aanpassingen wou in de zwaarte en karakteristiek in de zekeringen bewust voor een 3F/400 gekozen het risico accepterend dat hij mogelijk te groot zou zijn.

opbouw systeem:
De wp is verbonden met een 800ltr (inderdaad erg groot) zwaar geïsoleerd buffervat
Ik gebruik het vat uitsluitend voor verwarming cv water (SWW wpboiler).
Het is de bedoeling dat het vat op temperatuur gehouden wordt door de wp weliswaar WAR.
Als na-regeling heb ik EvoHome. direct na het BV zit een pomp welke aangestuurd wordt door EHome.
Zodra ergens warmte gevraagd wordt stuurt EH de pomp aan aan. Dus de wp heeft geen invloed op de ruimte temp. Elk vertrek kan zo individueel geregeld worden.

Alle pogingen om rust in in het systeem hebben tot op heden gee effect gehad.
Een tweaker uti ons midden heeft er ook al eens nagekeken en sins begin van dit stookseizoen draai ik daar nu nog op:
instellingen: water
voorrangsregeling 30/3
voorloop 1min nadraaitijd 1min
optimaal debiet
pompcapaciteit 65
vastwaterdebiet 46
delta T5
verwarmingstemp invoer
waterverwarming 20/35
hysterese aanvoer 0 uitvoer temp 4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvypQfKEZ-bamILmVnt6Jodie70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FULmUEQiURTnxqj49vOyHlRd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWxdRQviNJ69omQ8fLaxU7IPrWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UKzYZ4plJazEloowqo5ZQvck.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd of er wat meer rust in het systeem te krijgen is.
Het liefst zo simpel mogelijk. Vorig seizoen ook al wat geëxperimenteerd met de MOD bus maar dit heeft niet mijn voorkeur.
Zo niet dan moet ik mogelijk toch aan vervanging gaan denken en ben daar al over aan het nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-06 10:13
montebaldo55 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:44:

[Afbeelding]

Het betreft een 12kW 400V 3 fasen wp. Deze draait nu ongeveer 1 jaar. Hiervoor had ik een 9kW 230V.
DIt toestel was qua vermogen zeker voldoende. Echter had ook de bekende opstart problemen.
Omdat ik bewust geen aanpassingen wou in de zwaarte en karakteristiek in de zekeringen bewust voor een 3F/400 gekozen het risico accepterend dat hij mogelijk te groot zou zijn.

opbouw systeem:
De wp is verbonden met een 800ltr (inderdaad erg groot) zwaar geïsoleerd buffervat
Het is de bedoeling dat het vat op temperatuur gehouden wordt door de wp weliswaar WAR.
Als na-regeling heb ik EvoHome. direct na het BV zit een pomp welke aangestuurd wordt door EHome.
Zodra ergens warmte gevraagd wordt stuurt EH de pomp aan aan. Dus de wp heeft geen invloed op de ruimte temp. Elk vertrek kan zo individueel geregeld worden.

Een tweaker uti ons midden heeft er ook al eens nagekeken en sins begin van dit stookseizoen draai ik daar nu nog op:
voorrangsregeling 30/3
optimaal debiet
pompcapaciteit 65
vastwaterdebiet 46
delta T5
verwarmingstemp invoer
waterverwarming 20/35

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het liefst zo simpel mogelijk. Vorig seizoen ook al wat geëxperimenteerd met de MOD bus maar dit heeft niet mijn voorkeur.
Zo niet dan moet ik mogelijk toch aan vervanging gaan denken en ben daar al over aan het nadenken.
Als ik het goed begrijp moet de WP je buffervat op temperatuur houden en staat en regelt ie alleen de Ta (via WAR). Dan regelt ie gewoon op de waterhysterse die je ingesteld hebt. Je afgiftepunten worden gevoed uit het buffervat door Evohome.

Klopt dit? Hoe zorg je er in dat geval dan voor dat je WP z'n energie kwijt kan? Ook een geisoleerd vat van 800 l is geen belasting voor een WP, die is binnen die hysterese zo weer op temperatuur.

Als Evohome je WP wel stuurt, hoeveel afgifte heb je dan wanneer de WP opstart en wat voor hysterese (water) heb je op je WP ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:40
Wat doet je temperatuur tijdens zijn fase?
Kun je verklaren waarom die pendelt?
Waarom pomp op 65% zet die eens op 100%.
Je behoeft niet met modbus aan te sturen, maar je kunt wel veel gegeven verzamelen zodat je e.a. misschien kan verklaren met modbus.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:47
Zoals eerder gezegd; hij komt niet door zn opstartpiek heen (lijkt het).

Daarbij; een nadeel van de LG is dat hij geen buffervat-temperatuursensor gebruikt maar op aanvoer of afvoer temperatuur regelt.
Met zo een groot buffervat zal er altijd enige vorm van gelaagdheid optreden, leuk, maar dat werkt niet als de wp vervolgens de aangezogen watertemp (onderin) gaat opmeten.

Zet je water hystere eens iets hoger en zorg ervoor dat je warmtepomp niet aanspringt indien er geen warmtevraag is door je zone-regeling.

Bijv. Hystere aanvoer temp -4

Zone regeling --> ketel contact ook de wp laten schakelen (niet enkel de pomp) (wel de schakelhoeveelheden beperken in de Honeywell app).

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:17
The_KnarF schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:15:
Wat doet je temperatuur tijdens zijn fase?
Kun je verklaren waarom die pendelt?
Waarom pomp op 65% zet die eens op 100%.
Je behoeft niet met modbus aan te sturen, maar je kunt wel veel gegeven verzamelen zodat je e.a. misschien kan verklaren met modbus.
+1

Ik draai hier met een 16kw 3f op 500 liter buffer en dat gaat werkelijk vlekkeloos. Gaat alleen uit als er minder kW afgifte is dan de minimale modulatie van de WP waardoor hij er tijdens een smeerpuls op hysterese uit gaat. Enige uren later is de warmte uit de buffer opgebruikt en start hij dan weer netjes op.

Mijn pomp capaciteit staat op 85. Vanaf 75 geeft dit echt problemen zoals niet door de opstartpiek heen komen.

Dus zet je pomp cap op 100% en kijk dan de komende dagen eens wat ie doet.
Als het wat kouder is en de blijft hij lekker pruttelen.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:13

[Afbeelding]
Wat ik vooral opvallend vind, als ik even naar mijn eigen systeem kijk, is dat jouw 12kW twinfan met minder vermogen opstart dan mijn 5kW. En LG maar volhouden dat het aan mijn afgifte ligt dat hij pendelt. Sorry dat mijn afgifte niet overweg kan met 10kW thermisch vermogen |:(

Even voor de duidelijkheid, als je zegt dat je regelt op invoer, bedoel je dan T_out of T_in? Want T_in is de retour. Als je regelt op retour met een groot buffervat, is er voor de warmtepomp in dit geval totaal geen directe feedback. Ding blijft als een malle doorstampen. Tegen de tijd dat hij meet dat de temperatuur begint op te lopen is er al water met een nog veeel hogere temperatuur onderweg. Heb ik zelf ook experimenteel ondervonden. Water bovenin het vat was als 10 graden boven z'n hysterese voordat er feedback in de retour kwam. Je zou hopen dat na 10x dezelfde cyclus doorlopen dat de warmtepomp het systeem zou leren kennen, maar helaas is het nog niet zo geavanceerd.

[ Voor 30% gewijzigd door M_AW op 14-11-2023 22:47 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 18:13

Swerfer

Hmm...

Wat zijn jullie ervaringen met de power factor van de WP? Ik heb een Shelly EM aangesloten en die geeft een vermogen weer van 480 watt terwijl mijn P1-meter 1500 watt aangeeft en dat komt overeen met de power factor van 0.32 die Shelly weergeeft. Ik vind een power factor van 0.32 belachelijk laag.

Zo heb ik niks aan de Shelly, vooral omdat ik de power factor niet kan uitlezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Swerfer op 14-11-2023 22:51 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:17
Swerfer schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:49:
Wat zijn jullie ervaringen met de power factor van de WP? Ik heb een Shelly EM aangesloten en die geeft een vermogen weer van 480 watt terwijl mijn P1-meter 1500 watt aangeeft en dat komt overeen met de power factor van 0.32 die Shelly weergeeft. Ik vind een power factor van 0.32 belachelijk laag.

Zo heb ik niks aan de Shelly, vooral omdat ik de power factor niet kan uitlezen.
Als het een 1 F shelly EM is, heb je dan deze op dezelfde fase aangesloten (wat spanning betreft) als je WP?

Een power factor van 0.32 is niet geloofwaardig.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Jojan265 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:59:
[...]

Als het een 1 F shelly EM is, heb je dan deze op dezelfde fase aangesloten (wat spanning betreft) als je WP?

Een power factor van 0.32 is niet geloofwaardig.
Ik heb de Shelly direct achter de 16A automaat van de warmtepomp zitten, om de Fase draad. 5kw 1-fase Therma V.

Ik heb ook sterk mijn twijfels bij de Shelly. Ik zal van de week eens kijken met een ohmse weerstand van 1500 watt (elektrische kachel).

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Bedankt voor de opmerkingen. ,eer relevant
Moet het ff laten bezinken.
Kom er zeker op terug.
Heb ook nog relevante info over de plek van wp. Ga ik ook delen met foto's
Wel wat aanvullingen:
Standaard staat bij mij stille modus continue aan
Staat op AI vaak op -1 soms op 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Swerfer schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 23:03:
[...]
Ik heb de Shelly direct achter de 16A automaat van de warmtepomp zitten, om de Fase draad. 5kw 1-fase Therma V.

Ik heb ook sterk mijn twijfels bij de Shelly. Ik zal van de week eens kijken met een ohmse weerstand van 1500 watt (elektrische kachel).
Kun je eens een foto sturen, waarbij ook duidelijk zichtbaar is waar de spanning voor de Shelly wordt gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
M_AW schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:44:
[...]

Wat ik vooral opvallend vind, als ik even naar mijn eigen systeem kijk, is dat jouw 12kW twinfan met minder vermogen opstart dan mijn 5kW. En LG maar volhouden dat het aan mijn afgifte ligt dat hij pendelt. Sorry dat mijn afgifte niet overweg kan met 10kW thermisch vermogen |:(
Split? Heaters uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
Ja split. En ja de heaters staan uit. Compressor start gewoon lekker op op 45Hz en dik 1800W.
Systeem al doorgenomen met LG, ook in dit topic paar dagen geleden. Ik was overigens wat stellig. Na meerdere keren telefonisch het systeem doorgesproken te hebben, heeft LG toch aangegeven dat er iets niet goed gaat in het apparaat zelf waarschijnlijk. 5kW die 10kW afgeeft is niet helemaal de bedoeling. Ze gaan komen monitoren.

[ Voor 22% gewijzigd door M_AW op 15-11-2023 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Oh ja dat was dat verhaal.
sowieso 45Hz op stille modus is iets dat 'niet kan', althans niet bij 1-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-06 15:34

[Afbeelding]

opbouw systeem:

voorrangsregeling 30/3
optimaal debiet
pompcapaciteit 65
vastwaterdebiet 46
delta T5
verwarmingstemp invoer
waterverwarming 20/35

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb nog altijd mijn vat (165L) omgekeerd (aanvoer onder) aangesloten en dat werkt tot nu toe helemaal prima. Hierdoor heb ik geen gelaagdheid in mijn vat zitten bij verwarmen.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

paQ schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:13:
[...]

Ok. Maar als je op vaste pomp draait, dan komt hij met opstarten of herstarten niet hoger dan de max ingestelde flow.
Dan is het wellicht verstandiger om hem gewoon op die 15l/min fixed flow te zetten, en de sturing dus ook op vast debiet, en de max pompcapaciteit op 90-100-%
Ik kan bevestigen dat de bovenstaande voorstel van instellingen goed werkt. Hierdoor kan ik met een lagere flow, met hogere dT, een opstartpiek automatisch doorkomen met mijn setup. (HM091MR.U44 + vloerverwarming).

Nu nog bepalen wat efficiënter is in mijn situatie. Een hogere flow met lagere dT, of een lagere flow met hogere dT.

Dank voor het meedenken BernieW en paQ!

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusit
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-03 19:28
paQ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:58:
Voor het (mijn) 3 fase model start deze in stille modus sowieso op met 52 Hz en moduleert vervolgens terug naar maximaal 15 Hz.

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tinusit schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:49:
[...]

Voor het (mijn) 3 fase model start deze in stille modus sowieso op met 52 Hz en moduleert vervolgens terug naar maximaal 15 Hz.
zou goed kunnen, maar 1800W @45Hz voor een 5 (!) kW wp is weinig stille modus aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
paQ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:58:
[...]

zou goed kunnen, maar 1800W @45Hz voor een 5 (!) kW wp is weinig stille modus aan ;)
Het stille eraan is dat de fan op 440rpm draait in plaats van 670, maar begrenzend is het niet echt. Al gaat hij zonder silent ook de rustig richting 50Hz

Heb hem, zonder silent, kort voor een defrost, dus in dichtgevroren toestand, al eens naar 70Hz zien gaan. 3400W opgenomen vermogen. Zonder heater. Gaat helemaal nergens over voor een 5kW.

In SWW run gaat hij ook naar 3400W opgenomen en >10kW thermisch. Dat op zich is wel handig dan, maar natuurlijk totaal niet wat je verwacht van een 5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Hoe kom je aan die fan value?
Uit de LGMV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
paQ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:50:
Hoe kom je aan die fan value?
Uit de LGMV?
Correct,
In de kolom 'Actuators Info', FAN1 Trace.

Let overigens niet op de druk / condensatietemperatuur, dit is een SWW-run. Als dit m'n vloer in gaat dan wordt het hier een sauna.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tMI13v7dGlzxla_UVAhscwITY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbG1WkQmRrwGG6bC5d52oIY4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
lees je ook modbusdata uit?
Zou toch wel weten waar de vermeende "FAN" waarde in modbus nu daadwerkelijk van is, en, of er elders toch een FAN waarde rondzwerft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
paQ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:13:
Zou toch wel weten waar de vermeende "FAN" waarde in modbus nu daadwerkelijk van is, en, of er elders toch een FAN waarde rondzwerft.
Nee ik doe helemaal niks met modbus. Niet mijn kennisgebied en ook nooit tijd aan besteed. Vind het mooi om te zien wat er allemaal mogelijk is, maar ieder z'n vak / hobby natuurlijk!
Ik heb alleen de LGMV eraan hangen. En soms wat extra druksondes en temperatuursondes om te waardes van LG zelf te verifiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaerdenCliff
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-11-2024
Kan ik met de gegevens van mijn huidige cv circulatie pompt zien hoeveel debiet ik nu heb? Reden is dat ik wil kunnen kijken hoeveel verschil er is, Al mijn radiatoren zijn op een vrij stevige collector aangesloten met druk regeling.

Hydraulic data
Maximum operating pressure PN 10 bar
Min. fluid temperature Tmin -10 °C
Max. fluid temperature Tmax 110 °C
Materials
Pump housing Grey cast iron
Impeller PP-GF40
Shaft Stainless steel
Bearing Carbon, metal-impregnated
Motor data
Mains connection 1~230 V, 50 Hz
Rated current IN 0.21 A
Max. speed nmax 2720 1/min
Power consumption P1(Q=max.) of selected impeller * number of pumps P1 48 W
Emitted interference EN 61000-6-3
Interference resistance EN 61000-6-2
Protection class motor IP44
Installation dimensions
Pipe connection on the suction side DNs G 1½
Port-to-port length L0 180 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs90
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-05 13:54
kazemo schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:15:
[...]

8)7 hoe groot is de diameter van voeding(leiding) van de verdeler??? als dat bijv 15mm is is dat te klein voor een open verdeler moet ten minste 22mm zijn(minder leiding weerstand)
Ik weet het niet excact, maar volgens mij wel 22. De WP aanvoer en retourleiding is 32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Laatst online: 11-06 15:23
Thijs90 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:55:
[...]

Ik weet het niet excact, maar volgens mij wel 22. De WP aanvoer en retourleiding is 32
:) als het 22mm is,is dat voldoende...open verdeler met geen pomp,je zou de radiator eens dicht kunnen draaien misschien baat dat er is nu geen vorst gevaar,,,daar zou men ook een thermostaatknop op kunnen zetten en die op vorstvrijstand zettten(onder 5gr open gaand) verder weet ik ook geen oplossing ik weet niet hoe het allemaal waterzijdig zit!!

edit heb je magneet vuilfilter er tussen, die zit misschien verstopt....en in wp zit ook een vuilfilter! bij verstopping krijgt men onvoldoende flow,kun je testen door pomptest uit te voeren bij een 9kw is dit +- 24ltr/min max

[ Voor 16% gewijzigd door kazemo op 15-11-2023 15:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-06 11:08
tebogo schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:04:
[...]

Dat zou fijn zijn, en een sjabloon voor de settings die invloed hebben op hoe de WP zich gedraagt, waarin iedereen deze voor zichzelf kan invullen en hier posten bij problemen (of tevredenheid).

Dat praat makkelijker, en kunnen anderen gebruiken om ook te kijken of het voor hemzelf dan ook beter werkt.

@Jojan265 ik wil wel helpen daarin.
Een eerste opzet van een sjabloon waarin de instellingen ingevuld zouden kunnen worden. N.a.v. de verschillen discussies op dit forum, kom ik er toe dat de geel gemarkeerde instellingen de meeste invloed hebben op het gedrag van de Warmtepomp. Ik hoop dat straks, met invullen van deze gegevens, we elkaar kunnen helpen bij problemen en optimaliseren van het gedrag van de LG Warmtepomp.

Dit overzicht is voor een 4de generatie LG Therma V, dus de U34 en U44. Nu gevuld met mijn instellingen :-)
Ik ben nog aan het zoeken hoe je op dit forum een fomulier of o.i.d. kun plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJVWu5vc9_tPWdsKEfqV2r1z0b0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LxjfVKDUHC9UbqtFMt8UWqRk.png?f=fotoalbum_large

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:25

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

paQ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:58:
Ik heb een 5,5 kW split. Deze start 's morgens op in stille mode met na 20 minuten een maximaal vermogen van 1750 W (piek, gemiddeld 1500 W gedurende 15 minuten). Na 45 minuten door de opstart heen en dan langzaam terug naar 300 W.
Gedurende de dag gaat de WP bij een temperatuur verhoging door naar 1500 W (ongeveer elke anderhalf uur).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhbyLLy2YQ16gnRaS9cCPAI2COs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xSg4KXr0LzLEPcMCPIfAPJnN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door PeteSplit op 16-11-2023 16:44 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
rare jongens die split units

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tebogo schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:31:
[...]

Een eerste opzet van een sjabloon waarin de instellingen ingevuld zouden kunnen worden. N.a.v. de verschillen discussies op dit forum, kom ik er toe dat de geel gemarkeerde instellingen de meeste invloed hebben op het gedrag van de Warmtepomp. Ik hoop dat straks, met invullen van deze gegevens, we elkaar kunnen helpen bij problemen en optimaliseren van het gedrag van de LG Warmtepomp.

Dit overzicht is voor een 4de generatie LG Therma V, dus de U34 en U44. Nu gevuld met mijn instellingen :-)
Ik ben nog aan het zoeken hoe je op dit forum een fomulier of o.i.d. kun plaatsen:

[Afbeelding]
denk dat dat een prima samenvatting is :)
Misschien iets voor deel 2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Ik heb sinds afgelopen zondag 14.00 een 5kw operationeel. Ik heb de volgende instellingen:

- Temperatuursensor: Air + Water
- Water Flow Control: Fixed ^T 6°C
- Heating temp. setting: Inlet
- Water heating set temp.: 25/35
- Hysteresis Heating Water: -2.0/2.0
- Hysteresis Room Air: -0.5/1.5
- Pump setting in heating: Continuous Operation
- AI: Outdoor Temp.: -10/20
- AI: Target Temp.: -10/45/20 / 20/30/20
- Silent mode ingeschakeld

Ik neem aan dat water heating set temp in AI wordt genegeerd.

Ik heb 1 vrij grote hoge temperatuur-radiator met 6 Speed Comforts erin in mijn Woonkamer (34m²) en verder niets. Wel een 80L buffervat in serie aan de hete zijde (het warmteverlies 'verwarmt' mijn toilet via een soort opening tussen toilet en buffervat onder de trap).

Hieronder screenshots vanuit HA (ik heb nog geen fancy dashboard):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QvJfhGb8Ui43RYzLabHfWIbeE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5JAkCDI6QRe8tLhwTRCAD1iZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QuF6QEZQ5lxhBdkSvv_pfWzHMNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzktfh25ou4B2qZXnkik5OcG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6nZNxSn2B3xJPLNW46bC6O7p_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tv7T79eMOOx4H97hXsFy0J0H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mkkif2NelCI1ZpNKE8h4trmHiQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDANEDqyACwxKN4HNLPLZddb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8UD4C1959t3DsLGwoht0U_bPy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMqcWIsazXmcevZbehPVKVvT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LueSHZ7Iq8GYnaDL4pmvos-ZE2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KE9gdugIPoTUmtWIVv8mcDfj.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals te zien is de Woonkamertemperatuur zeer constant en dat is fijn. Kan ik uit de screenshots concluderen dat de capaciteit met deze buitentemperaturen eigenlijk te hoog is, waardoor de pomp te kort aan staat om te gaan moduleren?

Is hier wat aan te doen? De pomp zou rustig op bijvoorbeeld 10 Hz kunnen draaien waardoor er een veel langere pomptijd moet kunnen zijn in plaats van alleen steeds Max draaien in stille modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Je komt niet door je start

Ik zou beginnen met continu pomp uit zetten
wp op outlet zetten
en hysterese op -2/+4

En dT6? Waarom zo hoog?
Probeer eens fixed flow 15 ofzo en kijk eens hoe dat gaat.

[ Voor 47% gewijzigd door paQ op 15-11-2023 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

paQ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:20:
Je komt niet door je start

Ik zou beginnen met continu pomp uit zetten
wp op outlet zetten
en hysterese op -2/+4

En dT6? Waarom zo hoog?
Probeer eens fixed flow 15 ofzo en kijk eens hoe dat gaat.
Ik heb jouw suggesties ingevoerd. Ik ga het eens aankijken. De dT6 was om de waterpomp automatisch terug te laten regelen, wat op zich goed werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Swerfer schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:46:
[...]

Ik heb jouw suggesties ingevoerd. Ik ga het eens aankijken. De dT6 was om de waterpomp automatisch terug te laten regelen, wat op zich goed werkte.
nou, voor ook maar heel eventjes dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

paQ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:50:
[...]

nou, voor ook maar heel eventjes dan :+
Met een lage fixed flow en wp op outlet, wordt dan niet de outlet supersnel dusdanig warm dat de pomp veel te snel weer uit slaat? Dat was bij mij reden om op inlet te gaan met een redelijk hoge dT. Mij lijkt de fixed flow op zich prima, maar dan toch op inlet.

Ik kijk het eerst even aan en mocht mijn gedachtegang uitkomen, dan wijzig ik eerst de outlet naar inlet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Swerfer schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:57:
[...]

Met een lage fixed flow en wp op outlet, wordt dan niet de outlet supersnel dusdanig warm dat de pomp veel te snel weer uit slaat? Dat was bij mij reden om op inlet te gaan met een redelijk hoge dT. Mij lijkt de fixed flow op zich prima, maar dan toch op inlet.

Ik kijk het eerst even aan en mocht mijn gedachtegang uitkomen, dan wijzig ik eerst de outlet naar inlet.
15 is op zich niet laag; 900 liters in een uur, mits je zo door je opstart heen komt natuurlijk.
Je kan ook starten met 18 bijv.

Ik weet haast zeker dat je flow zoals je het nu ingesteld hebt nog een stuk lager zal zakken als hij eenmaal aan moduleren toe zou komen.

Maar wat je beschrijft is juist wat er nu gebeurt: hij slaat snel uit, maar dat komt ook omdat je een vrij gering hysterese van +2 hebt ingesteld. beetje zacht weer en je schiet erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs90
Wat bedoelen jullie precies met "komt niet door de opstart heen"? Ik heb ook een gevoel dat dit sinds kort bij mij gebeurd, maar waarom slaat de WP af? Hier zijn toch niet heel veel redenen voor? Mijn WP komt pas in als de temperatuur bovenin het buffervat 7K lager is dan zijn gevraagde setpoint en er vraag is van een ruimte. Er zou dus genoeg afgifte moeten zijn, want in het verleden keek ik niet naar de buffervattemperatuur. (de invoerzijde van de WP staat in verbinding met de onderzijde van de buffer)

Naar mijn mening slaat de WP alleen af als;

- deze boven zijn setpoint + hysterse komt. In mijn geval zit mijn uitvoer temperatuur (bij uit gaan) nog onder het setpoint en toch slaat de WP af.
- bij een deforst.

Zijn er nog meer variabelen waarbij de WP uitslaat?

Naast de instellingen welke @tebogo in zijn excelsheet heeft gezet is dit misschien ook een goede toevoeging. Meer mensen hebben last van pendelen van de WP en de hoge opstart piek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs90
Swerfer schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:49:

MIjn 9kW waterpomp 1 fase U44 heeft een power factor van 0.9.
kazemo schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:33:
[...]

:) als het 22mm is,is dat voldoende...open verdeler met geen pomp,je zou de radiator eens dicht kunnen draaien misschien baat dat er is nu geen vorst gevaar,,,daar zou men ook een thermostaatknop op kunnen zetten en die op vorstvrijstand zettten(onder 5gr open gaand) verder weet ik ook geen oplossing ik weet niet hoe het allemaal waterzijdig zit!!

edit heb je magneet vuilfilter er tussen, die zit misschien verstopt....en in wp zit ook een vuilfilter! bij verstopping krijgt men onvoldoende flow,kun je testen door pomptest uit te voeren bij een 9kw is dit +- 24ltr/min max
Ik ga hier nog even mee testen de komende dagen. Secundaire pomp had ik op constante druk ingesteld en nu op constante snelheid. Gaf nog niet echt een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Thijs90 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:38:
Wat bedoelen jullie precies met "komt niet door de opstart heen"?
De eerste 30 min hier, dat is 'de -beruchte- opstartpiek'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5SGmyF1lpNVO55ewA-G00Q82N4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ftQSss9OSVPC8gm6855JLeB.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZNpf5UXr08_sC0xYWxL5gj0sHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ijMV8fmXPcc1OQXoJcO9pQ36.png?f=fotoalbum_large
Daar wil je ook overheen, omdat: alles wat daarna volgt.

Tijdens het opstarten draait de waterpomp ook kortstondig (ca 10 min) op de ingestelde maximale pompdruk, om de warmte zo snel mogelijk in je systeem te pompen teneinde niet buiten de ingestelde hysterese te komen.
Zaak is dus om (te)warm water zsm in je CV te krijgen zodat je de wp de tijd geeft om de compressor te laten aftoeren.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 15-11-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Nou, het heeft een kleine 2 uur geduurd voordat de pomp weer aansloeg, maar weer na 15 minuten uit. Ik denk dat mijn huis te goed geïsoleerd is en de 5kW op stille modus al te veel vermogen is. Maakt op zich niet zoveel uit want mijn pomp is niet echt aan het pendelen met 1,45 uur uit tegen 15 minuten aan. Morgen en overmorgen wordt het een stuk koeler buiten en hoop ik dat de pomp dan wel door de opstart heen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Swerfer schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:26:
Nou, het heeft een kleine 2 uur geduurd voordat de pomp weer aansloeg, maar weer na 15 minuten uit. Ik denk dat mijn huis te goed geïsoleerd is en de 5kW op stille modus al te veel vermogen is. Maakt op zich niet zoveel uit want mijn pomp is niet echt aan het pendelen met 1,45 uur uit tegen 15 minuten aan. Morgen en overmorgen wordt het een stuk koeler buiten en hoop ik dat de pomp dan wel door de opstart heen komt.
Even geduld hebben de komende dagen wordt het kouder.
Het is hier ook vandaag een beetje moeite doen hem aan te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaimygo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06-06 07:46

Jaimygo

LG L/W 9kW HU091MR+HN091MR.NK5

PeteSplit schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:31:
[...]

Ik heb een 5,5 kW split. Deze start 's morgens op in stille mode met na 20 minuten een maximaal vermogen van 1750 W (piek, gemiddeld 1500 W gedurende 15 minuten). Na 45 minuten door de opstart heen en dan langzaam terug naar 300 W.
Gedurende de dag gaat de WP bij een temperatuur verhoging door naar 1500 W (ongeveer elke anderhalf uur).
Hier een 9kw split. Opstartpiek van 10-15 minuten op 1400watt. Daarna gaat die in stapjes moduleren naar 330watt.

Afgelopen weken op Invoer geregeld en nu sinds een paar dagen op Uitvoer om te kijken wat een rustiger beeld geeft. Tot nu toe lijkt die op Uitvoer rustiger te regelen, even wachten op wat koudere buitentemperaturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:13:
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb de zogenaamde FAN waarde vergeleken met LGMV en het blijkt de INV1 dis.temp te zijn. Ik heb de lijst aangepast in mijn HOW-TO.

https://gathering.tweaker...message/76531486#76531486

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
M_AW schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:49:
[...]

Via LGMV lees ik high en low target en trace uit.
Mijn aanname is dat de trace de daadwerkelijk gemeten waarde is.
Overigens, de target begrijp ik ook niet helemaal, wijkt soms totaal af van wat je zou verwachte als 'doel' bij bepaalde gevraagde temperaturen.
Ik heb de high en low pressure trace vanuit LGMV vergeleken met de modbus high en low pressure. Die waardes komen overeen.Dus de trace zijn eigenlijk de gemeten drukken.

• M_AW
Jojan265 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:28:
[...]

Ik heb de high en low pressure trace vanuit LGMV vergeleken met de modbus high en low pressure. Die waardes komen overeen.Dus de trace zijn eigenlijk de gemeten drukken.
In dat geval zit er in mijn systeem een afwijking van wat LG denkt te meten en wat de daadwerkelijke druk is van ongeveer 0,6 bar. Dat is best veel voor een warmtepomp. Wellicht is dit (mede) de oorzaak dat mijn systeem zich zo bijzonder gedraagt.

Afspraak met de LG-monteur is inmiddels ingepland. Over een paar weken. Ben benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazemo
tebogo schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:31:
[...]

[Afbeelding]
:) mooi lijstje voor een eerste setup te maken bij 1e inbedrijfsname van een LG wp(basis instellingen).....daarna kan men gaan sleutelen aan de instellingen doel gericht voor de eigen installatie(huis).....advies telken male 1 setting veranderen en kijken wat het effect is(onthouden wat, dan kan men altijd terug als het resultaat niet goed is)) dit vergt enige tijd in de praktijk als men beginner is...dus niet teveel in 1keer veranderen dan raak je het overzicht kwijt _/-\o_

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

paQ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:00:
[...]

15 is op zich niet laag; 900 liters in een uur, mits je zo door je opstart heen komt natuurlijk.
Je kan ook starten met 18 bijv.

Ik weet haast zeker dat je flow zoals je het nu ingesteld hebt nog een stuk lager zal zakken als hij eenmaal aan moduleren toe zou komen.

Maar wat je beschrijft is juist wat er nu gebeurt: hij slaat snel uit, maar dat komt ook omdat je een vrij gering hysterese van +2 hebt ingesteld. beetje zacht weer en je schiet erover.
Stukje van vanacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqYxH-vPo-bWry-Zz1wdNFDOhsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3SeuG61gKfwjKNoyaLBZlKk.jpg?f=fotoalbum_largeVanmorgen weer terug naar mijn eerdere settings. Na wat nadenken nu weer wat instellingen aangepast en aan het experimenteren. Waterpomp op 'optimale flow' gezet want ik had overdag gezien dat de LG geleerd heeft en zelf de flow laag houd. Dat doet hij nu ook met 'optimale flow', wat hij eerder niet deed. Verder wel weer op 'inlet' gezet. Weer een aantal uurtjes afwachten...

• Jojan265
Swerfer schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:56:
[...]

Stukje van vanacht:

[Afbeelding]Vanmorgen weer terug naar mijn eerdere settings. Na wat nadenken nu weer wat instellingen aangepast en aan het experimenteren. Waterpomp op 'optimale flow' gezet want ik had overdag gezien dat de LG geleerd heeft en zelf de flow laag houd. Dat doet hij nu ook met 'optimale flow', wat hij eerder niet deed. Verder wel weer op 'inlet' gezet. Weer een aantal uurtjes afwachten...
Waar staat je instelling op v.w.b. de watertemperatuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hw5fqcw-SUoESeErzZioswKJLk8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8hv2EPXB0PmB1VrhX8neMx6b.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYnsT3rANMEcjUTvK3bz5_59Xts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/80qLsikGzxmfaKwyHXQYOpKm.png?f=fotoalbum_large

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Jojan265 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:18:
[...]

Waar staat je instelling op v.w.b. de watertemperatuur:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
35

• Jojan265
En dan Auto of Handboek (Manual)?

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Jojan265 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:22:
[...]

En dan Auto of Handboek (Manual)?
:)

Auto

• LSLGWP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-01 21:10
Hallo,

Iemand een idee waar deze uur pieken vandaan komen?
LG-HM091M-U43

settings:
Stille modus
Temperatuursensor: Water
Waterverwarming temp: 24 35
Warmte Water aan/uit : type 2
Verwarminginstelling: uitvoer
Pompcapaciteit 100% Reeks
+ Modbus connectie via home assistant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciRsJ_L1i2o5L63A-jmNZRblQg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WstwroBRWRhCx849Fx0NIdaG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Un2sSrX-CG5Pq3-eWa5lC7wSdNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QCs6vQlILTYd9rvuduvaFCuG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDYknnHYuEr4y3axS8r1QdCtEDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/13pLXY87bl09JytNWUWhRt1a.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aF2ATrL0rUBm1T-8ZS5nBPrWTkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMJ4GZsB9ifE1m0XhNaeTTWI.jpg?f=fotoalbum_large

ter info:
Energie verbruik dit jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJTkUnYyArnO_ypu9aM3HUKB6BQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/amDyAGG42TCdnn7pO6Ju3Rxw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
LSLGWP schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:26:
Hallo,

Iemand een idee waar deze uur pieken vandaan komen?
Oilreturn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:10
Hier de ervaring met regelen op lucht nu het wat kouder wordt. Hyst-lucht: 0-2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdAMt3fe7WrDgywQkagjkYxGrP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A98G70umIkWiRNVKSknFvsmN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0j81tsSUVC-xtzVXpu5GOeEYbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lCQAXUXZZDYIHdGiHVnDrnTn.jpg?f=fotoalbum_large

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimygo

Jaimygo

Gister avond en vannacht heeft de warmtepomp schommelend zitten regelen. Zou het helpen om te hysterese te vergroten naar bijvoorbeel -3.0 /4.0 om een vlakker beeld te krijgen? Of zou die dan juist met grotere peiken gaan bijregelen?

settings:
Stille modus
Optimaal debiet
Stooklijn: -15/35 13/28
Pompcapaciteit 75%
Hysterese: -2.0 / 4.0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVEU9CAfe5DLWpnBSBcg__TDnfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9zChdfwBk1I6hwKXGiMsqPkD.png?f=fotoalbum_large

Of lekker zo laten draaien O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Jaimygo schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:12:
Gister avond en vannacht heeft de warmtepomp schommelend zitten regelen. Zou het helpen om te hysterese te vergroten naar bijvoorbeel -3.0 /4.0 om een vlakker beeld te krijgen? Of zou die dan juist met grotere peiken gaan bijregelen?

settings:
Stille modus
Pompcapaciteit 75%

[Afbeelding]

Hysterese staat hier los van. Dat is alleen thermo on/off
Stille modus zou wel helpen nu verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-06 13:56
SalexSun schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 07:43:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dit in de "Stille Modus"? Ik zie geen olie-runs namelijk.
Ziet er verder goed uit! Ook nog geen defrosts ondanks dat de buitentemperatuur toch al heel erg in de buurt komt van de temperaturen waar je dit kunt verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimygo

Jaimygo

paQ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:21:
[...]

Hysterese staat hier los van. Dat is alleen thermo on/off
Stille modus zou wel helpen nu verwacht ik.
Stille modus staat altijd aan.
Het lijkt wel alsof hij zijn warmte niet helemaal kwijt kan met deze buitentemperaturen. Het is ook mijn eerste stook seizoen, waarschijnlijk iets te enthousiast een stooklijn bedacht.

Heb het afgifte systeem globaal ingeregeld toen het nog wat warmer was. Mooi klusje voor dit weekend om het even na te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:10
KarsS schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:03:
[...]
Ziet er verder goed uit! Ook nog geen defrosts ondanks dat de buitentemperatuur toch al heel erg in de buurt komt van de temperaturen waar je dit kunt verwachten.
Stille modus ja. Geen idee eigenlijk waarom er geen olie returns draaien. Wel nog steeds erg lage temperaturen: 26/24

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-06 15:34
KarsS schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:03:
[...]
"olie-runs" zijn nog steeds een onduidelijk iets.

Ik kan zelf, op stille modus, runs hebben van meer dan een dag op minimaal vermogen
zonder enkele "olie-run". (volgens mij heb ik überhuabt nog nooit een "olie-run" gezien...)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jaimygo schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:05:
[...]

Stille modus staat altijd aan.
Het lijkt wel alsof hij zijn warmte niet helemaal kwijt kan met deze buitentemperaturen. Het is ook mijn eerste stook seizoen, waarschijnlijk iets te enthousiast een stooklijn bedacht.

Heb het afgifte systeem globaal ingeregeld toen het nog wat warmer was. Mooi klusje voor dit weekend om het even na te lopen.
ik zie het idd... hmm.
Dan zou je eigenlijk de flow en Compressor chart er even naast moeten zetten.
Gezien je op optimaal debiet regelt zou daar nog de fluctuatie in kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psbo
  • Laatst online: 02-05 19:51
Swerfer schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:03:
Ik heb sinds afgelopen zondag 14.00 een 5kw operationeel. Ik heb de volgende instellingen:

- Temperatuursensor: Air + Water
- Water Flow Control: Fixed ^T 6°C
- Heating temp. setting: Inlet
- Water heating set temp.: 25/35
- Hysteresis Heating Water: -2.0/2.0
- Hysteresis Room Air: -0.5/1.5
- Pump setting in heating: Continuous Operation
- AI: Outdoor Temp.: -10/20
- AI: Target Temp.: -10/45/20 / 20/30/20
- Silent mode ingeschakeld

Ik neem aan dat water heating set temp in AI wordt genegeerd.

Ik heb 1 vrij grote hoge temperatuur-radiator met 6 Speed Comforts erin in mijn Woonkamer (34m²) en verder niets. Wel een 80L buffervat in serie aan de hete zijde (het warmteverlies 'verwarmt' mijn toilet via een soort opening tussen toilet en buffervat onder de trap).

Hieronder screenshots vanuit HA (ik heb nog geen fancy dashboard):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals te zien is de Woonkamertemperatuur zeer constant en dat is fijn. Kan ik uit de screenshots concluderen dat de capaciteit met deze buitentemperaturen eigenlijk te hoog is, waardoor de pomp te kort aan staat om te gaan moduleren?

Is hier wat aan te doen? De pomp zou rustig op bijvoorbeeld 10 Hz kunnen draaien waardoor er een veel langere pomptijd moet kunnen zijn in plaats van alleen steeds Max draaien in stille modus.
Hoe kom je toch aan al die mooie grafieken. Ik heb via de home wizard een grafiek van de wp voor het totale gebruik van de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 04-06 11:24
Übersetz mit Deepl, Original unten

Hallo,

Ik heb het volgende probleem of observatie:

Mijn warmtepomp werkt in AI-modus en heeft een vrij vlakke weersgecompenseerde curve.
De warmtepomp rekent intern met hele getallen van graden, d.w.z. het kan zijn dat volgens de curve de gewenste uitblaastemperatuur eigenlijk 28,5° zou moeten zijn, maar het regelsysteem zet dit om in een gewenste uitblaastemperatuur van 28°.
Dan is er nog het feit dat hier niet altijd precies aan wordt voldaan, zodat er een werkelijke uitblaastemperatuur van 27,6° kan zijn, die vervolgens bijna 1K afwijkt van het werkelijke setpoint.
Op lange termijn komt er te weinig warmte in het systeem of moet je het debiet permanent hoger instellen, wat niet goed is.

Wat zijn jullie waarnemingen?

Ik zat er nu aan te denken om Modbus te gebruiken om de werkelijke waarden en de instelwaarden over een langere periode te vergelijken en te totaliseren. Als je dan een bepaald bereik verlaat, schakelt AI via Modbus naar +1 / -1.

--------------------------------------------

Hallo,

ich habe folgendes Problem bzw. Beobachtung:

Meine Wärmepumpe läuft im AI Modus und hat eine recht flache witterungsgeführte Kurve.
Die Wärmepumpe rechnet intern mit ganzen Gradzahlen, d.h. es kann sein, dass nach Kurve eigentlich die Soll-Auslasstemperatur bei 28.5° liegen sollte, die Regelung macht daraus eine Soll-Auslasstemperatur von 28°.
Dann kommt dazu, dass dies nicht immer genau getroffen wird, so kann dann auch eine Ist-Auslasstemperatur von 27.6° anliegen, was nachher fast um 1K vom eigentlichen Soll abweicht.
Auf Dauer kommt zu wenig Wärme ins System oder man muss dauerhaft den Vorlauf höher stellen, was schlecht ist.

Wie sind Eure Beobachtungen?

Ich dachte nun daran, per Modbus den Ist- und Sollwert auf einen längeren Zeitraum hin zu vergleichen und aufzusummieren. Verlässt man dann einen gewissen Bereich, dann schaltet AI auf +1 / -1 per Modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

butterkeks schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:33:
Übersetz mit Deepl, Original unten

Hallo,

Ik heb het volgende probleem of observatie:

Mijn warmtepomp werkt in AI-modus en heeft een vrij vlakke weersgecompenseerde curve.
De warmtepomp rekent intern met hele getallen van graden, d.w.z. het kan zijn dat volgens de curve de gewenste uitblaastemperatuur eigenlijk 28,5° zou moeten zijn, maar het regelsysteem zet dit om in een gewenste uitblaastemperatuur van 28°.
Dan is er nog het feit dat hier niet altijd precies aan wordt voldaan, zodat er een werkelijke uitblaastemperatuur van 27,6° kan zijn, die vervolgens bijna 1K afwijkt van het werkelijke setpoint.
Op lange termijn komt er te weinig warmte in het systeem of moet je het debiet permanent hoger instellen, wat niet goed is.

Wat zijn jullie waarnemingen?

Ik zat er nu aan te denken om Modbus te gebruiken om de werkelijke waarden en de instelwaarden over een langere periode te vergelijken en te totaliseren. Als je dan een bepaald bereik verlaat, schakelt AI via Modbus naar +1 / -1.

--------------------------------------------

Hallo,

ich habe folgendes Problem bzw. Beobachtung:

Meine Wärmepumpe läuft im AI Modus und hat eine recht flache witterungsgeführte Kurve.
Die Wärmepumpe rechnet intern mit ganzen Gradzahlen, d.h. es kann sein, dass nach Kurve eigentlich die Soll-Auslasstemperatur bei 28.5° liegen sollte, die Regelung macht daraus eine Soll-Auslasstemperatur von 28°.
Dann kommt dazu, dass dies nicht immer genau getroffen wird, so kann dann auch eine Ist-Auslasstemperatur von 27.6° anliegen, was nachher fast um 1K vom eigentlichen Soll abweicht.
Auf Dauer kommt zu wenig Wärme ins System oder man muss dauerhaft den Vorlauf höher stellen, was schlecht ist.

Wie sind Eure Beobachtungen?

Ich dachte nun daran, per Modbus den Ist- und Sollwert auf einen längeren Zeitraum hin zu vergleichen und aufzusummieren. Verlässt man dann einen gewissen Bereich, dann schaltet AI auf +1 / -1 per Modbus.
Gute morgen und wilkommen bei Tweakers.net.

Mijn korte ervaring (1 week) is dat de warmtepomp intern wel met meer decimalen werkt en dat alleen de weergave in de afstandsbediening en sensoren in bijvoorbeeld Home Assistant.

Ik zag namelijk dat een temperatuur setpoint nog niet bereikt was volgens de sensoren (lang genoeg stabiel voor de trage updates vanuit de warmtepomp) terwijl de warmtepomp al wel aan- of afsloeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Casper de Boer schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:26:
[...]

Ik kan zelf, op stille modus, runs hebben van meer dan een dag op minimaal vermogen
zonder enkele "olie-run". (volgens mij heb ik überhuabt nog nooit een "olie-run" gezien...)
Ik ook niet, ik heb vorig seizoen met een 5KW gestookt, nooit een olierun gezien
en nu met een 16KW ook nog niet gezien, ik heb altijd silent mode aan staan.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF

settings:
Stille modus
Optimaal debiet
Pompcapaciteit 75%

[Afbeelding]

Ik zie eigenlijk (behalve die oilruns dan) een mooie golf, volgens mij loopt die wel lekker zo.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Gister avond en vannacht heeft de warmtepomp schommelend zitten regelen. Zou het helpen om te hysterese te vergroten naar bijvoorbeeld -3.0 /4.0 om een vlakker beeld te krijgen? Of zou die dan juist met grotere pieken gaan bijregelen?

Ik heb een soortgelijk schommelen (ongeveer elke anderhalf uur) en het verbruik is iets toegenomen. Ik denk dat dit "normaal" is nu het wat kouder wordt.

Ik heb ook alweer een "defrost" gehad. Ben er nog niet helemaal achter wat de WP dan doet. Het lijkt wel of hij alles omkeert (de T.in is dan groter dan de T.uit) en het verbruik gaat omlaag naar ongeveer 400 W. Hij schakelt ook even uit en weer in. Daarna weer een flinke opstart naar 1750 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
PeteSplit schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:04:
[...]
Het lijkt wel of hij alles omkeert (de T.in is dan groter dan de T.uit) en het verbruik gaat omlaag naar ongeveer 400 W. Hij schakelt ook even uit en weer in. Daarna weer een flinke opstart naar 1750 W.
ja, dat is ook exact wat die doet, gebruikt warmte uit jou huis om de LG buiten te ontdooien.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

The_KnarF schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:08:
[...]

ja, dat is ook exact wat die doet, gebruikt warmte uit jou huis om de LG buiten te ontdooien.
Weet jij ook wat de WP doet als hij uit staat en in antivries optie type 1.
De WP schakelt de pomp met tussenpozen aan. Ongeveer elk uur 1 minuut.
Als de waterpomp dan aan gaat, gaat dan ook het koelmiddel (met een pomp) stromen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 04-06 11:24
Swerfer schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:41:
[...]
Gute morgen und wilkommen bei Tweakers.net.

Mijn korte ervaring (1 week) is dat de warmtepomp intern wel met meer decimalen werkt en dat alleen de weergave in de afstandsbediening en sensoren in bijvoorbeeld Home Assistant.

Ik zag namelijk dat een temperatuur setpoint nog niet bereikt was volgens de sensoren (lang genoeg stabiel voor de trage updates vanuit de warmtepomp) terwijl de warmtepomp al wel aan- of afsloeg.
Hier kun je het probleem zien:

Lichtgroen: doeltemperatuur volgens formule
Rood: Richttemperatuur in HP-regeling
Donkergroen: Uitlaattemperatuur van de warmtepomp
Paars: Werkelijke systeemtemperatuur in de hydraulische afscheider

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0ZX0aRiinihGWYhEPHhJT-1h4k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9z0dSp5Qw8J1yGURDl2iY1MX.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
SalexSun schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 07:43:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Best wel nice eigenlijk, maar dan staat ie op 20?
Irritant dat je (ook lucht) maar op hele graden kunt instellen. Prima als je het altijd 20 wilt hoor, maar ik vind het een te grote stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
PeteSplit schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:21:
[...]

Weet jij ook wat de WP doet als hij uit staat en in antivries optie type 1.
De WP schakelt de pomp met tussenpozen aan. Ongeveer elk uur 1 minuut.
Als de waterpomp dan aan gaat, gaat dan ook het koelmiddel (met een pomp) stromen?
Als de WP uit staat en de waterpomp gaat aan op antrivries, dan draait alleen de waterpomp. Dus ook in heel je CV systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

paQ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:45:
[...]

Als de WP uit staat en de waterpomp gaat aan op antrivries, dan draait alleen de waterpomp. Dus ook in heel je CV systeem.
Dat is raar bij een split, als het koelmiddel niet wordt rondgepompt.
Mijn binnendeel hangt op zolder bij nu ongeveer 17 graden. Het rondpompen van het water over het buffervat heeft dan weinig zin (circuitpomp staat ook uit (helaas is deze niet als externe pomp aan te sluiten bij mijn WP)). 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
PeteSplit schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:06:
[...]

Dat is raar bij een split, als het koelmiddel niet wordt rondgepompt.
Mijn binnendeel hangt op zolder bij nu ongeveer 17 graden. Het rondpompen van het water over het buffervat heeft dan weinig zin (circuitpomp staat uit (helaas is dit niet als externe pomp aan te sluiten)). 8)7
Oh bij een split eerlijk gezegd geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter S
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-12-2023
Goedemiddag.

Mijn monobloc LG scherm geeft het volgende aan: Antivries Waterpomp bediening.
Ik kan nergens in de beschrijving vinden wat te doen.
Vooralsnog geeft ie nu geen warm water meer.
Wie weet raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimygo

Jaimygo

paQ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:59:
[...]

ik zie het idd... hmm.
Dan zou je eigenlijk de flow en Compressor chart er even naast moeten zetten.
Gezien je op optimaal debiet regelt zou daar nog de fluctuatie in kunnen zitten.
Helaas nog geen mogelijk om dit te monitoren. Hij lijkt redelijk stabiel op 10,6 l/m te pompen maar dit is een speculatie. Kan wel eens proberen op een fixed flow te draaien voor een paar dagen.
The_KnarF schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:59:
[...]

Ik zie eigenlijk (behalve die oilruns dan) een mooie golf, volgens mij loopt die wel lekker zo.
Kan alleen de afname op de fase monitoren, op deze fase zit alleen de Quooker en de warmtepomp. Die hoge pieken van 2kw+ zijn (volgens mij) van de Quooker die dan kortstondig aanspringt. De oilruns lijken exact om het uur terug te komen.

Opzich loopt die verder vrij rustig. Als ik zie hoe sommige installaties van collega's draaien (wel geplaatst door installateurs) dan zijn die schommelingen bij mij eigenlijk te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
#offtopic:
ah, een Quooker, die heb ik ook, verbaasd over dat die gewoon meer verbruikt over het jaar dan onze warmtepompboiler.
#Ontopic

als het goed loopt, waarom wil je dan wat veranderen?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimygo

Jaimygo

The_KnarF schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:47:
#offtopic:
ah, een Quooker, die heb ik ook, verbaasd over dat die gewoon meer verbruikt over het jaar dan onze warmtepompboiler.
#Ontopic

als het goed loopt, waarom wil je dan wat veranderen?
Ben benieuwd of het nog beter kan. Kan beter nu wat meer tijd spenderen om het goed in te regelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
ja, maar als je niet meer kunt monitoren dan wat je nu kunt dan is het appels met peren vergelijken.

maar inderdaad, dingen proberen als je tijd hebt zolang het niet begint te vriezen binnen.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:11

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2yB7xLDu02wmCizLJg-BIeWqlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLPuEvxaCsoch3Wb8rgTxNBn.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag weer wat geknutseld voor de ESP32 aansturing van de WP

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Pieter S schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:55:
Goedemiddag.

Mijn monobloc LG scherm geeft het volgende aan: Antivries Waterpomp bediening.
Ik kan nergens in de beschrijving vinden wat te doen.
Vooralsnog geeft ie nu geen warm water meer.
Wie weet raad?
Staat de WP aan (lampje brand) ?

Temperatuur WP onder 15 graden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

paQ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:09:
[...]

Oh bij een split eerlijk gezegd geen idee.
Ik verwacht dat het koudemiddel alleen rond gaat als de compressor loopt.
De antivries optie is dus eigenlijk alleen als de binnenunit in een koude kelder hangt ;)

Ik heb de antivries optie maar op type 2 gezet (dan gaat de pomp tenminste niet continue draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Die tussenstap naar een hybride is dus helemaal niet nodig.

https://www.rtlnieuws.nl/...e-woning-huis-hybride-gas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:04:
[...]

Ik heb een soortgelijk schommelen (ongeveer elke anderhalf uur) en het verbruik is iets toegenomen. Ik denk dat dit "normaal" is nu het wat kouder wordt.

Ik heb ook alweer een "defrost" gehad. Ben er nog niet helemaal achter wat de WP dan doet. Het lijkt wel of hij alles omkeert (de T.in is dan groter dan de T.uit) en het verbruik gaat omlaag naar ongeveer 400 W. Hij schakelt ook even uit en weer in. Daarna weer een flinke opstart naar 1750 W.
;( ja bij defrost ontrekt hij tijdelijk warmte uit de binnen ruimte voor de condensor te ontdooien buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Wat is een goede hysterse voor de wamrtepomp in het algemeen? Of is dit een kwestie van testen?

[ Voor 54% gewijzigd door Jgroothedde op 18-11-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
https://www.ed.nl/economi...an-het-gas-gaan~a25751cf/

Mocht je afsluiting overwegen.
Op termijn gaat er m.i. zeker wat gebeuren

[ Voor 22% gewijzigd door montebaldo55 op 18-11-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-06 11:08
Casper de Boer schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:26:
[...]

Ik herken wat je zegt. Ik heb hetzelfde type als jij. Zou het type afhankelijk zijn?

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-06 20:04
Mijn warmtepomp stond al een tijdje op AI met water+air sensor. Zojuist kijk ik en stond hij ineens op heat en op water sensor.

In het installatie menu kon ik nu alleen nog maar kiezen tussen air, of water, ipv ook air+water. En toen ik hem op air zette kreeg ik een error, gaf hij aan dat hij in emergency stand wilde, en staat er nu een CH 1 error.

Heb hem weer even op water en ai gezet, dus hij werkt nu wel, maar krijg hem niet meer terug op heat, en de error message blijft er staan.

Bij opnieuw opstarten geeft hij metern weer de melding ch1 operation available melding. Kan ik hem wel weer op heat of ai zetten. Kan ik ook wel weer de sensor kiezen, inclusief air+water.

Echter de foutmelding blijft. En nu in het status overzicht, waar linksboven eerst 1 room temperatuur stond (waar ook de thermostaat op ingesteld wordt) staat nu een huisje met "LO" en een outlet tekentje met de outlet water temperatuur.
Het lijkt dus alsof de temperatuur sensor van de thermostaat kapot is oid.

Iemand enig idee wat het kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jgroothedde schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:02:
Wat is een goede hysterse voor de wamrtepomp in het algemeen? Of is dit een kwestie van testen?
Thermo off zo hoog mogelijk (ik zie niet in waarom je kleiner zou willen)
Thermo on (linker waarde) heb ik persoonlijk op -4.5 staan. Zie het als tot hoever het water afgekoeld moet zijn alvorens hij weer aanspringt. Als de hysteresis daarvan te klein is, dan start je telkens weer 'te warm' op, waardoor je weer een overshoot in de hand werkt.
Ik heb overigens wel gemerkt dat de voorloop in elk geval groter moet zijn dan 1 minuut bij de thermo on hysterese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tebogo schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:35:
[...]

Ik herken wat je zegt. Ik heb hetzelfde type als jij. Zou het type afhankelijk zijn?
Als je hem van stille modus afhaalt, zul je ws na enkele uren elk uur een oilreturn piekje zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Wat mij opvalt is dat hij namelijk steeds even piekt en dan weer terug zakt. Heb de hysterse nu op - 4 +4 staan. Kijken of dat beter gaat. Zijn er verder nog instellingen die hiervoor kunnen zorgen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whCyMmQIfKJrXrNcwy3QPdvvJN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9b58AsVUmxXh832AVWHqllUx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jgroothedde schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:39:
Wat mij opvalt is dat hij namelijk steeds even piekt en dan weer terug zakt. Heb de hysterse nu op - 4 +4 staan. Kijken of dat beter gaat. Zijn er verder nog instellingen die hiervoor kunnen zorgen? [Afbeelding]
Een hysterese setting heeft daar echt geen invloed op hoor.

Welke debiet settings gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

paQ schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:41:
[...]

Een hysterese setting heeft daar echt geen invloed op hoor.
Enig idee wat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
eventueel methode van debiet

Kan me zo voorstellen dat delta net iets te groot wordt, bijstookt, delta te klein, aftoeren, delta te groot, bijstoken, enz enz

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 18-11-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

paQ schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:42:
[...]

eventueel methode van debiet
Kunt je dat misschien heel iets verder uitleggen of je hiervoor dient aan te passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Jgroothedde schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:43:
[...]

Kunt je dat misschien heel iets verder uitleggen of je hiervoor dient aan te passen?
Het is eerst handig te weten welke settings je nu hebt toegepast.
Heb je eventueel HA data om het aan te kunnen staven?

tebogo in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Geeft een mooi overzicht van de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

paQ schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:44:
[...]

Het is eerst handig te weten welke settings je nu hebt toegepast.
Heb je eventueel HA data om het aan te kunnen staven?

tebogo in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Geeft een mooi overzicht van de mogelijkheden.
Ik stook op Water temperatuur
Temperatuur op 31 graden
Stille modus
Warmte water aan uit op type 2
warm Water temperatuur op 28 35
pomp capaciteit 100%

Heb je hier iets aan? Heb helaas geen HA data

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
"Besturingsmethode debiet / flowcontrol"
Dat is een belangrijke.

Als je een van de laatste modellen hebt, dan zijn dit de smaakjes om het debiet te sturen:
paQ in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Pagina: 1 ... 102 ... 178 Laatste